Vraagje, welke mini dsp heb je gekocht? Hoe heb je de dsp aangesloten?ChojinZ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Yup, 100%
De problemen die jij beschrijft had ik een tijdje terug ook. Net een mooie SVS1000 gekocht. Zo blij als een kind uitgepakt en geplaatst en vervolgens tegen een hele harde teleurstelling aan gelopen.![]()
Niks geen mooi diep geluid. Het enige wat ik hoorde was boem boem.
Op aanraden van wat forumleden een Mini DSP gehaald, en tada! Probleem opgelost! Weg was de boem en ik had ineens schitterend laag geluid. Dus ja, die MiniDSP werkt dus echt en is zeker de moeite waard.
Hou er rekening dat er wel een learning curve is. Maar met inlezen, wat youtube filmpjes kijken en de hulp van de forumleden hier kom je een heel eind.
[...]
Bij het maken (spelen) van roomcurves liep ik daar hard tegen aan. Laag uiteraard geen probleem, maar midden/hoog was niet te doen. En toen het op papier (lees REW) er goed uitzag, vond ik het zelf ook voor geen meter klinken.
Ben er uiteindelijk maar mee gestopt. Teveel frustratie. Hou nu maar bij het laag. Dat is relatief makkelijk te 'sturen'.
@IngamerX, ik heb altijd Belgisch hardsteen gebruikt, kan je gewoon op maat bestellen.
Ik heb ze toen ook voor m'n speakers laten maken, hieronder uit een offerte uit 2014 van Tetterode Natuursteen (ik heb ze daar niet vandaan):
Ik heb ze toen ook voor m'n speakers laten maken, hieronder uit een offerte uit 2014 van Tetterode Natuursteen (ik heb ze daar niet vandaan):
Een prijs van Belgisch hardstenen, gepolijste plaatje(s) van 30 x 40 x 3 cm, rondom gepolijst en afgebot € 125,-- incl.21% BTW p/stuk.
Idem, maar nu donker gezoet € 102,-- incl.21% BTW p/stuk.
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
MiniDSP HDWackmack schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:45:
[...]
Vraagje, welke mini dsp heb je gekocht? Hoe heb je de dsp aangesloten?
Let op! De NL site is een stuk duurder! Het scheelt een hoop als hem vanaf de .com site besteld.
Ik heb de DSP ingezet als DAC. Deze hangt aan een Intel NUC. De DAC heeft vervolgens 3 outputs namelijk Links, Rechts en Sub. L/R gaan naar mijn stereo versterker. Sub gaat direct de subwoofer in.
In princiepe gebruik ik deze aansluit methode:

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Behalve als je import kosten er bij krijgt, ik spreek uit ervaringChojinZ schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:46:
[...]
MiniDSP HD
Let op! De NL site is een stuk duurder! Het scheelt een hoop als hem vanaf de .com site besteld.
Lichtpuntje...
Uiteraard... Maar dat risico zijn we nu wel gewend en benoem ik geeneens meer...LuisjeNL schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:50:
[...]
Behalve als je import kosten er bij krijgt, ik spreek uit ervaring
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Als je zou kunnen kiezen uit deze voor min of meer dezelfde prijs, welke zou je dan kiezen?
- Arendal 1961 Sub 1S
- BK P12-300SB-PR
- Klipsch R-115SW
- SVS SB-2000
- XTZ 12.17 EDGE
Mijn home theater bevindt zich in een woonkamer met een open concept van ~ 44 m2 / 144 m3. Ik woon in een appartement, dus ik kan niet te veel lawaai maken.
Bedankt
- Arendal 1961 Sub 1S
- BK P12-300SB-PR
- Klipsch R-115SW
- SVS SB-2000
- XTZ 12.17 EDGE
Mijn home theater bevindt zich in een woonkamer met een open concept van ~ 44 m2 / 144 m3. Ik woon in een appartement, dus ik kan niet te veel lawaai maken.
Bedankt
Wat zoek je in een subwoofer. Als ik zo snel kijk zie ik in de lijst al drie smaken: gesloten, gepoort en met passieve radiator...Zoide schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:33:
Als je zou kunnen kiezen uit deze voor min of meer dezelfde prijs, welke zou je dan kiezen?
- Arendal 1961 Sub 1S
- BK P12-300SB-PR
- Klipsch R-115SW
- SVS SB-2000
- XTZ 12.17 EDGE
Bedankt
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Uuuuh ik heb de klipsch 150 spl ( dit is de opvolger van de 150sw) na wat uren inspelen klinkt hij super lekker ik had eerst de klipsch 112sw die was ook goed maar deze gaat dieper ik zou ook graag de svs 2000pb willen horen maar helaas kan ik niet vergelijken PS hij hoeft niet per definitie hard hoor
[ Voor 14% gewijzigd door guyver3636 op 11-11-2020 19:51 ]
Anoniem: 499527
Tijd voor een RythmikUnknown Alien schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:18:
Heb in de afgelopen jaren ook al aardig wat subs gehad.
......
Ben zelf niet zo wild van Velodyne en wat ze leveren JL wel beter, maar ook een smak geld. Mij allemaal niet waard.
Fijne receivers en dito roomcorrection.Ik laat wel alles in regelen door mijn Anthem reciever met ARC. Dat scheelt wel, want onze huiskamer is een huiskamer met een gezin en geen vrijgezelle mannen huiskamer
Lekker gebruiksvriendelijk
Mensen die ervaring hebben met de QB12 van Qacoustics?
Ben aan het kijken naar een sub om mijn huidige setup aantevullen (5.0).
Is met name ter aanvulling tijdens muziek luisteren, films kijken gamen etc.
Maar hoeft opzich niet extreem hard of bonkerig te zijn, woon in een appartementje maar het idee is wel om deze ook mee te nemen naar een nieuwe huis en dat deze dan ook voldoet.
Ben aan het kijken naar een sub om mijn huidige setup aantevullen (5.0).
Is met name ter aanvulling tijdens muziek luisteren, films kijken gamen etc.
Maar hoeft opzich niet extreem hard of bonkerig te zijn, woon in een appartementje maar het idee is wel om deze ook mee te nemen naar een nieuwe huis en dat deze dan ook voldoet.
Ik zou eerder voor twee kleinere subs kiezen in jouw geval. De voordelen ervan zijn vele malen besproken in dit topicZoide schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:33:
- Arendal 1961 Sub 1S
- BK P12-300SB-PR
- Klipsch R-115SW
- SVS SB-2000
- XTZ 12.17 EDGE
Bedankt
Nahh ik durf niet meer te veranderen va nsub, omdat ik flink teleur gesteld was in de laatste 4 subs, nadat ik mijn REL stadium II had verkocht.Anoniem: 499527 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:23:
[...]
Tijd voor een Rythmik
[...]
Fijne receivers en dito roomcorrection.
Lekker gebruiksvriendelijk
SPeel nu nog steeds met de BK monolith+DF de 500W RMS. En bevalt me prima.
De Rhythm hype is toch alweer gezakt op HT forum
Is dat zo? Ik zit daar al een tijdje niet meer..Unknown Alien schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:28:
[...]
Nahh ik durf niet meer te veranderen va nsub, omdat ik flink teleur gesteld was in de laatste 4 subs, nadat ik mijn REL stadium II had verkocht.
SPeel nu nog steeds met de BK monolith+DF de 500W RMS. En bevalt me prima.
De Rhythm hype is toch alweer gezakt op HT forum
Ik heb zelf ook allerlei subs gehad.
Een BK XXLS400, XTZ cinema 1x12, SVS PB2000, Klipsch R-115SW, Arendal Sub2 en Sub 1.5, SVS PC2000, maar ik was pas echt tevreden toen ik een Rythmik E15HP in huis had.
Vertrekpunt van mijn post: "ik mis lage tonen en denk een subwoofer nodig te hebben"
Het resultaat van twee dagen online onderzoek doen, dit topic doorspitten en reviews te lezen is de stand van zaken het volgende:
- Er hangt veel af van de ruimte waar de subwoofer komt te staan;
- Je moet hem goed inregelen, het liefst d.m.v. metingen/MiniDSP;
- Er is een meningsverschil tussen het wel of niet hebben van 'muziek subs' en 'film subs'.
- Er zijn hele dure subwoofer en relatief goedkope subwoofers.
- BK, SVS, Klipsch en KEF is mooi spul.
Gear en gebruik
50% muziek en 50% films.
Mordaunt Short Aviano 6 vloerstaanders.
NAD C338, aangesloten op een Intel NUC (S/PDIF).
Situatie
:strip_exif()/f/image/lAX65clLVdoXA2uVXZn5am2F.jpg?f=fotoalbum_small)
Jaren 20 appartement met nieuwe vloerisolatie. Wat de impact van een subwoofer is op de boven- en onderburen is natuurlijk nog ongewis.
Budget
Pijngrens zit rond de €400,-, ben groot voorstander van tweedehands maar hoeft natuurlijk niet per se.
Hier dicht in mijn buurt zit deze zaak bijvoorbeeld, maar het aanbod daar zijn wel héle oude subwoofers..
Zoals velen doen in dit topic van mij ook een hulpvraag om enige sturing te krijgen
. Meest prangende vragen:
- Gaat het aansluiten van een subwoofer wel goed lukken met mijn versterker? Aangezien ik geen verdere instellingen kan doen op de NAD.
- Maakt het uit met mijn budget überhaupt uit wat ik koop, en gaat het voornamelijk over het goed instellen van de subwoofer?
- Is het beter om mijn speakers te verkopen en betere vloerstaanders kopen?
- Oh, en zonder onderbouwde reden ben ik gecharmeerd van de BK Double Gem.. terecht?
Ik hoop dat voorkomen dat ik ook zo blij ben als een kind, maar achteraf teleurgesteld raak
Alhoerwel dat bij ChojinZ aan de DSP lag..
Het resultaat van twee dagen online onderzoek doen, dit topic doorspitten en reviews te lezen is de stand van zaken het volgende:
- Er is een meningsverschil tussen het wel of niet hebben van 'muziek subs' en 'film subs'.
Gear en gebruik
50% muziek en 50% films.
Situatie
:strip_exif()/f/image/lAX65clLVdoXA2uVXZn5am2F.jpg?f=fotoalbum_small)
Jaren 20 appartement met nieuwe vloerisolatie. Wat de impact van een subwoofer is op de boven- en onderburen is natuurlijk nog ongewis.
Budget
Pijngrens zit rond de €400,-, ben groot voorstander van tweedehands maar hoeft natuurlijk niet per se.
Hier dicht in mijn buurt zit deze zaak bijvoorbeeld, maar het aanbod daar zijn wel héle oude subwoofers..
Zoals velen doen in dit topic van mij ook een hulpvraag om enige sturing te krijgen
- Gaat het aansluiten van een subwoofer wel goed lukken met mijn versterker? Aangezien ik geen verdere instellingen kan doen op de NAD.
- Maakt het uit met mijn budget überhaupt uit wat ik koop, en gaat het voornamelijk over het goed instellen van de subwoofer?
- Oh, en zonder onderbouwde reden ben ik gecharmeerd van de BK Double Gem.. terecht?
Ik hoop dat voorkomen dat ik ook zo blij ben als een kind, maar achteraf teleurgesteld raak
ChojinZ schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:16:
[...]
Yup, 100%
De problemen die jij beschrijft had ik een tijdje terug ook. Net een mooie SVS1000 gekocht. Zo blij als een kind uitgepakt en geplaatst en vervolgens tegen een hele harde teleurstelling aan gelopen.![]()
Niks geen mooi diep geluid. Het enige wat ik hoorde was boem boem.
Op aanraden van wat forumleden een Mini DSP gehaald, en tada! Probleem opgelost! Weg was de boem en ik had ineens schitterend laag geluid. Dus ja, die MiniDSP werkt dus echt en is zeker de moeite waard.
Hou er rekening dat er wel een learning curve is. Maar met inlezen, wat youtube filmpjes kijken en de hulp van de forumleden hier kom je een heel eind.
[...]
Bij het maken (spelen) van roomcurves liep ik daar hard tegen aan. Laag uiteraard geen probleem, maar midden/hoog was niet te doen. En toen het op papier (lees REW) er goed uitzag, vond ik het zelf ook voor geen meter klinken.
Ben er uiteindelijk maar mee gestopt. Teveel frustratie. Hou nu maar bij het laag. Dat is relatief makkelijk te 'sturen'.
[ Voor 27% gewijzigd door Tomino op 13-11-2020 15:13 ]
Anoniem: 159816
Dat is natuurlijk ook geen vergelijking, een budget 15" en een berg 12" tegen een degelijke 15".Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
[...]
Is dat zo? Ik zit daar al een tijdje niet meer..
Een BK XXLS400, XTZ cinema 1x12, SVS PB2000, Klipsch R-115SW, Arendal Sub2 en Sub 1.5, SVS PC2000, maar ik was pas echt tevreden toen ik een Rythmik E15HP in huis had.
Ahum.Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:38:
[...]
Dat is natuurlijk ook geen vergelijking, een budget 15" en een berg 12" tegen een degelijke 15".
De Arendals waren ported 13,8" en dual opposed 13,8"..
Waarbij de Sub2 ook nog eens duurder was dan die Rythmik.
Nog steeds appels met peren.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:42:
[...]
Ahum.
De Arendals waren ported 13,8" en dual opposed 13,8"..
Waarbij de Sub2 ook nog eens duurder was dan die Rythmik.
Leg eens uit dan waarom ik een dual opposed 13,8" van 1500 euro niet mag vergelijken met een Rythmik E15HP van 1250 euro?
Waarbij ik dus stel dat ik meer tevreden ben met die laatste.
Hoezo is dat appels en peren?
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 13-11-2020 14:05 ]
Arendal 1961 zijn 12.2" niet 13.8"
Uit nieuwsgierigheid: Waar zat precies het verschil in? En ook niet onbelangrijk: wel EQ systeem stuurde de subs aan?Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:22:
[...]
Is dat zo? Ik zit daar al een tijdje niet meer..
Klopt. Maar daar had ik het niet over.GamatronCleric schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:31:
Arendal 1961 zijn 12.2" niet 13.8"
De Arendal 1723 serie heeft 13,8" drivers
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 13-11-2020 15:00 ]
De Rythmik speelt met meer detail, heeft een eigen PEQ, diverse switches om de damping te tunen en speelt dieper door. Betere prestaties en beter te fine-tunen dus.ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:43:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: Waar zat precies het verschil in? En ook niet onbelangrijk: wel EQ systeem stuurde de subs aan?
Nadat ik de sub handmatig ingesteld en ingemeten had met REW heb ik uiteindelijk nog de roomcorrection van de receiver zijn werk laten doen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 13-11-2020 14:59 ]
Klopt doch hierboven werd de 1961 genoemdAnoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:47:
[...]
Klopt. Maar daar had ik het niet over.
De Arendal 1723 serie heeft 13,8" drivers
Niet in mijn post hoor..GamatronCleric schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:58:
[...]
Klopt doch hierboven werd de 1961 genoemdniet de 1723 serie
.
Oh noes. Ik compleet verkeerd gelezen. Een post boven jouw post had de 1961.. nvm o_O
En werkt dat zonder problemen? Vind het namelijk een interessante setup.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:50:
[...]
Nadat ik de sub handmatig ingesteld en ingemeten had met REW heb ik uiteindelijk nog de roomcorrection van de receiver zijn werk laten doen.
Wel zegt mijn eerste gevoel: dubbele room correctie door 2 verschillende systemen? Dat klinkt niet handig/goed. Maar goed onderbouwen kan ik dat gevoel niet.
Ben dan ook erg nieuwsgierig naar de response van de sub.
Vandaag de SVS PB-2000 Pro besteld ter vervanging van mijn PB-1000. Ben heel benieuwd.
Iemand ervaringen met deze subwoofer?
Iemand ervaringen met deze subwoofer?
Dat is geen dubbele roomcorrectieChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:55:
[...]
En werkt dat zonder problemen? Vind het namelijk een interessante setup.
Wel zegt mijn eerste gevoel: dubbele room correctie door 2 verschillende systemen? Dat klinkt niet handig/goed. Maar goed onderbouwen kan ik dat gevoel niet.
Ben dan ook erg nieuwsgierig naar de response van de sub.
Allereerst zoek ik een positie voor de sub die zo "vlak" mogelijk is. Daarna gebruik ik de PEQ om eventuele pieken wat af te vlakken. Zo creëer je een baseline waar de receiver vrij weinig meer hoeft te corrigeren. PEQ is niet hetzelfde als room EQ.
Daarna wordt ie pas in het geheel gecorrigeerd en met name geïntegreerd. Vooral dat laatste is van belang om er 1 geheel van te maken. Alleen wat tweaken aan de sub is daarvoor niet voldoende.
Ik kan helaas geen goede screenshot vinden van de response. Heb alleen nog een foto op mijn telefoon kunnen vinden die ik destijds iemand geappt heb

Die piek bij 40Hz heb ik gecorrigeerd.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 13-11-2020 21:31 ]
Zo kwam het wel over.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:31:
[...]
Dat is geen dubbele roomcorrectie
Ik ben totaal niet bekend met je sub. En ik weet wat een parametric equalizer is en doet. Zelf ook DSP eigenaar.
Nee, ik dacht dat de sub een eigen roomcorrectie systeem had en dat je daarnaast ook je versterker instelde.
Geen probleem! Ben allang blij dat je de moeite neemt om dit te posten.Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:31:
[...]
Ik kan helaas geen goede screenshot vinden van de response. Heb alleen nog een foto op mijn telefoon kunnen vinden die ik destijds iemand geappt heb
[Afbeelding]
Die piek bij 40Hz heb ik gecorrigeerd.
Ik zie dat de svs sb2000 (de classic, niet de pro) nu in de aanbieding is voor 600. Is er iets beters te krijgen voor die prijs? Of verwachten jullie nog aanbiedingen van andere subs
[ Voor 28% gewijzigd door AMD1800 op 15-11-2020 12:32 ]
Klinkt op zich als een goede aanpak hoor, maar wat versta jij dan onder room EQ? Dat is toch gewoon een container begrip? Mijn pioneer receiiver gebruikt ook gewoon PEQ filters voor staande golven correctie en daarnaast nog GEQ filters. Sja het laatste is weinig aantrekkeijk om staande golven correctie mee te doen want veels te breed, dus wmb valt het gebriuk van PEQs prima binnen room EQ (wat ik overigens een gare term vind).Anoniem: 499527 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:31:
[...]
Allereerst zoek ik een positie voor de sub die zo "vlak" mogelijk is. Daarna gebruik ik de PEQ om eventuele pieken wat af te vlakken. Zo creëer je een baseline waar de receiver vrij weinig meer hoeft te corrigeren. PEQ is niet hetzelfde als room EQ
RoomEQ beschouw ik meer als de integratie in het geheel. Dus ook de overlap (crossover, timing) met de overige luidsprekers.Jag schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:49:
[...]
Klinkt op zich als een goede aanpak hoor, maar wat versta jij dan onder room EQ? Dat is toch gewoon een container begrip? Mijn pioneer receiiver gebruikt ook gewoon PEQ filters voor staande golven correctie en daarnaast nog GEQ filters. Sja het laatste is weinig aantrekkeijk om staande golven correctie mee te doen want veels te breed, dus wmb valt het gebriuk van PEQs prima binnen room EQ (wat ik overigens een gare term vind).
De PEQ op de subwoofer zelf zie ik meer als het stellen van een baseline.
Ik denk niet dat er veel zijn die begrijpen dat je het over delay, xover en gain instellingen hebt als je dat roomEQ noemt, ik niet iigAnoniem: 499527 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:53:
[...]
RoomEQ beschouw ik meer als de integratie in het geheel. Dus de overlap (crossover, timing) met de overige luidsprekers.
De PEQ op de subwoofer zelf zie ik meer als het stellen van een baseline.
Ik snap niet dat jij het niet snapt...Jag schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:00:
[...]
Ik denk niet dat er veel zijn die begrijpen dat je het over delay, xover en gain instellingen hebt als je dat roomEQ noemt, ik niet iig. Lijkt me ook niet erg logisch!
Ik regel eerst de sub, zodat RoomEQ minder te corrigeren heeft. En dat is uiteraard de roomcorrectie.
Edit: xover, delay etc. worden naast roomEQ dan nog meegenomen. Eigenlijk zou ik ook kunnen zeggen. DiracLive neemt die zaken nog mee.
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 15-11-2020 13:20 ]
Ik heb de klipsch 150 spl voor deze prijs gekocht en ben er heel blij mee en voor 600 de svs 2000 zou ik zeker doen er zijn veel positieve recensies vanAMD1800 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:23:
Ik zie dat de svs sb2000 (de classic, niet de pro) nu in de aanbieding is voor 600. Is er iets beters te krijgen voor die prijs? Of verwachten jullie nog aanbiedingen van andere subs
Beetje vage reactie?Anoniem: 499527 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:06:
[...]
Ik snap niet dat jij het niet snapt...
Snap je ook dat het komt omdat je termen gebruikt die voor jou (en die software) misschien veelomvattend zijn, maar in principe lege termen zijn?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ja, nu ik het teruglees, zie ik ook dat ik het niet heel handig heb verwoordJvS schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:46:
[...]
Snap je ook dat het komt omdat je termen gebruikt die voor jou (en die software) misschien veelomvattend zijn, maar in principe lege termen zijn?
Hoi, ik sta op het punt om de svs sb 2000 aan te schaffen. Zijn er nog accessoires, zoals voetjes oid die jullie aanraden te kopen? Of kan ik heb net zo goed eerst zonder accessoires proberen. De subwoofer komt in de eerste insantie op vloerbedekking te staan.
@AMD1800, pootjes e.d. kan je altijd achteraf doen. En heel goedkoop zijn ze niet, dus als het niet nodig is...
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
@MDKlapwijk daar heb je gelijk in. Ik heb de subwoofer inmiddels besteld bij Apollo.
Edit: hij wordt morgen of overmorgen geleverd
Edit: hij wordt morgen of overmorgen geleverd
[ Voor 23% gewijzigd door AMD1800 op 16-11-2020 14:05 ]
@Rayzman Nee, was een pre black friday deal. Heeft er een paar dagen opgestaan. als je svs sb2000 classic googlet, dan zie je hem nog wel staan. (Het was dus geen nieuwere pro versie met app, maar dat vind ik meer een voordeel dan een nadeel). Maar de pagina waarop ik m heb besteld is inmiddels offline. Blijkbaar hadden ze er maar een paar.
Een vraag van een absolute leek op dit gebied...
3,5 jaar geleden een Onkyo Reciever TX-NR656 gekocht met daarbij ook de Onkyo SKS-HT648 5.1 luidsprekerset, waarbij inbegrepen dus een subwoofer.
Onlangs constateerde ik dat er geen geluid meer uit de subwoofer komt. Op het moment dat de sub normaal gesproken geluid zo produceren zie ik nog wel het lampje uit de standby modus komen (blauw ipv rood), maar geen geluid.
Afgelopen weekend geprobeerd de reciever opnieuw in te stellen, via de automatische instelling die er op zit, daarbij kwam er ook geen geluid uit de sub en kon er dus niet vastgesteld worden dat er een sub aangesloten is en nu gaat ook het lampje niet meer aan of uit.
Ik heb hier helaas niets anders staan waarop ik het uit kan proberen, maar als ik zo logisch uit denk, dan vermoed ik dat het probleem in de sub zit en niet in de reciever, maar zoals gezegd een leek op dit gebied, dus kan ik hier inderdaad vanuit gaan?
3,5 jaar geleden een Onkyo Reciever TX-NR656 gekocht met daarbij ook de Onkyo SKS-HT648 5.1 luidsprekerset, waarbij inbegrepen dus een subwoofer.
Onlangs constateerde ik dat er geen geluid meer uit de subwoofer komt. Op het moment dat de sub normaal gesproken geluid zo produceren zie ik nog wel het lampje uit de standby modus komen (blauw ipv rood), maar geen geluid.
Afgelopen weekend geprobeerd de reciever opnieuw in te stellen, via de automatische instelling die er op zit, daarbij kwam er ook geen geluid uit de sub en kon er dus niet vastgesteld worden dat er een sub aangesloten is en nu gaat ook het lampje niet meer aan of uit.
Ik heb hier helaas niets anders staan waarop ik het uit kan proberen, maar als ik zo logisch uit denk, dan vermoed ik dat het probleem in de sub zit en niet in de reciever, maar zoals gezegd een leek op dit gebied, dus kan ik hier inderdaad vanuit gaan?
Mijn twee BK's P12-300SB-PR staan nu inmiddels alweer twee maanden vrijwel elke dag te spelen en het blijft toch genieten. Al menig vrienden over de vloer gehad die echt zwaar onder de indruk zijn van de subwoofers en eigenlijk sowieso van de hele set. De tv maakt het wel af natuurlijk voor de filmervaring. Ik laat ze dan de Dolby Atmos demo's horen, 20Hz test tone (sommige vinden dit heel ongemakkelijk om aan te horen) en muziek met lekkere basslines erin. Toch wel veelal de vraag: hoe heb je hiermee je vrouw weten te overtuigen?
Maja, zij mag lekker d'r plantjes erop zetten!
De power is gewoon lekker, dat je de impact voelt van bepaalde scenes en dat het mooi laag kan gaan.
En een auto on/off functie die eindelijk wél eens goed werkt bij een subwoofer! Dat werkte bij mijn vorige sub echt voor geen meter.
De power is gewoon lekker, dat je de impact voelt van bepaalde scenes en dat het mooi laag kan gaan.
En een auto on/off functie die eindelijk wél eens goed werkt bij een subwoofer! Dat werkte bij mijn vorige sub echt voor geen meter.
Ziet er strak uit. Waar heb jij die subs gekocht? Ik vind zo geen verkoop locatie. En was 1 niet voldoende?vinom schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:45:
[Afbeelding]
Wat een joekels zijn het! Ben blij dat ik niet nog groter heb genomen, want ze wegen ook wel wat. En dat zie je er ook wel aan af. Mooie afwerking, en genoeg aan in te stellen aan de achterkant. Nu de komende dagen gaan meten en kijken wat er mee te halen valt icm de MiniDSP. 90 dB op 20Hz is ieder geval haalbaar, op een enkele sub. Plaatsing kan nog veranderen, maar dit ziet er wel het mooiste uit. Ik heb ze nog maar kort aangehad bij wat muziek nummers maar het klinkt ieder geval een stuk voller.
Ik heb ze al wel allebei qua decibel gelijk staan (gemeten met de UMIK) maar nu moet ik ze nog zien te allignen.
De rest is ook nagenoeg nieuw en zal ik ook nog wel in het andere topic posten van 'Show je cinema' maar voor jullie alvast:
LG OLED CX 77inch
Dali Oberon 7 fronts
Dali Oberon Vokal center
2x BK P12300SB-PR subwoofers
Ikea Besta meubel, waarin we de handgreepjes en pootjes hebben vervangen naar iets wat past bij de rest van het interieur.
Playstation 4 Pro
Nvidia Shield
Nintendo Switch
Pioneer VSX932
Kabels worden nog zoveel mogelijk weggewerkt
En ik zal vast nog een beroep op jullie doen voor het inregelen van de subs icm met de MiniDSP!
Ik heb net mijn Oberons 7 binnen en die klinken geweldig maar ik zou toch wel een goede Sub er bij willen. Oberon Vocal volgt ook nog tzt.
Er zijn geen verkooppunten (meer) voor BK subs maar je besteld rechtreeks bij de fabrikant. (Scheelt ook weer de nodige euro's) BK is (was) ook de producent voor REL, Rega, MJ Acoustcs etc.
Dat bestellen gaat gewoon goed. De communicatie is echt heel prettig.
Ik maak al twee jaar met zeer veel plezier gebruik van dezelfde sub!
https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/P12300SB-PR.html
[ Voor 11% gewijzigd door sonsan op 19-11-2020 21:30 ]
Ik hoop idd dat hun communicatieafdeling en klantenservice beter is dan hun webdesigner. Damn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dank je.. vandaar dat ik het niet kan vinden. Ik ga eens naar hun site.sonsan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:25:
Er zijn geen verkooppunten (meer) voor BK subs maar je besteld rechtreeks bij de fabrikant. (Scheelt ook weer de nodige euro's) BK is (was) ook de producent voor REL, Rega, MJ Acoustcs etc.
Ik geloof je direct. En wachten is ook geen probleem. Kan ik nog even doorsparen.vinom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:01:
[...]
Ik heb er ook twee maanden op moeten wachten, omdat er geen stock was. Geloof me, het is het waard
Die goede prijs/kwaliteit verhouding moet natuurlijk ergens vandaag komen..The Eagle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:37:
Ik hoop idd dat hun communicatieafdeling en klantenservice beter is dan hun webdesigner. Damn
Als ik het goed heb produceren ze naar vraag. Dus ook als alle onderdelen weer op voorraad zijn, kan het nog best zo zijn dat het een paar weken duurt voordat de subwoofer bij je op de stoep staat. Ik denk dat corona wellicht ook nog wat vertraging/moeilijkheden geeft.Rich_Art schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:45:
[...]
Ik geloof je direct. En wachten is ook geen probleem. Kan ik nog even doorsparen.
Morgen ga ik weer verder helpen bij m'n broers nieuwe set-up. Wat zijn nu eigenlijk de ideale subwoofer instellingen? En verschilt dat voor film tov muziek?
Hij heeft deze speakers https://teufelaudio.nl/ul...-edition-51-set-105950000
En een Denon 3700
En een Denon 3700
Your Friendly Neighborhood Moderator
De ideale instelling is om het met een DSP allemaal in te regelen en als je meer dan 1 zit/luisterplek hebt om meerdere subwoofers in te zetten.Jorgen schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:54:
Morgen ga ik weer verder helpen bij m'n broers nieuwe set-up. Wat zijn nu eigenlijk de ideale subwoofer instellingen? En verschilt dat voor film tov muziek?
En een Denon 3700
De AVR-X3700H? Dan is een Audyssey meetsessie een goed startpunt. Deze bepaalt afstanden, volumeverschillen en de crossover.
Hierna kun je proberen wat de voorkeur heeft. Standaard zal Audyssey deze speakers waarschijnlijk als 'large' (full range) herkennen. Dit betekent dat de subwoofer enkel LFE materiaal uit surround bronnen te verwerken krijgt. Wil je dat de sub ook bij (stereo)muziek meedoet dan zijn er wat opties. Ikzelf gebruik een instelling 'small' voor de front speakers (ze zijn groot, doet er niet toe) zodat er een crossover richting sub ingesteld kan worden. Veilig gangbaar startpunt is 80Hz.
Verder is het allemaal niet te zeggen, iedere kamer is anders en ieder zo z'n eigen smaak en voorkeur.
1 subwoofer is de max hoor, daar komt niks bijAnoniem: 159816 schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:03:
[...]
De ideale installing is om het met een DSP allemaal in te regelen en als je meer dan 1 zit/luisterplek hebt om meerdere subwoofers in te zetten.
DSP is zoals Audissey?
Ja precies de AVR 3700 HPropheticus schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:34:
[...]
De AVR-X3700H? Dan is een Audyssey meetsessie een goed startpunt. Deze bepaalt afstanden, volumeverschillen en de crossover.
Hierna kun je proberen wat de voorkeur heeft. Standaard zal Audyssey deze speakers waarschijnlijk als 'large' (full range) herkennen. Dit betekent dat de subwoofer enkel LFE materiaal uit surround bronnen te verwerken krijgt. Wil je dat de sub ook bij (stereo)muziek meedoet dan zijn er wat opties. Ikzelf gebruik een instelling 'small' voor de front speakers (ze zijn groot, doet er niet toe) zodat er een crossover richting sub ingesteld kan worden. Veilig gangbaar startpunt is 80Hz.
Verder is het allemaal niet te zeggen, iedere kamer is anders en ieder zo z'n eigen smaak en voorkeur.
Mijn eigen sub zit volgens mij ook op 80 hz en speelt inderdaad ook mee met stereo
Dat wilde ik voor m'n broer ook zo. Schoonzus houdt sowieso van bass heavy muziek
Ja, zoiets als Audyssey. Maar zonder meerdere subwoofers ga je het nooit mooi strak krijgen zonder gebonk.Jorgen schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:12:
[...]
1 subwoofer is de max hoor, daar komt niks bij
DSP is zoals Audissey?
In mijn eigen appartement bevalt het me prima met 1 subwoofer, maar ik heb er dan ook nog nooit 2 gehoord in 1 huisAnoniem: 159816 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:26:
[...]
Ja, zoiets als Audyssey. Maar zonder meerdere subwoofers ga je het nooit mooi strak krijgen zonder gebonk.
ftfyAnoniem: 159816 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:26:
[...]
Ja, zoiets als Audyssey. Maar zonder meerdere subwoofers ga je het nooit moeilijk op meerdere luisterposities mooi strak krijgen zonder gebonk.
Op 1 luisterplek/gebied kun je met plaatsing en RoomEQ best wat bereiken met 'maar' 1 subwoofer.
Hangt zoals je weet ook sterk af van de ruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 23-11-2020 15:21 ]
Ah ja, goede aanvulling. Met als kanttekening dat je met meerdere subwoofers ook voor minder gebonk bij de buren kan zorgen, dat is een luisterplek waar je niet altijd rekening mee houdtPropheticus schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:20:
[...]
ftfy
Op 1 luisterplek/gebied kun je met plaatsing en RoomEQ best wat bereiken met 'maar' 1 subwoofer.
Hangt zoals je weet ook sterk af van de ruimte.
Ja multisub is de ultieme oplossing die voor ongeveer niemand echt haalbaar is
Volgens mij is die website al dik 10 jaar hetzelfdeThe Eagle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:37:
Kan me iig niet herinneren dat ik het ooit anders heb gezien...
Of je het mooi strak krijgt (zonder gebonk) staat los van single- of multisub.Anoniem: 159816 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:26:
[...]
Maar zonder meerdere subwoofers ga je het nooit mooi strak krijgen zonder gebonk.
Niet helemaal waar, want je zal bij een multi-sub minder extreme pieken hebben in de gehele ruimte (dus ook bij de buren). Met een enkele sub kan de optimale afstelling voor jouw luisterplek een enorme piek kunnen opleveren bij de buren.Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:45:
[...]
Of je het mooi strak krijgt (zonder gebonk) staat los van single- of multisub.
Ook het gewone design is van hetzelfde lage niveau:The Eagle schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:37:

Dat is helemaal niet gezegd.Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:54:
[...]
Niet helemaal waar, want je zal bij een multi-sub minder extreme pieken hebben in de gehele ruimte (dus ook bij de buren). Met een enkele sub kan de optimale afstelling voor jouw luisterplek een enorme piek kunnen opleveren bij de buren.
Het is afhankelijk van plaatsing (en de ruimte zelf uiteraard). Met meerdere subs op andere posities zou het zomaar kunnen zijn dat er nieuwe pieken ontstaan, maar dan in andere frequentiegebieden.
En dan heb je nog het probleem met onderlinge timing. Als je dat niet goed voor elkaar hebt, wordt je laag alleen maar rommeliger. En dat kan net zo goed overlast geven.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 24-11-2020 21:08 ]
Zoek voor mijn soundbar Ambeo een subwoofer. Budget rond 500e. De bekendste is svs pb 1000 maar helaas vind ik die niet mooi.
https://www.lowbeats.de/t...8b-kube-10b-und-kube-12b/
De 10b lijkt mij super. Zijn hier mensen die deze Kef kennen?
In wat voor ruimte komt de subwoofer te staan?Wackmack schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:41:
Zoek voor mijn soundbar Ambeo een subwoofer. Budget rond 500e. De bekendste is svs pb 1000 maar helaas vind ik die niet mooi.
De Svs is een gepoorte sub, de Kef een gesloten. Hier zit niet alleen qua afmetingen en uiterlijk een behoorlijk verschil in maar waarschijnlijk ook qua output.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Gaat om de woonkamer, die is 7x6m met een open gedeelte naar de keuken. Plafond is 310cm dus vrij hoog. Had niet goed gekeken, Kef is dus gesloten.DjaRoel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:42:
[...]
In wat voor ruimte komt de subwoofer te staan?
De Svs is een gepoorte sub, de Kef een gesloten. Hier zit niet alleen qua afmetingen en uiterlijk een behoorlijk verschil in maar waarschijnlijk ook qua output.
Da's wel een flinke ruimte, het is altijd lastig in te schatten hoe het uitpakt. Maar ik denk dat zelfs een pb1000 nog aan de kleine kant is, ook een beetje wat je er zelf van verwacht natuurlijk.Wackmack schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:25:
[...]
Gaat om de woonkamer, die is 7x6m met een open gedeelte naar de keuken. Plafond is 310cm dus vrij hoog. Had niet goed gekeken, Kef is dus gesloten.
Gezien je een soundbar hebt aangeschaft lijkt het me dat het je voornamelijk om films te doen is
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Helemaal mee eens! Kijk alleen maar series of films. Net T-34 gekeken, super geluid maar het echte laag ontbreekt nog.DjaRoel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 22:37:
[...]
Da's wel een flinke ruimte, het is altijd lastig in te schatten hoe het uitpakt. Maar ik denk dat zelfs een pb1000 nog aan de kleine kant is, ook een beetje wat je er zelf van verwacht natuurlijk.
Gezien je een soundbar hebt aangeschaft lijkt het me dat het je voornamelijk om films te doen is![]()
, dan lijkt me een wat stevigere sub wat meer op z'n plaats. Of meer als 1
Vind de Kube 12 mooi of de Rel Ti9 maar kan volgens mij beter zoeken naar een gepoorte sub.
Op zich moeten we het denk ik ook maar eens hebben over die "grote ruimte" / "kleine ruimte" en de "vulen van de ruimte" mythe hebben. Het klopt dat je in een hele kleine ruimte (denk aan een auto) enorm veel "room gain" hebt (tot 12db in bruikbare regionen) en dat je daardoor enorm veel kleinere subs kan gebruiken en alsnog enorme resultaten behaalt, maar als je het over huiskamers hebt maakt het niet echt heel erg significant veel uit of je de sub nu in een huiskamer van 30m2 zet of in eentje van 70m2 als je even ver van de subwoofer af zit. Room gain is in dat soort woonkamers pas iets dat theoretisch werkt ergsns onder de 30hz ofzo (bij 4x4 meter), maar daarnaast zijn woonkamers ook geen perfect gesloten systemen, dus is de effectiviteit van de room gain ook nog eens minder dan dat het in theorie is...
Illustratie: Als je een sub op een open veld zet en er 2 meter vandaan gaat zitten, dan doet-ie het ook echt nog uitstekend! Een PB1000 gaat op die afstand echt prima en knetterhard laag kunnen weergeven, en ook nog eens van uitmuntende kwaliteit, want geen staande golven!
Dat is namelijk het enige echt significante "voordeel" van een kleinere kamer. Je krijgt er (ongewenste) hulp van staande golven bij, die op "bruikbare" frequenties (30-150Hz) zitten. Maar die staande golven maken het geluid naast op bepaalde frequenties harder, ook direct een stuk slechter. Niet perse het soort hulp dat je wilt (en waar alle systemen uit alle macht hun best doen om ze weg te DSP'en
).
Een PB1000 is geen wondermiddel, dus niet echt iets om op referentieniveau (105db met headroom) geluid bij 20hz te halen
. Maar het is (behoudens akoestische problemen) zeker genoeg om in een woonkamer van 75m2 te voorzien van goed subgeluid van hoog volume en diepgaing op de luisterplek (mits de sub niet 15 meter verderop wordt neergezet uiteraard).
Illustratie: Als je een sub op een open veld zet en er 2 meter vandaan gaat zitten, dan doet-ie het ook echt nog uitstekend! Een PB1000 gaat op die afstand echt prima en knetterhard laag kunnen weergeven, en ook nog eens van uitmuntende kwaliteit, want geen staande golven!
Dat is namelijk het enige echt significante "voordeel" van een kleinere kamer. Je krijgt er (ongewenste) hulp van staande golven bij, die op "bruikbare" frequenties (30-150Hz) zitten. Maar die staande golven maken het geluid naast op bepaalde frequenties harder, ook direct een stuk slechter. Niet perse het soort hulp dat je wilt (en waar alle systemen uit alle macht hun best doen om ze weg te DSP'en
Een PB1000 is geen wondermiddel, dus niet echt iets om op referentieniveau (105db met headroom) geluid bij 20hz te halen
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 05-12-2020 15:44 ]
Hallo.
Ik heb een JBL ES250PW draadloze subwoofer.(https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000008883497/) Het draadloos heb ik nooit gebruikt omdat de subwoofer langs de frontspeaker stond (staat). Nu wil ik de subwoofer langs de bank in een hoek zetten. En dat probeer ik te gaan doen met de draadloze module die erbij zit. Moet alleen nog ff een adapter kopen omdat het een Engelse stekker is. Mocht dit nu niet werken, wil ik een subwoofer kabel kopen van +/_ 15 meter.. Nu is mijn vraag! gaat die lange kabel geen problemen geven voor het geluid ??
Natuurlijk hoop ik dat de draadloze module werkt, anders moet de subwoofer kabel de oplossing zijn..
Ik heb een JBL ES250PW draadloze subwoofer.(https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000008883497/) Het draadloos heb ik nooit gebruikt omdat de subwoofer langs de frontspeaker stond (staat). Nu wil ik de subwoofer langs de bank in een hoek zetten. En dat probeer ik te gaan doen met de draadloze module die erbij zit. Moet alleen nog ff een adapter kopen omdat het een Engelse stekker is. Mocht dit nu niet werken, wil ik een subwoofer kabel kopen van +/_ 15 meter.. Nu is mijn vraag! gaat die lange kabel geen problemen geven voor het geluid ??
Natuurlijk hoop ik dat de draadloze module werkt, anders moet de subwoofer kabel de oplossing zijn..
Neeharley2009 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:03:
Hallo.
Je kan iets prefabs kopen of RG58 kabel (heeft goede afscherming) met Neutrik Rean RCA pluggen en die er zelf aan solderen.
Tweedehands KEF PW2500 op de kop weten te tikken. Binnenkort inregelen. Zonder fancy apparatuur, heeft iemand ervaring met iPhone apps die je helpen bij het instellen?Tomino schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:30:
Vertrekpunt van mijn post: "ik mis lage tonen en denk een subwoofer nodig te hebben"![]()
Gear en gebruik
50% muziek en 50% films.
Situatie
[Afbeelding]
Budget
Zoals velen doen in dit topic van mij ook een hulpvraag om enige sturing te krijgen. Meest prangende vragen:
Ik hoop dat voorkomen dat ik ook zo blij ben als een kind, maar achteraf teleurgesteld raakAlhoerwel dat bij ChojinZ aan de DSP lag..
[...]
@Tomino ik heb eerst mijn subwoofer op de plek neergezet waar ik naar muziek luister. Ik las ergens dat dit eigenlijk ook op de hoogte van je hoofd moet. Toen de kruiptest gedaan. Uiteindelijk de subwoofer in de enige hoek geplaatst die nu vrij was zonder mijn woonkamer te verbouwen.
Ik heb een Sony str de875. Ik heb de front speakers op small ingesteld, zodat ik een cross over frequentie kan instellen. Die heb ik op 90 Hz gezet op mijn eigen gehoor. Daarnaast heb ik ingesteld op hoeveel meter afstand van mijn luisterpositie mijn speakers en subwoofer staan. Daarna was het volume van de subwoofer aan de beurt, die ook op gevoel ingesteld. Als laatste heb mijn subwoofer op reverse ingesteld, waardoor de bass wat luider is dan op de normal instelling en daarna nog wat volume aanpassing gedaan.
Dus het is zeker een tip om de handleiding van je subwoofer en je receiver eens door te nemen.
Dat werkt nu goed, naar mijn begrippen. Ik heb verder geen apps gebruikt, dus naar die tips ben ik ook nieuwsgierig.
Edit: je NAD lijkt een vaste cross over frequentie te hebben van 100 hertz. Vreemd. Verder eigenlijk geen instelmogelijkheden op je NAD als ik de Nederlandse handleiding mag geloven. Dus dat wordt veel aan de knoppen op de achterkant van je sub draaien.
Ik heb een Sony str de875. Ik heb de front speakers op small ingesteld, zodat ik een cross over frequentie kan instellen. Die heb ik op 90 Hz gezet op mijn eigen gehoor. Daarnaast heb ik ingesteld op hoeveel meter afstand van mijn luisterpositie mijn speakers en subwoofer staan. Daarna was het volume van de subwoofer aan de beurt, die ook op gevoel ingesteld. Als laatste heb mijn subwoofer op reverse ingesteld, waardoor de bass wat luider is dan op de normal instelling en daarna nog wat volume aanpassing gedaan.
Dus het is zeker een tip om de handleiding van je subwoofer en je receiver eens door te nemen.
Dat werkt nu goed, naar mijn begrippen. Ik heb verder geen apps gebruikt, dus naar die tips ben ik ook nieuwsgierig.
Edit: je NAD lijkt een vaste cross over frequentie te hebben van 100 hertz. Vreemd. Verder eigenlijk geen instelmogelijkheden op je NAD als ik de Nederlandse handleiding mag geloven. Dus dat wordt veel aan de knoppen op de achterkant van je sub draaien.
[ Voor 16% gewijzigd door AMD1800 op 01-12-2020 18:20 ]
Zit zelf al een tijd met lichte zoem welke vanuit de kabels komt. Het zijn ook kabels van 10 meter.Jag schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:16:
[...]
Nee
Je kan iets prefabs kopen of RG58 kabel (heeft goede afscherming) met Neutrik Rean RCA pluggen en die er zelf aan solderen.
Maar nu probeerde ik te bekijken wat het verschil is tussen rg58 en de rg59 kabel die ik nu heb, toevallig verstand van? Internet is niet heel duidelijk in het uitleggen hiervan.
Lijkt mij duidelijk dat ik wat betere afscherming kan gebruiken, andere route van de kabel is geen mogelijkheid.
Lichtpuntje...
Het verschil tussen RG58 en RG59 is voor audio niets. Er is alleen een impedantie verschil voor rf signalen
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik heb een vraagje. Ik heb een b&w DB4S aangesloten op mijn rotel RA1570 voor muziek. 1 tulp stekker in de versterker, 2 ingangen in gebruik op de DB4S - rca phono.
Nu overweeg ik een nieuwe tv aan te schaffen, de Philips 55oled935/12. Daar zit een pre-out voor een subwoofer op.
Weet iemand of ik dat ook kan aansluiten op de DB4S zonder elke keer handmatig de stekkertjes te moeten te verwisselen? Afstand tussen de TV en de sub is 10 meter en kabel moet door een nauwe pvc buis kunnen.
