Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 82 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

aljooge schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:45:
[...]

Wat voor versterker heb jij met hoeveel vermogen?
Ik heb deze met 80 watt per kanaal.

Ik begrijp uit de reacties dat er iets mis kan zijn met het wissel filter in de speaker.
Is er een manier voor mij om de diagnose te stellen?
Ik heb alleen een multimeter bij de hand.

Het zou wel erg stom zijn als ik weer een tweeter smelt.
Eventueel kan ik ook het filter gewoon vervangen uit voorzorg, even naar de kosten kijken.
Edit: rond de 100 euro voor de crossover maar ik zie niet goed hoe ik die ga vervangen zonder de speaker te slopen.

Ik heb tijdelijk nu een paar oude vintage speakers als vervanging aangesloten en die doen het prima qua geluid, ik denk niet dat er iets mis is met mijn versterker.

Bedankt voor het meedenken van iedereen!

[ Voor 68% gewijzigd door Q op 31-12-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Jag

Q schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:15:
[...]

Ik heb deze met 80 watt per kanaal.

Ik begrijp uit de reacties dat er iets mis kan zijn met het wissel filter in de speaker.
Is er een manier voor mij om de diagnose te stellen?
Ik heb alleen een multimeter bij de hand.

Het zou wel erg stom zijn als ik weer een tweeter smelt.
Eventueel kan ik ook het filter gewoon vervangen uit voorzorg, even naar de kosten kijken.
Edit: rond de 100 euro voor de crossover maar ik zie niet goed hoe ik die ga vervangen zonder de speaker te slopen.

Ik heb tijdelijk nu een paar oude vintage speakers als vervanging aangesloten en die doen het prima qua geluid, ik denk niet dat er iets mis is met mijn versterker.

Bedankt voor het meedenken van iedereen!
toon volledige bericht
Ja best wel bijzonder om een tweeter zo te verliezen. Tenzij je vaak de grens opzoekt met maximaal hard zetten. Er zal zeker sprake zijn van thermische overbelasting. Dit kan te maken hebben met een foutief wisselfilter. Of door het heel hard te zetten; een clippende versterker krijg je een stuk meer power uit dan de 80watt die bij lage thd gemeten wordt. Dat kan teveel worden. Hoe ziet de andere tweeter eruit?

Voor het controleren van het wisselfilter heb je een meet mic nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jag schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:25:
[...]

Ja best wel bijzonder om een tweeter zo te verliezen. Tenzij je vaak de grens opzoekt met maximaal hard zetten. Er zal zeker sprake zijn van thermische overbelasting. Dit kan te maken hebben met een foutief wisselfilter. Of door het heel hard te zetten; een clippende versterker krijg je een stuk meer power uit dan de 80watt die bij lage thd gemeten wordt. Dat kan teveel worden. Hoe ziet de andere tweeter eruit?

Voor het controleren van het wisselfilter heb je een meet mic nodig.
Heel af en toe luister ik één nummer even echt hard, dus dat zou misschien de oorzaak geweest kunnen zijn.

De andere tweeter ziet er uitstekend uit en klinkt ook goed.

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat een "meet mic" (als in meet microfoon?) is en hoe ik dat zou moeten gebruiken. Ook weet ik niet of de kosten van zo'n ding zijn. Ik had de hoop dat ik misschien iets kon doormeten met de multimeter, misschien de weerstand of iets anders, want de investering in andere meet apparatuur voor eenmalig gebruik lijkt me niet echt de moeite lonen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ik zou juist het crossover filter willen kunnen doormeten om zeker te zijn dat de nieuwe tweeter niet ook gesmolten wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Q schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:36:
Ik zou juist het crossover filter willen kunnen doormeten om zeker te zijn dat de nieuwe tweeter niet ook gesmolten wordt.
Het is mij 25 jaar geleden wel eens gelukt om een filter te laten smelten waarna de luidsprekers er ook aangingen (huis feestje). Toen kon ik via de woofers bij de filters komen (dus woofer eruit schroeven en kabels volgen op de tast).
Zo'n filter is een bandpass filter (dus zet alles om in warmte wat ie niet gebruiken en/of kwijt kan) dus als je heel hard speelt kan dat wel warm worden. Als de kring naar je woofer niet goed meer werkt en er gaat veel energie naar je tweeter dan gaat die er aan.
Maar wat @The Eagle schreef, je zou dat moeten kunnen horen normaliter. En anders op zoek naar een reparateur.
http://speakerenco.nl/ is er helaas mee gestopt (daar haalde ik wel eens dingen als ik iets sloopte vroeger) maar via hun website kom ik op: https://www.total-speaker-repair.nl/
Wel in Groningen maar eens mailen kan vaak geen kwaad.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-05 16:58
Vraagje n.a.v. een probleem dat op zich al is opgelost. Ik heb mijn Samsung smart tv (2019) via optical out verbonden met mijn gloednieuwe Arcam SA20 amp. Tot noch toe had ik dit altijd via de DAC van mijn Bluesound lopen, ging perfect. De Arcam gaf echter op de Optical In om de zoveel seconden onderbrekingen in de audio (korter dan een seconde) als het signaal afkomstig was van de ouderwetse tv-zenders. Toen ik op de tv switchte naar andere bronnen (apple tv, netflix etc) was het probleem weg.

Was sowieso al van plan om mijn tv abbo te cancelen en voor internet only te gaan. Dus heb dit probleem niet meer straks. Maar eh.... hoe dan? ;) Ben gewoon benieuwd.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 22:03

The Chosen One

Zie signature!

Een speaker naast een CV (centrale verwarming) plaatsing zal lange termijn vast niet goed zijn. Maar hoeveel afstand is wel 'nodig' om een speaker er het hele jaar te kunnen laten staan?
Ik gok teveel voor mijn situatie maar weten is meten of zoiets.

Andere optie wordt dan zoiets als https://www.amazon.com/De...rs&qid=1641070873&sr=8-15 rechts en links achter de zit plek i..c.m andere dan. (als dat zou werken)

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

franssie schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Het is mij 25 jaar geleden wel eens gelukt om een filter te laten smelten waarna de luidsprekers er ook aangingen (huis feestje). Toen kon ik via de woofers bij de filters komen (dus woofer eruit schroeven en kabels volgen op de tast).
Zo'n filter is een bandpass filter (dus zet alles om in warmte wat ie niet gebruiken en/of kwijt kan) dus als je heel hard speelt kan dat wel warm worden. Als de kring naar je woofer niet goed meer werkt en er gaat veel energie naar je tweeter dan gaat die er aan.
Maar wat @The Eagle schreef, je zou dat moeten kunnen horen normaliter. En anders op zoek naar een reparateur.
http://speakerenco.nl/ is er helaas mee gestopt (daar haalde ik wel eens dingen als ik iets sloopte vroeger) maar via hun website kom ik op: https://www.total-speaker-repair.nl/
Wel in Groningen maar eens mailen kan vaak geen kwaad.
Bedankt voor het delen van je ervaring en de tips. Jammer om te lezen dat speaker en co nu gesloten is, woon in de buurt ;)

Als ik muziek speel over de 'defecte' speaker dan maken de twee bass speakers geluid (ook voelbaar), inclusief de middentonen speaker. Ik durf niet te zeggen dat het filter goed is, maar ik denk dat het geschetste scenario hier niet van toepassing is.

Ik ga gewoon even "de gok" nemen en - zodra de tweeter binnen is - deze monteren en op laag volume testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 16:50

M14

Q schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring en de tips. Jammer om te lezen dat speaker en co nu gesloten is, woon in de buurt ;)

Als ik muziek speel over de 'defecte' speaker dan maken de twee bass speakers geluid (ook voelbaar), inclusief de middentonen speaker. Ik durf niet te zeggen dat het filter goed is, maar ik denk dat het geschetste scenario hier niet van toepassing is.

Ik ga gewoon even "de gok" nemen en - zodra de tweeter binnen is - deze monteren en op laag volume testen.
Met een oscilloscoop meten, dat is de enige optie om te verifiëren dat het filter goed is:
Frequentie sweep doen en kijken wat er uit komt.

Filter is vaak te bereiken als je de mid/laag drivers er uit schroeft.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

M14 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:13:
[...]

Met een oscilloscoop meten, dat is de enige optie om te verifiëren dat het filter goed is:

Helaas niet bij de hand, ik ga het risico maar nemen, zachtjes beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan4you
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-05 10:48
Als noob heb ik volgende vraag.Ik heb een Focal Elegia gekocht met als kabel 3.5 mm naar 3.5 mm.Deze hoofdtelefoon word aangesloten op een Sony ZX300.Deze heeft een 4.4 mm balanced uitgang.Als ik hier een kabel voor koop kan die 4.4 mm uitgang van mijn dap dan schade toebrengen aan mijn hoofdtelefoon?Hogere spanning?
Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 12:07

Major_ton

Shoot!

Q schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:39:
[...]

Helaas niet bij de hand, ik ga het risico maar nemen, zachtjes beginnen.
Je Onkyo versterker heeft 40 watt per kanaal @ 8 Ohm met redelijke reserves, echter als je een 683 flink de sporen wilt geven (zoals je af en toe doet) kan het zijn dat je teveel van de versterker gaar vragen en deze zo gaat staan clippen. De tweeter van de 683 is 1e orde gefilterd en krijgt daarom nog veel energie richting zijn FS (eigen resonantie frequentie) te voorduren. Waarschijnlijk heeft dat ene nummer een keer té hard gestaan. Dan kans dat er wat met je filter is is heel klein, maar niet onmogelijk uiteraard. In de luidspreker is het filter opgedeeld in 2 stukken. Het LF deel zit aan de binnenkant op de luidspreker terminals aangesloten en het HF deel zit als het goed is binnenin aan de achterkant van de kast vastgeschroefd ter hoogte van de onderste woofer. Als je de woofer eruit haalt (makkelijk te doen) kan je er goed bij.

Mijn advies is, test eens met een iets krachtigere versterker die ook wat meer stabiel is dan de Onkyo en luister een beetje minder hard. Het zijn HiFi luidsprekers, geen discotheek blaffers ;-)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedBR072
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-12-2022
Ik overweeg een FeinTech VAX01202 aan te schaffen om met mijn Series X van goed geluid én het beste beeld te profiteren(LG CX, Denon AVR X2500H). Dit lijkt op youtube perfect te lukken (helaas zonder DTS maar het zij zo).
Ik heb echter een aantal andere apparaten op de Denon aangesloten en de FeinTech lijkt alleen audio door te geven. Is het mogelijk om een extra HDMI kabel van de Denon naar de tv te trekken (op een niet ARC poort) of is het beter om alle apparaten op de TV aan te sluiten? (In dit geval kom ik HDMI-Poorten te kort op de tv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-05 22:43
TedBR072 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:16:
Ik overweeg een FeinTech VAX01202 aan te schaffen om met mijn Series X van goed geluid én het beste beeld te profiteren(LG CX, Denon AVR X2500H). Dit lijkt op youtube perfect te lukken (helaas zonder DTS maar het zij zo).
Ik heb echter een aantal andere apparaten op de Denon aangesloten en de FeinTech lijkt alleen audio door te geven. Is het mogelijk om een extra HDMI kabel van de Denon naar de tv te trekken (op een niet ARC poort) of is het beter om alle apparaten op de TV aan te sluiten? (In dit geval kom ik HDMI-Poorten te kort op de tv).
Het lijkt erop dat die VAX01202 (goeie naam voor deze tijd..) twee modi heeft. Als ik het allemaal goed begrijp wil jij de HDMI audio splitter functie gebruiken:

"A HDMI Audio Splitter splits the signal from a source player: Once for a sound system (with black picture), once for a TV or video projector (audio & video)". Je kan dan dus OUT1 naar je AVR en OUT2 naar je TV doen.

Volgens het plaatje kun je deze modus instellen met die blauw-witte schuifjes:
https://cdn.shopify.com/s...ck2_720x.png?v=1617887776

Maar.. ik heb geen ervaring met dit product, dit baseer ik puur op de website van de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

TedBR072 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:16:
Je kan alle HDMI 2.1 bronnen op de TV aansluiten om zo 4K 120 Hz te hebben. Bronnen met minder eisen dan HDMI 2.1 kan je direct op de Denon aansluiten. Het kost hoe dan ook best wat HDMI aansluitingen. De FeinTech vanaf HDMI eARC op TV naar een ingang op de receiver is al één connectie en als je dan voor de HDMI 2.0 bronnen de verbinding met de receiver maakt is dat er nog één. Heb je op de TV twee HDMI ingangen over voor HDMI 2.1 apparatuur. Op de Denon wel zes ingangen voor HDMI 2.0 apparatuur.

Xbox Series X op LPCM instellen laat je DTS behouden alleen dan reeds gedecoreerd door de Xbox.

Edit:
Als de FeinTech ook een HDMI Audio Extractor is kan je deze ook tussen Series X en TV zetten. Ik ging er te snel van uit dat het alleen een eARC Extractor was. Nadeel is wel dat je op die manier maar één HDMI 2.1 bron kan benutten. Met wat ik eerder schetste houd je dus twee HDMI 2.1 ingangen over met één FeinTech.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 07-01-2022 15:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedBR072
FeaR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Je kan alle HDMI 2.1 bronnen op de TV aansluiten om zo 4K 120 Hz te hebben. Bronnen met minder eisen dan HDMI 2.1 kan je direct op de Denon aansluiten. Het kost hoe dan ook best wat HDMI aansluitingen. De FeinTech vanaf HDMI eARC op TV naar een ingang op de receiver is al één connectie en als je dan voor de HDMI 2.0 bronnen de verbinding met de receiver maakt is dat er nog één. Heb je op de TV twee HDMI ingangen over voor HDMI 2.1 apparatuur. Op de Denon wel zes ingangen voor HDMI 2.0 apparatuur.

Xbox Series X op LPCM instellen laat je DTS behouden alleen dan reeds gedecoreerd door de Xbox.

Edit:
Als de FeinTech ook een HDMI Audio Extractor is kan je deze ook tussen Series X en TV zetten. Ik ging er te snel van uit dat het alleen een eARC Extractor was. Nadeel is wel dat je op die manier maar één HDMI 2.1 bron kan benutten. Met wat ik eerder schetste houd je dus twee HDMI 2.1 ingangen over met één FeinTech.
Bedankt voor je reactie! Ik heb de Feintech besteld en zal het een en ander proberen. Mochten er mensen interesse hebben zal ik mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Ik heb een vraagje, hoop dat ik enigzins in het goede topic zit, aangezien er overlap is met DIY en het china shopping topic.

Ik ben bezig met oude 'normale' luidsprekers om te bouwen naar modern bluetooth luidsprekers door het inbouwen van een voeding, bluetooth chip en versterker.
Mijn ervaring met de diverse versterkers zijn op het zachtst gezegd wisselend. Hier heb ik meer over geschreven verder.

Kort samengevat met ik bijzonder tevreden met de TPA3110 chip van €1.72. Uiteraard hoor je hier wel de tekortkomingen, voor veel projecten is dit waarschijnlijk meer dan voldoende, echter heb ik nu een paar mid-fi luidsprekers staan waar ooit fatsoenlijk is nagedacht over het ontwerp. Die verdient een betere versterker.
Power is niet het belangrijkste. 5W zou zat moeten zijn. Het vorige ombouwproject kwam niet boven de 1.5W totale power.
Laat zeggen dat ik rond de €10 zou willen uitgeven. Heeft iemand ervaring met versterker bordjes? AliExpress staat helemaal vol met verschillende chips en uitvoeringen. Het is óf heel goedkoop, of vaak meteen richting de 20-25 euro.
Deze scheen wel goed te zijn. Wel mono, maar dit is opzich geen probleem.

eerdere ervaringen
Ik heb een bordje van ~10 euro die prima klinkt, maar de bluetooth heeft een waardeloos bereik.
Een bordje van 26 euro die goed klinkt, maar enorme harde plop geluiden maakt bij het aanzetten en koppelen met bluetooth (en geen mute mogelijkheid heeft).

Nu heb ik wel een erg prima en goedkope bluetooth chip gevonden met goed bereik, maar zoek ik nog een degelijke no-nonsense versterker.

De eerste versterker was matig. Een TPA3118 van €1,38 per kanaal. Het geluid was in principe best aardig icm simpele oude jamo luidsprekers. Hij was echter gevoelig voor interferentie en had een hoorbare brom en ruis.
Daarna een stereo TPA3110 die perfect werkt, redelijk stil, geen geplop. Het geluid is verassend goed voor €1.72, maar je hoort zeker dat er meer mogelijk is. Vooral het laag lijkt wat afgezwakt.

Eventueel, als het erg goed werkt, is een chip met ingebouwde bluetooth ook goed, maar ik heb het idee dat dit wachten op problemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Major_ton schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Je Onkyo versterker heeft 40 watt per kanaal @ 8 Ohm met redelijke reserves, echter als je een 683 flink de sporen wilt geven (zoals je af en toe doet) kan het zijn dat je teveel van de versterker gaar vragen en deze zo gaat staan clippen. De tweeter van de 683 is 1e orde gefilterd en krijgt daarom nog veel energie richting zijn FS (eigen resonantie frequentie) te voorduren. Waarschijnlijk heeft dat ene nummer een keer té hard gestaan. Dan kans dat er wat met je filter is is heel klein, maar niet onmogelijk uiteraard. In de luidspreker is het filter opgedeeld in 2 stukken. Het LF deel zit aan de binnenkant op de luidspreker terminals aangesloten en het HF deel zit als het goed is binnenin aan de achterkant van de kast vastgeschroefd ter hoogte van de onderste woofer. Als je de woofer eruit haalt (makkelijk te doen) kan je er goed bij.

Mijn advies is, test eens met een iets krachtigere versterker die ook wat meer stabiel is dan de Onkyo en luister een beetje minder hard. Het zijn HiFi luidsprekers, geen discotheek blaffers ;-)
Bedankt voor je reactie, wordt zeker gewaardeerd! Ik ga dit even mee nemen in mijn overwegingen, mogelijk dat ik ook even ga kijken naar een betere versterker, iets wat toch al een plan was.

Worst case moet ik nog 100 euro voor een filter neertellen, maar alles bij elkaar nog steeds goedkoper voor een 'nieuw' setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sdude
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-12-2024
Kleine vraag , "groot probleem"

Ik gebruik sinds enkele maanden de Naim app. Ik stream vanaf mijn NAS. In mijn app lukt het mij niet om playlists die ik zelf heb aangemaakt te verwijderen in de app. Die komen steeds terug ook als ik de app herinstalleer of reset. Iemand bekend met dit fenomeen of die de oplossing weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
De app recensies schetsen een niet zo mooi beeld. Acht de kans groot dat het aan de app ligt.
Eerste check: android instellingen > apps > toestemmingen (permissions), wellicht heeft de app de toestemming 'opslagruimte' nodig om (playlist)bestanden aan te maken of verwijderen en heb je deze nog niet gegeven.
Wat je verder zou kunnen proberen is met een filemanager te zoeken/navigeren naar de plek waar de app config/playlists wegschrijft en deze handmatig verwijderen.
Ergens in interne opslag > Android > data > iets als 'com.naim.app' * > files
Of misschien zelfs een 'naim' folder direct onder interne opslag

*iets met naim in de naam dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80sdude
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-12-2024
@Propheticus super bedankt voor de snelle reactie en de oplossing. De eerste check stond al goed. Inderdaad in de app files zelf gekeken. Toen de hidden files zichtbaar gemaakt en daar zaten ze. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:34

BeyondThunder

Lost Lightning

TedBR072 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:23:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik heb de Feintech besteld en zal het een en ander proberen. Mochten er mensen interesse hebben zal ik mijn ervaringen delen.
Ja zeker! Ik overweeg deze aanschaf ook, omdat ik mijn Denon AVR 3808 er niet uit wil doen.
Laat maar weten hoe het bevalt en of deze doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05 09:02
Laurens85 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:11:
Vraagje n.a.v. een probleem dat op zich al is opgelost. Ik heb mijn Samsung smart tv (2019) via optical out verbonden met mijn gloednieuwe Arcam SA20 amp. Tot noch toe had ik dit altijd via de DAC van mijn Bluesound lopen, ging perfect. De Arcam gaf echter op de Optical In om de zoveel seconden onderbrekingen in de audio (korter dan een seconde) als het signaal afkomstig was van de ouderwetse tv-zenders. Toen ik op de tv switchte naar andere bronnen (apple tv, netflix etc) was het probleem weg.

Was sowieso al van plan om mijn tv abbo te cancelen en voor internet only te gaan. Dus heb dit probleem niet meer straks. Maar eh.... hoe dan? ;) Ben gewoon benieuwd.
Ja, bekend probleem met de ESS Sabre 9038 DAC in de SA20. Heeft te maken met feit dat je settop box een "high jitter" bron is waardoor de clock van de DAC de lock op het signaal verliest. In de online handleiding verwijst ARCAM hier vaag naar (for high jitter sources use WIDE).

Als je de laatste firmware erop hebt dan kun je in het menu per digital bron de PLL WIDTH instellen op NORMAL en WIDE. Standaard is NORMAL, stel deze in op WIDE voor je optische ingang (SAT). Probleem is dan verholpen. Heb hetzelfde issue gehad en is met deze instelling opgelost. Wees blij dat je niet de SA30 hebt, daar schijnt het vooralsnog niet verholpen kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Theta-1 op 12-01-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
The Chosen One schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:04:
Een speaker naast een CV (centrale verwarming) plaatsing zal lange termijn vast niet goed zijn. Maar hoeveel afstand is wel 'nodig' om een speaker er het hele jaar te kunnen laten staan?
Ik gok teveel voor mijn situatie maar weten is meten of zoiets.
Vroeger stond de koelkast naast de radiator van de CV (handig zo'n kleine keuken) dus de zijkant voelde warm aan. Dat leek me niet best voor het verbruik en eventueel ijsvorming. Daarom een plaat piepschuim van een paar cm gehaald bij de bouwmarkt, die ertussen gezet en gevoelsmatig was de zijkant een stuk koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Theta-1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Ja, bekend probleem met de ESS Sabre 9038 DAC in de SA20. Heeft te maken met feit dat je settop box een "high jitter" bron is waardoor de clock van de DAC de lock op het signaal verliest. In de online handleiding verwijst ARCAM hier vaag naar (for high jitter sources use WIDE).

Als je de laatste firmware erop hebt dan kun je in het menu per digital bron de PLL WIDTH instellen op NORMAL en WIDE. Standaard is NORMAL, stel deze in op WIDE voor je optische ingang (SAT). Probleem is dan verholpen. Heb hetzelfde issue gehad en is met deze instelling opgelost. Wees blij dat je niet de SA30 hebt, daar schijnt het vooralsnog niet verholpen kunnen worden.
Dank je wel! Van Hobo had ik de tip van de PLL Width ook gekregen, dit hielp niet. Is overigens geen settopbox maar een CI+ kaart die erin zit. Optical out komt dus rechtstreeks van de tv zelf, niet van een kastje ofzo.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
Dat is an sich vreemd want ik heb min of meer zelfde opzet: settop box via HDMI naar TV > TV via optical out naar de SA20. Wat ik op andere fora las was dat de PLL width aanpassen naar Wide voor iedereen de oplossing was. Weet je zeker dat je de PLL width op de juiste bron hebt aangepast (hebt drie digitale ingangen, 2 coax en 1 optisch (SAT)) en je kunt per bron de PLL width aanpassen.

Enige andere dat ik kan bedenken is dat zelfs bij Wide de bandbreedte waarin de DAC z'n lock op het signaal moet houden (bij wide is dat ruimer dan bij normaal uiteraard), nog steeds te smal is voor jouw signaal.

Als je ook de CDS50 hebt, zou je eens kunnen proberen via de optische ingang van de CDS50 de TV aan te sluiten en CDS50 naar de SA20. Wellicht dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
M14 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:13:
[...]

Dat doe ik echt al vele jaren (10-15 jaar?) niet meer zo.

Tegenwoordig pak je gewoon een leuk geluidskaartje of USB audio interface.
Niet te hard uitsturen met de eindversterker (met USB interface kun je makkelijk tot 1-2Vrms) en dan gewoon met een programma de frequentie response en/of impedantie meten.

Een andere manier is om evt met een multimeter de individuele componenten gewoon nalopen.

@Q Zo te zien zitten de filters op schoteltje van de aansluitklemmen;
https://www.hifiengine.com/gallery/images/bw-683-s2.shtml

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 13-01-2022 21:24 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

B_FORCE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:11:
[...]

@Q Zo te zien zitten de filters op schoteltje van de aansluitklemmen;
https://www.hifiengine.com/gallery/images/bw-683-s2.shtml
Bedankt voor het delen. Lijkt me knap lastig om te vervangen, ik hoop niet dat het nodig is. Dat is de S2 versie zie ik trouwens en ik heb de eerste generatie, zonder toevoeging.

Ik kreeg berich van de webshop dat ik mogelijk 6 weken moet wachten op mijn tweeter. ;(

Ik heb vervangende speakers dus we wachten het maar rustig af.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 15-01-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
Domme vraag misschien maar een vriendin van mij wil een oude platenspeler met ingebouwde versterker aansluiten op moderne actieve speakers. De actieve speakers hebben een AUX mini jack ingang.

De platenspeler heeft uitgangen die ik nog niet eerder gezien heb. Zie foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdUegxDmcyeOFg92RYMxCpJOIf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcXG6xmq7mtzUpWvKAhYTjp2.jpg?f=fotoalbum_large

Na wat research komen we uit op deze stekker:
https://www.allekabels.nl.../luidspreker-stekker.html

Maar dan? Luidspreker kabel ertussen? Als ik van onderstaande kabel de tulp stekkers afknip en de kale uiteinden aansluit op de luidspreker stekker gaat het dan werken?
https://www.allekabels.nl...naar-tulp-kabel-35mm.html

De mini jack wordt aangesloten op de AUX aansluiting van een actieve speaker.

En waarom heeft de luidspreker stekker 2 pins voor links en 2 pins voor het rechter kanaal?

[ Voor 5% gewijzigd door KaasOmelet op 16-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 17:26

kraats

Ik rol

@KaasOmelet je mag een al versterkte uitgang niet zomaar aansluiten op een ingang die nogmaals (met de versterker in je actieve luidsprekers) versterkt wordt. Wellicht zitten er nog andere uitgangen op die je kunt gebruiken, aangezien ik ook iets zie voor een bandrecorder.
Ander zou je gebruik kunnen maken van een high-level naar lijn converter om het signaal van speakerniveau naar lijn-niveau te krijgen.
KaasOmelet schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:44:
En waarom heeft de luidspreker stekker 2 pins voor links en 2 pins voor het rechter kanaal?
een elektrisch signaal gaat pas vervoerd worden als er een gesloten stroomkring is. Om die kring te krijgen heb je dus twee pinnen nodig, noem het aanvoer en retour. Omdat de linker en rechter speaker allebei met een eigen draad aangesloten worden is het niet handig dit zoals bij een 3,5mm plug in één aansluiting te verwerken en hebben ze allebei een eigen aansluiting

[ Voor 41% gewijzigd door kraats op 16-01-2022 10:01 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
@kraats bedankt en ik zorg voor betere foto's van alle uitgangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kraats schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:52:
@KaasOmelet je mag een al versterkte uitgang niet zomaar aansluiten op een ingang die nogmaals (met de versterker in je actieve luidsprekers) versterkt wordt. Wellicht zitten er nog andere uitgangen op die je kunt gebruiken, aangezien ik ook iets zie voor een bandrecorder.
Ander zou je gebruik kunnen maken van een high-level naar lijn converter om het signaal van speakerniveau naar lijn-niveau te krijgen.
Die uitgangen op de foto zijn luidsprekeruitgangen. Mogelijk is dat type enigszins verouderd, aangezien je ze niet eerder hebt gezien, maar destijds waren ze overbekend. Op mijn nogal oude versterker zitten ze namelijk ook. Ze doen veronderstellen dat er ook een volume en een toonregelaar op zitten. M.a.w. bestemd om rechtstreeks aan te sluiten op de luidsprekers, zonder tussenkomst van een versterker. Maar geen nood, de uitgang voor een bandrecorder heeft dezelfde signaalsterkte als b.v. de aux-ingang van een versterker en is zondermeer hier geschikt voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Die uitgangen op de foto zijn luidsprekeruitgangen. Mogelijk is dat type enigszins verouderd
DIN pluggen uit de jaren 70. In de jaren 80 gingen ze naar verende klemmen als het niks mocht kosten of banaan voor de echte hifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Theta-1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:26:
Dat is an sich vreemd want ik heb min of meer zelfde opzet: settop box via HDMI naar TV > TV via optical out naar de SA20. Wat ik op andere fora las was dat de PLL width aanpassen naar Wide voor iedereen de oplossing was. Weet je zeker dat je de PLL width op de juiste bron hebt aangepast (hebt drie digitale ingangen, 2 coax en 1 optisch (SAT)) en je kunt per bron de PLL width aanpassen.

Enige andere dat ik kan bedenken is dat zelfs bij Wide de bandbreedte waarin de DAC z'n lock op het signaal moet houden (bij wide is dat ruimer dan bij normaal uiteraard), nog steeds te smal is voor jouw signaal.

Als je ook de CDS50 hebt, zou je eens kunnen proberen via de optische ingang van de CDS50 de TV aan te sluiten en CDS50 naar de SA20. Wellicht dat dat werkt.
Nee heb de cd niet. Maar kan ik die Wide setting per bron aanpassen? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaasOmelet
Hierbij de foto's van alle uitgangen van de platenspeler met ingebouwde versterker. Ik begrijp dat het gaat om zogenaamde DIN pluggen maar wat is de beste manier om deze DIN uitgangen op een juiste manier te koppelen naar een actieve speaker met mini jack ingang?

Deze kabel gebruiken? https://www.allekabels.nl.../6468/din-jack-kabel.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBzcsBZqTg8Iu0K8qnaEuNLPxqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5X48MR8oBLdQk7yMyW0FnJF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV6NVxMer0XykVUCRgwWalmwWDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOgZLCqbM0a7I6OpTGo1GLP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQysJ9IuWhBkLE22XRPJV2ouLj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdX3blZBP4m11VW9gfI7CL4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRPIgeweZbV9nqrYyRer6ePsA_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWhOnzBoG0MsowAZPh1p9e6a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:05

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Laatst online: 17:26

kraats

Ik rol

@KaasOmelet om welke platenspeler gaat het precies. Misschien is dan op te zoeken of het juiste signaal op de tape-aansluiting uitkomt. En of het ook al op het juiste niveau zit voor een 'moderne' versterker. Deze DIN-aansluitingen kunnen in één stekker zowel in- als uitgangen hebben, dus even controleren voor je een kabeltje koopt is misschien praktisch.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-05 19:02
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nabyOnFeFAbZcK3wZlWe-LF8ucg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9s2Th0JLSxWDoZGmaMt0nyVI.jpg?f=user_large

Ik zit te kijken naar deze kabel en vraag me het volgende af: als ik 2 bronnen aansluit op de 4 tulp male connectors, krijg ik dan aan de tulp female kant van de kabel een stereo output van beide bronnen, of 2 maal een mono output?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Zijn er stereo RCA plugs?? Weer wat geleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@ACDSL Ik denk dat deze kabels bedoeld zijn om 1 uitgang te splitsen naar 2 ingangen. Niet om 2 uitgangen samen te voegen naar 1 ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ACDSL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]

Ik zit te kijken naar deze kabel en vraag me het volgende af: als ik 2 bronnen aansluit op de 4 tulp male connectors, krijg ik dan aan de tulp female kant van de kabel een stereo output van beide bronnen, of 2 maal een mono output?
Ik denk dat je dan kortsluiting krijgt ;)
1 bron stereo tulp op de females naar twee uitgangen, ook met tulp. Het is een splitter, geen samenvoeger. Dat kan niet zonder bijv diodes.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

ACDSL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]

Nee, het gaat zo mogelijk stuk. Je kan alleen een output apparaat op twee inputs aansluiten, nooit twee outputs op 1 input. Iets met ingangsimpedantie van 10Kohm op de input en alle stroom gaat van de ene output naar de andere en daar issie niet op berekend.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

haha nou 3x op rijd hetzelfde advies. Niet doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 01:18:
Ik heb een vraagje, hoop dat ik enigzins in het goede topic zit, aangezien er overlap is met DIY en het china shopping topic.

Ik ben bezig met oude 'normale' luidsprekers om te bouwen naar modern bluetooth luidsprekers door het inbouwen van een voeding, bluetooth chip en versterker.
Mijn ervaring met de diverse versterkers zijn op het zachtst gezegd wisselend. Hier heb ik meer over geschreven verder.

Kort samengevat met ik bijzonder tevreden met de TPA3110 chip van €1.72. Uiteraard hoor je hier wel de tekortkomingen, voor veel projecten is dit waarschijnlijk meer dan voldoende, echter heb ik nu een paar mid-fi luidsprekers staan waar ooit fatsoenlijk is nagedacht over het ontwerp. Die verdient een betere versterker.
Power is niet het belangrijkste. 5W zou zat moeten zijn. Het vorige ombouwproject kwam niet boven de 1.5W totale power.
Laat zeggen dat ik rond de €10 zou willen uitgeven. Heeft iemand ervaring met versterker bordjes? AliExpress staat helemaal vol met verschillende chips en uitvoeringen. Het is óf heel goedkoop, of vaak meteen richting de 20-25 euro.
Deze scheen wel goed te zijn. Wel mono, maar dit is opzich geen probleem.

eerdere ervaringen
Ik heb een bordje van ~10 euro die prima klinkt, maar de bluetooth heeft een waardeloos bereik.
Een bordje van 26 euro die goed klinkt, maar enorme harde plop geluiden maakt bij het aanzetten en koppelen met bluetooth (en geen mute mogelijkheid heeft).

Nu heb ik wel een erg prima en goedkope bluetooth chip gevonden met goed bereik, maar zoek ik nog een degelijke no-nonsense versterker.

De eerste versterker was matig. Een TPA3118 van €1,38 per kanaal. Het geluid was in principe best aardig icm simpele oude jamo luidsprekers. Hij was echter gevoelig voor interferentie en had een hoorbare brom en ruis.
Daarna een stereo TPA3110 die perfect werkt, redelijk stil, geen geplop. Het geluid is verassend goed voor €1.72, maar je hoort zeker dat er meer mogelijk is. Vooral het laag lijkt wat afgezwakt.

Eventueel, als het erg goed werkt, is een chip met ingebouwde bluetooth ook goed, maar ik heb het idee dat dit wachten op problemen is.
toon volledige bericht
Ik vind het een leuke vraag, maar ik zou lekker een topic openen over china versterkerbordjes! Dan krijgt dit misschien een beetje aandacht :). Nu is het verstopt in een algemene vragentopi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
@JvS @The Eagle @RichieB Bedankt voor jullie antwoorden, duidelijk, hier ga ik niet aan beginnen ;-)

Toch maar goed dat ik deze vraag eerst even hier heb neergezet voordat ik dingen zou gaan slopen.

Wat ik probeer te bereiken: heb een receiver met een zone 2 preout die ik nu niet gebruik. Mijn fronts zijn actief en d.m.v. een Line level converter aangesloten op de reguliere front L/R luidspreker uitgangen (mijn receiver heeft geen preout voor de fronts). Werkt allemaal prima.

Omdat ik overdag veel muziek in stereo luister zou ik eigenlijk het liefst de zone 2 preout hiervoor gebruiken. Dan zou ik de main zone uit kunnen schakelen en zo ook gelijk wat stroom kunnen besparen (dat is in ieder geval mijn gedachtengang). Tegelijkertijd wil ik de fronts ook blijven gebruiken voor in de reguliere 5.1.2 opstelling voor surround/Atmos.

Ik zat al te kijken naar iets als dit, een 2-poorts tulp schakelaar: https://www.onlinekabelsh...o-schakelaar-2-poorts-abs

Enige nadeel van zo'n kastje is dat ik telkens handmatig moet gaan schakelen. Zijn er nog andere slimme opties die ik zou kunnen overwegen om hetzelfde voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tenzij je een dijk van een receiver hebt (heb je niet,anders stelde je de vraag niet) ga je geen of evht nauwel stroom besparen. Je losse kanalen hebben geen aparte voeding of apart gevoede versterking, gaat meestal allemaal via de zelfde versterking unit. Aantal watts dat je naar je speakers stuurt is heel beperkt, dat zal niet boven de 5 komen verwacht ik.
Als het stroomverbruik als argument wegvalt, blijft alleen een juiste aansluiting en gebruik over. Dat heb je nu al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-05 17:22
Goedenavond,

Ik ben voornemens een Bluesound Node aan te schaffen maar twijfel nog over de toegevoegde waarde. Ik heb een Denon AVR-X4300H versterker. Ik wil de Node gaan gebruiken icm Tidal.

Ben vooral benieuwd of de geluidskwaliteit beter wordt t.o.v. Heos wat ik nu gebruik? En wat is het verschil tussen digitaal en analoog aansluiten? Heb altijd het idee dat bij analoog aansluiten het geluid heel vlak wordt. Ik hou van vol geluid met genoeg bass.

Of koop ik de Node dan puur voor BluOS? Gebruik nu een maandje Roon en ik moet zeggen dat ik die geluidskwaliteit ook erg goed vindt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:59
Morpheus2003 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:48:
Goedenavond,

Ik ben voornemens een Bluesound Node aan te schaffen maar twijfel nog over de toegevoegde waarde. Ik heb een Denon AVR-X4300H versterker. Ik wil de Node gaan gebruiken icm Tidal.

Ben vooral benieuwd of de geluidskwaliteit beter wordt t.o.v. Heos wat ik nu gebruik? En wat is het verschil tussen digitaal en analoog aansluiten? Heb altijd het idee dat bij analoog aansluiten het geluid heel vlak wordt. Ik hou van vol geluid met genoeg bass.

Of koop ik de Node dan puur voor BluOS? Gebruik nu een maandje Roon en ik moet zeggen dat ik die geluidskwaliteit ook erg goed vindt.

Alvast bedankt.
Heb je ook gekeken naar een Pi3 icm hifiberry dac. Draai hier zelf Hifiberry OS icm Tidal en Roon.

Leuk om te bouwen en het werkt goed.
Daarbij scheelt het ook geld.

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je tidal in heos gebruikt, wordt het er niet beter van (in blinde tests). Analoog wordt normaal gesproken ook niet "vlak" (je hele versterker is analoog, nadat het ingangsignaal is omgezet naar "geluid") en dat werkt prima.

Wel KAN je met analoge aansluiting van een wel erg brak apparaat, slechte geluidskwaliteit krijgen. Maar het meeste zit in de kracht van suggestie of heel misschien een volumeverschil bij blind A/B testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Morpheus2003 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:48:
[...]
En wat is het verschil tussen digitaal en analoog aansluiten?
Als je een bron digitaal aansluit gebruik je de DAC in je versterker. Sluit je een digitale bron analoog aan dan gebruik je de DAC in de speler.
Heb altijd het idee dat bij analoog aansluiten het geluid heel vlak wordt.
[...]
Dat zou er op kunnen duiden dat de DAC in je speler niet erg goed is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Aramiss schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:52:
[...]

Heb je ook gekeken naar een Pi3 icm hifiberry dac. Draai hier zelf Hifiberry OS icm Tidal en Roon.

Leuk om te bouwen en het werkt goed.
Daarbij scheelt het ook geld.
Ziet er interessant uit alleen wil ik liever iets wat out of the box werkt.
RichieB schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:56:
[...]

Als je een bron digitaal aansluit gebruik je de DAC in je versterker. Sluit je een digitale bron analoog aan dan gebruik je de DAC in de speler.

[...]

Dat zou er op kunnen duiden dat de DAC in je speler niet erg goed is..
Kun je mij uitleggen wat het voordeel is van analoog aansluiten? Dat werkt toch via pure direct? Mis ik dan zaken als Audyssey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACDSL
The Eagle schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:05:
Tenzij je een dijk van een receiver hebt (heb je niet,anders stelde je de vraag niet) ga je geen of evht nauwel stroom besparen. Je losse kanalen hebben geen aparte voeding of apart gevoede versterking, gaat meestal allemaal via de zelfde versterking unit. Aantal watts dat je naar je speakers stuurt is heel beperkt, dat zal niet boven de 5 komen verwacht ik.
Als het stroomverbruik als argument wegvalt, blijft alleen een juiste aansluiting en gebruik over. Dat heb je nu al :)
Bedankt, duidelijk, dan ga ik het maar laten zoals het is en me niet verder druk maken om stroomverbruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TedBR072
BeyondThunder schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Ja zeker! Ik overweeg deze aanschaf ook, omdat ik mijn Denon AVR 3808 er niet uit wil doen.
Laat maar weten hoe het bevalt en of deze doet wat het moet doen.
Ik gebruik het apparaat nu een kleine anderhalve week en het doet precies wat het moet doen. Ik ben er erg tevreden over. Door de wirwar aan kabels heb ik wel besloten om HDMI-CEC uit te zetten. Dit werkt helaas niet optimaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Morpheus2003 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Kun je mij uitleggen wat het voordeel is van analoog aansluiten? Dat werkt toch via pure direct? Mis ik dan zaken als Audyssey?
Pure Direct schakelt de meeste bewerking van het signaal door de versterker uit en stuurt de bron direct naar de speakers. Volgens mij kan dat ook met een digitaal signaal, dan wordt de uitgang van de DAC "Pure Direct" doorgestuurd.

Een voordeel van analoog aansluiten kan zijn dat je dan analoge signaalbewerkingen van de bron kan gebruiken.. bijv een equalizer of zoiets. Maar meestal is je versterker beter in het omzetten van digitaal naar analoog (DAC) en nabewerken van het analoge signaal (loudness, Audyssey, etc) en levert het digitaal aansluiten een beter eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theta-1
Laurens85 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Nee heb de cd niet. Maar kan ik die Wide setting per bron aanpassen? Hoe dan?
mute knop ingedrukt houden > dan kom je in menu > systemsettings selecteren > doorscrollen naar beneden naar PLL Width en selecteren > dan zie je de eerste bron, kunt doorscrollen. PLL width wijzig je door aan volumeknop te draaien. dan return en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
kraats schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:44:
@KaasOmelet om welke platenspeler gaat het precies. Misschien is dan op te zoeken of het juiste signaal op de tape-aansluiting uitkomt. En of het ook al op het juiste niveau zit voor een 'moderne' versterker. Deze DIN-aansluitingen kunnen in één stekker zowel in- als uitgangen hebben, dus even controleren voor je een kabeltje koopt is misschien praktisch.
@kraats Een Garrard maar type weet ik even niet meer en ik ben niet bij de platenspeler. We gaan het proberen met de DIN naar jack kabel. Voor 3 euro wil ik dat risico wel nemen.
https://www.allekabels.nl.../6468/din-jack-kabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

KaasOmelet schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:39:
[...]

@kraats Een Garrard maar type weet ik even niet meer en ik ben niet bij de platenspeler. We gaan het proberen met de DIN naar jack kabel. Voor 3 euro wil ik dat risico wel nemen.
https://www.allekabels.nl.../6468/din-jack-kabel.html
Ik heb vroeger ook een Garrard gehad, meen een SP35 :)
Heb ik destijds zelf de DIN afgesloopt en twee tulpjes aangezet, (ik was 14 en had een soldeerbout, een verloop is netter :P). Uitgangssignaal van een platenspeler was te laag voor een hedendaagse aux aansluiting, maar dat was op te lossen door er een megpaneel tussen te zetten.
Die O_O is denk ik de uitgang voor rechtstreeks van en naar een cassettespeler (tbv afspelen / opnemen op de speakers van de platenspeler.). Ik verwacht niet dat dat een uitgang is eigenlijk, eerder een ingang. Als je hem openmaakt zou je kunnen zien hoe ie bedraad is. Indien alle polen aangesloten zijn is ie ws tweeweg en zou je die kunne gebruiken.
Either way: ik zou de platenspeleruitgang pakken en die aan een versterker hangen. Krijg je zacht geluid, heb je een preamp nodig voor die uitgang en kun je de andere proberen. AL denk ik dat je daar helemaal geen geluid krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 19:38
Streamers kunnen een analoge versterker voorzien van streamen. Zelf heb ik een Marantz. Echter het luisteren oogt mij wat omslachtig.
Spotify openen op iphone of ipad.
Nummer selecteren
Via airplay streamer selecteren.

So far so good.
Maar dan…
Versterker moet eerst aan
Volume regelen 1 via iphone 2 volume versterker ook wat harder anders kan volume niet hard.
2 afstandsbedieningen nodig

Ik heb het door. Maar anderen hier thuis niet.

Hoe doen jullie dat?
Moet bij de rest die zo’n setup heeft ook altijd de versterker aan doen of blijft die aan staan?
Of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-04 17:43
Ik weet niet hoezeer je aan je marantz gehecht bent. Een "just add speakers" netwerk receiver als de yamaha R-n803d etc, doen alles in één beweging kant en klaar.
Ik heb een R-N500, waarbij de spotify-connect vanaf m'n telefoon naadloos werkt. Héérlijk.
Aan, volume, pauze, next, previous, alles werkt vanaf telefoon, zonder één afstandsbediening.

Maar goed, een losse streamer aan een analoge versterker geeft idd minder integratie, en dus meer gedoe.

Voor je huisgenoten zou je ook een nest-speaker van Google ofzo er bij kunnen nemen. Die klinken best aardig, en werken heel eenvoudig.
Spotify-connect is het toverwoord.
Ps, spotify-ready bestaat ook, maar dan kun je minder integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
Best gehecht aan mn Marantz. Of in ieder geval aan de vloerstaanders en platenspeler die eraan gekoppeld zijn.
Overweeg een versterker met heos of airplay2 maar kostbaar dus eerst even sparen.
Tot die tijd op zoek naar een goeie workaround. Dus tips welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
Theta-1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:09:
[...]

mute knop ingedrukt houden > dan kom je in menu > systemsettings selecteren > doorscrollen naar beneden naar PLL Width en selecteren > dan zie je de eerste bron, kunt doorscrollen. PLL width wijzig je door aan volumeknop te draaien. dan return en klaar.
Yes, dat was dus de oplossing!! Ik wist niet dat je de bron kon/moest selecteren hiervoor. Dank nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Ik heb vroeger ook een Garrard gehad, meen een SP35 :)
Heb ik destijds zelf de DIN afgesloopt en twee tulpjes aangezet, (ik was 14 en had een soldeerbout, een verloop is netter :P). Uitgangssignaal van een platenspeler was te laag voor een hedendaagse aux aansluiting, maar dat was op te lossen door er een megpaneel tussen te zetten.
Die O_O is denk ik de uitgang voor rechtstreeks van en naar een cassettespeler - - -
Dat is inderdaad het symbool van een taperecorder. Het is heel goed mogelijk dat het zowel een in- als een uitgang is. De ingang kun je dan gebruiken om het geluid van een recorder of een ander apparaat zoals een CD-speler of wat dan ook via de aangesloten speakers af te spelen, de uitgang om het geluid van een plaat naar een cassetterecorder te sturen. Maar in plaats daarvan naar de tape- of aux-ingang van een versterker. Al die apparaten hebben dezelfde signaalsterkte van nominaal 60 tot 100mV. Een uitzondering daarop is de doorsnee (niet deze in dit topic) want de meeste platenspelers hebben niet een ingebouwde voorversterker. Evenmin als een gewone microfoon. Die vereisen dan ook een aparte ingang, daarvan is meestal de nominale signaalsterkte ongeveer 2mV. het mag duidelijk zijn dat dit een te zwak signaal is voor de tape- of aux-ingang. Zoekterm 5-polige DIN-plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gentleman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:59:
Streamers kunnen een analoge versterker voorzien van streamen. Zelf heb ik een Marantz. Echter het luisteren oogt mij wat omslachtig.
Nummer selecteren

So far so good.
Maar dan…
Volume regelen 1 via iphone 2 volume versterker ook wat harder anders kan volume niet hard.

Hoe doen jullie dat?
Moet bij de rest die zo’n setup heeft ook altijd de versterker aan doen of blijft die aan staan?
Of tips?
toon volledige bericht
Ik heb ook een losse streamer (Denon dnp720). Die schakel ik met een master/slave switch aan, net als de rest van mijn apparatuur. Receiver (avr2311) is master. Dat werkt (en scheelt standby verbruik :)), met twee opmerkingen:
- de dnp720 doet geen Spotify
- het duurt even voor de streamer operationeel is.

Op de afstandsbediening heb ik de mogelijkheid om met een druk op de knop de receiver aan te zetten op een bepaalde bron. Streamer, tv, etc. Met de app van de streamer bedien ik dat ding als ie online komt.

Spotify doet het ding zoals gezegd niet. Ik heb een raspberry pi met Volumio. Die gaat nooit uit, verbruikt namelijk vrijwel niks. Spotify connect endpoint is er dus altijd. Da's een kwestie van receiver op de juiste input inschakelen, Spotify op telefoon aan en dan Volumio selecteren en afspelen maar.
De pi hangt met een HDMI aan de receiver zodat ik de dag van de receiver gebruik. Volumeregeling voor de input is een kwestie van inregelen op Volumio, en evt bijregelen op de versterker (reference input level).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theta-1
Laurens85 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Yes, dat was dus de oplossing!! Ik wist niet dat je de bron kon/moest selecteren hiervoor. Dank nogmaals
Mooi te horen dat opgelost is. Handleiding van Arcam is niet geweldig...duurde bij mij even voor ik door had dat je moes draaien aan de volumeknop om bepaalde selecties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dansch216
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:03
Nummer selecteren

So far so good.
Maar dan…

Hoe doen jullie dat?
Of tips?
toon volledige bericht
Ik heb zelf een Marantz NR1506 en die vind je gewoon in Spotify connect als hij uit staat. Selecteren via Spotify, versterker gaat dan automatisch aan en het volume is dan ook via mijn Iphone te regelen. En dat is al snel veel te hard :P

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dansch216 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf een Marantz NR1506 en die vind je gewoon in Spotify connect als hij uit staat. Selecteren via Spotify, versterker gaat dan automatisch aan en het volume is dan ook via mijn Iphone te regelen. En dat is al snel veel te hard :P
Dan staat je receiver niet uit maar standby, en houdt ie in standby netwerkverbinding :)

Qua ingangsvolume: https://manuals.marantz.com/NR1506/EU/nl/GFNFSYyvbqibdw.php
Moet per input te regelen zijn. Ik weet alleen niet of dat ook voor spotify connect kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
Kan iemand mij helpen met het volgende. De tuner van de Marantz stereo van mijn ouders werkt niet meer. Na een analyse lijkt het er op alsof zowel de stekker als het contact op de receiver zelf stuk zijn. Mogelijk geforceerd? Dat plugje is los gekomen uit de Marantz zegmaar, dus dat hoort niet bij de stekker. Iemand een idee waar ik dat plugje kan kopen en hoe je dit kunt vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UthHxcUlrj9V1AVdX8s07l_rjIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqCYT6Gax63OajycNAvrr1C6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhMuaC4y8piecy8YF8VoUXrqiSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCzX55nN1JMGFyXTncStm0Zi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiEv6BW_9p53q19T09FVUspGvuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UJ4VySlr9sH59PtyZlAcq4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:28
Of het te vervangen is weet ik niet maar de manual staat hier (als het de 1604 is)
https://www.hifiengine.co...rary/marantz/nr1604.shtml (die is bijna 200 pagina's dik dus dat mag je zelf op zoeken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja dat kan je vervangen. Afhankelijk van hoeveel printplaten de fabrikant aan de binnenkant er omheen heeft gebouwd, is dat zelfs goed te doen. Kan je solderen? Zo niet, dan kan je de versterker naar een reparateur brengen en die weet wel welke connector hij nodig heeft.

Het ding wordt meestal aangeduid met 'coax' en de kant die in de versterker zit is een 'chassisdeel'. Ik weet zo niet of je de mannelijke (male) of vrouwelijke (female) variant moet hebben, denk de mannelijke aan de kant van de versterker en de vrouwelijk aan de kabel.

Chassisdeel bijvoorbeeld hier te koop:
https://www.eoo-bv.nl/f-a...chassisdeel-male-c16.html

Stekker (kabeldeel) bijvoorbeeld hier:
https://elektronica-onlin...ug-antennesteker-fema-120

Het kan zijn dat het oorspronkelijke ding in de versterker op een printplaat gesoldeerd zat en dat de variant uit de link fysiek niet past. Dan moet je creatief zijn of de originele connector zoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 20-01-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-05 23:20
Sidenote: die goedkope antennestekkers kun je voor radio nog wel gebruiken, maar bij televisie zit daar sinds de introductie van 4G veel te veel storing op en heb je een stekker nodig die volledig rondom geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:35
Super bedankt voor de adviezen! We gaan er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Wie kan mij advies voor plaatsing van speakers op mijn bureau.
Heb mijn logitech speakers vervangen voor Edifiers echter vind ik de plaatsing niet ideaal.
Voor mijn gevoel lijnt het niet helemaal lekker uit.

Kunnen ze wel zo op hun zijkant staan?
Kan ik ze beter op een standaard staat zodat boven de monitoren staan en omlaag richten?
Andere ideeen?

Bureau is een zit / sta bureau op de muur hangen is daarom niet handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGpWuBYaS7al2PsGs4CwJDZYIxA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6MXh2N7ovAXWPeiikqZ8nqC.jpg?f=fotoalbum_medium

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:22
mrfatmen schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:26:
Wie kan mij advies voor plaatsing van speakers op mijn bureau.
Heb mijn logitech speakers vervangen voor Edifiers echter vind ik de plaatsing niet ideaal.
Voor mijn gevoel lijnt het niet helemaal lekker uit.

Kunnen ze wel zo op hun zijkant staan?
Kan ik ze beter op een standaard staat zodat boven de monitoren staan en omlaag richten?
Andere ideeen?

Bureau is een zit / sta bureau op de muur hangen is daarom niet handig.

[Afbeelding]
Speakers horen eigenlijk op oorhoogte te zitten. Ik heb onder mijn speakers standaarden geplaatst omdat ik tegen hetzelfde probleem als jij aanliep met mijn zit-sta bureau. Je gaat wel wat in de knoei komen met je 2 schermen. Wellicht kan je dit oplossen door de schermen te verplaatsen zodat je in het midden zit van beide schermen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfAFiSguHRVo0RTe6Vn_mqddkR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0meJi56jlX9DA7HGwK4k2yfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:43
Vraagje over centerspeaker.
We hebben pricewatch: Denon AVR-X1600H en twee pricewatch: Klipsch RB-51 (Zwart), dus stereo. Geen sub, rear en ook geen centerspeaker.

Meestal staat de receiver in pass-through voor PS spelen of TV kijken via tv-ontvanger of netflix/disney+ via PS of muziek op youtube. En voor muziek zetten we de receiver wel aan voor films soms.

Werkt goed maar bij programma's en films moeten we de volume best verhogen om de gesprekken te kunnen horen.

Volgens mij zou een centerspeaker een oplossing kunnen zijn, voor een klein prijsje, als de gesprekken beter hoorbaar zijn is het goed genoeg.
Deze heb ik gevonden: pricewatch: Magnat Monitor Supreme Center 250 (Bruin)
of alternatief: pricewatch: Dali Spektor Vokal (Zwart)

Mijn kleine vraag is of dit gaat helpen, of heb ik iets/heel veel gemist?

En, als alternatief dacht ik aan een center om op de TV aan te sluiten, is dat een beter idee i.v.m. gesprekken in films/programma's?
TV is deze trouwens: pricewatch: Philips 43PUS6504 Zwart

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gondor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:56:
En, als alternatief dacht ik aan een center om op de TV aan te sluiten, is dat een beter idee i.v.m. gesprekken in films/programma's?
TV is deze trouwens: pricewatch: Philips 43PUS6504 Zwart
Hoe had je dat voor je gezien qua aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
FeaR schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Hoe had je dat voor je gezien qua aansluiten?
Als ik voor de tv koop ga ik een bluetooth ding kopen en dan zonder de versterker gebruiken. Of is dat raar i.v.m. het hebben van een receiver?
Edit: Hmm, ik zie niet dat deze tv bluetooth heeft. Dan niet of via andere out misschien.

[ Voor 12% gewijzigd door Gondor op 23-01-2022 14:06 ]

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Gondor schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Als ik voor de tv koop ga ik een bluetooth ding kopen en dan zonder de versterker gebruiken. Of is dat raar i.v.m. het hebben van een receiver?
Edit: Hmm, ik zie niet dat deze tv bluetooth heeft. Dan niet of via andere out misschien.
Vergeet die optie, niet te doen. Een TV stuurt of stereo uit waar geen center kanaal in zit wat je zo af kan tappen of er wordt surround verzonden waardoor je weer iets van een decoder nodig hebt om het center kanaal uit te filteren. Waarna het dan nog een uitdaging wordt om geluid uit de TV te laten komen én via de uitgang waar je dan het center kanaal uit gaat filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
FeaR schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Vergeet die optie, niet te doen. Een TV stuurt of stereo uit waar geen center kanaal in zit wat je zo af kan tappen of er wordt surround verzonden waardoor je weer iets van een decoder nodig hebt om het center kanaal uit te filteren. Waarna het dan nog een uitdaging wordt om geluid uit de TV te laten komen én via de uitgang waar je dan het center kanaal uit gaat filteren.
Dan dus toch een center voor aan de versterker.
Zal er merkbaar/waard verschil zijn tussen de goedkoopste en duurste uit deze vergelijking: DaliSpektorVokal - MagnatMonitorSupremeCenter250 - QAcousticsQ3090Ci - KefT101c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Daar moet je dus niet op letten, gewoon gaan luisteren en kijken naar de specs, want de Dali heeft een ander bereik dan die andere. Of jij dat ook hoort of merkt is aan jouw oren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

pman63 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:47:
Daar moet je dus niet op letten, gewoon gaan luisteren en kijken naar de specs, want de Dali heeft een ander bereik dan die andere. Of jij dat ook hoort of merkt is aan jouw oren.
Die ene is een Magnat, daarbij zou ik de specificaties nooit vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:05
Nummer selecteren

So far so good.
Maar dan…

Hoe doen jullie dat?
Of tips?
toon volledige bericht
Ik behandel de streamer net als elke andere bron. Wel zet ik het volume van de streamer altijd vast. Dus volume met de versterker regelen. Was in het cd of lp tijdperk niet anders. Alleen je moet niet naar de kast lopen maar op je telefoon iets uitkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
nineball schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Ik behandel de streamer net als elke andere bron. Wel zet ik het volume van de streamer altijd vast. Dus volume met de versterker regelen. Was in het cd of lp tijdperk niet anders. Alleen je moet niet naar de kast lopen maar op je telefoon iets uitkiezen.
volg je tot een zekere hoogte. hoe dan de volume vast te zetten? Want vroeguh kon je de volume van een cd-speler of lp niet wijzigen. dat deed je alleen via de versterker. en daarbij mn grootste pijnpunt als ik het zo mag benoemen is het aandoen van alle apparaten. standby kan...maar niet ideaal. en de bron gaat niet automatisch op de streamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:05
Gentleman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:36:
[...]

volg je tot een zekere hoogte. hoe dan de volume vast te zetten? Want vroeguh kon je de volume van een cd-speler of lp niet wijzigen. dat deed je alleen via de versterker. en daarbij mn grootste pijnpunt als ik het zo mag benoemen is het aandoen van alle apparaten. standby kan...maar niet ideaal. en de bron gaat niet automatisch op de streamer.
Inderdaad, alleen via de versterker. En die moet aan en op de juiste input gezet worden. Dat doe ik al een jaar of 40 zo. Het went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
-never mind- gefixed.

[ Voor 95% gewijzigd door Morpheus2003 op 28-01-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:23
Voor dit soort verzoekjes is er V&A.

[ Voor 86% gewijzigd door FeaR op 29-01-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gentleman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Een beetje receiver kun je het ingangsvolume per ingang bijregelen zodat ze allemaal ongeveer gelijk zijn.
Afstandsbediening van mijn avr2311 heeft een functie waarbij als ik de bron selectie toets in druk, de receiver op die bron aan gaat. Dus dat kan wel - maar is afhankelijk van je apparaten afstandsbediening :)

Vwb die Cd spelers: ik heb er hier 3 staan (2* Pioneer en een Onkyo) die allen het uitgangsvolume kunnen regelen. Gaat via de afstandsbediening. Pioneer had dat sowieso bij al zijn modellen in de jaren 90. De Onkyo kan zelfs de hoofdtelefoon uitgang via de remote regelen. Ook handig :)

Dus dat je zegt dat dat niet te wijzigen is: jij hebt het nooit gezien, maar het is er wel :P
(Pioneer Pd 5700, pd 7700 en Onkyo DX7511 mocht je het na willen zoeken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 21:49
Dolby Atmos experts,

Ik heb een Samsung UE55RU8000 uit 2019. Ik probeert uit te vogelen of de TV Atmos ondersteunt. In de specs vind ik hier namelijk niks over, maar in het menu vind ik wel het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgbGrhx96zyIlPGD1z6uzwxje5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZNfKTPEBABobrOsldlZ2h79.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou dit dan betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Dat de TV Dolby Atmos door kan sturen naar een versterker via HDMI ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
RichieB schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:57:
[...]

Dat de TV Dolby Atmos door kan sturen naar een versterker via HDMI ARC.
Vreemd dat het dan niet werkt. Denk dat de Hdmi kabel te langzaam is dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
goldmemberf1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Vreemd dat het dan niet werkt. Denk dat de Hdmi kabel te langzaam is dan
Dan heb je natuurlijk nog wel een Atmos setup (of soundbar die dat aankan) zelf nodig, we weten niet of je die ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
pman63 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Dan heb je natuurlijk nog wel een Atmos setup (of soundbar die dat aankan) zelf nodig, we weten niet of je die ook hebt.
Jep die heb ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
  • Laatst online: 05-06-2022
Wat gebeurt er met luidsprekers die 10 jaar niet meer zijn gebruikt en op zolder hebben gestaan? Kunnen die na al die tijd weer worden gebruikt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Ja, mits droog opgeslagen zou dat gewoon moeten werken. Mijn speakers hebben een tijdje in een kelder gestaan en die deden het daarna ook nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb mijn speakers ook na 8 jaar werkend van zolder gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Korte vraag, ik ben met een (grondige) verbouwing bezig. In de woonkamer komt er ook een 'voorwand' met acoustische isolatie achter (oud rijhuis).

De gelegenheid om alles netjes in te werken natuurlijk. TV ophangen op de muur, eventueel een soundbar (ophangen of op plankje aan de muur). Ik wil in elk geval (wegens niet al te grote ruimte) een tv meubel vermijden. Dat hoeft tegenwoordig toch niet meer met hoe klein alle apparaten zijn (chromecast, apple TV, en dan ben ik er wel. Zelfs de tv decoder is tegenwoordig klein.

Ik wil in de voorwand dan ook alles voorzien voor verschillende configuraties. Dus stroom en 3x HDMI die uitkomt achter de TV. 1 x HDMI die uitkomt achter de tv maar dan helemaal vanuit de hoek om een ps5 uit het zicht (achter een plant) of zo te kunnen zetten. En wat kabelbanen van links naar rechts voor een eenvoudige stereosetup (eventueel met center.

De vraag is nu, HMDI stekkers zijn best dik/groot. Lukt dat makkelijk in een typische pvc buis? Type buis voor electra te routen?

Ik heb al bijgelezen ivm heel wat oplossingen, maar die zijn allemaal erg duur of erg moeilijk. Zoals HDMI kabels met afneembare stekkers/pluggen. Of achteraf zelf te solderen pluggen (wil ik niet aan beginnen met kabels die tegenwoordig storingsvrij 40 Gb/s moeten halen)

Eventueel dacht ik aan usb-c, met usb-c naar hdmi verloopstekkers aan beide uiteinden. De usb-c kabel past dan prima in de geleider, en dan omzetten naar hdmi met verloopstukjes. Maar dan stel ik me opnieuw de vraag ivm HDCP/bitrates/Handshakes, enz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
Met een simpel PVC-pijpje voor elektra kom je er niet nee, dat wordt minimaal een (grijze) afvoerpijp (ook van PVC) zeker als je er meerdere door wil trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Bedenk wel dat je niet zomaar stroom en signaal door 1 leiding kan / mag voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
pman63 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:05:
Met een simpel PVC-pijpje voor elektra kom je er niet nee, dat wordt minimaal een (grijze) afvoerpijp (ook van PVC) zeker als je er meerdere door wil trekken.
Dat begin ik ook te merken. Wou even met een kabel gaan testen in een doe-het-zelf ergens, maar dit soort pijpjes zijn 16mm, en dat zal 'm niet worden met de dikke hdmi connectors.

Wat ik gewoon ga doen is achter de voorzetwand een rechthoekige channel/cable duct aanbrengen, met een "sleuf" opening ter hoogte van de waar de AV apparatuur komt, en idem achter de tv. Met een rechthoekige 'rubber cable grommet’ zoals dat blijkbaar heet. En dan alles door dezelfde channel, dat lukt zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUJ2dlyzy7gIlVEIxY0_6FRCadU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sJwigNGjl1aXavbeZqqqhW8I.jpg?f=user_large

Ik wil echt vermijden van peperdure kabels te moeten kopen, of erg specifieke kabels zoals
  • hdmi over cat5/6 (ethernet). Schijnt te bestaan, is duur, en gebruikt convertors en zo, en is niet altijd een succes verhaal
  • hdmi plug zelf solderen. Heb ik niet de skills voor. Als je daarnaast al ziet hoe vaak HDMI kabels falen in hun spec en signaaloverdracht die ze moeten halen (video van LinusTechTips), denk ik niet dat zelf pluggen solderen daar positief toe zal bijdragen
  • mini hdmi naar hdmi convertors aan beide einden
  • usb-c kabels gebruiken, maar usb-c female naar hdmi male bestaat niet. Dus is geen optie.
Alle AV apparatuur gebruikt hdmi, en dat zie ik de volgende tien jaar niet meer overschakelen naar usb-c of mini hdmi. Als dit had aangeslaan, was het nu al een feature geweest. Consoles zijn vaak leading als het gaat om nieuwe kabels/pluggen te introduceren naar de massa, en de ps5 en xbox series X hebben gewoon HMDI en een cyclus van waarschijnlijk +-10 jaar

Ik verkies de meest robuuste, makkelijkst te onderhouden/flexibele oplossing. dus
  • Geen hdmi wand stekkers. (ingebouwd, wat als de stekker gaar wordt, nieuwe hdmi tech, ...)
  • Geen kabels vast inbouwen/eerst doortrekken en uiteindjes laten uitsteken. Slordig, onnodig, gaat in tegen de cleane look, en opnieuw, wat met kabel vervangen wegens connector kapot/hdmi spec vernieuwd, .. Is wellicht wel nodig indien het ingeslepen wordt in een stenen muur.

In mijn geval moet het zoiets worden: (geen tv meubel, hoogstens plankje met soundbar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLR1FhuOqozisYdo331u3GdfDKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibeZgCa1tDLUSHIANBaBoYEI.png?f=fotoalbum_large
  • Groen is voor een stereo luidspreker opstelling met AV receiver/versterker rechts.
  • Blauw (hdmi) wordt dus gebundeld in een brede gemakkelijk te gebruiken channel.
  • Blauw (hdmi) naar een hoek van de kamer is om een toekomstige ps5 uit het zicht te kunnen plaatsen (wegens te opvallend/lelijk/groot design)
Deze opstelling laat me toe om volgende scenario's te gebruiken naar wens
  • TV gebruiken als "HDMI hub/switch". Alle media apparatuur rechtstreeks op tv, switch input op tv, audio output naar soundbar of eenvoudige stereo setup via amplifier + PS5 uit het zicht
  • AV receiver als HDMI hub/switch. Alle media apparatuur + AV receiver rechts uit het zicht in een klein kastje, HDMI naar tv en audio naar soundbar of eenvoudige stereo setup.
Geen nood in deze ruimte voor 5.1 surround sound.

itcrowd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:03:
Bedenk wel dat je niet zomaar stroom en signaal door 1 leiding kan / mag voeren.
Is dit nog steeds het geval? Ook met goede kwaliteit shielded HDMI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 28-04 14:09

Sponge

Serious Game Developer

Hm, er is iets aan de hand met de onderste luidspreker van een van mijn Canton Vento 890's (ca. 12 jaar oud). Er zit een soort onzuivere trilling in. Dit is opeens begonnen, en ik kan absoluut geen schade of iets ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://www.persistentrealities.com/shared/tweakers/speakerissue.jpg

Ik ben dan ook altijd erg zuinig op de speakers en ik heb ook hekel aan harde muziek, dus dat kan het ook zeker niet zijn! Het aparte is, als je echt minimaal drukt (meer gewoon 'tegen aan houden') op het materiaal rond de speaker (membraan?) dan is het weg en is het weer perfect. Alleen ouderdom zou praktisch de enige reden kunnen zijn.
  • Heb de luidsprekers opnieuw bedraad. Geen effect
  • Heb de luidsprekers omgedraaid (just in case dat het aan de Denon PMA1510 ligt..) ook geen effect helaas.
  • Licht indrukken geeft exact hetzelfde gevoel als de andere luidspreker.
Heb een heel kort filmpje gemaakt: Filmpje van geluid.

Zit te overwegen om de speaker eens los te halen, en 180 graden te draaien. maar de gedachte ervan maakt mij toch al een beetje nerveus gezien wat ze gekost hebben.

Wellicht dat er hier nog ideeen zijn?
Pagina: 1 ... 82 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6