Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door The Eagle op 02-11-2020 20:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:24
Een relevant aspect gerelateerd aan speaker impedantie is de zgn. Damping factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Jag

Niet. Het is toch een keuze om "makkelijker" meer power beschikbaar te hebben. Bij hifi is dat minder een issue en zie je veel 8ohm drivers, eventueel met dubbele woofer zodat het 4 ohm wordt. In car audio, waar stroom schier eindeloos is, wordt veel 2 ohm gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 22:15
Weet iemand een hifi zaak waar je Denon x2700h of marantz SR5015 kan bekijken/luisteren/kopen in het oosten van het land? In woon vlak bij Ommen maar kan geen winkel vinden die überhaupt voorraad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:56
markie1985 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:50:
Weet iemand een hifi zaak waar je Denon x2700h of marantz SR5015 kan bekijken/luisteren/kopen in het oosten van het land? In woon vlak bij Ommen maar kan geen winkel vinden die überhaupt voorraad heeft.
Als je Googled op Twente Hifi komen er wel een paar winkels uitrollen.
Hobo is ook de eerste die me te binnen schiet.

Wat me wel opvalt is dat een winkel met wat mooier spul vaak hogere segment merken aanbiedt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 22:15
Loei123 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:15:
[...]

Als je Googled op Twente Hifi komen er wel een paar winkels uitrollen.
Hobo is ook de eerste die me te binnen schiet.

Wat me wel opvalt is dat een winkel met wat mooier spul vaak hogere segment merken aanbiedt..
Hobo Enschede had ik idd al wel gevonden, zoek eigelijk een zaak wat meer in de omgeving zit van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
markie1985 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Hobo Enschede had ik idd al wel gevonden, zoek eigelijk een zaak wat meer in de omgeving zit van mij.
Dichter in de omgeving dan Enschede zal lastig worden inderdaad.
Dan kom je toch al gauw uit bij de MM of BCC bij Hengelo.

Je zou die natuurlijk eens kunnen bellen of het mogelijk is om die receiver daar te beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:13
finalking1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:58:
Hallo allen,

Ik heb dit forum een beetje door zitten te lezen en ben zelf op zoek naar een leuke 5.1 set voor circa 1000 euro. Mijn huidige set is circa 15 jaar oud en heeft wat gebreken

Tot nu toe kwam ik enkel https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 tegen als interessante set al moet ik zeggen dat ik nog een afspraak moet maken om te luisteren hoe ze klinken. Ik vind het lastig reviews te vinden m.b.t. sets die in die prijsklasse vallen (een lager bedrag mag ook). heeft hier iemand tips/sites?

Daarnaast heb ik op dit moment een Denon AVR-1513. Mijn vraag is of dit nog volstaat voor bijvoorbeeld de speakersset van teufelaudio? Hoe kan ik dit zien?

Mocht iemand anders nog een leuke set weten dan hoor ik dit graag. Ik wil een nieuwe set waarbij de boxen voor achterin draadloos zijn. De set dient voornamelijk voor films.

Alvast bedankt
Voor aankoopadvies check: Consumentenelektronica Aankoopadvies

Doch mijn advies zou zijn om iets meer bij te leggen en bijvoorbeeld voor het vorige model Monitor Audio Bronze gaan (nu scherp in de prijs; Bronze 2 als fronts, Bronze 1 rear). Ik heb de teufel nu in de woonkamer staan en deze gaat vrijdag retour. Center speaker valt me te veel tegen en is een core component van elke HT set, deze moet gewoon goed zijn imo. Zelf ben ik voor klipsch gegaan vanwege totaalbeeld (center rp504c, 6000f fronts, 500m rears); looks en geluid. Maar de center heeft mij persoonlijk echt over de streep getrokken.

Voor wireless maken van rear speakers zou je kunnen denken aan Teufel Rearstation (prijzig, maar mooie oplossing) of Marmitek Surround anywhere (goedkoper, minder mooie oplossing denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb hier een Marantz PM310 + AKAI EA-A22 combinatie, waarbij de volumeknop kraakt bij het er aan draaien als het aangesloten is op een laptop.
Vreemd genoeg hoor ik geen krakende volumeknop als ik het aan een desktop of telefoon aansluit.
Je zou zeggen, ja, dat ligt aan de potmeter. Maar waarom is het kraken dan veel minder of niet hoorbaar als je het niet aan een laptop aansluit?

Edit: een slechtzittende kabel in 3,5mm poort, was het probleem.
Ik heb een ander kabel gepakt, en toen was het probleem weg

[ Voor 13% gewijzigd door MedionAkoya op 06-11-2020 23:07 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MedionAkoya schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:37:
Ik heb hier een Marantz PM310 + AKAI EA-A22 combinatie, waarbij de volumeknop kraakt bij het er aan draaien als het aangesloten is op een laptop.
Vreemd genoeg hoor ik geen krakende volumeknop als ik het aan een desktop of telefoon aansluit.
Je zou zeggen, ja, dat ligt aan de potmeter. Maar waarom is het kraken dan veel minder of niet hoorbaar als je het niet aan een laptop aansluit?
Wilde gok: gelijkstroom op de pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP85
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-09 14:28
Momenteel maak ik gebruik van een NAD C368 incl. BluOS 2i module icm Neat Motive SX2 speakers. Alle muziek wordt gestreamd via de BluOS module en app. Helaas worden enkele bastonen nogal versterkt in mijn kamer, daarom zat ik te denken aan een Minidsdp / anti-mode of iets in die richting. Heeft iemand advies wat ik het beste zou kunnen gebruiken in mijn huidige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik wil voor de TV-ruimte de Wharfdale DX-2 5.1 speakerset kopen. De receiver in de TV-ruimte zou via de zone-2 aansluting 2 speakers in de keuken aansturen (radio, muziek, ...).
De sattelite speakers van de 5.1 speakerset zijn ook los te koop. Ik dacht die dan te kopen voor in de keuken.
Is dat logisch vermits het een AV-receiver is waar ik het op ga aansluiten, of moet ik beter specifiek hifi-speakers kopen vermits ik in de keuken meer radio en muziek zou luisteren en geen films kijken? Ik begrijp dat HIFI-speakers beter zouden zijn voor muziek, maar ik ben verre van een veeleisende audiofiel. Het is me ook niet duidelijk of HIFI-speakers beter zijn ook al worden ze op een AV-receiver aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door quizzical op 05-11-2020 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

quizzical schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:30:
Ik wil voor de TV-ruimte de Wharfdale DX-2 5.1 speakerset kopen. De receiver in de TV-ruimte zou via de zone-2 aansluting 2 speakers in de keuken aansturen (radio, muziek, ...).
De sattelite speakers van de 5.1 speakerset zijn ook los te koop. Ik dacht die dan te kopen voor in de keuken.
Is dat logisch vermits het een AV-receiver is waar ik het op ga aansluiten, of moet ik beter specifiek hifi-speakers kopen vermits ik in de keuken meer radio en muziek zou luisteren en geen films kijken? Ik begrijp dat HIFI-speakers beter zouden zijn voor muziek, maar ik ben verre van een veeleisende audiofiel. Het is me ook niet duidelijk of HIFI-speakers beter zijn ook al worden ze op een AV-receiver aangesloten.
Zie ook mijn opmerking in het Denon topic ;)
Speakers maken het grootste deel van het geluid, en met een gemiddelde versterker of receiver kun je die wharfedales prima aansturen. Ik zou voor in de keuken een losse receiver pakken, of gewoon een losse BT speaker ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

TMDC schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:23:
[...]

Tja, er zit vermoedelijk ook een 500 hz toon op. Drama. Niet 50 Hz maar 500 Hz. 8)7

Edit: een slechtzittende kabel in 3,5mm poort, was het probleem.
Ik heb een ander kabel gepakt, en toen was het probleem weg.

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 08-11-2020 16:09 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Laatst online: 22-08 09:05
The Eagle schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:56:
[...]

Zie ook mijn opmerking in het Denon topic ;)
Speakers maken het grootste deel van het geluid, en met een gemiddelde versterker of receiver kun je die wharfedales prima aansturen. Ik zou voor in de keuken een losse receiver pakken, of gewoon een losse BT speaker ofzo.
Mag ik uit je reactie afleiden dat de wharfedales uitstekend geschikt zijn om muziek te luisteren (ook al zijn het niet specifiek HIFI-speakers)?
Ik heb speakerkabels lopen naar de keuken maar geen stopcontacten (toch niet op de juiste plekken). Dus jouw (inderdaad betere) oplossing is voor mij geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die wharfedales zijn idd prima om wat muziek te luisteren.
Having said that: dat je speakerkabels hebt lopen en met stopcontacten etc zit, wil niet meteen zeggen dat je die speakerdraden ook moet gebruiken. Je kunt in de keuken ook gewoon de los device neerzetten natuurlijk. Hoef je ook geen lompe speakers neer te zetten.
kan uiteraard wel als je dat wilt, dan knal je ze evt op de 2e zone van de receiver, maar dan loop je dus tegen de limitaties aan die je zelf al schetste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

TMDC schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:23:
[...]

Een slechtzittende kabel in 3,5mm poort, was het probleem.
Ik heb een ander kabel gepakt, en toen was het probleem weg

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Voor een nieuwbouwwoning wil ik mijn speakers laten inbouwen. Op dit moment heb ik nog geen idee welke speakers het gaan worden maar ik moet al wel maten door gaan geven.
Voor plafond speakers heb ik de B&W 663RD of de Klipsch SLM-5400-C. Beiden zijn ondiep en kunnen hopelijk gemakkelijk ingebouwd worden.
De front, center en rear speakers kunnen misschien in de muur verwerkt worden. Ik heb nog geen idee wat voor speakers dit worden. Is er een standaard gangbare backbox maat of iets die ik zou kunnen gebruiken? Dan kan ik ik een later stadium de speakers uitzoeken en inbouwen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:25
Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.

[ Voor 87% gewijzigd door FeaR op 09-11-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's geen kleine vraag maar volgens mij gewoon aankoopadvies ;)

Doe volgende keer een TR ;)

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 09-11-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
Vraagje; op welke impedantie hebben jullie je receiver staan?

Ik heb uiteindelijk een Klipsch RP set gekocht met RP6000F en RP504C als Front en Center. Volgens de spec sheet 8 ohm speakers, maar nu lees links en rechts dat bij metingen de werkelijke impedantie dips tot wel 3.5 ohm gaan. Nergens komt een conclusie of advies naar voren hoe af te stellen icm receiver (of ik ben gewoon nog te leek).

Is het verstandig om de receiver op 4 ohm in te stellen om maximale vermogen per kanaal beschikbaar te stellen?

[ Voor 12% gewijzigd door IngamerX op 09-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
IngamerX schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:36:
Vraagje; op welke impedantie hebben jullie je receiver staan?

Ik heb uiteindelijk een Klipsch RP set gekocht met RP6000F en RP504C als Front en Center. Volgens de spec sheet 8 ohm speakers, maar nu lees links en rechts dat bij metingen de werkelijke impedantie dips tot wel 3.5 ohm gaan. Nergens komt een conclusie of advies naar voren hoe af te stellen icm receiver (of ik ben gewoon nog te leek).

Is het verstandig om de receiver op 4 ohm in te stellen om maximale vermogen per kanaal beschikbaar te stellen?
Het is een nominale impedantie. Dat advies wat je zoekt is er al lang: op 8 ohm zetten als dat op je speakers staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 18:20

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij werkt instellen op 4 Ohm juist averechts voor als je al het vermogen tot je beschikking wilt hebben. Niet dat het iets uitmaakt. Zeker niet met een paar Klipsch die tegen de 100 dB gevoeligheid aanzitten. Één van de makkelijkst aan te sturen speakers die je tegen kan komen in dit segment.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:48
PP85 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:11:
Momenteel maak ik gebruik van een NAD C368 incl. BluOS 2i module icm Neat Motive SX2 speakers. Alle muziek wordt gestreamd via de BluOS module en app. Helaas worden enkele bastonen nogal versterkt in mijn kamer, daarom zat ik te denken aan een Minidsdp / anti-mode of iets in die richting. Heeft iemand advies wat ik het beste zou kunnen gebruiken in mijn huidige setup?
Al geprobeerd om via de Tone Controls op de NAD de bass wat terug te schroeven?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je je versterker op 4ohm zet, heb je juist minder vermogen beschikbaar. Je verandert de impendantie namelijk helemaal niet (die wordt door je speakers bepaald). Het enige wat je doet is de maximale spanning van je eindversterkers beperken tot een lager maximum (zodat je versterker bij een hele lage impedantie niet meer stroom (en dus vermogen) moet leveren dan-ie eigenlijk kan en oververhit kan raken of op een andere manier mogelijk defect kan raken (maar meestal in protect schiet).

Die setting doet eigenlijk niet zoveel. Tenzij je altijd op het scherpst van de snede aan het spelen bent. Maar dat doet niemand echt.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 09-11-2020 18:30 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IngamerX
Thanks voor info mannen!

Dan heb ik nog een andere concrete vraag tussen het gruis aan info.

De subwoofer staat in bestelling bij BK Elec, dus heb de set atm als 5.0 opstelling staan met fronts op Large.

De bass is nu op de 1 of andere manier veel te veel aanwezig. Ik heb (uiteraard) audyssey gedraaid, dynamic EQ uitgezet, bass op laagste niveau gezet in receiver (-10), handoeken in de reflex poorten van de 6000f en 500m geplaatst en de speakers verder van muur gezet (ondertussen weer terug gezet, merkte geen verschil), nog dendert er een hoop bass uit met name in films (aquaman, mission impossible films ter ref dit weekend gekeken). Muziek is wel prima te doen zo.
Ik heb nog een el cheapo canton sub staan van m'n oude satelliet systeempje maar wil die eigenlijk niet gebruiken bij deze set, noem me eigenwijs, maar bass klinkt iig wel een stuk strakker uit de fronts.

Zal decouplen van de fronts ook tot verminderen van sub bass dreun kunnen leiden? Of hebben jullie nog andere tips?

Zie hieronder pics van woonkamer en setup: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ycCLCIKh5HHguU6qUPMKfKjnNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MykU7dA5TAttz96T6gnRVki.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-dJYSJRkIoR_kTqZkgA1LTCm2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fzXM2qz6TNgtIKLRUEQfc6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erRGMt0skfGhiqPGXrzlz3vCLSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uhwup16fxhxrEkgo4zuqCcmR.jpg?f=fotoalbum_large

(Center staat nog op doos, heb een meubelplaat in bestelling om tv te verhogen zodat center eronder kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hoi, wat is de reden dat veel mensen het een slecht idee idee vinden om een versterker via een analoge aansluiting aan een pc of laptop te hangen?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Omdat vroegâh de gemiddelde (onboard) geluidskaart niet zo best presteerde in het omzetten van digitaal naar analoog.
Tegenwoordig kunnen de onboard Realtek chips (ALC codecs) best meekomen, maar your results may vary.
Verder is de analoge output vaak beperkt tot 3.5mm plugjes, met alle gevolgen van dien.
Om het oppikken van ruis, groundloops en matige Analoog>Digitaal conversie te vermijden, is dan dus vaak het advies om een digitale uitgang te pakken. USB of Optisch(toslink) bijvoorbeeld. Vervolgens kun je het externe apparaat het werk laten doen waar deze specifiek voor ontworpen is....en hopelijk beter in is dan je pc of laptop.

edit met nuance: Er zijn genoeg laptops en zelfs telefoons die prima als (analoge) bron kunnen worden gebruikt. Zonder te weten waar we mee te maken hebben is een generiek advies niet echt nuttig. Misschien wel aan de 'veilige' kant.

[ Voor 16% gewijzigd door Propheticus op 10-11-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14
IngamerX schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:55:
[...]
De bass is nu op de 1 of andere manier veel te veel aanwezig. Ik heb (uiteraard) audyssey gedraaid, dynamic EQ uitgezet, bass op laagste niveau gezet in receiver (-10), handoeken in de reflex poorten van de 6000f en 500m geplaatst en de speakers verder van muur gezet (ondertussen weer terug gezet, merkte geen verschil), nog dendert er een hoop bass uit met name in films (aquaman, mission impossible films ter ref dit weekend gekeken). Muziek is wel prima te doen zo.
[...]
Als je het alleen bij films ervaart, is dit dan niet de .1 (LFE channel) die te aanwezig is? Wellicht heeft je versterker daar aparte instellingen voor?

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 10-11-2020 12:57 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

MedionAkoya schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:47:
Hoi, wat is de reden dat veel mensen het een slecht idee idee vinden om een versterker via een analoge aansluiting aan een pc of laptop te hangen?
Ik kan niet in het hoofd van "veel mensen" kijken. Ergo: giswerk.
Vermoeden: hear-say over slechte dac's onboard op de PC, niet weten wat ze zelf in huis hebben, etc etc.
Maar zoveel mensen zoveel redenen , en onwetend zondigt men niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
RichieB schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:54:
[...]

Als je het alleen bij films ervaart, is dit dan niet de .1 (LFE channel) die te aanwezig is? Wellicht heeft je versterker daar aparte instellingen voor?
Hi RichieB, dat kan het niet zijn omdat ik de huidige sub die er nu staat heb losgekoppeld. Het is nu dus een 5.0 setup.

Op de bank dreunt het onwijs, maar zodra ik wegloop en op de positie sta vanwaar ik de foto's heb genomen, dan hoor je de (sub) bass amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:22:
[...]

Ik kan niet in het hoofd van "veel mensen" kijken. Ergo: giswerk.
Vermoeden: hear-say over slechte dac's onboard op de PC, niet weten wat ze zelf in huis hebben, etc etc.
Maar zoveel mensen zoveel redenen , en onwetend zondigt men niet ;)
Eigenlijk was dit een vraag naar de bekende weg.

Ik heb zelf dat ik op de laptop een ongewenste piepsignaal van van circa 500 Hz meekrijgt en de potmeter bij het draaien kraakt. wss omdat de kabel net niet helemaal inkon. En des vreemder is dat er bij het aan- en uitzetten van de laptop een plof uit de versterker komt.

Dus andere kabel erin (met ferrietkernen), eindelijk is ongewenste piepsignaal weg, maar potmeter blijft wel kraken. En de aan- en uitzetplof uit de laptop blijft bestaan (volgens een user komt doordat er een gelijkspanning op de potmeter).
En als ik een equalizer tussen zet, dan zis het gekraak weg. Joepie, Maar ergens klinkt alsof de equalizer geluid nog muffer maakt.

Drama, met een desktop of telefoon heb ik nergens last van. _/-\o_

Ik heb nu mijn laptop via HDMI op de monitor aangesloten, vervolgens een 3,5mm koptelefoonaansluiting naar de versterker en nu zijn alle problemen als de sneeuw voor de zon verdwenen. Behalve een ruis uit de speaker/versterker als je de versterker voluit draait (wel zonder muziek, anders hoor je de ruis nauwelijks). . Ruis had ie altijd al, ook bij een deskstop, mogelijk is het een ouderdomskwaal met 40 levensjaren (1980).

Echter als je alle tulpstekkers uit de versterker haalt, dan hoor je geen ruis. 8)7

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

IngamerX schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:26:
[...]

Hi RichieB, dat kan het niet zijn omdat ik de huidige sub die er nu staat heb losgekoppeld. Het is nu dus een 5.0 setup.

Op de bank dreunt het onwijs, maar zodra ik wegloop en op de positie sta vanwaar ik de foto's heb genomen, dan hoor je de (sub) bass amper.
Dat is een staande golf die je Audyssey gewoon zou moeten kunnen oplossen als je hem laat meten op de plek waar je luistert en waar je het gedreun het sterkst ervaart.

Dit lost je niet op met decouplers enzo

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 10-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
IngamerX schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:26:
[...]
[...]
Heb je de informatie in mijn link wel gelezen? LFE is niet hetzelfde als een subwoofer. Het .1/LFE kanaal kan prima worden weergegeven door de woofers van je fronts. Helemaal als je die op large hebt ingesteld en je hebt ingesteld (nog) geen subwoofer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 19:29
IngamerX schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:55:
Thanks voor info mannen!

Dan heb ik nog een andere concrete vraag tussen het gruis aan info.

De subwoofer staat in bestelling bij BK Elec, dus heb de set atm als 5.0 opstelling staan met fronts op Large.

Ik heb nog een el cheapo canton sub staan van m'n oude satelliet systeempje maar wil die eigenlijk niet gebruiken bij deze set, noem me eigenwijs, maar bass klinkt iig wel een stuk strakker uit de fronts.

Zal decouplen van de fronts ook tot verminderen van sub bass dreun kunnen leiden? Of hebben jullie nog andere tips?

Zie hieronder pics van woonkamer en setup: [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Center staat nog op doos, heb een meubelplaat in bestelling om tv te verhogen zodat center eronder kan)
Twee dingen waar het volgens mij aan kan liggen:
  • Zoals al genoemd, de staande golf. Met je rug tegen de muur aan en de frontspeakers evenwijdig aan beide muren heb je denk ik helaas maximaal kans op basproblemen. Extra ruimte achter de luisterpositie, liefst ongeveer een derde van de kamer, kan een hoop oplossen, maar dat is natuurlijk niet in elk huis mogelijk.
  • Zoek naar de instelling 'Dynamic EQ' in de instellingen van Audyssey. Zet hem dan uit of op een reference level offset van 15dB. Dat is de instelling die het minst de laagste bassen versterkt. Deze instelling wordt door mijn receiver trouwens onthouden per bron, dus wellicht staat hij bij jou aan op de ingang die je gebruikt voor films en uit op de ingang die je gebruikt voor muziek.
edit: ik lees nu pas dat je die Dynamic EQ al uit had, pardon

[ Voor 4% gewijzigd door MarijnvdZaag op 11-11-2020 10:15 . Reden: formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-09 13:45
Voorstellen/ervaring/feedback *knip* dit is aankoopadvies en daar is dit topic niet voor, zie de TW.

[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 11-11-2020 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35
@Michiel95 waarom zou je niet een soundbar onder de tv leggen?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Zijn inbouw luidsprekers een optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Michiel95 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:44:
Voorstellen/ervaring/feedback *knip* dit is aankoopadvies en daar is dit topic niet voor, zie de TW.
In zo'n situatie zou ik voor een soundbar gaan. Andere optie: 2 actieve speakertjes welke je direct op de tv aansluit. :)

[ Voor 59% gewijzigd door FeaR op 11-11-2020 19:28 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 14:43
Vraagje heb zelf een 5.1 setje van jami. Type weet ik zo even niet.

In ieder geval de 2 front speakers zijn van die hoge staande. Maar zou ik die ook als rear kunnen gebruiken? En de 2 rear als front?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:50
misschien geen kleine vraag maar ik vond zo snel geen beter topic; kan iemand mij vertellen hoe ik mijn dirac live curves het beste kan afstellen? De meeste info die ik vind is vaak gelijk veel te technisch voor me. Als iemand me in lekentaal wat tips kan geven..?

set up: NADT758v3i met 5.1.2. De 5.0 is dali opticon en heb revox magic cubes als height speakers. Sub is een dali E12f.
De set up staat op een zolder dus heb schuine daken. Ruimte is ongeveer 5x4m. Er ligt een dik tapijt maar de akoestiek wil ik in de toekomst nog aanpakken.

Ik heb na alle metingen de standaard correctie van dirac toegepast en dit is al een grote verbetering. Vocals zijn veel meer op de voorgrond bij muziek en er is veel meer scheiding van instrumenten. De bas was voorheen erg aan het nadreunen. Dit is nu ook een stuk minder maar hij mist nu wel wat impact. Zelfs als ik het volume van de sub en de bas met tone control omhoog draai klinkt hij wat zwak.

Ziet iemand wat opvallends aan de curves en heeft iemand tips om de standaard correctie te verbeteren?

EDIT: sub problemen grotendeels opgelost met harman curves (https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/). tips nog steeds welkom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP2G9JX322spOKd8rAqoOePUbcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHyZVuokBZPBuegYU4tZN38U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5-HPjubSb4zTyqTR9GM4NySanc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5NdqiWmjFp9GWc6v6mXM9qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elqDiaHrgNddHxIouz24tRn-UeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09uKYxGBYfnmsN3FsZqp36oS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRh6wrbw1h86_YlT2vi3rW1yfuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qawr2lJPSFxQASXHvnyPuz06.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzE_H6B129xIaH4F2io6WGnRTzw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQlLOU6FnwXnZ2bPEZSSb07u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
G.Scholtens schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:13:
[...]
In ieder geval de 2 front speakers zijn van die hoge staande. Maar zou ik die ook als rear kunnen gebruiken?
Natuurlijk. Ik heb lange tijd 4 staanders gebruikt als fronts en rears. Werkte prima.
En de 2 rear als front?
Dat is een minder goed idee. De fronts (en center) worden het meest gebruikt. Rears zijn meestal wat kleinere speakers met een kleiner bereik. Die kan je prima als fronts neerzetten maar het geluid zal er waarschijnlijk wel onder lijden. Dit kan flink gecompenseerd worden met een goede subwoofer. Of het storend is kan je alleen zelf beoordelen. Gewoon proberen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Laatst online: 15-09 14:43
RichieB schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:19:
[...]

Natuurlijk. Ik heb lange tijd 4 staanders gebruikt als fronts en rears. Werkte prima.

[...]

Dat is dan minder goed idee. De fronts (en center) worden het meest gebruikt. Rears zijn meestal wat kleinere speakers met een kleiner bereik. Die kan je prima als fronts neerzetten maar het geluid zal er waarschijnlijk wel onder lijden. Dit kan flink gecompenseerd worden met een goede subwoofer. Of het storend is kan je alleen zelf beoordelen. Gewoon proberen dus.
Sub is er ook gelukkig. Twijfelen beetje over ander meubel. Denk 2 kleintjes vooraan kunnen gewoon op het meubel. Die grote moeten er nu naast

Scheelt dat het geen kwaad kan. Puur testen en kijken of kwaliteit nog bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
Laat maar.

[ Voor 98% gewijzigd door Dancing_Animal op 15-11-2020 02:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

schalk84 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:07:
misschien geen kleine vraag maar ik vond zo snel geen beter topic;
Topic start angst? Daar is een forum voor bedoeld he :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vraagje over koptelefoon aansluiten op TV:

Ik heb een Beyerdynamic 1990 Pro en een FiiO K5 Pro besteld.

Ik vroeg me af of het ook mogelijk was om deze amp op de TV aan te sluiten en vervolgens de koptelefoon op de amp. Van wat ik heb begrepen support de FiiO K5 Pro optical input, dus dan zou ik met een optical cable hem op de TV kunnen aansluiten, en dan nog power cable > stopcontact en 3.5mm > koptelefoon.

Het zou wel enigszins matig zijn om steeds een amp van PC naar TV te moeten verplaatsen, maar dan maak ik wel maximaal gebruik van de capaciteiten van mijn koptelefoon. Hij is 250 ohm en ik denk niet dat goed resultaat wordt bereikt met de standaard 3.5mm audio out port.

http://user-guide.oss-cn-..._Quick_Start_Guide-EN.pdf

pricewatch: FiiO K5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Laatst online: 14-09 06:29

RaJitsu

B.S.U.R.

Is er een specifieke reden aan te wijzen waarom als ik met VLC op Android iets afspeel lag heb op mijn true wireless in-ears (Jabra Elite 85t) en met MX Player of Youtube niet?
VLC start wel veel sneller met spelen wanneer ik iets vanaf mijn NAS afspeel op mijn telefoon. Is er een bepaald sync-proces dat Youtube en MX Player toepassen dat VLC niet doet?

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

Ik krijg het zo snel niet gevonden in dit topic (wss zoek ik niet goed) maar ik zit met het volgende. Streamen wordt steeds meer gemeengoed natuurlijk maar is de kwaliteit hetzelfde als vanuit een cd speler?
Oftewel: krijg ik dezelfde geluidskwaliteit, ruimtelijk idee etc etc wanneer ik een versterker met streammogelijkheden gebruik als wanneer ik mijn cd's luister via een cd speler?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Tijn96 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:04:
Ik krijg het zo snel niet gevonden in dit topic (wss zoek ik niet goed) maar ik zit met het volgende. Streamen wordt steeds meer gemeengoed natuurlijk maar is de kwaliteit hetzelfde als vanuit een cd speler?
Oftewel: krijg ik dezelfde geluidskwaliteit, ruimtelijk idee etc etc wanneer ik een versterker met streammogelijkheden gebruik als wanneer ik mijn cd's luister via een cd speler?
Dat is afhankelijk van de dienst en het abonnement maar als je bv Spotify Premium neemt, dan is het onderscheid tussen cd en streaming door 99% van de bevolking niet te onderscheiden.
:)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
RaJitsu schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:41:
Is er een specifieke reden aan te wijzen waarom als ik met VLC op Android iets afspeel lag heb op mijn true wireless in-ears (Jabra Elite 85t) en met MX Player of Youtube niet?
VLC start wel veel sneller met spelen wanneer ik iets vanaf mijn NAS afspeel op mijn telefoon. Is er een bepaald sync-proces dat Youtube en MX Player toepassen dat VLC niet doet?
Youtube en MX Player gebruiken de ExoPlayer mediaplayer library die is gebouwd bovenop low level media APIs in Android. Hieronder zijn ook methodes voor synchronisatie beschreven en/of je kunt de niet gedocumenteerde AudioTrack methode getLatency() aanroepen.
VLC gebruikt een geheel eigen media player implementatie. VideoLan zal dus een eigen synchronisatie moeten inbouwen of uitvogelen hoe ze low level Android API kunnen inzetten hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Laatst online: 14-09 06:29

RaJitsu

B.S.U.R.

Propheticus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:06:
[...]

Youtube en MX Player gebruiken de ExoPlayer mediaplayer library die is gebouwd bovenop low level media APIs in Android. Hieronder zijn ook methodes voor synchronisatie beschreven en/of je kunt de niet gedocumenteerde AudioTrack methode getLatency() aanroepen.
VLC gebruikt een geheel eigen media player implementatie. VideoLan zal dus een eigen synchronisatie moeten inbouwen of uitvogelen hoe ze low level Android API kunnen inzetten hiervoor.
Thnx. Maar zijn deze methodes voor synchronisatie niet beschikbaar voor niet-mediaspeler-apps (bijv., games) en bijv. dingen als het toetsenbord? Of is dit wel degelijk zijn en zijn er bepaalde apps die dit wel op een correcte manier inbouwen?

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

M'n broer is op dit moment z'n speakers aan het aansluiten. Heeft te weinig kabel, en gaat extra halen

Maakt het uit dat hij om het te kort op te lossen

A. ) een vd kabels verlengt
Of
B. ) als de ene achterspeaker kabel 1 van dikte X heeft en heeft en de andere achterspeaker kabel 2 van dikte Y

Ik weet dat een verschil in dikte voor voor/achter eigenlijk niet uitmaakt, maar hoe zit het met links/rechts?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als de kabel maar dik genoeg is maakt het niks uit.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 15:13
Jorgen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:11:
M'n broer is op dit moment z'n speakers aan het aansluiten. Heeft te weinig kabel, en gaat extra halen

Maakt het uit dat hij om het te kort op te lossen

A. ) een vd kabels verlengt
Of
B. ) als de ene achterspeaker kabel 1 van dikte X heeft en heeft en de andere achterspeaker kabel 2 van dikte Y

Ik weet dat een verschil in dikte voor voor/achter eigenlijk niet uitmaakt, maar hoe zit het met links/rechts?
Wat @CAPSLOCK2000 zegt. Alleen zou ik die kabel die verlengd moet worden, dezelfde dikte aanhouden als het originele en hoe wil hij die verlengen, met een kroonsteentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@CAPSLOCK2000 @Arjantje72 met een kroonsteentje eventueel inderdaad.

De originele kabel van Teufel is 2x2,5 mm². Die van de winkel is ietsje dunner (hadden bij BCC geen 2x2,5)

Zolang we dus verlengen met gelijke dikte, of links bijv de nieuwe kabel 1,5 mm en rechts 2,5 mm gebruiken, hoor je er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 21:25
USB kabel vraagstuk opgelost. Gebruik een simpele degelijke kabel en het werkt prima.

Nu een vraag over mijn DAC. Wil er 2 apparaten op aansluiten die beide een toslink aansluiting hebben. Op de DAC zit 1 toslink in en 1 digitale coax in.
Nu zie ik 2 opties.
1. Toslink naar digitale coax converter
2. Toslink switch

Iemand ervaring met een dergelijke constructie? En hoe zit het met signaalverlies bij beide keuzes? Kortom, wat heeft de voorkeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ThijsM schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:05:
USB kabel vraagstuk opgelost. Gebruik een simpele degelijke kabel en het werkt prima.

Nu een vraag over mijn DAC. Wil er 2 apparaten op aansluiten die beide een toslink aansluiting hebben. Op de DAC zit 1 toslink in en 1 digitale coax in.
Nu zie ik 2 opties.
1. Toslink naar digitale coax converter
2. Toslink switch

Iemand ervaring met een dergelijke constructie? En hoe zit het met signaalverlies bij beide keuzes? Kortom, wat heeft de voorkeur?
Switch heb je evt risico op plopjes ans je switcht. En is ws duurder dan een convertertje. Convertertje heeft dan weer een beetje voeding nodig. Ik heb zelf een convertertje in gebruik. Die zijn redelijk foolproof, doet gewoon wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-09 07:52
Mede-tweakers,

Ik zit met het volgende vraagstuk. We zijn onlangs verhuist en hebben nu voor de televisie een aparte kamer opgezet. Dit betekent dat we beneden alleen nog audio gebruiken voor muziek luisteren. Nu heeft onze begane grond een gespiegelde L setup (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzoUNxTlCyZGVVaNGfvOz4PBBNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/coBNmuAYKD59cpOpc07BdoAU.png?f=user_large

De begane grond is ongeveer 80m2. Nu zit ik te overwegen om een Sonos five of sonos play:3 aan te schaffen voor in de woonkamer. Deze komt in de kast te staan, waarmee ik de woonkamer en eetruimte voorzie van muziek. Op dit moment staat daar nog mijn soundbar. Het valt me echter op dat het meeste geluid in de keuken wegvalt (logisch, iets met muren). Je kunt dus alleen lekker muziek luisteren als je de volume oppompt :-P. Daarom wil ik in de keuken de sonos play 1 ter aanvulling.

Zijn er mensen die ervaring met een soortgelijke situatie hebben en eventueel een andere setup kunnen adviseren? Ik merk dat mijn pijlen nu nog te veel op Sonos is gericht en ben o.a. benieuwd naar alternatieve oplossingen. Enige vereiste die ik nu hanteer is dat ik het eventueel kan aanroepen met hass.

Uiteraard wordt het daarna gewoon bestellen en ervaren :-D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jorgen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:20:
@CAPSLOCK2000 @Arjantje72 met een kroonsteentje eventueel inderdaad.
Wij van WC-Eend adviseren daarvoor uiteraard, spuug en plakband. :+
De originele kabel van Teufel is 2x2,5 mm². Die van de winkel is ietsje dunner (hadden bij BCC geen 2x2,5)

Zolang we dus verlengen met gelijke dikte, of links bijv de nieuwe kabel 1,5 mm en rechts 2,5 mm gebruiken, hoor je er niks van.
Je kan theoretisch gezien, fase verschuiving krijgen in het hoog en is mede afhankelijk van het luidspreker ontwerp en wisselfilter.

Dit is het luidsprekerdoek van mijn Mission M30i luidspreker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jkfU2sbhFUuDxMhbH35QI1vU.jpg

Het kruisjes patroon aan weerszijden van het doek, verhinderd het afstraalgedrag voornamelijk van de woofer en en in mindere maten van de tweeter. De M30i is voorzien van een "Butterworth 4th order" wisselfilter ontwerp, wat zich kenmerkt door een "flat frequency response" en daarbij een goed (elektronisch) fasegedrag laat varen.
Tel daarbij op het hoogteslag verschil van een (slechte) luidsprekerplaatsing en geen plafond-absorbtie (akoestiek), waardoor het verschil in luidsprekerdraad wel een verschil kan maken door het sneeuwbal effect.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lip schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:57:
[...]

Wij van WC-Eend adviseren daarvoor uiteraard, spuug en plakband. :+

[...]

Je kan theoretisch gezien, fase verschuiving krijgen in het hoog en is mede afhankelijk van het luidspreker ontwerp en wisselfilter.

Dit is het luidsprekerdoek van mijn Mission M30i luidspreker
[Afbeelding]

Het kruisjes patroon aan weerszijden van het doek, verhinderd het afstraalgedrag voornamelijk van de woofer en en in mindere maten van de tweeter. Het "Butterworth 4th order" wisselfilter ontwerp, wat zich kenmerkt door een "flat frequency response" en daarbij een goed (elektronisch) fasegedrag laat varen.
Tel daarbij op het hoogteslag verschil van een (slechte) luidsprekerplaatsing en geen plafond-absorbtie (akoestiek), waardoor het verschil in luidsprekerdraad wel een verschil kan maken door het sneeuwbal effect.
Even nagevraagd:

Er is niks verlengd. Spuug, noch plakband dus

Vd 5 speakers zitten er nu 4 op dezelfde soort kabel. 1 vd speakers zit op een andere kabel (ietsje dikker volgende mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Jorgen De diameter van de kabel, zal wel niet zoveel uitmaken bij de meeste luidsprekers. Wat dat betreft is de Mission M3i serie, echt een vreemde de eend in de bijt... :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:57:
[...]
Kan je aangeven wanneer (welke kabellengte en dikte) en bij welk wisselfilter je fase verschuivingen krijgt en hoe dat werkt?

Ik snap wel dat weerstand in serie van een kabel iets doet in de werking van het wisselfilter (de calculators gebruiken altijd weerstand ook om de respons te meten). Maar dan heb je het over impact als de weerstand van de kabel meer dan 10% van die van de speaker wordt en dan heb je het over 25 - 50 meter koperdraad van 1,5mm bij een 4ohm speaker.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lip schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:16:
@Jorgen De diameter van de kabel, zal wel niet zoveel uitmaken bij de meeste luidsprekers. Wat dat betreft is de Mission M3i serie, echt een vreemde de eend in de bijt... :)
Wat zou jij dan doen?
Gewoon die ene speaker op een dikkere kabel laten zitten?

Toen ik destijds mijn set bij iEar kocht wilden ze me voor de achterste 2 speakers ook dunnere geven, maar ik wilde alles hetzelfde

Dus kennelijk zou 2 speakers met dunner of dikker niet uitmaken (als het 1 paar betreft, dus bijv. linksachter en rechtsachter). Enige verschil bij mijn broer is dan dus dat bij 1 vd achterspeakers dan de kabel dunner of dikker is dan die van de andere speakers. Aangezien er altijd gezegd wordt dat kabeldikte of kabellengte niet zoveel doet, zou je denken dat dat hier ook opgeld doet, maar ja, dit is natuurlijk niet hetzelfde bij de gehele set, maar afwijkend bij 1. Dus links/rechts is bij surround niet hetzelfde bekabeld.

Wat zou er kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:20:
[...]

Wat zou jij dan doen?
Gewoon die ene speaker op een dikkere kabel laten zitten?
Nee man, dat maakt echt geen ene ruk uit. Verschil tussen kabels is echt onhoorbaar, tenzij je echt over krankzinnige lengtes met enorm dunne kabels praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JvS schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:22:
[...]

Nee man, dat maakt echt geen ene ruk uit. Verschil tussen kabels is echt onhoorbaar, tenzij je echt over krankzinnige lengtes met enorm dunne kabels praat.
Ja, ik weet dat het onhoorbaar is. Wist alleen niet of het uitmaakte als je per speaker ander draad hebt. Niet omdat je het zou horen, maar meer qua signaalsterkte die de luidsprekers krijgen dat die niet gelijk zijn of zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jorgen schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:23:
[...]

Ja, ik weet dat het onhoorbaar is. Wist alleen niet of het uitmaakte als je per speaker ander draad hebt. Niet omdat je het zou horen, maar meer qua signaalsterkte die de luidsprekers krijgen dat die niet gelijk zijn of zo
Nee dat doet helemaal niets (binnen grenzen van het redelijke, want weerstand doet uiteindelijk wél iets in de werking van een passief wisselfilter, maar niet 'fase draaiingen' voor zover ik weet). De kabels hetzelfde houden doe je alleen uit principe :P.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Top! Dank mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

JvS schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:20:
[...]

Kan je aangeven wanneer (welke kabellengte en dikte) en bij welk wisselfilter je fase verschuivingen krijgt en hoe dat werkt?

Ik snap wel dat weerstand in serie van een kabel iets doet in de werking van het wisselfilter (de calculators gebruiken altijd weerstand ook om de respons te meten). Maar dan heb je het over impact als de weerstand van de kabel meer dan 10% van die van de speaker wordt en dan heb je het over 25 - 50 meter koperdraad van 1,5mm bij een 4ohm speaker.
De som ik toch net op in deze post ? :/ Lip in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

Pas nadat er plafond-absorbtie geplaatst is, is de grootste gemene deler van het veroorzaken van de slechte fase gedrag weggenomen, en is de optelsom ook niet meer relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Huh? Daar zeg je dat het zo is. Mijn vraag is hoe het dan werkt, een kabel die fasedraaiing veroorzaakt. En bij welke lengte / dikte dit daadwerkelijk een hoorbaar probleem is.

Dat lees ik niet in je post toch :?

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 22-11-2020 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Laatst online: 20:32
De snelheid van een elektrisch signaal in een kabel is ongeveer 2/3 van de lichtsnelheid, bij 20kHz kom je dan uit op een golflengte van 10km, een paar meter meer of minder kabel gaat echt geen significante fasedraai geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, maar er is nog een andere weliswaar kleine factor die ik voor de aardigheid nog even voor me houd. Ik ben benieuwd naar het antwoord van Lip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Laatst online: 20:32
Ik snap denk ik waar je op doelt (Rkabel icm Rspeaker en Lspeaker) dat effect is weliswaar significanter, maar heeft toch ook geen serieuze impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Als surround speakers enkel in een hoek vlak achter de bank geplaatst kunnen worden, dan is een bookshelf model beter dan een bipole of dipole surround speaker of niet? Ik wil mijn JBL E20 surround speakers upgraden, maar als ik alles goed begrijp dienen die echte surround speakers meer ter hooge van de zitplaats geplaatst te worden. Ik heb echter alleen de mogelijkheid ze in de hoeken achter de bank te plaatsen, zo'n 50cm achter zitplek....

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dipool surround is wel iets uit de dolby prologic tijd. Ik zou liever in atmos heigt investeren dan in dipool.

Ze moeten ongeveer schuin achter je komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPuR0HA5Tb0rVxkrjDH0LOMbRt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JP75BRiUlM9S2irN4xITr9iW.png?f=user_large

Dit is niet in steen gegroefd natuurlijk. Het belangrijkste bij surroundspeakers is dat je ervoor zorgt dat er niet eentje op 50cm van je oor op oorhoogte staat te tetteren en de andere op 2 meter. Dan hang je ze wat hoger op. Als ze wat meer achter je staan en op 150 en 250cm is dat verschil al veel kleiner en kan je ze wel op oorhoogte plaatsen.

Hele volksstammen hebben hun bank tegen de achtermuur en de speakers ook. Dat werkt ook prima. Zo heb ik ze ook hangen (op ongeveer 2m hoogte, 50cm links en rechts van de bank)

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 23-11-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:46
Dat wat JvS zegt kan ik bevestigen. Mijn bank heeft een vrij dikke ruglening en ik had er nog een plankje achter aan de muur gemonteerd, wellicht dat mijn uren zich dus 30 à 40 cm van de muur bevonden. Dat was genoeg om een goede surroundbubbel in een 5.1 opstelling te krijgen.

Mijn linker rear speaker was op nog geen meter afstand terwijl de rechter op 3 meter afstand was, dit liet zich met een calibratie (Audyssey) echter perfect compenseren. Het wordt echter lastiger wanneer je met zo een korte afstand meerdere luisterposities wilt bedienen op de bank. De persoon rechts van mij zit immers twee keer verder van de linker speaker en 33% dichter op de rechter. Dát verschil laat zich een stuk lastiger wegwerken.

En met bookshelfs ben je inderdaad goed bediend, zorg vooral dat ze op de juiste hoogte komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
FrankRicard schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:28:
Ik snap denk ik waar je op doelt (Rkabel icm Rspeaker en Lspeaker) dat effect is weliswaar significanter, maar heeft toch ook geen serieuze impact.
Bijna goed, want de speakers zijn niet de enige factor. Al is het effect eveneens gering, ook een stroom door een draad veroorzaakt een duidelijk meetbaar magnetisch veld rond die draad en gaat daardoor gepaard met een zelfinductiefactor, dus is er niet enkel een R-draad, maar ook nog een L-draad. Daardoor heeft een luidsprekerkabel een meetbare inductieve weerstand, afhankelijk van frequentie, lengte en dikte van de draad en van de afstand tussen de geleiders. Kortom, de invloed is er en is ook wel terdege meetbaar, maar de impact ervan is te verwaarlozen. Tenzij de kabels onwaarschijnlijk veel met elkaar verschillen in lengte en dikte, een verschil dat behalve bij een experiment in de praktijk nooit zal voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 24-11-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
JvS schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:22:
dipool surround is wel iets uit de dolby prologic tijd. Ik zou liever in atmos heigt investeren dan in dipool.
Maar dan wel met een bookshelf model begrijp ik?
Cid Highwind schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:37:
Mijn bank heeft een vrij dikke ruglening en ik had er nog een plankje achter aan de muur gemonteerd, wellicht dat mijn uren zich dus 30 à 40 cm van de muur bevonden. Dat was genoeg om een goede surroundbubbel in een 5.1 opstelling te krijgen.
Dat had ik inderdaad ook in gedachten, een plankje monteren en ze daar op plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Cid Highwind schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:37:
Dat wat JvS zegt kan ik bevestigen. Mijn bank heeft een vrij dikke ruglening en ik had er nog een plankje achter aan de muur gemonteerd, wellicht dat mijn uren zich dus 30 à 40 cm van de muur bevonden. Dat was genoeg om een goede surroundbubbel in een 5.1 opstelling te krijgen.

Mijn linker rear speaker was op nog geen meter afstand terwijl de rechter op 3 meter afstand was, dit liet zich met een calibratie (Audyssey) echter perfect compenseren. Het wordt echter lastiger wanneer je met zo een korte afstand meerdere luisterposities wilt bedienen op de bank. De persoon rechts van mij zit immers twee keer verder van de linker speaker en 33% dichter op de rechter. Dát verschil laat zich een stuk lastiger wegwerken.

En met bookshelfs ben je inderdaad goed bediend, zorg vooral dat ze op de juiste hoogte komen te staan.
Ja, maar de juiste hoogte is dus wat hoger dan oorhoogte, dat is het punt wat @JvS maakte (toch?). Anders krijg je het nooit goed voor meerdere posities, zoals je zelf ook aangeeft.

Dus ofwel 1,5 meter achter de bank op oorhoogte, ofwel hoog aan de muur opgehangen (richting bank kijkend) als je geen ruimte achter je bank hebt (zoals vaak in NL huiskamers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FireFoz schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:33:
[...]

Maar dan wel met een bookshelf model begrijp ik?
Atmos doe je met plafondspeakers of die bounce speakers die je op je fronts legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 13:13
Goedemorgen,

Ik zit al ruime tijd te twijfelen om te wisselen van setup.
nu heb ik:
Front: Teufel ultima 40 mk2
Sub: Klipsch RSW120
Rear: Bose cube speakers (onbekend welke)
Versterker: Denon x1200w

Ik wil graag de front vervangen door kleinere speakers op stands zodat ik er stoelen voor kan zetten voor gasten en zodat het minder massief oogt. De teufels zijn erg groot.

Zou ik er qua geluid op vooruit gaan als ik de B&W 607's haal in plaats van de Teufel ultima 40mk2's, of zou ik bij torenspeakers moeten blijven voor het volle geluid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K484uDfknTH-zJ7Ny933qTPbTGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hXrBLWrBtiU6AGKz7flFgBZa.jpg?f=user_large

PSN: Deltoidius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Thomderanged schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:11:
Goedemorgen,

Ik zit al ruime tijd te twijfelen om te wisselen van setup.
nu heb ik:
Front: Teufel ultima 40 mk2
Sub: Klipsch RSW120
Rear: Bose cube speakers (onbekend welke)
Versterker: Denon x1200w

Ik wil graag de front vervangen door kleinere speakers op stands zodat ik er stoelen voor kan zetten voor gasten en zodat het minder massief oogt. De teufels zijn erg groot.

Zou ik er qua geluid op vooruit gaan als ik de B&W 607's haal in plaats van de Teufel ultima 40mk2's, of zou ik bij torenspeakers moeten blijven voor het volle geluid?
Ik zou zelf zeggen dat het weinig uit maakt.
Heb zelf wel torens maar deze staan ingesteld op "Small" om de receiver minde te belasten met lage tonen die de subwoofer wel produceert.

Daarnaast zal er wel wat kwaliteit verschil zitten tussen Tuefel en B&W. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Loei123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:42:
[...]

Heb zelf wel torens maar deze staan ingesteld op "Small" om de receiver minde te belasten met lage tonen die de subwoofer wel produceert.

Dan heb je toch weinig begrepen van hoe LF weergave in een huiskamer werkt. Dat hangt namelijk helemaal niet primair af van "de kwaliteit" van de weergever, maar om het resulterende staande golven patroon. Die geven schommelingen van orde grootte +/- 10dB in de weergave en domineren het geluid dus totaal. Alleen zorgvuldige correctie, het liefst met als bron meerdere laagweergevers (maar dit is voor de audio tweakers met meer tijd/technische kennis en mogelijkheden), leidt tot nauwkeurige laagweergave.

Ik zou zeggen dat je ook met kleine speakers en een sub wel eens goede laagweergave kan bereiken, maar dat de kans dat het goed wordt kleiner is. Maar het is super situatie specifiek, dus op voorhand niet precies te voorspellen. In zijn algemeenheid wordt het minder als je van 2 laagweergevers (je zuilen op large) naar 1 (sub, fronts op small) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
JvS schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:54:
[...]
Atmos doe je met plafondspeakers of die bounce speakers die je op je fronts legt.
Ik hoef niet perse atmos, ik heb nu een 5.1, zou daar eventueel een keer 5.1.4 van kunnen maken maar dat is nu nog niet aan de orde omdat ik dan ook m'n receiver moet upgraden. Wil nu eigenlijk alleen m'n rear speakers upgraden en twijfel tussen echte surrounds of gewoon bookshelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Jag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:57:
[...]

Dan heb je toch weinig begrepen van hoe LF weergave in een huiskamer werkt. Dat hangt namelijk helemaal niet primair af van "de kwaliteit" van de weergever, maar om het resulterende staande golven patroon. Die geven schommelingen van orde grootte +/- 10dB in de weergave en domineren het geluid dus totaal. Alleen zorgvuldige correctie, het liefst met als bron meerdere laagweergevers (maar dit is voor de audio tweakers met meer tijd/technische kennis en mogelijkheden), leidt tot nauwkeurige laagweergave.

Ik zou zeggen dat je ook met kleine speakers en een sub wel eens goede laagweergave kan bereiken, maar dat de kans dat het goed wordt kleiner is. Maar het is super situatie specifiek, dus op voorhand niet precies te voorspellen. In zijn algemeenheid wordt het minder als je van 2 laagweergevers (je zuilen op large) naar 1 (sub, fronts op small) gaat.
Gezien zijn huidige subwoofer en het feit dat hij 2 luidsprekers wil vervangen verwacht ik niet dat de impact groot zal zijn.

Maar om dit te testen zou er ook met de crossover settings van de receiver gespeeld kunnen worden om de invloed van geen laag uit de fronts te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
FireFoz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ik hoef niet perse atmos, ik heb nu een 5.1, zou daar eventueel een keer 5.1.4 van kunnen maken maar dat is nu nog niet aan de orde omdat ik dan ook m'n receiver moet upgraden. Wil nu eigenlijk alleen m'n rear speakers upgraden en twijfel tussen echte surrounds of gewoon bookshelfs
Ik zou je keuze vooral baseren op je verwachte gebruik.

Voor muziek vind ik stereo een veel betere oplossing dan surround. Met games en films vind ik surround weer een betere optie.

Dat gezegd loop je wel risico dat bookshelves niet al het laag aankunnen. Voor een 35Hz basje heb je al snel 7"~8" woofers nodig en dan worden het best joekels van speakers. Dus bij kleinere bookshelves is misschien toch een sub wel prettig.

[ Voor 17% gewijzigd door vlaaing peerd op 24-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Loei123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:11:
[...]

Gezien zijn huidige subwoofer en het feit dat hij 2 luidsprekers wil vervangen verwacht ik niet dat de impact groot zal zijn.
Heb je het hier over de kwantiteit :+ ? Misschien even ingaan op mijn opmerkingen.
Maar om dit te testen zou er ook met de crossover settings van de receiver gespeeld kunnen worden om de invloed van geen laag uit de fronts te testen.
Daar ben ik het dan wel mee eens, even je fronts op small zetten met xover op 80Hz is geen perfecte test (en je best doen om sub zo goed mogelijk in te regelen), maar kan je toch wel zeer aardige indruk mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Jag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:49:
[...]
Heb je het hier over de kwantiteit :+ ? Misschien even ingaan op mijn opmerkingen.
Ik probeer gewoon reëel advies te geven op de vraag.
Als jij denkt dat zijn voorgestelde upgrade dag en nacht verschil gaat maken tussen vol en geen vol geluid, dan zou ik dat aangeven, ipv aantonen dat je het beter weet dan een ander. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Loei123 op 24-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Loei123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:01:
[...]

Ik probeer gewoon reëel advies te geven op de vraag.
Als jij denkt dat zijn voorgestelde upgrade dag en nacht verschil gaat maken tussen vol en geen vol geluid, dan zou ik dat aangeven, ipv aantonen dat je het beter weet dan een ander. ;)
Ja, en ik maak een correctie op dat advies, want het klopt mijns inziens niet. En ik heb daar ook argumenten voor. Ik stel ook niet dat ik het precies weet, ik stel dat het complexer ligt en het niet precies te voorspellen is. Jouw test onderschrijf ik dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomderanged
Jag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:06:
[...]

Ja, en ik maak een correctie op dat advies, want het klopt mijns inziens niet. En ik heb daar ook argumenten voor. Ik stel ook niet dat ik het precies weet, ik stel dat het complexer ligt en het niet precies te voorspellen is. Jouw test onderschrijf ik dan weer wel.
De torens op small met crossover ~100hz zetten maakt niet persé heel veel uit, behalve dat ik wat punch mis met muziek, zoals de drums. Als ik het gewenste resultaat met de subwoofer wil krijgen moet ik nog even gaan stellen ben ik bang.
Ik heb Hifiklubben bericht om te vragen of er thuis getest mag worden, dan weet ik het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
vlaaing peerd schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:34:
[...]

Ik zou je keuze vooral baseren op je verwachte gebruik.

Voor muziek vind ik stereo een veel betere oplossing dan surround. Met games en films vind ik surround weer een betere optie.

Dat gezegd loop je wel risico dat bookshelves niet al het laag aankunnen. Voor een 35Hz basje heb je al snel 7"~8" woofers nodig en dan worden het best joekels van speakers. Dus bij kleinere bookshelves is misschien toch een sub wel prettig.
Ik heb een behoorlijke subwoofer, dus wat dat betreft is het echt niet erg dat de rears niet zo laag kunnen. Ik moet de speakers echt in de hoek zetten, dus ik denk eigenlijk dat de surround optie sowieso komt te vervallen, tenzij ik er een 7.1 van zou maken.

Ik vind dik geluid bij films fantastisch,maar kijk vrijwel nooit films 😂 ik luister wel regelmatig muziek en dan vind ik stereo 5.1 het mooiste klinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:36
Vraagje over "mijn" Onkyo 509...

Heb deze altijd gebruik, met 2 fronts en een center. Werkt prima.
Nu heb ik hem aan mijn vader gegeven maar er zijn wat issues:

- Frontspeakers doen het prima, gewoon goed geluid
- Alles wat ik op surround aansluit klinkt niet goed. Bromt/kraakt.

Ik heb de speakers al omgewisseld, en dan hetzelfde issue met wat er op Surround is aangesloten.... Dus het is niet de kabels of de speakers. Ook ipv via rood-witte kabel input een HDMI als input gebruikt, zelfde euvel.

Is er iets aan te doen? Een instelling (heb de meeste wel doorgelopen volgens mij) of een hardwarematig iets?

Mijn vader gebruikt de receiver op "All-stereo" zodat die muziek uit alle 4 speakers heeft die hij aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 15:13
Waah schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:56:
Vraagje over "mijn" Onkyo 509...

Heb deze altijd gebruik, met 2 fronts en een center. Werkt prima.
Nu heb ik hem aan mijn vader gegeven maar er zijn wat issues:

- Frontspeakers doen het prima, gewoon goed geluid
- Alles wat ik op surround aansluit klinkt niet goed. Bromt/kraakt.

Ik heb de speakers al omgewisseld, en dan hetzelfde issue met wat er op Surround is aangesloten.... Dus het is niet de kabels of de speakers. Ook ipv via rood-witte kabel input een HDMI als input gebruikt, zelfde euvel.

Is er iets aan te doen? Een instelling (heb de meeste wel doorgelopen volgens mij) of een hardwarematig iets?

Mijn vader gebruikt de receiver op "All-stereo" zodat die muziek uit alle 4 speakers heeft die hij aansluit.
Is het brommen of kraken? Of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
Beste mede tweakers,

Ik heb een vraag over hoe ik straks e.e.a. Moet gaan aansluiten. Ik heb online wel al gezocht maar echt wijzer ben ik helaas niet geworden.

Ik heb een Series X die ik straks via HDMI 2.1 aan mijn nog te ontvangen Samsung Q80T wil hangen. De Q80T heeft eARC, echter mijn receiver (de Denon AVR-1911) heeft dat niet. Wel ARC maar dus niet eARC. ARC ook nooit gebruikt ivm geen geschikte apparatuur daarvoor..

Kan ik vanuit de TV straks het geluid nu wel of niet via de receiver ontvangen en wat zijn de haken en ogen waar ik rekening mee moet houden?

Ik wil overigens nog wel een nieuwe receiver halen maar ik wacht liever even op nieuwe modellen ivm HDMI issues die de kop steken en daar moeten we nog even voor sparen.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 29-11-2020 16:34 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gaat wel, maar geen dolby Atmos en geen HD audio signalen, maar dat heeft ook beperkte meerwaarde (niet zoals bij video waarbij het ultra duidelijk zichtbaar is)

Dolby digital en DTS 5.1 en 7.1 zullen het uitstekend doen :)

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 29-11-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomderanged
Loei123 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:42:
[...]

Even terugkomend hier op. Wat een geluid komt er uit de B&W's. De speakers zijn 1/3e van de grootte maar klinken veel beter. Wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernametaken
  • Laatst online: 12-09 11:01
Ik heb een subwoofer JBL 200/230 die sinds vandaag ruist/krakelt - geluidsfragment. Kabel naar reciever is nt het probleem, stroom afgehaald verhelpt het ook nt. Geruis start 30 seconden na opstart en daarvoor speelt geluid gwn normaal af. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en of dit nog te verhelpen is? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:33
Ik ben van plan om voor elfje te spelen... ik wil straks mijn subwoofer(s) achter de bank tegen de muur hebben, maar mijn receiver zal voor in een kast staan. De uitdaging hierbij is dus.. hoe gaan we dit aansturen?

Ik heb een loze leiding beschikbaar die van punt a naar b gaat waarna ik het signaal kan opsplitsen (ik heb 2 subwoofers).

Ik kan géén kabel langs een plint doen want... er zit een deur naar buiten naast. Het zal dus door de loze leiding moeten. Hiermee zal ik een meter of 12 moeten overbruggen (afhankelijk van hoe de leiding loopt wellicht iets meer/minder).

Nu heb ik reeds geschikte zelfbouw connectors liggen, maar welke kabel kan ik het beste gebruiken? Een lange kabel van enige kwaliteit aanschaffen waarbij ik de connector aan 1 zijde vervang? Of beter een losse kabel en geheel zelf maken? Kabel met harde of zachte kern?..

Dan tot slot; gaat dit enigszins werken denken jullie? Alvast bedankt :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik roep hem dan nog maar een keer: kabelgoot over het plafond, achter de gordijnrails als het kan. En in de hoeken omhoog en omlaag (achter de gordijnen).
Geen gordijnen? Geen probleem, die worden ook verkocht :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Even advies vragen hier rond klein probleem dat ik heb met mijn Apex setup (https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/apex/). De subwoofer is zo ingesteld op de receiver dat alle geluid vanaf 80hz naar de sub wordt gestuurd. Deze staat op een 'auto' instelling, zodat die aangaat zodra die een (laag) signaal ontvangt.

Maar ik merk enerzijds dat het vaak even duurt vooraleer dat effectief gebeurt (lijkt wel alsof hij nogal wat moeite heeft om dit te 'ontdekken') en anderzijds gaat dit ook steeds gepaard met een "plop" (laag) geluid. Volgens de manual zou hij dan gedurende 25min moeten blijven werken, tenzij signaal wegvalt. Maar ik zie dat hij zelfs na enkele minuten al terug in standby gaat.

Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste

Let op:
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.

Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!

Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6