Gehele home cinema vervangen, hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Hoi Allemaal,

Voordat we de diepte in gaan een klein beetje context. Ik woon nu 7 jaar in mijn huidige koophuis. Toen we hier introkken hebben we budgettaire keuzes moeten maken, mede aangezien ons eerste kind op komst was. Tussentijds heb ik wel een keer de TV en de geluidsset een upgrade gegeven. Maar.... waarschijnlijk omdat we nu zoveel thuis werken begin ik mij aan steeds meer te irriteren en mag het allemaal wel wat mooier en gezelliger worden. Ik heb al lang op mijn lijstje staan om alles een keer te vervangen en gezelliger/ mooier te gaan maken. Dus “dag dag” tegen de inmiddels kromgetrokken steigerhouten meubelen. En met alles bedoel ik alles; de bank, de gordijnen, verlichting, de mediaset etc etc.

Enige tijd terug was ik bij een ex-collega op de koffie en die had een beamer staan met een sonos soundbar en 2x Sonos one. Dit klonk echt een stuk beter dan mijn huidige set-up en maakt dat ik wat meer prioriteit aan deze activiteit wil gaan geven.

Belangrijk om te vermelden
1) Inmiddels zijn wij uit elkaar en zijn de kinderen deeltijd bij mij. Ik heb dus geen last van de beruchte WAF. Het is een koophuis dus kan veranderen wat ik wil, maar wil natuurlijk geen afbreuk doen aan de woning mocht het ooit verkocht gaan worden.
2) De huidige set-up wordt primair gebruikt voor het streamen (Netflix, Disney+, Amazon Prime video en Spotify). Af en toe spelen de kinderen op de Nintendo Switch en sinds kort ook het zenderpakket uitgebreid met sportkanalen (voor met name voetbal en F1).
3) De huiskamer is ongeveer 5 * 6 m2 waarbij de muur van 6 meter de muur zal zijn waar de beamer op mag schijnen.

Hieronder mijn huidige inventaris:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesNetgear Prosafe GS108€ 29,95€ 29,95
1ConsolesNintendo Switch Zwart€ 329,-€ 329,-
1Modems en routersNetgear Nighthawk Pro Gaming XR500€ 219,-€ 219,-
1TelevisiesPhilips 75PUS8303 Zilver€ 0,-€ 0,-
1Versterkers en receiversDenon AVR-X3500H€ 0,-€ 0,-
1Versterkers en receiversTeufel RearStation 4€ 0,-€ 0,-
1SpeakersQ Acoustics 3020i (Wit)€ 179,-€ 179,-
1SpeakersQ Acoustics 3050i (Wit)€ 399,-€ 399,-
1SpeakersQ Acoustics 3060S (Wit)€ 449,-€ 449,-
1SpeakersQ Acoustics Q 3090Ci Centerspeaker (Wit)€ 221,-€ 221,-
1Samsung blue ray speler----
1TV Tuner van CaiWay----
2VerlichtingPhilips Hue Fair plafondlamp zwart (White Ambiance, incl DIM switch)€ 184,-€ 368,-
1VerlichtingPhilips Hue Play lichtbalk (set van 2) Zwart€ 99,60€ 99,60
Totaal€ 2.293,55

Ik zoek een?
Tsja, ik wil eigenlijk alles vervangen en ben een beetje de draad kwijt waar het nu handig is om te beginnen, wat eisen stelt aan elkaar, etc. Ik weet wel dat ik een set-up wil waar je van blijft genieten, een beamer en een Atmos set-up. Het TV meubel gaat eruit en de muur blijft dan wit en leeg om de beamer op de projecteren. Gezien de beamer ben ik aan het overwegen om alle elektronica rechtsachter in de huiskamer neer te zetten in een apart meubel.

Dit heb ik momenteel op mijn lijstje staan;

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BeamersEpson EH-TW9400W€ 2.433,31€ 2.433,31
1MediaspelersNvidia Shield TV Pro 16GB€ 199,-€ 199,-
1MuurbeugelsEpson ELPMB30 - Bevestigingskit ( plafondbevestiging ) voor projector€ 143,35€ 143,35
3VerlichtingPhilips Hue White & Color Ambiance Centura Inbouwspot Rond (3-pack) Aluminium€ 134,01€ 402,03
Totaal€ 3.177,69

Gebaseerd op wat ik lees op het internet lijkt een 5.1.4 set-up mij wel heel gaaf en hier begint dan een ook een beetje mijn uitdaging. Met name voor de 4 en de benodigde versterken (?). Ik ben aan het overwegen om een spanplafond te laten plaatsten, zodat er mooie spotverlichting en speakers geplaatst kunnen worden. Ik heb gelezen dat een ‘akoestisch spanplafond’ tussen de €100,- en €150 per m2 zal gaan kosten. Wat is jullie ervaring hier in?

Wat is je budget?
Dit gaat sowieso een best project worden. Naast het plaatsten van een spanplafond moet ook het hele huis geschilderd worden. Dit creëert natuurlijk wel de kans om sleuven te maken en alle kabels mooi weg te kunnen worden voordat er geschilderd gaat worden. Ik verwacht dat het schilderwerk (voor het hele heus) rond de 10k zal zijn, 5k voor het spanplafond. En dan nog een de beamer + geluidsset + verlichting in het plafond. Ik gok daar tussen de €5000,- en €7.500 voor kwijt te zijn maar dat hant natuurlijk af van alle input. Zoals het een hollander betaamd is “Best bang for buck” natuurlijk altijd goed. Daarnaast zal ik proberen mijn 'oude' spul te verkopen dus dat kan mogelijk weer in het budget gestopt worden.

Mijn concrete vragen zijn
1) Een validatie van de beamer. Wat vinden jullie van de prijskwaliteit verhouding? Ik heb hem in actie gezien en was er erg van gecharmeerd!
2) Hulp bij de geluidsset. Moet ik voor 5.1.4 gaan? 5.1.2? 5.2.4 :+ wat is wijsheid, want ik overzie het echt even niet meer....
3) Hebben jullie 'lastige' vragen voor mij waar ik echt over na moet denken voordat ik ga beginnen? Alles lijkt impact op elkaar te hebben (Schildereren <-> Positie speakers <-> Kabels <-> Geluid <-> Verlichting <-> Plafond, etc etc

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens een mooie render (laten) maken van wat je graag wilt bereiken. De apparatuur die daar in past is stap 2. Voor dit soort "make over" projecten kun je soms beter iemand in de hand nemen die van alles verstand heeft behalve van apparatuur. Zo weet je zeker dat je gordijnen goed passen bij de kleur op de muren, dat je de boel goed kunt verduisteren op het moment dat je over dat een F1 wilt bekijken etc.

Doe vooral ook inspiratie op in dit topic (en de voorgaande delen...): Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:58

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je wilt dus je televisie weg doen en vervangen door een projector? Ben je je bewust van de gevolgen ervan, namelijk dat je altijd moet verduisteren om televisie te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
En alle muren vloeren en plafonds donker of zwart maken voor het beste contrast, anders helpt ook de beste projector niet meer idd.
Er zijn schermen die wel goed werken in lichtere ruimtes de black diamond 1.4 screen, maar geen idee of die in nederland te koop zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 05-12-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:42
Op de muur projecteren lijkt sowieso een slecht idee.
Denk dat je toch echt aan een projectorscherm moet.

Is het een idee om de TV aan de muur te hangen om overdag wat te kunnen kijken?
En dan een projectorscherm aan het plafond welke je voor de TV kan laten zakken voor als je met de projector wilt kijken?

Het aantal subwoofers is meer een vraag hoeveel je er kwijt kan of wilt en of dat binnen budget zit.
2 is beter, mits dat gaat.

Zelfde geld voor Atmos, kan en wil je al die speakers?
Met je huidige receiver kom je tot 5.x.2

Maar die receiver is verder denk ik nog prima, dus die zou ik persoonlijk vrij laag op de lijst van te vervangen artikelen hebben gezet.

Denk als je een nette projector uitzoekt, met een net scherm erbij dat de rest nog wel even kan.
Kan je een gewone projector goed kwijt of moet je ook naar de UST modellen gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
sypie schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:17:
Ik zou eerst eens een mooie render (laten) maken van wat je graag wilt bereiken. De apparatuur die daar in past is stap 2. Voor dit soort "make over" projecten kun je soms beter iemand in de hand nemen die van alles verstand heeft behalve van apparatuur. Zo weet je zeker dat je gordijnen goed passen bij de kleur op de muren, dat je de boel goed kunt verduisteren op het moment dat je over dat een F1 wilt bekijken etc.

Doe vooral ook inspiratie op in dit topic (en de voorgaande delen...): Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49
Dat is een goed idee, zal eens gaan informeren naar de mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
dmantione schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:53:
Je wilt dus je televisie weg doen en vervangen door een projector? Ben je je bewust van de gevolgen ervan, namelijk dat je altijd moet verduisteren om televisie te kijken?
Dat is correct. Er wordt hier zelden gewoon TV gekeken. Enige uitzondering is het sinterklaasjournaal wat mij brengt bij: Het is hier sowieso altijd wel wat donkerig in huis. Dit komt enerzijds door de indeling van het huis, de voorkant ligt op het zuiden en er zit een versmalling tussen de keuken en de huiskamer. Tegelijkertijd staat er aan de achterkant een overkapping tegen het huis die ook het nodige licht weg neemt. Nu (om 13.53) moet al de lichten aan doen. Daarom wil ik ook graag alles in 1x meepakken. Niet alleen de beamer maar ook het geluid i.c.m. bijvoorbeeld mooie spotjes in het plafond om wat meer sfeer te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
RobbieT schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:32:
Op de muur projecteren lijkt sowieso een slecht idee.
Denk dat je toch echt aan een projectorscherm moet.

Is het een idee om de TV aan de muur te hangen om overdag wat te kunnen kijken?
En dan een projectorscherm aan het plafond welke je voor de TV kan laten zakken voor als je met de projector wilt kijken?

Het aantal subwoofers is meer een vraag hoeveel je er kwijt kan of wilt en of dat binnen budget zit.
2 is beter, mits dat gaat.

Zelfde geld voor Atmos, kan en wil je al die speakers?
Met je huidige receiver kom je tot 5.x.2

Maar die receiver is verder denk ik nog prima, dus die zou ik persoonlijk vrij laag op de lijst van te vervangen artikelen hebben gezet.

Denk als je een nette projector uitzoekt, met een net scherm erbij dat de rest nog wel even kan.
Kan je een gewone projector goed kwijt of moet je ook naar de UST modellen gaan kijken?
Ik kan gelukkig een goede projector kwijt! Vandaar ook al de projector in mijn openingspost. Ben gelukkig heel flexibel in de mogelijkheden die er zijn. Echter wil ik wel goed alles wikken én wegen om het allemaal in 1x zo goed mogelijk te doen.

Kan altijd nog eerst de projector ophangen, tv aan de kant schuiven en kijken hoe het uitpakt. Als het MWOAH is dan nog een scherm ophangen?

Qua aantal speakers is ook een beetje onderdeel van de vraag en de zoektocht. Wanneer ik op het internet lees dan heeft zoveel speakers wel meerwaarde voor het kijken van films e.d. Dat is in ieder geval voor mij de aanleiding om de opties te gaan verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:42
Ik moet zeggen dat een echt goede subwoofer wat mijn ervaring betreft meer beleving toevoegt dan de Atmos speakers.

Vooral ook omdat er maar weinig films zijn waarbij er echt goed gebruik gemaakt wordt van de Atmos speakers.

Qua volgorde van upgraden zou ik met wat ik nu weet daarom eerst met één of meer subs beginnen.
Atmos bij wijze van spreken als laatste.

Bijkomend voordeel, dan kan de receiver ook nog even blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Die denon x3500 kan prima 5.1.2 atmos aan het verschil tussen 5.1.4 atmos zal in een woonkamer niet erg groot zijn idd.
Het bespaarde geld kan je dan in een echt goede subwoofer steken een svs sb3000 of pb3000 ofzo.
Zon sub geeft een verschil van dag en nacht bij films en muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49

FeaR

In GoT we trust

Topic titel aangepast. Concreter en minder schreeuwerig gemaakt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kijk hier eens voor je receiver keuze Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jamievs
Hoi Allemaal!

Inmiddels hier en daar wat progressie gemaakt. Ik had een soort "upgrade stappenplan" gemaakt qua volgorde:

1) Aanschaf en installatie beamer + Nvidia Shield Pro
2) Vervangen achter speakers
3) Veranderen layout
4) Plaatsen van spanplafond met plafondspeakers/ verlichting incl akoustische eigenschappen incl vervanging van de Denon voor Atmos
5) vervangen SUB
6) toevoegen nog een SUB
7) vervangen huidige speakers

Huidig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmr8nvbVn5mCFSqGY0sORdAuWkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4CL2ooOWhJeIwBX6MU88eUm.png?f=fotoalbum_large

Nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RERnT3EeRt456ylPzOSmWBO_D9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NE2BjxeFWfyWmJ8GvCzfn6HA.png?f=fotoalbum_large
Note: Elk vakje is 20cm *20 cm

Ook heb ik vast de bank, tafel en side table (Die vervangen zal worden voor een dressoir met meer opbergruimte) op de nieuwe plek gezet en met de Denon de speakers opnieuw afgesteld. Dit maakt echt al een wereld van verschil voor met name de achterspeakers en de algemene ervaring met dit geluid. Dit maak dan ook dat ik voor nu de volgorde wat aan ga passen;

1) Veranderen layout
2) Aanschaf en installatie beamer + Nvidia Shield Pro + hifi meubel ivm verplaatsten versterker naar achteren
3) Vervangen van sub
4) Toevoegen van andere sub
5 Plaatsen van spanplafond met plafondspeakers/ verlichting incl akoustische eigenschappen
6) Vervangen huidige sub

Elke tussenstap heeft de mogelijkheid om even te kijken hoe het gaat en bevalt zodat ik daar op kan anticiperen.

Voor nu heb ik twee vragen;

1) Ik moet kabels trekken van 9a naar 9b. Dit gaat via de meterkast. (Dus 9a naar meterkast van daar naar 9b). De afstand is dan best lang. Wat is dan handig om te doen met de subwoofer? Een coax kabel knutselen of zijn er goede ervaringen met "Wirelless kits" voor subwoofers?

2) Nu gebruik ik al de Teufel rearstation 4 voor de achterspeakers. Zolang je de "Always on" mode gebruikt, dan werkt dit prima. De stand dat hij zichzelf in moet schakelen wanneer er signaal is werkt zelden. Ik heb nu de kans om kabels te trekken. Hoe dik moeten deze kabels zijn. Ik lees zoveel dingen dat ik niet weet wat wijsheid is. Naar verwachting zullen er drie audio kabels (Left Front, right Front en center) door de buis moeten en eventueel ook nog de subwoofer kabel als dat beter is dan een wireless set. Maakt dit nog uit voor de dikte van de kabel? Het is een relatief nieuw huis dus het zijn in ieder geval niet van die smalle pijpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou altijd voor bedraad kiezen. Kun je door de vloer boren de kruipruimte in?

Coax kabel gewoon zelf maken, losse kabel en stekkers bestellen. Door de leiding trekken en afmonteren.

[ Voor 40% gewijzigd door Sethro op 10-12-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
Zo.. weer even geleden. Inmiddels leuke progressie gemaakt. De meubel staan op hun nieuwe plek, de apparatuur is verplaatst naar de andere kant van de kamer, de subwoofer is vervangen met een SVS PB 2000 pro en de beamer hangt aan het plafond. Wat een verschil!

Nu ben ik aanbeland bij het vervangen van mijn surround speakers. Ik heb mijn ook laten vallen op twee sets van SVS.

1) De SVS Prime Pinnacle:

https://doublepoint.nl/sv...urround-systeem-black-ash (€2.559,0 voor de 5.0 set)

2) De SVS Ultra:

Towers: https://doublepoint.nl/sv...HL2bkRzxgkqBoCP2MQAvD_BwE (€2.798 voor het paar)

Center: https://doublepoint.nl/svs-ultra-centerspeaker-zwart (€899)

Rears: https://doublepoint.nl/sv...nk-speakers-2-stuks-zwart (€1.349)

Totaal: €5.046

Beide sets passen in het budget, echter ben ik benieuwd of hier iemand ervaringen heeft met beide sets en of de kosten van de ultra t.o.v. de Prime Pinnacle te rechtvaardigen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
Sethro schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:22:
Zou altijd voor bedraad kiezen. Kun je door de vloer boren de kruipruimte in?

Coax kabel gewoon zelf maken, losse kabel en stekkers bestellen. Door de leiding trekken en afmonteren.
Heb voor nu de wireless set van Teufel die ik voorheen gebruikte voor mijn rears aan de fronts gehangen aangezien de receiver nu aan de achterkant van de kamer staat. Voor de SUB ben ik nu aan het testen met een wireless set (ook van Teufel). Vooralsnog lijkt dit allemaal goed te werken. Voor de center heb ik een kabel getrokken.

Toch voelt dit niet helemaal juist en ben ik nog steeds aan het twijfelen om dit aan te laten leggen door de kruipruimte heen. Moet ik alleen even hopen dat ik de foto's kan vinden m.b.t. de ondersteunende vloerverwarming 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vloerverwarming ligt nooit tegen de muur aan. Als je strak langs de muur boort komt het goed
Pagina: 1