Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 2 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:10
The Eagle schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:25:
Nee. Dat zijn die instappers met een prutelement, dat doet je platen meer kwaad dan goed :)
Steek je licht hier even op: Het Grote Vinyl Topic
Dan zul je zien dat je vermoedelijk het beste een 2e hand Thorens of Dual kunt kopen :)
Heb het topic inderdaad al doorgespit, het blijft enkel lastig om iets 2e hands te beoordelen als je geen flauw idee hebt waarop je moet letten O-).
Vandaar de vraag voor nieuwe apparaten.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611451

Bedankt voor de reacties! Jullie hebben mij weer een stuk wijzer gemaakt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-05 18:04
Heb een audio technica m50 koptelefoon, maar wil hem eigenlijk permanent aansluiten op mijn pc. Maar geluid standaard via speakers tenzij je anders zegt. Wie weet wat handigs?

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Misschien een hele simpele vraag maar als je thuis de televisie op de versterker hebt aangesloten. Hoe doe je dan het geluid van de boxen harder of zachter zonder dat je elke keer van de bank af moet komen om de versterker bij de stellen? Laten jullie de versterker op een vast volume staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:13
Frank Mintjes schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:55:
Misschien een hele simpele vraag maar als je thuis de televisie op de versterker hebt aangesloten. Hoe doe je dan het geluid van de boxen harder of zachter zonder dat je elke keer van de bank af moet komen om de versterker bij de stellen? Laten jullie de versterker op een vast volume staan?
geen versterker met afstandsbediening? Als je dat niet hebt, dan word het lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ligt eraan hoe je de tv erop aangesloten hebt.
Ik heb in vroegere tijden de tv via de koptelefoon aansluiting op de versterker aangesloten en toen de versterker gewoon op half volume gezet en toen kon ik met de afstandsbediening van de tv het geluid harder en zachter zetten.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 13:24
Read schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:04:
[...]

Ik heb in vroegere tijden de tv via de koptelefoon aansluiting op de versterker aangesloten en toen de versterker gewoon op half volume gezet en toen kon ik met de afstandsbediening van de tv het geluid harder en zachter zetten.
Zo doe ik het nog steeds zolang ik geen nieuwe versterker heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Read schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 18:04:
[...]

Bij dit is het dus het probleem dan als je dan het volume harder doet nogsteeds het geluid van de ingebouwde boxen van de tv harder gaan. Ik vind het namelijk een beetje zonde om met mooie boxen nogsteeds dat blikkerige tv geluid te moeten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Versterker heeft z'n eigen afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
We hebben een oude pioneer versterker ooit bij de kringloop gehaald en zit geen afstandsbediening bij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

Analoge stereoversterker? Dan hangt het van je TV af of dat makkelijk kan. Tulp (rood/wit) is meestal fixed, hoofdtelefoonuitgang reageert meestal op de TV bediening.

Kijk eens in je Tv bij de geluidssettings.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.paaJ op 04-08-2014 20:03 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
The Eagle schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:01:
[...]

Het is nou net dit soort vragen waar Het Kleine Vragen Topic voor. In het leven geroepen is :)
Als ik zo je vraag lees is de enige optie, je hoofdtelefoonuitgang verbinden met de line in van je versterker. Vervolgens je speakers op mute en hopen dat je dan de boel kunt regelen met de ab zonder dat de TV verder reageert. Maar ik geef het weinig kans.
Snap wat je wilt though, en de enige optie om het te bereiken is een versterker met ab.
Waarom weinig kans? Bij mij werkt het gewoon hoor. Hoef de speakers van de TV niet eens op mute te zetten. Sterker nog, als ik de TV op mute zet wordt ook de hoofdtelefoonuitgang gemute :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat bedoel ik dus precies. Hij wil met zijn ab het volume regelen. Dat gaat wat lastig als de boel op mute staat. En dat is dus geen oplossing als ie zijn TV speakers uit, maar de versterker aan wil hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Ik kan met de ab van mijn tv gewoon het volume regelen terwijl de volumeknop van de versterker halverwege staat. Als ik iets in mijn hoofdtelefoon aansluiting prik gaan de tv speakers zelf direct op mute. Dus ik snap het probleem niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

Exirion

Gadgetfetisjist

Joster schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 20:46:
Als ik iets in mijn hoofdtelefoon aansluiting prik gaan de tv speakers zelf direct op mute. Dus ik snap het probleem niet zo..
Inderdaad, da's bij alle TV's zo. Anders zouden je speakers lekker verder schreeuwen terwijl je met je hoofdtelefoon wil luisteren. Niet handig. In de slaapkamer heb ik een Samsung TV op een mini-versterkertje aangesloten staan. Werk perfect.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 19:33
Hier op slaapkamer ook ja, een simpel 2.1 setje op de koptelefoon-uitgang van de tv.
Werkt perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goed, dat gaat dus werken. En zo werd een kleine vraag helaas wederom een lange vraag met tig antwoorden en discussie :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Iekozz schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 02:23:
Heb een audio technica m50 koptelefoon, maar wil hem eigenlijk permanent aansluiten op mijn pc. Maar geluid standaard via speakers tenzij je anders zegt. Wie weet wat handigs?
Ligt aan je mainboard meestal kun je de volumes van je headphone en je luidsprekers apart regelen en als je kast voorzien is van een headphone uitgang dan lijkt me het niet zo moeilijk zodra je de headphone wild gebruiken gewoon de luidsprekers muten zo doe ik het althans. mijn koptelefoon zit ook bijna altijd aangesloten.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Helaas is werkt dit bij ons niet hetzelfde. Als je bij ons een koptelefoon erin plugt en de tv niet op mute zet hoor je het rustig via beide kanalen. Mocht je het volume van de hoofdtelefoon willen veranderen moet je in de instellingen graven en vind je daar een schuif voor de hoofdtelefoon. Maar omdat elke keer te moeten doen als het geluid even iets zachter moet bij een film bv is een beetje teveel moeite.

De setup staat nu zo dat de boxen zacht aanstaan en de tv ook en je de tv harder en zachter kunt zetten. Niet ideaal dus..

Het is btw een analoge versterker. Dat was ik vergeten te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Dat is vreemd, nagenoeg alle devices schakelen eigen speakers uit zodra er een koptelefoon wordt aangesloten toch? Dat is ook zo bij telefoons, laptop's etc. Dat bedoelde ik ook met de mute functie op mijn ab. Dan blijven de TV speakers gewoon gemute en gaat dus ook de koptelefoon uitgang uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 19:23
moerne tv's zijn vaak wat geavanceerder dan oudere modellen he.

mijn tv is zo knap dat ie zelf in de gaten heeft dat je via de versterker het geluid afspeelt en zet de tv speakers dan uit.....
das nog makkelijker.
maar moet je wel alsnog de ab van de versterker gebruiken om het gelui zachter te zetten. nu heb ik ook nog een humax decoder, en die stuurt netjes geluid naar de versterker, maar op de AB van de humax kan ik weer niet DAT geluid zachter zetten...
dus 3 afstandbedieningen nodig :( al is het alleen al voor het aan uit / standby zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckyvite
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 14:48
Joster schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:20:
Dat is vreemd, nagenoeg alle devices schakelen eigen speakers uit zodra er een koptelefoon wordt aangesloten toch? Dat is ook zo bij telefoons, laptop's etc. Dat bedoelde ik ook met de mute functie op mijn ab. Dan blijven de TV speakers gewoon gemute en gaat dus ook de koptelefoon uitgang uit :)
Mijn Philips uit 2013 doet dat niet hoor, dat soort consumentenvriendelijke dingetjes zjjn helaas geen standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronomo8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 13:38
Mijn Philips uit 2012 doet dat al wel, het geluid van de tv gaat uit en de receiver kan bedient worden met ab van tv....
duckyvite schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:58:
[...]

Mijn Philips uit 2013 doet dat niet hoor, dat soort consumentenvriendelijke dingetjes zjjn helaas geen standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:28

Bestla

M/M -> V/F

Vitamine schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:49:
[...]

Heb het topic inderdaad al doorgespit, het blijft enkel lastig om iets 2e hands te beoordelen als je geen flauw idee hebt waarop je moet letten O-).
Vandaar de vraag voor nieuwe apparaten.
Het zijn maar platenspelers, zowat alle Thorensen, en Tecnics SL -D2,3 Q3 enz. prima instapmodellen. Wees niet bang voor 2e handsrommel. Lees je in over modellen uit de jaren 70/80 en je ziet zo wat goed is en niet goed.
Grofweg zijn er 2 soorten aandrijving van de platter, direct drive en belt drive. Ik ben voorstander van Direct Drive zoals mijnTechnics SL1210 mk2 die zijn kracht wel bewezen heeft aangezien hij nog dagelijk dienst doet in huize Redhawk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

engelbertus schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:52:
moerne tv's zijn vaak wat geavanceerder dan oudere modellen he.

mijn tv is zo knap dat ie zelf in de gaten heeft dat je via de versterker het geluid afspeelt en zet de tv speakers dan uit.....
das nog makkelijker.
maar moet je wel alsnog de ab van de versterker gebruiken om het gelui zachter te zetten. nu heb ik ook nog een humax decoder, en die stuurt netjes geluid naar de versterker, maar op de AB van de humax kan ik weer niet DAT geluid zachter zetten...
dus 3 afstandbedieningen nodig :( al is het alleen al voor het aan uit / standby zetten...
Ik gebruik al jaren een logitech harmony 1 afstandsbediening voor alles werkt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44

Exirion

Gadgetfetisjist

duckyvite schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:58:
Ben ik benieuwd wat voor TV jij hebt want zelfs de budgetslaapkamermodellen van Philips doen dit gewoon. Het is ook niet echt te verkopen dat speakers doorspelen als je een hoofdtelefoon aansluit voor stilte.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

icecreamfarmer

en het is

Exirion schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 08:30:
[...]

Ben ik benieuwd wat voor TV jij hebt want zelfs de budgetslaapkamermodellen van Philips doen dit gewoon. Het is ook niet echt te verkopen dat speakers doorspelen als je een hoofdtelefoon aansluit voor stilte.
Sterker nog onze sony uit 94 deed dat al.
Al had die wel een optie om beide aan te laten staan. Misschien zit het daar in.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Laatst online: 11:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

Philips was (?) daar inderdaad een uitzondering, hoofdtelefoon volume verstopt bij de audiosettings. Zonder type of zelfs merk is het lastig helpen... Verder in het vragentopic?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:51
Is er een applicatie voor Android waarbij ik het applicatiemenu kan zoeken op een naam van een applicatie? Bij de HTC kon ik een paar letters type en kreeg ik die applicaties, op de Galaxy S5 kan ik dat niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Heeft iemand een idee hoe het komt dat een cd (speler: Yamaha CDX-930/optisch aangesloten) , aanmerkelijk minder klinkt dan dezelfde cd via Spotify/Airplay :?? Instellingen op de X2000 zijn exact gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGoat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 11:49
Hallo,

Ik ben van plan om de Pioneer DDJ SB DJ controller te kopen. Nou is mijn vraag of deze ook werkt met Virtual DJ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 18:45
Vitamine schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:07:
Heeft iemand een idee hoe het komt dat een cd (speler: Yamaha CDX-930/optisch aangesloten) , aanmerkelijk minder klinkt dan dezelfde cd via Spotify/Airplay :?? Instellingen op de X2000 zijn exact gelijk.
Is het niet gewoon een volumeverschil? Alle instellingen op de Yamaha correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik neig ook naar een referentievolume ja :)

@DutchGoat: staat de comptibility niet gewoon op de website van Pioneer of VDJ zelf? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Heb op 2 foto's van een showroom in een winkel witte surround speakers gezien waarvan ik graag had geweten dewelke het zijn. De winkel is momenteel dicht wegens jaarlijks verlof en had graag op voorhand al één en ander opgezocht. Heb de speakers omcirkelt. Iemand een idee? Ik dacht meteen aan BOSE (vierkant & klein) maar deze winkel heeft geen BOSE materiaal.

http://i61.tinypic.com/2n24c28.jpg

http://i61.tinypic.com/vyazo8.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 11-08-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het zijn niet de duidelijkste foto's; het heeft inderdaad wel iets weg van Bose. Misschien zijn het de Cambridge Audio Min 11, of de Monitor-Audio Radius 45 om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trekt inderdaad héél hard op de Cambridge Audio Minx Min 11, bedankt!

• Vitamine
diamondback schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 17:29:
[...]

Is het niet gewoon een volumeverschil? Alle instellingen op de Yamaha correct?
The Eagle schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 23:50:
Ik neig ook naar een referentievolume ja :)
Gisteren wat aan het stoeien geweest. Kwam erachter dat het geluidsniveau niet te regelen is, net als andere mogelijke instellingen. De enige volumeregeling zijn twee knoppen op de voorzijde, maar deze is lijkt mij voor de headphone aansluiting.

Nu zie ik dat ik een andere AB heb dan deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.audio-extasa.eu/imagemagic.php?img=images/Yamaha%20CDX-930%200c.JPG&w=768&h=576&page=popup

Mijn AB is voor een set (receiver/cdspeler) en zo kunnen alleen de belangrijkste functies play/stop/etc. van de cd speler bedient worden.

Volume is niet het 'echte' probleem, het geluid is fletser dan via Airplay. Aangezien ik geen tulpkabels meer heb moet ik die vanavond halen en kijken of daar verschil in zit.

Hebben er mensen misschien andere ideeën en/of ingevingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 14-08-2014 08:29 ]

• The Eagle

The Eagle

Als je de boel digitaal aangesloten heb, zit het in de instelilngen van de X2000. Kijk eens of audissey, dynamic EQ etc aan staan voor de bronselectie waar je cd speler op hangt.
Ik doelde ook op de instelling van het referentievolume op de receiver, niet op de yamaha :)

• Vitamine
The Eagle schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 09:53:
Als je de boel digitaal aangesloten heb, zit het in de instelilngen van de X2000. Kijk eens of audissey, dynamic EQ etc aan staan voor de bronselectie waar je cd speler op hangt.
Ik doelde ook op de instelling van het referentievolume op de receiver, niet op de yamaha :)
My bad! Zal vanavond eens kijken wat de Denon met het geluid doen. Houd jullie op de hoogte.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:39

Audione0

Strijdt der titanen

Ik weet niet of dit onder een kleine vraag valt, maar ik zit met een gewetensvraag =)

Ik zie en hoor de laatste veel vragen omtrent het instellen van de crossover. Moet dit op de sub of juist op de receiver? Of vragen die betrekking hebben of speakers binnen de receiver op large of juist small gezet moet worden.

Waar ik op doel is dit:

Je koopt een bepaald merk/type speaker omdat je deze uitgebreid beluisterd hebt en helemaal weg bent van de klank. Het speaker type wat je gekozen hebt heeft een bereik van bijvoorbeeld 40 t/m 30000hz met zijn/haar eigen karakteristiek. Waarom zou je dan je crossover op je receiver instellen op bijvoorbeeld de THX norm van 80hz??? Dan ben je toch juist het karakter van je speaker aan het verzieken omdat de sub dan het laag overpakt vanaf 80hz, dus de lage tonen die je hoort heeft het karakter van de sub?

Ik vind het opvolgen van goed bedoeld advies soms wat verwarrend, de 1 zegt dit en de ander weer dat. Ik ben nogal een purist en koop mijn spullen op de eigenschap die de techniek geeft aan een bepaalt product.
Persoonlijk zou ik kiezen voor speakers op large en de crossover op de sub instellen die net iets hoger zit dan wat de speakers kunnen zodat je een eventueel gat op kan vullen, maar dan wel met behoud van het speaker karakter. Of denk ik helemaal fout?

Nog een heel klein dingetje.

Op mijn CA 651r heb ik de mogelijkheid, althans dat denk ik, dat ik ondanks de speakerinstelling large toch de crossover instelling kan bepalen. Of zou deze instelling geen invloed mogen hebben als ik de speakers op large heb ingesteld?? Kortom instelling op large-->50hz en toch de crossover op de sub helemaal open en de receiver de cut-off laten regelen. Of kan dit pertinent niet en moet ik ten alle tijden via de large optie de crossover op de sub afregelen?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 19:23
wat hij het beste vindt klinken lijkt me de beste instelling?

het zijn maar mogelijkheden die een apparaat je biedt ? geen voorschriften :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Dat is helemaal waar!

Maar ik neem aan dat er basis voorschriften zijn?
Straks maar eens klooien met een toon generator en eens checken wat mijn speakers nu echt kunnen en daar de subwoofer op afstellen die ook door een toon generator word gecheckt.

Edit:

Kleine kans dat mijn sub kapot is. Ik vermoed dat het interne scheidings filter niet meer doet wattie moet doen.

Ik gooi een 70hz toon naar de sub ik stel de crossover op de sub in op zijn laagst (40hz) maar toch hoor ik een brom en de conus gaat heen en weer. Kan ik hieruit concluderen dat de sub kapot is?

Even voor de de duidelijkheid. Het gaat hier om een KEF PSW2500.

[ Voor 43% gewijzigd door Audione0 op 15-08-2014 14:08 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614669

Hi allemaal,

Korte vraag kon het niet zo snel vinden op Tweakers of internet:

Ik heb een LG TV met daarop aangesloten een chrome cast op de HDMI ingang. Het geluid komt nu uit de tv speakers.

Als ik de externe audio uit van de TV gebruik (2x tulp) om te verbinden met mijn stereo dan krijg ik geen geluid. Het blijft alleen via de tv lopen. Als ik de koptelefoon aansluiting van de tv gebruik naar de stereo dan heb ik wel geluid op de stereo maar niet meer op de tv.

Is het mogelijk om het geluid van de chromecast HDMI tegelijkertijd via de TV speakers en de stereo te laten verlopen of moet ik hiervoor dan de digital audio uitgang van de TV gebruiken?

Alvast bedankt,

gr Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LG onthoudt meen ik per bron waar het geluid heen moet. Als je van de chromecast afspeelt, even het geluid instellen naar externe speakers en dan zou ie de externe tulp moeten pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

Audione0 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:58:
Dat is helemaal waar!

Maar ik neem aan dat er basis voorschriften zijn?
Straks maar eens klooien met een toon generator en eens checken wat mijn speakers nu echt kunnen en daar de subwoofer op afstellen die ook door een toon generator word gecheckt.

Edit:

Kleine kans dat mijn sub kapot is. Ik vermoed dat het interne scheidings filter niet meer doet wattie moet doen.

Ik gooi een 70hz toon naar de sub ik stel de crossover op de sub in op zijn laagst (40hz) maar toch hoor ik een brom en de conus gaat heen en weer. Kan ik hieruit concluderen dat de sub kapot is?

Even voor de de duidelijkheid. Het gaat hier om een KEF PSW2500.
Je Sub is niet kapot een crossover is niet een soort filter dat als je hem op 40 hz instelt dat er alleen maar frequenties onder de 40 hz weergegeven worden maar een soort filter dat langzaam de frequentie boven de 40 hz afkapt afhankelijk van welk filter het is word dat met 3 db , 6 db,12 db ,16 db etc per octaaf afgekapt.

Hier een voorbeeld van hoe je dat moet zien :
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Butterworth_response.svg/512px-Butterworth_response.svg.png
Dus je 70 hz word wel weergegeven maar in mindere sterkte weergegeven (zachter) dan frequenties onder de 40 hz .

Lees dit maar effe : Wikipedia: Low-pass filter

[ Voor 7% gewijzigd door Read op 15-08-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Read schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:37:
[...]

Je Sub is niet kapot een crossover is niet een soort filter dat als je hem op 40 hz instelt dat er alleen maar frequenties onder de 40 hz weergegeven worden maar een soort filter dat langzaam de frequentie boven de 40 hz afkapt afhankelijk van welk filter het is word dat met 3 db , 6 db,12 db ,16 db etc per octaaf afgekapt.

Hier een voorbeeld van hoe je dat moet zien :
[afbeelding]
Dus je 70 hz word wel weergegeven maar in mindere sterkte weergegeven (zachter) dan frequenties onder de 40 hz .

Lees dit maar effe : Wikipedia: Low-pass filter
Een heel duidelijk verhaal, thnx! En ik maar denken dat het een hardware filter is die alles onder de ingestelde crossover weghaald 8)7 8)7

Maar hoe kan ik dan het filter instellen als dit niet goed in te stellen is op de sub, want deze geeft alleen 40 en 140hz weer. Daar tussen worden er geen stappen weergegeven. Dit is dus ook de reden dat ik die generator gebruikte.Ik heb verder geen software zoals je plaatje laat zien om de cross-over op de sub juist in stellen.

Dus eigenlijk is het dan toch het beste de speakers op small te zetten en de crossover op de receiver in te stellen zodat je dan met meer zekerheid kan stellen dat de cut-off beter geregeld is?
Ik kan gelukkig op de receiver met een zogenaamd sub augmentation werken die ervoor zorgt als je met stereo bronnen gaat werken de sub dan "toch" nog mee doet als de fronts op large zijn ingesteld.
Dit werkt overigens alleen in stereo of met een paar DSP's. Niet met (DD)true en (DTS) Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

@Audione0 ik denk dat je het te theoretisch benaderd gebruik gewoon je oren en stel dan de boel af zodat jij hoort dit klinkt lekker ,een instelling voor dat soort dingen is niet universeel wat in de ene kamer geweldig klinkt is in een andere ruimte een verschrikking.
Jou oren zijn het beste meetgereedschap hierbij niemand kan horen hoe jij dat doet.
Gewoon een middagje zitten met goede muziek en filmmateriaal en luisteren instellen en weer luisteren.
Ik zag trouwens dat jou sub beschikt over een filter die of 24 db of 12 db kan afkappen, wil je echt een zo steil mogelijk filter zet hem dan op 24 db

[ Voor 26% gewijzigd door Read op 17-08-2014 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ja dat klopt wel een beetje indd, daar heb je gelijk in :9

Ik wil misschien iets benaderen wat onmogelijk is binnen mijn sub en accoustiek, L vorm.
De sub is wat te klein voor de ruimte en het hele strakke kan ik niet krijgen omdat de L vorm een draak is.

Straks als ik op zolder een HT gaat bouwen waarvan de kamer helemaal recht is en ik met isolatie ga werken gaat het geheel denk ik veel meer aan mijn wensen voldoen, maar nu wil ik ook wat :)
Het klinkt overigens top hoor, zolang ik geen sub gebruik. Deze gooit nogal roet in het eten

Ik ga je tip meenemen betreft die 24db. Eens kijken wat ik hier nog kan mee kan bereiken.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Vitamine schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:09:
[...]

My bad! Zal vanavond eens kijken wat de Denon met het geluid doen. Houd jullie op de hoogte.
Gisteren echt de tijd gehad om naar mijn probleem te kijken.
De (audyssey) instellingen van de Denon bleken helemaal overhoop te liggen. Dit gecorrigeerd en het werkt als een trein. Domme beginnersfout dus -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik heb een actieve subwoofer van ongeveer 15 jaar oud die nog in hele nette staat is, maar vervelende meetrilgeluiden maakt. Wanneer ik de onderplaat vast duw houdt dat op, dus ik gok dat te repareren is door die opnieuw vast te zetten. Hoe kan ik zoiets aanpakken? Ik heb nog weinig kaas gegeten van speakers bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen op 19-08-2014 14:15 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCassa
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:07
Jeroen schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:47:
Ik heb een actieve subwoofer van ongeveer 15 jaar oud die nog in hele nette staat is, maar vervelende meetrilgeluiden maakt. Wanneer ik de onderplaat vast duw houdt dat op, dus ik gok dat te repareren is door die opnieuw vast te zetten. Hoe kan ik zoiets aanpakken? Ik heb nog weinig kaas gegeten van speakers bouwen.
Ik zou de speaker even uitbouwen, kijk ook even of de speaker goed werkt (geen conus scheur o.d.) en probeer dan de onderplaat weer goed vast te zetten. Je kan een latje op maat zagen en erin lijmen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502376

hoi,
ik heb dus sinds vandaag een nieuwe laptop voor school oid. en ik heb in de woonkamer een set speakers staan met een pc eraan, nu is mijn vraag of ik met deze laptop geluid kan streamen naar de speakers of pc.
ik heb bij accusafe wel ooit een bluetooth module zien staan en er zit bluetooth op deze laptop en dan aansluiten direct aan de ingang van de versterker. maar is er geen simpelere manier om geluid draadloos naar mijn pc over te brengen???

alvast bedankt

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 08:49
Is er misschien een audyssey expert die ik mag PM-en over de werking van Audyssey multiXT32?

• The Eagle

The Eagle

PM'en is niet de bedoeling op het forum, daar heeft het nageslacht zo weinig aan namelijk ;)
Heb je een korte simpele vraag: stel hem hier.
Maar ik verwacht gezien je post dat je nogal wat vragen zult hebben. Zoek zelf even het e.e.a. na, en maak dan een topic met wat je niet weet. Er is redelijk wat info te vinden met googlen, maar ik snap dat die wat technisch kan zijn voor de leek.
Anoniem: 502376 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 11:48:
hoi,
ik heb dus sinds vandaag een nieuwe laptop voor school oid. en ik heb in de woonkamer een set speakers staan met een pc eraan, nu is mijn vraag of ik met deze laptop geluid kan streamen naar de speakers of pc.
ik heb bij accusafe wel ooit een bluetooth module zien staan en er zit bluetooth op deze laptop en dan aansluiten direct aan de ingang van de versterker. maar is er geen simpelere manier om geluid draadloos naar mijn pc over te brengen???

alvast bedankt
Dat kan. Dan moet je even in DLNA clients duiken. Moet met windows mediaplayer out of the box kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 24-08-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 08:49
Ik wou het in PM doen omdat het waarschijnlijk zo'n heen en weer gechat wordt, maar je hebt helemaal gelijk dat de rest van GoT daar weinig aan heeft. Nogal selfish, excuus:)

Ik heb de meeste topics wel doorgenomen en ook de meeste veelgenoemde pagina's op andere forums bestudeert.

Ik zit met het volgende:
Alles werkt ook naar behoren, alleen gooit Audessey mijn lage tonen naar beneden (tussen de 40 en 100 hz gooit hij ze meer dan 10db naar beneden). Dit merk je vooral op de front speakers.
Pure direct draaien kan natuurlijk, en dan hoor je het laag veel beter, maar klinkt het mid/hoog weer wat minder. Het gaat overigens om een Marantz SR7008.

Nu heb ik gelezen dat je niet zomaar je audyssey curve kunt kopieren en dan kunt aanpassen, omdat er dan allerlei andere tweaks van Audyssey verloren gaan.

Heeft iemand een idee hoe dit kan, en wat er eventueel aan te doen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnepooh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-04 10:16
Ik heb sinds gister een platenspeler, maar moet er nog een versterker bij scoren. Wil ze aansluiten op Swans M10, die een versterker in de subwoofer hebben zitten. Is het dan voldoende voor mij om een Phono Preamp aan te schaffen en deze ertussen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Laatst online: 03-06 09:53
@winnepooh:
ja, dat is genoeg; de prijs/kwaliteit van een phono-preamp kun je zelf zo gek maken als je wilt.
check wel even wat voor stekker je platenspeler heeft (din-5 of tulp?) en of dit matcht met je phono-preamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnepooh
Top, ga ik me er nog even wat meer over inlezen.
Mijn platenspeler heeft iig een tulpstekker. Kwa geluidskwaliteit maakt het dus weinig uit of ik een versterker neem of een preamp?

Nu heb ik bijv. de Behringer PP 400 op het oog:
http://www.bax-shop.nl/ri...son&utm_campaign=twenganl
Is deze prima?
Blijft alleen mijn vraag nog staan qua geluidskwaliteit :)

[ Voor 45% gewijzigd door winnepooh op 22-08-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurdo
  • Laatst online: 17-11-2024
Wat is precies het nut van NFC op een bluetooth hoofdtelefoon?
Ik ben op zoek naar een apparaat dat ik via bluetooth kan koppelen met zowel mijn laptop als android telefoon(is het mogelijk om meerdere apparaten te koppelen?). Welke meerwaarde biedt NFC mij hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
@winnepooh.
In combinatie met je audio set lijkt me dit qua geluidskwaliteit meer dan goed :)
mocht je er veel meer uit willen gaan halen kun je beter investeren in upgrade van speakers (en versterker).

ik weet niet welke platenspeler je hebt, maar sommigen hebben ook een losse ground draad.
Deze moet je ook op je phono-pre-amp aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winnepooh
Top dan ga ik die bestellen! Bedankt :)
Ik heb een Technics SL-BD20D op de kop kunnen tikken, die is prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik weet niet als ik hier goed zit?

Maar de kogel is door de kerk! Er komt een Audio Technica M50X limited edition!
Na veel reviews lezen en andere koptelefoons zoeken denk ik dat de M50 serie best bang for buck gaat geven, de X geeft mij een verwisselbare kabel en sinds ik hem vaak mee neem had ik in het verleden bij koptelefoons en oordopjes last van kabelbreuken of de plug was wat stuk, nu kan ik een nieuwe kabel kopen en hem gewoon goed gebruiken.

http://www.audio-technica...feef8909dbc020/index.html
Ik vind het model erg mooi met de koper/blauw kleur.

Nu is er 1 probleem, waar koop ik ze in eu/Nederland tegen de laagste prijs? Bax-shop duurt ongv 20 dagen wat ik erg lang vind. Hier kosten ze 180 euro.

EDIT 7de pagina van google: http://www.koster-avl.nl/...bl-limited-edition-detail

162 euro valt mee bij de 180 van de andere sites.

[ Voor 11% gewijzigd door dudee op 25-08-2014 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

nurdo schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:23:
Wat is precies het nut van NFC op een bluetooth hoofdtelefoon?
Ik ben op zoek naar een apparaat dat ik via bluetooth kan koppelen met zowel mijn laptop als android telefoon(is het mogelijk om meerdere apparaten te koppelen?). Welke meerwaarde biedt NFC mij hierbij?
Sneller pairen met je NFC enabled telefoon bijvoorbeeld :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:02
Ik heb al een klein jaar een Onkyo NR626. EN sindskort een setje KLipsch RF82 erbij gezet.
Echter als ik film/serie kijk via mijn Dune of Pioneer BD speler en ik druk op pauze of stop, dan kraakt het geheel. Ik heb dit al vanaf het begin van mijn ONkyo, toen met de RB61. Maar begint mij nu wat te irriteren.. Tijdens het afpspelen etc geen problemen, dus alleen met pauze/stop. Heeft iemand een idee ?

Alles via HDMI etc aangesloten.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 18:39
- edit: verkeerde kleine vragen topic, excuus -

[ Voor 99% gewijzigd door Biersteker op 29-08-2014 14:25 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:02
Wat heeft het bovenstaande met audio/hifi te maken ?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
dudee schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 17:29:
Ik weet niet als ik hier goed zit?

Maar de kogel is door de kerk! Er komt een Audio Technica M50X limited edition!
Na veel reviews lezen en andere koptelefoons zoeken denk ik dat de M50 serie best bang for buck gaat geven, de X geeft mij een verwisselbare kabel en sinds ik hem vaak mee neem had ik in het verleden bij koptelefoons en oordopjes last van kabelbreuken of de plug was wat stuk, nu kan ik een nieuwe kabel kopen en hem gewoon goed gebruiken.

http://www.audio-technica...feef8909dbc020/index.html
Ik vind het model erg mooi met de koper/blauw kleur.

Nu is er 1 probleem, waar koop ik ze in eu/Nederland tegen de laagste prijs? Bax-shop duurt ongv 20 dagen wat ik erg lang vind. Hier kosten ze 180 euro.

EDIT 7de pagina van google: http://www.koster-avl.nl/...bl-limited-edition-detail

162 euro valt mee bij de 180 van de andere sites.
Dat is een hele goede Headphone, toevallig heb ik hem nu in bruikleen van een vriend van me.
Hij klinkt heerlijk en de bas is wel aanwezig maar niet overheersend, de meeste die ik tot nu toe heb gehoord hebben een te overheersende bas.
Wat wel een groot nadeel is dat die nogal strak zit en je redelijk snel zweet oren krijgt, als je echt uren wilt gaan luisteren zal ik hem niet nemen maar verder gaan zoeken naar wat meer conform.

Heb nu trouwens die gene waarvan de kabel niet los kan gaan, zit er heel dergelijk uit en denk dat die niet zo snel stuk zult gaan.
Dit is hem: http://www.conrad.nl/nl/a...hoofdtelefoon-393832.html

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 12:44
Ik heb volgende kabel op overschot:

http://www.bol.com/nl/p/a...1-meter/9000000012400782/

Is deze ook bruikbaar als kabel voor tussen een Blu-ray speler en de receiver?Dus voor het geluid in dolby te kunnen krijgen.Of moet dat een andere coax kabel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, je hebt een andere kabel daarvoor nodig. Gewoon cinch zou moeten voldoen denk ik: plaatje coax out: http://img1.lesnumeriques...7/S185_connectique(1).jpg

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 01-09-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Laatst online: 07-06 06:41
https://hificorner.nl/hif...nema/onkyo-hts-4505-zwart

Goede set voor 400 euro? Dacht het wel. Heb helaas niet zo veel tijd om grondig onderzoek te doen, jullie weten het vast uit je hoofd. Indien niet zo goed is het moet 5.1 zijn en rond de 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

Zorian

What the fox?

Ik heb een JBL 200/230 active subwoofer.

Er komt een geniaal goede bass uit, echter bij lage tonen gaat ie een soort geluid erbij produceren dat nog het meest wegheeft van een natte scheet. De bass is er dus wel, maar je hoort er een extra geluid bij.
Ik heb al uitgesloten dat er iets in de kamer resoneert, want het is in 2 verschillende huizen, indelingen en meubels gebeurt met exact hetzelfde geluid dat bovendien duidelijk van de sub af komt.

Ook heb ik de conus al visueel goed geïnspecteerd op beschadigingen en/of (haar)scheurtjes, er was echter helemaal niets te zien at all.

Daarnaast heb ik de conus uit de behuizing geschroefd en de hoorn extra stevig vastgezet voor het geval die zou resoneren, ook dit hielp niet.

Op het moment dat het gebeurt heb ik 2 opties: Volume erg laag zetten of de hoorn volledig dicht proppen met bijvoorbeeld een sok.

Wat zou dit kunnen zijn? Hopelijk is de vraag nog 'klein' genoeg voor dit topic. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zorian op 01-09-2014 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RRCreations schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:50:
https://hificorner.nl/hif...nema/onkyo-hts-4505-zwart

Goede set voor 400 euro? Dacht het wel. Heb helaas niet zo veel tijd om grondig onderzoek te doen, jullie weten het vast uit je hoofd. Indien niet zo goed is het moet 5.1 zijn en rond de 400 euro.
Nofi, maar jouw haast is natuurlijk niet ons probleem he ;)
Alles is waar naar zijn geld. Voor de rest: Consumentenelektronica Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:17

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Klein vraagje ;)

Heb een Onkyo TX-NR818.
Hierop zit een Jamo s606 set aangesloten (de set zonder subwoofer)
Als subwoofer heb ik een Infinity Classia PSW8.

Nu heb ik, om van de 5.1 set een 7.1 set te maken, Pioneer melkpakjes aangesloten staan. Dit zijn de rear speakers geworden.

Gelukkig komt daar verandering in, want ik heb zojuist 2st. Jamo C601 speakers aangeschaft.

Nu de vraag, wat is de beste opstelling:
#A
S606 Front
S60 Center
S602 Side
C601 Rear

#B
S606 Front
S60 Center
C601 Side
S602 Rear

spec S602:
25mm Tweeter
102mm Woofer
80-20.000 hz
80Watt RMS

spec C601:
25mm DTT Tweeter
102mm HCC Woofer
65-20.000 hz
100Watt RMS

ps.
Ik heb de speakers nagenoeg op deze opstelling staan, op de Wide en High na
Afbeeldingslocatie: http://www.practical-home-theater-guide.com/image-files/audyssey-dsx-7.1.gif

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Zorian schreef op maandag 01 september 2014 @ 18:33:
Ik heb een JBL 200/230 active subwoofer.

Er komt een geniaal goede bass uit, echter bij lage tonen gaat ie een soort geluid erbij produceren dat nog het meest wegheeft van een natte scheet. De bass is er dus wel, maar je hoort er een extra geluid bij.
Ik heb al uitgesloten dat er iets in de kamer resoneert, want het is in 2 verschillende huizen, indelingen en meubels gebeurt met exact hetzelfde geluid dat bovendien duidelijk van de sub af komt.

Ook heb ik de conus al visueel goed geïnspecteerd op beschadigingen en/of (haar)scheurtjes, er was echter helemaal niets te zien at all.

Daarnaast heb ik de conus uit de behuizing geschroefd en de hoorn extra stevig vastgezet voor het geval die zou resoneren, ook dit hielp niet.

Op het moment dat het gebeurt heb ik 2 opties: Volume erg laag zetten of de hoorn volledig dicht proppen met bijvoorbeeld een sok.

Wat zou dit kunnen zijn? Hopelijk is de vraag nog 'klein' genoeg voor dit topic. :)
Als je gewicht op de Sub zet (of op ga zitten) heb je het dan nog?
Kan zijn dat de sub zelf wat begint te stuiteren.

Verder kan het geluid zijn van wind dat door de bass poort komt.
Of het geluid van de conus zelf die beweegt.

(al denk ik zelf dat het de basspoort is.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:45

Zorian

What the fox?

HellStorm666 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:55:
[...]

Als je gewicht op de Sub zet (of op ga zitten) heb je het dan nog?
Kan zijn dat de sub zelf wat begint te stuiteren.

Verder kan het geluid zijn van wind dat door de bass poort komt.
Of het geluid van de conus zelf die beweegt.

(al denk ik zelf dat het de basspoort is.
Of het weg is als ik er gewicht op zet weet ik niet, maar dat ie niet stuitert weet ik wel zeker.
Heb hem in mijn handen gehad (in de lucht) toen het ook optrad.

Het geluid van de wind/basspoort is aannemelijk. Als ik de baspoort dicht prop met bijvoorbeeld een sok of mijn hand er diep in stop en hard de basspoort opzij duw in een willekeurige hoek stopt het geluid ook.
Echter zit de basspoort wel muurvast, als ik de conus eruit schroef kan ik volledig bij de basspoort vanuit de binnenkant, en hij geeft geen millimeter mee als ik eraan probeer te rammelen.

Wat zou ik dus het beste kunnen doen? :p De basspoort hangt vrij in de lucht, met als enige bevestiging het punt waar die dus naar buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een sok er in en je sub wat harder zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
HellStorm666 schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 14:52:
Klein vraagje ;)

Heb een Onkyo TX-NR818.......
Mijn ervaring; door speakers die wat lager gaan achter me te zetten wordt het surround effect wat sterker. Het laag verschil tussen mijn speakers was echter wat groter dan bij jou het geval is.
ik zou vooral eens beide proberen (en even laten horen wat jij het beste vindt ;-) )

tldr; c601->back en s602->side.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Zorian schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 22:25:
[...]

Of het weg is als ik er gewicht op zet weet ik niet, maar dat ie niet stuitert weet ik wel zeker.
Heb hem in mijn handen gehad (in de lucht) toen het ook optrad.

Het geluid van de wind/basspoort is aannemelijk. Als ik de baspoort dicht prop met bijvoorbeeld een sok of mijn hand er diep in stop en hard de basspoort opzij duw in een willekeurige hoek stopt het geluid ook.
Echter zit de basspoort wel muurvast, als ik de conus eruit schroef kan ik volledig bij de basspoort vanuit de binnenkant, en hij geeft geen millimeter mee als ik eraan probeer te rammelen.

Wat zou ik dus het beste kunnen doen? :p De basspoort hangt vrij in de lucht, met als enige bevestiging het punt waar die dus naar buiten komt.
Het geluid wordt niet veroorzaakt door de basspoort zelf (trillen er van), maar door de lucht welke door de basspoort gedrukt wordt.
Je kan dit oplossen door:
a# Basspoort dicht te stoppen, echter is de inhoud van je sub kast dan niet meer optimaal
b# Basspoort voorzichtig met schuurpapier te ontdoen van scherpe/haakse randjes
c# Het geluid negeren, aangezien je het met normaal gebruik waarschijnlijk niet waar zal nemen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:34
Geen idee of dit valt onder het ''Kleine Vragen Topic'' Maar zonder te proberen kom ik er niet achter :P

Ik hen sinds kort een nieuwe koptelefoon aangeschaft (Audio Technika A50M) Op dit moment loopt die van de standaard audioplug van me moederbord.

Ik heb gehoord dat een AMP of DAC je geluid kan verbeteren,alleen heb ik geen enkel idee hoe of wat een AMP of DAC is en wat ze doen.

Zou iemand me uit kunnen leggen wat een AMP en DAC doet ? (En me mogelijk een leuk instapmodel aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Op je beiden vragen kan je heel makkelijk een antwoord op vinden dat heet Google.

Een amp heb je in ieder geval met die headphone niet nodig zal geen toegevoegde waarde zijn gezien het lage ohm gehalte.
Een dac kan zeker wel wat toe voegen, aangezien de standaard dac'jes van de pc's niet zo lekker klinken en er ook enige kans op ruis is uit de audio poort van de pc.

Voor aankoop advies hebben we wel een budget nodig.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

NoelMakers1 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:12:
...

Zou iemand me uit kunnen leggen wat een AMP en DAC doet ? (En me mogelijk een leuk instapmodel aanraden)
Amp is de afkorting van amplifier, oftewel versterker.
DAC is een Digitaal Analoog Converter, en doet exact dat - een digitaal audisignaal naar een analoog audiosignaal omzetten :)
Voor aankoopvragen hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies
Als je daar een topic opent, geef dan eerst aan wat je er mee wilt bereiken en wat je budget is.

• Gwunnik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 22:22
Denk dat mijn vraag ook hier thuishoort. Ik heb een vrij oude Kenwood amp gekregen en krijg geen enkele ingang aan de praat behalve de phono, maar aangezien ik geen platenspeler wil aansluiten schiet dat natuurlijk niet heel erg op. Phono werkt in ieder geval mono (weet niet zeker of dit altijd zo is), radio doet het ook. Alle andere ingangen dus niet ;(

Ik heb het idee dat ik een instelling ofzo niet goed heb staan, maar heb van hifi helaas niet superveel verstand. Heb al gezocht, maar heb geen topic/site gevonden waar dit probleem, laat staan een antwoord, staat.

• The Eagle

The Eagle

Ik zou als eerste een keertje goed schoonmaken eens proberen. Openschroeven, stofzuiger er overheen en alle potmeters en knopjes met Tunerspray te lijf.
Mono hoort ook bij phono niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75580

Na het vele uren lurken, lezen en verlekkerd hebben te zitten kijken heb ik voor mezelf besloten dat (zeker na luister sessie bij een vriend met 'degelijke' hifi) dat ik mijn Samsung Set de deur uit ga doen en er wat 'echts' voor terug moet komen.

De afgelopen tijd ben ik helemaal als een blok gevallen voor B&W, zowel geluidklank als de looks (vrouwlief vind de B&W's ook mooi, en dat telt helaas ook mee :P).

Mijn oog is dan ook gevallen op de 683 S2 voor front 686 S2 (of 685) als rear en de HTM62 S2 als center.

Nu zit ik met een probleem. Ons A/V meubel heeft een erg kleine gleuf om de apparatuur in te schuiven. Door de draagbalk aan de voorkant kan er maximaal een receiver of versterker in van 13 cm hoog (dan blijft er achter de balk nog 5 cm ventilatieruimte over boven de apparatuur).

Ik heb wat zitten zoeken en puzzelen en ben er achter gekomen dat de Marantz NR- Serie netjes in mijn meubel past, terwijl de SR-serie dus te groot wordt.
Specifiek de NR-1604 lijkt mij voldoende. Maar door wat verdere research begin ik toch te twijfelen of ik met deze receiver de boxen niet ongeloofelijk te kort ga doen.

Kan iemand mij hier een zinnig antwoord op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Moeten luidsprekerkabels voor links en rechts identiek zijn?

Ik heb nieuwe speakers die het los van elkaar goed lijken te doen, maar eerst kreeg ik ze niet eens tegelijk aan de praat en nu het werkt speelt de ene veel zachter dan de andere. Ik heb de linker- en rechter speakers met verschillende kabels aangesloten omdat ik zo snel geen 2 identieke heb liggen. (bij mijn vorige speakers zat de draad aan de speakers vast, dus die kan ik zonder schaar niet pakken)

Speakers: Jamo D-115
Versterker: Sony TA-D505
Kabels: rommel. Zwart en rood zijn wel even lang voor de twee kabels, maar de kabel voor de linkerspeaker is langer dan die voor de rechterspeaker. Wel allebei koper volgens mij (aan de kleur te zien) en ook wel dik genoeg lijkt me (de langste kabel is hooguit 2,5m dus dat vraagt ook niet zoveel).

De enige alternatieve kabel die ik heb liggen is 22AWG (0,65mm) gemaakt van ijzer. Da's vast niet goed genoeg dus dan moet ik weer naar de bouwmarkt. :(

Met de Philips LSB380/01R die ik hiervoor had deden beide speakers het wel, al plopte de linker soms pas aan als ik het volume even opendraaide. Ik ging er altijd vanuit dat dat aan de speaker zou liggen.

Of mijn versterker is brak natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 09-09-2014 04:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
1. Ja, anders verpest je het stereobeeld (hele klein verschillen daar gelaten, zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 voor duizend-en-één redenen)
2. 0.65 mm ijzer lijkt me wat weinig voor die versterker/speaker.

3. Maar de problemen die je schetst komen volgens mij niet door je kabels, Maar zoals je zelf al aangeeft door je versterker. Twee paar speakers die gelijkende problemenen vertonen en 1 versterker. Dan is het waarschijnlijker de versterker die het probleem veroorzaakt.
Hij doet gelukkig nog iets, dat wijst in de richting van een vieze potmeter/relais/andere elementen waar viezigheid zich op kan verzamelen waardoor geleiding minder wordt. of zelfs zwak soldeer puntje.

om je problemen op te lossen moet je toch nog even verder kijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:56
Anoniem: 75580 schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:27:
Ik heb wat zitten zoeken en puzzelen en ben er achter gekomen dat de Marantz NR- Serie netjes in mijn meubel past, terwijl de SR-serie dus te groot wordt.
Specifiek de NR-1604 lijkt mij voldoende. Maar door wat verdere research begin ik toch te twijfelen of ik met deze receiver de boxen niet ongeloofelijk te kort ga doen.

Kan iemand mij hier een zinnig antwoord op geven?
Een vriend van me heeft die receiver en al ben ik altijd wel onder in de indruk van die Marantz, omdat hij inderdaad zo klein is. Maar hij gebruikt (volgens mij) Magnat speakers en ik heb zelf B&W. En mijn B&W hebben zo'n grote boost gekregen door een krachtige receiver dat ik verwacht dat je heel veel dynamiek en laag gaat missen met die Marantz. Ik vind de kwaliteit hoog genoeg om hem aan te raden bij een hele reeks speakers, maar ik weet vrijwel zeker dat B&W baat heeft bij meer power dan die receiver kan leveren. Ik was altijd wel tevreden over mijn vorige receiver, maar door het gigantische verschil dat mijn huidige (TX-NR717 van Onkyo) heeft gemaakt raad ik aan om een grotere neer te zetten.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

martijnkoevoets schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 10:31:
1. Ja, anders verpest je het stereobeeld (hele klein verschillen daar gelaten, zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 voor duizend-en-één redenen)
Bedankt voor je antwoord!

Wat zou er gebeuren als de kabels niet identiek zijn? Ik zou verwachten dat omdat de weerstand niet hetzelfde is de speaker aan de kabel met de minste weerstand iets harder zal spelen dan de andere. Niet dat er echt een ander geluid uitkomt.
3. Maar de problemen die je schetst komen volgens mij niet door je kabels, Maar zoals je zelf al aangeeft door je versterker. Twee paar speakers die gelijkende problemenen vertonen en 1 versterker. Dan is het waarschijnlijker de versterker die het probleem veroorzaakt.
Hij doet gelukkig nog iets, dat wijst in de richting van een vieze potmeter/relais/andere elementen waar viezigheid zich op kan verzamelen waardoor geleiding minder wordt. of zelfs zwak soldeer puntje.

om je problemen op te lossen moet je toch nog even verder kijken ;-)
Ik weet niet hoe maar nu werkt het allemaal wel. :? Ik heb wel met die versterker soms dat het kraakt als ik aan de volumeknop draai, dus van enige slijtage zal ook wel sprake zijn. Als ie een keer echt kapot blijkt te zijn ga ik hem niet meer repareren, die dingen liggen voor een appel en een ei bij de kringloper. :P (al mijn HiFi komt uit de jaren '80 of '90 :P)

• Rausettich
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 10:20
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een mooie vintage Nikko TRM-600 vintage versterker aangesloten. Nu is echter het probleem dat ik, wanneer ik het volume op 0 zet, nog steeds geluid hoor. Eén kanaal is ook iets harder als de andere bij volume 0. Bij hoger volume geen problemen. Wat kan hier het probleem zijn?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 10:15

DeFeCt

je wéét toch

Mijn Marantz (NR1501) heeft het euvel dat als je hem vanuit standby stand aanzet hij geen geluid laat horen, je moet een flinke tijd wachten voordat er eindelijk geluid uit de boxen komt. Dit probleem zit op meerder ingangsbronnen (DVD, Radio). Het lijkt erop alsof hij eerst 'warm' moet worden, maar zodra er wel geluid is en je zet hem op standby en daarna direct weer aan dan heeft hij hetzelfde probleem. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Flickr

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:36
Verkeerd topic

[ Voor 95% gewijzigd door MaZeLe op 11-09-2014 21:40 ]

• The Eagle

The Eagle

@Rausettich: klinkt als gewoon een hoop vuil inde volumeknop / potmeter van de versterker. Het beestje is oud, dan krijg je dat. Eerst effe met tunerspray op die knop aan de gang. Als dat niet helpt: Hier ff je vraag nog eens stellen: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Daar zitten de experts op dit vlak :)

@Defect: mijn Denon heeft ook even tijd nodig om vanaf standby op te starten. Niet zo heel lang, ik gok 5 a 10 sec ongeveer. Daarna hoor je even een klik en dan komt er geluid. Bedenk je dat er intern tegenwoordig gewoon een computertje draait met een embedded OS. Dat moet even snel booten. Klopt dit met jouw ervaringen?
Heb je meer dan 5 sec geen geluid als het ding aan staat en je van bron switcht? Of gaat dat wel gewoon goed?

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 11-09-2014 22:37 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

The Eagle schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:35:
@Defect: mijn Denon heeft ook even tijd nodig om vanaf standby op te starten. Niet zo heel lang, ik gok 5 a 10 sec ongeveer. Daarna hoor je even een klik en dan komt er geluid. Bedenk je dat er intern tegenwoordig gewoon een computertje draait met een embedded OS. Dat moet even snel booten. Klopt dit met jouw ervaringen?
Heb je meer dan 5 sec geen geluid als het ding aan staat en je van bron switcht? Of gaat dat wel gewoon goed?
Tegenwoordig? Mijn Sony TA-D505 heeft dat ook al, en die komt uit eind jaren '80 / begin jaren '90. Zit gewoon een computertje in inderdaad.

Heb je in één keer geluid (eventueel een plop en dan geluid), of hoor je het echt langzaam harder worden? In geval van dat laatste is er wel iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

The Eagle schreef op donderdag 11 september 2014 @ 22:35:
Het is echt meer dan 5 sec, kan zomaar 5 minuten zijn, veel langer dan zou moeten zeg maar. Van bron switchen als ik al geluid heb gaat 9 van de 10 keer goed, maar ook dan wil het wel eens voorkomen dat hij even nodig heeft, over het algemeen niet zo lang als dat hij uit standby komt.
W3ird_N3rd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 23:14:
[...]
Heb je in één keer geluid (eventueel een plop en dan geluid), of hoor je het echt langzaam harder worden? In geval van dat laatste is er wel iets mis.
Dat verschilt, soms wordt het vooraf gegaan door wat gekraak dat uit de speakers komt en daarna is er dan geluid, het is geen lineaire fade in, maar ook geen plop.

[ Voor 21% gewijzigd door DeFeCt op 12-09-2014 10:42 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekid
  • Laatst online: 20-08-2023
Is er iemand met een SVS SB-1000 en/of SVS SB12-NSD die in Nijmegen woont en waar ik binnenkort eens langs mag komen om deze subwoofer te beluisteren? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Defect: al eens een factory reset geprobeerd? Staat in je handleiding hoe dat moet :)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

The Eagle schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 22:12:
@Defect: al eens een factory reset geprobeerd? Staat in je handleiding hoe dat moet :)
Yup ook al geprobeerd, helaas niks geholpen, probleem blijft. Deze ochtend trouwens al meer dan 20 minuten op geluid aan het wachten dus wellicht nu helemaal overleden :? Moet eerlijk zeggen dat ik het wel erg snel vind dat er dit soort problemen optreden. Had Marantz altijd hoger aangeschreven staan.

Flickr

• The Eagle

The Eagle

Zoals je het omschrijft hoort het iig zeker niet nee. Je zou nog kunnen testen of het verschil maakt met meer of minder speakers aangesloten, maar het is sowieso niet zoals het zou moeten werken.
Weet niet hoe oud het beestje precies is, maar ik zou even contact zoeken met de winkel of de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

The Eagle schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:25:
Zoals je het omschrijft hoort het iig zeker niet nee. Je zou nog kunnen testen of het verschil maakt met meer of minder speakers aangesloten, maar het is sowieso niet zoals het zou moeten werken.
Weet niet hoe oud het beestje precies is, maar ik zou even contact zoeken met de winkel of de importeur.
Hij is het zaterdag na anderhalf uur (!) opeens weer gaan doen... versterker destijds bij de media markt gekocht, was 2009/2010. Moet in ieder geval al 30,- onderzoekskosten neerleggen bij de MM. Het argument dat vier jaar wel heel snel is wilde er niet bij ze in, dus ga nu maar eens contact opnemen met Marantz zelf. Aantal speakers maakt geen verschil, hangen er nu 2 aan, maar bij 5 deed hij het ook.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een paar vragen over "bioscoopgeluid thuis".

1
Dolby Atmos is de nieuwe hype in Home-Theatre-en-bioscoopland.
Nu wordt er geadverteerd met 2 verschillende dingen:
  • Luidsprekerboxen waarbij er een extra naar boven gerichte luidspreker is toegevoegd, die via weerkaatsing voor geluid van boven moet zorgen.
  • Extra luidsprekers die aan het plafond bevestigd worden, van waaruit het geluid zelf afkomstig is.
Nu lijkt het me dat de eerste variant een nabootsing is van het effect, net zoals bij een soundbar. Voordeel: geen gaten in je plafond boren, geen extra spreakers in het zicht. Nadelen: het blijft een nabootsing van het geluid.
Voordelen van de 2e variant lijken me dat het geluid mooier klinkt, en preciezer te richten is. Nadelen: extra speakers nodig en natuurlijk de bevestiging aan het plafond. Bij voorbaat al in 99% van de gevallen geen WAF.

Klopt die gedachtegang?

2
Verder: moet je als je Dolby Atmos zou willen afspelen bij de aanschaf van een htpc (bijv. Gigabyte F2A88X-D3H met AMD A8-7600) nog rekening houden dat de betreffende codecs wel/niet compatible zijn met je htpc-setup? Of is het gewoon een kwestie van (1) zorgen dat je bron Atmos geluid heeft en (2) breng dat via hdmi bij je geschikte receiver?

3
Wat voor speakers gebruik je voor links en rechts naast je, in een 7.1 opstelling? Dezelfde als je rears?

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 16-09-2014 15:12 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1 2 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6