Toon posts:

Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 85 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I.S.
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06-10-2022
Jorgen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:37:
[...]

Ja, je sluit de soundbar aan op de hdmi vd pc

Stel je alsjeblieft helemaal NIKS voor van Dolby Atmos dmv van een soundbar Ten eerste zitten center, links en rechts heel dicht bij elkaar en ten tweede heb je zelfs met 2 kleine satellietspeakertjes achter/naast je, nog steeds maar zeer weinig speakers op de echte locaties. Het doet een beetje surround na, maar geeft je absoluut geen Atmos-ervaring. Als op een tv of soundbar staat dat er Atmos opzit, dan kan je ervan uitgaan dat hij het atmossignaal snapt en kan doorsturen naar een ander / capabel apparaat. Zelf atmos horen gaat je met een soundbar of laptop, of tv gewoon niet lukken

Windows hoeft de soundbar niet te herkennen. Als er signaal op de hdmi staat en beeld en geluid worden doorgestuurd, dan doet de soundbar er zelf wat mee. Je moet hooguit in de instellingen van de computer kijken welk signaal er wordt doorgestuurd.
Dank voor de info, dan komt het vast goed. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal voor atmos (los van de bioscoop), misschien is dat soms ook een voordeel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:27
*KNIP*
Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.

[Voor 90% gewijzigd door FeaR op 05-06-2022 02:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:37:
[...]

Ja, je sluit de soundbar aan op de hdmi vd pc

Windows hoeft de soundbar niet te herkennen. Als er signaal op de hdmi staat en beeld en geluid worden doorgestuurd, dan doet de soundbar er zelf wat mee. Je moet hooguit in de instellingen van de computer kijken welk signaal er wordt doorgestuurd.
Ik krijg nu antwoord van JBL:

Beste meneer/mevrouw,

Bedankt voor uw email aan Harman Customer Support.

Een soundbar is ontworpen voor gebruik met een TV, u kunt hem aansluiten op een computer via optisch, maar omdat een computer niet over HDMI ARC of eARC beschikt, kunt u hierdoor geen atmos beluisteren, U zult of een tv moeten aansluiten op computer en hier dan de soundbar op aan moeten sluiten of optisch gebruiken maar dan heeft u dus geen Atmos etc...

Hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft, zo niet hoor ik het graag van u.

Niet het antwoord wat ik verwacht had eigenlijk, vergist deze medewerker zich? Iemand een idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 00:09
Zie de TW, geen aankoopadvies in dit topic.

[Voor 103% gewijzigd door FeaR op 05-06-2022 13:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Ik krijg nu antwoord van JBL:

Beste meneer/mevrouw,

Bedankt voor uw email aan Harman Customer Support.

Een soundbar is ontworpen voor gebruik met een TV, u kunt hem aansluiten op een computer via optisch, maar omdat een computer niet over HDMI ARC of eARC beschikt, kunt u hierdoor geen atmos beluisteren, U zult of een tv moeten aansluiten op computer en hier dan de soundbar op aan moeten sluiten of optisch gebruiken maar dan heeft u dus geen Atmos etc...

Hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft, zo niet hoor ik het graag van u.

Niet het antwoord wat ik verwacht had eigenlijk, vergist deze medewerker zich? Iemand een idee?
Ja, ik heb zo'n vaag vermoeden dat die medewerker nog een wat oudere computer heeft gehad. Die zal inderdaad wel een DVI-poort tbv de monitoraansluiting hebben, maar geen HDMI. Mijn computer, 3 jaar oud, heeft echter wel terdege een HDMI-poort. Toch zou hij/zij naar mijn mening als helpdeskmedewerker met deze verschillen volledig bekend moeten zijn.
In dit geval een beetje offtopic, mijn pas vernieuwde monitor heeft geen DVI-poort meer. Waardoor ik de indruk krijg dat DVI inmiddels verouderd is. Maar wel aanleiding kan geven tot het niet onmiddellijk kunnen aansluiten op zo'n wat oudere PC.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:39

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Techneut schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:42:
[...]
Ja, ik heb zo'n vaag vermoeden dat die medewerker nog een wat oudere computer heeft gehad. Die zal inderdaad wel een DVI-poort tbv de monitoraansluiting hebben, maar geen HDMI...
Ik denk niet dat het met DVI of andere aansluiting voor beeld te maken heeft. Support haalt specifiek HDMI ARC en eARC aan, dat is een functie die een PC inderdaad niet ondersteunt. Echter geen één bron. Denk dat deze medewerker alleen de optie kent om een dergelijke sound bar via HDMI ARC of eARC aan te sluiten indien een TV als hub wordt gebruikt.

Met één bron kan, naar mijn weten, deze ook direct op een sound bar aan worden gesloten. Voordeel is dat je niet door een ander device hoeft waardoor je mogelijk tegen beperkingen van codecs op loopt en/of de TV altijd aan moet staan om audio door te geven.

Bovenstaande puur technisch, geen idee hoe je uit een PC via HDMI Dolby ATMOS krijgt. Waarbij dat verschillend zal zijn in games dan wel films.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 05-06-2022 13:56]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
FeaR schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Ik denk niet dat het met DVI of andere aansluiting voor beeld te maken heeft. Support haalt specifiek HDMI ARC en eARC aan, dat is een functie die een PC inderdaad niet ondersteunt. Echter geen één bron. Denk dat deze medewerker alleen de optie kent om een dergelijke sound bar via HDMI ARC of eARC aan te sluiten indien een TV als hub wordt gebruikt.

Met één bron kan, naar mijn weten, deze ook direct op een sound bar aan worden gesloten. Voordeel is dat je niet door een ander device hoeft waardoor je mogelijk tegen beperkingen van codecs op loopt en/of de TV altijd aan moet staan om audio door te geven.

Bovenstaande puur technisch, geen idee hoe je uit een PC via HDMI Dolby ATMOS krijgt. Waarbij dat verschillend zal zijn in games dan wel films.
Dank, ik vermoed dat het kan, maar kom er niet uit vooralsnog. Er is ook een dolby atmos app voor windows, waarmee je een device zou moeten kunnen koppelen. Jammer dat het zo onduidelijk blijft.

Kreeg nog een 2e reactie na doorvragen:

Zoals aangegeven beschikt uw PC niet over een HDMI ARC aansluiting dus dit is niet mogelijk, enige optie die u heeft is hem aansluiten via optical om geluid te kunnen krijgen vanaf uw pc naar de soundbar, en atmost via de PC zal niet mogelijk zijn wat natuurlijk zonde is voor een Atmos soundbar.

De soundbar is ontworpen voor gebruik met tv, en dit is dan ook het enige advies wat ik u kan geven.

Helaas zit er teveel verschil tussen een tv en monitor om deze simpelweg om te wisselen.

Misschien is PC als hoofd entertainment systeem minder veelgebruikt dan ik dacht en is info lastig te vinden. Zijn er hier mensen die via PC films etc kijken? Wat gebruiken jullie voor geluid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:25

ParaWM

Pro Prutser

I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Zijn er hier mensen die via PC films etc kijken? Wat gebruiken jullie voor geluid?
PC--> 3.5mm audio jack naar een goedkope soundbar (super blij mee trouwens, lang op zoek geweest naar kleine/lage PC speakers, maar dit is echt perfect).
PC--> 10meter HDMI kabel van de Nvidia GPU --> AVR receiver --> TV. Beeld en surround geluid. Geen klachten.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Kreeg nog een 2e reactie na doorvragen:
Doorvragen? Je hebt exact hetzelfde antwoord gehad als voorheen. Een juiste vraag zou zijn of ze kunnen verifiëren dat een bron (in dit geval pc) direct op de sound bar aan kan worden gesloten. Dus niet via HDMI (e)ARC. Al gok ik dat je daar ook geen zinnig antwoord uit gaat krijgen. Dit klinkt als standaard support met nul kennis van audio en video.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
FeaR schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Doorvragen? Je hebt exact hetzelfde antwoord gehad als voorheen. Een juiste vraag zou zijn of ze kunnen verifiëren dat een bron (in dit geval pc) direct op de sound bar aan kan worden gesloten. Dus niet via HDMI (e)ARC. Al gok ik dat je daar ook geen zinnig antwoord uit gaat krijgen. Dit klinkt als standaard support met nul kennis van audio en video.
De soundbar heeft naast de arc out ook een reguliere hdmi in, daar heb ik navraag over gedaan met het antwoord hierboven als reactie. Inderdaad niet iets waar ik veel mee kan, maar ik sta zelf niet genoeg boven de stof om het dan maar te gokken... Als de fabrikant zegt dat het echt niet kan, tja :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
ParaWM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:55:
[...]

PC--> 3.5mm audio jack naar een goedkope soundbar (super blij mee trouwens, lang op zoek geweest naar kleine/lage PC speakers, maar dit is echt perfect).
PC--> 10meter HDMI kabel van de Nvidia GPU --> AVR receiver --> TV. Beeld en surround geluid. Geen klachten.
Thanks, ja als atmos niet lukt dan kan ik een veel goedkopere pakken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:25

ParaWM

Pro Prutser

I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:31:
[...]

De soundbar heeft naast de arc out ook een reguliere hdmi in, daar heb ik navraag over gedaan met het antwoord hierboven als reactie. Inderdaad niet iets waar ik veel mee kan, maar ik sta zelf niet genoeg boven de stof om het dan maar te gokken... Als de fabrikant zegt dat het echt niet kan, tja :S
Ik begrijp niet waarom het NIET zou kunnen. ARC is alleen relevant als je signaal heen en terug wilt sturen zover ik weet. Dus bijvoorbeeld een AVR met verschillende bronnen richting je TV en ook van je TV terug naar de AVR. Jij wilt alleen geluid van je PC naar de soundbar, dat zal volgens mij gewoon werken, ook Atmos of whatever. Het is alleen soms even puzzelen met de windows output settings of media player die je gebruikt.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
ParaWM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Ik begrijp niet waarom het NIET zou kunnen. ARC is alleen relevant als je signaal heen en terug wilt sturen zover ik weet. Dus bijvoorbeeld een AVR met verschillende bronnen richting je TV en ook van je TV terug naar de AVR. Jij wilt alleen geluid van je PC naar de soundbar, dat zal volgens mij gewoon werken, ook Atmos of whatever. Het is alleen soms even puzzelen met de windows output settings of media player die je gebruikt.
Ja dat was ook mijn aanname, ik kan het alleen nergens echt terugvinden om te verifiëren waardoor ik er onzeker over ben. En dan de fabrikant die zegt dat het echt niet kan erbij... Had verwacht dat ik het makkelijk via wat googlen duidelijk zou krijgen, maar dat lukt niet echt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:44
Als de soundbar een hdmi ingang heeft, kan je er eender welk bronapparaat op aansluiten dat ook hdmi heeft

Arc is alleen voor tv's van toepassing, maar een ingang blijft een ingang, ongeacht de bron

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:28:
Als de soundbar een hdmi ingang heeft, kan je er eender welk bronapparaat op aansluiten dat ook hdmi heeft

Arc is alleen voor tv's van toepassing, maar een ingang blijft een ingang, ongeacht de bron
Dat klinkt alvast weer hoopvoller. Ik zou dus geen functionaliteit moeten verliezen zonder arc, ofwel atmos zou het via reguliere hdmi moeten doen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jorgen
I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Dat klinkt alvast weer hoopvoller. Ik zou dus geen functionaliteit moeten verliezen zonder arc, ofwel atmos zou het via reguliere hdmi moeten doen?
De enige functionaliteit die ARC biedt is het terugsturen van een audiosignaal vanuit de tv naar de receiver of soundbar.

Als je de tv op de soundbar aansluit en je wilt het geluid van de tv erop horen, of het geluid van een apparaat dat op de tv is aangesloten horen op de soundbar, dan heb je ARC nodig

Voor een apparaat dat je direct op de soundbar aansluit is ARC helemaal niet van toepassing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I.S.
Jorgen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:48:
[...]

De enige functionaliteit die ARC biedt is het terugsturen van een audiosignaal vanuit de tv naar de receiver of soundbar.

Als je de tv op de soundbar aansluit en je wilt het geluid van de tv erop horen, of het geluid van een apparaat dat op de tv is aangesloten horen op de soundbar, dan heb je ARC nodig

Voor een apparaat dat je direct op de soundbar aansluit is ARC helemaal niet van toepassing
Dank! Ik zou het eigenlijk gewoon willen proberen, echter geeft de website aan dat retourneren alleen ongebruikt en in originele verpakking mag. Ik twijfel nog even verder, meer meningen blijven welkom trouwens :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:28
@I.S. Wat @Jorgen hierboven schrijft is geen mening maar een uitleg van hoe het technisch werkt. Als je dat snapt hoef je niet langer te twijfelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• I.S.
RichieB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:05:
@I.S. Wat @Jorgen hierboven schrijft is geen mening maar een uitleg van hoe het technisch werkt. Als je dat snapt hoef je niet langer te twijfelen.
Ah ja mening is niet het juiste woord. Ik heb 2 tegenstrijdige uitleg antwoorden gekregen, ik zoek geen extra mening, maar extra bevestiging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RichieB
@I.S. Je heb een uitleg van de helpdesk van de leverancier en van een aantal tweakers. Rarara wie heeft er gelijk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
RichieB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:03:
@I.S. Je heb een uitleg van de helpdesk van de leverancier en van een aantal tweakers. Rarara wie heeft er gelijk?
Ik snap heus wel dat iemand denkt "de leverancier die moet het toch weten". Zo zou het immers moeten werken.
Maar aan alles van het antwoord van de leverancier blijkt dat hij de betreffende vraag niet goed begrepen heeft.

In dit geval hebben wij hier op Tweakers gelijk vwb de mogelijkheden van hdmi / de soundbar :*)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:30
I.S. schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:13:
Dank! Ik zou het eigenlijk gewoon willen proberen, echter geeft de website aan dat retourneren alleen ongebruikt en in originele verpakking mag. Ik twijfel nog even verder, meer meningen blijven welkom trouwens :)
Elke online aankoop heeft gewoon te maken met regelgeving omtrent koop of afstand. Dat betekent dat je 14 dagen (na bezorging) de tijd hebt om het product uit te pakken en te testen of het werkt. Wil je retourneren, dan hoef je eigenlijk niet eens een reden op te geven. "Ongebruikt en in originele verpakking" schrijft men er eigenlijk altijd wel bij, waarschijnlijk om mensen af te schrikken zodat ze een product bijvoorbeeld niet gebruiken voor een feestje en dan weer terugsturen. In de winkel kun je een product meestal ook werkend zien, vandaar dat je het bij online aankoop ook thuis werkend moet kunnen zien.

Zoals ik het verder begrijp kan de videokaart gewoon audio uitsturen en lijken de noodzakelijke codecs aanwezig. Elders lees ik weer dat je beter Bitstream kunt uitsturen naar de soundbar (die heeft dan zelf de codecs aan boord om het atmos signaal te decoderen). Je had al gelezen over die app voor Windows, waarschijnlijk kun je daarmee selecteren hoe je de audio uitstuurt.

Het zou kunnen dat je dan je monitor wel via de soundbar moet aansluiten, maar dat is een kwestie van proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I.S.
Dank allen voor het meedenken! Het klinkt logisch dat het zou moeten werken, dus ik ga het gewoon proberen. Thanks 👍

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Sta op het punt om mij te gaan oriënteren in een fysieke winkel voor de aanschaf van een 5.1.

Ik zie in Amersfoort HIFI Klubben en HOBO hifi. Allebei goede shopreviews/reviews zo het lijkt.

Ik ben een leek dus behoefte aan goed advies.

Beide zaken goede opties ?

Inmiddels opgelost :)!

[Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 11-06-2022 14:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I.S.
@Jorgen @Techneut @RichieB @LA-384

Nog dank allen voor het meedenken. De JBL 9.1 soundbar gekocht, aangesloten en het werkt. Toch apart dat zowel JBL als de winkel waar deze gekocht is niet snappen dat dit werkt.

Enig puntje is dat de bar niet goed snapt welk format aangeboden wordt, die denkt dat bijna alles Atmos is (en als dat niet het format is dan werken de back speakers niet). Op te lossen door in windows Atmos en 5.1 om te wisselen in de settings, wel wat gedoe dus elke keer, maar is te overzien aangezien de hoeveelheid Atmos content nog niet erg veel is.

Verder erg tevreden met het geluid, wat een enorm verschil met mijn oude pc-speakers. Voor muziek is het voldoende, maar niet meer dan dat, voor films/series erg tof!

(Edit: voor geinteresseerden, er loopt een ING rentepunten actie)

[Voor 4% gewijzigd door I.S. op 24-06-2022 21:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jorgen
I.S. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:02:
@Jorgen @Techneut @RichieB @LA-384

Nog dank allen voor het meedenken. De JBL 9.1 soundbar gekocht, aangesloten en het werkt. Toch apart dat zowel JBL als de winkel waar deze gekocht is niet snappen dat dit werkt.

Enig puntje is dat de bar niet goed snapt welk format aangeboden wordt, die denkt dat bijna alles Atmos is (en als dat niet het format is dan werken de back speakers niet). Op te lossen door in windows Atmos en 5.1 om te wisselen in de settings, wel wat gedoe dus elke keer, maar is te overzien aangezien de hoeveelheid Atmos content nog niet erg veel is.

Verder erg tevreden met het geluid, wat een enorm verschil met mijn oude pc-speakers. Voor muziek is het voldoende, maar niet meer dan dat, voor films/series erg tof!
Graag gedaan en veel plezier met je aankoop!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike1718
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07-2022
Hallo, ik heb een klein en gek probleem wat ik al een paar maanden heb maar waar ik zelf niet echt meer uit kom.

Ik heb een yamaha versterker (rx-v2095, al wel een oude) waar ik mijn speakers op heb aangesloten. Nou heb ik af en toe het 'probleem' dat als ik de versterker aan zet, het geluid uit de center speaker heel zacht is. Als ik dan het geluid harder zet (op de helft ongeveer) dan 'popt' de speaker en is het geluid weer normaal. Wat soms ook helpt is de versterker uitzetten, dan weer aanzetten en voordat de speakers aanslaan het volume bedienen, harder/zachter maakt niet uit.

Het probleem doet zich niet altijd voor en is heel wisselvallig. Soms heb ik het 1 a 2 weken achter elkaar elke dag en daarna is het ineens weg en het kan ook een paar weken niet optreden.

Ik heb de kabels al nagekeken en andere kabels voor geprobeerd maar dit wil niet helpen. Het betreft ook alleen de center speaker en geen andere.

Heeft iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn en of het op te lossen is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mike1718 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:44:
Hallo, ik heb een klein en gek probleem wat ik al een paar maanden heb maar waar ik zelf niet echt meer uit kom.

Ik heb een yamaha versterker (rx-v2095, al wel een oude) waar ik mijn speakers op heb aangesloten. Nou heb ik af en toe het 'probleem' dat als ik de versterker aan zet, het geluid uit de center speaker heel zacht is. Als ik dan het geluid harder zet (op de helft ongeveer) dan 'popt' de speaker en is het geluid weer normaal. Wat soms ook helpt is de versterker uitzetten, dan weer aanzetten en voordat de speakers aanslaan het volume bedienen, harder/zachter maakt niet uit.
Het is een heel bekend probleem dat in verreweg de meeste gevallen ligt aan een enigszins vervuilde/geoxideerde volumeregelaar die daardoor een beetje slecht contact maakt. Contactspray zou kunnen helpen als je er goed bij kan komen, maar dat lukt helaas niet altijd. Anders is die (laten) vervangen de enige oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike1718
[b]
Het is een heel bekend probleem dat in verreweg de meeste gevallen ligt aan een enigszins vervuilde/geoxideerde volumeregelaar die daardoor een beetje slecht contact maakt. Contactspray zou kunnen helpen als je er goed bij kan komen, maar dat lukt helaas niet altijd. Anders is die (laten) vervangen de enige oplossing.
Heeft een vervuilde volumeregelaar ook effect op enkel 1 speaker? Het probleem is alleen net de center speaker, de 2 voor speakers en de 2 achter hebben nooit problemen. Ik hoor ook geen gekraak als ik aan de knop zelf draai of maakt dat allemaal niet uit?

Moet de contactspray aan de binnenkant van de volume knop worden gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

kraats

Ik rol

Ik denk dat het in dit geval niet de potmeter is. De kans is zelfs groot dat het volume helemaal niet met een potmeter geregeld wordt.
Ik zou zelf het uitgangsrelais van het center kanaal verdenken. Is ook een mechanische verbinding die vuil kan worden.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sterker nog, de kans dat dit aan de volumeregelaar ligt is vrijwel nihil. Die is namelijk elektronisch en dan zou je het probleem op alle kanalen verwachten.

Ik denk zelf meer richting een eindversterkingsmodule die niet helemaal jofel meer is.

Noot: wat @Techneut aangeeft kan kloppen,maar zie je eigenlijk alleen als het een echte analoge potmeter is voor twee kanalen, dus bij oude stereo versterkers. Daar is men voor de consumentenapparatuur eigenlijk al sinds halverwege jaren 90 vanaf gestapt en is het spul elektronisch geregeld. Weet even niet exact hoe zo'n regelaar heet, maar ze zijn makkelijk te herkennen doordat je ze tot in het oneindige door kunt draaien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mike1718 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:36:
[...]

Heeft een vervuilde volumeregelaar ook effect op enkel 1 speaker? Het probleem is alleen net de center speaker, de 2 voor speakers en de 2 achter hebben nooit problemen. Ik hoor ook geen gekraak als ik aan de knop zelf draai of maakt dat allemaal niet uit?

Moet de contactspray aan de binnenkant van de volume knop worden gebruikt?
Uiteraard moet contactspray aan de binnenkant van de volumeregelaar worden gebruikt, dus op de contactbaan c.q het bewegende deel. Maar als die andere speakers bediend worden door dezelfde volumeregelaar, dan kan uiteraard de oorzaak niet daaraan liggen. Vandaar ook mijn voorbehoud "in de meeste gevallen". Dan zal wellicht het bericht van kraats het antwoord kunnen zijn. En inderdaad zit mijn "denkpatroon" soms nog een beetje in de oude analoge techniek. Zo'n "ouderwets" apparaat heb ik zelf namelijk ook nog, onverwoestbaar. Overigens heeft die van mij beslist niet een volumeknop die je eindeloos door kan draaien.

[Voor 12% gewijzigd door Techneut op 26-06-2022 18:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike1718
Bedankt voor alle reacties. Het uitgangrelais van het center kanaal, komt het vaak voor dat zo'n relais vervuild is of is deze dan eerder kapot (of bijna aan zijn einde). Kan je dit zelf oplossen of zal er iets vervangen moeten worden bij een restauratie bijvoorbeeld?

Mijn volumeknop kan ik ook niet oneindig doordraaien, hij gaat van linksonder met de klok mee naar rechtsonder. Als de versterker uit staat kan ik ook de volume knop draaien, als hij dan aan gaat is het dat volume waar de knop dan op staat. Lijkt mij meer analoog dan elektronisch als ik de uitleg zo goed begrijp?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Mike1718 Ik heb even gekeken in de service manual ( te vinden op hifiengine.com). Lijkt er op dat er toch nog echt een analoge potmeter in zit voor alle kanalen. Dan kan het in principe ook wel daaraan liggen, hoewel ik het relais meer verdenk. Er zitten ook nog een paar fysieke verbindingen tussen de printplaten van de eindversterker en de aansluitingen van de center, daar kan het ook nog aan liggen. Vooral al het fysieke heeft sowieso te lijden na jaren warmte in de versterker.
Om te testen of het voor of na de eindversterker van het kanaal zit kun je een actieve luidspreker aansluiten op de pre-out aansluiting van het center kanaal en kijken of die hetzelfde probleem heeft. Zo ja, dan zit het probleem er voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike1718
@kraats dankjewel, het zal lastig uitzoeken worden omdat het soms een paar weken helemaal geen problemen geeft maar ik zal op zoek gaan naar een actieve speaker als center om dat uit te sluiten.

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-03 07:41
Weet niet of het hier thuis hoort.
Apparatuur: Apple TV 4K, Mi 2 Pro Smart Projector 2, Denon Avr X2400H
Probleem:
Apple tv 4k aangesloten op de Denon, op een hdmi in poort
Mi beamer op Denon aangesloten op een hdmi out poort (op beide hdmi out geprobeerd)
Resultaat:
Beeld valt om de 10-60 seconden weg, waarna beeld weer even terug komt, valt weer weg, etc etc.

Als ik de Apple tv direct op de beamer aansluit werkt het perfect, maar dan wel alleen geluid van de beamer.
Dit doet mij vermoeden dat de Denon AVR de probleem veroorzaker is, alleen in combinatie met de Apple tv, verder een voor mij avr meer dan goed genoeg.

Vraag:
Hoe kan ik 100% zeker zijn dat de Denon de probleem veroorzaker is, en, zo ja, welke qua prijs vergelijkbare avr werkt wel goed samen met de Apple tv 4k

• r0p
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 00:09
Iemand ervaring met actieve speakers zoals de Buchart A700 of Kef ls60? Benieuwd naar jullie ervaringen. Men lijkt er nogal enthoustiast over te zijn. Door het gebrek van allerlei externe componenten kan dit wel eens interessant zijn.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CheopsChefren schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:33:
Hoe kan ik 100% zeker zijn dat de Denon de probleem veroorzaker is, en, zo ja, welke qua prijs vergelijkbare avr werkt wel goed samen met de Apple tv 4k
Als je de Denon uit de keten haalt, sluit je de bron dan aan op de HDMI kabel die direct naar de beamer loopt? Mogelijk zit daar het probleem nog in. Issues met HDMI zou ik altijd de kabel wisselen om die uit te sluiten. De kabel hoeft niet defect te zijn maar HDMI handshake is soms hit or miss.

Een receiver die met een Apple TV werkt bestaat mijns inziens ook niet. Sowieso zou de Denon dat goed moeten doen als je geen data stuurt die deze niet snapt. Met HDMI gaat het om de hele keten: bron, kabels, receiver, weergever.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
FeaR schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Als je de Denon uit de keten haalt, sluit je de bron dan aan op de HDMI kabel die direct naar de beamer loopt? Mogelijk zit daar het probleem nog in. Issues met HDMI zou ik altijd de kabel wisselen om die uit te sluiten. De kabel hoeft niet defect te zijn maar HDMI handshake is soms hit or miss.

Een receiver die met een Apple TV werkt bestaat mijns inziens ook niet. Sowieso zou de Denon dat goed moeten doen als je geen data stuurt die deze niet snapt. Met HDMI gaat het om de hele keten: bron, kabels, receiver, weergever.
Apple tv - beamer, perfect
Apple tv - Denon - beamer, probleem

Heb het met meerdere verschillende hdmi kabels geprobeerd, steeds het zelfde resultaat, en ook met verschillende hdmi poorten op de denon

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:24
CheopsChefren schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Apple tv - beamer, perfect
Apple tv - Denon - beamer, probleem

Heb het met meerdere verschillende hdmi kabels geprobeerd, steeds het zelfde resultaat, en ook met verschillende hdmi poorten op de denon
Ik las dat de Apple TV 4k CEC ondersteuning heeft, dit zou mogelijk wel een roet in het eten kunnen gooien, als je CEC ook op de rest van de apparaten aan hebt staan, er kan er maar 1 de baas zijn. Dit kan voor connectie issues zorgen. Dit moet dus heel zorgvuldig ingesteld worden.

Verder zie ik ook dat de Beamer 2 HDMI poorten heeften, HDMI 2, als input en HDMI1 met ARC. Je zou dus ook je apple TV aan poort 2 kunnen hangen, en een hdmi tussen je receiver en beamer kunnen hangen. die kabel moet dan in de ARC poort van je receiver. Ook dan moet je even goed de instellingen van je beamer, en versterker doornemen, zodat die het geluid van de beamer pakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:51
r0p schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:42:
Iemand ervaring met actieve speakers zoals de Buchart A700 of Kef ls60? Benieuwd naar jullie ervaringen. Men lijkt er nogal enthoustiast over te zijn. Door het gebrek van allerlei externe componenten kan dit wel eens interessant zijn.
Nog geen ervaring mee. Ik heb onlangs de KEF LS60W beluisterd. Klonk zeer krachtig en open. De ruimte waar ze opgesteld stonden was behoorlijk groot maar dat was geen probleem. Ik heb wat twijfels hoe ze presteren in een wat kleinere ruimte. Tevens is de prijs mijns inziens wat aan de hoge kant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NJA
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Dag iedereen,

geen idee waar ik terecht moest met deze vraag, en zelf ben ik niet zo sterk in audio…
Heb de zoek functie gebruikt op de website, maar zonder succes. Bij deze dus hier beland ;-)

Heb sinds een paar maanden een Samsung soundbar Q950A aangeschaft en ben er tevreden mee.
Bij het bekijken van films of series op netflix heb ik ook een “echt” cinema gevoel: je hoort scherven vallen in de hoek van de kamer, overvliegende helikopters komen net echt van achter je uit, …

Echter heb ik die audiokwaliteit niet wanneer ik films bekijk op Disney+ of een gehuurde film uit de iTunes movies bibliotheek (bad boys for life).

Op Disney+ heb ik Star Wars Roque one bekeken en daar leek alle geluid door mijn soundbar te komen. Uit de luidsprekers achter me kwam het geluid (en stemmen!) véél stiller door. Ik had geen enkel moment het gevoel dat ik een ‘cinema’ ervaring aan het beleven was. Voorbij razende jets leken niet van achter me uit te komen en scenes met veel 'over en weer geschiet' lijken enkel uit de soundbar te komen en niet uit de achterste speakers.

Ik dacht altijd dat de achterspeakers werden gebruikt voor geluidseffecten en niet voor stemoverdracht?

De info m.b.t. audiokwaliteit van Star Wars was “dolby vision” en “5.1”.
Bad boys for life weet ik niet meer, maar dat is een redelijk recente film, ik vermoed dus ook dat een degelijke surround hier wel aanwezig zal zijn.

Misschien nog dit:
Zowel disney+, netflix en itunes movies zijn Apple TV apps (apple tv aangesloten op mijn soundbar).
Alle apps zijn up to date (net zoals de soundbar).

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Via de SmartThings app van de soundbar zie ik dat het geluid geoptimaliseerd is voor “surround”. Maar echt veel kan je , volgens mij, niet aanpassen in de app.

Bedankt voor de mogelijke antwoorden,
Nicolas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NJA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:43:
De info m.b.t. audiokwaliteit van Star Wars was “dolby vision” en “5.1”.
Dolby Vision heeft niets te maken met audio maar met beeld ;)
Bad boys for life weet ik niet meer, maar dat is een redelijk recente film, ik vermoed dus ook dat een degelijke surround hier wel aanwezig zal zijn.
Bij trouble shooten is vermoeden niet wat je wilt hebben...
Heeft er iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Via de SmartThings app van de soundbar zie ik dat het geluid geoptimaliseerd is voor “surround”. Maar echt veel kan je , volgens mij, niet aanpassen in de app.
Puur afgaande op de "feiten":
  • De bron voor alle apps is hetzelfde: een TV
  • Er is één dienst, Netflix, die naar behoren werkt en andere niet.
Dan zijn er grofweg twee conclusies:
  1. Issue zit niet in de TV settings (Netflix werkt immers) maar in de instellingen van de app van Disney+ en iTunes Store
  2. Netflix doet ook de uitvoer niet goed en het gevoel is er alleen dat er echt surround is
In deze durf ik geen harde uitspraak te doen aangezien beide mogelijk is. Er wordt gesproken over "gevoel" en daar kan je in principe niets mee. Nadeel van een dergelijke oplossing als een sound bar is dat je - blijkbaar - niet kan controleren welke audio er binnen komt. Dat is voor trouble shooten in deze wel belangrijk. Is er echt geen één optie in de app van Samsung om te zien welk signaal er binnen komt?

Welke TV is er in de keten en hoe staan de geluidsinstellingen?

Heb je de geluidsinstellingen van Disney+ en iTunes app al eens doorgelopen? Als Netflix echt correct werkt zou ik het in de apps zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
Mijn beamer-apple tv-denon avr probleem.
Deze link YouTube: YouTube laat zien wat er gebeurd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

CheopsChefren schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:04:
Video niet beschikbaar
Deze video is privé

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NJA
CheopsChefren schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:04:
Hi,

ik kan je video niet afspelen (private video).

greets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NJA
FeaR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Dolby Vision heeft niets te maken met audio maar met beeld ;)

OK, noob error 1 :-)

[...]

Bij trouble shooten is vermoeden niet wat je wilt hebben...

[...]

Puur afgaande op de "feiten":
  • De bron voor alle apps is hetzelfde: een TV
  • Er is één dienst, Netflix, die naar behoren werkt en andere niet.
Dan zijn er grofweg twee conclusies:
  1. Issue zit niet in de TV settings (Netflix werkt immers) maar in de instellingen van de app van Disney+ en iTunes Store
  2. Netflix doet ook de uitvoer niet goed en het gevoel is er alleen dat er echt surround is
Deze settings werden nagekeken en doen volgens mij wat ze moeten doen.

In deze durf ik geen harde uitspraak te doen aangezien beide mogelijk is. Er wordt gesproken over "gevoel" en daar kan je in principe niets mee. Nadeel van een dergelijke oplossing als een sound bar is dat je - blijkbaar - niet kan controleren welke audio er binnen komt. Dat is voor trouble shooten in deze wel belangrijk. Is er echt geen één optie in de app van Samsung om te zien welk signaal er binnen komt?
100% gelijk... in de app kan je enkel zien via welk kanaal je audio komt en of het om "stereo" of "surround" gaat. Verder kan ik niets terugvinden.

Welke TV is er in de keten en hoe staan de geluidsinstellingen?

TV = Panasonic TX-65HZ2000E, de geluidsinstellingen staan op "home cinema", waardoor de tv weet dat het signaal vanuit de soundbar moet komen en niet vanuit de inbuild speakers. Ik stel me nu wel de vraag of de tv nog andere opties mee uitstuurt, ook al staat het geluid op die 'home cinema'... To check vanavond!

Heb je de geluidsinstellingen van Disney+ en iTunes app al eens doorgelopen? Als Netflix echt correct werkt zou ik het in de apps zoeken.
Zie mijn antwoorden hierboven, maar alleszins al heel erg bedankt om de tijd te hebben genomen om even te reageren.

greets

[Voor 23% gewijzigd door NJA op 05-07-2022 10:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NJA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:38:
[...]
OK, noob error 1 :-)
Geen probleem ;) Meer dat je het niet gaat zoeken in films die Dolby Vision hebben.
TV = Panasonic TX-65HZ2000E, de geluidsinstellingen staan op "home cinema", waardoor de tv weet dat het signaal vanuit de soundbar moet komen en niet vanuit de inbuild speakers. Ik stel me nu wel de vraag of de tv nog andere opties mee uitstuurt, ook al staat het geluid op die 'home cinema'... To check vanavond!
Ouder type Panasonic dus deze doet volgens mij nog DTS. In andere woorden, geluid wordt niet terug gezet naar stereo omdat de track niet wordt ondersteunt. Nu gebruiken diensten als Netflix en Disney toch geen DTS maar Dolby Digital maar dan sluiten we deze vanuit twee kanten uit.

Er van uitgaande dat je gelijk hebt en dat Netflix het goed doet zou ik dus in de app zelf kijken, dus instellingen van Disney+ en iTunes. Check dat settings (ook van de TV) staan op "bitstream" of "passthrough", je wilt geen "PCM" of iets in die trant kiezen om het signaal zo puur mogelijk bij de Samsung te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CheopsChefren
Ik post blijkbaar niet zo vaak op youtube. Zou nu kijkbaar moeten zijn voor iedereen.

YouTube: Probleem beamer

• NJA
FeaR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:47:

Ouder type Panasonic dus deze doet volgens mij nog DTS. In andere woorden, geluid wordt niet terug gezet naar stereo omdat de track niet wordt ondersteunt. Nu gebruiken diensten als Netflix en Disney toch geen DTS maar Dolby Digital maar dan sluiten we deze vanuit twee kanten uit.

Er van uitgaande dat je gelijk hebt en dat Netflix het goed doet zou ik dus in de app zelf kijken, dus instellingen van Disney+ en iTunes. Check dat settings (ook van de TV) staan op "bitstream" of "passthrough", je wilt geen "PCM" of iets in die trant kiezen om het signaal zo puur mogelijk bij de Samsung te krijgen.
Je had me op z'n minst in de waan kunnen laten dat dit een top tv was die vele nieuwere tv's van haar sokken doet blazen :P

Even serieus: ik ben gisterenavond gaan zoeken in de tv instellingen en het is inderdaad zo dat de tv settings op "auto" stonden i.p.v. Bitstream. Deze gewijzigd naar bitstream en had inderdaad meer diepgang in het geluid via disney+

Straks even op google zoeken naar een goede disney+ titel om je surround te testen (denk wel dat dit bestaat). De settings op Disney+ en de apple tv staan alleszins wel correct.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NJA schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Je had me op z'n minst in de waan kunnen laten dat dit een top tv was die vele nieuwere tv's van haar sokken doet blazen :P
"Ouder" was in deze niet negatief. Meer dat meer en meer merken DTS support laten vallen in hun nieuwere serie TV's. Jouw Panasonic doet nog wel DTS in tegenstelling tot het model van vorig jaar. LG doet hetzelfde met DTS, nu al voor het derde jaar. Het is sowieso een top TV die nog veel TV's achter zich laat, ik gok zo elke LCD TV :P
Even serieus: ik ben gisterenavond gaan zoeken in de tv instellingen en het is inderdaad zo dat de tv settings op "auto" stonden i.p.v. Bitstream. Deze gewijzigd naar bitstream en had inderdaad meer diepgang in het geluid via disney+
"Bitstream" is altijd goed, typisch dat de "auto" functie niet goed werkte. TV staat dan in ieder geval goed :)

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 19:17
Goede middag iedereen.

Ik zit met een vraag over mijn speakerset (PC set logitech Z506) en meer specifiek over, hoe ver mijn audio/subwoofer echt geluid maakt en tot hoever het hoorbaar/voelbaar is.

Kleine voorbeeld: ik woon in een flat op 1ste verdieping, maar mensen zeggen dat ze mijn bass en geluid horen op 6 hoog.

Zit ik hier dan goed of heb ik ergens een forum/topic gemist ?
Ik hoor het graag, dan kan ik ook iets uitgebreider informatie geven ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Soundstorm2010 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 15:45:
Goede middag iedereen.

Ik zit met een vraag over mijn speakerset (PC set logitech Z506) en meer specifiek over, hoe ver mijn audio/subwoofer echt geluid maakt en tot hoever het hoorbaar/voelbaar is.

Kleine voorbeeld: ik woon in een flat op 1ste verdieping, maar mensen zeggen dat ze mijn bass en geluid horen op 6 hoog.

Zit ik hier dan goed of heb ik ergens een forum/topic gemist ?
Ik hoor het graag, dan kan ik ook iets uitgebreider informatie geven ;)
Misschien dat je hier goed zit. maar je zult iets specifieker moeten zijn in je vraag.
En dan nog hoe ver geluid draagt ligt aan idioot veel factoren in hoe die flat gebouwd is. En als er een algemeen luchtkanaal/stijgpijp is kan ik me voorstellen dat je daar het geluid makkelijk 10 meter verder nog kan horen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-04 21:08
Goedemiddag,

Ik heb een setje actieve speaker met RCA/Tulp connectoren welke ik op mijn TV wil aansluiten.
Echter heeft mijn tv alleen audio uit via HDMI ARC of optisch

Nu heb ik recent, op te proberen, een optische naar tulp/rca kastje gekocht maar bij deze kan je het volume niet regelen, en als ik in de TV de optie optische out selecteer kan je ook niet via de TV het volume regelen dus als resultaat 1 redelijk hard niet te verstellen volume.

Dus nu zit ik naar een HDMI ARC naar RCA kastje te kijken maar vraag me af of hierin wel het volume wordt bepaald door de TV?
En is zo een kastje een goeie optie?

Als alternatief zat ik ook naar streamers te kijken, alleen hebben deze enkelt maar actieve uitgangen, en aangezien de speakers dit al hebben is dat niet wenselijk

TV is een Samsung Q95T met one connect box
Speakers zijn B & O Beolab 6000 (tulp plug)
extra wens is nog eens een actieve sub der bij in te kunnen koppelen.

Alvast bedankt!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
remysan schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:01:
Goedemiddag,

Ik heb een setje actieve speaker met RCA/Tulp connectoren welke ik op mijn TV wil aansluiten.

Nu heb ik recent, op te proberen, een optische naar tulp/rca kastje gekocht maar bij deze kan je het volume niet regelen, en als ik in de TV de optie optische out selecteer kan je ook niet via de TV het volume regelen dus als resultaat 1 redelijk hard niet te verstellen volume.

Dus nu zit ik naar een HDMI ARC naar RCA kastje te kijken maar vraag me af of hierin wel het volume wordt bepaald door de TV?

Als alternatief zat ik ook naar streamers te kijken, alleen hebben deze enkelt maar actieve uitgangen, en aangezien de speakers dit al hebben is dat niet wenselijk

Alvast bedankt!
Helaas gaat dit niet (HDMI ARC zal ook altijd hetzelfde volume geven).

Je kunt dit eventueel met een receiver doen, er zijn zover ik weet ook converters van HDMI / optisch naar RCA die volume kunnen regelen (via HDMI-CEC of een IR ontvanger), maar ik ben een beetje bang dat dat alleen maar meer ellende oplevert.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• RichieB
@remysan Actieve speakers hebben een versterker. Deze versterker heeft een volumeregeling. Hoe bedien je die bij jouw speakers? HDMI-ARC gaat vaak samen met HDMI-CEC waarmee je commando’s kan versturen. Dan kan je TV aan je versterker het command “harder” of “zachter” sturen als je op die knoppen van je TV-afstandsbediening drukt. Moet wel je versterker en TV beiden HDMI-CEC ondersteunen dus.

[Voor 8% gewijzigd door RichieB op 18-07-2022 16:47]

• The Eagle

The Eagle

RichieB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:46:
@remysan Actieve speakers hebben een versterker. Deze versterker heeft een volumeregeling. Hoe bedien je die bij jouw speakers? HDMI-ARC gaat vaak samen met HDMI-CEC waarmee je commando’s kan versturen. Dan kan je TV aan je versterker het command “harder” of “zachter” sturen als je op die knoppen van je TV-afstandsbediening drukt. Moet wel je versterker en TV beiden HDMI-CEC ondersteunen dus.
De eerste actieve speakerset met HDMI CEC ondersteuning moet ik nog tegenkomen. Dat zie je meer bij soundbars. De speakersets worden over het algemeen meer voor PC doeleinden gebruikt imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een DAC, zoals je nu hebt, zet alleen het signaal om van digitaal naar analoog, daar zit verder geen volumeregeling in. HDMI ARC heeft dat wel. Een product als bijvoorbeeld deze stelt dat volumeregeling over de analoge uitgangen (die jij gaat gebruiken) mogelijk is.

Nadeel van deze opzet is dat je volledig gaat leunen op HDMI CEC. Waar HDMI CEC in theorie een zeer mooie optie is blijkt het in praktijk niet altijd zo rooskleurig te zijn. Dit omdat HDMI CEC geen vast protocol is en elke fabrikant dit naar eigen inzicht mag implementeren. Oftewel, in theorie werkt het zoals je wilt maar praktijk kan een ander verhaal zijn...
The Eagle schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:54:
[...]
De eerste actieve speakerset met HDMI CEC ondersteuning moet ik nog tegenkomen.
KEF LSX om er maar één te noemen. HDMI CEC en HDMI ARC gaan over dezelfde pin waardoor HDMI Audio Return en HDMI Control veelal in één adem worden genoemd en de functies van beide over één kam worden geschoren. HDMI eARC wordt veelal wel apart vernoemd omdat daar een extra pin voor wordt gebruikt.

[Voor 20% gewijzigd door FeaR op 18-07-2022 17:00]

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 19:17
heuveltje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Misschien dat je hier goed zit. maar je zult iets specifieker moeten zijn in je vraag.
En dan nog hoe ver geluid draagt ligt aan idioot veel factoren in hoe die flat gebouwd is. En als er een algemeen luchtkanaal/stijgpijp is kan ik me voorstellen dat je daar het geluid makkelijk 10 meter verder nog kan horen.
Ik ga een aantal plaatjes voorbereiden en dan ga ik het hopelijk goed uitleggen.
Bedankt voor de informatie tot nu toe :)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18
Ik heb nog een hele oude home cinema set uit 2004

Heeft het altijd goed gedaan, maar de box links voor begint nu te kraken, de rest is nog altijd perfect.

Aansluiting is gewoon met een draadje en twee klemmetjes in de box, voor links en rechts.

Zou ik een klein boxje ergens kunnen aanschaffen, en deze zonder problemen kunnen vervangen voor de oude box, of zitten hier toch meer haken en ogen aan?

En zo ja, waar zou ik zulke boxjes het beste kunnen aanschaffen, dan wel nieuw, dan wel tweedehands.

Ik heb verder geen eisen voor wat de box aan moet kunnen. Gewoon normaal gamen en youtube kijken enzo.

Zelf denk ik dat elke box van de laatste jaren een verbetering is ten opzichte van de huidige, maar toch.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• The Eagle

The Eagle

maramsp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:50:
Ik heb nog een hele oude home cinema set uit 2004

Heeft het altijd goed gedaan, maar de box links voor begint nu te kraken, de rest is nog altijd perfect.

Aansluiting is gewoon met een draadje en twee klemmetjes in de box, voor links en rechts.

Zou ik een klein boxje ergens kunnen aanschaffen, en deze zonder problemen kunnen vervangen voor de oude box, of zitten hier toch meer haken en ogen aan?

En zo ja, waar zou ik zulke boxjes het beste kunnen aanschaffen, dan wel nieuw, dan wel tweedehands.

Ik heb verder geen eisen voor wat de box aan moet kunnen. Gewoon normaal gamen en youtube kijken enzo.

Zelf denk ik dat elke box van de laatste jaren een verbetering is ten opzichte van de huidige, maar toch.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Eerst even uitvissen of het de speaker is of de versterker. Kwestie van draadjes omwisselen op de versterker :)
Vervangende speaker zou ik evt op marktplaats zoeken. Een beetje nieuwe speaker kost meer dan je hele set nog waard is, da's zonde.

• Techneut
  • Niet online
maramsp,
Noem je dat heel oud, een set uit 2004?
Om helemaal zeker te zijn (je weet maar nooit) dat het aan de speaker ligt zou je inderdaad links en rechts even kunnen ruilen. Elke set speakers met dezelfde eigenschappen voldoet, geen enkele reden om daar moeilijk over te doen. Dat is de impedantie, doorgaans 4 of 8 ohm en het vermogen (het aantal watts). Verder de vraag of het een samengestelde speaker is, d.w.z. een hoge en lage tonen luidspreker in één behuizing. Dat is in feite alles. Ik zou wel links en rechts gelijk willen houden. Dus niet uit zuinigheid meer één vervangen.

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18
Zijn inderdaad 2 speakers in een speaker.
Eentje boven voor de hoge tonen, en 1 beneden voor de middel tonen.
Lage tonen worden door de subwoofer gedaan.
Met de versterker is overigens niets mis.
Heb links en rechts inderdaad omgewisseld, en het is echt de speaker.
Maar wat blijkt, het is de enige speaker van mijn 5.1 setje waar 2 gaten (denk tijdens het verhuizen gebeurt, want ben namelijk 2 keer verhuisd in 2017 en 2019) in zitten bij de middel tonen.
Dus wat dat betreft inderdaad zowel links als rechts voor vervangen dan.
Maar kan ik links en rechts achter, centre, en sub gewoon zo laten dan?
Alvast bedankt maar weer!

• Goofman
  • Laatst online: 01-04 15:57
Ik heb geen idee waar ik mijn vraag anders zou moeten stellen dus probeer het maar gewoon: ik heb uit pure weemoed en nieuwsgierigheid voor weinig een Aiwa walkman geregeld. De originele oordopjes zitten er nog bij, maar zijn niet echt okee meer. Voordat ik iets anders ga kopen, heb ik een aantal oordopjes geprobeerd en deze geven alleen goed stereo geluid wanneer ik de audio jack een klein stukje uit de connector laat steken. Nu zijn dit wel oordopjes met een microfoon ingebouwd in de kabel. Zou het kunnen dat de audio jack van oordopjes/koptelefoons met ingebouwde microfoon niet compatibel zijn met de connector van een walkman van bijna 30 jaar oud?
Zo ja, zit ik dan gegarandeerd safe wanneer ik oordopjes/koptelefoon koop zonder ingebouwde microfoon?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:47

Touchdomex

Meisje!

Goofman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:31:
Ik heb geen idee waar ik mijn vraag anders zou moeten stellen dus probeer het maar gewoon: ik heb uit pure weemoed en nieuwsgierigheid voor weinig een Aiwa walkman geregeld. de originele oordopjes zitten er nog bij, maar zijn niet echt okee meer. Voordat ik iets anders ga kopen, heb ik een aantal oordopjes geprobeerd en deze geven alleen goed stereo geluid wanneer ik de audio jack een klein stukje uit de connector laat steken. Nu zijn dit wel oordopjes met een microfoon ingebouwd in de kabel. Zou het kunnen dat de audio jack van oordopjes/koptelefoons met ingebouwde microfoon niet compatibel zijn met de connector van een walkman van bijna 30 jaar oud?
Zo ja, zit ik dan gegarandeerd safe wanneer ik oordopjes/koptelefoon koop zonder ingebouwde microfoon?
Ja dat kan en ja zonder mic ben je hoe dan ook safe. Ik zat te denken hoe ik dat hier heb opgelost maar toen bedacht ik mij, heb hier niets met microfoon dus kan niets testen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Goofman
Touchdomex schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Ja dat kan en ja zonder mic ben je hoe dan ook safe. Ik zat te denken hoe ik dat hier heb opgelost maar toen bedacht ik mij, heb hier niets met microfoon dus kan niets testen...
Bedankt voor de snelle reactie. Nu nog (goede) oordopjes zonder ingebouwde mic voor een leuke prijs weten te vinden. Bij de MM kon ik al niets vinden zonder mic ;-)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:47

Touchdomex

Meisje!

Goofman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Nu nog (goede) oordopjes zonder ingebouwde mic voor een leuke prijs weten te vinden. Bij de MM kon ik al niets vinden zonder mic ;-)
Weet niet wat je zoekt maar weet 2 merken die kwaliteit leveren voor weinig:

https://www.amazon.com/Ve...ud-earphone/dp/B01J0S4AAS

en heb zelf https://kz-audio.com/kz-zst-x.html en dan met kabel zonder microfoon. Werkt hier prima in allerhande 3.5mm apparaten.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• The Eagle

The Eagle

Ik heb geen idee waar ik mijn vraag anders zou moeten stellen dus probeer het maar gewoon: ik heb uit pure weemoed en nieuwsgierigheid voor weinig een Aiwa walkman geregeld. De originele oordopjes zitten er nog bij, maar zijn niet echt okee meer. Voordat ik iets anders ga kopen, heb ik een aantal oordopjes geprobeerd en deze geven alleen goed stereo geluid wanneer ik de audio jack een klein stukje uit de connector laat steken. Nu zijn dit wel oordopjes met een microfoon ingebouwd in de kabel. Zou het kunnen dat de audio jack van oordopjes/koptelefoons met ingebouwde microfoon niet compatibel zijn met de connector van een walkman van bijna 30 jaar oud?
Zonder mic is een jackplug volgens TRS, met mic is TRRS. Zie https://monopricesupport....e-between-ts-trs-and-trrs voro uitleg.
Kortom: met een mic kabel gaat dat niet werken want is je positionering van de plug tov de interne contactpunten net niet goed. STukje uittrekken en je hebt wel de juiste punten intern te pakken, da's ook wat je merkt. Maar alles met een stereo jackplug zonder mic gaat gewoon werken :)

Sopjes haal je voor weinig bij de mediamarkt en consorten.
KZ heb ik zelf ook mee, maar is wel een stukje meer kwaliteit dan standaard Sony dopjes oid. Kan zich meten met de duurdere Shure IEM's etc, voro een fractie van de prijs.
Zou ik echter voor een oude walkman niet inzetten want je gaat alle imperfecties van het cassettemedium en de speler horen, en da's nit wat je wilt denk ik ;)

• Goofman
The Eagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Zonder mic is een jackplug volgens TRS, met mic is TRRS. Zie https://monopricesupport....e-between-ts-trs-and-trrs voro uitleg.
Kortom: met een mic kabel gaat dat niet werken want is je positionering van de plug tov de interne contactpunten net niet goed. STukje uittrekken en je hebt wel de juiste punten intern te pakken, da's ook wat je merkt. Maar alles met een stereo jackplug zonder mic gaat gewoon werken :)

Sopjes haal je voor weinig bij de mediamarkt en consorten.
KZ heb ik zelf ook mee, maar is wel een stukje meer kwaliteit dan standaard Sony dopjes oid. Kan zich meten met de duurdere Shure IEM's etc, voro een fractie van de prijs.
Zou ik echter voor een oude walkman niet inzetten want je gaat alle imperfecties van het cassettemedium en de speler horen, en da's nit wat je wilt denk ik ;)
Wat bedoel je met 'Sopjes'?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:23

franssie

Save the albatross

Goofman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Wat bedoel je met 'Sopjes'?
Ik neem aan Dopjes ;-)

Ook maar eens een setje van die KZ besteld, ben benieuwd!

[Voor 15% gewijzigd door franssie op 21-07-2022 14:51]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:28
IEM van Moondrop via Amazon.nl - https://www.amazon.nl/Moo...rop+chu%2Caps%2C83&sr=8-5

PSN: dixeN1337

• Goofman
Bedankt voor alle tips. Ik vind die Moondrops wel interessant.
Ik wil er niet direct veel geld aan uitgeven. Het zou zo maar een tijdelijke bevlieging kunnen zijn ;-)

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-04 20:10
Goedemiddag,

Alvast bedankt!
Een dac met regelbaar volume (bv topping) via afstandsbediening kan handig zijn voor je.
Optisch in, en tulp uit.

• The Eagle

The Eagle

Goofman schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:29:
Bedankt voor alle tips. Ik vind die Moondrops wel interessant.
Ik wil er niet direct veel geld aan uitgeven. Het zou zo maar een tijdelijke bevlieging kunnen zijn ;-)
@Goofman of je gebruikt gewoon een verloopje: https://www.allekabels.nl...r-microfoon-en-audio.html
Ben je voor 5 euro klaar, zal via Ali vast nog voor minder kunnen. Passen je dopjes met mic van je telefoon op. Je sluit alleen de mic kabel niet aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:00

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:49:
[...]

@Goofman of je gebruikt gewoon een verloopje: https://www.allekabels.nl...r-microfoon-en-audio.html
Ben je voor 5 euro klaar, zal via Ali vast nog voor minder kunnen. Passen je dopjes met mic van je telefoon op. Je sluit alleen de mic kabel niet aan.
Deze is nog mooier:

https://www.allekabels.nl...d7b7kNjGyF4kaAkCSEALw_wcB

Ik heb hem zelf ook om mijn moderne zooi aan te sluiten op m'n ouwe zooi.

Edit: hmmm; volgens mij is dit toch niet dezelfde die ik heb. Als ik de omschrijving zo lees, zet deze dus niet TRRS naar TRS om, maar is het een TRS-naar-TRS-maar-dan-om-een-90-graden-hoekie-adaptertje.

Misschien eerst mailen naar allekabels.nl voor je hem bestelt.

[Voor 16% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-07-2022 02:08]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heroic_Nonsense schreef op zondag 24 juli 2022 @ 02:03:
[...]

Deze is nog mooier:

https://www.allekabels.nl...d7b7kNjGyF4kaAkCSEALw_wcB

Ik heb hem zelf ook om mijn moderne zooi aan te sluiten op m'n ouwe zooi.

Edit: hmmm; volgens mij is dit toch niet dezelfde die ik heb. Als ik de omschrijving zo lees, zet deze dus niet TRRS naar TRS om, maar is het een TRS-naar-TRS-maar-dan-om-een-90-graden-hoekie-adaptertje.

Misschien eerst mailen naar allekabels.nl voor je hem bestelt.
Da's idd gewoon een haaks koppelstuk, daar heeft ie niks aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

En toch werkt dat vaak wel omdat het contact van de sleeve daar waarschijnlijk op een iets andere plek zit dan in de speler

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kraats schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:53:
En toch werkt dat vaak wel omdat het contact van de sleeve daar waarschijnlijk op een iets andere plek zit dan in de speler
Sure, but your mileage may vary en dan moet ie hem alsnog een stukje uittrekken. Maar die situatie wilde hij juist oplossen, schiet ie dus niks mee op :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

YMMV ben ik mee eens, maar mijn ervaring is dat omdat ze er van uitgaan dat er ook trrs pluggen in gebruikt worden de ground op de plek van de onderste ring opgepakt wordt en je dus niet meer je plugje er een stukje uit hoeft te trekken.

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:32
Ik heb Dali front en center speakers. Zou ik deze dan kunnen gebruiken als rear speakers?
https://www.hifiklubben.n...prekers/dalifazonsatsabk/

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SuperCrisz schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:25:
Ik heb Dali front en center speakers. Zou ik deze dan kunnen gebruiken als rear speakers?
https://www.hifiklubben.n...prekers/dalifazonsatsabk/
Waarom niet? Waarom twijfel je? Sowieso mist denk ik het type in de eerste zin.

• SuperCrisz
FeaR schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Waarom niet? Waarom twijfel je? Sowieso mist denk ik het type in de eerste zin.
Ik heb Dali onwall fronts en de Dali spektor center speaker. De reden waarom ik twijfel is mijn beperkte kennis van audio en of je alle speakers zowel als front of als rear kan inzette

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

SuperCrisz schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Ik heb Dali onwall fronts en de Dali spektor center speaker. De reden waarom ik twijfel is mijn beperkte kennis van audio en of je alle speakers zowel als front of als rear kan inzette
In principe kan dat. De vraag is of het nodig is. Gigantische vloerstaanders als rear is qua aansluiten mogelijk, maar voor effecten tijdens films overkill. Center speakers zijn afwijkend qua form omdat deze veelal onder de TV worden gelegd, een speaker met de units naast elkaar is dan makkelijker dan een vloerstaander onder de TV.

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-04 21:08
FeaR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:55:
[...]
Een DAC, zoals je nu hebt, zet alleen het signaal om van digitaal naar analoog, daar zit verder geen volumeregeling in. HDMI ARC heeft dat wel. Een product als bijvoorbeeld deze stelt dat volumeregeling over de analoge uitgangen (die jij gaat gebruiken) mogelijk is.

Nadeel van deze opzet is dat je volledig gaat leunen op HDMI CEC. Waar HDMI CEC in theorie een zeer mooie optie is blijkt het in praktijk niet altijd zo rooskleurig te zijn. Dit omdat HDMI CEC geen vast protocol is en elke fabrikant dit naar eigen inzicht mag implementeren. Oftewel, in theorie werkt het zoals je wilt maar praktijk kan een ander verhaal zijn...
Bedankt voor je bericht,
Heb deze besteld en het doet wat het moet doen.
moest alleen nog wat instellingen veranderen in mijn tv mbt de PCM geluids instellingen.
Dus voor nu heb ik er even muziek uit.

gr

[Voor 13% gewijzigd door FeaR op 25-07-2022 15:12. Reden: Quote gemaakt]

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-03 13:17
Ik heb een aantal Polk Monitor XT speakers gekocht, en probeer deze nu 'goed' te configureren. Maar ik heb daar wat vragen bij.

De opstelling is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
XT70----XT35----XT70
|           XT12   |
|                  |
XT15            XT15
|                  |
|      *BANK*      |
XT20------------XT20

De speakers zijn aangesloten op een Marantz SR7010. Oudje, maar doet het nog meer dan prima. In eerste instantie heb ik de speakers ingesteld op 'hoe ik het altijd doe': Alle speakers op 'klein', crossover net iets boven de onderste -3dB limiet volgens de fabrikant, en klaar. Ik heb de Audyssey-setup van de Marantz gedraaid, voornamelijk om de afstanden goed te calibreren zodat surround netjes werkt, maar zag het volgende gebeuren:

Front speakers (XT70) werden ingesteld op 'groot' ipv klein en de crossover werd verwijderd en ingesteld op 'volledig bereik' (ik had deze op 60Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 35Hz-40kHz, -3dB 41Hz-26kHz

Center speaker (XT35) werd ingesteld op 60Hz crossover (ik had deze op 100Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 57Hz-40kHz, -3dB 84Hz-26kHz

Surround (XT15) werd ingesteld op 60Hz crossover (ik had deze op 80Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 48Hz-40kHz, -3dB 73Hz-26kHz

Surround Back (XT20) werd ingesteld op 40Hz crossover (ik had deze op 80Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 38Hz-40kHz, -3dB 57Hz-26kHz

Subwoofer (XT12) werd ingesteld op 120Hz crossover
- Fabrikant meldt een bereik van 24Hz-160Hz

Ik heb altijd begrepen (en veel gelezen) dat je uit moet gaan van de -3dB waarden, daar iets boven moet gaan zitten met je crossover, en je subwoofer weer iets dáár boven zetten zodat je overlap hebt. Daarnaast dat je bij het gebruik van een subwoofer al je speakers op 'klein' moet instellen en zoveel mogelijk lage tonen naar de subwoofer moet sturen. Audyssey zet de crossovers echter net onder de -3dB waarden die de fabrikant opgeeft, en ik lees overal dat dat niet de bedoeling is omdat je versterker dan veel te hard moet werken om tonen uit een speaker te krijgen waar de speaker zelf eigenlijk helemaal niet goed in is. Daarnaast zijn mijn front speakers ineens toch 'groot' volgens de versterker.

Wat is er nu wijs in deze situatie?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Crossover of LPF for LFE?
Wat zegt Audyssey over het volume van de subwoofer (en eventueel de rest van de speakers)? Hoe veel dB in de plus of min staan die?
Ik heb altijd begrepen (en veel gelezen) dat je uit moet gaan van de -3dB waarden, daar iets boven moet gaan zitten met je crossover....
Het is een guideline die je als basis kan nemen. Audyssey meet de speakers in de ruimte en dat laatste wordt met de x 1,5 bij -3 dB (dan wel x 2,0 bij -6 dB) niet meegenomen. Foto's van de speakers geven speakers met reflex poort aan de achterzijde of onderzijde met uitstraling naar alle kanten. Afgaande op de afbeelding staat de speakers in hoeken wat veelal al een boost in het laag geeft. Fabrikanten meten niet in zo'n opstelling. Het is niet per definitie fout om andere waardes te gebruiken, het is en blijft smaak.

[Voor 15% gewijzigd door FeaR op 27-07-2022 10:20]

• redah
FeaR schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:16:
Crossover of LPF for LFE?
Wat zegt Audyssey over het volume van de subwoofer (en eventueel de rest van de speakers)? Hoe veel dB in de plus of min staan die?
LPF, excuus. Ik had het volume van de subwoofer zoals Audyssey zei op 50% gezet met de draaiknop, en deze vervolgens met de knop aangepast totdat hij op 75dB uitkwam en 'groen' was volgens Audyssey. Dat kwam neer op ongeveer 25% van de volumeknop. Frappant is wel dat hij daarna alsnog t volume zelf omlaag gooide, want het volume overzicht is als volgt:

Front, left, center: -1dB, surround L/R: -3.5dB, back L/R: -2.5dB, subwoofer: -5.5dB.
FeaR schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:16:

Het is een guideline die je als basis kan nemen. Audyssey meet de speakers in de ruimte en dat laatste wordt met de x 1,5 bij -3 dB (dan wel x 2,0 bij -6 dB) niet meegenomen. Het is niet per definitie fout om andere waardes te gebruiken.
Dus de waarden die Audyssey aangeeft kunnen geen 'schade' opleveren? Ik heb liever dat een versterker het wat minder zwaar heeft dan dat hij een woofer tot het uiterste gaat duwen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Daar niets aan doen, dat is de default.
...subwoofer: -5.5dB
Dat is wel een correcte meting. Als Audyssey naar -12.0 dB gaat dan is het niet goed gegaan/de meting verkeerd. Vandaar dat ik het vroeg. Maar in deze is dat blijkbaar niet het geval.
Dus de waarden die Audyssey aangeeft kunnen geen 'schade' opleveren? Ik heb liever dat een versterker het wat minder zwaar heeft dan dat hij een woofer tot het uiterste gaat duwen.
Het zal niets kapot maken. Beste is altijd nog een x periode testen met deze waardes en na een tijdje aanpassen naar bijvoorbeeld de x 1,5 berekening. Eventueel nog een stapje tussen Audyssey en de x 1,5 als bijvoorbeeld de fronts op "small" met een lage crossover. Puur om te horen wat je fijner vindt klinken. Dat laatste is toch het belangrijkste. Zeker nu je weet dat het geen schade toe kan brengen :)

[Voor 6% gewijzigd door FeaR op 27-07-2022 10:46]

• redah
Top, thanks voor de info!

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 08:53
Beste medetweakers,

Wij hebben hier een Onkyo CS-375D staan. Prima ding maar aangezien we geen analoge coax aansluiting (we hebben glasvezel) hebben ontvangen we geen radio.

De set kan DAB+ aan, maar de standaard draad antenne ontvangt vrijwel geen zenders of de zender valt vaak weg.

Nu vraag ik mij af hoe ik het ontvangst kan verbeteren. Zijn er (actieve) antennes voor die kan zorgen dat we een beter ontvangst kunnen krijgen. Of wellicht een buiten antenne?

Hoe gaan anderen hier mee om? We willen bij dit setje blijven (mede vanwege sentimentele redenen).

Alvast bedankt voor jullie input.

• The Eagle

The Eagle

Sw333t schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:26:
Beste medetweakers,

Wij hebben hier een Onkyo CS-375D staan. Prima ding maar aangezien we geen analoge coax aansluiting (we hebben glasvezel) hebben ontvangen we geen radio.

De set kan DAB+ aan, maar de standaard draad antenne ontvangt vrijwel geen zenders of de zender valt vaak weg.

Nu vraag ik mij af hoe ik het ontvangst kan verbeteren. Zijn er (actieve) antennes voor die kan zorgen dat we een beter ontvangst kunnen krijgen. Of wellicht een buiten antenne?

Hoe gaan anderen hier mee om? We willen bij dit setje blijven (mede vanwege sentimentele redenen).

Alvast bedankt voor jullie input.
DAB+ antenne zat, beetje fatsoenlijk antenne is beter dan een draadje. Ontvangst binnen is afhankelijk van het huis; een nieuwbouwwoning is vaak minder signaal doorlatend dan een ouder huis. Maar proberen kun je altijd :)

Meeste mensen zie ik dit oplossen door radio via de decoder of internetradio. Het is een beetje afhankelijk van je provider of er ook losse radiokastjes beschikbaar zijn.

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-03 08:53
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:37:
[...]

DAB+ antenne zat, beetje fatsoenlijk antenne is beter dan een draadje. Ontvangst binnen is afhankelijk van het huis; een nieuwbouwwoning is vaak minder signaal doorlatend dan een ouder huis. Maar proberen kun je altijd :)

Meeste mensen zie ik dit oplossen door radio via de decoder of internetradio. Het is een beetje afhankelijk van je provider of er ook losse radiokastjes beschikbaar zijn.
We hebben een hoekwoning uit 1985 en de radio staat precies in een hoek van de woonkamer die met de ene muur grenst aan een carport van aluminium en met de andere muur grenst aan een overkapping (ook aluminium). Ik heb een beetje het idee dat deze constructies mede schuldig zijn aan het verstoren van het DAB+ signaal. Zou dit kunnen?

Ik zal eens navraag doen bij onze provider. Volgens mij is het enkel tv dat wij ontvangen via de decoder (een Amino Aria 7x).

• The Eagle

The Eagle

* knip *
Liever een topic report indienen.

[Voor 96% gewijzigd door D vd V op 28-07-2022 23:05]

• The Eagle

The Eagle

Sw333t schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:41:
[...]

We hebben een hoekwoning uit 1985 en de radio staat precies in een hoek van de woonkamer die met de ene muur grenst aan een carport van aluminium en met de andere muur grenst aan een overkapping (ook aluminium). Ik heb een beetje het idee dat deze constructies mede schuldig zijn aan het verstoren van het DAB+ signaal. Zou dit kunnen?
Zou best kunnen. Raamcoating kan ook nog een mogelijke oorzaak zijn. Externe antenne in de buitenlucht zal eigenlijk altijd wel betere ontvangst hebben iirc, maar da's niet altijd mogelijk of wenselijk natuurlijk :)
Ik zal eens navraag doen bij onze provider. Volgens mij is het enkel tv dat wij ontvangen via de decoder (een Amino Aria 7x).
Via de AV uit kun je daar een analoog lijnsingnaal voor de audio uit krijgen. Je hebt daar als het goed is een verloopje van 3,5mm naar rood, wit en gele tulp bij gekregen. Rood en wit naar een analoge ingang van je versterker en een radiozender selecteren (via je TV vermoed ik, je zult zender nummer willen zien, ding heeft geen display).

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-03 20:36
Hallo,

Ik wou een Logitech Z906 kopen voor op mijn projector aan te sluiten via optical audio, maar een vriend van mij kon dit niet aanzien en heeft me zijn oude Pioneer VSX-324 gegeven. Nu heb ik thuis nog 2 oude passieve speakers staan, ook Pioneer, van een oude HiFi stereo installatie. Kan ik deze in het begin gebruiken om TV te kijken, of zit er verschil tussen de luidsprekers voor audio/tv?

Als ik wat gespaard heb wil ik 2 tower speakers van Klipsch 2dehands kopen, om dan erna stap voor stap uit te breiden naar een surround systeem.

Gaat een 2.0 setup beter klinken dan ingebouwde TV luidsprekers? Ik heb nog nooit een audio setup gehad, dus heb helemaal geen idee.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sw333t schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:26:
Langere kabel en hoger plaatsen. Van het uiteinde van een coax kabel kan je een antenne maken. Ik heb 10 meter coax gebruikt om via het trapgat op zolder uit te komen daar is de ontvangst wel goed. In het midden van de zolder en nog wat hoger is de ontvangst nog beter.
https://www.dabtuners.nl/...t-huis-even-knutselen-dan

Buitenantenne kan ook. Halogeenspotjes willen de ontvangst ook wel verstoren en in de auto heb ik voor de deur wel ontvangst maar die valt weg als ik mijn mobiel meeneem.

• RichieB
Xanthine schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:40:
[…]
Kan ik deze in het begin gebruiken om TV te kijken, of zit er verschil tussen de luidsprekers voor audio/tv?
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Gaat het werken? Ja. Je versterker maakt geen onderscheid in waar het geluid vandaan komt.
[…]
Gaat een 2.0 setup beter klinken dan ingebouwde TV luidsprekers?
[…]
Dat hangt natuurlijk van de TV af, maar dat in 99% van de gevallen zal een 2.0 opstelling beter klinken dan ingebouwde TV speakers.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Xanthine schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:40:
Hallo,

Ik wou een Logitech Z906 kopen voor op mijn projector aan te sluiten via optical audio, maar een vriend van mij kon dit niet aanzien en heeft me zijn oude Pioneer VSX-324 gegeven. Nu heb ik thuis nog 2 oude passieve speakers staan, ook Pioneer, van een oude HiFi stereo installatie. Kan ik deze in het begin gebruiken om TV te kijken, of zit er verschil tussen de luidsprekers voor audio/tv?

Als ik wat gespaard heb wil ik 2 tower speakers van Klipsch 2dehands kopen, om dan erna stap voor stap uit te breiden naar een surround systeem.

Gaat een 2.0 setup beter klinken dan ingebouwde TV luidsprekers? Ik heb nog nooit een audio setup gehad, dus heb helemaal geen idee.
Kan prima. Een 2.0 setup klinkt waarschijnlijk veel beter dan een ingebouwde speaker, en in de meeste gevallen ook beter dan een soundbar of iets dergelijks. Het enige wat ik je als tip wil meegeven is om de speakers direct naast de TV te zetten zodat het geluid nog wel uit de TV lijkt te komen i.p.v. uit de hoeken van je kamer.

Op termijn kun je zoals je zelf zegt uitbreiden naar surround dus met een center en twee rears erbij.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-03 20:36
Thomas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Kan prima. Een 2.0 setup klinkt waarschijnlijk veel beter dan een ingebouwde speaker, en in de meeste gevallen ook beter dan een soundbar of iets dergelijks. Het enige wat ik je als tip wil meegeven is om de speakers direct naast de TV te zetten zodat het geluid nog wel uit de TV lijkt te komen i.p.v. uit de hoeken van je kamer.

Op termijn kun je zoals je zelf zegt uitbreiden naar surround dus met een center en twee rears erbij.
Ok toppie. Het gaat om een projectiescherm dus ga de speakers er vlak langs zetten. Ben benieuwd! Kan ik beter de versterker achteraan bij de projector plaatsen, of vooraan bij de speakers? Mij lijkt achteraan beter

• SuperCrisz
Ik heb een Yamaha musiccast sub 100, en op dit moment heb ik deze wireless connected aan mijn Yamaha musiccast RX S602 receiver. Ik heb wat connectie-issues dus ik wil hem nu bedraad aansluiten. De receiver heeft een sub pre-out aansluiting (RCA) en de sub heeft een analoge 3.5 jack input aansluiting voor bedrade aansluiting. Kan ik nu simpel met een sub kabel met aan de ene kant RCA connector en aan de andere kant een jack-connector, de sub aan de receiver koppelen? In de handleiding wordt namelijk alleen gesproken over het aansluiten op bijv. een soundbar (die waarschijnlijk 9 vd 10x een standaard jack aansluiting heeft).
Pagina: 1 ... 85 ... 89 Laatste

Let op:
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi.

Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor aankoopadvies is er Consumentenelektronica Aankoopadvies.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee