Sorry, ik zie het niet, anders had ik de vragen niet gesteld.
Ik haal niks door elkaar, ik geef juist aan de mensen het niet door elkaar moeten halen.
Iets wat heel erg veel gebeurt.
Kan je dan nog eens uitleggen wat je hiermee bedoelt:
De digitale ruisvloer zakt dan ook wel mee, maar de ruisvloer van de DAC blijft hetzelfde.
Dus digitaal zakt de ruisvloer absoluut niet mee, dit is dan ook het grote voordeel van een analoge volume regeling.
Want zoals ik dit lees gooi je de ruisvloer van een digitale audio bron en die van de DAC waar je op afspeelt op een hoop.
Ik had het over de SNR van een bron, als je die digitaal verzwakt gaat de ruisvloer van die bron mee, daar ging het om.
Daarnaast een line-array of een floor monitor staat niet altijd volop te blazen.
Bij een rustig akoestisch concert staan deze het merendeel van de tijd niks te doen.
Een situatie die thuis of in de studio ook veel voorkomt.
Ik snap de relevantie van wat je hier zegt niet eigenlijk.
Compressie drivers hebben een VEEL hogere gevoeligheid tov woofers.
Daarnaast is het gehoor in dat gebied ook nog eens extra gevoelig.
Met ruis kan die erg storende situaties opleveren.
'Hoog' is een beetje abstract natuurlijk, je oor is het gevoeligst ergens tussen de 1kHz en 5kHz ofzo? Is dat wat je bedoelt met 'hoog'?
Vergeet niet dat je in een rustige studio, 's avonds thuis etc achtergrond niveaus hebt van maar net 20-40dB
En ga jij in die situatie audio zoveel versterken dat je ruisvloer daarboven uitkomt, en je full scale dus op 116 - 136dB zit?
Ik kan je uit eigen professionele ervaring vertellen dat een 16 bits DAC hier absoluut niet genoeg is.
Sorry, ik zie nog steeds geen onderbouwing van wat je hier zegt?
Toevallig is de ruisvloer van de DAC wel verbonden met het aantal bits, en die minimale ruisvloer is daar een direct resultaat van.
Ja, precies wat ik zeg dus: "Dynamic range en ruisvloer gaan hand in hand, hogere ruidvloer = lagere dynamic range."
Net als jij vond ik het vroeger maar een beetje vreemd, maar heb inmiddels de testen en metingen zelf gedaan.
Net als ik? Vond ik dat vreemd?
Blind testen, ABX correleren met metingen.
Heb je al een gedocumenteerd voorbeeld van zo'n ABX test?
Ik nodig dan vooral eens uit om zelf aan deze dingen te gaan meten en producten te mee ontwikkelen.
Ik doe het inmiddels al 15 jaar, voor serieuze klanten, in de sound-reinforcement wereld en professionele studios.
Waarom ga je er vanuit dat ik me niet serieus met audio bezig hou?
Het merendeel van de actieve speakers staan allemaal max open, de gain wordt bij de bron aangepast.
Tegenwoordig meestal allemaal digitaal, op de computer.
Is dat "verkeerd" bezig zijn?
Sja, misschien maar geef maar een betere oplossing om op afstand het volume van speakers te regelen die meter hoog in de lucht hangen.
Dat is voor de hele discussie zoals ik al eerder zei ook totaal niet relevant.
Feit is dat het zo gebeurt, dat er speakers op deze manier gemaakt worden en mensen op die manier werken.
Maar bij voorbaat zeggen dat niemand nooit niet meer dan 16 bits nodig heeft, laat enkel gebrek aan ervaring zien in andere takken van sport.
Misschien pak je mijn definitie van afluistering te breed. Ik heb het over een digitale bron waarvan de niveaus goed zijn (en er dus daadwerkelijk gebuik gemaakt wordt van de bits die je ter beschikking hebt). Dat kan een wav zijn, maar net zo goed de output van een digitale desk. Zie ook: "maar op het moment dat je klaar bent en je audio netjes op niveau zit is het zinloos."
Dat geld óók voor een live situatie waar je een line-array vliegt die volle bak open staat.
Als jij dan zegt, ja maar ik heb niet zoveel vermogen nodig, dus ga ik m'n desk enorm knijpen en daardoor komt de ruisvloer van m'n DAC gevaarlijk dicht bij is dat een heel andere situatie (dan is er eigenlijk ook geen sprake van 16-bit afluistering, door je (digitale) verzwakking maak je niet gebruik van de bits die je wel hebt).
Dat is ook precies het verschil tussen die twee ruisvloeren van eerder. In bovenstaande situatie wordt de ruisvloer van je digitale bron mee verzwakt (en die hoor je dus niet), maar die van je DAC niet, en die zou je in extreme gevallen dus kunnen horen (maar echt niet in je huiskamer). Ik had het specifiek over die eerste soort ruisvloer.
btw, de nullen sloeg op de LSB's
Dat zijn alleen geen nullen

(tenminste als je het hebt over bitrate conversies (16 bit -> 24 bit) of bedoel je iets anders?
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.