These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik plak even willekeurig wat kurk in m'n apparaat. Wow het is nu zoveel beter!
Zou vilt, rubber, steen of wat dan ook misschien ook helpen? Nah, dat klinkt als veel werk om uit te zoeken, laat ik maar wat onzin verzinnen hoe fantastisch kurk is en let's call it a day.
Gehele documentaire beluisterd, ongelofelijk interessant en een hoog science fiction gehalte.nineball schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:36:
Die damstenen claimen dat ze het geluid niet op de traditionele manier beïnvloeden, maar gaan meer richting het gedachtengoed van Henry van der Heide, een zeer aparte subcultuur onder de audio liefhebbers.
https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php
Maar vooral schokkend hoe een bedrijf als van den Hul zich hier presenteert.
Waar ik voorheen nog wel eens gevoelig kon zijn voor theorieën en materiaal, ben ik geheel genezen nu.
Hier idem. Eerst had ik beeld dat van den Hul gewoon een fabriekje van te dure snoertjes was. Als iemand belachelijk veel geld voor een snoertje wil neerleggen, ga je gang.maDDog83 schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:42:
[...]
Gehele documentaire beluisterd, ongelofelijk interessant en een hoog science fiction gehalte.
Maar vooral schokkend hoe een bedrijf als van den Hul zich hier presenteert.
Waar ik voorheen nog wel eens gevoelig kon zijn voor theorieën en materiaal, ben ik geheel genezen nu.
Maar dit geleuter is gewoon oplichting.
Schijnt allemaal met die structuurinformatie en "zijnsinformatie" te maken te hebben. Een aflevering van the X-files is er niets bij.
[ Voor 10% gewijzigd door maDDog83 op 14-09-2026 15:00 ]
Als ik het zo terugreken (interview van 2003, 15 jaar geleden en geboortedatum van 1934) was hij midden 50 toen hij "met vervroegd pensioen" ging bij het NOB. Klinkt als een arbeidsconflict na een mislukt en duur experiment die op een nette manier is afgekocht.Prisma16 schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:23:
[...]
Maar het blijft bijzonder dat deze mijnheer toen niet op staande voet ontslagen is door de NOS.
Is inderdaad te horen in het interview, op zijn 57ste is hij met vervroegd pensioen gestuurd.GWBoes schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:58:
[...]
Als ik het zo terugreken (interview van 2003, 15 jaar geleden en geboortedatum van 1934) was hij midden 50 toen hij "met vervroegd pensioen" ging bij het NOB. Klinkt als een arbeidsconflict na een mislukt en duur experiment die op een nette manier is afgekocht.
Hij had een selecte schare "believers" binnen de organisatie, maar na steeds meer twijfels over de technische onderbouwing en het feit dat het een hoop geld kostte, werd hij een paria.
Het verhaal belachelijk maken is misschien een emotionele reactie ja.. zo had ik het nog niet bekeken. Maar misschien weten mensen waarom ze emotioneel reageren, dat is dan weer rationeel.Davey400 schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:45:
Rationaliteit?
Er is nog een ander woord waarvan ik denk dat het deze discussie een stuk inzichtelijker maakt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Biostabil?Knowzem schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:21:
[...]
Het verhaal belachelijk maken is misschien een emotionele reactie ja.. zo had ik het nog niet bekeken. Maar misschien weten mensen waarom ze emotioneel reageren, dat is dan weer rationeel.
Er is nog een ander woord waarvan ik denk dat het deze discussie een stuk inzichtelijker maakt.
Je kan ook gewoon zeggen wat je bedoelt hoor
Als het niet klopt wat je zegt knopen we je aan een strop gemaakt van UTP kabel, goed?nineball schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:11:
Ik ben zeer verheugd dat ik sommigen van jullie op een elfenspoor heb gebracht dat vele malen verder gaat dan een audiofiele netwerkkabel. Schouderklopje voor mezelf!
Oud collega had een keer een geintje geflikt, kwam terug op zijn werkplek na een dag vrij en er hing een UTP strop uit het verlaagde plafond boven zijn bureaustoel. Kan echt niet (meer). Maar wat hebben we gelachen
[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 14-09-2026 21:22 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dan toch wel aan een CAT9 kabel, héThe Eagle schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:20:
[...]
Als het niet klopt wat je zegt knopen we je aan een strop gemaakt van UTP kabel, goed?
Oud collega had een keer een geintje geflikt, kwam terug op zijn werkplek na een dag vrij en er hing een UTP strop uit het verlaagde plafond boven zijn bureaustoel. Kan echt niet (meer). Maar wat hebben we gelachen![]()
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Laten we het wel on-topic houden; het moet wel om audiofiele netwerkkabels gaan.
https://www.alpha-audio.net/nl/review/wat-zorgt-voor-hoorbare-verschillen-in-netwerkkabels/
Voor in de audiofiele netwerkswitch natuurlijk. Met rijkelijk vergulde Gigabit Ethernet-poorten.
Veel kans dat ze daar zelfs vreemd opkijken als je de term ASIC laat vallenDavey400 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:28:
[...]
Laten we het wel on-topic houden; het moet wel om audiofiele netwerkkabels gaan.
https://www.alpha-audio.net/nl/review/wat-zorgt-voor-hoorbare-verschillen-in-netwerkkabels/
Voor in de audiofiele netwerkswitch natuurlijk. Met rijkelijk vergulde Gigabit Ethernet-poorten.
Zo zo, rijkelijk nog wel. Zit ik dan met mijn pleb vergulde aansluitingen.Davey400 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:28:
[...]
Ik zeg het nog zo vaak tegen mijn TP-Linkjes: are you rushing or dragging?! Not quite my tempo.Perfect getimede gegevensoverdracht.
(En toen bedacht ik mij dat niks van mijn audio over het netwerk gaat...)
[ Voor 5% gewijzigd door Gundogan op 14-09-2026 22:58 ]
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Volgens mij zit er gewoon zo'n OEM fabriek ergens wat spullen naar wens aan te passen voor deze lucratieve markt?
Gelukkig kent het TCP protocol ook nog steeds iets genaamd UDPThe Eagle schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:33:
Audiofiele netwerkkabels ivm volgorderlijkheid is eenvoudig te ontkrachten. Iets met een tcp/ip protocol wat juist gemaakt is om het probleem dat roken ring hiermee had op te lossen
Dat dan weer niet. UDP is juist geen TCP, of andersom.Will_M schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 00:36:
[...]
Gelukkig kent het TCP protocol ook nog steeds iets genaamd UDP
En UDP is weliswaar heel handig voor een livestream, maar een beetje audiofiel wordt er natuurlijk wel zenuwachtig van dat UDP het prima vindt als er af en toe eens een pakketje verloren gaat. (In tegenstelling tot TCP, waar het pakket dan gewoon opnieuw wordt gestuurd en je dus “bit-perfect” bent.)
Nou is af en toe een bitje missen geen ramp, kan bij een cd ook voorkomen natuurlijk. (Al kan het bij UDP wel meteen een hele trein aan bitjes zijn als een heel pakket verloren raakt, maar gelukkig hebben zowel een cd als een audio-stream ingebouwde foutcorrecties.)
Ja, hier viel ik ook over. Gister nog een setje 'chemisch afval' besteld...Dr. Strangelove schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:24:
Wow... I mean, wow. Leuk kijkje in de warped psyche van de schrijver.
Nee, het is omgekeerd. Kwakzalvers zijn bewust vaag en leveren nul bewijs zodat de slachtoffers het zelf gaan invullen.... En vervolgens verwijzen de kwakzalvers naar de slachtoffers als ware het bewijs voor de werking., Het is een heel ding.,.Knowzem schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:39:
Is dat niet wat kwakzalvers doen, voor anderen dingen invullen?
Wow,.., ik vraag me af hoe laag je moet zakken om dit soort 'reviews' te schrijven. Niemand heeft die man blijkbaar uitgelegd dat twisted pair verbindingen galvanisch geisoleerd zijn?Davey400 schreef op maandag 14 september 2026 @ 22:28:
[...]
Dat is toch de bekende "marktwerking"? Als er genoeg gekken zijn die hier geld voor uitgeven heb je "handel" en kan je dus geld verdienen. Morele / ethische argumenten zijn in deze wereld niet van toepassing.koelpasta schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:11:
[...]
Wow,.., ik vraag me af hoe laag je moet zakken om dit soort 'reviews' te schrijven. Niemand heeft die man blijkbaar uitgelegd dat twisted pair verbindingen galvanisch geisoleerd zijn?
Dit verondersteld dat wat het 'slachtoffer' zelf invult geen waarde heeft.koelpasta schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:05:
[...]
Nee, het is omgekeerd. Kwakzalvers zijn bewust vaag en leveren nul bewijs zodat de slachtoffers het zelf gaan invullen.... En vervolgens verwijzen de kwakzalvers naar de slachtoffers als ware het bewijs voor de werking., Het is een heel ding.,.
Het tegenovergestelde zou kunnen zijn, mensen die bewust duidelijk zijn met hun mening. Is dat beter? Wat als ze hun kennis overschatten, is dat dan niet even misleidend?
Jazeker heeft het waarde, dat is precies de gebakken lucht waar kwakzalvers geld mee verdienen.Knowzem schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:13:
[...]
Dit verondersteld dat wat het 'slachtoffer' zelf invult geen waarde heeft.
Nogal een suffe poging om een stroman in het gesprek te manouvreren. We hadden het niet over mensen met een mening, we hadden het over kwakzalvers. En mensen met een mening zijn niet het tegenovergestelde van kwakzalvers.,.Het tegenovergestelde zou kunnen zijn, mensen die bewust duidelijk zijn met hun mening. Is dat beter? Wat als ze hun kennis overschatten, is dat dan niet even misleidend?
Het eerste waar je aan denkt als iemand zelf iets invult is dat ze vatbaar zijn voor financieel misbruik? Er zijn toch wel meer argumenten te bedenken waarom het waardevol kan zijn als iemand zelf iets invult..koelpasta schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:27:
Jazeker heeft het waarde, dat is precies de gebakken lucht waar kwakzalvers geld mee verdienen.
Maar het is wel een interessant punt. Want mensen lijken Henri vd Heide al snel een kwakzalver te willen noemen. Maar zover ik het verhaal begrijp verdiende hij niet aan de mensen die hem geloofden. En sluit ik niet uit dat hij zijn inkomen liet afhangen van zijn eigen werk. Met daarbij, verwacht ik, beoordeling door mensen van een soortgelijk niveau.
Vind het merkwaardig dat je het zo ziet. Voor een goed gebalanceerd perspectief kunnen meerdere invalshoeken handig zijn.Nogal een suffe poging om een stroman in het gesprek te manouvreren. We hadden het niet over mensen met een mening, we hadden het over kwakzalvers. En mensen met een mening zijn niet het tegenovergestelde van kwakzalvers.,.
Mensen met een mening kunnen de waarde ervan overschatten. En daarmee net zo makkelijk 'slachtoffers' op het verkeerde been zetten. Welke misleiding is dan erger, ik durf er geen duidelijk antwoord op te geven..
Wise enough to play the fool
Aldus de verkoper van een cd-loopwerk.De klank heeft weinig van het wat harde of nadrukkelijk digitale karakter dat CD-weergave meestal heeft.
De CD-T II klinkt vloeiend, rustig en opvallend natuurlijk, met veel aandacht voor timbre, onderlinge samenhang en natuurlijke klankkleur. Stemmen hebben body, instrumenten klinken geloofwaardig en de ruimte rond de muziek blijft prachtig intact.
Best opmerkelijk voor een apparaat dat alleen een digitale stream uitspuugt en deze naar ik hoop gewoon bit-perfect houdt.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Want de tijd dat een cd speler op single speed draait en elke leesfout meteen hoorbaar is, is al decennia geleden afgelopen. Nu zijn alle loopwerken multi speed en wordt alles gecorrigeerd en gebufferd zodat je een constante stroom bits krijgt.
Een cd loopwerk hoeft niet veel te kosten. Voor €8300 koop ik een hele AV set:
€2000 goede 65" tv
€800 surround amp
€1500 setje speakers
€300 Blu-ray speler die ook cd's speelt
€200 Apple TV 4K 2022
€200 platenspeler
€200 HDMI en speaker kabels
Ik heb dan nog budget over voor een computer en een paar jaar internet en Netflix.
Ik kan goed geluid erg waarderen, ik geniet super van goede muziek of een indrukwekkende soundtrack. Focus dan vooral op het analoge deel. De speakers zijn het belangrijkste, daarna de versterker. De kabels naar de speakers moeten dik genoeg zijn. Voor mij betekent dat minimaal 1,5mm2 aders, anderen willen dikkere kabels. Ligt natuurlijk ook aan het maximum vermogen van de speakers...
Voor het digitale deel, kies HDMI kabels die goed zijn. Skip de gratis meegeleverde kabels van €3, maar "investeer" in goede kabels. Die haal je voor nog geen €30 bij je lokale tv boer.
Maar een cd loopwerk van duizenden euro's? Kom op zeg, wie hou je voor de gek?
Volgens mij is de lengte van de kabels meer bepalend voor de aderdikte (en hoeveel Ohm de speakers zijn, 4 ohm vraagt om wat dikkere kabels)ikweethetbeter schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:41:
De kabels naar de speakers moeten dik genoeg zijn. Voor mij betekent dat minimaal 1,5mm2 aders, anderen willen dikkere kabels. Ligt natuurlijk ook aan het maximum vermogen van de speakers...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Klopt, bij grotere afstanden is iets meer dikte handig. Over het algemeen is eigenlijk ieder koperdraadje goed genoeg.Yaksa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:05:
[...]
Volgens mij is de lengte van de kabels meer bepalend voor de aderdikte (en hoeveel Ohm de speakers zijn, 4 ohm vraagt om wat dikkere kabels)
En ik denk nog met weemoed terug aan de Hema cd-speler in de t-tent op mijn middelbare school. Dat ding vrat werkelijk alles en spuugde het ook weer perfect naar de versterker en speakers.
Ook ik hou van mooie stukjes techniek en denk dat alles in het analoge deel van de keten enig verschil kan maken, uitgaande van een gelijke opname. Zo klinkt mijn CXA60 versterker echt iets anders dan mijn oude Denon DR-101 en klinken mijn huidge Fyne speakers samen met de BK sub ook echt beter dan de Missions die ik had. Maar digitaal is digitaal en daar zit 0 verschil tussen, tenzij er softwarematig aan gerommeld wordt.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC+
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Jij hebt een link gevonden naar het bananen-en-modder-onderzoek van Tom's Hardware? Cool! Maar wij kennen hem al. Nogmaals posten voegt weinig toe, dus hoeft niet.
/f/image/MMGNem82jggohBbynBqb54PV.png?f=fotoalbum_large)