Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 2 3
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:42
Ik heb een Yamaha TX-L400 RS tuner op de kop getikt. Er zit echter geen coaxiale ingang op, alleen aansluitingen voor antenne (300 ohm en 75 ohm en AM). Kan ik mijn coaxkabel (aangesloten op TV/internet/radio-kastje komt) strippen en in de 75 ohm aansluiting steken? Zo ja, op welke manier zou dat dan moeten en moet ik ook iets met de GND-aansluiting?

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17-09 10:36
diamondback schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:29:
[...]

Is het niet gewoon een volumeverschil? Alle instellingen op de Yamaha correct?
The Eagle schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 23:50:
Ik neig ook naar een referentievolume ja :)
Gisteren wat aan het stoeien geweest. Kwam erachter dat het geluidsniveau niet te regelen is, net als andere mogelijke instellingen. De enige volumeregeling zijn twee knoppen op de voorzijde, maar deze is lijkt mij voor de headphone aansluiting.

Nu zie ik dat ik een andere AB heb dan deze:

Mijn AB is voor een set (receiver/cdspeler) en zo kunnen alleen de belangrijkste functies play/stop/etc. van de cd speler bedient worden.

Volume is niet het 'echte' probleem, het geluid is fletser dan via Airplay. Aangezien ik geen tulpkabels meer heb moet ik die vanavond halen en kijken of daar verschil in zit.

Hebben er mensen misschien andere ideeën en/of ingevingen?

[Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 14-08-2014 08:29]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Read
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 13:34

Read

Join The Résistance

Audione0 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:58:
Dat is helemaal waar!

Maar ik neem aan dat er basis voorschriften zijn?
Straks maar eens klooien met een toon generator en eens checken wat mijn speakers nu echt kunnen en daar de subwoofer op afstellen die ook door een toon generator word gecheckt.

Edit:

Kleine kans dat mijn sub kapot is. Ik vermoed dat het interne scheidings filter niet meer doet wattie moet doen.

Ik gooi een 70hz toon naar de sub ik stel de crossover op de sub in op zijn laagst (40hz) maar toch hoor ik een brom en de conus gaat heen en weer. Kan ik hieruit concluderen dat de sub kapot is?

Even voor de de duidelijkheid. Het gaat hier om een KEF PSW2500.
Je Sub is niet kapot een crossover is niet een soort filter dat als je hem op 40 hz instelt dat er alleen maar frequenties onder de 40 hz weergegeven worden maar een soort filter dat langzaam de frequentie boven de 40 hz afkapt afhankelijk van welk filter het is word dat met 3 db , 6 db,12 db ,16 db etc per octaaf afgekapt.

Hier een voorbeeld van hoe je dat moet zien :

Dus je 70 hz word wel weergegeven maar in mindere sterkte weergegeven (zachter) dan frequenties onder de 40 hz .

Lees dit maar effe : Wikipedia: Low-pass filter

[Voor 7% gewijzigd door Read op 15-08-2014 20:45]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• HellStorm666
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17-09 15:57

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi A4 Avant B8

Klein vraagje ;)

Heb een Onkyo TX-NR818.
Hierop zit een Jamo s606 set aangesloten (de set zonder subwoofer)
Als subwoofer heb ik een Infinity Classia PSW8.

Nu heb ik, om van de 5.1 set een 7.1 set te maken, Pioneer melkpakjes aangesloten staan. Dit zijn de rear speakers geworden.

Gelukkig komt daar verandering in, want ik heb zojuist 2st. Jamo C601 speakers aangeschaft.

Nu de vraag, wat is de beste opstelling:
#A
S606 Front
S60 Center
S602 Side
C601 Rear

#B
S606 Front
S60 Center
C601 Side
S602 Rear

spec S602:
25mm Tweeter
102mm Woofer
80-20.000 hz
80Watt RMS

spec C601:
25mm DTT Tweeter
102mm HCC Woofer
65-20.000 hz
100Watt RMS

ps.
Ik heb de speakers nagenoeg op deze opstelling staan, op de Wide en High na

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Tristan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:28
Dit is de woonkamer + uitbouw:

Ik plan de tv nu aan de linkerkant. Het is op zich geen slecht idee om dozen boven en onderin te laten plaatsen!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik bedoel meer zoiets:

En dan daar gewoon de kabel doorheen steken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tristan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:28
Inhakend op mijn vorige vraag; Ik moet binnenkort de positie van de ringleidingen doorgeven voor mijn nieuwbouw woning. Waar zouden jullie de dozen in de muur laten plaatsen. Zie afbeelding waarvan ik denk wat logische posities zouden zijn. (rood, blauw, geel). Ik heb de tv ongeveer gepositioneerd waarvan ik denk dat deze zal komen te hangen:

[Voor 6% gewijzigd door Tristan op 30-09-2014 18:02]

• vinnypassy
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 09-10-2014
Hallo. Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht: een Sony KDL 50W81xB. Alle apparaten zijn via de receiver aangesloten op mijn surroundsysteem (Yamaha YHT299-pakket ) en dat werkt prima, alleen mijn tv krijg ik er niet op aangesloten. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen?

Hier twee foto's van de aansluitingen op de tv. Ik heb ook nog twee HDMI-aansluitingen, waarvan ik er één gebruik voor de receiver en één ervan is de ARC (die mijn receiver niet heeft). Verder zie ik geen HDMI-uit. Door een extra HDMI van receiver naar tv te trekken, lukte het niet... Ik dacht er zelf dus aan een componentenkabel aan te schaffen.

Aansluitingen receiver

[Voor 4% gewijzigd door vinnypassy op 07-10-2014 11:07]

• JerryJ
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 06-09 15:59
Momenteel ben ik druk aan het klussen in ons nieuwe huis en gister kwam ik op het volgende idee. Ik wil in de schouw (welke geen functie meer heeft) een nis maken. In deze nis wil ik mijn versterker en htpc plaatsen. Nu ben ik opzoek naar een oplossing (ik denk aan een muurbeugel) welke ik kan draaien/schuiven zodat ik bij de apparatuur kan. Is er iemand die hier toevallig ervaring mee heeft of wellicht een goede oplossing?

ik wil dus de apparatuur in de nis achter de tv plaatsen.

Update: Denk zelf een oplossing te hebben gevonden namelijk:

[Voor 15% gewijzigd door JerryJ op 14-10-2014 16:45]

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Zelf ben ik een beetje rond aan het kijken voor een TV/audio meubel en kwam ik de meubels van Unnu tegen. Hierbij kan je alle speakers wegstoppen achter geluid doorlatende kastjes.

Is het niet zonde van je front speakers wanneer je deze zo laag én dicht op de center speaker plaatst?

Voorbeeld:

PS: Unnu is me veel te duur, maar met kleine aanpassingen kan je het ook realiseren met BESTÅ.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• Pruimenvlaai
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13:08
Zojuist voor €5 een autoradio gekocht om de subwoofer in de woonkamer mee aan te sturen, maar ik loop vast! Weet iemand toevallig wat de 'low out' stekkers doen, links op het plaatje? Ik zou denken dat het voor de subwoofer is, maar waarom dan 4 ervan en niet 1?

• Byte_Me
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:57
Ik wil mijn HTPC met DH61AG moederbord graag via coaxiaal s/pdif aansluiten op de versterker, om zo een optische ingang vrij te maken.
Tot nu toe zat hij via de 2-in-1 analog and optical line out, via een 3.5mm naar TOSLINK adapter en een optisch kabeltje aangesloten. Maar nu dacht ik slim te zijn en hem met dit kabeltje op de RCA inging vd versterker te zetten:

Maar dat werkt helaaas niet, geen geluid, toch niet zo slim dus.
Even in de handleiding gekeken, en er is ook nog een internal s/pdif / dmic header. Deze heeft de volgende pin out:
Table 19. Internal S/PDIF or DMIC Header
Pin Signal Name Description
1 +3.3 V 3.3 V power (for DMIC module)
2 DMIC_DATA DMIC data signal
3 GND Ground
4 SPDIF_OUT/DMIC_CLK Multiplexed DMIC clock or S/PDIF signal
5 Key (no pin) Key (no pin)
6 +5 V 5 V power (for optical/TOSLINK module)

Is dat gewoon een kwestie van ground (pin3) op de buitenkant van een RCA plug zitten en SPDIF_OUT/DMIC_CLK (pin4) op de binnenkant? Dat DMIC_CLK verward me een beetje, gaat dat problemen opleveren?

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11:23

Zorian

What the fox?

Read schreef op donderdag 13 november 2014 @ 17:48:
[...]

Is het een sub waar een versterker inzit dus een actieve sub en kan het zijn dat dan misschien in het versterker deel iets los zit ?

[...]
Het betreft een JBL 200/230 subwoofer, inderdaad actief.
Of er iets los zit in de versterker weet ik niet, daar ben ik nog niet echt goed wezen kijken.

Ik heb net foto's gemaakt van de binnenzijde van de conus.
Er zit een soort hard papier aan die kant, vol met kreukels (geen scheuren) en het heeft iets vaags weg van papier-maché.

[Voor 31% gewijzigd door Zorian op 13-11-2014 18:12]

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 11:55
Een kleine Audio en Hifi vraag:

Sinds enige tijd ben ik op de legale tour en heb ik een berg CD's aangeschaft tezamen met een nieuwe MP3 speler en headphones.

Nu wil ik graag weten of er nog een verschil zit in welk programma ik gebruik om mijn CD's te rippen?
Voorheen was het simpelweg downloaden en op de MP3 speler (Sony A865) zetten, maar lees her en der / neem aan dat het rippen vanaf CD betere kwaliteit levert, of?

MP3 speler: Cowon J3

Of zal er weinig verschil merkbaar zijn?

• kaj180
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 27-08 14:37
Hallo Tweakers,

Ik heb een Sennheiser G2 zender gekocht maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor aansluiting dit is en kan er verder ook niks over vinden, ik zie alleen maar zenders met een 3,5mm jack-aansluiting, zoals ik deze ook had verwacht. Weet iemand misschien welke aansluiting dit is? (Zie foto).

Bij voorbaat dank.

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 18-09 22:47
Hallo mensen ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ik heb een pricewatch: CM Storm Ceres 300 deze is normaal voor PC gaming bedoeld echter gebruik ik hem voor PS4 doet ie het prima alleen microfoon doet het niet. Nu zit er op PS4 controller 1x 3.5 mm audio jack op.

Nu heb ik zoiets als dit nodig Hoe noem je zoiets nogal weer?
Want die heb ik dus nodig lijkt mij?

• rcor
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 23:44
The Eagle schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:38:
Als je je sub ook wilt gebruiken, zul je een versterker met een subwoofer pre uitgang moeten hebben. Je sub heeft namelijk geen high level inputs. Gevolg: de meeste stereoversterkers zullen niet voldoen en je zult naar een home cinema receiver moeten kijken.
Vraag is echter of je speakers het idd ook doen zonder d ingebouwde versterker. Denk persoonlijk dat de kwaliteit wel redelijk is.
Realiks schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 15:19:
Ik heb van iemand uit mijn familie volgende speakers ontvangen, gratis (stonden in de weg):

2 * Loewe L2A 120W speakers
1* Onkyo skw-208 subwoofer

Over computers hoef je me niets te vertellen dat is mijn wereldje wel, maar audio.... neen daar ken ik niet zoveel van.

Vraag 1, zijn bovenstaande speakers een beetje kwaliteit of zijn ze niet veel waard?

Van 1 van de Loewe speakers is de actieve ingang defect, de speakers kunnen dus enkel passief worden aangesloten op een versterker.

Vraag 2, iemand een voorstel voor een versterker? Ik heb geen idee qua prijs, vermogen, merk,... Of maak ik hiervoor beter een apart topic aan?

Alvast bedankt
Je hebt niet perse een home cinima receiver nodig hoor. Zie deze stereo versterker van Teac er maar eens op na:
https://www.correct.nl/ar...ARTNR=524859&ref=googleps

Zoals je ziet compleet stereo en subwoofer uitgang... Dus mocht Realiks alsnog stereo willen kan dit zeker! Ik zou wel voor een zwaardere uitvoering gaan gezien de speakers, maar er wel degelijk keus... 't is alleen goed opletten dat het gekozen product een subwoofer out heeft...

Edit 18:28 uur:
Deze Yamaha zou geschikt moeten zijn:
http://hificorner.nl/hifi...kers/yamaha-a-s501-zilver

[Voor 8% gewijzigd door rcor op 27-12-2014 18:29]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Plaki
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14-09 10:40
Hoe sluit ik luidsprekerkabels aan op dit soort aansluitingen

Ik heb al geprobeerd om de zwarte stuk van de kabel in de zwarte gat te steken en hetzelfde met de rooie en dat werkt dus niet. Ik snap niet zo goed wat ik verder nog kan proberen. :? :? :?

• Jamesl
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-09 21:12
Ik hoop dat ik hier wel goed zit met mijn vraag maar anders maar *knip* en waar moet ik de vraag anders stellen? haha :?

Ik heb nu een weekje de bluetooth Earson-151 speakers van Bangood ontvangen, ze klinken erg goed!

Heb alleen een vraagje ik heb een laptop met bluetooth en ik zou ook graag vanaf me laptop muziek willen afspelen maar ik krijg het niet aan de praat.

Ik heb de speakers toegevoegd en ze staan nu in de lijst met apparaten maar verder kan ik niks?
Misschien kan iemand me helpen :)

• Jamesl
rcor schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 06:52:
[...]

Waarschijnlijk doet deze speaker set zich voor als losse geluidskaart en moet je hem eerste activeren alvorens er geluid uit de speakers komt...

Bij Windows 8.1 moet je het volgende uitvoeren:
1. Klik hiervoor met de rechter muisknop op het luidsprekertje
2. Klik op "afspeel apparaten"
3. Klik op de speaker set en klik "als standaard instellen"

Indien je niet direct geluid te horen krijgt moet je de applicatie waarmee je de muziek probeert af te spelen eerst nog afsluiten en opnieuw opstarten...

Succes!
Daar staat die jammer genoeg ook niet bij :(

[Voor 3% gewijzigd door Jamesl op 08-01-2015 15:05]

• Jamesl
rcor schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:50:
[...]

Wordt de speakerset wel vermeld in apparaat beheer? Wellicht dat er eerst nog een driver geïnstalleerd moet worden alvorens de speakerset kan werken... Dus daar kijken of er nog niet geïnstalleerde apparaten zijn die aandacht nodig hebben...

Laat even weten wat je bevindingen zijn dan kunnen we daarna wel verder kijken...
Als ik het goed heb gezocht zie ik hem er niet tussen staan. Ik heb ook al gezocht naar drivers maar aangezien het een China speakertje is is er weinig over te vinden.

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:21

Exirion

Gadgetfetisjist

JeroenF schreef op maandag 12 januari 2015 @ 20:54:
Kan ik hier "gewoon" speakersnoer tussen solderen. Die is ook 2 polig lijkt mij. Of is een subwoofer kabel weer een geval apart?

Het gaat trouwens om een actieve subwoofer.
Een subwooferkabel voor een actieve subwoofer is hetzelfde verhaal als het aansluiten van de analoge uitgangen van een CD/DVD/Bluray-speler: een line-level interlink met tulppluggen. Dus ga hier GEEN speakerkabel tussen hangen, want het gaat om gevoelige signalen die een afgeschermde kabel nodig hebben.

Zoiets dus:

Je kunt bijvoorbeeld RG58-kabel gebruiken en daar tulppluggen aan solderen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Vitamine
  • Laatst online: 17-09 10:36
Stel, ik zou statieven als deze (zie onderstaand) nemen. Leg je de speakers er los op (zonder rubberen voetjes) of borg je ze op een of andere manier?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

g.j.bos schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:58:

Van een 3.5 mm splitter de draden doorknippen strippen en in de klemmetjes monteren??
Nee, de speakers zijn passief en hebben een versterker nodig om te functioneren. De 3,5 mm jack vanaf de TV gaat dat vermogen niet leveren. Zoals je op onderstaande afbeelding ziet heb je een versterker nodig. Op de versterker sluit je dan op een ingang de TV aan en de speakers via de terminals.

Let niet op het pijltje, afbeelding komt van Google. Je hebt dus het apparaat links nodig.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BonJonBovi
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Ik heb nu een 2.0 systeem staan met een integrated amp (akai am-55), en deze setup wil ik graag uitbreiden met een subwoofer (jamo sub 210). Alleen zit er geen dedicated aansluiting for een subwoofer op mijn versterker, dus vraag ik mij af of ik deze sub op mijn versterker kan aansluiten, en zo ja, hoe dan?

Ik heb ook wat gelezen over subs die je gewoon met speakerkabels aansluit als 'systeem B' en dan ze allebei tegelijk aansluit. Helaas kan dat niet met deze Jamo, en zitten deze versterkers over het algemeen in een wat hoger prijssegment.

Achterkant van Akai AM-55:

Achterkant Jamo Sub 210:

• BonJonBovi
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
Exphy schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:22:
[...]

Je versterker heeft een "processor" out, deze is vergelijkbaar met een line-out(vaak). Je zou deze kunnen gebruiken, maar dan moet je zo'n kabeltje halen waarmee je dit signaal kan splitsen. Als je het signaal niet meer terugvoert naar je versterker dan doet hij het niet.
Zoals je kan zien zijn die al in gebruik (links onderin). Ik weet niet of je die dingen los kan halen of waarvoor ze dienen.

• Guusz
  • Laatst online: 15-09 14:32
Als je dus 2 van zulke dingen er tussen zet ipv die brugjes:

wordt het signaal gewoon doorgelust en kan je je subwoofer daar op aansluiten.
Het is alleen wel de vraag of het volume in het voorversterker of eindversterker gedeelte geregeld wordt, anders staat je subwoofer altijd even hard.

• Mrs Redhair
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:45
(jarig!)
Highfive95 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:44:
Ik heb een oude radio gekocht en wil deze nu aansluiten op mijn luidsprekers. Echter moet de radio volgens mij op de speakers aangesloten worden met 5 polige "DIN" pluggen. Kan ik op een of andere manier ook mijn normale kabels aansluiten hierop?

En:
Zie antwoord hieronder.

[Voor 46% gewijzigd door Mrs Redhair op 06-02-2015 12:13]

• Zorian
  • Laatst online: 11:23

Zorian

What the fox?

Ik heb momenteel dit als opstelling:

Locaties, verhoudingen en maten kloppen niet 100%, maar het geeft een impressie.

Front, center en rear zijn Magnat Motion 990.
Als subwoofer staat er een JBL 200/230.
Dit wordt aangedreven door een Marantz SR6003.

Nu heb ik het idee dat de subwoofer foutief staat aangezien ik hem als ik bij de PC zit nauwelijks hoor. Sta ik midden in de kamer of in de keuken (rechts onderin, die lange uitloper) dan tril ik alle kanten op. Op de bank hoor ik hem dus ook niet, maar bij de kamerdeur (links bij de rear) weer wel enorm luid. Oftewel overal waar ik hem niet wil horen (met name staand) is hij heel luid en overheersend, en op de plekken waar je hem juist wel wil horen/voelen is hij bijna tot geheel absent.
Zo wil het voor komen dat ik achter mijn PC zit en mijn bureau gewoon voel vibreren, samen met de grond, maar het is net alsof de subwoofer uit staat.

Wat zou een geschikte locatie zijn voor de sub? De vlakken die roze en grijs zijn (TV en PC) zijn beiden hoge tafels, dus hij kan eender waar gewenst in die vlakken geplaatst worden. Eigenlijk overal wel bijna.

Ik heb zelf al lopen sjouwen met dat ding, maar het lijkt gewoon geen verschil te maken of ik hem nou links of rechts neer zet zeg maar.

[Voor 5% gewijzigd door Zorian op 27-03-2015 18:53]

• mr32
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Een tijdje terug hebben we hier een setje KEF K120 bookshelf speakers gekregen, welke ik afgelopen week eens aan het werk gezet heb. Na het verwijderen van de cover, kwam ik helaas tot de ontdekking dat bij één woofer, de foam gescheurd was (klikie):
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Tweakersblog/th_IMAG0008_zps4vdea7gs.jpg
De scheur is ongeveer 5 cm breed

Kleine scheurtjes schijn je te kunnen repareren met sileconenlijm, maar ik denk dat deze scheur daar ietswat groot voor is. Wat denken jullie? Alle twee de speakers maar preventief refoamen of kan deze met wat lijm nog gered worden?

[Voor 3% gewijzigd door mr32 op 07-04-2015 20:06]

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12-09 18:54
FeaR schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:47:
Op 108 Hz is de response van de speakers 3 dB zachter dan de rest van de bovenliggende frequentie. Je moet dan toch juist de crossover hoger zetten om vlak te komen en gelijk aan te sluiten met de rest van de speakers? Je zoekt dus eigenlijk naar het +/- 0 dB punt - waar de response nog vlak is en de speaker niet af valt - van de speakers waar de subwoofer dan netjes aan begint te vullen. Dan kom je hoger dan de genoemde 108 of 100 Hz. Die maal 1,5 is ook een uitgangspunt en geen harde regel, maar laat wel zien dat je naar boven moet met de crossover en niet naar beneden.
-3db is de helft zoals je waarschijnlijk weet. Als je een punt hebt waar je met twee speakers op de helft (-3db) zit, heb je een hele (0db). Als je twee speakers even hard laat spelen op dezelfde frequentie krijg je een bult in de response, dat wil je niet. Onder het motto 'een plaatje zegt meer dan duizend woorden':

Zoals je ziet zijn beide responsen afgezwakt rond het XO punt, zo ontstaat er netto een rechte gecombineerde response.

druk en typefouten voorbehouden

• JvS
  • Laatst online: 10:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

NuKeM schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:25:
[...]

Ik dacht altijd dat men adviseerde de surround speakers in een 5.x opstelling zo'n 60-90cm boven oorhoogte te hangen (op 90 tot 120 graden van centerlijn). Dan is het geluid minder makkelijk te lokaliseren, want dat is storend. Die 180cm is dus zo gek nog niet :) 60-90cm is wel relatief t.o.v. de zitafstand, soms spreekt men dan ook over maximaal 30°.

Eerste Google bronnen: http://www.thx.com/consum...und-sound-speaker-set-up/
http://www.svsound.com/t/svs-loudspeaker-placement
Zegt dan weer just above ear height: http://www.dolby.com/us/e...aker-setup/5-1-setup.html
Wat ook goed is om te weten, is dat als je alleen 5.1 hebt (toch de meerderheid), dat de locatue van de surrounds eerder naast en boven je is dan achter je. Mijn ervaring is dat speakers die zo geplaatst zijn, verreweg het mooiste en meelevendste surround effect geven (in de praktijk iets verder naar achter ivm een muur die daar zit :)):

THX site:

Wat je vaak geadviseerd ziet is "neem vier keer dezelfde speakers als front en rear", met dat advies ben ik het totaal niet eens. Dan krijg je vaak of een surround speaker die achter je tegen een muur aan staat, of half achter een bank in je oor staat te tetteren. Ik zou liever die kleine JAMO'tjes nemen die hierboven geplaatst staan (tot 108hz dingen) en die naast/boven me aan de muur hangen.

• Zaratrass
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:05
Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een marantz nr1605 met 2x monitor audio bx5 vloerstaanders.

Ben best wel nieuw in deze audio wereld, maar ik denk dat ik iets heb gedaan wat makkelijker kan.

Ik heb een mooie set kabels erbij gekocht met banaan aansluitingen, deze heb ik gebruikt op de boxen.
Alleen op de receiver kan ik het niet aansluiten ? ik heb de banaanaansluitingen eraf moeten halen om vervolgens het koperdraad netjes op de receiver aan te sluiten. ( los draaien van de schroef op de receiver, draad door het gat heen en weer aandraaien.)

Ik vroeg mij of ik de aansluiting op de receiver helemaal los kan schroeven om de banaan aansluiting erin te pluggen ? Ik kreeg het niet los, en ik wil ook niets slopen. Maar is dit mogelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16-09 01:17

Wat is het merk/type van deze speakers?
Zij staan bij Concerto-Audio in Amsterdam en heb er even naar geluisterd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:44
Wie helpt me uit de brand! Ik heb een set Klipsch Reference 5 speakers en nu zijn ze zo aangesloten als op de afbeelding. Bi-wire heet het geloof ik? Maar anyway... kan ik ook deze rode en zwarte "verbindingstekens" verwijderen en de plus en min kabel uit de versterker op de speaker aansluiten? Dus dat ik de speaker kabel laat zittenen die rode en zwarte kabel eruit haal... Wat voor verschil gaat het uitmaken?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

cypress3d schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:36:
Wie helpt me uit de brand! Ik heb een set Klipsch Reference 5 speakers en nu zijn ze zo aangesloten als op de afbeelding. Bi-wire heet het geloof ik? Maar anyway... kan ik ook deze rode en zwarte "verbindingstekens" verwijderen en de plus en min kabel uit de versterker op de speaker aansluiten? Dus dat ik de speaker kabel laat zittenen die rode en zwarte kabel eruit haal... Wat voor verschil gaat het uitmaken?

[afbeelding]
Zo als het nu aangesloten is heeft het niets met Bi-wire te maken de hoge toon luidspreker is gewoon parallel aan de lage toon luidspreker aangesloten.
Haal je brugjes(rode en zwarte kabel) weg zal je in deze situatie geen geluid krijgen uit de speakers.
Gewoon zo lekker laten zitten.
Hieronder het verschil tussen gewoon zoals het nu is en Bi-wired.

[Voor 8% gewijzigd door Read op 03-05-2015 11:27]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

The Eagle schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:15:
Mijn centerspeaker heeft dubbele aansluitterminals. Dus die zou ik kunnen biwiren of biampen. Maar ik ben nog nooit een receiver tegengekomen die biamping voor centers ondersteunde. Bestaan die dingen uberhaupt :?
Ben ik ook nog nooit tegen gekomen zal dan een beste jongen moeten zijn.
Bij bepaalde set-ups kun je wel mono blokken (bijv de Marantz MA500 ) gebruiken.
Op die manier zou je dus met 10 Marantz MA500 je hele 5.. setup kunnen voozien van het bi-amp gebeuren.
Of het al of niet nut heeft laat ik in het midden maar het kan wel.

[Voor 13% gewijzigd door Read op 09-05-2015 00:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pauluz
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17-03-2018
Pauluz schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:42:
[...]

De SVS is gigantisch, en mijn linker speaker zou daardoor wel erg naar komen te staan. :) Ik zal vanavond de sub eens uit de hoek trekken, hij staat nu 10-15cm vrij van beide muren...

Je geeft aan om de speakers juist verder van de muur te zetten, maar valt dan juist niet nog meer laag weg? Ook als ik de Kef Q90 op LARGE draai, dan mist er gewoon echt wat laag weergave. :)
Inmiddels een tijdje verder, maar nog steeds niet tevreden met de setup. :) Dus ik ben verder gaan kijken en luisteren. Inmiddels de speakers ook eens vervangen door een setje B&W 602 S3. Alhoewel dit maar een boekenplank speaker is, klonk deze speaker iets voller dan de KEF's. Maar het verdere geluidsbeeld van de KEF's vind ik een stuk fijner dan de B&W's dus die staan weer op hun plek.

Afgelopen dagen weer flink lopen meten en testen met de kleine subwoofer op verschillende plekken. De linker + rechter hoeken voor blijven toch echt de enige plaatsen waar een redelijke response te horen is.

Vervolgens nog eens gaan meten met een App die test tonen produceert en een geluidsmeter. Daarbij kwam ik tot de volgende resultaten: (ik heb niet gemeten op Maximale Output, maar op een lekker geluidsniveau :) ).

Een hele grote dip op de 40hz, zou dit dan die sweetspot zijn waar de lekkere punchy bass vandaan komt. Of ligt die toch in het hogere gebied? Cross-over op Receiver staat op 80hz, op de subwoofers staan ze allebei volledig open.

Jullie ideeen?

<3 HiFi, Subs, Professional PA & Bluetooth speakers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bij mij staan ze onder een hoek gericht van 30 graden geschat. En na de kalibratie meting heb ik geen behoefte op de surroundvolume aan te passen.

Ik heb ze ook 10cm lager gehad, en dat was irritant. Op deze hoogte had ik wel de neiging om de surrounds zachter te zetten.

Links merkbaar te laag, het midden merkbaar te hoog, rechts precies goed.

[Voor 21% gewijzigd door Lip op 18-05-2015 13:55]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-09 21:45
Gisteren de TV meubel anders ingericht, echter is nu van de subwoofer de draadjes afgebroken van deze connector (excuus voor de vage afbeelding, kon hem helaas niet scherper krijgen):

Weet iemand hoe ik deze er weer op kan krijgen? Heb al geprobeerd met 2 nietjes om het pinnetje eruit te halen, alleen is dit niet gelukt.

Betreft trouwens om deze: pricewatch: Samsung HW-F350

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hebben mini-hifi sets a la PMC-20L constante stroomvoorziening nodig om de ingestelde FM-presets te onthouden? Heb er hier namelijk een die de presets lijkt te verliezen, althans, ze vallen terug naar wat er standaard in stond.

De stroomvoorziening wordt telkens onderbroken door een

ivm sluipverbruik.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.....

30 minuten maar :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

joenevd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:51:
Ik vraag me af of er veel kleinere speakers zijn die een mooie surround weergave kunnen geven.
Die zijn er zat. Ondanks dat de meeste mensen beweren dat je de beste surround resultaten krijgt door een zuilspeaker waarvan de tweeter in je oor tettert en waarvan de midrange tegen je bank aan staat te spelen "want dezelfde speakers is essentieel", is dat voor surroundweergave niet de meest essentiele eis.

Het belangrijkst is dat je gewoon een degelijke speaker gebruikt en ze vooral goed positioneert. Als surround kan je prima melkpakjes gebruiken die pas vanaf 120Hz geluid geven. Dat geeft met alle geluidsformaten gewoon een prima ambiance en kan ook uitstekend mooie (en harde) effecten weergeven, zolang je in de receiver de speakers maar op "small" zet.

De mooste plek voor een surround speaker vind ik boven, naast en iets achter je gepositioneerd, het liefst naar binnen spelend (dus niet op een achtermuur recht naar voren spelen).

Ik gebruik zelf kleine tangent speakertjes als surround aan mijn muur, met witte beugeltjes. Discreet, maar geeft gewoon een mooi effect. Ik vind de rear speakers ook het minst belangrijk, maar als ik ze weglaat dan mis je wat mij betreft wel de volledige immersie in een film of concert.

Maar dan wit, en lekker in een hoekje weggestopt, bijna tegen het plafond aan :).

[Voor 20% gewijzigd door JvS op 16-06-2015 22:56]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind het juist fijn als mijn surround kanalen wat hoger hangen. Ik speel nooit 5.1 muziek waarbij dat misschien anders is, maar bij concerten en films gaat het mij om een goed presterend speakertje dat een enigszins indirect geluidsbeeld neer kan zetten. Daarmee krijg je een mooie beleving met films, een precies genoege plaatsing met gerichte 5.1 effecten en met sfeer / aanzwellende dingen wordt mijn kamer prima gevuld.

Ik ben er erg tevreden mee.

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 19-06-2015 09:15]

• Póg mo Thóin
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:32:
Of natuurlijk een kabelgoot achter de gordijnrail, zoals ik al vaker aangehaald heb en thuis ook heb hangen. Gooi je ook een kabelgootje tegen het plafond aan de achterkant, en laat je van daar af de kabel naar je rears zakken. Ziet er ook prima uit :)
Nou, ze moeten al een muur weghalen, dus in de vloer kan ik sowieso een kabel leggen. En dan aan de kolom een speaker y tegenover aan de muur boven de balkondeur ook een speaker. Ik zet hier even een render van het appartement:

Dus mogelijkheden zijn er zat, maar ik wil wel de juiste keus maken!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 29-08 13:33

Mikayu

.srt

Lijkt er weinig op

Hij is ook al gedeeltelijk gestript. Lijkt me niet kapot getrokken of doorgeknipt

Kan verder elke soort doeleind hebben, niet alleen binnen de HiFi

• timelezzzzz
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 27-08 16:59
Na een aantal jaren met 4 B&W 600 boekenplank luidsprekers te hebben gedaan ga ik deze vervangen voor 2 zuilen (CM8 S2) icm mijn Rel Quake en centerspeaker uit de B&W 600 serie.
Nu lees ik in diverse topics dat de CM8 een flinke versterker nodig heeft. Met mijn huidige Yamaha receiver icm de 600 series vond ik de geluidsweergave gewoon prima.

Kan iemand aangeven of mijn huidige receiver echt te kort gaat schieten (of dat ik heel veel ga missen qua geluidsweergave) en uit welke specificaties dit dan blijkt zodat ik weet waar ik op moet letten (sorry misschien domme vraag) bij een eventuele nieuwe receiver?

• donny007
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:49

donny007

Try the Nether!

Kan iemand mij misschien vertellen hoe deze oude speakerterminals werken:

Het betreft een Sansui B-77 eindversterker.

De terminals zijn 90 graden draaibaar, verder zie ik geen opening aan de zijkant om een draad in te steken. Bananenstekkers passen er helemaal niet in. Aan het eind van het gaatje zit een metalen contactje, verder is alles plastic.

/dev/null

• BARACUS
  • Laatst online: 24-05 20:24
Jaco69 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:28:
Dag,

Ik heb een mooie 5.1 set met speakers aan de muur en kabels weggewerkt in de gestuckte muren.

Probleem is dat ik bedacht had dat alle kabels inclusief speaker kables achter de TV uit moesten komen. Nu hebben we een groote tv kast tegen de muur staan en nog geen probleem maar de bedoeling is om de TV aan de muur te hangen.
Het zou leuk zijn als ik dan geen kabel goot nodig heb van de TV naar beneden.

Is het mogelijk aparatuur inclusief (nieuwe) AV receiver achter de TV te hangen?
Of kan ik iets met de ene16mm flexibele eleckticiteitsbuis die wel weg gewerkt is tussen achter de TV en net boven de vloer? (de speakers hebben 4mm2 draden die elk net in 1 zo'n buis passen)
Je receiver achter de tv plaatsen is wel lastig :P Het gaat niet passen en de afstandbediening werkt niet.

4mm speakerkabel is wel erg dik. Je zou deze dunner kunnen maken en dan gaat het misschien wel door de buis heen? Om een hdmi kabel erdoor te trekken moet je de stekker zelf monteren.

Je zou nog een plaat kunnen monteren tegen de wand waar alle kabels doorheen gaan.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:36
The Eagle schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:22:
Nee, je kunt hopen dat ze mog eens voorbij komen. Tenzij je ze al gehunt en betaald hebt ;)

Having said that: die canton is zeker zijn geld waard. Ik zat zelf nog even e overwegen om er 2 te kopen. Krijg ik er hier thuis alleen nooit door :P
Vier vloerstaanders is natuurlijk altijd lekker als dat kan. Ik zou het zelf niet doen, maar dat is meer omdat je ook nog een gevalletje centerspeaker hebt waar je iets mee moet. Plus, als ik geld uit ga geven aan speakers, wil ik ze zelf eerst gehoord hebben. BA staat prima bekend, maar als ik ze niet vind klinken is het zonde geld. Als ik in jouw schoenen stond zou ik ze laten schieten en bij Correct de koopjeskelder induiken :)
Ik zal het je sterker vertellen :P

Dus ik kan kiezen ;)

In de koopjeskelder zie ik vooral heel veel duurdere opties. Juist dat het relatief goedkoop een upgrade kan krijgen maakt het een optie voor me.

Op de gamekamer heb ik ruimte zat, dus kwa plaatsing ben ik vrij. Ik las dat zowel de jamo 606 en de A360 allebei erg laag al kunnen, dus de 50% extra voor de sub twijfel ik over.

• freddy0519
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 23-08 20:17

freddy0519

It hurts when IP

Ik heb even een vraagje, geen idee of het hier thuishoort,

Ik heb voor het geluid van mijn tv een oude sony-receiver met speakertjes. Ik was er heel tevreden van, tot voor kort ik een 'gekraak' hoor in mijn boxen, vooral bij lage tonen. Het komt ook voor bij andere speakers en andere kabels, dus ligt het probleem waarschijnlijk bij de receiver zelf. Het is irritant als je zo films wil bekijken en heb daarom besloten om heel de boel te vernieuwen, en over te stappen naar digitaal geluid.

Nu zag ik een leuke deal voorbij komen bij Coolblue , waarbij bij een Onkyo TX-SR444 een gratis setje Dolby Atmos-speakers worden geleverd, namelijk 2 Onkyo skh-410 speakertjes die je, als ik het goed begrepen heb, op je bestaande voorste speakers moet plaatsen. Ik ben ook wel van plan om nieuwe speakers te kopen (5.1 of 7.1), maar ik was benieuwd of het 1) een goede toevoeging is aan het geluidservaring en 2) of ik het wel in mijn (beperkte) ruimte kan gebruiken. Atmos speakers projecteren het geluid naar het plafond om zo meer surround te creëren, echter heb ik een schuin aflopend plafond, omdat ik op de bovenste verdieping zit.

Ter illustratie mijn huidige setup (slechte foto-kwaliteit, niet letten op de rommel):

Zal dit het geluid niet vervormen? Of geeft dit niet zo veel effect? Is Atmos wel uberhaupt de moeite, of zou ik niet beter gewoon voor een klassieke 5.1 of 7.1 setup gaan?

Al doende leert men, al draaiende keert men.

• Brick Top
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-08 14:31
FeaR schreef op donderdag 10 september 2015 @ 13:10:
[...]

Gebruik de zoekfunctie op GoT eens betreffende vermogen of lees het eerste deel van [FAQ] Audio door.

Samenvattend is dat je je geen zorgen hoeft te maken en alles op elkaar aan kan sluiten. Je gaat echt geen 150 Watt door de speakers sturen, dan hebben je oren al lang de grens aangegeven en niet de speakers. Idem met het vermogen matchen: nergens voor nodig om dat te willen doen. Zoals je zelf al ondervonden hebt zijn er meerdere manieren om vermogen op te geven. Die 170 Watt die Onkyo op geeft is gemeten op één kanaal bij een pieptoon van 1000 Hz en met een behoorlijke vervorming van 1%. Als je meer kanalen aan gaat sturen op een geheel bereik (veelal als 20 - 20.000 Hz aangegeven) en met minder vervorming houdt je (veel) minder vermogen nodig.

De TX-NR709 kan ik zo niet vinden, maar de TX-NR609 doet bijvoorbeeld dit:
Opgegeven: 160 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC
Gemeten: Five channels driven continuously into 8-ohm loads:
0.1% distortion at 81.0 watts
1% distortion at 95.1 watts

Hoe meer kanalen je aan gaat sturen hoe minder vermogen er over blijft. Al is bovenstaande op vijf kanalen en jij gaat er maar twee aansturen. En dan lijkt 81 Watt een heel stuk minder dan de opgegeven 160 Watt, maar die stap scheelt maar 3dB (verdubbeling van het vermogen). De stap is net zo groot als die van 1 naar 2 Watt. En om het dan nog leuker te maken: in een normale huiskamer heb je maar een paar Watt nodig.

Nu is bovenstaande puur theorie en zullen er zeker mensen zijn die liever dikke versterkers gebruiken voor sommige speakers omdat ze meer los komen, maar daar kan alleen jij (althans jouw oren) uitsluitsel over geven of dat het eventueel waard is in de toekomst. Ikzelf heb eindversterkers achter mijn speakers hangen met plenty vermogen en ik durf niet te zeggen of ik ze blind aan zou kunnen wijzen als ze daar wel of niet op aangesloten zijn. Aansluiten van de speakers is sowieso geen probleem en geluid gaat er gewoon uit komen.
Zeer hard bedankt voor je deskundige uitleg. Hier ben ik wat mee! :)

Ondertussen heb ik 'mijn' speakers ook is in de woonkamer gezet via sketchup. Doet toch vragen rijzen... Die linkse speaker zit echt in het hoekje geperst en ik heb geen marge meer om te schuiven met zetel of tv. Daar het systeem voornamelijk gebruikt zal worden voor film, lijkt het me misschien beter om te opteren voor een 5.1 systeem zoals Q acoustics 7000i. De center en subwoofer zou ik dan wel vervangen door een iets performanter model.

Dan nog gaan die melkpakjes uiteraard gaan match zijn voor deftige vloerstaanders maar het gaat toch minder stom ogen. En ik lees overal dat vloerstaanders ademruimte nodig hebben om goed te kunnen presteren en die ruimte ontbeer ik.

Wat is jullie gedacht hierover?

[Voor 16% gewijzigd door Brick Top op 11-09-2015 09:27]

• Vanquishh
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10-07 18:07
Ik heb een vraag over hoe ik mijn versterker (5.1) kan aansluiten op mijn nieuwe smart TV. Voorheen deed ik dit via een tulp kabel, maar er zit geen audio out meer op mijn nieuwe TV.

Ik heb de volgende apparatuur:
- Sony DAV-S888
- Samsung ue43j5500
- KPN TV ontvang kastje
- PC

Nu heb ik in de oude situatie mijn versterker op mijn PC en TV dmv een tulp splitter aangesloten zodat ik doormiddel van video 1 & video 2 (sources) TV kan kijken en daarnaast ook muziek kan luisteren via mijn computer.

Is het nu mogelijk dat ik alsnog hetzelfde kan doen? Na enig research kwam ik op een optische kabel. Als ik deze in de versterker doe en in de TV zou het dan moeten werken?

Alvast bedankt! :)

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:36
Misschien een rare en domme vraag :P maar kon zo snel niet online een duidelijk antwoord vinden...

Kan je electradraad ook gebruiken om je subwoofer aan te sluiten? wil graag een mooi kabeltje naar de subwoofer leiden (puur esthetisch) en heb mooie electrakabel gezien. Vandaar de vraag :P

zoiets zeg maar (linker rode)

• Brick Top
  • Laatst online: 25-08 14:31
Weet iemand van jullie wat de Nederlandstalige benaming is voor 'egg foam'?

[Voor 43% gewijzigd door Brick Top op 06-10-2015 16:43]

• BARACUS
TommyGun schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:18:
Is er niet iets beschikbaar qua subwoofer demping dat kleiner is dan bijvoorbeeld de Auralex SubDude-II? Het is mijn inziens een beetje overdreven (en tevens lelijk) om een subwoofer van 22 bij 22cm te plaatsen op een mat van 38 bij 38cm.

Ik kan helaas niet echt iets vinden...
Veel kosten maken voor een dempende mat is doodzonde. Kun je beter spenderen aan een betere sub :)
Deze passen bij mij precies in de sub voetjes. Zijn van flexibel pu rubber.

https://www.conrad.nl/nl/...-166-mm-zwart-401541.html

Deze zijn ook perfect voor speakers en stoeptegels. Er zijn tig varianten en merken.

https://www.conrad.nl/nl/...zwart-6-stuks-540619.html

• TeXiCiTy
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-09 21:03
Aux-in mod autoradio (hoe te aarden?)
Ik heb een tijdje geleden een aux-in aansluiting gemaakt op mijn originele autoradio zodat ik met een mini-jack aansluiting mijn telefoon aan kan sluiten. Hiervoor heb ik de aansluitingen van de CD wisselaar 'opgeofferd'.

L+, L-, R+, R- aansluiting van de CD-changer gebruikt voor audiokabel. (foto van internet)

Ik had hiervoor de oortjes van el-cheapo in-ear headphones afgeknipt en die kabel op de print van de autoradio gesoldeerd. Er zit echter aardig wat ruis/gekraak op de audio en vermoed dat dit komt doordat de vier flinterdunne kabeltjes nog een heel eind over de print lopen en de nodige interferentie oppikken.

Ik heb nog wat 4-polige shielded kabel liggen (2x twisted pair) en hoop het hiermee op te lossen. Is het nu wijsheid om de shield aan de aarde van de autoradio te leggen of is het gebruikelijk om deze aan de L- en R- te knopen?

Edit: http://www.sitestorm.nl/saab/radio-mod.pdf (Pagina's 5 t/m 7 beschrijven de mod)

[Voor 4% gewijzigd door TeXiCiTy op 18-11-2015 22:15. Reden: Toevoegen pdfje gebruikte mod]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• BARACUS
Telfordia schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:48:
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb nu 2 boekenplankspeakers die ik wil vervangen voor een betere vloerstaander speakers. Echter met mijn jongste kan ik nog geen afspraken maken om hier van af te blijven. Is het voor paneel van de meeste speakers voldoende om te zorgen dat ze niet bij de speaker kunnen met hun vingers of zullen er andere maatregelen nodig zijn? Hoe doen jullie dit? Het zou mij wel wat meer geruststellen als ik zou weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
De meeste panelen zijn een dun stofje zoals een panty, dat gaat niets beschermen. Althans, ik zou het risico niet willen nemen.

De speaker op een tegel zetten en een stuk kippengaas om de tegel vouwen. Dan heb je een mooi hekwerk dat akoestisch blijft werken.

Zo'n grill met dubbelzijdig tape monteren dat je zonder schade kunt verwijderen.

Mooie oplossingen zijn er niet ben ik bang. Maar zo'n kind breekt je huis toch al af dus een beetje extra lelijk maakt ook niets meer uit ;) Liever kippengaas dan ingedrukte conussen :'(

[Voor 6% gewijzigd door BARACUS op 26-11-2015 13:08]

• jackaubrey
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 09:28
Telfordia schreef op donderdag 26 november 2015 @ 10:48:
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb nu 2 boekenplankspeakers die ik wil vervangen voor een betere vloerstaander speakers. Echter met mijn jongste kan ik nog geen afspraken maken om hier van af te blijven. Is het voor paneel van de meeste speakers voldoende om te zorgen dat ze niet bij de speaker kunnen met hun vingers of zullen er andere maatregelen nodig zijn? Hoe doen jullie dit? Het zou mij wel wat meer geruststellen als ik zou weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
ik zou dan een kruipbox gebruiken:

• BARACUS
gerdthijs schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:40:
Ik heb een Yamaha R-N500 (80W vermogen) en een paar JBL Control One (8ohms).
Ik heb nog geen luidsprekerkabels gekocht, kan ik voorlopig deze aansluiten met 0,75mm (het zou maar enkele meters betreffen). Of beschadig ik hier de luidsprekers of stereoversterker mee?
Werkt prima voor korte afstand.
Ga geen idioot bedrag neerleggen voor kabels.

Kabel aan de binnenkant, lekker dun ;)

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:38
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal morgen eens kijken welke onkyo receiver het is en de sub neem ik mee. Volgens mij is de sub niet echt een bekend merk. Ik weet alleen dat ze het destijds bij Stassen in Venlo hebben gekocht (samen met de TMA compact 10, ook al veelbesproken), maar ik krijg meer en meer het gevoel dat ze zich wat hebben laten aansmeren. De subwoofer kabel is dan ook op advies van hen erbij gekocht.

Voor de duidelijkheid. De subwoofer heeft maar 1 ingang. De gebruikte kabel is van deze strekking:

28-11-15
Zojuist de sub wezen halen, ben alleen vergeten te checken welke receiver het nu was... Maar goed, als een actieve subwoofer output nooit 2 stekkers behoeft, dan zal het waarschijnlijk idd een 7.2 receiver betreffen. Waarom ze die kabel dan hebben meegeleverd blijft voor mij een raadsel.

De subwoofer zelf is een Energy S8.3

Ik ga het maar gewoon even aansluiten, kijken hoe het gaat. Tot mijn verbazing is men toch wel positief over deze subwoofer.

Ik denk dat ik de "phase control" gewoon op neutraal/0 kan zetten?
Uit de handleiding lijkt het erop dat ik de crossover beter door de versterker kan laten regelen (mode B ). Het lijkt mij dat Audyssey niet goed werkt wanneer je de crossover nog handmatig kan instellen;
The X-Over Mode (A) “Crossover
Activated” switch position should be used when connecting your ENERGY®
subwoofer to a receiver without bass management or when you wish to
manually control the crossover and volume settings (such as in a music system).
The X-Over Mode (B ) “Crossover Bypassed” switch position should be used
when connecting to a receiver with bass management (such as in a digital
surround sound movie system). This connection defeats the crossover feature
on the ENERGY® subwoofer, allowing this control to be handled by the receiver

[Voor 60% gewijzigd door LA-384 op 28-11-2015 09:25]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Exirion
  • Laatst online: 13:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Nog effectiever:

Dat zal ze leren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• LA-384
Ik ken de precieze relatie tussen kabeldikte en kwaliteit niet, maar mijn gevoel zegt dat je in dat geval net zo goed dunnere kabel had kunnen kopen.

Ik heb zelf ook 4mm2 kabels en heb er een setje Oehlbach Banana Solution 5 op aangesloten. Deze waren geschikt voor kabels tussen 1,5mm2 en 6mm2.

De gebruikte 4mm2 geeft voldoende speelruimte om ze zonder problemen te bevestigen. Het lijkt mij dat soortgelijke stekkers (want ze zijn niet meer beperkt leverbaar), hetzelfde resultaat zullen geven.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Hoogte van de stands durf ik zo niet te zeggen, plaatje met de A25 ziet er zo uit:
Zonder frontje, foto met fronts is nog waziger...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:15
Hmm, nu nog plaats vinden voor een center speaker...

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-09 08:47
Vandaag speaker jumpers ontvangen. Nu wil ik ze aansluiten op mijn Kef IQ9 speakers maar het 'open' deel past niet op de aansluiting van mijn speakers. Dit komt doordat er een plastic omhulsel om de connectoren zit. Weet iemand of dit er met een doel zit of kan ik dit eraf halen?

Foto's ter verduidelijking:

Dit is de oude situatie maar hier zie je de plastic omhulsels goed.

De nieuwe speaker jumper.

[Voor 11% gewijzigd door Morpheus2003 op 30-12-2015 21:09]

• BARACUS

Dit bedoel je toch? Het zal niet makkelijk te verwijderen zijn anders had je dat al gedaan ;)
Ik heb deze kef ook staan en het lijkt behoorlijk vast te zitten aan het zwarte gedeelte. Zonder dit plastic werkt de schroefdop ook een beetje raar.

Maar de nieuwe jumper kabels hebben toch weinig nut. De oude situatie met normale kabel geeft beter resultaat en past goed. De originele jumper kabels hebben ook zo'n metaal plugje en werkt super irritant.

Als het voor de mooi is dan kun je ook een I plugje nemen of 2 bananenstekkers.

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Morpheus2003 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 22:34:
[...]

Bedoel je de plasticjes waar de banaanstekkers in moeten? Die bedoel ik niet. Die zijn er allang af ;)

Gaat om het plastic wat om de connectoren achter op de speaker zit. Zie foto.
Moet gewoon passen.

• BARACUS
Dat is de originele jumper kabel met een dun plugje

Met gewone kabel kun je veel beter contact maken dan met zo'n hard stukje metaal.

• Morpheus2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-09 08:47
Bedankt voor jullie reacties. Helaas past het echt niet met de jumpers. Heb nu maar banaanpluggen op de speakerkabel gedaan die er al tussen zat. Dit omdat de speakerkabel naar de versterker erg dik is en de jumper kabels er niet goed bij pasten. Zo is de situatie nu:

Bedankt voor jullie hulp.

• roborobbie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 23:07
Ik heb een probleem met mijn beolab 2500 speakers. Dit zijn active speakers van B&O. 1 van de speakers wil niet uit stanby komen, dit zou moeten gebeuren wanneer er een signaal binnenkomt via de powerlink connectors.

Nu heb ik wel eerder met electronica ditzelfde probleem gehad, bijvoorbeeld met een loewe speaker. Het lijkt mij iet te maken hebben met een stukje in de schakeling die net niet genoeg stroom krijgt om het relais om te zetten.

waar zou ik nou moeten kijken op de print om te zien wat er mis is. ?

http://www.dumpt.com/img/files/f1eqot2g996rroy8ihs1_thumb.jpg

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• wienesroa
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-09 10:39
Ik heb de volgende speakerset van Teufel op het oog:

http://www.teufel.de/heimkino-thx/system-4-thx-p13489.html

Ik kan niet direct terugvinden of de twee satelietspeakers die als frontspeaker worden geleverd ook "staand"mogen worden gebruikt. Dus in plaats van "liggend" opgehangen, zoals afgebeeld, in de hoge weg.

:?

EDIT:

Foto achterkant. Als het dus voor de techniek niets uitmaakt, lijkt het een kwestie van de bevestigingsbeugels opschroeven?

