Ik heb een vraagje, hoop dat ik enigzins in het goede topic zit, aangezien er overlap is met DIY en het china shopping topic.
Ik ben bezig met oude 'normale' luidsprekers om te bouwen naar modern bluetooth luidsprekers door het inbouwen van een voeding, bluetooth chip en versterker.
Mijn ervaring met de diverse versterkers zijn op het zachtst gezegd wisselend. Hier heb ik meer over geschreven verder.
Kort samengevat met ik bijzonder tevreden met de TPA3110 chip van €1.72. Uiteraard hoor je hier wel de tekortkomingen, voor veel projecten is dit waarschijnlijk meer dan voldoende, echter heb ik nu een paar mid-fi luidsprekers staan waar ooit fatsoenlijk is nagedacht over het ontwerp. Die verdient een betere versterker.
Power is niet het belangrijkste. 5W zou zat moeten zijn. Het vorige ombouwproject kwam niet boven de 1.5W totale power.
Laat zeggen dat ik rond de €10 zou willen uitgeven. Heeft iemand ervaring met versterker bordjes? AliExpress staat helemaal vol met verschillende chips en uitvoeringen. Het is óf heel goedkoop, of vaak meteen richting de 20-25 euro.
Deze scheen wel goed te zijn. Wel mono, maar dit is opzich geen probleem.
eerdere ervaringen
Ik heb een bordje van ~10 euro die prima klinkt, maar de bluetooth heeft een waardeloos bereik.
Een bordje van 26 euro die goed klinkt, maar enorme harde plop geluiden maakt bij het aanzetten en koppelen met bluetooth (en geen mute mogelijkheid heeft).
Nu heb ik wel een erg prima en goedkope bluetooth chip gevonden met goed bereik, maar zoek ik nog een degelijke no-nonsense versterker.
De eerste versterker was matig. Een TPA3118 van €1,38 per kanaal. Het geluid was in principe best aardig icm simpele oude jamo luidsprekers. Hij was echter gevoelig voor interferentie en had een hoorbare brom en ruis.
Daarna een stereo TPA3110 die perfect werkt, redelijk stil, geen geplop. Het geluid is verassend goed voor €1.72, maar je hoort zeker dat er meer mogelijk is. Vooral het laag lijkt wat afgezwakt.
Eventueel, als het erg goed werkt, is een chip met ingebouwde bluetooth ook goed, maar ik heb het idee dat dit wachten op problemen is.