Het feit dat je de hele kamer uit dreunt bij muziek kan te maken hebben met je Jamo's. Ik heb die speakers ook gehad. Leuk instapspul, maar wel enorm aangezet in het laag en ook nog eens erg rommelig. Helemaal als je de jamo's en sub tegelijk de lage regionen laat spelen. Dan wordt het wel erg veel laag. Je moet je speakers op small zetten en de crossover zou ik bij die jamo's vrij hoog zetten. 100hz voor muziek ofzo. Misschien nog wel hoger. Dan pakt je sub de lage(re) tonen en die doet dat veel strakker dan je speakers. Voor het LFE kanaal moet je ze op 120hz zetten, aangezien het LFE kanaal voor films daar begint.Terrz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:12:
Crossover ingesteld op 40hz in de receiver en mijn Jamo S606 zuilen spelen fullrange mee. Als ik de crossover hoger zet en de speakers op small vind ik het al snel weer te veel dreunen. Naar mijn idee vullen ze elkaar met deze instelling zo mooi aan.
Op diverse fora komt eigenlijk altijd hetzelfde naar voren: Crossover op 80-120hz en de zuilen op small.
Maar als ik dat probeer in te stellen zoals het goed klinkt bij muziek moet ik de subwoofer best ver dichtdraaien en mis ik weer die "deep rumble" bij films of ik dreun de kamer uit bij alle tonen die hoger liggen dan 40hz.
De subwoofer stel je als volgt in: gain op 50% en de crossover zet je op maximaal. Met muziek kun je in de receiver inregelen dat je de subwoofer daar minder output geeft, bijvoorbeeld -6db, totdat het lekker klinkt. Voor films zet je de sub op 0db, of wat jij prettig vindt.
Grote kans dat het ook gewoon aan de akoestiek in je kamer ligt dat je met muziek naar de staande golven zit te luisteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 27-07-2021 11:01 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |