• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-02 10:46
leuk spul maar of je inderdaad nog compatibele stuff in de auto tegenkomt?
voor dat vintage gevoel is wel zo'n Panasonic CQ-VX5500 met mooie VU meters gaaf om te hebben
al ware het niet dat we niet meer afgeleid mogen worden of nog iets mogen bedienen qua apparatuur in de auto...
Een Hifi regelneef als passagier is dan al noodzakelijk.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-02 08:54
diedie2 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:57:
Dat doet me terug denken aan de Panasonic CQ-TX5500. Het zou de enige autoradio ter wereld zijn met vacuum tube.

[YouTube: Panasonic cq-tx5500]
Alle vroege autoradio's werkten met buizen :)

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AntoniusDD schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:28:
leuk spul maar of je inderdaad nog compatibele stuff in de auto tegenkomt?
voor dat vintage gevoel is wel zo'n Panasonic CQ-VX5500 met mooie VU meters gaaf om te hebben
al ware het niet dat we niet meer afgeleid mogen worden of nog iets mogen bedienen qua apparatuur in de auto...
Een Hifi regelneef als passagier is dan al noodzakelijk.
Offtopic wellicht, maar ik vind die menu-van-zes-lagen-diep-om-je-airco-aan-te-zetten touchscreens in moderne auto's veel meer afleiden van het verkeer van een autoradio.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• AntoniusDD
verdraaid, nu kreeg ik het deck terug dat ik aan mijn achterneefje had uitgeleend
bandje loopt 17 seconden en stopt dan, geen output en geen uitslag van de LED's te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_hKLD3_Am4QFSFtnL9TkNovXyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Snkwk87wq3uVUQbmVRy2USK2.jpg?f=fotoalbum_large

tjees wat een pech moet die weer onder handen genomen worden

• AntoniusDD
Het leek echt op iets wat ik al eerder had gezien op youtube toen ik mijn tape deck weer uit de opslag gehaald heb in 2020
Ik wist er is een fix want ik heb dat jaren geleden ook al eens bekeken op youtube part 1 en part 2 zie hier beneden

YouTube: Repairing the Denon DRS 810 part 1 of ?
YouTube: Fixing the Denon DRS 810 part 2 of ?

De switches die de laadslede waarnemen aan weerzijde zie je hier beneden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-mK4kffBOkexXHGTPCIYM6SD6c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DBmBI2iVNSz6bKknk5bZPmVU.png?f=user_small

Om de banden / belts en riemen te vervangen had ik deze al eens bekeken (capstan belt etc)

YouTube: FIXING OLD TECH - Why Did This Vintage Denon DRS-640 Tape Deck Stop...

Ik had al eens van iemand van jullie een tip gekregen waar die snaren / riemen voor de Denon DRS 810 te verkrijgen waren...
helaas ondergegaan in de pandemie

als ik die heb kan ik aan de slag

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Hebben jullie nog tips voor het tweedehands kopen van 10"/26cm tapes of spoelen voor een bandrecorder (reel to reel)? Op Marktplaats is de spoeling dun en vaak ook tegen stevige prijzen. Zou het leuk vinden om wat bij te kopen om wat mee te spelen. Heb ook 7" liggen maar 10" is wel leuker.

All I had to do was follow the damn train.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:56
-CJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:34:
Hebben jullie nog tips voor het tweedehands kopen van 10"/26cm tapes of spoelen voor een bandrecorder (reel to reel)? Op Marktplaats is de spoeling dun en vaak ook tegen stevige prijzen. Zou het leuk vinden om wat bij te kopen om wat mee te spelen. Heb ook 7" liggen maar 10" is wel leuker.
Tweedehands banrecorder banden zijn lastig:
1. Je moet exact weten welke tapes op latere leeftijd nog goed zijn
2. Dan nog is het hopen dat de vorige eigenaar goed met de banden is blijven omspringen
3. Hopen dat de banden geen drop-outs bevatten...

De beste route is nieuwe tapes kopen en dan maar voorlief nemen dat het wat duurder is... Recording The Masters is een prima merk en je kunt ze o.a. bij MFB-Freaks van Thomas Baur nieuw kopen:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/

Als je geen studio doeleinden hebt kun je het beste gaan voor de LPR-35 of LPR-90 banden... Die heb je van beiden in verschillende vormen op 26 CM beschikbaar:
- Pancake (tape op een kern gespoeld waar je dan de metalen spoelen op moet schroeven om er een volwaardige band van te maken. Handig als je een metalen spoel hebt met rotte tape).
- Een 26cm spoel waarbij een NAB adapter naar Trident koppeling nodig is
- Een 26cm spoel met Trident kopelling

Wil je echt voor tweedehands gaan? Dan zijn tapes van Maxell en TDK's Audua reeks de meest geschikte kandidaten. Die schijnen op oudere leeftijd het nog prima te doen. Mits ze goed opgeborgen zijn geweest en er geen schade aan het lint zit... ;)

Succes!

www.discogs.com/collection?user=rcor

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

rcor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:12:
[...]

Tweedehands banrecorder banden zijn lastig:
1. Je moet exact weten welke tapes op latere leeftijd nog goed zijn
2. Dan nog is het hopen dat de vorige eigenaar goed met de banden is blijven omspringen|
3. Hopen dat de banden geen drop-outs bevatten...

De beste route is nieuwe tapes kopen en dan maar voorlief nemen dat het wat duurder is... Recording The Masters is een prima merk en je kunt ze o.a. bij MFB-Freaks van Thomas Baur nieuw kopen:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/

Als je geen studio doeleinden hebt kun je het beste gaan voor de LPR-35 of LPR-90 banden... Die heb je van beiden in verschillende vormen op 26 CM beschikbaar:
- Pancake (tape op een kern gespoeld waar je dan de metalen spoelen op moet schroeven om er een volwaardige band van te maken. Handig als je een metalen spoel hebt met rotte tape).
- Een 26cm spoel waarbij een NAB adapter naar Trident koppeling nodig is
- Een 26cm spoel met Trident kopelling

Wil je echt voor tweedehands gaan? Dan zijn tapes van Maxell en TDK's Audua reeks de meest geschikte kandidaten. Die schijnen op oudere leeftijd het nog prima te doen. Mits ze goed opgeborgen zijn geweest en er geen schade aan het lint zit... ;)

Succes!
Dank voor de tip! Nooit gedacht dat het nog nieuw te koop is. Goed idee om nieuwe tape te kopen en dan via Marktplaats te kijken voor oude 26cm spoelen. Dan lijkt het oud, maar is het nieuw. Leuk project weer zodra ik de Sony helemaal goed werkend heb.

• rcor
-CJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:14:
[...]

Dank voor de tip! Nooit gedacht dat het nog nieuw te koop is. Goed idee om nieuwe tape te kopen en dan via Marktplaats te kijken voor oude 26cm spoelen. Dan lijkt het oud, maar is het nieuw. Leuk project weer zodra ik de Sony helemaal goed werkend heb.
Als je nog bezig bent met de restauratie van de Sony bandrecorder zou ik voor de LPR-90 gaan, deze kun je met een hoger opname niveau opnemen met je bandrecorder dan de LPR-35... Wel is het raadzaam om de Sony dan te laten afregelen op de LPR-90 band voor het beste opname resultaat... :)

Zelf speel ik al geruime tijd met een Akai GX-225D... In het verleden heb ik daar wel eens wat van gedeeld hier in dit topic...

Geen recente foto van de spullen, maar wel de configuratie zoals deze nu op een andere definitieve plek staat met nog wat uitbreidingen in de loop der tijd (in de vorm van een Philips 22GA209 platen speler en een Rotel RCD-1072 CD-speler)...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06QRg_scpxj_aORSemdSNJODSwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpVsOguWB5Go6ziLYeMoywR4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door rcor op 20-01-2026 23:27 ]

• -CJ
  • Nu online

-CJ

Not remastered

rcor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:20:
[...]

Als je nog bezig bent met de restauratie van de Sony bandrecorder zou ik voor de LPR-90 gaan, deze kun je met een hoger opname niveau opnemen met je bandrecorder dan de LPR-35... Wel is het raadzaam om de Sony dan te laten afregelen op de LPR-90 band voor het beste opname resultaat... :)
Is dat afregelen zelf te doen of moet dat door een professional?

• rcor
-CJ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Is dat afregelen zelf te doen of moet dat door een professional?
Als je de middelen ervoor hebt en weet wat je doet wel ja... Anders zou ik een nieuwe tape kopen en het laten doen door een professional... De mijne is nog afgeregeld op de LPR-35 tape, ooit ingeregeld door DP-audio in Enschede die de gehele bandrecorder onderhanden genomen heeft... Binnen één jaar na revisie kwam de LPR-90 tape op de markt en dus voor mij net te laat...

Dus gebruik ik daardoor veelal de LPR-35 tape, hoewel de LPR-90 ook kan, maar dan haal ik net niet het maximale uit die tape... ;)

Ps.: besef dat tweedehands metalen spoelen ook ontzettend duur zijn vaak... Met wat geluk vindt je die voor 20 a 25 euro zonder tape, maar als je de kosten dan in totaal ziet valt al meteen op dat het niet veel scheelt met een kant-en-klare nieuwe tape met metalen spoel, die dan ook nog eens schade vrij is en dus in nette staat...

[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 20-01-2026 23:35 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb een zeer oude radio (voor WO2). Deze heeft denk ik zo'n 10-15 jaar niet gespeeld. Ik begrijp dat direct op netspanning zetten geen goed idee is. Ik heb echter een variac waarmee ik de voedingsspanning langzaam kan opvoeren.

Wat zou een goed opstartprotocol zijn?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

evilution schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:48:
Ik heb een zeer oude radio (voor WO2). Deze heeft denk ik zo'n 10-15 jaar niet gespeeld. Ik begrijp dat direct op netspanning zetten geen goed idee is. Ik heb echter een variac waarmee ik de voedingsspanning langzaam kan opvoeren.

Wat zou een goed opstartprotocol zijn?
Even een 230v gloeilamp mee schakelen. Mocht er een piek zijn, vangt die lamp dat op. Weet alleen even niet of dat serie of parallel moet zijn. En pin me er niet op vast :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:24
In serie. Mocht er een kortsluiting in de radio ontstaan, dan neemt de stroomsterkte enorm toe waardoor de spanningsval over de gloeilamp in dezelfde mate toeneemt, waardoor de spanning over de radio weer zal dalen, en de totale stroom door beide apparaten ook weer zal dalen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:30:
[...]

Even een 230v gloeilamp mee schakelen. Mocht er een piek zijn, vangt die lamp dat op. Weet alleen even niet of dat serie of parallel moet zijn. En pin me er niet op vast :)
Wat heeft een gloeilamp mee schakelen voor nut als ik een variac heb waarmee ik de spanning geleidelijk kan op voeren? Die gloeilamp doet toch niet meer dan als spanningsdeler fungeren?

Kan deze vraag misschien beter stellen aan de NVHR.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 24-01-2026 23:01 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:34
Een gloeilamp gebruiken in deze is als vervanging als de monteur of nieuwe eigenaar geen variac heeft, je kan dan iig zien of de voeding van de radio niet kapot is. Pas wel op met bepaalde type radio' s uit die tijd (met U type buizen), dit zijn type radio' s waar de spanning op het chassis staat, daar zijn al wel wat ongelukken mee gebeurd.

https://www.qsl.net/pa2ohh/19vornl.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Malle-piet op 25-01-2026 06:24 ]

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:03

Xanax959

relax...

@evilution opstarten zonder buizen. Langzaam de spanning opvoeren en kijken wat er warm wordt of gaat roken. Zonder variac idd 40watt gloeilamp in serie er bij. De gelijkricht buis wel laten zitten. Ik verwacht dat er wel een paar condensators overleden zijn. Tenzij er 15 jaar geleden al het één en ander vervangen is.

Als er niks gaat roken dezelfde procedure met de buizen er in. Mijn Philips 750a ontving niets zonder goede aarde aansluiting trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanax959 op 25-01-2026 17:13 ]

Atari portfolio Dos 2.11

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Xanax959 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:12:
Tenzij er 15 jaar geleden al het één en ander vervangen is.
Nou ja, niet 15 jaar geleden een en ander vervangen, maar hij is denk ergens rond de 20-25 jaar geleden volledig gereviseerd door een deskundige op het gebied van buizenradio's.

Inmiddels heb ik hier en daar mijn licht eens opgestoken en over het algemeen wordt opstarten zonder buizen niet aanbevolen tenzij je de voeding niet vertrouwd. Dat is hier niet aan de orde.
Advies lijkt te zijn om te starten op 50V en dan regelen van 50V->100-110V->160-170V->230V met zo'n 10-20 minuten tijd tussen de stappen. Verder zou je nog de netstroom kunnen meten en eventueel met een scope de voedingsspanningen monitoren.

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-02 12:15
Ik had van het weekend een mazzeltje bij een kringloop in Zeist. Ik heb daar deze Kenwood GE-76 equalizer gescoord voor maar € 24,50 :)
Hij is nog in behoorlijk nette staat, de enige minpuntjes zijn dat er in de achterkant 2 gaten zijn gemaakt voor een modificatie (die nooit doorgevoerd is want de printplaten zijn nog orgineel ik kan geen tekenen vinden dat eraan gesoldeerd is) en in de zijkanten zijn twee extra gaatjes geboord (rackhandles?) maar dat is allemaal niet zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dVTBfDxb/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DwbgNmNV/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nhQkWMWt/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RZnRYqYx/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N0q4vY3W/5.jpg

• kingmace
En deze kwam ook net binnen (was al besteld voor ik de Kenwood vond). Een Tensai TQ-250, gekocht op MP voor 60,-. Fotos zijn niet super en hij is nog niet schoongemaakt maar ik wou hem toch alvast even delen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmnX1qZW/IMG-20260127-191132.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63jJrBbv/IMG-20260127-191141.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MTP27z31/IMG-20260127-191147.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26cRQC9W/IMG-20260127-191206.jpg

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

kingmace schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:43:
Ik had van het weekend een mazzeltje bij een kringloop in Zeist. Ik heb daar deze Kenwood GE-76 equalizer gescoord voor maar € 24,50 :)
Hij is nog in behoorlijk nette staat, de enige minpuntjes zijn dat er in de achterkant 2 gaten zijn gemaakt voor een modificatie (die nooit doorgevoerd is want de printplaten zijn nog orgineel ik kan geen tekenen vinden dat eraan gesoldeerd is) en in de zijkanten zijn twee extra gaatjes geboord (rackhandles?) maar dat is allemaal niet zichtbaar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor die gaten in de achterkant zijn vast wel rubber stoppen ergens te vinden die je er in kan douwen. Of iets 3D printen.

• The Eagle

The Eagle

evilution schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Voor die gaten in de achterkant zijn vast wel rubber stoppen ergens te vinden die je er in kan douwen. Of iets 3D printen.
Ziet er qua gat uit alsof er ook een tulp plug in heeft gezeten. Zou je er ook weer in kunnen stoppen :)

Hier latent ook nog op zoek naar een Philips equalizer. De EQ670 cq FV670. Komt wel eens ooit voorbij, maar de laatste vroeg er de hoofdprijs voor en dat gingen we niet doen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kingmace
The Eagle schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Ziet er qua gat uit alsof er ook een tulp plug in heeft gezeten. Zou je er ook weer in kunnen stoppen :)

Hier latent ook nog op zoek naar een Philips equalizer. De EQ670 cq FV670. Komt wel eens ooit voorbij, maar de laatste vroeg er de hoofdprijs voor en dat gingen we niet doen :P
Ik vind inderdaad vast nog wel wat om die gaten mee op te vullen :)

Overigens heb ik heb die EQ670 nog in de opslag staan. Als de Kenwood een blijvertje wordt gaat die eruit en zal ik je op de hoogte houden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtrvsC6n/IMG-20230615-163612.jpg

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 11:45
kingmace schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:43:

[Afbeelding]
Deze gaten kunnen goed gebruikt zijn om 2 stereo jack aansluitingen te maken. Zeker als er rack-mounts zijn gemonteerd geweest. Is het ook in een 19 inch rack met professionelere spullen te gebruiken. Drive in ofzo.
Heb ik zo ook ooit toegepast.

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 21-02 16:40
Ben het weekend bezig geweest om mijn cassette deck af te stellen.

Heb een tweetal oscilloscopen gekocht (marktplaats) en ben er zaterdag mee bezig geweest om het ding te leren kennen en te gebruiken. Dat viel niet mee :X een multimeter is zeer vertrouwd maar dit is wel next level!

Maar het is gelukt! Kanaal level links/recht zijn nu nagenoeg helemaal gelijk! En de azimuth heb ik iets fijner af kunnen stellen. Hoor ik verschil? Nee dat niet. Maar alleen al er lekker mee bezig zijn, leren en bekijken is het me waard geweest.

Weer een hoop geleerd het weekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PWuUcFyLyS5gfmOdLLfsXAA68k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jyV87SSFQR8R7CMdUeEG8zD8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjYrWF0GCD08Zxm5EYZ2ztbflsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BizgwxrrtnV17K0vlMlxv0Sn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALfzsvKLc7CQ48P7E8LdM9OJ04Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va2AcmDZ8aN562HB1XhvuXQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWHypUB5N30plQvCRaKfPY4Yi2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7n1E4jMqCeUi5QCPhwnXDnYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFN3XxF-RRsHnho6S_W_EnEXtjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Whjsk8DjUqP2mGdh82yJrX5n.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:42
Het beeld van je Philips weergeeft een behoorlijk vervormde sinus. Ik hoop dan ook dat dit een heftige tracking test is…

Heb je bij de Azimuth naar kanaalgelijkheid of naar kanaalscheiding gekeken?

Die Kenwood is een mooi apparaat!!

• Yamy_Daffy
Duclaasie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:48:
Het beeld van je Philips weergeeft een behoorlijk vervormde sinus. Ik hoop dan ook dat dit een heftige tracking test is…

Afgesteld op kanaalgelijkheid. En die vervormde sinus klopt inderdaad. Dat was een bandje waarop ik met MixtapeNerd het bandje had getest. Dus de software gaat kijken wanneer en bij welk singaal er vervorming op begint te treden.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 11:34

Canis Lupus

Vosbot

Ik heb al 2 jaar een vintage Denon DCD-980 cd speler staan.
Laatste weken raar fenomeen: als ik hem na gebruik uitzet (dus de drukknop fysiek), gaat het display inderdaad uit, maar spint de disc op en gaat hij vrolijk weer spelen vanaf begin. 8)7

Iemand dit weleens meegemaakt en mogelijke oplossing?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:14

Videopac

Rommelt wat aan.

Duclaasie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:48:

Naar minimale faseverschuiving tussen links en rechts, neem ik aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Yamy_Daffy
Videopac schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Klopt fase’s gelijk afgesteld en de hoogte links rechts gelijk gesteld.

Deck stond al voor 90% goed dus was minimaal om bij te stellen. Linker kanaal was 1 db minder dan rechts.

Maar leuk om te controleren en weer een speeltje erbij!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-02 21:29

Bommes

Capo del formaggio

En je woont waar @Yamy_Daffy want dan weten wij waar we langs moeten met onze cassettespelers :P :Y

Die ik overigens nog niet heb, zoekopdracht voor een jaren 90 Sony ES cassettedek staat open. Aanbod is er wel maar ik ben nog niet bereid om daarvoor 300 of nog meer uit te gaan geven.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• The Eagle

The Eagle

@Bommes ES series is populair. Als je slim bent doe je ook een zoektocht naar complete sets ipv alleen los deck. Sure, heb je initieel iets meer apparatuur maar die kun je ook weer verkopen. Drukt ook de uiteindelijke prijs van het deck :)

• Yamy_Daffy
Bommes schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:34:
En je woont waar @Yamy_Daffy want dan weten wij waar we langs moeten met onze cassettespelers :P :Y

Die ik overigens nog niet heb, zoekopdracht voor een jaren 90 Sony ES cassettedek staat open. Aanbod is er wel maar ik ben nog niet bereid om daarvoor 300 of nog meer uit te gaan geven.
Zoetermeer, u bent van harte welkom. Koffie, thee of een biertje erbij en hobbyen maar. d:)b

En soms moet je geduld hebben om iets leuks tegen te komen en een beetje mazzel hebben.

• Duclaasie
Videopac schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
[...]

Fase verschuiving valt wel mee qua beïnvloeding . De meeste winst en ook het best hoorbaar is de overspraak zo laag mogelijk krijgen. Daar kun je zomaar meer dan 10dB winst behalen

• Duclaasie
Yamy_Daffy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Afgesteld op kanaalgelijkheid. En die vervormde sinus klopt inderdaad. Dat was een bandje waarop ik met MixtapeNerd het bandje had getest. Dus de software gaat kijken wanneer en bij welk singaal er vervorming op begint te treden.
Aah, bandje. Ik zat me vinyl in mijn hoofd, waar ik de scoop zelf dus voor gebruik.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yamy_Daffy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 00:56:
Ben het weekend bezig geweest om mijn cassette deck af te stellen.

Heb een tweetal oscilloscopen gekocht (marktplaats) en ben er zaterdag mee bezig geweest om het ding te leren kennen en te gebruiken. Dat viel niet mee :X een multimeter is zeer vertrouwd maar dit is wel next level!

Maar het is gelukt! Kanaal level links/recht zijn nu nagenoeg helemaal gelijk! En de azimuth heb ik iets fijner af kunnen stellen. Hoor ik verschil? Nee dat niet. Maar alleen al er lekker mee bezig zijn, leren en bekijken is het me waard geweest.

Weer een hoop geleerd het weekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geinig, die PM3217 heb ik ook. Leuke scope. Die vertraagde tijdbasis maakt hem inderdaad wel wat lastiger dan een multimeter, maar gewoon wat mee spelen dan krijg je het vanzelf door. Die vertraagde tijdbasis is handig als je een deel van het signaal nader wilt bekijken, er op inzoomen als het ware.

edit: die Kenwood lijkt wel een stuk scherper beeld te hebben (minder branduren) of is de foto van die Philips gewoon uit focus?

[ Voor 3% gewijzigd door evilution op 02-02-2026 20:21 ]

• Yamy_Daffy
evilution schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:17:
[...]

Geinig, die PM3217 heb ik ook. Leuke scope. Die vertraagde tijdbasis maakt hem inderdaad wel wat lastiger dan een multimeter, maar gewoon wat mee spelen dan krijg je het vanzelf door. Die vertraagde tijdbasis is handig als je een deel van het signaal nader wilt bekijken, er op inzoomen als het ware.

edit: die Kenwood lijkt wel een stuk scherper beeld te hebben (minder branduren) of is de foto van die Philips gewoon uit focus?
De Philips heeft wel mijn persoonlijke voorkeur.
Delay time functie is inderdaad leuk om mee te pielen!

Over het scherm, denk voornamelijk dat de scope niet perfect afgesteld stond en een slechte donkere foto snel genomen.

Heb beide scope’s is goed proberen af te stellen om een eerlijk vergelijk te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAZxFPHdt8KE9qeHVsJf2tBkKKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4mq5fKir3LXN03uF2u0gNzo.jpg?f=fotoalbum_large

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yamy_Daffy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:56:
[...]

De Philips heeft wel mijn persoonlijke voorkeur.
Delay time functie is inderdaad leuk om mee te pielen!

Over het scherm, denk voornamelijk dat de scope niet perfect afgesteld stond en een slechte donkere foto snel genomen.

Heb beide scope’s is goed proberen af te stellen om een eerlijk vergelijk te maken.

[Afbeelding]
Prima beeld :)

• Skynett
Die Philips scoop <3

• The Eagle

The Eagle

Omhoog en weer omlaag, ja zo scopen wij vandaag :+

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik werd vanuit Touchdomex in "Het Grote Muziek CD Topic" hier naartoe verwezen.

Heb nu voor de 2e keer een CD-speler gekocht van de kringloop die werkt maar niet helemaal goed is. Nu weet ik dat ze vaak 30 tot 40 jaar oud zijn. Het gaat om een Yamaha CDX-730 E RS dit keer. Wat zijn nu de beste methodes om ervoor te zorgen dat het apparaat optimaal is? Ik vermoed smeren van het loopwerk, nieuw rubbertjes/snaartjes en eventueel de lens voorzichtig schoonmaken? Of zijn er andere zaken die nog nodig kunnen zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• rcor
Touchdomex schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:02:
Ik werd vanuit Touchdomex in "Het Grote Muziek CD Topic" hier naartoe verwezen.

Heb nu voor de 2e keer een CD-speler gekocht van de kringloop die werkt maar niet helemaal goed is. Nu weet ik dat ze vaak 30 tot 40 jaar oud zijn. Het gaat om een Yamaha CDX-730 E RS dit keer. Wat zijn nu de beste methodes om ervoor te zorgen dat het apparaat optimaal is? Ik vermoed smeren van het loopwerk, nieuw rubbertjes/snaartjes en eventueel de lens voorzichtig schoonmaken? Of zijn er andere zaken die nog nodig kunnen zijn.
De CD-speler heeft als hij goed speelt niet direct onderhoud nodig, maar standaard zaken die je vaak tegenkomt:
- Laserlens die niet soepel meer over de geleiderail zich kan voortbewegen: ijzeren pen verwijderen, schoonmaken met IPA en dan met witte lithium vet licht in smeren zodat de staaf weer glad is en de lens er weer soepel over heen kan bewegen (niet nodig bij Philips CDM-swing arm loopwerkjes).
- Laserlens schoonmaken met IPA als deze niet goede de CD's kan afspelen en dan hopen dat het probleem opgelost is daarmee.
- Lade snaartje vervangen als de snaar wat uitgerekt is geraakt en de lade niet meer dicht krijgt.

Als je wat wilt leren op dat gebied: kijk eens naar het Youtube kanaal Sparetime repair op YouTube... Hij koopt bij kringlopen CD-spelers op die niet werken en knapt deze op, vaak met succes.

Wat bij hem altijd opvalt bij zijn video's over Pioneer spelers is dat bij dit merk de lens van de laser los is geraakt en dan in de behuizing terug gevonden moet worden om vervolgens op juiste wijze vast gezet te moeten worden met lijm op de laser zodat hij weer werkt... ;)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

rcor schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:37:
[...]

De CD-speler heef als hij goed speelt niet direct onderhoud nodig, maar standaard zaken die je vaak tegenkomt:
- Laserlens die niet soepel meer over de geleiderail zich kan voortbewegen: ijzeren pen verwijderen, schoonmaken met IPA en dan met witte lithium vet licht in smeren zodat de staaf weer glad is en de lens er weer soepel over heen kan bewegen.
- Laserlens schoonmaken met IPA als deze niet goede de CD's kan afspelen en dan hopen dat het probleem opgelost is daarmee.
- Lade snaartje vervangen als de snaar wat uitgerekt is geraakt en de lade niet meer dicht krijgt.
Voor aandrijving zijn het vaak dan directdrive systemen? Want de lade gaat als een tiet. Het is vooral dat hij lijkt over te slaan en soms vooruit in de tijd en soms achteruit in de tijd. Heb hem vandaag vanwege thuiswerken staan draaien dus merk een beetje wat die wel doet. Bij vinyl denk je direct aan snaartjes die slippen en te
Lithiumvet zal ik in ieder geval wel halen. Ipa heb ik standaard in huis dus dat moet geen probleem zijn.

Het mechaniek zal ik ook los gaan halen en kantelen om de onderkant wat te gaan bekijken.
Als je wat wilt leren op dat gebied: kijk eens naar het Youtube kanaal Sparetime repair op YouTube... Hij koopt bij kringlopen CD-spelers op die niet werken en knapt deze op, vaak met succes.

Wat bij hem altijd opvalt bij zijn video's over Pioneer spelers is dat bij dit merk de lens van de laser los is geraakt en dan in de behuizing terug gevonden moet worden om vervolgens op juiste wijze vast gezet te moeten worden met lijm op de laser zodat hij weer werkt... ;)
Niet persé leren want vermoedelijk als ik klaar ben met alles dan kan ik het weer vergeten want dan draait die toch wel :+ Neemt niet weg dat even kijken en snuffelen wel een goede is. Kennis kan altijd handig zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:46
Touchdomex schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:24:
[...]

...Het is vooral dat hij lijkt over te slaan en soms vooruit in de tijd en soms achteruit in de tijd...
Daar komen ineens herinneringen aan mijn eerste CD-speler. Dit probleem had ik daarmee na een paar jaar al, in de vroege 90-erjaren. Natuurlijk buiten de garantie. Ik heb geen idee wat de oorzaak toen was.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-02 08:48
Als bovenstaande suggesties niet werken is er bij de meeste spelers nog een optie om de laser sterkte omhoog te schroeven. Meestal een heel kleine pot vlakbij de laser. Voor instructies ik denk dat mendit Mark er een video over heeft, of hij refereert er naar 1.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

General_Snuss schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:10:
Als bovenstaande suggesties niet werken is er bij de meeste spelers nog een optie om de laser sterkte omhoog te schroeven. Meestal een heel kleine pot vlakbij de laser. Voor instructies ik denk dat mendit Mark er een video over heeft, of hij refereert er naar 1.
Dit NOOIT doen als je niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent! Iets te hoog opschroeven = laser onherstelbaar kapot. Als je aan de verkeerde instellingen gaat rommelen maak je verder ook meer kapot dan je zelf kan repareren.

Echt, ik kan dit niet hard genoeg afraden. Als je er met schoonmaken en smeren niet uitkomt, en je bent geen monteur met verstand van cd-spelers, stoppen.*

*uitzondering: late modellen cd-spelers waar de laserunits minder dan een tientje kosten. Die dingen zijn zelfregelend en de laserunit vervangen fixt alles. Wel even die ESD-soldeerblob lossolderen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:08

D_V

Iemand hier bekend met het kassetebant format? Kan er weinig over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6985f7d042489/6985f7d0405d2-fhfdhs.png

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
Dat is een Sony P33D. Hier vind je de handleiding. :)

https://www.sony.com/elec...anuals/3856/38562276M.pdf

Hij kan zelfs 2 kassetebants spelen en zelfs de ene kassetebant naar de andere kassetebant kopiëren. Sterker nog, hij kan ook CeeDee naar kassetebant kopiëren. De boefjes bij Sony.

[ Voor 43% gewijzigd door SkiFan op 06-02-2026 15:59 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Yamy_Daffy
SkiFan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:39:
Dat is een Sony P33D. Hier vind je de handleiding. :)

https://www.sony.com/elec...anuals/3856/38562276M.pdf

Hij kan zelfs 2 kassetebants spelen en zelfs de ene kassetebant naar de andere kassetebant kopiëren. Sterker nog, hij kan ook CeeDee naar kassetebant kopiëren. De boefjes bij Sony.
Maar kan je er ook een elpee speler op aansluiten?

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:24
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:17:
[...]
Maar kan je er ook een elpee speler op aansluiten?
Een 'elpee-speler'; dat is geen vintage woord. 8) Maar ik hoor het tegenwoordig vaker.

Ja, zie pagina 20 van de pdf. Je sluit hem dan aan op de aansluiting voor de MD-recorder. Je platenspeler moet dan wel een ingebouwde voorversterker hebben. Of je doet er een los voorversterkertje tussen als je een vintage platenspeler hebt.

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 10:28
De pick-up 😎

• kingmace
Ik kon het niet laten en heb de versterker teruggekocht die ik in mijn studentetijd had, de Sony TA-F417. Gekocht op MP voor 60,-. Ik moet de soldeerpunten nog een keer onderhanden nemen want daar schijnen ze last van te gaan krijgen maar deze heeft daar op dit moment nog geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPnsj21z/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/65Kc3MfR/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kvbfz0DK/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtF615jT/5.jpg

Dit maakt de set om m'n kantoortje op dit moment zo:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7r4ZVsT/IMG-20260207-135036.jpg

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-02 22:11
Vandaag toch nog eens de oude Tuner-versterker van mijn vader van de zolder gehaald. Tot mijn grote verwondering was hij nog volledig functioneel ! Een Kenwood KR 7060, 2*70 Watt RMS, bouwjaar 1976 schat ik. Japanse degelijkheid, weegt ca 17 kg. Krijgt dus een plaatsje in mijn knutselhok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfhrKTBwGAI4RDqwGp9l8dAD7T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqtIJFmcEzBT2IxbU9koWeFo.jpg?f=fotoalbum_large

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 10:28
@kingmace mooi spul! vind hem wel hard lijken op de Technics versterkers van eind jaren '80 :P

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 11:22
kingmace schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:44:
Ik kon het niet laten en heb de versterker teruggekocht die ik in mijn studentetijd had, de Sony TA-F417. Gekocht op MP voor 60,-. Ik moet de soldeerpunten nog een keer onderhanden nemen want daar schijnen ze last van te gaan krijgen maar deze heeft daar op dit moment nog geen last van.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit maakt de set om m'n kantoortje op dit moment zo:

[Afbeelding]
Leuk! Maar ik denk dat je wel nog een paar cassettedecks nodig hebt ;-)

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• kingmace
L-project schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:38:
[...]

Leuk! Maar ik denk dat je wel nog een paar cassettedecks nodig hebt ;-)
Nee hoor, die staan al in de set op m'n werk (nog 3) :)

Ik heb gewoon een zwak voor cassette's. Zie hier ook mijn walkman's waarvan ik er bijna dagelijks wel één gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qRLnqfsQ/Untitled-1.jpg

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@kingmace die middelste Sony walkman heb ik ook. Helaas wil die niet meer werken. Geen idee wat er mis is.
Ratelend geluidje bij play drukken dat na een paar seconden weer stopt. Geen geluid, geen afspelen.

Edit bijna de zelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMGkD2z7PgX0G_gIR25KbY_BlLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5kwJ959xAjchiDAZNtw7NIo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Bommes op 09-02-2026 16:33 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:30:
@kingmace die middelste Sony walkman heb ik ook. Helaas wil die niet meer werken. Geen idee wat er mis is.
Ratelend geluidje bij play drukken dat na een paar seconden weer stopt. Geen geluid, geen afspelen.

Edit bijna de zelfde:
[Afbeelding]
Geknapte snaar? Of opgerekt kan ook.

• kingmace
Bommes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:30:

Edit bijna de zelfde:
[Afbeelding]
Wat Touchdomex aangeeft. Dit gedrag komt normaal van een uitgerekte\geknapte snaar. Deze zijn echter makkelijk te vervagen in deze walmans (tenminste in mijn WM-EX560 en 570). Let er goed op dat je een 0,7 mm snaar besteld als je gaat vervangen. Ik heb de laatste keer bij electro-andijk.nl besteld. Zij hadden toen ook te dikke snaren geleverd maar ze hebben speciaal dunnere laten maken (na een klacht van mij) die wel goed passen.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zo iets dacht ik ook al, alleen nog geen tijd en prio gehad om het ding open te schroeven.

Edit:
Bedankt voor de tip (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FbcZbK9uggr9KuznpG4Z5_uDSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUz5vMP7DFZLI7j9DapQSCsr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Bommes op 09-02-2026 19:22 ]

• The Eagle

The Eagle

Ik wil mijn Panasonic rq-s75 ook nog altijd een keer onder handen nemen. Maar opnieuw besnaren betekent een hoop priegel soldeerwerk en hoewel ik kan solderen, weet ik niet of ik me daar specifiek aan durf te wagen.

• SkiFan
In de categorie raar, mijn NAD C320BEE sprong een tijdje terug in de beveiliging. Op het schap gezet en bij de kringloop een niet geweldige Philips 660 gekocht die als ie koud is niet fantastisch klinkt.

Wilde die BEE naar een vriend brengen om na te laten kijken, doet het ding het spontaan weer. Heeft 2 jaar op het schap in de kelder gestaan.

Raar.

• AntoniusDD
kingmace schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:18:
[...]
Ik heb gewoon een zwak voor cassette's. Zie hier ook mijn walkman's waarvan ik er bijna dagelijks wel één gebruik.
Helaas zijn die marktplaats of catawiki vondsten de laatste tijd belachelijk duur. ECHT Veel te duur.
Ook met nieuwe snaren en toch overmorgen is die ook stuk.

Er zijn nieuwe walkman's, helaas zonder dolby b etc zoals de renckforce of logilink. Maar verder prima .

• AntoniusDD
RP6conrad schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:21:
Vandaag toch nog eens de oude Tuner-versterker van mijn vader van de zolder gehaald. Tot mijn grote verwondering was hij nog volledig functioneel ! Een Kenwood KR 7060, 2*70 Watt RMS, bouwjaar 1976 schat ik.
Wat een mooie receiver zeg. Daar zou ik heel zuinig op zijn!
{ en toch eens door laten meten met wat vervangend soldeerwerk dat degradatie voorkomen kan } _/-\o_

• rcor
kingmace schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:18:
[...]

Nee hoor, die staan al in de set op m'n werk (nog 3) :)

[Afbeelding]
Niet retro, maar juist omdat oude Walkmans tegenwoordig wel eens voor problemen zorgen heb ik daarnaast ook een hedendaagse reïncarnatie in de vorm van een We Are Rewind:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/405vxNyqVLL7/983WKxZ/550x550.jpg

Voor wat het is een leuk apparaat, maar hij kan niet op tegen één Sony TC-D5M/ TC-D5 proII of WM-D6C... Dat zijn de echte toppers! Toch ga ik niet klagen: binnen de mogelijkheden die er momenteel zijn heeft We Are Rewind een erg leuke walkman achtig apparaat op de markt gezet...

En onlangs een erg leuke "Boombox" geïntroduceerd. welke erg goed klinkt moet ik bekennen (ik heb hem horen spelen bij H&C Hifi en was erg verrast door de goede gelidskwaliteit)...

Hierbij nog een plaatje van mijn Sony TC-D5M die boven op mijn Philips 22RH720 lag indertijd toen ik deze foto nam:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM7yQGrc-OOSQ9dygxdrygIqi3JeoTZr1aD8w7pbWZuFu30tJoPJjeKyepiMwCbz_FzbHW0q7vp9ARyx9iw-F8UQegj6mnwmPZv7jLPvRW9Nxz6Do0_=w2400

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

rcor schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Niet retro, maar juist omdat oude Walkmans tegenwoordig wel eens voor problemen zorgen heb ik daarnaast ook een hedendaagse reïncarnatie in de vorm van een We Are Rewind:
[Afbeelding]

Voor wat het is een leuk apparaat, maar hij kan niet op tegen één Sony TC-D5M/ TC-D5 proII of WM-D6C... Dat zijn de echte toppers! Toch ga ik niet klagen: binnen de mogelijkheden die er momenteel zijn heeft We Are Rewind een erg leuke walkman achtig apparaat op de markt gezet...

En onlangs een erg leuke "Boombox" geïntroduceerd. welke erg goed klinkt moet ik bekennen (ik heb hem horen spelen bij H&C Hifi en was erg verrast door de goede gelidskwaliteit)...
Grootste nadeel is dat ze er leuk uit zien maar het loopwerk waarop ze gebaseerd zijn is dan weer niet je van het. Niet zoals dat het vroeger was. Dus tenzij ze weer nieuwe loopwerken gaan ontwikkelen zal het altijd een compromis zijn en zullen de oudere varianten eigenlijk daarom al beter zijn.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
SkiFan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:12:
In de categorie raar, mijn NAD C320BEE sprong een tijdje terug in de beveiliging. Op het schap gezet en bij de kringloop een niet geweldige Philips 660 gekocht die als ie koud is niet fantastisch klinkt.

Wilde die BEE naar een vriend brengen om na te laten kijken, doet het ding het spontaan weer. Heeft 2 jaar op het schap in de kelder gestaan.

Raar.
Als de versterker het nu weer doet kan je het natuurlijk even aanzien maar als je het goed wilt hebben zou ik de versterker even laten controleren, hoeft niet duur te zijn. Allicht ergens een slecht contact al was er ook wel een NAD serie met slechte condensatoren, maar ook dat is op te lossen. Ik weet trouwens niet of een kelder een geschikte plaats is om electronica de bewaren, natuurijk wel afhankelijk van het vochtgehalte. Die Philips 660 is trouwens kwalitatief gezien een nieuw zo'n goede versterker, in vergelijking met de NAD.

• The Eagle

The Eagle

Die NAD is van ca 2003, de Philips FA660 een omgekatte Marantz en 10 jaar ouder. Dus heel gek is dat verschil niet.

Mocht je bij de FA660 een RC660 remote hebben die je los kwijt wilt hou ik me btw aanbevolen ;)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:05
The Eagle schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:56:
Die NAD is van ca 2003, de Philips FA660 een omgekatte Marantz en 10 jaar ouder. Dus heel gek is dat verschil niet.

Mocht je bij de FA660 een RC660 remote hebben die je los kwijt wilt hou ik me btw aanbevolen ;)
Zo'n FA 660 kan natuurlijk technisch best in orde zijn, het is meer het plastic uiterlijk wat het goedkoop maakt.

• SkiFan
Roderiktweaker schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Zo'n FA 660 kan natuurlijk technisch best in orde zijn, het is meer het plastic uiterlijk wat het goedkoop maakt.
Ik vind persoonlijk die Philips een stuk fraaier qua uiterlijk dan de NAD.

• AntoniusDD
rcor schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Juist was ik vergeten te noemen, die had ik al eens gezien en live gehoord (maar ook niet goedkoop) best oké.

Bij Tech Moan had ik ook die Sony TC-D5M/ TC-D5 pro II gezien is wel een " batterijvreter " zegt een kameraad van me die er een heeft liggen in z'n commode. Hebben liggen is de verkeerde approach, gebruiken moet je die dingen.

Ik heb die Sony TC-D5M/ TC-D5 pro II eens geleend en aan de Fosi Audio ST30D Pro gehangen met de NearField Studio Speakers van Technics SB-F3 op m'n bureau, erg goed geluid record en playback.
Ben de M.P. Paul nog steeds dankbaar voor die mooie Speakers. Voor de woonkamer misschien iets te klein / zwak maar voor je werkplek SUPER.

https://open.spotify.com/...33ufv?si=a49155186e844afb
of deze
https://open.spotify.com/...NoJds?si=2401a3ad77f54ac8

Alsof de Contrabas voor me staat te spelen. ;)

• Glenfiddich
  • Laatst online: 09:55
Vanochtend op de fiets ook maar weer eens een cassettebandje geluisterd, al heb ik altijd wel een beetje een haat-liefde verhouding gehad met cassettes.

Eerlijk gezegd moet ik daarbij toegeven dat het vroeger meer haat was dan tegenwoordig, misschien maakt nostalgie wel vergevingsgezind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsXdi6GdYBqY1fg1tTHmPNcgZDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BD1LywhmsUpDxG0AU12zztje.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r94wZUrhP9PsRCc3ZncD_4lns8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qj6qe5ZFl26rbOXScUJqhWJ1.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

• SkiFan
Helaas, die zat er niet bij.

• AntoniusDD
Haat, daarover kan ik niet over oordelen.
Ik lag met de walkman al zondagsavond in de Kazerne te bed en heb die rottige diensttijd eigenlijk genoten met mijn eigen muziek. Opnames die ik thuis maakte van de nachtprogramma's op de Belgische radio vaak zonder welk commentaar dan ook. Punk, Disco, Rock noem maar op. Tjernobil ontplofte en dat hoorde ik op die walkman bij het wakker worden 's ochtends.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:21

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik weet niet of het de juiste is maar er zijn best wat vervangende AB's te koop hier en daar. (In de tekst staat DCC)
https://adjelectronics.nl...product&product_id=192428

ik heb al wel eens een originele nieuwe gekocht voor een Sony amp bij https://afstandsbediening-online.nl/ ik heb even gauw gekeken maar jouw gevraagde zit er daar niet bij volgens mij, die rc-660 geeft een hit op onkyo maar dat strookt niet met de philips amp?.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Glenfiddich
AntoniusDD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:45:
Haat, daarover kan ik niet over oordelen.
Ik lag met de walkman al zondagsavond in de Kazerne te bed en heb die rottige diensttijd eigenlijk genoten met mijn eigen muziek. Opnames die ik thuis maakte van de nachtprogramma's op de Belgische radio vaak zonder welk commentaar dan ook. Punk, Disco, Rock noem maar op. Tjernobil ontplofte en dat hoorde ik op die walkman bij het wakker worden 's ochtends.
Terugdenkend denk ik dat die haat-liefde verhouding vooral terug te voeren is op diverse randzaken. Op zich was ik als kind wel blij met mijn walkman (niet degene op de foto, alles wat ik kind had is al lang weg of ligt in geruïneerde staat nog bij mijn ouders :P). Maar door geldgebrek waren de batterijen altijd een issue, vooral op vakantie. Van mijn zakgeld kon ik alleen maar de goedkoopste batterijen kopen die het niet bepaald lang uithielden. Ik had ook wel een paar oplaadbare batterijen, maar ook die hielden het niet lang uit. Wilde ik een favoriet nummer opnieuw beluisteren dan was terugspoelen geen optie, dat was dus óf met een potloodje handmatig terugspoelen of eerst weer een stuk van de andere kant beluisteren en dan het bandje weer omkeren. De bandjes die ik zelf had opgenomen waren afkomstig uit de erfenis van mijn opa, en stonden allemaal vol met zéér luid opgenomen kerkdiensten. Het gebeurde nogal eens dat ik het bandje niet helemaal had volgemaakt met opgenomen muziek, en dan kwam er na een nummer muziek ineens een keiharde preek tevoorschijn, ik schrok me helemaal de tandjes af en toe :o
Verder, het cassettedeck van mijn ouders verorberde met regelmaat een bandje. Zat die troep helemaal vast in het loopwerk en moest je het weer losmaken en proberen het verkreukelde tape weer in de cassette te krijgen. En het geluid van mijn zelf opgenomen bandjes herinner ik me als vrij dof altijd, maar misschien lag dat aan het deck van mijn ouders, of had ik de verkeerde Dolby instelling of iets dergelijks.

Naja, nu kijk ik er met nostalgie op terug, maar destijds vond ik het allemaal vooral ergerlijk :P

Na mijn middelbare schooltijd heb ik een Minidisc-walkman en deck gekocht, en eigenlijk ben ik tot op de dag van vandaag fan gebleven van Minidisc en die "draai" ik ook nog met regelmaat. Ik heb 3 of 4 decks (weet niet helemaal zeker of er nu 1 of 2 op zolder staan) en de portable gaat nog regelmatig mee op de fiets naar het werk.

[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 12-02-2026 13:13 ]

Catch a smile out there!

• AntoniusDD
@Glenfiddich
leuk zo'n verhaal dat maakt er nog meer vintage van,

Ik had destijds het geluk dat mijn vriend mooie liggende studio cassetten decks voor inbouw van WEGA voor een prikkie aan inkoopsprijs aan me kon verkopen. (met dolby B / C en HX Pro) Voor die opnames die in de walkman van Univers gingen was dolby B bij opname de beste setting. Bij dolby C werd het geluid inderdaad dof omdt die goedkope univers walkman geen dolby C had.

Discman heb ik destijds ook aan gedacht maar die discs waren nog eens duurder dan de cassetten tapes.
Voor de lol zou ik er wel een willen hebben maar de prijzen zijn ook nu balachelijk duur.

• Glenfiddich
AntoniusDD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:33:
@Glenfiddich

Ik had destijds het geluk dat mijn vriend mooie liggende studio cassetten decks voor inbouw van WEGA voor een prikkie aan inkoopsprijs aan me kon verkopen. (met dolby B / C en HX Pro) Voor die opnames die in de walkman van Univers gingen was dolby B bij opname de beste setting. Bij dolby C werd het geluid inderdaad dof omdt die goedkope univers walkman geen dolby C had.

Discman heb ik destijds ook aan gedacht maar die discs waren nog eens duurder dan de cassetten tapes.
Voor de lol zou ik er wel een willen hebben maar de prijzen zijn ook nu balachelijk duur.
Nu je het zegt, zou dat heel goed de verklaring kunnen zijn voor het doffe geluid. Mijn walkman van destijds was ongetwijfeld een goedkoop ding, zoals alles in mijn kindertijd goedkoop was :P

Discman heb ik in mijn middelbareschooltijd nog wel veel gebruikt. Ik had er een voor mezelf gekocht van mijn zakgeld. Het was dus uiteraard een goedkoop ding, om heel precies te zijn een Grundig CDP-180. Die dus géén buffering had en in de rammelige bus waarmee ik van en naar school ging voortdurend oversloeg.

Die Grundig CDP-180 was een keerpunt in mijn leven, een levensles en de laatste keer dat ik voor "het goedkoopste" ben gegaan wat apparatuur betreft.

Ik heb doorgespaard en na een tijdje een Sony D-EJ611 gekocht mét buffer. Die ik helaas niet meer heb omdat ik hem destijds kennelijk heb weggelegd met de batterijen er nog in, en ik hem jaren later terugvond met lekkende batterijen en hij niet meer werkte.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik met de Grundig heb gedaan, of ik die destijds heb verkocht, weggegeven, ooit heb weggegooid of dat hij wellicht nog ergens in een doos bij mijn ouders ligt.

Overigens heb ik nu nog steeds twee Discmans, die ik af en toe wel eens gebruik op de fiets naar mijn werk. Maar minder vaak dan de Minidiscspeler, omdat een discman nu eenmaal wat groter en minder praktisch is in de binnenzak van mijn jas.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 12-02-2026 13:51 ]

Catch a smile out there!

• SkiFan
Fraggert schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:02:
[...]

ik weet niet of het de juiste is maar er zijn best wat vervangende AB's te koop hier en daar. (In de tekst staat DCC)

ik heb al wel eens een originele nieuwe gekocht voor een Sony amp bij https://afstandsbediening-online.nl/ ik heb even gauw gekeken maar jouw gevraagde zit er daar niet bij volgens mij, die rc-660 geeft een hit op onkyo maar dat strookt niet met de philips amp?.
Ik gok zo dat eigenlijk iedere RC5 afstandsbediening voor audio wel werkt. Zo spannend is dat allemaal niet.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Touchdomex schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Grootste nadeel is dat ze er leuk uit zien maar het loopwerk waarop ze gebaseerd zijn is dan weer niet je van het. Niet zoals dat het vroeger was. Dus tenzij ze weer nieuwe loopwerken gaan ontwikkelen zal het altijd een compromis zijn en zullen de oudere varianten eigenlijk daarom al beter zijn.
Ik hoor altijd dat die huidige loopwerken allemaal hetzelfde zijn en zo slecht maar tegelijk kwam er bij Techmoan recent een boombox langs met datzelfde loopwerk maar echt minimale wow en flutter. Wat de vraag oproept of het wel aan het loopwerk ligt of de QA/QC van alles wat er omheen zit.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Ik hoor altijd dat die huidige loopwerken allemaal hetzelfde zijn en zo slecht maar tegelijk kwam er bij Techmoan recent een boombox langs met datzelfde loopwerk maar echt minimale wow en flutter. Wat de vraag oproept of het wel aan het loopwerk ligt of de QA/QC van alles wat er omheen zit.
Kan zomaar zijn dat het met hedendaagse productietechnieken gewoon een stuk makkelijker is een goed loopwerk te bouwen dan 30-40 jaar geleden.

• The Eagle

The Eagle

SkiFan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:40:
[...]

Helaas, die zat er niet bij.
:(

• The Eagle

The Eagle

Fraggert schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Vervangende remote weet ik, zat te krijgen, alles wat RC5 doet zou werken. Maar das niet wat ik wil, ik wil een orginele :)
Zag er laatst een in Polen voor een ok prijs maar die wilde niet naar buitenland verzenden :(

Dus we zoeken verder :)

• rcor
AntoniusDD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:33:
@Glenfiddich

Dat is nou mijn haat-liefde verhouding: Dolby ruisonderdrukking... Ja, je had minder ruis, maar tegelijk gingen de hoge tonen "naar de kloten" en daar heb ik als purist een schurft hekel aan...

Nee, dan push ik het bandje tot zijn maximum bij het opnemen, dan valt die ruis ook niet zo op en heb je die, voor mij, vervloekte Dolby ruisonderdrukking niet nodig... :)

• AntoniusDD
Ja testen moet je zelf natuurlijk altijd met tape type en met of zonder dolby.
het hoog uitsturen van de levels bij opname manueel is dus feitelijk net zo fout als dolby inschakelen
Het probleem is niet zozeer dat hoge tonen verloren gaan maar dat het niet een echt uitwisselbaar formaat is.

De man die mij hier, met twee studio professional reel to reel recorders van Studer en Teac, op wees zegt bovendien dat die bandloop snelheid cm/sec en de smal spoor cassettes niet te vergelijken zijn. Maar je kan er leuke opnames mee maken. Je moet ze dan ook afspelen op hetzelfde apparaat.

• SkiFan
Ik had er toch wel een, maar niet de originele.

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-02 21:23
In maart vorig jaar is mijn goede vriend overleden.
Aangezien hij geen relatie had en ook geen kinderen, bleef alleen zijn zus over als erfgenaam.
Zij had al een paar jaar geen contact meer met hem waardoor ik (als oude vriend) een hoop zaken opgepakt heb.
Inmiddels is ze er, emotioneel, aan toe om zijn huis leeg te gaan halen.

Hij was ook een audio liefhebber met een stortvloed aan apparatuur.
Afgelopen zaterdag hebben we een inventaris gemaakt van wat er aan apparatuur staat.
Dat werd een lange lijst met meer dan 50 stuks.............. :o

De eerste set spullen heb ik afgelopen zaterdag meegenomen

1) Sony DAT-55ES DATrecorder:
a) Tape zit vast: snaar vergaan.
b) Tape rijgt niet in: tandwielen vergaan en mode switch kapot.
c) koptrommel draait niet: connector afgebroken.
De vraag is of ik nog aan tandwielen kan komen of 3D printen?
Mode switch wordt een uitdaging... Die zijn er al heel lang niet meer.

2) Kenwood cassettedeck KX-9010 nummer 1
a) speelt niet af: reel motor hotspot=verbrandt.
b) spoelt niet: snaren vergaan.
3) Kenwood cassettedeck KX-9010 nummer 2
a) speelt niet af: reel motor hotspot=verbrandt.
b) spoelt niet: snaren vergaan.
De reelmotor is kapot en niet meer leverbaar, is er een vervanger die past?
Is, blijkbaar, een zeer bekend probleem met deze serie cassette decks.
Beide hebben ook dezelfde identieke fout. Zit een Nakamichi (Sankyo basis) loopwerk in. Schijnt echt een goed deck te zijn, als ie het doet. :9

4) Philips DCC600
a) speelt hakkelig: snaren vergaan.
b) tape komt er niet uit: snaren vergaan.

Voor wat betreft snaren: daar is nog wel redelijk aan te komen.
Of in Nederland, of via buiteland.
Wordt nog een leuke uitdaging om de rest na te lopen. Ik ga niet alles repareren, dat is nog een puist werk.
Zal tegen die tijd de lijst wel hier neer zetten als er interesse is.

Nog vergeten: Sony DDII walkman, met, uiteraard, gebroken plastic tandwiel (ook standaard fout). Maar daar zijn nieuwe tandwielen voor leverbaar.

Wel een gave walkman.

Al met al een emotionele zaterdag gehad. ;(
Wel mooi om samen er doorheen te gaan en vele verhalen te vertellen.
Er zullen nog wel wat leuke reperatie verslagen volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door f2ride2001 op 13-02-2026 10:25 ]

• The Eagle

The Eagle

Nice @f2ride2001 DCC600 heb ik tzt wellicht nog wel interesse in. Maar jij eerst dat goed afronden is veel belangrijker :)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@f2ride2001 Veel sterkte. Hopelijk heb je veel mooie herinneringen kunnen ophalen.

@The Eagle Goed bedoeld, maar mocht er t.z.t. iets worden aangeboden, dan heeft V&A een ander plekje. ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Yamy_Daffy
@f2ride2001 dan hebben die audio spullen ineens een hele dubbele lading. Sterkte in ieder geval.

Voor die DCC600 volgens mij hebben die ook het euvel met het bekende kaas tandwiel. Ze zijn overgestapt van het vernieuwde rode tandwiel naar een hardere witte tandwiel omdat het nieuwe rode tandwiel met de jaren een beetje begon te krimpen en weer voor problemen zorgde.

Het heeft mij met mijn DCC300 vele uren frustratie en kopzorgen bezorgd. Voor tips mag je me altijd een bericht sturen indien nodig!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Ik had laatst een Sony TC-K415 volledig gerepareerd – tenminste, dat dacht ik – door snaren te vervangen, aandrukroller te vervangen, weerstand R307 (uit mijn hoofd) te vervangen met eentje van 22KOhm. Alles werkte, voor een dag.
Een week later stak ik hem in het stroom en hij deed niks. Geen scherm niks. Vervolgens kijken, waren beide 250V smeltzekeringen doorgebrand (die zitten net na de trafo). :( Dus ik denk dat de trafo dood is, want ik kon niks anders vinden wat er mis kon zijn; ook geen kortsluiting oid en ook gezien het eerst wel werkte...

Ook zo leuk, een Denon DR-M07, net gerepareerd en toen overleed de motor (al kan dat zijn doordat ik net iets te sportief bezig was met het afstellen van de snelheid wat op een best onhandige manier moet) dus dat schiet ook niet op.

Wat ik aanmoet met de Sony kijk ik nog wel, de Denon gaat maar op de grote Nederlandse veilingwebsite... Wellicht ga ik ooit investeren in vinyl.

• Skynett
Hermes-3040 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:50:
Ik had laatst een Sony TC-K415 volledig gerepareerd – tenminste, dat dacht ik – door snaren te vervangen, aandrukroller te vervangen, weerstand R307 (uit mijn hoofd) te vervangen met eentje van 22KOhm. Alles werkte, voor een dag.
Een week later stak ik hem in het stroom en hij deed niks. Geen scherm niks. Vervolgens kijken, waren beide 250V smeltzekeringen doorgebrand (die zitten net na de trafo). :( Dus ik denk dat de trafo dood is, want ik kon niks anders vinden wat er mis kon zijn; ook geen kortsluiting oid en ook gezien het eerst wel werkte...

Wat ik aanmoet met de Sony kijk ik nog wel, de Denon gaat maar op de grote Nederlandse veilingwebsite... Wellicht ga ik ooit investeren in vinyl.
Trafo is juist makkelijk te vervangen, als hij niet te veel verschillende secundaire wikkelingen heeft. Zal wel een vervangend exemplaar worden, maar dat maakt voor de werking niets uit. Netjes Monteren en klaar is kees.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:15
Hermes-3040 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:50:

Ook zo leuk, een Denon DR-M07, net gerepareerd en toen overleed de motor (al kan dat zijn doordat ik net iets te sportief bezig was met het afstellen van de snelheid wat op een best onhandige manier moet) dus dat schiet ook niet op.

Als secondair de zekering springt heeft het vast weinig te maken met de transformator, Meten is weten.

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Lastig, ik heb zelf namelijk niet de spullen om door te meten (spanningsbron, multimeter etc.) dus dat zal twee weken duren tot ik op een plek ben waar wel een multimeter is. Ik kijk wel of ik dit überhaupt kan oplossen, ik heb namelijk geen ervaring hiermee...

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 22:52
Ik heb een setje Sony SS-B3-ES staan, ruim 30 jaar geleden gekocht, nog steeds goed geluid.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• f2ride2001
Goed de eerste:

Cassettedeck Kenwood KX-9010.
Beide hebben een verbrande reelmotor. Dit een Sankyo onderdeel en is niet meer verkrijgbaar.
Vorige weekend lang gezocht of ik iets kon vinden met ongeveer dezelfde specificaties.
Dat werd een Mabuchi motor RF-500TB-12560, met wel dezelfde breedte, maar niet diepte (minder diep) en een langere (2mm) as op 6VDC.
Die kwam van het weekend binnen. Zag er goed uit en het stroomverbruik was ongeveer gelijk aan origineel.
Dat zou wel mooi zijn en kan de originele electroniva gebruiken zonder aanpassingen......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7KEFzSPXcScoWpPta9Ltr7IsuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjafduWfXDLpfGKu0IMmWByb.jpg?f=fotoalbum_large
Dus het hele loopwerk uit elkaar........
Om bij die reel motor te komen.......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw0xeB7_2vIuBGyLbm-byBmI2Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrdnkFpLXuEoxFmtXYdJ57qA.jpg?f=fotoalbum_large
Oud en nieuw bij elkaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VEAGj9RvtSaY182C_fIpluz1ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7tNbu0MPdLPCLnaA1NosFxE.jpg?f=fotoalbum_large
Met een dremel de as 2mm ingekort en afgeschuind.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFSmXZrKPmatpTsnhiDNUuOSuLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbBTPDmCoNuw0dBWCzjVn24v.jpg?f=fotoalbum_large
Na een hoop gepiel (tot en met de spindles los gehad) weer in elkaar.
De ontstoringsprint aangepast en gemonteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHyBLVpKEfgju_1PVro0tnieNXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV14WpmoMBRoUDjsqoGS4MyO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7Qh1TPKBYHLyqU01qwboA_eUsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgfKWsSyEvvN26QjlNEj3g5l.jpg?f=fotoalbum_large
Zit weer netjes in elkaar. Nu testen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Q5wHD2ex5p8SiUvDAkFUshBdmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPM72Y2NaOnaaTf2ALxsSADB.jpg?f=fotoalbum_large
Enjahoor *O* *O**O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn0cQlZKRgURl1amXjq1qn22U0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miY5JWMC5Krrq6llvFnPDcJN.jpg?f=fotoalbum_large
Wat een prachtige mooie display met lange VU meter 😍
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkLe6e3OkkAke7Ml5LAiQIu5Vrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf0Cku82Q2eS2JuyEiRUCXTS.jpg?f=fotoalbum_large

Na schoonmaken van de capstanrollers en as. Demagnetiseren kop. Luisteren > Nou dat ding klinkt werkelijk schitterend.
Die was zijn geld echt wel waard vroeger. Ik moet nog een rondje afstellen doen met calibratie tapes. maar dat is voor later.
Spoelen heen en weer loopt prima. Autostop dmv stroommeting van de motor werkt ook! TOP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b11497r7EmN0-UfvGamkYh_ZxIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CqIJqA7m6NG0Ot0SrmwrE6s.jpg?f=fotoalbum_large
Amorphous kop, Direct Drive. Frequentiebereik tot 22k op metal tape 😍
En dat dan 2x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCrAiePYG0WdWL_znAL0WGl0irA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0IgPzTVYaH4HTDZFZxSEIEL.jpg?f=fotoalbum_large
Echt een mooit deck! O+
Weer 2 werkende decks _/-\o_
Op naar de volgende ...........

[ Voor 10% gewijzigd door f2ride2001 op 16-02-2026 19:16 ]

• f2ride2001
Nummer 3 klaar gemaakt. Philips DCC600

Plastic fantastic, uit elkaar voor nieuwe snaartjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCZPf6kY8xl4ob9RssMGE3PTpAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIydgSDptZaouaqj05eugTB8.jpg?f=fotoalbum_large
Zit niet eens geschroefd, gewoon geklikt. Capstan schoongemaakt, lager nieuw olie erin, andere kant nieuw vet en weer in elkaar klikken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ae3L5YOEwBfPob7VEdA7g44Sgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8vdYF7lyBXhagCUD7E91kP7.jpg?f=fotoalbum_large
Ze zijn niet eens volmetaal..... :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX3C4yoRSyOjUVTo3mKN1QXh_kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGuiVHaolyjE3mppTeWSRVRb.jpg?f=fotoalbum_large
De fameuse DCC kop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjSwNVERX_iUS4_5un1GzkNAndw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/489Xht5Rmx7MoygQjubWe6TY.jpg?f=fotoalbum_large
En zwikkie weer in elkaar. Display schoongemaakt, front schoongemaakt. En werkt weer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiQ4lZM0im7Mbx0DFpxzsU8mOrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8BVZYDvXa9GqrN19Y9tBFLx.jpg?f=fotoalbum_large
En klinkt echt lekker, geen ruis inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJVVycW90P8eCF7ijNxVE1NmUxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPT3Ko9pJbdocPtNy8MxLbL5.jpg?f=fotoalbum_large
Lekker duidelijke display _/-\o_
Niets gemerkt van "kaas" tandwiel

Op naar de volgende.........

• f2ride2001
Zo vanmiddag nog even met de Kenwoods aan de gang geweest.
Afregelen

Speed afgesteld en wow & flutter gemeten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH8ICE23JQcN9Q9f9-1u-k0lWns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2mLdXvCuR3qPm8MJiDVn7tsg.png?f=fotoalbum_large
Keurig volgens fabrieksopgave. _/-\o_

Verder nog:
Azimuth afgesteld
VU meter afgesteld bij 250 nWb/m
afspeelniveau afgespeelt
proefopname gemaakt.

Gelukkig aantal jaren geleden nog in het bezit gekomen van test tapes. Daar is nu vrijwel niet meer aan te komen.

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 11:22
f2ride2001 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 14:40:
Gelukkig aantal jaren geleden nog in het bezit gekomen van test tapes. Daar is nu vrijwel niet meer aan te komen.
Ik kwam pas nog hier terecht: https://test-tape.com tijdens een ongerelateerde zoektocht. Geen idee over kwaliteit en dergelijke, en ik geloof zeker dat er vroeger meer aanbod was en waarschijnlijk ook goedkoper, maar testtapes zijn dus zeker nog (nieuw) te krijgen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

• rcor
L-project schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Ik kwam pas nog hier terecht: https://test-tape.com tijdens een ongerelateerde zoektocht. Geen idee over kwaliteit en dergelijke, en ik geloof zeker dat er vroeger meer aanbod was en waarschijnlijk ook goedkoper, maar testtapes zijn dus zeker nog (nieuw) te krijgen.
Handige site... In eerste instantie zag ik de cassettebandjes niet staan, maar nu ik beter zoek zie ik ze ook... Handige site! ;)

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 21-02-2026 07:33 ]

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6