Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 08:53
*O* Welkom bij het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic *O*

Ik zie met regelmaat de vraag voorbij komen hoe je speakers in de ruimte moet plaatsen. Met surroundsets kun je vaak makkelijk de satellieten verstellen en verplaatsen, maar bij een stereoset heb je maar 2 units en dat moet dan maar de ruimte gelijkwaardig vullen.

Waarom is plaatsing zo belangrijk?
Omdat dit eigenlijk één van de zwaarstwegende factoren is mbt geluidskwaliteit en beleving. Een slechte kamer of slechte plaatsing kan voor staande golven zorgen (een heel frequentiegebied kan compleet onhoorbaar worden!), hinderlijke echo of een vertekend stereobeeld.

Ik ben hobby muziekproducer en met regelmaat in het homeproducertopic te vinden. Velen zullen het daar eens zijn dat ze liever in een goede ruimte met goede plaatsing met middelmatige hifi speakers werken dan in een slechte ruimte met dure monitoren. Gearfetish terzijde genomen dan.

Hoe plaats ik mijn speakers dan?
Hieronder een afbeelding hoe je in principe het beste je speakers kan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWbatd-DNETfFlPmiNCoZp_WHns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sOVfDS2bd191JYVhg9wragIE.png?f=user_large

- De vuistregel is dat je speakers in de lengte van je kamer plaatst ipv over de breedte
- Speakers met kleine afstand van de achterwand 20~30cm als je gesloten of met een poort voorin speakers hebt, tussen 30 en 90cm als je een poort achterin je speaker hebt.

That's it?
yep, that's it!

That's not it? -O-

Neh, niet alle speakers werken zo. Een grote factor die mee speelt is de stralingshoek. Eenvoudigweg hoe wijd het geluid vanaf de speaker uitstraalt. De afbeelding hierboven is slechts een algemene richtlijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r5p6VW60IgBCrpu9PwcTQBfrJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tozHkyq82H2vGNQ6k9v1hKuW.png?f=user_large
hierboven: een speaker met een wijde stralingshoek zal minder verval hebben naarmate de hoek groter wordt.

Luidsprekers met een smalle stralingshoek zullen doorgaans gerichter op de luisterplek moeten worden ingedraaid, een speaker met een wijde stralingshoek kan minder gericht en zal ook een groter luistergebied mogelijk maken.

Zo heb je bv Dali's (met dank aan @Vettigedennis ) die zó breed afstralen dat indraaien zelfs meestal niet nodig is.

veelvoorkomende probleemfactoren
  • Klap 's in je handjes - En? klinkt de echo meer als een leeg zwembad of als een doffe bibliotheek? In de meeste praktijkgevallen is er sprake van teveel en te schelle galm, vaak veroorzaakt door harde, reflecterende materialen als glas, harde vloer, etc. Zachte, poreuze en zware objecten hebben vaak een gunstig effect hierop. Denk hierbij aan zaken als tapijt, (zware) gordijnen, of een gevulde boekenkast achter de luisterpositie.

Een kamer kan ook 'te dood' zijn en helemaal geen natuurlijke galm hebben. Vooral met natuurlijk akoestisch opgenomen muziek (zoals bv klassieke muziek) kan dit leiden tot een minder levendige beleving van het geluid. In de praktijk kom ik echter bijna nooit een dode kamer tegen.
  • De kamervorm - Niet elke kamer is rechthoekig en daarom ben je mogelijk niet in staat de speakers idealiter te plaatsen
    Meubulair Meubilair - je moet toch ergens zitten. Meubelobjecten kunnen de afstraling van de speakers beinvloeden, plaats daarom zo min mogelijk objecten tussen de speaker en het luistergebied. Meubilair áchter het luistergebied kan juist wel een gunstige invloed hebben, geluid word dan gediffuseerd en geabsorbeerd, wat hinderlijke reflecties kan verminderen.
    De vrouw - Dit zijn wezens van een onbekende planeet die met regelmaat esthetica preferen boven mooie tweakersapparatuur en goede audioeingenschappen. Redenen hiervoor zijn tot nog toe niet wetenschappelijk aangetoond. De invloedssfeer mbt speakerplaatsing is ongekend groot bij deze probleemfactor.
Wat doe ik eraan?
Dump de ega, verhuis naar een woning met een rechthoekige kamer van minimaal 40m2, plak die vol met basstraps en diffusers en je bent klaar om ongehinderd te genieten van je muziek! *O*

Wat als ik mijn ega niet wil dumpen of erger, geen geld heb voor een nieuw huis?
Dan ben je van harte welkom om je probleem in dit topic te plaatsen. Naast woningaankoopadvies en relatiebemiddeling kunnen we óók wat zinnige tips geven over speakerplaatsing zolang je nog in de huidige situatie moet blijven verkeren
  • geef in een schema (MsPaint werk voldoet) aan hoe de situatie thuis is qua meubiliar en verwachtte plaatsing.
  • geef indien mogelijk de dimensies van je kamer aan (LxBxH) of op z'n minst een goede schatting
  • Geef bijzonderheden aan (bijvoorbeeld dat de kamer doorloopt naar de hal of eetkamer).
  • indien mogelijk een foto van de kamer.
Tips en vuistregels
Aanvankelijke plaatsing. Bepaal ongeveer waar je tijdens het luisteren komt te zitten en plaats vervolgens de luidsprekers zo dat ze een gelijkzijdige driehoek vormen met de luisterpositie.

Luidspreker hoogte. Plaats je speakers zo dat de tweeters ongeveer op dezelfde hoogte staan als je oren.

Plaatsing bij de achterwand. Plaats je speakers op 20~90cm afstand van de achterwand. Dit minimaliseert geluidsreflecties, wat een negatieve invloed kan hebben op de helderheid van het afspelen.

Luidspreker scheiding. Probeer ongeveer 1,2 meter afstand te krijgen voor kleinere boekenplankspeakers tot 2,4 meter voor (grotere) vloerstaande luidsprekers. Als de luidsprekers te dicht bij elkaar staan kan het modderig worden. Als ze te ver uit elkaar staan kun je een gat in het stereobeeld krijgen (het gevoel dat je middenin niks hoort).

Meubilair. Zorg ervoor dat er geen voorwerpen tussen de luidsprekers en je oren staan. Streef naar symmetrie in de opstelling van luidsprekers en meubels.

Ga luisteren! De belangrijkste tip eigenlijk. We kunnen topicdraadjes lang discussiëren, meten en theorethisch doen, maar mogelijk nooit alle problemen uitsluiten die je IRL tegenkomt.

Begin met muziek die je goed kent (mogelijk eentje die je voornamelijk om de sound leuk vindt). Ga vervolgens de speakers steeds een beetje verplaatsen en kijk of het geluid er beter op word. Je wil dan op het volgende letten:
  • Stereobeeld: moet evenwichtig zijn, duidelijk definieerbaar wat er links of rechts plaats vind en er moet geen ‘gat’ in het midden zitten
  • Frequenties: hoor je ineens minder bas op je favoriete nummer, if is ie juist doffer geworden? Dan kan dit mogelijk veroorzaakt zijn door de plaatsing of hoogte van de speakers.
  • Echo/flutter: de kamer mag wat reverb (galm) van zichzelf hebben, maar hoort niet hinderlijke echo te geven. Doorgaans word dit veroorzaakt door harde niet-absorberende materialen, maar ook de plaatsing kan van invloed zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-12-2020 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
}:O

[ Voor 93% gewijzigd door vlaaing peerd op 22-12-2020 11:00 ]

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:56
Die afstand tot de achterwand, hoe bepaal je die? Ik zie veel foto’s hier voorbij komen met van die grote zuilen te dicht in een hoek van de kamer neergezet. Aan de andere kant, monitoren mogen wel weer wat dichter tegen de muur. Is hier ook iets van een vuistregel of formule voor, die rekening houdt met het formaat speaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:48 ]

• vlaaing peerd
aljooge schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
Die afstand tot de achterwand, hoe bepaal je die? Ik zie veel foto’s hier voorbij komen met van die grote zuilen te dicht in een hoek van de kamer neergezet. Aan de andere kant, monitoren mogen wel weer wat dichter tegen de muur. Is hier ook iets van een vuistregel of formule voor, die rekening houdt met het formaat speaker?
Min of meer, ja en nee, tegenstrijdig.en niet haalbaar voor de meeste gebruikers in dit topic.

Monitoren worden letterlijk gebruikt als nearfield, dus zo dicht mogelijk met je oren op de speakers zodat invloeden van buitenaf juist minimaal zijn. Dat is in de HiFi situatie juist weer minder haalbaar. Daarnaast word er in de studio vaak gewerkt met absorbers en diffusers om deze speakerproblemen af te vangen. In dit topic verwacht ik de meeste gebruikers echter niet in de weer gaan met geluidsbehandeling.

Er zijn meerdere redenen om je speakers van de wand af te plaatsen. Een van de reden is het zgn Haas-effect. Ander is dat simpelweg het reflectiesignaal afsterft voordat het de kans heeft om te reflecteren en zo staande golven verminderd, terwijl er ook een methode is om ze juist dichterbij moet zetten.

Je kan de minimale afstand berekenen, niet door het formaat maar de cutoff frequentie van de speaker op -3dB

dmin (meter) = 1.4(343) / 4f-3dB
  • Dmin is de minimale afstand van de muur
  • 343 m/s is de snelheid van geluid
  • f is de frequentie.in het laag waar je speaker meer dan 3dB zakt.
Als je speakers bij 100Hz al -3dB aflopen dan is de minimale afstad tot de muur 1,2005 meter.

Deze afstand is nog haalbaar, maar heb je speakers die tot 50Hz gaan, dan zit je al op bijna 2,5 meter. Voor de meesten zal de kamer dat niet toelaten.

Dus bij m'n advies zou ik vaak andere oplossingen aandragen voor staande golven.

Het DeHaas-effect is dat als je reflecties hoort die minder dan 40ms vanelkaar zitten. De mens is niet in staat om dat los vanelkaar te interpreteren en klinkt als 1 geluid. Hierdoor klinkt muziek doorgaans modderig en minder helder.

Daarnaast hebben rear-ported ook nog wat ruimte nodig.

Die laatste 2 vang je in elk geval af door speakers ietsje van de muur af te zetten, zodoende mijn advies in de TS, ondanks dat het niet staande golven afvangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:51
vlaaing peerd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:08:
[...]
Als je speakers bij 100Hz al -3dB aflopen dan is de minimale afstad tot de muur 1,2005 meter.
Dat is mooi, die precisie tot op de micrometer. Maar gaat het dan om de afstand tussen muur en de driver (dus de voorkant van de luidspreker) of tussen muur en de achterkant?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

vlaaing peerd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:08:
[...]

Min of meer, ja en nee, tegenstrijdig.en niet haalbaar voor de meeste gebruikers in dit topic.

Monitoren worden letterlijk gebruikt als nearfield, dus zo dicht mogelijk met je oren op de speakers zodat invloeden van buitenaf juist minimaal zijn. Dat is in de HiFi situatie juist weer minder haalbaar. Daarnaast word er in de studio vaak gewerkt met absorbers en diffusers om deze speakerproblemen af te vangen. In dit topic verwacht ik de meeste gebruikers echter niet in de weer gaan met geluidsbehandeling.

Er zijn meerdere redenen om je speakers van de wand af te plaatsen. Een van de reden is het zgn Haas-effect. Ander is dat simpelweg het reflectiesignaal afsterft voordat het de kans heeft om te reflecteren en zo staande golven verminderd, terwijl er ook een methode is om ze juist dichterbij moet zetten.

Je kan de minimale afstand berekenen, niet door het formaat maar de cutoff frequentie van de speaker op -3dB

dmin (meter) = 1.4(343) / 4f-3dB
  • Dmin is de minimale afstand van de muur
  • 343 m/s is de snelheid van geluid
  • f is de frequentie.in het laag waar je speaker meer dan 3dB zakt.

Deze afstand is nog haalbaar, maar heb je speakers die tot 50Hz gaan, dan zit je al op bijna 2,5 meter. Voor de meesten zal de kamer dat niet toelaten.

Dus bij m'n advies zou ik vaak andere oplossingen aandragen voor staande golven.

Het DeHaas-effect is dat als je reflecties hoort die minder dan 40ms vanelkaar zitten. De mens is niet in staat om dat los vanelkaar te interpreteren en klinkt als 1 geluid. Hierdoor klinkt muziek doorgaans modderig en minder helder.

Daarnaast hebben rear-ported ook nog wat ruimte nodig.

Die laatste 2 vang je in elk geval af door speakers ietsje van de muur af te zetten, zodoende mijn advies in de TS, ondanks dat het niet staande golven afvangt.
toon volledige bericht
Ben heel benieuwd wat je precies berekent met die minimale frequentie :?

Ik zou iig in je TS overwegen onderscheid te maken tussen akoestiek en plaatsing boven en onder de scheidingsfrequentie. Staande golven en reflecties zijn wel heel andere zaken :)

Verder zou je voor het Haas effect, wat een beetje een oude term is en tegenwoordig als precedence effect wordt geduid, dit figuur kunnen toevoegen die het mooi samenvat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVUhvcYFOCFd4lY_7c_Dd1LIcfY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QmxLa9LdwUXTV2wicBXpGRFh.png?f=fotoalbum_medium

Waarbij early reflecties een grotere bijdrage leveren aan "image shift" dan reflecties bij 10ms (daarna nog meer invloed, maar die early reflecties heb je het meest mee te maken in een huiskamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk plaatje en leuk topic, wel iets wat we vaker zien terugkomen in de discussies.
@vlaaing peerd twee opmerkingen:
- het is "meubilair", met een i en geen u :)
- Was je van plan ook nog iets toe te voegen over de afstraling van de speakers? Zoals hier al eerder iemand aangeeft, niet iedere speaker moet je tip-in zetten. Dat tip-in voor monitors veel voorkomens is snap ik, maar in de huiskamer heb je meestal geen monitors staan :)
Daarnaast zijn niet alle tonen even richtingsgevoelig. En een zijstraatje: Mijn Klipsch speakers hebben een hoorntweeter, die stralen in een gebied van 90*60 graden af de ruimte in. Daarmee zijn ze dus minder richtingsgevoelig dan andere tweeters :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
T-MOB schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:29:
[...]

Dat is mooi, die precisie tot op de micrometer. Maar gaat het dan om de afstand tussen muur en de driver (dus de voorkant van de luidspreker) of tussen muur en de achterkant?
Het gaat om de afstand van de driver naar de muur. Hiermee staat ie zo ver dat golf annulering plaatsvind op de frequentie dat je het niet hoort.

Ik beantwoordde een vraag eerder in het topic of het te berekenen is. Ik denk dat in de meeste thuissituaties dit echter niet altijd haalbare opties zijn, zeker als je speakers erg groot zijn. Ook kun je weer tegen andere problemen aanlopen als je speakers 1,2 tot 2 meter in de ruimte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Jag schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:14:
[...]

Ben heel benieuwd wat je precies berekent met die minimale frequentie :?
de -3dB cutoff frequentie
Ik zou iig in je TS overwegen onderscheid te maken tussen akoestiek en plaatsing boven en onder de scheidingsfrequentie. Staande golven en reflecties zijn wel heel andere zaken :)
Klopt, het is wat haastig inelkaar gezet, ik zal tzt even editen en aanpassen.
Verder zou je voor het Haas effect, wat een beetje een oude term is en tegenwoordig als precedence effect wordt geduid, dit figuur kunnen toevoegen die het mooi samenvat:
[Afbeelding]
Ik lees vaak engelse literatuur als het om studio/geluidsproductie gaat. Zover ik weet wordt dat nog met regelmaat (de) Haas-Effect genoemd (?).
Waarbij early reflecties een grotere bijdrage leveren aan "image shift" dan reflecties bij 10ms (daarna nog meer invloed, maar die early reflecties heb je het meest mee te maken in een huiskamer).
Zou je anders zelf wat tips in de TS willen zetten? Zo te horen weet je er genoeg van af, dan maak ik je topicstarter.

Houd er rekening mee dat ik dit topic ook (of juist) voor thuisgebruikers heb aangemaakt. Het moet wel begrijpelijk blijven en oplossingen zoals kamerbehandeling waarschijnlijk erg beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
The Eagle schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:12:
Leuk plaatje en leuk topic, wel iets wat we vaker zien terugkomen in de discussies.
@vlaaing peerd twee opmerkingen:
- het is "meubilair", met een i en geen u :)
- Was je van plan ook nog iets toe te voegen over de afstraling van de speakers?
Bedankt. Mijn hele leven schrijf ik dit woord al verkeerd blijkbaar. :F

Ik zal er wat meer over toevoegen, maar kan als je wil je ook TS maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09
Ooit een boekje uit de jaren 60 opgepikt, dat ging over akoestiek en luidsprekerplaatsing. ook zelfbouw op basis van de beroemde allesweergever 9710 van Philips stonden er in. Dat maakte mijn voorkeur voor puntbronweergevers zo groot, zoals Kef die heeft.

Mooie aan het boekje was de rol van akoestiek en waar je demping moest plaatsen om je stereobeeld goed te krijgen. (achter je)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Het richten van je luidsprekers is afhankelijk van de afstraling van je luidsprekers, soms is het beter in te draaien soms is het juist beter van niet. Simpelweg zeggen dat je ze achter de luisteraar moet mikken gaat bij een hoop luidsprekers niet het gewenste resultaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
Mooi topic! Morgen komen mijn speakerkabels etc. binnen. Daarna ga ik experimenteren met mijn opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 22:25
Anoniem: 159816 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:40:
Het richten van je luidsprekers is afhankelijk van de afstraling van je luidsprekers, soms is het beter in te draaien soms is het juist beter van niet. Simpelweg zeggen dat je ze achter de luisteraar moet mikken gaat bij een hoop luidsprekers niet het gewenste resultaat opleveren.
Klopt, maar dit advies gaat wel voor verreweg de meeste luidsprekerboxen op. De indraaing zou ik zelf niet op1 persoon afstellen, maar op een iets bredere "luisterplek" (bank ofzo). Je luistert niet altijd alleen toch?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vulcan750 schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:14:
[...]

Klopt, maar dit advies gaat wel voor verreweg de meeste luidsprekerboxen op. De indraaing zou ik zelf niet op1 persoon afstellen, maar op een iets bredere "luisterplek" (bank ofzo). Je luistert niet altijd alleen toch?
Klopt, het meerendeel van de speakers benodigen enige vorm van indraaiing.

De luisterplek verschilt per huishouden. Zo heb je solo-luisteraars die graag een keer goed willen zitten en dan het geluid optimaal willen hebben, terwijl als 'de radio aan staat' ze minder waarde hechten aan precisiegeluid.

Anderen hebben liever dat geluid door de gehele ruimte zo optimaal mogelijk is.

Bij het eerste is het nearfield principe vaak een uitkomst (kleinere maar dichter bij het oor geplaatste speakers), bij het laatste zijn speakers met een wijde uitstraling vaak beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
Nu mijn stereo tegen het einde van zijn levensduur aanloopt (bespoedigd door een wilde kleuter) ben ik op zoek naar iets anders. In apparatuur verdiep ik me nog. Maar ik zit eerst met een layout-vraag.

Mijn benedenverdieping heeft ongeveer de vorm van een Tetris blok. In het plaatje zie je de plattegrond met daarin ook een aantal zones.

Ik luister het vaakst muziek als ik aan het koken ben. Soms zet ik ‘s avonds nog een LP op als alle huisgenoten al naar bed zijn.

Het is dus het belangrijkste om goed geluid te hebben in de groene en gele zones; de eethoek & keuken en de plek bij de boekenkast. Ik luister bijna nooit naar muziek in het bureau of de zithoek. Op termijn komt er wel een soundbar bij mijn TV. Aan mijn bureau voldoet een koptelefoon ook.

Het is misschien een stapje terug t.o.v. de floorstanding speakers die ik nu heb, maar ik voel wel wat voor bookshelf speakers (die van Monitor vind ik mooi). Dat formaat heeft ook het voordeel dat ik ze in de boekenkast kan plaatsen. Dat is handig qua bekabeling omdat de versterker daar ook staat. En dan heb je geen objecten en kabels op de vloer waar de kinderen over kunnen struikelen. De eega zal daar ook blij mee zijn vermoed ik.

Daarmee is de gele zone gedekt, inclusief eettafel. Maar ik heb dan nog geen mooi geluid tijdens het koken. Hoe zou ik dat kunnen oplossen? Kan ik dan toch beter naar een ander soort systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ultmw3ZSG6bwFUG4votF_F1p_u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE6HsheG6o3A8a9kEOwDohJl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
whistler schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:40:

Het is dus het belangrijkste om goed geluid te hebben in de groene en gele zones; de eethoek & keuken en de plek bij de boekenkast. Ik luister bijna nooit naar muziek in het bureau of de zithoek. Op termijn komt er wel een soundbar bij mijn TV. Aan mijn bureau voldoet een koptelefoon ook.

[Afbeelding]
  • Hoe hard zet je de muziek doorgaans en is dat hetzelfde in alle ruimtes?
  • Wat voor muziek luister je?
  • Wat voor materiaal zit er in de ruimtes. Harde weerkaatsende materialen of juist wat zachtere absorberende materialen?
  • klopt het dat de bureauruimte is afgesloten?
In eerste instantie zou ik zeggen om de speakers over de lengte te plaatsen vanaf de bureaukant in de groene zone, maar ik vermoed dat je in de keuken vooral richting het keukenblok staat, dan staat ie vooral vanaf 1 kant te stralen.

De speakers die je in de boekenkast plaatst heeft maar beperkt bereik als het gaat om de groene zone. Ik denk dat er geen goed recept is om in zowel de gele als de groene zone met één paar speakers goed te bedekken. Je zou kunnen proberen ze vanaf de eethoekmuurzijde zoveel mogelijk ruimte te laten bestrijken, maar grote kans je stereobeeld dan naar de knoppen gaat.

Om bovenstaande reden zou ik de optie overwegen om een extra set speakers met beperkt bereik te plaatsen (dichterbij de luisterplek plaatsen zodat je minder zware speakers nodig hebt, maar ook minder last hebt van weerkaatsing).

Het nadeel is dat kleinere speakers minder bas weergeven, wat afhankelijk van muziekstijl en afspeelvolumes misschien wel gewenst is. Je zou dan kunnen overwegen om je setup aan te vullen met een sub.

De meeste versterkers ondersteunen wel een 2e set speakers, al gelang de situatie kan je ze beide of per set aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
  • Niet loeihard. Je kunt je nog verstaanbaar maken als muziek op staat. Wel wat harder tijdens het koken.
  • Voornamelijk pop/rock/metal.
  • Veel harde materialen. Gestucte muren en een gietvloer.
  • De bureauruimte is nu nog open, maar die wordt op termijn afgesloten met een vouwwand.
Ik was al bang dat er geen goede oplossing was met één set speakers. Mijn versterker heeft inderdaad een Speakers A/B optie. Dan ga ik me daar eens op oriënteren. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
Wat is je budget?

Een Bluesound Powernode/ Sonos amp met bijv. de Monitor Audio speakers kun je draadloos aanvullen met een soundbar van hetzelfde merk en een extra speaker in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Yalopa schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:09:
[Afbeelding]

Indeling kan nog veranderen maar dit gaat het ongeveer worden. Ik wil niets voor het raam hebben, het moet gemakkelijk open kunnen, het is wat puzzelen, ik hoop dat mn DJ Booth er tout court in past (die gaat custom gemaakt worden, maar platenspelers, mixer en usb spelers hebben nu eenmaal plaats nodig
  • De vloer is goedkoop laminaat, daar ga ik een tapijt op leggen.
  • De deur is van hout
  • 1 muur is van hout, de rest is steen met plamuur op
  • Raam is dubbel glas
  • Plafond is bekleed met iets hout achtig, ook erg goedkoop gedaan
Het is dus eigenlijk een rechte doos, wat op zich al niet goed is voor resonantie, de gebruikte materialen helpen niet. Ik besef dat je dit niet kan corrigeren door de ruimte uit te meten, er zullen dus wat akoestische panelen moeten komen met rotswol OID..

Ik ben niet op zoek om op hoge volumes te kunnen werken, als ik op speaker werk dan is het nog mogelijk om een normaal gesprek te voeren.
toon volledige bericht
Even de post van @Yalopa hier plakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iddGIYuw_-ZRV0A084qsCn5YxLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/URMGActUlLHT3oq2rax560Xi.png

De uitdaging hier is dat de speakers op het bureau over de breedte van de kamer worden geplaatst. Voordeel is dat Yalopa nearfield gaat luisteren op een doorgaans laag volume, wat kamereffecten iets minimaliseert.

Basstraps zullen er komen. Naast steenwol is er ook glaswol en denim aangeraden. Ik lees dat PUR recentelijk negatief in het nieuws is mbt ziekmakende dampen, dus dat raad ik bij deze dan maar weer af. Het is namelijk best prettig dat je bij muziekmaken niet van je stokje valt.

Over de breedte kan je naar de achterwand cancelation verwachten op 54Hz, 107Hz, 214Hz en hamonischen. Dit is slechts een berekening van geluidssnelheid/lengte en is puur indicatief bedoeld. Dat er cancelation plaatsvind en redelijk sterk is door de korte afstand, is echter evident.

De kans is dat de nieuwe speakers niet tot 54Hz gaan, maar 107/214Hz is best cruciaal, hier zitten bas frequenties en op 214Hz zitten vaak snaredrums.

Mochten er iemand tips hebben voor deze situatie, dan zie ik ze graag verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 05-08-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ukoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYo-o0NEsbWFS52QjlR_wmrZCcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWNSkM52y4LrTXXsMn039UpN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit er aan te denken om mijn rechter spreaker rechts van de haard te positioneren en de subwoofer naar de oranje positie. Hiermee gaat de afstand van 2.8 naar 4.8 meter tussen de speakers. Evenredige zijden van de driehoeken.

Setup is een Lyngdorf TDAI-3400 met B&W 702 S2 + DB4S.

Ik hoop zo de ruimte beter te vullen maar ben een beetje bang dat de afstand tov de luisterpositie erg groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
ukoker schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:39:

Ik hoop zo de ruimte beter te vullen maar ben een beetje bang dat de afstand tov de luisterpositie erg groot wordt.
Lekker dichtbij de speakers zorgt dat je minder hard hoeft, en minder invloed van de kamer op je geluid is. Dus daar valt wel wat voor te zeggen.

Probeer in elk geval gelijke onderlinge afstand van beide speakers naar de luisterpositie te bwerkstelligen. Ik heb het vermoeden dat je gaat merken als er eentje veel verder dan de ander staat, maar je oren zijn altijd de eerste die goedkeuring moet geven, dus probeer het vooral even uit.

De sub centraler zetten is sowieso een goed plan.

Qua vermogen gaan je speakers en versterker het wel aankunnen, maar hoe harder je het moet zetten des te meer je mogelijke problemen van je kamer gaat ervaren. Omdat je veel harde materialen lijkt te hebben in de kamer zou dat kunnen gaan spelen.

Maar nogmaals, als je oren het prima vinden, dan ben je al goed op weg. Zijn er dan nog problemen dan zou je het evt na kunnen gaan meten.
Pagina: 1