Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Terrz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Ik heb een SVS PB-1000 (niet pro versie) staan en bevalt goed voor films. Nu kan ik in de buurt een Sunfire HRS-12 kopen, deze heeft een grotere driver (12 vs 10 inch van de PB-1000) en meer dan 3x zoveel vermogen (1000W RMS vs 300W RMS). De Sunfire is echter een gesloten sub, zal het een upgrade zijn t.o.v. mijn PB-1000?

Ik ben groot fan van de "deep rumble" die in films zit, maar mis af af en toe wat soeplesse en "kick" bij drums/muziek. Que koop / verkoop waarde zal de waarde niet veel schelen, paar tientjes....
Uiteindelijk denk ik dat het verloop van de frequentie response leidend voor hoe het klinkt en bijvoorbeeld of je dus voldoende kick hebt. Dat zit best wat hoger in het bereik en kan al beïnvloed worden door de integratie met de mains, meteen ook het meest lastige om goed te krijgen. De deep rumble vereist denk ik naast een goed diep doorlopende respons, ook voldoende output zonder dat vervorming de overhand krijgt (kan zo oplopen tot >10% voor sublaag).
Terrz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Lijkt mij fijn om makkelijk de bas te kunnen regelen. Tijdens films wil ik graag de bas harder, doe ik nu via de denon app. Maar met de svs kun je ook profielen maken om bijvoorbeeld de 20hz omhoog te schroeven voor wat extra “deep rumble” en “oempf” :7
Ik heb zelf ook, net als @Goofy1978, een wat oplopende curve voor het sublaag. In feite is het niet éénduidig te zeggen wat de target moet zijn bij een steady state response in een huiskamer maat ruimte. Daarom heb ik proefondervindelijk een iets oplopende target curve (6dB shelf onder de 100Hz). Heb nooit de neiging om er iets aan te veranderen. Voldoende rumble, veel tactile (sub onder de bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Jag schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:51:
[...]

Uiteindelijk denk ik dat het verloop van de frequentie response leidend voor hoe het klinkt en bijvoorbeeld of je dus voldoende kick hebt. Dat zit best wat hoger in het bereik en kan al beïnvloed worden door de integratie met de mains, meteen ook het meest lastige om goed te krijgen. De deep rumble vereist denk ik naast een goed diep doorlopende respons, ook voldoende output zonder dat vervorming de overhand krijgt (kan zo oplopen tot >10% voor sublaag).

[...]

Ik heb zelf ook, net als @Goofy1978, een wat oplopende curve voor het sublaag. In feite is het niet éénduidig te zeggen wat de target moet zijn bij een steady state response in een huiskamer maat ruimte. Daarom heb ik proefondervindelijk een iets oplopende target curve (6dB shelf onder de 100Hz). Heb nooit de neiging om er iets aan te veranderen. Voldoende rumble, veel tactile (sub onder de bank).
Ik heb in de Audyssey app de curve op 20hz omhoog gegooid, later maar eens verder mee prutsen.
Heb ook nog een minidsp en een Umik microfoon liggen, ontbreekt mij echter aan tijd om REW te doorgronden en op die manier de sub goed in te regelen...

Voor nu in ieder geval te vreden, heb op het gehoor/gevoel nu het idee dat de Sunfire rond 20hz gelijk is nu ivm de PB-1000 na deze correctie. Daarboven is de sunfire beter en geeft een betere punch/kick bij muziek.
Ook bijvoorbeeld een tankschot in furry komt beter uit de sunfire HRS-12 dan de SVS PB-1000.

Als vrouw en dochterlief binnenkort eens een middag weg zijn en ik alleen thuis zal ik beide nog eens goed A-B testen, maar zo op het eerste gehoor denk dat de uitkomst wordt dat ik op zoek ga naar een tweede Sunfire. Formaat ook lekker compact dus past er ook nog wel een naast de bank :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 12:20
greentea schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:36:
@oldsmelly

@d0nny41 Plaatsing is geen issue, huidige sub staat ook compromisloos in de woonkamer.
Die Arendal zou voor mij afvallen, als ik het internet mag geloven pronkt die vooral boven de 40-50hz.

Mijn oog is nu gevallen op een Kef KC92, zeer indrukwekkende specs in een compact en smaakvol jasje. Heeft ook iets van DSP ingebouwd maar zonder apps e.d. wat ik prettig vind, voor mij is een systeem set & forget. Past optisch natuurijk ook mooi bij de Kef R3's.
Klopt ! De Arendal 1961 1s is sealed dus dan mis je vaak de laagste frequencies TOV ported ( 1961 1v ). Ik kan zelf geen measurements vinden van de KC92, wel de KF92. Is dat de vorige versie?

Hier zijn de measurements van Erin's audio corner. Hij heeft zowel de output van de 1961s getest als de KF92. Nogmaals geen idee hoeveel verbetering er is bij de KC92 TOV de KF92. De kef blinkt vooral uit in de output TOV het formaat, maar de output tov grotere subwoofers valt wat tegen.

Ik zou vooral op measurements uitgaan in combinatie met het formaat en uiterlijk. Je hebt geen ingebouwde DSP nodig als jij al dirac gebruikt. Voor mij was een ported subwoofer te groot. Meerdere subwoofers kan helpen met het verkrijgen van een grotere "sweetspot" of om dips in je frequencie response op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 14:01
@d0nny41 Het lijkt vooral een prijsverhoging, de KC heeft wel een trigger input. Dat mogen ze van mij standaard maken op alle subwoofers. 2 subs zou natuurlijk prachtig zijn, alleen dat wordt mij iets te gortig.

Output level vind ik minder interessant dan frequentiebereik en klank. Het gaat mij puur om het aanvullen van de Kef R's, dus met een roll off vanaf 50hz. Geen LFE kanaal welke tot 120hz doorgaat en het huis laat trillen op zijn grondvesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-07 12:20
greentea schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:09:
@d0nny41 Het lijkt vooral een prijsverhoging, de KC heeft wel een trigger input. Dat mogen ze van mij standaard maken op alle subwoofers. 2 subs zou natuurlijk prachtig zijn, alleen dat wordt mij iets te gortig.

Output level vind ik minder interessant dan frequentiebereik en klank. Het gaat mij puur om het aanvullen van de Kef R's, dus met een roll off vanaf 50hz. Geen LFE kanaal welke tot 120hz doorgaat en het huis laat trillen op zijn grondvesten.
Frequentiebereik en output gaan hand in hand. Frequentiebereik wordt bepaald op basis van de output op de bepaalde frequency. Elke subwoofer kan je makkeliik naar beneden EQ'en, naar boven wordt lastig. Het is dus altijd beter om wat headroom te hebben, zodat je eventuele "gaten" in het frequency bereik op te vullen .

Voor de laagste frequencies gaat het dus voornamelijk om output en group delay ( snelheid van het afspelen van een bepaalde frequency ). Zolang de subwoofer elke frequency luid genoeg kan afspelen en snel genoeg zal de toon gewoon goed zijn. We zijn minder gevoelig voor de laagste tonen. Ik kan de Group delay van de KF92 even niet vinden, maar ik neem aan dat deze zeer goed is.
De SVS heeft ook een redelijke Group delay, maar wat aan de hoge kant vanaf 40 hertz. De auteur geeft wel aan dat je dit hoogstwaarschijnlijk niet zal opmerken. De Arendal heeft betere group delay, maar een iets lagere output.

De kef zal dus niet beter klinken als een grotere subwoofer die meer output ( groter frequentiebereik ) heeft met een goede groep delay. Zowel de SVS en de Arendal lijken betere subwoofers voor minder geld, maar ze zijn wel een stuk groter en misschien wel minder mooi voor jou. Er zijn betere subwoofers op de markt dan deze twee voor minder geld, maar die zijn nog weer een stuk groter en naar mijn mening lelijker.
Wat je bij de KEF wel krijgt is een compact formaat + looks, dat kan natuurlijk de doorslag geven om alsnog de KEF te kiezen. Ik wil je alleen goed informeren zodat je de juiste beslissing maakt ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

d0nny41 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:03:
De Arendal heeft betere group delay, maar een iets lagere output.
't Grootste nadeel van die Arendal 1961 is dat ie ondertussen niet meer te koop is. En hoewel de voordelen wellicht ook gelden voor de 1723 serie, zijn die wel gelijk een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:57
Is het ook een voordeel wanneer sub en overige speakers van hetzelfde merk zijn? Ik heb recent een setje Fyne Audio F500 "boekenplank speakers" aangeschaft en wil de bas wat strakker hebben. Is dan een (lastig verkrijgbare) Fyne Audio sub aan te raden of kan ik net zo goed gaan voor SVS, BK of bijvoorbeeld (vind ik er mooi uitzien) een Ruark RS1?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-07 12:39
greentea schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:23:
Opiniepeiling: Zijn subwoofers verbeterd de laatste twee decennia?

Uit nieuwsgierigheid ben ik wat aan het oriënteren naar nieuwe subs. Zonder enig vooronderzoek, heb ik wat middenmoot Rel subs beluisterd (i.c.m. dezelfde speakers die ik thuis ook heb staan) hiervan was ik niet onder de indruk. Vooral niet nadat de medewerker mij vertelde dat die al ruim duizend euro kostte.

Achtergrond info, mijn huidige setup bestaat uit:

- Kef R3 speakers op S3 stands
- NAD C399 + Dirac
- Phonar AS(W) 1000

Van wat ik heb kunnen terugvinden heeft de Phonar AS(W) 1000 de volgende specs:

- 160 Watt rms
- 22 - 150hz frequentiebereik
- 13" woofer met dubbele spreekspoel
- 530x378x434 en 35kg zwaar

Dirac is ingemeten doet zijn correcties tot 400hz, crossover op 50hz, het klinkt als een klok.

Zelf zie ik twee mogelijke oorzaken van mijn teleurstelling:

1. Subwoofers zijn uitontwikkeld en het verschil wordt gemaakt met DSP.
2. Ik heb in het verkeerde prijssegment gekeken.

Hoe denken andere hierover?
Ik heb recent een kleine zoektocht gehad waar bij van SVS alles tussen de 1000 en 3000 serie op de kaart stond samen met de door vele (Focal facebook groep) aanbevolen REL S serie. Mijn eerste keuze zou de SB-3000 zijn gebaseerd op youtube vergelijkingen maar deze was niet op voorraad bij de betreffende winkel. Wel heb ik daar de SB-2000 en PB-2000 kort naast elkaar gehad (in een zeer slechte opstelling) en in overleg de PB-2000 meegekregen. Na 2 dagen de PB-2000 gehad te hebben, heb ik een REL S510 van marktplaats gehaald. Waar de SVS erg rommelig klonk is de REL veel strakker. SVS is erg fijn in het instellen maar de REL levert (voor muziek) een veel strakker en gedefinieerder geluid. Of het een blijvertje is zal moeten blijken maar tot nu toe ben ik redelijk tevreden. Wel loop ik nog flink te spelen met de juiste instelling :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVcE8L-TFrKLMfEJhRoAonUrOx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUIgn81ecNp0UKWeVjvbPhRY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:45

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@raze88, maar die is toch closed met een passieve radiator? Een beetje appels met ananas vergelijken zo, zit denk ik zelfs dichter bij de SB dan de PB?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een passive radiator gedraagt zich min of meer identiek aan een poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-07 12:39
MDKlapwijk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:55:
@raze88, maar die is toch closed met een passieve radiator? Een beetje appels met ananas vergelijken zo, zit denk ik zelfs dichter bij de SB dan de PB?
De REL maakt gebruik van een 12" passieve radiator aan de onderzijde, waardoor de subwoofer, volgens de claim van REL, te vergelijken is met een traditionele 14" subwoofer. Een passieve radiator functioneert op een vergelijkbare manier als een basreflexpoort en voegt ongeveer +3 dB toe aan de output.

Het grote voordeel van een passieve radiator ten opzichte van een poort is de afwezigheid van luchtstromingsgeluiden, zoals "port chuffing" (het hoorbare geruis of geblaas dat kan optreden bij hoge luchtverplaatsing door een poort). Daarnaast biedt een radiator vaak betere controle over de lage frequenties, vooral bij hoge geluidsdrukniveaus, en kan deze helpen om diepere en strakkere bassen te realiseren zonder de nadelen van een traditionele poortconstructie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
raze88 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:52:
[...]

