Mijn oude Onkyo kon ook 4 ohm speakers aan. Ik zou zelf de gebruiksaanwijzing lezen voordat je wat aanschaft, daar staat namelijk in of de receiver 4 ohm speakers aankan. Maar aangezien zelfs mijn instap model het kan zouden alle hogere modellen dat ook zeker moeten kunnen. De pricewatch is hier dus niet leidend.Snowwie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:18:
[...]
Ik begrijp niet helemaal volledig wat je hier bedoeld te zeggen? De combinatie van de woorden "passieve speakers" en het niet zo zeer van toepassing zijnde 'wattage' komt mij nogal vaag over. Verder wordt er niets genoemd over exotische merken. De versterker die ik nu heb is een 2.0 versterker, die een 'range' heeft van 4-16ohm (1 speaker paar 4-16 ohm, 2 speaker paren 8-16 ohm). Maar zoek op de tweakers Pricewatch dan vind je geen enkele receiver die 5.1 of 7.1 is met een impedantie van 4 ohm. In het kort, ik snap niet helemaal wat je precies wilt zeggen.
[...]
De luidsprekers niet zijn niet 'lastig', het vinden van een receiver die 4ohm front speaker accepteert, dat is lastig![]()
Hmmm.....optie inderdaad, maar dan gaat het wel dubbel op. Je verwacht op z'n minst dat je onder alle receivers die je hier op de Pricewatch tegen komt dat er ook wel eentje tussen staat die 4ohm front speakers accepteert? En zoals gezegd, ik kan eventueel op zoeken gaan naar een 2e identieke set luidsprekers, ze serieel aansluiten en voor wat betreft de mancave maakt het niet zoveel uit.
Ik heb in onze woonkeuken een TV aan de ene wand en daar tegenover in een kastje de AV receiver met alle speaker aansluitingen.
Daartussen lag een HDMI kabel.
Nu is de kabel kapot (ergens waar ik niet bij kan, en niet kan vervangen en ook niet repareren)
Is er een oplossing voor audio door de lucht zonder tijdsvertraging? Iets met Bluetooth werkt niet.
Een expert een goed idee misschien?
Moet ook een dolby atmos signaal kunnen overbrengen.
Nu is de kabel kapot (ergens waar ik niet bij kan, en niet kan vervangen en ook niet repareren)
Is er een oplossing voor audio door de lucht zonder tijdsvertraging? Iets met Bluetooth werkt niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 18-04-2025 16:28 ]
48Gbps draadloos zonder vertraging, gaat voorlopig nog niet lukken. Nieuwe kabel aan de oude vastmaken en doortrekken geen optie?Technician- schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:24:
Ik heb in onze woonkeuken een TV aan de ene wand en daar tegenover in een kastje de AV receiver met alle speaker aansluitingen.
Precies wat ik zei: je hoeft bij 99,99 % van de passieve speakers en bij 99,99 % van de versterkers of receivers helemaal niet naar Watt of Ohm te kijken. Het kan gewoon op elkaar en werkt probleemloos.Snowwie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:18:
[...]
Ik begrijp niet helemaal volledig wat je hier bedoeld te zeggen? De combinatie van de woorden "passieve speakers" en het niet zo zeer van toepassing zijnde 'wattage' komt mij nogal vaag over. Verder wordt er niets genoemd over exotische merken. De versterker die ik nu heb is een 2.0 versterker, die een 'range' heeft van 4-16ohm (1 speaker paar 4-16 ohm, 2 speaker paren 8-16 ohm). Maar zoek op de tweakers Pricewatch dan vind je geen enkele receiver die 5.1 of 7.1 is met een impedantie van 4 ohm. In het kort, ik snap niet helemaal wat je precies wilt zeggen.
[...]
De luidsprekers niet zijn niet 'lastig', het vinden van een receiver die 4ohm front speaker accepteert, dat is lastig![]()
Hmmm.....optie inderdaad, maar dan gaat het wel dubbel op. Je verwacht op z'n minst dat je onder alle receivers die je hier op de Pricewatch tegen komt dat er ook wel eentje tussen staat die 4ohm front speakers accepteert? En zoals gezegd, ik kan eventueel op zoeken gaan naar een 2e identieke set luidsprekers, ze serieel aansluiten en voor wat betreft de mancave maakt het niet zoveel uit.
Mocht je overigens specifieker aankoopadvies willen of dieper op de materie in willen gaan, daarvoor is dit topic niet geschikt. Dan moet je een aankoopadviestopic aanmaken in Beeld en geluid koopadvies of een topic met gerichte vragen/discussie opstarten in Audio en hifi
[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 18-04-2025 19:38 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Nee. Niet in buis in vast plafond.greentea schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:57:
[...]
48Gbps draadloos zonder vertraging, gaat voorlopig nog niet lukken. Nieuwe kabel aan de oude vastmaken en doortrekken geen optie?
Heb je een andere optie voor de vervangend kabel via een volledig andere route? Kruipruimte, plinten, achter gordijnen, kabelgoten, etc?
Maar dat mag dan wel een versterkte kabel zijn want er zat 10m in en dat ging ook niet goedJorgen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:42:
[...]
Heb je een andere optie voor de vervangend kabel via een volledig andere route? Kruipruimte, plinten, achter gordijnen, kabelgoten, etc?
Er zijn mogelijk allerlei opties. HDMI over UTP uitvoering: ACT 4K HDMI 2.0 extender set over CAT6 UTP met IR ondersteuning, ... bijvTechnician- schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:02:
[...]
Maar dat mag dan wel een versterkte kabel zijn want er zat 10m in en dat ging ook niet goed
Wou net zeggen, er moeten toch opties zijn?Jorgen schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 01:10:
[...]
Er zijn mogelijk allerlei opties. HDMI over UTP uitvoering: ACT 4K HDMI 2.0 extender set over CAT6 UTP met IR ondersteuning, ... bijv
Zoals E-Arc?
Dag allemaal,
Ik ben sinds kort in bezit van Argon Audio Forte A55 Wifi speakers. Deze vooral gekozen omdat het actieve speakers zijn en dat ik dus geen versterker en dergelijke nodig heb.
Ondanks alle Wifi snufjes die de speakers hebben, heb ik het geluid voor zo'n 95% via mijn desktop computer lopen. Momenteel gaat het geluid van mijn desktop naar mijn TV (welke ook als computer monitor dient) over HDMI, en heb ik de speakers weer aangesloten via optisch.
Er is ook echter de mogelijkheid om via HDMI-ARC de speakers te verbinden vanuit de TV.
Welke situatie heeft theoretisch de hoogste kwaliteit? De huidige opzet met HDMI naar TV -> Optisch naar speakers, of HDMI TV -> HDMI speakers? Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren, maar ik zit met een "omweg" naar de speakers dus mogelijk vervalt dat. Is het de moeite waard om het geheel over HDMI te laten lopen?
Heb geen extra HDMI kabel liggen om het even te testen, maar als het de moeite waard is dan ga ik er wel een halen.
Ik ben sinds kort in bezit van Argon Audio Forte A55 Wifi speakers. Deze vooral gekozen omdat het actieve speakers zijn en dat ik dus geen versterker en dergelijke nodig heb.
Ondanks alle Wifi snufjes die de speakers hebben, heb ik het geluid voor zo'n 95% via mijn desktop computer lopen. Momenteel gaat het geluid van mijn desktop naar mijn TV (welke ook als computer monitor dient) over HDMI, en heb ik de speakers weer aangesloten via optisch.
Er is ook echter de mogelijkheid om via HDMI-ARC de speakers te verbinden vanuit de TV.
Welke situatie heeft theoretisch de hoogste kwaliteit? De huidige opzet met HDMI naar TV -> Optisch naar speakers, of HDMI TV -> HDMI speakers? Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren, maar ik zit met een "omweg" naar de speakers dus mogelijk vervalt dat. Is het de moeite waard om het geheel over HDMI te laten lopen?
Heb geen extra HDMI kabel liggen om het even te testen, maar als het de moeite waard is dan ga ik er wel een halen.
[ Voor 6% gewijzigd door Denizz op 25-04-2025 21:14 ]
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Volgens de manual doet hdmi ARC alleen dit: 2.0 PCM only "When using the TV ARC input, you might need to set the digital sound output on your TV to PCM. For some TVs, you need to disable the eARC function so that the TV uses ARC instead. Consult your TV manual to see how. "Denizz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:13:
Dag allemaal,
Er staat niets over codecs die de speakers over optical kunnen ontvangen, mogelijk is dat ook alleen maar PCM, maar maybe ook beter, dat staat niet echt ergens aangegeven. stel de speakers kunnen Dolby Digital aan via optical aan, dan zou ik het dus lekker via optical houden zoals je nu hebt.
HDMI kan alles wat optisch kan, en meer. Waar optisch ophoudt bij 2.0 PCM en compressed Dolby Digital/DTS kan HDMI meer kanalen ongecomprimeerd (hoeveelheid kanalen afhankelijk van de versie) dragen en zijn de lossless varianten van Dolby (Dolby TrueHD) en DTS (HD Master Audio) mogelijk.Denizz schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:13:
Ik dacht dat optisch namenlijk ongecomprimeerde stereo kan leveren...
Alleen mogen we "HDMI" in deze niet over één kam scheren. Methode van aansluiten, welke HDMI connectie je legt maakt uit. Uncompressed surround via HDMI IN (BRON - HDMI - receiver/speaker) kan al jaren, sinds HDMI 1.3. Als je de TV als hub gebruikt maakt de versie van HDMI ARC uit. HDMI ARC heeft dezelfde specs als optisch met 2.0 PCM en compressed surround (al kan ARC Dolby Digital Plus dragen wat optisch niet kan). eARC kan wel het maximale uit HDMI halen. Puur theorie aangezien er niet meer uit de Argon set te halen valt dan 2.0 PCM.
Ik heb zo niet duidelijk of de HDMI van Argon alleen voor HDMI ARC dient of dat HDMI ook als directe HDMI in gebruikt kan worden.
TV als hub gebruiken kan als gevolg hebben dat bepaalde tracks niet worden ondersteunt, is afhankelijk van fabrikant TV. Al heb je een spiksplinternieuwe TV met HDMI eARC, als de fabrikant geen DTS licentie heeft gekocht zal de TV deze track niet doorzetten. Echter met deze 2.0 setup heb je hier geen last van. Je hebt de kanalen voor surround niet en de Argon heeft geen Dolby dan wel DTS decoders.maar ik zit met een "omweg"...
Bovenstaande vooral gericht op wat HDMI kan versturen qua audio. Audio is ook het enige wat optisch draagt , HDMI doet beeld én geluid (resolutie/refreshrate afhankelijk van HDMI versie).
HDMI kan ook communiceren met aangesloten apparatuur, via HDMI CEC, optisch heeft een dergelijke functie niet. Idee is bijvoorbeeld als je een bron met HDMI aan zet dat de TV ook aan gaat en naar het goede kanaal springt. Nadeel is dat HDMI CEC door elke fabrikant naar eigen inzicht geïmplementeerd mag worden. Oftewel nul garantie dat devices onderling werken of blijven werken. Als de HDMI CEC keten werkt is mogelijk het gedrag ongewenst. Als ik de receiver aan zet hoeft lang niet altijd de TV ook aan te gaan. HDMI CEC kan daar toch voor zorgen. Puur als voorbeeld en extreem kort samengevat.
