Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 79 ... 99 Laatste
Acties:

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 02:09:
[...]

Iemand stelt hier een vraag over Flac in de thuis situatie....en je escaleert het tot je volledige professionele carrière de revue passeert. Dat is toch duidelijk niet de toepassing waar het over ging en waar @MerijnB op reageerde? Ik snap niet zo goed waarom je dat dan er bij haalt. Overigens, dat er situaties zijn waarin een lagere ruisvloer gewenst is door ofwel grote verschillen in gevoeligheid ofwel door gain structuur of wat dan ook, zal niemand ontkennen.
Ik ken iemand z'n thuis situatie niet.
Er zijn (genoeg) mensen die (veel) betere systemen en luisterruimtes hebben dan menig professioneel studio.
Dat kan eventueel dus duidelijk wel de toepassing zijn.

En er werd zeer duidelijk ontkent, namelijk never nooit niet.
Dat als een statement neer plempen is gewoon je reinste onzin.

De reden dat ik het erbij haalde is om mensen te laten zien dat het een stuk genuanceerder ligt.
Voodoo praatjes zijn onzin, maar zeggen dat het allemaal niks uitmaakt is net zo goed onzinnig.

Of het voor de mensen die meelezen belangrijk is, mogen ze zelf bepalen.
Maar het is wel belangrijk om de juiste en correctie informatie te verstrekken.

Maar goed, ik heb alweer totale spijt dat ik er überhaupt op ben ingegaan...... :|

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 12-08-2021 03:05 ]

One World Concepts

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-07 17:26
B_FORCE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:02:
@MerijnB
Het merendeel van de vragen die je stelt kun je letterlijk al in de geschreven berichten eerder vinden.
Sorry, ik zie het niet, anders had ik de vragen niet gesteld.
Ik haal niks door elkaar, ik geef juist aan de mensen het niet door elkaar moeten halen.
Iets wat heel erg veel gebeurt.
Kan je dan nog eens uitleggen wat je hiermee bedoelt:
De digitale ruisvloer zakt dan ook wel mee, maar de ruisvloer van de DAC blijft hetzelfde.
Dus digitaal zakt de ruisvloer absoluut niet mee, dit is dan ook het grote voordeel van een analoge volume regeling.
Want zoals ik dit lees gooi je de ruisvloer van een digitale audio bron en die van de DAC waar je op afspeelt op een hoop.
Ik had het over de SNR van een bron, als je die digitaal verzwakt gaat de ruisvloer van die bron mee, daar ging het om.
Daarnaast een line-array of een floor monitor staat niet altijd volop te blazen.
Bij een rustig akoestisch concert staan deze het merendeel van de tijd niks te doen.
Een situatie die thuis of in de studio ook veel voorkomt.
Ik snap de relevantie van wat je hier zegt niet eigenlijk.
Compressie drivers hebben een VEEL hogere gevoeligheid tov woofers.
Daarnaast is het gehoor in dat gebied ook nog eens extra gevoelig.
Met ruis kan die erg storende situaties opleveren.
'Hoog' is een beetje abstract natuurlijk, je oor is het gevoeligst ergens tussen de 1kHz en 5kHz ofzo? Is dat wat je bedoelt met 'hoog'?
Vergeet niet dat je in een rustige studio, 's avonds thuis etc achtergrond niveaus hebt van maar net 20-40dB
En ga jij in die situatie audio zoveel versterken dat je ruisvloer daarboven uitkomt, en je full scale dus op 116 - 136dB zit?
Ik kan je uit eigen professionele ervaring vertellen dat een 16 bits DAC hier absoluut niet genoeg is.
Sorry, ik zie nog steeds geen onderbouwing van wat je hier zegt?
Toevallig is de ruisvloer van de DAC wel verbonden met het aantal bits, en die minimale ruisvloer is daar een direct resultaat van.
Ja, precies wat ik zeg dus: "Dynamic range en ruisvloer gaan hand in hand, hogere ruidvloer = lagere dynamic range."
Net als jij vond ik het vroeger maar een beetje vreemd, maar heb inmiddels de testen en metingen zelf gedaan.
Net als ik? Vond ik dat vreemd?
Blind testen, ABX correleren met metingen.
Heb je al een gedocumenteerd voorbeeld van zo'n ABX test?
Ik nodig dan vooral eens uit om zelf aan deze dingen te gaan meten en producten te mee ontwikkelen.
Ik doe het inmiddels al 15 jaar, voor serieuze klanten, in de sound-reinforcement wereld en professionele studios.
Waarom ga je er vanuit dat ik me niet serieus met audio bezig hou?
Het merendeel van de actieve speakers staan allemaal max open, de gain wordt bij de bron aangepast.
Tegenwoordig meestal allemaal digitaal, op de computer.

Is dat "verkeerd" bezig zijn?
Sja, misschien maar geef maar een betere oplossing om op afstand het volume van speakers te regelen die meter hoog in de lucht hangen.
Dat is voor de hele discussie zoals ik al eerder zei ook totaal niet relevant.
Feit is dat het zo gebeurt, dat er speakers op deze manier gemaakt worden en mensen op die manier werken.

Maar bij voorbaat zeggen dat niemand nooit niet meer dan 16 bits nodig heeft, laat enkel gebrek aan ervaring zien in andere takken van sport.
Misschien pak je mijn definitie van afluistering te breed. Ik heb het over een digitale bron waarvan de niveaus goed zijn (en er dus daadwerkelijk gebuik gemaakt wordt van de bits die je ter beschikking hebt). Dat kan een wav zijn, maar net zo goed de output van een digitale desk. Zie ook: "maar op het moment dat je klaar bent en je audio netjes op niveau zit is het zinloos."

Dat geld óók voor een live situatie waar je een line-array vliegt die volle bak open staat.

Als jij dan zegt, ja maar ik heb niet zoveel vermogen nodig, dus ga ik m'n desk enorm knijpen en daardoor komt de ruisvloer van m'n DAC gevaarlijk dicht bij is dat een heel andere situatie (dan is er eigenlijk ook geen sprake van 16-bit afluistering, door je (digitale) verzwakking maak je niet gebruik van de bits die je wel hebt).

Dat is ook precies het verschil tussen die twee ruisvloeren van eerder. In bovenstaande situatie wordt de ruisvloer van je digitale bron mee verzwakt (en die hoor je dus niet), maar die van je DAC niet, en die zou je in extreme gevallen dus kunnen horen (maar echt niet in je huiskamer). Ik had het specifiek over die eerste soort ruisvloer.
btw, de nullen sloeg op de LSB's
Dat zijn alleen geen nullen ;)
(tenminste als je het hebt over bitrate conversies (16 bit -> 24 bit) of bedoel je iets anders?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
De oorspronkelijke vraag ging over het rippen van CDs met EAC. Dan is het signaal al gedigitaliseerd met 16 bits. Het is dan niet heel zinnig om het over 24 bits, SNR en vloeren vol ruis te hebben.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 16:59
uppie8374 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:45:
Hoe zit dat dan met 16 vs 24 bits bestanden? Zover rijkt mijn begrip nog niet
Even voor de volledigheid, omdat de vraag wat ondersneeuwde in de discussie, het meest simpel uitgelegd:

Bitdepth is het aantal stapjes dat je kan maken in amplitude (volume). Natuurlijk anoloog geluid verloopt vloeiend, maar digitaal geluid heeft per sample (bij een CD 44100 samplers per seconde) een exacte waarde nodig voor de amplitude op dat moment.

1 bit geluid heeft maar 2 mogelijkheden: aan en uit.
2 bit heeft meer mogelijke stappen. zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BflMzYO-36oUK_NnQPa85aQQZg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6FV9DP2HPsmFB0yh06jqj1vP.png?f=user_large

Netzo als pixels op een digitale foto worden die stappen minder zichbaar/hoorbaar naarmate de resolutie hoger wordt. Bij 16 bit overschrijd je het menselijk vermogen om het te onderscheiden. Dit is de reden dat Philips (ism Sony) besloten heeft om de audio CD op 16bit/44.1Khz resolutie uit te brengen.

Op het moment dat je audio bewerkt (in de studio bv) werkt het net als foto's, zodra je een stuk uitvergroot (een stuk met laag volume heel hard zet) dan worden de pixels/bit depth zichtbaar. Dat wil je meestal vermijden, vandaar dat professionele gebruikers vaak nog op 24 bit werken.

Een eenmaal afgewerkt stuk audio heeft die orde van amplitude totaal niet nodig, dat is totale overkill. Bovendien heeft je bronaudio (je CD's) al geen hogere resolutie dan 16bit. Netzoals een foto van 4 pixels op 8 pixels resolutie nog steeds 4 blokken laat zien, bied 24bit geen meerwaarde als je bronmateriaal 16 bit was.

Hope this helps }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56

Jag

De discussie gaat over hoorbare ruis, niet over zichtbare pixels. Die vergelijking gaat ook niet op, aangezien we audio luisteren nadat het analoog is gemaakt, waarbij die "pixels" niet meer zichtbaar zijn. Maar er wel ruis bijgekomen is, en die is bij 24 bit lager dan bij 16 bit. En @MerijnB stelt dat bij luisteren naar een netjes gemasterd audio signaal, 16 bit altijd voldoende is. En @B_FORCE stelt dat dat een oversimplificatie is, en dat er situaties denkbaar zijn dat 24 bit nodig is. Vat ik het zo goed samen heren :) ?

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 16:59
Jag schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:58:
De discussie gaat over hoorbare ruis, niet over zichtbare pixels. Die vergelijking gaat ook niet op, aangezien we audio luisteren nadat het analoog is gemaakt, waarbij die "pixels" niet meer zichtbaar zijn. Maar er wel ruis bijgekomen is, en die is bij 24 bit lager dan bij 16 bit. En @MerijnB stelt dat bij luisteren naar een netjes gemasterd audio signaal, 16 bit altijd voldoende is. En @B_FORCE stelt dat dat een oversimplificatie is, en dat er situaties denkbaar zijn dat 24 bit nodig is. Vat ik het zo goed samen heren :) ?
De specifieke vraag van @uppie8374 ging over wat 24bit was (zie vraag), dat probeer ik op een eenvoudige manier uit te leggen, los van de discussie. Het is leuk dat we over SNR praten, eroverheen hobbelen en met elkaar in discussue gaan, maar het moet wel begrijpbaar blijven voor de vraagsteller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

@vlaaing peerd helemaal eens hoor. De SNR discussie ging diep, heel diep :P. Maar bij de uitleg over wat 24bit inhoudt, helpt denk ik een niet kloppende vergelijking ook niet voor het begrip. Uiteindelijk heeft het betrrekking op de SNR, in die zin is die discussie relevant.

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Ik dank u allen diep. Sorry als ik zoveel los heb getrokken bij eenieder. Mijn vraag was inderdaad meer in de richting van het nut van het rippen van een cd naar 24 bit bestanden. Ik ben wel eens zulke rips "tegen gekomen".

Maar als een cd zelf al niet meer dan 16 bit is, dan heeft het inderdaad geen nut om 24 bit te rippen. Aangezien ik mijn cd's na het rippen weg wil doen, wil ik ze wel op de maximaal mogelijke kwaliteit opslaan.

Rebuilding knowledge database

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een audio CD volgt gewoon de red boom standaard en is nooit met meer dan 16 bits opgenomen, dus daar kun je prima 16bits rippen toepassen.
Zou je met sacd of analoge bronnen aan de slag gaan, dan zou ik zelf voor 24bits of iig zo hoog mogelijk kiezen.

Having said that: volgens mij moet je een audio CD gewoon kunnen lezen en dan de wav files zien onder Windows. Dan kun je simpelweg copy paste doen. Ik durf alleen niet te zeggen of je zo ook de metadata mee kopieert en/of die bruikbaar is. Maar daar ben je zo achter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
vlaaing peerd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Even voor de volledigheid, omdat de vraag wat ondersneeuwde in de discussie, het meest simpel uitgelegd:

Bitdepth is het aantal stapjes dat je kan maken in amplitude (volume). Natuurlijk anoloog geluid verloopt vloeiend, maar digitaal geluid heeft per sample (bij een CD 44100 samplers per seconde) een exacte waarde nodig voor de amplitude op dat moment.

1 bit geluid heeft maar 2 mogelijkheden: aan en uit.
2 bit heeft meer mogelijke stappen. zie:

[Afbeelding]

Netzo als pixels op een digitale foto worden die stappen minder zichbaar/hoorbaar naarmate de resolutie hoger wordt. Bij 16 bit overschrijd je het menselijk vermogen om het te onderscheiden.
Die weergave en vergelijking met (zichtbare) pixels is heel misleidend.
Ja, je slaat 16bit niveaus volume op, maar de resulterende geluidsgolf na decoderen, versterken en weergeven door speakers ziet er niet uit als een trapje. Dus niet te vergelijken met pixels op een beeldscherm.

Als een DAC digitaal omzet naar analoog gebruikt deze een reconstructiefilter waar gewoon een 'gladde' curve uit komt. Deze loopt precies over de discrete meetpunten (44 duizend per seconde met 16 bit nauwkeurigheid). Een betere weergave van de digitaal opgeslagen versie zijn puntjes (iedere 1/44-duizendste seconde een) en niet aaneengesloten traptreden.

Voor meer achtergrond: google op sampling theorem, reconstruction filter, Fourier transform en Nyquist frequency

• Propheticus
B_FORCE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij?

24 bits heeft een hogere SNR/dynamic range.
Afhankelijk van de de context, type speakers, omgeving kan dat best wel belangrijk zijn.

Al helemaal wanneer je bv digitaal volume gaat regelen, post-processing, EQ, compressors en zulk soort dingen.
In een thuis luistersituatie lijkt 96dB me voldoende... Los van de weergaveketen, heb je ook nog een 'noise floor' in de vorm van omgevingsgeluid. Zelfs een stille kamer is al 30dB. Als dus als alles uit die 96dB range wilt halen, zelfs de zachtste nuances, speel je af met pieken 126dB. Pretty loud...
FLAC is idd losseless, dus er vindt per definitie geen compressie plaats.
Verkondig geen onzin. Flac is lossless compressie. Net zoals zip ook lossless je bestandje comprimeert. Na uitpakken is alle oorspronkelijke data er weer. Je kunt ook zonder dataverlies bestanden kleiner opslaan = comprimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb72
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 05-06-2022
Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic. Tevens heb je al een topic lopen, Advies nieuwe boekenplank speakers voor Marantz pm-47 verste

[ Voor 217% gewijzigd door FeaR op 14-08-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:46
Een korte verkoop vraag: wat is een beetje een aardige plek om speakers te verkopen? Ik heb hier op Tweakers een setje te koop staan (zo goed als nieuwe starter hifi speakers) dat loopt nog niet echt storm terwijl ik volgens mij een redelijke vraagprijs hanteer. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 11:14
dvdheiden schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:00:
Een korte verkoop vraag: wat is een beetje een aardige plek om speakers te verkopen? Ik heb hier op Tweakers een setje te koop staan (zo goed als nieuwe starter hifi speakers) dat loopt nog niet echt storm terwijl ik volgens mij een redelijke vraagprijs hanteer. Ben benieuwd of jullie nog tips hebben.
Marktplaats heeft een zeer actieve hifi markt en eventueel hifi.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:17
FrOnT242 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Marktplaats heeft een zeer actieve hifi markt en eventueel hifi.nl.
Moet wel zeggen dat ik de doelgroep op marktplaats erg lastig vind, op het ene moment loopt het storm en op het andere moment verwacht je dat je iets binnen een week denkt kwijt te zijn maar staat het langer te koop dan je eigenlijk wilt.

Ik dacht mijn B&W CM8S2 voor de hoofdprijs te kunnen verkopen aangezien de CM1s2 en CM5s2's echt voor absurde prijzen weggaan. Helaas bleek dit anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:46
Marktplaats heeft zelden mijn voorkeur maar ik denk dat ik het daar maar eens ga proberen. Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03:17
beste tweakers. ik merk dat mijn telefoon geen fatsoelijk lijnsignaal heeft.
is er een oplsing om hoofdtelefoon singaal om te zetten in een linesigaal
met behoud van de kwalitiet ? (een normaal mengpaneel levert kwaliteit in.)
de telefoon moet dan de 10 komh weerstanden aansturen. met te weining
stroom power volume etc. en gainen. werkt ook niet krap in is krap out.
(ik heb als alternatief wel een laptop en een ipod met line singaal.
maar ik vindt het menenem van me telefoon even wat pratischer.
ivm spotify e andere dingen. (en ik vermoed dat men het hier wel weet)
en ja ik het internet al afgestuint maar een pasklare oplsing is er niet.
zomaar te vinden, een hoofttefeoon versterker geeft hetzelfde probleem
door. een linesingaal is een stuk krachtiger. meer power etc.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 15-08-2021 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:45
dvdheiden schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:00:
Je probeert nu een setje luidsprekers in de bouwvak te verkopen, heb je wat minder kans. Mensen zijn op vakantie, of zitten meer buiten. Geef dit even de tijd, gaat vast goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@miciel ik zou daar een simpele USB DAC voor gebruiken. Overigens zou de headphone uitgang met een mengpaneel met gain wel gewoon goed uit te versterken moeten zijn, lijkt me. Lijn signaal is juist minder krachtig dan de meeste headphone-uitgangen, maar heeft meestal wel een iets hogere spanning.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
miciel schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:35:
(een normaal mengpaneel levert kwaliteit in.)
Hoe dat zo?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
als je een telefoon aansluit op een normaal mengpaneel
via de jack ingangen/streo kanaal heb je brak geluid.
hang ik er een cd speler of pc aanheb je wel goed geluid.
de mengpaneel ingangen zijn een kleine 10 kohm.
en een telefoon heeft moeite om die van stroom te voorzien.

een usb dac zou het wel kunnen oplossen. maar een goed
werkende voor andriod is onvindbaar. ik hang er wel een laptopje aan.
icm met een dac. die voor laptop heb ik toch al. in huis en werkt
(ik moet even een werkbare oplsing hebben voor een weekje)
daarna ben ik weer thuis. waar het allemaal wel naar behoren werkt.
alleen voor mijn telefoon heb ik weer is niks kunnen vinden :|

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 15-08-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kraats schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:38:
@miciel ik zou daar een simpele USB DAC voor gebruiken. Overigens zou de headphone uitgang met een mengpaneel met gain wel gewoon goed uit te versterken moeten zijn, lijkt me. Lijn signaal is juist minder krachtig dan de meeste headphone-uitgangen, maar heeft meestal wel een iets hogere spanning.
ooit me telefoon aan een mengpaneel gehangen en een pc ernaast. ander kanaal
en met gain de boel recht getrokken. ik ben me rot geschroekken van het verschil.
een pc of een goede usb dac zijn beter geschikt om een mengpaneel ingangen
aan te sturen dan een headphone uitgang van een telefoon. je komt er wel mee weg.
maar je levert best wel in in kwaliteit zeg maar. en hoe dat komt zie vorige post.

en het verhaal klopt ook wel weer. voor zo,n weerstandt heb je wel voltage nodig.
en een pc usb dac geeft wel het juiste uitgangsvoltage. minder ampere/stroom.
heb ik niet gemerkt. ik heb er voor de grap ook wel een een koptelefoon aangehangen
op 20% van het volume. doe het gewoon goed. (maar mijne is ook niet zo zwaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:04
miciel schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:35:
beste tweakers. ik merk dat mijn telefoon geen fatsoelijk lijnsignaal heeft.
is er een oplsing om hoofdtelefoon singaal om te zetten in een linesigaal
met behoud van de kwalitiet ? (een normaal mengpaneel levert kwaliteit in.)
de telefoon moet dan de 10 komh weerstanden aansturen. met te weining
stroom power volume etc. en gainen. werkt ook niet krap in is krap out.
(ik heb als alternatief wel een laptop en een ipod met line singaal.
maar ik vindt het menenem van me telefoon even wat pratischer.
ivm spotify e andere dingen. (en ik vermoed dat men het hier wel weet)
en ja ik het internet al afgestuint maar een pasklare oplsing is er niet.
zomaar te vinden, een hoofttefeoon versterker geeft hetzelfde probleem
door. een linesingaal is een stuk krachtiger. meer power etc.
Doe eerst even een cursus Nederlands vriend, echt geen idee waar je het over hebt

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Laurens85 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:33:
[...]

Doe eerst even een cursus Nederlands vriend, echt geen idee waar je het over hebt
in een mengpaneel zitten 10 kohm weestanden en een gain knop.
maar gainen oftwel ingangsvolume aanpassen heeft geen zin
de 10 kohm ingansweerstanden zitten nameijk voor de gain knop.
mijn telefoon moet die 10 kohm weerstanden aansturen en het niet al te
sterke signaal wordt dan ernstigs vervormt zodat het nergens naar klinkt.
volume erbij draaien met de gainknop heeft geen zin krap in is krap out.
(maar je moet ok wel een beetje in die materie van mengpanelen etc
zitten wil je dit allemaal kunnen begrijpen./vooral voor de vorige post)

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 16-08-2021 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
miciel schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:50:
[...]
als je een telefoon aansluit op een normaal mengpaneel
via de jack ingangen/streo kanaal heb je brak geluid.
hang ik er een cd speler of pc aanheb je wel goed geluid.
de mengpaneel ingangen zijn een kleine 10 kohm.
en een telefoon heeft moeite om die van stroom te voorzien.
Ik ben niet thuis in de electronica en kan hier dus niet inhoudelijk op reageren. Ik kan niet zeggen dat ik dit op alle desks die ik heb gebruikt (van best klein tot best groot tot best modern) ooit heb gemerkt of last van heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:16

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Weet niet of de vraag hier hoort maar laat het dan even weten,

Ik vroeg mij af of het een mega groot verschil in kwaliteit is als je muziek afspeelt op je auto radio via je telefoon met spotify via een 3,5 kabel of over de bluetooth? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@miciel je beseft blijkbaar niet dat het juist veel makkelijker is voor je telefoon om een ingang met 10kOhm ingangsimpedantie aan te sturen, dan een koptelefoon die soms zelfs maar 16 of 32 Ohm is. Je hele verhaal slaat daardoor nergens op en het kwaliteitsverschil dat jij denkt te horen komt niet door het wel of niet matchen van de headphone-uitgang en de input van het mengpaneel. Wellicht stonden er nog 'geluidsverbeteraars' aan in je telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
G_Dragon schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:12:
Weet niet of de vraag hier hoort maar laat het dan even weten,

Ik vroeg mij af of het een mega groot verschil in kwaliteit is als je muziek afspeelt op je auto radio via je telefoon met spotify via een 3,5 kabel of over de bluetooth? :)
Er zit verschil tussen, hoeveel hangt af van de audio codec die gebruikt wordt bij bluetooth.
Hoor jij verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

MerijnB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Er zit verschil tussen, hoeveel hangt af van de audio codec die gebruikt wordt bij bluetooth.
Hoor jij verschil?
Ik heb het nog niet geprobeerd :) vandaar mijn vraag.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
G_Dragon schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

Ik heb het nog niet geprobeerd :) vandaar mijn vraag.
Ik verwacht niet dat je enig verschil gaat merken, al helemaal niet in een auto (gezien het vele omgevingsgeluid enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

MerijnB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Ik verwacht niet dat je enig verschil gaat merken, al helemaal niet in een auto (gezien het vele omgevingsgeluid enzo).
Oke thanks! :) want vind dat draadloos afspelen altijd wel erg fijn, maar moet niet ten koste gaan van de volheid van het geluid natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kraats schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:13:
@miciel je beseft blijkbaar niet dat het juist veel makkelijker is voor je telefoon om een ingang met 10kOhm ingangsimpedantie aan te sturen, dan een koptelefoon die soms zelfs maar 16 of 32 Ohm is. Je hele verhaal slaat daardoor nergens op en het kwaliteitsverschil dat jij denkt te horen komt niet door het wel of niet matchen van de headphone-uitgang en de input van het mengpaneel. Wellicht stonden er nog 'geluidsverbeteraars' aan in je telefoon?
het is niet alleen met me telefoon ook met me ipod headpone uitgang. ik heb minder singaal ten opzichte van me pc met hooftelefoonuitgang. ik moet voor een telefoon/ipod meer volume geven voor hetzelfde geluidsnivo, dan voor me pc met hooft telefoon uitgang. ook zonder mengpaneel ertussen ervaar ik een verschil. ik mis de puch van de bas/ik mis de dreun van de bas. het geluid dat klinkt wel zuiver.
opzich zou ik nog de bas er wat bij kunnen draaien. op de versterker mengpaneel etc. maakt niet zo uit.

(kwalieteits verschil van gisteren is wel te verklaren. slechte kwalieteit muziek vanaf een telefoon
is helemaal niks. slechte muziek vanaf me pc klinkt beter. (er zit een geluidskaartje in van 15 euro)
wat de muziek enigszins fatsoeneert. en waarschijnlijk klinkt die daarom wat/een stuk beter.

maar het probleem is wel opgelost. het was de eqaulizer welke niet stond ingestelt.
de suround sound stond niet ingestelt. nu wel, het begint er steeds meer op te lijken.
er is nog wel een behoorlijk verschil tussen pc en telefoon maar ik ben de enige die
dat hoort weet merkt etc. het klinkt nog steeds niet. maar ik kom hier wel mee weg.
maar ik snap nu wel waarom een dj/tech/geluidsman etc altijd een laptop heeft voor
zijn muziek. het is net even een stukje beter. dan telefoon/ipod etc.

je hebt het probleem opgelost. ik kan muziek draaien vanaf me telefoon.
maar of ik het ook ga doen weet ik niet. (het is het nog steeds net niet)
het is nu net een normale radio zeg maar. en nog niet de kwaliteit die ik zoek.
ik wil nog graag een level hoger. (maar misschien wil ik teveel van een smartphone)

[ Voor 45% gewijzigd door miciel op 16-08-2021 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MerijnB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Ik ben niet thuis in de electronica en kan hier dus niet inhoudelijk op reageren. Ik kan niet zeggen dat ik dit op alle desks die ik heb gebruikt (van best klein tot best groot tot best modern) ooit heb gemerkt of last van heb gehad.
zie topic. me telefoon stond niet juist ingestelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
miciel schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:44:
[...]
zie topic. me telefoon stond niet juist ingestelt.
Ik zag het, maar als ik de rest van wat je zegt zo leest zie ik een boel wat op klok klepel lijkt.
Ik vermoed dat de verschillen die je hoort toe te schrijven zijn aan volume verschillen en/of placebo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 23:19
Situatie:
- LG OLED met WebOS 2, inclusief AirPlay 2 ondersteuning en genoeg HDMI ingangen voor alle video bronnen.
- 5.1 geluids setup.
Om de 5.1 set aan te sluiten dacht ik aan een receiver. Echter vraag ik mij af of het niet eenvoudig zou werken om een “simpele” versterker te kopen die d.m.v. Toslink (optisch) aangesloten is aan de TV.
Het bijkomend voordeel is dat de TV de schakel is voor de audio, wat eenvoudig werkt. Daarnaast kan de “simpele” versterker relatief goedkoper uitvallen.

Zijn er redenen om niet voor optisch naar de versterker te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt er aan welke LG OLED je hebt. Over optische kabel krijg je geen hoger signaal dan DTS, maar bij de meest recente LG OLED modellen is de DTS ondersteuning er uit gehaald en kan dat dus alleen via HDMI nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 23:19
LG OLED55CX6. Deze heeft wel optical audio out.

Edit: Ik zie inderdaad dat optical alleen tot Dolby Digital gaat.
De vraag is dan; ga je het verschil horen tussen Dolby Digital en Dolby TrueHD voor een 5.1 set?

[ Voor 72% gewijzigd door bartosss op 16-08-2021 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:21:
Ligt er aan welke LG OLED je hebt. Over optische kabel krijg je geen hoger signaal dan DTS, maar bij de meest recente LG OLED modellen is de DTS ondersteuning er uit gehaald en kan dat dus alleen via HDMI nog.
Geen DTS ondersteuning wil zeggen geen DTS op welke manier dan ook. Een bestand met DTS (-HD Master) Audio zal over zowel S/PDIF als HDMI geen geluid geven. Enige voordeel wat HDMI kan hebben is dat je de bron zou kunnen laten decoderen en zo DTS als LPCM door de TV kan leiden. Moet zowel de TV (zal met een nieuwe TV geen issue zijn) als de receiver eARC ondersteunen omdat je met S/PDIF (en, voor de compleetheid, ARC) maximaal twee kanalen in LPCM hebt.
bartosss schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:29:
Edit: Ik zie inderdaad dat optical alleen tot Dolby Digital gaat.
De vraag is dan; ga je het verschil horen tussen Dolby Digital en Dolby TrueHD voor een 5.1 set?
Mijns inziens niet. Je zou ook geen problemen moeten hebben met hogere codecs (Dolby Digital Plus en Dolby TrueHD) aangezien deze de gewone Dolby Digital core bevatten die je in jouw geval zal gebruiken. Let alleen wel op dat je afhankelijk bent van je bron/bronbestand of je geluid hebt zoals ik hierboven aanhaal met betrekking tot DTS.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 16-08-2021 23:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
MerijnB schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Ik zag het, maar als ik de rest van wat je zegt zo leest zie ik een boel wat op klok klepel lijkt.
Ik vermoed dat de verschillen die je hoort toe te schrijven zijn aan volume verschillen en/of placebo.
de post weggeooidt. er stond toch alleen maar onzin in. lang verhaal kort. je hebt gok ik
gelijk dat ik klok en klepel niet weet. uit mijn nek klets. en het zal hier wel gaan om smaak.

[ Voor 96% gewijzigd door miciel op 17-08-2021 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:38
Heren, ik heb 2 vragen!

Ten eerste ben ik sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een prachtig stel Teufel UL-40's. Komt me toch een partij geluid van af.. heerlijk! Maar het viel me van de week opeens op dat ik een (2) kleine beschadiging in een van de speakers heb zitten. Ik vermoed dat de katten wat te enthousiast zijn geweest met vliegjes vangen..
Zie onderstaande foto. In hoeverre kan dit kwaad (if at all) ?

Members only: foto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En ten tweede; ben ik sinds kort ook eigenaar van een setje Edifier S1000 MKII voor op het bureau. Nu merk ik een duidelijk verschil in geluid als ik van onboard (3.5mm) geluid switch naar bluetooth (aptx en whatnot) van de telefoon. Waarbij ik het idee heb dat bij de computer onboard een 'waas' zit over het geluid. Nu komt dat natuurlijk omdat BT gewoon een redelijk high quality digitaal signaal doorstuurt en de speakers dit zelf omzetten in geluid. En dat bij het onboard geluid de onboardchip dit al omzet en de speakers het alleen versterken. (Correct me if i'm wrong.)

De vraag hierin is dus, wat zou beter/ aan te raden zijn: een elcheapo geluidskaartje met SPDIF en de speakers het allemaal zelf laten doen. Of een wat higher end kaartje en op 3.5mm blijven aansturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vwb die scheur in de rolrand van de speaker: kan op zich geen kwaad en je zult qua geluid geen verschil horen, maar het kan wel verergeren als je vaak op hoog volume draait.
Als je ze net twee maanden hebt zou ik garantie proberen te claimen, het kan zijn dat de katten de oorzaak zijn maar kan ook fabricage fout zijn.

Vwb die waas die je lijkt te horen: kan ook verschil in referentie volume zijn, en da's lastig vergelijken. Kijk of je ergens een USB dac kunt lenen en of dat verschil maakt, dan sluit je je onboard geluidskaart uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
The Eagle schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:52:
Vwb die scheur in de rolrand van de speaker: kan op zich geen kwaad en je zult qua geluid geen verschil horen, maar het kan wel verergeren als je vaak op hoog volume draait.
Als je ze net twee maanden hebt zou ik garantie proberen te claimen, het kan zijn dat de katten de oorzaak zijn maar kan ook fabricage fout zijn.

Vwb die waas die je lijkt te horen: kan ook verschil in referentie volume zijn, en da's lastig vergelijken. Kijk of je ergens een USB dac kunt lenen en of dat verschil maakt, dan sluit je je onboard geluidskaart uit
Thanks voor je reactie. Helaas is het een tweedehandse set dus valt niet veel garantie te claimen helaas. Ik ken nou niet direct iemand met een USB dac dus dat gaat wat lastig worden. Net nog wat gespeeld (met gelijk volume) en via BT komt het geluid duidelijk beter tot zijn recht. Beide source's zijn spotify met settings op max quality.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Pyr0_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:02:

En ten tweede; ben ik sinds kort ook eigenaar van een setje Edifier S1000 MKII voor op het bureau. Nu merk ik een duidelijk verschil in geluid als ik van onboard (3.5mm) geluid switch naar bluetooth (aptx en whatnot) van de telefoon. Waarbij ik het idee heb dat bij de computer onboard een 'waas' zit over het geluid. Nu komt dat natuurlijk omdat BT gewoon een redelijk high quality digitaal signaal doorstuurt en de speakers dit zelf omzetten in geluid. En dat bij het onboard geluid de onboardchip dit al omzet en de speakers het alleen versterken. (Correct me if i'm wrong.)

De vraag hierin is dus, wat zou beter/ aan te raden zijn: een elcheapo geluidskaartje met SPDIF en de speakers het allemaal zelf laten doen. Of een wat higher end kaartje en op 3.5mm blijven aansturen?
De invloed van een DAC op een signaal is veel kleiner dan die van BT compressie. Zijn er niet ergens instellingen (eq enzo) in beide apparaten die invloed hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyr0_
MerijnB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

De invloed van een DAC op een signaal is veel kleiner dan die van BT compressie. Zijn er niet ergens instellingen (eq enzo) in beide apparaten die invloed hebben?
Je hebt me inderdaad een goede kant op gewezen. Ik had op de telefoon een EQ ingesteld (lang geleden) die uiteraard ook z'n werk doet over BT. Zodra ik die uitzette klonk het net zo dof als via de pc. Heb via Peace EQ de EQ waarden (grofweg) overgenomen en nu klinkt het vrijwel gelijk. Nog even wat mee spelen maar het klinkt nu écht al een stuk beter via de pc. Waarvoor dank!

Blijft wellicht de vraag; gaat een aparte DAC / SPDIF geluidskaartje nog echt (merkbare) verbetering brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik je zo hoor vermoedelijk niet nee. Mijn suggestie van een andere dac was met name om eea uit te kunnen sluiten, maar als de ene eq gebruikte en de andere niet heb je daar echt je verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Pyr0_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Blijft wellicht de vraag; gaat een aparte DAC / SPDIF geluidskaartje nog echt (merkbare) verbetering brengen?
Als je last hebt van gebrom, gepiep of dat soort zaken ja, qua klank zal daar eigenlijk geen verschil in zijn.

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Hallo,

Even een klein maar irritant probleempje.
Sinds kort heb ik mijn achterspeakers vervangen voor de Cambridge Audio Minx Min 12. Dit waren oorspronkelijk Q aucoustics 3010's.

Maar nu krijg ik door die speakers een keiharde plop (echt heel hard, de hond schrikt ervan) door die achterspeakers, dit was voorheen niet.

Heb een Denon X1400H, helemal factory default gemaakt en opnieuw ingesteld (ook de optie aangezet van impendance 6ohm, aangezien mijn q aucoustics 3020's in de front 6ohm zijn)

Waar kan dit aan liggen, zodra ik mijn andere speakers aansluit, of de rears even ontkoppel, is het weg... Het komt dus ook alleen uit die achterspeakertjes!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:41
mdj84nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:57:
Maar nu krijg ik door die speakers een keiharde plop (echt heel hard, de hond schrikt ervan) door die achterspeakers, dit was voorheen niet.
Is dit een éénmalige "plop" of een constant gekraak dat je continu hoort?

Soms kan het zijn dat je in de receiver de speaker size kan instellen, ik zie dat dit bij jouw model ook kan. Dat moet dus staan op "Small":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWcUxP3FXBkOudZyIF_kR4Pkk1E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pVuZnvcUp1muC6Ift1DI19G9.png?f=user_large

Edit: Komt het uit beide nieuwe speakers? Het zou ook kunnen dat één van de twee kapot is. Misschien één-voor-één aanschakelen en controleren? Zijn ze nieuw? Mogelijk nog te retourneren?

[ Voor 13% gewijzigd door itcrowd op 19-08-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
itcrowd schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

Is dit een éénmalige "plop" of een constant gekraak dat je continu hoort?

Soms kan het zijn dat je in de receiver de speaker size kan instellen, ik zie dat dit bij jouw model ook kan. Dat moet dus staan op "Small":
[Afbeelding]

Edit: Komt het uit beide nieuwe speakers? Het zou ook kunnen dat één van de twee kapot is. Misschien één-voor-één aanschakelen en controleren? Zijn ze nieuw? Mogelijk nog te retourneren?
Het is een eenmalige plop, op het moment dat mijn receiver inschakelt (tijdens de 'tak' van de receiver)
Daarna is het geluid gewoon goed, geen gekraak niets, gewoon helder.

Al mijn speakers staan al op small ingesteld, anders kon ik andere instellingen niet maken.
Het is bij beide speakers....

Ow. En als ik mijn receiver uitzet, en daarna meteen weer aan ( of binnen een korte tijd) dan is het niet, wat mij de receiver doet verdenken...?

[ Voor 6% gewijzigd door mdj84nl op 20-08-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Lastig probleem...
Ik zou de nieuwe luidsprekers eens op een ander kanaal proberen. (front?) En dan zien of de plop er nog is.

Geven de huidige front-speakers ook een plop op het achterkanaal?

Mogelijk volume compleet uitdraaien voor het aanzetten. Is de plop dan weg? Uiteraard eerst een tijdje wachten voor inschakelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 21:57
Klinkt als een condensator die oplaadt. (Vandaar ook dat hij bij uit, en snel weer aan, niet plopt. Dan is de condensator nog niet ontladen).

Mijn speakers deden dat ook toen ik even een oude akai versterker probeerde. Terug met m'n jonge yamaha versterker geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:26
Pyr0_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:02:
Heren, ik heb 2 vragen!

Ten eerste ben ik sinds 2 maanden de trotse eigenaar van een prachtig stel Teufel UL-40's. Komt me toch een partij geluid van af.. heerlijk! Maar het viel me van de week opeens op dat ik een (2) kleine beschadiging in een van de speakers heb zitten. Ik vermoed dat de katten wat te enthousiast zijn geweest met vliegjes vangen..
Zie onderstaande foto. In hoeverre kan dit kwaad (if at all) ?

***members only***
Eens kijken hoe goed je verzekerd bent voor wat je katten of jezelf aan schade aanrichten, voor veel speakers zijn nieuwe randen te krijgen, dat is wel even iets waarvoor je moet gaan zitten, maar iets wat iedere tweaker zou moeten lukken ;) Door het zelf te doen bespaar je ook behoorlijk in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

teake schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:47:
Klinkt als een condensator die oplaadt. (Vandaar ook dat hij bij uit, en snel weer aan, niet plopt. Dan is de condensator nog niet ontladen).

Mijn speakers deden dat ook toen ik even een oude akai versterker probeerde. Terug met m'n jonge yamaha versterker geen probleem meer.
Condensator is ook mijn vermoeden. Die Cambridge speakers zijn mara klein, dus er zal iets in zitten dat er voor zorgt dat het laag niet naar de speaker gaat. Dat kan prima een condensator zijn, dat zieje vaker als simpel scheidingsfilter.
Having said that: het hoort natuurlijk niet. Ik zou ze lekker omruilen of terugbrengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

(jarig!)
Ik heb hier paar speakers van Wharfedale, Ik heb ze een aantal jaren geleden via Marktplaats gekocht.
Deze speakers roken naar sigarettenlucht, Waarschijnlijk was de vorige eigenaar een kettingroker. (ik heb ze schoongemaakt, ze stinken niet meer).
En ik heb hierbij een vraag: Heeft sigarettengeur, invloed op de speakers? Hoe zou ik kunnen merken dat de speakers achteruitgaan of defect door roken?

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Dat ligt eraan welk filter ze gebruikten. :+
Sorry, ik kon het niet laten.
Het lijkt me niet dat sigarettenrook het materiaal van de speakers aantast.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

(jarig!)
RichieB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:13:
Dat ligt eraan welk filter ze gebruikten. :+
Sorry, ik kon het niet laten.
Het lijkt me niet dat sigarettenrook het materiaal van de speakers aantast.
Gesloten kast...zonder basreflex. dus die filter merkt daar niets van. :P
De kast zat wel onder nicotine aanslag. Zo erg, dat de goudkleurige emblemen helemaal niet goudkleurig waren maar gewoon vergeeld waren. |:( 8)7

Want ik ontdekte dat geen enkele Wharfededale 505.2 op internetfoto's gele logo's/emblemen heeft. :D

[ Voor 26% gewijzigd door MedionAkoya op 26-08-2021 11:06 ]

Trein?

• Jag

Jag

The Eagle schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:40:
[...]

Condensator is ook mijn vermoeden. Die Cambridge speakers zijn mara klein, dus er zal iets in zitten dat er voor zorgt dat het laag niet naar de speaker gaat. Dat kan prima een condensator zijn, dat zieje vaker als simpel scheidingsfilter.
Having said that: het hoort natuurlijk niet. Ik zou ze lekker omruilen of terugbrengen
Een condensator als wisselfilter werkt alleen voor een tweeter. Voor woofers wordt dit naar mijn weten zelden tot nooit gedaan, ik denk omdat voor gebruik bij lage frequenties de condensator veel te groot zou moeten zijn.
mdj84nl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:57:
Hallo,

Even een klein maar irritant probleempje.
Sinds kort heb ik mijn achterspeakers vervangen voor de Cambridge Audio Minx Min 12. Dit waren oorspronkelijk Q aucoustics 3010's.

Heb een Denon X1400H, helemal factory default gemaakt en opnieuw ingesteld (ook de optie aangezet van impendance 6ohm, aangezien mijn q aucoustics 3020's in de front 6ohm zijn)

Waar kan dit aan liggen, zodra ik mijn andere speakers aansluit, of de rears even ontkoppel, is het weg... Het komt dus ook alleen uit die achterspeakertjes!
Ik zou proberen wat @itcrowd zegt :)

• mdj84nl
itcrowd schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:32:
Lastig probleem...
Ik zou de nieuwe luidsprekers eens op een ander kanaal proberen. (front?) En dan zien of de plop er nog is.

Geven de huidige front-speakers ook een plop op het achterkanaal?

Mogelijk volume compleet uitdraaien voor het aanzetten. Is de plop dan weg? Uiteraard eerst een tijdje wachten voor inschakelen..
Hmm dat heb ik nog niet geprobeerd, morgen eens naar kijken. thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-07 13:03
Bij mijn ouders wordt binnenkort de analoge radio afgesloten, en zoeken daarvoor een oplossing. Ze hebben altijd een Radio/CD-speler gehad met ingebouwde versterker (en daarvoor een losse versterker), en speakers die in de hoeken van de kamer hangen via speakerkabels hangen aan de Radio/CD-speler. Momenteel gebruiken ze mijn oude JVC FS-SD5R.

In principe zouden ze de Ziggo digitale radio tuner via de AUX aansluiting kunnen aansluiten op de JVC, en zo weer via een kleine omweg radio kunnen luisteren. Echter, ze hebben een nieuw kleiner TV-meubel gekocht (die voor de wandcontactdoos met speakeraansluiting staat) en daar past de lelijke blauwe radio (aldus mijn moeder) niet meer bij.

Dus mijn vraag, hoe kan je die kleine digitale radio van Ziggo (Quantis QE 317) aansluiten op de speakers zonder een vermogen uit te geven aan een versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
MadDogMcCree schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:43:
Dus mijn vraag, hoe kan je die kleine digitale radio van Ziggo (Quantis QE 317) aansluiten op de speakers zonder een vermogen uit te geven aan een versterker?
Een versterker hoeft geen vermogen te kosten. Hoeveel speakers zijn er aangesloten? Veel oude receivers zullen 2 kanalen hebben waar je eenvoudig de radio op de juiste input kan schakelen. Ik heb niet begrepen of er nog meer ingangen aan moeten zitten maar die zullen in ieder geval wel op zitten.

Mijn advies dus: koop een tweedehands receiver (kosten: 50 euro of minder). Je hebt vrij slanke modellen wanneer ze geen videomogelijkheden hebben. Niet letten op vermogen, alleen op het aantal luidsprekers dat je wenst aan te sluiten en eventueel andere ingangen die benodigd zijn. Ze zullen allemaal even goed klinken (tenzij je een buizenversterker koopt)

• dragozhou
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:47
Hi,

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Sabaj D5 en JDS Labs/Topping stack? Ik heb namelijk momenteel een Sabaj D5 gekocht van iemand, maar de versterker output is vooral goed bij xlr maar ik heb zelf geen xlr kabels, dus ben ik aan het twijfelen om de sabaj d5 te verkopen voor een stack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
Volgens de metingen van ASR is er nauwelijks verschil (als in, nauwelijks meetbaar, laat staan hoorbaar) tussen xlr en de unbalanced output. Wat was jouw verteld (en door wie?) over het vermeende verschil tussen xlr / unbal?

Gebruik je de 1/4" jack aan de voorkant? Ik denk dat die verbinding is doorgelust van de 2x unbal output aan de achterzijde van het apparaat voor stereogeluid.

https://www.audiosciencer...of-sabaj-d5-dac-amp.8337/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragozhou
itcrowd schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:16:
Volgens de metingen van ASR is er nauwelijks verschil (als in, nauwelijks meetbaar, laat staan hoorbaar) tussen xlr en de unbalanced output. Wat was jouw verteld (en door wie?) over het vermeende verschil tussen xlr / unbal?

Gebruik je de 1/4" jack aan de voorkant? Ik denk dat die verbinding is doorgelust van de 2x unbal output aan de achterzijde van het apparaat voor stereogeluid.

https://www.audiosciencer...of-sabaj-d5-dac-amp.8337/
Momenteel gebruik ik de 1/4" jack aan de voorkant, maar het is als nog een beetje zacht bij bepaalde headphones(dt880 600ohm van een vriend) en ik had gehoord van de persoon waarvan ik hem had overgenomen dat de xlr jack veel meer power geeft. Helaas gebruik ik die jack niet, dus is het een beetje zonde voor hoeveel het waard is, dus twijfel ik om een dac en versterker te halen met meer power uit de 1/4" of 3.5 mm jack. (Ik ben nog een beetje nieuw in deze wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Het vermogen van de 1/4" jack is ongeveer een kwart van het vermogen op de xlr output bij 300 Ohm (hoogste waarde in de handleiding) dus dat kan best kloppen, inderdaad.

In de ruis zit het dus niet, maar puur in het volume dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-07 06:31
Hoi, wellicht heeft iemand hier verstand/ervaring mee (ik in ieder geval niet :) )

Ik heb een platenspeler (een Audio Technica LP120USB) die ik op mijn Sonos Arc wil aansluiten. Nou weet ik dat ik kan gaan voor een AMP/AMP:port, maar dat is net effe buiten mijn budget...

Ik zat te denken om de platenspeler rechtstreeks aan mijn TV te koppelen, maar deze heeft geen RCA aansluitingen (de platenspeler heeft de standaard L+R RCA plugs voor audio). De TV heeft wel een Aux port en ik zat dan te denken of het mogelijk zou kunnen zijn om een verloopstuk (RCA female>aux male) te gebruiken om de platenspeler op de Aux port van de TV aangesloten te krijgen. mijn noobverstand zegt dat dat wel moet lukken, maar misschien denk ik te simpel of is die aux port van de TV helemaal niet geschikt voor zoiets. TV is trouwens een Philips 55OLED705.

Thanks alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

link1200 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:00:
Ik zat te denken om de platenspeler rechtstreeks aan mijn TV te koppelen, maar deze heeft geen RCA aansluitingen (de platenspeler heeft de standaard L+R RCA plugs voor audio). De TV heeft wel een Aux port en ik zat dan te denken of het mogelijk zou kunnen zijn om een verloopstuk (RCA female>aux male) te gebruiken om de platenspeler op de Aux port van de TV aangesloten te krijgen. mijn noobverstand zegt dat dat wel moet lukken, maar misschien denk ik te simpel of is die aux port van de TV helemaal niet geschikt voor zoiets. TV is trouwens een Philips 55OLED705.
Als de platenspeler een ingebouwde phono amp heeft kan je deze gewoon direct op een TV of elke andere set aansluiten. Signaal is gelijk of het nu uit een DVD-speler of platenspeler komt. Ik heb eerder twijfel bij de AUX poort van de TV. Een snelle Google geeft mij dat als uitgang (hoofdtelefoon) en geen ingang.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Die platenspeler heeft een ingebouwde phono pre-amp dus dat is het probleem niet. Maar inderdaad, zoals Fear aangeeft: de aux poort op je tv is een uitgang, geen ingang. Op deze manier gaat het dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
ah, makes sense. dan ga ik verder brainstormen hiervoor. dank voor het antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Je zou kunnen kijken of je een Sonos Connect tweedehands op de kop kan tikken.. Ik zie er een paar op Marktplaats voor 50-100 euro. Je hebt de "gewone" Connect nodig, dus niet (per se) de "Connect:AMP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
Oh, ik was in de veronderstelling dat de connect niet ging werken omdat dat nog S1 is en de arc S2! Ik zal even kijken, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
link1200 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:03:
Oh, ik was in de veronderstelling dat de connect niet ging werken omdat dat nog S1 is en de arc S2! Ik zal even kijken, dank je wel!
Dat geldt inderdaad voor de Connect Gen 1, maar de Gen 2 werkt wel met S2: https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL

Op het eerste oogopslag zie ik alleen Gen 1 op Marktplaats staan voor tussen de €50 en €100. Gen 2 is toch al vaak €250.

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 18:25
Hopelijk valt dit nog onder de “kleine vragen”. Ik ben me aan het oriënteren om een AV receiver te kopen en probeer me momenteel te verdiepen in het “room correctie” onderwerp. Nu probeer ik in te schatten
1/ hoe groot de verschillen tussen de systemen eigenlijk echt zijn
2/ in hoeverre het zinvol is mijn keuze daarvan (enigszins) af te laten hangen

Van wat ik lees, lijkt er wel wat consensus te zijn Dirac > Audyssey > YPAO (andere heb ik nog niet bekeken). Klopt dit? En dan binnen elk systeem zijn er ook nog verschillende “niveaus”, die aangeboden worden.

Nu vraag ik me af, slaat het ergens op om (bijvoorbeeld) te zeggen:
- als het voor de rest niet uitmaakt, neem Denon in plaats van Yamaha want Audyssey is beter dan YPAO
- Als het voor het budget niet uitmaakt, neem dan altijd minstens Audyssey Multeq XT 32 de rest is minderwaardig. (Is er met andere woorden een “ondergrens” van wat je zou aanraden).

Of zoek ik het nu veel te ver? Dit zal natuurlijk niet het enige criterium zijn in de selectie (en misschien zelfs helemaal geen criterium)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Poeh je stipt wel een onderwerp aan zeg.

De door jou geschetste consensus lijkt er inderdaad te zijn. Meer geavanceerde varianten van Dirac lopen wel in de papieren.

Ikzelf heb enkel ervaring met Audyssey en heb er gemengde gevoelens bij. Als je het wilt gebruiken is het m.i. haast verplicht om 20eu uit te geven aan de bijbehorende MultEQ app zodat je de correctie kunt beperken tot de lage tonen (onder de transitiefrequentie / Schroeder frequentie, afhankelijk van de kamer, zeg 300Hz). Laat de XT32 variant het nou precies beter doen in het lage bereik. Precies die regio die het meest profiteert van correctie. Dan hebben we het dus over room modes / resonantie / bass boominess. Persoonlijk was ik niet te spreken over het geluid als ik ook hogere frequenties liet 'corrigeren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik denk dat @Propheticus de juiste samenvatting geeft. Bij mijn Pioneer kan je de correctie ook tot de lage tonen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
maussie95 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:36:
[...]

Dat geldt inderdaad voor de Connect Gen 1, maar de Gen 2 werkt wel met S2: https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL

Op het eerste oogopslag zie ik alleen Gen 1 op Marktplaats staan voor tussen de €50 en €100. Gen 2 is toch al vaak €250.
Oef.. 8)7 bedankt voor het rechtzetten hiervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
link1200 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:00:
Hoi, wellicht heeft iemand hier verstand/ervaring mee (ik in ieder geval niet :) )

Ik heb een platenspeler (een Audio Technica LP120USB) die ik op mijn Sonos Arc wil aansluiten. Nou weet ik dat ik kan gaan voor een AMP/AMP:port, maar dat is net effe buiten mijn budget...

Thanks alvast! :)
Ik heb nog een beetje zitten rondlezen, en zou eventueel een Yamaha WXAD-10 een oplossing kunnen bieden? nou kan ik me niet voorstellen dat ik met het apparaatje de sonos rechtstreeks zal kunnen aansturen, maar wellicht wel mijn TV... heeft iemand ervaring met dat kastje? ik daar verrassend weinig informatie/ervaringen online over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

link1200 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:44:
[...]

Ik heb nog een beetje zitten rondlezen, en zou eventueel een Yamaha WXAD-10 een oplossing kunnen bieden? nou kan ik me niet voorstellen dat ik met het apparaatje de sonos rechtstreeks zal kunnen aansturen, maar wellicht wel mijn TV... heeft iemand ervaring met dat kastje? ik daar verrassend weinig informatie/ervaringen online over vinden.
Staat hier https://en.community.sono...able-to-sonos-arc-6857703 nog iets handigs in?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link1200
Ja die had ik inderdaad al gezien, dank je wel! een sonos product zal mijn laatste optie zijn indien ik geen goedkopere oplossing kan vinden aangezien ik alleen hier en daar een plaatje wil luisteren (en dat hoeft van mij niet per se de hoogste kwaliteit te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

link1200 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:48:
[...]

Ja die had ik inderdaad al gezien, dank je wel! een sonos product zal mijn laatste optie zijn indien ik geen goedkopere oplossing kan vinden aangezien ik alleen hier en daar een plaatje wil luisteren (en dat hoeft van mij niet per se de hoogste kwaliteit te zijn)
Soundbars zijn uiteindelijk nu eenmaal bedoeld om als entertainment hub te dienen. Het zal dus altijd behelpen zijn met extra aansluitingen creëren, helaas

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05 12:02
Weet iemand hier toevallig ook of er ook een iets nieuwer/breeder aanbod aan zit te komen van HDMI 2.1 AV Receivers?

Ik ben in de markt voor een 5.1.2 setup en zit naar receivers te kijken hiervoor maar ik vind het aanbod maar wat magertjes als ik mijn criteria mee tel:
- HDMI 2.1 (zonder HDMI bug of externe kastjes of dat soort gedoe)
- Tot 1000 euro (speakers zullen ook rond de 1500-1800 uit komen, met de 1/3e regel voor de receiver is 1000 dan al vrij ruim)

Ik zie alleen de 2020 receivers van Yamaha, Denon en Marantz in de pricewatch staan met alleen de Marantz NR1711 die sinds dit jaar beschikbaar is maar daarvan is de zwarte nergens leverbaar. Daarnaast staat de Onkyo TX-NR5100 op "wordt verwacht" maar voor zover ik kan vinden is er verder ook geen nieuws over wanneer deze dan verwacht wordt.

Is de markt voor HDMI 2.1 receivers tot 1000 euro echt dusdanig klein hier in Nederland (Europa?) of heb ik gewoon een slecht overzicht? Ik zie op de youtubes behoorlijk wat reviews voorbij komen van allerlei nieuwe receivers door Amerikaanse reviewers en ik vraag me dan af of ze daar meer nieuwe receivers hebben omdat home-theater daar populairder is ofzo...

Excuses als het een beetje een noob vraag is, ik kom net kijken in de home-teather / hifi hoek dus heb nog niet veel kaas gegeten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 18:25
Propheticus schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:32:
Poeh je stipt wel een onderwerp aan zeg.

De door jouw geschetste consensus lijkt er inderdaad te zijn. Meer geavanceerde varianten van Dirac lopen wel in de papieren.

Ikzelf heb enkel ervaring met Audyssey en heb er gemengde gevoelens bij. Als je het wilt gebruiken is het m.i. haast verplicht om 20eu uit te geven aan de bijbehorende MultEQ app zodat je de correctie kunt beperken tot de lage tonen (onder de transitiefrequentie / Schroeder frequentie, afhankelijk van de kamer, zeg 300Hz). Laat de XT32 variant het nou precies beter doen in het lage bereik. Precies die regio die het meest profiteert van correctie. Dan hebben we het dus over room modes / resonantie / bass boominess. Persoonlijk was ik niet te spreken over het geluid als ik ook hogere frequenties liet 'corrigeren'.
Ok, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 15:27

icecreamfarmer

en het is

Hier even een crosspost:

icecreamfarmer in "Het NAD ervaringen/discussie Topic"

Kapot rechterkanaal?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• pascalizer
  • Laatst online: 03-04 11:23
Bestaat er een gesloten ruimte die binnen een kamer past, geluidsdicht is, lichtdicht is, plaats heeft voor een TV en een Surround installatie? Eigenlijk een home cinema cabin die kant en klaar met of zonder montage service geleverd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 22:50
pascalizer schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:57:
Bestaat er een gesloten ruimte die binnen een kamer past, geluidsdicht is, lichtdicht is, plaats heeft voor een TV en een Surround installatie? Eigenlijk een home cinema cabin die kant en klaar met of zonder montage service geleverd kan worden?
https://audiotvcentrum.nl/luisterruimtes/
Onderaan de pagina "Little Cinema". Zoiets?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• pascalizer
  • Laatst online: 03-04 11:23
Dit zou echt ideaal zijn. Zijn er nog meer varianten op dit? Ik was aan het kijken naar bouwketen die ingericht zijn voor cinema maar deze waren allemaal DIY.

Ik zie dat Little Cinema echt wel zitten.

• dragozhou
Iemand hier die recent iets van JDS Labs of Topping heeft besteld? Wil misschien iets bestellen van hun, maar ik wil graag wat informatie over de importkosten etc.

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 21:57
Ik heb een paar maand terug een topping E30 DAC besteld bij hifistudio79 in Zoetermeer.
Gewoon in NL, zonder problemen.

Misschien hebben zij ook wat jij zoekt?

• dragozhou
teake schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:42:
Ik heb een paar maand terug een topping E30 DAC besteld bij hifistudio79 in Zoetermeer.
Gewoon in NL, zonder problemen.

Misschien hebben zij ook wat jij zoekt?
Het is net wat duurder op de hifistudio website dan de site van shenzhenaudio, dus daarom vraag ik er over.

Ik ben zelf op zoek naar een jds labs atom/topping l30 e30 combi stack.

[ Voor 8% gewijzigd door dragozhou op 11-09-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
Ik snap dat dit het kleine vragen topic is, maar je kan zulke vragen toch gewoon intikken in een zoekmachine?

Zijn er extra kosten als ik een pakket bestel buiten de EU?

Heeft ook niks met audio te maken w.m.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:14
dragozhou schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 22:46:
[...]

Het is net wat duurder op de hifistudio website dan de site van shenzhenaudio, dus daarom vraag ik er over.

Ik ben zelf op zoek naar een jds labs atom/topping l30 e30 combi stack.
Dan zou ik het wel weten als het iets duurder is en je koopt dan apparatuur in Nederland met dito garantievoorwaarden.

Zelf ook bij hifistudio gekocht. Goed verpakte L30 en snel bezorgd. Dit gecombineerd met de apple usb c dac van een tientje. Ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragozhou
itcrowd schreef op zondag 12 september 2021 @ 02:37:
Ik snap dat dit het kleine vragen topic is, maar je kan zulke vragen toch gewoon intikken in een zoekmachine?

Zijn er extra kosten als ik een pakket bestel buiten de EU?

Heeft ook niks met audio te maken w.m.b.
Ja sorry, als het een domme vraag is, maar met de recente wijzigingen in het import beleid en jds labs heeft nu op hun website staan dat ze de vat ook verrekenen, dus dat maakte mij een beetje verward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 23:26
Heb je ook naar de verzendkosten gekeken, daar wordt ook nog over berekend als de afhandelaar dat nodig acht. Ik zou het lekker hier in de EU proberen te kopen. scheelt een boel gedoe, tijd en misschien ook wel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:41

Toppe

Oké ✅

Iemand een idee/oplossing?

Situatie: 1 Apple TV, 1 Beamer en 1 TV.

Ik ben opzoek naar een manier om de Apple TV op zowel de beamer als op de TV te gebruiken. De TV is het primaire apparaat en wil ik via de HDMI ook de TV aan laten zetten. Een gemiddelde splitter heeft die optie niet, of meteen op beide poorten. Daarnaast wil ik het signaal naar de beamer, bij voorkeur, via UTP laten lopen.

Concreet zoek ik dus een apparaat die:
1x HDMI uit met inschakel optie
1x UTP uit met een omvormer van UTP -> HDMI

Iemand die mij een duwtje in de juiste richting kan geven?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
@Toppe 2 zoek tips:
https://lmgtfy.app/?q=hdmi+switch+2+outputs
https://lmgtfy.app/?q=hdmi+over+utp
Op tweakers verwachten we bij een vraag een uitleg over wat je al gezocht en gevonden hebt en waarom dat niet voldoet.

Het probleem dat je beamer ook aangaat via HDMI is op te lossen door CEC in je beamer uit te zetten.

[ Voor 86% gewijzigd door RichieB op 12-09-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 21:41

Toppe

Oké ✅

RichieB schreef op zondag 12 september 2021 @ 18:22:
@Toppe 2 zoek tips:
https://lmgtfy.app/?q=hdmi+switch+2+outputs
https://lmgtfy.app/?q=hdmi+over+utp
Op tweakers verwachten we bij een vraag een uitleg over wat je al gezocht en gevonden hebt en waarom dat niet voldoet.

Het probleem dat je beamer ook aangaat via HDMI is op te lossen door CEC in je beamer uit te zetten.
Hm, blijkbaar was ik niet duidelijk. Ik ben bekend met de huidige opties zoals een splitter en een HDMI over UTP, in mijn geval een TCP/IP versie omdat je anders één dedicated kabel moet opofferen.

Wat ik zoek, maar weet dus niet of dit überhaupt bestaat, is één apparaat met zowel een HDMI uitgang als ook een UTP voor HDMI over TCP/IP.

Waarom geen twee apparaten? Omdat ik dan nog steeds een wir war aan kabels krijg in de kast en ik dan liever voor één HDMI TCP/IP UTP transmitter ga en twee HDMI TCP/IP UTP receivers. Enige eis die er dan is: CEC…

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:15
link1200 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:44:
[...]

Je kan een externe bron afspelen op de Sonos zoals beschreven in de link.
pjeterinfo in "Sonos ervaringen- en discussietopic"

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kleine vraag maar iets wat ik niet zelf uit kan proberen:
Als ik een A/B speakerswitch heb, kan ik die dan ook andersom inzetten? Dus 2 verschillende versterkers op 1 set speakers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@The Eagle In vrijwel alle gevallen wel, maar let op dat je kortsluiting kunt veroorzaken als je A en B tegelijk inschakelt.
Indien mogelijk zou ik de switcher wel even open maken of door meten om zeker te zijn dan hij niet alleen de '+' schakelt en alle '-' aansluitingen aan elkaar knoopt, maar echt beide polen volledig loskoppelt bij het afschakelen. Anders kun je alsnog een sluiting tussen je twee amps veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 12:59
Ik heb 2 Q acoustics 3020 staan die ik zou willen gaan gebruiken als pc-speakers. Voor dat doel zoek ik een ultra-compacte versterker.

Iets als de Fosi Audio BT20A bijvoorbeeld, die ik tegenkwam op Amazon. Alleen zou graag zoiets hebben met mogelijkheid om een koptelefoon (3,5mm) in te pluggen. Uitgebreid gezocht, maar het lijkt niet te bestaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Pepper92 schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:40:
Ik heb 2 Q acoustics 3020 staan die ik zou willen gaan gebruiken als pc-speakers. Voor dat doel zoek ik een ultra-compacte versterker.

Iets als de Fosi Audio BT20A bijvoorbeeld, die ik tegenkwam op Amazon. Alleen zou graag zoiets hebben met mogelijkheid om een koptelefoon (3,5mm) in te pluggen. Uitgebreid gezocht, maar het lijkt niet te bestaan?
Jawel hoor. Alleen een verloopje nodig van 6.35mm naar 3.5mm

[ Voor 8% gewijzigd door Propheticus op 13-09-2021 20:51 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6