Mooi DAT er nog gunstigere opties waren...rcor schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:09:
Edit:
Zojuist 3x gebruikte DAT tapes voor 15 euro op de kop getikt! Binnenkort kunnen we gaan genieten, althans dat hoop ik want de walkman is niet getest door de vorige eigenaar!
Overigens die Sony op marktplaats is dezelfde die ik te leen had destijds, bloedmooi apparaat.
Nu een vraag prangende vraag over mijn Denon DRS810 tapedeck.
Plots wil die geen geluid meer bij het afspelen uitgeven, ook geen led volume aanduiding en na 6 a 10 seconden stopt die de tape vanzelf. Heen en weer spoelen doet ie wel. Ik heb de snaren allemaal vervangen met een originele set. Ik kan niets ontdekken dat stuk zou zijn. Is dat iets met de chip in het front dat de toetsen besturing regelt?
Is de hij gestopt met afspelen na de snaren zijn vervangen? Wellicht komt de koppenbrug nu niet helemaal meer naar boven?AntoniusDD schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:52:
[...]
Mooi DAT er nog gunstigere opties waren...![]()
Overigens die Sony op marktplaats is dezelfde die ik te leen had destijds, bloedmooi apparaat.
Nu een vraag prangende vraag over mijn Denon DRS810 tapedeck.
Plots wil die geen geluid meer bij het afspelen uitgeven, ook geen led volume aanduiding en na 6 a 10 seconden stopt die de tape vanzelf. Heen en weer spoelen doet ie wel. Ik heb de snaren allemaal vervangen met een originele set. Ik kan niets ontdekken dat stuk zou zijn. Is dat iets met de chip in het front dat de toetsen besturing regelt?
Neen dat was al voor dat ik de snaren vervangen had, op een youtube te zien als oplossing voor dit euvel.Buzzfeed schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:21:
[...]
Is de hij gestopt met afspelen na de snaren zijn vervangen? Wellicht komt de koppenbrug nu niet helemaal meer naar boven?
De koppenbrug met aandrijving assen en capstan motoren komen prima naar boven, zoals ik dat gisteren gezien heb bij het testen en inspecteren.
p.s. Hij stopt zonder geluid na 6 a 10 seconden telkens weer. Ik zal hem nog eens open schroeven en foto's laten zien daarvan.
Kop in rust dus naar achter los van de tape
Kop in afspeel positie dus naar voren in contact met de tape
Slede open koppen en mechanisme omlaag
Slede dicht aandrijving en koppen omhoog
[ Voor 67% gewijzigd door AntoniusDD op 05-06-2026 11:58 ]
AntoniusDD schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:34:
[...]
Neen dat was al voor dat ik de snaren vervangen had, op een youtube te zien als oplossing voor dit euvel.
De koppenbrug met aandrijving assen en capstan motoren komen prima naar boven, zoals ik dat gisteren gezien heb bij het testen en inspecteren.
p.s. Hij stopt zonder geluid na 6 a 10 seconden telkens weer. Ik zal hem nog eens open schroeven en foto's laten zien daarvan.[Afbeelding]
Kop in rust dus naar achter los van de tape
Oke en de bandteller werkt wel? Om een en ander uit te sluiten in welk gedeelte je kunt zoeken si bv om een bron aan te sluiten in de rec tulps en kijken of dan er wel activiteit is en eventueel een klein stukje kan opnemen.
[ Voor 10% gewijzigd door Buzzfeed op 05-06-2026 12:05 ]
Zo na wat gefreubel, aan stekkertjes op het board en de sleepcontacten die aangeven of de lade gesloten is en er een tape in ligt, WERKT het allemaal weer
[ Voor 30% gewijzigd door AntoniusDD op 05-06-2026 13:27 ]
Ik zou ook wat contact cleaner (bijv. Kontakt 60) in sprayen bij die stekkertjes... Dit sleep contacten zijn twee metalen stripjes die elkaar aanraken? Zo ja, wat contact cleaner op een papiertje doen en met behulp van het papiertje schoon maken...AntoniusDD schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:39:
heel vreemd net doe ik hem nog eens aan en zie de Vu meters uitslaan, luister met hoofdtelefoon en ja geluid. Als ik hem stop en nog eens start hoor ik twee seconden muziek en dan weer hetzelfde euvel.
Zo na wat gefreubel, aan stekkertjes op het board en de sleepcontacten die aangeven of de lade gesloten is en er een tape in ligt, WERKT het allemaal weer![]()
![]()
Nou zou ik ze ook wel van marktplaats kunnen halen, maar daar kost dat soort spul altijd veel te veel. Zo veel ga ik er waarschijnlijk niet mee doen. Net zoals met de meeste andere niet-mainstream formaten. Leuk om mee te spelen en daarna verdwijnt het weer in de kast.
En mij was het inderdaad ook al opgevallen dat het aanbod in kringlopen ieder jaar slechter wordt. Apparatuur lijkt relatief slecht (goedkope budget brol wat in hun hoogtijdagen al geen toppers waren) en de prijzen worden steeds hoger. Niet zo bijzondere dubbel cassettedecks voor €80, terwijl die vroeger €10-20 waren. Versterkers al gauw rond de 100 of meer, ongeacht de leeftijd. LP's kijk ik al helemaal nooit meer tussen en de CD's is ook al niet best. En toch ga ik er iedere week nog heen. Want soms heb je ineens geluk. Een paar weken geleden stond er zomaar ineens een Gamecube (classic games is ook een van m'n interesses, en Nintendo is ondervertegenwoordigd in m'n collectie), en deze week een PS4 Pro (een gewone had ik al, en staat in m'n hobbykamer, maar ik ruil m om met die Pro als ik klaar ben met The Last Of Us; geen zin om m'n data en saves enzo over te zetten). Maar een DAT voor €15 wordt ik wel een beetje jaloers van. Goede vangst!
:strip_exif()/f/image/LnLL4mFWUIZ2TGRHmGVsOgpL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door kozue op 05-06-2026 15:12 ]
Das de https://hifi-wiki.com/index.php/Pioneer_S-777_D set. Nieuwprijs ca 2300 euro. Lang niet slecht, subtop model van de 36cm lijn van Pioneer. Maar redelijk instap vergeleken met de 42cm lijn.kozue schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:11:
Ohja, en deze was ik nog vergeten te posten. Stond een tijdje terug hier in de kringloop. Alhoewel ik er zelf niks mee zou kunnen in mijn woning en de algehele setup hier, vond ik het wel cool, zo'n complete set met kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ook wel benieuwd wat ze er voor vroegen. Die kast lijkt btw een 42cm kast te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 05-06-2026 18:18 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tov hun eigen 42 cm lijn dan wel weer, die ging veel en veel verder namelijk
De wisselaar was niet standaard maar een optie, en deck met twee keer opname was in de 42cm op de wat hogere modellen al standaard bij pioneer. Maar tov concurrentie redelijk uniek.
Maar zo had pioneer wel meer aparte dingen in die tijd
Paar voorbeelden van de 42cm lijn:
Cassette wisselaar. Cd speler met standaard regelbare lijnuitgang op de remote. Timer operaties door alle apparaten ondersteund, zowel afspelen als.opnemen. Auto BLE op de cassettedecks. Equalizer met remote. Gemotoriseerde bronselectie op amp. Geen power off, maar altijd standby. En na stroom hervatting (bijv door timer) een instelbare actie uitvoeren, bijv afspelen of opnemen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hBVFOhAqjbuWlSACR9cNlZ3W.jpg?f=user_large)
Pimp my platenspeler! Laatst was ik wat op Aliexpress aan het rondstruinen en kwam viltmatjes voor platenspelers tegen (link) voor een klein prijsje. Die zijn gisteren bezorgd en zo modieus is mijn ouwe trouwe Realistic nog nooit geweest!
:strip_exif()/f/image/EBrrl01tLDVvAH2tnlEb2Py8.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt heel speciaal is deze set niet... Ik noem hem semi-losse componenten set... Alle onderdelen zijn los, maar als je naar de achterzijde gaat kijken zie je geen tulp/ optische/ S/PDIF aansluiting bij de componenten... Alleen de versterker/ receiver heeft wat tulp ingangen:kozue schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:11:
Ohja, en deze was ik nog vergeten te posten. Stond een tijdje terug hier in de kringloop. Alhoewel ik er zelf niks mee zou kunnen in mijn woning en de algehele setup hier, vond ik het wel cool, zo'n complete set met kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of te wel: deze set is gewoon een luxer uitgevoerde all in one oplossing......
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag/kan stellen maar doe het toch. Mocht het in een ander topic moeten dan mag ie overgezet worden.
Ik heb via MP een setje Wharfedale 505.2 speakers gekocht. Bij thuiskomst bleken beide tweeters niet te werken.
Zoeken op internet geeft aan dat mogelijk de scheidingsfilters kapot zijn of de ferrofluid uitgedroogd is. Beide tweeters geven helemaal geen geluid meer.
Denken jullie dat het de moeite waard is om deze speakers te laten repareren? Ik kan ze namelijk ook terugbrengen naar de verkoper.
Ik hoor graag jullie mening omdat ik zelf de speakers niet kan repareren denk ik. Is het kosten/baten plaatje interessant
Alvast bedankt
Hifishark (voor waardebepaling) geeft ze een waarde van tussen de 50-100 euro per paar.mitodriver schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:20:
Hulp gevraagd:
Ik weet niet of ik deze vraag hier mag/kan stellen maar doe het toch. Mocht het in een ander topic moeten dan mag ie overgezet worden.
Ik heb via MP een setje Wharfedale 505.2 speakers gekocht. Bij thuiskomst bleken beide tweeters niet te werken.
Zoeken op internet geeft aan dat mogelijk de scheidingsfilters kapot zijn of de ferrofluid uitgedroogd is. Beide tweeters geven helemaal geen geluid meer.
Denken jullie dat het de moeite waard is om deze speakers te laten repareren? Ik kan ze namelijk ook terugbrengen naar de verkoper.
Ik hoor graag jullie mening omdat ik zelf de speakers niet kan repareren denk ik. Is het kosten/baten plaatje interessant
Alvast bedankt
Dus als je zelf kunt reparern is het wellicht interessant, maar anders ben je de waarde al aan onderzoekskosten kwijt, en dan moeten de onderdelen er nog bij.
Ik zou ze lekker terugbrengen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik ga ze idd terug brengen dan...en op zoek naar een ander 2e hands setje (totdat ik genoeg gespaard heb voor nieuwe speakersThe Eagle schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:
[...]
Hifishark (voor waardebepaling) geeft ze een waarde van tussen de 50-100 euro per paar.
Dus als je zelf kunt reparern is het wellicht interessant, maar anders ben je de waarde al aan onderzoekskosten kwijt, en dan moeten de onderdelen er nog bij.
Ik zou ze lekker terugbrengen.
[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-06-2026 00:02 ]
uit de commennts blijkt dat Japanse tweakers al verbeterde versies maken. Als je zoekt op STC-W10C, STC-CR10SX, STC-CR10WX, and STC-WM10LX kom je verbeteringen tegen waardoor vele tekortkoming zijn electronisch worden aangepakt.rcor schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:57:
Interessant filmpje van VWestlife over diversen cassettemechanieken die heden ten dage nog beschikbaar zijn en worden gebruikt in walkman achtige cassette spelers:
[YouTube: Vwestlife: cassette mechanieken]
Het grootste probleem dat ik had met dat autoreverse mechaniekje wat bij mij in een AGK cassette converter van de Aldi zat is dat hij het signaal verstoorde... Dus je hoort een zoem cq brom van de motor door de muziek heen... Bloed irritant...Buzzfeed schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:37:
[...]
uit de commennts blijkt dat Japanse tweakers al verbeterde versies maken. Als je zoekt op STC-W10C, STC-CR10SX, STC-CR10WX, and STC-WM10LX kom je verbeteringen tegen waardoor vele tekortkoming zijn electronisch worden aangepakt.
Verder had ik geen problemen met deze speler, wat wel een klein ander foutje was (althans, dat vond ik) was de audio kop... Die kop had namelijk een lint kabel om hem te kunnen aansluiten, ansich niets mis mee natuurlijk, behalve dan dat het lint een beetje in de contructie gefrot zit van het mechaniek waardoor het fragile lint mogelijk schuurt en stuk kan gaan...
Ik heb ook nog een andere uitvoering gehad van die speler, met ander merknaampje erop en die had weer een andere kop met losse draadjes, die had daar dan weer geen last van, maar die bijgeluiden van de motor waren alom aanwezig...
Nee, dan heb ik liever mijn We Are Rewind die hier geen last van heeft... Binnen de mogelijkheden van nu bieden zij het beste walkman achtige spelertje aan...
Een van de fixes die online te vinden is, is het aarden van de motor met het chassis, waardoor die storing weg is. Moet de speler uiteraard wel een metalen chassis hebben - bij plastic-fantastic spelertjes wordt het nog een uitdaging.rcor schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:09:
[...]
Het grootste probleem dat ik had met dat autoreverse mechaniekje wat bij mij in een AGK cassette converter van de Aldi zat is dat hij het signaal verstoorde... Dus je hoort een zoem cq brom van de motor door de muziek heen... Bloed irritant...
Verder had ik geen problemen met deze speler, wat wel een klein ander foutje was (althans, dat vond ik) was de audio kop... Die kop had namelijk een lint kabel om hem te kunnen aansluiten, ansich niets mis mee natuurlijk, behalve dan dat het lint een beetje in de contructie gefrot zit van het mechaniek waardoor het fragile lint mogelijk schuurt en stuk kan gaan...
Ik heb ook nog een andere uitvoering gehad van die speler, met ander merknaampje erop en die had weer een andere kop met losse draadjes, die had daar dan weer geen last van, maar die bijgeluiden van de motor waren alom aanwezig...
Nee, dan heb ik liever mijn We Are Rewind die hier geen last van heeft... Binnen de mogelijkheden van nu bieden zij het beste walkman achtige spelertje aan...
De spelers van We Are Rewind hebben die modificatie al af-fabriek zelfs.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
De correcte technische term is "wappers"Noitisnt schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:04:
[...]
En VU-metersWaarom we daar ooit mee gestopt zijn is me een raadsel.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
@Roderiktweaker thx voor je reactie. Afspraak staat gepland met de verkoper om ze terug te brengen. Nu weer op zoek naar een ander setje speakersRoderiktweaker schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:57:
@mitodriver Ik zou ze ook terugbrengen, niet echt de moeite om daar geld en moeite in te stoppen. Als je een multimeter hebt kan je ze natuurlijk doormeten op de continuïteit stand of de weerstand meten.
We denken graag meemitodriver schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:19:
[...]
@Roderiktweaker thx voor je reactie. Afspraak staat gepland met de verkoper om ze terug te brengen. Nu weer op zoek naar een ander setje speakers
Als je dat wilt, open ff een topic in Beeld en geluid koopadvies want dan is meer info ook handig (budget, waar stuur je het mee aan, etc etc).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Interessante film... dank daarvoor @rcorrcor schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 00:57:
Interessant filmpje van VWestlife over diversen cassettemechanieken die heden ten dage nog beschikbaar zijn en worden gebruikt in walkman achtige cassette spelers:
[YouTube: Vwestlife: cassette mechanieken]
Ik heb er echter wel wat voor over om de echt goede walkmans te kopen, nummer drie kwam gisteren erbij zelfs met de originele oortjes en remote bediening. Speelt erg goed en ziet er ook nog gloednieuw uit.
:strip_exif()/f/image/PQ2CTzvlJqzS0kD0Qgz00wBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu moet ik enkel nog het tapedeck de Sony TC-KE400S zien te repareren die helemaal van slag gegaan is na het gebruik van rotte BASF bandjes.
Leuk ding!nineball schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:21:
Bestaat er ook al zoiets als vintage home cinema? Ik vond vandaag deze Sony EP90es processor in de kringloop. Geen moderne frivoliteiten zoals hdmi en atmos, gewoon dolby digital en stereo doet ie ook zolang je hem maar geen hi-res materiaal voorschotelt.[Afbeelding]
Kostte destijds een kleine 1800 gulden, en dat was nog zonder de versterkers(!) die je nodig had om de speakers aan te sturen.
Hij werd een beetje verguisd destijds - de "echte ES-fans" vonden dat de ES-lijn zich niet met surround sound en home cinema moest bemoeien en zich op audiofiele muziekweergave, in stereo dus, zou moeten richten.
Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
45 euro’sHeroic_Nonsense schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:58:
[...]
Leuk ding!
Kostte destijds een kleine 1800 gulden, en dat was nog zonder de versterkers(!) die je nodig had om de speakers aan te sturen.
Hij werd een beetje verguisd destijds - de "echte ES-fans" vonden dat de ES-lijn zich niet met surround sound en home cinema moest bemoeien en zich op audiofiele muziekweergave, in stereo dus, zou moeten richten.
Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
Leuke prijs!
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik zat (zit) ook in het kamp pleur op met surroundHeroic_Nonsense schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:58:
[...]
Leuk ding!
Kostte destijds een kleine 1800 gulden, en dat was nog zonder de versterkers(!) die je nodig had om de speakers aan te sturen.
Hij werd een beetje verguisd destijds - de "echte ES-fans" vonden dat de ES-lijn zich niet met surround sound en home cinema moest bemoeien en zich op audiofiele muziekweergave, in stereo dus, zou moeten richten.
Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik ook! Maar zo’n mooi ding laat je niet staan. Is vast wel een liefhebber voor te vinden.evilution schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:28:
[...]
Ik zat (zit) ook in het kamp pleur op met surround
Is ook gewoon leuk ding om te hebben. Als het een beetje in de set past zou ik hem er gewoon tussen zetten. Gewoon omdat het kan.nineball schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:33:
[...]
Ik ook! Maar zo’n mooi ding laat je niet staan. Is vast wel een liefhebber voor te vinden.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Netjes! Daar had ik hem ook niet voor laten staan inderdaad.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Ik kan aan de foto niet zien in welke maar welke?Lennie schild schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:45:
In een kringloop in Groningen.
Veel DAT tapes voor 1 euro per stuk.
[Afbeelding]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ulgersmaweg 141 9731BR
Jammer dat DAT recorders meestal minimaal 300€ kosten, ik heb nog een hele doos lege, ongebruikte DAT cassettes liggen maar vind de recorders wat te prijzig om te kopen alleen maar om te hebben en te proberen.Lennie schild schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:45:
In een kringloop in Groningen.
Veel DAT tapes voor 1 euro per stuk.
[Afbeelding]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Da's een koopje... Mijn Sony TCD-D7 is aan finke onderhoud toe helaas... dus voorlopig geen gehobby hier met DAT tapes... zeker ook omdat ik twee bandrecorders laat reviseren (Revox A77 en een Akai GX-365D)... dat is ook niet goedkoop...Lennie schild schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:45:
In een kringloop in Groningen.
Veel DAT tapes voor 1 euro per stuk.
[Afbeelding]
Dat klopt ik had een DAT streamer voor backup van de data op ons bureau. Die tapes zijn dus niet geschikt voor audio. Anders had ik de serie oude wel gehouden nadat we op een ander systeem overgestapt zijn voor backup.The Eagle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:09:
Speaking of DAT: ware sommige DSS (dat data tapes) nou ook bruikbaar als audio tape? Of praat ik dan poep
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Studer C37 uit begn jaren '60.
Het is de stereo versie met de latere vlinderkoppen. in BBC uitvoering. Alle elco's en de meeste film caps vervangen. De zichtbare originele heb ik laten zitten om de look van het deck origineel te houden. De nieuwe caps zitten in de modules ingewerkt. Nieuwe lagers, relais, logo en alu plaatjes voor de bedieningstoetsen. De amps hebben nieuwe v1 en v2 lampen, en de power supply voor het audio circuit heeft volledig nieuwe lampen. De filament en plate spanning dmv weerstanden weer correct ingesteld, deze waren veel te laag. Verder wat oude carbon composit weerstanden vervangen door metal films. Niewe vetten en oliën waar nodig. Nieuwe Rifa F9 lampjes voor de bedieningstoetsen. De modules, tape platters en het top deck zijn opnieuw geschilderd. Het top deck had enkele vrij diepe krassen , hier heb ik eerst enkele lagen hammerite verf op gelegd, gevolgd door een spray paint met hammerite zilvergrijs om de kleur wat beter te egaliseren. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m voor 7.5ips en 15ips.
Een foto van enkele maanden geleden :
Ferrograph Studio8 (1975 - )
Hier is heel veel tijd in gaan zitten! Er zaten een 35-tal fouten in, gaande van totaal niet werkend tape transport systeem, counter die op 0000 bljift staan, ontbrekende PCB's, defete speed switch, krakende pots, en een unobtanium IC wat door een vorige technieker was vervangen door een arduino, maar compleet verkeerd geïmplementeerd. Hoop defecte caps en FET's ook. En nog een fout uit het PCB gehaald wat er van fabrieks-af in zat. Samen met een technieker uit Macedonië het IC reverse engineerd en volledige simulatie gemaakt met de arduidno, wat meer werk was dan verwacht. Originele REC amps gevonden bij een verzamelaar in de UK (er zaten home-brew pcb's in), alsook originele monitor amps (die ontbraken). Nieuwe Lehle audio transfo's voor de line in. (originele beide open-line) Nieuwe oliën en vetten waar nodig. Nieuwe lampjes voor de functie toetsen. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m (7.5ips) en 514nwb/m voor 15ips. Werkt weer als nieuw.
:strip_exif()/f/image/TLg1BOJzB1IWSaQOpdbaIQDw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P50fRfCoMHCKsGqPG6esjBfN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IbmZetJqCAu220iNzHNU3zzo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YkrASkLJ9D83jVTbKsrSCn5l.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij complex deck, de stuurprint (vol IC's en met de arduino) is hier niet zichtbaar.
Het volgende project is een portabele Elcaset (EL-D8) recorder van een kennis uit de UK, die een volledig revisie nodig heeft (incl. recap). De REC level knop ontbreekt, en zal 3D geprint worden. De rechter recorder komt uit mijn collectie. Dit zijn uiterst zeldzame recorders, en het is vrij uniek om er bij elkaar te zien
precies dattuh...The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:08:
Had nog even zitten zoeken net, DDS1 schijnt wel compatibel te zijn met audio. Maar eenmaal data er op moet je ze kennelijk niet meer voor audio gebruiken. ANdersom is ook een slecht idee btw, je wilt niet weten hoe lang formatteren duurt
gebruikt voor data dus niet meer geschikt voor audio, Ik had er anders nog 40 tapes gehad als dat zou gaan met die DAT tapes op audio.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Gaaf hoor!DatraxZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:46:
M'n 2 projecten van het afgelopen voorjaar :
Studer C37 uit begn jaren '60.
Het is de stereo versie met de latere vlinderkoppen. in BBC uitvoering. Alle elco's en de meeste film caps vervangen. De zichtbare originele heb ik laten zitten om de look van het deck origineel te houden. De nieuwe caps zitten in de modules ingewerkt. Nieuwe lagers, relais, logo en alu plaatjes voor de bedieningstoetsen. De amps hebben nieuwe v1 en v2 lampen, en de power supply voor het audio circuit heeft volledig nieuwe lampen. De filament en plate spanning dmv weerstanden weer correct ingesteld, deze waren veel te laag. Verder wat oude carbon composit weerstanden vervangen door metal films. Niewe vetten en oliën waar nodig. Nieuwe Rifa F9 lampjes voor de bedieningstoetsen. De modules, tape platters en het top deck zijn opnieuw geschilderd. Het top deck had enkele vrij diepe krassen , hier heb ik eerst enkele lagen hammerite verf op gelegd, gevolgd door een spray paint met hammerite zilvergrijs om de kleur wat beter te egaliseren. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m voor 7.5ips en 15ips.
[Afbeelding] [Afbeelding]Een foto van enkele maanden geleden :
[Afbeelding]
Ferrograph Studio8 (1975 - )
Hier is heel veel tijd in gaan zitten! Er zaten een 35-tal fouten in, gaande van totaal niet werkend tape transport systeem, counter die op 0000 bljift staan, ontbrekende PCB's, defete speed switch, krakende pots, en een unobtanium IC wat door een vorige technieker was vervangen door een arduino, maar compleet verkeerd geïmplementeerd. Hoop defecte caps en FET's ook. En nog een fout uit het PCB gehaald wat er van fabrieks-af in zat. Samen met een technieker uit Macedonië het IC reverse engineerd en volledige simulatie gemaakt met de arduidno, wat meer werk was dan verwacht. Originele REC amps gevonden bij een verzamelaar in de UK (er zaten home-brew pcb's in), alsook originele monitor amps (die ontbraken). Nieuwe Lehle audio transfo's voor de line in. (originele beide open-line) Nieuwe oliën en vetten waar nodig. Nieuwe lampjes voor de functie toetsen. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m (7.5ips) en 514nwb/m voor 15ips. Werkt weer als nieuw.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrij complex deck, de stuurprint (vol IC's en met de arduino) is hier niet zichtbaar.
Het volgende project is een portabele Elcaset (EL-D8) recorder van een kennis uit de UK, die een volledig revisie nodig heeft (incl. recap). De REC level knop ontbreekt, en zal 3D geprint worden. De rechter recorder komt uit mijn collectie. Dit zijn uiterst zeldzame recorders, en het is vrij uniek om er bij elkaar te zien![]()
[Afbeelding]
Als electronicus zijn dit erg interessante projecten, terug naar de analoge tijd!!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Niet weggooien hoor! Het begin van de tape overschrijven met stilte is vaak voldoende.AntoniusDD schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:09:
[...]
precies dattuh...
gebruikt voor data dus niet meer geschikt voor audio, Ik had er anders nog 40 tapes gehad als dat zou gaan met die DAT tapes op audio.
Als hij raar gaat doen met tracksearch, dan kun je de tape ook helemaal overspelen met stilte om de laatste data en subcodes te laten verdwijnen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
:strip_exif()/f/image/hze7fpuMKSewhY9Q5EHsxMQe.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter, de pret was van korte duur. Afgelopen vrijdag wou ik een plaatje draaien, zette de versterkers aan en *poef* stoppen eruit, Kortsluiting in de aan/uit-schakelaar van de net gereviseerde versterker.
:strip_exif()/f/image/RvXa0cZrQUSVToyt1zlX7PWS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heb je met vijftig jaar oude techniek. Maar het geluk was met de dommen, de techneut die de amp had gereviseerd had nog zo'n schakelaar liggen en heeft die er vandaag ingezet, mooi nog even voor zijn vakantie aan. Topservice! Net een uurtje geleden opgehaald en aangesloten, en alles werkt weer zoals het heurt
had ik 17 jaar geleden moeten weten, te laat daarvoor dus.Heroic_Nonsense schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Niet weggooien hoor! Het begin van de tape overschrijven met stilte is vaak voldoende.
Als hij raar gaat doen met tracksearch, dan kun je de tape ook helemaal overspelen met stilte om de laatste data en subcodes te laten verdwijnen.
toch bedankt
Mooi hoor! Maar kunnen je versterkers hun warmte wel kwijt?Noitisnt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:39:
Afgelopen weken heb ik met ups en downs van de vintage audio hobby kunnen genieten. Twee weken geleden was mijn 2e Kenwood KA-6004 klaar, die heeft een revisie gehad nadat ik 'm van Marktplaats had gesnaaid voor niet teveel geld. Het plan was om speakers A en B elk hun eigen versterker te geven, dat is prima gelukt. Het geluid klinkt weer wat beter op deze manier.
[Afbeelding]
Echter, de pret was van korte duur. Afgelopen vrijdag wou ik een plaatje draaien, zette de versterkers aan en *poef* stoppen eruit, Kortsluiting in de aan/uit-schakelaar van de net gereviseerde versterker.
[Afbeelding]
Dat heb je met vijftig jaar oude techniek. Maar het geluk was met de dommen, de techneut die de amp had gereviseerd had nog zo'n schakelaar liggen en heeft die er vandaag ingezet, mooi nog even voor zijn vakantie aan. Topservice! Net een uurtje geleden opgehaald en aangesloten, en alles werkt weer zoals het heurt
En hangt die plank niet wat door?
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 16-06-2026 16:23 ]
TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4
@Videopac Je reactie is nu in de quote gekomen. Als je je bericht aanpast, worden je vragen beter zichtbaar.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ja, die plank hangt een beetje door. Ik hoop snel te kunnen verhuizen, dan komt er een andere kast. Warmte is geen probleem, het is een open kast en de versterkers worden niet zo warm.Videopac schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Mooi hoor! Maar kunnen je versterkers hun warmte wel kwijt?
En hangt die plank niet wat door?
De Sansui die erop staat is een au-101, de instapper van deze mooie generatie. Moet 249 euro kosten. Ze hanteren zo’n beetje Vintage Audio Repair in Dordrecht prijzen in deze kringloop.
Bezopen zo'n prijs. Ik heb echt nooit begrepen waarom die ES serie zo veel waard zijn 2e hands. Zo spectaculair is het nou ook allemaal weer niet.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro.
Maar goed er is natuurlijk zoiets als smaak en voorkeur.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
https://audiolife.coolblog.jp/2025/12/08/sony%E3%80%80dtc-77es-28/
een snaartje zal nog wel lukken maar ik zou voor zo'n prijs niet eens erover nadenken.
Your Friendly Neighborhood Moderator
De afgelopen jaren had ik één zo'n KA-6004 amp met speakers A en B daarop aangesloten. Die amp levert 40 W per kanaal op 8 Ohm. Beide sets speakers zijn 50 W / 8 Ohm. Het is wel duidelijk dat dat nog van voor de loudness wars is, toen het aantal Watts in een verkooppraatje veranderde, meer zou beter zijn. Maar dat terzijde.Roderiktweaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:11:
@Noitisnt Mooie vintage set! Waarom heb je eigenlijk gekozen voor 2 versterkers? De Kenwood heeft een A/B selector. Heb je er ook vintage luidsprekers bij?
Twee sets speakers op één amp betekent dat de impedantiebelasting groter is: Met één KA‑6004 + speakers A en B ziet de versterker 4 ohm en moet hij harder werken. Met twee KA‑6004’s + elk één set speakers ziet elke versterker 8 ohm en werken ze optimaal. Het verschil is ook hoorbaar, met 2 amps klinkt het geluid wat voller en gedetailleerder, en de volumeknop hoeft niet zover open gedraaid te worden.
Speakers A zijn Sony SS-3100 uit 1969, speakers B zijn KEF Model 104 uit 1974. Alle speakers zijn gereviseerd, vooral de Sony's hadden dat wel nodig.
Voor een kringloopwinkel is dat wel de hoofdprijs, helemaal omdat je niet weet wat er mis is met het ding. Sterker nog, dat is sowieso de hoofdprijs.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro. Ik ga me er niet aan wagen maar misschien zijn er hier helden die het aandurven.
[Afbeelding]
Mooie DAT machine, maar die prijs...nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro. Ik ga me er niet aan wagen maar misschien zijn er hier helden die het aandurven.
De Sansui die erop staat is een au-101, de instapper van deze mooie generatie. Moet 249 euro kosten. Ze hanteren zo’n beetje Vintage Audio Repair in Dordrecht prijzen in deze kringloop.
[Afbeelding]
De ES lijn mag dan wel de meest high-end lijn, maar het is zeker geen dikke pot goud, zeker niet in deze staat als de koper een gokje moet wagen...
[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-06-2026 20:53 ]
De kringloop zoekt op internet op typenummer, ziet op hifishark of Vintage Audio Repair de meest bizarre VRAAG-prijzen en gaat daar dan een stukje onder zitten, zonder enig benul van de werkelijke waarde rekening houdende met de toestand van het apparaat.rcor schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Mooie DAT machine, maar die prijs...
De ES lijn mag dan wel de meest high-end lijn, maar het is zeker geen dikke pot goud, zeker niet in deze staat als de koper een gokje moet wagen...
Meestal staat zo’n ding daar een maand of zo stof te happen, in dit geval gelukkig in een afgesloten kast want anders zijn de knoppen in no time gejat. Daarna wordt de prijs in stappen gereduceerd tot er iemand hapt.
Ja het is een beetje uit de hand gelopenRoderiktweaker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:51:
@Noitisnt Ah, oke je gebruikt 2 paar speakers tegelijkertijd. Dat is niet zo gebruikelijk.
De Sony speakers staan onderin een kast, en de KEF's er bovenop. Een soort wall of sound. Er staat ook nog een niet-vintage actieve sub mee te knorren voor de extreem lage tonen, want waarom ook niet.
Het is geen ideale setup maar tot ik een andere woning vind kan het praktisch gezien niet anders.
"Onderwater geluid" kan een iets simpels als een snaartje of een probleem met de caps zijn (hoewel, als je pech hebt lekken ze en is er schade aan de print ook), maar kan ook wijzen op een defect aan de koppen(trommel) of schade aan het inrijgsysteem. Dat is een stuk complexer om te fixen.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro. Ik ga me er niet aan wagen maar misschien zijn er hier helden die het aandurven.
De Sansui die erop staat is een au-101, de instapper van deze mooie generatie. Moet 249 euro kosten. Ze hanteren zo’n beetje Vintage Audio Repair in Dordrecht prijzen in deze kringloop.
[Afbeelding]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
Fantastische setup en vibe met de planten en de inrichting, en vooral de apparatuur. En niet te vergeten de thee die klaar staat. Lekker genieten van de muziek!Noitisnt schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Ja het is een beetje uit de hand gelopen![]()
De Sony speakers staan onderin een kast, en de KEF's er bovenop. Een soort wall of sound. Er staat ook nog een niet-vintage actieve sub mee te knorren voor de extreem lage tonen, want waarom ook niet.
Het is geen ideale setup maar tot ik een andere woning vind kan het praktisch gezien niet anders.
[Afbeelding]
Als je daar geen ervaring mee hebt is dat gewoon vrijwel niet te fixen als hobbyist.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:37:
[...]
inrijgsysteem. Dat is een stuk complexer om te fixen.
* evilution is loopbaan begonnen met het repareren van videorecorders
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Hier nog eentje. In mijn studententijd heb ik tv's en videorecorders gerepareerd. Lekker klussen was dat.evilution schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Als je daar geen ervaring mee hebt is dat gewoon vrijwel niet te fixen als hobbyist.
* evilution is loopbaan begonnen met het repareren van videorecorders
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Jaren later. Een s-VHS model van Hitachi VT-S890E met jogshuttle 720i beeld en briljante audio met ongeveer 100 S-VHS tapes en 80 VHS tapes nutteloos en tragisch gestorven. Geen @Skynett in de contacten gevonden en niemand die zich aan reparatie wilde wagen.
De tijd dat je nog ongelimiteerd kon opnemen voor zover je de antennes had uitgericht. No paywall. Het drie landen punt dus extra ontvangst van onze buurlanden. Ik meen ook veel verdraagzamer met die buren en cultureel het beste nationaal en regionaal.
Eigenlijk is de KR-3600 de afdeling niks bijzonders, het is geen high end apparaat, integendeel, het was een instapmodel. Maar deze is voor mij bijzonder omdat ik hem al bijna 40 jaar heb sinds mijn tienertijd. En in bijna originele staat doet hij het nog steeds prima.
Bijna originele staat, want hij was gemodificeerd door de vorige eigenaar, een etherpiraat die er een 'on air' gloeimamp in had gebouwd op de plek waar de zendersterkte-indicator hoorde te zitten, die er later door tiener-mij weer uit is gehaald. Deze receiver hoorde namelijk bij een partij door de PTT Radio Controle Dienst in beslag genomen apparatuur die vernietigd moest worden door de dienstdoende bijzonder opsporingsambtenaar. Dit is het enige apparaat ooit waarmee die ambtenaar gesjoemeld heeft door het niet te vernietigen maar het aan zijn zoontje te geven. Daar heeft die ambtenaar later nog wel spijt van gehad toen dat puberzoontje er luidruchtig metalmuziek mee afspeelde maar dat is weer een ander verhaal.
Ik? Nee, als ik iets zoek lees ik veel reviews en ga ik in praktijk gericht luisteren naar de apparaten die goed uit de reviews komen... Zo ben ik in het verleden bij Sony, Philips, Akai en Marantz uitgekomen... Dankzij goede research heb ik niet vaak een miskoop...Noitisnt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:54:
Hebben jullie eigenlijk een voorkeur voor een bepaald merk, en zo ja, hoe is dat zo gekomen? Zelf ben ik qua versterkers een Kenwood liefhebber en de oorzaak daarvan staat op onderstaande foto, een oude Kenwood KR-3600 die nog dagelijks gebruikt wordt om audio vanuit de PC weer te geven, en soms bandjes op te nemen op de Yamaha die ernaast staat.
Eigenlijk is de KR-3600 de afdeling niks bijzonders, het is geen high end apparaat, integendeel, het was een instapmodel. Maar deze is voor mij bijzonder omdat ik hem al bijna 40 jaar heb sinds mijn tienertijd. En in bijna originele staat doet hij het nog steeds prima.
Bijna originele staat, want hij was gemodificeerd door de vorige eigenaar, een etherpiraat die er een 'on air' gloeimamp in had gebouwd op de plek waar de zendersterkte-indicator hoorde te zitten, die er later door tiener-mij weer uit is gehaald. Deze receiver hoorde namelijk bij een partij door de PTT Radio Controle Dienst in beslag genomen apparatuur die vernietigd moest worden door de dienstdoende bijzonder opsporingsambtenaar. Dit is het enige apparaat ooit waarmee die ambtenaar gesjoemeld heeft door het niet te vernietigen maar het aan zijn zoontje te geven. Daar heeft die ambtenaar later nog wel spijt van gehad toen dat puberzoontje er luidruchtig metalmuziek mee afspeelde maar dat is weer een ander verhaal.
[Afbeelding]
Your Friendly Neighborhood Moderator
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
[ Voor 94% gewijzigd door Jorgen op 20-06-2026 22:50 ]
Noitisnt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:10:
Leuk artikel bij RTV Noord: De uitvinder van cassettebandjes werd precies 100 jaar geleden geboren in Bellingwolde
:strip_exif()/f/image/5QWPBEzCsGsXc0ggLQXd5Lhl.jpg?f=fotoalbum_large)
zo eentje
het mag wat kosten, maar we worden wel over de tafel getrokken voor dergelijke tapes
foei
Philips is mijn favoriete merk, maar ik heb ook apparatuur van andere merken.Noitisnt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:54:
Hebben jullie eigenlijk een voorkeur voor een bepaald merk, en zo ja, hoe is dat zo gekomen?
Min vader werkte bij Philips in de jaren 80 en 90, dus bij ons thuis was alles Philips. Het is er, zeg maar gerust, met de paplepel ingegoten.
Ik ben niet "anti-andere merken" of een Philips-fanboy o.i.d. - ze hebben de bal vaak laten vallen, en vreemde beslissingen gemaakt, En soms zijn andere merken gewoon beter.
Behalve de vintage Philips-componenten is er dan ook vrij weinig AV-spul van Philips in ons huis. In de huiskamer hebben we een Panasonic TV (plasma, 16 jaar oud), een Apple TV met HomePods en we kijken onze Blu-Rays op een PlayStation 4.
Ik heb ook een vintage Kenwood Minidisc-deck, een Sony MZ-R30 portable Minidisc recorder, een Pro-Ject 1Xpression MkIII platenspeler en een Denon cassettedeck (verving mijn Sony ES-serie cassettedeck).
Qua Philips staat er een 900-serie toren, met FA931, DCC900, DCC951 en CD950, en een CD614. Dat is flink uitgedund - tot onze verhuizing stond er nog veel meer Philips- en Sony-spul opgestapeld, maar dat is allemaal verkocht.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl



[ Voor 3% gewijzigd door kingmace op 22-06-2026 10:30 ]
diskeltische lurker
Onze nationale trots
Voortreffelijke speler, en een beetje jaloerskingmace schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:47:
Mijn laatste aankoop, een Hitachi PS-17 halfautomatisch platenspeler uit 1976. Gekocht op MP voor 35,-. Ik heb de speler van binnen en buiten gereinigd. Verder alle onderdelen schoongemaakt en van nieuw vet\olie voorzien, alle elco's vervangen, de potmeters gereinigd en een nieuwe snaar erop gezet. Tenslotte de kap nog een een polijstbeurt gegeven. Een mooie speler.
Nou ben ik wel benieuwd hoe je daarmee de Telegraaf gehaald hebt!technopeuter schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:10:
Merk? Philips, vintage dan. ooit zelfs de telegraaf mee gehaald
-Philips CD210 & Cd473
-Rotel RD-30 tapedeck
-Rotel RA-1412 versterker
Niet op de foto:
Rotel RD-20 tape deck. Helaas werkt deze niet goed, snaren zijn vervangen maar af en toe loopt de rechter capstan niet mee, en bij terug of voorutispoelen(even vergeten) doet deze dan ook niet mee. Volgens een reparateur lijkt het of de aandrukrollen versleten zijn.. Maar waren niet te vinden, heb het ook maar even gelaten. Ding ziet er perfect uit, maar nog meer sleutelen zal het niet beter maken. Tenzij iemand echt weet wat die doet en er bekend mee is maar die heb ik nog niet gevonden. Verder komt er binnenkort een Rotel RT-1024 en dan is het voor nu even klaar. De set is aangesloten op KEF C55 speakers en nu in gebruik op mijn werkkamer. Heb nog wat andere spullen maar die nu niet in gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Speeddragon op 22-06-2026 16:55 ]
Heel veel lurken, heel weinig posten..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6MMObGJ04AegvqIzz11ZChgd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eP51m4wB7IHzPC21rykaBmlX.jpg?f=user_large)
Philips 22AH489 speakers
:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfKvmvMAa05XQ2EQJz1NctEq.avif?f=user_large)
En een Erres 5777 platenspeler
:strip_exif()/f/image/m3EQYVi68X2i6h37rImwMZKd.jpg?f=fotoalbum_large)
Allemaal tweedehands gekocht rond 1985 ongeveer.
Later ook nog de Philips 22RH427 speakers erbij gehad
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xjPratklUXHzvLcyTN6QPIKm.jpg?f=user_large)
Een paar jaar gehad en later een modern setje van Denon gekocht, met cd speler en zonder platenspeler. Daar had ik Studio De Schop Climax speakers bij.
Bij bovenstaande spullen zitten wel dingen die ik achteraf gewoon had moeten houden.
Philips stopte met de huishoudelijke dingen en ging zich alleen op medische apparatuur richten. Ze zochten Philipsfreaks dus kreeg ik een telefonisch interview en een fotograaf langs, ff alle philipsshizle uitgestald... begon vroeg bij mij. heb ik groep 7 een spreekbeurt gehouden over Philips en op mijn brief met een vraag voor info kreeg ik een joekel van een envelop met alles wat ik nodig had om een 9 te halen.Noitisnt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Nou ben ik wel benieuwd hoe je daarmee de Telegraaf gehaald hebt!
Daarna dus totaal hooked aan alles wat Philips maakte. afgestudeerd bij een Philipsdirecteur die docent was geworden en later nog eens 3 maanden voor Philips wat consultancy gedaan voor hun rontegenapparaten en IPv6.
diskeltische lurker
wel een heel gaaf designDaniel36 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:54:
Mijn eerste stereosetje was van Aristona, wat een handelsnaam van Philips was.
![]()
tot er weer eens een plastic fanaat bij Philips zich breed maakte
:strip_exif()/f/image/8iaui0uz72xGbfcbSqTa3Sli.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was ook een mooie Philips receiver (AH 777) uit eind jaren 70. Zeker met alle (gloei) lampjes achter het tuner display, dat gaf behoorlijk wat licht.
[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 23-06-2026 12:57 ]
Philips en zwakke aan-uit schakelaars horen nu eenmaal bij elkaar. Anders is het geen echte Philips.Roderiktweaker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
Ze hadden wel problemen met de aan/uit schakelaar die te zwak was uitgevoerd.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Heb de speakers ook nog omgewisseld om zeker te zijn dat het niet aan speakers lag.
Balansknop geprobeerd maar dat geeft geen oplossing.
Het is echt iets in de versterker wat kapot is.
Ik kan zelf de reparatie niet uitvoeren. Weet iemand misschien een goed adres voor reparatie in de buurt van Tilburg.
Alvast dank voor het meedenken
Zoek even in het topic. Vintro Media is denk ik het dichtste bij (Best), maar meen dat er in Breda ook iets zat. Budel sowieso maar da's verder.mitodriver schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:01:
Mijn Philips FA880 werkt niet meer goed. De rechterspeaker kanaal geeft geen geluid meer. Heb ook geprobeerd met een koptelefoon aangesloten op de FA880 en dan geeft het rechterkanaal geen geluid.
Heb de speakers ook nog omgewisseld om zeker te zijn dat het niet aan speakers lag.
Balansknop geprobeerd maar dat geeft geen oplossing.
Het is echt iets in de versterker wat kapot is.
Ik kan zelf de reparatie niet uitvoeren. Weet iemand misschien een goed adres voor reparatie in de buurt van Tilburg.
Alvast dank voor het meedenken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Op het MFB freaks forum kun je ook techneuten vinden die dagelijks aan Philips apparatuur werken. Of het bedrijf van Thomas zelf Reparatie en Service - MFBfreaks.commitodriver schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:01:
Mijn Philips FA880 werkt niet meer goed. De rechterspeaker kanaal geeft geen geluid meer. Heb ook geprobeerd met een koptelefoon aangesloten op de FA880 en dan geeft het rechterkanaal geen geluid.
Heb de speakers ook nog omgewisseld om zeker te zijn dat het niet aan speakers lag.
Balansknop geprobeerd maar dat geeft geen oplossing.
Het is echt iets in de versterker wat kapot is.
Ik kan zelf de reparatie niet uitvoeren. Weet iemand misschien een goed adres voor reparatie in de buurt van Tilburg.
Alvast dank voor het meedenken
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
:strip_exif()/f/image/fpBayqWH52gzw0cX9oP472SQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xOJAPdCS4hbPyzJ04nOaSqUs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bkDieEWvpFdP773rLbLTFtwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zlKcPHSxBlxaWz6eh01t8K2F.jpg?f=fotoalbum_large)