Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 3 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jorgen schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:09:
1
Dolby Atmos is de nieuwe hype in Home-Theatre-en-bioscoopland.
Nu wordt er geadverteerd met 2 verschillende dingen..
Durf ik geen antwoord op te geven, ik ben nog niet zo op de hoogte van Dolby Atmos en de eventuele werking van effecten. Hoe je het zo stelt en ook beredeneert lijkt me inderdaad dat je met effecten nooit zo ver komt als een dedicated speaker. Maar ik ken het effect alleen van soundbars die surround moeten maken en dingen als Bose.
2
Verder: moet je als je Dolby Atmos zou willen afspelen bij de aanschaf van een htpc (bijv. Gigabyte F2A88X-D3H met AMD A8-7600) nog rekening houden dat de betreffende codecs wel/niet compatible zijn met je htpc-setup? Of is het gewoon een kwestie van (1) zorgen dat je bron Atmos geluid heeft en (2) breng dat via hdmi bij je geschikte receiver?
Verschilt. Als je instelt dat je HTPC het geluid moet decoderen en als LPCM naar de receiver moet sturen dan zal je een geluidskaart moeten hebben die met Atmos overweg kan. Andere manier is de HTPC zetten op bitstream zodat alles één op één naar de receiver gaat die dan Atmos aan moet kunnen om te decoderen. Één van beide apparaten zal dus codecs voor Atmos moeten hebben.
3
Wat voor speakers gebruik je voor links en rechts naast je, in een 7.1 opstelling? Dezelfde als je rears?
Daar heb je vrije keuze in en hangt van de ruimte/opbouw af. Ik ken sets met zes identieke speakers (center anders), maar ook waar de Right Back en Left Back op de muur bevestigde speakers zijn en de Left- en Right Surround vloerstaanders dan wel monitoren op standaard. Hetzelfde hoeven ze zeker niet te zijn. Qua uniformiteit lijkt mij gelijk aan de rears wel mooi. Maar dan kom je weer op hoe ver je wilt gaan met de speakers. De één zet rondom vloerstaanders uit dezelfde serie neer, de ander neemt de kleinste speakers die ze maar kunnen vinden omdat het puur voor het effect is.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 16-09-2014 15:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dankjewel voor je reactie. Dat geeft weer het een en ander om over na te denken. Als ik mijn huis verkocht heb, wil ik namelijk eindelijk eens echt werk van mijn hobby (film kijken) maken. Als er dan een mooie geschikte woonkamer, dan zou mij een Dolby Atmos opstelling echt fantastisch lijken. (Tenzij je niet echt het verschil zou merken met gewoon 5.1 natuurlijk. Daarvoor zullen we echter eerst de reviews moeten afwachten.) Als rear- en zijkanalen alleen voor het effect zijn (en niet meer dan dat) dan kan je je inderdaad afvragen hoeveel geld je daarin wilt steken. Tegen de tijd dat het zover is, zal ik mijn afwegingen maken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Atmos is voor mij nu nog even zoals 4K is en 3D was: nog nieuw en zien of het aanslaat. Van 4K is nog niet veel bronmateriaal en van Atmos nog helemaal niet. Altijd last zeggen wat het doet als het in de kinderschoenen staat. 3D is er nu al een tijd en ik heb niet echt het idee dat het aan is geslagen. Maar wellicht verkeer ik in de verkeerde kringen die met 1080p en (HD) Audio tevreden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat laatste is wat ik natuurlijk ook heel graag wil.
Maar aangezien ik alles (hptc, receiver, speakers) nog moet aanschaffen, houdt ik met grote interesse de ontwikkelingen in de gaten. :)

Met Dolby True HD / DTS HD in 5.1 zou ik ook al helemaal gelukkig zijn. Ik was alleen wel zeer blij verrast met de aankondiging van Dolby Atmos. Het lijkt super. Maar zoals je zegt, eerst maar eens zien wat het doet. Het heeft weet-ik-hoeveel-jaar geduurd voordat we fatsoenlijk breedbeeld hadden op de NL tv. Wie weet hoe het hier mee gaat... Aan het eind van het jaar is de nieuwe bioscoop klaar bij ons in de stad, dus daar kan ik dan eens een voorproefje nemen op Dolby Atmos. Schijnt zo te zijn dat ze daar deel 3 van de Hobbit met Atmos hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-04 22:49

Achilles

Koning van de Myrmidonen

offtopic:
Oeps verkeerde kleine vragen topic, dit is aud forum 8)7 Sorry

[ Voor 70% gewijzigd door Achilles op 17-09-2014 14:32 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 22:04
Geen idee of dit een kleine vraag is met een groot antwoord ;) Ik heb een nieuwbouw woning gekocht en kan bouwaf een ringleiding laten leggen in de muren op de door mij gewenste positie. Deze ringleiding bevat 4 einddozen rondom in de woonkamer en 1 centrale einddoos waarbij alle 4 de einddozen bij elkaar komen. Nu moet ik dus binnen nu en 3 weken al bepalen waar ik die leidingen en einddozen wil hebben en hoe hoog ze moeten komen. Het huis moet echter nog gebouwd worden en ik heb dus alleen een bouwtekening als referentie. Ik heb nu 2 grote vloerstaande speakers maar daar wil ik vanaf. Ik wil eigenlijk kleine satellite speakers ophangen. Kunnen jullie me adviseren over de hoogte en afstanden?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afstanden is afhankelijk van de ruimte. Maar ik zou ze helemaal in de hoeken plaatsen van een denkbeeldig vierkant of rechthoek. En dan helemaal beneden, paar cm boven de plint.
Verder op de zelfde plekken maar dan helemaal bovenin ook dozen, met een loze buis naar de dozen er recht onder. Kun je altijd nog kiezen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tristan
Dit is de woonkamer + uitbouw:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BK00X2w.png

Ik plan de tv nu aan de linkerkant. Het is op zich geen slecht idee om dozen boven en onderin te laten plaatsen!

• The Eagle

The Eagle

Qua TV planning: check even hoe de zon draait. Wij hebben een tuin op het zuiden, en mijn TV staat op de muur op het westen. 'S avonds nooit last van zon die in de TV terugkaatst :)

Overigens zou ik het zelf aan beide kanten zo uit laten voeren. Je zou maar eens van inrichting willen veranderen ofzo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tristan
De zon, hmmm. Wij hebben een tuin op het Zuid/Westen. (van linksonder naar rechtsboven op bovenstaande afbeelding). Dus als ik de tv aan de linker muur zou willen plaatsen heb ik de zon s'avonds in de tv inderdaad. Nu is dat wel op te lossen met gordijnen en zonnewering maar goed om ook rekening mee te houden, thanks!

