Dolby Atmos muziek afspelen op surround set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Zojuist via de AirPods Pro en Apple Music geluisterd naar Dolby Atmos muziek.
Dat verschil is zeker hoorbaar, nu nog afwachten op meerdere nummers!

Tegelijkertijd vroeg ik me af: wat gaat dit betekenen voor Atmos receivers en opstellingen.
Ik heb een 5.1.2 opstelling en ben van plan om uit te breiden naar een 5.1.4 maar als er steeds meer muziek uitkomt dan ben ik denk ik helemaal happy!

Nu heb ik geen Apple TV maar kan me goed voorstellen dat het wel via die route is af te spelen via je surroundset. Iemand al gedaan? En hoe klinkt het? Ik vond bijv, Bohemiam Rhapsody erg lekker klinken.

nieuws: Apple maakt Dolby Atmos en lossless weergave beschikbaar voor Apple M...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met een geschikte Apple TV en receiver kan het inderdaad gewoon: https://support.apple.com/en-us/HT212182

Ben zelf ook wel benieuwd hoe het klinkt, maar een surround set met de kwaliteit van mijn huidige stereo set is voor mij helaas onbetaalbaar en niet in huis te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Misschien toch maar een Apple Tv kopen dan, alleen heb ik die niet nodig, want ik kan Apple TV via mijn Smart-Tv app (LG) afspelen. Ideaal, alles met 1 afstandsbediening.

Gewoon erg benieuwd naar de ervaringen...

Misschien dan toch maar de Apple TV.. of een AirPods Max...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Bigs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:49:
Met een geschikte Apple TV en receiver kan het inderdaad gewoon: https://support.apple.com/en-us/HT212182

Ben zelf ook wel benieuwd hoe het klinkt, maar een surround set met de kwaliteit van mijn huidige stereo set is voor mij helaas onbetaalbaar en niet in huis te plaatsen.
https://discussions.apple.com/thread/252165996

ziet ernaar uit dat ook voor de toekomst je alleen met Apple-TV naar Apple music kan luisteren via je surroundset... Why? zou ook via mijn iMac of MacMini kunnen als Apple dat zou toestaan!?

Vooralsnog benieuwd naar ervaringen via surroundset ipv koptelefoon, kan nog niet zoveel vinden op Internet, terwijl het nu toch al een week uit is... Zijn toch genoeg mensen met Apple Music, Apple Tv en een Atmos set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat het aantal mensen met een échte Atmos-set beperkt is. Daar heb je toch een serieus aantal speakers voor nodig en daar heeft niet iedereen zin in / plaats voor.
De meeste Atmos producten die je ziet, proberen dit effect te simuleren via reflecties. Maar de marketingafdeling van veel merken is op Atmos gesprongen en het wordt volop gehypet. Ze plakken de sticker dan wel overal op maar meestal houdt het niet meer in dan dat het signaal gedecodeerd kan worden. Weergeven zoals het bedoeld is, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-08 07:00
Ik heb een Samsung Atmos soundbar Q600A op een Samsung 55Q90t TV
Ik speel juist alles via een Apple TV 4K, alle apps zijn daarop beschikbaar ook Ziggo, dus de kleine afstandsbediening van Apple is voldoende.
Het geluid van Apple Music en lossless wat uit de tv/soundbar komt vind ik erg goed, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:22

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PietB51 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:00:
Ik heb een Samsung Atmos soundbar Q600A
De Q600A kan Atmos decoderen en daarna via 3.1.2 opstelling wegsturen. Dat dat goed klinkt voor jou, ongetwijfeld. Maar de gemiddelde Atmos-opstelling "eist" minstens 5.1.4 aan speakers.

Dus, Sony maakt er een mooi "verweven" geluid van door bepaalde trucs in software maar daarmee kom je nog (lang) niet in de buurt van een correcte opstelling, waar @OmeRobbie naar op zoek is en bijvoorbeeld een AppleTV voor zoekt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
S1NN3D schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:01:
Ik denk dat het aantal mensen met een échte Atmos-set beperkt is. Daar heb je toch een serieus aantal speakers voor nodig en daar heeft niet iedereen zin in / plaats voor.
De meeste Atmos producten die je ziet, proberen dit effect te simuleren via reflecties. Maar de marketingafdeling van veel merken is op Atmos gesprongen en het wordt volop gehypet. Ze plakken de sticker dan wel overal op maar meestal houdt het niet meer in dan dat het signaal gedecodeerd kan worden. Weergeven zoals het bedoeld is, is een ander verhaal.
Oh, ik kreeg de indruk dat er best veel 5.1.2 setjes waren van mede-Tweakers... hoeft niet direct 5.1.4 te zijn toch (daar hik ik ook tegenaan).. gewoon 2 hoogtespeakers (tegenplafond aan) en een oud 5.1 speakerset en geschikte receiver. Heb ik ook nu... Dus zonder reflectie.

Dat upfiring en reflectieopties heb ik dan weer geen ervaring mee...

Ik geloof/hoop echt dat als men de tracks netjes upmixt (dus de objecten juist plaatst) Dolby Atmos de toekomst is, ook voor muziek. Niet elk muzieksoort, maar in het algemeen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 00:21
Ik heb thuis een 5.1.2 setje en met 5.1.2 gemixte muziek, dus geen upscaling. (Schiller - Summer in Berlin)
Maar je mist er niet zoveel aan hoor. Je moet echt een goede mix hebben wil je iets aan 5.1 muziek hebben.

Anders gaat je versterker er iets van maken wat er niet is, met alle fouten van dien.

Wil je het perfecte voorbeeld van hoe 5.1 qua muziek zou moeten klinken: Pak eens Amazonia van Jean Michel Jarre. Deze mix is echt afgemixt op 5.1 en geen upscale.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:12:
Ik heb thuis een 5.1.2 setje en met 5.1.2 gemixte muziek, dus geen upscaling. (Schiller - Summer in Berlin)
Maar je mist er niet zoveel aan hoor. Je moet echt een goede mix hebben wil je iets aan 5.1 muziek hebben.

Anders gaat je versterker er iets van maken wat er niet is, met alle fouten van dien.

Wil je het perfecte voorbeeld van hoe 5.1 qua muziek zou moeten klinken: Pak eens Amazonia van Jean Michel Jarre. Deze mix is echt afgemixt op 5.1 en geen upscale.
Weet je ook of ik die 5.1 mix van Amazonia via een streaming service kan krijgen, zoals Spotify?

Dat is dus ook iets: je kunt alle "hardware" (luidsprekers en aansturing) en software (atmos. 5.1 muziek) hebben maar als de makers van de content het niet goed gebruiken (goede manier upmixen) en de content erg beperkt blijft heb je er per saldo ook niet zoveel aan.

Da't is dus ook een glazen bol vraag: verwachten we dat goede surround muziek gaat toenemen? Ik hoop/denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
@OmeRobbie Je kunt natuurlijk ook gewoon een tidal abbo proberen. Volgens mij bieden die ook Atmos muziek aan.

Of als je al Apple Music hebt en wilt blijven houden een Apple TV (2021) kopen. (Soms in de aanbieding op Amazon)

Persoonlijk kan ik die laatste wel aanbevelen. Zeker ism Atmos muziek. Wel is het aanbod nog vrij beperkt. Daarnaast is Apple TV natuurlijk voor meer als muziek te gebruiken. Bijvoorbeeld streaming diensten met atmos geluid. >:)

Amazonia staat trouwens (nog?) niet als Atmos muziek op Apple Music. Mocht je tzt gaan testen dan kan ik Riders on the Storm van The Doors aanbevelen. Zeker met de regen en bliksem effecten. Oftewel gewoon die Atmos playlist (Spatial Audio with Dolby Atmos) aanzetten.

[ Voor 37% gewijzigd door TheKerremenke op 03-08-2021 08:40 . Reden: Toevoeging ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
TheKerremenke schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:05:
@OmeRobbie Je kunt natuurlijk ook gewoon een tidal abbo proberen. Volgens mij bieden die ook Atmos muziek aan.

Of als je al Apple Music hebt en wilt blijven houden een Apple TV (2021) kopen. (Soms in de aanbieding op Amazon)

Persoonlijk kan ik die laatste wel aanbevelen. Zeker ism Atmos muziek. Wel is het aanbod nog vrij beperkt. Daarnaast is Apple TV natuurlijk voor meer als muziek te gebruiken. Bijvoorbeeld streaming diensten met atmos geluid. >:)

Amazonia staat trouwens (nog?) niet als Atmos muziek op Apple Music. Mocht je tzt gaan testen dan kan ik Riders on the Storm van The Doors aanbevelen. Zeker met de regen en bliksem effecten. Oftewel gewoon die Atmos playlist (Spatial Audio with Dolby Atmos) aanzetten.
Yes Tidal staat idd ook op mijn lijstje. Heb de app al op mijn LG tv klaarstaan. Wat met tegenhoudt is dat ik een premium abonnement (€20 pm!!!) voor Dolby Atmos nodig heb.. wil dan ook een trial een x proberen. Zelfde geldt voor Amazon Music HD...

Mijn nieuwsgierigheid is nog steeds: klinkt Dolby atmos muziek op je surround set echt veel beter dan bijv. multichannel (luister ik ook nog vaak) of stereo?
En ja: ik moet eigenlijk gewoon zelf gaan luisteren maar dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar anderen hun ervaring....

Mijn teleurstelling was gewoon dat ik enthousiast was geworden en daarna pas ontdekte dat Apple Music alleen via de Apple TV is af te spelen om het op mijn surroundset te krijgen. Ik gebruik de Apple TV-app van de LG-smart tv. Veel handiger dan een extra kastje erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
OmeRobbie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:05:
[...]

Yes Tidal staat idd ook op mijn lijstje. Heb de app al op mijn LG tv klaarstaan. Wat met tegenhoudt is dat ik een premium abonnement (€20 pm!!!) voor Dolby Atmos nodig heb.. wil dan ook een trial een x proberen. Zelfde geldt voor Amazon Music HD...

Mijn nieuwsgierigheid is nog steeds: klinkt Dolby atmos muziek op je surround set echt veel beter dan bijv. multichannel (luister ik ook nog vaak) of stereo?
En ja: ik moet eigenlijk gewoon zelf gaan luisteren maar dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar anderen hun ervaring....

Mijn teleurstelling was gewoon dat ik enthousiast was geworden en daarna pas ontdekte dat Apple Music alleen via de Apple TV is af te spelen om het op mijn surroundset te krijgen. Ik gebruik de Apple TV-app van de LG-smart tv. Veel handiger dan een extra kastje erbij...
Klopt helemaal. Apple Music zit het erin, bij Tidal betaal je er extra voor. Maar daar tegenover kun je Tidal bijna overal op afspelen. De meeste receivers, netwerk spelers, tv’s ondersteunen het wel. Apple Music meestal niet. Daar is dan weer die Apple TV voor nodig. Maar die gebruik je dan waarschijnlijk ook voor de andere streamingdiensten. Tenminste dat is wat ik doe. Ik zou gewoon alle diensten eens proberen. Trail periodes dus. Kun je dan alsnog kiezen welke het beste bevalt.

Tja. Verschil tussen multichannel en Atmos is wel GROOT. Vooral omdat dan de zang weer klopt net als bij stereo. Multichannel daar kan ik me daar weer juist aan storen. Dat de zanger van alle kanten komt. Daarom zet ik hem soms om naar stereo. De main zanger hoort van voren te komen. Een koor of andere zangers juist van rondom. (Afhankelijk van het nummer natuurlijk).

Enkel het aanbod Atmos muziekis nogal beperkt. Dat is jammer maar begrijpelijk. Zoiets kost gewoon tijd.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb nog wat SA-CD's liggen met 5-kanaals opnames. Die luister ik vrijwel nooit meer, omdat we altijd streaming gebruiken. We hebben nu Apple Music, maar ik krijg Spatial Audio niet aan de praat. Mijn Pioneer ondersteunt Airplay 2 en daarmee in theorie ook Spatial Audio, maar deze tracks van Apple Music worden alsnog alleen in stereo afgespeeld. Iemand ervaring hier met multichannel streamen naar een AV-receiver?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:35
@timovd Multichannel streamen naar je receiver (via Airplay of bluetooth) gaat niet werken. Dan ga je echt een Apple TV via HDMI aan je receiver moeten aansluiten. Of dit eventueel met een laptop/pc werkt weet ik niet, met Tidal in ieder geval wel.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Millert schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:56:
@timovd Multichannel streamen naar je receiver (via Airplay of bluetooth) gaat niet werken. Dan ga je echt een Apple TV via HDMI aan je receiver moeten aansluiten. Of dit eventueel met een laptop/pc werkt weet ik niet, met Tidal in ieder geval wel.
Jammer. Niet ideaal, maar zou het wel werken als je de MBP via USB-C naar HDMI op de reveiver aansluit?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@timovd Goede vraag, ik zie het hier niet tussen staan https://support.apple.com/nl-nl/HT212182. Ik heb een Windows laptop dus testen zit er helaas niet in. Al eens geprobeerd of video's met Atmos zijn af te spelen met je MBP via de receiver?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Millert mijn Windows laptop kan prima Atmos films afspelen als 'ie op de receiver is aangesloten via met een HDMI-HDMI-kabel. De MBP is van mijn vrouw en daar staat Apple Music op. Ik heb geprobeerd om mijn Androidtoestel met USB-C er op aan te sluiten, maar het is nog niet gelukt om überhaupt muziek af te spelen op de receiver via deze weg; laat staan spatial audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@timovd Ik bedoelde dat ik niet weet of een MBP Atmos uit kan sturen via USB-C naar hdmi, of je dat al eens geprobeerd had. Dan is de vraag of Apple Music het via deze weg ondersteunt. Het staat niet bij de mogelijkheden op de Apple site vermeld.
Als u 'Automatisch' kiest, hebt u het volgende nodig
- Ondersteunde nummers worden automatisch afgespeeld in Dolby Atmos wanneer u luistert met:
AirPods, AirPods Pro, AirPods Max of AirPods (3e generatie)
- Beats Fit Pro, BeatsX, Beats Solo3 Wireless, Beats Studio3, Powerbeats3 Wireless, Beats Flex, Powerbeats Pro, Beats Solo Pro of Beats Studio Buds
- De ingebouwde luidsprekers van een MacBook Pro (model 2018 of nieuwer), MacBook Air (model 2018 of nieuwer) of iMac (model 2021)

Pagina: 1