Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 10
Acties:
  • 1.083.865 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

quote:
Denizz schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:01:
Kunnen platen uit de tweede wereldoorlog ook worden afgespeeld op de modernere platenspelers uit bijvoorbeeld de jaren 80 of zelfs nu? Of is in de loop der jaren het formaat compleet veranderd? Ik weet maar bar weinig van deze dingen :).
Tss, 't is analoog. D'r staat een geluidsgolf op :P Enige is, past je voorversterker de goede equalisation toe (RIAA curve) of heb je een plaat van voor die tijd (moeilijk), en kan je speler 78 toeren aan (mijne niet.)

Of je 't wilt is iets anders trouwens. Ik heb hier een paar 78 toeren platen van shellac (pre-vinyl) en dat klinkt me een partij kut :X en de geluidskwaliteit is ook niet alles ;)

CyBeR wijzigde deze reactie 16-06-2007 02:14 (13%)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:03

kraats

Ik rol

quote:
CyBeR schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 02:13:
Of je 't wilt is iets anders trouwens. Ik heb hier een paar 78 toeren platen van shellac (pre-vinyl) en dat klinkt me een partij kut :X en de geluidskwaliteit is ook niet alles ;)
Heb je wel een aparte naald voor die shellac platen? Een harde metalen naald snijdt meestal het zachtere shellac kapot bij elke keer draaien. Ik heb zelf begrepen dat het beter is een naald van een zachter materiaal te gebruiken zodat het kraseffect verdwijnt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jempivs
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2009
Het afspelen van 78-toerenplaten met een diamantnaald van een MM (of MC maakt niet uit), helpt deze (meestal kostbare) naald binnen de kortste keren naar de haaien! Niet doen dus, tenzij er voor je element speciale naalden voor 78 toeren aangeboden worden (meestal niet).
Deze naalden zijn heel wat dikker, omdat de groef van 78-toerenplaat heel wat breder is -men spreekt hier van normaalgroef- dan deze van een 33/45-toerenplaat, microgroef genoemd.
De boodschap is dus duidelijk: voor die oude platen ALTIJD een speciale naald gebruiken (voor zover ze beschikbaar zijn natuurlijk). En o ja, je speler moet deze snelheid ook kunnen draaien uiteraard, een Thorens, bvb, zal dat niet doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

quote:
jempivs schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:01:
En o ja, je speler moet deze snelheid ook kunnen draaien uiteraard, een Thorens, bvb, zal dat niet doen.
Ik heb een Lenco die volledig variabel in te stellen is tussen 16 en 78 toeren.. Hoewel ik nooit 16-toeren platen heb gezien trouwens. Ik heb verder ook maar één 78-toeren plaat in mijn bezit.. en dat is een opera.. niet geheel mijn smaak :D

Ow ja.. dit is nu trouwens het setje waar ik af en toe voor de lol op draai:
http://tweakers.net/ext/f/4cbaf123359a75d86bd93da9b67adc52/thumb.jpg

Een Pioneer PL-12D op een Quad 33 voor- en Quad 303 eindversterker.

kraats wijzigde deze reactie 17-06-2007 11:12 (25%)
Reden: ff setje toegevoegd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paidor
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-11-2010

Paidor

weet het ook niet...

Is Cambridge nu niet in handen van Creative (aangezien die van die "Cambridge Soundworks" speakersetjes hebben)?

Ik heb zelf ooit eens geluisterd naar een set DM22's en die klonken idd heel behoorlijk. Helaas was een van de tweeters overleden, dus ging de koop niet door. De volgende dag ben ik dus een set DM4's gaan halen. ;)

En over vintage apparatuur die nog in gebruik is gesproken, ik heb dus een set DM2a's als frontspeakers en DM4's als rearspeakers. Mijn versterkers zijn iets minder oud: NAD 214's (rond 1995). Als tijdelijke oplossing heb ik een B&O Beomaster 1100 tuner/versterker voor mijn frontspeaker (alleen voor films) en deze heb ik ook een tijdje in gebruik gehad als radio (totdat ik goedkoop een NAD tuner uit dezelfde serie als mijn amps (de 412) kon kopen).

Bij mijn vriendin heb ik nog een Fisher FS3030 (typenummer weet ik niet zeker) tuner/versterker staan, met een setje Wharfdale Linton 3XP compacte speakers. De Fisher is niet heel bijzonder (een van de goedkoopste uit de serie), maar i.c.m. de Wharfdale'tjes komt er een aangenaam geluid uit.

Nergens foto's van helaas, want ik ben nu niet in NL

Postivisme is leuk, realisme is beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 05-06 23:31
quote:
odouma schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:04:
Leuk om te zien dat er toch nog zoveel mensen zijn die vintage apparatuur meer weten te
waarderen dan die compacte rotzooi die er tegenwoordig word verkocht.

Even een overzicht van wat er bij mij in de woonkamer staat.

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Philips MFB voorversterker type 22AH305 (de onderste op de foto). Deze heb ik toen voor €45 euro gekocht bij de locale electronica zaak.
Eergisteren heb ik de 22AH103 tuner (bovenste) en de 22AH06 MFB voorversterker (middelste) overgenomen van een kennis voor €25 (koopje).
[afbeelding]
Aan de 22AH305 hangen 2 actieve MFB luidsprekers type 22RH541 (zie de foto hieronder).
Die ik een tijd terug via Marktplaats gekocht heb voor €125. als je ziet hoe deze eruit zien was dit beslist niet te veel. Ze zijn echt nog in nieuwstaat.
Hier komt echt een subliem geluid uit, iets wat je echt niet uit een paar moderne boxjes van dit formaat haalt.
[afbeelding]

Via marktplaats heb ik een paar F9432 passieve speakers gekocht voor €20, die ik vanavond ga halen.
Helaas missen hiervan de frontjes.
[afbeelding]
Er zitten helaas wel een paar deukjes in de membranen, maar vind ook maar eens een paar waar dit niet het geval is.
Deze speakers worden op de 22AH306 aangesloten om als surround speakers te fungeren.

Als de bankrekening het ooit toelaat komen er nog een paar MFB speakers bij (545 of 567) dan zullen de 541'ers als surround speakers gebruikt worden en de grote jongens als hoofd speakers.
Echt superdingen MFB speakers!!!! Heb ze zelf ook:

http://i199.photobucket.com/albums/aa182/annihilism/set_computer.jpg

Ik zou trouwens eens een set 544's proberen, kosten niet zo heel veel (gemiddelt 50 ~ 100 euro). Moet je ze wel even laten reviseren (kost wat, heb je ook wat), dus alle rotte elco's er uit etc (niet doen als ze nog op capaciteit zijn, philips maakte eerder hele goeie elco's).

544's zijn echt een hele stap vooruit op die 541's en de 545 en de 567 zijn gelijk weer de overtoon, verder hele goeie speakers, maar voor dat formaat kun je net zo goed een leuk setje passieve jongens kopen (zijn ze wel wat groter maar de prijs ook aardig wat minder :P). Heb zelf ook nog een setje 544's staan hier die ik ga aanpassen (andere aansluitingen, andere bekabeling en nog beetje bijwerken (lelijke plekken fineer).

Is trouwens ook een heel mooi forum voor, ben ik zelf ook lid van: www.mfbfreaks.nl.

• mae-t.net
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
quote:
kingmace schreef op zondag 07 maart 2010 @ 20:13:
[...]

Thanks! Ik heb de service manual kunnen downloaden. Ik wist niet dat het de 22AH305 was. Er staat gewoon 305 op. Ik heb de specs ook kunnen vinden:
Bij Philipsapparatuur staat erg veel informatie achterop. Op het etiket daar staat het volledige typenummer:

De 22 betekent dat het uit de koker van de Nederlandse ontwerp/specificatiegroep komt (74 en 75 zijn bijvoorbeeld Marantz). Het laatste stukje achter de / zegt wat over de bestemming (land/doelgroep) en soms de kleur van het apparaat en heel soms bepaalde andere technische wijzigingen.

Eronder staat het serienummer. De letters ervoor zeggen iets over de herkomst (welke fabriek Philips/inkoop) het nummer zelf begint met het revisielevel (2 cijfers) en de fabricageweek (3 of 4 cijfers), zodat je weet wat voor toestel je precies voor je hebt. Dit geldt in elk geval voor het serienummer van 1, 2 of 3 letters en 11 of 12 cijfers, vroeger werd daar nog wel eens van afgeweken en bij echt oude apparatuur moet je een los plakkertje zoeken voor revisielevel en productieweek.

Voor het zoeken van een servicemanual is _meestal_ het deel van het typenummer voor de / voldoende, maar soms ook dat niet.

mae-t.net wijzigde deze reactie 11-03-2010 12:33 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeff070
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-11-2010
vrijdag een setje gekregen van mijn buurman stond bij hem in de weg. Mijn oog viel er al een geruime tijd op en wist dat het een bijzonder setje was :D

Het gaat namelijk om de beroemde ES serie van Sony helemaal mint met rosewood zijpanelen

TA-E80ES voorversterker ( helaas deze is niet meer 100% zit er aan te denken deze te laten repareren )

TA-N55ES eindversterker ( wel 100% ) 12 Kilo Kan ook als mono blok worden gebruikt

TS-S730ESD Tuner

Nog geen foto's deze komen nog

edit foto's van google

jeff070 wijzigde deze reactie 28-06-2010 00:53 (26%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

:X
Dikke kans dat die Sony de Sanyo volledig wegspeelt. Wat een constructie...klinkt als studenten die de ballen verstand hebben van techniek :P
Kan ook niet echt goed zijn voor de hele setup lijkt me. Maar goed, als het werkt en het mag stuk: who cares. Wel zonde van die Sony dan...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:55

Helemaal gerestaureerd door mijn broer, nieuwe kleur nieuwe buizen nieuwe lampjes nieuwe stof delen en 100% schoongemaakt en improved met stiekeme aux ingang achterin.

Mektheb wijzigde deze reactie 06-02-2014 21:11 (9%)

• cmndr_adama
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-06 18:07
Ik heb vanavond mijn Sony TA-1010 maar eens een schoonmaakbeurtje gegeven, de balance slider deed niets meer en ik had wat last van kraakjes en soms het uitvallen van 1 kanaal.

Van binnen ziet dat er dan zo uit na een beetje poetsen:

Prima in te werken :)
Ik heb eerst het stof verwijderd, vervolgens de potmeters gereinigd en daarna getest - geen uitval en gekraak. Vervolgens weer op z'n plek:

Verder nog op de foto: links mijn Dual CS-616Q, boven op de plank mijn Siemens Alpha wekkerradio (Mijn eerste vintage / tweak projectje). Speakers zijn een paartje Kef C30.

Mijn vinyl collectie: Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Read
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 17:36

Read

Join The Résistance

Het is een leuk setje.
De randen zijn normaal gemaakt van foam.
Of het het waard is om ze te refoamen dat moet je zelf bepalen het zijn geen bijzondere speakers ik kom ze vaker tegen bij de kringloop en dan liggen ze er voor rond de 10 tot 20 euro met dezelfde randen als wat jij laat zien.
Hier heb je een foto waarop te zien is hoe de woofer er werkelijk uit hoort te zien http://s132.photobucket.c...der/media/001-15.jpg.html
Wat misschien leuk is voor je zeker als je verder wild in vintage en eventueel refoamen is om op deze speakers te oefenen.
Hier heb je ook nog een filmpje over refoamen :
YouTube: How to refoam a speaker

Read wijzigde deze reactie 26-07-2015 00:48 (14%)

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• kingmace
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-06 11:08
Mijn laaste opknapproject: Een Eagle A7600 versterker. Erg weinig info te vinden over deze versterker. Wat ik heb kunnen vinden is dat hij onder verschillende namen op de markt is verschenen (oa. als Sherwood S702-CP) en dat hij gemaakt is door Inkel in Japan. Hij lijkt qua opbouw sterk op mijn Goldstar GSA-8500.

Ik heb de versterker:
- van binnen en buiten gereinigd
- alle potmeters en schakelaars gereinigd
- alle elco's vervangen
- speaker relais vervangen
- trim potmeters vervangendoor multi-turn potmeters
- offset en bias opnieuw afgregeld
- kap opnieuw gespoten

Helaas is de versterker niet helemaal origineel meer. Achter de volumeknop hoorde een plexieglas schijfje te zitten waardoor de verlichting achter de volumeknop mooi uitkwam (zie laatste foto). Aangezien die schijf er niet meer is heb ik de verlichting achter de knop ook niet meer in orde gemaakt. Ook de cijfers bij de volumeknop zijn verdwenen (maar dat valt gelukkig niet op) Voor de rest een mooie degelijk versterker.

kingmace wijzigde deze reactie 09-03-2019 18:44 (8%)

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 25-06 10:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waarom zou je ze willen ombouwen als je toch al een prima versterker hebt staan?

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• silitek
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-06 11:35

silitek

Tubes Only

Onlangs ook m'n draaitafeltjes volledig gerestaureerd DUAL 701/704, leuke elementjes erin (Grado Prestige Gold 1..mis alleen nog een kap.
De 701 is zeker een pareltje nu :)..

Gelukkig kan ik mijn gang gaan in m'n luister hok, zit inmiddels wel bomvol vintage audio! (op Jamo's en de MHZS na)

Ga nog maar eens wat plaatjes wassen en paar uurtjes luisteren. :)

O ja mijn hok natuurlijk:

silitek wijzigde deze reactie 01-09-2015 09:00 (6%)

Tubes....It's what make music music!

• Sirius
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-02 19:51
quote:
Erik de Noorman schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 15:57:
Best al oud:

voor de huiskamer heb ik nog de Quad 45/606 met Kef Reference boxen. Input door een Nail Audio Cd-speler waarvan ik het typenummer niet weet. Was die met een magneet puck en uitdraaibare cd-lade. Heb later nug de dubbele antenne radiotuner van Marantz ST17 bijgezet.

in mijn muziekkamer draaitafel Garrad 401 zware notenhoutenplint volledig getuned met SME3009 arm en Orthofon MC30 element, 47 Labs voor versterker/phone-versterker, CD-loopwerk DAC, USB-Dac. Dit alles met de Lens speakers en ook met de Konus Essence draaiend.

De Quads en de Garrard 401 zijn echt wel oudjes en de rest is ook niet nieuw!
Zonder foto's geloof ik het niet ;) :P

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• Erik de Noorman
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 14-03-2016
quote:
Sirius schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:58:
[...]

Zonder foto's geloof ik het niet ;) :P
Dan moet ik leren hoe ik foto's plaats op dit forum...
(pas lid)
en foto's maken natuurlijk!
Maar het spul staat er wel hoor! :>

Nu probeer ik het geluidsverhaal te verbeelden:

Huiskamerspul:

Quad

Naim Audio

Marantz

Mijn luisterkamerspul:

Overzicht met Konus Essenses 1-weg speakers!

Draaitafel Garrard super getuned met SME3009 arm en Ortophon MC30

Alle 47 Laboratory spullen (Versterker, Cd-loopwerk, Phono-versterker, DAC's)

Alle 47 Laboratory voedingen

Hoop dat het enigzins te zien is.
Matige foto's, sorry.

Gr Erik

Erik de Noorman wijzigde deze reactie 09-09-2015 21:04 (64%)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Heb nog wel een Akai GX-210D staan, motor maakt wat lagergeluid maar hij loopt uitstekend en klinkt goed.

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:12
quote:
AtmozFearz schreef op zondag 20 september 2015 @ 08:32:
Hier ook nog een zeer tevreden Vintage gebruiker.
In de woonkamer staat vrij modern spul.
Maar ben nu de chillroom aan het aanrichten,daar komt een Technics SU-V9 met matching Tuner en Technics SB-440 luidsprekers. In de schuur staat nog een Technics SU-Z65 met matchende tuner te spelen op wat moderne speakers. De HK die in de woonkamer staat kan toch niet tippen aan de geluidskwaliteit en power van de V9,zeer leuk versterkertje!
Versterkertje? 2x120 Watt @ 8 Ohm met weining vervorming is niet niks. Ook is het een grote, zware bak.

DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

quote:
Jazzper schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:40:
[...]

OK, snap ik. Maar dus en want toch ende alsook ter dubbelcheck: het klopt dus dat als er stroom op het deck komt hij begint te draaien. Dus stel ik had hem als onderdeel van de klassiek hifi componenten toren vroegah (of nu) en 's ochtends na het opstaan zette ik alles aan en 's avonds bij het slapen weer uit dan zou de hele dag het motortje draaien (en de belt en nog paar dingen). Klinkt redelijk inefficient voor het kleine voordeel dat je hebt bij start van de opname. Slijtage, stroomverbruik, zoemend geluid.
Ja precies. Sommige decks gaan pas draaien als je er een bandje in stopt maar dit was niet zo'n duur toestel dus dan is het goedkoper produceren zonder die schakelaar :)

Stroomverbruik valt wel mee, en dat zoemen is waarschijnlijk een gevolg van slijtage. Mag ook wel na een dikke dertig jaar.

• bazzzmaster
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-11-2015
Een (zeer) kleine greep uit mijn collectie:

Beovox 1500

JVC SP-X660

Philips 22AH386 + 22AH186 (set)

Fisher CA-7000 versterker

bazzzmaster wijzigde deze reactie 29-09-2015 14:36 (38%)

• kingmace
Ik kwam deze tegen op MP (voor 10,-) en ik kon hem niet laten staan, ik blijf een zwak houden voor vintage wekker radio's 8) .Volledig schoongemakkt van binnen en buiten, de elco's vervangen en het lampje vervangen door led.

Nationall Panasonic RC-6003B

kingmace wijzigde deze reactie 09-03-2019 18:50 (8%)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Afgelopen weekend eindelijk deze eens gefixed:

Akai GX-95mkII. Leuk deckje is dat :)

• kingmace
Mijn laatste aankoop:

Een Optonica SM-3000 versterker. Het kleinere broertje van mijn fantastiche SM-4000. Ik heb hem gekocht via marktplaats voor 35,-. :) :) :) De versterker was in behoorlijk verwaarloosde staat maar nog wel in spelende toestand. Heb er voor zo'n 70,- aan onderdelen in gesmeten en massieve wenge zijpanelen voor gemaakt.

Gedane werkzaamheden:

- van binnen en buiten gereinigd
- alle potmeters en schakelaars ultrasoon gereinigd
- alle elco's vervangen
- speaker relais vervangen
- trim potmeters vervangendoor multi-turn potmeters
- offset en bias opnieuw afgregeld
- kap opnieuw gespoten
- houten zijpanelen gemaakt
- bi-color pilot led vervangen

Het ding klinkt weer fantastisch, net als z'n grotere broer. Helaas zijn twee knoppen niet origineel (volume en bronselectie) maar dat heb ik opgelost met knoppen die ik nog had liggen en zitten er wat beschadigingen op het front. Maar dit is een blijvertje, al was het maar als spare voor de SM-4000.

Zal nu helaas mijn Pioneer SA-7500 moeten gaan verkopen :'( (een erin, een eruit).

kingmace wijzigde deze reactie 09-03-2019 18:52 (35%)

• The Eagle

The Eagle

Ik zie niks, dus of je je plaatjes even op een publieke plek wilt hosten ipv op een google site ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brama
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Aaah, veel te mooi spul. De combinatie van brushed aluminium en de blauwe verlichting is veruit mijn favoriet. Zie ook de Pioneer Blue Line. Die staat (voor ooit) nog op mijn wensenlijstje, inclusief de bijbehorende enorme reel-to-reel recorder (niet de mijne, HELAAS):

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Mikayu

.srt

Vandaar dat Sony champagne kleur had met de ES series in de 90's

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09-05 12:10

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

Ik denk dat iedere vintage liefhebber wel een tijd heeft dat hij/zij het gebruik van vintage op een technische manier onderbouwt (op manier zus en zo superieur aan MP3 want...), maar op het eind van de rit gaat het denk ik meer om het uiterlijk van de apparatuur, het gevoel, het ritueel, de ervaring.

Ikzelf heb vintage apparatuur omdat ik nu voor 200 euro een HiFi set heb die qua prijs-kwaliteit met kop en schouders boven alles uit steekt wat nieuw te koop is. Plus, ik ben er een soort trots op dat die oude apparatuur na al die jaren nog zo goed werkt, en er tijdloos uit ziet, dus is het ook een soort eerbetoon.

Like brothers on a hotel bed

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:50
Dat dus. Mijn 90's hifi componenten (kenwood en denon + mission speakers) klinken 100x beter dan wat je nieuw koopt.

En het cassettedeck neemt nog steeds op in een geluidskwaliteit die superieur is aan mp3 op welke kwaliteit dan ook. Niet dat ik nu de hele dag bandjes opneem en afspeel, maar beweren dat bandjes slecht zijn 'want ouderwets'... dan heb je nog nooit een goed deck gehoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:39
Ik ben later nog overgestapt op de TDK SA-X bandjes.

Afgelopen weekend nog teruggevonden in de POSSO Mediaboxen. (ik had ze voor cd's, videobanden en diskettes :p )

De mooiste (de eerste jaren dan ik bandjes opnam) heb ik jammer genoeg niet meer :'(
Daarop stonden de radio opnames en vooral veel Dik voor Mekaarshows :D
Ook ieder jaar trouw een hele dag voor de radio met de Veronica Top 100 van het jaar en de Top 100 aller tijden :)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ad de Jong
quote:
Idd bijna vergeten..... de enige echte Ben Liebrand mixen.... als ik het me nog goed kan herinneren iedere vrijdagavond en ieder jaar de jaarmix.
En dan nog de Bond van Doorstarters mix :D

In het kader van de door de regering beschikbaar gestelde zendtijd voor de bond van doorstarters volgt nu een uitzending van de bond van doorstarters. Doordoordoordoor doorstarters.... (of zoiets :D) :D

Edit:

Edit: even een leuk filmpje voor de liefhebbers....

Ad de Jong wijzigde deze reactie 08-03-2016 23:31 (17%)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kingmace
Bij mij zijn tapes helemaal terug van weggeweest. Ik vind het leuk om, net als vroeger, nummers bij elkaar te zoeken en zo je tapes samen te stellen. Ik ben een paar jaar geleden bezig geweest om gesealde tapes op te kopen op MP. Heb er nu nog zo'n 200 in folie liggen, dus ik kan even vooruit :P

Heb zelfs weer 5 walkmans liggen om de tapes te draaien onderweg samen met m'n vintage koptelefoons.

Lang leve het cassettebandje!

• tiguan
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:46
Da's ook een gaaf ding zeg.

Ondertussen heb ik mijn cassettedeck gerepareerd en werkt hij weer prima. 20 jaar oud en nog gewoon prima! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:05
Tijdens het opruimen van de zolder ben ik mijn 'stereo' tegenkomen die ik in mijn tienerjaren op de slaapkamer had staan. De set bestaat uit het volgende;

- Kenwood KR-5400
- Kenwood KX-600
- Technics SB-F5 set

Ik wil een setje Kontakt 60, WL en 61 bestellen zodat ik de Kenwoods goed kan schoonmaken. Van wat ik begrepen heb, is dat eerst de 60 gebruikt wordt om de troep te verwijderen, WL om de losgekomen troep weg te krijgen om af te sluiten met de 61 om alles opnieuw te smeren, klopt deze volgorde van aanpak?

Tevens wil ik gelijk vragen of dit een leuke combinatie is? Ik ben geen audiofiel, maar het lijkt mij erg leuk om dit setje weer werkend te krijgen voor op de hobbykamer en vanwege de nostalgie natuurlijk ;)

Ohja, zoals te zien is op de foto, mist het klepje van de casettespeler, op Ebay vind ik enkel snaartjes. Is dit een kwestie van Markplaats/Ebay in de gaten houden en wachten tot er één voorbij komt of zijn er andere mogelijkheden?

Foto getrokken met telefoon en bibberarm;

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zegt vrij veel over het technisch inzicht van de Used Products medewerkers daar idd.
Hoop niet dat je ooit garantie hoeft te coaimen. Krijg je spontaan een discobol mee :+

• Ad de Jong
Nieuwe aanwinst:

Eindelijk het rack gevonden wat ik zocht. Compleet met losse voor en eindversterker, digitale tuner en casettedeck met GX koppen.
Er zal een draaitafel (Akai AP-821) bij maar ik had de bij deze set behorende draaitafel (Akai AP-D40) al staan, idem de timer en equalizer (eigenlijk heb ik volgens mij 1 versie te laag voor deze set maar ik blijf rondkijken).

De algemene staat is niet verkeerd, er moet een lampje vervangen worden van de voorversterker, snaartjes vervangen van het deck, wieltjes van het rack vastzetten en dan nog wat optische dingen aan het rack maar voor de rest ziet het er niet verkeerd uit.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanax959
  • Laatst online: 25-06 00:01

Xanax959

relax...

Mijn nieuwe speeltje. Net ff getest met mijn testbandje :)

Lekker vol onder de kap.

Werkt dus gewoon prima, en dat voor 10 euro in de kringloop!

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 23-05 21:11
Deze ongebruikte draaitafel bij familie vandaan gehaald. Van de buitenkant al redelijk opgefrist, maar voordat hij in gebruik word genomen eerst nog even de binnenkant aanpakken: Elco's, lampjes en voedingskabel vervangen, en de DIN kabel uitwisselen voor een paar tulpstekkers.

Even geduld voordat de elco's en lampjes binnen zijn, maar in de tussentijd staat hij al te pronken op het dressoir. :+

Philips GA-212:

@hieronder. Die verlichtte tiptoetsen zijn erg leuk ja, die lampjes vervang ik ook gelijk gezien ze deel uitmaken van het flip-flop-circuit. Scheeld weer een keer de boel openmaken wanneer er vroegtijdig een lampje uitbrand. :9

SirNobax wijzigde deze reactie 25-04-2016 15:23 (24%)

Pentaxiaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raek
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 16:05
Kijk aan, dat verklaart een hoop m.b.t. het klepje. Dit had ik zelf natuurlijk ook even kunnen Googlen...

Ik heb de versterker inmiddels open gehad en dat ziet er na 30 jaar dus zo uit;

Zachte kwast en een half uur verder;

Alles zag er tot mijn verbazing nog goed uit, behalve deze jongen;

Ik ben met de 60, WL en 61 aan de gang gegaan, hierna zijn de kraakjes heel ver weg getrokken. Ik merk wel dat wanneer ik aan de bass knop draai er nog steeds kraakjes zijn en het allemaal niet lekker doorkomt. Mocht ik gaan solderen en 'm vervangen, denken jullie dan dat dat issue verholpen is? Solderen heb ik voor het laatst op de middelbare school gedaan, dus dat gaat nog spannend worden!

Mijn buurman vroeg of ik misschien nog een setje speakers wilde hebben die bij hem op zolder stof stonden te happen, Celestion Ditton 2's...maar natuurlijk wil ik die hebben buurman! :D

Ondertussen via Marktplaats een Technics SA 303 weten te vinden en deze gebruik ik momenteel i.c.m de Ditton's om muziek te luisteren terwijl ik verder knutsel aan de Kenwood.

Ik ben geen audiofiel en wil de Kenwoods enkel herstellen vanwege de nostalgie, ik heb goede herinneringen aan het setje.

• PE4000
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19:47
De eerste foto's

Luxman Audio Rack +/-'84, schijnbaar zeldzaam

In gebruik bij m'n moeder, zag dat er ook een barst in het glas zat!

De Sony STR-V55

Still more to come...

Philips luidspreker model xxx, bouwjaar 1926-1928

Philips radio model xxx, bouwjaar 1926-1928

Sharp FY-25 FM/MW/LW Portable 10 Transistor Radio, bouwjaar 1968 ??

Philips N2234 Mono Cassetterecorder, bouwjaar ??

Philips Hurrican 664 22AR664/00 Radio Recorder

Grundig RR 220 International, bouwjaar 1979/1980

Yamaha CA-410 Versterker, bouwjaar 70'er jaren ??

Yamaha RX-496RDS Stereo Receiver, bouwjaar 1998-2002, eigenlijk geen vintage

Still more to come...

PE4000 wijzigde deze reactie 30-04-2016 04:04 (54%)
Reden: txt + foto's toegevoegd

• Ad de Jong
Setje toch maar een plaatsje gegeven in de huiskamer.

Nog steeds niet met de juiste draaitafel maar die wil ik eerst in orde hebben voordat ik die aansluit.
Klinkt zo al lekker, over een tijdje toch maar eens op zoek naar wat vintage luidsprekers om deze Jamo's te vervangen. Maar welke.... geen idee... B&W misschien een optie. Ik kan van een kameraad nog wel wat leuks proberen binnenkort, geen idee welk merk maar hem kennende is het wel wat leuk en goed spul...

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• swbr
  • Laatst online: 19-06 15:33
Nieuwe aanwinst, een Yamaha CT 410 tuner, die mooi past bij m'n CA 410 versterker. Hij is wel toe aan een goede schoonmaakbeurt van buiten (en ik vermoed ook van binnen).

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
JC Ken is inmiddels ook weer bijna 9 jaar ouder sinds dat bericht, misschien hoort ie het inmiddels niet meer nu :+

A smile a day....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 23:44

Killjoy

Klingon lawn products

Zo, uiteindelijk toch de sprong gewaagd en een set Translator Reference speakers gekocht. Met 45 kilo per stuk was het een hele sjouw, maar het is het meer dan waard :)

Hiermee zijn mijn Translator Impact 40's verbannen naar de hobbyzolder.
De References zijn trouwens net iets jonger dan de Impact 40's ( februari 1991 vs. november 1989).

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Mijn Pioneer A91D en Sony TA-N80ES versterkers uit de jaren 80 aan de binnenkant. Daar zou je toch bijna kwijl van in je mondhoeken krijgen. Als ze tegenwoordig nog deze afwerking zouden hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• clog
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 24-06 08:37
Realiseerde me dat ik nog twee mini disc recorders had staan.
Even uit de motteballen gehaald en werken nog perfect.
Was ff vergeten dat die dingen zo goed klinken. ;)
Mmmmmm, denk dat ik ze toch maar op markplaats zet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ninoxps
  • Laatst online: 30-05-2018
quote:
Super blij mee :-)

Speakers waren geschilderd wit ga die wellicht nog een ander kleurtje geven weer hout achtig iets die heb ik gekregen van een vriend en de versterker is fantastisch ondanks dat het een oud beestje is.

Vind ze zelfs meer karakter hebben dan mijn jamo 606 surround in de keuken :-)

Heb enkel verloopstekkers voor de LP speler en de bleutoothadapter moeten halen, 5 polige din naar tulp en 2x din naar moderner speaker aansluiting :-)

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

Mooie versterker! Ik heb twee Wharfedale Glendale XP luidsprekers uit de jaren '70. Hele grote joekels, lekker geluidje :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Warapapaba
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10-06 12:01

Warapapaba

Hocus Pocus!

Ik heb mijn eerste vintage projectje gekocht, een Sony STR-6046.
In een verrassend goede en werkende staat, echter, heb ik het idee dat hij wat middentonen mist. en geeft hij een statisch geluid door de muziek, wat al wel snel wordt verdrongen door de luidere muziek.
Maar sta versteld van de geluidskwaliteit, zelfs door de aux poort met een gammel HP pctje. Uiteindelijk komt er een mooie Lenco L76 aan te hangen ;)

Heb hem al open gehad voor een inspectie. Alle condensatoren en dergelijke zijn besteld, dus die worden binnenkort vervangen. En voor de oplettende tweaker, het lampje van de aanwijzer op het tuner gedeelte wordt daarbij ook vervangen.

Verder ben ik nog op zoek naar een tweaker die voor mij de potmetertjes en de 2 selector switches ultrasoon wil reinigen. of eventueel zon ding in de aanbieding heeft.

Even wat plaatjes (klikbaar)

~ Optiplex 745 ~ Latitude 7450 ~ Galaxy Note 4 ~

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xanax959

Xanax959

relax...

JA! die is gaaf! Mijn ouders hadden nét zo ééntje, eeuwig zonde dat ie de deur is uit gegaan. Gekocht in 1970, samen met een Thorens TD166 platenspeler (heeft mijn zus nu) en het nieuwste model Sony TC366 taperecorder (heb ik) En twee joekels van Sony boxen. (ook weg :( )
Ik herinner me de discussies nog of en wanneer de rono in stereo uit zond.
Deze is geschikt voor quadrofonie trouwens. (extra versterker aansluiten, zoiets)

Ik weet wel dat het geluid heel mooi was, kon ook héél hard, vooral de korte tijd dat ie nog in gebruik was met Studio de Schop speakers.
quote:
Warapapaba schreef op maandag 27 juni 2016 @ 19:15:
Ik heb mijn eerste vintage projectje gekocht, een Sony STR-6046.
In een verrassend goede en werkende staat, echter, heb ik het idee dat hij wat middentonen mist. en geeft hij een statisch geluid door de muziek, wat al wel snel wordt verdrongen door de luidere muziek.
Maar sta versteld van de geluidskwaliteit, zelfs door de aux poort met een gammel HP pctje. Uiteindelijk komt er een mooie Lenco L76 aan te hangen ;)

Heb hem al open gehad voor een inspectie. Alle condensatoren en dergelijke zijn besteld, dus die worden binnenkort vervangen. En voor de oplettende tweaker, het lampje van de aanwijzer op het tuner gedeelte wordt daarbij ook vervangen.

Verder ben ik nog op zoek naar een tweaker die voor mij de potmetertjes en de 2 selector switches ultrasoon wil reinigen. of eventueel zon ding in de aanbieding heeft.

Even wat plaatjes (klikbaar)
[afbeelding]
[afbeelding]

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

quote:
Warapapaba schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:24:
Ja ik vind vooral het uiterlijk mooi, die groene accenten erin maken hem écht vintage imo. Het geluid kan inderdaad erg hard. Maar ik heb zoals eerder gezegd wat minor issues ermee. Zoals ie nu staat, moet ik mijn computer uitgangssignaal knijpen tot 10% en dan de volumeknop van de radio heel ver omhoog draaien. Anders lijkt t net alsof ik de boel aan t oversturen ben. Het klinkt dan trouwens wel gewoon top.
Die versterker heeft een line input sensitivity van 250mV in tegenstelling tot het tegenwoordig meer gangbare 1V, dus het kan kloppen dat je je bron wat zachter moet zetten om niet te oversturen. Ik moet zeggen dat ik verzwakken in je computer tot 10% wel heel weinig is. Ik neem aan dat je 'm op AUX of TAPE hebt zitten en niet op PHONO?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja...maar krijg hier maar eens een WAF voor:

:P

• Videopac
quote:
DatraxZ schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:23:
1986 Tascam 122 MKII

[afbeelding]
(bovenste van de twee - plaatje van internet)

Ik zocht een cassette deck als vervanging van mijn Onkyo TA-6310 en na lang zoeken, wikken en wegen uiteindelijk op de Tascam uitgekomen.
De Tascam 122MKII wordt aanzien als een van de beste decks ooit gemaakt, en staat op hetzelfde niveau als de Nakamischi Dragon. Er is wel nog wat werk aan, want ik heb de deck als "defect" gekocht. Er is een probleem met de aandrijving. Een welbekend probleem met deze deck, en vrij makkelijk op te lossen door nieuwe condensatoren te solderen op het capstan PCB.
Een projectje voor de komende weken dus :) .

1983 Teac X-1000M

[afbeelding]

Teac's laatste goede RTR deck. kwalitatief iets beter dan de X-2000M. M staat voor Master Deck.
Destijds zelf gereviseerd wegens het bekende sticky capstan assembly probleem.
Komende winter ga ik deze deck eens volledig recappen en nieuwe koppen installeren.
De X-1000M is zeer zeldzaam, je komt ze zo goed als niet meer tegen op Ebay.

1980 Burwen TNE7000a

[afbeelding]

Dit toestel uit 1980 verwijderd kleine krassen die op vinyl hoorbaar zijn uit de audiostream. Werkt verrassend goed en de correcties zijn niet hoorbaar. Ik draai geen vinyl meer zonder :-)
Prachtig! Zalig om naar te kijken!
Heeft die Tascam ook auto-azymuth tijdens het afspelen? Dat is naar mijn mening wel een erg goede feature van de Dragon (en ZX-9 en 1000ZXL)?

• Videopac
Wat nou precies vintage is en wat niet: die grens is arbitrair, naar mijn mening.
Persoonlijk heb ik weinig bezwaar tegen spullen uit begin jaren '90: ten eerste zijn die inmiddels ook alweer een kwart eeuw oud. Ten tweede is ook toen best goed spul gemaakt: niets mis met het meeste Sony ES en een Akai GX-95, bijvoorbeeld. En daar zou wat mij betreft de focus moeten liggen: op goede en mooie spullen. Exacte ouderdom lijkt me minder van belang.

• danielik
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Dat maakt ook helemaal niet uit, Heb zelf versterkers uit de Esprit lijn, maar dat is dan ook de duurdere lijn van Sony (die dus onder vintage valt. En ook nu nog wordt vintage spul gemaakt, maar dat kost grof veld.

Maar het meeste jaren 90 spul is gewoon crap en dat begon in 1984 al. Ook Sony had genoeg crap toen, ook Philips. Ze hadden een bepaald segment vintage spul, maar dat probleem had je ook al in de jaren 70. Niet alles uit dat tijdperk is vintage.

De cassettedeck uit de Elite lijn waar ik een plaatje van post komt uit 1989, Daarvoor heette het de Reference lijn.

Dus nee leeftijd maakt niet veel uit, maar wel de kwaliteit van de componenten en afwerking.

• LangTall
  • Laatst online: 21-06 16:43

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

quote:
PE4000 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:20:
Ik heb hier in de woonkamer een JVC TD-R451 staan, echter wou laatst wat opnames maken, vertikte het loopwerk (2-koppen, D.D. + Quick Reverse + Dolby B/C NR HX Pro + D.D.R.P. (Dynamics Detection Recording Processor) + CD Direct + High Bias Recording System.

Trouwens weinig info te vinden...

[afbeelding]
via google
Die heb ik ook nog steeds staan. Nieuw gekocht, is nu bijna 24 jaar oud. Heb hem samen met de JVC RX-307 jarenlang gebruikt.

quote:
ceepeewebb schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:08:

Nu heb ik laatst twee AKAI SR 1100 speakers op de kop getikt. Deze heb ik aangesloten op de B-speaker uitgang van mijn versterker. Nu krijg ik het idee dat als ik de akai speakers aanzet de DUAL speakers zachter gaan (Of de AKAI speakers gaan harder) Als het goed is zouden de impedanties hetzelfde moeten zijn, 8 ohm.

Zouden de filters van de DUAL versleten kunnen zijn?
Wat bij veel A/B schakelingen gebeurt is dat er niet een aparte versterking voor het 2e paar is, maar dat het 2e paar samen met het andere paar geschakeld wordt. Daardoor veranderd de aangesloten impedantie. Heft m'n hiervoor genoemde JVC ook.

LangTall wijzigde deze reactie 02-09-2016 11:47 (35%)

My wife has passed away:http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• kingmace
Kon het niet laten en heb toch een boombox gekocht. Een Sharp WQ-T231 in het legergroen :) Vond deze groene T231 er stoer uitzien en moest uit nostalgie toch aangeschaft worden. Heb er 12,50 voor betaald maar wist dat het cassettegedeelte defect was. Het heeft even geduurd maar uiteindelijk het euvel gevonden (een losgeschoten veer in het play mechanisme) en hersteld.Volledig uit elkaar gehaald en gereinigd. Ziet er weer uit als nieuw,

kingmace wijzigde deze reactie 10-03-2019 13:57 (7%)

• bitshape
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Even delen, voor de liefhebbers (vanaf 2:19:10 een korte demo):

bitshape wijzigde deze reactie 10-09-2016 02:17 (30%)

• PE4000
Afgelopen vrijdag een mooie Sansui D-550M 3-heads cassettedeck gescoord.
De motoren deden het wel, alleen met teller-aandrijfsnaren en de capstan-snaar was het een slappe bedoeling.
Snaren gereinigd met alcohol 96% en toen kwam er zo langzamerhand weer beweging in.
Maar het was nog niet je van het... uiteindelijk de snaren gereinigd met rubberdoek reiniger (verkrijgbaar grafische industrie). Tegenwoordig gebruiken ze milieuvriendelijke reinigers.
Maar goed... de snaren hebben zich hersteld en alles draait weer goed.
Denk wel dat ik deze uiteindelijk ga vervangen.
Ik hoor wel een lichte brom en denk dat het afkomstig is van de print voor de headphone omdat daar drie stuks elco's er een beetje verdacht uitzien.
Koppen zij in zeer goede staat, binnen werk, printplaten als nieuw en deze ruikt ook nog als nieuw... :P
Op de deksel zitten twee kleine beschadigingen, kan ik met leven.
De vorige eigenaar was zeker een liefhebber...
Binnenkort nog wat foto's erbij plaatsen.

http://www.hifiengine.com/files/images/SANSUI%20D-550M%20three%20head%20tape%20deck%203-HEADS%202%20motor%20JAPA....preview.jpg
ik heb de zilver/metal uitvoering, wel zo mooi...

http://i.imgur.com/1dEifPgl.jpg
http://i.imgur.com/rKepulsl.jpg
http://i.imgur.com/zxdKXBkl.jpg

Even een test video.. grrr weer geen HD.. 1080x1920
soms loopt de tape wat door, ff de remblokken beter schoonmaken

Vroeger had ik ook de JVC KD-D3 deck, die mij in die tijd goed beviel.
Deze had DNL (Dynamic Noice Limiter), wat toch goed werkte en t.o.v. Dolby B / C.
http://www.shizaudio.ru/audio/data/media/47/DSC02810.jpgfoto + bron: google

PE4000 wijzigde deze reactie 28-09-2016 14:04 (17%)
Reden: foto's toegevoegd

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Van twijfelachtige vintagestatus, maar toch ook alweer een jaar of 24 oud, m'n nieuwste aanwinst, een Philips DCC-900 DCC speler.

Geïnspireerd door het zeer amusante Youtubekanaal van Techmoan, waarin allerlei (inmiddels) obscure audiodragers/spelers voorbij komen, besloten op zoek te gaan naar een DCC speler, vooral omdat ik Philips' 900 serie destijds supermooi vond maar met geen mogelijkheid kon betalen, en het gewoon geinig is om m'n oude mixtapes op af te spelen (heb niet eens DCC tapes).

Van deze serie DCC-spelers is bekend dat ze bijna zonder uitzondering problemen hebben met lekkende elco's, waardoor werkende exemplaren zeldzaam beginnen te worden. Deze om die reden kunnen oppikken voor 10 euro, interne schade a.g.v. gelekte elektrolytische vloeistof viel mee (regelmatig zijn ze onherstelbaar beschadigd), en na een schoonmaakactie van de twee betreffende PCB's uiteindelijk 17 elco's vervangen door reguliere (en hopelijk betrouwbaardere) condensatoren.

Apparaat werkt nu weer als een zonnetje, en ziet er ondanks z'n leeftijd wat mij betreft ook naar huidige maatstaven nog zeer appetijtelijk uit :) .

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
Weemism schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:57:
Van twijfelachtige vintagestatus, maar toch ook alweer een jaar of 24 oud, m'n nieuwste aanwinst, een Philips DCC-900 DCC speler.

Geïnspireerd door het zeer amusante Youtubekanaal van Techmoan, waarin allerlei (inmiddels) obscure audiodragers/spelers voorbij komen, besloten op zoek te gaan naar een DCC speler, vooral omdat ik Philips' 900 serie destijds supermooi vond maar met geen mogelijkheid kon betalen, en het gewoon geinig is om m'n oude mixtapes op af te spelen (heb niet eens DCC tapes).

[afbeelding]

Van deze serie DCC-spelers is bekend dat ze bijna zonder uitzondering problemen hebben met lekkende elco's, waardoor werkende exemplaren zeldzaam beginnen te worden. Deze om die reden kunnen oppikken voor 10 euro, interne schade a.g.v. gelekte elektrolytische vloeistof viel mee (regelmatig zijn ze onherstelbaar beschadigd), en na een schoonmaakactie van de twee betreffende PCB's uiteindelijk 17 elco's vervangen door reguliere (en hopelijk betrouwbaardere) condensatoren.

Apparaat werkt nu weer als een zonnetje, en ziet er ondanks z'n leeftijd wat mij betreft ook naar huidige maatstaven nog zeer appetijtelijk uit :) .
Ja, leuk YT kanaal is dat, kijk er altijd met veel plezier naar. Ik heb nog wel wat voorbespeelde DCC's liggen, waarschijnlijk ook nog een stel blanco's, maar waar heb ik ze liggen?
Edit: ze bieden er nog een stel op MP aan zie ik, ze vragen er echter goud geld voor 8)7

Heb nog een autoradio en portable DCC (175) in het bezit. Mijn top of the bill Philips microset met DCC heb ik destijds "uitgeleend" maar deze is helaas nooit meer teruggekomen :'(

A smile a day....

• kingmace
Kon deze speakers niet laten liggen (vanwege de looks :9~ ). De voorlopers van de bekende Bose 301 speakers, de Bose 300 speakers uit 1977. Gekocht voor 2 tientjes. Zoals verwacht waren de foamranden van de woofers totaal vergaan dus deze heb ik laten refoamen. Tevens fronten die vastgeniet zaten nu voorzien van klitteband.

kingmace wijzigde deze reactie 10-03-2019 14:00 (41%)

• FreshM
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 02:35
quote:
Weemism schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:15:
Dat heb ik ook gelezen ja, ironisch genoeg overigens ook dat een DCC speler juist voor het afspelen analoge cassettes een hele goede geluidskwaliteit biedt, en ik 'm oorspronkelijk daarvoor ook had gekocht.

Het is voor mij vooral een noviteit, leuk om nu bandjes mee af te luisteren, maar betwijfel of ik heel veel analoog ga luisteren, en anders zorg ik in ieder geval dat de kop en capstans goed met alcohol worden gereinigd. Als het dan op enig ophoudt is het maar zo.
Ja, geniet gewoon van je analoge tapes op het deck. Het is meer voor een nostalgisch gevoel af en toe, dan dat je er hoofdzakelijk gebruik van maakt neem ik aan. Probeer in ieder geval vieze tapes, of Ferro-tapes te vermijden, om de kop nog een beetje te sparen. Chrome en Metal-tapes zijn van betere kwaliteit.
quote:
Weemism schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:15:
Edit: oorzaak van het soms willekeurig switchen tussen analoge en digitale modus blijkt te worden veroorzaakt door niet goed werkende sensoren in het loopwerk. Deze reinigen zou al soelaas moeten bieden.
Is dat niet gewoon een palletje dat een gaatje in de cassettebehuizing detecteert? Hier vind je iemand die hetzelfde probleem had op zijn Marantz-deck. Met een uitleg van het probleem en een oplossing!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

quote:
FreshM schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:26:
[...]

Is dat niet gewoon een palletje dat een gaatje in de cassettebehuizing detecteert? Hier vind je iemand die hetzelfde probleem had op zijn Marantz-deck. Met een uitleg van het probleem en een oplossing!
Ja, geloof inderdaad dat het niet meer dan dat is, ik begreep het zelf uit dit filmpje, zal de jouwe ook even nakijken voor ik iets ga schoonmaken, thanks.

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Na de DCC 900 waarover ik hierboven al een keer postte heb ik voor 25 euro nu ook een CD 931 gekocht op MP. Deze paste qua design (Philips 900 serie) beter dan de CD 753 die ik hiervoor had (gevalletje vorm boven functie ahem).

De CD 931 spelers hebben (niet als enige Philips CD speler overigens) een bekend probleem met het tandwiel van de CD-lade dat na verloop van tijd z'n tanden verliest, en waardoor de la niet meer goed opent. Op dit exemplaar was dit tandwiel al vervangen volgens de verkoper.

Met excuus voor de onscherpte i.v.m. slecht licht, maar dit is 'm dus:

De Philips CD 753 die ik hiervoor dus gebruikte heb ik nu dus wel over, voor sommigen misschien bekend van de beroemd/beruchte TDA1549 DAC, en de reden waarom ik 'm destijds heb gekocht. Ik betwijfel of iemand op MP dit feit op waarde weet te schatten, noch bij V&A wat dat betreft, dus als er hier een liefhebber/audiofiel is die 'm wil hebben kan de speler gratis worden opgehaald in Eindhoven. Stuur me dan even een PB vóór 9 december.

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:43
quote:
Weemism schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:24:
* DCC 900 *

Een aantal dingen die me nog opvallen:
    • ....
    • geluidskwaliteit is top, hoewel ogenschijnlijk wel een klein beetje schel/vlak, ik neem aan vanwege de mindere 16-bit DAC in de 900 vs de 18-bit spelers die erna zijn uitgebracht. Ben geen audiofiel, en heb ook niet de ideale setup, maar het is wel iets wat me leek op te vallen. Daarvoor in de plaats natuurlijk wel een mooie en unieke (want de eerste in z'n soort) speler.
Dat (enigszins) schelle en vlakke zit denk ik in de encoding van het geluid. DCC gebruikt MPEG 1 Layer 1 encoding/compressie. Een ouder en simpeler broertje van MPEG 1 Layer 3 ook wel bekend als MP3. MPEG 1 Layer 2 werd ook gebruikt, bij VideoCD (VCD).

De bitrate bij DCC is 384 kbit/s. Dus nauwelijks iets meer dan wat normaal als hoogste bij MP3 wordt gebruikt (320 kbit/s) terwijl de encoding veel minder sophisticated en minder efficient is. De kwaliteit is zeker behoorlijk maar merkbaar minder dan goede MP3 bij 320 kbit/s.

• Ad de Jong
Ik weet het, eigenlijk hoort het hier niet thuis maar als waarschuwing voor alle thuis knutselaars........
Een filmpje hoe het niet moet...... Pas op met elektro :P

Mijn profiel op Discogs

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:14
De DA-9010 heeft een zeer summiere afstandsbediening met maar liefst 6 knopjes.:
analog/digital input
source direct
volume up/down
muting

Volgens Hifiengine.com is deze uit de periode 1989-1992. Ingebouwde dac.
18 kilo schoon aan de haak.

Plaatje van de achterkant

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:52
En dan ook nog composiet video-aansluitingen!

Het is dus een soort AV-amplifier, uit de tijd dat men daarvoor nog geen receiver gebruikte (waarom krijgen mensen sindsdien zo'n stomme tuner door hun strot geduwd?) en surround nog helemaal nergens voor nodig was.

Punctuality is the politeness of kings

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Niet voor de nineties-karaoke-fetish, maar gewoon voor het rijtje filmklassiekers wat ik heb staan heb ik een Pioneer LD-V4300D monster :D

Hij heeft al wat meegemaakt (het is dan ook een industriële speler) maar dat ding is echt niet stuk te krijgen! Degelijk dingetje.

Meer info hier: http://notonbluray.com/bl...-v4300d-laserdisc-player/

mentalmadnizz wijzigde deze reactie 01-12-2016 16:44 (11%)

• kingmace
Mijn laaste aankoop: een Akai AM-2200 versterker. Gekocht op MP voor 30,-.

Volgens de originele eigenaar had de versterker twee defecten, de speaker A knop bleef vast zitten en het powerlampje deed het niet. Hij had daarom een donor AM-2200 aangschaft om dit te verhelpen (die ik erbij kreeg). Uiteindelijk bleek een plastic ringetje losgeschoten te zijn die de speaker A knop blokkeerde dus dat was zo opgelost. Tevens was een weerstandje en diode kapot in de voeding van het ledlampje dus ook dat was zo opgelost zonder dat ik de donor heb hoeven aanraken.

Verder heb ik:

- Alle elco's vervangen
- de trimpotmeters vervangen
- de vermogensweerstanden van de eindtrappen vervangen
- schakelaars en potmeters ultrasoon gereinigd
- 2 low noise transistoren vervangen
- Bias volgens specs afgeregeld

Nu aan de slag en de donor repareren (aangezien die optisch ook nog in zeer mooie conditie is) en dan kan die het huis weer uit :)

kingmace wijzigde deze reactie 09-03-2019 16:57 (9%)

• Scooterguy
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 27-05 22:40
Vintage audio apparatuur? Nee hoor ;)

Ik geef het toe, het is een verslaving 8)7

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Jezus dat account van Techmoan. Sommige reviews en echt heerlijk om te luisteren uitleg ook:

Hebben onze voorouders zowat echt naar dat soort ancient audioapparatuur staan luisteren? :D

Bij het zien van zo'n kanaal wil ik ook enorm terug naar 80's / 90's qua versterkers, speakers en tientallen andere dingen die toen 'hot' en ontzettend duur waren.

Een LP verzameling zou ik alleen willen als echt mijn smaak muziek (Jimmy hendrix, The doors, Led zeppelin etc) goed verkrijgbaar is.

maar aan de andere kant, met LP spelers, equalizers en alle andere meuk staat je nu oh zo strakke audiomeubel met maar 1 versterker gelijk weer zo vol.

M'n magische bol werken.

• dano_nl
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:57
quote:
die had ik gevonden, ik had wellicht specifieker moeten zijn en om gebruikservaringen moeten vragen :) thanks

Meh

• The Eagle

The Eagle

quote:
dano_nl schreef op zondag 18 december 2016 @ 17:23:
Ik heb een tijdje terug een Yamaha SU-Z1 gescoord op marktplaats voor 2 tientjes. Weet er echter niets van af, iemand die deze ook heeft?

[afbeelding]
Als je op Yamaha zoekt ga je niet veel vinden ben ik bang. Dr staat niet voor niks met grote letters TECHNICS op :+

• The Eagle

The Eagle

Oeh, nice die Denon. Hoeveel was je daar voor kwijt als ik vragen mag? :)

* The Eagle vandaag ook aan vintage audio geknutseld btw.
Thorens TD160 moest op mijn Denon receiver komen staan, maar met rubber dopjes van 5mm onder de tajorens kreeg de Denon het wat warm. Dus ff nieuwe dikker dopjes gehaald. Zijn eigenlijk closetdopjes maar staat prima en doet wat het moet doen.
* The Eagle happy camper :)

• PE4000
quote:
The Eagle schreef op maandag 26 december 2016 @ 17:20:
Oeh, nice die Denon. Hoeveel was je daar voor kwijt als ik vragen mag? :)
* The Eagle happy camper :)
Alles inclusief kabels, manual, 40+ discs + opbergsystemen.

• The Eagle

The Eagle

quote:
rvtk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:47:
Bij mijn ouders staat nog een video 2000 speler op zolder. Ik denk dat het deze is http://www.radiomuseum.or...eo_system_2000_vr231.html. Iemand die ik er hier blij mee kan maken? Anders gaat die naar de kringloop.
Bel http://www.rotterdamsradiomuseum.nl eens, wellicht willen zij hem nog :)

• Videopac
quote:
rvtk schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:47:
Bij mijn ouders staat nog een video 2000 speler op zolder. Ik denk dat het deze is http://www.radiomuseum.or...eo_system_2000_vr231.html. Iemand die ik er hier blij mee kan maken? Anders gaat die naar de kringloop.
Vraag het hier eens.
Goede pagina m.b.t. Video 2000: http://gromsound.mfbfreaks.com/app/v2k.htm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 23:44

Killjoy

Klingon lawn products

Verleden week een watmoetjeerinvredesnaammee gescoord. Ook wel bekend als jeugdsentiment. De Philips 22RH781. Compleet met een setje Heco Soudmaster 15 2-weg speakers.

In nette staat voor iets uit 1968. Wel zijn de power en stereo lampjes defect (vierkante vakje links op de foto).
Net als degene die ik vroeger had, heeft de receiver maar één aansluiting voor zowel platenspeler als bandrecorder (geen voorversterker)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• KoenT16
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12-03 11:06
Niet nieuw op Tweakers, maar net dit topic tegen gekomen.
Interessant en erg mooi spul om te zien!
Zelf sinds een tijdje ook bezig met vintage hi-fi en denk dat het wel interessant is om wat foto's van m'n equipment te tonen.

Een Marantz 104 tuner i.c.m. 1040 stereo console amplifier.

Een zwarte Marantz 2238 receiver (geproduceerd van 1978 tot en met 1980).

Een Marantz 5220 cassettedeck, blijft mooi met de VU-meters.

Een Marantz 5120 cassettedeck, vergelijkbaar qua kwaliteit met het 5020 cassettedeck.

De B&W DM4 speakers, worden primair gebruikt op mijn 2238 receiver.

Mijn laatste aankoop.. een leuk setje B&W DM5 speakers.

Het heeft allemaal nog wat aandacht nodig, maar voor een 17 jarige zoals mij toch een leuk begin..

• Freggel_United
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-06 14:23

Freggel_United

-= Terry =-

Onlangs van mijn schoonvader een setje BNS Soundcolumns (eerste model) gekregen, heb ze nu aan mijn Technics versterker (geen vintage) hangen, wat een heerlijk geluid, precies waar ik naar op zoek ben.

Bijkomend voordeel, ze zijn in wit uitgevoerd, waardoor de vriendin er ook mee kan leven :)

-= Nogal lekker bitterrrrrrrrrrrrr !!!!!! . =-

• kingmace
Mijn laatste aankoop, een Akai AM-2400 versterker. Gekocht op MP voor 80,- (mijn duurste versterker tot nu toe) :/ . Nadat ik de twee Akai AM-2200 versterkers had gereviseerd heb ik besloten die toch van de hand te doen en hun grotere broer de Akai AM-2400 ervoor in de plaats aan te schaffen. Ik heb deze versterker al een keer in mijn bezit gehad maar spijt ervan gehad dat ik hem heb weggedaan :'( . Deze versterker eens goed onder handen genomen:

- Gereinigd
- Alle elco's vervangen door Panasonic elco's en MKT condensatoren
- Alle 2SC1312 transistors vervangen door low-noise BC550C transistors
- Alle knoppen en schakelaars uitgesoldeerd en ultrasoon gereinigd
- Speaker relais vervangen
- Voltage regulator transistor vervangen
- Trimpots vervangen door multiturn trimpots

kingmace wijzigde deze reactie 09-03-2019 16:59 (7%)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Cassettedeckje gescoord vandaag.. Een in smetteloze staat zijne top of the line JVC uit 1982 met alle toffe fratsen uit die tijd. Inclusief origineel boekkie. Speelt alsof 'ie gisteren uit de doos gehaald is en klinkt prachtig. Zeer blij mee :D

• Videopac
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:16:
De liefde voor veel vintage apparatuur kan ik meestal wel begrijpen, maar een cassettedeck? :?

Misschien voor de vu meters en alle knopjes, maar toch niet voor het geluid en het (slechte) gebruiksgemak?
Een goed afgeregeld cassettedeck klinkt beter dan Spotify.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:16:
De liefde voor veel vintage apparatuur kan ik meestal wel begrijpen, maar een cassettedeck? :?

Misschien voor de vu meters en alle knopjes, maar toch niet voor het geluid en het (slechte) gebruiksgemak?
Heb je ooit een goed cassettedeck gehoord of baseer je je mening op een sleetse walkman en een goedkoop stereotorentje? ;)

Cassette als medium kan zeer goed klinken, gewoon goede apparatuur gebruiken. Ik vind het daarnaast ook gewoon leuk om m'n verzameling cassettes te draaien of gewoon een beetje met de knopjes te spelen. Het gebruiksgemak is toch episch bij zo'n ding? Cassette erin, play drukken en hij speelt. Makkelijker kan niet :)

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 02:21

Boudewijn

omdat het kan

Uhh dat is bij een CD toch net zo eenvoudig? ik snap de charme van vinyl, het gemak van CD en het gemak van spotify/computer/whatever... maar idd niet van MC.

Desalniettemin, wie ben ik om te oordelen over of jij ergens blij mee mag zijn? :)

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

quote:
Videopac schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Voor zover ik me kan herinneren maakte JVC niet echte topdecks, al vind ik deze er erg fraai uitzien. Ook lekker eigenwijs met het klepje en dus het loopwerk aan de rechterkant (zoals alle(?) JVC's).

Even dit deck gegoogled (ik kon hem me niet herinneren): 3 koppen, 2 motoren. Maar wel Quartz direct drive en een erg lage w&f (in het Nederlands gewoon "jank") van 0,019%. Ik dacht eerst dat dat een fout was, maar las op een forum dat dit deck destijds bij het testen hierop ook erg goed scoorde. Ook lage vervorming.

Edit: ook een inregelautomaat, zie ik? Dat was wel bijzonder voor die tijd? Heeft ie ook een apart schakelbaar multiplex filter? Of wordt dat met de Dolby mee ingeschakeld? Apart mpx filer is wel een pre, naar mijn mening.

Heb je speciaal naar dit type gezocht, of kwam die "voorbij"?
JVC staat er niet om bekend inderdaad, maar ik heb nu meerdere high-end decks van JVC gehad en dat waren echt allemaal zonder uitzondering probleemloze topdingen. Klinken net zo goed als de "bekende" merken en zijn mechanisch onverwoestbaar. Deze was geen uitzondering. Aansluiten en spelen. Niks mis mee. Alsof 'ie net uit de fabriek komt. Ook de inregelautomaat doet zijn werk zoals het hoort.

Hij heeft een apart inschakelbaar MPX-filter, met een knop op de achterzijde. Niet de meest praktische plek maar ik gebruik 'm toch nooit.

Ik ben nooit echt op zoek naar specifieke cassettedecks, ik ga gewoon regelmatig wat kringloopwinkels af en dan is het mazzel hebben. Daar komt deze ook vandaan, voor minder dan de prijs van een bak bier. Fantastische hobby dit, toch? :D

• FreshM
quote:
mentalmadnizz schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:55:
[...]

JVC staat er niet om bekend inderdaad, maar ik heb nu meerdere high-end decks van JVC gehad en dat waren echt allemaal zonder uitzondering probleemloze topdingen. Klinken net zo goed als de "bekende" merken en zijn mechanisch onverwoestbaar. Deze was geen uitzondering. Aansluiten en spelen. Niks mis mee. Alsof 'ie net uit de fabriek komt. Ook de inregelautomaat doet zijn werk zoals het hoort.

Hij heeft een apart inschakelbaar MPX-filter, met een knop op de achterzijde. Niet de meest praktische plek maar ik gebruik 'm toch nooit.

Ik ben nooit echt op zoek naar specifieke cassettedecks, ik ga gewoon regelmatig wat kringloopwinkels af en dan is het mazzel hebben. Daar komt deze ook vandaan, voor minder dan de prijs van een bak bier. Fantastische hobby dit, toch? :D
Ik sluit me volledig bij je aan. Als je een buitenkansje vindt, dan laat je het niet liggen. Als er iets vintage is, dan is het opnemen en afspelen van bandjes. Ik had nooit iets met die dingen, en begreep Philips ook niet toen het met de DCC kwam, maar ik kan me je plezier aan het apparaat wel voorstellen. Blijf je vintage-ervaringen vooral delen, want daar is dit topic voor.

• brama
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
quote:
Boudewijn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:21:
Uhh dat is bij een CD toch net zo eenvoudig? ik snap de charme van vinyl, het gemak van CD en het gemak van spotify/computer/whatever... maar idd niet van MC.

Desalniettemin, wie ben ik om te oordelen over of jij ergens blij mee mag zijn? :)
Vinyl is ook vooral nostalgie en doe je ook niet voor de geluidskwaliteit of praktisch nut. Bij cassettes is het wel zo dat een matig cassettedeck (zoals praktisch iedereen die had) inderdaad niet goed klinkt, terwijl een matige platenspeler dat beter afgaat. Ook is een cassettedeck wel erg gevoelig voor onderhoud en zijn er veel dingen die je goed moet afregelen, wil je een goede geluidskwaliteit behalen. Maar, *als* je een goed deck hebt *en* het is goed afgeregeld en bijgehouden, *dan* doet het zeker niet onder.

Mijn eerste eye-opener voor cassette-decks was overigens een Sony WM-D6C; een walkman notabene. Maar wel een professionele die goed kon wedijveren met de betere gewone cassettedecks. Ook deze had een quartz-gestuurde snelheid en liep dus heel constant. Een opname daarmee gemaakt en afgespeeld klinkt werkelijk fantastisch. Geen ruis, geen gejank, volle bas, diep midden, helder hoog, het heeft het allemaal. Lijkt echt in niks op de rommel die ik vroeger had.

brama wijzigde deze reactie 16-01-2017 18:42 (4%)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• usr101
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22-12-2018
Ik vind het juist leuk om de oude technologie met de nieuwe te combineren. YouTube en Spotify bieden me een enorm breed spectrum om nieuwe muziek te ontdekken, maar uiteindelijk verkies ik wel om muziek op CD of LP aan te schaffen om een fysiek medium in mijn bezit te hebben.

Ik ben zelf van de CD-generatie, maar heb wel als kind nog vaak van de radio op cassette opgenomen. M'n beeld van de cassette was ook jarenlang "leuk, maar niet meer van deze tijd en ze klinken slecht". De video Cassettes - better than you don't remember van Techmoan veranderde m'n beeld over de cassette en zette me aan om zelf wat te prutsen met de cassettedecks uit de hifi-installatie die ik onlangs van mijn vader had gekregen. En eerlijk gezegd ... ik vind cassetttes op mijn cassettedecks nog best goed klinken. Zoveel verschil merk ik eigenlijk niet. Zeker op de modernste (uit de jaren 90 met HX Pro & Dolby C) klinken opnames op cassette best goed.

In vergelijking met een CD of LP lijken cassettes mij vooral iets robuuster. Op een CD of LP heb je al snel krassen ... Nog interessanter dan cassettes vind ik eigenlijk Minidisc, omdat dat formaat zowel de robuustheid van een cassettes biedt alsook het gebruiksgemak van een CD. Bovendien is het bewerken van opnames ook veel handiger op een Minidisc-deck. Jammer dat Minidisc nooit echt aangeslagen is ...

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Joh, cassettes worden uiteindelijk misschien wel net zo hip als LP's nu, is gewoon een kwestie van tijd :) . De eerste tekenen:

- Eminem Slim Shady re-release op cassette
- Het cassettebandje maakt comeback
- Jellephant brengt nieuw album 'Loom' uit op cassette, etc.

Enige nadeel, platenspelers worden nog gewoon gemaakt, goede tapedecks worden echter steeds lastiger te vinden.

En speaking of MiniDisk, trok zojuist m'n oude en onverwoestbare Aiwa portable MD speler voor de gelegenheid nog uit een la, veel plezier van gehad! MD was destijds ook even superhip a.g.v. een cameo in de clip van de hit 'Freestyler' van de Bomfunk MC's, voor mij destijds in ieder geval de reden om er toch een te gaan halen :*)

En dit is de mijne dus:

Good times, good times, maar uiteindelijk snel achterhaald door de MP3 revolutie.

• FreshM
quote:
Weemism schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:52:
En speaking of MiniDisk, trok zojuist m'n oude en onverwoestbare Aiwa portable MD speler voor de gelegenheid nog uit een la, veel plezier van gehad! MD was destijds ook even superhip a.g.v. een cameo in de clip van de hit 'Freestyler' van de Bomfunk MC's, voor mij destijds in ieder geval de reden om er toch een te gaan halen :*)
Ontzettend veel plezier gehad van MiniDisc vanaf de beginperiode. Hier ligt nog de eerste MZ-1, daar zat een batterij van camcorderformaat in, die ging 90 minuten mee. Genoeg voor een treinrit van mijn ouders naar mijn studieadres destijds. :) Latere MD-portables deden het echt knetterlang op één batterijlading. MiniDisc-apparatuur is lang té duur gebleven om te kunnen concurreren met de cassette, en een schijfje van 60 minuten kostte in het begin (1992) 25 gulden. Per stuk! (delen door 2,20371 voor eypo's).

Zelfs de laatste portable MZ-RH1 heb ik nog en die komt binnenkort weer uit de kast. Hij kan in PCM opnemen (en overzetten naar de pc). Ik hoop daarmee bij het digitaliseren van LP's betere resultaten te bereiken dan met opname via USB.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Cassettes een comeback? Kweenie, het is een onhandig formaat en het medium mist de uitstraling van LP.
Bovendien zijn er nog steeds perserijen voor LP's, maar is er voor zover ik weet geen cassettefabriek meer. Er is nog wel oude voorraad te krijgen (Zelfs via Conrad), maar metal-cassettebandjes zijn nauwelijks te vinden, of tegen erg hoge prijzen.

Ik doe m'n mooie 3-kops pioneer echt nooit weg (is ook niks meer waard), maar echt gebruiken zal ik hem ook niet meer :)

• PE4000
Over geluidsdragers...
Met de komst van de HiFi-Stereo Videorecorders werd het tapen van cd's wel een stuk eenvoudiger.
Zo kon er meer op, makkelijk te indexeren en minder gedoe als met tapes van een tapedeck.
Twee kameraden en ik gebruikten HiFi-Stereo videorecorders ook als een audiorecorder.
Dit waren de z.g.n. JVC Montagerecorders. Perfect geluid en veel mogelijkheden.
TDK bracht de HiFi Extra High Grade audio tapes en ook de EHG Extra High Grade op de markt.
Maxell had de HGX Gold videotapes, tevens heb ik ook nog 3M Pro videotapes.
M.a.w.: een videotape als geluidsdrager...

• Struikrover
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09-05 12:10

Struikrover

Discussiewinnaar 2015

quote:
PE4000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:09:
Over geluidsdragers...
Met de komst van de HiFi-Stereo Videorecorders werd het tapen van cd's wel een stuk eenvoudiger.
Zo kon er meer op, makkelijk te indexeren en minder gedoe als met tapes van een tapedeck.
Twee kameraden en ik gebruikten HiFi-Stereo videorecorders ook als een audiorecorder.
TDK bracht de HiFi Extra High Grade audio tapes en ook de EHG Extra High Grade op de markt.
Het leuke is ook dat de 44.1kHz standaard voor audio CD's lang geen toeval is...

Wikipedia: 44,100 Hz

Struikrover wijzigde deze reactie 18-01-2017 08:44 (65%)

Like brothers on a hotel bed

• Videopac
quote:
PE4000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:09:
Over geluidsdragers...
Ik heb dat destijds ook nog gedaan en ondanks dat het technisch beter was (grotere dynamiek, minder ruis, minder jank) vond ik het resultaat niet per definitie beter. Het voordeel was wel dat je 4 uur ononderbroken op kon nemen.

Nog eerder in de tijd kon je al digitaal opnemen op een videoband: met een PCM decoder. Vooral Denon was daar mee bezig als ik me goed herinner. Zie ook die link over 44,1kHz hierboven.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlak voor kerst deze machine in Duitsland gekocht:

Teac V8030S

Mooi geluid. Ook oude tapes nog verrassend goed. Amorfe Kobaltkoppen worden niet snel vuil.
Gescheiden level en bias calibratie.

Loopwerk met snelspoelen minder (iets lawaaiig). Schijnt gemaakt te zijn door Alps of Alpine.

OgWok wijzigde deze reactie 18-01-2017 18:45 (31%)

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

quote:
OgWok schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:20:
Hoorde van een kennis dat Revox de B77 opnieuw wil gaan maken (bron onbekend).. kan er op internet niks over terugvinden. Iemand anders misschien ook iets gehoord?
Vanuit de vakhandel ook niets gehoord, maar wellicht komt er na de hausse in vinyl nu ook een nostalgische terugkeer naar analoge opname op band :-) Of er iets aan valt te verdienen betwijfel ik en dat zal een eerste vereiste zijn.

Als liefhebber en bezitter van de complete serie zou ik het moeten toejuichen, maar de oorspronkelijke appratuur lijkt me in het huidige tijdsbestek lastig te evenaren.

(Voor de oplettende kijker: mijn vrouw is al een spontane echtscheiding beloofd zodra ik merk dat een gietertje in de buurt is geweest van die plant)

Wordt weer tijd voor een update in dit topic van mijn verzameling merk ik, er zijn een D36 en een A77 bijgekomen naast de B77, G36 en diverse A77 die ik al had sinds de jaren 70.

Specs

Pagina: 1 2 3 ... 10

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 KPN

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True