• AfterSun
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-03 21:33
Beste Tweakers,

Ik heb een korte vraag en volgens mij is dit het beste topic er voor. Aangezien ik niet zo veel af weet van tech.

Sinds kort heb ik de TV Samsung UE46EH5300 gekocht, en ik wil graag mijn Logitech Z906 speaker set daarop aansluiten. Nu gebruik ik de 6 channel direct input kabel van de Logitech naar mijn PC maar deze aansluiting vind ik niet terug op mijn TV.

Welke kabels moet ik kopen om mijn Logitech te gebruiken bij mijn TV?
Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Aansluitingen TV:
• 3 x HDMI
• 2 x USB
• 1 hoofdtelefoonuitgang
• 1 componentingang (Y / Pb / Pr)
• 1 composietingang (AV) (standaard gebruikt voor Component Y)
• 1 digitale audio-uitgang (optisch)
• 1 Scartaansluiting
• 1 DVI-audio-ingang (mini-jack) (standaard gebruikt voor pc-audio-ingang)
• 1 x Ethernet (LAN)
• 1 RF-ingang (antenne / kabelingang)

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 15:04
AfterSun schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:53:
Beste Tweakers,

Ik heb een korte vraag en volgens mij is dit het beste topic er voor. Aangezien ik niet zo veel af weet van tech.

Sinds kort heb ik de TV Samsung UE46EH5300 gekocht, en ik wil graag mijn Logitech Z906 speaker set daarop aansluiten. Nu gebruik ik de 6 channel direct input kabel van de Logitech naar mijn PC maar deze aansluiting vind ik niet terug op mijn TV.

Welke kabels moet ik kopen om mijn Logitech te gebruiken bij mijn TV?
Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Aansluitingen TV:
• 3 x HDMI
• 2 x USB
• 1 hoofdtelefoonuitgang
• 1 componentingang (Y / Pb / Pr)
• 1 composietingang (AV) (standaard gebruikt voor Component Y)
• 1 digitale audio-uitgang (optisch)
• 1 Scartaansluiting
• 1 DVI-audio-ingang (mini-jack) (standaard gebruikt voor pc-audio-ingang)
• 1 x Ethernet (LAN)
• 1 RF-ingang (antenne / kabelingang)
Als ik beide specs. goed begrijp heb je 1 optische kabel nodig. Dan sluit je de tv direct op de Logitech, alleen weet ik niet welke audio signalen de tv doorgeeft.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• The Eagle

The Eagle

Optisch uit naar de logitech idd. Alleen niet alle signalen kunnen over een optische kabel ivm bandbreedte. DTS gaat nog net, HDMaster wordt hem niet.
Als je logitech een coaxiale digitale ingang heeft heb je een convertertje nodig. Bij kabeltje.com of allekabels.nl hebben ze die wel :)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:40
Tja, da's toch een must bij een Z906 :+

[ Voor 25% gewijzigd door Ample Energy op 18-09-2014 12:24 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• AfterSun
  • Laatst online: 30-03 21:33
Oke, erg fijn deze reacties. Nu weet ik waar ik naar moet zoeken.

Bedankt

• xavento
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-03 17:26
Goedemiddag,

Een klein vraagje, ik heb thuis een 5.1 HT-F5530 set staan met bluetooth functie. Nu heb ik zelf geen zin in om elke maand extra geld voor spotify te betalen om muziek via mijn telefoon er naar toe te kunnen streamen dus wil ik het anders oplossen.

Nu weet ik dat ik middels een Bluetooth USB stick de muziek vanaf me PC kan streamen naar de set.
Maar, nu komt het, kan ik dan ook de muziek skippen middels de afstandbediening? Of zit ik dan nog vast om steeds naar me PC te lopen mocht ik de track willen skippen?

29/01/2019 EA Games: "We seek to bring choice, fairness, value and fun to our players in all our games."

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 22:54

Audione0

Strijdt der titanen

Morgen krijg ik mijn cambridge audio bluray speler binnen, die ik graag analoog aan wil sluiten.
Welke kabels kan ik hier het beste voor gebruiken.
Het hoeven niet de meest goedkope van de aldi te zijn, maar gesmede kabels door elfjes van €200 vind ik ook weer zo wat 8)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Beetje dikke van ongeveer 10 euro de halve meter zal goed genoeg zijn

Ik wil een aparte dac die dts-ma doet. Helaas kan ik ze niet vinden op deze na http://www.essenceelectro...e-hdmi-multi-channel-dac/

Iemand een alternatief?
Budget max 150 euro

• The Eagle

The Eagle

Marantz heeft een netwerkspeler in het assortiment zitten die ook als DAC gebruikt kan worden. Wellicht kan die het.
Anders een goedkope receiver kopen die het kan, met pre outs als het lukt.
Mar ik denk dat je budget wat krap is.

@Audione0: zes digitale coaxkabels gebruiken als interlinks. Dikke koperen kern enzo, en standaard tulpaansluiting :)

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 18-09-2014 17:19 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Mja huidige amp is goed genoeg. Zou er geen 2e bij willen die puur staat te decoden. Een oplossing als die essence lijkt mij het beste gezien ik geen andere functies en fratsen wil wat hem weer duurder maakt. Een simpel uitgevoerde sabre of wolfson voldoet wel

Overigens mag het ook usb zijn bedenk ik me net. Maar vraag me af of je dan wel de dts master bitstream krijgt

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:17:

@Audione0: zes digitale coaxkabels gebruiken als interlinks. Dikke koperen kern enzo, en standaard tulpaansluiting :)
Top, thnx!

Op allekabels.nl kun je veel kabels vinden, maar ik kan weinig kabels vinden van 1 meter of korter.

Hoe weet ik dat deze een dikke kopere kern hebben? Zonder dat ik ze zie. Is een coaxkabel van €2.95 al voldoende? Of zou ik in mijn geval voor iets duurdere gaan zo rond de 10 euro per stuk?

Zijn er websites die jullie aanbevelen? Of zijn vivanco digi coax bij de MM al prima?

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 18-09-2014 19:05 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 13:41

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Zijn hier ook mensen die oude kabels voor in voedingen enzo (ben de naam even vergeten) gebruiken om de luidsprekers mee aan te sluiten?

Dat doe ik namelijk al een aardig tijdje, geen luidsprekerkabel kopen, maar gewoon de stekkers van een kabel afknippen en je hebt mooi dik draad om je luidsprekers mee aan te sluiten :9 En als het dan te kort is knoop je er toch 2 aan elkaar ;)

Weet iemand of hier verder nog nadelen aan zitten?

• Read
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Djesse8999 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:33:
Zijn hier ook mensen die oude kabels voor in voedingen enzo (ben de naam even vergeten) gebruiken om de luidsprekers mee aan te sluiten?

Dat doe ik namelijk al een aardig tijdje, geen luidsprekerkabel kopen, maar gewoon de stekkers van een kabel afknippen en je hebt mooi dik draad om je luidsprekers mee aan te sluiten :9 En als het dan te kort is knoop je er toch 2 aan elkaar ;)

Weet iemand of hier verder nog nadelen aan zitten?
Luidsprekers aansluiten op wat?
Als het naar een versterker gaat dan lijken me de voedings- kabels zeker te kort en doe je door 2 kabels aan elkaar te verbinden de voordelen van een dikke kabel te niet.
Als je cheapass wild zijn dan knip je tweelingsnoer af van een lamp en sluit je daar de speakers mee aan.
Bij ons op het werk zijn zelfs mensen die hun eigen radio/versterker doorverbinden naar hun speakers met utp kabel ,het werkt en aangezien we een groot bedrijf hebben waar de nodige herrie gemaakt word kwa machine's zal je het verschil van dikke kabels en die utp kabel toch niet horen het kan allemaal alleen is het niet zo bedoeld.
Ohja niet vergeten als je de kabel doorknipt van de lamp zorg er wel voor dat er geen spanning op staat.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Read schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:48:
[...]

Luidsprekers aansluiten op wat?
Als het naar een versterker gaat dan lijken me de voedings- kabels zeker te kort en doe je door 2 kabels aan elkaar te verbinden de voordelen van een dikke kabel te niet.
Als je cheapass wild zijn dan knip je tweelingsnoer af van een lamp en sluit je daar de speakers mee aan.
Bij ons op het werk zijn zelfs mensen die hun eigen radio/versterker doorverbinden naar hun speakers met utp kabel ,het werkt en aangezien we een groot bedrijf hebben waar de nodige herrie gemaakt word kwa machine's zal je het verschil van dikke kabels en die utp kabel toch niet horen het kan allemaal alleen is het niet zo bedoeld.
Op versterker idd, ik gebruik er eurosnoeren van een meter of 5 voor en dat is lang genoeg.
Read schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:48:
[...]
Ohja niet vergeten als je de kabel doorknipt van de lamp zorg er wel voor dat er geen spanning op staat.
Das wel zo handig ja :')

• The Eagle

The Eagle

Audione0 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 18:31:
[...]

Top, thnx!

Op allekabels.nl kun je veel kabels vinden, maar ik kan weinig kabels vinden van 1 meter of korter.

Hoe weet ik dat deze een dikke kopere kern hebben? Zonder dat ik ze zie. Is een coaxkabel van €2.95 al voldoende? Of zou ik in mijn geval voor iets duurdere gaan zo rond de 10 euro per stuk?

Zijn er websites die jullie aanbevelen? Of zijn vivanco digi coax bij de MM al prima?
Die duurdere zal hooguit iets meer afscherming hebben gok ik.
Coax heeft sowieso een dikkere koperen kern dan een standaardkabel, dus daarover hoef je je niet echt druk te maken. Heb zelf zoiets jaren gebruikt voor de aansturing van een subwoofer, gaat prima :)
Tientje per stuk vind ik al overkill. Dat verschil ga je echt niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ik haal altijd bij kabeltje.com of allekabels.nl en dan gewoon de HQ serie nemen.

Die van een 10tje zijn wel stereo, dus heb je er maar 3 of 4 nodig. En ze zijn dikker dan de dropveter

Die zogenaamde coax kabels zijn meestal standaard wat langer omdat ze eigenlijk voor een video signaal geschikt zijn, maar vaak ook voor de subwoofer worden gebruikt. De afscherming is voldoende
Die van 2.95 is weer meer geschikt voor alleen een digitaal signaal dat niet zo erg afgeschermd hoeft te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

The Eagle schreef op donderdag 18 september 2014 @ 23:16:
[...]

Die duurdere zal hooguit iets meer afscherming hebben gok ik.
Coax heeft sowieso een dikkere koperen kern dan een standaardkabel, dus daarover hoef je je niet echt druk te maken. Heb zelf zoiets jaren gebruikt voor de aansturing van een subwoofer, gaat prima :)
Tientje per stuk vind ik al overkill. Dat verschil ga je echt niet horen.
Dan word het gewoon een coax van een paar euro. Ik wil heus wel iets meer betalen voor de looks en stevigheid van de kabel. 10 euro is dan wel de max.
Mikayu schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 00:03:

Die zogenaamde coax kabels zijn meestal standaard wat langer omdat ze eigenlijk voor een video signaal geschikt zijn.
Ik dacht dat digitale coaxen juist gemaakt zijn om meerkanaals DD en DTS over de kabel heen te sturen net zoals SPDIF, alleen dan wat primitiever, zonder licht. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 19-09-2014 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Digitale coax is een leuke marketing blaat, maar de kabel blijft hetzelfde. Vroeger heb ik de kabel van 10m gebruikt voor spdif (dd en dts idd) vanaf de pc. Nu doet ie het prima voor de subwoofer

http://www.allekabels.nl/...fer-kabel-aanbieding.html
Dit noemen ze een subwoofer kabel. Gewoon marketing

Overigens schrik ik wel even hoe goedkoop xD
Ik haal er alvast 6 voor mijn nog aan te schaffen dac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb ook een kleine vraag.

Ik heb een jbl 5.1 speakerset met de volgende specs:
Max. aanbevolen versterker power 100 Watt
Gevoeligheid 86dB @ 1Watt/meter

Ik heb een wat oudere HK A/V receiver die ik wil vervangen omdat ik er graag een wil met wat meer features (wifi/dnla) en hdmi in- en output met ARC.
De specs zijn als volgt:
Nominale impendantie 8Ohm
6 kanalen @ 40Watt

Voor mijn gevoel is de receiver iets underpowered wat je ook wel merkt aan de warmte dat van het apparaat komt @ hogere volumes.

Nu ik een aantal leuke receivers gevonden die functioneel gezien aan mijn wensen voldoen, maar ook redelijk toekomstvast zijn. Echter geven deze receivers een minimale 150Watt per kanaal. Dat is minimaal +50Watt boven aanbevolen.

Ik zou graag de consequenties van het vervangen van mijn receiver door een van bovengenoemde potentiele nieuwe receivers.
Wat voor invloed heeft dit op mijn speakerset?
Wat voor invloed heeft dit op mijn geluidservaring?

• Mikayu

Mikayu

.srt

150w per kanaal zal wel meevallen, altijd een 0 van af halen :z Maar meer is altijd goed. Tegen de tijd dat je speakers zijn weggesmolten heb je al politie voor de deur gehad..

Zoveel vermogen vraagt zo jbl setje ook weer niet en dat je versterker warm wordt is normaal. Dat zegt niets over dat hij tekort komt, dan gaat ie eerder clippen en waren je speakers ook allang stuk

Als je van die HK afstapt ga je zoiezo al vooruit op kwaliteit.

Kijk ook voor 2e hands. Er is genoeg Denon/Onkyo/whatever populair is die aan jouw eisen voldoet.
Stel ook een limiet voor jezelf. Een 50 euro jbl setje verdient geen 500 euro amp bijvoorbeeld

[ Voor 8% gewijzigd door Mikayu op 24-09-2014 23:51 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

OriginalDon schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:38:
Echter geven deze receivers een minimale 150Watt per kanaal. Dat is minimaal +50Watt boven aanbevolen.
Al die stickers of kreten van 7 x 150 Watt!! mag je vergeten. Die 150 Watt is er echt niet maal 7 of zelfs maal 5 als je praat over receivers in de series waar jij zit te kijken. Al is 7 x 150 Watt zelfs in de hogere segmenten iets wat je niet vaak ziet. Die 150 Watt is allemaal heel creatief opgegeven en slechts beschikbaar bij één kanaal op 6 Ohm en 1000 Hz. Zodra je een geheel bereik van 20 - 20.000 Hz er over gaat gooien wordt het vermogen veel minder. En dan heb je ook nog het feit dat een speaker niet x Ohm is, dat fluctueert over het gehele bereik en de receiver past zich daar op aan wat nog meer met het vermogen doet. Hoe veel het vermogen inzakt is zo niet te zeggen. Er zijn receivers die 5 x 115 Watt opgegeven en 5 x 95 Watt leveren wat zeer netjes is (beide op 8 Ohm). Er zijn ook receivers die 5 x 100 Watt opgeven en gemeten dan opeens slechts 25 Watt leveren. Wat overigens nog steeds meer dan genoeg is voor de gemiddelde huiskamer aangezien je met normaal gebruik slechts een paar Watt gebruikt. Op dit soort specificaties zou ik receivers niet uitzoeken. Binnen budget kijken naar wat je nodig hebt aan aansluitingen is mijn inziens belangrijker.
Ik zou graag de consequenties van het vervangen van mijn receiver door een van bovengenoemde potentiele nieuwe receivers.
Wat voor invloed heeft dit op mijn speakerset?
Wat voor invloed heeft dit op mijn geluidservaring?
Ik zou er niet te veel van verwachten. Een stabielere receiver kan het geluid zeker beïnvloeden wat zich veelal resulteert in een wat strakker laag. Strakker laag is iets wat de JBL-set überhaupt niet weer kan geven aangezien de speakers daar niet voor geschikt zijn. De subwoofer in een dergelijke set doet al vanaf een 150 - 200 Hz mee en dat verander je niet door een andere receiver. In een ander topic had je geloof ik gezegd dat de JBL SCS200.5 een mid-end 5.1 setje is. Nu wil ik de set niet te veel afkraken, maar dit is instap en meer niet. Met andere speakers - wat je dus ook van plan bent - haal je veel meer verandering in huis. Dingen als plaatsing van de speaker en akoestiek doen ook veek meer dan een potente recevier én speakers samen: een slecht geplaatste superspeaker klinkt nog steeds slecht.

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Thnx FeaR voor het uitgebreide antwoord! Ik heb inderdaad besloten om eerst de speakers te gaan veranderen. Zodra de speakers (grotendeels) compleet zijn, zal ik een andere receiver gaan uitkiezen. Tweedehands is dan inderdaad ook een optie (helemaal gezien de prijs van een 5.1 (of 5.2) Dali Zensor set mogelijk met BK sub).

Ik vond de SCS200.5 destijds toch een beste nieuwprijs hebben. Vandaar dat ik het over mid-level had. Performance daargelaten.

Nu hopen dat de op de HK aangesloten Zensor 7 al een verschil gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 10:53
Hoi Tweakers, kleine vraag!

Hoe denken jullie over het stapelen van componenten? Ik heb een versterker (7kg) cd speler (5kg) en tuner (4kg) van NAD. Bij gebrek aan ruimte moet ik ze op elkaar stapelen. Enerzijds lijkt het me logisch dat de zwaarste, de versterker, onderop moet, maar dan kan ie zn warmte niet goed kwijt (ventilatie aan de bovenkant). Anderzijds denk ik dus dat die juist bovenop moet. Vraag is dan of 11kg gewicht te veel is voor op de cd speler.. NAD staat wel bekend om de degelijke bouwkwaliteit en de kasten zijn van metaal.

Iemand hier een mening over?

[ Voor 8% gewijzigd door Jinge op 26-09-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat moeten die dingen gewoon houden. Al sinds er stereotorens uit losse componenten gemaakt worden, worden die dingen gestapeld. Bovendien zitten de pootjes in het algemeen in de hoeken, dus hebben ze draagkracht zat :)
Het is geen 7 kilo die op een drukput uitgeoefend wordt he. Die 7 kilo wordt verdeeld in minimaal 4 pootjes. En een deel van de krachten wordt door de constructie van de apparaten zelf opgevangen.

Van mijn kant ook een vraag: bestaat er een apparaatje dt een high level signaal draadloos kan verzenden?
Ik wil graag speakers op de badkamer, aangestuurd door de set op de slaapkamer. Maar wil geen draden trekken :)
Set op de slaapkamer heeft geen aux uitgang. Koptelefoonuitgang gebruiken is geen optie. En ik wil ook niet streamen.

[ Voor 29% gewijzigd door The Eagle op 26-09-2014 22:46 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja, maar zo'n oplossing bestaat uit een apparaat dat een line level signaal draadloos verzendt + een versterker. KEF heeft er een: http://www.kef.com/html/nl/innovation/wireless/index.html

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik vroeg mij af hoe je een transformator in een versterker vervangt.
Ik kan de originele transformator van mijn versterker niet meer vinden.
Het betreft deze versterker: http://www.hifiengine.com/manual_library/luxman/l-215.shtml
Ik weet niet precies waar ik op moet letten met het kopen van een nieuwe transformator en ik heb ook niet genoeg verstand van electronische schema's om de benodigde specificaties af te lezen ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.
Note: ik had nog ergens gelezen dat het belangrijk was of de transformator hangt of staat. De transformator in deze versterker die staat hij is overigens erg zwaar wat geloof ik een goed ding is.

Max

[ Voor 17% gewijzigd door MaXxXx op 27-09-2014 12:30 ]

• The Eagle

The Eagle

Das een ouwetje. Dat kun je beter even in Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 vragen, daar zijn er een paar die dit zo kunnen zeggen :)
TBTL schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:04:
Ja, maar zo'n oplossing bestaat uit een apparaat dat een line level signaal draadloos verzendt + een versterker. KEF heeft er een: http://www.kef.com/html/nl/innovation/wireless/index.html
Zoiets idd, maar dan simpeler. Was eigenlijk niet van plan meer dan een paar tientjes uit te geven. Gebruikte technologie boeit me niet echt. Is ook maar max 7 meter dat overbrugd moet worden. Maar kabels wegwerken is geen mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
  • Laatst online: 23-01-2021
Hulp gezocht!

Ons nieuwbouw woning is pas opgeleverd. Het eerste wat er is gedaan is kabelgoten in de muur weggewerkt voor tv en hifi met aan beide kanten wandcontactdozen.
Nu zit ik met het volgende dilemma. Ik ben op zoek naar een mooie oplossing om de kabel uit de muur te laten komen want zo uit een gat laten komen is ook geen gezicht.

De kabel die door door de muur gaat is een audioquest rocket 33, een vrij stugge en dikke kabel.

Wie o wie heeft er een goed alternatief hiervoor?

alvast duizendmaal dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Deksel van een antennedoos er op zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
ja en dan een gat er in maken bedoel je voor de kabel?

ik vroeg me af of er geen andere oplossingen waren, ik kan ze op internet alleen maar vinden in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik bedoel meer zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger-catalogus.nl/bildklein.php?bild=images_ONLINE/f_2531-214.jpg&width=600

En dan daar gewoon de kabel doorheen steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Oke, maar dat gaat helaas niet passen, de kabel is ongeveer 2 cm bij 1 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Zoiets maar dan met een groot gat in het midden zou wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Is dit misschien iets voor je http://www.toolstation.nl...L+9010/d190/sd2659/p31803
Of deze http://www.toolstation.nl/shop/p44820
Kun je eventueel nog een stukje goot aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Read op 28-09-2014 18:34 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
ik zal nog wel is even verder kijken, dit is niet echt wat ik in gedachten had. maar toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Inhakend op mijn vorige vraag; Ik moet binnenkort de positie van de ringleidingen doorgeven voor mijn nieuwbouw woning. Waar zouden jullie de dozen in de muur laten plaatsen. Zie afbeelding waarvan ik denk wat logische posities zouden zijn. (rood, blauw, geel). Ik heb de tv ongeveer gepositioneerd waarvan ik denk dat deze zal komen te hangen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IhsQb3y.png

[ Voor 6% gewijzigd door Tristan op 30-09-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die vraag heb je een week of twee geleden al gesteld Tristan in "Het Kleine Vragen Topic" en toen heb je ook antwoord gehad :)
Centimeter of 30 van de vloer en idem vanaf het plafond ziet er wel mooi uit. Vraag ook even de aannemer, dis kan de hoogte van de onderkant iig zo vertellen want dat is standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
The Eagle schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 19:26:
Die vraag heb je een week of twee geleden al gesteld Tristan in "Het Kleine Vragen Topic" en toen heb je ook antwoord gehad :)
Centimeter of 30 van de vloer en idem vanaf het plafond ziet er wel mooi uit. Vraag ook even de aannemer, dis kan de hoogte van de onderkant iig zo vertellen want dat is standaard.
Ja weet ik en ik zal ook zeker handelen naar dat advies maar het ging mij erom of ik ze in de uiterste hoeken moet laten plaatsen of op de rode blauwe punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Ik zou zelf voor rood en blauw gaan, dit is de meest gelijke verdeling en zal het geluid het beste weer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
Of als de kosten het toelaten, alle 6 de punten natuurlijk, dan is alles mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

luukdekloe schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:19:
Zoiets maar dan met een groot gat in het midden zou wel mooi zijn.
Ik denk dat er weinig anders op zit dan een blindplaat/afdekplaat te bestellen en dan creatief zijn met de boor. Wellicht een rubber ring om het netjes af te maken. Ik heb nog nooit van dat soort wandcontactdozen gezien zoals jij ze wilt hebben. Wel met banaanpluggen of wat dan ook, maar dat is puur om aan de ene kant te monteren en aan de andere kant weer verder. Geen doorvoer van kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
luukdekloe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:51:
Ik zou zelf voor rood en blauw gaan, dit is de meest gelijke verdeling en zal het geluid het beste weer geven.
luukdekloe schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:52:
Of als de kosten het toelaten, alle 6 de punten natuurlijk, dan is alles mogelijk!
Ik moet 4 punten plus een centraal punt waar de andere 4 punten samen komen kiezen. De rood blauwe zijn dan denk ik het beste. Alhoewel rood geel (uiterste hoeken van de woonkamer) wellicht mooier is voor het gezicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukdekloe
De keuze wat het mooist is is voor een ieder anders natuurlijk, ikzelf vind de speakers naast de tv het mooist, dus rood en blauw, maar dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon zes punten laten maken met loze leidingen er tussen. Kun je achteraf altijd nog aanpassen als je wilt. Luidsprekerkabel is zo getrokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 23:56
Ik heb een waarschijnlijk simpele vraag maar stel hem toch hier. Ik heb mijn stereo versterker aangesloten op een Yamaha receiver. Daarbij heb ik een RELQ201 aangesloten op de lfe uitgang van de Yamaha. Nu wil ik de sub ook hi level aansluiten voor stereo ondersteuning. Gaat dit werken in pure direct op de Yamaha en hoe regel ik de beide cross overs?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

NeWSJuNK schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:14:
Ik heb een waarschijnlijk simpele vraag maar stel hem toch hier. Ik heb mijn stereo versterker aangesloten op een Yamaha receiver. Daarbij heb ik een REL Q201 aangesloten op de lfe uitgang van de Yamaha. Nu wil ik de sub ook hi level aansluiten voor stereo ondersteuning. Gaat dit werken in pure direct op de Yamaha en hoe regel ik de beide cross overs?
Bij voorbaat dank.
De REL neemt in High Level het bereik wat naar de Fronts wordt gestuurd. Of je High Level dan op de Yamaha of stereoversterker aan sluit maakt in theorie niet uit. Op de Yamaha moet je dan wel instellen dat je fronts "Large" zijn omdat je anders niet het volledige bereik naar de fronts stuurt maar werkt met een crossover. Nadeel is dat je voor Low Level weer alles op "small" moet zetten en een crossover in moet stellen. Sommige subwoofers hebben twee aparte crossovers, eentje voor Low Level en eentje voor High Level. Ik zie die echter op de REL Q201 zo niet zitten. Met High Level zal je de crossover op de subwoofer moeten regelen, bij Low Level de crossover vol open en regelen in de receiver. Al met al niet de meest makkelijke combinatie zo.

Maar heb je wel een Yamaha met Pre-Outs en een stereoversterker met HT-ingang? Anders zit je nog steeds met dubbele voorversterking op je surround bronnen. Stereobronnen namelijk direct op de stereoversterker aansluiten.

In andere woorden: welke hardware heb je?

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 06-10-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
@Fear,

Bedankt voor je snelle reactie. In pure direct modus schakelt de receiver toch vanzelf op large?

Receiver is Yamaha rx-v 771 met Boston A25 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Verschilt per receiver(merk) wat er wordt gedaan in Pure Direct. Kan ook zijn dat de receiver de Low Level mee aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

In principe zou je de lfe helemaal niet nodig hebben als je hem high level aansluit tussen je amp en mains.
Wel even subwoofer = no instellen en de crossover op de sub zelf regelen

Bij films mixt hij lfe naar je mains
Zo voorkom je ook te hoge bassen door de sub. Er zijn films die gewoon 140hz uitsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
@Mikayu,

Interessante theorie. Maar worden de fronts bij films dan niet teveel belast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat heb je zelf in de hand dmv de juiste crossover settings
Mijne doen het bijvoorbeeld prima vanaf 40hz, maar heb hem op 55 staan voor een beetje rek en extra punch

Ik kan me overigens niet indenken waarom speakers extra belast worden bij een film tov bijvoorbeeld dubstep. Bij film heb je hier en daar een piek. Bij muziek juist continu vermogen wat meer belasting is naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Bij film wil ik het liefst dat de sub er vanaf 120hz inkomt terwijl in stereo ongeveer het punt waar mijn fronst afvallen. Om en nabij 80hz. Misschien een 2e sub een optie :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Is er ook een manier om .FLAC bestanden in XBMC gewoon bij naam te tonen?

Ik zie nu alleen maar
01. Track 1
02. Track 2
...

(weet niet of het hier thuis hoort of in het gewone kleine vragen topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

NeWSJuNK schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:01:
Bij film wil ik het liefst dat de sub er vanaf 120hz inkomt terwijl in stereo ongeveer het punt waar mijn fronst afvallen. Om en nabij 80hz. Misschien een 2e sub een optie :F
Misschien. Mijn sub heeft 3 memory presets en ook een remote. Kan zo makkelijker bijregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626103

Hallo. Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht: een Sony KDL 50W81xB. Alle apparaten zijn via de receiver aangesloten op mijn surroundsysteem (Yamaha YHT299-pakket ) en dat werkt prima, alleen mijn tv krijg ik er niet op aangesloten. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen?

Hier twee foto's van de aansluitingen op de tv. Ik heb ook nog twee HDMI-aansluitingen, waarvan ik er één gebruik voor de receiver en één ervan is de ARC (die mijn receiver niet heeft). Verder zie ik geen HDMI-uit. Door een extra HDMI van receiver naar tv te trekken, lukte het niet... Ik dacht er zelf dus aan een componentenkabel aan te schaffen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/94ar92s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BZT3NNa.jpg

Aansluitingen receiver

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/twQatJO.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 626103 op 07-10-2014 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 16:12
Lijkt me dat je vanaf je TV met een Optical kabel naar je reciever kunt gaan ? die kan dan op AV1 of AV4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 626103 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 11:05:
Hallo. Ik heb onlangs een nieuwe tv gekocht: een Sony KDL 50W81xB. Alle apparaten zijn via de receiver aangesloten op mijn surroundsysteem (Yamaha YHT299-pakket ) en dat werkt prima, alleen mijn tv krijg ik er niet op aangesloten. Weten jullie hoe ik dit het beste kan doen?

Hier twee foto's van de aansluitingen op de tv. Ik heb ook nog twee HDMI-aansluitingen, waarvan ik er één gebruik voor de receiver en één ervan is de ARC (die mijn receiver niet heeft). Verder zie ik geen HDMI-uit. Door een extra HDMI van receiver naar tv te trekken, lukte het niet... Ik dacht er zelf dus aan een componentenkabel aan te schaffen.
Je hebt de Yamaha toch op de TV aangesloten door de HDMI Out te verbinden naar een HDMI In op de TV? Als je geluid van de TV (analoge TV, CI+ dan wel SMART-TV) op je receiver wilt en één van de twee geen ARC heeft zal je - zoals hierboven - aangegeven simpelweg een optische kabel kunnen gebruiken. Component op de TV is ook een ingang en zal niets uitvoeren. Sowieso is Component eigenlijk alleen video en geen geluid, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 626103

Oké, ga ik die in huis halen. Thanks allebei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 611671

Hallo iedereen;

Ik heb een probleem met mijn audio van mijn zelf samengestelde pc. Het geluid galmt namelijk. Bij eender wat ik afspeel. Windows media player galmt, youtube galmt. Maar ook een foutmelding van mijn pc galmt. Heeft iemand een idee wat er fout zit?

Met galmen bedoel ik dat het geluid precies heel even wegvalt en zich dan terug hersteld. Heel vreemd.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Groetjes,

Dominuss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Zelf samengesteld en foutmeldingen.. lijkt me al niet helemaal jofel

Geluid dat wegvalt en zichzelf terug hersteld in een galm? Kan me er geen voorstelling bij krijgen.

Check je pc nog even goed na eerst. Updates en drivers enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klinkt als nader onderzoek en uitsluiting van factoren noodzakelijk, en dus imho een eigen topic wel waardig :)
Dat gezegd hebbend: mute je microfoon en je "wat men hoort" bron. Als dat het niet oplost zeker een eigen topic openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
Ik ben aan het orrienteren op een nieuwe versterker ik zit echter met het volgende:
naast dat ik voor mezelf 5.1/7.1 geluid wil moet er ook een ringleidingversterker aangestuurd worden.
(ringleiding is een magnetisch veld dat door een gehoorapparaat opgepakt kan worden om zo betere verstaanbaarheid te creeren voor slechthorenden)

nu kom ik 2 uitdagingen tegen.
ik moet een versterker hebben met een Zone2/line uitgang die ook output geeft bij digitale(HDMI) input
en daarnaast moet de uitgang in sync zijn met het "normale" geluid.

alternatief is om een versterker te hebben die naast de normale output ook een in-sync pre-out heeft, dan zou ik dat 5.1/7.1 signaal met een paar potmeters wel terug kunnen mixen naar 2.0 voor de ringleiding.

iemand ervaring/tips met/voor een versterker waarmee ik dit goed zou kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

evil_elmo schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:09:
nu kom ik 2 uitdagingen tegen.
ik moet een versterker hebben met een Zone2/line uitgang die ook output geeft bij digitale(HDMI) input
en daarnaast moet de uitgang in sync zijn met het "normale" geluid.
Zone 2 zou ik niet gebruiken. Dat is echt voor geluid in een andere zone met soms wat beperkingen. Denk aan geen geluid via bepaalde digitale ingangen dan wel netwerk. Verschilt overigens per merk/serie. Er zijn zeker receiver met Zone X die alles doen. Maar wat jij wilt is zo lastig niet: je zoekt een receiver met Pre-Outs en meer niet. Die sturen alle signalen onversterkt door. In synch is lastig te zeggen aangezien dat vooral van je TV af hangt. Maar wat je kan regelen met de gewone terminals a la delay heeft hetzelfde effect op de Pre-Out. Welke Pre-outs je moet hebben durf ik niet te zeggen. Front Left en Right zit soms al op wat lagere series. Moet je echt surround Pre-Out wordt het wat hogere series. Maar wat je wilt is dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm, da's een goeie.
Persoonlijk zou ik me eerder focussen op een 5.1 versterker met een tape-out oid. Da's gewoon stereo lijnsignaal. Zone 2 zou ik niet gebruiken, die moet je altijd apart instellen qua volume. Dan liever een uitgang naar een lijnsignaal waar je een ringleiding aan kunt hangen :)
Aangezien een 5.1 apparaat sowieso een DAC aan boord heeft, kunnen de meesten dat signaal zodner problemen ook doorsturen naar een tape-uitgang. Je zou eens een casettebandje op willen nemen ofzo :+

Heeft die ringleidingversterker toevallig een digitale ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
je heb kwa pre-out denk ik alle kanalen nodig, ook gezien stemmen vaak vooral op de center staan.
maar als ik een amp vindt waarbij die pre-outs actief zijn gelijk met de eindtrappen is dat een prima oplossing..

Tape-out zou goed kunnen echter zit daar op veel modellen gelijke beperking aan als Zone2 en dat is dat signalen die digitaal binnen komen niet omgezet en gedownmixed worden naar stereo. tape is lang geleden daar doen veel fabrikanten niet zoveel meer mee. de Ringleiding heeft geen digitale ingang maar een losse dac zou geen ramp zijn, alleen zijn die vaak enkel Stereo is dus weer lastig..

ik ga denk ik een rondje handleidingen lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, je had er niet bij gezet dat die ringleiding ook 5.1 moest kunnen doen. Heeft die amp van die ringleiding wel 5.1 ingangen dan? Want anders kom je toch niet verder dan stereo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
Nee ringleiding is altijd mono (je hebt maar 1 magnetisch veld)
je wil alleen wel al het geluid door de ringleiding hebben. de 6 kanalen samenvoegen met een paar potmeters en diode's is niet zo'n probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah, bedoel je dat. In dat geval moet je gewoon een receiver met pre-outs pakken. Dan gebruik je gewoon de speakers voor de normale weergave, en de pre-outs worden toch wel aangestuurd. Wel even kijken dan dat je een 7.2 receiver kopt en geen 5.1, want anders mis je ws je subwoofer uitgang pre-out - die wordt dan voor de actieve sub gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:06:
In dat geval moet je gewoon een receiver met pre-outs pakken.
Dat zei ik :P
Wel even kijken dan dat je een 7.2 receiver kopt en geen 5.1, want anders mis je ws je subwoofer uitgang pre-out - die wordt dan voor de actieve sub gebruikt
Externe Y-splitter en je bent er ook met een x.1 receiver. Sterker nog, al die x.2 receivers doen intern exact hetzelfde met een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 12:51
Ik heb een DH61AG moederbord met een 3.5mm spdif uitgang waarin een rood lampje brandt.

Kan ik deze met een Optische - mini jack kabel aansluiten op de toslink ingang van mijn surround set?

Deze kabel

[ Voor 20% gewijzigd door Byte_Me op 11-10-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Zou moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 12:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
Om even terug te komen op het aansluiten van de ringleiding. Gister in de winkel uitgebreid mogen testen. Met o.a. een denon X3000. Die lijkt de pre-out niet altijd aan te sturen. Ook de zone2 was prut die stuurt ie alleen aan als de amp op stereo gezet wordt.

Iemand een tip voor een model of merk waar ik meer kans mee maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Wanneer werd de Pre-Out dan niet aangestuurd? Lijkt mij eerder op een foutieve instelling of selectie aangezien de Pre-Out altijd aangestuurd moet worden. Zou lullig zijn als je daar een eindversterker achter hangt dat je dan sommige bronnen niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
Je moet dan je speaker kanaal uitzetten en omzetten naar pre-out. Het is dus of pre-out of speakers.
Dan zou ik hem alleen als processor moeten gebruiken en dan alle kanalen splitsen en naar een aparte eindtrap sturen..

In de handleiding van de x3000 staat de pre-out er ook niet op. Lijkt dus dat er verschillende versies zijn.. Wellicht daardoor een firmware issue.

[ Voor 25% gewijzigd door evil_elmo op 12-10-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Bij de AVR-4520 wist ik dat je moest kiezen en zo de receiver als dedicated pre/pro kon laten diene . Maar van de versies daaronder is het me niet bekend. Van de X3000 zijn inderdaad verschillende versies, voorheen had je minimaal de X4000 nodig als je Pre-outs wilde hebben. Eens bij een ander merk kijken anders? Want het kan zeker werken zoals jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57
Is het verstandig om een Blu-ray speler aan te schaffen die zowel voor de effectieve Blu-ray discs gaat dienen als ook voor audio cd's? Of is het qua audio kwaliteit geen schitterende keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Qua laadtijden lijkt me een dedicated CD-speler sowieso een betere keuz . Nu zijn er ook snelle Blu-rayspelers maar over het algemeen zijn die nog altijd langzamer met opstarten. Als je van laadtijden niet wakker ligt zou ik voor een alles in één oplossing gaan in de vorm van een Blu-rayspeler. Qua kwaliteit tussen een CD-speler dan wel Blu-rayspeler verschillen de meningen, maar dat is altijd binnen deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-03 10:43
Momenteel ben ik druk aan het klussen in ons nieuwe huis en gister kwam ik op het volgende idee. Ik wil in de schouw (welke geen functie meer heeft) een nis maken. In deze nis wil ik mijn versterker en htpc plaatsen. Nu ben ik opzoek naar een oplossing (ik denk aan een muurbeugel) welke ik kan draaien/schuiven zodat ik bij de apparatuur kan. Is er iemand die hier toevallig ervaring mee heeft of wellicht een goede oplossing?

ik wil dus de apparatuur in de nis achter de tv plaatsen.

Update: Denk zelf een oplossing te hebben gevonden namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://meubelbeslagshop.nl/resources/Image/products/Aventos-HL1-crop1x44x707x470.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door JerryJ op 14-10-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik snap je, maar ik denk niet dat dat spul gemaakt is op het gewicht van een flatscreen.

Zelf ook eens een vraag: ik wil graag muziek streamen in stereo. Mag draadloos. Maar ik heb wel een display nodig om te zien welke map ik selecteer enzo. Ik vond al de Logitech Squeezebox, maar zijn er nog meer apparaatjes waar ik naar kan kijken?
Pushen via DLNA zie ik niet zitten, synology audiostation werkt me daar niet lekker genoeg voor.
Eigenlijk zoek ik iets als mijn Denon DNP720, maar dan voor een fractie van de prijs. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Hi,

Kan iemand mij helpen met het interpreteren van onderstaande specs? Ik heb vorig weekend gekeken (en geluisterd) naar B&W speakers (600 s2) ter vervanging van mijn huidige Polk Audio RtiA1 bookshelves. Deze bookshelves bieden eigenlijk te weinig bas, waardoor de sub er bij moet spelen voor stereo (kef).

De 686 vielen af door te weinig bas, de 685 en 684 klonken beiden erg goed. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar de 685 (gezien beperkte ruimte), maar vroeg me af of de 684 een betere bereik aan de onderkant had. Dit was moeilijk te bepalen in de audio zaak waar ik was, de verkoper zei natuurlijk van wel ;)

Kijken we naar onderstaande specs, dan lijkt het op -6db niet uit te maken of ik de 685 of 684 neem. Maar kijken we dan naar de "reference axis" dan lijken zowel de 685 als 686 meer bereik te hebben dan de 684? Vooral de 686 vs 684 vind ik op zijn minst verbazend. Ter referentie staan mijn huidige speakers er bij.

Interpreteer ik dit juist of moet ik dit ander zien?

685
Frequency range: -6dB at 45Hz and 50kHz
Frequency response: 52Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

684
Frequency range: -6dB at 45Hz and 50kHz
Frequency response: 72Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

686
Frequency range: -6dB at 54Hz and 50kHz
Frequency response: 62Hz - 22kHz ±3dB on reference axis

RtiA1
Total Frequency Response: 50Hz-27kHz (staat niet bij +/- hoeveel db)
Electrical - Upper -3dB Limit: 26 kHz

Mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
The Eagle schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 19:57:
Ik snap je, maar ik denk niet dat dat spul gemaakt is op het gewicht van een flatscreen.

Zelf ook eens een vraag: ik wil graag muziek streamen in stereo. Mag draadloos. Maar ik heb wel een display nodig om te zien welke map ik selecteer enzo. Ik vond al de Logitech Squeezebox, maar zijn er nog meer apparaatjes waar ik naar kan kijken?
Pushen via DLNA zie ik niet zitten, synology audiostation werkt me daar niet lekker genoeg voor.
Eigenlijk zoek ik iets als mijn Denon DNP720, maar dan voor een fractie van de prijs. Iemand tips?
Misschien een domme oplossing maar waarom niet gewoon per tablet, telefoon of ipod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb ik ook nog even aan gedacht, maar dat wordt al snel prijzig. Ik wil het een vaste plek geven en niet zo vaak gebruiken, dus even een nieuwe tablet kopen wordt hem niet. Telefoon idem. Bovendien moet ik dan weer extra software op mijn NAS gaan installeren, en ik wil eigenlijk gewoon dat dat ding bij een DLNA server zijn muziek op kan gaan halen. Gewoon een simpele mediaplayer met display. Hoe moeilijk kan het zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Hoeveel moet de fractie van de prijs worden? Ik heb een 30 dollar tablet in de keuken hangen met een paar Philips speakertjes en in de slaapkamer gebruik ik een oude laptop die aan een Sony amp hangt. Overal xbmc erop en bedienen met een phone of lokaal.
Gewoon even op zolder kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

XBMC op een tablet, kan dat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ja dat gaat verrassend prima op die Android tablet. Met de dvblink plugin kan ik er zelfs tv op kijken. Ik heb er een klittenband tapje achter geplakt om hem bijvoorbeeld aan de wc deur te hangen :p
Anders ligt die meuk ook maar stof te happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJ
Inderdaad wat Mikayu zegt. Je koopt gewoon een cheap tablet uit china, deze ergens plaatsen waar jij hem wil hebben en gaan met die banaan.

Hier even een linkje: http://www.buyincoins.com/item/50990.html#.VEED1Pl_sbx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica