Heb de filmmaker mode direct aangezet en het nodige wat ik al wist ingesteld, zoals die motion flow dingen uit e.d.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:16:
@Fairy wil je de tv als monitor gebruiken terwijl je drukwerk ontwerpt dat er op papier qua kleur identiek uit ziet? Zo nee, zoek een film mode uit die je bevalt en lekker genieten.
Op rtings staat wel een guide voor optimale settings.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g5-oled/settings
Destijds voor mijn Samsung QLED had ik specifieke calibratieparameters doorgekregen van een site voor hetzelfde model als ik had (niet hetzelfde exemplaar overigens). Met die settings heeft mijn Samsung er altijd fantastisch uitgezien ondanks dat het geen 'echte calibratie was.
Toch heb ik de beschikking over calibratiehardware, dus ik dacht ik vraag het in ieder geval wel even.
Op zich ben ik dan wel blij dat ik niet met een calibrator hoef te hannessen, dat is best wel een gedoetje om goed te doen.
Als iemand er anders over denkt hoor ik het uiteraard graag!
PS. Wat me wel opvalt, wat kan deze TV een gigantische bak licht geven! Ik heb de helderheid dan ook flink teruggeschroefd voor tijdens normaal TV kijken. Ook beter voor de levensduur.
Ik kan vanuit de keuken op de muren gewoon alle kleuren zien die van de TV af komen. Dat was met de andere TV niet zo, zal ook wel komen door het karakter van OLED.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EjUEgizLHdWgLKT4MCedqRGi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BrYsY0AtY11VPzCJHKB6qy4W.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FR4XZMdRwJ0JumOiHvzAR87r.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/4AuAJN3JzxmGLhL9IzOv1pNf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/erBN9IlCCcj32aWFaOxo2GIR.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/aLuZvcCiRalgU2q8WNxLu3eY.png?f=fotoalbum_large)