Het Grote Minidisc Topic

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29
Afbeeldingslocatie: https://minidiscday.com/wp-content/uploads/2020/01/Poster-1024x1024.png

Zoals jullie misschien weten was het zaterdag 7 maart 'International Minidisc Day 2020'. Ik kwam deze website tegen via een filmpje van Techmoan op YouTube.

In 2003 had ik hier op GoT een topic over Minidisc.
10 jaar Sony MiniDisc - Post hier je foto's
Ik gebruik het nog met veel plezier en verwacht eigenlijk dat hier ook nog een hoop gebruikers te vinden zijn. Het lijkt mij leuk om hier o.a. te discussiëren over:
- Apparatuur
- Schijfjes (inkoop)
- Manier van opnemen
- Geschiedenis

Handige informatie krijgt een plekje in de startpost. :)

Leuke linkjes

https://minidisc.org
https://www.just-md.com
https://www.flickr.com/photos/jaytilston/page1
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157617593680912

Nieuwe loading snaren voor deck

https://www.electro-andij...c/minidisc-snaren?start=0

Tweedehands Minidisc schijfjes

https://www.marktplaats.nl/u/jos/26294559/

Software

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqVK3CqIno_SAKc_5f8mjkbp7UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrCjLRmnwFv2nhP2yK7ZW0fG.png?f=fotoalbum_large
Platinum-MD Moderne software voor het kopiëren van muziek naar MD met de computer.
macOS, Windows en Linux.
Linux-Minidisc Software voor Linux.
Web Minidisc https://github.com/cybercase/webminidisc

Tip van mede-tweaker rcor:
Ook Sonic Stage van Sony werkt nog steeds onder Windows 10. Gewoon Windows 10 in test modus zetten (type het volgende commando in bij Powershell of cmd.exe: bcdedit -set TESTSIGNING ON). Na een herstart van Windows 10 zit je in de test modus en kun je de drivers en Sonic Stage gewoon installeren en gebruiken... Werkt op mijn Lenovo ThinkPad E590 met Windows 10 en Sony MZ-RH1 minidisc recorder perfect!

Interessant

Gebruik je Minidisc deck als DAC

1. Sluit je computer via Toslink/SPDIF aan op de digitale aansluiting van je Sony Minidisc deck
2. Sluit de analoge versterker aan op de analoge aansluitingen van je deck (output)
3. Zorg dat er geen Minidisc schijf geladen is en zet input op digital
4. Druk op REC
5. Het deck gedraagt zich nu als DAC.

Geschiedenis

De minidisc werd ontworpen om de oude cassettebandjes als opnamesysteem te vervangen, maar was niet zo succesvol als verwacht.

Nederland was het eerste land in Europa waar de minidisc aansloeg. Buiten Europa was de minidisc met name populair in Japan. Doordat Philips bekend maakte in 1996 te gaan stoppen met de digital compact cassette (dcc) steeg de verkoop van md-spelers. Andere fabrikanten zoals Sharp, Pioneer en Kenwood zijn later ook minidisc-spelers gaan produceren.

In 2004 kwam de opvolger op de markt: Hi-MD, met een veel langere speelduur. Waar op de oudere md's 4 cd's opgenomen kunnen worden, kan men op de Hi-MD wel 45 cd's opnemen. In 2005 heeft Sony modellen geïntroduceerd die ook mp3's kunnen afspelen.

Concurrentie
Doordat er eind jaren 90 zeer kleine harde schijven beschikbaar kwamen, was er veel concurrentie. Ook de mp3-spelers met flashgeheugen waren een concurrent voor de minidisc, omdat deze geen bewegende delen meer hebben. Voor de ietwat professionelere doeleinden (onder andere geluidsopnames) werd de minidisc nog wel boven een mp3-indeling en dergelijke verkozen, omdat de opnamekwaliteit van de md hoger is. Ongecomprimeerde opslag van opnames op digital audio tape of harde schijf heeft overigens een nog betere kwaliteit. Vanaf 2006 komen er steeds meer draagbare apparaten die ongecomprimeerde audio kunnen opnemen. Voor (semi)professionele opnamen worden deze apparaten gebruikt, waarbij de opname via de USB wordt overgezet naar de computer om verder verwerkt te worden.

Einde
Minidisc is nooit een groot succes geworden. Dit kwam onder andere omdat al snel na de opkomst van de minidisc rond 1995 de cd-brander en cd-r's steeds goedkoper werden. Eind jaren 90 werd het coderen naar MP3 populair en kwamen er draagbare mp3-spelers op de markt. Deze apparaten konden honderden muzieknummers opslaan en bevatten geen draaiende onderdelen meer.

Daarnaast duurde het relatief lang voordat Sony de technologie in licentie aan andere fabrikanten gaf, zodat er weinig afspeelapparatuur beschikbaar was. Vanaf 2007 verdwijnt de minidisc ook uit de radiostudio's, en in 2011 stopte Sony met de productie van walkmans voor minidiscs.
Bron: Wikipedia

[ Voor 85% gewijzigd door Haas op 20-08-2020 09:53 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
Kwam net dit topic tegen na referentie vanuit het vinyl topic. Is blijkbaar al een paar maanden oud en nog steeds geen reactie. En dat is jammer, want MD is toch wel een van de meest interessante fysieke audio formaten ooit.

Misschien handig om minidisc day uit de titel te halen? Is een beetje gedateerd voor een “groot” topic imho. Heb je zelf nog een van die minidisc day releases gehaald? Zelf heb ik 0 voorbespeelde discs. Ik vind het voornamelijk interessant om zelf mee op te nemen. Voorbespeelde media koop ik liever op vinyl wanneer beschikbaar. MD is voor mij dan ook vooral een digitale opvolger van het cassettebandje, terwijl zo’n MD day het meer als opvolger van de CD lijkt te zien.

En... 1 ding in de quote van wikipedia ben ik totaal mee oneens. Ze beweren dat je 4 CD’s kunt opnemen op 1 “normale” MD. Dat is gewoon onwaar. Dat werkt alleen met LP4 en dat is qua kwaliteit alleen geschikt voor voice, niet voor muziek, dus al helemaal niet om je CD’s mee te rippen. Je kunt hooguit stellen dat je er 4x de speelduur van een CD mee kunt bereiken voor bepaalde soorten opnames. Of voor dove mensen. Bovendien is de device support van long play redelijk matig. Aangezien het pas redelijk laat in de leeftijd van MD geintroduceerd werd kunnen een hoop spelers het niet afspelen. Ik heb zelf 2 decks en 1 portable en slechts 1 daarvan kan met LP omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 20:06
Mee eens @kozue ... Daarom reageer ik ook maar even om er hopelijk wat leven in te blazen... Ook ik kom via het grote vinyl topic deel 3 hier terecht...

Mijn MD spullen:
- Sony MDS-JE520 minidisc deck
- Yamaha MDX-9 compacte minidisc deck
- Denon DMD-1300 minidisc deck
- Sony MZ-RH1 portable minidisc recorder
- Sony MZ-R700 portable minidisc recorder

Mooie techniek die inderdaad nooit echt volledig aangeslagen is door slechte timing en het langdurig duur zijn van de apparatuur en media...

Toch wel jammer, want technisch is dit toch echt wel een hoogstandje...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haas
Eerlijk gezegd was het wel gek dat het zo lang stil bleef. Fijn dat er nu wat leven in komt. ;)

Ik maak dagelijks gebruik van de volgende apparatuur:
- Sony MDS-JE330 (woonkamer)
- Sony MDS-JE480 (kantoor)
- Sony MZR-37 (portable)

Zoals jullie misschien gelezen hebben in het Vintage Audio Topic heb ik recent de JE480 voorzien van een nieuwe loading snaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xp_B9ADexzHtRQJhi5-MP-av_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GdLrXACkijlrzW8kH6DBkcCR.png?f=user_large
Dit deck werkt weer uitstekend na een vrij makkelijke ingreep.

De opnamen op Minidisc heb ik jarenlang via Toslink gemaakt maar sinds een halfjaar doe ik dat met een analoge verbinding naar de Audioquest Dragonfly Cobalt Blue DAC. Echt leuk om zo van oude en nieuwe techniek gebruik te maken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Haas op 21-06-2020 11:31 ]

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
kozue schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:36:
...

Misschien handig om minidisc day uit de titel te halen? Is een beetje gedateerd voor een “groot” topic imho. Heb je zelf nog een van die minidisc day releases gehaald? Zelf heb ik 0 voorbespeelde discs. Ik vind het voornamelijk interessant om zelf mee op te nemen. Voorbespeelde media koop ik liever op vinyl wanneer beschikbaar. MD is voor mij dan ook vooral een digitale opvolger van het cassettebandje, terwijl zo’n MD day het meer als opvolger van de CD lijkt te zien.

...
Ja precies, Minidisc Day mag wel uit de titel. Dat is alweer een tijdje geleden. Ik heb geen schijfjes gekocht en precies wat jij zegt. Nooit voorbespeelde schijfjes gekocht, daar heb je Compact Discs en Elpees voor. De charme van Minidisc blijft toch het zelf opnemen in goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik kan me MD nog herinneren. Ik reed van 1998-2002 in een auto met een Pioneer MD speler en had voor thuis een Sony recorder gekocht omdat ik mijn CD’s niet in de auto wilde gebruiken. Geen idee hoe ik mijn CD’s naar MiniDisc kopieerde want ik neem aan dat er wel een kopieerbeveiliging op dat spul zat. Zou ik ze analoog gekopieerd hebben?

Die recorder heb ik nog steeds maar die is na 2002 niet meer gebruikt dus of ie nog werkt? Wat ik met de autoradio heb gedaan weet ik niet meer. Waarschijnlijk heb ik die weggegooid. Maar 18 jaar stilstaan is niet zo goed voor electronica dus ik verwacht niet dat het spul nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
downtime schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:08:
Ik kan me MD nog herinneren. Ik reed van 1998-2002 in een auto met een Pioneer MD speler en had voor thuis een Sony recorder gekocht omdat ik mijn CD’s niet in de auto wilde gebruiken. Geen idee hoe ik mijn CD’s naar MiniDisc kopieerde want ik neem aan dat er wel een kopieerbeveiliging op dat spul zat. Zou ik ze analoog gekopieerd hebben?

Die recorder heb ik nog steeds maar die is na 2002 niet meer gebruikt dus of ie nog werkt? Wat ik met de autoradio heb gedaan weet ik niet meer. Waarschijnlijk heb ik die weggegooid. Maar 18 jaar stilstaan is niet zo goed voor electronica dus ik verwacht niet dat het spul nog werkt.
Ik zou zeggen probeer het uit: haal hem uit het stof vandaan, poets hem even op en steek de stekker in het stop contact om te kijken of hij het nog doet... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rcor schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Ik zou zeggen probeer het uit: haal hem uit het stof vandaan, poets hem even op en steek de stekker in het stop contact om te kijken of hij het nog doet... ;)
Dat zetje had ik even nodig :)

Het is een Sony MDS-JE530. Oogt en voelt als een instapmodel maar ziet er nog netjes uit. Misschien vind ik de afstandsbediening ook nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRRII7VCxcvQ16dKonXoLqlTvy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzTlkvQSM06FsIC1kZpJSoaH.jpg?f=user_large

Stekker in het stopcontact, geen knallen en geen rook, en ik vond ook een doosje discs. De eerste disc die ik in het apparaat stopte deed het gelijk. Weet ik meteen weer waar ik indertijd naar luisterde.

En ook de Pioneer weer gevonden want die lag in dezelfde kast. Ik wist bijna zeker dat ik 'm ooit weggegooid had maar blijkbaar kon ik dat niet over mijn hart krijgen. Ik vind het moeilijk om apparaten die nog goed werken weg te gooien, ook al gebruik ik ze niet meer. Kan hem helaas niet aansluiten aangezien ik al jaren geen auto meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 08:26

Eagle Creek

Breathing security

Wow dacht altjjd dat minidisc eigenlijk gewoon een kleine cd was. Nooit geweten dat de datacapaciteit zoveel hoger lag! En ook niet dat er apparaten voor bestonden voor in de huiskamer / hifi opstelling, dacht altijd dat het eigenlijk puur bedoeld was ter vervanging van de disc man en walk man die de strijd verloren had tegen de mp3.

[ Voor 47% gewijzigd door Eagle Creek op 21-06-2020 17:29 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 16:53
Jeetje, even een trip down memory lane! :)

Ik heb vroeger ook een aantal MD apparaten gehad, een aantal portables en uiteindelijk ook een deck. Types weet ik helaas niet meer. Zelfs in de auto nog eentje. Was echt supergaaf. Op een gegeven moment is het een beetje doodgebloed totdat ze met de NET MD tevoorschijn kwamen. Toen die uit werd gebracht stond ik de volgende dag in de winkel om er eentje mee naar huis te nemen, daar ook weer jaren plezier van gehad maar uiteindelijk toch de hele handel maar verkocht.

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
downtime schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:34:
[...]

Dat zetje had ik even nodig :)

Het is een Sony MDS-JE530. Oogt en voelt als een instapmodel maar ziet er nog netjes uit. Misschien vind ik de afstandsbediening ook nog.

[Afbeelding]

Stekker in het stopcontact, geen knallen en geen rook, en ik vond ook een doosje discs. De eerste disc die ik in het apparaat stopte deed het gelijk. Weet ik meteen weer waar ik indertijd naar luisterde.

En ook de Pioneer weer gevonden want die lag in dezelfde kast. Ik wist bijna zeker dat ik 'm ooit weggegooid had maar blijkbaar kon ik dat niet over mijn hart krijgen. Ik vind het moeilijk om apparaten die nog goed werken weg te gooien, ook al gebruik ik ze niet meer. Kan hem helaas niet aansluiten aangezien ik al jaren geen auto meer heb.
De MDS-JE530 is de ietwat grotere broer van de MDS-JE520 en het grootste verschil is de DAC / ADC:
- 20 bit DAC / ADC bij de MDS-JE520
- 24 bit DAC / ADC bij de MDS-JE530

Hierdoor zou in theorie de MDS-JE530 de beter klinkende moeten zijn... Volgens iemand die ik ken van o.a. het opgeheven www.vinl.net forum klinkt hij in praktijk ook beter... Ik zelf heb hier geen ervaring mee daar ik alleen de MDS-JE520 gebruikt heb van het tweetal tot nog toe... ;)

De Denon DMD-1300 is in ieder geval wel een heel stuk beter, maar dat mag gezien het prijs verschil ook wel...

Kleinere broer van de MDS-JE520 is de MDJE-JE320... Wat hier de verschillen zijn durf ik zo niet te zeggen, dat zou ik moeten opzoeken...

Het is dus niet helemaal de absolute instap, maar het zit wel in de instap range van Sony... Wil je bij Sony echt beter? Dan kom je uit bij de QS lijn welke een betere bouw kwaliteit heeft... Wil je geluidstechnisch ook een upgrade? Tjah, dan ontkom je niet aan de Sony ES lijn...

Onthoud wel dat een Denon DMD-1300 midrange minidisc deck menig Sony ES deck het lastig maakt op een veel gunstigere prijs niveau...

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 21-06-2020 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eagle Creek schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:24:
En ook niet dat er apparaten voor bestonden voor in de huiskamer / hifi opstelling, dacht altijd dat het eigenlijk puur bedoeld was ter vervanging van de disc man en walk man die de strijd verloren had tegen de mp3.
Jouw volgorde klopt niet helemaal. MP3 en MD zijn tijdgenoten (introductie in 1992) maar het heeft wat langer geduurd voordat MP3 mainstream werd.

Begin jaren 90 was wel duidelijk dat cassette bandjes verouderd waren en dat portable CD-spelers niet ideaal voor mobiel gebruik waren. MD was bedoeld als opvolger voor de consumentenmarkt.
Timing was alleen wat ongelukkig. Eerst zaten ze met de format war met DCC, toen CD-R en weer later de doorbraak van downloaden (iTunes, Napster, etc) en solid state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik beschouw de MDS-JE530 niet als instap model maar als midrange. Een topmodel was het zeker niet, maar toch een heel stuk beter dan de JE3xx serie. Ik heb zelf ook een 530 in de huiskamer en die klinkt prima. Ik had hem eigenlijk gekocht omdat deze pitch control heeft. Daar heb ik nog mixen mee gemaakt rond het jaar 2000. Ik vond de editing mogelijkheden van minidisc altijd geweldig. Door het nauwkeurige knippen en naadloze playback kun je er heel eenvoudig loops mee maken.

Op de slaapkamer een JE480, wat ondanks het lagere versienummer een stukje nieuwe is dan de 530. De 480 was wel een instapmodel, en heeft geen dedicated level meter en 2-line display. Maar wel met de laatste generatie atrac chip en long play functie.

En nog een Sony portable waar ik het versienummer van vergeten ben. Die heb ik ooit eens gratis gehad van iemand die er van af wilde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:35
Hier ook een tevreden 530-gebruiker. Eerlijk gezegd heeft de speler de afgelopen jaren stilgestaan (verhuizing etc.) maar straks zeker weer een plekje, alhoewel het meer nostalgie is dan dat ik 'm nog zal gebruiken. Het frame-nauwkeurig knippen werkte inderdaad perfect. Zeker in een tijd dat audio editing op een pc nog niet gewoon was.

Ik gebruikte 'm - in die goeie ouwe tijd - voor live-opnames, gelijk achter de mengtafel. DAT was niet voor mij weggelegd en de taperecorder was zo'n gesleep. Thuis dan via SPDIF naar Cool Edit Pro voor nabewerking.
En ook wel gebruikt voor het digitaliseren van LP's.

Ik vond net ook het 10 jaar Minidisc-draadje terug:
10 jaar Sony MiniDisc - Post hier je foto's
Misschien die even in de topicstart opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
Haas schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:28:
De opnamen op Minidisc heb ik jarenlang via Toslink gemaakt maar sinds een halfjaar doe ik dat met een analoge verbinding naar de Audioquest Dragonfly Cobalt Blue DAC. Echt leuk om zo van oude en nieuwe techniek gebruik te maken. :)
Waarom eigenlijk? Je zet een digitaal signaal om naar analoog via die ongetwijfeld goede DAC om het vervolgens in je MD-recorder weer om te zetten in een digitaal signaal. Hoe veel beter die DAC ook is dan het spul in je MD-recorder, het lijkt mij beter om het signaal gewoon niet twee keer te converteren.

Hier overigens ook een tevreden gebruiker van de MDS-JE530. Die wordt nog bijna dagelijks gebruikt op mijn werkkamer. Daarnaast nog een portable Sharp MS 701. Hij speelt wel nog, maar het loopwerk (vooral loading mechanism) maakt wat veel geluid. De afstandsbediening in het snoer toont wel info op het display, maar op knoppen reageert hij niet meer. En de originele accu (een dikke versie van zo'n chewing gum accu die je eind jaren 90 in walkmans zag) is natuurlijk dood...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Het zit misschien een beetje 'tussen de oren' maar de opnames van streamingdiensten klinken via de Dragonfly DAC iets voller/rijker. :) Iets dat in het verleden ook opviel bij opnames op Minidisc. Meerdere gebruikers vonden de opnames van een CD op MD mooier klinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:23
Hier ook een MD-eigenaar.

MXD-D3 gekocht in 2000 of 2001 stelde je in staat om direct CD's te kopieren naar MD.
Afbeeldingslocatie: https://minidisc.org/images/sony_mxdd3.jpg

Daarnaast MZ-R70 portable en nog andere waar ik type nummer niet van weet.

Ik gebruikte het heel veel CD kopen en lege MD kopieren ik had de muziek bij mij. Het apparaat kopieert ook aanwezig CD-text dus je hebt ook alle titels top ding.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 22-06-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 13:08
In aanraking gekomen met MiniDisc begin jaren negentig door een prijsvraag.

Maak de slagzin af: "MiniDisc van Sony..." --> "... brengt een lach op mijn tronie".

Een paar weken later werd en hagelnieuwe MDS-501 afgeleverd (type moest ik opzoeken; ik heb hem nog)
Ik heb er op een gegeven moment nog een portable MD speler bij gekocht. Handig voor 'met de band'.

Beide staan/liggen ergens stof te happen. De band is niet meer, dus neem niks meer op. En afspelen is tegenwoordig voornamelijk Spotify.
Heb overigens ook nog ergens een portable DCC speler van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wow dacht altjjd dat minidisc eigenlijk gewoon een kleine cd was. Nooit geweten dat de datacapaciteit zoveel hoger lag! En ook niet dat er apparaten voor bestonden voor in de huiskamer / hifi opstelling, dacht altijd dat het eigenlijk puur bedoeld was ter vervanging van de disc man en walk man die de strijd verloren had tegen de mp3.
mbt Datacapaciteit
Dat is ook niet zo de oorspronkelijke MD's konden maar +/- 137mb kwijt daarom was ATRAC noodzakelijk wat bij versie 1 overduidelijk slechter klonk dan CD of DCC.
ATRAC 3 klonk bijna gelijk aan CD maar als je bit-signaal vergeleek was het overduidelijk compressie tov CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-06 20:27

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Voor mij viel de keuze in eerste instantie op DCC. Dit omdat de eerste generatie Minidisc mij niet overtuigde qua geluidskwaliteit en speelduur. De speelduur was in het begin gelimiteerd tot 60 minuten per blanco disc; pas later werd dit 74 en 80 minuten. De eerste generatie ATRAC sloeg ook de dynamiek uit opnames en introduceerde een raar soort "ruis" in hoge tonen.

Ik ben nooit zo van de "choose a side and defend your choice to the death"-mentaliteit in format wars geweest: je kiest een systeem waar je zelf achter staat en blijft open staan voor de andere kant.

Dus na de neergang van DCC in 1996 heb ik een Sony MZ-R30 (portable) gekocht. Veel plezier van gehad. ATRAC was inmiddels op versie 3 aangekomen en dat klink stukken beter dan de eerste generatie. 74-minuten discs was de nieuwe standaard (60 minuten discs werden zelfs al zeldzaam).

De DCC-decks bleven (en zijn nog steeds) in gebruik voor lange opnames van concerten of uitvoeringen die ik wil bewaren; de Minidisc werd vooral "onderweg" gebruikt (ik heb nooit een DCC-portable gehad).

Minidisc ligt hier helaas te verstoffen, de DCC gebruik ik nog regelmatig. Maar dat komt vooral omdat ik een erg grote collectie opnames en pre-recorded tapes heb op DCC en ik geen zin heb om ze om te zetten naar MP3 of Minidisc :)

[ Voor 10% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-06-2020 10:14 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 11:29
Volgens mij ligt de datacapaciteit niet hoger? Er wordt gewoon gebruik gemaakt van compressie, ATRAC.

Heb hier ook nog ergens een portable MD recorder liggen, reteduur ding destijds, wel met remote in de hoofdtelefoonkabel, zonder display, maar het hebben van een remote in die kabel was natuurlijk al helemaal top :p

Veel cd's overgezet, met een toslink kabeltje die veel te veel geld kostte toen, maar voordeel was dat ie dan wel trackmarks zette, om daarna met de hand Artiest/album en songtitels in te voeren... pff...

Apparaat moet nog ergens liggen en werken ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik maakte zowat al m'n opnames via de analoge ingang. Voornamelijk van gedownloade mp3's, want mp3 spelers waren nog niet zo ingeburgerd (en een ipod was duur). Ik had nooit zo'n zin om met die draconische SCMS kopieerbeveiliging te maken te krijgen, en analoog werkte altijd. Track marks gingen sowieso al automatisch (via blank space detectie). En titels voerde ik in terwijl de opname speelde, dus kostte geen extra tijd achteraf.

De datacapaciteit was inderdaad niet zo goed. Maar je kon er toen ik begon al 74 minuten op kwijt en dat was hetzelfde als CD en dus goed genoeg. Pas met Hi-MD werd dat hoger. Je kon toen ook ongecomprimeerd opnemen (in PCM, zelfde als CD dus). Dan was echter wel je schijfje weer snel vol. Maar Hi-MD kwam veel te laat. De markt was al ruimschoots naar mp3-spelers aan het bewegen. Ik heb nog nooit een Hi-MD speler in het echt gezien, volgens mij zijn ze redelijk zeldzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Ohja... ik denk dat deze trouwens wel het vermelden waard is in de startpost:
https://minidisc.org/
Veel informatie over MD zelf en de verschillende spelers/recorders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:23

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PD2JK in "10 jaar Sony MiniDisc - Post hier je foto's"

Heb ze nog steeds. De MDX10 heb ik laatst halfbakken gereviseerd; riempjes vervangen van het CD-loopwerk.
MD én tape-unit moeten nog. Daarnaast wil ik de lithium batterij nog vervangen.

Heb nog steeds spijt dat ik de RH1 heb verkocht. Wat een prijzen worden hier voor gevraagd zeg! ;(

[ Voor 9% gewijzigd door PD2JK op 22-06-2020 10:13 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:10

reaL_G

G

Heb hier ook nog een deck staan in mijn setup word nog gebruikt. MDS-JB920 QS
En mijn player heb ik ook nog MZ-E909, moet alleen wel de accu vervangen denk ik.

Vond laatst bij opruimen nog een paar disks in verpakking. NOS.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yW8LJtg/IMG-20200622-095857-2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yWhnj2V/IMG-20200622-100321-2.jpg

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Haas schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:45:
Het zit misschien een beetje 'tussen de oren' maar de opnames van streamingdiensten klinken via de Dragonfly DAC iets voller/rijker. :) Iets dat in het verleden ook opviel bij opnames op Minidisc. Meerdere gebruikers vonden de opnames van een CD op MD mooier klinken.
Het is wel echt het toppunt van de DAC mode; een extra DAC ADC loop introduceren om maar een extra dure dac kwijt te kunnen :+

Heb Minidisc ook redelijk wat gebruikt; cd'tjes kopiëren en ook om een een zaalmix op te nemen vanaf mixer wat ik hier ook vaak genoemd zie worden :). Vond het altijd wel een robuust medium en ook fijn dat je titels in beeld kreeg. Inmiddels wel obsoleet uiteraard. Voor het opnemen vanaf een mixer steek je er tegenwoordig gewoon een USB stick in, ideaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haas
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:14:
[...]

...

Heb hier ook nog ergens een portable MD recorder liggen, reteduur ding destijds, wel met remote in de hoofdtelefoonkabel, zonder display, maar het hebben van een remote in die kabel was natuurlijk al helemaal top :p

...
Haha, nu moet ik aan deze videoclip denken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 08-06 11:29
Ja dat kon ik dus niet, geen display :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Niet geheel toevallig was er veel Sony in de oorspronkelijke videoclip te zien... Niet alleen voor de reclame, maar ook omdat Sony Music destijds het label was van Bomfunk MC's...

Hmm, zou dat album ook als voor bespeelde minidisc zijn uitgebracht?
Ik acht die kans wel groot... ;)

Edit 0:00 uur:
Ik zie net op Discogs dat zij in Finland onder het label Epidrome vallen... Die zullen wel een deal met Sony hebben logischerwijs... En ja, het album is op minidisc uitgebrachht: https://www.discogs.com/B...In-Stereo/release/7194330

[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 23-06-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kennen jullie die mapjes voor CD's nog? Ik heb er van het weekend eentje gekregen voor MD's. Had schoonpa nog liggen, denk dat ie er altijd floppy's in bewaarde (zat bij een zut CDRW en DVD recordables) :+

Stiekem ook wel eens een MD speler overwogen. Maar met 8 componenten in mijn jaren 90 Pioneer stereotoren denk ik dat Mrs Eagle een veto gaat geven :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:44:
Kennen jullie die mapjes voor CD's nog? Ik heb er van het weekend eentje gekregen voor MD's. Had schoonpa nog liggen, denk dat ie er altijd floppy's in bewaarde (zat bij een zut CDRW en DVD recordables) :+

Stiekem ook wel eens een MD speler overwogen. Maar met 8 componenten in mijn jaren 90 Pioneer stereotoren denk ik dat Mrs Eagle een veto gaat geven :P
Daarom gewoon een kringloop instappen en er een meenemen zonder veel woorden er eerst vuil aan te maken... Als iets eenmaal gekocht is, is terug brengen geen optie...

Soms is vrijgezel zijn toch ook echt handig, zeker met dit soort hobby's... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
@The Eagle Weet je het zeker? :PAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2rbQOjlAWRAaWbM3BRxH-ZD3OI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aeKAa1F6i80UZB1tvSzmajS9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:31
Had zelf de Sony mzr 700 (dus zonder display) toen de afstandbediening kapot ging ben ik nog speciaal naar Sony in Hoofddorp gereden met het OV voor de aanschaf van de Ab van de 900
Dus met het display *O*
Om vervolgens vele avonden en heel veel uur de titels te programmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ja. En dan nog eerder een MJ-D707 dan zijn jongere 508 broertje. Maar mijn hele set heeft een recht front, en die MD's zijn gegolfd. Ziet er niet uit (heb ik eerder bij een tapedeck gehad, is echt geen pan).
Alleen voor een Mj-17MD Elite zou ik evt een uitzondering maken, maar die gaat dan wel serieus geld kosten: https://www.ebayshopkorea.com/main/view?itemID=201955472468 799 USD en heel zeldzaam :X
Plus dan wil ik ook een hele Elite set en dat kost het meervoudige. Kan wel, gaan we niet doen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:36
Jemig dik 120 pond voor een MD van Madonna. Wie doet dit nou als je gewoon de cd voor 1 euro bij de kringloop kan kopen?

Ihttps://www.amazon.co.uk/...ISC-Madonna/dp/B00004Y32P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
aljooge schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:45:
Jemig dik 120 pond voor een MD van Madonna. Wie doet dit nou als je gewoon de cd voor 1 euro bij de kringloop kan kopen?

Ihttps://www.amazon.co.uk/...ISC-Madonna/dp/B00004Y32P
Liefhebbers die het album perse op een voorbespeelde minidisc willen hebben:
A. Omdat ze het gewoon leuk vinden om het album op MD te kunnen beluisteren en er wel wat geld voor over hebben
B. De diepgaande fan van Madonna die alles van haar wil hebben.

Ik doel hiermee ook op mijzelf: Ik ben Rowwen Hèze liefhebber en heb alle albums die op CD zijn uitgebracht liggen. Ik heb alle albums die op cassettebandje zijn uitgebracht liggen, ook al had ik ze ook al op CD... Idem voor de LP's: die heb ik allemaal... Inclusief alle singles, waarvan alle nummers ook weer vrijwel allemaal op een CD of cassette-album zijn te vinden...

Tjah en dat is soms een dure hobby... Vooral als je het zeldzamere werk zoekt en koopt.. Ik spreek uit ervaring... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

aljooge schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:45:
Dat is wat ze ervoor vragen. Wie zegt dat er ooit eentje voor die prijs verkocht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
The Eagle schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:30:
[...]

Ja. En dan nog eerder een MJ-D707 dan zijn jongere 508 broertje. Maar mijn hele set heeft een recht front, en die MD's zijn gegolfd. Ziet er niet uit (heb ik eerder bij een tapedeck gehad, is echt geen pan).
Alleen voor een Mj-17MD Elite zou ik evt een uitzondering maken, maar die gaat dan wel serieus geld kosten: https://www.ebayshopkorea.com/main/view?itemID=201955472468 799 USD en heel zeldzaam :X
Plus dan wil ik ook een hele Elite set en dat kost het meervoudige. Kan wel, gaan we niet doen :P
Dat is wel een goede reden, dan zou ik er ook niet meer aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Togi schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:56:
Had zelf de Sony mzr 700 (dus zonder display) toen de afstandbediening kapot ging ben ik nog speciaal naar Sony in Hoofddorp gereden met het OV voor de aanschaf van de Ab van de 900
Dus met het display *O*
Om vervolgens vele avonden en heel veel uur de titels te programmeren
Haha, mooi he? Keek jij ook elk jaar weer uit naar de nieuwe Sony productcatalogus en prijslijsten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 00:31
Haas schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:58:
[...]

Haha, mooi he? Keek jij ook elk jaar weer uit naar de nieuwe Sony productcatalogus en prijslijsten?
Ik haalde ieder jaar idd de catologus op maar ook die van Philips, JVC, Panasonic, Kenwood etc.
Ik was zelf meer van JVC, had daar mijn dvd speler en videorecorder van en ik wilde zo'n tv met bijpassend meubel eronder waarbij de staanders overliepen in de speakers.
Bij ons thuis was verder alles Philips. Sony had ik (denk door Ron Brandsteder ;) ) niet zo heel veel mee. Maar via het werk van mijn pa kon ik de 700 krijgen voor een paar centen meer dan de jvc's. En toen ben ik voor de specs gegaan.

De JVC tv is er nooit gekomen want toen ik hem wilde kopen kwamen net de LCD's erin en toen is het een Sony Bravia 32 inch (wat was dat groot toen) geworden met later een Sony DVD HD recorder (maar toen was Ron Brandsteder nier meer op de Ster te zien ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Haas schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Dat is wel een goede reden, dan zou ik er ook niet meer aan beginnen.
Tsja, het ook wil ook wat.
Alternatief zou nog een Denon MD speler kunnen zijn voor beneden aan de installatie (die staat achter een deur :+ ) maar ook die lijken redelijk zeldzaam. EN het is misschien een beetje vloeken in de kerk, maar zou dan misschien stiekem wel liever een gave DAT recorder hebben. Al zijn die onderhand net zo zeldzaam (en duur :X ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:54:
[...]

A. Omdat ze het gewoon leuk vinden om het album op MD te kunnen beluisteren en er wel wat geld voor over hebben
Als je alleen de muziek op MD wilt hebben, is het genoeg gewoon de CD te halen bij de kringloop en deze op MD op te nemen. MD is tenslotte een uitstekend geschikt om opnames mee te maken ;)

Ik denk dat de waarde van voorbespeelde MD’s puur is wat verzamelaars ervoor willen geven. Niet degenen die alleen muziek willen luisteren via hun favoriete formaat. Ik vind MD een leuk formaat, maar ben geen fan van een specifiek artiest, dus ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoveel voor 1 discje zou betalen. Ik zou een voorbespeelde MD van wat dan ook alleen kopen als het niet te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Als je alleen de muziek op MD wilt hebben, is het genoeg gewoon de CD te halen bij de kringloop en deze op MD op te nemen. MD is tenslotte een uitstekend geschikt om opnames mee te maken ;)

Ik denk dat de waarde van voorbespeelde MD’s puur is wat verzamelaars ervoor willen geven. Niet degenen die alleen muziek willen luisteren via hun favoriete formaat. Ik vind MD een leuk formaat, maar ben geen fan van een specifiek artiest, dus ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zoveel voor 1 discje zou betalen. Ik zou een voorbespeelde MD van wat dan ook alleen kopen als het niet te duur is.
Ik heb een aantal voor bespeelde minidiscs liggen, waaronder een van Acda en de Munnik... Is best geinig om te hebben, maar de kracht zat hem, net zoals bij cassettes (analoog, DAT of DCC) inderdaad in de mogelijkheid tot opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Hier ook nog een verzameling van MD spullen. Tijdje terug nog een stuk of 100-125 discs gekregen van een kameraad, dus mijn reeds aanwezige 100-125 stuks zijn verdubbeld nu. Zaten ook nog wat voorbespeelde tussen.

Wat spelers/recorders betreft het volgende:

- Sony 980 QS (recent laad snaar vervangen)
- Sony S40
- Sony 780 QS
- MD unit in Vaio laptop
- Sony mz-e501 gratis bij Vaio gekregen
- Sharp MD-MT20 (TOC error)

Heb nog vaker gekeken voor de ES modellen, maar die zijn toch nog steeds wel prijzig. En ook de Hi-MD walkmans zijn schaars en duur. Vroeger ook enkele weken/maanden met een Sony PC3 computer deck mogen spelen van de winkel destijds.

Blijft wel mooie techniek, die helaas te snel achterhaald is geworden door MP3-spelers en daarna de smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Hier ook een voormalig fervent gebruiker van MiniDisc. Vroeger heel vaak gebruikt als personal audio device en heb er ook alle oefensessies van m'n toenmalige band(s) mee opgenomen.
Heb heel wat devices versleten.

Ik weet helaas de typenummers niet meer, maar sowieso drie Sony MD-spelers (portable) en één Sony MD-deck. Ook heb ik een Sharp MD-speler overgenomen van een vriend en staat er nog een Tascam MD-350 (afkomstig uit een radiostudio) in de kast.
Nu heb ik alleen nog één portable speler en die Tascam over. En natuurlijk een hele berg MD'tjes en Hi-MD's.

Inderdaad heerlijke techniek en jammer dat het achterhaald raakte
Sppak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:54:
[...]
- MD unit in Vaio laptop
[...]
Heel vet hoor, nooit geweten dat dat heeft bestaan! :o

[ Voor 13% gewijzigd door Gitarist op 03-07-2020 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Een wat? :o
Dit is letterlijk de eerste keer dat ik hier van hoor. Een foto zou leuk zijn. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een soort floppy drive die zich als NetMD presenteert aan het OS? Kun je er ook data op schrijven (zoals Neo in de Matrix die een programma op MD levert)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sppak
Haha, nee data ging in die tijd nog niet. Data was helaas alleen behouden voor de Hi-MD schijfjes en drives. Het was inderdaad een NetMD drive die in een bay kon. Die kon je ook wisselen met een subwoofer, diskdrive of opberglade. Erg vernuftig gemaakt en daarom kreeg je er ter promotie ook die walkman bij.

Ohja, ik had er ook een apart infrarood keyboard bij gekocht voor de namen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZxFiCLCCZRq0hTLI8lwiokqKfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/IaX9lzNKzFEzAVw4nQsgungv.gif?f=user_large

Dit was de laptop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRIMO2lQUq2KufcaxMUXKWlhavg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b8PrWZXjT8KGZfch8gu1Pxgh.jpg?f=user_large

En dit waren de desktop varianten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gmyk2AlFaLMzOLkNSmyEILNjvGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oYic4uUfSa0pfJY8qpiW8i7B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK-SdBX8VaxMTMiBXLubsCC0JKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYwNo7NjVyKJwjMaO20Nx19g.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nqt3_cclawmuxJnszRGu2ktsKhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/07WrUOHTXA2hpoMT5EvlScvq.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Sppak op 03-07-2020 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 08-06 20:40
Ik heb hier nog steeds mijn MZ-R35 van Sony. Gekocht in 1998 voor 600 gulden van mijn krantenwijk bij de Dixons in de Herestraat in Groningen. Mijn ouders waren niet blij. Zoveel geld voor zo’n gadget. Ik was er blij mee. Heb er ook het originele draaghoesje en batterij add-on bij. Hij werkt nog prima.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/MD_player_MZ-R35.jpg

Verder herinner ik mij ook nog Firato 1998 in de RAI in Amsterdam. Daar stond Sony met de Glasstron bril, maar ook met Minidisc. Ze hadden een liedje in stukjes geknipt en die moest je op een MD deck weer in de juiste volgorde zetten. Als je dat goed deed won je een T-Shirt. Uiteraard gewonnen, maar het shirt heb ik helaas niet meer.

In mijn Yaris T-Sport heb ik ook nog een geïmporteerde MD radio van Kenwood gehad:
Afbeeldingslocatie: https://52b58c7ac5ec8bc2b9b3-69cdf92d5596ca0bcd9a06ed0f153b21.ssl.cf1.rackcdn.com/892019/nengun-892019-00-kenwood-type_old_cdmd_deck_dpx-07md-55-770c8fc3c2.jpg

Daarvoor ook nog speciaal een MDLP recorder van Sony gekocht.
Ik wil eigenlijk ook wel weer meer met MD gaan doen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 10:57

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb vorige week mijn Kenwood DMF-9020 van zolder gehaald, maar helaas. Hij leest geen discs meer. Jammer, want het was echt een heel tof ding. Even snel schoonmaken heeft ook niet geholpen, dus er is meer aan de hand. Toen ik 'm daar 6 jaar geleden neerzette deed 'ie het in ieder geval nog prima.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqVK3CqIno_SAKc_5f8mjkbp7UU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hrCjLRmnwFv2nhP2yK7ZW0fG.png?f=fotoalbum_large

Wellicht leuk om te testen: Platinum-MD. Ik zie dit net voorbij komen voor macOS, Windows en Linux.

Hier werkt het inmiddels goed met een Sony MZ-N707 Net MD Walkman.

[ Voor 4% gewijzigd door Haas op 06-07-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hey dat ziet er leuk uit. Een tijdje geleden kwam ik ook dit tegen:
https://wiki.physik.fu-berlin.de/linux-minidisc/doku.php
Meer gericht op Linux maar volgens mij draaien die tools ook op andere OS’en.

Enige probleem is dat ik geen NetMD recorders heb. Wel een deck die LP2/4 doet maar ook die is geen NetMD. Dus ik kan er momenteel niks mee. Maar wanneer ik ooit zo’n ding vind zal ik het zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ook sonic stage van Sony werkt nog steeds onder Windows 10... Ik heb deze software zelf draaien op mijn laptop namelijk...

Gewoon Windows 10 in test modus zetten (type het volgende commando in bij Powershell of cmd.exe: bcdedit -set TESTSIGNING ON).

Na een herstart van Windows 10 zit je in de test modus en kun je de drivers en Sonicstage gewoon installeren en gebruiken... Werkt op mijn Lenovo ThinkPad E590 met Windows 10 en Sony MZ-RH1 minidisc recorder perfect!

Ook een prima oplossing trouwens voor drivers uit het Windows Vista tijdperk waarbij er geen certificaat is toegevoegd... Door deze modus kun je oudere apparaten alsnog installeren en gebruiken, ook al is er geen gecertificeerde Windows 7 / 8 / 8.1 / 10 driver beschikbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Sppak schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:18:
Haha, nee data ging in die tijd nog niet. Data was helaas alleen behouden voor de Hi-MD schijfjes en drives. Het was inderdaad een NetMD drive die in een bay kon.
[...]
Dat geldt dat specifiek voor de VAIO-drive? Want wij verkochten rond 1995 een Sony portable MD DATA-drive waarmee je 140 MByte kon wegschrijven naar "speciale" MD Data-schijfjes. Peperduur ding (ik meen dat we er 1700 gulden voor vroegen) en de schijfjes kostten in ieder geval zeker weten 70 gulden per stuk.

Traag ook nog; single speed dus het volschrijven van een 140MB schijfje kostte ook daadwerkelijk een uur.

Ik weet zeker dat het rond 1995 was; de paar klanten die "into" MD Data waren konden niet upgraden naar Windows 95 (dat net uit was) omdat er nog geen geschikte drivers waren voor MD Data. Die kwamen pas later dat jaar.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Heb zelf nog een Sony MZ-N510 en een Sony MZ-NH900.
Was toch wel apart het wisselen van die 1gig discs. Ik moet ze nog ergens hebben liggen maar geen idee waar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:32:
[...]

Dat geldt dat specifiek voor de VAIO-drive? Want wij verkochten rond 1995 een Sony portable MD DATA-drive waarmee je 140 MByte kon wegschrijven naar "speciale" MD Data-schijfjes. Peperduur ding (ik meen dat we er 1700 gulden voor vroegen) en de schijfjes kostten in ieder geval zeker weten 70 gulden per stuk.

Traag ook nog; single speed dus het volschrijven van een 140MB schijfje kostte ook daadwerkelijk een uur.

Ik weet zeker dat het rond 1995 was; de paar klanten die "into" MD Data waren konden niet upgraden naar Windows 95 (dat net uit was) omdat er nog geen geschikte drivers waren voor MD Data. Die kwamen pas later dat jaar.
Ik denk dat die data variant een aparte tak was. Die NET-MD varianten waren alleen aan te sturen via SonicStage. Dat was zeg maar de iTunes van Sony voor de MD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Haas schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:39:
[Afbeelding]

Wellicht leuk om te testen: Platinum-MD. Ik zie dit net voorbij komen voor macOS, Windows en Linux.

Hier werkt het inmiddels goed met een Sony MZ-N707 Net MD Walkman.
kozue schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:59:

Enige probleem is dat ik geen NetMD recorders heb. Wel een deck die LP2/4 doet maar ook die is geen NetMD. Dus ik kan er momenteel niks mee. Maar wanneer ik ooit zo’n ding vind zal ik het zeker proberen.

Zeer gaaf om te lezen. Ik liep er in het verleden in oudere Windowsen tegenaan het niet goed werkend te krijgen was. Hier ga zeker even mee stoeien. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 12:13
rcor schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:48:

Na een herstart van Windows 10 zit je in de test modus en kun je de drivers en Sonicstage gewoon installeren en gebruiken... Werkt op mijn Lenovo ThinkPad E590 met Windows 10 en Sony MZ-RH1 minidisc recorder perfect!
Lukt het jou inderdaad om (PCM)tracks vanaf de MZ-RH1 te importeren in SonicStage op Windows 10? Bij mij werken de oude 64-bit drivers wel, maar de transfer naar de pc heb ik nog niet voor elkaar gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
die moet ik ook nog ergens hebben liggen :) Doet jouw accu het nog?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gluten Parody schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:20:
[...]

die moet ik ook nog ergens hebben liggen :) Doet jouw accu het nog?
Nee, die heeft het al lang begeven helaas. Ik heb laatst nog de AA-batterijhouder weer gevonden, dus ik kan hem inmiddels weer zonder stopcontact in de buurt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
FreshM schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Lukt het jou inderdaad om (PCM)tracks vanaf de MZ-RH1 te importeren in SonicStage op Windows 10? Bij mij werken de oude 64-bit drivers wel, maar de transfer naar de pc heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
Hmm... Da's een goede... Dat heb ik nog niet geprobeerd... Mocht ik er nog aan toekomen zal ik het eens testen met mijn desktop pc of laptop... Daar kom ik nog op terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Na een DCC walkman heb ik sinds 1998 een paar jaar een MZ-R35 in het blauw gebruikt. Altijd in het meegeleverde hoesje, dus het ding is nog helemaal als nieuw :) Tot een paar jaar geleden werkte zelfs de accu nog(!). Ik heb vaak in winkels gestaan en een MZ-R55, MZ-R70 en MZ-R700 overwogen. Uiteindelijk toch niet gedaan en in 2001 een iPod 10GB gekocht. Qua klank wint de MZ-R35 het nog altijd omdat Sony de eq (Megabass) voor portable gebruik gewoon altijd goed voor elkaar heeft gehad.

Destijds heb ik speciaal voor de MZ-R35 zelf een toslink output op m'n SoundBlaster Live geluidskaart gemaakt die ik in een 5.25" frontplaatje had gezet om makkelijk digitaal te kunnen opnemen :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nou, vorige week had ik eindelijk een NetMD recorder gevonden. Een upgrade voor m'n JE480: de JE780. Dit is het grotere broertje van de 480, met multiline display (miste ik wel een beetje na vooral 530's te hebben gebruikt), NetMD ondersteuning, en een PS/2 keyboard aansluiting.

Ik heb er nu pas mee kunnen spelen want toen ik thuis kwam kreeg ik C13 read errors, ondanks dat ie getest was in de winkel. Maar zal wel door de transport gekomen zijn. Het loopwerkje zat blijkbaar een beetje vast, want na een tijdje gaf ie een klik en schok en sindsdien werkt het prima :+

Vandaag die software geprobeerd. Platinum-MD kan m'n apparaat niet vinden. Qhimdtransfer ziet wel m'n deck, weet ook dat het een JE780 "of" JE980 is (huh?), maar op de een of andere manier werkt het toch niet goed. Ik zie geen tracks of titel op een zelfopgenomen disk en lijk ook niks te kunnen editen of selecteren voor upload. Beetje jammer. Misschien toch maar eens proberen met SonicStage in een virtual machine, maar ik vind Windows nogal gebruiksonvriendelijk, zeker in een VM, dus dat zou ik liever vermijden. Maar ach, uiteindelijk is het toch alleen maar om te spelen want ik kan ook gewoon m'n disks analoog opnemen zoals ik altijd heb gedaan.

De keyboard aansluiting lijkt overigens ook niet te werken met een USB keyboard met verloopje. Geen enkele toets werkt, en er gaat ook geen lampje branden voor bv numlock als ik daar op klik. Toevallig had ik nog een echt ouderwets PS/2 keyboard liggen en die doet het wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had laatst eens gekeken of ik mijn MZ-RH10 met kapot scherm (spontaan door de tijd geloof ik, schijnt een zwakke plek van dat model te zijn volgens het internet)nog aan de praat kreeg, via Linux-minidisc. ik had allerlei opnames gemaakt van mijn dochter als baby en klein kind, die wilde ik eens samen met haar luisteren en naar een ander medium brengen? Het werkte had echter maar één minidisc gevonden (met andere opnamen), waar de 5doosjes andere discs (m.n. HiMD)die ergens in huis zouden moeten zijn gebleven... 😐

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2020 07:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FuZZbaLL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-03-2023
Heb een dergelijke set staan. Twee jaar geleden gekocht tijdens een soort nostalgie trip. Kwam er alleen later achter dat het geluid van de latere minidisks veel beter is dan van deze. Maar goed, wel leuk om een minidisk wisselaar te hebben :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnbANvI12xw7ijeVd8Qo_FQ6uYA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6mejTQ2TbCFvDwL3Q9bjoMTD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:29
Wat leuk dit :-)

Ik heb een deck, een 920 een mz-1, een mz-nh1 en een nz-h710. Af en toe in gebruik, werkt nog allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastbikkel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-03-2022
Ik heb 2 portable mini disc spelers waarvan 1 een Hi MD is.
En ik heb een audio installatie met mini disc en cd.

Ik vond het altijd een fijn medium, maar had wel door (in de jaren 90) dat dit niet breed gedragen werd door het publiek.

In 2003 ofzo heb ik nog een dealtje kunnen maken met een winkel op schiphol. De winkelier wist dat ik een mini disc liefhebber was en hij meldde mij op X moment dat hij de boel uit de handel ging nemen.
Ik heb m toen gevraagd wat ie met zn voorraad mini dics ging doen en of ik dit wellicht kon overkopen.
Uiteindelijk heb ik toen iets van 120 mini discs gekocht voor een heel klein bedrag, 20 eu ofzo.
Hij blij, ik blij.

Een groot deel van die voorraad ligt hier nog in de kast.
Ik heb het jarenlang bij me gedragen als portable optie, ik had ook altijd zo'n draagtas met meerder discs bij me.

Nu gebruik ik het nog amper, ik ga op korte termijn mn audio installatie wel weer in gebruik nemen omdat onze zoon wat ouder is en niet meer overal aanzit.

Die audio installatie heeft ook een stel mooie boxen met led verlichting, uit een tijd dat ledverlichting helemaal niet zo veel bestond in de maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04 21:05
Ik heb een Sony MDS-JE500. Gaf destijds na 2 jaar de geest maar heb hem laten maken, en nu werkt hij nog steeds. Had ook een autoradio van Sony met MD maar daar heb ik al lang geleden afscheid van genomen :-)

Misschien een leuke anekdote: toevallig heeft mijn MD recorder ons onlangs nog uit de brand geholpen bij het filmen van de musical op de basisschool van mijn dochter. Er mocht geen publiek bij vanwege corona, dus de musical werd met verschillende videocamera's vastgelegd en tot een film gemonteerd voor de ouders. We waren van plan om het geluid van de microfoons op het podium via de mengtafel op te nemen met een digitale audiorecorder, maar die konden we op het laatste nippertje ineens niet krijgen. Omdat we toch een beetje redelijk geluid wilden vastleggen heb ik het toen met de MDS-JE500 opgenomen en dit later onder de film gemonteerd. Klonk prima :-)
Wel grappig om de verbazing bij kinderen te zien: niemand weet wat het voor een format is. "Kan dáár muziek op??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tMb
  • Laatst online: 07-06 18:01

tMb

Leuk topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOHksST-qdrWlgKfoVKby3OlJig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yGli6hqTvpXVIqFoxP19kgE.jpg?f=fotoalbum_large

Ons kastje met verouderde media-spelers :) . Met de JE770, die momenteel geen discs meer uitspuugt doordat de ladesnaar vergaan is. Handig die link naar vervangende snaren. Stond nog op m’n lijstje om uit te zoeken. Ik wist niet dat het zo eenvoudig was om aan een nieuwe snaar te komen, dat scheelt weer.

Ik heb ook een Sony MZ-1 liggen (de eerste MD speler) zal ik even tevoorschijn halen en fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

DapperDen schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:39:
[...]
Wel grappig om de verbazing bij kinderen te zien: niemand weet wat het voor een format is. "Kan dáár muziek op??"
"Wat is dat!?"
- "Een minidisc, dat is een soort diskette maar dan voor muziek"
"Een soort wát!?"
- "Zoiets als een cassettebandje... maar dan geavanceerder."
"Wat is een KZ-uhbandje?"
- "Daar kun je muziek op zetten, en op dit ding ook."
"Oh, ik zet wel eens muziek op TikTok!"
- "Laat maar..."

