• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:10
Ik hou ook wel van een leuke uitdaging, maar ik heb nog 'iets' te veel staan wat ik nog onder handen moet nemen. :X
Dus ik pas.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:31
private message is gestuurd.

DM-contact hoeft verder niet aangekondigd te worden in het topic.

[ Voor 63% gewijzigd door Jorgen op 19-03-2026 11:53 ]

• AntoniusDD
@Jorgen
Het was niet zozeer een aankondiging maar een gemaakte keuze betreffende die melding.
Oké zal het nooit meer doen

maar omdat jij het bericht aangepast hebt kan ik niet meer wijzigen (ook niet binnen twee dagen)
forum bug?

enniehoe
er zijn beperkingen genoeg om het niet zelf te doen, zo'n reparatie met enkel snaartjes vervangen etc.
bij het repaircafé durfde men het niet ook al had ik de snaartjes meegebracht...

oeps, de snaartjes vergeten mee te sturen :o

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

AntoniusDD schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
@Jorgen
Het was niet zozeer een aankondiging maar een gemaakte keuze betreffende die melding.
Oké zal het nooit meer doen

maar omdat jij het bericht aangepast hebt kan ik niet meer wijzigen (ook niet binnen twee dagen)
forum bug?

enniehoe
er zijn beperkingen genoeg om het niet zelf te doen, zo'n reparatie met enkel snaartjes vervangen etc.
bij het repaircafé durfde men het niet ook al had ik de snaartjes meegebracht...

oeps, de snaartjes vergeten mee te sturen :o
Geen bug. Een bericht waarop moderatie is toegepast wordt automatisch op slot gezet, maar kan eventueel door ons ook heropend worden, in gevallen dat dit nodig mocht zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
De LX-3 had weer eens een onwillige record switch. Te lang niet gebruikt. Zoals Tom van der Hoff zegt: Use it or lose it. Zaakje weer schoongemaakt en het ding weer aan het werk gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue7rI4zB0zSyV_T-vX9-h9ogz0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oquMIhVE8IkpOqIJOaJrbaE7.jpg?f=fotoalbum_large

• Noitisnt
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:57
nineball schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:31:
De LX-3 had weer eens een onwillige record switch. Te lang niet gebruikt. Zoals Tom van der Hoff zegt: Use it or lose it. Zaakje weer schoongemaakt en het ding weer aan het werk gezet.
[Afbeelding]
Oeh, een Nakamichi. Klinken die decks nou echt zo superieur? Ik heb er nog niet eentje van dat merk gehad. Ben zelf meer van de Akai silverfaced GX.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTg5uQRe5WYhvMQ4mKHJN43cS9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3o5FSQwmXLxS8c47B1Z3BC9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit hier al een poosje mee te lurken maar heb nog niet gepost. Leuk speelgoed hebben jullie! Ik ben Michiel uit Assen, ben vroeger webdeveloper geweest front- en backend. In die tijd ook op Tweakers beland. Maar na een burnout een jaar of wat geleden ben ik iets heel anders gaan doen en ben nu hovenier/begeleider. Omdat de techniek nog steeds wel mijn interesse heeft lees ik nog dagelijks Tweakers.

Qua versterkers ben ik een Kenwood fanboy, waarschijnlijk omdat ik sinds mijn tienerjaren amps en receivers van dat merk heb gehad. Hun phono-stages klinken zo lekker. Momenteel heb ik één Kenwood KA-6004 om twee sets speakers aan te sturen (Sony SS-3100 en KEF model 104), maar ik heb er onlangs nog eentje op de kop getikt die eerst even een beurt moet hebben. Daarna wil ik ze aan elkaar koppelen zodat elke versterker één paar speakers aanstuurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quw_MN4tiNTIBbsokLVNs6T4sSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7k2MSONTv66zduT7bJ3P2Hi.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:23
Ik heb van dat vintage spul,receiver e.d. van Sanguan.
Nu zoek ik een audiokast uit die tijd.
Vroeger thuis hadden we een Pioneer audio component system kast.
Zo’n zwarte kast met glazen deur.

Nu dacht ik koop ik ff 2ehands, maar totaal schaars schijnbaar.

Iemand nog ideeën of alternatieven?

• Noitisnt
Technician- schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:34:

Als je op marktplaats zoekt op 'audio kast' en 'audio meubel' kom je een paar advertenties tegen. Maar die kastjes zijn inderdaad schaars geworden, die zijn massaal naar de stort gegaan toen de grote stereotorens de deur uit gingen.

• AntoniusDD
@Technician- als je zoekt op audiorack (zoek engine) zie je veel open Racks (rekken) die gesloten kunnen worden tegen het stofzuiger effect van warme apparaten zijn inderdaad zeldzaam geworden. De meesten zijn echter standaard qua formaat 44cm breed en 40cm diep en vaak op rolletjes makkelijk wegens het bekabelen als je de toren kan omdraaien. (met berken multiplex 60x120cm snel gezaagd)

Ik heb in het repaircafé al twee gemaakt voor iemand die iets speciaals in de woonkamer wilde hebben staan.
Kosten alleen voor het hout, glas en deurbeslag (+rollen / wielen)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[ ... ]
Mogelijk zoals al voorgesteld Marktplaats of enige lokale kringloopwinkels op zoek naar Akai Cube.
Tot aan 1996 had ik een serie van drie cubes op poot, met glazen deurtjes e.d. waar alle toenmalige apparatuur in zat - naast de LP's.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
DeBolle schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Mogelijk zoals al voorgesteld Marktplaats of enige lokale kringloopwinkels op zoek naar Akai Cube.
Tot aan 1996 had ik een serie van drie cubes op poot, met glazen deurtjes e.d. waar alle toenmalige apparatuur in zat - naast de LP's.
*knip* heel aardig, maar zie mooie gele vak onderaan dit topic

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 22-03-2026 11:13 ]

Mijn profiel op Discogs

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Tips over waar te kijken, zijn op zich prima, maar aankoopadvies of vraag en aanbod, mogen niet via dit topic. Daarvoor hebben we Beeld en geluid koopadvies en https://tweakers.net/aanbod/.

• nineball
  • Nu online
Noitisnt schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:40:
[...]

Oeh, een Nakamichi. Klinken die decks nou echt zo superieur? Ik heb er nog niet eentje van dat merk gehad. Ben zelf meer van de Akai silverfaced GX.
[Afbeelding]

Ik zit hier al een poosje mee te lurken maar heb nog niet gepost. Leuk speelgoed hebben jullie! Ik ben Michiel uit Assen, ben vroeger webdeveloper geweest front- en backend. In die tijd ook op Tweakers beland. Maar na een burnout een jaar of wat geleden ben ik iets heel anders gaan doen en ben nu hovenier/begeleider. Omdat de techniek nog steeds wel mijn interesse heeft lees ik nog dagelijks Tweakers.

Qua versterkers ben ik een Kenwood fanboy, waarschijnlijk omdat ik sinds mijn tienerjaren amps en receivers van dat merk heb gehad. Hun phono-stages klinken zo lekker. Momenteel heb ik één Kenwood KA-6004 om twee sets speakers aan te sturen (Sony SS-3100 en KEF model 104), maar ik heb er onlangs nog eentje op de kop getikt die eerst even een beurt moet hebben. Daarna wil ik ze aan elkaar koppelen zodat elke versterker één paar speakers aanstuurt.
[Afbeelding]
Mooie spullen!

Nakamichi's klinken heel erg goed als ze goed zijn onderhouden, maar dat geldt net zo goed voor vele andere merken.
Het merk is aan de ene kant gehyped maar aan de andere kant hebben ze wel cassette als serieus medium op de kaart gezet. En Nakamichi heeft nooit troep gemaakt in tegenstelling tot andere grote merken die zowel topspul maakten als troep.

Nakamichi is op een gegeven moment loopwerken van Sankyo gaan gebruiken die ook door veel andere merken werden gebruikt. Niks verkeerds aan maar maakte het merk wel minder exclusief. Il heb wel eens een 1000 Tri-tracer geprobeerd te reviseren, dat ding heeft een gigantisch loopwerk, net een bandrecorder.

Vlak na de introductie van de cd, toen die schijfjes nog idioot duur waren t.o.v. lp's, zo halverwege de jaren 80, ging iedereen cd's van elkaar kopieren en er waren zelfs winkels waar je cd's voor een paar dagen kon huren. Ik heb toen een Nakamichi LX-3 gekocht (1700 guldentjes, ongeveer mijn netto maandsalaris destijds) en als je opnam met dolby-c en op de bandjes waar het ding op was afgeregeld, dan was er geen verschil te horen met de cd. Die LX-3 heb ik ooit verkocht voor bijna niks.

Een paar jaar geleden heb ik er eentje teruggekocht (ook voor weinig) die defect was en die heb ik door Tom van der Hoff laten reviseren. Uit nostalgie, maar als je zo'n ding niet frequent gebruikt (waar Tom altijd overduidelijk voor waarschuwt) dan kan je wachten op problemen. In mijn geval de record-switch, die wordt alleen geactiveerd als je gaat opnemen en bij inactiviteit gaat die op een gegeven moment niet meer in record mode. Ik weet inmiddels hoe dat weer aan de praat te krijgen zonder al te veel gedoe. Als het snaartje dat de koppenbrug inclusief record-switch activeert eenmaal gaat slippen dan krijg je een gladde plek en dan blijft hij slippen. Snaartje eruit, goed ontvetten, de twee poelies ook goed ontvetten waar het snaartje overheen loopt en dan doet ie het weer een tijdje goed.

• Technician-
Noitisnt schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:21:
[...]

Als je op marktplaats zoekt op 'audio kast' en 'audio meubel' kom je een paar advertenties tegen. Maar die kastjes zijn inderdaad schaars geworden, die zijn massaal naar de stort gegaan toen de grote stereotorens de deur uit gingen.
Daar kijk ik al een tijdje ja.
Wil echt zo’n specifieke Pioneer audio component kast.
Denk dat die op den duur ook wel geld waard worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Technician- schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Daar kijk ik al een tijdje ja.
Wil echt zo’n specifieke Pioneer audio component kast.
Denk dat die op den duur ook wel geld waard worden.
Als Pioneer liefhebber zie ik ze regelmatig op MP voorbij komen. Kan je aanraden om als zoektermen gewoon Pioneer aan te houden en dagelijks de categorie Stereo sets.
Ik wil er eigenlijk ook nog eentje, maar ik heb een hele grote nodig en die zijn wel heel zeldzaam.

Mocht ik er eentje tegenkomen meld ik het wel ff. Moet je er een hebben voor de jaren 70/80 zilveren apparatuur of eentje voor de jaren 80/90 zwarte?

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 22-03-2026 14:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Technician-
@The Eagle top!
Ik zoek zwart maar zilver mag ook wel.
Als het maar een oude is met glazen deur

• The Eagle

The Eagle

Technician- schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:12:
@The Eagle top!
Ik zoek zwart maar zilver mag ook wel.
Als het maar een oude is met glazen deur
Roep maar even welke typenummers je er in kwijt wilt, weet ik wel ongeveer wat bijpassend is ;)
https://www.cassettes.ru/catalog/index.html hier staan oude catalogi online. In die van 1991 staan ze zeker genoemd, oudere vermoedelijk ook.

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 22-03-2026 16:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• nineball
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 22 maart 2026 @ 14:53:
[...]

Als Pioneer liefhebber zie ik ze regelmatig op MP voorbij komen. Kan je aanraden om als zoektermen gewoon Pioneer aan te houden en dagelijks de categorie Stereo sets.
Ik wil er eigenlijk ook nog eentje, maar ik heb een hele grote nodig en die zijn wel heel zeldzaam.

Mocht ik er eentje tegenkomen meld ik het wel ff. Moet je er een hebben voor de jaren 70/80 zilveren apparatuur of eentje voor de jaren 80/90 zwarte?
Dit is wel een flinke jongen. Moet je wel alle apparatuur ook erbij kopen.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

• The Eagle

The Eagle

^^^ das er eentje voor de jaren 70/80 lijn idd, goed te herkennen aan de zilveren omlijning.

En vrij groot maar voor mij denk ik alsnog veel te klein :X

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 22-03-2026 17:35 ]

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-04 11:58

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvBP364nqJCvGpJ6GV4GHquLoaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGRncuGrVdvfsTsfgwkRmeHe.jpg?f=fotoalbum_large

Is hier over

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zoiets waarschijnlijk (die/ iets soortgelijks van Sanyo hadden we vroeger thuis):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqwt53VSFT-8qPb_8EqufEQ4NNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cEVrWr3rSXbnoG8Sr3YpC1Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door apis29 op 22-03-2026 22:53 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het lijkt me goed om deze discussie verder voort te zetten in het topic wat hier speciaal voor is: Het grote Audiomeubel topic! Ook daar geldt: aankoopadvies en V&A moeten op hun toegewezen plekken, maar niet in het audiomeubeltopic.

