Zijn er mensen met Tidal & Sonos? Volgens de support pagina van Sonos moet ik net als met Spotify Connect direct kunnen casten naar mijn Sonos Beam vanuit de Tidal app, maar in de Tidal app komt eigenlijk alleen mijn Chromecast naar voren.
Niet alleen inflatie ook het gebrek aan nieuwe modellen, Marantz (en Denon) maken geen spelers meer in dit segment. Alleen Sony en Panasonic van de bekende merken maken ze nog. Daarnaast kun je alles vragen, of je het ook krijgt is vraag 2.pwbogaart schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:35:
[...]
Dit is dus wel precies wat ik eerder bedoelde qua te duur: Ik zie verschillende UD5007s op MP staan. Kostte in 2014 nieuw zo'n €400, worden nu voor zo'n €300 aangeboden. Ik weet, inflatie en zo, maar toch...
De (s1) Sonos spullen die ik heb komen gewoon naar voren in de Tidal app op ios.dimmak schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:57:
Zijn er mensen met Tidal & Sonos? Volgens de support pagina van Sonos moet ik net als met Spotify Connect direct kunnen casten naar mijn Sonos Beam vanuit de Tidal app, maar in de Tidal app komt eigenlijk alleen mijn Chromecast naar voren.
Wilde net zeggen, je kunt ook naar de denon DBP-1611 of hoger kijken.pman63 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:36:
[...]
Niet alleen inflatie ook het gebrek aan nieuwe modellen, Marantz (en Denon) maken geen spelers meer in dit segment. Alleen Sony en Panasonic van de bekende merken maken ze nog. Daarnaast kun je alles vragen, of je het ook krijgt is vraag 2.
Kijk ook eens naar Oppo, die maken ze ook nog.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bedankt voor al het meedenken. Ik was inmiddels de zeer hoog aangeschreven pricewatch: Audiolab 6000CDT Zwart op het spoor gekomen, nu met een zeer aantrekkelijke BF aanbieding, die ik zeker zou kopen als hij fysiek zou passen in de boekenkast, maar dat gaat dus niet lukken (2.5 cm over aan de achterkant voor de kabels…)
Het gaat dus toch gewoon de pricewatch: NAD C538 worden die prima past (fysiek, en ook bij de pricewatch: NAD C328)
Nu nog even wachten of er wellicht een mooie BF aanbieding komt eind deze week,
Het gaat dus toch gewoon de pricewatch: NAD C538 worden die prima past (fysiek, en ook bij de pricewatch: NAD C328)
Nu nog even wachten of er wellicht een mooie BF aanbieding komt eind deze week,
Ik zou even verder kijken dan de pricewatch alleen, want ik vindt het aanbod daarin wel erg beperkt.
[ Voor 13% gewijzigd door pman63 op 22-11-2021 23:07 ]
Heb je suggesties dan? Als ik bij de hifi-zaken kijk zie ik ook niet echt veel alternatieven, vooral gezien de fysieke beperkingen. Ik heb max 33 cm diepte beschikbaar *inclusief kabels* en een standaard element van >= 30cm diep (zoals ook veel van betere BR spelers zoals de eerder door jouw genoemde UDx00x) gaat dus niet passen. In de ondiepere klasse zie ik naast genoemde NAD vooral wat alternatieven van Denon en Yamaha, maar daar zie ik geen wezenlijk verschil mee…pman63 schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:49:
Ik zou even verder kijken dan de pricewatch alleen, want ik vindt het aanbod daarin wel erg beperkt.
Hmm.. Android dingetje dan misschien? Wel vervelend. Ik zou graag van Spotify overstappen naar Tidal, maar dit houdt me tegen.nineball schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:25:
[...]
De (s1) Sonos spullen die ik heb komen gewoon naar voren in de Tidal app op ios.
Als de beperking diepte is dan wordt de spoeling wel een stuk dunner, als het dan ook nog eens matched met de rest van de apparatuur zou ik daar verder ook niet al te lang meer over nadenken. Wat ik vooral probeerde aan te geven was dat pricewatch niet zaligmakend is voor wat aanbod en aanbieders. Dus kijk vooral verder dan de neus lang is. Ik mis Smits in Arnhem bijvoorbeeld (en die heeft een aardig aanbod) https://www.smitsarnhem.n...ers?product_list_limit=60
Ik zie het; mooi assortiment. Variërend van mooie aanbiedingen tot kabels met een shielding van eenhoornhaar of zo (anders kan ik de €13,000 voor 6m RCA niet verklaren)pman63 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:23:
Ik mis Smits in Arnhem bijvoorbeeld (en die heeft een aardig aanbod) https://www.smitsarnhem.n...ers?product_list_limit=60
De eerste Discmans niet, als je moest hardlopen naar de bus sloeg hij over. Sommige spelers in de auto hielden ook niet van drempels.Jorgen schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:58:
[...]
Discman's hadden sowieso een buffer (ESP) of een iets snellere manier van afspelen, want anders had je tijdens het lopen continu dat je cd oversloeg.
De huidige instap Marantz spelers zijn niet meer zo geweldig die klaagt over schijfjes die de 21 euro drive in de PC gewoon ript.
IOTAVX heeft de NP3 een CD speler van 24cm diep doet ook DAB, internetradio etc.
[ Voor 7% gewijzigd door bouwfraude op 25-11-2021 10:27 ]
Weet niet wat voor beokenkast je hebt (Ikea Billy wellicht?) Maar wellicht handig om een andere boekenkast of simpelweg een zaag te overwegen (om in de achterkant te zetten).pwbogaart schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:37:
[...]
Heb je suggesties dan? Als ik bij de hifi-zaken kijk zie ik ook niet echt veel alternatieven, vooral gezien de fysieke beperkingen. Ik heb max 33 cm diepte beschikbaar *inclusief kabels* en een standaard element van >= 30cm diep (zoals ook veel van betere BR spelers zoals de eerder door jouw genoemde UDx00x) gaat dus niet passen. In de ondiepere klasse zie ik naast genoemde NAD vooral wat alternatieven van Denon en Yamaha, maar daar zie ik geen wezenlijk verschil mee…
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zoek ervaringen met een (staande) microfoon voor de computer, m.b.t. het al dan niet horen van typen en de speakers. Ik ben ooit van een simpel staand exemplaar (analoog, op de mic-in) overgestapt op de mic van mijn prima webcam. Was een goede stap voorwaarts, maar ik wil eigenlijk nog beter: echt minder het typen en de galm van de ruimte horen. (Met de mic nog wel buiten beeld.) Is dat realistisch mogelijk?
Er mag best wat geld tegenaan (tenminste, ik vind 't best wat geld nu ik inmiddels naar ca. 175 euro uitgeven zit te kijken). Maar.. ik vraag me nogal af of 't gaat werken. Wie gebruikt met succes een microfoon onder zulke omstandigheden, of heeft het tevergeefs geprobeerd?
Er mag best wat geld tegenaan (tenminste, ik vind 't best wat geld nu ik inmiddels naar ca. 175 euro uitgeven zit te kijken). Maar.. ik vraag me nogal af of 't gaat werken. Wie gebruikt met succes een microfoon onder zulke omstandigheden, of heeft het tevergeefs geprobeerd?
Haha, heb ik al gedaan (zaag erin), om de kabels een paar extra cm ruimte te geven aan de achterkant. Idd Ikea kast, maar geen Billy (massief hout ipv spaanplaat). Heb ook met een gatenzaag gaten gemaakt om horizontaal wat verbindingen te leggen tussen een smal deel (waarin de audio) en een breed deel van 90cm (waarin net een 32" TV past)The Eagle schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:59:
Weet niet wat voor beokenkast je hebt (Ikea Billy wellicht?) Maar wellicht handig om een andere boekenkast of simpelweg een zaag te overwegen (om in de achterkant te zetten).
Even een kleine ervaring, ik ben laatst overgestapt naar een USB microfoon (MPM-4000U Podcast Mic). Ja, je stem klinkt aanzienlijk beter erdoor maar die dingen pakken letterlijk elk bijgeluidje ook op. Mijn tip: gebruik als het kan iets als Nvidia Broadcast erbij. Dan heb je wel de voordelen van een dergelijke microfoon, en de 'nadelen' worden mooi weg gefilterd.Gwaihir schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:57:
Ik zoek ervaringen met een (staande) microfoon voor de computer, m.b.t. het al dan niet horen van typen en de speakers. Ik ben ooit van een simpel staand exemplaar (analoog, op de mic-in) overgestapt op de mic van mijn prima webcam. Was een goede stap voorwaarts, maar ik wil eigenlijk nog beter: echt minder het typen en de galm van de ruimte horen. (Met de mic nog wel buiten beeld.) Is dat realistisch mogelijk?
@rodie83 Ik ben onlangs met OBS begonnen. Dat lijkt me zoiets dan ook wel te hebben. Wel 't gevoel dat eer ik klaar ben met mijn setup, ik de computer zelf moet vervangen / upgraden. Want die is tot nu toe vooral gebouwd op zuinig en stil en ook zo nieuw niet meer. Oh well..
Vraagje over speakers. Ik heb al 25 jaar een stel Kef Coda 8's in de boekenkast staan. Klinken prima, maar ik vraag me toch steeds meer af of ik er op vooruit zou gaan als ik nieuwe speakers (in hetzelfde formaat, zo'n 32 cm hoog) zou kopen. De techniek is immers niet stil blijven staan...
(Moet dus wel in de kast passen, tussen de boeken. ik lees bv. veel goeds over de Kef LS50 Meta, maar die hebben een bass port aan de achterkant, dus dat zal niet gaan).
Zou ik feitelijk iets opschieten met bijvoorbeeld ... ja, wat? Ik zie eigenlijk vooral heel veel budget (<<€500) of met de baspoort aan de achterkant.
Zijn er überhaupt opties die ik zou moeten checken / beluisteren? Of toch gewoon lekker de Coda's houden?
(Moet dus wel in de kast passen, tussen de boeken. ik lees bv. veel goeds over de Kef LS50 Meta, maar die hebben een bass port aan de achterkant, dus dat zal niet gaan).
Zou ik feitelijk iets opschieten met bijvoorbeeld ... ja, wat? Ik zie eigenlijk vooral heel veel budget (<<€500) of met de baspoort aan de achterkant.
Zijn er überhaupt opties die ik zou moeten checken / beluisteren? Of toch gewoon lekker de Coda's houden?
Ja natuurlijk kan je erop vooruit. Beetje lastige tip nu de evenementen weer geschrapt zijn, maar bezoek wat van die audioshows, of high end audio zaken
High end monitoren bestaan. Omdat de woofer ontbreekt “redelijk”’geprijsd.
Blijf je in het segment rond de 400 euro hangen, dan heel behoorlijke monitoren, onderling qua geluid kwestie van smaak, zosls bv de Kef. Daarboven het echte high end: kosten ergens boven 2k, betere speakerbouw, duurdere onderdelen, betere sound. Kwaliteit heeft een prijs, maar gelukkig bij monitoren blijft de investering heel erg betaalbaar. Bij vloerstaanders kan het zomaar een bedrag worden van een middenklasse auto of hoger
High end monitoren bestaan. Omdat de woofer ontbreekt “redelijk”’geprijsd.
Blijf je in het segment rond de 400 euro hangen, dan heel behoorlijke monitoren, onderling qua geluid kwestie van smaak, zosls bv de Kef. Daarboven het echte high end: kosten ergens boven 2k, betere speakerbouw, duurdere onderdelen, betere sound. Kwaliteit heeft een prijs, maar gelukkig bij monitoren blijft de investering heel erg betaalbaar. Bij vloerstaanders kan het zomaar een bedrag worden van een middenklasse auto of hoger
Ik gebruik al een paar maanden de Poly 20 sync (deze). Deze altijd aangesloten gehad via de vaste USB-A kabel. Vandaag werkte dat opeens niet meer.
Er zit ook bluetooth ingebakken en dat werkt wel. Echter is het geluidprofiel heel erg plat.
Heb al contact gehad met Poly support, maar die weten het ook niet direct. Die gaan ook spitten.
Vandaag ook een windows update in de wachtrij gehad. KB50077289, dat gaat over .NET update. Kan mij niet voorstellen dat dat het probleem was. Het probleem speelde al voordat ik de update installeerde. Ik dacht bij het zien van de update, misschien lost dat het op. Maar helaas.
Ik heb het apparaat in mijn Win 10 lijst verwijderd, bluetooth verwijderd, bluetooth uitgezet en de kabel erin gestoken. Maar ik kan het niet vinden.
Herkent iemand dit probleem?
Er zit ook bluetooth ingebakken en dat werkt wel. Echter is het geluidprofiel heel erg plat.
Heb al contact gehad met Poly support, maar die weten het ook niet direct. Die gaan ook spitten.
Vandaag ook een windows update in de wachtrij gehad. KB50077289, dat gaat over .NET update. Kan mij niet voorstellen dat dat het probleem was. Het probleem speelde al voordat ik de update installeerde. Ik dacht bij het zien van de update, misschien lost dat het op. Maar helaas.
Ik heb het apparaat in mijn Win 10 lijst verwijderd, bluetooth verwijderd, bluetooth uitgezet en de kabel erin gestoken. Maar ik kan het niet vinden.
Wat werkte er opeens niet meer? geen geluid? gaat ie uberhaupt nog aan? Branden de LEDjes nog?Upbeat78 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:01:
Ik gebruik al een paar maanden de Poly 20 sync (deze). Deze altijd aangesloten gehad via de vaste USB-A kabel. Vandaag werkte dat opeens niet meer.
Deze speakerfoon gedraagt zich in Windows als een geluidskaart, dus ik zou eerst kijken in je geluidsinstellingen van Windows of je niet simpelweg een andere geluidskaart moet selecteren.
Als ie helemaal niks doet (geen ledjes, of teken van leven) eerst maar even de USB kabel vervangen. Uiteraard ook even een ander USB apparaat testen op diezelfde poort en waar mogelijk de Poly op een andere USB poort uitproberen.
Heb je ook een andere PC, dan ook daar even je Poly op aansluiten.
Laat maar even weten hoever je hiermee komt en dan pakken we het na je feedback verder op. Succes ermee!
Mwah, niet altijd. Er is ook ontzettend veel juist enorm veel slechter geworden (de standaard van de consument bijvoorbeeld).aljooge schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:33:
Ja natuurlijk kan je erop vooruit.
Verbeteringen zitten vooral in het materiaal, het is ook niet zo dat speakers de laatste 20 jaar revolutionair zijn veranderd.pwbogaart schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:02:
De techniek is immers niet stil blijven staan...
Wat is je budget? Zijn closed cabinet geen optie?(Moet dus wel in de kast passen, tussen de boeken. ik lees bv. veel goeds over de Kef LS50 Meta, maar die hebben een bass port aan de achterkant, dus dat zal niet gaan).
In de €500,- range ga je niet heel veel verbetering vinden. Kef zijn nooit koekenbakkers geweest als het gaat om speakers ontwerpen.
Ben het eens met Aljooge dat er mogelijk wat interessants zit in monitorspeakers met een bi-amped afgestemde ingebouwde versterker. Die kunnen soms erg goed afgesteld zijn. In dat geval even kijken naar merken als Adam, Mackie, Neuman, Genelec ...of Kef. Nadeel van amped monitors is dat je audio uit via een XLR of Jack moet.
HiFi in die prijsrange is vaak wat minder, dan ga je al snel richting dezelfde prijs in Euros die jij er toen in Guldens voor betaalde. Als het budget geen probleem is, dan kan je ook daar wel gaan shoppen. Merken als Kef, maar ook bv Klipsch of B&W e.d.
Of je erop vooruit gaat? Dat betwijfel ik. Het is deels smaakgebonden, maar je raakt ook gewend aan je speakers. Dat zijn toch behoorlijk subjectieve factoren. Maar ook objectief valt het te bezien of er vandaag de dag werkelijk betere speakers zijn dan een degelijke redelijk high-end set van 25 jaar oud.
Ik was laatst op het Dutch Audio Event en heb daar best wel wat aan bookshelves gehoord. Niet dat die Kefjes slecht zijn, maar er wordt zeker oo bookshelf niveau ook door de onbekendere merken aan de weg getimmerd. Ik kan me alleen het merk niet meer herinneren, maar die klonken serieus heel goed.
Was er nogiemand op DAE btw? Wil dat merk eigenlijk wel weten. Waren twee flinke kamers nast elkaar met zwarte bookshelves. In een van beiden een demo van een amp en dac producent, de andere weet ik zo even niet. Hadden een ribbontweeter iirc. Meen dat ik ze bij Metrum Acoustics zag. Was wel een bedrag van 3 nullen per speaker though
Was er nogiemand op DAE btw? Wil dat merk eigenlijk wel weten. Waren twee flinke kamers nast elkaar met zwarte bookshelves. In een van beiden een demo van een amp en dac producent, de andere weet ik zo even niet. Hadden een ribbontweeter iirc. Meen dat ik ze bij Metrum Acoustics zag. Was wel een bedrag van 3 nullen per speaker though
Die stonden bij de Sonnet stand. Ik vond die bookshelfs ook zeer indrukwekkend en heb daar een tijdje gezeten. Zo’n grote ruimte hadden ze daar, alleen twee bookshelfs en totaal niet te weinig laag.The Eagle schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:54:
Ik was laatst op het Dutch Audio Event en heb daar best wel wat aan bookshelves gehoord. Niet dat die Kefjes slecht zijn, maar er wordt zeker oo bookshelf niveau ook door de onbekendere merken aan de weg getimmerd. Ik kan me alleen het merk niet meer herinneren, maar die klonken serieus heel goed.
Heldaljooge schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:04:
[...]
Die stonden bij de Sonnet stand. Ik vond die bookshelfs ook zeer indrukwekkend en heb daar een tijdje gezeten. Zo’n grote ruimte hadden ze daar, alleen twee bookshelfs en totaal niet te weinig laag.
Gevonden. Het waren denk ik Acelec Model One's: https://www.sonnet-audio.com/Model_One_.html
En idd, a 5400 euro ex btw het paartje
Sonnet en Metrum zaten back to back in ruimte 115 en 111. Hadden de zelfde speakers staan. Kan niet echt missen. Al denk ik dat ik ze zelf op Metrum apparatuur gehoord heb. Daar stond ook nog een sub bij meen ik.
* The Eagle zijn bankrekening eens lief aan gaat kijken
Edit: kan echt niet missen. Metrum en Sonnet delen het zelfde contact adres
[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 30-11-2021 20:24 ]
Rcf art 7 series (715a mk4)
Geven vrij veel background noise, vnl door de tweeter als er geen muziek speelt. Ook wanneer de volumeknop uit staat.
Is dit normaal?
Geven vrij veel background noise, vnl door de tweeter als er geen muziek speelt. Ook wanneer de volumeknop uit staat.
Is dit normaal?
Dank voor je uitvoerige reactie! Typische is; deze ochtend werkt het opeens welvlaaing peerd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:16:
[...]
Wat werkte er opeens niet meer? geen geluid? gaat ie uberhaupt nog aan? Branden de LEDjes nog?
Deze speakerfoon gedraagt zich in Windows als een geluidskaart, dus ik zou eerst kijken in je geluidsinstellingen van Windows of je niet simpelweg een andere geluidskaart moet selecteren.
Als ie helemaal niks doet (geen ledjes, of teken van leven) eerst maar even de USB kabel vervangen. Uiteraard ook even een ander USB apparaat testen op diezelfde poort en waar mogelijk de Poly op een andere USB poort uitproberen.
Heb je ook een andere PC, dan ook daar even je Poly op aansluiten.
Laat maar even weten hoever je hiermee komt en dan pakken we het na je feedback verder op. Succes ermee!

Het enige wat ik nog gedaan heb is gisteren mee genomen naar huis en in mijn pc gestoken. En daar werkte het wel. Snap er helemaal niets van

edit:
Het blijft wazig. Na het installeren van een nieuwe windows update en herstarten werkt het opeens weer niet. Er is een afspeel apparaat bijgekomen. Heb nu een "oortelefoon van hoofdtelefoon" er als optie bij. Deze 'werkt' wel, maar het geluid is mat en komt niet in de buurt van de normale geluidskwaliteit.
Ik ga je tips nog eens lezen en wat troubleshooten.
edit2:
Nog wat getest en uitgeprobeerd.
Led brandt en reageert op volume aanpassing in win10. Ook als ik de teams toets op de poly aan tik, dan komt teams venster omhoog.
Apparaat nog eens uit win10 verwijderd en laptop uitgezet. Poly losgekoppeld. Daarna weer opnieuw opgestart en na het booten de poly opnieuw aangesloten en het werkt nog steeds niet.
Microfoon werkt wel, maar geluid afspelen gaat dus niet.
Ik heb nog een oude laptop liggen op kantoor en daar werkt het apparaat wel. Blijkbaar ligt het op een of andere manier aan mijn laptop.
Ik heb speakers in mijn monitor zitten, die werken wel. Ook de laptop speakers werken.
Keyboard en muis ook usb werken wel.
btw. de poly werkt niet via de usb hub op de monitor en werkt niet met de usb kabel direct op mijn laptop aangesloten.
edit3 (bijna oplossing):
Ik heb bij toeval een ander usb headset getracht te gebruiken ipv mijn poly 20. En daar had ik precies dezelfde problemen mee. Ik heb toen een driver ("Realtek HD Audio Driver - sp135975") gedownload specifiek voor mijn laptop (HP Probook g8 450). Toen deed het geluid het weer. Maar nu is enkel het profiel van het geluid niet juist.
Als ik muziek luister dan is het dof geluid. Tot ik in geluidinstellingen "apparaateigenschappen" open. Het rare is ook, dat als ik geluidsinstellingen open het geluid dof wordt. En het weer kan opheffen door "apparaateigenschappen" te openen. Dus ja ik kan het reproduceren.
[ Voor 42% gewijzigd door Upbeat78 op 08-12-2021 10:55 ]
Lijkt op een PA speaker zo te zien. Meest voorkomende bron van ruis is aarding, misschien dit lijstje even nalopen en kijken of dat het probleem verhelpt.SDS7 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:07:
Is dit normaal?
Dat zijn actieve units zo te zien. Heb je het effect ook als je er de ingangskabel uit trekt? En is dat een TRS of een XLR aansluiting?SDS7 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:07:
Is dit normaal?
Zelfde als ingangskabel (XLR) er uit is. Ook zelfde noise level als speaker volume op minimum of op half staat.The Eagle schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:06:
[...]
Dat zijn actieve units zo te zien. Heb je het effect ook als je er de ingangskabel uit trekt? En is dat een TRS of een XLR aansluiting?
Dan denk ik speakereigenschap. Het zijn PA speakers, die mogen best iets ruisen lijkt mij. Meestal staat er een geroezemoes van mensen te achten tot er muziek uit komtSDS7 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:38:
[...]
Zelfde als ingangskabel (XLR) er uit is. Ook zelfde noise level als speaker volume op minimum of op half staat.
En anders zou ik de verkoper / bax-shop / Thomann eens vragen of dat hoort. je heoft niet meteen garantie te claimen ofzo, gewoon een vraag stellen kan ook
Bedankt voor de info!The Eagle schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:32:
[...]
Dan denk ik speakereigenschap. Het zijn PA speakers, die mogen best iets ruisen lijkt mij. Meestal staat er een geroezemoes van mensen te achten tot er muziek uit komt
En anders zou ik de verkoper / bax-shop / Thomann eens vragen of dat hoort. je heoft niet meteen garantie te claimen ofzo, gewoon een vraag stellen kan ook
Na mij ondertussen te pletter te hebben gelezen over de plaatsing van speakers, wil ik toch nog eventjes hier de meningen aftoetsen:
Onze woonkamer heeft aan de overzijde van het TV meubel hoog tegen het plafond 2 audio-aansluitingen. Die gebruikten we tot nu toe voor de rear-kanalen van onze 5.1 melkpakjesset en dat werkte op zich wel. Plaats dichter bij de luisterpositie krijg ik niet voorbij de WAF (en eerlijk, met 2 jonge kinderen in huis heb ik zelf ook mijn reserves).
Nu lijkt mij na alles wat ik gelezen heb, het toch geen slecht idee om een setje bijvoorbeeld Dali Oberon on walls of Altecos (ik zeg maar iets, moet nog gaan luisteren, kan ook een ander merk zijn) daar te hangen. Die hangen dus schuin links en rechts van de luisterpositie, ongeveer 1m erachter, en 1,5m erboven.
Hoofdgebruik is film en series, muziek minder, vandaar dat ik denk dat rears nog wel iets kunnen toevoegen. Klinkt dat logisch of heeft iemand een beter advies?
Onze woonkamer heeft aan de overzijde van het TV meubel hoog tegen het plafond 2 audio-aansluitingen. Die gebruikten we tot nu toe voor de rear-kanalen van onze 5.1 melkpakjesset en dat werkte op zich wel. Plaats dichter bij de luisterpositie krijg ik niet voorbij de WAF (en eerlijk, met 2 jonge kinderen in huis heb ik zelf ook mijn reserves).
Nu lijkt mij na alles wat ik gelezen heb, het toch geen slecht idee om een setje bijvoorbeeld Dali Oberon on walls of Altecos (ik zeg maar iets, moet nog gaan luisteren, kan ook een ander merk zijn) daar te hangen. Die hangen dus schuin links en rechts van de luisterpositie, ongeveer 1m erachter, en 1,5m erboven.
Hoofdgebruik is film en series, muziek minder, vandaar dat ik denk dat rears nog wel iets kunnen toevoegen. Klinkt dat logisch of heeft iemand een beter advies?
Ik heb vloerstaanders als rears staan. Afstand tot de luisterpositie maakt niet zo heel veel, dat corrigeert de receiver (audissey) wel na het inmeten
Ik heb een Philips DCM580-12 ipod/iphone docking tower, gisteren tweedehands gekocht voor 30 €.
Bovenaan de zuil rechts zit een USB connector.
Die is kapot, het plaatje dat je normaal ziet binnenin is weg, en 1 van de geplooide contactstrips mist het buitenste deel van de plooi.
Waarschijnlijk heeft een ingeplugde usb stick een stamp gekregen.
Ik had dit moeten zien in de winkel, maar was tegen sluitingsuur en heb niet alles kunnen checken. Zeker is dat hij radio weergaf en bediening werkte (wel geen remote maar vind ik geen erg).
Om de USB functionaliteit terug te krijgen moet de connector vervangen worden.
Idee is een female connector van een afgeschreven toestel, of van een verlengkabel (als dat kan?) te pogen monteren.
Daarvoor moet ik eerst de behuizing open krijgen.
Boven achterzijde lijkt een apart halfronde schaal. Als een soort van onderkap, zittende onder de cirkelvormige plaat met de bediening en het docking element.
Met een steekmes kan ik de uiteinden van de U vorm loskrijgen.
Maar niet verder, althans, ik heb niet geriskeerd meer kracht te zetten, wel opschuiven naar het midden van de U, maar dat wordt lastiger.
Achteraan boven is een holte met rooster (dissipatie warmte?), daar zitten twee schroeven die ook door dat U vormig stuk lijken te gaan. Ik had die losgezet en wat achteruit gedraaid voor ik bovenstaande poogde.
Ik wil nu voorzichtig zijn en vooraleer meer te pogen, eerst peilen of iemand ervaring heeft met openen van dit soort behuizingen / Philips.
Dit is maar overwegen, eerst wil ik zien of het kans maakt, zoniet breng ik het terug en geld terug (de tweedehandswinkel voorziet die garantie). Voor de 30 euro wil ik de moeite doen te pogen het zelf te fiksen. De tweedehandswinkel herstelt zoiets niet, noch laat dit doen, kan ook niet, aan die prijs. Mogelijk zetten ze het ding terug te koop met een kaartje dat dit kapot is, of vliegt ie in hun afvalcontainer, wat ook zonde is.
Die is kapot, het plaatje dat je normaal ziet binnenin is weg, en 1 van de geplooide contactstrips mist het buitenste deel van de plooi.
Ik had dit moeten zien in de winkel, maar was tegen sluitingsuur en heb niet alles kunnen checken. Zeker is dat hij radio weergaf en bediening werkte (wel geen remote maar vind ik geen erg).
Idee is een female connector van een afgeschreven toestel, of van een verlengkabel (als dat kan?) te pogen monteren.
Boven achterzijde lijkt een apart halfronde schaal. Als een soort van onderkap, zittende onder de cirkelvormige plaat met de bediening en het docking element.
Maar niet verder, althans, ik heb niet geriskeerd meer kracht te zetten, wel opschuiven naar het midden van de U, maar dat wordt lastiger.
Achteraan boven is een holte met rooster (dissipatie warmte?), daar zitten twee schroeven die ook door dat U vormig stuk lijken te gaan. Ik had die losgezet en wat achteruit gedraaid voor ik bovenstaande poogde.
Ik wil nu voorzichtig zijn en vooraleer meer te pogen, eerst peilen of iemand ervaring heeft met openen van dit soort behuizingen / Philips.
Dit is maar overwegen, eerst wil ik zien of het kans maakt, zoniet breng ik het terug en geld terug (de tweedehandswinkel voorziet die garantie). Voor de 30 euro wil ik de moeite doen te pogen het zelf te fiksen. De tweedehandswinkel herstelt zoiets niet, noch laat dit doen, kan ook niet, aan die prijs. Mogelijk zetten ze het ding terug te koop met een kaartje dat dit kapot is, of vliegt ie in hun afvalcontainer, wat ook zonde is.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Lees je eigen tekst nog eens terug. Is dat een kleine vraag?Josio schreef op zondag 5 december 2021 @ 08:49:
Ik heb een Philips DCM580-12 ipod/iphone docking tower, gisteren tweedehands gekocht voor 30 €.
Als je zelf wilt fixen: maakt een eigen topic en plaats plaatjes. Aan tekst van hoe het er uit ziet hebben we niks. Als je geen kracht durft te zetten of niet weet wat je doet: breng terug, tenzij je voor 30 euro wilt hobbyen / leren voor de volgende keer.
Of breng gewoon terug want defect. Het is maar wat je verwacht.
Mijn vraag ging over openen krijgen behuizing, leek me kleine vraag.The Eagle schreef op zondag 5 december 2021 @ 09:24:
[...]
Lees je eigen tekst nog eens terug. Is dat een kleine vraag?
Als je zelf wilt fixen: maakt een eigen topic en plaats plaatjes. Aan tekst van hoe het er uit ziet hebben we niks. Als je geen kracht durft te zetten of niet weet wat je doet: breng terug, tenzij je voor 30 euro wilt hobbyen / leren voor de volgende keer.
Of breng gewoon terug want defect. Het is maar wat je verwacht.
Intussen heb ik de cd speler geprobeerd.
Gedaan zoals de gedownloade handleiding stelt: source op CD, CD in de gleuf met tekstzijde rechts. Hij pakt niet aan. Ik heb hem erin geduwd tot randje, nog steeds niet, terug uitgetrokken met pincet.
De kringwinkel heeft bij dit toestel blijkbaar hoogstens enkel de radio getest, ook datgene dat
ik in de winkel kon (ik loop niet rond met cd's en usb sticks "in geval").
Blijft voor mij dan enkel de FM radio als invoer, denk dat ik hem ga terugbrengen, en zeggen dat ze de binnengebrachte toestellen testen, zoals ze beweren te doen, en bij euvels die tenminste vermelden dat de koper weet wat hij krijgt voor de prijs.
Wel jammer, want geluid is goed, maar tja, zonder bron, wat ben je ermee?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Ik heb bij toeval een ander usb headset getracht te gebruiken ipv mijn poly 20. En daar had ik precies dezelfde problemen mee. Ik heb toen een driver ("Realtek HD Audio Driver - sp135975") gedownload specifiek voor mijn laptop (HP Probook g8 450). Toen deed het geluid het weer. Maar nu is enkel het profiel van het geluid niet juist.
Als ik muziek luister dan is het dof geluid. Tot ik in Win10 geluidinstellingen "apparaateigenschappen" open, dan nog geen seconde valt het geluid even uit en gaat weer aan en heb ik weer een helder geluid. Het rare is ook, dat als ik geluidsinstellingen weer open het geluid dof wordt, dan ook weer een onderbreking van nog geen seconde. En het weer kan opheffen door "apparaateigenschappen" te openen. Dus ja ik kan het reproduceren. Iemand een idee waar het in zit?
Als ik muziek luister dan is het dof geluid. Tot ik in Win10 geluidinstellingen "apparaateigenschappen" open, dan nog geen seconde valt het geluid even uit en gaat weer aan en heb ik weer een helder geluid. Het rare is ook, dat als ik geluidsinstellingen weer open het geluid dof wordt, dan ook weer een onderbreking van nog geen seconde. En het weer kan opheffen door "apparaateigenschappen" te openen. Dus ja ik kan het reproduceren. Iemand een idee waar het in zit?
Ik zit in EXACT dezelfde situatie, alleen is de plaats tussen luisterpositie en muur eerder 3-3,5 meter. Vandaag heb ik 2 Dali Fazon Sat's besteld. Ik was ook naar het kijken naar de Oberon on wall en Alteco C1, maar de eerste vond ik wat groot (38cm hoog ipv 25 voor de Fazon), niet richtbaar en de cover is nu ook niet de mooiste en 'donker' op een witte muur (moet zo min mogelijk opvallen van de vrouw). De Alteco C1 was ook een optie om in de hoek met het plafond te plaatsen, maar blijkbaar zit die kabelaansluiting dan 'bovenaan' en let's face it: redelijk lomp ding!nokie schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:42:
Na mij ondertussen te pletter te hebben gelezen over de plaatsing van speakers, wil ik toch nog eventjes hier de meningen aftoetsen:
Die Fazon Sat's hebben blijkbaar een mooi weggewerkte kabel in de voet zelf zodat de kabels (hopelijk) helemaal weg te werken zijn en ze zijn natuurlijk ook richtbaar. Ik hoop ze dit weekend omhoog te kunnen hangen
Blijf issues houden met mijn geluid. Nu is het na het verwijderen (incl drivers) werkt geen enkele microfoon meer. Dat zijn er 3; usb headset, usb poly en microfoon van mijn laptop. Nu werkt mijn geluid dus weer wel. Iemand wat tips? Kan ik al mijn audio + microfoon drivers resetten?
Ik word er langzaamaan kriegel van de problemen. Volgende keer maar eens een windows restore point maken, wanneer alles werkt.
Ik word er langzaamaan kriegel van de problemen. Volgende keer maar eens een windows restore point maken, wanneer alles werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Upbeat78 op 10-12-2021 20:30 ]
Dank! Ben benieuwd naar je ervaring. Zelf gisteren eens gaan “kijken”, nog niet gaan luisteren. Ik vond de oberon on walls eigenlijk discreter dan de fazons (het hielp ook dat er een setje opticon on walls naast stond, daardoor leken die oberons ineens niet meer zo groot). Ze zouden denk ik beter in ons interieur passen dan de Fazons.Mee_ schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:10:
[...]
Ik zit in EXACT dezelfde situatie, alleen is de plaats tussen luisterpositie en muur eerder 3-3,5 meter. Vandaag heb ik 2 Dali Fazon Sat's besteld. Ik was ook naar het kijken naar de Oberon on wall en Alteco C1, maar de eerste vond ik wat groot (38cm hoog ipv 25 voor de Fazon), niet richtbaar en de cover is nu ook niet de mooiste en 'donker' op een witte muur (moet zo min mogelijk opvallen van de vrouw). De Alteco C1 was ook een optie om in de hoek met het plafond te plaatsen, maar blijkbaar zit die kabelaansluiting dan 'bovenaan' en let's face it: redelijk lomp ding!
Die Fazon Sat's hebben blijkbaar een mooi weggewerkte kabel in de voet zelf zodat de kabels (hopelijk) helemaal weg te werken zijn en ze zijn natuurlijk ook richtbaar. Ik hoop ze dit weekend omhoog te kunnen hangen.
Er is ook een witte front voor de oberon on walls, al stoort de grijze front ook niet, vind ik (en lijkt minder snel vuil, ook belangrijk voor de waf). En ik begrijp uit verschillende bronnen dat dat indraaien voor de rears niet echt noodzakelijk is.
Vond dit stukje tekst op een ander forum. Verklaart ook een beetje waarom het elfjes topic bestaat, en ook waarom je elkaar bij speakers en geluid soms nooit gelijk kunt of gaat geven 
Which sounds better (to an individual) is ultimately about either preference (does this dac / cd player / amp / speaker fit my preferred sound profile) or doctrine (does it measure well?, Does it have the buzzwords that conform to my idea of what technology makes the best sound or conformance to the theory as I understand it). Subjective vs Objective is an argument that never ends well in forums though!
Wij hebben een Apple Music abonnement en we zien dat er steeds meer spatial audio beschikbaar komt. Via Airplay streamen we dit vanaf de MBP naar de (Pioneer) AV receiver die Airplay 2 ondersteunt (sinds firmware-update van afgelopen jaar). Nu speelt de reveiver nog steeds maar twee kanalen af, ook als in de instellingen Atmos geforceerd aan staat.
Dolby Atmos muziek afspelen op surround set hier een draadje gevonden waar spatial audio besproken is, maar geen ervaringen. Mis ik nog wat?
Dolby Atmos muziek afspelen op surround set hier een draadje gevonden waar spatial audio besproken is, maar geen ervaringen. Mis ik nog wat?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mijn set Oberon 7's zijn binnen en samen met de Oberon Vokal wil ik deze vanavond aansluiten op de Denon X1700H.
Nu heb ik van de verkoper de AudioQuest G2 2x1.31 mm meegeleverd gekregen. De Oberon 7's staan op 1,5 meter van de receiver en de Vokal 0.5 meter.
Nu vroeg ik me af of deze kabel voldoende is voor deze luidsprekers? Of moet ik een dikkere hebben?
Nu heb ik van de verkoper de AudioQuest G2 2x1.31 mm meegeleverd gekregen. De Oberon 7's staan op 1,5 meter van de receiver en de Vokal 0.5 meter.
Nu vroeg ik me af of deze kabel voldoende is voor deze luidsprekers? Of moet ik een dikkere hebben?
Meer dan voldoende, ook voor langere afstanden.Kneh91 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:38:
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Hoi! Binnenkort ga ik de platenspeler bij mijn ouders verhuizen naar mijn eigen huis. Nu heb ik zelf een Sonos-systeem met meerdere speakers en zou ik graag de platenspeler hier op aansluiten.
Online heb ik al wat onderzoek gedaan en lees ik o.a over:
De platenspeler heeft een USB-aansluiting, dus dit maakt het gemakkelijk om de platenspeler als opnameapparaat aan te sluiten aan de Raspberry Pi. Vervolgens is het idee om de Raspberry Pi aan te sluiten aan de Sonos middels een eigen radiostation (via Tunein).
Het enige dat ik mij nu afvraag is of het mogelijk is om het geluid van de platenspeler te streamen in 16bit? Online lees ik vele tutorials, maar die focussen zich allemaal op MP3 320kbps.
Alvast bedankt!
Online heb ik al wat onderzoek gedaan en lees ik o.a over:
- Kopen van een Sonos Connect (v2)
- Kopen van een Sonos Five (met aux aansluiting)
- Raspberry Pi met Icecast en DarkIce
De platenspeler heeft een USB-aansluiting, dus dit maakt het gemakkelijk om de platenspeler als opnameapparaat aan te sluiten aan de Raspberry Pi. Vervolgens is het idee om de Raspberry Pi aan te sluiten aan de Sonos middels een eigen radiostation (via Tunein).
Het enige dat ik mij nu afvraag is of het mogelijk is om het geluid van de platenspeler te streamen in 16bit? Online lees ik vele tutorials, maar die focussen zich allemaal op MP3 320kbps.
Alvast bedankt!
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Ik heb een surround opstelling waarin ik voor de front links en rechts gebruik maak van een actief 2.1 systeem aangesloten op de preouts van mijn receiver. Deze fronts staan na Audyssey kalibratie ingesteld op Large.
Mijn center channel (passief, van dezelfde fabrikant als de fronts, met zelfde tweeter en bass-mid woofers) werkt prima, maar ik heb het gevoel dat er lage tonen missen bij geluid dat puur uit de center speaker komt. Logisch, denk ik, omdat ik geen aparte subwoofer op de subwoofer out van mijn receiver heb aangesloten?
Is het mogelijk om op de 1 of andere manier het laag van mijn center door te sturen naar mijn fronts, zodat de sub uit de actieve 2.1 set dit op kan pakken? Of is de enige oplossing hier het aansluiten van een tweede, aparte sub?
Mijn center channel (passief, van dezelfde fabrikant als de fronts, met zelfde tweeter en bass-mid woofers) werkt prima, maar ik heb het gevoel dat er lage tonen missen bij geluid dat puur uit de center speaker komt. Logisch, denk ik, omdat ik geen aparte subwoofer op de subwoofer out van mijn receiver heb aangesloten?
Is het mogelijk om op de 1 of andere manier het laag van mijn center door te sturen naar mijn fronts, zodat de sub uit de actieve 2.1 set dit op kan pakken? Of is de enige oplossing hier het aansluiten van een tweede, aparte sub?
Dat laatste. De receiver ziet de subwoofer van de 2.1 set niet en ziet deze als 2.0. Er is voor de receiver geen subwoofer om lage tonen van andere speakers naartoe te sturen.ACDSL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:41:
Bedankt voor de bevestiging, dan ga ik maar eens kijken of ik nog een leuk tweede subje ergens op de kop kan tikken!FeaR schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:50:
[...]
Dat laatste. De receiver ziet de subwoofer van de 2.1 set niet en ziet deze als 2.0. Er is voor de receiver geen subwoofer om lage tonen van andere speakers naartoe te sturen.
Vanwege de aankoop van een nieuwe tv die ook HDR aankan, ben ik wat aan het spelen met instellingen e.d. Hierbij komen ook de kabels aan de beurt. Nu vroeg ik mij af (en Google gaf me zo snel geen antwoord): wat is nu exact het verschil tussen (bijv) een kabel voor HDMI 1.x en 2.x? Ja, ik ken de specificaties/verkooppraatjes, maar is er nu echt fysiek verschil? Meer aangesloten contacten? Ik geloof niet dat er verschil in de draadjes zelf zit. Een koperdraadje van 0,01 cent en eentje van in maanlicht-gerijpt koper van 100 euro kunnen beiden wel signaal overbrengen.
P.S. Er komt vast een dezer dagen nog een vervolgvraag van me. Krijg het nog niet voor elkaar om Dolby Vision en 10 bits kleurdiepte/4:4:4 door te geven via mijn receiver. Vandaag kijken of de Apple TV het wel rechtstreeks naar de TV doorgeeft. Maar dit laatste terzijde...
P.S. Er komt vast een dezer dagen nog een vervolgvraag van me. Krijg het nog niet voor elkaar om Dolby Vision en 10 bits kleurdiepte/4:4:4 door te geven via mijn receiver. Vandaag kijken of de Apple TV het wel rechtstreeks naar de TV doorgeeft. Maar dit laatste terzijde...
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Kabels hebben officieel geen nummer maar een bandbreedte-aanduiding. Zie mijn uitleg hier: Jorgen in "Externe mediaplayer voor LG OLED C1"
Voor de komende jaren heeft iedereen voldoende aan Premium High Speed
Your Friendly Neighborhood Moderator
Leuke uitleg van specificaties, maar mijn vraag is: wat is fysiek het verschil tussen die kabels?Jorgen schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:21:
Kabels hebben officieel geen nummer maar een bandbreedte-aanduiding. Zie mijn uitleg hier: Jorgen in "Externe mediaplayer voor LG OLED C1"
En waar kwam je via Google wel zelf achter? Al eens bij hdmi.org, YouTube of Reddit gekeken? Er staat ook een schat aan informatie op de Engelse en Duitse WikipediaCass Casey schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:25:
[...]
Leuke uitleg van specificaties, maar mijn vraag is: wat is fysiek het verschil tussen die kabels?
In elk geval geen zichtbaar verschil aan de connector of de buitenkant vd kabel. Als er niks op de kabel staat, weet je het alleen door te testen welke signalen erdoorheen gaan. Ik vermoed dat het vooral dikte en materiaal betreft om hogere doorvoer mogelijk te maken. Lay-out lijkt verder gelijk.
In de praktijk wil je premium hebben. Als je wil weten welke aders erin zitten zul je moeten knippen of kijken of hdmi.org een specsheet heeft
Dikte lijkt mij geen punt. De signalen zijn qua sterkte minimaal, dus minieme koperdraadjes voldoen. Ik las wel over gechipte kabels, maar dat was (meen ik) om het signaal te versterken voor lange afstanden.
HDMI.org zal ik eens gaan bekijken. Ik ga geen kabels open maken voor deze vraag. Heb er ook weer geen slapeloze nachten van. Ik kon alleen tot dit punt geen schema's vinden van de aansluitingen. Maar op hdmi.org wellicht wel. Zou zelf alleen verwachten dat als alle contacten 1:1 verbonden zijn, dat de kabels geschikt zouden zijn voor alle HDMI-standaarden. Anders dan bijv. een RS232 kabel/0-modem (ja, ik ben oud...).
Maar mocht iemand toch antwoord op de vraag hebben: je wint er mijn eeuwige (nou ja...) waardering mee. Nou. Kan je toch mooi op je cv zetten.
HDMI.org zal ik eens gaan bekijken. Ik ga geen kabels open maken voor deze vraag. Heb er ook weer geen slapeloze nachten van. Ik kon alleen tot dit punt geen schema's vinden van de aansluitingen. Maar op hdmi.org wellicht wel. Zou zelf alleen verwachten dat als alle contacten 1:1 verbonden zijn, dat de kabels geschikt zouden zijn voor alle HDMI-standaarden. Anders dan bijv. een RS232 kabel/0-modem (ja, ik ben oud...).
Maar mocht iemand toch antwoord op de vraag hebben: je wint er mijn eeuwige (nou ja...) waardering mee. Nou. Kan je toch mooi op je cv zetten.
Het verschil is vooral de datasnelheid die over de kabel te halen moet zijn. Als je ziet dat gewone netwerkkabels soms al moeite hebben om 1Gbps te halen en HDMI 2.1 wel 48Gbps over een kabel moet halen, dan snap je al dat de elektrische eigenschappen van een kabel veel belangrijker worden. Dus goede afscherming voor stoorsignalen, de juiste capaciteit, inductie en weerstand. En dat is vaak bij duurdere kabels wel beter geregeld
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Daar heb je geen duurdere kabels voor nodig want het signaal komt aan, of niet aan.kraats schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:44:
Het verschil is vooral de datasnelheid die over de kabel te halen moet zijn. Als je ziet dat gewone netwerkkabels soms al moeite hebben om 1Gbps te halen en HDMI 2.1 wel 48Gbps over een kabel moet halen, dan snap je al dat de elektrische eigenschappen van een kabel veel belangrijker worden. Dus goede afscherming voor stoorsignalen, de juiste capaciteit, inductie en weerstand. En dat is vaak bij duurdere kabels wel beter geregeld
Als de kabel aan de minimum specs voldoet, wordt een duurdere kabel niet beter
@Cass Casey op wiki staan wel aansluitschema's van de connector in elk geval
@Jorgen Daar zeg je het goed: als een kabel aan de specs voldoet. Veel van de goedkopere kabels doen dat niet en hebben zeker geen certificaat om te laten zien dat ze wel voldoen. Dan kun je mazzel hebben dat het goed gaat, maar ook pech hebben dat je wel storingen ervaart.
Let wel, ik ben zeker geen voorstander van dure kabels. Ik koop ze zo goedkoop mogelijk. Maar ik begrijp wel dat ik daar soms een miskoop mee doe met een kabel die niet goed functioneert.
Ik word overigens toch nog getriggerd door de opmerking 'het signaal komt aan of komt niet aan'. Als je op de limieten van een kabel zit geldt dat niet meer naar mijn idee. Dan is de kans dat er af en toe (of heel vaak) bitjes omvallen wel groot
Let wel, ik ben zeker geen voorstander van dure kabels. Ik koop ze zo goedkoop mogelijk. Maar ik begrijp wel dat ik daar soms een miskoop mee doe met een kabel die niet goed functioneert.
Ik word overigens toch nog getriggerd door de opmerking 'het signaal komt aan of komt niet aan'. Als je op de limieten van een kabel zit geldt dat niet meer naar mijn idee. Dan is de kans dat er af en toe (of heel vaak) bitjes omvallen wel groot
[ Voor 21% gewijzigd door kraats op 21-12-2021 19:49 ]
Wat zouden die minimum specs dan zijn?
Een goede High speed / Category 2 kabel (~HDMI1.4) zou moeten werken voor HDMI2.0 apparaten, maar er zijn geen garanties omdat deze hiervoor niet getest en gecertificeerd is ('premium' high speed).
Uit de HDMI 2.0 spec:
Een goedkope kabel zonder high-speed certificatie die met kostenbesparingen zo is gemaakt dat deze net aan voldeed voor HDMI1.x kan problemen veroorzaken bij de hogere frequenties die nodig zijn voor de hogere bandbreedte. HDMI 1.4 is max 340MHz, HDMI 2 max 600MHz.
Kosten bespaar je door dunnere koperaders te gebruiken en/of dunne of geen shielding. Dit resulteert in hogere weerstand bij langere afstanden en meer opgepikte interferentie (EMI/RFI) van andere kabels en apparaten in de buurt. De beste kans op slagen heb je daarom met een korte kabel, korter dan 3-5meter.
De specs schrijven voor de kabel niet voor uit welk materiaal deze moet bestaan of hoe dik deze moeten zijn. Ze beschrijven elektrische karakteristieken als impedantie, overspraak (crosstalk), capacitantie, rise- en fall times en min/max voltage swing en over-/undershoot.
Uit de HDMI 2.0 spec:
https://web.archive.org/w.../HDMISpecification2.0.pdf / https://web.archive.org/w.../HDMISpecification14a.pdfThe cable shall meet the Category 2 specifications defined in HDMI 1.4b
Een goedkope kabel zonder high-speed certificatie die met kostenbesparingen zo is gemaakt dat deze net aan voldeed voor HDMI1.x kan problemen veroorzaken bij de hogere frequenties die nodig zijn voor de hogere bandbreedte. HDMI 1.4 is max 340MHz, HDMI 2 max 600MHz.
Kosten bespaar je door dunnere koperaders te gebruiken en/of dunne of geen shielding. Dit resulteert in hogere weerstand bij langere afstanden en meer opgepikte interferentie (EMI/RFI) van andere kabels en apparaten in de buurt. De beste kans op slagen heb je daarom met een korte kabel, korter dan 3-5meter.
De specs schrijven voor de kabel niet voor uit welk materiaal deze moet bestaan of hoe dik deze moeten zijn. Ze beschrijven elektrische karakteristieken als impedantie, overspraak (crosstalk), capacitantie, rise- en fall times en min/max voltage swing en over-/undershoot.
Raar statement eigenlijk dat iedereen voor de komende jaren voldoende heeft aan Premium High Speed.Jorgen schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:21:
Ik draai een LG C1 aan mijn PC (met RTX 3080) en dan heb ik dus niet voldoende aan Premium High Speed. Want 120Hz is me toch wel heel wat waard. En in de nabije toekomst zal high refreshrate gaming op 4k, of dat nou op PC of console is juist alleen maar toenemen, waardoor Ultra High Speed steeds belangrijker zal worden.
Zie de TW
[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 22-12-2021 16:07 ]
Klopt, maar in de link leg ik het ook uit.rodie83 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:01:
[...]
Raar statement eigenlijk dat iedereen voor de komende jaren voldoende heeft aan Premium High Speed.
Ik draai een LG C1 aan mijn PC (met RTX 3080) en dan heb ik dus niet voldoende aan Premium High Speed. Want 120Hz is me toch wel heel wat waard. En in de nabije toekomst zal high refreshrate gaming op 4k, of dat nou op PC of console is juist alleen maar toenemen, waardoor Ultra High Speed steeds belangrijker zal worden.
Op high end gamen na is er nog geen/nauwelijks content beschikbaar die ultra kabels behoeft. Dat wordt door de meeste websites die de kabels uitleggen, ook zo benoemd. Maar wie 120hz 4k wil, die wel idd.
Klein vraagje 
Ik ga (hopelijk) volgende week over naar een nieuwe woning, de gehele set gaat dan uiteraard ook mee.
Ik wil alleen mijn achter speakers achter tegen de muur aanzetten, en twijfel een beetje over welke audio kabel ik daarvoor nodig heb.
Van muur tot muur is het 4,86m, het liefst werk ik het wel netjes weg (via de vloer plinten / plafond kabelgoot achter de gordijnen). Om makkelijk te rekenen ga ik even uit van kabel x2 voor netjes weg werken.
Hierdoor is 1 kabel naar 1 achter speaker ~10mtr, voor beidde achter speakers ~20mtr, + center en fronts = ~25mtr?
Voor de zekerheid haal ik dan maar een rol van 50mtr (ik ben niet erg handig). Ik twijfel alleen of ik 1,5mm of 2,5mm dik voor deze afstand nodig heb.
Ik twijfel tussen deze 2 kabels:
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-15mm.html
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-25mm.html
Ook zou ik graag geluid van de PC naar de versterker willen sturen, kan ik dit gewoon doen met een optische kabel van 15/20 mtr?
De set:
Q Acoustics 3020i (x2), 3050i(x2), 3090c, 7060s
Denon AVR-x2500h
Ik ga (hopelijk) volgende week over naar een nieuwe woning, de gehele set gaat dan uiteraard ook mee.
Ik wil alleen mijn achter speakers achter tegen de muur aanzetten, en twijfel een beetje over welke audio kabel ik daarvoor nodig heb.
Van muur tot muur is het 4,86m, het liefst werk ik het wel netjes weg (via de vloer plinten / plafond kabelgoot achter de gordijnen). Om makkelijk te rekenen ga ik even uit van kabel x2 voor netjes weg werken.
Hierdoor is 1 kabel naar 1 achter speaker ~10mtr, voor beidde achter speakers ~20mtr, + center en fronts = ~25mtr?
Voor de zekerheid haal ik dan maar een rol van 50mtr (ik ben niet erg handig). Ik twijfel alleen of ik 1,5mm of 2,5mm dik voor deze afstand nodig heb.
Ik twijfel tussen deze 2 kabels:
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-15mm.html
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-25mm.html
Ook zou ik graag geluid van de PC naar de versterker willen sturen, kan ik dit gewoon doen met een optische kabel van 15/20 mtr?
De set:
Q Acoustics 3020i (x2), 3050i(x2), 3090c, 7060s
Denon AVR-x2500h
[ Voor 6% gewijzigd door barriie op 25-12-2021 16:49 ]
Allereerst een onbenulligheidje, het is niet een keuze tussen 1,5mm en 2,5mm (diameter), dat staat niet correct aangegeven in de aanbiedingen, maar 1,5mm² en 2,5mm² (doorsnede) waar draad en kabel doorgaans mee worden aangegeven. Dat is toch wel een flink verschil (2,5mm zou overeen komen met 4,9mm².
Maar goed, op die korte afstanden die je aangeeft maakt het helemaal niets uit, Dat zou alleen het geval zijn met aanmerkelijke grotere vermogens of grotere afstanden, maar dat speelt in huiskamers zelden of nooit een rol. Met toch kiezen voor de dikkere bereik je alleen dat het wat duurder is, maar geen hoorbare kwaliteitswinst van het geluid. Nog een maatje dunner voldoet gegarandeerd ook.
PS:
Hier moet ik toch weer een beetje om lachen:
In alle drie gevallen zie ik deze totaal overbodige aanbeveling staan: "De geleider van OFC koper zorgt voor een kristalheldere overdracht van de geluidssignalen". Alsof dat OFC of hoe dan ook een kabel ook maar iets uitmaakt voor dat "kristalhelder". Maar goed, het zijn geen torenhoge prijzen, dus laat maar, het doet er niet toe.
Maar goed, op die korte afstanden die je aangeeft maakt het helemaal niets uit, Dat zou alleen het geval zijn met aanmerkelijke grotere vermogens of grotere afstanden, maar dat speelt in huiskamers zelden of nooit een rol. Met toch kiezen voor de dikkere bereik je alleen dat het wat duurder is, maar geen hoorbare kwaliteitswinst van het geluid. Nog een maatje dunner voldoet gegarandeerd ook.
PS:
Hier moet ik toch weer een beetje om lachen:
In alle drie gevallen zie ik deze totaal overbodige aanbeveling staan: "De geleider van OFC koper zorgt voor een kristalheldere overdracht van de geluidssignalen". Alsof dat OFC of hoe dan ook een kabel ook maar iets uitmaakt voor dat "kristalhelder". Maar goed, het zijn geen torenhoge prijzen, dus laat maar, het doet er niet toe.
[ Voor 21% gewijzigd door Techneut op 26-12-2021 21:47 ]
Het geluid van de PC naar de versterker zou ik gewoon via het netwerk laten lopen (al dan niet bedraad)
Dan gaan we gewoon voor een maatje kleiner, scheelt toch weer 2 tientjes:Techneut schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 17:43:
Allereerst een onbenulligheidje, het is niet een keuze tussen 1,5mm en 2,5mm (diameter), dat staat niet correct aangegeven in de aanbiedingen, maar 1,5mm² en 2,5mm² (doorsnede) waar draad en kabel doorgaans mee worden aangegeven. Dat is toch wel een flink verschil (2,5mm zou overeen komen met 4,9mm².
https://www.allekabels.nl...dspreker-kabel-075mm.html
Is het zo ook mogelijk om "alle" audio via de versterker te laten lopen, ook van games / youtube etc.pman63 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 19:38:
Het geluid van de PC naar de versterker zou ik gewoon via het netwerk laten lopen (al dan niet bedraad)
Ik heb nu gewoon een kabel van mijn pc naar de versterker lopen, en dan kan ik hem in het geluid sub menutje in windows kiezen.
Alles zal lastig worden, ik doelde meer op het casten van je muziek naar de versterker. Ik kan zelf wel youtube naar de TV casten, dat gaat ook via de versterker. Maar alles zal dan denk ik toch optisch worden.
Dat is relatief lang, zelfs voor een digitale kabel. Maar voor je aan de optische kabel gaat: deze geeft niet bij default 5.1 surround in games. Daarvoor zal je geluidschip iets van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect voor moeten ondersteunen.barriie schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:47:
Na wat Google denk ik dat ik dat ooit al een keer heb gedaan (?FeaR schreef op maandag 27 december 2021 @ 01:27:
[...]
Dat is relatief lang, zelfs voor een digitale kabel. Maar voor je aan de optische kabel gaat: deze geeft niet bij default 5.1 surround in games. Daarvoor zal je geluidschip iets van Dolby Digital Live dan wel DTS Connect voor moeten ondersteunen.
Als ik bij mijn geluid instellingen kijk zie ik dit het format staan:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZCkawDzL3vFbx0EtVQJFTn8e.png?f=user_large)
Als ik daar op test druk doen alleen de front speakers het, maar in game hoor ik wel geluid uit de rear speakers komen.
Edit: Misschien wel handig te melden dat het geluid nu ook via een (kleinere) optische kabel van de pc naar de versterker gaat.
In de nieuwe woning staat de versterker alleen bij de TV, en de PC aan de andere kant van de kamer achter de bank.
[ Voor 13% gewijzigd door barriie op 27-12-2021 18:39 ]
Tweakers!
Ik ben bezig met een badkamerverbouwing en laat als onderdeel daarvan ook twee AquaSound speakers (https://www.badkamerwinke...w-135-mm-wit-spktwist135w) in het plafond installeren.
De bedoeling is om deze via een versterker (https://www.bol.com/nl/nl...5a/9300000031666036/?s2a=) te verbinden met een Bluetooth adapter (https://www.coolblue.nl/p...fied#product-information), zodat ik via mijn telefoon/Spotify naar muziek kan luisteren in de badkamer.
Idee voor de set-up gejat van hier: https://www.huisslim.nl/voordelige-slimme-badkamer-speakers/
Aangezien ik technisch een redelijke no-no ben, zoek ik heel even hulp hoe ik die het beste kan aansluiten.
Mijn gedachte was om deze Bluetooth adapter onderaan het plafond te bevestigen (zodat handmatig pairen mogelijk is):
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lf98yeAv2DL5R4vnquq4OhWN.png?f=user_large)
Vervolgens een AUX-kabel naar de versterker (die ernaast, ook onderaan het plafond hangt, zodat het volume handmatig te regelen is):
:fill(white):strip_exif()/f/image/vhjYVeMMRMp5UtkOLuHf9WNT.png?f=user_large)
En vanuit deze versterker dan vervolgens twee luidspreker-kabels (in het plafond) naar de beide speakers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eDNgg9OAu8Vxlokho0DTlFZJ.png?f=user_large)
1. Gaat deze set-up/verbinding werken?
2. Is die Bluetooth Adapter eigenlijk wel nodig? Als ik de specs van die versterker lees, dan zou ik ook rechtstreeks hierop mijn telefoon/Spotify kunnen verbinden?
3. Is directe toegang tot beide apparaten nodig, of kan ik beiden/één van de twee in het plafond laten wegwerken? Bijv. door de Bluetooth adapter gewoon aan te zetten, daarna in het plafond. Idem voor de versterker, met volume op maximaal. Of moet je dit eigenlijk niet willen omdat je bij elk wissewasje het plafond dan open moet maken?
3. Bij de adapter wordt een RCA-naar-3.5mm kabel meegeleverd, bij de versterker zit ook een RCA audio kabel en een AUX kabel. Zijn dit voldoende (en de juiste) kabels om deze set-up aan te sluiten of moet ik nog losse luidsprekerkabels aanschaffen?
Ik ben bezig met een badkamerverbouwing en laat als onderdeel daarvan ook twee AquaSound speakers (https://www.badkamerwinke...w-135-mm-wit-spktwist135w) in het plafond installeren.
De bedoeling is om deze via een versterker (https://www.bol.com/nl/nl...5a/9300000031666036/?s2a=) te verbinden met een Bluetooth adapter (https://www.coolblue.nl/p...fied#product-information), zodat ik via mijn telefoon/Spotify naar muziek kan luisteren in de badkamer.
Idee voor de set-up gejat van hier: https://www.huisslim.nl/voordelige-slimme-badkamer-speakers/
Aangezien ik technisch een redelijke no-no ben, zoek ik heel even hulp hoe ik die het beste kan aansluiten.
Mijn gedachte was om deze Bluetooth adapter onderaan het plafond te bevestigen (zodat handmatig pairen mogelijk is):
:fill(white):strip_exif()/f/image/Lf98yeAv2DL5R4vnquq4OhWN.png?f=user_large)
Vervolgens een AUX-kabel naar de versterker (die ernaast, ook onderaan het plafond hangt, zodat het volume handmatig te regelen is):
:fill(white):strip_exif()/f/image/vhjYVeMMRMp5UtkOLuHf9WNT.png?f=user_large)
En vanuit deze versterker dan vervolgens twee luidspreker-kabels (in het plafond) naar de beide speakers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eDNgg9OAu8Vxlokho0DTlFZJ.png?f=user_large)
1. Gaat deze set-up/verbinding werken?
2. Is die Bluetooth Adapter eigenlijk wel nodig? Als ik de specs van die versterker lees, dan zou ik ook rechtstreeks hierop mijn telefoon/Spotify kunnen verbinden?
3. Is directe toegang tot beide apparaten nodig, of kan ik beiden/één van de twee in het plafond laten wegwerken? Bijv. door de Bluetooth adapter gewoon aan te zetten, daarna in het plafond. Idem voor de versterker, met volume op maximaal. Of moet je dit eigenlijk niet willen omdat je bij elk wissewasje het plafond dan open moet maken?
3. Bij de adapter wordt een RCA-naar-3.5mm kabel meegeleverd, bij de versterker zit ook een RCA audio kabel en een AUX kabel. Zijn dit voldoende (en de juiste) kabels om deze set-up aan te sluiten of moet ik nog losse luidsprekerkabels aanschaffen?
[ Voor 8% gewijzigd door Morfang op 28-12-2021 12:33 ]
Beste Tweakers,
Ik heb in de keuken van ons studentenhuis momenteel een oude Yama RX496 stereo receiver staan. Hier staan twee Mission Elegante E80 speakers op aangesloten. Hoewel deze oude speakers een verrassend goed geluid geven, missen we toch wel wat qua lage tonen.
Het probleem is echter, dat de receiver een a/b receiver is voor 2 zones, maar zonder aansluiting voor een subwoofer (voor zover ik kan zien). Wij hebben momenteel een passieve subwoofer staan die aangesloten moet worden met normale speakerkabels. Kan ik die aansluiten op 'zone B'? Ik durf het niet te proberen, ik ben bang dat ik de boel om zeep help.
Mijn vraag is: Is het mogelijk om een subwoofer aan te sluiten op deze receiver? En zo ja, kan dat met de subwoofer die ik nu heb of moet ik een nieuwe kopen? Ik hoor het graag!
Ik heb in de keuken van ons studentenhuis momenteel een oude Yama RX496 stereo receiver staan. Hier staan twee Mission Elegante E80 speakers op aangesloten. Hoewel deze oude speakers een verrassend goed geluid geven, missen we toch wel wat qua lage tonen.
Het probleem is echter, dat de receiver een a/b receiver is voor 2 zones, maar zonder aansluiting voor een subwoofer (voor zover ik kan zien). Wij hebben momenteel een passieve subwoofer staan die aangesloten moet worden met normale speakerkabels. Kan ik die aansluiten op 'zone B'? Ik durf het niet te proberen, ik ben bang dat ik de boel om zeep help.
Mijn vraag is: Is het mogelijk om een subwoofer aan te sluiten op deze receiver? En zo ja, kan dat met de subwoofer die ik nu heb of moet ik een nieuwe kopen? Ik hoor het graag!
Sub gaat 'm op deze versterker niet worden.TGMB schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:41:
Yama RX496 stereo receiver staan.
Aja aparte speakers. Beetje maf dat de woofer boven zit op die dingen, draai ze 's om.Hier staan twee Mission Elegante E80 speakers op aangesloten.
Ik vermoed dat je keuken te klein is om veel bas weer te geven en dat dat meer het debet is aan het probleem dan de speakers. Wil je op deze receiver meer bas, dan kan dat alleen met een grotere set stereo speakers.
Korte audio vraag:
Ik zie meer dan genoeg usb dacs die ongetwijfeld beter zijn dan de in mijn laptops gebouwde dacs. Maar bestaan die dingen ook met aanvullende microfoon ingang?
Zou zoiets graag icm mijn kz iems gebruiken, maar wel inclusief mic ivm teams enzo.
Alleen geen idee waarop ik dan zou moeten zoeken.
Ik zie meer dan genoeg usb dacs die ongetwijfeld beter zijn dan de in mijn laptops gebouwde dacs. Maar bestaan die dingen ook met aanvullende microfoon ingang?
Zou zoiets graag icm mijn kz iems gebruiken, maar wel inclusief mic ivm teams enzo.
@TGMB welke sub gaat het om?
Kan wel, met een sub met high level inputs.vlaaing peerd schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 19:01:
[...]
Sub gaat 'm op deze versterker niet worden.
[...]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ik weet niet welke audiofiele teams jij doet, maar ik heb gewoon een BT headsetje met fatsoenlijke mic-noisecanceling voor mn overlegpartners en de samengeknepen billetjes muziek audiofiele shizle doe je toch helemaal los?The Eagle schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:10:
Korte audio vraag:
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De enige relevante vraag. Het antwoord is nee. Die versterker heeft een ingebouwde BT ontvanger. Dus gewoon dat ding, voeding, twee kabels naar de speakers en klaarMorfang schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:30:
2. Is die Bluetooth Adapter eigenlijk wel nodig?
Als je een setup jat, moet je hem ook gewoon jatten en niet ineens anders willen maken
[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 28-12-2021 21:27 ]
Top, thanks voor je snelle reactie! Dus nog wel even twee luidspreker-kabels fixen?JvS schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:26:
[...]
De enige relevante vraag. Het antwoord is nee. Die versterker heeft een ingebouwde BT ontvanger. Dus gewoon dat ding, voeding, twee kabels naar de speakers en klaar
Als je een setup jat, moet je hem ook gewoon jatten en niet ineens anders willen maken
Ik heb een vergelijkbare setup. Je wil wel altijd bij je versterker kunnen... Dus ik zou hem niet volledig weg werken. In het plafond lijkt mij overigens prima, mits bereikbaar.Morfang schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:55:
[...]
Top, thanks voor je snelle reactie! Dus nog wel even twee luidspreker-kabels fixen?
Heb zelf gekozen voor Hifiberry versterkers. Dat is een raspberry pi met een versterker erop. Ondersteunt airplay, Spotify en nog wat integraties. Die moet ik af en toe nog wel eens hard rebooten (stekker eruit). In de garage heb ik ook zo een ding van Nobsound. Die doet het wel gewoon, maar schakel ik zelf uit. Overigens moet je ook rekening houden met bromgeluiden. Nou heb ik daar geen last van met die van Nobsound. Maar laatst wel een vervanger gekocht met meer vermogen en die bromt helaas bij geen input. Dus die doe ik nu elke keer uit.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
(USB) audio interface is de zoekterm die je wil hebbenThe Eagle schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:10:
Dit is voor de wekelijkse "Zilveren Hi-Fi kabels gesmeden door elven bij maanlicht" meeting, wegens corona nu helaas via Teams.JvS schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:17:
[...]
Ik weet niet welke audiofiele teams jij doet,
Het gaat om een oude LG subwoofer, kan geen modelnummer vinden. Aansluiting kan enkel met normale speakerkabel op een speakeraansluiting op de receiver. Verder zitten er geen knoppen of aansluitingen op de sub.Jaap-Jan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:54:
@TGMB welke sub gaat het om?
[...]
Kan wel, met een sub met high level inputs.
Klinkt als zo'n sub die bij een set hoort. Dan zou ik er denk ik niet aan beginnen. Zeker als er niets op staat en geen idee hebt qua impedantie.
Maar het grootste probleem gaat zijn dat je geen controle hebt over crossover en volume. Dus dan zou je op zoek moeten naar een losse versterker daarvoor, als die al bestaan, want er moeten dan high level inputs op zitten.
Het beste kun je op zoek gaan naar een actieve sub met high level inputs.
Maar het grootste probleem gaat zijn dat je geen controle hebt over crossover en volume. Dus dan zou je op zoek moeten naar een losse versterker daarvoor, als die al bestaan, want er moeten dan high level inputs op zitten.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Oké, bedankt. Dan ga ik kijken of ik zo’n subwoofer kan vinden!Jaap-Jan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:47:
Klinkt als zo'n sub die bij een set hoort. Dan zou ik er denk ik niet aan beginnen. Zeker als er niets op staat en geen idee hebt qua impedantie.
Euh, daarvoor is Teams wel het laatste conferencing platform om te gebruiken. Jullie kunnen beter overstappen op Zoom.itcrowd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 01:16:
[...]
Dit is voor de wekelijkse "Zilveren Hi-Fi kabels gesmeden door elven bij maanlicht" meeting, wegens corona nu helaas via Teams.![]()
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb een receiver met mono sub preouts (Denon X1400H) en een sub met stereo tulp Line In (Jamo 210). Kan ik dit aansluiten met een reguliere 2x tulp naar 2x tulp kabel, als ik aan de kant van de receiver 1 kant van de tulpkabel onbenut laat? Of loop ik dan bijv. tegen onbenut vermogen aan?
Allereerst mijn excuses voor het feit dat ik nog steeds niet weet hoe ik een topic moet beginnen.
Mijn vraag : Ik heb een NAD c368 gekocht met BlueOs module. Om hem te bedienen met een mobieltje moet ik een app downloaden. Geen probleem. Maar om het één en ander te bedienen met mijn laptop, moet ik daar ook een app voor downloaden ??
Mijn vraag : Ik heb een NAD c368 gekocht met BlueOs module. Om hem te bedienen met een mobieltje moet ik een app downloaden. Geen probleem. Maar om het één en ander te bedienen met mijn laptop, moet ik daar ook een app voor downloaden ??
Je kan gewoon een mono rca kabel pakken en die in de L (wit) of R (rood) input de sub pluggen. Binnenin komen de 2 inputs toch samen voor een mono signaal naar de amp. Je kan het ook zo aansluiten als je omschrijft, is technisch precies hetzelfde.ACDSL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:46:
Ik heb een receiver met mono sub preouts (Denon X1400H) en een sub met stereo tulp Line In (Jamo 210). Kan ik dit aansluiten met een reguliere 2x tulp naar 2x tulp kabel, als ik aan de kant van de receiver 1 kant van de tulpkabel onbenut laat? Of loop ik dan bijv. tegen onbenut vermogen aan?
Voor BluOS is gewoon een desktop app te downloaden (windows en MacOS): https://www.bluesound.com/nl/downloads/TomBombadil5 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:51:
Allereerst mijn excuses voor het feit dat ik nog steeds niet weet hoe ik een topic moet beginnen.
Veel plezier van je aankoop!
[ Voor 31% gewijzigd door Major_ton op 30-12-2021 21:07 ]
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Bedankt, dan ga ik lekker 1 van die tulp kabeltjes los laten hangen aan de receiver kant - heb geen mono kabels liggen en de boel ligt toch niet op zicht ;-)Major_ton schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:04:
[...]
Je kan gewoon een mono rca kabel pakken en die in de L (wit) of R (rood) input de sub pluggen. Binnenin komen de 2 inputs toch samen voor een mono signaal naar de amp. Je kan het ook zo aansluiten als je omschrijft, is technisch precies hetzelfde.
@ACDSL laat voor de zekerheid de kabel aan beide kanten met één stekkertje loshangen. Een lange kabel aan een ingang die aan de andere kant los hangt wil nog wel eens als antenne gaan werken en storing oppikken.
Goedemorgen allen!
Ik ben bezig met mijn speakerset upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op een set van SVS. (Nog aan het twijfel tussen Prime of Ultra). Ik zie dat de towers 4 aansluitingen aan de achterkant hebben.
Zie:/f/image/WV4PagCtAICady084fDu9APc.png?f=fotoalbum_large)
Hoe werkt dit en hoe sluit ik dit aan op mijn Denon X3500H?
...Of wat zijn de termen waar ik de google-FU op los kan laten? Heb echt geen idee op wat voor termen te zoeken...
Ik ben bezig met mijn speakerset upgraden. Ik heb mijn oog laten vallen op een set van SVS. (Nog aan het twijfel tussen Prime of Ultra). Ik zie dat de towers 4 aansluitingen aan de achterkant hebben.
Zie:
/f/image/WV4PagCtAICady084fDu9APc.png?f=fotoalbum_large)
Hoe werkt dit en hoe sluit ik dit aan op mijn Denon X3500H?
...Of wat zijn de termen waar ik de google-FU op los kan laten? Heb echt geen idee op wat voor termen te zoeken...
Bi-wiring en Bi-amping. Hoe je het aansluit is simpel, plus op plus en min op min.
Zei de ene JvS tegen de andere...JvS schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:27:
Bi-wiring en Bi-amping. Hoe je het aansluit is simpel, plus op plus en min op min.
Bedankt! Nu weet ik waarop te googlen
Beetje een wespen nest waarin je je begeeft. Bi wiring is evident zinloos, bi amping is iets minder evident zinloos is de samenvattingJamievs schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:40:
[...]
Zei de ene JvS tegen de andere...![]()
Bedankt! Nu weet ik waarop te googlen
Je kan dus gewoon een enkele luidspreker kabel gebruiken en de plaatjes laten zitten.
En wat is er mis met RTFM?
En als je de plaatjes wel weghaalt heb je of vooral hoog of vooral laag geluid.
En als je de plaatjes wel weghaalt heb je of vooral hoog of vooral laag geluid.
Hoi,
Ik dacht eerst dat ik problemen had met mijn linker oor, ik hoorde links geen hoge tonen meer als ik muziek luisterde. Ik was al van plan om een afspraak te maken met de huisarts, maar ik ging toch even kijken of er iets mis is met mijn linker speaker.
:strip_exif()/f/image/tW4FkmF0Y9xexezjaymNwSOE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gJH9IW0adBTycHy1Eu4SfztF.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het voor elkaar heb gekregen om de linker tweeter te smelten van mijn B&W 683 ? Ik hoop dit in de toekomst te kunnen voorkomen
Een nieuwe tweeter is al besteld, was rond de 70 euro, dus dat valt erg mee wat mij betreft.
Ik dacht eerst dat ik problemen had met mijn linker oor, ik hoorde links geen hoge tonen meer als ik muziek luisterde. Ik was al van plan om een afspraak te maken met de huisarts, maar ik ging toch even kijken of er iets mis is met mijn linker speaker.
:strip_exif()/f/image/tW4FkmF0Y9xexezjaymNwSOE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gJH9IW0adBTycHy1Eu4SfztF.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het voor elkaar heb gekregen om de linker tweeter te smelten van mijn B&W 683 ? Ik hoop dit in de toekomst te kunnen voorkomen
Een nieuwe tweeter is al besteld, was rond de 70 euro, dus dat valt erg mee wat mij betreft.
Auw. Lijkt wel of er iets mis is met je wisselfilter dan. Als er per ongeluk bassen naar je tweeter worden gestuurd kan die wel erg warm worden, hoewel ik vermoed dat je dat ook wel zou moeten horen
Een koptelefoon opzetten of naar wat dan ook anders luisteren kan ook om je zorgen om gehoor verlies weg te nemenQ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:31:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het eerste waar ik aan denk is iets dat fout gaat in je receiver / versterker. Een tweeter smelt/sloop je niet zomaar, en als dat al gebeurt heeft het met de aandrijving te maken.
Wat voor versterker heb jij met hoeveel vermogen?Q schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:31:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ergens een voorwerp van glas in de kamer die zonlicht bundelt richting je speaker?Q schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:31:
Hoi,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
kan ook een flesje water zijn bijvoorbeeld
Interessant. Ik zou wel eerst goed uitzoeken waar het probleem vandaan komt voordat je je vervangingstweeter installeert want het probleem ligt vrijwel zeker buiten de tweeter. Zoals al gemeld is het misschien het wisselfilter, misschien de versterker. Als je niet heel hard speelt, dan zou je bijna gaan denken aan een gelijkstroomcomponent, maar die zou eigenlijk nooit bij een tweeter moeten kunnen komen. Zware oversturing geeft ook veel hoge frequenties, maar dat hoor je onmiddellijk. Misschien een soort fluittoon net boven het voor mensen hoorbare gebied. Even de hond van de buren lenen?
Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6