Geen bijzondere kwaliteitseisen, niet meer dan nostalie en persoonlijk-historische belangstelling. Het gaat om spraak: toespraken, tijdredes, preken, telefoongesprekken (*), een enkel interview met microfoon opgenomen. Ergens sta ik zelf nog op band met een spreekbeurt over de Limburgse mijnen waarvoor ik een 10 haalde in de 5e klasvlaaing peerd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:40:
[...]
Mogelijk heb je tegenwoordig ook AI services die het voor je kunnen doen.
Twee stukken geprobeerd op SolydX linux met VLC en arecord, resultaat van beide is heel bruikbaar (en feitelijk hetzelfde, want via alsa gebruik ik direct de line-in van de Yamaha OPL-SAx3 audiokaart). Arecord is een standaad tool, en heeft voor mij als voordeel dat je eenvoudig een tijdslimiet kunt zetten op de opnameduur - icm. auto-reverse "fire-and-forget".
Voor nabewerking (knippen, normaliseren wanneer nodig) ga ik ocenaudio gebruiken.
(*) ik herinner me nog een draadje uit de T65 dat direct in de taperecorder stak, stond altijd gereed om een onverwacht telefoontje op te kunnen nemen; overigens niet de meest prettige herinneringen aan, maar dat is een lang en triest verhaal...

/f/image/UaqZw08mJJUKtx3bempO7s34.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CRlTmJ6GzbXnjYmXyY7v6cYV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k8aqSXtJpPwDr6QXDMgdFx5r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHfoqv3rGeI1o8XYfXDOzjrd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lfClfa0BIH6L08ZIcxtXuAPU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/y9ryXkce8sVpGq1lZUovJ4UP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hGwJ7M3fAyAfRzw5IYDQc30W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LZAZE8cBUhm1oTSxFcR3Hblb.jpg?f=fotoalbum_large)