Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste
Acties:

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 05:39
Propheticus schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:50:
[...]

Jawel hoor. Alleen een verloopje nodig van 6.35mm naar 3.5mm
Edit, keek niet goed

[Voor 20% gewijzigd door Pepper92 op 13-09-2021 22:15]

• laurensxeon
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 30-11 17:55
BryanD schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:08:
Weet iemand hier toevallig ook of er ook een iets nieuwer/breeder aanbod aan zit te komen van HDMI 2.1 AV Receivers?

Ik ben in de markt voor een 5.1.2 setup en zit naar receivers te kijken hiervoor maar ik vind het aanbod maar wat magertjes als ik mijn criteria mee tel:
- HDMI 2.1 (zonder HDMI bug of externe kastjes of dat soort gedoe)
- Tot 1000 euro (speakers zullen ook rond de 1500-1800 uit komen, met de 1/3e regel voor de receiver is 1000 dan al vrij ruim)

Ik zie alleen de 2020 receivers van Yamaha, Denon en Marantz in de pricewatch staan met alleen de Marantz NR1711 die sinds dit jaar beschikbaar is maar daarvan is de zwarte nergens leverbaar. Daarnaast staat de Onkyo TX-NR5100 op "wordt verwacht" maar voor zover ik kan vinden is er verder ook geen nieuws over wanneer deze dan verwacht wordt.

Is de markt voor HDMI 2.1 receivers tot 1000 euro echt dusdanig klein hier in Nederland (Europa?) of heb ik gewoon een slecht overzicht? Ik zie op de youtubes behoorlijk wat reviews voorbij komen van allerlei nieuwe receivers door Amerikaanse reviewers en ik vraag me dan af of ze daar meer nieuwe receivers hebben omdat home-theater daar populairder is ofzo...

Excuses als het een beetje een noob vraag is, ik kom net kijken in de home-teather / hifi hoek dus heb nog niet veel kaas gegeten hiervan.
Ik denk dat je snel gebonden bent aan de 5 merken (yamaha, denon, pana, marantz, pioneer) met 1k budget. De nieuwe serienummers (geproduceerd na mei 2021) van denon en marantz (7000000) hebben als het goed is een fix voor hdmi 2.1. Volgens mij is dit trouwens tot 40gbit en niet de volle 48gbit, het hele hdmi 2.1 is 1 grote draak natuurlijk.

Heb zelf een Marantz sr5015 met goed serienummer weten te bemachtigen, en ga naar een echte audio zaak die willen meestal nog wel korting geven, zelfs ongevraagd.

• Sean93
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 19:07
BryanD schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:08:
Weet iemand hier toevallig ook of er ook een iets nieuwer/breeder aanbod aan zit te komen van HDMI 2.1 AV Receivers?

Ik ben in de markt voor een 5.1.2 setup en zit naar receivers te kijken hiervoor maar ik vind het aanbod maar wat magertjes als ik mijn criteria mee tel:
- HDMI 2.1 (zonder HDMI bug of externe kastjes of dat soort gedoe)
- Tot 1000 euro (speakers zullen ook rond de 1500-1800 uit komen, met de 1/3e regel voor de receiver is 1000 dan al vrij ruim)

Ik zie alleen de 2020 receivers van Yamaha, Denon en Marantz in de pricewatch staan met alleen de Marantz NR1711 die sinds dit jaar beschikbaar is maar daarvan is de zwarte nergens leverbaar. Daarnaast staat de Onkyo TX-NR5100 op "wordt verwacht" maar voor zover ik kan vinden is er verder ook geen nieuws over wanneer deze dan verwacht wordt.

Is de markt voor HDMI 2.1 receivers tot 1000 euro echt dusdanig klein hier in Nederland (Europa?) of heb ik gewoon een slecht overzicht? Ik zie op de youtubes behoorlijk wat reviews voorbij komen van allerlei nieuwe receivers door Amerikaanse reviewers en ik vraag me dan af of ze daar meer nieuwe receivers hebben omdat home-theater daar populairder is ofzo...

Excuses als het een beetje een noob vraag is, ik kom net kijken in de home-teather / hifi hoek dus heb nog niet veel kaas gegeten hiervan.
Marantz Sr5015 met een serienummer van 70000 of hoger/ na mei geproduceerd :)

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-11 15:54
Korte vraag: hebben overhead speakers echt een meerwaarde?

Ik heb wat verbouw ideeën en het maken van een verlaagd plafond is daar een onderdeel van. Het is dan redelijk makkelijk een aantal inbouw luidsprekers toe te voegen en zo een 7.1.4 systeem te maken. Maar heb je er in de praktijk wat aan?
Worden films van tegenwoordig geleverd met meer dan 5.1/7.1 geluid?
En, wanneer deze informatie mist, hoe goed zijn receivers in het upmixen?

[Voor 3% gewijzigd door M14 op 21-09-2021 17:04]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01-12 22:36
Ik zit de laatste tijd te kijken naar een upgrade van mijn speakers. Ik heb op dit moment de pricewatch: Jamo A 102 HCS 5 (Zwart) staan, aangesloten op de pricewatch: Onkyo TX-SR508 Zwart. Ik merk dat het luisteren van muziek via deze speakers erg vermoeiend is voor de oren. Hiervan was ik helemaal overtuigd nadat ik bij een oom van mij welke een behoorlijke setup heeft staan wel van overtuigd. Voor TV- en filmgebruik heb ik daar eigenlijk geen last van en voldoen het setje eigenlijk wel (afgezien van een defecte subwooferpoort op de Onkyo). Gezien de beperkte ruimte op de kast, zat ik zelf te denken aan bookshelf speakers. Zuilen kan ik echt niet kwijt en komen niet door de WAF.

Nu kom ik op Marktplaats wel eens wat tegen, maar weet eigenlijk niet direct waar op te letten, wat is nu echt belangrijk. Tuurlijk, de foamranden moeten netjes zijn, tweeters niet ingedeukt etc, maar ik weet niet wat een beetje kwaliteit is voor een leuke prijs (ergens rond de € 200 - 250). Ik kom nu bijvoorbeeld een setje tegen, de Wharfedale Diamond 6R. Op zich niet raar setje en volgens mij zou ik die voor niet teveel op de kop kunnen tikken. Deze speakers blijken echter uit de 80's te komen, oftewel 40 jaar oud. Dan ben ik al geneigd te gaan kijken naar jongere speakers, maar dat is puur gebaseerd op onderbuikgevoelens. Ook kom ik wel eens Tannoy tegen, ben helaas een setje Monitor Audio Bronze II misgelopen (vrouw twijfelde over de kleur), etc.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
M14 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:03:
Korte vraag: hebben overhead speakers echt een meerwaarde?

Ik heb wat verbouw ideeën en het maken van een verlaagd plafond is daar een onderdeel van. Het is dan redelijk makkelijk een aantal inbouw luidsprekers toe te voegen en zo een 7.1.4 systeem te maken. Maar heb je er in de praktijk wat aan?
Worden films van tegenwoordig geleverd met meer dan 5.1/7.1 geluid?
En, wanneer deze informatie mist, hoe goed zijn receivers in het upmixen?
Wij zitten sinds een jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik heb gekozen voor speakers in het plafond. Ik heb nu een 5.0.4 opstelling, de sub krijgt een nieuw amp en dan mag die weer terug.
Ik heb 4 B&W CCM663RD in het plafond zitten (https://www.bowerswilkins...3RD-Information-Sheet.pdf). Deze hebben een inbouwdiepte van 10cm. Dat is exclusief backbox en als je jezelf veel gedoe wil besparen zou ik die backbox adviseren!
Gezien wij een verlaagd plafond wilden laten maken (wij wilden inbouwspots en de projectbouwer wilde die absoluut niet in de plafondplaten laten storten dus dit was de enige keuze) was het inbouwen van speakers goed te doen.
Upmixen geeft weinig meerwaarde. Wanneer je een 5.1 film kijkt, laat die plafondspeakers dan lekker uit, dat heeft wat mij betreft weining meerwaarde. Maar wanneer je een film, serie of game met Dolby Atmos bekijkt is het werkelijk waar heerlijk! Op netflix staan een paar pareltjes, een aantal blurays hebben een goede atmos mix, en de xbox series X kan het met een aantal spellen ook aan. Bijvoorbeeld Gears 5 (zit in de gamepass) is een aanradertje.

Op netflix staat de serie The Hauting of Hill House. Daarin zit dolby atmos. Een aflevering met heel veel onweer is werkelijk waar geweldig. Je weet niet wat je overkomt.

Het enige nadeel op dit moment is dat er nog vrij beperkte content beschikbaar is, maar we zien dat de laatste maanden wel hard groeien. We hebben wat UHD blurays gekocht, een aantal normale blurays, zoals gezegd content op netflix en ook films die je download hebben met enige regelmaat dolby atmos erin zitten.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• M14
  • Laatst online: 26-11 15:54
boomr schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:43:
[...]

Wij zitten sinds een jaartje in ons nieuwbouwhuis en ik heb gekozen voor speakers in het plafond. Ik heb nu een 5.0.4 opstelling, de sub krijgt een nieuw amp en dan mag die weer terug.
Ik heb 4 B&W CCM663RD in het plafond zitten (https://www.bowerswilkins...3RD-Information-Sheet.pdf). Deze hebben een inbouwdiepte van 10cm. Dat is exclusief backbox en als je jezelf veel gedoe wil besparen zou ik die backbox adviseren!
Gezien wij een verlaagd plafond wilden laten maken (wij wilden inbouwspots en de projectbouwer wilde die absoluut niet in de plafondplaten laten storten dus dit was de enige keuze) was het inbouwen van speakers goed te doen.
Upmixen geeft weinig meerwaarde. Wanneer je een 5.1 film kijkt, laat die plafondspeakers dan lekker uit, dat heeft wat mij betreft weining meerwaarde. Maar wanneer je een film, serie of game met Dolby Atmos bekijkt is het werkelijk waar heerlijk! Op netflix staan een paar pareltjes, een aantal blurays hebben een goede atmos mix, en de xbox series X kan het met een aantal spellen ook aan. Bijvoorbeeld Gears 5 (zit in de gamepass) is een aanradertje.

Op netflix staat de serie The Hauting of Hill House. Daarin zit dolby atmos. Een aflevering met heel veel onweer is werkelijk waar geweldig. Je weet niet wat je overkomt.

Het enige nadeel op dit moment is dat er nog vrij beperkte content beschikbaar is, maar we zien dat de laatste maanden wel hard groeien. We hebben wat UHD blurays gekocht, een aantal normale blurays, zoals gezegd content op netflix en ook films die je download hebben met enige regelmaat dolby atmos erin zitten.
Bedankt voor de input.

Dat je nog een aparte inbouwdoos nodig hebt voor een plafond speaker wist ik niet en is wel jammer. Dat maakt het geheel behoorlijk prijzig.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• maussie95
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-10 10:32
Ik heb nu een paar weken de SVS PC2000. Heel tevreden over! Alleen maakt hij een "plop"-geluid als hij aan springt. Het klinkt een beetje alsof iemand tegen het glas klopt.

Dit gebeurt als ik bijvoorbeeld iets aanzet wat initieel geen echte bas heeft, en dan halverwege genoeg om de sub aan het werk te zetten. Dan springt hij uit slaapstand en geeft eerst zo'n plop, waarna hij normaal mee doet. Hoe harder het volume op dat moment staat, hoe luider de plop.

Is dit normaal? Kan het kwaad?

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

• The Eagle
  • Laatst online: 08:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inschakelplop, zie je vaker idd. Betekent ook dat je het ding standaard op standby hebt staan en dus wat stroom verbruikt.
Die Plop zou ie op zich moeten kunnen hebben, maar hinderlijk is het wel.
Mijn tip: koop een master/slave stekkerdoos. Receiver als master, sub en de rest als slaven. Scheelt je nog een hoop sluip verbruik ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:23
M14 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 05:05:
[...]

Bedankt voor de input.

Dat je nog een aparte inbouwdoos nodig hebt voor een plafond speaker wist ik niet en is wel jammer. Dat maakt het geheel behoorlijk prijzig.
Nodig niet, maar ik zou het in mijn volgende woning wel doen (we wonen hier net een jaar maar ik ben wel al aan het nadenken over mijn volgende project :) )

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Zoijar
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Korte vraag, ik heb bipole surround speakers (7.1 atmos setup, front/front-height/center/surround) en een bank die zo'n 20cm van de achtermuur staat. Hoe kan ik die bipoles het beste neerzetten? Ik dacht altijd aan de zijkant ietsjes van de achtermuur op hoogte van de bank, voorkant naar de luisteraar, zodat een speaker 45 graden tegen de achtermuur aan gaat en de ander 45 graden de kamer in. Maar is het ook een goede optie om ze aan de achtermuur te mounten (omdat dat makkelijker is en beter staat)? Ik zie dat vaak op plaatjes, maar lijkt me niet zo'n goed idee voor bipoles, dat de luisteraar dan een kant 45 graden op zich krijgt, en de andere 45 naar de zijkant gaat uit de kamer (aan een kant een zijmuur), plus er nog haast onder zit ook? Toch zie ik dat best vaak op het internet.

• Propheticus
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01-12 14:58
Even voor de duidelijkheid; zijn het Bipole (in fase) of Dipole (uit fase) surrounds?
Voor Dolby Atmos material is Dipole af the raden, Bipole acceptabel en Monopole aanbevolen.
Goede toelichting van een Amerikaanse electronicawinkel

Volgens mij zijn surrounds links en rechts van de luisterpositie. Daarna kun je optioneel surround back(s), achter de luisterpositie toevoegen. Daar zit al minder informatie/materiaal in dan de sides, net als de hoogtekanalen die ook vrij beperkt zijn.
Bij 'gewone' (monopole) speakers kan je surrounds 10-30 graden schuin achter zitpositie plaatsen. Bij dipoles wil je juist de null midden voor de speaker op de luisterpositie mikken, dus plaats je die haaks links en rechts van de bank iets boven oorhoogte. Dipoles zijn bedoeld voor (op) de zijmuur/aan de zijkant. Bipoles kunnen ook achter je. (dipoles achter kán ook, maar als je die combineert met dipoles aan de zijkanten dan plaats je het linkerkanaal rechtsachter en vice-versa.)

Omdat bi en dipoles heel difuus (niet precies te plaatsen) zijn qua geluid, kun je side/normal surround ook wel achter je hangen. Met monopoles (en een modern surround formaat als Atmos) is dit niet aan te raden. Objecten die echt naast je zouden moeten zijn komen dan plots van achter wat niet matcht met de film.

• Qunix
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09:38
Kan iemand misschien mij helpen met het volgende:

Ik ben opzoek naar een versterker om 4 stereo speakers (8Ω, 100W) aan te sluiten, maar dat apparaat moet wel makkelijk te gebruiken zijn via bluetooth (ApplePlay), wifi en optioneel enkele ingang(en) voor tulpstekkertjes en/of 3.5" jack. Ik wil mijn iPhone en Macbook kunnen draadloos koppelen. Ik heb ook een bluetooth audio verzender wat de versterker ook moet kunnen verbinden.

Maar ik word maar niet wijzer met de opties en apparaten die er zijn. Moet ik misschien een ander apparaat aansluiten aan een versterker om dit voor elkaar te krijgen? Kan iemand misschien wat voorbeelden geven waar ik op kan zoeken of suggesties van modellen?

Alvast bedankt.

• The Eagle

The Eagle

Qunix schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:49:
Kan iemand misschien mij helpen met het volgende:

Ik ben opzoek naar een versterker om 4 stereo speakers (8Ω, 100W) aan te sluiten, maar dat apparaat moet wel makkelijk te gebruiken zijn via bluetooth (ApplePlay), wifi en optioneel enkele ingang(en) voor tulpstekkertjes en/of 3.5" jack. Ik wil mijn iPhone en Macbook kunnen draadloos koppelen. Ik heb ook een bluetooth audio verzender wat de versterker ook moet kunnen verbinden.

Maar ik word maar niet wijzer met de opties en apparaten die er zijn. Moet ik misschien een ander apparaat aansluiten aan een versterker om dit voor elkaar te krijgen? Kan iemand misschien wat voorbeelden geven waar ik op kan zoeken of suggesties van modellen?

Alvast bedankt.
Een gemiddelde stereoversterker kan twee luidsprekerparen aansluiten en heeft over het algemeen een stuk of vier / vijf stereo tulpingangen. Als je geen exotische luidsprekers hebt voldoet dus eigenlijk iedere amp. BT pak je een aparte BT receiver voor en dan ben je er ook.
Alternatief: koop een home cinema receiver met ingebouwde BT en netwerkmogelijkheden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rubman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:29

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik ben bezig wat verbruik te meten en waar mogelijk te besparen maar zit met mij versterker te knoeien.

Heb een Harman Kardon AVR4500 maar deze verliest zijn instellingen zodra de stroom eraf gaat wat ervoor zorgt dat ik steeds opnieuw de speaker instellingen en kanalen moet instellen.
Is dit standaard of heeft mijn versterker gewoon een issue?

Ik ben achteruit de toekomst in gestruikeld. - van Rossum M.
Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08:21

kraats

Ik rol

Rubman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:16:
Is dit standaard of heeft mijn versterker gewoon een issue?
Hij zou de instellingen een tijdje (dagen tot weken) moeten bewaren door een accu of supercap op de printplaat die het geheugen op spanning houdt. Als dat component versleten is (gebeurt bij HK sowieso wel vaker) dan raakt hij veel sneller zijn instellingen kwijt. Meestal zijn ze met wat soldeerskills wel zelf te vervangen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Rubman

Rubman

kraats schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:38:
[...]
Hij zou de instellingen een tijdje (dagen tot weken) moeten bewaren door een accu of supercap op de printplaat die het geheugen op spanning houdt. Als dat component versleten is (gebeurt bij HK sowieso wel vaker) dan raakt hij veel sneller zijn instellingen kwijt. Meestal zijn ze met wat soldeerskills wel zelf te vervangen
Dit had ik al gehoopt, dan ga ik even moeten uitzoeken of ik die kan vervangen en zo ja hoe wat en waar O-)

Laaiend enthousiast kwam hij uit de brandende kerncentrale en keek stralend om zich heen.

• kraats
  • Laatst online: 08:21

kraats

Ik rol

@Rubman Ik heb even gezocht in de service manual, maar helaas is degene die ik kan vinden niet zo uitgebreid. Ik vermoed dat je C216 moet vervangen (0,047F 5,5V), maar ik kan de plaats op de printplaat niet vinden (behalve dat het op de front-printplaat zit). Bij een AVR5000 met hetzelfde probleem was dit wel precies dezelfde condensator.

[Voor 7% gewijzigd door kraats op 07-10-2021 15:15]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Rubman

Rubman

@kraats
Bedankt ik ga even zoeken, had al een service manual gevonden en anders een reparateur inschakelen.

• OnyxWeapon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-10 20:11
Hallo, korte vraag hier.

Recent een Yamaha RX-V6A gekocht, in combinatie met 5 Bowers & Wilkins M1's en een AW610 sub.
De speakers vandaag aangesloten via aangelegde kabels in de muur.

Echter bij de subwoofer connectie krabben we wat in het haar.

Bij de audiowinkel hebben we "Nedis balanced audio cable" en 3 RCA connectors meegekregen voor de subwooferconnectie, gezien we de subwooferkabel door een kabelgoot in de muur wouden wegwerken.

De vraag is hoe dit nu precies gesoldeerd moet worden aan beide einden, zodat dit kan aangesloten worden tussen de 'Line In' ingang op de subwoofer en de 'Pre out: Subwoofer' ingang op de receiver?

Foto's ter verduidelijking:

Alvast bedankt voor de hulp!

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

OnyxWeapon schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:11:
De vraag is hoe dit nu precies gesoldeerd moet worden aan beide einden, zodat dit kan aangesloten worden tussen de 'Line In' ingang op de subwoofer en de 'Pre out: Subwoofer' ingang op de receiver?
Vanwaar drie keer RCA? Subwoofer is mono, gewoon één RCA aan elke zijde. De dubbele aansluiting aan de kant van de Yamaha is voor als je twee subwoofers hebt. De dubbele aan de zijde van de B&W is voor als je de subwoofer aansluit op de Front Left en Front Right Pre Out. Als je de Subwoofer Pre Out gebruikt dan kies je op de B&W één van de twee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• OnyxWeapon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-10 20:11
Vandaar onze verwarring.
FeaR schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Subwoofer is mono, gewoon één RCA aan elke zijde. De dubbele aansluiting aan de kant van de Yamaha is voor als je twee subwoofers hebt. De dubbele aan de zijde van de B&W is voor als je de subwoofer aansluit op de Front Left en Front Right Pre Out. Als je de Subwoofer Pre Out gebruikt dan kies je op de B&W één van de twee.
Bedankt voor de verduidelijking.
Zouden we de audio kabel dan op deze manier kunnen gebruiken (dus aan beide kanten)?

Of zitten we vast met deze kabel (= niet te gebruiken)?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

OnyxWeapon schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:31:
Bedankt voor de verduidelijking.
Zouden we de audio kabel dan op deze manier kunnen gebruiken (dus aan beide kanten)?

[Afbeelding]

Of zitten we vast met deze kabel (= niet te gebruiken)?
Drie keer RCA zou kunnen als de verkoper je een Y-kabel wil laten maken (één RCA aan de kant van de receiver, twee aan de kant van de subwoofer). Heb je iets meer output maar hetzelfde effect bereik je door het volume op de subwoofer wat hoger te zetten. Harder dan zijn max gaat een subwoofer nooit spelen.

Geen idee hoe het zit met solderen, ik koop mijn kabels altijd kant en klaar O-)

• r0p
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 30-11 11:39
edit knip

[Voor 98% gewijzigd door r0p op 08-10-2021 15:52]

• stopsmoking
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 01-11 19:48
Wanneer komen de nieuwe Onkyo receivers op de Nederlandse markt? Ik wil die nr7100 gaan kopen.

• itcrowd
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01-12 22:44
stopsmoking schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:15:
Wanneer komen de nieuwe Onkyo receivers op de Nederlandse markt? Ik wil die nr7100 gaan kopen.
Volgens dit Plus-artikel "dit jaar". Dus binnen nu en 2 maanden lijkt me.. verder geen specifieke info gevonden

• Amos_x
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 07:20
Wat is nu wijsheid anno 2021 ivm tv setups en bescheiden home theaters, op AV gebied dan?

Dan heb ik het over de typische 55-65 inch tv setup, in een bescheiden leefruimte en dan voornamelijk wat betreft audio strategie.

Er zijn, en ik vereenvoudig misschien te veel :$ , 2 mogelijkheden.
  1. Alle HDMI rechtstreeks op de tv. De TV gebruiken als input switcher, en dan audio uitvoeren naar een simpele AV receiver. Dus HMI ->TV -> eARC AV
  2. De klassieke opstelling met alle HDMI naar AV receiver -> HDMI naar tv.
Ik ben allesbehalve een audiofiel/expert/hobbyist. Ik heb een tiental jaar terug een AV receiver setup gekocht. Dan regelmatig verhuisd, en na een aantal keer de setup niet meer aangesloten. Recent wou ik nogmaals deze AV setup gebruiken, en merkte ik dat die eigenlijk compleet niet meer bij de tijd was naast m'n 2 jaar oude 4K OLED (receiver was HDMI 1.4 als ik me niet vergis). Dit terwijl de hardware verder voor geluid nog prima voldoet en eigenlijk gewoon nog te gebruiken is. Heb die nu bij iemand anders aangesloten.

Vroeger kocht ik al eens vaker nieuwe tech (omwille van de 'nieuwheids-' factor) maar tegenwoordig vind ik het vaak erg zonde of verspilling om goed werkende apparaten te vervangen.

Vooral in de context van het huidige HDMI 2.0/2.1 debacle en hoe onbetrouwbare deze 'standaarden' wel zijn, of geïmplementeerd worden.

Vaak zijn het nieuwe beeldformaten en resoluties die aanleiding geven tot het upgraden van de tv.

En daarom vind ik het, omwille van de upgrade cycles van de tv (5-6 jaar) tov goede audio apparatuur (10-15 jaar??), en met de snelle processing in tv's tegenwoordig, logischer om de tv als HDMI switcher/hub te gebruiken, dan een AV receiver?

In mijn geval was het aspect HDMI 'hub' van een AV receiver minstens even belangrijk als surroundsound zelf. Waar je tien jaar geleden vaak veel meer devices onder de tv had (bvb tv decoder, apple tv, 2 game-consoles, blu ray player) en veel minder HDMI poorten op de gemiddelde tv (typische 2?) is dat nu vaak omgedraaid. Door iets ouder te worden staat er vaak maar 1 console meer aan de tv, heb je maar 1 media device meer nodig (bvb apple tv), en dat is het dan wel. Tv decoder al jaren niet meer aangesloten. En dan heb je tegenwoordig vaak 4 HDMI's op de meeste midrange tv's (1000 euro).

Ik vraag het om dat ik een verbouwing doe, en een voorzetwand wil realiseren waar de tv opgehangen wordt en alle bekabeling erachter komt (zonder tv meubel). 3 HDMI kabels naar de tv trekken en 1 e-ARC terug, is namelijk een andere opstelling dan 1 HDMI naar tv. Moet binnenkort wat schetsen zodat de juiste setup gerealiseerd wordt.

[Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 11-10-2021 23:55]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Amos_x schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:51:
Er zijn, en ik vereenvoudig misschien te veel :$ , 2 mogelijkheden.
  1. Alle HDMI rechtstreeks op de tv. De TV gebruiken als input switcher, en dan audio uitvoeren naar een simpele AV receiver. Dus HMI ->TV -> eARC AV
  2. De klassieke opstelling met alle HDMI naar AV receiver -> HDMI naar tv.
Mijns inziens klopt bovenstaande. Echter door eventuele beperkingen van optie 1 en het huidige aanbod van optie 2 wordt er veelal een compromis gesloten. TV als hub is zeker een optie maar als je geen Sony of Philips hebt maar wel bronnen met DTS audio dan kan dat een dingetje zijn. Als de bron de audio naar LPCM om kan zetten kan je er redelijk omheen maar mooi is het niet. Zo zijn ingebouwde apps van de TV dat overigens ook niet ten opzichte van een losse media player. Zo doet de ingebouwde mediaplayer van LG geen HD Audio. Punt twee is afhankelijk van je bronnen voor nu toekomstmuziek. De receivers met HDMI 2.1 welke te krijgen zijn hebben slechts één HDMI 2.1 ingang. Heb je een TV met HDMI 2.1 en zowel een PS5 als XSX kom je al een HDMI 2.1 op de receiver te kort. Al is het de vraag hoe vaak je 4K op 120 Hz gaat kunnen gebruiken. Er komen wel modellen receivers met meer HDMI 2.1 ingangen maar ook die hebben wat haken en ogen. Bekende is bijvoorbeeld de nieuwe Onkyo, "volledig HDMI 2.1" volgens bronnen maar slechts drie ingangen zijn de 40 Gbps de rest is lager en kan dus niet de volledige specs aan.

• Amiet01
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 30-11 10:54

Amiet01

Master_A

Ik heb momenteel een 5.0 set van TAGA (Pools merk) staan, waar best goed geluid uit kwam voor het geld. Het gaat om de TAV606SE set.

Nou zijn van één van de vloerstaanders een woofer en tweeter aan vervanging toe, en ik dacht laat ik wat serieuzere speakers gaan kopen. Mijn oog is gevallen op de Dali Oberon 7 en ik zag ook de Jamo S809 vloerstaanders. Zouden jullie adviseren om (tijdelijk) alleen de vloerstaanders te vervangen en de rest van de oude set te laten staan? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Jamo? Ik heb het idee dat het een budgetmerk is, maar de kwaliteit lijkt wel hoger dan gemiddelde Mediamarkt speakers op het eerste oog.

Master_A

• The Eagle

The Eagle

Amiet01 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:00:
Ik heb momenteel een 5.0 set van TAGA (Pools merk) staan, waar best goed geluid uit kwam voor het geld. Het gaat om de TAV606SE set.

Nou zijn van één van de vloerstaanders een woofer en tweeter aan vervanging toe, en ik dacht laat ik wat serieuzere speakers gaan kopen. Mijn oog is gevallen op de Dali Oberon 7 en ik zag ook de Jamo S809 vloerstaanders. Zouden jullie adviseren om (tijdelijk) alleen de vloerstaanders te vervangen en de rest van de oude set te laten staan? Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Jamo? Ik heb het idee dat het een budgetmerk is, maar de kwaliteit lijkt wel hoger dan gemiddelde Mediamarkt speakers op het eerste oog.
Da's geen kleine vraag en meer eentje voor Consumentenelektronica Aankoopadvies lijkt me. Maar om een kort antwoord te geven: Jamo komt tegenwoordig bij Klipsch weg. Geen zooi, maar een slagje minder dan een Dali. mediamarkt meuk moet je bij serieuze speakers sowieso links laten liggen. Ze hebben alleen budgetmeuk staan (if any) en je kunt er niet fatsoenlijk luisteren. Ga darvoor naar een fatsoenlijke hifi zaak.
Qua eerst vloerstaanders vervangen of de set als geheel: kan beiden. Bij nieuwe speakers moet je de boel toch opnieuw inregelen / afstellen. Enige echte criteria in deze zijn je budget en of je op termijn een evt rear uit de zelfde lijn nog kunt krijgen, danwel dat ie opgevolgd is door een ander model.

• Amiet01
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 30-11 10:54

Amiet01

Master_A

The Eagle schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Da's geen kleine vraag en meer eentje voor Consumentenelektronica Aankoopadvies lijkt me. Maar om een kort antwoord te geven: Jamo komt tegenwoordig bij Klipsch weg. Geen zooi, maar een slagje minder dan een Dali. mediamarkt meuk moet je bij serieuze speakers sowieso links laten liggen. Ze hebben alleen budgetmeuk staan (if any) en je kunt er niet fatsoenlijk luisteren. Ga darvoor naar een fatsoenlijke hifi zaak.
Qua eerst vloerstaanders vervangen of de set als geheel: kan beiden. Bij nieuwe speakers moet je de boel toch opnieuw inregelen / afstellen. Enige echte criteria in deze zijn je budget en of je op termijn een evt rear uit de zelfde lijn nog kunt krijgen, danwel dat ie opgevolgd is door een ander model.
Dank voor je antwoord. Als het nu bij Klipsch vandaan komt dan lijkt het me inderdaad wel wat betere kwaliteit dan gemiddeld. Ik zag dat de Mediamarkt dus wel Jamo verkoopt, maar ik ben ook nooit zo happig om daar geadviseerd te worden en inderdaad te kunnen luisteren. Hifi-Klubben heeft geen Jamo, dus vraag me af of iemand een audiospeciaalzaak kent die Jamo verkoopt?

Is Jamo echt een stuk minder dan Dali, of gewoon iets minder en dat je het alleen zou horen als je een echte audiofiel bent? Ik hou van goede audio en ben bovengemiddelde apparatuur gewend, maar ben denk ik geen audiofiel.

Master_A

• The Eagle

The Eagle

Volgens mij staat de Jamo lijn gelijkt met de instap lijn van Klipsch. Dat zie je ook wel een beetje ana de vergelijkbare prijzen. Jamo is altijd een beetje een instapmerk geweest vziw. Naja, in de jaren 80 waren ze groot, maar das een beetje vergane glorie geloof ik :P

Misschien moet je jezelf ook afvragen waarom een zaak als hifi-klubben geen Jamo voert ;)

• Propheticus
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 01-12 14:58
The Eagle schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:30:
...
Misschien moet je jezelf ook afvragen waarom een zaak als hifi-klubben geen Jamo voert ;)
Hifi-Klubben (Deens) voert eigenlijk alleen Deense speakermerken van dezelfde oprichter (Peter Lyngdorf) en een eigen spin-off; Dali, Lyngdorf en Argon audio. Enige andere speakermerk dat ze hebben is Bowers & Wilkins.
Ze voeren genoeg merken niet, die toch echt goed zijn. bijv. KEF, Focal, Wharfedale, om er maar een paar te noemen. Met beperkt en duur winkeloppervlak, zijn er duidelijk (en begrijpelijk) keuzes gemaakt.
Dat Hifi Klubben een merk niet voert betekent m.i. vooral dat het geen (eigen) Deens merk is of niet mainstream/naamsbekende Hi-Fi met voldoende volume + marge op de verkoop. Budget/instap Hi-Fi zoals Jamo, Magnat of Klipsch levert te weinig marge op, dus is het niet waard om dure winkelruimte mee te vullen en personeelskosten op te maken voor het bieden van luistersessies. Andere bij het grote publiek minder bekende merken zoals KEF of Focal verkoopt waarschijnlijk te weinig. (en het zou concurreren met het huismerk Dali)

• The Eagle

The Eagle

Propheticus schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Hifi-Klubben (Deens) voert eigenlijk alleen Deense speakermerken van dezelfde oprichter (Peter Lyngdorf) en een eigen spin-off; Dali, Lyngdorf en Argon audio. Enige andere speakermerk dat ze hebben is Bowers & Wilkins.
Ze voeren genoeg merken niet, die toch echt goed zijn. bijv. KEF, Focal, Wharfedale, om er maar een paar te noemen. Met beperkt en duur winkeloppervlak, zijn er duidelijk (en begrijpelijk) keuzes gemaakt.
Dat Hifi Klubben een merk niet voert betekent m.i. vooral dat het geen (eigen) Deens merk is of niet mainstream/naamsbekende Hi-Fi met voldoende volume + marge op de verkoop. Budget/instap Hi-Fi zoals Jamo, Magnat of Klipsch levert te weinig marge op, dus is het niet waard om dure winkelruimte mee te vullen en personeelskosten op te maken voor het bieden van luistersessies. Andere bij het grote publiek minder bekende merken zoals KEF of Focal verkoopt waarschijnlijk te weinig. (en het zou concurreren met het huismerk Dali)
Dank voor de toelichting, was hiervan niet op de hoogte. Was nog in de veronderstelling dat het een normale hifi winkel was, maar kennelijk is het dus een marketing outlet. Goed om te weten :)

Bedoelde zelf eigenlijk meer dat een beetje hifi winkel Jamo niet voert omdat idd budget / instap hifi is.
Maar gelukkig nog genoeg andere zakenv waar je kunt luisteren (afhankelijk van je locatie) :)

• maussie95
  • Laatst online: 15-10 10:32
Amiet01 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Dank voor je antwoord. Als het nu bij Klipsch vandaan komt dan lijkt het me inderdaad wel wat betere kwaliteit dan gemiddeld. Ik zag dat de Mediamarkt dus wel Jamo verkoopt, maar ik ben ook nooit zo happig om daar geadviseerd te worden en inderdaad te kunnen luisteren. Hifi-Klubben heeft geen Jamo, dus vraag me af of iemand een audiospeciaalzaak kent die Jamo verkoopt?

Is Jamo echt een stuk minder dan Dali, of gewoon iets minder en dat je het alleen zou horen als je een echte audiofiel bent? Ik hou van goede audio en ben bovengemiddelde apparatuur gewend, maar ben denk ik geen audiofiel.
Dit is inderdaad meer voor het aankoopadvies-forum.

De instaplijn van Jamo zou ik overslaan, als ik jou was. Zie bijvoorbeeld deze review van een model in dezelfde serie, met daadwerkelijke metingen: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s807/

Ik kan zo snel geen metingen vinden voor de Oberon 7, maar die heeft zijn imago wel wat meer mee.

Edit: Doublepoint heeft de S807 staan om te beluisteren, trouwens. Je kan ze vast vragen of ze toevallig ook de S809 hebben staan. Maar ik ben daar zelf nog nooit geweest, dus geen idee hoe hun opstelling is.

[Voor 8% gewijzigd door maussie95 op 13-10-2021 12:16]

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

• Amos_x
FeaR schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:00:
[...]

Mijns inziens klopt bovenstaande. Echter door eventuele beperkingen van optie 1 en het huidige aanbod van optie 2 wordt er veelal een compromis gesloten. TV als hub is zeker een optie maar als je geen Sony of Philips hebt maar wel bronnen met DTS audio dan kan dat een dingetje zijn. Als de bron de audio naar LPCM om kan zetten kan je er redelijk omheen maar mooi is het niet. Zo zijn ingebouwde apps van de TV dat overigens ook niet ten opzichte van een losse media player. Zo doet de ingebouwde mediaplayer van LG geen HD Audio.
Bedankt voor je antwoord.

Kan je iets meer uitbreiden over het DTS audio versus LPCM gedeelte? DTS is zoiets als Dolby (ditigal, atmos, ...), dus audio codecs? Dit vereist dat het uitlezende/interpreterende apparaat deze data streams kan decoderen? Dus in het scenario van de tv als HDMI-hub te gebruiken, moet die DTS of Dolby dus zomaar doorgegeven worden aan de AV-receiver via e-ARC.

Is dit via e-ARC niet mogelijk? Is het probleem dat de TV de audio "interpreter" wordt en dus DTS uitleest, en dan weer encodeert en op een andere manier via e-ARC aan een audioapparaat presenteert?

TV apps gebruik ik trouwens nooit. Elke TV komt hier uit de doos, tegen de muur (of op een kastje), en gaat nooit op internet.
Punt twee is afhankelijk van je bronnen voor nu toekomstmuziek. De receivers met HDMI 2.1 welke te krijgen zijn hebben slechts één HDMI 2.1 ingang. Heb je een TV met HDMI 2.1 en zowel een PS5 als XSX kom je al een HDMI 2.1 op de receiver te kort. Al is het de vraag hoe vaak je 4K op 120 Hz gaat kunnen gebruiken. Er komen wel modellen receivers met meer HDMI 2.1 ingangen maar ook die hebben wat haken en ogen. Bekende is bijvoorbeeld de nieuwe Onkyo, "volledig HDMI 2.1" volgens bronnen maar slechts drie ingangen zijn de volle 48 GPBS, de rest is lager en kan dus niet de volledige specs aan.
4k 120hz boeit me inderdaad helemaal niet. 4k 60 is prima. Misschien is een AV receiver met allemaal HDMI 2.0 ook goed genoeg. Hangt er natuurlijk weer vanaf wat voor wazige features nog meer in die beruchte HDMI 2.1 standaard zitten, die je later misschien wel wil gebruiken.

Nu merk ik wel dat standaarden en tech in het algemeen meer naar een 'plateau' toe gaan. Waar je vroeger elke volle maan een nieuwe standaard naar het hoofd geworpen kreeg, ziet het er nu naar uit dat we op een punt zijn waar het wel 'genoeg' is. Connector is stevig 'genoeg', en klein 'genoeg', 4k 60hz is 'genoeg' bandbreedte... 8k en >60Hz hoeft voor mij echt niet, en ik verwacht niet dat het ooit voor mezelf wel belangrijk wordt.

Misschien kunnen we eindelijk terug naar een punt waar AV receivers 15 jaar hun ding kunnen doen zonder noemenswaardig te moeten inleveren op toekomstige features, of incompatibiliteit genereren tussen verschillende componenten.

Blijft toch een moeilijk gegeven allemaal. Ik merk ook dat ik steeds minder zin heb en tijd heb om het allemaal uit te zoeken. Wat niet gelijk staat met 'dan boeit het toch niet'. Je kan wel kwaliteit willen, zonder per se een thesis te willen maken in audio en video codering.

Na de verbouwing wil ik een tv setup die de huidige tendens goed volgt. Er zijn steeds minder 'kastjes' en apparaten. Ik wil dan ook het tv meubel helemaal weglaten aangezien dat vaak toch maar een vergaarbak wordt van prullaria, en plaats inneemt. Dus tv tegen de muur, en alles weggewerkt achter de muur. Eventueel alle apparaten een paar meter weg in de hoek in een minimaal kastje.

Ik kan natuurlijk zowel optie 1 als optie 2 voorzien. Als ik een 'trekbuis' voor zeg maar 3 hdmi kabels achter de wand naar de tv trek, dan kan beide. Apparaten apart naar tv, e-ARC (of ander) naar receiver. Ofwel alles op receiver, en 1 hdmi naar tv. Kan beiden als er voldoende kabel capaciteit is. Dan kan ik later nog beslissen aan de hand van de hardware die ik opstel.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Amos_x schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:12:
[...]
Kan je iets meer uitbreiden over het DTS audio versus LPCM gedeelte? DTS is zoiets als Dolby (ditigal, atmos, ...), dus audio codecs? Dit vereist dat het uitlezende/interpreterende apparaat deze data streams kan decoderen? Dus in het scenario van de tv als HDMI-hub te gebruiken, moet die DTS of Dolby dus zomaar doorgegeven worden aan de AV-receiver via e-ARC.
Kort door de bocht, Dolby Digital en DTS zijn fabrikanten met beide diverse smaken audio codecs/tracks. Dolby Digital zie je op veel TV's en wordt ook gebruikt door digitale TV en diverse diensten als Netflix, Amazon Prime, Disney+, etc. LPCM is de uitgepakte/gedecodeerde vorm van genoemde tracks.

Ergens in de keten zal je de audio uit moeten pakken, waar is een keuze. Als de bron op bitstream staat pakt de bron de audio niet uit. An sich niet erg als je direct naar een receiver gaat. Elke receiver kan wel met Dolby Digital en DTS overweg. TV's liggen anders. Merken als LG, Panasonic en Samsung hebben geen DTS licentie (meer) gekocht. Als de bron op bitstream staat zal de TV herkennen welke audio er binnen komt. Dolby Digital is veelal geen probleem. Als de track echter DTS is wel, er is geen licentie en je mist geluid. Om dat te omzeilen kan je de bron (mits mogelijk) op LPCM zetten. Bron decodeert dan, TV herkent niet dat de audio DTS is en stuurt dit door. Omdat je met HDMI (e)ARC door de TV gaat kan dat een beperkende factor zijn. Eventuele beperkingen van de TV moet je op hebben gelost voordat het signaal de TV in gaat.

Bovenstaande is geen beperking van HDMI eARC, bovenstaande is een beperking die komt door een besparing vanaf de TV fabrikant.

Aanvullend:
Voor het behouden van LPCM in surround heb je wel minimaal HDMI eARC nodig. HDMI ARC gaat tot maximaal twee kanalen in LPCM.
Amos_x schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:12:
[...]
Blijft toch een moeilijk gegeven allemaal. Ik merk ook dat ik steeds minder zin heb en tijd heb om het allemaal uit te zoeken. Wat niet gelijk staat met 'dan boeit het toch niet'. Je kan wel kwaliteit willen, zonder per se een thesis te willen maken in audio en video codering.
Herkenbaar. Ik vind mezelf redelijk op niveau qua kennis van standaarden, mogelijkheden qua aansluiten en voor- en nadelen. Maar toen in mijn nieuwe TV kocht moest ik er ook even goed voor zitten om alles onder elkaar te zetten wat de beste methode zou zijn om aan te sluiten of wat voor apparatuur kopen welke problemen op zou lossen of mogelijk meer problemen zou geven. Voor de gemiddelde consument kan dit een dingetje zijn. Al klapt de gemiddelde consument een sound bar neer en vindt alles best. Grote kans dat ze niet eens merken of er überhaupt Dolby Digital of DTS binnen komt (of niet), of dat er mogelijk slechts 2.0 geluid uit wordt gestuurd en geen 5.1.

[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 13-10-2021 23:45]

• Amos_x
@FeaR Helemaal duidelijk d:)b

Klopt, waarschijnlijk merk ik het verschil toch niet tussen dolby of dts. Beide zijn een manier om filmstudio's de mogelijkheid te geven hun geluid in een indrukwekkende surround te mixen en de surround aan te sturen. Daar zal ik ook waarschijnlijk de apparatuur niet voor in huis halen, om het verschil te horen tussen 1 'merk' surround mix en een ander.

Maar zoals je zegt, het verschil tussen stereo en 5.1 zal ik wel horen. O-)

Dus dts of dolby, het zal best, maar op het eind moet het allemaal vlot werken zonder rare dingetjes en gepriel en instellingen tussen de apparaten. Finaal is het doel een leuke film kijken met surround. Simpel gezegd.

Maar als door allerlei exotische standaarden en licentie geneuzel apparaten niet netjes met elkaar spreken, wordt het lastig :P

We zien het wel... Eerst nog veel verbouwingswerk, daarna zoek ik het wel eens uit.

[Voor 8% gewijzigd door Amos_x op 13-10-2021 23:49]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Amos_x schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:48:
Beide zijn een manier om filmstudio's de mogelijkheid te geven hun geluid in een indrukwekkende surround te mixen en de surround aan te sturen.
Klopt maar het is wel een vaste track. Er zijn wel films met zowel Dolby Digital als DTS maar veelal is het één track en niet beide. Als je altijd kon kiezen was het makkelijk geweest. Nu zie je meer en meer Dolby. Daar kom je dus mee weg omdat haast elke TV dat ondersteunt (en door zal geven). Maar neem bijvoorbeeld Blu-rays, deze waren veelal DTS. Wil je die afspelen dan heb je met genoemde LG een uitdaging als je bron niet kan decoderen en je wilt HDMI (e)ARC gebruiken. Hoe aan te sluiten hangt echt per situatie af: apparatuur, gebruik en wens.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 10:42
Zijn er nog meer tweakers die naar het Dutch Audio event in Veldhoven gaan? Dit event is echt zo supergroot en zoveel goede stands, heb er helemaal zin in :9

https://dutchaudioevent.nl/

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01-12 19:10
Ik heb surround speakers achter, nu wordt er geadviseerd om die ong 2 feet(61 cm) boven oorhoogte te hangen/plaatsen.
Is dat het midden van de conus of van heel de luidspreker zelf?
Zelfde met upfiring speakers voor atmos, dan moet ik in de versterker de afstand van plafond tot speaker ingeven, dus het midden van de conus?

• The Eagle

The Eagle

aljooge schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 23:00:
Zijn er nog meer tweakers die naar het Dutch Audio event in Veldhoven gaan? Dit event is echt zo supergroot en zoveel goede stands, heb er helemaal zin in :9

https://dutchaudioevent.nl/
Thanks voor de tip, eens kijken of we daar tijd voor kunnen vinden :)
Is natuurlijk een paar jaar niet geweest, maar nu kan het weer :)
Overigens: route zal iets gewijzigd zijn en men is nog flink aan de weg aan het werken. Maar ik denk dat je tegen die tijd vrijwel direct vanaf de A67 naar Koningshof kunt.

• aljooge
The Eagle schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Thanks voor de tip, eens kijken of we daar tijd voor kunnen vinden :)
Is natuurlijk een paar jaar niet geweest, maar nu kan het weer :)
Overigens: route zal iets gewijzigd zijn en men is nog flink aan de weg aan het werken. Maar ik denk dat je tegen die tijd vrijwel direct vanaf de A67 naar Koningshof kunt.
Het event is zo gigantisch groot, veel groter dan waar ik ooit geweest ben. Wil nog een paar lezingen bijwonen en ook flink veel high end spul beluisteren.

Dus heb een kamer geboekt van vrijdag t/m zondag. Hoop dat ze met de mega luidsprekers niet te veel gaan feesten ‘s nachts :Z

• The Eagle

The Eagle

Dr zitten wel meer hotels in de buurt hoor, je hoeft niet in KH zelf te zitten natuurlijk. Al is KH wel recent gerenoveerd iirc, dus zou prima isolatie verwachten. Mocht je nog wat goede restaurants in de omgeving nodig hebben: DM staat open ;)
Als ik ga overnacht ik niet. Het is 25 min rijden voor mij :P

• Albitros
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 27-11 10:09
Goedemorgen,

Ik overweeg om mijn NAD AMP1 (stereo) in te ruilen voor een surround receiver. Ik heb hier 2x een B&W 603 en een SVS-PB12 aangesloten staan.

Valt er wat te winnen aan geluidskwaliteit met de mogelijkheid om bijv. DTS-HD te downmixen naar 2.1, of is geen verbetering? Geeft een surround receiver me meer opties om de sub beter af te stellen?

Alvast bedankt :) :)

[Voor 7% gewijzigd door Albitros op 17-10-2021 11:18]

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Zelfs met VLC op mijn computer met stereo speakers vind in de downmix van DTS-HD beter klinken dan de 2.0 PCM stream of DTS mix. Dus ik zou het wel willen kunnen ondersteunen.

• Vulcan750
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01-12 15:31
The Eagle schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:30:
Volgens mij staat de Jamo lijn gelijkt met de instap lijn van Klipsch. Dat zie je ook wel een beetje ana de vergelijkbare prijzen. Jamo is altijd een beetje een instapmerk geweest vziw. Naja, in de jaren 80 waren ze groot, maar das een beetje vergane glorie geloof ik :P

Ook in de jaren tachtig was Jamo een instapmerk hoor! Veel voor weinig, low-budgetmerk dus. Vandaar dat het wel veel verkocht werd.
(Hier spreekt een ouwe hifi-audio bok...) ;)

LG W2242TE monitor, Antec NSK-3480, Gigabyte GA-MA69GM-S2H, AMD Phenom II x4 840, 8 Gb DDR2-800, Sapphire Radeon HD 6770 1 GB GDDR5 , LiteOn Dvd-rw LH-20A1S, Samsung Tab A6, Huawei P20pro, dSLR Pentax K3, Denon AVC-X6500H, LG 65E9 en LG 55E6

• Ed.juh
  • Laatst online: 09:58
Iemand een idee waar in de Randstad(Noord) ik terecht kan met een 'reparatie' aan een Cyrus Dad 7.

De EEprom is vermoedelijk gewist, dan wel gelekt, dan wel een tikkie ESD gehad.
Liefst dus een Eprom erin, zodat dat niet meer gaat gebeuren. Cyrus UK doet een beetje kribbig, als in, wij doen het niet meer, en al die spelers van rond de jaren 90/00 gaan nu stuk, en voor ons valt daar toch niks meer aan te verdienen.
Als iemand eventueel de hex-dump oid heeft, dan wil ik zelf nog wel een prom-programmer ritselen. En zelf solderen, ook geen ramp.
Voor de kenners, het //klepje// hebben we al gefikst, nou de firmware dus nog.

• Prins32
  • Registratie: oktober 2018
  • Nu online
Hoi!

Vraagje: ik zit te denken om 1 fullrange actieve speaker te kopen. Ik zou graag via wifi (google audio) of bluetooth de speaker willen aansturen om muziek te luisteren. Kan dat eigenlijk wel? Ik heb geen versterker. Of is er misschien een andere goedkope oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

• The Eagle

The Eagle

Prins32 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:52:
Hoi!

Vraagje: ik zit te denken om 1 fullrange actieve speaker te kopen. Ik zou graag via wifi (google audio) of bluetooth de speaker willen aansturen om muziek te luisteren. Kan dat eigenlijk wel? Ik heb geen versterker. Of is er misschien een andere goedkope oplossing hiervoor?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Dan kom je bij een BT speaker uit idd. Die zijn er van klein tot vrij groot. Zag gisteren het grootste model van JBL, kreng is onderhand een halve meter lang. Zal ongetwijfeld een redelijke versterker in zitten.

• ErikIrie
  • Registratie: februari 2014
Afhankelijk van wat het mag kosten kan je ook kijken naar zoiets als de Denon Home 350, heb hem zelf gehad en dan heb je echt een brede (voor een single unit), mooie gebalanceerde sound met plenty laag. Niet alleen bluetooth maar ook wifi.

• Prins32
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

Dan kom je bij een BT speaker uit idd. Die zijn er van klein tot vrij groot. Zag gisteren het grootste model van JBL, kreng is onderhand een halve meter lang. Zal ongetwijfeld een redelijke versterker in zitten.
Klopt. Heb ook naar zulke partyboxen gekeken, maar mijn budget is vrij beperkt. Een fullrange speaker heb je voor zo'n 100euro (bijvoorbeeld deze: https://www.bax-shop.nl/a...-watt-actieve-luidspreker ), dus dacht dat daar wel iets van te maken zo zijn, zodat zo'n speaker via bluetooth (dongle) of wifi (google audio ligt al in huis) aangestuurd kon worden. Mijn telefoon geeft geen aux.
Het is dus niet mogelijk om deze in de speaker te pluggen en dan muziek af laten spelen?

• Prins32
  • Nu online
ErikIrie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:07:
Afhankelijk van wat het mag kosten kan je ook kijken naar zoiets als de Denon Home 350, heb hem zelf gehad en dan heb je echt een brede (voor een single unit), mooie gebalanceerde sound met plenty laag. Niet alleen bluetooth maar ook wifi.
Thnx voor de optie, maar mijn budget is beperkt helaas en wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten :P.

• The Eagle

The Eagle

Dan haal een essager bt stick (3 euro Ali), en een losse amp en speakers van MP of de kringloop.

• Prins32
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:27:
Dan haal een essager bt stick (3 euro Ali), en een losse amp en speakers van MP of de kringloop.
Zo erg is het nou ook weer niet. Ik zou dus eigenlijk die fullrange active speaker willen aanschaffen en mijn enige vraag is of het mogelijk is om zo'n bluetooth stick/dongel of google CHROMECAST audio op die speaker aan te sluiten. Of is daar meer voor nodig? En weet iemand wat dat doet met het geluid?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Prins32 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:51:
[...]
Klopt. Heb ook naar zulke partyboxen gekeken, maar mijn budget is vrij beperkt. Een fullrange speaker heb je voor zo'n 100euro (bijvoorbeeld deze: https://www.bax-shop.nl/a...-watt-actieve-luidspreker )
Persoonlijk zou ik het geld niet aan dergelijke hardware uitgeven. Klinkt imposant dat "Full Range" en "10 inch" maar verder kijkende dan dat verwacht ik er niet te veel van. Aan de andere kant, of het echt veel slechter geluid geeft dan een JBL Charge (ook rond de honderd euro...). Voor dat geld kan je er lastig een buil aan vallen.
Het is dus niet mogelijk om deze in de speaker te pluggen en dan muziek af laten spelen?
Check de ingangen van de speaker en zet die af tegen de uitgang van een bron welke je op het oog hebt. Speaker heeft RCA in, dat is redelijk standaard dus ik zou geen problemen verwachten met een Bluetooth naar RCA adapter. Mocht je bron met 3,5 mm jack werken dan is dat met een kabeltje ook te laten verlopen. Ga niet voor een bron met digitale uitgang (HDMI, optisch, digitale coax, USB), dat zet je niet zo om met een kabeltje.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 18-10-2021 16:12]

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:51
Prins32 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Zo erg is het nou ook weer niet. Ik zou dus eigenlijk die fullrange active speaker willen aanschaffen en mijn enige vraag is of het mogelijk is om zo'n bluetooth stick/dongel of google CHROMECAST audio op die speaker aan te sluiten. Of is daar meer voor nodig? En weet iemand wat dat doet met het geluid?
Ik weet niet wat je plannen zijn met dat spul, maar ik meen me te herinneren dat een Chromecast altijd internetverbinding nodig heeft om te werken. Dus als je op random locaties een stekker in het stopcontact wil steken en muziek wil spelen is zo'n bluetooth unit misschien handiger.

Verder wat @The Eagle zegt. Ik denk dat je met een setje gebruikte speakers + versterker meer/beter geluid voor minder hebt.

[Voor 8% gewijzigd door Charly op 18-10-2021 15:12]

• Eymas
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 09:42
Ik heb een paar luidsprekers staan welke twee paar speakerkabels bevatten, één voor hoog (blauw/wit?) en één voor laag (rood/zwart?), zoals het label vertelt. Is het mogelijk deze tot één paar speakerkabels te combineren voor gemak met het aansluiten op een versterker?

• pman63
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 00:45
https://www.radiomuseum.o...aker_system_sb_pm19.html# je mist dus SA-PM19PC, maar er is hier vast wel iemand die je kan vertellen of wat je wilt werkt.

• itcrowd
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 01-12 22:44
Korte antwoord: je zal zelf een crossover filter ertussen moeten zetten. Niet zo simpel als de kabels aan elkaar draaien dus.

Ik sluit niet uit dat jouw oplossing "werkt", maar het zal niet goed klinken.

• The Eagle

The Eagle

Charly schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

Ik weet niet wat je plannen zijn met dat spul, maar ik meen me te herinneren dat een Chromecast altijd internetverbinding nodig heeft om te werken. Dus als je op random locaties een stekker in het stopcontact wil steken en muziek wil spelen is zo'n bluetooth unit misschien handiger.

Verder wat @The Eagle zegt. Ik denk dat je met een setje gebruikte speakers + versterker meer/beter geluid voor minder hebt.
CG heeft iirc niet altijd internet, maar wel altijd iets van netwerk nodig, meestal draadloos. Elders koppelen is soms wat omslachtig en hij onthoudt maar 1 netwerk plus je zit met zones die je in de Google home app in moet richten. Qua portabiliteit niet handig, dan veel makkelijker BT.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 10:35
M'n Denon AVR-X2400h versterker geeft geen geluid meer. Alles werkt verder nog maar krijg er met geen mogelijkheid geluid uit. Iemand misschien een idee, iets dat ik over het hoofd zie? Had hem toen met 5 jaar garantie gekocht dus kan wel terug als het echt stuk is maar vind het ook weer zonde als het iets kleins blijkt te zijn. Heb uiteraard reset to factory settings ook al geprobeerd...

Facts don't care about your feelings

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online
Ik wil al lang een surround sound set neerzetten in de woonkamer tbv tv/films. De achterspeakers moeten iig wireless zijn (op stroom na, uiteraard).

Nu staat in diezelfde woonkamer een oudere stereo setup waar ik geen afstand van wil doen. Kan de amp (waarbij ik alleen L+R analog in heb) met behulp van 'iets' laten functioneren als de front speakers in een surround setup? En dan de wireless speakers koppelen aan hetzelfde apparaat? De TV (Sony 75XH95) zou dan met eARC aangesloten kunnen worden om het signaal door te geven.

Ik heb naar de Sonos Port gekeken, maar zo te zien kan dit apparaat niet m'n stereo setup gebruiken als front én tegelijk twee draadloze speakers (bijv. Play:1) aansturen om zo een HT setup te creëren. En er zit überhaupt geen HDMI op.

Zoek ik nu iets wat niet bestaat? Ben ik beter af met een soundbar + wireless rears naast de stereo setup voor films?

You save everyone, but who saves you?

• hansvp
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 29-11 08:27
Zie de Topic Warning betreffende aankoopadvies.

[Voor 97% gewijzigd door FeaR op 28-10-2021 10:26]

• T-MOB
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

T-MOB

Echte chocomel eerst!

S_Chief schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:22:
Zoek ik nu iets wat niet bestaat? Ben ik beter af met een soundbar + wireless rears naast de stereo setup voor films?
Ik heb getest met mijn BlueSound en daar kun je een streamer zonder ingebouwde versterkers in elk geval ook niet in een surround-groep opnemen. Als je het per sé wil zou het misschien wel kunnen met een Yamaha musicast compatible receiver waar je dan de pre-outs van gebruikt om je oude versterker aan te sturen. Maar het lijkt me een een kostbare oplossing die ook nog eens onhandig werkt omdat je op de oude versteker ook nog volumeregeling hebt.

Een soundbar + rears (of afscheid nemen van je huidige versterker) lijken me een betere oplossing.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• uppie8374
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 29-11 13:08

uppie8374

Sososo

Ik wil overgaan van CD's naar streaming en daarvoor mijn CD's rippen. Het liefst wil ik mijn CD's daarna weg doen om een hoop ruimte te besparen. Echter kan ik dan nog bewijzen dat ik de rips legaal heb verkregen?

Rebuilding knowledge database

• aljooge
uppie8374 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:59:
Ik wil overgaan van CD's naar streaming en daarvoor mijn CD's rippen. Het liefst wil ik mijn CD's daarna weg doen om een hoop ruimte te besparen. Echter kan ik dan nog bewijzen dat ik de rips legaal heb verkregen?
Nee, tenzij je de aankoopbon nog hebt.

• The Eagle

The Eagle

^^^ dat idd. Nou nemen cd's een hoop ruimte in. Wat je ook zou kunnen doen is ze uit de jewel cases halen en in van die Cd wallets doen. Inlays in een flinke schoenendoos, wallets er bij en klaar. Jewel cases knikker je weg of op MP ofzo.
Scheelt een hoop ruimte en mocht je nog eens een origineel willen draaien kan dat alsnog :)

• The Eagle

The Eagle

Of je doet het zoals ik, koop 4 Benno kasten die je volgooit en zet ze op zolder of op je mancave.

• pman63
The Eagle schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:22:
Of je doet het zoals ik, koop 4 Benno kasten die je volgooit en zet ze op zolder of op je mancave.
Ik zou de Benno's voor je ze volgooit op zolder neerzetten, scheelt een boel gewicht namelijk. ;)

• The Eagle

The Eagle

pman63 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

Ik zou de Benno's voor je ze volgooit op zolder neerzetten, scheelt een boel gewicht namelijk. ;)
Da's wel het meest praktische, maar vol lukt ook kan ik melden :Y)
* The Eagle had er 3 in de woonkamer vol staan, gewoon kwestie van met 2 man schuin de trap op.

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 30-11 23:30
Wat is er tegenwoordig nodig voor een goede geluidssetup bij een TV, is dan een soundbar voldoende of kun je beter gaan voor een surround sound set? De eerste zie ik nog geregeld tests van komen maar van de laatste eigenlijk nooit meer. Ik zag dat de Yamaha YSP - 2700 er goed uit kwam maar evenaart die ook goede 5.1, 7.1 of x.x set?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jdh009 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:25:
Wat is er tegenwoordig nodig voor een goede geluidssetup bij een TV, is dan een soundbar voldoende of kun je beter gaan voor een surround sound set? De eerste zie ik nog geregeld tests van komen maar van de laatste eigenlijk nooit meer. Ik zag dat de Yamaha YSP - 2700 er goed uit kwam maar evenaart die ook goede 5.1, 7.1 of x.x set?
Op die vraag is zo geen antwoord te geven. Wil je beter geluid dan uit de TV speakers komt? Dan is een simpele sound bar veelal al voldoende. Verwacht echter geen surround geluid, ook niet al staat de sound bar vol met logo's van ATMOS en Surround. Een sound bar werkt voor die technieken met reflectie en dat is minder accuraat dan dedicated speakers. Al heb je ook sound bars met losse subwoofer en losse (draadloze) achter speakers. Ga je een beetje richting een middenweg. Dat er van surround sets geen reviews zijn lijkt mij vooral komen omdat je tegenwoordig snel aan losse componenten zit, oftewel duizenden combinaties die samen te stellen zijn. Alles hangt af van je wensen, budget, randapparatuur en verwachting.

Mijns inziens is het antwoord op je laatste vraag volmondig "nee". Al zou de Yamaha een goede Soundbar zijn (geen idee of dat zo is of niet), het zal het niet halen bij een goede surround set. Die twee zijn mijns inziens niet te vergelijken. De vraag zou interessanter zijn als je vraagt of een goede sound bar beter is dan een gemiddelde (of mogelijk minder dan gemiddelde) surround set.

• jdh009
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 30-11 23:30
FeaR schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:35:
[...]

Op die vraag is zo geen antwoord te geven. Wil je beter geluid dan uit de TV speakers komt? Dan is een simpele sound bar veelal al voldoende. Verwacht echter geen surround geluid, ook niet al staat de sound bar vol met logo's van ATMOS en Surround. Een sound bar werkt voor die technieken met reflectie en dat is minder accuraat dan dedicated speakers. Al heb je ook sound bars met losse subwoofer en losse (draadloze) achter speakers. Ga je een beetje richting een middenweg. Dat er van surround sets geen reviews zijn lijkt mij vooral komen omdat je tegenwoordig snel aan losse componenten zit, oftewel duizenden combinaties die samen te stellen zijn. Alles hangt af van je wensen, budget, randapparatuur en verwachting.

Mijns inziens is het antwoord op je laatste vraag volmondig "nee". Al zou de Yamaha een goede Soundbar zijn (geen idee of dat zo is of niet), het zal het niet halen bij een goede surround set. Die twee zijn mijns inziens niet te vergelijken. De vraag zou interessanter zijn als je vraagt of een goede sound bar beter is dan een gemiddelde (of mogelijk minder dan gemiddelde) surround set.
Bedankt voor je antwoord, het is goed om te weten dat er steeds meer mix and match zaken zijn. De TV die ik heb produceert 'redelijk' geluid (LG C1 2021 met veel logo'tjes :) ), maar zou graag wel wat beters willen. Ik denk dat ik gewoon eens moet gaan rondkijken naar wat informatieve websites en langsgaan bij een HiFi specialzaak om het te gaan ervaren.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | Intel Core i9-9900KF, nVidia RTX 2080 8.0Gb GDDR6, G.Skill Ripjaws 64Gb DDR4 3200Mhz, Samsung 970 EVO PLUS 1Tb en 2Tb NVMe en 2x 870 QVO 8TB SSD

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

jdh009 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:52:
[...]
Bedankt voor je antwoord, het is goed om te weten dat er steeds meer mix and match zaken zijn. De TV die ik heb produceert 'redelijk' geluid (LG C1 2021 met veel logo'tjes :) ), maar zou graag wel wat beters willen. Ik denk dat ik gewoon eens moet gaan rondkijken naar wat informatieve websites en langsgaan bij een HiFi specialzaak om het te gaan ervaren.
Ik zou vooral eerst bepalen wat je wilt. Beter geluid dan de TV heb je relatief snel. Simpele sound bar of 2.0 actieve speakers en je hebt al winst. Als je surround wilt of volledig geluid rondom en boven je wilt (ATMOS) ga je weer naar een ander segment. Al denk ik dat je relatief snel klaar kan zijn als je het geluid van een TV als "redelijk" bestempeld. Geluid van TV's, zeker de hele platte, is ronduit slecht :P

• Rubman

Rubman

kraats schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:15:
@Rubman Ik heb even gezocht in de service manual, maar helaas is degene die ik kan vinden niet zo uitgebreid. Ik vermoed dat je C216 moet vervangen (0,047F 5,5V), maar ik kan de plaats op de printplaat niet vinden (behalve dat het op de front-printplaat zit). Bij een AVR5000 met hetzelfde probleem was dit wel precies dezelfde condensator.
Het was even zoeken, met name in de service manual naar de locatie van de C216.
Gelukkig in de buurt een klein electronica zaakje die de condensator had liggen. (Ronde variant, belangrijk in het vervolg)

Dus had nu tijd en versterker open geschroefd, front proberen te bereiken, erg lastig.
Maar met wat geduld en tiewraps knippen om kabels vrij te krijgen genoeg ruimte kunnen vinden om de C216 te zoeken op de fysieke plaat. Want in de manual op tekening is 1 op printplaat zelf iets heel anders :+
Zoeken zoeken, niets.... Oké verder zoeken maar geen ronde condensator te vinden en ook geen herkenningspunten buiten display.
En opeens.... Hé hier is iets stuk, maar het is vierkant en niet rond. Lampje erbij want printplaat kon niet helemaal goed los dus beetje lastige hoek en ja hoor verstopt achter een elco het nummer C216.

Soldeerbout erbij, loshalen, nieuwe erin alles weer in elkaar en werken. Alle instellingen blijven nu keurig bewaard.

TL;DR, bedankt voor de hulp en flinke schop in de goede richting (eigenlijk meteen spot on) de versterker doet het weer prima.

Hier de boosdoener nog even, die heeft het duidelijk beter gehad.

• The Jackel
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik weet niet of ik de vraag in het juiste topic stel, maar ik heb een vraag.

Ik ben aan het kijken naar onderstaande onkyo speakers ik wil de front speakers eigenlijk op een poot hebben zodat ze wat hoger van de grond komen. Op het tv meubel gaan ze namelijk niet passen.

Welke standaard/stand kan ik hier het beste voor gebruiken zonder dat de plaat van de standaard onder de speaker uitkomt? De afmetingen van de speaker zijn 155 mm × 467 mm × 183 mm.

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
The Jackel schreef op donderdag 4 november 2021 @ 18:15:
Ik weet niet of ik de vraag in het juiste topic stel, maar ik heb een vraag.

Ik ben aan het kijken naar onderstaande onkyo speakers ik wil de front speakers eigenlijk op een poot hebben zodat ze wat hoger van de grond komen. Op het tv meubel gaan ze namelijk niet passen.

Welke standaard/stand kan ik hier het beste voor gebruiken zonder dat de plaat van de standaard onder de speaker uitkomt? De afmetingen van de speaker zijn 155 mm × 467 mm × 183 mm.

[Afbeelding]
Ik heb hier een (overbodig) setje van deze staan https://teufelaudio.nl/statief-ac-7001-sp-104243000
Diameter van de buis is 6,5 cm. Hoogte is 68 cm en max. belasting 15 kg.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

• The Jackel
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:22
BenEco schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:01:
[...]

Ik heb hier een (overbodig) setje van deze staan https://teufelaudio.nl/statief-ac-7001-sp-104243000
Diameter van de buis is 6,5 cm. Hoogte is 68 cm en max. belasting 15 kg.
Bedankt voor het aanbod, maar ik zoek echt wat anders.

• aschja
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07:39
Iemand problemen met de bouwkwaliteit van de Sony headphones XM3/XM4.

Ik kom van een metalen Bowers & Wilkins PX en schrok me een hoedje hoe goedkoop de Sony’s aanvoelt.

• Steef
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08:16

Steef

GoT's Most Eaten

Een korte vraag over een Class-D amp die ik al enige tijd ik gebruik heb.

Setting:
We zijn recent over gestapt van een Spotify / JBL Charge leven naar een passieve 2.0 setup met twee Wharfedale 11.2 bookshelf speakers. Wat een verschil :) Voornamelijk voor LPs, maar inmiddels ook om lossless muziek af te spelen.

We gebruiken hiervoor voorlopig een Fosi BT20A omwille van de beschikbare ruimte en om toch met enig gemak nog wat spotify te streamen.

De amp werd geleverd met een 24V 4.5A adapter, die zal dus maximaal 108 Watt kunnen leveren. De amp word aangeprezen als 100W per kanaal op 2 kanalen, dus 200W RMS. Dat lijkt me dus al niet te lukken. Maximaal lijkt me dit 24 * 4.5 * 0.5 = 54 W per kanaal. Misschien 40W na verliezen?

De handleiding stelt dat ik tot 24V 10A mag aanbieden, dat zou resulteren in 240W input. Ik neem aan dat er iets van verlies op zal treden, laten we zeggen 10% verlies -> 240 * 0.9 = 216 W, dat lijkt me redelijk in de buurt komen van de geadverteerde mogelijkheden.

De vraag
Ondanks het voor ons prachtige volle geluid vraag ik me af of het ondermaats aansturen van de speakers invloed kan hebben op het geluid, of is de "klank" altijd gelijk en resulteert meer vermogen alleen in meer volume?

Ik stel me voor dat er een minimaal vermogen geld voor speakers, omdat de coils anders niet voldoende vermogen krijgen om geluid te produceren. De manual van de speakers meld een vermogen range van 25W naar 125W - ik neem dan aan dat ze binnen die range goed geluid reproduceren?

Of dus eigenlijk; is het waardevol om de 24V 4.5A voeding te vervangen met een 24V 10A model als wij het volume op dit moment al meer dan voldoende vinden?

---
aschja schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:17:
Iemand problemen met de bouwkwaliteit van de Sony headphones XM3/XM4.

Ik kom van een metalen Bowers & Wilkins PX en schrok me een hoedje hoe goedkoop de Sony’s aanvoelt.
Wij hebben sinds lancering van de XM3 al twee units in gebruik zonder merkbare schade. De positie lock van de schelpen is misschien wat minder geworden maar daar is het dan ook wel mee gezegd.

Ik moet wel zeggen dat wij er zeer voorzichtig mee om gaan, als ze niet in gebruik zijn zitten ze in de case.

[Voor 19% gewijzigd door Steef op 14-11-2021 16:28]

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• rodie83
  • Niet online
Steef schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:43:
Een korte vraag over een Class-D amp die ik al enige tijd ik gebruik heb.

Of dus eigenlijk; is het waardevol om de 24V 4.5A voeding te vervangen met een 24V 10A model als wij het volume op dit moment al meer dan voldoende vinden?
Een kort antwoord: nee :). Je stuurt ook niks ondermaats aan, je kan die dingen alleen niet maximaal belasten. En dat wil je ook helemaal niet, mits je om je gehoor geeft.

[Voor 16% gewijzigd door rodie83 op 14-11-2021 22:13]

• pwbogaart
  • Laatst online: 29-11 15:45
Wat is het verschil in audio-kwaliteit tussen een dedicated CD speler en een cd-bluray-etc-speler?

Context: Ik heb een fijne mini-installatie met als basis een pricewatch: NAD C328 versterker, oude Kef Coda speakers en een pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10 streamer. Ik luister voornamelijk naar modern klassieke muziek vanaf Spotify (om te ontdekken) en CD (voor the good stuff). Ik heb ook nog een aantal (hybride) SACDs.

Ik gebruik nu een Pioneer CD-DVD-SACD-BR speler voor het afspelen van CD's (wat ik zeer regelmatig doe; ik hoor het verschil met de 320kbps van Spotify duidelijk), of soms SACD's (verschil met CD hoor ik ook, maar dat kan best aan verschillen in productie liggen).

Voor films gebruik ik hem soms voor blu-rays (maar meestal stream ik via de Apple TV of de NAS).

Maar die speler is dus stuk, althans het laatje gaat vaak niet open. Ik wil dus in ieder geval een nieuwe speler, en zit aan deze te denken: pricewatch: NAD C538 Past qua stijl natuurlijk goed bij de versterker, maar - belangrijker nog - is <30cm diep en past dus in de boekenkast.

Wat me echter opvalt is dat vrijwel alle CD spelers minstens 3-400 euro zijn, terwijl je voor minder geld een nieuwe CD-DVD-SACD-BR hebt, bijvoorbeeld de pricewatch: Sony UBP-X800M2 vandaar mijn vraag: wat is het te verwachten verschil in geluidskwaliteit? Waarbij ik overigens moet melden dat de pricewatch: NAD C328 versterker een uitstekende DAC aan bord heeft, dus ik heb feitelijk alleen een loopwerk nodig. Maar de mogelijkheid om incidenteel de SACDs in SACD modus te kunnen draaien, of blu-rays te kunnen bekijken zijn natuurlijk wel erg leuk. Maar lever ik dan niet in op geluidskwaliteit tav een losse "dedicated" CD speler?

• rodie83
  • Niet online
Ik gebruik nu een Pioneer CD-DVD-SACD-BR speler voor het afspelen van CD's (wat ik zeer regelmatig doe; ik hoor het verschil met de 320kbps van Spotify duidelijk)
Gouden oortjes he, dan heb je ook een gouden CD spelertje nodig. Gewoon de duurste kopen dus, dat scheelt extreem in de kwaliteit.
Waarbij ik overigens moet melden dat de pricewatch: NAD C328 versterker een uitstekende DAC aan bord heeft, dus ik heb feitelijk alleen een loopwerk nodig.
Ik kan je niet meer serieus nemen.

[Voor 25% gewijzigd door rodie83 op 21-11-2021 21:16]

• Jorgen
  • Laatst online: 02:01
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:55:
Wat is het verschil in audio-kwaliteit tussen een dedicated CD speler en een cd-bluray-etc-speler?

Context: Ik heb een fijne mini-installatie met als basis een pricewatch: NAD C328 versterker, oude Kef Coda speakers en een pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10 streamer. Ik luister voornamelijk naar modern klassieke muziek vanaf Spotify (om te ontdekken) en CD (voor the good stuff). Ik heb ook nog een aantal (hybride) SACDs.

Ik gebruik nu een Pioneer CD-DVD-SACD-BR speler voor het afspelen van CD's (wat ik zeer regelmatig doe; ik hoor het verschil met de 320kbps van Spotify duidelijk), of soms SACD's (verschil met CD hoor ik ook, maar dat kan best aan verschillen in productie liggen).

Voor films gebruik ik hem soms voor blu-rays (maar meestal stream ik via de Apple TV of de NAS).

Maar die speler is dus stuk, althans het laatje gaat vaak niet open. Ik wil dus in ieder geval een nieuwe speler, en zit aan deze te denken: pricewatch: NAD C538 Past qua stijl natuurlijk goed bij de versterker, maar - belangrijker nog - is <30cm diep en past dus in de boekenkast.

Wat me echter opvalt is dat vrijwel alle CD spelers minstens 3-400 euro zijn, terwijl je voor minder geld een nieuwe CD-DVD-SACD-BR hebt, bijvoorbeeld de pricewatch: Sony UBP-X800M2 vandaar mijn vraag: wat is het te verwachten verschil in geluidskwaliteit? Waarbij ik overigens moet melden dat de pricewatch: NAD C328 versterker een uitstekende DAC aan bord heeft, dus ik heb feitelijk alleen een loopwerk nodig. Maar de mogelijkheid om incidenteel de SACDs in SACD modus te kunnen draaien, of blu-rays te kunnen bekijken zijn natuurlijk wel erg leuk. Maar lever ik dan niet in op geluidskwaliteit tav een losse "dedicated" CD speler?
Het korte antwoord: nagenoeg geen enkel.
Het lange antwoord: mogelijk in theorie hier en daar een verschil, dat voor de meeste mensen natuurkundig en biologisch onhoorbaar is, maar wat je met een computer zou kunnen laten zien.

Net als bij blu-rays hebben we het hier over een verzameling eentjes en nulletjes. Het werkt wel, of het werkt niet. Als je het signaal over HDMI of s/pdif laat binnenkomen dan is het resultaat altijd hetzelfde. Je geeft zelf ook al aan dat het verschil mogelijk in de productie liggen kan. Compressie, loudness, mastering, volumes, het kan allemaal schelen. Ook of je bijv. een muziekstand op je blu-rayspeler hebt of op je receiver en die een equalizersetting veranderen. En je oren/brein/portemonnee denken ook verschil te horen. De huidige DAC's zijn allemaal prima.

Ik heb hier zelf een uhd-blu-rayspeler én een dedicated cd-speler staan. Waarom? Omdat de blu-ray-speler tijd nodig heeft om op te starten, langzamer reageert en geen display heeft om de track of speelduur te laten zien. Puur op basis van gemak gebruik ik dus ook een cd-speler. Het signaal van beide apparaten gaat digitaal naar mijn receiver. UHD-BR via hdmi, cd-speler via s/pdif. Ik laat mijn receiver de rest afhandelen. Dat werkt ook verder uitstekend.

• aljooge
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:55:

Ja er is groot verschil in cd spelers. Troep in is troep uit, bron is zeer belangrijk.

Dat enen nullen zijn betekent niet dat ze allemaal op hetzelfde moment aankomen, zeker niet bij draaiende onderdelen.

• MerijnB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 04:06
aljooge schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:57:
[...]

Ja er is groot verschil in cd spelers. Troep in is troep uit, bron is zeer belangrijk.

Dat enen nullen zijn betekent niet dat ze allemaal op hetzelfde moment aankomen, zeker niet bij draaiende onderdelen.
Ik heb nog nooit een cd speler van binnen bekeken, maar het zal me niets verbazen als er niet ergens een buffertje zit om dat op te vangen (kan iemand hier iets met onderbouwing over zeggen?). Maar zelfs als dat buffer er niet zit en je hebt echt underruns zal dat als tikjes oid klinken, dat gaat nooit effect hebben op klank. Ik heb ook nog nooit een meting gezien die zoiets aantoond, wel omgekeerd (metingen die geen verschil laten zien). @aljooge kan je wat je hier zegt op enige wijze onderbouwen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• aljooge
MerijnB schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:35:
[...]

Ik heb nog nooit een cd speler van binnen bekeken, maar het zal me niets verbazen als er niet ergens een buffertje zit om dat op te vangen (kan iemand hier iets met onderbouwing over zeggen?). Maar zelfs als dat buffer er niet zit en je hebt echt underruns zal dat als tikjes oid klinken, dat gaat nooit effect hebben op klank. Ik heb ook nog nooit een meting gezien die zoiets aantoond, wel omgekeerd (metingen die geen verschil laten zien). @aljooge kan je wat je hier zegt op enige wijze onderbouwen?
Ik heb zelf een oude Marantz Sacd speler, een keer laser moeten laten vervangen. Had cd’s die op mijn vorige cd spelers nooit werkten, bleven hangen op een track, deze Marantz speelt erover heen

Cd’s op marktplaats gezet, klachten gekregen, konden ze niets mee, mijn Marantz wilde gewoon spelen

Alleen al de kwaliteit van dat loopwerk maakt heel veel uit

• MerijnB
aljooge schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:54:
[...]

Ik heb zelf een oude Marantz Sacd speler, een keer laser moeten laten vervangen. Had cd’s die op mijn vorige cd spelers nooit werkten, bleven hangen op een track, deze Marantz speelt erover heen

Cd’s op marktplaats gezet, klachten gekregen, konden ze niets mee, mijn Marantz wilde gewoon spelen

Alleen al de kwaliteit van dat loopwerk maakt heel veel uit
Hoe heeft blijven hangen iets met klank te maken? Of had jij het niet over klank?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Jorgen
MerijnB schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:35:
[...]

Discman's hadden sowieso een buffer (ESP) of een iets snellere manier van afspelen, want anders had je tijdens het lopen continu dat je cd oversloeg.

• pwbogaart
Jorgen schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:50:
Ik heb hier zelf een uhd-blu-rayspeler én een dedicated cd-speler staan. Waarom? Omdat de blu-ray-speler tijd nodig heeft om op te starten, langzamer reageert en geen display heeft om de track of speelduur te laten zien. Puur op basis van gemak gebruik ik dus ook een cd-speler. Het signaal van beide apparaten gaat digitaal naar mijn receiver. UHD-BR via hdmi, cd-speler via s/pdif. Ik laat mijn receiver de rest afhandelen. Dat werkt ook verder uitstekend.
Goed punt; m'n huidige Pioneer is ook te beroerd om bv. het track nummer te laten zien. Alleen de tijd binnen de track. Om een bepaald track op te zoeken moet ik dus altijd eerst stoppen en dan next en de tel bijhouden... 8)7

• pwbogaart
MerijnB schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:55:
Hoe heeft blijven hangen iets met klank te maken? Of had jij het niet over klank?
Klank is de topprioriteit, maar toch, naast klank is de fysieke werking ook relevant, net als gebruiksgemak (de hierboven genoemde display beperkingen van de el-cheapo cd-bluray-sacd spelers) en betaalbaarheid (bij hifi is er zoals bekend vrijwel geen bovengrens qua prijs).

Ik zoek dus binnen budget (zeg €500) en fysieke beperkingen (qua diepte) een mooi optimum.

• Jorgen
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:12:
[...]

Klank is de topprioriteit, maar toch, naast klank is de fysieke werking ook relevant, net als gebruiksgemak (de hierboven genoemde display beperkingen van de el-cheapo cd-bluray-sacd spelers) en betaalbaarheid (bij hifi is er zoals bekend vrijwel geen bovengrens qua prijs).

Ik zoek dus binnen budget (zeg €500) en fysieke beperkingen (qua diepte) een mooi optimum.
Ik vind mijn Marantz CD5005 een fijne speler in elk geval. Ik gebruik hem niet veel, maar wat ie moet doen, doet ie ook uitstekend.

• Jorgen
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:05:
[...]

Goed punt; m'n huidige Pioneer is ook te beroerd om bv. het track nummer te laten zien. Alleen de tijd binnen de track. Om een bepaald track op te zoeken moet ik dus altijd eerst stoppen en dan next en de tel bijhouden... 8)7
Ik heb het idee dat zo'n display niet eens veel kost, maar ja, voor een blu-ray-speler is het ook niet zo belangrijk omdat vrijwel alles zich op het scherm van je tv afspeelt. Alleen bij cd's is het dus wel lastig.

• aljooge
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:05:
[...]

Kan je niet zo’n Marantz cd/sacd speler tweedehands op de kop tikken? Het aanbod is overweldigend met allemaal top spelers van mensen die liever gaan streamen. Vraag en aanbod van deze markt is al jaren uit balans en dat is gunstig voor de koper. Je hebt ze voor het uitkiezen.

• pman63
Als je de kans krijgt zou ik dan een UD?007 proberen op de kop te tikken. (hoe hoger het nummer van het vraagteken hoe beter (en duurder)
En ja het is een BD speler, maar deze speelt ook alles af, en je kunt er via een erg sloom menu ook mee streamen, dat is overigens ook een makke van NAD (of ze moeten dat gefikst hebben)

• pwbogaart
aljooge schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:52:
Kan je niet zo’n Marantz cd/sacd speler tweedehands op de kop tikken? Het aanbod is overweldigend met allemaal top spelers van mensen die liever gaan streamen. Vraag en aanbod van deze markt is al jaren uit balans en dat is gunstig voor de koper. Je hebt ze voor het uitkiezen.
Had ik intussen ook gezien, zitten idd aardige koopjes tussen (en typisch MP: te dure oude voormalige high-end), Ik zit wel met m'n fysieke beperkingen qua breedte en vooral diepte van de speler, dus dat kost veel graafwerk naar specs.

maar ik ga het even een weekje in de gaten houden.

• pwbogaart
pman63 schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:16:
Als je de kans krijgt zou ik dan een UD?007 proberen op de kop te tikken. (hoe hoger het nummer van het vraagteken hoe beter (en duurder)
En ja het is een BD speler, maar deze speelt ook alles af, en je kunt er via een erg sloom menu ook mee streamen, dat is overigens ook een makke van NAD (of ze moeten dat gefikst hebben)
Hm goede tip, zou misschien net kunnen passen. Nog maar eens meten maar.

Qua streamen heb ik een paar jaar geleden bewust gekozen voor een losse streamer van Yamaha: pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10 wat zowel verschillende diensten waaronder Spotify Connect aan boord heeft, en ook (bedraad) de Hi-Res FLACs van m'n NAS kan trekken.

Leek me toekomstbestendiger dan een speler of versterker met streaming aan boord. Dan moet je maar afwachten of er over een paar jaar nog firmware updates komen. Nu vervang ik eventueel gewoon dit kleine kastje door een soortgelijke oplossing.

• MerijnB
pwbogaart schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:12:
[...]

Zoals Jorgen al aangeeft valt er qua klank niet zoveel te kiezen, en een cd speler die overslaar is wmb defect. Bouwkwaliteit, afmetingen en gebruiksgemak zijn zeker goede voorwaarden waar je op kan kiezen :)

• pwbogaart
pman63 schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:16:
Dit is dus wel precies wat ik eerder bedoelde qua te duur: Ik zie verschillende UD5007s op MP staan. Kostte in 2014 nieuw zo'n €400, worden nu voor zo'n €300 aangeboden. Ik weet, inflatie en zo, maar toch...
Pagina: 1 ... 79 80 81 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee