Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@pronkje Als je gericht aankoopadvies wilt, verwijs ik je naar Beeld en geluid koopadvies

Bedenk dat design geldt kost. Een receiver of versterker wordt er niet beter of uitgebreider van, maar meestal wel een heel stuk duurder.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Airpower schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:40:
[...]

Ze bestaan echt, ik had met AI de icoontjes en de giraffe weggehaald echter zijn er verder nog meer aanpassingen in het plaatje gemaakt zie ik. Hier de originele foto.

[Afbeelding]
Ah, dat verklaart een hoop.
De rode drivers die door de staande speakers schijnen ken ik alleen van Dali. Maar alles wat er op lijkt bij Dali zijn meer de in wall speakers. Kan natuurlijk een custom ombouw zijn. Soundbar kan echter vanalles zijn, lijken er ook twee te zijn. Does not compute. Google AI kan er ook niet veel van maken.

Waarom wil je het eigenlijk weten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• pronkje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-12-2025
Jorgen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:28:
@pronkje Als je gericht aankoopadvies wilt, verwijs ik je naar Beeld en geluid koopadvies

Bedenk dat design geldt kost. Een receiver of versterker wordt er niet beter of uitgebreider van, maar meestal wel een heel stuk duurder.
Dankje zal ik doen.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:51

kraats

Ik rol

@Airpower de soundbar lijkt me van een LG W7 TV te zijn. Maar die losse front- en centerspeakers kan ik zo ook nog niet thuisbrengen

Edit: stom, ik dacht meteen al aan Klipsch vanwege de koperen drivers (heb ik zelf ook) maar kende deze serie niet dus dacht er niet meer aan. Toch gevonden: Het is de Klipsch RP-640D set

[ Voor 41% gewijzigd door kraats op 14-10-2025 21:06 . Reden: Gevonden ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11
@kraats Een linkje en plaatjes zijn hierbij op z'n plaats:
Afbeeldingslocatie: https://www.eastporters.com/wp-content/uploads/2018/02/RP-640D_Vertical_Angle_Grille_Stand-768x768.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.adorama.com/images/Large/KP1064179_5.jpg

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:03
Ik heb een set Totem Sttaf speakers en bij een hoger volume begint een van de speakers te brommen, grote kans dat er bij de verhuizing iets los is gegaan. Als ik op de speaker druk dan verdwijnt het maar ik heb echt nul verstand van speakers (deze kwam uit een erfenis van mijn broer). Enig idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L40GNtx.jpeg

Het gaat dus om de onderste speaker, als ik daar op druk verdwijnt het gebrom.

[ Voor 17% gewijzigd door Jron667 op 15-10-2025 22:53 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:15
Jron667 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:07:

Druk je op de speaker of op de cone in het midden. Zoals ik het zie zit het met 4 schroeven vast misschien is 1 van die schroeven leeg. Als je naast de schroeven drukt en de brom verdwijnt is misschien simpelweg 1 van de schroeven los (of schroefdraad lam /lijm los door een schok of iets dergelijks).

Is dat niet de oorzaak dan kan het eventueel isolatie zijn in de speaker die los is en tegen de speaker aan komt. Dan kan je de speaker even los halen en zachtjes op de achterkant op de bank laten "vallen" om te hopen dat isolatie materiaal naar achteren gaat bij de cone vandaan. Dit soort speakers zijn vaak namelijk niet open te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door computerjunky op 15-10-2025 23:25 ]

• Jron667
computerjunky schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:24:
[...]

Druk je op de speaker of op de cone in het midden. Zoals ik het zie zit het met 4 schroeven vast misschien is 1 van die schroeven leeg. Als je naast de schroeven drukt en de brom verdwijnt is misschien simpelweg 1 van de schroeven los (of schroefdraad lam /lijm los door een schok of iets dergelijks).

Is dat niet de oorzaak dan kan het eventueel isolatie zijn in de speaker die los is en tegen de speaker aan komt. Dan kan je de speaker even los halen en zachtjes op de achterkant op de bank laten "vallen" om te hopen dat isolatie materiaal naar achteren gaat bij de cone vandaan. Dit soort speakers zijn vaak namelijk niet open te maken.
Bedankt, als ik op zijkant van de speaker druk, vanmiddag even kijken.

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 09:27
Voor mijn Bose QuietComfort Ultra 2 (in-ear) ben ik opzoek naar oordopjes (tips).
Ik heb mij er nooit in verdiept maar tot mijn verbazing levert Bose deze zelf niet.
Welk advies geven jullie?
Ik las al over Complyfoam, maar deze zou je om de 3 maanden moeten vervangen. 8)7 Spinfit zou ook kunnen maar onduidelijk welke geschikt zijn.....

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

mannetje19 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:58:
Voor mijn Bose QuietComfort Ultra 2 (in-ear) ben ik opzoek naar oordopjes (tips).
Ik heb mij er nooit in verdiept maar tot mijn verbazing levert Bose deze zelf niet.
Welk advies geven jullie?
Ik las al over Complyfoam, maar deze zou je om de 3 maanden moeten vervangen. 8)7 Spinfit zou ook kunnen maar onduidelijk welke geschikt zijn.....
Huidige tips er af halen, diameter opmeten en dan verder zoeken. Foam tips kun je langer in hebben, zet zich naar je oor en dempt ook passief. De rest is persoonlijk. Genoeg topics hierover en geen kleine vraag maar aankoopadvies, dus gebruik de search even zou ik zeggen. Comply en spinfit zijn qua werking en kwaliteit vergelijkbaar.
Om de drie maanden wisselen: ik heb ze er al jaren op zitten. Af en toe beetje schoonmaken helpt wel.
Overigens kosten die dingen op Ali 3x niks, dus gewoon bestellen en uitproberen lijkt mij het devies

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:22
Ik heb een set Totem Sttaf speakers en bij een hoger volume begint een van de speakers te brommen, grote kans dat er bij de verhuizing iets los is gegaan. Als ik op de speaker druk dan verdwijnt het maar ik heb echt nul verstand van speakers (deze kwam uit een erfenis van mijn broer). Enig idee waar dit aan kan liggen?
je speakers zijn geen plantenzuil ;)

• Jron667
RobbieHifi schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:47:
[...]

je speakers zijn geen plantenzuil ;)
Ik had geen ruimte meer, te veel planten (momenteel 120, verslaving). Ze doen het er goed op, met een stevig dieet van metal.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:10

[Afbeelding]

Dan zou ik er toch even een expert naar laten kijken. Mogelijk is de de Litze naar de spreekspoel niet jofel meer.

• Jron667
computerjunky schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:24:
[...]

Werkte als een tierelier, net even getest (even achterover laten vallen), tot 80 gegaan. Mooi zuiver geluid weer.

• petkaij
  • Laatst online: 19:14
Mijn 20 jaar oude vertrouwde Denon AVR550SD begint langzaam de geest te geven.
Enkel de twee optische ingangen ingangen functioneren nog ( wel pas na 2 á 3 minuten aan staan)
Ter vervanging ben ik aan het kijken naar een nieuwe surround receiver of een soundbar.
Bij veel van de nieuwe toestellen lees je de optie van draadloze subwoofer en/of surround speakers. In hoeverre lopen deze draadloze units synchroon met het beeld van de tv?
Kan me behoorlijk ergeren als beeld en geluid niet synchroon lopen.
Benieuwd naar jullie ervaringen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

petkaij schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:50:
Enkel de twee optische ingangen ingangen functioneren nog ( wel pas na 2 á 3 minuten aan staan)
Ter vervanging ben ik aan het kijken naar een nieuwe surround receiver of een soundbar.
Bij veel van de nieuwe toestellen lees je de optie van draadloze subwoofer en/of surround speakers. In hoeverre lopen deze draadloze units synchroon met het beeld van de tv?
Dat is een goede vraag die gerust in dit topic kan. Let er wel op dat wanneer je vraag verder naar aankoopadvies gaat, je dan een eigen topic maakt in Beeld en geluid koopadvies

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

petkaij schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:50:
Draadloos bij Denon ga je naar HEOS. Dat werkt op zich prima - anders was het niet zo'n succes ;)
Synchroon lopen is altijd een uitdaging. Met draadloze verbinding heb je meer latency en wordt die uitdaging dus groter. YMMV.

Crux is wel: draadloos betekent actieve speakers en dat zit meestal gebonden aan 1 ecosysteem van het zelfde merk als de rest. Daarnaast: al is het draadloos qua signaal overdracht, je hebt altijd nog een voedingskabel en in principe gebruik je de versterking van de speaker en niet van ej receiver. Dus hoeveel het dan toevoegt?
* The Eagle zou liever gewoon een kabel trekken voor de frots en de rears, zeker als je die al hebt liggen. Is makkelijker dan een 230v aansluiting in de muur maken :P

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

En soms betekent draadloos 'alleen draadloze muziek' en soms berekent het 'draadloze surround ook mogelijk'. Verdiep je daarom goed in de reële mogelijkheden van de setup.

• petkaij
  • Laatst online: 19:14
@The Eagle Jou opmerkingen tav draadloze audio zijn hier wel heel duidelijk.
"HEOS werkt op zich prima" en "synchroon lopen is altijd een uitdaging. Met draadloze verbinding heb je meer latency en wordt die uitdaging dus groter".
Met bedraad heb je daar geen last van en inderdaad de kabels naar de surround speakers en sub liggen er toch al.
Dan zou de keuze voor een nieuwe surround receiver logischer zijn.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dat idd. En wat je dan wel moet kopen is aankoopadvies, zie eerdere opmerking van Jörgen ;)

Zelf laatst een Loewe Klang systeem mogen horen, wel alles draadloos. Soundbar, sub en fronts en rears. In principe voor films maar muziek kon ook.
Overweeg zelf zoiets voor er bij mocht ik ooit switchen van discrete 5.1 naar een stereo voor muziek.
Maar dan help ik je al een beetje ;)

• Edou
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar wat advies, hopelijk kunnen jullie me helpen!
We hebben ons huis verbouwd en de indeling flink omgegooid. Daardoor komt onze huidige audio-opstelling niet meer goed tot z’n recht (logisch natuurlijk…). Ik krijg de puzzel nog niet helemaal gelegd hoe we dit het beste kunnen oplossen.

We willen graag goed geluid in zowel de eethoek/keuken (rood gearceerd op de plattegrond) als in de zithoek (groen gearceerd). Op dit moment staat de installatie alleen in de zithoek (zie de twee groene vierkantjes).

Huidige opstelling:
- Denon AVR-S670H
- 2x KEF LS50
- Rega Planar 1

Vraag:
Wat is de beste manier om ook in de keuken/eethoek goed geluid te krijgen?
Bijvoorbeeld door twee actieve speakers toe te voegen (aan de muur of op een plank bij de keukenwand) en deze via multiroom aan te sturen? Zijn er andere slimme oplossingen om beide zones mooi samen te laten spelen? En is het uberhaupt mogelijk om beide zones tegelijk te laten spelen of wordt het dan altijd kiezen tussen de passieve / actieve speakers ivm synchronisatieverschil?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHM1FoOqrH7aZcj0Jv8Z6Kic_Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N18bsMVyt4o3xUEMCZJPHs4k.png?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
Als ik het goed zie heb je een open keuken, wat is dan het probleem? 😇

• Edou
Haha scherp. Hert probleem is dat we de opstelling in de zithoek hebben staan, gericht op de bank. Daarmee stuurt het geluid richting de achtermuur en zit je in de eethoek schuin achter de boxen. Ik wil dus graag kijken of ik, bijv. door twee boxen in de keuken toe te voegen, het geluid aan de eettafel kan verbeteren. Maar: hoe dit goed te organiseren? Of moet ik concluderen dat ik onrealistische eisen stel, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! :)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Makkelijkste manier is gewoon twee passieve speakers aansluiten op zone 2. Al het andere is onnodig moeilijk doen.

• Edou
Dank voor de reactie! Voor de duidelijkheid: met aansluiten op zone 2 bedoel je: gebruik de poorten Surround L en Surround R om de passieve speakers op aan te sluiten en configureer de geluidsinstellingen zodat het goed klinkt? Aangezien de Denon 670 geen aparte zone 2 speaker uitgangen heeft volgens mij?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Edou schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:06:
Denon AVR-S670H
[..]
En is het uberhaupt mogelijk om beide zones tegelijk te laten spelen of wordt het dan altijd kiezen tussen de passieve / actieve speakers ivm synchronisatieverschil?
Als je geen zone 2 oplossing kunt maken met die Denon (omdat hij die aansluitingen niet (vrij) heeft, of het met de kabels niet lukt), zou ik de ingebouwde multi-room oplossing gebruiken. D.w.z. hij doet aan HEOS, begrijp ik?

Zo lang beide opstellingen dat HEOS ondersteunen, is het aan HEOS om het in sync te brengen en houden. Dus kies voor je keuken wat je (binnen HEOS) goed dunkt.

Iets anders dan HEOS, voor die ene extra zone bovenop wat je hebt staan, is denk ik erg moeilijk doen.

N.B. Dat er 'surround' bij de fysieke aansluitingen staat, vertelt mij nog NIET dat ze geen zone twee zouden kunnen zijn. Als je ze nog beschikbaar hebt, duik in de gebruiksaanwijzing! (Ik ben dan vooral verward dat je een AVR hebt staan voor puur stereo gebruik.)

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 03-11-2025 16:01 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ah wacht ff, die s670h heeft geen zone2 uitgangen.
HEOS apparaat bij zetten in de keuken kan, zie ook https://manuals.denon.com/AVRS670H/EU/NL/FIQOSYbucrxcxr.php
Maar da's een vrij dure oplossing imho,omdat je uiteraard een of twee HEOS speaker(s) nodig hebt en da's niet met 100 euro bekeken.
De vraag is: wat vind je "goed geluid"?
Persoonlijk: zo groot is de ruimte niet en een echte sweetspot voor stereo ga je in eetkamer / keuken nooit verkrijgen. Dus ik zou er of gewoon twee speakers neerzetten en die parallel op de huidige fronts hangen (en uiteraard niet te hard draaien ;) ) of gewoon de muziek wat harder zetten als je in de eetkamer / keuken bent.

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Edou schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:06:
Hoi allemaal, ik ben op zoek naar wat advies, hopelijk kunnen jullie me helpen!
We hebben ons huis verbouwd en de indeling flink omgegooid. Daardoor komt onze huidige audio-opstelling niet meer goed tot z’n recht (logisch natuurlijk…). Ik krijg de puzzel nog niet helemaal gelegd hoe we dit het beste kunnen oplossen.

We willen graag goed geluid in zowel de eethoek/keuken (rood gearceerd op de plattegrond) als in de zithoek (groen gearceerd). Op dit moment staat de installatie alleen in de zithoek (zie de twee groene vierkantjes).

Huidige opstelling:
- Denon AVR-S670H
- 2x KEF LS50
- Rega Planar 1

Vraag:
Wat is de beste manier om ook in de keuken/eethoek goed geluid te krijgen?
Bijvoorbeeld door twee actieve speakers toe te voegen (aan de muur of op een plank bij de keukenwand) en deze via multiroom aan te sturen? Zijn er andere slimme oplossingen om beide zones mooi samen te laten spelen? En is het uberhaupt mogelijk om beide zones tegelijk te laten spelen of wordt het dan altijd kiezen tussen de passieve / actieve speakers ivm synchronisatieverschil?

Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
Je zou eens bij Arylic kunnen shoppen, die hebben allerlei streaming oplossing die niet de hele wereld kosten. Wil je wat beter en duurder kan je het ook met Wiim apparatuur oplossen.

• Edou
Gwaihir schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:58:
[...]

Als je geen zone 2 oplossing kunt maken met die Denon (omdat hij die aansluitingen niet (vrij) heeft, of het met de kabels niet lukt), zou ik de ingebouwde multi-room oplossing gebruiken. D.w.z. hij doet aan HEOS, begrijp ik?

(..)

N.B. Dat er 'surround' bij de fysieke aansluitingen staat, vertelt mij nog NIET dat ze geen zone twee zouden kunnen zijn. Als je ze nog beschikbaar hebt, duik in de gebruiksaanwijzing! (Ik ben dan vooral verward dat je een AVR hebt staan voor puur stereo gebruik.)
Dank voor het meedenken! De versterker heeft inderdaad HEOS, dus dat biedt mogelijkheden. Heb destijds en AVR gekocht met het oog op de toekomst. We hebben nu geen tv, maar wel jonge kinders. Kan me voorstellen dat we tzt wel een keer een tv ophangen (o.a. voor een game console oid). Vandaar deze keuze. Ik word uit de gebruiksaanwijzing niet helemaal wijs over de mogelijkheid tot gebruiken van de twee poorten als zone twee. Mede daarom ook deze vraag.
ErikG2 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:59:
[...]

Je zou eens bij Arylic kunnen shoppen, die hebben allerlei streaming oplossing die niet de hele wereld kosten. Wil je wat beter en duurder kan je het ook met Wiim apparatuur oplossen.
Dank voor de tips, ik ga het eens uitzoeken!
The Eagle schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:18:
De vraag is: wat vind je "goed geluid"?
Persoonlijk: zo groot is de ruimte niet en een echte sweetspot voor stereo ga je in eetkamer / keuken nooit verkrijgen. Dus ik zou er of gewoon twee speakers neerzetten en die parallel op de huidige fronts hangen (en uiteraard niet te hard draaien ;) ) of gewoon de muziek wat harder zetten als je in de eetkamer / keuken bent.
Haha terechte vraag: beter dan het via de muur weerkaatste geluid van de kef speakers :P.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Edou schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:06:
[...]

Dank voor het meedenken! De versterker heeft inderdaad HEOS, dus dat biedt mogelijkheden. Heb destijds en AVR gekocht met het oog op de toekomst. We hebben nu geen tv, maar wel jonge kinders. Kan me voorstellen dat we tzt wel een keer een tv ophangen (o.a. voor een game console oid). Vandaar deze keuze. Ik word uit de gebruiksaanwijzing niet helemaal wijs over de mogelijkheid tot gebruiken van de twee poorten als zone twee. Mede daarom ook deze vraag.

[...]

Dank voor de tips, ik ga het eens uitzoeken!

[...]

Haha terechte vraag: beter dan het via de muur weerkaatste geluid van de kef speakers :P.
Ik heb weliswaar een andere indeling van de ruimte, maar ook een woonkamer en open keuken. Ik heb twee Denon Home 150 speakers opgehangen in de keuken (die kun je in stereo koppelen). In de woonkamer staat een Denon netwerkspeler. Ik heb wel alles bedraad, maar het geluid loopt geheel synchroon. Ik ben er erg tevreden over, vooral omdat je via de app gemakkelijk kunt kiezen of je het geluid over alle speakers wilt laten lopen of alleen de keuken of de woonkamer. Ik kan alleen niet het geluid van de platenspeler en cd-speler over Heos krijgen, maar dat zou met jouw versterker misschien anders zijn. Voor mij geen probleem, want als ik plaatjes luister doe ik dat in de woonkamer. Voor streaming is het echt ideaal.

• fdh
  • Laatst online: 06-01 09:36

fdh

Ik heb een café met overgenomen audio materiaal, waarbij er momenteel JBL Control 25 boxen hangen.
Nu ben ik aan het opzoeken welke specs deze hebben en kwam ik op volgende uit: https://jblpro.com/en/pro.../control25_spec_sheet-pdf, waarin gezegd wordt:

Continuous Program:Power Capacity (2): 150 Watts

2) Continuous program power is a conservative expression of the system’s ability to handle normal speech and music program material and is defined as 3 dB above the Continuous Pink Noise Rating (IEC-shaped pink noise with a 6 dB crest factor, for 100 hours continuously)

Is dit nu hetzelfde als RMS?
En zo ja, zou je deze kunnen aansturen met een 200W versterker of valt die dan toch wat te licht uit?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

fdh schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:12:
Ik heb een café met overgenomen audio materiaal, waarbij er momenteel JBL Control 25 boxen hangen.
Nu ben ik aan het opzoeken welke specs deze hebben en kwam ik op volgende uit: https://jblpro.com/en/pro.../control25_spec_sheet-pdf, waarin gezegd wordt:

2) Continuous program power is a conservative expression of the system’s ability to handle normal speech and music program material and is defined as 3 dB above the Continuous Pink Noise Rating (IEC-shaped pink noise with a 6 dB crest factor, for 100 hours continuously)

En zo ja, zou je deze kunnen aansturen met een 200W versterker of valt die dan toch wat te licht uit?
Zie [FAQ] Audio
In principe gaat eea gewoon werken, maar zoals met alles: uitkijken met grenzen opzoeken :)
Gevoeligheid van die JBL speakers is niet heel hoog. Dus van een beetje extra vermogen zullen ze ongetwijfeld profiteren. Zeker als het er meerdere zijn.
Vraag is ook maar helemaal wat een bepaalde versterker per kanaal levert, dat wil door marketing ook nog wel eens verdraaid cq opgeteld worden.

• BlueSS50
  • Laatst online: 19:47
Wij zijn nu bijna 6 jaar aan het verbouwen en als laatste is 'mijn' kamertje aan de beurt (stok achter de deur voor mijn vrouw)
Ik ben nu de elektra aan het voorbereiden en heb 1 groep voor de verlichting en de algemene wcd's voor de HiFi wand heb ik 1 eigen groep beschikbaar. Is dit in de praktijk voldoende?
Op een piekmoment kan er het volgende aan staan:
- Marantz Cinema 60
- B&W ASW610
- PS5
- 65' tv (nog aan te schaffen)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

FeaR

In GoT we trust

Meer dan voldoende.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RozeDwergbanaan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-01 22:41
Wie heeft ervaring met het draadloos maken van speakers/subwoofers? (Heb een Denon AVR en een 5.1 set van Teufel). Ik wil wat kabels weg hebben voor m'n rearspeakers en dit gaat eigenlijk alleen maar door het compleet draadloos te maken. Ik zie opties van Teufel (rearstation van 400 euro), maar ook producten van bijvoorbeeld Marmitek die maximaal de helft daarvan kosten. Zal je daadwerkelijk verschil horen met bijvoorbeeld delay?

• BlueSS50
In een verleden had ik de Philips HTS9800 (draadloze achterspeakers) en daarna de Fidelio E5 (draadloze sub en afneembare achterspeakers)

Met beide veel problemen gehad qua vervorming en pieptonen door de draadloze speakers. enkel de draadloze sub ging goed.

Hier heb ik van geleerd en alles voortaan bedraad aangesloten.

Kun je geen nieuwe plinten kopen waar de kabels in kunnen? allicht goedkoper...

• Edou
Ken Wood schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb weliswaar een andere indeling van de ruimte, maar ook een woonkamer en open keuken. Ik heb twee Denon Home 150 speakers opgehangen in de keuken (die kun je in stereo koppelen). In de woonkamer staat een Denon netwerkspeler. Ik heb wel alles bedraad, maar het geluid loopt geheel synchroon. Ik ben er erg tevreden over, vooral omdat je via de app gemakkelijk kunt kiezen of je het geluid over alle speakers wilt laten lopen of alleen de keuken of de woonkamer. Ik kan alleen niet het geluid van de platenspeler en cd-speler over Heos krijgen, maar dat zou met jouw versterker misschien anders zijn. Voor mij geen probleem, want als ik plaatjes luister doe ik dat in de woonkamer. Voor streaming is het echt ideaal.
Dank, ben even langsgeweest in een audiozaak om te luisteren naar het geluid uit de Denon Home 150 en op advies van de specialist daar ook even Denon gemaild voor een goede aanpak. Ik deel hier het antwoord als naslag voor anderen die misschien een vergelijkbare vraag hebben:
''Als u geen surround speakers heeft of wil aansluiten kan u eventueel extra speakers aansluiten via de Surround L/Surround R. Schakel de geluidsmodus van de receiver dan naar multichannel stereo om het geluid in stereo te horen over alle speakers. Zie: https://manuals.denon.com/AVRS670H/EU/NL/GFNFSYvhhpesdv.php. De receiver zal dan alle audio in stereo doorgeven naar alle aangesloten speakers. De AVR-S670H beschikt niet specifiek over meerdere zones.''

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Edou schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:30:
[...]

Dank, ben even langsgeweest in een audiozaak om te luisteren naar het geluid uit de Denon Home 150 en op advies van de specialist daar ook even Denon gemaild voor een goede aanpak. Ik deel hier het antwoord als naslag voor anderen die misschien een vergelijkbare vraag hebben:
''Als u geen surround speakers heeft of wil aansluiten kan u eventueel extra speakers aansluiten via de Surround L/Surround R. Schakel de geluidsmodus van de receiver dan naar multichannel stereo om het geluid in stereo te horen over alle speakers. Zie: https://manuals.denon.com/AVRS670H/EU/NL/GFNFSYvhhpesdv.php. De receiver zal dan alle audio in stereo doorgeven naar alle aangesloten speakers. De AVR-S670H beschikt niet specifiek over meerdere zones.''
Dan moet je dus continue schakelen tussen stereo en multichannel stereo. Nadeel is dan wel dat als je een bron hebt die wel meerkanaals geluid weergeeft (TV, mediaspeler met dolby digital ofzo), de receiver dat meerkanaals geluid herkent en je die bron altijd op stereo zult moeten zetten. Zej je hem op auto dan gaat ie ineens het geluid van de rears naar het tweede paar sturen. Maar kan idd werken. Zou het gewoon met een paar simpele speakers uitproberen hoe dat bevalt, en als het bevalt een paar nette speakers kopen.
Bevalt het niet --> andere oplossing zoeken.

Daarbij vraag ik me sowieso af waarom je een home cinema receiver hebt voor sec stereogebruik. Zou eerder een stereo versterker verwachten. Die hebben tegenwoordig vaak ook gewoon HDMI

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:57
RozeDwergbanaan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:19:
Wie heeft ervaring met het draadloos maken van speakers/subwoofers? (Heb een Denon AVR en een 5.1 set van Teufel). Ik wil wat kabels weg hebben voor m'n rearspeakers en dit gaat eigenlijk alleen maar door het compleet draadloos te maken. Ik zie opties van Teufel (rearstation van 400 euro), maar ook producten van bijvoorbeeld Marmitek die maximaal de helft daarvan kosten. Zal je daadwerkelijk verschil horen met bijvoorbeeld delay?
Lag (niet moedwillige delay) zal je bij Bluetooth sowieso hebben, bij WiFi en RF is dat minder. Daarbij maakt het merk niet zo uit, maar de gebruikte BT of WLAN standaard kan wel van invloed zijn.

Verder is het belangrijk dat je het vermogen van de converters matcht met je speakers. Dus niet te ver eronder, maar er ook niet boven.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Over het algemeen gebruik je in een café geen Hi-Fi versterkers, maar een PA versterker. Die zijn gebouwd om lang op hoog vermogen te spelen. Je kiest een versterker met voldoende vermogen om je speakers netjes aan te sturen, dus met meer dan 150 watt vermogen. Als je je versterker van 200W vermogen instelt op 50% van zijn vermogen dan zou hij in principe altijd je speakers aansturen zonder te clippen of te overbelasten. Voorbeeldje van een geschikte versterker: https://www.crownaudio.com/en/products/xls-1002 (voor minder dan €400 te krijgen).

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:34

Jag

Prachtige specs sheet van JBL. Speakers die bedoeld zijn voor achtergrond muziek en waar in ieder geval echt geen laag uitkomt. Als het meer voorgrond moet worden en/of je wel ook wat laag wilt dan heb je denk ik of andere meer full range speakers nodig (=groter) of subjes. PA versterkers idd meer geschikt voor de continu hoge belastingen die dit soort toepassingen vereisen.

• fdh

fdh

Bigs schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:18:
[...]

Over het algemeen gebruik je in een café geen Hi-Fi versterkers, maar een PA versterker. Die zijn gebouwd om lang op hoog vermogen te spelen. Je kiest een versterker met voldoende vermogen om je speakers netjes aan te sturen, dus met meer dan 150 watt vermogen. Als je je versterker van 200W vermogen instelt op 50% van zijn vermogen dan zou hij in principe altijd je speakers aansturen zonder te clippen of te overbelasten. Voorbeeldje van een geschikte versterker: https://www.crownaudio.com/en/products/xls-1002 (voor minder dan €400 te krijgen).
Bedankt

Momenteel bestaat de opzet uit een pre-amplifier (Audac PRE26) die geconnecteerd is op een DBX Driverack PA+ die dan naar 3 QAMP CMX 300 versterkers gaat.
De pre-amplifier ondersteund 2 geluidszones, maar de driverack niet.
Om dit op te lossen hebben ze de pre-amplier outputs op mono gezet en die dan als links en rechtse input gezet op de driverack die dan naar 1 versterker gaat voor zone 1, een 2de voor zone 2 en een derde voor de bas.
Hoe dit werkt op de driverack, geen idee

1 van de zone versterkers is nu defect en gezien de leeftijd (en complexiteit) van de setup is de vraag of ik die vervang of de volledige setup vervang.
Ik zat daarvoor te kijken naar een matrix versterker om verschillende zones (zou er 3 nodig hebben) en een verschillende bron per zone te kunnen gebruiken.
Maar de zwaarste die ik vind (de Power Dynamics PAM2004 100V 4Z MatrixAmp 4x 200W) kan "maar" 200W RMS per zone aan.
Dus ik stelde mij de vraag wat nu eigenlijk de RMS van die speakers was en of 200W voldoende zou zijn om deze aan te sturen.