Yes, vandaar TV op PCM zetten voor mocht de bron wel een Dolby signaal aanbieden.ramonlambal schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:28:
[...]
...mogelijk is dat ook alleen maar PCM...
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 27-04-2025 08:26 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Enorme dank voor jullie uitgebreide antwoorden!
De TV betreft een ietwat verouderde LG OLED55E7N uit 2017 en heeft alleen HDMI-ARC en dus niet het nieuwere e-arc.
Het ging mij inderdaad puur om het ongecomprimeerde 2.0 stereo geluid. Ik luister ook wel eens naar de hogere kwaliteit streams welke bijvoorbeeld Apple Music biedt, en het zou zonde zijn als ik die al vernaggel doordat mijn setup ervoor zorgt dat er iets van te voren wordt gecomprimeerd. En daar kwam ik niet helemaal uit of dat wel of niet het geval was met de TV als hub.
Ik heb op mijn TV nu ook een instelling gevonden welke vroeg of je PCM of Dolby wilde hebben. Deze stond al PCM. Die op Dolby zetten zorgde voor een onaangenaam storingsgeluid dus inderdaad kunnen de speakers daar niets mee.
Dus ik zit lekker naar een ongecomprimeerde 2.0 te luisteren zoals de intentie was
. Het zijn overigens mijn eerste "echte" set speakers ooit, het mag dan wel een budget merk zijn maar dit is nou echt een aanschaf geweest waarvan ik dacht had ik dit niet even een paar jaar geleden kunnen doen. Erg blij mee!
De TV betreft een ietwat verouderde LG OLED55E7N uit 2017 en heeft alleen HDMI-ARC en dus niet het nieuwere e-arc.
Het ging mij inderdaad puur om het ongecomprimeerde 2.0 stereo geluid. Ik luister ook wel eens naar de hogere kwaliteit streams welke bijvoorbeeld Apple Music biedt, en het zou zonde zijn als ik die al vernaggel doordat mijn setup ervoor zorgt dat er iets van te voren wordt gecomprimeerd. En daar kwam ik niet helemaal uit of dat wel of niet het geval was met de TV als hub.
Ik heb op mijn TV nu ook een instelling gevonden welke vroeg of je PCM of Dolby wilde hebben. Deze stond al PCM. Die op Dolby zetten zorgde voor een onaangenaam storingsgeluid dus inderdaad kunnen de speakers daar niets mee.
Dus ik zit lekker naar een ongecomprimeerde 2.0 te luisteren zoals de intentie was
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Het enige wat HDMI niet direct kan, is galvanisch isoleren.
Uiteraard bestaan daar wel isolators voor, maar dat is niet standaard zo.
Ik hoop dat deze vraag hier opgelost kan worden / geen nieuw topic voor nodig is.
Het probleem is alsvolgt:
Ik heb net een klein versterkertje gekocht om speakers op mijn TV aan te sluiten.
Ik gebruik hierbij een 3.5mm jack in de audio out (headphones aansluiting) van de TV. (tevens ook de enige audio output van de TV, behalve digital out)
Dan van 3.5mm jack naar een rode en witte tulpstekker aangesloten op de versterker.
Nu krijg ik in plaats van goed geluid, een lichte storing in de speakers, en er is wel geluid, maar dit geluid is heel zacht en niet hoog te krijgen.
Als ik test op dezelfde 3.5mm jack op mijn PC aan te sluiten, is het geluid wel zonder storing en harder te krijgen, zoals het hoort te zijn.
Andersom, als ik een headphone aansluit aan de TV, krijg ik ook goed geluid in de headphones zonder storing.
Dus dat lijkt er op te wijzen dat de versterker het in theorie doet, en ook de audio out van de TV.
Ik heb al geprobeerd een andere kabel voor de 3.5mm jack te gebruiken, maar dit helpt niet.
Wat raar is, is dat ik volgens mij vroeger een andere versterker heb gebruikt, die ook via de 3.5mm headphone jack van dezelfde TV aangesloten was, en dat werkte toen volgens mij allemaal prima.
Enig idee wat dit kan zijn? Waarom het geluid via de PC wel prima is maar via de TV niet? En hoe zou dit op te lossen kunnen zijn?
Het probleem is alsvolgt:
Ik heb net een klein versterkertje gekocht om speakers op mijn TV aan te sluiten.
Ik gebruik hierbij een 3.5mm jack in de audio out (headphones aansluiting) van de TV. (tevens ook de enige audio output van de TV, behalve digital out)
Dan van 3.5mm jack naar een rode en witte tulpstekker aangesloten op de versterker.
Nu krijg ik in plaats van goed geluid, een lichte storing in de speakers, en er is wel geluid, maar dit geluid is heel zacht en niet hoog te krijgen.
Als ik test op dezelfde 3.5mm jack op mijn PC aan te sluiten, is het geluid wel zonder storing en harder te krijgen, zoals het hoort te zijn.
Andersom, als ik een headphone aansluit aan de TV, krijg ik ook goed geluid in de headphones zonder storing.
Dus dat lijkt er op te wijzen dat de versterker het in theorie doet, en ook de audio out van de TV.
Ik heb al geprobeerd een andere kabel voor de 3.5mm jack te gebruiken, maar dit helpt niet.
Wat raar is, is dat ik volgens mij vroeger een andere versterker heb gebruikt, die ook via de 3.5mm headphone jack van dezelfde TV aangesloten was, en dat werkte toen volgens mij allemaal prima.
Enig idee wat dit kan zijn? Waarom het geluid via de PC wel prima is maar via de TV niet? En hoe zou dit op te lossen kunnen zijn?
@r0eladn Wat gebeurt er als je de 3,5mm plug in een andere bron stopt, bijv. een laptop?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is al geprobeerd (PC als bron) en werkte wel als verwacht.RichieB schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:47:
@r0eladn Wat gebeurt er als je de 3,5mm plug in een andere bron stopt, bijv. een laptop?
Dan zit vermoedelijk je 3,5mm plugje niet diep genoeg, of maakt het niet voldoende contact binnenin.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het kan ook zijn dat het uitgaand vermogen te laag is via de koptelefoon aansluiting op de televisie. Iets wat je dan niet merkt met een redelijk gevoelige koptelefoon maar wel met een versterker. Is mogelijk op te lossen met een pre-amp/gain functie van die versterker wat in te stellen is of op een andere input zit.
Heb je een andere audio uit op je TV om te gebruiken? Meestal zit er nog wel een optische of HDMI ARC op.r0eladn schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:04:
Ik gebruik hierbij een 3.5mm jack in de audio out (headphones aansluiting) van de TV.
Ik had gekraak en geknetter op de 3.5" jack audio uit op mijn TV en dat was gewoon niet op te lossen. Het lag in elk geval niet aan de kabel of de preamp.
Zet wel even de geluidsinstellingen op default op je TV, als ie bv geoptimaliseerd is voor spraak, zal het ook erg dun klinken.
@r0eladn Zoals een post hierboven, misschien even de Dolby instellingen nakijken.Denizz schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:51:
Edit: verkeerde user aangesproken, my bad
[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 01-05-2025 15:50 ]
In onze camper hebben wij een ”mediabox”. Als ik bv mijn gsm koppel kan ik muziek afspelen via de luidsprekers van de camper zonder dat de radio aan staat en de startaccu niet kan leeglopen.
Ik zou nu graag een radio inbouwen (12 volt) die het geluid via Bluetooth kan doorsturen. Ikzelf vind niet meer dan mp3 spelers en zou graag een soort van scherm inbouwen zodat de rest van het gezin makkelijk de radio kan aan zetten en het een beetje mooi kan worden ingebouwd in de want.
Iemand een suggestie?
Ik zou nu graag een radio inbouwen (12 volt) die het geluid via Bluetooth kan doorsturen. Ikzelf vind niet meer dan mp3 spelers en zou graag een soort van scherm inbouwen zodat de rest van het gezin makkelijk de radio kan aan zetten en het een beetje mooi kan worden ingebouwd in de want.
Iemand een suggestie?
Tablet inbouwen? Of een oude telefoon als een tablet te groot is.chundo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:01:
In onze camper hebben wij een ”mediabox”. Als ik bv mijn gsm koppel kan ik muziek afspelen via de luidsprekers van de camper zonder dat de radio aan staat en de startaccu niet kan leeglopen.
Iemand een suggestie?
Hi @chundo Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor mag je zijn in Beeld en geluid koopadvieschundo schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:01:
Iemand een suggestie?
Ik ben opzoek naar een stekker voor mijn Pioneer AV Receiver VSX-52
iemand enig idee welke ik hier voor moet hebben?
:strip_exif()/f/image/Wveo8bH4txlGTjYAeTvG8xkt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb onderstaande stekker al geprobeerd maar deze blijft niet goed zitten?
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=465
:strip_exif()/f/image/Wveo8bH4txlGTjYAeTvG8xkt.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt iig de juiste stekker te pakken. SOms zijn volmetalen stekkers wat stugger / strakker. Wat je even kunt proberen is een tangetje op de mantel zetten om hem iets te kijpen, blijft ie beter zitten.BP14 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 08:57:
Ik ben opzoek naar een stekker voor mijn Pioneer AV Receiver VSX-52
[Afbeelding]
Overigens is de kern het belangrijkste, dus zolang die er in zit en de mantel een beetje contact maakt zit je eigenlijk al goed.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Een beetje contact is niet voldoende. ik heb nu veel ruis / slecht ontvangst omdat de stekker niet goed contact maakt.The Eagle schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:26:
[...]
Je hebt iig de juiste stekker te pakken. SOms zijn volmetalen stekkers wat stugger / strakker. Wat je even kunt proberen is een tangetje op de mantel zetten om hem iets te kijpen, blijft ie beter zitten.
Overigens is de kern het belangrijkste, dus zolang die er in zit en de mantel een beetje contact maakt zit je eigenlijk al goed.
Weet je dat zeker? In de zin dat: als de stekker past en er gewoon goed op gaat, garandeert dat nog steeds niet een goede ontvangst - dat heeft met de antenne zelf te maken.BP14 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Een beetje contact is niet voldoende. ik heb nu veel ruis / slecht ontvangst omdat de stekker niet goed contact maakt.
Maar beiden kunnen een oorzaak zijn, al dan niet in combinatie.
[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2025 13:52 ]
Een beetje een late reactie maar toch.
Bedankt voor de reacties!
Bestaat er dan een kabeltje die van die optical naar tulp stekkertjes gaat?
Want dat probeer ik dan graag, en bestel ik even zo een kabeltje (weet niet of ik die zelf ga vinden op Conrad.nl), en zie ik wel of dat werkt.
De setup van versterker is trouwens voor een nieuwe LG tv die ik binnenkort van plan ben aan te schaffen.
Dit probleem is op een oudere LG TV.
Mocht ik op de één of andere manier een garantie hebben dat het allemaal wel werkt op de nieuwe TV, dan is het probleem ook opgelost.
Bedankt voor de reacties!
Ik heb een optical digital audio out.vlaaing peerd schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:46:
[...]
Heb je een andere audio uit op je TV om te gebruiken? Meestal zit er nog wel een optische of HDMI ARC op.
Ik had gekraak en geknetter op de 3.5" jack audio uit op mijn TV en dat was gewoon niet op te lossen. Het lag in elk geval niet aan de kabel of de preamp.
Want dat probeer ik dan graag, en bestel ik even zo een kabeltje (weet niet of ik die zelf ga vinden op Conrad.nl), en zie ik wel of dat werkt.
De setup van versterker is trouwens voor een nieuwe LG tv die ik binnenkort van plan ben aan te schaffen.
Dit probleem is op een oudere LG TV.
Mocht ik op de één of andere manier een garantie hebben dat het allemaal wel werkt op de nieuwe TV, dan is het probleem ook opgelost.
Nee, optical is digitaal en tulp/RCA is analoog. Dit heeft een conversie nodig. Dat kan met een optical to RCA converter, wat ongeveer één of twee tientjes zal moeten kosten.r0eladn schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 16:16:
Ik heb een optical digital audio out.
Heeft je versterker geen ingang voor optical spdif? Laat anders even weten welk model versterker je hebt.
P.S.
Had je nog gekeken of je TV instellingen op PCM of Dolby is in te stellen (zoja dan: PCM)
[ Voor 19% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-05-2025 16:33 ]
Nee, de versterker heeft alleen de tulp ingangen.
(gaat om deze: https://www.conrad.nl/nl/...luetooth-usb-2521586.html )
als er een converter is die je aanbeveelt hoor ik het graag.
edit: hij staat op PCM
(gaat om deze: https://www.conrad.nl/nl/...luetooth-usb-2521586.html )
als er een converter is die je aanbeveelt hoor ik het graag.
edit: hij staat op PCM
[ Voor 4% gewijzigd door r0eladn op 14-05-2025 16:14 ]
Welke eartips met foam zijn aan te raden voor de Apple Airpods pro, eerste generatie?
Ik gebruik nu de standaard tips die erbij geleverd werden, de standaard maat ook (denk een L?).
Het doel is er voor zorgen dat ze minder snel uit me oren glijden in de sportschool, vooral als ik begin te zweten.
Ik gebruik nu de standaard tips die erbij geleverd werden, de standaard maat ook (denk een L?).
Het doel is er voor zorgen dat ze minder snel uit me oren glijden in de sportschool, vooral als ik begin te zweten.
Leesvoer: https://aartjan.nl/blog/b...it-siliconen-comply-foam/NicoHF schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:09:
Welke eartips met foam zijn aan te raden voor de Apple Airpods pro, eerste generatie?
Je zou naar Spinfit's of Comply Foam kunnen kijken.
Spifit heeft speciale voor de Airpod pro zie ik net.
Beste forummers,
Ik heb een Bowers & Wilkins Zeppelin met 30 pins gekregen. Er zit een power cable bij en dat is het. Mooi ding. Geen idee hoe ik er geluid uit kan krijgen. Zo'n telefoon met 30 pins heb ik natuurlijk niet (meer). Wie heeft een suggestie?
Ik zal kort vertellen wat ik al geprobeerd heb:
- ik heb op amazon een adapter gekocht (https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1)
- die adapter maakte wel connectie via bluetooth met mijn telefoon, maar nog geen geluid uit de Zeppelin.
- ik heb de adapter ook via een jack cable verbonden met de jack ingang van de Zeppelin. Dat werkte mooi, maar slechts voor 30 seconden.
- Ik meende dat de jack cable misschien gebroken was, dus die heb ik vervangen door een nieuwe. Nog steeds geen geluid uit de Zeppelin.
Wat doe ik fout of wat kan ik beter doen? Suggesties zijn zeer welkom.
Groet,
Hans
Ik heb een Bowers & Wilkins Zeppelin met 30 pins gekregen. Er zit een power cable bij en dat is het. Mooi ding. Geen idee hoe ik er geluid uit kan krijgen. Zo'n telefoon met 30 pins heb ik natuurlijk niet (meer). Wie heeft een suggestie?
- ik heb op amazon een adapter gekocht (https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1)
- die adapter maakte wel connectie via bluetooth met mijn telefoon, maar nog geen geluid uit de Zeppelin.
- ik heb de adapter ook via een jack cable verbonden met de jack ingang van de Zeppelin. Dat werkte mooi, maar slechts voor 30 seconden.
- Ik meende dat de jack cable misschien gebroken was, dus die heb ik vervangen door een nieuwe. Nog steeds geen geluid uit de Zeppelin.
Groet,
Hans
Volgens de handleiding/Reddit ondersteund de jack ingang van de zeppelin ook (mini) toslink. Mocht je dus een apparaat hebben met Toslink out, dan kun je via een toslink-mini toslink kabel proberen of die het daar wel mee doet. Of testen via een ander apparaat met tulp/3.5mm jack cable, Als je dan zeker weet dat het apparaat werkt, kun je een bluetooth streamer/ontvanger kopen met of Toslink uit, of met RCA/3.5mm jack uit, wat je maar wilt. Skip gewoon lekker die 30 pins zou ik zeggen.Hansvanp schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
Beste forummers,
Groet,
Hans
Vandaag de eigenaar geworden van een paar Monitor Audio Silver 100 luidsprekers.
Gescoord bij de lokale hifi-winkel.
Toen vroeg de beste man uiteindelijk wat voor een versterker ik had. Ik gaf aan in de toekomst een nieuwe te gaan kopen maar dat het voorlopig nog even draait met mijn oude Marantz Sr 4021 80 watt (bij 8 ohm) versterker. De kerel gaf aan dat de luidsprekers wel een goede versterker met genoeg oomph verdienen.
Iets van een Yamaha van meer dan €1000 leek hem wel mooi.
Wat zou ie nou bedoelen?
Heb ik nu geen versterker met voldoende oomph? Die luidsprekers dippen zelden tot nooit onder de 4 ohm en dat kan mijn versterker ook wel. Die luidsprekers zijn niet zo moeilijk aan te sturen…
Wat is nou een oomph-versterker?
Toen vroeg de beste man uiteindelijk wat voor een versterker ik had. Ik gaf aan in de toekomst een nieuwe te gaan kopen maar dat het voorlopig nog even draait met mijn oude Marantz Sr 4021 80 watt (bij 8 ohm) versterker. De kerel gaf aan dat de luidsprekers wel een goede versterker met genoeg oomph verdienen.
Wat zou ie nou bedoelen?
Heb ik nu geen versterker met voldoende oomph? Die luidsprekers dippen zelden tot nooit onder de 4 ohm en dat kan mijn versterker ook wel. Die luidsprekers zijn niet zo moeilijk aan te sturen…
Eerste vraag hier; Mijn REL T9 subwoofer maakt sinds kort een random, rammelend geluid. Soms lijkt het op een hartslag, heel laag qua geluid en dit gebeurd ook als de bekabeling los zit dus het zit echt in de speaker zelf. Het is ook niet altijd, maar treed soms op.
Wat zou het kunnen zijn, EOL van de speaker? Ik heb hem echt al wel meer dan 12 jaar denk ik.
Wat zou het kunnen zijn, EOL van de speaker? Ik heb hem echt al wel meer dan 12 jaar denk ik.
Die speakers hebben een (voor hedendaagse speakers relatief lage) gevoeligheid van 87.5 dB. Betekent in de praktijk dat je een gemiddelde huis tuin en keuken versterker misschien iets harder zult moeten zetten dan een wat zwaardere versterker. Dus ergens kunnen ze wel profijt hebben van iets zwaarders dan je Marantz, maar die kan ze in principe prima aansturen. Is niet dat ie dat niet kan of er van stuk gaat ofzo.badkuip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
Vandaag de eigenaar geworden van een paar Monitor Audio Silver 100 luidsprekers.
Wat zou ie nou bedoelen?
Bedankt voor je reactie. Die gevoeligheid was ik inderdaad even aan voorbij gegaan.The Eagle schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:45:
[...]
Die speakers hebben een (voor hedendaagse speakers relatief lage) gevoeligheid van 87.5 dB. Betekent in de praktijk dat je een gemiddelde huis tuin en keuken versterker misschien iets harder zult moeten zetten dan een wat zwaardere versterker. Dus ergens kunnen ze wel profijt hebben van iets zwaarders dan je Marantz, maar die kan ze in principe prima aansturen. Is niet dat ie dat niet kan of er van stuk gaat ofzo.
Ik had juist in de planning zitten om een lichtere en kleinere versterker aan te schaffen, de Mission 778X leek mij een mooie. Echter die levert 2x 45 W (8 ohm), 2x 65 W (4 ohm), bijna de helft minder dan m’n versterker nu.
Is het geheel dan helemaal niet meer aan te sturen? Zijn er tabellen of vuistregels die aangeven bij X impedantie en Y gevoeligheid je een bepaalde versterker nodig hebt?
Wattage zegt niks. In principe kun je mits je geen grenzen opzoekt, alles met alles aansturen.
Zie [FAQ] Audio (vanaf daar verder lezen, staat redelijk goed uitgelegd).
Punt is: als jij de boel hard zet moeten er pieken geleverd worden. Een zwaardere versterker levert dat makkelijker dan een lichte. Maar een te zware versterken kan ook meer pieken leveren dan je speakers aan kunnen, en daar worden ze dan warm van (elektromagneet) en gaan ze uiteindelijk van stuk (opgeblazen).
Zie [FAQ] Audio (vanaf daar verder lezen, staat redelijk goed uitgelegd).
Punt is: als jij de boel hard zet moeten er pieken geleverd worden. Een zwaardere versterker levert dat makkelijker dan een lichte. Maar een te zware versterken kan ook meer pieken leveren dan je speakers aan kunnen, en daar worden ze dan warm van (elektromagneet) en gaan ze uiteindelijk van stuk (opgeblazen).
In huis-tuin-en-keuken-situaties gebruik je nooit meer dan een paar Watt, dus dat zal weinig uitmaken. Misschien moet je bij de ene versterker de volumeknop iets verder opendraaien dan bij de andere.badkuip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:08:
[...]
Bedankt voor je reactie. Die gevoeligheid was ik inderdaad even aan voorbij gegaan.
Ik had juist in de planning zitten om een lichtere en kleinere versterker aan te schaffen, de Mission 778X leek mij een mooie. Echter die levert 2x 45 W (8 ohm), 2x 65 W (4 ohm), bijna de helft minder dan m’n versterker nu.
Is het geheel dan helemaal niet meer aan te sturen? Zijn er tabellen of vuistregels die aangeven bij X impedantie en Y gevoeligheid je een bepaalde versterker nodig hebt?
Ik wil graag 2 Ikea Symonisk speakerlampen, verbinden met mijn computer. Nu heb ik op Reddit gelezen dat dit mogelijk is door de PC via een RCA kabel te verbinden met de analoge input van een Sonos Connect. Dan op die Connect autoplay op de 2 IKEA speakers zetten, en latency op 'uncompressed'.
Ik zie op Marktplaats vooral Connect:AMP (S1)'s. Is deze uberhaupt nog aan te raden als deze niet meer met de nieuwe Sonos app werkt? Heeft Sonos bv gezegd dat ze de S1 app nog wel lifelong blijven ondersteunen of zal deze een keer worden uitgefaseerd en heb je dan niks meer aan je apparatuur? En kan ik dan beter voor de S2 kiezen (ondanks dat deze een stuk duurder is)?
Ik ben me bewust dat de Ikea Symfonisk lijn ook uitgefaseerd gaat worden. Hoop alleen dat deze config dan wel nog jaren blijft werken...?
Of zien jullie nog andere mogelijkheden hiervoor?
Ik zie op Marktplaats vooral Connect:AMP (S1)'s. Is deze uberhaupt nog aan te raden als deze niet meer met de nieuwe Sonos app werkt? Heeft Sonos bv gezegd dat ze de S1 app nog wel lifelong blijven ondersteunen of zal deze een keer worden uitgefaseerd en heb je dan niks meer aan je apparatuur? En kan ik dan beter voor de S2 kiezen (ondanks dat deze een stuk duurder is)?
Ik ben me bewust dat de Ikea Symfonisk lijn ook uitgefaseerd gaat worden. Hoop alleen dat deze config dan wel nog jaren blijft werken...?
Of zien jullie nog andere mogelijkheden hiervoor?
Ik snap wel dat die man je graag zo'n versterker probeert te verkopen.badkuip schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
Wat zou ie nou bedoelen?
Ben zelf uiteindelijk gegaan voor een versterker van IOM vanwege de kleine vormfactor en de prijs: https://internetofmusic.nl/product/iom-ncore/
Geen groot of bekend merk maar eigenbouw door een ondernemer ergens in de buurt van Groningen meende ik. Dit op basis van Hypex klasse-D versterkers die ook door veel bekende merken worden gebruikt. Erg degelijk in elkaar gezet en geeft aardig bang-for-buck om het zo maar te zeggen. Het model NCore dat ik heb gekozen geeft 2x 150W bij 8Ohm en heeft geen enkele moeite met het aansturen van mijn KEF speakers die ook nog eens een nog lagere gevoeligheid hebben van slechts 85dB. Kan ze gemakkelijk pushen naar het geluidsniveau voor een leuk feestje thuis zonder enige vervorming van het geluid (het lijkt me overigens wel verstandig dit niet al te vaak te doen met dergelijke speakers). Dit is overigens niet om reclame te maken voor IOM maar wel om aan te geven dat je echt geen duizend euro hoeft uit te geven om dergelijke speakers fatsoenlijk aan te sturen.
Bedankt voor het meedenken. Inderdaad, het advies van een verkoper over zijn eigen waar moet altijd kritisch bekeken worden. Uiteraard zal ie het doen met die Yamaha, maar ik verwacht ook niet anders van een versterker van 1000 ballen.GT-R schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:24:
[...]
Ik snap wel dat die man je graag zo'n versterker probeert te verkopen.Vorig jaar zat ik in een vergelijkbare zoektocht. Had een paar KEF LS50 Meta op het oog en uiteindelijk weten te bemachtigen maar had nog geen versterker. De man waarvan ik ze gekocht heb had ze in eerste instantie ook aan een wat zwaardere Yamaha versterker hangen (met meetmicrofoon) maar dat viel hem toch enigszins tegen. Hij heeft uiteindelijk twee monoblocks gekocht en dat gaf een behoorlijke verbetering. Dan zou je kunnen kijken naar de Fosi Audio v3 Mono bijvoorbeeld.
Ben zelf uiteindelijk gegaan voor een versterker van IOM vanwege de kleine vormfactor en de prijs: https://internetofmusic.nl/product/iom-ncore/
Geen groot of bekend merk maar eigenbouw door een ondernemer ergens in de buurt van Groningen meende ik. Dit op basis van Hypex klasse-D versterkers die ook door veel bekende merken worden gebruikt. Erg degelijk in elkaar gezet en geeft aardig bang-for-buck om het zo maar te zeggen. Het model NCore dat ik heb gekozen geeft 2x 150W bij 8Ohm en heeft geen enkele moeite met het aansturen van mijn KEF speakers die ook nog eens een nog lagere gevoeligheid hebben van slechts 85dB. Kan ze gemakkelijk pushen naar het geluidsniveau voor een leuk feestje thuis zonder enige vervorming van het geluid (het lijkt me overigens wel verstandig dit niet al te vaak te doen met dergelijke speakers). Dit is overigens niet om reclame te maken voor IOM maar wel om aan te geven dat je echt geen duizend euro hoeft uit te geven om dergelijke speakers fatsoenlijk aan te sturen.
Het is altijd leuk om kleine bedrijven te sponsoren, IOM (Is ook mooi?) zou er een kunnen zijn.
Maar ik denk niet dat de versterker die jij noemt een is die bij mij past. Ik zoek graag een klassen AB-versterker en het liefst ook een integrated en met digitale, analoge en phono-aansluitingen.
Misschien dat ik de komende dagen maar eens wat bestel en ga proberen. De mission staat nog op de shortlist, daar is een Audiolab en een Arcam ook bij gekomen.
Als het ook tweedehands mag zou ik Moon ook overwegen. Een Moon 340i biedt alles wat je zoekt en heeft een mooie stabiele voeding.
@badkuip Als je meer concreet aankoopadvies/overwegingen wilt bespreken, dan hebben we daarvoor Beeld en geluid koopadvies
ja ja, weet ik.Jorgen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 00:25:
@badkuip Als je meer concreet aankoopadvies/overwegingen wilt bespreken, dan hebben we daarvoor Beeld en geluid koopadvies
Ik had ook niets meer te bespreken, daarom reageerde ik ook al niet meer sinds afgelopen dinsdag.
Bedankt allen voor de hulp tot zover.
Ik heb een iPhone 15 en wil daar de volgende adapter bij halen om er Hi-res lossless audio 192kHz/24-bit uit te krijgen:
https://www.apple.com/nl-...ale-av-multipoort-adapter
Volgens Apple:
How to listen to lossless on your iPhone or iPad
What you need
A wired connection to headphones, receivers, or powered speakers
An external digital-to-analog converter to listen to songs at sample rates higher than 48 kHz
Vervolgens dan via HDMI naar de (nog aan de schaffen) Wiim Amp Ultra.
• HDMI ARC: Receives audio from TVs, PCM up to 192kHz/24-bit, and Dolby Digital 5.1 formats
Of zou enkel een USB-C naar HDMI kabel al voldoende zijn omdat het signaal naar de interne DAC van de Wiim gaat? Het gaat er dus om dat je hoger kan gaan dan 24-bit/48 kHz.
Volgens Apple:
What you need
An external digital-to-analog converter to listen to songs at sample rates higher than 48 kHz
• HDMI ARC: Receives audio from TVs, PCM up to 192kHz/24-bit, and Dolby Digital 5.1 formats
Of zou enkel een USB-C naar HDMI kabel al voldoende zijn omdat het signaal naar de interne DAC van de Wiim gaat? Het gaat er dus om dat je hoger kan gaan dan 24-bit/48 kHz.
[ Voor 3% gewijzigd door Justevo op 27-06-2025 09:25 ]
Dikgedrukte maakt dat je bedachte opzet niet zal werken. De HDMI op de Wiim is geen volwaardige HDMI ingang maar alleen voor HDMI ARC. HDMI aansluiting van de Wiim zal het gros van de pinnen missen ten opzichte van een volwaardige HDMI IN.Justevo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:21:
USB specs van genoemde Wiim laten ook gewenste 24/192 zien maar zo te lezen is USB niet voor bronnen als telefoons. De Wiim is geen USB DAC (wat je volgens Google wel wil om gewenste 24/192 uit een iPhone te krijgen. Optie die je dan overhoudt is S/PDIF aan de zijde van de Wiim. Of optisch vanaf de iPhone haalbaar is, twijfel. iPhone op een externe DAC lijkt te werken maar geen idee hoe een iPhone een dergelijk verloop (USB C - Optical) ziet.
[ Voor 45% gewijzigd door FeaR op 27-06-2025 15:17 ]
John Darko heeft een jaar geleden deze video gemaakt om je probleem op te lossen. Niet met kabels, wel met als doel lossless audio van iOS devices te streamen
YouTube: HI-RES AUDIO & Apple Music done right (& WITHOUT an iPad)
YouTube: HI-RES AUDIO & Apple Music done right (& WITHOUT an iPad)
Die bestandjes op een stick of NAS zetten en afspelen via de Ultra is toch veel makkelijker.Justevo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:21:
Ik heb een iPhone 15 en wil daar de volgende adapter bij halen om er Hi-res lossless audio 192kHz/24-bit uit te krijgen:
Volgens Apple:
What you need
Beide opties die je voorstelt gaan overigens niet werken. De HMDI ingang is alleen voor Arc vanaf een TV, de USB ingang ondersteunt alleen bestand systemen.
Geluidskaart of kabel met dac ingebouwd aan iPhone en dan op line in van die amp? Ben je meteen klaar.Justevo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:21:
Volgens Apple:
What you need
Graag wil ik mijn receiver wat naar achteren kunnen schuiven in mijn TV meubel, zodat hij wat minder uit steekt. Hiertoe wil ik HDMI kabels toe gaan passen met haakse stekkers, zodat de normale kabels niet ingeduwd worden.
Dit is natuurlijk prima te realiseren, behalve voor de uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB. Deze zou je normaal gezien rechtstreeks in de receiver pluggen, maar dit wil ik eigenlijk niet. Enerzijds omdat ik hem dan achter / bovenop de receiver moet zien weg te proppen, anderzijds omdat ik elders in mijn meubel een betere plaats heb waar het WiFi bereik beter is. Tenslotte zou je dan voor de Chromecast een haakse HDMI adapter in moeten pluggen omdat het toepassen van HDMI kabels met haakse stekkers anders nog geen nut heeft.
Zodoende dacht ik aan een HDMI verlengkabel zodat ik de Chromecast naar de andere locatie kan verleggen. Alleen het lijkt erop dat er geen HDMI verlengkabels bestaan van bijvoorbeeld 1 of 1,5e meter lengte met een haakse stekker? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Kan ik dan beter kiezen voor optie 1:
- HDMI kabel met haakse stekker > HDMI koppeling female - female (zoals bijvoorbeeld deze) > Chromecast
Of voor optie 2:
- Haakse adapter (zoals bijvoorbeeld deze) > HDMI verlengkabel > Chromecast
Of voor optie 3, niets van bovenstaand?
Dit is natuurlijk prima te realiseren, behalve voor de uitvoering: Google Chromecast met Google TV (4K) Wit 8GB. Deze zou je normaal gezien rechtstreeks in de receiver pluggen, maar dit wil ik eigenlijk niet. Enerzijds omdat ik hem dan achter / bovenop de receiver moet zien weg te proppen, anderzijds omdat ik elders in mijn meubel een betere plaats heb waar het WiFi bereik beter is. Tenslotte zou je dan voor de Chromecast een haakse HDMI adapter in moeten pluggen omdat het toepassen van HDMI kabels met haakse stekkers anders nog geen nut heeft.
Zodoende dacht ik aan een HDMI verlengkabel zodat ik de Chromecast naar de andere locatie kan verleggen. Alleen het lijkt erop dat er geen HDMI verlengkabels bestaan van bijvoorbeeld 1 of 1,5e meter lengte met een haakse stekker? Of zie ik hier iets over het hoofd?
- HDMI kabel met haakse stekker > HDMI koppeling female - female (zoals bijvoorbeeld deze) > Chromecast
Of voor optie 2:
Ik heb de achterkant uit mijn meubel gehaald en het meubel zelf wat naar voren gezet, toen pasten er zelfs deuren opJoster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:04:
Graag wil ik mijn receiver wat naar achteren kunnen schuiven in mijn TV meubel, zodat hij wat minder uit steekt. Hiertoe wil ik HDMI kabels toe gaan passen met haakse stekkers, zodat de normale kabels niet ingeduwd worden.
Of voor optie 2:
Haha crap, krijg ik een melding dat ik gequote ben in dit topic, is het een reactie waar ik niks mee kanThe Eagle schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:23:
[...]
Ik heb de achterkant uit mijn meubel gehaald en het meubel zelf wat naar voren gezet, toen pasten er zelfs deuren op
Maar nee, dat is geen optie hier. Bovendien zit de Chromecast dan nogsteeds achter de receiver weg gestopt wat z'n WiFi bereik niet ten goede komt, dus dat zou ik graag anders oplossen.
Laten we zo stellen: ik hou van out of the box oplossingenJoster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Haha crap, krijg ik een melding dat ik gequote ben in dit topic, is het een reactie waar ik niks mee kan
Maar nee, dat is geen optie hier. Bovendien zit de Chromecast dan nogsteeds achter de receiver weg gestopt wat z'n WiFi bereik niet ten goede komt, dus dat zou ik graag anders oplossen.
Maar denk dat het qua verlopen weinig uit zal maken. Zolang het spul goed 4k en audio doorgeeft is er weinig aan de hand.
Wat ik me wel afvraag: gebruik je de Chromecast niet altijd icm je TV? Zo ja, kun je hem dan niet beter gewoon aan je TV hangen? Scheelt weer verloop en bereik.
Of gebruik je hem ook om muziek te streamen en moet ie dus ook zonder TV kunnen functioneren? Lijkt me stug, maar kan natuurlijk
Beide wel, maar wat dat betreft heeft het geen prioriteit om de Chromecast perse aan de receiver te hangen.The Eagle schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:40:
[...]
Laten we zo stellen: ik hou van out of the box oplossingen
Maar denk dat het qua verlopen weinig uit zal maken. Zolang het spul goed 4k en audio doorgeeft is er weinig aan de hand.
Wat ik me wel afvraag: gebruik je de Chromecast niet altijd icm je TV? Zo ja, kun je hem dan niet beter gewoon aan je TV hangen? Scheelt weer verloop en bereik.
Of gebruik je hem ook om muziek te streamen en moet ie dus ook zonder TV kunnen functioneren? Lijkt me stug, maar kan natuurlijk
Ik heb er alleen altijd een beetje moeite mee om een deel van de apparatuur aan de TV te hangen en een ander deel aan de receiver..
Die handshake lijkt dan ook niet helemaal vlekkeloos te verlopen omdat de receiver dan denkt dat een apparaat dat bij hem is ingeplugd nog getoond moet worden. Die springt dan doodleuk naar zijn eigen HDMI kanaal om een ander apparaat te tonen.
In die zin heb ik liever dat alles aan de receiver hangt (tevens omdat mijn TV te weinig HDMI poorten heeft) zodat daar in ieder geval geen twijfels over bestaan
Misschien doe ik iets fout en kan het wel, maar ik dacht alle apparatuur aan de receiver óf de TV sowieso de nadrukkelijke voorkeur had.
Wat de voorkeur heeft hangt met name af van het gebruik in de combinatie van apparaten. Gebruik je veel beeld en soms de receiver er bij, zou ik ze lekker aan de TV hangen.
Gebruik je altijd de receiver of de GC met name voor audio, dan de TV. Handshake issues tussen receiver en TV kunnen altijd voorkomen. Op te lossen door iets anders dan HDMI te gebruiken (optisch / coax), maar dan verlies je alles aan TV audio output wat een signaal hoger dan DTS is. Kan voldoende zijn, is afhankelijk van je situatie.
Maar eigenlijk moet je dus gewoon een andere TV, liefst met ingebouwde Chromecast dan
Gebruik je altijd de receiver of de GC met name voor audio, dan de TV. Handshake issues tussen receiver en TV kunnen altijd voorkomen. Op te lossen door iets anders dan HDMI te gebruiken (optisch / coax), maar dan verlies je alles aan TV audio output wat een signaal hoger dan DTS is. Kan voldoende zijn, is afhankelijk van je situatie.
Maar eigenlijk moet je dus gewoon een andere TV, liefst met ingebouwde Chromecast dan
Ik kon met ff zoeken op 'hdmi extender 90 degree' toch redelijk snel wat vinden. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...t-allteq/9300000146430474Joster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:04:
Ik heb zelf trouwens gewoon een 5meter hdmi-hdmi met haakse stekker aan de Chromecast en daar een gender converter tussen. Werkt als een zonnetje
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ja, maar die is HDMI 1.4 en daar wilde ik van weg blijven. Had ik er even bij moeten zetten, my bad.kraats schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:07:
[...]
Ik kon met ff zoeken op 'hdmi extender 90 degree' toch redelijk snel wat vinden. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...t-allteq/9300000146430474
Ik heb zelf trouwens gewoon een 5meter hdmi-hdmi met haakse stekker aan de Chromecast en daar een gender converter tussen. Werkt als een zonnetje
Dank voor de verdere toelichting, goed om te horen!
Kabels en stekkers hebben geen HDMI versie, De apparatuur heeft dit. Kabels hebben enkel een doorvoersnelheid die wel of niet voldoet aan de eisen voor een versie. Bij een dergelijke kort blokje, zal de invloed op snelheid zeer beperkt zijn. Dus de kans is aannemelijk dat dit "1.4" blokje gewoon werkt voor 2.0.Joster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:24:
[...]
Ja, maar die is HDMI 1.4 en daar wilde ik van weg blijven. Had ik er even bij moeten zetten, my bad.
Dank voor de verdere toelichting, goed om te horen!
Hmm maar goed, dit is geen blokje maar een kabel van 2 meter lang en als ik op het merk + type zoek kom ik nergens de doorvoersnelheid tegen. Het zou me niet verbazen als deze géén 18 Gbps haalt..greentea schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:23:
[...]
Kabels en stekkers hebben geen HDMI versie, De apparatuur heeft dit. Kabels hebben enkel een doorvoersnelheid die wel of niet voldoet aan de eisen voor een versie. Bij een dergelijke kort blokje, zal de invloed op snelheid zeer beperkt zijn. Dus de kans is aannemelijk dat dit "1.4" blokje gewoon werkt voor 2.0.
AliExpressJoster schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:04:
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Haha alright, thanks.
Ga het alsnog niet op deze manier doen denk ik en laat alles gewoon aan de TV hangen. Hoe ik mijn Mi Box ook aansluit (zelf met HDMI-CEC volledig uitgeschakeld): hij helpt alles om zeep en zorgt continu voor communicatiefouten met de receiver. Hierdoor geeft die geen geluid meer en switcht de TV zelfs gewoon naar de ingebouwde speakers
Echt alleen als ik de Mi Box fysiek los haal van de HDMI kabel heb ik dit probleem niet, dus het lijkt erop dat dit apparaat de hele HDMI handshake om zeep helpt.
Ik heb een NAD c 320 versterker gekocht, echter denk ik dat de voedingscondensatoren aan hun eind zijn. Als ik mijn B&W matrix 1 speakers aansluit 'stottert' het geluid enorm, het gaat aan en uit. Op mijn lichtere B&W dm100 speakers gaat het wel goed, als ik het geluid niet te hard aan zet. Als ik het geluid wél hard zet, vervormd met name de bas en gaat het uiteindelijk ook stotteren. Ik heb hier weinig kaas van gegeten, een paar vraagjes: Is mijn vermoeden dat de voeding aan zijn einde zit aannemelijk? Is dit voor een (absolute) leek te fixen? Zo nee, is er een tweaker in regio houten/utrecht die het leuk zou vinden om me te helpen? (of kent iemand een betaalbare audio reparateur in deze regio)
Alvast dank voor het meedenken!
Achter elke succesvolle absurdist staat een zieke gnoe
Nad's uit die periode zijn vrij makkelijk te onderhouden. Je kunt beginnen met de kap eraf halen voor visueel onderzoek. Controleer de elco's op bol staan en lekken. (verwar lijm niet met lek).De Zieke Gnoe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:27:
Ik heb een NAD c 320 versterker gekocht, echter denk ik dat de voedingscondensatoren aan hun eind zijn. Als ik mijn B&W matrix 1 speakers aansluit 'stottert' het geluid enorm, het gaat aan en uit. Op mijn lichtere B&W dm100 speakers gaat het wel goed, als ik het geluid niet te hard aan zet. Als ik het geluid wél hard zet, vervormd met name de bas en gaat het uiteindelijk ook stotteren. Ik heb hier weinig kaas van gegeten, een paar vraagjes: Is mijn vermoeden dat de voeding aan zijn einde zit aannemelijk? Is dit voor een (absolute) leek te fixen? Zo nee, is er een tweaker in regio houten/utrecht die het leuk zou vinden om me te helpen? (of kent iemand een betaalbare audio reparateur in deze regio)
Het zou ook een slecht contact kunnen zijn. Bij versleten voedingselco's zou ik namelijk brom verwachten. Ik zou beginnen met het luidsprekerrelais te vervangen, dat is weinig werk en bij zo'n oude versterker is die wel eens kapot. Verder kan je aan de knoppen duwen / trekken. Als het geluid dan kraakt of wegvalt (of het stotteren ophoudt), is daar iets aan de hand: de potmeter / draaischakelaar zelf of de soldeerverbindingen. Doe ditzelfde bij de luidsprekeraansluitingen. Pas als dat het niet oplost, zou ik beginnen met foutzoeken - of gewoon lukraak alle kleine elco's vervangen, vooral als ze pal naast een heet koellichaam staan. De grote zijn namelijk duurder en gaan niet zo snel stuk. Elco's kunnen overigens stuk zijn zonder dat je het ziet, als ze uitdrogen.
Hiervoor hoef je alleen te kunnen solderen. Kan je dat?
Wat je ook kan doen, is de versterker met omschrijving van de klachten op Marktplaats zetten. Er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om hem te repareren en door te verkopen.
Hiervoor hoef je alleen te kunnen solderen. Kan je dat?
Wat je ook kan doen, is de versterker met omschrijving van de klachten op Marktplaats zetten. Er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om hem te repareren en door te verkopen.
[ Voor 119% gewijzigd door TBTL op 16-07-2025 21:13 ]
allen: alle vragen en reacties rondom de highend audiosetup zijn verplaatst naar een nieuw topic in het aankoopadviesforum
Hallo allemaal,
Ik heb hier nog dagelijks een Panasonic SA-HT500 in gebruik. Ik heb hier nieuwere speakers bij gekocht, en gebruik het systeem in combinatie met mijn platenspeler en Wiim Mini. Het stelt misschien niet heel veel voor, maar ik ben nog steeds erg tevreden over hoe dit klinkt en werkt.
Nu zat ik te denken om dit systeem ook aan mijn TV te verbinden, en na wat onderzoek lijkt mij daarvoor een DAC het beste. Ik kan dan via HDMI van de TV naar de DAC, en met RCA van de DAC naar de Panasonic. Uiteraard begrijp ik dat het dan enkel stereo is (wat niets uitmaakt, aangezien het toch een 2.1 setup is).
Echter heeft zowel de DAC, als het Panasonic systeem volume controle met een afstandsbediening. Hoe kan ik in dit geval het beste hiermee om gaan? Of is er misschien toch een betere oplossing (ja, een nieuwe versterker kopen is altijd beter) om dit te verbinden?
Ik heb hier nog dagelijks een Panasonic SA-HT500 in gebruik. Ik heb hier nieuwere speakers bij gekocht, en gebruik het systeem in combinatie met mijn platenspeler en Wiim Mini. Het stelt misschien niet heel veel voor, maar ik ben nog steeds erg tevreden over hoe dit klinkt en werkt.
Nu zat ik te denken om dit systeem ook aan mijn TV te verbinden, en na wat onderzoek lijkt mij daarvoor een DAC het beste. Ik kan dan via HDMI van de TV naar de DAC, en met RCA van de DAC naar de Panasonic. Uiteraard begrijp ik dat het dan enkel stereo is (wat niets uitmaakt, aangezien het toch een 2.1 setup is).
Echter heeft zowel de DAC, als het Panasonic systeem volume controle met een afstandsbediening. Hoe kan ik in dit geval het beste hiermee om gaan? Of is er misschien toch een betere oplossing (ja, een nieuwe versterker kopen is altijd beter) om dit te verbinden?
Volume op de DAC open, volume regelen met de remote van de Panasonic.Stefan22 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:32:
Echter heeft zowel de DAC, als het Panasonic systeem volume controle met een afstandsbediening. Hoe kan ik in dit geval het beste hiermee om gaan?
Die vraag is beter te beantwoorden als merk en type van je TV en de DAC die je op het oog hebt noemt.Of is er misschien toch een betere oplossing (ja, een nieuwe versterker kopen is altijd beter) om dit te verbinden?
Let wel dat de HDMI van de DAC specifiek om moet kunnen gaan met HDMI ARC, een gewone HDMI IN zal niet werken. Vanzelfsprekend moet de TV dit ook ondersteunen.
Panasonic heeft zo te zien ook twee ingangen waar je nu naar drie bronnen gaat. Of kabels aan de voorzijde is geen probleem (volgens mij zit daar een 3,5mm jack?).
Welke speakers heb je zelf aangesloten op de Panasonic? Zo te zien worden de speakers vanuit de subwoofer gevoed. Aanname van mijn kant dat de subwoofer de lage tonen afvangt en deze niet doorzet naar de andere speakers. Oftewel, mogelijk haal je niet alles uit de speakers omdat deze niet het gehele bereik doorgestuurd krijgen. Instelbare crossover, om dit aan te passen, kan ik zo niet vinden in de handleiding. Kijkende naar het frequentiebereik van de speakers kan deze crossover wel eens hoog liggen.
95 Hz - 25 kHz (-16 dB)
110 Hz - 22 kHz (-10 dB)
[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 06-08-2025 01:24 ]
TV is de Sony Bravia KD-55X85L, speakers zijn de Bowers & Wilkins M-1 (2 stuks, stereo). DAC had ik nog geen specifieke op het oog, maar ik had op Amazon bijvoorbeeld de Fosi Audio ZD3 gezien.FeaR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 01:12:
[...]
Volume op de DAC open, volume regelen met de remote van de Panasonic.
[...]
Die vraag is beter te beantwoorden als merk en type van je TV en de DAC die je op het oog hebt noemt.
Let wel dat de HDMI van de DAC specifiek om moet kunnen gaan met HDMI ARC, een gewone HDMI IN zal niet werken. Vanzelfsprekend moet de TV dit ook ondersteunen.
Panasonic heeft zo te zien ook twee ingangen waar je nu naar drie bronnen gaat. Of kabels aan de voorzijde is geen probleem (volgens mij zit daar een 3,5mm jack?).
Welke speakers heb je zelf aangesloten op de Panasonic? Zo te zien worden de speakers vanuit de subwoofer gevoed. Aanname van mijn kant dat de subwoofer de lage tonen afvangt en deze niet doorzet naar de andere speakers. Oftewel, mogelijk haal je niet alles uit de speakers omdat deze niet het gehele bereik doorgestuurd krijgen. Instelbare crossover, om dit aan te passen, kan ik zo niet vinden in de handleiding. Kijkende naar het frequentiebereik van de speakers kan deze crossover wel eens hoog liggen.
[...]
De bedoeling was dan de TV via HDMI ARC aan te sluiten, de Wiim Mini via optical audio. De DAC vervolgens via RCA naar de Panasonic, waardoor er uiteindelijk van de Panasonic maar 1 ingang benodigd is.
Ik dacht dat er een sonus faber ervaringstopic in audio/hifi bestond, maar kan deze niet meer vinden. Zoek ik verkeerd of is er te lang niet meer in gepost dat deze verwijderd is oid?
De beoogde setup zal werken. Ik zou dit soort bedragen (prijs van mogelijke DAC) eerder inzetten in een nieuwe receiver. Eentje met meerdere digitale ingangen waardoor je überhaupt geen losse DAC nodig hebt en mogelijk los kan komen van een oude Panasonic die niet alles uit de speakers haalt. Nadeel is wel dat je een subwoofer nodig hebt met je speakers en de subwoofer zou met een nieuwe receiver afvallen. Gulden middenweg zou dan een simpelere/goedkopere DAC zijn?Stefan22 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:38:
[...]
DAC had ik nog geen specifieke op het oog, maar ik had op Amazon bijvoorbeeld de Fosi Audio ZD3 gezien.
Het is zeldzaam dat normale topics verwijderd worden Je kunt derhalve ook topics van 20 jaar oud terug vinden op Tweakers en daar nog steeds in reageren. Als hij niet naar boven komt, dan is hij er waarschijnlijk niet. Maar voel je vrij zelf een Sonus Faber ervaringtopic te startenVeertien14 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:47:
Ik dacht dat er een sonus faber ervaringstopic in audio/hifi bestond, maar kan deze niet meer vinden. Zoek ik verkeerd of is er te lang niet meer in gepost dat deze verwijderd is oid?
De Fosi Audio ZD3 is nu voor 144 euro te bestellen via Amazon. Voor diezelfde prijs of minder lukt het me niet echt om een andere DAC te vinden met zowel een HDMI ARC als optical input.FeaR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:57:
[...]
De beoogde setup zal werken. Ik zou dit soort bedragen (prijs van mogelijke DAC) eerder inzetten in een nieuwe receiver. Eentje met meerdere digitale ingangen waardoor je überhaupt geen losse DAC nodig hebt en mogelijk los kan komen van een oude Panasonic die niet alles uit de speakers haalt. Nadeel is wel dat je een subwoofer nodig hebt met je speakers en de subwoofer zou met een nieuwe receiver afvallen. Gulden middenweg zou dan een simpelere/goedkopere DAC zijn?
Het alternatief is inderdaad een nieuwe versterker, maar dan moet er ook gelijk een subwoofer bij want de huidige is niet compatibel en de alleen de twee speakers voldoen simpelweg niet. Aangezien ik zeer tevreden ben met hoe het op dit moment klinkt, vind ik dit een beetje zonde.
Ik weet in ieder geval nu dat het gaat werken, en ik ga nog eens nadenken of ik hier ook daadwerkelijk mee verder ga, bedankt!
Ik heb een tablet/telefoon (Android) met enkel een usb-c aansluiting. Ik heb ook een t-amp met enkel tulp (rood/wit) ingangen.
Nu wil ik muziek van de tablet/telefoon afspelen via de t-amp en diens aangesloten speakers. Wat heb ik hiervoor nodig?
Er bestaan van die usb-c naar 3.5mm jack of tulp verloopjes , maar werkt dat fatsoenlijk? Ik bedoel usb is in beginsel een digitaal signaal en 3.5mm en tulp zijn analoge connectoren. Als de t-amp een analoog signaal verwacht, maar een digitaal signaal ontvangt, lijkt me dat of statische ruis te geven, of denk ik te moeilijk?
Als ik idd aan een dac moet, is er dan nog een nadeel om het draadloos te houden en een Bluetooth dac te nemen? Het idee is dat ik ook synchroon YouTube kan bekijken als ik dat zou willen (dat beeld op de tablet en geluid via de t-amp dus gelijk lopen).
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben met deze vraag, maar met de zoektermen die ik heb gebruikt, kon ik er eigenlijk niets (betrouwbaars) over vinden.
Nu wil ik muziek van de tablet/telefoon afspelen via de t-amp en diens aangesloten speakers. Wat heb ik hiervoor nodig?
Er bestaan van die usb-c naar 3.5mm jack of tulp verloopjes , maar werkt dat fatsoenlijk? Ik bedoel usb is in beginsel een digitaal signaal en 3.5mm en tulp zijn analoge connectoren. Als de t-amp een analoog signaal verwacht, maar een digitaal signaal ontvangt, lijkt me dat of statische ruis te geven, of denk ik te moeilijk?
Als ik idd aan een dac moet, is er dan nog een nadeel om het draadloos te houden en een Bluetooth dac te nemen? Het idee is dat ik ook synchroon YouTube kan bekijken als ik dat zou willen (dat beeld op de tablet en geluid via de t-amp dus gelijk lopen).
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben met deze vraag, maar met de zoektermen die ik heb gebruikt, kon ik er eigenlijk niets (betrouwbaars) over vinden.
Sorry, had veel geschreven maar met name op het gebied van kabels en converters is het een allegaartje van oplossingen.
[ Voor 115% gewijzigd door Theone098 op 11-08-2025 19:45 ]
De pagina van Apple lijkt (voor mij) niet te bestaan. Bedoel je deze? https://www.apple.com/nl/...mini%E2%80%91jack-adapterRichieB schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:50:
@LA-384 Je kan ook een USB-C naar 3,5 mm kabeltje kopen met een DAC erin. Apple heeft er een voor €10 die ook onder Android werkt.
Die Reddit post is er niet positief over en anderen verklaren dat het een android-probleem zou zijn, terwijl volgens de topicstarter alternatieven in zijn ogen beter zouden werken. Dat spreekt niet zo in het voordeel van dat Apple product. Die van de Hema lijkt er trouwens sprekend op. Als ik de keuze heb, pak ik liever iets wat niet van Apple is.
Begrijp ik het goed dat ook in zo'n ogenschijnlijk eenvoudig verloopstekkertje een dac ingebouwd zit?
Dat begrijp je goed idd @LA-384 
Maar de vraag is even wat je wilt afspelen allemaal. Iets zegt me dat je voor niet al teveel geld beter af bent met een simpele streamer. Kosten ook de wereld niet meer.
Maar de vraag is even wat je wilt afspelen allemaal. Iets zegt me dat je voor niet al teveel geld beter af bent met een simpele streamer. Kosten ook de wereld niet meer.
Ik wil gewoon wat geluid horen. Eigenlijk ben ik vaak ook al tevreden met de speakers van mn tablet/telefoon, maar dat is wat minder geschikt voor als je met wat vrienden wat optredens via YouTube wil kijken/beluisteren. Ik wil er dus ook beeld bij kunnen hebben.The Eagle schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:51:
Dat begrijp je goed idd @LA-384
De kwaliteit is al snel goed genoeg, de speakers die aan de t-amp zitten, zijn ook niet zo hoogstaand (t-amp is een smsl sa-36a pro, de speakers zijn oude Mission 760's).
Oh, ik realiseer me net dat opladen en muziek doorsturen dan niet tegelijkertijd kan. Dan is een bluetooth dongle voor de t-amp wellicht een betere keuze, maar loopt dat wel synchroon normaal gesproken?
[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 11-08-2025 21:04 ]
Ik neem aan dat als je met vrienden wat wilt kijken en luisteren je dat liever op groot scherm (lees: tv) doet.
Koop voor een paar tientjes een Chromecast (aangenomen dat je Android hebt) en je kunt precies dat.
Koppel je je TV aan je versterker en klaar (even aangenomen dat je TV hdmi voor de gc en ook een analoge uitgang heeft nog).
Koop voor een paar tientjes een Chromecast (aangenomen dat je Android hebt) en je kunt precies dat.
Koppel je je TV aan je versterker en klaar (even aangenomen dat je TV hdmi voor de gc en ook een analoge uitgang heeft nog).
Ik heb een Chromecast en een tv, maar laten we er even vanuit gaan dat dat soms geen optie is, en het echt op de tablet moet waar ik speakers aan wil aansluiten die via de t-amp voorzien worden van stroom. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?The Eagle schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:26:
Ik neem aan dat als je met vrienden wat wilt kijken en luisteren je dat liever op groot scherm (lees: tv) doet.
Gewoon zo'n dongle, van Apple of ander merk, of beter een Bluetooth ontvanger voor de t-amp (mits dat synchroon blijft lopen), of iets anders wat het geluid van m'n tablet/tv naar de t-amp brengt?
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 11-08-2025 22:41 ]
Is dit een optie voor je?LA-384 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:34:
[...]
Ik heb een Chromecast en een tv, maar laten we er even vanuit gaan dat dat soms geen optie is, en het echt op de tablet moet waar ik speakers aan wil aansluiten die via de t-amp voorzien worden van stroom. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Gewoon zo'n dongle, van Apple of ander merk, of beter een Bluetooth ontvanger voor de t-amp (mits dat synchroon blijft lopen), of iets anders wat het geluid van m'n tablet/tv naar de t-amp brengt?
https://www.arylic.com/products/lp10-music-streamer
Of anders een Wiim mini:
https://www.wiimhome.com/wiimmini/overview
Deze apparaten kan je op de RCA ingang van je versterker aansluiten en draadloos streamen vanaf je tablet.
Even een mindset:
Ik heb recentelijk een 2e set "Mivoc SB210" uit Duitsland gehaald. Deze 'toren' hoge luidsprekers hebben voor mij maar 1 doel, lekker luid, dikke bas en gewoon 90s style beuken. Ik had al reeds een identieke set, maar deze speakers zijn 4 ohm en de meeste nieuwe receivers zijn 8 ohm.
Een stevige receiver moet nog aangeschaft worden maar ik heb deze uitvoering: Denon AVC-X4800H Zwart op het oog. Deze heeft één front uitgang set, voor speakers van 8 ohm. 125 watt RMS op 8 ohm is ruim voldoende lijkt me. En uiteraard voor de nieuwe hobbykamer is de 9.4 setup zo goed als in de bioscoop. (de hobbyruimte is/wordt 3 meter breed en 9 meter lang).
Hieronder even een simpele Paint versie van het idee dat ik voor ogen heb:

Johhh paintskils
Nu weet ik dat bij verhoging van de weerstand het vermogen op de speaker afneemt. Echter, de receiver is al 8ohm en geeft aan 125 watt muziek vermogen te kunnen leveren aan 8 ohm speakers. Wat ik mij afvraag in deze situatie: Het klopt dat bij een hogere impedantie het vermogen afneemt, maar als je 4 luidsprekers hebt ipv 2 dan heb je effectief ook dubbel de 'herrie'. Gaat dit gelijk op of is er een bepaalde formule (in grafiek vorm) waarin duidelijk wordt dat als je dit meerdere keren zou herhalen, dat ondanks met meerdere speakers, of het waargenomen geluidsniveau hetzelfde blijft tov met 2 speakers of dat het zal afnemen.
Bv. heel extreem voorbeeld, je neemt 16 van deze luidsprekers, 8 aan elke kant, en je maakt dan feitelijk 4 sets van 8 ohm (met tussen de 4 sets een seriële koppeling), wat zou er dan gebeuren?
Ik heb recentelijk een 2e set "Mivoc SB210" uit Duitsland gehaald. Deze 'toren' hoge luidsprekers hebben voor mij maar 1 doel, lekker luid, dikke bas en gewoon 90s style beuken. Ik had al reeds een identieke set, maar deze speakers zijn 4 ohm en de meeste nieuwe receivers zijn 8 ohm.
Een stevige receiver moet nog aangeschaft worden maar ik heb deze uitvoering: Denon AVC-X4800H Zwart op het oog. Deze heeft één front uitgang set, voor speakers van 8 ohm. 125 watt RMS op 8 ohm is ruim voldoende lijkt me. En uiteraard voor de nieuwe hobbykamer is de 9.4 setup zo goed als in de bioscoop. (de hobbyruimte is/wordt 3 meter breed en 9 meter lang).
Hieronder even een simpele Paint versie van het idee dat ik voor ogen heb:

Johhh paintskils
Nu weet ik dat bij verhoging van de weerstand het vermogen op de speaker afneemt. Echter, de receiver is al 8ohm en geeft aan 125 watt muziek vermogen te kunnen leveren aan 8 ohm speakers. Wat ik mij afvraag in deze situatie: Het klopt dat bij een hogere impedantie het vermogen afneemt, maar als je 4 luidsprekers hebt ipv 2 dan heb je effectief ook dubbel de 'herrie'. Gaat dit gelijk op of is er een bepaalde formule (in grafiek vorm) waarin duidelijk wordt dat als je dit meerdere keren zou herhalen, dat ondanks met meerdere speakers, of het waargenomen geluidsniveau hetzelfde blijft tov met 2 speakers of dat het zal afnemen.
Bv. heel extreem voorbeeld, je neemt 16 van deze luidsprekers, 8 aan elke kant, en je maakt dan feitelijk 4 sets van 8 ohm (met tussen de 4 sets een seriële koppeling), wat zou er dan gebeuren?
De Denon die je op het oog hebt kan ook een Front B hebben, daar gebruik je dan een van de andere aansluitingen voor. Zie de handleiding op pagina 55: https://www.google.com/ur...800h-owners-manual-nl.pdf 
Maar als jij lekker 90's wilt knallen, koop een stevige stereoversterker op MP met de juiste aansluitingen. Stuk makkelijker dan een home cinema ding met veel te veel foefjes.
Maar als jij lekker 90's wilt knallen, koop een stevige stereoversterker op MP met de juiste aansluitingen. Stuk makkelijker dan een home cinema ding met veel te veel foefjes.
Dag allen, ik heb een Denon AVR-1800 reciever met een Rega RP1 platenspeler en 2 paar speakers in de woonkamer.
Als ik bij het beluisteren van vinyl het volume te luid zet dan schakelt de beveiliging van de reciever in en schakelt het toestel uit.
Hebben jullie een verklaring?
Is de voorversterker van de Denon niet krachtig genoeg?
Kan ik dit oplossen door een andere voorversterker te gebruiken?
Bedankt!
Als ik bij het beluisteren van vinyl het volume te luid zet dan schakelt de beveiliging van de reciever in en schakelt het toestel uit.
Hebben jullie een verklaring?
Is de voorversterker van de Denon niet krachtig genoeg?
Kan ik dit oplossen door een andere voorversterker te gebruiken?
Bedankt!
Heb je de draaitafel correct aangesloten? Dus bij een MM element op de MM stand en niet op MC? Wanneer dat correct is en bij andere bronnen treed het niet op, dan denk ik nog aan akoestische feedback. Heb je eventueel een foto van de opstelling?
Waar zie je die 8 Ohm? Een enkele waarde komt mij niet bekend voor, veelal is het een range. Range "6 - 16 Ohm" zie je veel. Maar, in het geval van de Denon X4800H is het zelfs lager: 4 – 16 Ohm.Snowwie schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:58:
Een stevige receiver moet nog aangeschaft worden maar ik heb deze uitvoering: Denon AVC-X4800H Zwart op het oog. Deze heeft één front uitgang set, voor speakers van 8 ohm.
Ga je hier in serie aansluiten om op 8 Ohm uit te komen? Of is het puur/mede om alle vier de speakers hetzelfde te laten spelen (dat is namelijk ook op andere manieren te bereiken).
"Afnemen" verschilt per versterker (prijsklasse). Er zijn versterkers die van 8 naar 4 Ohm (en soms van 4 Ohm naar 2 Ohm) het vermogen verdubbelen. Genoemde Denon zal dat inderdaad niet doen en hoe meer speakers je aansluit des te minder headroom zal de voeding hebben.Nu weet ik dat bij verhoging van de weerstand het vermogen op de speaker afneemt.
Alleen, ik zie de uitdaging niet helemaal. Allereerst meldt de Denon 4 Ohm compatible te zijn. Als ik terugzoek in Mivoc (luidsprekers) - Ervaringen en meningen? kom ik daar een gevoeligheid van 93 dB tegen, dat is aanzienlijk. Dikke voeding om vermogen te moeten kunnen verdubbelen klinkt spannend als het van 500 naar 1000 Watt moet. Een speaker met een gevoeligheid van 93 dB speelt gemiddeld genomen met een stuk minder vermogen in de gemiddelde huiskamer. In dat "gemiddelde" zit wel de crux, je geeft aan dat je meer dan dat ten gehore wilt brengen. Ander mogelijk punt is dat ik veelal op theorie af ga, Duitse merken zijn niet altijd even fair met de opgegeven getallen. Mocht de 93 dB opeens 78 dB zijn gaat mijn verhaal ook niet op.
Edit:
Specs van deze Mivoc zijn wel beter waar je in 2011 mee aan kwam, Elegante zuiltjes voor een elegant prijsje?
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 16-08-2025 18:37 ]
Ik heb twee JBL Ti2000 speakers van mijn ouders overgenomen, maar ben vergeten te kijken hoe deze aangesloten zaten. Welke aansluitingen moet ik gebruiken?
Ik heb het nu bij beide speakers aangesloten op de rechter twee en dat lijkt prima te werken. Kan iemand uitleggen wat de verschillen zijn?
Ik heb het nu bij beide speakers aangesloten op de rechter twee en dat lijkt prima te werken. Kan iemand uitleggen wat de verschillen zijn?
:strip_exif()/f/image/pQObs8YZSmbmKAJf7Sob9fP6.jpg?f=fotoalbum_large)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it !!!
Volgens mij ondersteunen jouw speakers bi-wiring, daarom heb je een dubbele set aansluitingen (2x zwart, 2x rood). Maar met de metalen plaatjes wordt dat overbrugd._Spike schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:20:
Ik heb twee JBL Ti2000 speakers van mijn ouders overgenomen, maar ben vergeten te kijken hoe deze aangesloten zaten. Welke aansluitingen moet ik gebruiken?
[Afbeelding]
Daarmee maakt het dus niet uit of je de linker of rechter set pakt, zolang je maar wel zwart en rood blijft gebruiken uiteraard...
In de specificaties hier op Tweakers en ook op de product pagina staat 8ohm.FeaR schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:52:
[...]
Waar zie je die 8 Ohm? Een enkele waarde komt mij niet bekend voor, veelal is het een range. Range "6 - 16 Ohm" zie je veel. Maar, in het geval van de Denon X4800H is het zelfs lager: 4 – 16 Ohm.
Voor zover ik weet moet je gewoon 4 ohm speakers combineren met 8ohm speakers. Tenminste, zo was het altijd. Zou deze Denon 1e 4 ohm frontspeakers kunnen aansturen en alle overige speakers (midden, surround, nog meer surround, sub) allemaal op 8 ohm?
Alle 4 de speakers moeten hetzelfde spelen en in elk hoek van de hobbyruimte zet ik 2 naast elkaar. Ja, die komen in serie dan op 8 ohm uit.Ga je hier in serie aansluiten om op 8 Ohm uit te komen? Of is het puur/mede om alle vier de speakers hetzelfde te laten spelen (dat is namelijk ook op andere manieren te bereiken).
Waar haal jij 500 watt vandaan? Dat is weliswaar het maximale (RMS) vermogen van de luidsprekers maar je zult nooit daadwerkelijk zoveel stroom gebruiken omdat tegen die tijd de halve hobbykamer ingestort is. Laten we het zo zeggen, wat ik ervaar als een lekker flink stukkie muziek, ff lekker 'beuken' en dat is wat deze speakers zeker kunnen, dan durf ik er op aan dat als ik dit op een voor mij nog aanvaardbaar volume niveau zet dat er niet meer dan 50 watt puur aan energie wordt verbruikt. 50 watt aan puur muziekvermogen per speaker.Alleen, ik zie de uitdaging niet helemaal. Allereerst meldt de Denon 4 Ohm compatible te zijn. Als ik terugzoek in Mivoc (luidsprekers) - Ervaringen en meningen? kom ik daar een gevoeligheid van 93 dB tegen, dat is aanzienlijk. Dikke voeding om vermogen te moeten kunnen verdubbelen klinkt spannend als het van 500 naar 1000 Watt moet. Een speaker met een gevoeligheid van 93 dB speelt gemiddeld genomen met een stuk minder vermogen in de gemiddelde huiskamer. In dat "gemiddelde" zit wel de crux, je geeft aan dat je meer dan dat ten gehore wilt brengen. Ander mogelijk punt is dat ik veelal op theorie af ga, Duitse merken zijn niet altijd even fair met de opgegeven getallen. Mocht de 93 dB opeens 78 dB zijn gaat mijn verhaal ook niet op.
Dat waren ramp speakers, die klonken totaal niet en dat was 100% bagger.Edit:
Specs van deze Mivoc zijn wel beter waar je in 2011 mee aan kwam, Elegante zuiltjes voor een elegant prijsje?
Maar door schade en schande wordt je wel wijzer. :-)
Check de handleiding of de achterzijde van genoemde Denon, dat is representatiever dan de Tweakers Pricewatch (die op wel meer punten qua audio de plank mis slaat).Snowwie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
In de specificaties hier op Tweakers en ook op de product pagina staat 8ohm.
Met normaal gebruik meer dan zeker, vraag is vooral hoe extreem jouw "beuken" is aangezien HiFi en PA wel verschillende dingen zijn. Ik ben wel zeker dat je het lastiger maakt dan het is. Het plaatje is groter dan alleen de weerstand van de speaker afzetten tegen dat van de receiver. Weerstand is niet gelijk, dat gaat alle kanten op over het gehele frequentiebereik. Tevens maakt alleen een lage weerstand een speaker niet direct lastig aan te sturen, het is een combinatie van weerstand, gevoeligheid en het gewenste volume.Zou deze Denon 1e 4 ohm frontspeakers kunnen aansturen en alle overige speakers (midden, surround, nog meer surround, sub) allemaal op 8 ohm?
Puur als voorbeeld dat vermogen verdubbelen (bij weerstand van 8 naar 4 Ohm) spannend is als je met dit soort vermogens werkt. In de woonkamer ligt het vermogen (veel) lager en loopt het veelal los.Waar haal jij 500 watt vandaan?
[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 17-08-2025 21:03 ]
Ik heb een vraagje mbt audio in de auto.
rant niet nodig
De speakers in de voordeuren zijn niet in staat om laag frequent geluid weer te geven, en de speakers in de achterdeuren doen enkel en alleen laag.
Ik wil de speakers dus graag vervangen.
Nu zie ik veel berichten van andere Niro rijders die hun speakers voorin hebben vervangen voor compo-setjes. De tweaters monteren ze dan onder de gaasjes in het dashboard.
Nu vroeg ik mij het volgende af:
Hoe zou je dit moeten aansluiten?
-een (fatsoenlijk) composetje wordt geleverd met een los filter.
-het signaal op de draden naar de originele tweeters is al gefilterd (aanname!)
Moet ik dan de tweeters op de orginele bekabeling aansluiten en het filter van het nieuwe composetje in de deur hangen, en daar enkel de speaker op aansluiten? Of moet ik vanuit de deur, vanaf het nieuwe filter, een kabel trekken naar de plekken voor de tweeters on het dashboard?
Achterin wil ik graag coaxiale speakers (omdat ik geen losse tweeter zo vlak bij m'n linker oor wil) en misschien achterin een klein actief subwoofertje.
rant niet nodig
De speakers in de voordeuren zijn niet in staat om laag frequent geluid weer te geven, en de speakers in de achterdeuren doen enkel en alleen laag.
Nu zie ik veel berichten van andere Niro rijders die hun speakers voorin hebben vervangen voor compo-setjes. De tweaters monteren ze dan onder de gaasjes in het dashboard.
Moet ik dan de tweeters op de orginele bekabeling aansluiten en het filter van het nieuwe composetje in de deur hangen, en daar enkel de speaker op aansluiten? Of moet ik vanuit de deur, vanaf het nieuwe filter, een kabel trekken naar de plekken voor de tweeters on het dashboard?
Achterin wil ik graag coaxiale speakers (omdat ik geen losse tweeter zo vlak bij m'n linker oor wil) en misschien achterin een klein actief subwoofertje.
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 29-08-2025 16:02 ]
Beste, ik heb een 5.1 opstelling (yamaha F350, nsp350, sub polk hts 12.
Ben opzoek naar 2 speakers voor 7.1
Yamaha verkoopt deze niet los en zoek andere die matchen.
Kan ik ervan op aan dat als ik de zelfde specs als van de rears, gebruik het goed komt?
Moet ik nog op andere dingen letten?
Kan ik ervan op aan dat als ik de zelfde specs als van de rears, gebruik het goed komt?
Ja, de tekst in dat gele blokje hieronder, en dan met name de eerste regelcopyer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:23:
Beste, ik heb een 5.1 opstelling (yamaha F350, nsp350, sub polk hts 12.
Maar praktisch gezien zijn alles wat niet front of center is puur effect speakers. Das meest mid en hoog (laag gaat via je sub) dus meeste bookshelves voldoen al
@copyer Voor aankoopadvies moet je een eigen topic starten. Wil je weten wat in jouw situatie een goede aankoop is, ga dan naar Beeld en geluid koopadvies (zie ook de topic-warning)
In het kort: alle gangbare passieve speakers passen op alle gangbare actieve versterkers/receivers. Er is niet zoiets als 'matchen' met de versterker/receiver.
Wat van belang is dat een speaker links, dezelfde is als rechts, zodat de klankkleur van je speaker gelijk is. Datzelfde geldt voor de centerspeaker. Die komt liefst uit dezelfde serie als je fronts.
Alle andere speakers zijn voor de effecten en mogen van andere merken zijn (zolang je links en rechts dezelfde gebruikt). Je subwoofer mag ook weer gerust van een andere serie of van een ander merk zijn.
In het kort: alle gangbare passieve speakers passen op alle gangbare actieve versterkers/receivers. Er is niet zoiets als 'matchen' met de versterker/receiver.
Wat van belang is dat een speaker links, dezelfde is als rechts, zodat de klankkleur van je speaker gelijk is. Datzelfde geldt voor de centerspeaker. Die komt liefst uit dezelfde serie als je fronts.
Alle andere speakers zijn voor de effecten en mogen van andere merken zijn (zolang je links en rechts dezelfde gebruikt). Je subwoofer mag ook weer gerust van een andere serie of van een ander merk zijn.
Deze vraag is te Kia Rio-specifiek en niet zozeer een audio-vraag. Ik denk dat je gerichtere info vind op Kia-specifieke forums zoals bijvoorbeeld hieronder:DaanTriple7 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:21:
Ik heb een vraagje mbt audio in de auto.
[mbr]rant niet nodig[/mbr]
https://www.kianiroforum....lacement-questions.11393/
YouTube: How To Remove/Replace 2017-2020 Kia Niro Door Speaker.
https://www.kianiroforum....-notes-2023-hev-ex.11469/
edit: Sorry, ik haal Rio en Niro doorelkaar.
[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 03-09-2025 16:32 ]
Even een dubbelcheck: Ik heb 4 KEF plafond speakers verkregen (SP2146A ~30 jaar oud, 4 ohm) die ik wil gaan gebruiken of op zijn minst testen. Echter zie ik een (voor mij onbekend) transformatortje die zo te zien niet standaard is als ik ze online vergelijk met andere speakers van dit type. Google leert me dat dit soort dingen gebruikt worden om gewone speakers te kunnen gebruiken in PA systemen? De kabels zijn ook doorgeknipt alsof die transformator al een keer is genegeerd.

Mijn plan: gewoon dat ding negeren / er af halen en direct op de IP+ en IP- van de speaker aansluiten? Dus bestaande rood/zwart die naar de transformator toe negeren. Klopt deze gedachte?
Ik wil ze per paar in serie zetten om zo op 8 ohm voor beide kanalen uit te komen.

Mijn plan: gewoon dat ding negeren / er af halen en direct op de IP+ en IP- van de speaker aansluiten? Dus bestaande rood/zwart die naar de transformator toe negeren. Klopt deze gedachte?
Ik wil ze per paar in serie zetten om zo op 8 ohm voor beide kanalen uit te komen.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik heb sinds kort een Denon x1800h en nu wilde ik HEOS installeren
App versie iv.m. geen google account: 3.34.160-171905907
Start scherm
/f/image/d2nhoO895TLXOjOcnsZZnsLd.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat indien ik aan geef een Denon AVR te hebben
/f/image/pbyRl7wYxCeETYLdBvh1xREk.png?f=fotoalbum_large)
De handleidign van Denon zegt vervolgens volg de stappen van HEOS.
Hoe krijg ik het werkend? Alles instructies en filmpjes die ik vond hadden al een account.
App versie iv.m. geen google account: 3.34.160-171905907
Start scherm
/f/image/d2nhoO895TLXOjOcnsZZnsLd.png?f=fotoalbum_large)
Resultaat indien ik aan geef een Denon AVR te hebben
/f/image/pbyRl7wYxCeETYLdBvh1xREk.png?f=fotoalbum_large)
De handleidign van Denon zegt vervolgens volg de stappen van HEOS.

Hoe krijg ik het werkend? Alles instructies en filmpjes die ik vond hadden al een account.
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6