Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 77 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Waarschijnlijk een hele rare vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden via Google en de vraag zeurt een beetje in mijn hoofd. Ik heb een platenspeler met ingebouwde amplifier, die heb ik aangesloten op mijn receiver die eveneens een amplifier heeft.

Wat gebeurt er als ik de platenspeler op line zet, terwijl de phono kabels zijn aangesloten op de receiver? Wordt het geluid dan heel erg hard? Gaat er iets stuk?

Niet dat ik dat van plan ben te doen, maar ik vraag het gewoon af en alle resultaten op Google hebben het alleen maar over heel zacht geluid.

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:00
maussie95 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:31:
Waarschijnlijk een hele rare vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden via Google en de vraag zeurt een beetje in mijn hoofd. Ik heb een platenspeler met ingebouwde amplifier, die heb ik aangesloten op mijn receiver die eveneens een amplifier heeft.

Wat gebeurt er als ik de platenspeler op line zet, terwijl de phono kabels zijn aangesloten op de receiver? Wordt het geluid dan heel erg hard? Gaat er iets stuk?

Niet dat ik dat van plan ben te doen, maar ik vraag het gewoon af en alle resultaten op Google hebben het alleen maar over heel zacht geluid.
Andersom is leuker. Een keer nachtwerk gehad om een streamer connectie aan te sluiten, had wat issues met het netwerk. Toen ik het eindelijk gelukt was om 02 uur ‘s nachts kwam ik tot de ontdekking dat die per ongeluk aan de phono amp was aangesloten... :$

Die bovenburen... :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
Het geluid op vinyl is aangepast. Zo zijn de lage tonen afgezwakt zodat de naald niet uit de groef sprint. De phono preamp corrigeert dit weer. Dit is de versterkingscurve van de preamp:
Afbeeldingslocatie: https://www.recordingmag.com/downloads/02FreqPlot.jpg

Je wilt dus geen twee phono preamps achter elkaar aansluiten. Dan wordt de frequentie correctie ook 2x toegepast.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 23:12
Klein vraagje, ik heb een prima Onkyo surround setje van een Tweaker overgekocht. De speakerset in kwestie was deze: https://www.intl.onkyo.co...df/sks-ht648_manual_e.pdf (SKS-HT648) met een mooi versterkertje.

Nu zit ik te twijfelen om de twee voorste speakers te vervangen door towers, omdat dat voor muziek wel wat beter is. Iedereen op internet zegt dat het prima kan, maar toch twijfel ik, want is het niet gek als de twee voorste speakers anders zijn dan de achterste? Is het verschil in hoe ze klinken niet irritant? Ik weet dat de achterste speakers bijna enkel voor effecten wordt gebruikt, maar toch....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:10
Ik zou me meer zorgen maken om de integratie met je center speaker. Deze zou idealiter moeten matchen qua frequentierespons met de front L/R.
Dus ik adviseer of óók een bijbehorende center te kopen, of de huidige kleine plastic variant weg te halen. (Phantom center tussen L/R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladion
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 23:12
Propheticus schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:48:
Ik zou me meer zorgen maken om de integratie met je center speaker. Deze zou idealiter moeten matchen qua frequentierespons met de front L/R.
Dus ik adviseer of óók een bijbehorende center te kopen, of de huidige kleine plastic variant weg te halen. (Phantom center tussen L/R)
Dank! Ik zal er eens naar kijken. Bij echt goede towers is het waarschijnlijk minder nodig om een center te hebben lijkt me, en is de "phantom" benadering niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Bladion schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Dank! Ik zal er eens naar kijken. Bij echt goede towers is het waarschijnlijk minder nodig om een center te hebben lijkt me, en is de "phantom" benadering niet eens zo slecht.
Zo werkt het niet helemaal. Een center zorgt ervoor dat geluiden die uit hidden midden moeten komen ook daadwerkelijk uit het midden komen. Je kunt dit simuleren door het middenkanaal bij links / rechts in te mixen (de phantom center), maar dat werkt alleen goed voor een enkele luisterpositie. Zit je niet precies in op de goede plek dan krijg je een afwijking, dan hoor je de stemmen te veel naar rechts (of links).

In het ideale scenario zijn je 3 voorluidsprekers exact identiek. Met twee zuilen en een compacte center wijk je daarvan af, maar met het weglaten van een center ook. Het beste kun je gewoon luisteren wat voor jou het beste klinkt. In de toekomst kun je altijd nog een center toevoegen uit dezelfde serie als je zuilen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
[...]

Om het maar simpel te zeggen, nee.
Ik heb geen "high-" end, maar wel upper-mid end, en een jaar of wat terug ging ik voor het eerst over naar een "surround" opstelling.

Ik had als fronts (en enige speakers) Monitor Audio's Silver RX8's staan, dus ik vrolijk te kijken bij de bekende zaken en op de pricewatch...

Iedereen was het er over eens, dat in mijn budget-range de Klipsch WC-24 helemaal je van het was.

Ik heb het eerst heel lang geprobeerd te fine-tunen, toen geprobeerd te negeren, en uiteindelijk het zo geforceerd dat de klipsch gewoon nagenoeg niks meer deed want dan had ik er geen last meer van :+

Begrijp me niet verkeerd, als alléén de Klipsch aanstond gaf hij een mooi geluid, en als alléen mijn MAS's aanstonden gaven die een mooi geluid, maar tezamen was het net de Jostiband, een hele gezellige kakafonie aan klanken die helaas altijd een half octaaf uit elkaar lagen....

Dankzij die ervaring, wat dus een gebruikers (mijn) fout was heb ik nog jaren lopen zeggen dat surround 3x niks was, en ondanks dat ik ook nog steeds groot fan ben van een stereo setup, ben ik sinds ik mijn Klipsch omgeruild heb voor een MAS C150 Center (en 2x MAS 100 rears) wel helemaal om qua surround ook, dat biedt zeker wat extra's, en kan dus zowel prettig zijn als de kleurklank van de setup nagenoeg hetzelfde is, maar ook een drama als het een bij elkaar geraapt zooitje is....
Maar je zal me nog steeds nooit Pink Floyd of Johnny Cash of dergelijken via "Dolby Atmos" oid horen draaien ;)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebast1aan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-06 12:24
Hi,

Ik wil mijn 5.1 systeem upgraden naar Dolby atmos, ik zou het liefst met bestaande speakers behouden, want ik ben daar heel tevreden mee (KEF speakers en REL Sub). Na een beetje googlen, zou ik twee nieuwe speakers achter-boven aan het plafond + mijn huidge 5.1 speakers voldoende moeten zijn? *knip* zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 31-05-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heren,

ik kan een Teufel Ultima 40 Mk2 op de kop tikken voor 150. Maar ik heb al een setje Boston Acoustics A250 staan waar ik opzicht best tevreden over ben.

Maar ik vind de Teufel echt fantastisch uitzien, en voor die prijs.. Vraag me alleen af of het qua audio een upgrade gaat zijn. En dan komt er nog bij dat ik de matching center van B&A ook heb staan.

Wie kan me even met wat rationele argumenten komen overtuigen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21

JT

VETAK y0

[...]

Ik wil het verhaal enigszins nuanceren van de andere posters. In de praktijk gaan de centers in de betaalbaardere ranges toch niet zo diep als de fronts en alle fatsoenlijke speakers komen hoog genoeg. Dus gelijke response haal je meestal toch al niet. Wél wil je idealiter eenzelfde geluidskarakteristiek, maar op internet zijn er voorbeelden te vinden van mensen met verstand van zaken die de center uit dezelfde serie de deur uit doen omdat ze een andere center veel beter vinden en er tevreden mee zijn. Daarnaast hebben veel receivers tegenwoordig de mogelijkheid om automatisch of handmatig de frequentiecurve van luidsprekers in een ruimte recht te trekken waarmee de verschillen in karakter van speakers onderling een stuk minder wordt.

Nog los van dat een center zonder correctie nooit 100% hetzelfde zal klinken omdat deze op een hele andere plek staat. De akoestiek van een kamer is van zéér grote invloed op hoe je luidsprekers klinken. Dit kan mogelijk een groter verschil maken dan een center van een andere serie gebruiken. Ook hebben veel centers dubbele woofers waar fronts en de tweeter in het midden, wat de fronts meestal niet hebben. Dat veroorzaakt ook weer een verschil in weergave, vooral op het gebied van looptijd. Er zijn dus zoveel meer factoren in het homogeen laten klinken van je setup voor je dat ik het niet persé verkeerd zou vinden om een andere luidspreker neer te zetten. Of in jouw geval 2 andere fronts.

Ik zou het gewoon proberen. Laat je receiver, als die dat kan, de curve rechttrekken met de meegeleverde microfoon. Bevalt het nog niet, zelf afstellen. Bevalt het dan nog niet, phantom center proberen (met als voordeel betere stemmenweergave). Bevalt het dan nog niet dan kun je overwegen om een center uit dezelfde serie erbij te nemen of de oude fronts weer in gebruik te nemen.
Pyr0_ schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:01:
Heren,

ik kan een Teufel Ultima 40 Mk2 op de kop tikken voor 150. Maar ik heb al een setje Boston Acoustics A250 staan waar ik opzicht best tevreden over ben.

Maar ik vind de Teufel echt fantastisch uitzien, en voor die prijs.. Vraag me alleen af of het qua audio een upgrade gaat zijn. En dan komt er nog bij dat ik de matching center van B&A ook heb staan.