Nu overweeg ik een nieuwe tv aan te schaffen, de Philips 55oled935/12. Daar zit een pre-out voor een subwoofer op.
Weet iemand of ik dat ook kan aansluiten op de DB4S zonder elke keer handmatig de stekkertjes te moeten te verwisselen? Afstand tussen de TV en de sub is 10 meter en kabel moet door een nauwe pvc buis kunnen.
Waarom zou dat niet kunnen?flyingdutchboy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:40:
Ik heb een vraagje. Ik heb een b&w DB4S aangesloten op mijn rotel RA1570 voor muziek. 1 tulp stekker in de versterker, 2 ingangen in gebruik op de DB4S - rca phono.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:46 ]
De DB4S (heb er zelf ook 2) heeft zowel RCA als XLR ingangen en deze kun je beiden simultaan actief zetten.flyingdutchboy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:40:
Als je een RCA naar XLR stekkertje maakt en deze alleen hot verbind en dan de XLR ingang actief zet, kun je ze beiden gebruiken. De XLR ingang is volgens mij 3dB minder gevoelig als je die ongebalanceerd aansluit. Dus even spelen met het volume.
Verschil tussen XLR balanced en unbalanced is 3dB meen ik. Correct me if I'm wrong als het 6dB is. I stand corrected, was dus idd 6dB.
Als die pre-out maar 1 kabel is en dus niet stereo, moet je ook daar rekening houden met compensatie.
Persoonlijk overigens, als ik iets op TV aan heb staan waar ik een subwoofer bij wens, dan wil ik ook de main speakers actief hebben, dus heb de TV gewoon op de versterker aangesloten (Toslink). Lijkt me beter klinken dan TV speakertjes + subwoofer.
EDIT: Ik zie dat je een TV hebt met best een luxe B&W soundbar. Da's wat anders dan waar ik van uit ga bij TV geluid. De alinea hierboven kun je dus best in jouw geval met een korreltje zout nemen. Dat slaat meer op de ingebouwde meuk die in de meeste platte TV's zit ingebouwd.
[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 07-12-2020 13:54 ]
6db want enkel tov dubbel signaal 
En @Vettigedennis mooie demonstratie van dat je vooral naar de saus die de ruimte over de sub doet, luistert! Het resonantie patroon van de ruinte is volledig dominant in de weergave.
En @Vettigedennis mooie demonstratie van dat je vooral naar de saus die de ruimte over de sub doet, luistert! Het resonantie patroon van de ruinte is volledig dominant in de weergave.
Hoe werkt dit dan in theorie, stel, ik heb een tussenwoning? Je hebt de 2 subs vaak 1 kant op gericht. Heeft dit meer effect bij de buren een de kant waar ze op gericht staan dan andersom, of maakt dit niet uit? Ik weet dat geluid reflecteert tegen de muur, maar heb je aan beide kanten evenveel druk of 1 buur meer de sjaak?Anoniem: 159816 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:23:
[...]
Ah ja, goede aanvulling. Met als kanttekening dat je met meerdere subwoofers ook voor minder gebonk bij de buren kan zorgen, dat is een luisterplek waar je niet altijd rekening mee houdt.
Want in dat geval zou je 2 subs parallel aan je luisterpositie kunnen zetten, dus vanaf de zijkant waarbij je de geluidsgolven richt richting je eigen buitenmuur en niet de tussenmuur. Waarschijnlijk heb je dan weer hele andere problemen, maar ik ben wel benieuwd. Ik kom in zo'n situatie terecht en ben wel van plan om 2 subs te gebruiken om het geluid beter onder controle te krijgen.
Ben een enorme leek op akoestiek gebied dus ik ben wel benieuwd.
Subwoofers zijn omni-directioneel, dus het maakt niet uit hoe je ze richt. Waar je pieken en dalen hebt in je frequentiebereik hangt af van de ruimte én de plek waar je meet. Wat er kan gebeuren is dat bij kalibreren voor je luisterpositie je een bepaalde frequentie wat moet boosten. Maar diezelfde boost draagt natuurlijk ook door naar andere plekken in de ruimte, waardoor je bijv. bij de buren ineens nog een grotere piek hebt. Met meerdere subwoofers worden deze pieken en dalen minder, en zorgen ze samen voor een vlakkere response in heel de ruimte (en dus ook bij de buren). Je buren zullen dan dus minder extreme pieken horen, maar misschien wel meer op een andere frequentie (omdat een dip minder dipt met 2 subs).Dane86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:24:
[...]
Hoe werkt dit dan in theorie, stel, ik heb een tussenwoning? Je hebt de 2 subs vaak 1 kant op gericht. Heeft dit meer effect bij de buren een de kant waar ze op gericht staan dan andersom, of maakt dit niet uit? Ik weet dat geluid reflecteert tegen de muur, maar heb je aan beide kanten evenveel druk of 1 buur meer de sjaak?
Want in dat geval zou je 2 subs parallel aan je luisterpositie kunnen zetten, dus vanaf de zijkant waarbij je de geluidsgolven richt richting je eigen buitenmuur en niet de tussenmuur. Waarschijnlijk heb je dan weer hele andere problemen, maar ik ben wel benieuwd. Ik kom in zo'n situatie terecht en ben wel van plan om 2 subs te gebruiken om het geluid beter onder controle te krijgen.
Ben een enorme leek op akoestiek gebied dus ik ben wel benieuwd.
De grafieken hier laten mooi het verschil zien (de mother-in-law seat is iets wat bij de buren kan gebeuren als je equalised op basis van je eigen luisterpositie):
https://www.audioholics.com/subwoofer-setup/two-subs
Interessant, een losgekoppeld geisoleerd voorzetwandje kan zeker geen kwijt aan beide kanten dan
. Dan heb je gips, rockwool, lucht, muur, 6cm spouw en weer een muur. Hopelijk genoeg om wat geluid tegen de houden in een tussenwoning
Om de écht lage frequenties tegen te houden heb je echt tientallen cm aan rockwool nodigDane86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:48:
Interessant, een losgekoppeld geisoleerd voorzetwandje kan zeker geen kwijt aan beide kanten dan. Dan heb je gips, rockwool, lucht, muur, 6cm spouw en weer een muur. Hopelijk genoeg om wat geluid tegen de houden in een tussenwoning
Nou de overgangen met muur en lucht werken wel voor tegenhouden LF, maar gips is daar wellicht minder geschikt voor.
Zijn er hier misschien ook personen die ervaring hebben met de Edifier T5? Ik heb deze tijdens een Ibood sale aangeschaft, (moment van schrijven weer daar in de sale) omdat ik de Edifier S2000 Pro in mijn huiskamer wou uitbreiden met een sub. De reden hiervoor is dat ik op mijn luisterpositie weinig onder de pak 'm beet 60hertz doorkrijg. de range tot 38Hz is voor de meeste muziek die ik beluister prima. Ik heb de sub nu achter mij geplaatst na een crawl te hebben uitgevoerd. Ik had maar keus uit 3 posities voor de sub en deze klonk het beste.
Nog steeds heb ik last van ergens een piek denk ik. De Sub klinkt niet boomy, maar bij sommige tonen voelt hij boomy. De toon is niet heel erg aanwezig maar dreunt door in je hoofd zeg maar. Ik heb de sub op meerdere manieren geprobeerd.. Meer gain, minder gain, poort afsluiten, verlengen, verder en dichter bij de muur, zijwaarts, op de kop.... Noem het maar op. Net als een vrouw in alle posities gehad zeg maar...
Misschien maakt het probleem niet uit om mijn vraag te beantwoorden maar misschien is voorinformatie toch handig..
De vraag is eigenlijk.. Hebben mensen ervaring met deze (sub)woofer? Vraag ik misschien teveel van een woofer die voor €150 op de markt ligt? Ik ben eigenlijk benieuwd of het investeren van meer tijd en energie de moeite waard is voor iets wat misschien zelfs in de ultieme positie nog steeds beroerd zal klinken.
Nog steeds heb ik last van ergens een piek denk ik. De Sub klinkt niet boomy, maar bij sommige tonen voelt hij boomy. De toon is niet heel erg aanwezig maar dreunt door in je hoofd zeg maar. Ik heb de sub op meerdere manieren geprobeerd.. Meer gain, minder gain, poort afsluiten, verlengen, verder en dichter bij de muur, zijwaarts, op de kop.... Noem het maar op. Net als een vrouw in alle posities gehad zeg maar...
De vraag is eigenlijk.. Hebben mensen ervaring met deze (sub)woofer? Vraag ik misschien teveel van een woofer die voor €150 op de markt ligt? Ik ben eigenlijk benieuwd of het investeren van meer tijd en energie de moeite waard is voor iets wat misschien zelfs in de ultieme positie nog steeds beroerd zal klinken.
Elke keer weer dit soort zelfde verhalen: staande golven. Je luistert naar de ruimte. De oplossing is dus niet een andere sub in de regel, maar correctie toepassen en/of het aantal laagbronnen vergroten. Zie TS, die is er niet voor niks.VoooDoo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:13:
Zijn er hier misschien ook personen die ervaring hebben met de Edifier T5? Ik heb deze tijdens een Ibood sale aangeschaft, (moment van schrijven weer daar in de sale) omdat ik de Edifier S2000 Pro in mijn huiskamer wou uitbreiden met een sub. De reden hiervoor is dat ik op mijn luisterpositie weinig onder de pak 'm beet 60hertz doorkrijg. de range tot 38Hz is voor de meeste muziek die ik beluister prima. Ik heb de sub nu achter mij geplaatst na een crawl te hebben uitgevoerd. Ik had maar keus uit 3 posities voor de sub en deze klonk het beste.
Nog steeds heb ik last van ergens een piek denk ik. De Sub klinkt niet boomy, maar bij sommige tonen voelt hij boomy. De toon is niet heel erg aanwezig maar dreunt door in je hoofd zeg maar. Ik heb de sub op meerdere manieren geprobeerd.. Meer gain, minder gain, poort afsluiten, verlengen, verder en dichter bij de muur, zijwaarts, op de kop.... Noem het maar op. Net als een vrouw in alle posities gehad zeg maar...Misschien maakt het probleem niet uit om mijn vraag te beantwoorden maar misschien is voorinformatie toch handig..
Er staat ook in de TS dat een slecht ontwerp pieken en dalen kan geven... Vandaar de vraag of ik misschien te maken heb met een slecht ontwerp.. Ik heb eerst gelezen.
Ik snap @Jag zijn reactie wel omdat dit regelmatig voor komt maar je hebt zeker een punt.VoooDoo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:27:
Er staat ook in de TS dat een slecht ontwerp pieken en dalen kan geven... Vandaar de vraag of ik misschien te maken heb met een slecht ontwerp.. Ik heb eerst gelezen.
Wat mag je verwachten van een sub van 150 euro? Ben ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar...
OkVoooDoo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:27:
Sja, waarschijnlijk als je een meting doet zie je een alpen landschap met pieken van de buiten categorie (en dalen). Leuk om tegenaan te fietsen maar minder leuk in je LF response. Maar goed, als iemand anders idd een positieve luisterervaring heeft met deze sub geeft dat je iets meer zekerheid dat je nu echt alleen naar staande golven effect luistert (dat is er sowieso altijd).
Bedankt voor je reactie Jag. Wordt wel zoeken naar een naald in een hooiberg denk ik, maar misschien heb ik geluk. Er zijn denk ik genoeg mensen die een Edifier T5 hebben gekocht. Vorige keer waren ze uitverkocht bij Ibood. Nu moet ik het geluk hebben dat er een paar hier op het forum zitten en nog belangrijker, dat ze vergelijkingsmateriaal hebben. Ik ken namelijk genoeg mensen die impliceren dat veel bas mooi geluid is.
De staande golven ben ik mij ook meer dan bewust van. Het zijn de eerste dingen die ik vervloekt heb toen ik ben verhuist... Mijn S2000's waren standalone in mijn vorige woonruimte meer dan genoeg voor mijn muziek namelijk. Ik heb de zolder voor mijzelf gekregen bij de verhuizing van de vrouw en daardoor kan ik daar mijn speakers plaatsen waar ik wil. Die staan dus lekker middenin de ruimte waar ze in die ruimte het beste klinken.
Zoals ChojinZ eigenlijk zegt ben ik door het vele lezen de laatste tijd enorm gaan twijfelen of ik de kwaliteit mag verwachten voor €150 die ik er van vraag. Ik hoor wel en merk, dat personen met niet dezelfde oortjes als wij het geluid heel mooi vinden.. Misschien dat deze sub voor deze doelgroep is gemaakt? Ik vond de Logitech Z-680 daar ook een voorbeeld van namelijk.
De staande golven ben ik mij ook meer dan bewust van. Het zijn de eerste dingen die ik vervloekt heb toen ik ben verhuist... Mijn S2000's waren standalone in mijn vorige woonruimte meer dan genoeg voor mijn muziek namelijk. Ik heb de zolder voor mijzelf gekregen bij de verhuizing van de vrouw en daardoor kan ik daar mijn speakers plaatsen waar ik wil. Die staan dus lekker middenin de ruimte waar ze in die ruimte het beste klinken.
Zoals ChojinZ eigenlijk zegt ben ik door het vele lezen de laatste tijd enorm gaan twijfelen of ik de kwaliteit mag verwachten voor €150 die ik er van vraag. Ik hoor wel en merk, dat personen met niet dezelfde oortjes als wij het geluid heel mooi vinden.. Misschien dat deze sub voor deze doelgroep is gemaakt? Ik vond de Logitech Z-680 daar ook een voorbeeld van namelijk.
In de regel is de luisterruimte enorm dominant in het geluid van een sub, dat maakt de beoordeling van hoe de sub zelf klinkt een lastig. Mijn ervaring is dat je ook met goedkope subs heel mooi sublaag kan maken als je ervoor zorgt dat de amplitude response klopt, dat is nog iets minder triviaal dan je zou kunnen denken.
Die ervaring heb ik normaal gesproken ook wel. Alleen soms kan er zo'n verschil zijn in de kwaliteit die ik tegenkom. Ik herinner mij lang geleden (toen de kratjes van Heineken nog geel waren) voordat ik de HIFI ziekte te pakken kreeg, dat ik de z680 op een redelijke laag weergave kon krijgen door te verschuiven en elders te plaatsen in de luisterruimte, maar de regio tussen 80 en 130 hertz een bonkdoos vond worden. Nou is dit een set met een hoge crossover. De Gigaworks S750 had dezelfde crossover, maar betreft het geluid wat uit de woofer kwam was veel netter en strakker. Nu zijn deze setjes niet te vergelijken met 'echte' subwoofers, maar waren wel een voorbeeld tussen een design en een beter design in dezelfde lage prijscategorie.
Ik baal er van dat ik op internet weinig reviews tegen kom. Op Amazon staat er een stukje geschreven en twee video's op YouTube waaronder 1 van Z-reviews. Normaal vind ik hem wel informatief, maar hij schrijft de sub gelijk af voor huiskamergebruik door te weinig vermogen, maar als desk setup raadt hij hem aan. Verder heeft hij het niet over de klank van de woofer.
Ik baal er van dat ik op internet weinig reviews tegen kom. Op Amazon staat er een stukje geschreven en twee video's op YouTube waaronder 1 van Z-reviews. Normaal vind ik hem wel informatief, maar hij schrijft de sub gelijk af voor huiskamergebruik door te weinig vermogen, maar als desk setup raadt hij hem aan. Verder heeft hij het niet over de klank van de woofer.
Eens in de zoveel tijd kijk ik weer eens film waarvan je denkt: dit kan best wel een iets leuks zijn waar de subwoofers tot hun recht kunnen komen. De film Hacksaw Ridge is wat dat betreft een uitstekende keuze. Wat een geweld, en power zeg. Heerlijk! Dan weet je waarvoor je ze hebt staan