Ah ok, het kastje ziet er nog best goed uit, niet compleet verzaagd etc.
Zelf zou ik alles zoveel mogelijk origineel houden.
Ik denk dat je zo'n CT310 er ook niet fatsoenlijk in krijgt met BR pijp en de grootte van woofer en tweeter etc.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel je wilt uitgeven maar ik heb wat lopen simuleren met die aliexpress woofer en de visaton TW6ng tweeter, welke dus beiden in de originele cutouts zouden moeten passen.
Dit zou er dan zo uit kunnen zien:
Laagweergave van de woofer in 6,5L kastje, met poort getuned op 50Hz, wat hier neerkomt op een BR pijpje met doorsnede van 3cm en een lengte van 10,8cm (ik moest eea schatten van de foto, dit kan allemaal gefinetuned worden):
En ik heb met xsim een potentieel filter gesimuleerd. (van de grafiekjes van visaton en aliexpress (spl en imp. grafiekjes) heb ik betreffende frd en zma files getraced)
Dit zou er dan zo uitzien:
Schema:
Elektrische respons van het filter:
Elektrische respons gesuponeerd op de frequentiegrafieken
(dus gemodelleerd hoe de box zou kunen meten):
gemodelleerde impedantie en fase (komt nergens onder de 4 ohm, dus vrij makkelijk aanstuurbaar):
Qua kosten kom je dan op het volgende:
2x het woofertje: €35.80 incl verzenden
https://nl.aliexpress.com/item/1005005430016570.html
BOM van het filter+tweetertjes (helaas is niet alles op voorraad): €80 incl verzenden
Dus dan zou je in totaal €116 kwijt zijn voor de onderdelen.
En dan nog wat schroefjes, wat schuimtape om de woofer luchtdicht te monteren en een metertje 0,75mm² luidsprekersnoer voor interne bedrading.
Dat filter kan je op een houten plankje hard wiren of je kan je printje maken etc etc.
Wellicht heb je aan de achterkant nog een wat betere aansluitterminal oid nodig voor de luidsprekersnoeren, misschien wat rubberen voetjes voor onder de behuizing etc etc
Zo zou ik het doen. Wellicht heeft iemand hier nog aanmerkingen op het filterontwerp, ik sta altijd open voor suggesties. Dit is ook allemaal maar ff snel snel uit de losse hand
Als je er een andere baffle etc in gaat monteren/zagen, dan kan je er natuurlijk veel mooiere high end luidsprekers in plaatsen. Maar dan gaat de prijs natuurlijk ook omhoog (en de hoeveelheid werk, en je moet maar afwachten of het mooi wordt, kunststof is geen makkelijk materiaal om mee te werken)
[
Voor 5% gewijzigd door
mr_petit op 20-09-2025 11:27
]