Foto voorzijde:

[Voor 36% gewijzigd door wienesroa op 06-01-2016 23:51. Reden: Foto's toegevoegd ter verduidelijking]

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:26
BARACUS schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Geluidskwaliteit op je bureau blijf toch altijd een concessie omdat je speakers niet kunnen ademen.
Dus op zich hoef je je daar geen zorgen over te maken omdat je dat niet kunt veranderen. Tenzij je studiospeaker wil aanschaffen. Rubberen doppen of schuim onder je speaker is wel aan te raden.

Mediamarkt heeft btw vrij dagen aan het eind van de maand. Misschien dat je daar iets kunt vinden.
Mijn ervaring met goedkope versterkers is niet zo goed dus kun je beter een a-merk in de aanbieding kopen. Een 5.1 receiver is ook een stuk handiger omdat je zoveel aansluitingen erbij krijgt. Instapmodellen van Sony, Pioneer, Yamaha, Onkyo zijn prima.
Ik heb thuis nog een car-hifi versterker liggen die ik maar niet krijg verkocht krijg, een 4-kanaler: Steg QM105.4, met gemodifceerde opamps.

Ik zat er nu aan te denken om die als hifi versterker te gebruiken, 2 boekenplank speakers + de Z5500 subwoofer gebrugd. Als voeding dacht ik aan een HP ps-3381-1c1 server voeding, die geeft 32A op 12volt, en zijn redelijk goedkoop verkrijgbaar, ze gebruik wel behoorlijk wat stroom; 400watt.

Aansturing zou via mijn line-out van mijn PC gaan, volume kan ik wel via mijn toetsenbord instellen.

Wat vinden jullie van dit idee? Misschien wat ver gezocht, en ideaal is het natuurlijk niet.

BlaBlaBla

• wienesroa
Krilo_89 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 00:37:
[...]

Mag ik vragen waarom je zo je speakers zou aansluiten? Wat zit daar voor voordeel aan?
Ik heb helaas maar 24 cm speling tussen tv en waar de achterwand ophoudt.... :-S

Edit:
Ik wil ook graag met mijn versterker verhuizen naar de meterkast. En daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde probleem/vraag.
Kan ik deze ook hoogkant plaatsen?

[Voor 28% gewijzigd door wienesroa op 07-01-2016 17:45]

• Thalaron
  • Nu online
JT schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 17:34:
Een extra behuizing om je speaker? NOOOOOO!!!!

Beter dan je center in het meubel bouwen ;) Zodat het compartiment van de center de daadwerkelijke speakerbehuizing is.
Niet een aparte behuizing voor de speaker, maar een apart "vak" in de kast bedoel ik.
FeaR schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 18:19:
Het hangt ook af van hoe veel ruimte je om de speaker heen laat en hoe de speaker op is gebouwd. Als je een speaker met de reflexpoorten naar achter strak inbouwt dan zal het een minder succes zijn dan een gesloten speaker of met de reflex poorten naar voren.

Ik heb zelf ook de center in het meubel staan, een center met de poorten naar achter. Nu is mijn meubel wel geheel open aan de achterzijde en (een stuk) dieper dan de speaker zelf.

Over het afdekken/verstoppen van apparatuur achter speakerdoek, dat is al vaker gedaan zie daarvoor het Audio meubel topic.
Ik weet dat er op het audiomeubel verschillende voorbeelden voorbij zijn gekomen. Ik doel vooral op in hoeverre het geluidstechnisch zinvol zal zijn.

Ik heb de volgende concepten (let niet op de verhoudingen)

Links: Een open vak met daarin de Receiver + Center bovenop.
Midden: Gesloten kast met apart vak voor center met speakerdoek in de opening van de klep.
Rechts: Kast gesloten en speaker bovenop.

De rechtste optie zal akoestisch gezien ideaal zijn natuurlijk.
De linker optie is wat meer werk om het netjes te krijgen en kan evt. alsnog speakerdoek ervoor krijgen.
De middelste oplossing is het meest minimalistisch maar in hoeverre klinkt dit ruk?

Center speaker zal, indien IN de kast, wel iets naar boven gericht worden. De kast is grofweg 2.5/3x de diepte van de speaker zelf en de baspoort zit aan de achterzijde. Deze kan ik wel afsluiten d.m.v. een opvulling van foam in de baspoort te stoppen (waren bijgeleverd).

De vraag is dus in hoeverre de kwaliteit van het geluid achteruit zou gaan. De klep aan de voorzijde kan overigens ook later bepaald worden. De binnenkant van de kast kan ik dus enigszins mee experimenteren voordat de kast dicht gaat. Het is alleen makkelijk(er) om vooraf info te hebben i.v.m. afmetingen :)

Om een beter voorbeeld te geven van wat mijn bedoeling is... Dit is de boekenkast die aan de andere kant staat. Ik wil het AV meubel maken in dezelfde stijl maar dan iets lager en dieper (en dan dus enkel het dichte gedeelte van de kast). Hoogte is MAX 58 CM vanaf de vloer i.v.m. screen voor de projector.

Ps: Klep sluit niet 100% af, het is en blijft hout!... kan uiteraard wel een rubberen oplossing maken om de kast luchtdicht te krijgen (onderzijde kast zou ik wel openingen maken voor ventilatie/12V fans).

En let niet op de boekenkast... hij is net klaar op de foto dus er staan inmiddels boeken in! :+
De projector staat ook wat ver naar voren op de foto... deze staat gelijk met de rand normaal gesproken.

X-Box ID; Narada1985 - PV installatie; 5,49 kWp (18x 305Wp Denim glas-glas (3 plat- / 15 schuindak) i.c.m. SolarEdge SE5K op 3-fase / 125° Zuid-Oost / dakhelling 45°

• wienesroa

Zo nu even met plaatje, zegt toch meer. :-)

Geel = tv (50")
Bruin = dressoir
Wit = hoekbank, stoel, tafel
Groen = mogelijke positie voor subwoofer

Rode blokken zijn (in mijn ogen) de meest ideale posities voor luidsprekers. Echter komt de rechter front speaker dan hinderlijk in de looproutes van dochterlief. Naast de tv is weinig plaats, de tv naar links verplaatsen is geen optie, dan zitten personen links op de bank hinderlijk in beeld :-)

Nu heb ik twee 5.1 sets op het oog. De teufel ultima 40 km2 (wit), en de system 4 thx. Waar de voorkeur uitgaat naar de Ultima.

Kan ik de rechter front speaker naar de overzijde van de kamer verhuizen. Blauwe blokje. En is het wijsheid om dan ook de rechter rear speaker mee te verhuizen?

• SannrHerr
  • Laatst online: 18-09 17:16

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Waar vind ik, binnen Nederland, zoiets:

Tbv aansluiten van RPi -> i2s audio over RJ45.

Ik ben dus op zoek naar een RJ45 inbouwbus met aan de andere kant pinnen voor jumperkabeltjes.

Gaarne soldeervrij en makkelijk in een casing te plaatsen. Zoiets dus niet:

[Voor 64% gewijzigd door SannrHerr op 16-01-2016 17:34]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
De zolder even opgeruimd en ben wat leuke gitaarspeakers tegengekomen die ik nog had liggen:

Electro Voice DL18X - 400w speaker

Celestion G12-100

Zijn er toevallig gitaarspeaker kenners/liefhebbers die ongeveer de waarde van deze speakers kunnen inschatten? Vooral de DL18X is erg lastig te vinden tweedehands :)

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Iemand suggesties waarmee ik het litze draad kan vast te lijmen aan de conus?

De rechter draad :

En de linker :

Op het oog met een een looplamp er boven, lijkt het litze draad goed te zijn. Geen scheuren te tonen. 't Zwarte goedje wat het litze draad vasthoud tegen de conus is hard van vorm

de vragen :
Welke lijm is hier geschikt voor? Ik ben van plan om hier 2 componenten lijm voor te gebruiken die ik van de modelbouwzaak heb. 't zwarte goedje te laten zitten, en hierover heen te lijmen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• daan1091
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 15-02-2016

hier een foto van een kistradiotje die ik ga maken :9
hij is 15 bij 40, 9 mm hout en er komen twee speakers van 10 cm in van 190 watt met een maxamp, nu ben ik benieuwd wat ik kan doen om de kwaliteit te verbeteren, hij wordt zoizo al luchtdicht maar moet ik nog een bass poortje erin doen of wat materiaal ofz?

alvast bedankt! :)

• Coloursoft
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 28-08-2018
Eventjes een vraagje, de situatie is als volgt: op het moment is onze woonkamer (8x4, eetgedeelte op de foto weggelaten (links)) als onderstaand ingedeeld. Oranje is de televisie en op rood staan op het moment 2 KEF Q11 zuilen.

Zouden wij op het moment meer baat hebben bij een center, twee rears of een sub als eerstvolgende toevoeging? Wij willen uiteindelijk voor een volledige 5.1 opstelling gaan. De Q11 gaan heerlijk laag dus een sub zou de laatste prioriteit zijn. De opstelling is moment voor 50/50 film/series en muziek in gebruik.

Daarnaast, mocht een center de beste optie zijn, zou een speaker zoals de KEF T101/301c het waard zijn? Deze passen qua design in het interieur, maar ik ben bang dat deze misschien in het niets vallen naast de Q11.

• LA-384
Jorgen schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:47:
Nu krijgen we hardhouten plinten met een uitsparing van 8 x 20 mm (onderkant, achterzijde). Aan de ene zijde van de kamer gaan daar 2 cat6 kabels door en evt 1 of 2 coax kabels. Dat moet wel passen. Aan de andere kant van onze kamer zouden daar 2 of 4 luidsprekerkabels doorheen moeten gaan, zodat we voor 5.1 / 7.1 / Atmos geluid kunnen gaan.

Op dit moment hebben we nog geen AV-receiver of speakers. Ik wil de juiste kabels echter wel alvast leggen.

* Wat voor soort luidsprekerkabel kan ik het beste kopen?
* Hoe krijg ik de kabels een goede en nette manier in/uit de plinten?
Er wordt veel beweerd over speakerkabel, maar ik denk dat de mensen van Audioholics het het meest bij het rechte eind hebben.
Ze hebben daar een handige tabel gemaakt;

"Let me make it clear that the cable length guidelines I set forth here are done so for audiophiles whom are particularly critical on system performance and transparency. For casual listeners or installers setting up distribution whole house audio, you can certainly run cable lengths much longer than I recommend in Table 1. The degree of audibility of running cables longer than these lengths depends on the quality of electronics and loudspeakers, neutrality of the room, and sensitivity of the listener."

De maten zijn even anders dan die we hier in Nederland hanteren, maar je kunt stellen dat je met 2,5mm2 kabels zelden tegen problemen zal aanlopen (meeste speakers hebben een nominale impedantie van 6 of 8 ).

Hou er wel rekening mee dat een subwooferkabel even anders is. Dit is een afgeschermde tulp kabel welke meestal wat dikker zal zijn.

[Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 08-02-2016 19:21]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De verwarring kan komen uit het feit dat mensen denken in hele getallen en niet in octaven. Dus als je 16-16Khz als bereik neemt, dan is het midden niet 8000Hz, maar 500Hz. Voor alle frequenties onder de 8000Hz heb je veel en veel meer vermogen nodig dan voor alle frequenties erboven. Alleen zou je voor de grap eens moeten luisteren naar muziek alleen boven de 8000Hz en muziek alleen onder de 8000Hz. Dat eerste is bijna niets en dat tweede is bijna volledig alle muziek.

Dat is dus een 'verkeerde' manier om naar frequenties te kijken. Je moet denken in octaven. En dan blijkt het midden op ~500Hz te liggen. Onder de 500Hz en boven de 500Hz (wat in absoulte "herzen" 32x zoveel is!) is de hoeveelheid benodigde energie / vermogen gelijk. Dus als je heel strikt het vermogen van witte ruis tussen 200-300Hz gaat vergelijken met witte ruis tussen 15000 - 15100Hz, dan is die 100Hz in het lage bereik meer. Maar dat is ook veel meer geluid door de logaritmische schaal.

Dit zijn de octaven (1e oktaaf is 16-31, volgende 31-62Hz, etc) en die kosten met witte ruis allemaal exact veel energie en meten ook evenhard met evenveel vermogen:

Als je gaat kijken naar hoe gevoelig een oor is, dan klopt het dat we veel minder goed laag waarnemen. De lijnen 50-60-70-80 zijn een beetje de lijnen waar je naar moet kijken, op dat niveau luisteren we meestal zacht tot behoorlijk hard muziek :).

Maar voor de duidelijkheid: Je speaker / versterker hoeft daar niet voor te compenseren. Die speaker geeft gewoon exact (in de ideale wereld) weer wat er opgenomen is. Alleen in die opname zit het verschil. een dikke beat, een drum, een basgitaar, die instrumenten spelen eenmaal harder of worden harder gemixt. Dat kan je heel goed zien met een spectrum analyzer (zit in elke player wel, de mooie springende balkjes zegmaar). Als je dan een beat hebt, zie je ineens de linker 2-4 balkjes naar de max pieken, rustig 10db harder dan de rest.

Maar nogmaals, voor laag heb je niet meer vermogen nodig! Het is wel zo dat de pieken in vermogensvraag vaker in het laag zitten.

[Voor 14% gewijzigd door JvS op 12-02-2016 08:32]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De wet van Ohm luid als volgt :
Vermogen(P) uitgedrukt in WATT is het product van de stroom (I) uitgedrukt in Ampère en de spanning (U) uitgedrukt in VOLT
Spanning (U) uitgedrukt in VOLT is het product van de stroom (I) uitgedrukt in Ampère en de weerstand (R) uitgedrukt in Ohm of Ω

Bassen vereisen geen extra watts, bassen hebben wel een hoge spanning nodig waarbij de stroom relatief gezien erg laag is.
Bij hoge tonen (stemmen bijvoorbeeld) is dit omgedraaid. want lage spanning is relatief gezien een hoge stroom.

De bovenstaande formules zijn altijd sluitend, er kan dus niet in eens zomaar extra vermogen uit de lucht komen vallen maar er is altijd een correlatie met de stroom en weerstand (=je luidspreker).

Luister naar de wet van Ohm, want die heeft altijd gelijk

[Voor 188% gewijzigd door Lip op 12-02-2016 10:42]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 10:14:
[afbeelding]

Bassen vereisen geen extra watts, bassen hebben wel een hoge spanning nodig waarbij de stroom relatief gezien erg laag is.
Bij hoge tonen (stemmen bijvoorbeeld) is dit omgedraaid. want lage spanning is relatief gezien een hoge stroom.

De bovenstaande formules zijn altijd sluitend, er kan dus niet in eens zomaar extra vermogen uit de lucht komen vallen maar er is altijd een correlatie met de stroom en weerstand (=je luidspreker).
De formule is sluitend, maar hoe je erbij komt dat bassen meer spanning nodig heeft is me een totaal raadsel. Dit is namelijk gewoon niet waar. De hoeveelheid spanning hangt af van de weerstand die een versterker "ziet" bij een bepaalde frequentie. En die weerstand is in het laag helemaal niet perse lager of hoger.

Dit is een voorbeeld van een impedantiecurve:

De versterker is een spanningsbron en de hoeveelheid stroom die er gaat lopen is volledig afhankelijk van de impedantie. Dit heeft niets met hoge of lage tonen te maken.
Deze uitspraak klopt niet met de wet van ohm waarvan je zelf zegt dat-ie altijd moet kloppen. De weerstand van een speaker is (bij een vaste frequentie) altijd gelijk (laten we zeggen 8ohm). Als er dan minder spanning is, loopt er vanzelfsprekend minder stroom. Exact volgens die wet van ohm:

U=I*R uit jouw grafiekje. Dat is dus: "Spanning = Stroom * Weerstand" Weerstand iseen gegeven. Meer spanning is meer stroom........

[Voor 18% gewijzigd door JvS op 12-02-2016 13:20]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik besteed daar een post later ongeveer een enorm verhaal aan :P. Nee, je moet frequenties niet interpreteren als iets lineairs :). Zie ook de grafieken waarin responses altijd worden weergegeven:

Zoals je ziet neemt het stuk tussen de 50 en 100Hz evenveel ruimte op die grafiek als 10.000 en 20.000. Je moet dus denken in oktaven (logaritmische schaal) en niet in absolute getallen.
LA-384 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:29:
[...]

Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar dit lijkt het te bevestigen (rule #3):
http://www.audioholics.com/room-acoustics/the-decibel-db
Nee hoor, daar staat alleen dat je in octaven moet denken en dat van 20Hz naar 10Hz een vol octaaf beslaat, net als het hele complete stuk van 10.000hz naar 20.000 en dat er daarom in beide frequentiespectra evenveel energie zit. Ik beweer nergens dat dat niet zo is. Maar er zit ook evenveel geluid in (even los van gevoeligheid van het oor). Dus ja, als je 20-40Hz vergelijkt met 15000 tot 15020hz, dan kost dat eerste 20hz bandje veel vermogen (het is dan ook een vol oktaaf) en dat 2e 20hz bandje kost bijna bijna niets (het is ook maar 0,2% (!) van een oktaaf, het kost dan ook 1/2000e van het vermogen van het 20-40hz stuk). Alleen is dat eerste 20Hz bandje een oorverdovend "chest thumping" gebulder met enorm veel energie en dat tweede stukje is een irritante hoge piep van precies 15,0Khz (met heel weinig akoestische energie).

Dus ja, als je geluid beschouwt als een liniaire schaal, dan klopt het dat lage "hertzen" meer vermogen kosten dan hoge "hertzen". Maar dan ben je wel verkeerd aan het interpreteren. Hoge hertzen bevatten ook veel minder informatie (luister maar eens naar muziek van 0-5000hz en van 5000-20000hz, het 2e stuk bevat 4x zoveel hertzen, maar maar 1/16e van de informatie ofzo)

Als je frequenties en muziek beschouwt als oktaven (en dat moet je ook doen, want zo werkt geluid nu eenmaal), dan kost een laag oktaaf op hetzelfde volume evenveel als een hoog oktaaf. Dus 20-40Hz kost dan evenveel als 10.000 - 20.000 hz.

Lage frequenties kosten op een lineaire speaker simpelweg evenveel versterkervermogen om op een meettechnisch gelijk akoestisch volume te spelen.

DIt is trouwens zo heerlijk van audio. De hele audiowereld hangt van onzin aan elkaar. En iedereen houdt met hart en ziel vast aan die onzin. Je kan uitleggen wat je wilt, ik weet zeker dat minstens de helft van de lezers er geen moer van gelooft en elke strohalm zoekt die het kan weerleggen.

[Voor 70% gewijzigd door JvS op 13-02-2016 14:56]

• _Heisenberg_
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 04-09 10:55
Ik heb een klein vraagje over het aansluiten van mijn dvd speler (ik ben een van de weinigen hier die geen blu ray speler heeft denk ik, maar ik heb nou eenmaal veel dvd's liggen :P).

Ik heb sinds kort een surround set gekocht waarbij de aansluitingen achter mijn subwoofer zitten. De subwoofer dient tegelijkertijd als receiver/versterker:

En deze aansluitingen zitten op mijn dvd speler:

Nu zie ik wel dat ik coaxiaal kan aansluiten of met tulpstekkers, maar doordat ik beperkte audiokennis heb vraag ik het hier. Weet iemand welke mogelijkheden ik allemaal heb om aan te sluiten en wat de beste mogelijkheid is? En kan ik die kabel dan gewoon zo goedkoop mogelijk aanschaffen of kan de kwaliteit per kabel verschillen?

Mijn dank is groot voor degene die mij zou willen helpen!

• BARACUS
_Heisenberg_ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Deze kabel is hetzelfde als een coax-kabel? Er zijn zoveel verschillende benamingen (coax, phono, RCA) dat ik het niet meer weet |:(
Dat hele coax-coaxial verhaal is inderdaad verwarrend. Met coax denken we in Nederland aan de tv antenne kabel.

Maar de coaxial aansluiting op je plaatje is een tulp/rca aansluiting. Ik heb dezelfde Ebay kabel op mijn subwoofer hangen maar dan 5 meter om te kunnen schuiven :P

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Er zit wel degelijk een verschil in de totstandkoming van het vermogen en de opbouw van een eindversterker of receiver.
Zoek de verschillen :

"Onkyo TX-RZ900 Zwart met een verkoopprijs vanaf €1345,-"

"Onkyo TX-NR609 met een adviesverkoopprijs van €600,- destijds"

Antwoord : Een mooie ringkern transformator, i.p.v een traditioneel H gewikkelde transformator.

Net zoals dat niet elke luidspreker hetzelfde presteert, is ook niet elke condensator, weerstand of MOSfet bij een x waarde hetzelfde. Zodoende kan in het schemaontwerp, van een versterker betere elektrotechnische componenten gebruikt worden met een lagere tolerantie met een hogere adviesverkoopprijs tot gevolg.

Het verschil? Wellicht een meetbaar verschil in de distorsie in de vorm van de zuivere sinus. Een hoorbaar verschil, dat betwijfel ik ernstig. Elektrotechnisch gezien heeft de RZ900 een nettere opbouw

[Voor 10% gewijzigd door Lip op 25-02-2016 22:49]

• SannrHerr
  • Laatst online: 18-09 17:16

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Weet iemand welk merk/type deze speakers van zijn?

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:46
Ik heb onlangs een PA set verkregen met een Peavey xr800f mengpaneel/versterker. Samen met twee 15" Peavey toppen geeft dat een leuk geluidje. Mogelijk wil ik in de toekomst nog een subwoofer toevoegen maar met het vermogen van deze versterker weet ik niet of dat gaat lukken dus ik ben benieuwd of hier wel een subwoofer op aangesloten kan worden.

de achterkant van de versterker

Ik heb nu de speakers op de aansluitingen direct naast de "bridge" aangesloten zitten. De buitenste aansluitingen zijn daarvan nog vrij. Kan ik hier nog een eindtrap aan hangen voor een subwoofer?

don't mind me

• govie
  • Laatst online: 06-09-2020
Geluidskaartenvraag.

Ik vind geen zak op het internet waar men geluidsopties via informatie en meetwaarden uit reviews omzet in bruikbare vergelijkingen en begrijpbare taal voor boerenpummels. Ik heb dezelfde vraag ook op een ander forum gesteld, maar werd er kribbig van generieke google-antwoorden (irritante ingewikkelde leerstof, geluid). Dus ben zelf maar aan het goochelen gegaan. Omdat ik hypocriet ben kom ik het nu op een ander forum (hier) proberen, maar wel wat meer onderbouwd :*)

Ik heb 2 geluidsopties, hieronder heb ik voor zover mogelijk de aangenomen meetwaarden uit 2 reviews opgesomd (eentje van guru3d en de andere van hardware.info waarvan ik ervan uitga dat de geluidsvoorziening exact hetzelfde is als op mijn moederbord). Ja, is niet representatief met twee verschillende testomgevingen, maar het is beter dan niets.

Ik heb geen "fingerspitzengefuhl" bij dit soort geluidsmetingen en -waardenverschillen, het zegt mij niet veel. Maar als ik zo naar de verschillen kijk. dan is het verschil tussen een oude audiokaart uit 2007 en een alc892 chip uit 2015 nog best wel groot. Bij de alc887 zal het verschil nog groter uitpakken. Bij een alc1150 is het verschil waarschijnlijk nihil.

- Hoofdvraag: Indien de bovenstaande data correct is, is dan de XiFi Extreme Music inderdaad de betere optie?
- Bijvraag: Is het mogelijk om op basis van de bovenstaande info een audiosetje onder de 150 euro te selecteren die goed past bij de beste geluidsoptie en waar moet ik naar kijken (ik wil graag een keuze cijfermatig kunnen onderbouwen)?

[Voor 5% gewijzigd door govie op 26-03-2016 03:38]

• Audione0
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15-09 21:03

Audione0

Strijdt der titanen

FeaR schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:26:
[...]

Het gaat wel werken, alleen heb je twee keer volume en die zal je gelijk moeten trekken. Op dat punt werkt een dedicated HT aansluiting op een stereoversterker beter.

Tevens zal de stereoversterker niet als pure eindversterker dienen wat - mocht er klankverschil tussen beide apparaten zitten - kan leiden tot klankverschillen. Wat dubieus is, maar dat is een heel andere discussie :P

Een andere uitgang als een TAPE of REC Out heeft veelal een vast volume in tegenstelling tot een Pre-Out. Alleen schiet je daar ook niet veel mee op aangezien je dan nog steeds alles dubbel moet regelen.
Hoi Fear,

Ik weet niet of je me helemaal goed begrepen hebt. Of ik begrijp jou niet helemaal, geheh! 
Ik heb even een autocad tekeningetje gemaakt voor de beeldvorming 

Ik wil dus de AV receiver (651r) als eind station gebruiken (waar alle speakers op aangesloten zitten) en de 651A als voor versterker. Maar ik zou graag willen dat de 651A de sound van de muziek maakt en dat de 651r op muziek gebied geen kleuring geeft. Een soort passtrough idee oid
?

[Voor 7% gewijzigd door Audione0 op 01-04-2016 12:24]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

B-Real schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:04:
Vraag 2
Iemand die daar een oplossing voor heeft?
Hoeveel doet de Akoestiek met je geluid?

Die zou eigenlijk een lineair verloop moeten hebben Maar ja die vier muren en het plafond die blijven lastig. ::)

Een berg vervorming waar je U tegen zegt!

De cijfers :

LOW RANGE
De dip op 40Hz, 78,2% THD
De dip op 62,8Hz 27,7%
De dip op 91,8 Hz 25,1%
De dip op 119,6Hz 25,7

MIDS
De dip 251Hz op 20,7%
385Hz 21,6

HIGH
2,11 kHz 14,7
2,41 kHz 12
3,4 kHz 13,6

Alle pieken en dips die ik niet heb opgesomd, vallen onder 10% THD.

Linker kanaal incl SUB, Audyssey : uit , Dynamic EQ : uit

Ik heb alleen de linker Mission M33i luidspreker uit getest, ook ik ben niet 100% zeker van het resultaat (vanwege de kalibratie tussen het volumeniveau van de AVR en het ingangsniveau van de UMIK-1) maar geeft wel een goede indicatie van de vervorming door het luisterruimte, die gigantisch is vergeleken met de (eerlijke?) THD percentages die je in de HANDLEIDING van je receiver vind.

Wanneer er door het vervangen van een receiver toch een beter resultaat behaald is, valt dit te herleiden aan de rekenkracht van de DSP (bijv. een upgrade van Audyssey 2EQ naar 1 van de multi varianten) Niet op de vervorming van de eindversterker in het prijssegment waar de meeste consumenten naar kijken. (zeg: tot 1200 euro)

Maar goed, morgen dus het rechter kanaal mee pakken, en de waterval grafieken!

Keep you posted :)

PS: Meer informatie over mijn setup vind je in de review die staat in mijn signature

[Voor 82% gewijzigd door Lip op 07-04-2016 01:17]

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-09 12:45
Boys even een vraagje :) ik kom van een simpele versterker met twee frontspeakers, en heb nu een mooie receiver met 7.1 ondersteuning en een setje met twee frontspeakers, twee satelliet speakers en een centerspeaker. Ik zie dat de meeste topics hier een opstelling hebben waarbij alles tegen een vlakke muur staan, maar mijn opstelling is in een hoek van 90 graden zoals hieronder is te zien. Frontspeakers, centerspeaker, TV en apparatuur staan in dat driehoekje linksboven.

Nou wil ik de satelliet speakers (donkerrood) gaan aansluiten, maar ik twijfel hoe ik die ga ophangen. Er zit een montagebeugel achterop, dus ik kan heel simpel twee gaatjes boren in de muur, plug + schroef erin, en ze hangen. Maar ik lees her en der dat dat niet aan te bevelen is, omdat dat schijnt te trillen op de muur. Is het dan beter om een plateau te maken waar de speakers op staan, of is dat geneuzel?

de WAF is trouwens niet van toepassing hier thuis, maar het moet wel een beetje normaal blijven :+

[Voor 4% gewijzigd door Widow op 07-04-2016 09:38]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je wilt niet dat subwoofer uit de maat gaat lopen, door slecht plaatsing van de fronts of de sub (of beide).

Uitleg tijd domein van amplitudes
Stel dat rood je fronts is en de amplitude van de golf net iets lager ligt, en je subwoofer is de zwarte. 't doel is op die golfen op elkaar te krijgen zo dat 1 de ander aanvult . Dat probeer je met kalibratie & goede luidspreker plaatsing voor elkaar te krijgen.

Wanneer dat dus niet lukt, zullen minimaal je fronts altijd als full range ingesteld worden. Omdat het dus niet anders kan. Zo'n situatie blijft dus beholpen, ook na een handmatige aanpassing aan de crossovers. Eigenlijk is dan het dringende advies om de luidspreker plaatsing nogmaals na te kijken.

Ik praat zeker nog steeds Chinees? :P

[Voor 19% gewijzigd door Lip op 17-04-2016 21:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valt mee:

:P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LA-384
yorroy schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 19:57:
Kan het ook schadelijk zijn voor de speakers? De Pioneer is aardig budget, mocht ik die ooit moeten vervangen is nog niet zo heel erg maar de speakers is een ander verhaal.
Als je echt de limieten gaat opzoeken kan het idd schadelijk zijn voor je speakers. Hoe het precies zit, weet ik zo niet, maar het komt er op neer dat de zogenaamde sinus (het signaal dat ervoor zorgt dat de driver op en neer beweegt) wordt afgeplat, waardoor er teveel spanning op de speakers komt. Schijnbaar kan de receiver doorbranden en de speakers blijvend beschadigd raken. Dit fenomeen noemt men "clipping" en wordt veroorzaakt doordat de receiver meer vermogen wil geven dan dat hij aankan. Vergelijk het maar een beetje met een auto welke je in de 2e versnelling laat staan terwijl je de snelweg op wil.

Aan de ene kant moet je je niet vergissen dat er heel wat volume nodig is om aan die 50 watt te komen, aan de andere kant moet je je ook niet vergissen dat een verdubbeling van het vermogen niet aanzienlijk meer volume geeft, maar wel het risico op bovenstaande problemen vermindert. Wil je dus echt op hoog volume gaan spelen, dan kies je beter voor een meer capabele receiver, niet omdat de goedkopere het volume niet kan geven, maar wel omdat de duurdere dit met minder vervorming/artefacts doet en daarmee veiliger zal zijn voor de speakers.

Een verdubeling in vermogen, betekent 3db extra. De meeste mensen merken pas verschil bij een toename van 6db (dus 4x zoveel vermogen). Kijk hier maar eens of jij het verschil hoort.
http://www.audiocheck.net/blindtests_level.php

Edit:
Hm. ik heb zelf even de test gedaan, maar dat 3db niet hoorbaar is lijkt nogal overtrokken. Ik hoor zelfs verschillen bij 1db verandering. Deze test is natuurlijk wel heel anders dan het volume in de woonkamer/slaapkamer. Zou je de signalen niet direct na elkaar horen, dan is er waarschijnlijk geen tot nauwelijks verschil waarneembaar.

[Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 26-04-2016 22:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Xtince schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:28:
Misschien een hele domme vraag. Ik heb een Yamaha receiver staan met een headset uitgang. Echter, is deze te groot voor de headsets die ik heb. Wat voor soort adapter (of dergelijke) heb ik nodig om de headset alsnog aan te kunnen sluiten op mijn receiver?
Verloop Jack van 6.3 mm Vrouwelijk naar 3.5 mm Mannelijk:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Lol daarom had ik het plaatje bijgevoegd er staan verschillende benaamingingen voor als ik die van fear invoeg bij google krijg ik een andere variant.

[Voor 18% gewijzigd door Read op 01-05-2016 12:58]

Pagina: 1 2 3

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee