Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 73 ... 99 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

lapino schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:12:
Even advies vragen hier rond klein probleem dat ik heb met mijn Apex setup (https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/apex/). De subwoofer is zo ingesteld op de receiver dat alle geluid vanaf 80hz naar de sub wordt gestuurd. Deze staat op een 'auto' instelling, zodat die aangaat zodra die een (laag) signaal ontvangt.

Maar ik merk enerzijds dat het vaak even duurt vooraleer dat effectief gebeurt (lijkt wel alsof hij nogal wat moeite heeft om dit te 'ontdekken') en anderzijds gaat dit ook steeds gepaard met een "plop" (laag) geluid. Volgens de manual zou hij dan gedurende 25min moeten blijven werken, tenzij signaal wegvalt. Maar ik zie dat hij zelfs na enkele minuten al terug in standby gaat.

Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Gebrek aan een signaal onder de 80Hz. Klinkt als een dooddoener, maar het is wel de waarheid. Vraag is dus of dat niet toevallig gewoon in je muziek zit. Welke receiver heb je trouwens? Kan ook nog een setting OFE cq LFE+main zijn (bij Denon en co).
Die plop klinkt als een inschakelplop. Doet ie dat ook als je hem gewoon aanzet terwijl ie niet op auto staat?
Overigens is die auto standby ook prima te omzeilen. Met een master/slave stekkerdoos.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 12:52
Receiver is een Denon 3300W. Of het in muziek zit weet ik niet, heb het dan vooral over gewone tv uitzendingen, of films/series die door Telenet (Belgie dus) worden uitgezonden. Op een DD5.1/DTS signaal krijg ik natuurlijk wél de sub werkend, zelfs op lage volumes (stuurt dan ook apart LFE signaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Speakers op small staan? En hoe staat je LFE setting?
Leesvoer: http://batpigworld.com/fadq.html
Even zoeken naar bass management, staat over zowel small setting als LFE het eea genoemd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 09:07
Ik heb een vraagje. ;) Heb recent een nieuwe TV gekocht, de inmiddels veelbesproken Sony XH90. Op zich prima tv, ondanks de shitstorm die er nu is m.b.t. de HDMI spec. Daar gaat mijn issue ook niet zozeer over.

De Sony gaat een Panasonic tv vervangen die met o.a. een Humax decoder aangesloten was op de receiver middels HDMI. Geluid over de receiver dus. Aan dezelfde receiver hangt ook een los Xiaomi Android tv boxje boxje via HDMI, werkt ook allemaal prima. Bedoeling is om de losse kastje allemaal uit te faseren aangezien de tv android tv heeft en dus zoveel mogelijk gebruik te maken van de functies op de TV zelf. CI+ module is inmiddels besteld zodat ook de Humax decoder weg kan. Xiaomi boxje mag dus ook weg aangezien de tv deze functies over neemt - draait immers ook Android TV.

Ik dacht in eerste instantie, aangezien de TV nu dus alle processing over gaat nemen, dat het een kwestie zou zijn van HDMI kabel tussen ARC poort van de TV en receiver pluggen en dat dan het geluid over de receiver heen zou lopen - beetje hetzelfde als de oude setup. Maar dat blijkt niet zo te werken. Ik denk dat de receiver in kwestie (Een Pioneer VSX-528K, een ouder ding maar goed hij doet het nog prima..) te oud is om goed met de HDMI versie om te kunnen gaan welke de TV spreekt. (of allicht het HDCP gedeelte?)
Receiver aanzetten via ARC lukt hem wel, maar geluid er overheen sturen niet zo lijkt het. TV schakelt netjes de output over naar receiver volgens een popup op het scherm, maar geen geluid. Ik vermoed dus dat het feit dat de receiver al ouder is, en '"slechts" HDMI 1.4 (met 4K passthrough - whatever that means) ondersteunt volgens de website, hier het issue ligt.

Ik had al bedacht om in ieder geval een nieuwere HDMI kabel te kopen en die er tussen te leggen om te zien of dat het issue op lost (huidige kabel misschien niet HDMI 2.0 geschikt - kan je helaas aan de buitenkant niet zien), maar als dat het niet is, wat kunnen dan nog mogelijke oplossingen zijn, buiten het kopen van een nieuwe receiver?
Ik lees hier en daar dat het aansluiten van Toslink kabel tussen de TV en receiver dit issue in sommige gevallen ook oplost, als je alleen audio wilt. Maar dat dan het aantal surround formaten wat je kunt gebruiken beperkt is (alleen dolby digital / DTS geloof ik, maar dat zou op zich al prima zijn - meer ondersteunt de receiver toch niet) Klopt dit? En sluit je dan beide kabels aan om zo ook de receiver aan/uit te kunnen zetten middels ARC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-07 10:46

FeaR

In GoT we trust

xxxneoxxx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:35:
Ik denk dat de receiver in kwestie (Een Pioneer VSX-528K, een ouder ding maar goed hij doet het nog prima..) te oud is om goed met de HDMI versie om te kunnen gaan welke de TV spreekt. (of allicht het HDCP gedeelte?)
De genoemde receiver heeft HDMI 1.4 en daarmee de optie om HDMI ARC te hebben, volgens de handleiding is het aanwezig. De setup zoals genoemd zou in theorie moeten werken. Dat HDMI 1.4 geen 4K boven 30 Hz doet en een andere HDCP versie heeft dan HDMI 2.0 en hoger zou voor HDMI ARC niet uit moeten maken.
Receiver aanzetten via ARC lukt hem wel, maar geluid er overheen sturen niet zo lijkt het.
In- en uitschakelen is HDMI CEC. Nu zijn HDMI CEC en ARC wel dikwijls aan elkaar verbonden maar het zijn en blijven twee losse dingen. Mogelijk dien je ARC los in te schakelen.
Ik lees hier en daar dat het aansluiten van Toslink kabel tussen de TV en receiver dit issue in sommige gevallen ook oplost, als je alleen audio wilt. Maar dat dan het aantal surround formaten wat je kunt gebruiken beperkt is (alleen dolby digital / DTS geloof ik, maar dat zou op zich al prima zijn - meer ondersteunt de receiver toch niet) Klopt dit?
Meer dan DTS en Dolby Digital ondersteunt de receiver inderdaad niet maar dat is te kort door de bocht. Er is namel niet meer dan dat. Beide fabrikanten hebben echter wel variaties op de genoemde tracks. DTS en Dolby zijn de gewone versie, de versie met hogere bitrate is DTS HD Master Audio dan wel Dolby TrueHD. Over beide tracks kan nog metadata toe worden gevoegd voor hoogte kanalen waardoor je bijvoorbeeld Atmos krijgt. Atmos kan dus ook over de gewone Dolby Digital en niet per de over de HD variant. Netflix doet dat bijvoorbeeld.

Dolby Atmos op basis van Dolby TrueHD ga je met HDMI ARC niet krijgen. HDMI ARC en S/PDIF Out zijn gelijk en bieden qua audio geen meerwaarde in het voordeel van één van die twee. Pas met eARC (wat de Pioneer niet heeft) kan je op hogere bandbreedtes audio terugsturen. Als je de TV als hub gebruikt (dus bronnen rechtstreeks op TV) dan dient wel altijd de TV aan te staan. Tevens is het de vraag wat de TV ondersteunt qua audio. Dolby is veelal het probleem niet maar er zijn nog merken die DTS 5.1 niet doorsturen. Als de TV niet ondersteunt dan maakt het niet uit of S/PDIF dan wel HDMI (e)ARC het kan, als de TV het niet ondersteunt werkt het niet.
En sluit je dan beide kabels aan om zo ook de receiver aan/uit te kunnen zetten middels ARC.
Zie mijn eerste reactie, aan- en uitzetten is geen HDMI ARC maar CEC. HDMI CEC kan je gebruiken naast S/PDIF.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 08:21
xxxneoxxx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:35:
Ik heb een vraagje. ;) Heb recent een nieuwe TV gekocht, de inmiddels veelbesproken Sony XH90. Op zich prima tv, ondanks de shitstorm die er nu is m.b.t. de HDMI spec. Daar gaat mijn issue ook niet zozeer over.

De Sony gaat een Panasonic tv vervangen die met o.a. een Humax decoder aangesloten was op de receiver middels HDMI. Geluid over de receiver dus. Aan dezelfde receiver hangt ook een los Xiaomi Android tv boxje boxje via HDMI, werkt ook allemaal prima. Bedoeling is om de losse kastje allemaal uit te faseren aangezien de tv android tv heeft en dus zoveel mogelijk gebruik te maken van de functies op de TV zelf. CI+ module is inmiddels besteld zodat ook de Humax decoder weg kan. Xiaomi boxje mag dus ook weg aangezien de tv deze functies over neemt - draait immers ook Android TV.

Ik dacht in eerste instantie, aangezien de TV nu dus alle processing over gaat nemen, dat het een kwestie zou zijn van HDMI kabel tussen ARC poort van de TV en receiver pluggen en dat dan het geluid over de receiver heen zou lopen - beetje hetzelfde als de oude setup. Maar dat blijkt niet zo te werken. Ik denk dat de receiver in kwestie (Een Pioneer VSX-528K, een ouder ding maar goed hij doet het nog prima..) te oud is om goed met de HDMI versie om te kunnen gaan welke de TV spreekt. (of allicht het HDCP gedeelte?)
Receiver aanzetten via ARC lukt hem wel, maar geluid er overheen sturen niet zo lijkt het. TV schakelt netjes de output over naar receiver volgens een popup op het scherm, maar geen geluid. Ik vermoed dus dat het feit dat de receiver al ouder is, en '"slechts" HDMI 1.4 (met 4K passthrough - whatever that means) ondersteunt volgens de website, hier het issue ligt.

Ik had al bedacht om in ieder geval een nieuwere HDMI kabel te kopen en die er tussen te leggen om te zien of dat het issue op lost (huidige kabel misschien niet HDMI 2.0 geschikt - kan je helaas aan de buitenkant niet zien), maar als dat het niet is, wat kunnen dan nog mogelijke oplossingen zijn, buiten het kopen van een nieuwe receiver?
Ik lees hier en daar dat het aansluiten van Toslink kabel tussen de TV en receiver dit issue in sommige gevallen ook oplost, als je alleen audio wilt. Maar dat dan het aantal surround formaten wat je kunt gebruiken beperkt is (alleen dolby digital / DTS geloof ik, maar dat zou op zich al prima zijn - meer ondersteunt de receiver toch niet) Klopt dit? En sluit je dan beide kabels aan om zo ook de receiver aan/uit te kunnen zetten middels ARC?
Ik ben zelf in het bezit van een XH9299 icm een Pioneer VSX-933.
Dit heeft meer dan een week gewerkt, ook toen de laatste firmware erop stond (18-11-2020).

Zondag 29-11 heeft alles de hele dag aangestaan, DTS over eARC (DTS HD-MA kwam er niet uit blijkbaar?) en kunnen luisteren naar geluid uit de receiver.
Maandag 30-11 geen geluid meer uit mijn receiver, iets met een communicatie fout volgens de TV.
Alles al gereset, alles stroomloos gehad, alle instellingen getest, andere kabel getest, maar ik krijg het niet meer aan de praat.
De communicatie foutmelding is weg, maar ik krijg vanuit de TV geen geluid meer naar mijn receiver.

Uit meerdere Google zoektochten heb ik geconcludeerd dat ik moet gaan wachten op een nieuwe firmware van Sony, of een externe mediaspeler moet aanschaffen.

EDIT: Receiver bedienen vanuit de TV heeft ook gewerkt, echter sinds maandag dus ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Kijk, da's allemaal nuttige info en veel beknopter/duidelijker dan ik het online kon vinden. _/-\o_ Dank! Dit zou in principe ook inhouden dat ik niet eens de eArc port hoeft te gebruiken achterop de TV, maar elke willekeurige HDMI port kan gebruiken voor de verbinding?
Ook jij bedankt, "goed" om te lezen dat meer mensen issues hebben met deze specifieke combi van SOny TV en Pioneer receiver.

Helaas komen voor de Pioneers geen updates meer uit die issues als deze mogelijk kunnen verhelpen, dus dan is het inderdaad misschien afwachten op de aankomende Sony updates. Ik denk dat ik de Toslink kabel vooralsnog maar wel klaarleg om alsnog aan te sluiten op de receiver om te zien of dat verbetering geeft - maar zo te zien kan dat nog tegen vallen haha

[ Voor 5% gewijzigd door xxxneoxxx op 03-12-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

xxxneoxxx schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:22:
[...]
Dit zou in principe ook inhouden dat ik niet eens de eArc port hoeft te gebruiken achterop de TV, maar elke willekeurige HDMI port kan gebruiken voor de verbinding?
Nee. HDMI ARC is wel een specifieke poort of serie poorten op de TV. TV's waar alle HDMI aansluitingen ARC hebben zijn er wel maar zeldzaam. [/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
FeaR schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:27:
[...]

Nee. HDMI ARC is wel een specifieke poort of serie poorten op de TV. TV's waar alle HDMI aansluitingen ARC hebben zijn er wel maar zeldzaam. [/quote]
OK, prima, dan laat ik die poort iin wel in gebruik voor de verbinding tusen receiver en TV. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:07
Zal er op het gebied van geluidskwalteit verschil zitten in onderstaande verbindingen:

- TV middels toslink naar Bluesound - Bluesound middels naar DAC

- Zowel TV als Bluesound beiden met een eigen Toslink naar de DAC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ThijsM schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:28:
Zal er op het gebied van geluidskwalteit verschil zitten in onderstaande verbindingen:

- TV middels toslink naar Bluesound - Bluesound middels naar DAC

- Zowel TV als Bluesound beiden met een eigen Toslink naar de DAC
Geluidskwaliteit: nee.
Beiden eigen toslink is wel handiger en voorkomt dat de bluesound aan moet staan als je TV gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertobananas
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 15:21
Kan iemand mij helpen begrijpen hoe low-pass / high-pass frequencies werken?

Zoals ik het begrijp speelt je TV/PC geluid af en deze geeft door via een signaal(signalen?) aan het audio systeem. Deze signalen zitten op een bepaalde bandbreedte, 20hz tot 20.000hz). Waarbij lage tonen laag in Hz zijn.

Ik heb op mijn PC speakers (KEF LSX, gekoppeld met een oude subwoofer van Teufel), de ‘Sub out low-pass frequency’ op 90 Hz staan. Ik vermoed dan dat geluiden van 90hz en lager via de sub gaan. Hoe hoger de low-pas freq staat, hoe meer werk voor de sub.

Hoe kan ik bepalen wat een goede frequency is? Is dit puur persoonlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Robertobananas schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:48:
Kan iemand mij helpen begrijpen hoe low-pass / high-pass frequencies werken?

Zoals ik het begrijp speelt je TV/PC geluid af en deze geeft door via een signaal(signalen?) aan het audio systeem. Deze signalen zitten op een bepaalde bandbreedte, 20hz tot 20.000hz). Waarbij lage tonen laag in Hz zijn.

Ik heb op mijn PC speakers (KEF LSX, gekoppeld met een oude subwoofer van Teufel), de ‘Sub out low-pass frequency’ op 90 Hz staan. Ik vermoed dan dat geluiden van 90hz en lager via de sub gaan. Hoe hoger de low-pas freq staat, hoe meer werk voor de sub.

Hoe kan ik bepalen wat een goede frequency is? Is dit puur persoonlijk?
Het werkt in principe idd zoals je zegt, maar er zijn wat mitsen en maren. Je kunt een crossover namelijk op je sub instellen, maar vaak ook op je receiver. En dan is er ook nog een afhankelijkheid van hoe de lijntjes naar je speakers lopen (vanaf je receiver of via je sub). En die info mist nu iig :)
Maar verder zou ik hier eens beginnen met lezen (en later je vraag stellen): Het Grote Subwoofer Topic Daar zitten de kenners :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Goedemiddag allemaal,

ik heb een klein vraagje over het aansluiten van een piano op een actieve speaker. Ik heb een Pioneer s-dj60x staan, en een Kawai K-3 Silent.

Het geluid uit de piano via de speaker is nu veel te dof (weet even geen betere term hiervoor). Je hoort dus wel alles, maar via een hoofdtelefoon is het geluid 10x beter. Nu is die speaker aangesloten via een simpele Jack stekker (aan beide kanten). Zou het zin hebben om dit aan te passen naar een XLR aansluiting op de speaker? Bij de piano kan alleen een Jack uiteraard.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SysRq schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:31:
Goedemiddag allemaal,

ik heb een klein vraagje over het aansluiten van een piano op een actieve speaker. Ik heb een Pioneer s-dj60x staan, en een Kawai K-3 Silent.

Het geluid uit de piano via de speaker is nu veel te dof (weet even geen betere term hiervoor). Je hoort dus wel alles, maar via een hoofdtelefoon is het geluid 10x beter. Nu is die speaker aangesloten via een simpele Jack stekker (aan beide kanten). Zou het zin hebben om dit aan te passen naar een XLR aansluiting op de speaker? Bij de piano kan alleen een Jack uiteraard.
Nee, dat heeft geen enkele zin.

Probeer eens de Pioneer via de headphone out aan te sluiten op de Kawai (begin met het volume op 0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 14:18
SysRq schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:31:
Goedemiddag allemaal,

Ik weet niet of het wel verstandig is om een digitale piano direct op een actieve speaker aan te sluiten. Misschien een mixertje ertussen om de gains onder controle te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet of het wel verstandig is om een digitale piano direct op een actieve speaker aan te sluiten. Misschien een mixertje ertussen om de gains onder controle te houden?
Die Pioneer heeft een gain control aan de achterkant. Overigens ook een HF control, maar zelfs met -2dB zou die niet dof moeten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:47
Bedankt voor de antwoorden. Hij staat al op -2db, dus dat kan ik niet meer aanpassen. En ook al via headphone out, naar rca unbalanced.

Zou het nog een slechte kabel kunnen zijn? Balanced trs zou ook niet kunnen helpen?

Ben me een beetje aan het inlezen, maar tot nu toe wat last van informatie overload :P

-

• TMDC
  • Niet online
SysRq schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:46:
Bedankt voor de antwoorden. Hij staat al op -2db, dus dat kan ik niet meer aanpassen. En ook al via headphone out, naar rca unbalanced.
Zet hem eens op 0 of +1dB. Nu staat hij ingesteld op hoge tonen afknijpen.
[b]SysRq in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"
Zou het nog een slechte kabel kunnen zijn?
Lijkt me onwaarschijnlijk, maar een nieuwe kabel is zo geprobeerd natuurlijk.
[b]SysRq in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"
Balanced trs zou ook niet kunnen helpen?
Nee. Waarom zou het wel helpen denk je?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Spotify uitgaand volume te begrenzen?
Opzich ben ik prima tevreden over Spotify, maar ik ben pas keihard een verbeterpunt tegengekomen. Ik zat lekker rustig via Spotify muziek te luisteren gestreamt naar mijn AV-reciever. Onderwijl wilde ik een spelletje gaan doen op mijn android tablet, bij de start wilde ik het volume van het spel uitzetten. Maar per abuis kreeg ik de slider van spotify en het volume ging op nul. Ik het volume naar vol sliden (ik dacht dat dat zo hoorde, net als bij Bluetooth )... en het volume van mijn reciever sprong naar vol! Gelukkig hebben de speakers het overleefd. Maarvik ben me rot geschrokken. Is er een mogelijkheid om uitgaand volume van Spotify te begrenzen?

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• TMDC
  • Niet online
Vulcan750 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:13:
Spotify uitgaand volume te begrenzen?
Opzich ben ik prima tevreden over Spotify, maar ik ben pas keihard een verbeterpunt tegengekomen. Ik zat lekker rustig via Spotify muziek te luisteren gestreamt naar mijn AV-reciever. Onderwijl wilde ik een spelletje gaan doen op mijn android tablet, bij de start wilde ik het volume van het spel uitzetten. Maar per abuis kreeg ik de slider van spotify en het volume ging op nul. Ik het volume naar vol sliden (ik dacht dat dat zo hoorde, net als bij Bluetooth )... en het volume van mijn reciever sprong naar vol! Gelukkig hebben de speakers het overleefd. Maarvik ben me rot geschrokken. Is er een mogelijkheid om uitgaand volume van Spotify te begrenzen?
Het klinkt eigenlijk meer alsof het volume op je receiver (dus de fysieke volumeknop) veel te hoog stond.

• Vulcan750
TMDC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:24:
[...]

Het klinkt eigenlijk meer alsof het volume op je receiver (dus de fysieke volumeknop) veel te hoog stond.
Nee hoor! Het volume van mijn Denon X6500h stond met Spotify op 45/100 en blijkbaar staat de slider op mijn Samsung tablet dan ook op ongeveer halverwege.
Dit is een vrij normale stand, ongeveer gelijk aan afspelen van cd of internetradio (TuneIn).
In de Denon control app kan je de volume-slider begrenzen, zodat je niet per ongeluk naar 100% volume gaat. Dit gaat met zo'n slider heel snel, met de normale afstandsbediening en de volumeknop op het apparaat zelf gaat dit nooit zo snel.
Ik zal me nooit meer vergissen :X , maar zeker met kinderen is zo'n onbegrensde slider best link. Je blaast je speakers zo op als je pech hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:06
Spotify connect bedient het volume van de receiver. Volume slider vol open is dus receiver vol open.
De stream wordt namelijk direct vanaf spotify naar de receiver gestreamed, de app fungeert alleen als controller en het audio/volume gebeuren van je telefoon zit er niet tussen.
Wezenlijk anders dan afspelen via Bluetooth waar de stream en audio wel via je telefoon lopen.

Wel even schrikken inderdaad. Soms gebeurt iets dergelijks ook als je maar 1 tikje harder wilt en de volume slider (voor je spotify opende) al redelijk hoog stond.

Je kunt wellicht op de receiver een max volume instellen. Op mijn Denon heb ik uit voorzorg bijv. 70 als max ingesteld.
Vulcan750 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:57:
[...]
In de Denon control app kan je de volume-slider begrenzen, zodat je niet per ongeluk naar 100% volume gaat.
En in de Denon receiver instellingen kun je een opstartvolume (bijv. 40) en max volume (bijv. 70) instellen. Dit is onafhankelijk van welke app je gebruikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Propheticus op 10-12-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
[...]
Nee hoor! Het volume van mijn Denon X6500h stond met Spotify op 45/100 en blijkbaar staat de slider op mijn Samsung tablet dan ook op ongeveer halverwege.
Ah - ik dacht dat je een oldschool volumeknop had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:49
[...]

Dit is een vrij normale stand, ongeveer gelijk aan afspelen van cd of internetradio (TuneIn).
In de Denon control app kan je de volume-slider begrenzen, zodat je niet per ongeluk naar 100% volume gaat. Dit gaat met zo'n slider heel snel, met de normale afstandsbediening en de volumeknop op het apparaat zelf gaat dit nooit zo snel.
Ik zal me nooit meer vergissen :X , maar zeker met kinderen is zo'n onbegrensde slider best link. Je blaast je speakers zo op als je pech hebt.
Wat @Propheticus aangeeft is een optie, je kan ook per input een offset geven in dB, als je dan Spotify op bijvoorbeeld -20dB zet zou hij ook niet meer zo hard moeten kunnen. Beetje opzoeken wat je als maximum niveau zou willen, over de kinderen zou ik me niet zo druk maken die zijn doorgaans erg handig :*)

Ik heb wat jij aangeeft ook wel eens gehad trouwens :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Vulcan750
Propheticus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:59:

Je kunt wellicht op de receiver een max volume instellen. Op mijn Denon heb ik uit voorzorg bijv. 70 als max ingesteld.
Goeie tip!👍 Ik heb het direct(ook op 70) ingesteld. Er zijn zoveel instellingen mogelijk en ik heb de X6500h nog maar pas. In een ver verleden heb ik al eens de woofers van 2 supermooie Jantzen half electrostaten opgeblazen. Door een defect aan de versterker knalde het volume van normaal volume naar 100%. En toen was er geen afstandbediening of slider, moest naar de versterker lopen om deze uit te schakelen. Destijds gelukkig een garantiekwestie, maar dat wil je niet nog eens meemaken!

• Vulcan750
DjaRoel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:07:
[...]
Wat @Propheticus aangeeft is een optie, je kan ook per input een offset geven in dB, als je dan Spotify op bijvoorbeeld -20dB zet zou hij ook niet meer zo hard moeten kunnen. Beetje opzoeken wat je als maximum niveau zou willen, over de kinderen zou ik me niet zo druk maken die zijn doorgaans erg handig :*)

Ik heb wat jij aangeeft ook wel eens gehad trouwens :)
Bedankt voor je meedenken, problem is solved! :)

• Bommes
  • Laatst online: 23:36

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes heeft zijn Denon AVR 1713 ook maar weer eens aangeslingerd

Lekker ouderwets met 2 boekenplank speakertjes (Eltax monitor 3) op het front.

Nu nog met een kabeltje naar mijn telefoon om spotify te kunnen luisteren.
Maar ik zou graag overgaan naar bluetooth.
Ik heb zelf deze al gevonden:
pricewatch: TP-Link Bluetooth Music Receiver HA100
Super goedkoop, zover ik kan lezen wel positieve reviews

pricewatch: Philips Bluetooth Adapter AEA2700/12
ruim 2 keer zo duur als de tp-link oplossing, ook 2 keer zo goed?

Ik verwacht geen door elfjes gesmeede bleutooth geluids brug naar mijn reciever maar het moet wel gewoon minstens de Spotify "kwaliteit" weer kunnen geven.
Lukt dit voor de 22 euro van de tp-link oplossing vind ik het ook goed.
Iemand hier ervaringen mee?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vulcan750
Bommes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:35:
* Bommes heeft zijn Denon AVR 1713 ook maar weer eens aangeslingerd

Lekker ouderwets met 2 boekenplank speakertjes (Eltax monitor 3) op het front.

Nu nog met een kabeltje naar mijn telefoon om spotify te kunnen luisteren.
Maar ik zou graag overgaan naar bluetooth.
Ik heb zelf deze al gevonden:
pricewatch: TP-Link Bluetooth Music Receiver HA100
Super goedkoop, zover ik kan lezen wel positieve reviews

pricewatch: Philips Bluetooth Adapter AEA2700/12
ruim 2 keer zo duur als de tp-link oplossing, ook 2 keer zo goed?

Ik verwacht geen door elfjes gesmeede bleutooth geluids brug naar mijn reciever maar het moet wel gewoon minstens de Spotify "kwaliteit" weer kunnen geven.
Lukt dit voor de 22 euro van de tp-link oplossing vind ik het ook goed.
Iemand hier ervaringen mee?
Probeer tweedehands een Chromecast Audio te scoren, veel beter dan via Bluetooth. Geen storingen, onafhankelijk van je telefoon (telefoon is slechts de afstandsbediening) en betere audio-kwaliteit.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mijn 8 jaar oude Onkyo TX-NR414 is ermee opgehouden. Het begon op een avond met af en toe een *plop* uit de boxen, de dag erna kwam er helemaal geen geluid meer uit. Op het schermpje verschijnt de melding 'amp speaker'.

Ik had eerst het vermoeden dat het aan het hdmi-board lag, bekend probleem bij Onkyo's uit die tijd. Maar via een 'domme' analoge input krijg ik ook geen geluid uit de speakers.

Vervolgens de Onkyo opengeschroeft en gecheckt op lekkende elco's en loszittende kabels. Visueel geen problemen aangetroffen.

Is dit nu einde oefening en te verwachten bij een budget receiver uit 2012, of zou ik hem nog kunnen redden? Bijvoorbeeld alle condensatoren nameten (zijn er nogal wat :P ) en kapotte vervangen?

Het gaat me niet om het geld, maar vind het zonde om iets wat nog te repareren valt weg te gooien. En verder voldoet de receiver nog prima, enige wat hij hoeft te doen is via hdmi arc twee Boston Acoustics A25 boxen aansturen. Dus nu een mooie nieuwe receiver kopen omdat ik dan van allemaal nieuwe features kan genieten speelt ook niet :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vulcan750 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:05:
[...]

Probeer tweedehands een Chromecast Audio te scoren, veel beter dan via Bluetooth. Geen storingen, onafhankelijk van je telefoon (telefoon is slechts de afstandsbediening) en betere audio-kwaliteit.
Ik heb nog een "gewone" chromecast.
Ik zal eens zoeken op de interwebs of dat ik die ook voor enkel audio aan de gang kan krijgen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bommes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:34:
[...]

Ik zal eens zoeken op de interwebs of dat ik die ook voor enkel audio aan de gang kan krijgen.
Dat zou moeten werken. De vraag is dan welke GC je hebt. Ik weet niet of de GC 1 spotify connect ondersteunt (en dat ga je wel nodig hebben). De GC3 en 4 ondersteunen wel Spotify connect, maar daarbij is de max streaming bitrate voor spotify beperkt tot 256 kbps. De GC audio doet met spotify WEL 320kbps.

Edit: alternatief: https://www.amazon.nl/Rob...e-ontvanger/dp/B08CDSNYMQ
Dan kun je qua audio ineens veel meer. Schijnt soms wel issues te hebben met sommige wireless verbindingen. Ik ga het binnenkort voor je testen - ik heb hem hier sinds 5 december namelijk liggen, alleen is er een britse USB voeding bijgeleverd dus ik moet ff in een doos graven om het ding aan te slingeren :P

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 10-12-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Bommes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:34:
[...]

Moet lukken volgens mij! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1607625128-350-x-833px-Screenshot_20201210_192755_com.spotify.music.jpg

Check het werkt. *O*
Gewoon in de HDMI ingang van mijn reciever, voeding via de USB poort van de zelfde reciever. Is het ding ook niet onnodig aan als jij het niet gebruik.

Super goed, scheelt weer zou bij kopen.
Thanks voor de reminder, ik was heel die Chromecast die ergens in een doos in de kast lag helemaal vergeten. :o

Ga ik nu weer ff het stof uit de speakertjes blazen. Ook die stonden alweer bijna 3 jaar in een doos op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
Bommes schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:35:
[...]
Check het werkt. *O*
Gewoon in de HDMI ingang van mijn reciever, voeding via de USB poort van de zelfde reciever. Is het ding ook niet onnodig aan als jij het niet gebruik.

Super goed, scheelt weer zou bij kopen.
Thanks voor de reminder, ik was heel die Chromecast die ergens in een doos in de kast lag helemaal vergeten. :o

Ga ik nu weer ff het stof uit de speakertjes blazen. Ook die stonden alweer bijna 3 jaar in een doos op zolder.
Top, veel plezier ermee! 👍 En zo kan je behalve Spotify ook internetradio streamen. Persoonlijke tip: de app Replaio, dat is een fijne, gebruiksvriendelijke internetradio app. Eindeloos veel zenders, ook veel in hoge kwaliteit (256-320kbps). Staat gewoon in de Playstore. Kan gratis (met iets reclame op de app zelf, niet op de zenders), maar ik heb na een tijdje de betaalde versie genomen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
Okyo 686. Rew meting gedaan met een Umk1 .

Mijn vraag: Wat kun je aan je audio veranderen na een REW meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoveel als je wilt en je receiver je toestaat. Maar dat was vast niet je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:08
The Eagle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:09:
Zoveel als je wilt en je receiver je toestaat. Maar dat was vast niet je vraag ;)
Klopt maar je hebt de vraag al beantwoord :)
Ik was niet tevreden met het geluid en een Umink-1 aangeschaft.
Mijn vraag is: Wat kun je doen met een meting?
Wat kan ik daarmee aanpassen?
Onkyo 686 hier :)

P.S. ik heb de subwoofer 30 cm naar rechts verplaatst en wat een verschil...heel het huis komt tot leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waar meet je mee? Met de Onkyo zelf en dan de UMIK er aan? Dan krijg je hooguit een wat accurater meting.
Verder geeft een meting je inzichten. Op basis van die inzichten kun je zef aan de slag met evt aanpassingen. Met een meting zelf kun je niks aanpassen.

Maar vertel nou eerst eens even wat je exact gedaan hebt en waar je naar op zoek bent. "Niet te vreden met het geluid" kan alle kanten op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Arjantje72 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 03:01:
[...]

Klopt maar je hebt de vraag al beantwoord :)
Ik was niet tevreden met het geluid en een Umink-1 aangeschaft.
Mijn vraag is: Wat kun je doen met een meting?
Wat kan ik daarmee aanpassen?
Onkyo 686 hier :)

P.S. ik heb de subwoofer 30 cm naar rechts verplaatst en wat een verschil...heel het huis komt tot leven
Dit verdient of een eigen topic of een post in het grote subwoofer topic! Iets meer informatie over je systeem en probleem is ook wel gewenst daarin :). Plus de metingen natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-07 13:54
Ik zoek iets om onder mijn speakers te leggen. Dit moet voorkomen dat mijn meubels mee resoneren. Echter wil ik niks aan mijn speakers vastplakken. Wat raden jullie aan? Ik zat aan https://www.ikea.com/nl/n...mat-transparant-80012853/ te denken. Op maat knippen en er onder leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:27
AMD1800 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:42:
Ik zoek iets om onder mijn speakers te leggen. Dit moet voorkomen dat mijn meubels mee resoneren. Echter wil ik niks aan mijn speakers vastplakken. Wat raden jullie aan? Ik zat aan https://www.ikea.com/nl/n...mat-transparant-80012853/ te denken. Op maat knippen en er onder leggen.
Ik heb voor mijn Center speaker Mo-pads en onder m'n subwoofer een Subdude. Wellicht helpt dit je in de goede richting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzJEHw8Yym_Pu7j0mH8l9C0rjjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBkumaxuMNURiVaktKulFRpl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:32
AMD1800 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:42:
Wat een toeval, ik was hier ook mee bezig vandaag. Ik had onder mijn speakers een isoacoustics aperta 100 gekocht. Vandaag de meest dure uitbreiding van mijn hele audioset, 16 viltjes van de Wibra voor 50 cent die precies op die aperta pasten, hiermee heb ik de oppervlaktetrillingen weg.

Nu zit ik alleen met het zelfde probleem als jij, de geluidsgolven zelf doen ook mijn houten meubel trillen en hoe demp je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 11:36

TheNephilim

Wtfuzzle

Mijn pricewatch: Denon AVR-X3300W in combinatie met pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) set bevalt goed, maar ik blijf vraagtekens houden bij de "hoge lage tonen". Echt laag, dus de tonen die je van binnen voelt (zeg maar) is geen probleem lijkt het. Alleen de hogere lage tonen, die je tegen je aan voelt (zeg maar), zijn er nauwelijks. Heeft mijn Denon moeite met de speakers?

Als ik de Audyssey MultEQ XT32 van de Denon gebruik is er helemaal geen laag meer, dus die heb ik uitgezet en is voor mijn stereo opstelling überhaupt niet zo handig. Middels de graphic EQ heb ik de laagste frequenties op +3db, +2db en +1db gezet. Dat lijkt aardig te kloppen zo, maar het blijft subjectief en dus lastig.

Soms heb ik het idee; NAD stereo versterker aanschaffen, op pre-out van de Denon aansluiten en dat eens proberen. Alleen geef ik dan wellicht een boel geld uit zonder rendement. Geen ervaring mee überhaupt.

Ander idee is om eens te zien wat frequency response is; een microfoon aanschaffen en meetprogramma installeren ofzo. Ook geen ervaring mee eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

TheNephilim schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
Mijn pricewatch: Denon AVR-X3300W in combinatie met pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 683 S2 (Zwart) set bevalt goed, maar ik blijf vraagtekens houden bij de "hoge lage tonen". Echt laag, dus de tonen die je van binnen voelt (zeg maar) is geen probleem lijkt het. Alleen de hogere lage tonen, die je tegen je aan voelt (zeg maar), zijn er nauwelijks. Heeft mijn Denon moeite met de speakers?

Als ik de Audyssey MultEQ XT32 van de Denon gebruik is er helemaal geen laag meer, dus die heb ik uitgezet en is voor mijn stereo opstelling überhaupt niet zo handig. Middels de graphic EQ heb ik de laagste frequenties op +3db, +2db en +1db gezet. Dat lijkt aardig te kloppen zo, maar het blijft subjectief en dus lastig.

Soms heb ik het idee; NAD stereo versterker aanschaffen, op pre-out van de Denon aansluiten en dat eens proberen. Alleen geef ik dan wellicht een boel geld uit zonder rendement. Geen ervaring mee überhaupt.

Ander idee is om eens te zien wat frequency response is; een microfoon aanschaffen en meetprogramma installeren ofzo. Ook geen ervaring mee eigenlijk.
Waarschijnlijk effect van staande golven wat je hoort. Als je de speakers in een andere ruimte zet klinkt het totaal anders. Zal iig geen relatie hebben met luidspreker - versterker combi, itt popular belief.

Meten is erg informatief, maar de oplossing vaak wat lastiger. Meestal is het dat naast dat er pieken in de response ontstaan, ook gaten in de response vallen. De pieken kan je goed electronisch temmen, de gaten "vul" je lastiger op. Heb je een extra laag weergeven voor nodig; een sub. Of je moet je luisteropstelling aanpassen qua posities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
TheNephilim schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:53:
Speel eens wat "problematische" muziek af en loop door de ruimte heen. Ga eens in de hoeken staan, zitten. Zijn de "hogere" lage tonen overal afwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-07 11:36

TheNephilim

Wtfuzzle

Jag schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:31:
[...]
Waarschijnlijk effect van staande golven wat je hoort. Als je de speakers in een andere ruimte zet klinkt het totaal anders. Zal iig geen relatie hebben met luidspreker - versterker combi, itt popular belief.
Ja dat is wat ik stiekem zelf ook denk; het zijn ook geen speakers van 10.000 euro. Staande golven zal ik eens opzoeken.
Meten is erg informatief, maar de oplossing vaak wat lastiger. Meestal is het dat naast dat er pieken in de response ontstaan, ook gaten in de response vallen. De pieken kan je goed electronisch temmen, de gaten "vul" je lastiger op. Heb je een extra laag weergeven voor nodig; een sub. Of je moet je luisteropstelling aanpassen qua posities.
Ik wil eigenlijk geen subwoofer als dat niet per se nodig is. Toch met EQ spelen dus.
TMDC schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:35:
[...]

Speel eens wat "problematische" muziek af en loop door de ruimte heen. Ga eens in de hoeken staan, zitten. Zijn de "hogere" lage tonen overal afwezig?
Ga ik eens doen! Midden in de kamer klinkt al heel anders dan op de bank die natuurlijk voor de muur staat. Heb überhaupt nog de wens om de wand eens te bekleden met steenwol oid. Dat netjes en leuk wegwerken is nog even een puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

TheNephilim schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:04:
[...]

Ja dat is wat ik stiekem zelf ook denk; het zijn ook geen speakers van 10.000 euro. Staande golven zal ik eens opzoeken.

[...]

Ik wil eigenlijk geen subwoofer als dat niet per se nodig is. Toch met EQ spelen dus.

[...]

Ga ik eens doen! Midden in de kamer klinkt al heel anders dan op de bank die natuurlijk voor de muur staat. Heb überhaupt nog de wens om de wand eens te bekleden met steenwol oid. Dat netjes en leuk wegwerken is nog even een puntje.
Een wand belkleden met steenwol verandertde akoestiek van de ruimte aanzienlijk, maar dat is voor boven de 200Hz (en daar heb je al flinke dikte voor nodig). Voor laag frequent doet dat niks! Het probleem met het weg EQ en van enorme gaten in de response, is dat het vaak hele diepe dalen zijn. Dat corrigeren lukt bijna niet, kost iig immens veel vermogen en op een ander punt in de ruimte trillen dan de kopjes uit de kast (bij de buren bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Overigens, om terug te komen op mijn eigen vraag, het aansluiten van de Sony xh90 tv op receiver van Pioneer, is uiteindelijk gelukt. Nieuwe HDMI kabel van de Action meegenomen (met hdmi 2.0 support volgens de verpakking) en die tussen op de Earc port aangesloten van de tv, en naar de hdmi in van de reciever aangesloten. Voor de rest alles losgetrokken, geluid van de tv ingesteld op eArc: auto en dolby digital plus uitvoer op Dolby Digital. Verder prioriteit van audiosysteem op uit. Voila, werkend. Hopelijk blijft het nu ook werken, ik dacht, laat ik de instellingen hier delen. Uiteraard moet op de Pioneer receiver ARC ook aangezet worden en moet de input daar op TV staan. (Wat ie automatisch doet met bovenstaande instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:07
Weet iemand een goede power supply voor een Mytek Brooklyn DAC? Een ander model dan Sbooster.
Mag ook vanuit China komen.

[ Voor 14% gewijzigd door ThijsM op 16-12-2020 20:47 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Misschien niet helemaal het goeie topic voor het product waar het om gaat, maar hopelijk wel voor de oplossing:
Ik heb een tijdje geleden een Harman Kardon home cinema set overgenomen. Nou wil ik graag de achter speakers aan het plafond hangen, omdat onze bank vrij staat en één van de speakers daarmee net in de doorgang naar de speelhoek van onze kinderen staat, waarmee deze constant verschoven/gedraaid wordt. Het gaat om een HKTS 9 set, waarbij de speakers een rare schuinte hebben als ze niet op hun voet staan, maar er zit wel gewoon een (standaard?) schroefdraad in.

Is iemand bekend met een nette oplossing waarmee speakers aan het plafond gehangen kunnen worden? Ze moeten toch minstens ongeveer midden tussen plafond en vloer komen hangen, dus dat is zo'n 1 meter 15. De beugels die ik kan vinden zijn maar een paar centimeter, waar ik dus niet genoeg mee win. Ik heb zitten denken om gewoon een paar meter metalen buis te bestellen, maar geen idee hoe ik die bevestigd zou krijgen (aan zowel plafond als speaker).

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 17-12-2020 00:05 ]

• The Eagle

The Eagle

De schroefdraad die er achterin zit is volgens mij vrij standaard. Je moet alleen ff weten welke draad / spoed je exact moet hebben. En verder gewoon muurbeugeltje. Je hebt meerdere soorten muurbeugels he: beugels die van onder af ondersteunen, en beugels die je recht aan de muur hangt en achter op de speaker schroeft.

Overigens zie ik net dat er in de doos gewoon muurbeugels zouden moeten zitten. DUbbelcheck of je die nog hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert O.
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Aan de plafondzijde:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2oXnuvcnfh7VG7wfZdC1E0K6g0AuMa2JJSBXQBbKPKRs2cseBAPi9BpFDA_FExdqQnK_reQs4&usqp=CAc

Aan de luidsprekerzijde:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJFy3WowPvmCRwU3hoBBruX2EL4qrWSso1qN6RYq0CvLsmwiRAgJgdLLn1Eq8DH8-5ZOnTT-ZS&usqp=CAc

En dan een mooie zwarte metalen buis van de goeie diameter?
Moet je wel schroeven in de achterzijde van de luidsprekers...

[ Voor 6% gewijzigd door Bert O. op 19-12-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-07 08:12
Goedendag,

Vrolijk kerstfeest in elk geval.

Ik heb gezocht, maar mijn het niet direct terugvinden.

Ik heb een Onkyo TX-NR686 en hiervoor een 646.

Ik zit altijd te kloten met het deeltijds en de instellingen en ik weet nog steeds niet wat ik beter aan die.

Mijn Vero 4k plus met Kodi staat voor het geluid ingesteld op passtrough en mijn Xbox series X staat op bitstream. Mijn idee hier achter is dat de receiver beter het "rekenwerk" kan doen dan de apparaten.

Maar zet ik nu ook mijn receiver het geluid op direct, of volg ik de geluid instelling welke wordt weer gegeven? In het info menu zie ik bijvoorbeeld Input HDMI2 DTS-HD en Output Direct.

Ik merk bijvoorbeeld bij het geluid van de Ziggo Mediabox nest, Dolby Audi DD+ staan. Als ik voor Output Direct kies,prima te beluisteren, maar als ik de output aanpas naar Dolby audio DD+' klinkt het geluid toch voller. Maar zit ik dan niet gewoon mijzelf voor de gek te houden en het brongeluid geforceerd aan te passen?

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen 😁

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-07 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat je teveel in dogma's denkt. Maar om het maar even technisch te houden. In "direct" zet je alle mogelijke verbeteringen (accuEQ) die je hebt ingesteld uit. Als je dat ingesteld hebt, en je zet het uit, dan is het niet zo vreemd dat je geluid anders klinkt. Maar het kan ook zomaar zijn dat je jezelf voor de gek houdt en dat er helemaal geen verschil is (meetbaar), maar dat het met verwachtingspatroon te maken heeft. Je zou zeker niet de enige zijn die dat heeft.

AccuEQ is overigens wat jij (met een negatieve bijsmaak) "geforeceerd brongeluid aanpassen" noemt. Maar dat is niet voor niets en kan veel beter geluid opleveren dan "direct" geluid.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgaar
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:55
iemand ervaring met het herstellen van een yamaha reciever htr-4065?
er zijn enkele aansluitingen dat kapot zijn van het geluid.

heb hem eens opgevezen maar heb er te weining verstand van om het te herstellen laat staan te ontdekken waar het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 20:26
Geen aankoopadvies in dit topic, zie de Topic Warning. Tevens verwachten we ook wat meer inzet dan hier getoond.

[ Voor 71% gewijzigd door FeaR op 25-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@Astratuner

1. Deze vraag moet je stellen door een eigen topic aan te maken in Consumentenelektronica Aankoopadvies

2. De vraag is te algemeen. Je mag wat meer moeite doen. Amp voor wat, doel? Welke bronnen wil je beluisteren, op welke luidsprekers (en hoeveel), of op welke hoofdtelefoon? Hoe groot moet / mag ie zijn? Hoe duur mag ie zijn? Heb je al bepaalde modellen op het oog en waarom? Etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 25-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:40
Hoi allen, sinds gisteren (jeej kerstmis) gaat de receiver (Denon x2500h) niet meer aan. Ik heb wat volkswijsheden geprobeerd zoals "powerknop minuut ingedrukt houden" en "stekker er overnacht uit laten en dan opnieuw proberen", maar het blijft een "brick". Gewoon nul reactie. De kabel doet het nog, zegt een spanningszoekertje, dus het lijkt in de versterker te zitten. HDMI van het ene apparaat krijgt nog wel het TV-scherm aan terwijl de receiver er tussen zit (maar daar hoeft de receiver sowieso niet voor aan te staan, volgens mij is dat gewoon een geleidende verbinding of zo).

Zelfs de truc uit de meegeleverde handleiding (twee bepaalde knoppen ingedrukt houden en dan power indrukken tot het scherm gaat knipperen) werkt niet.

Is dit een geval "ja, echt kaduuk, probeer maar garantie te regelen"? De reden dat ik dat hier vraag, is dat ik zelf eigenlijk nul ervaring heb met receivers, en ik heb ZO weinig zin om weken zonder goed geluid te zitten, dat ik hoop dat hier iemand nog een goed advies heeft.

Lekker irritant, zo van de ene op de andere dag poef :| net 13 maanden oud of zo. En dan te bedenken dat ik vorig jaar dus zat te twijfelen "alles vol sonos gooien, of toch maar de bedrade kant op omdat dat lange termijn duurzamer is?" Met sonos had ik nu "elke andere speaker die niet stuk was" nog kunnen gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Niet online

Techless

GuT

Dat is inderdaad balen zeg, altijd op een slecht moment. Volgens mij heb je de juiste stappen gezet om te checken of het zelf op te lossen is zonder er dieper in te duiken.

Mijn volgende stap zou zijn: open schroeven en checken of een zekering is doorgebrand.

Echter heb je zeker nog garantie op het apparaat en dan is de gebruikelijke route via de winkellier waar je het gekocht hebt. Mag je wel of niet zelf open schroeven... of vergooi je dan je recht op garantie? Het lijkt mij geen probleem maar je kan het ook vooraf even vragen aan de winkel waar je kocht.

Hoewel Denon zelf graag heeft dat je eerst contact opneemt met de winkel zijn ze met de kerst en corona wellicht coulant met direct contact?
https://www.denon.com/nl-NL/support/service-network

Hier is een reparatie handleiding te krijgen, mogelijk is er ook een gratis optie te vinden dat kan handig zijn als als je er zelf mee aan de slag wil:
https://anyservicemanual....v-receiver-service-manual

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik heb mijn Marantz M-CR611 ook eerst zelf open geschroefd om te kijken waarom de cd-speler het niet meer deed. Daarna alsnog opgestuurd naar de winkel die er een nieuwe cd unit in heeft laten zetten. Was geen probleem verder.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
@Stygeon Je hebt gewoon garantie, ga er dan niet zelf aan lopen prutsen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stygeon
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:40
Ik neig inderdaad naar de veilige en weinig avontuurlijke consumenten route, maar bedankt voor de ideeën iedereen.

Vooral omdat ik solderen echt niet goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:13
Ik heb een nieuwe ArgonAudio SA1 aangeschaft , bij het uitschakelen hoor ik een plop/tik in de rechter speaker. De speakers zijn omgewisseld op de versterker en dan gaat het probleem naar de linker speaker, het zit hem dus in het rechter kanaal en niet in de speaker.

Ik heb contact opgenomen met de fabriek en die vragen of de versterker is aangesloten op een geaard stopcontact, terwijl de versterker met een euro stekker zonder randaarde is aangesloten en daarna "there is a little bit of electricity within the circuit of the amp" en geven aan dat het geen probleem is.

Is dit normaal , kunnen er mogelijk nog externe factoren een rol spelen?

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
weet iemand wat een ''D.in'' mode is? mijn tv en receiver zijn rechtstreeks verbonden met elkaar (ARC). maar ik krijg bombastischer geluid op ''D.in'' dan de hdmi-out (geluid) ingang van mijn ultrahd.. ik dacht dat ''D.in'' optisch was? Ik heb sowieso een optische kabel ertussen hangen. als ik een film afspeel, krijg ik wel HD-audio te zien via de mediacodec op ''D.in''. maar ik weet niet of dat wel klopt?

ik heb een oude 5.1 receiver van samsung uit 2012 (HT-D550). Tv is LG C9. mijn receiver laat niet zien welke audiotrack er afgespeeld wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Farabi op 02-01-2021 03:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:06
Is het nu een ingang of een modus? Kan zoals je het omschrijft van alles zijn. Direct in, zonder verwerking zoals room correction. Of Digital in, zoals S/PDIF coax of optisch.
Even googelen op "Samsung HT-D500 Manual" voor een handleiding en verder onderzoek doen levert misschien wel wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:12
Hee iedereen,

Ben van plan om een basic home cinema systeempje te plaatsen in mijn "game kamer".
Dit systeem zal waarschijnlijk bestaan uit een paar "Triangle borea br03 " en een "Triangle borea br01 center".
Rear speakers moet ik nog bepalen.

Nu zou ik graag willen weten welke setup het beste is voor mijn kamer:
https://gyazo.com/e2600f19d63bc3e871e91c93a148f45b

Probleem is dat met de huidige setup de bank direct tegen de muur staat.

Gewoon 3 voor en 2 naast m'n bank?
Zullen twee speakers boven de bank veel meerwaarde hebben?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:32
Plaats je bureau helemaal links. Naast je bureau de 2 rears. achter je bureaustoel de bank, dus de bank niet tegen de muur. Audiomeubel en front- en centerspeaker tegen de rechterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 13:20
Ik heb een vraag over een kamer correctie tool. Om een goede kamer correctie meting te doen heb ik een iPhone 6 of hoger nodig. Nu heb ik Android. Werkt een van marktplaats gescoorde oude iPhone zonder simcard hiervoor? Of moet ik eerst die iPhone installeren met mijn simcard en account etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

NeWSJuNK schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:30:
Ik heb een vraag over een kamer correctie tool. Om een goede kamer correctie meting te doen heb ik een iPhone 6 of hoger nodig. Nu heb ik Android. Werkt een van marktplaats gescoorde oude iPhone zonder simcard hiervoor? Of moet ik eerst die iPhone installeren met mijn simcard en account etc etc?
Dat lijkt mij meer een vraag voor Apple Talk aangezien het om iOS gaat en de app voor Room EQ slechts bijzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 14:20
Hi allemaal, ik ben nieuw in de audio/hifi-wereld. Ik heb een enorme NOOB-vraag:

Ik heb ooit van mijn oom een set ALR Jordan (Entry 5M) gekregen. Deze set stond al een tijdje op zolder naast de Denon-set te verstoffen. Nu ik thuiswerk, wil ik dit op mijn werkkamer installeren. Toch zonde als ze op zolder blijven staan...

De ALR Jordan geeft aan dat hij gekoppeld kan worden met een versterker van 30 Watt, 6 Ohm. Maar kan ik deze ook koppelen met mijn Denon DRA-F107 (65 Watt, 4 Ohm)?

Kan dat? Of treedt er dan vervorming op? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
JoostdeSuproost schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:17:

De ALR Jordan geeft aan dat hij gekoppeld kan worden met een versterker van 30 Watt, 6 Ohm. Maar kan ik deze ook koppelen met mijn Denon DRA-F107 (65 Watt, 4 Ohm)?

Kan dat? Of treedt er dan vervorming op? Ik hoor het graag!
In principe ben je het best af als de impendatie gematcht is, de stelregel is dat de impedantie van de aangesloten luidsprekers nooit lager moet zijn dan van de uitgang van de versterker.

Je kan deze dus aansluiten, maar het kan dat je iets minder vermogen hebt en het volume wat lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vlaaing peerd schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:40:
[...]
In principe ben je het best af als de impendatie gematcht is, de stelregel is dat de impedantie van de aangesloten luidsprekers nooit lager moet zijn dan van de uitgang van de versterker.
Ben ik het niet mee eens. Weerstand matchen is niet te doen. De weerstand fluctueert over het gehele frequentiebereik. Haast elke fabrikant geeft de nominale weerstand op maar slechts enkele geven ook echt het laagste punt op. Een speaker met nominaal 8 Ohm kan verder dippen dan een speaker die nominaal 4 Ohm is. Als je grenzen op gaat zoeken dan zal je er iets meer op moeten letten maar dan zit je mijns inziens niet meer in de HiFi maar kan je beter naar PA. met gewoon gebruik loopt het allemaal wel los. Zeker met de gevoeligheid van de hedendaagse speakers gebruik je zeer weinig vermogen waardoor dippen in de weerstand eenvoudig op zijn te vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 04-01-2021 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11
Een versterker met uitgangsimpedantie van 4ohm is ook een slechte versterker. De uitgangsimpedantie van moderne (niet-buizen)versterkers ligt op honderdsten/tienden van ohms.

Het is wel zo dat versterkers instabiel kunnen worden wanneer de aangesloten luidsprekers een lage impedantie hebben. Moderne versterkers zijn over het algemeen iig stabiel bij luidsprekers van 4ohm, sommige ook bij 2ohm. 6ohm en hoger trekken ze allemaal.

Jouw Denon kan prima met de genoemde luidsprekers overweg en gaat er niet van vervormen of er door kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Goedendag, even een klein vraagje, want zo heet dit topic....

Ik heb net een paar dagen mijn Marantz SR6015 binnen, en had alles goed staan, totdat ik (op advies van de Marantz guide mijn TV, Mediabox (MediaBox Next van Ziggo) en mijn Blu-Ray (Samsung bla-bla) allemaal via mijn Marantz wilde laten lopen.....
De SR6015 gaat via HDMI E-ARC naar de LG OLED55B6V (televisie), op HDMI 2 (ARC)
De LG is verbonden met een Optical 2 (TV Digital Audio) naar de SR6015 Optical 1 (TV Digital Audio)
De Ziggo Mediabox gaat naar de HDMI CBL/SAT van de SR6015
De Blu-Ray gaat naar de HDMI Blu-Ray van de SR6015
Nu is het probleem, als mijn Receiver (de SR6015) uitstaat, krijg ik normaal geluid uit mijn TV, als ik de receiver aanzet krijg ik alleen nog maar geluid over mijn speakers (die aangesloten zijn op de SR6015 natuurlijk).
Nou zou je denken dat dat geen probleem is, want je doet het een of het ander, maar ik ben nogal een chaoot, en kijk dus graag een journaaltje terwijl ik muziek draai op de achtergrond, dus beide (TV&Receiver) moeten individueel geluid moeten kunnen geven.
Nou kan ik natuurlijk alles weer terug draaien, en MBN direct naar TV, en dan via ARC+Optical weer terug naar de SR6015 sturen, dan werkt het wel, maar dan heb ik een (kleine) echo, en ik weet dat je dat in het menu ook kan aanpassen, maar qua kabels etc heb ik liever dat het allemaal via de receiver gaat over ARC...
(komt binnenkort namelijk nog wat meer input apparatuur aan, dus wil (zou graag willen) dat het allemaal over de receiver loopt, met de keuze of dit naar de TV-speakers gaat of naar de surround set).....

Relevante hardware:
Marantz SR6015
LG oled 55 b6v
Ziggo MediaBox Next
Samsung Blu-Ray

(Wat wil ik dus eigenlijk, want ik schijn wel vaker onduidelijk te zijn, ik kies blijkbaar niet altijd de juiste paadjes in mijn brein en dan wordt het een warboel):

1. Alles aangesloten op receiver.
2. tegelijkertijd journaal (of whatever) via de TV-speaker en Spotify (muziek) draaien over mijn stereo....
(Aansturing spotify via iPad/iPhone/Laptop)

Voor de volledigheid, als ik simplink aanzet dan schakelt hij de TV speaker uit (wat ik raar vind) en als ik simplink uitzet zegt de receiver dat hij niet kan communiceren (omdat ARC uitstaat), maar geeft hij wel keurig het signaal door als de receiver uitstaat....

Saillant detail kwam ik net achter.... Het kan wél, op een of andere manier, alleen wist ik niet meer precies hoe ik daar gekomen was, en had ik over stereo alleen nog maar een rechts-front speaker voor muziek, terwijl ik dan wel gewoon geluid over mijn TV (van een andere source) had ook.....

[ Voor 19% gewijzigd door zion op 04-01-2021 19:23 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Propheticus schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:59:
Is het nu een ingang of een modus? Kan zoals je het omschrijft van alles zijn. Direct in, zonder verwerking zoals room correction. Of Digital in, zoals S/PDIF coax of optisch.
Even googelen op "Samsung HT-D500 Manual" voor een handleiding en verder onderzoek doen levert misschien wel wat op.
In de samsung manual staat dat het een optische ingang is. Ik heb de optical kabel eruit getrokken toen de film bezig was en het geluid ging gewoon verder. Dus ik denk dat ik gewoon hd-geluid krijg via ARC. zo staat ook de instelling van mijn tv. Arc>passerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
Als ik naar de prijzen van AV/receivers kijk dan zijn ze meeste modellen een stuk duurder tov een jaar geleden. Tweedehands vraagprijzen vind ik vaak ook nog redelijk hoog.

Verwachten jullie dat de prijzen de komende maanden zullen dalen, of zullen de prijzen nog wel een tijdje zo blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:43
d0nny41 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:25:
Als ik naar de prijzen van AV/receivers kijk dan zijn ze meeste modellen een stuk duurder tov een jaar geleden. Tweedehands vraagprijzen vind ik vaak ook nog redelijk hoog.

Verwachten jullie dat de prijzen de komende maanden zullen dalen, of zullen de prijzen nog wel een tijdje zo blijven?
Ik merk dat ook bij andere producten. M'n eigen invulling is dat het met corona te maken heeft en het daaruitvolgende koopgedrag. Volgens mij is er veel meer verkocht afgelopen 6 maanden, waardoor prijsdalingen niet nodig zijn om dat te triggeren. Anderzijds kan het natuurlijk ook met productie-/leveringsmoeilijkheden te maken hebben in het land van herkomst (door corona).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je dr vanuit gaat dat het gelijk blijft kan het alleen maar meevallen natuurlijk :)

En verder valt er geen pijl op te trekken. Issues met levering van halffabrikaten tot eindproduct, productievermindering, distributie, vraag en aanbod...niks over te zeggen zonder het hele traject te kennen.

En tweedehands is al helemaal wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)

Niet helemaal eens, als ik kijk naar de introductie prijs van die van mij (daar kijk je natuurlijk het meeste naar):
SR6014 was nog tot lang 2020 €1000+, de SR6015, nu al voor € 925,- te koop, terwijl hij echt een flinke klasse beter is qua interne apparatuur.... (en 2ehands prijzen altijd hoog, mijn Harman kardon Signature 2.1 nieuw € 2500+) dan doet het pijn om hem voor minder dan € 1000,- te moeten verkopen..... maarja, times change (daarom hou ik hem ook maar gewoon)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
zion schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Niet helemaal eens, als ik kijk naar de introductie prijs van die van mij (daar kijk je natuurlijk het meeste naar):
SR6014 was nog tot lang 2020 €1000+, de SR6015, nu al voor € 925,- te koop, terwijl hij echt een flinke klasse beter is qua interne apparatuur.... (en 2ehands prijzen altijd hoog, mijn Harman kardon Signature 2.1 nieuw € 2500+) dan doet het pijn om hem voor minder dan € 1000,- te moeten verkopen..... maarja, times change (daarom hou ik hem ook maar gewoon)
Jij zit in een wat hoger segment als ik, daar heb ik inderdaad niet naar gekeken.

Als je bijvoorbeeld naar de Denon AVR-X1500H kijkt was die ooit 299 euro en nu 500. Dit komt waarschijnlijk omdat dit exemplaar niet meer gemaakt wordt, maar tweedehands wordt die nog voor tussen de 250 - 300 euro verkocht, wat gelijk staat aan de nieuwprijs in 2019..

De vervanger 1600h is ook bijna 100 euro duurder tov 2019 en die is wel goed verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd

Ik verwacht geen daling meer eigenlijk. De hoofdmoot van de consumenten kopen geen hoogwaardige versterkers meer, er is veel minder productie en het is een niche markt geworden waar hoge prijzen gevraagd kan worden.

Daarnaast gaat een versterker met gemak 40 jaar mee (ik heb hier nog een transistor uit 1963 staan die het meer dan prima doet), dus waardedaling is gering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:46

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica