Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 20:50
Ik heb ook twee subwoofers gehad die defect zijn gegaan door de warmte. De plate amps zaten in een gesloten behuizing en kregen dus zo weinig koeling. (Ik zou dus altijd de sub uitzetten. Of handmatig of met een master/slave.) Herstellen werd te kostbaar en heb toen voor een BK gekozen (P12-300SB-PR) Scoort erg goed in de testen en ben er uiterst tevreden over.
En mocht deze toch kapot gaan dan heb je de keuze om deze te laten herstellen door BK in Engeland (zeer goede service!) of door een willekeurige sub reparateur, b.v. https://www.electronicare.nl/ Zo'n acacadabra is zo'n plate amp nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@sonsan Heb jij er ook een MiniDSP tussenhangen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Nee, dat heb ik niet.
Ik heb me daar ook nog nooit in verdiept, daarom mis ik het misschien ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:59
zo ik heb mijn klipsch r112sw verkocht waar ik toch veel plezier van heb gehad maar morgen komt zijn grote broer binnen de klipsch150spl ik sta nu al te trillen....lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:40
guyver3636 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:28:
zo ik heb mijn klipsch r112sw verkocht waar ik toch veel plezier van heb gehad maar morgen komt zijn grote broer binnen de klipsch150spl ik sta nu al te trillen....lol
Daar ga je veel lol mee hebben _/-\o_ een beest

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
LuisjeNL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:38:
[...]

Daar ga je veel lol mee hebben _/-\o_ een beest
ja ik ben benieuwd ik vond de 112sw al lekker maar wat ik nu kan verwachten.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Dat ding blaast die 112 compleet de afgrond in :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 20:07
guyver3636 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:28:
En?? Ben heel benieuwd, Ik had ook eerst een r112sw :)

De spl 150 sla ik over omdat ik wel even klaar ben met klipsch subs die na 3 jaar stuk gaan.... Heel internet staat er vol mee. Toch het vertrouwen kwijt,hoewel de spl generatie waarschijnlijk wel beter is. Speakers zou ik nog wel kopen.

Ik heb de SVS Pb-3000 (ported) besteld ter vervanging. Ik wou eerst de sb (sealed), maar na het zien van een YouTube video waarin iemand zegt dat ie te gevoelige oren had voor de sb en daardoor de pb veel fijner vond, plus dat je de pb ook sealed kunt maken, toch maar voor de pb gegaan. Ik heb namelijk ook al eens hoofdpijn gekregen van bepaalde speakers,dus ook gevoelige oren. Bovendien was de klipsch ook ported en dat geluid beviel wel.

Ik laat je mijn bevindingen weten zodra ik hem heb!

[ Voor 53% gewijzigd door FireFoz op 02-09-2020 20:45 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
FireFoz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:38:
[...]

De spl 150 sla ik over omdat ik wel even klaar ben met klipsch subs die na 3 jaar stuk gaan.... Heel internet staat er vol mee. Toch het vertrouwen kwijt,hoewel de spl generatie waarschijnlijk wel beter is. Speakers zou ik nog wel kopen.

Ik heb de SVS Pb-3000 (ported) besteld ter vervanging. Ik wou eerst de sb (sealed), maar na het zien van een YouTube video waarin iemand zegt dat ie te gevoelige oren had voor de sb en daardoor de pb veel fijner vond, plus dat je de pb ook sealed kunt maken, toch maar voor de pb gegaan. Ik heb namelijk ook al eens hoofdpijn gekregen van bepaalde speakers,dus ook gevoelige oren. Bovendien was de klipsch ook ported en dat geluid beviel wel.

de pb 3000 staat hoog aan geschreven hè maar is ook 2 keer zo duur. Helaas zijn de klipsch idd vrij snel defect hoewel de 150 spl wel verbeterd zou moeten zijn ( de toekomst zou het leren) ik heb vandaag nog maar 1 uur ermee kunnen spelen maar ik moet hem nog afstellen en inspelen, tot nu toe gaat hij zeker lager als de 112sw maar zoals gezegd heb ik nog wat tijd nodig....

Verwijderd

FireFoz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:38:
[...]

Dit is echt absolute onzin.

Anyway, waarom geen 2 PB2000 PRO's? Dat zou je laag een stuk meer gebalanceerd maken en de pieken en nulls flink verminderen t.o.v. 1 PB3000.

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik heb al enkele jaren Q acoustics speaker de 3050 front en 3090 centen en 310 back.
Ik begin de laatste tijd steeds meer de Sub te missen. Nu de kleine langzaam wat groter wordt en er meer speelgoed uit de kamer verdwijnt komt er ook langzaam plek voor.
Ik wil eigenlijk niet een hele grote sub. Graag 1 die subtiel wat toevoegt. De recensies van de Subwoofer van Q acoustics is niet alles maar het oog wil ook wat. Dus kwam oa uit bij de XTZ sub 10.17 edge uit. Ook nog redelijk betaalbaar en in wit te verkrijgen.
Verder heb ik nog gekeken naar de BK P12-300SB-PR alweer slagje groter maar ongeveer even duur.

Voordeel van de XTZ vond ik het kunnen tuning. Wat de plaatsing wat minder gevoeliger maakt.
Is er hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is wel HEEL grofweg tunen met die BR tuning. Zegmaar 2 of 3 standen zonder echte controle. Het kan helpen, maar het is wel heel erg hit-or-miss. Heb ook een XTZ gehad, maar vond het maar 'moah' qua wat het deed aan goede tuning. Liever een met volledig parametrische equalizing erin of een dsp erin of erbijs.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 03-09-2020 11:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• FireFoz
  • Laatst online: 06-10 20:07
Video in kwestie:
YouTube: REVIEW: Dual SVS PB-3000 and SB-3000 Subwoofers! THESE ARE NOT NORMAL!

In de comments ook wat mensen die dat ook hebben dus denk wel dat het echt kan. Heb het zelf ook wel eens ervaren met speakers.
Verwijderd schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:59:
[...]

Anyway, waarom geen 2 PB2000 PRO's? Dat zou je laag een stuk meer gebalanceerd maken en de pieken en nulls flink verminderen t.o.v. 1 PB3000.
Ruimte, maar ik sluit niet uit dat er nog een tweede PB-3000 bijkomt in de toekomst :) Moet alleen de vrouw nog even overtuigen haha. Dus voor nu moet ik het met 1 sub doen...maar het verschil tussen de PB-2000 en PB-3000 is niet zo heel groot in formaat.
guyver3636 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:41:
[...]
de pb 3000 staat hoog aan geschreven hè maar is ook 2 keer zo duur. Helaas zijn de klipsch idd vrij snel defect hoewel de 150 spl wel verbeterd zou moeten zijn ( de toekomst zou het leren) ik heb vandaag nog maar 1 uur ermee kunnen spelen maar ik moet hem nog afstellen en inspelen, tot nu toe gaat hij zeker lager als de 112sw maar zoals gezegd heb ik nog wat tijd nodig....
Ja dat klopt, voor de prijs van een SVS PB-3000 heb je 2x een Klipisch SPL 150. Qua prijs-kwaliteit wint de Klipsch dik. Vind je het een heel groot verschil met de R112SW qua geluid?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FireFoz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:36:
[...]

Video in kwestie:

In de comments ook wat mensen die dat ook hebben dus denk wel dat het echt kan. Heb het zelf ook wel eens ervaren met speakers.
Allemaal subjectieve ervaringen. Ik kan ook wel 100 mensen vinden die verschil tussen speakerkabels horen. De audiowereld hangt van dit soort subjectivisme aan elkaar. Daar kan je aan meedoen onder het mom van 'ik hoor het ook', of je kan proberen te vinden wat er echt op een wetenschappelijke wijze echt toe doet door blind te testen en biasses uit te schakelen.

