Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ook wanneer er 7 speakers aangesloten zijn denk je?The Eagle schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:47:
[...]
Die s809 hebben een gevoeligheid van 90dB, die kun je onderhand nog met een wekkerradio aansturen. Dat trekt die NR1711 makkelijk allemaal.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nu heb ik een ch-700n, maar voor die €189 wil ik die QC35 II ook wel

Ik lees echter dat die 1000xm3 ook supergoed is, maar dat de Bose qua kwaliteit met bellen weer beter is. Nu bel ik voor m’n werk wel vaak via Teams en raak ik toch in dubio. Is het verschil tussen beide nu erg merkbaar of maakt het bijna niets uit ?
Verder kun je her en der prima reviews van headsets vinden inclusief microfoon - sla er de headphones en oordopjestopics maar op na
En qua bellen: jij kunt nog zo'n goede mic hebben, als de ontvangende kant bagger dopjes heeft merkt ie daar alsnog weinig van
• Zoals in de Topic Warning staat is dit niet het topic voor aankoopadvies.
• Crossposten is niet toegestaan, er was reeds een topic Aankoop speaker icm monitor/iPhone/iPad
• Het eerder genoemde topic is op slot gegaan wegens gebrek aan eigen inzet, een copy-paste maakt die inzet niet beter.
[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 25-02-2021 12:50 ]
Ik heb twee tv-kabels.
- kern als koperdraad en een koperen mantel
- kern als CGA solid en een aluminium mantel + alumium folie
Trein?
Dat is de karakteristieke impedantie, dat is wat anders dan dat de kabel een hoge weerstand zou hebbenThe Eagle schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:17:
Technisch kan het, ik heb zelf een tijdje een netwerkcoax als subwooferkabel gebruikt. Maar die kabels hebben een redelijk hoge impendantie (antenne 75 ohm, netwerk 50 ohm) dus liever gebruik je gewoon een reguliere coaxiale kabel. Lees: subwooferkabel
Nee man, hoe kom je hier nou bij? Een goeie mic neemt gewoon lekker direct geluid op, weet galm te vermijden, neemt geen omgevingsgeluiden op en kan een meeting echt maken of breken bijna. Om goed te kunnen verstaan, voldoen de cheapste al express dopjes van 3 piek al echt volledig...The Eagle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:18:
Dat verschil zit (letterlijk) tussen jouw oren. Ieders gehoor is anders.
Verder kun je her en der prima reviews van headsets vinden inclusief microfoon - sla er de headphones en oordopjestopics maar op na
En qua bellen: jij kunt nog zo'n goede mic hebben, als de ontvangende kant bagger dopjes heeft merkt ie daar alsnog weinig van
Wat jij hier omschrijft is de samengeknepen billetjes audiofiele kant van microfoons. Daar hebben we het in meetings niet eens over.
Een XM3 van Sony is in elk geval enorm ruk voor de tegenpartij. Een Bose is een stuk beter (maar pikt enorm veel omgevingsgeluid op). Nog beter zijn een logitech zone of een BlueParrott B450-XT MS qua microfoontechniek (active noise canceling in de mic, geniaal!)
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 26-02-2021 12:40 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik zie verschillende extenders, waarbij je er ook hebt ‘voor meerdere apparaten’, maar is dat bedoeld voor als je apparaten te ver uit elkaar staan, of moet ieder apparaat zijn eigen sensor hebben? In mijn ogen is infrarood universeel en hangt het alleen van het ontvangende apparaat af (daarom werkt Logitech harmony ook), maar voor dat ik €2 uit geef op Ali express dacht ik, ik check het hier even...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Wat een onzin. Omgevingsgeluid is geen parameter als het gaat over kwaliteit.Een goeie mic neemt gewoon lekker direct geluid op, weet galm te vermijden, neemt geen omgevingsgeluiden op en kan een meeting echt maken of breken bijna.
Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection
Heb je het al gedaan/geprobeerd?MedionAkoya schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:39:
Zou ik een tv-coaxkabel kunnen gebruiken om analoge RCA-kabels van te maken?
Ik heb twee tv-kabels.
- kern als koperdraad en een koperen mantel
- kern als CGA solid en een aluminium mantel + alumium folie
op zich dacht ik dat impedantie overgangen wat signaalverlies zouden kunnen veroorzaken maar dan zet je je volume 1db hoger. Ik heb wel eens TV Coax als gitaar kabel geprobeerd, dat is waardeloos maar bij een CD speler iod is het voltage hoog genoeg dus dan zou het moeten werken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je de karakteristieke impedantie bedoelt: die eigenschappen van kabel en connector zijn alleen van belang voor hoog frequente signalen waarbij de golflengte van dezelfde orde grootte is als de kabellengte. Dat geldt dus niet voor analoge audio signalen omdat deze zeer laag frequent zijn
We hebben het toch over online vergaderen en verstaanbaarheid? Dan vind ik mate van oppikken van omgevingsgeluid door een microfoonsysteem wel vrij essentieel. En daar verschillen ze behoorlijk in.Laurens85 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 02:47:
[...]
Wat een onzin. Omgevingsgeluid is geen parameter als het gaat over kwaliteit.
Als een collega een Sony NC headset op heeft, baal ik ervan omdat ik dat vermoeiend vind luisteren in elk geval. Met Jabara 65's is dat een enorm stuk beter en met die dingen die ik postte is het echt subliem.
[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 28-02-2021 08:04 ]
Jij bedoelt geen sensor, maar IR emitter, net als op je RC zitRobbieB schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 23:48:
Kort vraagje over van die IR extenders. Ben naar een nieuw tv meubel aan het kijken waarbij mijn apparatuur (Denon receiver, AppleTV, T-mobile thuis tv box) in een afgesloten kast (met genoeg ventilatie) komen te staan. Ik bedien deze nu met een Logitech harmony (en af en toe de Apple TV remote).
Ik zie verschillende extenders, waarbij je er ook hebt ‘voor meerdere apparaten’, maar is dat bedoeld voor als je apparaten te ver uit elkaar staan, of moet ieder apparaat zijn eigen sensor hebben? In mijn ogen is infrarood universeel en hangt het alleen van het ontvangende apparaat af (daarom werkt Logitech harmony ook), maar voor dat ik €2 uit geef op Ali express dacht ik, ik check het hier even...
En ja, dat spul is universeel. Ik heb mijn apparatuur in twee kastjes staan met een IR extender met 1 oogje en twee emitters, in ieder kastje 1, voor meerdere componenten per kastje. Dat was even experimenteren met plaatsing van de emitter omdat anders niet ieder apparaat goed reageerde.
Heb je alles in 1 kastje staan, koop dan een IR blaster. Die emitters zijn een stuk sterkeren dat werkt eigenlijk gegarandeerd.
Welke IR je er overheen stuurt maakt niet uit, het stuurt simpelweg alles door wat ze binnenkrijgen, merkonafhankelijk.
De soldeerbare tulppluggen zijn in bestelling. Alleen Allekabels zit te slapen. Ik wacht al 4 dagen op hun bestelling... is op woensdag geplaatst. Ik denk omdat ik één artikel hebt besteld die niet op voorraad is. En ik denk dat ze maandag met een mailtje komen dat ik geld terug krijg.franssie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 03:07:
[...]
Heb je het al gedaan/geprobeerd?
op zich dacht ik dat impedantie overgangen wat signaalverlies zouden kunnen veroorzaken maar dan zet je je volume 1db hoger. Ik heb wel eens TV Coax als gitaar kabel geprobeerd, dat is waardeloos maar bij een CD speler iod is het voltage hoog genoeg dus dan zou het moeten werken.
Trein?
Ik heb een dx3-pro koptelefoonversterker die tevens dienst doet als DAC en BT-receiver. Ik heb een 2.0 uitgang naar mijn 2 actieve monitors op mijn bureau. Ik zoek dan een sub voor met name muziek en af en toe een filmpje, ik ben niet op zoek naar een enorme unit. Mooiste zou zijn als ik een (instelbare) crossover kan vinden met een 2.0 ingang en 2.1 uitgang maar ik kan die niet vinden. Wat is de 'gebruikelijke' manier om een subwoofer hierop aan te sluiten?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Veel subs hebben een Line ingang. Dit is hetzelfde signaal als die naar je monitors gaat en dus het volledige bereik overdraagt. Als je monitors geen RCA uitgang hebben kan je deze eventueel splitsen direct vanaf je bron.Nox schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:09:
Heeft iemand een idee hoe ik een subwoofer kan aansluiten op mijn huidige setup?
Ik heb een dx3-pro koptelefoonversterker die tevens dienst doet als DAC en BT-receiver. Ik heb een 2.0 uitgang naar mijn 2 actieve monitors op mijn bureau. Ik zoek dan een sub voor met name muziek en af en toe een filmpje, ik ben niet op zoek naar een enorme unit. Mooiste zou zijn als ik een (instelbare) crossover kan vinden met een 2.0 ingang en 2.1 uitgang maar ik kan die niet vinden. Wat is de 'gebruikelijke' manier om een subwoofer hierop aan te sluiten?
De subs die een RCA Line in hebben hebben ook een cross over.
Wat is je budget?
Tja, ik zoek iets compacts. Bij voorkeur eigenlijk zelfs een passief systeem met een enkelkanaals d-class versterker ofzo dat ik die naast mijn dac op mijn bureau kan zetten zodat ik de sub wel/niet kan inschakelen (beetje aan de buren denken). Het laag is redelijk met mijn monitors maar zou soms nog wel eens wat extra's willen. Als ik 's avonds nog wat werk wil ik liever geen sub aan maar een rustig achtergrondmuziekje behoeft dan geen sub ook. Budget is ergens tussen de 200 en 400 euro ofzo denk? Geen idee aan wat voor bedrag ik moet denken. Het hoeft echt niet ultra-laag en de ruimte is best klein dus hoeft ook niet groot.mr.DJ95 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:17:
[...]
Veel subs hebben een Line ingang. Dit is hetzelfde signaal als die naar je monitors gaat en dus het volledige bereik overdraagt. Als je monitors geen RCA uitgang hebben kan je deze eventueel splitsen direct vanaf je bron.
De subs die een RCA Line in hebben hebben ook een cross over.
Wat is je budget?
Maar qua aansluiten: gewoon de bron 'splitsen' met een Y-kabeltje naar een sub? Ik heb 2x RCA uit mijn dac
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 28-02-2021 22:32 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Er bestaan subwoofers met naast tulp/rca ingangen, ook tulp/rca uitgangen. Zo'n subwoofer sluit je aan op de uitgangen van de DAC, de speakers sluit je dan weer aan op de uitgangen van de subwoofer.Nox schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:09:
Heeft iemand een idee hoe ik een subwoofer kan aansluiten op mijn huidige setup?
Daarnaast bestaan er ook speakers met een subwoofer uitgang. Het is de vraag welke oplossing het minst kost.
Dat kan volgens mij ook gewoon ja. Niet aan gedacht.Nox schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:31:
Maar qua aansluiten: gewoon de bron 'splitsen' met een Y-kabeltje naar een sub? Ik heb 2x RCA uit mijn dac
[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 28-02-2021 22:46 ]
Wellicht dit iets voor je. kan je splitsen uit je subwoofer.
https://m.thomann.de/nl/k...SrgPOF47uN3hoC0gEQAvD_BwE
Maar omdat je ook zonder sub wilt draaien is vanuit de DAC naar de sub netter denk ik. Nadeel is dan wel dat je monitor ook laag mee wilt doen. Iets wat de crossover in de sub kan regelen voor je
Maar zoals gezegd, je kan gewoon een Y kabeltje pakken en desnoods (als je sub maar 1 RCA ingang heeft) alleen links of rechts. Geluid onder 100Hz is toch ongeveer altijd mono, dus functioneel werkt dat prima,
Een andere oplossing is minidsp, die heeft stereo in en 4 te configureren line uitgangen. Die kan prima crossoveren. En kan je gelijk je staande golven mee temmen voor je luisterplek.
Erg gebruikelijk is het niet, maar bijvoorbeeld SVS past het vrij consequent toe.JvS schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:05:
Ik moet zeggen dat ik weinig subs ken met een high-pass filter line-out voor de rest van de set.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Mja, het zou wel best-practice zijn om in muziek de bastonen zo goed als mono te mixen, maar dat is niet altijd het geval. Zeker nu vinyl niet echt meer een rol van belang speelt in muziekmedia.JvS schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:05:
Geluid onder 100Hz is toch ongeveer altijd mono, dus functioneel werkt dat prima,
Dat gezegd komt er dus ook veel muziek uit waar het onderin allemaal niet zo mono is. Daarnaast heb je met films sowieso niet de noodzaak dat alle bas mono moet zijn. Daar is directionele audio bovengeschikt aan mixing-best-practices voor muziek.
Regeren is vooruitschuiven
Een center is met name gebouwd om goed stemmen en effecten weer te kunnen geven en minder als allround weergever. Ik zou die niet ook links en rechts neerzetten. Dan liever de bookshelves of de Opticon LCR, die kun je ook als center inzetten.T-MOB schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:34:
Wij zijn in de tekenfase voor een verbouwing, en waarschijnlijk komt de TV straks in een wandkast (vloer tot nok). Luidsprekertechnisch zie ik daar wel een uitdaging. Is er iets op tegen om 3 centerspeakers toe te passen als left, right en center (evt aangevuld met 2 subs)? Ik heb nu Dali Opticon 5 als fronts, de centers in die serie hebben dezelde drivers en tweeters.
Maar in een wandkast kun je toch ook prima wat open ruimtes laten voor je vloerstaanders? Laat je de onderplaat van de kast een stukje buiten de kast uitsteken en zet je er rubber voetjes onder, heb je nog een mooi gedempt platformpje ook terwijl het een geheel kan zijn
Vloerstaanders op een kast neerzetten iig niet doen. Mijn schoonvader heeft zijn Beolab 8000's op 50 cm hoogte staan en das serieus zonde van wat die dingen kunnen.
Is dat zo, dat een center speaker een specifiek klankprofiel moet hebben? Dan zou omgekeerd zo'n LCR eigenlijk niet optimaal zijn als center. In de opticon-serie hebben de LCR, de Vokal en de #5 dezelfde woofer en hybride tweeter. Ze verschillen (naast de kast natuurlijk) op de crossover-frequentie en de tuning van de bas-reflexpoort, waarbij de center het midden houdt met betrekking to beide. Niet om eigenwijs te doen - je antwoord wordt gewaardeerd en ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het zit - maar heb je meer info over hoe een center "getuned" is voor stemmen?The Eagle schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:53:
[...]
Een center is met name gebouwd om goed stemmen en effecten weer te kunnen geven en minder als allround weergever. Ik zou die niet ook links en rechts neerzetten. Dan liever de bookshelves of de Opticon LCR, die kun je ook als center inzetten.
Niet specifiek of bij de hand. Echter is een center, net als bijvoorbeeld echte surroundspeakers, ontwikkeld met de achterliggende gedachte dat het een effectspeaker is, en dus optimaliseert men die speaker voor die freqneties. WIl niet zeggen dat ze de rest niet kunnen. Maar als je een goede centerspeaker naast een reguliere speaker zet hoor je het verschil bij een discreet centersignaal wel (is iig mijn eigen ervaring met Kef en Klipsch).T-MOB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:37:
[...]
Is dat zo, dat een center speaker een specifiek klankprofiel moet hebben? Dan zou omgekeerd zo'n LCR eigenlijk niet optimaal zijn als center. In de opticon-serie hebben de LCR, de Vokal en de #5 dezelfde woofer en hybride tweeter. Ze verschillen (naast de kast natuurlijk) op de crossover-frequentie en de tuning van de bas-reflexpoort, waarbij de center het midden houdt met betrekking to beide. Niet om eigenwijs te doen - je antwoord wordt gewaardeerd en ik ben oprecht nieuwsgierig hoe het zit - maar heb je meer info over hoe een center "getuned" is voor stemmen?
Having said that: lang niet alle centers zijn gebouwd met een specifiek klankprofiel in gedachte. Met name in de goedkope setjes (samsung, zeg maar de melkpakjes) zie je dat er gewoon 5 de zelfde speakers gebruikt worden. Maar een beetje fatsoenlijke center zal wel specifiek geengineerd zijn om als center te dienen.
Wat ik er zo over kan vinden worden surround mixes in principe gemaakt met als uitgangspunt dat er 3 gelijke speakers in het front array staan. De reden dat er center speakers zijn is dat niemand een zuilluidspreker voor zijn televisie zet. Maar de "ideale" center zou hetzelfde moeten klinken als een reguliere speaker. De vraag is dan vooral waar in de praktijk de concessies zijn gedaan om de boel in horizontale unit te krijgen die vaak in een kast wordt weggepropt.The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Niet specifiek of bij de hand. Echter is een center, net als bijvoorbeeld echte surroundspeakers, ontwikkeld met de achterliggende gedachte dat het een effectspeaker is, en dus optimaliseert men die speaker voor die freqneties. WIl niet zeggen dat ze de rest niet kunnen. Maar als je een goede centerspeaker naast een reguliere speaker zet hoor je het verschil bij een discreet centersignaal wel (is iig mijn eigen ervaring met Kef en Klipsch).
Maar ik heb de vraag ook uitgezet bij Dali zelf. Ik ben wel benieuwd wat ze er van zeggen. Als bookshelves geadviseerd worden boven centers wordt het nog een hele luistertocht. Zonder de hybride tweeter heb ik minder reden om bij Dali te blijven.
De term "effectspeaker" gebruik ik zelf trouwens vooral om aan te geven dat het niet erg is om ergens een inferieure speaker te gebruiken, niet als een type speaker waarvoor een speciale optimalisatie gedaan zou kunnen worden.
Ik wil me als complete surroundleek me toch even mengen in deze discussie. Ik neem allereerst aan dat met center dus niet een sub bedoeld word, maar een unieke speaker die centraal in de setup staat om effect te benadrukken.The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:12:
[...]
Niet specifiek of bij de hand. Echter is een center, net als bijvoorbeeld echte surroundspeakers, ontwikkeld met de achterliggende gedachte dat het een effectspeaker is,
Dat lijkt me compleet niet logisch als effectspeaker, want de meeste effecten die je boven sub en basfrequenties tegenkomt zijn spatiale effecten (reverb, galm, stereo panning, surroundfx, enz).
Die spatiale effecten komen meestal pas van de grond in een (wijd) stereobeeld en het zou vrij onzinnig zijn om die dan uit een centraal geplaatst doosje te laten komen. Het zou zinniger zijn om de 2 buitenste speakers daarvoor te gebruiken.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een R&D dat in gedachte heeft bij het ontwerpen van surroundsets (toegegeven, het merendeel is ook compleet bagger qua geluid).
En waar het bij R&D in gedachten zit: juist omdat een center meestal liggend opgesteld staat en het in menig situatie met beperkte ruimte moet doen, heb je implicaties op de kastruimte van de speaker. Plat gezegd: kleinere drivers voor het mid / laag zijn makkelijker in een center te plaatsen. Combineer dat met een bepaald bereik dat voor een centerspeaker verwacht wordt (met name stemmen en effecten uit het centrum) en je krijgt een iets anders geengineerde speaker dan bijvoorbeeld een bookshelve of vloerstaander.
[ Voor 53% gewijzigd door The Eagle op 04-03-2021 17:36 ]
Maar dat is precies waarom ik de center overweeg als L/R. Mijn center heeft dezelfde drivers als mijn zuilen (en de opticon LCR), maar de center is ontworpen om in een kast te staan. De bookshelves zijn kleiner en missen de hybride tweeter (woofer is wel gelijk). Maar ik wacht wel even het antwoord van Dali af en zal laten weten wat ze er zelf van zeggen.The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:33:
En waar het bij R&D in gedachten zit: juist omdat een center meestal liggend opgesteld staat en het in menig situatie met beperkte ruimte moet doen, heb je implicaties op de kastruimte van de speaker. Plat gezegd: kleinere drivers voor het mid / laag zijn makkelijker in een center te plaatsen. Combineer dat met een bepaald bereik dat voor een centerspeaker verwacht wordt (met name stemmen en effecten uit het centrum) en je krijgt een iets anders geengineerde speaker dan bijvoorbeeld een bookshelve of vloerstaander.
Dit is bij een TV of scherm niet praktisch, oplossing; een 'landscape' liggende center speaker. In deze speaker is de layout van de drivers aangepast aan die liggende oriëntatie. De tweeter zit vaak in het midden met een woofer er links en rechts van. Soms nog een mid onder de tweeter. Als je een normale L/R bookshelf op zijn kant zou leggen dan zit de tweeter links of rechts uit het midden. Nadelig qua plaatsing geluid en afstraalgedrag van de speaker.
[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 04-03-2021 22:10 ]
kan dit werken?
Zie https://www.bax-shop.nl/b...n-condensator-microfoons/
Het komt er dus op neer dat een gewone (dynamische) microfoon door de geluidstrillingen de benodigde signaalspanning opwekt en bij een condensatormicrofoon is dat een wisselende impedantie. Dat betekent dat je daar een hulp (gelijk)spanning nodig hebt. Zondermeer zijn die beide dus niet uitwisselbaar, je zult daar zeker aandacht aan moeten besteden! Dat kan op verschillende manieren:
1. Ingebouwd in de versterker.
2. Ingebouwd in de microfoon.
3. Door een apart voedingssnoertje.
Bedraad kan altijd, de vraag is meestal of het ethisch of praktisch wenselijk isSamPep schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:55:
Hi, ik heb een denom avr-x2500 en ben opzoek naar een draadloze oplossing voor 2 surroundspeakers. Wegens de kamerindeling is bedraad echter niet mogelijk. Iemand tips/ervaringen?
Draadloze rearspeakers gaat altijd iets of wat vertraging opleveren dus de vraag is of dat uberhaupt gaat werken. iirc kan jouw receiver geen heos speakers als draadloze rears aansturen iig.
Having said that: start een eigen topic. Dit is geen kleine vraag meer
En geef dan ook meteen een situatieschets - dat jij geen oplossing ziet voor het bedraad aansluiten van rearspeakers wil niet zeggen dat ie er echt niet is
De ruimte en afstanden zijn relatief zo klein, dat het helemaal geen zin heeft om zulke lage frequenties "directioneel" te maken.vlaaing peerd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:23:
[...]
Mja, het zou wel best-practice zijn om in muziek de bastonen zo goed als mono te mixen, maar dat is niet altijd het geval. Zeker nu vinyl niet echt meer een rol van belang speelt in muziekmedia.
Dat gezegd komt er dus ook veel muziek uit waar het onderin allemaal niet zo mono is. Daarnaast heb je met films sowieso niet de noodzaak dat alle bas mono moet zijn. Daar is directionele audio bovengeschikt aan mixing-best-practices voor muziek.
Sterker nog, het menselijk brein kan daar zelfs niks mee en afhankelijk van de opstelling loop je het risico zulke frequenties zelfs uit te doven/andere nare bijeffecten te krijgen.
Ik moet bekennen dat ik me nooit echt verdiept heb hoe dit tegenwoordig allemaal gemixt wordt, maar mag toch hopen dat ze hier niet al te hard mee geen spelen.
Dat is nmlk echt weggegooide moeite en doet in praktijk meer kwaad dan goed.
Dat is eerder worst-practises, zeker als je daar kamer-akoestiek nog eens bij optelt, dan ben je die informatie helemaal kwijt.
De noodzaak om een mono bas te creëren is er dus wel degelijk.
edit: kleine toevoeging.
Ook gezien de afstand tussen beiden oren, verwacht ik dat de richtingsgevoeligheid van menselijk horen bijna nul is bij die lage frequenties
Wikipedia: Sound localization
[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 09-03-2021 22:52 ]
Klopt, de mens heeft veel moeite om lage tonen te lokaliseren.B_FORCE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:32:
[...]
Sterker nog, het menselijk brein kan daar zelfs niks mee en afhankelijk van de opstelling loop je het risico zulke frequenties zelfs uit te doven/andere nare bijeffecten te krijgen.
Dat het 'best practice' is om bassen gecentreerd af te mixen wil niet zeggen dat het ook altijd gebeurt. Zou ik bijvoorbeeld een bandje met jaren '60 muziek zo authentiek mogelijk willen laten klinken, dan zou ik het ook op de 'jaren '60' manier afmixen (elk instrument een eigen plekje in het stereospectrum).Ik moet bekennen dat ik me nooit echt verdiept heb hoe dit tegenwoordig allemaal gemixt wordt, maar mag toch hopen dat ze hier niet al te hard mee geen spelen.
Creativiteit wint het dan van vuistregels, simpel gezegd.
Klopt, maar er blijft veel media die dat niet heeft en dat moet toch afgespeeld kunnen worden. Mede daardoor ben ik dan ook van mening dat stereo speakers de beste oplossing is voor muziekbeleving.De noodzaak om een mono bas te creëren is er dus wel degelijk.
Oh op die manier.vlaaing peerd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Klopt, de mens heeft veel moeite om lage tonen te lokaliseren.
[...]
Dat het 'best practice' is om bassen gecentreerd af te mixen wil niet zeggen dat het ook altijd gebeurt. Zou ik bijvoorbeeld een bandje met jaren '60 muziek zo authentiek mogelijk willen laten klinken, dan zou ik het ook op de 'jaren '60' manier afmixen (elk instrument een eigen plekje in het stereospectrum).
Creativiteit wint het dan van vuistregels, simpel gezegd.
[...]
Klopt, maar er blijft veel media die dat niet heeft en dat moet toch afgespeeld kunnen worden. Mede daardoor ben ik dan ook van mening dat stereo speakers de beste oplossing is voor muziekbeleving.
Sja dit is ook maar hoe je get bekijkt.
Qua laag is een stereo systeem per definitie drama ivm staandegolven.
Wat dat betreft veel liever een multisub systeem.
Naar mijn weten worden bij de meeste systemen trouwens links en rechts gewoon naar het sub kanaal gemixt.
En aangezien we toch niet gevoelig zijn waar het laag uitkomt zie ik niet helemaal in waar stereo beter zou moeten zijn.
Om dezelfde redenen die ik al eerder aangaf.
In een zo'n relatief kleine ruimte (tov de golflengte) krijg je namelijk dezelfde artifacts als wanneer je de kanalen elektrisch zou gaan optellen.
Het resultaat is dan ook hetzelfde.
Het idee achter een center speaker (en dus idd geen sub) is dan ook dat als jij iets recht van voren ziet op je TV (of het nou een concert is of een film) dat je datgene wat recht van voren komt ook recht van voren krijgt. (daarom is het ook heel belangrijk dat tenminste je center/links/rechts goed bij elkaar passen).vlaaing peerd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:16:
Ik wil me als complete surroundleek me toch even mengen in deze discussie. Ik neem allereerst aan dat met center dus niet een sub bedoeld word, maar een unieke speaker die centraal in de setup staat om effect te benadrukken.
Dat lijkt me compleet niet logisch als effectspeaker, want de meeste effecten die je boven sub en basfrequenties tegenkomt zijn spatiale effecten (reverb, galm, stereo panning, surroundfx, enz).
Die spatiale effecten komen meestal pas van de grond in een (wijd) stereobeeld en het zou vrij onzinnig zijn om die dan uit een centraal geplaatst doosje te laten komen. Het zou zinniger zijn om de 2 buitenste speakers daarvoor te gebruiken.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een R&D dat in gedachte heeft bij het ontwerpen van surroundsets (toegegeven, het merendeel is ook compleet bagger qua geluid).
Het is niet zo (bij een goede surround setup) dat dan ook alles alléén maar over de center gaat, om bij het voorbeeld van een concert te blijven, betekent dat dat de zanger(es) in het midden gespreid over álle front speakers gaat (met de center zeg +1dB), de drummer aan de rechterzijde gaat over álle fronts, maar met +1dB rechts, en -1dB links, en de gitaarspeler links precies vice versa....
Daarom klopt het voor je gehoor beter, want het beeld wat je ziet komt van voren, maar toch hoor je de nuances van elke speler op het veld waar je ze zou verwachten...
In zo'n geval (tenzij expliciet zo opgenomen, om een bepaalde beleving te geven) zijn extra speakers in principe ook niet nodig, en prefereren zelfs veel mensen stereo (ik was er één van voordat ik een fatsoenlijke surround set had).
Bij films (als ze opgenomen zijn in een surround formaat, dus niet je Divx van 300mb), en ook zeker games, dan worden hoe meer speakers je hebt opeens steeds "diepgaander", want als er opeens een tram of vrachtwagen aankomt terwijl de hoofdrolspeler er met zijn rug naar toe staat, dan snap je opeens waaróm hij zich op het laatste omdraait om op tijd weg te kunnen springen, want jij hoort dan net als de acteur die tram eerst van achter aankomen en langzaam luider worden, en meer van links of rechts, zoals in het echte leven je ook continu aan "geo-localisering" doet, je hoort gewoon dat er iets op je afkomt, en uit welke richting...
(met Surround-VR is dat nog veel extremer).
Ik weet dat dat al heel vaak geroepen/bewezen/getheoretiseerd is, en het klopt ook wel gedeeltelijk, áls je sub écht alleen maar sub doet.B_FORCE schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:32:
[...]
De ruimte en afstanden zijn relatief zo klein, dat het helemaal geen zin heeft om zulke lage frequenties "directioneel" te maken.
De meeste subs doen echter wel tot iets van 120Hz (bass-reflex zelfs vaak nog hoger), en dan is het prima "richtbaar" voor het menselijk oor, of tenminste voor veel mensen.
Dat is dus (bij home-cinema) ook standaard practice, ik heb gewoon een mono-tulp naar mijn (actieve) subwoofer, deze propt dus gewoon links/rechts/achter/onder/whatever onder een opgegeven aantal Hertz (100 in mijn geval) en stuurt die óók naar mijn sub, maar ook naar de speaker(s) waarvoor ze bedoeld zijn, en dan wordt het behoorlijk moeilijk te bepalen waar de sub staat. (met alleen maar een sub & twee satelliet speakers kan denk ik iedereen prima merken waar de bas vandaan komt)Ik moet bekennen dat ik me nooit echt verdiept heb hoe dit tegenwoordig allemaal gemixt wordt, maar mag toch hopen dat ze hier niet al te hard mee geen spelen.
Dat is nmlk echt weggegooide moeite en doet in praktijk meer kwaad dan goed.
Dat is eerder worst-practises, zeker als je daar kamer-akoestiek nog eens bij optelt, dan ben je die informatie helemaal kwijt.
De noodzaak om een mono bas te creëren is er dus wel degelijk.
Helaas is >75% goedkoop spul, dus dat maakt de facto de standaard.B_FORCE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:31:
De meesten subs?
Ik zit zelf in ontwikkeling van luidsprekers.
Het komt weleens voor, zeker bij goedkoop spul. Maar om dat nu de standaard te noemen vind ik een beetje ver gaan.
Ik beschouw mijn eigen setup ook als (lower) mid-end, en dan zit ik echt aan de bovenkant van die 75%
Precies wat ik probeerde te zeggen, dus blij dat we het eens zijnOverigens wordt de directivity van de subwoofer zelf vanaf die frequenties ook sterker.

En die is dus bij de eerder aangehaalde 75% van de setups prima te achterhalen, bij mensen zoals jij (en waarschijnlijk de meesten in dit topic) zal dit een stuk moeilijker zijn ja, zoals ook al gezegd.Dan nog hebben we het over de "hoorbaarheid" van (plaatsing van) de subwoofer.
Niet over allerlei stereo-beeld/surround effecten die hoorbaar zouden zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door zion op 12-03-2021 15:51 ]
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Ik zit zelf in ontwikkeling van luidsprekers.
Het komt weleens voor, zeker bij goedkoop spul. Maar om dat nu de standaard te noemen vind ik een beetje ver gaan.
Dan nog is het afhankelijk hoe dat gefilterd is. Met een 4e of zelfs 8e orde valt het wel mee tot zo'n 120Hz.
Met een multisub oplossing zit daar nog een beetje rek in.
Overigens wordt de directivity van de subwoofer zelf vanaf die frequenties ook sterker.
Dan nog hebben we het over de "hoorbaarheid" van (plaatsing van) de subwoofer.
Niet over allerlei stereo-beeld/surround effecten die hoorbaar zouden zijn.

In 'moeilijke' kamers zou ik je gelijk geven, maar in een 45m2 rechthoekige ruimte met akoestische behandeling heeft het geen meerwaarde en loop je niet tegen staande golfproblemen aan.B_FORCE schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Oh op die manier.
Sja dit is ook maar hoe je get bekijkt.
Qua laag is een stereo systeem per definitie drama ivm staandegolven.
Wat dat betreft veel liever een multisub systeem.
Ook een grote woonkamer hoeft geen problemen te hebben met staande golven.
Bij muziekproductie zet je nadrukkelijk zaken wijd of juist smal in het stereobeeld, simpelweg links en rechts conbineren zou betekenen dat de 'buitenkant' van het spectrum ook meeneemt. Dat lijkt me niet wenselijk voor de sub. Positioneren doe je vaak ook afhankelijk van de frequentie (laag meer centraal, hoog wat wijder). Ik vermoed toch dat de sub gewoon een ondergrens neemt.Naar mijn weten worden bij de meeste systemen trouwens links en rechts gewoon naar het sub kanaal gemixt.
ik weet wel hoe scheidingsfilters in stereo speakers werken, ik vermoed een gelijksoortige constructie bij subs/surround sets.
Stereo-imagers:

Maar juist in het voorbeeld wat ik gaf (jaren '60 muziek), zou het dus niet werken. Want wat als de bassist in de soundstage links wordt geplaatst? Het gebeurt en die muziek wil je ook gewoon goed kunnen luisteren.En aangezien we toch niet gevoelig zijn waar het laag uitkomt zie ik niet helemaal in waar stereo beter zou moeten zijn.
Om dezelfde redenen die ik al eerder aangaf.
Verder word muziek altijd afgemixt voor en op stereo speakers, dit is zoals de muzikant en de producer heeft bepaald dat de muziek moet klinken. Als je wilt luisteren zoals het bedoeld is, luister je dan ook stereo.
Er was een korte periode in de jaren '90 waar men meer experimenteerde met surround en spatialere muziek, maar itt films bleek dit niet te werken en geen gewenst resultaat op te leveren. De luisteraar heeft bij muziek een duidelijke voorkeur voor de klassieke frontstage, alsof ze voor een podium zitten naar de band te kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door vlaaing peerd op 12-03-2021 14:34 ]
Het hele idee van een multisub opstelling is dat je een kamer niet/veel minder hoeft te behandelen.
Sowieso is het behandelen van akoestische problemen bij zulke lage frequenties een ontzettende klus.
Ik (en met mij vele anderen) raad dit dan ook zelden aan bij klanten.
Daarbij is vooral de praktijk dat de gemiddelde persoon (professioneel of hobby), het niet waard vind om een kamer/studio ZOVEEL te gaan verbouwen. Buiten het feit dat het goed afstellen heel erg lastig is.
De praktijk is dan ook dat de meesten kamers weinig doen aan het laag, incl professionele studio's.
Per definitie is elke kamer moeilijk en heeft een berg aan staande golven.
Uiteraard is dit anders voor omgevingen waar "live-geluid" is, concertzalen met bv een orkest.
Daar kun je enkel fysieke akoestische demping gebruiken.
Ivm met de grootte van de zaal loop je daar tegen zoveel meer andere problemen aan.
Het voorbeeld van de bassist begrijp ik niet.
Sowieso omdat een bas helemaal niet zo laag gaat, en de 2e harmonische in de meeste gevallen dominant is.
Maargoed, even aannemen dat het zo laag gaat, dan kun je hem nog prima links of rechts plaatsen met een enkele sub.
Het lage gedeelte van zijn tonen gaat namelijk naar de sub, de rest naar de fronts.
Voor ons gehoor maakt het niet uit, aangezien wij het onderscheid toch niet kunnen maken.
Hoe je het went of keert, het feit dat het menselijk gehoor toch niet het onderscheid kan maken is bepalend.
Daar komt dan evt de grote van de kamer bij op (waardoor ruimte plaatsing onder een bepaalde freq ook niet meer mogelijk is)
Zelfs als je iets 100% links of rechts zou pannen, zou je dat never nooit niet kunnen horen.
In feite is dat nog eens dubbel negatief, omdat nu al het laag uit 1 woofer moet komen ipv twee als je het gewoon netjes mono maakt en naar twee speakers stuurt (vanuit de mix)
[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 12-03-2021 15:10 ]
Sja, in dat geval hoeven we niet eens verder te praten, dan zijn er zoveel meer problemen.zion schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:15:
[...]
[...]
Helaas is >75% goedkoop spul, dus dat maakt de facto de standaard.
[...]
Precies wat ik probeerde te zeggen, dus blij dat we het eens zijn
[...]
En die is dus bij de eerder aangehaalde 75% van de setups prima te achterhalen, bij mensen zoals jij (en waarschijnlijk de meesten in dit topic) zal dit een stuk moeilijker zijn ja, zoals ook al gezegd.
Als mensen (fabrikanten) bepaalde dingen verkeerd implementeren en daardoor verkeerd gaan gebruiken, dan valt alles wel als een kaartenhuis in elkaar.
Over het algemeen boeit het die mensen toch niet, dus dan heeft de hele discussie sowieso geen zin.
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat zoiets (dus slechte subs) uberhaubt het uitgangspunt is van een mix (muziek of film).
Daar begon de discussie immers mee.
Ik ben in al die jaren nog nooit iemand tegengekomen die specifiek ging afmixen op slechte speakers.
Eerder het tegenovergestelde, waarbij ik me afvroeg of de mix engineers zich realiseerden dat niet iedereen een super hi-fi systeem heeft staan......

[ Voor 7% gewijzigd door B_FORCE op 12-03-2021 15:21 ]
Hoeveel jaar wil je terug gaan? Want de Yamaha NS-10 was nou niet echt een geweldige speaker.B_FORCE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:16:
[...]
Ik ben in al die jaren nog nooit iemand tegengekomen die specifiek ging afmixen op slechte speakers.
Eerder het tegenovergestelde, waarbij ik me afvroeg of de mix engineers zich realiseerden dat niet iedereen een super hi-fi systeem heeft staan......(iets met in een bubbel leven denk ik)
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik ga geen namen noemen (helaas ook confidential), maar ik heb een paar opdrachten voor een paar zeer bekende merken gedaan.ChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Hoeveel jaar wil je terug gaan? Want de Yamaha NS-10 was nou niet echt een geweldige speaker.
Laat ik het zo zeggen, de meeste populaire en soms prestigieuze merken zou ik alles behalve "accuraat" en volgens het boekje willen noemen, eerder my-fi.
(fyi NIET degene die direct te vinden zijn van mij, ik heb het over andere merken)
Trouwens helemaal niks mis met my-fi.
Ik werk aan best wel veel en erg leuke my-fi projecten (muziek blijft immers een totaal beleving).
Het maakt echter de algemene conversatie (niet hier, maar in z'n algemeen) heel erg krom.
Toch vallen zulk soort speakers vaak nog wel in een betere categorie dan surround setje et een subje op 170Hz.
[ Voor 15% gewijzigd door B_FORCE op 12-03-2021 16:10 ]
Een huiskamer formaat ruimte heeft afmetingen waar de golflengtes van het sublaag in passen. Dat geeft staande golven, of die ruimte nou rond of vierkant of rechthoekig is of schuine daken heeft. De verdeling en frequenties wisselen, maar onze vrienden de staande golven zijn altijd van de partijvlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:33:
[...]
In 'moeilijke' kamers zou ik je gelijk geven, maar in een 45m2 rechthoekige ruimte met akoestische behandeling heeft het geen meerwaarde en loop je niet tegen staande golfproblemen aan.
Ook een grote woonkamer hoeft geen problemen te hebben met staande golven.
[...]
Het stereo beeld maak je toch niet in het (sub)laag? Die bassist mag prima naar links gepand zijn als je laag mono is; dan komt hij nog steeds uit links.Bij muziekproductie zet je nadrukkelijk zaken wijd of juist smal in het stereobeeld, simpelweg links en rechts conbineren zou betekenen dat de 'buitenkant' van het spectrum ook meeneemt. Dat lijkt me niet wenselijk voor de sub. Positioneren doe je vaak ook afhankelijk van de frequentie (laag meer centraal, hoog wat wijder). Ik vermoed toch dat de sub gewoon een ondergrens neemt.
ik weet wel hoe scheidingsfilters in stereo speakers werken, ik vermoed een gelijksoortige constructie bij subs/surround sets.
Stereo-imagers:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Maar juist in het voorbeeld wat ik gaf (jaren '60 muziek), zou het dus niet werken. Want wat als de bassist in de soundstage links wordt geplaatst? Het gebeurt en die muziek wil je ook gewoon goed kunnen luisteren.
Verder word muziek altijd afgemixt voor en op stereo speakers, dit is zoals de muzikant en de producer heeft bepaald dat de muziek moet klinken. Als je wilt luisteren zoals het bedoeld is, luister je dan ook stereo.
Er was een korte periode in de jaren '90 waar men meer experimenteerde met surround en spatialere muziek, maar itt films bleek dit niet te werken en geen gewenst resultaat op te leveren. De luisteraar heeft bij muziek een duidelijke voorkeur voor de klassieke frontstage, alsof ze voor een podium zitten naar de band te kijken.
Met meerdere subwoofers regel je het zo af dat die meerdere subs samen mooi sublaag maken met lineaire response. Als je het sublaag dat niet monio houdt, dan help je die samenwerking om zeep als het laag een keer niet even hard is in het linker en rechter kanaal. Ik maak om die reden altijd het sublaag mono om onvoorziene optelling problemen te voorkomen.
Als je in de lengte zit en je hebt zo'n meter of 8 achter, kan je prima met 10" woofers tot 40hz gaan zonder staande golven hoor. Het maakt wel degelijk verschil wat de vorm en grootte is van je interieur.Jag schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:14:
[...]
Een huiskamer formaat ruimte heeft afmetingen waar de golflengtes van het sublaag in passen. Dat geeft staande golven, of die ruimte nou rond of vierkant of rechthoekig is of schuine daken heeft. De verdeling en frequenties wisselen, maar onze vrienden de staande golven zijn altijd van de partij. Akoestische behandeling gaat bijna altijd over 200hz +, tenzij je zoals @B_FORCE aanstipte verregaande maatregelen neemt (kan natuurlijk wel)
Daarnaast lijkt eraan voorbij gegaan te worden dat ondanks het nearfield principe subs ook dikke golven door de kamer wapperen als een malle,
Een normale bas gaat tot 41Hz en een 5-snarige gaat zelfs tot 30Hz Dat zijn wel direct subfrequenties. Bovendien zou je bij zo'n instrument niet willen dat ie in de lage noten in het midden zit en hoger op de snaren ineens naar links gaat verschuiven (kan wel, maar esthetisch gezien wil je dat meestal niet bij zo'n type instrument).[...]
Het stereo beeld maak je toch niet in het (sub)laag? Die bassist mag prima naar links gepand zijn als je laag mono is; dan komt hij nog steeds uit links.
Bedankt voor de uitleg en ik snap je mono-betoog, maar dat illustreert dan ook meteen dat het voor muziek niet de te prefereren opstelling is vergeleken met de stereo speaker setup. Tuurlijk, de meeste moderne muziek werkt er prima op en subs kunnen ook zeer aantrekkelijk bas weergeven, maar zolang de muziek zelf er niet op ontworpen wordt, gaat het ook niet op die manier erop afspelen.Met meerdere subwoofers regel je het zo af dat die meerdere subs samen mooi sublaag maken met lineaire response. Als je het sublaag dat niet monio houdt, dan help je die samenwerking om zeep als het laag een keer niet even hard is in het linker en rechter kanaal. Ik maak om die reden altijd het sublaag mono om onvoorziene optelling problemen te voorkomen.
Daarnaast kan ik je zonder luisteren al vertellen dat ik geen fan zal worden van meerdere woofers om een lineare respons te verkrijgen. Des te meer je frequenties gaat opdelen, des te meer je te maken hebt met crossover-frequenties en daarbij horende dip en dal problemen. Dat is ook één van de redenen dat ik liever 2-weg dan 3-weg stereo heb.
Ehm, op 8 meter is de eerst harmonische op 21.5Hz (zonder eind correctie).vlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Als je in de lengte zit en je hebt zo'n meter of 8 achter, kan je prima met 10" woofers tot 40hz gaan zonder staande golven hoor. Het maakt wel degelijk verschil wat de vorm en grootte is van je interieur.
Daarnaast lijkt eraan voorbij gegaan te worden dat ondanks het nearfield principe subs ook dikke golven door de kamer wapperen als een malle,
[...]
Een normale bas gaat tot 41Hz en een 5-snarige gaat zelfs tot 30Hz Dat zijn wel direct subfrequenties. Bovendien zou je bij zo'n instrument niet willen dat ie in de lage noten in het midden zit en hoger op de snaren ineens naar links gaat verschuiven (kan wel, maar esthetisch gezien wil je dat meestal niet bij zo'n type instrument).
[...]
Bedankt voor de uitleg en ik snap je mono-betoog, maar dat illustreert dan ook meteen dat het voor muziek niet de te prefereren opstelling is vergeleken met de stereo speaker setup. Tuurlijk, de meeste moderne muziek werkt er prima op en subs kunnen ook zeer aantrekkelijk bas weergeven, maar zolang de muziek zelf er niet op ontworpen wordt, gaat het ook niet op die manier erop afspelen.
Daarnaast kan ik je zonder luisteren al vertellen dat ik geen fan zal worden van meerdere woofers om een lineare respons te verkrijgen. Des te meer je frequenties gaat opdelen, des te meer je te maken hebt met crossover-frequenties en daarbij horende dip en dal problemen. Dat is ook één van de redenen dat ik liever 2-weg dan 3-weg stereo heb.
Dus ook nog een op 43Hz, 64.5Hz, 86Hz en 107.5Hz

Dan hebben we het nog niet over de frequenties van de andere dimensie van de kamer
De theoretische grondtoon van een bas is idd 41Hz/30Hz.
Als je daar echter een FFT plot van gaat maken, zul je zien dat die fundamentele toon heel erg laag is, en je vooral 2e harmonische hoort.
Ik kan je aanraden om eens Sound Reproduction van Floyd Toole te lezen, je lijkt namelijk een aantal begrippen door elkaar te halen. Zo is er bv echt helemaal niks mis mee om het hogere (relatief) segment door een andere speaker te laten doen. Sterker nog, dat is precies wat ook met een meerweg systeem gebeurt. Het menselijk gehoor kan dat onderscheid niet maken (mits de directivity en andere dingen als vervorming niet ineens extreem anders is)
Dat boek legt ook heel mooi uit waarom een mutisub opstelling juist wel een heel erg goede en nette oplossing is.
[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 12-03-2021 19:37 ]
Een normale bas gaat tot 41Hz. een 5-snarige tot 30Hz, alleen bij electronische muziek gaat het soms nog tegen de 20Hz aan. Het hangt verder helemaal af van de afstemming en muziekstijl of de 2e harmonische veel hoorbaar is, en de grondtoon is doorgaans altijd de meest hoorbare toon.B_FORCE schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:08:
@vlaaing peerd
Het voorbeeld van de bassist begrijp ik niet.
Sowieso omdat een bas helemaal niet zo laag gaat, en de 2e harmonische in de meeste gevallen dominant is.
Het klopt dat kleine speakers dit niet correct weergeven en dat subs dit beter kunnen, maar daar betoog ik ook niet voor, ik heb het over stereo speakers die subcapabel zijn. Dat is gewoon het te prefereren systeem om muziek af te spelen.
Is je ruimte een bemiddeling, dan snap ik zeker dat een multiset beter getuned kan worden dan stereospeakers in dezelfde situatie. Maar ik woon ik een vrij normale huurwoning en zowel in de studio (met geluidsbehandeling) als in de woonkamer heb uitstekende resultaten met stereo zonder staande golven, frequentiedips of whatsoever en dies meer.
edit: semidubbelpost, had niet gezien dat je al gereageerd had
We kunnen jaren praten over wat of hoe welke frequenties waar vandaan komen.vlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:36:
[...]
Een normale bas gaat tot 41Hz. een 5-snarige tot 30Hz, alleen bij electronische muziek gaat het soms nog tegen de 20Hz aan. Het hangt verder helemaal af van de afstemming en muziekstijl of de 2e harmonische veel hoorbaar is, en de grondtoon is doorgaans altijd de meest hoorbare toon.
Het klopt dat kleine speakers dit niet correct weergeven en dat subs dit beter kunnen, maar daar betoog ik ook niet voor, ik heb het over stereo speakers die subcapabel zijn. Dat is gewoon het te prefereren systeem om muziek af te spelen.
Is je ruimte een bemiddeling, dan snap ik zeker dat een multiset beter getuned kan worden dan stereospeakers in dezelfde situatie. Maar ik woon ik een vrij normale huurwoning en zowel in de studio (met geluidsbehandeling) als in de woonkamer heb uitstekende resultaten met stereo zonder staande golven, frequentiedips of whatsoever en dies meer.
totaal niet relevant voor de discussie.
Er bestaan geen ruimtes zonder problemen met staande golven.
Zelfs in een anechoïsche kamer kun je nog de "rimpel" meten.
De enige manier om die dus evt goed te krijgen, is door een ruimte akoestisch te behandelen (= enorme bass traps), of dus een multisub opstelling te nemen.
Dat geldt al HELEMAAL voor een normale huurwoning.
Als je in een bijzondere woning zou wonen, met allerlei wanden die niet parallel aan elkaar staan etc, had ik je nog voordeel van de twijfel gegeven.
InderdaadChojinZ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Hoeveel jaar wil je terug gaan? Want de Yamaha NS-10 was nou niet echt een geweldige speaker.
Ik heb een jaren 90 Pioneer installatie. Dat ding maakt gebruik van Pioneer's SR bus, hier wat meer info:
http://www.adrian-kingston.com/IRFormatPioneer.htm
https://sudonull.com/post...yPi-Pioneer-System-Remote
In principe zoals ik het lees gewoon een 3,5mm mono jack.
Nou loop ik te klooien met doorkoppelen en korte kabeltjes. Kan ik dat spul niet gewon splitten met een jacksplitter? Of ga ik dan issues krijgen met een signaaltje wat niet goed aankomt?
Joh, is je Minidisc eindelijk weg?Jag schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:45:
Heb zelf ook ooit een hele toren Pioneer componenten gehad, vorige week de laatste verkocht. Ik had ook met monojacks alles verbonden zodat alles met 1ab bediend kon worden. Maar ik zie niet voor me wat je nu probeert te verbinden
Maar idd, die monojacks dus. is dat splitbaar? Kan voor een deel rijgen, maar voor een deel heeft mijn apparatuur ook alleen OF een uitgang (EQ) OF alleen een ingang.
Fwiw, ik heb iets meer apparatuur staan dan de meesten (foto nog met oude cassettedeck en vorige amp)
:strip_exif()/f/image/EuqXMDHgmHwZMYKnpXq7t8eN.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 42% gewijzigd door The Eagle op 13-03-2021 17:53 ]
Ik zie door de bomen het bos niet meer, krijg er de schijt van en wil een goede aankoop doen zonder weer een nieuw probleem.
Ik gok dat het gewoon werkt als je het split. Maar in theorie zou het kunnen zijn dat het alleen serieel werkt. Minijack kabels zijn niet zo duur gelukkig, ik zou het gewoon proberenThe Eagle schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Joh, is je Minidisc eindelijk weg?
Maar idd, die monojacks dus. is dat splitbaar? Kan voor een deel rijgen, maar voor een deel heeft mijn apparatuur ook alleen OF een uitgang (EQ) OF alleen een ingang.
Fwiw, ik heb iets meer apparatuur staan dan de meesten (foto nog met oude cassettedeck en vorige amp)
[Afbeelding]
Ik wil hier nog even op reageren. Dit is namelijk zeker niet zo. Een centerspeaker 'moet' qua geluid gewoon "hetzelfde" zijn als een normale speaker. Namelijk ongekleurd, vlakke respons, het liefst gelijk geluid onder (vooral) horizontale hoeken ten opzichte van het geluid dat je recht van voren hoort. Dat onder hoeken is belangrijk omdat geluid onder hoeken als reflecties in je oren komt en het geluid 'verstoort'. Dit noem je ook wel de 'power response' of de 'directivity' van een speaker en hier zitten de grootste verschillen in tussen klankarakteristiek van speakers.T-MOB schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:37:
[...]
Is dat zo, dat een center speaker een specifiek klankprofiel moet hebben?
Wat een centerspeaker vooral speciaal maakt, is de wens om hem plat te maken en het feit dat-ie meestal op of in een meubel ligt. Door dat platte design zitten de tweeter en woofers bijna altijd naast elkaar in plaats van boven elkaar. Samen met het feit dat twee onderdelen die in een zeer hoorbaar gebied (1500-3500Hz) geluid van elkaar overnemen, zorgt dat voor een hele andere directivity (slechterere horziontale directivity zelfs!), dat zorgt voor een wat ander wisselfilter en die dingen hebben een enorme invloed op de klank. De plek van de cenrerspeaker zorgt ook voor een andere klank. Ze klinken dus wel anders, maar dat is zeker niet omdat dit zo bedoeld is. Het is een gevolg van het plat zijn en de locatie waar die ligt.
Ze zijn ook altijd "klein" dus doen onder de 80hz niet echt mee, maar dat zorgt niet perse voor enorme klankverschillen, als andere speakers of een sub dat overneemt.
Dan kan je ze visueel wel hetzelfde maken, dezelfde woofers en tweeters gebruiken, ze dezelfde serienaam geven en doen alsof ze enorm 'gematcht' zijn op dingen die erg opvallen. In de praktijk is een center gewoon bijna altijd een compromis ten opzichte van een normale speaker. Er zijn enkele uitzonderingen (Kef Uni-Q, of 3 weg centers met midrange en tweeter boven elkaar), maar dan heb je nog steeds de plek van de center die erg verschilt.
Ik zou dus zeker niet zomaar 3 centers nemen als front speakers.
Hetzelfde geldt voor effectspeakers. Die zouden theoretisch hetzelfde moeten zijn, maar de kriticaliteit is daar een stuk lager, omdat er niet echt 'high fidelity' uit komt, eigenlijk vooral sfeergeluiden, wat reverb van muziek, nooit echt de muziek direct (tenzij overbewust zo gemixt, gebeurt zelden), bijna nooit stemmen, bijna nooit dingen waarbij je als mens heel goed de 'fidelity' merkt zegmaar. Die moeten in woonkamers vooral een beetje subtiel zijn en als je ze een beetje goed positioneert (niet rechtstreeks een tetterend in je oor en de ander 2meter verderop bijvoorbeeld, maar een beetje schuin naast/achter je, wat hoger), zijn ze al snel best goed als ze een beetje medium neutraal 120hz-20Khz weergeven.
Het zijn die praktische wensen die de center en effectispeakers anders maken. Niet de 'geluidseisen' aan die kanalen.
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 14-03-2021 08:54 ]
Als je kamer ook 8 meter breed en 8 meter hoog is, heb je gelijk. Maar dat is eigenlijk nooit zo. Daarnaast zijn staande golven onder 40Hz ook storend voor kwaliteit van het sublaag.vlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Als je in de lengte zit en je hebt zo'n meter of 8 achter, kan je prima met 10" woofers tot 40hz gaan zonder staande golven hoor. Het maakt wel degelijk verschil wat de vorm en grootte is van je interieur.
Staande golven hebben in alle realistische binnen scenario's een enorme (bepalende!) impact op het geluid van sublaag.
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 14-03-2021 08:53 ]
Ik ben op zoek naar nieuwe Tulp kabels voor mijn platenspeler systeem. (tussen Platenspeler-PreAmp, en PreAmp - Speakers)
Ik heb interesse in de volgende 2:
https://www.allekabels.nl...9/1077526/tulp-kabel.html Enkel
https://www.allekabels.nl...9/1052566/tulp-kabel.html Dubbel
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een enkel- en een dubbel afgeschermde kabel?
Is dit iets om rekening mee te houden?
Een dubbel afgeschermde kabel houdt beter interferende elektromagnetische straling tegen, die je zeker niet hier wil hebben, aangezien dit verstoringen geeft die nog 2x versterkt moeten wordenRuBaruch schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:05:
Klein audio vraagje:
Ik ben op zoek naar nieuwe Tulp kabels voor mijn platenspeler systeem. (tussen Platenspeler-PreAmp, en PreAmp - Speakers)
Ik heb interesse in de volgende 2:
https://www.allekabels.nl...9/1077526/tulp-kabel.html Enkel
https://www.allekabels.nl...9/1052566/tulp-kabel.html Dubbel
Ik vroeg me af wat het verschil is tussen een enkel- en een dubbel afgeschermde kabel?
Is dit iets om rekening mee te houden?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik zie dat er topics zijn over minidisc en vinyl.
Het Grote Minidisc Topic
Het Grote Vinyl Topic Deel 3
maar ook vintage
Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
Ik heb namelijk een vraag over een Marantz SD4051 Cassette Deck (dit is absoluut geen vintage).
Let op: Ik zie dat een SD4051 geen Marantz is maar TEAC (dit staat op merktekens aan de binnenkant, als je de behuizing er afhaalt). Deurtje ging niet goed open.
Ik ben benieuwd waarin een SD4050 verschilt van een SD4051. En of er betere Marantz Cassettedecks uit de 21ste eeuw in omloop zijn.
Trein?
Wanneer ik echter de Apple Music App gebruik op de Q80 speelt alle muziek automatisch in DPL MV formaat (surround) en moet ik telkens handmatig stereo of een andere gewenste instelling aangeven. Is dit überhaupt te verhelpen of waarom schakelt hij automatisch naar dat formaat?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Dit is een audio FAQ vraag. Het antwoord is: Ruim voldoende/. Grotere speakers zijn niet "zwaarder" voor een versterker. Eerder makkelijker omdat het rendement makkelijk hoger is.This-is-life schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:54:
Ik twijfel om de B&W 603 anniversary editions te kopen maar heb een NR1711 Marantz versterker en weet niet zeker of deze versterker wel goed genoeg is om de zuilen aan te sturen i.c.m. een 5.1.2 surround opstelling (andere speakers zijn Jamo's en hebben niet veel vermogen nodig) tips?
[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 19-03-2021 11:10 ]
Stekkers eruit gehad, reset, maar geen geluid.
Op tv:
Sound out : audio out (optical/hdmi arc)
DTV audio setting: audio
Normaal verschijnt dan op soundbar ARC, maar nu DJIN.
Iemand enig hoe op te lossen?
Btw... geluid via bluetooth speelt gewoon af.
[ Voor 6% gewijzigd door MauT86 op 22-03-2021 22:32 ]
ja, grappig feitje.JvS schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:10:
[...]
Dit is een audio FAQ vraag. Het antwoord is: Ruim voldoende/. Grotere speakers zijn niet "zwaarder" voor een versterker. Eerder makkelijker omdat het rendement makkelijk hoger is.
Ik zie/hoor/lees het zo vaak.
"Versterker(tje) is enkel geschikt voor simpele/goedkope kleine speakers"
Als je speakers hebt met een gevoeligheid van 95-100dB / W
Betekent dus direct dat je JUIST een kleine versterker kunt nemen om ze aan te sturen.
Dus een paar dikke PA speakers aan je mini-bluetooth speaker knopen, zal in veel gevallen prima gaan.
In lijn met dit vergeten veel mensen dat SPL en vermogen met een 10log gaat.
Je krijgt dus maar 3dB per verdubbeling van het vermogen.
100W klinkt dus heel stoer naast 50W, maar in praktijk win je er weinig mee.
Afhankelijk van de situatie en context, kun je soms veel beter investeren in speakers die gevoeliger zijn/hoger rendement hebben.
CEC en dit soort instellingen op zowel de TV als soundbar doorgenomen?MauT86 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 22:31:
Ik zit met de handen in ‘t haar. Mijn TV speelt niet meer via ARC af richting soundbar. Gaat om LG 65E7 icm samsung hw-q90r.
Stekkers eruit gehad, reset, maar geen geluid.
Op tv:
Sound out : audio out (optical/hdmi arc)
DTV audio setting: audio
Normaal verschijnt dan op soundbar ARC, maar nu DJIN.
Iemand enig hoe op te lossen?
Btw... geluid via bluetooth speelt gewoon af.
Ik weet op dit moment nog niet hoe klein of groot de vraag is, maar ik ben op zoek naar een vrij specifieke oplossing.
Ik heb zowel een headset (aangesloten via USB 3.0) als boxen (aangesloten via 3.5mm) die ik gebruik bij mijn desktop PC.
Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om geluid tegelijkertijd over beide aansluiten te sturen zodat ik met één of meer drukken op een knop kan overschakelen of zelfs alletwee aan kan hebben.
Op het internet heb ik al heel wat mixers bekeken, maar die zijn allemaal nauwelijks met USB 3.0 of 3.5mm.
Mijn vraag is dus, bestaat zo'n mixer en zo nee, wat zou een alternatieve oplossing zijn?
Het lijkt mij het beste/makkelijkste om dit gewoon in software/windows te regelen.JelleDJs schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:21:
Goedemiddag,
Ik weet op dit moment nog niet hoe klein of groot de vraag is, maar ik ben op zoek naar een vrij specifieke oplossing.
Ik heb zowel een headset (aangesloten via USB 3.0) als boxen (aangesloten via 3.5mm) die ik gebruik bij mijn desktop PC.
Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om geluid tegelijkertijd over beide aansluiten te sturen zodat ik met één of meer drukken op een knop kan overschakelen of zelfs alletwee aan kan hebben.
Op het internet heb ik al heel wat mixers bekeken, maar die zijn allemaal nauwelijks met USB 3.0 of 3.5mm.
Mijn vraag is dus, bestaat zo'n mixer en zo nee, wat zou een alternatieve oplossing zijn?
Kwestie van alle audio naar beiden outputs routen.
Klopt, heb ik ook al bekeken, alleen daarover kon ik ook niks vinden wat werkte. Dus of ik heb de juiste oplossing nog niet gevonden, of ik heb de juiste oplossing verkeerd uitgevoerd.B_FORCE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:37:
[...]
Het lijkt mij het beste/makkelijkste om dit gewoon in software/windows te regelen.
Kwestie van alle audio naar beiden outputs routen.
Dit gaat denk ik wel lastig worden (tenzij er bij je headset iets zit waardoor ie toch als 3.5 mm aangesloten kan worden). Ik denk niet dat er externe hardware is (een mengpaneel) waar je een USB koptelefoon op aan kan sluiten. Je kunt het proberen op te lossen met Voicemeeter (software oplossing) maar best kans dat je dan geen synchrone audio tussen beide krijgt.JelleDJs schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:57:
[...]
Klopt, heb ik ook al bekeken, alleen daarover kon ik ook niks vinden wat werkte. Dus of ik heb de juiste oplossing nog niet gevonden, of ik heb de juiste oplossing verkeerd uitgevoerd.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Beste is denk ik een VST host nemen, en dan simpel kwestie van routen.MerijnB schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:23:
[...]
Dit gaat denk ik wel lastig worden (tenzij er bij je headset iets zit waardoor ie toch als 3.5 mm aangesloten kan worden). Ik denk niet dat er externe hardware is (een mengpaneel) waar je een USB koptelefoon op aan kan sluiten. Je kunt het proberen op te lossen met Voicemeeter (software oplossing) maar best kans dat je dan geen synchrone audio tussen beide krijgt.
Sync problemen kun je oplossen door delay juist in te stellen.
Kan jij dan vanuit je VST host makkelijk naar twee audio devices routeren?B_FORCE schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Beste is denk ik een VST host nemen, en dan simpel kwestie van routen.
Sync problemen kun je oplossen door delay juist in te stellen.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Volgens mij moet jij Virtual Audio Cable (freeware) hebben: https://vac.muzychenko.net/en/JelleDJs schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:21:
Goedemiddag,
Ik wil mijn JBL koptelefoon graag bekabeld gebruiken. Er zit echter geen standaard 3,5mm jack op, maar een kleinere 2,5mm variant. Ideale situatie zou zijn dat ik een 2,5mm male jack -> 2x RCA male kabel vindt van een redelijke lengte (minimaal 1,5m). Alleen kan ik deze nergens vinden tot nu toe! Een alternatief zou zijn om een 2,5mm male jack -> 3,5mm female jack te gebruiken. Dan heb ik hier nog wel een 2x RCA -> 3,5mm male jack verloopstukje liggen.
Iemand die me kan doorlinken naar de juiste plaats om zo'n kabel te vinden? Ik heb al op Bax Shop en Thomann zitten zoeken, maar ik vind daar niet meteen een handige manier om op basis van het type plug te filteren.
P.S. Huidige setup is 2x RCA male -> 3,5mm jack male. Dat steek ik in verloopstukje dat aan 2 kanten female 3,5mm jack heeft. Aan het andere uiteinde van dat verloopstuk heb ik het kabeltje zitten dat met de koptelefoon werd meegeleverd, dat is een 3,5mm male jack -> 2,5mm male jack. Het werkt in principe wel, maar afhankelijk van hoe de plugs in elkaar gedraaid zitten of welk contact ze maken kan het geluid enorm in kwaliteit verschillen. Dus ik kijk graag even naar een betere oplossing
Allekabels? https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=2.5%20mmFlabsie schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 16:32:
Ik ben op zoek naar een specifiek kabeltje voor mijn koptelefoon, en hoop dat iemand me hier in de juiste richting kan wijzen
Ik wil mijn JBL koptelefoon graag bekabeld gebruiken. Er zit echter geen standaard 3,5mm jack op, maar een kleinere 2,5mm variant. Ideale situatie zou zijn dat ik een 2,5mm male jack -> 2x RCA male kabel vindt van een redelijke lengte (minimaal 1,5m). Alleen kan ik deze nergens vinden tot nu toe! Een alternatief zou zijn om een 2,5mm male jack -> 3,5mm female jack te gebruiken. Dan heb ik hier nog wel een 2x RCA -> 3,5mm male jack verloopstukje liggen.
Iemand die me kan doorlinken naar de juiste plaats om zo'n kabel te vinden? Ik heb al op Bax Shop en Thomann zitten zoeken, maar ik vind daar niet meteen een handige manier om op basis van het type plug te filteren.
P.S. Huidige setup is 2x RCA male -> 3,5mm jack male. Dat steek ik in verloopstukje dat aan 2 kanten female 3,5mm jack heeft. Aan het andere uiteinde van dat verloopstuk heb ik het kabeltje zitten dat met de koptelefoon werd meegeleverd, dat is een 3,5mm male jack -> 2,5mm male jack. Het werkt in principe wel, maar afhankelijk van hoe de plugs in elkaar gedraaid zitten of welk contact ze maken kan het geluid enorm in kwaliteit verschillen. Dus ik kijk graag even naar een betere oplossing
Enig idee hoe dit in te stellen? Op de Xbox lijkt het me niet dat ik nog iets kan aanpassen, staat gewoon op 5.1 ingesteld. Maar misschien iets op de receiver zélf?
Ik snap wel dat zo'n versterker (niet die preamplifier) lekker warm wordt en de kat besluit bovenop te liggen.
:strip_exif()/f/image/G7kHj7mmMzyWmBXeiVjs4B9T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 28-03-2021 18:32 ]
Trein?
Verder heb ik aan de achterzijde nog maar 2 HDMI poorten vrij om apparaten aan te sluiten, t.w. cable/sat en cd. Die eerste gaat mogelijk gebruikt worden voor een tv-tuner als ik van provider wissel (ik kijk nu met een coax-kabel direct in mijn tv en audio via de optische kabel terug naar mijn receiver). Die andere lege HDMI poort zou ik graag gebruiken voor een chromecast, maar er zit via een optische kabel ook al een cd-speler aangesloten. Kan mijn receiver ermee overweg dat er op 1 input, 2 apparaten aangesloten zitten, t.w. de cd-speler via de optical en de chromecast via de HDMI, of kiest hij dan automatisch waar het signaal vandaan komt? Of sloop je het apparaat als er 2 inputs binnenkomen (stel dat ze per ongeluk beiden aan staan)? Hoe werkt dat?
In geval van nood heb ik nog 3 lege HDMI poorten op mijn tv, dus ik kan extra apparaten zo nodig ook daarop aansluiten, maar vanwege de audio-limitaties van ARC en de optische kabel, sluit ik al mijn HDMI-apparaten liever direcdt aan op de receiver.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Die volumeknop is een digitale encoder draaiknop... eigenlijk moet die encoder voorzichtig open om goed (ultrasoon) te reinigen maar ik heb het bij mijn SR7012 met een schot Deoxit D5 (of tunerspray of iets dergelijks) schoongemaakt; dit werkt tot nu toe prima. Misschien dat andere tweakers nog een betere oplossing weten 🤓Jorgen schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 23:58:
Ik heb een Marantz SR7011 receiver. Voor de 2e keer sinds ik hem kocht in 2017 doet de volumeknop aan de voorkant het niet goed meer. De vorige keer heb ik hem naar iEar teruggebracht en was ik 'm een paar weken kwijt. Is dit iets wat je ook makkelijk zelf kan doen? Met perslucht of iets anders simpels?
Verder heb ik aan de achterzijde nog maar 2 HDMI poorten vrij om apparaten aan te sluiten, t.w. cable/sat en cd. Die eerste gaat mogelijk gebruikt worden voor een tv-tuner als ik van provider wissel (ik kijk nu met een coax-kabel direct in mijn tv en audio via de optische kabel terug naar mijn receiver). Die andere lege HDMI poort zou ik graag gebruiken voor een chromecast, maar er zit via een optische kabel ook al een cd-speler aangesloten. Kan mijn receiver ermee overweg dat er op 1 input, 2 apparaten aangesloten zitten, t.w. de cd-speler via de optical en de chromecast via de HDMI, of kiest hij dan automatisch waar het signaal vandaan komt? Of sloop je het apparaat als er 2 inputs binnenkomen (stel dat ze per ongeluk beiden aan staan)? Hoe werkt dat?
In geval van nood heb ik nog 3 lege HDMI poorten op mijn tv, dus ik kan extra apparaten zo nodig ook daarop aansluiten, maar vanwege de audio-limitaties van ARC en de optische kabel, sluit ik al mijn HDMI-apparaten liever direcdt aan op de receiver.
Wat betreft de input vraag: die zijn vrij configureerbaar naar inputs op jouw receiver via het menu. Dus mocht je nog een ongebruikte inputselectie over hebben (bv front) dan kun je daar de hdmi aan toewijzen en die input een naam naar keuze geven.
Volume is idd een rotary encoder. Hebbij mij ook wel eens dat ie net niet lekker staat. Is meestal een kwestie van een paar keer ronddraaien om het stof wat weg te krijgen. Ik gebruik namelijk de knop nooit, alleen de AB. Geldt voor de inputkeuzeknop net zo.
En met die aansluitingen op de receiver, als ik dus kijk welke namen ik nog niet gebruik op de inputknop, zou ik die dus kunnen kiezen?
https://manuals.marantz.com/SR7011/EU/NL/GFNFSYicezyjvb.php
De voorkant gebruik ik bijv. eigenlijk nooit. Handig voor een laptop of telefoon misschien, maar met een Chromecast in huis, kan ik die aansluiting ook gewoon lekker achter de klep laten.
Dan zou ik dus de optische CD-ingang voor mijn CD-speler kunnen gebruiken en de HDMI-ingang die nu toegewezen is aan CD, kunnen veranderen naar AUX1 (wat nu de voorkant is). Heb ik dat zo goed?
Zit trouwens net te denken; de Chromecast is ook gekocht ter vervanging van mijn huidige mediaspeler (Eminent EM7680) dus die kan ik natuurlijk uit de receiver trekken en dan hoef ik helemaal niet te klooien
Inputs zijn assignable idd. Waarom je een HDMI zou assignen aan een cd speler is mij een raadsel. Of je de gront kunt assignen weet ik zo even niet. Maar eea zou gewoon in je boekje moeten staan ook.
Kan je het niet kapot blazen?The Eagle schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:27:
Ik denk dat een busje spuitlucht tussen draaiknop en rand al veel doet. Zal wel wat buil zitten ofzo. Hoeft de kap niet eens voor af denk ik.
Inputs zijn assignable idd. Waarom je een HDMI zou assignen aan een cd speler is mij een raadsel. Of je de gront kunt assignen weet ik zo even niet. Maar eea zou gewoon in je boekje moeten staan ook.
Ik weet ook niet waarom je een HDMI zou assignen aan een cd-speler, maar die optie is er nu eenmaal. Ik ga nu eerst voor de optie mediaspeler eruit en Chromecast erin en evt bij een volgend nieuw apparaat ga ik dan de overgebleven HDMI wel assignen aan AUX1 (wat nu aan de voorkant zit)
Kan ik dan beter bij Dali blijven en een Oberon Vokal of Spector Vokal nemen (qua klank) of maakt het dan ook niet meer uit als ik een ander merk center neem?
Amazon.de heeft er nog 3 in het wit.Aghanim schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:21:
Ik zoek eigenlijk een Zensor Vokal als center speaker naast mijn Zensor 3 frontspeakers maar deze is in het wit niet meer te verkrijgen.
Kan ik dan beter bij Dali blijven en een Oberon Vokal of Spector Vokal nemen (qua klank) of maakt het dan ook niet meer uit als ik een ander merk center neem?
Edit: nvm, dat waren spektors. Maar deze Duitsers leveren nog wel (ook naar Nederland).
[ Voor 35% gewijzigd door T-MOB op 08-04-2021 16:13 ]
Het zou goed passen in mijn setup maar voegt zoiets ook nog iets toe aan de geluiden of is het geen verbetering tov mijn huidige stands? Bijvoorbeeld : https://www.bax-shop.nl/s...or-statief-grijs-per-stuk
de enige verandering die je krijgt is omdat de speakers in een andere hoek staan.rolandos582 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:51:
Heey, ik heb nu een pricewatch: Audioengine A5+ Zwart setje icm DS2 Desktop Stands aan mijn D1 DAC. Nu zie ik wel eens wat posts voorbij komen over monitor stands.
Het zou goed passen in mijn setup maar voegt zoiets ook nog iets toe aan de geluiden of is het geen verbetering tov mijn huidige stands? Bijvoorbeeld : https://www.bax-shop.nl/s...or-statief-grijs-per-stuk
Maar of dat een verbering is ligt heel erg aan hoe ze nu staan.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Het kan een aantal voordelen hebben;rolandos582 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:51:
Heey, ik heb nu een pricewatch: Audioengine A5+ Zwart setje icm DS2 Desktop Stands aan mijn D1 DAC. Nu zie ik wel eens wat posts voorbij komen over monitor stands.
- de plaatsing kan beter worden (plaatsing rond oorhoogte bv)
- er worden mogelijk minder vibraties/resonantie doorgegeven aan het meubilair.
Maar zoals hierboven al vermeld, dat is afhankelijk van hoe ze nu al staan. Anders dan dat gaat je geluid er niet beter van worden.
Het lijkt erop, het cast en het ondersteund YT Premium, aldus dit artikel:scatman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:10:
Misschien een heel stomme vraag, maar kan het antwoord niet meteen vinden: Kun je met Ikea Symfonisk ook music casten? En meer bepaald "Youtube Music" ? Heeft het dezelfde functionaliteit als een "Chromecast Audio"?
https://hifi.nl/artikel/2...speaker-bij-de-Billy.html
Het blijkt dus gewoon Sonos hardware te zijn in een Zweeds jasje.
[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 20-04-2021 13:31 ]
ja maar ook YTM free (as in upload uw eigen music naar YT en die afspelen/casten naar de speaker)?vlaaing peerd schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:30:
[...]
Het lijkt erop, het cast en het ondersteund YT Premium, aldus dit artikel:
https://hifi.nl/artikel/2...speaker-bij-de-Billy.html
Het blijkt dus gewoon Sonos hardware te zijn in een Zweeds jasje.
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6