• f2ride2001
Van AntoniusDD een leuke walkman ontvangen.
De snaar was snot en om erbij te komen moest de printplaat afgesoldeerd worden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aM_FE0KKqJe8_XghVXYpmQzy_L8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPfzxQ6Ih3YQ5DYlJz0nLU5i.jpg?f=fotoalbum_large

Nou dat klopt. Dus een 6tal schroefjes later

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMEgugPZZXZkqXY5uqSY8bKUjMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UufOrdU08X5V7UX2ekMhl2LV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eEY3DRLai8RBKHOXRVleV7nyCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTZ4m2n6MKYub3Xx5tAu45t7.jpg?f=fotoalbum_large

Dood beestje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylNSgOmZDhOxKd1uBZgx-z4lJi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qj8Js7zN9e8RXKKdWOdmcams.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste restanten snaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjkMmoK3-lOMB7e_zU2Wu22qUSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZ3jbVuKHfM3J1JUyn9cTEfN.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat desoldeerwerk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaG-2-IXF_J7tlh7zZ7wML96pi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lecDCLWPERzhtmMAwyyjyVHv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I94wb6oSclycGK3EvRFizbRNGRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBztR2cQaCLVl730lIPN31QL.jpg?f=fotoalbum_large

De motor gedemonteerd want ik kreeg hem niet uit elkaar................. dat klopte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k_FGPh2eA84cIK6EDtR0IPQSwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIlKTMEGY4sqALlkcWOXIKJ9.jpg?f=fotoalbum_large

60.000 verschillende snaren hier liggen, maar geen een die pastte 8)7
Maar eentje besteld. Wordt vervolgd. :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be2CMgcFtjJa4dfy2gG2nos42DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEdshU3CFN84C9Ld5VCq088e.jpg?f=fotoalbum_large

Kringloop vondst - hebben wel wat werk nodig maar ik heb nog nooit een gettoblaster gezien met een iPod Dock erop 👍😀

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Technician-
BCC schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:19:
[Afbeelding]

Kringloop vondst - hebben wel wat werk nodig maar ik heb nog nooit een gettoblaster gezien met een iPod Dock erop 👍😀
Dit moet waarschijnlijk in het speciale “kringloop vondst topic”

• BCC

BCC

Technician- schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Dit moet waarschijnlijk in het speciale “kringloop vondst topic”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nks7u2UvOuRTG3fTc2QG969QbA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRoWWis2cJ9ysoNbextWN3vp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQnSR0m5Cy5pFkgMzytZCIlnokM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ei9PEjrtNl2TTmqTChNU1PKs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLq1TM_V8IjX6wHATr04NGxTAjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDEj1z06m2T6MOpNrfe6lH61.jpg?f=fotoalbum_tile
Komt goed - ergst beschadigde plastics gespoten - eindkappen moeten ook gespoten - Portugees voor gevorderden zat klem in de cassettespeler, dus het gaat de goede kant op qua restauratie.

Ze hebben beide DC in, dus het is goed mogelijk om een battery bank in de batterijSCHUUR te gooien en dan USB-C -> DIN >:)

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 24-03-2026 13:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• f2ride2001
De reden dat ik dit zo leuk vind is dat ik zelf, in 1995, een sony WM-EX502 gekocht had. Ook zo super klein en met tiptoetsen.

Echt een gave walkman en duur. Kostte destijds 199 gulden. :(

Veel naar geluisterd want goede geluidskwaliteit.

Echter ook behapt met de zeer beruchte jaren 90 SMD condensatoren.

Toen ik hem 15 jaar later wilde reviseren was het kwaad al gescheid, alle condensatoren waren gaan lekken en hadden de printplaat grotendeels weggevreten :(

Toen alles, met een zeer hart, in de grijze bak gesmeten.

Deze walkman is vrijwel identiek, maar heeft solid state condensatoren, dus geen elektroliet (vloeistof) in de condensatoren. Dus die gaan niet lekken.

Ben heel benieuwd of ie ook zo klinkt als ik mij herrinner van de Sony............

• AntoniusDD
f2ride2001 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:30:
Van AntoniusDD een leuke walkman ontvangen.
De snaar was snot en om erbij te komen moest de printplaat afgesoldeerd worden....

Nou dat klopt. Dus een 6tal schroefjes later

60.000 verschillende snaren hier liggen, maar geen een die pastte 8)7
Maar eentje besteld. Wordt vervolgd. :)
Oef zeg, dat had ik niet gevonden / gekund.

succes met de herbouw _/-\o_

Intussen heb ik een bijna zelfde Aiwa HS _ PX337 - weet ik in ieder geval hoe je dat doet, mocht het snaartje snot worden alsook die condensators 8)

Ik zat net nog te kijken naar iemand die zo'n Aiwa moest herstellen wegens die uitgelopen electrolytische condensatoren... Hopelijk is die van mij niet daar aan toe. Zal hem eens openen, dan zie ik wellicht al sporen van dat spul.

[ Voor 35% gewijzigd door AntoniusDD op 24-03-2026 11:41 . Reden: aanvulling + aanvulling 2 ]

• AntoniusDD
O ja uh, apparte vraag inzake die Gumstick accu's of AA4 accu's.
wat is beter, gewoon principieel

Een werkende lader AA4 acculader heb ik nog, moet enkel de accu's na 30 jaar vervangen.

• f2ride2001
AntoniusDD schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Oef zeg, dat had ik niet gevonden / gekund.

succes met de herbouw _/-\o_

Intussen heb ik een bijna zelfde Aiwa HS _ PX337 - weet ik in ieder geval hoe je dat doet, mocht het snaartje snot worden alsook die condensators 8)

Ik zat net nog te kijken naar iemand die zo'n Aiwa moest herstellen wegens die uitgelopen electrolytische condensatoren... Hopelijk is die van mij niet daar aan toe. Zal hem eens openen, dan zie ik wellicht al sporen van dat spul.
Ja controleer het goed in ieder geval. Als ie al aan het lekken is, niet laten liggen, maar meteen aanpakken en alles vervangen. Zodra je het laat liggen kun je hem binnen de korste keren weggooien want je krijgt het bijna niet meer gemaakt. Goede SMD condensatoren heb ik hier zat, juist vanwege deze reden.
Succes. d:)b

• f2ride2001
AntoniusDD schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:36:
O ja uh, apparte vraag inzake die Gumstick accu's of AA4 accu's.
wat is beter, gewoon principieel

Een werkende lader AA4 acculader heb ik nog, moet enkel de accu's na 30 jaar vervangen.
Die gumsticks zijn makkelijker, want in de WM
Die AA is extern en kwetsbaarder. Gaan wel langer mee (gumstick = 1400mAh, AA = 2500mAh)
Voor de werking maken ze verder niet uit. Beide zijn 1.2VDC

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04 10:50
@BCC Coole boomboxen. Zo een met tape heb ik ook (paar knopjes zijn anders maar verder identiek). Ik had m vorig jaar al helemaal opgelapt, op 1 probleempje na: de aandrukrollen van de tapedeck zijn kneiterhard geworden en slippen dus teveel. Tapes spelen wel, als ze eenmaal draaien, maar vaak blijft ie op de splice tussen de leader en de magnetische band hangen, wat de autoreverse triggert. Ik heb nog geen plek gevonden die me een nieuwe aandrukrol kan leveren. Een paar van Ali geprobeerd maar die zijn het net niet, en contact gehad met WebSpareParts in Portugal, maar die kunnen niet breder dan 6mm maken :( Mocht je hetzelfde probleem hebben, en een bron weten voor nieuwe rollen, hou ik me aanbevolen, want ik zou dit ding graag weer helemaal werkend krijgen. Het is van al mijn boomboxen nu mijn favoriet. Het geluid klinkt uitstekend, die draagriem is handig voor onderweg, en een aux is altijd handig als je iets anders in wilt pluggen. Als alleen dat tapedeck nou zou werken...

• BCC

BCC

@kozue ik heb nog niet veel verder getest met de cassette - wij werkt, maar inderdaad met kuren. Ben nu eerst even bezig met de looks :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAmNMT9nITNBq5POV6jJcsvdXVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wX0UEapZfx16SRThJosQKYmS.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is wel een beetje zwaar naar mijn mening 😀 zou niet weten hoe je hem kan tillen met batterijen erin 🙈 de draagband zit er ook bij met afstandsbediening zakje.. maar uiteraard geen afstandsbediening .

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 24-03-2026 19:28 ]

• kozue
Daarom zit er dus zo'n schouderband bij ;)
De afstandsbediening had mijne ook niet. Maar mis ik eigenlijk ook niet. Je kunt de klok dan niet instellen, maar wie heeft er nou nog een klok nodig op een boombox ;)

• The Eagle

The Eagle

BCC schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:13:
@kozue ik heb nog niet veel verder getest met de cassette - wij werkt, maar inderdaad met kuren. Ben nu eerst even bezig met de looks :) [Afbeelding]

Hij is wel een beetje zwaar naar mijn mening 😀 zou niet weten hoe je hem kan tillen met batterijen erin 🙈 de draagbare zit er ook bij met afstandsbediening zakje.. maar uiteraard geen afstandsbediening .
Als je ze toch reviseert, bouw er dan meteen een BT receiver in zou ik zeggen.

* The Eagle wil dat ook nog eens doen met een dergelijk apparaat

• BCC

BCC

@The Eagle ik twijfel nog of hij intern komt of via de guitar in :)

• The Eagle

The Eagle

BCC schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:38:
@The Eagle ik twijfel nog of hij intern komt of via de guitar in :)
Guitar in? Heeft dat ding daad daadwerkelijk een aansluiting voor?
Aux zou ik wel verwachten. Als het echt guitar is even goed kijken, kan ook zomaar mono aansluiting zijn dan.

Anyway, inbouw is mooier. Unit in batterij vak, makkelijk met pairen. En meteen een accu ipv D cells :)

• BCC

BCC

@The Eagle deze doe ik aan iemand kado, de andere vind ik namelijk wat handzamer. Daar heb ik een Bluetooth adapter met iPhone connected voor besteld. Usbc mod is ook heel makkelijk en in de batterij bak kun je zo vier powerbanks meenemen 😂 mn AliExpress mandje zit al vol maar ik wacht even af hoe hij straks speelt.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 24-03-2026 19:30 ]

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Van @Fiber moest ik hier ook posten! O+
Technisch inhoudelijk ben ik geen kenner, maar ik gebruik dit dagelijks. Alles behalve de draaitafel komt uit één inboedel, de speakers ook. Kastje met rookglazen deuren heb ik er later bij gekocht, want dat hoort. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgiABQXrSMe3qqgurHReFM0I7S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxPHYYonfkM4z6GoOXQJwFNz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiN3Do-hpWiudwxp-RHCJm8sOGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryaFuy9BKlFoD1WsQjz68dXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAFhUDqCMGAHi-B6V4xVnPSt308=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7jb3MXpB6N5ekYJupg9te72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHO6-O7GpD7uGcsJYmXDnPHVnu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VxrmkZDADsxM9ekm4kc3YhB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn werkplek.
Ik gebruik de installatie dus voor het geluid bij mijn werk: het ondertitelen van series en films.
En voor een ander stukkie werk: het testen van platen die ik verkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EKFA3ndI2cWI9PgF-DBx7qhTUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz3QXd63J3j7Id5pfXwxYk2u.jpg?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
Nu had ik al enkele service manuals etc opgezocht en was nog aan het voorbereiden.
Controleren, zal ik zeker doen. @f2ride2001
Hij werkt eigenlijk erg goed en via de Fosi Audio versterker klinkt het ook goed, hoofdtelefoon kan ik straks pas testen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krmQKYpL7P_XvSJj4CHrl_IUYVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anNa9GmpZ6Wn3BucuDihnPIn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjmqjqh22pf2tzhBT3qdSco4dc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGhx14LVaGhmloCNo2f3Mwgm.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zou eventueel nog wat raad kunnen gebruiken betreffende die vervanging van elektrolytische met solid state capacitators.
Ik kom er straks nog op terug.

O JA wat ben ik toch een OEN
met die Panasonic in het achterhoofd en die vraag over de AA4 batterijen <vs> Gumstick accu haal ik dus nieuwe accus's AA4

SUKKEL 8)7 het zijn AAA formaat batterijen in de Aiwa

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEzLv2UngnVTdIsDSyKRQGCFz6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoM4WLdVOaf2iovMDM7eR8hJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-ypqLPkeumkTTMWWEMSA9WdbiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK4H0dTxd5HNIuzZSm049uAq.jpg?f=fotoalbum_large

oké eigenlijk passen die AAA niet maar met een aanpassing gaat het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB-Zqg9KBJIrGW2SNbnRdzNAktE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lf0jcUKb8VEFobLQFQ8GWZvv.jpg?f=fotoalbum_large

gaaf geluid hoor met de nieuwe headphones

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3hLdmPypCzfn_Alv8vYe-GFlak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYxxtwt4w7mWY5No00nLFjxT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door AntoniusDD op 25-03-2026 15:58 . Reden: aanvulling accu's headphones ]

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-04 11:38
Bij mijn ouders staat nog een echte Technics-kast (de inhoud staat bij mij :-D). Al paar keer gedacht om die mee te nemen, maar tegelijk beetje schrik dat zo'n kast de warmte te veel isoleert...

• f2ride2001
normaal gesproken worden apparaten niet zo heet, tenzij volledig klasse A.............

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

diedie2 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:14:
Bij mijn ouders staat nog een echte Technics-kast (de inhoud staat bij mij :-D). Al paar keer gedacht om die mee te nemen, maar tegelijk beetje schrik dat zo'n kast de warmte te veel isoleert...
Klinkt lomp maar zou er een gat in boren en daar een ventilator inzetten. Zeker als je er bang voor bent.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• kozue
Ik verwacht dat er al wel luchtgaten in zitten. In ieder geval moeten de kabels ook ergens doorheen. Het is tenslotte een audiomeubel, ontworpen voor dit soort apparaten. Maar inderdaad, behalve de amp valt het wel mee met warmte. Als je cassettedeck of cd speler warm wordt heeft ie een revisie nodig :+

• rajunl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-04 21:10
Ik heb van me ouders hun Luxman LV105 meegenomen een hybride buizenversterker. Hij gaat aan alle lampjes branden maar ik krijg er geen geluid uit. Heb al van alles geprobeerd. Kennen jullie een goede monteur in de buurt van Den Haag / Rotterdam?

• Charly
  • Laatst online: 03-04 09:19
rajunl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:27:
Ik heb van me ouders hun Luxman LV105 meegenomen een hybride buizenversterker. Hij gaat aan alle lampjes branden maar ik krijg er geen geluid uit. Heb al van alles geprobeerd. Kennen jullie een goede monteur in de buurt van Den Haag / Rotterdam?
https://www.studio107.nl/ in den haag heeft een paar jaar terug een buizenversterker gerepareerd voor me. Resultaat voor een imo schappelijke prijs.

• Noitisnt
Een paar weken geleden heb ik veel geluk gehad en een oude vermoeide Marantz platenspeler voor een appel en een ei op de kop getikt. Die heb ik van binnen en buiten goed schoon gemaakt, contactspray waar nodig, naaimachine-olie op de bewegende delen, de plinth met lijnzaadolie behandeld, het kunststof met cockpitspray, en de pootjes die er los bij zaten er weer onder gemonteerd. Hij is weer als nieuw! Nou ja, behalve de kap dan, die moet ik nog polijsten wegens oppervlakkige krasjes maar daar heb ik nog geen zin in gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwUcLmM_YXCtSgu_FDc_e8oqD78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG4dRUn04EXUo9UXhntXhsyw.jpg?f=fotoalbum_large

Het element wat erop zat was ook oud en vermoeid. Volgens een vriend zou een wat duurder element een groot verschil moeten maken maar ik was wat skeptisch dus wou er niet teveel aan uitgeven. Ik had namelijk al eens een Realistic Lab 400 met goed Shure element ge-upgrade maar toen hoorde je amper verschil. Voor deze Marantz is het is een Nagaoka MP-110 geworden van iets van 160 euro. En dat maakt dus wel veel verschil, in positieve zin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94-_5jf8OTbjzeS_h_KZHGtlV8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cpSRTEBpMaQdlRK53v2pCVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BN43cb5mHnw9223BT5H27o28g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08PWlMevznwVkJNO6cw6qmRw.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk had ik deze platenspeler gekocht om op te knappen en met een beetje winst weer door te verkopen. Maar hij klinkt zo lekker dat 'ie voorlopig mooi hier blijft. Misschien dat de Lab 400 in de verkoop gaat maar eigenlijk wil ik daar ook geen afscheid van nemen. Ik ben niet zo'n beste handelaar geloof ik :*)

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 21:09
Noitisnt schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:35:
Een paar weken geleden heb ik veel geluk gehad en een oude vermoeide Marantz platenspeler voor een appel en een ei op de kop getikt. Die heb ik van binnen en buiten goed schoon gemaakt, contactspray waar nodig, naaimachine-olie op de bewegende delen, de plinth met lijnzaadolie behandeld, het kunststof met cockpitspray, en de pootjes die er los bij zaten er weer onder gemonteerd. Hij is weer als nieuw! Nou ja, behalve de kap dan, die moet ik nog polijsten wegens oppervlakkige krasjes maar daar heb ik nog geen zin in gehad.
Dat is een hele mooie platenspeler, Ik ben stiekum heel jaloers. Als ik vragen mag, hoeveel is een appel en een ei?

• Noitisnt
Ik heb 'm voor veertig euro op de kop kunnen tikken. In goede staat zijn ze rond de 350 euro waard zegt het internet. Hij klinkt fantastisch en het toerental is goed stabiel. Ik ben alleen vrij lui aangelegd en mis de volautomaat-functies van de Lab 400 een beetje. Misschien dat ik van 't weekend even het Nagaoka element op de Realistic monteer, eens kijken hoe dat klinkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5012T3fk04zxjRj9Dygm1BiNgZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn890ReXLGkvwhHE6AWgvshR.jpg?f=fotoalbum_large

Realistic heeft nooit bekend gestaan om hoogwaardige audio. Maar ze hadden een paar pareltjes in hun collectie zitten die in opdracht door gerenomeerde merken zijn gemaakt. Zo is de Lab 400 door CEC Japan gemaakt, dat ook voor o.a. Marantz produceerde. Deze speler komt uit 1978

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yr3iBA-uuXLTpJeoeNhcg75YRIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO2tAyTEMENPN7jx4ZyRjZit.jpg?f=fotoalbum_large

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:12
Noitisnt schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:01:
Ik heb 'm voor veertig euro op de kop kunnen tikken. In goede staat zijn ze rond de 350 euro waard zegt het internet. Hij klinkt fantastisch en het toerental is goed stabiel. Ik ben alleen vrij lui aangelegd en mis de volautomaat-functies van de Lab 400 een beetje. Misschien dat ik van 't weekend even het Nagaoka element op de Realistic monteer, eens kijken hoe dat klinkt.

[Afbeelding]

Realistic heeft nooit bekend gestaan om hoogwaardige audio. Maar ze hadden een paar pareltjes in hun collectie zitten die in opdracht door gerenomeerde merken zijn gemaakt. Zo is de Lab 400 door CEC Japan gemaakt, dat ook voor o.a. Marantz produceerde. Deze speler komt uit 1978

[Afbeelding]
Mijn eerste serieuze draaitafel, later kocht ik de opvolger met een shure element, waren prima draaitafels hoor, heeft jaren gefunctioneerd zonder enig probleem.
Was er een tijdje naar op zoek geweest, maar nooit 1 kunnen vinden maar ben nu gezegend met een Pioneer PL-570 uit de jaren 70, niet dat plastic ding met de volautomaat Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/3378723-2eba73f4-legendary-totl-pioneer-pl-570-direct-drive-quartz-lock-fully-auto-turntable-in-pristine-condition.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Malle-piet op 27-03-2026 05:56 ]

• kingmace
Noitisnt schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Realistic is ook zeer mooi! :9~

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:12
In die tijd toen de realistic (Tandy) winkels nog bestonden, werd het merk realistic gelijkgesteld aan yoko, tokyo, supertech, audio-sonic en nog meer van die goedkope meuk merken, het tegendeel was waar, realistic was echt goed spul en ik kocht toen regelmatig bij Tandy en nooit geen issues mee gehad. Met regelmaat denk ik, had het bewaard dan had je nu uniek en bijna zeldzame spullen in huis, maar ach sentimentele waarde noem ik het nu.

• AntoniusDD
Het begint te groeien, moet echter nog zo'n 30 tapes retour krijgen die niet meer gebruikt worden.
(Men stapt ondanks een "vintage feel and look" toch over naar streaming digitaal)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDYNpQj5wP3BFlYgtifSq6escxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kfu7COLClnRTd98yuMGegS5v.jpg?f=fotoalbum_large
Het was een paar jaar geleden echt makkelijker compact cassettes aan te kopen.
Van net onder 3€ per stuk naar 5€ voor Type II en voor Type IV zelfs van 25€ tot 100€ zijn de prijzen al gestegen.
Krankzinnig.

Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Putten jullie nog uit eigen oude bestanden of kopen jullie die ook nieuw?

• BCC

BCC

AntoniusDD schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:36:

Nu zie ik hier heel mooie platenspelers voorbij komen maar dacht aan dat vinyl, wat dat niet per LP kost?
Ik koop regelmatig nieuw, omdat dat op dit moment zo'n beetje de enige manier is om een band rechtstreeks te supporten. En nieuwe lege cassettebandjes haal ik vaak bij de kringloop. Vroeger werden kerkdiensten verspreid via casettebandjes - die zijn dus vaak 1x gebruikt en daarna bij de kringloop beland.

• Noitisnt
Malle-piet schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 05:53:
[...]

Mijn eerste serieuze draaitafel,...
Oeh maar da's een mooie draaitafel! Ik wil wel geloven dat je daar blij mee bent _/-\o_
Malle-piet schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:33:
In die tijd toen de realistic (Tandy) winkels nog bestonden, werd het merk realistic gelijkgesteld aan yoko, tokyo, supertech, audio-sonic en nog meer van die goedkope meuk merken, het tegendeel was waar, realistic was echt goed spul en ik kocht toen regelmatig bij Tandy en nooit geen issues mee gehad. Met regelmaat denk ik, had het bewaard dan had je nu uniek en bijna zeldzame spullen in huis, maar ach sentimentele waarde noem ik het nu.
Het was niet allemaal kwaliteit van de Tandy: Wat goedkoop was, was geen duurzame kwaliteit. Maar voor de rest heb je helemaal gelijk, Realistic is een onderschat merk. Ik mis die winkel wel erg! Want ze hadden ook een ruim assortiment onderdelen, erg handig. Jammer dat dat soort winkels niet tegen internet op kunnen boksen.
Het grappige is, als ik op Reddit vertel dat wij in ons provinciestadje in Nederland ook een Tandy hadden, dan vallen die Amerikanen van verbazing van hun stoel. Die denken dat dat exclusief een Amerikaanse winkel was.

• Noitisnt
...
Van net onder 3€ per stuk naar 5€ voor Type II en voor Type IV zelfs van 25€ tot 100€ zijn de prijzen al gestegen.
Krankzinnig.
Voor cassettes vragen sommigen inderdaad absurde prijzen. Jammer, de markt wordt zo aardig verziekt. Gelukkig is cassette weer wat populair aan het worden en worden er weer cassettebandjes geproduceerd.
Voor nieuwe platen heb ik maximaal 50 euro over, dat vind ik wel duur genoeg. Voor dat geld (of meer) heb je wel een bijzondere uitgave, soms voorzien van extra artwork. Een standaard LP kost ongeveer 30-40 euro. Meestal zit er ook een voucher bij waarmee je het album digitaal kan downloaden. Als het kan koop ik het liefst direct van de artiest of diens uitgever.
Gebruikte LP's zijn goedkoper, maar vaak is het wel terug te horen dat ze gebruikt zijn, meer krasjes en tikjes in het geluid. Die koop ik liever niet maar soms is het zo goedkoop dat je het niet kan laten liggen voor dat geld. Of als het een LP is die niet meer nieuw verkrijgbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door Noitisnt op 27-03-2026 13:10 ]

• Technician-
nineball schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Dit is wel een flinke jongen. Moet je wel alle apparatuur ook erbij kopen.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Super vondst. :*) 2 x geboden en 2 berichten maar de adverteerder is zoek. (Reageert nergens op) :-(

• nineball
  • Nu online
Deze Dual C830 kon ik niet aan mij voorbij laten gaan. Wat een prachtig ding uit de beste tijd van Dual. Hij klinkt top, ook opnemen is een genot met nabandcontrole.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uIBebWMj20xzc0PYGnFu8HHt84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCA4HECJ33EQsm98GjbYgfqy.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
@nineball, dat is een hele mooie!

Mijn oom had toen (eind 70-er jaren) de hele toren nieuw gekocht in het zwart. De Dual c830 ct1641 cv1700 in het zwart. Ook de platenspeler er bij.

Wat zag dat er geweldig uit met al die groene leds _/-\o_
Dat was echt een hele mooie stereotoren, heel indrukwekkend!

Ik kreeg zijn oude versterker toe mee, de Sony TA-1140. Men vindt die serie ook vaak mooi, maar klankmatig stelde die Sony echt niet zo veel voor.

Die Dual serie kom je bijna nooit meer tegen. Vaak zie je dat het zwarte aluminium wat verkleurd is en niet meer echt diep zwart is.

Lekker van genieten is mijn advies.

• nineball
  • Nu online
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:03:
Die Dual serie kom je bijna nooit meer tegen. Vaak zie je dat het zwarte aluminium wat verkleurd is en niet meer echt diep zwart is.
De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.

• Skynett
nineball schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:27:
[...]

De kleuren voor die serie waren zilver en bruin metallic, dus echt zwart was hij volgens mij niet.
Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.

• kingmace
Het begint te groeien, moet echter nog zo'n 30 tapes retour krijgen die niet meer gebruikt worden.
(Men stapt ondanks een "vintage feel and look" toch over naar streaming digitaal)
[Afbeelding]
Krankzinnig.
Als ik ze voor een goede prijs tegenkom in de kringloop neem ik altijd de goede (al bespeelde) tapes mee. Gelukkig heb ik vele jaren geleden al ingeslagen en heb ik naast zo'n 100 tal gesealde tapes nog een 100 tal al bespeelde SA90 en XLII tapes liggen.
Ik koop ook regelematig nieuw. Ze zijn inderdaad duur maar hobby mag bij mij geen prijs hebben. Toch blijf ik bladeren door de tweedehands bakken het leukst vinden en hopen dat je een pareltje vindt.

• AntoniusDD
Skynett schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Dan laat mijn herinnering me wat in de steek. Is ook al ruim 45 jaar geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uMtqR4a727x9miTFjzmzhdq0qo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TVP70KrAezb61fMEvUTAVqKH.webp?f=user_large

Volgens mij noemde men dat kleurtje Brons destijds. Er zijn nog wel wat te vinden, deze 350€ samen maar die van jouw is erg mooi.

• Skynett
@AntoniusDD
Dat is een iets andere serie, die heeft niet alles in groene leds uitgevoerd. De tuner had een groen led display, de versterker, en ook het cassettedeck. En zelfs de platenspeler volgens mij.

Ik weet niet of alles die kleur bruin had, zou kunnen, maar ik kaan ook niet snel een goede foto er van vonden op het internet met alle leds aan. Is ook wel een indicatie van hoe schaars iets is denk ik.

Ik had nog nooit zoiets gezien, dat was echt ongekend voor die tijd circa 1979.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:41

SomerenV

It's something!

Beetje 50/50. Nieuwe LPs kunnen duur zijn, maar hoeft niet perse. Van de week nog Blade Runner van Vangelis op de kop getikt voor 2 tientjes. En Houston Lyon van Jean Michel Jarre tweedehands voor een tientje, terwijl die echt nog subliem klinkt. De rerelease van Queen II was met 32 euro wel wat duurder, maar hagelnieuw. En ik heb laatst Jungleboek uit 1967 gekocht voor een paar euro. Die klinkt wel echt oud maar m'n zoontje boeit dat niet.

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:16
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.

• AntoniusDD
Kijk, het was totdat een Amerikaanse Senator ooit riep "van dat kopiëren moet eens afgelopen zijn dat is de dood van de muziek industrie" (techmoan) en feitelijk kwam er hier pas 20 jaar later in 2014 een kopieerverbod voor Nederland.
Waarbij wij de Nederlandse staat legaal eerst jarenlang een bijdrage op lege opneembare media moesten betalen bij aankoop van een tape of cd.
WHO IS THE ROBBER.

Dat een LP tweedehands zijn geld waard is geloof ik best. Maar ook jullie LongPlay Record lovers betalen weer teveel voor een plaat.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

pman63 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:39:
Tsja, de 20 gulden voor een LP uit 1980 is naar huidige maatstaven nu 30 euro waard, dus je kan het wel duur vinden maar eigenlijk valt het nog wel mee.
Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X
SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 00:57:
[...]

Dat het een aardige prijs kan hebben maakt ook wel dat je het beter leert waarderen. Vind ik althans. Je koopt dan ook niet alles wat los en vast zit maar maakt bewuste keuzes. Dat heeft ook wel z'n charme.
Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Touchdomex schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:23:
[...]

Ik ben net vanmiddag in de CD/platenwinkel geweest en heb daar wat rondgekeken juist omdat ik nu bijna eindelijk alles weer kan gebruiken. Het nadeel vond ik dat de gemiddelde LP die ik tegen kwam van de bands die ik de moeite waard vind direct een special edition is met limited kleurtjes vinyl. Dus... Ga je snel van 30 tot 50 euro :X
Ga je bijvoorbeeld naar de CD's. Dan valt het mee en ben je tussen de 10 en 20 kwijt voor dezelfde plaat maar dan zonder leuke kleurtjes.

Heb gelukkig nog een kast vol maar wil wel graag weer een collectie verder gaan gebruiken nu ik weer fatsoenlijk alles kan luisteren. Kringloop voor vinyl begint ook steeds duurder te worden dus betaal je daar ook al snel 20 euro voor specifieke gebruikte platen :X

[...]

Ik koop vaak bij een concert nog een CD of een plaat of een cassette. Afhankelijk van de band. Als leuk aandenken van het optreden. Alleen door de prijs van een vinylplaat die richting de 30 euro gaat of soms zelfs 45 euro. Dan vind ik het bijna onder een investering vallen.
30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

SomerenV schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:12:
[...]

30 euro vind ik nog meevallen, maar als het richting de 50 euro gaat dan moet ik er wel twee keer over nadenken. Zo wil ik eigenlijk heel graag de Dune en Dune Part 2 soundtracks hebben maar daar ben je minimaal een euro of 70 voor kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld voor zoiets.

Maar het leukste vind ik de tweedehands vondsten voor een euro of 5 tot 15. Sure, meer krasjes en ruis, maar dat heeft ergens ook wel iets.
Daarvoor hebben we de platenwasser in huis. De krasjes haal je niet weg maar een groot deel van het vuil wel. Dus dat scheelt al.

Die tweedehands vondsten vind ik ook nog steeds leuk maar zodra die boven de 15 euro komen dan zijn normale platen van 20 tot 30 euro al in bereik. Dat prijsverschil is dan voor mij om het even en haal ik nieuw.

Die 70 euro... Tjah :X Ik vind normaal boven de 50 euro voor een concert al erg veel. Voor een plaatje die je thuis afspeelt... Dat zijn prijzen waar ik in ieder geval niet aan ga beginnen. Jammer wel want het afspelen is wel leuk.

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-04 18:21
Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?

• Skynett
GoingDutch schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:08:
Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:56

Fiber

Beaches are for storming.

Skynett schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Afvoeren naar de gemeentewerf/milieustraat.
Dan toch liever naar de Kringloop. Er zijn vast wel liefhebbers met een kleine beurs die zoiets daar graag meenemen... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb een bijna 20 jaar oude installatie bestaande uit een Sony Blu-ray speler, een Yamaha receiver en een Teufel 5.1 boxen set. De hele set heeft in die tijd zo’n 1200€ gekost. Ik ben al lang over op iPad + Bose bluetooth noise cancelling koptelefoon voor films en muziek en zal waarschijnlijk nooit meer teruggaan naar speakers. Ik vind het ook niet meer van deze tijd om het hele huis en buren mee te laten luisteren naar een film hoewel ik de subwoofer wel mis.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze set moet bewaren, geluid met cd is ook goed, maar we hebben de ruimte voor opslag nu eigenlijk nodig. Verkopen heeft geen zin, het zal weinig meer waard zijn door de leeftijd. Wat zou buiten kringloop een geschikte bestemming zijn?
Een neefje/nichtje? Plaatselijk clubhuis?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Op Marktplaats plempen als gratis ophalen. Als dat binnen 2 weken niet gelukt is naar de Kringloop brengen. De Kringloop neemt het sowieso wel van je over.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Denken jullie eraan dat we voor alles rondom lp's kopen en afspelen ook Het Grote Vinyl Topic deel 4 hebben?

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-04 18:21
Bedankt voor de reacties. Ik zat ook te denken aan weggeven aan een vereniging voor een clubhuis of zoiets.

Gratis op marktplaats zetten komen alleen maar handelaren op af die het dan voor veel geld willen verkopen, denk ik.

• The Eagle

The Eagle

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04 19:21
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HreMQNAOQ6KJg_111C_TiXfq2Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEs8IWYUtX4FtK10IpMW67qv.jpg?f=fotoalbum_large
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D

• Noitisnt
Mooi setje, mooi opgeknapt, het ziet eruit als nieuw! Doe Rosy de groeten van Loris, da's ook een audiokat :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b16wKlXNEix0Z3tIJXX1BQsJBP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNJIgTPBwnLnS6aHjpU66LwU.jpg?f=fotoalbum_large

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
Scooterguy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:29:
Je gaat het niet geloven, maar ik heb NOG een setje bij elkaar gekocht (Nr 5 inmiddels). 8)
Ditmaal was er wel heel wat werk aan, riempjes die overal aan kleefden, een paar condensators die kaduuk waren en zelfs 2 plastic tandwielen die nog minder tanden hadden dan een oma :P , maar hey: er staat weer een nieuw setje op mijn bureau.
[Afbeelding]
Oh ja, Rosy ligt en staat op alles wat ook maar een beetje warm is :D
Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Scooterguy
rcor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Mooie Yamaha Natural Sound Classic line audioset!
Ik zie de ax-10 versterker, de tx-10 tuner, kx-10 3 koppen cassettedeck en de md-x9 minidisc recorder...

Zelf heb enkele zwarte en zilveren componenten uit deze serie:
RX-10 zilver kleurig
RX-10 zwarte uitvoering

Beiden zijn een receiver waardoor ik die losse tuner niet nodig heb... Belangrijkste verschil buiten de tuner is het vermogen wat deze kunnen leveren in het voordeel van de AX-10...

Verder nog
KX-10 zilver kleurig
KX-10 zwarte uitvoering
CD-X10 zilver kleurig
CD-X9 zwarte uitvoering
MD-X9 minidisc recorder in het zilver

Verder is er nog een KX-W10 dubbel autoreverse cassettedeck (2-koppen) en een MD-X10... Beiden heb ik niet in bezit en de MD-X10 ken ik alleen van plaatjes op internet... ;)
Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCIElViaO6E1fU_KYVWqyCtr40s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JAlzYIpnDrQ4YIkLGzgaHLN.jpg?f=fotoalbum_large

• AntoniusDD
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Of gaat het alleen om het hebben ;)
Topic is gebruik je nog Vintage apparatuur!

• The Eagle

The Eagle

Scooterguy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:15:
[...]

Je hebt de CDX-9 gemist :P
De KX-W10 heb ik ook in mijn bezit, dat was een hele zoektocht ;)
Hij staat onderaan in de middenste stapel.
En verder nog wat anders om na te kijken als ik tijd en zin heb :p

[Afbeelding]
Ach gussie, een nestje jonkies O+

• Scooterguy
AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Lijkt me niet de mooiste locatie / kamer in huis om dergelijke vintage te hebben staan en te horen spelen, toch?
Als je mijn eerder(e) bericht(en) ook had gelezen weet je dat ik intussen al 5 sets in gebruik heb thuis, de toestellen die je in de laatste post ziet zijn reserve die nog nagekeken moeten worden ;)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

AntoniusDD schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
Zie gele vak:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dus of iemand het nu hobbymatig verzamelt, repareert of in de kamer tentoonstelt, dat mag allemaal. Ernaar luisteren is natuurlijk nog leuker, maar geen vereiste.

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-04 11:38
*knip* commentaar op de moderatie mag je doen in de daarvoor bestemde kanalen. Dit topic is voor praten over vintage audio, niet voor sfeer beïnvloedende meta-discussie - dus niet doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Jorgen op 02-04-2026 18:58 ]

• f2ride2001
Of er aan sleutelen 8)
Mag gelukkig ook :)

• AntoniusDD
Ik had @Scooterguy dus niet gevolgd mbt die collecties die hij in huis heeft. SORRY dacht hij had die met de kat erop in de berging gezet...........

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:00
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAoeOdM3bN46RUvkC8EXHx0s4SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSvei7zstCsELpCuHHDn2pgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1FAyBzLEsvz_EeEnt1Ic9aHXDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAQ0WzQplNLEMYmNrVugQGEo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihyNEnxy4k6bkJyER9WfDnnVM_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqSKvsKUZ9YjbjQRxzxdZb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShNzHIPRv3x6ZITaark9kiwiwWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pU4P0Eo69oNFXTznKFWTDbiy.jpg?f=fotoalbum_large

• Skynett
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?

• Buzzfeed
Skynett schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:00:
Volgens mij moet je daar een schroevendraaier op zetten waar in het midden een hapje uit het blad ontbreekt.
Verder lijkt het verzegeld te zijn.
Moet het geheel na montage weer op spanning gezet worden? Wat zegt het servicemanual daarover?
De SM zegt er niets over helaas, Zover ik begrijp is deze as bedoelt voor de juist hoogte van de motor. Maar meer kan ik er niet van vinden.

17:15 update, ik heb een U schroevendraaier setje besteld en het is gewoon schroefdraad.
Volgende week zal het wel binnen zijn en kan ik de platenspeler afmaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Buzzfeed op 03-04-2026 17:16 . Reden: Opgelost ]

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
Buzzfeed schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:21:
Ik heb een zeer mooie Akai AP 003 kunnen kopen, die onderhoud nodig heeft. De gebruikelijke zaken de motor ophanging en de snaar, en wat reiniging en smeer werk. Nu wilde ik de motor los halen, deze zit vast met twee clips ( die zijn geen probleem) maar op de derde as zit een soor huls met twee inkepingen. Ik kan niet vinden of dit schroefdraad is, of banjontet of? En of er een speciaal tooltje voor is. Kan iemand mij verder helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou je vraag hierover even voorleggen in Het Grote Vinyl Topic deel 4. Daar zitten wat meer platen speler experts die je wellicht kunnen helpen... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

• AntoniusDD
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

AntoniusDD schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:31:
Ik zag net een Marshall Headphones voorbij komen op een leuke jogger, onderweg naar de supermarkt.

Dat leek mij vintage maar ik zie dat soortgelijke headphones nog steeds te koop zijn.
Is dat ook net zo'n goed spul zoals ik ze uit de studio ken van 45 jaar geleden?
Ik verwacht het niet aangezien het behalve de naam en het design weinig meer lijkt te maken hebben met de glorie van weleer.
Headphones and bluetooth speakers

In 2010 Marshall started a partnership with Zound Industries to make headphones and bluetooth speakers,[36] Zound Industries[37] is most known for its Urbanears headphones and have a similar partnership with Adidas to make audio products for them. In August 2018, Marshall announced two smart speakers which run Amazon Alexa.[38]
Wikipedia: Marshall Amplification

Ondertussen dus ook gefuseerd maar volgens mij komt alle development van Zound af. Niet Marshall.

https://group.marshall.co...ompany-to-the-next-level/

Ze zien er absoluut goed uit en volgens mij van wat ik gevoeld heb is de bouwkwaliteit ook voldoende. Alleen geluid heb ik weinig vertrouwen in.

Neem dan een setje Grado's als je de vintage look tof vind.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzlJyqEzldNb-BOEFQHhgJcPJ40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tVQrQT6YPxV4kujRG4eRrbk.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:37

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.

• Buzzfeed
OgWok schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets? Of zelf een passende schroevendraaier nemen en er een sleufje in vijlen/slijpen. Dit schroefbusje dient waarschijnlijk om de motor zo te stellen dat de snaar in het midden van de pully loopt.
Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.

• Buzzfeed
Duclaasie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:37:
[...]

Kun je niet toevallig na het loshalen van de twee met borgclip en verwijderen van de rubbers de motor zijwaarts schuiven? De as in die sleuf zegmaar.
Nee helaas niet, de revet (ring) verhinderd dat.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
Buzzfeed schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:56:
[...]

Ja inderdaad die, ik heb enorm veel gereedschap maar die niet helaas ook nog nooit meegemaak tdat ik die nodig heb.
Ik zie daar middenboven ook nog een schrief van de onderkant komen kan die niet los zodat dat deel loskomt? De servicemanual staat inderdaad vol met getallen maar geeft vervolgens niet aan wat wat is, of het moet de volgorde van in/uit elkaar halen zijn.
Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6