Maar net wat je keuze is. Die opmerking is echt onzin in elk geval. Verschil tussen ported of niet is veel kleiner dan verschil tussen de sub in de ene of de andere kamer. Daar hoor je dan weer niemand over (want te complex, dus geen vooroordelen over :P)

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 03-09-2020 12:09 ]

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-10 12:07

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

[quote]FireFoz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:04:
[...]

m.a.w. er kan dus altijd wel wat af van de prijzen?

O-) Yes, altijd.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• guyver3636
FireFoz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:36:
[...]

Video in kwestie:

[...]

Ruimte, maar ik sluit niet uit dat er nog een tweede PB-3000 bijkomt in de toekomst :) Moet alleen de vrouw nog even overtuigen haha. Dus voor nu moet ik het met 1 sub doen...maar het verschil tussen de PB-2000 en PB-3000 is niet zo heel groot in formaat.

[...]

Ja dat klopt, voor de prijs van een SVS PB-3000 heb je 2x een Klipisch SPL 150. Qua prijs-kwaliteit wint de Klipsch dik. Vind je het een heel groot verschil met de R112SW qua geluid?
hij gaat zeker lager als de 112sw maar ik heb nog niet veel tijd gehad en ik moet hem nog afstellen en natuurlijk ook inspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars3300
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-04 16:08
Ik heb de Denon AVR-X2600H gehaald, en wilde hier een Klipsch R-120SW bij halen. Echter zie ik op plaatjes dat de receiver een enkel tulps output heeft terwijl de Klipsch een L-R tulp input heeft. Werkt dit dan toch samen? Of gaat dat niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
@lars3300 ja, 1 subwoofer kabel (tulp) van de Denon sub out naar de lfe Ingang op de subwoofer (dat is de L of R input)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
lars3300 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 04:17:
Ik heb de Denon AVR-X2600H gehaald, en wilde hier een Klipsch R-120SW bij halen. Echter zie ik op plaatjes dat de receiver een enkel tulps output heeft terwijl de Klipsch een L-R tulp input heeft. Werkt dit dan toch samen? Of gaat dat niet werken?
De line input links is ook voor LFE input. Dus als je één tulpstekker gebruikt, gebruik dan L op de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 14:20
Ik zie op mijn subwoofer enkel een low level input (2x rca, zonder LFE benaming), kan ik met deze input nog wel enkel LFE channel versturen en gebruik maken van de crossover in de receiver? Opzich heb ik vloerstaande speakers die voor muziek prima geschikt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Furfoot op 07-09-2020 13:58 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Het verschil tussen low level input en LFE input is dat LFE (als het goed is) in de receiver al is beperkt tot de lage tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 14:20
Receiver:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaD4NZ_j9sgWWydDMgwDyxyr-g4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gPGiyG2oiqeFUgzlmZRkxUCZ.png?f=user_large

Sub:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi_6a8zjxfP0uCBoTzX5PCp6vZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EppyAv38P1KCJdqGUKUH5R9.png?f=user_large

Hier moet ik dan een single rca naar 2x rca kabel voor hebben?

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo dat is een golden oldie die vraag :+
Hoe stereo denk je dat je subwoofer is :P ? Die stereo input zit er alleen maar op voor als je een stereo amp hebt die een stereo signaal aanlevert (die wordt dan door de sub monio gemaakt).

Een enkele rca naar enkele rca is dus goed. Of je die op links of rechts aansluit, macht uiteraard kein flaus aus. Je kan ook voor het goede gevoel een enkele naar dubbele kopen, maar zin heeft het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:19
De enige zin die het heeft is 3dB toevoegen aan het volume dat de sub binnenkrijgt. Mocht je al op max volume zitten en nog tekort komen...en dit niet met de sub gain van je AVR kunnen opschroeven, dan misschien heeft het nut.
Waarschijnlijk niet dus en is het resultaat dat je ergens 3dB moet terugschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is 6 dB. Maar idd, als je preout te weinig max output geeft, dan heeft het voordeel. Maar dat komt denk ik niet voor zolang beiden gewoon (consumenten) hifi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Ah right verdubbeling in voltage is 6dB. 3dB is verdubbeling van de power (akoestische energie) dus wanneer je naast een speakers een tweede zet die je even hard aanstuurt heb je +3dB... anyway het punt blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar het komt denk ik niet voor dat een consumenten sub een hogere voltage sensitivity heeft dan de pre out kan leveren. Maar goed, zeg nooit nooit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Wat een stilte hier! Ik zit nog steeds braaf te wachten op mijn BK subs :9 Begin volgende week worden ze eindelijk verzonden.

• guyver3636
vinom schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:57:
Wat een stilte hier! Ik zit nog steeds braaf te wachten op mijn BK subs :9 Begin volgende week worden ze eindelijk verzonden.
een hele week wachten.......jij ziet wat af zeg _/-\o_ ,
ik hoop dat de week snel gaat voor je.
ik ben aan het genieten van mijn klipsch spl 150 en het bevalt goed.

• vinom
  • Nu online
guyver3636 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:01:
[...]

een hele week wachten.......jij ziet wat af zeg _/-\o_ ,
ik hoop dat de week snel gaat voor je.
ik ben aan het genieten van mijn klipsch spl 150 en het bevalt goed.
Ik heb ze een maand geleden al besteld hé :P Die Klipsch is ook wel een flinke zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guyver3636
vinom schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
[...]

Ik heb ze een maand geleden al besteld hé :P Die Klipsch is ook wel een flinke zeg.
jazeker maar die was na 1 week al binnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
vinom schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:57:
Je wachten zal beloond worden :9 !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWq9NyeGlAFBJ2DhQgaqChLth-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szDhaX1O4q3wbTm324T1L2W9.jpg?f=user_large

• vinom
  • Nu online
sonsan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:59:
[...]

Je wachten zal beloond worden :9 !
[Afbeelding]
Man man, hier kom ik nog op terug, als ik ze alle twee op de foto zet! :9
Vanwaar het 'verhogertje' eronder? Minder contact geluid met de vloer voor de buren ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
Ja, ben benieuwd, twee van die subs! Heerlijk!
En dat "verhogertje" is een Subdude. Inderdaad voorkomt dit het meedreunen.
https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEUWNHiouM0HK37CPON_ax2dFGk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Jap0zypbnx5RLo9qeOupJDj.jpg?f=user_large

En als je nieuwsgierig bent naar het interieur (ik heb een defecte amp gehad bij aflevering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xy6DTl266_PhTjAjo1wnrtz62L4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kvGuB8NaWXdqI5PIv97sdm5d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJVEdmPEPrfC0I_JX5osliubcHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bneWc6DBBXmzv40UOx2NriGW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QvIpgCZdb47cALK_UjemCSIdJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JDbw70Mw8F2GAhOs9X8uBu6V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRoNTdbwDVHoEsK8yYIfy6oayuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ogNRFHuHiFRCDSxqgFAaQZ1r.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAkZP4I-JBkmNa4XiSXEMMTnP58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iFHZdCzt9fcxTHtVIHju3eDQ.jpg?f=user_large

[ Voor 96% gewijzigd door sonsan op 17-09-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 14:03

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

sonsan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:36:
Ja, ben benieuwd, twee van die subs! Heerlijk!
En dat "verhogertje" is een Subdude. Inderdaad voorkomt dit met meedreunen.
https://www.bax-shop.nl/isolatiemateriaal/auralex-subdude-ii

[Afbeelding]
Dan vindt ik de jelly voetjes van B&W en SVS toch een iets subtielere oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81cOgzmRE5L._AC_SL1500_.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door MDKlapwijk op 17-09-2020 14:51 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

• sonsan
De huidige Subdude II is ook de helft dunner als mijn Subdude I.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUtoyYJ6aeglObl5bFa6PVuaaSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uA4qszDxPwRxBHvvSd0vRzIc.jpg?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door sonsan op 17-09-2020 14:56 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28
sonsan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:54:
De huidige Subdude II is ook de helft dunner als mijn Subdude I.

[Afbeelding]
Heb je de originele Auralex SubDude? Dat was echt een halve europallet qua afmeting :P Ik ben zelf toen gegaan voor de SubDude HT. Merkte toentertijd wel degelijk verschil. Was ook een woning uit 1938 dus wat gehoriger dan de huidige woning. Ik twijfel nog om eens de SVS SoundPath Subwoofer Isolation System te bestellen. Maar dat ik nooit de moeite heb genomen om te zien of ik M6 of M8 onder de subwoofer heb en of dus de SVS überhaupt past geeft wel aan hoe veel haast ik er mee heb :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sonsan
Het is inderdaad de originele Auralex SubDude. De dikte lijkt inderdaad op een bedmatras :-) maar deze is maar 15 inch in het vierkant, dus niet zo heel groot. De sub past er net op...
Ik heb bewust voor dit gekozen en niet voor andere voetjes omdat deze sub een front en down (pasieve radiator) speaker heeft en een SubDude (denk ik) beter dempt bij een laminaatvloer dan andere voetjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFm0w2UDgNl2rqmc2tg9GhMtso4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WocvGsKVZJIYhCJD6DtioE46.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zal vloeken in de kerk zijn, maar ik heb onder mijn subje gewoon een stuk hoogpolige vloerbedekking gelegd. Alternatief was een plavuizen vloer. Moet zeggen dat ik het verschil wel kon merken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28
The Eagle schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:11:
Het zal vloeken in de kerk zijn, maar...
Dat vind ik een subwoofer in een IKEA kastje bouwen sowieso al :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Ik moet nog een statief aanschaffen voor het meten van de subs straks beneden. Lijkt mij dat een statief niet heel bijzonder hoeft te zijn toch?

Ik had zoiets in gedachten:
https://www.bax-shop.nl/h...ht-microfoonstatief-zwart
Het is alleen niet helemaal duidelijk of ik het bovenstukje eraf kan schroeven en het deel van de UMIK-1 erop kan zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
@vinom ik heb dezelfde, werkt perfect.

In de houder van de umik zit een dubbele schroefdraad, met een schroevendraaier draai je de kleine eruit en dan past het.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Ze zijn er al, had ik nog niet verwacht! Straks eens uitpakken :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4f1Y12dgKCoPKfOUPKa0Lm5Gc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1svULZiwY27t0dJEJoollyY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door vinom op 21-09-2020 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 22:39
Hoe zo straks? Wat doe je ons aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjOxTn2ijYjD7Ah5QYYG_JGwY9E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gUN6xZp8JgOtNaswvWfs0hYf.jpg?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benzed
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 11:15

Benzed

LG65C8 owner

vinom schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:45:
Ze zijn er al, had ik nog niet verwacht! Straks eens uitpakken :D
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. succes met instellen. ben benieuwd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYmR6i0jE0UkiBBIZ_7OKEVUAsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiMehQIuALdyTk2pmXpYjw5f.jpg?f=fotoalbum_large
Wat een joekels zijn het! Ben blij dat ik niet nog groter heb genomen, want ze wegen ook wel wat. En dat zie je er ook wel aan af. Mooie afwerking, en genoeg aan in te stellen aan de achterkant. Nu de komende dagen gaan meten en kijken wat er mee te halen valt icm de MiniDSP. 90 dB op 20Hz is ieder geval haalbaar, op een enkele sub. Plaatsing kan nog veranderen, maar dit ziet er wel het mooiste uit. Ik heb ze nog maar kort aangehad bij wat muziek nummers maar het klinkt ieder geval een stuk voller.

Ik heb ze al wel allebei qua decibel gelijk staan (gemeten met de UMIK) maar nu moet ik ze nog zien te allignen.

De rest is ook nagenoeg nieuw en zal ik ook nog wel in het andere topic posten van 'Show je cinema' maar voor jullie alvast:

LG OLED CX 77inch
Dali Oberon 7 fronts
Dali Oberon Vokal center
2x BK P12300SB-PR subwoofers
Ikea Besta meubel, waarin we de handgreepjes en pootjes hebben vervangen naar iets wat past bij de rest van het interieur.
Playstation 4 Pro
Nvidia Shield
Nintendo Switch
Pioneer VSX932

Kabels worden nog zoveel mogelijk weggewerkt :)

En ik zal vast nog een beroep op jullie doen voor het inregelen van de subs icm met de MiniDSP!

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 21-09-2020 18:48 ]

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 17:50
subwoofer aansluit vraag;
ik heb een nad t758V3i met sub out en een dali sub e12f met lfe input en rca input. Verder opticon vokal en opticon 5 (zuil speakers).

Ik luister zowel muziek als films op het systeem en vraag me af wat de beste manier van aansluiten is voor mij? lfe of een van de rca pre outs gebruiken (als dat uberhaupt kan)? lfe lijkt vooral gericht op filmkijkers en vraag me af of ik dan bij muziek wat mis? Ervaring tijdens muziek is het belangrijkste voor mij.
met rca input heb ik iets meer controle over de sub?
Verder klopt het dat ik bij lfe alleen het volume van de sub hoef in te stellen en bij rca input moet ik gaan spelen met de crossover op de sub?

Alle speakers staan nu op large. sub nog niet aangesloten moet nog de juiste kabels bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PED-7iJmJGGRTqPYrvno2LjB8nI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qPzQYq65JWSvGUQJtc2vNv1b.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGN6J18ok5-5qaWgR-rbAmB7fk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uzon74pAEjrRsNMYnxV66Q12.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

schalk84 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:29:
subwoofer aansluit vraag;
ik heb een nad t758V3i met sub out en een dali sub e12f met lfe input en rca input. Verder opticon vokal en opticon 5 (zuil speakers).

Ik luister zowel muziek als films op het systeem en vraag me af wat de beste manier van aansluiten is voor mij? lfe of een van de rca pre outs gebruiken (als dat uberhaupt kan)? lfe lijkt vooral gericht op filmkijkers en vraag me af of ik dan bij muziek wat mis? Ervaring tijdens muziek is het belangrijkste voor mij.
met rca input heb ik iets meer controle over de sub?
Ik denk dat je iets teveel in mogelijke problemen denkt en in tegenstellingen tussen film en muziek. Je hebt het hier over naamgeving van inputs en outputs, maar je koppelt er een hele belevingswereld aan vast lijkt het wel. Je receiver heeft gewoon een sub outgang, daar sluit je je sub op aan (en omdat het 1 kabeltjes is, gebruik je de LFE input, wat ook gewoon een RCA stekker is overigens).

Die Line input op je sub is exact hetzelfde (gewoon line signaal naar binnen krijgen, gaat gewoon door de filters van de sub heen enzo), maar heeft mogelijkheid om links en rechts pre-outs van een versterker aan te sluiten, zodat je met een versterker die dat heeft beide kunt aansluiten.

De front pre-outs van je versterker kan je ook prima gebruiken, gaat werken, maar niet omdat dat beter klinkt met muziek ofzo. Je hebt als die dit doet wel iets minder losse afstelmogelijkheden van je sub in je receiver omdat je hem niet meer los in kunt stellen. En je moet dan tegen je versterker wel zeggen dat je "geen subwoofer" hebt (want geen sub op de sub-out aangesloten).

Ik zie daar echt 0,0 voordeel van. Gewoon sub out > LFE in. Je gaat niets missen, zo is het bedoeld, zo werkt het voor muziek ook uitstekend.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 23-09-2020 08:18 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:00
@schalk84 Op mijn Marantz versterker kan ik instellen wat ik naar de sub wil sturen: LFE of LFE + Main. Ik heb hem op LFE + Main staan omdat op de instelling "LFE" de sub niet meedeed voor muziek (als ik het me goed herinner). Heeft de nad t758V3i ook zo'n instelling?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@RichieB die setting is zinvol als je je fronts op large hebt staan. Zit als het goed is in alle surround receivers (of ze doen het sowieso)

• schalk84
Ik heb er idd een handje van dingen moeilijker te maken dan ze zijn. Had bij een kennis de e12 gehoord en door met de crossover te spelen had hij hem heel mooi in balans met de fronts. Was bang die controle te verliezen maar niet aan gedacht dat ik via de receiver ook een en ander kan regelen.
Kom van yamaha dus de nad is even wennen. De manuals zijn erg beknopt.

• MagnoliaPTA
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 13:23
Ben verwezen vanuit dit eerdere topic, merk dat ik door de bomen het bos niet meer zie in wat een mogelijke goede aankoop is voor een actieve sub.

De verwijzing is vast met goede bedoelingen geweest maar houd het toch liever centraal in Tip aansluiten nieuwe set-up, aanbevelingen subwoofer?.Waarbij het aankoopadvies voor de subwoofer eigenlijk in Consumentenelektronica Aankoopadvies moet.

[ Voor 58% gewijzigd door FeaR op 23-09-2020 13:04 ]

schalk84 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:40:
Ik heb er idd een handje van dingen moeilijker te maken dan ze zijn. Had bij een kennis de e12 gehoord en door met de crossover te spelen had hij hem heel mooi in balans met de fronts. Was bang die controle te verliezen maar niet aan gedacht dat ik via de receiver ook een en ander kan regelen.
Kom van yamaha dus de nad is even wennen. De manuals zijn erg beknopt.
Het enige potentiële verschil is dat het crossover filter niet actief is op de sub als je de lfe input gebruikt. Dit is heel makkelijk te testen. Op zich is dat ook prima, want in feite is die dubbelop met je receiver die al een crossover erop zet!

• Propheticus
En LFE + Main levert mogelijk een dubbeling op van weergegeven bas in het bereik dat de front speakers nog halen.
Op deze setting krijgen de fronts namelijk volledig bereik én wordt een 'kopie' van het signaal onder de ingestelde crossover ook nog eens naar de sub gestuurd.

Nu
a) Gaan zelfs grote vloerstaanders met een opgegeven bereik tot bijv. 50Hz al wel inboeten op basvolume onder de 80-100Hz. Voorbeeld van speaker met opgegeven bereik tot 48Hz bij -3dB. Toch al snel -10dB bij 50Hz t.o.v. 100Hz.
b) Is een 80 Hz low-pass / crossover geen winkelhaak en zal deze niet gelijk alles onder 80Hz naar de fronts afkappen.

Vandaar bij gebruik van een sub vaak het advies: zet de front speakers op small, ook al zijn ze large, en zet de crossover op 60 of 80Hz. (THX norm is 80Hz). De crossover in je sub is in dit geval niet nodig: zet uit of op hoogste setting om overlappende crossovers te vermijden.

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Puur op gehoor of gemeten? En met of zonder correction zoals Auddyssey of Dirac?

Mensen zijn niet zo goed in het horen van (verschil in) heel lage tonen.
Ik zeg trouwens ook niet dat speakers het niet kunnen weergeven, enkel wel een stuk zachter.

Kamer akoestiek speelt zeker een rol, maar de room modes in dit bereik zijn eerder pieken op bijv 35, 42, 49 en 60Hz, dan dat het een heel bereik boost. Met het 'blote' oor horen we deze pieken slecht. Het veel voorkomende probleemgebied rond de 100-120Hz hoor je vaak wel als 'boemerigheid' of 'modderig'.

[ Voor 6% gewijzigd door Propheticus op 23-09-2020 16:04 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Propheticus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:03:
Puur op gehoor of gemeten? En met of zonder correction zoals Auddyssey of Dirac?

Mensen zijn niet zo goed in het horen van (verschil in) heel lage tonen.
Ik zeg trouwens ook niet dat speakers het niet kunnen weergeven, enkel wel een stuk zachter.

Kamer akoestiek speelt zeker een rol, maar de room modes in dit bereik zijn eerder pieken op bijv 35, 42, 49 en 60Hz, dan dat het een heel bereik boost. Met het 'blote' oor horen we deze pieken slecht. Het veel voorkomende probleemgebied rond de 100-120Hz hoor je vaak wel als 'boemerigheid' of 'modderig'.
Op gehoor is bijna niet te doen. Met een microfoon gaat een heel stuk beter.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Propheticus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:21:
Vandaar bij gebruik van een sub vaak het advies: zet de front speakers op small, ook al zijn ze large, en zet de crossover op 60 of 80Hz. (THX norm is 80Hz). De crossover in je sub is in dit geval niet nodig: zet uit of op hoogste setting om overlappende crossovers te vermijden.
Ja, maar dit kan je helemaal niet goed voorspellen. Je kan het beste gewoon meten wat er gebeurt. Het kan heel goed zijn dat LFE+main met veel overlap heel goed werkt en heel mooi laag weergeeft.

Dit soort "wijsheden" hangt de audiowereld vol mee, maar het is helemaal niet standaard het beste om je speakers op 'small' te zetten. Met AUdyssey of andere automatische equalizers kan het zelfs tot een beter resultaat leiden als je alledrie de speakers laag met wat overlap laat weergeven. Kan ook tegenvallen, kan ook zijn dat je ze wel op small moet zetten voor het beste effect. Maar je kan niet blind zeggen 'je moet ze op small zetten', dat is echt geredeneerd vanuit een dogma en als er een ding waar is, dan is het dat sublaag totaal onvoorspelbaar is en dat je gewoon alles systematisch moet instellen, bij sterke voorkeur met metingen.

Als je dat niet kan, Audyssey z'n werk laten doen. Ik ben geen fan van auto eq. Van alles boven de 200Hz moeten ze afblijven, daar valt weinig aan te corrigeren zonder dat het kutter gaat klinken als de speakers van zichzelf redelijk lineair zijn, wat ze meestal wel zijn. Bij sublaag hoor je geen verschil tussen reflecties en direct geluid (sterker nog, je luistert in een normale woonkamer eigenlijk alleen maar naar kamerresonanties, 'aangezet' door je subwoofer). Daar mag Audyssey zich helemaal op stukbijten :).

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 23-09-2020 16:22 ]

• Propheticus
Eens. Zie het als startpunt. Ik trachtte ook genuanceerd en niet dogmatisch te blijven door te stellen dat het mogelijk een dubbeling oplevert. Verder zeg ik wat vaak het advies is, een THX standaard zelfs (met goede reden), maar stel ik nergens "je moet" of "dit is de enige/beste optie".

Zonder een gekalibreerde microfoon en bijbehorende software, want hoe veel mensen hebben die nu echt, lijkt me LFE met speakers small/crossover 80Hz een veiliger startpunt dan LFE+Main. Voordeel van de crossover in je AVR/versterker gebruiken: Dirac of Audyssey kan hem instellen.
De andere optie, LFE met speakers full range, zorgt ervoor dat de sub helemaal niet meedoet in stereo muziek. schalk84's bedoeling leek juist de sub wel mee te laten doen bij muziekweergave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
JvS schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:20:
[...]

Als je dat niet kan, Audyssey z'n werk laten doen. Ik ben geen fan van auto eq. Van alles boven de 200Hz moeten ze afblijven, daar valt weinig aan te corrigeren zonder dat het kutter gaat klinken als de speakers van zichzelf redelijk lineair zijn, wat ze meestal wel zijn. Bij sublaag hoor je geen verschil tussen reflecties en direct geluid (sterker nog, je luistert in een normale woonkamer eigenlijk alleen maar naar kamerresonanties, 'aangezet' door je subwoofer). Daar mag Audyssey zich helemaal op stukbijten :).
Tot nu toe nooit fan geweest van Audyssey, precies om deze reden. Misschien toch maar 20euro (en wat tijd) investeren in de Multeq app zodat ik de correctie kan beperken tot wat er onder de Schroeder frequency (ergens tussen 100-200Hz afh. van de kamer) zit.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
Propheticus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:53:
[...]

Tot nu toe nooit fan geweest van Audyssey, precies om deze reden. Misschien toch maar 20euro (en wat tijd) investeren in de Pro app zodat ik de correctie kan beperken tot wat er onder de Schroeder frequency (ergens tussen 100-200Hz afh. van de kamer) zit.
Welke app is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
MultEQ app bedoelde ik. Geschikt voor ondersteunde Denon en Marantz versterkers.
De optie heet "MultEQ filter frequency range"
Je kunt met deze app ook die rare BBC dip a.k.a 'midrange compensation' uitzetten.

[ Voor 47% gewijzigd door Propheticus op 23-09-2020 17:04 ]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:24
Propheticus schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:58:
MultEQ app bedoelde ik. Geschikt voor ondersteunde Denon en Marantz versterkers.
De optie heet "MultEQ filter frequency range"
Je kunt met deze app ook die rare BBC dip a.k.a 'midrange compensation' uitzetten.
Jammer ik heb zelf een Onkyo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die heeft ook geen Audyssey, maar heeft een systeem wat als het goed is er niet aankomt. Van hun site:
https://www.intl.onkyo.com/accueq/index.html
The combination of speaker-tuning and the acoustic properties of your room changes how your speakers should ideally sound. AccuEQ Advance eliminates standing waves so the speaker sounds as its designer intended. Higher frequencies are left untouched. The speaker gives voice to emotion within the recording with its own unique personality.
Dat is goed gedrag voor een auto-eq systeem. De uitleg is in audiofiele termen en is een beetje raar opgeschreven, maar het effect is goed.

Goed mid/hoog: Goede speakers met of hele goede directivity (zodat reflecties niet zo erg zijn) of enorm veel akoestische behandeling
Goed (sub)laag: Maximaal electronisch aanpakken :)

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 23-09-2020 17:26 ]

• Propheticus
Beetje dogmatisch wel ;)
Maar grotendeels eens. Wel met de kanttekening dat ook die correctie z'n grenzen kent.
Een knoop (null) waar een golf wordt gecancelled door zijn eigen reflectie (precies 180 graden uit fase) ga je niet oplossen door er meer energie in te stoppen. Immers, ook die reflectie krijgt dan meer (tegenovergestelde) energie.
Dit los je echt alleen op met andere plaatsing of demping van de reflectie.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja eens, bij eq'en is inderdaad not done (levert potentieel ook veel overlast), beter met meerdere subs, fase en delay actief de buiken en knopen verplaatsen, weg van alle kritische luisterposities, maar dan komen we in het "multi sub" domein :). Wel het beste.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 23-09-2020 19:23 ]

• lucietie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 04:12
Ik heb een vraagje, en ik denk dat jullie hier daar wel een passend antwoord hebben.

Ik zoek een instap subwoofer om te combineren met mijn 2 Dali Zensor 5's. Wat zouden jullie hiervoor aanraden?

Prijs kwaliteit is dus erg belangrijk, ik vind het niet erg om ze bijvoorbeeld via Vraag & Aanbod aan te schaffen.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@lucietie Een svs sb1000 of sb2000 die zijn ook erg goed voor muziek.

https://www.marktplaats.n...s-sb-12nsd-subwoofer.html

Dit is de voorganger van de sb2000 een betere sub dan de sb1000

[ Voor 53% gewijzigd door Goofy1978 op 23-09-2020 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lucietie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 04:12
Thanks - ik vind die op Amazon.de voor 300 EUR tweedehands.

Dat lijkt me een goede deal, niet?

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:36 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

technisch gezien moet die microfoon dat prima kunnen, de vraag alleen is of die microfoon wel een vlakke respons heeft, of dat apple hem gekalibreerd heeft (dus dat 60db op 30Hz evenhard wordt weergegeven als 60db bij 40, 50, 60.. 150, 200Hz). Dat zou kunnen. Maar google het even: zoeken bij google naar 'measure speaker response with iphone'. Dat heeft vast iemand als eens geprobeerd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
vinom schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:45:
[Afbeelding]
Wat een joekels zijn het! Ben blij dat ik niet nog groter heb genomen, want ze wegen ook wel wat. En dat zie je er ook wel aan af. Mooie afwerking, en genoeg aan in te stellen aan de achterkant. Nu de komende dagen gaan meten en kijken wat er mee te halen valt icm de MiniDSP. 90 dB op 20Hz is ieder geval haalbaar, op een enkele sub. Plaatsing kan nog veranderen, maar dit ziet er wel het mooiste uit. Ik heb ze nog maar kort aangehad bij wat muziek nummers maar het klinkt ieder geval een stuk voller.

Ik heb ze al wel allebei qua decibel gelijk staan (gemeten met de UMIK) maar nu moet ik ze nog zien te allignen.

De rest is ook nagenoeg nieuw en zal ik ook nog wel in het andere topic posten van 'Show je cinema' maar voor jullie alvast:

LG OLED CX 77inch
Dali Oberon 7 fronts
Dali Oberon Vokal center
2x BK P12300SB-PR subwoofers
Ikea Besta meubel, waarin we de handgreepjes en pootjes hebben vervangen naar iets wat past bij de rest van het interieur.
Playstation 4 Pro
Nvidia Shield
Nintendo Switch
Pioneer VSX932

Kabels worden nog zoveel mogelijk weggewerkt :)

En ik zal vast nog een beroep op jullie doen voor het inregelen van de subs icm met de MiniDSP!
Om ook nog even de resultaten hier te delen. @vinom heeft zijn metingen gedeeld. Dit zijn zijn 2 subwoofers afzonderlijk en tezamen op 3 luisterposities.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHYHLuhiMHmtu9Ww6rtWgs8_2Lk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qxXRNEYCBWvdf559jW0P6ide.png?f=user_large

Wat mooi te zien is, is dat de 2 subs heel coherent zijn onder de 50Hz en daar volledig optellen met ongeveer 6 dB, en dat daarboven de situatie veel chaotischer is en de optelling dus ook minder. Dit is typisch het geval doordat daar het aantal staande golven al weer veel groter is. Ook opvallend is de enorme piek bij 34hz, echt enorm. Dat is golflengte 10meter, of 5meter voor een halve golflengte. Die zal waarschijnlijk tussen 2 muren passen :).

Eigenlijk is het resultaat met 2 subs al goed, zonder dat individuele tweaking nodig is. Er bestaat wel wat variatie tussen de 50 en 100hz, maar niet veel. Met MSO zou je dit nog wel ietsjes beter kunnen krijgen waarschijnlijk, maar het is nauwelijks de pijn van het MSO proces waard :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEoFAnUNjyEYvzvWrPB8dNUabQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bSJYOiV5WebyADr3GR2NXQA.png?f=user_large

Ik heb nu heel simpel de response van de 2 subs op 3 posities geaveraged in REW, en daar een EQ overheen gegooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8Kp1-dM-hU8EHBuSuYSjjiS_RA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UhXkL5ctRrKmcKA9AQj2lzAW.png?f=user_large

Ik denk dat dit al heel behoorlijk gaat klinken!

• LuisjeNL
Leuk om te delen! Ik ben opzich best tevreden met mijn setup maar ik lees altijd graag ervaringen aangezien ik zeker weet dat het beter kan. Mso en de rew metingen blijven lastige materie :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LuisjeNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:21:
Leuk om te delen! Ik ben opzich best tevreden met mijn setup maar ik lees altijd graag ervaringen aangezien ik zeker weet dat het beter kan. Mso en de rew metingen blijven lastige materie :)
Ja, altijd leuk om te zien he. MSO is zeker lastige materie, maar als je the hang of it hebt, dan wordt het wel goed. Maar een beetje pijn doet het altijd :+

Wat ik hier gedaan heb ik heel simpel! Dit is iets wat zelfs receivers al kunnen: paar metingen average-en en dan global EQ erover, kind kan de was doen.

Edit: en weet je wat ook zo leuk is aan dit soort metingen: je kan er zoveel in zien. Zo zie je bijvoorbeeld dat er ook geen sprake is van room gain. Dat is wat mij betreft een halve urban myth dat je door room gain LF extensie krijgt. Het idee is dat je onder de laagste room mode 12 dB/octaaf boost krijgt wat in auto's cabin gain genoemd wordt en daar wel evident een factor van belang is. Volgens Toole is een huis daar te leaky voor en ik moet zeggen ik heb het ook nooit terug gezien in metingen. Ik denk dat in deze meting de laagste room mode net boven de 20Hz ligt en daaronder valt ie af als een baksteen uit de lucht. Dat kan je mooi zien aan de target response die ik heb ingesteld: die is 4e orde. Wat eigenlijk gebeurt is geen room gain, maar afval die begint bij pak hem beet 30hz (dan zie je wel 4e orde afval wat je ook verwacht van een sub met passive radiator) maar die nog even smalbandig geboost wordt net boven de 20Hz, wat lijkt op room gain maar gewoon een ordinaire room mode is.

[ Voor 44% gewijzigd door Jag op 26-09-2020 20:13 ]

• LuisjeNL
@Jag hoe soepel jij daar over praat! Duidelijk dat je 'zoals ik al doorhad' goed verstand er van hebt.

Heb ook al wat tips van onder andere jou toegepast in de subwoofer calibratie.

Toch maar weer een keer goed voor gaan zitten icm direct live (y)

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Altijd alles bewaren heeft zijn voordelen :) en er is altijd plek voor grafieken :+

Alle grafieken X15-200, Y45-120 (dirac is Y niet zichtbaar in te stellen) +4db Harman target curve

Rew meting met 2 subwoofers, 3 posities links/midden/rechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed_lsHYhO1WyPc--xhNeUBOUkC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewngD46lT9e6CnUlxWqnf92P.jpg?f=fotoalbum_large

MSO meting gecorrigeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZThCMKy83pExj0nFTZBmMtgco-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9bIjtKVP8oOtWGBev1d0bcw.jpg?f=fotoalbum_large

Dirac meting, dikke lijn = gecorrigeerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdW3lQTLQZaY0jdp6w2yVSsgEeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uM0XuY3nPh0pVck5ZWg3FRNA.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt iig alsof de metingen consistent zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 27-09-2020 10:18 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LuisjeNL schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:51:
@Jag hoe soepel jij daar over praat! Duidelijk dat je 'zoals ik al doorhad' goed verstand er van hebt.

Heb ook al wat tips van onder andere jou toegepast in de subwoofer calibratie.

Toch maar weer een keer goed voor gaan zitten icm direct live (y)
Tja, wordt gewoon enorm blij van goed sublaag. En zeker nu de PA's in het land stil zijn, alle 21inch subjes even uitgetrild zijn, moeten we thuis maar extra goed ons best doen :).
LuisjeNL schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:12:
Altijd alles bewaren heeft zijn voordelen :) en er is altijd plek voor grafieken :+

Alle grafieken X15-200, Y45-120 (dirac is Y niet zichtbaar in te stellen) +4db Harman target curve

Rew meting met 2 subwoofers, 3 posities links/midden/rechts
[Afbeelding]

MSO meting gecorrigeerd
[Afbeelding]

Dirac meting, dikke lijn = gecorrigeerd
[Afbeelding]

Het lijkt iig alsof de metingen consistent zijn.
Ziet er goed uit. Hoe is de consistentie over de verschillende posities? En heb je eerst MSO gedraaid en daarna nog DIRAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Jag eerst mso en daarna Dirac, ik heb de posities daarna niet meer gemeten.

Op het gehoor is de bank prima overal

Het is een 2,5 Zits bank, dus de posities zitten binnen 2 meter waarbij het midden van de bank mijn plek is uiteraard :)

[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 27-09-2020 14:17 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LuisjeNL schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:03:
@Jag eerst mso en daarna Dirac, ik heb de posities daarna niet meer gemeten.

Het is een 2,5 Zits bank, dus de posities zitten binnen 2 meter waarbij het midden van de bank mijn plek is uiteraard :)
Ah, lekker, ziet er goed uit. Helemaal tevreden mee?

Ik zou graag een dedicated ruimte hebben, gewoon groot en buren loos enzo. Dan zou ik het wel anders inrichten: donkere ruimte, geperforeerd scherm en dan inwall lcr inbouwen en gewoon lomp veel sub eronder. Plus nog hetzelfde aan de achterzijde. En dan een ontwerp van Josh Ricci bouwen, skhorns ofzo. Ben er momenteel nog niet rijk genoeg voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Jag

Als jij zegt dat het er goed uitziet dan best wel :+

Het blijft een project deze kamer en gelukkig hebben de buren er geen last van(zeggen ze) maar ook open kaart gespeeld sinds de dag dat we hier kwamen wonen.

Fijnste is dat mijn vrouw geen last van de bass heeft, hiervoor was het altijd te hard en nu ik een serieuze (re) ruimte heb heeft ze daar geen last meer van. Het is gewoon goed geluid zonder grote pieken en dalen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Laatst online: 08-10 11:41
ik zoek een goede sub voor bij mijn plafondluidsprekers. (4*B&W 382). Ik ga de sub gebruiken voor film en muziek. Bij mijn hifi zaak werd me aangeraden door te sparen voor een betere sub dan een van rond de €500, namelijk de B&W ASW 610XP. Ik lees er hier eigenlijk vrij weinig over, wat zijn jullie ervaringen of aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou niet zo snel een b&w sub kopen; niet genoeg bang for the buck. Dan liever BK of svs.

Verder bepaalt vooral de ruimte en de afstelling hoe het klinkt en niet zozeer de sub zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luuk013 schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:27:
ik zoek een goede sub voor bij mijn plafondluidsprekers. (4*B&W 382). Ik ga de sub gebruiken voor film en muziek. Bij mijn hifi zaak werd me aangeraden door te sparen voor een betere sub dan een van rond de €500, namelijk de B&W ASW 610XP. Ik lees er hier eigenlijk vrij weinig over, wat zijn jullie ervaringen of aanraders?
Ik denk dat dat advies vooral financieel gebaseerd is. Een subwoofer heeft geen geluidskarakteristieken zoals speakers dat hebben, dus je hoeft je niet te houden aan dezelfde serie of zelfs hetzelfde merk als de speakers. De belangrijkste aspecten zijn simpel gezegd diameter van de conus, vermogen en daaruitvolgend gewicht. Dat bepaald de potentie van een subwoofer, de akoestiek van de ruimte bepaald uiteindelijk hoe het daadwerkelijk klinkt.

De specs van die B&W zijn niet slecht, maar 18hz bij -6db is ook niet spectaculair. SVS en BK doen dat ook, voor minder €.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Laatst online: 08-10 11:41
Jag schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:48:
Ik zou niet zo snel een b&w sub kopen; niet genoeg bang for the buck. Dan liever BK of svs.

Verder bepaalt vooral de ruimte en de afstelling hoe het klinkt en niet zozeer de sub zelf!
Waarom SVS? daar lees ik heel veel over terwijl de specs niet echt uitblinken?

[EDIT] Het is schijnt idd een van de betere subs te zijn op dit moment. Ook voor de ruimte waar wij over beschikken?

Het gaat om een ruimte van 5,40m bij 10,90m waarbij de plafond speakers verdeeld zijn over de ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk013 op 27-09-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 09-10 16:09
Heb in de afgelopen jaren ook al aardig wat subs gehad.

Mijn eerste sub was een celestion front ported, vond ik echt gaaf met films kijken in dolby pro logic <3
2e sub was een REL stadium II deze heb ik aardig wat jaren gehad. Mooie sub en qua afwerking top.

Had ook nog zo'n KLipsch sw15, maar dat vond ik helemaal niks.
Toen een BK Monolith+ erbij geplaatst.... dat samen zorgde voor best wat laag in huis :+ Maar de vrouw widle er geen 2 in huis, dus had de Klipsch weggedaan.

Speel nu nog steeds met de Monolith+ DF. Ziet er ook veel mooier uit en klinkt in onze HK beter ivm de akoestiek.

Ik heb ook een paar SVS gehad, maar die krengen vind ik zo spuugleluk met die grill en goedkope afwerking..., maar wel veel vermogen voor relatief weinig geld :+

Ben zelf niet zo wild van Velodyne en wat ze leveren JL wel beter, maar ook een smak geld. Mij allemaal niet waard.

Ik laat wel alles in regelen door mijn Anthem reciever met ARC. Dat scheelt wel, want onze huiskamer is een huiskamer met een gezin en geen vrijgezelle mannen huiskamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Luuk013 schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:54:
[...]

Waarom SVS? daar lees ik heel veel over terwijl de specs niet echt uitblinken?
Het is een compacte sub, met 12" Peerles XLS woofer met lange slag en een enorm goede versterker. SVS is gewoon de beste voor het geld, samen met BK ongeveer. Bij andere betaal je voor het merk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Tito129 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:33:
Verder heb ik nog gekeken naar de BK P12-300SB-PR alweer slagje groter maar ongeveer even duur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Rsd4ZUULwmM1fh2cAj8o8DiV.jpg

Ze zijn eindelijk weer leverbaar en ik heb er gisteren eentje ontvangen. Het is precies wat ik hoopte: strak genoeg voor muziek en hij gaat diep genoeg voor films met voelbaar laag. Een mooi compromis tussen bijvoorbeeld een BK XXLS400 en BK Monolith dus. Voor deze prijs van harte aanbevolen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vettigedennis schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:46:
Heel verhaal over hele mooie luidsprekers + etc...
Hebben jullie ook de ervaring dat je in een kubusvormige ruimte geen bass krijgt
Bekend verhaal, in een kubusvormige gaat de axiale lengte,hoogte en breedte staande golven een nog grote rol spelen omdat het een kubusvormige ruimte is
Ik heb het idee dat het geen bal uitmaakt of je er een 8” sub of een 15” sub in zet.
Klopt, hetgeen wat dus wel uitmaakt is.. de positie van je oren ten opzichte van de LxBxH van de ruimte, de bas tot 200Hz klinkt overal net ff anders...

Lengte as

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnKqvURFo7ZK_7EdijGZWFqrHyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAJ7Ia56f7mFMls3FeC7MKT3.jpg?f=fotoalbum_large
+de breedte as erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVIWlPdquO1wYuvNxU9Ntmhsui8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7Yuw6OLnVcQFBJzpITfgAsO.jpg?f=fotoalbum_large

3x raden welke as hier hoort te staan
;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuktjPVGYykQGFwG252D4cnXplQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1P7rfC3BtqKWazu2tNdxZD0x.jpg?f=fotoalbum_large

De resonanties van een ruimte, die dus de bas weergave (zwaar) domineert. (3x3x3)

Het remedie: @Jag heeft iets geschreven over meerdere subwoofers in een ruimte, ik ben alleen vergeten waar dat ook alweer stond. :+

+
DIY Anti-plafond reflectie panelen, zie bijvoorbeeld Het grote akoestiek topic
Ik heb de REL nu maar in de woonkamer gezet. Daar komt ie tenminste nog tot z’n recht.
Strak plan! :) Ben alleen bang dat het voor de bas weergave in de slaapkamer weinig doet. (maar ik kan er natuurlijk naast zitten...)

[ Voor 60% gewijzigd door Lip op 16-10-2020 07:40 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vettigedennis schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 05:46:
Ik heb sinds gisteren een REL T5i subwoofer. Wat een mooi afgewerkt apparaat is dat zeg , heb de witte hoogglans variant.

In m’n slaapkamer staan actieve Dali Zensor 1AX bookshelf speakers. Nu dacht ik de laagweergave van die Dali’s wat te kunnen verbeteren met die subwoofer.

De pech is alleen (ik had het al verwacht) dat zelfs met die subwoofer ik geen noemenswaardige bass output krijg in de slaapkamer. Het maakt niet uit waar ik de sub zet en hoe ik de crossover & volume instel. De slaapkamer is een bijna perfecte kubus van 3,9 bij 3,3 Meter. (Schijnt erg slecht te zijn voor bass)

Als ik die Dali bookshelf speakers met de subwoofer in de woonkamer zet heb ik een super geluid met een hele diepe strakke mooie volle bass met meer dan genoeg output , zelfs op lage geluidsvolumes (ik speel speakers de eerste uren altijd rustig in) De REL is heel mooi in te regelen en blend perfect met de bookshelf speakers. Dus alles werkt zoals het hoort. Alleen staat in de de woonkamer al een stereo set met Dali Oberon 7 vloerstaanders.

De REL T5i (8inch sub) produceert exact dezelfde output en laagweergave (33hrz) als die vloerstaanders dus de sub speelt nu een beetje voor spek en bonen mee helaas. In de slaapkamer bij de bookshelf’s geen bass en in de woonkamer bij de vloerstaanders exact dezelfde laag weergave als de vloerstaanders.

Hebben jullie ook de ervaring dat je in een kubus vormige ruimte geen bass krijgt ? Ik heb het idee dat het geen bal uitmaakt of je er een 8” sub of een 15” sub in zet.

Ik heb de REL nu maar in de woonkamer gezet. Daar komt ie tenminste nog tot z’n recht. Was toch al van plan om over een tijdje een extra setje speakers te halen om eens te kunnen afwisselen. Die REL past perfect bij de Dali Menuet 4.5” bookshelf speakertjes :)
Goh ja, bekend verhaal natuurlijk, wel wat extreem in dit geval. Vervelend dat het zo lastig goed te krijgen is. Near field nog een optie? Waarschijnlijk lastig?

Anders ga je al snel naar de EQ/meerdere subs, alhoewel het misschien interessanter is om eerst eens te meten met een umik wat er nou precies gebeurt.
Lip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:13:
[...]

[...]
Bekend verhaal, in een kubusvormige gaat de axiale lengte,hoogte en breedte staande golven een nog grote rol spelen omdat het een kubusvormige ruimte is
[...]
Klopt, hetgeen wat dus wel uitmaakt is.. de positie van je oren ten opzichte van de LxBxH van de ruimte, de bas tot 200Hz klinkt overal net ff anders...

Lengte as

[Afbeelding]
+de breedte as erbij

[Afbeelding]

3x raden welke as hier hoort te staan
;)
[Afbeelding]

De resonanties van een ruimte, die dus de bas weergave (zwaar) domineert. (3x3x3)

Het remedie: @Jag heeft iets geschreven over meerdere subwoofers in een ruimte, ik ben alleen vergeten waar dat ook alweer stond. :+

+
DIY Anti-plafond reflectie panelen, zie bijvoorbeeld Het grote akoestiek topic

[...]

Strak plan! :) Ben alleen bang dat het voor de bas weergave in de slaapkamer weinig doet. (maar ik kan er natuurlijk naast zitten...)
Mooi, simulatie. Is de gesimuleerde bron beperkt in de LF extensie? Of lineaire output tot 20Hz? Ik snap niet direct waarom je zo'n enorme afval hebt richting het diepe sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:35:
Hee nu ik hier toch ben, misschien dat iemand het weet.
Ik heb mijn subwoofers (2) achter de luisterpositie (B&W DB4s op LFE input). Ik heb deze gecalibreerd middels de MiniDSP DDRC24 en Dirac3, waarbij ik de voorcalibratie heb gedaan met REW om de crossover en volume op de MiniDSP af te stellen.

De microfoon heb ik naar voren gericht tijdens de metingen, dus naar de front speakers.

De curve die ik gebruik is vrijwel gelijk als 'vroeger' toen ik de sub naast de front speaker had staan. Ik had toen 1 sub, maar voordat ik naar een 2e sub ging, stond die ene sub ook al achter de luisterpositie en had ik in principe hetzelfde effect. Ik ben naar 2 subs gegaan zodat er een links en een rechts achter me staat, ze zijn ook in stereo aangesloten ipv 2 mono.

De subs staan overigens achter de luisterpositie, omdat ik een L woonkamer heb en als de subs aan de lange zijde staan krijg ik een enorme dip, terwijl deze in de teen van de L niet optreed.

Het valt me op dat het laag wat meer wat duidelijker aanwezig is. Niet lokaliseerbaar, wel meer voelbaar, maar het lijkt wat harder te zijn. Naar mijn smaak is het af en toe iets te aanwezig, ondanks dezelfde calibratiecurve.

Kan het zijn dat, ondanks dat subwoofers vrijwel omnidirectioneel zijn, ik toch beter op 90 graden kan calibreren vanwege de positie van de subs, of komt deze grotere aanwezigheid van de subs door iets anders? Ze staan wel dichterbij natuurlijk, maar dat vang je juist met de calibratie weer op verwacht ik.

Heeft inmeten van een stereo setup op 90 graden profiel nog nadelen t.o.v. recht vooruit?
Ben maar ff in dit topic verder gegaan :). Die 90 graden slaat op de microfoon toch? Die is ook omnidirectioneel, nou gaat dat niet helemaal op voor de HF, maar voor de LF zeker wel. Dus de richting die de mic opkijkt maakt uit, alleen de positie in de ruimte waar het kapsel zich bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jag schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

Ben maar ff in dit topic verder gegaan :). Die 90 graden slaat op de microfoon toch? Die is ook omnidirectioneel, nou gaat dat niet helemaal op voor de HF, maar voor de LF zeker wel. Dus de richting die de mic opkijkt maakt uit, alleen de positie in de ruimte waar het kapsel zich bevindt.
Oke, dus dan kan ik gewoon met 0 graden blijven werken en heeft 90 graden meting voor mijn 2.2 setup geen meerwaarde.

Dan ga ik met mijn volgende meting toch de lage frequentie iets naar beneden bijstellen, kijken of dat het gewenste resultaat geeft. In het verleden moest ik de lage frequenties altijd een kleine bump geven, zoals volgens mij 99% van de mensen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fairy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Oke, dus dan kan ik gewoon met 0 graden blijven werken en heeft 90 graden meting voor mijn 2.2 setup geen meerwaarde.

Dan ga ik met mijn volgende meting toch de lage frequentie iets naar beneden bijstellen, kijken of dat het gewenste resultaat geeft. In het verleden moest ik de lage frequenties altijd een kleine bump geven, zoals volgens mij 99% van de mensen doet.
Ok, maar je hebt het dus over de mic orientatie? Of over de calibratie file van de mic? Want die bestaat ook nog, ook dat maakt heel weinig uit welke je gebruikt, dat is vooral van belang als je een meting doet waarbij je alleen direct geluid hebt (anechoisch of quasi anechoisch). En voor LF al helemaal niet.

En andere vraag: heb je het resultaat van de calibratie door DIRAC gecontroleerd? Je kan deze app note van miniDSP eens doorlezen, daarin wordt uitgelegd hoe je via HDMI/REW al je surround kanalen via je receiver kan meten. Dan kan je controleren of de bass management helemaal goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

@Jag Het gaat inderdaad over de orientatie met vanzelfsprekend het gebruiken van de corresponderende calibratiefile. Deze heb ik beiden.

Wat betreft het 2e. Ik heb geen receiver. Betreft een Rotel RC-1590 voorversterker en Rotel RB-1582 mkII eindversterker. Daar past geen HDMI in en deze heeft ook geen bass management, puur stereo. De pre-out van de voorversterker gaat naar de Minidsp en daar is output 1+2 L+R op de eindversterker en 3+4 gaan naar de beide subs.

Ik kan via de minidsp overigens wel eenvoudig de subs en de fronts apart aan en uitzetten en zo de losse kanalen meten. Ik kan me bij de laatste calibratie echter geen pieken herinneren in de nameting die ik heb gedaan, vandaar dat ik een beetje ging twijfelen of de mic het goed oppakt als het laag van een andere plaats af komt.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 21-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Noob vraag: ik wil een tweede sub op een nad t758 aansluiten. Wat is de beste manier?
Sub 1 zit al op de subw out. Alle speaker terminals zijn bezet. Kan ik dan het beste de front pre out gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8jDml-K_WSUbufikm2zN5qnVYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aohOFLavGMCjTmgBqJmvYKQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSyw1qYJsQXYj7APvPgCRjyPD3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuxk2XsCmtWv3WvUk8U6ngJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
Y splitter lijkt mij het makkelijkste:

Voorbeeld:
https://www.hifiklubben.n...dZn_pejbHhTcaAnWpEALw_wcB

Het afstellen is weer een verhaal apart natuurlijk, aangezien de nad maar 1 kanaal ziet.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Of de high level input, maar het voorstel van @LuisjeNL lijkt me in dit geval iets wat je het beste eerst kan proberen.

EDIT: PS links in de foto is dat een pre-out left en right front? Misschien kun je die gebruiken? Mits daar geen crossover op zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 21-10-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Fairy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:59:
Of de high level input, maar het voorstel van @LuisjeNL lijkt me in dit geval iets wat je het beste eerst kan proberen.

EDIT: PS links in de foto is dat een pre-out left en right front? Misschien kun je die gebruiken? Mits daar geen crossover op zit.
hier een hogere resolutie foto. de subw out onder de center is dus al bezet door de eerste sub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd4FclkbW22yGTVV_6HmKVjQrHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoXLxcn8SAQqIlBGyhGM3dVu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-06 22:19
Hoi,

Ik ben op zoek naar een subwoofer voor een HT in onze woonkamer.

Het ding is dat het appartement een open ruimte heeft die de woonkamer, de keuken en de eetkamer combineert (zie hieronder). De balkon achter de TV is gescheiden door glazen schuifdeuren.

Ik denk dat het oppervlakte 44 m2 is met een 2,6 m hoog plafond, wat een inhoud betekent van ongeveer 114 m3.

Zou een BK P12-300SB-PR krachtig genoeg zijn voor mijn kamer?

De muren zijn echter behoorlijk dik en de constructie is recent (~ 2010), maar ik heb buren boven, onder en aan de zijkant.

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kJRs2Br/1601414360859.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-10 10:18
@Exirion thanks voor de subwoofer tip, hij staat in bestelling om mijn nieuwe Klipsch set te complementeren.

Ik ben van plan om 'm bij ontvangst ook meteen te decouplen en verzwaren, ik kan alleen geen leverancier vinden voor losse granieten tegels van 40 bij 40. Marktplaats biedt ook geen soelaas.

Iemand tips? Kom uit regio Hoorn Noord Holland.
Pagina: 1 ... 22 ... 39 Laatste