Durf ik geen antwoord op te geven, ik ben nog niet zo op de hoogte van Dolby Atmos en de eventuele werking van effecten. Hoe je het zo stelt en ook beredeneert lijkt me inderdaad dat je met effecten nooit zo ver komt als een dedicated speaker. Maar ik ken het effect alleen van soundbars die surround moeten maken en dingen als Bose.Jorgen schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:09:
1
Dolby Atmos is de nieuwe hype in Home-Theatre-en-bioscoopland.
Nu wordt er geadverteerd met 2 verschillende dingen..
Verschilt. Als je instelt dat je HTPC het geluid moet decoderen en als LPCM naar de receiver moet sturen dan zal je een geluidskaart moeten hebben die met Atmos overweg kan. Andere manier is de HTPC zetten op bitstream zodat alles één op één naar de receiver gaat die dan Atmos aan moet kunnen om te decoderen. Één van beide apparaten zal dus codecs voor Atmos moeten hebben.2
Verder: moet je als je Dolby Atmos zou willen afspelen bij de aanschaf van een htpc (bijv. Gigabyte F2A88X-D3H met AMD A8-7600) nog rekening houden dat de betreffende codecs wel/niet compatible zijn met je htpc-setup? Of is het gewoon een kwestie van (1) zorgen dat je bron Atmos geluid heeft en (2) breng dat via hdmi bij je geschikte receiver?
Daar heb je vrije keuze in en hangt van de ruimte/opbouw af. Ik ken sets met zes identieke speakers (center anders), maar ook waar de Right Back en Left Back op de muur bevestigde speakers zijn en de Left- en Right Surround vloerstaanders dan wel monitoren op standaard. Hetzelfde hoeven ze zeker niet te zijn. Qua uniformiteit lijkt mij gelijk aan de rears wel mooi. Maar dan kom je weer op hoe ver je wilt gaan met de speakers. De één zet rondom vloerstaanders uit dezelfde serie neer, de ander neemt de kleinste speakers die ze maar kunnen vinden omdat het puur voor het effect is.3
Wat voor speakers gebruik je voor links en rechts naast je, in een 7.1 opstelling? Dezelfde als je rears?
[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 16-09-2014 15:27 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.