Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? [post it hier] OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 157.152 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 48125

Topicstarter
Het lijkt me leuk om te weten wie er nog met oude (vintage) audio in zijn woonkamer of achter de pc naar muziek luistert.

Mijn set:

Kontakt KT-7 Buizenversterker
Bocama LA-224B Buizenversterker
Bocama LA-224T Versterker (transistor)
Goodmans speakers
Amroh allergo speakers
Philips MFB 541 speakers

[Nieuw]
technics SL-PG490 cd spleler
Teac PD 165 cd speler
Pioneer CTW-606 dubbel deck

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 48125 op 22-12-2002 20:56]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42
Ik heb zelf nog een paar Goodmans Ministers staan, deden tot voor kort dienst als surround speakers, nu als bijzettafeltjes :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 21:18

Xanax959

relax...

Wharfedale Glendale 3XP Boxen, jaren '70
Luxman DZ-03 cdspeler (buizen trapje erin) jaren '80
Philips N8546 direct drive casette deck, jaren '80
Philips 877 platenspeler (jaren '80?)
Sony TC 366 tape deck, jaren '70

Bovenstaande komt deels van de kringloop, deels van inruilspul vandaan.
Behalve het tapedeck van sony, die hebben mijn ouders destijds gekocht. Was toen het nieuwste van het nieuwste, en casette zou toch nooit wat worden......

Ik luisterde ook nog wel eens naar mijn Philips buisradio, type 750a uit ongeveer 1938, moet daar alleen nieuwe buizen voor zien te vinden.....

Verder nog meer tweedehands spul, maar dat is niet "vintage".

Atari portfolio Dos 2.11

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
* m-m heeft een 2e hands Pioneer versterker gehad, opgeblazen RIP
En een keer voor 5 gulden een defect tapedeck twv 200 piek gekocht (was echt een luxe ding), gefixt en vele uren van genoten.. Die goeie ouwe tijd.

En ATM luister ik naar een Akai CD-25 versterker van 1990, komt nog steeds het beste geluid uit imho :P

Maar da's eigenlijk "gewoon 2ehands", niet bijzonder

[Voor 10% gewijzigd door m-m op 22-12-2002 13:41]

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 01:29

Duck-Twacy

I'm hit!

Heb je pics van die Bocamaas??

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• w00Dy
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

Technics SU 7700-K
25 jaar oud schat ik, zilverdraad erin, transfo vervangen door ringkern, goldplated RCA aansluitingen, paar weerstandjes vervangen. Klinkt super. volgende stap is de torren vervangen en de voedingselco's

Oude pioneer platenspeler 25j, nieuwe kast rond gemaakt van dennehout, loodbitumen derin, alles lekker geolied, nieuwe arm bekabeling, netfilter. Klinkt eveneens super :)

Celestion Ditton 3 speakers 25j, 100 watt speakers, in originele staat ga ik een nieuwe kast rond maken, met light maple fineer zodat ze dezelfde kleur hebben als mijn nieuwe front speakers. En dan kunnen ze dienst doen als surround

[Voor 8% gewijzigd door w00Dy op 22-12-2002 15:38]

Anoniem: 62484

Ik luister nog naar een Sansui AU-7900. Ik gebruik alleen de voorversterker. Leuk ding, naar schatting 25 jaar oud. Knoppen beginnen en beetje te verslijten.

plaatje:
http://www.mijnwebsite.com/amps2.jpg

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 22-12-2002 23:58]

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:39
Hier een Pioneer SA-500A Amplifier :P Heel erg oud (van mn pa geweest toen ie klein was :D Zal dus wel een jaar of 30 oud zijn) maar doet zn werkt nog steeds :) en opzich een goed geluidje :)

Anoniem: 19680

veel van mijn audio is al wat ouder...maar natuurlijk niet zo oud als mijn(nog steeds gebouwde) Klipsch La Scala's.. :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03 10:21

dreeke

outdated icon

Het enige retro dat hier staat nu zijn een Akai GX-210D tapedeck en een Akai 4000DS-MKII tapedeck.
Op zolder nog een Technics M5 cassettedeck en 2 Phlips/Aristona draaitafels die het niet meer doen (helaas)

plaatjes erbij:

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/000000_akai1.jpg
(nog in gebruik)

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/000000_akai2.jpg

(staat te koop)

[Voor 34% gewijzigd door dreeke op 22-12-2002 16:31]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• JvdBosch
  • Laatst online: 21-03 09:40
Vintage
Amp: Sansui AU-X1 (compleet gereviseerd)
Tuner: Sansui TU-X1

Nieuw
CD: Marantz CD-14
Speakers: Infinity Kappa 100

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die GX-210D van mij is btw ook volledig in nieuwstaat ... hij is eigenlijk niet van mij maar is in bruikleen, totdat diezelfde persoon die deze heeft opgeknapt, mijn GX-215D heeft opgeknapt :)

Topicstarter
De Bocama LA-224T

http://www.thedirtforum.com/picgallery/photos/bocama%20LA-224T.jpg

De Bocama LA-224B (Dit is een foto van het web, heb van deze nog geen foto gemaakt)

http://www.thedirtforum.com/picgallery/photos/bocama%20LA-224B.JPG

En hier mijn Kontakt KT-7 buizenversterker single ended klasse A

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/goed2vookantmetkap.jpg

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 48125 op 23-12-2002 00:19]

Topicstarter
Terranca schreef op 22 december 2002 @ 16:01:
Hier een Pioneer SA-500A Amplifier :P Heel erg oud (van mn pa geweest toen ie klein was :D Zal dus wel een jaar of 30 oud zijn) maar doet zn werkt nog steeds :) en opzich een goed geluidje :)
Hep je hier misschien een foto van?

Topicstarter
Tis btw niet echt koop verkoop topic maargoed.

Ik zoek een Pioneer SM-700 AMP
Ik zoek een Pioneer SC-700 PREAMP

http://www.marktplaats.nl/fotos/audio/versterkers/13269.jpg

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 48125 op 22-12-2002 20:54]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik heb een quad 33 ('73) voor en quad 405 eind ('80?) en 2 AR5 speakers (ook '70) en een sony platenspeler met shure element, een sansui tu666 tuner en een technics SLP202A cd speler, voor wat het waard is :) (en winamp 2.81 ;))

[Voor 10% gewijzigd door djazete op 22-12-2002 23:00]

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 24-02 01:29

Duck-Twacy

I'm hit!

Anoniem: 48125 schreef op 22 December 2002 @ 20:43:
De Bocama LA-224T

[afbeelding]

De Bocama LA-224B (Dit is een foto van het web, heb van deze nog geen foto gemaakt)

[afbeelding]
nice :)
Er schijn took een Bocama Lafayette te bestaan, Frans denk ik?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Anoniem: 68567

Ik gebruik dagelijks een Toshiba SA 304 quadro reciever en een Thorens TD 166 platenspeler.

http://www.webmouse.nl/audio/06080008.JPG

Mooi spul van Toshiba, je ziet het niet veel. Solide gebouwd!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoewel niet courrant meer in gebruik heb ik hier nog staan (helaas geen digicam):

- Sony TC-377 tapedeck
- Telefunken Magnetophon C2100 Hifi cassettedeck
- Lenco L75 draaitafel (2)
- Telefunken Opus Studio 201 receiver

- Faylon Quadro Effect Mixer 4020
- Soundcraftsmen Model SE450 1/3 octave equalizer
- Rodec Power Project 200

- Infinity Reference Studio Monitors

Allen tussen de 20 en 30 jaar oud, maar nog in uitstekende staat. De meeste onderdelen zijn al vervangen door recenter materiaal, maar je kan er gewoon geen afscheid van nemen :P

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

Technics SB-102 (36W max) boxen als fronts....

Die boxen zijn uit 1976 geloof ik (moet ik u tegen zeggen dus!!) En zijn aagesloten op mijn twee jaar oude SA-DX940. Opzich mooi warm geluid...ze komen wat te kort in de weergave van lage tonen, maar daar heb ik mijn SB-AS100 sub! :)

reserveringshouder Tesla Model 3

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dit topic is ook inmiddels vintage, maar goed. :)
* Kaj. heeft nog wat oude apparaatjes staan: wat Akai tapedecks, een JVC 8-track, een Philips CD-100, wat Philips Motional Feedback 3-weg luidsprekers en een Thorens platenspelert. :)
Wegens ruimtegebrek staat dat nu even niet aangesloten (muv de luidsprekers), maar ik hoop toch snel eens te kunnen verhuizen.

Anoniem: 38063

Philips 22rb463. Bouwjaar onbekend maar volgens het net rond 1968.

http://members.lycos.nl/radiojunk/22rb463.jpg

Dit is niet de mijne, maar ik heb dezelfde (met alle knoppen nog). Met buizen, ontvangt korte golf, lange golf en FM. Hij doet 't nog prima maar ik zet hem niet vaak aan (geen stopcontact in de buurt, hij is vooral decoratief op het moment).
Erfstuk van mijn oma.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-03 21:46

Eraser127

Nijkerk

m'n pa heeft een oude Pioneer platenspeler (...-12D)

[Voor 18% gewijzigd door Eraser127 op 24-06-2003 13:43]

My Discogs

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07-2020
Ik gebruik op dit moment voor mijn hifi set
En Cyrus One versterker.

Voor de rest heb ik nog een Pioneer versteker staan waarvan ik geen id heb hoe oud hij is.
En een AA Craft 8 kanaals analog mixer die is geloof ik 10 of 12 jaar oud

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01 23:47

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Ja, ik ben ook vintage met m'n Marantz 2216 versterker (eind jaren 70) en hele oude Philips HiFi boxen. Klinkt allemaal nog heel erg aardig maar ben dan ook geen audiofiel.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dit topic is ook alweer van een tijdje geleden :P

De Akai GX-210D tapedeck van hierboven is inmiddels terug naar z'n vorige eigenaar en ik heb daarvoor in de plaats een GX-215D, die volledig opgeknapt is (eigenlijk dus in nieuwstaat) :)

http://www.xs4all.nl/~k4nsl00s/pics/gx215d.jpg

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04-2020

Hmzaniac

Evil Admin

Een technics SU-Z450 versterker. Hij is alleen aan het overlijden, als ik meer dan 1 box erop aansluit knalt ie zo nu en dan uit :'(

Verder ben ik er toen ik hem openschroefde (om te kijken wat er mis was) achter gekomen dat ik een versterker met een heatsink heb (8>

[Voor 6% gewijzigd door Hmzaniac op 24-06-2003 16:39]

Ik heb een WOS-post!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Hmzaniac schreef op 24 juni 2003 @ 16:38:
Een technics SU-Z450 versterker. Hij is alleen aan het overlijden, als ik meer dan 1 box erop aansluit knalt ie zo nu en dan uit :'(

Verder ben ik er toen ik hem openschroefde (om te kijken wat er mis was) achter gekomen dat ik een versterker met een heatsink heb (8>
Kennissen van mij hadden een oude grote Sony versterker, 2 grote vu meters voorop en de achterkant was 1 grote heatsink. :)
Kwam wel mooi geluid uit btw.

[Voor 4% gewijzigd door dreeke op 24-06-2003 16:58]

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anoniem: 48125 schreef op 22 December 2002 @ 20:43:
De Bocama LA-224T

[afbeelding]

[afbeelding]

En hier mijn Kontakt KT-7 buizenversterker single ended klasse A

[afbeelding]
Heeh stoer ! Leuk dat er meer tweakers zijn die zich met oude apparatuur bezig houden !

Zo'n kontakt versterker hebben wij ook staan... Super ding !
Heb vorige week nog een kontakt mono buizen versterker aangeschaft. Zag dr niet meer uit. Ben m aan het opknappen geweest en is al een stuk beter geworden.
(ecc81, ecc83, El84)
Speelt weer als een terelier !

http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=169437

Verder ben ik een Amroh verzamelaar.. Ben door mijn pa aangestoken die ook wel bekend staat als het Amroh museum _/-\o_

Ben ook zelf een buizenversterker aan het maken.
Ook hiervoor gebruik ik de welbekende EL84 (2x) als eindtrap en een ECC83 als voorversterker.
En t leuke is... Dit simpele versterkertje klinkt gewoon al beter dan de denon versterker van m'n pa >:)

[Voor 12% gewijzigd door jhead22 op 05-07-2006 18:54]

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-12-2021

Caerbannog

Let's make better things.

Ik heb hier nog een perfect werkende philips platenspeler staan, met alles erop en eraan (strobe, enz...). Verder nog een Akai bandrecorder en onder mn bed liggen nog een paar enorme Tesla speakers. Die enorme dingen ga ik binnenkort maar es opknappen, want er zit een HEERLIJK geluid in.....

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 20-12-2019

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik gebruik nog dagelijks mijn (plm.) 30 jaar oude H/K 330B versterker, hij ziet er echt nog als nieuw uit, en ook nog lekker modern, geen houttoestanden.
Ik heb 'm 2 weken terug opgeknapt, een hele rits nieuwe condensatoren erin wegens ruis in het rechterkanaal, wat nu verholpen is.
Speelt weer als vanouds dus, alleen hoor ik bij 80% van de mp3's ruis, en het verschil tussen 128 en 192 kbits hoor je ook enorm.
Nou heb ik gewoon el-cheapo condensatoren gebruikt, zou dit te verhelpen zijn door een paar potten te vervangen voor wat minder el-cheapo elco's ?

Speakers die er aan hangen zijn Tandberg woofers van ook pak 'm beet 25 / 30 jaar oud, conussen geel geverfd.
Tijdelijk staan er een paar externe tweeters op, nieuwe zijn in bestelling.
Dit alles zit in een zwartgelakte/gespoten Jamo mini 6083 behuizing.

Pics komen nog wel een keer.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• jhead22
  • Niet online
Hydraulik-Phunk schreef op 25 juni 2003 @ 12:05:
Ik gebruik nog dagelijks mijn (plm.) 30 jaar oude H/K 330B versterker, hij ziet er echt nog als nieuw uit, en ook nog lekker modern, geen houttoestanden.
Ik heb 'm 2 weken terug opgeknapt, een hele rits nieuwe condensatoren erin wegens ruis in het rechterkanaal, wat nu verholpen is.
Speelt weer als vanouds dus, alleen hoor ik bij 80% van de mp3's ruis, en het verschil tussen 128 en 192 kbits hoor je ook enorm.
Nou heb ik gewoon el-cheapo condensatoren gebruikt, zou dit te verhelpen zijn door een paar potten te vervangen voor wat minder el-cheapo elco's ?

Speakers die er aan hangen zijn Tandberg woofers van ook pak 'm beet 25 / 30 jaar oud, conussen geel geverfd.
Tijdelijk staan er een paar externe tweeters op, nieuwe zijn in bestelling.
Dit alles zit in een zwartgelakte/gespoten Jamo mini 6083 behuizing.

Pics komen nog wel een keer.
Ruis wordt voor een groot deel veroorzaakt door de soundkaart in de pc. Geluidskaarten zijn nog steeds verschrikkelijke ruisbakken en zijn nog steeds van slechte kwaliteit.
Ruist je amp ook zo erg wanneer je er een cd speler op aan sluit ?

Speciale audio elco's zijn beter dan de standaard elco's... Maar de normale elco's van tegenwoordig zijn al velen malen beter dan de oude elco's van vroeger.

Wat ook vaak wil helpen is alle weerstanden vervangen door nieuwe. Tegenwoordig zijn de weerstanden veel precieser en ruizen ze ook een heel stuk minder.

Verder alle contacten na kijken / schoonmaken. Eventueel de buizen testen of ze nog goed zijn en vervangen indien nodig.

Vanavond ga ik een Toshiba SA-504 ophalen, een grotere versie van de SA-304 4 channel reciever (quadro). Verder heb ik nog 2 Philips GR212 platenspelers staan in goede conditie (met die groene tiptoets rondjes) en een oude Garrard AT60 kofferplatenspelerwisselaar met ingebouwde buizenversterker.

Vaak vind ik dit soort nostalgie op rommelmarkten. Elke keer weer fun om een aantal uurtjes te gaan knutselen om een oud beestje in een goede staat te krijgen.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Op het moment alleen maar vintage :)

Accuphase 305V (1994)
Accuphase DP 60 (1994)
Thorens TD 147 (1977)
IMF Tls 50 Mk2 (1982)

http://www.xs4all.nl/~skiffer/Resizedgoed.jpg

Anoniem: 26298

hervaz schreef op 25 juni 2003 @ 18:45:

Accuphase 305V (1994)
Accuphase DP 60 (1994)
Thorens TD 147 (1977)
IMF Tls 50 Mk2 (1982)

Hoelang is de gemiddelde "levensduur" van jou apperatuur :p.

offtopic:
hoi btw

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-03 14:57

Aidix

Geluidspietlut

Ik zie dat er nog best veel liefhebbers zijn van oude bandrecorders

Bij mijn pa staat nog een Akai GX-270D in 'mint condition'

http://www.revolution70.net/270d.jpg

Nu wil hij hem weggooien want hij doet er niets meer mee :o dus die gaan we maar ff snel ophalen! Ik kan me herinneren dat er een beter geluid uit kwam dan een casettebandje.

Zijn er nog plekken waar je 'nieuwe' banden kan halen????

[Voor 10% gewijzigd door Aidix op 25-06-2003 20:12]

• jhead22
  • Niet online
Nieuwe banden zijn nog wel te krijgen... maar je wilt niet weten wat ze kosten :'(
Je bent zo 20 a 30 euro kwijd voor een beetje band.

Ik denk dat je beter 2de hands of op de rommelmarkt kan gaan zoeken... Daar gaan ze soms bij bosjes weg voor niets...
Neem natuurlijk wel goede kwaliteits banden :)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Aidix schreef op 25 June 2003 @ 20:11:
Ik zie dat er nog best veel liefhebbers zijn van oude bandrecorders

Bij mijn pa staat nog een Akai GX-270D in 'mint condition'

[afbeelding]

Nu wil hij hem weggooien want hij doet er niets meer mee :o dus die gaan we maar ff snel ophalen! Ik kan me herinneren dat er een beter geluid uit kwam dan een casettebandje.

Zijn er nog plekken waar je 'nieuwe' banden kan halen????
Dude, als hij em weggooit, mail me dan ff :o want dan kom ik hem wel halen

En banden zijn nog wel te krijgen ja (ook oude banden kunnen nog erg goed zijn, ik heb hier banden uit 1972 van TDK en Scotch die nog gewoon als nieuw klinken)

• dreeke

dreeke

outdated icon

jhead22 schreef op 25 June 2003 @ 23:49:
Nieuwe banden zijn nog wel te krijgen... maar je wilt niet weten wat ze kosten :'(
Je bent zo 20 a 30 euro kwijd voor een beetje band.

Ik denk dat je beter 2de hands of op de rommelmarkt kan gaan zoeken... Daar gaan ze soms bij bosjes weg voor niets...
Neem natuurlijk wel goede kwaliteits banden :)
In Duitsland is dit weer helemaal populair ... maar er zit een hoop troep tussen .... in elk geval de recorders zelf zijn in goede staat heel moeilijk te krijgen.
Vaak moet je er eerst nog van alles aan doen voordat het écht goed werkt.

Ik heb mijn GX-215D voor een knaak ofzo van een oud ventje gekocht en die had hem geërfd van z'n zus ofzo. Ding zag er uit alsof het uit de doos kwam en had 1 of 2 bandjes gedraaid. Hij had alleen heel lang stil gestaan en was dus stoffig geworden van binnen.
Daardoor draaide de motor heel stroef en dat klonk voor geen meter.
Toen heeft een hobbyist voor mij de complete motor uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt en gesmeerd, en het deck speelt weer als een trein .... *D

Het voordeel van Akai decks is dat ze geen snaren hebben (snaren rekken uit, gevolg dat het deck niet meer spoelt) en als je een GX serie hebt (zie type) dan kan je er vanuit gaan dat de koppen nooit zullen slijten.
Sony decks hebben bijna allemaal snaren en spoelen dus vaak niet meer. Ook slijten de koppen bij elke keer dat je hem gebruikt.
Philips hebben ook allemaal snaren die tegen deze tijd toch zeker 2x vervangen moeten zijn. De nieuwere versies hebben Long Life Heads (onverslijtbare koppen dus), sommige hebben Permaloid Heads (die slijten wel en moeten om de zoveel speeluren/jaren vervangen worden).

Banden van TDK en Maxell zijn bijna altijd goed.
BASF en AGFA klinken meestal wel goed maar zijn erg vies en dus eigenlijk niet meer te gebruiken. (soms wel, soms niet, ligt eraan hoe ze gebruikt zijn en opgeborgen zijn).
Scotch of 3M zijn ook meestal nog wel goed. Philips soms.

Merken die je moet ontwijken zijn Shamrock & Ampex (zelfde fabriek), Capitol, Sony, en alle vage merken. Dit is meestal alleen maar een berg ferro-poeder en plakt aan alle kanten.

www.tonbandhobby.de staan zo'n beetje alle Akai decks op en een aantal andere merken.

Hier ook nog de prijzen van nieuwe banden in 1985 (ook al vrij duur)
http://www.tonbandwelt.de/big/84.htm

[Voor 15% gewijzigd door dreeke op 26-06-2003 00:39]

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
hervaz schreef op 25 juni 2003 @ 18:45:

Accuphase 305V (1994)
Accuphase DP 60 (1994)
Thorens TD 147 (1977)
IMF Tls 50 Mk2 (1982)

Mooi setje!

Ik heb zelf:

- Een Accuphase E-205 B uit omstreeks 1987

http://www.accuphase.com/e-205e.jpg

- Een setje Procus Intus speakers uit 1992 (helaas nog geen foto). Net opnieuw de interne bedrading gedaan en filtercondensatoren vervangen.

- En een Thorens TD-166 Platenspeler uit 1974.

Anoniem: 8392

Ah ja de Shamrock banden.
Dat waren eigenlijk afgekeurde APEX of AMPEX tapes, aande zijkante van de fabriek rol.
Die hadden een wat matigere coating omdat ze aan het eind van de rol waren.
En daarom goedkoper, overigens verder goeie tapes, ook nog na 25 jaar goed.

Anoniem: 4479

Ik had hem al in een eerder topic gepost maar de versterker waar ik (bijna) altijd muziek mee beluister is een akai aa-a1l.
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/akai%20aa-a1l_2s.JPG
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~tukkers/akai%20aa-a1l_1s.JPG
Ik vind vooral het koellichaam wel vet. Hij is wel wat stoffig, maar ik heb geen zin dat eraf te halen/ben bang dat ik het ding mol.

Ik zou niet weten wat voor tuner erinzit (ik gok een van sanyo), maar ik vind het geluid wat hij uit de kabel kan halen helemaal niet slecht! Jaartallen ben ik ook wel blij mee; (ikzelf gok uit begin jaren '80)

Mijn vader heeft verder nog een wurlitzer cabaret 160 (voor 80 double sided singles) uit 1976/1978. Die woofers die erin zitten zijn nog wel redelijk lomp.

Wordt het btw niet erg offtopic nu of kan de titel misschien veranderd worden? Want Akai heeft eigenlijk niets met vintage te maken

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 4479 op 26-06-2003 15:08. Reden: wat toegevoegd]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Aidix: ik heb een grotere broer van dat deck. :)
Ding weegt anderhalve ton (wat wil je, met drie flinke motoren), maar speelt nog steeds. Motoren zijn zo krachtig dat ik oudere banden moet begeleiden bij het spoelen. Doe ik dat niet en ik druk op stop, dan trekt ie de band kapot. :o

Ik heb een pagina gemaakt voor m'n vintage spul.
De Toshiba SA-304 heb ik al zover, meer componenten volgen.

http://www.webmouse.nl/audio/304.html

• dreeke

dreeke

outdated icon

Anoniem: 8392 schreef op 26 June 2003 @ 14:47:
Ah ja de Shamrock banden.
Dat waren eigenlijk afgekeurde APEX of AMPEX tapes, aande zijkante van de fabriek rol.
Die hadden een wat matigere coating omdat ze aan het eind van de rol waren.
En daarom goedkoper, overigens verder goeie tapes, ook nog na 25 jaar goed.
Ik heb er een paar gehad, die in de lichtgroene doosjes zijn nog wel redelijk goed maar de rest is echt prut. :/
Plakt aan alle kanten vast, ook Ampex banden zelf btw. Heb hier nog 1 Ampex band liggen en die kan ik niet draaien omdat ie gelijk vastloopt.
Kaj. schreef op 26 June 2003 @ 15:29:
Aidix: ik heb een grotere broer van dat deck. :)
Ding weegt anderhalve ton (wat wil je, met drie flinke motoren), maar speelt nog steeds. Motoren zijn zo krachtig dat ik oudere banden moet begeleiden bij het spoelen. Doe ik dat niet en ik druk op stop, dan trekt ie de band kapot. :o
heb ik ook gehad met de Revox B77 van m'n vader ja, dat ding trekt soms bij het snelspoelen allemaal bobbels in de band enzo :/
Beetje teveel van het goede...

Ook al mag m'n GX-215D maar voor 18cm spoelen zijn, ben er toch zeer tevreden over :)
En dat ie banden stuktrekt heb ik tenminste geen last van :Y)

[Voor 36% gewijzigd door dreeke op 26-06-2003 16:34]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Voor wie zich afvraagt hoe dat dan klinkt, zo'n bandrecorder

Sample vanaf een Scotch band die opgenomen is in 1973

Anoniem: 19152

Alles Kenwood, toen het nog in Kortenhoef zat...
met de kabel hoor je het niet meer
platenspler blijft toch het mooist

Als je een oude bandrecorder wilt aanschaffen. Naar welke types kun je dan het beste kijken?
Ik zoek een instap model met weinig onderhoud.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-03 14:57

Aidix

Geluidspietlut

Een Akai met direct drive motoren en GX koppen. DIe zijn mechanisch eigenlijk onverslijtbaar. Andere merken zitten snaren in en die gaan dus kapot of de koppen slijten..

[Voor 3% gewijzigd door Aidix op 27-06-2003 10:05]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik zit nog met het idee te spelen om de mechanische teller te vervangen door een electronische, in dat grote deck, maar aan de andere kant gebruik ik 'm ook weer niet zo vaak op het moment.. eerst maar eens verhuizen. :P

• dreeke

dreeke

outdated icon

Anoniem: 68567 schreef op 27 juni 2003 @ 09:44:
Als je een oude bandrecorder wilt aanschaffen. Naar welke types kun je dan het beste kijken?
Ik zoek een instap model met weinig onderhoud.
Een Akai GX-210D als je een "kleintje" wilt, als je een "grote" wilt, dan een Akai GX-630 of iets in die richting.

Decks zoals de GX-210D en GX-215D hebben GX koppen (zo goed als onverslijtbaar) en 3 motoren.
Je hebt dus geen last van uitgedroogde rubberen aandrijving of kapotte snaren.

Veel voorkomende problemen bij de GX-210D en vooral bij de GX-215D zijn dat ie niet meer op constante/goede snelheid wil draaien. Dit is wel te verhelpen maar kan je beter ontwijken, want om het weer goed te krijgen is niet eenvoudig.

Je kan ook zoeken naar een GX-4000D of een GX-4400D.
Die hebben ook GX koppen, maar in plaats van dat ze 3 motoren hebben, hebben ze er maar eentje.
Nadeel is dat je dan geen autoreverse hebt, en dat het snelspoelen een heel stuk langzamer gaat.
Let er bij deze laatste 2 ook op dat er capstanadapters bij zitten, anders kan je hem maar op 1 snelheid gebruiken.

Als er geen GX in de type aanduiding staat, hebben ze eenvoudigere koppen (zoals de 4000DS, 4000DS-MK2, en alle decks met X-Crossfield).

Philips en Sony zou ik niet aan beginnen, aangezien ze allemaal snaren gebruiken en die zijn allemaal kapot als ze nog niet zijn vervangen. Je komt ze ook wel tegen met nieuwe snaren, maar dan loop je over een jaar of 5 tegen hetzelfde probleem aan.

En natuurlijk altijd goed testen voordat je er eentje koopt, t is nou eenmaal heel oud spul en alle electronica kan kapot ;)

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb ook nog ergens een Sony staan, maar die heeft inderdaad snaartjes. Snaartjes zijn evil. :P

• dreeke

dreeke

outdated icon

Kaj. schreef op 27 juni 2003 @ 12:44:
Ik heb ook nog ergens een Sony staan, maar die heeft inderdaad snaartjes. Snaartjes zijn evil. :P
Ik heb al van alles gehad. Meestal zo brak als het maar kan :P
Alhoewel mijn vader een Sony TC-366 heeft uit 1974, die nog steeds goed draait met dezelfde snaren. Hij begint nu wel een beetje lam te worden met de remmen enzo, band hobbelt gewoon door als je hem op stop zet :P

Ik ben begonnen met een oude Saba mono bandrecorder, keer gekregen met een stapel knetteroude banden.
Daarna ook nog een oud Grundig bandrecordertje gehad die niet meer wilde opnemen (kop versleten ofzo). Toen had ik er dus 2 :P

Later van m'n opa een Akai GX-4400D gekregen. Toen heb ik de Saba verkocht aan iemand die het motortje wilde hebben, en die Grundig is weggegooid :(
Weer later van andere opa een Akai 4000DS-MK2 gehad, koppen waren versleten en hij draaide veel te zwaar.
Aangezien ik toen niet wist wat ik daarmee moest , ook maar weggegooid :(

Toen van de buurman een Akai 4000DS gehad, opnamekoppen versleten. Die heb ik maar op zolder gezet. De GX-4400D had inmiddels ook zijn beste tijd gehad, lagers in de motor waren versleten en hij zoemde heel erg en de motor trilde.
Zonde want de geluidskwaliteit van dat ding was perfect ...
Ook maar op zolder gegooid.

Daarna heb ik ook nog een tijdje een Revox A77 gehad uit 1969 (eerste model).
Die heeft het een tidje gedaan (maar ook de opnamekoppen versleten).
Na een tijdje ging het printje voor de snelheid controle naar z'n gootje en speelde die veel te snel. Ook maar op zolder gegooid.

Omdat ik nog heel veel oude banden had die ik toch wel wilde blijven gebruiken, ben ik toen maar op marktplaats gaan kijken voor een andere voor weinig geld.

Toen heb ik voor een prikkie die GX-215D gekocht, dan weet je ook niet wat je ziet in vergelijking met een GX-4400D :)
Helaas hield deze er al snel mee op, hij was ook nooit echt onderhouden, had jaren stil gestaan.

Ook via marktplaats heb ik toen een hobbyist gevonden die Akai decks opknapt, hij bood aan om mijn deck te repareren.
Ik dus daarheen, de hele zolder meegenomen (A77, 4000DS en GX-4400D) plus mijn GX-215D.

Die 3 kapotte recorders heeft hij gehouden voor onderdelen, en ik ging naar huis met een GX-210D die helemaal opgeknapt was.
Een paar maanden later kreeg ik een mailtje dat de GX-215D weer helemaal goed was. Toen heb ik die 2 weer omgeruild en die staat hier nu dus te spelen .... :)

Ondertussen heb ik ook nog gehad:
Sony TC-630 Stereocenter met boxen - kapotte snaren
Sony TC-255 - Kapotte motor

Die 2 Sony's heb ik geruild voor een Akai 4000DS-MK2 en later heb ik er nog een Akai 4000DS-MK2 bij gekregen. Die staan hier nu allebei stof te verzamelen, niemand wil ze hebben.

edit: Een Akai M8 buizenrecorder heb ik ook nog gehad, hebbik verkocht aan iemand die de buizen wilde hebben

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Mijn eerste bandrecorder was een mono buizenbak van Grundig, met een speciale buis (zo'n katte-oog) als VU-meter in het koppenhuis. Ik was toen een jaar of 8.
Ding heeft het jaren prima gedaan, tot op een gegeven moment de voeding kapotging. Ik had verder de ballen verstand van buizen, dus die heb ik aan een hobbyist gegeven.
Toen kreeg ik een GX-215D, en kocht ik later voor 75 gulden die grote jongen van Akai(waarvan ik de naam maar niet kan onthouden).
Die twee staan nu al een tijdje niks te doen, omdat ik erg weinig ruimte heb om te leven. Ik verwacht er weer mee bezig te kunnen als ik groter ben gaan wonen.

• dreeke

dreeke

outdated icon

75 gulden is echt geen geld voor zo'n ding. :)
Een paar jaar geleden (1990 - 1998) kon je bandrecorders gratis op bijna elke straathoek krijgen :p
Sinds mensen e-bay ontdekt hebben enzo moet het allemaal weer veel geld kosten :(

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een tijdje in een kringloopwinkel gewerkt als hoofdtechneut, en dan kom je dus ook de gekste dingen tegen.
Een keer iemand geholpen met het repareren van een V2000-recorder, en toen kwam ie als dank met die Sony aanzetten, plus een hele stapel banden. :D

Mijn CD100 van philips werkt overigens ook nog steeds.
Soms zit ik me weleens af te vragen: hoeveel van die echt ouwe apparaten zouden er nog werkend op deze aardbol zwerven?
Die 8-track die ik heb ook: speelt nog steeds, en ik heb er cartridges en alles bij.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Werkend .... weinig, niemand hecht waarde aan zulke dingen. Alles gaat met z'n tijd mee. ;)

• Exirion
  • Laatst online: 09:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Die Lafayette/Bocama heb ik hier ook staan :D

Prachtig exemplaar uit 1962 en speelt super met een AKG K240DF hoofdtelefoon (inmiddels ook al een ruim 20 jaar oud design). Op termijn hoop ik nog een Audio Institute (Dynavox) VR-70E te kopen.

Het leuke is dat de buizen tegenwoordig weer voor lage prijzen worden geproduceerd :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

dreeke schreef op vrijdag 27 juni 2003 @ 12:42:
[...]

Een Akai GX-210D als je een "kleintje" wilt, als je een "grote" wilt, dan een Akai GX-630 of iets in die richting.

Decks zoals de GX-210D en GX-215D hebben GX koppen (zo goed als onverslijtbaar) en 3 motoren.
Je hebt dus geen last van uitgedroogde rubberen aandrijving of kapotte snaren.

Veel voorkomende problemen bij de GX-210D en vooral bij de GX-215D zijn dat ie niet meer op constante/goede snelheid wil draaien. Dit is wel te verhelpen maar kan je beter ontwijken, want om het weer goed te krijgen is niet eenvoudig.
Heey verrek zo eentje heb ik hier ook staan, werkt nog steeds als een trein.
Tenminste, als ik banden ervoor zou hebben.
Hij staat hier eigenlijk maar gewoon nix te doen, weggooien is doodzonde.
Ach, is leuk om te bewaren voor over een x-aantal jaar aan kinderen/kleinkinderen te geven.