Of:

"Heej, wat leuk, je hebt het "opslaan"-icoontje in 3D geprint!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Ik gebruikte vroeger MD voor mijn DJ sessies op te nemen. De grote jongens gebruikten DAT, dat kon ik niet betalen.

MD speler in de auto, zelfs met wisselaar (t/m inbraak).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 09:11
Ik ben van een reeks Sony walkmans, via 1 Philips DCC "walkman", bij Minidisc terecht gekomen. Toch jarenlang lol van gehad onderweg.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkelaar
  • Laatst online: 20-01 21:36
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:12:

"Heej, wat leuk, je hebt het "opslaan"-icoontje in 3D geprint!"
8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mooi topic! Vanavond eens rustig doorlezen. Ik heb jaren terug heel veel gewerkt met tal van verschillende modellen, zowel draagbaar als vast, toen ik medewerker was bij een lokale omroep. Daar was het een fantastisch medium voor. We deden er alles mee, interviews, muziek, etc. Doordat we zoveel verschillende apparaten hadden, werden we regelmatig geplaagd door de melding TOC error. Door de vele handelingen raakte de table of content door de war. Later hebben we een professionele Tascam MD speler gekocht, waarmee we defecte MD’s konden fixen, een uitkomst. Blijft een mooi systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 08:49
wolly_a schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:53:
Mooi topic! Vanavond eens rustig doorlezen. Ik heb jaren terug heel veel gewerkt met tal van verschillende modellen, zowel draagbaar als vast, toen ik medewerker was bij een lokale omroep. Daar was het een fantastisch medium voor. We deden er alles mee, interviews, muziek, etc. Doordat we zoveel verschillende apparaten hadden, werden we regelmatig geplaagd door de melding TOC error. Door de vele handelingen raakte de table of content door de war. Later hebben we een professionele Tascam MD speler gekocht, waarmee we defecte MD’s konden fixen, een uitkomst. Blijft een mooi systeem.
Idem hier inderdaad. Destijds was het niet simpel selecteren en "delete", maar je helemaal het lebbetje drukken op de edit-knop en strak je track "dividen" op de juiste quote. En zelfs dat was relatief simpel vergeleken met de bandrecorders van weer wat generaties terug.

Ik werd altijd veelvuldig gevraagd om interviews strak te knippen omdat ik (destijds....nu niet meer ;( ) vingervlug was met knippen. Na het knippen kon het interview direct op zender en na uitzending werd de MD gewist en ging mee met de volgende reporter.

Nu heb ik in mijn eigen bescheiden studio nog een Tascam MD-350 staan die eigenlijk stof staat te happen. Best zonde, maar ik kan hem gewoon niet weg doen. Alle MD's zijn inmiddels in de computer gezet en staan emotiesloos als WAV tracks op een NAS om op revolutionaire wijze met de muis geknipt te worden..... :*)

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudAnders
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 11:31
Ik had destijds een Sony MZ-N505 gekocht, en veel plezier van gehad. Na een tijdje kreeg ik 'm niet meer aan via de batterij. Met de adapter eraan doet hij het nog wel. Vlak daarvoor had ik nog een doos van 20 (?) lege disks gekocht.

Maar dat ding, en doos disks, liggen ook al jaren lang stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14
Deze is alweer wat jaartjes terug geforkt richting github, en daar heb ik zelf ook nog wat kleine edits in aangebracht: https://github.com/brenthuisman/linux-minidisc

LP2/4 recorden kan niet, SP gaat via de MD encoder. Er is sinds kort ook een ATRAC encoder in FFMPEG, maar LP2/4 support heeft die nog niet of half gereed oid (misschien inmiddels beter).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan P
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:19
Leuk topic dit. Ik heb ook jaren MD gebruikt, na eerst een portable DCC van Philips te hebben gebruikt. Dat leek heel mooi omdat je er ook je oude cassettebandjes op kon afspelen. Maar ik was er al gauw klaar mee omdat het zoeken op index vrijwel altijd faalde.

Anyway, ik heb (nogsteeds) twee Sony MZ-R35's en gebruikte deze vooral voor bandopnamen. Zo superhandig in gebruik - editing achteraf, tracks een naam geven etc. Op een gegeven moment verschenen er ook multitrack MD-recorders, waarvoor ik in de verleiding kwam maar toch niet heb gekocht. Er was zelfs een Yamaha waar je 8 sporen op had!

Maar later ook nog lang deze MZ-R35's gebruikt voor amateurradio. Snel editen van interview-items, zelfs op zo'n portable apparaatje was fantastisch. Maar vooral de startsnelheid vanuit pauze was ongekend. En ook de reden dat veel (semi-)professionele radiozenders nog lang jingles e.d. instartten vanaf MD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:15
Ik had mijn Sony MDS-JE500 ook al in dit topic geplaatst. Ik had gisteren avond wel een schijfje met een "Disc Error". Aan het labeltje te zien heeft daar ooit de Grandmix van 1998 op gestaan (opgenomen van de radio) wat dus betekend dat dit 21½ jaar geleden is opgenomen.
Zojuist heb ik het schijfje kunnen wissen (met netjes de melding "Blank Disc" als gevolg) en heb nu de opname functie aan gezet. Nu knippert de melding "Din Unlock". Na het aanzetten van de cd speler werkt het opnemen zo te zien wel (de MD deck krijgt dan ook signaal binnen).

Edit: Zojuist heb ik het bewuste schijfje gebruikt om op op te nemen. Tijdens de opname worden er keurig tracks aan gemaakt. Na het stoppen van de opname volgt een overzicht met het aantal tracks en de speelduur. Na het uitwerpen en opnieuw inladen verschijnt er weer "Blank Disc".

[ Voor 18% gewijzigd door Peer_76 op 17-07-2020 18:24 . Reden: update na poging om op te nemen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

Ethirty

Who...me?

Cool, topic nooit eerder gezien.

Heb goede herinneringen aan mijn MZ-R35. Optisch aan de stereo van mijn ouders en dan CD's opnemen naar MD. Vele uren mee in het OV gezeten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrimInalA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb hier nog een aantal MD liggen , maar niets om het af te spelen .

Is het mogelijk om de schijf uit zon MD uit te halen , en dan in mijn DVD-RW van de pc te steken ?
En kan ik dit dan met een bepaalde software ook afspelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Arjan P schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:36:
Leuk topic dit. Ik heb ook jaren MD gebruikt, na eerst een portable DCC van Philips te hebben gebruikt. Dat leek heel mooi omdat je er ook je oude cassettebandjes op kon afspelen. Maar ik was er al gauw klaar mee omdat het zoeken op index vrijwel altijd faalde.
Herkenbaar, al werkte het zoeken bij mij prima. Het was gewoon hartstikke traag. Ik had een DCC130 ('94) waarvan de remote begon te haperen. Uit coulance hebben ze me net buiten de garantie een DCC134 gegeven. Die was opzich compact en lichter, maar het geluid van de DCC130 was beter. Vlak daarna ('95) liep een klasgenoot rond met MZ-R2 die hij had gewonnen. Toen wilde ik ook een minidisc speler, maar vond het zonde omdat ik met een DCC300 deck al redelijk wat in DCC had geinvesteerd. Overigens heb ik ze allebei nog steeds.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

CrimInalA schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:23:
Ik heb hier nog een aantal MD liggen , maar niets om het af te spelen .

Is het mogelijk om de schijf uit zon MD uit te halen , en dan in mijn DVD-RW van de pc te steken ?
En kan ik dit dan met een bepaalde software ook afspelen ?
Nope. En ik hoop stiekem dat dit geen serieuze vraag was :X
Ter vergelijking: Dat een cd ook rond en plat is maakt ook nog niet dat je hem op een platenspeler af kunt spelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Echter een md heeft wel putjes op dezelfde wijze als een cd.
Je beschrijft hem magnetisch en leest hem optisch.

Zo gek vind ik de vraag nog niet maar je zou het dan voor elkaar moeten krijgen dat de cd-Rom speler de indeling snapt.

Sterker nog Sony heeft een tijdje een lijn gehad mo storageoplossingen die precies zo waren in caddy waar ze beschrijfbaar maar je kon ze ook uit de caddy halen en dan kom elke cd-Rom speler ze lezen.

De voorbespeelde md waren technisch een gelijk productieproces als cd daarom kan je die nooit wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Appels en peren. DVD was technisch gezien ook gewoon een CD, maar aangezien ze de putjes kleiner hadden gemaakt zou je die, ondanks vergelijkbare techniek, nooit in een CD speler kunnen lezen. MD heeft net zo veel met CD te maken als een CD met een Blu-Ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Arjan P schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:36:
Maar later ook nog lang deze MZ-R35's gebruikt voor amateurradio. Snel editen van interview-items, zelfs op zo'n portable apparaatje was fantastisch. Maar vooral de startsnelheid vanuit pauze was ongekend. En ook de reden dat veel (semi-)professionele radiozenders nog lang jingles e.d. instartten vanaf MD.
Ik heb rond 2000 ook nog bij de lokale radio gezeten. Totdat ze later besloten alleen nog maar computergestuurde programmering te doen. Niet veel later ging het station op de fles.
We gebruikten daar van alles door elkaar (ook soms LP’s en cassettes), maar ik denk dat ik hoofdzakelijk MD draaide. De editing was gewoon super (ook voor interviews), en omdat je ze zelf op kon nemen zat je niet vast aan wat er toevallig op CD binnen kwam (van die OLON CD’s met nieuwe releases). Dat was echter niet met portables maar met decks uit de 5xx serie. Voor locatieopnames hadden we wel een portable, maar geen idee meer welk type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 10:27
Jaren geleden al mijn minidisc spul verkocht. Eigenlijk wel spijt van gehad.
Daarom laatst een mz-n505 en Je480 van marktplaats gehaald en later nog een jb930(die was voor een prikkie).

Opnemen doe ik op de netmd via deze app (werkt in chrome) en vind ik fijner dan platinum md.

https://stefano.brilli.me/webminidisc/
https://www.reddit.com/r/...web_minidisc_application/

Je kan tegenwoordig zelfs custom jewel cases krijgen:
http://minidisccover.com/cases.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Laatst online: 06-06 17:20
sharkzor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:29:
Jaren geleden al mijn minidisc spul verkocht. Eigenlijk wel spijt van gehad.
Daarom laatst een mz-n505 en Je480 van marktplaats gehaald en later nog een jb930(die was voor een prikkie).

Opnemen doe ik op de netmd via deze app (werkt in chrome) en vind ik fijner dan platinum md.

Je kan tegenwoordig zelfs custom jewel cases krijgen:
http://minidisccover.com/cases.html
Oeh, top dit en bedankt! Heb nog een werkloze RH1 en N10 liggen, die ik nu eindelijk fatsoenlijk kan gaan gebruiken. Heb er nu bijna spijt van dat ik mijn deck heb verkocht. Volgens mij de Sony MDS-JB930 QS, heb je hem niet van mij gekocht? 100 euro uit mijn hoofd, in Amsterdam. Een zilveren.

[ Voor 5% gewijzigd door kesj op 20-07-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
kesj schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Oeh, top dit en bedankt! Heb nog een werkloze RH1 en N10 liggen, die ik nu eindelijk fatsoenlijk kan gaan gebruiken. Heb er nu bijna spijt van dat ik mijn deck heb verkocht. Volgens mij de Sony MDS-JB930 QS, heb je hem niet van mij gekocht? 100 euro uit mijn hoofd, in Amsterdam. Een zilveren.
hahaha, nee in utrecht voor 50,- ;)

Ik heb nog een mooie zwarte JE480 liggen die nog mp/V&A op moet als je een deck gaat missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Laatst online: 06-06 17:20
sharkzor schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:55:
[...]

hahaha, nee in utrecht voor 50,- ;)

Ik heb nog een mooie zwarte JE480 liggen die nog mp/V&A op moet als je een deck gaat missen ;)
Nog goedkoper _/-\o_

Ik ga de komende tijd eerst even met mijn portables aan de slag. Ken mezelf een beetje, grote kans dat ik het over twee weken niet meer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
sharkzor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:29:

Hij werkt hier in geen enkele browser die ik heb (zelfs niet in Firefox). Chrome en andere Google spyware komt er bij mij niet op.
Ik ga die fork van qhimdtransfer nog wel eens proberen wanneer ik tijd heb ;)

[edit:] Toch meteen maar even geprobeerd. Lijkt voornamelijk hetzelfde te doen als de eerdere versie die ik had. Het enige teken van leven was dat ie van 1 disk de titel uit heeft kunnen lezen (geen tracklist). Dat deed de oude versie niet. Netmdcli geeft alleen errors. Helaas...

[ Voor 22% gewijzigd door kozue op 20-07-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
kozue schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:02:
[...]

Hij werkt hier in geen enkele browser die ik heb (zelfs niet in Firefox). Chrome en andere Google spyware komt er bij mij niet op.
Ik ga die fork van qhimdtransfer nog wel eens proberen wanneer ik tijd heb ;)

[edit:] Toch meteen maar even geprobeerd. Lijkt voornamelijk hetzelfde te doen als de eerdere versie die ik had. Het enige teken van leven was dat ie van 1 disk de titel uit heeft kunnen lezen (geen tracklist). Dat deed de oude versie niet. Netmdcli geeft alleen errors. Helaas...
Wat voor netmd heb je?
Op windows moet je die drivers nog laden uit de posting. Dan werkt het perfect.
Zelf ook maar een build op mn webserver gemaakt voordat dit weg is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb een MDS-JE780. Ik draai Linux, dus aan een Windows driver heb ik niks. Onder Linux wordt het gewoon herkend als usb apparaat, volgens mij geen driver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
kozue schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:05:
Ik heb een MDS-JE780. Ik draai Linux, dus aan een Windows driver heb ik niks. Onder Linux wordt het gewoon herkend als usb apparaat, volgens mij geen driver nodig.
volgens mij werkt dat ook niet met een deck dacht ik.
Maar had je dit gedaan?
https://github.com/cybercase/webminidisc#linux

onder MacOS hoef ik gelukkig ook geen driver te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
sharkzor schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:30:
volgens mij werkt dat ook niet met een deck dacht ik.
Maar had je dit gedaan?
https://github.com/cybercase/webminidisc#linux

onder MacOS hoef ik gelukkig ook geen driver te laden.
Thanks, die github repo had ik nog niet eerder gezien.

Maar ik zou niet weten wat er anders is aan een deck dan aan een portable. Apparaten bieden gewoon een NetMD API aan via USB en zo'n USB poort weet niet eens wat een deck of een portable is. Er zou nog verschil kunnen zitten tussen HiMD en non-HiMD apparaten (andere API functies), maar HiMD apparaten zijn volgens mij aardig zeldzaam en duur, dus die zullen hier wel nooit gaan komen.

Permissies op het device had ik al gefixed. Op mijn desktop (Fedora) worden ze standaard 660 voor root en groep 'wheel', en daar heb ik mezelf in gezet. En in het begin de devnode gewoon 666 gemaakt om mee te testen ;) Als root werkt het overigens ook niet.

Die instructies zijn trouwens wel een beetje gedateerd. HAL is al vele jaren obsolete en wordt in moderne distros niet meer gebruikt. Dat udev bestand zou nog kunnen helpen, maar in mijn geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
kozue schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Thanks, die github repo had ik nog niet eerder gezien.

Maar ik zou niet weten wat er anders is aan een deck dan aan een portable. Apparaten bieden gewoon een NetMD API aan via USB en zo'n USB poort weet niet eens wat een deck of een portable is. Er zou nog verschil kunnen zitten tussen HiMD en non-HiMD apparaten (andere API functies), maar HiMD apparaten zijn volgens mij aardig zeldzaam en duur, dus die zullen hier wel nooit gaan komen.

Permissies op het device had ik al gefixed. Op mijn desktop (Fedora) worden ze standaard 660 voor root en groep 'wheel', en daar heb ik mezelf in gezet. En in het begin de devnode gewoon 666 gemaakt om mee te testen ;) Als root werkt het overigens ook niet.

Die instructies zijn trouwens wel een beetje gedateerd. HAL is al vele jaren obsolete en wordt in moderne distros niet meer gebruikt. Dat udev bestand zou nog kunnen helpen, maar in mijn geval dus niet.
Ik dacht ook dat HiMD hier buiten de boot viel, maar ik kan ook niet zo snel een compatability list vinden.
iig werkt het op mijn n707 perfect.

HiMD vind ik zelf ook niet meer de moeite waard. Schijfjes zijn schaars en extreem duur. En de spelers met een oled scherm gaan allemaal stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Hier een leuk vers artikel over MiniDisc

https://www.howtogeek.com...can-still-use-it-in-2020/

[ Voor 27% gewijzigd door tim_md op 26-07-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

tim_md schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:36:
Hier een leuk vers artikel over MiniDisc

[url]https://www.howtogeek.com...can-still-use-it-in-2020/[/url]
Misschien kun je de URL fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
downtime schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:10:
[...]

Misschien kun je de URL fixen?
done..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reeytje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EueQ7vx2EFwdcPvesqPNnfBtAwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub2lhSHIl2aDqLvbX2gvDKl1.jpg?f=fotoalbum_large
Oude foto van mijn minidisc recorders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

IK heb hier thuis een MDS-JE440 in de kast staan. Is de laatste 10 jaar zeker al niet meer aan geweest. Alle muziek die ik erop had heb ik inmiddels op mijn server staan.

Aan de ene kant nostalgie, aan de andere kant ruimte voor een PS5 ... keuzes, keuzes...
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste