Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:
  • 116.387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

Adding some new wallpapers.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6lFKx2zQ6EcdQaigWo8DoxsPrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7CTHvr5XCmO8hKsWku127Nr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbVG2rZRyvM0-aGhAWU3S2axE7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6tWj8C8Vk27zBahPJOgNBa6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WczpYzRSmRB6wZ-IYRp38Lqt21g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7hbYzuMiFT2ShDKayooPO5r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_XfEApMFRx6vH4yajcKkieCXJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KCEAzkqqmuPuL7JkIhBagNfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wmJo8IEs5LcKBBqENaEeratbw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6mjusgOe1j72PpuJZHmXSNh7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONQkXOC6eXi9WyiJb3ChQMiB52Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgn0BV65GYaVRaFuM5HUkC3f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkdAYOIsqfeyvyKcHfV-gHvA67w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5kscdoI3IMwG5WVoMEsRNfFI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbKFy-iECBLzCDJqSe7flszy_2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0oOD0sxi6r2CgIZwrY42KRkk.png?f=user_large

[ Voor 210% gewijzigd door Lip op 02-06-2021 10:43 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

1 tip: een aardig stukje staat op de site van Audio Physic. Is wel specifiek gericht op hun eigen speakers, en dus voornamelijk voor mij interessant :P ,maar het kan ook met andere werken. http://audiophysic.de/info/aufstellung/index_e.html

Voor de rest heb ik zoiets van: kijk waar je de speakers kán plaatsen, experimenteer een beetje met de plaatsing en als er leuke muziek uit komt: Klaar! Lijkt heel logisch, maar als ik sommige mensen zie die hun hele kamer opnieuw gaan inrichten of de hele tijd de boel gaan doormeten dan ben je mijns insziens niet goed bezig. Als je zo'n Scheissegeluid hebt dat je je hele kamer opnieuw moet inrichten denk ik eerder dat je andere speakers moet kopen. En dat hele doormeetgedoe...dan ben je niet meer met muziek bezig maar met het verkrijgen van een vlakke frequentiecurve. Natuurlijk wel aardig als het je hobby is of als je toch tijd en geld over hebt, maar laat je niet gek maken zou ik zeggen. Dus: vind je het leuk -> doen! Ben je eigenlijk wel tevreden -> wees lekker tevreden. Gevaar is namelijk als je de hele boel gaat doormeten dat je dan dus ook je kamer moet gaan aanpassen.

Dit is uiteraard gewoon mijn mening en waarschijnlijk niet die van een geluidstechnicus.

Oh ja...er zijn natuurlijk heel veel guides en documenten over ruimte-akoestiek te vinden op internet, maar die kan ieder voor zich vast wel vinden. Ik heb ff die van Audio Physic gepakt omdat die redelijk klein en praktijk gericht is (dus niet zo veel theorie) en omdat ik er zelf wel eens wat mee heb geprobeerd (en hij heeft bewegende plaatjes!!! Jeej!). En nu staat het zoals het eigenlijk alleen maar kan in mijn kamer en ik ben best tevree.

[ Voor 24% gewijzigd door zimbab op 30-10-2003 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het probleem is dus juist dat een GROOT gedeelte van de kwaliteit verloren gaat door de akoestiek. Kan jij akoestiek wel niet belangrijk vinden; ik zeker wel, want het is eigenlijk (bijna) gratis kwaliteit wat je krijgt door een paar ingrepen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 06:40
Ik vraag me idd ook af hoe ik het beste mijn subwoofer kan plaatsen. Zoals ie nu staat, onder m'n bed, hoor ik hem het best als ik op m'n bed ga staan. Al het geluid gaat dus op de een of andere manier omhoog.

Dit is een pic van mijn kamer (ow ja wat een paint skills ;))
Die rode rondjes zijn de speakers, dat rode vierkantje de subwoofer :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/kamer275265.jpg
Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan plaatsen. :? De bedoeling is dat ik vanaf m'n stoel (dat ding in het midden) achter m'n pc de meeste bass zodat ik hem wat zachter kan zetten zodat m'n ouders en buren er het minste last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Als je mijn eerste post had gelezen, dan had je kunnen lezen dat je dan het beste de sub op je stoel kan zetten en dan kan luisteren waar die het beste klinkt door over de grond te kruipen. Waar die dan het beste klinkt naar jouw wens, kan je hem neerzetten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
JT schreef op 30 oktober 2003 @ 17:03:
Als je mijn eerste post had gelezen, dan had je kunnen lezen dat je dan het beste de sub op je stoel kan zetten en dan kan luisteren waar die het beste klinkt door over de grond te kruipen. Waar die dan het beste klinkt naar jouw wens, kan je hem neerzetten.
Dat heb ik wel geprobeerd, maar werkte eigenlijk helemaal niet :P
Als jullie met die pic niks kunnen, kun je dan een tip geven bij het opstellen. Bv; wat is het belangrijkste dat goed de ruimte heeft, de conus of die 'luchtinlaat'? En: welke kant kan ik het beste naar mij toe richten, of: kan de ene kant het beste naar een hard of zacht materiaal toe staan?

[ Voor 26% gewijzigd door kutkip op 30-10-2003 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

JT schreef op 30 oktober 2003 @ 16:54:
Het probleem is dus juist dat een GROOT gedeelte van de kwaliteit verloren gaat door de akoestiek. Kan jij akoestiek wel niet belangrijk vinden; ik zeker wel, want het is eigenlijk (bijna) gratis kwaliteit wat je krijgt door een paar ingrepen.
Ik zeg niet dat ik het niet belangrijk vind.....ik zeg alleen dat de installatie zich bij mij aanpast aan de kamer en niet andersom. Ik zou eerder modificaties uitvoeren aan de installatie dan aan de kamer (hebben we het wel over in het oog springende modificaties he, niet over het iets verder van de muur afzetten van de speakers ofzo). En ik zeg gewoon dat als ik al tevreden ben met het geluid ik niet mijn kamer ga lopen veranderen omdat ik dan weer wat gratis heb. Als je nou een andere opstelling hebt waarbij je zowel qua inrichting als geluid tevreden bent, OK, maar ik zou niet gordijnen kopen bijvoorbeeld omdat het dan beter klinkt terwijl ik eigenlijk helemaal geen gordijnen zou willen. Zou ik later een dedicated hifi kamer hebben dan zou ik het voor mijn part helemaal met eierdozen bekleden, maar mijn woonkamer richt ik in zoals ik het mooi vind. Maar goed......on topic maar....kom maar op met die tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

PC + akoustiek:

Ik heb een stalen buro voor mijn PC. Nu heb ik een Logitech 5.1 setje en de sub staat onder het buro. Dit zorgde voor een heel metalig/hard geluid.
Nu heb ik een 2 tal stukken schuimrubber genomen en die achter en aan de zijkant van de subwoofer gezet. Op die manier is het geluid een stuk warmer en dreunt het niet zo.

Even ter illustratie dat je bij de term akoustiek niet gelijk aan een geluidsinstallatie van duizenden euro's hoeft te denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
zimbab schreef op 30 oktober 2003 @ 17:11:
[...]

Ik zeg niet dat ik het niet belangrijk vind.....ik zeg alleen dat de installatie zich bij mij aanpast aan de kamer en niet andersom. ...Als je nou een andere opstelling hebt waarbij je zowel qua inrichting als geluid tevreden bent, OK, maar ik zou niet gordijnen kopen bijvoorbeeld omdat het dan beter klinkt terwijl ik eigenlijk helemaal geen gordijnen zou willen.
Maar bij nieuwe gordijnen kopen kan je wel kijken naar extra dikke bijvoorbeeld en een schilderijtje ofzo hoeft ook niet duur/lelijk te zijn. Of je hangt die boekenplank toch net ff ergens anders waar het net zo goed kan maar wel een positieve invloed op het geluid heeft.
Anoniem: 44568 schreef op 30 oktober 2003 @ 17:29:
PC + akoustiek:

Ik heb een stalen buro voor mijn PC. Nu heb ik een Logitech 5.1 setje en de sub staat onder het buro. Dit zorgde voor een heel metalig/hard geluid.
Nu heb ik een 2 tal stukken schuimrubber genomen en die achter en aan de zijkant van de subwoofer gezet. Op die manier is het geluid een stuk warmer en dreunt het niet zo.

Even ter illustratie dat je bij de term akoustiek niet gelijk aan een geluidsinstallatie van duizenden euro's hoeft te denken. ;)
Daar heb je absoluut gelijk in ! Het geld voor alles dat eigenlijk _enigzins_ kwaliteit voortbrengt.

[ Voor 32% gewijzigd door JT op 30-10-2003 17:43 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delaregulus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04 01:26
Voor onze tekenaar:

Lage tonen zijn het moeilijkst te dempen. Om je buren niet lastig te vallen zul je dus in eerste instantie weinig lage tonen moeten produceren. Om er vervolgens toch van te genieten zul je dicht bij de bron moeten zitten en zal de bron voor zover mogelijk gerecht op je stoel moeten zijn. Wel je lage tone mbv de controls wat zachter zetten.

Vervolgens kun je door de voorkeursrichting van het geluid uit je subwoofer te bepalen bekijken of je hem direct naar je zelf kan richten op een manier waarmee je hem niet tegelijkertijd midden op een muur naar de buren richt. Verder Zou het aardig zijn om de eerste voornaamste reflectie zodanig te hebben dat mensen er het minste last van hebben. Als je box richtings gevoelig is zou ik hem dus richting de wand met het raam richten zodanig dat de weerkaatsing tegen het schuine dak uitkomt.

Voor de kwaliteit van het geluid is de plaatsing niet zo heel kritisch zolang de box maar een beetje de ruimte krijgt. Dit is inherent aan de lage tonen.

Sinds voor ook geluidsgolven geld actie=reactie moet je de box niet bevestigen aan of plaatsen op iets waar je weinig geluid naar toe wilt laten weg lekken. Of op of aan iets dat kan resoneren. Op je bureau is bijvoorbeeld waarschijnlijk niet. handig.

Ik zou het volgende proberen: schroef boven de rechter boven hoek van je bureau een haakje in het plafond en hang je box op aan een enigszins elastische draad of aan een stijvere draad met een veer er tussen. Houd 10 cm tussen box en wand en verzin iets dat de box onder een hoek houdt met de muur en waardoor die niet te veel gaat schommelen. Mogelijk dat de speaker kabel hiervoor gebruikt kan worden. Als je plafond van beton is boor je een 6mm gaatje van 4cm diep, plastic plugje, et voila.

Nu denk je misschien: ik kan een box toch niet aan een elastiekje ophangen? Nou dat kan dus wel. Probeer maar met de hand. Wellicht dat een van je huisgenoten uit eigenbelang je daarbij nog wel zou kunnen helpen.

[ Voor 1% gewijzigd door delaregulus op 30-10-2003 18:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Je zou eens moete horen wat een vuile echoboel het hier was toen dat hier leeg was.Nu dat het hier pakvol staat met (houten) meubels is dit natuurlijk helemaal opgelost.. beneden in onze living is dit wel nog erg... Als de subwoofer daar even wat geeft , begint de kamer helemaal te galmen en beginnen er dingen te trillen .. en dat is niet omdat het een stevige sub is.

Ik weet het niet zeker , maar hier boven bij mij denk ook dat behangpapier goed helpt... zeker behangpapier met reliëf , neem daarbij dat mijn plafond bestaat uit gereliëfd isolatiemateriaal .. Vraag me af wat het hier zo zijn moesten het kale betonnen muren zijn.

Ik ben het dus wel eens met het feit dat akoestiek vaak ondergewardeerd wordt.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60359

Voor de tekenaar,

Zit er geen gat in het geluid? Of kloppen de proporties op je tekening niet helemaal? Ik weet natuurlijk de afmetingen niet maar het ziet er naar uit dat de speakers te ver van elkaar af staan in vergelijking tot de stoel.
En plaats je speakers zoveel mogelijk op oor hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Edit: laat maar :X

[ Voor 85% gewijzigd door JT op 31-10-2003 09:10 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 00:54
De akoestiek van een luisterruimte wordt inderdaad dikwijls heel sterk onderschat. Men loopt maar te leuteren over subtiele verschillen tussen cd-spelers, versterkers en kabels, terwijl de luisterruimte best voor enorme pieken of dips in de frequentieweergave kan zorgen. (meer dan 10dB is zeker geen uitzondering) Uiteraard is de "patsfactor" van een versterker van 3000 EUR heel wat hoger dan die van een installatie waar de invloed van de ruimteakoestiek door gunstige plaatsing van de speakers geminimaliseerd is...

Een interessant topic over dit onderwerp is er eentje van Jag: Grenzen van audio. Staan mooie curves in van de invloed van z'n luisterruimte op de sound, plus de manier dat hij het opgelost heeft.

Ikzelf heb thuis ook erg te kampen met slechte akoestiek. Bij 30 en 60 Hz enorme pieken (boem boem), en tussen 60 en 80 een supergrote dip :( Ik vind ook dat de sound nogal 'steriel' klinkt, beetje zoals op een hoofdtelefoon. Bevalt mij niet zo...

Aangezien ik maar op een erg krappe studio zit (student...) is het aanpassen van de luisterruimte geen optie... Ik ben dan ook aan het overwegen om een parametrische EQ te gaan bouwen, om toch al de enorme pieken en dalen te kunnen opvangen. Probleem is dan weer dat deze sterk afhangen van de luisterpositie, achter de PC heb ik een heel ander klankbeeld dan in de zetel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
delaregulus schreef op 30 oktober 2003 @ 18:01:
Voor onze tekenaar:

Lage tonen zijn het moeilijkst te dempen. Om je buren niet lastig te vallen zul je dus in eerste instantie weinig lage tonen moeten produceren. Om er vervolgens toch van te genieten zul je dicht bij de bron moeten zitten en zal de bron voor zover mogelijk gerecht op je stoel moeten zijn. Wel je lage tone mbv de controls wat zachter zetten.

Vervolgens kun je door de voorkeursrichting van het geluid uit je subwoofer te bepalen bekijken of je hem direct naar je zelf kan richten op een manier waarmee je hem niet tegelijkertijd midden op een muur naar de buren richt. Verder Zou het aardig zijn om de eerste voornaamste reflectie zodanig te hebben dat mensen er het minste last van hebben. Als je box richtings gevoelig is zou ik hem dus richting de wand met het raam richten zodanig dat de weerkaatsing tegen het schuine dak uitkomt.
Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie :)
In de tekening is te zien dat de schuine wand een andere wand is dan die met het raam. Ik heb deze opstelling geprobeerd maar dan blijft het geluid erg in een hoekje hangen. M'n bed staat daar namelijk vrij dicht op. Aan de kant van het raam staat trouwens een verwarming waardoor het geluid er niet mooier op wordt. Nu heb ik hem dus achter m'n bed staan en naar mij gericht en de het is duidelijk beter :)
Voor de kwaliteit van het geluid is de plaatsing niet zo heel kritisch zolang de box maar een beetje de ruimte krijgt. Dit is inherent aan de lage tonen.

Sinds voor ook geluidsgolven geld actie=reactie moet je de box niet bevestigen aan of plaatsen op iets waar je weinig geluid naar toe wilt laten weg lekken. Of op of aan iets dat kan resoneren. Op je bureau is bijvoorbeeld waarschijnlijk niet. handig.

Ik zou het volgende proberen: schroef boven de rechter boven hoek van je bureau een haakje in het plafond en hang je box op aan een enigszins elastische draad of aan een stijvere draad met een veer er tussen. Houd 10 cm tussen box en wand en verzin iets dat de box onder een hoek houdt met de muur en waardoor die niet te veel gaat schommelen. Mogelijk dat de speaker kabel hiervoor gebruikt kan worden. Als je plafond van beton is boor je een 6mm gaatje van 4cm diep, plastic plugje, et voila.

Nu denk je misschien: ik kan een box toch niet aan een elastiekje ophangen? Nou dat kan dus wel. Probeer maar met de hand. Wellicht dat een van je huisgenoten uit eigenbelang je daarbij nog wel zou kunnen helpen.
Zelf zie ik dit idee niet echt zitten eigenlijk. Als zo'n elastiekje knapt en dat ding lazert naar beneden.. :X En echt mooi is het ook niet. Het is een creatief idee maar ik bedank er voor ;)
Anoniem: 60359 schreef op 30 oktober 2003 @ 18:40:
Voor de tekenaar,

Zit er geen gat in het geluid? Of kloppen de proporties op je tekening niet helemaal? Ik weet natuurlijk de afmetingen niet maar het ziet er naar uit dat de speakers te ver van elkaar af staan in vergelijking tot de stoel.
En plaats je speakers zoveel mogelijk op oor hoogte.
De speakers staan evenver uit elkaar. De proporties op de tekening kloppen idd niet helemaal 8)
En is er misschien nog iets om onder de subwoofer te plaatsen? Rubberen dopjes oid, of helpt dat niet?

[ Voor 11% gewijzigd door kutkip op 31-10-2003 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69057

Leuk om eens een topic over te hebben.. :)

Wat minder huislijk, maar ik houd me nu wat bezig met accoustiek omdat we op mijn studentenvereniging aan het kijken zijn naar een nieuwe geluidsinstallatie. Voordat we daar een aanzienlijk bedrag voor uittrekken leek het me een goed idee eens te kijken wat er in de ruimte zelf verbeterd kan worden. Vooral als het rustig is klinkt de zaal nu nogal kaal, en er zijn wat specifieke reflectieproblemen. Dat is niet prettig.
Ik hoop binnenkort het nodige te kunnen meten met een Clio-MLS systeem (een wat ouder PC-based MLS audiomeetsysteempje), de laatste keer lukte RT60 metingen niet omdat er te veel achtergrondgeluid was.

Natuurlijk zegt meten niet alles, maar de mogelijkheden om te experimenteren met extra demping of andere opstellingen zijn hier nu eenmaal beperkt..
Ik denk / hoop dat we gewoon een flinke verbetering kunnen bewerkstelligen, voor een naar verhouding redelijk bedrag :)

Voor de nieuwsgierigen staan de bouwtekeningen van ons pand online, met name de plattegrond van de zalen is interressant lijkt me.

Als ik meetresultaten heb wil ik die ook wel laten zien, aan de andere kant kan ik daarover (samen met wat we aan geluid willen aanschaffen) misschien beter een apart topic'je openen..

In de kleine zaal hebben we overigens een 5.1 set, voor het geluid bij films. Daar zijn echter geen echte accoustische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 20:09
KutKip schreef: En is er misschien nog iets om onder de subwoofer te plaatsen? Rubberen dopjes oid, of helpt dat niet?

Yep die zijn er. Je hebt b.v. "Pucks" dit zijn voetjes die bestaan aan twee lagen rubber met daar tussen in laagje metaal. Deze zijn uitstekend geschikt op trillingen tegen te houden die via de vloer gaan. Zijn je beneden buren, als je die hebt, ook heel erg blij mee. Ik gebruik deze pucks voor mijn front speakers (3 weg) en mijn subwoover. Je kunt inplaats vaan pucks natuurlijk ook spikes gebruiken.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
Anoniem: 69057 schreef op 31 oktober 2003 @ 12:17:
Leuk om eens een topic over te hebben.. :)

Wat minder huislijk, maar ik houd me nu wat bezig met accoustiek omdat we op mijn studentenvereniging aan het kijken zijn naar een nieuwe geluidsinstallatie. Voordat we daar een aanzienlijk bedrag voor uittrekken leek het me een goed idee eens te kijken wat er in de ruimte zelf verbeterd kan worden. Vooral als het rustig is klinkt de zaal nu nogal kaal, en er zijn wat specifieke reflectieproblemen. Dat is niet prettig.
Ik hoop binnenkort het nodige te kunnen meten met een Clio-MLS systeem (een wat ouder PC-based MLS audiomeetsysteempje), de laatste keer lukte RT60 metingen niet omdat er te veel achtergrondgeluid was.

Natuurlijk zegt meten niet alles, maar de mogelijkheden om te experimenteren met extra demping of andere opstellingen zijn hier nu eenmaal beperkt..
Ik denk / hoop dat we gewoon een flinke verbetering kunnen bewerkstelligen, voor een naar verhouding redelijk bedrag :)

Voor de nieuwsgierigen staan de bouwtekeningen van ons pand online, met name de plattegrond van de zalen is interressant lijkt me.

Als ik meetresultaten heb wil ik die ook wel laten zien, aan de andere kant kan ik daarover (samen met wat we aan geluid willen aanschaffen) misschien beter een apart topic'je openen..

In de kleine zaal hebben we overigens een 5.1 set, voor het geluid bij films. Daar zijn echter geen echte accoustische problemen.
toon volledige bericht
Waarvoor ga je die geluidsset gebruiken?

Wat betreft meten aan de zaal, het is best complexe materie. Ik zou dit eens lezen, een artikel over het gebruik van EQ om "de ruimte te EQ-en" (foute term). Verder kan je in die categorie nog meer interessante artikels vinden, bijvoorbeeld die over Smaart Live.
delaregulus schreef op 30 oktober 2003 @ 18:01:
Vervolgens kun je door de voorkeursrichting van het geluid uit je subwoofer te bepalen bekijken of je hem direct naar je zelf kan richten op een manier waarmee je hem niet tegelijkertijd midden op een muur naar de buren richt.
Uh, voorkeursrichting 8)7 ? Subs zijn omnidirectioneel hoor ;).

Wat me altijd wel opvalt met akoestiek, dat iedereen wel een paar opvattingen erover heeft in de geest van speakers de ruimte geven, niet in een hoek, naar binnen richten enz. Maar echt maar weinig die zich realiseren wat er allemaal met dat geluid gebeurt voordat het bij je oren aankomt. Bij dingen als stereobeeld/plaatsing, boomerig geluid, klankkleur krijgen altijd meteen de versterker, speakers of zelfs zoiets als het loopwerk of de luidsprekerkabel de schuld. Terwijl dat echt heel sterk beinvloed door de akoestiek. Niet zo gek ook, gezien hoeveel energie je de ruimte in plenst om dat miniscule beetje in je gehoorkanaal te krijgen.
En je moet met een ruimte ook gewoon een beetje geluk hebben. Problemen in het laag los je niet op door een sub/speaker 10cm te verschuiven. Dat hele complexe patroon van knopen en buiken wordt met name door de ruimte bepaald, niet zozeer door waar je de speaker neerzet in die ruimte (het is er natuurlijk wel van invloed op). Sommige ruimtes zet je twee speakers weg en klinkt het meteen goed op de luisterpositie. Dan is het idd niets meer aan doen. Maar ook veel ruimtes blijft het altijd hopeloos. Dan is meten en ingrijpen toch echt de enige manier om er nog iets van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarvoor ga je die geluidsset gebruiken?
Zowel voor "barmuziek" en DJ-werk als voor live optredens.. Het draait hier bijna 24/7 en wordt over een jaar of acht afgeschreven. Betrouwbaarheid komt dus op de eerste plaats..
Ik denk zelf steeds sterker in de richting van actieve oplossingen a la Mackie SRM450 + sub (dan 6 x topje + 3 x subje, verdeeld over de twee zalen) Maar alle opties staan in princiepe nog open.
Maar goed, het is niet de bedoeling daar hier in dit topic een discussie over te gaan voeren. Als ik wat verder ben met de plannen volgt misschien nog wel eens een topic. :)
Wat betreft meten aan de zaal, het is best complexe materie. Ik zou dit eens lezen, een artikel over het gebruik van EQ om "de ruimte te EQ-en" (foute term). Verder kan je in die categorie nog meer interessante artikels vinden, bijvoorbeeld die over Smaart Live.
Bedankt, ik zal straks eens kijken :)

Heb nu wel al "The master handbook of acoustics" waar ook best veel in staat over de acoustiek van ruimtes (en 't meten daaraan) en op de vereniging is ook de nodige kennis en ervaring aanwezig. Er loopt onder andere een afgestudeerd sonoloog bij ons rond. :)

We zullen niet over een nacht ijs gaan. De situatie is hier echter nogal complex, ook ivm geluidsoverlast naar de buren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 02-11-2003 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ah ok, maar waar was je het van plan weg te hangen dan? Links en rechts van het podium? Ik weet niet hoe jullie zaal eruit ziet, maar ik zou dan extra luidsprekers ophangen voor de "barmuziek".
Verder helpt het ook erg om slim weg te hangen. Als je zaal redelijk hoog is kan je het geluid hoog (4 meter ofzo) boven het podium vliegen en naar beneden kantelen. Evt kan je het sublaag op de grond laten staan. Of een stack links/rechts op de grond en centraal boven het podium een center cluster gevlogen.
Overigens kan je aan reflecties van het plafond weinig doen, omdat akoestische aanpassing daaraan natuurlijk vrij lastig zijn. En die reflecties zijn wel degelijk heel belangrijk. Dat realiseer je je als je een keer een full size line array op 100m afstand hoort (indoor), nog steeds heel erg hoge clarity. Kijk hier eens voor een artikel over het gebruik van line array (speciale versie met electronisch gemanipuleerde verticale afstraling) in lastige ruimtes.
Als je een heel sterk reflecterende (niet diffuus) achterwand hebt, zou je daar een dik gordijn kunnen ophangen.

Ik zou trouwens gewoon naar een goed bedrijf gaan (ik weet niet of jullie een "vast" geluidsbedrijf hebben?), uitleggen wat je wilt en wat je budget is. Die kunnen je waarschijnlijk beter helpen dan wij hier op GoT. Ook niet naar de eerste de beste PA boer gaan, dan weet je ook niet wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tekeningen staan hierboven gelinkt. :)
Echt vliegen kan hier niet, is veel te duur als het veilig moet, muurbeugels e.d. wel.
Ik zou trouwens gewoon naar een goed bedrijf gaan (ik weet niet of jullie een "vast" geluidsbedrijf hebben?), uitleggen wat je wilt en wat je budget is. Die kunnen je waarschijnlijk beter helpen dan wij hier op GoT. Ook niet naar de eerste de beste PA boer gaan, dan weet je ook niet wat je krijgt.
Is ook in mijn gedachten geweest. In de lokale geluidsboertjes heb ik echter geen enkel vertrouwen meer ... We doen hier steeds meer zelf (op dit gebied dan), en dat bevalt eigenlijk wel. Het zorgt er onder andere voor dat je voldoende kennis in huis hebt om te weten wat je uitbesteed en waarom. ;)

GoT doe ik puur voor de lol, en om misschien wat interressante weerklank te krijgen. Het is een leuk onderwerp om over te lezen, of het nu om HT of grotere zalen gaat.

Ook het budget, hoewel niet onredelijk trouwens, is nu eenmaal beperkt op een studentenvereniging.

Er is simpelweg nooit serieus naar die acoustiek gekeken/ er over nagedacht bij ons. Dat gaan we nu wel doen; ik heb het vermoeden dat er vrij gemakkelijk een flinke winst te behalen valt.
"Perfect" wordt het toch niet, daarvoor liggen er al te veel eisen op andere gebieden.

[edit]
Alvast heel vriendelijk bedankt voor de belangstelling en goede feedback, maar ik ben er eigenlijk zelf nog niet helemaal uit..
Als ik wat verder ben met de plannen, en gemeten heb, zal ik wel een apart topic daarover maken. Gewoon voor eenieder die dat interressant vind. :)

Ik heb sterk de indruk dat men het hier verder eigenlijk voornamelijk over huiskameracoustiek wil / zal hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 03-11-2003 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Hoe doe je het licht voor het podium dan? Toch niet op statiefjes he?

Ik werk zelf in een theater, en daar is vliegen geen enkel probleem natuurlijk, waar heb je anders die 70+ trekken voor :P. Ik vind zelf geluid vliegen echt ideaal. Met stacks op de grond heb je de situatie dat slechts 50% van het (midhoog frequente) geluid op het publiek gericht is, de rest staat gewoon nutteloos tegen het plafond aan te knallen en ellende te veroorzaken. Bovendien als het publiek enthousiast wordt en staat te springen krijg je vaak dat je geen vrij zicht meer hebt op de speakers (zeker als je wat kleiner bent). Zeker de woofers verdwijnen vaak achter de zee van mensen, maar die geven wel weer tot zo'n 1 a 2 KHz met als gevolg een gat in het midden gebied.
Dus ik zou toch maar eens nadenken of een laddertrusje aan twee kettingtakels of iets dergelijks (weet niet zo veel van rigging) geen optie is.

En budgetten zijn altijd beperkt en te laag, zo gaat dat nou eenmaal. Er zijn altijd duizend en één dingen die je wilt/moet kopen. Desnoods gewoon een jaartje of twee langer doorzeuren dat er echt nieuw geluid moet komen met een eis voor een bepaald budget, zo gaat dat bij ons ook. Om een voorbeeld te geven, het geluid van onze kleine zaal moet ook al drie jaar lang vervangen worden, zal wel over twee jaar gebeuren ofzo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet je helemaal gelijk geven.. :)

Langer sparen is geen optie, ik ben altijd blij als onze huidige set het laatste feestje weer overleeft heeft.. (nu ja, bij wijze van spreken dan - het kost gewoon te veel aan onderhoud nu) Is een Peavy HySys-3 set met 2x15" subjes fyi.

Het licht is nu inderdaad wel gevlogen, maar kwa gewicht is dat even wat anders. Geluid redden we niet (volgens de regels) met onze huidige ophangpunten.
De (geluidstechnische-) voordelen zijn inderdaad erg groot, maar het wordt me hier te duur en ook lastig denk ik. Heb er bij een vorige baan (in een kerk, lastig met geluid :X ) ook goede ervaringen mee gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69057 op 03-11-2003 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Sja, compromissen....vervelend altijd om die te moeten maken. Als vliegen echt geen optie is, kan je altijd de topkast wat omlaag kantelen. Maar ja, dan heb je het over 10 graden ofzo, anders kantelt ie eraf :P. Bovendien bestaan er ook systemen met a-symetrische hoorns, EV maakt die geloof ik.
In kerken wordt geloof ik meestal gebruik gemaakt van 1 centraal cluster (maar daar zal jij ongetwijfeld meer van weten dan deze goddeloze persoon ;) ), is in de R&R wereld not done. Maar het is volgens mij helemaal geen slechte optie, ik geloof niet zo in stereo voor live werk. Ik ben ook niet iemand die de pan knoppen altijd alle kanten op heeft staan, klinkt helemaal te waus als je achter de tafel zit, maar 90% van het publiek hoort al je spacey stereo effectjes niet. Nou ja, beetje off topic. Volgens mij ben je uitstekend in staat zelf een keuze te maken eigenlijk :).
Ik zou alleen niet van die plastic rommel kopen als dat je voorstelde (dat mackie spul). Ik wilde het eigenlijk bewaren voor je volgende topic, maar kan me mond niet houden :P. Er bestaan uitstekende actieve systemen, wij gebruiken bijna alleen maar actieve systemen (van Axys). Ik vind dat er niets boven actieve systemen gaat als het gaat om idiot-proofness, betrouwbaarheid, gebruikersgemak (stomme geeikel met die dikke trossen speakerkabels die het toneel moeten oversteken) en cost effectiveness. Enige vervelende aan actieve systemen is dat het wat zwaarder is en dat je met versterker vermogen aan zo'n 500 Watt per amp zit voordat je er een fan in moet stoppen (en dat wil je niet in een theater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-04 12:55
Een topic uit den ouden doosch :)

Ik ben momenteel op huizenjacht en heb nu keuze uit 2 appartementen. Ze hebben allebei een woonkamer van ongeveer 4m bij 6m waarvan een een plafond heeft op 2.7 en de andere op 3m.

Een behoorlijk verschil van inhoud dus.

De keuze tussen de 2 appartementen hangt ook af van de akoestiek. Wat is nu beter. Een kamer met een hoog plafond? of maakt het eigenlijk niet zo veel uit.

Ik heb 2 Elac FS108.2 floorstand luidsprekers aangesloten op een Pioneer VSX-908. Genoeg vermogen lijkt me, maar waar komen ze het beste tot hun recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Je moet maar zo zien. Een kamer in de vorm van een Kubus is het slechste wat je kan hebben voor je akoestiek. Staande golven hebben vrij spel in een kubus. Wat wil zeggen in even makkelijke termen dat meestal in het laag enorme reflectie ontstaat plus versterking. Niet iets leuks zeg maar voor een mooie strakke akoestiek. Staande golven kunnen meestal vermeden worden door rechthoekige kamers met rare niet in verhouding staande afmetingen.
Up to you of even goed de beide kamers op temeten. Verder is belang om zo dood mogelijk kamer te maken, wat je enigzins uit de startpost kan halen => Zo weinig mogelijk reflectie hebben met harde objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Ik las hiervoor een aantal opmerkingen over akoestische aanpassingen. Kijk hiervoor ook even bij het "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" topic. Daar gaat het er ook over.

Tevens wat nuttige links:
Theorie, dempingsfactoren nagalmtijd etc. etc.: http://bk.nijsnet.com/02030_Abs_mat.aspx
Theorie en diverse oplossingen: http://www.soundonsound.c.../articles/acoustics1.html
DIY paneel: http://acousticsfreq.com/blog/?p=62 (Heb inmiddels hier 3 van gemaakt. Werkt top.)

[ Voor 8% gewijzigd door pieter_ale op 20-06-2014 16:29 ]

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-04 09:24
@ Pieter ok thanks! Zal hier eens naar kijken.

edit: 3e linkje vind ik super interessant. welke materialen heb jij gebruikt, hoe groot zijn de panelen en in wat voor ruimte? Enne... foto's? :9

Inmiddels reactie van @esy noise control op wat vragen. Ik geloof ze meteen dat ze wat kunnen doen om de akoestiek te verbeteren, maar de gevraagde prijs voor een estethisch verantwoorde oplossing noopt me tot EGDEA. (Eerst Gamma Dan Eventueel Aanschaffen) ;)

Reatie:
Een groot deel van de oplossing van de flutterecho ligt in het aanbrengen van absorptiemateriaal achter de luisteraar.
De flutter-echo ontstaat in deze ruimte met name tussen de twee korte wanden.
Mijn advies is om dus de wand achter de bank te voorzien van een akoestisch wandpaneel, het liefst over de gehele breedte van de bank/wand (en op oorhoogte).

Ik stel voor om onze EASYphoto wandpanelen eens te bekijken (zie productblad), dit heeft namelijk een hoge absorptiewaarde doet het ook behoorlijk in het laagfrequent. Daarnaast is het esthetisch een fraai product, omdat je elke foto, ontwerp of kleur er op kunt zetten.

Galm
Daarnaast heb je niet alleen met reflecties maar ook met nagalm te maken. De nagalmtijd is de belangrijkste eenheid op het gebied van ruimte akoestiek en geeft aan hoe lang het duurt voordat een harde klap 60 dB in sterkte afneemt.
Voor een luisterruimte ligt dit tussen 0,4-0,6 seconden nagalmtijd. Met een wandpaneel van totaaloppervlak van 5m2 ga je deze waarden benaderen dan niet bereiken (even afhankelijk van de huidige situatie die ik nu inschat op een behoorlijke galm en de ontvangen afmetingen).

Wel nette mail moet ik zeggen, is voor de woonkamer serieuze optie. Akoestiek is waardeloos helaas, een juten zak ophangen krijg ik niet door de 2e kamer :D

[ Voor 4% gewijzigd door Pjotr22 op 20-06-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
@pjotr22

Idd een nette mail en moet zeggen dat het er goed uit ziet.
Zit er ook aan te denken om een akoestische paneel met foto print achter me te hangen maar volgens de website kom ik dan op 350 euro uit en dan komen de verzendkosten en vast nog wel meer bij, word wel erg kostbaar.

weet iemand ook een goedkopere manier?
wat er wel mooi uit ziet en vooral goed werkt.
Moet denk ik een dikte van circa 5cm hebben dikker gaat er niet mooi uit zien.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
michael3 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 21:03:
....
weet iemand ook een goedkopere manier?....
zie post Pieter_ale, vooral 3e linkje
pieter_ale schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:27:....
Theorie, dempingsfactoren nagalmtijd etc. etc.: http://bk.nijsnet.com/02030_Abs_mat.aspx
Theorie en diverse oplossingen: http://www.soundonsound.c.../articles/acoustics1.html
DIY paneel: http://acousticsfreq.com/blog/?p=62 (Heb inmiddels hier 3 van gemaakt. Werkt top.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 09:48
Pjotr22 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 08:40:
[...]

zie post Pieter_ale, vooral 3e linkje

[...]
Gewoon een houten frame maken, dan van de ikea bijvoorbeeld een polarvide plaid pakken als onderlaag, en daar netjes een mooi stofje overheen trekken (toevallig is deze ook van de ikea). De overgebleven ruimte in het frame kun je dan opvullen met rockwoll, of akotherm.

Rockwoll is iets goedkoper, maar dan moet je ook stof aan de achterkant plaatsen tegen de vervelende vezels. Akotherm is iets duurder en heeft dit probleem niet, en is een stuk fijner om mee te werken.

Dan krijg je dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=64163&mode=view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
nice!

welke dikte akotherm heb je gebruikt, hoe groot is jouw paneel en hoe groot is de ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Dat zit er goed uit!
Die stoffen hebben ze dus ook bij de ikea liggen, Hoe heet dat stof daarzo, laat dat goed het geluid door en wat kost dat? Een hoop vragen haha.

Pjotr thx voor de tip had ik helemaal niet gezien?
Ziet er redelijk makkelijk uit op te maken.
Ga is kijken of ik dat ook is kan maken.
zit alleen met het stof wat er overheen moet kan je het ook redelijk goedkoop laten bedrukken?
wil iets met een paar stoere race wagens erop hebben, weet niet of ze dat ook bij de ikea hebben.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
stoffen zijn er in eindeloze variaties, loop maar eens over de markt.ik heb net even gekeeken op ikea.nl, er zijn wel wat leuke ideeen op te doen, deze bijvoorbeeld:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40268346/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

@Cobaltjeh

Tof zeg!
Mooi stofje ook!

En hoe klinkt het? Heb je het nog kunnen vergelijken met andere producten?

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Pjotr22 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:07:
stoffen zijn er in eindeloze variaties, loop maar eens over de markt.ik heb net even gekeeken op ikea.nl, er zijn wel wat leuke ideeen op te doen, deze bijvoorbeeld:
Dat is ook een mooie.
kan je alle stoffen gebruiken dan?
want had gelezen dat je wel stof moet hebben waar je doorheen kan blazen anders komt het geluid er ook niet doorheen en heeft het geen zin, of het zo is dat weet ik niet dat is wat ik ergens had gelezen.
Ga denk ik is een keertje langs de ikea is even kijken wat ze zo al hebben, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 14:44
Geluid is trilling van lucht, niet beweging. Als je er niet doorheen kunt blazen hoeft dat niet erg te zijn. Windkappen voor microfoons zijn hier zelfs op gebaseerd.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Pjotr22 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 09:20:
nice!

welke dikte akotherm heb je gebruikt, hoe groot is jouw paneel en hoe groot is de ruimte?
Dit is een 'voorbeeld' paneel wat in de keuken hangt puur als decoratie.

In mijn ht-room heb ik 6 panelen aan pafond hangen van 1x1 meter ruimte zelf is ongeveer 4,75 x 3,24m.
Een paar pagina's terug heb ik nog foto's geplaatst van de ruimte hier zijn deze te zien.

Deze panelen zijn gevuld met D20/50 akotherm. De D staat voor de densiteit, en de 50 voor de dikte in mm. Je kan kiezen voor meer densiteit, echter is dit duurder en minder effectief als een dikker paneel gebruiken. Zie bijgevoegd plaatje voor het verschil in dikte en densiteit:

Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=62338

Deze hebben de ruimte veranderd van galmbak, maar ruimte goed genoeg om muziek te luisteren. Aan de muren hangt nog niets, dus er is nog veel verbetering mogelijk.
Pjotr22 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:07:
Let wel op de Lisel stof is er in 2 variaties, geplastificeerd en stof. De geplastificeerde versie gaat niet werken aangezien deze niets doorlaat! Daarnaast let op de stof is net nieuw populair en nergens meer op voorraad. :(

(Als je de stof in je handen hebt kun je zelf wel nadenken of deze wel of geen lucht doorlaat.)
klaasje11 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 11:13:
Tof zeg!
Mooi stofje ook!

En hoe klinkt het? Heb je het nog kunnen vergelijken met andere producten?
Thx, akotherm is wat vriendelijke spul als rockwool, het verschil ga je echter niet horen denk ik. Zoals aangegeven is akotherm iets duurder als rockwool, uiteindelijk weer wel goedkoper als je maar 1 a 2 panelen maakt omdat bij de bouwmarkt je dit altijd per 8 platen koop.
michael3 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 09:53:

Die stoffen hebben ze dus ook bij de ikea liggen, Hoe heet dat stof daarzo, laat dat goed het geluid door en wat kost dat? Een hoop vragen haha.
Voor de 6 panelen was ik het volgende kwijt (Exclusief spotjes en plafondbevestiging) :

60 euro stof van de ikea
180 euro aan akotherm
50 euro hout
10 euro aan schroeven.

300 / 6 = 50 euro per paneel.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobaltjeh op 22-06-2014 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 20:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ShittyOldMan schreef op zondag 22 juni 2014 @ 13:50:
Geluid is trilling van lucht, niet beweging. Als je er niet doorheen kunt blazen hoeft dat niet erg te zijn. Windkappen voor microfoons zijn hier zelfs op gebaseerd.
Neemt niet weg dat als het doek niet 'akoestisch transparant' is, vooral de hogere frequentie gewoon afkaatsen op het doek en niet in aanraking komen met het absorberende materiaal.

Zo eenvoudig als jij het stelt is het dus helaas niet.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
Zou vlaggendoek ook geluidsdoorlatend zijn?
Dan kan je gewoon een vlag laten maken met eigen opdruk, en op een houten frame spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 14:44
bartvl schreef op zondag 22 juni 2014 @ 15:56:
[...]

Neemt niet weg dat als het doek niet 'akoestisch transparant' is, vooral de hogere frequentie gewoon afkaatsen op het doek en niet in aanraking komen met het absorberende materiaal.

Zo eenvoudig als jij het stelt is het dus helaas niet.
Volgens mij stel ik het ook niet eenvoudig. Ik spreek alleen tegen dat luchtverplaatsing (blazen) een verreiste is om geluid door te laten.
In mn studio gebruik ik overigens geimpregneerd kaasdoek.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-04 20:24
Ongelooflijk. 350€ voor een deftig akoestisch paneel wordt als duur aanzien, terwijl het meer dan waarschijnlijk een pak meer oplevert dan een andere versterker van 500€, of godbetert een stel zilveren elfenkabels.

Maar inderdaad, het zelf proberen te maken lijkt me wel de moeite.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:45
350 euro is ook duur voor een paar latjes wat isolatie en een stukje stof...
Meer dan dat is een akoestich paneel namelijk niet.
Voor dat geld zouden ze er wel een Rembrand of Picasso doek voor mogen spannen lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Nou is het frame wel van aluminium maar toch blijft en is duur voor zo iets.

Nog even over het doek, waar moet ik op letten?
Stel ik kijk in een winkel/markt hoe weet ik dat het geschikt is?
Het moet natuurlijk wel de isolatie materiaal goed tegen houden niet dat de glas (of iets anders) deeltje er tussen door gaat want dan heb je een probleem al helemaal omdat het in een slaapkamer is.

Of vlaggen doek geschikt is ben ik ook wel is benieuwd naar, heb je gelijk weer een hoop mogelijkheden voor een redelijke prijs erbij.

Is het niet trouwens een idee een Grote akoestisch topic te openen, zie dat er toch best veel interesse is en redelijk veel over gepraat word ook in het elfen bij maanlicht topic.
Dit topic lijkt me niet zo heel geschikt ervoor.

[ Voor 18% gewijzigd door michael3 op 22-06-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 20:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ShittyOldMan schreef op zondag 22 juni 2014 @ 16:28:
[...]

Volgens mij stel ik het ook niet eenvoudig. Ik spreek alleen tegen dat luchtverplaatsing (blazen) een verreiste is om geluid door te laten.
In mn studio gebruik ik overigens geimpregneerd kaasdoek.
Excuus, iets te snel overheen gelezen.

Echter, geluid wat wij waarnemen verplaatst zich via lucht. Zodra er een barrière tussen de bron en ons oor onstaat zal er iets gebeuren met het geluid. Laagfrequent gaat betrekkelijk makkelijk door een 'open' doek heen vanwege de relatief grote energie-inhoud. Het geluid gaat zowel door de openingen in het doek als dat het het doek eenvoudig aan het trillen krijgt (om de lucht aan de andere kant vervolgens weer aan te sturen).
Hoogfrequent geluid gaat door de kortere golflengte weliswaar nog makkelijker door de openingen in het doek, het bezit weinig energie om de 'dichte' delen in trilling te brengen. Hierdoor is hoogfrequent wel degelijk gevoeliger voor (en afhankelijk van) de 'luchtdoorgangen' in een materiaal.

Voorbeeld: Speakerdoek, gebruikt om de drivers en tweeters van luidsprekers uit het zicht te houden. Bij voorkeur kiest een gedegen fabrikant een doek uit dat ervoor zorgt dat het geluid van zijn luidspreker niet aangetast wordt door het doek. Toch geven fabrikanten in hun handleidingen aan dat er een miniscuul verschil kan optreden met het doek wel/niet erop.

Uit dit verhaal kan vervolgens afgeleid worden: Hoe lichter (gewicht/dichtheid) een doek is, hoe beter (kort door de bocht). Zodra je dit doek wilt laten bedrukken wordt het doek zwaarder en veranderen ook de akoestische (transparantie) eigenschappen (minder doorlatend).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Goofy1978 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 17:30:
350 euro is ook duur voor een paar latjes wat isolatie en een stukje stof...
Iemand riep 350,-. maar het bedrag dat genoemd werd in het aanbod aan mij, was meer dan 2x dat bedrag..
michael3 schreef op zondag 22 juni 2014 @ 19:21:......

Dit topic lijkt me niet zo heel geschikt ervoor.
Ach zo lang er foto's gepost blijven worden lijkt dit me het topic bij uitstek!
Volgens mij is het steeds meer duidelijk dat het geen enkele zin heeft te investeren in apparatuur als de akoestiek ruk is. Maar het lastige - vind ik- is dat je voor akoestische verbeteringen compleet bent overgeleverd aan je eigen gehoor en knutsel kwaliteiten (wil je het betaalbaar houden). Akoestische aanpassingen doen is een heel andere manier om te ontdekken of iets bij je past dan apparatuur uitzoeken ( incl specs vergelijken, reviews lezen, fora afstruinen, luistersessies in winkels etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Als stof voor een akoestisch paneel kan je Decotex gebruiken. Vlaggenstof kan ook, maar is zo dun dat je de ondergrond er doorheen ziet. Decotex is ook zeer betaalbaar en heeft een hele open structuur. De kwaliteit van de print is ook goed. Canvas is niet geschikt, te dicht.

Voor een discussie en de transfer function van Decotex, zie: link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
@Pjotr22: Foto's volgen op korte termijn. ;)

Ik heb zelf de panelen voorzien van ongebleekt katoen. De kleur is zacht crème en gelijk aan de kleur op onze muren. Kosten €3.50 voor 2 vierkante meter. :) Hierdoor is het paneel in de kamer van 2.20 bij 1.00 cm niet te opvallend. Katoen kan natuurlijk ook in andere kleuren worden besteld.

Je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor kaasdoek. Dit is nog opener van structuur en ook creme van kleur.

Ik heb gelezen dat het doek niet teveel geluid moet tegenhouden/weerkaatsen. Ik las ergens dat je door er doorheen te blazen kunt controleren of het doek open of dicht van structuur is. (Geen idee of dit daadwerkelijk noodzakelijk is, maar voor de zekerheid wel gedaan).

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
pieter_ale schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:17:
@Pjotr22: Foto's volgen op korte termijn. ;)
ik verwacht daar wel wat van gezien je handtekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:49

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Is dat meshdoek voor spandoeken niets? frame maken, spandoek met favo filmposter erop nieten, mooi profiel om de latten te verbergen en een mooi egaal wit akotherm paneeltje eronder. Ben je qua doek en print voor € 9,50 klaar voor een formaat van 70*100cm.

Prijs heb ik hier vandaan: http://www.promosign.nl/spandoeken/spandoek-banners

en hier wat plaatjes van dat mesh

Of polymesh voor 20 euro/m2 bedrukt:
Afbeeldingslocatie: http://www.spandoeklatenmaken.nl/wp-content/uploads/polymesh.jpg

http://www.spandoeklatenmaken.nl/polymesh/

[ Voor 13% gewijzigd door sopsop op 27-06-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat is ook echt een gaasdoek he, dat moet je maar net in je woonkamer willen hebben hangen. Decotex is ook polyester en open, maar wel wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:49

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Met dit soort posters denk ik dat het zelfs iets toevoegd, maar is inderdaad meer iets voor een dedicated HT:
http://www.wired.com/2010...geid=42781#slideid-315571
http://awesomenator.com/m...of-minimal-movie-posters/

[ Voor 31% gewijzigd door sopsop op 27-06-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat denk ik ook, maar vlaggenstof is te dun denk ik, zeker in gaasvorm zie je de ondergrond dan wel erg goed. Ik heb zelf ook een tijdje gezocht, ga 2 panelen maken van 200x100cm voor in de woonkamer / HT. Die moeten wel mooi worden. Canvas is te dicht, vlaggenstof erg dun. Daarom op Decotex uitgekomen. JvS heeft al zon paneel hangen, KTF ook, ziet er goed uit. En de stof zelf houdt maar weinig geluid tegen (heeft JvS zelfs gemeten), dus werkt goed voor een akoestisch paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 24-04 22:44
Cobaltjeh schreef op zondag 22 juni 2014 @ 08:59:
Gewoon een houten frame maken, dan van de ikea bijvoorbeeld een polarvide plaid pakken als onderlaag, en daar netjes een mooi stofje overheen trekken (toevallig is deze ook van de ikea). De overgebleven ruimte in het frame kun je dan opvullen met rockwoll, of akotherm.
Laten die plaids van Ikea het geluid wel goed door, heb hier mijn twijfels wel bij, gezien deze nogal dik van aard en niet uit katoen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
volgens mij is de plaid bedoeld als achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Moris schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:32:
[...]

Laten die plaids van Ikea het geluid wel goed door, heb hier mijn twijfels wel bij, gezien deze nogal dik van aard en niet uit katoen zijn?
De plaid zit tussen het vurenhout en de bekleding. Anders krijg je dit nooit strak bekleed, en ga je de kleur en oneffenheden van het hout zien.

De plaid zit dus voor het rockwool of akotherm. En tja deze laten geluid ook niet makkelijk door.Maar volgensmij is dit het hele effect van een absorber. :+ De plaid er voor verbeterd de werking zelfs een klein beetje.

Hoe dikker de stof hoe beter, dit is ook met gordijnen. Het moet alleen wel stof zijn en geen dicht plastic. Want dan absorbeert het niet maar dan reflecteert het.

Afhankelijk van welke frequentie je wil dempen zal je ook meerdere lagen demping moeten gebruiken, sublaag laat zich echt niet dempen door een enkel plaatje akotherm. Terwijl het hoog niet veel nodig heeft.

Je ziet ook vaak dat ze een bastrap van rockwool inpakken met plastic om op deze manier geen hooge frequenties te dempen maar wel lage.

Alles is dus compleet afhankelijk van het bereik dat je wil aanpakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Cobaltjeh op 28-06-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 24-04 22:44
Cobaltjeh schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:11:
De plaid zit tussen het vurenhout en de bekleding. Anders krijg je dit nooit strak bekleed, en ga je de kleur en oneffenheden van het hout zien.
Je zou hiervoor het hout ook eerst even kunnen schuren en schilderen :)
Cobaltjeh schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:11:
De plaid zit dus voor het rockwool of akotherm. En tja deze laten geluid ook niet makkelijk door.Maar volgensmij is dit het hele effect van een absorber. :+ De plaid er voor verbeterd de werking zelfs een klein beetje.

Hoe dikker de stof hoe beter, dit is ook met gordijnen. Het moet alleen wel stof zijn en geen dicht plastic. Want dan absorbeert het niet maar dan reflecteert het.
Dat je de panelen overtrekt uit esthetische of gezondheids-redenen (Rockwool) met een stof lijkt me logisch.
Was alleen steeds van mening dat je bv de Akotherm paneeltjes het beste met een zo goed mogelijk luchtdoorlatende stof overtrekt, om hierbij zo min mogelijk de karakteristieken van het materiaal aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Hoe maak je de achterkant dicht?
Welke dikte moet het vurenhout hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Moris schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:55:
[...]

Je zou hiervoor het hout ook eerst even kunnen schuren en schilderen :)
Vurenhout bij de bouwmarkt is bedoeld voor niet in het zicht doeleinden. Hier zitten veel oneffenheden en gaten (op de plaats waar een tak heeft gezeten). Ook wil het soms hars afgeven etc.

Als je gaat schuren plamuren en schilderen, ben je veel te veel tijd kwijt, plus meer geld als de 2 euro kostende plaid bij de Ikea.
Dat je de panelen overtrekt uit esthetische of gezondheids-redenen (Rockwool) met een stof lijkt me logisch.
Was alleen steeds van mening dat je bv de Akotherm paneeltjes het beste met een zo goed mogelijk luchtdoorlatende stof overtrekt, om hierbij zo min mogelijk de karakteristieken van het materiaal aantast.
Ik denk niet dat het toevoegen van een plaid echt meetbare verschillen geeft. Maar dat zou je even moeten testen. Bij mij werken ze prima met een plaid er voor. Zelfs zonder ze met akotherm te vullen, werken ze 'iets'.
Pjotr22 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 11:23:
Hoe maak je de achterkant dicht?
Welke dikte moet het vurenhout hebben?
Achterkant is niet dicht, als je het akotherm net wat te groot zaagt, dan klemt dit mooi tussen het houten frame. Aangezien het paneel tegen de muur aan komt blijft dat wel zitten. (Rockwool is natuurlijk een ander verhaal) Wil je het toch dicht hebben, gewoon de goedkoopte stof bij de ikea / markt halen en dichtnieten.

Ik had dacht ik 44x18mm gebruikt, maar 50x22mm is ook een optie. Eerstvolgende maat is 69mm en dat is echt teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 07:08

ktf

Prima!

Hier foto's van de Decotex panelen die ik een half jaar geleden geklust heb

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c9Gs9WMX9djQe4WXR84H8crk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hF7r8TtEIViBaqwJxuFzjOUk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2TlmnpBYi5UOLxsX8QjJ7bnQ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ejtMGP5McFlQyLx3Jt2ooqcy/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XtydbK2XbitVw9sGZx6gNqLe/medium.jpg

Alleen de op-een-na-laatste foto is met de polyesterwol geplaatst.

De afmetingen van het lapje polyesterwol zijn 1200x625x20 mm. Het hout was voorgegrond (wit) vuren van de bouwmarkt in de buurt, netjes in elkaar geschroeft om een stevig uitgangspunt te hebben. Vervolgens heb ik een lap decotex bij Drukwerkdeal besteld en erop vastgeniet.

Kosten
- Doek: € 31,46 (drukwerkdeal.nl)
- Hout en schroeven: € 13,65 (bouwmarkt, dat kan een stuk goedkoper in bulk)
- Polyesterwol: € 6,49 excl. bezorging (zilenz.nl)
- Totaal: € 51,60

Stiekem nog best prijzig dus! Het Decotex is volgens mij (en aldus eerder dit topic nu ook anderen! :D) vrijwel akoestisch transparant, als ik het voor een speaker houdt hoor je vrijwel geen verschil, in tegenstelling tot bijvoorbeeld canvas, dat wel geluid tegenhoudt.

Je kunt ook 9 euro besparen tot vlaggendoek ipv decotex te bestellen, maar dan zie je de omlijsting wat beter omdat de stof grotere openingen heeft, het is grover geweven. Glas/steenwolplaat in plaats van polyesterwol zal ook vast gaan, maar dat is niet wit en dat ga je dus ook zien vermoed ik, komt er geel door de afbeelding heen zetten.
FeaR schreef op zondag 29 juni 2014 @ 21:45:
Als er genoeg animo is kan er een apart topic geopend worden voor akoestiek en aanpassingen daarvan. Net zoals er een apart topic is voor audiomeubels, binnen dit topic wordt het te veel offtopic gevonden.
Er is al zo'n topic hier, maar dat kreeg vrij weinig aandacht: Akoestiek home-cinema: Plan van aanpak?

edit: mocht er inderdaad een akoestiek-topic komen, ik weet wel het een en ander via mijn ervaring met opnemen. Ik wil me absoluut geen expert noemen, maar ik wil best helpen met de topicstart, mocht het nodig zijn?

edit2 @Mikayu hieronder: hoezo, ik laat toch foto's en specs zien van m'n home cinema? Akoestiekbehandeling is daar een zeer belangrijk onderdeel van :P Dat er alleen maar over discussieren off-topic is, maar dit kan toch wel?

[ Voor 20% gewijzigd door ktf op 29-06-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
pieter_ale schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:27:
Ik las hiervoor een aantal opmerkingen over akoestische aanpassingen. Kijk hiervoor ook even bij het "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" topic. Daar gaat het er ook over.

Mooi filmpje gevonden
[YouTube: http://youtu.be/U8C4mcleE5U?t=11m5s]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Hallo,

Ik had een vraagje.
Omdat het zo erg galmt en beetje hol klinkt in me luister/slaap kamer zat ik te denken om paar Akoestische panelen op te hangen aan me plafond.
Nou heb ik er al veel over gelezen en ben er in ieder geval over uit dat ik geen steen/glas wol wil gaan gebruiken omdat het mij niet gezond lijkt met al die vezels die je kan in ademen.

Ik zat te denken aan Akotherm Basic D20 om daar dan 3 platen van 600x1000x50 van op te hangen, zijn dit goede of zijn er betere alternatieve? er staat op de site dat ze voor uit het zich zijn maar kan je die ook in het zicht plaatsen of staat dat niet?
http://www.akoestiekwinke...-uit-het-zicht-toepasbaar

Je hebt ook de D40 variant die is iets beter en wel voor in het zich maar kost wel gelijk meer dan twee keer zo veel.

Hebben jullie nog tips? over welke panelen ik kan gebruiken.

Ik weet dat dit een Show je home cinema topic is, maar paar bladzijdes terug hadden wel het ook over akoestische maatregelen en de moderator vond het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
michael3 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 10:49:
Hallo,

Ik had een vraagje.
Omdat het zo erg galmt en beetje hol klinkt in me luister/slaap kamer zat ik te denken om paar Akoestische panelen op te hangen aan me plafond.
Hebben jullie nog tips? over welke panelen ik kan gebruiken.
Ik heb gisteren de eerste inkopen gedaan; plaids en stof bij ikea.
Morgen haal ik Rockwool en hout. Het schijnt dat de vezels van Rockwool of glaswol niet schadelijk zijn, alleen maar kunnen irriteren. Mochten ze na het ophangen inderdaad zorgen voor irritatie vervang ik de rockwool door akotherm. Ik weet dan niet of de D20 of D40 variant het beste is, maar ik heb dan ook (nog) geen metingen gedaan.

Hoe ik het ga aanpakken:
Ik maak een frame van vurenhout, achterkant bekleden met ikea plaid, voorkant met stof. moet nog wat verzinnen om ze 3 cm van de wand te kunnen ophangen, zodat het geluid wordt gevangen tussen muur en paneel. Iemand tips?

Op YouTube staan veel DIY filmpjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pieter_ale
Kijk dit is nog eens een mooi topic!

Hierbij een paar nuttige links voor hulp met acoustiek.
Misschien een idee om deze op te nemen in de topic-start?

- Basis informatie t/m berekeningen van akoustiek / panelen / luidsprekers:
http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp
(ook voor het berekenen van je eigen Helmholtz absorber / latten absober, voor lage tonen)
- Meten van je kamer akoestiek (gratis): http://www.roomeqwizard.com/
- Afstelling/plaating sub, meten en akoestiek: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0
- Theorie, dempingsfactoren nagalmtijd etc. etc.: http://bk.nijsnet.com/02030_Abs_mat.aspx- Theorie en diverse oplossingen akoestiek: http://www.soundonsound.c.../articles/acoustics1.html
- DIY paneel: http://acousticsfreq.com/blog/?p=62

Hierbij een foto van 1 van de 3 panelen. (Hij moet nog opgehangen worden)
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/25rm6gj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Heb je ook gemeten? Dat wil ik binnenkort ook maar eens doen. Heb niet zoveel ervaring met akoestiek metingen, in ver verleden wel eens gedaan. Heb tegenwoordig Arta, wel goed programma ervoor lijkt het.

Ik heb inmiddels ook een paneel af, met Decotex gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Decotex_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Zo zo dat ziet er strak uit! Gelijk wat vragen:

- heeft het t gewenste effect?
- is de foto die je gebruikt hebt is sepia of andere bruintint? of is het bruin geworden door de decotex?
-Dit lijkt 2x1 m, wat heb je daarvoor moeten betalen?
- gevuld met akotherm, of met iets anders?

Nogmaals ziet er strak uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-03 15:55
En nog even een extra vraag... Ik kan het zelf zo niet vinden, maar is dat decotex dan ook akoestisch transparant?

Zou mooi zijn, want het ziet er goed uit. Ik wil een paar panelen zelf gaan maken, maar het moet wel een beetje in de woonkamer staan. Een mooie foto is dan een uitkomst. Wanneer je een akoestisch fotopaneel laat maken ben ik al snel €400,- kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Hier ook nog een vraag Jag wat is de dikte?
Lijkt op 2.5cm had je niet beter 5cm dikte kunnen doen zodat je een bredere frequentie spectrum pakt?

Ziet er trouwens mooi strak uit zo iets wil ik ook, maar dan 1.50 breed over de hoogte ben ik nog niet overuit.

Heeft iemand nog een antwoord op mijn vraag of je akotherm D20 panelen in het zicht kan ophangen aan het plafond zonder er iets aan te doen??
Ziet dat er mooi uit of het dan beter om de D40 variant te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 22-04 14:55

icecreamfarmer

en het is

Jag schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:54:
Heb je ook gemeten? Dat wil ik binnenkort ook maar eens doen. Heb niet zoveel ervaring met akoestiek metingen, in ver verleden wel eens gedaan. Heb tegenwoordig Arta, wel goed programma ervoor lijkt het.

Ik heb inmiddels ook een paneel af, met Decotex gemaakt.

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit. Je kan de binnenkant niet zien of wel?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Pjotr22 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 07:16:
Zo zo dat ziet er strak uit! Gelijk wat vragen:

- heeft het t gewenste effect?
- is de foto die je gebruikt hebt is sepia of andere bruintint? of is het bruin geworden door de decotex?
-Dit lijkt 2x1 m, wat heb je daarvoor moeten betalen?
- gevuld met akotherm, of met iets anders?

Nogmaals ziet er strak uit!!
Idd 2 bij 1 meter, goed gezien :). Koste 65euro (het doek is 2,3 x 1,3 meter om ook de randen om te kunnnen gaan). Paneel is 90mm diep, zit 80mm rockwool in. De foto was een ingekleurde zwart/wit foto, ik heb hem meer sepia gemaakt (zit nog wel iets kleur in). Decotex leent zich goed om op te printen en laat goed geluid door. En het is wel dik genoeg dat je de ondergrond helemaal niet ziet. Kosten totaal per paneel (het worden er twee) zijn 115euro. Decotex kan je bij drukwerkdeal bestellen.
a
Demping is stevig, zeker geen flutter echo meer en imaging is er ook op vooruit gegaan. Laag weergave ook zelfs. Alleen is mijn ruimte nu iets te dood geworden. Ik ga binnenkort eens wat metingen doen en dan de demping wat aanpassen, wellicht dat een geperforeerde plaat voor het rockwool een optie is (dat neemt de hoog demping weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Je kunt ook met de plaatsing van de speakers spelen, zodat je meer direct geluid van de tweeters krijgt.

Waar heb je de rockwool vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het gaat meer om de normale leef akoestiek. Rockwool komt uit bouwmarkt.

Hier een oude foto van de ruimte (genomen net voor aanvang NL - Spanje :)F ). Inmidddels zijn film posters links vervangen door paneel, de akoestische panelen van deze foto op achterwand worden door het andere paneel (ook 2x1meter) vervangen. En dan gaan de filmposters er rechts ook uit. Ik heb ook al een koofje gemaakt voor het scherm. Kortom, de WAF wordt een beetje opgevoerd :+. En dan hoop ik volgende week de prototypes van mijn nieuwe front speakers af te hebben (heb nu tijdelijk b&w dm303s).

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Panoramo_HT_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Jag, wat misschien een optie is, is om plastic om het rockwoll te doen, dan demp je meer het mid/laag en word het hoog ontzien omdat het hoog niet zo heel makkelijk door het plastic heen gaat.
Dit heb ik gelezen op Internet op diverse fora's, of het echt werkt weet ik niet maar ik ga ervan uit dat het werkt.

Heeft iemand al een antwoord op mijn vraag, sorry dat het opdringerig word maar ik wil graag die panelen bestellen maar dan moet ik wel eerst weten of het mooi staat direct aan het plafond D20 panelen.
Anders stuur ik de betreffende webshop wel even een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja, dat vind ik een hele goede suggestie. Er zit standaard ook papier om het rockwool heen, zou ik ook kunnen proberen.

Ik ken zelf dat akotherm ook alleen maar van foto's. Ik zou hun een mail sturen, die zullen je het zo kunnen vertellen wat het uiterlijke verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Jag schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:56:
[...]

Alleen is mijn ruimte nu iets te dood geworden. Ik ga binnenkort eens wat metingen doen en dan de demping wat aanpassen, wellicht dat een geperforeerde plaat voor het rockwool een optie is (dat neemt de hoog demping weg).
Zou 45 mm rockwool beter zijn geweest? De Gamma hier heeft geen andere. Waar heb jij de 80 mm vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 17:19
Zo; heb zelf nu zes panelen van D20/50mm binnen, heb er ondertussen 4 hangen (heb ze gewoon direct op de betonnen muren hier geplakt met montagekit).

Het geluid in deze ruimte is dramatisch anders! Als ik een gesprek met mijn vriendin voer, of muziek of een film op heb staan, is het duidelijk dat de nagalmtijd hier radicaal anders is dan alle andere ruimtes van het huis. Ik denk dat ik nog een aantal panelen er bij koop over een tijdje, en het plafond dan ook ga bedekken, heb nu alleen pas de grote open 'vlaktes' van de muren gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Pjotr22 schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 08:50:
[...]

Zou 45 mm rockwool beter zijn geweest? De Gamma hier heeft geen andere. Waar heb jij de 80 mm vandaan?
Is op rol en 80mm, heel erg standaard spul. Dichtheid weet ik niet. Ik ga voor de zekerheid die 45mm platen proberen (dubbel), die hebben een dichtheid van 45kg/m3.
elnaeth schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:27:
Zo; heb zelf nu zes panelen van D20/50mm binnen, heb er ondertussen 4 hangen (heb ze gewoon direct op de betonnen muren hier geplakt met montagekit).

Het geluid in deze ruimte is dramatisch anders! Als ik een gesprek met mijn vriendin voer, of muziek of een film op heb staan, is het duidelijk dat de nagalmtijd hier radicaal anders is dan alle andere ruimtes van het huis. Ik denk dat ik nog een aantal panelen er bij koop over een tijdje, en het plafond dan ook ga bedekken, heb nu alleen pas de grote open 'vlaktes' van de muren gedaan.
Mooi werk. Kan je eens een foto maken van die dingen (van dichtbij), ben wel benieuwd hoe ze er nou precies uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
elnaeth schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 15:27:
Zo; heb zelf nu zes panelen van D20/50mm binnen, heb er ondertussen 4 hangen (heb ze gewoon direct op de betonnen muren hier geplakt.
Staat dat mooi? Ik wil ze op me plafond gaan laten hangen zal dat mooi staan denk je?
Zal graag wat foto's willen zien, is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:10
Heb mijn huisje verbouwd en nu alles superstrak (kaal) en wit. Totaal geen demping en een grote galmbak. Mijn vrouw en ik zijn eerst met de quickwins bezig gegeaan en dat maakt het nu acceptabel.
wat we hebben gedaan: Op alle kasten en onder alle tafels acoustisch dempingsmateriaal geplakt. Je ziet het niet, merkt het zeker!
Verder hebben we wat schapenvachtjes liggen ter decoratie, die werken ook goed.
todo: bank met bijpassende gordijnen en mooie foto zoals hierboven staat!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 17:19
Foto's komen er nu aan...

En ze zijn er!

Zie het volgende Imgur album: http://imgur.com/a/wQQ5A
(gemaakt met m'n telefoon dus niet echt goede kwaliteit maar hopelijk goed genoeg voor de doeleinden).

Er staan nog 4 stuks klaar om te worden verwerkt, moet nog even bepalen wat ik daar precies mee ga doen, waarschijnlijk op het plafond hangen (dat is nu nog geheel kaal namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
ZIjn er goed veel :P. Kan me wel voorstellen dat dit een groot verschil geeft! Zien er wel fluffy uit :). Je zou nog kunnen proberen de panelen meer op de punten van de vroege reflecties te plaatsen. Dus bijvoorbeeld de zijwand tussen de luisterpositie en je speakers. Nagalmgtijd beperken is 1 ding, het inperken van vroege reflecties is misschien nog wel belangrijker.

• Pjotr22
Zo eerste paneeltje hangt. Morgen de andere twee en dan wat snoeren wegwerken en wat foto´s plaatsen!

[ Voor 24% gewijzigd door Pjotr22 op 14-08-2014 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngai
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06-2024
Mooi! Zojuist ook een paneeltje besteld. 600x1000. Eens kijken of het wat uitmaakt. Sowieso voor de vogel. Wat een gekrijs maakt dat beest. Als het niet werkt voor het geluid dan hang ik het achter die kooi. Heb de Akotherm Basic D40 Akoestische Plaat 4cm dik besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Vogel verkopen :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
Je kunt de kooi ook rondom voorzien van geluidsisolatie. ;)
Ik ben benieuwd naar je foto's Pjotr22!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
Snoeren zijn nog niet weggewerkt, maar dit is het resultaat van de panelen

http://i57.tinypic.com/24njxgn.jpg

http://i59.tinypic.com/2nvv7ub.jpg

kosten bij benadering:

Houthandel
geschaafd vurenhout 1,8 mm dik, 4,5 cm EUR 7,-
schroeven (niet nodig gehad)

Gamma
Glaswol 60x100x4 EUR 18,- , nog 70% van het pak over
houtlijm 6,-
schroeven 16 mm 3,-
van die ijzeren hoekdingen om de latjes tegen elkaar aan te schroeven EUR 8,- of zo

Ikea
Plaid 3 stuks totaal EUR 6. Als onderlaag ter voorkoming vezels in de ruimte
stof, weet even niet meer hoeveel en wat t tkostte. Ik geloof EUR 20,-

Action
Lijm spray 2,-. Hiermee de plaid rondom vastgelijmd aan de glaswol, ter voorkoming van glijden.

Lidl
Nietpistool met nietjes. Liep ik super toevallig tegenaan, werkt prima. EUR 7,-

Totaal 77,-- (kan een tientje meer geweest zijn :*) )

Als ik nog wat stof en hout haal, heb ik materiaal genoeg voor nog 7 panelen!
En de vrouw is er ook blij mee, heb een officieel akkoord voor de woonkamer ;)

Was erg leuk om te doen, bij interesse kan ik nog uitschrijven hoe ik het gedaan heb. Maar op zich voldoende DIY info op YouTube.

Tips:
* haal alles bij de houthandel, scheelt echt veel geld. Daar is ook steenwol te krijgen, alleen andere standaard afmetingen. Ik heb 60 x 100 gebruikt, en de panelen even groot. Hoefde ik de glaswol niet te snijden :-)

* Gebruik een grote tafel. Die had ik niet, dus op de grond en workmate gewerkt. Niet ideaal haha
* ik maakte van resthout een mal waarmee ik de smalle latjes, die ik op (60 cm + 2x 1,8 cm) = 63,6 cm liet zagen, goed kon voorboren (kan ik nog wel een foto van posten evt, echt handig al zeg ik t zelf
* gebruik 2 accuboren, eentje voor schroeven en eentje voor voorboren. Scheelt 83 x boortje / bitje veranderen

Volgende project dus de woonkamer. Daarvoor nog mooie foto's maken om op decotext te laten afdrukken. Heb nog geen inspiratie voor de foto's. Iemand tips?

NB op de foto is ook de nieuwe (MP) stands te zien van B&W. Past bijna perfect op de LM1's.

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 12-09-2014 08:30 . Reden: Let op de foto-size, de rode banner is er niet voor niets ]

• djavidajvi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Na enige tijd dit forum te hebben gevolgd en ik toch ook echt een paar panelen voor mijzelf nodig had ben ik op onderzoek gegaan. Naar wat is nu goed isolatie materiaal en draagt bij aan de ruimte waar het in hangt.

Steen/glaswol was geen optie voor mij veel te veel nadelen vooral op lange termijn, als je het met stof bekleed ademt het nog steeds en komen de deeltjes vanzelf in je longen en tja liever niet.

Toen kwam ik op schapen wol isolatie, dat als grote voordeel heeft het is gezond:P, reguleert de luchtvochtigheid en zuivert de lucht. Owja en het is goed in geluid absorberen/isoleren.

Hier alvast wat foto's van het eind resultaat, er komen nog mooiere foto's dit is even een sneak preview:D.

Antraciet paneel afmeting 125cm bij 60cm en 5cm dik;

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2j161c3.jpg

In een groent tint zelfde afmeting.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2e1alv5.jpg

En nog even 2 random foto's, sorry voor slechte kwaliteit foto's er komen spoedig betere foto's.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/25tcn42.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/141inhi.jpg

Ik heb in totaal 8 Groen tint en 8 Antraciet panelen, Heb gewoon zoveel gemaakt als mijn voorraad wol isolatie was.
Dus ik heb een paar panelen over die ik voor een leuk prijsje van de hand doe, mochten mensen er interesse in hebben PM me en ik zal zo spoedig mogelijk reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04 09:42
ktf schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:54:
[...]

P
Alleen de op-een-na-laatste foto is met de polyesterwol geplaatst.

De afmetingen van het lapje polyesterwol zijn 1200x625x20 mm. Het hout was voorgegrond (wit) vuren van de bouwmarkt in de buurt, netjes in elkaar geschroeft om een stevig uitgangspunt te hebben. Vervolgens heb ik een lap decotex bij Drukwerkdeal besteld en erop vastgeniet.

Kosten
- Doek: € 31,46 (drukwerkdeal.nl)
- Hout en schroeven: € 13,65 (bouwmarkt, dat kan een stuk goedkoper in bulk)
- Polyesterwol: € 6,49 excl. bezorging (zilenz.nl)
- Totaal: € 51,60
Hoe is de vormbaarheid van dit polysterwol? veert het goed in zoals glaswol? of is het vrij stevig en compact? ik kan vrij weinig vinden hierover.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackidth
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06-2024
djavidajvi schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:05:
Na enige tijd dit forum te hebben gevolgd en ik toch ook echt een paar panelen voor mijzelf nodig had ben ik op onderzoek gegaan. Naar wat is nu goed isolatie materiaal en draagt bij aan de ruimte waar het in hangt.

Steen/glaswol was geen optie voor mij veel te veel nadelen vooral op lange termijn, als je het met stof bekleed ademt het nog steeds en komen de deeltjes vanzelf in je longen en tja liever niet.

Toen kwam ik op schapen wol isolatie, dat als grote voordeel heeft het is gezond:P, reguleert de luchtvochtigheid en zuivert de lucht. Owja en het is goed in geluid absorberen/isoleren.

Hier alvast wat foto's van het eind resultaat, er komen nog mooiere foto's dit is even een sneak preview:D.

Antraciet paneel afmeting 125cm bij 60cm en 5cm dik;

[afbeelding]

In een groent tint zelfde afmeting.

[afbeelding]

En nog even 2 random foto's, sorry voor slechte kwaliteit foto's er komen spoedig betere foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb in totaal 8 Groen tint en 8 Antraciet panelen, Heb gewoon zoveel gemaakt als mijn voorraad wol isolatie was.
Dus ik heb een paar panelen over die ik voor een leuk prijsje van de hand doe, mochten mensen er interesse in hebben PM me en ik zal zo spoedig mogelijk reageren.
toon volledige bericht
Erg interessant topic dit.
Had al bijna een scherm besteld voor bijna 400 euro. Maar wist zeker dat dit makkelijk zelf te maken is.

@djavidajvi

Welke doek heb jij hiervoor gebruikt? Of je heb bij drukwerkdeal een ral kleur besteld??
En waar heb je dat schapenwol vandaan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Erg interessant om het hier over te hebben, maar de vraag is: Werkt het ook?

Om eerlijk te zijn heb ik hier 0,0% verstand van, maar de laatste tijd ben ik me er wel in aan het verdiepen.
En wellicht ben ook ik van plan om een aantal panelen te maken en op te hangen. gewoon omdat het kan :P
Ik ben van plan om 6 a 8 stuks te gaan maken, afmetingen zullen rond de 60 bij max 150 zijn. 2 panelen achter de fronts, 1 achter de tv. 2 achter de luisterplek en wellicht 2 tegen het plafond aan.

En vooral omdat ik het zelf wil ervaren of het echt werkt in mijn ruimte. Elke ruimte is weer anders, andere eigenschappen, reflectie punten,etc etc

Alleen vele (ook op andere fora) zeggen dat zulke panelen vrij weinig nut/effect heeft op de akoestische eigenschappen van je ruimte. Tenzij je overal bass traps of diffusors gaat plaatsen.

De vraag is dan ook:

De gene die hier panelen in de woonkamer hebben hangen..Merken jullie enig verschil tussen wel of geen panelen.

Edit: eeuwen oude gezgde: Meten is Weten
wellicht me daar eerst in gaan verdiepen, mic kopen en eerst eens een aantal metingen gaan doen

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het verschil is behoorlijk en tevens goed meetbaar. Als ik eraan toe kom zal ik wat RT metingen plaatsen. Het is ook goed meetbaar met ETC curves.

• Pjotr22
in mij ruimte heb ik 80% minder last van flutter echo's. Het is dus al fijner om in de ruimte te zijn en de praten. Ik heb alleen nog 3 panelen van 60x100x4 cm met glaswol achter de luisterplek. Ik wil het plafond nog aanpakken, zijmuren gaat niet ivm de consructie

Ik weet niet hoe ik de meting moet aanpakken maar wil me daar wel in verdiepen. Kan dat met je smartphone?

• Jag
Best lastige metingen om te doen, met smartphone gaat niet denk ik. Je hebt een omnidirectionele bron nodig en een omnidirectionele microfoon die zo ver mogelijk van wanden afstaat. En dan moet je ook nog voldoende lang een excitatie signaal aanzetten voordat je je meting doet.

Hier een meting op mijn luisterpositie met en zonder akoestische panelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Luister%20positie%20met%20en%20zonder%20akoestische%20panelen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
(crosspost van ZBA forum). Nieuwe meting. Vandaag een ander type Rockwool erin gestopt met wat hogere dichtheid en 10mm dikker.

Meet resultaten

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Luisterpositie%20met%20twee%20typen%20Rockwool.PNG

De hogere dichtheid geeft toch iets meer demping in het (mid)laag en wat minder in het hoog. De bult bij 2K is wat vreemd, maar ik vind dit wel het fijnst klinken. Maandag maar eens definitief het Decotex eroverheen spannen (2x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-04 21:03
Goed idee dit topic! :) ik wil zelf al een tijdje m'n kamer akoestisch behandelen. Ik heb een mooie set monitors staan maar ik merk dat m'n kamer op bepaalde frequenties hard resoneert. heb laatst uitgevonden dat die materialen op marktplaats een stuk goedkoper te krijgen zijn dan in de winkel dus ik ga binnenkort m'n kamer even behandelen. Ik zal dan even wat fotootjes enzo plaatsen.

• Jag
Iemand zoiets wel eens gemeten?

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/ETC.png

Is een energy-time-curve. Bij mij zie je, ondanks speakers met hele hoge directivity, toch nog op ongeveer 3.5ms de plafond reflectie op -12dB (genoeg om te kunnen horen). Dat is overigens full range gemeten.

• Blaim
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03 14:02

Blaim

Cashback kroket

Zojuist heb ik voor ~60 euro een setje Auralex Mopads voor onder mijn Boston Acoustics A26 gekocht (I know, lang niet zo indrukwekkend als het meeste spul wat hier voorbij komt :+)) en daarnaast 6x Auralex Studiofoam van 30 bij 30cm.

De Mopads maken een erg aangenaam verschil, ze staan op mijn bureau, een triplex houten blad, en het geluid klinkt al veel gebalanceerder. Het laag komt beter uit en het lage midden is helderder. Top, fijn spul.

Vraag aan jullie: ik heb de speakers staan in de computer kamer die 2x3m is en de speakers staan opgesteld naast de computer, op oorhoogte als ik zit, langs een van de lange muren. Kan ik dan het beste de Studiofoams op de muur achter de speakers plaatsen of achter mijn bureaustoel?

Ik dacht zelf achter mijn bureaustoel want dat is een kale wand waar het geluid op 'afketst' en zorgt voor het storende, weerkaatsende geluid. Echter een mannetje van Auralex zegt op Youtube dat het grootste verschil gemaakt kan worden door ze achter de speakers te plaatsen.

Wat heeft voor zo'n ruimte het meeste nut? Het zijn allebei kale muren.. Aan de korte kanten zit een groot raam en een deur, daar hang ik ze liever niet.

• Jag
Tekening?

• Blaim
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03 14:02

Blaim

Cashback kroket

Shitty photoshop skills:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PwYaynC.png

[ Voor 5% gewijzigd door Blaim op 11-09-2014 16:52 ]