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
Ik weet niet of het telt, maar ik heb thuis B & W DM2 speakers staan. Bouwjaar ergens eind jaren zeventig dacht ik, maar het zijn nog steeds de beste speakers (voor het geld) die ik ooit gehoord heb. Eigenlijk zou ik er nog graag 3 hebben (center en rears) om mijn HT compleet te maken.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ikke heb nog

een oude philips buizen radio (super bruut ding)
oude pioneer (30 jaar oud ofzo)
oude kenwood (ook 30 jaar oud)
set wharfdale speakers (nog in gebruik bij mijn ma)

pics komen nog

One World Concepts

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 19:37
3 akai AM-2600 voor surround & normaal. (am-2600 kwam zeer goed uit de test)
6 kef 104 AB boxen (hangen aan de akai's)
1 Pioneer 9500, een beestje wat nog geen functie heeft.

Mijn Akai's.
http://img16.exs.cx/img16/3627/akai.jpg

Mijn Pioneer SA-9500
http://img55.exs.cx/img55/6599/sa9500.jpg
http://www.light.herejezus.nl/images/pioneer.jpg
Meer foto's & info over de SA-9500.
http://www.oaktreeent.com/Stereo_Amps_and_Pre-Amps.htm

Enige nadeel aan vintage audio is het ontbreken van een afstandsbediening. :)

[Voor 44% gewijzigd door Sunrise op 05-08-2005 08:09. Reden: Foto's toegevoegd.]

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Philips 22AH492 tweeweg bassreflexspeakers uit 1978. klinkt best lekker, maar ik ben toch op zoek naar wat beters (uit dezelfde periode). Ik hoop ooit nog eens zo'n mooie Marantz 22xx receiver te vinden voor weinig geld.

In de garage heb ik een Philips 984 Stereo Music Centre staan met 5 FM voorkeuzezenders, 35 watt vermogen, platenspeler en cassettedeck. Heb ik eens een keer van twee nonnen gekregen. ram vet geluid :D door de ITT Synton S4/50 speaker.

Die 984 schijnt een duur dingetje geweest te zijn zo'n 26 jaar geleden...

Wat ik me trouwens afvraag, hoe klinkt een antieke receiver (van een merk zoals Pioneer of Marantz) in vergelijking tot huidige high-end audio?

[Voor 14% gewijzigd door mentalmadnizz op 01-12-2004 15:16]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-03 13:23
Luxmann L-120A versterker uit 1976 ofzo. Klinkt nog steeds errug prettig. Zeer strak geluid.

• Sunrise
Kaj. schreef op vrijdag 27 juni 2003 @ 17:35:
Mijn CD100 van philips werkt overigens ook nog steeds.
Grappig, mijn CD110 werkt ook nog steeds perfect, leest alles, was mijn eerste CD speler, ongeveer 14 jaar oud.

[Voor 32% gewijzigd door Sunrise op 02-12-2004 00:26]

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb lang plezier gehad aan mijn Marantz setje bestaande uit een Model 1070 geintegreerde versterker en een Model 104 tuner. Echt jaren `70 spul dus.

http://www.xs4all.nl/~heido84/GOT/1070+104.jpg

Versterker blaast nog aardig hard op m`n Mordaunt-short 902S, iets meer dan een kwart open is meer dan genoeg. Dit komt nog uit de tijd van de 'echte' watts.
Dit is namelijk maar een 35watts versterker.

Voor specs e.d.:
http://www.classic-audio.com/marantz/1070.html
http://www.classic-audio.com/marantz/0104.html

Ik gebruik ze nu niet meer nadat ik voor een prikkie een Marantz SR-5000OSE kon kopen. Dus als er geinteresseerden zijn... :*)

• dreeke

dreeke

outdated icon

Akai GX-630D staat hier momenteel de muziek te voorzien. ;)
FunkySmell schreef op woensdag 01 december 2004 @ 19:12:
[...]

Grappig, mijn CD110 werkt ook nog steeds perfect, leest alles, was mijn eerste CD speler, ongeveer 14 jaar oud.

Hier een plaatje van mijn akai's. (AM-2600)
[afbeelding]
Daar heb ik nog de bijpassende/bijbehorende cassettedeck van staan.

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
oude Harmon/Kardon jaren '70 zal type nog opzoeken
SUPER STEREOVERSTERKER!

Kef Reference Series.. ook jaren 70 .. damn .. wat een heerlijk geluid :|

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-03 12:25
Is Vintage gewoon een Synoniem voor antiek of heb ik dat verkeerd? :P

Zelf gebruik ik nog dagelijks m'n Rotel RA-840 met 2 Kef Q3's eraan, tot alle tevredenheid :)

• BN
  • Laatst online: 15-03 13:33
Hier knallen nog altijd twee KEF 304's
Zie het KEF museum zoals ze het zelf noemen: http://www.kef.com/history/1970/model304.htm
Onverwoestbaar en een heerlijke klankkleur, maar ja mijn muziek is net zo oud.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Sunrise
dreeke schreef op woensdag 01 december 2004 @ 22:18:
Akai GX-630D staat hier momenteel de muziek te voorzien. ;)

[...]

Daar heb ik nog de bijpassende/bijbehorende cassettedeck van staan.
Ja ik heb ook nog een zooi cassetedecks, gebruik ze nooit meer, de enige die ik trouw blijf is mijn vintage sony TC-204 SD (Ferrite & Ferrite), zo goed als onslijtbaar.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-03 19:35
Phillips CD150, af en toe nog in gebruik (luister vooral LP's of MP3's) het werkt nog allemaal perfect maar de geluids kwaliteit is niet echt om over naar huis te schrijven, op de een of andere manier kapt het ding behoorlijk wat van de lage tonen gewoon af. Net alsof de treble heel hoog staat. Zal wel echt het apparaat zijn want scource-direct ampen en/of andere kabels veranderen er niks aan.
Wil d'r nog een keer een VIA bordje inleggen en 'm als mp3 speler gebruiken.:)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15
oeoeoe leuk topic!

Galaxis heeft veel vintage :) .

Alleen dit is toch wel de topper die ik heb dan.

http://www.classic-audio.com/technics/SU-7300.html

Technics Su 7300
Helemaal kraak en ruis vrij. En hij klinkt echt lekker :)

Het is de middelste op de foto.

Er onder staat nog een akai AM u110 versterker
En er bovenop nog een Technics de SU-z100

werken allemaal nog 100% en klinken erg leuk :)
Voor die SU7300 :)

Anoniem: 92033

Prince_of_Darkness schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:52:
Ik weet niet of het telt, maar ik heb thuis B & W DM2 speakers staan. Bouwjaar ergens eind jaren zeventig dacht ik, maar het zijn nog steeds de beste speakers (voor het geld) die ik ooit gehoord heb. Eigenlijk zou ik er nog graag 3 hebben (center en rears) om mijn HT compleet te maken.
Ik heb zelf ook een paar B&W DM2a monitoren staan (speakers is een verwijt voor die stukken kunst).

Hier mijn vintage lijstje:
- Dual 510 (riemaangedreven platendraaier), geen idee hoe oud, denk eind jaren 70
- Technics SA-5460 receiver/Amplifier (1976)
- Stanford M-1775 mengpaneel (ook ergens uit die periode)
- 2 B&W DM2a studiomonitoren (moet ook uit die periode komen, allemaal overgekocht van dezelfde gast, hoogst waarschijnlijk heeft die de boel indertijd nieuw gekocht)

Verder heb ik er nog een of andere Fisher CD-speler (in een uitverkoop gekocht voor 20 euro of zo), mijn PC en een Grundig TV aan hangen...

De volumeregelaar van de versterker zou wel eens moeten bekeken worden (volume verzetten gebeurd met het nodige gekraak), en als ik het mengpaneel een tijdje niet gebruikt heb (meestal staat alles gewoon vol open en regel ik het volume met de versterker), dan ruist het ook wel een beetje als ik een kanaal dichtschuif of terug open schuif... (waarschijnlijk een beetje stof in de schuivers)

Ik zou eigenlijk niks anders meer willen, die boel ligt vaak een hele tijd aan 1 stuk aan (ik kan niet slapen zonder iets van geluid op de achtergrond, dan laat ik gewoon de radio spelen) en houdt het nog altijd heel goed vol...

• droeftoeter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-03 17:05
Pioneer SA-506
http://www.tommyrot.demon.nl/pics/sa506.jpg

Super geluidje, ken de specs niet maar hij kan een flink vermogen leveren zonder horten of stoten. Enige wat beetje jammer is, is dat bij aan en uit zetten er een PLOP uit m'n speakers komt :/

• Sunrise
Hoe verzeker je die ouwe meuk eigenlijk, heeft toch een redelijke waarde maar ik denk dat verzekeringsagenten daar anders over denken.
Hebben ze een speciaal iemand die vintage audio spul goed kan taxeren?
Bonnetjes ontbreken natuurlijk in de meeste gevallen.

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-03 10:01
Supertech stereo versterkertje uit eind jaren 70 begin 80 ergens .... Keer bij m'n opa gevonden toen hij had opgeruimt :)

Heeft lang voor mijn pc speakers gediend maar de draaiknop is inmiddels te oud geworden dus binnenkort mag hij mijn bass shakers gaan aansturen ...

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:07
http://img59.exs.cx/img59/7770/f6-IMG_0311.jpg

Marantz 2216 receiver gebruik ik nog als tuner..

bouwjaar 1977

16W RMS per kanaal 8)

Gyro Tuning

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

JWO schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:53:
[afbeelding]

Marantz 2216 receiver gebruik ik nog als tuner..

bouwjaar 1977

16W RMS per kanaal 8)

Gyro Tuning
0wn4g3 |337 wpei ! :Y) Ziet er vet uit :9~

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:33

Ravhin

no <root>...

Ik luister naar een Sansui AU-335 (laatste getal niet zeker) 222 8)7 , qua model nog ouder dan die op de 1e pagina. Een beauty qua geluid, ruisvrij en ongelooflijk hard. 35 Watt RMS maar je wilt hem niet voluit zetten. Prik gaat naar twee Translators. :9

[Voor 4% gewijzigd door Ravhin op 06-12-2004 09:49]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Trasos
  • Niet online
Swel leuk om te zien dat na jaren de gyro-tuningknop weer terug is bij Marantz. Op de duurdere modellen althans, werkt erg prettig en nauwkeurig.

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
[http://www.xs4all.nl/~heido84/GOT/1070+104.jpg

@Trasos:

Ik heb wel intresse in deze set. Voeg me maar toe op msn, barry_loef[apenstaartje][hotmail][punt][com].

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Anoniem: 25556
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Wanneer is iets vintage? Mijn Denon PMA-860 is 15 jaar oud, realiseerde ik mij vanmiddag ineens..

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Anoniem: 25556 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:43:
Wanneer is iets vintage? Mijn Denon PMA-860 is 15 jaar oud, realiseerde ik mij vanmiddag ineens..
Da's een goeie vraag. :)
Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als een Top 100 aller tijden: jarenlang wordt die gedomineerd door Queen, Led Zeppelin, U2 en The Byrds, en voor je het weet hangen The Four Non-blondes, Anouk en Take That er ook ineens tussen. :)

• Anoniem: 25556
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
http://www.tweakers.net/ext/f/45237/full.jpg

Tuner: Denon TU-460, 16 jaar oud
Versterker: Denon PMA-860, 15 jaar oud
CD-speler: Denon DCD-715, 13 jaar oud
Tapedeck: Denon DRM-815, 14 jaar oud (niet op foto)
DVD-speler definatly not vintage.. :P

Crisis.. heb dat spul allemaal nieuw aangeschaft, is het nu misschien al vintage :P

An sich wel typische kenmerken als geen remote, geen RDS..

Vind het zelf nog geen vintage.. misschien een limiet van ouder dan 20 jaar ofzo?

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 02-12-2004 19:58]

• Exirion
  • Laatst online: 09:31

Exirion

Gadgetfetisjist

Kaj. schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:51:
en voor je het weet hangen The Four Non-blondes, Anouk en Take That er ook ineens tussen. :)
The horror ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Anoniem: 25556 schreef op donderdag 02 december 2004 @ 19:58:

Vind het zelf nog geen vintage.. misschien een limiet van ouder dan 20 jaar ofzo?
Ik persoonlijk begin iets vintage te vinden als een tuner een draaiknop heeft ipv een digitaal schermpje, veel grote draaiknoppen :9
Lekker met zo'n verlichte naald naar de mhz zoeken :)
Meestal heeft het ook zo'n glim glim zilver look dat popi was eind jaren 70.

Er zullen wel wat uitzonderingen zijn natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door BARACUS op 02-12-2004 22:55]

• joopv
  • Niet online
Prince_of_Darkness schreef op woensdag 01 december 2004 @ 11:52:Ik weet niet of het telt, maar ik heb thuis B & W DM2 speakers staan. Bouwjaar ergens eind jaren zeventig dacht ik, maar het zijn nog steeds de beste speakers (voor het geld) die ik ooit gehoord heb. Eigenlijk zou ik er nog graag 3 hebben (center en rears) om mijn HT compleet te maken.
Ik heb 3 DM2a's staan voor de LV, RV en center speakers in m'n HT installatie. Achter zijn het Philips MFB544's. De DM2a's zijn nogal bonkig, ik vind 3 stuks al erg veel ruimte in beslag nemen - laat staan 5. Die dingen kostten destijds ('74 of zo) een klein maandsalaris.
Andere iets oudere items: CD speler is een Philips CD960. Koptelefoon een Stax Lambda Pro Classic.
En een Akai GX646 6-koppen tapedeck, die wordt steeds meer waard als ik eBay moet geloven.

• joopv
  • Niet online
Ik heb de FM tuner gehad die hierbij hoorde: de Pioneer TX9500-II. Zou een mooi paartje geweest zijn met deze amp. Fantastisch apparaat - als je tenminste een eigen FM antenne op het dak had staan. Met de kabel heb je er geen snars aan en dus heb ik 'm maar weggedaan :'(

• Sunrise
joopv schreef op donderdag 02 december 2004 @ 23:22:
[...]

Ik heb de FM tuner gehad die hierbij hoorde: de Pioneer TX9500-II. Zou een mooi paartje geweest zijn met deze amp. Fantastisch apparaat - als je tenminste een eigen FM antenne op het dak had staan. Met de kabel heb je er geen snars aan en dus heb ik 'm maar weggedaan :'(
Volgens mij kan je daar gewoon de kabel op aansluiten, alleen dan zonder plug, de kabel strippen.
Mijn oom heeft er een, luisterd gewoon naar de kabel als ik mij niet vergis.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
is vintage niet net zoiets als antiek als iets 25 jaar oud is minimaal (of wat is het bij antiek, dat week ik niet een :P ) ?

One World Concepts

• joopv
  • Niet online
FunkySmell schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 00:23:
[...]Volgens mij kan je daar gewoon de kabel op aansluiten, alleen dan zonder plug, de kabel strippen.
Mijn oom heeft er een, luisterd gewoon naar de kabel als ik mij niet vergis.
Dat klopt - kan ook wel en werkt. Het is alleen zinloos - een apparaat met die kwaliteiten moet aan een echte antenne hangen. Aan de kabel kun je iedere prul-tuner knopen, dat maakt toch niks uit.
Ik heb die TX9500II destijds gebruikt om o.a. naar Radio Luxemburg te luisteren op zo'n 200km afstand (op de FM band, 97.0 MHz). Dat was niet gemakkelijk want op 96,8MHz stond (staat) Lopik op zichtafstand te blazen.

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
B_FORCE schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 01:45:
is vintage niet net zoiets als antiek als iets 25 jaar oud is minimaal (of wat is het bij antiek, dat week ik niet een :P ) ?
100 jaar bij antiek maar dan is alle apparatuur nog splinternieuw bij de kringloop winkel :+

Ik denk toch alles van eind jaren 70 begin jaren tachtig.
Toen zag je toch wel een omslag punt qua design, werd alles ook zwart en minder schuif en draai knopperig :P

Die Denon set is niet vintage maar wel behoorlijk oud.
Maar hij zou zo in de winkel kunnen staan en geen raar rommelmarkt gevoel geven.

Misschien voor de nieuwere generatie ligt het beeld van vintage wel heel anders, bij mij is het dat jaren 70 zilver schuif draai knoppen gedoe :Y)

• TB
  • Laatst online: 21-06-2021

TB

pompiedom

Voor onze computer gebruiken we deze versterker: :)
http://www.beeware.nl/box/technics.jpg

Technics SU-V2A "New Class A :P"

[Voor 8% gewijzigd door TB op 03-12-2004 17:11]

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ben zelf trotse eigenaar van een Yamaha CA 800 II versterker ^^ kado gekregen van mijn broer een paar jaar terug

geen idee hoe oud ie is eigenlijk, dus weet niet of hij echt 'vintage' is.

Me broer had hem overgenomen van de buurman van mijn oom. mijn broer heeft hem laten reviseren en hij doet het nog steeds perfect ^^

ben een hele tijd terug nog op zoek geweest naar een manual voor dit ding.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Sunrise
-=BoKKiE=- schreef op maandag 06 december 2004 @ 08:52:
ben zelf trotse eigenaar van een Yamaha CA 800 II versterker ^^ kado gekregen van mijn broer een paar jaar terug

geen idee hoe oud ie is eigenlijk, dus weet niet of hij echt 'vintage' is.

Me broer had hem overgenomen van de buurman van mijn oom. mijn broer heeft hem laten reviseren en hij doet het nog steeds perfect ^^

ben een hele tijd terug nog op zoek geweest naar een manual voor dit ding.
Heb je een plaatje? :)
http://www.classicaudio.com/value/yam/
De CA 800 versie is van 1974-1976.

Used value zou ik me niet te veel van aantrekken, in mijn geval SA 9500 heeft daar een used value van 91.00/135.00.
Op een andere vintage pagina is ie verkocht voor 399.00 wel incl garantie maar met toch best veel krassen.

[Voor 22% gewijzigd door Sunrise op 06-12-2004 10:33]

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

FunkySmell schreef op maandag 06 december 2004 @ 10:24:
[...]

Heb je een plaatje? :)
http://www.classicaudio.com/value/yam/
De CA 800 versie is van 1974-1976.

Used value zou ik me niet te veel van aantrekken, in mijn geval SA 9500 heeft daar een used value van 91.00/135.00.
Op een andere vintage pagina is ie verkocht voor 399.00 wel incl garantie maar met toch best veel krassen.
wow :o zal vanavond ff plaatje schieten en posten
mijne is in mint condition ^^ en no way dat ik hem wegdoe :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Anoniem: 130117

Ja, want vintage apparatuur kan zoveel mooier zijn dan huidige moderne!!.... Niet gezegd dat het beter is. Heel waarschijnlijk niet, minder efficiency... Sterk afhankelijk van merk, type e.d.

Maar goed, beste voorbeeld is dat ik een Sony tuner heb, de ST-A4L. Met nog zo'n enorme dikke aluminium frontplaat en aluminium knoppen. Niet aangesloten op de kabel en de stereostand doet het niet. Eigenlijk gebruik ik 'm alleen de laatste 6 dagen van het jaar. Voor mono ontvangst van de Top 2000. Voor dat authetieke Sixties en Seventies gevoel.

Deze Sony heeft nog zo'n ouwerwetse ontvangststerkte meter en een nuldoorgangsmeter, die als VU meters gepaard op de frontplaat zitten. Lichtgekantelde zenderschaal in wit. Subtiele gele verlichting.... Mooi!

Iedereen gooide en gooit nog steeds 'die ouwe troep' de deur uit voor nop of weinig, maar eens worden dat gewilde objecten.... Denk ik. Zo zag ik laatst een versterker+tuner van het Amerikaanse merk Scott. En ik kan me de loodzware, salontafel grote Technics receivers herinneren uit de 70-er jaren.

Ik werk ook nog steeds met een 25 jaar ouwe NAD grijze Akai direct drive uit de tijd dat kwartssturing nog moest komen. Al een paar maal naald van gewisseld. Werkt met pinpoint precisie verder. Laat de naald juist in de groef zakken en eruit liften (met cutoff van het signaal voor armlift, wat een Thorens 280 niet heeft bijv.).

Ik vind een Thorens wel mooier en waarschijnlijk ook mooier geluid. Dus die staat op de nominatie. Idem dito andere speakers i.p.v. mijn 25 jaar ouwe Boses.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Tijden een Superscope versterker gehad, topding.. (superscoope was toen hetzelfde als Marantz)

Nu sinds een jaar of 3-4 een Yamaha (AX500) staan van een jaartje of 15 oud schat ik. Die superscope begon brak te worden, lampjes die niet meer werkten, gare potmeters enz.

Geluid van dat ding vond ik "warmer" dan mn huidige Yamaha. En vermogen... iets van 2x20 watt, maar goed, dat is MEER dan zat voor huisgebruik.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

http://bonzz.hopto.org/erik/gear.jpg
een quad 405 natuurlijk ;) Sw33t
de quad 405 is natuurlijk eigenlijk het totale summum van audiofiel verantwoord nederland, imho ;) Nouja..een goede kandidaat.

[Voor 45% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-12-2004 12:27]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee