Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:12
rcor schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:07:

Daarnaast deze Sennheiser HD600 voor 30 euro gevonden:
[Afbeelding]
De oorkussens zijn versleten, evenals de kussens rond de band... Maar die heb ik al nieuw besteld bij Sennheiser inmiddels, dus dat gaat goedkomen! :D ;)
Ik heb de ooit de HD580 gehad, dit zijn fantastische hoofdtelefoons.
De standaard kabels/connectortjes zijn ook erg gevoelig voor kabelbreuk. Ik had er zelf een lekker stevige oehlbach replacement voor.
Ook had ik er destijds een X-can v3 hoofdtelefoonversterker bij, soms nog spijt dat ik het verkocht heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maDDog83 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:16:
[...]

Die gebruik ik nog steeds, dag in dag uit sinds een jaar of 25 inmiddels. Inderdaad wel al 2 keer de kabel vervangen, en foam / oorschelpen dito. Beste audioaankoop ooit.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:00
maDDog83 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:16:
[...]

De standaard kabels/connectortjes zijn ook erg gevoelig voor kabelbreuk. Ik had er zelf een lekker stevige oehlbach replacement voor.
Ook had ik er destijds een X-can v3 hoofdtelefoonversterker bij, soms nog spijt dat ik het verkocht heb.
brama schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:27:
[...]

Die gebruik ik nog steeds, dag in dag uit sinds een jaar of 25 inmiddels. Inderdaad wel al 2 keer de kabel vervangen, en foam / oorschelpen dito. Beste audioaankoop ooit.
Dank voor jullie reacties... Ik zal de kabel in de gaten houden! Anders kan ik de kabel van de HD660S die ik hier ook nog heb wel even lenen om te kijken of dat de problemen (mochten die er zijn) oplost... Die kabel kom je ook nog aan via Sennheiser en kost ook de wereld niet... Immers is zo'n hd600 het nog wel waard om op te knappen! ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Hier een Sennheiser HD599 bezitter. Fenomenaal ding. Nee, dat valt niet in Vintage, maar wat is dat ding goed. Nu voor op het werk een Epos GTW270-setje ernaast, maar die kan daar niet aan tippen.

Die HD599 zit ook echt fantastisch. Wel heb ik laatst de plastic scharnierpunten met wat olie behandeld. Hij begon te knarsen, dat was erg irritant.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CD spelers hier in huis krijgen gezinsuitbreiding. Van het weekend ophalen, keep u posted ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

The Eagle schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:08:
CD spelers hier in huis krijgen gezinsuitbreiding. Van het weekend ophalen, keep u posted ;)
Straks heb je voor elke cd een eigen speler 😉

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:07
N+1 was het toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iig de eerste toploader (behalve mijn discman dan) ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rcor
Afgelopen zondag kocht ik deze gebruikte Sennheiser HD600 hoofdtelefoon die behoorlijk versleten oogde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NEaf5up2HilGqpHfpSPYFpuHS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPrGJfAliV0sziJx0IT7ZQmU.jpg?f=fotoalbum_large

Diezelfde avond ben ik bij Sennheiser gaan shoppen en heb de benodigde onderdelen besteld om het versleten uiterlijk om te keren... Met succes! Zie hier het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcXgMpngA-FDoSbgXwOuYhqLdFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZsK6S91kYiqDZiAmFWZNEHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etU1MNA1r2qAVtEnDC1IwfwwndU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdpmI3GBcaPoZh4jpMrch2DS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxaGSUfNS4zIC48Wo4Y3wjUjIZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCjpR8qPkz5mBRaQm9TQLgUK.jpg?f=fotoalbum_large

Best vlotte levering, zondag besteld en dinsdag al geleverd... Rcor is blij met het eindresultaat! :D

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:07
Mooi geworden, hou wel in de gaten dat ze niet eeuwig die reserve/vervangingsonderdelen blijven leveren (helaas) dus als je van plan bent het ding echt te gaan gebruiken dan is een extra setje misschien geen overbodige luxe.

• maDDog83
rcor schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:30:
Afgelopen zondag kocht ik deze gebruikte Sennheiser HD600 hoofdtelefoon die behoorlijk versleten oogde:
[Afbeelding]

Diezelfde avond ben ik bij Sennheiser gaan shoppen en heb de benodigde onderdelen besteld om het versleten uiterlijk om te keren... Met succes! Zie hier het eindresultaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Best vlotte levering, zondag besteld en dinsdag al geleverd... Rcor is blij met het eindresultaat! :D
Wauw, dat gaat je beste koop in tijden worden. :) 30 euro en wat kussentjes :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
maDDog83 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:42:
[...]

Wauw, dat gaat je beste koop in tijden worden. :) 30 euro en wat kussentjes :D
Dat weet ik wel zeker, deze gaat bij mijn vintage pc's komen te staan/ hangen... Dan kan ik daar in de avond uren gamen zonder de buren tot last te zijn met de onlangs geplaatste Mission speakers...

Ondertussen gebruik ik voor muziek een Sennheiser HD660S die dan weer bij mijn main audio-set hangt...
Die laatst genoemde klinkt het beste van de twee, maar is ook de duurdere van de twee als je hem op zoekt om te kijken wat ze nieuw kosten... ;)

Desondanks een prima hoofdtelefoon die HD600 en zeker de moeite waard geweest om nieuw leven in te blazen... Ze kosten namelijk om-en-nabij de 300 euro nieuw...

Dus rekensommetje: 30 euro aankoop hoofdtelefoon, 50 euro aan onderdelen inclusief verzendkosten is 80 euro... Deze hoofdtelefoon is meer waard dan 80 euro en zal vast bij verkoop zo'n 100 - 125 euro op brengen...

Dus spotgoedkoop op de kop getikt en als ik 'm zou gaan verkopen is het een quick win als het om geld verdienen gaat... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door rcor op 17-09-2025 14:34 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:50
rcor schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:28:
[...]
Sennheiser HD660S die dan weer bij mijn main audio-set hangt...
Die laatst genoemde klinkt het beste van de twee, maar is ook de duurdere van de twee als je hem op zoekt om te kijken wat ze nieuw kosten... ;)
Het gros van de mensen die ze vergelijkt is ondanks de hogere prijs helemaal geen fan van de 660S..... zelfs de 660S2 is voor velen de mindere van de klassieker die de HD600 is.

• rcor
TweakGP schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:34:
[...]

Het gros van de mensen die ze vergelijkt is ondanks de hogere prijs helemaal geen fan van de 660S..... zelfs de 660S2 is voor velen de mindere van de klassieker die de HD600 is.
Ik zal ze vanavond eens beiden nogmaals aan de tand gaan voelen met wat liedjes. Maar voor mijn gevoel is de HD660S wat neutraler als ik af ga op wat in mijn hoofd heb zitten qua sound van die hoofdtelefoon...

En ja, ik weet dat die HD600 geliefd is bij velen!

• maDDog83
rcor schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:28:
[...]

Dus rekensommetje: 30 euro aankoop hoofdtelefoon, 50 euro aan onderdelen inclusief verzendkosten is 80 euro... Deze hoofdtelefoon is meer waard dan 80 euro en zal vast bij verkoop zo'n 100 - 125 euro op brengen...

Dus spotgoedkoop op de kop getikt en als ik 'm zou gaan verkopen is het een quick win als het om geld verdienen gaat... ;)
Plus dat hij makkelijk verkoopt door zijn legendarische status, de liefhebbers weten ze te vinden. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:40

BlueTooth76

Let the sun shine!

Eergisteren dit model platenspeler opgepikt bij de kringloop voor m'n 70's gezelschapsruimte.

Heb 'm nog niet getest maar hij is wel heel netjes behandeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8GQw9AU.png

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
BlueTooth76 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:38:
Eergisteren dit model platenspeler opgepikt bij de kringloop voor m'n 70's gezelschapsruimte.

Heb 'm nog niet getest maar hij is wel heel netjes behandeld.

[Afbeelding]
Leuk voor het grote vinyl topic! Immers is dit een platen speler... ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 14:10
Ik kon het weer niet laten, mijn laatste aankoop: een Phonic PH-405 equalizer. Taiwanese makelij uit vermoedelijk begin jaren 80. Gekocht op MP voor 25,-. Volledig schoongemaakt, alle elco's vervangen, de kap opnieuw zwart gespoten en andere voetjes eronder gezet. Iedere transistor in deze equalizer was notoire transistor (2SA726, 2SC1313), dus ook allemaal vervangen.

Het wordt steeds lastiger om (goedkoop) vintage equalizers op de kop te tikken, dsu als ik ze tegenkom gaan ze mee :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52swRMm2/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRzcCbmP/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N0VRQ7Sh/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0NrpgHtd/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W3kgzqcd/6.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 18-09-2025 20:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik kwam nog een net wat leuker aanbod tegen dan die eerder gelinkte DAT en die heb ik zojuist opgehaald. Het is nu deze geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tascam.jp/images/products/da-40/DA-40.jpg

Leuk weetje over deze DAT is dat je zelf het copy bit kunt instellen onafhankelijk van de bron. Dus de ooit gebouwde Elektuur CopyBitKiller kan in de kast blijven liggen :P

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 19-09-2025 10:21 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dddddaaf
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 07:53
rcor schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben een regelrechte Sennheiser fan en die oorspronkelijke HD600 met dat typische jaren negentig blauwe marmeractige design staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Mooie aankoop! _/-\o_

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thisius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:20
Laatst een setje Tandberg Fasett speakers gekocht voor 30 euro, met name voor het design. Na de koop heb ik een ander setje Tandberg Fasett's gehoord die heel behoorlijk klonken.
De mijne klinken echter heel beroerd.
Ik wil ze renoveren en opnieuw spuiten.
Nu ik ze heb opengemaakt, blijkt er allemaal andere en verschillende crappy drivers ingezet te zijn op nogal lompe wijze. Ook lijkt de crossover te ontbreken.
Om gedoe met crossover en matching aftermarket tweeter en woofer te voorkomen, dacht ik dat er misschien full-range 130mm drivers zijn die ik erin kan zetten, 'does that make sense?' Of zijn er andere ideeen tav 130mm woofer en goed passende tweeter inclusief crossover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYqkida6lEYMwkh8Gd7-tBrGs2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6VnOymt142hV5DvRctgxryG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door thisius op 19-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

thisius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:38:
Laatst een setje Tandberg Fasett speakers gekocht voor 30 euro, met name voor het design. Na de koop heb ik een ander setje Tandberg Fasett's gehoord die heel behoorlijk klonken.
De mijne klinken echter heel beroerd.
Ik wil ze renoveren en opnieuw spuiten.
Nu ik ze heb opengemaakt, blijkt er allemaal andere en verschillende crappy drivers ingezet te zijn op nogal lompe wijze. Ook lijkt de crossover te ontbreken.
Om gedoe met crossover en matching aftermarket tweeter en woofer te voorkomen, dacht ik dat er misschien full-range 130mm drivers zijn die ik erin kan zetten, 'does that make sense?' Of zijn er andere ideeen tav 130mm woofer en goed passende tweeter inclusief crossover?

[Afbeelding]
Waarom doen mensen dit soort dingen? :'(
Van wat ik zo snel zie zijn de luidsprekers eigen Tandberg ontwerpen; die zijn waarschijnlijk lastig te vinden. En hoe het scheidingsfilter opgebouwd is zal ook lastig te achterhalen zijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:50
rcor schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:38:
[...]
Ik zal ze vanavond eens beiden nogmaals aan de tand gaan voelen met wat liedjes. Maar voor mijn gevoel is de HD660S wat neutraler als ik af ga op wat in mijn hoofd heb zitten qua sound van die hoofdtelefoon...

En ja, ik weet dat die HD600 geliefd is bij velen!
Mocht je de collectie nog wat verder willen uitbreiden….. sale in de Sennheiser store. Zeker de refurbished exemplaren zijn een erg goede deal. HD600 of 650 voor minder dan €200 en de HD800S voor €900, zijn als nieuw….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisius
Ik heb wel wat info gevonden over de crossover van de tandberg fasett.
En de originele woofer/tweeter, deze lijken alleen niet meer te verkrijgen bij het zoeken op internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtxYIfrc_y1PT0qs8kVkYlS5DsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKiP2sOUL8R5hEWP9jYSASlM.jpg?f=fotoalbum_large

En hier nog wat fotootjes van wat erin zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4Zt10iPvG0GjqRBA2YoXto81g8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqckEudDHShc68IabT2yXcc9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGTSKo5GWmzwMq7aJ8ZP9N9-rQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzpq9uiXFCrLTvtkkpfr8rUk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x9XZiwr6g6Ps9dFiqoPddG3nQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYBneTeXhMjbTecoOo86mCdA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu6Z0-iPSdyLZZmBWlWn8ZllQd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF3jaTZTlNGzfxlEADSVJOq8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
TweakGP schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:30:
[...]

Mocht je de collectie nog wat verder willen uitbreiden….. sale in de Sennheiser store. Zeker de refurbished exemplaren zijn een erg goede deal. HD600 of 650 voor minder dan €200 en de HD800S voor €900, zijn als nieuw….
Daar kwam ik gisteren ook nog achter... Ik had toch nog een extra onderdeel nodig: de kabel bleek op het uiteinde toch een breuk te hebben... Maar daar kwam ik tijdens mijn tweede Senheiser HD660S vs HD600 vergelijkingstest toen ik de kabel van de HD600 op de 660S had aangekoppeld ivm de 3,5mm mini jack plug die de andere kabel niet heeft...

Dus toen ik die ging bestellen kreeg ik nog korting ook! Jammer dat ik dat niet eerder wist... Anders had ik alles in een keer in die sale gekocht, was ik flink wat goedkoper uit geweest en slechts 1x verzendkosten...

Och ja... Little too late! ;) Als we alles van te voren wisten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

thisius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:28:
Ik heb wel wat info gevonden over de crossover van de tandberg fasett.
En de originele woofer/tweeter, deze lijken alleen niet meer te verkrijgen bij het zoeken op internet.

[Afbeelding]

En hier nog wat fotootjes van wat erin zat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar heeft duidelijk iemand zitten knutselen, dat moge duidelijk zijn.
Ik zou in het speaker zelfbouw topic even de vraag stellen wat of je er nog mee kunt en of het de moeite loont. Als je de parameters van de sp akers kunt vinden heb je kans, anders denk ik dat het de moeite niet loont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:02:
[...]

Daar heeft duidelijk iemand zitten knutselen, dat moge duidelijk zijn.
Ik zou in het speaker zelfbouw topic even de vraag stellen wat of je er nog mee kunt en of het de moeite loont. Als je de parameters van de sp akers kunt vinden heb je kans, anders denk ik dat het de moeite niet loont.
Knutselen is niet direct het eerste woord wat in mij opkomt bij die foto's :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Knutselen is een rekbaar begrip :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:35
thisius schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:38:

Ik zou er wel een volwaardig 2 weg setje in bouwen. Desnoods op basis van een bestaand ontwerp.
Je foto's zijn wel uiterst summier, maar het lijkt er op dat je vanwege het kastdesign er wel aan vast zit dat je een soort van 130mm autospeaker moet gebruiken vanwege de montageoortjes en kleine flenstype.
Dat belemmert je wel in de chassiskeuze. Veel hifispeakers zijn hier niet voor geschikt (inbouw van voren)
Voor de tweeter is mij onduidelijk hoe deze vast zit en wat de maatvoering is.

Ik zou er ook niet al te dure chassis inzetten; het lijkt me een uiterst dun plastic kastje.
Het is jammer dat een bestaand budget zelfbouwontwerpje zoals een cheap trick CT 310 niet gaat passen vanwege de woofer montageflens. Maar zelf ontwerpen is natuurlijk het leukst.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:12
Ik zou mijn verlies nemen en de zooi weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het om het design gaat kun je er best nog wat leuks van maken met courante chassis. Je kunt online wat speakers bestellen, proberen en wat niet goed klinkt terug sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Ik heb nog even gekeken hoe die dingen in elkaar zitten, en er zit van origine een Peerless tweetertje in en een audax woofertje als ik dit document mag geloven:
https://hifi-scandinavia....peaker-driver_listing.pdf
Dat zou dan een Audax HIF 13 zijn en een Peerless MT225

Ik zou zelf vanwege de aparte plastic kastconstructie zoveel mogelijk drivers nemen die in de originele montageplaats (en montagewijze) passen.
Even er vanuitgaande dat de kast nog in goede staat is (dat de luidsprekers die er nu in zitten pas gemaakt zijn op de kast en niet dat de kast pas gemaakt is op de luidsprekers), dan is vooral de keuze in tweeters erg lastig vanwege de montage:
https://www.reddit.com/me...ee644474df472218754e75957
Hiervoor past (denk ik) alleen een visaton TW 6ng: https://www.soundimports.eu/nl/visaton-tw-6-ng.html
(en misschien moet de korf nog ietsje kleiner gemaakt worden; deze is 60x60mm; de peerless is wellicht 56x56mm (2.25")
Als woofer zou wellicht een Dayton Audio DC130A-8 passen :
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-dc130a-8.html
De afmetingen van de Audax HIF 13 komen erg in de buurt:
http://nedlab.com/wp/wp-c...4/06/HIF-13-H-2-CA-12.pdf
https://www.audax.com/arc...%2030%20-%20Page%2014.pdf

Enige wat lastig te voorspellen is, is of de tweetermagneet niet tegen de korf van de woofer aankomt, zoals te zien in het originele ontwerp:
https://www.reddit.com/me...1922678a389dd05bb79476c91
https://www.reddit.com/r/...erg_fasett_cool_and_good/

Ik zou er ook geen duurdere chassis in stoppen (ook niet naar gekeken). Dit ontwerp met zo'n kast is dat niet waard, maar met bovengenoemde componenten krijg je er toch nog aardig geluid uit voor op een slaapkamer/hobbykamer etc.

