4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Welke films van Netflix/Disney/Videoland raden jullie aan met veel laag?
Intro van Edge of TomorrowWackmack schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
Yes! Morgen komt de Kef Kube 12b aan
Mad Max Fury Road
Aquaman (intro met de duikboot)
Verwijderd
JvS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:34:
[YouTube: Introducing KC62, aka David - the biggest small subwoofer.]
Dit is wel een vet dingetje. Hier zou ik er wel vier van willen hebben voor een vette multisub![]()
Beetje phantom achtig design. Veel vermogen, veel excursie (vermoed ik, gezien de max spl en < 20Hz), zeer compact en een hele coole innovatie met de motor waardoor je twee keer zoveel oppervlak kan aansturen met dezelfde hoeveelheid (of iig niet dubbele hoeveelheid) magneet.
This title is for sale, please send me a PM
Test ook eens de soundtrack van Tron Legacy, en dan de track Solar Sailor.Wackmack schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
Yes! Morgen komt de Kef Kube 12b aan
Website zegt dat hij 11hz haalt bij -3db, dan blijft alleen de vraag over op welke volume hij dat aan kan. Ik gok niet zo heel hoog. Wel grappig om te zien hoe die spoelen langs elkaar werken, en qua surface area vergelijkbaar met een 8+ inch subwoofer.the-body schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:47:
Ziet er mooi uit, maar hij gaat £1.400 kosten in de UK en dat is voor zo'n klein dingetje wel aan de prijs. Mooie technieken, maar de natuurkunde kun je er niet mee afbluffen. Dus ik ben heel benieuwd hoe die onder de 20-30 Hz gaat presteren, als ie überhaupt daar iets presteert...
[...]
@the-body ik zou zeggen als dat ding dat echt doet, is de hoge prijs voor een klein dingetje juist wel goed toch?
@saveljos ja op zich is er maar 1 alternatief voor oppervlak, dat is excursie. Dit ding zal wel krankzinnig veel excursie hebben. Maar ik kan 102db bij 11Hz ook moeilijk geloven
Ja maar niet bij 20hz, ik zie nog niet meteen waarom deze beter zou presteren dan een andere 6,5inch subwoofer. Wat mij betreft is hier van toepassing "alles kleiner dan 10inch is een tweeter"JvS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:16:
Ja 105db SPLmax en -3db bij 11Hz lijken nogal indrukwekkend.
@the-body ik zou zeggen als dat ding dat echt doet, is de hoge prijs voor een klein dingetje juist wel goed toch?
@saveljos ja op zich is er maar 1 alternatief voor oppervlak, dat is excursie. Dit ding zal wel krankzinnig veel excursie hebben. Maar ik kan 102db bij 11Hz ook moeilijk geloven
Als de KEF inderdaad zo presteert zouden 2 van die ukkies zomaar mijn Rythmik E15HP kunnen vervangen. Alhoewel ik die laatste wel mooier vindJvS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:16:
Ja 105db SPLmax en -3db bij 11Hz lijken nogal indrukwekkend.
:strip_exif()/f/image/yaMT2PyVmRkqlYHslaXPiE4e.jpg?f=fotoalbum_large)
I will start with my own favourite scenes
1. Scene from the movie "Arrival" on Netflix around 15.10 timestamp where they are in a Helicopter and talking. The sound of whirling wings of helicopter produces a very deep and detailed bass. When my system is set correctly , I hear the sound of rotating wings very clearly and it does feel in body as well. If the system is not set correctly (phase/delay issues, some nulls etc) all I hear is loud bass (even more felt in body) BUT it doesn't sound like rotating/whirling sound. Its a 30 seconds long scene which gives you enough opportunity to listen carefully and adjust settings to clean up details and achieve a deep bass which does feel in body if your sub/s are producing sufficient energy. I also noticed that while I try same scene on Firestick as against my Xbox One S, I lose a lot of impact. I really love this scene to even try out HT system at my friend's place.
Deze scène schijnt top te zijn, om te testen. Ben benieuwd naar de resultaten.
Edit: film is van Netflix afgehaald. Daarom voor de openingsscene van T-34 gegaan 😁. Gelukkig, voel en hoor een hele gave subwoofer 😍
[ Voor 4% gewijzigd door Wackmack op 26-01-2021 18:11 ]
Hier mijn metingen zonder enige EQ toegepast
:fill(white):strip_exif()/f/image/KOhCDzWUbB2ikByUEQxaBLWS.png?f=user_large)
Hierna is vooral @Jag aan de slag gegaan met MSO nadat alle metingen waren gedaan en is het dit geworden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/khh1pJZk355QOi3DqFBWWLAn.jpg?f=user_large)
Dit is wat de EQ doet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qXnVV9nIoxWLZ3ma3gcir52E.png?f=user_large)
Met als resultaat een veel beter en strakker laag. Dus voor iedereen die nog twijfelt om te gaan starten met EQ van je sub: het is waarschijnlijk de moeite!
Supernice hoe MSO die opgetelde respons van meerdere subs helemaal goed kan simuleren en zo 'in silico' met wel 100 standjes half-gericht kan trial-and-erroren tot er iets moois uit komt voor beide subs
Hoe is het op meerdere luisterplekken met 2 subs? Heb je daar ook metingen van? Luisterplek respons ziet er echt ultranice uit. Echt gewoon +- 3db, dat is voor laag echt snaar en snaarstrak
De laatste grafiek is een average van de drie luister posities. Hier zie je ze afzonderlijk:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fiy3P1LpOh4gwygp5SoDLEvx.jpg?f=user_large)
Voor de toegepaste filters geef ik het woord even aan @Jag
Fijn.... 4 maanden bezig geweest om de aanschaf van een 2e sub uit mijn hoofd te krijgen, komt jij met zulke grafiekjes.... Begin ik weer te twijfelen... Bedankt he!vinom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:14:
Nadat @Jag mij had geholpen voor een beter laag via REW, hebben we nog gekeken wat er met MSO te behalen viel.
Hier mijn metingen zonder enige EQ toegepast
[Afbeelding]
Hierna is vooral @Jag aan de slag gegaan met MSO nadat alle metingen waren gedaan en is het dit geworden:
[Afbeelding]
Dit is wat de EQ doet:
[Afbeelding]
Met als resultaat een veel beter en strakker laag. Dus voor iedereen die nog twijfelt om te gaan starten met EQ van je sub: het is waarschijnlijk de moeite!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Als je je nu stoort aan iets van het laag, niet twijfelen en gewoon doen, vakantie zit er toch niet in dit jaarChojinZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:50:
[...]
Fijn.... 4 maanden bezig geweest om de aanschaf van een 2e sub uit mijn hoofd te krijgen, komt jij met zulke grafiekjes.... Begin ik weer te twijfelen... Bedankt he!
