Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Zo moeilijk is het toch niet.

Er zijn veel kabels te koop maar niet alle kabels/connectors zijn even mooi, goed en betaalbaar. Ook deze lengte komt minder voor. De interessante kabels zie ik vaak in USA maar heb geen zin om daar helemaal te bestellen.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Succes met je zoektocht. Je kan eventueel zelf de kabel en connectors kopen en zelf de lengte bepalen. Zal je vast al aan gedacht hebben.
https://www.jkehifi.nl/nl/interlinks/analoge%20interlinks/Help!!!! schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:15:
Ben op zoek naar zo'n soort XLR connector kabel maar dan ergens in Nederland leverbaar.
Liefst niet te lang, 20cm lijkt me voldoende, niet te lelijk en niet liefst niet te duur.
Het is bedoeld om een Topping DAC en headphone amp stack balanced te connecten.
Heeft iemand wellicht een tip waar ze goede ervaring mee hebben ?
Ook zoek ik zo'n kabeltje:
[Afbeelding]
En een korte (mono) mini-jack kabel zoeken.
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Ik zoek een hobbyist die mijn Bose 901 serie 3 equalizer kan nakijken of refurbished.
Deze maakt een 'kretsend' of 'tikkend' geluid. Heb deze zelf al deels vernieuwd en helemaal schoongemaakt maar ik geraak niet verder dan het blijvende gekretst wat door de klank heen gaat.
Denk dat je beter iets anders kan kopen. Ik zou een bose niet na laten kijken, zelfs als die goed is klinkt het beroerd.TNG128MB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:49:
Dacht stel even hier de vraag:
Ik zoek een hobbyist die mijn Bose 901 serie 3 equalizer kan nakijken of refurbished.
Deze maakt een 'kretsend' of 'tikkend' geluid. Heb deze zelf al deels vernieuwd en helemaal schoongemaakt maar ik geraak niet verder dan het blijvende gekretst wat door de klank heen gaat.
Zie in je profiel dat je in BE woont, handig om volgende keer te melden. Gezien de locatie in je profiel: bel Vintro Media in Best eens. Die kunnen je ongetwijfeld verder helpenTNG128MB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:49:
Dacht stel even hier de vraag:

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Geen 20 maar 30 cm. Niet zo "mooi" als het voorbeeld maar wel goedkoper.Help!!!! schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:15:
Ben op zoek naar zo'n soort XLR connector kabel maar dan ergens in Nederland leverbaar.
Liefst niet te lang, 20cm lijkt me voldoende, niet te lelijk en niet liefst niet te duur.
https://www.bax-shop.nl/x...el-plat-male-female-30-cm
of
https://www.onlinekabelsh...el-zwart-zwart-0-30-meter
[Voor 6% gewijzigd door Zap_pa op 11-11-2022 22:38]
Ik snap ergens je opmerking wel, maar tegelijkertijd raakt ie kant nog wal, want je kent de reden van opknappen niet. Ik heb een Philips ghettoblaster (AW7892) die wel een service zou kunnen gebruiken. Klinkt ook nergens naar, maar omwille van nogstalgische redenen zou ik er rustig geld aan spenderen om hem 100% goed te krijgenaljooge schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:30:
[...]
Denk dat je beter iets anders kan kopen. Ik zou een bose niet na laten kijken, zelfs als die goed is klinkt het beroerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Bedankt voor de gepaste bijdrage. Echt gewaardeerd.aljooge schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:30:
[...]
Denk dat je beter iets anders kan kopen. Ik zou een bose niet na laten kijken, zelfs als die goed is klinkt het beroerd.
- Heb je alles geaard op een geaard stopcontact?
- kun je meer omschrijven mbt het geluid. Kraken, tikkend, doet het alleen bij laag/hoog volume/bij draaien aan de knop/alleen bij basgeluiden/enz?
Denk dat de hobbyist dan op z'n minst de blauwdruk van het PCB wil hebben, anders blijf je zoeken. Misschien kan Bose een reparatie buiten garantie doen (wel altijd eerst een prijsopgave vragen),TNG128MB schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:49:
Het probleem lijkt veel voor te komen op dit model zie:
hier, hier, hier, en hier.
Veel melden dat na het 'recappen' (ik vermoed nieuwe elco's) van de EQ het probleem is opgelost, sommigen melden dat het hierna nog steeds hetzelfde probleem is.
Dus als ik het zo lees, heeft 1 gebruiker dit weten op te lossen. Quote (vrij vertaald):
Ik ben zelf geen soldeerheld, maar mogeliijk zijn er wel mensen die met deze instructies uit de voeten kunnen. De componenten zijn de kosten niet, maar het is wel tijdrovend. Geef de persoon een eerlijke prijs voor de arbeid.Dus voor iedereen die een krakend geluid van zijn 901-equalizer ervaart, ervan uitgaande dat de EQ is ge-recapped, zijn de hieronder genoemde koolstofcomp-weerstanden waarschijnlijk de bronnen van het geluid.
dit zijn:
4 X 560 Kohm,
2 X 220 Kohm
2 x 5,6 mhm
Voor mij was het uiteindelijk een van de 220 kohm-weerstanden die de ruis veroorzaakte. Ik heb ze allemaal vervangen door 1/2 watt carbon film weerstanden. Ik ging ook door en verving alle weerstanden die buiten de tolerantie vielen door vervangingen van 1/2 watt. Voor het grootste deel bleven de originele carbon film weerstanden in de buurt van hun oorspronkelijke waarden, en zelfs de koolstofcomposites waren in de buurt van wat ze hadden moeten zijn, maar na 42 jaar moeten ze zodanig zijn verslechterd dat ze het knetterende geluid veroorzaakten.
Succes met de reparatiepoging!
Ik heb een redelijk simpel tv meubel, welke open is aan de onderzijde. Geprobeerd om stekkerdoos aan de achterzijde te monteren, maar dan kan het meubel niet redelijk strak tegen de muur staan.
Onderzijde kan, maar dan blijf je toch nog wel iets zien
Sja ik denk dat je er niet aan ontkomt om ofwel die strak tegen de muur af te zien, of dat je onder wat ziet.G.Scholtens schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:30:
Iemand tips om een grote stekkerdoos te monteren bij een tv meubel?
Ik heb een redelijk simpel tv meubel, welke open is aan de onderzijde. Geprobeerd om stekkerdoos aan de achterzijde te monteren, maar dan kan het meubel niet redelijk strak tegen de muur staan.
Onderzijde kan, maar dan blijf je toch nog wel iets zien
Ik zou hem tegen de onderkant aanschroeven, zo ver mogelijk naar achter.
En dan iets van een Groot witte bak ervoor / overheen maken die alle kabels verstopt.
Als het allemaal losse stekkers zijn, kun je ook nog overwegen om een nieuw setje te kopen, daar overall de stekker van af te knippen, en ze aan elkaar te twisten, evt solderen, en afwerken met een krimpkous.
Dan ben je van al die lompe stekkers af, en zou je hem wel strak tegen de muur aan kunnen zetten, met de kabels erachter
[Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 16-11-2022 11:37]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600
Denk dan inderdaad gewoon aan de onderzijde. Vanaf de bank kan je stuk net wel / niet zien en kan meubel dus mooi strak tegen de muur.heuveltje schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:35:
[...]
Sja ik denk dat je er niet aan ontkomt om ofwel die strak tegen de muur af te zien, of dat je onder wat ziet.
Ik zou hem tegen de onderkant aanschroeven, zo ver mogelijk naar achter.
En dan iets van een Groot witte bak ervoor / overheen maken die alle kabels verstopt.
Als het allemaal losse stekkers zijn, kun je ook nog overwegen om een nieuw setje te kopen, daar overall de stekker van af te knippen, en ze aan elkaar te twisten, evt solderen, en afwerken met een krimpkous.
Dan ben je van al die lompe stekkers af, en zou je hem wel strak tegen de muur aan kunnen zetten, met de kabels erachter
Muur is net behangen, wil daar geen stekker op vast maken. Vandaar de vraag. En nieuwe meubels komen er alsnog wel tzt

