Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 86 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-05 00:18
Ik heb sinds vandaag een nieuwe Samsung televisie (QN92A). Deze tv ondersteunt geen DTS. Ik wil graag mijn Logitech Z5500 blijven gebruiken, als het kan. Als ik hem nu optical aansluit krijg ik "No digital data" en geen geluid. Ik heb met alle instellingen gespeeld. Is er een manier om de Z5500 toch werkend te krijgen met andere kabels of een apparaatje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou eens kunnen kijken naar apparaatjes die het optische signaal omzetten in analoog 5.1. De Logitech Z-5500 sluit je dan analoog aan, met de 3x 3,5 mm jacks.

Ik weet niet zeker of onderstaande werkt. Deze variant heeft nog 3 stuks verloopkabels nodig, elk 2x tulp mannelijk --> 1x 3,5 mm jack mannelijk.
https://www.onlinekabelsh...urround-sound-decoder-dac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

GTW2022 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:39:
Ik heb sinds vandaag een nieuwe Samsung televisie (QN92A). Deze tv ondersteunt geen DTS. Ik wil graag mijn Logitech Z5500 blijven gebruiken, als het kan. Als ik hem nu optical aansluit krijg ik "No digital data" en geen geluid. Ik heb met alle instellingen gespeeld. Is er een manier om de Z5500 toch werkend te krijgen met andere kabels of een apparaatje?
Ergens met een setting zou het moeten werken, de Z-5500 ondersteunt namelijk ook Dolby Digital, wat ook kan worden uitgestuurd door je TV,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-05 00:18
DaMarcus schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Ergens met een setting zou het moeten werken, de Z-5500 ondersteunt namelijk ook Dolby Digital, wat ook kan worden uitgestuurd door je TV,
Er zijn niet zo veel instellingen. Ik kan alleen de uitvoer wijzigen naar optisch en de 'type' wijzigen van Auto naar PCM. Verder ben ik door alle instellingen gegaan en is er niks relevants. (Deze 2 instellingen wijzigen was overigens voldoende op mijn oude Samsung.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:36

FeaR

In GoT we trust

GTW2022 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
Er zijn niet zo veel instellingen. Ik kan alleen de uitvoer wijzigen naar optisch en de 'type' wijzigen van Auto naar PCM. Verder ben ik door alle instellingen gegaan en is er niks relevants. (Deze 2 instellingen wijzigen was overigens voldoende op mijn oude Samsung.)
PCM moet je sowieso niet hebben, dan heb je maximaal twee kanalen over S/PDIF. Enige wat je in deze kan doen is de bron forceren om Dolby Digital uit te sturen. Omzetten van DTS naar LPCM heb je niets aan aangezien je dan terug valt naar twee kanalen, dat tructje kan pas met HDMI eARC. Welke bronnen/materiaal gebruik je? Veel is maximaal Dolby Digital en geen DTS (digitale TV, Netflix, Disney+, et cetera). Als je materiaal hebt met dedicated DTS zal er een afspeelapparaat tussen moeten wat van DTS Dolby Digital maakt, je TV kan dit niet. Of een DAC kopen zoals eerder aangegeven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-05 11:24

RMB

Nee, geen right mouse button!

Beste Tweakers,

Ik heb een Samsung Q990B gekocht, mijn PS4 (standaard) steekt in de HDMI1 van de soundbar en deze gaat via ARC naar de TV.

In games op de PS4, of als ik ipv de PS4 de PC inplug op de set, werkt de surround sound formidabel. Echter zit mijn probeem in Netflix, zowel PS4 als PC.

Via PC of PS4 games werkt alles het mooist als ik de soundbar op "Standard" zet en de PS4 audio op PCM.
Bij Netflix krijg ik géén geluid uit de rearspeakers met deze setting, en moet ik de PS4 audio op Dolby of DTS zetten. Dit is echter geen goede oplossing, want er komt dan nogaltijd bijna geen geluid uit de rear speakers.

Als ik de soundbar op "Adaptive" of "Surround" zet, krijg ik uiteraard wel geluid uit de rear speakers, maar dit is geen echt 5.1 of 7.1 geluid, maar een kopie van het stereo geluid met wat surround simulatie.

Mijn PS4 audio instellingen zeggen dat HDMI 7.1 output gedetecteerd is.

Mijn doel is dus écht 5.1 / 7.1 geluid vanuit Netflix op de PS4, wie weet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Welke TV hebben we het over?

Je spreekt namelijk over ARC en over surround LPCM, voor dat laatste heb je eARC nodig. LPCM klapt terug naar twee kanalen over ARC. Dat je dan geen geluid uit de rear speakers hebt kan ik dan inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Een oude Sharp met ARC, geen eARC. Dit lijkt me echter niet hetgeen dat in de weg staat, aangezien het met games en films op PC wel gewoon werkt. Via PC werkt zelfs Atmos.

Edit: De PC speelt dan af op dezelfde TV via ARC.

[ Voor 13% gewijzigd door RMB op 06-08-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RMB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:47:
Een oude Sharp met ARC, geen eARC. Dit lijkt me echter niet hetgeen dat in de weg staat, aangezien het met games en films op PC wel gewoon werkt. Via PC werkt zelfs Atmos.

Edit: De PC speelt dan af op dezelfde TV via ARC.
Dolby Atmos kan over HDMI ARC in Dolby Digital Plus vorm. Over HDMI ARC ga je geen surround LPCM krijgen. PlayStation instellen op Dolby Digital of, als de TV het ondersteunt DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Bedankt voor je reactie en uitleg!
Waardoor werkt surround in games dan wel fantastisch via HDMI ARC met LPCM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RMB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:17:
Bedankt voor je reactie en uitleg!
Waardoor werkt surround in games dan wel fantastisch via HDMI ARC met LPCM?
Dan heeft je TV toch HDMI eARC of je krijgt geen surround LPCM binnen. Harde limitatie van HDMI ARC namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Ik heb het even nagekeken, maar mijn TV heeft geen eARC.
Heb de PS4 game getest met alle 3 de mogelijkheden, en LPCM gaf het duidelijkste surround sound weer.
Je hoorde echt enorm goed alle 360 graden van de geluidsbron die ik met de camera via de analoge stick van richting kon veranderen.

Kan het misschien zijn dat de PS4 op de achtergrond LPCM uitschakelt tijdens een game wanneer er geen eARC voorhanden is?

Voor de duidelijkheid, de ARC wordt alleen gebruikt om de video van de PS4 via de soundbar naar de TV te sturen. Het geluid wordt uiteraard daartussen opgevangen door de soundbar en daarop afgespeeld.

Mijn TV ondersteunt ook geen DTS, maar ook met deze instelling krijg ik gewoon geluid.

Edit: Ik heb het weer geprobeerd met een ander spel. Ik weet 100% zeker dat alle drie de audioinstellingen (LPCM, DTS en Dolby) werken. Ik kon een herhaalbare handeling doen die in de linkerachterspeaker, rechterachterspeaker en voor alle 3 een ander geluid afspeelde. Deze richtingen wisselden als ik de camera daaide.
Heb met mijn oor bij de speakers dezelfde handeling herhaald, echt een ander geluid uit iedere richting. Alle drie de modes meerdere keren geprobeerd.

Dit is mijn tv: pricewatch: Sharp LC-60LE635E

Edit2: Als ik op de "i" knop van de afstandbediening van de soundbar klik, geeft de display aan welk audio format afgespeeld wordt. Dit komt telkens overeen met de PS4 instelling bij zowel DTS, Dolby als LPCM. Echter geeft hij mij PS4 instelling LPCM "Multi Channel PCM" aan op de bar.

[ Voor 63% gewijzigd door RMB op 06-08-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

RMB schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:29:
Voor de duidelijkheid, de ARC wordt alleen gebruikt om de video van de PS4 via de soundbar naar de TV te sturen. Het geluid wordt uiteraard daartussen opgevangen door de soundbar en daarop afgespeeld.
Dan gebruik je dus geen ARC...

Voor de volledigheid:
HDMI ARC staat voor "Audio Return Channel" en jij zegt alleen beeld over die verbinding te sturen... De TV heeft niets met audio te maken in deze omdat audio daar nooit aankomt. HDMI ARC of eARC doet er helemaal niet toe in dit verhaal. In dit geval moet er gekeken worden naar wat de sound bar ondersteunt en die zal wel alles ondersteunen zo te lezen.

Dan is de TV in ieder geval niet de bottleneck.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 06-08-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Ok top, is dat opgehelderd! 😇
Waarom blijft Netflix met deze settings Stoïceins Stereo afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCruysberghs
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-03 06:29
Zoals hieronder in dat rode blok te zien: dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Je kan daarvoor een topic openen in Consumentenelektronica koopadvies. Je kan daar ook alvast inspiratie opdoen in de vele soortgelijke topics. Vergeet niet om alle delen van de template in te vullen die je aangeboden krijgt bij het openen van het topic. Simpelweg aangegeven dat je door de bomen het bos niet ziet is onvoldoende.

[ Voor 75% gewijzigd door S1NN3D op 07-08-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstaVista
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 08:48
Iemand die twee Devialet Phantom Reactors II 98db (Reactor 900) gebruikt als tv speaker?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Voor muziek lijken dit goede speakers te te zijn, maar ik vraag mij af of je ook immersive sound kan krijgen als je deze als stereo paar aan je tv hangt en een film kijkt. Uiteraard ondersteunen ze geen Dolby Atmos of kunnen ze surround weergeven, maar dat is voor mij niet altijd nodig om in de film te worden gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 18:40
Ik heb Dali Opticon 1 (bookshelf) speakers die ik op deze stands ga zetten:
pricewatch: Dali Connect Stand E-600 (per paar) Wit

Heb een PVC vloer, gelijmd op de anhydriet/betonnen vloer waar ook vloerverwarming onder zit (redelijk nieuwbouw).

Welke van de meegeleverde voetjes moet ik gebruiken onder de stand, de harde siliconenrubberen of de metalen spikes?
Foto van beide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-SxRmpULgFsfq3zrN_btusG-jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xm4RAKBooQj1UmvYRTupDurO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-04 17:43
Simpel: beide proberen en beide langere tijd luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Jazco2nd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:53:
Ik heb Dali Opticon 1 (bookshelf) speakers die ik op deze stands ga zetten:
pricewatch: Dali Connect Stand E-600 (per paar) Wit

Heb een PVC vloer, gelijmd op de anhydriet/betonnen vloer waar ook vloerverwarming onder zit (redelijk nieuwbouw).

Welke van de meegeleverde voetjes moet ik gebruiken onder de stand, de harde siliconenrubberen of de metalen spikes?
Foto van beide:

[Afbeelding]
Als je geen gaten in je PVC wilt hebben dan zou ik zeker onder de metalen spikes schotels leggen.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

AstaVista schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:56:
Iemand die twee Devialet Phantom Reactors II 98db (Reactor 900) gebruikt als tv speaker?
Zo ja, wat zijn jullie ervaringen hiermee? Voor muziek lijken dit goede speakers te te zijn, maar ik vraag mij af of je ook immersive sound kan krijgen als je deze als stereo paar aan je tv hangt en een film kijkt. Uiteraard ondersteunen ze geen Dolby Atmos of kunnen ze surround weergeven, maar dat is voor mij niet altijd nodig om in de film te worden gezogen.
Ik denk dat je in dit geval beter even de term devialet door de search kunt gooien. Er zijn denk ik max 2 of 3 GoT ers die ze überhaupt hebben, en die lezen hier niet noodzakelijk mee

Mooie speakers, maar ook erg prijzig en meestal voor stereogebruik ingezet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 23:39
Afgelopen weekend heeft mijn vriendin per ongeluk het volume van m'n Denon receiver zo hoog gezet dat hij in protection mode vloog. Ze pakte haar mobiel per ongeluk vast op de volume up knop waardoor deze natuurlijk omhoog schoot. Gevolg.. Suis in de oren en een beetje paniek want ik was niet thuis.

Na een paar minuten een rood knipperend lampje ging de receiver weer aan, het display bleef nog wel een tijdje op protection mode staan.

Mijn vraag is nu.. wat betekent zoiets voor je speakers/receiver. Het zal vast niet goed zijn maar kan zoiets kwaad? Levert zoiets permanente schade op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 13:17
Als het goed is, is die protectie er net voor bedoeld de versterker te beschermen. Die zou het dus nog moeten doen nadat hij weer uit die modus komt. Of je speakers schade hebben...valt weinig over te zeggen. Op normaal volume luisteren en dan vooral opletten of de tweeters het nog doen.

Tipje: er is een instelling waarmee je het maximale volume kunt beperken. Bijvoorbeeld op 70 (-10dB) of kies iets wat net boven het niveau ligt dat je ooit denkt te willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Zou iemand eens mee kunnen kijken naar mijn REW resultaten? Zit er net een beetje in maar ik ben nu een beetje lost waar ik nu naar zit te kijken en of dat een beetje redelijk is..

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
Ik had blind wat banaanstekkers aangeschaft, maar nu ik ze ontvangen heb snap ik totaal niet hoe ze willen dat ik hier fatsoenlijk kabel in vastzet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj3M8EBhF-hNBU1-ir0rXSd6zuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXhfZ9ngXbETlVHkjnJdWOHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuWFFvAU2HSVD9X8C1bwi29eWWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML6tkCzfdjKLuV5eu5m2GZPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtUutu2bpawAff3XGv0WdLhVHiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UL1f9xoT9agEWiXcZeh2dDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal klein stukje van de kabel strippen, om de schroefdraad heen vouwen en vastdraaien, maar in deze stekkers zit dus nog een extra gat halverwege de schacht :?

Het gaat om deze: https://www.allekabels.nl...067371/banaanstekker.html

Iemand enig idee? :)

Edit: oh dat 'meerdere contacten' zal er wel wat mee te maken hebben |:(

[ Voor 19% gewijzigd door spokje op 25-08-2022 11:47 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:06

kraats

Ik rol

@spokje Je kabels moeten dus gestript in dat gat en dan de bovenkant stevig aandraaien. In ieder geval niks om de schroefdraad heen vouwen, dat is nooit de bedoeling

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
kraats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:46:
@spokje Je kabels moeten dus gestript in dat gat en dan de bovenkant stevig aandraaien. In ieder geval niks om de schroefdraad heen vouwen, dat is nooit de bedoeling
En dan de kabel er dus vanaf de zijkant in en niet vanaf de top bedoel je?

Ik had dit in gedachten namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZTe1sGYWKcc_jBtjsuHXENfKeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUhTNjSWkrvEFI1DVZ9FhDQF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door spokje op 25-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
spokje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:49:
[...]

En dan de kabel er dus vanaf de zijkant in en niet vanaf de top bedoel je?
Het kan zo:
Afbeeldingslocatie: https://d3e54emdgoy1fq.cloudfront.net/system/redactor_assets/pictures/20963/02228-PrimeCables-Cab-9437-Banana-Plugs-5-PAIRS-OF-High-Quality-Copper-Speaker-Banana-Plugs-Open-Screw-Type-PrimeCables.jpg

Maar het kan ook zo:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/1ebivghgxvl61.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=0d5cf78d6521ef49b75633185d7825a9e22221e9

[ Voor 16% gewijzigd door pporrio op 25-08-2022 12:00 ]

Mijn platencollectie

• spokje
Ah ja precies, top. Thanks! Dan zal ik ze vanaf de zijkant invoeren, maar ik begrijp dan nog niet helemaal hoe de kabel goed vastgezet wordt als je deze vanaf de bovenkant vd plug invoert :) niet heel spannend voor nu dan maar mocht iemand het antwoord weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Voor zover ik weet is de bovenkant alleen om indien nodig weer banaanstekers in te steken. Ik ken ze bij dit type plug niet als invoer van de kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
kraats schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:06:
Voor zover ik weet is de bovenkant alleen om indien nodig weer banaanstekers in te steken. Ik ken ze bij dit type plug niet als invoer van de kabel
Meestal zijn de schroeven bij dit soort pluggen hol zodat je de draad van bovenaf door de schroef kunt leiden en het gestripte deel van de draad vervolgens kunt omvouwen en vastdraaien.

Maar vanaf de zijkant is gebruikelijker bij dit soort pluggen.

Mijn platencollectie

• spokje
Dank heren :)

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-05 18:16

ParaWM

Pro Prutser

Dat geribbelde knopje eraf draaien en daar de kabel er in?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 21:14
Bijzonder probleempje. In mijn kantoortje staat de subwoofer links achter mij.
Toch lijkt het bij lage tonen dat het ~70% van rechts komt. Het irriteert m'n rechteroor een beetje.

Schets van speaker opstelling op m'n kantoor; Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jLpdFLC.png

Iemand een idee hoe dat kan? Weerkaatsing van het geluid op de muur?
Iets wat ik kan doen om dit aan te passen? Heb de subwoofer ook getest onder het bureau maar dat was al helemaal dramatisch qua geluid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:15
Valandin schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:31:
Toch lijkt het bij lage tonen dat het ~70% van rechts komt. Het irriteert m'n rechteroor een beetje.

Schets van speaker opstelling op m'n kantoor; [Afbeelding]

Iets wat ik kan doen om dit aan te passen? Heb de subwoofer ook getest onder het bureau maar dat was al helemaal dramatisch qua geluid..
Wat als eerst in me opkwam is de "subwoofer crawl". Je zet dan de subwoofer op je luisterpositie en gaat dan met je oor op de normale hoogte van de subwoofer rond je kamer kruipen. Je kan dan de weerkaatsingen beluisteren zonder dat je continu je subwoofer van positie moet veranderen. Heb je dit al gedaan? Zo niet dan zou ik hiermee beginnen.

Verder zou je lage tonen eigenlijk niet directioneel moeten kunnen horen. Wat dus kan is dat je subwoofer dermate hoge tonen afspeelt zodat je toch hoorbaar de subwoofer deze tonen hoort afspelen. Ik ken de precieze speaker en versterker setup niet maar misschien dat je met het wijzigen van de cross over tussen de speakers en de subwoofer ook verbetering kan krijgen. (Om hier goed advies over te geven zou je even de types van je speakers en versterker moeten posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Het lijkt er op dat die subwoofer aardig wat 'richtingsgevoelige' frequenties produceert dan. Dat zou niet horen voor een subwoofer. Is de crossover frequentie ergens in te stellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 05-09-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Chatman313 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:06:
[...]

Wat als eerst in me opkwam is de "subwoofer crawl". Je zet dan de subwoofer op je luisterpositie en gaat dan met je oor op de normale hoogte van de subwoofer rond je kamer kruipen. Je kan dan de weerkaatsingen beluisteren zonder dat je continu je subwoofer van positie moet veranderen. Heb je dit al gedaan? Zo niet dan zou ik hiermee beginnen.

Verder zou je lage tonen eigenlijk niet directioneel moeten kunnen horen. Wat dus kan is dat je subwoofer dermate hoge tonen afspeelt zodat je toch hoorbaar de subwoofer deze tonen hoort afspelen. Ik ken de precieze speaker en versterker setup niet maar misschien dat je met het wijzigen van de cross over tussen de speakers en de subwoofer ook verbetering kan krijgen. (Om hier goed advies over te geven zou je even de types van je speakers en versterker moeten posten)
Fireshade schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:06:
[...]

Het lijkt er op dat die subwoofer aardig wat 'richtingsgevoelige' frequenties produceert dan. Dat zou niet horen voor een subwoofer. Is de crossover frequentie ergens in te stellen?
Zo ben ik inderdaad rond gegaan. De subwoofer klonk in deze positie het best. Mooi relatief vlak bereik van 35-100hz met een paar uitschieters tussen 45-65hz, maar meer moet ik ook niet verwachten in een kleine ruimte en een 8" subwoofer. Ik heb verschillende cross-overs getest maar ook op Front 60hz en LFE 80hz lijkt het te overdonderen van rechts. Echt.. bijzonder.

Instellingen:
Crossover Front: 80hz
Crossover Center: 150hz
Crossover Surround : 150hz
(Dus alle speakers small)
LFE : 120hz
Double Bass (Of LFE+Main op andere versterkers): No

Setup
Fronts: Wharfedale Diamond 505.2
Center: Teufel CS35
Surround: Teufel CS35
Subwoofer: Teufel T8 (Staat op front-firing mode. Zou hem nog op Down-firing kunnen zetten, kijken of dat verschil geeft)
Link voor teufel setje..
Versterker: Onkyo TX-SR393

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SvaFzRq.jpg?2
(al ligt hier nog een andere center op tafel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 15:20

Jag

Staande golven. De subwoofer geeft frequenties weer die in de ruimte "passen" met hun golflengte. Dat geef staande golven, een heleboel. Elke plek in de ruimte heeft zijn eigen pieken en dalen, de positie van de sub bepaalt welk deel van de staande golven aangesproken wordt. Het geeft variaties in de response van orde grootte +/- 15dB (veel).

Niet triviaal op te lossen. Combinatie van meten wat er gebeurt, beste positie uitzoeken en netjes EQen. Dan gaat het een stuk beter klinken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Jag schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:26:
[...]

Staande golven. De subwoofer geeft frequenties weer die in de ruimte "passen" met hun golflengte. Dat geef staande golven, een heleboel. Elke plek in de ruimte heeft zijn eigen pieken en dalen, de positie van de sub bepaalt welk deel van de staande golven aangesproken wordt. Het geeft variaties in de response van orde grootte +/- 15dB (veel).

Niet triviaal op te lossen. Combinatie van meten wat er gebeurt, beste positie uitzoeken en netjes EQen. Dan gaat het een stuk beter klinken :).
Terwijl ik 't vorige bericht typte kwam ik halverwege er achter dat mijn subwoofer zo'n rare feature heeft dat je hem zowel front- als downfiring kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkHwMEq.png

Hem omschroeven naar down-firing scheelde al een hoop.
Daarna nog een paar uur bezig geweest met EQ'en en ik ben er nu wel content mee!

De kwaliteit van de Teufel subwoofer valt wel een beetje tegen maar dat is natuurlijk een heel ander gesprek:+ :+
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireshade
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

Valandin schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:03:
[...]

Terwijl ik 't vorige bericht typte kwam ik halverwege er achter dat mijn subwoofer zo'n rare feature heeft dat je hem zowel front- als downfiring kan gebruiken.
[Afbeelding]

Hem omschroeven naar down-firing scheelde al een hoop.
Daarna nog een paar uur bezig geweest met EQ'en en ik ben er nu wel content mee!

De kwaliteit van de Teufel subwoofer valt wel een beetje tegen maar dat is natuurlijk een heel ander gesprek:+ :+
Bedankt voor het meedenken!
Eventueel nog geluiddempende panelen en/of bass traps. Die willen staande golven ook wel aardig verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentleman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 19:38
simpel vraagje. wellicht lastiger antwoord ;)

heb een stereo set up. tv, versterker, 2 vloerstaanders. tv analoog naar versterker.

Kan ik een soundbar aansluiten op de tv met hdmi uiteraard en die dan los gebruiken van de versterker? voor reguliere tv uitzending, voetbal, muziekclips, dat soort dingen?
Dat gaat de analoge aansluiting naar de versterker niet in de weg staan toch, voor het geval ik die wel wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Gentleman schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:42:
simpel vraagje. wellicht lastiger antwoord ;)

heb een stereo set up. tv, versterker, 2 vloerstaanders. tv analoog naar versterker.

Kan ik een soundbar aansluiten op de tv met hdmi uiteraard en die dan los gebruiken van de versterker? voor reguliere tv uitzending, voetbal, muziekclips, dat soort dingen?
Dat gaat de analoge aansluiting naar de versterker niet in de weg staan toch, voor het geval ik die wel wil gebruiken?
Als jouw TV en je toekomstige soundbar beide ARC hebben, dan werkt dit inderdaad zonder problemen :)

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:56
* knip *
Zoals de topic waarschuwing aangeeft, is dit topic niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor kun je een topic starten in Consumentenelektronica koopadvies. Gebruik dan wel te template die je aangeboden wordt. Als je daar simpelweg vraagt, “wat moet ik kopen zoals je hier deed”, zal het topic gesloten worden.

[ Voor 81% gewijzigd door S1NN3D op 14-09-2022 16:00 ]

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-05 20:36
Het is zeker niet mogelijk om de afstandsbediening van mijn Arcam SA20 te gebruiken (bovenste helft is geheel voor CD-spelers bedoeld) voor mijn NAD C545 cd-spelert? Iets met IR learning... maar volgens mij kan dat niet, just checking...?

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cit7
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn 8 jaar oude HTPC te vervangen door een Apple TV 4K.

De HTPC is met HDMI aangesloten op een LG OLED55C7V en met een tulp(?) kabel aangesloten op mijn versterker (Marantz PM8003). Hier zijn weer twee speakers op aangesloten (Focal 816V).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBpDTv9BlCtdiI392h8u57619wE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vjM9pCqqo8BOS3hCWqIoa8TD.png?f=user_large

Stereo, prima.

Ik ben nu aan het zoeken naar wat ik nodig heb om de Apple TV goed aan te sluiten. De Apple TV heeft alleen een HDMI uitgang.

Ik ben wat uren aan het zoeken/lezen geweest en volgens mij gaat het niet werken met de huidige versterker. Die heeft namelijk geen HDMI ingang.

De Marantz NR1200 heeft HDMI IN en HDMI uit. Volgens mij is het dan een kwestie van HDMI aansluiten tussen de Apple TV en de receiver, en dan nog een keer vanuit de receiver een HDMI kabel naar de TV.

Klopt dat? Dan gaat het videosignaal via de receiver naar de TV? Kan ik de huidige Marantz nog aansluiten op die NR1200 voor meer versterking? Ik zou eigenlijk wat meer vermogen willen dan de 70W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Vanuit de pre out-uitgang kan je via cinch naar een van de ingangen op de PM8003.

Het videosignaal gaat als volgt;

Apple TV ↠ HDMi-kabel ↠ Marantz NR1200 ↠ TV

En het audiosignaal gaat via deze router

Apple TV ↠ dezelfde HDMI-kabel ↠ Marantz NR1200 ↠ cincn op de pre-out uitgang ↠ Marantz NR8003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Laatst online: 11:16
Het toeval wil dat ik dezelfde TV heb en een Apple TV 4K in gebruik.
Een instap Denon Receiver die ik middels ARC aangesloten heb (in jouw situatie niet mogelijk met huidige versterker).

Let wel als je een Apple TV 4K gebruikt deze ondersteund bijvoorbeeld Dolby Vision maar jouw huidige versterker doet dat niet. Je gaat er daardoor qua beeld misschien op achteruit in gebruik met Amazon Prime, Netflix, HBO etc.
Je sluit dan je huidige versterker aan op de tv met bijvoorbeeld 2x cinch (RCA) in de versterker en 1x 3.5mm kabel aan jouw tv zijde (External speaker out / Headphone out). Dat lijkt mij niet de beste oplossing maar zou tijdelijk kunnen werken.

Je eigen aangedragen oplossing:
Een nieuwe receiver, die verschillende beeldformaten ondersteund, waardoor je alles op de receiver aansluit en 1 HDMI kabel naar je TV in ons geval ARC . Als je de tv vervangt kan je gebruik maken van eARC met een hdmi 2.1 kabel.
Ik zou zelf voor een receiver gaan i.p.v. een stereoversterker zodat je maximaal kan genieten van de verschillende beeldformaten en alles met 1 kabel hoeft aan te sluiten en scheelt weer een extra apparaat.

[ Voor 36% gewijzigd door Aramiss op 23-09-2022 11:49 ]

PSN: dixeN1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cit7
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Dank je Aramiss, iets om dus ook rekening mee te houden. Omdat het signaal via de receiver naar de TV gaat ... logisch eigenlijk :-). Had ik nog niet gerealiseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Cit7 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
Ik ben van plan om mijn 8 jaar oude HTPC te vervangen door een Apple TV 4K.

De HTPC is met HDMI aangesloten op een LG OLED55C7V en met een tulp(?) kabel aangesloten op mijn versterker (Marantz PM8003). Hier zijn weer twee speakers op aangesloten (Focal 816V).

[Afbeelding]

Stereo, prima.

Ik ben nu aan het zoeken naar wat ik nodig heb om de Apple TV goed aan te sluiten. De Apple TV heeft alleen een HDMI uitgang.

Ik ben wat uren aan het zoeken/lezen geweest en volgens mij gaat het niet werken met de huidige versterker. Die heeft namelijk geen HDMI ingang.

De Marantz NR1200 heeft HDMI IN en HDMI uit. Volgens mij is het dan een kwestie van HDMI aansluiten tussen de Apple TV en de receiver, en dan nog een keer vanuit de receiver een HDMI kabel naar de TV.

Klopt dat? Dan gaat het videosignaal via de receiver naar de TV? Kan ik de huidige Marantz nog aansluiten op die NR1200 voor meer versterking? Ik zou eigenlijk wat meer vermogen willen dan de 70W.
Lange verhaal kort is dus dat je een Marantz NR1200 wil kopen omdat de nog te kopen Apple TV alleen HDMI Out heeft? PM8003 wil je ook behouden om achter de NR1200 te zetten voor meer vermogen. Ik ben pro geld uitgeven maar als dit de enige reden is gaat het wel wat ver. Je zou de NR1200 dan alleen gebruiken om audio vanaf HDMI te halen. Beeld wordt door de NR1200 gevoerd en gebeurt dus niets mee. Het is een oplossing maar er zijn zo veel meer opties die hetzelfde kunnen/werken:

Makkelijkste is de Apple TV aansluiten met HDMI op de TV en dan de Headphone Out van de TV gebruiken naar de PM8003. 3,5mm jack naar RCA kabel en je bent er. Kosten, paar euro.

Andere optie is de S/PDIF Out van de TV gebruiken. PM8003 heeft geen digitale ingangen dus er moet een DAC tussen de S/PDIF Out van de TV en de PM8003. Kosten, paar tientjes.

Je kan ook duurder en de audio niet door de TV laten gaan. Kan met een HDMI Audio Extractor. Apple TV met HDMI naar de extractor, extractor splitst het signaal in HDMI voor beeld en RCA voor audio. Daarna vanaf de extractor HDMI naar de TV en RCA naar de Marantz PM8003.

Ik zie het nut van het kopen van een nieuwe receiver niet. Er is maar stereo aanwezig dus de max van 2.0 LPCM wat elk van bovenstaande opties geeft is nergens een bottleneck. Je kan exotisch met een HDMI ARC Extractor gaan werken zodat je Dolby Digital Plus uit de TV krijgt en naar de PM8003 kan voeren, heb je niets aan want je set is maar 2.0 dus ook Dolby Digital Plus zal je naar 2.0 moeten zetten
DaMarcus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:33:
Apple TV ↠ dezelfde HDMI-kabel ↠ Marantz NR1200 ↠ cincn op de pre-out uitgang ↠ Marantz NR8003.
Aanvullend, op de Power Amp ingang van de Marantz. Dat schakelt de voorversterker uit waardoor je geen dubbele volumeregeling hebt (NR1200 en PM8003).
Aramiss schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:37:
Ik zou zelf voor een receiver gaan i.p.v. een stereoversterker zodat je maximaal kan genieten van de verschillende beeldformaten en alles met 1 kabel hoeft aan te sluiten en scheelt weer een extra apparaat.
Als de wens is om bij 2.0 te blijven en er is reeds een stereoversterker aanwezig zou ik niets vervangen. Al doe je een upgrade naar een nieuwe TV met HDMI 2.1 en daarmee Dolby Vision, 4K op 120 Hz, et cetera. Er is en blijft een 2.0 set staan die je altijd via de headphone out dan wel S/PDIF Out kan voeden. Als alles nieuw gekocht zou moeten worden zou ik ook een (up to date) receiver aanraden maar in deze niet.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 23-09-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Helemaal met @FeaR eens, en in aanvulling: De PM8003 is een aanzienlijk betere versterker dan de NR1200.

Die laatste is een receiver met veel meer mogelijkheden, maar kost minder dan de helft van de PM8003. Er is een reden voor het prijsverschil tussen die twee componenten.

Mijn advies is ook om de NR1200 lekker in de winkel te laten staan en één van de oplossingen die @FeaR aandraagt te kiezen. Daarbij de opmerking dat je de geluidskwaliteit van 3,5mm analoog niet moet onderschatten (die kan heel goed zijn, afhankelijk van de TV in kwestie). Mocht de TV een setting hebben waarmee je de uitgang op line niveau "vastzet", gebruik die dan.

Anders zet je het volume van de TV ergens tussen de 30 en 50% (even spelen wat het beste klinkt) en is er wel discipline nodig dat er niet meer met de volumeregeling van de TV wordt gerommeld (ook niet door huisgenoten). Desnoods een sticker op de volumetoetsen op de afstandbediening van de TV.

Dat voorkom je allemaal door een losse DAC tussen de optische uitgang van je TV en de PM8003 te zetten. Dat hoeft niet duur te zijn; DACs klinken tegenwoordig allemaal zo'n beetje hetzelfde (gewoon goed).

Ik heb laatst deze bij mijn schoonvader geïnstalleerd (Plasma TV > dit DACje > Electrocompaniet ECI 80D) en klinkt zo goed als het kan klinken. Vergeet niet dat TV-uitzendingen niet de best mogelijke geluidskwaliteit hebben (dynamiek eruit zodat het ook goed klinkt op normale TV speakers) en in films merk je het toch niet :)

Oh ja, die DAC wordt door USB gevoed. Een USB-stroomvoorziening moet je zelf regelen of trek je uit een USB-poort op je TV.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 13:17
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:20:
[...]

Er is een reden voor het prijsverschil tussen die twee componenten.
Dat kan natuurlijk ook marktsegmentatie zijn. De consument op zoek naar een integrated (hifi) versterker is een andere dan de A/V receiver doelgroep. De eerste is wellicht gevoeliger voor de 'premium' branding met bijbehorende prijs. Er is, boven een redelijke ondergrens, niet een directe prijs:kwaliteit relatie. Maak je de hifi amp echter te goedkoop, dan verlies je het premium gevoel.

...En dan is er natuurlijk nog schaalvoordeel, veel Marantz receivers zijn intern exact (of bijna) gelijk aan Denon receivers. Hoe zit dat bij de integrated amps?

[ Voor 12% gewijzigd door Propheticus op 23-09-2022 17:50 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:32

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Propheticus schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:34:
[...]

Dat kan natuurlijk ook marktsegmentatie zijn. De consument op zoek naar een integrated (hifi) versterker is een andere dan de A/V receiver doelgroep. De eerste is wellicht gevoeliger voor de 'premium' branding met bijbehorende prijs. Er is, boven een redelijke ondergrens, niet een directe prijs:kwaliteit relatie. Maak je de hifi amp echter te goedkoop, dan verlies je het premium gevoel.

...En dan is er natuurlijk nog schaalvoordeel, veel Marantz receivers zijn intern exact (of bijna) gelijk aan Denon receivers. Hoe zit dat bij de integrated amps?
Klopt, daar is D&M niet vies van. Maar in dit geval zit er wel een aardig verschil in de binnenwerken en het chassis:

Binnenwerk PM8003:
Afbeeldingslocatie: https://alpha-audio.nl/wp-content/uploads/2010/02/PM8003-Inside-Jpg-w1200.jpg

Binnenwerk NR1200:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pp90LJwaNVkG2wMfxA2BCcQwFbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tniAcwJvgy3JzcIJmBfN41Os.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 24-09-2022 09:23 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nogal wiedes dat een 7.1 receiver en een stereoversterker anders zijn van binnen he :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:57
Dit soort vragen zijn aankoopadvies, check de Topic Warning betreffende dat soort vragen.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 25-09-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kaku setje kopen waarmee je je amp en de rest schakelt. Scheelt je teven serieus sluipverbruik van je laptop adapters en monitoren.
Een starterset kost je een paar tientjes en je kunt er drie dingen mee schakelen, dus voor het najaar kan er ook een leuke staande lamp op :)

Wil je echt nieuw audio, start dan een topic in Consumentenelektronica koopadvies zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben al een tijdje op zoek naar het volgende:

Hoe weet ik met welke kwaliteit TuneIn radiostations worden aangeboden?

Ik heb het aan Tunein zelf gevraagd maar die geven aan dat ik bij de broadcaster moet zijn.
Nu kan ik het ze allemaal individueel vragen maar is er niet ergens een overzicht old?

Mijn oude Heos app gaf wel aan welke kwaliteit een stream heeft en ik heb gezien dat Tidal (heb ik niet) ook een overzicht biedt.

Ik luister steeds vaker naar radiostations (ook wereldwijd) en merk dat er verschil is en wil dan weten welke kwaliteit het is. De ingenieur en nerd in mij...

[ Voor 14% gewijzigd door OmeRobbie op 03-10-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

OmeRobbie schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:30:
Weet niet of dit het juiste topic is maar ik ben al een tijdje op zoek naar het volgende:

Hoe weet ik met welke kwaliteit TuneIn radiostations worden aangeboden?

Ik heb het aan Tunein zelf gevraagd maar die geven aan dat ik bij de broadcaster moet zijn.
Nu kan ik het ze allemaal individueel vragen maar is er niet ergens een overzicht old?

Mijn oude Heos app gaf wel aan welke kwaliteit een stream heeft en ik heb gezien dat Tidal (heb ik niet) ook een overzicht biedt.

Ik luister steeds vaker naar radiostations (ook wereldwijd) en merk dat er verschil is en wil dan weten welke kwaliteit het is. De ingenieur en nerd in mij...
Ik snap je helemaal.
Wat je eens zou kunnen doen is ze in de site openen, en dan kijken of je ergens een link naar de stream kunt vinden. Als je die kunt openen in bijvoorbeeld winamp kun je denk ik al wat zien. Of desnoods in notepad++ ofzo.

Tegelijkertijd heb ik een donkerbruin vermoeden dat het tegenwoordig veel variable bitrate is, dus of je er dan iets mee opschiet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hoi,

Ik heb een twee (leken)vragen over het aansluiten van Edifier S350DB speakers op een LG OLED C8.

Ik gebruikte hiervoor een optische kabel, maar die is kapot gegaan. Ik dacht eerst dat mijn speakers defect waren, maar het gekraak was weg toen ik de speakers via aux met 3.5mm aansloot. Ik heb nu de optie om de TV optical of 3.5mm port te gebruiken.

Ik heb gevonden is dat optisch beter kan zijn omdat dat minder gevoelig is voor interferentie, en dat optisch beter kan zijn als de DAC van output (dus TV) matig is. Nou vroeg ik me af, stel je voor ik hoor geen gekraak of andere geluiden, kan ik dan concluderen dat aux prima is en er geen verschil is tussen optisch-aux behalve digitaal vs analoge overdracht?

Dan de tweede vraag, ik heb op mijn TV bij 3.5mm kabel de optie tussen Audio Out (Line Out) en headphones. Het valt me op dat ik met de optie headphones het volume ook met TV afstandsbediening ook kan bedienen, maar het geluid lijkt wat minder te klinken. Komt dit doordat de 'Headphones' een lagere impedantie uitzendt gericht op een koptelefoon, terwijl Line Out een stuk hogere impedantie uitzendt, die vast staat en niet aan te passen is met volumecontrole van de TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:43
Brogala schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:16:
Hoi,

Ik heb een twee (leken)vragen over het aansluiten van Edifier S350DB speakers op een LG OLED C8.

Ik gebruikte hiervoor een optische kabel, maar die is kapot gegaan. Ik dacht eerst dat mijn speakers defect waren, maar het gekraak was weg toen ik de speakers via aux met 3.5mm aansloot. Ik heb nu de optie om de TV optical of 3.5mm port te gebruiken.

Ik heb gevonden is dat optisch beter kan zijn omdat dat minder gevoelig is voor interferentie, en dat optisch beter kan zijn als de DAC van output (dus TV) matig is. Nou vroeg ik me af, stel je voor ik hoor geen gekraak of andere geluiden, kan ik dan concluderen dat aux prima is en er geen verschil is tussen optisch-aux behalve digitaal vs analoge overdracht?

Dan de tweede vraag, ik heb op mijn TV bij 3.5mm kabel de optie tussen Audio Out (Line Out) en headphones. Het valt me op dat ik met de optie headphones het volume ook met TV afstandsbediening ook kan bedienen, maar het geluid lijkt wat minder te klinken. Komt dit doordat de 'Headphones' een lagere impedantie uitzendt gericht op een koptelefoon, terwijl Line Out een stuk hogere impedantie uitzendt, die vast staat en niet aan te passen is met volumecontrole van de TV?
Optisch heeft zeker de voorkeur, dan gebruik je de DAC (Digitale Audio Convertor) van de Edifier en bedien je daar het volume etc. Wel moet je de LG goed instellen in het audio menu, kijk even wat werkt. Passeren, PCM, automatisch etc.
Misschien is je optische kabel niet defect maar is een instelling verzet in de LG?

Headphones out gaat hem niet worden, niet voor bedoeld, line out is per definitie niet volume controlled het is immers een lijn uit naar een andere versterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:38
Brogala schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:16:
Andere mening hier. Verschillen tussen DACs zijn niet zo groot, als het voor jou goed klinkt nu analoog kan je dat prima gebruiken.

Headphone uit gebruiken kan op zich prima, verschil is, zoals je zelf al aangeeft, dat je het volume dan met de TV (mee) bedient, aan jou of dat prettiger is of juist niet.

Verschil in klank zal niet door impedantieverschil komen, dat zal voornamelijk invloed op volume hebben, niet zozeer op klank. Het kan zijn dat je TV voor de verschillende uitgangen (line-out vs headphone) nog EQing doet ofzo.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Ik heb een snel (makkelijk) vraagje. Ik heb in het verleden een NUC-je met ingebouwd optisch naar een marantz sr680 gehad. Dat klonk prima, maar helaas was de NUC aan vervanging toe. Nou had ik nog wat hardware liggen, maar helaas, daar zit geen digital out op. En je raad het al, de 3.5 jack klinkt vreeselijk.

Nou ben ik op internet wat aan het zoeken geweest naar een usb -> optical kaartje. Die kan ik wel vinden, ,maar er word vaak direct van een DAC gesproken. Dat is nou net wat ik niet wil. Ik zoek eigenlijk een simple geluidskaart op usb (nieuwe hardware heeft geen pci's, 't is een laptop.) Als ik het goed begrijp is een DAC een converter naar analoog. Maar dat kan de Marantz veel beter! Dus ik vraag me af of er uberhoubt zoiets bestaat als een usb soundcard met een digital optical out. Het liefst betaalbaar, aangezien ik nog niet snap wat nou het verschil is als het toch allemaal digitaal naar de marantz gaat. Bitjes vallen toch niet om. Het enige wat ik me kan bedenken is mogelijk wat meer jitter tussen de chips. Maar als je over jitter gaat lezen zijn mensen zelfs aan het klagen over de afstand van de bitjes op een cd. Ik weet dan ook niet of ik jitter al te serieus moet nemen op een digitaal signaal.

Ik begrijp dat het geen "wat moet ik kopen" topic is. Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling, maar ik kan niets vinden wat ook maar in de buurt komt van wat ik zoek. Dus ik had gehoopt dat iemand mij mischien kan vertellen waarom ik niet kan vinden wat ik zoek. Mis ik iets? Speelt mijn ontwetendheid mij te parten? Is het echt nodig voor een usb soundblaster om direct >50 euro te kosten als het toch enkel om digitaal signaal gaat?

Ik hoop dat deze vragen hier nog net passen, en dat ik wat wijzer ga worden.

Oh, en waarom optical en niet coax vraagt u? Ik ga veelal flac-jes afspelen. Daarbij is een optical meer dan goed genoeg met de 24 bits. Daarnaast voorkom ik zo een aardlus (die heb ik altijd op de een of andere manier)

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je Marantz is, als het typenummer klopt, een apparaat uit 1997. Inmiddels is er op DAC gebied veel veranderd. Ik zou niet zomaar meer stellen dat de dac van de Marantz beter is dan een usb dac met bijvoorbeeld een ESS 9318 dac. Kun je voor een paar tientjes testen: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html :)

Verder zal je laptop HDMI hebben. Als je daar de audio overheen kunt sturen, kun je een HDMI audio extractor kopen die van HDMI naar optical gaat. Ff zoeken maar die zijn er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

The Eagle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:52:
Je Marantz is, als het typenummer klopt, een apparaat uit 1997. Inmiddels is er op DAC gebied veel veranderd. Ik zou niet zomaar meer stellen dat de dac van de Marantz beter is dan een usb dac met bijvoorbeeld een ESS 9318 dac. Kun je voor een paar tientjes testen: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html :)
Daar heb je dan ook wel weer een punt. 25 Jaar :) Het gaat sneller dan ik wil toegeven. Volgens Moore moeten daar heel wat meer transistortjes in zitten.
Verder zal je laptop HDMI hebben. Als je daar de audio overheen kunt sturen, kun je een HDMI audio extractor kopen die van HDMI naar optical gaat. Ff zoeken maar die zijn er :)
Van wat ik gelezen heb is HDMI erg onderhevig aan timing problemen. Dat zou met een usb soundkaartje een stuk minder zijn.

Maar primair denk ik dat je stelling van een 25 jaar oude dac zeker wel (naast pijnlijk) erg waar is. Mogelijk gewoon tijd om een semi-budget chip neer te gooien en te kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Four omdat er niet veel vraag naar is kun je vaak geen usb soundcards met alleen digitale uitgang vinden. Een simpele waar de optical naast een analoge uitgang (dac) zit is wel voor heel weinig te vinden en voor jouw doel prima.
Een HDMI extractor kan ook, maar heb ik persoonlijk meer problemen mee ervaren dan een simpele geluidskaart (slechte beelddoorgave, slecht switchen tussen stereo en 5.1 geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

kraats schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:08:
@Four omdat er niet veel vraag naar is kun je vaak geen usb soundcards met alleen digitale uitgang vinden. Een simpele waar de optical naast een analoge uitgang (dac) zit is wel voor heel weinig te vinden en voor jouw doel prima.
Een HDMI extractor kan ook, maar heb ik persoonlijk meer problemen mee ervaren dan een simpele geluidskaart (slechte beelddoorgave, slecht switchen tussen stereo en 5.1 geluid)
Logische beredenatie inderdaad. Mogelijk toch maar eens met mijn tijd meegaan. Wellicht simpelweg een "kan en klaar" setje powered speakers aanschaffen. Dan heb je een heel redelijke versterker + dac in een. Toch maar eens bij de audio boer langs. Wellicht dat ik een manier kan vniden om de pc buitenspel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Four schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Logische beredenatie inderdaad. Mogelijk toch maar eens met mijn tijd meegaan. Wellicht simpelweg een "kan en klaar" setje powered speakers aanschaffen. Dan heb je een heel redelijke versterker + dac in een. Toch maar eens bij de audio boer langs. Wellicht dat ik een manier kan vniden om de pc buitenspel te zetten.
Wat wil je doen dan, beetje muziek streamen? Daar zijn tegenwoordig inderdaad gewoon kant en klare oplossingen voor. Gebruikt nog minder energie ook :)
Tevens mooi moment om je huidige receiver een mooi pensioen te geven na 25 jaar dienst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Four schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Je kan ook gewoon wel een USB audio interfacje ofzo analoog aansluiten. Dat klinkt prima, niet te vergelijken met de ellende die je analoog met onboard geluidskaarten hebt

Overigens kan ik echt meer dan genoeg USB audio interfaces met optical out vinden:
categorie: Geluidskaarten
of een cheape (echt bijzonder is het niet wat het doet)
https://www.kabeldirect.n...aart-usb-stick-sound.html

Waar loop jij tegen aan in je zoektocht?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Is het puur voor bij je werkplek trouwens, of voor in de woonkamer?

Begint trouwens een beetje aankoopadvies te worden zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

The Eagle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Wat wil je doen dan, beetje muziek streamen? Daar zijn tegenwoordig inderdaad gewoon kant en klare oplossingen voor. Gebruikt nog minder energie ook :)
Tevens mooi moment om je huidige receiver een mooi pensioen te geven na 25 jaar dienst :)
Arm beestje heeft wellicht wat rust verdiend inderdaad. Met streamen bedoel ik mijn NFS servertje benaderen voor 24bit flacs. dus niet echt "beetje muziek streamen" :)
The Eagle schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:41:
Is het puur voor bij je werkplek trouwens, of voor in de woonkamer?

Begint trouwens een beetje aankoopadvies te worden zo :+
Het gaat om de woonruimte. Maar zoals je aangeeft ben ik eigelijk al bij het resultaat van mijn initieele vragen. Het is gewoon tijd om de hele set te vervangen. Ik heb het toch mooi een jaar of 15 extra kunnen rekken :D
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:40:
[...]

Je kan ook gewoon wel een USB audio interfacje ofzo analoog aansluiten. Dat klinkt prima, niet te vergelijken met de ellende die je analoog met onboard geluidskaarten hebt

Overigens kan ik echt meer dan genoeg USB audio interfaces met optical out vinden:
categorie: Geluidskaarten
of een cheape (echt bijzonder is het niet wat het doet)
https://www.kabeldirect.n...aart-usb-stick-sound.html

Waar loop jij tegen aan in je zoektocht?
Fijn om te horen dat onboard inderdaad echt rommel is. Dat geeft me enige overtuiging dat een relatief goedkoope DAC voor de usb prima is.

De reden dat ik die andere soundblasters niet heb benoemd is omdat ik eigelijk naar een heel simpel concept op zoek ben --nee was. usb -> optical. Dan heb je digitaal naar digitaal. Dat moet je met een 5 euro chipje en wat soldeer skills toch wel af kunnen dacht ik...

**

Het is inderdaad tijd om te stoppen met deze vraag. Ik moet gewoon opnieuw beginnen. Mooie versterker met propere dac en wat nieuwe boxen. Dan kan ik weer tig jaar vooruit. Ik wil inderdaad geen "wat moet ik kopen" spul. Daar zijn andere plekken voor. Voor nu ben ik enorm geholpen door nieuwe inzichten. Zo zie je maar wat contact kan doen, al is het maar simpelweg door wat te typen.

Mijn dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:38
Four schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:15:
Fijn om te horen dat onboard inderdaad echt rommel is. Dat geeft me enige overtuiging dat een relatief goedkoope DAC voor de usb prima is.
Een kleine toevoeging, het is niet (perse) zo dat de onboard DAC dan slecht is (en dat audio via een jack altijd slecht is), het gaat er meestal om dat zo'n DAC dan brak geïmplementeerd is waardoor je herrie hoort van bijvoorbeeld de voeding van je laptop, bussen die erlangs lopen, etc.

Onderaan de streep moet het natuurlijk gewoon goed klinken, maar de conclusie dat de DAC dan rommel is is waarschijnlijk foutief.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Four dan ben jij wat serieuzer met audio bezig neem ik aan, en heb je ook een paar mooie speakers staan neem ik aan.
Eigenlijk zoek je dan naar iets als https://www.grimmaudio.com/hifi-products/music-players/mu1/ maar dan voor een wat lager budget :P
Als je het echt serieus aan wilt pakken denk ik dat je toverwoord Roon gaat zijn.
Als het puur om flacs streamen gaat en er geen online optie als Spotify of tidal nodig is kom je eigenlijk met iedere networked receiver of losse streamer wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

MerijnB schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 07:19:
[...]

Een kleine toevoeging, het is niet (perse) zo dat de onboard DAC dan slecht is (en dat audio via een jack altijd slecht is), het gaat er meestal om dat zo'n DAC dan brak geïmplementeerd is waardoor je herrie hoort van bijvoorbeeld de voeding van je laptop, bussen die erlangs lopen, etc.

Onderaan de streep moet het natuurlijk gewoon goed klinken, maar de conclusie dat de DAC dan rommel is is waarschijnlijk foutief.
Ik denk dat ik toch op een dac moet uitkomen. Maar het is wellicht tijd dat ik het hele systeem vervang.
The Eagle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:12:
@Four dan ben jij wat serieuzer met audio bezig neem ik aan, en heb je ook een paar mooie speakers staan neem ik aan.
Eigenlijk zoek je dan naar iets als https://www.grimmaudio.com/hifi-products/music-players/mu1/ maar dan voor een wat lager budget :P
Als je het echt serieus aan wilt pakken denk ik dat je toverwoord Roon gaat zijn.
Als het puur om flacs streamen gaat en er geen online optie als Spotify of tidal nodig is kom je eigenlijk met iedere networked receiver of losse streamer wel uit.
Als ik nog steeds geen SO had, had ik hier geen 2 keer over hoeven nadenken :) Maar ik ga helaas nooit meer toestemming krijgen om serieuse apparatuur aan te schaffen denk ik.

Al met al lijkt een fatsoenlijke DAC toch het antwoord. De versterker doet zijn werk goed, maar wellicht moet ik niet vertrouwen op de DAC van dat ding. Zeker als je jezelf beseft dat het beestje 25 jaar oud is. Als ik een redelijk segment DAC nog kan goedpraten ben ik al een heel eind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Four schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat ik toch op een dac moet uitkomen. Maar het is wellicht tijd dat ik het hele systeem vervang.

[...]

Als ik nog steeds geen SO had, had ik hier geen 2 keer over hoeven nadenken :) Maar ik ga helaas nooit meer toestemming krijgen om serieuse apparatuur aan te schaffen denk ik.

Al met al lijkt een fatsoenlijke DAC toch het antwoord. De versterker doet zijn werk goed, maar wellicht moet ik niet vertrouwen op de DAC van dat ding. Zeker als je jezelf beseft dat het beestje 25 jaar oud is. Als ik een redelijk segment DAC nog kan goedpraten ben ik al een heel eind ;)
Wat jij zoekt lijkt een apparaatje als dit te zijn: http://www.cypeurope.com/...-Digital-Audio-Converter-

Maar helaas discontinued en ook niet heel goedkoop. Meen me te herinneren dat ik er ongeveer € 100 voor betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
De wat oudere Airport Express van Apple heeft optisch uit, dan lossless streamen met max 16/44. Maar kan wel alles aan. Plex media server voor de Flac’s draait bijna overal op (met Plex pass - goedkoper alternstief dan Roon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Four schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:15:

Het is inderdaad tijd om te stoppen met deze vraag. Ik moet gewoon opnieuw beginnen. Mooie versterker met propere dac en wat nieuwe boxen. Dan kan ik weer tig jaar vooruit.
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Met een versterker + speakers vast wel (modulair). Hierboven had je het over powered speakers met geintegreerde DAC. Afhankelijk van hoe 'slim' je die kiest, zal er een harde levensduur limiet mee gemoeid zijn.

Die dingen zijn dan vaak het tegenovergestelde van 'modulair' (alles ineen 'gelijmd' zeg maar) en dan ben je compleet afhankelijk van de software, de app-omgeving en hoe snel de SOC is (kan de SOC over 10 jaar nog autonoom spotify benaderen? Bestaat Spotify nog over 10 jaar?)

Komt daar nog bij dat veel van die powered speakers erg karig zijn naar input toe. Daar ligt de echte schande, want worst case als ze over een paar jaar obsolete zijn, kon je ze nog inzetten door het 'smart' gedeelte extern te maken met een dongle. Maar Sonos bvb heeft vaak enkel wifi, dus je bent volledig afhankelijk van de software die er op draait.

Ik heb recent wat gelezen over Edifier. Lijkt me een mooie, vrij 'open' middenweg. Powered speakers, met bluetooth en nog wat andere normale inputs om ze lang te kunnen gebruiken.

Zelf ben ik beetje bij beetje ook verstrikt aan het raken in Sonos. Dat is natuurlijk niet voor niets, het heeft ook zeker vele voordelen. Maar binnen x jaar je apparatuur niet meer kunnen gebruiken stemt me toch tot nadenken. Ik zie dat je 25 jaar bent 'weg' geweest ;) Dus lees je maar eens in in het sonos S1/S2 'debacle'.

Een cleane setup is het wel, en voor het 'simpele' luisterwerk dat ik doe, weet ik niet of ik het nog trek om alle losse apparatuur in huis te halen, en de kabel-brij er bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 22:49

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik zoek iets, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden wat ik zoek, wellicht hebben jullie een idee.
PC/mediaspeler -> DAC/hAmp -> Hooftelefoon
PC/mediaspeler -> DAC/hAmp -> Amp/Receiver

Op de pc/mediaspeler/etc. (digitale bron) zet ik de audio op 40% en de knop van de hoofdtelefoon ook op 40% voor een juist volume op de hoofdtelefoon. Dus ik heb de source op 40% want dan heb ik een fijner regelbereik op de volumeknop van de hoofdtelefoon en dit is hetzelfde volume als voor een bluetooth hoofdtelefoon. Het nadeel is dat de line out (vast, dus onafhankelijk van de volumeknop) van de DAC nu ook 40% is, welke vervolgens is aangesloten op de receiver, waardoor ik hierop het volume heel hoog moet zetten.
Het probleem is dat de receiver ook een radio heeft, waarbij je de pest schrikt als je die per ongeluk aanklikt. Aangezien de knop voor de radio, tussen twee knoppen voor de inputs zit, kan je je wel voorstellen is dat geen succes.

Ik dacht hiervoor aan een versterker voor het line signaal, maar tot nu toe nog niet zoiets kunnen vinden. Bestaat dat uberhaupt of zoek ik gewoonweg onder de verkeerd naam?

[ Voor 4% gewijzigd door zekerpixels op 20-10-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-04 23:24
Heb een kort vraagje over dirac,kan er niet heel veel over vinden.
Ik ben niet zo tevreden met de plaatsing van mijn sub,als ik de sub ga verplaatsen moet dirac dan opnieuw afgesteld worden?Met films hoor ik de sub goed en mooie diepe bassen,met muziek een klein beetje,maar ga ik in een hoek zitten op een stoel dan hoor ik iets beter met name de subtiele laagste tonen.

Ik heb de sub een klein stukje naar voren geschoven.Links staat er speaker naast en rechts van de sub een tv dressoir.Nu heb ik wat net meer bass op een subtiele manier,zelfde wat ik in de hoek hoorde.Werkt het natuurkundig zo dat de bastonen wat werden verhinderd door de kast dat ik daardoor minder hoorde als ik recht voor me set zat,en nu wat meer doordat de sub nu gelijk staat met de dressoir?ben ik even benieuwd naar.

[ Voor 36% gewijzigd door remco2706 op 21-10-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

remco2706 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:02:
Heb een kort vraagje over dirac,kan er niet heel veel over vinden.
Ik ben niet zo tevreden met de plaatsing van mijn sub,als ik de sub ga verplaatsen moet dirac dan opnieuw afgesteld worden?Met films hoor ik de sub goed en mooie diepe bassen,met muziek een klein beetje,maar ga ik in een hoek zitten op een stoel dan hoor ik iets beter met name de subtiele laagste tonen.

Ik heb de sub een klein stukje naar voren geschoven.Links staat er speaker naast en rechts van de sub een tv dressoir.Nu heb ik wat net meer bass op een subtiele manier,zelfde wat ik in de hoek hoorde.Werkt het natuurkundig zo dat de bastonen wat werden verhinderd door de kast dat ik daardoor minder hoorde als ik recht voor me set zat,en nu wat meer doordat de sub nu gelijk staat met de dressoir?ben ik even benieuwd naar.
Die vraag kun je denk ik beter in Het Grote Subwoofer Topic stellen, dan heb je alle experts bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

zekerpixels schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:25:
Ik zoek iets, maar kan eigenlijk niet echt iets vinden wat ik zoek, wellicht hebben jullie een idee.
PC/mediaspeler -> DAC/hAmp -> Hooftelefoon
PC/mediaspeler -> DAC/hAmp -> Amp/Receiver

Op de pc/mediaspeler/etc. (digitale bron) zet ik de audio op 40% en de knop van de hoofdtelefoon ook op 40% voor een juist volume op de hoofdtelefoon. Dus ik heb de source op 40% want dan heb ik een fijner regelbereik op de volumeknop van de hoofdtelefoon en dit is hetzelfde volume als voor een bluetooth hoofdtelefoon. Het nadeel is dat de line out (vast, dus onafhankelijk van de volumeknop) van de DAC nu ook 40% is, welke vervolgens is aangesloten op de receiver, waardoor ik hierop het volume heel hoog moet zetten.
Het probleem is dat de receiver ook een radio heeft, waarbij je de pest schrikt als je die per ongeluk aanklikt. Aangezien de knop voor de radio, tussen twee knoppen voor de inputs zit, kan je je wel voorstellen is dat geen succes.

Ik dacht hiervoor aan een versterker voor het line signaal, maar tot nu toe nog niet zoiets kunnen vinden. Bestaat dat uberhaupt of zoek ik gewoonweg onder de verkeerd naam?
Weet niet welke receiver je hebt, maar bij de meeste hedendaagse receivers kun je per input het referentievolume aanpassen. Daar zit denk ik je oplossing, dan dim je simpelweg de input op de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-04 23:24
The Eagle,ga ik meteen doen,dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Offtopic, geen vraag en reeds gepost in Renegade666 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 22-10-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@The Eagle Ik snap wat je bedoeld maar het is al een oudere receiver en ik heb ook in de handleiding lopen zoeken, wie weet is het wel een optie in het menu welke je aan moet zetten. Maar helaas, en zo noemen ze de volumeregeling ook "master volume".
Inputs wisselen zodat deze niet meer naast een radio knop zit, is geen optie want. Daar zitten natuurlijk andere apparaten op aangesloten, dus dan ben je het probleem aan het verplaatsen en die knop van de radio zit ook nog op de afstandbediening.

Nog een quote van een tip uit de handleiding; "Stel om luidruchtige verrassingen bij het inschakelen van de AV-receiver te voorkomen het volume altijd lager in voor u hem uitschakelt."

Zoals beschreven had ik gedacht er iets tussen te hangen om het line signaal te versterken. Want zo zijn er ook wel meerder apparaten te bedenken welke op de line in aangesloten kunnen worden, welke hierop een zwakker signaal geven, zoals bluetooth ontvangers, walkman/discman, enz. Aan de andere kant, een moderne receiver welke het volume per input onthoud lost dit al deels op, maar dat voor nu een beetje teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Misschien eens beginnen met merk en type van je apparatuur te noemen. Dus die dac en de receiver. Mijn glazen bol is stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Ik dacht dat ik het antwoord van de glazen bol in mijn vorige post had gezet, maar dat bleek niet zo te zijn.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
PC             -usb->       AUNE X1s PRO  -1/4"-> Sennheiser HD660s
Android TV box -Toslink->   AUNE X1s PRO  -1/4"-> Sennheiser HD660s
                    ...->   AUNE X1s PRO  -line-> Onkyo HT-R558
PC             -bluetooth-> Sony WH-1000XM3
Android TV box -bluetooth-> Sony WH-1000XM3
Android TV box -hdmi->      Onkyo HT-R558 -hdmi-> TV
PC2            -hdmi->      Onkyo HT-R558 -hdmi-> TV
PS3            -hdmi->      Onkyo HT-R558 -hdmi-> TV
PS4            -hdmi->      Onkyo HT-R558 -hdmi-> TV

Volumes staat op de Onkyo meestal op ~25/30, PC/dac/hamp op 40, en de Android box op 10 over hdmi en 4 met bluetooth. Hierbij heb ik dan het volume overal ongeveer hetzelfde, behalve als ik op de receiver naar de dac schakel dan moet deze toch wel naar 75 zetten (80 is max). Ik wil hierbij het volume op de pc niet hoger zetten, want als ik dan de hoofdtelefoon aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
Ik dacht dat je een lijn niveau beter op 80% kunt houden qua volume, want ga je te laag dan veel ruis, te hoog dan vervorming (oversturing).

Audiobron > voorversterker >>lijnniveau > eindversterker

Audiobron > voorversterker >>koptelefoonaansluiting

Met de eindversterker regel je het volume. Dit is de eigenlijke (power) versterker.
Alleen voor de koptelefoonaansluiting regel je het volume bij de voorversterker, en dan hoeft het signaal daarna ook niet meer versterkt te worden.

[ Voor 55% gewijzigd door mv_ak op 24-10-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Mee eens dat je het line niveau bij voorkeur hoger hebt, voor een betere verhouding tussen ruis en signaal. (standaard is 2Vrms geloof ik) Helaas zijn er apparaten zoals een bluetooth ontvanger, discman (line is 0.7Vrms), ect. welke niet in staat zijn het volle line signaal te geven. Daarnaast is als ik het volume van de digitale inputs op 100% zet, is het geluid eigenlijk niet meer te regelen is op de hoofdtelefoon, doordat de knop dan te gevoelig is en zo goed als op 0 komt te staan. Doordat ik hierbij de digitale input dempt, is dus ook het uitgaande signaal niet op het volle line niveau.
Dus ja, het volume regel je op de versterker, alleen bij inputs welke niet in staat zijn een vol line signaal te geven is het dus logische dat deze vooraf versterkt moet worden of hierbij het volume hoger gezet moet worden. Alleen dan is per ongeluk naar de radio schakelen nog steeds en zeer onaangename ervaring, doordat dit dan zo achterlijk hard staat. (als het nou eens mogelijk was de radio te blokkeren, had ook wel handig geweest)

Maar om het anders te omschrijven, bestaat er iets wat ik ertussen kan zetten om een zwak line signaal te versteken naar standaard line niveau (2Vrms) voordat het in de eindversterker komt? Dus een voorversterker, alleen als ik hier op zoek vindt ik alleen maar phono voorversterkers voor de platenspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
zekerpixels schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:50:
Mee eens dat je het line niveau bij voorkeur hoger hebt, voor een betere verhouding tussen ruis en signaal. (standaard is 2Vrms geloof ik) Helaas zijn er apparaten zoals een bluetooth ontvanger, discman (line is 0.7Vrms), ect. welke niet in staat zijn het volle line signaal te geven. Daarnaast is als ik het volume van de digitale inputs op 100% zet, is het geluid eigenlijk niet meer te regelen is op de hoofdtelefoon, doordat de knop dan te gevoelig is en zo goed als op 0 komt te staan. Doordat ik hierbij de digitale input dempt, is dus ook het uitgaande signaal niet op het volle line niveau.
Dus ja, het volume regel je op de versterker, alleen bij inputs welke niet in staat zijn een vol line signaal te geven is het dus logische dat deze vooraf versterkt moet worden of hierbij het volume hoger gezet moet worden. Alleen dan is per ongeluk naar de radio schakelen nog steeds en zeer onaangename ervaring, doordat dit dan zo achterlijk hard staat. (als het nou eens mogelijk was de radio te blokkeren, had ook wel handig geweest)

Maar om het anders te omschrijven, bestaat er iets wat ik ertussen kan zetten om een zwak line signaal te versteken naar standaard line niveau (2Vrms) voordat het in de eindversterker komt? Dus een voorversterker, alleen als ik hier op zoek vindt ik alleen maar phono voorversterkers voor de platenspelers.
Misschien een DI (actief of passief) dan ga je naar mengpaneel niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-04 20:56
Ben eruit :)

[ Voor 97% gewijzigd door Mo87 op 29-10-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-05 22:30

Ypho

Allround Nerd

Voordat ik een nieuw topic open, heeft hier iemand wellicht een antwoord op mijn vraag.

Ik heb vorige week een klein setje (monitor)speakers gekocht. Het gaat om de Mackie CR4 XBT (deze).

Deze heb ik uitgekozen omdat het setje niet te duur was, ik via BT mijn telefoon/macbook kan koppelen, en via tulpstekkers mijn mengpaneel kan aansluiten. Nu is echter het probleem dat als ik zit te werken, en ik zachte muziek op de achtergrond aanzet, er stukjes geluid "wegvallen". Dit is bij alle muziek, onafhankelijk of ik via BT of bedraad ben aangesloten, en alleen bij een wat lager volume. Als ik het volume hoog zet heb ik het niet, maar dan staat het geluid me veel te hard. Iemand tips wellicht? Ik heb het gepoogd op te nemen, de opname via iCloud gedeeld: https://www.icloud.com/ic...zWpvjR_FZFw#missing_sound

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat is hinderlijk zeg. Het klinkt als een automatische noise gate. Kan je via bluetooth nog iets instellen aan je luidspreker? Dan kan je proberen om de luidspreker zacht te zetten en via je computer een harder signaal in te sturen ter compensatie. Anders kan je er niks aan doen.

In sommige negatieve reviews op Amazon komt ditzelfde probleem ook naar voren.
https://www.amazon.com/-/...mber=1#reviews-filter-bar

[ Voor 58% gewijzigd door TBTL op 02-11-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-05 22:30

Ypho

Allround Nerd

TBTL schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:02:
Dat is hinderlijk zeg. Het klinkt als een automatische noise gate. Kan je via bluetooth nog iets instellen aan je luidspreker? Dan kan je proberen om de luidspreker zacht te zetten en via je computer een harder signaal in te sturen ter compensatie. Anders kan je er niks aan doen.

In sommige negatieve reviews op Amazon komt ditzelfde probleem ook naar voren.
https://www.amazon.com/-/...mber=1#reviews-filter-bar
Ik heb niets kunnen vinden qua BT instellingen (ik zit op MacOS), het probleem doet zich ook voor als ik bedraad aangesloten ben, het lijkt mij (als leek) eerder een speaker ding te zijn. Maar ik wist dus niet of het een gevalletje garantie is (want ik vind ze wel mooi), of een gevalletje retour (niet naar verwachting). Nu ik de duitse recensies lees, lijkt het duidelijk een probleem met de speakers te zijn, wordt dus een retourtje helaas :(

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroosch
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 31-03 21:40
ik ben eigenlijk opzoek naar een setup microfoon voor mn onkyo tx-nr686. wat zou een goed budget alternatief zijn? of is gewoon met een meetlint de positie opmeten ook goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jroosch schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:48:
ik ben eigenlijk opzoek naar een setup microfoon voor mn onkyo tx-nr686. wat zou een goed budget alternatief zijn? of is gewoon met een meetlint de positie opmeten ook goed?
Met alleen afstanden meten ben je er niet, het gaat ook om welke frequenties er op welk volume aankomen op de luisterpositie.
Ik zou op MP zoeken (los, danwel bij een apparaat meegeleverd, verpatst je het apparaat weer). Of amazon of eBay, staan ze ook. Doen ca 40 euro. Ze als reserveonderdeel bestellen bij een reparateur of importeur kan ook, maar dan betaal je denk ik de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 10:20
Vorige week heb ik mijn cheapo 2.1 logitech pc speaker set vervangen voor Edifier 1700 set.
Echter heb ik sindsdien last van een irritante toon.

Ik probeer het te beschrijven: het komt voorval voor op audio met spraak. Dus youtube/podcasts etc. Na een woord/zin is er een soort van bass-achtige echo. Volume zachter zetten helpt, maar hoor dan vrij weinig :)
Het helpt ook lichtelijk om de treble/bass op 0 te zetten.

De speakers staan op een bureau naast monitor, en op 10cm van een vlakke muur. heb ergens het gevoel dat het een soort echo is. Iemand enig idee wat dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Heb je misschien een microfoon aangesloten en hierbij 'listen to this device' aangevinkt?
Of bij de instellingen van de geluidskaart echo-effecten ingeschakeld?

[ Voor 36% gewijzigd door TBTL op 05-11-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 19:27
Wat word beschouwt als Low impedance vs High Impedance?

Heb verschillende speakers in huis met 4/6/8 Ohm. Een mijn Technics zegt per port/outputs 4 tot 16 Ohm's

Neem aan dat in ieder geval 4 Ohm als Low valt en de rest mogelijk misschien hoger?

Receiver handleiding specifeert dit niet, buiten houd kanaal knop in gedrukt voor Low Impedance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Welke receiver heb je?
Bij versterkers die ik heb gezien met zo'n knop, is 4 en 6 laag en 8 hoog. Waar de grens precies lag, stond op de achterkant en in de handleiding. Bij twijfel zet je hem op low. Wat het knopje doet is een lagere spanning kiezen van de transformator. Dat geeft minder warmte maar beperkt het maximale uitgangsvermogen enigszins.

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 06-11-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 19:27
TBTL schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:01:
Welke receiver heb je?
Bij versterkers die ik heb gezien met zo'n knop, is 4 en 6 laag en 8 hoog. Waar de grens precies lag, stond op de achterkant en in de handleiding. Bij twijfel zet je hem op low. Wat het knopje doet is een lagere spanning kiezen van de transformator. Dat geeft minder warmte maar beperkt het maximale uitgangsvermogen enigszins.
Enige wat de handleiding zegt is voor Low impedance hold A-B button tot led lampje er van gaat branden.
Handleiding zegt niet wat onder low valt.

Kanaal A = 4-16 Ohm
Kanaal B = 6-16 Ohm

Maar gezien jouw uitleg en dat ook kanaal B Low Imp kan gaan kun je wel gelijk hebben.

Het is een mid/late 90's Technics SA-DX 930.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
https://www.manualslib.co...Dx930.html?page=19#manual
quote: p. 19
For front speakers with an impedance under 8 ohms
8 ohm is dus de grens tussen hoog en laag (p. 19). Dit geldt alleen voor de fronts. De surrounds en center moeten altijd minimaal 8 ohm zijn (p. 15). Als je luidsprekers op aansluiting A en B tegelijk aansluit, dus twee sets, moet de impedantie van elke luidspreker minimaal 8 ohm zijn (p. 14).

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 07-11-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ben op zoek naar zo'n soort XLR connector kabel maar dan ergens in Nederland leverbaar.

Liefst niet te lang, 20cm lijkt me voldoende, niet te lelijk en niet liefst niet te duur.

Het is bedoeld om een Topping DAC en headphone amp stack balanced te connecten.

Heeft iemand wellicht een tip waar ze goede ervaring mee hebben ? :)

Ook zoek ik zo'n kabeltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vDOaQNzAJ6l1bjVVL3XxQBidUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDlmIFSjEWQewzaHj2lCWRVu.png?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:37
Bij allekabels hebben ze gewoon xlr kabels en ook 3.5mm kabels. En zo nog tig webwinkels in Nederland. Ik snap niet precies wat je vraag is?
Pagina: 1 ... 86 ... 99 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6