Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:03
meesje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:49:
Sinds gisteren heb ik een 65 inch Samsung QD-OLED in huis. Het beeld is schitterend. Alleen….. we vinden het formaat te groot. Wij vinden de tv te dominant aanwezig. Deze gaat weer retour. Nu weer verder aan het kijken naar een OLED scherm in een slagje kleiner (55 inch). Natuurlijk ook weer kijken naar LG.

Wat ik me afvraag, is of je bij een LG tv gemakkelijk (via 1 druk op een knop) op het scherm kunt tonen wat de beeld en geluid input is. Wordt er bv HDR of DV afgespeeld? Idem voor het audio spoor (stereo of atmos). Dit kan bij de Samsung tv niet en vind ik best een gemis.
Ik vind dit heel herkenbaar. Overigens ook de reacties van kijk even door het went vanzelf. Waarom moet je wennen aan iets wat je minder bevalt? Ik kwam zelf hiervoor van een Panasonic 50VT60, die ik qua maat al prima vond. Bij de overstap naar OLED kwam ik wel uit op de 55 omdat dat min of meer de minimum maat was. Gezien het inleveren van de randen bleek de totale omtrek ongeveer gelijk te blijven aan mijn oude scherm. Optimaal dus voor mij. Ik kijk nog steeds elke dag met heel veel plezier naar mijn 55 G3 en nooit spijt van gehad. Als ik in de avond naar een tegenover mij gelegen appartementen complex kijk en zie wat men aan kolossen heeft hangen dan kan ik mij niet anders bedenken dat dit allemaal het gevolg is van marketing en prestatiedrang. Groter, meer, hoger, breder, vetter, NITS als laserstralen 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:56
meesje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:06:
[...]

Fijn om te horen dat ik destijds een aardig keuze had gemaakt. :) Hierdoor ben ik wel een beetje kritisch. Wellicht past inderdaad Samsung minder bij mij en kan ik beter kijken naar LG of Sony.
De Samsung S90D vonden we vrij hoog op de voet staan (de tv staat op een laag tv meubel), de Sony W829b staat redelijk laag en de voet is ook niet zo massief. Het is niet zo’n grote plaat op het meubel. Daarom denk ik dat qua uiterlijk menig Sony model maar ook bv de LG B4 wat beter bij onze smaak past.
De A80L heb ik zojuist ook naar gekeken. Het vreemde vind ik dat de reviews soms wisselend zijn. Bij What hifi 5 sterren en bij anderen een stukje minder. Ook bij een vergelijk op rtings (deze komt dan met de B3) komt de LG er niet echt slechter uit. Qua prijs(verschil) zou je verwachten dat de Sony veel beter is. Nu 1150 vs 760 euro. Dat is best flink.
Quote van rtings:
The Sony A80L/A80CL OLED and the LG B3 OLED are very similar OLEDs with similar features and performance. The Sony gets a bit brighter in HDR and has better image processing, so it's the better choice for movie aficionados. Alternatively, the LG has slightly lower input lag, 1440p support, is a bit brighter in HDR when in Game Mode, and can do Dolby Vision gaming at 120Hz, so it's the better option for gamers.
De A80L is dus wat beter voor films. Maar is dat 400 euro verschil waard?
What hifi is een slechte bron zonder goede metingen en gesponsorde content. Rtings is een rommeltje, ze passen elke keer hun testmethode aan. Hierdoor kloppen de scores niet wanneer je dit één op één vergelijkt zonder dieper in de testwaardes te duiken.

Sony is helaas vaak duurder doordat ze een kleinere marktaandeel hebben en zich profileren als premium, laatstgenoemde is deels ook correct doordat over het algemeen de bouwkwaliteit en technische design van Sony TV's beter is aangevuld met class leading processing.

De A80L dien je met de LG C3/ C4 te vergelijken. Wanneer we objectief naar het prijsverschil evenals meeste bang for the buck kijken is de meerprijs van ruim 300 euro voor de Sony het niet waard. Wanneer je wel waarde hecht aan accuraatheid, betere processing en fijnere UX/ UI, afstandsbediening en eventueel het geluid mocht je geen externe audio oplossing gebruiken. Dan is het de meerprijs wel waard.

Wellicht dat je aan deze toegankelijkere en deze technischere vergelijken wat hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JimmyNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Ik vind dit heel herkenbaar. Overigens ook de reacties van kijk even door het went vanzelf. Waarom moet je wennen aan iets wat je minder bevalt?
Misschien omdat op technische forums waaronder Tweakers en internationale regelmatig men aangeeft dat nadat de gewenning optreed men toch 'spijt' heeft van de maatkeuze. Daarnaast zijn onze ogen goed in staat om zich aan te passen, of dit nu om formaat betreft of contrast en kleuren. Wanneer je een tijdje naar een koelere kleurentemperatuur kijkt en je switch weer terug naar D65 zal dit een tijdje gelig ogen totdat je er weer aan gewend bent en de koelere kleurentemperatuur te blauwig zal ogen. Zelfde geldt ook voor het formaat en bijbehorende content die je consumeert.

Dit zeg ik als iemand die niet tot de groep hoort die altijd roept, 'groter is altijd beter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:03
Freshouttheoven schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Misschien omdat op technische forums waaronder Tweakers en internationale regelmatig men aangeeft dat nadat de gewenning optreed men toch 'spijt' heeft van de maatkeuze. ...
Dit zeg ik als iemand die niet tot de groep hoort die altijd roept, 'groter is altijd beter'.
Begrijp ik ook. Maar opvallend is dat als ik ten tijden van aanschaf van mijn plasma de adviesrichtlijnen ik op hele andere maten uitkwam als de richtlijnen nu. Die worden dan beïnvloed door de verandering in resolutie maar ergens is dat subjectief tenzij je met je neus op het scherm gaat zitten. Natuurlijk zie ik prachtig(er) beeld bij een 4K demo op mijn G3 als op mijn plasma. Maar de oversized schermen breken dat ook weer af. Mijn persoonlijke ervaring is dat als ik bij vrienden ben die naar 65+ inch schermen kijken ik het gevoel heb zoals je dat in de bios vroeger ervoer als er enkel nog wat op de eerste rij beschikbaar was. Zij zeggen ook allemaal het went, en ik blijf zeggen dat ik een 55 inch goed genoeg vind en nergens aan hoef te wennen. Groter past gewoon beter in de omzet van de fabrikant _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince23
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:07
Vraagje: hoe hoog hangt jullie tv van de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:12
JimmyNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Ik vind dit heel herkenbaar. Overigens ook de reacties van kijk even door het went vanzelf. Waarom moet je wennen aan iets wat je minder bevalt? Ik kwam zelf hiervoor van een Panasonic 50VT60, die ik qua maat al prima vond. Bij de overstap naar OLED kwam ik wel uit op de 55 omdat dat min of meer de minimum maat was. Gezien het inleveren van de randen bleek de totale omtrek ongeveer gelijk te blijven aan mijn oude scherm. Optimaal dus voor mij. Ik kijk nog steeds elke dag met heel veel plezier naar mijn 55 G3 en nooit spijt van gehad. Als ik in de avond naar een tegenover mij gelegen appartementen complex kijk en zie wat men aan kolossen heeft hangen dan kan ik mij niet anders bedenken dat dit allemaal het gevolg is van marketing en prestatiedrang. Groter, meer, hoger, breder, vetter, NITS als laserstralen 8)7 :+
In mijn leven heb ik nog niet veel televisies versleten. Ooit begonnen met een 32 inch (breed) beeldbuis. Toen die kapot ging kwam er een 37 inch Panasonic HD ready (720p) plasma scherm. De volgende stap was de eerder genoemde 50 inch Sony wat eigenlijk nog een dikke prima is. Van 37 inch naar 50 lijkt groot. Maar zoals je al zei, had de Panasonic echt dikke randen. Dus qua buitenmaat was het wel wat groter, maar niet een enorme stap. De 65 inch, die nu weer in de doos zit, vinden we te groot. Als de tv uit staat, ervaren wij het als een zo enorm aanwezig ding. Qua beeld merk ik overigens dat het bij 4K en HD prima is, maar als de jongste via YouTube naar SD kwaliteit kijkt, vind ik het scherm echt te groot. Buurman en buurman en mr. bean (animatie) is helaas niet in HD (of hogere) kwaliteit beschikbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Freshouttheoven schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:37:
[...]

What hifi is een slechte bron zonder goede metingen en gesponsorde content. Rtings is een rommeltje, ze passen elke keer hun testmethode aan. Hierdoor kloppen de scores niet wanneer je dit één op één vergelijkt zonder dieper in de testwaardes te duiken.

Sony is helaas vaak duurder doordat ze een kleinere marktaandeel hebben en zich profileren als premium, laatstgenoemde is deels ook correct doordat over het algemeen de bouwkwaliteit en technische design van Sony TV's beter is aangevuld met class leading processing.

De A80L dien je met de LG C3/ C4 te vergelijken. Wanneer we objectief naar het prijsverschil evenals meeste bang for the buck kijken is de meerprijs van ruim 300 euro voor de Sony het niet waard. Wanneer je wel waarde hecht aan accuraatheid, betere processing en fijnere UX/ UI, afstandsbediening en eventueel het geluid mocht je geen externe audio oplossing gebruiken. Dan is het de meerprijs wel waard.

Wellicht dat je aan deze toegankelijkere en deze technischere vergelijken wat hebt.
Bedankt voor de YT video. Ik zal deze eens rustig bekijken. Je hebt volgens mij twee keer dezelfde video gedeeld. Kun je de andere, die je voor ogen had, nog delen?
Je noemt best noemenswaardige plus punten van de A80L. Dit is wel het overwegen waard. Het verschil tussen C3/4 en A80L zit zelfs in de buurt van 200 euro. We gaan niet voor een externe speaker, dus redelijk goed geluid (voor tv begrippen) is een grote pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
JimmyNL schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:07:
[...]

Begrijp ik ook. Maar opvallend is dat als ik ten tijden van aanschaf van mijn plasma de adviesrichtlijnen ik op hele andere maten uitkwam als de richtlijnen nu. Die worden dan beïnvloed door de verandering in resolutie maar ergens is dat subjectief tenzij je met je neus op het scherm gaat zitten. Natuurlijk zie ik prachtig(er) beeld bij een 4K demo op mijn G3 als op mijn plasma. Maar de oversized schermen breken dat ook weer af. Mijn persoonlijke ervaring is dat als ik bij vrienden ben die naar 65+ inch schermen kijken ik het gevoel heb zoals je dat in de bios vroeger ervoer als er enkel nog wat op de eerste rij beschikbaar was. Zij zeggen ook allemaal het went, en ik blijf zeggen dat ik een 55 inch goed genoeg vind en nergens aan hoef te wennen. Groter past gewoon beter in de omzet van de fabrikant _/-\o_
Ik vind 30 graden vullend van het zichtveld ook comfortabele kijken dan de aanbevolen 40 graden.

Een ander nadeel is dat veel films en in mindere maten series een aspect ratio hebben van 2.39 : 1 waardoor je bijna 30% van het beeldoppervlakte inlevert.

Ideaal zou zijn dat je de schermmaat kunt verkleinen afhankelijk van de content die je wilt kijken, Sony biedt deze optie aan op recente modellen echter is dit enkel beschikbaar in game mode en via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
meesje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:00:
[...]

Bedankt voor de YT video. Ik zal deze eens rustig bekijken. Je hebt volgens mij twee keer dezelfde video gedeeld. Kun je de andere, die je voor ogen had, nog delen?
Je noemt best noemenswaardige plus punten van de A80L. Dit is wel het overwegen waard. Het verschil tussen C3/4 en A80L zit zelfs in de buurt van 200 euro. We gaan niet voor een externe speaker, dus redelijk goed geluid (voor tv begrippen) is een grote pre.
Graag gedaan. Dit is de technischere video.

Geluidskwaliteit van de A80L is een paar klassen hoger, stemmen zijn ook beter verstaanbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Freshouttheoven schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Graag gedaan. Dit is de technischere video.

Geluidskwaliteit van de A80L is een paar klassen hoger, stemmen zijn ook beter verstaanbaar.
Dat laatste is erg fijn om te horen. Gisteren via de Samsung gekeken naar een serie met Atmos geluid. Je merkte duidelijk dat het omgevingsgeluid/muziek veel harder was dan de stemmen. Ik was geneigd om elke keer aan het volume te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Vince23 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:38:
Vraagje: hoe hoog hangt jullie tv van de grond?
Hangt af van met name jouw kijkhoogte, kijkafstand en televisieformaat.

Onderkant van de TV zal tussen de 60 en 80 cm hoog zijn.

Dit is een goede tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Wat ik heel handig vind is het gebruik van LG ThinQ app. Erg makkelijk ingebruik. Je kan er ook geheel zonder afstandsbediening mee werken door te praten. Dit had ik niet op mijn oude LG 910V OLED. Daar gebruikte ik LG TV Plus app.

[ Voor 99% gewijzigd door Van der Berg op 08-06-2025 07:40 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
Ik heb nu sinds een maand of 3 de lg oled 83 G5. Aan de tv hangt een sonos arc ultra en een kastje van kpn. Nu gebeurt het soms als je de aandoet alle apps het doen en ook beeld en geluid geven. Echter als ik op het hoofd scherm op kpn ingang hdmi 1 klik dan hoor ik wel geluid maar krijg ik geen beeld, ook kan ik niet van zender wisselen. Weet iemand wat dit euvel kan veroorzaken? De hdmi kabel die ik gebruik is van audioquest pearl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mark28179 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:02:
Ik heb nu sinds een maand of 3 de lg oled 83 G5. Aan de tv hangt een sonos arc ultra en een kastje van kpn. Nu gebeurt het soms als je de aandoet alle apps het doen en ook beeld en geluid geven. Echter als ik op het hoofd scherm op kpn ingang hdmi 1 klik dan hoor ik wel geluid maar krijg ik geen beeld, ook kan ik niet van zender wisselen. Weet iemand wat dit euvel kan veroorzaken? De hdmi kabel die ik gebruik is van audioquest pearl.
Heb je al met de eco instellingen van het KPN kastje gespeeld. Zet de eco functie uit en kijk wat er dan gebeurt. En wat gebeurt er als je met de AB van KPN de kast uit en weer aan zet. Heb je al een andere HDMI poort geprobeerd? Maw: wat heb je zelf al voor troubleshoot gedaan?

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
Harkelaar schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:53:
[...]

Heb je al met de eco instellingen van het KPN kastje gespeeld. Zet de eco functie uit en kijk wat er dan gebeurt. En wat gebeurt er als je met de AB van KPN de kast uit en weer aan zet. Heb je al een andere HDMI poort geprobeerd? Maw: wat heb je zelf al voor troubleshoot gedaan?
Het gebeurt alleen tijdens het aanzetten van de tv en het kpn kastje. Heb toen van kanaal gewisseld naar bv de netflix app en dan weer terug dan bleef het euvel zich voordoen. Heb de tv opnieuw opgestart en kpn kastje stroomloos voor 10 seconden zonder effect. Heb de hdmi kabel uit de tv gehaald en weer opnieuw erin gedaan. En dan na paar x alles proberen deed hij het weer. Vandaag was ook weer zo'n dag, toen heb ik alleen van kpn naar de netflix app geswitched en na tijdje weer terug en toen had ik weer beeld. Vind het heel vreemd heb zoiets nog nooit gehad ook niet op de vorige lg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
mark28179 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Het gebeurt alleen tijdens het aanzetten van de tv en het kpn kastje. Heb toen van kanaal gewisseld naar bv de netflix app en dan weer terug dan bleef het euvel zich voordoen. Heb de tv opnieuw opgestart en kpn kastje stroomloos voor 10 seconden zonder effect. Heb de hdmi kabel uit de tv gehaald en weer opnieuw erin gedaan. En dan na paar x alles proberen deed hij het weer. Vandaag was ook weer zo'n dag, toen heb ik alleen van kpn naar de netflix app geswitched en na tijdje weer terug en toen had ik weer beeld. Vind het heel vreemd heb zoiets nog nooit gehad ook niet op de vorige lg
Probeer eens een andere hdmi poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:59
Check ook de firmware van de tv+ box eens.

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mark28179 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Klinkt meer als raar gedrag van het kpn kastje dan van je tv?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23

greatgonzo

schit-te-rend!

De jongste heeft de afstandsbediening gesloopt, voor de 2e keer. Vorige keer bij bol een niet officiële besteld, daarbij werkte de cursor niet. Ingewisseld voor een officiële, toen deed hij het wel.

Nu weer defect, dus meteen een officiële bij Bol gehaald:

Pointer deed het, maar na een weekje viel de pointer soms spontaan uit. Enige dat hielp was de afstandsbediening ontkoppelen en weer koppelen (home+back knop)
Geld terug gekregen, dus nu maar een nieuwe besteld, dit keer bij Amazon
Maar na twee weken gebruik ook hier spontane uitval.

Ligt het aan de afstandsbedieningen? Of kan het zo zijn dat de TV de problemen veroorzaakt?
IK heb een MR20GA/AKB75855501 afstandsbediening en OLED55CX6LA TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
greatgonzo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:10:
De jongste heeft de afstandsbediening gesloopt, voor de 2e keer. Vorige keer bij bol een niet officiële besteld, daarbij werkte de cursor niet. Ingewisseld voor een officiële, toen deed hij het wel.

Nu weer defect, dus meteen een officiële bij Bol gehaald:

Pointer deed het, maar na een weekje viel de pointer soms spontaan uit. Enige dat hielp was de afstandsbediening ontkoppelen en weer koppelen (home+back knop)
Geld terug gekregen, dus nu maar een nieuwe besteld, dit keer bij Amazon
Maar na twee weken gebruik ook hier spontane uitval.

Ligt het aan de afstandsbedieningen? Of kan het zo zijn dat de TV de problemen veroorzaakt?
IK heb een MR20GA/AKB75855501 afstandsbediening en OLED55CX6LA TV
Heb je al een factory reset van de TV en afstandsbediening (home en back knop een x aantal seconden tegelijk indrukken) uitgevoerd?

De hernieuwde remote van de C1 schijnt een betere bouwkwaliteit te hebben, deze werkt ook met de CX. Wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Voor de gene die een LG OLED B4 bezitten er is zojuist bij mij een update binnen gekomen. Van Softwareversie 23.20.51 naar 23.20.53 (153MB)

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Freshouttheoven schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Heb je al een factory reset van de TV en afstandsbediening (home en back knop een x aantal seconden tegelijk indrukken) uitgevoerd?

De hernieuwde remote van de C1 schijnt een betere bouwkwaliteit te hebben, deze werkt ook met de CX. Wellicht het proberen waard.
Helaas geen succes. Misschien een variant zonder NFC proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
YakuzA schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:58:
[...]

Klinkt meer als raar gedrag van het kpn kastje dan van je tv?
Zal het straks eens proberen. Echter zaten net het programma zeeman confronteert en ineens tijdens het programma begint er ineens muziek te spelen over de soundbar. Dus hupsakee op me telefoon naar de sonos app en heel raar staat er een nummer idd te spelen terwijl me telefoon gewoon op de bank lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:19
Van de week update gedaan op mijn c9 en nu werkt mijn hdmi switch niet meer.. ik kan wonderbaarlijk ziggo nog wel krijgen als ik hdmi erin doe maar zodra de hdmi vanuit een switch 2, xbox of PS5 erin doe geeft ie “no signal” bijzonder vervelend want nu kan ik geen gebruik meer maken van de switch.

Heeft iemand van jullie een hdmi switch en een c9 en wil je dit voor me testen? Had al een nieuwe splitter gekocht dus het ligt er aan de tv (sinds de update…)

- sonos arc (arc)
- xbox
- switch 2
- ps5
- ziggo box

Tv heeft geen 5 aanslutintingen met hdmi en ben ik genoodzaakt een hdmi switch te gebruiken iets wat voorheen perfect nog werkte 😟

[ Voor 17% gewijzigd door cypress3d op 10-06-2025 12:48 ]

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:55
Gaat het ook fout als je de TV naar een andere ingang doet en dan weer naar de HDMI waar de switch opzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:08
@cypress3d heb je de spanning van alle apparatuur er al eens vanaf gehaald voor een minuut. Dan heb je kans dat de HDMI handshake weer opnieuw gedaan wordt en je probleem weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:12
ZesBarkiePK schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:03:
Wat is jullie ervaring met Smits Arnhem? Ik heb een prijs van €2399,- gekregen voor een 65” LG G5 en de beste prijs bij HelloTV is op dit moment €2650,- voor een 65” LG G5. Dus ik wil wel bij ze bestellen maar ze bieden geen verzekering aan zoals HelloTV. Heb je zo iets eigenlijk wel nodig? Op een G model zit al 5 jaar garantie van LG.
Is dit wel zo?

Ik ben in de markt voor een G5 83" en zie op de site alleen maar twee jaar garantie staan. Wel de G3 zie ik elke keer voorbij komen met de verlengde garantie. Misschien geldt het ook voor de G5, maar ik zie het nergens staan. Heb jij dat ergens inzichtelijk?

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Marcel Br schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:59:
Gaat het ook fout als je de TV naar een andere ingang doet en dan weer naar de HDMI waar de switch opzit?
Doet niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypress3d
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:24:
@cypress3d heb je de spanning van alle apparatuur er al eens vanaf gehaald voor een minuut. Dan heb je kans dat de HDMI handshake weer opnieuw gedaan wordt en je probleem weg is.
Ehm dus alle apparaten even stekker eruit en dan erweer in? Nee dat nog niet dat zou ik nog kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Redondo1982 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:49:
[...]

Is dit wel zo?

Ik ben in de markt voor een G5 83" en zie op de site alleen maar twee jaar garantie staan. Wel de G3 zie ik elke keer voorbij komen met de verlengde garantie. Misschien geldt het ook voor de G5, maar ik zie het nergens staan. Heb jij dat ergens inzichtelijk?
Op een G model toch alleen 5 jaar garantie op het scherm? Dus als, ik noem maar wat, het geluid stuk gaat, heb je maar twee jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
meesje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:48:
[...]

Op een G model toch alleen 5 jaar garantie op het scherm? Dus als, ik noem maar wat, het geluid stuk gaat, heb je maar twee jaar garantie.
Inderdaad, voor de G serie geldt vijf jaar fabrieksgarantie op het paneel (hier komen nog voorrij- en arbeidskosten bij) en twee jaar fabrieksgarantie op de gehele TV.

Los hiervan heb je uiteraard de wettelijke garantie/ non-conformiteitsbeginsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Aha, dat brengt duidelijkheid. Ik kan de service naar vijf jaar uitbreiden met monteur aan huis en ophaaldienst bij een defect dat niet gerepareerd kan worden voor circa € 200,- voor vijf jaar. Dat geeft wel wat gemoedrust op een tv van 5k. Niet eens alleen voor het geld, maar vooral gemak met een 83".

[ Voor 11% gewijzigd door Redondo1982 op 10-06-2025 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:59
Redondo1982 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:58:
Aha, dat brengt duidelijkheid. Ik kan de service naar vijf jaar uitbreiden met monteur aan huis en ophaaldienst bij een defect dat niet gerepareerd kan worden voor circa € 200,- voor vijf jaar.
Zet alvast in je agenda dat je hem over 4,5 jaar
controleert op dode pixels etc. Want gebeurd te vaak dat die je 1 dag na het verlopen van je verzekering je ineens beginnen te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Farabi schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:13:
7x op het groene knopje drukken.
Informatief. Maar kan dit niet via de een of andere snelkoppeling? 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Mirx_NL schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:04:
[...]

Zet alvast in je agenda dat je hem over 4,5 jaar
controleert op dode pixels etc. Want gebeurd te vaak dat die je 1 dag na het verlopen van je verzekering je ineens beginnen te irriteren.
Een lotgenoot gevonden! Haha, thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:58:
Aha, dat brengt duidelijkheid. Ik kan de service naar vijf jaar uitbreiden met monteur aan huis en ophaaldienst bij een defect dat niet gerepareerd kan worden voor circa € 200,- voor vijf jaar. Dat geeft wel wat gemoedrust op een tv van 5k. Niet eens alleen voor het geld, maar vooral gemak met een 83".
Vreemde service aangezien je met een G-serie al 5 jaar garantie op het duurste onderdeel krijgt (het paneel). Daarnaast is het standaard service van CE-Repair om een monteur te sturen voor reparatie aan huis en/of ophalen vanaf 37" TV. Ik snap niet waar die €200 voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
stin00 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Vreemde service aangezien je met een G-serie al 5 jaar garantie op het duurste onderdeel krijgt (het paneel). Daarnaast is het standaard service van CE-Repair om een monteur te sturen voor reparatie aan huis en/of ophalen vanaf 37" TV. Ik snap niet waar die €200 voor dient.
Kijk even enkele berichten naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
meesje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Kijk even enkele berichten naar boven.
Ja dan verzeilen we hier weer in de standaard terugkerende discussie dat je 5 à 6 jaar garantie (en dus kosteloze reparatie) te allen tijde kan afdwingen bij de webwinkel waar de TV is aangeschaft versus mensen die extra garantie bijkopen. Als die €200 piek peace of mind biedt dan is dat prima, het is niet mijn geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik ben normaal ook niet van extra garantie aankopen muv Apple Care Plus op de iPhone ed of wasmachine/droger omdat er dan snel gehandeld wordt. Denk aan een swap via Express Replacement in geval van Apple en een monteur van Siemens die alles afhandelt. Je koopt eigenlijk stukje gemak, zo ook met de TV. Ik wil er geen omkijken naar hebben en niet in discussie willen na de twee jaar garantie als de tv ermee stopt. Paneel is grootste deel van de tv, maar dat moet eerst maar bewezen worden en dat hele traject is mij geen € 200,- waard. Begrijp me niet verkeerd, maar als ik die tijd stop in mijn ondernemingen dan komt dat er echt dubbel en dwars uit. Het is gewoon een afweging, ondanks je standaard al in je recht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Redondo1982 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:40:
Ik ben normaal ook niet van extra garantie aankopen muv Apple Care Plus op de iPhone ed of wasmachine/droger omdat er dan snel gehandeld wordt. Denk aan een swap via Express Replacement in geval van Apple en een monteur van Siemens die alles afhandelt. Je koopt eigenlijk stukje gemak, zo ook met de TV. Ik wil er geen omkijken naar hebben en niet in discussie willen na de twee jaar garantie als de tv ermee stopt. Paneel is grootste deel van de tv, maar dat moet eerst maar bewezen worden en dat hele traject is mij geen € 200,- waard. Begrijp me niet verkeerd, maar als ik die tijd stop in mijn ondernemingen dan komt dat er echt dubbel en dwars uit. Het is gewoon een afweging, ondanks je standaard al in je recht bent.
En daarnaast heb je (dode/acteve) pixel garantie voor dat bedrag toch (als ik het goed gevolgd heb)?
Ik vraag me af of een dergelijke garantie ook inbegrepen zit bij de vijf jaar van LG.
Zelf deel ik je kijk op deze zaak. Als er iets aan de hand is, wil je het zo snel mogelijk opgelost hebben en geen gezeur over kosten (arbeid/voorrij). Laat staan de discussie of datgene wat stuk is wel/niet hoort bij het scherm.
Daarnaast is gelijk hebben ongelijk aan gelijk krijgen. En wellicht krijg je gelijk maar levert dat veel gezeur (tijd en kosten) op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
meesje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:46:
[...]

En daarnaast heb je (dode/acteve) pixel garantie voor dat bedrag toch (als ik het goed gevolgd heb)?
Ik vraag me af of een dergelijke garantie ook inbegrepen zit bij de vijf jaar van LG.
Zelf deel ik je kijk op deze zaak. Als er iets aan de hand is, wil je het zo snel mogelijk opgelost hebben en geen gezeur over kosten (arbeid/voorrij). Laat staan de discussie of datgene wat stuk is wel/niet hoort bij het scherm.
Daarnaast is gelijk hebben ongelijk aan gelijk krijgen. En wellicht krijg je gelijk maar levert dat veel gezeur (tijd en kosten) op.
Klopt, incl. dode-pixelgarantie. Ook bij één pixel!

Het geeft inderdaad gewoon rust en het is een fractie van het totaalbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
cypress3d schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:21:
[...]

Ehm dus alle apparaten even stekker eruit en dan erweer in? Nee dat nog niet dat zou ik nog kunnen proberen.
Helaas wat me opvalt is dat wanneer ik de stekkers eruit heb gehad en dan erweer in dat je dan 2 seconden een beeld krijgt van de bootup van de xbox en dan op zwart schiet.

Kan ik de tv ook downgraden van firmware of is dat niet aan te raden?! Ik draai nu op 05.40.90 op LG c9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35
HDR 10 problemen met de G5 in filmmaker mode lijken nu toch opgelost met firmware 33.11.35 YouTube: I Tested An HDR10 Fix for the LG G5 That WORKS in Filmmaker Mode

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantilyst2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:54
Ik ben op zoek naar een 83” C- of G-serie. Omdat ik een kabelbuis in het midden van de muur heb, wil ik de TV ophangen. Afmetingen heb ik al gecheckt, dat past.
Eén vraag heb ik nog: mijn internetaansluiting zit rechtsonder, precies waar de 83” overheen komt.

Kan dit met een G-serie die strak tegen de muur hangt? De kabel moet achter de tv door de goot naar de router.

Hierbij een foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk0_4xRLdKJSbdHnDnntCaG7WMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w61Pvt8ZE5uC2Ipi9ncAXmuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Xantilyst2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:42:
Ik ben op zoek naar een 83” C- of G-serie. Omdat ik een kabelbuis in het midden van de muur heb, wil ik de TV ophangen. Afmetingen heb ik al gecheckt, dat past.
Eén vraag heb ik nog: mijn internetaansluiting zit rechtsonder, precies waar de 83” overheen komt.

Kan dit met een G-serie die strak tegen de muur hangt? De kabel moet achter de tv door de goot naar de router.

[Afbeelding]
Nee, links vanuit kijkpositie had eventueel gekund afhankelijk van de exacte locatie, rechts helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpqJQAhh5UAjH_jxu8cixQtTXtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VRgDG7gVhGIkeBG8KsylLLfD.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Freshouttheoven op 12-06-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:08
Voorzetwandje/plaat maken en daar de tv strak tegenaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 21:11
Xantilyst2 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 09:42:

[Afbeelding]
Ik zou zeker de tekening van de achterkant die hierboven geplaatst is goed bestuderen. HDMI kabels zijn eigenlijk alleen naar linksonder te geleiden dus ik weet niet of je veel aan die kabelbuis in het midden van de muur gaat hebben.

Of je moet kiezen voor een andere ophangbeugel, dan kun je probleemloos de huidige situatie qua buis/internetkabel gebruiken. Besef wel dat de Ethernet poort van de tv 100 Mbit is dus van beperkte meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Laatst online: 17:26
Ik stoei nog steeds een beetje met FMM (filmmaker mode) zojuist wilde ik de film Warfare in HDR kijken, maar het beeld was zo donker, ik kon bijna niks zien, doe ik iets fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
DaYwaLkUr schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 20:14:
Ik stoei nog steeds een beetje met FMM (filmmaker mode) zojuist wilde ik de film Warfare in HDR kijken, maar het beeld was zo donker, ik kon bijna niks zien, doe ik iets fout?
Je doet niets verkeerd, dit is de creators intent en bedoeld om bij geen of weinig omgevingslicht te kijken. Zelfs dan zijn bepaalde scenes soms inderdaad moeilijk te volgen, aan de andere kant ook logisch. Bij zo’n militaire operatie in de nacht is het zicht beperkt.

Los hiervan zijn we als consument gewend om SDR materiaal op een te hoge nits te kijken, dit heeft invloed op hoe we HDR ervaren namelijk; vaak te donker.

Je zou de beeldmodus 'Home Cinema' kunnen gebruiken, dit maakt het beter te kijken zonder al teveel afbreuk te doen aan de kleurentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Laatst online: 17:26
Freshouttheoven schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Je doet niets verkeerd, dit is de creators intent en bedoeld om bij geen of weinig omgevingslicht te kijken. Zelfs dan zijn bepaalde scenes soms inderdaad moeilijk te volgen, aan de andere kant ook logisch. Bij zo’n militaire operatie in de nacht is het zicht beperkt.

Los hiervan zijn we als consument gewend om SDR materiaal op een te hoge nits te kijken, dit heeft invloed op hoe we HDR ervaren namelijk; vaak te donker.

Je zou de beeldmodus 'Home Cinema' kunnen gebruiken, dit maakt het beter te kijken zonder al teveel afbreuk te doen aan de kleurentemperatuur.
Klopt, nu ik hem sAvonds bekijk is het prima, moet wel de lampen dimmen, is wel ff wennen zo’n donkere woonkamer 😄 Weer wat nieuws geleerd! Thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Ik gebruik voor DV/HDR de FMM preset alleen in een volledig verduisterde kamer. Feitelijk zoals het ook bedoeld is. Maar in deze tijd van het jaar waar het pas na 22.00 uur een beetje donker begint te worden, gebruik ik inderdaad ook Cinema of Cinema Home. Zoals gezegd, een pak helderder zonder al te veel afbreuk te doen aan de accuraatheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:01
Hoi allen, ik ben in de markt voor een nieuwe tv. Momenteel heb ik geen tv en mijn voorgaande was een €400 44 inch LCD Sony uit 2015. Ik ben nu aan het kijken naar een 65 inch LG OLED tv maar ik kan niet goed beslissen.

Ofwel de LG G3 voor €1600 euro.
Ofwel de LG G4 voor €1750 euro maar dan de internationale versie. Ik denk dat dit geen probleem zou zijn aangezien ik alles toch via Apple TV zou streamen, tenzij dit geen goede keuze is. Ik zal voornamelijk Plex gebruiken en een of andere streaming app.

In de verre toekomst voorzie ik misschien de tv te gebruiken voor de Nintendo Switch 2 maar dat is nog niet zeker.

Wat zouden jullie doen? Prijs hou ik eigenlijk liefst zo laag mogelijk, maar als het te rechtvaardigen is kan ik wel meer uitgeven. Ik denk dat alles een upgrade zou zijn tov mijn voorgaande tv (dus soms twijfel ik of een veeel goedkoper model ook niet prima zou zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:53

Flabergasted

Prepare to die !

[b]Freshouttheoven in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie"Freshouttheoven schreef op donderdag 12 juni 2025 ]

Welke settings gebruik je dan, dezelfde als die in de FFM ?

Ik kom van een G2 en deze week een G4 gekocht.
Nog niet veel kunnen kijken, maar we vonden bv Dept.Q behoorlijk donker in HDR.

( Filmmaker settings gebruikt van Rtings.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 10:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hoe werkt het casten precies bij webOS?

Wij hebben ons oog laten vallen op dit 2023-model: uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart, die hier op Tweakers erg goed wordt ontvangen.

Stel dat we die met een vaste UTP-verbinding aansluiten, kun je dan vanaf je tablet/mobiel out-of-the-box casten?
Nu werken we met een Chromecast op een niet-zo-smart tv, maar als we straks verhuizen wil ik liever geen wifi op de tv.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Aardappelnoot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:49:
Hoi allen, ik ben in de markt voor een nieuwe tv. Momenteel heb ik geen tv en mijn voorgaande was een €400 44 inch LCD Sony uit 2015. Ik ben nu aan het kijken naar een 65 inch LG OLED tv maar ik kan niet goed beslissen.

Ofwel de LG G4 voor €1750 euro maar dan de internationale versie. Ik denk dat dit geen probleem zou zijn aangezien ik alles toch via Apple TV zou streamen, tenzij dit geen goede keuze is. Ik zal voornamelijk Plex gebruiken en een of andere streaming app.

In de verre toekomst voorzie ik misschien de tv te gebruiken voor de Nintendo Switch 2 maar dat is nog niet zeker.

Wat zouden jullie doen? Prijs hou ik eigenlijk liefst zo laag mogelijk, maar als het te rechtvaardigen is kan ik wel meer uitgeven. Ik denk dat alles een upgrade zou zijn tov mijn voorgaande tv (dus soms twijfel ik of een veeel goedkoper model ook niet prima zou zijn).
Ik zou de LG G4 hebben gekozen, iets duurder maar beter. Heel veel succes met jouw aankoop van de televisie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 17:01
PromWarMachine schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:06:
Hoe werkt het casten precies bij webOS?

Wij hebben ons oog laten vallen op dit 2023-model: uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart, die hier op Tweakers erg goed wordt ontvangen.

Stel dat we die met een vaste UTP-verbinding aansluiten, kun je dan vanaf je tablet/mobiel out-of-the-box casten?
Nu werken we met een Chromecast op een niet-zo-smart tv, maar als we straks verhuizen wil ik liever geen wifi op de tv.
Ja dat kan, mijn G2 is ook niet verbonden met wifi, enkel via UTP. Casten werkt net zoals naar een Chromecast, je klikt op het cast icoontje in jouw app, selecteert de tv en klaar is Kees.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Flabergasted schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:13:
[...]

Welke settings gebruik je dan, dezelfde als die in de FFM ?

Ik kom van een G2 en deze week een G4 gekocht.
Nog niet veel kunnen kijken, maar we vonden bv Dept.Q behoorlijk donker in HDR.

(Filmmaker settings gebruikt van Rtings.com)
Ik gebruik altijd de Filmmaker mode en soms bij scenes die moeilijk te volgen zijn of wanneer de sfeerverlichting aanstaat de Cinema Home beeldmodus. Met laatstgenoemde is het beter te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:28

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Aardappelnoot schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:49:

@Aardappelnoot Het topic waarin je nu je vraag stelt is bedoeld voor discussie over de LG OLED-televisies en het uitwisselen van ervaringen. Voor aankoopadvies moet je toch echt in je eigen topic in het aankoopadviessubforum zijn :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_am_I
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-06 11:57
Freshouttheoven schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Ik gebruik altijd de Filmmaker mode en soms bij scenes die moeilijk te volgen zijn of wanneer de sfeerverlichting aanstaat de Cinema Home beeldmodus. Met laatstgenoemde is het beter te volgen.
Ik heb de settings gebruikt zoals beschreven op deze site: https://www.patreon.com/posts/82545589

Deze bevallen mij erg goed en worden ook af en toe aangepast als daar aanleiding toe is agv bijvoorbeeld een update van Webos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
I_am_I schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Ik heb de settings gebruikt zoals beschreven op deze site: https://www.patreon.com/posts/82545589

Deze bevallen mij erg goed en worden ook af en toe aangepast als daar aanleiding toe is agv bijvoorbeeld een update van Webos.
Deze settings zijn niet accuraat, maar als deze jouw goed bevallen dan vooral zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06 12:20

Fl0yd

Dovahkiin

Vooralsnog voornamelijke mindere ervaringen met de G4 65" gehad.

Zoals eerder gemeld in dit topic had mijn eerste G4 wat lichte krasjes achter het glas op de bezel. Deze heb ik toen omgeruild voor een andre G4 omdat ik het toch niet echt bij een nieuwe TV vind horen, helemaal niet voor dat geld. Ik heb zelf nog nooit eerder zoveel geld uitgegeven aan een TV dus ik vond dat hij wel (dichtbij) perfect mag zijn.

Achteraf heb spijt dat ik dit gedaan heb, en het niet gewoon heb geaccepteerd, want bij het scherm wat ik nu heb heb ik af en toe het dirty screen effect. Ik ben hier niet naar opzoek gegaan d.m.v. testen oid maar het viel me op tijdens het spelen van Astro Bot, tijdens een level met sneeuw etc. Later ook af en toe gezien als mijn dochtertje wat tekenfilms aan het kijken was.

Ik heb toen wat testjes gedaan zoals deze YouTube: Gray To White, Grey Uniformity, Clouding, Banding, Test - For OLED Q...
en deze YouTube: (DSE) Dirty Screen Effect Test --- 60 fps Hockey Screen Uniformity

Er is wel wat vertical banding te zien in een donkere kamer met 1% en 5% grayscale. Maar hier heb ik tijdens normaal gebruik geen last van. Waar ik dus af en toe wel last van heb is het Dirty Screen Effect.
Dit is redelijk goed te zien in de 2e link die ik deelde. Het is niet overduidelijk, maar ik merk het wel op.

Nu heb ik inmiddels aardig wat gelezen over DSE etc en wat nog schijnt te helpen is een handmatige Pixel Refresh uit te voeren, maar ik ben hier nog wat huiverig mee omdat het de levenduur schijnt te verkorten.
Toch zijn er genoeg verhalen van mensen die het hebben gedaan en compleet af waren van de banding/vlekken.

Wat ik me nu afvraag is zijn er uberhaupt wel G4 panelen die compleet vrij zijn van dit soort imperfecties?
Zien jullie ook wat 'vlekjes' bij zo'n test?

Ik vind het jammer dat LG (tegenwoordig?) niet wat strengere quality control uitvoert, dit maakt de ervaring van het kopen van een nieuwe TV een heel stuk minder.
Ik heb dit soort problemen niet gehad met mijn vorige LG (LG OLED55C8PLA), al had die na 6 jaar wel burn-in.

Edit: misschien goed om te zeggen dat ik deze TV nu iets langer dan een week heb.
Was je nieuwe scherm toendertijd wel compleet vrij van banding/DSE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
@Fl0yd Panel lottery blijft helaas een feit, ook bij OLED.

De QC van LG verdiend inderdaad geen schoonheidsprijs. Een OLED heeft een paar honderd uur inspeeltijd nodig, tijdens dit proces neemt over het algemeen de uniformiteit van het paneel toe evenals de helderheid.

Je kan gerust een pixel refresh toepassen, dit heeft weinig impact op de levensduur. Wanneer je dit maandelijks doet is het uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:11
Freshouttheoven schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:00:
@Fl0yd Panel lottery blijft helaas een feit, ook bij OLED.

De QC van LG verdiend inderdaad geen schoonheidsprijs. Een OLED heeft een paar honderd uur inspeeltijd nodig, tijdens dit proces neemt over het algemeen de uniformiteit van het paneel toe evenals de helderheid.

Je kan gerust een pixel refresh toepassen, dit heeft weinig impact op de levensduur. Wanneer je dit maandelijks doet is het uiteraard een ander verhaal.
Beetje offtopic, maar ik snap persoonlijk maar weinig van dat pixel refresh menu. Je hebt daar drie buttons en als ik de tekst zo lees lijken ze alledrie ongeveer hetzelfde te doen. En er staat vermeld dat het opschoonproces 10 minuten duurt. Maar er staat me iets van bij dat de korte opschoning 10 minuten duurt (wordt na elke screen-on tijd van 4 uur automatisch gerund) en de lange opschoning een uur duurt (elke 2000 uur screen-on time). Dus forceer je nu eigenlijk die korte procedure?

En daarnaast nog die knop 'snelle check', die komt volledig uit de lucht vallen. Ligt dit aan mij? Of snappen andere mensen hier wel iets van? :>

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Die snelle check is 10 minuten. Die andere doet dat uur(tje). Overigens wordt die lange niet meer na 2000 uur, maar na 400 of 500 uur automatisch gedaan. Ik heb nu al 7 van die grote gehad in de 3000 uur dat m'n G4 gedraaid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:11
DutchOwnage schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:59:
Die snelle check is 10 minuten. Die andere doet dat uur(tje). Overigens wordt die lange niet meer na 2000 uur, maar na 400 of 500 uur automatisch gedaan. Ik heb nu al 7 van die grote gehad in de 3000 uur dat m'n G4 gedraaid heeft.
Is dat ergens te zien hoevaak ze gedraaid hebben?

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Nee. Daar heb je echt een service remote voor nodig naar mijn weten.Voor weinig op o.a. Amazon.

Ik gebruikte 'm bij mijn vorige CX voornamelijk om de ABL uit te zetten in het service menu, maar dat is nu dichtgetimmerd( en ook niet meer nodig sinds de 2022 modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:31
DutchOwnage schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:40:
Nee. Daar heb je echt een service remote voor nodig naar mijn weten.Voor weinig op o.a. Amazon.

Ik gebruikte 'm bij mijn vorige CX voornamelijk om de ABL uit te zetten in het service menu, maar dat is nu dichtgetimmerd( en ook niet meer nodig sinds 2022).
Of de Logitech Harmony Elite zoals ik gebruik. ;)
En volgens mij kan het zelfs met de mobiele app.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Nu online
Rivanov schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 19:41:
[...]

Of de Logitech Harmony Elite zoals ik gebruik. ;)
En volgens mij kan het zelfs met de mobiele app.
Ja, die ook. Hij heet dan ook niet voor niets Elite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:53
Ik heb mijn 77g4 binnen, dit was een tweedekans via Smiths. Prima prijs imo en nog goed verpakt. Twijfel alleen of de magic remote wel de originele is.

Achter kan ik zien dat op basis van het model nummer het de 2022 variant van de magic remote is. Nu lees ik tegenstrijdige berichten, dat de g4 soms met dit model wordt geleverd, maar ook dat de 2022 versie niet volledig functioneert met de g4.

Hij doet het dus deels, maar geeft elke minuut een error in beeld dat hij hem opnieuw wil koppelen, maar de tv de afstandsbediening niet ondersteund. Alles op de pointer na lijkt te werken.

Iemand die kan bevestigen of ontkrachten dat de 2022 afstandsbediening er bij hoort?

Maandag maar even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Workingtitle schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:41:
Ik heb mijn 77g4 binnen, dit was een tweedekans via Smiths. Prima prijs imo en nog goed verpakt. Twijfel alleen of de magic remote wel de originele is.

Achter kan ik zien dat op basis van het model nummer het de 2022 variant van de magic remote is. Nu lees ik tegenstrijdige berichten, dat de g4 soms met dit model wordt geleverd, maar ook dat de 2022 versie niet volledig functioneert met de g4.

Hij doet het dus deels, maar geeft elke minuut een error in beeld dat hij hem opnieuw wil koppelen, maar de tv de afstandsbediening niet ondersteund. Alles op de pointer na lijkt te werken.

Iemand die kan bevestigen of ontkrachten dat de 2022 afstandsbediening er bij hoort?

MR24GA is bij mijn G4 geleverd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workingtitle
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:53
hardware-lover schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:49:
[...]

MR24GA is bij mijn G4 geleverd.
Dankje. Bij mij dus de 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
Workingtitle schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:41:

Stop maar met speculeren hier, want dat heeft geen zin. Je beschrijft dat de meegeleverde AB niet goed funtioneert en dat hij errors geeft. Dat lijkt mij niet de bedoeling. Maandag dus idd maar bellen. Ook bij een 2e kans moet alles wel functioneren. Dus dit kan tweakers niet voor je oplossen imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Fl0yd schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:38:
Vooralsnog voornamelijke mindere ervaringen met de G4 65" gehad.

Zoals eerder gemeld in dit topic had mijn eerste G4 wat lichte krasjes achter het glas op de bezel. Deze heb ik toen omgeruild voor een andre G4 omdat ik het toch niet echt bij een nieuwe TV vind horen, helemaal niet voor dat geld. Ik heb zelf nog nooit eerder zoveel geld uitgegeven aan een TV dus ik vond dat hij wel (dichtbij) perfect mag zijn.

Achteraf heb spijt dat ik dit gedaan heb, en het niet gewoon heb geaccepteerd, want bij het scherm wat ik nu heb heb ik af en toe het dirty screen effect. Ik ben hier niet naar opzoek gegaan d.m.v. testen oid maar het viel me op tijdens het spelen van Astro Bot, tijdens een level met sneeuw etc. Later ook af en toe gezien als mijn dochtertje wat tekenfilms aan het kijken was.

Ik heb toen wat testjes gedaan zoals deze YouTube: Gray To White, Grey Uniformity, Clouding, Banding, Test - For OLED Q...
en deze YouTube: (DSE) Dirty Screen Effect Test --- 60 fps Hockey Screen Uniformity

Er is wel wat vertical banding te zien in een donkere kamer met 1% en 5% grayscale. Maar hier heb ik tijdens normaal gebruik geen last van. Waar ik dus af en toe wel last van heb is het Dirty Screen Effect.
Dit is redelijk goed te zien in de 2e link die ik deelde. Het is niet overduidelijk, maar ik merk het wel op.

Nu heb ik inmiddels aardig wat gelezen over DSE etc en wat nog schijnt te helpen is een handmatige Pixel Refresh uit te voeren, maar ik ben hier nog wat huiverig mee omdat het de levenduur schijnt te verkorten.
Toch zijn er genoeg verhalen van mensen die het hebben gedaan en compleet af waren van de banding/vlekken.

Wat ik me nu afvraag is zijn er uberhaupt wel G4 panelen die compleet vrij zijn van dit soort imperfecties?
Zien jullie ook wat 'vlekjes' bij zo'n test?

Ik vind het jammer dat LG (tegenwoordig?) niet wat strengere quality control uitvoert, dit maakt de ervaring van het kopen van een nieuwe TV een heel stuk minder.
Ik heb dit soort problemen niet gehad met mijn vorige LG (LG OLED55C8PLA), al had die na 6 jaar wel burn-in.

Edit: misschien goed om te zeggen dat ik deze TV nu iets langer dan een week heb.

[...]

Was je nieuwe scherm toendertijd wel compleet vrij van banding/DSE?
direct een banding-test uitvoeren bij een nieuwe oled is niet slim. dan kom je van een koude kermis thuis. De tv moet echt een paar honderd uur hebben aangestaan. men zegt minimaal 200 uur, maak daar maar een stuk meer van. had in het begin ook banding. maar is nu bijna weggetrokken na 6 maanden. Maar let op, dit is uiteraard geen garantie.

het belangrijkste is dat je een schoon wit scherm hebt. dus zonder gele of paarse vlekken. die zullen nooit weggaan.
Pagina: 1 ... 562 563 Laatste

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.