"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-
Vanuit een tv tegelijk stereo out naar versterker via toslink/optisch én een losse centerspeaker via bluetooth zie ik niet zo snel lukken trouwens.
[ Voor 92% gewijzigd door FeaR op 29-09-2020 19:06 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Per input kan ik nog wat verstellen, maar als ik deze lager zet is er helemaal geen geluid meer. Handleiding heb ik al geraadpleegd: https://www.arcam.co.uk/u..._SH208E-F-D-N_Issue_3.pdf
Op internet kan ik eigenlijk niet met hetzelfde probleem vinden.
Bedankt alvast!
[ Voor 7% gewijzigd door Japsuh op 29-09-2020 17:30 ]
Wat ook nog zou kunnen is dat je speakers een relatief hoge gevoeligheid hebben waardoor ze sneller wat harder klinken. Maar das een longshot, net als dat jij overgevoelige oren hebt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De rest van de setup? Welke speakers zijn gekoppeld? Afstand tot de speakers? Hoe veel dB meet je nog (dB-meter) op -72 dB? Ik zou haast denken dat het een defecte unit is (of toch een instelling) als je op die waarde het geluid nog te hard vindt.Japsuh schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
Ik heb een Arcam A38 versterker. Ik vind alleen dat het volume op de laagste stand (-72Db) nog steeds vrij luid. Is hier wat aan te doen? Het maakt niet uit welke bron (cd-speler, tuner, bluos).
Per input kan ik nog wat verstellen, maar als ik deze lager zet is er helemaal geen geluid meer. Handleiding heb ik al geraadpleegd: https://www.arcam.co.uk/u..._SH208E-F-D-N_Issue_3.pdf
Op internet kan ik eigenlijk niet met hetzelfde probleem vinden.
Bedankt alvast!
Volume doe je wel met de remote? Arcam heeft enkele modellen gehad waar de fysieke knop erg slecht was. Volume ging dan volgens de display naar beneden maar het volume ging dat zelf niet.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ja mijn advies is; neem gewoon een 5.1 versterker en een centerspeaker. Die voegt zoooooo enorm veel toe. En die versterkers klinken verder allemaal gewoon hetzelfde (behoudens equalizers enzo). Waarom zou je geen 5.1 versterker willen nemen? Ze zijn verhoudingsgewijs nog (veel) goedkoper ook omdat het veel minder een niche product is.Gondor schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:56:
[...]
Ik zie het inderdaad.
Ik denk dat ik voor pricewatch: Denon PMA-800NE ga tenzij iemand een goede alternatief weet of een goede reden om deze niet te kopen.
De centerspeaker ga ik voor nu vergeten en later kijken of het via de TV te regelen is (met bluetooth of iets anders).
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik verwacht niet dat we komende (veel) jaren een 5.1 nodig te hebben. Dus wil ik niet betalen voor iets wat ik niet ga betalen.JvS schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:07:
[...]
Ja mijn advies is; neem gewoon een 5.1 versterker en een centerspeaker. Die voegt zoooooo enorm veel toe. En die versterkers klinken verder allemaal gewoon hetzelfde (behoudens equalizers enzo). Waarom zou je geen 5.1 versterker willen nemen? Ze zijn verhoudingsgewijs nog (veel) goedkoper ook omdat het veel minder een niche product is.
Maar ik ga het meenemen in mijn overweging, ik had die direct uitgesloten.
"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-
Ok. Ik zeg ook niet dat je 5.1 moet gaan gebruiken. Een centerspeaker voegt wel veel waarde en kwaliteit (verstaanbaarheid) toe. En de surroundversterkers zijn voor dezelfde prijs of zelfs goedkoper te krijgen. Waar betaal je dan exact teveel voor?Gondor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:40:
[...]
Ik verwacht niet dat we komende (veel) jaren een 5.1 nodig te hebben. Dus wil ik niet betalen voor iets wat ik niet ga betalen.
Maar ik ga het meenemen in mijn overweging, ik had die direct uitgesloten.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 29-09-2020 21:37 ]
Dan is de goedkoopste 5.1 ruim 100euro duurder dan een 2.1 en het verschil in functionaliteit wat ik ervoor krijg ga ik niet gebruiken. Hdmi, surround, appjes heb ik niet nodig.
Mijn bericht van gisteren hier is gesplitst naar een eigen topic maar daarin twijfel ik over Denon PMA-600NE , dat gaat het worden zoals het nu uit ziet, maar eerst moet ik het hebben gekocht voordat het zoek/lezen eindigt voor mij
Tw?icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:19:
[MBR]Zie de TW[/]
ok, suit yourselfGondor schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:58:
Ik heb mijn wensen als filter: Denon/Marantz + klem/schroefaansluiting + digitaal-in
Dan is de goedkoopste 5.1 ruim 100euro duurder dan een 2.1 en het verschil in functionaliteit wat ik ervoor krijg ga ik niet gebruiken. Hdmi, surround, appjes heb ik niet nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 30-09-2020 00:00 ]
Het roze vak onderaan, dat wordt een Topic Warning genoemd.
Ik denk dat jouw bericht onder de noemer "aankoopadvies" viel, daar is een ander forumdeel voor.
Piek? Euri ..
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Andere optie is m'n Audioengine A2's weer aansluiten en een portable cd-speler kopen. Bestaan die eigenlijk nog wel?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Losse externe speler aan je macbook een optie? Als luidruchtig het enige is, is dat denk ik de goedkoopste oplossing.
Discmans....denk dat je die alleen tweedehands nog gaat vinden.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die Sonos ones zijn draadloos, daar zal inderdaad iets tussen moeten.Canaria schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:56:
Ik heb op mijn bureau 2x Sonos One in stereo-opstelling. Prima voor audio van de Mac maar muziek luister ik nog steeds het liefst van cd. De dvd-speler bij de Mac is erg luidruchtig en onhandig. Liefst wil ik een kleine losse cd-speler neerzetten. Hoe krijg ik die op de Sonos One-set aangesloten?
Andere optie is m'n Audioengine A2's weer aansluiten en een portable cd-speler kopen. Bestaan die eigenlijk nog wel?
Ik neem aan dat je de 'bedrade' Audioengine A2 hebt? Daar kan je inderdaad gewoon direct een CD speler op aansluiten.
De markt voor CD spelers is een beetje versplintert, of je hebt high-end meuk ala Cambridge Audio, Onkyo, Marantz of je zit snel op de Radio/MP3/CD speler combi met vaak twijfelachtig loopwerk.
Ik kan aanraden om bij een pandjeswinkel oid te kijken, daar heb je vaak nog goeie dedicated CD spelers voor een 2n hands prijs.
Context:
Ik heb hier een Denon DNP720 streamer. Snapt heel veel, DLNA, Airplay, internetradio, goede DAC

Ter overbrugging had ik een chromecast gekocht, maar die doet max 256kpbs audio.
Vandaag even zitten experimenteren met Hify (zie https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.hify.trial ) op mijn android foon (manifesteert zich aan Spotify, stuurt Airplay uit) en dat klinkt vele malen beter dan de GC
Alleen knalt die Hify er bij de trail na 10 minuten iedere keer een piep doorheen. Nou is het een trial en dat snap ik. Alleen schijnt de full version een bug te hebben, dus vorodat ik die koop wil ik graag wat alternatieven uitproberen
Ik heb momenteel een 4.1 set welke ik wil uitbreiden naar 5.1 (ik mis momenteel nog de center).
De surround speakers wil ik in het komende huis graag upgraden naar in of on wall speakers welke ik dan in/op de muur wil bevestigen achter de bank (zie onder). Dit is in principe niet aangewezen plek voor surrounds, eerder voor surround back. Maar ik wil geen speakers meer direct achter de bank.
Kom ik met onderstaande opstelling weg? Dien ik dan nog rekening te houden met type speaker of met de hoogte?
/f/image/DbubGus3BNe0gHosC3rJysrK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 77% gewijzigd door FeaR op 13-10-2020 00:11 ]
Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik zou op iedere plek die je nu gemarkeerd hebt iig twee aansluitingen maken: 1 voor een speaker en 1 voor een sub. En verder ook zo'n dubbele in de hoeken naast de openslaande deuren.
Protip: je wilt het spul ergens bij elkaar laten komen / kunnen verdelen. Kan in de meterkast zijn, maar dat kost onnodig een hoop kabel. Het lijkt mij handiger die leidinkjes gewoon naar de kruipruimte te laten trekken zodat je bij wijzigingen daar door kunt trekken.
@RichieB Daar was ik al bang voor. Er komt een gietvloer waarmee speakers achter de bank eigenlijk zijn uitgesloten (wil geen kabels over de vloer).
Wellicht kan ik het compenseren door overkill aan de surround kant.
Ik ben van plan een DT 1990 Pro hoofdtelefoon te halen en heb hiervoor een AMP nodig. Nou zat ik te kijken naar een Fiio K5 Pro DAC AMP en vroeg ik mij af of deze krachtig genoeg is om de DT 1990 Pro van voldoende volume te voorzien en de DAC en AMP beide werken via een USB kabel naar je PC.
Maar zit ik met de vraag: hoe meet je? Met de gordijnen open of dicht?
Waar mijn set staat bestaat namelijk de gevel voor zeker 3/4de uit glas dus de gordijnen hebben nogal een invloed op de akoestiek.
Meten zoals je ook zou luisteren. Luister je zowel met open als gesloten gordijnen, dan zou ik gewoon beide meten, met gesloten en open gordijnen luisteren en dan kijken wat je prettig vind.icecreamfarmer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:39:
Ik heb dirac zitten op mijn NAD t758 en nu wil ik morgen de roomcorrection gaan meten.
Maar zit ik met de vraag: hoe meet je? Met de gordijnen open of dicht?
Waar mijn set staat bestaat namelijk de gevel voor zeker 3/4de uit glas dus de gordijnen hebben nogal een invloed op de akoestiek.
Voor laag zal het weinig uitmaken. Op het hoog kan het invloed hebben.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik kan volgens mij maar 1 meting doen maar daar wel 3 preset curves aanhangen.ChojinZ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:57:
[...]
Meten zoals je ook zou luisteren. Luister je zowel met open als gesloten gordijnen, dan zou ik gewoon beide meten, met gesloten en open gordijnen luisteren en dan kijken wat je prettig vind.
Voor laag zal het weinig uitmaken. Op het hoog kan het invloed hebben.
Volgens mij is twee metingen met 2 presets niet mogelijk.
Ik bedoelde meer in de zin: Maak 1 meting met de gordijnen dicht en kijk hoe dat bevalt. Vervolgens gooi je de meting weg, herhaal je het volledig meet proces, maar dan met de gordijnen open.icecreamfarmer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Ik kan volgens mij maar 1 meting doen maar daar wel 3 preset curves aanhangen.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Zou ik mijn soundbar Beosound Stage zonder subwoofer uitgang, kunnen openschroeven en een speaker kunnen aftappen en deze kunnen aansluiten op de Speaker Level In van mijn B&W ASW610 subwoofer?
Ik snap dat sommige de wenkbrauwen fronsen, maar ach, het idee laat me niet los, ben erg handig met een soldeerbout en zie geen bezwaren, mits het zou werken. Draadje erbij, nette plug maken en hop de subwoofer in.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Wat een geniepig slim ideeThe Eagle schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:33:
Ik neem aan dat je de HDMI IN al in gebruik hebt. Dan zou je op die ARC aansluiting een HDMI audio extractor kunnen zetten en van daar uit een analoog lijnsignaal naar je sub kunnen trekken. Hoef je niet eens te solderen
Mijn tv hangt aan de ARC omdat de soundbar als slaaf gebruikt wordt.
Edit: ff wat specs bekeken van zo’n hdmi audio extractor. Het lijkt me dat je die er gewoon tussen kan hangen hdmi in en out. Ze zij er ook met arc en cec functie.
Mijn tv heeft ook nog functie center (tv als center te gebruiken). Ter test zou ik morgen eens de subwoofer aan kunnen hangen.
[ Voor 33% gewijzigd door Shocked op 16-10-2020 22:40 ]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Een woofertje aftappen kan wel. Daar voelt die soundbar verder niets van. Wel een beetje gerommel.
Ja, daar liep ik ook tegen aan. Het moet allemaal wel foolproof zijn.JvS schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:26:
Hoe regel je je volume?
Een woofertje aftappen kan wel. Wel een beetje gerommel.
De enigste “makkelijke” oplossing is toch helaas een woofer aftappen.
Morgen stap 1 en kijken of ik de soundbar schadevrij kan openen...
Dus je doet meting 1 met gordijnen open. Sla die op. Maak preset "Gordijnen open" in T758
Vervolgens mag je opnieuw meten (neem een dagje vrij;)) en sla je die meting ook op en maak preset "gordijnen dicht".
Succes!
icecreamfarmer schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:58:
[...]
Ik kan volgens mij maar 1 meting doen maar daar wel 3 preset curves aanhangen.
Klopt heb de meting nu doorlopen. Verschil is echt enorm.christiaans schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:20:
Volgens mij kan dat wel. Je kunt de meting opslaan voor later (bij gebruik Dirac op PC) en de preset wegschrijven naar je T758.
Dus je doet meting 1 met gordijnen open. Sla die op. Maak preset "Gordijnen open" in T758
Vervolgens mag je opnieuw meten (neem een dagje vrij;)) en sla je die meting ook op en maak preset "gordijnen dicht".
Succes!
[...]
Door je gemeten kamer respons te corrigeren, heb je best een grote kans dat je het geluid slechter maakt, omdat je (anders klinkende ) reflecties aan het corrigeren bent en het rechtstreekse geluid (wat bij goede speakers gewoon goed is) juist minder goed maakt.
Voor mid en hoog kan je beter met akoestische maatregelen of betere speakers (goede directivity) werken en room correctie met dsp laten voor wat ie is... Dat is echt hit OR miss...
Voor laag onder de 200hz geldt dat niet. Daar luister je met name naar de staande golven en mag je alles gewoon vlak maken voor de beste respons. Dat is zonder extreme (meters dikke) akoestische maatregelen of meerdere individueel afgerichte subs alleen lastig op meerdere plekken tegelijkertijd goed te krijgen....
Dit is de huidige meting met NAD curve. Alleen voor de fronts. De correcties vallen nog al mee in het hoog. Alleen vlak voor de 1kHz moet er flink gedempt worden.JvS schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:27:
In het midhoog? Ik zou boven de 200hz sowieso geen room correctie toepassen. Een vlakke respons van Het directe geluid speelt voor de kwaliteit van de weergave een veel grotere rol dan de Curve die je in je kamer meet.
Door je gemeten kamer respons te corrigeren, heb je best een grote kans dat je het geluid slechter maakt, omdat je (anders klinkende ) reflecties aan het corrigeren bent en het rechtstreekse geluid (wat bij goede speakers gewoon goed is) juist minder goed maakt.
Voor mid en hoog kan je beter met akoestische maatregelen of betere speakers (goede directivity) werken en room correctie met dsp laten voor wat ie is... Dat is echt hit OR miss...
Voor laag onder de 200hz geldt dat niet. Daar luister je met name naar de staande golven en mag je alles gewoon vlak maken voor de beste respons. Dat is zonder extreme (meters dikke) akoestische maatregelen of meerdere individueel afgerichte subs alleen lastig op meerdere plekken tegelijkertijd goed te krijgen....
/f/image/RFPmHWqswTb0EDZMCZTvSuaL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 19-10-2020 16:53 ]
Is dit met gordijnen open of dicht? En hoe meet die andere situatie dan? Waar zit dat enorme verschil? In het laag?
[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 19-10-2020 19:20 ]
JvS schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:20:
Waar kijk ik naar? Dit is neem ik aan 1 meting van links en rechts en dan de vette lijn de gecorrigeerde curve?
Is dit met gordijnen open of dicht? En hoe meet die andere situatie dan? Waar zit dat enorme verschil? In het laag?
Is dat wel verstandig om te doen.
Ik dacht dat je je vooral druk maakte om het verschil tussen MET en ZONDER gordijnen dicht
ik heb een beamer met 2 hdmi aansluitingen (zonder ARC ondersteuning). Nu wil ik graag een home cinema set aansluiten op deze beamer. Ik heb me erin verdiept en kwam met het gebruik van youtube tot deze oplossing; Playstation/Chromecast naar de hdmi in van een hdmi audio splitter, vervolgens van de hdmi out van de hdmi audio splitter naar de beamer te doen, en een 3.5mm naar RCA naar de home cinema set te doen. Zou dit volgens jullie moeten werken?
Eventuele andere oplossingen waar ik niet uit kwam;
Er zit 1 aansluiting op de beamer met audio in erbij (blauw), en nog 1 aansluiting voor audio out (groen).
Hopelijk kunnen jullie mij helpen of deze oplossing zou werken.
Ik maak op uit je post dat je home cinema set geen HDMI in en uit heeft?robbert-o1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:34:
Hallo,
ik heb een beamer met 2 hdmi aansluitingen (zonder ARC ondersteuning). Nu wil ik graag een home cinema set aansluiten op deze beamer. Ik heb me erin verdiept en kwam met het gebruik van youtube tot deze oplossing; Playstation/Chromecast naar de hdmi in van een hdmi audio splitter, vervolgens van de hdmi out van de hdmi audio splitter naar de beamer te doen, en een 3.5mm naar RCA naar de home cinema set te doen. Zou dit volgens jullie moeten werken?
Eventuele andere oplossingen waar ik niet uit kwam;
Er zit 1 aansluiting op de beamer met audio in erbij (blauw), en nog 1 aansluiting voor audio out (groen).
Hopelijk kunnen jullie mij helpen of deze oplossing zou werken.
Zo ja, dan zou ik die eerst gebruiken.
Als je die piek niet gecorrigeerd krijgt zou je nog wat kunnen spelen met de sub plaatsing of je luisterpositie.icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:23:
[...]Sorry alleen gordijnen open. Met verschil bedoelde ik voor en na Dirac. En lijnen zijn idd fronts met dik de gecorrigeerde lijn. Apart is dat er een enorme piek is rond 28Hz. Die corrigeert hij standaard niet.
Is dat wel verstandig om te doen.
Maar hou er rekening mee dat je, met 1 sub, nooit gehele kamer goed gaat krijgen en dat je altijd probleem plekken blijft houden. Het verplaatsen van de sub is dan vooral verplaatsing van het probleem.
Wat versta je onder een Nederlandse woonkamer?JvS schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:54:
Laag in een Nederlandse woonkamer heeft altijd pieken van +/- 10db tot soms wel 20db.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Evenwijdige muren die typisch voor staande golven in het (sub)laagbereik zorgen.
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 20-10-2020 19:35 ]
Tja, kweenie of dat typerend voor specifiek Nederlandse huiskamers isJvS schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:34:
Hoe bedoel je? Ik zou zeggen, zie een gemiddeld huis op funda of het HT topic.
Evenwijdige muren die typisch voor staande golven in het (sub)laagbereik zorgen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ik heb geen sub. De 2 q acoustics concept 300 moeten het laag verzorgen. Achter mijn zithoek heb ik 2 m2 aan acoustisch dempend materiaal verwerkt in een jungle wand.ChojinZ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:55:
[...]
Als je die piek niet gecorrigeerd krijgt zou je nog wat kunnen spelen met de sub plaatsing of je luisterpositie.
Maar hou er rekening mee dat je, met 1 sub, nooit gehele kamer goed gaat krijgen en dat je altijd probleem plekken blijft houden. Het verplaatsen van de sub is dan vooral verplaatsing van het probleem.
Maar de piek valt mij op omdat Dirac zijn ondergrens legt op 33 Hz maar er echt een enorme piek zit op 28Hz. Is dat de standaard instelling of bepaalt Dirac die ondergrens dynamisch?
http://www.minidsp.com/im...%20Brief%20-%20UMIK-2.pdf
Ben wel benieuwd of deze zoveel beter is dat een upgrade de metingen gaat verbeteren. De samplerate is in ieder geval flink verhoogd, of dat gaat helpen is natuurlijk discutabel.
Ik vraag mij namelijk af of deze ook te gebruiken zijn met alleen draad, zowel luisteren als bellen/spreken met de microfoon. De context is dat ik wel bluetooth heb op mijn laptop en telefoon, maar niet op mijn PC. Dus dan zou het handig zijn als ik hem gewoon kan inpluggen en gaan. Als dat niet zo is, dan moet ik ook even een Bluetooth dongletje aanschaffen namelijk.
Met een internetzoektocht zie ik wel veel foto's met kabels, en informatie dat je kan luisteren via een kabel die je kan inpluggen, maar kan eigenlijk niets vinden over of de microfoon ook bedraad kan...
Ja, ze hebben wat nieuwe spullen gelanceerd en ook interessante application notes. Die hoge sample rate is voor compatibility zeggen ze erbij, je hebt er niks aan tenzij je >20KHz wilt meten idd. De mic heeft wel een groter membraan en 32bit dac, dus heel erg ruis arm, dat is wel een voordeel.Fairy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:43:
Leuk om even te melden, MiniDSP heeft een nieuwe microfoon uitgebracht, de UMIK-2.
http://www.minidsp.com/im...%20Brief%20-%20UMIK-2.pdf
Ben wel benieuwd of deze zoveel beter is dat een upgrade de metingen gaat verbeteren. De samplerate is in ieder geval flink verhoogd, of dat gaat helpen is natuurlijk discutabel.
Ze hebben ook nog een multi channel microfoon systeem uitgebracht, best interessant, de Umik-x. Met name handig voor subwoofer metingen, kan je 4 posities tegelijk inmeten. Ze hebben daar ook een application note voor uitgebracht voor gebruik met MSO, super cool. En ook nog een nieuwe voor REW multichannel/surround metingen over hdmi, laatst nog gedaan, werkt erg goed!
Ik heb mijn subwoofers (2) achter de luisterpositie (B&W DB4s op LFE input). Ik heb deze gecalibreerd middels de MiniDSP DDRC24 en Dirac3, waarbij ik de voorcalibratie heb gedaan met REW om de crossover en volume op de MiniDSP af te stellen.
De microfoon heb ik naar voren gericht tijdens de metingen, dus naar de front speakers.
De curve die ik gebruik is vrijwel gelijk als 'vroeger' toen ik de sub naast de front speaker had staan. Ik had toen 1 sub, maar voordat ik naar een 2e sub ging, stond die ene sub ook al achter de luisterpositie en had ik in principe hetzelfde effect. Ik ben naar 2 subs gegaan zodat er een links en een rechts achter me staat, ze zijn ook in stereo aangesloten ipv 2 mono.
De subs staan overigens achter de luisterpositie, omdat ik een L woonkamer heb en als de subs aan de lange zijde staan krijg ik een enorme dip, terwijl deze in de teen van de L niet optreed.
Het valt me op dat het laag wat meer wat duidelijker aanwezig is. Niet lokaliseerbaar, wel meer voelbaar, maar het lijkt wat harder te zijn. Naar mijn smaak is het af en toe iets te aanwezig, ondanks dezelfde calibratiecurve.
Kan het zijn dat, ondanks dat subwoofers vrijwel omnidirectioneel zijn, ik toch beter op 90 graden kan calibreren vanwege de positie van de subs, of komt deze grotere aanwezigheid van de subs door iets anders? Ze staan wel dichterbij natuurlijk, maar dat vang je juist met de calibratie weer op verwacht ik.
MiniDSP zegt overigens dat die directionaliteit alleen op hogere frequenties een rol speelt, niet met subs.
Heeft inmeten van een stereo setup op 90 graden profiel nog nadelen t.o.v. recht vooruit?
EDIT: Antwoord gaat hier verder: Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"
[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 21-10-2020 12:11 ]
Hmmmm..... ik zie dat de desbetreffende speakers tot 55Hz gaan. Waar die piek dan vandaan komt is mij ook een raadsel. Misschien verkeerd gemeten? Anomalie in Dirac?icecreamfarmer schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:21:
[...]
Ik heb geen sub. De 2 q acoustics concept 300 moeten het laag verzorgen. Achter mijn zithoek heb ik 2 m2 aan acoustisch dempend materiaal verwerkt in een jungle wand.
Maar de piek valt mij op omdat Dirac zijn ondergrens legt op 33 Hz maar er echt een enorme piek zit op 28Hz. Is dat de standaard instelling of bepaalt Dirac die ondergrens dynamisch?
Eigenlijk zou je verwachten dat alle lijnen dezelfde richting nemen als de groene (rechter speaker) lijn.
Wellicht dat @Jag of @JvS hier wat zinnigs over kunnen zeggen?
[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 21-10-2020 19:24 ]
Die piek kan verder gewoon een room mode zijn. Waarom DIRAC die niet wegfiltert weet ik weer niet, dat vind ik eerlijk gezegd ook vreemd. Zien al je ruwe metingen er grofweg hetzelfde uit (meerdere plekken gemeten?)
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 22-10-2020 08:27 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XmjhxSoSqQrCsbZxg79EvOnA.jpg?f=user_large)
Ik lees namelijk best vaak dat je met deze Oberon 7 een vrij krachtige recriver nodig hebt.
150W per kanaal lijkt me wel voldoende voor een kleine aardbeving. Ik zie helaas geen standaard pre-out voor links + rechts (alleen voor de sub woofer), anders had je bij teleurstellende resultaten een tweedehands dikke power amp achter kunnen gooien voor de Oberons, maar ik verwacht niet dat dat nodig is.Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:18:
Ik sta op het punt om een Denon AVR-X2600H + 2x Dali Oberon 7 aan te schaffen. (Later nog uit te breiden met Sub, centre & rear speakers) Is deze Danon in staat om deze Oberons 7 goed aan te sturen? Ik heb 0 ervaring met receivers en speakers, vandaar mijn vraag. Ik heb nu een 13 jaar oude Samsung Homecinema set met plastic boxjes staan die het eindelijk begint te begeven. Mijn woonkamer is 10x10mtr ongeveer.
Ik lees namelijk best vaak dat je met deze Oberon 7 een vrij krachtige recriver nodig hebt.
Is het nergens te luisteren?
Bedankt voor je reactie.PageFault schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
150W per kanaal lijkt me wel voldoende voor een kleine aardbeving. Ik zie helaas geen standaard pre-out voor links + rechts (alleen voor de sub woofer), anders had je bij teleurstellende resultaten een tweedehands dikke power amp achter kunnen gooien voor de Oberons, maar ik verwacht niet dat dat nodig is.
Is het nergens te luisteren?
Het luisteren is op het moment wat lastig gezien de Corona toestanden. Ik probeer bij Hifiklubben in Eindhoven wat te regelen. Ik ga ze in ieder geval bellen. Ik neem aan dat ze mij kunnen adviseren of dit een goede combie is.
Wellicht kan ik ook kijken naar de kleinere broertjes, de Oberon 5. Maar daar moet zeer zeker een Sub bij komen wat ik zo begrijp.
Ik wil nu in ieder geval een deftige set kopen. Ik ben geen audiophile maar hou wel van een goed geluid en de Oberon 7 heb ik al eens gehoord en klonken voor mij als leek heel goed.
Er zijn winkels waar je de spullen thuis uit kunt proberen, wellicht is dat iets?Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Bedankt voor je reactie.![]()
Het luisteren is op het moment wat lastig gezien de Corona toestanden. Ik probeer bij Hifiklubben in Eindhoven wat te regelen. Ik ga ze in ieder geval bellen. Ik neem aan dat ze mij kunnen adviseren of dit een goede combie is.
Wellicht kan ik ook kijken naar de kleinere broertjes, de Oberon 5. Maar daar moet zeer zeker een Sub bij komen wat ik zo begrijp.
Ik wil nu in ieder geval een deftige set kopen. Ik ben geen audiophile maar hou wel van een goed geluid en de Oberon 7 heb ik al eens gehoord en klonken voor mij als leek heel goed.
Voor goed laag ontkom je uberhuapt niet aan een subwoofer.Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Bedankt voor je reactie.![]()
Mijns inziens niet. Ik ga er wel van uit dat de persoon op die bank dan wel met het gezicht naar de TV zit, met de rug naar de Rear Speakers. Als je recht op de bank zit (en dus niet naar de TV kijkt) is Rear Right anders voor die Persoon Front/Rear Left.coazter schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:04:
Vraag: de bank aan de rechterkant, die profiteert natuurlijk niet van goed surround geluid, maar is het daar ook hinderlijk?
Dat wordt over meer merken dan wel series gezegd. Toegegeven, met 88,5 dB gevoeligheid en een weerstand van 6 Ohm is de speaker iets minder gevoelig dan de gemiddelde speaker die je tegenwoordig ziet. Veelal zie je waardes van rond de 90 dB gevoeligheid en 8 Ohm. Natuurlijk zijn er beide kanten uitschieters maar vandaar gemiddeld. Maar om dan te zeggen dat je een vrij krachtige receiver nodig hebt, nee. Vergeet ook niet dat je met één wat dus al op 88,5 dB zit qua volume. Plus 3 dB omdat je twee speakers hebt staan maar ook weer wat dB's er af omdat je wellicht meer dan een meter van de speakers af zit (gevoeligheid wordt gemeten op één meter afstand).Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:18:
Let wel dat die 150 Watt niet bruikbaar is. Die waarde is gemeten bij 6 Ohm op een pieptoon van 1 kHz en bij een vervorming van 1%. Dat alles ook nog eens op één kanaal. Betere waarde om naar te kijken is die is gemeten bij meer kanalen (minimaal twee), op een geheel bereik (20 - 20.000 Hz) en bij een vervorming van minder dan 1% (of zelfs 0,1%). Denon heeft dat gedaan en komt dan op 95 Watt. Slag minder maar nog steeds meer dan genoeg voor de gemiddelde woonkamer.PageFault schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
150W per kanaal lijkt me wel voldoende voor een kleine aardbeving.
Ervaring leert, helaas, dat verkopers verkopers zijn en blijven. Als ze meer kunnen verdienen dan zullen ze dat doet. Je zal niet de eerste zijn waar ze een receiver van duizend(en) euro's aanraden op een setje speakers van dit bedrag. Maar mogelijk heb jij een andere ervaring.Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Ik neem aan dat ze mij kunnen adviseren of dit een goede combie is.
Mijns inziens is een subwoofer haast altijd een toevoeging. Haast want er zijn speakers met actieve 18" woofer geïntegreerd maar die zie je niet vaak in de standaard woonkamer staanWellicht kan ik ook kijken naar de kleinere broertjes, de Oberon 5. Maar daar moet zeer zeker een Sub bij komen wat ik zo begrijp.
Let wel dat je toen niet alleen naar de speaker geluisterd hebt maar ook de ruimte waar de speaker in stond. Afhankelijk van de ruimte (grootte, vorm, aankleding) kan het geluid anders zijn. Al is het de vraag of je zo één op één nog kan herinneren hoe het toen klonk versus straks in je eigen woning....de Oberon 7 heb ik al eens gehoord en klonken voor mij als leek heel goed.
Helder antwoord. Thanks.FeaR schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
Mijns inziens niet. Ik ga er wel van uit dat de persoon op die bank dan wel met het gezicht naar de TV zit, met de rug naar de Rear Speakers. Als je recht op de bank zit (en dus niet naar de TV kijkt) is Rear Right anders voor die Persoon Front Left.
[...]
Dat wordt over meer merken dan wel series gezegd. Toegegeven, met 88,5 dB gevoeligheid en een weerstand van 6 Ohm is de speaker iets minder gevoelig dan de gemiddelde speaker die je tegenwoordig ziet. Veelal zie je waardes van rond de 90 dB gevoeligheid en 8 Ohm. Natuurlijk zijn er beide kanten uitschieters maar vandaar gemiddeld. Maar om dan te zeggen dat je een vrij krachtige receiver nodig hebt, nee. Vergeet ook niet dat je met één wat dus al op 88,5 dB zit qua volume. Plus 3 dB omdat je twee speakers hebt staan maar ook weer wat dB's er af omdat je wellicht meer dan een meter van de speakers af zit (gevoeligheid wordt gemeten op één meter afstand).
[...]
Let wel dat die 150 Watt niet bruikbaar is. Die waarde is gemeten bij 6 Ohm op een pieptoon van 1 kHz en bij een vervorming van 1%. Dat alles ook nog eens op één kanaal. Betere waarde om naar te kijken is die is gemeten bij meer kanalen (minimaal twee), op een geheel bereik (20 - 20.000 Hz) en bij een vervorming van minder dan 1% (of zelfs 0,1%). Denon heeft dat gedaan en komt dan op 95 Watt. Slag minder maar nog steeds meer dan genoeg voor de gemiddelde woonkamer.
[...]
Ervaring leert, helaas, dat verkopers verkopers zijn en blijven. Als ze meer kunnen verdienen dan zullen ze dat doet. Je zal niet de eerste zijn waar ze een receiver van duizend(en) euro's aanraden op een setje speakers van dit bedrag. Maar mogelijk heb jij een andere ervaring.
[...]
Mijns inziens is een subwoofer haast altijd een toevoeging. Haast want er zijn speakers met actieve 18" woofer geïntegreerd maar die zie je niet vaak in de standaard woonkamer staanAl zit je dan nog met het feit dat een losse subwoofer op een andere plek mogelijk beter uit de verf komt.
[...]
Let wel dat je toen niet alleen naar de speaker geluisterd hebt maar ook de ruimte waar de speaker in stond. Afhankelijk van de ruimte (grootte, vorm, aankleding) kan het geluid anders zijn. Al is het de vraag of je zo één op één nog kan herinneren hoe het toen klonk versus straks in je eigen woning.
Dus kort maar bondig, de Denon die ik aanhaalde is in staat om de speakers aan te sturen, ook als er straks een Sub, center, en twee rear surround speakers bij komen.
Met verkopers is het inderdaad “vaak” een kwestie van, als we maar lekker dure spullen verkopen dan is het prima. Gelukkig niet altijd en heb je er ook die de klant echt oprecht informeren.
Ik moet ergens mijn info vandaan halen. Het is voor een leek een complexe materie dat hele reciever - speaker surround verhaal.
Nu is dit topic geen “ wat moet ik kopen” advies bureau dus dat zoek ik zelf wel.
Alleen ik moet wel weten waar ik op moet letten.
In een winkel annex demo ruimte is het natuurlijk allemaal goed afgesteld en is de ruimte zelf ingericht zodat het geluid optimaal klinkt. (Neem ik aan)
Hier thuis zal het zeker anders klinken maar ik moet kiezen uit geluid wat ik in de winkel hoor. Hier in huis ligt een plavuizen vloer en hebben we geen wandbekleding zoals gordijnen etc. Dus het zal minder warm klinken dan als er meer bekleding in huis hangt.
Nogmaals bedankt en ik grasduin nog even verder op het net..
Het laatste wat ik wil is een “prijzige” set kopen waar ik achteraf spijt van krijg. Maarja iets met bomen en het bos niet meer zien komt hier al gauw om de hoek kijken.
Subwoofer is actief, die heeft een eigen versterker. De rest van de speakers moet geen probleem zijn.Rich_Art schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:53:
[...]
Dus kort maar bondig, de Denon die ik aanhaalde is in staat om de speakers aan te sturen, ook als er straks een Sub, center, en twee rear surround speakers bij komen.
Het zal je verbazen hoe vaak dat niet zo isIn een winkel annex demo ruimte is het natuurlijk allemaal goed afgesteld en is de ruimte zelf ingericht zodat het geluid optimaal klinkt. (Neem ik aan)
Blij dat er forums zijn. Hoe moet je als leek anders aan informatie komen.FeaR schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:03:
[...]
Subwoofer is actief, die heeft een eigen versterker. De rest van de speakers moet geen probleem zijn.
[...]
Het zal je verbazen hoe vaak dat niet zo is
Drink er 1 op mijn account, bottoms up.
Er was een tijd dat je naar de bibliotheek ging of lid moest worden van een audioclub om zulke kennis te vergaren.
Godzijdank is er internet...

Haha ja dat is gelukkig lang geleden. Aja toen ik opgroeide hadden we alleen een mono radiootje en een kleine tv met 1 kanaal. Nederland 1. Dat was het. Als je ziet waar we nu staan met de audio & video dan is het wat dat betreft een mooie tijd.ChojinZ schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:07:
[...]
Er was een tijd dat je naar de bibliotheek ging of lid moest worden van een audioclub om zulke kennis te vergaren.
Godzijdank is er internet...
* The Eagle kan de Philips Magazines van 1989 tm 1995 nog steeds dromen
Ik denk dat je gelijk hebt. Kreeg net een antwoord van een verkoper, zal de firma niet noemen, maar kort gezegd het advies is, koop (nog) geen speakers maar eerst een betere receiver zoals de Danon AVR-X3700.FeaR schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:58:
Ervaring leert, helaas, dat verkopers verkopers zijn en blijven. Als ze meer kunnen verdienen dan zullen ze dat doet. Je zal niet de eerste zijn waar ze een receiver van duizend(en) euro's aanraden op een setje speakers van dit bedrag. Maar mogelijk heb jij een andere ervaring.
Deze is dubbel de prijs van de X2600H die ik in gedachten heb. Ik heb een budget en daar moet ik het mee doen. Er zal altijd beter, mooier en vooral duurder zijn.
Toevallig sprak ik iemand online die precies heeft wat ik voor ogen heb en die zegt weer, goede set je gaat je nog verbazen hoe goed het klinkt.
Set 1: teufel ultima40
Set 2: argon audio alto series
Set 3: monitor audio bronze 50
Mijn vraag: heeft het nut om bij een 5.1 set vloerstaanders te nemen gegeven de speaker met de minst lage frequentie?
Bij ieder van de sets is de center speaker degene die het minst laag kan. Teufel 90 hertz, argon 80 en monitor audio 66 hertz. De vloerstaanders gaan wel tot een 35 hertz, maar uitgaande van de zwakste schakel (center speaker) zou ik de sub respectievelijk op 90, 80 of 66 hertz crossover zetten. Heeft het dan nog nut als je vloerstaanders neemt? Kan ik dan niet net zo goed me beperken tot boekenplank speakers die net zo laag (of iets lager) gaan dan de center maar niet zoals een zuil tot 35 hertz? M.a.w. is de meerprijs van een zuil luidspreker van toegevoegde waarde in een dergelijke 5.1 setup?
Ontvang graag input hierop om zo verder te komen tot een leuke setup. Thanks alvast!
Zit er in het budget een nieuwe receiver of behoud je een ouder exemplaar? Beetje receiver kan tegenwoordig wel per kanaal/linie speakers een andere crossover instellen.IngamerX schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 00:52:
..uitgaande van de zwakste schakel (center speaker) zou ik de sub respectievelijk op 90, 80 of 66 hertz crossover zetten.
En bij muziek is het ook nuttig. En als laatste is het ook nuttig om laag uit meerdere bronnen weer te geven (mits goed afgesteld, dus LFE+FRONT voor laag) om pieken en dalen uit te vlakken.
Hi Fear,FeaR schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:46:
[...]
Zit er in het budget een nieuwe receiver of behoud je een ouder exemplaar? Beetje receiver kan tegenwoordig wel per kanaal/linie speakers een andere crossover instellen.
Het idee is om volgend jaar zo rond het aankopen van 1 vd nieuwe consoles tevens een nieuwe versterker te kopen. Budget is dus exclusief, daar heb ik weer apart budget voor.
Op dit moment heb ik een Onkyo TX-SR508 waarvan de HDMI board (denk ik) doorgebrand is. Naar ik las een euvel met deze goedkopere jongens (geweest) van Onkyo. Naast werkende HDMI poorten voor ARC heb ik sws nog een versterker nodig met 4k throughput. Mijn ogen staan op dit moment gericht op de Denon x2700h: pricewatch: Denon AVR-X2700H
Hi JVS,JvS schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:23:
Vloerstaanders hebben gewoon nut. Je zet de sub sowieso tot 80Hz minimaal (misschien hoger) open, voor het .1 kanaal bij films. Je center en andere speakers kan je individuele crossovers geven.
En bij muziek is het ook nuttig. En als laatste is het ook nuttig om laag uit meerdere bronnen weer te geven (mits goed afgesteld, dus LFE+FRONT voor laag) om pieken en dalen uit te vlakken.
Hmm LFE+FRONT zat ik dus ook naar te kijken en het te lezen. Op HT fora lijkt double bass (zoals Onkyo het volgens mij noemt) te worden vervloekt ivm "muddy" bass effect. Het nadeel van deze optie vind ik zelf dat het dan vervolgens niet meer mogelijk is op laag/midden/hoog individueel te finetunen, laag+midden vallen dan beiden onder de reguliere bass setting.
Individuele crossovers zat ik ook al over te denken dat het mij handig zou lijken. Op mijn huidige receiver zit dit niet, maar wellicht wel op de Denon. Maar geldt ook hier niet het risico op "muddy" bass? Stel uitgaande van de Ultima 40 5.1 setup:
Center: minimale frequentie 90 hertz --> crossover 100 hertz
Fronts: minimaal 45 hertz --> crossover 50 hertz
Rears: minimaal 70 hertz --> crossover 80 hertz
Sub: minimaal 33 hertz
Er is een explosie rondom, dan zal bijvoorbeeld bass <100 hertz gerelateerd aan center naar sub gaan, <80 hertz gerelateerd aan rears ook naar sub en 50< hertz fronts ook naar sub. Tegelijk zal van de bass 50-100 hertz via de fronts lopen en 80-100 via de rears. Er is dan een overloop aan bass tussen 50 en 100 hertz van rears en/of front en sub. Wordt dit gebied dan niet te veel versterkt? Verlagen van regular bass (dus op de speakers) zal dan resulteren in minder sub bass van bijvoorbeeld de fronts in de lage regionen, maar ook minder "kick" bass in de hogere bass regionen. Bass van sub verlagen betekent dan dat het <33 hertz gebied weer te zacht kan worden?
Als bovenstaande tegenwoordig kan (bijvoorbeeld met de Denon x2700h) ben ik zeer benieuwd naar het geluidsbeeld en is het zeker een optie om mee te experimenteren.
Ik ben echter wel enigszins verbaast dat er niet eenvoudigweg profielen aangemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld "Stereo" setting aanpassen zodat bij deze selectie een andere crossover geldt dan bij ontvangst van een 5.1+ signaal. Bij selecteren van Stereo alleen fronts + sub (2.1) met crossover op 40 hertz. Bij 5.1 signaal ontvangst crossover naar 80 hertz. Dat zou het voor mij persoonlijk al oplossen.
Wellicht een andere vraag; wat voor setup hebben jullie en hoe hebben jullie deze afgesteld?
en
@JVS voegen vloerstaanders ook bij hogere hertz inderdaad evengoed toe? Ik zou denken; frequentie is frequentie ongeacht model speaker? Gaat natuurlijk niet helemaal op gezien klank/kleur van speakers etc, maar zou in de basis wel zo moeten zijn?
PS: kan ik in dit topic ook om aankoopadviezen vragen? Heb gezocht in deze forum sectie maar kan geen dedicated categorie/topic vinden (gegeven mijn search skills..
[ Voor 9% gewijzigd door IngamerX op 26-10-2020 12:57 ]
Check het grote roze blok onderaan het topic of bovenaan indien je een nieuwe reply maaktIngamerX schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:02:
[...]
PS: kan ik in dit topic ook om aankoopadviezen vragen? Heb gezocht in deze forum sectie maar kan geen dedicated categorie/topic vinden (gegeven mijn search skills..) --> heb een vraag gerelateerd aan keuze tussen vloerstaanders en boekenplank en 10 inch versus 12 inch sub alvorens de luistersessie aan kunnen vangen en de (risico op biased) input van winkeliers volgen.
Tja, er is niet een setting die universeel voor "muddy bass" zorgt of een andere die dat niet doen. Het is heel lastig te voorspellen. In de ene ruimte pakt het ene beter uit, in de ander het andere.IngamerX schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:02:
[...]
Hi Fear,
Hi JVS,
Hmm LFE+FRONT zat ik dus ook naar te kijken en het te lezen. Op HT fora lijkt double bass (zoals Onkyo het volgens mij noemt) te worden vervloekt ivm "muddy" bass effect. Het nadeel van deze optie vind ik zelf dat het dan vervolgens niet meer mogelijk is op laag/midden/hoog individueel te finetunen, laag+midden vallen dan beiden onder de reguliere bass setting.
Meer opties = meer mogelijkheden om het goed te kirjgen. LFE+MAIN is niet een heilige graal, maar wel weer een extra optie met mogelijkheid het goed te krijgen.
Je hebt in elke kamer, met elke speakerset, altijd kans op "muddy bass" omdat je in het lage laag eigenlijk niet echt meer naar de speakers luistert, maar naar het staandegolvenpatroon van je kamer.Idividuele crossovers zat ik ook al over te denken dat het mij handig zou lijken. Op mijn huidige receiver zit dit niet, maar wellicht wel op de Denon. Maar geldt ook hier niet het risico op "muddy" bass? Stel uitgaande van de Ultima 40 5.1 setup:
De enige manieren om dat op te lossen zijn:
- Zo'n grote kamer dat je er geen last van hebt (onrealistisch, plafond moet dan ook enorm hoog zijn)
- Enorm veel akoestische maatregelen (zoals concertzalen, een meter demping, ook niet realistisch)
- Een DSP om het op de luisterplek goed te krijgen (zit op bijna alle receivers)
- Een DSP met multi-sub om het op veel luisterplekken goed te krijgen (zeer complex en bijna niet haalbaar als je er geen echte uitgebreide hobby van maakt)
Je kan ook gewoon mazzel hebben, of niet zo ultra kritisch zijn
Dit is een voorbeeld van een respons in een kamer (blauwe lijn) en hoe die gecorrigeerd is (vlakke response, wat oplopend in sublaag, naar smaak, maar wel heel erg strak).
:fill(white):strip_exif()/f/image/BXb5E6V4wb8JWuxm69ZJq8at.png?f=user_large)
Je kan niet vooraf voorspellen hoe die 'blauwe' grafiek zal zijn.
Ik kan hier maar 1 ding op zeggen: You are overthinking itEr is een explosie rondom, dan zal bijvoorbeeld bass <100 hertz gerelateerd aan center naar sub gaan, <80 hertz gerelateerd aan rears ook naar sub en 50< hertz fronts ook naar sub. Tegelijk zal van de bass 50-100 hertz via de fronts lopen en 80-100 via de rears. Er is dan een overloop aan bass tussen 50 en 100 hertz van rears en/of front en sub. Wordt dit gebied dan niet te veel versterkt? Verlagen van regular bass (dus op de speakers) zal dan resulteren in minder sub bass van bijvoorbeeld de fronts in de lage regionen, maar ook minder "kick" bass in de hogere bass regionen. Bass van sub verlagen betekent dan dat het <33 hertz gebied weer te zacht kan worden?
Ik heb 4 subwoofers, samen met twee fronts die tot 80hz weergeven, elk met een individuele DSP en een tool "multi sub optimizer" afgeregeld zodat ik op alle luisterplekken op mijn bank strak laag heb en zodat ik in de rest van de kamer wat minder laag heb (minder overlast genereren).Wellicht een andere vraag; wat voor setup hebben jullie en hoe hebben jullie deze afgesteld?
Over sublaag uit de center en de surrounds heb ik me nooit druk gemaakt. De surrounds filter ik af op 120hz, de center op 100hz. Dat speelt geen noemenswaardige rol bij de weergave van sublaag.
Laat die "herzen" los. Ga gewoon luisteren en koop een speaker die je mooi vindt klinken
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 26-10-2020 13:47 ]
Ik heb dit forum een beetje door zitten te lezen en ben zelf op zoek naar een leuke 5.1 set voor circa 1000 euro. Mijn huidige set is circa 15 jaar oud en heeft wat gebreken
Tot nu toe kwam ik enkel https://teufelaudio.nl/ultima-40-surround-51-set-105789000 tegen als interessante set al moet ik zeggen dat ik nog een afspraak moet maken om te luisteren hoe ze klinken. Ik vind het lastig reviews te vinden m.b.t. sets die in die prijsklasse vallen (een lager bedrag mag ook). heeft hier iemand tips/sites?
Daarnaast heb ik op dit moment een Denon AVR-1513. Mijn vraag is of dit nog volstaat voor bijvoorbeeld de speakersset van teufelaudio? Hoe kan ik dit zien?
Mocht iemand anders nog een leuke set weten dan hoor ik dit graag. Ik wil een nieuwe set waarbij de boxen voor achterin draadloos zijn. De set dient voornamelijk voor films.
Alvast bedankt
[ Voor 9% gewijzigd door finalking1 op 27-10-2020 12:46 ]
Verklaar je nader. Zeker bij nieuwbouw heb je alle kans om hier in te voorzien. En anders kun je altijd nog iets met plinten of kabelgootjes doen. Bij een losse vloer kun je naderhand nog iets ondernemen om onder de vloer door te trekken, tenzij je vloerverwarming hebt.finalking1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:58:
Ik heb een nieuwe set nodig doordat ik in mijn nieuwbouw huis niet de kabels kan wegwerken naar de boxen die tegenover de TV staan.
Exirion schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:05:
[...]
Verklaar je nader. Zeker bij nieuwbouw heb je alle kans om hier in te voorzien. En anders kun je altijd nog iets met plinten of kabelgootjes doen. Bij een losse vloer kun je naderhand nog iets ondernemen om onder de vloer door te trekken, tenzij je vloerverwarming hebt.
Je geeft nog steeds geen verklaring voor waarom je een nieuwe set nodig hebt. Die lost dit probleem toch niet op? Of je zou voor een set met draadloze rear speakers moeten gaan. Maar eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken om die 25m. Nee, optimaal is het niet, maar rear speakers zijn niet zo heel kritisch en de kans dat je het verschil hoort is minimaal. Gebruik iets van 1.5mm2 kabel en het komt goed. Visueel de mooiste oplossing en de impact op het geluid zal het verschil niet maken.finalking1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:10:
Ik heb een vloerverwarming waarbij er geen plinten lopen langs de schuifdeur. De enige manier hoe ik een kabel kan krijgen aan de andere kant van de vloer waar de bank staat is d.m.v. de kabelgoot. Maar die loopt eerst naar de meterkast alvorens achter naar de bank. Dan zou ik circa 25 meter geluidskabel nodig hebben wat ook weer niet aanbevolen wordt.
Gewoon kabelgoot tegen het plafond achter de gordijnrails. Niet onderlangs dus - daar zit je schuifpui - maar bovenlangs. Heb je echt geen 25 meter nodig. Scheelt je per kabel max 2x de hoogte van je woonkamer.finalking1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:10:
Ik heb een vloerverwarming waarbij er geen plinten lopen langs de schuifdeur. De enige manier hoe ik een kabel kan krijgen aan de andere kant van de vloer waar de bank staat is d.m.v. de kabelgoot. Maar die loopt eerst naar de meterkast alvorens achter naar de bank. Dan zou ik circa 25 meter geluidskabel nodig hebben wat ook weer niet aanbevolen wordt.
[...]
Exirion schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:28:
[...]
Je geeft nog steeds geen verklaring voor waarom je een nieuwe set nodig hebt. Die lost dit probleem toch niet op? Of je zou voor een set met draadloze rear speakers moeten gaan. Maar eerlijk gezegd zou ik me niet zo druk maken om die 25m. Nee, optimaal is het niet, maar rear speakers zijn niet zo heel kritisch en de kans dat je het verschil hoort is minimaal. Gebruik iets van 1.5mm2 kabel en het komt goed. Visueel de mooiste oplossing en de impact op het geluid zal het verschil niet maken.
Heerlijk om bezig te zijn met de techs & specs, voel me al aardig thuis en heb een aantal mooie sets op het oog. Bedankt voor jullie inputs !JvS schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:42:
[...]
Tja, er is niet een setting die universeel voor "muddy bass" zorgt of een andere die dat niet doen. Het is heel lastig te voorspellen. In de ene ruimte pakt het ene beter uit, in de ander het andere.
Meer opties = meer mogelijkheden om het goed te kirjgen. LFE+MAIN is niet een heilige graal, maar wel weer een extra optie met mogelijkheid het goed te krijgen.
[...]
Je hebt in elke kamer, met elke speakerset, altijd kans op "muddy bass" omdat je in het lage laag eigenlijk niet echt meer naar de speakers luistert, maar naar het staandegolvenpatroon van je kamer.
De enige manieren om dat op te lossen zijn:
- Zo'n grote kamer dat je er geen last van hebt (onrealistisch, plafond moet dan ook enorm hoog zijn)
- Enorm veel akoestische maatregelen (zoals concertzalen, een meter demping, ook niet realistisch)
- Een DSP om het op de luisterplek goed te krijgen (zit op bijna alle receivers)
- Een DSP met multi-sub om het op veel luisterplekken goed te krijgen (zeer complex en bijna niet haalbaar als je er geen echte uitgebreide hobby van maakt)
Je kan ook gewoon mazzel hebben, of niet zo ultra kritisch zijn
Dit is een voorbeeld van een respons in een kamer (blauwe lijn) en hoe die gecorrigeerd is (vlakke response, wat oplopend in sublaag, naar smaak, maar wel heel erg strak).
[Afbeelding]
Je kan niet vooraf voorspellen hoe die 'blauwe' grafiek zal zijn.
[...]
Ik kan hier maar 1 ding op zeggen: You are overthinking it. Stel het gewoon in en laat audyssee z;n werk doen. Denk in frequentieresponses op de luisterplek (die moet inderdaad gewoon vlak zijn), maak je niet druk om welke speaker wat doet, dat maakt voor sublaag niet echt uit.
[...]
Ik heb 4 subwoofers, samen met twee fronts die tot 80hz weergeven, elk met een individuele DSP en een tool "multi sub optimizer" afgeregeld zodat ik op alle luisterplekken op mijn bank strak laag heb en zodat ik in de rest van de kamer wat minder laag heb (minder overlast genereren).
Over sublaag uit de center en de surrounds heb ik me nooit druk gemaakt. De surrounds filter ik af op 120hz, de center op 100hz. Dat speelt geen noemenswaardige rol bij de weergave van sublaag.
Laat die "herzen" los. Ga gewoon luisteren en koop een speaker die je mooi vindt klinken
Ik ga er volgende week een aantal luisteren:
- Monitor Audio Bronze series (ook zeer benieuwd naar geluidverschil tussen de 50, 100, 200 en 500)
- Dali Oberon series
- Q acoustic I series (ben zeer benieuwd hoe de center zich verhoudt t.o.v. bovenstaande 2)
- Jamo S809 set (zeer aantrekkelijk prijskaartje voor de specs en mooie looks, specs lijken beter dan Teufel, benieuwd hoe dit setje zich tegenover de rest houdt)
Bij bovenstaande kwam ik vanuit subwoofer topic op de BK P12-300SB-PR. 1 van bovenstaande evt te combineren met deze sub.
Wil ook graag nog de Klipsch RP series beluisteren (m.n. benieuwd naar de geprezen centers, in dit geval gaat mijn oog uit naar de RP-500C kwa formaat, daaromheen evt RP-250F + SPL-120 + RP-500M). Kan alleen geen winkel in de buurt vinden om te beluisteren. Hebben jullie nog tips voor Noord-Holland voor wat betreft het kunnen beluisteren van Klipsch luidsprekers?
Morgen komt de teufel set als het goed is binnen, kan ik ook die aan de tand voelen.
De Jamo producten lijken overigens wel flink op te raken en de website lijkt wel te zijn vervallen. Iemand enig idee wat er met dit bedrijf aan de hand is?
Ik heb ook wel eens iets "het liefst"finalking1 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:44:
Daar heb je gelijk mee. Aan de andere kant is de set die ik nu heb al een jaartje of 15 en hebben ze wat gebreken. Vandaar dat ik een nieuwe 5.1 set wil die natuurlijk het liefst dan ook via een draadloos signaal de rear speakers.
[...]
Kun je doen, maar draadloos heeft nou eenmaal zijn prijs. Als ik al lees dat je in de categorie Teufel zoekt, zou ik fatsoenlijk draadloos (lees: zonder issues met vertraging, lipsync, inregeln en what have you) lekker uit mijn hoofd zetten.
Bovendien: ook bij draadloos heb je nog steeds twee draden - iets met een versterker van een actieve speaker die graag 230v wil hebben
Verder denk ik dat je het beste gewoon een topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies kunt starten, want voor de rest is het gewon dat - aankoopadvies dan
Bestaan er switches waarbij je in een home cinema set je fronts en rears (en evt. center) ineens kunt omwisselen?
Deze zat waarschijnlijk vastgeschroefd op een heatsink, correct?
Aangezien we maar 1 versterker chip zien vermoed ik dat je dus een Subwoofer Amp plate (of actieve speaker?) laat zien.
*edit: misschien toch een klasse AB chip, met DMOS power trap. Het typenummer is niet goed te zien (TDA...), maar het is wel duidelijk een audio amplifier van het merk STmicroelectronics.
[ Voor 49% gewijzigd door Propheticus op 28-10-2020 15:26 ]
In hoeverre kan dit kwaad voor speakers? Hout kan nogal 'werken' namelijk en speakers zijn doorgaans verlijmd.
Iemand ervaring mee?
Overigens geen drol over te zeggen als jij niet aangeeft welke speakerset je dan hebt staan.
Ik heb al jaren speakers op een geisoleerde zolder in gebruik waar het 's zomers onmeunig warm kan worden (35+ graden) en er door het jaar heen ook een behoorlijke luchtvochtigheid plus warmte is ivm een droger die er staat. Geen centje pijn
Dat is al een geruststelling. Het gaat om een dali opticon set. Met de 5s als front.The Eagle schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:45:
Niet echt ervaring, maar de meeste speakers zijn van spaanplaat of MDF gemaakt. Kan er in het algemeen prima tegen.
Overigens geen drol over te zeggen als jij niet aangeeft welke speakerset je dan hebt staan.
Ik heb al jaren speakers op een geisoleerde zolder in gebruik waar het 's zomers onmeunig warm kan worden (35+ graden) en er door het jaar heen ook een behoorlijke luchtvochtigheid plus warmte is ivm een droger die er staat. Geen centje pijn
Ik heb ooit een subwoofer in de zomer in een kofferbak laten staan en die zat niet meer recht in elkaar. Vandaar de vraag.
Dat is vrij zeker, op de achtergrond (onscherp op de foto) zie je nog de pasta. En die zit niet voor niets op de heatsink geplakt.Propheticus schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:05:
...
Deze zat waarschijnlijk vastgeschroefd op een heatsink, correct?
...
Goeie analyse!
Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van de vraag van @BrianSeijs.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mja, in een auto gaat het wel om wat hogere temperaturen dan 35 graden, dan kan zomaar richting 60 of meer gaan. Dan krijg je idd een effect op hout alsof je het aan het drogen bent, gaat het vocht er uit en dan kun je idd krijgen wat je beschrijft. Maar tegen een beetje temperatuur, koude of vocht moeten ze wel kunnen. Zolang het vocht er niet intrekt, prima.schalk84 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:48:
[...]
Dat is al een geruststelling. Het gaat om een dali opticon set. Met de 5s als front.
Ik heb ooit een subwoofer in de zomer in een kofferbak laten staan en die zat niet meer recht in elkaar. Vandaar de vraag.
Vraag anders even in het DIY topic, daar zitten de houtkenners. Maar ik zou me niet te druk maken
Wat "verlies" ik aan geluid als ik de PS5 direct aansluit op mijn eArc TV en vervolgens op mijn ARC versterker?
Niks, e-ARC is voornamelijk gericht op high bitrate audio zoals DTS-HD master audio of True-HD. PS5 zal net als de Xbox series X gewoon Dolby digital Plus doen.Emrawww schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:32:
Hoi allen! Een kort vraagje. Ik heb een eArc TV echter enkel een ARC versterker. Ik wil binnenkort natuurlijk gebruik maken van de volledige HDMI 2.1 functies op de PS5.
Wat "verlies" ik aan geluid als ik de PS5 direct aansluit op mijn eArc TV en vervolgens op mijn ARC versterker?
Indien je een blu-ray gaat kijken via je PS5 met DTS-HD tracks zal je versterker het gecomprimeerd ontvangen van je televisie aangezien de handshake op de laagste van de 2 wordt vastgesteld. Dus ARC.
Ik heb overigens hetzelfde "issue" en al mijn bronnen gaan direct de TV in op mijn mediaspeler na. Ik mis dan alleen Dolby Vision.
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie! Dat scheelt mij voorlopig de aanschaf van een HDMI 2.1. versterker. Goed nieuws voor mijmr.DJ95 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:59:
[...]
Niks, e-ARC is voornamelijk gericht op high bitrate audio zoals DTS-HD master audio of True-HD. PS5 zal net als de Xbox series X gewoon Dolby digital Plus doen.
Indien je een blu-ray gaat kijken via je PS5 met DTS-HD tracks zal je versterker het gecomprimeerd ontvangen van je televisie aangezien de handshake op de laagste van de 2 wordt vastgesteld. Dus ARC.
Ik heb overigens hetzelfde "issue" en al mijn bronnen gaan direct de TV in op mijn mediaspeler na. Ik mis dan alleen Dolby Vision.
Nu en dan merk ik na aanschaf (het is moeilijk te controleren omdat ze de luidsprekers bij doek-frontpanelen (deels) in folie wikkelen) okkazie luidsprekers dat sommige plastiek pennetjes afgebroken zitten waardoor het frontpaneel loshangt op die plekken.
Gisteren besloot ik eens te bekijken hoe die montages terug gemaakt te krijgen.
De afgebroken pennetjes gingen er vlot uit met twee breekmessen.
Eerste idee: met soldeerbout terug op hun plek te smelten. De plastieksoort gaf een scherpe chloorachtige geur, dus opletten irritatie ogen en niet inademen - vermoedelijk PVC.
Daarmee leken ze goed vast te zitten, maar bleek dan als je het paneel ook maar iets ongelijk ertegen drukt waardoor pennetjes dus iets onder een hoek worden belast, dat ze afkraken. De plastiek wordt dus na smelten > stollen brosser en daarmee idee > vuilbak.
Tweede idee was pennetjes lijmen. Maar lijmen is een branche op zich, universele werken wel maar niet even goed op alle opgesomde materialen en proberen is een tijdrovend en smerig geklooi. En specifieke lijmen is dan weer gaan kopen, en deze met elastische eigenschappen neigen tot duur.
Dubbelzijdige plakband was ook nog een gedachte maar het paneel heeft geen aansluitende oppervlakken of ik zou moeten beginnen "stapelen", wat door het grote fysieke contactoppervlak, weliswaar zacht/absorberend, misschien toch invloed heeft op de klank.
En mogelijk lijmresten, en vooral als je de speakers wilt gebruiken zonder de voorpanelen, is het geen zicht.
Vastschroeven ook geen optie want gaatjes in doek, schroefkoppen zichtbaar, schroefdraad moet precies passen in de gaatjes en risico het rubber ervan te snijden.
Tenslotte nog een laatste idee: met schroeven maar omgekeerd, schroefdraad in de sokkeltjes van de pinnetjes van het paneel en de schroefkoppen op maat slijpen. Eerst gaatjes op diepte boren om splijten te voorkomen, dan de kruisschroef-koppen in stapjes rondom afslijpen/proberen tot ze net genoeg klemmen in de gaatjes.
En zo lukte het. De panelen kunnen klemmen voldoende vast en kunnen voldoende gemakkelijk los, en tolerant tegen ongelijk trekken (zelfs overdreven).
Alleen: iemand die de panelen verwijdert ziet natuurlijk direct de bricolage herstelling (naar mijn weet is er geen één fabrikant die dit zo doet) en ziet dat spijts inox schroeven misschien toch als een minpunt.
En daarmee de vraag: weet iemand een "minder zichtbaar herstelde" manier? Zijn er commerciele/standaard oplossingen, is er enige standaardisatie in de diameter van die pinnen en gaten?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Een zo laag mogelijk elektriciteitsverbruik is voor zover ik weet altijd een positief iets. Net als een ledlamp te verkiezen is voor een gloeilamp, daar doel meestal licht en niet warmte generatie is.
Me dunkt is dit ook bij luidsprekers het geval.
Waarom bestaan 4 ohm luidsprekers dan (voor woningen enz)? Ik begrijp dat bij lagere spanningen (bvb een 12vdc van auto accu) er een hogere stroomsterkte en daarvoor dus lagere impedantie nodig is om eenzelfde geluidsvermogen te realiseren. Maar in woningen heb je 230vac en dus veel meer ontwerpruimte om een gewild geluidsvermogen te realiseren met minder vermogende versterkers, kleinere kabelsecties en de daarvoor hogere luidsprekerimpedanties.
Blijkbaar moet er bij het luidsprekerontwerp / de klankweergave toch een voordeel te behalen zijn bij hogere stromen. Maar welk en hoe?
En verwante vraag: het is me beginnen opvallen dat luidsprekers van surround setups ook vaak lagere impedanties hebben. Is dat om seriebekabelingsredenen? En/of nog andere redenen?
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Klittenband (of bij jullie Velcro) een optie?Josio schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:08:
Over de bevestiging van frontpanelen van luidsprekers, (onderandere?) de gevallen van een doek dat in een kader zit, is het vaak via plastiek pennetjes in dat kader, die dan in gaatjes (uit een rubberachtig-ietwat elastisch materiaal) in de luidspreker klemmend passen. Meestal zijn dat 4 of 6 zulke bevestingspunten.
Nu en dan merk ik na aanschaf (het is moeilijk te controleren omdat ze de luidsprekers bij doek-frontpanelen (deels) in folie wikkelen) okkazie luidsprekers dat sommige plastiek pennetjes afgebroken zitten waardoor het frontpaneel loshangt op die plekken.
Gisteren besloot ik eens te bekijken hoe die montages terug gemaakt te krijgen.
De afgebroken pennetjes gingen er vlot uit met twee breekmessen.
Eerste idee: met soldeerbout terug op hun plek te smelten. De plastieksoort gaf een scherpe chloorachtige geur, dus opletten irritatie ogen en niet inademen - vermoedelijk PVC.
Daarmee leken ze goed vast te zitten, maar bleek dan als je het paneel ook maar iets ongelijk ertegen drukt waardoor pennetjes dus iets onder een hoek worden belast, dat ze afkraken. De plastiek wordt dus na smelten > stollen brosser en daarmee idee > vuilbak.
Tweede idee was pennetjes lijmen. Maar lijmen is een branche op zich, universele werken wel maar niet even goed op alle opgesomde materialen en proberen is een tijdrovend en smerig geklooi. En specifieke lijmen is dan weer gaan kopen, en deze met elastische eigenschappen neigen tot duur.
Dubbelzijdige plakband was ook nog een gedachte maar het paneel heeft geen aansluitende oppervlakken of ik zou moeten beginnen "stapelen", wat door het grote fysieke contactoppervlak, weliswaar zacht/absorberend, misschien toch invloed heeft op de klank.
En mogelijk lijmresten, en vooral als je de speakers wilt gebruiken zonder de voorpanelen, is het geen zicht.
Vastschroeven ook geen optie want gaatjes in doek, schroefkoppen zichtbaar, schroefdraad moet precies passen in de gaatjes en risico het rubber ervan te snijden.
Tenslotte nog een laatste idee: met schroeven maar omgekeerd, schroefdraad in de sokkeltjes van de pinnetjes van het paneel en de schroefkoppen op maat slijpen. Eerst gaatjes op diepte boren om splijten te voorkomen, dan de kruisschroef-koppen in stapjes rondom afslijpen/proberen tot ze net genoeg klemmen in de gaatjes.
En zo lukte het. De panelen kunnen klemmen voldoende vast en kunnen voldoende gemakkelijk los, en tolerant tegen ongelijk trekken (zelfs overdreven).
Alleen: iemand die de panelen verwijdert ziet natuurlijk direct de bricolage herstelling (naar mijn weet is er geen één fabrikant die dit zo doet) en ziet dat spijts inox schroeven misschien toch als een minpunt.
En daarmee de vraag: weet iemand een "minder zichtbaar herstelde" manier? Zijn er commerciele/standaard oplossingen, is er enige standaardisatie in de diameter van die pinnen en gaten?
De ene zijde plak je op het cabinet, de andere zijde op het kader van het doek...mogelijk is zelfs alleen op de hoeken een rondje al voldoende want het gewicht van het kader met doek is niet al te groot.
Andere optie is een klein rond magneetje in of op lijmen en een stukje metaal waar het magneetje tegenaan "plakt" aan de andere zijde lijmen. Zo zit het tegenwoordig bij de meeste nieuwe speakers (bij mij in ieder geval wel...)
Settingen op de receiver niet gewijzigd, op oude TV de HDMI stekker eruit en op de nieuwe er in.
De Yamaha RX-880 heeft als input bronnen de BR speler en Chromecast via HDMI en alle "interne" bronnen zoals net-radio, spotify, FM en DAB. Output gaat via HDMI-1 out naar de TV op de (e)ARC in/output.
Tot zover niks nieuws, werkte tot vorige week naar tevredenheid op een ouder model Samsung. Bij aanzetten televisie ging de Yamaha automatisch naar de juiste inputbron en werd het geluid weergegeven. Ook kon het volume met de AB van de TV bediend worden. Na uitzetten van de TV een andere geluidsbron aanzetten, prima, maak je keuze voor net radio, spotify of wat anders en luister.
Nu, nieuwe TV (Samsung QLED), begin situatie en gedrag hetzelfde. Volume kan geregeld worden met de AB van de TV, na aanzetten TV, schakelt ook de Yamaha op de juiste inputbron.
Maar nu na uitzetten van de TV, andere bron aanzetten of inschakelen, en na een paar minuten wordt weer terug geschakeld naar het TV input kanaal, zonder dat de TV aanstaat.
Op het display van de Yamaha gaat met enige regelmaat het HDMI output symbool knipperen en blijft soms wat langer constant oplichten.
Het lijkt erop alsof de Samsung TV zich niet voor 100% uitschakelt maar op de achtergrond nog wat aan het doen is en dan af en toe een trigger signaal afgeeft via de ARC HDMI alsof deze aangezet is.
Edit: Gisteravond nog getest, en dit gedrag houdt zo’n 10 minuten aan, daarna gaat het HDMI symbool op de receiver uit en blijft uit.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en wat zou er veranderd kunnen worden om dit gedrag ongedaan te maken?
Uiteraard zou ik kunnen kiezen om de audio van de TV via een optische kabel met de Yamaha te verbinden, maar dan ben ik de volume regeling via de TV AB kwijt, en tevens wordt er niet automatisch overgeschakeld, wat voor de huisgenoten toch wel heel makkelijk is (iets met WAF en "knopjes" bedienen
Diverse instellingen op zowel de TV als op de Yamaha al nagekeken maar kom er niet achter wat ik moet wijzigen.
Iemand een idee?
[ Voor 6% gewijzigd door DaffyDuck43 op 02-11-2020 09:08 ]
Ten eerste zit denk ik het verbruik van versterkers in de regel meer in het idle verbruik dan wat er echt naar de speakers gaat, tenzij je het altijd op maximaal hard hebt staan.Josio schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:19:
En terwijl ik bezig ben: nog een vraag, over impedantie luidsprekers.
Een zo laag mogelijk elektriciteitsverbruik is voor zover ik weet altijd een positief iets. Net als een ledlamp te verkiezen is voor een gloeilamp, daar doel meestal licht en niet warmte generatie is.
Me dunkt is dit ook bij luidsprekers het geval.
Waarom bestaan 4 ohm luidsprekers dan (voor woningen enz)? Ik begrijp dat bij lagere spanningen (bvb een 12vdc van auto accu) er een hogere stroomsterkte en daarvoor dus lagere impedantie nodig is om eenzelfde geluidsvermogen te realiseren. Maar in woningen heb je 230vac en dus veel meer ontwerpruimte om een gewild geluidsvermogen te realiseren met minder vermogende versterkers, kleinere kabelsecties en de daarvoor hogere luidsprekerimpedanties.
Blijkbaar moet er bij het luidsprekerontwerp / de klankweergave toch een voordeel te behalen zijn bij hogere stromen. Maar welk en hoe?
En verwante vraag: het is me beginnen opvallen dat luidsprekers van surround setups ook vaak lagere impedanties hebben. Is dat om seriebekabelingsredenen? En/of nog andere redenen?
Ten tweede is de efficiëntie van een 4ohm spreekspoel versie in principe gelijk
Maar waarom kiezen sommige luidsprekerfabrikanten voor een 4 ohm impedantie als er toch hoge spanning beschikbaar is om met lagere stroom hetzelfde elektrisch vermogen te leveren?Jag schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:09:
[...]
Ten eerste zit denk ik het verbruik van versterkers in de regel meer in het idle verbruik dan wat er echt naar de speakers gaat, tenzij je het altijd op maximaal hard hebt staan.
Ten tweede is de efficiëntie van een 4ohm spreekspoel versie in principe gelijk.
Het enige motief dat ik kan bedenken is dat een lagere impedantie/hogere ergens de weergave van het klanksignaal beter maakt. Maar in geval, hoe? Uiteindelijk is die 4 ohm een soort gemiddelde, want de impedantie wijzigt met de frequentie van de tonen van het klanksignaal. Maar op welke manier kan een gemiddeld lagere impedantie/hogere stroom de weergave beter/accurater maken?
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6