De REL maakt gebruik van een 12" passieve radiator aan de onderzijde, waardoor de subwoofer, volgens de claim van REL, te vergelijken is met een traditionele 14" subwoofer. Een passieve radiator functioneert op een vergelijkbare manier als een basreflexpoort en voegt ongeveer +3 dB toe aan de output.

Het grote voordeel van een passieve radiator ten opzichte van een poort is de afwezigheid van luchtstromingsgeluiden, zoals "port chuffing" (het hoorbare geruis of geblaas dat kan optreden bij hoge luchtverplaatsing door een poort). Daarnaast biedt een radiator vaak betere controle over de lage frequenties, vooral bij hoge geluidsdrukniveaus, en kan deze helpen om diepere en strakkere bassen te realiseren zonder de nadelen van een traditionele poortconstructie.
Dan leg je wel heel eenzijdig de "voordelen" van PR's uit, zonder ook de nadelen te noemen.

Bij heel veel designs zul je nmlk eerder tegen de limieten van een PR aanlopen ipv de woofer zelf.
Daarnaast heeft een PR net als een drivers last van niet-lineare ophanging (compliance) Kms(x).
Ook valt de response sneller af in het laag door deze compliance (welke een poort niet heeft).

Die "betere controle" is dus maar net hoe je naar het beestje kijkt.

Feit is wel dat een poort geen probleem hoeft te zijn.
Dat kan ook zonder poortruis.
Echter heb je dan wel een praktisch onhandig lange poort nodig -> vandaar PR.

Persoonlijk zou ik liever een dubbel gesloten subwoofer zien, back-to-back, impuls gecorrigeerd.
Qua totale SPL en diepgang, ontloopt dat een PR systeem niet heel veel.

Helaas zijn er maar weinig op de markt.

Speakers aan onderzijden is sowieso meer vervorming doordat de ophanging niet meer symmetrisch is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

B_FORCE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Dan leg je wel heel eenzijdig de "voordelen" van PR's uit, zonder ook de nadelen te noemen.

Bij heel veel designs zul je nmlk eerder tegen de limieten van een PR aanlopen ipv de woofer zelf.
Daarnaast heeft een PR net als een drivers last van niet-lineare ophanging (compliance) Kms(x).
Ook valt de response sneller af in het laag door deze compliance (welke een poort niet heeft).

Persoonlijk zou ik liever een dubbel gesloten subwoofer zien, back-to-back, impuls gecorrigeerd.

Speakers aan onderzijden is sowieso meer vervorming doordat de ophanging niet meer symmetrisch is.
Bedoel je met dubbel gesloten dan iets als de DB3D van B&W? Dat vond ik wel een fijne sub, maar toch vervangen met 2x SB2000 hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
MDKlapwijk schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Bedoel je met dubbel gesloten dan iets als de DB3D van B&W? Dat vond ik wel een fijne sub, maar toch vervangen met 2x SB2000 hier.
Zoiets inderdaad.

Uiteraard zijn er meer variabelen die een sub goed of slecht maken.
Dus het is al heel snel appels met peren vergelijken.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen, is dat je niet zomaar een bepaalde techniek of constructie kunt afschrijven omdat een of twee specifieke voorbeelden niet naar wens waren.

Bij subs is dit nog lastiger wanneer men ineens een subwoofer op een andere positie in de kamer zet.
Mensen zijn zich daar namelijk zeker niet altijd van bewust.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B_FORCE schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:25:
[...]

Oa Kef doet dit (B&W dus ook).

Het voordeel van downfiring zie ik ook niet zo, nadelen wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
@B_FORCE vind gesloten dual opposed subs ook het beste voor subontwerp.
De 2 drivers met bijvoorbeeld 1000w spelen 6db luider dan 1 driver met 500w.
Is nog steeds kleiner dan een geport ontwerp en speelt ook 6db luider dan de geporte in midbas.
Enkel bij de poorttuning is de geporte Iets luider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Oa Kef doet dit (B&W dus ook).

Het voordeel van downfiring zie ik ook niet zo, nadelen wel :).
KEF is wel weer wat doorgeschoten met hun peperdure 2-in-1 woofer, met verschillende VC diameters (plus een hoop andere ellende, maar dat wordt wel een hoop offtopic)

Enige voordeel van downfiring is esthetisch, of eventueel puur praktisch waar er nog ruimte is.
Hoewel dat meestal weer met het eerste te maken heeft.

In een actief design heb je bv maar beperkte ruimte beschikbaar.
Er moet een hele plate komen met een versterker, voeding en elektronica.
Dan is er niet veel ruimte meer over voor een PR.

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Goofy1978 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:19:
@B_FORCE vind gesloten dual opposed subs ook het beste voor subontwerp.
De 2 drivers met bijvoorbeeld 1000w spelen 6db luider dan 1 driver met 500w.
Is nog steeds kleiner dan een geport ontwerp en speelt ook 6db luider dan de geporte in midbas.
Enkel bij de poorttuning is de geporte Iets luider.
Het gaat hier met name om verdubbeling van oppervlak.

Vanuit het oogpunt van vermogen, gaat het als volgt.

Verdubbelen van het oppervlak met coherente bronnen levert +6dB op = 20log
Echter verlies je per driver 3dB omdat het totale vermogen over twee drivers moet worden verdeeld.
Vermogen gaat met een 10log.

Doordat we nu twee drivers hebben ipv 1, valt er natuurlijk (theoretisch) twee kee zoveel vermogen te dissiperen. 10*log(2) = 3dB.
Tel die op bij de eerdere 3dB en we komen op 6dB totale winst uit.
Echter is dat wel met twee kee zoveel benodigde vermogen.

Dus het is niet helemaal zoals je het opschrijft (tenzij ik het verkeerd lees).
Overigens zijn er veel mensen die dit verwarren met gevoeligheid.
Door bv +6dB extra te krijgen om zo een bafflestep correctie uit te voeren (2.5 weg systeem).
Dat werkt echter vanuit het punt van gelijke spanning, het vermogen gaat hierdoor wel omhoog!

We kunnen ook dit alles benaderen vanuit een ander oogpunt:
- Bij dezelfde SPL, hebben we ineens nog maar de helft van het vermogen nodig.
- Daarnaast halveert ook de cone excursion = een heel stuk minder vervorming

In de situatie met identiek vermogen, hebben we +3dB winst + 1/wortel(2)*xmax minder cone excursion.
(ongeveer 30% minder)

Uiteraard gaat dit wel ten koste van een extra driver.
In veel gevallen is dat verschil niet heel groot tov een PR

Daarnaast hebben we een kist nodig die twee keer zo groot is.
In een actief systeem kunnen we corrigeren, waardoor we kunnen kiezen voor een kleiner volume.
Echter doordat we dan akoestisch vermogen verliezen, moet het elektrisch vermogen weer omhoog.
Dit gaat vrij rap, des te meer omdat we nu ineens twee drivers hebben (hogere Vas) dus het eerdere voordeel van minder vermogen zijn we dan wel kwijt.

Wat dan ook niet helpt is dat de resonantie piek van de impedantie ook omhoog gaat.
Dit heeft trouwens ook nog andere gevolgen, maar ik denk dat ik inmiddels al genoeg aan het tetteren ben :+ :+ 8)

Het voordeel in cone excursion blijft.
Overigens nemen we in dit alles nog niet mee dat je met twee woofers eventueel ook lager kunt.
Hoewel, het uiteraard SPL vs diepgang is.

Uiteindelijk blijft het allemaal voldoen aan de wet van behoud van ellende.
Alles is een compromis, linksom of rechtsom.

Een ander voordeel aan gesloten systemen, is dat ze veel betrouwbaarder te voorspellen zijn doordat er veel minder variabelen spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 07-02-2025 14:57 ]

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goofy1978
@B_FORCE Een dual opposed sub was een diy project van me.
Heb er 2 gemaakt een met 1000w hypex en de andere heeft 500w, drivers zijn 12'' Scan-Speak Discovery.
Achteraf is 500w al prima 1000w gebruik je toch niet, een enkele sub haalt 120db in midbas ground plane op 2 meter afstand gemeten.
Op 20hz ongeveer 97db, het is de output van een Sigberg 10D subwoofer met 4db erbij voor de grotere drivers en sterkere amps die zijn gebruikt in de diy subs.
De Sigberg is zelfs geknepen op 300w om de drivers te beschermen, daar zitten 10'' Discovery drivers in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IKALzDQJN7Hw5l8zIJS5VydIIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdybyJ9O5a1WvSkESVdPNhHm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inSt9RYLodX__w8pHNfSj2qrVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90UT3VCa6Hj7hoDSkyYnJthc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik krijg, als alles volgens plan verloopt, komende week een BK subwoofer. Die kan ik op mijn CXA60 aansluiten via de sub out, pre out en via de speaker terminals en Speakon (voor die laatste zit er een kabel bij). Wat is nu de beste keuze, in aanmerking genomen dat mij systeem enkel voor muziek in stereo is en ik room correction/DSP wil toepassen via mijn Hifiberry DAC+DSP?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-07 19:35
Goofy1978 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:14:
@B_FORCE Een dual opposed sub was een diy project van me.
Heb er 2 gemaakt een met 1000w hypex en de andere heeft 500w, drivers zijn 12'' Scan-Speak Discovery.
Achteraf is 500w al prima 1000w gebruik je toch niet, een enkele sub haalt 120db in midbas ground plane op 2 meter afstand gemeten.
Op 20hz ongeveer 97db, het is de output van een Sigberg 10D subwoofer met 4db erbij voor de grotere drivers en sterkere amps die zijn gebruikt in de diy subs.
De Sigberg is zelfs geknepen op 300w om de drivers te beschermen, daar zitten 10'' Discovery drivers in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet een dual opposed dicht zijn in het midden?
Krijg je dan niet 2 sealed subs met hele kleine inhoud in één box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Reveal! het is beter 2 sealed subs tegen elkaar te zetten idd zeker met gebruik van 2 kanaals versterking.
Sluit je dezelfde woofers parallel aan is het minder nodig de ruimte te scheiden maar nog steeds de beste manier.
Kleine verschillen in de drivers kunnen dan niet tegen elkaar inwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Reveal! schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Moet een dual opposed dicht zijn in het midden?
Krijg je dan niet 2 sealed subs met hele kleine inhoud in één box?
Nee hoeft niet.

Akoestisch gezien blijft het hetzelfde, dus maakt niet uit of het twee losse kamers zijn of een grote.

Dus twee woofers in 30 liter is hetzelfde als 2 x 15 liter.
Dit kun je bv ook goed zien adh de impedantie piek.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Goofy1978 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:47:
Kleine verschillen in de drivers kunnen dan niet tegen elkaar inwerken.
In principe middelt dit zich gewoon uit, tenzij verschillen erg groot zijn.

De stijfheid van de constructie is iets hoger wanneer het twee losse volumes zijn.
Daarnaast is bv de diepte kleiner -> hogere resonantie frequentie van de staande golf

Je verliest wel een klein beetje volume door de dikte van de plaat natuurlijk.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik heb een vraag. Ik heb een SVS SB12-NSD. Deze is ondertussen wel al een jaartje of 8 a 10 oud. Nu hebben we recentelijk onze woonkamer opgeknapt.

Bij het opnieuw calibreren van het systeem met een UMIK-1 via REW en A1 Evo Neuron. Viel mij op, dat de subwoofer, idle een ruis geeft. Deze is hoorbaar wanneer ik bij de sub sta maar geen ander geluid afspeel. Is dit een teken dat ik een aarde probleem heb of dat de amp van sub aan het slijten is?

Home Cinema:

- Denon AVC-X3800H
- Fronts: Dali Oberon 7
- Center: Dali Oberon Vokal
- Surrounds: Dali Oberon 3
- Front/Rear Heights: Dali Alteco-C1
- Sub: SVS SB12-NSD

[ Voor 16% gewijzigd door BarryS op 10-02-2025 17:03 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:42:
en ik room correction/DSP wil toepassen via mijn Hifiberry DAC+DSP?
Daarvoor heb je minimaal toch drie subs nodig (heel soms kan het met twee).

Afhankelijk van de luisterplek en kamer uiteraard.

Soms kan het eventueel samen met de mains wanneer die ook full-range spelen.
Meestal komt die combinatie niet lekker uit ivm fase verschil door lowpass filter van de subwoofer

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-07 20:16
BarryS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:01:
Ik heb een vraag. Ik heb een SVS SB12-NSD. Deze is ondertussen wel al een jaartje of 8 a 10 oud. Nu hebben we recentelijk onze woonkamer opgeknapt.

Bij het opnieuw calibreren van het systeem met een UMIK-1 via REW en A1 Evo Neuron. Viel mij op, dat de subwoofer, idle een ruis geeft. Deze is hoorbaar wanneer ik bij de sub sta maar geen ander geluid afspeel. Is dit een teken dat ik een aarde probleem heb of dat de amp van sub aan het slijten is?

Home Cinema:

- Denon AVC-X3800H
Ik had dit laatst ook met een sub van me. Uiteindelijk bleek het aan de kabel te liggen. Heb die oude meteen weggegooid.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online

Home Cinema:

- Denon AVC-X3800H
Een aarde probleem levert een brom, geen ruis.

Dit is een beetje lastig geval.
Het kan zijn dat de ruis nooit eerder is opgevallen, doordat de sub ergens anders/verder weg stond.
Zijn er ook andere dingen als bv verlichting of iets anders bij gekomen?
Zeker smart apparaten willen nog weleens invloed hebben.

Het enige dat echt "slijt" in een versterker zijn de condensatoren.
Ik ken de versterker niet, maar soms hoeft dat nog niet eens direct ruis te geven.
Hoe dan ook is 10 jaar wel erg kort om de condensatoren al moeten vervangen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
B_FORCE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Een aarde probleem levert een brom, geen ruis.

Dit is een beetje lastig geval.
Het kan zijn dat de ruis nooit eerder is opgevallen, doordat de sub ergens anders/verder weg stond.
Zijn er ook andere dingen als bv verlichting of iets anders bij gekomen?
Zeker smart apparaten willen nog weleens invloed hebben.

Het enige dat echt "slijt" in een versterker zijn de condensatoren.
Ik ken de versterker niet, maar soms hoeft dat nog niet eens direct ruis te geven.
Hoe dan ook is 10 jaar wel erg kort om de condensatoren al moeten vervangen.
Direct naast de subwoofer staat een vloerstaande lamp met 3x Philips Hue Zigbee er in. Ik zal luisten met stroom van de lamp uit. Het is eerder idd niet opgevallen en stond de sub iets verder weg.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
DonJunior schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Ik had dit laatst ook met een sub van me. Uiteindelijk bleek het aan de kabel te liggen. Heb die oude meteen weggegooid.
Ik zal de kabel even loskoppellen en kijken of de ruis dan blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:11

Home Cinema:

- Denon AVC-X3800H
Gain perongeluk te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
B_FORCE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:08:
[...]

Daarvoor heb je minimaal toch drie subs nodig (heel soms kan het met twee).

Afhankelijk van de luisterplek en kamer uiteraard.

Soms kan het eventueel samen met de mains wanneer die ook full-range spelen.
Meestal komt die combinatie niet lekker uit ivm fase verschil door lowpass filter van de subwoofer
Waarom 3 subs? Ik kan het nu ook doen met mijn gewone stereo speakers en Housecurve. Die maakt een PEQ instelling op basis van metingen in de kamer en die kan ik dan weer in de Hifiberry DSP inlezen.

Maar goed, daarmee heb ik nog geen antwoord op de vraag hoe ik de sub het beste aan kan sluiten op mijn CXA60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Waarom 3 subs? Ik kan het nu ook doen met mijn gewone stereo speakers en Housecurve. Die maakt een PEQ instelling op basis van metingen in de kamer en die kan ik dan weer in de Hifiberry DSP inlezen.

Maar goed, daarmee heb ik nog geen antwoord op de vraag hoe ik de sub het beste aan kan sluiten op mijn CXA60.
Daarvoor zul je in de papers van Toole et all en Geddes moeten duiken om het complete antwoord te krijgen.
Hoewel hiervan een redelijke samenvatting staat in de startpost van dit topic.

Even heel algemeen kun je wel EQ notchen, maar nooit boosten, omdat staande golven destructieve interferentie is.
Dus wanneer je een dip in de freq resp hebt, kun je daar ook niets mee met een DSP.

Voor de CXA60, sub-out of pre-out gebruiken.
Ik weet niet precies hoe de pre-out meeloopt met de rest, staat vast in de handleiding.
Mocht dat goed werken, zou dat mijn voorkeur zijn icm een DSP en niet de sub-out.

Overigens moeten de mains dan ook wel gefilterd worden, anders krijg je alsnog dips ivm fase verschillen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@B_FORCE Boosten was ook zeker niet mijn bedoeling, het gaat me om het goed in balans brengen van het geluid en dus eerder afvlakken. En wanneer dat beter kan zonder Housecurve/REW/Hifiberry Room Correction etc dan is dat ook prima.

Waarom zou je eerder kiezen voor de pre-out ipv de sub-out? Die laatste heeft trouwens een output filter van 3kHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B_FORCE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:27:
[...]
Dus wanneer je een dip in de freq resp hebt, kun je daar ook niets mee met een DSP.
Aanvulling op bovenstaande: als het destructieve optelling tussen de 3 subs is, dan je met delay / allpass filters dit verhelpen. Dat kan met MSO (multisub optimizer). Geen hele easy software, maar uiteindelijk wel een goede oplossing voor de uitdagingen die het inregelen van multisub met zich mee kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Jag Ja klopt inderdaad, maar dan heb je dus wel meerdere subs voor nodig ;)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
O ja, zeker, niet goed gelezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:16:
@B_FORCE Boosten was ook zeker niet mijn bedoeling, het gaat me om het goed in balans brengen van het geluid en dus eerder afvlakken. En wanneer dat beter kan zonder Housecurve/REW/Hifiberry Room Correction etc dan is dat ook prima.

Waarom zou je eerder kiezen voor de pre-out ipv de sub-out? Die laatste heeft trouwens een output filter van 3kHz.
Dat snap ik, maar een flinke dip valt niet te corrigeren en kan gehoormatig juist heel hinderlijk zijn.

Voorkeur voor pre-out is met name dat men vaak toch een lowpass filter toevoegt op de sub-out.
Wat vervolgens weer problemen kan geven.

Als die in dit geval op 3kHz zit, maakt het niet heel veel uit. (beetje random gekozen frequentie overigens)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
B_FORCE schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Dat snap ik, maar een flinke dip valt niet te corrigeren en kan gehoormatig juist heel hinderlijk zijn.

Voorkeur voor pre-out is met name dat men vaak toch een lowpass filter toevoegt op de sub-out.
Wat vervolgens weer problemen kan geven.

Als die in dit geval op 3kHz zit, maakt het niet heel veel uit. (beetje random gekozen frequentie overigens)
Helemaal helder. Maar maakt dan pre-out tov high-level veel uit en, zo ja, waar zit hem dat dan in? Ik probeer het allemaal te doorgronden en blijft het lastig/vaag vinden dat ik dat ding op drie manieren aan mijn versterker kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
High level betekent wel dat je front speakers sowieso full range moeten werken (want het sub signaal moet er ook in zitten). Via low level kan je alle kanten op. Dan kan je evt ook de fronts high passen (als je versterker dat ondersteunt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Helemaal helder. Maar maakt dan pre-out tov high-level veel uit en, zo ja, waar zit hem dat dan in? Ik probeer het allemaal te doorgronden en blijft het lastig/vaag vinden dat ik dat ding op drie manieren aan mijn versterker kan hangen.
Wat @Jag zegt met name.

Fronts goed inregelen zonder highpass gaat eigenlijk niet lekker.
Je zal nmlk altijd wel een probleem (dip) krijgen op het punt waar de lowpass van de sub zit

Daarnaast is het ook nogal omslachtig om via de uitgang van de eindversterker dingen te regelen.
Je krijgt dan bv ook nog extra ruis en vervorming mee.
Nu zeg ik niet gelijk dat dit 100% hoorbaar is oid, maar sommige mensen zijn/lijken er gevoelig voor.

De reden waarom het soms toch gedaan wordt, is omdat er niet altijd een andere mogelijkheid is.

Er zijn ook gewoon meerdere wegen naar Rome, elke met hun voor- en nadelen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jag @B_FORCE Ok, dan ga ik er nog een lange dubbele RCA (of twee enkele) bij halen, dan kan ik alles proberen. :) Ik had gelezen (en dat zei de verkoper van mijn sub ook) dat High Level "muzikaler" zou zijn en het "karakter van de versterker" beter weer zou geven omdat je dan alles uit dezelfde bron pakt. Maar misschien is dat weer audiofiele elvenpraat.

Volgens mij kan mijn versterker (https://www.cambridgeaudio.com/row/en/products/cx/cxa60) niet zo bijzonder veel qua instellingen en ik heb hem ook altijd op source direct staan. Die filters zeggen me dan ook niet echt wat, maar misschien moet ik daarvoor de startpost nog wat beter doorlezen.

Maar zouden jullie dan wel gaan spelen met Housecurve of REW om de boel goed af te regelen? Momenteel heb ik mijn bronnen (WIIM Mini en cd) via een optische switch aangesloten op mijn Hifiberry en die gaat dan weer optisch naar de versterker. De DAC wordt dan door de versterker gedaan en (was mijn bedoeling) de DSP/room correction door de Hifiberry. Die laatste kan ik ook het hele verhaal (DAC + PEQ) laten doen en analoog de versterker in laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:44:
@Jag @B_FORCE Ok, dan ga ik er nog een lange dubbele RCA (of twee enkele) bij halen, dan kan ik alles proberen. :) Ik had gelezen (en dat zei de verkoper van mijn sub ook) dat High Level "muzikaler" zou zijn en het "karakter van de versterker" beter weer zou geven omdat je dan alles uit dezelfde bron pakt. Maar misschien is dat weer audiofiele elvenpraat.

Volgens mij kan mijn versterker (https://www.cambridgeaudio.com/row/en/products/cx/cxa60) niet zo bijzonder veel qua instellingen en ik heb hem ook altijd op source direct staan. Die filters zeggen me dan ook niet echt wat, maar misschien moet ik daarvoor de startpost nog wat beter doorlezen.

Maar zouden jullie dan wel gaan spelen met Housecurve of REW om de boel goed af te regelen? Momenteel heb ik mijn bronnen (WIIM Mini en cd) via een optische switch aangesloten op mijn Hifiberry en die gaat dan weer optisch naar de versterker. De DAC wordt dan door de versterker gedaan en (was mijn bedoeling) de DSP/room correction door de Hifiberry. Die laatste kan ik ook het hele verhaal (DAC + PEQ) laten doen en analoog de versterker in laten gaan.
Ik weet niet welke fronts/mains je hebt?

Je wilt die namelijk toch echt het liefst een HP filter mee geven.
Daarnaast zet nogmaals EQ'en met 1 enkele subwoofer niet heel veel zoden aan de dijk.

Dus je zult dan tenminste een DSP moeten hebben met 3 uitgangen (liefst meer voor meer subs).

edit:
Waarom trouwens EN een Raspberry Pi EN een WIIM Mini?
Die Pi kan ook gewoon als streaming device werken.

[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 12-02-2025 13:21 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
B_FORCE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Ik weet niet welke fronts/mains je hebt?

Je wilt die namelijk toch echt het liefst een HP filter mee geven.
Daarnaast zet nogmaals EQ'en met 1 enkele subwoofer niet heel veel zoden aan de dijk.

Dus je zult dan tenminste een DSP moeten hebben met 3 uitgangen (liefst meer voor meer subs).

edit:
Waarom trouwens EN een Raspberry Pi EN een WIIM Mini?
Die Pi kan ook gewoon als streaming device werken.
Ik heb de volgende opstelling:

- Cambridge Audio CXA60 versterker
- Cambridge Audio CXC cd-transport
- Wiim Mini streamer
- Hifiberry DAC+DSP
- Fyne Audio F500 speakers
- BK subwoofer

De WIIM, CXC en mijn laptop zijn via een optische switch verbonden met de Hifiberry en die hangt weer optisch aan de versterker.

Die Hifiberry heb ik met Volumio als streamer gebruikt, maar dat leverde alleen maar gedoe op omdat Tidal connect er niet lekker mee werkte. Dus toen ik voor de prijs van een Volumio abo een nieuwe Wiim Mini kon krijgen heb ik daarvoor gekozen en dat werkt stukken beter. Die Hifiberry had ik dus nog liggen en leek mij dan geschikt om eens met DSP te gaan spelen. Ik had namelijk begrepen dat juist in combinatie met een subwoofer het een goed idee zou zijn om via Housecurve of REW en mijn Dayton IMM-6c microfoon metingen te doen en dan ruimtecorrectie toe te passen en de boel goed in te regelen. Of dat dan met PEQ of via de knoppen van de subwoofer gebeurt vind ik niet zo heel interessant, het gaat mij er om dat ik alles zo goed mogelijk op elkaar afgestemd krijg.

Maar als je een DSP moet hebben met minstens 3 uitgangen, wat is dan überhaupt het doel van een Hifiberry DSP? Die dingen hebben namelijk nooit zoveel outputs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:36:
[...]
Maar als je een DSP moet hebben met minstens 3 uitgangen, wat is dan überhaupt het doel van een Hifiberry DSP? Die dingen hebben namelijk nooit zoveel outputs.
Actieve speakertjes ed?

Er staat ook nergens dat het perse gemaakt is voor een stereo setup met (een) subwoofer(s)?
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:36:
[...]
".." mijn Dayton IMM-6c microfoon metingen te doen en dan ruimtecorrectie toe te passen en de boel goed in te regelen.
Je kunt niet met 1 subwoofer ruimtecorrectie toe passen.
Hooguit 1 of twee piekjes een beetje EQ'en, maar dan mis je nog een hele hoop.

Mocht je daar echt dieper in willen duiken, raad ik aan om "Sound Reproduction" van Floyd Toole te lezen.

Als we even een stapje terug kunnen nemen, laat jouw voorbeeld wel weer duidelijk zien hoe slecht de praktische implementatie van de meeste audio systemen is icm een DSP.
Dan heb ik het voornamelijk over de componenten zelf uiteraard.
Zelfs als we even ruimtecorrectie laten voor wat het is, moet je altijd een HP toevoegen aan de fronts om niet een dip en andere fase problemen te krijgen.
Dus een 2.1 systeem heeft altijd (tenminste) 3 uitgangen nodig.

Ik zou zeggen, simuleer dat gewoon eens, dan zie je direct wat er gebeurt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Erm… Wat is er mis met mijn componenten? Lijkt me allemaal toch wel redelijk hoogwaardig spul voor thuisgebruik en het klinkt ook verdomd goed, kan ik je vertellen. Dat hele DSP verhaal komt puur omdat ik die Hifiberry ooit via MP aan heb geschaft en het toevallig een met DSP is.

Overigens staat er ook nergens dat het niet is voor een stereo setup met sub en kan ik er ook een HP filter in zetten, maar ongetwijfeld is dat niet wat je bedoelt. Wat ik bij Hifiberry aan documentatie kan vinden wijst overigens wel richting gebruik met een stereo setup en al lezende kwam ik tot de conclusie dat met stereo met een sub het juist wel goed was om hiermee aan de slag te gaan. Maar blijkbaar heb ik het dan als newbie op dit gebied mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:19:
Erm… Wat is er mis met mijn componenten? Lijkt me allemaal toch wel redelijk hoogwaardig spul voor thuisgebruik en het klinkt ook verdomd goed, kan ik je vertellen.
Ik zei nooit iets over de kwaliteit? :? :?

Enkel de praktische implementatie met een DSP.
Dan heb ik het ook niet specifiek over jouw setup, maar in zijn algemeen door een stap terug te nemen.

Dus hoe jij dit ineens zo betrekt is mij een compleet raadsel? :?

Het enige wat Hifiberry aangeeft, is dat het stereo output heeft = 2 kanalen.
Een 2.1 setup is drie kanalen.
Maar goed, ik ben het eens dat dit vaak te beknopt wordt weergegeven.
"Two channel, capable of playing stereo" is bijvoorbeeld al een stuk duidelijker.

Ik heb trouwens nooit hun (twee kanaals) DSP variant begrepen, een Raspberry Pi (3,4 en 5) is meer dan capabel om een volwaardige DSP te runnen.
Dat maakt de SigmaDSP nogal overbodig.
Dat overigens volledig te zijde.

[ Voor 48% gewijzigd door B_FORCE op 12-02-2025 17:37 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
B_FORCE schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:24:
[...]

Ik zei nooit iets over de kwaliteit? :? :?

Enkel de praktische implementatie met een DSP.
Dan heb ik het ook niet specifiek over jouw setup, maar in zijn algemeen door een stap terug te nemen.

Dus hoe jij dit ineens zo betrekt is mij een compleet raadsel? :?
Oeps, sorry, niet goed gelezen. :F Maar dan wordt de vraag: Wat is het issue met de implementatie van de componenten? Ik ben juist zoekende naar de beste manier om alles aan te sluiten en te implementeren. En dat vind ik al knap lastig omdat de fabrikant van mijn sub zegt dat hij altijd high-level aangesloten moet worden en (even gechargeerd) de rest van de wereld hier anders over denkt. Wat het dan voor mij extra lastig maakt is dat vrijwel alles wat ik kan vinden gericht is op HT systemen en niet op enkel in stereo muziek luisteren waarbij je het gebrek aan bas van de speakers aan wilt vullen met een sub en dat dan zo optimaal mogelijk af wilt regelen voor de ruimte waar het in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:41:
[...]

Oeps, sorry, niet goed gelezen. :F Maar dan wordt de vraag: Wat is het issue met de implementatie van de componenten? Ik ben juist zoekende naar de beste manier om alles aan te sluiten en te implementeren. En dat vind ik al knap lastig omdat de fabrikant van mijn sub zegt dat hij altijd high-level aangesloten moet worden en (even gechargeerd) de rest van de wereld hier anders over denkt. Wat het dan voor mij extra lastig maakt is dat vrijwel alles wat ik kan vinden gericht is op HT systemen en niet op enkel in stereo muziek luisteren waarbij je het gebrek aan bas van de speakers aan wilt vullen met een sub en dat dan zo optimaal mogelijk af wilt regelen voor de ruimte waar het in staat.
HT systemen of stereo systemen hebben hetzelfde probleem.

Dat de implementatie gewoon niet optimaal is, is gewoon van fabrikanten kwalijk te noemen.
Ik heb redelijk wat schema's van subwoofers in mijn leven gezien, en 99.9% copy-paste elkaar, met een 2e orde variabel LP + een 2e orde vast LP op iets van 150-400Hz oid.

Als je echter signalen gaat sommeren, een zonder filter (en bv natuurlijk 3e orde HP afloop) en de anders met een LP filter (grote dan 1e order), zul je gewoon altijd een probleem krijgen.
Er zijn HEEL specifieke situaties waarbij dit wel goed optelt, maar die worden praktisch nooit gehaald.

Sorry, maar ik kan niet de fysica veranderen hoe dit werkt.
Als we toch even "gechargeerd" mogen reageren, boeit het mij vrij weinig dat mensen daar hun eigen denkwijze op los willen laten om heel eerlijk te zijn.

Buiten dat kun je qua vervorming de fronts beter ook geen laag meegeven, dat geeft een bak minder intermodulatie vervorming.

Soms wil men het nog wel goedkoop implementeren door fronts/monitors te kiezen die natuurlijk afvallen op iets van 80-100Hz.
Ik vind dat eerder gewoon een karige keuze, ipv een nette implementatie.

Waarom BK zo stellig is over high-level signal te gebruiken is een raadsel.
Ik snap het praktisch als er niks anders beschikbaar is, maar daar blijft het dan wel zo'n beetje bij.
Tenzij je het gaat hebben over de "karakteristieke sound" van de eindversterker.
Dat is leuk en aardig, maar dan worden er wel gemakshalve een boel andere dingen even "vergeten".
- Hoeveel van die "sound" overblijft in het laag is maar ZEER de vraag.
(aangenomen dat het überhaupt iets is, maar laten we dat gemakshalve maar even aannemen)
- De nadelen van de implementatie op zichzelf.

Alle oplossingen hebben pros en cons.
(wet van behoud van ellende)

Maar goed, als we weer nogmaals even een stapje terug nemen en alles vanuit ons helikoptertje bekijken, dan kan ik goed begrijpen dat het voor mensen zoals jij allemaal nogal verwarrend is.

Het liefst zou je een versterker willen die dit allemaal mooi verdeelt.
Anders zou ik of een versterker met pre-out -> pre-in nemen
Of het andere alternatief is een DSP met tenminste 3 uitgangen.
Dat kan dan bv ook een Rasp Pi (of iets anders) zijn met meerdere unieke uitgangen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@B_FORCE Dat je niets aan de fysica kunt veranderen snap ik volledig, maar ik denk dat ik eerst dat boek maar eens moet gaan lezen voordat ik iets van die orde’’s die je noemt ga begrijpen… :?

En waarom BK en REL er zo aan vasthouden snap ik ook niet, anders dan dat BK ooit de subs voor REL bouwde. En ik zal, als ik de kabel binnen heb, de sub eens op de pre-out van de Cambridge aansluiten en kijken wat het effect is.

Maar als je het hebt over een DSP met meerdere aansluitingen, waar plaats je die dan in het hele systeem en hoe wordt het dan aangesloten?

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:58:
@B_FORCE Dat je niets aan de fysica kunt veranderen snap ik volledig, maar ik denk dat ik eerst dat boek maar eens moet gaan lezen voordat ik iets van die orde’’s die je noemt ga begrijpen… :?
Ik denk dat je een slechte combo van gear hebt aangeschaft. Die sub kun je niet normaal integreren met die cambridge. Die cambridge is eigenlijk het probleem m.i..
Je hebt een paar mogelijkheden maar elk van die mogelijkheden is eigenlijk niet erg optimaal als je mains passief zijn en door de cambridge gedreven moeten worden.

Je hebt eigenlijk deze keuzes:
-Mains op het power-amp gedeelte, sub op sub out. Hierbij weet je niet of en hoeveel van het laag/sub er uit de mains wordt gehaald. Hierdoor weet je ook niet op welke kantelfreq je je sub moet instellen. Hoogstwaarschijnlijk gaat er een full-bandwidth signaal naar de mains waardoor je standaard heel veel overlap krijgt. Vragen om problemen.

Sub op de pre-out. Mains op een apparte power amp en die weer aan de sub vanwege de crossovers.
Hierbij gebruik je het power amp gedeelte van de cambridge niet maar heb je wel een correcte crossover filter die het sub van de rest scheidt.

Als je mains actief zijn dan heb je het power amp gedeelte sowiso niet nodig en dan kunnen die speakers direct op de sub worden aangesloten. Maar hierbij gebruik je die cambridge dus ook enkel als voorversterker.

Allemaal niet erg optimaal voor de combo die je hebt.
Als je bijvoorbeeld een amp kiest (en het wilt gebruiken als power amp voor passieve speakers) dan zou je er op moeten letten dat er een goede crossover voor de sub-out in zit, liefst een instelbare zodat je het kunt matchen aan je mains en sub. En als je je sub als crossover wilt gebruiken dan heb je een apparte power amp nodig en hoeft die frontend (de cambridge) enkel een voorversterker te zijn.

Ik kan je alleen aanraden je wat meer te verdiepen in wat dit soort dingen allemaal doen nog voordat je uberhaupt denkt om softwarecorrectie etc. toe te passen. Het voelt een beetje alsof je nu de fuel injection van je auto aan het fine tunen bent terwijl je niet eens weet hoe een motor werkt...

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Ik heb onlangs op Marktplaats een setje uitvoering: Q Acoustics Concept 20 luidsprekers gekocht, een wat kleiner boekenplank model. Hiervoor heb ik altijd vloerstaanders gehad, met naar mijn smaak voldoende bas. Echter die Q Acoustics kunnen wel wat aanvulling in het laag gebruiken.
Ik ben nieuw in de wereld van subwoofers, en heb me de afgelopen dagen wat zitten inlezen.

Omdat ik nog niet zeker weet of ik de concept 20’s wil houden had ik het idee om een 2e hands subwoofer te kopen, van een goed merk als BK of SVS. Budget had ik bepaald tot 200 euro.
Mijn thuiswerkkamer is 5 x 4,5 meter. Volgens de tabel in de topicstart zit ik dan net in de categorie gemiddeld en zou een SVS SB-1000 te licht zijn, en zou ik eerder kijken naar iets in de klasse van de SB-2000. Ook omdat de Q Acoustics tot 64 Hz gaat. Merk alleen wel dat het aanbod van deze iets grotere subs op Marktplaats wat kleiner is, daarnaast is die 200 euro grens dan te laag zo lijkt het.

Helaas heb ik net achter het net gevist van een Velodyne EQ-max 10 voor 125 euro, dat leek me wel een mooi ding met auto-eq, room correction optie (zit een meetmicrofoon bij) en afstandsbediening
Wat ik nog wel bij me in de buurt te koop zie staan, voor 100 euro, is een REL Q50 stealth. Ik zie alleen dat dit model uit 2001 komt… https://www.marktplaats.n...087-rel-stealth-subwoofer Of zeggen jullie: doen?

• Aziraphale
@koelpasta Ik moet me zeker nog meer verdiepen, maar heb dit aan de voorkant ook absoluut wel gedaan en ik zie persoonlijk niet helemaal waarom de combinatie van een actieve sub met mijn versterker niet zou werken. De crossover etc. kan ik gewoon op de sub instellen en volgens alles wat ik in mijn oriëntatie vooraf heb gelezen is deze sub een prima toevoeging aan mijn systeem om het laag van mijn speakers aan te vullen. En ik moet zeggen dat met de sub simpel afgesteld met de crossover op zo’n 50Hz en de gain en phase op gehoor ik al een enorme verbetering in mijn klank heb. Mijn streven was om dan dmv van de PEQ die ik ter beschikking heb de boel verder te tunen (of met metingen en dan via de crossover etc.), wat ook volgens alles wat ik aan documentatie heb gelezen prima zou moeten kunnen. Maar blijkbaar dus niet.

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:11:
@koelpastaDe crossover etc. kan ik gewoon op de sub instellen en volgens alles wat ik in mijn oriëntatie vooraf heb gelezen is deze sub een prima toevoeging aan mijn systeem om het laag van mijn speakers aan te vullen.
Aangezien je mains een redelijk ongedefinieerd uiteinde van de bas hebben lijkt het mij sterk dat je je sub met alleen een LPF goed aan de mains kunt 'plakken'. Door een crossover te gebruiken kun je het signaal op een ideale manier scheiden en er tevens voor zorgen dat je mains iets minder hard hoeven te werken in de bas. Dat zou optimaal zijn maar dat gaat niet met jou setup en zal jouw sub niet optimaal als een extensie van je mains werken.
Je mag het allemaal zelf weten, maar reken erop dat je meer geklooi gaat krijgen door een mismatch in de overgang tussen mains en sub.

• koelpasta
  • Niet online
@koelpasta En ik moet zeggen dat met de sub simpel afgesteld met de crossover op zo’n 50Hz en de gain en phase op gehoor ik al een enorme verbetering in mijn klank heb.
Als je je mains op het power-amp gedeelte van je cambridge hebt aangesloten dan gebruik je helemaal geen crossover. Een crossover is er om een signaal te splitsen. Wat jij lijkt te doen is de sub over je mains heen leggen, dus beide zijn in hetzelfde bas/sub-gebied energie aan het stouwen. Het signaal dat door de sub wordt weergegeven wordt dus niet uit je mains gehaald wat idealiter wel het geval zou moeten zijn.
Als je je signaal helemaal door de sub zou laten lopen (dus pre-outs naar sub naar mains) dan zou je de crossover wel gebruiken maar dan moet je nog een losse power-amp hebben voor je mains of actieve mains kopen.

• koelpasta
  • Niet online
@koelpasta Mijn streven was om dan dmv van de PEQ die ik ter beschikking heb de boel verder te tunen (of met metingen en dan via de crossover etc.), wat ook volgens alles wat ik aan documentatie heb gelezen prima zou moeten kunnen.
Je gaat faseproblemen krijgen die zich over je ruimte verdelen omdat je eigenlijk 3 basspeakers hebt, 2 in je mains en een sub. Een EQ gaat daar weinig bij helpen, het is in de basis een opstelling die om problemen vraagt. En je gaat sowiso met bas een probleem krijgen want afgesloten ruimte. Tenzij je in de weer gaat om de staande golven met bass-traps weg te werken o.i.d.. Maar goed, 3 bass speakers op elkaar matchen in een afgesloten ruimte is nog veel moeilijker dan een enkele sub.

• Aziraphale
@koelpasta Ik blijf het idee houden dat we langs elkaar heen praten, want uitgaande van de handleiding van mijn sub is het juist de bedoeling om met de gain, crossover, phase en het low level filter (wat uitgeschakeld moet worden als ik een versterker met bass management gebruik) de sub naadloos te integreren met met systeem. Eigenlijk een identiek verhaal aan wat je op de site van Rel kunt lezen over het aansluiten en instellen van hun subs in een stereo systeem.

Maar mogelijk wordt er wel wat gefilterd door de CXA als ik de sub op de pre- of sub-out aansluit, dat zal ik nog eens testen.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:43

Grozno

acts without consequence!

Ik neem aan dat de CXA60 gewoon een crossover frequentie kan instellen, als er een sub-out op zit. Wat dan effectief een high en low pass filter instelt. Gain en phase zitten meestal op de sub.

[ Voor 11% gewijzigd door Grozno op 13-02-2025 19:00 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:22:
@koelpasta Ik blijf het idee houden dat we langs elkaar heen praten, want uitgaande van de handleiding van mijn sub is het juist de bedoeling om met de gain, crossover, phase en het low level filter (wat uitgeschakeld moet worden als ik een versterker met bass management gebruik) de sub naadloos te integreren met met systeem.
Weet je uberhaupt wel wat een crossover is? Ik bedoel, als jij je mains direct op je cambridge hebt aangesloten, hoe zou het crossover filter in je sub dan moeten werken? :?

• koelpasta
  • Niet online
Grozno schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:59:
Ik neem aan dat de CXA60 gewoon een crossover frequentie kan instellen, als er een sub-out op zit. Wat dan effectief een high en low pass filter instelt. Gain en phase zitten meestal op de sub.
Ik heb de handleiding bekeken maar het woord crossover komt er niet in voor, laat staan een instelling voor kantelfrequentie... Dat is waarom ik er een probleem in zie met die sub-out. Zn sub heeft wel een crossover maar dan moet je het power-amp gedeelte van die cambridge omzeilen en een power amp achter de sub plaatsen.

• Grozno

Grozno

Ja, je hebt gelijk. Wat een rudimentaire implementatie... Dan word je geforceerd om dat op je sub in te stellen afhankelijk van de respons van je speakers...

• Aziraphale
koelpasta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Weet je uberhaupt wel wat een crossover is? Ik bedoel, als jij je mains direct op je cambridge hebt aangesloten, hoe zou het crossover filter in je sub dan moeten werken? :?
De crossover zoals ik die bij deze sub heb begrepen is het volgende:

Crossover control on a subwoofer sets the frequency at which your subwoofer acoustically drops off in volume. Above this frequency, your REL subwoofer will begin rolling off in output to blend with the main speakers, which is a critical aspect to obtaining perfect system blend. (bron: rel website)

En volgens de handleiding van de sub:

…. the output from the subwoofer meets the lowest notes fromyour main speakers (the crossover point)….

Ten aanzien van het filter staat er in de handleiding het volgende:

When using a source on the low level input that has built in bass management ( AV Processors ) then you can switch the Filter Bypass Switch to the Out position. will manage the bass frequencies on the low level and the XLS200 will manage the bass frequencies on the High Level Input.

En hieronder ook nog een plaatje van de achterkant van de sub met beschrijving. Ik vermoed dat ik dus iets anders onder crossover versta dan jij. :+

Overigens heb ik net even een test gedaan en de sub met een RCA kabel op de pre- en sub-out aangesloten. In beide gevallen ook geprobeerd met het filter op Out/LFE en dan krijg ik de zang ook door mijn sub…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw0AwQmk41QuTMP48P-idhZ0k8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YuaVxVikON74okivvmDbz2eI.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.manualslib.co...0-Mkii.html?page=6#manual

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 13-02-2025 19:30 ]

• koelpasta
  • Niet online
Grozno schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:15:
Ja, je hebt gelijk. Wat een rudimentaire implementatie... Dan word je geforceerd om dat op je sub in te stellen afhankelijk van de respons van je speakers...
Ja, maar het uiteinde van het laag van je mains gaat natuurlijk nooit matchen met de helft van die crossover in de sub.

Edit: Nu lees ik in de handleiding van je sub totaal niks over een aanwezig crossover filter. Er zitten ook helemaal geen uitgangen op die sub, dus dat hele verhaal met een externe power amp gaat dus niet op. Je hebt in feite maar 1 reele optie met die set en dat is je sub zo goed mogelijk tegen het uiteinde van de basrange van je mains inregelen. Maar dat is dus verre van ideaal en je gaat hierdoor allerlei problemen krijgen in het spectrum (hobbels) die je mischien wel kunt weg-EQen maar dan ben je dus een probleem aan het fixen dat je zelf veroorzaakt door de verkeerde keuze van je spullen. En echt goed wordt het dan niet.

[ Voor 44% gewijzigd door koelpasta op 13-02-2025 19:44 ]

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Zowel je amp als je sub hebben geen crossover filter. Je opereert dus op basis van fantasie...

• Aziraphale
koelpasta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:38:
[...]

Zowel je amp als je sub hebben geen crossover filter. Je opereert dus op basis van fantasie...
Nope, ik opereer op basis van wat de fabrikant van mijn sub aangeeft en dat is dat de crossover de de kruising is tussen de frequentie van mij sub en mijn speakers. Dat is geen crossover filter, klopt, maar wel een crossover. Maar zoals ik al zei: we praten wat dit betreft langs elkaar heen. Ik heb het over het instellen van de frequentie met de knop op mijn sub en jij over een intern filter in de amp of de sub.

Maar nog iets anders wat ik tegenkwam: Stel, ik sluit mijn amp aan op de optische uitgang van mijn Hifiberry dac+dsp en de sub op de analoge uitgangen, stuur ik dan niet de speakers apart aan van de sub? En zit dan niet in de dsp software van Hifiberry een (mogelijkheid voor een) crossover filter zoals jij bedoelt?

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Crossover control on a subwoofer sets the frequency at which your subwoofer acoustically drops off in volume. Above this frequency, your REL subwoofer will begin rolling off in output to blend with the main speakers, which is a critical aspect to obtaining perfect system blend. (bron: rel website)
Wat hier misgaat is dat ze vergeten te benoemen dat er een 2e kant aan een crossover filter zit die dan naar je mains zou moeten gaan. Een crossover deelt het spectrum op in 2 delen. 1 deel gaat naar de versterker van de sub zelf en 1 deel zou op de 1 of andere manier naar je mains moeten gaan.

Het hele idee van zo'n crossover is dat er 2 uitgangen op zitten die het spectrum in tweeen delen zodat als je ze weer samen zou voegen de twee delen precies op elkaar vallen en je weer het origineel hebt.
Een sub met een crossover heeft dus een ingang (2x voor stereo) en per kanaal ook weer een uitgang die naar de mains versterker zou moeten gaan.
En dan gaat het lage deel van de crossover intern naar de amp van de sub en wat er overblijf (hoog tot midden/laag) gaat naar die uitgang voor de mainsmains. Maar dan heb je dus nog een losse power amp nodig voor je mains omdat wat er dan uit de sub komt op line-nivo is.

Zo'n crossover zou ook in de amp kunnen zitten en dat de mains van die amp dan gelijk aan het hogere deel van de crossover hangen en het lage deel via een sub output naar een actieve sub gaan. De scheiding van het bas/sub-bass gedeelte vindt dan plaats voor het power gedeelte van je amp en hierdoor kun je die amp gebruiken om je mains en sub correct mee aan te drijven.
Maar je cambridge kan dat dus niet en stuurt gewoon een kopie (zonder sheiden van sub-geluid van de rest en met een vage 3kHz LPF) van het geluid richting de sub output. Hierdoor kun je je sub maar matig matchen aan je mains en blijf je allerlei problemen hebben met hobbels in je frequentiebereik en fase-geemmer en geklooi...

Maar die BK heeft die mogelijkheid helemaal niet, er zitten geen uitgangen op en dus kan die nooit als een crossover fungeren. Dus de enige weg voor jou met deze setup(s) is om te gaan klooien en met een natte vinger een compromis te vinden.

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Nope, ik opereer op basis van wat de fabrikant van mijn sub aangeeft en dat is dat de crossover de de kruising is tussen de frequentie van mij sub en mijn speakers. Dat is geen crossover filter, klopt, maar wel een crossover.
Ja, maar die crossover gaat dus nooit matchend zijn. Je mains hebben een heel andere afzwakking van het laag dan je sub richting het hoog heeft. Gaat dus nooit passen. Vandaar dat men daar crossover filters voor gebruikt.

• koelpasta
  • Niet online
[...]
Ik heb het over het instellen van de frequentie met de knop op mijn sub en jij over een intern filter in de amp of de sub.
Ja, en ik heb het erover dat je met die knop nooit goed kan matchen met de bass extensie van je mains.
Maar nog iets anders wat ik tegenkwam: Stel, ik sluit mijn amp aan op de optische uitgang van mijn Hifiberry dac+dsp en de sub op de analoge uitgangen, stuur ik dan niet de speakers apart aan van de sub? En zit dan niet in de dsp software van Hifiberry een (mogelijkheid voor een) crossover filter zoals jij bedoelt?
Welke analoge uitgangen? Van je cambridge? In dat geval nee, de sub-out van je cambridge zal dan alsnog een deel van het spectrum dat al naar je mains gaat ook nog naar de sub-out sturen.

Als je op je hifiberry een digitale crossover kunt regelen en 1 deel van dat geluid via optical naar je cambridge stuurt voor de mains en 1 deel via line out van de berry naar je sub dan zou het kunnen werken maar dan gebruik je alle ingangen (behalve die ene waar de berry aan hangt) van de cambridge niet.
En ik heb geen idee of er voor de hifiberry een crossover bestaat die de twee banden naar apparte outputs kan sturen.

• Aziraphale
koelpasta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Ja, en ik heb het erover dat je met die knop nooit goed kan matchen met de bass extensie van je mains.

[...]

Welke analoge uitgangen? Van je cambridge? In dat geval nee, de sub-out van je cambridge zal dan alsnog een deel van het spectrum dat al naar je mains gaat ook nog naar de sub-out sturen.

Als je op je hifiberry een digitale crossover kunt regelen en 1 deel van dat geluid via optical naar je cambridge stuurt voor de mains en 1 deel via line out van de berry naar je sub dan zou het kunnen werken maar dan gebruik je alle ingangen (behalve die ene waar de berry aan hangt) van de cambridge niet.
En ik heb geen idee of er voor de hifiberry een crossover bestaat die de twee banden naar apparte outputs kan sturen.
Even deze nemen als quote voor mijn reactie. :) Ik snap nu helemaal wat je bedoelt en uiteraard kan ik met mijn oren en de knopjes nooit halen wat een processor in een AV receiver of een sub. Maar ik moet zeggen dat ik met de gain, frequency en phase nu al een heel aangenaam resultaat heb via de high-level aansluiting. Veel betere en strakkere bas dan zonder de sub.

En ik bedoel inderdaad optical naar de Cambridge voor de speakers en de analoge uitgang van de Hifiberry naar de sub. Dan heb ik ze gescheiden en Hifiberry OS heeft uitgebreide dsp mogelijkheden. Moet ik wel nog even flink aan de gang om alles te doorgronden, maar ik zie die berry ook vooral als leuk speelgoed. De enige reden dat ik er mee aan de gang ben is dat ik hem nog had liggen, anders had ik die sub gewoon aangesloten en op gehoor afgesteld.

• koelpasta
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Even deze nemen als quote voor mijn reactie. :) Ik snap nu helemaal wat je bedoelt en uiteraard kan ik met mijn oren en de knopjes nooit halen wat een processor in een AV receiver of een sub. Maar ik moet zeggen dat ik met de gain, frequency en phase nu al een heel aangenaam resultaat heb via de high-level aansluiting. Veel betere en strakkere bas dan zonder de sub.
Ok, maar als je al tevreden bent dan hoef je niks meer te veranderen?
En ik bedoel inderdaad optical naar de Cambridge voor de speakers en de analoge uitgang van de Hifiberry naar de sub. Dan heb ik ze gescheiden en Hifiberry OS heeft uitgebreide dsp mogelijkheden. Moet ik wel nog even flink aan de gang om alles te doorgronden, maar ik zie die berry ook vooral als leuk speelgoed. De enige reden dat ik er mee aan de gang ben is dat ik hem nog had liggen, anders had ik die sub gewoon aangesloten en op gehoor afgesteld.
Als het werkt (dus dsp crossoverfilter met de losse banden naar separate outputs) dan zou dat signaaltechnisch een betere oplossing zijn dan twee responsecurves op het oor matchen.

• Aziraphale
koelpasta schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Ok, maar als je al tevreden bent dan hoef je niks meer te veranderen?
Nee, maar het is wel leuk om mee te spelen. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Nope, ik opereer op basis van wat de fabrikant van mijn sub aangeeft
Jij volgt ideeën van fabrikanten, merken en andere bedrijven altijd blindelings op?

Dat bedoel ik absoluut niet negatief, maar in de audiowereld kan ik dat ten zeerste afraden.
Hoewel ik buiten de wereld van audio ook genoeg voorbeelden ben tegengekomen die wenkbrauwen doen fronsen.

Zulke handleidingen zijn alles behalve heilig.
Al is het maar voor soms zeer praktische redenen (icm verkoop of het niet willen promoten van concurrerende oplossingen etc etc etc)
Dat zeg ik ook met name vanuit het oogpunt van iemand die heel wat productontwikkeling heeft gedaan.
(en dus de nodige discussie heb gevoerd met de afdeling marketing)

Wat ik nu lees, is dat het enige argument voor is dat het toevallig zo in een handleiding van een fabrikant staat.
Ik heb al eerder aangegeven dat het een suboptimale oplossing is (pardon the pun).

We kunnen dan tot kerstmis door blijven praten op zo'n manier.

Een deel optisch naar de eindversterker doen en de andere naar de sub is dan idd misschien wel een oplossing.
Enige nadeel wat we dan weer hebben, is dat de clock van de eindversterker en analoge uitgang van de berry niet helemaal synchroon lopen.
Voor het laag valt dat waarschijnlijk nog wel mee, maar houd er wel rekening mee dat delay tussen de twee anders kan zijn.

Een andere oplossing is gewoon een DSP uitzoeken (evt met digitaal in) die tenminste drie analoge uitgangen heeft.
En die dan gewoon los analoog naar de versterker en subwoofer sturen.

Had ik al gezegd dat de praktische implementatie niet echt optimaal is bij de meeste audio oplossingen?
Nu weet je misschien waarom :+ 8)

edit: een andere oplossingen is een versterker met een pre-out en pre-in nemen, en daar een (3-4 kanaals) DSP tussen knopen.
Ik kan me echter goed voorstellen dat je daar financieel niet zo op zit te wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 13-02-2025 22:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@B_FORCE Uiteraard volg ik niet slaafs handleidingen of adviezen van fabrikanten en verkopers op. In het geval van audio had ik nu namelijk een veel te kleine Rel Tzero sub gehad en hysterisch dure kabels. Maar RTFM is wel mijn eerste startpunt en daarnaast duik ik dan (vooral) fora op om zoveel mogelijk input te krijgen en daaruit te halen wat ik denk goed te kunnen gebruiken. Vandaar dat ik me dus ook niet puur op de high-level aansluiting die de fabrikant adviseert heb gericht, maar ook direct een RCA kabel heb besteld om de verschillende aansluitmogelijkheden te testen.

Het enige waar we op vast bleven zitten is de definitie van crossover, waar de fabrikant dus geen intern crossover filter mee bedoelt, maar het handmatig afregelen van de frequentie. Ik had niet helder dat jullie iets anders bedoelden dan waar ik het over had, maar dat snap ik inmiddels wel. En dat een interne regeling dan optmaler is dan mijn oren en een paar draaiknoppen snap ik helemaal. Maar goed, dit is wat ik heb en daar probeer ik het maximale uit te halen. For the time being is dat de sub afstellen op basis van de handleiding en dan duik ik nog wel verder in de mogelijkheden van mijn Hifiberry om te kijken wat ik daarmee kan. Een andere DSP is ook een optie, maar na nieuwe speakers, cd-transport en sub is het geld voor audio volgens de WAF op.

Overigens bevalt van de verschillende aansluitmogelijkheden de high-level me momenteel het beste. Ik kan dan namelijk echt het laag van de het hele systeem regelen en het klinkt dan beter dan met de RCA uitgangen op de amp. En het low level filter van de sub uitschakelen heeft dus als resultaat dat de sub probeert om het volledige spectrum er uit te gooien, wat wel aangeeft dat die aansluitingen op de amp voor mij tamelijk nutteloos zijn.

Inderdaad suboptimaal, maar het is wat het is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:21:
Een andere DSP is ook een optie, maar na nieuwe speakers, cd-transport en sub is het geld voor audio volgens de WAF op.
Hier beschrijf je dan ook de reden waarom ik soms wat chagrijnig kan overkomen.

Het is allemaal leuk en aardig, maar de meesten van ons hebben toch echt geen geldboom in de tuin staan.
Waardeloos wanneer je denkt mooie spullen bij elkaar te hebben bedacht en het niet werkt.
Het kost uiteindelijk toch wel wat bij elkaar.

Hoewel het er bij mij met de paplepel is ingegoten, is dat nog steeds wel de reden dat ik zelf dingen bouw.
(nouja het is ook mijn werk O-) )

Reden dat ik bv al 15 jaar een HTPC heb met een CD/DVD speler erin.
Dat gezegd hebbende, is inmiddels user interface met smart TV's (Android) beter en die implementatie is ook weer niet helemaal geweldig..... -O- :-(

Overigens niks mis met BK subs.
Peerless/Tymphany XLS/XXLS subs, prima spul.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch is het genuanceerder wat mij betreft dan hier gesteld wordt want het gaat niet om de elektrische filters maar alleen om de resulterende akoestische response. En zijn mains zullen naar verwachting een 4e orde akoestische afval kennen (2e orde vd driver en 2e orde door de br). Als je dan een sub lowpasst met een 4e orde filter, dan resulteert dat in een symmetrische afval en dus perfecte optelling (los van de delay). Dit is een oversimplificatie want de sub kent ook een afval aan boven en onderkant en dan gaat de invloed van staande golven er nog overheen (je kan die laatste wat mij betreft beter andersom stellen). Kortom een best wel grillig en complex geheel. Wat niet te kennen is zonder te meten. En voor iemand die niet door en door bekend is met de materie, is het geen gek idee om de instructies op te volgen. En de lowpass van de sub op de akoestische afval frequentie in te stellen (-6dB punt) en dan de phase (all pass filter) op gehoordoor de bas te maximaliseren, kom je denk ik best een eind. En dat stond geloof ik ook zo in de handleiding.

Veel beter nog is volledige vrijheid met dsp voor fronts en sub en corrigeren naar een target curve. Nog beter is hetzelfde doen met meerdere subs. Nog beter meerdere subs met individuele dsp en optimaliseren met meer en simulatie software. Het is maar hoe ver je bereid bent het konijnenhol in te gaan :)

• Aziraphale
@B_FORCE Nou moet ik zeggen dat het op zich bij mij wel werkt en de speakers en sub absoluut een verbetering zijn ten opzichte van de 30 jaar oude Mission M70's die ik had staan. Alleen met die Fyne's ging er al een wereld voor me open, maar ik wou iets strakker laag en dat doet de BK prima.

Maar ik ken het idee van de geldboom en de dure miskopen maar al te goed, heb ik vanuit mijn andere hobbies al te vaak bij mensen gezien.

@Jag Ik vrees dat ik bij je stuk over afval volledig afhaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:40:
Toch is het genuanceerder wat mij betreft dan hier gesteld wordt want het gaat niet om de elektrische filters maar alleen om de resulterende akoestische response.
Dit heb ik eerder ook uitgelegd, maar in iets andere bewoording :)

Puur vanuit praktisch oogpunt, is mijn ervaring dat een multi-sub opstelling helemaal niet zo ingewikkeld is voor veel mensen.

Kwestie van stappen beschrijven die men enkel hoeft op te volgen.
Uiteindelijk is het niet meer dan meerder metingen doen, die in een progje stoppen met iets van een algemene target curve, en de cijfertjes voor programmeren.
Dat resultaat is altijd al veel beter dan helemaal niks.
Aka, focus op de winst die je maakt, niet hoe het evt NOG "beter" zou kunnen.
Een staande golf is nooit fijn, ongeacht de "kwaliteit" van de speakers.

Wat het ingewikkeld maakt, is al de totale rompslomp eromheen doordat de implementatie gewoon echt slecht is voor subwoofers.
Of je krijgt zo'n DIRAC oplossing, waar men gelijk helemaal doorslaat (+ pricetag).
Dan snap ik compleet dat mensen door de bomen het bos niet meer zien

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-07 16:33
Gistermiddag eindelijk, na lang wachten, mijn SVS SB-2000 Pro opgehaald met soundpaths. *O*
Aangesloten op mijn NAD M10 v2 en tevens de 12v trigger aansloten.

Crossover voor nu even ingesteld op 60Hz met een volume van -15db. Dit weekend maar even stoeien met Dirac Live. De sub staat 2 meter achter Dali Opticon 6 en heeft nog wat tweaks nodig.

Ondanks een korte luistersessie was de eerste indruk goed! :)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@B_FORCE wat is er mis met een goede Dirac-oplossing?

• B_FORCE
  • Niet online
Grozno schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:33:
@B_FORCE wat is er mis met een goede Dirac-oplossing?
Het is wat lastig om dit simpel en beknopt in een forum post samen te vatten, omdat er behoorlijk wat fundamentele akoestiek bij komt kijken.

Dus de zwaar versimpelde samenvatting is dat boven de Schroeder transitie (daar waar staande golven beginnen) in een kamer akoestiek enorm onvoorspelbaar, niet-lineair wordt en (extreem) bepalend is van positie en plaats in de ruimte.
Denk dan niet alleen al aan reflecties (al helemaal met meubelen in de kamer), asymmetrie , maar ook dingen als absorptie, vroege en late reflecties.

Ook hier raad ik wederom aan om eens Sound Reproduction van Floyd Toole te lezen.
(Wil je er echt nog meer van meten, dan zul je helaas echt in nog meer boeken moeten duiken)

Hij legt daarin ook uit dat het concept enkel enige vorm van bestaansrecht heeft in een surround systeem.
Dan echter ook maar tot zekere hoogte.

Verander enkel alleen al de plaats van de waarnemer, en er klopt geen ene bal meer van die zogenaamde correctie.
Het idee dat dit op een magische manier met enkel een stereo systeem zou kunnen, is gewoon complete waanzin.

Het concept met een mutlisub is al lastig genoeg tot bijna onmogelijk wanneer de "sweetspot" groter wordt (= meer mensen op meerdere plekken).
Dat probleem neemt zeg maar exponentieel toe bij hogere frequenties die op zichzelf al amper nauwkeurig te voorspellen zijn.

Buiten dat is garbage in = garbage uit.
Als bijvoorbeeld de directivity al slecht is (wat bij veel speakers niet best is trouwens), ga je dat hier ook niet mee rechttrekken.
Dat is namelijk een inherente akoestische eigenschap van de bron (luidspreker in dit geval).
Destructieve reflecties (bv terugkaatsing naar de achtermuur of een poort resonantie) kunnen sowieso op geen enkele manier ge'EQed worden.

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 20-02-2025 18:10 ]

One World Concepts

• Grozno

Grozno

Dat het geen wondermiddel is klopt helemaal, maar het kan zeker wel resultaat leveren als je met een goede basis begint (in mijn ervaring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het geluid wat uit een luidspreker komt bereikt direct en indirect je gehoor. Mensen zijn in staat dit onderscheid te maken, maar in een steady state meting gaat dit niet. Het belangrijkste is dat het directe geluid een neutrale toon balans heeft. In een steady state meting zoals je voor Dirac doet, zal je altijd de combinatie van de twee hebben. Als je daarop corrigeert zal je altijd ook het directe geluid geweld aan doen. Dat maakt het een hit or mis systeem; volledig onvoorspelbaar.

Wat mij betreft is het zeer af te raden om boven schroder frequentie te corrigeren op basis van een steady state meting. En daar sta ik zeker niet alleen in. Alleen correcties op basis van het directe geluid hebben wat mij betreft meerwaarde, dus on axis / de listening window as. Daarvoor moet je anechoisch of quasi aneschoisch meten. Dus eigenlijk moet je gewoon goede speakers kopen / ontwerpen, die on axis vlak zijn maar heel belangrijk, ook off axis. En dan er verder gewoon vanaf blijven :).

Onder schroder frequentie, de staande golven zone, is het totaal anders, daar heeft EQ duidelijk meerwaarde.

[ Voor 22% gewijzigd door Jag op 20-02-2025 19:26 ]

• Grozno

Grozno

Ik heb ook slechts n=1 hoor, dus ik wil niks tegenspreken wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Ik berichte eerder over mijn "upgrade" van een SVS PB-1000 naar een Sunfire HRS-12. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid, maar toevallig stond mijn "marktplaats zoekterm" nog aan.

Als het goed is ben ik dus (soort van per ongeluk) eigenaar geworden van een Sunfire TS-EQ12. Weer een stapje hoger met meer vermogen en DSP. Denk dat ik de "kleine gesloten subwoofers" range dan wel heb uitgespeeld met 2700W in een klein kistje haha :+.

De TS-EQ12 heeft echter nog een passieve radiator, is dat te combineren met de volledig gesloten HRS-12? Of fungeert de radiator als een reflexpoort en is dat niet handig te combineren met een gesloten sub?

Mijn Denon X3400H ondersteund dual sub inregelen of ik kan het met een MiniDSP + Umik microfoon doen. Al hoop ik dat de Denon het dan goed doet, heb nog geen ervaring met REW software...

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 26-02-2025 10:28 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:59:
Het geluid wat uit een luidspreker komt bereikt direct en indirect je gehoor. Mensen zijn in staat dit onderscheid te maken, maar in een steady state meting gaat dit niet. Het belangrijkste is dat het directe geluid een neutrale toon balans heeft. In een steady state meting zoals je voor Dirac doet, zal je altijd de combinatie van de twee hebben. Als je daarop corrigeert zal je altijd ook het directe geluid geweld aan doen. Dat maakt het een hit or mis systeem; volledig onvoorspelbaar.

Wat mij betreft is het zeer af te raden om boven schroder frequentie te corrigeren op basis van een steady state meting. En daar sta ik zeker niet alleen in. Alleen correcties op basis van het directe geluid hebben wat mij betreft meerwaarde, dus on axis / de listening window as. Daarvoor moet je anechoisch of quasi aneschoisch meten. Dus eigenlijk moet je gewoon goede speakers kopen / ontwerpen, die on axis vlak zijn maar heel belangrijk, ook off axis. En dan er verder gewoon vanaf blijven :).

Onder schroder frequentie, de staande golven zone, is het totaal anders, daar heeft EQ duidelijk meerwaarde.
Precies dit dus.

Sorry, maar de natuurkunde kun je niet ineens veranderen.

Blijkbaar weten ze het alsnog goed te verkopen........

De reden waarom voor laag frequent wel kan werken, is omdat we de richtingsvariabele kwijt zijn icm het feit dat golflengtes zoveel groter zijn (eigenlijk is dat hetzelfde).

Het zou kunnen onder zeer specifieke condities overigens.
Dan hebben we het wel over een zeer voorspelbare ruimte en luidsprekers.
Praktisch is die kans enorm klein.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Laatst online: 22:50
Ik zoek wat hulp met het (vooral op het oor) goed testen en afstellen van mijn nieuwe sub en om te bepalen of ik het wel echt een toevoeging vind die het geld waard is mijn ruimte. Op dit moment vind ik het wel een toevoeging hebben, maar niet enorm. Sommige nummers hoor ik nauwelijks verschil, bij andere hoor en voel ik de bass-drum b.v. een stuk beter. Maar bij een audio test-track hoor ik niet veel verschil.

Eigenlijk is mijn vraag: Zijn er audiotests die ik kan gebruiken om zowel mijn sub goed af te stellen (volume & cross-over), als om te bepalen of het nou echt wat toevoegt?
Natuurlijk kan ik muziek luisteren, maar eigenlijk zoek ik naar een cleanere manier om te testen. Zo zat ik b.v. naar een 100-20Hz warble test track te luisteren op Spotify.

Qua positie is er eigenlijk niet zoveel mogelijk, een beetje schuiven in de hoek kan, maar hij gaat niet ergens anders komen te staan. Vandaar dat ik ook niet met REW en een microfoon aan de slag ga, of met een sub crawl. Misschien kan ik wat isolatie plaatsen in de hoek, maar daar houdt het wel op.

Setup:
Q Acoustic Concept 20 Speakers in Stereo
Q Acoustic Q B12 subwoofer
NAD D3045 versterker (geen DSP of EQ, alleen High-pass filter).

Ruimte:
De totale ruimte is zo'n 65m2 omdat het een doorlopend geheel is. Maar de luisterplek is zo'n 20m2.
De sub staat nu rechts voor naast mijn TV en Concept 20 Speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRFwALZ9Nsmm3fUxNpDXnAypJQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/97IWbAvOsvE8DnZi8cMTcYAW.png?f=fotoalbum_large
  • High-pass staat op 80Hz want de Concept 20's gaan tot 64Hz met -3dB
  • Cross-over staat ook op 80Hz
  • Volume Sub staat op zo'n 40%, voor het idee
Hoe hoor ik of het wel of niet verstandig is een High-pass filter te gebruiken? Je wil geen gat horen in de bas, maar dat vind ik tijdens een nummer best lastig. Vandaar dat ik naar een test track aan het zoeken was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Als je niet echt plaats hebt, dan zou je misschien 2x de 3070 kunnen pakken, links en recht van je meubel of zelfs diagonaal, rechts van meubel, links van bank (of zelfs 4x en dan op elke hoek 1).

Maar een sub hoor je niet te horen, pas als je 'm uitzet moet het opvallen dat ie er niet is; heb ik hier ook met 2x rubicon8 en 2x sb2000. Als ik die uitschakel valt het even op dat er wat ontbreekt, maar als ze bijgeschakeld staan dan lijken ze niet aanwezig, totdat je de openings scene van bijv. Edge of Tomorrow en/of Attack of the Clones op hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
MDKlapwijk schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:42:
Als je niet echt plaats hebt, dan zou je misschien 2x de 3070 kunnen pakken, links en recht van je meubel of zelfs diagonaal, rechts van meubel, links van bank (of zelfs 4x en dan op elke hoek 1).

Maar een sub hoor je niet te horen, pas als je 'm uitzet moet het opvallen dat ie er niet is; heb ik hier ook met 2x rubicon8 en 2x sb2000. Als ik die uitschakel valt het even op dat er wat ontbreekt, maar als ze bijgeschakeld staan dan lijken ze niet aanwezig, totdat je de openings scene van bijv. Edge of Tomorrow en/of Attack of the Clones op hebt staan...
Sorry je reactie gemist :)

Ik heb nu de Q B12 staan omdat er eigenlijk niets links van het meubel past en ik geen kabels door het huis wil hebben lopen. Daarnaast zou de B12 een stuk lagere tonen moeten kunnen produceren. Beter zelfs dan de veelgeprezen SVS SB-1000 Pro en dicht bij de SB-2000 Pro (https://docs.google.com/s...JU/edit?pli=1&gid=0#gid=0)

Maar, na paar weken testen vind ik het nog steeds lastig om te bepalen of ik het een vooruitgang vind/het geld waard vind. Ja, ik hoor en voel soms meer de punch/bas maar merk dat ik luisteren ook vermoeiender vind en zelfs wat last van m'n oor lijk te hebben aan de kant van de sub. En dat terwijl de sub helemaal niet hard staat. Als ik hem lager zet hoor ik hem zo weinig dat ik meestal geen verschil hoor tussen aan/uit.

Misschien iets met akoestiek in de ruimte.

Ik heb een Behringer meetmicrofoon besteld en ga eens kijken of ik wat kan vinden met REW, anders gaat hij terug.

Was overigens begonnen met een low pass van 80Hz en cross-over op 80Hz, maar dat was nog vermoeiender luisteren. Nu 40Hz high pass en crossover rond 63Hz (waar de drop-off van de speakers begint).

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 07-04-2025 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@MailMan, heb hier de speakers op 1.5x hun laagste bereik staan en de sub gewoon op 120hz en natuurlijk alle speakers op 'small'.

Hier meer: MDKlapwijk in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"

[ Voor 43% gewijzigd door MDKlapwijk op 08-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:31
Voor diegene die het leuk vinden om af te stellen en een meetmicrofoon hebben.
Probeer het eens met ChatGPT. Gewoon je setup omschrijven dus componenten.
Hoe je het allemaal aangesloten hebt. In mijn geval heb ik aangegeven dat ik de speakers full range draai (dus zonder crossover) op een analoge versterker. Mijn sub is via een minidsp aangesloten.

Ik vindt het wel mooi hoe hij alles analyseert.
Kortom een meting doen van je speakers en een meting doen van je subwoofer zonder filters en crossover.
Dan het resultaat van REW delen als screenshot en beschrijven welke grafiek wat is.
Toen heb ik gevraagd wat volgens hem het beste crossover punt is als hij kijkt naar de speakers en de subwoofer.

Als het allemaal klopt geen idee. maar hij komt met een best uitgebreide analyse.
Je moet er gewoon zelf goed naar kijken en luisteren hoe het resultaat is.
Zo heb ik ook bij de crossover frequentie de All pass filter bepaald.
Gewoon meerdere waardes meten en hem vragen wat hij zou doen.
Daarna heb ik met REW een PEQ filter bepaald en het resultaat weer gedeeld.
Waarbij hij dan ook nog weer wat verbeteringen opgeeft.

Soms moet je hem alles echt verduidelijken zoals je ziet de piek niet bij de speakers maar wel bij de gecombineerde meting met de sub en speakers hoe kan dit en hoe zou jij dit oplossen?

In mijn geval heb ik op een gegeven moment een diepe piek van de speakers weggedrukt door juist een all pass filter toe te passen op de subwoofer waardoor je juist wat uit fase gaat met de speakers en dan juist het geluid van de speakers opheft.

Ben er nog niet helemaal uit als dit ook veel gedaan wordt en als dat echt de bedoeling is.
Maarja ik had een piek die richting de 90db ging terwijl de sweep met 75db gedaan wordt.
Ach ja wel leuk om zo af en toe mee bezig te zijn :P

Disclaimer: je moet ChatGPT soms met een korrel zout nemen.
Die heeft mij ook genoeg verteld wat niet klopt als je even wat verder zoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door thespeed op 08-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan zeker all pass filters toepassen. Met als variëren met crossover frequentie en steilheid, delay toevoegen en natuurlijk PEQs. Al met al geeft dat veel vrijheidsgraden. Zeker als je meg meerdere subs voor meerdere posities optimaliseert. Daar is MSO erg geschikt voor. Die kan tegenwoordig ook in meerdere stages optimaliseren waarbij eerst fase correctie gedaan wordt om de output te optimaliseren. En daarna een ronde variatie en gladheid optimaliseren met PEQs. Daarbij kan je dan vlakheid tegen gain verlies uitruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
thespeed schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:21:

Disclaimer: je moet ChatGPT soms met een korrel zout nemen.
Die heeft mij ook genoeg verteld wat niet klopt als je even wat verder zoekt.
Soms?

Het is handig in een workflow, maar je moet altijd checken of het klopt.
Het merendeel wat ik vraag ne beschrijf klopt meestal niet of moet simpelweg aangevuld worden.

Probleem blijft nog steeds dat het erg overtuigend overkomt, zelfs als er geen bal van klopt.

Ik ben overigens zeer benieuwd wat voor adviezen het gaf, want dat beschrijf je hier niet zo specifiek.
Als je dat zou kunnen doen incl jouw data, kunnen wij pas oordelen of wat ChatGPT zegt ook zinnig is en nog belangrijker vooral WAAROM.

Zeker in de akoestiek is er namelijk niet tot zeer zelden een simpele oplossing.

Vooralsnog leest dit meer als: Ik vond het geweldig, maar ik deel niet de context. (nofi)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
Vanochtend zitten spelen met een Behringer MCE8000 meetmicrofoon en de positie, cross-over, en high pass filters. Onderstaande meting is dus een Q Acoustics Q B12 Subwoofer samen met Concept 20 speakers. Geen smoothing gebruikt en 75dB als referentie bij de start gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLsyDzzV9aFg8ZcB9BarY3KpYVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WU4O6FmyL9ipsbVUOWVuyIJV.png?f=fotoalbum_large

Van de oorspronkelijk groene meting naar de paarse gegaan. De crossover wat hoger (80 naar 100Hz), High pass filter op 80hz en het volume van de sub wat lager zetten was het vooral.

Is bovenstaande een acceptabele uitkomst? Of gaat een EQ zoals MiniDSP 2x4HD echt helpen?

Ik twijfel daar namelijk over want een beetje andere luisterpositie (±25cm) zorgde al voor best wel een andere response. Daarna lijkt het meest afwijkende in de +160Hz te zitten en daar zou die MiniDSP niet voor werken omdat deze alleen op de Sub aangesloten wordt dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@MailMan Houd er even rekening mee dat onder de 30-40Hz een ECM8000 niet zoveel output meer heeft en de data (behoorlijk) kan afwijken.

https://www.hifi-selbstba...re--messtechnik&Itemid=66

Met een enkele subwoofer zijn de opties sowieso extreem beperkt, tot eigenlijk alleen wat pieken weghalen.
Om het laag echt goed te kunnen regelen zijn tenminste 3 subs nodig.

MiniDSP kan gewoon full-range EQ'en.
Echter heeft dat geen zin bij dips (= destructieve interferentie)

Op welke sample rate en lengte is dit gemeten?
Ik vind de frequentie resolutie namelijk vrij laag.

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 11-04-2025 13:35 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MailMan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:24:
Vanochtend zitten spelen met een Behringer MCE8000 meetmicrofoon en de positie, cross-over, en high pass filters. Onderstaande meting is dus een Q Acoustics Q B12 Subwoofer samen met Concept 20 speakers. Geen smoothing gebruikt en 75dB als referentie bij de start gebruikt.

[Afbeelding]

Van de oorspronkelijk groene meting naar de paarse gegaan. De crossover wat hoger (80 naar 100Hz), High pass filter op 80hz en het volume van de sub wat lager zetten was het vooral.

Is bovenstaande een acceptabele uitkomst? Of gaat een EQ zoals MiniDSP 2x4HD echt helpen?

Ik twijfel daar namelijk over want een beetje andere luisterpositie (±25cm) zorgde al voor best wel een andere response. Daarna lijkt het meest afwijkende in de +160Hz te zitten en daar zou die MiniDSP niet voor werken omdat deze alleen op de Sub aangesloten wordt dacht ik.
Ja precies. De 80 - 200Hz regio is vaak het lastigst om goed te krijgen. De minidsp zou voor de sub komen te zitten. De 90 Hz bult, die best heel storend kan zijn en je diepe sub kan maskeren, die krijg je er niet mee uit. Ik zou denk ik eerst proberen de high pass op de fronts iets hoger te zetten (100Hz) en dan nog iets de crossover van de sub erin draaien, ongeveer 80hz. Dan haal je die bult er misschien wel uit. Die bult 40Hz uit je sub is denk ik niet storend. Met EQ op de sub krijg je het altijd beter, maar het ziet er al zeer redelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
B_FORCE schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:33:
@MailMan Houd er even rekening mee dat onder de 30-40Hz een ECM8000 niet zoveel output meer heeft en de data (behoorlijk) kan afwijken.

Met een enkele subwoofer zijn de opties sowieso extreem beperkt, tot eigenlijk alleen wat pieken weghalen.
Ik heb mij kort ingelezen over de ECM8000 en had ook die grafieken gezien waar meerdere vergeleken werden. Maar ik meen dat er door de jaren heen verschillende versies van de ECM8000 zijn geweest en dat die behoorlijk verschilden in kwaliteit. De recente posts die ik vond en ze vergeleken met een UMIK-1 liet veel gelijkenissen zien tussen beiden. Daarnaast had ik al een interface liggen voor de XLR connectie en leek het mij voor thuisgebruik wel voldoende :)

https://www.audiosciencer...wo-measurement-mics.2409/

&

https://www.audiosciencer...sensus.33589/post-1229639

Maar alsnog goed om te weten!

Zou een lagere output inhouden dat de lage frequenties eigenlijk harder zijn dan gemeten, of is het onnauwkeuriger gemeten?
Ik dacht dat mensen de MIniDSP niet gebruikten voor full range EQ omdat het de geluidskwaliteit vermindert. Maar kan zo snel de bron niet terugvinden. Daarnaast zou ik moeten kijken of ik mijn huidige hardware daar allemaal op aan kan sluiten (Chromecast Optical, Phono, en TV). Die TV gaat via ARC en de MiniDSP heeft geen HDMI/ARC ondersteuning. Dus dat wordt dan een Line of Optical, maar de optical is al bezet door de Chromecast. En de Line gebruiken betekent mogelijk dat er al audio conversie door de TV wordt gedaan, wat mij niet optimaal lijkt?
Sample rate was 48Khz en lengte 256k.
Jag schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:36:
[...]

Ja precies. De 80 - 200Hz regio is vaak het lastigst om goed te krijgen. De minidsp zou voor de sub komen te zitten. De 90 Hz bult, die best heel storend kan zijn en je diepe sub kan maskeren, die krijg je er niet mee uit. Ik zou denk ik eerst proberen de high pass op de fronts iets hoger te zetten (100Hz) en dan nog iets de crossover van de sub erin draaien, ongeveer 80hz. Dan haal je die bult er misschien wel uit. Die bult 40Hz uit je sub is denk ik niet storend. Met EQ op de sub krijg je het altijd beter, maar het ziet er al zeer redelijk uit.
Mijn NAD D3045 heeft alleen 120/80/40 High pass filters. Staat nu op 80. 120 heb ik geprobeerd en zag er misschien nog ietsje beter uit, maar m'n gevoel zei me dat de Concept 20 speakers dat best konden oppakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aX1A5aQLNWihRMy3NduOfZ9_YtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nelXcq1gevy3Eo7xjw9WQA3i.png?f=fotoalbum_large

In lichtblauw ook de 120Hz high-pass erbij. Die ziet er misschien toch iets netter uit?

Sub cross-over staat al op 100Hz. Zou je die lager draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-07 18:43
B_FORCE schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:33:

Bedankt, ik zal dit argument eveneens bij mijn vriendin aandragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-07 14:22
Ik heb een SB1000 Pro in bestelling staan. Zou deze graag in een tv meubel zetten/wegwerken, maar helaas denk ik dat het meubel dat ik op oog had, het niet gaat houden. Redelijk lichtgewicht en qua materiaal zal het misschien ook niet voldoende zijn (P2 Particleboard?).

Jammer, want het had precies gepast daar in het meest rechter vak. Maar ik vind het risico iets te groot dat het hele meubel gaat staan shaken. Zou best bereid zijn de SVS Soundpath Isolation voeten er nog onder te zetten, maar ben toch benieuwd wat jullie er van denken.

Is het voor dit model (SB1000 Pro), nog van belang om aan de zijkanten voldoende 'clearance' (?) te hebben?
Erg veel speling is er natuurlijk niet in deze situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

stfnz schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
Ik heb een SB1000 Pro in bestelling staan. Zou deze graag in een tv meubel zetten/wegwerken, maar helaas denk ik dat het meubel dat ik op oog had, het niet gaat houden. Redelijk lichtgewicht en qua materiaal zal het misschien ook niet voldoende zijn (P2 Particleboard?).

Jammer, want het had precies gepast daar in het meest rechter vak. Maar ik vind het risico iets te groot dat het hele meubel gaat staan shaken. Zou best bereid zijn de SVS Soundpath Isolation voeten er nog onder te zetten, maar ben toch benieuwd wat jullie er van denken.

Is het voor dit model (SB1000 Pro), nog van belang om aan de zijkanten voldoende 'clearance' (?) te hebben?
Erg veel speling is er natuurlijk niet in deze situatie.

[...]
Gat in de bodem zagen en uitvullen met tegels of Belgisch hardsteen, zodat de sub op de vloer staat met voldoende massa? Verder misschien ook nog de gummy resonantie pootjes er in schroeven?

Bij mij staan de sb2000's in hun eigen kastjes direct met gummie pootjes op de grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcaY8lGHp4Za0wIGP9NOMhhK5zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LdYant66q8CcBbcWC7ogu7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSUWgvfgqi-g93feLZCjlHC1SSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGcTyidgxyuQi5V638BHEc50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-07 14:22
MDKlapwijk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:02:
[...]

Gat in de bodem zagen en uitvullen met tegels of Belgisch hardsteen, zodat de sub op de vloer staat met voldoende massa? Verder misschien ook nog de gummy resonantie pootjes er in schroeven?

Bij mij staan de sb2000's in hun eigen kastjes direct met gummie pootjes op de grond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er erg netjes uit, bedankt voor de tip. Ik ga er even naar kijken of het mogelijk is
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste