Gebruik je een HDMI 2.1 kabel?Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:30:
Ik heb mijn nieuwe LG G5 aan de wand hangen en ben blij met de TV en de kwaliteit van het beeld. 1 ding wil maar niet lukken; Ik krijg op geen enkele manier geluid via (e)ARC over de HDMI kabel naar mijn Receiver. Normaal zou dit geen probleem moeten zijn;
1) steek de hdmi kabel in de special (e)ARC HDMI uitgang van de TV (in mijn geval HDMI #2)
2) steek de andere kant van de hdmi kabel in de "Monitor/ARC" ingang/uitgang van de Receiver.
Zo heeft dit met vorige LG Oled TV jarenlang prima gefunctioneerd. Zijn er andere gebruikers die problemen hebben met Audio Return Channel van de G5 ? Of zou ik een unit hebben met een kapotte geluids uitvoer oid.
Hier een bezitter van een LG G5 & samsung Q990D soundbar, nog nooit problemen met de ARC hier gehad 😉Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:30:
Ik heb mijn nieuwe LG G5 aan de wand hangen en ben blij met de TV en de kwaliteit van het beeld. 1 ding wil maar niet lukken; Ik krijg op geen enkele manier geluid via (e)ARC over de HDMI kabel naar mijn Receiver. Normaal zou dit geen probleem moeten zijn;
1) steek de hdmi kabel in de special (e)ARC HDMI uitgang van de TV (in mijn geval HDMI #2)
2) steek de andere kant van de hdmi kabel in de "Monitor/ARC" ingang/uitgang van de Receiver.
Zo heeft dit met vorige LG Oled TV jarenlang prima gefunctioneerd. Zijn er andere gebruikers die problemen hebben met Audio Return Channel van de G5 ? Of zou ik een unit hebben met een kapotte geluids uitvoer oid.
Domme vraag, maar heb je al een andere (en HDMI 2.1 gecertificeerde) kabel geprobeerd & tevens de sound instellingen op ARC al gezet?
Alhoewel deze idd automatisch over hoort te schakelen naar mijn weten 🤔
Andere HDMI kabels geprobeerd zonder succes, nog niet specifieke 2.1 kabel (volgens mij is dat alleen bandbreedte en dat lijkt me niet het issue). 2.1 kabel is mijn volgende stap in deze saga.SpeedyNick schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:43:
[...]
Hier een bezitter van een LG G5 & samsung Q990D soundbar, nog nooit problemen met de ARC hier gehad 😉
Domme vraag, maar heb je al een andere (en HDMI 2.1 gecertificeerde) kabel geprobeerd & tevens de sound instellingen op ARC al gezet?
Alhoewel deze idd automatisch over hoort te schakelen naar mijn weten 🤔
Sound instelling staan op ARC en dan hoor ik de Receiver schakelen, maar: geen geluid...
NB: Receiver is een Denon AVR-X1400H
Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV
En heb je het ook zo ingesteld op je tv bij geluidinstellingen?Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:47:
[...]
Andere HDMI kabels geprobeerd zonder succes, nog niet specifieke 2.1 kabel (volgens mij is dat alleen bandbreedte en dat lijkt me niet het issue). 2.1 kabel is mijn volgende stap in deze saga.
Sound instelling staan op ARC en dan hoor ik de Receiver schakelen, maar: geen geluid...
NB: Receiver is een Denon AVR-X1400H
@Midget1234
Geluid moet uiteraard op ARC staan en probeer automatisch onder "uitgang digitaal geluid". CEC moet aanstaan om het volume te regelen via de TV. Verder moet je op de eARC/ARC poort van de TV aansluiten, dat is niet zo makkelijk te zien als de TV aan de muur hangt.
Geluid moet uiteraard op ARC staan en probeer automatisch onder "uitgang digitaal geluid". CEC moet aanstaan om het volume te regelen via de TV. Verder moet je op de eARC/ARC poort van de TV aansluiten, dat is niet zo makkelijk te zien als de TV aan de muur hangt.
[ Voor 49% gewijzigd door mrmrmr op 21-12-2025 18:23 ]
Ik kreeg ook geen geluid over earc tot ik op mijn yamaha receiver specifiek cec aanschakelde. Wellicht dus op de denon zelf nog even checken?
Ondersteunt je receiver eARC of alleen ARC? Bij mijn vorige LG TV moest ik ook mijn receiver vervangen omdat ik het met alleen ARC met geen mogelijkheid werkend kreeg.Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:30:
Zo heeft dit met vorige LG Oled TV jarenlang prima gefunctioneerd. Zijn er andere gebruikers die problemen hebben met Audio Return Channel van de G5 ? Of zou ik een unit hebben met een kapotte geluids uitvoer o.i.d. ?
De Denon ondersteunt alleen ARC. Ik dacht dat eARC (Enhanced ARC) backward compatible was.. lijkt er dus op dat dat niet zo is. Bedankt voor alle tips!HEY_DUDE schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:08:
[...]
Ondersteunt je receiver eARC of alleen ARC? Bij mijn vorige LG TV moest ik ook mijn receiver vervangen omdat ik het met alleen ARC met geen mogelijkheid werkend kreeg.
Volgens mij is dat ook zo want anders zou mijn Marantz SR7009 dat probleem ook hebben.Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:35:
[...]
De Denon ondersteunt alleen ARC. Ik dacht dat eARC (Enhanced ARC) backward compatible was.. lijkt er dus op dat dat niet zo is. Bedankt voor alle tips!
This depends on what you mean by backwards compatible. HDMI eARC has ARC fallback, meaning that if you hook up one device with HDMI eARC with another device that doesn’t support it, the devices will fallback to broadcasting an HDMI ARC signal instead. That means you will still be able to get some audio, but you won’t experience the high bitrate audio that eARC intends to provide.
@Midget1234 hierboven een oude post van mij met mijn issues. Ik kan het niet meer helemaal plaatsen, maar wellicht kun je de discussie nog teruglezen. @MotorBeast heeft wel gelijk dat het backwards compatible zou moeten zijn, maar de praktijk in HDMI land is nogal eens weerbarstig met handshake issues en wat al niet meer.HEY_DUDE schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:16:
[...]
Ik had een 6 jaar oude marantz met ARC maar geen eARC. Voor elke type input en codec moest ik de instellingen aanpassen. Wel/geen passtrough etc. Dat was geen doen, meteen maar een demon X3600h opgepikt.
Moet je CEC ook echt aan laten dan? Dat is wel een tegenvaller.djbarney schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:00:
Ik kreeg ook geen geluid over earc tot ik op mijn yamaha receiver specifiek cec aanschakelde. Wellicht dus op de denon zelf nog even checken?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ok, dan zou het bij mij moeten werken. Ik zag ook dat ik eARC ondersteuning kan uitzetten op de LG. Dus ik probeer nu alleen een ARC verbinding te maken.. nog steeds zonder succes.MotorBeast schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:54:
[...]
Volgens mij is dat ook zo want anders zou mijn Marantz SR7009 dat probleem ook hebben.
This depends on what you mean by backwards compatible. HDMI eARC has ARC fallback, meaning that if you hook up one device with HDMI eARC with another device that doesn’t support it, the devices will fallback to broadcasting an HDMI ARC signal instead. That means you will still be able to get some audio, but you won’t experience the high bitrate audio that eARC intends to provide.
[ Voor 13% gewijzigd door Midget1234 op 21-12-2025 21:27 ]
Moet ik nog eens checken, heb het in ieder geval in de Yamaha aan staan nog, en werkt dan verder prima. Kan t nog wel n keer uitzetten en kijken of het dan nog steeds werkt, maar kreeg in ieder geval helemaal geen geluid door zonder die functie aangeschakeldGonadan schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:12:
[...]
Moet je CEC ook echt aan laten dan? Dat is wel een tegenvaller.
Zie jij wel de + en - met geluids niveau op je TV als je geluid zachter en harder doet? Sinds mijn upgrade van de G3 naar de G5 ik niet meer. Zoek me rot maar krijg het niet hersteld. Nu altijd gokken op wel cijfer het geluid nu staat 😑djbarney schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:15:
[...]
Moet ik nog eens checken, heb het in ieder geval in de Yamaha aan staan nog, en werkt dan verder prima. Kan t nog wel n keer uitzetten en kijken of het dan nog steeds werkt, maar kreeg in ieder geval helemaal geen geluid door zonder die functie aangeschakeld
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
soms wel, soms niet. nog niet helemaal kunnen achterhalen wat daar de oorzaak precies van is. binnenkort komt er een nieuwe sofabaton remote hier, dan ga ik de hele setup sowieso nog even onder handen nemen en eens uitzoeken waarom dit niet consequent werkt. mijn receiver staat in een kastje weggewerkt, dus ook niet zichtbaar inderdaad. volume indicatie op t scherm is dan wel zo prettigBschnitz schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:38:
[...]
Zie jij wel de + en - met geluids niveau op je TV als je geluid zachter en harder doet? Sinds mijn upgrade van de G3 naar de G5 ik niet meer. Zoek me rot maar krijg het niet hersteld. Nu altijd gokken op wel cijfer het geluid nu staat 😑
Hoe kan dat iets met de TV te maken hebben dan? Zolang je de input via de Yamaha laat lopen zou hij dat gewoon moeten kunnen laten zien.Bschnitz schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:38:
[...]
Zie jij wel de + en - met geluids niveau op je TV als je geluid zachter en harder doet? Sinds mijn upgrade van de G3 naar de G5 ik niet meer. Zoek me rot maar krijg het niet hersteld. Nu altijd gokken op wel cijfer het geluid nu staat 😑
Tenzij je alles direct aan de TV hangt en ARC gebruikt, dan uiteraard niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat doet die dus niet.Gonadan schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:49:
[...]
Hoe kan dat iets met de TV te maken hebben dan? Zolang je de input via de Yamaha laat lopen zou hij dat gewoon moeten kunnen laten zien.
Tenzij je alles direct aan de TV hangt en ARC gebruikt, dan uiteraard niet.
Mijn pc staat via de Yamaha en ik zie echt alleen + en - zonder cijfers.
Heel soms wel, maar dat is denk ik afhankelijk van wat eerst aan staat. PC zet ik al laatste aan.
Tv zet de Yamaha aan en dan wacht ik tot alles klaar is, en dan start in de PC pas.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
En gisteren:Aanrader voor iedere eigenaar van een Smart TV om te kijken.Piet91 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:43:
Deze techniek (ACR) is hier al vaker genoemd, maar Lon Seidman heeft afgelopen week 2 videos geplaatst hierover:
[YouTube: Your Smart TV's HDMI Port Is Spying On You!]
[YouTube: Is it legal for your TV's HDMI port to spy on you?]
Meerdere fabrikanten gebruiken deze techniek, maar LG stak er toch wel negatief uit, want als je hier niet mee instemt, vervalt praktisch alle functionaliteit qua smart-tv/apps van de TV.
Zoveelste reden (heb hier al vaker redenen genoemd/gepost) om de TV van het internet te houden.
(Hoewel LG blijft proberen, want regelmatig zeurt die weer om de TV toch maar aan wifi te verbinden)
Grote kans dat je je TV daarna direct toegang tot het internet ontzegt.
Ik heb dan eindelijk de upgrade naar WebOS 25 uitgevoerd op m'n G2 en nu staat de knop 'apps' vooraan het rijtje met apps zonder de mogelijkheid om hem te verzetten. Onnodig en irritant eigenlijk, ik hoef die knop daar niet te hebben. Voor de rest nog geen enkele meerwaarde ontdekt aan de nieuwe versie.
Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ
Nee hier ook niet. Zag ook MS CoPilot staan die ik ongeopend naar de verborgen apps heb verplaatst.Largamelion schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:29:
Ik heb dan eindelijk de upgrade naar WebOS 25 uitgevoerd op m'n G2 en nu staat de knop 'apps' vooraan het rijtje met apps zonder de mogelijkheid om hem te verzetten. Onnodig en irritant eigenlijk, ik hoef die knop daar niet te hebben. Voor de rest nog geen enkele meerwaarde ontdekt aan de nieuwe versie.
Iemand hier met de G5 al geprobeerd om de stroomkabel "netjes" los te krijgen uit de tv? Het kleine klepje uit de vorige series om de stroomkabel los te halen zit er niet meer. Je schijnt nu de hele achterkant los te moeten maken, dit vind ik weer een beetje drastisch icm ook met de garantie.
Opgelost! Er stond een instelling verkeerd in de Denon Receiver waardoor hij ARC input weigerde.. 😳.Midget1234 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:30:
Zo heeft dit met vorige LG Oled TV jarenlang prima gefunctioneerd. Zijn er andere gebruikers die problemen hebben met Audio Return Channel van de G5 ? Of zou ik een unit hebben met een kapotte geluids uitvoer o.i.d. ?
Super opgelost door Foto Video Smits uit Arnhem. Top service.
Weet je ook welke instelling verkeerd stond? Dat kan anderen hier helpen als ze eenzelfde probleem hebben.Midget1234 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:22:
[...]
Opgelost! Er stond een instelling verkeerd in de Denon Receiver waardoor hij ARC input weigerde.. 😳.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik probeer met een Windows 11 laptop Sceen Share aan de praat te krijgen met mijn G5, maar dit lukt niet. Ik zit uiteraard op hetzelfde netwerk en mijn laptop kan de tv vinden en als ik probeer te connecten krijg ik een melding 'unable to connect to Screen Share'. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
-edit- Terwijl ik dit aan het typen was krijg ik het opeens wel voor elkaar? Beetje heen en weer klikken hielp met verbinden.. vaag hoor waarom zo'n setting soms niet wil werken.
-edit- Terwijl ik dit aan het typen was krijg ik het opeens wel voor elkaar? Beetje heen en weer klikken hielp met verbinden.. vaag hoor waarom zo'n setting soms niet wil werken.
[ Voor 23% gewijzigd door Polycom op 28-12-2025 11:18 ]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ben van plan om een G5 aan te schaffen maar vind die vaste stekker zo dom. Wordt waarschijnlijk eraf knippen wil ik het netjes door kabelbuis krijgen.Wimploo schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:56:
Iemand hier met de G5 al geprobeerd om de stroomkabel "netjes" los te krijgen uit de tv? Het kleine klepje uit de vorige series om de stroomkabel los te halen zit er niet meer. Je schijnt nu de hele achterkant los te moeten maken, dit vind ik weer een beetje drastisch icm ook met de garantie.
Had ik toch gelijk dat het gewoon zou moeten werken.Midget1234 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:22:
[...]
Opgelost! Er stond een instelling verkeerd in de Denon Receiver waardoor hij ARC input weigerde.. 😳.
Dit wordt vaker genoemd als mogelijk problematisch, maar heeft het ooit voor daadwerkelijke problemen gezorgd, zoals bij garantie?Sacul schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:17:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ben van plan om een G5 aan te schaffen maar vind die vaste stekker zo dom. Wordt waarschijnlijk eraf knippen wil ik het netjes door kabelbuis krijgen.
Een stekker afknippen en een ander monteren stelt niets voor in de totaalinstallatie van een apparaat. Je ziet het ook vaak genoeg bij bijvoorbeeld witgoed. Als je daar al tegenop kijkt, dan kan je beter niet zelf een dergelijke TV installeren.
[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 29-12-2025 13:11 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Nee hoor, zet er zo een andere stekker op. Ben meer benieuwd of er andere mogelijkheden zijn zoals het loshalen van een klepje en het hele snoer vervangen.The Zep Man schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:08:
[...]
Dit wordt vaker genoemd als mogelijk problematisch, maar heeft het ooit voor daadwerkelijke problemen gezorgd, zoals bij garantie?
Een stekker afknippen en een ander monteren stelt niets voor in de totaalinstallatie van een apparaat. Je ziet het ook vaak genoeg bij bijvoorbeeld witgoed. Als je daar al tegenop kijkt, dan kan je beter niet zelf een dergelijke TV installeren.
Van wat ik van anderen lees (zie de reacties daar):Sacul schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:18:
Nee hoor, zet er zo een andere stekker op. Ben meer benieuwd of er andere mogelijkheden zijn zoals het loshalen van een klepje en het hele snoer vervangen.
Ja, het kan door de gehele backplate te verwijderen. Ik zou dat niet overwegen als de originele kabel lang genoeg is. Een nieuwe stekker op een bestaande kabel schroeven is een stuk simpeler.
[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 29-12-2025 13:31 ]
Ik heb het snoer verlengd met een contra stekker. Ik heb een vogels muurbeugel genoeg ruimte achter 77inch om de hele handel weg te moffelen. Voor de bijgeleverde muurbeugel te krap denk ik.Sacul schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:18:
[...]
Nee hoor, zet er zo een andere stekker op. Ben meer benieuwd of er andere mogelijkheden zijn zoals het loshalen van een klepje en het hele snoer vervangen.
https://www.allekabels.nl...NMvPKMJ6zVIUaAgxwEALw_wcB
Ook een goede suggestie, maar de G5 heeft helaas ook niet meer zo'n platte stekker maar zo'n grote Shuko stekker. Die verlengkabels zullen ook wel te vinden zijn maar dan krijg je hem nooit plat tegen de muur met de originele steun.HEY_DUDE schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:54:
[...]
Ik heb het snoer verlengd met een contra stekker. Ik heb een vogels muurbeugel genoeg ruimte achter 77inch om de hele handel weg te moffelen. Voor de bijgeleverde muurbeugel te krap denk ik.
https://www.allekabels.nl...NMvPKMJ6zVIUaAgxwEALw_wcB
[ Voor 7% gewijzigd door Wimploo op 30-12-2025 18:52 ]
Dat lijkt mij op dode pixels, enige oplossing hiervoor is volgens mij een nieuw scherm.drvt175 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:03:
Sinds kort heeft mijn LG OLED55C9PLS een vreemd beeld probleem .
Aan de bovenzijde is een horizontale zone van ca 0 tot 5 mm over breedte van het scherm waar de pixels zwart blijven , een soort van rafel rand
Herkend iemand dit en is er een oplossingen voor?
Opnieuw opstarten helpt niet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoelang heb je de tv? Garantie?
I intend to live forever. So far, so good.
@drvt175 Heb je een systeemreset, een software update en daarna een pixel refresh uitgevoerd?
Ja dat paneel is langzaam aan het afsterven. Je kan het best alvast gaan rondkijken naar een nieuwe TVdrvt175 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:03:
Aan de bovenzijde is een horizontale zone van ca 0 tot 5 mm over breedte van het scherm waar de pixels zwart blijven , een soort van rafel rand
[Afbeelding]
[Afbeelding]
🪦🪦🪦Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦
@drvt175 Als ie max 5 jaar oud is kun je nog wettelijke garantie opeisen en kosteloze reparatie of je aankoopprijs terug vragen. Als ie ouder is lukt dat misschien ook nog wel aangezien er geen vaste termijn voor deze garantie is.
Dit is duidelijk een productiefout die niet door eigen toedoen is ontstaan.
Je moet hiervoor bij de verkoper aankloppen. Als die niet meteen in de meewerkstand staat kun je rechtsbijstand inschakelen of een voorbeeldbrief gebruiken.
https://www.consuwijzer.n...n-vervangen-kapot-product
Zie ook JanFrituurpan in "Hoge reparatiekosten LG oled (4.5 jaar oud)"
Je moet hiervoor bij de verkoper aankloppen. Als die niet meteen in de meewerkstand staat kun je rechtsbijstand inschakelen of een voorbeeldbrief gebruiken.
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-12-2025 14:08 ]
Je aankoopprijs terug vragen zal niet gaan. Je moet de verkoper eerst de gelegenheid geven je TV kosteloos te repareren. Pas wanneer hij dit weigert of de geboden oplossing niet passend is, kun je de koop ontbinden en je geld terug vragen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:58:
@drvt175 Als ie max 5 jaar oud is kun je nog wettelijke garantie opeisen en kosteloze reparatie of je aankoopprijs terug vragen. Als ie ouder is lukt dat misschien ook nog wel aangezien er geen vaste termijn voor deze garantie is.
Hieronder de link naar een topic waarin je kunt lezen hoe je dit succesvol aan moet pakken.
Tv stuk na 6 jaar, koopovereenkomst ontbonden en geld terug
Succes en houd ons vooral op de hoogte van de ontwikkelingen.
[ Voor 11% gewijzigd door Blommie01 op 31-12-2025 14:42 ]
Bedankt voor de tips, ik heb de verkoper een mail gestuurd en hiervoor de voorbeeldbrief gebruikt.
De TV heb ik op 31-12-2019 gekocht...
Nu wachten op reactie...
De TV heb ik op 31-12-2019 gekocht...
Nu wachten op reactie...
Ik ben erg gecharmeerd van de OLED 55G45 en sta op het punt er een aan te schaffen. Maar er is 1 ding waar ik zeker m'n neus niet aan wil stoten en dat is een tegenvallende beeldverwerking. Wij kijken voornamelijk sdr content van de reguliere Nederlandse zenders en willen dat dan doen via de app van provider Delta op het ingebouwde platform van de tv, WebOS dus.
Daarnaast stream ik af en toe voetbalwedstrijden met de ZiggoGo app op de ingebouwde chromecast van de tv.
Zijn er wat betreft de G4-serie en de beeldverwerking noemenswaardige dingen te vertellen? Judder of stutter of veel artifacten bij snelle bewegingen of beeldverplaatsingen?
Hoe is het geluid van de G45LW? Hij komt wel optisch aan een Denon receiver te hangen, maar voor even snel wat kijken doen we dat het liefst met geluid van de tv zelf.
En dan ook nog: is de G4-serie ook te bedienen met een IR afstandsbediening? Heb een mooie zelflerende AB van Sony en die zou ik graag willen blijven gebruiken voor ''doordeweeks'' zeg maar. Zodat de originele een beetje netjes blijft, haha.
Fijne jaarwisseling en een gezond 2026!
Daarnaast stream ik af en toe voetbalwedstrijden met de ZiggoGo app op de ingebouwde chromecast van de tv.
Zijn er wat betreft de G4-serie en de beeldverwerking noemenswaardige dingen te vertellen? Judder of stutter of veel artifacten bij snelle bewegingen of beeldverplaatsingen?
Hoe is het geluid van de G45LW? Hij komt wel optisch aan een Denon receiver te hangen, maar voor even snel wat kijken doen we dat het liefst met geluid van de tv zelf.
En dan ook nog: is de G4-serie ook te bedienen met een IR afstandsbediening? Heb een mooie zelflerende AB van Sony en die zou ik graag willen blijven gebruiken voor ''doordeweeks'' zeg maar. Zodat de originele een beetje netjes blijft, haha.
Ik had exact hetzelfde issue met mijn CX.drvt175 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gekocht bij Coolblue in 2020, dus 5 jaar oud.
Is recent gerepareerd op kosten van CB.
Zoals hierboven ook wordt benoemd zou je mogelijk via de verkoper wat kunnen regelen.
Edit: zie dat je al contact hebt gezocht met de verkoper.
ik krijg net van de verkoper bericht
"Het zal niet lukken dit zonder kosten op te laten lossen, de nieuwe regels voor consumentenaankoop zijn per 27 april 2022 in werking getreden, uw aankoop is uit 2019.
Ik ga wel voor u met LG in overleg om te kijken wat ik hierin voor u kan betekenen."
"Het zal niet lukken dit zonder kosten op te laten lossen, de nieuwe regels voor consumentenaankoop zijn per 27 april 2022 in werking getreden, uw aankoop is uit 2019.
Ik ga wel voor u met LG in overleg om te kijken wat ik hierin voor u kan betekenen."
LG heeft de laatste paar jaar goede stappen gezet op het gebied van processing. Stutter is inherent aan de OLED-techniek, wanneer je hier gevoelig voor bent zul je de beeldverwerking omhoog moeten schroeven. Het is dan persoonlijk of jij de toename aan artefacten gaat zien.rowicom schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:25:
Ik ben erg gecharmeerd van de OLED 55G45 en sta op het punt er een aan te schaffen. Maar er is 1 ding waar ik zeker m'n neus niet aan wil stoten en dat is een tegenvallende beeldverwerking. Wij kijken voornamelijk sdr content van de reguliere Nederlandse zenders en willen dat dan doen via de app van provider Delta op het ingebouwde platform van de tv, WebOS dus.
Goede processing kan een zichtbare meerwaarde zijn echter is het ook gebonden aan de source en kan het geen wonderen verrichten. Wanneer de bitrate/ codec slecht en/of matig is heb je alsnog relatief weinig aan een goede processing. De apps van providers leveren een lagere bitrate aan vergeleken met tv-ontvangers, ZiggoGo is helemaal een drama op dit gebied. Nu scheelt het gewenste TV afmeting wel een flinke slok op de borrel bij een gemiddelde kijkafstand van ~3 meter.
Geluid van de G serie vind ik maar matig, prima om even het journaal mee te kijken maar voor langere Tv-sessies vermoeiend door het 'blikkerige' geluid mede doordat het tekort komt in bepaalde frequenties.
Als het goed is kun je een IR-blaster aansluiten, LG levert deze bij sommige modellen mee. Kijk even bij de specs of dit ook geldt voor de G4.
Dit is bluf. Er is in 2022 gereviseerde wetgeving omtrent consumentenkoop in het Burgerlijk wetboek opgenomen nav EU richtlijnen 2019/770 en 2019/771, maar de bepalingen omtrent aansprakelijkheid en conformiteit van producten (het recht op een deugdelijk product) bestonden ook al onder de eerdere wetgeving.drvt175 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:05:
ik krijg net van de verkoper bericht
Je kunt dit op wetten.overheid.nl simpel controleren door de datum te wijzigen in de URL.
Je bladert dan door het wetboek zoals het op die datum was.
Dus pak je factuur, check je aankoopdatum en controleer.
Als we bijv. even 2019-01-01 aannemen:
https://wetten.overheid.n...oek7_Titeldeel1_Afdeling2
[ Voor 18% gewijzigd door R4gnax op 01-01-2026 22:48 ]
Kennelijk krijgen de (77 en 83) C6 OLED de panel van de G5? Ik begrijp alleszins beter waarom de 77C5 <1400€ verkocht werd!stin00 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
[...]
Ik verwacht eerlijk gezegd geen tandem in de 2026 C-series, dan wordt het verschil met de G-series te klein. Of er wordt tandem gebruikt maar de helderheid wordt teruggeschroefd.. maar dat zal ook afhangen van het productieproces. Ik weet niet wat het prijsverschil is in productie. Zo was MLA veel te duur en zijn ze daar snel van afgestapt.
Waarschijnlijk weer een incrementele update met nieuwe processor, hogere helderheid, nog meer AI geneuzel en support voor 165Hz. Upgrades zoals WiFi 7 en 1Gbit LAN poort verwacht ik niet, daar lijkt LG vrij conservatief in. De C-series zal wel de mainstream series blijven met goede prijs/prestaties. Wel verwarrend als het echt de C6 gaat heten, dat model hebben we in 2016 ook al gehad
LG is niet bang voor miniRGB. Er zijn weinig modellen aangekondigd en dat productieproces is nog rete duur.. dat worden hele dure TVs in alleen zeer grote formaten. Denk aan €12.000 voor 100". Daarnaast blijft de achilleshiel daar het beperkte aantal dimming zones tov OLED.. zo'n 3000*3. En LG produceert nu zo efficiënt dat ze alleen op prijs al veel interessanter zijn.
C6 lijkt inderdaad een enorme stap, scherm, helderheid, cpu.... Meer dan de gemiddelde jaarlijkse update. Ben net aan het overwegen om voor de C5 of G5 te gaan, maar dit lijkt wel een heel grote stap te gaan worden. Alleen beschikbaarheid is meestal Juni? Was de 77C5 echt 1400? Nu 2000. Zie dat niet in de prijshistorie.Kennelijk krijgen de (77 en 83) C6 OLED de panel van de G5? Ik begrijp alleszins beter waarom de 77C5 <1400€ verkocht werd!
Sinterklaas wil bier !
c6 tegen g prijzen zekerParaWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:57:
[...]
C6 lijkt inderdaad een enorme stap, scherm, helderheid, cpu.... Meer dan de gemiddelde jaarlijkse update. Ben net aan het overwegen om voor de C5 of G5 te gaan, maar dit lijkt wel een heel grote stap te gaan worden. Alleen beschikbaarheid is meestal Juni? Was de 77C5 echt 1400? Nu 2000. Zie dat niet in de prijshistorie.
77C5 <€1400 is dan ook broodje aap van @road rebel. Hij is in Duitsland wel zo'n €1650 geweest (ik reken alleen normale winkels mee). In Nederland is bijvoorbeeld alleen de 77B5 dichtbij de €1400 geweest met een aanbiedingsprijs van €1499. De 77C5 was altijd duurder.ParaWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:57:
[...]
C6 lijkt inderdaad een enorme stap, scherm, helderheid, cpu.... Meer dan de gemiddelde jaarlijkse update. Ben net aan het overwegen om voor de C5 of G5 te gaan, maar dit lijkt wel een heel grote stap te gaan worden. Alleen beschikbaarheid is meestal Juni? Was de 77C5 echt 1400? Nu 2000. Zie dat niet in de prijshistorie.
Wat?! Ik kocht vorige jaar April nog de 65-inch LG OLED65B42LA een B4 model voor €1.199 (aanbieding) met het bezorgen en het ophangen installatie door 2 monteurs € 1.313,85 totaal. 77B5 voor €1.400! Ik wilde vorige jaar de 77B4 voor €1.799 met een aanbieding, en toen ik het wilde omwisselen was dat opeens €2.199 geworden. Dit is een zeer goede prijs van bijna €1.400 voor een 77B5.stin00 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:56:
[...]
77C5 <€1400 is dan ook broodje aap van @road rebel. Hij is in Duitsland wel zo'n €1650 geweest (ik reken alleen normale winkels mee). In Nederland is bijvoorbeeld alleen de 77B5 dichtbij de €1400 geweest met een aanbiedingsprijs van €1499. De 77C5 was altijd duurder.
Ik had toch geen nieuwe muurbeugel nodig en is teruggebracht, uiteindelijk €49,95 in mijn voordeel. Nu zou ik zeker voor de 77B5 zijn gegaan voor rond de €1.400
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2026 14:19 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dat kan bluf zijn, maar ook gewoon onwetendheid. Niet alles is direct kwade opzet.R4gnax schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:43:
[...]
Dit is bluf. Er is in 2022 gereviseerde wetgeving omtrent consumentenkoop in het Burgerlijk wetboek opgenomen nav EU richtlijnen 2019/770 en 2019/771, maar de bepalingen omtrent aansprakelijkheid en conformiteit van producten (het recht op een deugdelijk product) bestonden ook al onder de eerdere wetgeving.
Je kunt dit op wetten.overheid.nl simpel controleren door de datum te wijzigen in de URL.
Je bladert dan door het wetboek zoals het op die datum was.
Dus pak je factuur, check je aankoopdatum en controleer.
Als we bijv. even 2019-01-01 aannemen:
https://wetten.overheid.n...oek7_Titeldeel1_Afdeling2
En in de basis klopt de uitspraak dat de nieuwe regels sinds 2022 ingegaan zijn, het stukje over kosteloos kan je wel over discussiëren.
@drvt175 ik zou nu gewoon even afwachten waar hij nog mee komt en in hoeverre je dat een redelijk aanbod vindt. En dan kan je altijd nog besluiten met juridische stukken te gaan zwaaien.
Het is leuk dat er anekdotisch bewijs gelinkt wordt dat je je gelijk kunt halen maar dat kost heel veel tijd en energie en je hebt alles behalve garantie op succes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu ook op de frontpage: nieuws: LG voorziet C6-oled-tv's van 4-stackpaneel, maar alleen bij de groots...
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Inderdaad worden de 77C6H en 83C6H voorzien van 4-stack paneel: nieuws: LG voorziet C6-oled-tv's van 4-stackpaneel, maar alleen bij de groots...
Dan ben ik benieuwd hoe ze de G6 interessant gaan houden..
Het is mooi om te lezen dat de toekomstige C6 modellen voorzien worden van nieuwste panelen. Jammer dat dit weer niet voor alle formaten beschikbaar is. Ik kijk uiteraard ook uit naar de nieuwe LG B6 model. Ik ben niet van plan om te upgraden, toch kijk ik uit naar de reviewsstin00 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:59:
Inderdaad worden de 77C6H en 83C6H voorzien van 4-stack paneel: nieuws: LG voorziet C6-oled-tv's van 4-stackpaneel, maar alleen bij de groots...
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
ik heb vandaag van het reparatiebedrijf de offerte ontvangen en doorgestuurd naar de verkoperGonadan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Dat kan bluf zijn, maar ook gewoon onwetendheid. Niet alles is direct kwade opzet.![]()
En in de basis klopt de uitspraak dat de nieuwe regels sinds 2022 ingegaan zijn, het stukje over kosteloos kan je wel over discussiëren.
@drvt175 ik zou nu gewoon even afwachten waar hij nog mee komt en in hoeverre je dat een redelijk aanbod vindt. En dan kan je altijd nog besluiten met juridische stukken te gaan zwaaien.
Het is leuk dat er anekdotisch bewijs gelinkt wordt dat je je gelijk kunt halen maar dat kost heel veel tijd en energie en je hebt alles behalve garantie op succes.
ik wacht nu zijn voorstel af en ga uit van goede wil.
Nu Samsung opeens met een dikke zilveren bezel komt op haar flagship S95H, overweeg ik om over te stappen naar LG. Ik vind die matte afwerking van de Samsung echter geweldig en de one connect box ook.
Wat betreft de coating begrijp ik dat ze G6 een hele goede anti glare krijgt. Niet zo mat als de Samsung, maar wel effectief genoeg om overdag te kijken in een kamer met veel licht. Dit klinkt mij als muziek in de oren. De micro RGB van LG lijkt me ook erg mooi, hoewel we de prijs (en reviews) natuurlijk nog moeten afwachten.
Wat mij echter nog niet duidelijk wordt is of de G6 en/of de Micro RGB tv ook over een (optionele) wireless connect box gaat beschikken. Iemand die hier meer info over heeft?
Wat betreft de coating begrijp ik dat ze G6 een hele goede anti glare krijgt. Niet zo mat als de Samsung, maar wel effectief genoeg om overdag te kijken in een kamer met veel licht. Dit klinkt mij als muziek in de oren. De micro RGB van LG lijkt me ook erg mooi, hoewel we de prijs (en reviews) natuurlijk nog moeten afwachten.
Wat mij echter nog niet duidelijk wordt is of de G6 en/of de Micro RGB tv ook over een (optionele) wireless connect box gaat beschikken. Iemand die hier meer info over heeft?
[ Voor 10% gewijzigd door outlandos op 05-01-2026 19:00 ]
Zo'n 77 inch C6H lijkt me een puike opvolger van mijn 65 inch C1, als ie onder de 2000 euro komt.
De C6H heeft alleen geen heatsink, benieuwd hoeveel helderheid dat kost ten opzichte van de G5.
De C6H heeft alleen geen heatsink, benieuwd hoeveel helderheid dat kost ten opzichte van de G5.
Als de G6 3.9 keer helderder is dan B6, en de C6H dat 3 keer is dan mag jij dat uitrekenenMike P schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:22:
.
Dit zijn cijfers uit de mond van de persvoorlichter van LG.
Edit: maar onderschat ook de betere anti reflectie op de G6 niet. Dat vond ik echt een groot verschil toen ik mijn CX inruilde voor een G4.
Ben wel gecharmeerd van de C6H, maar ik ga wachten op 2027 ivm Dolby Vision 2 waarschijnlijk.
[ Voor 32% gewijzigd door DutchOwnage op 05-01-2026 19:58 ]
Foutje
[ Voor 98% gewijzigd door Rudolfus op 05-01-2026 21:45 ]
De laagste prijzen staan dan ook nooit in de prijshistorie (laat staan dat cashback acties daarin zijn mee verwerkt). En dan wordt het nog een broodje aap verhaal genoemd met als kanttekening 'alleen normale winkels' mee te rekenenParaWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:57:
[...]
Nou heb ik het prijsverloop ook verder helemaal niet gevolgd dus wat de daadwerkelijke bodemprijs is geweest zou ik verder ook niet weten ...
Edit: binnen een paar seconden graaf ik dit op van vorige maand in het prijzentopic: €1440 voor een 77C5 bij FNAC in Frankrijk
:strip_exif()/f/image/ME9mhlsQdrBCsTFyOavtN6K6.png?f=user_large)
Maarrr, ik zie dat er weer een W serie uitgebracht wordt dus ik ga er weer eens aandacht aan schenken
Ik had moeten vermelden, in Frankrijk:stin00 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:56:
[...]
77C5 <€1400 is dan ook broodje aap van @road rebel. Hij is in Duitsland wel zo'n €1650 geweest (ik reken alleen normale winkels mee). In Nederland is bijvoorbeeld alleen de 77B5 dichtbij de €1400 geweest met een aanbiedingsprijs van €1499. De 77C5 was altijd duurder.
https://www.dealabs.com/share-deal-from-app/3238826
https://www.dealabs.com/share-deal-from-app/3186912
https://www.dealabs.com/share-deal-from-app/3181293
https://www.dealabs.com/share-deal-from-app/3205857
Door het gallary design, nieuwe reflectiefilter en de heat sink. Tel hierbij op dat de helderheid van de C6H softwarematig afgeknepen zal worden.stin00 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:59:
Ik vermoed dat de keuze om de grotere maten van de C series te voorzien van het 4 stack paneel eerder economisch is, doordat ze bijv. een overschat aan productie hebben of meer oplages van het mother glass efficiënter kunnen produceren/ snijden.
Ik ben voornemens een 55C54 op te halen als het weer dat een beetje toelaat ;-)
Maar het lezen van heel veel reviews van techs en consumenten leiden voor wat betreft de C5 tot de volgende vragen:
1. speelt de groene waas op het scherm bij kijken onder een hoek nou nog steeds? Is het nog steeds een loterij of jouw paneel ermee behept is of niet? En zo ja, is omruilen dan zonder meer gerechtvaardigd?
2. ik las dat bij het gebruik van optical audio het geluid behoorlijk ontdaan wordt van hoge en lage tonen. De klagers hadden in het menu voor PCM stereo gekozen, dus dat zou de oorzaak niet zijn. Ik ben inderdaad van plan om de niet geweldige interne audio van de tv te skippen en gebruik te maken van toslink naar mijn Denon RCD-N9. Zijn er mensen die dit verhaal kunnen bevestigen dan wel ontkrachten?
Maar het lezen van heel veel reviews van techs en consumenten leiden voor wat betreft de C5 tot de volgende vragen:
1. speelt de groene waas op het scherm bij kijken onder een hoek nou nog steeds? Is het nog steeds een loterij of jouw paneel ermee behept is of niet? En zo ja, is omruilen dan zonder meer gerechtvaardigd?
2. ik las dat bij het gebruik van optical audio het geluid behoorlijk ontdaan wordt van hoge en lage tonen. De klagers hadden in het menu voor PCM stereo gekozen, dus dat zou de oorzaak niet zijn. Ik ben inderdaad van plan om de niet geweldige interne audio van de tv te skippen en gebruik te maken van toslink naar mijn Denon RCD-N9. Zijn er mensen die dit verhaal kunnen bevestigen dan wel ontkrachten?
*knip* Op Tweakers verwachten we eigen inzet van alle forumgebruikers.
[ Voor 74% gewijzigd door Jorgen op 07-01-2026 15:56 ]
Heb je zelf al 1 minuut gegoogled? https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/g5-oled/settingsben1303 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:36:
Iemand een goede tip voor een goede beeldinstelling
Voor de G5
Ja heb ik gedaan maar staan best veel verschillen en helderheid en vind sommige echt te donker als ik de instelling overneemt
Als je dat vind, dan zet je vanaf dat beginpunt de brightness wat hoger?ben1303 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:14:
Ja heb ik gedaan maar staan best veel verschillen en helderheid en vind sommige echt te donker als ik de instelling overneemt
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gebruik deze dan misschien als basis en pas verder aan naar hoe jij het fijn vindt. Teveel persoonlijke voorkeuren en mogelijk omstandigheden lijkt me. Dit is de aanrader van (een van) de meest toonaangevende sites.ben1303 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:14:
Hebben er meer mensen last van dat o.a. de Videoland en HBO app niets meer afspelen? Kan wel gewoon in de app scrollen en afleveringen selecteren, maar de video laadt dan niet en geeft een error. YouTube en Amazon prime doet het wel gewoon.
Dit euvel hebben we op de C8 in de woonkamer maar ook de G1 in de slaapkamer. Dus het lijkt iets aan de serverkant? Is nu al sinds het weekend. ChatGPT zegt iets met DRM maar geen idee of dat echt er mee te maken heeft. Via AirPlay met de telefoon gaat het wel prima.
Edit: na wat verder zoeken een Reddit topix gevonden. Daar meerdere mensen met hetzelfde probleem in het buitenland met HBO en Disney+ op verschillende LG Oleds. Iemand heeft daar de oplossing gevonden. IPv6 uitschakelen op de tv. En warempel, het werkt allemaal weer. IPv6 nu ook weer opnieuw aangezet en het blijft werken. Heel vreemd. Iemand enig idee waarom dit issue speelde? Wel benieuwd hoe dit komt namelijk.
Dit euvel hebben we op de C8 in de woonkamer maar ook de G1 in de slaapkamer. Dus het lijkt iets aan de serverkant? Is nu al sinds het weekend. ChatGPT zegt iets met DRM maar geen idee of dat echt er mee te maken heeft. Via AirPlay met de telefoon gaat het wel prima.
Edit: na wat verder zoeken een Reddit topix gevonden. Daar meerdere mensen met hetzelfde probleem in het buitenland met HBO en Disney+ op verschillende LG Oleds. Iemand heeft daar de oplossing gevonden. IPv6 uitschakelen op de tv. En warempel, het werkt allemaal weer. IPv6 nu ook weer opnieuw aangezet en het blijft werken. Heel vreemd. Iemand enig idee waarom dit issue speelde? Wel benieuwd hoe dit komt namelijk.
[ Voor 45% gewijzigd door Kartmans1 op 07-01-2026 22:04 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WSNYZVfZi2Iblil1ORGOymmi.jpg?f=user_large)
Zojuist, ik zet mijn pc die aangesloten is op mijn tv op slaapstand, loop weg en de tv ging op "no signal" later hoor ik in eens geluid uit de woonkamer komen, ik dacht eerst even dat misschien mijn buren waren geconnect met mijn soundbar. Loop ik de kamer in, is mijn tv doodleuk reclame aan het afspelen. Nooit eerder gehad dit. Dus zojuist het internet van mijn TV afgesloten... ze gaan wel erg ver tegenwoordig.
LG C9
Het lijkt meer dat Netflix App geopend is ipv dat er reclame wordt getoond? Hoe dat ie dan spontaan geopend is, is een tweede.wells.p schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:00:
[Afbeelding]
Zojuist, ik zet mijn pc die aangesloten is op mijn tv op slaapstand, loop weg en de tv ging op "no signal" later hoor ik in eens geluid uit de woonkamer komen, ik dacht eerst even dat misschien mijn buren waren geconnect met mijn soundbar. Loop ik de kamer in, is mijn tv doodleuk reclame aan het afspelen. Nooit eerder gehad dit. Dus zojuist het internet van mijn TV afgesloten... ze gaan wel erg ver tegenwoordig.
LG C9
Ik vind het ontbreken van Dolby Vision 2 een groot gemis op de 2026 modellen van LG. Voor mij ook de reden om de aanschaf een jaar uit te stellen
Heb je al ervaring hoe dat eruit ziet? Wat maakt het beter dan standaard DV?Donnu schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:00:
Ik vind het ontbreken van Dolby Vision 2 een groot gemis op de 2026 modellen van LG. Voor mij ook de reden om de aanschaf een jaar uit te stellen
Ik wacht eerst de bevindingen af van Dolby Vision 2, maar mijn gevoel zegt dat het wel degelijk iets nuttigs toevoegt wat nu ontbreekt.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Heb je al ervaring hoe dat eruit ziet? Wat maakt het beter dan standaard DV?
Ook HMDI 2.2 zit nog niet op de LG modellen van 2026.
Dolby vision 2 Is een AI-gimmick. Ik zou het niet al te serieus nemen.
Ja je kan altijd wachten. Het zal ook wel even duren voordat er content komt.Donnu schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Ik wacht eerst de bevindingen af van Dolby Vision 2, maar mijn gevoel zegt dat het wel degelijk iets nuttigs toevoegt wat nu ontbreekt.
Als je huidige tv nog goed genoeg is kun je sowieso beter afwachten.
Ik kijk alleen in het donker naar films/series dus dat er met een lichtsensor rekening wordt gehouden met omgevingslicht heeft voor mij sowieso geen toegevoegde waarde.
Per abuis netflix knop aangeraakt en deze in reclame stand gekomen?wells.p schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:00:
[Afbeelding]
LG C9
DV2 is meer voor donker / licht kamer aanpassing? En 12 bit color. Was mooi was geweest ja.Donnu schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Ik wacht eerst de bevindingen af van Dolby Vision 2, maar mijn gevoel zegt dat het wel degelijk iets nuttigs toevoegt wat nu ontbreekt.
Maar HDMI2.2 is op dit moment overkill. Heb je wat als je richting 8k of hoger gaat met bitrate.
En HDMI2.1 was ook genoeg geweest voor DV2 met 12bit.
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Ik zie niet snel veel content verschijnen met Dolby Vision 2 metadata. Daarnaast schijnt LG als alternatief te werken aan een feature waarmee je de donkerste en lichtste delen van het scherm zelf kun instellen. Benieuwd hoe goed dat gaat werken.
Dit is een expliciete uitspraak zonder enige vorm van goede onderbouwing.Farabi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:19:
Dolby vision 2 Is een AI-gimmick. Ik zou het niet al te serieus nemen.
Waarom denk je dat het een gimmick is en waarom moeten we het niet al te serieus noemen?
Anoniemand schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:44:
[...]
Het lijkt meer dat Netflix App geopend is ipv dat er reclame wordt getoond? Hoe dat ie dan spontaan geopend is, is een tweede.
Uhm even getest, en ik denk inderdaad dat het niet aan LG lagmucuracat schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Per abuis netflix knop aangeraakt en deze in reclame stand gekomen?
[ Voor 20% gewijzigd door wells.p op 17-01-2026 00:30 ]
Ik kijk altijd wie het post bij dit soort opmerkingenFreshouttheoven schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Dit is een expliciete uitspraak zonder enige vorm van goede onderbouwing.
Waarom denk je dat het een gimmick is en waarom moeten we het niet al te serieus noemen?
Mijn G2 gaat op willekeurige momenten aan. Apple tv reeds ontkoppeld. En energiebesparing uit etc. Wie dit ook en vooral, wie de oplossing?
Per ongeluk een tv programma (serie) in de guide op “herinnering”? gezet? Dan gaat ie aan als het begint.Gentleman schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:37:
Mijn G2 gaat op willekeurige momenten aan. Apple tv reeds ontkoppeld. En energiebesparing uit etc. Wie dit ook en vooral, wie de oplossing?
Anders een fabrieksreset proberen.
Nee wat ik kijk alleen via de apps, ziggo, apple tv, netflix etc.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:51:
[...]
Per ongeluk een tv programma (serie) in de guide op “herinnering”? gezet? Dan gaat ie aan als het begint.
Anders een fabrieksreset proberen.
Nog weinig gevonden, maar mogelijk heeft het US KB artikel nog wat suggesties die je zelf nog niet gedaan hebt:Gentleman schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:37:
- Reddit artikel met alleen maar "heeft iemand het al opgelost"
- LG US KB artikel met wat mogelijke oplossingen
Netwerkverbinding al eens verbroken?Gentleman schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:37:
Freshouttheoven schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:38:
[...]
Dit is een expliciete uitspraak zonder enige vorm van goede onderbouwing.
:strip_exif()/f/image/haUWnXQmNksftqFynkkbyad2.jpg?f=fotoalbum_large)
AI wil per definitie niet iets slechts betekenen. Maar in combinatie met beeldscherm-accuraatheid zal het weinig goeds doen, maar alleen extra geforceerd 'ge-analyseerd' spul toveren op je scherm wat eigenlijk niet de bedoeling is. het is gewoon een functie die je eigenlijk moet uitzetten en zien als een 'beeldverbeteraar'.
als het echt een serieuze functie is, dan zouden we DV2 content moeten krijgen via onze streamingsdiensten en UHD-discs. Het scherm moet gecombineerd werken met de software die binnenkomt om het als een nieuwe feature te kunnen beschouwen.
mocht dit alsnog gebeuren in de toekomst? dan zullen we zien hoe dit uitpakt.
[ Voor 32% gewijzigd door Farabi op 17-01-2026 17:02 ]
Zou natuurlijk handig zijn als je tv sport herkent en daar de instellingen eigenlijk op aanpast. Maar dit klinkt eigenlijk gewoon alles ACR niet alleen gebruiken om je gegevens te verkopen maar zorgen dat je er zelf ook nog wat aan hebt toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er wordt veel geklaagd over Dolby Vision, waarbij donkere scenes slecht volgbaar zijn. De reden hierachter is dat SDR gemasterd wordt tot max. 120 nits, zo ook Dolby Vision waarbij enkel de highlights een hogere nits behalen.Farabi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:17:
[...]
[Afbeelding]
AI wil per definitie niet iets slechts betekenen. Maar in combinatie met beeldscherm-accuraatheid zal het weinig goeds doen, maar alleen extra geforceerd 'ge-analyseerd' spul toveren op je scherm wat eigenlijk niet de bedoeling is. het is gewoon een functie die je eigenlijk moet uitzetten en zien als een 'beeldverbeteraar'.
als het echt een serieuze functie is, dan zouden we DV2 content moeten krijgen via onze streamingsdiensten en UHD-discs. Het scherm moet gecombineerd werken met de software die binnenkomt om het als een nieuwe feature te kunnen beschouwen.
mocht dit alsnog gebeuren in de toekomst? dan zullen we zien hoe dit uitpakt.
Zowel SDR als Dolby Vision worden, zoals gezegd, in een donkere ruimte zonder omgevingslicht gemasterd en voor dit type ruimte bedoelt, echter is dit niet hoe de gemiddelde consument TV kijkt. Doordat SDR al jaren op een veel hogere nits wordt bekeken bij (veel) meer omgevingslicht ervaart men Dolby Vision als te donker. SDR kun je zelf aanpassen door de helderheid van de TV te verhogen, HDR niet omdat de metadata dit regelt.
Dolby Vision 2 past de Dynamic Tone Mapping/ PQ EOTF curve aan naar aanleiding van de hoeveelheid omgevingslicht.
Sport profiteert ook van Dolby Vision 2, denk bijv. aan sportwedstijden in de avond met stadionverlichting of aan ijssporten. Deze content komt meer tot zijn recht met een wat koele kleurentemperatuur.
Ook biedt het een voordeel bij TV's die niet of over onvoldoende hardware eigenschappen beschikken om HDR fatsoenlijk weer te geven. Bij dit soort TV's ben je HDR content liever arm dan rijk omdat het slecht kijkbaar is, echter ontkom je er soms niet aan doordat een film of series enkel in HDR beschikbaar is. Dolby Vision 2 zorgt ervoor dat deze content veel beter te volgen is.
Het is dus meer dan een gimmick en lijkt voor meerdere doeleinden van toegevoegde waarde te zijn.
Leuke marketing. Maar weet je nog? Dolby vision IQ? Een aantal jaar geleden geintroduceerd. Ze hadden precies hetzelfde verhaal als wat jij nu neerzet. Maar ooit iets mee gedaan of van gehoord?Freshouttheoven schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:34:
[...]
Er wordt veel geklaagd over Dolby Vision, waarbij donkere scenes slecht volgbaar zijn. De reden hierachter is dat SDR gemasterd wordt tot max. 120 nits, zo ook Dolby Vision waarbij enkel de highlights een hogere nits behalen.
Zowel SDR als Dolby Vision worden, zoals gezegd, in een donkere ruimte zonder omgevingslicht gemasterd en voor dit type ruimte bedoelt, echter is dit niet hoe de gemiddelde consument TV kijkt. Doordat SDR al jaren op een veel hogere nits wordt bekeken bij (veel) meer omgevingslicht ervaart men Dolby Vision als te donker. SDR kun je zelf aanpassen door de helderheid van de TV te verhogen, HDR niet omdat de metadata dit regelt.
Dolby Vision 2 past de Dynamic Tone Mapping/ PQ EOTF curve aan naar aanleiding van de hoeveelheid omgevingslicht.
Sport profiteert ook van Dolby Vision 2, denk bijv. aan sportwedstijden in de avond met stadionverlichting of aan ijssporten. Deze content komt meer tot zijn recht met een wat koele kleurentemperatuur.
Ook biedt het een voordeel bij TV's die niet of over onvoldoende hardware eigenschappen beschikken om HDR fatsoenlijk weer te geven. Bij dit soort TV's ben je HDR content liever arm dan rijk omdat het slecht kijkbaar is, echter ontkom je er soms niet aan doordat een film of series enkel in HDR beschikbaar is. Dolby Vision 2 zorgt ervoor dat deze content veel beter te volgen is.
Het is dus meer dan een gimmick en lijkt voor meerdere doeleinden van toegevoegde waarde te zijn.
De nieuwe LG tv's hadden toen destijds niet alleen dolby vision, maar opeens dolby vision IQ. Er moesten weer tv's worden verkocht.
Natuurlijk moeten ze iets nieuws neerzetten om te verkopen, maar ik heb liever echte features.
[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 17-01-2026 20:35 ]
Komt op mij inderdaad ook echt over als een hele dikke berg marketing geneuzel. En dan komen ze ook nog doodleuk met DV2 en DV2 Premium, waarbij de laatste alleen op de high-end tv's beschikbaar komt...
Dus een C7 volgend jaar waarschijnlijk geen DV2 Premium. Daarvoor moet je dan weer een G7 hebben, als je Premium wil.
Dus een C7 volgend jaar waarschijnlijk geen DV2 Premium. Daarvoor moet je dan weer een G7 hebben, als je Premium wil.
[ Voor 22% gewijzigd door DutchOwnage op 17-01-2026 18:57 ]
En ondertussen geen legale bron meer te vinden waar je het gros van de content daadwerkelijk in een kwaliteit kunt krijgen die dergelijke technieken écht eer aan doet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dolby verdient al bakken met geld, daar hebben ze DV 2 niet voor nodig. DV 2 kan gewoon met een software update geïmplementeerd worden, mits de nodige hardware aanwezig is. De meeste high end TV's beschikken hier al een aantal jaar over. Of TV fabrikanten deze update ook zullen pushen op bestaande modellen is een andere vraag, LG kennende niet.Farabi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:41:
[...]
Leuke marketing. Maar weet je nog? Dolby vision IQ? Een aantal jaar geleden geintroduceerd. Ze hadden precies hetzelfde verhaal als wat jij nu neerzet. Maar ooit iets mee gedaan of van gehoord?
De nieuwe LG tv's hadden toen destijds niet alleen dolby vision, maar dolby vision IQ. Er moesten weer tv's worden verkocht natuurlijk.
Natuurlijk moeten ze iets nieuws neerzetten om te verkopen, maar ik heb liever echte features.
Waarom DV IQ geen succes is geworden heeft met de brakke implementatie ervan te maken, Dolby lijkt hiervan geleerd te hebben.
De kijkervaring van DV verbeteren vind ik wel degelijk een echte feature die iets toevoegt voor de gemiddelde consument en de setting met bijbehorende hoeveelheid omgevingslicht, dit is imo een feature van meer betekenis dan bijv. de 165 Hz implementatie.
Los hiervan raad ik ook niemand aan om speciaal voor DV 2 een nieuwe TV te kopen, mocht je huidige TV deze update niet krijgen. Net als dat het economisch onverstandig is om eens in de paar jaar een nieuwe TV te kopen door af te gaan op de HDR en (beeld)processor marketing van fabrikanten.
Wij nu een raar probleem.
Netflix doet het niet maar alleen op LG webos niet.
Hij laad de profielen, maar als je een profiel wil kiezen blijft die gewoon 10min+ laden.
Netflix doet het via de wifi op de ziggo next box wel.
Hbo max doet het op LG webos wel.
Heb Netflix app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar zelfde probleem blijft bestaan.
Enige wat nog kan is fabrieksinstellingen van tv doen. Maar wil die stap liever overslaan.
Hij laad de profielen, maar als je een profiel wil kiezen blijft die gewoon 10min+ laden.
Heb Netflix app al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar zelfde probleem blijft bestaan.
Enige wat nog kan is fabrieksinstellingen van tv doen. Maar wil die stap liever overslaan.
Wellicht ten overvloede, maar: heb je de stekker al even tijdelijk uit het stopcontact gehaald?Joostje123 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:54:
Wij nu een raar probleem.
Volgens mij niet. Die benodigde hardware voor DV2 zit in geen enkele tv tot en met 2025. Alleen TCL, Hisense en ik dacht TP Vision hebben voor hun 2026 modellen aangekondigd dat die met DV2 overweg kunnen vanwege een nieuwe chipset die ze gebruiken voor 2026.Freshouttheoven schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Dolby verdient al bakken met geld, daar hebben ze DV 2 niet voor nodig. DV 2 kan gewoon met een software update geïmplementeerd worden, mits de nodige hardware aanwezig is. De meeste high end TV's beschikken hier al een aantal jaar over. Of TV fabrikanten deze update ook zullen pushen op bestaande modellen is een andere vraag
Oudere tv's die Dolby Vision ondersteunen zijn wel backward compatible met DV2, maar vallen dan terug op standaard Dolby Vision.
[ Voor 8% gewijzigd door DutchOwnage op 18-01-2026 12:18 ]
Je hebt gelijk, ik was te voorbarig. Blijkbaar betreft het om de nieuwe Pentonic 800 SoC met MiraVision Pro; een AI gebaseerde feature. De huidige Pentonic 800 en 1000 SoC's hebben overigens al een waslijst aan AI features, je zou dus verwachten dat het backward compatible zou moeten zijn...DutchOwnage schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:13:
[...]
Volgens mij niet. Die benodigde hardware voor DV2 zit in geen enkele tv tot en met 2025. Alleen TCL, Hisense en ik dacht TP Vision hebben voor hun 2026 modellen aangekondigd dat die met DV2 overweg kunnen vanwege een nieuwe chipset die ze gebruiken voor 2026.
Oudere tv's die Dolby Vision ondersteunen zijn wel backward compatible met DV2, maar vallen dan terug op standaard Dolby Vision.
Als ze echt willen is het gerust ook wel op oudere hardware werkend te krijgen. Waarschijnlijk is dat alleen minder aantrekkelijk voor ze dus er wordt ergens een grens getrokken welke chips ze ondersteunen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraagje. Gisteren heb ik bíjna de knoop doorgehakt om een TCL 65" C9k te kopen, een MiniLED TV.
OLED had ik eigenlijk al jaren afgeschreven voor mezelf vanwege de angst op inbranden, verlies van helderheid, vlekken etc. Ik zie het heel snel als er op een egaal vlak vlekken komen.
Is dat tegenwoordig eigenlijk nog wel een ding? Ik hoor dat inbranden tegenwoordig écht geen punt meer is... Maar ik heb ook ingebrande OLEDs gezien en daar schrok ik wel van.
De prijs van een redelijk premium MiniLED TV en een OLED TV liggen érg dicht bij elkaar.
Is er een goede reden om voor het een of het ander te kiezen? Bij MiniLED bestaat namelijk ook het risico dat een van de 3000 backlight leds kapot gaat, wat ook zal resulteren in een falend scherm. Nou heeft TCL 5 jaar garantie, dus dat geeft weer iets meer vertrouwen.
Ik kan simpelweg niet kiezen.
Mijn huidige TV is een 55" Samsung TV. Destijd ook een dure geweest, QLED, maar toen nog edge lit. Wat mij heel erg stoort is dat deze bij ondertiteling feller en donkerder wordt en als er bijv. links in beeld iets lichts te zien is en rechts niet, dat je duidelijk ziet dat de backlight links op volle kracht gaat en rechts niet.
Zowel MiniLED als OLED lossen dit op, MiniLED voor 95% en OLED voor 100%, maar MiniLED is feller en risico op inbranden is veel minder.
Ik kom er gewoon niet uit
OLED had ik eigenlijk al jaren afgeschreven voor mezelf vanwege de angst op inbranden, verlies van helderheid, vlekken etc. Ik zie het heel snel als er op een egaal vlak vlekken komen.
Is dat tegenwoordig eigenlijk nog wel een ding? Ik hoor dat inbranden tegenwoordig écht geen punt meer is... Maar ik heb ook ingebrande OLEDs gezien en daar schrok ik wel van.
De prijs van een redelijk premium MiniLED TV en een OLED TV liggen érg dicht bij elkaar.
Is er een goede reden om voor het een of het ander te kiezen? Bij MiniLED bestaat namelijk ook het risico dat een van de 3000 backlight leds kapot gaat, wat ook zal resulteren in een falend scherm. Nou heeft TCL 5 jaar garantie, dus dat geeft weer iets meer vertrouwen.
Ik kan simpelweg niet kiezen.
Mijn huidige TV is een 55" Samsung TV. Destijd ook een dure geweest, QLED, maar toen nog edge lit. Wat mij heel erg stoort is dat deze bij ondertiteling feller en donkerder wordt en als er bijv. links in beeld iets lichts te zien is en rechts niet, dat je duidelijk ziet dat de backlight links op volle kracht gaat en rechts niet.
Zowel MiniLED als OLED lossen dit op, MiniLED voor 95% en OLED voor 100%, maar MiniLED is feller en risico op inbranden is veel minder.
Ik kom er gewoon niet uit
Ter algemene info. Ik gebruik een LG G4 voor passthrough audio naar eARC en deze ondersteund vrijwel alle HD audio codecs probleemloos, op een enkele na, kwam ik afgelopen week achter.
DTS-HD Hi-Res kan ie niet verwerken, dan blijft het still. T/m DTS-HD MA geen probleem, maar Hi-Res is een brug te ver voor de G4. Nu heb ik normaal gesproken zelden tot nooit media met de Hi-Res track maar ik kreeg een sample om een CoreElec versie te testen en toen kwam ik er pas achter. Nu moest ik even de signaal route aanpassen en het eerst via mijn receiver laten lopen, dat loste de stilte op voor dat sample.
Ik ben inmiddels weer terug naar de "oude" route
FYI dus
DTS-HD Hi-Res kan ie niet verwerken, dan blijft het still. T/m DTS-HD MA geen probleem, maar Hi-Res is een brug te ver voor de G4. Nu heb ik normaal gesproken zelden tot nooit media met de Hi-Res track maar ik kreeg een sample om een CoreElec versie te testen en toen kwam ik er pas achter. Nu moest ik even de signaal route aanpassen en het eerst via mijn receiver laten lopen, dat loste de stilte op voor dat sample.
Ik ben inmiddels weer terug naar de "oude" route
FYI dus
Testing, one, two ...
Let op:
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.
🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic
Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.
Indien je vragen hebt over inbranden bij OLED televisies, gebruik dan eerst even de zoekfunctie. Dit onderwerp is namelijk al regelmatig uitgebreid besproken.
Zie ook D vd V in "[LG OLED] Ervaringen & Discussie" Datzelfde geldt voor vragen over stekkers.
🔍 Inbranden: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
🔎 Stekkers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie
Goede aanbieding gezien of nodig? Check OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic
Vragen/opmerkingen over de LG Cashback Actie? Daarvoor kan je terecht in [LG OLED] cashback topic
Discussies over welke (HDMI)-kabels te gebruiken kan in Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.
:strip_exif()/f/image/9NAu7mVkKsy8DsrmJwQzZXy8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zYI7dZwy8lwsm8i7AgeHO8wL.jpg?f=fotoalbum_large)