Dan moet er natuurlijk nog wel een filter ontworpen worden. Het originele filterschema is sowieso niet bruikbaar, want dat is voor 4 ohm drivers en mijn voorbeeld gebruikt 8 ohm drivers.
Wat ze wel hebben gedaan is de scheidingsfrequentie tussen woofer en tweeter erg uit elkaar getrokken hebben. Waarschijnlijk omdat de woofer in het hoog en de tweeter in het laag erg oplopen. (daar hebben bijna alle drivers wel last van)

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 19-09-2025 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ik snap wel waarom deze van geen meter klinken, geen bevestiging tussen conus en chassis van de speaker meer. Die staan alleen maar wat lucht in de luidspreker rond te pompen.

Ik zou me er niet al te druk om maken, het is qua kwaliteit toch mwoah. Ik heb voor mn auto een tijdje terug 2 speakers gekocht op Ali. Dingen klinken zelfs in de barchetta nog alleraardigst.

Volgens mij schroef je die er zo in, zou ik het filter nog even laten voor wat t is. Eventueel pak je de 2-weg speakers hiervan, ben je rond dezelfde prijs klaar. Heb je het filter-probleem ook gelijk getackelt.

https://de.aliexpress.com...11353%7C_p_origin_prod%3A

[ Voor 5% gewijzigd door SkiFan op 19-09-2025 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ik vond op alie ook nog deze speaker:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005430016570.html
Als ik de t/s parameters invoer lijkt deze nog wat beter te simuleren in de bestaande behuizing (ca. 6,5L) dan die dayton audio woofer. Poortje zal natuurlijk wel even getuned moeten worden, maar dat moet denk ik wel te doen zijn.
Bij de meeste woofertjes op alie staan natuurlijk geen t/s parameters, dus wat je dan krijgt en hoe het gaat klinken (danwel de mechanische belastbaarheid etc) is dan natuurlijk 1 grote gok.
Wel 4 ohm, dus daar moet het filtertje natuurlijk op aangepast worden. Maar het rendement van die visaton tweeter is zo hoog dat dat geen probleem is. Die moet toch met een weerstandsnetwerkje gedempt worden.
Maar een enigzins standaardfilter is zo ontworpen. De diy community kan je daarmee zo helpen. Het solderen stelt ook niet zoveel voor.

Maar voor een goed passende woofer uit te zoeken moeten er wel betere foto's van de lege behuizing komen, en wat maatvoering, zoals diameter van het gat, max diameter van de korf, diameter van de montagegaten etc.
En als er beschadigingen zitten, of deze hersteld kunnen worden uiteraard.

Als tweeteralternatief kwam ik ook nog deze tegen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008837686172.html
Wellicht past dat ook in de bestaande slots. Lastig met zo'n behuizing....
Dit soort tweeters (zoals die originele peerless conustweeter) waren vroeger natuurlijk heel populair (jaren 60 en 70), maar worden realistisch gezien al 45 jaar niet meer toegepast in de betere hifi natuurlijk.
Dus ook dat 2.25" vierkante korfformaat eigenlijk niet meer.

Op 1 of andere manier vind ik die behuizingen typisch iets om er actieve bluetooth speakers van te maken :)

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 06:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisius
Dank voor alle reacties en tips!! Interessante opties. Ik zit nu ook te denken om de baffle aan te passen; een kunststof plaat achter de huidige baffle erin te lijmen en gaten te zagen voor zo’n CT310 setje.
Met het frontje ervoor ziet ‘t er toch netjes uit.
Of dat twee-weg alternatief, scheelt weer gedoe met een crossover, dan moet ik wel het gat in de baffle van de tweeter opvullen/dichtmaken neem ik aan.
Het kunststof deel is van dik kunststof, de achterkant is een dikke zware metalen plaat en het frontje is ook van dik metaal. Het geheel voelt stevig en stijf aan. Daarbij zit er veel demping in de kast wat lijkt op glaswol. Tandberg was best een serieus merk volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew_Vr0YtW76Svi-ZxSNxoLISws4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4waYVLhiwLEISSJ9PJr0SoUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryD2h5b_lvd_HoUESbLyewXVbvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SoAH7liclWbR0pFQS3g6AEuG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl81MrpzisRAnw1-pWfyqED70HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQsUPDYSXSiZ2l1o6cAfXKYA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB_EBjgIRDWw_aptvFKDJ9mobJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTxAJhxjIdJZa9gNWlXCWOlb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 138% gewijzigd door thisius op 20-09-2025 09:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_petit
Ah ok, het kastje ziet er nog best goed uit, niet compleet verzaagd etc.
Zelf zou ik alles zoveel mogelijk origineel houden.
Ik denk dat je zo'n CT310 er ook niet fatsoenlijk in krijgt met BR pijp en de grootte van woofer en tweeter etc.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wilt uitgeven maar ik heb wat lopen simuleren met die aliexpress woofer en de visaton TW6ng tweeter, welke dus beiden in de originele cutouts zouden moeten passen.
Dit zou er dan zo uit kunnen zien:
Laagweergave van de woofer in 6,5L kastje, met poort getuned op 50Hz, wat hier neerkomt op een BR pijpje met doorsnede van 3cm en een lengte van 10,8cm (ik moest eea schatten van de foto, dit kan allemaal gefinetuned worden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx9n_DhqlVryosBXLP95tDj46Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qt33qgzCfDgjYhgwqkmDwpEa.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb met xsim een potentieel filter gesimuleerd. (van de grafiekjes van visaton en aliexpress (spl en imp. grafiekjes) heb ik betreffende frd en zma files getraced)
Dit zou er dan zo uitzien:
Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBAFsNElkT48Fd-xRNJ-dgeYCVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6zFmFn9DMkA3AtVHh8xMCbk.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrische respons van het filter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvJXeDn_DmMZ-Wf3ZtMl12lNvJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ2N1kaU6hJlrJUm5X2CwlNk.jpg?f=user_large

Elektrische respons gesuponeerd op de frequentiegrafieken
(dus gemodelleerd hoe de box zou kunen meten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cthyBC6ljY1O2X3QE2dAauNCjg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkwbvLzxrAR5uE0NTNLdxVZ7.jpg?f=fotoalbum_large

gemodelleerde impedantie en fase (komt nergens onder de 4 ohm, dus vrij makkelijk aanstuurbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uk8SBfNt3IDGW34me9MB2541_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NaAFNfAGozEIMicGQGiemfsb.jpg?f=fotoalbum_large

Qua kosten kom je dan op het volgende:
2x het woofertje: €35.80 incl verzenden
https://nl.aliexpress.com/item/1005005430016570.html

BOM van het filter+tweetertjes (helaas is niet alles op voorraad): €80 incl verzenden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGXHUmd9IMnmTo-GQA74lPc1tMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGQglwJrlaIV5TZAz8n9chg5.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dan zou je in totaal €116 kwijt zijn voor de onderdelen.
En dan nog wat schroefjes, wat schuimtape om de woofer luchtdicht te monteren en een metertje 0,75mm² luidsprekersnoer voor interne bedrading.
Dat filter kan je op een houten plankje hard wiren of je kan je printje maken etc etc.
Wellicht heb je aan de achterkant nog een wat betere aansluitterminal oid nodig voor de luidsprekersnoeren, misschien wat rubberen voetjes voor onder de behuizing etc etc

Zo zou ik het doen. Wellicht heeft iemand hier nog aanmerkingen op het filterontwerp, ik sta altijd open voor suggesties. Dit is ook allemaal maar ff snel snel uit de losse hand :)
Als je er een andere baffle etc in gaat monteren/zagen, dan kan je er natuurlijk veel mooiere high end luidsprekers in plaatsen. Maar dan gaat de prijs natuurlijk ook omhoog (en de hoeveelheid werk, en je moet maar afwachten of het mooi wordt, kunststof is geen makkelijk materiaal om mee te werken)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Die filteronderdelen kunnen goedkoper. Kijk eens bij speakerland of speakerenco.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• thisius
Wow! mr_petit!! Dank je wel, wat een werk!! Daar kan ik wel wat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Videopac schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 11:56:
Die filteronderdelen kunnen goedkoper. Kijk eens bij speakerland of speakerenco.
Ja wellicht. wel natuurlijk opletten dat het min of meer hetzelfde spoeltype is (naast de waarde natuurlijk ook de draaddikte en kern. voor het hoog is dit niet zo relevant, maar voor de spoel in het laag is een wat lagere weerstand ( <0,5 ohm) wel zo prettig, Daarom heb ik daar ook een kernspoel gekozen)
Ik had alles bij 1 webshop gekozen vanwege de BOM screenshot en 1x verzendkosten. Maar zoals gezegd hebben ze ook niet alles voorradig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
thisius schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:50:
Wow! mr_petit!! Dank je wel, wat een werk!! Daar kan ik wel wat mee.
Heb je ook de binnendiameter en lengte van de bassreflexpijp die erin zit?

Ik weet niet of ik 100% tevreden ben met het filter qua weergave rond de scheidingsfrequentie. Die conustweeter heeft in dat frequentiegebied een behoorlijke ophoging (waarschijnlijk een behoorlijke resonantie) die ik uiteraard eruit wou dempen, maar wellicht is het middengebied nu iets te zacht. (al is dat beter dan te hard). Maar goed, dit zijn natuurlijk ook goedkope (en de woofer een chinese) drivers, dus moet je uiteindelijk ook maar afwachten in hoeverre de opgegeven frequentiekarakteristiek overeenkomt met de driver die je krijgt.
Daarom zou je uiteindelijk een box altijd willen nameten. Maar dit is natuurlijk een enorme budget build.
Als je woofertjes van €200 gaat plaatsen is het natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 13:01 ]

• thisius
Binnendiameter van de basreflexpijp is 37mm
Lengte is 110mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_petit
thisius schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:06:
Binnendiameter van de basreflexpijp is 37mm
Lengte is 110mm
Dan kom je op een tuningsfrequentie van 60Hz uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAkVnMryTs8sRuO3saAkgW9WR1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcU8jxW7T9AKxIGpTKeEsBHg.jpg?f=fotoalbum_large

Wil je naar 50Hz, dan moet het pijpje 17cm lang worden.
Of dat mogelijk is en of dat het waard is (zie vorige grafiek) dat weet ik niet. Ik had die 50Hz ook maar uit de losse hand gekozen. Met 50Hz zit er wat meer sublaag in en met 60Hz zit er echt een beetje disco/house bas in (80Hz piekje). Dat kan je natuurlijk ook altijd nog achteraf doen als de bas niet helemaal naar wens is. (al leert de ervaring dat het er dan nooit meer van komt... :+ )

Ik geloof dat er ook een zelfbouw luidspreker topic is. Als je door wilt met deze build, dan zou je het daar kunnen reposten. Wellicht komen ze daar nog met verhelderende ideeën qua driverkeuze, filtersamenstelling en BR afstelling. Of natuurlijk op een forum als dat van zelfbouwaudio.nl

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 16:15
Ik weet niet of je qua (behuizings)volume uit komt, maar alternatief zou je er ook nog een breedbandertje (bv van mark audio) in kunnen zetten en de rest van de gaten dicht plakken. Hoef je je iig geen zorgen meer te maken over het filter.

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 20-09-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Charly schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:29:
Ik weet niet of je qua (behuizings)volume uit komt, maar alternatief zou je er ook nog een breedbandertje (bv van mark audio) in kunnen zetten en de rest van de gaten dicht plakken. Hoef je je iig geen zorgen meer te maken over het filter.
Volgens mij zijn er niet echt goede breedbanders die in dat montagegat passen.
Dus dan is het geen geval van gaten dichtplakken, maar de kast compleet verzagen en er een nieuwe baffle in monteren.
Met die schuine zijkanten kan het dan wel eens zijn dat de zijdes ook nog eens onder een verstekhoek gezaagd moeten worden. Dat is denk ik best een lastige klus.
Bij een luidspreker is het erg belangrijk dat deze zowel goed luchtdicht is als ook stevig.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 16:15
mr_petit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:52:
[...]

Volgens mij zijn er niet echt goede breedbanders die in dat montagegat passen.
Dus dan is het geen geval van gaten dichtplakken, maar de kast compleet verzagen en er een nieuwe baffle in monteren.
Met die schuine zijkanten kan het dan wel eens zijn dat de zijdes ook nog eens onder een verstekhoek gezaagd moeten worden. Dat is denk ik best een lastige klus.
Bij een luidspreker is het erg belangrijk dat deze zowel goed luchtdicht is als ook stevig.
Goed is een rekbaar begrip natuurlijk, maar wat ik zo zie zou een CHR-70 min of meer moeten passen en dat zijn in mijn beleving toch best wel gewaardeerde budget breedbandertjes. Als het wat meer mag kosten zou je zelfs nog naar een Pluvia of Alpair 7 kunnen kijken.

Afgaande op de foto's zou ik verwachten dat je die er met een beetje hulp van een Dremel of multitool toch wel in moeten kunnen krijgen zonder meteen de hele baffle te vervangen.

Maargoed, het was maar een suggestie. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 20-09-2025 14:33 ]

• mr_petit
Charly schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:30:
[...]
maar wat ik zo zie zou een CHR-70 min of meer moeten passen
Ik denk dat die veel te klein is.
Die montagegaten in de originele behuizing zitten in een cirkel van 140mm
Die breedbander heeft een montagegatcirkel van 112mm, dus bijna 3cm kleiner.
Ik denk dat er niet voldoende materiaal dan meer zit om zowel een goede bevestiging te krijgen alsmede een luchtdichte seal.
Die andere twee zijn niet geschikt om van achteren gemonteerd te worden, dus dat maakt eea nog veel lastiger.
Ik bedoel, aan de voorkant is er geeneens ruimte voor de ring van de korf. Daar zitten de zijwanden al.
Ik zie niet in waarom dit makkelijker zou zijn dan een filtertje in 5 minuutjes in elkaar solderen.

Qua montage is dat aliexpress woofertje al lastig genoeg. Idealiter wil je met montage achter de baffle een papieren ring zien in de korf, zodat de korf niet zelf afdicht, maar die ring. Die heeft dat woofertje niet, dus steunt de korf op de baffle. Daar moet dus iets van een tochtstripje tussen (of kit?)
En omdat de baffle niet recht is (maar een montagerelief heeft) moet je maar hopen dat die korf daar op kan steunen.
Dat dayton woofertje heeft wel die ring.
Misschien zijn die ringen los te koop...ik denk dat dit zoiets is :
https://nl.aliexpress.com/item/1005006341616068.html
(of zijn dit foam randen voor onder de korf bij montage van buitenaf)

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisius
Zou een wat duurdere woofer, zoals de visaton AL130, nog een merkbare verbetering geven? Of is dat overkill?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KMSeaxcZ2TvnAKDy3yz9Lir7-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEBOuDvyAvzymeHsTfVVs3If.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeNW_ImjNkgJ_u4Vu7I5noexN0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WucU54p4A9tnjtJsW7sTDr3B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
thisius schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:18:
Zou een wat duurdere woofer, zoals de visaton AL130, nog een merkbare verbetering geven? Of is dat overkill?
Dat is pure overkill (en dat is een understatement).
Dat is een heel mooi (en duur) woofertje, maar dit ontwerp heeft 2 grote zwaktes:
1. de tweeter.
2. de kast (baffle vorm).
Zo'n AL130 speelt erg mooi in het hoog, maar die verzonken baffle, met allerlei verhoginkjes, opstaande zijkanten etc zorgen voor zoveel reflecties in het hoog, dat al het goede wat zo'n al-130 in z'n mars heeft (en dat geldt ook voor goede tweeters) compleet teniet wordt gedaan.
Wil je dit soort luidsprekers tot z'n recht laten komen, dan wil je eigenlijk geeneens een grille ervoor hebben, en geen rechte hoeken aan het einde van de baffle maar mooi afgerond.
En dan kan je ook nog geeneens het ideale volume kiezen.
Die AL-130 presteert iets minder in het laag dan die aliexpress woofer in dit kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtDy3GB_-ydmuHE8HjRMYPYzItU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkQTGUdwEMxpUPECGgYojUc1.jpg?f=fotoalbum_large
(groen is de al-130)

Als je woofertjes van €150 gaat kopen, dan hoort daar ook een goede tweeter bij en een op maat gemaakte moderne kast. (en heel wat meer meten en perfectioneren).
Dan krijg je een luidspreker die kan concurreren met kant en klare setjes van vergelijkbaar formaat tot ca. €3000/paar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:08:
Zoals gezegd, gezinsuitbreiding. Kleintje dit keer O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r66WUcumGYwfK2ykdf1_I-GWCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVr4vgwwW4fsus6d8gfnQKIo.jpg?f=fotoalbum_large

Klinkt zoals Philips het ooit bedoelde :)
TDA1541 dacje
Specs: https://www.radiomuseum.o...disc_player_cd20700l.html

Twijfel alleen nog of ik er niet liever een witte behuizing op heb. Dit grijs is al wat ouder. Maar klinkt er niet minder om :)

• mr_petit
Die heb ik volgens mij nog ergens in het rood liggen :D
Geen idee hoe ik eraan gekomen ben overigens...

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mr_petit schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:15:
Die heb ik volgens mij nog ergens in het rood liggen :D
Geen idee hoe ik eraan gekomen ben overigens...
Zuinig op zijn, de rode zijn de zeldzaamste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
thisius schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:18:
Ik denk als je toch het ontwerp probeert te verbeteren, dat het verstandiger is om naar een andere tweeter te kijken.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is van ~1mm blik een vierkant grondplaatje te maken die net zo groot is als de originele tweeter (die dus in de baffle past), en daarin een ronding uitboren en een hele kleine dometweeter zien te vinden die daarin past.
Dus dan heb je een dometweeter nodig die een montageflens heeft die ongeveer net zo groot is als de conus van de originele tweeter. (in dit geval dus een tweeter met flensdiameter van 55mm max)
Idealiter wil je hiervoor een 1" dome hebben omdat deze doorgaans lager doorgaan dan een 19mm dome oid. (het is een tweewegsysteem, dus een wat lagere scheidingsfrequentie)

De enige tweeters die ik zo 123 kan vinden en daaraan voldoen zijn deze car tweeters (dus 4 ohm):
dit is voor 2 stuks:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-an25f-4.html
Deze zou je dan in dat plaatje moeten vastlijmen oid (normaal klemvitting, geen montagegaten)
Zou uiteraard met een ander filter moeten, maar dat is zaak van later.
Dat is denk ik de makkelijkste oplossing om van die conustweeter af te komen. Helaas hebben deze wel zo'n metalen grill voor de dome waar ik niet echt fan van ben. Misschien is die heel voorzichtig te verwijderen en hopen dat het daaronder nog steeds een beetje fatsoenlijk eruit ziet.

Dit zou evt een 19mm kandidaat kunnen zijn:
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-nd16fa-4.html

edit:
Ik heb ook nog even het originele audax woofertje gesimuleerd in de behuizing
(deze gegevens gebruikt: http://nedlab.com/wp/wp-c...4/06/HIF-13-H-2-CA-12.pdf )
En die simuleert best aardig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCMGPJGEi9ZKnSpf18rvv_B7NeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7keXkuRzN0Uuda33TpJzhf9.jpg?f=fotoalbum_large
Het is de rode lijn. De blauwe is die aliexpress woofer (die wil eigenlijk een wat groter kastje en wat lagere afstemming, maar dan gaat ie ook best laag voor z'n formaat)
Dat 6.5L kastje is redelijk optimaal voor dat audax woofertje, en het poortje is ook heel netjes afgestemd. Dus een goed ontwerp van weleer, uit een tijd dat computersimulaties voor speakers nog niet bestond.
Voor de rest gaat dat woofertje boven de 1khz trouwens wel ontzettend pieken, te zien in de frequentiekarakteristiek. Ik vraag me af wat daar aan de hand is.
Belastbaarheid van zo'n oud woofertje is natuurlijk ook niet meer van deze tijd...daarom zullen die andere woofertjes er op een bepaald moment ook wel ingezet zijn, het boxje zal wel wat gerookt hebben :+

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 20-09-2025 18:32 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:55
Vandaag in de kringloop een Arcam Alpha plus cd-speler gevonden voor 12,50. Zit volgens mij het nodige Philips spul in. Oudje uit begin jaren 90.

Er ontbreekt een kunststof raampje voor het display maar dat moet ik eenvoudig na kunnen maken.

Hij speelt als een zonnetje via de digitale coax output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqddH4015_2LXXf4s-cWtHqiZGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmYPZIe7OEeLfjrYU5rGFNjQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-H7R2NObniS7rgyJMpo2djOeAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFFn93iFEzwntPtSmIBORCGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6vWcT1vULm2mn8C0VGMs9PJ4u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVAEitOsX9q9gwPPnJnPzgCv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:25

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Vandaag het audiomeubel helemaal uitgeruimd, alle apparatuur schoongemaakt en het meubel opnieuw in de olie gezet. Ik ergerde me altijd aan de hoeveelheid stroomsloffen die onder het meubel stof lag te verzamelen en ik besloot om dan maar 1 grote nieuwe te halen. Bouwmarkt was alleen al dicht dus dat is een taak voor morgen, en ik ga dus niet alle apparatuur weer terugzetten. Bovendien moest de preamp nog een revisie hebben en dat heb ik dan ook direct maar gedaan.

Had wel een goed excuus om eens een andere versterker aan mijn luidsprekers te proberen, en die eer ging nu naar deze recente aanwinst: een McIntosh MA6450. 22 kilo aan Amerikaans staal en glas. Recent voorzien van 16 nieuwe gloeilampjes en echt een bizar mooi gezicht in het donker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irfPUtRdlUeotvnGjVfapfg1uow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4yAAXWjx1EPva8cpTP4WJP5.jpg?f=fotoalbum_large

Het is tevens een ontzettend fijn klinkende versterker. Hij heeft wel een vrij herkenbare sound, en aan de grote Martin Logan elektrostaten in de woonkamer is 'ie iets te nadrukkelijk in het laag, die heb ik op de speakers wat moeten dempen.

Zal morgen een foto plaatsen als alle apparatuur weer op de oude plek staat :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Niet naar de bouwmarkt gaan maar online een goede brennenstuhl met master slave bestellen. Mag je me later voor bedanken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:13:
[...]

Zoals gezegd, gezinsuitbreiding. Kleintje dit keer O+

[Afbeelding]

Klinkt zoals Philips het ooit bedoelde :)
TDA1541 dacje
Specs: https://www.radiomuseum.o...disc_player_cd20700l.html

Twijfel alleen nog of ik er niet liever een witte behuizing op heb. Dit grijs is al wat ouder. Maar klinkt er niet minder om :)
Mijn eerste cd-speler! Nieuw gekocht, was toen 500 gulden wat supergoedkoop was want tot dan toe was de goedkoopste Philips cd-speler 1000 gulden (CD-160). En wel met TDA1541 inderdaad. Ik had ook de grijze. De bouwkwaliteit is wel plastic fantastic. Bij mij bleek op een gegeven moment de klep niet goed meer open staan en liep de motor aan. Philips had ook nog plannen voor een CD-307 met FTS, zag ik op de printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

The Eagle schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:09:
Niet naar de bouwmarkt gaan maar online een goede brennenstuhl met master slave bestellen. Mag je me later voor bedanken ;)
Ik ga wel even kijken hoe de betere Brennenstuhl bij de Hornbach eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:42:
[...]

Mijn eerste cd-speler! Nieuw gekocht, was toen 500 gulden wat supergoedkoop was want tot dan toe was de goedkoopste Philips cd-speler 1000 gulden (CD-160). En wel met TDA1541 inderdaad. Ik had ook de grijze. De bouwkwaliteit is wel plastic fantastic. Bij mij bleek op een gegeven moment de klep niet goed meer open staan en liep de motor aan. Philips had ook nog plannen voor een CD-307 met FTS, zag ik op de printplaat.
Dan kan ik jou wel vragen of de klep hoort te veren of niet. Veert nu niet namelijk. Verwacht stiekem dat dat toen nog geen ding was maar ook lastig te checken, dus als jij je het kunt herinneren krijg je een virtueel koekje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mentalmadnizz schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:58:
[...]

Ik ga wel even kijken hoe de betere Brennenstuhl bij de Hornbach eruit zien :)
Ik heb deze meen ik: https://www.hornbach.nl/p...liging-antraciet/8819125/
Twee permanente voedingen, 1 master, 5 slaves. Ideaal :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie wil experimenteren met luidsprekerfilters kan ik van harte Wago 221 lasklemmen aanbevelen.

Dat werkt heel snel met verwisselen van bedrading, spoelen, weerstanden en bipolaire elco's.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3W2iSCR.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-09-2025 11:10 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

The Eagle schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:35:
[...]

Het is deze geworden :)

https://www.hornbach.nl/p...oudig-aluminium/12082649/

Ernaast zit een andere Brennenstuhl met losse voetschakelaar om de eindtrappen in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:35:
[...]

Deze gebruik ik ook. Op de master zit mijn voorversterker, de rest van de apparatuur en de MFB boxen zitten op een slave. De 2 permanente voedingen voor andere dingen in de buurt.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Vandaag de set dus weer opgebouwd en aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs3z2pOlBNoDEHZVcIpUq9ifIaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIhjcHjocfeavh6KEGE1WUTn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat staat er?

Preamp: Accuphase C222
Eindtrappen: 4x QUAD II, twee per kant (bi-amped)
Luidsprekers: Martin Logan SL3

Streamer: Cambridge Audio CXNv2
Tuner: Revox B-260S
Cassettedeck: Nakamichi Dragon
CD-speler: McIntosh MVP-861
Tapedeck: Teac X-1000R
Draaitafel: Lenco L70mkI uit 1958, met in de originele arm een Shure M44MB en daarnaast een gemodificeerde "Jonas Miller - Skeleton" Rabco SL-8E tangentiale arm met een Philips 922 MC element in een zelfbouw sokkel, gemaakt van een oude grenen keukentafel :D

Recent heeft de Teac het begeven, in "play" blijven de drukrollen niet aangetrokken staan. Daar moet ik nog eens naar kijken dit najaar.

Voor de rest blijft deze set me nog steeds verbazen, en ondanks dat ik regelmatig hier wat anders aansluit om mee te spelen kom ik uiteindelijk weer bij deze combinatie uit.

Ik heb op zolder nog een Thorens TD-124mkII staan met een SME3012 arm. Die arm heeft wat issues en daarom heb ik toen in een weekendje die Lenco in elkaar gezet. Die klinkt zo lekker dat dat hele Thorens-project stil is komen te liggen.. Wederom iets voor de toekomst denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Bommes

Capo del formaggio

@mentalmadnizz hebben die Martins zo een laag rendement dat je 2 eindtrappen per kant nodig hebt?
Of is het meer en kwestie van: omdat het kan

[ Voor 18% gewijzigd door Bommes op 21-09-2025 21:59 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Bommes schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:58:
@mentalmadnizz hebben die Martins zo een laag rendement dat je 2 eindtrappen per kant nodig hebt?
Of is het meer en kwestie van: omdat het kan
Die Martin Logans zijn inderdaad niet heel efficient, ik heb ze een tijdje gebruikt met twee stuks en eigenlijk ging dat best prima. Een collega van me zei dat 'ie nog een Quad II had liggen en er niks mee ging doen, dus toen had ik er drie. Toen werd het een soort "omdat het kan"-projectje dus zoekopdracht op Marktplaats opgeslagen. Opeens popte een enkele Quad II op in Brussel en toen ben ik een avondje op en neer gereden om die op te halen onder het mom van "als het allemaal niks uitmaakt kan ik ze altijd nog als set verkopen". Het bleek uiteindelijk best wel veel uit te maken, vooral het laag wordt een stuk mooier en strakker. Ik ben dus bij de dubbele set gebleven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12
Die martin logans zijn voor mij toch wel legendarische speakers. Dat is het eerste beeld wat bij me opkomt als ik aan elektrostaten denk.

Ik heb in m'n studententijd veel contact gehad met iemand, die die panelen rechtstreeks met HV aanstuurde vanuit een buizenversterker. Levensgevaarlijk (want het was allemaal op een houten plankje aan elkaar geknutseld, om te kijken of het kon), maar wel heel mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mentalmadnizz schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:45:
Vandaag de set dus weer opgebouwd en aangesloten.
[Afbeelding]

Wat staat er?

Preamp: Accuphase C222
Eindtrappen: 4x QUAD II, twee per kant (bi-amped)
Luidsprekers: Martin Logan SL3

Streamer: Cambridge Audio CXNv2
Tuner: Revox B-260S
Cassettedeck: Nakamichi Dragon
CD-speler: McIntosh MVP-861
Tapedeck: Teac X-1000R
Draaitafel: Lenco L70mkI uit 1958, met in de originele arm een Shure M44MB en daarnaast een gemodificeerde "Jonas Miller - Skeleton" Rabco SL-8E tangentiale arm met een Philips 922 MC element in een zelfbouw sokkel, gemaakt van een oude grenen keukentafel :D

Recent heeft de Teac het begeven, in "play" blijven de drukrollen niet aangetrokken staan. Daar moet ik nog eens naar kijken dit najaar.

Voor de rest blijft deze set me nog steeds verbazen, en ondanks dat ik regelmatig hier wat anders aansluit om mee te spelen kom ik uiteindelijk weer bij deze combinatie uit.

Ik heb op zolder nog een Thorens TD-124mkII staan met een SME3012 arm. Die arm heeft wat issues en daarom heb ik toen in een weekendje die Lenco in elkaar gezet. Die klinkt zo lekker dat dat hele Thorens-project stil is komen te liggen.. Wederom iets voor de toekomst denk ik...
Dit maakt de liefhebber blij :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:32:
[...]

Dan kan ik jou wel vragen of de klep hoort te veren of niet. Veert nu niet namelijk. Verwacht stiekem dat dat toen nog geen ding was maar ook lastig te checken, dus als jij je het kunt herinneren krijg je een virtueel koekje :)
Als je hem opent, bedoel je? Ja, dat hoort te veren. Bij mij bleef ie dus niet meer open staan, dat gaat met een plastic scharnier met verdikking.
Zie: YouTube: #1980s Vintage PHILIPS CD Player Sound Test CD-207 @Angelicaaudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Videopac schreef op zondag 21 september 2025 @ 07:42:
[...]

Ik denk niet dat er plannen waren voor een CD307 met FTS. Die print is niet exclusief gemaakt voor de CD307. Die print is geschikt voor meerdere types CD spelers, waaronder spelers met FTS. Dan zitten er wat extra onderdelen op, en mogelijk een andere control processor. Er zijn maar een heel beperkt aantal printen per serie die afhankelijk van de opties wel of niet van bepaalde componenten worden voorzien en gekoppeld worden aan verschillende control- en display boards.

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 22-09-2025 19:28 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• rcor
Na een korte tandarts bezoek voor een halfjaarlijkse controle ben ik samen met mijn vader (die altijd tegelijk met mij naar de tandarts gaat voor zijn halfjaarlijkse controle) nog even naar Kringloopwinkel 2Switch geweest die daar om de hoek ligt (althans, nog om de hoek ligt want ze gaan 1 november verhuizen naar een groter pand)... Zie ik ineens deze zuil luidsprekers staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaR9h3N1ox21NsXNXvwohV9meyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in8ldDI4m2AJU7z7Y5iOrStp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI1YNU3G0qn-fLnSyq_AMo0pyJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbLpn7GjkPTOGz3ylsWT6BJE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9qR-85YSjEo3b_pmCYMoJiwA6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWFhf7ESXeP8NFl6eb7pG0OD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leJZBtEL8RWrkatIwxVHbJlfdVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtKesFcwwBjhyYsrCM3wKCFg.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm... Dat merk ken ik niet... Maar het zag er degelijk uit en compleet met spikes... Dus even Googlen op het type dat ik zag op het plaatje... Weinig info te vinden, behalve dan dat het een speaker merk is dat verkocht wordt door Stassen Hifi uit Tegelen... Ik dacht: leuke upgrade voor mijn man cave waar ik middels een beamer altijd formule 1 kijk... Want als Stassen het verkoopt zal het niet extreem slecht zijn... De enkele gebruikers die er wat over schreven waren allen ook zeer enthousiast over deze speakerset...

Tot mijn verbazing kwam dit speakersetje ook nog eens voor in de pricewatch van Tweakers.net:
https://tweakers.net/pric...-905-bruin/specificaties/
Ja, die waren duur nieuw! In 2005 op de markt gekomen las ik ergens online en met de komst van de Pricewatch bij Tweakers ook daar te vinden tussen de jaren 2009 en 2011 waarna deze uit productie is gegaan...

Ik heb nog geen kans gehad om ze te beluisteren, maar ik heb ze voor een zeer schappelijk bedrag op de kop getikt... Als ze bevallen blijven ze, anders zet ik ze weer te koop... Ik heb er nog minder dan 150 euro aan betaalt, dus dat is altijd winst bij verkoop als ik zou willen... ;)

Edit:
Het web archive is uiteraard hier handig bedacht ik mij en ja, ze staan op een oude site van TMA:
http://web.archive.org/we...ahifi.com/premium905.html

Not bad at all! Titanium tweeter en kevlar woofers (zowel de midden toner als de bas woofer)... Mogelijk een koopje gedaan zojuist!

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 22-09-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:56:
[...]

Als je hen opent, bedoel je? Ja, dat hoort te veren. Bij mij bleef ie dus niet meer open staan, dat gaat met een plastic scharnier met verdikking.
Zie: YouTube: #1980s Vintage PHILIPS CD Player Sound Test CD-207 @Angelicaaudio
Check, ik had een metalen veer verwacht maar dan doet de mijne dus wat ie moet doen :)

En ik kom er net achter dat de cd bij het openen aan het seksen blijft hangen. Kan er wel gewoon af. Binnenkort eens met de isopropyl alcohol op dus, zal wel vuiligheid zijn :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

evilution schreef op maandag 22 september 2025 @ 19:26:
[...]

Ik denk niet dat er plannen waren voor een CD307 met FTS. Die print is niet exclusief gemaakt voor de CD307. Die print is geschikt voor meerdere types CD spelers, waaronder spelers met FTS. Dan zitten er wat extra onderdelen op, en mogelijk een andere control processor. Er zijn maar een heel beperkt aantal printen per serie die afhankelijk van de opties wel of niet van bepaalde componenten worden voorzien en gekoppeld worden aan verschillende control- en display boards.
Ik meen dat destijds op de printplaat gezien te hebben (ik schroefde toen al alles open).
En ja hoor: die plannen waren er. Er is zelfs iemand die van een 207 een 307 probeerde te maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.bramjacobse.nl/wordpress/wp-content/uploads/2019/09/CD307_butons.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 23-09-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:22
FTS, dat waren de tijden! Mijn CD650 had het ook, en je kreeg er een stickervel bij om op de zijkant van het CD doosje te plakken, zodat je wist welke CD in het FTS geheugen zaten en welke niet.
Ik heb uiteindelijk iets van 12 stickers geplakt, en toen verder niet meer gebruikt. Stickers zitten nog steeds op sommige CD doosjes.
Volgens mij kon je van 150 CD's je voorkeursselectie in het geheugen van de speler opslaan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Skynett schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:53:
FTS, dat waren de tijden! Mijn CD650 had het ook, en je kreeg er een stickervel bij om op de zijkant van het CD doosje te plakken, zodat je wist welke CD in het FTS geheugen zaten en welke niet.
Ik heb uiteindelijk iets van 12 stickers geplakt, en toen verder niet meer gebruikt. Stickers zitten nog steeds op sommige CD doosjes.
Volgens mij kon je van 150 CD's je voorkeursselectie in het geheugen van de speler opslaan.
Had mijn Marantz CD-75MkII (met Eringa modificatie, de opvolger van mijn Philips CD 207) ook. Ik heb het nooit gebruikt :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benvo1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23-09 16:04
Verplaatst en beide berichten samengevoegd voor de leesbaarheid.

post 1:

Hallo allemaal,

In mijn aangekochte Technics RS TS 575 cassettedeck missen de ribbon cables. Het gaat om de volgende kabels: AWM 2896 80 C 60V VW-1 27 pin 35 mm breed en AWM 2896 80C 60V VW-1 14 pin 18 mm breed.
Naar het schijnt, althans ik heb overal gezocht, zijn dit vreemde maten die niet te koop zijn. Weet iemand waar ze wel verkrijgbaar zijn, met name de 27 pins? Ook de naam Zmuk als aanbieder komt naar voren maar weer de 27 pin versie niet. Wie kan me helpen?

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Ben.

post 2:

Ik bedoelde eigenlijk de Flexibele lint kabels.

[ Voor 87% gewijzigd door Jorgen op 24-09-2025 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat hele systeem is volgens mij nooit echt heel succesvol geweest. Favoriete tracks opslaan per cd was qua idee best goed, maar ongetwijfeld geënt op het feit dat je die op een cassettebandje ook had en daar vrij lang moest spoelen om er te komen.
Maar de implementatie op een cd speler was vrij omslachtig en qua gebruik ondoorzichtig voor een gebruiker. Bovendien: je wist op een cd welk nummer je wilde, en dus kon je gewoon dat nummer toetsen en gaan. Dus vooraf programmeren welke je wel en niet wilde horen had weinig toegevoegde waarde. Dat heeft het denk ik de das om gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 23-09-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:07
The Eagle schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:09:
[...]

Dat hele systeem is volgens mij nooit echt heel succesvol geweest. Favoriete tracks opslaan per cd was qua idee best goed, maar ongetwijfeld geënt op het feit dat je die op een cassettebandje ook had en daar vrij lang moest spoelen om er te komen.
Maar de implementatie op een cd speler was vrij omslachtig en qua gebruik ondoorzichtig voor een gebruiker. Bovendien: je wist op een cd welk nummer je wilde, en dus kon je gewoon dat nummer toetsen en gaan. Dus vooraf programmeren welke je wel en niet wilde horen had weinig toegevoegde waarde. Dat heeft het denk ik de das om gedaan.
De Sony (die ik heb) heeft ook zoiets, die deed het alleen iets slimmer.
Aan de hand van het aantal nummers en totaal tijd (welke vrijwel nooit hetzelfde is) wist ie meteen welke CD je geplaatst had.
Als je dan de [programm] mode koos, dan kreeg je meteen de ingeprogrammeerde nummers te horen (mits ingeprogrammeerd)
Best handig _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:16

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

f2ride2001 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:27:
[...]

De Sony (die ik heb) heeft ook zoiets, die deed het alleen iets slimmer.
Aan de hand van het aantal nummers en totaal tijd (welke vrijwel nooit hetzelfde is) wist ie meteen welke CD je geplaatst had.
Als je dan de [programm] mode koos, dan kreeg je meteen de ingeprogrammeerde nummers te horen (mits ingeprogrammeerd)
Best handig _/-\o_
Zo werkt FTS van Philips ook (althans op de nieuwere CD-spelers zoals mijn CD950).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 16:17
Met mijn Marantz CD80 (nooit weg moeten doen) FTS gebruikt maar vond dat het geheugen snel vol was.
Leek ook van aantal tracks per cd af te hangen dat in de voorkeur gezet was.

Het was inderdaad om eenmalig per cd in stellen zodat het opnieuw gebruikt kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb het zowel op mijn CD960 als mijn CD94. Er is een enkele CD waar ik het gebruik om een kutnummer te skippen maar dat is het wel. In theorie een leuke optie, maar in de praktijk niet zo. Die stickervellen herinner ik me wel, heb er wellicht nog een liggen.

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-10 13:15

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Hoewel geen “FTS”, heeft mijn Kenwood (DP-3040) wel een “Program” functie, wat ik wel lekker vind om een aantal nummers te spelen als ik weinig tijd heb. Maar behalve dat gebruik ik het eigenlijk nooit. De speler slaat het ook op, geen idee hoeveel je kan opslaan, maar nadat de elektriciteit ervanaf is vergeet 'ie toch alles :)

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Videopac schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:30:
[...]

Ik meen dat destijds op de printplaat gezien te hebben (ik schroefde toen al alles open).
En ja hoor: die plannen waren er. Er is zelfs iemand die van een 207 een 307 probeerde te maken.
[Afbeelding]
Leuk dat het mogelijk is FTS toe te voegen op dat ding! Ik gok dat dat wel bij meer spelers kan. Toch vaak universele printen waar wel/niet de onderdelen op zitten die een bepaalde functie mogelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Ik heb een CDD 882, en die print is zowat halfleeg. Ding heeft alleen S/PDIF uit, maar DAC's, oversampling filters en analoge uitgangen passen er gewoon nog bij. Dus ja, zeker werd er gebruik gemaakt van universele printen.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Skynett schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:27:
Ik heb een CDD 882, en die print is zowat halfleeg. Ding heeft alleen S/PDIF uit, maar DAC's, oversampling filters en analoge uitgangen passen er gewoon nog bij. Dus ja, zeker werd er gebruik gemaakt van universele printen.
Ja, die CDD882 is gewoon een CD880 met minder onderdelen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:52
Een paar dagen speelde ik al met het idee, en vandaag heb ik eindelijk de CD-wisselaar die ik ca 32 jaar geleden nieuw gekocht heb, na 9 jaar weer van zolder gehaald, afgestoft, hier en daar wat nieuw siliconenvet, en aangesloten. Wat ziet dat er toch mooi uit, zo'n verzameling audioapparatuur 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZOnhAZFYLnrBNBVF54CUJ0RQbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPGEAftn7Vu0dgZ9sFaTVZ5J.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSYr8AxTzqShjK2GjkTUcHBE1Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prTEr65uRYLLAmhlGnGmDLRf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0x9wcV7dWhMGOYqXZ_feSQEJXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLewCatrSNw3mqK99P5OO1fs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Die Yamaha versterker heb ik het broertje van, de 685. Welk type is die Blue Ray?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:52
SkiFan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:19:
Die Yamaha versterker heb ik het broertje van, de 685. Welk type is die Blue Ray?
Dat is de BD-S677

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Een ietwat ranzig setje Missions 761 gevonden bij de kringloop. Randen leken wel goed, niet getest verder.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ev8D14J.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door BlueTooth76 op 30-09-2025 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-10 13:15

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

BlueTooth76 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 12:27:
Een ietwat ranzig setje Missions 761 gevonden bij de kringloop. Randen leken wel goed, niet getest verder.

https://imgur.com/a/zrVW0sC
Ik heb exact dezelfde speakers. Zijn echt heerlijke speakers, veel plezier ermee! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Na een schoonmaakbeurt (cleaning foam ftw) even aangesloten en dat klinkt als een klokje.
Veel detail en plaatsing zonder schel te klinken, weinig (maar strak) laag.
Ik neem morgen een REL subje mee (eveneens gesloten Q201E) om te horen of ze vrienden worden.

Ze hangen nu aan m'n (eveneens kringloopvondsten) Denon DRA-545RD receiver en een Sony DVD-speler die ik nog niet getest had.

Update: met de REL combineert op zich heel aardig maar ik moet hem wel even nakijken, er resoneert iets mee in de behuizing / achterplaat en dat was de laatste keer dat ik hem gebruikte nog niet zo. Neem morgen even een andere REL mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N6LWl7E.jpeg

[ Voor 50% gewijzigd door BlueTooth76 op 01-10-2025 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Kan de reactie niet meer wijzigen (periode is korter geworden?).

Maar met een andere REL Q201E die ik nog had staan draait het nu prima, er zit blijkbaar iets los in of aan de achterplaat van de andere REL. Zal hem tzt eens openschroeven. Heb er ook nog een 3e exemplaar van staan, ooit eens een paar gekocht via Markplaats.

De Q201E is gesloten en dat is wel een logische ontwerpkeuze, hij is zo compact dat een poort nooit zou passen. Een passieve radiator ook niet.

De woofer is nagenoeg "onverwoestbaar", een soort dikke rubberen pannenkoek. Destijds gekocht omdat ik fretten had (geen baspoort waar ze in konden kruipen en een stevige woofer).

Zonder te meten denk ik in combinatie met deze Mission 761 set wel dat ik hier en daar een dipje heb in hogere deel van het laag maar met wat betere plaatsing (van zowel speakers als sub) en experimenteren met 0/180 graden in fase zal dat deels wel op te vangen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-10-2025 14:47 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• nineball
Nieuw bandrecordertje, een Akai GX-630D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFhmeY-J6REbcvqvZf4P59z9AT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6qIx32n2j1ajTW9oL0VhGny.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Dat is een mooi ding! Die had mijn broer vroeger thuis ook. Hij maakte hele mixen met dat ding, hij was er helemaal weg van en heeft hem nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

nineball schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:17:
[Afbeelding]
Dat is een prachtig apparaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 14:14
[Afbeelding]
Ja geweldig apparaat! ik heb ze afgelopen jaren allemaal gehad van de 600 tot de 636. Zeker de 630 is een beest van een apparaat, makkelijk te onderhouden en na wat oude rifa's transistors ed. vervangen te hebben kan deze weer jaren mee! Ik heb eigenlijk ook wel spijt ik ze verkocht heb, maar je kan niet alles houden....alleen er na te kijken terwijl je muziek luistert echt een geweldige ervaring vond ik dat. Geniet van je aanwinst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[Afbeelding]
Mooi ding! Doet me denken aan de Philips N4520. Een jaar of 4 geleden had ik eens een optie zo'n ding te kopen voor zo'n 750 euro bij iemand waar ik wat anders kwam kopen. Was wel even zwaar verleidelijk maar het niet gedaan want 1: geen plek, en 2: geen usecase. Geen spijt van, ik ben nu blij met m'n Tascam DAT recorder en die N4520 heeft ondertussen vast een goed thuis gevonden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
[Afbeelding]
Welkom mede Akai bandrecorder bezitter! Mooi ding... Jonger dan de mijne, ik heb de GX-225D van 1972 t/m ik meen 1975... Erg leuke bandrecorders en onverslijtbare GX-koppen als je een Akai hebt met GX in het type nummer...
Effe een oude foto van een van mijn vorige vintage audio spullen die ik had... Daarop is ook mijn GX-225D bandrecorder die ik samen met de Akai AT-93L tuner als enige nog heb van al dat vintage spul te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIlwP7QQkmfREaLUGMDVpUKufCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7oQwZISw4X14MK38oNW4Xki.jpg?f=fotoalbum_large

Het modernere spul heb ik nog steeds, zoals de B&W CM1's , evenals de platen speler rechts, een Thorens TD-318 die ook vintage is bedenk ik me net (bouwjaar 1985 die kanten, net zo oud als ik)... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 04-10-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Buzzfeed schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Ja geweldig apparaat! ik heb ze afgelopen jaren allemaal gehad van de 600 tot de 636. Zeker de 630 is een beest van een apparaat, makkelijk te onderhouden en na wat oude rifa's transistors ed. vervangen te hebben kan deze weer jaren mee! Ik heb eigenlijk ook wel spijt ik ze verkocht heb, maar je kan niet alles houden....alleen er na te kijken terwijl je muziek luistert echt een geweldige ervaring vond ik dat. Geniet van je aanwinst!
Dank! Hij komt uit de collectie van een bekende Revox specialist aan de Maas waar ik een paar jaar geleden ook mijn A77 had gekocht. Die doet het nog uitstekend maar ik viel voor de looks van de Akai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Welkom mede Akai bandrecorder bezitter! Mooi ding... Jonger dan de mijne, ik heb de GX-225D van 1972 t/m ik meen 1975... Erg leuke bandrecorders en onverslijtbare GX-koppen als je een Akai hebt met GX in het type nummer...
Effe een oude foto van een van mijn vorige vintage audio spullen die ik had... Daarop is ook mijn GX-225D bandrecorder die ik samen met de Akai AT-93L tuner als enige nog heb van al dat vintage spul te zien:
[Afbeelding]

Het modernere spul heb ik nog steeds, zoals de B&W CM1's , evenals de platen speler rechts, een Thorens TD-318 die ook vintage is bedenk ik me net (bouwjaar 1985 die kanten, net zo oud als ik)... ;)
Akai uit die tijd vind ik allemaal mooi. Heb ook nog een receiver en een paar cassettedecks staan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rcor
Terug van weggeweest: mijn Phlips B5x74a die mijn Opa nog nieuw gekocht heeft en mijn Philips B7x14a... Beiden hebben een zo goed als revisie gekregen spelen nu weer prima, hoewel ik de FM tuner van de B7x14a nog effe moet checken met een goede antenne daar ik gisteren weinig ontvangst had in de avond...

Even twee foto's van de twee radio's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA56VYHk5EQJhW9ya1l8xaXKyJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOb6uOuhjmBf4DdiPRx2XN8a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7noVGd5y14eTbBzREur_L5oC1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWnvefXtNrVqst14sHKUfX1q.jpg?f=fotoalbum_large

De bedoeling is dat we een aantal schappen gaan maken om ze op te plaatsen met een mengpaneel en de getoonde streamer... Zodra dit klaar is volgen nog meer foto's... :)

Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6