Gaat niet passen, is een groot stekkerblok voor 10 apparaten ongeveer en heb ook echt alles in gebruikServpage schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:27:
Je kan ook het stekkerblok in 1 van de kastjes plaatsen en een gat in de achterkant boren voor de kabels.
Ik heb een vraag die lichtjes off-topic is, maar heb niks kunnen vinden:
We hebben gisteren bij een vriend een 5m1 set geïnstalleerd, het gaat om een Sony str-dh590 met een teufel consono 35.
Als je een film afspeelt met 5.1 via netflix is het allemaal mooi en wel, maar bij gewoon tv kijken/sport,... Lijkt het alsof de achterste speakers helemaal niet worden gebruikt, is dit normaal?
Ik snap uiteraard dat de uitzending geen 5.1 kanaal heeft, maar zou de receiver niet meer moeten decoden dan?
[Voor 12% gewijzigd door FeaR op 17-11-2022 10:56]
11400 - RX 6800 | S22 Ultra
Bij een stereo signaal vanuit de bron wordt, als de receiver op "auto" staat ingesteld, ook een stereo signaal gespeeld. Je kunt geen surround mix toveren uit een stereo mix. Wel kun je jezelf voor de gek houden en de receiver het stereo signaal over alle speakers laten uitsmeren. Je moet dan (in de meeste gevallen) via de afstandsbediening het geluidsprofiel handmatig omzetten van "auto" of "stereo" naar een surround optie naar keuze. "Multichannel Stereo" of, zoals bij mijn Denon, "Virtual:X" of "Neural:X" proberen iets te maken van dat stereo signaal dat enigszins de illusie van surround opwekt. Het klinkt echter voor geen meter als je een "echte" surround mix bent gewend.izzet3838 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:21:
We hebben gisteren bij een vriend een 5m1 set geïnstalleerd, het gaat om een Sony str-dh590 met een teufel consono 35.
Als je een film afspeelt met 5.1 via netflix is het allemaal mooi en wel, maar bij gewoon tv kijken/sport,... Lijkt het alsof de achterste speakers helemaal niet worden gebruikt, is dit normaal?
Ik snap uiteraard dat de uitzending geen 5.1 kanaal heeft, maar zou de receiver niet meer moeten decoden dan?
[Voor 10% gewijzigd door Negakinu op 17-11-2022 10:39]
too old, too cold
Het is een bekend probleem - https://www.reddit.com/r/...y_video_in_dolby_digital/izzet3838 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:21:
Er is geen manier om dit uit te zetten, helaas.
De meeste TV zenders, die op Nederland gericht zijn, zenden in Dolby Digital uit. De rest in Stereo PCM. Maar ook bij Stereo PCM hoor ik de achterste luidsprekers. Vooral bij XITE.izzet3838 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:21:
Me.
Jouw link gaat toch alleen over het upmixen van Youtube? Volgens mij ging de originele vraag over waarom een stereo mix van een TV kanaal alleen over de front speakers speelt en niet over de rears. Zie mijn antwoord hier op hierboven.antimirov schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:47:
[...]
Het is een bekend probleem - https://www.reddit.com/r/...y_video_in_dolby_digital/
Er is geen manier om dit uit te zetten, helaas.
too old, too cold
Ok bedankt, ik vond het gewoon vreemd dat de achterste speakers in dat gevoel gewoon niet/nauwelijks werken, maar is dus normaal...Negakinu schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:34:
[...]
Bij een stereo signaal vanuit de bron wordt, als de receiver op "auto" staat ingesteld, ook een stereo signaal gespeeld. Je kunt geen surround mix toveren uit een stereo mix. Wel kun je jezelf voor de gek houden en de receiver het stereo signaal over alle speakers laten uitsmeren. Je moet dan (in de meeste gevallen) via de afstandsbediening het geluidsprofiel handmatig omzetten van "auto" of "stereo" naar een surround optie naar keuze. "Multichannel Stereo" of, zoals bij mijn Denon, "Virtual:X" of "Neural:X" proberen iets te maken van dat stereo signaal dat enigszins de illusie van surround opwekt. Het klinkt echter voor geen meter als je een "echte" surround mix bent gewend.
11400 - RX 6800 | S22 Ultra
Je, u heeft gelijkNegakinu schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:00:
[...]
Jouw link gaat toch alleen over het upmixen van Youtube? Volgens mij ging de originele vraag over waarom een stereo mix van een TV kanaal alleen over de front speakers speelt en niet over de rears. Zie mijn antwoord hier op hierboven.
Ik heb daarvoor deze filmpjes bekeken van Youthman, omdat ik voor het eerst Audyssey ga gebruiken.
YouTube: Get A More IMMERSIVE EXPERIENCE From Your Home Theater by Doing THIS
YouTube: Pulling BACK the CURTAIN on Audyssey | Get Better Sound From Your Ho...
YouTube: Audyssey MultEQ XT32 Setup | Marantz SR8012 Dolby Atmos Receiver
Daarover een paar vragen die hopelijk makkelijk te beantwoorden zijn:
Waar zet je nu de frontspeakers op? Large/small (klein/groot)? Bij Youthman zag ik zijn voorkeur voor alles small. In mijn eigen setup (Marantz 7011 + Focal Aria 926 + Focal Aria CC900 + Focal Dome + SVS SB2000) staan de fronts juist op large en de rest wel op small.
Kies je in een 5.1 nu voor surround of surround back om de achterspeakers op aan te sluiten? Volgens mij zitten mijn eigen speakers op surround, maar wel op de achterwand met de bank ertussen.
Ik zie wisselende dingen gezegd worden over het instellen van de subwoofer. Moet ik nu beginnen met deze ergens tussen 25-40% open te zetten en dan kijken wat Audyssey doet? En dan telkens bij te draaien totdat Audyssey zegt dat ie op 0 db staat? Dat begrijp ik niet helemaal.
Als ik kijk hoe de installateur van iEar destijds bij mij de boel heeft ingesteld (zonder gebruik van Audyssey, maar volledig op ervaring/gehoor) dan zie ik dat de afstand van de subwoofer naar mijn luitsterpositie niet klopt. Hij klinkt echter wel prima. Is het van belang dat ik straks een rolmaat meeneem en dat zo exact mogelijk meet richting luisterbubbel?
In diezelfde video's van Youthman gebruikt ie een SPL meter. Nu heb ik die niet, maar wel een telefoon met een microfoon, dus ik heb een SPL app geïnstalleerd. Ik heb als test even mijn eigen receiver op 0 db gezet en gekeken waar mijn speakers op uitkomen. Youthman prefereert 75 db. Ik kom echter ergens tussen de 58 en 66 db uit voor de 5 verschillende surroundspeakers. Mijn sub overstijgt met het testgeluid het achtergrondgeluid niet (rond de 30 db)
Mijn eigen sub staat op LFE+Main met 80 Hz.. Youthman heeft het over 120 Hz. Wederom, voor mij klinkt het goed. Is het een richtlijn/puur smaak?
Kan iemand me klein beetje op gang helpen?
[Voor 5% gewijzigd door Jorgen op 18-11-2022 12:51]
Subwoofer aanwezig, small. Check Het Grote Subwoofer Topic voor de uitleg.Jorgen schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:47:
Waar zet je nu de frontspeakers op? Large/small (klein/groot)?
AVC-660 is een 5.1 receiver, je hebt maar één optie: "surround".Kies je in een 5.1 nu voor surround of surround back om de achterspeakers op aan te sluiten? Volgens mij zitten mijn eigen speakers op surround, maar wel op de achterwand met de bank ertussen.
Het Grote Subwoofer Topic. Het gaat er vooral om dat je niet op de max of min van Audyssey komt. Op nul uit proberen te komen is mij niet bekend als voorwaarde voor een correcte Audyssey setup.Ik zie wisselende dingen gezegd worden over het instellen van de subwoofer. Moet ik nu beginnen met deze ergens tussen 25-40% open te zetten en dan kijken wat Audyssey doet? En dan telkens bij te draaien totdat Audyssey zegt dat ie op 0 db staat? Dat begrijp ik niet helemaal.
Heb je de afstanden al eens correct ingesteld? Hoe klinkt het dan? Dan weet je pas of de setup met verkeerde afstanden beter klinkt en of de huidige setup echt "prima" is. Lijkt me in deze een andere discussie.Als ik kijk hoe de installateur van iEar destijds bij mij de boel heeft ingesteld (zonder gebruik van Audyssey, maar volledig op ervaring/gehoor) dan zie ik dat de afstand van de subwoofer naar mijn luitsterpositie niet klopt. Hij klinkt echter wel prima. Is het van belang dat ik straks een rolmaat meeneem en dat zo exact mogelijk meet richting luisterbubbel?
Waarbij ik instellen op ervaring/gehoor not done vindt. Dan is de setup afgesteld op zijn gehoor en persoonlijke voorkeur. Als je daar voor gaat in tegenstelling tot wat Room Correction software zegt/doet, doe dan wat de klant lekker vindt klinken.
Let wel dat er in Audyssey een bug zit/zat waarbij de gemeten afstanden naar beneden gezet moeten worden, https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/
Is die 120 Hz echt de crossover en niet toevallig de waarde genoemd bij "LPF for LFE"? Dat laatste is de defaut en een waarde die ik genoemd zie worden in een filmpje. De waarde van de crossover zelf verschilt per situatie/setup.Mijn eigen sub staat op LFE+Main met 80 Hz.. Youthman heeft het over 120 Hz. Wederom, voor mij klinkt het goed. Is het een richtlijn/puur smaak?
Let wel, bovenstaande is wat er gemiddeld gedaan wordt. Het is en blijft persoonlijk dus als jouw crossover op 120 Hz staat omdat de subwoofer dan zo lekker vet klinkt, be my guest

[Voor 3% gewijzigd door FeaR op 18-11-2022 14:27]
Met sub dus small. Top. Ja ik had dat topic al een paar keer doorgekeken, maar sommige dingen waren nog niet duidelijk.FeaR schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:23:
[...]
Subwoofer aanwezig, small. Check Het Grote Subwoofer Topic voor de uitleg.
Dat had ik zelf kunnen zien.[...]
AVC-660 is een 5.1 receiver, je hebt maar één optie: "surround".

OK. Dan ga ik gewoon kijken waar Audyssey op uitkomt.[...]
Het Grote Subwoofer Topic. Het gaat er vooral om dat je niet op de max of min van Audyssey komt. Op nul uit proberen te komen is mij niet bekend als voorwaarde voor een correcte Audyssey setup.
Nee, bij mijn eigen setup heb ik het destijds zo gelaten. Toen wist ik er minder van dan nu en omdat het goed klinkt, vond ik het prima op dat moment. Kan dat zeker nog eens doen ja. wie weet is er dus nog een boel te halen. Die 75 db, klopt die jouws inziens wel?[...]
Heb je de afstanden al eens correct ingesteld? Hoe klinkt het dan? Dan weet je pas of de setup met verkeerde afstanden beter klinkt en of de huidige setup echt "prima" is. Lijkt me in deze een andere discussie.
Waarbij ik instellen op ervaring/gehoor not done vindt. Dan is de setup afgesteld op zijn gehoor en persoonlijke voorkeur. Als je daar voor gaat in tegenstelling tot wat Room Correction software zegt/doet, doe dan wat de klant lekker vindt klinken.
Dat stuk ga ik zo ook lezen. Dank!Let wel dat er in Audyssey een bug zit/zat waarbij de gemeten afstanden naar beneden gezet moeten worden, https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/
120 was de crossover die Youthman noemde, maar in mijn eigen instellingen staat hij op "alles" en 80 Hz. Bij LPF for LFE staat bij mij 80 Hz inderdaad. Nu is de vriendin in kwestie een basshead, maar die hoor ik nadat ze zelf met de setup is bezig geweest al dat de sub overheerst, dus dan gaan we sowieso eerst lager beginnen met de crossover.[...]
Is die 120 Hz echt de crossover en niet toevallig de waarde genoemd bij "LPF for LFE"? Dat laatste is de defaut en een waarde die ik genoemd zie worden in een filmpje. De waarde van de crossover zelf verschilt per situatie/setup.
Let wel, bovenstaande is wat er gemiddeld gedaan wordt. Het is en blijft persoonlijk dus als jouw crossover op 120 Hz staat omdat de subwoofer dan zo lekker vet klinkt, be my guest
Ik ben twee jaar geleden begonnen met een Marantz NR 1510 5.1 AV receiver en 2 Polk S50e vloerstaande speakers. Meer en meer begon het te kriebelen om er een volwaardige home cinema ervaring van te maken binnen de kaders die 5.1 biedt, dus heb ik er onlangs een tweedehands S30 center speaker en 2 nieuwe ES15 bookshelves als rear speakers bijgekocht. Dat is allemaal nog wel te overzien "technisch", maar nu heb ik ook de Polk HTS 10 subwoofer aangeschaft (is nog onderweg), en moet ik me opeens bezig gaan houden met waar de subwoofer het werk overneemt.
Ik zie op veel plaatsen dat voor subwoofers 80 hz wordt aanbevolen, maar is hier een standaard voor of iets dergelijks? En is er iemand met een soortgelijke setup die iets kan aanbevelen?

Thanks, ik geef toe dat ik redelijk blind in dit topic vloogThe Eagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:16:
Lees even de laatste paar posts voor jouw post, gaat namelijk exact daarover

NP, je zult ongetwijfeld de laatste niet zijnpeeceej schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:29:
[...]
Thanks, ik geef toe dat ik redelijk blind in dit topic vloog

Verder kan ik je pointen naar http://batpigworld.com/wp/?page_id=55
Batpigworld gaat over Denon, maar Marantz werkt intern exact hetzelfde. Geeft een hele hoop info. Die hele site eigenlijk wel.
Met name het stukje over bass management is behoorlijk verhelderend

Ik lees nu de subwoofer intro door in het grote subwoofer topic, en dat geeft al veel antwoorden op vragen die ik heb/had. Jouw link zal ik daarna ook nog tot me nemen. Wederom bedankt!The Eagle schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:34:
[...]
NP, je zult ongetwijfeld de laatste niet zijn
Verder kan ik je pointen naar http://batpigworld.com/wp/?page_id=55
Batpigworld gaat over Denon, maar Marantz werkt intern exact hetzelfde. Geeft een hele hoop info. Die hele site eigenlijk wel.
Met name het stukje over bass management is behoorlijk verhelderend

Overigens weet ik even niet of die Marantz ook het afstandsprobleem had. @FeaR weet jij dat toevallig?
Ook wel benieuwd of mijn Denon AVR2311 daar nou impacted was of niet (die moet ik al 10 jaar opnieuw inregelen, iets met kleine kinderen en nooit alleen thuis

Vanuit de waf is een sub een strijd. Wil zelf graag de svs kopen.
Maar voor nu staan ze op large ingesteld. Dan wordt toch het .1 kanaal er niet door gemixt? Die mis ik nu toch?
Ik heb een Kenwood KRF-A4020 versterker, deze heeft aansluitingen voor 2 paar luidsprekers.
Hierop heb ik 2 paar luidsprekers aangesloten, één paar heeft een impedantie van 4 ohm, het andere paar 8 ohm.
Op de achterkant lees ik dat bij gebruik van 2 paar speakers de impedantie tussen 8 en 16 ohm moet liggen, hetgeen bij mij dus niet zo is

Ondanks ervaar ik geen enkel probleem hiermee, ik speel dan ook nooit luid of zo.
Maar toch knaagt het ergens, na een gesprek met een audio handelaar die me verzekerde dat dit nooit goed kan zijn voor je versterker en ik me moet houden aan de voorschriften van de fabrikant.
Zijn oplossing was: gebruik een 2 weg luidsprekerschakelaar.
Die sluit je dan aan op 1 uitgang van de versterker, op de schakelaar sluit je dan 2 beide paren aan.
Maar nu is mijn vraag: welke impedantie staat er dan op de versterker? Als ik 4 en 8 parallel schakel kom ik uit op 1/4+1/8 = 1/0.375 = 2.67 ohm, wat dus te weinig is (min 4 ohm).
Of zitten er extra weerstanden in zo'n schakelaar waardoor de weerstand niet onder 4 ohm zakt?
En nog een vraag: ik heb een Yamaha RX-V477 op het oog, deze heeft slechts 1 uitgang
min 6 ohm dus (in te stellen via een menu), gaat deze schakelaar de boel niet te veel belasten?
Serie aansluiten van de speakers lost het probleem op, maar dit zou nefast zijn voor de geluidskwaliteit.
Of bestaan er (betaalbare) oplossingen voor dit probleem? Betere schakelaars die een ondanks de aangesloten speakers toch een correcte impedantie hebben?
Gewoon lekker zo laten zonder switch. In een switch zitten overigens geen weerstanden, alleen schakelaars. Die helpt je dus niet. Het is aan de gebruiker om de totale impedantie in de gaten te houden. De impedantie van een luidspreker kan je niet wijzigen met kastjes tussen luidspreker en versterker, zonder de geluidskwaliteit aan te tasten.jastas schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:31:
Ik heb een Kenwood KRF-A4020 versterker, deze heeft aansluitingen voor 2 paar luidsprekers.
Hierop heb ik 2 paar luidsprekers aangesloten, één paar heeft een impedantie van 4 ohm, het andere paar 8 ohm.
Je versterker is ontworpen voor een belasting van minimaal 4 ohm. Je hebt er nu 2,7 ohm op aangesloten als je beide luidsprekerparen tegelijk inschakelt. De reden dat de fabrikant een limiet op 4 ohm zet, is dat de eindtrap maar een beperkte stroomsterkte kan leveren. Die stroomsterkte wordt pas getrokken door de luidsprekers, als je op maximaal volume luistert. Als de versterker meer stroom moet leveren dan waar hij voor ontworpen is, zal hij waarschijnlijk na een kwartiertje oververhit raken en misschien kapot gaan. Bij jou is dit dus niet aan de orde.
[Voor 28% gewijzigd door TBTL op 20-11-2022 11:04]
Hier op volgend liever een kleine subwoofer of geen subwoofer. Heb de svs speaker tool ingevuld die komt met grote en veels te dure subs 😂Tito129 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:43:
Nu het toch over subwoofer gaat, ik heb nu een 4.0 met 2 grote speakers die tot 44hz gaan ongeveer.
Vanuit de waf is een sub een strijd. Wil zelf graag de svs kopen.
Maar voor nu staan ze op large ingesteld. Dan wordt toch het .1 kanaal er niet door gemixt? Die mis ik nu toch?
Bedankt voor het uitgebreid antwoord!TBTL schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:58:
[...]
Gewoon lekker zo laten zonder switch. In een switch zitten overigens geen weerstanden, alleen schakelaars. Die helpt je dus niet. Het is aan de gebruiker om de totale impedantie in de gaten te houden. De impedantie van een luidspreker kan je niet wijzigen met kastjes tussen luidspreker en versterker, zonder de geluidskwaliteit aan te tasten.
Wat verder hierover nagedacht, ik ga het anders aanpakken:
Ipv een tweede paar speakers aan te sturen door m'n versterker, ga ik een (kleine - TPA3116 of iets dergelijks) dit laten doen. Deze sluit ik aan op de Line-out van versterker 1. Geeft me de mogelijk om volume afzonderlijk te regelen.
Hierdoor heb ik een bijkomende vraag:
Tussen versterker 1 en 2 moet er nu een rca kabel komen, van zo'n 15m lang (huidige situatie: speakers 1 in woonruimte, speakers 2 in keuken 15m verderop)
Nu ligt er een speakerkabel van 2*1,5mm, zou ik hierop rca connectors kunnen solderen?
Het is dan geen afgeschermde kabel, gaat dit problemen geven? Of neem ik best een afgeschermde kabel (coax of zo) hiervoor?
Zou microfoonkabel geschikt zijn?
Of gaat 15m te veel verlies geven?
Ik word niet echt wijs uit je beide posts. Wat wil je nu precies, een sub die aansluit op speakers die tot 44Hz gaan?Tito129 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:45:
[...]
Hier op volgend liever een kleine subwoofer of geen subwoofer. Heb de svs speaker tool ingevuld die komt met grote en veels te dure subs 😂
Kijk eerst hoeveel dB die afzakt op 44Hz (meestal -10, -6 of -3dB), want de meeste gangbare stereospeakers halen dit in werkelijkheid nauwelijks.
Als je wél zo diep doorgaat, heb je inderdaad een flinke sub nodig om daaronder nog wat te leveren wat mogelijk verklaart waarom je bij erg dure uitkomt.
Wat hier al eerder aangegeven is.. Gewoon zo laten zitten zoals je het hebt.jastas schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:05:
[...]
Bedankt voor het uitgebreid antwoord!
Wat verder hierover nagedacht, ik ga het anders aanpakken:
Ipv een tweede paar speakers aan te sturen door m'n versterker, ga ik een (kleine - TPA3116 of iets dergelijks) dit laten doen. Deze sluit ik aan op de Line-out van versterker 1. Geeft me de mogelijk om volume afzonderlijk te regelen.
Hierdoor heb ik een bijkomende vraag:
Tussen versterker 1 en 2 moet er nu een rca kabel komen, van zo'n 15m lang (huidige situatie: speakers 1 in woonruimte, speakers 2 in keuken 15m verderop)
Nu ligt er een speakerkabel van 2*1,5mm, zou ik hierop rca connectors kunnen solderen?
Het is dan geen afgeschermde kabel, gaat dit problemen geven? Of neem ik best een afgeschermde kabel (coax of zo) hiervoor?
Zou microfoonkabel geschikt zijn?
Of gaat 15m te veel verlies geven?
Wil je het toch die extra AMP erbij zetten, waarom zet je die niet gewoon erbij bij je huidige receiver? Heb je geen 15 meter RCA kabels nodig.
Klopt dat is de makkelijkste manier, maar dan heb ik geen volumeregeling in de keuken.Snuitebolletje schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:59:
[...]
Wat hier al eerder aangegeven is.. Gewoon zo laten zitten zoals je het hebt.
Wil je het toch die extra AMP erbij zetten, waarom zet je die niet gewoon erbij bij je huidige receiver? Heb je geen 15 meter RCA kabels nodig.
Nu ik denk dat ik idd gewoon die 2e amp bij m'n eerste zet, dan maar geen volumeregeling 😋
Wat wel kan is een luidsprekersignaal door de luidsprekerkabel sturen en dat in de keuken dat omzetten naar lijnniveau. Zoek op "high low converter". Of de kabel vervangen natuurlijk door een rca-kabel. Al is 15m wel wat aan de lange kant, dus kans op lichte brom.
[Voor 12% gewijzigd door TBTL op 21-11-2022 18:18]
Ideale wereld een sub die mijn qacoustic 3050 aanvult. Maar daar heb ik niet de ruimte en geld voor.vlaaing peerd schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:17:
[...]
Ik word niet echt wijs uit je beide posts. Wat wil je nu precies, een sub die aansluit op speakers die tot 44Hz gaan?
Kijk eerst hoeveel dB die afzakt op 44Hz (meestal -10, -6 of -3dB), want de meeste gangbare stereospeakers halen dit in werkelijkheid nauwelijks.
Als je wél zo diep doorgaat, heb je inderdaad een flinke sub nodig om daaronder nog wat te leveren wat mogelijk verklaart waarom je bij erg dure uitkomt.
Mis het in stereo beeld ook nog niet heel echt. Maar tijdens films mix ik nu wel het .1 kanaal. Dus hier ben wel voor opzoek naar een sub.
Nu zit ik zelf te kijken naar de svs sb-1000 pro en de xtz 10.17 edge.
De svs is te krijgen voor €649 en de xtz 10.17 voor €550,-
De xtz 12.17 is misschien meer vergelijkbaar met de svs. Maar vind ik te groot..(waf)
Ik heb nog een Sonos amp vraag
Vier speakers aansluiten op je Amp of Connect:Amp
https://support.sonos.com/s/article/4730?language=nl_NL
Dat kan dus.
Nu staat er:
Controleer of de impedantie van je speakers 8 ohm is. Een andere impedantie kan storing veroorzaken in de Amp of Connect:Amp.
De minipod heeft:
Nominal Impedance: 4-8 Ω
De micropod:
Nominal Impedance: 4 Ω
Is het verstandig om deze samen parallel aan te sluiten op een sonos amp?
Eerder antwoord, Nee. De impedantie wordt dan 2 Ohm en dat kan de versterker niet aan.
En wat gebeurt er als je deze 2 speakers in serie zet? Dus 4-8 Ohm en 4 Ohm?
Mag dit? En is het geluid dan nog steeds goed?
THX!!!

Verder zijn er prima kleine goede subs te vinden. Zou het even in het subwoofer topic vragen, daar zitten de kenners en die kunnen je ook adviseren over gepoort of niet, etc

Having said that: mijn Klipsch F3 gaan in het laag door tot 35Hz. Dacht dat dat prima was en gaat ook prima laag. Tot ik er een sub10 langs zette. Wereld van verschil, sub is altijd een toevoeging. Bij jouw speakers zal dat alleen nog maar meer zijn verwacht ik

Deze post had ik even gemist. Welk afstandsprobleem?The Eagle schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:58:
Als je Batpigworld even doorbladert zul je denk ik zien dat er met je Marantz veel meer mogelijk is dan je denkt
Overigens weet ik even niet of die Marantz ook het afstandsprobleem had. @FeaR weet jij dat toevallig?
Ook wel benieuwd of mijn Denon AVR2311 daar nou impacted was of niet (die moet ik al 10 jaar opnieuw inregelen, iets met kleine kinderen en nooit alleen thuis)
Ik heb een televisiehoek van 2,5 bij 3 in een L vormige kamer. De speakers hoeven de rest van de kamer niet te dekken, dus alles staat behoorlijk dicht bij de receiver.
Zie Propheticus in "Denon AVR-X1700H te veel achterluidsprekers, en te veel bass"peeceej schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:32:
[...]
Deze post had ik even gemist. Welk afstandsprobleem?
Ik heb een televisiehoek van 2,5 bij 3 in een L vormige kamer. De speakers hoeven de rest van de kamer niet te dekken, dus alles staat behoorlijk dicht bij de receiver.
Verder veel goede audissey en inregelinfo: https://www.avsforum.com/...1/page-2589#post-21783025
Luidsprekers in serie zetten mag en met het geluid gaat het goed, op voorwaarde dat je alleen identieke speakers in serie zet. Als je verschillende speakers in serie zet wordt het geluid minder goed.cautje schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:00:
En wat gebeurt er als je deze 2 speakers in serie zet? Dus 4-8 Ohm en 4 Ohm?
Mag dit? En is het geluid dan nog steeds goed?
Super, bedankt!TBTL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:26:
[...]
Luidsprekers in serie zetten mag en met het geluid gaat het goed, op voorwaarde dat je alleen identieke speakers in serie zet. Als je verschillende speakers in serie zet wordt het geluid minder goed.
Ik zal het testen, als het geluid niet goed is dan sluit ik er 2 op aan.
THX!
Dit geeft ernstig geplop en gespetter in het geluid. Is dit een setting ergens of is die PI gewoon ongeschikt?
Ik sta nu op het punt om een Denon X1700H (al dan niet met DAB) ana te schaffen nu de kortingen nog alom aanwezig zijn, maar wil toch even checken of er ander hoeken zij waar ik kan zoeken.
Je conclusie klopt. Er is echter niks mis, maar chiptekorten gelden nog steeds, dus weinig aanbod en hogere prijzen. Meen dat Onkyo zelfs failliet was gegaan en is overgenomen.Ray-zor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:11:
Misschien een lachwekkende vraag. Sinds de aanschaf van mijn vorige receiver en daarna een lange periode van soundbar gebruik, ben ik nu naar ruim 10 jaar weer aan het oriënteren op een receiver. Maar klopt het dat het aanbod op de low/mid end (initieel beoogd budget €400-€600) ernstig geslonken is en de prijs omgekeerd evenredig gestegen? Ik kan me voorstellen dat de soundbars een gat hebben geslagen in de markt van de gemiddelde consument, maar begin bijna te denken dat ik iets mis.
Ik zou ook niet weten wat, tenzij je met losse decoders en pre- en poweramps wilt werken, maar dat wordt hem qua budget net nietZijn er naast receivers nog ander opties om een 5.1 of 7.1 sets aan te sturen? Lijkt me niet, maar waar zijn al die receivers dan gebleven?

PricewatchIk sta nu op het punt om een Denon X1700H (al dan niet met DAB) ana te schaffen nu de kortingen nog alom aanwezig zijn, maar wil toch even checken of er ander hoeken zij waar ik kan zoeken.

Makkelijk te testen; sluit de pi even analoog aan op je installatie met een andere kabel. Of via HDMI als dat kan.nineball schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:28:
Ik had nog een Raspberry PI B+ liggen en daar heb ik Volumio op gezet. Met Spotify plugin via usb naar een Topping dacje. Bekabeld netwerk.
Dit geeft ernstig geplop en gespetter in het geluid. Is dit een setting ergens of is die PI gewoon ongeschikt?
Heb je dan nog steeds het probleem is het de Pi, zo niet is het vermoedelijk de usb naar dac. Usb van een pi lijkt niet zo geschikt te zijn voor audio meen ik laatst ergens gelezen te hebben.
Overigens zelf momenteel ook iets dergelijks met een Pi 3 met Allo Boss I2S dac hat, maar alleen bij hoge volumes, dus nauwelijks hoorbaar. Moet nog onderzoeken of dat de interlink of iets anders is. Kan dus theoretisch ook de nieuwe volumio software zijn. Je zou met raspotify kunnen testen ook.
[Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 25-11-2022 23:24]

Sure. Maar pin me er niet op vastRay-zor schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:29:
Als The Eagle het zegt dan moet het wel waar zijn(Volgens mij droeg je 10 jaar terug ook al bij aan audio zaken op Tweakers). Dank.

En dank voor het compliment

Edit: omdat ik zelf ook even benieuwd was even teruggezocht. Mijn eerste bijdrages in AUD blijken van 2004 te dateren. Toen poepten sommigen hier hun luier nog vol

[Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 26-11-2022 14:41]

Vorige was een Ikea drieweg usb voeding waar ook nog een IR extender op zat. Dat was of te weinig peut, of interferentie van dat IR ding.
Maar makkelijk te checken

Ik ga morgens eens even e.e.a. uitproberen, ik zal mijn bevindingen dingen hier posten.The Eagle schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:48:
@nineball ik heb mijn geknetter en geplop opgelost, was uiteindelijk de usb voeding. Ander voedingsblokje er op en kraakhelder
Vorige was een Ikea drieweg usb voeding waar ook nog een IR extender op zat. Dat was of te weinig peut, of interferentie van dat IR ding.
Ik heb vanmorgen wat zitten wisselen met voedingen, geen verbetering. Over de analoge output is er geen digitaal gespetter, alleen wat vervorming bij te harde uitsturing.The Eagle schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 21:48:
@nineball ik heb mijn geknetter en geplop opgelost, was uiteindelijk de usb voeding. Ander voedingsblokje er op en kraakhelder
Het deel na de Pi verdenk ik niet want dat werkte perfect toen ik Roon Rock op een Nuc had staan en daarvan de usb output gebruikte richting dac.
Verder is Volumio op deze oude Pi echt vreselijk traag dus ik denk dat ik dit experiment maar ga opgeven.
Omdat vrouw en kind gewend zijn aan de TV remote is mijn eerste voornemen om ziggo, 4K streamer en Bluray aan te sluiten op de TV en de receiver via eARC te verbinden en bedienen met de TV.
Rare eARC sputtering voorbehouden, zou dat theoretisch toch net zo goed zijn als alle devices op de receiver aansluiten? Of mis ik iets?
Ik heb hier natuurlijk op gezocht, maar zoektermen zijn zo algemeen dat het lastig is goede resultaten te vinden. Ik denk dat mijn aanname bevestigd is, met de kanttekening dat (e)ARC nog altijd niet voorspelbaar betrouwbaar werkt. Dus dat is afwachten.
Check of de TV DTS ondersteunt. Zo niet zal die track niet bij de receiver aankomen als je via (e)ARC aansluit. eARC heeft wel genoeg bandbreedte voor surround LPCM dus er is omheen te werken als de bron kan decoderen. Al was er wel een issue met Samsung TV's en LPCM over eARC maar kan zijn dat dat 2020 modeljaar was.Ray-zor schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:08:
Of mis ik iets?
Fair point. De originele specs ondersteunen geen DTS/ATMOS via ARC. Maar als ik het goed begrijp uit de owners thread van avforums werkt DTS passthrough nu met eARC wel. Maar als dat het enige/belangrijkste is waar ik op moet letten is een testje snel gedaan.FeaR schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:39:
[...]
Check of de TV DTS ondersteunt. Zo niet zal die track niet bij de receiver aankomen als je via (e)ARC aansluit. eARC heeft wel genoeg bandbreedte voor surround LPCM dus er is omheen te werken als de bron kan decoderen. Al was er wel een issue met Samsung TV's en LPCM over eARC maar kan zijn dat dat 2020 modeljaar was.
Klinkt niet logisch. DTS (non HD) zou met HDMI ARC ook mogelijk zijn, mits ondersteunt. HDMI eARC voegt ten opzichte van ARC extra bandbreedte toe, niet een codec die ondersteunt wordt.Ray-zor schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:40:
[...]
...werkt DTS passthrough nu met eARC wel...
Overigens zou Atmos over HDMI ARC ook mogelijk moeten zijn mits de meta data maar over Dolby Digital mee wordt verzonden (Dolby Digital Plus), Atmos over Dolby TrueHD heb je inderdaad eARC voor nodig.
[Voor 27% gewijzigd door FeaR op 30-11-2022 00:20]
Als ik alle kabels loshaal (behalve de stroom), dan blijft het aanwezig. Het kan dus geen aarde probleem zijn.
Draai ik echter de Low Pass Filter omlaag, dan gaat het weg. Echter kan deze niet omlaag, want hij moet op LFE staan (dus helemaal open).
Heeft iemand hier enig idee wat dit kan zijn, maar vooral hoe dit opgelost kan worden? Nu dat ik het eenmaal heb gehoord, stoor ik mij er mateloos aan.
[Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 01-12-2022 19:40]
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Dat draaiknopje staat natuurlijk altijd in de zelfde stand en trekt ongetwijfeld stof. Kan simpelweg wat vuiligheid in de potmeter zijn. Die even loshalen en er wat Kontakt tunerspray op doen, kijken of dat helpt?Wachten... schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:38:
Ik heb hier een SVS SB1000, en sinds een aantal dagen valt mij op dat er een soort Rumble (trillingen) zitten in de subwoofer, terwijl er niks wordt afgespeeld. (De woofer beweegt ook licht als ik mijn vinger erop hou).
Als ik alle kabels loshaal (behalve de stroom), dan blijft het aanwezig. Het kan dus geen aarde probleem zijn.
Draai ik echter de Low Pass Filter omlaag, dan gaat het weg. Echter kan deze niet omlaag, want hij moet op LFE staan (dus helemaal open).
Heeft iemand hier enig idee wat dit kan zijn, maar vooral hoe dit opgelost kan worden? Nu dat ik het eenmaal heb gehoord, stoor ik mij er mateloos aan.
Wat achterliggende info:
Ik heb sinds kort een Pi met Allo Boss DAC. Klinkt fantastisch. Had wat problemen,dus met wat verschillende interlinks getest. Dat was niet de oorzaak, maar met de ene interlink heb ik het idee dat ik meer hoog hoor en wellicht wat minder mid dan met de andere. Lastig te pinpointen, maar ik ga er vanuit dat jullie snappen wat ik bedoel

Dus vroeg me af of dat ergens mee te visualiseren is.
Zou zeggen dat je met iets als REW en een goede dac met in en output een eind moet komen, maar bestaat zoiets? Via laptop mag ook uiteraard

Wil je dit meten, dan moet je de kabel 'doorfluiten' door een bekend ingangssignaal in te voeren met bijvoorbeeld een frequentiesweep en bij de uitgang te meten hoeveel vermogen er nog doorkomt. Er zijn wel apps die dit doen voor het doormeten van bijvoorbeeld luidsprekers en akoestiek, maar zouden vele malen gevoeliger moeten zijn om ook dit te kunnen meten
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Zul je altijd zien. Heb je een keer iemand als Koeitje nodig die helemaal los is op metingen ed, is die in de anonimiteit verdwenen. Geloof dat ie niet meer actief is iig.
[Voor 32% gewijzigd door The Eagle op 03-12-2022 13:06]
Je geeft zelf denk ik al het antwoord: doe meerdere REW frequentiemetingen met (kalibratie)microfoon van je hele systeem met verschillende kabels in een verder identieke kamer/opstelling en vergelijk het resultaat.

Zelfs met 5 euro Amazon basics zit je goed.
Willekeurige andere kabel niet (met 4 stuks getest). Ook de Eagle cable (merk is toeval

Edit: losse contacten met 4 verschillende kabels lijkt me sterk. Corrosie: structureel de zelfde aansluiting.
Enige wat ik nog zou kunnen proberen is een andere Devine kabel, heb er meer liggen. Maar zou het zelfde verwachten

[Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 04-12-2022 19:51]
Weet iemand of de lg g1 een digital coax uit ondersteund ? Ik wil graag de dac van de versterker gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Apparatuur:
Rotel michi x5
Bluesound node
Lg g1
Xbox series x.
Wikipedia: S/PDIFr0p schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:35:
Op dit moment is mijn LG G1 met een optische kabel verbonden naar mijn stereo-versterker om zo het geluid over de boxen te spelen. De versterker heeft geen HDMI. Nu lees ik dat digital coax een hogere bandbreedte heeft dan optical en daardoor potentieel beter geluid.
Weet iemand of de lg g1 een digital coax uit ondersteund ? Ik wil graag de dac van de versterker gebruiken.
Wie heeft hier ervaring mee ?
Apparatuur:
Rotel michi x5
Bluesound node
Lg g1
Xbox series x.
Kan over coax of glasvezel, maar medium maakt niks uit voor de signalen die er overheen kunnen. Dus als je nu al digitaal aangesloten hebt, gaat een ander medium niks uit maken

Spdif kan signalen ton en met DTS aan, maar dat ondersteunt je TV niet, dus je bent beperkt tot Dolby Digital (DD). En in jouw geval tot stereo. Waarbij stereo sowieso nauwelijks bandbreedte gebruikt, los van het medium waar dat overheen gaat.
Kortom: je schiet niks op met een evt wisseling naar coax, anders dan een legere bankrekening

De AMP staat toch altijd aan? Staat gewoon in Standby. En zolang je geen meldingen krijgt van de Sonos app lijkt het mij prima.simlockvrij schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:45:
Ik heb de zwarte sonos amp staan, de losse speakers zijn verkocht, en de nieuwe nog niet geleverd. Is het een probleem wanneer de amp aangesloten blijft en eventueel aan gaat?
Me.
Situatie:
LG televisie aangesloten op Main van Onkyo receiver. In de receiver zit in 1 van de inputs een Google TV.
Als ik HDMI (e)Arc aan heb staan en HDMI CEC, dan werkt het meeste wel lekker:
Google tv aanzetten betekent ook automatisch dat televisie en receiver aan gaan. En ik kan geluid via afstandsbediening van de tv regelen. Dus dat werkt allemaal top.
1 nadeel echter: als ik muziek naar de Google tv stuur, speelt de receiver deze niet af als de televisie uit staat.
Heb nu hdmi-cec uitgezet. Dat lost het probleem op, maar alle voordelen zijn nu dus ook weg. Iemand een oplossing?
Vergelijkbare vraag.
Kan ik een Sony receiver (str-de185) vermogen 2x 100 w, 8 ohm, goed aansluiten op mijn boxen Sony SS-H77, belastbaarheid (vermoedelijk) 25/50 Watt bij 6 ohm. Rendement 88 dB.
Ik vond van beide uitgebreide Duitse specs. Van de speakers van de SS-H7, wat op het oog vrijwel hetzelfde model is.
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Sony_STR-DE_185
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Sony_SS-H7
Verder viel me op dat de speakers drieweg zijn, maakt dat iets uit, valt dat door een gemiddelde versterker aan te sturen?
Ik sluit mijn PC aan op de receiver.
Het enige wat ik weten wil, is of het aardig klinkt. Volume niet te hoog zetten, maar dat hoor je vanzelf?
[Voor 14% gewijzigd door FeaR op 14-12-2022 03:43]
Ik heb een Yamaha A-S501 versterker , die heeft een subwoofer output (1x cinch). deze uitgang is ook gelabeld als zijnde subwoofer, en hij attunates alles onder 80 hz wat daar uit komt naar de sub . Mijn sub heeft 4 aansluitingen. L , R , LFR en high level inputs. Nu heb ik hem op LFR , omdat naar mijn idee hij dan het beste klinkt. Op L or R lijkt het voornamelijk zachter. maar wat is nu de beste manier om de boel aan te sluiten? Het gaat om 2 kef Q350's , en dus een subwoofer (Infinity Primus PS-8).
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME
Precies andersom, hij verzwakt (attenuates) alles boven de 80Hz en stuurt wat overblijft naar de sub.Visgek82 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:17:
hij attunates alles onder 80 hz wat daar uit komt naar de sub .
[Voor 51% gewijzigd door Propheticus op 14-12-2022 13:25]
Ik heb nu een Denon en ben aan het kijken voor een upgrade en kom dan ook uit bij tuinserie van Marantz.
Sinds de afgelopen jaren merk ik dat de App van Denon eigenlijk best goed (stabiel in elk geval) werkt.
Aangezien de Marantz een nog kleine display heeft wordt de App dus belangrijker imho.
Nu lees ik vooral slechte verhalen over de App van Marantz. Zeker een aantal jaar geleden.
Dit is dus een dealbreaker: als Marantz dit niet voor elkaar krijgt, blijf ik toch bij Denon (of mss Onkyo)...
Wie heeft ervaring met de App van Marantz is die nog hetzelfde als die van 3 jaar geleden?
Crossover staat op 80hz op de receiver, op de subwoofer helemaal open.
Mijn kamer is ongeveer 7x5 meter met een open trap, is de sub daar gewoon niet krachtig genoeg voor of kan een andere instelling nog helpen?
Hier zitten de subwoofer expertssheepdog schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:35:
Ik heb al een tijd een subwoofer staan, maar gebruik hem eigenlijk nauwelijks omdat hij heel weinig toevoegt aan het geluid van m'n boekenplank luidsprekers. Het gaat om een gesloten BK subwoofer met een 10 inch Peerless XLS10 woofer. De YPAO van mijn Yamaha receiver zet hem op -10db als ik de gain knop halverwege zet. Als ik er handmatig -6db van maak wordt het geluid erg boomy.
Crossover staat op 80hz op de receiver, op de subwoofer helemaal open.
Mijn kamer is ongeveer 7x5 meter met een open trap, is de sub daar gewoon niet krachtig genoeg voor of kan een andere instelling nog helpen?

Het Grote Subwoofer Topic
Ja, geen probleem. Luidsprekers gaan kapot van het clippen van een versterker (kortstondig gelijkstroom (DC)). Als je het volume niet te hard zet (en niet te hard kan nog best hard zijn, hoor! 2x25 Watt is behalve voor feestjes meer dan genoeg)Frankenstein schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:31:
[MBR] Post afgesplitst van Uitbreiding van Speakerset met subwoofers en versterker. Topics kapen is niet de bedoeling. [/]
Vergelijkbare vraag.
Kan ik een Sony receiver (str-de185) vermogen 2x 100 W, 8 Ohm, goed aansluiten op mijn boxen Sony SS-H77, belastbaarheid (vermoedelijk) 25/50 Watt bij 6 ohm. Rendement 88 dB.
Maakt voor de gemiddelde versterker geen verschil. De impedantiecurve is anders, in de praktijk merk je niets.Ik vond van beide uitgebreide Duitse specs. Van de speakers van de SS-H7, wat op het oog vrijwel hetzelfde model is.
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Sony_STR-DE_185
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Sony_SS-H7
Verder viel me op dat de speakers drieweg zijn, maakt dat iets uit, valt dat door een gemiddelde versterker aan te sturen?
Sowieso nooit zover gaan dat je kunt horen dat de versterker gaat vervormen.Ik sluit mijn PC aan op de receiver.
Het enige wat ik weten wil, is of het aardig klinkt. Volume niet te hoog zetten, maar dat hoor je vanzelf?
TrueNAS (Asustor AS6704T (4x16TB MG08)), OPNsense (Protectli FW6B), OpenWrt (2x Belkin RT3200), Logitech Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik dacht dat ook maar ik kan het dus niet terugvinden ergens... en voor ik overstap van Denon naar Marantz wil ik zeker weten dat ik niet met een flut appje zit. Is toch wel belangrijk dingetje voor mij...RichieB schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:17:
@OmeRobbie Het lijkt me sterk dat er een verschil zit tussen Denon en Marantz qua netwerk-stack. Dit zijn merken die eigendom zijn van dezelfde eigenaar en gebruik maken van dezelfde onderdelen.
Dus als iemand kan bevestigen dat de beide apps hetzelfde werken dan zou ik heel blij zijn.

Having said that: er zijn ook (betaalde) alternatieven die beter werken. Staat meen ik wel het eea over in de losse Denon cq Marantz topics

Mocht je Android hebben, deze krijgt goede reviews voor Denon: https://play.google.com/s...id=de.thjunge11.avrremote
Kan zelf helaas niet testen, heb alleen een oudere DNP720 en geen networked receiver

[Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 16-12-2022 21:29]
Dank voor je suggestie en dat heb ik al geprobeerd. Probleem is: zonder Marantz receiver in de buurt om te koppelen met Wifi kun je de app niet starten…The Eagle schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:24:
@OmeRobbie je hebt ongetwijfeld een smartphone. Installeer de Marantz app gewoon en kijk naar de look en feel, dan weet je denk ik genoeg
Having said that: er zijn ook (betaalde) alternatieven die beter werken. Staat meen ik wel het eea over in de losse Denon cq Marantz topics
Mocht je Android hebben, deze krijgt goede reviews voor Denon: https://play.google.com/s...id=de.thjunge11.avrremote
Kan zelf helaas niet testen, heb alleen een oudere DNP720 en geen networked receiver
Ik ga de gok denk ik gewoon nemen met de aanname dat de software onderliggend hetzelfde is als Denon App (iOS) met een gouden Marantz sausje.
En had deze post inderdaad beter in de Marantz discussie topic kunnen plaatsen...
[Voor 10% gewijzigd door OmeRobbie op 17-12-2022 07:49]
Ik heb ook de Feintech besteld voor een Denon AVR 4520 (met hdmi 1.4) en een LG Oled (zonder DTS licentie). In principe werkt het goed alleen hapert het beeld en geluid soms. Het lijkt erop alsof de Feintech wordt gereset oid. Het geluid stopt, beeld wordt zwart en na 1 a 2 seconden loopt alles weer verder. Het kastje wordt niet overdreven warm ofzo...TedBR072 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:23:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik heb de Feintech besteld en zal het een en ander proberen. Mochten er mensen interesse hebben zal ik mijn ervaringen delen.
Ik speel dan bv jurassic world dominion X265 met HDR af op een XIaomi mi box 4s. Deze hangt aan de input poort van de Feintech. De eArc output gaat naar de TV. Vervolgens gaat de audio naar een HDMI video poort van de Denon.
Hoe zijn jouw ervaringen ?
Ben aan het kijken voor nieuwe Fronts. Denk aan Monitor Audio 300 Silver 7G / Revel Concerta F35/F36 / Paradigm 800F. De laatste heeft een aanbevolen minimum aan versterker vermogen van 15 Watt, de Revels van 30 Watt, maar de Monitor Audio van maar liefst 80 Watt.
Op welke manier staat die 80 Watt nu in relatie met de 125 Wat versterking per kanaal van een Denon x4700h (125 Watt = bij twee kanalen aangestuurd bij 8 Ohm).
Denon geeft aan dat zij 'garanderen' dat van die 125 Watt 70% overblijft bij 'five Channels driven'. Dat zou nog genoeg zijn. Maar tijdens een 5.2.4 opstelling worden er 9 kanalen versterkt. Door de Cross over pak ik wel wat energie weg van het laag richting de Sub(s), maar toch.
Hoe interpreteren jullie deze match tussen deze receiver en die specifieke speakers (Monitor audio 300 Silver 7G)?
Bedankt vast
Gr Michel
Op vermogen hoef je niet te letten, zeker niet iets als het minimaal aanbevolen vermogen. Net of genoemde speakers geen geluid ten gehore brengen als je er minder vermogen doorheen gooit. Met het gros van de hedendaagse speakers zal je vaker onder één Watt spelen dan erboven. Als je al op specs gaat letten dan zou ik de weerstand in combinatie met de gevoeligheid pakken.Beauty1010 schreef op maandag 19 december 2022 @ 00:42:
Hoe interpreteren jullie deze match tussen deze receiver en die specifieke speakers (Monitor audio 300 Silver 7G)?
Maar verder maakt het weinig uit. Alleen als je lang op hele hoge volumes gaat draaien loop je mogelijk tegen grenzen aan. Maar hoe groot is die kans?
https://www.coolblue.nl/p...bwooferkabel-3-meter.html
https://doublepoint.nl/argon-audio-classic-rca-to-rca-3-m
Ja, alleen heb je er twee nodig (of een splitter van 2 naar 1, maar gewoon twee kabels is handiger) omdat je Audiolab alleen echte pre outs heeft voor links en rechts. Die moet je dus best den aansluiten, anders ga je dingen missen. Pre outs sluit je aan op de tulp ingangen links en rechts op de SVS.Tfomas schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:38:
Ik heb een SVS SB-1000 besteld en wil deze graag aansluiten op de Audiolab 6000A Play. Hoe kan ik dit het beste doen en welke kabels heb ik hiervoor nodig? Zouden een van de volgende twee opties werken? Alvast bedankt.
https://www.coolblue.nl/p...bwooferkabel-3-meter.html
https://doublepoint.nl/argon-audio-classic-rca-to-rca-3-m
Vervolgens je versterker op Operating mode Pre-Power zetten (zie pag 9 van je handleiding). En dan je sub verder inregelen naar je eigen smaak

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi.
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor aankoopadvies is er Consumentenelektronica Aankoopadvies.