"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
SPL is of gelimiteerd door de vervorming of door een te zwakke versterker. In beide gevallen voldoet de subwoofer niet voor muziek en film.Exirion schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:16:
Die group delay en vervorming haal je er nu pas bij. Je begon met SPL en diepgang, en daar ageerde ik tegen.
Group delay kom ik alleen maar mee omdat jij met een niet-defineerbare reden komt waarom een subwoofer die bij een film wel goed presteert dat ineens niet meer kan bij muziek en ik probeer te raden wat dat is.
Verwijderd
FTFYVerwijderd schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:46:
[...]
Als films muziek goed gaat dan is muziek film al helemaal geen probleem.
Of een subwoofer goed is, hangt niet af van de output, maar of deze strak gedetailleerd genoeg speelt om te kunnen integreren in een stereo setup.
Een subwoofer voor film is veel minder veeleisend. Moet gewoon "knallen" bij wijze van spreken.
Ik heb hier gepoorte subwoofers gehad die heerlijk bombastisch klonken tijdens films, maar totaal niet muzikaal waren. Dwz moeilijk te timen en integreren, gewoon omdat ze te "traag" waren.
Verwijderd
Jij hebt hetzelfde probleem als Exirion: ook jij definieert niet wat strak en gedetailleerd is. Je gebruikt allemaal subjectieve en vage termen. Kom eens gewoon met wat cijfers. Wat moeten we weten of een subwoofer goed is? Stellen dat een gesloten subwoofer altijd beter voor muziek is de reinste onzin.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:33:
[...]
FTFY
Of een subwoofer goed is, hangt niet af van de output, maar of deze strak gedetailleerd genoeg speelt om te kunnen integreren in een stereo setup.
Een subwoofer voor film is veel minder veeleisend. Moet gewoon "knallen" bij wijze van spreken.
Ik heb hier gepoorte subwoofers gehad die heerlijk bombastisch klonken tijdens films, maar totaal niet muzikaal waren. Dwz moeilijk te timen en integreren, gewoon omdat ze te "traag" waren.
Naar mijn ervaring gaat het vaak goed met muziek, maar zodra je output gaat eisen lopen veel subwoofers tegen de lamp. Het LFE kanaal moet geen brij zijn van vervorming maar gewoon strak. Misschien komt daar je verwarring vandaan?
Verwijderd
Als ik muziek luister en ik hoor dat de gepoorte sub niet op tijd terug bij de les is, maar een soort van nadreunt, dan snapt iedere audiofiel wat ik bedoel.
En dat gehamer op cijfers...
Wat wil je meten dan? Een waterfall? Gaat niet he. Is afhankelijk van je ruimte. De tijd tussen Xmax en het nulpunt van de driver? Begin er maar eens aan.
Sowieso vind ik het bijzonder dat jij luidsprekers altijd schijnt te willen beoordelen op papier. Ik gebruik mijn oren ipv mijn ogen. Luister jij ook naar tv's om te horen of het beeld goed is?
Als je het daarvan moet hebben, is een goede subwoofer sowieso niet aan je besteedt. De timing moet correct zijn en je hoort vanzelf of het klopt of niet.
Ik wil niet zeggen dat het met een gepoorte subwoofer niet kan, maar dan ga je al snel richting de servo's en direct drive technieken moeten uitwijken om de snelheid van een gesloten sub te kunnen evenaren.
Een subwoofer goed integreren in muziek is moeilijker dan goed integreren bij film. En dat gaat makkelijker met een gesloten kast.
Vandaar mijn correctie op jouw opmerking.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2021 17:37 ]
Wat dat betreft voel ik wel voor zowel het punt van @Exirion en @Verwijderd : dat voor film dit soort response afwijkingen minder storend zijn, en dat het voor muziek beter moet kloppen. Maar dat dit niet zozeer een intrensieke eigenschap is van de sub, maar de combinatie met de ruimte en dat in die zin een sub die gewoon voldoende cleane output genereert een perfect startpunt is om vervolgens een hele mooie inroom response mee te bouwen.
Verwijderd
Nee, dat wil zeggen dat je vage termen gebruikt. Kom nu maar eerst eens met een manier om traag of snel te definiëren. Zolang je dat niet doet draag je echt niets bij aan deze discussie.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:29:
Dat jij niet kunt volgen wat ik bedoel, wil niet zeggen dat ik vage termen gebruik.
Als ik muziek luister en ik hoor dat de gepoorte sub niet op tijd terug bij de les is, maar een soort van nadreunt, dan snapt iedere audiofiel wat ik bedoel.
En dat gehamer op cijfers...
Wat wil je meten dan? Een waterfall? Gaat niet he. Is afhankelijk van je ruimte. De tijd tussen Xmax en het nulpunt van de driver? Begin er maar eens aan.
Sowieso vind ik het bijzonder dat jij luidsprekers altijd schijnt te willen beoordelen op papier. Ik gebruik mijn oren ipv mijn ogen. Luister jij ook naar tv's om te horen of het beeld goed is?
Als je het daarvan moet hebben, is een goede subwoofer sowieso niet aan je besteedt. De timing moet correct zijn en je hoort vanzelf of het klopt of niet.
Ik wil niet zeggen dat het met een gepoorte subwoofer niet kan, maar dan ga je al snel richting de servo's en direct drive technieken moeten uitwijken om de snelheid van een gesloten sub te kunnen evenaren.
Een subwoofer goed integreren in muziek is moeilijker dan goed integreren bij film. En dat gaat makkelijker met een gesloten kast.
Vandaar mijn correctie op jouw opmerking.
Kan je ook uitleggen waarom een reflex subwoofer lastiger te integreren is? Zoals @Jag al aangeeft heeft dat waarschijnlijk te maken met de roommodes waardoor je ineens enorme pieken hebt in het laag. Bij gesloten subwoofers heb je daar minder last van omdat de output simpelweg minder diep doorloopt. Dus geen eigenschap van de subwoofer, maar van de ruimte en het gebrek van een DSP aan jouw kant.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2021 21:27 ]
Verwijderd
Pot. Ketel.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:26:
[...]
Zolang je dat niet doet draag je echt niets bij aan deze discussie.
Jij snapt het niet dus dat moet wel aan mij liggen. Koekoek

Bijzonder dat je denkt mijn ruimte te kennen of te denken dat ik geen DSP gebruik.Dus geen eigenschap van de subwoofer, maar van de ruimte en het gebrek van een DSP aan jouw kant.
Assumption is the mother of....
Omdat de driver van een gepoorte subwoofer doorgaans langer "doorwappert". Duurt langer voordat deze van Xmax weer op het nulpunt staat. Waardoor je een grote kans hebt op rommelig laag bij muziek, zoals Jag ook aangaf. (snelle opeenvolgende basslines, bijvoorbeeld in de 60-80Hz regio van een bassguitar).Kan je ook uitleggen waarom een reflex subwoofer lastiger te integreren is?
Of probeer eens rappe goa/psy te draaien op een ported sub. Valt meteen door de mand.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2021 21:58 ]
Verwijderd
Ok, nu definieer je eindelijk waar je het over hebt. Maar nu moet je alleen nog aangeven wat je met doorwapperen bedoelt, want dat doet een goede woofer niet. Wat voor tijdseenheden hebben we het hier over? Klinkt als een subwoofer met een slechte driver.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:49:
[...]
Pot. Ketel.
Jij snapt het niet dus dat moet wel aan mij liggen. Koekoek![]()
[...]
Bijzonder dat je denkt mijn ruimte te kennen of te denken dat ik geen DSP gebruik.
Assumption is the mother of....
[...]
Omdat de driver van een gepoorte subwoofer doorgaans langer "doorwappert". Duurt langer voordat deze van Xmax weer op het nulpunt staat. Waardoor je een grote kans hebt op rommelig laag bij muziek, zoals Jag ook aangaf. (snelle opeenvolgende basslines, bijvoorbeeld in de 60-80Hz regio van een bassguitar).
Of probeer eens rappe goa/psy te draaien op een ported sub. Valt meteen door de mand.
Bij 60-80hz is er overigens over het algemeen geen verschil in group delay tussen sealed on ported bij goede subwoofers, dus ik snap je waarom je dat frequentiebereik als voorbeeld aanhaalt.
Vaak vraag je om onderbouwing met cijfers, terwijl dat niet echt iets toevoegt; wat @Verwijderd hier aan geeft is dat hij het karakter van een ported subwoofer, minder geschikt vindt voor de muziek stijlen die hij luistert.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:17:
[...]
Ok, nu definieer je eindelijk waar je het over hebt. Maar nu moet je alleen nog aangeven wat je met doorwapperen bedoelt, want dat doet een goede woofer niet. Wat voor tijdseenheden hebben we het hier over? Klinkt als een subwoofer met een slechte driver.
Bij 60-80hz is er overigens over het algemeen geen verschil in group delay tussen sealed on ported bij goede subwoofers, dus ik snap je waarom je dat frequentiebereik als voorbeeld aanhaalt.
Ik begrijp wel wat ie met wapperen bedoelt. Een in een sub met poort hangt de woofer als het ware in de vrije buiten lucht, hierdoor heeft hij geen weerstand van vacuum/overdruk, zoals bij een gesloten variant, hetgeen er voor zorgt dat de woofer 'makkelijker' beweegt, maar dus ook 'moeilijker' stopt met bewegen en dus als het ware na-ijlt/wappert.
Dit is dus 1 van de 'voordelen' t.o.v. gesloten variant, omdat de woofer redelijk makkelijk zijn maximale uitslag zal halen, maar daar zit dus ook wel een in mijn ogen groot nadeel aan; het reflex kanaal in de subwoofer is met zijn lengte afgestemd op een bepaalde range en daar buiten heb je te maken met sub-optimale omstandigheden.
En dat is dus wat er vaak aangegeven wordt met dat dat voor films/dts prima is, maar voor muziek minder ideaal. Dat neemt niet weg dat je de minder positieve eigenschappen van een open/ported sub niet kan verhelpen door het gebruik van hoogwaardigere producten en/of dsp's, maar in de basis zijn die beperkingen er wel.
Ik zelf prefereer ook de gesloten variant, daar ik de eigenschappen van een open variant als compromissen beschouw (beperkte optimale range en meer 'naijlen' voor meer output) en meer voordeel zie in de eigenschappen van een gesloten exemplaar (grotere optimale range en minder 'naijlen' voor wat minder output).
Verder zijn er natuurlijk ook nog verschillen in formaat van de enclosure die in mijn ogen in het voordeel van het gesloten kamp uitvallen.
Belangrijk om bij dit alles even in ogenschouw te nemen, dat ik vergelijk tussen open en gesloten varianten van 'dezelfde' subwoofer, dus bijv. de SB2000 en de PB2000.
P.S. SVS heeft er een aardig artikeltje over staan trouwens: https://www.svsound.com/b...75367747-sealed-vs-ported
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Verwijderd
Jij maakt dezelfde fout, je geeft aan dat er een hoorbaar verschil is tussen sealed en ported subs. Maar je kan het niet verwoorden in concrete termen. We zijn nu zelfs aanbeland bij "karakter", het lijkt wel of we het over 20 jaar oude single malt whiskey hebben. Er kan inderdaad verschil zijn als je orgelmuziek luistert, aangezien dat op dezelfde frequenties zit als het LFE kanaal bij films. Daar zal je output missen bij een sealed sub, maar heeft de ported sub mogelijk hoorbaar teveel group delay. Echter rond het voorbeeld wat eerder werd aangehaald van 60-80hz zal je geen verschil hebben in group delay tussen sealed en ported bij een goede subwoofer. Dus kan jij eens proberen te definiëren wat je met "karakter" wil zeggen?MDKlapwijk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:53:
[...]
Vaak vraag je om onderbouwing met cijfers, terwijl dat niet echt iets toevoegt; wat @Verwijderd hier aan geeft is dat hij het karakter van een ported subwoofer, minder geschikt vindt voor de muziek stijlen die hij luistert.
Hier heb je gelijk in, maar de vraag is dus of dat hoorbaar is. Bij de frequenties die er veel toe doen bij muziek is het namelijk gelijk tussen sealed en ported. Alleen in de aller diepste regionen neem de group delay bij ported subs significant toe. Dat is onder het niveau van 99% van de muziek, en op een niveau dat je sealed sub al output gaat missen.Ik begrijp wel wat ie met wapperen bedoelt. Een in een sub met poort hangt de woofer als het ware in de vrije buiten lucht, hierdoor heeft hij geen weerstand van vacuum/overdruk, zoals bij een gesloten variant, hetgeen er voor zorgt dat de woofer 'makkelijker' beweegt, maar dus ook 'moeilijker' stopt met bewegen en dus als het ware na-ijlt/wappert.
Dit is dus 1 van de 'voordelen' t.o.v. gesloten variant, omdat de woofer redelijk makkelijk zijn maximale uitslag zal halen, maar daar zit dus ook wel een in mijn ogen groot nadeel aan; het reflex kanaal in de subwoofer is met zijn lengte afgestemd op een bepaalde range en daar buiten heb je te maken met sub-optimale omstandigheden.
Dit heb je nog niet verklaard, zie het verhaal hierboven. Verder heb ik misschien hogere eisen en wil ik graag dat het laag bij films ook zonder vervorming is.En dat is dus wat er vaak aangegeven wordt met dat dat voor films/dts prima is, maar voor muziek minder ideaal. Dat neemt niet weg dat je de minder positieve eigenschappen van een open/ported sub niet kan verhelpen door het gebruik van hoogwaardigere producten en/of dsp's, maar in de basis zijn die beperkingen er wel.
Naijlen is group delay, zie de link die je hieronder zelf geeft.Ik zelf prefereer ook de gesloten variant, daar ik de eigenschappen van een open variant als compromissen beschouw (beperkte optimale range en meer 'naijlen' voor meer output) en meer voordeel zie in de eigenschappen van een gesloten exemplaar (grotere optimale range en minder 'naijlen' voor wat minder output).
Als je dat artikel leest zal je zien dat SVS bevestigd wat ik zeg. Er is een mooi grafiek met de group delay waarbij je ziet dat het alleen onder de 30hz verschilt met die subwoofer en dat ze daarboven beiden even strak spelenVerder zijn er natuurlijk ook nog verschillen in formaat van de enclosure die in mijn ogen in het voordeel van het gesloten kamp uitvallen.
Belangrijk om bij dit alles even in ogenschouw te nemen, dat ik vergelijk tussen open en gesloten varianten van 'dezelfde' subwoofer, dus bijv. de SB2000 en de PB2000.
P.S. SVS heeft er een aardig artikeltje over staan trouwens: https://www.svsound.com/b...75367747-sealed-vs-ported
Ik heb overigens zelf 2 SB2000's staan. Waarom? Formaat en voldoende output voor mij situatie. Dat is de afweging die je moet maken. Heb je meer output nodig? Dan ga je voor een bass reflex subwoofer. Wil je het compact houden? Dan ga je voor gesloten. Wil je beiden, dan koop je een gesloten subwoofer met een flink grotere driver of zet je er meerdere weg.
Ik heb nergens aangegeven dat er (bij normaal gebruik) een hoorbaar verschil is, wel heb ik aangeven dat ik begrijp wat er met 'wapperen' bedoelt wordt en of je dit nu wapperen, naijlen of de vakterm group delay noemt maakt niet zo heel veel uit toch?
Verder alleen het verschil in eigenschappen proberen te omschrijven, om daar mijn persoonlijke voorkeur/afweging voor gesloten aan te koppelen; ook ik heb de SB2000's staan; vanwege het formaat van de behuizing, het simpelere design, ontbreken van de 'tuned frequency' en de roll-off eigenschappen. Er staan er dus 2 om de mogelijke 'issues' m.b.t. output en luisterpositie op te vangen/voor te zijn.
Zaken als over excursion en port noise/chuffing bij ported zijn voor mij niet belangrijk, daar deze bij normaal gebruik niet voor zullen komen.
Verder kunnen we er over blijven soebatten of je het verschil in group delay echt hoort, het verschil is er, of het waarneembaar is de vraag. Ik dacht trouwens dat muziek bij zo'n 25Hz begint?
Verwijderd
Alright, dan gewoon de conclusie trekken dat zijn input geen toegevoegde waarde heeft. Aangezien hij het niet voor anderen concreet kan maken waarom hij die mening heeft. Aan dat soort input hebben anderen niets als zij een keuze moeten maken, want die input is niet te vertalen naar de situatie van een ander. Wil je echt dat anderen er wat aan hebben dat zal je concreet moeten benoemen wat er speelt. Zie ook dat artikel van SVS, zolang de group delay onder een bepaald niveau zit is het onhoorbaar. Dan doet het er dus niet toe voor het geluid of je gesloten of reflex subwoofer gaat. Je kan dan tenminste gaan kijken naar andere eigenschappen zoals formaat, prijs, output, diepgang, en roll-off (hoewel met DSP's dat tegenwoordig ook niet gewoon 12dB en 24dB per octaaf is).MDKlapwijk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:02:
@Verwijderd, welke fout maak ik? Ik geef alleen maar aan dat je om cijfers vraagt, terwijl @Verwijderd in mijn optiek eigenlijk alleen zijn voorkeur uitspreekt en dat hoeft ie helemaal niet te onderbouwen met cijfers.
Ik heb nergens aangegeven dat er (bij normaal gebruik) een hoorbaar verschil is, wel heb ik aangeven dat ik begrijp wat er met 'wapperen' bedoelt wordt en of je dit nu wapperen, naijlen of de vakterm group delay noemt maakt niet zo heel veel uit toch?
Verder alleen het verschil in eigenschappen proberen te omschrijven, om daar mijn persoonlijke voorkeur/afweging voor gesloten aan te koppelen; ook ik heb de SB2000's staan; vanwege het formaat van de behuizing, het simpelere design, ontbreken van de 'tuned frequency' en de roll-off eigenschappen. Er staan er dus 2 om de mogelijke 'issues' m.b.t. output en luisterpositie op te vangen/voor te zijn.
Zaken als over excursion en port noise/chuffing bij ported zijn voor mij niet belangrijk, daar deze bij normaal gebruik niet voor zullen komen.
Verder kunnen we er over blijven soebatten of je het verschil in group delay echt hoort, het verschil is er, of het waarneembaar is de vraag. Ik dacht trouwens dat muziek bij zo'n 25Hz begint?
Muziek begint inderdaad bij zo'n 25hz, geloof dat de laagste noot op een piano op 27.5hz zit. Dus je hebt al snel een 12" nodig om dat te halen met een gesloten sub.
Tja, maar dat geldt dus ook voor de meningen onderbouwd met gegevens van wetenschappelijk onderzoek, daar is ook niet van gezegd of het toepasbaar is op een andere situatie. En het mooie van iemands mening is dat je die naast je neer kan leggen... Tenzij het je vrouw is natuurlijk, vandaar dat de WAF eigenlijk het zwaarste weegt in de keuze van een subwoofer en die is zo subjectief als het maar kan zijn...Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:15:
[...]
Alright, dan gewoon de conclusie trekken dat zijn input geen toegevoegde waarde heeft. Aangezien hij het niet voor anderen concreet kan maken waarom hij die mening heeft. Aan dat soort input hebben anderen niets als zij een keuze moeten maken, want die input is niet te vertalen naar de situatie van een ander.
Ik vind zelf dus de eigenschappen, voordat je er met een dsp in gaat zitten harken, iets zwaarder wegen en dat staat dus los van of het anders/beter/hetzelfde klinkt als de ported oplossing.Wil je echt dat anderen er wat aan hebben dat zal je concreet moeten benoemen wat er speelt. Zie ook dat artikel van SVS, zolang de group delay onder een bepaald niveau zit is het onhoorbaar. Dan doet het er dus niet toe voor het geluid of je gesloten of reflex subwoofer gaat. Je kan dan tenminste gaan kijken naar andere eigenschappen zoals formaat, prijs, output, diepgang, en roll-off (hoewel met DSP's dat tegenwoordig ook niet gewoon 12dB en 24dB per octaaf is).
Ja of eentje met dual opposed woofers, zoals bijv. de DB3D, die heb ook nog even gehad, maar die was na het plaatsen van een u-bank iets minder makkelijk te plaatsen in de woonkamer en dus vervangen door 2x svs.Muziek begint inderdaad bij zo'n 25hz, geloof dat de laagste noot op een piano op 27.5hz zit. Dus je hebt al snel een 12" nodig om dat te halen met een gesloten sub.
Trouwens nog een aardig artikeltje: https://www.audioholics.c...aled-vs-ported-subwoofers
Verwijderd
Thx. Na-ijlen is het woord wat ik zocht.. Ik bedoel inderdaad een vertraagde reactie, inherent aan ported subs. Is overigens geen voorkeur, maar feit.
Valt alleen bij sommige muziekstijlen meer op dan bij anderen. Dus hoeft geen belemmering te zijn, naar gelang de muziek die je luistert. Kan bijvoorbeeld bij drum 'n bass net ff wat extra geven.
Maar dat is voorkeur
Verwijderd
Het valt inderdaad op bij bepaalde muziekstijlen zoals orgelmuziek, omdat dat tegen de tuningsfrequentie aanzit van een goede ported subwoofer.Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Thx. Na-ijlen is het woord wat ik zocht.. Ik bedoel inderdaad een vertraagde reactie, inherent aan ported subs. Is overigens geen voorkeur, maar feit.
Valt alleen bij sommige muziekstijlen meer op dan bij anderen. Dus hoeft geen belemmering te zijn, naar gelang de muziek die je luistert. Kan bijvoorbeeld bij drum 'n bass net ff wat extra geven.
Maar dat is voorkeur
Bij drum 'n bass zit de bass op z'n laagst meestal rond de 40 hz, waarbij een goede ported sub hetzelfde presteert als een een gesloten subwoofer. Het hele idee van een poort is juist dat het alleen effect heeft in de laagste regionen. En 40hz is niet laag genoeg om een probleem te zijn.
Bij LFE zal je eerder tegen de beschreven problemen aanlopen, aangezien dat wél zo laag gaat.
Misschien heb je geen goed beeld van hoe laag 25hz eigenlijk is?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2021 12:32 ]
Orgelmuziek kan zelfs tot 8Hz gaan en ik dacht dat de meeste ported subs tussen de 16Hz en 18Hz getuned zijn?Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:29:
[...]
Het valt inderdaad op bij bepaalde muziekstijlen zoals orgelmuziek, omdat dat tegen de tuningsfrequentie aanzit van een goede ported subwoofer.
Verwijderd
Ja, lastig om dat te spelen. Een gesloten subwoofer heeft er ook wat moeite meeMDKlapwijk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:00:
[...]
Orgelmuziek kan zelfs tot 8Hz gaan en ik dacht dat de meeste ported subs tussen de 16Hz en 18Hz getuned zijn?
Ik zie hier heel veel gevoel in je beargumentatie, Een woofer in een bass reflex behuizing maakt juist minder uitslag in zijn passband: de invloed van de poort vermindert deze sterk. Boven de tuning van de poort is het gelijk aan gesloten. Onder de poort tuning frequentie stijgt de excursie sterk en is de output juist laag door de akoestische kortsluiiting die ontstaat. Daarom moeten BR subs ook de ge highpassed worden net odner de poort tuning. Dit is allemaal basic subwoofer-o-logieMDKlapwijk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:53:
[...]
Vaak vraag je om onderbouwing met cijfers, terwijl dat niet echt iets toevoegt; wat @Verwijderd hier aan geeft is dat hij het karakter van een ported subwoofer, minder geschikt vindt voor de muziek stijlen die hij luistert.
Ik begrijp wel wat ie met wapperen bedoelt. Een in een sub met poort hangt de woofer als het ware in de vrije buiten lucht, hierdoor heeft hij geen weerstand van vacuum/overdruk, zoals bij een gesloten variant, hetgeen er voor zorgt dat de woofer 'makkelijker' beweegt, maar dus ook 'moeilijker' stopt met bewegen en dus als het ware na-ijlt/wappert.
En dat is dus wat er vaak aangegeven wordt met dat dat voor films/dts prima is, maar voor muziek minder ideaal. Dat neemt niet weg dat je de minder positieve eigenschappen van een open/ported sub niet kan verhelpen door het gebruik van hoogwaardigere producten en/of dsp's, maar in de basis zijn die beperkingen er wel.
Ik zelf prefereer ook de gesloten variant, daar ik de eigenschappen van een open variant als compromissen beschouw (beperkte optimale range en meer 'naijlen' voor meer output) en meer voordeel zie in de eigenschappen van een gesloten exemplaar (grotere optimale range en minder 'naijlen' voor wat minder output).
Verder zijn er natuurlijk ook nog verschillen in formaat van de enclosure die in mijn ogen in het voordeel van het gesloten kamp uitvallen.
Als je echt de hoorbaarheid van de resonantie die de bass relfex poort toevoegt wilt weten, dan moet je dat vergelijk met een identieke amplitude response. En dat is waar het heel makkelijk mis gaat, bass reflex en gesloten hebben in de basis een andere amplitude response waarbij de bass reflex sub dieper doorloopt. Dit kan, met nadruk op kan, traag klinken inroom omdat vaak de laagste node een flinke boost geeft zo rond de 25-35hz. Alle vermeende hoorbare effecten ver boven de tuning frequentie, zoals @Verwijderd ook aanhaalt, komen denk ik eerder door lager frequente problemen. Dit is dan ook de echte uitdaging: de amplitude response inroom goed krijgen, want wat de kamer toevoegt aan resonantie is zeer indrukwekkend en sowieso van veel grotere orde dan intrinsieke verschillen tussen subwoofers.
Via de website van BK betaal je bijv. omgerekend ruim 500 euro voor de P12-300SB en dat is dan nog zonder verzendkosten én de BTW die je moet betalen zodra het binnen de EU komt. Dan wordt het toch wel een erg duur geintje. De SB1000 heb ik ook niet meer voor onder de 600 gezien.
Mijn oog viel zelf op de Wharfedale SW-12 of de Klipsch R-112SW.
Ik ben bekend met Wharfedale omdat al m'n huidige speakers van hun zijn, en over Klipsch heb ik altijd wel goede dingen gehoord. Op dit moment maak ik gebruik van een Yamaha NS-SW050, die het heel aardig doet maar af en toe de neiging heeft om toch te bonken.
Voor een houten vloer had ik begrepen dat een downfiring sub mogelijk een betere optie is?
Edit: ik bedenk net dat het misschien ook handig is om te zeggen dat ik m'n setup met name gebruik voor games en films.
[ Voor 4% gewijzigd door MagnoliaPTA op 15-10-2021 13:25 ]
Ik heb zelf eerst de 15 en later de 12 inch Klipsch gehad, de 15 vond ik te groot in ons interieur, toen de 12 inch, deed het erg goed.MagnoliaPTA schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:15:
Tussen de vurige discussies door: heeft iemand nog een suggestie voor een goeie sub tussen de 400-500 euro? Ik heb uiteraard de eerste post bekeken maar aangeraden subs zoals de BK P12-300SB en SVS SB1000 zijn al lang niet meer voor die prijzen verkrijgbaar.
Via de website van BK betaal je bijv. omgerekend ruim 500 euro voor de P12-300SB en dat is dan nog zonder verzendkosten én de BTW die je moet betalen zodra het binnen de EU komt. Dan wordt het toch wel een erg duur geintje. De SB1000 heb ik ook niet meer voor onder de 600 gezien.
Ik ben bekend met Wharfedale omdat al m'n huidige speakers van hun zijn, en over Klipsch heb ik altijd wel goede dingen gehoord. Op dit moment maak ik gebruik van een Yamaha NS-SW050, die het heel aardig doet maar af en toe de neiging heeft om toch te bonken.
Voor een houten vloer had ik begrepen dat een downfiring sub mogelijk een betere optie is?
Edit: ik bedenk net dat het misschien ook handig is om te zeggen dat ik m'n setup met name gebruik voor games en films.
Voor de prijs een aanrader, de Wharfdale ken ik niet.
Nu heb ik de BK P12 -300SB PR , zeer content mee.
Ik was totaal €1150,- kwijt een jaar terug voor twee keer BK P12-300SB-PR. Dat is niet meer haalbaar? Ik heb ook maar 1x verzendkosten hoeven te betalen.MagnoliaPTA schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:15:
Tussen de vurige discussies door: heeft iemand nog een suggestie voor een goeie sub tussen de 400-500 euro? Ik heb uiteraard de eerste post bekeken maar aangeraden subs zoals de BK P12-300SB en SVS SB1000 zijn al lang niet meer voor die prijzen verkrijgbaar.
Heb het net even opgezocht:vinom schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:50:
[...]
Ik was totaal €1150,- kwijt een jaar terug voor twee keer BK P12-300SB-PR. Dat is niet meer haalbaar? Ik heb ook maar 1x verzendkosten hoeven te betalen.
Omgerekend van pond naar euro inclusief BTW, bezorgkosten en afhandelingskosten komt de BK P12-300 SB
op 505 euro.
Waar kijk jij dan, als ik vragen mag? Als ik op de website van BK kijk, zie ik 420 nog wat pond plus 27 pond verzending. Dat is dan omgerekend in euro ~533,-. Voor zover ik de tekst begrijp is dat dan nog zónder BTW die je moet betalen zodra het de EU binnenkomt.hijskraan schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:59:
[...]
Heb het net even opgezocht:
Omgerekend van pond naar euro inclusief BTW, bezorgkosten en afhandelingskosten komt de BK P12-300 SB
op 505 euro.
Sub zwart of wit : 414,95 pondMagnoliaPTA schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Waar kijk jij dan, als ik vragen mag? Als ik op de website van BK kijk, zie ik 420 nog wat pond plus 27 pond verzending. Dat is dan omgerekend in euro ~533,-. Voor zover ik de tekst begrijp is dat dan nog zónder BTW die je moet betalen zodra het de EU binnenkomt.
Shipping: 26,39
Aan de courier betalen: 21% BTW en 7 euro afhandelingskosten
Ik betaalde vorig jaar 580 euro met verzending (mat zwart).vinom schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:50:
Ik was totaal €1150,- kwijt een jaar terug voor twee keer BK P12-300SB-PR. Dat is niet meer haalbaar? Ik heb ook maar 1x verzendkosten hoeven te betalen.
Als er nu nog BTW bij komt zou ik toch naar andere merken uitwijken.
[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 15-10-2021 15:54 ]
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Tegenwoordig betaal je de prijs welke ze op de site hebben staan *0,87 (dus minus de Engelse BTW). De P12-300SB is dus nog verkrijgbaar voor rond de €500,-.
Ze bieden ook nog steeds hele goede service bij BK aangezien één van mijn P12-300SB-PR soms geen output gaf hebben ze me "gewoon" een nieuwe versterker opgestuurd. Net als @vinom kan ik twee van die subwoofers met een brede glimlach aanbevelen! Zou zelf dus even door sparen als die nu nog te duur is. Daar ga je geen spijt van krijgen.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan!Ronald_O schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:03:
In augustus heb ik de P12-300SB-PR besteld voor £443/ €525 inclusief verzendkosten. Daar komt dan onze BTW nog overheen met kosten van de koerier (DPD in mijn geval). Echter wordt er ook de P12-300SB genoemd en die is bijna £100 goedkoper.
Tegenwoordig betaal je de prijs welke ze op de site hebben staan *0,87 (dus minus de Engelse BTW). De P12-300SB is dus nog verkrijgbaar voor rond de €500,-.
Ze bieden ook nog steeds hele goede service bij BK aangezien één van mijn P12-300SB-PR soms geen output gaf hebben ze me "gewoon" een nieuwe versterker opgestuurd. Net als @vinom kan ik twee van die subwoofers met een brede glimlach aanbevelen! Zou zelf dus even door sparen als die nu nog te duur is. Daar ga je geen spijt van krijgen.
🤔
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/loXrSGJjS1ktTxRW3426IZZf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NAVXKgIesO3TFWdkDFBaB6x0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WWgAwzokW0leIALa0UQw1cyJ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nGxNnYpoAgLjsZzXjkRrRfi6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oaf6v1C1BMeaMSJKh5h6nCBz.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KEcJW10BfcuwzXQqP59apzfG.jpg?f=user_large)
Ik kreeg van BK dit rekensommetje. Een vriend van me had interesse nadat hij mijn P12-300SB-PR had gehoord:Ronald_O schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:03:
In augustus heb ik de P12-300SB-PR besteld voor £443/ €525 inclusief verzendkosten. Daar komt dan onze BTW nog overheen met kosten van de koerier (DPD in mijn geval). Echter wordt er ook de P12-300SB genoemd en die is bijna £100 goedkoper.
"For example the cost of a standard P12-300SB-PR would be as follows:-
1 x P12-300SB-PR Black @ £420.79
1 x Shipping @ £26.39
Total £447.18
So we would ask for £447.18 then the courier will ask you to pay the VAT at 21% = £93.90 and also a 6.05 Euro handling charge."
Dan kom ik in totaal op €641.
Een aardig bedrag maar ook ondervonden dat de service uitstekend is. Na ontvangst van de sub twee jaar geleden een nieuwe plate amp ontvangen na een storing.
De SVS lijkt op dit moment wat aantrekkelijker omdat je vanuit je luisterpositie d.m.v. de app de hele boel perfect kunt afstellen (en e.v.t. uit te breiden is naar een draadloos systeem). Heeft er iemand ervaringen met de SVS?
[ Voor 6% gewijzigd door MagnoliaPTA op 18-10-2021 09:32 ]
MDF zie ik ook niet heel erg graag in een product van merknaam die toch reputatie zou moeten hebben.JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:41:
De subwoofer voor mijn thuisbioscoop is eindelijk gearriveerd, maar helaas DOA. Flinke smak ergens onderweg gemaakt, niet duidelijk te zien aan de doos vreemd genoeg. Wordt binnenkort weer omgeruild en aan mij de taak om dit geval van bijna 100kg weer in de reeds kapot gescheurde doos te krijgen.
🤔
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeker voor dat prijskaartje en de normale use case.
Overigens snap ik niet helemaal waarom je voor BR zou gaan met deze dingen?
Zo laag gaan ze namelijk niet, ze zijn vooral geoptimaliseerd voor SPL.
Heb de SVS SB-1000 PRO nu een tijdje en kan hem absoluut aanraden. De app heb ik zelfs nog niet gebruikt, enkel aan de achterkant ietsje aangepast, na automatische set-up met m'n Denon receiver.MagnoliaPTA schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:31:
Thanks voor alle adviezen allemaal! Is inmiddels wel duidelijk dat ik beter even kan doorsparen en het meteen goed moet doen. Ik twijfel daarom voor nu tussen de SVS SB-1000 PRO en de eerdergenoemde BK P12-300SB-PR.
De SVS lijkt op dit moment wat aantrekkelijker omdat je vanuit je luisterpositie d.m.v. de app de hele boel perfect kunt afstellen (en e.v.t. uit te breiden is naar een draadloos systeem). Heeft er iemand ervaringen met de SVS?
Ben zelf verre van een expert, ook in dit forum en receiver forum redelijk wat informatie moeten opdoen
If I can't see the enemy, the enemy can't se *DEAD
Dat is vervelend zeg! Waar komen ze vandaan?JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:41:
De subwoofer voor mijn thuisbioscoop is eindelijk gearriveerd, maar helaas DOA. Flinke smak ergens onderweg gemaakt, niet duidelijk te zien aan de doos vreemd genoeg. Wordt binnenkort weer omgeruild en aan mij de taak om dit geval van bijna 100kg weer in de reeds kapot gescheurde doos te krijgen.
🤔
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou ben ik zelf ook geen fan van MDF, veel te kwetsbaar en zwaar + lastiger af te werken en het geeft ook nog eens waanzinnig veel stof met een frees machine. Maar voor vaste installatie, kan je wel voorstellen dat je MDF gebruikt toch? En deze zijn voor pro gebruik, dan is de energie efficientie van BR wel wenselijk mijns inziens.B_FORCE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:38:
[...]
MDF zie ik ook niet heel erg graag in een product van merknaam die toch reputatie zou moeten hebben.
Zeker voor dat prijskaartje en de normale use case.
Overigens snap ik niet helemaal waarom je voor BR zou gaan met deze dingen?
Zo laag gaan ze namelijk niet, ze zijn vooral geoptimaliseerd voor SPL.
In de PRO wereld wil niemand MDF.Jag schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:51:
Nou ben ik zelf ook geen fan van MDF, veel te kwetsbaar en zwaar + lastiger af te werken en het geeft ook nog eens waanzinnig veel stof met een frees machine. Maar voor vaste installatie, kan je wel voorstellen dat je MDF gebruikt toch? En deze zijn voor pro gebruik, dan is de energie efficientie van BR wel wenselijk mijns inziens.
VEEEEEL te kwetsbaar voor vocht en warmte.
Dat is echt huilen met de pet op, zelfs voor vaste installaties.
Binnen een paar jaar (net na de garantie) zullen ze echt uit elkaar vallen.
(Destijds hebben wij meerdere vaste installaties gedaan voor een aantal bioscopen)
De meeste kasten zijn van berken multiplex of soms populieren als het gewicht laag moet zijn.
Wat betreft BR; ja daarom zei ik al dat ze vooral voor SPL geoptimaliseerd zijn.
Typisch -3dB rond de 45-55Hz ofzo. Niet echt lekker voor thuis, zeker niet voor films.
In dit geval zie ik ook nog dat het passieve kasten zijn en @JAHRASTAFARI ze met een externe versterker aanstuurt.
Niks mis met 18 inch, sterker nog goede keuze
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 18-10-2021 21:28 ]
Hoop dat de nieuwe wel 100% in orde zijn, je wilt niet weten wat voor een krachttoer het was om ze weer uit de kelder en in de doos te krijgen.
Ik ga binnenkort de woning omgooien (tv naar rechts, dressoir naar links) en maak van de gelegenheid gebruik tot aanschaf nieuwe TV + geluid.
Qua geluid loop ik vast op wel of geen dubbele subwoofer.
Ik zou er graag 2 willen, lijkt bij goed afstellen beter dan 1, maar qua plaatsing ben ik gelimiteerd tot onderstaande optie:

Degene rechts zal prima zijn, maar is een tweede op dezelfe lijn maar dan achteren ook nog aan te bevelen? Ik lees qua voorbeelden dat deze tweede beter of voor aan de andere kant van het tv meubel kan staan, of kruislings. Beide opties gaan niet (voor = veto ega en kruislings komt deze in het looppad van de opening naar de garage die tzt bij de woning komt.
Dus... Een tweede sub achter op dezelfde lijn, of is dat zo een matig idee dat ik het beter bij 1 kan houden?
Godfather Bodybuilding topic reeks
Ik zit te kijken naar een nieuwe Arendal 1S of 1V sub, ben er nog niet uit of het sealed of ported moet worden.
Als beidde subs tot 20hz genoeg dB’s kan produceren voor mijn normale luisterniveau (kijkende maar CEA2010 waardes omgerekend naar inroom) in een grote woonkamer met open keuken van 118m3, gaan beide subs dan een rechte frequency response geven of ga je met de sealed dan alsnog een rolloff krijgen?
Indien het geval, zal de ervaring tussen beide soorten hetzelfde zijn of toch anders?
Ik zou denken dat als je bv max piek van 95dB zou willen hebben vanaf 20hz, de sealed dit kan doen, net als de ported. Maar doet hij dat ook, ondanks het een sealed is?
Ik wil voor zowel muziek als Netflix gaan gebruiken, waar de balans meer naar Netflix zal uitvallen.
Alvast hartelijk dank als iemand me het kan verhelderen!
Mjin eerste indruk van deze subs is dat ze heel geschikt zouden zijn om als zogenaamde MBM te gebruiken (in avsforums terminologieJAHRASTAFARI schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:36:
@B_FORCE zodra de nieuwe gearriveerd zijn, ga ik eea uittesten.
Hoop dat de nieuwe wel 100% in orde zijn, je wilt niet weten wat voor een krachttoer het was om ze weer uit de kelder en in de doos te krijgen.
Deze subs standalone missen denk ik wel de diepgang. Als je ze standalone wilt gebruiken kan je ze gesloten maken, maar dat is wel echt heel erg zonde. Want dan zijn ze eigenlijk veel te groot en de drivers zijn er ook niet bijster geschikt voor verwacht ik. Alternatief wat @B_FORCE ook al voorstelde, is de tuning iets lager maken. Lever je een beetje rendement in voor meer diepgang. En high passen, sowieso high passen!
Helemaal te voorspellen is het nooit, zelfs niet als je het modelleert. Maar het positieve effect van meerdere subs op de gelijkmatigheid van de response, treedt vooral op als ze op akoestisch verschillende posities staan. Dus positionering aan voor en achterzijde is verwacht ik juist wel gunstig.MrJ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:33:
Hey all!
Ik ga binnenkort de woning omgooien (tv naar rechts, dressoir naar links) en maak van de gelegenheid gebruik tot aanschaf nieuwe TV + geluid.
Qua geluid loop ik vast op wel of geen dubbele subwoofer.
Ik zou er graag 2 willen, lijkt bij goed afstellen beter dan 1, maar qua plaatsing ben ik gelimiteerd tot onderstaande optie:
[Afbeelding]
Degene rechts zal prima zijn, maar is een tweede op dezelfe lijn maar dan achteren ook nog aan te bevelen? Ik lees qua voorbeelden dat deze tweede beter of voor aan de andere kant van het tv meubel kan staan, of kruislings. Beide opties gaan niet (voor = veto ega en kruislings komt deze in het looppad van de opening naar de garage die tzt bij de woning komt.
Dus... Een tweede sub achter op dezelfde lijn, of is dat zo een matig idee dat ik het beter bij 1 kan houden?
Ik snap je vraag niet volledig.klootwyk schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:05:
Vraagje,
Ik zit te kijken naar een nieuwe Arendal 1S of 1V sub, ben er nog niet uit of het sealed of ported moet worden.
Als beidde subs tot 20hz genoeg dB’s kan produceren voor mijn normale luisterniveau (kijkende maar CEA2010 waardes omgerekend naar inroom) in een grote woonkamer met open keuken van 118m3, gaan beide subs dan een rechte frequency response geven of ga je met de sealed dan alsnog een rolloff krijgen?
Indien het geval, zal de ervaring tussen beide soorten hetzelfde zijn of toch anders?
Ik zou denken dat als je bv max piek van 95dB zou willen hebben vanaf 20hz, de sealed dit kan doen, net als de ported. Maar doet hij dat ook, ondanks het een sealed is?
Ik wil voor zowel muziek als Netflix gaan gebruiken, waar de balans meer naar Netflix zal uitvallen.
Alvast hartelijk dank als iemand me het kan verhelderen!
Een sealed sub heeft met dezelfde driver, een lagere max output dan ported (rond zijn tuning frequentie). Een ported sub is dan ook groter (grootte, diepgang en efficientie zijn uitwisselbare eenheden). Maar de response van een sealed sub wordt in de regel gecorrigeerd (met een linkwitz transform) zodat deze lineair doorloopt tot een zelfgekozen diepgang. Dus de response inroom tussen een gesloten en BR sub is in principe hetzelfde, op voorwaarde dat beide subs een vlakke response (free field) hebben. Waarbij de BR sub een hogere max output heeft, maar dus ook groter is. Dat is eigenlijk de voornaamste afweging: sealed subs bieden onbeperkte diepgang in een kleine behuizing (met beperking in max output). BR subs hebben een hogere max output (in het diepe laag) maar zijn groter..
[ Voor 57% gewijzigd door Jag op 24-10-2021 11:37 ]
Ietwat meer nuance, maar het is niet raadzaam om een gesloten sub (veel) lager in te zetten dan de Fs van de woofer.
Onder de Fs gebeuren er allerlei rare en vooral soms onvoorspelbare non-lineaire dingen.
Praktisch gezien zou je ongeveer nog 10% lager kunnen met een LT.
Een highpass erop is sowieso wel sterk aan te raden.
Door de excursie dip van een BR, biedt een BR (theoretisch gezien) dus nog wat meer voordelen.
Tot ongeveer 10-20% onder de tuning freq blijft de excursie namelijk veel lager dan een gesloten sub.
Daardoor zijn die (onvoorspelbare) niet-lineaire problemen iets minder belangrijk.
In praktijk heeft een poort natuurlijk wel andere nadelen. Vooral de lengte bij zulke lage frequenties en hij moet wel mooi symmetrisch zijn. Dat laatste doet bijna geen hond (zelfs professioneel niet), maar levert wel extra vervorming op. Zeker bij hogere SPL.
Je hoeft dus een ported sub niet enkel te gebruiken voor enkel meer SPL.
In de praktijk is het wel waar de meeste BR subs voor ontwikkeld zijn.
Al helemaal met zo'n hoge afstem freq.
40Hz is trouwens vrij standaard voor PA subs.
https://www.magnat.de/en/...-RS/-Alpha-RS/Alpha-RS-12
Hij heeft natuurlijk wel een stuk minder power en doorgaans is de woonkamer groter dan de luisterruimte. Is het niet een optie om tweedehands te kijken? Vooral omdat je al tevreden bent met die SVS in je luisterruimte. Ook dan is het moeilijk om aan die prijs te tippen, uiteraard.VoooDoo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:45:
Ik heb voor kort mijn luisterruimte uitgebreid met de SVS SB-1000 PRO. In mijn woonkamer had ik een simpele / goedkope oplossing gekocht en daar een Edifier T5 geplaatst. Ik merk nu dat ik mij stoor aan kleine dingetjes van die sub nu ik gewend ben geraakt aan de SB-1000. Ik kwam een sub tegen voor een mooie prijs, maar ik kan nergens een review vinden. Bij Amazon lees ik bij aankopen bv wel de standaard dingen waar ik niet veel aan heb. Mijn vraag: is hier misschien iemand die ervaring heeft met de volgende sub?
https://www.magnat.de/en/...-RS/-Alpha-RS/Alpha-RS-12
Ik denk dat de woonkamer niet gek veel scheelt bij mijn luisterruimte. De luisterpositie is ook gunstig aangezien ik de Edifier laag in in het volume kan hebben. Ik kan deze nu voor €250 nieuw krijgen, dus voor de prijs hoef ik tweedehands ook niet rond te kijken. Door de prijs icm de specs werd ik nieuwsgierig naar dit model.purplevendetta schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
Hij heeft natuurlijk wel een stuk minder power en doorgaans is de woonkamer groter dan de luisterruimte. Is het niet een optie om tweedehands te kijken? Vooral omdat je al tevreden bent met die SVS in je luisterruimte. Ook dan is het moeilijk om aan die prijs te tippen, uiteraard.
:strip_exif()/f/image/mUE5H9I8k2P3DQnvWmmYqIV6.jpg?f=fotoalbum_large)
Grootte zegt misschien niet veel, maar ik was wel onder de indruk. Ik dacht dat de plek van de Edifier ook geschikt zou zijn voor deze sub, maar helaas bleek dit niet zo te zijn. Alle instellingen geprobeerd, zoals gain, cross-over en phase, maar helaas kon ik hem niet goed krijgen op die plek. Vanaf 30hz was hij al niet meer hoorbaar en sommige frequenties (ik gok rond de 60) enorm boomie. Ten opzichte van de Edifier ga ik zelfs achteruit op die plek. Nu kan helaas zo’n formaat sub niet op elke plek in de woonkamer en toen de vrouw thuis kwam werd het duidelijk dat er geen enkele plek in de woonkamer was waar deze kan staan..
Hij gaat dus terug. Erg jammer, want ik heb het gevoel dat ik een sub met aardig wat potentie weg doe. Dat hij voor €250 is aangeschaft en ik de prijs vandaag omhoog zag schieten naar €499 werkt ook niet mee.. mag niet uitmaken, maar het gevoel van een koopje is normaal gesproken een goed gevoel.
Nu vraag ik mij wel af waarom de sub slechter presteert dan mijn huidige sub met mindere specs. Kan dit komen, omdat de T5 lager aan de grond zit, poort aan de zijkant ipv voor? Ik ben hier benieuwd naar, omdat ik nog steeds op zoek ga naar een andere sub, maar een beetje een conclusie probeer te halen uit wat ik moet vermijden door de ervaring met de Magnat. Kan iemand mij hier in informeren?
Ik vermoed dat ik naar sealed neig ook vanwege het formaat. Usage is 70% film en 30% muziek.
Jammer dat het zo moeizaam gaat. De positie van de poort maakt relatief weinig uit aangezien lage tonen een dusdanig lange golflengte hebben dat deze moeiteloos om de subwoofer behuizing heen buigen en subwoofers zijn dus 100% omnidirectioneel/rondstralend in hun beoogde frequentiebereik.VoooDoo schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:50:
Ik heb vorige week de Magnat Alpha rs12 besteld en vandaag kwam hij binnen. Foto genomen om hem te vergelijken met het formaat van de Edifier T5.
[Afbeelding]
Grootte zegt misschien niet veel, maar ik was wel onder de indruk. Ik dacht dat de plek van de Edifier ook geschikt zou zijn voor deze sub, maar helaas bleek dit niet zo te zijn. Alle instellingen geprobeerd, zoals gain, cross-over en phase, maar helaas kon ik hem niet goed krijgen op die plek. Vanaf 30hz was hij al niet meer hoorbaar en sommige frequenties (ik gok rond de 60) enorm boomie. Ten opzichte van de Edifier ga ik zelfs achteruit op die plek. Nu kan helaas zo’n formaat sub niet op elke plek in de woonkamer en toen de vrouw thuis kwam werd het duidelijk dat er geen enkele plek in de woonkamer was waar deze kan staan..![]()
Hij gaat dus terug. Erg jammer, want ik heb het gevoel dat ik een sub met aardig wat potentie weg doe. Dat hij voor €250 is aangeschaft en ik de prijs vandaag omhoog zag schieten naar €499 werkt ook niet mee.. mag niet uitmaken, maar het gevoel van een koopje is normaal gesproken een goed gevoel.
Nu vraag ik mij wel af waarom de sub slechter presteert dan mijn huidige sub met mindere specs. Kan dit komen, omdat de T5 lager aan de grond zit, poort aan de zijkant ipv voor? Ik ben hier benieuwd naar, omdat ik nog steeds op zoek ga naar een andere sub, maar een beetje een conclusie probeer te halen uit wat ik moet vermijden door de ervaring met de Magnat. Kan iemand mij hier in informeren?
Een subwoofer is verder gewoon het instrument wat de resonanties van de ruimte bespeeld. Dit zijn smalbandige flinke pieken en dalen, dit is maar beperkt op te lossen met instellen van crossover, gain en fase (= een all pass filter). Smalbandige problemen vereisen een smalbandige oplossing: parametrische EQ filters. Ik zou overwegen je sub te houden en een miniDSP en umik te kopen. Als je bereid bent om wat tijd te investeren in goed sublaag that is
Dankjewel voor je bericht. Ik heb de Magnat al terug gestuurd. Dit kwam mede ook, omdat de vrouw toch wel echt schrok van het formaat. Toen ik van tevoren had gezegd hoe groot hij was had ze niet ingedacht hoe dat in werkelijkheid zou zijn.Jag schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:46:
[...]
Jammer dat het zo moeizaam gaat. De positie van de poort maakt relatief weinig uit aangezien lage tonen een dusdanig lange golflengte hebben dat deze moeiteloos om de subwoofer behuizing heen buigen en subwoofers zijn dus 100% omnidirectioneel/rondstralend in hun beoogde frequentiebereik.
Een subwoofer is verder gewoon het instrument wat de resonanties van de ruimte bespeeld. Dit zijn smalbandige flinke pieken en dalen, dit is maar beperkt op te lossen met instellen van crossover, gain en fase (= een all pass filter). Smalbandige problemen vereisen een smalbandige oplossing: parametrische EQ filters. Ik zou overwegen je sub te houden en een miniDSP en umik te kopen. Als je bereid bent om wat tijd te investeren in goed sublaag that is. Het dal haal je er niet uit, wel de pieken, en dan blijft er wel breedbandig sublaag over ipv een one note wonder.
Wel heb ik even nagedacht over je tip. Misschien een optie wanneer ik een andere sub koop en ik de piek eruit wil halen. Deze sub gaf in de ruimte zelfs een groter dal in het laag dan de Edifier SUB en dat zou ik wel echt gaan missen. In deze dagen zal ik de SVS SB1000pro uit mijn luisterruimte eens plaatsen in de woonkamer en kijken of dit een verbetering is aangezien ik veel kan tweaken met de app. Door bij mij in de luisterruimte de slope te veranderen naar 18db kon ik het stukje wat overheersend was mooi onder controle krijgen bv.
Dan is idd een gesloten sub een optie; die zijn in principe een heel stuk kleiner. Ik heb mijn vriendin ontmoet toen ik al 4 subs had, dat maakt de onderhandelingen wat makkelijkerVoooDoo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:28:
[...]
Dankjewel voor je bericht. Ik heb de Magnat al terug gestuurd. Dit kwam mede ook, omdat de vrouw toch wel echt schrok van het formaat. Toen ik van tevoren had gezegd hoe groot hij was had ze niet ingedacht hoe dat in werkelijkheid zou zijn.
Wel heb ik even nagedacht over je tip. Misschien een optie wanneer ik een andere sub koop en ik de piek eruit wil halen. Deze sub gaf in de ruimte zelfs een groter dal in het laag dan de Edifier SUB en dat zou ik wel echt gaan missen. In deze dagen zal ik de SVS SB1000pro uit mijn luisterruimte eens plaatsen in de woonkamer en kijken of dit een verbetering is aangezien ik veel kan tweaken met de app. Door bij mij in de luisterruimte de slope te veranderen naar 18db kon ik het stukje wat overheersend was mooi onder controle krijgen bv.
Dit is een voorbeeld van voor en na correctie, het is gewoon zonde om al het laag eraf te hakken als het probleem zo smalbandig is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UhXkL5ctRrKmcKA9AQj2lzAW.png?f=user_large)
Haha! Dat scheelt inderdaad! Ze wist dus dat de subwoofers bij de koop in zaten.Jag schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:57:
[...]
Dan is idd een gesloten sub een optie; die zijn in principe een heel stuk kleiner. Ik heb mijn vriendin ontmoet toen ik al 4 subs had, dat maakt de onderhandelingen wat makkelijker.
Dit is een voorbeeld van voor en na correctie, het is gewoon zonde om al het laag eraf te hakken als het probleem zo smalbandig is.
[Afbeelding]
Wat een verschil zeg in de grafiek! Ik had wel gehoord dat je correctie kon uitvoeren met een miniDSP, maar zoveel had ik niet verwacht. Ik twijfel nu zelfs om hem überhaupt aan te schaffen voor zowel de luisterruimte als de woonkamer. Ik heb alleen geen microfoon, dus daar moet dan ook in geïnvesteerd worden..
Ja, er zit niet echt een limiet aan wat je kan EQen, behalve dat gaten vullen met EQ doorgaans als niet wenselijk wordt beschouwd. Een umik en miniDSP zijn beiden goed betaalbaar. Je hebt ook tal van andere MiniDSPs die nog veel meer kunnen in de vorm van streamen, meer inputs, multi channel systemen managen, enz.VoooDoo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 20:36:
[...]
Haha! Dat scheelt inderdaad! Ze wist dus dat de subwoofers bij de koop in zaten.Toen ik mijn vrouw leerde kennen had ik een Gigaworks s750 setje.. daardoor is ze teveel gewend geraakt aan die kleine rommel..
Wat een verschil zeg in de grafiek! Ik had wel gehoord dat je correctie kon uitvoeren met een miniDSP, maar zoveel had ik niet verwacht. Ik twijfel nu zelfs om hem überhaupt aan te schaffen voor zowel de luisterruimte als de woonkamer. Ik heb alleen geen microfoon, dus daar moet dan ook in geïnvesteerd worden..
Maar gewoon een enkele sub meten met Umik en mbv REW, een EQ bouwen en exporteren naar je miniDSP, is redelijk triviaal. Uiteindelijk hou je wel dat de response op een andere plek weer anders is. Om dat effect te verminderen ben je op het gebruik van multisub aangewezen en software voor het optimaliseren van de filtersettings, dat is wat ingewikkelder.
Dit lijkt mij inderdaad niet een ingewikkeld verhaal met het juiste apparatuur. Gelukkig ben ik redelijk egoïstisch en is voor mij de luisterpositie het belangrijksteJag schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:03:
[...]
Ja, er zit niet echt een limiet aan wat je kan EQen, behalve dat gaten vullen met EQ doorgaans als niet wenselijk wordt beschouwd. Een umik en miniDSP zijn beiden goed betaalbaar. Je hebt ook tal van andere MiniDSPs die nog veel meer kunnen in de vorm van streamen, meer inputs, multi channel systemen managen, enz.
Maar gewoon een enkele sub meten met Umik en mbv REW, een EQ bouwen en exporteren naar je miniDSP, is redelijk triviaal. Uiteindelijk hou je wel dat de response op een andere plek weer anders is. Om dat effect te verminderen ben je op het gebruik van multisub aangewezen en software voor het optimaliseren van de filtersettings, dat is wat ingewikkelder.

Ik heb nu eigenlijk alleen de volgende optie, welke daadwerkelijk goed blijkt te zijn:
pricewatch: Jamo S 810 (Zwart)
Als ik zoek op het internet, kom je vooral op Reddit en AVS-forum terecht, waar wordt gewezen naar Amerikaanse/Britse merken, zoals de Dayton Audio SUB-1000L. Maar, dan om 100 dollar te betalen aan verzendkosten... Vind ik niet helemaal in verhouding staan met het bedrag van de subwoofer zelf

Iemand ervaring met de Jamo S810? En/of iemand anders goede tips? Buiten zelfbouw om óf gewoon echt een grote kast neerzetten, die snap ik beide
Dit is een vrij compacte sub, en vanwege de ruimte die ik heb moet de nieuwe ook weer redelijk compact zijn.
De rest van de setup bestaat uit:
- Yamaha RX-A2080
- Paradigm Monitor 9 V6 fronts
- Paradigm CC190 center
- Paradigm Atom Monitor V5 achter
- Dali Alteco C1 hoogte speakers
De short list met subs waar ik naar kijk bestaat tot zoverre uit:
Bower & Wilkins DB4S, enkele woofer, heb een voorkeur voor een dubbele woofer om wandelen van de sub te voorkomen.
En de exemplaren met opposing drivers:
SVS 3000 Micro
Bower & Wilkins DB3D
KEF KF92
Nou ben ik benieuwd wat de ervaringen zijn qua verbetering bij het vervangen zo'n wat oudere sub.
En ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de subs op de shortlist.
Vandaar dat er ook iets duurs als een B&W DB3D bij staat.
Wat wel een mooie compacte sub is.
Die Monitor Audio SW12 had ik nog niet zo naar gekeken, mooie sub zo te zien.
Paradigm heb ik tot nu toe niet naar gekeken omdat ik niet het idee had dat subs iets is waar ze in uitblinken. Maar misschien heb ik het mis.
(Loop een beetje achter qua kennis over subs, ben nog een beetje in het REL tijdperk blijven hangen, vandaar de vragen hier ook)
Wel heb ik 'm uiteindelijk weggedaan en 2 SB2000's aangeschaft, omdat de DB3D in de nieuwe kameropstelling meer ingesloten zou komen de staan, van tussen 2 banken in hoek opstelling naar tussen tv meubel en muur.
De SVS 3000 micro, lijkt me een aardig alternatief voor de DB3D, is nog compacter en je hebt er waarschijnlijk 2 en een half van ten opzichte van de prijs van een enkele DB3D. Alleen dat hoogglans...
Nog even wat gekwoter over de DB3D:
- MDKlapwijk in "[Speakers] Het Dali Ervaringen/Discussie Topic"
- MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"
- MDKlapwijk in "Het Grote Subwoofer Topic"
[ Voor 18% gewijzigd door MDKlapwijk op 10-11-2021 08:38 ]
Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van een advies. Ik begrijp dat alles samenhangt met persoonlijke smaak, maar ik heb de basis van de instellingen graag op orde.
Afgelopen jaren heb ik muziek geluisterd en films gekeken met 2.0 opstelling, dat was niet zo lastig en spannend om in te stellen in mijn receiver. Ik heb een - Dali Zensor 5 en Onkyo TX-L50
Ik heb altijd de ambitie gehad om mijn set uit te breiden, dus vorige week een subwoofer en een centre speaker gekocht. De centre speaker (dali zensor vokal) ga ik pas gebruiken na verhuizing volgend jaar. Noodgedwongen, want die is veel groter dan verwacht (de tv hangt nu te laag). Die laat ik voor nu buiten beschouwing. De huiskamer is nu ongeveer 60m en ik zit 2.30 meter van de bron vandaan.
Ik heb de - Dali Sub E-12F er nu dus bij staan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGKyJz06xkIFDp6ey0hTR7Ya.jpg?f=user_large)
De afgelopen week heb ik heel veel gelezen over crossovers, lpf for lfe en db's. Super interessant en mooie materie, maar het gaat af en toe echt mijn pet te boven.
Ik wil graag een harmonisch geheel; je mag de sub niet horen als hij aan staat maar je moet het wel merken als hij uit staat. Ik hou de buren ook graag te vriend en slapende kids boven maak ik ook niet graag wakker. Ik las dat het er in de praktijk vaak op neerkomt, dat je de sub steeds verder terug draait om tot dit resultaat te komen. Maar dat harmonisch geheel instellen lukt mij dus niet. Ik zoek eigenlijk naar een 2.1 instelling die al mijn media bronnen (consoles, spotify, netflix etc.) redelijk covered.
Ik heb het nu als volgt ingesteld:
- Front - 60 Hz crossover (want 1.5x laagste frequentie)
- lpf for lfe - 120 hz (ik heb ook een paar dagen 80 gehad, maar na veel lezen toch voor 120 gegaan)
- crossover op de sub helemaal open
(Als ik instellingen verander, wissel ik vaak tussen DIRECT (2.0) en de Stereo (2.0) modus op mijn receiver om te luisteren of de subwoofer nog toegevoegde waarde levert)
De volumeknop op de sub staat nu maar voor 10-15% open. Ik ben begonnen op 50%, daarna naar 25% gegaan. Het audio kalibratie programma van de Onkyo zet in de 10-15% open stand in de receiver de sub op +5 db. Terwijl de testtonen die hij geeft dan 85-90 db zijn. Moet ik nu volume knop op de receiver nog verder terug draaien? Het doel is om alles op 75db te krijgen las ik, maar als ik dat doe moet ik alles in de receiver op -10 zetten. Dat klinkt voor geen meter, volgens mij doet de sub dan niet eens meer mee?!
De db voor de fonts zet de receiver op 0, terwijl de testtonen 80 -85 db aangeven.
Bijkomende uitdaging is dat sub op auto-on staat. Hij springt alleen aan als ik het volume korte duur even wat harder zet. Als ik de sub in receiver in de min ga zetten, springt hij nooit meer aan ben ik bang.
Ik las in het Dali topic dat meer mensen maar 20% van het vermogen van de sub gebruiken. Ik ben benieuwd hoe andere (Dali E-12f) sub eigenaren dit instellen. Waar kan ik winst behalen voor een mooi harmonisch geheel als eindresultaat. Of is mijn apparatuur misschien overpowered voor de ruimte en receiver?
Bij voorbaat dank voor het lezen en eventuele feedback.
En wat als je de pootjes onder het kastje vandaan haalt en de Vokal op het kastje legt?Elias2020 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:45:
... De centre speaker (dali zensor vokal) ga ik pas gebruiken na verhuizing volgend jaar. Noodgedwongen, want die is veel groter dan verwacht (de tv hangt nu te laag). ...
[Afbeelding]
...
MDKlapwijk schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:03:
[...]
En wat als je de pootjes onder het kastje vandaan haalt en de Vokal op het kastje legt?
We gaan groter wonen, dus in het nieuwe huis werk ik alles wel meer weg in kastjes zodat het minder in your face is.
[ Voor 15% gewijzigd door Elias2020 op 22-11-2021 15:08 ]
Het kan enorm lastig zijn dit goed te krijgen! Je bent er al behoorlijk druk mee geweest zo te zien. Het is een beetje hit or miss, soms is het niet al te ingrwikkeld, maar meestal is het een hele uitdaging en echt goed krijg je het pas met ingrijpendere middelen.Elias2020 schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:45:
Ik kom er niet meer uit.![]()
Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van een advies. Ik begrijp dat alles samenhangt met persoonlijke smaak, maar ik heb de basis van de instellingen graag op orde.
Afgelopen jaren heb ik muziek geluisterd en films gekeken met 2.0 opstelling, dat was niet zo lastig en spannend om in te stellen in mijn receiver. Ik heb een - Dali Zensor 5 en Onkyo TX-L50
Ik heb altijd de ambitie gehad om mijn set uit te breiden, dus vorige week een subwoofer en een centre speaker gekocht. De centre speaker (dali zensor vokal) ga ik pas gebruiken na verhuizing volgend jaar. Noodgedwongen, want die is veel groter dan verwacht (de tv hangt nu te laag). Die laat ik voor nu buiten beschouwing. De huiskamer is nu ongeveer 60m en ik zit 2.30 meter van de bron vandaan.
Ik heb de - Dali Sub E-12F er nu dus bij staan.
[Afbeelding]
De afgelopen week heb ik heel veel gelezen over crossovers, lpf for lfe en db's. Super interessant en mooie materie, maar het gaat af en toe echt mijn pet te boven.
Ik wil graag een harmonisch geheel; je mag de sub niet horen als hij aan staat maar je moet het wel merken als hij uit staat. Ik hou de buren ook graag te vriend en slapende kids boven maak ik ook niet graag wakker. Ik las dat het er in de praktijk vaak op neerkomt, dat je de sub steeds verder terug draait om tot dit resultaat te komen. Maar dat harmonisch geheel instellen lukt mij dus niet. Ik zoek eigenlijk naar een 2.1 instelling die al mijn media bronnen (consoles, spotify, netflix etc.) redelijk covered.
Ik heb het nu als volgt ingesteld:
- Front - 60 Hz crossover (want 1.5x laagste frequentie)
- lpf for lfe - 120 hz (ik heb ook een paar dagen 80 gehad, maar na veel lezen toch voor 120 gegaan)
- crossover op de sub helemaal open
(Als ik instellingen verander, wissel ik vaak tussen DIRECT (2.0) en de Stereo (2.0) modus op mijn receiver om te luisteren of de subwoofer nog toegevoegde waarde levert)
De volumeknop op de sub staat nu maar voor 10-15% open. Ik ben begonnen op 50%, daarna naar 25% gegaan. Het audio kalibratie programma van de Onkyo zet in de 10-15% open stand in de receiver de sub op +5 db. Terwijl de testtonen die hij geeft dan 85-90 db zijn. Moet ik nu volume knop op de receiver nog verder terug draaien? Het doel is om alles op 75db te krijgen las ik, maar als ik dat doe moet ik alles in de receiver op -10 zetten. Dat klinkt voor geen meter, volgens mij doet de sub dan niet eens meer mee?!
De db voor de fonts zet de receiver op 0, terwijl de testtonen 80 -85 db aangeven.
Bijkomende uitdaging is dat sub op auto-on staat. Hij springt alleen aan als ik het volume korte duur even wat harder zet. Als ik de sub in receiver in de min ga zetten, springt hij nooit meer aan ben ik bang.
Ik las in het Dali topic dat meer mensen maar 20% van het vermogen van de sub gebruiken. Ik ben benieuwd hoe andere (Dali E-12f) sub eigenaren dit instellen. Waar kan ik winst behalen voor een mooi harmonisch geheel als eindresultaat. Of is mijn apparatuur misschien overpowered voor de ruimte en receiver?
Bij voorbaat dank voor het lezen en eventuele feedback.
Als ik het zo lees, wil je dat de subwoofer diep laag genereert en verder niet teveel opvalt. Waarschijnlijk valt hij wel op, want je zet het volume lager dan de receiver.
Twee vragen:
- Hoe klinkt de sub nu?
- Heb je AccuEQ gedraaid?
Jouw receiver lijkt geen standing wave filter te hebben wat je aan en uit kan zetten, wel 5 bandjes graphische EQ (zeg maar een wat uitgebreidere toonregeling) voor de subwoofer.
Ik ben inderdaad op zoek naar een diepe laag die niet teveel opvalt.Jag schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:47:
[...]
Het kan enorm lastig zijn dit goed te krijgen! Je bent er al behoorlijk druk mee geweest zo te zien. Het is een beetje hit or miss, soms is het niet al te ingrwikkeld, maar meestal is het een hele uitdaging en echt goed krijg je het pas met ingrijpendere middelen.
Als ik het zo lees, wil je dat de subwoofer diep laag genereert en verder niet teveel opvalt. Waarschijnlijk valt hij wel op, want je zet het volume lager dan de receiver.
Twee vragen:
- Hoe klinkt de sub nu?
- Heb je AccuEQ gedraaid?
Jouw receiver lijkt geen standing wave filter te hebben wat je aan en uit kan zetten, wel 5 bandjes graphische EQ (zeg maar een wat uitgebreidere toonregeling) voor de subwoofer.
Vanochtend heb ik de volume knop op de subwoofer dus voor 10-15% open en in de receiver in de plus 5/6. Dan hoor ik geen toegevoegde waarde van sub in vergelijking met de 2.0 luistermodus. En toch zijn de testtonen van mijn sub dan nog steeds 85db vanaf mijn luisterpositie. Als ik de volume knop op de subwoofer voor 25% open zet, gaat het al richting de 90db.
De diepe laag valt m.i. inderdaad nog teveel op als ik de subwoofer voor 25% open zet, met name bij pieken. Ik plus de db in de receiver naar 5 of 6, omdat hij anders niet aan gaat/geen bass geeft (auto on functie). De receiver heeft een schaal van - 12 naar + 12.
Ik dacht misschien kan ik de volume op de subwoofer verder open zetten, en in de receiver in de min gaan? Maar dat heeft misschien weer uitwerking op de tonen in de fonts? Denkt u dat de oplossing in de db instellingen van de sub of receiver zit, of is er nog winst te behalen met de crossover van de fonts of de LPF instelling?
Ik heb AccuEQ al meerdere keren gedraaid. De fonts worden dan op 40HZ gezet en de LPF op 120. Ook plust hij de db van de subwoofer telkens met 4 of 5. De 5 grafische bandjes van de EQ van de sub laat hij ongemoeid. De helft van de 16 grafische bandjes van de Fonts zet hij op +2.
Ik lees mezelf nog steeds in binnen dit topic en probeer de vele grafiekjes te begrijpen en toe te passen op mijn situatie dmv berekeningen. Zijn zulke meetinstrumenten de ingrijpendere middelen om het goed te krijgen waar u het over heeft?
Op dit moment heb ik het volgende bij mij draaien:
1 | Versterkers en receivers | Marantz SR7010 Zwart |
2 | Speakers | Kef Q series Q100 (Zwart) |
1 | Speakers | Kef Q series Q200c (Zwart) |
2 | Speakers | Kef Q series Q700 (Zwart) |
Zoals je wellicht kan zien mis ik hierbij nog een subwoofer en daar ben ik ook op naar zoek.
Ik heb her en dar online al zitten zoeken en kwam vaak de SVS PB-1000 Pro (of 2000 Pro) tegen als advies, ik wou toch ook eens hier vragen wat jullie zouden adviseren.
Hieronder ook een idee hoe de woonkamer eruit ziet/ingedeeld is, bij de mooie rooie X zou genoeg ruimte moeten zijn om de subwoofer netjes te kunnen plaatsen.
/f/image/2EmAlPhkguaD1j7PXmLqvnvB.png?f=fotoalbum_large)
Het is vooral voor game en media (films, series , streaming, etc..) consumptie, muziek is niet zo belangrijk.
Vaak zijn er grote schommelingen in de weergave door de sub: de ene toon komt er veel harder dan de andere. Dus dan kan de sub best zachtjes staan, maar als dan in een scene precies de juiste toon afgespeeld wordt, is het juist weer heel hard. Dit komt door staande golven die ontstaan tussen tegenoverliggende wanden en zijn in elke luisterruimte aanwezig. Je kan dit meten met een meetmicrofoon.Elias2020 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:17:
[...]
Ik ben inderdaad op zoek naar een diepe laag die niet teveel opvalt.
Vanochtend heb ik de volume knop op de subwoofer dus voor 10-15% open en in de receiver in de plus 5/6. Dan hoor ik geen toegevoegde waarde van sub in vergelijking met de 2.0 luistermodus. En toch zijn de testtonen van mijn sub dan nog steeds 85db vanaf mijn luisterpositie. Als ik de volume knop op de subwoofer voor 25% open zet, gaat het al richting de 90db.
De diepe laag valt m.i. inderdaad nog teveel op als ik de subwoofer voor 25% open zet, met name bij pieken. Ik plus de db in de receiver naar 5 of 6, omdat hij anders niet aan gaat/geen bass geeft (auto on functie). De receiver heeft een schaal van - 12 naar + 12.
Ik dacht misschien kan ik de volume op de subwoofer verder open zetten, en in de receiver in de min gaan? Maar dat heeft misschien weer uitwerking op de tonen in de fonts? Denkt u dat de oplossing in de db instellingen van de sub of receiver zit, of is er nog winst te behalen met de crossover van de fonts of de LPF instelling?
Ik heb AccuEQ al meerdere keren gedraaid. De fonts worden dan op 40HZ gezet en de LPF op 120. Ook plust hij de db van de subwoofer telkens met 4 of 5. De 5 grafische bandjes van de EQ van de sub laat hij ongemoeid. De helft van de 16 grafische bandjes van de Fonts zet hij op +2.
Ik lees mezelf nog steeds in binnen dit topic en probeer de vele grafiekjes te begrijpen en toe te passen op mijn situatie dmv berekeningen. Zijn zulke meetinstrumenten de ingrijpendere middelen om het goed te krijgen waar u het over heeft?
In grafiek vorm ziet dat er zo uit (random voornbeeld):
:fill(white):strip_exif()/f/image/BXb5E6V4wb8JWuxm69ZJq8at.png?f=user_large)
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer waar dit gemeten is (niet bij mij thuis). De blauwe lijn is zoals de suboowfer weergeeft voor correctie, met een hele hoge piek bij 40Hz en net boven de 50Hz. Je kan je voorstellen dat je dit niet kan oplossen met de volumeknop, want dan wordt alles harder of zachter. Ook de crossover helpt niet.
Dit kan je wel een stuk beter krijgen met EQ. Veel receivers kunnen dit, met wisselend succes. Jouw receiver heeft ook EQ mogelijkheid, waarbij je niet de frequentie en breedte van de filters kan kiezen dus dat is wel iets beperkt. Het alternatief is een externe EQ, de miniDSP is de meest gebruikte. Het is wel even een investering waar je zin in moet hebben.
Positionering van een sub is altijd een beetje hit or miss en lastig vooraf te voorspellen. De PB1000 is een bass reflex sub en dus wat groter. Zijn 2 SB1000s nog een optie? Dan zou je die evt aan weerszijden van de bank kunnen plaatsen. Dan heb je meer kans dat je op beide plekken op de bank goed sublaag hebt.Ijsklont schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:50:
Ik heb wellicht een beetje advies nodig, hoop dat ik hier goed zit.
Op dit moment heb ik het volgende bij mij draaien:
1 Versterkers en receivers Marantz SR7010 Zwart 2 Speakers Kef Q series Q100 (Zwart) 1 Speakers Kef Q series Q200c (Zwart) 2 Speakers Kef Q series Q700 (Zwart)
Zoals je wellicht kan zien mis ik hierbij nog een subwoofer en daar ben ik ook op naar zoek.
Ik heb her en dar online al zitten zoeken en kwam vaak de SVS PB-1000 Pro (of 2000 Pro) tegen als advies, ik wou toch ook eens hier vragen wat jullie zouden adviseren.
Hieronder ook een idee hoe de woonkamer eruit ziet/ingedeeld is, bij de mooie rooie X zou genoeg ruimte moeten zijn om de subwoofer netjes te kunnen plaatsen.
[Afbeelding]
Het is vooral voor game en media (films, series , streaming, etc..) consumptie, muziek is niet zo belangrijk.
Vandaar ook de gedachte om dan rechts van de bank een sub te plaatsen.
Goedemorgen! Ik heb in een boekenkast een pricewatch: NAD C328 versterker staan met twee oudere Kef Coda speakers. Ik zou dit setje graag willen uitbreiden met een sub, vooral voor (hedendaags) klassieke muziek en films/series (via Apple TV, audio optisch naar de versterker). TV staat ook in die boekenkast (die verder wel met boeken is gevuld)
Ik heb niet veel ruimte, vrouwlief wil geen losse sub op de vloer (nergens niet) dus ik zat te denken aan een kleine 8" sub op de onderste plank van die boekenkast. vandaar de twee genoemde modellen (klein; front-firing)
- Is dat überhaupt te doen? Een sub in een (open) boekenkast? Qua resonantie en zo?
- Zijn er relevante verschillen tussen deze twee modellen? De Kef zou fysiek iets beter passen iig.
- Andere opties waar ik naar zou moeten kijken?
Kun je niet een subwoofer achter of onder de bank kwijt? Er zijn ook smalle modellen zoals de Jamo 808.pwbogaart schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
Kef kube8b, B&W ASW608, of ...?
Goedemorgen! Ik heb in een boekenkast een pricewatch: NAD C328 versterker staan met twee oudere Kef Coda speakers. Ik zou dit setje graag willen uitbreiden met een sub, vooral voor (hedendaags) klassieke muziek en films/series (via Apple TV, audio optisch naar de versterker). TV staat ook in die boekenkast (die verder wel met boeken is gevuld)
Ik heb niet veel ruimte, vrouwlief wil geen losse sub op de vloer (nergens niet) dus ik zat te denken aan een kleine 8" sub op de onderste plank van die boekenkast. vandaar de twee genoemde modellen (klein; front-firing)Dank!
- Is dat überhaupt te doen? Een sub in een (open) boekenkast? Qua resonantie en zo?
- Zijn er relevante verschillen tussen deze twee modellen? De Kef zou fysiek iets beter passen iig.
Geen idee of het qua resonantie een probleem wordt. Ik heb mijn Kef Kube 8b op een krukje staan, valt best mee hoeveel dat ding trilt. Afhankelijk van de kast moet het niet zo'n enorm probleem zijn al zal de audiofiel zeggen van wel. Eigenlijk maar 1 manier om er achter te komen, uitproberenpwbogaart schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:27:
Kef kube8b, B&W ASW608, of ...?
Ik heb niet veel ruimte, vrouwlief wil geen losse sub op de vloer (nergens niet) dus ik zat te denken aan een kleine 8" sub op de onderste plank van die boekenkast. vandaar de twee genoemde modellen (klein; front-firing)Dank!
Verder tevreden over de Kube 8b. Niet de allerbeste sub natuurlijk, maar voor de grootte doet 'ie het prima. Komt een flink gebonk uit als je hem wat harder zet en ziet er sleek uit, ook niet onbelangrijk. Er zijn betere kleine subs, de Kef kc62 of SVS 3000 Micro, maar die kosten erg veel.
Tja, met die kleine boekenkastspeakers is ook vanuit audiofiele overwegingen het voordeel van een sub groter dan de nadelen op die plek, lijkt me.Thomas schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:26:
Geen idee of het qua resonantie een probleem wordt. Ik heb mijn Kef Kube 8b op een krukje staan, valt best mee hoeveel dat ding trilt. Afhankelijk van de kast moet het niet zo'n enorm probleem zijn al zal de audiofiel zeggen van wel. Eigenlijk maar 1 manier om er achter te komen, uitproberen.
Ja, zag ik. Maar dan zou ik toch eerst de LS50's willen kopen en dan pas de KC62. En liever nog vloerstaanders, maar daar is helaas helemaal geen plek voor zonder de hele indeling van de woonkamer om te gooien (en dat is dus geen optie)Verder tevreden over de Kube 8b. Niet de allerbeste sub natuurlijk, maar voor de grootte doet 'ie het prima. Komt een flink gebonk uit als je hem wat harder zet en ziet er sleek uit, ook niet onbelangrijk. Er zijn betere kleine subs, de Kef kc62 of SVS 3000 Micro, maar die kosten erg veel.
Heb bij de iEars wel eens van die Blades beluisterd; klonk ook erg leuk...
Dank voor je uitleg en antwoord. Helpt mij weer verder.Jag schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:46:
[...]
Vaak zijn er grote schommelingen in de weergave door de sub: de ene toon komt er veel harder dan de andere. Dus dan kan de sub best zachtjes staan, maar als dan in een scene precies de juiste toon afgespeeld wordt, is het juist weer heel hard. Dit komt door staande golven die ontstaan tussen tegenoverliggende wanden en zijn in elke luisterruimte aanwezig. Je kan dit meten met een meetmicrofoon.
In grafiek vorm ziet dat er zo uit (random voornbeeld):
[Afbeelding]
Om eerlijk te zijn weet ik niet meer waar dit gemeten is (niet bij mij thuis). De blauwe lijn is zoals de suboowfer weergeeft voor correctie, met een hele hoge piek bij 40Hz en net boven de 50Hz. Je kan je voorstellen dat je dit niet kan oplossen met de volumeknop, want dan wordt alles harder of zachter. Ook de crossover helpt niet.
Dit kan je wel een stuk beter krijgen met EQ. Veel receivers kunnen dit, met wisselend succes. Jouw receiver heeft ook EQ mogelijkheid, waarbij je niet de frequentie en breedte van de filters kan kiezen dus dat is wel iets beperkt. Het alternatief is een externe EQ, de miniDSP is de meest gebruikte. Het is wel even een investering waar je zin in moet hebben.
Het is inmiddels gelukt op alle speakers op 75db te krijgen vanaf de luisterpositie
Ik vroeg me nog wel af, dat als ik muziek beluister in de 2.0 luistermodus, de fonts automatisch staan te spelen met crossover op 60Hz? Zonder de sub stonden die voorheen op Full-Range. Ook opmerkelijk (of niet?) en even wennen dat ik in de 2.0 luistermodus op mijn versterker veel meer bass hoor dan in de 2.1 stereo modus. Maar zo wilde ik het ook afgesteld hebben.
De subwoofer gaat nu ook mooi aan wanneer ik de receiver inschakel. Maar als ik zacht muziek luister, schakelt hij wel uit na een tijdje. Kan ik dat voorkomen met een master-slave stekkerdoos? De receiver als master, en de sub in de slave. Moet de sub dan nog steeds in de 'auto on' stand, of kan ik die dan op 'on' laten staan?
Is het ook handig om tv en consoles dan ook als slaves in te stellen? Gaat dan alles daadwerkelijk actief aan als ik receiver aan zet? Want tv en consoles moeten natuurlijk niet actief meedraaien als ik alleen muziek wil luisteren.
Ik combineer hier de Kube met LS50's (eerste generatie, dus niet meta) en dat past mooi bij elkaar qua geluid. Crossover iets lager dan 80hz en het is echt een geheel. Wat dat betreft super blij met de keuze.pwbogaart schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:50:
[...]
Tja, met die kleine boekenkastspeakers is ook vanuit audiofiele overwegingen het voordeel van een sub groter dan de nadelen op die plek, lijkt me.
[...]
Ja, zag ik. Maar dan zou ik toch eerst de LS50's willen kopen en dan pas de KC62. En liever nog vloerstaanders, maar daar is helaas helemaal geen plek voor zonder de hele indeling van de woonkamer om te gooien (en dat is dus geen optie)
Heb bij de iEars wel eens van die Blades beluisterd; klonk ook erg leuk...
Ik heb er een besteld intussen; mooie deal bij Correct.Thomas schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:26:
Verder tevreden over de Kube 8b. Niet de allerbeste sub natuurlijk, maar voor de grootte doet 'ie het prima. Komt een flink gebonk uit als je hem wat harder zet en ziet er sleek uit, ook niet onbelangrijk. Er zijn betere kleine subs, de Kef kc62 of SVS 3000 Micro, maar die kosten erg veel.
Ik weet niet zo goed hoe ik nu de boel moet aansluiten.
Bij de subwoofer zit een rca kabel en een Neutrik kabel.
Ik snap nu even niet zo goed of ze nu beide aan moet sluiten of een van beide (en dan de neutrik kabel aan de frontspeaker terminals koppelen).
En indien beide zet ik dan de sub stand op option 1 line of option 2 lfe.
Daarnaast zet ik de speakers op small of large? Ik dacht bij alleen de rca kabel op small maar in het geval van beide als dat kan heb ik geen idee.
Ik luister en muziek en ik kijk films en series
[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 10-12-2021 14:46 ]
De RCA kabel wordt gebruikt door een dedicated subwoofer aansluiting op je versterker. Heb je deze niet of wil je alles op de sub zelf regelen. Sluit hem dan aan via de neutrik.Dracula schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:46:
Ik zit even te prutsen met mijn subwoofer (rel q150) en receiver (nad 758v3).
Ik weet niet zo goed hoe ik nu de boel moet aansluiten.
Bij de subwoofer zit een rca kabel en een Neutrik kabel.
Ik snap nu even niet zo goed of ze nu beide aan moet sluiten of een van beide (en dan de neutrik kabel aan de frontspeaker terminals koppelen).
En indien beide zet ik dan de sub stand op option 1 line of option 2 lfe.
Daarnaast zet ik de speakers op small of large? Ik dacht bij alleen de rca kabel op small maar in het geval van beide als dat kan heb ik geen idee.
Ik luister en muziek en ik kijk films en series
versterker heeft een subwoofer aansluiting en wat bedoel je met alles op de sub zelf regelen snap ik niet helemaal? sowieso maakt het volgens mij uit of je speakers op small of large zet als ik goed lees maar ik twijfel nogal wat nu idd de bedoeling is. Wel beide aan sluiten of een van beide, small of large, etc etcmr.DJ95 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:55:
Ik heb sinds afgelopen Dinsdag een B&W DB1D als opvolger van mijn DB4S en ik vroeg mij af of er winst te behalen is als ik de subwoofer met 2x RCA aansluit i.p.v. alleen de linker of rechter aansluiting te gebruiken en op die manier de subwoofer mono te gebruiken. Ik maak overigens gebruik van een Yamaha CXA5100.
[...]
De RCA kabel wordt gebruikt door een dedicated subwoofer aansluiting op je versterker. Heb je deze niet of wil je alles op de sub zelf regelen. Sluit hem dan aan via de neutrik.
[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 10-12-2021 16:16 ]
Speakers op large is het hele frequentie bereik doorsturen naar je speakersDracula schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:16:
[...]
versterker heeft een subwoofer aansluiting en wat bedoel je met alles op de sub zelf regelen snap ik niet helemaal? sowieso maakt het volgens mij uit of je speakers op small of large zet als ik goed lees maar ik twijfel nogal wat nu idd de bedoeling is. Wel beide aan sluiten of een van beide, small of large, etc etc
Speakers op small en je kan de crossover instellen waarop de versterker de speakers stopt met aansturen en vanaf dat punt alles naar de subwoofer stuurt. Afhankelijk van je soort speakers is dit vaan rond de 80Hz bij grote vloerstaanders en eerder richting de 90 of soms wel 100Hz bij boekenplank speakers.
Op de sub kan je ook de crossover instellen en de bijbehorende gain.
Advies; kijk je films, sluit hem aan via RCA aangezien de LFE informatie vaak alleen over deze aansluiting je subwoofer bereikt.
Voor muziek is het minder strikt en kan je beide oplossingen gebruiken mits je op je versterker de large/small en crossover aanpassingen kan doen.
Maar kan je dan beide gewoon aansluiten dus zowel rca als neutrik of slaat dat nergens op?mr.DJ95 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:28:
[...]
Speakers op large is het hele frequentie bereik doorsturen naar je speakers
Speakers op small en je kan de crossover instellen waarop de versterker de speakers stopt met aansturen en vanaf dat punt alles naar de subwoofer stuurt. Afhankelijk van je soort speakers is dit vaan rond de 80Hz bij grote vloerstaanders en eerder richting de 90 of soms wel 100Hz bij boekenplank speakers.
Op de sub kan je ook de crossover instellen en de bijbehorende gain.
Advies; kijk je films, sluit hem aan via RCA aangezien de LFE informatie vaak alleen over deze aansluiting je subwoofer bereikt.
Voor muziek is het minder strikt en kan je beide oplossingen gebruiken mits je op je versterker de large/small en crossover aanpassingen kan doen.
Dat kan wel, maar het is nodeloos ingewikkeld. Als je hem via line aansluit kan je alles. Via de neutrik connector heeft geen meerwaarde mijns inziens.Dracula schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:40:
[...]
Maar kan je dan beide gewoon aansluiten dus zowel rca als neutrik of slaat dat nergens op?
Via de line in krijg je sowieso het LFE kanaal als je een film kijkt: het Low frequency effect kanaal uit de surround track van een film wordt alleen naar je sub gestuurd als je op je receiver instelt dat je een subwoofer hebt.
Als je met muziek (en films) wilt dat je sub ook het sublaag van de front kanalen voor zijn rekening neemt, dan stel je je fronts in als small en stel je met crossover frequentie (in de receiver) in waar het overname punt ligt. De crossover op je subwoofer is eigenlijk overbodig: die draai je helemaal naar maximaal. Of fronts op small of large beter klinkt is hit or mis: lage tonen akoestiek van een ruimte is complex en het is niet op voorhand te zeggen welke optie beter gaat werken. Als je kleine fronts speakers hebt, die onvoldoende diepgang hebben is het sowieso wel slim om ze op small te zetten met de crossover frequentie (in de receiver) iets boven het -3dB punt van je fronts.
De kabel zit helaas helemaal in de muur weggewerkt dus vervangen kan wel maar is niet zo even gedaan. Omdat de versterker aan de andere kant van de muur staat, ook niet even makkelijk buitenlangs.
Wat denken jullie, dat het de kabel is? Of een andere kabel of signaal dat soort? Of versterker?
Het gebeurt volgens mij alleen als de versterker aan staat.
Leef lekker in het nu, er is niks anders
Tijdje terug heb ik een topic aangemaakt in CEA (Gehele home cinema vervangen, hulp gevraagd) omdat ik in de huiskamer alles op de schop ga doen en meer een Home Cinema inrichting ga maken.
Een van de dingen die ik wil upgraden is de subwoofer. Ik maak met veel plezier gebruik van de Q acoustics geluidset die is gekomen met deze SUB: pricewatch: Q Acoustics 3060S (Zwart) . Ik overweeg om de upgrade in twee stappen te doen. Eerst de 3060s vervangen en later nog (dezelfde) sub toe te voegen. Let wel: Ik heb er echt zeer beperkt verstand van. Bij veel van de reacties in dit topic komen termen voorbij waar ik regelmatig halverwege de zin de draad kwijt ben.
Zie hier de toekomstige tekening uit het CEA topic met de nieuwe kamerindeling:
/f/image/NE2BjxeFWfyWmJ8GvCzfn6HA.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb vier vragen;
1) Voor de oppervlakte die gebruikt wordt. Is bijvoorbeeld 1x SVS PB 1000 Pro voldoende om de ruimte mooi te vullen met de subwoofer effecten of is een grotere aan te raden?
2) zijn de SVS subwoofers "Best bang for buck?". De prijzen lijken hoger te zijn t.o.v. het moment dat ze zijn uitgekomen?
3) De muur waar ze komen te staan grenst aan het huis van de buren. Ook al is het een vrij modern huis (bouwjaar 2012) moet ik nog maatregelen nemen om te voorkomen dat er bij hun een schilderij van de muur trilt?
4) Ik heb de tip gekregen om de kabels via de kruipruimte aan te leggen wat ik mogelijk ook ga doen. Dit betekend dan dat er 2 subwooferkabels en 3 audio kabels door de kruipruimte moeten. Kan dit door 1 buis? Of moet ik er 2 aanleggen (1x subwoofer kabels, 1x audiokabels) of moet bijvoorbeeld elke Subwoofer kabel door haar eigen buis lopen?
Op audioholics staan ratings bij vrijwel alle subwoofers hoe groot de ruimte kan zijn waar ze
In spelen.
Svs is met verhoogde prijzen nog steeds erg goed alles is duurder geworden helaas.
Moderne huizen met dubbele bouwmuren isoleren geluid best goed ik denk dat de overlast meevalt.
Elke sub heeft zn eigen kabel nodig en elke speaker ook, een subwoofer kabel kun je denk ik beter niet naast speakerkabels leggen ivm storing idd.
[ Voor 10% gewijzigd door Goofy1978 op 12-12-2021 10:28 ]
Je zou ook nog kunnen kijken naar subs van XTZ, de 12.17 Die zitten nu op 775 euro. Hou wel rekening met het formaat. Ze zijn aanzienlijk groter dan de sub die je nu hebt.
Ik hoop niet dat je hondje op zijn plaats gaat zitten als je film kijkt
Verwijderd
Integendeel. SVS is behoorlijk overpriced en de plate amps worden lang niet meer zo degelijk gebouwd als vroeger.Jamievs schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:42:
2) zijn de SVS subwoofers "Best bang for buck?". De prijzen lijken hoger te zijn t.o.v. het moment dat ze zijn uitgekomen?
+1Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:29:
Je zou ook nog kunnen kijken naar subs van XTZ, de 12.17 Die zitten nu op 775 euro. Hou wel rekening met het formaat. Ze zijn aanzienlijk groter dan de sub die je nu hebt.
Bedankt! Dan wordt het drie buisjes aanleggen. 1 per subwoofer kabel en 1x voor 3 audio kabels.Goofy1978 schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:23:
@Jamievs
Op audioholics staan ratings bij vrijwel alle subwoofers hoe groot de ruimte kan zijn waar ze
In spelen.
Svs is met verhoogde prijzen nog steeds erg goed alles is duurder geworden helaas.
Moderne huizen met dubbele bouwmuren isoleren geluid best goed ik denk dat de overlast meevalt.
Elke sub heeft zn eigen kabel nodig en elke speaker ook, een subwoofer kabel kun je denk ik beter niet naast speakerkabels leggen ivm storing idd.
Eerste artikel waar mijn oog op viel was uit 2014. Daar stond bij dat toen 2x de PB 2000 voor een totaal van $1.499 is aangeschaft. Nu kosten ze hier €1.299 per stuk. Dat is toch wel een serieus verschil
Haha. Ik had de bank al op zijn nieuwe plek gezet en kwam tot de conclusie dat de plaats ook aan de andere kant van de doorgant past als ik hem een kwartslag draai dus dat inmiddels gedaan. Zal inderdaad eens de tekening bijwerken! Bedankt voor de tip van de XTZ. Daar ga ik naar kijken.Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:29:
Ik heb 1 svs sb-2000 staan in een ruimte van 6x3 en die is goed voelbaar. De prijs online was 200 euro hoger dan ik er voor heb betaald (ik heb via offerte naar een prijs gevraagd en minder betaald).
Bedankt! Ik ga naar de XTZ kijken.Verwijderd schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:57:
[...]
Integendeel. SVS is behoorlijk overpriced en de plate amps worden lang niet meer zo degelijk gebouwd als vroeger.
[...]
+1
Die PB-2000 is inmiddels uit productie. Tegenwoordig heeft de PB-2000 pro 2 baspoorten. En via een app te bedienen. Misschien voor 1099 of 1199 te krijgen her of der. Maar nog steeds prijzig ja.Jamievs schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:03:
[...]
Eerste artikel waar mijn oog op viel was uit 2014. Daar stond bij dat toen 2x de PB 2000 voor een totaal van $1.499 is aangeschaft. Nu kosten ze hier €1.299 per stuk. Dat is toch wel een serieus verschil
Verwijderd
Je hebt een groundloop, wat je hoort is een 50hz brom (60hz als je in de VS zou zitten).FireFoz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:12:
Ik heb tegenwoordig af en toe dat mijn subwoofer spontaan maximaal bass gaat geven... Als ik dan de stekker van het signaal er uit trek is het weg.
De kabel zit helaas helemaal in de muur weggewerkt dus vervangen kan wel maar is niet zo even gedaan. Omdat de versterker aan de andere kant van de muur staat, ook niet even makkelijk buitenlangs.
Wat denken jullie, dat het de kabel is? Of een andere kabel of signaal dat soort? Of versterker?
Het gebeurt volgens mij alleen als de versterker aan staat.
https://www.audioholics.c...ating-system-hum-and-buzz
Ik heb over zitten lezen maar wordt hiermee niet een constant geluid bedoeld, vaak op laag volume? Wat er bij mij gebeurt is dat er op random momenten (bijvoorbeeld midden in de nachtVerwijderd schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:47:
[...]
Je hebt een groundloop, wat je hoort is een 50hz brom (60hz als je in de VS zou zitten).
https://www.audioholics.c...ating-system-hum-and-buzz

Leef lekker in het nu, er is niks anders
Verwijderd
Dan stuurt je bron op een of andere manier regelmatig een hard signaal naar je sub (die aanspringt omdat hij een signaal registreert). Lijkt mij niet dat het wat met de kabel of subwoofer is, maar iets met je versterker dus.FireFoz schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:22:
[...]
Ik heb over zitten lezen maar wordt hiermee niet een constant geluid bedoeld, vaak op laag volume? Wat er bij mij gebeurt is dat er op random momenten (bijvoorbeeld midden in de nacht) de subwoofer op maximaal volume een constante lage toon laat horen. Het gebeurt maar eens in de paar dagen dus erg lastig om uit te vinden wat het nou triggert
:strip_exif()/f/image/0hCuMI4k3487HwtyFL99jU1g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sVRV3mw7z3Ks7ai1w76F65M8.jpg?f=fotoalbum_large)
Van mijn versterker gaat er nu dus een enkelvoudig touwtje naar de subwoofer. De subwoofer zou zelf moeten uitschakelen, maar helaas blijft ie aanstaan (met een brom). Is dit dan ook een "ground loop" (en is de geplaatste grond isolator onvoldoende)? Het geheel zit op hetzelfde stekkerblok
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Het valt tegen hoeveel partijen er zijn die de SVS op dit moment verkopen. Lijkt mij lastig om hier een goede deal uit te onderhandelen. De 12.17 is maar bij 1 partij te krijgen en lijkt alleen op bestelling gemaakt te worden.Trichoglossus schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:29:
Ik heb 1 svs sb-2000 staan in een ruimte van 6x3 en die is goed voelbaar. De prijs online was 200 euro hoger dan ik er voor heb betaald (ik heb via offerte naar een prijs gevraagd en minder betaald).
Helaas ben ik door omstandigheden niet in staat om winkels af te gaan en te gaan luisteren. Ik overweeg om 'de trekker over te halen' en een SVS te kopen, er zijn heel veel goede recensiesvan te vinden. De enige twijfel die ik nog heb is om nu en PB 2000 Pro te kopen en er later nog 1 toe te voegen als dat nodig is of om gelijk 2x PB 1000 pro te kopen. Voor mij gevoel blijf je van keuze naar keuze hobbelen

Je kan Marcel van H&C Hifi een mailtje sturen, tegen welke prijs hij een svs kan leveren. Vaak kan hij wel wat aanbieden voor een leukere prijs. Kwam mijn svs ook vandaan. Ik heb de svs ook gekocht zonder te gaan luisteren.Jamievs schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:00:
[...]
Het valt tegen hoeveel partijen er zijn die de SVS op dit moment verkopen. Lijkt mij lastig om hier een goede deal uit te onderhandelen. De 12.17 is maar bij 1 partij te krijgen en lijkt alleen op bestelling gemaakt te worden.
Helaas ben ik door omstandigheden niet in staat om winkels af te gaan en te gaan luisteren. Ik overweeg om 'de trekker over te halen' en een SVS te kopen, er zijn heel veel goede recensiesvan te vinden. De enige twijfel die ik nog heb is om nu en PB 2000 Pro te kopen en er later nog 1 toe te voegen als dat nodig is of om gelijk 2x PB 1000 pro te kopen. Voor mij gevoel blijf je van keuze naar keuze hobbelen
https://hchifi.nl/
Het ligt natuurlijk helemaal aan je budget, wat mogelijk is. 2x PB1000 is fijner dan 1x PB2000
Je kan je afvragen of dat ook wel nut heeft. Bij subs geld immers: Je luistert naar de ruimte, niet naar de sub.Jamievs schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:00:
[...]
Helaas ben ik door omstandigheden niet in staat om winkels af te gaan en te gaan luisteren.
Eenmaal in huis kan het geluid totaal anders zijn.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Nou.. heb reactie. Door problemen (met de producten) zijn ze gestopt met SVS. Hij geeft aan "Toch wel behoorlijk wat toestellen gehad waar klanten problemen hadden met het geluid / piep van de versterkers / voedingen.. daar is niets aan te doen". Dat is natuurlijk niet zo fijn als je op het punt staat om daar Subs van te kopenTrichoglossus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:15:
[...]
Je kan Marcel van H&C Hifi een mailtje sturen, tegen welke prijs hij een svs kan leveren. Vaak kan hij wel wat aanbieden voor een leukere prijs. Kwam mijn svs ook vandaan. Ik heb de svs ook gekocht zonder te gaan luisteren.
https://hchifi.nl/
Het ligt natuurlijk helemaal aan je budget, wat mogelijk is. 2x PB1000 is fijner dan 1x PB2000
Niet bang worden om een svs te kopen hun after sales zijn vrijwel het beste van de subwoofer merken.Jamievs schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:38:
[...]
Nou.. heb reactie. Door problemen (met de producten) zijn ze gestopt met SVS. Hij geeft aan "Toch wel behoorlijk wat toestellen gehad waar klanten problemen hadden met het geluid / piep van de versterkers / voedingen.. daar is niets aan te doen". Dat is natuurlijk niet zo fijn als je op het punt staat om daar Subs van te kopen
Wel eens gelezen van iemand op een forum waar zn svs sub stuk was uit de garantie, en svs een nieuwe plate amp opstuurde uit amerika zonder zn oude te hoeven zien.
De sb2000 werkt hier nog steeds prima super ding
Ik zou 1x de pb2000 pro nemen en op de beste plaats in de kamer zetten door middel van de subwoofer crawl.
[ Voor 6% gewijzigd door Goofy1978 op 14-12-2021 18:40 ]