[Rebuild] Rogers Monitors Mk III transmissielijn

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik via marktplaats een set Rogers Monitors MKIII gekocht. Voor weinig, zeg maar. De bezetting van deze transmissielijn luidsprekers is vrij klassiek;
• (laag) KEF B139 SP1044,
• (midden) KEF B110 SP1057,
• (tweeter) Audax HD13D34H,
• (supertweeter) Seas H437

Bij aansluiten bleek één van de woofers defect, dus direct een zoektocht gestart naar vervangende exemplaren. Een set B139’s ligt niet voor het oprapen maar ik heb een goede set gevonden en ingebouwd. Dat betekend dat het geluid, in ieder geval de technische kant, nu goed is. De speakers hadden ook geen terminals achterop, maar een kroonsteentje en diverse mishandelde stukjes kabel die daarin gestoken waren. Daartoe twee nette inbouwschotels besteld met terminals erin. Die zitten inmiddels ook in de behuizing waardoor de aansluitingen ook weer op peil zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVMSPCGThITrRHCmQvV0N4jPIdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGU9GheGSeKb6vPEjswXSXkt.jpg?f=fotoalbum_large

Maar Pixeltje, waarom maak je dan een topic? Klinkt (pun intended) prima toch zo?
Nou, ja en nee.

De buitenzijde van de speakers is aardig mishandeld geweest in de levensduur van de kasten. Ergens in de recente historie heeft iemand de buitenzijde verfraaid met plakvinyl voorzien van authentieke steigerhoutprint. Behalve dat deze laag vinyl ook aardig beschadigd was én er delen van miste. Wat dan overblijft is een plakkerige laag lijm. Ik heb de rest van het vinyl ook maar verwijderd en kijk nu dus tegen een lelijke kast met allerlei deuken en onafgewerkte schroefkoppen aan, waar ook nog eens een vieze lijmlaag op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAnXFuq1nHz_dR5fNyWRx6tGFcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEH4aDk3UaxHaZZns6EMT7W0.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot; volgens de beschrijving van de zelfbouwluidsprekers hoort er een specifiek type dempingsmateriaal in te zitten (Dr. Baileys Longhair?). Ook in specifieke hoeveelheden overigens. Er moet wel demping plaatsvinden maar niet teveel. Wat er nu in zit is een synthetisch alternatief waar de kasten helemaal mee volgepropt lijken te zijn.

Kortom; reden genoeg om eens een poging te doen om de originele bouwtekeningen op te duiden, om te zetten in autocad, een zaagplan te maken en de kasten opnieuw te bouwen. Van origine zouden de luidsprekers gemaakt moeten zijn van 18mm MDF of spaanplaat, die van mij zijn van MDF. Mijn rebuild wordt buitenlangs van 25mm MDF, de extra dikte beïnvloed alleen de buitenmaten zodat de kasten intern conform tekening zijn.

Ik dacht dat het leuk zou zijn om hier een topic voor te maken, wie weet is er iemand die het leuk vind om te lezen/zien. Ik ben van plan om volgende week te starten met zaagwerk, maar in verband met allerlei covid-maatregelen wil ik eerst nog even een rondje boodschappen doen zodat ik alle in huis heb vóór ik begin. Effe naar de bouwmarkt op en neer is nu wat lastiger dan voorheen.

To do voor nu:
Boodschappen:
- MDF 25mm 1 plaat 3050x1220mm
- MDF 18mm 1 plaat 2440x1220mm
- 1 pak 2 bij 3 latten
- Houtlijm
- Kopieerfrees bovenlager
- Pak 3,5x40 of 4x40 t20
- Dr. Baileys longhair 1800 gram (reeds besteld)
Taakjes:
- CAD tekening afmaken
- Maatvoering controleren
- Zaagplan maken (efficiënt gebruik maken van de platen)
- Uitzoeken wat ‘auto-underseal’ is en waarom dat toegepast is in de originele handleiding

En wat plaatjes natuurlijk om dit verhaal wat beter verteerbaar te maken.
Originele handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rKGz4T8qsln4gldwhcvJ-f2zUA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sAf3XgujciNm4CCUIRdSkZ69.jpg?f=user_large

Nieuwe CAD in progress;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilDBUOcRaMd-Xh33HIb2-3Jm9a0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLP88dqkGDD4nC7g5mRW4eOu.jpg?f=user_large

Dus, als je dit leuk vind, stay tuned. Dit is niet iets wat ik in drie dagen af ga ronden, eerder in een paar weken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 20-01-2021 11:56 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:30
Leuk project, succes ermee!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34
Leuk project zeg! Ik weet de wereld van transmissie lijnen, maar wat ik meegelezen heb is de hoeveelheid demping kritisch; te weinig en je hebt stevige poort resonanties, te veel en je transmissie lijn doet niks.

Heb je meet apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 17:24:
Leuk project zeg! Ik weet de wereld van transmissie lijnen, maar wat ik meegelezen heb is de hoeveelheid demping kritisch; te weinig en je hebt stevige poort resonanties, te veel en je transmissie lijn doet niks.

Heb je meet apparatuur?
Nope... alleen mijn oren. Ik heb sterk het vermoeden dat de huidige kasten volgepropt zijn. Een vriend van me heeft dezelfde kasten staan en die gaan voor mijn gevoel veel lager. Denk dus dat de tl nu volgesempt is.

In de handleiding van vroegâh staat dat er ongeveer 800gram wol per speaker in gaat. Ik heb bijna 2kg besteld dus heb wat speelruimte.

Ding is, ze moeten goed klinken in mijn woonkamer dus als ik wat af moet wijken van de handleiding daarvoor lig ik daar niet wakker van.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
En laat dat nu de beste apparaten zijn om geluid te beoordelen! :)
Begin gewoon met de standaard hoeveelheid demping, en luister! Eventueel wat extra toevoegen en weer luistersessie met diverse soorten muziek...
Leuk, leuk! (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
Waarom een complete rebuild als je met het opknappen van de buitenkant hetzelfde resultaat kunt bereiken? Als je toch alles compleet opnieuw gaat bouwen, zou ik berkenmultiplex nemen (sterker en lichter) en de originele paneeldikte aanhouden. Scheelt veel rekenwerk.

Edit: ik zie dat je het binnenwerk in 18 mm wil uitvoeren, dus meer rekenwerk gaat niet op.

[ Voor 15% gewijzigd door coinman63 op 20-01-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
coinman63 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 20:00:
Waarom een complete rebuild als je met het opknappen van de buitenkant hetzelfde resultaat kunt bereiken? Als je toch alles compleet opnieuw gaat bouwen, zou ik berkenmultiplex nemen (sterker en lichter) en de originele paneeldikte aanhouden. Scheelt veel rekenwerk.

Edit: ik zie dat je het binnenwerk in 18 mm wil uitvoeren, dus meer rekenwerk gaat niet op.
Vertel eens meer? Berken multiplex heb ik nog, maar ik heb het idee dat mdf veel zwaarder is, of zit ik er dan hopeloos naast?

Zwaarder in deze dus ook ‘doder’ en dus beter voor speakers.

Verder rebuild is gedeeltelijk voor shits ‘n’ giggles, corona, avondklok etc dus dan maar beter thuis iets leuks doen en de kasten zijn echt slecht, plus de plinten onderlangs zo mogelijk nog slechter. Schuren en herstellen kan ongetwijfeld maar is denk ik net zoveel werk :+

[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 20-01-2021 21:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
Het gaat om de stijfheid. MDF bereikt dat door het gewicht, Multiplex door de lagen. Is wel flink duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaaf project. Je bent wel iets vergeten aan te schaffen: goede keukenweegschaal om de juiste demping af te kunnen wegen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
The Eagle schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:52:
Gaaf project. Je bent wel iets vergeten aan te schaffen: goede keukenweegschaal om de juiste demping af te kunnen wegen :)
Hey Eagle, in een beetje keuken staat toch wel een weegschaal!? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:52:
Die steel ik wel uit de keuken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Vertel eens meer? Berken multiplex heb ik nog, maar ik heb het idee dat mdf veel zwaarder is, of zit ik er dan hopeloos naast?

Zwaarder in deze dus ook ‘doder’ en dus beter voor speakers.

Verder rebuild is gedeeltelijk voor shits ‘n’ giggles, corona, avondklok etc dus dan maar beter thuis iets leuks doen en de kasten zijn echt slecht, plus de plinten onderlangs zo mogelijk nog slechter. Schuren en herstellen kan ongetwijfeld maar is denk ik net zoveel werk :+
Ik zou idd zeker geen mdf gebruiken. Berken multiplex heeft wmb in alles voordeel behoudens de prijs, dat is het enige wat voor mdf pleit, dat het goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Waarom 'zeker geen mdf'? Puur door het gewicht of zijn er andere eigenschappen die mdf ongeschikt maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Jag schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:22:
[...]
Ik zou idd zeker geen mdf gebruiken. Berken multiplex heeft wmb in alles voordeel behoudens de prijs, dat is het enige wat voor mdf pleit, dat het goedkoop is.
Inderdaad. In het begin maakte ik m'n speakers nog van MDF, later (vrijwel) alles van berken multiplex.

En mocht je toch alles in CAD aan het tekenen zijn, teken er gelijk 'Rabbet Joints' (sponningen) in. En laat het vervolgens door iemand met een CNC machine zagen. Die maakt gelijk een efficiënt zaagplan voor je :-)

Hier ligt bijvoorbeeld mijn Frugal Horn 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M877qQA9CfWaeB-ANW6muTxnjfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOPl1VPEEMVdi21TEPiaYE7r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door herofruit op 21-01-2021 09:09 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
Overigens, ik heb nog een Umik MK-1 liggen, mocht je in de buurt van Arnhem wonen kan je die wel een tijdje lenen. Ik ga komende tijd toch niets bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dat ziet er strak uit. Ik zal eens kijken of ik iemand met een CNC ken, of kan vinden. Wordt het wel erg strak van. Die rabbet kan ik misschien ook frezen als ik het toch zelf ga/moet zagen maar is inderdaad wel een goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
Ik heb goede ervaringen met Cees Olgers van www.cncfrees.nl :-) Let op, als de diameter driver bv. 100mm is, teken het gat op 101mm. Anders krijg je de driver er niet in (laat staan uit). Speling bij Cees is geloof ik 0,1mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Pixeltje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:30:
Waarom 'zeker geen mdf'? Puur door het gewicht of zijn er andere eigenschappen die mdf ongeschikt maken?
Misschien overkill, maar ik vind MDF ook ellende.

Heb twee sets zelfbouw speakers ervan gemaakt. Het komt er gewoon op neer dat je aan het werken bent met glorified dozenkarton. Aan het oppervlak is het mooi glad en goed af te werken. Maar op de kopse kanten is het gewoon ruw en ontzettend teer. ook als je er in gaat frezen hou je aan sterkte niet veel meer over.

Bovendien zoals jij het nu getekend hebt (haaks op elkaar) ga je werkingsverschillen krijgen. Dat betekent dat je deze naad nooit strak af kunt werken. Het kan nog zo netjes zijn als je er mee klaar bent. maar als het ding een half jaar in je woonkamer heeft "uitgedroogd" prikken de naden er weer doorheen. zelfs bedekken met glasvezelmat kon dit niet tegengaan.

Het beste kun je nog alles onder 45 graden laten zagen om hier vanaf te komen.

Met een kruislings verlijmde multiplex heb je gewoon een kei sterk basismateriaal dat veel stabieler en stijver is dan MDF ooit zal zijn. En als je je in een dergelijk bouwproject stort, zijn de aanschafkosten van de houten plaat echt verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk project.

Mocht je voor multiplex gaan, kies dan niet de goedkoopste variant. Dat splintert als je erin freest. Mocht je voor MDF gaan, kijk dan of je het ergens anders kan halen bij de bouwmarkt, in een betere kwaliteit.

Je zou de originele filters ook kunnen opknappen, de vermoedelijk aanwezige bipolaire elco's kunnen verlopen zijn. Met een simpele LCR-meter kan je dat controleren.

Als je meer diep laag wilt krijgen uit de transmissielijn, moet je ervoor zorgen dat je de laagste resonantie van de lijn zo min mogelijk dempt. Die heeft een maximale snelheid aan de open zijde van de lijn en minimale snelheid aan de kant van de woofer. Dempingsmateriaal dempt goed als de snelheid hoog is, dus het dempingsmateriaal aan de open zijde van de lijn zal voornamelijk deze laagste resonantie dempen. Je kan er dus voor kiezen om dit stuk van de lijn leeg te laten, bijvoorbeeld over de helft van de lengte.

Voor het geluid is het goed als je de zijkanten en eventueel bovenkant van de voorzijde van de kast een flinke afronding of afschuining geeft.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 23-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mega tof project!

Je zou nog contact op kunnen nemen met https://remo.nl/nl/, toen die nog zelfbouw deden verkochten ze oa de rogers monitor. Alex heeft zeker nog wel de kennis en misschien ook nog wat spulletjes.

Hier ligt de zelfbouw helemaal plat. Sterker nog, mijn set staat op marktplaats -O-

Edit: hij verkoopt ze zelfs nog:
https://remo.nl/nl/luidsp...rade-standaard_uitvoering

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 16:52 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
teacher schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:50:
Mega tof project!

Je zou nog contact op kunnen nemen met https://remo.nl/nl/, toen die nog zelfbouw deden verkochten ze oa de rogers monitor. Alex heeft zeker nog wel de kennis en misschien ook nog wat spulletjes.

Hier ligt de zelfbouw helemaal plat. Sterker nog, mijn set staat op marktplaats -O-

Edit: hij verkoopt ze zelfs nog:
https://remo.nl/nl/luidsp...rade-standaard_uitvoering
Oei! Externe invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Super deze reacties! @teacher, wat ven je aan het verkopen?

@TBTL kun je wat meer uitwijden over wat je bedoeld met de helft van lengte? (als in, in de breedte half vullen of letterlijk een lengte leeglaten)

Mijn keuze voor mdf kwam doordat de huidige mk8 rogers uit 25mm mdf worden opgetrokken, maar berken multiplex is ook geen probleem. Weet nog niet wat dat met het geluid doet, maar is wel lichter en steviger..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pixeltje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:27:
Super deze reacties! @teacher, wat ven je aan het verkopen?
Believe it or not, maar ik verkoop oa mn transmissielijnen... :)
https://link.marktplaats.nl/m1655761574
Woonkamer op de schop, en ik wil de kef ls50 II :*)

En idd, de rogers monitor is van mdf, want goedkoper, makkelijker te bewerken en (meestal) meer massa, dus een makkelijke manier om je kast te dempen. Als je voor multiplex gaat: zoek zwaar spul. Het is van zichzelf stijver dan mdf, maar lichter en gewicht is in dit geval je vriend.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 23-01-2021 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Pixeltje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:27:
@TBTL kun je wat meer uitwijden over wat je bedoeld met de helft van lengte? (als in, in de breedte half vullen of letterlijk een lengte leeglaten)
Dat je in afb 12 van de handleiding, zoals in de startpost geplaatst, helemaal geen wol plaatst in sectie F t/m K en eventueel iets meer in A. Het is dat je er bij deze luidspreker zo lastig bij kan, anders zou je ermee kunnen experimenteren. Misschien kan je één zijwand demontabel houden totdat je hebt gevonden over welke lengte je de lijn leeg laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Leuk project, ik heb versie 6 staan van de Rogers Monitor destijds nieuw als bouwkit gekocht en gefineerd met kersenhout.
De KEF was toen al niet meer nieuw te koop deze zijn voorzien van DAVIS 25 cm woofer, een 13 cm midtoner, een Morel hoogtoner en Philips supertweeter. Kasten zijn van MDF en nog steeds zeer solide ca 40kg per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik bedenk met net ineens dat mijn schoonvadereen set Kef Cadenza's heeft staan. Die wilde ik tzt renoveren, maar om dr een RM van te maken is ook wel een goed idee.
Daar zit een Kef B200 en een BD139 in. Of zou ik dan hele gekke dingen gaan doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:35:
Ik bedenk met net ineens dat mijn schoonvadereen set Kef Cadenza's heeft staan. Die wilde ik tzt renoveren, maar om dr een RM van te maken is ook wel een goed idee.
Daar zit een Kef B200 en een BD139 in. Of zou ik dan hele gekke dingen gaan doen?
Als er een kef B200 inzit dan is de B139 die erin zit waarschijnlijk alleen de radiator. De B139 is gemaakt in een versie met en zonder magneet. Die zonder magneet is vaak gecombineerd met de B200 als passive radiator. Effe kijken dus voor je aan de gang gaat.
teacher schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:44:
[...]

Believe it or not, maar ik verkoop oa mn transmissielijnen... :)
https://link.marktplaats.nl/m1655761574

En idd, de rogers monitor is van mdf, want goedkoper, makkelijker te bewerken en (meestal) meer massa, dus een makkelijke manier om je kast te dempen. Als je voor multiplex gaat: zoek zwaar spul. Het is van zichzelf stijver dan mdf, maar lichter en gewicht is in dit geval je vriend.
Mooie speakers, interessant ontwerp met die verticale opening aan de voorkant!

Ik heb me van het weekend nog even in zitten lezen (voor zover dat kan) maar ik ga voor MDF. Berkenmultiplex heb ik een plaat van staan dus het is een mogelijkheid, maar MDF lijkt me 'denser' en juist dat zou voor de buitenkant van de speaker goed moeten zijn. Het is wat gevoeliger voor schade tijdens het bouwen maar dat is met voldoende zorgvuldigheid wel op te lossen.

De half-lap of rabbet waar hierboven al eens over gesproken werd is nog wel interessant, ik ga een manier verzinnen om die te kunnen maken, anders worden het gewoon 45 graden hoeken.

[ Voor 48% gewijzigd door Pixeltje op 25-01-2021 06:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Als je denkt dat denser leidt tot betere akoestische eigenschappen, dan klopt dat denk ik niet. Hier is ook wel veel over te vinden, en anderen hier weten hier denk ik ook meer over. MDF is echt een soort karton, ik heb het ook gebruikt maar doe het nooit meer. Ik denk dat elke zelfbouwer zo ongeveer een MDF fase heeft gehad en daarna over is gegaan op multiplex. Je kan ook de MDF fase overslaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik ben in de zelfbouw piramide van maslow denk ik onderaan blijven steken... +:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:50:
Als je denkt dat denser leidt tot betere akoestische eigenschappen, dan klopt dat denk ik niet. Hier is ook wel veel over te vinden, en anderen hier weten hier denk ik ook meer over. MDF is echt een soort karton, ik heb het ook gebruikt maar doe het nooit meer. Ik denk dat elke zelfbouwer zo ongeveer een MDF fase heeft gehad en daarna over is gegaan op multiplex. Je kan ook de MDF fase overslaan :).
teacher schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:59:
Ik ben in de zelfbouw piramide van maslow denk ik onderaan blijven steken... +:
En zie hier mijn probleem :+

Zoals ik zei, Multiplex kan prima, heb de helft van wat ik nodig heb al staan, berken B/BB ook nog dus qua afwerking geen punt. Wat is nou echt het verschil in geluid zometeen? Zeker als je nagaat dat de speakers een jaar of 30 oud zijn. Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ga er maar vanuit dat het verschil in geluid verwaarloosbaar is. Verder is berken multiplex duurder maar beter. Ik ken iig geen voordelen van MDF anders dan dat het goedkoper is. Maar wellicht dat iemand anders toch een voordeel van MDF kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Nog een laatste keer (opnieuw) een lans breken voor Berken multiplex. Echt, je gaat ons (er zijn er meer met hetzelfde advies) dankbaar zijn. Zeker als je al de helft hebt liggen is het een no-brainer.

Ok, je gaat het geluidstechnisch echt niet verknallen met MDF, maar de verwerking is zoveel fijner van multiplex en het eindresultaat wordt zoveel mooier. Je steekt er toch flink wat werk in.

[ Voor 32% gewijzigd door coinman63 op 25-01-2021 11:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ok, das helder dan. Multiplex it is. Zaagtekening even aanpassen van 3050mm MDF naar 2500mm multiplex en de dikte terug offsetten van 25 naar 18mm.

Inmiddels onderweg naar huize pixeltje; diversche lijmklemmen, houtlijm, afdichtband van monacor en nog wat odds 'n' ends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat is wel waar; MDF afwerken is een dingetje. Bij speakerbouw denk je aan meten + solderen + elektronica, maar je staat 90% van je tijd met schuurpapier in je handen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Haha idd. Als het "klaar" is, dan begint het pas. Daarom dat je ook vaak foto's van onafgewerkte MDF speakers vind, ja die moeten nog "even" afgewerkt worden :+

Veel plamuren/schuren bij mij ook. Maar ik heb altijd alles op de ouderwetse manier gedaan, de cncers onder ons hoeven denk ik iets minder te schuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:20:
Ga er maar vanuit dat het verschil in geluid verwaarloosbaar is. Verder is berken multiplex duurder maar beter. Ik ken iig geen voordelen van MDF anders dan dat het goedkoper is. Maar wellicht dat iemand anders toch een voordeel van MDF kent.
Hmm, kleine plottwist? Ik kan voor weinig aan b/bb berkenmultiplex komen van 30mm dik. Is over van een project. Net even zitten tekenen en het past.. wel aardig massieve kasten dan met dit spul maar lijkt me niet dat het kwaad kan?

Die plaat gebruik ik dan voor de buitenkant, binnenpanelen voor de tranmissielijn worden van 18mm berken multiplex.

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 25-01-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Hmm, sja, ik zou het alleen doen als je het mooi vindt. Je krijgt dan wel behuizingen waarbij de drivers relatief klein zijn tov de baffle door de extra dikke rand. Als je voldoende bracing aanbrengt, is 18mm meer dan genoeg iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
True, ik zou de front baffle onder verstek op de zijkanten kunnen plaatsen, dan wordt dat effect wat minder. Ik kan voor 70 euro een volle plaat krijgen, dat is wat ik commercieel aan 18mm kwijt ben zo’n beetje. Even over nadenken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:55:
True, ik zou de front baffle onder verstek op de zijkanten kunnen plaatsen, dan wordt dat effect wat minder. Ik kan voor 70 euro een volle plaat krijgen, dat is wat ik commercieel aan 18mm kwijt ben zo’n beetje. Even over nadenken dus.
Ja, dat is idd wel een subtiele oplossing. Sja, het wordt wel een zwaar geheel. Je hoeft je dan iig niet meer zorgen te maken over dat het niet robuust genoeg is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Jag schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:50:
Ik denk dat elke zelfbouwer zo ongeveer een MDF fase heeft gehad en daarna over is gegaan op multiplex. Je kan ook de MDF fase overslaan :).
Vroeger was MDF beter, wat dichter. Ik heb er met de bouwkits nooit problemen mee gehad. 25mm is niet echt een dun velletje. Het populieren multiplex is ook drie keer niks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CZVTu1czvR0rH1ELoFg2VIJTzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2Bk5ARyN8DmK6XcHSdTig5z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door bouwfraude op 25-01-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb een model gemaakt van de speakers in sketchup, op die manier kan ik een beetje klooien met de indeling en plaatnaden, kijken wat mooi is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL79cv6KokrXrLyOuUJaffhxMfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IkmyceKE7WtL0MWuZeUbDtm9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl3n-lJsChA-bHOpNgt3hobwsns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzOA43PsUv8CqSG5pyIfJyXe.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond even spelen met afschuiven van hoeken en andere manieren om de kasten een wat fraaier aangezicht te geven dan vierkante dozen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:04:
Vanavond even spelen met afschuiven van hoeken en andere manieren om de kasten een wat fraaier aangezicht te geven dan vierkante dozen ;)
Ik heb er een bijbehorende frontje opzitten met luidspreker doek, dan valt het niet op dat het een speaker is.
Sommige bezoekers denken dat het een kast is waar de telefoon op staat en een plant of lamp op de andere.
De kat ligt er ook vaak op. Het dressoir ook van kersenhout dus het kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door bouwfraude op 27-01-2021 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
bouwfraude schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Ik heb er een bijbehorende frontje opzitten met luidspreker doek, dan valt het niet op dat het een speaker is.
Sommige bezoekers denken dat het een kast is waar de telefoon op staat en een plant of lamp op de andere.
De kat ligt er ook vaak op. Het dressoir ook van kersenhout dus het kan best.
Ik ben nog aan het bedenken of ik een los front wil. Als de voorkant knap is zijn ze helemaal niet lelijk namelijk. Als die erop komt dan met magneten die ik wegwerk in de baffle dus die plaats ik zonder meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het zagen is gestart. Ik kon gebruik maken van de zaagloods op het werk, heel fijn want daar heb ik aanzienlijk meer ruimte dan thuis in een garage van 3 bij 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoOuDxnIpDm1UqEI-HaOL7XOyKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH5Dq5Oocy79kB2n6aTWRQsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY2rMIm8ztbCOeZGN8uAs9lI_KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjtQaXQIfb493D7n64hlNHQg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aafS_Y8_A-tS2_E4zBJB13Y0Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqD7YDOwreStQLrbSFvjbtDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bAQa5_L-f4PbmSj_YQLSr5J4A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKoKrdguPJCzgskA3PRzR1z4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat multiplex is echt mooi spul, ik zaag het in twee gangen want dan loopt mijn zaag wat makkelijker, maar so far is alles keurig recht en haaks.

Edit;
Dat ging erg makkelijk. Heb wel een probleem gevonden met de verstek hoeken van de boven en onderpanelen. Kennelijk is 45 graden op de zaag geen 45 graden, want de hoeken wijken. Even bedenken wat ik daar nog aan kan doen. De hoek is helaas groter dan 45 graden waardoor ik niet kan herzagen in verstek. Toch haaks maken dan en hopen dat ik genoeg breedte overhoud? De 30mm multiplex is op dus nieuwe zagen zit er niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 30-01-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

staan ze naar binnen of naar buiten toe open?

Naar binnen toe open is bruislijm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nee naar buiten helaas. Ik heb ze recht gezaagd. Uiteindelijk zie je die hoek toch niet na afwerken. Dan maar koud op elkaar met deuvels oid erin. Misschien een mooi excuus voor een lamello achtig apparaat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je hebt een zaagloods op je werk..... !

* teacher wil ook een zaagloods :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jup. Ik werk in de infra bouw en in dit geval zijn we bezig met een station waar we een bouwterrein vlakbij hebben. Pure luxe, dus vanmorgen met mijn gereedschap die kant op gereden en even paar uur gehobbyd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Fijn, dat is lekker werken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
En deel twee van het zaagwerk; de planken die de daadwerkelijke transmissielijn vormen.

Eerst drie delen van 300mm op maat gezaagd, best trots op dat de breedte exact identiek is, ondanks dat ik geen mal heb gebruikt. Gewoon aftekenen en liniaal eroverheen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rt_oSq80X8NVAxdw15x3KoqaERw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5Cl4UItGwPOzG9za6ZW7DKz.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna alle afzonderlijke delen gemaakt. Werkplaats is een beetje een puinhoop nu met al dat hout, maar het wordt een mooi bouwpakket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eIsWQmmniBgeyEf-_D8BThma0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNhrKXlvPnn6ywXTnAc0Ks1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9qMBUSsxmAy8ghCx-mkbNeKXE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQ0CEptpwq4QAGOHeQTmmJW5.jpg?f=fotoalbum_large

Also; even passen of het een beetje aansluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4mFjOreD0goFluNjImhNqqaJxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pli89S7gYtZlSJXbxubfbEaT.jpg?f=fotoalbum_large

Deze past wel heel netjes, paar kleine schoonheidsfoutjes maar niks wat ik niet weggewerkt krijg. Ik hou deze set in ieder geval even bij elkaar als ‘paar 1’ en dan die andere passen. Kijken of die net zo strak is aan de voorkant.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 31-01-2021 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Slowly but steady;

Een buurman heeft thuis een lasersnijder staan, met hem al eens eerder freesmallen gemaakt voor een ander projectje en hij gaf aan me hier ook wel bij te willen helpen. Gister dus bezig geweest om de speakers te meten en tekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_jaFOKcZ1dEgKFhUm6fGaKMw8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ahdwGtIifuPhmdXgzsaN6WXQ.jpg?f=user_large

Deze ringen gebruik ik als freesmal voor de rebate en de through-holes zodat de speakers (als ik het goed heb gedaan) naadloos in de front baffle passen. Nog wat info opgezocht over de plaatsing van de B139 en B110 in de baffle en beiden mogen in ieder geval verzonken worden zodat de rand van de speaker gelijk is met de baffle. Dat is ook wat ik graag wilde dus dat komt mooi uit.

Per speaker heb ik twee ringen nodig; een een offset naar buiten toe om de rebate te frezen (paar mm diep) en een ring die in die rebate past waarmee ik de vorm van de magneet kan uitfrezen. Door de ringen per speaker in elkaar te laten vallen hoe ik maar één keer te centreren met de frees.

In eerste instantie wilde ik mijn zelfgemaakte cirkelmal gebruiken maar die kan ik niet gebruiken voor diameters kleiner dan 70mm. Een nieuwe versie daarvan is in de maak maar dat projectje is effe op de lange baan geschoven.

[ Voor 23% gewijzigd door Pixeltje op 05-02-2021 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
leuk project zeg! ik volg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pak je mal ietsje ruimer, want je verf neemt ook ruimte in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb rondom twee millimeter speling, dat zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een halve mm rondom is voldoende, als je voorzichtig verft.

Dat schiet al lekker op. :)

[ Voor 21% gewijzigd door TBTL op 05-02-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pixeltje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:49:
Ik heb rondom twee millimeter speling, dat zou genoeg moeten zijn.
Dat is teveel, dan krijg je kieren. Of zet je er frontjes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
teacher schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Dat is teveel, dan krijg je kieren. Of zet je er frontjes voor?
Yeahbutno. Frontjes weet ik nog niet, dat hangt af van hoe het er zo uit ziet, en ik heb op de b110 en b139 wat ruimte nodig in verband met de vreemde vorm. Is wat crappy opmeten en ik wil ze niet lossolderen uit mijn huidige speakers want dan heb ik geen geluid meer :+

Samen met de buurman even zitten kijken en we zijn gesetteld op 1 mm speling. De dikte van de laser gaat er ook vanaf en dat is 0,25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bijna alles is binnen, vanmiddag verwacht in nog de laatste levering met houtlijm, bradnails en een kopieerfrees (een extra korte om de speakers te verzinken). Dan als het goed is dit weekend beginnen met frezen en lijmen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2aabT3jRrPtOOHgswVRd46drmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BAnNOtPddd8MUdDvi4A1FGm.jpg?f=fotoalbum_large

To do voor nu:
Boodschappen:
- MDF 25mm 1 plaat 3050x1220mm
- MDF 18mm 1 plaat 2440x1220mm
- 30mm multiplex
- 18mm betonplex
- 1 pak 2 bij 3 latten
- Houtlijm
- Kopieerfrees bovenlager
- Pak 3,5x40 of 4x40 t20
- Dr. Baileys longhair 1800 gram (reeds besteld)
Taakjes:
- CAD tekening afmaken
- Maatvoering controleren
- Zaagplan maken (efficiënt gebruik maken van de platen)
- Uitzoeken wat ‘auto-underseal’ is en waarom dat toegepast is in de originele handleiding

[ Voor 31% gewijzigd door Pixeltje op 12-02-2021 12:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het is even stil geweest, maar van het weekend heb ik weer verder kunnen werken aan de Rogers.

één van de kasten in elkaar gezet met lijm en Biscuits, omdat ik niet genoeg lijmklemmen heb ook 18ga pinnen gebruikt om de boel bij elkaar te houden terwijl de lijm droogt.

Ik ben redelijk tevreden met hoe het allemaal past, maar er moet nog wel wat bijgewerkt worden zometeen. Volgende stap is nu de schotten voor de TL aanbrengen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbvJXODWGMWlKZs6_s0jGXfdlX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtrMOKDQJjNETju1hCUZEGg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_-xYTMJd3dyvJ4DmjfY4BbUh2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajD6bAxMCZu8k5qQ4E09tPxH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 06:37:
Het is even stil geweest, maar van het weekend heb ik weer verder kunnen werken aan de Rogers.

één van de kasten in elkaar gezet met lijm en Biscuits, omdat ik niet genoeg lijmklemmen heb ook 18ga pinnen gebruikt om de boel bij elkaar te houden terwijl de lijm droogt.

Ik ben redelijk tevreden met hoe het allemaal past, maar er moet nog wel wat bijgewerkt worden zometeen. Volgende stap is nu de schotten voor de TL aanbrengen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit!

Hoe ga je het afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Weet ik nog niet. Doel is nu ok ze in elkaar te krijgen en te beluisteren. Als ze naar mijn zin zijn denk ik dat ze naar een autospuiter/meubelspuiter gaan. Weet ook nog niet in welke kleur ik ze wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
@Jag @teacher misschien kunnen jullie helpen met deze vraag; de originele handleiding schrijft voor dat de binnenzijde van de speaker geverfd moet worden een laag ‘auto underseal’. Geen idee wat dat is, maar ik vermoed een bitumenachtig spul.

The interwebz is wat verdeeld over of je de binnenkant van je luidsprekers moet behandelen ‘iets wat dempt’ wat ik er uit opmaak is dat het vooral is om massa en stijfheid te bevorderen, geen van beide lijken me een probleem met 30mm multiplex om eerlijk te zijn. Wat is wijsheid in deze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:56:
@Jag @teacher misschien kunnen jullie helpen met deze vraag; de originele handleiding schrijft voor dat de binnenzijde van de speaker geverfd moet worden een laag ‘auto underseal’. Geen idee wat dat is, maar ik vermoed een bitumenachtig spul.

The interwebz is wat verdeeld over of je de binnenkant van je luidsprekers moet behandelen ‘iets wat dempt’ wat ik er uit opmaak is dat het vooral is om massa en stijfheid te bevorderen, geen van beide lijken me een probleem met 30mm multiplex om eerlijk te zijn. Wat is wijsheid in deze?
Auto underseal is iets tegen corrosie lijkt me?

De transmissie lijn moet gedempt worden iig, dat is iets dat zeker is. Er ontstaan namelijk resonanties in de lijn, vergelijkbaar met een orgelpijp. Die resonanties liggen hoger in frequentie dan de tuning van de TL, dus daarom dat je die kan dempen zonder meteen de output van de TL om zeep te helpen. Het schijnt een trial en error ding te zijn, zelf nooit een TL gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Underbodycoating / unterbodenschutz / bodyschutz is idd een bitumineuze coating die je kan kwasten of sprayen.
https://www.nonpaints.com...tz-underbodycoating-zwart
Er zijn meer opties: hier staat ook rubberspray van sika tussen:
https://www.nonpaints.com...s?crop_merk=13176%2C13287

Enneh, gewoon doen, leuk om je bouw te perfectioneren. En als je ze gebouwd hebt scoor je sws high end punten als je je 30mm nog verder dempt met een ander materiaal.

Iets serieuzer: het droogt bobbelig op en zal dus wat golven dempen. In mijn TL's zitten bitumen demp matjes die ongeveer dezelfde functie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Er komt sowiezo 'longhair' in, als demping in de TL. Er staan hele specifieke hoeveelheden voorgeschreven in de handleiding dus daar begin ik mee.

Daarnaast dus toch de moeite waard om het hout zelf ook nog te dempen? Ik zit er in dat geval inderdaad aan te denken om van die matten te bestellen zoals die ook in autodeuren worden toegepast, beetje wat jij omschrijft denk ik Teacher?

Thanks beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Maar het gaat niet alleen om paneel resonanties in een TL. Het zullen voornamelijk de lengte resonanties zijn in de lijn die heel sterk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:24:
Maar het gaat niet alleen om paneel resonanties in een TL. Het zullen voornamelijk de lengte resonanties zijn in de lijn die heel sterk zijn.
True, maar daarvoor zit het dempingsmateriaal in de TL toch? In dit geval Baileys longhair, is volgens mij specifiek ontwikkeld voor demping in transmissielijnspeakers. Either way, ik ga nu beide toepassen ;)

Zit er dan nog wel even mee hoe ik kan finetunen. Ik zit nu op de tour om de achterdeksel van het B110 compartiment demontabel te houden en het wol in de laatste gang (tegen de tweeters aan dus) met magneten op te hangen zodat ik die kan verwijderen via de poort.

Op die manier kan ik op twee plaatsen bij de vulling om eventueel meer of minder wol toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Pixeltje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:23:
Er komt sowiezo 'longhair' in, als demping in de TL. Er staan hele specifieke hoeveelheden voorgeschreven in de handleiding dus daar begin ik mee.

Daarnaast dus toch de moeite waard om het hout zelf ook nog te dempen? Ik zit er in dat geval inderdaad aan te denken om van die matten te bestellen zoals die ook in autodeuren worden toegepast, beetje wat jij omschrijft denk ik Teacher?

Thanks beiden!
golven/signalen voorbij de dr bayleys komt krijgt dus een mooi recht oppervlak om tegen te weerkaatsen. :+

Die demp matjes kan prima, maar zorg dat je niet te glad spul neemt. Persoonlijk zou ik er lekker rubber op kwasten. Bitumen zijn in jouw geval (30mm!) minder nodig om gewicht toe te voegen, maar een afwijkend materiaal aanbrengen op je kast maakt hem wel nog minder gevoelig voor meetrillen en de structuur verspreidt intern de evt golven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 15:29:
[...]

True, maar daarvoor zit het dempingsmateriaal in de TL toch? In dit geval Baileys longhair, is volgens mij specifiek ontwikkeld voor demping in transmissielijnspeakers. Either way, ik ga nu beide toepassen ;)

Zit er dan nog wel even mee hoe ik kan finetunen. Ik zit nu op de tour om de achterdeksel van het B110 compartiment demontabel te houden en het wol in de laatste gang (tegen de tweeters aan dus) met magneten op te hangen zodat ik die kan verwijderen via de poort.

Op die manier kan ik op twee plaatsen bij de vulling om eventueel meer of minder wol toe te passen.
Klinkt als een plan (als je er dan nog voldoende bij kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Spuitbaar rubber is besteld!

Voor de toegang moet ik nog even nadenken, mede omdat ik in mijn enthousiasme de eerste kast al gelijmd heb :+ De binnenschotten nog niet, dus er is nog hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 08:44
Ha Pixeltje,

Ik lees dit draadje net. Leuk project! Ik heb - sinds ergens in de eind tachtig, begin negentiger jaren - deze versie ook gebouwd. Fantastische set! Ik luister eigenlijk alleen maar klassiek, maar zowel koor, piano als (kerk)orgel komt er geweldig uit.

Helaas is - ws. door een kortgesloten voedingselco in mijn Phase Linear eindversterker - één van mjin BD139'ers overleden. Remo gebeld, maar die heeft er geen meer liggen, geen wonder natuurlijk.

Versie 8 bij Remo kopen is wel weer en rib uit mijn lijf. Ben dus op zoek naar vervanging, liefst als gepaarde set natuurlijk.

Mocht iemand hier nog een stel hebben liggen, of iemand weten die ze heeft, hou ik me aanbevolen!

Veel succes met de bouw, gaat vast heel mooi worden!

groet, jehojakim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
jehojakim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:07:
Ha Pixeltje,

Ik lees dit draadje net. Leuk project! Ik heb - sinds ergens in de eind tachtig, begin negentiger jaren - deze versie ook gebouwd. Fantastische set! Ik luister eigenlijk alleen maar klassiek, maar zowel koor, piano als (kerk)orgel komt er geweldig uit.

Helaas is - ws. door een kortgesloten voedingselco in mijn Phase Linear eindversterker - één van mjin BD139'ers overleden. Remo gebeld, maar die heeft er geen meer liggen, geen wonder natuurlijk.

Versie 8 bij Remo kopen is wel weer en rib uit mijn lijf. Ben dus op zoek naar vervanging, liefst als gepaarde set natuurlijk.

Mocht iemand hier nog een stel hebben liggen, of iemand weten die ze heeft, hou ik me aanbevolen!

Veel succes met de bouw, gaat vast heel mooi worden!

groet, jehojakim
Thanks!

Ik heb een matched pair liggen.. met eentje is iets aan de hand, die gaat woensdag ter reparatie. Als dat lukt maakt hij ze zo goed als nieuw. Ik zal je even op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
OK, dank!! Ben benieuwd, ik wacht af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Bedacht me ook nog, misschien kun je me het reparatie-adres geven, dan kan ik die van mij ook laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
jehojakim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:05:
Bedacht me ook nog, misschien kun je me het reparatie-adres geven, dan kan ik die van mij ook laten repareren.
https://audioreparatie.nu/

Zit in Soest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Dank je, ga formulier invullen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
@Jag @teacher volgende vraag, als dat mag _/-\o_

Ik heb alle wol gewogen maar het is me niet duidelijk hoe die het beste aan te brengen.. de handleiding spreekt van ‘een netje spannen’ en daar de wol opleggen ofzo? Wil ik de hele hang zo gelijkmatig mogelijk verdeeld met wol of als het ware ‘plukken’ die op die netjes hangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJs4tPluykVWxQ2IIYTKO7H4A8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pj1v5bbns4PI1S4kuJXWBURf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je wil voorkomen dat het uitzakt. Dat kan met netjes/visdraad oid en je kan online ook discussies vinden over de richting van de wol...
* teacher wil niet zo ver gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nou daarom.. ik was al verzand in een pagina waar van alles en nog wat bedacht beredeneerd werd daarover :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_XQ8D0rGGq1_uTIvZAMTKid1K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWodWChMmTIjjOcMav5gfete.jpg?f=fotoalbum_large

Maar met de makkelijkste begonnen ;). 110 gram wol in de behuizing van de kef B110. Denk niet dat ik hier een net omheen doe, het vak zit redelijk egaal gevuld zo, wol kan nergens heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-xQuuTE4_ToQsq2nplB4_yHMfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFzxZujEuRh2jEwkdIu4yMnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FkLZ_1H-G3vIXUSiBE84ewEPCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svwYQtbS25ywl2esUrHQxvrk.jpg?f=fotoalbum_large

Kabels netjes opgebonden met zipties en van die plak-o-matics, gelabeld en nu de wol erin verstoppen. Das nog lastiger dan ik dacht, want het spul heeft de neiging om zwaartekracht te volgen. Zo’n netje spannen is leuk maar om de wol in de hoogte ook wat verspreid te houden moet ik toch iets gaan verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFoZUz12mCVdfYatQUitWl-3VAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbqFinoQFt6233324Q5ihCfm.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de onderste nog, maar dat is de makkelijkste. Hoop dat het spul een beetje goed zit zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Dat is goed gelukt zo te zien om het dempingsnateriaal op te hangen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:52:
Dat is goed gelukt zo te zien om het dempingsnateriaal op te hangen!
Redelijk. Dat net is niet optimaal maar het is een combi geworden tussen hotglue, nietjes en schroeven met ringen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7f4ajVyiJ9RuAZKqWb9sroWe5xY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIIZrSXBRqVZq0PhtKNfXMdC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het is al weer even geleden dat ik aan de speakers kon werken maar de afgelopen dagen goede voortgang gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/demdNcK5jrYWqKDAunw01iLsLR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nhhOxmyf5mls6vQ6krEHiev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YS-lH30CJ6yZwl9bAFE7BtogJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te1Ubd4C8NxncUZubhJErERI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ft6QkIwH0KlroEeEpDtMRXw6uKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9ZBXdc3yAceVfp7xKr0UIIH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQf1tgaBKQg4G2ozt5rXxviEEIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D97BRgUl4RnozMq705DXdYcE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had bewust de zijpanelen iets over laten steken aan de voorzijde zodat ik die met de bovenfrees gelijk kon maken, dat is goed gelukt. Meteen ook een 2mm radius aan alle hoeken gegeven en dat geeft ze wel een meer ‘af’ gevoel.

Beide speakers zijn dicht nu, gaatjes gevuld en geschuurd tot korrel 120. Volgende stap is gaatjes nalopen en bijvullen waar nodig, dan afschuren en filter monteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Even een vraag, ik heb het filter van de oude speakers losgehad om te kijken hoe eea in elkaar zit, en dit trof ik aan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3BmBHbjRcgDK26jpr358eSWjlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfK1Eczze26hekLm0YWujo7I.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze speakers hoort de middentoner (kef b110) in tegenfase te staan, zo is het filter ook gebouwd dus so far so good, maar nu zie ik dat de polariteit van het hele filter omgekeerd is omdat de zwarte draad aan ‘in +’ en de rode draad aan ‘in -‘ gesoldeerd is. Ik vraag me nu af of dat daadwerkelijk uitmaakt, want op dit moment staan alle speakers dus ‘omgekeerd’ aangesloten behalve de b110. Zorgt dat voor hetzelfde effect of is het wijs om terug te keren naar hoe het van oorsprong bedoeld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Dat maakt niet uit in de basis. De absolute fase hoor je niet. Het maakt wel uit als je het combineert met andere speakers / subs, dus ik zou het wel omdraaien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P14I8aI4STrGvCtxdy8jMRxpnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2qXVHm5TXLzq6FUbJEUWYsw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RwwwDlvg3ptVsdLqJxFSMKGZec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23B2V3WCIXOafnwiZIl5j9Yh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut0tGTX-36_gSWE59f1gffo6Z0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cteIhekagsaBVdmobMHqjCPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AnwnEIPoOnhZPYCryBHnD_8mFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuvqyYdr79965gt6mOf3j5Zs.jpg?f=fotoalbum_large

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Nu eerst luisteren;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Tof!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Eerste indruk is dat de speakers vooral wat completer klinken, hoog midden en laag zijn wat beter in balans. Denk dat dat vooral te maken heeft met de hoeveelheid en type demping die in de oude en nieuwe kasten zit, maar ik heb ook nog wat werk gehad aan de filters, die beiden niet helemaal fris meer waren.

Als ik de woofer demonteer kan ik bij de onderste vulling, misschien dat ik die nog een keer weghaal om het verschil te horen maar ben eigenlijk best tevreden met wat ik hoor.

Volgende stap is een (meubel) spuiter zoeken en een prijs opvragen.. weet niet zo goed wat ik kan verwachten qua prijs, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:21
heel gaaf hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald de Zwart
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik zie deze topic nu pas.

[ Voor 90% gewijzigd door Ronald de Zwart op 14-11-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald de Zwart
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik zie deze topic nu pas. Vraagje, hoe bevallen de luidsprekers nu? Ben zelf bezitter van de MK4. Ik heb zelf alleen niet zoveel long hair toegepast. Dat wil zeggen niet zo compact. Meer uiteen getrokken. Laag gaat behoorlijk diep alleen bij popmuziek vind ik het midden-hoog wat rommelig. Maar ja, de speakers komen ook uit 1986. Inmiddels versterker vervangen, nu Roksan eindversterker. Ruimtelijkheid sterk toegenomen evenals controle over het laag. Maar midden-hoog (Audax) blijft wat rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ronald de Zwart schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:26:
Ik zie deze topic nu pas. Vraagje, hoe bevallen de luidsprekers nu? Ben zelf bezitter van de MK4. Ik heb zelf alleen niet zoveel long hair toegepast. Dat wil zeggen niet zo compact. Meer uiteen getrokken. Laag gaat behoorlijk diep alleen bij popmuziek vind ik het midden-hoog wat rommelig. Maar ja, de speakers komen ook uit 1986. Inmiddels versterker vervangen, nu Roksan eindversterker. Ruimtelijkheid sterk toegenomen evenals controle over het laag. Maar midden-hoog (Audax) blijft wat rommelig.
Ze bevallen eigenlijk erg goed, ik heb er inmiddels een subwoofer tegenover gezet die ik bij bepaalde muzieksoorten aan of uit zet, maar verder heel blij mee. De kamer is de grootste bottleneck denkt ik want in een betonnen huis met een u-vormige woonkamer is het erg lastig de akoestiek onder controle te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Pixeltje schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:07:
Eerste indruk is dat de speakers vooral wat completer klinken, hoog midden en laag zijn wat beter in balans. Denk dat dat vooral te maken heeft met de hoeveelheid en type demping die in de oude en nieuwe kasten zit, maar ik heb ook nog wat werk gehad aan de filters, die beiden niet helemaal fris meer waren.

Als ik de woofer demonteer kan ik bij de onderste vulling, misschien dat ik die nog een keer weghaal om het verschil te horen maar ben eigenlijk best tevreden met wat ik hoor.

Volgende stap is een (meubel) spuiter zoeken en een prijs opvragen.. weet niet zo goed wat ik kan verwachten qua prijs, iemand daar ervaring mee?
De baffle een andere kleur, antraciet of matzwart, en de rest blank aflakken lijkt me ook wel een mooie optie. Ik weet alleen niet of dat nog lukt.
Pixeltje schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:24:
[...]

Ze bevallen eigenlijk erg goed, ik heb er inmiddels een subwoofer tegenover gezet die ik bij bepaalde muzieksoorten aan of uit zet, maar verder heel blij mee. De kamer is de grootste bottleneck denkt ik want in een betonnen huis met een u-vormige woonkamer is het erg lastig de akoestiek onder controle te houden.
Of je kamer nou een U, een L, een O of een X vorm heeft, de kamer domineert altijd de LF response. Dat hou je altijd. Dit is ook niet zozeer met demping op te lossen, omdat de kamer nodes heel smal bandig zijn.

Wel er gaaf geworden en mooi dat je er blij mee bent :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Jag schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:41:
[...]

De baffle een andere kleur, antraciet of matzwart, en de rest blank aflakken lijkt me ook wel een mooie optie. Ik weet alleen niet of dat nog lukt.

[...]

Of je kamer nou een U, een L, een O of een X vorm heeft, de kamer domineert altijd de LF response. Dat hou je altijd. Dit is ook niet zozeer met demping op te lossen, omdat de kamer nodes heel smal bandig zijn.

Wel er gaaf geworden en mooi dat je er blij mee bent :).
Dank je! De speakers staan nog onbehandeld in de kamer :+ heb twee spuiterijen gesproken maar die willen er allebei niet aan beginnen, dus ik ga ze inderdaad zelf blank afwerken en de baffle zwartmaken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Prachtige luidsprekers!
Wat is de status? Zijn ze al gespoten?

En wat is een daggadagga?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:39:
Prachtige luidsprekers!
Wat is de status? Zijn ze al gespoten?

En wat is een daggadagga?
Dit is wel een beetje pijnlijk, maar ze zijn nog steeds niet gespoten :+

Ik wil er nog wel wat mee maar heb voor de time being een laag transparante matte lak aangebracht. Heb één prijs gekregen voor het spuiten (van de 5(!) die ik aangevraagd heb) maar dat viel toch een beetje tegen.. ander plan bedenken dus. Heb er sindsdien domweg geen tijd meer voor gehad/gemaakt.

Ze spelen nog steeds super dus qua geluid ben ik meer dan tevreden en de directie vind geluid ook belangrijker dan looks gelukkig dus ik heb nog geen aanmaning ontvangen voor verdere werkzaamheden aan het paar ;)

Een daggadagga is een slagschroevendraaier, althans wel in mijn vriendengroep..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tbird79
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-08-2023
Leuk om dit topic te lezen.
Ik heb zelf ook net een set Rogers Monitor Mk III gekocht als opknapproject. Mijn kasten zijn wel gekrast, maar niet beschadigd. De kasten zijn geen zelfbouw, maar een houtpakket wat destijds leverbaar was bij Remo. Ik heb ze van de eerste eigenaar overgenomen en ga ze nu weer helemaal netjes maken.
Mijn idee is om de kasten hoogglans wit te spuiten (gewoon zelf met een spuitbus en paar lagen blanke lak). De voorzijde is nog een twijfelpunt; ook wit of toch maar zwart.

In het verleden heb ik wel eens een luidspreker laten spuiten bij een auto spuiterij. Het resultaat is echt heel fraai (als een spiegel zo glad) maar het is wel heel prijzig dus ga ik het deze keer maar eens zelf doen.
Pagina: 1 2 Laatste