Ik heb een aantal
Polk Monitor XT speakers gekocht, en probeer deze nu 'goed' te configureren. Maar ik heb daar wat vragen bij.
De opstelling is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| XT70----XT35----XT70
| XT12 |
| |
XT15 XT15
| |
| *BANK* |
XT20------------XT20 |
De speakers zijn aangesloten op een Marantz SR7010. Oudje, maar doet het nog meer dan prima. In eerste instantie heb ik de speakers ingesteld op 'hoe ik het altijd doe': Alle speakers op 'klein', crossover net iets boven de onderste -3dB limiet volgens de fabrikant, en klaar. Ik heb de Audyssey-setup van de Marantz gedraaid, voornamelijk om de afstanden goed te calibreren zodat surround netjes werkt, maar zag het volgende gebeuren:
Front speakers (XT70) werden ingesteld op 'groot' ipv klein en de crossover werd verwijderd en ingesteld op 'volledig bereik' (ik had deze op 60Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 35Hz-40kHz, -3dB 41Hz-26kHz
Center speaker (XT35) werd ingesteld op 60Hz crossover (ik had deze op 100Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 57Hz-40kHz, -3dB 84Hz-26kHz
Surround (XT15) werd ingesteld op 60Hz crossover (ik had deze op 80Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 48Hz-40kHz, -3dB 73Hz-26kHz
Surround Back (XT20) werd ingesteld op 40Hz crossover (ik had deze op 80Hz)
- Fabrikant meldt een bereik van 38Hz-40kHz, -3dB 57Hz-26kHz
Subwoofer (XT12) werd ingesteld op 120Hz crossover
- Fabrikant meldt een bereik van 24Hz-160Hz
Ik heb altijd begrepen (en veel gelezen) dat je uit moet gaan van de -3dB waarden, daar iets boven moet gaan zitten met je crossover, en je subwoofer weer iets dáár boven zetten zodat je overlap hebt. Daarnaast dat je bij het gebruik van een subwoofer al je speakers op 'klein' moet instellen en zoveel mogelijk lage tonen naar de subwoofer moet sturen. Audyssey zet de crossovers echter net onder de -3dB waarden die de fabrikant opgeeft, en ik lees overal dat dat niet de bedoeling is omdat je versterker dan veel te hard moet werken om tonen uit een speaker te krijgen waar de speaker zelf eigenlijk helemaal niet goed in is. Daarnaast zijn mijn front speakers ineens toch 'groot' volgens de versterker.
Wat is er nu wijs in deze situatie?