Refuge schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:26:
Jammer genoeg een Oled 65C9 uit 2020 met dit issue:
[Afbeelding]
LG vraagt 1500 euro voor te vervangen.
Had 5 jaar garantie, is uiteraard net afgelopen
is begonnen als een "verkleurde rand" die je enkel zag als scherm uitstond (beetje gradient regenboog achter het glas) en na vorige "pixel refresher" beurt viel dit mij ineens op, in die rand allemaal verkleurde / dode pixels.
Hoort niet voor een tv van 2000 euro van 5 jaar oud.
Dit is geen standaard slijtage, maar kei hard een fabricage fout. Ik had mij verwacht aan een beetje burn in.
of afnemen van brightness, maar een volledig kader rond mijn beeld met dode en verkleurde pixels had ik niet zien aankomen.
Voor mij nooit nog een LG Oled
Dan dus ook geen Philips meer voor jou. Of enig elke andere vorm van OLED TV welke van die specifieke generatie OLED paneel van LG gebruik maakt.
Je hebt gelijk - het is een fabricage fout. Groot gedeelte van die generatie OLED panelen krijgt dit probleem. Mijn Philips OLED met eenzelfde generatie LG OLED paneel erin kreeg het na 6~7 bruikjaren ook. Er zit echter een stevige meerprijs op een courante Philips TV die zich kan meten met de LG evo G5 (scheelt soms echt 300+ EUR) tot aan het punt dat het door verkopers al gekscherend 'de Philips taks' wordt genoemd. Daarom heb ik toen voor de LG evo G5 gekozen, met in elk geval het nieuwe evo-generatie paneel - aangezien de geruchtenmolen gaat dat dit probleem daarmee niet meer zou moeten spelen.
Jij en ik hebben met 5, respectievelijk 6~7 jaren nog geluk. Er zijn ook gevallen te vinden die dit al na 2~3 jaar krijgen, net buiten de standaard garantietermijn die je in bijv. Amerika krijgt. En aangezien consumentenrechten heel zwak zijn aldaar betekent dat op dat moment: jammer, pech gehad.
Geen idee wat het precies veroorzaakt, maar ik heb iets gehoord over panelen die niet goed geseald zijn, waardoor het organisch materiaal a/d randen disproportioneel snel vergaat (eigenlijk langzaam wegrot of oxideert) waardoor er in die regios sneller de stroomtoevoer opgeschaald moet worden om de helderheid uniform te houden, waarbij men over bepaalde tolerantiewaardes heen stapt en het scherm het risico krijgt om door de toegenomen hoeveelheid energie die er de cellen ingepompt wordt - letterlijk door te branden en zwart uit te vallen.
Dat is op zich een plausibele uitleg die zich rijmt met het feit dat de nieuwe generatie panelen daar geen last meer van heeft, aangezien de opbouw van die panelen totaal anders werkt. Het is een vier-lagen systeem waarbij er van een witte achterliggende laag gebruik gemaakt wordt die flink veel fel licht kan geven en de lagen daar bovenop de kleuring geven. Deze witte OLED achterlaag kan schijnbaar veel meer vermogen aan. (Waardoor het scherm in beginsel ook zo helder kan.)
Maar alleen tijd zal leren of deze panelen wel afdoende geseald zijn en niet alsnog vanaf de randen af zichzelf langzaamaan opvreten zonder dat je het in het begin in de gaten hebt ...
[
Voor 4% gewijzigd door
R4gnax op 04-12-2025 21:47
]