Wie kan me even met wat rationele argumenten komen overtuigen? :9
Tweedehands neem ik aan? Goede prijs? Dan gewoon kopen, uitproberen. Bevalt het niet dan weer verpatsen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
JT schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Tweedehands neem ik aan? Goede prijs? Dan gewoon kopen, uitproberen. Bevalt het niet dan weer verpatsen.
Jup, 2de hands inderdaad voor 150euro. Ik ga je advies maar van harte nemen denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pyr0_ schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Jup, 2de hands inderdaad voor 150euro. Ik ga je advies maar van harte nemen denk ik..
YOLO

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

(jarig!)
Beste,

Van een overleden familielid hebben we dit in zijn huis gevonden.
Een Erres KY557

We zouden het graag willen aanzetten. Maar het ding komt uit 1955.
Wel is de werking bekend= 20 jaar geleden geleden werd het nog gebruikt maar sindsdien lag het op een opbergkast stof tehappen.

Als we het aanzetten, zijn we bang dat er een kortsluiting ontstaat.
Weet iemand wat ik het beste kan doen om dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptVTrBGu7wIIPKMYbZxk3MguYdo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lzDCuzaA2Zb7MIkCxVMZl8OM.jpg?f=user_large

http://www.vanderheem.info/ky557hfs.html

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 06-06-2021 23:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky510
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-02-2024
MedionAkoya schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:59:
Beste,

Van een overleden familielid hebben we dit in zijn huis gevonden.
Een Erres KY557

We zouden het graag willen aanzetten. Maar het ding komt uit 1955.
Wel is de werking bekend= 20 jaar geleden geleden werd het nog gebruikt maar sindsdien lag het op een opbergkast stof tehappen.
In ieder geval niet zomaar aanzetten, dat is bijna zeker het einde van het toestel.
Opstarten met een gloeilamp in serie met de 230V of met een variac zou kunnen.
het beste kan je advies vragen in het Buizenforum, daar is vast wel iemand die ervaring heeft met dit toestel.

https://www.nfor.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-04 21:13
Hallo allemaal,

Ik heb een Atlantic Technology 3.1HSB aangesloten op een Denon X1100W, maar nu heb ik al enige tijd constant een zachte 'brom' van de soundbase, ook als de receiver niet aan staat. Trek ik de subwoofer-kabel uit de soundbase, dan is het opgelost.
Nu is mijn vraagje: kan dit te maken hebben met een 'slechte' RCA-kabel die interferentie van de omliggende kabels oppikt? Ik heb maar een random kabel die ik had liggen daarvoor gepakt, zou de brom opgelost zijn met een hogere kwaliteit RCA-kabel? (hebben ze die shielded?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Mee_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:09:
Hallo allemaal,

Ik heb een Atlantic Technology 3.1HSB aangesloten op een Denon X1100W, maar nu heb ik al enige tijd constant een zachte 'brom' van de soundbase, ook als de receiver niet aan staat. Trek ik de subwoofer-kabel uit de soundbase, dan is het opgelost.
Nu is mijn vraagje: kan dit te maken hebben met een 'slechte' RCA-kabel die interferentie van de omliggende kabels oppikt? Ik heb maar een random kabel die ik had liggen daarvoor gepakt, zou de brom opgelost zijn met een hogere kwaliteit RCA-kabel? (hebben ze die shielded?)
Een RCA kabel is altijd shielded en hij moet wel extreem slecht zijn wil je ellende krijgen.

De vraag is of die brom er echt alleen is als de subwooferkabel aangesloten is, of dat je 'm pas hoort met de subwoofer-ingang erbij vanwege het beperkte bereik van de andere kanalen. Hoor je zonder die kabel niet ook een (zachte) brom op de soundbase?

Mijn eerste vermoeden: aardlus. Trek je audio/TV spul eens los van de radio/TV kabelaansluiting. Ook kun je al een aardlus hebben als je audiocomponenten op aparte stopcontacten aansluit, zeker als die op aparte groepen zitten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Exirion schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Een RCA kabel is altijd shielded
Roep dat niet te hard, ik heb hier echt wel unshielded liggen nog ook. Dropveters die initieel als composiet videokabel moesten dienen. gele RCA plug en dus RCA kabel, maar op zijn zachtst gezegd niet erg geschikt voor audio :X
en hij moet wel extreem slecht zijn wil je ellende krijgen.
QFT :P
De vraag is of die brom er echt alleen is als de subwooferkabel aangesloten is, of dat je 'm pas hoort met de subwoofer-ingang erbij vanwege het beperkte bereik van de andere kanalen. Hoor je zonder die kabel niet ook een (zachte) brom op de soundbase?

Mijn eerste vermoeden: aardlus. Trek je audio/TV spul eens los van de radio/TV kabelaansluiting. Ook kun je al een aardlus hebben als je audiocomponenten op aparte stopcontacten aansluit, zeker als die op aparte groepen zitten.
DIkke kans of idd slechte kabel / interferentie, of aardlus. Kabel is makkelijk te checken. Aardlus idd ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
Voor dit soort verzoekjes is het forum niet de juiste plek, dit valt onder Vraag & Aanbod

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 09-06-2021 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davinci1991
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06-2022
Er staat al een soortgelijke vraag in dit forum, maar ik vraag het nog eens, omdat het me niet helemaal duidelijk is.
In hoeverre hebben bovenburen last van extra bas in het geluid?

Mijn situatie: Ik heb nu een stereo bestaande uit twee forse boekenplank speakers in een appartement in Amsterdam. Ik heb het geluk aan beide zijdes buren te hebben die er maximaal 2 dagen per maand zijn. Mijn appartement is trouwens 4.18 m hoog, waardoor er ook redelijk wat lucht zit tussen de sub en de bovenburen.
De enige die éénmalig last hebben gehad van mijn stereo (toen die echt asociaal hard stond) waren mijn directe bovenburen.

Nu overweeg ik een subwoofer op proef thuis te testen. Ik zou hiervoor graag willen weten in hoeverre laag geluid meer doorlekt naar boven dan hoog geluid? Die bovenbuurman gaf toen aan vooral hoge tonen te horen en minder last te hebben van de bas, maar dat was met twee speakers zonder sub. Ik vond dit toen niet logisch omdat lage tonen over het algemeen verder dragen door de langere golflengte, maar dit is wat hij toen ervoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Davinci1991 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:19:

In theorie gaan lage tonen veel makkelijker door muren heen, MAAR lage tonen zijn bijzonder omdat ze staande golven veroorzaken. Die staande golven kunnen ervoor zorgen dat je zelf laag amper hoort, maar ergens anders in je huis (of bij de buren!) er heel veel laag (overlast) is.

Maar andersom kan ook. Dat je geluk hebt en dat laag bij de buren uitcancelt. Mijn huis (1910, enkelsteens muur met buren) gaat toevallig heel goed. Ik heb 4 subwoofers, kan enorm diep en knetterstrak laag krijgen, maar de piek van het laag zit op de bank en de buren zeggen er totaal geen last van te hebben (maar ik hoor ze wel makkelijk door de muur praten, zeker hem als hij bier drinkt en een spelletje speelt met vrienden ofzo).

Ofwel: all bets are off. Niet te voorspellen. Maar generiek kan je stellen dat bastonen meer overlast kunnen veroorzaken.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 10-06-2021 10:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Davinci1991 Waarom niet samenwerken met je buurman? Jij wilt graag een toevoeging maar je buren niet tot last zijn. betekent ook dat je inregelen in overleg / samen kunt doen. Denk eerlijk gezegd dat de buurman het wel op prijs zal stellen dat je aan hem denkt. Vraag is hoe lang die sub dan op proef mag, maar daar kun je het met de winkel over hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
@JT Heb ze net geplaatst. Ten eerste, wat een verschil in grootte! Wat een kanonnen zijn dit zeg. Ik dacht dat de Bostons forse jongens waren, maar deze Teufels zijn toch écht van een andere orde.

En dan het geluid.. Nogmaals, ik dacht dat de Bostons goed laag hadden, maar deze jongens... Ik was echt blown away gewoon. Super strak laag, super mooi midden en hoog. Enigste waar ik beetje 'tegen aan loop' is dat ik denk dat het laag wat too much is in deze kamer. Ik hoop niet dat de buren zich komen beklagen binnenkort. Al hebben ze dat nog nooit gedaan bij de Bostons. Ik heb de Bass op -4DB gezet nu, maar ook bij redelijk laag volume hoor je 'm wat resoneren in de kamer zeg maar. -6DB vond ik teveel van het goeie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I70P9gJOGyMWPpOMNOsYLNLKhMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeDFkchCWRlH4lEe5cwImpl8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Pyr0_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:30:
@JT Heb ze net geplaatst. Ten eerste, wat een verschil in grootte! Wat een kanonnen zijn dit zeg. Ik dacht dat de Bostons forse jongens waren, maar deze Teufels zijn toch écht van een andere orde.

En dan het geluid.. Nogmaals, ik dacht dat de Bostons goed laag hadden, maar deze jongens... Ik was echt blown away gewoon. Super strak laag, super mooi midden en hoog. Enigste waar ik beetje 'tegen aan loop' is dat ik denk dat het laag wat too much is in deze kamer. Ik hoop niet dat de buren zich komen beklagen binnenkort. Al hebben ze dat nog nooit gedaan bij de Bostons. Ik heb de Bass op -4DB gezet nu, maar ook bij redelijk laag volume hoor je 'm wat resoneren in de kamer zeg maar. -6DB vond ik teveel van het goeie.

[Afbeelding]
Groter is altijd beter 8)

/stoerejongenspraat

Je kunt ook eens experimenteren met sokken in de basreflexpijp, als deze dat heeft.Je kunt er een wat losjes in doen of een paar in elkaar gevouwen, dat maakt ook wel verschil in het resultaat. Maar mooi d:)b

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Davinci1991 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:19:
Er staat al een soortgelijke vraag in dit forum, maar ik vraag het nog eens, omdat het me niet helemaal duidelijk is.
Volgens mij maakt het een sub / lage tonen niet uit of iets links/rechts of boven/onder is. Dit geluid verspreidt zich in een bolvorm vanuit de bron.
Wat wel kan schelen is dat vloerplaten wellicht een stuk dikker zijn dan (niet dragende) muren.
Deze massa dempt.

Verder lastig te zeggen. In theorie zouden lage tonen inderdaad verder dragen en minder snel geabsorbeerd worden dan hogen tonen. Maar het hangt helemaal af van de materialen en afmetingen van de ruimtes.
Het is voor anderen op het forum niet te voorspellen of/hoe hard een sub bij de buren te horen is.

Met een ongelukkige samenloop van golflengtes, resonantiegedrag, isolatie of geluidslekken kan het zo zijn dat je buurman jouw sub beter kan horen dan jij in je keuken.

Een spouwmuur isoleert normaalgesproken, maar kan toch geluid lekken als het gat wordt overbrugd door een naar beneden gevallen en ingeklemd brok beton.

TLDR; we weten het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Propheticus op 11-06-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[Afbeelding]
Ik zie dat je een Marantz receiver hebt staan. Heb je het spul al ingeregeld met Audissey? Zo niet, dan ben ik benieuwd wat daarvan het resultaat zal zijn. Ik verwacht dan eigenlijk stiekem een beetje dat ze na het inregelen als de Boston's zouden gaan klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik ga vanmiddag even op zoek met mijn zoon voor een stel boekenplank/studio achtige speakers.
Die wil hij graag dan aansluiten bij zijn setup/pc. Ik ben er helemaal niet meer in thuis, dus besef
mij eigenlijk wel dat ik niet precies weet wat we gaan bekijken/luisteren.

Hij heeft dus geen losse versterker en wil het direct op zijn pc aansluiten, eventueel ook met
een bluetooth functie.

Met iets als onderstaand komt het lijkt mij niet goed zonder versterker ?
Waar ga ik wel naar zoeken ? Actieve speakers ?

https://www.bol.com/nl/p/...&utm_medium=free_shopping

Denk dat het dan in deze hoek komt.

https://www.wifimedia.eu/nl/edifier-r1700bt.html

[ Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 12-06-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 13:10

Enigste waar ik beetje 'tegen aan loop' is dat ik denk dat het laag wat too much is in deze kamer.
Ik heb de Teufels nu 50 cm van de muur af staan omdat de bassreflex meedoet in die diepte en dat heb ik proefondervindelijk getest in de andere woonkamer. Maar The Eagle heeft daarbij ook een punt omdat die Audissey meting rekening houdt met de opstelling en afstanden.
dat is een fijne zomermiddag testen dus
piew piew piew piew x 7 :)

p.s. als je de kartons goed uitpakt, dus alleen de onderste flappen openvouwen en dan op die zijde kantelen trek je de karton er in richting van het plafond eraf, kun je die doos en verpakkingsmaterialen jaren gebruiken bij verhuizingen mits je plafond hoog genoeg is 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat is standaard bij vloerstaande speakers, die dozen maak je idd bij de onderkant open en dan trek je de doos eraf. Staat vaak ook op de doos vermeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ppeterr schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 07:24:
Ik ga vanmiddag even op zoek met mijn zoon voor een stel boekenplank/studio achtige speakers.
Die wil hij graag dan aansluiten bij zijn setup/pc. Ik ben er helemaal niet meer in thuis, dus besef
mij eigenlijk wel dat ik niet precies weet wat we gaan bekijken/luisteren.

Hij heeft dus geen losse versterker en wil het direct op zijn pc aansluiten, eventueel ook met
een bluetooth functie.

Met iets als onderstaand komt het lijkt mij niet goed zonder versterker ?
Waar ga ik wel naar zoeken ? Actieve speakers ?

https://www.bol.com/nl/p/...&utm_medium=free_shopping

Denk dat het dan in deze hoek komt.

https://www.wifimedia.eu/nl/edifier-r1700bt.html
Ik kan de pricewatch: Edifier R2000DB van harte aanbevelen, en ik ga er van uit de 1700's dus ook. heeft alles wat hij wilt en (voor boekenplank speakers) een krachtig en goed geluid (had ik graag willen hebben toen ik nog jong was).
hou wel rekening met de relatief korte kabel tussen de twee speakers (in de eerste zit de versterker), en nog belangrijker de diepte.... diezelfde kabel steekt nog minimaal een centimeter of 5-7 verder naar achter, en is te stug om dat minder te maken, en het zijn al best diepe speakers

De reviews zullen dat ook staven, met de Edifier kan je eigenlijk niet de mist in gaan. (ik kan alleen de 2000's garanderen, want de 1700's nog nooit persoonlijk gehoord, het lijkt me niet al te veel schelen, maar dat is een aanname).

in vergelijking met mijn Klipsch RC-24 (centerspeaker) vind ik de Edifiers duidelijk sprankelender/helderder en tegelijkertijd ook krachtiger qua geluid.

Het is compleet Appels met Ledlampjes vergelijken, maar meer heb ik niet qua vergelijkingsmateriaal van die 2 merken ;)

ergens in dit topic heb ik ook al eens gezegd dat toen ik mijn fronts kocht ik ze wel een beetje erg bombastisch vond... zoals hierboven ook al aangegeven door @AntoniusDD , bij mij hielp het alles om ze letterlijk 5 á 10 cm verder van de muur te zetten zodat je een free-flow hebt achter je speakers...
Bij mij staan ze nu op gemiddeld 43cm@12,5graden naar binnen, is bass-reflex ongeveer 50cm van de muur, ongeveer hetzelfde dus wat AntDD ook heeft.
Bas werd minder overheersend, strakker, en de rest leek wel helderder te gaan klinken (dat laatste is natuurlijk onzin, speaker technisch gezien, maar omdat de bas beter onder controle was hoorde je de rest beter)

En ik heb overigens ook een Marantz, en eerst een Audysey(-XT) run doen is altijd goed, maar als je je speakers ook maar iets verplaatst moet je hem wel écht opnieuw doen, zeker als je met zoiets belangrijks bezig bent als je bas op orde krijgen....

inv

[ Voor 39% gewijzigd door zion op 14-06-2021 18:14 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@zion

Afgelopen weekend heel Alkmaar door gesjokt. Van de media markt (die niks had) naar Hifi Klubben...die wel iets moois had, maar gelijk 450 euro. Redelijk geluid wat er uit het "huis merk" van Klubben kwam. Maar tja...iets te duur voor het doel. Vervolgens allemaal reviews gelezen, en er is echt erg veel aanbod.

Wordt er gek van :)

Ik heb zojuist jouw suggestie besteld. De R200DB. Denk dat hij er erg blij van wordt :)

Thanks voor je follow-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ppeterr schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:24:
@zion

Afgelopen weekend heel Alkmaar door gesjokt. Van de media markt (die niks had) naar Hifi Klubben...die wel iets moois had, maar gelijk 450 euro. Redelijk geluid wat er uit het "huis merk" van Klubben kwam. Maar tja...iets te duur voor het doel. Vervolgens allemaal reviews gelezen, en er is echt erg veel aanbod.

Wordt er gek van :)

Ik heb zojuist jouw suggestie besteld. De R200DB. Denk dat hij er erg blij van wordt :)

Thanks voor je follow-up.
O dat gaat hij zeker, is al 100en keren hier op T.net en vele andere plekken aangeraden, en door vele respectabele sites als "best in class" getest. Ga je geen spijt van krijgen tenzij je zoon hem de hele tijd op 9 zet ;)

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
zion schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:33:
[...]

O dat gaat hij zeker, is al 100en keren hier op T.net en vele andere plekken aangeraden, en door vele respectabele sites als "best in class" getest. Ga je geen spijt van krijgen tenzij je zoon hem de hele tijd op 9 zet ;)
`

Ja dat is wel een dingetje :) Maar goed wil hem niet beperken, Standje 9 is goed, als ik er niet ben. (en de buren misschien ook niet :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
De R200DB zojuist aangesloten, en best onder de indruk. Kan eigenlijk wel stellen
dat het geluid een stuk beter is dan wat Hifi Klubben aanbood met zijn huismerk.

Anyway, wel het volgende.

Android telefoon over bluetooth, geluid is goed.
Iphone 6 over bleutooth, geluid is goed.

De ipad van mijn zoon geeft een erg vervormd geluid in de bassen. We probeerden
als eerste het met de ipad. Dus ik dacht even dat ik een stuk exemplaar in huis had gehaald.
Gelukkig werkt het met de andere spullen goed.

Iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Eerst de open deur: niet de iPad gebruiken.

Of: in de audio instellingen kijken of je geluids'verbeteringen' kunt uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Propheticus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:37:
Eerst de open deur: niet de iPad gebruiken.

Of: in de audio instellingen kijken of je geluids'verbeteringen' kunt uitzetten.
Die optie had ik ook al gevonden, en uitgezet. Hielp niet. Verder ben ik niet
echt bekend met IOS. Zal vanmiddag eens checken of de ipad geheel geupdate is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Nu online
ppeterr schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 05:00:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de ipad nog een heel oude BT versie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Pyr0_ schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 06:55:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de ipad nog een heel oude BT versie gebruikt?
Het is een 2017 model. Of althans de ipad is toen aangeschaft voor zijn school.

Maar het sluit wel aan bij mijn vermoeden. Het klinkt als een verstoord signaal. Vooral in het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ppeterr schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:04:
[...]

Maar het sluit wel aan bij mijn vermoeden. Het klinkt als een verstoord signaal. Vooral in het laag.
Nog maar eentje? weet je zeker dat hij niet over wifi connect?
Sowieso, hij wilde de PC direct op de actieve speakers hebben, dat is gelukt neem ik aan?
De android Mob werkt, de apple mob werkt, de apple ipad gaat ook echt nog wel werken, dus mooi setje voor het geld toch ;)

[ Voor 22% gewijzigd door zion op 17-06-2021 08:34 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
zion schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Nog maar eentje? weet je zeker dat hij niet over wifi connect?
Sowieso, hij wilde de PC direct op de actieve speakers hebben, dat is gelukt neem ik aan?
De android Mob werkt, de apple mob werkt, de apple ipad gaat ook echt nog wel werken, dus mooi setje voor het geld toch ;)
Hier volg ik je even niet. Die edifer heeft trouwens ook geen wifi optie.

Direct op de pc gaat wel lukken.

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 17-06-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ppeterr schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:04:
[...]

Volume op de ipad lager zetten, iig niet op de max, en dan het volume met de speakers bijregelen. Dat zou zowel voor een BT als voor een bedrade verbinding moeten gelden / werken.

Hier overigens een zelfde vraag, ik wil voor Eagle Sr een setje nieuwe PC speakers kopen. Alleen ligt mijn budget op max 50 euro ipv 200 :)
Hij heeft nu een setje pricewatch: Logitech X-140 maar dat moet voor het zelfde geld beter kunnen. Iemand aanraders? Zat zelf richting pricewatch: Edifier M2280 te denken maar er zijn vast ook nog anderen die ik niet bezie. Behringer lijkt iig te duur zag ik even snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Volume op de ipad lager zetten, iig niet op de max, en dan het volume met de speakers bijregelen. Dat zou zowel voor een BT als voor een bedrade verbinding moeten gelden / werken.
Natuurlijk gelijk even geprobeerd. Maar het is helaas niet de oplossing.

Ik zal hem eens vragen of hij een resetje van de ipad ziet zitten. Ding is namelijk
4 jaar lang behoorlijk in gebruik al. Een verse start voor volgend school jaar, en misschien
goede audio :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:09
Een reset gaat niet opeens voor betere audio zorgen. Dit klinkt als een van de inferieure/incompatibele audio codec oid. Is het geluid via alle bronnen op de iPad verstoord? Dus via Spotify, Apple Music, YouTube, Safari, allemaal hetzelfde probleem?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
The Eagle schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Hier overigens een zelfde vraag, ik wil voor Eagle Sr een setje nieuwe PC speakers kopen. Alleen ligt mijn budget op max 50 euro ipv 200 :)
Hij heeft nu een setje pricewatch: Logitech X-140 maar dat moet voor het zelfde geld beter kunnen. Iemand aanraders? Zat zelf richting pricewatch: Edifier M2280 te denken maar er zijn vast ook nog anderen die ik niet bezie. Behringer lijkt iig te duur zag ik even snel.
Speakers houden en een extern dacje gebruiken. pricewatch: Sharkoon Gaming DAC Pro S

Voor 50 euro max kan je geen top luidsprekers verwachten, dat weet jij natuurlijk ook wel. Maar om het draaglijk te maken zou ik het eerder zoeken in het zoeken om de pc dac koste wat kost te omzeilen via USB en een externe dac. Heb deze dac helaas niet beluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:02
ppeterr schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 05:00:
[...]

Niet nog iets van eq in de app waarmee je afspeelt? Heb je dit op alle volumes en uitgangen?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:00:
Een reset gaat niet opeens voor betere audio zorgen. Dit klinkt als een van de inferieure/incompatibele audio codec oid. Is het geluid via alle bronnen op de iPad verstoord? Dus via Spotify, Apple Music, YouTube, Safari, allemaal hetzelfde probleem?
MerijnB schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:36:
[...]

Niet nog iets van eq in de app waarmee je afspeelt? Heb je dit op alle volumes en uitgangen?
Hij is even een weekje bij zijn moeder, dus deze suggesties ga ik na volgende week even testen met hem.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

aljooge schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 00:15:
[...]

Speakers houden en een extern dacje gebruiken. pricewatch: Sharkoon Gaming DAC Pro S

Voor 50 euro max kan je geen top luidsprekers verwachten, dat weet jij natuurlijk ook wel. Maar om het draaglijk te maken zou ik het eerder zoeken in het zoeken om de pc dac koste wat kost te omzeilen via USB en een externe dac. Heb deze dac helaas niet beluisterd.
Ik snap je redenatie helemaal, alleen gaat ie niet op. Hoofdreden dat ie nieuwe speakers wil is dat de oude niet goed meer werken. Volumeregeling cq aan/uit is gaar. Dus hergebruik speakers wordt hem niet.
Hoge kwaliteit audio hoef ik niet mee aan te komen. Hij is 75, sinds zijn geboorte al half doof, en voor de rest is zijn gehoor ook niet meer dat van een jonge god zeg maar :P
Moet gewoon een paar simpele speakers hebben die redelijk geluid geven en aan en uit kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
The Eagle schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:14:
[...]

Ik snap je redenatie helemaal, alleen gaat ie niet op. Hoofdreden dat ie nieuwe speakers wil is dat de oude niet goed meer werken. Volumeregeling cq aan/uit is gaar. Dus hergebruik speakers wordt hem niet.
Hoge kwaliteit audio hoef ik niet mee aan te komen. Hij is 75, sinds zijn geboorte al half doof, en voor de rest is zijn gehoor ook niet meer dat van een jonge god zeg maar :P
Moet gewoon een paar simpele speakers hebben die redelijk geluid geven en aan en uit kunnen :)
ik heb zelf net een logitech s150 gekocht. Om dezelfde reden, oude waren stuk. Ruimtelijk klinkt deze hetzelfde als die oude, maar deze heeft een USB aansluiting ipv een 3.5 mm jack en dus heeft die s150 een ingebouwde dac en heeft daardoor geen last van ruis van de pc.

Daar zou je naar kunnen kijken, speakers met een usb ipv een 3.5 mm jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:42
Ik heb thuis in verschillende kamers passieve speakers in het plafond zitten. De hele zooi is aangesloten op een Optoma Nuforce MCA-18 versterker en de aansturing gebeurt d.m.v. vier Chromecast Audio.

Het dingetje is dat die versterker altijd aan moet staan wil je op eender welk moment muziek beginnen luisteren via de plafondspeakers. Ik heb nu opgemerkt dat de versterker vrij warm wordt terwijl er niets wordt afgespeeld en ook veel stroom verbruikt terwijl hij niets staat te doen.

Achteraan op de versterker is een aan/uit switch, maar je moet alsnog aan de voorzijde op een powerknop drukken. Die knop is niet bedienbaar vanop afstand uiteraard. Er zit ook een "trigger in" poort op. Kan ik op de een of andere manier de versterker in- en uitschakelen vanop afstand? Meest eenvoudige zou zijn om te werken met een bedienbaar stopcontact, maar dan moet er alsnog iemand op het knopje aan de voorkant gaan drukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Die trigger-input schakelt de versterker in als er een 12V-signaal op komt. Je kunt zelf iets maken of een kant-en-klare trigger box kopen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTies
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 15:43
Volgend jaar wil ik mijn Harman Kardon HKTS 16 aangevuld met 4 plafond Teufel Atmos speakers gaan vervangen voor Klipsch. Echter heeft de huidige subwoofer niet het jaar uit kunnen zingen en wil ik alvast de subwoofer in huis halen. Dit gaat om de Klipsch: R-100SW of de 120 variant.

Mijn vraag is of het uit gaat maken dat de subwoofer niet van hetzelfde merk is?

Ik weet niet of het van belang is, maar mijn huidige versterker is de Denon AVR-x3600h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 22:51
RTies schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:53:
Volgend jaar wil ik mijn Harman Kardon HKTS 16 aangevuld met 4 plafond Teufel Atmos speakers gaan vervangen voor Klipsch. Echter heeft de huidige subwoofer niet het jaar uit kunnen zingen en wil ik alvast de subwoofer in huis halen. Dit gaat om de Klipsch: R-100SW of de 120 variant.

Mijn vraag is of het uit gaat maken dat de subwoofer niet van hetzelfde merk is?

Ik weet niet of het van belang is, maar mijn huidige versterker is de Denon AVR-x3600h
Op zich niet. Geluid is gewoon geluid. Het enige wat we eens vervelend is, is een heel verschillend rendement, maar aangezien je de subwoofer apart versterkt en kunt inregelen en je een redelijk nieuwe receiver hebt, zie ik dat probleem niet direct. Overigens zal je kalibratiemeting dat rendementsverschil maar beperkt kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTies
Sandwalker schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:01:
[...]

Op zich niet. Geluid is gewoon geluid. Het enige wat we eens vervelend is, is een heel verschillend rendement, maar aangezien je de subwoofer apart versterkt en kunt inregelen en je een redelijk nieuwe receiver hebt, zie ik dat probleem niet direct. Overigens zal je kalibratiemeting dat rendementsverschil maar beperkt kunnen oplossen.
Dank voor je antwoord!
Bedoel je met verschillend rendement tov mijn vorige subwoofer of dat deze nieuwe heel anders de lage tonen timed t.o.v. de rest van de speakers?

Met de kalibratiemeting doel je dan op de kalibratie met de Audyssey microfoon? In principe doet de subwoofer toch niet meer dan de lage levels van de speakers bij te staan of op zich nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-07 22:51
Als je subwoofer rond de cross-over frequentie veel harder of zachter klinkt dan je speakers, ga je dat merken. Dat bedoelde ik met rendement. Als je dit op een nominale geluidssterkte goed zet, ga je nog steeds verschil merken als je 10dB harder of zachter gaat.
Met kalibreren bedoelde ik inderdaad de Audyssey microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTies
Zo had ik het nog niet bekeken. Dat klinkt inderdaad logisch.
Ik ga het gewoon proberen. Indien het erg tegenvalt kan je bij de meeste binnen 14 dagen terugsturen.
Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-07 17:04
Hoi,

Ik wil over een jaartje (als het huis af is) een soort van thuisbioscoop maken.
Vereisten zijn:
- Dolby atmos
- 7.1 of 7.1.2 omgeving

Hiervoor wil ik mijn huidige 2.1 speakerset als basis gebruiken (Canton vento 890), daar dat vrij goede speakers zijn, en ik die dus niet in de huiskamer ga gebruiken.

Nu heb ik 2 vragen:
1: Hoe kom ik erachter welke speakers passen bij deze zuilen
2: Maakt het uiteindelijk uit of je hetzelfde merk erbij pakt of kan ik een 5.1.2 set kopen en deze erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Rond aan het zoeken geweest voor stands bij mijn zoon op zijn kamer.

Even bij Bax geweest in Amsterdam, echt toffe winkel. Maar onze indruk is dat de
voet van dit soort staanders best vors is. En er is niet genoeg ruimte dus. Ook niet
voor lage staanders op zijn buro.

Hebben jullie ervaring met zulks:

https://www.thomann.de/nl/roadworx_wallmount_2.htm

En dan voor de R2000DB

pricewatch: Edifier R2000DB

Ik denk dat het met de diepte van het systeem wel goed zit, er is ruimte en het is verstelbaar.
Vraag mij alleen af, of dit wel stevig genoeg is. En het spul er niet afdondert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

ppeterr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:42:
Ik denk dat het met de diepte van het systeem wel goed zit, er is ruimte en het is verstelbaar.
Vraag mij alleen af, of dit wel stevig genoeg is. En het spul er niet afdondert.
Die steunen mogen 18kg per stuk hebben. Het Edifier setje is 3.2kg. What could possibly go wrong? Tenzij je ze met dubbelzijdig tape tegen de muur plakt misschien.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Exirion schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:01:
[...]

Die steunen mogen 18kg per stuk hebben. Het Edifier setje is 3.2kg. What could possibly go wrong? Tenzij je ze met dubbelzijdig tape tegen de muur plakt misschien.
Je hebt vast gelijk :) Mijn twijfel is ontstaan na een test van de speakers op het aanrecht.
Werkelijk alle kopjes in de kastjes stonden te trillen :F Dus ik denk gelijk dat op een dag
als ik niet thuis ben en hij draait het nog een stukje extra open. Dat de boel naar beneden komt,
en dan heb ik het niet over de houder zelf. Maar dat de boel van er van af schuift.

Ik zag al dat ze met 6 boutjes vast aan de muur gaan. Dat geeft wel een zekerder gevoel :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

ppeterr schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:04:
Dat de boel naar beneden komt,
en dan heb ik het niet over de houder zelf. Maar dat de boel van er van af schuift.
Je kunt ze beplakken met iets stroefs, bijvoorbeeld rubber of siliconen. Twee strookjes foam-achtig dubbelzijdig tape houdt ze zeker op hun plek, en anders kun je er altijd nog een schroef aan de onderkant in draaien. Als je speakers stabiel op stands wil zetten dan is schroeven ook meestal de beste optie. Niemand ziet het en gaatjes zijn altijd weer makkelijk dicht te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Exirion schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:22:
[...]

Je kunt ze beplakken met iets stroefs, bijvoorbeeld rubber of siliconen. Twee strookjes foam-achtig dubbelzijdig tape houdt ze zeker op hun plek, en anders kun je er altijd nog een schroef aan de onderkant in draaien. Als je speakers stabiel op stands wil zetten dan is schroeven ook meestal de beste optie. Niemand ziet het en gaatjes zijn altijd weer makkelijk dicht te maken.
Yes, ik gebruik dat spul dagelijks op het werk. 3M tape dubbelzijdig met demping.
Gewoon niet aan gedacht, maar stuk van dat daaronder en er kan een olifant aan hangen.

Goeie tip! Heb ze dus ook gelijk maar besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:34
Bij het gebruik van een tv met een soundbar verbonden via HDMI met ARC heb ik het probleem dat ik op de tv eerst naar het HDMI kanaal van de soundbar moet (ARC) en dan naar het HDMI kanaal waar de KPN ontvanger op aangesloten is om het geluid van de KPN ontvanger over de soundbar te krijgen. Ga ik gelijk naar het kanaal van de KPN ontvanger dan blijft de soundbar op D.IN en werk ARC niet. Wat kan hier het probleem zijn?

Televisie: LG OLED55B7
Soundbar: Samsung HW-Q800A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Ik heb een vraag over draadloze audio protocollen en de latency die daar bij kan optreden.

Ik speel piano op een midi toetsenbord en doe dit met een bedrade headphone. Het snoer zit echter telkens in de weg. Super iritant en zorgt voor veel frusraties.

Nu wilde ik een draadloze headphone hiervoor aanschaffen. Ik heb al een test gedaan met een draadloze (bluetooth) headset van Jabra. Maar de latency waar ik tegen aanloop is dramatisch:
Als ik de 3e noot aan sla, dan hoor ik in mijn headphones pas de eerste 1 noot die ik aansloeg. Dit is onwerkbaar en zal ongetwijfeld door het gare bluetooth protocol komen.

Welk systeem/protocol zou hiervoor wel geschikt zijn? Het uitzoeken van een headphone lukt wel. Maar wat is het meest geschikte protocol waar ik naar moet kijken? MAW: wat zijn de systemen/protocollen met de laagste latency in de praktijk?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
@ChojinZ Ik denk dan aan aptX low latency Bluetooth. De headsets die ik vind zijn vooral gericht op gamers.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat zowel de zendende als ontvangende kant dit protocol ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zoekt idd naar een headset of oortjes met een zgn gaming mode :)
Ter indicatie: https://aartjan.nl/blog/qcy-t5-review/
Heb de QCY T5 zelf ook, heerlijk licht, meer dan prima geluid en met de gaming mode een latency van 65ms ipv 200 (wat meer regulier is).
Sowieso, voor die 15 euro kun je dat prima proberen :)

Having said that: als jij pas de derde noot hoort vraag ik me af waar de latency vandaan komt. Waar is je keyboard op aangesloten en hoe loopt het van daar af voor zowel bedraad als bt? Kan natuurlijk ook zijn dat de bt chip in je pc of laptop de boosdoener is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
ChojinZ schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:38:
Ik heb een vraag over draadloze audio protocollen en de latency die daar bij kan optreden.

Ik speel piano op een midi toetsenbord en doe dit met een bedrade headphone. Het snoer zit echter telkens in de weg. Super iritant en zorgt voor veel frusraties.

Nu wilde ik een draadloze headphone hiervoor aanschaffen. Ik heb al een test gedaan met een draadloze (bluetooth) headset van Jabra. Maar de latency waar ik tegen aanloop is dramatisch:
Als ik de 3e noot aan sla, dan hoor ik in mijn headphones pas de eerste 1 noot die ik aansloeg. Dit is onwerkbaar en zal ongetwijfeld door het gare bluetooth protocol komen.

Welk systeem/protocol zou hiervoor wel geschikt zijn? Het uitzoeken van een headphone lukt wel. Maar wat is het meest geschikte protocol waar ik naar moet kijken? MAW: wat zijn de systemen/protocollen met de laagste latency in de praktijk?
Voor monitoring tijdens het muciseren is meer dan 15ms eigenlijk al te veel, bluetooth is daar gewoon niet geschikt voor. Als je dit echt wil zal je naar iets van een IEM zender met beltpack ofzo moeten gaan, maar dat zijn dure grappen. Alternatief kan nog een draadloze hoofdtelefoon op basis van radio ipv BT zijn.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Ik ben op zoek naar nieuwe earpads, pas geleden een fijne koptelefoon in het algemeen gekocht, maar de (nep?)leren earpads zijn erg hard en je gaat er makkelijk door zweten.

Wat voor type adviseren jullie voor een comfortabele ervaring?

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik adviseer écht zachtleren earpads, idd tegen het benauwde zweterige. Zijn die niet te krijgen? Op mijn Audio Technica heb ik de kunstlederen zsm ingeruild voor echt lederen, een groot verschil.

Anders het lichtgrijze fluffige stoffen spul van de Bayers, o.a. de DT770 en DT990.

Maar goed, ik denk dat het merk/model koptelefoon je keuze beperkt, het moet wel passen.
Sowieso, is ie van het type over-ear of on-ear?

[ Voor 70% gewijzigd door Cap op 08-07-2021 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Cap schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:26:
Ik adviseer écht zachtleren earpads, idd tegen het benauwde zweterige. Zijn die niet te krijgen? Op mijn Audio Technica heb ik de kunstlederen zsm ingeruild voor echt lederen, een groot verschil.

Anders het lichtgrijze fluffige stoffen spul van de Bayers, o.a. de DT770 en DT990.

Maar goed, ik denk dat het merk/model koptelefoon je keuze beperkt, het moet wel passen.
Sowieso, is ie van het type over-ear of on-ear?
Over ear.

Volgens mij passen heel van de basis maten er gewoon op, ik zal ze later eens opmeten. Voor mij is het nu vooral dat ik ze nogal hard vind. Het zweterige is geen plus uiteraard, maar dat zou ik nog niet een ramp vinden.

Ik heb destijds voor mijn oude headset nieuwe gekocht, maar die waren veel te hard, dus daarom de vraag welke goede keuzes zijn.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
The Eagle schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:52:

Having said that: als jij pas de derde noot hoort vraag ik me af waar de latency vandaan komt. Waar is je keyboard op aangesloten en hoe loopt het van daar af voor zowel bedraad als bt? Kan natuurlijk ook zijn dat de bt chip in je pc of laptop de boosdoener is.
De setup is voor de rest niet heel spannend. Keyboard is aangesloten op de pc en draait de mee geleverde software (Arturia - Analog lab). Met draad ervaar ik ook geen problemen. Maar zodra ik overstap op bleutooth is het drama. De headset heeft een eigen bluetooth ontvanger mee geleverd gekregen.
MerijnB schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Voor monitoring tijdens het muciseren is meer dan 15ms eigenlijk al te veel, bluetooth is daar gewoon niet geschikt voor. Als je dit echt wil zal je naar iets van een IEM zender met beltpack ofzo moeten gaan, maar dat zijn dure grappen. Alternatief kan nog een draadloze hoofdtelefoon op basis van radio ipv BT zijn.
15ms is wel laag. Dat kan met bluetooth idd weleens een probleem zijn. Maar radio gestuurd, mits met degelijke latency, zou een mooi alternatief zijn!

In ieder geval bedankt voor de input heren! d:)b

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
ChojinZ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:00:
De setup is voor de rest niet heel spannend. Keyboard is aangesloten op de pc en draait de mee geleverde software (Arturia - Analog lab).
Houdt er rekening mee dat als jij de audio genereert met je pc daar ook vertraging bij komt kijken (ws een ms of 5), die vertraging komt bij de vertraging van de draadloze hoofdtelefoon waardoor die laatste dus nog lager moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 16:59
ChojinZ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 00:00:
[...]

[...]

15ms is wel laag. Dat kan met bluetooth idd weleens een probleem zijn. Maar radio gestuurd, mits met degelijke latency, zou een mooi alternatief zijn!

In ieder geval bedankt voor de input heren! d:)b
Hou je aankoopbon in elk geval even vast als je besluit draadloos te kopen. Bij mij was het een teleurstelling.

Denk dat je bij 7~8 ms al problemen met latency gaat krijgen, en je verliest al een paar miliseconde van je geluidskaart (aan je setup te zien neem ik aan dat je al wel een low latency ASIO kaart hebt).

In draadloze koptelefoons heb je:
BT = Gewoon niet geschikt voor geluidsproductie ivm latency
RF (radio) = Minder latency, maar gevoelig voor storing, zeker in een studio vol apparatuur.
IR (infrarood) = minder latency, geen last van storing, maar signaal word al snel minder als je niet in directe lijn van zicht van de zender zit.

Al met al is eigenlijk geen enkele draadloze optie ideeal als je een behoorlijk staccato instrument bespeelt (zang, lange vioolstrijken hebben er minder last van).

Daarnaast had ik het probleem dat bij spelen zonder metronoom, de latency die je hebt (ook bij 7~8 ms al) je spel gaat vertragen. Je gaat toch wachten op de gespeelde noot en zodoende ga je steeds langzamer spelen.

Ik heb draadloos geprobeerd (IR), maar ben uiteindelijk weer bedraad bezig gegaan en was een krulsnoer wat mij betreft de beste oplossing wat betreft mobiliteit in de studio.

[ Voor 1% gewijzigd door vlaaing peerd op 09-07-2021 16:16 . Reden: :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit de juiste plek is voor mijn vraag.

Ik heb recent een Harman Kardon Bar gekocht en wilde deze uitbreiden met de Citation One speakers (de kleintjes).

Nu heb ik er vandaag 2, met volle enthousiasme, gekocht zonder eigenlijk te onderzoeken. Want wat blijkt, die 2 One speakers kan je niet op je Bar aansluiten, zodat ze meedingen in het geluid van de TV.

Nu vraag ik mij af, voordat ik ze weer terug breng, is er niet toevallig een andere manier om ze toch mee te laten werken, zodat het geluid van mijn TV over de Bar en de 2 Citation One speakers gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

@JunSn0w. Met Google is hier wel het e.e.a. over te vinden. Ook op GoT kun je verder komen:

Harman Kardon Citation ervaringen- en discussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
@JunSn0w. Ik zou voortaan toch de handleiding of productpagina er even bij pakken voordat ik iets koop.
Het antwoord vind je namelijk op de Harman/Kardon website zelf.
Conclusie: Nee, dat gaat niet. Voor surround TV geluid heb je nodig... Citation Surround speakers. Deze zijn via het display op de bar zelf te koppelen (net als de sub).
De bar en ones kunnen wel een eenzelfde groep gezet worden (in Google home) om tegelijk muziek over af te spelen vanuit streaming apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:02
Van het weekend ons nieuwe tv meubel geïnstalleerd. Eea is nog niet helemaal goed opgezet maar merk nu al dat de airflow ook hier weer problematisch is. Zonder open kast wordt het een kleine oven.

Ben daarom op zoek naar een 12v trigger die op de receiver kan worden aangesloten en het kastje van binnenuit een 'duwtje' geeft zodat deze open gaat. Kent iemand dit? Heb het getracht te googelen maar kon niets vinden.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
@B-Bandit Ik zou de bekende bronnen afzoeken naar iets van een "linear actuactor" of "linear solenoid switch".
Voorbeeld.
Ze komen in verschillende lengtes. Zou bij de oplossing met electromotor wel opletten of ze er tegen kunnen continue van 12v voorzien te worden. Je hebt iets meer logica/switching nodig dan enkel de motor om te voorkomen dat je de motor doorbrandt door deze voeding te geven terwijl hij niet kan draaien. Solenoids zijn dan wat veiliger.

edit: Bij deze staat bijvoorbeeld wel dat deze de motor uitschakelt bij volledige extensie. Maar zonder externe voeding (los van 12v trigger) blijft je deurtje natuurlijk openstaat. Dan heb je dus al snel externe voeding en een 'controller' nodig.

voorbeeld met een linear actuator in een set met controller en remote.
Maarja, dit betekent alsnog zelf op een knopje drukken.

[ Voor 34% gewijzigd door Propheticus op 12-07-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

B-Bandit schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:57:
Van het weekend ons nieuwe tv meubel geïnstalleerd. Eea is nog niet helemaal goed opgezet maar merk nu al dat de airflow ook hier weer problematisch is. Zonder open kast wordt het een kleine oven.

Ben daarom op zoek naar een 12v trigger die op de receiver kan worden aangesloten en het kastje van binnenuit een 'duwtje' geeft zodat deze open gaat. Kent iemand dit? Heb het getracht te googelen maar kon niets vinden.
Ik zou eerder een stuk uit de achterkant zagen, of de achterkant er helemaal uit halen. Met alleen een deurtje een stukje open ben je er vaak nog niet. Daarbij: hoe zet jij je apparatuur aan als het spul in een dichte kast zit? ;)
Ja, er izjn manieren, ik heb ze thuis ook, maar wil weten of jij die ook hebt want da's relevant voor je vraag ;)
Ander alternatief: Master/slave stekkerdoos en dan een USB voeding op de slave die een ventilator aandrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06-2024
@Propheticus klopt, dat had ik ook moeten doen. Meestal doe ik dat ook, maar heb er in dit geval even niet bij stil gestaan :)

In ieder geval bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, dan weet ik wat mij te doen staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:02
The Eagle schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:31:
[...]

Ik zou eerder een stuk uit de achterkant zagen, of de achterkant er helemaal uit halen. Met alleen een deurtje een stukje open ben je er vaak nog niet. Daarbij: hoe zet jij je apparatuur aan als het spul in een dichte kast zit? ;)
Ja, er izjn manieren, ik heb ze thuis ook, maar wil weten of jij die ook hebt want da's relevant voor je vraag ;)
Ander alternatief: Master/slave stekkerdoos en dan een USB voeding op de slave die een ventilator aandrijft.
Mijn probleem (achteraf) is blijkbaar dat de bovenkant heel warm wordt. Want de ventilatiegaten zitten boven en het kastje is nauw, dus dat brengt problemen met zich mee. Achter is de muur (zwevend meubel) en vooraan open zetten helpt goed!

Receiver springt aan als de tv wordt aangezet, dus dat gaat ook wel goed. Een ventilator is wel een goed idee, ga ik ook eens naar kijken.
Propheticus schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:07:
@B-Bandit Ik zou de bekende bronnen afzoeken naar iets van een "linear actuactor" of "linear solenoid switch".
Voorbeeld.
Ze komen in verschillende lengtes. Zou bij de oplossing met electromotor wel opletten of ze er tegen kunnen continue van 12v voorzien te worden. Je hebt iets meer logica/switching nodig dan enkel de motor om te voorkomen dat je de motor doorbrandt door deze voeding te geven terwijl hij niet kan draaien. Solenoids zijn dan wat veiliger.

edit: Bij deze staat bijvoorbeeld wel dat deze de motor uitschakelt bij volledige extensie. Maar zonder externe voeding (los van 12v trigger) blijft je deurtje natuurlijk openstaat. Dan heb je dus al snel externe voeding en een 'controller' nodig.

voorbeeld met een linear actuator in een set met controller en remote.
Maarja, dit betekent alsnog zelf op een knopje drukken.
Hmm, het is dus nog niet zo makkelijk als ik dacht. Ik heb er ook geen zin in om er een heel hobbyproject van te maken...maar ik had met name behoefte aan de naam van dit soort producten, dus dit helpt mij al goed in de zoektocht naar een oplossing! Als ik wat bedacht heb....meld ik mij :*)

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Heb je al overwogen om gewoon een simpele fan in de kast te monteren? Zeker i.c.m. een geboord gaatje of andere opening is dat denk ik een van de makkelijkere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ben vandaag een van mijn in-ear tips kwijt geraakt 1more triple driver.

Enig idee waar ik nieuwe kan bestellen. Kom tot nu toe alleen U.S. Sites tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Psyonara schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:24:
Ben vandaag een van mijn in-ear tips kwijt geraakt 1more triple driver.

Enig idee waar ik nieuwe kan bestellen. Kom tot nu toe alleen U.S. Sites tegen.
Ali staat vol met tips, keuze te over, vast ook de originele 1more. En anders knal je er comply foam op, ook prima. Sowieso hebben tips, laat staan foamtips, niet het eeuwige leven. Foamtips zit overigens wel comfortabeler en dicht beter af :)
Op ali heb je een setje voor een paar euro, hier heb je ze in NL geleverd en morgen in huis: https://eardopes.nl/colle...en/products/foam-ear-tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

B-Bandit schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Mijn probleem (achteraf) is blijkbaar dat de bovenkant heel warm wordt. Want de ventilatiegaten zitten boven en het kastje is nauw, dus dat brengt problemen met zich mee. Achter is de muur (zwevend meubel) en vooraan open zetten helpt goed!

Receiver springt aan als de tv wordt aangezet, dus dat gaat ook wel goed. Een ventilator is wel een goed idee, ga ik ook eens naar kijken.

[...]

Hmm, het is dus nog niet zo makkelijk als ik dacht. Ik heb er ook geen zin in om er een heel hobbyproject van te maken...maar ik had met name behoefte aan de naam van dit soort producten, dus dit helpt mij al goed in de zoektocht naar een oplossing! Als ik wat bedacht heb....meld ik mij :*)
Moet die receiver altijd aan als de TV aan gaat? Zo niet, zet CEC eens uit op TV of receiver, gaat ie niet meer automatisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Ali staat vol met tips, keuze te over, vast ook de originele 1more. En anders knal je er comply foam op, ook prima. Sowieso hebben tips, laat staan foamtips, niet het eeuwige leven. Foamtips zit overigens wel comfortabeler en dicht beter af :)
Op ali heb je een setje voor een paar euro, hier heb je ze in NL geleverd en morgen in huis: https://eardopes.nl/colle...en/products/foam-ear-tips
Zal het even overwegen, niet echt een fan van foams, Seal is voor bij niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Deze vind ik toch moeilijk te stellen. Het zit zo, mijn schoonvader heeft heel veel cassettebandjes met zijn eigen muziek erop. Nu is aan mij gevraagd om deze over te zetten naar digitaal (hoe en wat boeit nu even niet)
maar ik heb nu al 2 keer mis gegrepen bij een goed cassette deck. En hoe dat komt, is dat alle snaren zijn verteerd.
Hoe kan ik het beste te werk gaan om een betrouwbaar cassettedeck te kopen in deze tijden.
Ik heb de hoop op MP opgegeven.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:34:
Deze vind ik toch moeilijk te stellen. Het zit zo, mijn schoonvader heeft heel veel cassettebandjes met zijn eigen muziek erop. Nu is aan mij gevraagd om deze over te zetten naar digitaal (hoe en wat boeit nu even niet)
maar ik heb nu al 2 keer mis gegrepen bij een goed cassette deck. En hoe dat komt, is dat alle snaren zijn verteerd.
Hoe kan ik het beste te werk gaan om een betrouwbaar cassettedeck te kopen in deze tijden.
Ik heb de hoop op MP opgegeven.
Cassettespelers worden nog steeds nieuw geleverd, dus het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk om eentje te bemachtigen. Merken als Tascam, Marantz, TEAC, Sony zouden meer dan kwalitatieve spelers moeten kunnen leveren. Stereo line out de PC in en opnemen maar.

Wat je ook kan doen is een dedicated cassette-naar-digitaal apparaat kopen. Deze of deze iets duurdere bijvoorbeeld.

Ik zou weg blijven van Chinese meuk, die springen vaak in dit soort gaten in de markt met brand-x crap die soms niet eens werkt.

Edit: Als je iets goedkopers zoekt, kan je misschien bij Conrad wel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 16-07-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Als je een nieuwe zoekt moet dat volgens mij inderdaad zoals al gezegd beslist wel lukken. Ik heb even zitten kijken via Google met de zoekterm cassettedeck en zag er legio. Kijk eventueel ook eens rond in kringloopwinkels of op Marktplaats. Maar als die oude recorder alleen maar bijna verteerde snaartjes heeft, heel bekend verschijnsel, is dat nog geen reden om hem af te danken. Die snaartjes zijn eveneens nog steed volop verkrijgbaar in alle soorten en maten. En met zo'n simpele operatie van een paar euro is je oude vertrouwde recorder weer helemaal als nieuw. Enkele jaren geleden hebben wij dat bij die van ons ook gedaan. Net als in dit voorbeeld hadden wij ook vele tientallen oude opnamen die we nog wel eens beluisteren. En sindsdien draait hij (ongeveer 30 jaar oud) weer probleemloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

vlaaing peerd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:16:
[...]

Cassettespelers worden nog steeds nieuw geleverd, dus het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk om eentje te bemachtigen. Merken als Tascam, Marantz, TEAC, Sony zouden meer dan kwalitatieve spelers moeten kunnen leveren. Stereo line out de PC in en opnemen maar.

Wat je ook kan doen is een dedicated cassette-naar-digitaal apparaat kopen. Deze of deze iets duurdere bijvoorbeeld.

Ik zou weg blijven van Chinese meuk, die springen vaak in dit soort gaten in de markt met brand-x crap die soms niet eens werkt.

Edit: Als je iets goedkopers zoekt, kan je misschien bij Conrad wel uit.
Wegblijven van chinese meuk en dan wel die Ion aanraden. Doe eens niet ofzo :X
Die Marantz zal ongetwijfeld prima zijn - maar daar zal ook een prijskaartje aan hangen.
Wat je ook kunt doen: er zijn winkels in vintage audio. Dan heb je een exemplaar dat nagekeken is en garantie heeft. Kijk bijvoorbeeld bij https://vintro-media.nl/shop/category/cassettedecks/1/3/all
Als goedkoopste heeft ie toevallig een Pioneer CT-W208R staan. Prima deck, heb hem hier zelf ook staan als spare. Snapt alle type tapes, doet dolby B en C en tenzij je oude tapes op een exotisch deck zijn opgenomen, heb je daar meer dan genoeg aan. Kun je je geen buil aan vallen :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 16-07-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Nou dat ben ik nu maar aan het doen. Ik heb een sony tc-wr535 gekocht en de belt aan het vervangen.

Helaas doet het deck het nu wel, maar het lijkt erop alsof de motoren ook gaar zijn. Hij slaat steeds af en de wow en flutter is niet normaal.

Ik ga wel even kijken op de site die @The Eagle aangaf. Denk dat het sneller en heel veel minder frustratie oplevert dan nog verder gaan puzzelen om het maar aan de praat te krijgen.

[ Voor 62% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 16-07-2021 21:44 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 07:50
Ik ben in mijn zoektocht naar een set actieve stereo/zuil speakers uitgekomen bij de [Teufel 40 Active]
(https://teufelaudio.nl/ultima-40-active-105785000) . Nou lees ik in verschillende reviews dat ze groot zijn. Ik heb zelf een niet heel groot beneden appartement met bovenburen, de woonkamer is 6*3,90,met een eetkamer gedeelte eraan, zie screenshot hieronder. Is zo'n zuil speaker veel te groot/krachtig voor mijn ruimte? Of valt dat wel mee?
Indien veel te groot, hebben jullie andere aanraders? Een set stereo speakers vind ik eventueel ook goed, maar m'n TV meubel is bijna vol met m'n 55 inch TV erop. Het liefst heb ik een systeem met HDMI CEC aangezien m'n TV ook fungeert als mediaspeler fungeert(Spotify etc gaat via de TV).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7PCVsxB2/Screenshot-20210716-231545.png

[ Voor 5% gewijzigd door Mitashi op 16-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 17:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mitashi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:24:
Ik ben in mijn zoektocht naar een set actieve stereo/zuil speakers uitgekomen bij de [Teufel 40 Active]
(https://teufelaudio.nl/ultima-40-active-105785000) . Nou lees ik in verschillende reviews dat ze groot zijn. Ik heb zelf een niet heel groot beneden appartement met bovenburen, de woonkamer is 6*3,90,met een eetkamer gedeelte eraan, zie screenshot hieronder. Is zo'n zuil speaker veel te groot/krachtig voor mijn ruimte? Of valt dat wel mee?
Indien veel te groot, hebben jullie andere aanraders? Een set stereo speakers vind ik eventueel ook goed, maar m'n TV meubel is bijna vol met m'n 55 inch TV erop. Het liefst heb ik een systeem met HDMI CEC aangezien m'n TV ook fungeert als mediaspeler fungeert(Spotify etc gaat via de TV).

[Afbeelding]
wat is te krachtig. je hoeft het ding toch niet vol open te zetten ?
Ik heb een stel grotere oberon 7's in mijn kamer staan (ook 6,5 bij 3,4. maar dan zonder jouw ander stuk kamer erbij. en dat gaat prima

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 17-07-2021 12:06 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:43:
Nou dat ben ik nu maar aan het doen. Ik heb een sony tc-wr535 gekocht en de belt aan het vervangen.

Helaas doet het deck het nu wel, maar het lijkt erop alsof de motoren ook gaar zijn. Hij slaat steeds af en de wow en flutter is niet normaal.

Ik ga wel even kijken op de site die @The Eagle aangaf. Denk dat het sneller en heel veel minder frustratie oplevert dan nog verder gaan puzzelen om het maar aan de praat te krijgen.
Hij zit onder de zelfde naam ook op MP. Heeft ook een fysiek winkeltje in Best, leuk om al dat oude spul te zien. Service is ook prima, wat ie verkoopt is goed en heeft garantie. Heb er zelf een tuner gekocht, die onthield na ruim een jaar zijn geheugen niet meer. Werd zo gefixt voor me. Hij heeft ook overal mannetjes / hobbyisten zitten die dingen voor hem fixen, en een vaste eigen techneut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
heuveltje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:05:
[...]

wat is te krachtig. je hoeft het ding toch niet vol open te zetten ?
Ik heb een stel grotere oberon 7's in mijn kamer staan (ook 6,5 bij 3,4. maar dan zonder jouw ander stuk kamer erbij. en dat gaat prima
Klopt, maar het kan zijn dat de bassen etc nogal overheersend worden natuurlijk. Plus dat de boven buurvrouw er niet blij mee gaat zijn. Maar misschien zorgt die extra eetkamer ruimte wel voor de ruimte die de speakers nodig hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34
Mitashi schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:47:
[...]
Klopt, maar het kan zijn dat de bassen etc nogal overheersend worden natuurlijk. Plus dat de boven buurvrouw er niet blij mee gaat zijn. Maar misschien zorgt die extra eetkamer ruimte wel voor de ruimte die de speakers nodig hebben
Waarom? Beetje goede luidspreker is in balans wat hoge, midden en lage tonen betreft. De enige die de bassen harder kan zetten dan normaal ben je zelf. :)
En het volume bepaal ook jij zelf. Niet de luidsprekers de schuld geven bij klachten van de buren! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vulcan750 op 17-07-2021 19:24 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Vulcan750 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Waarom? Beetje goede luidspreker is in balans wat hoge, midden en lage tonen betreft.
Dat een luidspreker in balans is, wil niet zeggen dat je ruimte het aankan. Het kom juist vaak voor dat een speaker te groot is voor de ruimte.
Mitashi schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Je zal inderdaad minder reflecties vanaf de eetkamerkant hebben, maar of dat veel zal helpen is af te vragen. Verder is een kamer van 3,8 x 6,0 goed te doen, langwerpig gedraagt zich doorgaans beter dan vierkant.

Als ik tips mag geven:
- Plaats indien mogelijk de speakers in de lengte van de kamer zodat ze maximale lengte hebben om uit te stralen.
- Probeer de speakers dichtbij de luisterposititie neer te zetten, zodat je meer direct vanaf de speaker hoort dan vanuit de ruimte. Zodoende kan ie zachter afspelen, heb je minder reflecties en zodoende minder kamerproblemen.
- heavy duty meubilair, zware stoelen en banken, boekenkast zijn mooie dingen die natuurlijk diffusen en absorberen. Als die aan de overzijde van de speakers staan heeft dat doorgaans goed effect op het vermijden van reflecties. Glas en harde muren het tegenovergestelde.
- bij deze lengte ga je grof geschat mogelijk resonanties krijgen op +/- 57Hz, 114Hz, 228Hz (lengte van je kamer is exact deze golflengte of een harmonische ervan)
- Basreflex an sich kan ook ' boomy' speakers veroorzaken. Niet alleen omdat het meer laag geeft dan een gesloten ontwerp, maar het veroorzaakt ook een klein beetje vertraging waardoor lagen tonen wat versmeerd over tijd eruit komen. Hierdoor is het wat ' flopperiger' dan gesloten kasten.
- Omdat de basreflexpoorten je het laatste beetje onderin geeft (die 57Hz die zou kunnen gaan resoneren), zou je daarom kunnen overwegen een poort dicht te stoppen (!) met een sok. Hiermee heb je wel wat minder laag, maar komt die laag er wel strakker getimed uit.
- Koop een bloempje voor de buuf, vraag of je een keer mag luisteren bij haar terwijl je speakers harduit gaan. Bepaal daar wat een acceptabel volume is en hou die volumeknop daaronder. Kan jij maximaal genieten terwijl je buuf je aardig blijft vinden (#doeslief).
- Als laatste, ga spelen met de afstand die de speaker heeft tot de achtermuur. Gewoon luisteren en schuiven totdat het niet boomy, maar wel genoeg bas afspeelt

Ik zie dat deze speakers een actieve amp hebben, het kan zijn dat de reflexpoorten dan ook dienen als koeling/luchtafvoer. Hierbij is er risico dat je speakers gaan oververhitten als je er een sok inpropt. Als dat geen mogelijkheid is, kan je overwegen een meerbandsequaliser na de bron plaatsen en de resonerende frequenties zo' n 3dB omlaag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitashi
vlaaing peerd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Dat een luidspreker in balans is, wil niet zeggen dat je ruimte het aankan. Het kom juist vaak voor dat een speaker te groot is voor de ruimte.

[...]

Je zal inderdaad minder reflecties vanaf de eetkamerkant hebben, maar of dat veel zal helpen is af te vragen. Verder is een kamer van 3,8 x 6,0 goed te doen, langwerpig gedraagt zich doorgaans beter dan vierkant.

Als ik tips mag geven:
- Plaats indien mogelijk de speakers in de lengte van de kamer zodat ze maximale lengte hebben om uit te stralen.
- Probeer de speakers dichtbij de luisterposititie neer te zetten, zodat je meer direct vanaf de speaker hoort dan vanuit de ruimte. Zodoende kan ie zachter afspelen, heb je minder reflecties en zodoende minder kamerproblemen.
- heavy duty meubilair, zware stoelen en banken, boekenkast zijn mooie dingen die natuurlijk diffusen en absorberen. Als die aan de overzijde van de speakers staan heeft dat doorgaans goed effect op het vermijden van reflecties. Glas en harde muren het tegenovergestelde.
- bij deze lengte ga je grof geschat mogelijk resonanties krijgen op +/- 57Hz, 114Hz, 228Hz (lengte van je kamer is exact deze golflengte of een harmonische ervan)
- Basreflex an sich kan ook ' boomy' speakers veroorzaken. Niet alleen omdat het meer laag geeft dan een gesloten ontwerp, maar het veroorzaakt ook een klein beetje vertraging waardoor lagen tonen wat versmeerd over tijd eruit komen. Hierdoor is het wat ' flopperiger' dan gesloten kasten.
- Omdat de basreflexpoorten je het laatste beetje onderin geeft (die 57Hz die zou kunnen gaan resoneren), zou je daarom kunnen overwegen een poort dicht te stoppen (!) met een sok. Hiermee heb je wel wat minder laag, maar komt die laag er wel strakker getimed uit.
- Koop een bloempje voor de buuf, vraag of je een keer mag luisteren bij haar terwijl je speakers harduit gaan. Bepaal daar wat een acceptabel volume is en hou die volumeknop daaronder. Kan jij maximaal genieten terwijl je buuf je aardig blijft vinden (#doeslief).
- Als laatste, ga spelen met de afstand die de speaker heeft tot de achtermuur. Gewoon luisteren en schuiven totdat het niet boomy, maar wel genoeg bas afspeelt

Ik zie dat deze speakers een actieve amp hebben, het kan zijn dat de reflexpoorten dan ook dienen als koeling/luchtafvoer. Hierbij is er risico dat je speakers gaan oververhitten als je er een sok inpropt. Als dat geen mogelijkheid is, kan je overwegen een meerbandsequaliser na de bron plaatsen en de resonerende frequenties zo' n 3dB omlaag te draaien.
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Helaas zijn de speakers over de lengte geen optie, m'n meubilair en alles is er nu zo op ingericht dat ik aan de lange zijde links de tv + speakers plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:45
Ik ben momenteel bezig met een tvmeubel kopen voor op zolder in de "gameroom".
Echter de tv kast die ik wil, heeft 4 vakken. En er mag niets op ivm de beamer die precies tussen 2 kasten, het plafond en de tv kast schijnt.

Dus wilde center in de tv kast. Maar dan heb ik dus hem "off-center" ;-)

Nu heb ik 2 dezelfde center-speakers. Kan ik die naast elkaar in die vakken doen? zodat het totaal in het midden zit? Of is dat onverstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is zeer onverstandig, het hele voordeel van een centerspeaker is dat het een puntbron is waardoor geluid verstaanbaarder en altijd duidelijk uit het midden komt. Ik zou liever een iets off center centerspeaker neerzetten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:45
JvS schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:24:
Dat is zeer onverstandig, het hele voordeel van een centerspeaker is dat het een puntbron is waardoor geluid verstaanbaarder en altijd duidelijk uit het midden komt. Ik zou liever een iets off center centerspeaker neerzetten.
Maar met 1 speaker Offcenter komt het geluid dus niet uit het midden. Met 2 centers naast elkaar krijg je dus ook effectief het geluid uit het midden was mijn gedachte. Maar dan is het misschien geen puntbron meer. Maar in de huidige center zitten ook al 3 “speakers” (1 tweeter en 2 woofers). Maar geen idee of dat dus uitmaakt

Voor de duidelijkheid, zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VR5p4IDlvT3hvRrXKh7w_zqgVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8FWieNaq38AuAoXZ6HXgytt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar kan het kwaad? Kan ik dat zo aansluiten op de recieven? Dus 2 draden per pool op de recieven, en dan de 2 centers op 1 uitgang effectief?

Als het geen kwaad kan, kan ik altijd luisteren hoe het klinkt natuurlijk. Zowel off center als 2 centers

[ Voor 18% gewijzigd door Waah op 19-07-2021 21:38 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6