Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40

Jag

fdh schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:12:
Ik heb een café met overgenomen audio materiaal, waarbij er momenteel JBL Control 25 boxen hangen.
Nu ben ik aan het opzoeken welke specs deze hebben en kwam ik op volgende uit: https://jblpro.com/en/pro.../control25_spec_sheet-pdf, waarin gezegd wordt:

Continuous Program:Power Capacity (2): 150 Watts

2) Continuous program power is a conservative expression of the system’s ability to handle normal speech and music program material and is defined as 3 dB above the Continuous Pink Noise Rating (IEC-shaped pink noise with a 6 dB crest factor, for 100 hours continuously)

Is dit nu hetzelfde als RMS?
En zo ja, zou je deze kunnen aansturen met een 200W versterker of valt die dan toch wat te licht uit?
Prachtige specs sheet van JBL. Speakers die bedoeld zijn voor achtergrond muziek en waar in ieder geval echt geen laag uitkomt. Als het meer voorgrond moet worden en/of je wel ook wat laag wilt dan heb je denk ik of andere meer full range speakers nodig (=groter) of subjes. PA versterkers idd meer geschikt voor de continu hoge belastingen die dit soort toepassingen vereisen.

• fdh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-11 16:15

fdh

Bigs schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:18:
[...]

Over het algemeen gebruik je in een café geen Hi-Fi versterkers, maar een PA versterker. Die zijn gebouwd om lang op hoog vermogen te spelen. Je kiest een versterker met voldoende vermogen om je speakers netjes aan te sturen, dus met meer dan 150 watt vermogen. Als je je versterker van 200W vermogen instelt op 50% van zijn vermogen dan zou hij in principe altijd je speakers aansturen zonder te clippen of te overbelasten. Voorbeeldje van een geschikte versterker: https://www.crownaudio.com/en/products/xls-1002 (voor minder dan €400 te krijgen).
Bedankt

Momenteel bestaat de opzet uit een pre-amplifier (Audac PRE26) die geconnecteerd is op een DBX Driverack PA+ die dan naar 3 QAMP CMX 300 versterkers gaat.
De pre-amplifier ondersteund 2 geluidszones, maar de driverack niet.
Om dit op te lossen hebben ze de pre-amplier outputs op mono gezet en die dan als links en rechtse input gezet op de driverack die dan naar 1 versterker gaat voor zone 1, een 2de voor zone 2 en een derde voor de bas.
Hoe dit werkt op de driverack, geen idee

1 van de zone versterkers is nu defect en gezien de leeftijd (en complexiteit) van de setup is de vraag of ik die vervang of de volledige setup vervang.
Ik zat daarvoor te kijken naar een matrix versterker om verschillende zones (zou er 3 nodig hebben) en een verschillende bron per zone te kunnen gebruiken.
Maar de zwaarste die ik vind (de Power Dynamics PAM2004 100V 4Z MatrixAmp 4x 200W) kan "maar" 200W RMS per zone aan.
Dus ik stelde mij de vraag wat nu eigenlijk de RMS van die speakers was en of 200W voldoende zou zijn om deze aan te sturen.

• fdh

fdh

Jag schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:25:
[...]

Prachtige specs sheet van JBL. Speakers die bedoeld zijn voor achtergrond muziek en waar in ieder geval echt geen laag uitkomt. Als het meer voorgrond moet worden en/of je wel ook wat laag wilt dan heb je denk ik of andere meer full range speakers nodig (=groter) of subjes. PA versterkers idd meer geschikt voor de continu hoge belastingen die dit soort toepassingen vereisen.
Er zijn inderdaad ook 2 JBL SUB135 speakers aanwezig.

Ik zou het eens moeten opmeten, maar ik denk dat de ruimte nu verdeeld is in 2 zones van ongeveer 6 op 4.
Met 4 boxen en 1 sub per zone.
Daarnaast hebben ze een aftakking gedaan van de speaker cable van 1 van de zones naar nog een andere versterker (JB Systems VX400) voor het terras buiten (nog eens 4 speakers).
Zie fdh in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic" voor nog wat meer uitleg van wat er nu staat.

De bedoeling is dat de muziek wel hoorbaar kan zijn boven het gewone café lawaai, maar dat voor echte feestjes de deejay eigen materiaal meebrengt of gehuurd wordt.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@fdh Voor verder advies rondom mogelijkheden en aansluitingen van je huidige setup, verzoek ik je om een eigen topic aan te maken in Audio en hifi.

Wil je liever aankoopadvies voor het aanvullen of vervangen van deze setup, dan verzoek ik je om een aankoopadviestopic te maken in Beeld en geluid koopadvies.

Zo blijft dit topic voor de écht korte/kleine vragen en krijgt jouw vraag ook de eigen aandacht die het verdient.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• fdh

fdh

Jorgen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:01:
@fdh Voor verder advies rondom mogelijkheden en aansluitingen van je huidige setup, verzoek ik je om een eigen topic aan te maken in Audio en hifi.

Wil je liever aankoopadvies voor het aanvullen of vervangen van deze setup, dan verzoek ik je om een aankoopadviestopic te maken in Beeld en geluid koopadvies.

Zo blijft dit topic voor de écht korte/kleine vragen en krijgt jouw vraag ook de eigen aandacht die het verdient.
Zal ik doen,

Mijn initiële vraag over wat nu het vermogen van de boxen was is beantwoord
Pagina: 1 ... 100 101 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6