Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
aouwe schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar de SR6015, maar een prijs van € 925 zie ik nergens. Ook naar andere receivers gekeken, bij de meeste winkels zijn het allemaal de adviesprijzen. Bij een apparaat dat net uitgebracht is, kan ik me dat voorstellen, maar een receiver verkopen voor de adviesprijs een half jaar na lancering vind ik toch wel merkwaardig......
Dat komt omdat Denon/Marantz/Onkyo een extreme backlog hebben, voor de rest zie PM ;)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Ik was deze week even op bezoek bij een oom van me. Heeft onlangs in een tweedehands zaakje een Geneva XL meegenomen. Wat een geluid geeft zo’n ding zeg! Ik ben echt compleet verbaasd dat zoiets uit zo’n relatief kleine box kan komen.

Ik ben wel gecharmeerd van zo’n ‘single’ speaker oplossing die je op een mooie plek in de kamer kan zetten maar toen ik ging zoeken wat er nu zoal te koop is op dit gebied kon ik maar lastig wat vinden. Hoe heet zo’n systeem in de volksmond? Of is de geneva xl (dit was er een met een oude ipod aansluiting dus al wat ouder) in die zin uniek?

Alvast bedankt voor het meedenken/zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 11:16
Weet er iemand een adres waar nog een stofkap voor een Numark ttx draaitafel te krijgen is?

Of heeft er iemand zelf nog een liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Mijn Onkyo 508 is 10 jaar oud en ondersteunt niet meer de laatste standaarden van digitaal geluid. Hij speelt de volgende formaten: Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus, DTS-HD High-Resolution.
Als ik nu de laatste stream-formaten afspeel zoals Dolby Atmos, DTS:X, wat voor geluid maakt de 508 er dan van?

Sowieso wil ik het liefst deze receiver gebruiken voor het geluid aangezien ik toch maar een 5.1 speakerset gebruik. Met eArc zou ik geluid via de receiver moeten kunnen krijgen zonder dat de apparaten via de receiver moeten lopen. Een nieuwe receiver kopen vind ik zonde van het geld. De 508 heeft me €300 gekost in 2009 en gaat nu voor €50 op marktplaats. Hoezo afschrijving?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

In de HD streams is altijd fallback tot een signaal wat je receiver wel snapt. Dus elke receiver met DTS en Dolby Digital speelt alles af, alleen dan niet met het HD signaal.

Op zich mis je dan niet echt wat. Alleen objectgeorienteerde surroundformaten zoals Atmos DTS-X voegen echt iets toe, mits je ook daadwerkelijk plafondspeakers toevoegt in je installatie. De rest is vooral lekker het lampje dat brandt :P,

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 18:26
GodDamage schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:10:
Mijn Onkyo 508 is 10 jaar oud en ondersteunt niet meer de laatste standaarden van digitaal geluid. Hij speelt de volgende formaten: Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, Dolby Digital Plus, DTS-HD High-Resolution.
Als ik nu de laatste stream-formaten afspeel zoals Dolby Atmos, DTS:X, wat voor geluid maakt de 508 er dan van?

Sowieso wil ik het liefst deze receiver gebruiken voor het geluid aangezien ik toch maar een 5.1 speakerset gebruik. Met eArc zou ik geluid via de receiver moeten kunnen krijgen zonder dat de apparaten via de receiver moeten lopen. Een nieuwe receiver kopen vind ik zonde van het geld. De 508 heeft me €300 gekost in 2009 en gaat nu voor €50 op marktplaats. Hoezo afschrijving?
Jouw receiver doet alleen geen e-arc. Dit is een HDMI specificatie en volgens mij zit jouw 508 nog op 1.4.

Tech schrijft gewoon hard af. Een high end eind versterker of een stereo amp verouderd niet zo gek snel. Alleen de digitale kant van receivers gaan enorm rap. Nieuwe formaten, standaarden, you name it. Wisselen elkaar om de zoveel jaar af waardoor je oude receiver nog net niet bij het grof vuil kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mr.DJ95 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:26:
[...]
Op zich een waarheid, maar...
Die receiver heeft gewoon ARC en daar gaat het DTS en Dolby digital signaal prima overheen. Je hoeft niet iemand bang te maken dat versterkers bij het grof vuil hoeven, want dat is niet zo. In het lelijkste geval span je een digitaal audiokabeltje en werkt het ook weer prima.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 17-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
JvS schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Die receiver heeft gewoon ARC en daar gaat het DTS en Dolby digital signaal prima overheen. Je hoeft niet iemand bang te maken dat versterkers bij het grof vuil hoeven, want dat is niet zo. In het lelijkste geval span je een digitaal audiokabeltje en werkt het ook weer prima.
Snap ik, mijn oude receivers hebben ook nog een functie. Echter als je HD audio formaten wilt luisteren heb je niet genoeg aan een digitaal (Toslink/coax) kabeltje en moet je kijken naar een HDMI verbinding tussen bron en receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Dank voor de antwoorden. Waar het me vooral om gaat is of ik normaal 5.1 surround krijg als ik de eArc poort van mn LG cx via hdmi aansluit. Gelukkig kan ik altijd nog mn toslink gebruiken voor 5.1 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
GodDamage schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:30:
Dank voor de antwoorden. Waar het me vooral om gaat is of ik normaal 5.1 surround krijg als ik de eArc poort van mn LG cx via hdmi aansluit. Gelukkig kan ik altijd nog mn toslink gebruiken voor 5.1 dus.
Via HDMI/ARC lukt 5.1 ook. Geen reden voor een extra kabel. Je e-arc poort zal zich dan gedragen als reguliere ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 16:19
Hoi allen,

Ik heb hier een magnat symbol 5100a subwoofer. Ik wil deze graag verbinden met de speaker input. Echter heeft deze subwoofer geen speaker ouput. Ik wil dus vanaf de versterker met links en rechts naar de subwoofer en dan naar de front speakers.

Kan ik gewoon mijn speakers in de draai aansluiting van "from receiver" bij aan sluiten? Of gaat dat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik heb sinds kort een Samsung Frame tv welke 4x HDMI heeft (1x E-arc) en HDR10+

Ik heb nog een oude receiver die dit allemaal niet ondersteunt en ook geen 4K.

Nu zat ik te denken, wat kan ik nu beter als "hdmi switch" gebruiken. Mijn TV of een (nieuwe) receiver.
Ik had mijn oog laten vallen op een Denon AVR-X2700H welke E-arc heeft. Heeft het dan nog meerwaarde om je HDMI apparaten te laten lopen via de versterker? Ipv direct op de TV?

En zo nee. Dan kan ik ook gaan voor bijvoorbeeld de denon 1600 wat toch weer een stuk goedkoper is maar wel earc heeft en geen hdr+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Mich schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:28:
Nu zat ik te denken, wat kan ik nu beter als "hdmi switch" gebruiken. Mijn TV of een (nieuwe) receiver.
Goed punt wel. Met HDMI eARC kan je in principe alles (qua audio) terug naar de receiver sturen wat je ook haalt met bronnen direct op de receiver. Daar zal je geen voordeel halen. Voordeel wat ik wel vind met alles via de receiver is dat het altijd werkt. Geen gedoe met HDMI CEC en verbindingen die niet altijd werken. Natuurlijk lees je vooral problemen en zullen mensen waar alles goed bij werkt geen topic openen of hun probleem melden maar ik zie wel meer issues met HDMI ARC dan alles via de receiver. Al is "altijd werkt" nu ook niet helemaal waar, de verhalen over HDMI 2.1 en game consoles met 4K @120 Hz is wel een dingetje. Ander puntje is dat je altijd de TV aan moet hebben maar of dat een issue is hangt van de bron af. Als in, als je altijd film kijkt dan is dat geen probleem. Als je een mediaspeler hebt die je ook voor alleen muziek gebruikt kan de TV aan hebben staan wel minder handig zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb een beetje gekke vraag. Ook de oplossing is bekend, maar hoe kan ik dit het beste uitvoeren is mijn vraag een beetje.

Mijn installatie betreft een audio-pc, Rotel RC1590 voorversterker, DSP (Minidsp DDRC-24) en eindversterker RB-1582mk2.

De Rotel en de Minidsp zitten beiden aan USB aangesloten en dat geeft een (aard?)lus. De Rotel is als DAC aangesloten op de HTPC en de Minidsp is ook via USB aangesloten omdat deze bediend en gecalibreerd wordt via USB.

Door deze lus komt er een klein beetje brom door de speakers, maar die is wél te horen op de luisterpositie en ook op de interface van de MiniDSP is deze te zien in de VU meter. De brom komt niet van de PC zelf af. Als ik de stroomstekker er uit haal blijft het. Totdat ik 1 van de 2 USB kabels er uit trek.

Na wat experimenteren kom ik er achter dat als ik de zwarte en rode draad doorknip van de USB kabel naar de voorversterker (DAC), de brom weg is en de DAC in de versterker gewoon blijft werken op de 2 datalijnen, die geeft niets om die 5V.

Nu kan ik hier een lelijk krimpkous en soldeerklusje van maken, maar bestaan er ook USB A>B kabeltjes waar enkel de datalijnen verbonden zijn en de powerdraden niet? Andersom bestaat wel (laadkabels).

Liefste gebruik ik een kabel die af fabriek goed werkt (ook al voldoet hij dan niet aan de USB2 spec).

Daarnaast zoek ik geen exotisch spul, een dure of een simpele USB kabel maakt klankmatig geen enkel verschil (voor mij en 99,99% van de mensheid 😉 )

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Fairy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:21:
USB aangesloten en dat geeft een (aard?)lus.
Als je gehele PC is geaard, zou ook je USB poorten geaard moeten zijn en dan zou het probleem zich niet moeten voordoen. Laptops met een ongeaarde stekker kunnen we wel last van hebben.

Er zijn inderdaad data-only USB kabels zonder de 5v, die kun je voor een tientje of wat wel bij Konrad/Bol/etc vinden.

Je kan die USB kabel uitproberen, maar misschien is het ook goed om na te kijken waarom je PC niet geaard is.

Overigens hoor ik graag wat de oplossing blijkt te zijn, dus stel feedback op prijs. Succes met je tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fairy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:21:
Nu kan ik hier een lelijk krimpkous en soldeerklusje van maken, maar bestaan er ook USB A>B kabeltjes waar enkel de datalijnen verbonden zijn en de powerdraden niet? Andersom bestaat wel (laadkabels).

Liefste gebruik ik een kabel die af fabriek goed werkt (ook al voldoet hij dan niet aan de USB2 spec).

Daarnaast zoek ik geen exotisch spul, een dure of een simpele USB kabel maakt klankmatig geen enkel verschil (voor mij en 99,99% van de mensheid 😉 )
Hier bestaan USB isolators voor; bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

vlaaing peerd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Als je gehele PC is geaard, zou ook je USB poorten geaard moeten zijn en dan zou het probleem zich niet moeten voordoen. Laptops met een ongeaarde stekker kunnen we wel last van hebben.

Er zijn inderdaad data-only USB kabels zonder de 5v, die kun je voor een tientje of wat wel bij Konrad/Bol/etc vinden.

Je kan die USB kabel uitproberen, maar misschien is het ook goed om na te kijken waarom je PC niet geaard is.

Overigens hoor ik graag wat de oplossing blijkt te zijn, dus stel feedback op prijs. Succes met je tocht.
Het gaat om een normale PC en hij is geaard. Zelfs de polariteit van alle stekkers is nagemeten en overal hetzelfde. Ik heb er ook een netfilter aan zitten en die geeft het aan als er geen aarde is. Die aarde is er wel. Overigens ben ik ook recent verhuisd en het probleem is identiek. Heb een tijd de USB van de versterker niet gebruikt, maar na de laatste firmware update is een groot issue verholpen waardoor ik nu direct USB gebruik in plaats van een DDC (Gustard U12) ertussen.

Ik ga in ieder geval op zoek naar een kant en klare kabel. Ik hoop wel dat die echt 2 draads is en niet 3 draads, want ik dit geval bromt die ook.

Ik vermoed gewoon dat het feit dat ik de PC aangesloten heb via USB op de DAC en de DSP, dus voor én na de voorversterker een probleem is.

Edit:
TMDC schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Hier bestaan USB isolators voor; bijvoorbeeld deze.
Die ken ik, echter deze kunnen enkel op USB Fullspeed werken en niet op HighSpeed 480mbit.
Mijn DAC verwacht een 480MBit connectie, anders gaat hij over in USB1 modus en werken hoge samplesrates en DSD niet meer.

EDIT2:
Ik heb intussen een kabeltje geprepareerd. Ik heb de kabel in de lengte over een paar centimeter voorzichtig opengesneden, daarna de mantel opzij geprutst (maar wel intact gelaten), de folie opengeknipt en heb de zwarte en rode draad doorgeknipt en alle 4 uiteinden met de kleinste maat krimpkous geïsoleerd. Daarna alles rechtgemaakt en de kabel met elektratape dichtgemaakt. Helaas is een krimpkous niet mogelijk omdat er nog stekkers aan zitten, maar dat zie je toch niet.

Dit werkt voorlopig prima.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 19-01-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Fairy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:29:
[...]

EDIT2:
Ik heb intussen een kabeltje geprepareerd. Ik heb de kabel in de lengte over een paar centimeter voorzichtig opengesneden, daarna de mantel opzij geprutst (maar wel intact gelaten), de folie opengeknipt en heb de zwarte en rode draad doorgeknipt en alle 4 uiteinden met de kleinste maat krimpkous geïsoleerd. Daarna alles rechtgemaakt en de kabel met elektratape dichtgemaakt. Helaas is een krimpkous niet mogelijk omdat er nog stekkers aan zitten, maar dat zie je toch niet.

Dit werkt voorlopig prima.
Thanks voor de feedback. Misschien had ik je moeten vertellen dat je ook de connectorpuntjes kunnen afplakken, maar alé zo duur is zo'n kabel ook niet.

Je hebt iig gevonden waar het aan ligt, dan zou een data-only USB kabel je ook uit de brand helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Chatman313 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:10:
Kan ik gewoon mijn speakers in de draai aansluiting van "from receiver" bij aan sluiten? Of gaat dat fout.
Het is een beetje proppen maar je kan gewoon de speaker kabel die richting subwoofer gaat als de kabel die richting de speaker gaat in een paar terminals stoppen. Je kan ook kiezen om bijvoorbeeld de speakers met banaanstekkers aan te sluiten en de kabel voor de subwoofer dan in de terminal te stoppen. Dan is het wat minder proppen. Of banaanstekkers met open achterzijde zodat je er meer in één terminal kan stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiske
  • Laatst online: 31-08 12:22
Ga een receiver aanschaffen, maar twijfel nu heel erg mbt dab+. Aangezien ziggo binnenkort de stekker uit fm over kabel trekt. Dab+ op de receiver ben ik 75 euro duurder uit dan zonder. Of is internetradio voldoende en kan je daarin andere kanalen selecteren zonder de tv aan te moeten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:45
Kiske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:51:
Ga een receiver aanschaffen, maar twijfel nu heel erg mbt dab+. Aangezien ziggo binnenkort de stekker uit fm over kabel trekt. Dab+ op de receiver ben ik 75 euro duurder uit dan zonder. Of is internetradio voldoende en kan je daarin andere kanalen selecteren zonder de tv aan te moeten zetten?
Ik gok dat je kijkt naar een Denon receiver met of zonder DAB+ (doe ik ook). Ik neem aan dat je je realiseert dat je voor DAB+ ontvangst ergens zo'n T-vormig antennekabeltje moet spannen en dat de kans aanwezig is dat je binnenshuis helemaal geen DAB+ signaal kunt ontvangen? Er bestaan nettere antenne oplossingen dan zo'n lelijke draad maar het blijft een gok of het werkt. Overigens is een "DAB+ antenne" ook gewoon geschikt voor FM ontvangst dus als je fan bent van radio en Ziggo stopt met FM via de kabel dan kan het altijd nog door de lucht.
Stel dat je de DAB+ ontvangst voor elkaar hebt dan is het nog de vraag of je er gelukkig van wordt. Ik lees juichende verhalen van dab-adepten maar ik heb zelf nog nooit een DAB+ zender gehoord die beter klonk dan FM. Integendeel zelfs. Maar dat kan aan mij liggen. Voor je het weet begin je net zo'n een discussie als, wat klinkt beter, een LP of een CD 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:23
Op vrijwel elke Denon reciever zit internetradio, letterlijk de hele radiowereld ligt aan je voeten. Wat moet je dan met de ontvangst van een handjevol Dab-zenders in het beste geval? Er zijn legio zenders op internetradio (TuneIn op Denon) van veel hogere kwaliteit dan Dab+ kan bieden. Dab+ is leuk in de auto of als je geen internet hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Vulcan750 op 27-01-2021 01:32 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Uit de FAQ en comments in deze post begrijp ik dat vermogen niet heel belangrijk is voor de meeste speakers als je gewoon in je huiskamer naar muziek luistert. Echter heb ik nu speakers aangeschaft waar (volgens mij) een minimum wordt aangegeven:

"Recommended amplifier power 60 to 180 W rms into 8 Ω" (betreft de volgende speakers: Tannoy System 800).

Wat ik nergens kan vinden of een versterker die minder dan 60 W RMS power heeft echt impact heeft? Of is het aan te bevelen om een versterker aan te schaffen die tussen de 60 en 180 W levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ozero schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:41:
Wat ik nergens kan vinden of een versterker die minder dan 60 W RMS power heeft echt impact heeft? Of is het aan te bevelen om een versterker aan te schaffen die tussen de 60 en 180 W levert?
Lekker negeren die getallen die de spec-sheet/fabrikant opgeeft en een versterker kopen waar jij je goed bij voelt. Het is niet dat er geen muziek uit komt als je onder de 60 Watt speelt. Sterker, ik durf er best wat op te zetten dat je die 60 Watt nooit gaat halen. Volgens de specs zijn de genoemde Tannoy 8 Ohm met een gevoeligheid van 92 dB, dat zijn absoluut geen lastig aan te sturen speakers en door de relatief hoge gevoeligheid heb je echt geen 60 Watt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
FeaR schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Lekker negeren die getallen die de spec-sheet/fabrikant opgeeft en een versterker kopen waar jij je goed bij voelt. Het is niet dat er geen muziek uit komt als je onder de 60 Watt speelt. Sterker, ik durf er best wat op te zetten dat je die 60 Watt nooit gaat halen. Volgens de specs zijn de genoemde Tannoy 8 Ohm met een gevoeligheid van 92 dB, dat zijn absoluut geen lastig aan te sturen speakers en door de relatief hoge gevoeligheid heb je echt geen 60 Watt nodig.
Oke top! Bedankt voor je reactie.
Scheelt toch behoorlijk in prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Kiske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:51:
Zelf heb ik een Yamaha met zowel DAB als Internetradio. Aangezien de receiver in een kast staat, doe ik van zender veranderen meestal via de app op smartphone. Dat werkt tot nu toe eigenlijk foutloos. Van zender veranderen, nieuwe zenders zoeken,....heel gemakkelijk eigenlijk. Je kan ook voorkeuzes opslaan, en dan kan je gewoon via de afstandsbediening 'zappen'. Maar zappen bij internetradio's gaat langzaam...
Ik neem aan dat Denon een vergelijkbare app zal hebben?
Over de geluidskwaliteit kan veel gediscussieerd worden. Ik heb quasi altijd DAB+ opstaan en ben daar zeer tevreden over. Ik woon in een flatgebouw in de stad (Antwerpen) en FM-ontvangst is hier bijna altijd gestoord (veel stoorbronnen in het gebouw waarschijnlijk) maar DAB+ werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Blurk62 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:10:
Stel dat je de DAB+ ontvangst voor elkaar hebt dan is het nog de vraag of je er gelukkig van wordt. Ik lees juichende verhalen van dab-adepten maar ik heb zelf nog nooit een DAB+ zender gehoord die beter klonk dan FM. Integendeel zelfs. Maar dat kan aan mij liggen. Voor je het weet begin je net zo'n een discussie als, wat klinkt beter, een LP of een CD 8)7
DAB+ beter dan FM, LP voller (met fouten, maar dat hoort erbij) dan CD/DVD/Blu-Ray, voor muziek kan qua muziekklank digitaal nooit winnen van analoog, voor overdracht wel.

Marantz SR6015, Monitor Audio Silver RX8 fronts, C150 Center, 100's surround, W12 6G sub... maar ook een Thorens TD-115 met Ortofon LM Pro naald, en mijn platen collectie is meer waard dan mijn apparatuur (aantal eerste edities, loopt snel op).... er gaat niks boven een goede LP, voor mij iig niet, als je audiofiel bent, dan geef je om muziek....

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
zion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:24:
[...]

DAB+ beter dan FM, LP voller (met fouten, maar dat hoort erbij) dan CD/DVD/Blu-Ray, voor muziek kan qua muziekklank digitaal nooit winnen van analoog, voor overdracht wel.

Marantz SR6015, Monitor Audio Silver RX8 fronts, C150 Center, 100's surround, W12 6G sub... maar ook een Thorens TD-115 met Ortofon LM Pro naald, en mijn platen collectie is meer waard dan mijn apparatuur (aantal eerste edities, loopt snel op).... er gaat niks boven een goede LP, voor mij iig niet, als je audiofiel bent, dan geef je om muziek....
Haha, tweede mee eens, eerste dus niet. FM voller (met fouten, maar dat hoort erbij) :+
Vraagje, klinkt je Marantz “goed genoeg” voor stereo? Ik heb nu een Rotel RA-1570 stereo versterker en ik overweeg een Denon/Marantz AV-receiver ter vervanging. Ik zou de Rotel eventueel via zone-2 of pre-out kunnen koppelen. Vraag me af of dat zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Blurk62 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Haha, tweede mee eens, eerste dus niet. FM voller (met fouten, maar dat hoort erbij) :+
Vraagje, klinkt je Marantz “goed genoeg” voor stereo? Ik heb nu een Rotel RA-1570 stereo versterker en ik overweeg een Denon/Marantz AV-receiver ter vervanging. Ik zou de Rotel eventueel via zone-2 of pre-out kunnen koppelen. Vraag me af of dat zinvol is.
M'n zus heeft een Rotel 2.0 (stereo dus), klinkt prima, maar dat is heel keurig, en natuurgetrouw, maar het kan niet op tegen tegen mijn setup, wél qua stereo, dus indien je alleen tv/live streaming wil, Rotel is Rotel, en is heel klanktrouw, geeft extreem goed natuurgetrouw klankbeeld, maar voor muziek dus enigzins ge-biased beeld, dan is Rotel niet het beste. Ik zal nooit een slecht woord er tegen zeggen, maar mijn setup klinkt wat completer.....

en als ik te defensief was, en je eigenlijk om advies vroeg, ik ging van een Yamaha V667 voorversterker/receiver icm Harman Kardon Signature 2.1 eindversterker, naar een Marantz SR6015, en JA dat was het waard, het klank/toonbeeld is zeker 200% verbeterd....

en ik wil niet graag bijdehand/arrogant/ofwatdanook overkomen, maar marantz/onkyo/denon is hetzelfde bedrijf, dus scheelt voornamelijk in styling, zelfde internals....

(en ik zei dat bij LP's fouten zaten, en bij fm, dab+ de betere overdrachtsvorm was, maar maakt verder niet uit, namaste)

[ Voor 23% gewijzigd door zion op 29-01-2021 22:15 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb een vraag over een tweedehandse Marantz DR4050 uit een kringloopwinkel. Ik deed er niets meer, tot vorige week. Toen besloot ik het toe voegen aan mijn Corona-hifi-installatie.
Echter sinds donderdag kom ik erachter dat de beiden CD-spelers moeite hebben om de lchtbeschadigde CD's te lezen. Wat ik vreemd vind, wat ik heb ook een Marantz CD 5400 (al 1 jaar in gebruik) en die leest alle CD's.

.
Let op: een Marantz DR 4050 heeft niet een maar twee CD-spelers en het is eigenlijk een Philips CDR775.
Maar wat kan ik hier aan doen?
Moet ik alcohol op lens druppelen of kan het loopwerk niet aan om 8 uur achterelkaar gebruikt te worden.

De versterker zelf wordt elke dag 8 uur lang gebruikt. Ook een Marantz. Die versterker werkt probleemloos.

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 29-01-2021 22:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

Hoi,

Ik vroeg mij af, als je 4 atmos speakers bij plafond gedeelte plaats, in de lucht dus.

Of het uitmaakt of je ze ophangt zodat de speaker cone naar beneden wijst of dat je ze plaatst dat ze naar voren wijzen, speakercone naar voren dus....

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen6500
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-03 20:48
Hoi allen,

Vandaag heeft helaas onze laatste multi-cd speler in huis het begeven.

Mijn echtgenote en kinderen gebruikten deze nog sporadisch (elk weekend toch wel een keer) om meerdere cd's in shuffle modus af te spelen. Ze willen dit graag ook nog verder zo doen.

Nu kan ik helaas nergens meer toestellen vinden die meerdere cd's (ook MP3) lusten, behalve dan de Yamaha CD-C600.
Zie ik in mijn zoektocht iets over het hoofd,of worden zulke toestellen (bijna) niet meer gemaakt?

En wat zou ik nog nodig hebben om uit de yamaha geluid te krijgen? (er is hier verder in huis niets om op voort te bouwen)
Een degelijke receiver met netwerk (internetradio), bluetooth EN phono ingang (platenspeler staat hier ook nog regelmatig te draaien), en een paar boekenplankspeakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Marktplaats staat ervol mee. Mp3 afspelen is even een dingetje, maar das een kwestie van de handleiding van het ding online opzoeken en kijken of het ondersteund wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

knightvision schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:53:
Hoi,

Ik vroeg mij af, als je 4 atmos speakers bij plafond gedeelte plaats, in de lucht dus.

Of het uitmaakt of je ze ophangt zodat de speaker cone naar beneden wijst of dat je ze plaatst dat ze naar voren wijzen, speakercone naar voren dus....
Ja dat maakt vooral heel veel uit als je echt onder die speakers zit. Het moet wel een beetje richting de luisterplek 'spelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen6500
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-03 20:48
The Eagle schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:18:
Marktplaats staat ervol mee. Mp3 afspelen is even een dingetje, maar das een kwestie van de handleiding van het ding online opzoeken en kijken of het ondersteund wordt :)
De aanbiedingen in mijn buurt (België, 15km W van Brussel) vallen tegen... Maar ik hou het in de gaten ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
zion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:37:
[...]

M'n zus heeft een Rotel 2.0 (stereo dus), klinkt prima, maar dat is heel keurig, en natuurgetrouw, maar het kan niet op tegen tegen mijn setup, wél qua stereo, dus indien je alleen tv/live streaming wil, Rotel is Rotel, en is heel klanktrouw, geeft extreem goed natuurgetrouw klankbeeld, maar voor muziek dus enigzins ge-biased beeld, dan is Rotel niet het beste. Ik zal nooit een slecht woord er tegen zeggen, maar mijn setup klinkt wat completer.....
Mijn Rotel verving een 5 jaar geleden een 25 jaar oude Denon versterker. Ik mis deze nog steeds...
De enige vooruitgang waren de digitale inputs.
en als ik te defensief was, en je eigenlijk om advies vroeg, ik ging van een Yamaha V667 voorversterker/receiver icm Harman Kardon Signature 2.1 eindversterker, naar een Marantz SR6015, en JA dat was het waard, het klank/toonbeeld is zeker 200% verbeterd....

en ik wil niet graag bijdehand/arrogant/ofwatdanook overkomen, maar marantz/onkyo/denon is hetzelfde bedrijf, dus scheelt voornamelijk in styling, zelfde internals....
Ja, was inderdaad een adviesvraagje omdat ik vaak lees dat een AV-receiver minder goed is in muziekweergave dan een pure stereo versterker. Dat klinkt ergens aannemelijk maar ik heb nog nooit een AV-receiver gehad en heb dus geen flauw idee of dat hoorbaar is of alleen een marketing verhaal. Aangezien jij behoorlijk mooi spul hebt staan en nu ook schrijft wat je eerst had, stelt jouw antwoord mij enigszins gerust ;)

Audiofielen noemen het geluid van Marantz altijd wat “warmer” dan dat Denon. Intern zijn ze inderdaad grotendeels gelijk maar Marantz maakt er altijd toch iets meer werk van heb ik het idee. Dat zie je ook wel terug in de prijs helaas.
(en ik zei dat bij LP's fouten zaten, en bij fm, dab+ de betere overdrachtsvorm was, maar maakt verder niet uit, namaste)
Ik bedoelde grappig te zijn door jouw opmerking te herhalen maar dan over FM. Ook niet foutloos (ruis) net als LP’s. Heb ik vaker last van, dat mensen mij niet begrijpen, zelfs mijn vriendin niet :+
Never mind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Blurk62 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Mijn Rotel verving een 5 jaar geleden een 25 jaar oude Denon versterker. Ik mis deze nog steeds...

[...]

Ja, was inderdaad een adviesvraagje omdat ik vaak lees dat een AV-receiver minder goed is in muziekweergave dan een pure stereo versterker. Dat klinkt ergens aannemelijk maar ik heb nog nooit een AV-receiver gehad en heb dus geen flauw idee of dat hoorbaar is of alleen een marketing verhaal. Aangezien jij behoorlijk mooi spul hebt staan en nu ook schrijft wat je eerst had, stelt jouw antwoord mij enigszins gerust ;)

Audiofielen noemen het geluid van Marantz altijd wat “warmer” dan dat Denon. Intern zijn ze inderdaad grotendeels gelijk maar Marantz maakt er altijd toch iets meer werk van heb ik het idee. Dat zie je ook wel terug in de prijs helaas.

[...]

Ik bedoelde grappig te zijn door jouw opmerking te herhalen maar dan over FM. Ook niet foutloos (ruis) net als LP’s. Heb ik vaker last van, dat mensen mij niet begrijpen, zelfs mijn vriendin niet :+
Never mind...
Het is verder niet te verklaren waarom een surround receiver minder goed zou zijn in stereo :). Het argument dat er minder onderdelen in zitten houdt niet stand wat mij betreft, aangezien de prijs ervan zo gedrukt wordt door de hogere oplage tov stereo modellen.

Ook eigen klankkleur is wat mij betreft broodje aap, versterkers zijn lineair. Het enige wat de klank bepaalt naast de speakers, is hoe je de dsp instelt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:14

A13X

Dude

Blurk62 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:07:
[...]

[...]

[...]

Never mind...
Toen ik voor een nieuwe versterker ging kijken 2-3 jaar terug, keek ik naar de marantz nr1609. Een kleintje met relatief weinig vermogen. Toen waren er meerdere van mening dat denon beter zou klinken en de marantz niet sterk genoeg zou zijn. Ik ben toen samen met een vriend, die ook gek is van audio, blind gaan luisteren met bekende en onbekende muziek. Ze klonken anders dan elkaar, maar scheelde weinig. De marantz klonk ons toen iets warmer en voller, ondanks dat die de helft van het vermogen had. Gaan luisteren is dus het beste... En onmogelijk nu :+

Staat hier nu dus die marantz en die "vult" de kamer (6x5 met open verbinding naar het eetgedeelte van ook zoiets) met gemak.... :)

Wat wel helpt bij muziek icm een av receiver... Is hem in stereo te zetten. Dat gaat niet automatisch heen en weer, tenzij het een andere bron is. Maar zie dat een non tech savy vriendin maar eens uit te leggen :$

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Modbreak:De discussie over klankverschillen tussen merken receivers/versterkers onderling dan wel tussen surround- en stereo receivers/versterkers gaan we hier niet voeren. Dat is offtopic en zijn andere topics op GoT voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightvision
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-08 17:05

knightvision

Hihihihi ik ben stout....

JvS schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Ja dat maakt vooral heel veel uit als je echt onder die speakers zit. Het moet wel een beetje richting de luisterplek 'spelen'
Dat zou dus betekenen dat de 2 front atmos naar voren wijzen, en de 2 atmos bovenmij zitgedeelte naar beneden wijzen. :)

My Hardrocking iRacing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je speakers als een straal licht beschouwt klopt dat. Alleen is het een kegel. Volg gewoon de vele vele vele guides die hierover geschreven zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:19
Iemand ervaring met Denon Link? Ik heb een AVR3806 en een DVD2930 die ik hiermee wil aansluiten aangezien het de simpelste manier is om SACD geluid uit de DVD2930 te krijgen (gaat niet via optical of digital, alleen DenonLink of analoog). Maar ik krijg geen geluid hierover.

Wat heb ik gedaan:
1. DenonLink 3rd gen aangezet op de DVD speler, lichtje brand.
2. Digital input voor DVD op DenonLink gezet op de AVR.
3. Doodgewone UTP CAT 5 kabel gebruikt als DenonLink kabel.
4. SACD multi/stereo modes geprobeerd op de DVD speler.

Ik krijg dus geen ingangssignaal op de AVR binnen vanuit de DVD, de input lichtjes blijven uit bij alle source settings (Auto, DTS, PCM, Ext.). Bij PCM zie ik wel 'DenonLink' branden in het scherm van de AVR.

Puntje 3 is een beetje obvious misschien maar volgens mij is een DenonLink kabel gewoon een UTP draadje.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als ik een beetje zoek dan zie ik ook gemengde resultaten met UTP. Maar wel hoede met een relatief korte STP kabel. Worth a shot. Pinout zou iig de standaard UTP straight moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:19
Ja dat dacht ik ook, ik heb helaas geen cross cable liggen om het uit te sluiten. Ik heb nog wel een STP kabel, kan me haast niet voorstellen dat dat wat uitmaakt op die lengte maar ik zal het proberen.

Edit: Onwaarschijnlijk maar waar, een gewone 1,5m STP kabel ipv een UTP kabel werkt. Het is nog steeds instabiel, als ik de kabel maar iets aanraak of ergens overheen leg valt het signaal weg. Blijkbaar is een DenonLink kabel dus een zwaar afgeschermde UTP kabel. Ik weet niet of er goedkope STP kabels met extra shielding zijn, maar het werkt nu dus ga er verder ook niet naar zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-02-2021 16:25 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-09 19:22
Dag,

Ik ga waarschijnlijk een set KEF LSX speakers aanschaffen voor naast de TV en om draadloos muziek te kunnen spelen.

Mijn vriendin heeft eigenlijk meer behoefte aan muziek op verschillende plekken (Sonos achtig systeem), zodat we ook een speakertje in de keuken kunnen plaatsen en door de het hele huis hetzelfde geluid klinkt.

Nou heeft de LSX ook Airplay 2 ondersteuning voor multiroom. Nou vroeg ik mij af kan je dan ook een kleine luidspreker van een andere merk in de keuken plaatsen en loopt het geluid dan synchroon over de LSX plus kleine extra speaker in de keuken?

Of kan dit alleen synchroon als de speakers echt uit de zelfde serie komen / van het zelfde merk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met airplay kies je één apparaat waarop je geluid afspeelt. Het apparaat kan ermee doen wat-ie wilt. Maar airplay doet niet wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlip
@JvS , dat klopt sowieso niet helemaal, want met airplay 2 kan je vanaf een iPhone,Mac,iPad geluid over meerdere speakers afspelen.

Mijn vraag is werkt dit ook synchroon cross brand. Of ben je alsnog aan één merk gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
JvS schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:47:
Met airplay kies je één apparaat waarop je geluid afspeelt. Het apparaat kan ermee doen wat-ie wilt. Maar airplay doet niet wat jij wilt.
Weet je dat 100% zeker? Ik heb geen apple producten, dus kan niet uit ervaring spreken, maar apple rept er wel mee dat Airplay 2, multiroom ondersteunt.
https://support.apple.com/en-us/HT202809

Of is dit weer regiogebonden? Het klinkt iig gelijk aan hoe het bij Android werkt.

Ik heb zelf gelukkig nog een paar chromecast audio's. In Google Home kan ik verschillende groepen maken en kan ik muziek dus naar een enkele chromecast of een specifieke groep streamen. Werkt niet vlekkeloos, wellicht dat er daarom geen chromecast audio meer te koop is, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb geen idee. Ik heb een iphone 12, een marantz NR1509 en een Vero mediaplayer en ik kan een van de drie als output kiezen met spotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlip
Je moet natuurlijk wel meerdere apparaten hebben die airplay 2 ondersteunen, logisch dat je anders maar een apparaat kan selecteren.

Daarnaast betwijfel ik of het selecteren van een apparaat in Spotify hetzelfde is als selecteren met airplay.

Iemand anders die hier meer over kan zeggen? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jlip op 06-02-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:30
Was eerst geneigd een let me google that for you link te plaatsen...
Airplay 2 ondersteunt natuurlijk gewoon multi room afspelen. Maar toen vond ik dat het wat lastiger zit.
Spotify heeft nog altijd géén airplay 2 support en gebruikt versie 1. Dus op iOS géén multi room support in Spotify tenzij je streamt naar een controlemodule/hub van een van de welbekende ecosystemen en in de app daarvan je speakers/kamers regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik wil ook mijn eigen backboxen maken voor de B&W 663RDs. De speakers hebben een diepte van 92mm. Er zijn drie verschillende standaard backboxen beschikbaar, 2 van B&W zelf (BB6C, BB6W en 4 van b-sound (secoboxx xs).

De backboxen komen in een kanaaplaatvloer dus hoe minder diep hoe groter de kans is dat de aannemer hier mee akkoord gaat. Aangezien ik een stuk of 8 van die backboxen nodig hebt, loont het waarschijnlijk om het zelf te maken. De commerciele versies verschillen allemaal van diepte.
  • kan ik gewoon de diepte van de bb6w (wall backbox) gebruiken voor het plafond?
  • Moet ik zorgen dat de totale volume gelijk blijft?

[ Voor 18% gewijzigd door battler op 07-02-2021 19:49 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephane
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 11:36

Stephane

Behhhhh

Mijn versterker heeft het onlangs begeven, en tegelijkertijd besef ik mij dat ik nooit voldoende aandacht heb besteed aan de vraag of ik alles wel optimaal op elkaar heb afgestemd qua configuratie. Ik vermoed zelfs dat een versterker niet eens nodig is/was omdat ik actieve speakers in combinatie met een actieve subwoofer gebruik.

De hardware:
- Een Samsung TV met 3,5mm jack output
- Twee B&O Beolab 6000 speakers
- Een "Magnat Prissma 5100 A" actieve subwoofer

De subwoofer was ooit vergezeld van 5 kleine speakertjes die aangesloten waren op de versterker. Deze speakerstjes heb ik vervangen voor de twee B&O Beolab speakers. Surround hoef ik niet meer omdat ik dik tevreden ben met de B&O speakers.

Vraag 1: Kan ik deze speakers en subwoofer rechtstreeks op de TV aansluiten? (zo ja... hoe te bekabelen?)
Vraag 2: Als dit niet handig/verstandig is... waar op te letten bij het aanschaffen van een versterker? Ik neem aan in ieder geval een pre-out voor de subwoofer en onverterkt geluid out voor de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:10
Stephane schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:49:
Mijn versterker heeft het onlangs begeven, en tegelijkertijd besef ik mij dat ik nooit voldoende aandacht heb besteed aan de vraag of ik alles wel optimaal op elkaar heb afgestemd qua configuratie. Ik vermoed zelfs dat een versterker niet eens nodig is/was omdat ik actieve speakers in combinatie met een actieve subwoofer gebruik.

De hardware:

De subwoofer was ooit vergezeld van 5 kleine speakertjes die aangesloten waren op de versterker. Deze speakerstjes heb ik vervangen voor de twee B&O Beolab speakers. Surround hoef ik niet meer omdat ik dik tevreden ben met de B&O speakers.

Vraag 1: Kan ik deze speakers en subwoofer rechtstreeks op de TV aansluiten? (zo ja... hoe te bekabelen?)
Vraag 2: Als dit niet handig/verstandig is... waar op te letten bij het aanschaffen van een versterker? Ik neem aan in ieder geval een pre-out voor de subwoofer en onverterkt geluid out voor de speakers?
Misschien heb je hier wat aan:
BeoLab 6000 aansluiten op desktop via line-out
B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op receiver
https://archivedforum.beoworld.org/forums/t/707.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stephane schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:49:

De hardware:

Ja, kan. Wel een paar mitsen en maren: goed geisoleerde kabels gebruiken (geen dropveters) en je bent in principe je auto standby van je sub en speakers kwijt. Bovendien kun je maar 1 bron tegelijk aansluiten en is het mij even onduidelijk of je sub een enkele of dubbele tulp heeft voor zijn low level.
Het simpelste is een verloop van 3,5mm naar tulp. Daar zet je op beide tulpjes een tulpsplitter op zodat je twee tulp (contra) aansluitingen krijgt voor zowel links als rechts. En dan de ene rechtse naar je rechterspeaker en naar je sub, en dat doe je voor de linkse ook. Voor het auto standby verhaal kun je het spul allemaal aansluiten op een master/slave stekkerdoos waarbij de TV master is. Dan gaan ze als het goed is aan als je je tv aan zet.

Noot: dit is een houwtje touwtje oplossing maar het concept kan werken en is niet eens zo duur op uit te testen; met een paar splitters en kabels ben je er al. Werkt het qua geluid niet hoef je die master/slave doos ook niet te kopen.

Noot2: als je meerdere bronnen aan wilt sluiten ga je nat omdat je telkens om moet pluggen. Als je dit netjes op wilt lossen, koop je een losse voorversterker. Megnpaneel kan ook maar is nog steeds houtje touwtje en geen afstandsbediening voor volume. De stroomvoorziening blijft een ding. Er zijn speciale kabels in de handel die ook het triggermechanisme van de B&O's aan kunnen sturen. Master/slave is goedkoper en schakelt ook je sub mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozero
Hebben hier meer mensen "last" van het feit dat als je net een nieuwe set hebt, het geluid prachtig klinkt vergeleken met je oudere set (bij mij in ieder geval, hiervoor had ik namelijk speakers van een paar tientjes).

Maar dat er na een tijdje gewenning optreedt? Gisteren toevallig nog even m'n oude set erbij aangesloten om het verschil weer te horen. Gigantisch! Maar zodra ik weer alleen m'n nieuwe set aansluit hoor ik het toch minder na een tijdje (het blijft natuurlijk mooi geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:50
ozero schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:19:
Hebben hier meer mensen "last" van het feit dat als je net een nieuwe set hebt, het geluid prachtig klinkt vergeleken met je oudere set (bij mij in ieder geval, hiervoor had ik namelijk speakers van een paar tientjes).

Maar dat er na een tijdje gewenning optreedt? Gisteren toevallig nog even m'n oude set erbij aangesloten om het verschil weer te horen. Gigantisch! Maar zodra ik weer alleen m'n nieuwe set aansluit hoor ik het toch minder na een tijdje (het blijft natuurlijk mooi geluid)
Dat heeft iedereen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Sterker nog, velen ervaren - na eerst omvergeblazen te zijn door hun (dure) nieuwe set - wanneer ze hun oude (goedkopere doch degelijke) set er weer eens bij pakken dat dat geluid toch echt niet verkeerd was. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 09-02-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zijn er 7.1 sets die atmos + dts:x ondersteunen? kon het niet vinden. ook niet in de PW hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

Ja

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Farabi schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:58:
zijn er 7.1 sets die atmos + dts:x ondersteunen? kon het niet vinden. ook niet in de PW hier.
Dan zul je minimaal een 11.2 kanaals receiver/versterker moeten zoeken welke Atmos +DTS-X heeft, bv. een Pioneer De SC-LX904.

Edit: @LA-384 De pioneer is maar een voorbeeld, en de vraag is een 7.1 Atmos set. voor Full Atmos zijn dit dan 7 speakers onder en 4 speakers boven + subwoofer = 11.1 kanalen. (en je hebt gelijk met 2 Atmos speakers boven, dan is een 9.1 receiver voldoende.)

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 10-02-2021 23:42 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Farabi schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:58:
Hoe heb je gezocht dan? Want ik vind er 61 met die twee zoekcriteria. Je hebt het over 7.1, maar dat kan natuurlijk net zo goed 7.2 of 13.2 zijn. Het aantal versterkte kanalen / subwoofer uitgangen mag prima meer zijn dan de aan te sluiten speakers.
BenEco schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:42:
Dan zul je minimaal een 11.2 kanaals receiver/versterker moeten zoeken welke Atmos +DTS-X heeft, bv. een Pioneer De SC-LX904.
Hoe kom je daar bij? De denon x1600h ondersteund ook atmos en dts-X. Plus die pioneer lijkt niet eens (online) te koop in NL. 2 speakers van boven is ook al atmos he ;)
BenEco schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:42:
en de vraag is een 7.1 Atmos set. voor Full Atmos zijn dit dan 7 speakers onder en 4 speakers boven + subwoofer = 11.1 kanalen. (en je hebt gelijk met 2 Atmos speakers boven, dan is een 9.1 receiver voldoende.)
Je zal wel gelijk hebben dat er dat bedoeld wordt, maar dat is niet wat er gevraagd werd. De vraag was een 7.1 set met ondersteuning voor atmos en dts-X (wat surround-formaten zijn). Daar kunnen verschillende speaker-opstellingen bij horen, waaronder 7.1 op oorhoogte en 4.0 aan het plafond, maar ook 5.1 op oorhoogte en 2.0 aan het plafond.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 10-02-2021 22:44 ]

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 20:25
Ik ben van plan een TCL 43P718 televisie aan te schaffen i.c.m. een TCL TS7010 soundbar. Deze soundbar wil ik (op een tv kast) vóór de 43P718 plaatsen. Weet iemand of dit 'past' qua hoogte? M.a.w. komt de bovenkant van de soundbar dan niet boven het tv gedeelte uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
[b]Rennie01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 08:41 M.a.w. komt de bovenkant van de soundbar dan niet boven het tv gedeelte uit?
pricewatch: TCL 43P718 Zilver
vindt je de hoogte met en zonder voet
pricewatch: TCL TS7010
vindt je de hoogte van de soundbar

dus

• Rennie01
AntoniusDD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:00:
[...]

pricewatch: TCL 43P718 Zilver
vindt je de hoogte met en zonder voet
pricewatch: TCL TS7010
vindt je de hoogte van de soundbar

dus
Thanks! Gaat dus niet passen. Kent iemand een goede soundbar met een hoogte lager dan 5cm?

• Vulcan750
Rennie01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:55:
[...]
Thanks! Gaat dus niet passen. Kent iemand een goede soundbar met een hoogte lager dan 5cm?
Goede soundbar én lager dan 5 cm!? Dat is een contradictie! Uit speakertjes die in een soundbar van slechts 5cm hoog moeten passen, kan geen "goed" geluid komen.

• Rennie01
Vulcan750 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Goede soundbar én lager dan 5 cm!? Dat is een contradictie! Uit speakertjes die in een soundbar van slechts 5cm hoog moeten passen, kan geen "goed" geluid komen.
Daar heb je een heel sterk argument 😃. Dan wordt het een “ok” soundbar. Is voor in een kleine ruimte “erbij” dus concessies zijn niet erg. Anders ga ik toch maar eens denken aan een generieke tv standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Rennie01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Daar heb je een heel sterk argument 😃. Dan wordt het een “ok” soundbar. Is voor in een kleine ruimte “erbij” dus concessies zijn niet erg. Anders ga ik toch maar eens denken aan een generieke tv standaard.
Ja, de tv aan de muur hangen is het beste om te doen. Ten eerste staat het "strakker" dan op de voet, en je kan een normaal speakersetje of een soundbar kwijt. Een eenvoudige, maar prima tv-muurbeugel hoeft niet dan 2 tientjes te kosten en is zo gemonteerd. Tip: kijk eens bij tectake.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:31
Kan iemand mij misschien helpen het zit als volgt ik heb op Amazon een USB c dongle gekocht maar helaas werkt het in Android niet getest met Xiaomi redmi note 9 en de Motorola Moto Power 7

Maar vreemd genoeg werkt ie wel op mijn laptop en pc en Apple dongle werkt ook gewoon via Android wel met lage volumes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rennie01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Als het voor een kleine ruimte erbij is: koop een setje HK soundsticks 3. Die zijn vrij smal (5 cm doorsnee) en passen dus mooi naast de TV. Sub zet je ergens naast het kastje. En die hang je dan op de hoofdtelefoonuitgang. Voordeel: zit auto standby op. En geven een hele goede soundstage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:32
Beste tweakers,
Wij hebben een oude bose lifestyle met een acoustimass staan.
Wij willen de boel opnieuw gaan inrichten en willen daarom de lifestyle vervangen voor een moderne receiver zodat we deze weg kunnen gaan bouwen in een kast. (Zaten te denken aan de Denon AVR-X1600H)
Om financiële redenen willen we de acoustimass met 2 kleine boxjes nog laten hangen en hergebruiken.(ooit komen er bookselfs een center en sub van betere kwaliteit voor)

Nu is de vraag krijg ik acoustimass aan gesloten op de denon?
Wat ik zo kan zien is de kabel die nu van de lifestyle naar de sub loopt een 3 aderige kabel waarvan 2 gewoon op speaker uitgang zitten en 1 naar systemen control gaat.
Heb ik de systemen control nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDkU5oLTFXmW_aTztt5w9P9wjbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnnBLdFclDP2kNeISXG7zUe4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_XxYYBt1tZYdWua8thugk13P1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UiKVWMLiNlw6w8ioyHvEvII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4NBdCHZCgRj6Jecu3z_bdIlrvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMNBCcVa7TE0XN6d0vVgs7v6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7oqIe7JZlznEKZ1tOrBebjlj54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCZQx8TyUlnUVFIFrXuwViQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amdwarrior schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:57:
Kan iemand mij misschien helpen het zit als volgt ik heb op Amazon een USB c dongle gekocht maar helaas werkt het in Android niet getest met Xiaomi redmi note 9 en de Motorola Moto Power 7

Maar vreemd genoeg werkt ie wel op mijn laptop en pc en Apple dongle werkt ook gewoon via Android wel met lage volumes
Het kan zijn dat je in je telefoon nog ergens een OTG-functie moet activeren, heb je daar al aan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Heb een hulp vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.

Heb xbox one naar zolder verhuisd en aangesloten middels hdmi op een 23 inch(pc) scherm.

Om geluid te kunnen hebben heb ik een Trust Asto 2.0 Soundbar Pc Speaker gekocht. Voeding gaat via een USB aansluiting. Daarnaast heeft de soundbar twee 3.5 mm jack aansluitingen(microfoon en headset).

Het lukt mij niet om op deze manier geluid te krijgen. Ik moet dus waarschijnlijk een omvormer hebben die de twee 3.5 mm Jack's omvormt naar een toslink kabel zodat ik die kan aansluiten op de s/PDIF op de xbox one.

Klopt mijn redenatie? Zo ja wat voor omvormer kan iemand adviseren?

Of is het goedkoper om d huidige soundbar terug te sturen en een soundbar te kiezen die wel meteen de juiste kabels heeft? Zo ja wat voor output kabel moet de soundbar sowieso hebben om te kunnen gebruiken in mijn situatie?

Heb een converter gevonden maar daarin staat dit:

Let op! Digitaal in - analoog out
Deze converter is te gebruiken bij apparaten met digitale uitgang en analoge ingang. Het signaal gaat de converter digitaal in (in) en analoog uit (out). Heeft u deze converter net andersom nodig, dus analoog in (in) en digitaal uit (out), dan heeft u een 'Analoog naar digitaal audio converter' (ADC) nodig.

Neem aan dat ik dan een analoog naar digitaal audio converter(adc) nodig heb?

Hoop dat er enig sinds begrepen wordt wat ik bedoel...

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Taoufik007 op 13-02-2021 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Taoufik007 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:42:
Heb een hulp vraag en hopelijk kan iemand mij helpen...
Volgens mij haal je in- en uitgangen door elkaar. De Sound Bar zal een ingang hebben en de Xbox heeft een uitgang. Die lijn volgende ga je dus van S/PDIF (Xbox) naar 3,5 mm jack (Trust) en dus van Digitaal naar Analoog, je hebt dus een DAC nodig.

Edit:
Oké. Ik haal ook wat door elkaar. De Trust heeft alleen 3,5 mm jack uitgangen. De USB is niet alleen voor voeding maar ook signaal. Je zou dus van S/PDIF naar USB moeten indien de Trust rechtstreeks op de Xbox via USB niet werkt. Die converters ken ik niet.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 13-02-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taoufik007
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
FeaR schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Volgens mij haal je in- en uitgangen door elkaar. De Sound Bar zal een ingang hebben en de Xbox heeft een uitgang. Die lijn volgende ga je dus van S/PDIF (Xbox) naar 3,5 mm jack (Trust) en dus van Digitaal naar Analoog, je hebt dus een DAC nodig.

Edit:
Oké. Ik haal ook wat door elkaar. De Trust heeft alleen 3,5 mm jack uitgangen. De USB is niet alleen voor voeding maar ook signaal. Je zou dus van S/PDIF naar USB moeten indien de Trust rechtstreeks op de Xbox via USB niet werkt. Die converters ken ik niet.
Hallo Faer,

De USB is volgens mij alleen voor de voeding. De twee 3.5 mm Jack's is voor de signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik kom er toch zelf niet uit.

Er zijn 4 ruimtes (woonkamer, keuken, eetkamer en buiten).
Er zijn 2 Tvs (Woonkamer, keuken)
Audio Optie 1: 11 Speakers + sub (5.1 woonkamer, 2.0 in de overige ruimtes)
Audio Optie 2: 13 speakers + sub (7.1 woonkamer, 2.0 in de overige ruimtes)

Wens:
In alle ruimtes dezelfde muziek met volume instellingen per ruimte.
Dezelfde en onafhankelijke beeld bronnen voor de 2 TVs.

Er zijn receivers die voldoende kanalen hebben maar volgens mij geen enkele met 4 audio zones. Ik heb maar 2 audio zones nodig qua bron selectie maar ik weet niet of je de volumen kan instellen per kanaal. Anders heb ik namelijk wel 4 zones nodig om in elke zone de volume aan te passen.

In plaats van 1 receiver te kopen die alles aan kan (11.1 + dual hdmi zone + 4 audio zones). Kan ik misschien ook kijken naar het aan elkaar koppelen van meerdere receivers. Zijn er protocollen voor de audio distributie tussen receivers? Zodat je party mode kan hebben met 2 of 3 receivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 08:47

Exirion

Gadgetfetisjist

battler schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:29:
Er zijn receivers die voldoende kanalen hebben maar volgens mij geen enkele met 4 audio zones.
Dat hangt van je budget af. Als je een hoger segment Yamaha neemt (RX-A20xx of RX-A30xx) dan heb je 4 zones. Ik heb zelf een 11-kanaals CX-A5000 uit 2013 die 4 zones ondersteunt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Exirion Ik heb gekeken naar die Yamaha's maar ik begreep een aantal zaken niet:

Op de NL website staat dat ze niet meer leverbaar zijn.
De RX-A3080 heeft 9.2 kanalen versterkt.

Daarmee kan ik een 5.1 + 2.0 en 2.0 (Woonkamer, Keuken, eetkamer) maken of 7.1 (Woonkamer) + 2.0 (keuken).
Als ik kijk bij de zone 2/3 en 4 staat er of pre-out of HDMI. Zoals ik dit begrijp is de zone dus altijd onversterkt of digitaal en moet er dus voor elke zone een versterker of receiver achter?

Hij heeft ook 11.2 pre-out, analoge onversterkte kanalen. Kan ik deze dan gebruiken boven op de versterkte kanalen en zones? Excuses als het fundamentele vragen zijn, ik probeer mijn weg te vinden in deze materie.

Qua budget hoop ik tussen de 1500 en 2500 kwijt te zijn aan receivers/versterkers.

[ Voor 5% gewijzigd door battler op 14-02-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@battler O.a. Correct verkoopt beide nog. De 2080: https://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=583536

Ik zou gewoon de manual eens door gaan lezen. De CX-A5000 is een preamp dus sowieso onversterkt. Hoe het bij de receivers zit is even uitzoeken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:31
Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:44:
[...]

Het kan zijn dat je in je telefoon nog ergens een OTG-functie moet activeren, heb je daar al aan gedacht?
Helemaal vergeten maar vreemd genoeg had mijn vorige smartphone wel otg functie (Xiaomi) maar die overleden dus helaas niet uittesten daarop.

Moet hem wel rooten maar goed die Xiaomi skin is toch verschrikkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Taoufik007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:25:
[...]
De USB is volgens mij alleen voor de voeding. De twee 3.5 mm Jack's is voor de signaal.
Dan moet je mijn edit vergeten en voor een DAC gaan. Van S/PDIF Out van de Xbox naar 3,5 mm jack voor de Trust. Let wel even welke DAC je koopt. Er zijn er met 3,5 mm jack (female) uitgang, dan kan je de Trust (3,5 mm jack male) er direct op aansluiten. Als je alleen RCA Out hebt moet er een verloopje naar 3,5 mm jack bij.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Bose Soundbar 500 ?
Rennie01 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:55:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Ik heb een oud beestje (al mag je gerust monster zeggen) versterker die ik binnenkort wil verkopen. Ik heb voor de zekerheid maar de condensators nagelopen en er zijn er een aantal op het randje en een aantal die echt aan vervanging toe zijn. Zitten maar 15 elektrolytische condensatoren in (6 in het audiopad) en wil ze graag voor de zekerheid maar allemaal vervangen. Er is genoeg info over 'audio grade' capacitors te vinden op het internet, echter zitten hier allemaal axiale condensatoren in, en niet radiaal. Hierover kan ik weer minder vinden.
Weet iemand hier een merk/serie aan te bevelen welke hoog staan aangeschreven?
Wat ik zelf heb gevonden is van het merk Vishay, goed merk. Enkel durf ik niet te zeggen welke serie hiervan aan te bevelen valt voor audio. Low leakage, high temp, general purpose? en daarnaast zijn zie niet zo 'mooi' als andere condensatoren.

Kort samengevat:
Wat zijn fatsoenlijke audio grade axial elco's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Heilige Kaas Ik zou zeker eens bij Nichicon kijken, die veel voor audio worden gebruikt. Ik heb er jaren terug eens een apparaat mee gerepareerd. Kijk wel uit waar je bestelt, want er wordt veel imitatierommel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:05
Zie de Topic Warning.

[ Voor 96% gewijzigd door FeaR op 14-02-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Exirion schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:10:
@Heilige Kaas Ik zou zeker eens bij Nichicon kijken, die veel voor audio worden gebruikt. Ik heb er jaren terug eens een apparaat mee gerepareerd. Kijk wel uit waar je bestelt, want er wordt veel imitatierommel verkocht.
Die had ik graag besteld. Alleen hebben zij geen axiaal. Alleen radiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Heilige Kaas schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:03:
[...]

Die had ik graag besteld. Alleen hebben zij geen axiaal. Alleen radiaal.
Welke waarde en voltage?
Axiale condensatoren ken ik met name als niet-polaire elco's.

Persoonlijk denk ik ook wel dat de huidige "merk" condensatoren sowieso wel beter zullen zijn dan de condensatoren van 40jr terug.

https://www.reichelt.nl/n...2c3890695d4172766c0faf8b0

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond op 14-02-2021 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Heilige Kaas De VX serie heeft axiale varianten, maar ik lees net wel dat die serie vorig jaar uitgefaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Raymond schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:08:
[...]

Welke waarde en voltage?
Axiale condensatoren ken ik met name als niet-polaire elco's.

Persoonlijk denk ik ook wel dat de huidige "merk" condensatoren sowieso wel beter zullen zijn dan de condensatoren van 40jr terug.

https://www.reichelt.nl/n...2c3890695d4172766c0faf8b0
Het gaat om de polaire elektrolitische condensators. Voor zover ik weet verouderen film condensators niet echt, dus daar heb ik ook niet naar gekeken.
Gaat om 63v 1000uf; 25v 100uf in het audiopad. De rest is 16v 1500uf; 25v 470uf; 40v 100uf. Niks speciaals iig.

Zal anders gewoon iets van vishay bestellen. Zoals je zegt, kan vast alleen maar beter worden. Al vervang ik het liefst high-end met high-end.
Exirion schreef op zondag 14 februari 2021 @ 23:35:
@Heilige Kaas De VX serie heeft axiale varianten, maar ik lees net wel dat die serie vorig jaar uitgefaseerd is.
Helaas ook niet te krijgen bij mouser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Heilige Kaas ik denk dat ze in Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 je vraag zo kunnen beantwoorden :)

En anders bel je een van de vintage repair shops in je regio, vragen wat zij adviseren, dan ben je er ook zo uit.

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 15-02-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deuntjes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
Amateur-DJ vraagje.
Ik heb dit weekend twee Kali LP-6 actieve studiomonitoren gekregen, en wil ze eens aansluiten op mijn Pioneer DDJ-SB2 draaitafeltje. De monitoren hebben zowel XLR als RCA ingangen, het draaitafeltje alleen RCA uitgang. Maakt het voor de geluidskwaliteit nog enig verschil of ik ze koppel dmv XLR-RCA kabels (zoals https://www.bax-shop.nl/x...male-2x-rca-male-3-meter/), of gewoon dmv normale RCA-RCA kabels? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Deuntjes schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:20:
Amateur-DJ vraagje.
Ik heb dit weekend twee Kali LP-6 actieve studiomonitoren gekregen, en wil ze eens aansluiten op mijn Pioneer DDJ-SB2 draaitafeltje. De monitoren hebben zowel XLR als RCA ingangen, het draaitafeltje alleen RCA uitgang. Maakt het voor de geluidskwaliteit nog enig verschil of ik ze koppel dmv XLR-RCA kabels (zoals https://www.bax-shop.nl/x...male-2x-rca-male-3-meter/), of gewoon dmv normale RCA-RCA kabels? Ik ben benieuwd!
Voordeel van XLR ten opzichte van RCA is dat XLR gebalanceerd is. Of het nut heeft in huis-tuin-en-keuken-gebruik even in het midden gelaten. Als je van RCA naar XLR gaat (of andersom) vervalt het gebalanceerde deel omdat RCA dat niet ondersteunt. In deze zal RCA-RCA net zo goed werken als RCA-XLR. RCA-RCA zal nog eens goedkoper zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deuntjes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-05-2021
FeaR schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:24:
[...]

Voordeel van XLR ten opzichte van RCA is dat XLR gebalanceerd is. Of het nut heeft in huis-tuin-en-keuken-gebruik even in het midden gelaten. Als je van RCA naar XLR gaat (of andersom) vervalt het gebalanceerde deel omdat RCA dat niet ondersteunt. In deze zal RCA-RCA net zo goed werken als RCA-XLR. RCA-RCA zal nog eens goedkoper zijn ook.
Top, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
hi !

ik heb een yamaha rx-v2600 , een oudje i know...
nu heb ik vandaag mijn b&w AM1's aangekregen om in de tuin wat muziek te hebben
netjes een 2x2.5mm2 kabeltje aangelegd

de "presence" is in het menu gezet op "zone2"
zone 2 is geselecteerd dat hij DVD als source moet kiezen...
zone 2 gebruikt de interne versterker (dus geen externe amp)
zowel op presence L als op R geeft hij totaal geen klank ...

er gaan een aantal mogelijkheden in me langs.. kan hij misschien geen 2 zones apart versteken, moet ik woonkamer uitzetten voor ik tuin kan gebruiken ?
kan zone 2 misschien niet apart HDMI decoden ? (het is een HDMI1.1 toestel nog...)

edit : na wat gegoogle blijkt dat zone 2 uitsluitend analoog kan werken ivm geen DAC's in de 2e amp... morgen is testen met een cd speler :)

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 20-02-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Waar kan ik transparante tulp kabels halen? (zonder de tulpstekkers).
Want dit onderstaande exemplaar met tulpstekers kost 74 Britse ponden. :'(

En ik stop er zelf tulpstekkers op (Ik wil een attenuator van maken die met 10dB verlaagt)

Afbeeldingslocatie: https://www.hificables.co.uk/media/rothwell/rthw-river/rthw-river_large_1-large.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door MedionAkoya op 21-02-2021 20:04 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tweelingsnoer transparant is je zoekterm :)
En dat spul vind je overal ;)

Snoerboer was het eerste wat in me op kwam. Die heeft het sowieso :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Tweelingsnoer is voor luidsprekers, dus dat gaat niet werken.

Ik heb nog wel een paar van die transparante tulpkabeltjes liggen. Ook zelf nieuwe stekkers aan gesoldeerd. Maar die afscherming die erin zit, is voorzien van een mooi laagje (voor het oog) en dat soldeert echt hondsberoerd. Ik hoop dat je betere kwaliteit weet te vinden dan dat ik heb :)

Kijk eens:
https://www.cameranu.nl/n...x-tulp-rca-5m-gold-plated

met 1 kabeltje klaar :)

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond op 21-02-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Raymond schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:18:
Tweelingsnoer is voor luidsprekers, dus dat gaat niet werken.

Ik heb nog wel een paar van die transparante tulpkabeltjes liggen. Ook zelf nieuwe stekkers aan gesoldeerd. Maar die afscherming die erin zit, is voorzien van een mooi laagje (voor het oog) en dat soldeert echt hondsberoerd. Ik hoop dat je betere kwaliteit weet te vinden dan dat ik heb :)

Kijk eens:
https://www.cameranu.nl/n...x-tulp-rca-5m-gold-plated

met 1 kabeltje klaar :)
Ook mooi dat ze bij die kabel (van 5 meter) een bundel met kabelbinders suggereren :+
Maar iets zegt me dat ie geen 5 M nodig gaat hebben. Having said that: zo'n kabel van 5 meter halen en er met wat extra losse tulppluggen 3 kabels van maken is natuurlij ook een optie :)

Hier ook een kort vraagje: Ik heb sinds kort een Onkyo DX-7511 cd speler. Kwam bij een ander component wat ik 2e hands kocht. En ik weet even niet zo goed wat ik er mee zal doen.
Ter indicatie: momenteel in gebruik zijn een Denon DCD-520AE (woonkamer) en een Pioneer PD7700 (zolder). Verder heb ik ook nog een PD5700 staan die stof trekt.
De Onkyo kan ik eigenlijk weinig reviews van vinden. Hifishark kent hem wel en komt op een waarde van 75-100 euro uit. Ik heb het idee dat het ding in de range zit van de Denon, wellicht zelfs hoger (iets met Integra)
Sta er op zich voor open om het ding van de hand te doen, maar ik zou het zonde vinden als ik stiekem een dijk van een speler heb staan zonder dat ik het weet en daar geen gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• This-is-life
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 20:53
Ik heb een Marantz NR1711 besteld waarbij ik de jamo s809 hcs + atmos wil aanschaffen (5.1.2 opstelling) nu twijfel ik of deze slimline receiver dit wel goed kan aansturen? Ik heb nu de marantz nr1509 met een jamo 606 surround set (5.1 opstelling) welke prima draait op de 1509. Ik hoor graag of ik wellicht beter voor de sr5015 kan gaan?
Pagina: 1 ... 74 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6