Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-10 11:40
Matched: inbranden
Nougat schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 10:01:
Sinds 2 weken een LG OLED en ik merk dat er op de plekken waar de logo's staan (links en recht bovenin) vaak een donkere gloed om de logo's zit als er een lichtere achtergrond is...

Hebben jullie dit ook?
Is hier ook zo.
Moet wel zeggen dat het minder is nu ik de OLED light heb teruggeschroefd naar 50.
Zwarte vlek is tegen het inbranden van logo's. Een soort van lokale ABL.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

devilsnight schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:47:
Iemand enig idee hoe het kan dat die vuurwerk screensaver van de Netflix app niet meer verschijnt? Wat ik nu krijg ik dat het beeld gewoon dimmed na een minuut of twee.
Dat zit in de tv, om inbranden te voorkomen.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:38
Het is zo ver... heb de TV nu ongeveer een half jaar en 2 weken geleden viel het mij opeens op dat het RTL4 logo zichtbaar was toen ik een netflix filmpje ging kijken. Het is zichtbaar bij bepaalde achtergrondkleuren.

Heb RTL4 gecontacteerd maar die zegt dat ze het logo transparant hebben gemaakt en dit niet aan hun ligt en dat ik LG moet contacteren. Dit ben ik morgen van plan om te doen, maar ben bang dat het een kastje naar de muur verhaal gaat worden.

Daarom vraag ik mij af of nog meer mensen last van TV zender logo's hebben? Ik dacht namelijk dat de meeste TV zenders hun logo hebben aangepast om inbranden te "voorkomen" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:20
peak schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:55:
Het is zo ver... heb de TV nu ongeveer een half jaar en 2 weken geleden viel het mij opeens op dat het RTL4 logo zichtbaar was toen ik een netflix filmpje ging kijken. Het is zichtbaar bij bepaalde achtergrondkleuren.

Heb RTL4 gecontacteerd maar die zegt dat ze het logo transparant hebben gemaakt en dit niet aan hun ligt en dat ik LG moet contacteren. Dit ben ik morgen van plan om te doen, maar ben bang dat het een kastje naar de muur verhaal gaat worden.

Daarom vraag ik mij af of nog meer mensen last van TV zender logo's hebben? Ik dacht namelijk dat de meeste TV zenders hun logo hebben aangepast om inbranden te "voorkomen" .
Heb je "Clear panel noise" al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:27

Nee, dat gaat er niet meer uit. Ik heb dat "4" ook gehad en LG heeft het panel geruild. De "4" was wel erg zichtbaar op rode of oranje vlakken en dan met name het horizontale en verticale deel (oranje), Het witte schuine gedeelte brand niet in.
Mijn nieuwe panel laat ook weer een licht 4-tje zien. Het is geleidelijke build up van en plotseling wordt het zichtbaar, inderdaad na een half jaartje RTL4 kijken.

Oled's branden dus wel degelijk in, het gaat ook niet meer weg. Je kan uitzoomen maar dan brand je de 4 op een andere plek ook in. Een paar weken geen RTL 4 kijken heeft geen invloed (been there, done that). Een keer of wat extra clear panel noise draaien doet ook niks.

Er zijn op internet wel meerdere gevallen te vonden over inbranden van de met name de oranje of oranje gele kleur van logo's of lijnen van een newsticker. Altijd dus de kleur oranje.

Tja, Volgens mij ruilen ze daar tegenwoordig geen panel meer voor om. De overigens zeer deskundige monteur die mijn panel verwisselde, zei ook dat hij veel ingebrande oled's repareerde. De meeste komen natuurlijk nooit op een forum terecht maar lopen direct via de winkel.

Sterkte. Ik let er maar niet teveel op. :/

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:16

Puck

W32.Deadcode.A

Shocked schreef op maandag 10 juli 2017 @ 23:30:
[...]

Nee, dat gaat er niet meer uit. Ik heb dat "4" ook gehad en LG heeft het panel geruild. De "4" was wel erg zichtbaar op rode of oranje vlakken en dan met name het horizontale en verticale deel (oranje), Het witte schuine gedeelte brand niet in.
Mijn nieuwe panel laat ook weer een licht 4-tje zien. Het is geleidelijke build up van en plotseling wordt het zichtbaar, inderdaad na een half jaartje RTL4 kijken.

Oled's branden dus wel degelijk in, het gaat ook niet meer weg. Je kan uitzoomen maar dan brand je de 4 op een andere plek ook in. Een paar weken geen RTL 4 kijken heeft geen invloed (been there, done that). Een keer of wat extra clear panel noise draaien doet ook niks.

Er zijn op internet wel meerdere gevallen te vonden over inbranden van de met name de oranje of oranje gele kleur van logo's of lijnen van een newsticker. Altijd dus de kleur oranje.

Tja, Volgens mij ruilen ze daar tegenwoordig geen panel meer voor om. De overigens zeer deskundige monteur die mijn panel verwisselde, zei ook dat hij veel ingebrande oled's repareerde. De meeste komen natuurlijk nooit op een forum terecht maar lopen direct via de winkel.

Sterkte. Ik let er maar niet teveel op. :/
Om welke modellen gaat het hier? Heb hebben jullie instellingen als Pixel-shifting e.d. wel aanstaan?

[ Voor 22% gewijzigd door Puck op 11-07-2017 08:37 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Puck schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:35:

Om welke modellen gaat het hier? Heb hebben jullie instellingen als Pixel-shifting e.d. wel aanstaan?
Ja natuurlijk. Als iemand wel zuinig is op zijn apparatuur, dan ben ik het wel.

2 x 55E6
Pixel shift aan
Altijd in standby zodat de normale reiniging doorlopen wordt

Verder kijken wij niet de hele avond RTL4. De rest van de familie kijkt nieuws en GTST ofzo. Daarnaast wordt er ook op een avond wel gezapped of soms wordt er helemaal geen RTL 4 gekeken. Maar van de 4 uur, wordt 2 uur RTL 4 wel gehaald, schat ik zo in.
Ook kent RTL 4 veel reklame, dus het logo is zelden langer dan 20 minuten in beeld en dan heb je een minuut of geen logo door reklame.

De instellingen:
Oled light 55
Contrast 82
Zeer bescheiden en normale instellingen. De woonkamer is redelijk licht en we kijken met de kids ook niet in het donker natuurlijk.

Om inbranden van een logo op "gebruikersfout" of aan verkeerde settings toe te schrijven, is niet aan de orde. Oleds branden gewoon in (of je noemt het gewoon eeeerg lange retentie :9 ). Natuurlijk heb je de befaamde winkelmodellen die keer op keer hetzelfde filmpje afspelen zonder ooit in standby te gaan. Die hebben bijna altijd problemen en is begrijpelijk. Maar dat een oled zo gevoelig zou zijn voor een logo bij normaal gebruik, had ik ook niet verwacht. EN ik heb het nu twee maal mogen ervaren.
Ook kan je redelijkerwijs je familie niet verbieden om RTL 4 te kijken, de tv is een gebruikersding en daar moet je van kunnen genieten.
Het vervelende is dat ik daar juist vanaf wilde ( ik heb ook nog een plasma met een logo zichtbaar). Hadden ze mij dit verteld, had ik toch waarschijnlijk een topmodel lcd gekocht.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Shocked schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:19:
[...]

Ja natuurlijk. Als iemand wel zuinig is op zijn apparatuur, dan ben ik het wel.

2 x 55E6
Pixel shift aan
Altijd in standby zodat de normale reiniging doorlopen wordt

Verder kijken wij niet de hele avond RTL4. De rest van de familie kijkt nieuws en GTST ofzo. Daarnaast wordt er ook op een avond wel gezapped of soms wordt er helemaal geen RTL 4 gekeken. Maar van de 4 uur, wordt 2 uur RTL 4 wel gehaald, schat ik zo in.
Ook kent RTL 4 veel reklame, dus het logo is zelden langer dan 20 minuten in beeld en dan heb je een minuut of geen logo door reklame.

De instellingen:
Oled light 55
Contrast 82
Zeer bescheiden en normale instellingen. De woonkamer is redelijk licht en we kijken met de kids ook niet in het donker natuurlijk.

Om inbranden van een logo op "gebruikersfout" of aan verkeerde settings toe te schrijven, is niet aan de orde. Oleds branden gewoon in (of je noemt het gewoon eeeerg lange retentie :9 ). Natuurlijk heb je de befaamde winkelmodellen die keer op keer hetzelfde filmpje afspelen zonder ooit in standby te gaan. Die hebben bijna altijd problemen en is begrijpelijk. Maar dat een oled zo gevoelig zou zijn voor een logo bij normaal gebruik, had ik ook niet verwacht. EN ik heb het nu twee maal mogen ervaren.
Ook kan je redelijkerwijs je familie niet verbieden om RTL 4 te kijken, de tv is een gebruikersding en daar moet je van kunnen genieten.
Het vervelende is dat ik daar juist vanaf wilde ( ik heb ook nog een plasma met een logo zichtbaar). Hadden ze mij dit verteld, had ik toch waarschijnlijk een topmodel lcd gekocht.
Helder, toch belangrijke informatie! Ik schrik er inderdaad ook wel van. Ik heb de B6 nu 9 maanden en nergens last van, maar kijk niet heel veel TV (en al helemaal heel weinig RTL 4). Oppassen voor oranje dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Ja, het zit me name in het oranje. Soms melden ze geel ook. Wit of andere kleuren nooit.

Ik zou daar voor oppassen, ja. De "4" zie je echt redelijk goed staan hoor. Net als bij plasma. Het gaat ook niet meer weg. Inbranden is natuurlijk een soort veroudering van de cellen en kennelijk gaat die veroudering erg snel door oranje-geel.
Overigens wil ik er aan toe voegen dat we niet elke dag RTL 4 kijken, in het weekend is het meestal Netflix of een film. Dus, ik vind ze redelijk gevoelig, die oled's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:01
Ik heb mijn B6 nu een paar maanden, maar ja dat ze konden inbranden was me alwel bekend hoor. Maar ik krijg nu ook wel redelijke retentie (geen burn in nog). Fors minder dan mijn plasma (vt60). Dus ik vind het echt
geen probleem.

@shocked:

wat je ook zou kunnen doen is de 'plasma manier'om het te bestrijden. Zoek een usb stick, zet daar IRE 10 tot IRE 100 slides op (full fields). En zet je tv op afspelen en dan maximaal 2 seconden per slide.
Laat dit een nachtje draaien. Dat zou het wel moeten verhelpen.
Of als je het heel agressief wilt doen, alleen IRE 70 tot 100.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 11-07-2017 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23

justifire

Shut up and squat !!

devilsnight schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 12:34:
Het blijft een gek iets dat retention...

Als ik Youtube minder dan een minuut heb aanstaan met al die vakjes of het Xbox dashboard met fel rode en fel witte vakjes, dan zie ik de retention echt gelijk. Dus besloot ik eens een game te doen met een constante HUD. GTA V dus. De minimap en andere iconen waren dan misschien niet zo fel wit, maar na een tijdje gespeeld te hebben was er gelukkig geen retention te zien. Hier kan ik wel mee leven als dit zo blijft, want zo vaak laat ik het niet stilstaan op Youtube en Xbox dashboard en daarnaast triggert die screensaver ook al vrij snel dan.
Is het niet zo dat in games de hud nooit helemaal constant weergegeven wordt ?
Meen ooit eens gelezen te hebben dat er soms een frame geskipt word om inbranden te voorkomen.

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
justifire schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:48:
[...]

Is het niet zo dat in games de hud nooit helemaal constant weergegeven wordt ?
Meen ooit eens gelezen te hebben dat er soms een frame geskipt word om inbranden te voorkomen.
Dat zou heel erg mooi zijn. Maar dan zou dat wel apart zijn, want op de plasma televisies die ik gehad heb, eerst een Samsung nog wat en later een Panny VT30 zag ik aardig snel al HUD elementen in het scherm tijdelijk. Ik ga het in elk geval goed in de gaten houden.

Wel zeer zeer fijn dat alle andere issues weg zijn. Geen vastlopers meer net Netflix, ik bedoel ik heb vorige week aardig ge-nolived met alleen maar Breaking Bad kijken, dus dat zit helemaal goed. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-09 07:28
Vulcan750 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:08:
Misschien dat hierover klagen bij RTL zin heeft?!
Ik had ergens gelezen (zal wel hier zijn) dat er zenders zijn die hun logo of minder fel, transparant of frame-om-frame uitzenden om inbranden te voorkomen. Kan ook bij games zijn hoor, dat ze dat met de HUD doen, maar zoiets zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:45

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Raziel schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Ik had ergens gelezen (zal wel hier zijn) dat er zenders zijn die hun logo of minder fel, transparant of frame-om-frame uitzenden om inbranden te voorkomen. Kan ook bij games zijn hoor, dat ze dat met de HUD doen, maar zoiets zou kunnen helpen.
Hoop dat ze zulke dingen ook doen in de uitzending van de Tour de France en bij EK's en WK's. Je tv staat dan ineens dagen achtereen aan op uitzendingen die continu vaste plaatjes laten zien.

Ik heb overigens met de Tour dit jaar niks gemerkt, maar dat komt misschien ook omdat ik hem niet de hele tijd op de uitzending had afgestemd.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06 23:00
VidaR-9 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:49:
Vandaag in de MM de oudere 55EF950V zien hangen naast een 55C7V. Waarbij ik meer onder de indruk was van de EF950V. Kan natuurlijk door de demo komen die ze erop draaiden.

Hoe verhouden deze twee tv's zich tov elkaar?
Afgelopen zaterdag heb ik mijn 65EF950V met moeite kunnen verkopen na 2 a 3 maanden. Er waren 3 partijen langsgeweest, allen constateerden de volgende problemen:

* Erg traag, of je naar instellingen gaat of zapt naar volgende zender je moet geduld hebben. Browsen op internet is erg traag en op den duur loopt deze vast.

* Er zal geen nieuwe software upgrades meer voor de EF950V uitkomen ondanks dat de televisie nog net geen 2 jaar op de markt is.

* Maar het ergste was en is de Motion handeling. Dit maakte mijn televisie bijna onverkoopbaar. LG zegt dat dit conform apparaat is en je krijgt van winkel en fabrikant de dikke middelvinger. Garantie of niet maakt niet uit. Zoek het maar uit.

True Motion helemaal uitzetten geeft nog enigzins beter resultaat bij snelle beelden maar absoluut niet bevredigend 100% bij 1080i signaal. Je ziet dat het beeld schokt of ineens rare fouten geeft. LG adviseerde om het beeld op gamemodus te zetten bij tv kijken. Alle verbeteraars zouden dan uit staan. Mijn advies beter geen gamemodus aanzetten want dan gaat het beeld schokken.

Gisteren heb ik nog met een mediamarkt medewerker getest met de LG C7 en de Sony A1 en eigenlijk hebben alle televisies problemen met motion afhandeling bij 1080i signaal. Het kan zich op verschillende manieren vertalen. Bij Sony werd het beeld onrustig en vermoeiend en schokkerig. Er is met vele instellingen getest. Ook met blackframe creation aan of uit. Dus een zwarte beeld wordt toegevoegd na het echte beeld om en om. Dit zou voor vloeiender beeldweergave moeten zorgen. Bij LG C7 (heeft geen blackframe creation) zag ik duidelijk rustiger beeld en minder fouten maar..... Als de fouten werden getoond dan zag je bij snelle beelden het beeld verspringen. Het klopte niet.

Ik denk dat de motion problemen echt een OLED kwaal is. Al moet ik bekennen dat de 2017 modellen LG wel verbeterd zijn met motion afhandeling. Maar het is echt niet perfect, verre van dat bij snelle beelden en 1080i kabel signaal ( via ci+ intern) of slechtere beeldmateriaal via Youtube bijvoorbeeld.

Ik heb spijt dat ik mijn Panasonic VT20 65 inch plasma heb weggedaan. Daar had ik geen motion problemen mee.
Op een LED tv heb ik deze problemen niet. Uiteraard wel weer andere problemen zoals backlight bleeding en minder natuurgetrouwe kleuren.

Ik ben nu bezig om een Panasonic OLED tv te bemachtigen maar ik zie het somber in.

Tevens zeggen mensen dat plasma een energie vreter is en klagen mensen over inbranden. In 4 jaar tijd heb ik hier geen problemen mee gehad. Wel met dat het logo bleef na ijlen. Op den duur was het verdwenen. Maar als we nu kijken naar Plasma en OLED, dit zijn totaal andere technieken maar toch hebben ze 3 dingen gemeen:

* Directe aansturing naar glasplaat.
* Verbruiken meer stroom dan LED in soortgelijke grote scherm.
* Kans op inbranden of na ijlen.

Hoe kan het dan dat Plasma slechte naam kreeg en OLED juist niet ondanks dat ze dezelfde eigenschappen delen tel bij OLED nog de motion problemen op....

[ Voor 21% gewijzigd door aliberto op 09-08-2017 07:52 ]

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

aliberto schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 01:09:
[...]

Afgelopen zaterdag heb ik mijn 65EF950V met moeite kunnen verkopen na 2 a 3 maanden. Er waren 3 partijen langsgeweest, allen constateerden de volgende problemen:

* Erg traag, of je naar instellingen gaat of zapt naar volgende zender je moet geduld hebben. Browsen op internet is erg traag en op den duur loopt deze vast.

* Er zal geen nieuwe software upgrades meer voor de EF950V uitkomen ondanks dat de televisie nog net geen 2 jaar op de markt is.

* Maar het ergste was en is de Motion handeling. Dit maakte mijn televisie. Bijna onverkoopbaar. LG zegt dat dit conform apparaat is en je krijgt van winkel en fabrikant de dikke middelvinger. Garantie of niet maakt niet uit. Zoek het maar uit.

True Motion helemaal uitzetten geeft nog enigzins beter resultaat bij snelle beelden maar absoluut niet bevredigend 100% bij 1080i signaal. Je ziet dat het beeld schokt of ineens rare fouten geeft. LG adviseerde om het beeld op gamemodus te zetten bij tv kijken. Alle verbeteraars zouden dan uit staan. Mijn advies beter geen gamemodus aanzetten want dan gaat het beeld schokken.

Gisteren heb ik nog met een mediamarkt medewerker getest met de LG C7 en de Sony A1 en eigenlijk hebben alle televisies problemen met motion afhandeling bij 1080i signaal. Het kan zich op verschillende manieren vertalen. Bij Sony werd het beeld onrustig en vermoeiend en schokkerig. Er is met vele instellingen getest. Ook met blackframe creation aan of uit. Dus een zwarte beeld wordt toegevoegd na het echte beeld om en om. Dit zou voor vloeiender beeldweergave moeten zorgen. Bij LG C7 (heeft geen blackframe creation) zag ik duidelijk rustiger beeld en minder fouten maar..... Als de fouten werden getoond dan zag je bij snelle beelden het beeld verspringen. Het klopte niet.

Ik denk dat de motion problemen echt een OLED kwaal is. Al moet ik bekennen dat de 2017 modellen LG wel verbeterd zijn met motion afhandeling. Maar het is echt niet perfect, verre van dat bij snelle beelden en 1080i kabel signaal ( via ci+ intern) of slechtere beeldmateriaal via Youtube bijvoorbeeld.

Ik heb spijt dat ik mijn Panasonic VT20 65 inch plasma heb weggedaan. Daar had ik geen motion problemen mee.
Op een LED tv heb ik deze problemen niet. Uiteraard wel weer andere problemen zoals backlight bleeding en minder natuurgetrouwe kleuren.

Ik ben nu bezig om een Panasonic OLED tv te bemachtigen maar ik zie het somber in.

Tevens zeggen mensen dat plasma een energie vreter is en klagen mensen over inbranden. In 4 jaar tijd heb ik hier geen problemen mee gehad. Wel met dat het logo bleef na ijlen. Op den duur was het verdwenen. Maar als we nu kijken naar Plasma en OLED, dit zijn totaal andere technieken maar toch hebben ze 3 dingen gemeen:

Hoe kan het dan dat Plasma slechte naam kreeg en OLED juist niet ondanks dat ze dezelfde eigenschappen delen tel bij OLED nog de motion problemen op....
OLED heeft geen motion problemen voor de 3e keer. Sample en hold techniek zorgt voor een hoge motion blur. Gepaard met lage response times. Zorgt ervoor dat lage framerates er stotterend uitziet.

Op led heb jij geen problemen omdat die hogere response Times hebben. Dus transitions zijn langzamer en heb je meer motion blur. Dus lijkt alles smooth

Als je zo graag motion net als plasma wil dan kun je beter een CRT halen of wachten tot een andere emmisive technologie zo ver ontwikkeld is en een dusdanige helderheid heeft dat het een frame 1-2ms korte impuls op het scherm kan tonen en het beeld nog helder genoeg is. Dan is je motion helemaal zonder motion blur.

Maar dan ziet low frame rate content er nog steeds niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Malignant schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:48:
Viel me gisteren iets op aan mijn 55C7.
Het paneel zit niet in het midden gemonteerd.

Was me al eerder opgevallen, maar gisteren hield mijn neurotische kant het niet meer.
Zwarte balk naast het scherm is links 4mm breder dan rechts.
Nu is dit alleen met daglicht echt zichtbaar en zal het niets aan de werking van de TV af doen, maar vind het wel "slordig"
Pixel-shift uitzetten (deze laat het beeld continue wat verspringen om inbranden te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Puck schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 07:49:
[...]

Pixel-shift uitzetten (deze laat het beeld continue wat verspringen om inbranden te voorkomen).
Seriously ?
Zal ik vanmiddag eens naar kijken dan.
Maar als dat de boosdoener is, dan heb je toch geen 1:1 pixel mapping met just-scan aan ?

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliberto
Geen matches
T0mS schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:01:
[...]

Wat zie jij als voordelen van de LG C7 t.o.v. de Panasonic VT20?
Niet veel naar mijn mening.
Zwart was al op plasma heel zwart. Plasma gaf kleuren goed natuurgetrouw weer. Tevens werd er stotteringen of verspringingen van beeld goed weergegeven bij 1080i signaal.

OLED heeft slanker design, minder plastic rondom scherm. Bij plasma zag je de honingraat structuur van fosforcellen als je dichtbij stond. Bij OLED is het heel minuscuul zodat je de pixels niet kan zien.

OLED heeft ook inbrand problemen of last van na ijlen bij weergeven van statisch beeld. OLED wordt best warm en verbruikt meer stroom i.v.m. LED. Dus op dat opzicht kan je OLED best met plasma vergelijken.

Ik had een keer mijn pc 2 minuten op Windows bureaublad laten staan en ging toen naar een zwart scherm. Daar zag je al dat OLED erg gevoelig is voor naijlen van statisch scherm. Anderen zullen misschien mijn genoemde proberen te verdedigen. Maar OLED is absoluut niet perfect. Verre van dat.

Maar als je al 2 OLED televisies heb gekocht en doorverkocht dan weet je de zwakke punten al snel te vinden en deze zijn tot op heden in alle OLED schermen te vinden. Dan kan men zeggen dat het aan de 1080i signaal ligt en niet aan de tv maar probleem is zolang we kabel 1080i signaal hebben i.p.v. 4k zullen er imperfecties in beeld optreden met algoritmes van beeld aansturing.

Mijn tip voordat je een OLED tv gaat halen vraag aan verkopende partij of je de tv mag testen op 1080i kabel signaal via interne ci+ module) en zoek beelden op die gecompliceerd snel bewegen en kijk hier voor langere periode naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aliberto schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 01:09:
[...]

