Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
Terrz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:12:
Crossover ingesteld op 40hz in de receiver en mijn Jamo S606 zuilen spelen fullrange mee. Als ik de crossover hoger zet en de speakers op small vind ik het al snel weer te veel dreunen. Naar mijn idee vullen ze elkaar met deze instelling zo mooi aan.

Op diverse fora komt eigenlijk altijd hetzelfde naar voren: Crossover op 80-120hz en de zuilen op small.

Maar als ik dat probeer in te stellen zoals het goed klinkt bij muziek moet ik de subwoofer best ver dichtdraaien en mis ik weer die "deep rumble" bij films of ik dreun de kamer uit bij alle tonen die hoger liggen dan 40hz.
Het feit dat je de hele kamer uit dreunt bij muziek kan te maken hebben met je Jamo's. Ik heb die speakers ook gehad. Leuk instapspul, maar wel enorm aangezet in het laag en ook nog eens erg rommelig. Helemaal als je de jamo's en sub tegelijk de lage regionen laat spelen. Dan wordt het wel erg veel laag. Je moet je speakers op small zetten en de crossover zou ik bij die jamo's vrij hoog zetten. 100hz voor muziek ofzo. Misschien nog wel hoger. Dan pakt je sub de lage(re) tonen en die doet dat veel strakker dan je speakers. Voor het LFE kanaal moet je ze op 120hz zetten, aangezien het LFE kanaal voor films daar begint.

De subwoofer stel je als volgt in: gain op 50% en de crossover zet je op maximaal. Met muziek kun je in de receiver inregelen dat je de subwoofer daar minder output geeft, bijvoorbeeld -6db, totdat het lekker klinkt. Voor films zet je de sub op 0db, of wat jij prettig vindt.

Grote kans dat het ook gewoon aan de akoestiek in je kamer ligt dat je met muziek naar de staande golven zit te luisteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 27-07-2021 11:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
Hulleman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Het feit dat je de hele kamer uit dreunt bij muziek kan te maken hebben met je Jamo's. Ik heb die speakers ook gehad. Leuk instapspul, maar wel enorm aangezet in het laag en ook nog eens erg rommelig. Helemaal als je de jamo's en sub tegelijk de lage regionen laat spelen. Dan wordt het wel erg veel laag. Je moet je speakers op small zetten en de crossover zou ik bij die jamo's vrij hoog zetten. 100hz voor muziek ofzo. Misschien nog wel hoger. Dan pakt je sub de lage(re) tonen en die doet dat veel strakker dan je speakers. Voor het LFE kanaal moet je ze op 120hz zetten, aangezien het LFE kanaal voor films daar begint.

De subwoofer stel je als volgt in: gain op 50% en de crossover zet je op maximaal. Met muziek kun je in de receiver inregelen dat je de subwoofer daar minder output geeft, bijvoorbeeld -6db, totdat het lekker klinkt. Voor films zet je de sub op 0db, of wat jij prettig vindt.

Grote kans dat het ook gewoon aan de akoestiek in je kamer ligt dat je met muziek naar de staande golven zit te luisteren.
Bedankt voor de info! Wat jij beschrijft is een oplossing alleen vind ik het niet werkbaar om elke keer de instellingen van mijn receiver te wijzigen als ik wissel van kijk/luistermedium. LFE settings heb ik sowieso niet in mijn receiver. Ik heb enkel de crossover instellingen en "small/large".

Het liefste zou ik iets van een profiel instellen (bijv: muziek, film) en dat met een druk op de knop er tussen wisselen (ook voor m'n vriendin wel handig :+ ). Zijn er receivers die dit ondersteunen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Terrz schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Bedankt voor de info! Wat jij beschrijft is een oplossing alleen vind ik het niet werkbaar om elke keer de instellingen van mijn receiver te wijzigen als ik wissel van kijk/luistermedium. LFE settings heb ik sowieso niet in mijn receiver. Ik heb enkel de crossover instellingen en "small/large".

Het liefste zou ik iets van een profiel instellen (bijv: muziek, film) en dat met een druk op de knop er tussen wisselen (ook voor m'n vriendin wel handig :+ ). Zijn er receivers die dit ondersteunen?
Dat kan deels wel met de groene, gele, blauwe en rode knop. Groen is bij mij movie (DTS surround + neural X), de rode knop is stereo + Audyssey en de gele knop is Pure Direct (stereo, geen Audyssey).

Volgens mij bewaard mijn receiver ook bepaalde instellingen per HDMI input (aantal db's per kanaal), maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het enige wat ik handmatig altijd aanpas is de subwoofer. Bij pure direct zet ik die op +4 en bij de stereo/movie preset op -4. Groot verschil, maar dan klinkt het laag in Pure Direct het lekkerst vind ik. Kan gelukkig gewoon met de Marantz app.

Echte presets waar jij op doelt gaat natuurlijk nog wel iets verder, maar ik durf niet te zeggen of de meest recente receivers dat ondersteunen. Eigenlijk best bijzonder dat dat geen gemeengoed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 27-07-2021 13:24 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 22:34
Vraagje jongens, ik gebruik nu een z2300 van logitech als subwoofer in comb9 met 4x ccm 382 van b&w (plafondspeakers) op de x2600 van denon. Nu hebben de buren al vrij snel last van de bas (in een nieuwbouwhuis) . Helpt het om een fatsoenlijke subwoofer te kopen en de boel opnieuw af te stellen?

Ik heb er vandaag maar een klap opgegeven met een mooie deal op de bw asw 610xp, wat een verschil!!!!!
Hulleman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:17:
[...]

Dat kan deels wel met de groene, gele, blauwe en rode knop. Groen is bij mij movie (DTS surround + neural X), de rode knop is stereo + Audyssey en de gele knop is Pure Direct (stereo, geen Audyssey).

Volgens mij bewaard mijn receiver ook bepaalde instellingen per HDMI input (aantal db's per kanaal), maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het enige wat ik handmatig altijd aanpas is de subwoofer. Bij pure direct zet ik die op +4 en bij de stereo/movie preset op -4. Groot verschil, maar dan klinkt het laag in Pure Direct het lekkerst vind ik. Kan gelukkig gewoon met de Marantz app.

Echte presets waar jij op doelt gaat natuurlijk nog wel iets verder, maar ik durf niet te zeggen of de meest recente receivers dat ondersteunen. Eigenlijk best bijzonder dat dat geen gemeengoed is.
Bij mij werkt de subwoofer niet als ik mijn denon x2600 op pure direct zet..

[ Voor 31% gewijzigd door Luuk013 op 01-08-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Luuk013 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:33:
Vraagje jongens, ik gebruik nu een z2300 van logitech als subwoofer in comb9 met 4x ccm 382 van b&w (plafondspeakers) op de x2600 van denon. Nu hebben de buren al vrij snel last van de bas (in een nieuwbouwhuis) . Helpt het om een fatsoenlijke subwoofer te kopen en de boel opnieuw af te stellen?

Ik heb er vandaag maar een klap opgegeven met een mooie deal op de bw asw 610xp, wat een verschil!!!!!

Bij mij werkt de subwoofer niet als ik mijn denon x2600 op pure direct zet..
Mijn buren hadden er ook last van. SVS soundpath voetjes onder geschroefd en ik heb de buren niet meer gehoord. In mijn vorige huis (20 jaar oud) hoorde ik de buren nooit. In april naar een gloednieuw huis verhuisd (stuk groter, beter geïsoleerd uiteraard). De buren hadden er last van. Ik daar op de koffie en het was echt heel goed hoorbaar. Ik denk dat het te maken heeft met die dunne PVC vloer. Nagenoeg direct contact op het beton en dat draagt.

De sub speelt mee in pure direct als je de subwoofer op LFE+main zet.

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 02-08-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Hulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Mijn buren hadden er ook last van. SVS soundpath voetjes onder geschroefd en ik heb de buren niet meer gehoord. In mijn vorige huis (20 jaar oud) hoorde ik de buren nooit. In april naar een gloednieuw huis verhuisd (stuk groter, beter geïsoleerd uiteraard). De buren hadden er last van. Ik daar op de koffie en het was echt heel goed hoorbaar. Ik denk dat het te maken heeft met die dunne PVC vloer. Nagenoeg direct contact op het beton en dat draagt.

De sub speelt mee in pure direct als je de subwoofer op LFE+main zet.
Thanks, ga er naar kijken. Moet je dan het highpass filter op de subwoofer zelf ook instellen?

Wat is er zo speciaal aan die voetjes van 70 euro?

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk013 op 02-08-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Luuk013 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Thanks, ga er naar kijken. Moet je dan het highpass filter op de subwoofer zelf ook instellen?

Wat is er zo speciaal aan die voetjes van 70 euro?
Je bedoelt de lowpass filter op de achterkant? De sub lowlevel aansluiten op de receiver. Lowpass filter helemaal opendraaien (helemaal naar rechts). Dan speakers op small instellen op je receiver en daar de crossover (lowpass filter) regelen.

Het speciale aan de voetjes is dat ze de sub ontkoppelen van de vloer. Hierdoor minder overdracht aan de vloer waardoor de buren geen last meer hebben van jouw sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Hulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Je bedoelt de lowpass filter op de achterkant? De sub lowlevel aansluiten op de receiver. Lowpass filter helemaal opendraaien (helemaal naar rechts). Dan speakers op small instellen op je receiver en daar de crossover (lowpass filter) regelen.

Het speciale aan de voetjes is dat ze de sub ontkoppelen van de vloer. Hierdoor minder overdracht aan de vloer waardoor de buren geen last meer hebben van jouw sub.
Thanks zal even kijken.

Ik bedoelde in vergelijking met voetjes van wasmachines en andere dempers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Luuk013 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Thanks zal even kijken.

Ik bedoelde in vergelijking met voetjes van wasmachines en andere dempers :)
Ah zo, het principe zal hetzelfde zijn. De voetjes zijn prijzig, maar het werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Terrz schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Beetje laat wellicht, maar mijn 7 jaar oude NAD 748v2 receiver ondersteunt dit. Wellicht een uitzondering inderdaad, maar kan hier 5 presets op configureren.

@Jag heb wat zitten slepen met de subwoofers en diverse metingen verricht voor mso. Vervolgens heeft de computer lekker gewerkt de afgelopen tijd. Had stiekem wel gehoopt dat het wat (makkelijker) vlak(ker) zou kunnen worden. De 2e BK is besteld en hieronder een grafiek van 2 BK subwoofers en 1 Boston Acoustics. De BK is nog niet gereed dus dit is nog slechts theoretisch. Tips en trucs zijn uiteraard welkom.

Een beetje uitleg bij de grafiek.
  • bovenste lijnen zijn van de originele metingen
  • de middelste van de optimalisaties met de optie "minimize seat to seat variations"
  • de onderste dan as flat as possible met in de grafiek een -10dB afwijking om het enigszins te kunnen interpreteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRlKnQfOOkToLIQ1gK9nc8TmVWw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/23A6nSJ12JFkgEeygmv1ayLQ.png?f=fotoalbum_medium

Hieronder dan nog de performance metrics omdat het op het oog niet heel veel uit lijkt te maken maar in de metrics is er nog wel wat verschil. Het is mij echter niet duidelijk in hoeverre dit uit zal maken in de praktijk. De eerste 2 zijn van de "minimize seat to seat variations" optie en de onderste van "as flat as possible..".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV0wEe1vf5mYImI5Dh4mPbha5yo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TJLYpV3XiSWN5HXdRQ7oJWob.png?f=fotoalbum_medium

Aangezien ik een "gewone" minidsp 2x4 heb ben ik wat beperkt met de PEQ filters welke ik toe kan voegen bij de verschillende subwoofer kanalen. Heb het nu als volgt gedaan.
  • 5 PEQ filters bij de shared filters
  • 5 PEQ filters per subwoofer kanaal
  • gain block per subwoofer kanaal
  • bij 2 subwoofers een delay block (limiet 7.2)
  • de subwoofer rechtsachter een polartity inversion
  • target curve ingesteld met 10dB op 20Hz en 30Hz tot 0dB bij de 100Hz
  • totale optimalisatie tijd 3x10 minuten
Aangezien ik toch had zitten slepen met de subwoofers heb ik ook nog een optimalisatie met een 2e Boston Acoustics gedraaid, zodat er in totaal 4 subwoofers zouden zijn. Het wordt dan nog wel iets vlakker maar niet heel veel eigenlijk. Wellicht matched dat niet goed genoeg met de BK's of is de kamer hier te beroerd :+

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Nog een vraagje, ik mwrk dat de subwoofer op laag volume tijdens sommige voorstukjes van videoclips met wind ofbijv intro muziekje suits. of sommige extreem lage tonen toch zeer overheersend kunnen zijn, zo erg dat zelfs de visite zegt dat die bas staat veel te hard staat. Terwijl met de meeste muziek of film het perfect staat afgesteld. Ook als ik het volume een stuk lager zet blijft dit af en toe voorkomen. Hoe lossen jullie dit op? Gaat om een ASW610XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:09
Luuk013 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:29:
Nog een vraagje, ik mwrk dat de subwoofer op laag volume tijdens sommige voorstukjes van videoclips met wind ofbijv intro muziekje suits. of sommige extreem lage tonen toch zeer overheersend kunnen zijn, zo erg dat zelfs de visite zegt dat die bas staat veel te hard staat. Terwijl met de meeste muziek of film het perfect staat afgesteld. Ook als ik het volume een stuk lager zet blijft dit af en toe voorkomen. Hoe lossen jullie dit op? Gaat om een ASW610XP
De eerste post van dit topic lezen, dan kom je erachter wat het is en wat je er aan kunt doen. :)

Staat heel duidelijk uitgelegd

[ Voor 3% gewijzigd door LuisjeNL op 08-08-2021 13:43 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
LuisjeNL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

De eerste post van dit topic lezen, dan kom je erachter wat het is en wat je er aan kunt doen. :)

Staat heel duidelijk uitgelegd
Aah positie dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_O schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Beetje laat wellicht, maar mijn 7 jaar oude NAD 748v2 receiver ondersteunt dit. Wellicht een uitzondering inderdaad, maar kan hier 5 presets op configureren.

@Jag heb wat zitten slepen met de subwoofers en diverse metingen verricht voor mso. Vervolgens heeft de computer lekker gewerkt de afgelopen tijd. Had stiekem wel gehoopt dat het wat (makkelijker) vlak(ker) zou kunnen worden. De 2e BK is besteld en hieronder een grafiek van 2 BK subwoofers en 1 Boston Acoustics. De BK is nog niet gereed dus dit is nog slechts theoretisch. Tips en trucs zijn uiteraard welkom.

Een beetje uitleg bij de grafiek.
  • bovenste lijnen zijn van de originele metingen
  • de middelste van de optimalisaties met de optie "minimize seat to seat variations"
  • de onderste dan as flat as possible met in de grafiek een -10dB afwijking om het enigszins te kunnen interpreteren
[Afbeelding]

Hieronder dan nog de performance metrics omdat het op het oog niet heel veel uit lijkt te maken maar in de metrics is er nog wel wat verschil. Het is mij echter niet duidelijk in hoeverre dit uit zal maken in de praktijk. De eerste 2 zijn van de "minimize seat to seat variations" optie en de onderste van "as flat as possible..".

[Afbeelding]

Aangezien ik een "gewone" minidsp 2x4 heb ben ik wat beperkt met de PEQ filters welke ik toe kan voegen bij de verschillende subwoofer kanalen. Heb het nu als volgt gedaan.
  • 5 PEQ filters bij de shared filters
  • 5 PEQ filters per subwoofer kanaal
  • gain block per subwoofer kanaal
  • bij 2 subwoofers een delay block (limiet 7.2)
  • de subwoofer rechtsachter een polartity inversion
  • target curve ingesteld met 10dB op 20Hz en 30Hz tot 0dB bij de 100Hz
  • totale optimalisatie tijd 3x10 minuten
Aangezien ik toch had zitten slepen met de subwoofers heb ik ook nog een optimalisatie met een 2e Boston Acoustics gedraaid, zodat er in totaal 4 subwoofers zouden zijn. Het wordt dan nog wel iets vlakker maar niet heel veel eigenlijk. Wellicht matched dat niet goed genoeg met de BK's of is de kamer hier te beroerd :+
Ik had deze reactie over het hoofd gezien. Goed bezig met MSO, dat heb je jezelf snel eigen gemaakt. Het resultaat ziet er eigenlijk behoorlijk goed uit. De schaalverdeling van de y as van je plots is behoorlijk fijn en <20hz is niet zo interessant en >100hz ook niet zo heel erg. Als je dat nog aanpast, zie je denk ik pas wat voor kaarsrechte response je krijgt. En dan te bedenken dat je standaard naar zon hobbel landschap luisters als je bovense lijntjes :). Hoe zijn de posities van de subs geweest? En waar zitten de luisterposities?

De verbetering van 4 tov 2 subs is niet mega groot, zeker als je luisterposities dicht bij elkaar zitten. Als je op heel verschillende plekken in de ruimte zou meten, verwacht ik dat de invloed van meer dan 2 subs groter is.

Een 10 dB oplopende target curve (eigenlijk aflopend :P ) is wel fors. Ik heb zelf altijd 6 dB gebruikt, maar dat eindigde in praktijk om de een of andere duistere reden ook altijd met meer haha. Iedereen adviseert ook om een oplopende target curve te gebruiken, en zelfs de allergrootste gurus kunnen niet uitleggen waarom.

Verder, heb je nu niet heel veel gain verschil tussen subs? Ik probeer vaak eerst zonder gain blok, of met heel klein bereik, zodat niet 1 sub al het werk staat te doen. Een andere tip is om de PEQs in de subwoofer kanalen te gebruiken voor seat to seat variatie vermindering. En dan als ie klaar is, dan met de shared filters de response vlak te maken. Maar dat heb je wellicht al gedaan?

5 PEQs is meer dan genoeg overigens, ik doe vaak maar 3 PEQs per kanaal, is meestal net zo goed. En vaak gaat ie met meer PEQs alleen maar PEQs stapelen (op dezelfde frequentie).

Iig heel leuk om te zien dit! Ga je verder met 3 subs?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
Jag schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

Ik had deze reactie over het hoofd gezien. Goed bezig met MSO, dat heb je jezelf snel eigen gemaakt. Het resultaat ziet er eigenlijk behoorlijk goed uit. De schaalverdeling van de y as van je plots is behoorlijk fijn en <20hz is niet zo interessant en >100hz ook niet zo heel erg. Als je dat nog aanpast, zie je denk ik pas wat voor kaarsrechte response je krijgt. En dan te bedenken dat je standaard naar zon hobbel landschap luisters als je bovense lijntjes :). Hoe zijn de posities van de subs geweest? En waar zitten de luisterposities?
Het filmpje deed wonderen en met de nieuwe versie zit er een wizard bij en dan staat het meeste vast goed. Ik begrijp echter zeker nog niet alles, maar als de response goed wordt begrijp ik het voldoende.. Heb de subs linksvoor, rechtsvoor en rechtsachter gepositioneerd in de berekeningen. De luisterposities zijn simpelweg een 3-zits bank om en nabij recht tegenover de voorste subs. Degene rechtsachter staat dan naast de bank bij P3. Ik had nu de verbeteringen door laten voeren van 20-150Hz begrijp ik je goed dat het tot 100Hz eigenlijk voldoende is? Had daar wel iets mee gespeeld en toen werd het zeker vlakker. Heb ondertussen de mains ook los gemeten op dezelfde posities en daar MSO ook nog even mee laten rekenen weliswaar zonder PEQ op de mains, maar als die het daardoor nog mooier krijgt..
Een 10 dB oplopende target curve (eigenlijk aflopend :P ) is wel fors. Ik heb zelf altijd 6 dB gebruikt, maar dat eindigde in praktijk om de een of andere duistere reden ook altijd met meer haha. Iedereen adviseert ook om een oplopende target curve te gebruiken, en zelfs de allergrootste gurus kunnen niet uitleggen waarom.
Dacht begrepen te hebben van de guru's dat hoe lager de frequentie hoe meer dB je nodig hebt om hetzelfde effect te behouden en aangezien een beetje bass een gigantisch WOW effect kan hebben (zeker bij films) leek me 10dB wel mooi :*) Moet hierbij overigens wel zeggen dat de curve dan van +/- 90dB bij de 20-30Hz dan afloopt naar 80dB op 100Hz
Verder, heb je nu niet heel veel gain verschil tussen subs? Ik probeer vaak eerst zonder gain blok, of met heel klein bereik, zodat niet 1 sub al het werk staat te doen. Een andere tip is om de PEQs in de subwoofer kanalen te gebruiken voor seat to seat variatie vermindering. En dan als ie klaar is, dan met de shared filters de response vlak te maken. Maar dat heb je wellicht al gedaan?

5 PEQs is meer dan genoeg overigens, ik doe vaak maar 3 PEQs per kanaal, is meestal net zo goed. En vaak gaat ie met meer PEQs alleen maar PEQs stapelen (op dezelfde frequentie).
Volgens mij viel het mee met de gains, maar zal het eens proberen zonder en daarna eerst bij 1. Ik begin inderdaad met 3PEQ voor de subs alleen en maak het verschil dan zo minimaal mogelijk met meerdere PEQ's. Het verschil wordt nog wel kleiner met 3+ PEQ vandaar dat ik ook wel voor de 5 ben gegaan. Na het rekenwerk check ik ook even of ze inderdaad niet overlappend/ dicht bij elkaar zijn.
Iig heel leuk om te zien dit! Ga je verder met 3 subs?.
Ach ja heb ze straks toch staan en het is niet dat de Boston nog een vermogen opleverd dus die mag lekker meespelen. Hij staat redelijk verstopt en (wellicht het belangrijkst) de baas vind het prima.

Moet overigens wel zeggen dat het grootste nadeel van de sub(s) beter afstellen is dat je alles weer opnieuw moet luisteren/ kijken. Heb zoveel gemist in alles merk ik nu. Schandalig eigenlijk dat audio boeren je iets out of de box verkopen ;)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_O schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Het filmpje deed wonderen en met de nieuwe versie zit er een wizard bij en dan staat het meeste vast goed. Ik begrijp echter zeker nog niet alles, maar als de response goed wordt begrijp ik het voldoende.. Heb de subs linksvoor, rechtsvoor en rechtsachter gepositioneerd in de berekeningen. De luisterposities zijn simpelweg een 3-zits bank om en nabij recht tegenover de voorste subs. Degene rechtsachter staat dan naast de bank bij P3. Ik had nu de verbeteringen door laten voeren van 20-150Hz begrijp ik je goed dat het tot 100Hz eigenlijk voldoende is? Had daar wel iets mee gespeeld en toen werd het zeker vlakker. Heb ondertussen de mains ook los gemeten op dezelfde posities en daar MSO ook nog even mee laten rekenen weliswaar zonder PEQ op de mains, maar als die het daardoor nog mooier krijgt..
Nou je gebruikt subs in de regel tot 100hz. Boven de 100hz wordt de response sowieso een stuk "hariger" door het grote aantal modes.
Dacht begrepen te hebben van de guru's dat hoe lager de frequentie hoe meer dB je nodig hebt om hetzelfde effect te behouden en aangezien een beetje bass een gigantisch WOW effect kan hebben (zeker bij films) leek me 10dB wel mooi :*) Moet hierbij overigens wel zeggen dat de curve dan van +/- 90dB bij de 20-30Hz dan afloopt naar 80dB op 100Hz
Ja joh lekker rollen :). Iedereen gebruikt met mso een oplopende curve, anders klinkt het toch wat iel. Op avsforums runt ook iedereen z'n lfe hot in goed Nederlands. En dan kan je nog bass eq doen om het weggehaalde laag uit de soundtrack terug te halen. Zo ver was ik persoonlijk nog niet gegaan.

In de basis zou lineair goed moeten zijn. Als iedereen een vlakke amplitude response heeft, in de studio en thuis, dan moet het goedkomen :). Hier heeft ons aller Toole ook belangrijke dingen over gezegd.
Volgens mij viel het mee met de gains, maar zal het eens proberen zonder en daarna eerst bij 1. Ik begin inderdaad met 3PEQ voor de subs alleen en maak het verschil dan zo minimaal mogelijk met meerdere PEQ's. Het verschil wordt nog wel kleiner met 3+ PEQ vandaar dat ik ook wel voor de 5 ben gegaan. Na het rekenwerk check ik ook even of ze inderdaad niet overlappend/ dicht bij elkaar zijn.
Ah, klinkt weloverwogen :)
Ach ja heb ze straks toch staan en het is niet dat de Boston nog een vermogen opleverd dus die mag lekker meespelen. Hij staat redelijk verstopt en (wellicht het belangrijkst) de baas vind het prima.

Moet overigens wel zeggen dat het grootste nadeel van de sub(s) beter afstellen is dat je alles weer opnieuw moet luisteren/ kijken. Heb zoveel gemist in alles merk ik nu. Schandalig eigenlijk dat audio boeren je iets out of de box verkopen ;)
Ja voor de meesten is dit veel te ingrijpend en ingewikkeld. Het hele concept van staande golven zal de meesten niet bekend zijn. Maar idd goed sublaag wordt de mens vrolijk van, ik wel iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Jag schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Nou je gebruikt subs in de regel tot 100hz. Boven de 100hz wordt de response sowieso een stuk "hariger" door het grote aantal modes.

[...]

Ja joh lekker rollen :). Iedereen gebruikt met mso een oplopende curve, anders klinkt het toch wat iel. Op avsforums runt ook iedereen z'n lfe hot in goed Nederlands. En dan kan je nog bass eq doen om het weggehaalde laag uit de soundtrack terug te halen. Zo ver was ik persoonlijk nog niet gegaan.

In de basis zou lineair goed moeten zijn. Als iedereen een vlakke amplitude response heeft, in de studio en thuis, dan moet het goedkomen :). Hier heeft ons aller Toole ook belangrijke dingen over gezegd.

[...]

Ah, klinkt weloverwogen :)

[...]

Ja voor de meesten is dit veel te ingrijpend en ingewikkeld. Het hele concept van staande golven zal de meesten niet bekend zijn. Maar idd goed sublaag wordt de mens vrolijk van, ik wel iig :).
Duidelijk, ik ga de optimalisatie range aanpassen en de computer weer laten werken. Wordt vervolgd..

Dan kijken wat het wordt in de praktijk wanneer de tweede BK binnen is. Benieuwd of ik alles wat ik reeds opnieuw gekeken heb nog eens moet doen ;)

Een goede bass word ik ook zeker vrolijk van. Voegt een hoop extra toe en het oude gezegde geldt nog steeds als ik de kans krijg “de bass moet je niet horen..”

----------

Dagje en wat rekenwerk later.. Dit is de voorspelling met 2 subs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8Jf7X0hyCs4pNrA-nxm-1qwKJY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/k9uhereN1bUwYTsCoxcLkUXk.png?f=fotoalbum_medium

Na het exporteren vanuit mso en importeren in de minidsp hieronder het resultaat.

Alleen de subs waarbij bij de bovenste de xover op de receiver op 150Hz staat en bij de onderste op 100Hz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ag2kNbgLTgfLe2Spdywsu-tVNQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptUQVM7HnHNtRfDXSvick1VZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu dan samen met de mains gemeten op de 3 luisterposities met de xover op 150Hz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FiPWdMWKGv_RptU2YAe8NiLxkLk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6h5MVThb91gi73RXMk8vDjK.jpg?f=fotoalbum_medium

Wellicht ben ik een pietlut maar moet en zal het beter krijgen met de mains! Hopelijk zonder te verhuizen of een extra minidsp en versterker. Hoe dan ook als ik het vergelijk met hoe het met alleen rew was t.o.v. mso is het duidelijk een verbetering voor de luisterposities.

@Jag Toevallig nog tips om wellicht de mains en subs beter te combineren of om de metingen anders te doen? Ik doe ze nu met de xover op maximaal (voor mijn receiver is dat 150Hz) en alle overige instellingen (afstand, volume aanpassingen door audyssey) op 0.

------------

Geloof dat ik het voor nu niet beter kan krijgen. Heb het volgende uitgevoerd om het wat strakker i.c.m. de mains te krijgen:
  • audyssey uitgezet (eq v/d receiver dus uit)
  • van alle speakers (behalve de subs) de afstanden handmatig even nagemeten en waar nodig aangepast
  • m.b.v. rew de mains in de receiver afgesteld op 75dB voor zover dat kan (zit op -12dB wanneer het volume v/d receiver op -10 staat)
  • afstand v/d subwoofer in de receiver geleidelijk aangepast om zo het resultaat strakker te krijgen
Dit was voor de subwoofer afstand wijziging, maar na de overige wijzigingen. De crossover staat op 100Hz in de receiver. De metingen zijn op de drie luisterposities (volume receiver op -10)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH_gSo7Jws7-ga62G5xgjhMQWtg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BY1dpzvP73ROHeMAtlE7eq3e.jpg?f=user_large

en dit is dan nu het resultaat (volume receiver op -10)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1Y4TA04wD3L8yFhU_yoPNf5W3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9plfTDF18MSlq5heVcxVB8Jh.jpg?f=user_large

Snel even geluisterd na een aantal fragmenten en hoor de subs nu eigenlijk niet meer (als in overheersend), maar de woofers zijn hard aan het werk wanneer ik er aan voel dus lijkt een geslaagde integratie. Mogelijk ga ik het volume nog een beetje opkrikken v/d subs, maar eerst even luisteren hoe het bevalt zo.

[ Voor 58% gewijzigd door Ronald_O op 11-08-2021 10:37 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Na al die mooie grafiekjes die hier geplaatst worden zelf ook maar eens de stoute schoenen aan getrokken en via marktplaats een MiniDSP 4x2 weten te scoren. Nu moet daar natuurlijk ook nog een meet microfoon bij, alleen vind ik die van UMIK eigenlijk te duur. Ik zie diverse meetmicrofoons van andere merken staan, is bijvoorbeeld deze van Omnictronic of deze van Sonarworks een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor het inregelen van een subwoofer zijn de eisen aan de microfoon niet zo hoog en veel microfoons doen het prima bij lage tonen. Als je er ook > 5 kHz mee wilt meten, moet er een individuele kalibratie bij zitten en moet je de fabrikant vertrouwen dat hij correct is.

Let op dat je voor de Sonarworks een geluidskaart nodig hebt met XLR-microfoonaansluiting met fantoomvoeding. De meeste geluidskaarten met XLR-ingang hebben dit. Een XLR-kabel van 10 meter lang werkt fijn. Vergeet ook niet een microfoonstatief met de juiste houder te kopen.

[ Voor 59% gewijzigd door TBTL op 20-08-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Ronald_O
Ik ben even kwijt welke mains je ook alweer hebt, maar over het algemeen werkt het beter wanneer het laag enkel door de subs wordt gedaan.
Dit heeft vooral te maken met het feit dat je de mains geen individuele delays ed kan geven, dat heeft namelijk uiteraard direct effect op de rest van het geluid.

Een ander bijkomstig voordeel, is dat je woofers van je mains ook stuk minder vervorming met minder laag.

@TBTL
Voor enkel het laag maakt het idd niet bijster veel uit.
De meeste omni mics zijn bij deze lage frequenties heel erg goed omni directioneel.
Let er wel op dat ze vanaf 20Hz meten en kies een lage samplerate met grote FFT lengte in je meting.
Anders is de frequentie resolutie onvoldoende.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
B_FORCE schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:20:
@Ronald_O
Ik ben even kwijt welke mains je ook alweer hebt, maar over het algemeen werkt het beter wanneer het laag enkel door de subs wordt gedaan.
Dit heeft vooral te maken met het feit dat je de mains geen individuele delays ed kan geven, dat heeft namelijk uiteraard direct effect op de rest van het geluid.

Een ander bijkomstig voordeel, is dat je woofers van je mains ook stuk minder vervorming met minder laag.
Snap ik, waarom geef je dat precies aan? Wellicht heb ik ergens verwarring gezaaid, maar heb mijn mains ook op small in de receiver met een crossover op 100Hz, zodat de subs het zware werk doen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronald_O schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:11:
[...]

Snap ik, waarom geef je dat precies aan? Wellicht heb ik ergens verwarring gezaaid, maar heb mijn mains ook op small in de receiver met een crossover op 100Hz, zodat de subs het zware werk doen.
Oh, no prob.

Je bericht hierboven leek net alsof je het laag deed met sub + mains.

Ik weet niet precies hoeveel subs je nu hebt en waar, maar met een multisub opstelling kun je vaak veel hoger crossen. Al helemaal wanneer er twee bij de main speakers staan.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
B_FORCE schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

Oh, no prob.

Je bericht hierboven leek net alsof je het laag deed met sub + mains.

Ik weet niet precies hoeveel subs je nu hebt en waar, maar met een multisub opstelling kun je vaak veel hoger crossen. Al helemaal wanneer er twee bij de main speakers staan.
Ah dan heb ik toch wat verwarring veroorzaakt. Ik doelde op de integratie tussen de subs en de mains. Middels MSO krijg ik een goed resultaat met alleen de subs, maar de mains gooien dan wat roet in het eten. Ben toen gaan spelen met de afstand van de (virtuele) sub in de receiver. Zodoende kreeg ik het wat strakker.

Sinds vandaag heb ik 3 subs staan. De 2e BK is vanmiddag binnengekomen dus ga weer aan de bak met MSO en zal dan eens kijken of een hogere crossover helpt. Vanmiddag even vlug wat rekenwerk door MSO laten doen voor de subs en het resultaat is nu zo gemeten met REW (subs+mains, volume receiver op -20).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxfdUErNzjhSGIjcc3kymXTHvlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SPK6j4XxCuptVZ49xgBXvAjU.jpg?f=user_large

Voor vanavond is dat goed genoeg. Morgen weer verder.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
Nou daar is die dan! Ben er zelf aardig tevreden over. Tot de 70Hz scheelt het niet zo heel veel tussen de onderlinge posities.

Scheelde inderdaad nog best wat om de crossover aan te passen dus dank voor de tip @B_FORCE. Heb nu de crossover op de mains en center speaker op 120Hz en bij de surround op 150Hz. Hieronder zie je dan de integratie van subs en mains. Volume van de receiver staat wederom op -20 dus genoeg ruimte om bij de buren het e.e.a. te laten trillen in de kasten als het nodig mocht zijn ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D-UnDqz-c6wjLKw9TB9feHbTEA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kr7wTTM2xffqJQehSK5uYBKz.jpg?f=user_large

De eerste paar test scenes brachten een big smile met zich mee dus ondanks dat ik nog wel wat verder ga prutsen is het een geslaagde missie. Mocht iemand nog tips zoeken voor leuke test scenes:
  • Finding nemo rond 1:18:00 wanneer Darla op het vissenkomt "tikt"
  • John Wick rond 0:24:00 wanneer die met de voorhamer de vloer open breekt
  • Intro Edge of Tomorrow (als je in de eerste 30 seconden niet een big smile krijgt is er iets mis ;))
Nog even een vraagje wat me opviel tijdens het meten. Wanneer ik alleen de subwoofers los meet gaat de output ongeveer 6dB omlaag over de gehele linie t.o.v. een meting van subwoofers samen met de mains. Als ikhet goed begrepen heb komt dat door de pre/ sub/ lfe out van de receiver welke een boost mee geeft. Klopt dat?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
TBTL schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:17:
Voor het inregelen van een subwoofer zijn de eisen aan de microfoon niet zo hoog en veel microfoons doen het prima bij lage tonen. Als je er ook > 5 kHz mee wilt meten, moet er een individuele kalibratie bij zitten en moet je de fabrikant vertrouwen dat hij correct is.

Let op dat je voor de Sonarworks een geluidskaart nodig hebt met XLR-microfoonaansluiting met fantoomvoeding. De meeste geluidskaarten met XLR-ingang hebben dit. Een XLR-kabel van 10 meter lang werkt fijn. Vergeet ook niet een microfoonstatief met de juiste houder te kopen.
Bedankt! Het gaat bij mij vooral om het laag goed in te regelen. De Sonarworks is dan niet zo geschikt inderdaad. Ik wil voor een USB model gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Terrz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Bedankt! Het gaat bij mij vooral om het laag goed in te regelen. De Sonarworks is dan niet zo geschikt inderdaad. Ik wil voor een USB model gaan.
Afhankelijk wat je wilt gaan meten, maar de meeste USB mics zijn juist niet zo geschikt.

Fantoomspanning is eigenlijk voor elke condenser mic nodig.
USB geluidskaartje met fantoomspanning kosten vrij weinig tegenwoordig.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
B_FORCE schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:25:
[...]

Afhankelijk wat je wilt gaan meten, maar de meeste USB mics zijn juist niet zo geschikt.

Fantoomspanning is eigenlijk voor elke condenser mic nodig.
USB geluidskaartje met fantoomspanning kosten vrij weinig tegenwoordig.
Het gaat vooral om de lage tonen. Ik wil mijn SVS goed inregelen met mijn zuilen.

Ik kan anders ook een mengpaneeltje van het werk lenen. Dus XLR mic zou je aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Terrz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Het gaat vooral om de lage tonen. Ik wil mijn SVS goed inregelen met mijn zuilen.

Ik kan anders ook een mengpaneeltje van het werk lenen. Dus XLR mic zou je aanbevelen?
Het probleem van sommige USB mic is dat ze bv ook niet lager gaan dan 50Hz
Ik weet niet om elk mengpaneel het gaat, maar sommige mengpanelen gaan ook niet lager dan dat (ongeveer)

Bij de Sonarworks SoundID Ref krijg je nog een soort van kalibratie file.

Met ongekalibreerde mics is het een beetje hopen wat je krijgt.

https://www.hifi-selbstba...librierungen-eine-ersicht

https://forum.speakerplan...93_post928252.html#928252

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_O schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:38:
Nou daar is die dan! Ben er zelf aardig tevreden over. Tot de 70Hz scheelt het niet zo heel veel tussen de onderlinge posities.

Scheelde inderdaad nog best wat om de crossover aan te passen dus dank voor de tip @B_FORCE. Heb nu de crossover op de mains en center speaker op 120Hz en bij de surround op 150Hz. Hieronder zie je dan de integratie van subs en mains. Volume van de receiver staat wederom op -20 dus genoeg ruimte om bij de buren het e.e.a. te laten trillen in de kasten als het nodig mocht zijn ;)
[Afbeelding]

De eerste paar test scenes brachten een big smile met zich mee dus ondanks dat ik nog wel wat verder ga prutsen is het een geslaagde missie. Mocht iemand nog tips zoeken voor leuke test scenes:
  • Finding nemo rond 1:18:00 wanneer Darla op het vissenkomt "tikt"
  • John Wick rond 0:24:00 wanneer die met de voorhamer de vloer open breekt
  • Intro Edge of Tomorrow (als je in de eerste 30 seconden niet een big smile krijgt is er iets mis ;))
Nog even een vraagje wat me opviel tijdens het meten. Wanneer ik alleen de subwoofers los meet gaat de output ongeveer 6dB omlaag over de gehele linie t.o.v. een meting van subwoofers samen met de mains. Als ikhet goed begrepen heb komt dat door de pre/ sub/ lfe out van de receiver welke een boost mee geeft. Klopt dat?
Lekker bezig!

Is dat een screenshot uit MSO of iets van je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Jag schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:14:
[...]

Lekker bezig!

Is dat een screenshot uit MSO of iets van je receiver?
Dank u het klinkt ook best lekker. Echt stom dat ik eerder ook kon genieten van hetzelfde als ik dit nu zo ervaar.. wereld van verschil. Wellicht dat ze nog iets te hard gaan, maar heb er verder nog niet aangezeten weer dat zegt wellicht genoeg :*)

Heb m’n Windows op donkere modus staan vandaar het donkere screenshot van REW.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de REL Q100 en de SVS SB-1000 Pro? Ik overweeg een upgrade (soort van... voornamelijk bedieningsgemak maar dat draagt mijn inziens ook bij aan de ervaring) in mijn HT en ik heb in het verleden een REL gehad die prima beviel, echter wil ik iets dat makkelijk(er) te bedienen is. Dit omdat ik bij een film meer power wil maar bij normaal TV wel de ondersteuning van de sub wil, maar deze niet direct hoef te voelen.. (vooral een wens van mijn wederhelft). Die ik nu heb is niets in aan te passen zonder in het menu van mijn receiver te gaan of de subwoofer op zijn kant te zetten.

De SVS SB-1000 Pro lijkt alles te hebben wat mijn eisen betreft, ik vroeg mij enkel af in hoeverre deze zich zou kunnen meten aan de REL Q100 die ik nog in mijn geheugen heb.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07
Heb geen rel q100 gehad maar een mj acoustics reference 100 (brits/ex rel werknemers, 120w, 10” driver, beetje vergelijkbaar met rel q150/stampede). Nu de SVS sb1000 pro.
Dit klinkt zeker dieper/voller. Maar ook bij afspelen muziek is het een snel reagerende subwoofer.
Gewoon bestellen en als niet bevalt dan retour sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Thalaron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:14:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de REL Q100 en de SVS SB-1000 Pro? Ik overweeg een upgrade (soort van... voornamelijk bedieningsgemak maar dat draagt mijn inziens ook bij aan de ervaring) in mijn HT en ik heb in het verleden een REL gehad die prima beviel, echter wil ik iets dat makkelijk(er) te bedienen is. Dit omdat ik bij een film meer power wil maar bij normaal TV wel de ondersteuning van de sub wil, maar deze niet direct hoef te voelen.. (vooral een wens van mijn wederhelft). Die ik nu heb is niets in aan te passen zonder in het menu van mijn receiver te gaan of de subwoofer op zijn kant te zetten.

De SVS SB-1000 Pro lijkt alles te hebben wat mijn eisen betreft, ik vroeg mij enkel af in hoeverre deze zich zou kunnen meten aan de REL Q100 die ik nog in mijn geheugen heb.
SVS veegt echt compleet de vloer aan met REL. REL moet het echt nog van hun naam hebben, maar qua prestaties blijven ze enorm achter. De SVS zal harder, dieper en met minder vervorming spelen. En dat is in vergelijking met moderne REL subwoofers. De Q100 is bijna 25 jaar oud en kan echt niet meer meekomen met moderne drivers en versterking. Dit is een beetje hetzelfde als een diesel uit de jaren 80 vergelijken met een moderne diesel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09
Iemand al ervaring met de nieuwe sb1000 pro en de app om de sub te integreren? Dit lijkt de ideale sub in een 2.1 systeem zonder kamercorrectie in de versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterChaoSs
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-09 15:57

MisterChaoSs

I Love Creating Chaos (ILCC)

Thalaron schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:14:

SVS SB-1000 PRO nu wat weken in bezit en kan het je zeker aanbevelen. Het niveau van mijn hele set werd een stuk omhoog getild en ook zonder zware trillingen merk je gewoon dat de sub alles mooi ondersteund.

Aanpassen van niveau is verder doodeenvoudig via achterkant van de sub of gewoon in de app :)
gelukkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:48:
Iemand al ervaring met de nieuwe sb1000 pro en de app om de sub te integreren? Dit lijkt de ideale sub in een 2.1 systeem zonder kamercorrectie in de versterker.
Heb een Denon receiver en voor de aanschaf van de SVS SB-1000 Pro het hele systeem met zo'n microfoon laten instellen. Toen ik de sub heb aangesloten heb ik enkel het volume ietsje lager gezet i.v.m. de trillingen en hij komt nu al erg goed mee.

Zonder receiver durf ik het niet te zeggen, maar denk dat het makkelijk goed kunt integreren met je twee speakers

[ Voor 21% gewijzigd door MisterChaoSs op 31-08-2021 12:23 ]

If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07
Heb mijne in lfe modus en alles door de versterker laten instellen (Dirac). De app is overigens uitgebreid waarbij je zelfs een equalizer kan instellen voor diverse modi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Klinkt goed. Ik zou met een Powernode (met high pass filter maar zonder Dirac) willen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:28
gelukkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:07:
Klinkt goed. Ik zou met een Powernode (met high pass filter maar zonder Dirac) willen combineren.
Hi! Ik ben wel geïnteresseerd hoe je dat zou doen...dat zou dan gewoon via een kabel vanuit de PowerNode pre out denk, of niet? Dat kan niet draadloos neem ik aan: PowerNode naar SB1000 pro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Draadloos kan denk ik alleen via het SVS systeem. Maar ik zou inderdaad gewoon de pre-out gebruiken en cross-over instellen in de Powernode. Aangezien deze geen correctie of EQ heeft dacht ik dat te doen via de sub zelf. Eventueel voor de juiste EQ eens kijken of de kamer voor het laag te meten is via een Mac met software, audio interface en mic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
Inmiddels ook de Paradigm V10 tegengekomen (V12 is te groot) voor ongeveer hetzelfde geld als de SB1000 pro. De V10 heeft complete ARC kamercorrectie aan boord via smartphone of losse mic.

V10:
+ kamercorrectie via app
- ca. 30hz tov 20hz bij de SB1000
-/+ minder vermogen en kleine driver (10 vs 12inch)
Formaat is ongeveer gelijk

Zoals beschreven zoek ik naar een combi met een Powernode en MA Silver 50 speakers. Gebruik 60/40 voor muziek/ film. Lastig inschatten wat meer brengt: de automatische kamercorrectie of meer power/ lagere hz.

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Kan er iemand een sub aanraden voor een 5.1 systeem met Cambridge Audio Minx Min speakers en een Denon AVR-X2700H receiver.

Zal zowel gebruikt worden voor film als muziek.

Budget is max 300 EUR.

Thanks!

Verwijderd

Tommi4444 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:15:
Kan er iemand een sub aanraden voor een 5.1 systeem met Cambridge Audio Minx Min speakers en een Denon AVR-X2700H receiver.

Budget is max 300 EUR.

Thanks!
Wat heb je zelf al gevonden?

• Tommi4444
Voorlopig kwam ik op dit uit:
- ELAC Debut S10.2
- Argon Bass 8
- KLIPSCH R-100SW

Maar mijn kennis is helaas te beperkt, vandaar de vraag naar advies.

Graag aan te sluiten via LFE (omdat dit blijkbaar het best is).

Bedankt!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tommi4444 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:56:
Voorlopig kwam ik op dit uit:
- ELAC Debut S10.2
- Argon Bass 8
- KLIPSCH R-100SW

Maar mijn kennis is helaas te beperkt, vandaar de vraag naar advies.

Graag aan te sluiten via LFE (omdat dit blijkbaar het best is).

Bedankt!
Argon is niet geweldig. Vond hem zelf in de winkel bij HiFi Klubben best goed klinken maar zou hem niet per se aanraden. Heb je al gedacht aan de Minx sub zelf? Nu voor 299 te koop via Spectrum, betrouwbare zaak waar ik zelf ook mijn sub vandaan heb.

• Thalaron
  • Nu online
Tommi4444 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:15:

Budget is max 300 EUR.

Thanks!
KEF T2 niets voor je? O-)

Wel alleen aansluiting via RCA / Cinch / Tulp aan te sluiten. Ik heb hem op Vraag en Aanbod staan :+

Ik verkoop hem omdat ik wil upgraden naar een SVS (voornamelijk wegens de instelmogelijkheden via de App omdat mijn vrouw altijd zit te mopperen over dat er teveel laag aanwezig is… en ik heb geen zin om steeds in het menu van de receiver te gaan om zaken aan te passen dus hij staat nu vaak gewoon uit…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Tommi4444
Bedankt voor de suggesties. Ik kan voordelig een Elac Debut 2.0 SUB3010 op de kop tikken. Interessant volgens jullie?

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Tommi4444 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 13:49:
Bedankt voor de suggesties. Ik kan voordelig een Elac Debut 2.0 SUB3010 op de kop tikken. Interessant volgens jullie?
Over het algemeen goede reviews, als je hem voor een mooie prijs kan kopen zou ik zeggen waarom niet. Hij is beter dan alles in je eerste lijstje.

• Tommi4444
Ok, top, thanks!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Wat zou een goed alternatief zijn voor een BK 400 XXLS?
Zelf dacht ik aan een SVS PB2000. Zijn er nog andere subs. Budget 800-1200

• hijskraan
  • Laatst online: 13-09 10:20
RobbieHifi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:51:
PB2000 is een gepoorte sub, de BK 400 is een gesloten sub, wel een verschil!
Waar gebruik je hem het meest voor, films of muziek?

• RobbieHifi
hijskraan schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:26:
[...]

PB2000 is een gepoorte sub, de BK 400 is een gesloten sub, wel een verschil!
Waar gebruik je hem het meest voor, films of muziek?
Ik bedoelde de SB2000. Wil een gesloten. Films en muziek is 50%-50%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Met name die app is fantastisch (kwaliteit van de speaker en versterker natuurlijk ook). Ik draai veel verschillende muziek van verschillende bronnen en steeds moet ik een beetje pielen en dat is via app 3000x beter dan op je knieën weer draaien aan de knopjes. Bij een eventuele upgrade is een app ondersteuning cruciaal voor mij geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Rene44 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:23:
[...]

Met name die app is fantastisch (kwaliteit van de speaker en versterker natuurlijk ook). Ik draai veel verschillende muziek van verschillende bronnen en steeds moet ik een beetje pielen en dat is via app 3000x beter dan op je knieën weer draaien aan de knopjes. Bij een eventuele upgrade is een app ondersteuning cruciaal voor mij geworden.
De app heeft een heel ander doel dan de cross-over en gain knoppen op een subwoofer. Gain en cross-over stel je 1x in en kom je daarna eigenlijk nooit meer aan. De app gebruik je voor het instellen van de DSP, dus het is een beetje appels met donuts vergelijken...

Ik persoonlijk vind het jammer dat alleen de pro's nog verkocht worden, ik heb graag de regelmeuk los van de speakers, dan kan je voor je eigen situatie de beste oplossing kiezen. Zo heb ik een miniDSP tussen mijn 2x SB2000 zitten, maar eigenlijk zou die er tussen uit kunnen, daar ik later mijn versterker heb ingewisseld voor een x8500h, welke 2 subs onafhankelijk zou moeten kunnen afregelen...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
MDKlapwijk schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:05:
[...]

De app heeft een heel ander doel dan de cross-over en gain knoppen op een subwoofer. Gain en cross-over stel je 1x in en kom je daarna eigenlijk nooit meer aan. De app gebruik je voor het instellen van de DSP, dus het is een beetje appels met donuts vergelijken...

Ik persoonlijk vind het jammer dat alleen de pro's nog verkocht worden, ik heb graag de regelmeuk los van de speakers, dan kan je voor je eigen situatie de beste oplossing kiezen. Zo heb ik een miniDSP tussen mijn 2x SB2000 zitten, maar eigenlijk zou die er tussen uit kunnen, daar ik later mijn versterker heb ingewisseld voor een x8500h, welke 2 subs onafhankelijk zou moeten kunnen afregelen...
Oh, maar ik speel vrij vaak met de gain, en ook de kantelfunctie. De ene keer wil ik dat ie veel meer aanwezig is, de andere keer niet. Reggea heeft gewoon hele andere instellingen dan klassiek nodig, althans voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Rene44 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:20:
[...]

Oh, maar ik speel vrij vaak met de gain, en ook de kantelfunctie. De ene keer wil ik dat ie veel meer aanwezig is, de andere keer niet. Reggea heeft gewoon hele andere instellingen dan klassiek nodig, althans voor mij.
Gain op de sub is met LFE niet nodig, die zet je op 1/3(?) en de rest zou je op de versterker moeten kunnen regelen. En de fase 180 graden omkeren doe je dacht ik alleen om te integreren, dus als het ruk klinkt schakel je over om te kijken of het beter klinkt, maar ook dat is eenmalig in mijn optiek.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
MDKlapwijk schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:24:
[...]

Gain op de sub is met LFE niet nodig, die zet je op 1/3(?) en de rest zou je op de versterker moeten kunnen regelen. En de fase 180 graden omkeren doe je dacht ik alleen om te integreren, dus als het ruk klinkt schakel je over om te kijken of het beter klinkt, maar ook dat is eenmalig in mijn optiek.
Dan moet je wel een LFE out hebben. Die heb ik niet. Daarnaast denk ik dat een LFE out nooit semi slechte of verschillende bronnen kan manipuleren als jij met de hand kan. Nogmaals, de app maakt het allemaal zeer eenvoudig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
RobbieHifi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:07:
[...]

Ik bedoelde de SB2000. Wil een gesloten. Films en muziek is 50%-50%
Ik vind de SB2000 pro prettig met films. Makkelijk in te stellen ook via de app. Handzaam formaat. Muziek geen ervaring mee, daarvoor gebruik ik hem niet.
Ik heb inmiddels wel soundpath pootjes eronder gezet ipv de normale pootjes op de houten vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Nu online
Kan iemand hier mij vertellen/uitleggen waarom de SVS SB-1000 Pro géén, maar de SB-2000 Pro wél een geaarde stekker heeft? Maakt dat nog uit verder?

De 1000 Pro voldoet op papier aan al mijn wensen, en is in combinatie met mijn relatief kleine speakers denk ik meer dan voldoende… echter heb ik wat vraagtekens over het gebrek aan aarding.. mogelijk dat het een regelgeving ding is en het simpelweg verplicht is vanaf vermogen X maar zitten er nog voor- of nadelen aan waar ik mogelijk niet aan denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgams
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-06-2022
Draait momenteel een q acoustics setup (5.0) zonder subwoofer. Kwam over BK als een goede keuze. Heeft iemand een aanbeveling voor een appartement, tv-ruimte is 4m x 5m.

• Thalaron
  • Nu online
MisterChaoSs schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
SVS SB-1000 PRO nu wat weken in bezit en kan het je zeker aanbevelen. Het niveau van mijn hele set werd een stuk omhoog getild en ook zonder zware trillingen merk je gewoon dat de sub alles mooi ondersteund.

Aanpassen van niveau is verder doodeenvoudig via achterkant van de sub of gewoon in de app :)
Ik moet nog een keer gaan zitten om de App/instellingen te optimaliseren, maar vooralsnog bevalt hij goed. Ziet er strak uit, ook op laag volume merk je dat de SVS ondersteuning geeft aan mijn surround set.

Aankomende maandag ben ik vrij dus dat ga ik hem eens goed testen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjXWT_x7STRsUpO5_lrFETTJzJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7N5Ma7cERrbBcqpSqQ9Kd9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEiNrOqNIJu8BI8RYSH8pcP0KS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XNzIPA5p6QDXhETEAmq0VBr.jpg?f=fotoalbum_large

• Zensu
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 11:32
Heeft iemand gehoord van een Magnat Alpha rs8. Zoek een subwoofer onder de 200 euro.

Of wachten op een goede sale :p

• LuisjeNL
Zensu schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 02:38:
Heeft iemand gehoord van een Magnat Alpha rs8. Zoek een subwoofer onder de 200 euro.

Of wachten op een goede sale :p
Amazon 202,35 incl verzending :+

Lichtpuntje...

• LuisjeNL
LuisjeNL schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 07:59:
[...]

Amazon NL 202,35 incl verzending :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlanR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 06:02
Verkeerde groep

[ Voor 80% gewijzigd door PlanR op 26-09-2021 10:27 ]

Hodlen is hopen. Traden is geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Trichoglossus schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:26:
[...]

Ik vind de SB2000 pro prettig met films. Makkelijk in te stellen ook via de app. Handzaam formaat. Muziek geen ervaring mee, daarvoor gebruik ik hem niet.
Ik heb inmiddels wel soundpath pootjes eronder gezet ipv de normale pootjes op de houten vloer.
Heb je deze ook kunnen vergelijken met de SB3000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:13
Nee, die lag sowieso boven budget. De keuze lag voor mij tussen de SB2000 pro en de PB2000 pro.
Die laatste is alleen aanzienlijk groter. Te groot voor mijn opstelling.
Voor de zolder is de Sb2000 ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Met de verkoop van mijn 15 inch aktieve studio sub begint mijn zoektocht naar een nieuwe sub een beetje chaotisch te worden. Er is een “instap” dubbel 18 inch jbl sub besteld, maar die is vooral voor het thuisbios deel. Ruimte zie hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Ik zoek dus een “redelijk ultieme sub” om weer een stap vooruit te zetten als het gaat om stereo weergave ter aanvulling van mijn dutch & dutch 8m.

Een aantal opties:

2x SVS SB2000 pro, klein, betaalbaar en daardoor kan ik er meteen 2 nemen. Handige app, maar is dit wel goed genoeg voor stereo?

B&W DB2D of DB1D, geen fan van dit merk maar wel interessant dual opposed 10 of 12 inch uit de 800D3 serie. Maar is dit wel krachtig genoeg, voelbaar genoeg, zuiver genoeg op een flink volume?

Een nog dikkere dubbel 18 of 21 inch pa subwoofer, zoals de rcf v221s met dubbel 21 inch voor 2500 (oud model)? https://www.bax-shop.nl/p...39emnzkczPvBoCcOMQAvD_BwE

Zelf bouwen met enkel 18 of 21 inch in een gesloten kast. Probleem is dat ik wel een stevige kast in elkaar kan zetten, maar geen mooi afgewerkte. Zou niet weten waar ik iemand kan vinden die een mooie, strakke, sterke en gelakte kast kan maken.

Iets anders a la arendal? Svs?

Wens: strak, hard en diep. >:) Plaats en plaatsing geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 01-10-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik verwacht hier snel de eerste adviezen voor minstens 4 subs in je kamer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zijn al lang gegeven! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exirion schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:35:
Ik verwacht hier snel de eerste adviezen voor minstens 4 subs in je kamer.
Lekker cynisch. Heb jij een betere suggestie dan?
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:26:
Met de verkoop van mijn 15 inch aktieve studio sub begint mijn zoektocht naar een nieuwe sub een beetje chaotisch te worden. Er is een “instap” dubbel 18 inch jbl sub besteld, maar die is vooral voor het thuisbios deel. Ruimte zie hier: JAHRASTAFARI in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"

Ik zoek dus een “redelijk ultieme sub” om weer een stap vooruit te zetten als het gaat om stereo weergave ter aanvulling van mijn dutch & dutch 8m.

Een aantal opties:

2x SVS SB2000 pro, klein, betaalbaar en daardoor kan ik er meteen 2 nemen. Handige app, maar is dit wel goed genoeg voor stereo?

B&W DB2D of DB1D, geen fan van dit merk maar wel interessant dual opposed 10 of 12 inch uit de 800D3 serie. Maar is dit wel krachtig genoeg, voelbaar genoeg, zuiver genoeg op een flink volume?

Een nog dikkere dubbel 18 of 21 inch pa subwoofer, zoals de rcf v221s met dubbel 21 inch voor 2500 (oud model)? https://www.bax-shop.nl/p...39emnzkczPvBoCcOMQAvD_BwE

Zelf bouwen met enkel 18 of 21 inch in een gesloten kast. Probleem is dat ik wel een stevige kast in elkaar kan zetten, maar geen mooi afgewerkte. Zou niet weten waar ik iemand kan vinden die een mooie, strakke, sterke en gelakte kast kan maken.

Ultieme sub, lekker hoog inzetten :). PA sub inzetten kan natuurlijk, maar normale PA subs zijn eigenlijk wel te hoog ge tuned voor gebruik in HT. Als ik zelf iets nieuws zou maken en ik zou alle ruimte hebben, dan zou het denk ik de skhorn zijn van Josh Ricci. Ik vind zijn ontwerpen sowieso heel vet. Maar goed, dit soort subs geven zo allejezus veel output, dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Hebben bovendien ook zeer serieuze (en dito dure) amps nodig om die output te behalen, anders is het in feite "zonde" van zo'n mega potente driver.

Realistischer en kwalitatief beter is het plan van @Exirion: meerdere subs gebruiken om de room nodes te temperen. Hoe zit je in de DSP? Over bass reflex of gesloten heb ik zelf geen hele sterke mening: gesloten heeft een lagere energie efficientie maar kan in een kleine package eindeloze diepgang bereiken. BR heb je minder resources nodig, maar wel grotere subs. Misschien geen slechte keuze voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieHifi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:51:
Eerste vraag. Wat mis je aan de 400XXLS? Of is ie kaput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Laatst online: 10-08 11:57
@JAHRASTAFARI met de wens hard strak en diep voor een sub, lijkt me de JL audio 112E wel een geschikte kandidaat.
Kleine behuizing met output maar 2db onder een svs sb16 ultra @20hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Een aantal opties:

Had je deze website al gevonden? Daar kan je wel wat leuks uitzoeken.

Maar goed, een potente sub met veel cleane output is een hele goede basis. Maar vervolgens is hoe goed de inroom response wordt, wel leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

[...]

'Strak' is voornamelijk of de frequentierespons op de luisterplaats vlak is. Met een DSP kom je een eind.

Als je de ruimte hebt lijkt zo'n dubbel 18 of 21" subwoofer me geen gekke keus. De RCF V 221-S is afgestemd op 30 Hz, te zien aan het dal in het impedantieverloop. De afstemfrequentie beperkt hoe laag je de subwoofer kan laten spelen met een equalizer (DSP). Is 30 Hz laag genoeg voor je? Zo niet, dan kan je de poorten verlengen om de kast op 20 - 25 Hz af te stemmen. Het compromis kleine kast - diepgang - rendement komt vaak iets minder gunstig uit als je een bestaand ontwerp aanpast, maar dat is niet zo erg, omdat je met een gigantische kast begint.

Je loopt alleen nog de voordelen mis die je hebt als je meerdere subwoofers gebruikt, voornamelijk dat je de bas nu maar op één positie in de kamer goed kan krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door TBTL op 03-10-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TBTL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

'Strak' is voornamelijk of de frequentierespons op de luisterplaats vlak is. Met een DSP kom je een eind.

Als je de ruimte hebt lijkt zo'n dubbel 18 of 21" subwoofer me geen gekke keus. De RCF V 221-S is afgestemd op 30 Hz, te zien aan het dal in het impedantieverloop. De afstemfrequentie beperkt hoe laag je de subwoofer kan laten spelen met een equalizer (DSP). Is 30 Hz laag genoeg voor je? Zo niet, dan kan je de poorten verlengen om de kast op 20 - 25 Hz af te stemmen. Het compromis kleine kast - diepgang - rendement komt vaak iets minder gunstig uit als je een bestaand ontwerp aanpast, maar dat is niet zo erg, omdat je met een gigantische kast begint.

Je loopt alleen nog de voordelen mis die je hebt als je meerdere subwoofers gebruikt, voornamelijk dat je de bas nu maar op één positie in de kamer goed kan krijgen.
Helemaal eens. Ik vraag me af hoeveel output je nou zou kunnen maken @20Hz met zo'n sub met lagere tuning. Met 21inch heb je wel een huge oppervlak natuurlijk, maar er zullen zeker drivers zijn die veul meer max excursie kunnen en dan ook nog zonder excessief te vervormen. Maar goed, 2x 21 inch blijft heel veel conus oppervlakte.

Eventueel kan je nog voor de near field sub optie gaan, dus de drivers net achter de luisterpositie. Op AVSforums zijn nearfield subs sowieso erg populair in de grote zoektocht naar tactile response :). Daar wordt het vaak als aanvulling gebruikt, en dat is waarschijnlijk een goed idee. Maar mocht je voor een enkel sub strategie gaan, dan is dit wellicht een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Als ik twee dezelde soondbars in 1 huiskamer aansluit.
1 op de TV en de tweede op de PC en bijde hebben een draadloze subwoofer kom ik dan in de problemen ?

Het gaat om de JBL bar 2.1 soundbar + subwoofer deep bass

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
mmxmmx schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:38:
Als ik twee dezelde soondbars in 1 huiskamer aansluit.
1 op de TV en de tweede op de PC en bijde hebben een draadloze subwoofer kom ik dan in de problemen ?

Het gaat om de JBL bar 2.1 soundbar + subwoofer deep bass
Denk niet dat het gaat lukken, zal niet in de gebruiksaanwijzing staan. Beste om deze vraag aan JBL te stellen (of aan de winkel waar je hem wilt kopen)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
LuisjeNL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:41:
[...]

Denk niet dat het gaat lukken, zal niet in de gebruiksaanwijzing staan. Beste om deze vraag aan JBL te stellen (of aan de winkel waar je hem wilt kopen)
Oke bedankt heb JBL NL gemaild

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Verwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Eerste vraag. Wat mis je aan de 400XXLS? Of is ie kaput?
Beetje upgrade wens....deel om het upgraden zelf. ;)

Iets meer laag zou wel wenselijk zijn en het makkelijk aanpassen van profielen spreekt mij wel aan
'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieHifi schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Iets meer laag zou wel wenselijk zijn en het makkelijk aanpassen van profielen spreekt mij wel aan
'
Je zou eens kunnen kijken naar een XTZ SUB 12.17 EDGE. Of wellicht een Arendal 1961.

SVS zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Ik heb er 2 gehad, maar imho worden die (plate amps) niet meer zo degelijk gebouwd als vroeger.

Maar goed. Als je gecharmeerd bent van het merk...

EDIT: een tweede XXLS400 erbij; is dat niks? :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar een XTZ SUB 12.17 EDGE. Of wellicht een Arendal 1961.

SVS zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Ik heb er 2 gehad, maar imho worden die (plate amps) niet meer zo degelijk gebouwd als vroeger.

Maar goed. Als je gecharmeerd bent van het merk...

EDIT: een tweede XXLS400 erbij; is dat niks? :9
ben niet per definitie fan van SVS, dus kijk o XTZ en Arendal iets zijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RobbieHifi schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:06:

'
De XXLS400 is een prima klinkende en makkelijk te integreren sub, maar voor films gaat het niet erg laag. Als je het bij BK wil houden en geen grote danwel dure kast wil, is de P12-300SB-PR een prima upgrade :) Ik gebruik er zelf eentje bij een gaming/film-setup. Op termijn overweeg ik 'm wel door een JL Audio te vervangen, maar dan zit je in een heel andere prijsklasse.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
Aye, P12-300SB-PR is een hele fijne prijs/prestatie sub. Ik heb er twee van en met hulp van @Jag een mooi een mooi resultaat mee neer kunnen zetten:
Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
vinom schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:16:
Aye, P12-300SB-PR is een hele fijne prijs/prestatie sub. Ik heb er twee van en met hulp van @Jag een mooi een mooi resultaat mee neer kunnen zetten:
Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"
Interesssant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-01-2022
Morning,

Iemand die de svs sb1000 pro, arendal 1961 1s of de rel ti7 heeft staan? En zo ja, op hoeveel vierkante meter? Ik ben zoekende naar een goede woofer. Twijfel nogal wat ik ga bestellen... Meer info over mijn situatie:
Welke subwoofer? Tips, meningen, suggesties. :)

Feedback wordt enorm gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42

Rayzman

+31 Rayzman

Ik heb sinds kort de sb1000pro staan in mijn woonkamer en ik vind dat meer dan genoeg op de volumes die ik luister. Het zit gedeelte van de kamer is ongeveer 6x5 en de totale oppervlakte bijna 70m2. Eerder had ik een Jbl 178 sub staan van mijn oude setje. Maar ik had de svs nog voor de prijsverhoging. Als je een witte sub wil zou ik nu de arendal kiezen aangezien ze nu even duur zijn en de arendal krachtiger.

Ik heb mijn Svs op auto staan, maar je ziet niet of hij in stand-by is gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Rayzman op 10-10-2021 18:30 ]

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
Tja, ik neig ook meer naar de Arendal. Goede specs. Maar de REL T7i is wellicht wel een mooie muzikale toevoeging. Gaat alleen niet zo laag dus denk dat je dan toch wat mist. Lees alleen wel dat het voor muziek een hele fraaie oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:09
Trichoglossus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:19:
Nee, die lag sowieso boven budget. De keuze lag voor mij tussen de SB2000 pro en de PB2000 pro.
Die laatste is alleen aanzienlijk groter. Te groot voor mijn opstelling.
Voor de zolder is de Sb2000 ruim voldoende.
Wellicht een tip voor de toekomstige kopers van een SVS sub of audio, door goed rond te bellen bij een aantal bedrijven en ook de importeur kan je flinke kortingen krijgen. Hierdoor mijn SVS SB3000 white met ruim 20% korting kunnen kopen (Dat is meer dan een setje gratis soundpaths). Ook op de rest van mijn set een soortgelijke korting kunnen regelen. En dan klinkt alles nog fijner. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas_V1979 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:26:
Tja, ik neig ook meer naar de Arendal. Goede specs. Maar de REL T7i is wellicht wel een mooie muzikale toevoeging. Gaat alleen niet zo laag dus denk dat je dan toch wat mist. Lees alleen wel dat het voor muziek een hele fraaie oplossing is.
'muziekaal' is een mythe over REL. Ga voor de Arendal, dat is veel meer waar voor je geld. REL was 20 jaar geleden interessant, nu zijn ze links en rechts ingehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas_V1979
Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

'muziekaal' is een mythe over REL. Ga voor de Arendal, dat is veel meer waar voor je geld. REL was 20 jaar geleden interessant, nu zijn ze links en rechts ingehaald.
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. Kom dat ook veel tegen over REL. Beetje fanboy subs. ;)
Lees alleen nog niet veel gebruikerservaringen van mensen met 1961 1s en de combi met muziek. Vooral films waar men hen het over heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Thomas_V1979 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:37:
Daar lijkt het inderdaad wel op ja. Kom dat ook veel tegen over REL. Beetje fanboy subs. ;)
BK is producent voor REL geweest en is op een gegeven moment zelf gaan verkopen. Een stuk meer waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas_V1979 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Lees alleen nog niet veel gebruikerservaringen van mensen met 1961 1s en de combi met muziek. Vooral films waar men hen het over heeft.
Als films goed gaan dan is muziek al helemaal geen probleem. SPL en diepgang is waar verschil in zit bij subwoofers, en films zijn de zwaarste belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:46:
Als films goed gaan dan is muziek al helemaal geen probleem. SPL en diepgang is waar verschil in zit bij subwoofers, en films zijn de zwaarste belasting.
Oneens. Er is meer dan SPL en diepgang. Er zijn genoeg subwoofers die het prima doen bij films, zeker voor het effect, maar voor een beetje kritische luisteraar lang niet strak genoeg klinken bij muziek. Een subwoofer die het prima doet met muziek, en makkelijk integreert met fronts, kan soms weer tekort schieten in het allerlaagste laag in filmeffecten. Aan subwoofers die beide echt goed doen hangt vaak een wat hoger prijskaartje. Een bekende formule hiervoor is namelijk een gesloten kast met een flinke woofer met dito x-max en veel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Oneens. Er is meer dan SPL en diepgang. Er zijn genoeg subwoofers die het prima doen bij films, zeker voor het effect, maar voor een beetje kritische luisteraar lang niet strak genoeg klinken bij muziek. Een subwoofer die het prima doet met muziek, en makkelijk integreert met fronts, kan soms weer tekort schieten in het allerlaagste laag in filmeffecten. Aan subwoofers die beide echt goed doen hangt vaak een wat hoger prijskaartje. Een bekende formule hiervoor is namelijk een gesloten kast met een flinke woofer met dito x-max en veel vermogen.
Als ze niet goed klinken bij muziek dan klinken ze ook niet goed bij films. Muziek is geen speciaal soort audio. Je hebt gelijk dat een subwoofer voor muziek goed kan zijn, maar tekort kan schieten bij films maar andersom is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:37:
Als ze niet goed klinken bij muziek dan klinken ze ook niet goed bij films.
Bij films ligt de nadruk veel meer op effectlaag. Als er al muziek in een film zit, dan is dat vaak bewerkt voor het effect. Als er bekende nummers worden gebruikt dan is duidelijk hoorbaar dat het anders klinkt dan het origineel. Een combinatie van EQ en dynamics processing.
Muziek is geen speciaal soort audio. Je hebt gelijk dat een subwoofer voor muziek goed kan zijn, maar tekort kan schieten bij films maar andersom is dat niet het geval.
Zoals gezegd, tijdens een film kijken ligt de nadruk op andere dingen dan bij zuiver muziek luisteren. Bovendien kan een subwoofer perfect zijn voor sublaag tot bijvoorbeeld 60 a 70 Hz, maar daarboven gewoon tekortschieten voor strak laag in muziekweergave. Dan integreert ie niet makkelijk met veel fronts.

Er is gewoon veel meer dan alleen SPL en diepgang alleen. En dat weet je zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:46:
[...]

Bij films ligt de nadruk veel meer op effectlaag. Als er al muziek in een film zit, dan is dat vaak bewerkt voor het effect. Als er bekende nummers worden gebruikt dan is duidelijk hoorbaar dat het anders klinkt dan het origineel. Een combinatie van EQ en dynamics processing.

[...]

Zoals gezegd, tijdens een film kijken ligt de nadruk op andere dingen dan bij zuiver muziek luisteren. Bovendien kan een subwoofer perfect zijn voor sublaag tot bijvoorbeeld 50 a 60 Hz, maar daarboven gewoon tekortschieten voor strak laag in muziekweergave. Dan integreert ie niet makkelijk met veel fronts.

Er is gewoon veel meer dan alleen SPL en diepgang alleen. En dat weet je zelf ook wel.
Heb je een voorbeeld van een sub met een bak output onder de 60hz maar te weinig output tussen de 60 en 100hz? Ben benieuwd, heb dat nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:49:
Heb je een voorbeeld van een sub met een bak output onder de 60hz maar te weinig output tussen de 60 en 100hz? Ben benieuwd, heb dat nog niet eerder gezien.
Waar heb ik het over te weinig output? Lees mijn posts nog eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Waar heb ik het over te weinig output? Lees mijn posts nog eens door.
Welke tekortkomingen heb je het dan over? Group delay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:51:
Welke tekortkomingen heb je het dan over? Group delay?
Group delay kan een oorzaak van hoorbare problemen zijn ja. Maar concreet is lang niet elke subwoofer die het in echt sublaag lekker doet, geschikt voor muziekweergave. Hoe hoog een subwoofer moet doorlopen hangt uiteraard ook af van je fronts en plaatsing, en de akoestiek van de kamer. Ik heb zelf jaren een BK Monolith+ gebruikt die voor z'n prijs subliem is om een film bij te kijken. Voor muziek gaf ik altijd de voorkeur aan stereo zonder sub. Twee jaar geleden heb ik een JL Audio E112 gekocht die een heel stuk beter is voor muziek. Dat is het soort subwoofer dat veel output levert bij erg lage frequenties in films, maar tegelijk super strak laag bij muziek weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:00:
[...]

Group delay kan een oorzaak van hoorbare problemen zijn ja. Maar concreet is lang niet elke subwoofer die het in echt sublaag lekker doet, geschikt voor muziekweergave. Hoe hoog een subwoofer moet doorlopen hangt uiteraard ook af van je fronts en plaatsing, en de akoestiek van de kamer. Ik heb zelf jaren een BK Monolith+ gebruikt die voor z'n prijs subliem is om een film bij te kijken. Voor muziek gaf ik altijd de voorkeur aan stereo zonder sub. Twee jaar geleden heb ik een JL Audio E112 gekocht die een heel stuk beter is voor muziek. Dat is het soort subwoofer dat veel output levert bij erg lage frequenties in films, maar tegelijk super strak laag bij muziek weergeeft.
Je moet nu toch echt even strak laag definiëren. Ik mis naast voldoende SPL, lage vervorming en niet-significante group delay blijkbaar nog een eigenschap. Ben benieuwd welke dat is.
Pagina: 1 ... 26 ... 39 Laatste