• fdh

fdh

Jag schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:25:
[...]

Prachtige specs sheet van JBL. Speakers die bedoeld zijn voor achtergrond muziek en waar in ieder geval echt geen laag uitkomt. Als het meer voorgrond moet worden en/of je wel ook wat laag wilt dan heb je denk ik of andere meer full range speakers nodig (=groter) of subjes. PA versterkers idd meer geschikt voor de continu hoge belastingen die dit soort toepassingen vereisen.
Er zijn inderdaad ook 2 JBL SUB135 speakers aanwezig.

Ik zou het eens moeten opmeten, maar ik denk dat de ruimte nu verdeeld is in 2 zones van ongeveer 6 op 4.
Met 4 boxen en 1 sub per zone.
Daarnaast hebben ze een aftakking gedaan van de speaker cable van 1 van de zones naar nog een andere versterker (JB Systems VX400) voor het terras buiten (nog eens 4 speakers).
Zie fdh in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic" voor nog wat meer uitleg van wat er nu staat.

De bedoeling is dat de muziek wel hoorbaar kan zijn boven het gewone café lawaai, maar dat voor echte feestjes de deejay eigen materiaal meebrengt of gehuurd wordt.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@fdh Voor verder advies rondom mogelijkheden en aansluitingen van je huidige setup, verzoek ik je om een eigen topic aan te maken in Audio en hifi.

Wil je liever aankoopadvies voor het aanvullen of vervangen van deze setup, dan verzoek ik je om een aankoopadviestopic te maken in Beeld en geluid koopadvies.

Zo blijft dit topic voor de écht korte/kleine vragen en krijgt jouw vraag ook de eigen aandacht die het verdient.

• fdh

fdh

Jorgen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:01:
@fdh Voor verder advies rondom mogelijkheden en aansluitingen van je huidige setup, verzoek ik je om een eigen topic aan te maken in Audio en hifi.

Wil je liever aankoopadvies voor het aanvullen of vervangen van deze setup, dan verzoek ik je om een aankoopadviestopic te maken in Beeld en geluid koopadvies.

Zo blijft dit topic voor de écht korte/kleine vragen en krijgt jouw vraag ook de eigen aandacht die het verdient.
Zal ik doen,

Mijn initiële vraag over wat nu het vermogen van de boxen was is beantwoord

• BlueSS50
Ik heb een ruimte van 3,35m diep waar ik mijn kamertje van 'mag' maken. Aan de ene kant komt de bank iets van de muur af en aan de andere kant de tv met vloerstaande speakers.

Nu zijn wij alvast op zoek naar een tv meubel voor alle apparatuur. Ivm de breedte van het meubel, is er een formule hoe ver de speakers uit elkaar moeten staan?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

BlueSS50 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:37:
Ik heb een ruimte van 3,35m diep waar ik mijn kamertje van 'mag' maken. Aan de ene kant komt de bank iets van de muur af en aan de andere kant de tv met vloerstaande speakers.

Nu zijn wij alvast op zoek naar een tv meubel voor alle apparatuur. Ivm de breedte van het meubel, is er een formule hoe ver de speakers uit elkaar moeten staan?
Zelfs als die er is, dan is het een kwestie van laboratorium/luisterruimte versus real life situaties in huis.
Ik zou het vooral laten afhangen van wat jij mooi eruit vind zien en wat past in je kamer.

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:25
Wij verhuizen binnenkort naar een nieuwe woning. Nu ben ik aan het overwegen om een Kef LS60 aan te schaffen, maar ik weet niet zo goed of dat handig is in deze ruimte. Dit heeft te maken met de bass drivers aan de zijkant van de speaker in combinatie met de doorloop richting de keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi03k4WHm7LTtzd9sMudBnopbDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqSfVtZYR6P3whXntJplVH8R.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand die hier een idee bij heeft?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als directionaliteit bij die speakers een probleem was had KEF die drivers niet aan de zijkanten gezet ;)
Daarbij: lage tonen zijn niet richtingsgevoelig. Dus qua laag zal dat absoluut meevallen. Hangt ook een klein beetje van de crossover af, maar het is sowieso niks dat een evt inregeling met audissey, dirac of andere technieken niet kan coveren.

QUa geluidsbeeld zou ik me eerder zorgen maken dat de speaker die je nu in de hoek van de ruimte bij de voorkant hebt geplaatst niet te krap staat.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@FrameWork. Voor aankoopadvies (inclusief 'wat is handiger in mijn huis') verwijs ik je graag naar Beeld en geluid koopadvies waar persoonlijk advies beter tot zijn recht komt.

Het topic waar je nu bent is echt alleen voor kleine, korte vragen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aangezien dit het kleinevragentopic is wil ik @ID-College en andere forumgebruikers vragen om voor verdere in-depth hulp in het eigen topic verder te gaan dat ik net heb aangemaakt. Zo kan je vraag de juiste aandacht blijven krijgen én blijft er ruimte voor andere korte vragen. Zie Onkyo TX-NR686 receiver - probleem met weergave speakers

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 08-12-2025 16:44 ]

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

B&W denkt aan 1,5 tot 3 meter. En zo staan er nog wel een paar tips in de handleiding (p.7 en 8 ) die ik daarover eerder in het jaar las.

https://www.bowerswilkins...0-s3-manualallregions.pdf

Vraag je dit vervolgens aan een verkoper in een audio winkel, dan halen ze wel redelijk hun schouders erbij op. Ik denk niet dat B&W ongelijk zal hebben, maar de impact van ermee smokkelen valt waarschijnlijk wel reuze mee.

• Duclaasie
Gwaihir schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:04:
[...]

B&W denkt aan 1,5 tot 3 meter. En zo staan er nog wel een paar tips in de handleiding (p.7 en 8 ) die ik daarover eerder in het jaar las.

https://www.bowerswilkins...0-s3-manualallregions.pdf

Vraag je dit vervolgens aan een verkoper in een audio winkel, dan halen ze wel redelijk hun schouders erbij op. Ik denk niet dat B&W ongelijk zal hebben, maar de impact van ermee smokkelen valt waarschijnlijk wel reuze mee.
Akoestiek en plaatsing bepalen verreweg voor het grootste deel een succesvolle weergave, dus ik zou dat zeker serieus nemen. Gezien de grootte van de ruimte wordt dat echter verrekte lastig en zal het zeer waarschijnlijk niet verder komen dan een matig compromis.

• vlaaing peerd
The Eagle schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:18:
Daarbij: lage tonen zijn niet richtingsgevoelig.
Beter gezegd, we zijn niet zo goed in het lokaliseren van laag geluid, en het staat vaak mono.

Lage tonen zijn niet richtingsgevoelig, maar wel erg snel problematisch als je 'm op een korte muur richt. In bijna alle gevallen raad ik aan (vooral grotere speakers) om ze in de lengte van de ruimte te plaatsen.

• vlaaing peerd

HIer een oud topic, met zeer grove aanwijzingen hoe je speakers te plaatsen, dit is wel specifiek voor directionele stereospeakers:

Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb voor de lol ff gekeken naar mijn speakers: ze staan bijna 2,5 meter uitelkaar en op bijna 2,5 meter van mij vandaan als ik op de bank zit. Voor het mooie zouden ze denk ik iets dichter bij elkaar moeten staan maar het klinkt nu ook prima.
Ze hebben een basreflexpoort aan de achterkant maar ze staan niet bij een muur.
Ze staan voor een gordijn/doek dat mijn hobbyzolder in tweeen deelt.

• BlueSS50
Volgens de handleiding van Marantz zou de maximale tussenruimte een paar cm meer dan 3 meter kunnen zijn. Een meubel van 3m zou dus eigenlijk net niet kunnen. Omdat de center in het meubel komt te staan en ik dus een kastje van in het midden moet hebben kan ik er dan alleen maar 1,20m vanaf halen en kom ik op 1,80m uit. dat vind ik net te klein...

Waarschijnlijk ga ik dan toch voor een meubel van 3m en dan de speakers goed indraaien. ook zal denk ik de center wel het eea goed maken.

• Sjarel81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-01 20:03
Ik ben op zoek naar een nieuwe 2.1 versterker van minimum 100W om B&W 804 speakers aan te sturen, de huidige versterker is iets te licht. Mijn oog is gevallen op de Yamaha A-S701 maar die is al van 2017, dus al bijna 10 jaar oud. Denk dat hij al mijn vinkjes afvinkt maar de leeftijd schrikt mij wat af. Veel nieuwe alternatieven zijn er niet, de Denon DRA-900H is er ook nog maar daar lees ik wat problemen met apps welke mij afschrikken. Zouden jullie nog voor die Yamaha durven gaan?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zonder de exacte specs en type van die B&W weinig over te zeggen. Maar doe jezelf een lol, maak een eigen topic aan in Beeld en geluid koopadvies en dan komen we er wel :)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Sjarel81 Zoals @The Eagle al opmerkt, hebben we een speciaal subforum voor aankoopadvies: Beeld en geluid koopadvies Ik verzoek je om je vraag daar, in een nieuw eigen topic, te stellen, zodat hij beter tot zijn recht komt.

Vul daar het format dat je krijgt bij het openen van een topic zo duidelijk en uitgebreid mogelijk in, dan krijg jij ook de best passende antwoorden.

Het topic waar je de vraag nu stelt is uitdrukkelijk alleen voor kleine korte vraagjes die we in 1 of 2 reacties voor je kunnen oplossen.

• Cory
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 22:11
In m'n poging om compact-cassettes te digitaliseren is er ééntje om de capstan gewonden en gebroken. Spijtig want het betreft uniek materiaal uit het archief van m'n ouders.
Is voor het eerst van m'n leven (zelfs met 12" reels me nooit eerder overkomen), repareren zou me wel moeten lukken, maar voor ik daaraan begin en het alleen maar erger maak: kun je "bandje-plakken" inderdaad met simpele huis-tuin-en-keuken plakband (3M, Tesa) op de achterzijde?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Cory schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:41:
In m'n poging om compact-cassettes te digitaliseren is er ééntje om de capstan gewonden en gebroken. Spijtig want het betreft uniek materiaal uit het archief van m'n ouders.
Is voor het eerst van m'n leven (zelfs met 12" reels me nooit eerder overkomen), repareren zou me wel moeten lukken, maar voor ik daaraan begin en het alleen maar erger maak: kun je "bandje-plakken" inderdaad met simpele huis-tuin-en-keuken plakband (3M, Tesa) op de achterzijde?
Ik zou zeggen van wel, gaat om het magnetisme dus dat zou door plakband heen moeten gaan.
Maar als ik op google zoek op "cassettebandje repareren " komen er prima videos naar voren. Alsook speciale splicing tape. Die kost een paar euro per rol dus dat lijkt me de simpele moeite :)

• Duclaasie
Bij reel-to-reel zijn er zelfs malletjes voor om tape te plakken. Ik zou het wel diagonaal snijden, dan gaat het helemaal goed komen.

• Cory
The Eagle schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:24:
[...]
Ik zou zeggen van wel, gaat om het magnetisme dus dat zou door plakband heen moeten gaan.
Band plak je aan de achterzijde, is mij altijd voorgehouden. En diagonaal, zoals Duclaasie ook opmerkte, want dan is de overgang minder (tot niet) te horen. Bij de leader is het overigens gewoon haaks.
Maar als ik op google zoek op "cassettebandje repareren" komen er prima videos naar voren. Alsook speciale splicing tape. Die kost een paar euro per rol dus dat lijkt me de simpele moeite :)
Die splicing tape is nu juist niet zo goed verkrijgbaar, of ik zoek verkeerd. Vond er tot nu toe ééntje bij Amazon, verzenden vanuit de VS. Zo'n € 15 voor 82 ft (plm 25 m) vind ik dan weer 'n beetje veel maar misschien moet ik niet zeuren: dat lijkt me genoeg voor de ruime 100 tapes waar ik preventief beide zijden opnieuw aan de leader moet bevestigen. Een paar verbindingen met de hand geprobeerd, de lijm daarvan (n.b. 3M-tapes!) is vrijwel droog en laat bij de minste of geringste beweging los. Vandaar ook dat de tweede die ik zonder eerst te inspecteren in m'n speler probeerde meteen om de capstan wond |:
Zijn trouwens gelijmde ipv geschroefde cassettes, dus dat wordt 'n vervelende klus...
Duclaasie schreef:
[...]
Bij reel-to-reel zijn er zelfs malletjes voor om tape te plakken. Ik zou het wel diagonaal snijden, dan gaat het helemaal goed komen.
Die malletjes ken ik, zijn eenvoudig zelf te maken van bv oude credit cards of te printen. Dat laatste heeft dan wel m'n voorkeur, doe ik weer eens wat nuttigs met dat ding.

Overigens natuurlijk dank voor de reacties tot zover!
Mocht iemand nog een goede tip weten voor splicing tape: bij voorbaat dank!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb twee Focal Theva Surrounds besteld als rears in mijn 5.1 opstelling met een Denon X3500H als reciever.

Nu heb ik best wat meters speakerkabel nodig. Iemand enig advies wat een betaalbare en kwalitatief prima kabel is. Aangezien ik denk in totaal een meter of dertig nodig heb.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Gewoon fatsoenlijke en goedkope (pure) koperkabel gebruiken….. gaat bij rear speakers echt nul verschil maken.
Iets als dit werkt prima: https://www.amazon.nl/del...k%2Caps%2C150&sr=8-9&th=1

• C_V_S
  • Niet online
Oke das mooi!

2,5 mm of 4,0 mm ?

Allekabels heeft ook mooie rollen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:18:
Ik heb twee Focal Theva Surrounds besteld als rears in mijn 5.1 opstelling met een Denon X3500H als reciever.

Nu heb ik best wat meters speakerkabel nodig. Iemand enig advies wat een betaalbare en kwalitatief prima kabel is. Aangezien ik denk in totaal een meter of dertig nodig heb.
Dit betreft aankoopadvies en hoort eigenlijk niet in dit topic, maar in het dedicated subforum waar aankoopvragen beter tot hun recht komen. Maar goed deze vraag is zeer kort te beantwoorden dus om je op weg te helpen: neem gewoon goedkope kabel van de rol. Hoeft ook niet dik te zijn, 2,5 mm² is prima. Als je de keuze hebt, ga dan voor koperen kabel. Fancy aansluitingen, goud, zilver, en zulks: totaal niet nodig. Wil je toch nog meer specifiek advies, dan graag een eigen topic openen in Beeld en geluid koopadvies

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 31-12-2025 18:37 ]

• C_V_S
  • Niet online
Oké excuus voor het verkeerde forum en bedankt!

Ik ga een rol koperen kabel halen.

Het trekken wordt al een dingetje helaas....

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:49:
Oké excuus voor het verkeerde forum en bedankt!

Ik ga een rol koperen kabel halen.

Het trekken wordt al een dingetje helaas....
Geen probleem! Kabelgootjes, holle plinten, bovenop de plinten, langs gordijen, etc of onder de vloer zijn veel gekozen oplossingen. Infrezen kan natuurlijk ook, maar dat is een boel meer werk.

• C_V_S
  • Niet online
Nou die lopen er al maar ik heb de plinten toen heel netjes laten afkitten door een bevriende kitter. Dus alles zit heel strak nu met al kabel er achter maar goed de speakers die ik nu heb staan op stands enkel deze wil ik ophangen.

De kabels verlengen d.m.v. nieuwe er aan te solderen is dat ook een optie of af te raden?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:00:
Nou die lopen er al maar ik heb de plinten toen heel netjes laten afkitten door een bevriende kitter. Dus alles zit heel strak nu met al kabel er achter maar goed de speakers die ik nu heb staan op stands enkel deze wil ik ophangen.

De kabels verlengen d.m.v. nieuwe er aan te solderen is dat ook een optie of af te raden?
Als je niet aan de gang wilt met solderen of kroonsteentjes of kabelstekkers, kun je eventueel, als er genoeg vrije ruimte is, ook nog de oude kabel erdoorheen trekken, terwijl je de nieuwe eraan hebt hangen. (Wel goed vastmaken, anders heb je een groter probleem)

• C_V_S
  • Niet online
Betwijfel of dat werkt want het loopt echt het halve huis door.

Achter plint en dan door kabelgoot en dan weer achter de plint.

Wordt een uitdaging :)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:07:
Betwijfel of dat werkt want het loopt echt het halve huis door.

Achter plint en dan door kabelgoot en dan weer achter de plint.

Wordt een uitdaging :)
Dan zou ik dat niet meteen doen inderdaad. Eenvoudigste is dan een kroonsteentje of stekkers aan beide kabels.

• C_V_S
  • Niet online
Solderen is voor mij ook geen probleem hoor. Is dat ook prima?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:22:
Daar heb ik met audiokabels geen ervaring mee, maar er zullen op het forum genoeg andere mensen zijn die weten of je nog ergens rekening mee moet houden.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

C_V_S schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:22:
Wilde je op locatie, al dan niet boven je macht solderen dan? :P
Gewoon kroonsteentjes gebruiken, werkt prima.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Solderen is ook prima. Dit soort dingen zijn daar ideaal voor.
https://www.bol.com/nl/nl...terdicht/9200000100859844

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• vlaaing peerd
kun je "bandje-plakken" inderdaad met simpele huis-tuin-en-keuken plakband (3M, Tesa) op de achterzijde?
Ik deed dat vroeger met gewone tape, je had dan wel een kort stukje verlies.

Ik weet niet of je software gebruikt die VST's kan draaien, maar daarmee zou je nog net een stapje meer kunnen restoreren (tenzij je tape saturatie juist mooi vind). Denk aan plugin als:

- Izotope RX
- Accentize dxRevive
- Acon Audiolava

Er zijn genoeg tools die ruis, pops en clicks verhelpen, maar zaken als distortion, wow/flutter van inconsistente tapesnelheid, bitverlies en artefacts kunnen ook goed verholpen worden met VST's als hierboven.

Het kan wat kosten, maar als het niet te veel werk is, kan iemand in dit topic je misschien verder helpen om het door wat plugins te halen.

Mogelijk heb je tegenwoordig ook AI services die het voor je kunnen doen.

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-01 18:51

DaffyDuck43

MF-lurker

Deze heb ikzelf nieuw gekocht in de tijd dat cassettebandjes nog dagelijks in gebruik waren. (Schat zelf in zo rond 1980..😎)
Maar heb er ook wel eens zo eentje zien liggen in een kringloopwinkel, mogelijk liggen ze er nog wel eens…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PMylGe4jikOOC_ku-2I3CItT5c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4TcD18dws3IRJH8dqFmXyz54.jpg?f=user_large

• Cory
vlaaing peerd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Mogelijk heb je tegenwoordig ook AI services die het voor je kunnen doen.
Geen bijzondere kwaliteitseisen, niet meer dan nostalie en persoonlijk-historische belangstelling. Het gaat om spraak: toespraken, tijdredes, preken, telefoongesprekken (*), een enkel interview met microfoon opgenomen. Ergens sta ik zelf nog op band met een spreekbeurt over de Limburgse mijnen waarvoor ik een 10 haalde in de 5e klas 8)

Twee stukken geprobeerd op SolydX linux met VLC en arecord, resultaat van beide is heel bruikbaar (en feitelijk hetzelfde, want via alsa gebruik ik direct de line-in van de Yamaha OPL-SAx3 audiokaart). Arecord is een standaad tool, en heeft voor mij als voordeel dat je eenvoudig een tijdslimiet kunt zetten op de opnameduur - icm. auto-reverse "fire-and-forget".
Voor nabewerking (knippen, normaliseren wanneer nodig) ga ik ocenaudio gebruiken.

(*) ik herinner me nog een draadje uit de T65 dat direct in de taperecorder stak, stond altijd gereed om een onverwacht telefoontje op te kunnen nemen; overigens niet de meest prettige herinneringen aan, maar dat is een lang en triest verhaal...

• Cory
DaffyDuck43 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:31:
[...]
... een kringloopwinkel, mogelijk liggen ze er nog wel eens…
Goeie tip, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Die zijn er tenslotte genoeg, nu nog de tijd en motivatie vinden om langs te gaan. En focus te houden - ik ken mezelf... 8)7

Overigens zag ik al wel dat er in allelei variaties 3D-ontwerpen beschikbaar zijn, dus qua hulpmiddelen en uitvoering moet het wel goedkomen.

• C_V_S
  • Niet online
Vraagje wat is wijsheid met de hoogte van mijn achterspeakers.

Aangezien ze aan de muur komen te hangen tussen mijn aquarium wou ik ze hoger hangen dan mijn aquarium is. Die is 1,80 mtr hoog.

Mijn oude speakers stonden op stands meer naar voren maar als ik ze op die hoogte op de muur hang blokt het aquarium een heel groot gedeelte de speaker.

Is dit een goede keuze?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:11
@C_V_S Speakers richt je op je oren. Dus als je die hoger hangt dan je zitpositie kan je ze naar beneden kantelen met bijv. een beweegbare muurbeugel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
Goedendag medeTweakers,

Ik sta op het punt om de Dali iO-8 hoofdtelefoon aan te schaffen, maar ik vraag mij af of, als je hem via de 3.5 mm mini jack stereo cable op je laptop aansluit, of de accu dan niet leegloopt? Ik wil namelijk zo min mogelijk draadloos luisteren om zo lang mogelijk met het apparaat te doen.

Thanks voor het meedenken!

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• C_V_S
  • Niet online
RichieB schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:30:
@C_V_S Speakers richt je op je oren. Dus als je die hoger hangt dan je zitpositie kan je ze naar beneden kantelen met bijv. een beweegbare muurbeugel.
Das een goede. Volgens mij kan dat niet standaard met deze.

Moet ik eens kijken of ik iets fatsoenlijks kan vinden

• vlaaing peerd
StopEcocide schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:33:
Goedendag medeTweakers,

Ik sta op het punt om de Dali iO-8 hoofdtelefoon aan te schaffen, maar ik vraag mij af of, als je hem via de 3.5 mm mini jack stereo cable op je laptop aansluit, of de accu dan niet leegloopt? Ik wil namelijk zo min mogelijk draadloos luisteren om zo lang mogelijk met het apparaat te doen.

Thanks voor het meedenken!
Hoeveel stroom je gebruikt is grotendeels afhankelijk van de weerstand van je koptelefoon. Hoe hoger, hoe meer je zal verbruiken. Dat is bij deze 25 Ohm, en daarmee behoorlijk laag.

Dat gezegd, geluid zal sowieso niet echt je grote verbruiker zijn op een laptop tenzij je mege-USB-powered subwoofers gaat aansluiten.

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:52
vlaaing peerd schreef op zondag 4 januari 2026 @ 03:00:
[...]

Hoeveel stroom je gebruikt is grotendeels afhankelijk van de weerstand van je koptelefoon. Hoe hoger, hoe meer je zal verbruiken. Dat is bij deze 25 Ohm, en daarmee behoorlijk laag.

Dat gezegd, geluid zal sowieso niet echt je grote verbruiker zijn op een laptop tenzij je mege-USB-powered subwoofers gaat aansluiten.
Dankjewel voor je antwoord! Ik ga hem aanschaffen. :)

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01 08:24
Ik heb eerder al eens in het kef topic mijn huidige probleem neer gelegd maar ik denk dat het hier beter past.

Vorig jaar een set kef r3 meta en nad m10v2 aangeschaft. Erg tevreden mee, mede vanwege de mooie stream mogelijkheid en door dirac live.

Maar het probleem is blueos. Deze heeft een niet te bypassen delay/latency van meer dan 50ms. Ook bevestigd met hun support afdeling.

Ik draai graag mijn vinyl platen en wil af en toe ook weer gewoon kunnen mixen. Dat laatste gaat niet als je geluid delayed is. Tenzij je over de koptelefoon gaat mixen. Maar ik merk dat het mij toch irriteert.

Dus ik worstel met een vraagstuk.

Optie1

Aanschaf van actieve speakers bv genelec tbv mixen. Maar dan moet ik weer speakers gaan ophangen en dat zie ik eigenlijk niet zitten. Kosten stuk is op zich niet het probleem.

Optie 2
Nad m10v2 de deur uit. Maar wat dan terug? Analoge versterker, losse stream device erbij? Nadeel is dat je dan meerdere devices moet aanzetten als je gewoon wilt streamen. Voordeel van nad m10v2 is automatisch uit stand-by bij streamen naar AirPlay. Dit gemak wil ik niet opgeven. Ik lees dat roomperfect in de Lyngdorf TDAI-1120 maar 2,5 ms delay heeft. Is dat dan ook als je bv subwoofer etc aansluit?

Optie drie.
Losse versterker voor mijn mengpaneel. Maar hoe regel ik dan mijn speakers? Op nieuwe analoge versterker aansluiten en de nad m10v2 aansluiten op analoge versterker? Dan moet ik weer die analoge versterker aanzetten als ik ga streamen. Is er een veilige manier om de speakers op beide aangesloten te hebben? Uiteraard wil je niet dat twee versterkers richting speakers gaan zenden.

Is er een versterker die geen delay heeft maar wel room correction? Ik heb wel eens active speakers gehad die de room correction gewoon in de EQ laag bakten zonder dat dit een vertraging gaf.

Als een versterker wel room correction heeft maar dat je die per input kan kiezen is dat ook wel een plus. Meeste versterker hebben vaak wel een automatisch wake up zodra er geluid over een input komt. Dus wellicht is dat ook al een optie?

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 04-01-2026 10:34 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@mannowlahn Dit topic is niet bedoeld voor grotere vraagstukken met meer diepgang, of voor aankoopadvies.

Jouw vraag komt daarom beter tot z'n recht op een andere plek. Zie het gele vak onderaan.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kleine vraag: ik heb een wiim ultra, aangesloten op mijn 'oude' receiver: een marantz nr1403. Heb ik het goed dat het met die receiver niet te organiseren is dat ie vanzelf aangaat op basis van de wiim? Dat denk ik namelijk maar ik hoop stiekem op een omweg waarmee dit toch te regelen is.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:27
nietorigineel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:26:
Kleine vraag: ik heb een wiim ultra, aangesloten op mijn 'oude' receiver: een marantz nr1403. Heb ik het goed dat het met die receiver niet te organiseren is dat ie vanzelf aangaat op basis van de wiim? Dat denk ik namelijk maar ik hoop stiekem op een omweg waarmee dit toch te regelen is.
Met een 12v schuko schakelaar zou het kunnen. Wel de vraag of de Marantz niet eerst in standby gaat vanuit stroomloos.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 103% gewijzigd door BenEco op 08-01-2026 13:44 ]

• nietorigineel
  • Niet online
greentea schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Met een 12v schuko schakelaar zou het kunnen. Wel de vraag of de Marantz niet eerst in standby gaat vanuit stroomloos.
Dat gaat ie wel (naar standby vanuit stroomloos), maar wel goed bedacht. Zat te hopen misschien iets om de remote control ingang die er wel op zit ervoor te gebruiken, maar ik zou niet weten hoe. Mooi projectje om verder te onderzoeken deze winter.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

nietorigineel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:26:
Probeer eens een master slave stekkerdoos. Wiim op de master, Marantz als slave. Als die Marantz meteen aangaat als er stroom op komt dan zou dat moeten werken.

• nietorigineel
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Probeer eens een master slave stekkerdoos. Wiim op de master, Marantz als slave. Als die Marantz meteen aangaat als er stroom op komt dan zou dat moeten werken.
Marantz gaat naar standby als hij onder stroom wordt gezet, niet naar aan.

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:21
Hier het plan om een Fosi ZD3 te gaan gebruiken tussen een LG TV en actieve luidsprekers.
Er zit een HDMI ARC ingang op de ZD3. Die regelt dan ook het volume vanaf de TV.
Maar kan ik in die situatie alsnog de audio via optisch laten lopen of gaat het dan via de HDMI?
(en is dat minder fraai eventueel?)

• eerik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:37
Ik heb nieuwe actieve speakers besteld die je met 3,5 mm naar RCA of optisch aan kunt sluiten. Voor die laatste heb ik een adapter nodig voor mijn laptop (https://amzn.eu/d/6BhrSlO). Merk je verschil in geluidskwaliteit met een toslink kabel of is dat verwaarloosbaar?

• greentea
@Rob Z ARC = Audio return channel, die optische kabel heb je niet nodig.

• greentea
eerik schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:39:
Merk je verschil in geluidskwaliteit met een toslink kabel of is dat verwaarloosbaar?
Hangt van veel factoren af, maar voor peace of mind zou ik het niet laten voor die paar euro.
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6