Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:41:
[...]
Oeps, sorry, niet goed gelezen.

Maar dan wordt de vraag: Wat is het issue met de implementatie van de componenten? Ik ben juist zoekende naar de beste manier om alles aan te sluiten en te implementeren. En dat vind ik al knap lastig omdat de fabrikant van mijn sub zegt dat hij altijd high-level aangesloten moet worden en (even gechargeerd) de rest van de wereld hier anders over denkt. Wat het dan voor mij extra lastig maakt is dat vrijwel alles wat ik kan vinden gericht is op HT systemen en niet op enkel in stereo muziek luisteren waarbij je het gebrek aan bas van de speakers aan wilt vullen met een sub en dat dan zo optimaal mogelijk af wilt regelen voor de ruimte waar het in staat.
HT systemen of stereo systemen hebben hetzelfde probleem.
Dat de implementatie gewoon niet optimaal is, is gewoon van fabrikanten kwalijk te noemen.
Ik heb redelijk wat schema's van subwoofers in mijn leven gezien, en 99.9% copy-paste elkaar, met een 2e orde variabel LP + een 2e orde vast LP op iets van 150-400Hz oid.
Als je echter signalen gaat sommeren, een zonder filter (en bv natuurlijk 3e orde HP afloop) en de anders met een LP filter (grote dan 1e order), zul je gewoon altijd een probleem krijgen.
Er zijn HEEL specifieke situaties waarbij dit wel goed optelt, maar die worden praktisch nooit gehaald.
Sorry, maar ik kan niet de fysica veranderen hoe dit werkt.
Als we toch even "gechargeerd" mogen reageren, boeit het mij vrij weinig dat mensen daar hun eigen denkwijze op los willen laten om heel eerlijk te zijn.
Buiten dat kun je qua vervorming de fronts beter ook geen laag meegeven, dat geeft een bak minder intermodulatie vervorming.
Soms wil men het nog wel goedkoop implementeren door fronts/monitors te kiezen die natuurlijk afvallen op iets van 80-100Hz.
Ik vind dat eerder gewoon een karige keuze, ipv een nette implementatie.
Waarom BK zo stellig is over high-level signal te gebruiken is een raadsel.
Ik snap het praktisch als er niks anders beschikbaar is, maar daar blijft het dan wel zo'n beetje bij.
Tenzij je het gaat hebben over de "karakteristieke sound" van de eindversterker.
Dat is leuk en aardig, maar dan worden er wel gemakshalve een boel andere dingen even "vergeten".
- Hoeveel van die "sound" overblijft in het laag is maar ZEER de vraag.
(aangenomen dat het überhaupt iets is, maar laten we dat gemakshalve maar even aannemen)
- De nadelen van de implementatie op zichzelf.
Alle oplossingen hebben pros en cons.
(wet van behoud van ellende)
Maar goed, als we weer nogmaals even een stapje terug nemen en alles vanuit ons helikoptertje bekijken, dan kan ik goed begrijpen dat het voor mensen zoals jij allemaal nogal verwarrend is.
Het liefst zou je een versterker willen die dit allemaal mooi verdeelt.
Anders zou ik of een versterker met pre-out -> pre-in nemen
Of het andere alternatief is een DSP met tenminste 3 uitgangen.
Dat kan dan bv ook een Rasp Pi (of iets anders) zijn met meerdere unieke uitgangen.