4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Maar kán het ook, dat was de vraagJvS schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:29:
Je moet het zelf weten verder. Dat je speaker meerdere units heeft is wat anders.
Ik heb nog niets besloten

Ik denk dat je het probleem in je hoofd vooral heel groot maakt. Je oplossing geeft in elk geval veel minder goed geluid. Recht van voren zal het wel gaan (maar minder verstaanbaar), maar meer naar de zijkanten wordt het matiger en matiger door comb-effect.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Oké, duidelijk verhaal. Ga kijken of er nog een andere oplossing is om het centraal te krijgen, en gewoon inderdaad de speaker plaatsen waar die zou komen. Misschien valt het enorm mee.JvS schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:34:
Het zal niet snel stuk gaan. Maar schuif voor de grap eens je center een halve breedte naar links of naar rechts.
Ik denk dat je het probleem in je hoofd vooral heel groot maakt. Je oplossing geeft in elk geval veel minder goed geluid. Recht van voren zal het wel gaan (maar minder verstaanbaar), maar meer naar de zijkanten wordt het matiger en matiger door comb-effect.
Hoe test ik het makkelijkst twee speakers naast elkaar, zelfde bron, waarbij de ene set wat luider klinkt dan de andere? Vermoed dat de oorzaak de gevoeligheid van de speakers is (klopt dat?)? maar hoe overkom ik dat icm de apparatuur die ik heb?
Ik ga er iig vanuit dat hoewel de tweede set tijdelijk met een stel dropveters is aangesloten, dat het verschil niet kan of mag maken.
Er zal vast wel iemand zijn die hier ervaring mee heeft
[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 20-07-2021 09:14 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Beetje mosterd na de maaltijd, maar twee centers vlak naast elkaar geeft vervelende interferrentie. Dat is wel hoorbaar in negatieve zin. Dus idd toch iets uit het midden leggen (vooral optisch een bezwaar, ik denk dat het quai geluid niet zo gek veel uitmaakt) of kast aanpassen zodat hij wel in het midden kan.Waah schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:37:
[...]
Oké, duidelijk verhaal. Ga kijken of er nog een andere oplossing is om het centraal te krijgen, en gewoon inderdaad de speaker plaatsen waar die zou komen. Misschien valt het enorm mee.
Ach als het écht lelijk is doe ik gewoon 2 centers in het kastje, en sluit ik er ééntje aanJag schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:09:
[...]
Beetje mosterd na de maaltijd, maar twee centers vlak naast elkaar geeft vervelende interferrentie. Dat is wel hoorbaar in negatieve zin. Dus idd toch iets uit het midden leggen (vooral optisch een bezwaar, ik denk dat het quai geluid niet zo gek veel uitmaakt) of kast aanpassen zodat hij wel in het midden kan.

Maar allen bedankt voor het behoeden voor een audio-blunder
[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 20-07-2021 11:09 ]
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Nee, want beamer. En de beamer schijnt precies tussen de kasten aan de zijkant, het TV-meubel eronder en de uitsparing van de schoorsteen bovenaan. ik heb misschien 1 à 2 centimeter aan elke kant over.Vulcan750 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:46:
Past de center niet gewoon direct onder de tv, dus op het kastje? In princiepe is dat qua geluid de best plek.
Ik kàn kiezen voor een kleiner beeld... Maar dat is ook weer zoiets

Maar ga het gewoon proberen. met 1 center, off-center. Als het me echt irriteert (zo te lezen niet) los ik het wel anders op.
en ja, ik laat de center wat uit de kast steken, ivm reflectie van de kast zelf etc.
Als dit effectief je situatie is: schuif het meubel naar rechts zodat de nu linkse ruimte voor de center in het midden onder de TV / beamer komt. Overgebleven ruimte plemp je een mooie vloerstaander neerWaah schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Maar met 1 speaker Offcenter komt het geluid dus niet uit het midden. Met 2 centers naast elkaar krijg je dus ook effectief het geluid uit het midden was mijn gedachte. Maar dan is het misschien geen puntbron meer. Maar in de huidige center zitten ook al 3 “speakers” (1 tweeter en 2 woofers). Maar geen idee of dat dus uitmaakt
Voor de duidelijkheid, zo dus:
[Afbeelding]
Maar kan het kwaad? Kan ik dat zo aansluiten op de recieven? Dus 2 draden per pool op de recieven, en dan de 2 centers op 1 uitgang effectief?
Als het geen kwaad kan, kan ik altijd luisteren hoe het klinkt natuurlijk. Zowel off center als 2 centers
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Kan niet schuivenThe Eagle schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:24:
[...]
Als dit effectief je situatie is: schuif het meubel naar rechts zodat de nu linkse ruimte voor de center in het midden onder de TV / beamer komt. Overgebleven ruimte plemp je een mooie vloerstaander neer
Als het af is komt er wel een foto in het showtopic
Ik zou graag een kleine "single purpose" versterker willen die weinig stroom verbruikt als er geen geluid is (klasse D?).
Eigenlijk is zelfs volume regelaar niet nodig, want dat kan de squeezebox.
dus eigenlijk input is een setje tulp stekkers, output is 2x bananenstekker voor de Tannoy's (4 of 8 ohm weet ik uit m'n hoofd even niet). Hij moet altijd aan kunnen staan en weinig stroom verbruiken. Liefst maatje "muis" of zo. Bestaat zoiets, zo ja hoe heet het en waar kan ik het kopen? (of waarop kan ik googlen...)
tnx
/Simon
Met termen als "T-Amp" of "desktop amp" moet je een heel eind komen. Soms gaan ze in combinatie met een DAC.pooh22 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:39:
(of waarop kan ik googlen...)
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
YouTube: Z Review - Dac's and Amps playlistpooh22 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:39:
Ik zou graag een kleine "single purpose" versterker willen die weinig stroom verbruikt als er geen geluid is (klasse D?).
Veel plezier!
https://www.audiophonics....orderway=asc&orderway=asc
[ Voor 17% gewijzigd door SannrHerr op 23-07-2021 10:12 ]
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
De boxen die ik heb zijn trouwens deze: (8ohm dus) https://www.vintageaudiow...y-j30-series-90-speakers/
Het zou fijn zijn als er iets rond het budget van 100 euro of zoiets te vinden is, het lijkt dat er nogal wat variatie zit in wat er te koop is, maar dat in het algemeen die T-amp (en D-amps) sowieso wel heel goed zijn, dus ook de goedkopere zijn goed...
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik zou gewoon een SMSL of Topping kopen voor een euro of € 50: https://www.soundimports.eu/nl/smsl-sa-36a-pro.htmlpooh22 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:54:
Het zou fijn zijn als er iets rond het budget van 100 euro of zoiets te vinden is, het lijkt dat er nogal wat variatie zit in wat er te koop is, maar dat in het algemeen die T-amp (en D-amps) sowieso wel heel goed zijn, dus ook de goedkopere zijn goed...
[ Voor 5% gewijzigd door SannrHerr op 23-07-2021 14:06 ]
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Meer vermogen, meer beter.pooh22 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:39:
[..]maar ik ben opgegroeid met het idee dat meer vermogen beter is ;-) )
Belofte maakt schuldWaah schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:40:
[...]
Kan niet schuivenstaat volledig strak.
Als het af is komt er wel een foto in het showtopic
Waah in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Kasten links en rechts kunnen niet verder opzij... Dus dan maar zo.
Slechts 1 center is aangesloten
Ik had een korte vraag; ik ben redelijk thuis in de wereld van AV, maar worstel met de volgende vraag.
Recentelijk heeft Sony zijn nieuwe Atmos soundbar aangekondigd (https://www.sony.nl/elect...sprekerelementen/ht-a7000).
Nu heb ik momenteel een Sonos systeem, maar ik zou graag een platenspeler in mijn setup integreren. Bij Sonos ben je dan overgeleverd aan een port waardoor het signaal 'door de lucht' gaat en dat zou ik jammer vinden.
Op de Sony zit een 'analog in'. Is dat een ingang waarop ik op een of andere manier een platenspeler kan aansluiten?
Thanks!
Ja dat kan. Als je platenspeler een zogenaamde lijnuitgang heeft kun je hem direct koppelen met een rca(tulp) naar minjack-kabel. Heeft hij dat niet dan heb je een voorversterker (phono-preamp) nodig.PietBeau schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:53:
Op de Sony zit een 'analog in'. Is dat een ingang waarop ik op een of andere manier een platenspeler kan aansluiten?
Regeren is vooruitschuiven
Er zijn ook platenspelers met Bluetooth aan boord.PietBeau schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:53:
@PietBeau heeft redenen de audio niet 'door de lucht' te willen laten gaan, BT valt daarmee af lijkt me.SannrHerr schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Er zijn ook platenspelers met Bluetooth aan boord.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Ah, ff beter moeten lezen.MerijnB schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:29:
[...]
@PietBeau heeft redenen de audio niet 'door de lucht' te willen laten gaan, BT valt daarmee af lijkt me.
Maar vinyl op een soundbar is sowieso al zonde.

Uuuuh. Hoezo? Niet meer zonde dan een CD-niveau (of Hi-res) digitale bronSannrHerr schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:02:
[...]

We kunnen het eens zijn dat muziek luisteren mooier klinkt op iets beters dan een soundbar, die vooral zijn bedoeld om TV/Film geluid verbeteren ten opzichte van interne TV speakers. Dat heeft alleen niks te maken met vinyl.
[ Voor 31% gewijzigd door Propheticus op 29-07-2021 15:26 ]
Eens. Understatement of the year zelfs!SannrHerr schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:02:
[...]
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Zucht. Als ik het over het één heb, sluit ik niet per definitie het ander uit.Propheticus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Uuuuh. Hoezo? Niet meer zonde dan een CD-niveau (of Hi-res) digitale bron

[ Voor 13% gewijzigd door SannrHerr op 30-07-2021 09:08 ]
There, I fixed it.SannrHerr schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:02:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mijn dank is groot!T-MOB schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:03:
[...]
Ja dat kan. Als je platenspeler een zogenaamde lijnuitgang heeft kun je hem direct koppelen met een rca(tulp) naar minjack-kabel. Heeft hij dat niet dan heb je een voorversterker (phono-preamp) nodig.
Waarschijnlijk ondersteund de soundbar dat niet als codec dus..
Volwassen.SannrHerr schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:34:
Hahahaha!
[...]
Zucht. Als ik het over het één heb, sluit ik niet per definitie het ander uit.
[Afbeelding]
Waarom dan in het bijzonder vinyl noemen? Eerst adviseer je te zoeken naar iets met bluetooth zodat het op een soundbar af kan spelen. Als dan blijkt dat je de vraag niet goed gelezen had, val je terug op dat (het er eigenlijk niet toe doet omdat) het toch al zonde is om vinyl op een soundbar te spelen.
Ik zag iets onlogisch, sloeg er op aan, had ik misschien beter niet kunnen doen.
(ondertussen heeft T-MOB het juiste antwoord gegeven, dus we kunnen door)
Je kunt iemand helpen, zonder het met diegene eens te zijn.
De luidsprekers hebben de optie voor bi-wiring, maar de versterker niet.
Klopt het dat ik voor elke luidspreker 1 kabel vanuit versterker naar de luidspreker trek, die op de onderste aansluiting van het juiste kanaal aansluit, en vervolgens een extra stukje kabel van onderste aansluiting naar bovenste aansluiting doe?
De kabel van versterker naar luidspreker zal dan aan beide kanten met banaanplug zijn, en op de luidspreker van onder naar boven met spade.
Haha lol
Ik heb zo vaak mensen die erbij zweren, tot dat ik ze dezelfde content laat luisteren over mijn installatie. Dan mompelen ze dat het wel beter is maar ook veel duurder. Een soundbar is leuk als upgrade van de tv speakers, maar gewoon niet geschikt om muziek mee te luisteren.
Zo ook bij deze luidsprekers:CsprMrkrk schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
[..] Wharfedale Diamond 11.3 [..]

Het maakt niet uit of je de kabel in de onderste of bovenste of schuin onder elkaar in je speaker stopt.CsprMrkrk schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
Klopt het dat [..]

Ook een optie:

De jumper kun je altijd vervangen. Bijv:CsprMrkrk schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:30:
[..] op de luidspreker van onder naar boven met spade [..]

[ Voor 64% gewijzigd door SannrHerr op 30-07-2021 15:19 ]
Top, bedankt voor deze uitgebreide uitleg! Moet goedkomen dus.
[ Voor 101% gewijzigd door FeaR op 30-07-2021 18:28 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850
That's the question... in het kort.
De langere toelichting?
Nou ja, ik zit met een vraag die vast velen hebben. Moet ik van 5.1 terug naar stereo?
Ik zoek betere plaatsing van instrumenten en stemmen. Een betere soundstage.
Mijn speakers (bowers&Wilkins cc6-s2 center en 685s2 front) klinken prima, met veel detail.
Met m'n vorige receiver (yamaha rx-v475) had ik bij goede opnames een redelijke soundstage. Ik kon met m'n ogen dicht redelijk aanwijzen waar de gitarist staat, en waar de zangeres.
Na de upgrade naar m'n huidige Aventage serie receiver RX-A730, heb ik meer mogelijkheden, en een betere interne DAC, maar minder duidelijk aanwijsbare stemmen en instrumenten.
Ik denk dat een dedicated stereo versterker dat kan verbeteren. Maarre, dan liefst wel met hdmi, lan, etc etc. Om de moderne mogelijkheden te behouden.
Vooral bedienen vanuit een app is zóóó handig.
Enter de RN serie van yamaha, dat zou in het plaatje passen.
Maar klinkt die beter? Geeft dat duidelijker plaatsing van stemmen en instrumenten?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Als je zo bent gewend aan de functionaliteiten van de Avantage kan je er ook voor kiezen om te experimenteren met een losse eindversterker. Mijn B&W/Yamaha set kwam daarna tot leven.teake schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:49:
Klinkt een yamaha RN beter dan een RX-A730 Aventage?
That's the question... in het kort.
De langere toelichting?
Nou ja, ik zit met een vraag die vast velen hebben. Moet ik van 5.1 terug naar stereo?
Ik zoek betere plaatsing van instrumenten en stemmen. Een betere soundstage.
Mijn speakers (bowers&Wilkins cc6-s2 center en 685s2 front) klinken prima, met veel detail.
Met m'n vorige receiver (yamaha rx-v475) had ik bij goede opnames een redelijke soundstage. Ik kon met m'n ogen dicht redelijk aanwijzen waar de gitarist staat, en waar de zangeres.
Na de upgrade naar m'n huidige Aventage serie receiver RX-A730, heb ik meer mogelijkheden, en een betere interne DAC, maar minder duidelijk aanwijsbare stemmen en instrumenten.
Ik denk dat een dedicated stereo versterker dat kan verbeteren. Maarre, dan liefst wel met hdmi, lan, etc etc. Om de moderne mogelijkheden te behouden.
Vooral bedienen vanuit een app is zóóó handig.
Enter de RN serie van yamaha, dat zou in het plaatje passen.
Maar klinkt die beter? Geeft dat duidelijker plaatsing van stemmen en instrumenten?
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Maar, deze RX-A730 heeft geen pre-out voor de fronts.
(Wel voor zone 2 bedenk ik me nu, zou dat nog een optie zijn? Maar hoe combineer je dan die stereo-versterker+frontspeakers in je 5.1 opstelling?)
https://www.crutchfield.c...RX-A730.html#&gid=1&pid=2
Grote kans van niet. Check de handleiding wat de eventuele beperkingen zijn. Lagere series receivers sturen veelal alleen analoge ingangen en dingen als netwerk door naar Zone 2, serie hoger doet ook S/PDIF en de hoogste series HDMI.teake schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:28:
(Wel voor zone 2 bedenk ik me nu, zou dat nog een optie zijn?
Makkelijkste is als je stereo versterker HT functie heeft en de receiver een Pré Out. Je stereobronnen sluit je direct op je stereoversterker aan. In stereo gebruik je de surround receiver niet. Je wilt dan immers de voor- en eindversterker van de stereoversterker gebruiken voor het geheel. Met surround zet je de stereoversterker in de HT stand waardoor deze alleen als eindversterker dient. Je gebruikt dan de voorversterker van de surround receiver, van de stereoversterker alleen de eindtrappen voor de fronts en de rest wordt aangestuurd door de eindtrappen van de surround receiver. Dit is voornamelijk makkelijk omdat je dan niet met twee voorversterkers en dus volume regeling zit.Maar hoe combineer je dan die stereo-versterker+frontspeakers in je 5.1 opstelling?
Overigens is deze vraag/discussie al vele malen voorbij gekomen, gebruik de search eens in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.
Gaat * FeaR nog even zien hoe deze vraag vordert en of het splitten vanaf dit topic mogelijk moet
Iemand wellicht enig idee wat voor kabel ik daarvoor kan gebruiken? Is een stukje oude speakerkabel te gebruiken of is dat wellicht te dik gezien het een actieve sub woofer betreft en het dus enkel signaal hoef te zijn.
Iemand suggesties?
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Coax kabel pakken, kan je ook direct afmonteren op de plug die je post.boomr schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:38:
Iemand wellicht enig idee wat voor kabel ik daarvoor kan gebruiken?
Zo'n female RCA connector is bedoeld om in een behuizing te schroeven. Kun je beter zoiets pakken: https://www.thomann.de/intl/hicon_cinch_hi_cf08_blu.htmFeaR schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:32:
Coax kabel pakken, kan je ook direct afmonteren op de plug die je post.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb momenteel een Marantz NR1604 in gebruik als receiver, ik kijk ook naar de mogelijkheid deze te vervangen door een exemplaar met een ingebouwde phono voorversteker. Bijvoorbeeld een Marantz SR5014 of 5015.
Nu komt het voor dat ik via hoofdtelefoon naar muziek wil luisteren terwijl huisgenoten TV kijken met geluid via de speakers. Zijn er receivers die deze mogelijkheid hebben? Via BT hoofdtelefoon of bedraad? Of kan ik beter gaan voor een phono voorversterker met een ingang om de hoofdtelefoon op aan te sluiten?
Dan zal je naar Zone 2 moeten kijken. Scheelt dat de platenspeler analoog is dus je zal puur voor die bron niet aanlopen tegen de beperkingen van Zone 2 op receivers. Hoofdtelefoon zal je dan bedraad, aan de achterzijde van de receiver, op Zone 2 aan moeten sluiten.mazzle schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:37:
Nu komt het voor dat ik via hoofdtelefoon naar muziek wil luisteren terwijl huisgenoten TV kijken met geluid via de speakers. Zijn er receivers die deze mogelijkheid hebben? Via BT hoofdtelefoon of bedraad? Of kan ik beter gaan voor een phono voorversterker met een ingang om de hoofdtelefoon op aan te sluiten?
Thanks. Dit ziet er ook een stuk netter uit. Ik ga deze bestellen en laat het resultaat nog wel eens zien als het af is.Exirion schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:00:
[...]
Zo'n female RCA connector is bedoeld om in een behuizing te schroeven. Kun je beter zoiets pakken: https://www.thomann.de/intl/hicon_cinch_hi_cf08_blu.htm
Helemaal top. Bedankt. Die heb ik ergens nog wel een flink stuk liggen dus dat komt goed uit:)FeaR schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:32:
[...]
Coax kabel pakken, kan je ook direct afmonteren op de plug die je post.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik heb wel nog enkele vragen,
Sommige audio systemen hebben geen receiver nodig zoals bij Sonos en Harman Kardor, maar andere systemen gebruiken dit wel waarom is dit?
Ik wil ook graag kunnen genieten van loseless muziek op de speakers, maar sinds dat bijvoorbeeld Sonos en Harman Kardor niet met draden werken is het daar überhaupt wel mogelijk op?
elk audio systeem gebruikt een decoder en versterker. Het enige verschil is dat sommige die in de speaker inbouwen, en andere in een los kastje (receiver)Theitanic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:09:
Sommige audio systemen hebben geen receiver nodig zoals bij Sonos en Harman Kardor, maar andere systemen gebruiken dit wel waarom is dit?
Voordeel van het eerste is minder componenten, dus meer WAF.
Voordeel van de 2e is dat je bij het upgraden/veranderen maar 1 van de 2 opnieuw hoeft te kopen.
Dat ligt aan het Audio protocol en methodes die de (ingebouwde) mediaspeler ondersteunen, en hoe je het wil aanbieden, en welke je wilt gebruiken Wifi is snel genoeg om de data over te pompen. (ik gebruik het om FLacs vanaf mijn NAS af te spelen)ookk wil ook graag kunnen genieten van loseless muziek op de speakers, maar sinds dat bijvoorbeeld Sonos en Harman Kardor niet met draden werken is het daar überhaupt wel mogelijk op?
[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 05-08-2021 16:52 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
[ Voor 99% gewijzigd door heuveltje op 05-08-2021 16:50 . Reden: dubbel ? ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
De meeste draadloze audioapparaten gebruiken Bluetooth, daarmee is het permanent niet mogelijk om een lossless WAV/FLAC op 16bit/44.1khz (CD kwaliteit) over de lucht te versturen, laat staan hogere resoluties.Theitanic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:09:
Ik wil ook graag kunnen genieten van loseless muziek op de speakers, maar sinds dat bijvoorbeeld Sonos en Harman Kardor niet met draden werken is het daar überhaupt wel mogelijk op?
In principe is lossless mogelijk op audio-over-WiFi, maar ik heb nog geen consumentproducten gezien die dat gebruiken.
In deze gevallen gaat er natuurlijk geen real-time audio door de lucht maar gewoon netwerkverkeer. In de streamer wordt dat gebufferd en omgezet naar audio.
Zie pagina 222-225 van:
https://www.sony.com/elec...411576fb99e/47275333M.pdf
Echter kun je het plaatje eraf halen en dan zijn er twee ingangen!
Mijn vraag is: wat voor soort kabels kun je hier precies mee aansluiten?
:strip_exif()/f/image/S4grdmf2hzzPGWAJ1PxCT0a2.jpg?f=fotoalbum_large)
Even zoeken op of scrollen naar de post(s) van "danlat1415". In de post op die pagina legt hij/zij uit dat het een gewone 2-rings 3,5mm jack (ik denk TRRS) aansluiting is, blijkbaar heeft elke speaker zo'n verborgen aansluiting en zitten er 3 (voor elke speaker 1) op de soundbar. Mogelijk staat er in dat topic nog meer info.
En ook gebruik ik een subwoofer en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft. De unit die ik op het oog heb heeft een subwoofer aansluiting alleen heb ik op mijn sub RCA. Is daar een verloopstuk voor oid? Alvast bedankt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
:strip_exif()/f/image/2patIAgPNam5dXjGVj3rSTDu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 08-08-2021 12:01 ]
Voor vrijwel alles is een topic op GoT, dus ook voor jouw vraag: Het Android Autoradio Topic Vraag het daar eens zou ik zeggenThazety schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:42:
Hoi ik had een vraagje ik wil een nieuwe headunit voor mijn auto kopen en ik dacht aan een android unit van Ali. Ik heb nu een simpele pioneer maar wel 4x50w mosfet en het geluid is wel erg mooi. Zou ik erg achteruit gaan qua kwaliteit? Er staat vaak geen informatie bij over de speaker output.
En ook gebruik ik een subwoofer en ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft. De unit die ik op het oog heb heeft een subwoofer aansluiting alleen heb ik op mijn sub RCA. Is daar een verloopstuk voor oid? Alvast bedankt.
Voor wat betreft je sub: een enkele RCA aansluiting is niks anders dan een kabel met plus en min en een tulp stekker. Dat verloop kun je altijd maken
JKE HifiPaprika schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:55:
Weet iemand waar ik vergelijkbare sleeved kabels vandaan kan halen voor de speakers beneden? Uiteraard bedoel ik dan voor een normale prijs en geen maanlicht kabel.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door SannrHerr op 08-08-2021 18:01 ]
Veel mogelijkheden, maar de prijslijst laat niet bepaald leuke prijzen zien, of kijk ik verkeerd? Zelfs een 'single-wire' kabel van 200 cm met een bananenstekker kost al 113.95 euro. Met een leuke connector erop kost een paar speakers aansluiten zo al direct 300 tot 600 euro en de combinatie die ik in gedachten heb voor de gehele opstelling zit eerder rond de 1200.
/f/image/jHaaNJjkWkFTXvKXpmUzLykz.png?f=fotoalbum_large)
https://www.jkehifi.nl/nl.../07/prijzen-LS.kabels.pdf
[ Voor 34% gewijzigd door Paprika op 08-08-2021 20:38 ]
Oeps, duurder geworden!Paprika schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
Veel mogelijkheden, maar de prijslijst laat niet bepaald leuke prijzen zien, of kijk ik verkeerd?
Met Roon kan je lossless audio over wifi versturen, ik heb een zo’n servertje gebouwd die dit zonder haperingen kan.vlaaing peerd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:51:
[...]
In principe is lossless mogelijk op audio-over-WiFi, maar ik heb nog geen consumentproducten gezien die dat gebruiken.
[ Voor 99% gewijzigd door Exirion op 08-08-2021 21:50 ]
Als het je gaat om de braided sleeves, dan zou je ook gewoon een normale RCA kabel kunnen halen en zelf een sleeve eromheen bestellen? Even snel gegoogled, er is vast meer en beters te vinden.Paprika schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
Veel mogelijkheden, maar de prijslijst laat niet bepaald leuke prijzen zien, of kijk ik verkeerd? Zelfs een 'single-wire' kabel van 200 cm met een bananenstekker kost al 113.95 euro. Met een leuke connector erop kost een
Het valt me op dat die sleeves inderdaad voornamelijk om maanlicht-elfjes-kabels zitten met bijbehorende prijzen.
Mijn oude Onkyo is overleden en ik wil een nieuwe versterker kopen maar dan natuurlijk niet een met slechte HDMI 2.1.
Er zouden rond deze tijd een paar nieuwe van Onkyo moeten komen maar Onkyo lijkt financieel in zwaar water te zitten dus of ze nog komen (en of het dan verstandig is er een te kopen)...ik weet het niet.
Punt is alleen dat ik het liever over zou laten aan iemand die er iets leuks van kan maken. Ik laat m'n tv ook door iemand anders ophangen bijvoorbeeld. Daar haal ik geen plezier uit en dan heb ik liever de precisie van iemand die wel handig is.vlaaing peerd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:14:
[...]
Als het je gaat om de braided sleeves, dan zou je ook gewoon een normale RCA kabel kunnen halen en zelf een sleeve eromheen bestellen? Even snel gegoogled, er is vast meer en beters te vinden.
Het valt me op dat die sleeves inderdaad voornamelijk om maanlicht-elfjes-kabels zitten met bijbehorende prijzen.
Helemaal mee eens. Ik had eerlijk gezegd. nog nooit van braided sleeves gehoord, dus heb ik even via Google zitten grasduinen. Wat ik uit dat woord al min of meer vermoedde, het blijkt alleen maar een extra jasje te zijn. Alleen maar voor de show krijg ik de indruk. Tja, niks op tegen natuurlijk, over smaak valt niet te twisten. Maar ik schrok van de prijzen ervan. Het zijn namelijk kabeltjes die normaliter hooguit een paar euro kosten. Alles wat flink duurder is dan gewoon huishoudsnoer is in feite geld weggooien, ook al zijn het geen elfjes in maanlicht prijzen. Want ook buiten die fabeltjeswereld zie je soms, hoewel best betaalbaar, prijzen die je echt doen verbazen.vlaaing peerd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:14:
[...]
Als het je gaat om de braided sleeves, dan zou je ook gewoon een normale RCA kabel kunnen halen en zelf een sleeve eromheen bestellen? Even snel gegoogled, er is vast meer en beters te vinden.
Het blijkt buitengewoon moeilijk te zijn om liefhebbers van dergelijke producten duidelijk te maken dat voor luidsprekerkabel letterlijk alles volstaat wat maar elektrische stroom geleidt, mits de verliezen binnen de perken blijven. Dat betekent dat bij wijze van spreken ook twee van elkaar geïsoleerde stukken prikkeldraad daaraan zouden voldoen zonder dat ook maar iemand het hoort als hij of zij het niet ziet. Zo op het oog mag die uitspraak nogal lachwekkend over komen, maar het is de nuchtere waarheid.
Ik wil een Denon 2700h in een afgesloten kast stoppen. Zal hitte een probleem vormen? Ik zie allerlei ventilatie gaten aan de bovenkant.
Moet je de bovenkant vrijhouden? Je mag hem niet in een maatkast stopen waar hij precies in past zodat alleen de voorkant in contact met de buitenlucht is?
Zou ik hem misschien bovenop het verlaagd plafond kwijt kunnen? Daar is redelijk wat ventilatie ? Dan is hij uit zicht.
Maar als dit allemaal zo'n probleem is, ben je dan niet beter af met een soundbar of soundplate?
Hier was ik al bang voor. Het lijkt me logisch dat als iets 7 x 100 Watts kan uitzenden naar de luidsprekers het toch wat koeling nodig heeft.
Ik heb een soundbar en sound plate overwogen en het is inderdaad de esthetisch betere keuze maar ben inmiddels rond de 18000 voor de TV, meubel, verlaagd plafond dan het zonde zou zijn niet het beste te halen uit me geluid. Hier is met set-up.
Dr Pro in "Nieuwe Setup voor nieuwbouwhuis"
Sonos
- Sonos ARC (900 euro)
- 2 sonos plafondspeakers (600 euro)
- 1 Sonos Amp (700 euro)
- sonos sub 800 euro
-----------------------------
3000 euro
Dus je geeft 3 k uit. Vervolgens weet ik niet hoe lang deze lijn meegaat en als ik alle houders in me tv meubel op maat laat snijden en Sonos de arc over 5 jaar niet meer maakt en die van mij stuk is heb ik het nakijken. Dit is een probleem met vrijwel alle soundbars. De techniek gaat snel en de levensduur is kort. Dit heb je niet met een hifi installatie (de set van me pa is 20 jaar out maar kwalitatief beter dan alles wat je nu nog kan kopen, merk technics. Ze hebben een ontzettend lange levensduur en gezien me TV meubel rond de 10.000 + zal kosten wil ik iets op maat laten snijden dat lang meegaat (uitzondering tv want dat gaat gewoon kort mee, techniek loopt te snel maar als ik iets koop met minimale bezels kan ik altijd een nieuwe erin passen).
Ander probleem met soundbar. Ze ondersteunen geen atmos. Ze hebben slechts een Atmos beam (onzin dus~ niet helemaal waar, je hoort er iets van). Ik wil graag plafondspeakers want ze zijn zo sexy.
• Denon AVR-X2700H Home-cinema-receiver (Zwart) 749 euro
• DALI SUB E-9 F Subwoofer (Wit) 569 euro
• DALI OBERON VOKAL Middenluidspreker (Licht eikenhout) 399 euro
• paar paar DALI OBERON ON-WALL Ophangluidsprekers (Matwit) 598 euro
• paar DALI DALIOBERON 5 898 euro
• Bowers Wilkins CCM663RD 755 euro
-------------------------------
totaal 3968 euro
Nu ben ik hierop uitgekomen en wil de versterker ergens verstoppen. Je kan deze versterkers prima via de TV besturen voor home theater en voor muziek via je app (telefoon dus). Je hoeft er geen afstandbediening op te richten (via infrared). Meeste moderne systemen hebben ook bleutooth afstandbedieningen dus dat is zelf ook niet per se een probleem.
Ik heb enkele van die kabels in de homestudio, ze beschermen wel wat beter tegen kabelknikken, bezopen muzikanten, bureaustoelen die erover heen rijden e.d. Als je veel sjouwt en verhuist met de kabels is het een praktische toevoeging.Techneut schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 18:40:
[...]
het blijkt alleen maar een extra jasje te zijn. Alleen maar voor de show krijg ik de indruk.
Het is alleen vrij debiel dat de kabels die het hebben in de honderden euro's lopen terwijl je dezelfde sleeves voor een paar euro de meter kan krijgen.
Aannemende dat je het niet hermetisch dicht gaat bouwen, denk ik niet dat het een groot probleem is zolang er maar wat ruimte aan de boven- en zijkant zit. Door het temperatuurverschil zal je luchtstromen krijgen en die zullen de warmte naar buiten toe afvoeren.Littlemarc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:48:
Moet je de bovenkant vrijhouden? Je mag hem niet in een maatkast stopen waar hij precies in past zodat alleen de voorkant in contact met de buitenlucht is?
Bij Denon zijn ze verder geen koekebakkers, heatsinks zullen groot en goed genoeg zijn en de kast zal ontworpen zijn om gestapeld te worden met andere apparatuur.
Van vroegah weet ik dat EAC het meest 'losless' was om dit te doen. Is dat ook in dit geval zo?
Rebuilding knowledge database
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 10-08-2021 13:45 ]
Nog altijd is EAC een prima ripper en het werkt zelfs in VMWare op een Mac. Encoden naar FLAC of Apple Lossless kun je automatiseren zodat het tijdens het rippen meteen gebeurt.uppie8374 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:16:
Van vroegah weet ik dat EAC het meest 'losless' was om dit te doen. Is dat ook in dit geval zo?
zou je niet voor de dali phantom e-50 / e-60 gaan aangezien die beter bij de rest van de setup passen?Littlemarc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:35:
@LA-384
Hier was ik al bang voor. Het lijkt me logisch dat als iets 7 x 100 Watts kan uitzenden naar de luidsprekers het toch wat koeling nodig heeft.
Ik heb een soundbar en sound plate overwogen en het is inderdaad de esthetisch betere keuze maar ben inmiddels rond de 18000 voor de TV, meubel, verlaagd plafond dan het zonde zou zijn niet het beste te halen uit me geluid. Hier is met set-up.
Dr Pro in "Nieuwe Setup voor nieuwbouwhuis"
Sonos
- Sonos ARC (900 euro)
- 2 sonos plafondspeakers (600 euro)
- 1 Sonos Amp (700 euro)
- sonos sub 800 euro
-----------------------------
3000 euro
Dus je geeft 3 k uit. Vervolgens weet ik niet hoe lang deze lijn meegaat en als ik alle houders in me tv meubel op maat laat snijden en Sonos de arc over 5 jaar niet meer maakt en die van mij stuk is heb ik het nakijken. Dit is een probleem met vrijwel alle soundbars. De techniek gaat snel en de levensduur is kort. Dit heb je niet met een hifi installatie (de set van me pa is 20 jaar out maar kwalitatief beter dan alles wat je nu nog kan kopen, merk technics. Ze hebben een ontzettend lange levensduur en gezien me TV meubel rond de 10.000 + zal kosten wil ik iets op maat laten snijden dat lang meegaat (uitzondering tv want dat gaat gewoon kort mee, techniek loopt te snel maar als ik iets koop met minimale bezels kan ik altijd een nieuwe erin passen).
Ander probleem met soundbar. Ze ondersteunen geen atmos. Ze hebben slechts een Atmos beam (onzin dus~ niet helemaal waar, je hoort er iets van). Ik wil graag plafondspeakers want ze zijn zo sexy.
• DALI OBERON VOKAL Middenluidspreker (Licht eikenhout) 399 euro
• paar paar DALI OBERON ON-WALL Ophangluidsprekers (Matwit) 598 euro
• paar DALI DALIOBERON 5 898 euro
• Bowers Wilkins CCM663RD 755 euro
-------------------------------
totaal 3968 euro
Nu ben ik hierop uitgekomen en wil de versterker ergens verstoppen. Je kan deze versterkers prima via de TV besturen voor home theater en voor muziek via je app (telefoon dus). Je hoeft er geen afstandbediening op te richten (via infrared). Meeste moderne systemen hebben ook bleutooth afstandbedieningen dus dat is zelf ook niet per se een probleem.
Thanks. Goede tip. Wel zo makkelijk. Volledig Dali. Setup gewijzigd naarTheMystery schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:32:
[...]
zou je niet voor de dali phantom e-50 / e-60 gaan aangezien die beter bij de rest van de setup passen?
• Dali Phanton M-250 699 euro als inbouw middenluidspreker
• paar DALI OBERON 3 Compact 598 euro als front
• paar DALI DALIOBERON 5 898 euro als surrounds
• Dali Phantom E60 S 600 euro
-----------------
4113 euro
tip voor anderen: Alle spraak komt voornamelijk via de middenluidspreker. Als je veel dialoogrijke TV kijkt wil je graag dat deze erg goed is.
Waar ik nog over twijfel is niet 4 plafondspeakers te nemen maar dan moet de DENON ook een upgrade krijgen naar een die 5.2.4 ondersteunt.
[ Voor 6% gewijzigd door Littlemarc op 10-08-2021 16:16 ]
Is er een reden om te comprimeren? Anders zou ik het gewoon WAV of AIFF opslaan, schijfruimte is tegenwoordig de issue niet meer..uppie8374 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:16:
Om wat meer ruimte te besparen wil ik mijn collectie CD's digitaal gaan opslaan om het via een high end streamer te gaan afspelen. Op dit moment heb ik echter nog geen streamer, dus ik heb geen idee wat voor formaten er geaccepteerd worden.
Let op dat als je draadloos gaat streamen BT deze kwaliteit/bandbreedte niet aankan. Mocht je naast lossless opslaan ook lossless willen luisteren dan ben je het best uit met Wifi over audio.
Iemand hier raadde me Roon aan, heb me wat verdiept, maar ik had nog een aantal oPlay! liggen en die op de versterker aangesloten om te streamen vanaf mijn share. Over Wifi kan ie 24bit Wav streamen, dus dan moet FLAC/EAC ook lukken.
Nou gaat ie wel door een PC-grade geluidschip heen (niet dat dat echt hoorbaar is), dus kijk nog even of ik aan een wat betere AD/DA kan gaan sleutelen. Maar tot zover voor 0 euro WiFi audio gefixt
Rebuilding knowledge database
Flac ondersteund beide, maar het is de moeite niet. 24-bit brengt (voor afluistering) niets tov 16-bit.uppie8374 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:45:
Hoe zit dat dan met 16 vs 24 bits bestanden? Zover rijkt mijn begrip nog niet
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Hoe kom je daar nu weer bij?MerijnB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:17:
[...]
Flac ondersteund beide, maar het is de moeite niet. 24-bit brengt (voor afluistering) niets tov 16-bit.
24 bits heeft een hogere SNR/dynamic range.
Afhankelijk van de de context, type speakers, omgeving kan dat best wel belangrijk zijn.
Al helemaal wanneer je bv digitaal volume gaat regelen, post-processing, EQ, compressors en zulk soort dingen.
Bij voorbaat iets al uitsluiten is een beetje vreemde conclusie zonder daarbij de context te vermelden.
Of het thuis hoorbaar is op een gemiddeld speaker setje valt idd te betwijfelen.
In een professionele omgeving is dat echt wel een ander verhaal.
Aan de andere kant, waarom zou je het niet doen?
Het kost nauwelijks meer.
FLAC is idd losseless, dus er vindt per definitie geen compressie plaats.
[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 11-08-2021 17:25 ]
Nee, 16-bit geeft een SNR van 96dB (en zelfs meer als de audio geditherd is), dat is echt zát voor afluistering. De 144dB SNR van 24-bit is absurd (voor afluistering). Dat is handig als je in je opnames zit, omdat je daarmee wat minder hoeft op te letten met je gaining, maar op het moment dat je klaar bent en je audio netjes op niveau zit is het zinloos.B_FORCE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:17:
[...]
Hoe kom je daar nu weer bij?
24 bits heeft een hogere SNR/dynamic range.
Afhankelijk van de de context, type speakers, omgeving kan dat best wel belangrijk zijn.
Als je achteraf volume gaat regelen (of dat nu digitaal of analoog is) - gaat de ruis van de SNR mee. Verlaag je het volume wordt de ruis ook zachter, verhoog je het volume kom je terug op het feit dat de ruis nog altijd 96dB onder full scale zit, en je die dus nooit hoort, ook niet na EQ of compressie.Al helemaal wanneer je bv digitaal volume gaat regelen, post-processing, EQ, compressors en zulk soort dingen.
Nee, je hoort het niet, nergens, nooit.Bij voorbaat iets al uitsluiten is een beetje vreemde conclusie zonder daarbij de context te vermelden.
Of het thuis hoorbaar is op een gemiddeld speaker setje valt idd te betwijfelen.
In een professionele omgeving is dat echt wel een ander verhaal.
Tuurlijk kan je het doen, het is alleen zinloosAan de andere kant, waarom zou je het niet doen?
Het kost nauwelijks meer.
exact audio copy is nog steeds het beste rip programma dat er bestaat. Fijne van eac vind ik dat die alle foutjes eruit haalt als je hem laat vergelijken met een online bibliotheek, dus van krasjes op de schijf, vingervlekken leesfouten geen last van omdat er een online correctie plaats vindt.uppie8374 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:16:
Om wat meer ruimte te besparen wil ik mijn collectie CD's digitaal gaan opslaan om het via een high end streamer te gaan afspelen. Op dit moment heb ik echter nog geen streamer, dus ik heb geen idee wat voor formaten er geaccepteerd worden.
Iedereen die op professioneel niveau met audio bezig is geweest kan en zal dat beamen.
Het gaat dus niet om de 144dB, het gaat om de 96dB die niet in alle gevallen toereikend is.
Over het algemeen hebben zelfs de professionals genoeg aan iets van 105-115dB (give or take), als echt absolute grens.
De digitale ruisvloer zakt dan ook wel mee, maar de ruisvloer van de DAC blijft hetzelfde.
Dus digitaal zakt de ruisvloer absoluut niet mee, dit is dan ook het grote voordeel van een analoge volume regeling.
Analoge volume regeling is niet altijd mogelijk of wordt soms simpelweg niet toegepast.
Waarom en hoe is niet interessant, het is een feit dat het simpelweg niet wordt gedaan.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het daar soms fout gaat.
Of eigenlijk gaat het meer om de DACs die dat niet altijd netjes halen.
Een beetje goede DAC zet dat 16 bits signaal netjes om (vult de rest gewoon met nullen), maar dat doen ze niet allemaal netjes.
Zeker wanneer een gebruiker een zeer gevoelige hoog driver heeft en het 's avonds eens wat zachter wil zetten (digitaal) en er niet zo ver vanaf zit.
Het gaat dan niet zozeer om de dynamic range, maar eerder om de echte ruis niveaus die uit de DAC komen, waar je op een gegeven moment op vast loopt.
Dus ik ben benieuwd welke professionele ervaring jij hebt om te zeggen dat je het niet gaat horen?
Sterker nog, het is zelfs met gemak te meten. Je kunt dat zo in een dubbele blinde ABX test eruit pikken zonder problemen.
Met een professionele line-array met een rij aan compressie drivers wordt dat effect nog eens versterkt.
Daarbij kom ook nog dat een beetje deftige versterker tegenwoordig wel 100-115dB SNR doet.
Daar wil je dus tenminste een paar dB boven blijven
Maar zoals ik al eerder zei, is het belangrijker om het in context te plaatsen.
Als men zomaar dingen gaat zeggen zonder context, trekken mensen daar verkeerde conclusies uit en gaan dat toepassen in de verkeerde context.
Voor je het weet spreid dat als een soort mythe verhaal de weide wereld rond.
In audio zijn er daar helaas al veel te veel van.
In dit geval is het voor mensen belangrijk om te begrijpen dat het aantal bits op meerdere manieren gezien kan worden, sterk afhankelijk van de context.
In de context van een audio file format of in de context van hoe een DAC presteert.
Op dezelfde manier zou je kunnen beredeneren dat 4k 8k video ook "zinloos" is.
Menig professioneel video-editor lacht je dan direct uit, voor hun is het een serieuze uitkomst.
Maar iets dichter bij huis is in veel gevallen 1080p ook "zinloos" voor de gemiddelde afstand waarop veel mensen kijken.
Toch is het fijn om die extra aan reserve te hebben, zeker voor mensen die dicht op het scherm zitten.
(ja ik weet dat resolutie niks zegt over de hoeveelheid compressie)
Om weer terug ontopic te gaan, zou dat dan ook mijn advies zijn.
In de meeste gevallen heb je 24 bits idd niet nodig, maar het kost weinig extra, brengt geen nadelen met zich mee en in het geval dat je het ooit eens nodig hebt, is het er wel.
Je kunt immers wel van 24 bits wel 16 bits maken, maar je kunt niet meer terug.
Misschien is het "zinloos", maar waar om zou je het niet doen?
Als je het geluid nog bewerkt dan heeft 24bit zin als je bv nog aan de volumes gaat sleutelen en 96Khz als je gaat timestretchen/tunen/resamplen. In een volledig afgemixt en gemasterede productie denk ik dat er echter weinig te zeggen valt voor 24bit. 16bit en 96dB SNR is absoluut genoeg voor muziek en film.B_FORCE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:04:
Dat die 144dB erg veel is ben ik met je eens, maar met 96dB kom je vaker in de knoei dan je zult denken.
Iedereen die op professioneel niveau met audio bezig is geweest kan en zal dat beamen.
Ben ik met je eens, ook nooit gezegd dat ik het niet eens was.vlaaing peerd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 19:28:
[...]
Als je het geluid nog bewerkt dan heeft 24bit zin als je bv nog aan de volumes gaat sleutelen en 96Khz als je gaat timestretchen/tunen/resamplen. In een volledig afgemixt en gemasterede productie denk ik dat er echter weinig te zeggen valt voor 24bit. 16bit en 96dB SNR is absoluut genoeg voor muziek en film.
Ik heb enkel gezegd dat het wel context nodig heeft om dit in te zien.
Een 16 bits DAC is in sommige situaties bv echt niet voldoende.
Dat is uiteraard niet hetzelfde vraagstuk, maar veel mensen gooien dat wel allemaal op 1 hoop.
Idem voor de samplerate trouwens, zeker als je bedenkt waar de 2e harmonischen liggen (die sowieso al nauwelijks en moeilijk hoorbaar zijn), en hoe ons gehoor vooral in het hoog degradeert.
Wil je hiermee beweren dat een krasje of vingervlek op een CD invloed heeft op het signaal dat een CD-speler uitspuugt?aljooge schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:57:
[...]
exact audio copy is nog steeds het beste rip programma dat er bestaat. Fijne van eac vind ik dat die alle foutjes eruit haalt als je hem laat vergelijken met een online bibliotheek, dus van krasjes op de schijf, vingervlekken leesfouten geen last van omdat er een online correctie plaats vindt.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Kom maar door met een praktisch voorbeeld waar je bij afluistering meer dan 96dB dynamiek nodig hebt. Daarbij, de context van de vraag was in de huiskamer, maar zelfs voor live audio zie ik hem niet.B_FORCE schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 18:04:
Dat die 144dB erg veel is ben ik met je eens, maar met 96dB kom je vaker in de knoei dan je zult denken.
Het gaat dus niet om de 144dB, het gaat om de 96dB die niet in alle gevallen toereikend is.
Over het algemeen hebben zelfs de professionals genoeg aan iets van 105-115dB (give or take), als echt absolute grens.
Je haalt hier de ruisvloer van de DAC en die van de digitale bron door elkaar. Uiteraard geeft een DAC ook ruis, maar dat is niet afhankelijk van de bit breedte van de digitale audio die je erin stopt.De digitale ruisvloer zakt dan ook wel mee, maar de ruisvloer van de DAC blijft hetzelfde.
Dus digitaal zakt de ruisvloer absoluut niet mee, dit is dan ook het grote voordeel van een analoge volume regeling.
Als jij digitaal 60dB gaat verzwakken en daarna weer 50dB gaat versterken heb je mogelijk een probleem, maar dan doe je iets heel anders fout.
Heb bedoel je? Wat vullen met nullen?L
Ik kan je uit ervaring vertellen dat het daar soms fout gaat.
Of eigenlijk gaat het meer om de DACs die dat niet altijd netjes halen.
Een beetje goede DAC zet dat 16 bits signaal netjes om (vult de rest gewoon met nullen), maar dat doen ze niet allemaal netjes.
Ruis is uniform he, dat is dus niet alleen hoog (als je wat anders bedoelt snap ik niet waarom je het over drivers voor hoog hebt).Zeker wanneer een gebruiker een zeer gevoelige hoog driver heeft en het 's avonds eens wat zachter wil zetten (digitaal) en er niet zo ver vanaf zit.
Een signaal (zeg een sinus) wat een dB of 40 onder een ander signaal zit hoor je zo ongeveer niet meer. Ruis is l lastiger waar te nemen dan bijvoorbeeld die sinus, je moet de boel dus echt enorm verzwakken wil je die ruis tegekomen.
Dynamic range en ruisvloer gaan hand in hand, hogere ruidvloer = lagere dynamic range.Het gaat dan niet zozeer om de dynamic range, maar eerder om de echte ruis niveaus die uit de DAC komen, waar je op een gegeven moment op vast loopt.
Dit is een beetje epeen vergelijken, laten we zeggen dat ik al ff meeloop.Dus ik ben benieuwd welke professionele ervaring jij hebt om te zeggen dat je het niet gaat horen?
Ik ben benieuwd heb je hier een voorbeeld van?Sterker nog, het is zelfs met gemak te meten. Je kunt dat zo in een dubbele blinde ABX test eruit pikken zonder problemen.
Als je een line-array met een bak vermogen flink openzet zul je ruis horen, maar dat is geen vergelijk, want dat is geen valide afluister situatie. Als jij een zaal hebt waar je hard draait, zal daar zoveel omgevingsgeluid zijn dat de hardere ruis daar in verdrinkt.Met een professionele line-array met een rij aan compressie drivers wordt dat effect nog eens versterkt.
Waarom?Daarbij kom ook nog dat een beetje deftige versterker tegenwoordig wel 100-115dB SNR doet.
Daar wil je dus tenminste een paar dB boven blijven
De context was afluistering (en eigenlijk afluistering in de huiskamer).Maar zoals ik al eerder zei, is het belangrijker om het in context te plaatsen.
Als men zomaar dingen gaat zeggen zonder context, trekken mensen daar verkeerde conclusies uit en gaan dat toepassen in de verkeerde context.
Wat mij betreft is dit een van de mythes (dat je voor afluistering meer dan 16-bit nodig hebt).Voor je het weet spreid dat als een soort mythe verhaal de weide wereld rond.
In audio zijn er daar helaas al veel te veel van.
Digitale audio en digitale video vergelijken lijkt aantrekkelijk, maar is niet handig, ze verschillen zo van elkaar dat zo'n vergelijk eigenlijk nooit opgaat.Op dezelfde manier zou je kunnen beredeneren dat 4k 8k video ook "zinloos" is.
Menig professioneel video-editor lacht je dan direct uit, voor hun is het een serieuze uitkomst.
Maar iets dichter bij huis is in veel gevallen 1080p ook "zinloos" voor de gemiddelde afstand waarop veel mensen kijken.
Toch is het fijn om die extra aan reserve te hebben, zeker voor mensen die dicht op het scherm zitten.
(ja ik weet dat resolutie niks zegt over de hoeveelheid compressie)
Het gaat er mij vooral om dat het me een het idee geeft dat het nodig is of anders klinkt. Zoals je zelf schrijft is er enorm veel onzin te leden over digitale audio, dat voer ik liever niet.Om weer terug ontopic te gaan, zou dat dan ook mijn advies zijn.
In de meeste gevallen heb je 24 bits idd niet nodig, maar het kost weinig extra, brengt geen nadelen met zich mee en in het geval dat je het ooit eens nodig hebt, is het er wel.
Je kunt immers wel van 24 bits wel 16 bits maken, maar je kunt niet meer terug.
Misschien is het "zinloos", maar waar om zou je het niet doen?
mag ik je lievelings cd even lenen? Veeg ik hem even schoon op mijn spijkerbroek. Die cd spelers hebben al heel lang een foutcorrectie, altijd beter dat de foutcorrectie niets te doen heeftGrozno schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:18:
[...]
Wil je hiermee beweren dat een krasje of vingervlek op een CD invloed heeft op het signaal dat een CD-speler uitspuugt?
Over die foutcorrectie, prachtige uitvinding. Helaas zijn ze toen goedkoper gaan produceren omdat de foutcorrectie het toch wel deed. Het resultaat de cds uit de jaren 90 waren top en heb hier flink voor moeten sparen. 40 gulden per stuk. Zijn ze gaan bezuinigen….die foutcorrectie lost het wel op. Uit de latere jaren, cds veel goedkoper, maar wat een misbaksels zaten er tussen. Niet dat de muziek slecht is, maar de kwaliteit van de persing, zo zonde
Het is niet dat er een (online) correctie plaats vindt. Zover ik weet zijn online hashes beschikbaar van anderen die dezelfde cd hebben geript. Als jij hem ript kan eac kijken of de hash van jou rip overeenkomt met die van anderen, zo ja is de kans groter dat jij hem (ook) foutloos geript hebt.aljooge schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:57:
[...]
vingervlekken leesfouten geen last van omdat er een online correctie plaats vindt.
Dat is dan toch min of meer hetzelfde. Een slechte persing blijft natuurlijk een slechte persing. Maar als er van die kleine gebruikskrasjes op zijn gekomen, dan is het wel fijn dat online van anderen het perfecte album beschikbaar is en dat deze online versie leidend is voor de kwaliteit van de rip.MerijnB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:40:
[...]
Het is niet dat er een (online) correctie plaats vindt. Zover ik weet zijn online hashes beschikbaar van anderen die dezelfde cd hebben geript. Als jij hem ript kan eac kijken of de hash van jou rip overeenkomt met die van anderen, zo ja is de kans groter dat jij hem (ook) foutloos geript hebt.
Nee, het perfecte album is niet online beschikbaar, je kunt alleen controleren of jou rip 'perfect' is of niet. Dus als jou rip niet lukt weet je dat, maar je kunt er niets aan doen (verschil tussen correctie en controle).aljooge schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:46:
[...]
Dat is dan toch min of meer hetzelfde. Een slechte persing blijft natuurlijk een slechte persing. Maar als er van die kleine gebruikskrasjes op zijn gekomen, dan is het wel fijn dat online van anderen het perfecte album beschikbaar is en dat deze online versie leidend is voor de kwaliteit van de rip.
Dat is vrij simpel: op een audio cd staat het geluid in een digitale representatie waarbij elke 1/44100 seconde (44100 Hz) van elke stereo kanaal 16 bits worden opgeslagen. Het is niet zinnig om daar 24 bits van te maken. Meer informatie dat die 16 bits staat gewoon niet op de cd.uppie8374 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:45:
Hoe zit dat dan met 16 vs 24 bits bestanden? Zover rijkt mijn begrip nog niet
Het merendeel van de vragen die je stelt kun je letterlijk al in de geschreven berichten eerder vinden.
Ik haal niks door elkaar, ik geef juist aan de mensen het niet door elkaar moeten halen.
Iets wat heel erg veel gebeurt.
Daarnaast een line-array of een floor monitor staat niet altijd volop te blazen.
Bij een rustig akoestisch concert staan deze het merendeel van de tijd niks te doen.
Een situatie die thuis of in de studio ook veel voorkomt.
Compressie drivers hebben een VEEL hogere gevoeligheid tov woofers.
Daarnaast is het gehoor in dat gebied ook nog eens extra gevoelig.
Met ruis kan die erg storende situaties opleveren.
Vergeet niet dat je in een rustige studio, 's avonds thuis etc achtergrond niveaus hebt van maar net 20-40dB
Ik kan je uit eigen professionele ervaring vertellen dat een 16 bits DAC hier absoluut niet genoeg is.
Toevallig is de ruisvloer van de DAC wel verbonden met het aantal bits, en die minimale ruisvloer is daar een direct resultaat van.
Net als jij vond ik het vroeger maar een beetje vreemd, maar heb inmiddels de testen en metingen zelf gedaan.
Blind testen, ABX correleren met metingen.
Ik nodig dan vooral eens uit om zelf aan deze dingen te gaan meten en producten te mee ontwikkelen.
Ik doe het inmiddels al 15 jaar, voor serieuze klanten, in de sound-reinforcement wereld en professionele studios.
Het merendeel van de actieve speakers staan allemaal max open, de gain wordt bij de bron aangepast.
Tegenwoordig meestal allemaal digitaal, op de computer.
Is dat "verkeerd" bezig zijn?
Sja, misschien maar geef maar een betere oplossing om op afstand het volume van speakers te regelen die meter hoog in de lucht hangen.
Dat is voor de hele discussie zoals ik al eerder zei ook totaal niet relevant.
Feit is dat het zo gebeurt, dat er speakers op deze manier gemaakt worden en mensen op die manier werken.
Dat kun je misschien dom vinden, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar bedenk wel dat niemand je in de professionele wereld serieus neemt. Dat betekend dus snel je bedrijf maar weer sluiten.
Ik heb ook al meermaals aangegeven dat ik het eigenlijk gewoon met je eens bent, dus ik snap de discussie niet zo? Nogmaals, het gaan om de nuance, context en vooral educatie daarvan.
Maar bij voorbaat zeggen dat niemand nooit niet meer dan 16 bits nodig heeft, laat enkel gebrek aan ervaring zien in andere takken van sport.
Ik laat het hier dan ook bij, de strekking lijkt mij inmiddels meer dan duidelijk.
btw, de nullen sloeg op de LSB's
Als het puur enkel vanaf CD komt, klopt dit inderdaad.RichieB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:10:
[...]
Dat is vrij simpel: op een audio cd staat het geluid in een digitale representatie waarbij elke 1/44100 seconde (44100 Hz) van elke stereo kanaal 16 bits worden opgeslagen. Het is niet zinnig om daar 24 bits van te maken. Meer informatie dat die 16 bits staat gewoon niet op de cd.
Er zijn wel technieken om bv ruis wat te onderdrukken ed, maar die worden eigenlijk nooit toegepast.
Wanneer je een CD wilt omzetten kun je het beste bij originele format blijven, dan heb je minste risico op allerlei conversie artifacts.
Iemand stelt hier een vraag over Flac in de thuis situatie....en je escaleert het tot je volledige professionele carrière de revue passeert. Dat is toch duidelijk niet de toepassing waar het over ging en waar @MerijnB op reageerde? Ik snap niet zo goed waarom je dat dan er bij haalt. Overigens, dat er situaties zijn waarin een lagere ruisvloer gewenst is door ofwel grote verschillen in gevoeligheid ofwel door gain structuur of wat dan ook, zal niemand ontkennen.B_FORCE schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 00:02:
@MerijnB
Het merendeel van de vragen die je stelt kun je letterlijk al in de geschreven berichten eerder vinden.
Ik haal niks door elkaar, ik geef juist aan de mensen het niet door elkaar moeten halen.
Iets wat heel erg veel gebeurt.
Daarnaast een line-array of een floor monitor staat niet altijd volop te blazen.
Bij een rustig akoestisch concert staan deze het merendeel van de tijd niks te doen.
Een situatie die thuis of in de studio ook veel voorkomt.
Compressie drivers hebben een VEEL hogere gevoeligheid tov woofers.
Daarnaast is het gehoor in dat gebied ook nog eens extra gevoelig.
Met ruis kan die erg storende situaties opleveren.
Vergeet niet dat je in een rustige studio, 's avonds thuis etc achtergrond niveaus hebt van maar net 20-40dB
Ik kan je uit eigen professionele ervaring vertellen dat een 16 bits DAC hier absoluut niet genoeg is.
Toevallig is de ruisvloer van de DAC wel verbonden met het aantal bits, en die minimale ruisvloer is daar een direct resultaat van.
Net als jij vond ik het vroeger maar een beetje vreemd, maar heb inmiddels de testen en metingen zelf gedaan.
Blind testen, ABX correleren met metingen.
Ik nodig dan vooral eens uit om zelf aan deze dingen te gaan meten en producten te mee ontwikkelen.
Ik doe het inmiddels al 15 jaar, voor serieuze klanten, in de sound-reinforcement wereld en professionele studios.
Het merendeel van de actieve speakers staan allemaal max open, de gain wordt bij de bron aangepast.
Tegenwoordig meestal allemaal digitaal, op de computer.
Is dat "verkeerd" bezig zijn?
Sja, misschien maar geef maar een betere oplossing om op afstand het volume van speakers te regelen die meter hoog in de lucht hangen.
Dat is voor de hele discussie zoals ik al eerder zei ook totaal niet relevant.
Feit is dat het zo gebeurt, dat er speakers op deze manier gemaakt worden en mensen op die manier werken.
Dat kun je misschien dom vinden, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar bedenk wel dat niemand je in de professionele wereld serieus neemt. Dat betekend dus snel je bedrijf maar weer sluiten.
Ik heb ook al meermaals aangegeven dat ik het eigenlijk gewoon met je eens bent, dus ik snap de discussie niet zo? Nogmaals, het gaan om de nuance, context en vooral educatie daarvan.
Maar bij voorbaat zeggen dat niemand nooit niet meer dan 16 bits nodig heeft, laat enkel gebrek aan ervaring zien in andere takken van sport.
Ik laat het hier dan ook bij, de strekking lijkt mij inmiddels meer dan duidelijk.
btw, de nullen sloeg op de LSB's
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6