En tegen de tijd dat je je twee subs hebt afgesteld, wordt 3 of 4 subs hier de norm en patsen we met dit soort grafiekjes

Ja, dit was een leuk overzichtelijk MSO project met relatief simpele setup van 2 subs waarbij we een sub only config hebben gedaan aangezien de mains niet achter een dsp hangen (de receiver heb je onvoldoende controle over). De subs staan akoestisch redelijk vergelijkbaar opgesteld, mocht je geen goede resultaten krijgen is dat iets wat je zou kunnen veranderen (mocht de ruimte dat toestaan). Maar met de setup zoals het nu stond begonnen wat betekent dat je dan ook geen heftige dingen als polarity inversion, all pass filters of heftige delays hoeft te doen aangezien de subs elkaar dan enorm gaan tegenwerken.vinom schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:54:
De eerste grafiek is sub 1 & 2 samen, op drie luister posities.
De laatste grafiek is een average van de drie luister posities. Hier zie je ze afzonderlijk:
[Afbeelding]
Voor de toegepaste filters geef ik het woord even aan @Jag
We hebben eerst een quick&dirty config gemaakt en controle metingen uitgevoerd waarbij het aanvankelijk niet overéén kwam zonder dat we achter de oorzaak kwamen. Na het overdoen van de metingen ging het wel goed en zijn we door gegaan met optimaliseren in MSO. Ik heb eerst georobeerd met 3 PEQ (parametrische EQ filters) per output kanaal, een gain en delay (met beperkt bereik). Maar delay lostte eigenlijk weinig op dus heb ik het weer verwijderd. Het beste resultaat kreeg ik met 5 PEQs per output kanaal plus nog wat gesharede filters (die je dan in de miniDSP in de input EQ zet) voor het gladstrijken van de MLP.
/f/image/IrzoCDiahovk1czeTvuGWUKQ.png?f=fotoalbum_large)
Het resultaat is heel mooi geworden met alleen wat onregelmatigheid rond 55Hz waarvan ik verwacht dat het niet heel storend zal zijn. Verder zie je in de filter response en resulterende amplitude response, dat de de regio rond 20Hz prominent aanwezig is. Mochten de subs makkelijk tegen max excursie aanlopen, kan je makkelijk in de input EQ sectie een high pass toevoegen op +/-25Hz (met redelijk hoge Q van ongeveer 1).
Zit hier met 1 SVS 1000sb in combinatie met een mini-dsp.LA-384 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:16:
[...]
Als je je nu stoort aan iets van het laag, niet twijfelen en gewoon doen, vakantie zit er toch niet in dit jaar![]()
En tegen de tijd dat je je twee subs hebt afgesteld, wordt 3 of 4 subs hier de norm en patsen we met dit soort grafiekjes
[Afbeelding]
Laag is best ok, maar lang niet zo goed als bij @vinom . De vraag is dan: Hoever moet ik gaan voor het perfecte laag. Een vraag die ik uiteindelijk alleen zelf kan beantwoorden. Maar het maakt me wel nieuwsgierig naar wat haalbaar is.
Misschien is kijken of ik een 2e sub kan lenen...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Lichtpuntje...
Als je een 2e sub neemt en een MSO sessie eraan spendeert, dan wil je hem niet meer terug gevenChojinZ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:12:
[...]
Zit hier met 1 SVS 1000sb in combinatie met een mini-dsp.
Laag is best ok, maar lang niet zo goed als bij @vinom . De vraag is dan: Hoever moet ik gaan voor het perfecte laag. Een vraag die ik uiteindelijk alleen zelf kan beantwoorden. Maar het maakt me wel nieuwsgierig naar wat haalbaar is.
Misschien is kijken of ik een 2e sub kan lenen...
Reeds gedaan!LuisjeNL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:20:
@ChojinZ zet je metingen hier weg, wie weet zijn er tips en metingen zijn altijd leuk
Maar ik zit midden in een verbouwing. Muurtje geplaatst, meubels aan het verplaatsen.... dus binnenkort weer nieuw metingen verrichten. Zal is kijken of ik ze dan hier kan plaatsen.
Ik heb in mijn ruimte alle mogelijke plekken geprobeerd (zelfs plekken ver van muren enz) en alle mogelijke instellingen geprobeerd met volume, cross-over en een andere bron. Uiteindelijk heb ik wel een andere plek in mijn ruimte gekozen, dan de plek waar hij stond tijdens het stellen van mijn vraag, waardoor er een kleine verbetering is in het gehele geluid. Om uit te sluiten dat het aan de ruimte specifiek ligt heb ik mijn luisterruimte gebruik waar ik mijn muziek luister en ook daar verschillende plekken gebruikt.
Naast dat ik merk dat de T5 veel last van port chuffing heeft (zelfs op lage volumes) vind ik het start volume van de sub niet heel subtiel. Hij gaat van uit naar AAN zeg maar. Verder is de sub een beetje geforceerd aanwezig. Ik mis wat textuur in het laag die ik over bepaalde speakers die ik bezit wel hoor.
Wanneer ik luister naar bijvoorbeeld Infected Mushroom of bepaalde nummers van Deadmau5, dan is het een leuke aanwinst, maar wanneer ik luister naar muziek van b.v. Yello of Batman OST, Yosi Horkawa, dan stoor ik mij al snel aan het geluid. Er zijn geen extra reviews op het web te vinden sinds het stellen van mijn vraag, maar er is wel een video verschenen van Digital Stereophony waarin hij een vergelijk doet tussen 2 Edifier speakers en 1 daarvan heeft hij de T5 er aan toegevoegd. Uiteraard is het lastig te horen op de video wat voor geluid hij in het echt zou geven, maar ik kan uit de video wel het geforceerde terug horen wat ik hier thuis ook hoor. Voor degenen die benieuwd zijn is hier de link: YouTube: Edifier R1700BTs + T5 subwoofer vs Edifier R2750DB || Sound Comp...
Mocht dus iemand benieuwd zijn naar een ervaring van een Edifier T5 gebruiker, dan heeft diegene hier misschien wat aan. Wanneer je een Basshead bent en muziek luistert die wat minder definitie nodig heeft, dan is het een prima aanwinst, maar wanneer je toevoeging zoekt voor je luidsprekers om een subtiel gedefinieerd laag aan te vullen, dan zou ik persoonlijk verder kijken.
van 8" naar 6,5". Dat van al op de grens van acceptabel naar eronder. Zegmaar 33% minder output mogelijk bij dezelfde slag. Slag kan langer zijn (zie die KEF), maar dan moet je VEEL vermogen hebben om er veel laag uit te persen (en dat heeft-ie met 100watt niet).Maurice_1984 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:08:
Ik heb nu een ASW608 subwoofer. Ik wil graag een downfiremodel vanwege kinderen en huisdieren. Heeft iemand hier ervaring met de REL T-Zero? Is dat een vergelijkbaar of ga ik voor- of achteruit? Iemand andere tips voor een goede downfirn subwoofer met een vriendelijke maat?
Do not recommend.
Verwijderd
Hoe denken jullie daarover?
De ASW608 heeft 200 watt RMS. De Rel heeft 100 watt rms. dus qua power ga je erop achteruit. Tevens is de driver groter van de B&W en gaat hij dieper. Ik heb geen ervaring met deze REL maar op papier lijkt het een downgrade.Maurice_1984 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:08:
Ik heb nu een ASW608 subwoofer. Ik wil graag een downfiremodel vanwege kinderen en huisdieren. Heeft iemand hier ervaring met de REL T-Zero? Is dat een vergelijkbaar of ga ik voor- of achteruit? Iemand andere tips voor een goede downfirn subwoofer met een vriendelijke maat?
Voor de prijs van 2 Jamo's ga je al richting de SVS1000. Ik zou dan toch liever voor die laatste gaan. Spec- wise loop de SVS rondjes om de Jamo.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:06:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Jamo s 810 subwoofer? Die dingen zijn goed betaalbaar, maar gaan niet helemaal naar het diepe laag. Ik vraag me af hoeveel behoefte ik heb aan het bereik onder 36 Hz. Ik verwacht ergens dat ik blijer ga worden van twee subs tot 36 Hz, dan van één sub tot 24 Hz voor hetzelfde geld.
Tenzij je ook deftige roomcorrectie gaat toeveogen. Tsja....dan word het lastig... (maar zou ik persoonlijk alsnog voor SVS gaan).
Verwijderd
Ik heb er een gehad. Mijn metingen staan hier ook nog, met de MiniDSP ertussen (Klik. Ik vond het een prima subje voor in de slaapkamerVerwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:06:
Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Jamo s 810 subwoofer? Die dingen zijn goed betaalbaar, maar gaan niet helemaal naar het diepe laag. Ik vraag me af hoeveel behoefte ik heb aan het bereik onder 36 Hz. Ik verwacht ergens dat ik blijer ga worden van twee subs tot 36 Hz, dan van één sub tot 24 Hz voor hetzelfde geld.
Twee Jamo S810's die met multi sub optimizer en een minidsp zijn ingesteld lopen echt rondjes om 1 SVS met een Audyssey optimalisatie.ChojinZ schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:32:
[...]
Voor de prijs van 2 Jamo's ga je al richting de SVS1000. Ik zou dan toch liever voor die laatste gaan. Spec- wise loop de SVS rondjes om de Jamo.
Tenzij je ook deftige roomcorrectie gaat toeveogen. Tsja....dan word het lastig... (maar zou ik persoonlijk alsnog voor SVS gaan).
@Verwijderd
Ja, en 2 keer een SVS met miniDSP loopt weer rondjes om de Jamo's. Als je extra hardware gaat toevoegen, die in de originele post niet werd genoemd, dan krijg je nooit een eerlijke vergelijking..JvS schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:30:
[...]
Twee Jamo S810's die met multi sub optimizer en een minidsp zijn ingesteld lopen echt rondjes om 1 SVS met een Audyssey optimalisatie.
@Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Hier iemand met een in-room meting van de Jamo
https://www.avsforum.com/...4/page-1483#post-60022852
https://www.avsforum.com/...4/page-1483#post-60028285
Ziet er qua response uit als een zuilluidspreker en niet als een subwoofer. Maar misschien zie ik het verkeerd...denk dat je beter af bent met een SB1000 of iets vergelijkbaars (Kef Kube12 bijv.). Die zijn wat kleiner dan de PB1000 enzo, zie hier:
YouTube: SB1000 vs PB1000 | Battle of the $500 Subwoofer.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 18:02 ]
Verwijderd
Verwijderd
Voor de prijs van die Jamo koop je niet eens de driver in een SB2000 (niet-pro, maar mogelijk dat die dezelfde driver hebben)Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:02:
Die metingen zijn niet direct overtuigend inderdaad... Waarschijnlijk is goed, goedkoop en klein dan toch een utopie.
Ik heb ooit bij een vriend een setup met 2 JBL s810s met een miniDSP en MSO ingeregeld. En dat werd zeer acceptabel. Maar ook weer een mooi voorbeeld van hoe slecht de amplitude response in de regel is zonder correctie.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BXb5E6V4wb8JWuxm69ZJq8at.png?f=user_large)
En 2 luisterposities
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZyPsO3ZzENNYcj4Pw1BKz50u.png?f=user_large)
Verwijderd
Als het tussen bijvoorbeeld 2xSB1000 en 1 duurder groter model gaat dan zeg ik altijd 2xSB1000 omdat die samen toch wel genoeg output halen. Maar dan heb je het over een andere prijsklasse natuurlijk.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 18:19 ]
Verwijderd
Feitelijk kan elke speaker wel "geluid" produceren vanaf 1 hz, alleen is het dan niet op een hoorbaar volume. Zo'n response zie je dan ook altijd naar beneden kelderen onder en boven een bepaalde frequentie, maar wordt volgens mij nooit 0. Als je het dan voor elkaar krijgt om het volume van de net-niet hoorbare frequenties omhoog te krikken, kun je dus de frequency response ruimer maken. Dat gaat natuurlijk niet eindeloos en zal waarschijnlijk aardig tegen de limieten van de versterker lopen.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:55:
Zie ik in die grafiek dat de respons lager kan gaan dan de specificaties doen lijken? Ik ben er nog niet zo in thuis...
In de topicstart staat een stuk over de frequency response en hoe die (ongeveer/waarschijnlijk) wordt bepaald.
Die minimale frequentie (bij min hoeveel dB trouwens?) en max SPL staan volledig los van elkaar, dus zeggen geen bal over vermogen of excursie. Iedereen is het er wel over eens dat KEF ridicule marketinggedreven claims maakt over dit subje. Het zal gerust een leuk ding zijn voor mensen die een hip LS50-setje willen aanvullen, maar je zult er je broekspijpen niet door voelen wapperen bij films.JvS schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:34:
Veel vermogen, veel excursie (vermoed ik, gezien de max spl en < 20Hz)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Reageer je nu op die curve die @Jag post? Die is toch oplopend tot ongeveer 22Hz? Dat is enorm lekker.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:14:
Voor muziek is dat vlakke laag wel lekker natuurlijk, maar als het voor films is dan heb ik liever wat meer diepgang ook al is het niet zo vlak. Dat is gewoon een keus die je moet maken.
Hier is een DSP gebruikt (met Multisub optimizer) en die heeft een targetcurvevan 100 naar 25Hz ongeveer 6db op te lopen. Een kamer kan met "staande golven" als je geluk hebt in het diepste laag enorm meehelpen. Als je dat dan heel systematisch 'gebruikt', kan je met twee cheape subs dit soort curves verkrijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 18:55:
Zie ik in die grafiek dat de respons lager kan gaan dan de specificaties doen lijken? Ik ben er nog niet zo in thuis...
Maar strict genomen klopt het. Je kan de curve wel bijspijkeren, maar als die sub met dat vermogen bij 25Hz maar 85db herrie kan maken, dan kan je DSP'en wat je wilt, maar meer dan 85db ga je er dan niet ui ktijgen bij 25Hz/
[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 12-02-2021 19:43 ]
Verwijderd
Dat is laag genoeg natuurlijk, maar wat is de output? Mag hopen dat het tot boven de 100dB kan pieken bij 25hz. Zal overigens wel gezien de grafieken (voordeel van 2 stuks), hopelijk met een acceptabele hoeveelheid vervorming.JvS schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:41:
[...]
Reageer je nu op die curve die @Jag post? Die is toch oplopend tot ongeveer 22Hz? Dat is enorm lekker.En hoe dieper dan dat wil je precies gaan?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 20:02 ]
Voor gesloten kom je al snel bij de SVS PB1000 uit. Maar het punt blijft staan dat ik altijd sterk zou overwegen voor 2 te gaan en te investeren in een miniDSP en umik. En idealiteit ook investeren in een MSO sessie. Veel werk, wel goed resultaat
Kleine correctie: SVS PB 1000 is geen gesloten, maar een gepoorte sub.Jag schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 01:44:
Ligt eraan hoe groot het mag zijn. En dan kan je nog een diepgang en spl afwegen. Klein en diepgang krijg je met gesloten subs. BR subs geven een stuk meer output in het diepe sublaag, maar zijn wel groter.
Voor gesloten kom je al snel bij de SVS PB1000 uit. Maar het punt blijft staan dat ik altijd sterk zou overwegen voor 2 te gaan en te investeren in een miniDSP en umik. En idealiteit ook investeren in een MSO sessie. Veel werk, wel goed resultaat.
Verwijderd
Los van de subwooferkeuze, begrijp ik goed dat jullie het hier hebben over methode C die MiniDSP in onderstaande link bespreekt?
https://www.minidsp.com/a...ning/tuning-multiple-subs
Zo ja, begrijp ik dan goed dat die methode ook uitvoerbaar is met hun MiniDSP SHD (uitgaande van dual subs)?
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2021 13:45 ]
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Verwijderd
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Versterkers en receivers | miniDSP SHD | € 0,- | € 0,- |
2 | Speakers | Elac Debut Reference DBR-62 (Bruin) | € 249,- | € 498,- |
2 | Speakers | Jamo S 810 (Zwart) | € 231,- | € 462,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 960,- |
Tijdsintensief vind ik geen enkel punt. Audio is een mooie hobby en ik vind het leuk om dingen te leren begrijpen. Dus uren investeren in lezen en uitvoeren, met vallen en opstaan, hoort er bij.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Tja, ik zou nooit 1 sub neerzetten, voor goed sublaag zou ik niet in aantal subs bezuinigen omdat je dan een 'beter' merk kan krijgen.renzo4000 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:31:
Persoonlijk zou ik die jamo laten voor wat het is en dan eerder de genoemde svs pb of sb 1000 nemen. Desnoods begin je eerst met één en haal later een tweede. Op een sub zou ik niet bezuinigen.
@Verwijderd die verhouding van DSP van 1200 euro met subs van 200 piek is wel opmerkelijk. Hoe kom je daarbij? Een MiniDSP van 100 piek en 2x een SVS lijkt me een betere verhouding voor die 1500 euro.
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 13-02-2021 23:39 ]
Verwijderd
Uiteindelijk zoek ik een set-up die een TV, audiostreamer en platenspeler naar een goed afgestelde 2.2 set kan sturen.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2021 23:59 ]
Ik snap wel dat die SHD aantrekkelijk is, hij ziet er mooi uit en werkt handig. Er is ook niks mis mee, behalve dat het wat meer van je budget inneemt. De markt voor streamers / voorsterkers is helaas niet zo goed, dan kom je al snel uit bij hele dure apparaten terwijl ze minder kunnen dan een normale AV receiver.Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:43:
Ik ben de set-up nog aan het samenstellen, maar heb nu het volgende in gedachte (eindversterker ben ik nog niet uit):
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Versterkers en receivers miniDSP SHD € 0,- € 0,- 2 Speakers Elac Debut Reference DBR-62 (Bruin) € 249,- € 498,- 2 Speakers Jamo S 810 (Zwart) € 231,- € 462,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 960,-
Tijdsintensief vind ik geen enkel punt. Audio is een mooie hobby en ik vind het leuk om dingen te leren begrijpen. Dus uren investeren in lezen en uitvoeren, met vallen en opstaan, hoort er bij.
Wat betreft je speaker keuze: die Elac's, heb je die al? Ze zijn sowieso passief dus hebben nog een losse amp nodig. Plus ze zien er vrij cheap uit, ik zou daar zeker niet op bezuinigen. Het is denk ik heel aantrekkelijk om actieve speakers te kopen. De JBL LSR 305 tot 308 bieden erg veel waar voor hun geld. Alternatief is de Adams t5v of groter model.
Wat betreft de subs: de Jamo subs kunnen zeker hoor maar als je het kan betalen zou ik voor de SVS sb1000's gaan. Een enkele sub zou ik toch niet meer zo snel doen.
Verwijderd
Bedankt voor jullie tips tot zover in ieder geval, ik ben aardig wat informatie rijker!
Voor hetzelfde geld is de plaatsing van één goede sub al voldoende voor @Verwijderd. Ik snap het principe van twee subs is "altijd beter dan één" maar plaatsing en de ruimte/akoestiek is ook heel erg bepalend. Dan kan je dsp's erop los laten en metingen verrichten tot je er bij neervalt maar als het goed klinkt voor de luisteraar dan is het toch ook gewoon goed?
Ik weet dat er hier een aantal audiofielen zitten die hierin doorslaan vanuit hobbymatig of professioneel oogpunt, maar dit is niet voor iedereen van toepassing natuurlijk.
Belangrijkste uitgangspunt is je eigen oren en beleving geloven. Klinkt het goed en ben je tevreden? Laat het dan lekker zoals is het is. Hoe goed de opmerkingen van de professionals hier ook bedoelt zijn (incluis mijn opmerkingen, al ben ik geen professional
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Verwijderd
Wat dat uitzoeken betreft, zijn jullie bekend met andere slimline subwoofers? Budget boeit daarin niet, ik wil een beetje referentiekader opbouwen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2021 10:59 ]
Verwijderd
https://www.minidsp.com/p...aming-hd-series/shd-power
Stereo versterker (IcePower volgens mij), 2 sub uitgangen, Dirac, Volumio.
Is het ook geen optie om je monitor speakers/vloerstaanders te vervangen? er zijn genoeg vloerstaanders die lager gaan dan die jamo subwoofer. En met de bedragen die je tot nu toe opnoemt lijkt me dat ook een optie?Verwijderd schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:43:
Ik ben de set-up nog aan het samenstellen, maar heb nu het volgende in gedachte (eindversterker ben ik nog niet uit):
Ik heb jamo s608's met 12inch woofers. Die gaan best laag maar zijn toch echt afgekapt op 60hz. Een sub floreert daaronder pas en m.i. moet je de sub dat werk ook laten doen en niet onnodig je versterking belasten voor iets wat niet in de buurt komt van een (goede)sub.
oké, 'genoeg' is misschien niet juist. Maar ik kwam er vrij recent achter dat de SVS ultratower de 28hz haalt bij -3db en die zijn enigszins betaalbaar. Iets waarvan ik eerst dacht dat dat alleen weggelegd was voor de speakers van 10k per stuk zoals de B&W 800 of 802.renzo4000 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:00:
@saveljos genoeg? Kan je voorbeelden noemen? Er zijn maar heel weinig vloerstaanders (laat staan monitoren) die heel deftig goed sublaag kunnen weergeven onder de 45Hz. Als ze al zo laag gespecificeerd zijn kakken ze op dat gebied helemaal in en blijft er weinig van over.
Of de SVS prime Towers van 500p/s die ook 30hz halen bij -3db. Dan heb je automatisch op twee locaties sublaag en in mijn ogen echt geen subwoofer meer nodig.
Verwijderd
Voor je draaitafel? Daar zijn ook oplossingen voor:
https://www.audiosciencer...review-phono-stage.18383/
saveljos schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:14:
[...]
oké, 'genoeg' is misschien niet juist. Maar ik kwam er vrij recent achter dat de SVS ultratower de 28hz haalt bij -3db en die zijn enigszins betaalbaar. Iets waarvan ik eerst dacht dat dat alleen weggelegd was voor de speakers van 10k per stuk zoals de B&W 800 of 802.
Of de SVS prime Towers van 500p/s die ook 30hz halen bij -3db. Dan heb je automatisch op twee locaties sublaag en in mijn ogen echt geen subwoofer meer nodig.
Maar met hoeveel vervorming en op welke geluidsniveau's? Er zijn maar weinig vloerstaanders op deze aardbol die niet erop vooruitgaan met een goede subwoofer ondersteuning. Zelfs een luidspreker zoals de JBL M2 gaat erop vooruit met een subwoofer en dat is een referentie klasse main monitor met een 15" woofer die bizar hoge SPL niveau's neer kan zetten.renzo4000 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:22:
@saveljos Mijn punt was dat het leek alsof er heel veel speakers zijn die dat kunnen maar dat is niet het geval. Die svs towers komen zeker in de buurt. Zeker als je alleen maar muziek luistert zou dat een oplossing kunnen zijn. Bedenk wel dat er naast films ook muziek is wat lager gaat dan dat... wil je dat spectrum missen dan?
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2021 14:08 ]
Verwijderd
@Verwijderd Misschien ben ik koppig, maar ik heb liever geen oplossing voor iets dat misschien geen probleem hoeft te zijn.
Los daarvan hoort die discussie hier verder niet direct thuis.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2021 14:10 ]
Dit gaat niet om "zoveel mensen zoveel wensen". Het advies van Jag en mij is gebaseerd op objectieve criteria, ervaring met installeren, meten en instellen, luisteren, problemen (denken te) horen, beseffen dat lusteren extreem subjectief is en nogal onderwerworpen aan observers baiss, dus proberen problemen met een meting objectiveerbaar te maken en dan systematisch verbeteren van best wel wat subwoofersystemen en meerdere subwoofers is niet "altijd beter dan een", maar het is altijd beter dan een (je doet het voordoen als "dit is ook maar een mening").renzo4000 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:49:
Zoveel mensen zoveel wensen @JvS, daarom ook mijn opmerking om te beginnen met één en eventueel later een tweede te plaatsen.
Als je geluk hebt, en je sub meet en klinkt bij hoge toeval in een keer goed op de luisterplek, dan heb je geen dsp nodig. Dit is echter wel enorm onwaarschijnlijk. En een "betere sub" (die wel even bewust tussen quotes) helpt daar niet bij.van twee subs is "altijd beter dan één" maar plaatsing en de ruimte/akoestiek is ook heel erg bepalend. Dan kan je dsp's erop los laten en metingen verrichten tot je er bij neervalt maar als het goed klinkt voor de luisteraar dan is het toch ook gewoon goed?
Het hele punt met twee subs is dat je de ruimte akoestiek dus wél kan beinvloeden. Actief en dynamisch zelfs. En dat je dus wél veel kans hebt op een goed en strak sublaag.
Ik kan er niet bij dat je er echt van overtuigd kan zijn dat "een SVS" (vanwege "beter merk") beter is dan twee Jamo's die je met een dsp goed inregelt. Dat is echt een hele dogmatische en wat ik zie als klassieke audiofiele benadering van audio. Het enige wat die SVS mogelijk beter kan, is meer output hebben (12" met veel vermogen en lange slag vs 2x10" met wat minder vermogen, zou niet echt veel uit moeten maken overigens)
Dat mag best, maar ik zou de manier van MSO en DSP (als dat gewoon in bereik ligt) afdoen als "dat is ook maar een manier, die ook goed zou kunnen zijn". Toegegeven, het is zeker zeer complex en voor niet iedereen weggelegd. Maar het is gewoon objectief echt enorm veel beter en met veel meer zekerheid écht goed te krijgen dan wat je met een "goede sub" voor elkaar luistert.
Je lustert niet naar je sub, je luistert naar je kamer (staande golven overheersen ongeveer altijd de kwaliteit van de weergave van een sub). Daar moet je dus je energie in stoppen als je echt zekerheid wilt van kwalitatief goed metend en klinkend sublaag.
[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 14-02-2021 14:48 ]
Verwijderd
De grap is daarbij dat wat goed klinkt voor de luisteraar behoorlijk correleert met wat vanuit metingen als 'goed' gezien wordt. Wat op zich niet vreemd is, omdat de interpretatie van de metingen gebaseerd is op een breed vastgestelde luistervoorkeur.[...] als het goed klinkt voor de luisteraar dan is het toch ook gewoon goed?
Een mooi voorbeeld van "practice based evidence".
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2021 14:55 ]
Wat slaat er dan precies aan door? Ik ben het gewoon niet met je eens en geef aan dat je door het objectief te benaderen betere resultaten kan behalen. En volgens mij onderbouw ik dat gewoon met feitelijke argumenten. Ik denk dat de meest 'discutabele' aanname is die ik neem is dat alle problemen die je kan horen, je ook kan meten (sta ik overigens wel 200% achter). Jij zegt dat een betere sub belangrijker is. Ik reageer daarop met (volgens mij) argumenten waarom dat niet zo is. En dat laatste herhaalt blijkbaar.renzo4000 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:51:
@JvS Oké... je bevestigd direct mijn eerdere post. Hoewel ik kan waarderen als er kennis en kunde wordt gedeeld hier op het forum(wat primair het doel is van een forum als dit) merk ik wel dat sommige hier m.i. iets te ver in doorslaan. Ik ben er van overtuigd dat jullie doorgewinterde experts zijn maar soms slaat het een beetje door, tot het irritante aan toe. Maar ik spreek voor mezelf en niet voor anderen uiteraard.
Je gaat niet in op de argumenten. Reageert er zelfs met enige dedain op en als ik uitleg waarom juist ivm akoestiek het beter werkt, die je dat weer (niet reageren met argumenten, maar alleen maar stellen dat je het irritant vindt). Wat is precies het probleem en wie slaat er door?
[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 14-02-2021 15:15 ]
We zijn er gewoon heel enthousiast overrenzo4000 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:51:
@JvS Oké... je bevestigd direct mijn eerdere post. Hoewel ik kan waarderen als er kennis en kunde wordt gedeeld hier op het forum(wat primair het doel is van een forum als dit) merk ik wel dat sommige hier m.i. iets te ver in doorslaan. Ik ben er van overtuigd dat jullie doorgewinterde experts zijn maar soms slaat het een beetje door, tot het irritante aan toe. Maar ik spreek voor mezelf en niet voor anderen uiteraard.
Verwijderd

Siegberg Audio Inkognito
Ja subs zijn toch niet zo heel erg goedkoop. Ik heb ze zelf gemaakt, maar dat is meer werk en je hebt nog een power amp nodig. Ik gebruik daarvoor twee 5ch versterkers van Rotel (die gebruik ik ook voor mijn fronts en center). Dat kan je ook nog overwegen.Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:28:
Ik heb slimline subs gevonden die lager gaan dan de Jamo S 810, alleen niet te betalen...
Siegberg Audio Inkognito
De Jamo's kan je ook lager laten gaan door ze gesloten te maken (icm dsp correctie), ten koste van max output. Mocht je wat meer ruimte willen om ook voldoende output voor lfe gebruik bij films te hebben, dan is denk ik de pb1000 een betere optie. Ik kan geen gesloten sub met betere prijs/kwaliteit verhouding vinden, maar anderen wellicht wel
Als 105db bij 20Hz een eis is (dat is bioscoop niveau qua volume), dan zit je idd eerder vast aan 2x 12" subs ofzo. Maar ga goed te rade of je dat echt nodig hebt. Ik laat mijn set (2x XLS10 en 2x Seas 10" woofer, MSO) op 25Hz afvallen. Werkt ook prima.
[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 15-02-2021 07:46 ]
Daarnaast vraag ik me af of een enkele 1961 niet al voldoende is voor de kamer.
Of bedoel je met voldoende kwaliteit? Dan is het echt all bets are off. Bij sublaag luister je voornamelijk naar de staande golven die een kamer genereert. Meer subwoofers biedt zoals je waarschijnlijk al hebt gelezen met kans op een zeer goed resultaat (goed = vlakke respons, goed modelleerbaar met dsp en multi sub optimizer ten koste van ingewikkeld en tijdsrovend om in te stellen).
Grote subs kunnen harder. Dus als jij 115db bij 20Hz wil, dan moet je die grote nemenen dan later een tweede grote erbij nemen. Maar 22m2 of 80m3 is nou net bepaald "groot". Ik heb daar prima met een enkele 12" mee gespeeld (behalve dat ik toen last had van staande golven).
Zie die discussie over de Jamo 810's hierboven. Ik zou nooit (als ruimte het toelaat) één grotere sub kopen in plaats van twee kleinere. Met budgetten als dit lijkt me 2x een SVS SB1000 veel logischer bijvoorbeeld. Qua output vergelijkbaar met 1x die dure Arendal maar wel met de akoestische voordelen van 2 subs.
[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 21-02-2021 08:22 ]
https://hifi.nl/artikel/2...etaalbare-subwoofers.html
Maar... De prijs is veel hoger dan in de VS (PB-1000 Pro kost bijvoorbeeld €699 versus $599): https://www.oppostore.nl/svs-pb-1000-pro.html
Weet iemand of er een goedkopere plaats is om ze te krijgen?
Bedankt
In de VS wordt altijd de prijs zonder de BTW/VAT gemeld omdat die daar per staat verschilt. En €699 vind ik een nette prijs voor wat ze aanbieden!Zoide schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:27:
De nieuwe SVS 1000 Pro-serie komt binnenkort uit!
Maar... De prijs is veel hoger dan in de VS (PB-1000 Pro kost bijvoorbeeld €699 versus $599): https://www.oppostore.nl/svs-pb-1000-pro.html
Bedankt
Als je goedkoper wilt is het vaak een goed idee om de verschillende internetaanbieder om een scherpe prijs te vragen. Vaak kunnen ze via de mail wel een scherpere prijs aanbieden die ze niet mogen adverteren.
Bij de twee webshops waar ik het heb nagevraagd gaf de ene 50 euro korting en de andere een gratis setje soundpaths. Ging toen over de witte SB-1000.the-body schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Als je goedkoper wilt is het vaak een goed idee om de verschillende internetaanbieder om een scherpe prijs te vragen. Vaak kunnen ze via de mail wel een scherpere prijs aanbieden die ze niet mogen adverteren.
Er is geloof ik maar één bedrijf die SVS producten mag importeren, ik denk dat dat ook deels de reden is dat ze hier zo duur zijn.
Je kan er een soundpath systeem bij krijgen ala dempende pootjes. Iemand ervaring hiermee? Weet dat plaatsing en acoustiek in de ruimte belangrijk is. Maar vraag me af of dit nog iets toevoegd.
Verwijderd
Want?r0p schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:50:
Ik weet dat in de regel ported beter is voor films.
Imo is dit een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ported heeft wellicht meer output rondom 20Hz, maar sealed valt minder steil af en speelt dieper.
Ik heb beiden gehad, maar ben nu prima tevreden met een gesloten sub voor film. Speelt strakker en gedetailleerder en loopt zowat lineair door tot 10Hz. Ported speelt wat "bombastischer".
Eea hangt wellicht ook af van je ruimte, maar zogezegd is het voornamelijk voorkeur.
Dat ported standaard altijd beter is voor film is te kort door de bocht.
Maar kan beide ook? Best of both worlds zeg maar. Ik heb een SVS Pb-1000, maar zit er overna te denken om er een Sb-1000 bij te nemen. Of is dat echt een no go? En is een tweede Pb-1000 beter?Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:28:
[...]
Want?
Ported heeft wellicht meer output rondom 20Hz, maar sealed valt minder steil af en speelt dieper.
Ik heb beiden gehad, maar ben nu prima tevreden met een gesloten sub voor film. Speelt strakker en gedetailleerder en loopt zowat lineair door tot 10Hz. Ported speelt wat "bombastischer".
Eea hangt wellicht ook af van je ruimte, maar zogezegd is het voornamelijk voorkeur.
Verwijderd
Ook daar zijn de meningen over verdeeld.Cnet schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:32:
[...]
Maar kan beide ook? Best of both worlds zeg maar. Ik heb een SVS Pb-1000, maar zit er overna te denken om er een Sb-1000 bij te nemen. Of is dat echt een no go? En is een tweede Pb-1000 beter?
Wil je ze dan beiden tegelijk inzetten? Of de ene sub voor muziek en de andere voor film?
Als je de echte puristen mag geloven, moet je bij multisubs altijd voor dezelfde subs gaan.
Dus 2x SB-1000 of 2x PB-1000 (in jouw geval). Zelfs dezelfde driver in een andere omkisting geeft verschil, omdat je verschillende klankkarakteristieken bij elkaar gaat zetten.
Ik zou het zelf ook niet doen; verschillende modellen. Maar anderen zweren erbij.
Nu weet je nog niks
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 11:47 ]
Ik zou ze dan allebei inzetten voor film en muziek. Maar ze eerst inregelen met een minidsp en MSO/REW natuurlijk voor een strak effect.Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:41:
[...]
Ook daar zijn de meningen over verdeeld.
Wil je ze dan beiden tegelijk inzetten? Of de ene sub voor muziek en de andere voor film?
Als je de echte puristen mag geloven, moet je bij multisubs altijd voor dezelfde subs gaan.
Dus 2x SB-1000 of 2x PB-1000 (in jouw geval). Zelfs dezelfde driver in een andere omkisting geeft verschil, omdat je verschillende klankkarakteristieken bij elkaar gaat zetten.
Ik zou het zelf ook niet doen; verschillende modellen. Maar anderen zweren erbij.
Nu weet je nog niks
Ported schijnt wat meer power in het laag te hebben en kun je in principe ook sealen. Alleen een echte sealed schijnt wel weer strakker te zijn met muziek. Ik heb nu ook een sealed B&W sub dus ben het gewend, dus dit wordt ook weer de mogelijke opvolger.Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:28:
[...]
Want?
Lees hier veel over de SB1000 maar vroeg mezelf af of men ook ervaring heeft met de SB3000 variant. Moet je hier een gigantische woonkamer voor hebben of kan deze prima in een woonkamer van 25-30 m2. Voegt zo'n soundpath isolation system nog wat toe mbt ontkoppeling of heb je de voorkeur voor wat anders?
https://www.oppostore.nl/...fer-isolation-system.html
Verwijderd
Ik zeg altijd maar zo.. Een subwoofer kan haast niet te groot zijn, wel te klein. Liever een overschot aan output, dan een tekort.r0p schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Moet je hier een gigantische woonkamer voor hebben of kan deze prima in een woonkamer van 25-30 m2.
Ik speel zelf met een Rythmik E15HP in een ruimte van krap 15m2
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ze schijnen goed te werken.Voegt zo'n soundpath isolation system nog wat toe mbt ontkoppeling of heb je de voorkeur voor wat anders?
Zelf gebruik ik een Auralex Subdude, maar kan me ook voorstellen dat je dat niet zou willen in een woonkamer.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2021 12:21 ]
Hetzelfde een beetje voor de sealed vs BR (ported) discussie. Het gaat er in feite om wat de resulterende response wordt. Sealed subs zijn tegenwoordig in de regel ook gecorrigeerd en hebben dan ook een response die diep doorloopt, dieper nog dan BR (die beperkt worden door een bass relfex tune frequentie). Bass reflex subs hebben gewoon wat meer output aan de onderkant van hun bereik. En dat kan best 6-10 dB schelen. Maar ze zijn ook een stuk groter.
Mijn samenvatting zou zijn:
Gesloten: klein, meer diepgang, minder output
Bass reflex: groot, diepgang beperkt door bass reflex tuning frequentie, meer output in het laagste octaaf
Je kan overigens best sealed en BR combineren, maar wel handig om ze niet naast elkaar te zetten. Ze hebben namelijk een andere laag afval (2e orde vs 4e orde), wat een andere fase response geeft waardoor ze niet optimaal optellen als je ze naast elkaar zet. Dat is electronisch wel op te lossen, maar dan moet je wel wat dieper in de techniek zitten (na ja, het is gewoon een 2e orde high pass toevoegen aan de sealed sub).
Thnx. Misschien iets te ambitieus voor mij dan. Al probeer ik mij er wel steeds meer in te verdiepen. En met hulp/tutorials van YouTube kom je wel een heel eind. Ik zal er nog wat langer over na denken.Jag schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:53:
Je kan overigens best sealed en BR combineren, maar wel handig om ze niet naast elkaar te zetten. Ze hebben namelijk een andere laag afval (2e orde vs 4e orde), wat een andere fase response geeft waardoor ze niet optimaal optellen als je ze naast elkaar zet. Dat is electronisch wel op te lossen, maar dan moet je wel wat dieper in de techniek zitten (na ja, het is gewoon een 2e orde high pass toevoegen aan de sealed sub).
Het probleem is dat het nogal een grillig geheel is waarbij de weergave voornamelijk bepaald wordt door de resonanties van de ruimte: de staande golven. Om goed sublaag te krijgen moet je een sub hebben die voldoende output en diepgang heeft zonder overmatige vervorming (kortom, niet een te kleine). En verder gaat het alleen maar om hoe effectief je de invloed van staande golven kan reduceren. En dat is nog best lastig.Cnet schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:10:
[...]
Thnx. Misschien iets te ambitieus voor mij dan. Al probeer ik mij er wel steeds meer in te verdiepen. En met hulp/tutorials van YouTube kom je wel een heel eind. Ik zal er nog wat langer over na denken.
Een enigzins praktische aanpak is 2 (gelijke) subs, een miniDSP ervoor en een UMIK meet microfoon. En dan met REW de response goed maken.
Gaat dat je iets te ver, dan is gebruik maken van de receiver voor EQ/correctie, ook een optie. Die kunnen ook wel wat.
En de oerlelijke lak-versie is weer duurder...Zoide schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:27:
De nieuwe SVS 1000 Pro-serie komt binnenkort uit!
Bedankt

Zal in Nederland wel niet veel worden verkocht. Die alles-moet-in-hoogglans periode hebben we hier gelukkig gehad.
Part 3 – Getting the Bass Rightr0p schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Ported schijnt wat meer power in het laag te hebben en kun je in principe ook sealen.
Choosing the number and locations of subwoofers, and determining where to sit, are fundamental to good bass. Multichannel audio should be shared, so we try to get good bass at several locations. Acoustical knowledge is essential, but EQ can help.
So, we think that we know how to pick a good loudspeaker, and with some simple acoustical devices or smart design, we can avoid destructive reflections in a room. Now, what about low frequencies, the ones where the room is the dominant factor? The first task is to locate the subwoofer where it radiates most effectively. Closed box or reflex (ported) woofers are pressure sources. It matters not which way the diaphragm faces because all such loudspeakers are omni-directional at low frequencies. Obviously, there needs to be ‘breathing’ space if we choose to face the diaphragm against a wall. And, if there is a port, don’t plug it!
https://www.harman.com/do...speakersandRoomsPt3_0.pdf
Een geporte subwoofer kan je niet zo zonder meer sealen d.m.v sokken, foam pluggen of noppenschuim in de basreflex poort te doen. Dit wekt namelijk een kettingreactie op, die door blijft werken tot aan het stopcontact!
Door het toevoegen van die rommel, veranderd het massa-gewicht van de lucht in de poort. Terwijl de veerkracht van de lucht in de subwoofer behuizing hetzelfde blijft.
De verhoogde luchtweerstand in de poort, veranderd de veerkracht van de lucht in de luidsprekerbehuizing. Aan de kant van de basreflex poort word de veer sterker, en bij de luidspreker-unit word de veer (veel) zwakker.
Omdat de slagvolume van de luidspreker behuizing, en de draadlengte van de spreekspoel hetzelfde blijft. Ontstaat er een vreemde frictie en verbranding op beide uiteindes van de spreekspoel.
Door de frictie, die ontstaan is in de luidsprekerbehuizing. Krijgt de eindtrap meer arbeid en warmte voor z'n kiezen. Die extra arbeid komt uiteindelijk op conto van de condensatoren, in het voedings-circuit van de eindtrap en de stroomvoeding zelf.
Alleen subwoofers die voorzien zijn van een eigen(!) DSP, en een extra insteloptie t.b.v. het aangepaste massa gewicht zijn een uitzondering op de regel!
Een voorbeeld hiervan is de, SVS PB12-Plus. In de handleiding van de PB12-Plus beschrijft SVS het volgende op pagina : 26
/f/image/8uwj0YvazzgooUk8THXionWi.png?f=fotoalbum_large)
Luidsprekers anders dan een subwoofer, kunnen afgedopt worden. Hierbij moet wel de scheidingsfrequentie van het cross-over filter aangepast worden op het -3dB punt.
Als vuistregel kan dit aangehouden worden : -3dB 40Hz naar 80Hz, 60Hz naar 90Hz, 70Hz naar 80/90Hz.
Hiermee word de veer in de luidsprekerbehuizing minder sterk gemaakt. Bij kleinere bas reflex luidsprekers waarbij de tuning frequentie van poort hoger ligt, is de lucht in de luidsprekerbehuizing minder vluchtig. Dit maakt de veer, van het massaveersysteem per definitie minder krachtig.
TLDR: Je kan niet zomaar troep in je bas reflex port stouwen!
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen. Maar wat SVS omschrijft is het aanpassen de tuning frequentie met tegelijk aanpassen van het subsonic filter (oftewel de high pass). Zeker niet elke BR sub heeft uberhaupt een high pass om de driver tegen overexcursie te beschermen voor frequenties onder de BR tune frequentie. Helemaal eens dat het beter is om het wel te doen. Maar dit lijkt toch wel over iets anders te gaan dan wat je omschrijft?Lip schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:33:
[...]
Part 3 – Getting the Bass Right
Choosing the number and locations of subwoofers, and determining where to sit, are fundamental to good bass. Multichannel audio should be shared, so we try to get good bass at several locations. Acoustical knowledge is essential, but EQ can help.
So, we think that we know how to pick a good loudspeaker, and with some simple acoustical devices or smart design, we can avoid destructive reflections in a room. Now, what about low frequencies, the ones where the room is the dominant factor? The first task is to locate the subwoofer where it radiates most effectively. Closed box or reflex (ported) woofers are pressure sources. It matters not which way the diaphragm faces because all such loudspeakers are omni-directional at low frequencies. Obviously, there needs to be ‘breathing’ space if we choose to face the diaphragm against a wall. And, if there is a port, don’t plug it!
https://www.harman.com/do...speakersandRoomsPt3_0.pdf
Een geporte subwoofer kan je niet zo zonder meer sealen d.m.v sokken, foam pluggen of noppenschuim in de basreflex poort te doen. Dit wekt namelijk een kettingreactie op, die door blijft werken tot aan het stopcontact!
Door het toevoegen van die rommel, veranderd het massa-gewicht van de lucht in de poort. Terwijl de veerkracht van de lucht in de subwoofer behuizing hetzelfde blijft.
De verhoogde luchtweerstand in de poort, veranderd de veerkracht van de lucht in de luidsprekerbehuizing. Aan de kant van de basreflex poort word de veer sterker, en bij de luidspreker-unit word de veer (veel) zwakker.
Omdat de slagvolume van de luidspreker behuizing, en de draadlengte van de spreekspoel hetzelfde blijft. Ontstaat er een vreemde frictie en verbranding op beide uiteindes van de spreekspoel.
Door de frictie, die ontstaan is in de luidsprekerbehuizing. Krijgt de eindtrap meer arbeid en warmte voor z'n kiezen. Die extra arbeid komt uiteindelijk op conto van de condensatoren, in het voedings-circuit van de eindtrap en de stroomvoeding zelf.
Alleen subwoofers die voorzien zijn van een eigen(!) DSP, en een extra insteloptie t.b.v. het aangepaste massa gewicht zijn een uitzondering op de regel!
Een voorbeeld hiervan is de, SVS PB12-Plus. In de handleiding van de PB12-Plus beschrijft SVS het volgende op pagina : 26
[Afbeelding]
Luidsprekers anders dan een subwoofer, kunnen afgedopt worden. Hierbij moet wel de scheidingsfrequentie van het cross-over filter aangepast worden op het -3dB punt.
Als vuistregel kan dit aangehouden worden : -3dB 40Hz naar 80Hz, 60Hz naar 90Hz, 70Hz naar 80/90Hz.
Hiermee word de veer in de luidsprekerbehuizing minder sterk gemaakt. Bij kleinere bas reflex luidsprekers waarbij de tuning frequentie van poort hoger ligt, is de lucht in de luidsprekerbehuizing minder vluchtig. Dit maakt de veer, van het massaveersysteem per definitie minder krachtig.
TLDR: Je kan niet zomaar troep in je bas reflex port stouwen!
Het subsonic filter, is volgens mij geen high pass filter. Maar een simpel spanningsfilter, waarbij de spanning verlaagt word met een factor of 2 t.b.v het bas reflex systeem. Door het afdoppen van die porten, moet er ook minder lucht in de behuizing gepompt worden. Dat kan alleen door de achterwaartse slagkracht, te halveren d.m.v een voltage-drop.Jag schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:43:
[...]
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen. Maar wat SVS omschrijft is het aanpassen de tuning frequentie met tegelijk aanpassen van het subsonic filter (oftewel de high pass). Zeker niet elke BR sub heeft uberhaupt een high pass om de driver tegen overexcursie te beschermen voor frequenties onder de BR tune frequentie. Helemaal eens dat het beter is om het wel te doen. Maar dit lijkt toch wel over iets anders te gaan dan wat je omschrijft?