4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Diverse fabrikanten, zoals SVS (Soundpath) en REL (HT-Air), bieden adapters aan om de subwoofer draadloos te maken.
Hebben jullie ervaring met het draadloos aansluiten/maken van een subwoofer?
Ik ben maar even in dit topic verder gegaan, ik hoop dat jij en @B_FORCE dat ok vindenvlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Als je in de lengte zit en je hebt zo'n meter of 8 achter, kan je prima met 10" woofers tot 40hz gaan zonder staande golven hoor. Het maakt wel degelijk verschil wat de vorm en grootte is van je interieur.
Daarnaast lijkt eraan voorbij gegaan te worden dat ondanks het nearfield principe subs ook dikke golven door de kamer wapperen als een malle,
Maar verder niks toe te voegen aan wat @B_FORCE al stelde; 8m passen prima de gangbare sublaag frequenties in wat dus staande golven geeft.
Ja ik snap je punt hoor, de gronttoon en wellicht 1e harmonische komt monio uit het sub en de rest uit de fronts. Maar je hoort het gewoon uit links komen, de richtingsinfo haal je niet (tot nauwelijks?) uit het sublaag.Een normale bas gaat tot 41Hz en een 5-snarige gaat zelfs tot 30Hz Dat zijn wel direct subfrequenties. Bovendien zou je bij zo'n instrument niet willen dat ie in de lage noten in het midden zit en hoger op de snaren ineens naar links gaat verschuiven (kan wel, maar esthetisch gezien wil je dat meestal niet bij zo'n type instrument).
Ik snap de crossover angst niet. Hoe moeilijk is het om een axiaal (of eigenlijk in het gehele horizontale vlak) een vlak optellen crossover te maken. Echt niet moeilijk, dat kan ik ook als amateur speaker bouwer. Sterker nog, ik heb het zo voor elkaar. Dat meerdere drivers zoals in elke multiway speaker die wij gebruiken, altijd een dips vertoont in de verticale polar, is zeker waar. Maar de hoorbaarheid daarvan schijnt wel beperkt te zijn. Speaker bouw is altijd het uitwisselen van compromissen, en dit is er 1 van. Het gebruik van multiway geeft je wel meer lineariteit en betere power response, mijns inziens hele grote factoren voor goede weergave!Daarnaast kan ik je zonder luisteren al vertellen dat ik geen fan zal worden van meerdere woofers om een lineare respons te verkrijgen. Des te meer je frequenties gaat opdelen, des te meer je te maken hebt met crossover-frequenties en daarbij horende dip en dal problemen. Dat is ook één van de redenen dat ik liever 2-weg dan 3-weg stereo heb.
In het sublaag vind ik het al helemaal een no brainer. Het sublaag overlaten aan je front speakers is mijns inziens toch echt de mindere oplossing. Ze ontberen de diepgang, maar belangrijker, de positionering voor goede weergave van midhoog komt in principe helemaal niet overeen met goede sublaag weergave. Midhoog en sublaag gedragen zich akoestisch totaal anders in een ruimte en vereisen dus ook totaal verschillende benaderingen.
Hoe kom je precies bij deze bewering?vlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:36:
Is je ruimte een bemiddeling, dan snap ik zeker dat een multiset beter getuned kan worden dan stereospeakers in dezelfde situatie. Maar ik woon ik een vrij normale huurwoning en zowel in de studio (met geluidsbehandeling) als in de woonkamer heb uitstekende resultaten met stereo zonder staande golven, frequentiedips of whatsoever en dies meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 12-03-2021 19:52 ]
Wat bedoel je precies? Dat bij een bemiddelde kamer subs beter kunnen uitpakken of dat ik zonder problemen een stereo setup in een normaal huurhuis heb?
Dat je stereo speakers hebt in een huurhuis zonder staande golven en frequentiedipsvlaaing peerd schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Wat bedoel je precies? Dat bij een bemiddelde kamer subs beter kunnen uitpakken of dat ik zonder problemen een stereo setup in een normaal huurhuis heb?
Met aan alle kanten een grote schuifpui wagenwijd open haal je het misschienJag schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:07:
[...]
Dat je stereo speakers hebt in een huurhuis zonder staande golven en frequentiedips
Verwijderd
Ik heb ooit een dergelijk systeem gebruikt (Marmitek subwoofer anywhere).founz schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:33:
Maar dat gaf problemen met mijn wifi-verbinding op mijn telefoon. Gebruikt namelijk de 2,4GHz frequentie.
Ervan uitgaande dat het niet verboden is door de forumregels, kunt u dan de naam van de webshops delen?saveljos schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Bij de twee webshops waar ik het heb nagevraagd gaf de ene 50 euro korting en de andere een gratis setje soundpaths. Ging toen over de witte SB-1000.
Er is geloof ik maar één bedrijf die SVS producten mag importeren, ik denk dat dat ook deels de reden is dat ze hier zo duur zijn.
Ter vervanging van een Mordaunt-short genie sub, heb ik een SVS PB1000pro aangeschaft. Dit in verband met de nette Notch Filter die op de genie zat. En dus ook op de PB1000 Pro.
Hoop m binnen 2 weken hier te hebben. Gekocht in België.
Hij gaat eerst uit elkaar en wordt dan mat wit gewrapt. "Anders komt t ding er niet in" ja je weet dan meteen wie zo'n uitspraak doet.
Zal m'n ervaring delen wanneer de sub er is.
[ Voor 71% gewijzigd door Konijnenbats op 27-03-2021 08:12 ]
Dat lijkt me niet een vraag voor dit topic....Konijnenbats schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:41:
Anyway nu ik een nieuwe sub heb wil ik de rest ook vervangen.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ja vond ik na plaatsing ookFeaR schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:50:
[...]
Dat lijkt me niet een vraag voor dit topic....
[ Voor 5% gewijzigd door Konijnenbats op 27-03-2021 08:13 ]
Even een vraag m.b.t.
Als je voor dual sub setup gaat met bijvoorbeeld 2 x PB-4000 of 2x PB16-ultra.
Ik kan ze Max 80 cm uit elkaar zetten als ze voor staan. Heeft het dan wel zin?
Vrij weinig mijn inziens, het enige wat je bereikt is meer druk(spl) op nagenoeg dezelfde plek(ken). Is er werkelijk waar geen enkele andere plek, mag ook 10meter verder zijn waar je zo'n mooie 2e sub kan neerzetten?MaxHardcore schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:19:
Hallo allen,
Even een vraag m.b.t.
Koop er eerst 1, meet dan de room response op beide plekken en dan weet je of het nut gaat hebben.MaxHardcore schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:19:
Hallo allen,
Even een vraag m.b.t.
2 van die beesten heeft natuurlijk altijd nut
Lichtpuntje...
Lastig, mijn woonkamer is niet zo groot.ToFast schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:27:
[...]
Vrij weinig mijn inziens, het enige wat je bereikt is meer druk(spl) op nagenoeg dezelfde plek(ken). Is er werkelijk waar geen enkele andere plek, mag ook 10meter verder zijn waar je zo'n mooie 2e sub kan neerzetten?
Haha, tja..LuisjeNL schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:30:
[...]
Koop er eerst 1, meet dan de room response op beide plekken en dan weet je of het nut gaat hebben.
2 van die beesten heeft natuurlijk altijd nut
Hieronder de huidige situatie. Ik zou dan een smal kastje maken onder de Center voor denon en PS5. Eigenlijk moet dat sowieso al om de rechter toren iets meer vrij te krijgen. Als ik begin waar het kastje rechts ophoud, dan kom ik op 95cm met PB -4000. De toren recht blijft dan wel een beetje opgesloten.
Omdat dual zo krap lijkt, twijfel ik om over te gaan op een enkele PB16. Later kan het altijd nog gek en dual gaan.
Mijn "hoekje" is ongeveer 3m breed en 3,5m diep en heb een houten vloer dus al een behoorlijke rumble.
waarschijnlijk is de PB16 niet nodig, maar goed.. je leeft maar 1 keer.
:strip_exif()/f/image/40FcijKuQGoxpDilxNVEu308.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W5Sl5ncWz4WrSJQDBwiH6Erv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door MaxHardcore op 02-04-2021 19:52 ]
Maar in zo'n volle en kleine ruimte is het wel een beetje overkill denk ik.
Maar volgens mij ben jij alleenheerser thuis:D
Lichtpuntje...
Heb je hier inmiddels al een subwoofer voor uitgezocht? Hoe bevalt het? Ben zelf ook geïnteresseerd naar de ambeo soundbar + subwoofer set-up. Maar ben toch bang dat ik teveel inlever qua geluid ten opzichte van 4 zuilen in een 5.2 set-up.founz schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:33:
Inmiddels ben ik een trotse eigenaar van de Sennheiser Ambeo soundbar. Op korte termijn wil ik een subwoofer aansluiten op de soundbar, maar zonder dat er draden over de vloer lopen.
Diverse fabrikanten, zoals SVS (Soundpath) en REL (HT-Air), bieden adapters aan om de subwoofer draadloos te maken.
Gemengde gevoelens. Denk dat de sub-woofer mismatch niet ideaal is. De PB16 heeft behoorlijk meer output dan de PB-4000. Dus qua volume heel lastig te matchen. Kalibratie met Audyssey op 80dB gedaan. de sub naast de bank moet wel flink harder. Denk dat het niet ideal dat de sub naast de luister posities staat ipv er scheef achter.
2e helft van mijn woonkamer heeft een erker. Ook niet ideaal voor de sub naast de bank. Wat vinden jullie?
Schuif trouwens voor "movie-mode" de bank 55cam van de achterwand af en heb hierop gekalibreerd.
Ga nog kijken of ik een smaller kastje kan fixen zodat beide subs voor kunnen staan.
Ben aan het testen op deze manier om te kijken of ik dual sub de moeite waard vind en of het nog enigszins ergens op lijkt.

:strip_exif()/f/image/kgjNOL0loZecm9E1W498lGTz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gVGjsqS42EjqWhawq1ls4sGA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OTHI9FBMiTVP6s9QMFt3bMAM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eYuvDp1jQ8XZNZ52IKC69NAx.jpg?f=fotoalbum_large)
2e helft van mijn woonkamer heeft een erker. Ook niet ideaal voor de sub naast de bank. Wat vinden jullie?
Ga nog kijken of ik een smaller kastje kan fixen zodat beide subs voor kunnen staan.
[ Voor 9% gewijzigd door MaxHardcore op 12-04-2021 23:22 ]
Verwijderd

Al kan ik de oppervlakte zo niet helemaal goed inschatten moet ik zeggen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2021 23:39 ]
Grote subs doen geen kwaad voor kwaliteit. Integendeel, ze kunnen met veel minder vervorming (en efficienter) hard en diep spelen dan kleine subs. Ze staan alleen enorm in de weg in een kleine kamerVerwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:37:
Euhm... Ben je niet beter af met twee kleinere subwoofers in die ruimte?
@MaxHardcore ik vind de subs ook vooral erg in de weg staan. Verder kan je niet echt voorspellen of een erker goed of slecht is voor het geluid. Het is gewoon de optelsom van staande golven die de kwaliteit van je geluid bepaald.
Je maakt een aantal aannames die niet helemaal in overeenstemming zijn met de wetenschap over subs:
- Verschillende subs / type subs maakt niet uit (geen 'mis match'
- Verspreiding door je kamer is theoretisch juist beter (onregelmatig zelfs het liefst, alsof je ze als dobbelstenen door je kamer gooit), maar verplaatsen is wel een goed idee als je ontevreden bent!
- Je moet ze qua gain wel even hard zetten. Maar dat kan gewoon op de sub zelf
- De kleinste sub zal hooguit de limiet bepalen van hoe hard en hoe diep het totaal kan, maar output lijkt me in jouw geval niet echt een probleem (2 grote subs, medium woonkamertje)
Het hele idee van multisubs en kwaliteit zit hem in het feit dat 1 sub op 1 plek (vrij normaal
Verschillende subs en random plekken is dus niet perse de oorzaak van minder laag. Het zou wel gewoon net niet twee lekkere plekken kunnen zijn, maar met die enorme subs is experimenteren met plaatsing wel lastig. Wel coole dingen!
Ik heb zelf voor 4 10" subjes gekozen. Heb ze ook naast m'n TV meubel en naast m'n bank staan (moet niet overheersen) en ze met multi sub optimizer en een DSP ingesteld. Dat laatste is alleen niet altijd de meest haalbare optie (nogal een steile leervurve)
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 13-04-2021 08:14 ]
7m bij 3,5 en 2e helft van de woonkamer is 4,75.Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:37:
Euhm... Ben je niet beter af met twee kleinere subwoofers in die ruimte?
Het boeit mij niet zoveel qua "drukte", maar alle vrouwen in mijn leven vinden het dikke prut natuurlijk.
Als ik nu met een random tinder-date thuis zou komen, hebben ze nu wel echt een WTF moment. De TV was op dat punt al borderline "raar"
Op fora wordt vooral gesproken over het Phasing verschil. Heb SVS hierover gemaild, die geven dit ook aan.JvS schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:11:
[...]
Grote subs doen geen kwaad voor kwaliteit. Integendeel, ze kunnen met veel minder vervorming (en efficienter) hard en diep spelen dan kleine subs. Ze staan alleen enorm in de weg in een kleine kamer.
@MaxHardcore ik vind de subs ook vooral erg in de weg staan. Verder kan je niet echt voorspellen of een erker goed of slecht is voor het geluid. Het is gewoon de optelsom van staande golven die de kwaliteit van je geluid bepaald.
Je maakt een aantal aannames die niet helemaal in overeenstemming zijn met de wetenschap over subs:
- Verschillende subs / type subs maakt niet uit (geen 'mis match'
- Verspreiding door je kamer is theoretisch juist beter (onregelmatig zelfs het liefst, alsof je ze als dobbelstenen door je kamer gooit), maar verplaatsen is wel een goed idee als je ontevreden bent!
- Je moet ze qua gain wel even hard zetten. Maar dat kan gewoon op de sub zelf
- De kleinste sub zal hooguit de limiet bepalen van hoe hard en hoe diep het totaal kan, maar output lijkt me in jouw geval niet echt een probleem (2 grote subs, medium woonkamertje)
Het hele idee van multisubs en kwaliteit zit hem in het feit dat 1 sub op 1 plek (vrij normaal) staande golven creeert, die zodanig overheersen dat je eigenlijk alleen naar de staande golven luistert (behoudens de gevallen met 1 meter demping of kamers groter dan 10x10x10 meter ofzo). Door een tweede (identieke) sub op een andere plek te zetten, krijg je een andere verspreiding van de staande golven en kan het zo zijn dat ze elkaar compenseren en je zo een vlakkere respons krijgt. Een andere type sub zal dit ook doen. Drie of vier subs doen het nog meer. En als je de subs ook nog eens individueel met een DSP equalizer, fase, high-pass, low pass en delay settings geeft, kan je het zelfs actief controleren en sturen (eigenlijk zijn de subs dan actieve akoestische maatregelen, naast dat ze de bron zijn van het laag).
Verschillende subs en random plekken is dus niet perse de oorzaak van minder laag. Het zou wel gewoon net niet twee lekkere plekken kunnen zijn, maar met die enorme subs is experimenteren met plaatsing wel lastig. Wel coole dingen!
Ik heb zelf voor 4 10" subjes gekozen. Heb ze ook naast m'n TV meubel en naast m'n bank staan (moet niet overheersen) en ze met multi sub optimizer en een DSP ingesteld. Dat laatste is alleen niet altijd de meest haalbare optie (nogal een steile leervurve)
Ze geven wel aan dat de PB-4000 heel goed samen kan met de PB16. Maar in feite is de test voor dual, puur om te kijken wat het doet. Ik zou dan uiteindelijk voor 2x PB-4000 kiezen of 2 keer PB16 en dan de 4000 verkopen.
Moet zeggen dat het geluid van de subs erg veel op elkaar lijkt, vooral als ze in extended staan. De output is wel een groot verschil. Ik kan ze niet kalibreren met audyssey als ik ze beide op -30 zet, de PB-4000 is dan echt te zacht.
Heb ze nu voor de test even tussen de fronts gezet. Bevalt me beter. Wil nog testen met de PB16 naast de bank. Heb het idee dat de PB-4000 wat cornergain krijgt in de hoek en dat de hogere output naast de bank beter tot zijn recht komt. Subwooferkabel van 10meter is nog niet binnen en heb nu getest met een slechte RCA kabel die een brom veroorzaakt. Ook niet echt ideaal.
:strip_exif()/f/image/VPk2IQeYCeZVwAdDKi9hYn0c.jpg?f=fotoalbum_large)
mjah, in het sublaag moet alles wel goed optellen. Timing en fase zijn belangrijk, maar niet echt goed voorspelbaar.Op fora wordt vooral gesproken over het Phasing verschil. Heb SVS hierover gemaild, die geven dit ook aan.
Het is echt geen enkel probleem (juist niet dus) dat je subs anders zijn en op andere plekken staan (ook juist niet dus). Fase en dergelijke en afval aan de bovenkant (zeg 80hz) moet wel kloppen met je frontspeakers, maar verder hebben de staande golven een VEEL grotere impact (als in wel echt impact in plaats van amper
Ik weet niet zo goed welke conclusie je nu uit dat faseverhaal haalt, maar als het is dat je beter met 1 sub kan spelen, dan ben ik bang dat dat niet de goeie conclusie is
Enne Je moet de volumeknop van de subs niet op dezelfde stand "30" zetten he, je moet de subs even hard zetten
[ Voor 87% gewijzigd door JvS op 15-04-2021 08:07 ]
Maar ergens zijn dit details; het belangrijkste is dat je de invloed van staande golven temt. Meerdere subs dragen bij, en daarnaast dsp en een meet microfoon heb je nodig. Zonder krijg je het nooit echt goed. Echt goed sublaag waar je tegen aan kan leunen
Ach, mijn vriendin kwam ook binnen in een huis met een grote TV, hoge zuilen en een subwoofer. Inmiddels staan er (na 2 keer verhuizen) in totaal 6 setups met 5 subwoofers en ze is er nog steedsMaxHardcore schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:37:
Als ik nu met een random tinder-date thuis zou komen, hebben ze nu wel echt een WTF moment. De TV was op dat punt al borderline "raar"
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dat geldt dan alleen voor de maximale output toch? De kleinste / minst goed gepositioneerde sub voor output bepaalt de limiet van het hele systeem.Jag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:32:
Daarnaast kunnen verschillende subs lastig zijn bij sterk verschillende max output, dat is lastiger om goed af te regelen.
Of is er meer lastiger aan verschillende subs?
Wat betekent uit fase in de praktijk dan qua geluid wat je hoort?JvS schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:15:
[...]
mjah, in het sublaag moet alles wel goed optellen. Timing en fase zijn belangrijk, maar niet echt goed voorspelbaar.
Het is echt geen enkel probleem (juist niet dus) dat je subs anders zijn en op andere plekken staan (ook juist niet dus). Fase en dergelijke en afval aan de bovenkant (zeg 80hz) moet wel kloppen met je frontspeakers, maar verder hebben de staande golven een VEEL grotere impact (als in wel echt impact in plaats van amper) op hoe het laag klinkt. Fase klinkt alleen lekker audiofiel en staandegolven en meerdere laagweergevers is heel abstract en snapt niemand echt
.
Ik weet niet zo goed welke conclusie je nu uit dat faseverhaal haalt, maar als het is dat je beter met 1 sub kan spelen, dan ben ik bang dat dat niet de goeie conclusie is
Enne Je moet de volumeknop van de subs niet op dezelfde stand "30" zetten he, je moet de subs even hard zetten. Op gehoor of met behulp van een DB meter ofzo.
Op gehoor is goed te doen, omdat je de testtone snel heen en weer kan switchen in de Denon. En in eerste instantie met de DB-meter in de audysey kalibratie. Naast de bank moest de PB-4000 dan flink harder voor hetzelfde dB. Daarna getest met Jurrasic World, Edge of tomorrow en Fury en vond dat de sub naast de bank wat teveel werk deed t.o.v. de sub rechtsvoor. Met 2 subs in de front werkt het best goed moet ik zeggen.
met REW en de miniDSP UMIK-1 bijvoorbeeld?Jag schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:32:
De fase volgt uit de response (en evt toegevoegde delay). Verschillende subs kunnen lastig zijn indien je gesloten en bass reflex combineert, aangezien die met verschillende stijlheden afvallen en dan suboptimaal (pun intended) optellen. Maar dat is alleen zo als ze naast elkaar staan (en bovendien op te lossen met 1 high pass of all pass filter), verder zijn de staande golven volledig dominant zoals @JvS al stelde; die gooien de response alle kanten op en daarmee ook de fase response. Daarnaast kunnen verschillende subs lastig zijn bij sterk verschillende max output, dat is lastiger om goed af te regelen.
Maar ergens zijn dit details; het belangrijkste is dat je de invloed van staande golven temt. Meerdere subs dragen bij, en daarnaast dsp en een meet microfoon heb je nodig. Zonder krijg je het nooit echt goed. Echt goed sublaag waar je tegen aan kan leunen
Wat ik wel grappig vond is dat Youthman op Youtube al dual PB16 had staan voordat hij REW had gedraaid. Dan gebruikte hij dus alleen de room correction van de receiver of processor.
In feite zou je dan dus eerst kalibreren met Audysey en daarna met REW aan de gang om via DSP van de sub te finetunen?
Ik vind de sub naast de bank eigenlijk nog wel het best staan, omdat het met een grill ervoor een soort kachel lijkt met de schoorsteen erachter.
Yes met een umik en REW bijvoorbeeld. Met je receiver kan ook, maar het is of met je receiver of met een externe dsp. Met beiden wordt het erg rommelig van. Met REW kan je zien wat er gebeurt, ook als je plaatsing verandert bijvoorbeeld. Dan kies je een plaatsing van beide subs zodat je grossomodo een goede optelling krijgt zonder diepe dalen, stel je levels in en evt delay en maak je de response glad met beide subs actief. Als dat allemaal heel moeizaam verloopt is er nog een betere optie. en dat is MSO, een programma om te helpen met het groot aantal vrijheidsgraden, maar het programma heeft behoorlijk wat tijd nodig om te leren, daar moet je zin in hebbenMaxHardcore schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:52:
[...]
met REW en de miniDSP UMIK-1 bijvoorbeeld?
Wat ik wel grappig vond is dat Youthman op Youtube al dual PB16 had staan voordat hij REW had gedraaid. Dan gebruikte hij dus alleen de room correction van de receiver of processor.
In feite zou je dan dus eerst kalibreren met Audysey en daarna met REW aan de gang om via DSP van de sub te finetunen?
Ik vind de sub naast de bank eigenlijk nog wel het best staan, omdat het met een grill ervoor een soort kachel lijkt met de schoorsteen erachter.
Nog even terugkoppeling. Met pijn in het hart de PB16 retour gedaan. Ik vond het met single sub niet rendabel qua extra geld omdat ik de extra output niet kwijt kan in mijn woonkamer en duals zag er niet echt gezellig uit.
Het was wel een leuk avontuur.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Sorry voor de kick, maar heb jij de Jamo S 810 al in huis? Ik ben op zoek naar een enigszins budgetvriendelijke sub (of twee) die niet zo'n enorme voetafdruk hebben voor bij mijn KEF LS50's. Ik ben echt geen enorme bass-head maar de KEF's gaan mijns insziens net niet laag genoeg. Wilde in eerste instantie voor de kc62 gaan maar dat vind ik toch te duur voor nu, misschien over een paar jaar eens kijken.Verwijderd schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:28:
Ik heb slimline subs gevonden die lager gaan dan de Jamo S 810, alleen niet te betalen...
Siegberg Audio Inkognito
Kwam Jamo tegen en dat leek wel aardig, maar geen idee of dat nou echt wat is. Voordeel is dat ik gezien de relatief lage prijs gelijk twee stuks kan kopen.
Verwijderd
Eventueel in de loop van volgend jaar. Dan heb ik een ander huis.
Alleen zie ik dat de subwoofer aan de onderkant ook speakers heeft.
Nu ben ik bang dat door dit eventueel de onder buren last van krijgen.
Is het zo of valt dit mee?
Nou ben ik geen subwoofer expert maar ik weet niet of de Jamo s810 nuttig is als aanvulling op de ls50. De Jamo gaat tot 36Hz en de ls50 tot 40-45Hz.Thomas schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:02:
[...]
Sorry voor de kick, maar heb jij de Jamo S 810 al in huis? Ik ben op zoek naar een enigszins budgetvriendelijke sub (of twee) die niet zo'n enorme voetafdruk hebben voor bij mijn KEF LS50's. Ik ben echt geen enorme bass-head maar de KEF's gaan mijns insziens net niet laag genoeg. Wilde in eerste instantie voor de kc62 gaan maar dat vind ik toch te duur voor nu, misschien over een paar jaar eens kijken.
Kwam Jamo tegen en dat leek wel aardig, maar geen idee of dat nou echt wat is. Voordeel is dat ik gezien de relatief lage prijs gelijk twee stuks kan kopen.
Ik zou dan een klasse hoger gaan en een subwoofer uitzoeken die onder de 30Hz kan weergeven. Gelukkig zit er een wereld van subwoofers die redelijk geprijsd zijn tussen de Jamo en de kc62 😉
Ik heb zelf sinds een paar weken de KEF kube 12b. Na wat spelen met de plaatsing nu erg fijn voor films. Voor muziek vind ik hem iets te lomp, niet strak of snel genoeg, maar dat is vast persoonlijk.
Misschien is voor jou wat experimenteren met de plaatsing van je LS50 al genoeg om het laag beter te laten uitkomen?
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
De LS50 heeft wel een hele lage geluidsdruk op zulke lage basstonen, de frequency response op +/- 3dB ligt op 79Hz tot 28kHz. Die KEF kube 12b heb ik ook naar gekeken maar die is domweg te groot. De kube 8b is wel een kanshebber, en ik had ook de Polk HTS 10 op het oog maar die is eigenlijk ook een tik te groot. Zit verder na te denken over de Argon Bass8 Mk2 van HiFi Klubben. scheen op zich ook wel een aardig ding te zijn, dus ik heb afgelopen weekend even geluisterd in de winkel in Den Haag. Kost nog geen 300 euro en ik vond hem verrassend goed klinken. Levertijd voor de zwarte is alleen +- een maand, vrij lang. Daarbij heb ik geen idee of hij mooi bij de LS50 past, daarvoor moet ik hem toch echt kopen.Ramon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:32:
[...]
Nou ben ik geen subwoofer expert maar ik weet niet of de Jamo s810 nuttig is als aanvulling op de ls50. De Jamo gaat tot 36Hz en de ls50 tot 40-45Hz.
Ik zou dan een klasse hoger gaan en een subwoofer uitzoeken die onder de 30Hz kan weergeven. Gelukkig zit er een wereld van subwoofers die redelijk geprijsd zijn tussen de Jamo en de kc62 😉
Ik heb zelf sinds een paar weken de KEF kube 12b. Na wat spelen met de plaatsing nu erg fijn voor films. Voor muziek vind ik hem iets te lomp, niet strak of snel genoeg, maar dat is vast persoonlijk.
Misschien is voor jou wat experimenteren met de plaatsing van je LS50 al genoeg om het laag beter te laten uitkomen?
Ik denk nog even na, maar wil de 'gok' wel wagen met de Bass8. Voor die prijs kan ik me er bijna geen buil aan vallen. Zodra ik naar een groter huis verhuis binnen een jaar of 2-3 kan ik eens voor een grotere subwoofer gaan kijken, en hoef ik in ieder geval geen concessies meer te doen door een 8-10" als maximum te hebben.
Edit: De Bass8 is besteld, nu wachten. Wit is op voorraad maar zwart verwachten ze pas over een maand, en natuurlijk wil ik de witte niet
[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 01-06-2021 10:14 ]
Gezien de hoeveelheid informatie en berichten in dit topic gok ik dat ik aan het goede adres ben voor wat input op mijn DIY subwooferplan
Onlangs heb ik een rebuild gemaakt van Rogers monitors (versie 4) die alweer een paar weken staan te spelen in mijn woonkamer. Met de luidsprekers ben ik erg tevreden maar ik mis wat laag in sommige nummers. Om te bepalen of een subwoofer dat probleem op zou lossen heb ik van een vriend een Klipsch R10-SW geleend en daarmee het bass-crawl spelletje gespeeld. Subwoofer neergezet op één van de 3 plekken waar hij het beste klinkt en een paar dagen geluisterd.
Conclusie; ik wil een subwoofer. Ook, ik wil hem zelf bouwen. Vooral omdat ik dat leuk vind, denk dat ik off the shelf goedkoper uit kan zijn.
Situatie:
- huis van 1999 dus betonnen alles
- Woonkamer in U-vorm, waar de speakers staan met de bank ertegenover is ongeveer 5 meter breed (afstand baffle speakers luisterpositie bank +/- 3,5m) en 3 meter diep.
- Rogers monitors (Seas/Audax hoogsectie, KEF B110 middentoners en B139 woofers).
- XTZ A100D3 klasse AB versterker met subwoofer pre-out (geen LFE dus)
Na wat zoeken heb ik de volgende componenten op een shortlist:
- Dayton Audio RSS265HO 4 ohm 10"subwoofer
- Monacor SAM200D plaatversterker
- Al dan niet een precut geraamte voor de kast (Denovo 10" starter kit)
Qua versterker ben ik er nog niet uit. Ik heb geen ongelimiteerd budget en er is nogal wat te kiezen, maar de prijzen lopen snel op. De genoemde Monacor is een class D versterker die volgens mij aardig ontvangen wordt in reviews. Alternatieven hierop zijn:
- Hypex FA251 1x250W class D met DSP
- Dayton Audio SPA 250 1x250W class AB zonder DSP
- Dayton Audio SPA250DSP 1x250W class D mét DSP
Tot slot de behuizing; materiaalkeuze is ntb, maar vooalsnog zit ik op de tour van door-en-door zwart MDF van 25mm dik. Alternatieven welkom, wordt hoe dan ook rock-solid want dat is nou eenmaal mijn bouwstijl
Ik mik op afmetingen van ongeveer 35x35x35cm buitenmaats, maar dat is niet meer dan een richting. De subwoofer moet vooral lage tonen 'aanvullen', ik ben niet op zoek naar de tienerdisco thuis. Hoe groter de kast hoe lastiger het plaatsen wordt in mijn huidige indeling, dus vandaar deze afmetingen als basis gehouden. Na aftrek van materiaaldikte, inhoud woofer en plaatversterker komt dit redelijk overeen met ongeveer 20-25 liter. Voor deze woofer is dat theoretisch wat veel (afgaande op de specs) maar Winisd gaat me daar bij helpen.
Gesloten: Kan, en ook met deze woofer, maar volgens de specs en mijn model in Winisd ligt het F3 punt rond de 50Hz en dat is wat hoog naar mijn idee. Nadeel is dus dat de échte lage tonen snel afvallen. Voordeel is dat de behuizing klein kan zijn en relatief eenvoudig te bouwen is.
:strip_exif()/f/image/3RHhkTn3k9iyQq3Ji1ntrhvU.jpg?f=fotoalbum_large)
(slot)poort;
Behuizing wordt wat groter, maar daar staat een aanzienlijke winst in het laag tegenover. Volgens Winisd een F3 van 30Hz en dat komt meer in de buurt van wat ik denk dat goed is. De poort moet hoe dan ook aan de voorzijde komen (of tenminste niet aan de achterkant) in verband met plaatsing en de buren.
:strip_exif()/f/image/8MGLzMdRccbsc9PRMyjxAAUj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het nadeel is dat de poort redelijk lang moet worden in dit scenario en dat levert wat complicaties op met de kleine vorm die ik voor ogen heb.
Tot hier zo'n beetje mijn research, en eerlijk gezegd ook een beetje het einde van mijn kennis. In eerste instantie heb ik wel een paar vragen, maar voel je vrij om ook op andere dingen commentaar te geven, ik kan er alleen maar van leren.
- Is de woofer een zinnige keuze?
- Is de bedachte plaatversterker (monacor SAM200) een zinnige keuze?
- Zit er meerwaarde in een DSP?
- Wat zijn jullie general thoughts op dit project en waar kan ik verbeteren?
Ik probeer om het budget in de richting van 400 tot 500 euro te houden, als het voor dat geld niet lukt dan ga ik alternatieven overwegen.
Alvast bedankt voor jullie input
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
De woofer is verder wel goed, maar ik zou er zelf eerder een 500 Watt versterker aan hangen.
Je zou een wat simpelere woofer kunnen kiezen die wat beter met de versterker matcht om het een beetje budgetvriendelijk te houden.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
,Thomas schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:01:
[...]
De LS50 heeft wel een hele lage geluidsdruk op zulke lage basstonen, de frequency response op +/- 3dB ligt op 79Hz tot 28kHz. Die KEF kube 12b heb ik ook naar gekeken maar die is domweg te groot. De kube 8b is wel een kanshebber, en ik had ook de Polk HTS 10 op het oog maar die is eigenlijk ook een tik te groot. Zit verder na te denken over de Argon Bass8 Mk2 van HiFi Klubben. scheen op zich ook wel een aardig ding te zijn, dus ik heb afgelopen weekend even geluisterd in de winkel in Den Haag. Kost nog geen 300 euro en ik vond hem verrassend goed klinken. Levertijd voor de zwarte is alleen +- een maand, vrij lang. Daarbij heb ik geen idee of hij mooi bij de LS50 past, daarvoor moet ik hem toch echt kopen.
Ik denk nog even na, maar wil de 'gok' wel wagen met de Bass8. Voor die prijs kan ik me er bijna geen buil aan vallen. Zodra ik naar een groter huis verhuis binnen een jaar of 2-3 kan ik eens voor een grotere subwoofer gaan kijken, en hoef ik in ieder geval geen concessies meer te doen door een 8-10" als maximum te hebben.
Edit: De Bass8 is besteld, nu wachten. Wit is op voorraad maar zwart verwachten ze pas over een maand, en natuurlijk wil ik de witte niet.
@Ramon (zucht)
Alleen zeggen de (waargenomen) luidsprekers prestaties in het land, waarvan "het gras altijd groener is, aan de overkant" helemaal niets over de prestaties in je eigen luisterruimte.
Het is zeker simpele A/B vergelijking.
Hier vind je wat (nieuwe) afbeeldingen, van een luidspreker simulatie in 2 verschillende luisterruimtes. De illustraties proberen de gevolgen van verschillende crossover frequenties, en verschillende luidspreker posities bij de (simulatie)weergave in het fundamentele frequentie gebied (20-200Hz).
Verbeteringen of verslechteringen in fundamentele frequentie gebied, heeft een 1:1 doorwerking in het overige frequentiegebied (200Hz-20kHz).
Een strakkere weergave (een vermindering van dippen en pieken, en de hoogte ervan) van het fundament, zorgt voor een strakkere weergave van het mid- en hoog-frequent. Voor het gemak laten we de werking en invloeden van het reflecties in het mid- en hoog-frequent, buiten beschouwing.
Let's keep it easy!:)
JT in "Het grote akoestiek topic"
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Driver lijkt me een prima keuze. Gesloten sub ook. Bedenk wel dat een enkele 10inch gesloten sub niet erg veel is. Gesloten subs hebben altijd minder diepgang uit zichzelf dan BR subs, maar daarom heb je daar ook correctie voor nodig. Met correctie hebben ze juist meer diepgang dan BR. Dat is dan ook het voordeel van gesloten, dat ze oneindige diepgang beiden in een kleine verpakking. Nadeel is dat ze minder max output geven. Als je meer subs bouwt geeft dat bovendien ook het voordeel dat de invloed van de ruimte minder groot wordt, de aller grootste factor voor de uiteindelijke kwaliteit.Pixeltje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:34:
Goedemorgen,
Gezien de hoeveelheid informatie en berichten in dit topic gok ik dat ik aan het goede adres ben voor wat input op mijn DIY subwooferplan![]()
Onlangs heb ik een rebuild gemaakt van Rogers monitors (versie 4) die alweer een paar weken staan te spelen in mijn woonkamer. Met de luidsprekers ben ik erg tevreden maar ik mis wat laag in sommige nummers. Om te bepalen of een subwoofer dat probleem op zou lossen heb ik van een vriend een Klipsch R10-SW geleend en daarmee het bass-crawl spelletje gespeeld. Subwoofer neergezet op één van de 3 plekken waar hij het beste klinkt en een paar dagen geluisterd.
Conclusie; ik wil een subwoofer. Ook, ik wil hem zelf bouwen. Vooral omdat ik dat leuk vind, denk dat ik off the shelf goedkoper uit kan zijn.
Situatie:De Klipsch die ik heb geleend is een gepoort model waarbij de poort aan de achterzijde zit, dat is niet optimaal omdat de plaatsing van de subwoofer daarmee lastig wordt. Het liefste bouw ik dus een gesloten subwoofer of eentje met een (slot)poort aan de voorzijde.
- huis van 1999 dus betonnen alles
- Woonkamer in U-vorm, waar de speakers staan met de bank ertegenover is ongeveer 5 meter breed (afstand baffle speakers luisterpositie bank +/- 3,5m) en 3 meter diep.
- Rogers monitors (Seas/Audax hoogsectie, KEF B110 middentoners en B139 woofers).
- XTZ A100D3 klasse AB versterker met subwoofer pre-out (geen LFE dus)
Na wat zoeken heb ik de volgende componenten op een shortlist:De keuze voor deze subwoofer is vooral ingegeven door mijn ervaring met een andere 6,5" Dayton subwoofer en het in mijn ogen prijs/performanceniveau van deze woofer.
- Dayton Audio RSS265HO 4 ohm 10"subwoofer
- Monacor SAM200D plaatversterker
- Al dan niet een precut geraamte voor de kast (Denovo 10" starter kit)
Qua versterker ben ik er nog niet uit. Ik heb geen ongelimiteerd budget en er is nogal wat te kiezen, maar de prijzen lopen snel op. De genoemde Monacor is een class D versterker die volgens mij aardig ontvangen wordt in reviews. Alternatieven hierop zijn:De toevoeging van een DSP is wellicht handig maar ik vraag me af in hoeverre die DSP me gaat helpen; ik heb geen microfoon om mee te testen en vanaf dat punt verwacht ik dat een paar draaiknoppen voor gain/level en crossover makkelijker zijn dan een digitale DSP die ik niet kan nameten?
- Hypex FA251 1x250W class D met DSP
- Dayton Audio SPA 250 1x250W class AB zonder DSP
- Dayton Audio SPA250DSP 1x250W class D mét DSP
Tot slot de behuizing; materiaalkeuze is ntb, maar vooalsnog zit ik op de tour van door-en-door zwart MDF van 25mm dik. Alternatieven welkom, wordt hoe dan ook rock-solid want dat is nou eenmaal mijn bouwstijl![]()
Ik mik op afmetingen van ongeveer 35x35x35cm buitenmaats, maar dat is niet meer dan een richting. De subwoofer moet vooral lage tonen 'aanvullen', ik ben niet op zoek naar de tienerdisco thuis. Hoe groter de kast hoe lastiger het plaatsen wordt in mijn huidige indeling, dus vandaar deze afmetingen als basis gehouden. Na aftrek van materiaaldikte, inhoud woofer en plaatversterker komt dit redelijk overeen met ongeveer 20-25 liter. Voor deze woofer is dat theoretisch wat veel (afgaande op de specs) maar Winisd gaat me daar bij helpen.
Gesloten: Kan, en ook met deze woofer, maar volgens de specs en mijn model in Winisd ligt het F3 punt rond de 50Hz en dat is wat hoog naar mijn idee. Nadeel is dus dat de échte lage tonen snel afvallen. Voordeel is dat de behuizing klein kan zijn en relatief eenvoudig te bouwen is.
[Afbeelding]
(slot)poort;
Behuizing wordt wat groter, maar daar staat een aanzienlijke winst in het laag tegenover. Volgens Winisd een F3 van 30Hz en dat komt meer in de buurt van wat ik denk dat goed is. De poort moet hoe dan ook aan de voorzijde komen (of tenminste niet aan de achterkant) in verband met plaatsing en de buren.
[Afbeelding]
Het nadeel is dat de poort redelijk lang moet worden in dit scenario en dat levert wat complicaties op met de kleine vorm die ik voor ogen heb.
Tot hier zo'n beetje mijn research, en eerlijk gezegd ook een beetje het einde van mijn kennis. In eerste instantie heb ik wel een paar vragen, maar voel je vrij om ook op andere dingen commentaar te geven, ik kan er alleen maar van leren.
- Is de woofer een zinnige keuze?
- Is de bedachte plaatversterker (monacor SAM200) een zinnige keuze?
- Zit er meerwaarde in een DSP?
- Wat zijn jullie general thoughts op dit project en waar kan ik verbeteren?
Ik probeer om het budget in de richting van 400 tot 500 euro te houden, als het voor dat geld niet lukt dan ga ik alternatieven overwegen.
Alvast bedankt voor jullie input
Het (maximale) vermogen van een subwoofer zegt vrij weinig over hoeveel vermogen een woofer daadwerkelijk nodig heeft in een bepaalde kast met een bepaalde afstelling/EQ.SpongeRob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:07:
De combinatie versterker en woofer vind ik persoonlijk een beetje uit balans, de woofer kan 600W RMS hebben en als je er dan een 200 Watt versterker aan hangt is dat niet de beste optie.
De woofer is verder wel goed, maar ik zou er zelf eerder een 500 Watt versterker aan hangen.
Je zou een wat simpelere woofer kunnen kiezen die wat beter met de versterker matcht om het een beetje budgetvriendelijk te houden.
Dank je, de mismatch was mij ook al opgevallen maar denk dat de versterkerkeuze ook afhangt van of het een open of gesloten subwoofer wordt.SpongeRob schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:07:
De combinatie versterker en woofer vind ik persoonlijk een beetje uit balans, de woofer kan 600W RMS hebben en als je er dan een 200 Watt versterker aan hangt is dat niet de beste optie.
Bedoel je dan met 'correctie' iets wat met een DSP ingeregeld kan worden?Jag schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Driver lijkt me een prima keuze. Gesloten sub ook. Bedenk wel dat een enkele 10inch gesloten sub niet erg veel is. Gesloten subs hebben altijd minder diepgang uit zichzelf dan BR subs, maar daarom heb je daar ook correctie voor nodig. Met correctie hebben ze juist meer diepgang dan BR. Dat is dan ook het voordeel van gesloten, dat ze oneindige diepgang beiden in een kleine verpakking. Nadeel is dat ze minder max output geven. Als je meer subs bouwt geeft dat bovendien ook het voordeel dat de invloed van de ruimte minder groot wordt, de aller grootste factor voor de uiteindelijke kwaliteit.
Het punt is dat ik op de versterker vrijwel niets kan instellen (er zit bijv. geen toonregeling in de XTZ) qua geluidsweergave. Eventuele aanpassingen moeten dan op de subwoofer gemaakt worden en dat lijkt me ofwel door een DSP toe te passen en toch te gaan meten (hoe en wat weet ik nog niet?) ofwel door toch een poort te gebruiken en de subwoofer op die manier lager te laten spelen. Zolang de poort aan de voorzijde zit gaat dat goed denk ik.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@PixeltjeJag schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:35:
[...]
Driver lijkt me een prima keuze. Gesloten sub ook. Bedenk wel dat een enkele 10inch gesloten sub niet erg veel is. Gesloten subs hebben altijd minder diepgang uit zichzelf dan BR subs, maar daarom heb je daar ook correctie voor nodig. Met correctie hebben ze juist meer diepgang dan BR. Dat is dan ook het voordeel van gesloten, dat ze oneindige diepgang beiden in een kleine verpakking. Nadeel is dat ze minder max output geven. Als je meer subs bouwt geeft dat bovendien ook het voordeel dat de invloed van de ruimte minder groot wordt, de aller grootste factor voor de uiteindelijke kwaliteit.
Eens, Dayton is een erg fijne subwoofer.
Hij gebruikt nu twee KEF B139, vroeger heel veel mee gespeeld.
Ze zien er indrukwekkend uit, maar uiteindelijk gaan ze toch niet heel diep EN hard door beperkte xmax (ook niet in een TL)
Of een 10 inch genoeg is hangt een beetje vanaf wat je luistert.
De aansluiting met de B139 is natuurlijk ook niet optimaal nu.
Wat ik persoonlijk zou doen is eerst eens een simpel gesloten kistje bouwen van iets van 15-20 liter en kijken hoe dat klinkt.
Het nut van een DSP is nu idd erg beperkt.
Maar zo te zien heeft die XTZ A100D3 ook een pre-out, amp-in, in principe kan daar dus evt nog een DSP tussen oid.
Je zou eventueel zelfs niet voor een plate-amp kunnen gaan, maar voor nog een versterker.
Dat hangt beetje af of je dat kwijt kunt.
Dan kun je bij wijze van zelfs de B139 actief aansturen.
Momenteel heb ik een 2x16 bands EQ tussen pre-out en amp-in hangen, daar haal ik het laag ietsje mee op maar die heb ik op passthrough gezet toen ik met die geleende Klipsch aan het spelen was.
In principe is het alleen aanvulling, mijn muziekkeuze is vrij breed en ik wist vooraf dat deze speakers niet gemaakt zijn voor trance e.d. Het kan wel, maar het is niet de weergave die ik hiervoor met andere speakers had. Alles wat met instrumenten gemaakt wordt daarentegen klinkt super.
Vandaar mijn opmerking over laag 'aanvullen'. Ik was al best onder de indruk van wat de Klipsch kon toevoegen en met dat in het achterhoofd lijkt één 10" subwoofer me voldoende voor wat ik zoek.
Ik vraag me alleen nog af waarom de Monacor SAM200 zoveel goedkoper is dan de Dayton SPA250..
Er zijn heel veel dingen die een prijs bepalen, en daar is kwaliteit maar een klein onderdeel van.Pixeltje schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:13:
@B_FORCE thanks!
Ik vraag me alleen nog af waarom de Monacor SAM200 zoveel goedkoper is dan de Dayton SPA250..
Dayton wordt standaard vanuit Amerika geïmporteerd, wat het al duur maakt.
Ik weet niet precies wat er in die Dayton zit, maar dat is ook gewoon een versterker die uit Azië komt en gerebrand is.
Als ik naar het binnenwerk kijk, doet het me heel erg denken aan een andere plate-amp (ben even de naam kwijt)
YouTube: DAYTON SPA250 SUB AMPLIFIER REPAIR
edit: Iets langer googlen, is het gewoon een NHT SW10 Super Sub
als dat waar is (lijkt van wel), is het design inmiddels alweer zo'n 20-21 jaar oud
Monacor zal dan ook weer grotere aantallen halen, waarschijnlijk ook een rebrand geval (ze doen niks tot weinig meer zelf) van een of ander Aziaat.
Is geen Class-AB, maar Class-D met geschakelde voeding (de Dayton heeft een trafo)
Allemaal leuk en aardig, maar het zegt vrij weinig natuurlijk
Ik zou het verschil vooral zoeken in ervaring van gebruikers, dat ze niet ineens direct kapot gaan ofzo.
Maar zolang je ze niet continu op hun donder geeft, zal dat ook allemaal wel loslopen.
Om maar even een andere suggestie te doen, kun je ook gaan voor een 19 inch PA versterker.
Die zijn vaak een stuk gunstiger geprijsd en hebben tegenwoordig ook een DSP aan boord.
Oh het enige waar vaak nog wel verschil in zit, is dat sommige plate-amps een "boost" hebben.
Sowieso zijn de actieve filters in veel plate-amps wel gewoon slecht ontworpen.
[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 02-06-2021 17:51 ]
Ik heb zelf uiteindelijk voor een externe amp gekozen, nameljik de Behringer NX1000D. Hiervan wel de fan gemod voor een stiller geluid, maar dit bevalt mij heel goed! Voor dat geld kon ik niet een fatsoenlijke plate amp met dezelfde specs vinden, en het niet hoeven inbouwen vond ik uiteindelijk alleen maar makkelijker, dan kun je namelijk gewoon een simpelere kast bouwen.
1. correctie van de response van de sub zelf. Voor een gesloten sub is dit vrij makkelijk op basis van een simulatie te doen. Het is in feite een cominatie van een LF shelf en een peaking parametrisch filter, redelijk triviaal.
2. corectie van staande golven effect. Dit kan je op een redelijk eenvoudige wijze doen met REW, of full force met MSO. Dat laatste is niet triviaal, dat is ingewikkeld.
Beiden doe je overigens met een DSP, dus dat maakt het dan weer makkelijk. Ik vind zelf de miniDSPs makkelijk in gebruik, omdat het zo makkelijk samenwerkt met REW en MSO. Maar zeker als je alleen 1 van plan bent, dan is een externe amp met ingebouwde DSP ook prima. Een externe amp is ook meestal 2 kanaals, dat biedt je meteen de mogelijkheid om een 2e sub erbij te doen. Ik zou dat primair doen, 2 gesloten subs. 2 subs geeft je het voordeel van minder gaten en pieken in de response door staande golven. En het verhoogt je output met 3 tot 6 dB (meestal 6 dB in het diepe laag). 2 bass reflex subs gaan wel veel ruimte innemen waarschijnlijk. 1 gesloten sub kan natuurlijk ook. Ik ben zelf meer van het voor de zekerheid genoeg nemen, dus heb 4 subs en met dubbele driver uitgevoerd (ook 10inch), maar zoveel is echt niet heel hard nodig ofzo.
Het feit dat de levertijd van de Argon ruim een maand is en het feit dat ik net zat te struinen en een Kef Kube 8b voor 430 euro op bol zag staan heeft me doen besluiten toch maar de Kube8 te bestellen. Eens kijken of ik de Argon dan kan annuleren
Ben benieuwd. Wel zo leuk om een Kef sub te pairen met mijn LS50's!
Ik heb zelf de JBL Northridge E250P met een draadloze module. Deze werkt perfect bij mij..
[ Voor 16% gewijzigd door Thomas op 05-06-2021 12:51 ]
Even snel geprobeerd, kom met m’n LS50s ook op ongeveer hetzelfde uit.
Inderdaad mooi geluid, en de LS50s gaan er van zingen!
I love the smell of Jetfuel in the morning
Hier ook spectrumF-train schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:24:
Gaaf. Mijn Kube 10b is gisteren binnengekomen, ook van Bol (Spectrum).
Even snel geprobeerd, kom met m’n LS50s ook op ongeveer hetzelfde uit.
Inderdaad mooi geluid, en de LS50s gaan er van zingen!
Wel toevallig, wou eigenlijk de 8b voor €430,-, ook vanwege de grootte.
Toen ik m wou bestellen was ie dus weg, en het prijsverschil met de 10b te klein.
Kennelijk heeft Spectrum steeds maar eentje te koop.
I love the smell of Jetfuel in the morning
Naar aanleiding van jullie reacties op mijn vragen heb ik nog even verder gezocht en ik neig nu toch naar een gepoorte behuizing van +/- 25l met een slotpoort. Ben nog even aan het tekenen om te kijken of dat past (poortlengte v.s. afmeting behuizing) met een maximale air velocity van 14m/s.
Ik vraag me af of ik gebruik kan maken van dempingsmateriaal om de behuizing 'groter te laten lijken', bij gesloten woofers wordt vaak dempingsmateriaal toegepast om een kleine behuizing wat eigenschappen van een grotere mee te geven, zou dat bij een gepoorte behuizing ook werken? Op internet kom ik van alles tegen maar het lijkt een beetje verdeeld;
sommige mensen vinden dat dempingsmateriaal in een open kast geen plaats heeft, anderen vinden het prima.. wat is de mening hier?
Sterker nog doet eerder kwaad dan goed ivm niet-lineaire vervorming.
Thanks, dan nog een vraag; tel ik de inhoud van de slotpoort mee in de totale inhoud of juist niet?B_FORCE schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:36:
Dempingsmateriaal hoeft niet in een sub.
Sterker nog doet eerder kwaad dan goed ivm niet-lineaire vervorming.
ik kom op een poort van 240x30mm, lengte 750mm. Dat kan ik in de behuizing vouwen, maar als het niet meegerekend wordt in de netto inhoud van de behuizing moet die uiteraard nog wat groeien.
De inhoud is exclusief alles.Pixeltje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Thanks, dan nog een vraag; tel ik de inhoud van de slotpoort mee in de totale inhoud of juist niet?
ik kom op een poort van 240x30mm, lengte 750mm. Dat kan ik in de behuizing vouwen, maar als het niet meegerekend wordt in de netto inhoud van de behuizing moet die uiteraard nog wat groeien.
Dus nee, die tel je niet mee, evenmin als de ruimte die de speaker in beslag neemt.
Dus het volume dat je moeten maken/bouwen is gesimuleerde volume + volume van poort + volume van speaker (magneet) + etc + etc
Is op zich geen probleem, want dan wordt de behuizing wat groter maar ik vraag me af waar ik mis ga tussen 15 en 25 liter..
Praktisch gezien kun je qua kosten in veel gevallen net zo goed een tweede (sub)woofer erbij plaatsen en het gesloten houden.
Waar de beweringen van WinISD vandaan komen is mij een raadsel.
Ik heb in mijn leven toch behoorlijk veel kasten gesimuleerd, zowel privé als professioneel.
Ik denk dat veel mensen gewoon niet begrijpen dat het gaat om een theoretisch ideaal model, dus dingen als poorten die door allerlei fysica niet-lineair gaan gedragen, worden niet meegenomen.
Zeker wanneer bijvoorbeeld slotpoorten klein worden, gaat de akoestische weerstand flink omhoog.
Dit zijn echter allerlei zaken die zich gewoon ongelooflijk moeilijk laten simuleren.
Maar zolang je dingen niet al te gek maakt, met de daadwerkelijk gemeten T/S werkt, en de juiste Q waardes voor de kast invult, komt het redelijk goed overeen.
Edit; Ik zie wel dat er de nieuwere versie van WinISD gebruikt wordt.
Daar zitten wel een paar serieuze bugs in (nog steeds!), waardoor bepaalde resultaten absoluut niet kloppen.
[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 16-06-2021 00:19 ]
Hmm, dat wist ik niet, welke versie zou ik moeten gebruiken?B_FORCE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:16:
Edit; Ik zie wel dat er de nieuwere versie van WinISD gebruikt wordt.
Daar zitten wel een paar serieuze bugs in (nog steeds!), waardoor bepaalde resultaten absoluut niet kloppen.
Ben ondertussen ook begonnen met wat varianten tekenen, deze met twee ronde poorten van +/- 65mm diameter en een andere met een slotpoort, maar dat model is nog niet af
:strip_exif()/f/image/UxIAKl90EmZjJLuRAQsL2fiy.jpg?f=fotoalbum_large)
Also,
Ik ben nog even op zoek geweest naar wat andere woofers en ben ook wel gecharmeerd van deze;
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-um10-22.html
Is iets duurder dan de RSS265HO-4 die ik eerst voor ogen had, maar;
de RSS265HO-4 presteerd (gemodelleerd) het beste in een ported enclosure die eigenlijk te groot wordt voor wat ik wil. Er is een RSS265HF-4, die presteert aanzienlijk beter in een gesloten kist maar heeft daar wel bijna 40 liter voor nodig. De UM10-22 leeft het liefste ook in een gesloten kist maar is tevreden met iets minder dan 25 liter, en dat komt veel dichter in de buurt van de afmetingen die ik hoop te kunnen halen.
:strip_exif()/f/image/Hsoa08Z9JYOLDLUmEX22FYHW.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier wordt de subwoofer wel wat duurder maar wat ik extra uitgeef aan de woofer kan ik terughalen van budget op het hout, want de afmetingen van deze kist kan ik maken uit stukken die ik al heb staan, dat lukt met een gepoorte enclosure niet.
[ Voor 41% gewijzigd door Pixeltje op 16-06-2021 09:59 ]
Dan zou ik sowieso voor de versie met ronde poorten gaan.
Bij slotpoorten is namelijk de weerstand een stuk groter.
Wil je het helemaal netjes doen, rond je ze ook nog af, bij voorkeur aan beiden kanten (dus ingang en uitgang van de buis)
Wat betreft simulatie.
De nieuwere variant heeft vooral problemen met de actieve filters (op het moment gebruik je die niet).
Ik ben even kwijt wat je nu ook alweer wil gaan gebruiken voor versterkers/DSP etc.
Maar per voorkeur neem je die wel mee in het ontwerp.
Dat gezegd hebbende, zie ik niet het probleem met de RSS265HO-4 ?
Die laat zich vrij netjes simuleren in 19-25 liter.
Wel zou ik persoonlijk de afstemming iets omlaag gooien, iets van 27Hz
Ik weet alleen niet hoe je bij de poortlengte en oppervlak bent uitgekomen, maar als je deze sub volledig wilt uitsturen heb je wel iets veel groters en helaas ook VEEL langer nodig.
20-25 liter is eigenlijk te klein voor een BR poort bij zulke lage frequenties.
Dan ook nog eens met een flinke output.
Ja, dat was ook mijn idee. Afronden wilde ik sowiezo doen, al was het maar voor het oog, maar kreeg het in sketchup niet netjes voor elkaar dus niet gemodelleerd.B_FORCE schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:06:
@Pixeltje
Dan zou ik sowieso voor de versie met ronde poorten gaan.
Bij slotpoorten is namelijk de weerstand een stuk groter.
Wil je het helemaal netjes doen, rond je ze ook nog af, bij voorkeur aan beiden kanten (dus ingang en uitgang van de buis)
Ik heb nu de Monacor SAM200D in gedachten, zou voldoende power moeten leveren. Ik simuleer in WinISD met 100W, hoewel ik me afvraag of dat reëel is. Het invoeren van een versterkerwaarde heeft vooral invloed op de air velocity, dus daar gebruik ik 'm ook voor.Wat betreft simulatie.
De nieuwere variant heeft vooral problemen met de actieve filters (op het moment gebruik je die niet).
Ik ben even kwijt wat je nu ook alweer wil gaan gebruiken voor versterkers/DSP etc.
Maar per voorkeur neem je die wel mee in het ontwerp.
Ik heb in dit screenshot 3 simulaties bij elkaar gezet;Dat gezegd hebbende, zie ik niet het probleem met de RSS265HO-4 ?
Die laat zich vrij netjes simuleren in 19-25 liter.
Wel zou ik persoonlijk de afstemming iets omlaag gooien, iets van 27Hz
Ik weet alleen niet hoe je bij de poortlengte en oppervlak bent uitgekomen, maar als je deze sub volledig wilt uitsturen heb je wel iets veel groters en helaas ook VEEL langer nodig.
20-25 liter is eigenlijk te klein voor een BR poort bij zulke lage frequenties.
Dan ook nog eens met een flinke output.
RSS265HO-4 gepoort 2 ronde poorten van 6cm diameter (groene lijn)
RSS265HO-4 gesloten (blauwe lijn
UM10"22 gesloten (rode lijn)
:strip_exif()/f/image/M3KWTGqmsTJRnjyycXMQXKVY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TYGDEKb7PQGvANzrewYeHSEv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i2HL257yEFxT7M5TFIcjDaql.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet dat de RSS265HO-4 gesloten (blauwe lijn) veel vlugger afvalt in een gesloten kast, ongeacht wat ik met het volume doe. Voor nu bij alle drie de grafieken even aangehouden wat WinISD standaard invult per driver.
Omdat de poort(en) bij de vented enclosure nogal lang worden heb ik wat moeite om in een kleine buizing zoiets netjes weg te werken --> een passieve radiator werd hier al aangeraden maar ik weet niet of ik daar aan kan komen?
:strip_exif()/f/image/oaTlCqNjM73R41X2RU7GakZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaar de conclusie van mijn eerdere post dat de andere woofer, de UM 10-22 in een gesloten kast nog wel eens de beste keuze kan zijn. Die combineert (volgens mij dan) een relatief kleine formfactor met een aardige respons.
[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 16-06-2021 13:11 ]
Je moet niet kijken naar die 100W als invoer.
Ik begrijp nog steeds niet dat zoiets gefixd is in WinISD.
Je moet de invoer puur zien als spanning uit de versterker.
Het vermogen dat dan vervolgens nodig is, haal je uit de VA grafiek.
Hoeveel vermogen je maximaal nodig hebt, hangt af hoe hard je de subwoofer wilt laten spelen.
Dat doe je door de cone excursie grafiek te bekijken, daar mag de grafiek niet boven de xmax uitkomen.
Daarnaast houd je ook de VA grafiek in de gaten, die mag niet boven max vermogen van de subwoofer komen.
Nouja, dat is allemaal theoretisch, maar ik zal niet de can of worms open trekken waarom hier haken en ogen aan zitten
Eigenlijk moet je hierbij ook de filter van de SAM200D meenemen.
Nu leert de ervaring dat die voor de gemiddelde "analoge" plate-amp (dus zonder DSP) niet al te best zijn.
Monacor vertelt vrolijk dat het lowpass filter 18dB/octaaf is, maar op de plaatjes zie ik al een stereo potmeter.
Dus dat zal wel weer een 2e orde zijn, met een 1e order ergens vast op 150-200Hz
Het zal mij niks verbazen dat ze het pre-amp gedeelte gewoon gekopieerd hebben van oudere plate-amps.
Anyway, vervolgens vul je dit filters in WinISD in om echt een goed idee te krijgen van de response.
Ongefilterd, zoals je nu hebt staan zegt namelijk zeer weinig voor subwoofers.
Daarnaast heeft het overgrote deel van zulke plate-amps vaak ook nog een 2e orde highpass op ergens 15-25Hz.
Anyway, even aangenomen dat die SAM200D vast, staat, kun je dus maximaal 28Vrms leveren.
De power input van WinISD werkt met de Re waarde van de woofer.
P=V² / Re .
In dit geval wijkt het niet zo heel veel af, aangezien de Re van de RSS265HO-4 , 3,5ohm is.
Max input power 28,3^2 / 3,5 = 229W
Kijken we bij deze input naar de cone excursion, zie je dat de sub nog lang niet aan zijn maximale waarde zit.
Je benut dus een groot deel van het kunnen van de subwoofer dus niet.
Vervolgens kijk je naar de VA grafiek.
In dit geval heb ik;
- low-pass filter 1e orde 200Hz
- low-pass filter 2e orde 80Hz Butterworth
- high-pass filter 2e order 15Hz Butterworth
(deze waarden zijn geschat).
Je ziet dat de subwoofer maar maximaal 160-170W gebruikt bij 28Hz.
Daarboven zelf een heel stuk minder! 60W "gemiddeld" (niet echt, maar goed)
Met deze uitsturing heb je ongeveer een poort nodig van 1 meter met oppervlak van 53cm² !!!
Of twee van 53/2 = 26.5cm² van dezelfde lengte!
Een passive radiator die bij zulke outputs nog goed mee kan doen kost al snel meer dan 100-120 euro.
/f/image/u7295f057vh0GiennGEfhjT6.png?f=fotoalbum_medium)
Grijs = RSS265HO-4
Geel = UM10-22
[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 16-06-2021 14:39 ]
Oh, jah, dat is idd een goeie!ramonlambal schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 23:48:
Een van de redenen waarom ik uiteindelijk niet voor de monacor SAM200D ben gegaan is dit: "Integrated bass boost of approx. 3 dB at 40 Hz" en dit is volgens mij niet uit te zetten! Dacht dit moet je tenminste weten.
Ik dacht dat ze zulke dingen tegenwoordig niet meer deden, blijkbaar wel.
Het is er wel uit te halen, maar dat vereist wel wat solderen.
edit;
Hier een testje, die boost is vies ook trouwens, daar word je echt NIET blij van.

https://www.hifitest.de/t...d-monacor_sam-300d_7236/5
[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 17-06-2021 01:19 ]
thanks voor je uitgebreide verhaal! Ik heb geprobeerd om met je mee te modelleren in WinISD en kom een aantal van de waarden die je noemt tegen dus nu snap ik een beetje waar ik moet kijken
Is het op basis van jou uitgebreide post en de eerdere antwoorden niet slimmer om een gesloten kast te bouwen (eventueel eerst een soort testopstelling) met daarin een woofer zoals de RSS265HF-4 en een fatsoenlijke versterker?
Daar heb ik hetzelfde mee proberen te doen als jij omschreven hebt voor de HF versie in een gesloten kast van 24 liter. Ik krijg niet alle filters hetzelfde maar here goes;
:strip_exif()/f/image/6W2rwwFJZGmCxIpSfgdVtv4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kgrgdDIOQHDCoS7pSmkdK7U6.jpg?f=fotoalbum_large)
Kennelijk zit er een verschil tussen de RSS265HO-4 en de RSS265HF-4 waardoor de HO het beste presteert in een gepoorte kast en de HF in een gesloten.
Ja, in principe is elke speaker geschikt voor gesloten.
Helemaal als je iets van een DSP gaat nemen, dan kun je de response namelijk gewoon zonder problemen corrigeren.
Ik zou dan persoonlijk (altijd) voor de RSS265HO-4 gaan, ook voor een gesloten kast.
Tenzij de HF variant op een andere manier een betere performance kan bieden.
Plate-amps blijven kennelijk nog steeds wel een ding dus, en alles behalve betaalbaar tegenwoordig.....
Je zou bijna zelf een plate-ampje kunnen maken....
Ik weet niet of je evt zelf kunt solderen?
Ik heb wel een documentje gevonden om de waardes aan te passen.
Ik weet niet waar je huis woont, maar evt mag je hem ook langsbrengen/sturen.
Stuur anders maar even een PBtje
Wat betreft gesloten vs BR.
Het ligt er allemaal net aan wat je precies wil.
Als je zo laag wilt tunen met BR moet de kast groot, of de poort wordt lang
Andere optie is PR (passive radiator), maar dat kost snel al 120 euro meer ofzo
Persoonlijk vind ik dat het niet waard, maar ieder z'n ding natuurlijk.
Gesloten kun je deze woofers makkelijk vanaf 30Hz gebruiken met een theoretische maxSPL van 104dB
Dat lijkt mij voor veel mensen al best wel ok.
Het zijn trouwens echt prima subwoofers.
Onderstaande is met een Boston Acoustics asw250.
- rode lijn is hoe het was zonder audyssey
- groen is met PEQ op in- en output
- paars is na audussey
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdAmOHg9nuTBWm3Es8y4pIVt.jpg?f=user_large)
a.s. woensdag komt de eerste (laat ik maar realistisch zijn) P12-300SB-PR binnen en dan ga ik als eerste eens kijken wat die doet en hem vervolgens proberen te combineren met de asw (wat waarschijnlijk niet echt zal gaan lukken en dan even doorsparen voor een tweede BK waarschijnlijk). To be continued..
Inmiddels is het de vrijdag na a.s. woensdag en laat de bezorger nog op zich wachten
- paars is zonder iets ingesteld (alleen hoger volume t.o.v. het vorige plaatje)
- oranje is met PEQ op in- en output (audussey heeft er ook niet meer aangezeten hierna)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zxpiF0wi3nOW0OWNwzn5IC7W.jpg?f=user_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Ronald_O op 09-07-2021 16:55 ]
Zonder fronts en na de EQ kwam er dit uit op de hoofdpositie (dus zonder EQ van de receiver)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1DTVMdQAejP7E2BbNvcO4hcF.jpg?f=user_large)
Hierna heb ik de fronts weer gekoppeld en audyssey gedraaid. Na het meten kwam er toen dit uit op de verschillende posities. Hierbij heb ik de crossover in de receiver op 100Hz gezet aangezien het op 80Hz leek alsof ik niets had gedaan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KjWCqL3bhGfn8a3PObHFI4on.jpg?f=user_large)
Wellicht een lastige vraag, maar kan dit te maken hebben met de mix van een ported sub (boston acoustics asw250) en een closed met passive (bk p12-300sb-pr) of ligt dit eerder aan m'n front speakers of receiver?
Sinds vorige maand een 3e Rythmik F18 staan. Ik had een dual setup maar wilde eens proberen wat het effect qua luchtverplaatsing & tactical response zou hebben met een 3e 18'' erbij. Nou had ik met 2 subs al een vlakke frequentie response (+- 2Db) van 11-120Hz dus daar was niet veel winst te behalen, maar na alles goed afgesteld te hebben (en ja -moet je tijd in stoppen
Ik heb ooit ook op je eerste post gereageerd, maar dat is kennelijk niet goed gegaan want die post is onzichtbaarRonald_O schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:36:
Het duurde even, maar vandaag mocht de BK dan eindelijk binnen komen. Het leek dat het matchen aardig ging totdat de fronts er bij aan gingen en de EQ via audyssey.
Zonder fronts en na de EQ kwam er dit uit op de hoofdpositie (dus zonder EQ van de receiver)
[Afbeelding]
Hierna heb ik de fronts weer gekoppeld en audyssey gedraaid. Na het meten kwam er toen dit uit op de verschillende posities. Hierbij heb ik de crossover in de receiver op 100Hz gezet aangezien het op 80Hz leek alsof ik niets had gedaan.
[Afbeelding]
Wellicht een lastige vraag, maar kan dit te maken hebben met de mix van een ported sub (boston acoustics asw250) en een closed met passive (bk p12-300sb-pr) of ligt dit eerder aan m'n front speakers of receiver?
Als ik het goed begrijp heb je een redelijk vlakke response met twee subs actief, maar niet zon vlakke response als je ook je mains actief hebt.
Het combineren van een gesloten en gepoorte sub is ietsjes lastiger. De fase response volgt de amplitude response en wordt bepaald door de steilheid van de afval. Een bass reflex sub valt aan de onderkant met 4e orde af wat een 360 graden fase draaiing geeft terwijl een gesloten sub met 2e orde afvalt wat 180graden fase draai geeft. Als je die twee subs dan naast elkaar zet geeft dat aan de onderkant van het bereik uitdoving, dus dat is niet ideaal. Dit is op te lossen door de gesloten sub een 2e orde high pass filter te geven of een all pass filter. Dingen die je met een (mini)dsp vrij makkelijk kan doen. Maar als de gesloten sub op een akoestisch heel andere positie staat, dan is het all bets are off omdat de amplitude response zo sterk beinvloed wordt door de ruimte dat de situatie sowieso al weer heel anders wordt. Persoonlijk zou ik er altijd een dsp voor zetten en wel deze fase correctie doen. Maar je kan ook wel als eerste stap verschillende posities van de subs proberen en kijken of er een combinatie te vinden is waar de overall optelling optimaal is.
Dat de response overal anders is, heeft niks met je twee subs te maken, dat is een eigenschap van huiskamer lage frequenties akoestiek. Dat is volstrekt normaal. En dat wordt juist minder van meerdere subs.
Klopt het is een “zooitje” met de mains erbij. Vooral vanwege de linker (zag steeds een dip op 50 en 68Hz). Die staat ook behoorlijk in een hoek gedrukt op het moment en de rechter staat redelijk vrij (links ~2M ruimte, achter en rechts open). Negeer de bovenste meting in dit plaatje (work in progress).Jag schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:22:
[...]
Ik heb ooit ook op je eerste post gereageerd, maar dat is kennelijk niet goed gegaan want die post is onzichtbaar
Als ik het goed begrijp heb je een redelijk vlakke response met twee subs actief, maar niet zon vlakke response als je ook je mains actief hebt.
- rood is de linker
- roze de rechter
- groen zijn ze samen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3PbsrdHoMOpi8gIznPpCYN5i.jpg?f=user_large)
Had begrepen dat het lastiger was inderdaad, maar heb ze staan en het is sowieso leerzaam en interessant om te zien hoe “slecht” het eigenlijk was hier zonder een aanpassing. Merkte met het spelen ook dat een invert op de ported sub i.c.m. een kleine vertraging er een optelsom komt in t.o.v. de aparte outputs. Als ik je goed begrijp klopt dat met wat je aangeeft.Jag schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:22:
[...]
Het combineren van een gesloten en gepoorte sub is ietsjes lastiger. De fase response volgt de amplitude response en wordt bepaald door de steilheid van de afval. Een bass reflex sub valt aan de onderkant met 4e orde af wat een 360 graden fase draaiing geeft terwijl een gesloten sub met 2e orde afvalt wat 180graden fase draai geeft. Als je die twee subs dan naast elkaar zet geeft dat aan de onderkant van het bereik uitdoving, dus dat is niet ideaal. Dit is op te lossen door de gesloten sub een 2e orde high pass filter te geven of een all pass filter. Dingen die je met een (mini)dsp vrij makkelijk kan doen. Maar als de gesloten sub op een akoestisch heel andere positie staat, dan is het all bets are off omdat de amplitude response zo sterk beinvloed wordt door de ruimte dat de situatie sowieso al weer heel anders wordt. Persoonlijk zou ik er altijd een dsp voor zetten en wel deze fase correctie doen. Maar je kan ook wel als eerste stap verschillende posities van de subs proberen en kijken of er een combinatie te vinden is waar de overall optelling optimaal is.
Dat de response overal anders is, heeft niks met je twee subs te maken, dat is een eigenschap van huiskamer lage frequenties akoestiek. Dat is volstrekt normaal. En dat wordt juist minder van meerdere subs.
Heb nu een beetje zitten cheaten en meting samen met de mains en subs gedaan en vervolgens dit eruit gekregen met het volume op -10. Er is in ieder geval een stuk meer en betere output.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TiTcqurqVRHvNcWVZhHntk9G.jpg?f=user_large)
Staat nog op mijn lijstje om de subs kruis links tegenover elkaar te zetten, zodat de linker main ook wat uit de hoek kan komen. Zal ook eens kijken naar de filters die je voorstelt. De output in de 15-30Hz komt nu ook met name van de BK.
Crossover ingesteld op 40hz in de receiver en mijn Jamo S606 zuilen spelen fullrange mee. Als ik de crossover hoger zet en de speakers op small vind ik het al snel weer te veel dreunen. Naar mijn idee vullen ze elkaar met deze instelling zo mooi aan.
Die "deep rumble" die je in de bioscoop ervaart (<30hz) is echt super gaaf bij bepaalde scenes. Zo krijgt de lancering van Apollo 13 of de Balrog uit LoTR echt een compleet nieuwe demensie; wat een geweld!
Maar goed, ik ben al diverse malen aan het "pielen" en finetunen geweest, maar het afstellen blijf ik wel lastig vinden. Bij films en series kijken klinkt het allemaal wel top, maar bij het afspelen van muziek en sommige youtube video's wordt het veel te veel en dreun je de kamer dan weer uit. Mijn Jamo s606 zuilen gaan al diep genoeg voor muziek eigenlijk ben ik daarmee wel tevreden zonder de subwoofer, al zijn er natuurlijk wel nummers die wel <40hz bevatten.
Ik heb het voor nu opgelost door een slimme stekker tussen de subwoofer te zetten zodat ik 'm makkelijk bij kan schakelen als we een film of serie gaan kijken. Dit is echter niet zoals het "hoort" natuurlijk. Op diverse fora komt eigenlijk altijd hetzelfde naar voren: Crossover op 80-120hz en de zuilen op small.
Maar als ik dat probeer in te stellen zoals het goed klinkt bij muziek moet ik de subwoofer best ver dichtdraaien en mis ik weer die "deep rumble" bij films of ik dreun de kamer uit bij alle tonen die hoger liggen dan 40hz.
Kortom: De volgende stap om het in zijn geheel in balans te krijgen is dan denk ik meten met een Umik en een MiniDSP tussen de sub en receiver? Zo ja; is het mogelijk om een microfoon te lenen van iemand uit dit topic?
Of als je telkens dingen vervangt
Lichtpuntje...
:strip_exif()/f/image/eTqe7O8wdxd19mVg6FDJnWLE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7bdyhwJ0RmFXIZcCFWrEmaH8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CIVuIeRCn6yU5xta701xRah9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U9E2vDjWOapV6r4Xrvf8afjO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c1zOaSgVV0wk3bEgdUbTQ7xZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YJfY8ULraYK1FYQhhOYCb1Pz.jpg?f=fotoalbum_large)
Cablemanagement nog even op orde maken, laten spuiten samen met mijn fronts en de dsp-achtige instellingen van de plaatversterker onder controle krijgen staan nog op de to-do list maar ben over de eerste resultaten helemaal niet ontevreden:)
Ja, dit is allemaal heel normaal. Het heeft waarschijnlijk niet zozeer te maken met de positie in een hoek, maar met de positie ervan op het staande golven patroon van de ruimte. De staande golven, met golflengtes van de afmetingen van de ruimte, geven deze variaties in de response (van +/- 10-15 dB, als je met hogere resolutie meet waarschijnlijk nog meer). De positie van de speaker in de ruimte, bepaalt welke staande golven aangeslingerd worden; positie op de buik van de staande golf geeft excitiatie, op de knoop niet, ertussen in gedeeltelijke excitatie. Positie in de hoek spreekt de meeste staande golven aan. Aangezien dit niet te voorkomen is, is meer staande golven aanspreken met daarna correctie een prima strategie.Ronald_O schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:56:
[...]
Klopt het is een “zooitje” met de mains erbij. Vooral vanwege de linker (zag steeds een dip op 50 en 68Hz). Die staat ook behoorlijk in een hoek gedrukt op het moment en de rechter staat redelijk vrij (links ~2M ruimte, achter en rechts open). Negeer de bovenste meting in dit plaatje (work in progress).
- rood is de linker
- roze de rechter
- groen zijn ze samen
Ja dat zou wel eens door de verschillende akoestische afval komen. Met name aan de onderkant van het bereik zit je in het deel dat de coherentie tussen verschillende weergevers hoog is en dat daar de fase response goed overlapt als de weergevers uit zichzelf een goede overlap hebben. En aan de onderkant heb je de output ook echt nodig. Dus dit is waarschijnlijk wel een nuttige ingreep.[Afbeelding]
[...]
Had begrepen dat het lastiger was inderdaad, maar heb ze staan en het is sowieso leerzaam en interessant om te zien hoe “slecht” het eigenlijk was hier zonder een aanpassing. Merkte met het spelen ook dat een invert op de ported sub i.c.m. een kleine vertraging er een optelsom komt in t.o.v. de aparte outputs. Als ik je goed begrijp klopt dat met wat je aangeeft.
Het ziet er al redelijk uit, nog wel redelijk veel variatie rond de 55Hz en een stevige piek bij 40Hz. En is het overal sub niveau niet wat laag of lijkt dat maar?Heb nu een beetje zitten cheaten en meting samen met de mains en subs gedaan en vervolgens dit eruit gekregen met het volume op -10. Er is in ieder geval een stuk meer en betere output.
Als je ooit nog een flinke stap wilt maken, kan je overwegen om voor de full force oplossing te gaan: DSP voor alle weergevers en multisub optimizer. Best een hoop werk en steile leercurve, wel de enige oplossing (die ik ken) die zekerheid geeft op een goed resultaat. Hiermee kan je en de vlakheid beter krijgen maar ook de variatie tussen posities sterk verminderen: overal goed sublaag.Staat nog op mijn lijstje om de subs kruis links tegenover elkaar te zetten, zodat de linker main ook wat uit de hoek kan komen. Zal ook eens kijken naar de filters die je voorstelt. De output in de 15-30Hz komt nu ook met name van de BK.
Dit soort vlakheid is hiermee te behalen (dit is wel met 4 subwoofers).
/f/image/IRuuUpwFidCMH6sKOuBgt1gf.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog goed nat achter de oren betreffende dit onderwerp en legde het zo te zien verkeerd uit, maar ik begrijp wat je aangeeft. Had de sub linksvoor uit de hoek gehaald en linksachter geplaatst echter kreeg ik het daar niet netjes (lees: was beter met allebei de subs aan de voorkant zie ook de meting verderop). Plus dat het er voor het oog ook niet uit zag met één main dichter op de TV.Jag schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Ja, dit is allemaal heel normaal. Het heeft waarschijnlijk niet zozeer te maken met de positie in een hoek, maar met de positie ervan op het staande golven patroon van de ruimte. De staande golven, met golflengtes van de afmetingen van de ruimte, geven deze variaties in de response (van +/- 10-15 dB, als je met hogere resolutie meet waarschijnlijk nog meer). De positie van de speaker in de ruimte, bepaalt welke staande golven aangeslingerd worden; positie op de buik van de staande golf geeft excitiatie, op de knoop niet, ertussen in gedeeltelijke excitatie. Positie in de hoek spreekt de meeste staande golven aan. Aangezien dit niet te voorkomen is, is meer staande golven aanspreken met daarna correctie een prima strategie.
Had het volume op de receiver op -10 staan dus er komt nog wat output bij mocht ik hem zo hard durven zetten ooit. Merk nu in al een gigantisch verschil met bijna iedere film en bij de meer heftigere scenes zijn er zeer lichte trillingen voelbaar op de bank met het volume rond de -18. Dus denk dat het zo lijkt. De metingen zijn overigens van 3 verschillende luisterposities, waarbij de rood p1, bruin p2, blauw p3 is.Het ziet er al redelijk uit, nog wel redelijk veel variatie rond de 55Hz en een stevige piek bij 40Hz. En is het overal sub niveau niet wat laag of lijkt dat maar?
Moet voor MSO eerst eens voldoende geduld opbouwen om er eens rustig voor te gaan zitten. Had het langs zien komen in dit topic, maar was in eerste instantie nogal een overvloed aan informatie. Wel interessant om het zo mooi te krijgen. Zoals het nu al klinkt motiveert het wel om er meer tijd aan te besteden aangezien het nu redelijk is dus wanneer het beter kan wordt de glimlach alleen maar groterAls je ooit nog een flinke stap wilt maken, kan je overwegen om voor de full force oplossing te gaan: DSP voor alle weergevers en multisub optimizer. Best een hoop werk en steile leercurve, wel de enige oplossing (die ik ken) die zekerheid geeft op een goed resultaat. Hiermee kan je en de vlakheid beter krijgen maar ook de variatie tussen posities sterk verminderen: overal goed sublaag.
Dit soort vlakheid is hiermee te behalen (dit is wel met 4 subwoofers).
[Afbeelding]
Voor de beeldvorming is dit waar het nu staat. Groen zijn de subwoofers, geel de mains en wit waar in de toekomst (als ik de baas zo gek krijg) nog plek kan zijn voor 2 kleine(re) sealed subwoofers. Onderstaande metingen zijn daar nu uitgevoerd met de BK en rechtsachter lijkt een mooie plek die leuke veranderingen kan brengen.
:strip_exif()/f/image/9ieo7KzKi5WulTy3dLGkerca.jpg?f=fotoalbum_small)
Mochten mijn gebruikte afkortingen fronsende wenkbrauwen veroorzaken:
- BK = de subwoofer
- FL = links voor
- FR = rechts voor
- BL = links achter
- BR = rechts achter
/f/image/dnbzSp9cLI7vRESmACc5kk7P.png?f=fotoalbum_small)
MSO is ook echt ff wennen. Je kan het in je achterhoofd houden. Een sub only setup is nog redelijk goed te doen. Je hebt een paar uur leestijd nodig en een dagje klooien met meten / simuleren / controleren. Zodra je gezien hebt dat simulatie en metingen overéén komen, kan je de rest "offline" doen / simulatie nog finetunen. Je maakt altijd wel een keer een klein foutje waardoor je de metingen een keer opnieuw moet doenRonald_O schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:29:
[...]
Ik ben nog goed nat achter de oren betreffende dit onderwerp en legde het zo te zien verkeerd uit, maar ik begrijp wat je aangeeft. Had de sub linksvoor uit de hoek gehaald en linksachter geplaatst echter kreeg ik het daar niet netjes (lees: was beter met allebei de subs aan de voorkant zie ook de meting verderop). Plus dat het er voor het oog ook niet uit zag met één main dichter op de TV.
[...]
Had het volume op de receiver op -10 staan dus er komt nog wat output bij mocht ik hem zo hard durven zetten ooit. Merk nu in al een gigantisch verschil met bijna iedere film en bij de meer heftigere scenes zijn er zeer lichte trillingen voelbaar op de bank met het volume rond de -18. Dus denk dat het zo lijkt. De metingen zijn overigens van 3 verschillende luisterposities, waarbij de rood p1, bruin p2, blauw p3 is.
[...]
Moet voor MSO eerst eens voldoende geduld opbouwen om er eens rustig voor te gaan zitten. Had het langs zien komen in dit topic, maar was in eerste instantie nogal een overvloed aan informatie. Wel interessant om het zo mooi te krijgen. Zoals het nu al klinkt motiveert het wel om er meer tijd aan te besteden aangezien het nu redelijk is dus wanneer het beter kan wordt de glimlach alleen maar groter. Mocht er overigens een enigszins goede tutorial zijn (liefst met beeld en geluid) houd ik me aanbevolen. Als ik dat zo zie hoe het kan jeukt het overigens wel ontzettend om ook 4 subwoofers te gaan bemachtigen. 2x een BK P12-300SB-PR voor en 2 kleine(re) 10" of 12" inch achter (svs sb-1000 zou leuk zijn, maar ben er net te laat mee geloof ik).
Voor de beeldvorming is dit waar het nu staat. Groen zijn de subwoofers, geel de mains en wit waar in de toekomst (als ik de baas zo gek krijg) nog plek kan zijn voor 2 kleine(re) sealed subwoofers. Onderstaande metingen zijn daar nu uitgevoerd met de BK en rechtsachter lijkt een mooie plek die leuke veranderingen kan brengen.
[Afbeelding]
Mochten mijn gebruikte afkortingen fronsende wenkbrauwen veroorzaken:
- BK = de subwoofer
- FL = links voor
- FR = rechts voor
- BL = links achter
- BR = rechts achter
[Afbeelding]
Een redelijke korte tutorial / application note voor een miniDSP staat hier. Stap 4 is anders als je een normale miniDSP gebruikt.
De volledige tutorial staat hier.
Geen echt beeldmateriaal van MSO, wel een hele mooie lezing van Floyd Toole die heel veel heeft betekend voor de hifi audio wereld op het gebied van luidspreker-ruimte interactie. Hierin komt ook wel kort lage frequentie akoestiek en de oplossingen hiervoor aan bod.
Ben begonnen met inlezen betreffende mso. Eens rustig de tutorial doorlopen en van daaruit kww. Tegen die tijd is wellicht de ook de knoop door gehakt voor een 2e BKJag schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:22:
[...]
MSO is ook echt ff wennen. Je kan het in je achterhoofd houden. Een sub only setup is nog redelijk goed te doen. Je hebt een paar uur leestijd nodig en een dagje klooien met meten / simuleren / controleren. Zodra je gezien hebt dat simulatie en metingen overéén komen, kan je de rest "offline" doen / simulatie nog finetunen. Je maakt altijd wel een keer een klein foutje waardoor je de metingen een keer opnieuw moet doen. Met fronts ook achter een DSP wordt het nog wat beter maar ook nog wat lastiger (plus je hebt extra amp kanalen nodig). Met 4 subjes in de opstelling die je uittekent gaat het zeker goed komen. Een reguliere miniDSP is al geschikt hiervoor (je hebt geen HD nodig). Nou het is misschien een goed upgrade optie voor ooit
.
Een redelijke korte tutorial / application note voor een miniDSP staat hier. Stap 4 is anders als je een normale miniDSP gebruikt.
De volledige tutorial staat hier.
Geen echt beeldmateriaal van MSO, wel een hele mooie lezing van Floyd Toole die heel veel heeft betekend voor de hifi audio wereld op het gebied van luidspreker-ruimte interactie. Hierin komt ook wel kort lage frequentie akoestiek en de oplossingen hiervoor aan bod.

Had trouwens verwacht (zonder enige vorm van onderzoek) dat ik 2x TULP/RCA female naar 1x RCA/Tulp male zou kunnen gebruiken voor de aansluiting op een minidsp. Heb ik te simpel gedacht? Dus vanaf de normale uitgangen v/d receiver (dus niet pre-out) richting minidsp en van daaruit met nog zo’n tulp weer naar de speakers. Zou wel schelen om de subs strakker te krijgen al is het maar door simpel een cross-over op de mains te gooien.
Lekker bezigRonald_O schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:32:
[...]
Ben begonnen met inlezen betreffende mso. Eens rustig de tutorial doorlopen en van daaruit kww. Tegen die tijd is wellicht de ook de knoop door gehakt voor een 2e BK.
Had trouwens verwacht (zonder enige vorm van onderzoek) dat ik 2x TULP/RCA female naar 1x RCA/Tulp male zou kunnen gebruiken voor de aansluiting op een minidsp. Heb ik te simpel gedacht? Dus vanaf de normale uitgangen v/d receiver (dus niet pre-out) richting minidsp en van daaruit met nog zo’n tulp weer naar de speakers. Zou wel schelen om de subs strakker te krijgen al is het maar door simpel een cross-over op de mains te gooien.
Ik snap niet helemaal hoe je nou je mains wilt aansluiten. Heb je actieve mains? Kan je een overzicht geven van je set zoals hij nu is en wat je voor ogen hebt?
Ik zou overigens ook nu dat je een sub met passive radiator hebt! Dat is weliswaar een fysiek gesloten sub, maar door de passive radiator gedraagt hij zich eigenlijk gelijk aan een BR sub: dus 4e orde akoestische laag afval.
Nee, heb passieve mains. Was niet de bedoeling om verwarring te veroorzaken met mijn hersenspinsels. Heb nu een 5.2 set gekoppeld aan een Nad t748v2. De receiver en speakers zijn voor nu goed genoeg. Had meer de hoop dat er geen externe versterking nodig zou zijn om de mains te integreren met de subs met een minidsp (of iets vergelijkbaars). Wellicht kan dat met deze minidsp? Volgens de handleiding niet. Mijn waarschijnlijke verwarring komt voort uit dit stukjeJag schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:50:
[...]
Lekker bezig
Ik snap niet helemaal hoe je nou je mains wilt aansluiten. Heb je actieve mains? Kan je een overzicht geven van je set zoals hij nu is en wat je voor ogen hebt?
plus je hebt extra amp kanalen nodig
Als in die is dus juist makkelijk(er) te matchen met BR subwoofers en minder met sealed?Ik zou overigens ook nu dat je een sub met passive radiator hebt! Dat is weliswaar een fysiek gesloten sub, maar door de passive radiator gedraagt hij zich eigenlijk gelijk aan een BR sub: dus 4e orde akoestische laag afval.
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald_O op 18-07-2021 14:20 ]
Je moet vanuit de preouts de minidsp in en vanuit de minidsp naar een power amp. Dus dan zit je vast aan een losse power amp als je dat voor je mains wilt doen.Ronald_O schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:13:
[...]
Nee, heb passieve mains. Was niet de bedoeling om verwarring te veroorzaken met mijn hersenspinsels. Heb nu een 5.2 set gekoppeld aan een Nad t748v2. De receiver en speakers zijn voor nu goed genoeg. Had meer de hoop dat er geen externe versterking nodig zou zijn om de mains te integreren met de subs met een minidsp (of iets vergelijkbaars). Wellicht kan dat met deze minidsp? Volgens de handleiding niet. Mijn waarschijnlijke verwarring komt voort uit dit stukje
Yes, die hebben uit zichzelf een zelfde fase response. Met gesloten kan ook als je een dsp ertussen hebt, dan maak je de afval gelijk of corrigeer je andersinds de fase response.Als in die is dus juist makkelijk(er) te matchen met BR subwoofers en minder met sealed?
Mocht je de mso route opgaan, dan moet je hier maar even een bericht plaatsen dan kan ik wel op afstand helpen.
Zonde dan moet ik nóg langer sparenJag schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:53:
[...]
Je moet vanuit de preouts de minidsp in en vanuit de minidsp naar een power amp. Dus dan zit je vast aan een losse power amp als je dat voor je mains wilt doen.
Hmm waarschijnlijk ga ik dan voor 2 kleinere gesloten voor aan de achterkant, zodat ze wat kleiner kunnen blijven. Maar dat zal de tijd leren. Aanbiedingen ben ik niet vies van tenslotte en als het toch allebei kan..[...]
Yes, die hebben uit zichzelf een zelfde fase response. Met gesloten kan ook als je een dsp ertussen hebt, dan maak je de afval gelijk of corrigeer je andersinds de fase response.
Ga eerst inlezen en proberen er wat van te snappen en zal dan zeker het e.e.a. delen. Alvast dank voor het aanbod!Mocht je de mso route opgaan, dan moet je hier maar even een bericht plaatsen dan kan ik wel op afstand helpen.
Ik sta op het punt om een subwoofer aan te schaffen, maar aangezien ik een gigantische noob ben op dit gebied, controleer ik graag wat bij jullie, alvorens ik mijn geld uitgeef.
Momenteel beschik ik over een Denon X1600H en 5 Teufel Cubycon satelliet speakers.
Na wat reviews gezien te hebben, lijkt mij de SVS SB-1000 Pro een goede keuze. Echter, ik twijfel even over de aansluiting. Ik heb (wellicht wat overhaast) deze subwooferkabel bij m'n kabels van Teufel gekocht.
Een andere kabel kopen is natuurlijk geen probleem, maar mijn vraag is of ik de SVS SB-1000 Pro überhaupt op mijn receiver kan aansluiten en zo ja, kan ik daar mijn huidige subwooferkabel voor gebruiken?
Mocht deze subwoofer niet geschikt zijn, welk alternatief rond dezelfde prijsklasse raden jullie mij dan aan?
Alvast bedankt als iemand op deze vrijdagmiddag de tijd voor deze noob kan nemen haha.
If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD
Die is daar prima voor, in de sub pre out van je denon naar de ingang van de sub.MisterChaoSs schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:57:
Goedemiddag allen,
Ik sta op het punt om een subwoofer aan te schaffen, maar aangezien ik een gigantische noob ben op dit gebied, controleer ik graag wat bij jullie, alvorens ik mijn geld uitgeef.
Momenteel beschik ik over een Denon X1600H en 5 Teufel Cubycon satelliet speakers.
Na wat reviews gezien te hebben, lijkt mij de SVS SB-1000 Pro een goede keuze. Echter, ik twijfel even over de aansluiting. Ik heb (wellicht wat overhaast) deze subwooferkabel bij m'n kabels van Teufel gekocht.
Een andere kabel kopen is natuurlijk geen probleem, maar mijn vraag is of ik de SVS SB-1000 Pro überhaupt op mijn receiver kan aansluiten en zo ja, kan ik daar mijn huidige subwooferkabel voor gebruiken?
Mocht deze subwoofer niet geschikt zijn, welk alternatief rond dezelfde prijsklasse raden jullie mij dan aan?
Alvast bedankt als iemand op deze vrijdagmiddag de tijd voor deze noob kan nemen haha.
Bedankt voor de bevestiging! Meteen besteld en hopelijk morgen binnen om even goede film voor aan te zettendouwe.nl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Die is daar prima voor, in de sub pre out van je denon naar de ingang van de sub.
Lees ook zeker eens de opening post van dit topic door, zeker als het straks erg tegen blijkt te vallen of juist veel te veel klinkt
Lichtpuntje...
Yes ik heb al veel geleerd uit het topic en wat reviews. Ik wilde wel zeker weten dat ik me niet in de aansluiting zou vergissen haha.LuisjeNL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:38:
@MisterChaoSs
Lees ook zeker eens de opening post van dit topic door, zeker als het straks erg tegen blijkt te vallen of juist veel te veel klinkt
No such thing as overkill
Nee, kan hem binnen 30 retourneren als het te veel is, maar je kunt er ook nog een hoop mee instellen, ben erg benieuwd EN enthousiast iig
Ik doelde op staande golven natuurlijk!
Overkill bestaat niet
Lichtpuntje...
Ik heb Dali Oberon 5 zuil speakers staan, waar ik erg tevreden over ben. De buren helaas wat minder
Nu had ik een theorie. De subwoofer crawl doen met zuilspeakers is een beetje lastig, maar stel ik koop een subwoofer (wat erg onhandig klinkt als je buren last hebben van geluid
De uiteindelijke wens is niet zozeer meer bass maar gewoon standje 45 oid kunnen gebruiken (~iets harder dan je normaal TV zou kijken) zonder overlast.
edit: bouwjaar is 2017 dus er zit wel wat beton in de muren enzo
[ Voor 3% gewijzigd door j4y op 25-07-2021 09:38 ]
Lichtpuntje...
Ja niet een beetje volume kunnen maken is niet coolj4y schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:34:
Noob vraag:
Ik heb Dali Oberon 5 zuil speakers staan, waar ik erg tevreden over ben. De buren helaas wat minderwant bij sommige films komt er nog wel iets van laag uit wat (ze staan 25cm van de muur af) in de muur wordt geblazen en vervolgens voor trilling zorgt aan de andere kant waar hun bank staat. Dit gebeurd al op standje 38 (Denon receiver). Verschillende spikes en pads geprobeerd maar niks verhelpt het beter dan maximaal standje 36 gebruiken als volume na half 10.
Nu had ik een theorie. De subwoofer crawl doen met zuilspeakers is een beetje lastig, maar stel ik koop een subwoofer (wat erg onhandig klinkt als je buren last hebben van geluid) en ga vervolgens dat ding op andere plekken zetten verder van die muur af, en zorgen dat de golf precies goed wordt gereflecteerd, zou ik dan wel kunnen genieten van de bass terwijl de overlast door uitschakelen van de bass van de speakers voor de buren beperkt is?
De uiteindelijke wens is niet zozeer meer bass maar gewoon standje 45 oid kunnen gebruiken (~iets harder dan je normaal TV zou kijken) zonder overlast.
edit: bouwjaar is 2017 dus er zit wel wat beton in de muren enzo
Ik denk dat een sub kopen en je mains op small zetten zeker kan helpen. Heeft het huis van de buren dezelfde afmetingen?
Het heeft denk ik niet zozeer te maken met "hoe de golf de muur ingaat", alswel met de resonanties van de ruimte (staande golven) waardoor sommige frequenties heel hard worden. Die kunnen zo 15 dB boven de rest uitstijgen. Als het huis van de buren dezelfde afmetingen heeft, kunnen ze daar ook nog op een boost rekenen. En dan is ook een huis uit 2017 niet meer in staat voldoende isolatie te bieden.
Oplossing is om met de posities van je sub minder die resonanties aan te spreken, maar dit is in de regel maar gedeeltelijk of niet mogelijk. Daarnaast is het zaak de resonanties electronisch te corrigeren met EQ. Als het goed is kan je receiver dat! Als je receiver dat niet lukt, kan je er evt nog een miniDSP tussen zetten (tussen receiver en sub) en met een meet mic de response meten en die met je miniDSP vlak maken.
Thanks! De buren hebben een uitbouw (1m) maar verder hetzelfde. Ik heb de Denon X1600H receiver en heb met de setup met zo'n microfoontje op de bank gezetenJag schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:59:
[...]
Ja niet een beetje volume kunnen maken is niet cool.
Ik denk dat een sub kopen en je mains op small zetten zeker kan helpen. Heeft het huis van de buren dezelfde afmetingen?
Het heeft denk ik niet zozeer te maken met "hoe de golf de muur ingaat", alswel met de resonanties van de ruimte (staande golven) waardoor sommige frequenties heel hard worden. Die kunnen zo 15 dB boven de rest uitstijgen. Als het huis van de buren dezelfde afmetingen heeft, kunnen ze daar ook nog op een boost rekenen. En dan is ook een huis uit 2017 niet meer in staat voldoende isolatie te bieden.
Oplossing is om met de posities van je sub minder die resonanties aan te spreken, maar dit is in de regel maar gedeeltelijk of niet mogelijk. Daarnaast is het zaak de resonanties electronisch te corrigeren met EQ. Als het goed is kan je receiver dat! Als je receiver dat niet lukt, kan je er evt nog een miniDSP tussen zetten (tussen receiver en sub) en met een meet mic de response meten en die met je miniDSP vlak maken.
Mijn god, wat een verschil....LuisjeNL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:14:
@MisterChaoSs
Ik doelde op staande golven natuurlijk!
Overkill bestaat nietlaat maar weten hoe het bevalt!
Met m'n Denon X1600H en bijbehorende microfoon setup weer even opnieuw uit laten voeren en wat een verschil. Voorheen had ik echt problemen met Dolby Surround, omdat ik stemmen in films nauwelijks kon verstaan door de effecten en muziek.
Dit probleem is nu verholpen en het effect wat die sub heeft, damn. Actiefilm gekeken en daar kwam het geluid echt glashelder naar voren met lage tonen/rommels waar het nodig was. Muziek klinkt ook eeecht fantastisch.
Geen analyse met allerlei tabellen, maar wat ik voel en hoor is door de aanvulling echt 10x beter
Maar neen, het bleek toch een gegronde reden te hebben.
:strip_exif()/f/image/mKvM6TMZeU4lI51KTlVBzhVA.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh well, maar refoamen en daarna weer proberen 😎
Betreft gelukkig de woofer(s) (zijn er 2 v.d. 4 in deze staat maar ga ze allemaal vernieuwen) van de front speakers (Kappa 100) en niet de subwoofer (SVS PB3000), dat was echt zuur geweest.
Nickname does not reflect reality