Dat klopt ik had een DAT streamer voor backup van de data op ons bureau. Die tapes zijn dus niet geschikt voor audio. Anders had ik de serie oude wel gehouden nadat we op een ander systeem overgestapt zijn voor backup.The Eagle schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:09:
Speaking of DAT: ware sommige DSS (dat data tapes) nou ook bruikbaar als audio tape? Of praat ik dan poep
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Studer C37 uit begn jaren '60.
Het is de stereo versie met de latere vlinderkoppen. in BBC uitvoering. Alle elco's en de meeste film caps vervangen. De zichtbare originele heb ik laten zitten om de look van het deck origineel te houden. De nieuwe caps zitten in de modules ingewerkt. Nieuwe lagers, relais, logo en alu plaatjes voor de bedieningstoetsen. De amps hebben nieuwe v1 en v2 lampen, en de power supply voor het audio circuit heeft volledig nieuwe lampen. De filament en plate spanning dmv weerstanden weer correct ingesteld, deze waren veel te laag. Verder wat oude carbon composit weerstanden vervangen door metal films. Niewe vetten en oliën waar nodig. Nieuwe Rifa F9 lampjes voor de bedieningstoetsen. De modules, tape platters en het top deck zijn opnieuw geschilderd. Het top deck had enkele vrij diepe krassen , hier heb ik eerst enkele lagen hammerite verf op gelegd, gevolgd door een spray paint met hammerite zilvergrijs om de kleur wat beter te egaliseren. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m voor 7.5ips en 15ips.
Een foto van enkele maanden geleden :
Ferrograph Studio8 (1975 - )
Hier is heel veel tijd in gaan zitten! Er zaten een 35-tal fouten in, gaande van totaal niet werkend tape transport systeem, counter die op 0000 bljift staan, ontbrekende PCB's, defete speed switch, krakende pots, en een unobtanium IC wat door een vorige technieker was vervangen door een arduino, maar compleet verkeerd geïmplementeerd. Hoop defecte caps en FET's ook. En nog een fout uit het PCB gehaald wat er van fabrieks-af in zat. Samen met een technieker uit Macedonië het IC reverse engineerd en volledige simulatie gemaakt met de arduidno, wat meer werk was dan verwacht. Originele REC amps gevonden bij een verzamelaar in de UK (er zaten home-brew pcb's in), alsook originele monitor amps (die ontbraken). Nieuwe Lehle audio transfo's voor de line in. (originele beide open-line) Nieuwe oliën en vetten waar nodig. Nieuwe lampjes voor de functie toetsen. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m (7.5ips) en 514nwb/m voor 15ips. Werkt weer als nieuw.
:strip_exif()/f/image/TLg1BOJzB1IWSaQOpdbaIQDw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P50fRfCoMHCKsGqPG6esjBfN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IbmZetJqCAu220iNzHNU3zzo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YkrASkLJ9D83jVTbKsrSCn5l.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrij complex deck, de stuurprint (vol IC's en met de arduino) is hier niet zichtbaar.
Het volgende project is een portabele Elcaset (EL-D8) recorder van een kennis uit de UK, die een volledig revisie nodig heeft (incl. recap). De REC level knop ontbreekt, en zal 3D geprint worden. De rechter recorder komt uit mijn collectie. Dit zijn uiterst zeldzame recorders, en het is vrij uniek om er bij elkaar te zien
precies dattuh...The Eagle schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:08:
Had nog even zitten zoeken net, DDS1 schijnt wel compatibel te zijn met audio. Maar eenmaal data er op moet je ze kennelijk niet meer voor audio gebruiken. ANdersom is ook een slecht idee btw, je wilt niet weten hoe lang formatteren duurt
gebruikt voor data dus niet meer geschikt voor audio, Ik had er anders nog 40 tapes gehad als dat zou gaan met die DAT tapes op audio.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Gaaf hoor!DatraxZ schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:46:
M'n 2 projecten van het afgelopen voorjaar :
Studer C37 uit begn jaren '60.
Het is de stereo versie met de latere vlinderkoppen. in BBC uitvoering. Alle elco's en de meeste film caps vervangen. De zichtbare originele heb ik laten zitten om de look van het deck origineel te houden. De nieuwe caps zitten in de modules ingewerkt. Nieuwe lagers, relais, logo en alu plaatjes voor de bedieningstoetsen. De amps hebben nieuwe v1 en v2 lampen, en de power supply voor het audio circuit heeft volledig nieuwe lampen. De filament en plate spanning dmv weerstanden weer correct ingesteld, deze waren veel te laag. Verder wat oude carbon composit weerstanden vervangen door metal films. Niewe vetten en oliën waar nodig. Nieuwe Rifa F9 lampjes voor de bedieningstoetsen. De modules, tape platters en het top deck zijn opnieuw geschilderd. Het top deck had enkele vrij diepe krassen , hier heb ik eerst enkele lagen hammerite verf op gelegd, gevolgd door een spray paint met hammerite zilvergrijs om de kleur wat beter te egaliseren. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m voor 7.5ips en 15ips.
[Afbeelding] [Afbeelding]Een foto van enkele maanden geleden :
[Afbeelding]
Ferrograph Studio8 (1975 - )
Hier is heel veel tijd in gaan zitten! Er zaten een 35-tal fouten in, gaande van totaal niet werkend tape transport systeem, counter die op 0000 bljift staan, ontbrekende PCB's, defete speed switch, krakende pots, en een unobtanium IC wat door een vorige technieker was vervangen door een arduino, maar compleet verkeerd geïmplementeerd. Hoop defecte caps en FET's ook. En nog een fout uit het PCB gehaald wat er van fabrieks-af in zat. Samen met een technieker uit Macedonië het IC reverse engineerd en volledige simulatie gemaakt met de arduidno, wat meer werk was dan verwacht. Originele REC amps gevonden bij een verzamelaar in de UK (er zaten home-brew pcb's in), alsook originele monitor amps (die ontbraken). Nieuwe Lehle audio transfo's voor de line in. (originele beide open-line) Nieuwe oliën en vetten waar nodig. Nieuwe lampjes voor de functie toetsen. Afgeregeld op SM911 CCIR 320nwb/m (7.5ips) en 514nwb/m voor 15ips. Werkt weer als nieuw.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vrij complex deck, de stuurprint (vol IC's en met de arduino) is hier niet zichtbaar.
Het volgende project is een portabele Elcaset (EL-D8) recorder van een kennis uit de UK, die een volledig revisie nodig heeft (incl. recap). De REC level knop ontbreekt, en zal 3D geprint worden. De rechter recorder komt uit mijn collectie. Dit zijn uiterst zeldzame recorders, en het is vrij uniek om er bij elkaar te zien![]()
[Afbeelding]
Als electronicus zijn dit erg interessante projecten, terug naar de analoge tijd!!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Niet weggooien hoor! Het begin van de tape overschrijven met stilte is vaak voldoende.AntoniusDD schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:09:
[...]
precies dattuh...
gebruikt voor data dus niet meer geschikt voor audio, Ik had er anders nog 40 tapes gehad als dat zou gaan met die DAT tapes op audio.
Als hij raar gaat doen met tracksearch, dan kun je de tape ook helemaal overspelen met stilte om de laatste data en subcodes te laten verdwijnen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl
:strip_exif()/f/image/hze7fpuMKSewhY9Q5EHsxMQe.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter, de pret was van korte duur. Afgelopen vrijdag wou ik een plaatje draaien, zette de versterkers aan en *poef* stoppen eruit, Kortsluiting in de aan/uit-schakelaar van de net gereviseerde versterker.
:strip_exif()/f/image/RvXa0cZrQUSVToyt1zlX7PWS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat heb je met vijftig jaar oude techniek. Maar het geluk was met de dommen, de techneut die de amp had gereviseerd had nog zo'n schakelaar liggen en heeft die er vandaag ingezet, mooi nog even voor zijn vakantie aan. Topservice! Net een uurtje geleden opgehaald en aangesloten, en alles werkt weer zoals het heurt
had ik 17 jaar geleden moeten weten, te laat daarvoor dus.Heroic_Nonsense schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Niet weggooien hoor! Het begin van de tape overschrijven met stilte is vaak voldoende.
Als hij raar gaat doen met tracksearch, dan kun je de tape ook helemaal overspelen met stilte om de laatste data en subcodes te laten verdwijnen.
toch bedankt
Mooi hoor! Maar kunnen je versterkers hun warmte wel kwijt?Noitisnt schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:39:
Afgelopen weken heb ik met ups en downs van de vintage audio hobby kunnen genieten. Twee weken geleden was mijn 2e Kenwood KA-6004 klaar, die heeft een revisie gehad nadat ik 'm van Marktplaats had gesnaaid voor niet teveel geld. Het plan was om speakers A en B elk hun eigen versterker te geven, dat is prima gelukt. Het geluid klinkt weer wat beter op deze manier.
[Afbeelding]
Echter, de pret was van korte duur. Afgelopen vrijdag wou ik een plaatje draaien, zette de versterkers aan en *poef* stoppen eruit, Kortsluiting in de aan/uit-schakelaar van de net gereviseerde versterker.
[Afbeelding]
Dat heb je met vijftig jaar oude techniek. Maar het geluk was met de dommen, de techneut die de amp had gereviseerd had nog zo'n schakelaar liggen en heeft die er vandaag ingezet, mooi nog even voor zijn vakantie aan. Topservice! Net een uurtje geleden opgehaald en aangesloten, en alles werkt weer zoals het heurt
En hangt die plank niet wat door?
[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 16-06-2026 16:23 ]
TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4
@Videopac Je reactie is nu in de quote gekomen. Als je je bericht aanpast, worden je vragen beter zichtbaar.
Ja, die plank hangt een beetje door. Ik hoop snel te kunnen verhuizen, dan komt er een andere kast. Warmte is geen probleem, het is een open kast en de versterkers worden niet zo warm.Videopac schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:43:
[...]
Mooi hoor! Maar kunnen je versterkers hun warmte wel kwijt?
En hangt die plank niet wat door?
De Sansui die erop staat is een au-101, de instapper van deze mooie generatie. Moet 249 euro kosten. Ze hanteren zo’n beetje Vintage Audio Repair in Dordrecht prijzen in deze kringloop.
Bezopen zo'n prijs. Ik heb echt nooit begrepen waarom die ES serie zo veel waard zijn 2e hands. Zo spectaculair is het nou ook allemaal weer niet.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro.
Maar goed er is natuurlijk zoiets als smaak en voorkeur.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
https://audiolife.coolblog.jp/2025/12/08/sony%E3%80%80dtc-77es-28/
een snaartje zal nog wel lukken maar ik zou voor zo'n prijs niet eens erover nadenken.
De afgelopen jaren had ik één zo'n KA-6004 amp met speakers A en B daarop aangesloten. Die amp levert 40 W per kanaal op 8 Ohm. Beide sets speakers zijn 50 W / 8 Ohm. Het is wel duidelijk dat dat nog van voor de loudness wars is, toen het aantal Watts in een verkooppraatje veranderde, meer zou beter zijn. Maar dat terzijde.Roderiktweaker schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:11:
@Noitisnt Mooie vintage set! Waarom heb je eigenlijk gekozen voor 2 versterkers? De Kenwood heeft een A/B selector. Heb je er ook vintage luidsprekers bij?
Twee sets speakers op één amp betekent dat de impedantiebelasting groter is: Met één KA‑6004 + speakers A en B ziet de versterker 4 ohm en moet hij harder werken. Met twee KA‑6004’s + elk één set speakers ziet elke versterker 8 ohm en werken ze optimaal. Het verschil is ook hoorbaar, met 2 amps klinkt het geluid wat voller en gedetailleerder, en de volumeknop hoeft niet zover open gedraaid te worden.
Speakers A zijn Sony SS-3100 uit 1969, speakers B zijn KEF Model 104 uit 1974. Alle speakers zijn gereviseerd, vooral de Sony's hadden dat wel nodig.
Voor een kringloopwinkel is dat wel de hoofdprijs, helemaal omdat je niet weet wat er mis is met het ding. Sterker nog, dat is sowieso de hoofdprijs.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro. Ik ga me er niet aan wagen maar misschien zijn er hier helden die het aandurven.
[Afbeelding]
Mooie DAT machine, maar die prijs...nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
In de kringloop hier in Almere staat een Sony dtc77es. Defect. 495 euro. Ik ga me er niet aan wagen maar misschien zijn er hier helden die het aandurven.
De Sansui die erop staat is een au-101, de instapper van deze mooie generatie. Moet 249 euro kosten. Ze hanteren zo’n beetje Vintage Audio Repair in Dordrecht prijzen in deze kringloop.
[Afbeelding]
De ES lijn mag dan wel de meest high-end lijn, maar het is zeker geen dikke pot goud, zeker niet in deze staat als de koper een gokje moet wagen...
[ Voor 18% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-06-2026 20:53 ]
De kringloop zoekt op internet op typenummer, ziet op hifishark of Vintage Audio Repair de meest bizarre VRAAG-prijzen en gaat daar dan een stukje onder zitten, zonder enig benul van de werkelijke waarde rekening houdende met de toestand van het apparaat.rcor schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Mooie DAT machine, maar die prijs...
De ES lijn mag dan wel de meest high-end lijn, maar het is zeker geen dikke pot goud, zeker niet in deze staat als de koper een gokje moet wagen...
Meestal staat zo’n ding daar een maand of zo stof te happen, in dit geval gelukkig in een afgesloten kast want anders zijn de knoppen in no time gejat. Daarna wordt de prijs in stappen gereduceerd tot er iemand hapt.
Ja het is een beetje uit de hand gelopenRoderiktweaker schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:51:
@Noitisnt Ah, oke je gebruikt 2 paar speakers tegelijkertijd. Dat is niet zo gebruikelijk.
De Sony speakers staan onderin een kast, en de KEF's er bovenop. Een soort wall of sound. Er staat ook nog een niet-vintage actieve sub mee te knorren voor de extreem lage tonen, want waarom ook niet.
Het is geen ideale setup maar tot ik een andere woning vind kan het praktisch gezien niet anders.
"Onderwater geluid" kan een iets simpels als een snaartje of een probleem met de caps zijn (hoewel, als je pech hebt lekken ze en is er schade aan de print ook), maar kan ook wijzen op een defect aan de koppen(trommel) of schade aan het inrijgsysteem. Dat is een stuk complexer om te fixen.nineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
[Afbeelding]
Fantastische setup en vibe met de planten en de inrichting, en vooral de apparatuur. En niet te vergeten de thee die klaar staat. Lekker genieten van de muziek!Noitisnt schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Ja het is een beetje uit de hand gelopen![]()
De Sony speakers staan onderin een kast, en de KEF's er bovenop. Een soort wall of sound. Er staat ook nog een niet-vintage actieve sub mee te knorren voor de extreem lage tonen, want waarom ook niet.
Het is geen ideale setup maar tot ik een andere woning vind kan het praktisch gezien niet anders.
[Afbeelding]
Als je daar geen ervaring mee hebt is dat gewoon vrijwel niet te fixen als hobbyist.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:37:
[...]
inrijgsysteem. Dat is een stuk complexer om te fixen.
* evilution is loopbaan begonnen met het repareren van videorecorders
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Hier nog eentje. In mijn studententijd heb ik tv's en videorecorders gerepareerd. Lekker klussen was dat.evilution schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:31:
[...]
Als je daar geen ervaring mee hebt is dat gewoon vrijwel niet te fixen als hobbyist.
* evilution is loopbaan begonnen met het repareren van videorecorders
Jaren later. Een s-VHS model van Hitachi VT-S890E met jogshuttle 720i beeld en briljante audio met ongeveer 100 S-VHS tapes en 80 VHS tapes nutteloos en tragisch gestorven. Geen @Skynett in de contacten gevonden en niemand die zich aan reparatie wilde wagen.
De tijd dat je nog ongelimiteerd kon opnemen voor zover je de antennes had uitgericht. No paywall. Het drie landen punt dus extra ontvangst van onze buurlanden. Ik meen ook veel verdraagzamer met die buren en cultureel het beste nationaal en regionaal.
Eigenlijk is de KR-3600 de afdeling niks bijzonders, het is geen high end apparaat, integendeel, het was een instapmodel. Maar deze is voor mij bijzonder omdat ik hem al bijna 40 jaar heb sinds mijn tienertijd. En in bijna originele staat doet hij het nog steeds prima.
Bijna originele staat, want hij was gemodificeerd door de vorige eigenaar, een etherpiraat die er een 'on air' gloeimamp in had gebouwd op de plek waar de zendersterkte-indicator hoorde te zitten, die er later door tiener-mij weer uit is gehaald. Deze receiver hoorde namelijk bij een partij door de PTT Radio Controle Dienst in beslag genomen apparatuur die vernietigd moest worden door de dienstdoende bijzonder opsporingsambtenaar. Dit is het enige apparaat ooit waarmee die ambtenaar gesjoemeld heeft door het niet te vernietigen maar het aan zijn zoontje te geven. Daar heeft die ambtenaar later nog wel spijt van gehad toen dat puberzoontje er luidruchtig metalmuziek mee afspeelde maar dat is weer een ander verhaal.
Ik? Nee, als ik iets zoek lees ik veel reviews en ga ik in praktijk gericht luisteren naar de apparaten die goed uit de reviews komen... Zo ben ik in het verleden bij Sony, Philips, Akai en Marantz uitgekomen... Dankzij goede research heb ik niet vaak een miskoop...Noitisnt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:54:
Hebben jullie eigenlijk een voorkeur voor een bepaald merk, en zo ja, hoe is dat zo gekomen? Zelf ben ik qua versterkers een Kenwood liefhebber en de oorzaak daarvan staat op onderstaande foto, een oude Kenwood KR-3600 die nog dagelijks gebruikt wordt om audio vanuit de PC weer te geven, en soms bandjes op te nemen op de Yamaha die ernaast staat.
Eigenlijk is de KR-3600 de afdeling niks bijzonders, het is geen high end apparaat, integendeel, het was een instapmodel. Maar deze is voor mij bijzonder omdat ik hem al bijna 40 jaar heb sinds mijn tienertijd. En in bijna originele staat doet hij het nog steeds prima.
Bijna originele staat, want hij was gemodificeerd door de vorige eigenaar, een etherpiraat die er een 'on air' gloeimamp in had gebouwd op de plek waar de zendersterkte-indicator hoorde te zitten, die er later door tiener-mij weer uit is gehaald. Deze receiver hoorde namelijk bij een partij door de PTT Radio Controle Dienst in beslag genomen apparatuur die vernietigd moest worden door de dienstdoende bijzonder opsporingsambtenaar. Dit is het enige apparaat ooit waarmee die ambtenaar gesjoemeld heeft door het niet te vernietigen maar het aan zijn zoontje te geven. Daar heeft die ambtenaar later nog wel spijt van gehad toen dat puberzoontje er luidruchtig metalmuziek mee afspeelde maar dat is weer een ander verhaal.
[Afbeelding]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
[ Voor 94% gewijzigd door Jorgen op 20-06-2026 22:50 ]
Noitisnt schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:10:
Leuk artikel bij RTV Noord: De uitvinder van cassettebandjes werd precies 100 jaar geleden geboren in Bellingwolde
:strip_exif()/f/image/5QWPBEzCsGsXc0ggLQXd5Lhl.jpg?f=fotoalbum_large)
zo eentje
het mag wat kosten, maar we worden wel over de tafel getrokken voor dergelijke tapes
foei
Philips is mijn favoriete merk, maar ik heb ook apparatuur van andere merken.Noitisnt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:54:
Hebben jullie eigenlijk een voorkeur voor een bepaald merk, en zo ja, hoe is dat zo gekomen?
Min vader werkte bij Philips in de jaren 80 en 90, dus bij ons thuis was alles Philips. Het is er, zeg maar gerust, met de paplepel ingegoten.
Ik ben niet "anti-andere merken" of een Philips-fanboy o.i.d. - ze hebben de bal vaak laten vallen, en vreemde beslissingen gemaakt, En soms zijn andere merken gewoon beter.
Behalve de vintage Philips-componenten is er dan ook vrij weinig AV-spul van Philips in ons huis. In de huiskamer hebben we een Panasonic TV (plasma, 16 jaar oud), een Apple TV met HomePods en we kijken onze Blu-Rays op een PlayStation 4.
Ik heb ook een vintage Kenwood Minidisc-deck, een Sony MZ-R30 portable Minidisc recorder, een Pro-Ject 1Xpression MkIII platenspeler en een Denon cassettedeck (verving mijn Sony ES-serie cassettedeck).
Qua Philips staat er een 900-serie toren, met FA931, DCC900, DCC951 en CD950, en een CD614. Dat is flink uitgedund - tot onze verhuizing stond er nog veel meer Philips- en Sony-spul opgestapeld, maar dat is allemaal verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door kingmace op 22-06-2026 10:30 ]
diskeltische lurker
Onze nationale trots
Voortreffelijke speler, en een beetje jaloerskingmace schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:47:
Mijn laatste aankoop, een Hitachi PS-17 halfautomatisch platenspeler uit 1976. Gekocht op MP voor 35,-. Ik heb de speler van binnen en buiten gereinigd. Verder alle onderdelen schoongemaakt en van nieuw vet\olie voorzien, alle elco's vervangen, de potmeters gereinigd en een nieuwe snaar erop gezet. Tenslotte de kap nog een een polijstbeurt gegeven. Een mooie speler.
Nou ben ik wel benieuwd hoe je daarmee de Telegraaf gehaald hebt!technopeuter schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:10:
Merk? Philips, vintage dan. ooit zelfs de telegraaf mee gehaald
-Philips CD210 & Cd473
-Rotel RD-30 tapedeck
-Rotel RA-1412 versterker
Niet op de foto:
Rotel RD-20 tape deck. Helaas werkt deze niet goed, snaren zijn vervangen maar af en toe loopt de rechter capstan niet mee, en bij terug of voorutispoelen(even vergeten) doet deze dan ook niet mee. Volgens een reparateur lijkt het of de aandrukrollen versleten zijn.. Maar waren niet te vinden, heb het ook maar even gelaten. Ding ziet er perfect uit, maar nog meer sleutelen zal het niet beter maken. Tenzij iemand echt weet wat die doet en er bekend mee is maar die heb ik nog niet gevonden. Verder komt er binnenkort een Rotel RT-1024 en dan is het voor nu even klaar. De set is aangesloten op KEF C55 speakers en nu in gebruik op mijn werkkamer. Heb nog wat andere spullen maar die nu niet in gebruik.
[ Voor 5% gewijzigd door Speeddragon op 22-06-2026 16:55 ]
Heel veel lurken, heel weinig posten..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6MMObGJ04AegvqIzz11ZChgd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eP51m4wB7IHzPC21rykaBmlX.jpg?f=user_large)
Philips 22AH489 speakers
:no_upscale():strip_exif()/f/image/wfKvmvMAa05XQ2EQJz1NctEq.avif?f=user_large)
En een Erres 5777 platenspeler
:strip_exif()/f/image/m3EQYVi68X2i6h37rImwMZKd.jpg?f=fotoalbum_large)
Allemaal tweedehands gekocht rond 1985 ongeveer.
Later ook nog de Philips 22RH427 speakers erbij gehad
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xjPratklUXHzvLcyTN6QPIKm.jpg?f=user_large)
Een paar jaar gehad en later een modern setje van Denon gekocht, met cd speler en zonder platenspeler. Daar had ik Studio De Schop Climax speakers bij.
Bij bovenstaande spullen zitten wel dingen die ik achteraf gewoon had moeten houden.
Philips stopte met de huishoudelijke dingen en ging zich alleen op medische apparatuur richten. Ze zochten Philipsfreaks dus kreeg ik een telefonisch interview en een fotograaf langs, ff alle philipsshizle uitgestald... begon vroeg bij mij. heb ik groep 7 een spreekbeurt gehouden over Philips en op mijn brief met een vraag voor info kreeg ik een joekel van een envelop met alles wat ik nodig had om een 9 te halen.Noitisnt schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:52:
[...]
Nou ben ik wel benieuwd hoe je daarmee de Telegraaf gehaald hebt!
Daarna dus totaal hooked aan alles wat Philips maakte. afgestudeerd bij een Philipsdirecteur die docent was geworden en later nog eens 3 maanden voor Philips wat consultancy gedaan voor hun rontegenapparaten en IPv6.
diskeltische lurker
wel een heel gaaf designDaniel36 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:54:
Mijn eerste stereosetje was van Aristona, wat een handelsnaam van Philips was.
![]()
tot er weer eens een plastic fanaat bij Philips zich breed maakte
:strip_exif()/f/image/8iaui0uz72xGbfcbSqTa3Sli.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was ook een mooie Philips receiver (AH 777) uit eind jaren 70. Zeker met alle (gloei) lampjes achter het tuner display, dat gaf behoorlijk wat licht.
[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 23-06-2026 12:57 ]
Philips en zwakke aan-uit schakelaars horen nu eenmaal bij elkaar. Anders is het geen echte Philips.Roderiktweaker schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:51:
Ze hadden wel problemen met de aan/uit schakelaar die te zwak was uitgevoerd.
Heb de speakers ook nog omgewisseld om zeker te zijn dat het niet aan speakers lag.
Balansknop geprobeerd maar dat geeft geen oplossing.
Het is echt iets in de versterker wat kapot is.
Ik kan zelf de reparatie niet uitvoeren. Weet iemand misschien een goed adres voor reparatie in de buurt van Tilburg.
Alvast dank voor het meedenken
Zoek even in het topic. Vintro Media is denk ik het dichtste bij (Best), maar meen dat er in Breda ook iets zat. Budel sowieso maar da's verder.mitodriver schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:01:
Mijn Philips FA880 werkt niet meer goed. De rechterspeaker kanaal geeft geen geluid meer. Heb ook geprobeerd met een koptelefoon aangesloten op de FA880 en dan geeft het rechterkanaal geen geluid.
Heb de speakers ook nog omgewisseld om zeker te zijn dat het niet aan speakers lag.
Ik kan zelf de reparatie niet uitvoeren. Weet iemand misschien een goed adres voor reparatie in de buurt van Tilburg.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Op het MFB freaks forum kun je ook techneuten vinden die dagelijks aan Philips apparatuur werken. Of het bedrijf van Thomas zelf Reparatie en Service - MFBfreaks.commitodriver schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:01:
Mijn Philips FA880 werkt niet meer goed. De rechterspeaker kanaal geeft geen geluid meer. Heb ook geprobeerd met een koptelefoon aangesloten op de FA880 en dan geeft het rechterkanaal geen geluid.
Bewuste keuzes dragen bij aan een bredere ervaring en het dieper beleven van muziek is mijn ervaring. Vinyl is daar een sprekend voorbeeld van, een tapedeck zoals hierboven helemaal. Daarmee wil ik streaming niet bagatelliseren want het heeft een wereld aan nieuwe te ontdekken muziek wijd opengezet en gemak mag soms ook de mens dienen, maar het geeft niet de beleving van vintage audio imho
Dat is zo waar. Ik heb/had een computermonitor (CM8833 'msx') en twee oude tv's (K40) die allemaal hetzelfde euvel (en ik denk ook letterlijk dezelfde schakelaar) hadden. Hoeveel van die dingen ik vroeger wel niet zag met een erin geprutste externe schakelaar..Skynett schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:59:
[...]
Philips en zwakke aan-uit schakelaars horen nu eenmaal bij elkaar. Anders is het geen echte Philips.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Inmiddels is deze zoektocht afgerond. Ik had ooit de donkergrijze uitvoering met kunststof front en heb nu de versie met aluminium front kunnen bemachtigen. Stiekem vind ik die donkergrijze mooier maar deze receiver is vrij zeldzaam, dus close enough.evilution schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:38:
Mooie serie was dat. Ik had ooit een 22AH606. Helaas verkocht maar inmiddels stiekem weer op zoek om er weer een te hebben.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/vZdDelEvA3yY5J9Bl9qjl16c.avif?f=user_large)
De afstemming draait wat zwaar maar kan ik wel oplossen. Heb eventueel nog een afstemcondensator voor dat ding liggen indien nodig. Verder is de receiver in mint condition.
Ik ben nu zo'n beetje op het punt gekomen dat ik alle vintage meuk die ik (weer) wilde hebben wel heb. Er zijn nog wel wat exotische wensen zoals een Marantz DT84, maar die is echt extreem zeldzaam. Dus vooralsnog ben ik tevreden met wat ik nu heb
Wat heb ik dan?
Oh wow dit is echt te gek dude! Wat mooi!DatraxZ schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:53:
Ik heb een video gemaakt van de Studer C37, waar je kan zien hoe het apparaat wordt bediend.
[YouTube: Studer C37 (1965)]
Wat voor banden gebruik je daarvoor? Zijn het standaard tapes op bijzondere spoelen of hoe zit dat?
The Eagle schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:21:
@evilution (nog) geen FA890? Zou ik er wel bij verwachten.
Ik zeg niet dat ik nooit meer iets nieuws (oud) koop maar voorlopig ga ik kijken hoe ik de boel opbouw en er van genieten.
Mja, toch nog heel verhaal geworden
[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 01-07-2026 19:22 ]
Wel bedanktNoitisnt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:15:
[...]
Oh wow dit is echt te gek dude! Wat mooi!![]()
Wat voor banden gebruik je daarvoor? Zijn het standaard tapes op bijzondere spoelen of hoe zit dat?
De band is standaard 1/4" BASF LPR35. Tegenwoordig worden deze gemaakt door RTM, dus je kan zelfde tape nog steeds nieuw kopen! De band in de video zit op een AEG kern, en heeft geen zijkanten zoals een spoel. Het is dus gewoon een strak opgerolde band op een metalen kern. Vergt wel enige voorzichtigheid bij het handlen. Dit was goedkoper voor studio''s dan spoelen te gebruiken.
Op de C37 kan je ook gewone trident spoelen afspelen, of NAB spoelen dmv een NAB adapter. Je moet dan even de correcte Studer adapters plaatsen. Helemaal in het begin van de video wissel ik de trident adapter met de AEG adapter.
Poeh ja, dan moet je idd voorzichtig zijn met het handelen van de tape.DatraxZ schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:45:
[...]
Wel bedankt![]()
De band is standaard 1/4" BASF LPR35. Tegenwoordig worden deze gemaakt door RTM, dus je kan zelfde tape nog steeds nieuw kopen! De band in de video zit op een AEG kern, en heeft geen zijkanten zoals een spoel. Het is dus gewoon een strak opgerolde band op een metalen kern. Vergt wel enige voorzichtigheid bij het handlen. Dit was goedkoper voor studio''s dan spoelen te gebruiken.
Op de C37 kan je ook gewone trident spoelen afspelen, of NAB spoelen dmv een NAB adapter. Je moet dan even de correcte Studer adapters plaatsen. Helemaal in het begin van de video wissel ik de trident adapter met de AEG adapter.
Blijf het erg mooi spul vinden!
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS3.0.302.0.WNAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Dat lijkt me een understatement
Valt best mee hoor. Een tape met een goede backcoating (LPR35, SM911,...) blijft vrij stevig in een pack zitten, beter dan je op het eerste zicht zou verwachten. Mits goed opgespoeld. Typisch hangt het uiteinde met een klein stukje kleefband vast , zodat het niet begint af te rollen op het moment dat je de rol vastneemt.
Mooie samenvatting van deze hobby!evilution schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:24:
[...]
maar voorlopig ga ik kijken hoe ik de boel opbouw en er van genieten.
Dat is wel het belangrijkste, ervan genieten. Als het op een plank stof staat te vangen, da's eigenlijk ook maar zonde. Succes met opbouwen, hopelijk kan je er snel van genietenevilution schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:24:
[...]
.. maar voorlopig ga ik kijken hoe ik de boel opbouw en er van genieten.
En jij bedankt voor de uitleg!
Precies, ik heb echt kilometers aan PER528 staan, en de recorders waar je dat soort tape op gebruikt (in mijn geval een Telefunken M5C) spoelen dat spul echt superstrak op. Dat kan echt wel wat mishandeling hebben voordat het misgaat.DatraxZ schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:45:
[...]
Valt best mee hoor. Een tape met een goede backcoating (LPR35, SM911,...) blijft vrij stevig in een pack zitten, beter dan je op het eerste zicht zou verwachten. Mits goed opgespoeld. Typisch hangt het uiteinde met een klein stukje kleefband vast , zodat het niet begint af te rollen op het moment dat je de rol vastneemt.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Volgens mij stonden deze twee er vorige week nog steedsnineball schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:51:
~[Afbeelding]
In dit geval gaat het om de Onkyo K 622 (2x) en de Denon UDRW 250. Ik kan geen leverancier vinden om betaalbaar beide setjes binnen te krijgen. Waar halen jullie jullie snaren? Ik wil graag deze decks weer veelvuldig gaan gebruiken gezien de enorme voorraad tapes vanuiut mijn jeugd!
Ik hoor graag van jullie!
Voor mij komen de snaren bij Andijk of Thakker vandaan. Als er geen sets te vinden zijn dan zit er weinig anders op dan ze zelf op te meten en bij hun navraag te doen wat er als alternatief gebruikt kan worden.Buzzfeed schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:21:
Ik heb weer een nieuwe nice voor mij zelf gevonden, de 270 mm setjes. Ondertussen heb ik die van Onkyo aangeschaft en van Denon (omdat het kan) Ik loop nu tegen het probleem dat deze sets minder verkocht zijn, en er blijkbaar geen snaren voor de cassettedecks te vinden zijn?
In dit geval gaat het om de Onkyo K 622 (2x) en de Denon UDRW 250. Ik kan geen leverancier vinden om betaalbaar beide setjes binnen te krijgen. Waar halen jullie jullie snaren? Ik wil graag deze decks weer veelvuldig gaan gebruiken gezien de enorme voorraad tapes vanuiut mijn jeugd!
Ik hoor graag van jullie!
Hier overigens een set voor Onkyo K 622, voor 21 euro zoveel incl shipping:
https://webspareparts.com/products/onkyo-k-622-belt-kit-for-cassette-deck?srsltid=AfmBOoqgwSQFiUEgHB77nWrs4zvG162MUPIbSm9b8MPfkXlCKYGFz9sJ
Bij dezelfde toko ook snaren voor Denon UDRW 250 voor 31 euro zoveel.
https://webspareparts.com/products/belt-kit-for-cassette-deck-denon-udr-w250-d-250?srsltid=AfmBOorF3n2A-p_DIGWvA2bmgKUpm_BR7IabKppsoeuez3gOCsP4uhmU
[ Voor 29% gewijzigd door kingmace op 09-07-2026 20:03 ]
Thx ik heb ze besteld bij Webspareparts Elektro Andijk had die van Onkyo niet compleet inderdaad, fijn weer een andres erbij.kingmace schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:55:
[...]
Voor mij komen de snaren bij Andijk of Thakker vandaan. Als er geen sets te vinden zijn dan zit er weinig anders op dan ze zelf op te meten en bij hun navraag te doen wat er als alternatief gebruikt kan worden.
Hier overigens een set voor Onkyo K 622, voor 21 euro zoveel incl shipping:
https://webspareparts.com/products/onkyo-k-622-belt-kit-for-cassette-deck?srsltid=AfmBOoqgwSQFiUEgHB77nWrs4zvG162MUPIbSm9b8MPfkXlCKYGFz9sJ
Bij dezelfde toko ook snaren voor Denon UDRW 250 voor 31 euro zoveel.
https://webspareparts.com/products/belt-kit-for-cassette-deck-denon-udr-w250-d-250?srsltid=AfmBOorF3n2A-p_DIGWvA2bmgKUpm_BR7IabKppsoeuez3gOCsP4uhmU

[ Voor 37% gewijzigd door kingmace op 10-07-2026 16:56 ]
De gehele speler is volgens hifi-wiki geproduceerd door Technics voor Grundig:kingmace schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:54:
Ik had een paar weken geleden deze Grundig PS 3500 op laten pikken door mijn broertje. Gevonden op MP voor 15,-. Voor dat bedrag kon ik hem niet laten staan en ik was gewoon nieuwsgierig naar deze speler. Wat ik erover heb kunnen vinden zijn motor en transport gemaakt door Technichs, ik heb echter geen idee waar de arm vandaan gekomen is. Aangezien het uiterlijk ervan niet mijn ding was heb ik hem twee weken later weer (voor het 4 voudige) verkocht maar ik wilde hem jullie toch niet onthouden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://hifi-wiki.com/index.php/Grundig_PS_3500

Deze tafel is onderdeel van het Sony Precise setje wat wel kwalitatief goede minisets waren:
https://www.thevintageknob.org/sony-TA-P7F.html
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 10-07-2026 17:34 ]
"man is not truly one, but truly two,"
In een poging om van een papieren conus af te komen hebben ze hem van PP gemaakt.
Helaas verdroogd dat ook en gaan ze, onvermijdelijk scheuren, zoals je ziet.
Het is niet een vraag OF, maar alleen WANNEER ze gaan scheuren.....
Beide woofers zijn betroffen. Omdat ik hier een hele riedel speakers heb staan van mij overleden vriend, eens aan het uitproberen geweest. Maar lang verhaal kort: ben toch weer terug bij de Missions gekomen.
Na onderzoek online gevonden dat de Monacor SPM165/8 behoorlijk dicht in de buurt zat elektrisch.
Mechanisch net niet, je moet de bevestigingsgaten 1 mm opboren. De opgeplakte rubber grill ondersteuning weghalen en een nieuwe pakking (om de speakerkast luchtdicht te maken) knippen. Maar daarna past het keurig netjes.
Van :
Naar:
Hier kun je mooi zien hoeveel ze op elkaar lijken
Elektrisch gezien liggen ze heel dicht bij elkaar. Dat was het eerste waar ik naar gekeken heb, daarna mechanisch.
Elektrisch is minstens zo belangrijk omdat het filter ontworpen/gebouwd is met de elektrische gegevens van de originele woofer.
Als de nieuwe dus te veel afwijkt, gaat het misschien mechanisch wel passen, maar klinkt voor geen meter.
Wel leuk om uit te zoeken trouwens hoor. Maar dat is ook mijn vak. (Engineer)
Wat belangrijker is, hoe klinken ze na de transplantatie, zoals verwacht? Hoor je enig verschil?f2ride2001 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:00:
Elektrisch gezien liggen ze heel dicht bij elkaar. Dat was het eerste waar ik naar gekeken heb, daarna mechanisch.
Elektrisch is minstens zo belangrijk omdat het filter ontworpen/gebouwd is met de elektrische gegevens van de originele woofer.
Als de nieuwe dus te veel afwijkt, gaat het misschien mechanisch wel passen, maar klinkt voor geen meter.
Heb je het kastje ook berekend met die Monacor spm165/8?~[b]f2ride2001 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:00:
De T/S parameters zijn wel te vinden. Berekenen kan je heel makkelijk doen met een gratis programmatje als WinISD (er zijn er vele...)
Als ik de dimensies inschat denk ik namelijk dat het kastje ietwat klein is voor die speaker.
Maar een vervangende speaker voor deze formfactor is idd heel lastig. Dat type flens (half vierkant/half rond noem ik het maar) wordt nauwelijks meer gemaakt. Bijna alle woofers hebben een volledig ronde flens en dat gaat niet passen in dat kastje zonder behoorlijke aanpassingen.
Luidsprekerontwerp begint namelijk met rekenen
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-07-2026 20:19 ]
En nog steeds maar een vd twee heeft wel een prijsverlaging gehadapis29 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 22:21:
[...]
Volgens mij stonden deze twee er vorige week nog steeds(ongewijzigd in prijs);
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4P3MajVtR3tCqHfbgxqpWq0V.jpg?f=user_large)
* dit misschien
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IMOZCHxSM600zbuPuBc6FkFy.jpg?f=user_large)
Dat snap ik, maar dit is geen (nieuw) ontwerp, maar een bestaande luidspreker, waar de mogelijkheden tot reparatie, zoals je zelf terecht opmerkt, heel beperkt zijn.mr_petit schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:12:
[...]
Heb je het kastje ook berekend met die Monacor spm165/8?
De T/S parameters zijn wel te vinden. Berekenen kan je heel makkelijk doen met een gratis programmatje als WinISD (er zijn er vele...)
Als ik de dimensies inschat denk ik namelijk dat het kastje ietwat klein is voor die speaker.
Maar een vervangende speaker voor deze formfactor is idd heel lastig. Dat type flens (half vierkant/half rond noem ik het maar) wordt nauwelijks meer gemaakt. Bijna alle woofers hebben een volledig ronde flens en dat gaat niet passen in dat kastje zonder behoorlijke aanpassingen.
Luidsprekerontwerp begint namelijk met rekenen
Ik zal e.e.a. nog eens in het programma stoppen en kijken wat eruit komt (datasheet van de Monacor is gewoon te downloaden)
Voor nu is het prima opgelost (visueel) en geluidtechnisch heb ik nog geen gebreken ontdekt.
Ik heb het al ff snel in winISD gestopt met wat aannames voor de grootte van de behuizing.f2ride2001 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:13:
[...]
Ik zal e.e.a. nog eens in het programma stoppen en kijken wat eruit komt (datasheet van de Monacor is gewoon te downloaden)
Dit is op basis van dat het kastje 15 liter is en de basreflexpijp 10,4cm lang is en 4,7cm als diameter (op de foto lijkt de pijp wat groter, in dat geval moet die ook langer):

Geen ideale afstemming. Groen is de SPM165/8
(blauw is de Visaton WS17E in gesloten 15L kast)
Maar het grootste probleem is gewoon de formfactor. Ik kan heel weinig woofertjes vinden die dit type montageflens hebben en 165mm/6,5" zijn. De enige 2 andere woofertjes die ik heb kunnen vinden zijn de Visaton WS 17E en de Dynavox 204206.
De Dynavox is heel goedkoop (€15), maar daarvan zijn geen TS parameters bekend, dus kan er ook niet mee gesimuleerd worden, en de Visaton WS17E (€28) is op zich een leuk woofertje, maar totaal ongeschikt voor bass reflex. Die kan alleen maar in een gesloten kastje van dit formaat (dan simuleert hij op zich wel prima (zie hierboven in blauw)).
Andere speakers van dit formaat met die flens kan ik gewoon niet vinden, ook niet op aliexpress oid.
Dus voor basreflex is die monacor de beste keuze, als je eventueel de br poort dicht wil maken (dat zie je natuurlijk wel en is meer werk), zou het de visaton zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 11-07-2026 23:53 ]
Zijn gatenpatroon zit op 175mm en die originele speaker zat op 171mm. De Moncaor zat op 172mm, maar door de gaten 1mm op te boren pastte die toch. Even voor het begrip: Het kunststof front van de box heeft montage pinnen in het kunsstof, waar de speaker dus op/in moet vallen. Je kunt dus niet afwijken. Tenzij je het kunststof gaat aanpassen, maar dan ben je op slopers hoogte.
Al met al, de enigste oplossing. Zal de komende weken luisteren tijdens het thuiswerken
Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.
Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).
Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
1. Genoeg goede decks te vinden, maar is beetje hit & miss soms. Als je zeker wilt zijn dat het goed is zou ik hem nagekeken kopen. Check de vintage audio winkels (genoeg genoemd in dit topic)Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...
Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.
Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).
Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
2. Uitbesteden: gebruik V&A of VAO. Vast wel iemand die je kan helpen.
3. Bedenk je dat de mensen die je de tape geeft, potentieel et zelfde problem hebben als waar jij nu tegenaan loopt - geen deck beschikbaar. Is het dan nog steeds een goed idee, of beter kijken naar een alternatief?
Alternatieven: Cassette jewel case, foam inlay, USB stick er in. Of idd voorbespeelde tape voor de liefhebber maar aanvullend een microSD er op geplakt ofzo.
Mijn eerste idee was om er een goedkope walkman bij te doen. Maar dan wordt het ten eerste een stuk duurder en ten tweede zal het dan geen vintage walkman zijn, maar een Chinese walkman. Maar als de ontvanger er niets mee kan, dan hoeft dat geen nadeel te zijn.The Eagle schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:08:
[...]
3. Bedenk je dat de mensen die je de tape geeft, potentieel et zelfde problem hebben als waar jij nu tegenaan loopt - geen deck beschikbaar. Is het dan nog steeds een goed idee, of beter kijken naar een alternatief?
Want het doel van promotie is natuurlijk dat de nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Dus het doel is hoe dan ook dat ontvangers online gaat kijken en luisteren. Maar voor de vintage feel wil ik wel dat de cassette ook echt muziek bevat... voor die paar mensen die dat gaan checken ;-)
PS Een USB stick sturen voelt niet logisch omdat die in 1986 nog niet bestonden (de enige knieval die ik dus ga maken ten aanzien van de vintage feel is dat ik een URL op de inlay zet)
CD's bestonden al sinds begin jaren '80 - wat is er mis met 'een CD branden' dan?Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:31:
[...]
Mijn eerste idee was om er een goedkope walkman bij te doen. Maar dan wordt het ten eerste een stuk duurder en ten tweede zal het dan geen vintage walkman zijn, maar een Chinese walkman. Maar als de ontvanger er niets mee kan, dan hoeft dat geen nadeel te zijn.
Want het doel van promotie is natuurlijk dat de nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. Dus het doel is hoe dan ook dat ontvangers online gaat kijken en luisteren. Maar voor de vintage feel wil ik wel dat de cassette ook echt muziek bevat... voor die paar mensen die dat gaan checken ;-)
PS Een USB stick sturen voelt niet logisch omdat die in 1986 nog niet bestonden (de enige knieval die ik dus ga maken ten aanzien van de vintage feel is dat ik een URL op de inlay zet)
Kan ook nog gemakkelijk met de post...
Dan wil ik nog wel zeggen, dat ik cassettebandjes echt een erg leuk idee blijf vinden.
Ik moet nog steeds de snaren van mijn Yamaha-dubbeldeck vervangen...
[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 13-07-2026 17:58 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik was tiener in de de jaren 80's en ben - net als veel leeftijdsgenoten - toch echt opgegroeid met vinyl (dat je kocht) en cassette (om muziek van de radio op te nemen). Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
Belangrijke factor hierin was dat CD kostbaar was. Albums op vinyl waren iets van 20 piek en platenspelers waren niet duur (en kreeg je van de ouders net zoals mobieltjes nu worden door gegeven). Dus vinyl kon je kopen en luisteren op je zakgeld. Maar CD... de allereerste spelers kostten in het begin 2000 piek(!) Albums op CD's zijn langdurig zo'n 40 piek geweest. Prima voor volwassen, maar te duur voor wie van zakgeld leefde.
Het heeft echt jaren geduurd voordat CD voor jongeren betaalbaar werd EN dat alles ook direct op CD uit kwam. Ik kan dat goed zien aan mijn eigen verzameling. De CD's die ik heb van muziek uit de 80's, die heb ik vaak gekocht... begin jaren '90! Toen kwam ineens alles uit via een re-release. Dus kocht je CD's die je grijs had gedraaid op vinyl, alsnog op CD.
De overgang naar CD kan anders voelen, voor wie een andere leeftijd heeft dan ik. Maar voor het idee dat ik heb, wil ik toch voor cassette omdat het voor mij 'vintage' voelt (het is ook analoog, CD is natuurlijk digitaal)
We zullen dan wel ongeveer even oud zijn, ik kocht mijn 1e CD-speler rond 1990, en heb een forse CD-verzameling, waar ik amper nog iets mee doe...Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
@Ramzzz Je brengt mij terug naar mijn (onze) jeugd... ;-)
Ik was tiener in de de jaren 80's en ben - net als veel leeftijdsgenoten - toch echt opgegroeid met vinyl (dat je kocht) en cassette (om muziek van de radio op te nemen). Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
Belangrijke factor hierin was dat CD kostbaar was. Albums op vinyl waren iets van 20 piek en platenspelers waren niet duur (en kreeg je van de ouders net zoals mobieltjes nu worden door gegeven). Dus vinyl kon je kopen en luisteren op je zakgeld. Maar CD... de allereerste spelers kostten in het begin 2000 piek(!) Albums op CD's zijn langdurig zo'n 40 piek geweest. Prima voor volwassen, maar te duur voor wie van zakgeld leefde.
Het heeft echt jaren geduurd voordat CD voor jongeren betaalbaar werd EN dat alles ook direct op CD uit kwam. Ik kan dat goed zien aan mijn eigen verzameling. De CD's die ik heb van muziek uit de 80's, die heb ik vaak gekocht... begin jaren '90! Toen kwam ineens alles uit via een re-release. Dus kocht je CD's die je grijs had gedraaid op vinyl, alsnog op CD.
De overgang naar CD kan anders voelen, voor wie een andere leeftijd heeft dan ik. Maar voor het idee dat ik heb, wil ik toch voor cassette omdat het voor mij 'vintage' voelt (het is ook analoog, CD is natuurlijk digitaal)
Spotify is gewoon té handig.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
1987 was het eerste jaar dat er meer cd's dan platen in Nederland verkocht werdenMickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
. Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
Ik kocht mijn 1e cd speler ook in '87 geloof ik, en de 1e cd die ik kocht was Kick van INXS. Beide heb ik nog steeds
Rond die tijd ('87) werden CD spelers ook fors goedkoper. Rond de 400 piek waren de instapmodellen geloof ik, misschien nog wel iets goedkoper. Philips cd 207 is zo'n populair instapmodel (toploader) of een cd380 (midi size)
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2026 18:40 ]
usb in de vorm van een cassettebandje: https://topfineusb.en.mad...lor-white-red-black-.htmlMickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...
Ik heb een verzameling staat van (vooral) Akai decks met hun glazen GX koppen. Die hebben geen verlies van de hoge tonen door slijtage van de koppen. Ik wil wel (kleine) batch voor je kopieeren indien gewenst.Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Ik heb 3 x Akai GXC 750 D, 2 x GXC 740 D, de GX F 44R en zijn broer de 66R. Enfin allemaal goed onderhouden decks. Geeft me weer een excuus om ze weer eens intensief te gebruiken

Deze decks zijn gemodificeerd zodat de motor snelheid buiten de motor is in te regelen, want koud lopen de motoren langzamer dan wanneer ze warm zijn...
Info over de bandjes fabriek: Unique radio artikel over de Bandjes Fabriek in Lochem
[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 13-07-2026 23:36 ]
Al gekeken bij de bandjes fabriek in Lochem?Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Ja dat, ze staan nu om de beurt stil of in gebruik net hoe je kijkt. In concurrentie met CD, High res streamen, platenspelers is er best veel concurrentie voor deze decks echter heb ik wel een aantal unieke live opnames op tape die het luisteren waard blijven. Maar ook mijn oude mix tapes van mixen van Ben Liebrand, de Soul show ect.Skynett schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:24:
Meerdere decks is natuurlijk wel superhandig. Ben je veel sneller klaar. En natuurlijk altijd leuk om het spul weer echt te gebruiken!
Mocht je al die moeite doen om leuke tapes te laten produceren / dupliceren en die worden dan op een slechte machine afgespeeld kun je ook het tegenovergestelde van je doel bereiken, namelijk dat jullie muziek van "die tribute band" niet gewaardeerd wordt.
Een geode opname maken en die als lossless bestandje aan mensen sturen is veel makkelijker.
Mocht je het toch willen wegens "the look and feel of vintage cassettes" en je maakt zelf de opnames op eigen apparatuur, er is nog genoeg te koop echter zul je die oudere apparaten moeten refurbishen / opknappen. In minder dan één jaar heb ik drie prachtige cassette decks en 3 super Aiwa walkmans aangeschaft en weer werkende gekregen. En een behoorlijke stapel cassettes (400 stuks) nog sealed en bespeeld verzameld.
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6