Ik kom van een Pana Plasma 60 serie en heb geen problemen wat so ever dan ook die jij hier benoemd met mijn B6. En ik ben toch echt een kritische kijker en kijk toch veel sport met snelle beelden en geen last van inbranden. Ik ben helemaal happy en hoop dat deze tv het langer uithoudt dan 3 jaar die de 60 serie oud was en 2 keer is omgewisseld. Pana is ook niet meer wat het is geweest. Boven staan nog 2 Plasma's die zo'n 10 jaar oud zijn toen Pana nog kwaliteit bouwde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:07:
[...]

Ik kom van een Pana Plasma 60 serie en heb geen problemen wat so ever dan ook die jij hier benoemd met mijn B6. En ik ben toch echt een kritische kijker en kijk toch veel sport met snelle beelden en geen last van inbranden. Ik ben helemaal happy en hoop dat deze tv het langer uithoudt dan 3 jaar die de 60 serie oud was en 2 keer is omgewisseld. Pana is ook niet meer wat het is geweest. Boven staan nog 2 Plasma's die zo'n 10 jaar oud zijn toen Pana nog kwaliteit bouwde.
Ik wilde me er niet weer mee bemoeien want dit onderwerp ik al zo vaak langsgekomen, maar bij deze: motion is heel persoonlijk en je kunt hier dus heel lastig een discussie over voeren. De één heeft op OLED nergens last van terwijl de ander het geen 5 minuten vol houdt.

Door de snelle response tijd van OLED en de hoge contrast-ratio vallen de individuele frames meer op dan bij een LCD die veel meer motion-blur heeft. Voordeel: heel scherp beeld, zelfs bij snelle beelden. Nadeel: beweging oogt niet altijd vloeiend. Als je hier gevoelig voor bent zul je dus (voorlopig nog) uit de buurt van OLED moeten blijven.

TruMotion zou voor de gevoelige mensen een oplossing moeten zijn, maar de implementatie van LG laat nogal wat te wensen over. Wellicht dat die bij andere fabrikanten beter is. @aliberto heeft ieder geval een goed punt: bekijk wat verschillend materiaal om te kijken in hoeverre je er gevoelig voor bent.
macweeds schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:18:
Ik snap niet dat er mensen zijn die een tv kopen van pak hem beet 2000,- Euro en er dan 1080i materiaal op kijken. De bron bepaald het beeld. Hoe beter de tv hoe meer ruis en beeldfouten er zichtbaar zijn uit de bron. Ook met mkv rips kun je genoeg ruis en beeldfouten spotten. Zelfs Netflix 4K is niet perfect. Mijn oude Panasonic GT60 had prachtig beeld, maar sinds ik de E6 heb ben ik zeer verrast betreffende het beeld en de motion. Ik vind dat de tv met de juiste bron (denk aan UHD bluray) bijna perfect is.

Natuurlijk kijken wij ook weleens naar de kabel tv, maar ik verwacht dan niet dezelfde kwaliteit.
Kun jij even zorgen dat alle TV kanalen van Ziggo 4K zijn? Thanks ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliberto
devilsnight schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:09:
Shit. Net de gratis game van de maand op Xbox gecheckt. Slime Rancher en bizar snel zag ik retention toen ik even naar het settings menu van de Xbox ging. Dit menu is grijs en de HUD elementen waren duidelijk te zien.

Er zijn dus wel degelijk games waar ze die health bars en al die huppelepup te fel gemaakt hebben. De retention is vrij snel weg maar ik ben er nooit blij mee. Ik zal er voorzichtig mee zijn.

Developers moeten gewoon HUD opacity opties geven of dat je het volledig uit kan zetten.

Ik neem aan dat dit geen fout van de tv is.
Ik schreef het eerder ook al, retentie is vrij snel veroorzaakt. Maar ligt er aan hoe je bekijkt of iets een fout is of niet. Een mankement van een tv waar iets kan na ijlen of inbranden vind ik zelf zorgelijk. Dus kort zwart wit gezegd ja het is een fout. Evenals motion /judder/blur gebeuren. Je kan zeggen het ligt aan de gekeken content. Maar je kan niet verwachten dat alle tv geschiedenis op film zomaar ineens kan verdwijnen. De tv moet zich daarop aanpassen en niet de gebruiker. Want alle kabel tv gebruikers moeten ook normaal tv kunnen kijken. Stottert het beeld door slechte algoritmes, dan ligt het naar mijn mening niet aan beeldmateriaal maar juist aan de tv die er niet mee om kan gaan.

Kortom, je kan blijven ontkennen dat het niet de tv zijn schuld is met bovenstaande fouten/ tekortkomingen. Maar zwart wit gezien is het een fout of tekortkoming van techniek dus: fout.
Anderen zullen het niet met me eens zijn en kijken liever naar getalletjes, ik kijk naar gebruikers eindresultaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door aliberto op 08-08-2017 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

aliberto schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:44:
[...]

Ik schreef het eerder ook al, retentie is vrij snel veroorzaakt. Maar ligt er aan hoe je bekijkt of iets een fout is of niet. Een mankement van een tv waar iets kan na ijlen of inbranden vind ik zelf zorgelijk. Dus kort zwart wit gezegd ja het is een fout. Evenals motion /judder/blur gebeuren. Je kan zeggen het ligt aan de gekeken content. Maar je kan niet verwachten dat alle tv geschiedenis op film zomaar ineens kan verdwijnen. De tv moet zich daarop aanpassen en niet de gebruiker. Want alle kabel tv gebruikers moeten ook normaal tv kunnen kijken. Stottert het beeld door slechte algoritmes, dan doet ligt het naar mijn mening niet aan beeldmateriaal maar juist aan de tv die er niet mee om kan gaan.

Kortom, je kan blijven ontkennen dat het niet de tv zijn schuld is met bovenstaande fouten/ tekortkomingen. Maar zwart wit gezien is het een fout of tekortkoming van techniek dus: fout.
Anderen zullen het niet met me eens zijn en kijken liever naar getalletjes, ik kijk naar gebruikers eindresultaat :)
Met die instelling kan je maar beter helemaal tv meer kijken, want jij wilt gewoon de perfecte TV en die bestaat niet ;)

Toevoeging: overigens ben ik het ook niet eens dat judder aan de gekozen content ligt hoor, maar de 1080i judder bug is onlangs wel gefixt in nieuwe firmware.

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 08-08-2017 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

[...]

Ik schreef het eerder ook al, retentie is vrij snel veroorzaakt. Maar ligt er aan hoe je bekijkt of iets een fout is of niet. Een mankement van een tv waar iets kan na ijlen of inbranden vind ik zelf zorgelijk. Dus kort zwart wit gezegd ja het is een fout. Evenals motion /judder/blur gebeuren. Je kan zeggen het ligt aan de gekeken content. Maar je kan niet verwachten dat alle tv geschiedenis op film zomaar ineens kan verdwijnen. De tv moet zich daarop aanpassen en niet de gebruiker. Want alle kabel tv gebruikers moeten ook normaal tv kunnen kijken. Stottert het beeld door slechte algoritmes, dan doet ligt het naar mijn mening niet aan beeldmateriaal maar juist aan de tv die er niet mee om kan gaan.

;w :F Misschien kun je beter wachten op microled of WOLED met quantom dot. Misschien dat die genoeg brightness hebben om met strobes het beeld weer te kunnen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door ion op 08-08-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rerder
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
[...]

Over welk model heb je het. Ik heb op de C7 echt geen last van inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
Na ijlen is niet hetzelfde als inbranden voor de duidelijkheid.
Na ijlen is niet permanent te denken aan een logo of menu dat paar minuten actief was en duidelijk zichtbaar is voor korte periode, zelfs als je de tv aanzet. Maar ga je over op een andere bron en het beeld is vrij actief dan verdwijnt het weer.
Ik had het met de EF950V en B6 series dat het beeld van bureaublad voor paar minuten in het OLEDscherm zichtbaar was.

Inbranden is permanent. Je kan het mogelijk de schade nog beperken door een hele nacht of dag sneeuw beeld te laten zien, zodoende wordt het beeld gewassen. Is niet altijd succes voor garantie

• diazull37
  • Laatst online: 21-10 18:46
Ik heb eigenlijk maar 1 vraagje, maar het houd me wel tegen met het aanschaf van een oled en dat is het inbranden?
Ik kan toch niet echt duidelijk vinden wat de mate is van inbranden en vooral hoe snel.?
Kan je bijv wel een uur lang naar het zelfde blijven kijken met een vast logo?
Ik heb nu een samsung lcd maar kan niet wennen aan de blooming vooral tijdens hdr kijken.
Maar lcd heeft weer geen last vsn image retention

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10 13:48
diazull37 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:37:
Ik heb eigenlijk maar 1 vraagje, maar het houd me wel tegen met het aanschaf van een oled en dat is het inbranden?
Ik kan toch niet echt duidelijk vinden wat de mate is van inbranden en vooral hoe snel.?
Kan je bijv wel een uur lang naar het zelfde blijven kijken met een vast logo?
Ik heb nu een samsung lcd maar kan niet wennen aan de blooming vooral tijdens hdr kijken.
Maar lcd heeft weer geen last vsn image retention
Regelmatig mijn scherm 3+ uur een statisch beeld of een UI van een spel. Nog nooit gezien dat iets inbrand of merkbare retentie (een ander concept). Ik doe alles op mijn OLED, zo ook dit bericht schrijven. En ik merk nada. Dat je wellicht iets zou zien na b.v. 8 uur een tv logo in beeld en dan op een perfect vlakke achtergrond een lichte verkleuring zien weegt op geen enkele manier op tegen alle voordelen die de OLED je geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Ben er schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:48:
Mag ik vragen wat is screen shift en waar vind ik die in het menu
Screen shift zorgt ervoor dat het gehele beeld elke keer een paar pixels naar links/rechts geschoven wordt, om retentie en inbranden te voorkomen. Dit valt amper op en klinkt totaal niet als jouw probleem dat het gehele beeld in 2en wordt gesplitst. Ik gok dan ook op een defect. Wel benieuwd hoe dit eruit ziet want kan me er niet helemaal een voorstelling van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Niet online

ion

Puck schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:53:
[...]

Screen shift zorgt ervoor dat het gehele beeld elke keer een paar pixels naar links/rechts geschoven wordt, om retentie en inbranden te voorkomen. Dit valt amper op en klinkt totaal niet als jouw probleem dat het gehele beeld in 2en wordt gesplitst. Ik gok dan ook op een defect. Wel benieuwd hoe dit eruit ziet want kan me er niet helemaal een voorstelling van maken.
Durf je te wedden dat het screen shift is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 22:08
Thanks! Was bang door al die verhalen hier met inbranden en burn retention en weet ik wat met betrekking tot games spelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
lapino schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:00:
Zonet LG aan de telefoon ivm die gele waas, volgens hen is dit 'normaal' en een gevolg van OLED techniek waarbij uniformiteit niet 100% gegarandeerd is. Dus maw ik kan blijven zitten met die gele waas. :(
Ja, had ik ook bij mijn oude (= inmiddels vervangen door inbranden v/h display) panel van de 55E6. De huidige is vrijwel egaal. Het was volgens mij ook een beetje inherent aan welk omgevingslicht op mijn 55E6 viel: overdag vond ik het duidelijker dan in de avond. Maar dat kan verbeelding zijn geweest.
Wat bij mij wel wat hielp is om de kleurtemperatuur wat warmer in te stellen. In plaats van het veelal geadviseerde warm 2, terug naar warm 1 of zelfs neutraal. Het beeld wat feller en wit oogt wat witter waardoor geel in het wit wat verblind wordt. Zoiets dan.

Overigens is ook bij een lcd het display op puur wit ook niet altijd (of beter: nooit) egaal en vaak aardig vlekkerig. Mijn plasma (42gt60 Panasonic) heeft een groene waas / blob aan de linkerkant bij een wit vlak Om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Geen matches
Ik heb een 65b6 uit februari 2017 en zie net dat het RTL4 logo flink is ingebrand :'(
Helaas was ik niet op de hoogte dat het kon gebeuren met OLED anders had ik hem nooit gekocht.

Ik heb hem bij platetv gekocht met extra garantie voor dode pixels maar kan helaas kan ik ook met een vergrootglas geen dode pixels vinden.

Pixel motion en pixel wipe of hoe het ook heet staan aan en pixelwipe meerdere keren uitgevoerd geen verbetering helaas.

ik las dat inbranding niet onder garantie viel
iemand nog een idee of dit op te lossen is ? is er een manier om aan dode pixels te komen ? 8)7

Hebben de nieuwere modellen hier ook last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Slux schreef op maandag 18 september 2017 @ 17:52:
Ik heb een 65b6 uit februari 2017 en zie net dat het RTL4 logo flink is ingebrand :'(
Helaas was ik niet op de hoogte dat het kon gebeuren met OLED anders had ik hem nooit gekocht.

Ik heb hem bij platetv gekocht met extra garantie voor dode pixels maar kan helaas kan ik ook met een vergrootglas geen dode pixels vinden.

Pixel motion en pixel wipe of hoe het ook heet staan aan en pixelwipe meerdere keren uitgevoerd geen verbetering helaas.

ik las dat inbranding niet onder garantie viel
iemand nog een idee of dit op te lossen is ? is er een manier om aan dode pixels te komen ? 8)7

Hebben de nieuwere modellen hier ook last van ?
Bummer. Kijk je veel rtl4? En waar heb je OLED Light op ingesteld? Is het te zien bij gewone content of enkel op (bepaalde) kleurvlakken?

In principe hebben alle OLED schermen kans op inbranden, ook de nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Puck schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:21:
[...]

Bummer. Kijk je veel rtl4? En waar heb je OLED Light op ingesteld? Is het te zien bij gewone content of enkel op (bepaalde) kleurvlakken?

In principe hebben alle OLED schermen kans op inbranden, ook de nieuwe modellen.
Denk dat ie gemiddeld een uur of 3 per dag op RTL4 staat
OLED lampje staat op 50
Het valt met alle content op, voornamelijk wat donkere beelden en met rood is het zeer duidelijk.
Erg storend als je een film aan het kijken bent
Ondanks het beeld verder top is zal ik er niet aan kunnen wennen, het irriteert me mateloos :'(
Als nieuwe modellen het ook hebben wordt het helaas weer LED voor mij.

Met plasma wist ik het maar met de ''nieuwste technieken'' zoals OLED had ik dit echt niet verwacht.

Ik zag dat sommige sites je tv inruilen, iemand een idee wat dat ding nog waard is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slux schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:56:
[...]

Denk dat ie gemiddeld een uur of 3 per dag op RTL4 staat
OLED lampje staat op 50
Het valt met alle content op, voornamelijk wat donkere beelden en met rood is het zeer duidelijk.
Erg storend als je een film aan het kijken bent
Ondanks het beeld verder top is zal ik er niet aan kunnen wennen, het irriteert me mateloos :'(
Als nieuwe modellen het ook hebben wordt het helaas weer LED voor mij.

Met plasma wist ik het maar met de ''nieuwste technieken'' zoals OLED had ik dit echt niet verwacht.

Ik zag dat sommige sites je tv inruilen, iemand een idee wat dat ding nog waard is ?
Vreemd. Hier geen centje pijn met inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Puck schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:02:
Wellicht dat het over een hele lange tijd iets minder wordt, maar zeker is dat niet. Image-retention verdwijnt wel direct maar burn-in niet.
Oh? Ik dacht dat er alleen korte en lange retentie was, maar dat je met wat specifieke instellingen wel kon doen vervagen. In theorie kan je natuurlijk het hele scherm op de kleur van het RTL logo zetten en hem egaal inbranden toch? :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Geen matches
Puck schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:35:
[...]

Je bent niet de eerste hier, ik heb hier zeker nog 1 ander geval gezien en dat was ook het RTL logo. Is ook zeker geen toeval, dat logo is gewoon niet best voor OLED. Zouden ze gewoon wit moeten maken. Ik kijk gelukkig nooit RTL.

Valt me wel op dat je blijkbaar tv kijkt via een PC? Weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ik las het hij heeft hem vervangen onder garantie las ik maar het kwam later ook weet terug.

Klopt ik kijk al jaren TV via media center, zou niet weten wat daar anders aan zou zijn dan via een decoder te kijken ?

Ik kijk zelf alleen het nieuws op RTL4 verder niks, mijn vriendin kijkt altijd dingen die ze opgenomen heef.
Heb haar net verteld dat ik een nieuwe LED tv ga halen omdat ik hier niet aan kan wennen waar ze niet blij mee is, dus heb gezegd dat ze best mag opnemen maar niet mag kijken op de nieuwe OLED tv en anders wordt het weer LED :+
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:20:
[...]
Hier wel en nogmaals nergens last van. Hoe kan dat dan verklaart worden? Ik snap dat niet. Bij plasma's was het structureel een probleem. Dat moet dan toch een fout in een scherm zijn?
Ik heb met plasma nooit last gehad dat het niet meer weg ging.
Als het een fout in het scherm zou zijn dan schiet het nog niet op want op de LG site staat duidelijk dat inbranding niet onder garantie valt ;(

Kijk jij wel eens naar RTL4 uur of 2 a 3 per dag? als je een rode achtergrond instelt zie je helemaal niks ?

[ Voor 22% gewijzigd door Slux op 18-09-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikdedinges
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10 12:11
Ik vind het ook apart. Er komt toch genoeg reclame op tv. Ik gebruik mn B6 ook veel met mn HTPC maar ik heb mn screen timeout op 5 minuten gezet om inbranden tegen te gaan. Gaat hier toch ook al 8 maanden goed gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Rtings.com komt binnenkort met een artikel over LG OLED inbranden. Denk dat het best vaak voorkomt.

[ Voor 19% gewijzigd door Amaze86 op 18-09-2017 21:51 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:20:
[...]

Hier wel en nogmaals nergens last van. Hoe kan dat dan verklaart worden? Ik snap dat niet. Bij plasma's was het structureel een probleem. Dat moet dan toch een fout in een scherm zijn?
Jouw kijkgedrag is weer anders. 3 uur per dag RTL is wat anders dan enkel het nieuws, etcetera.
Amaze86 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:45:
Rtings.com komt binnenkort met een artikel over LG OLED inbranden. Denk dat het best vaak voorkomt.
Die link was al eerder gepost. Maar dan nog, wat heb je aan zo'n test? Je ziet hier al dat het blijkbaar net aan je kijkgedrag ligt. In ieder geval oppassen met geel/oranje logo's e.d. (maar dat was wel bekend, dit bevestigd het weer eens).

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 18-09-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
Hier wekelijkse update van rtings.com over inbranden.

http://www.rtings.com/tv/...etention-burn-in-lcd-oled

Ben benieuwd naar het eindresultaat, denk dat het een grote rol gaat spelen bij veel toekomstige kopers.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Amaze86 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:58:

Ben benieuwd naar het eindresultaat, denk dat het een grote rol gaat spelen bij veel toekomstige kopers.
Nogmaals: die tests zeggen helemaal niks want we weten al dat OLED in kan branden en die test is te agressief, totaal niet representabel voor normaal kijkgedrag. De conclusie: OLED brand in dus niemand moet het kopen. Ik heb mijn B6 nu meer dan een jaar en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-10 10:02
Best zorgelijk dat inbranden. Bijna alle zenders hebben logo's in beeld. Zal er eens op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Slux schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:15:
[...]

Yep ik zet het toestel altijd op standby ik zet hem nooit helemaal uit door de stekker eruit te halen.

Die shift screen optie werkt ook niet echt, en dit is pas na 8 maanden een paar uur per dag naar een zender kijken.

Ik heb dit trouwens ook nooit op mijn plasma scherm gehad, daar zag ik soms wel iets als ik naar een andere zender switchte, maar trok altijd vrij snel weg was meestal de ondertiteling wat je nog even zag
Dat herken ik wel: mijn 55E6 had ook een RTL 4 logo ingebrand. Na een maandje of 6-8. Dan hoopt de 'slijtage' zich langzaam op en er ontstaat een inbrandingsvlekje in de vorm van een 4. Dat gebeurt inderdaad met vooral geel of fel oranje logo's. Er is een monteur geweest en die zag het ook, Toestel altijd in standby, pixel shift aan en ook veel andere zenders gekeken. De monteur vond het ook vreemd maar merkte wel fijntjes op dat ik zeker niet uniek was. Ik heb een nieuw panel gekregen overigens en tegenwoordig zoom ik uit omdat in het nieuwe panel ook lichtjes de 4 te zien werd.

Ik had zelf ook niet verwacht dat oled zo snel zou inbranden.
Er is verder weinig aan te doen, behalve stoppen met RTL 4 kijken en hopen dat het ooit langzaam wegtrekt. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:10:
Niet overdrijven hoor. Eerdere tests geven aan dat het wel voor komt maar bijna nooit permanent is. Het zijn echt de uitzonderingsgevallen die daar last van hebben. Als je gewoon gevarieerd TV lijkt zal zijn logo de boel niet mogen vernaggelen.
Ziet er toch wel permanent uit op dit scherm en ik vind 2 a 3 uur naar een zender kijken redelijk gevarieerd.
vaak switch je ook even naar een andere zender in de reclame, en daar is RTL erg goed in reclames of bekijk even de gids.
Tenzij je aka Slux heet :+
Shocked schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:15:
[...]

Dat herken ik wel: mijn 55E6 had ook een RTL 4 logo ingebrand. Na een maandje of 6-8. Dan hoopt de 'slijtage' zich langzaam op en er ontstaat een inbrandingsvlekje in de vorm van een 4. Dat gebeurt inderdaad met vooral geel of fel oranje logo's. Er is een monteur geweest en die zag het ook, Toestel altijd in standby, pixel shift aan en ook veel andere zenders gekeken. De monteur vond het ook vreemd maar merkte wel fijntjes op dat ik zeker niet uniek was. Ik heb een nieuw panel gekregen overigens en tegenwoordig zoom ik uit omdat in het nieuwe panel ook lichtjes de 4 te zien werd.

Ik had zelf ook niet verwacht dat oled zo snel zou inbranden.
Er is verder weinig aan te doen, behalve stoppen met RTL 4 kijken en hopen dat het ooit langzaam wegtrekt. Tja.
Okay maar het viel wel onder garantie bij jouw? ik heb zo extra garantie service van plattetv gekocht toen was 3 jaar en tegen pixels.

wat bedoel je precies met uitzoomen ?

[ Voor 46% gewijzigd door Slux op 18-09-2017 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-10 15:48
Oled lampje staat hier op 16. Speelt dit mee in kans op inbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-10 20:26
Amaze86 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:58:

Welnee. Die test is inderdaad zo agressief dat het niet echt representatief is. Als de OLED ook maar enigszins knap door de test komt dan valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
Noord27 schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:26:
Oled lampje staat hier op 16. Speelt dit mee in kans op inbranden?
Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken aangezien je TV praktisch uit staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:43
samuel123 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:26:
Lees hier nu Oled snachts op stand-by .Maar wat is het voordeel (noodzaak?) hiervan
Voorkomen van inbranden.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

samuel123 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:26:
Oled 65E7..
Wat bedoelen jullie (waarom) is het zaak om de TV s'nachts op stand by te laten staan?

Ik heb een centrale stekkerdoos waarop TV , horizonbox AV re3ceiver etc. is aangesloten.
Deze gaat sávonds altijd spanningsloos . Dus niets meer op stand-by .
Is niet zozeer voor het stand-by gebruik van alles maar meer voor brandgevaar risico.
(misschien wat ouderwets)

Lees hier nu Oled snachts op stand-by .Maar wat is het voordeel (noodzaak?) hiervan
De TV draait om de zoveel tijd (na ~4 uur kijken) een zogenaamde panel compensation cycle, om retentie weg te halen en de pixels te "resetten". Zou uiteindelijk tegen inbranden moeten helpen. Dit gebeurd vanzelf als de TV een tijdje in standby staat. Het is daarom aan te raden de TV niet spanningsloos te laten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik hier het meeste van schrik is dat er uren per dag naar pulpzenders als rtl4 gekeken wordt. Dan is inbranden het minst erge probleem..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeWSJuNK
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:49:
Waar ik hier het meeste van schrik is dat er uren per dag naar pulpzenders als rtl4 gekeken wordt. Dan is inbranden het minst erge probleem..
De massa gaat voor pulp. Zelfde als de radio op het werk. De hele dag Q music pulp en diarree.

• Slux
  • Niet online
Nog een kleine update over het inbranden, LG doet er niks aan valt buiten de garantie wat al bekend was, ook met extra verlengede garantie en pixel garantie valt inbranden er buiten.

Wou eerst een nieuwe OLED kopen en vriendin geen RTL4 meer op laten zetten maar ik zag gister dat de ondertitels ook al zijn ingebrand, en dat voor een TV van precies 7 maanden oud het is nog erger dan mijn oude plasma tv :'(

• ion
  • Niet online

ion

Slux schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:29:
Nog een kleine update over het inbranden, LG doet er niks aan valt buiten de garantie wat al bekend was, ook met extra verlengede garantie en pixel garantie valt inbranden er buiten.

Wou eerst een nieuwe OLED kopen en vriendin geen RTL4 meer op laten zetten maar ik zag gister dat de ondertitels ook al zijn ingebrand, en dat voor een TV van precies 7 maanden oud het is nog erger dan mijn oude plasma tv :'(
Ik vind het best knap dat jouw ondertitels zijn ingebrand of het rtl4 logo.

Ik kijk bijna alles op oled light 100 en contrast 89 voor sdr content. Dus games tot films en tv en ik heb geen burn in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Slux schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:29:

Sorry hoor, maar dit is echt belachelijk. 8)7 Ik zou het er niet bij laten en eens informeren bij je rechtsbijstand verzekering. Of zet je verhaal op een breder medium dan dit forum zodat de negatieve reclame LG gaat raken zodat ze gaan bewegen. Ik vind dit echt te sneu voor je.

NB: ben je overigens al op een rustige manier met je leverancier gaan praten? Uiteindelijk heb je met hen een overeenkomst en zijn zij verantwoordelijk voor de garantie. Ja zelfs in de periode dat er fabrieksgarantie is. Dit moet gewoon opgelost moeten kunnen worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:49:
Ik kijk ook liever naar Pulpfiction, maar de vrouw ..... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn normaal gebruik is maximaal gemiddeld drie uur per dag gevarieerde bronnen. Daarom ben ik iets minder bang voor inbranden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Amaze86 schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:28:
Baal wel van al die burn in berichte, kan soms heel lang gamen en als neefjes in het weekend soms komen dan kijken ze best lang naar RTL 4 (voice,voice kids enz)En gtst,rtl nieuws wordt dagelijks door vrouwlief bekeken.
Ik zou het andersom bekijken: we wisten namelijk al dat OLED kan inbranden en nu weten we dat geel/oranje logo's zoals die van RTL 4 iets is om op te letten. Vergeet ook niet dat er hier op Tweakers maar 2 a 3 mensen zijn die dit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Puck schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:36:
[...]
Ik zou het andersom bekijken: we wisten namelijk al dat OLED kan inbranden en nu weten we dat geel/oranje logo's zoals die van RTL 4 iets is om op te letten. Vergeet ook niet dat er hier op Tweakers maar 2 a 3 mensen zijn die dit hebben.
Het zijn er mogelijk toch wat meer, want misschien meld niet iedereen het hier op Tweakers? Ik verwacht dat fanatieke TV kijkers (NPO, RTL, enz), er vroeg of laat toch wat van gaan zien, als ze er heel kritisch op gaan letten of er naar op zoek gaan. Het is echter de vraag of je dat ook zou willen zien? Gewoon genieten van het plaatje en als het op begint te vallen tijdens gewoon kijken, dan moet je je werkelijk zorgen gaan maken. Retentie is sowieso aanwezig bij Oled's, heftige burn-in zou dramatisch kunnen worden aangezien de groep Oled gebruikers die van plasma flink kan overstijgen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
De functie netflix en YouTube kijken op deze tv kun je bij mij zo goed als schrappen. Snelheid is tot een niveau aanbeland dat ik naar wat schimmige beelden kijk met af en toe een plotselinge verscherping van enkele seconden. Plus horror verhalen over inbranden doet me steeds meer vermoedden dat ik een miskoop heb begaan. Mijn aanvankelijke enthousiasme is veranderd in een zware teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMWhizzle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-10 09:07
NeWSJuNK schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:44:
De functie netflix en YouTube kijken op deze tv kun je bij mij zo goed als schrappen. Snelheid is tot een niveau aanbeland dat ik naar wat schimmige beelden kijk met af en toe een plotselinge verscherping van enkele seconden. Plus horror verhalen over inbranden doet me steeds meer vermoedden dat ik een miskoop heb begaan. Mijn aanvankelijke enthousiasme is veranderd in een zware teleurstelling.
Ik herken wat je zegt, behalve voor Netflix in Dolby Vision. Nu je dit zegt, merk je deze verslechtering sinds de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Laatst online: 14:46
zwembroek schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:16:
[...]

Is dit zelf makkelijk in te stellen.
Ja, mits je een Logitech Harmony of LG Service Remote hebt.
Bedraad of wifi? Heb je de spanning er al eens helemaal vanaf gehaald?
En laat je niet bang maken door die inbrandings verhalen, zoals eerder gezegd door meerderen, dat is pas bij een paar mensen voorgekomen die zoals ik dat lees bizar lang één bepaald logo in beeld hebben. Zoals ik al zei, als je de mogelijkheid hebt is het misschien een idee om de compensation cycles aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Raymon89 schreef op zondag 24 september 2017 @ 13:42:
[...]

Ja, mits je een Logitech Harmony of LG Service Remote hebt.

[...]

En laat je niet bang maken door die inbrandings verhalen, zoals eerder gezegd door meerderen, dat is pas bij een paar mensen voorgekomen die zoals ik dat lees bizar lang één bepaald logo in beeld hebben. Zoals ik al zei, als je de mogelijkheid hebt is het misschien een idee om de compensation cycles aan te passen.
Gemiddeld +/- 3 uurtjes op werkdagen rlt4 kijken, bizar lang ?
Ik heb links onder een vlek zitten, ondertitels ingebrand en in het midden van het beeld zwarte verticale balken en dat na 7 maanden.

Als ik had geweten dat inbranden nog een issue was anno 2017 had ik nooit een OLED tv van 3k plus gekocht.

Van de week komt LG langs ben benieuwd wat ze er van zeggen maar ik zie het somber in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ff de voedingstekker eruit trekken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er toch maar eens naar laten kijken. Hier wordt minimaal 20 uur per week Netflix gekeken op een B6. Geen centje pijn (en You Tube overigens ook niet).
IMWhizzle schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:45:
Zijn er gebruikers hier die vinden dat de laatste update op de b6 van begin september de beeldkwaliteit (met name zwart) heeft verpest? Daarnaast is het menu erg langzaam geworden.
Ik heb af en toe als ik het menu aanroep dat de tv blijft hangen op een zwart beeld en daarna iets van een reset doet en terug gaat naar het beeld. Als ik daarna menu aanroep is het geen probleem. Vaag.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Zowel YouTube als Netflix doen het bij mij altijd 100% perfect op m'n 55B6V. Echt totaal nergens last van.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
Slux schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb links onder een vlek zitten, ondertitels ingebrand en in het midden van het beeld zwarte verticale balken en dat na 7 maanden.

Als ik had geweten dat inbranden nog een issue was anno 2017 had ik nooit een OLED tv van 3k plus gekocht.

Van de week komt LG langs ben benieuwd wat ze er van zeggen maar ik zie het somber in.
3 uur per dag naar dezelfde reguliere tv-zender kijken vind ik bizar lang ja, maar dat zal dan wel aan mij liggen xD Maar ben het met je eens dat inbranden dan geen issue zou moeten zijn. En al zeker niet met ondertitels :? Raar. Ben benieuwd wat de monteur daar van gaat zeggen. Hoop voor je dat het om een defect scherm gaat. Ik zou hem anders sowieso vragen om de compensation cycles voor je aan te passen, om erger te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Raymon89 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:53:
[...]

3 uur per dag naar dezelfde reguliere tv-zender kijken vind ik bizar lang ja, maar dat zal dan wel aan mij liggen xD Maar ben het met je eens dat inbranden dan geen issue zou moeten zijn. En al zeker niet met ondertitels :? Raar. Ben benieuwd wat de monteur daar van gaat zeggen. Hoop voor je dat het om een defect scherm gaat. Ik zou hem anders sowieso vragen om de compensation cycles voor je aan te passen, om erger te voorkomen.
Ik kom nog uit de tijd waar je alleen Ned1 en Ned2 had :+

Maar +/- 3 uur is echt niet lang, een gemiddelde film duurt al +/-2 uur en het is niet aan een gesloten ik zap vaak in de reclames of kijk tussendoor iets anders op een dag.
Dus jij kijkt bijvoorbeeld nooit Netflix langer dan 3 uur ?
speelt nooit games langer dan 3 uur ?
kortom je tv staat nooit langer dan 3 uur per dag aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-10 13:40
Hoe groot is het probleem van inbranden nu echt? Ik ben in de markt voor een c7, maar wil m’n tv gewoon normaal kunnen gebruiken. Geen workarounds etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

giantgiantus schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:30:
Hoe groot is het probleem van inbranden nu echt? Ik ben in de markt voor een c7, maar wil m’n tv gewoon normaal kunnen gebruiken. Geen workarounds etc.
Dat is erg lastig te zeggen, want niemand heeft zicht op de totaalcijfers: hoeveel er wel of niet last van hebben. Daarnaast lijkt het dus erg afhankelijk van je kijkgedrag en zijn er wellicht meer gevallen waarvan gebruikers het simpelweg nog niet ontdekt hebben.

Ik heb na 1 jaar nergens last van op mijn B6 (onlangs nog getest met rood scherm) en de tv staat elke dag wel een aantal uren aan, wisselend van TV tot PS4 Pro en Plex. Ik doe verder niks speciaals. Behalve geen rtl4 kijken maar dat is niet vanwege het inbrandrisico :P

Wellicht interessant om branduren te vergelijken met degene die er wel last van hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 25-09-2017 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
@Slux Als LG je scherm niet zou willen vervangen, heb je dan recht op winkelgarantie....tv omruilen voor andere?

Leed ook op andere forums dat inbranden best vaak voorkomt. Benieuwd of LG er iets op heeft gevonden voor hun 2018 Oled line-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Amaze86 schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:57:
@Slux Als LG je scherm niet zou willen vervangen, heb je dan recht op winkelgarantie....tv omruilen voor andere?

Leed ook op andere forums dat inbranden best vaak voorkomt. Benieuwd of LG er iets op heeft gevonden voor hun 2018 Oled line-up
Volgens mij heb je de eerste 14 dagen winkel garantie daarna gaat het via LG zelf ??
ik heb hem bij plattetv gekocht met extra garantie en zij hebben LG ingeschakeld

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Shocked
Slux schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:28:
[...]

Burn in

OLED met zelflichtende pixels

Het grootte nadeel van zelf-lichtende pixels is, is dat ze dus aan slijtage onderhevig kunnen zijn als er een bepaalde kleur op een bepaalde plek lang getoond wordt.

Deze slijtage kan zich opstapelen en indien dit lang genoeg gebeurd, verliezen deze pixels iets in lichtkracht ten opzichte van de andere pixels. Op dat moment wordt bijvoorbeeld een logo zichtbaar om dat daar een soort schaduwplek ontstaat: de iets donkere rode pixels bijvoorbeeld op een helder rode achtergrond.

rtl 4

Opvallend is de huidige generatie oled's (2016 / 2017) vooral gevoelig zijn voor heldere logo's of strepen in de kleuren geel of oranje. Kennelijk slijten de pixels daar sneller.

In deze video-review kan ook worden gezien dat bij heldere (oranje/rode kleuren) tekenfilms het stroomverbruik enorm stijgt tot 355 Watt.

Kijk hier op minuut 5:55 :
https://www.youtube.com/watch?v=R7H0y241ehc&t=3s

Kennelijk kost het veel energie om deze kleur in stand te houden wat ook de gevoeligheid zou verklaren voor de relatief snelle slijtage.

Tegengaan van burn-in

LG bouwt twee zaken in om dergelijke snelle slijtage wat tegen te gaan:
1) dimming statische elementen tijdens het kijken
2) schoningscysclus na 4 uur kijken

Dat logo's dimmen, is soms te zien. Bij de 950EF (2016 mode) vond ik dat soms zelf storend: ook de scoreborden werden zowat donker. Bij mijn huidige 55E6 is dat amper te zien. behalve dat er een soort vlek rond een bijvoorbeeld een logo staat.

Als de tv uitgaat (na minimaal 4 uur kijken), dan start er een korte schoningscyclus die ongelijkmatige slijtage copenseert. Wat inhoud dat getracht wordt om spanningsverschillen die ontstaan zijn door ongelijkmatig gebruik, wat af te vlakken en te middelen zodat een verschil (de bijv. donkere pixels) wat minder te zien is.

De langere schoningscyclus (na 2000 uur) is een stuk agressiever en duurt een uur. Je kan deze ook handmatig aanzetten via het oled-menu, maar dat wordt afgeraden omdat het mogelijk een negatieve invloed zou kunnen hebben op de levensduur/lichtopbrengst. Ik heb het zelf een keer of 3 achter elkaar uitgevoerd en zag overigens geen verschil in het beeld of lichtopbrengst. Ook bleef bij mij het RTL 4 logo gewoon zichtbaar.

Ervaring met slijtage

Mijn ervaring is dat circa na 6 - 8 maanden veel gekeken helder gele of oranje logo's of kleuren zichtbaar gaan worden.
Dat is al 2x gebeurd. In branduren is dat:
800 - 1000 uur. Met als schatting dat in die tijd (door familie) circa 400 uur RTL 4 is gekeken.
De rest is andere zenders, films, Netflix e.d.

RTings

De website Rtings doet tegenwoordig een leuke proef met slijtage op oled versus lcd.

Link naar het experiment:

Hun commentaar na een week of is ook al wat voorzichtiger en beweren niet (meer) dat oled niet kan inbranden:

Quote 18 september onderaan:
"Yes, there is what appears to be permanent retention on the logos in the corners. For the time being, we will still recommend OLEDs for gaming as they still offer a clear performance advantage over LCDs due to their instant response time and exceptional picture quality. We will still make sure advise our readers about their durability limitations which can cause these issues. At the current state of our test, we consider this retention to be minor since it will seldom be seen with normal usage and it requires having the same static content on-screen for hundreds of hours for it to appear. "

LG en andere merken

Vroeger werd vooral gewezen op "misbruik" indien er inbranding te zien was. Dat kwam dan voornamelijk voor in winkels waarbij de de oled nooit in standby kwam (en dan een compensatiecyclus kon uitvoeren) doordat centraal de stroom werd afgeschakeld.
Tegenwoordig zijn er vele voorbeelden dat Oled wel degelijk langdurig een slijtage kan vertonen - om het woord inbranden even te voorkomen.
De kundige monteur die bij mij het scherm heeft vervangen, zei dat ik echt niet de enige was. Veelal repareerde hij winkelmodellen, maar ook schermen met ingebrande HUD's en logo's.

De meeste van deze reparaties/klachten gaan via de winkel en komen nooit op dit forum terecht.

De andere merken zijn inmiddels ook wakkergeschud en bijv. Sony vermeld nu duidelijk in zijn garantievoorwaarden dat :

https://www.sony.nl/elect...c9d41d56e7b/47239981M.pdf

• Voer de Schermvernieuwing alleen uit wanneer de
inbranden van nabeelden goed zichtbaar is. Ter
indicatie bevelen wij aan om dit één keer per jaar uit
te voeren. Voer het liever niet meer dan één keer per
jaar uit, omdat het een invloed kan hebben op de
levensduur van het scherm.
• Beelden met klokken, logo's en felle kleuren (ook wit)
kunnen gemakkelijk inbranden van nabeelden
veroorzaken. Vermijd om dergelijke beelden
gedurende een lange periode weer te geven, anders
is het mogelijk dat inbranden van nabeelden
ontstaat.

Ook die zijn wijzer geworden met betrekking tot eventuele klachten. In het begin was LG nog tamelijk coulant en kreeg je wel een nieuw scherm, maar nu de prijzen onder druk staan en er tamelijk veel klachten zijn, wordt er een wat terughoudender beleid gevoerd (lees: jammer voor je).

Vaag vlekje of niet?
Nu kan je je ook wel afvragen of een vaag vlekje je plezier enorm in de weg staat. Mijn plasma (Panasonic 42GT60) heeft ook ergens wel een vlekje en het scherm is niet helemaal wit meer (green blob) en dat vind ik ook best.
Maar toch blijft het knagen dat ze je je er bij het begin al niet voor gewaarschuwd hebben dat logo's gewoon inbranden (schuw vormen) en lang kijken naar newsscrollers beter kan vermijden.

Ook ben ik het met Slux eens dat je normaal TV kijken - al is het RTL 4 - niet als misbruik kan zien. Zeker ook omdat het een zender betreft met zowat om het kwartier 5 minuten reklame zonder logo. Tenslotte is het gebruiksartikel, bedoeld voor tv kijken en wordt er vast ook wel andere zenders bekeken!
Bij gebruik als game-scherm kan ik me nog wel voorstellen dat uren en uren achter elkaar (en dagen - maanden) je wat problemen kan verwachten.

Kan oled dus inbranden?

Jazeker. Dat kan gewoon, dat ligt aan de gebruikte techniek (ongelijkmatige slijtage van zelfoplichtende pixels). Velen zien het (nog) niet maar gaan er wel mee te maken hebben.
Boze tongen beweren dat meer als 16% van eigenaren geklaagd hebben, Nou lijkt me dat wat overdreven maar geeft wel aan dat er "wat speelt".
LG zelf weet er natuurlijk ook wel van. Helemaal ontkennen doen ze ook niet en hopen het probleem in 2018 onder de knie te hebben (hier een linkje, als is de bron even wat dubieus):
http://www.fudzilla.com/n...ffers-from-burn-in-effect
Ze hopen dat de nieuwe generatie panelen (2018) wat ongevoeliger zijn of wellicht betere / slimmere compensatiecyclussen kunnen draaien.

En ikzelf:
Iedereen kan straks commentaar op dit stuk geven, maar ik ben er wel klaar mee. Oled is schitterend maar een tv babysitten doe ik (niet) meer. Ik rag deze oled (55E6) verder af en ga voor de woonkamer een Sony 65XE9005 kopen als universele "afrag-tv" zonder dat ik na hoef te denken dat iets op pauze blijft staan (tja, kinderen he) en schade kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-10 13:40
Shocked schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:03:
[...]

Burn in

OLED met zelflichtende pixels

Het grootte nadeel van zelf-lichtende pixels is, is dat ze dus aan slijtage onderhevig kunnen zijn als er een bepaalde kleur op een bepaalde plek lang getoond wordt.

Deze slijtage kan zich opstapelen en indien dit lang genoeg gebeurd, verliezen deze pixels iets in lichtkracht ten opzichte van de andere pixels. Op dat moment wordt bijvoorbeeld een logo zichtbaar om dat daar een soort schaduwplek ontstaat: de iets donkere rode pixels bijvoorbeeld op een helder rode achtergrond.

[afbeelding]

Opvallend is de huidige generatie oled's (2016 / 2017) vooral gevoelig zijn voor heldere logo's of strepen in de kleuren geel of oranje. Kennelijk slijten de pixels daar sneller.

In deze video-review kan ook worden gezien dat bij heldere (oranje/rode kleuren) tekenfilms het stroomverbruik enorm stijgt tot 355 Watt.

Kijk hier op minuut 5:55 :
https://www.youtube.com/watch?v=R7H0y241ehc&t=3s

Kennelijk kost het veel energie om deze kleur in stand te houden wat ook de gevoeligheid zou verklaren voor de relatief snelle slijtage.

Tegengaan van burn-in

LG bouwt twee zaken in om dergelijke snelle slijtage wat tegen te gaan:
1) dimming statische elementen tijdens het kijken
2) schoningscysclus na 4 uur kijken

Dat logo's dimmen, is soms te zien. Bij de 950EF (2016 mode) vond ik dat soms zelf storend: ook de scoreborden werden zowat donker. Bij mijn huidige 55E6 is dat amper te zien. behalve dat er een soort vlek rond een bijvoorbeeld een logo staat.

Als de tv uitgaat (na minimaal 4 uur kijken), dan start er een korte schoningscyclus die ongelijkmatige slijtage copenseert. Wat inhoud dat getracht wordt om spanningsverschillen die ontstaan zijn door ongelijkmatig gebruik, wat af te vlakken en te middelen zodat een verschil (de bijv. donkere pixels) wat minder te zien is.

De langere schoningscyclus (na 2000 uur) is een stuk agressiever en duurt een uur. Je kan deze ook handmatig aanzetten via het oled-menu, maar dat wordt afgeraden omdat het mogelijk een negatieve invloed zou kunnen hebben op de levensduur/lichtopbrengst. Ik heb het zelf een keer of 3 achter elkaar uitgevoerd en zag overigens geen verschil in het beeld of lichtopbrengst. Ook bleef bij mij het RTL 4 logo gewoon zichtbaar.

Ervaring met slijtage

Mijn ervaring is dat circa na 6 - 8 maanden veel gekeken helder gele of oranje logo's of kleuren zichtbaar gaan worden.
Dat is al 2x gebeurd. In branduren is dat:
800 - 1000 uur. Met als schatting dat in die tijd (door familie) circa 400 uur RTL 4 is gekeken.
De rest is andere zenders, films, Netflix e.d.

RTings

De website Rtings doet tegenwoordig een leuke proef met slijtage op oled versus lcd.

Link naar het experiment:

Hun commentaar na een week of is ook al wat voorzichtiger en beweren niet (meer) dat oled niet kan inbranden:

Quote 18 september onderaan:
"Yes, there is what appears to be permanent retention on the logos in the corners. For the time being, we will still recommend OLEDs for gaming as they still offer a clear performance advantage over LCDs due to their instant response time and exceptional picture quality. We will still make sure advise our readers about their durability limitations which can cause these issues. At the current state of our test, we consider this retention to be minor since it will seldom be seen with normal usage and it requires having the same static content on-screen for hundreds of hours for it to appear. "

LG en andere merken

Vroeger werd vooral gewezen op "misbruik" indien er inbranding te zien was. Dat kwam dan voornamelijk voor in winkels waarbij de de oled nooit in standby kwam (en dan een compensatiecyclus kon uitvoeren) doordat centraal de stroom werd afgeschakeld.
Tegenwoordig zijn er vele voorbeelden dat Oled wel degelijk langdurig een slijtage kan vertonen - om het woord inbranden even te voorkomen.
De kundige monteur die bij mij het scherm heeft vervangen, zei dat ik echt niet de enige was. Veelal repareerde hij winkelmodellen, maar ook schermen met ingebrande HUD's en logo's.

De meeste van deze reparaties/klachten gaan via de winkel en komen nooit op dit forum terecht.

De andere merken zijn inmiddels ook wakkergeschud en bijv. Sony vermeld nu duidelijk in zijn garantievoorwaarden dat :

https://www.sony.nl/elect...c9d41d56e7b/47239981M.pdf

• Voer de Schermvernieuwing alleen uit wanneer de
inbranden van nabeelden goed zichtbaar is. Ter
indicatie bevelen wij aan om dit één keer per jaar uit
te voeren. Voer het liever niet meer dan één keer per
jaar uit, omdat het een invloed kan hebben op de
levensduur van het scherm.
• Beelden met klokken, logo's en felle kleuren (ook wit)
kunnen gemakkelijk inbranden van nabeelden
veroorzaken. Vermijd om dergelijke beelden
gedurende een lange periode weer te geven, anders
is het mogelijk dat inbranden van nabeelden
ontstaat.

Ook die zijn wijzer geworden met betrekking tot eventuele klachten. In het begin was LG nog tamelijk coulant en kreeg je wel een nieuw scherm, maar nu de prijzen onder druk staan en er tamelijk veel klachten zijn, wordt er een wat terughoudender beleid gevoerd (lees: jammer voor je).

Vaag vlekje of niet?
Nu kan je je ook wel afvragen of een vaag vlekje je plezier enorm in de weg staat. Mijn plasma (Panasonic 42GT60) heeft ook ergens wel een vlekje en het scherm is niet helemaal wit meer (green blob) en dat vind ik ook best.
Maar toch blijft het knagen dat ze je je er bij het begin al niet voor gewaarschuwd hebben dat logo's gewoon inbranden (schuw vormen) en lang kijken naar newsscrollers beter kan vermijden.

Ook ben ik het met Slux eens dat je normaal TV kijken - al is het RTL 4 - niet als misbruik kan zien. Zeker ook omdat het een zender betreft met zowat om het kwartier 5 minuten reklame zonder logo. Tenslotte is het gebruiksartikel, bedoeld voor tv kijken en wordt er vast ook wel andere zenders bekeken!
Bij gebruik als game-scherm kan ik me nog wel voorstellen dat uren en uren achter elkaar (en dagen - maanden) je wat problemen kan verwachten.

Kan oled dus inbranden?

Jazeker. Dat kan gewoon, dat ligt aan de gebruikte techniek (ongelijkmatige slijtage van zelfoplichtende pixels). Velen zien het (nog) niet maar gaan er wel mee te maken hebben.
Boze tongen beweren dat meer als 16% van eigenaren geklaagd hebben, Nou lijkt me dat wat overdreven maar geeft wel aan dat er "wat speelt".
LG zelf weet er natuurlijk ook wel van. Helemaal ontkennen doen ze ook niet en hopen het probleem in 2018 onder de knie te hebben (hier een linkje, als is de bron even wat dubieus):
http://www.fudzilla.com/n...ffers-from-burn-in-effect
Ze hopen dat de nieuwe generatie panelen (2018) wat ongevoeliger zijn of wellicht betere / slimmere compensatiecyclussen kunnen draaien.

En ikzelf:
Iedereen kan straks commentaar op dit stuk geven, maar ik ben er wel klaar mee. Oled is schitterend maar een tv babysitten doe ik (niet) meer. Ik rag deze oled (55E6) verder af en ga voor de woonkamer een Sony 65XE9005 kopen als universele "afrag-tv" zonder dat ik na hoef te denken dat iets op pauze blijft staan (tja, kinderen he) en schade kan veroorzaken.
Hele goede post. Ben het met je conclusie eens. Vind het echt bijzonder dat dit kan met producten met een adviesprijs van een aantal 1000€....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwembroek
  • Laatst online: 21:16
Als ik had geweten dat oled zo gevoelig voor inbranden zou zijn had ik ook geen 3000 plus uitgegeven in januari van dit jaar. Had liever een 78 inch Qled genomen. Mindere beeldkwaliteit dan oled. Maar wel burn in proof en groter dan mijn 65 inch.

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zwembroek schreef op maandag 25 september 2017 @ 17:03:
Als ik had geweten dat oled zo gevoelig voor inbranden zou zijn had ik ook geen 3000 plus uitgegeven in januari van dit jaar. Had liever een 78 inch Qled genomen. Mindere beeldkwaliteit dan oled. Maar wel burn in proof en groter dan mijn 65 inch.
Ben ik blij dat ik "maar" €1600,- heb neergelegd voor een B6. Ach joh, maak je niet te sappel. Meer dan 15 jaar plasma gehad en ondanks het inbranden wilde ik niet anders. Nooit, maar dan ook nooit een (Q)led in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:15
Geen matches
ik lees dat mensen kunnen kijken naar B.V een legaal rood scherm (lgC7) . om eventueel een inbranding goed waar te kunnen nemen. Ik wil dat ook graag eens zien op mijn tv, maar kan die optie in met menu nergens vinden. Ik heb mijn tv nu op standaard staan, met wat kleine aanpassingen..

Hoe kom ik bij kleuren uit met alleen een rood scherm om het mijn eigen te kunnen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door harley2009 op 26-09-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
Geen matches
harley2009 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 06:51:
ik lees dat mensen kunnen kijken naar B.V een legaal rood scherm (lgC7) . om eventueel een inbranding goed waar te kunnen nemen. Ik wil dat ook graag eens zien op mijn tv, maar kan die optie in met menu nergens vinden. Ik heb mijn tv nu op standaard staan, met wat kleine aanpassingen..

Hoe kom ik bij kleuren uit met alleen een rood scherm om het mijn eigen te kunnen zien.
Color filter aan zetten in het CMS en dan heb je genoeg rood in beeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Geen matches
Update over inbranding en strepen

LG is geweest en het scherm valt gelukkig onder garantie oOo

• Raymon89
Geen matches
Nice! Vanwege de inbranding of vanwege de strepen (waarmee je vertical banding bedoeld denk ik?)?

• Slux
  • Niet online
Geen matches
Raymon89 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:58:
Nice! Vanwege de inbranding of vanwege de strepen (waarmee je vertical banding bedoeld denk ik?)?
Vanwege die strepen zit een donkere verticale balk in het beeld, durf niet te zeggen of het vertical bandig is.
het lijkt erg veel op dit plaatje van een LED tv
http://cdn.avsforum.com/2/2d/2dfd3198_vbattach211960.jpeg
peet1965 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:01:
[...]
Ik kan helaas nog geen foto plaatsen hier, heeft met karma te maken?
streep zat wel op de zelfde plek
Zou best kunnen kwam er zelf pas een paar weken geleden achter dat je via tweakers fotos kon plaatsen en dan ben ik al sinds 2001 actief :+
je kan ook bijvoorbeeld tinypic gebruiken
http://nl.tinypic.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

ChiLLeR schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:12:
[...]

Toch gek dat er best veel mensen ingebrande artefacts melden? Zijn dat de 6 serie modellen of betreft het ook de 7 series?
Ik zeg niet dat inbranden niet mogelijk is (dat is mij al lang bekend, zelfs voordat ik mijn B6 kocht, en hier veel besproken). Ik zeg alleen dat dat niet na 15 minuten gebeurd en dat contrast er heel weinig mee te maken heeft. Daarnaast slaat die garantie boven wel/onder niet volgens mij ook nergens op.

• Slux
  • Niet online
Puck schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:08:
[...]
Totale onzin. Contrast ook 8)7
Volgens de monteur die hier was kwam inbranden ook door contrast en stilstaand beeld verder niet op ingegaan omdat ik al blij was dat die strepen onder garantie vielen
ionn schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:20:
[...]

En jij gelooft een mediamerkt medwerker :F Ik zal er maar niet over beginnen hoe onnozel die mediamarktmedewerkers zijn.
Deze jongen werkt er al jaren en heeft er ''redelijk'' verstand van komt regelmatig voor volgens hem kreeg en vrij veel klachten over, hij liet ook de OLEDS die daar staan zien en waren ook ingebrand
Vind het zelf ook raar die garantie voorwaarden, contrast kan ik wel inkomen.

Bij mij heeft contrast altijd zo rond de 80 gestaan en altijd screensavers en toch flink ingebrand.
Als ze mijn tv komen repareren zal ik het wel aan hun vragen hoe het precies zit met garantie voorwaarden m.b.t. inbranden

Ik kreeg vandaag een melding dat er een nieuwe firmware was 05.30.03 is dat die inmiddels alweer oude waar wat problemen mee waren ?

[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 28-09-2017 21:19 ]

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Slux schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:15:
[...]

Volgens de monteur die hier was kwam inbranden ook door contrast en stilstaand beeld verder niet op ingegaan omdat ik al blij was dat die strepen onder garantie vielen
Uiteindelijk is het natuurlijk wel "contrast" van kleuren/vormen in beeld wat je vaak ingebrand ziet (even los van hoe hoog constrast staat). Als je contrast rond 70 of lager zet verlies je gewoon detail, echt een no-go. Hier contrast al langer dan een jaar op 84 of hoger en nergens last van.
Deze jongen werkt er al jaren en heeft er ''redelijk'' verstand van komt regelmatig voor volgens hem kreeg en vrij veel klachten over, hij liet ook de OLEDS die daar staan zien en waren ook ingebrand
Vind het zelf ook raar die garantie voorwaarden, contrast kan ik wel inkomen.
Verbaasd me niks dat winkelmodellen inbranden: die draaien 12+ uur dezelfde demo en gaan s'nachts gewoon spanningsloos, dus geen panel clean cycles.
Ik kreeg vandaag een melding dat er een nieuwe firmware was 05.30.03 is dat die inmiddels alweer oude waar wat problemen mee waren ?
Dat is degene die veel B6 eigenaren hier al hebben draaien. Zwart schijnt niet meer 100% zwart te zijn (maar ik zie het niet) en menu is iets slomer. Verder werkt hij prima: HLG support, betere motion (schijnt, ik zie het niet) en betere near-blacks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-10 20:26
Hoewel inbranden me nog niet echt zorgen baart schrik ik toch van het logo van BNNVARA op NPO1 net. Drie knalrode dikke strepen. Hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:51
Geen matches
Nougat schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 16:28:
[...]

Verbied dan gelijk alle logo's van alle Nederlandse zenders... neem nou het tv programma Kassa... staat alleen in de linker onder hoek geen logo....
Het zou al helpen als de logo`s transparant zijn, zoals die van SBS6 tegenwoording.
RTL geeft de schuld aan de fabrikant...uiteraard...zie reactie RTL onder;

Beste Jacques,

Bedankt voor jouw bericht.

Het logo is in het verleden al transparanter gemaakt.

Wij adviseren u contact op te nemen met de fabrikant van de tv.

Met vriendelijke groet,

Publieksservice RTL

Mijn mail naar RTL;

Goedemiddag;

Zo nu en dan kijken we RTL4. Helaas heb ik moeten constateren dat het
RTL4 zender logo begint in te branden.
Het gebruikte logo van RTL4 is fel oranje gekleurd, gecontourd en niet
transparant zoals bij de andere omroepen.
Helaas lees ik in de diverse fora dat het RTL4 logo vaker inbrand op
Oled en Plasma schermen.
Vermoedelijk heeft dat te maken met de intense oranje kleur, het witte
deel van het logo brand namelijk niet in.
Is het niet een idee om het logo transparanter te maken en minder hard?

RTL4 is een ramp, maar hebben jullie het nieuwe van RTL5 al gezien?

Overigens lijken extra cycles met het verwijderen van beeldruis bij mij wel te helpen.

[ Voor 19% gewijzigd door jacques1971 op 04-10-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Noord27 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Dat moet er mee te maken hebben. Bij die instelling krijg ik serieus de neiging om een zonnebril te pakken. Staat hier op 16.
Wellicht heeft het er mee te maken, maar dan hoeft het nog niet acceptabel te zijn. Dat jij OLED Light op 16 hebt, prima, maar andere hebben deze graag hoger (bijvoorbeeld omdat ze niet in een donkere kamer kijken). Ik heb mijne al meer dan een jaar op 40 / 60 of zelfs hoger, nergens last van.

Zo heb ik ook nog wel een tip om inbranden te voorkomen: geen TV kijken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Puck op 04-10-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:51
Puck schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

Wellicht heeft het er mee te maken, maar dan hoeft het nog niet acceptabel te zijn. Dat jij OLED Light op 16 hebt, prima, maar andere hebben deze graag hoger (bijvoorbeeld omdat ze niet in een donkere kamer kijken). Ik heb mijne al meer dan een jaar op 40 / 60 of zelfs hoger, nergens last van.

Zo heb ik ook nog wel een tip om inbranden te voorkomen: geen TV kijken :P
Die kamer moet wel heeel donker zijn...16 vind ik erg slap.
65 is voor mij een normale waarde om genoeg contrast verhouding (dynamiek) te hebben tussen wit en zwart.
Contrast staat bij mij op 70 en helderheid op 54...zegt niet helemaal alles natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Reconhell schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Just making sure, er niet iets is wat ik vergeten ben voor maximum kwaliteit.
Weet iemand of je de tv ook echt uit kan zetten ipv standby?
Welke modus gebruiken jullie voor het kijken van 1080p SDR content?
Ik vond een hdr optie nu ik de ingebouwde player gebruik van LG voor videos.
- Video content is altijd 4:2:0, daar gaat een betere chroma instelling niets aan veranderen.
- TV volledig stroomloos laten is af te raden, omdat de TV na 4 uur kijken in standby een zogenaamde panel-cleaning programma uitvoert tegen retention / inbranden / etc.
- De meeste gebruiken ISF Dark / Light omdat die dicht in de buuurt van calibratie standaarden komt en de meeste opties biedt.
- Die HDR optie is een effect om HDR op non-HDR te forceren. Ik zou het je afraden :P De TV switcht vanzelf naar de echte HDR modus als je daadwerkelijk HDR afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Is weer iets anders dan het inbranden verhaal :+

Ik heb nog steeds niks gehoord wat er nu precies met mijn tv gaat gebeuren, strepen viel onder garantie maar er zijn geen onderdelen of het was economisch niet rendabel om hem nog te maken.
Als ze hem vervangen voor een andere moet dat dan een nieuwe zijn of mag het een ''afdankertje'' refurbished model zijn wat ze dan leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Slux schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:22:
Is weer iets anders dan het inbranden verhaal :+

Ik heb nog steeds niks gehoord wat er nu precies met mijn tv gaat gebeuren, strepen viel onder garantie maar er zijn geen onderdelen of het was economisch niet rendabel om hem nog te maken.
Als ze hem vervangen voor een andere moet dat dan een nieuwe zijn of mag het een ''afdankertje'' refurbished model zijn wat ze dan leveren ?
Volgens mij moeten ze een nieuwe leveren. Betekend nog niet dat ze dat gaan doen... Zie bijvoorbeeld
nieuws: Nederlandse rechter: Apple moet bij vervanging splinternieuw product ... (is dan wel Apple maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Geen matches
Ik heb de B6 en totaal geen last van image retention / inbranding. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puck

Puck

W32.Deadcode.A

Geen matches
Sommige hebben inbranding, hier op Tweakers met name RTL 4 logo's (ik denk 3 mensen ofzo). Veel hebben ook nergens last van, waaronder ik na 13 maanden gebruik. Staat wel met name in de avonduren aan en weinig TV, meer films en games.

Of je je zorgen moet maken? Tja, het kan blijkbaar gebeuren, niemand die daar een definitief antwoord op heeft. Behalve dat geel/oranje logo's vaak de reden zijn. Er is niemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat het bij jou niet zal gebeuren. Ik zou in ieder geval oppassen met RTL 4.

Image retention is sowieso iets waar elke OLED bezitter wel "last" van heeft, niet bij normale video content maar wel bij statische interfaces, en dan voor geel/oranje. Maar dat verdwijnt heel snel en is verder niet storend.

[ Voor 59% gewijzigd door Puck op 15-10-2017 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:20

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

lonehitman schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:06:
Nog terugkomend op de ingebrande teletekstpaginas. Er is na 14 dagen een Lg monteur langsgekomen. Deze heeft het scherm vervangen van de e6v. advies is, geen teletekst gebruiken....
Hoe ver gaat dit nog?
Geen teletekst, geen RTL4, liefst geen windows pc of statisch beeld. Straks mag je geen tv meer kijken want inbranden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Geen matches
Puck schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:23:
Sommige hebben inbranding, hier op Tweakers met name RTL 4 logo's (ik denk 3 mensen ofzo). Veel hebben ook nergens last van, waaronder ik na 13 maanden gebruik. Staat wel met name in de avonduren aan en weinig TV, meer films en games.

Of je je zorgen moet maken? Tja, het kan blijkbaar gebeuren, niemand die daar een definitief antwoord op heeft. Behalve dat geel/oranje logo's vaak de reden zijn. Er is niemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat het bij jou niet zal gebeuren. Ik zou in ieder geval oppassen met RTL 4.

Image retention is sowieso iets waar elke OLED bezitter wel "last" van heeft, niet bij normale video content maar wel bij statische interfaces, en dan voor geel/oranje. Maar dat verdwijnt heel snel en is verder niet storend.
Bedankt voor deze reactie al is t al weer een week geleden. Zelf kijk ik geen tv kanalen maar gebruik ik mijn tv puur om films, docu's en series te kijken via een htpc die weer met hdmi aan elkaar verbonden zitten. Nu ben ik geïnteresseerd in de pos9002 of de c7v maar ben ik vandaag erachter gekomen dat de tv's last kunnen hebben van burn in. Nu kijk ik nooit tv kanalen met een permanent logo maar heb ik wel windows bijvoorbeeld voor langere tijd open staan (ong. 1.5 uur max achterelkaar). Onze tv staat niet heel lang aan per dag alleen in de avonduren en dan max 2-3u achterelkaar. Toch vanavond even naar de MM gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ApC_IcE schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:28:
[...]

Hoe ver gaat dit nog?
Geen teletekst, geen RTL4, liefst geen windows pc of statisch beeld. Straks mag je geen tv meer kijken want inbranden 8)7
Nou ik heb na 14 dagen nog steeds niks terug van LG ben het inmiddels een beetje beu! Ben er echt op aan het wachten dat ik iets terug krijg van hun.

Maar ik ga echt geen genoegen nemen met een reparatie van mijn scherm ze komen maar of met het geld terug of een nieuwe. Ze leveren een niet deugdelijk product en ze lossen dit maar op.

Sorry even mijn frustratie kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TeunVR schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 14:58:
[...]

Net C7 besteld. Ben benieuwd. Misschien moeten we massaler gaan klagen bij RTL :)
(En bij LG, want dat er een issue is is me wel duidelijk)
Hier totaal geen last van inbranden op een B6. NB: ik heb mijn Oled Light nooit hoger gehad dan 40. Wellicht dat dat meespeelt.

Geniet van je nieuwe tv en ga niet met een vergrootglas kijken anders word je gek. 8) Er is al een speciale GGZ instelling voor LG Oled kijkers in het land heb ik vernomen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyyy
  • Laatst online: 29-06 13:59
Rtings doet op dit moment een test en daar zie je al na 2 weken dat het logo (links boven) is ingebrand (torture test) Behoorlijk snel dus.
Rechtsboven moet een netwerk logo voorstellen en daar duurde het iets meer als 2 weken.
LCD is “the king” als het op niet inbranden aankomt. Ook die testen ze.
De test loopt nog steeds.
Afbeeldingslocatie: http://i.rtings.com/images/burn-in-test/week-8-uniformity-b6-red-large.jpg

Ik heb ook een OLED televisie die ik voor een groot gedeelte als monitor gebruik. Ik persoonlijk heb veel liever de kans op inbranden (OLED), dan slechte zwartwaardes, light blooming, dirty screen effect, slechte kijkhoeken, blur omdat de pixels langzamer van kleur veranderen, en nog veel meer ellende. Zelfs als je met hoofd 3 cm opzij gaat, zie je al dat het beeld slecht(er) wordt op een VA LCD, en ik zit altijd recht voor de tv.
IPS LCD is beter in kijkhoeken maar waardeloos als het op zwartweergave aankomt.
Het inbranden van een OLED heb ik zelf in de hand, maar de nadelen van een LCD niet.

Ik ben benieuwd wat TADF voor OLED gaat doen. Waarschijnlijk gaat de kans op inbranden (is feitelijk de pixels die niet gelijktijdig slijten) een stuk(je) minder zijn. Want op het internet komen steeds meer berichten over inbranden. Zou zonde zijn als OLED net als Plasma tv’s uit productie wordt genomen.
https://www.oled-info.com/tadf

[ Voor 4% gewijzigd door Dannyyy op 28-10-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ginosius schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:06:
Ik heb een OLED 65 E6 van nog geen 6 maanden oud en bij mij is het RTL4 logo helaas ook ingebrand. Bij rood is het heel duidelijk zichtbaar. Bij andere kleuren wat minder.
Het RTL4 logo is oranje, dat is in RGB volledig rood met een deel groen en geen blauw. Waarschijnlijk dat het daardoor goed zichtbaar is bij een rode achtergrond?

Heb hier de OLED 65ef 950v al bijna 2 jaar staan en deze is gekalibreerd. RTL4 staat hier nooit aan, maar bijvoorbeeld Fox Sports staat uren achter elkaar aan. Met een flink logo op elk kanaal. Maar tot nu toe nog niets van inbranden van wat dan ook meegemaakt.

Door de kalibratie zijn de kleurverhoudingen geoptimaliseerd, ook het contrast en OLED lampje zijn meegenomen. Dat voorkomt in ieder geval dat een kleur overheerst.

Weet niet of je deze link al hebt gelezen, daar staan wat tips in over het afstellen van o.a. de contrast en het OLED lampje. Bij mij staan die op 86 en 53, voor de E6 wordt 80 en 45 voorgesteld: https://www.homecinemamag...d65e6v-e6v-serie-oled-tv/

Hopelijk niet nodig deze toevoeging, maar na het op standy zetten van de tv niet de stroom er afhalen. De tv draait dan namelijk een 'pixel herstel' programma. Hoe langer de tv is aangeweest, hoe langer dit zal duren. Heb meegemaakt dat het geluid dat de tv echt naar standby ging pas zo'n 20 minuten na het uitschakelen kwam.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
WvB22 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:06:
RTL moet eens kappen met dat stomme logo van hun. Ok eerlijk is eerlijk het is niet hun schuld dat OLED kennelijk heel gevoelig is voor dat stomme logo maar ik neem toch aan dat je als omroep het toch ook wel een beetje vervelend vindt als de TV van je kijkers allemaal naar de knoppen gaan. Neem lekker een andere kleur logo of zorg voor lichtgrijze logo’s of zo. Ook zonder dat knaloranje zie ik wel dat de uitzending van RTL4 is.
Tja, je kan het RTL niet kwalijk nemen. Zelf kijk ik alleen RTL nieuws 's ochtends, maar ik zie geen inbranding. Iig niet vanaf de bank, ik ga het ook niet van dichtbij bekijken. Heb mijn B6 nu 10 maanden, ben er nog steeds ERG blij mee. Enige keer dat ik image retention heb gezien was bij het kortstondig aansluiten van een xbox one. Bij het starten van de game bleef een groot (geel) blok echt even in beeld staan. Grappig dat ik daar met de PS4 nooit last van heb.

Overigens heeft de RTL XL app geen RTL4 logo bij hun uitzendingen. Kwaliteit is niet altijd even best, maar als je echt hypergevoelig of angstig bent voor inbranden is het een concessive die je kunt overwegen.
Pagina: 1 2 ... 14

Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.

🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic

Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.