Toon posts:

Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 78.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21
Valt mee hoor. Je hebt 6 panelen he? Achter en naast speakers geeft meer rust in midlaag. Dat is heel fijn. Je moet je bedenken dat kleine speakers wat sneller gaan rond stralen (die krijgen pas bij een hogere frequentie richtingsgevoeligheid). Dat komt allemaal aan de achter en zijkant terecht en daar hebben panelen dus zin als ze voldoende dik zijn.

Achterwand reflectie dempen kan de ruimtelijke plaatsing verbeteren. Maar die avhterwand is redelijk ver, je luistert relatief near field. Dus wellicht heb je daar niet zoveel last van, net als het plafond. Uiteindelijk moet je het ook gewoon proberen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Jag schreef op donderdag 11 september 2014 @ 01:02:
Iemand zoiets wel eens gemeten?

[afbeelding]

Is een energy-time-curve. Bij mij zie je, ondanks speakers met hele hoge directivity, toch nog op ongeveer 3.5ms de plafond reflectie op -12dB (genoeg om te kunnen horen). Dat is overigens full range gemeten.
Deze energy-time-curve (de impulse response) wordt gebruikt om nagenoeg alle zaalakoestische parameters te bepalen. De nagalmtijd bijvoorbeeld is een directe afgeleide van deze ETC. De tijd van het punt op -5 dB tov de hoogste piek tot -25 dB vermenigvuldigd met 3 is bijvoorbeeld de nagalmtijd T20 (range 20dB). De eerste 10 dB daling (tov 0 dB) vermenigvuldigd met 6 is Early Decay Time (EDT), eveneens een zaalakoestische parameter. Zo zijn er ook energieverhoudingen tussen 0-x ms en x-oneindig etc.

Belangrijkste tov jouw afbeelding is dat dit over een veel grotere range gaat dan jouw afbeelding. Een gemiddelde kamer met nagalmtijd 0,6 s (gemiddeld over de oktaafbanden) wordt uitgaande van de T20 berekend over een energyverval van 0,6/3 = 0,2s = 200 ms.

Wat betreft jouw plafond reflectie: Uitgaande van een geluidsnelheid van 340 m/s en een extra looptijd van 3,5 ms heeft die reflectie dus ongeveer 1,2 meter meer afgelegd dan het directe geluid. Als je dicht op de bron zit of hebt gemeten zou het inderdaad een plafond reflectie kunnen zijn. Het kunnen uiteraard ook laterale reflecties zijn (wand achter de luidsprekers of de zijwanden).

Leuk om te weten: het Haas-effect
Reflecties binnen +/- 35 ms worden ervaren alsof ze van de directe bron afkomstig zijn. Zodra ze later binnen komen gaan we het als een separaat geluid ervaren (echo's etc).

Life is not about specs, it is about joy!

• Jag
Ik had hem op het eerste bereik ingezoomd omdat ik wilde kijken naar wat ik aan refectlies had en niet het bepalen van de RT60. Mijn T30 ligt overigens een stuk lager, op 0.32 ongeveer geloof ik.

Dit was overigens een full range ETC, ik zal hem nog wel eens herhalen van alleen de waveguide of met een high pass, dan zal ie wel nog cleaner zijn verwacht ik. Mijn vraag was overigens of iemand anders het wel eens gemeten heeft thuis :).

Leuk dat je begint over het Haas effect, ik ben net het boek van Floyd Toole aan het lezen. Het is omgedoopt tot het precedence effect. Het is alleen niet zo dat alles binnen de 35ms (dan zit je in onze maat luisterruimtes al lang in de "staart" natuurlijk) niks verandert aan de imaging.

• bartvl

bartvl

Jag schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:42:
Ik had hem op het eerste bereik ingezoomd omdat ik wilde kijken naar wat ik aan refectlies had en niet het bepalen van de RT60. Mijn T30 ligt overigens een stuk lager, op 0.32 ongeveer geloof ik.

Dit was overigens een full range ETC, ik zal hem nog wel eens herhalen van alleen de waveguide of met een high pass, dan zal ie wel nog cleaner zijn verwacht ik. Mijn vraag was overigens of iemand anders het wel eens gemeten heeft thuis :).

Leuk dat je begint over het Haas effect, ik ben net het boek van Floyd Toole aan het lezen. Het is omgedoopt tot het precedence effect. Het is alleen niet zo dat alles binnen de 35ms (dan zit je in onze maat luisterruimtes al lang in de "staart" natuurlijk) niks verandert aan de imaging.

[afbeelding]
Thuis heb ik het nog nooit gemeten. Tijdens mijn afstuderen heb ik wel meerdere bioscopen gemeten, zowel met bolbron en omnidirectionele microfoon als met de bioscoop audioinstallaties en een kunsthoofd (HATS). Er zitten wat dat betreft gigantische verschillen tussen bioscopen!

+/- 0,3 s in jouw ruimte is wel een mooi waarde. Hoe ervaar je het verschil zelf?

Ik verwacht dat je ook niet heel veel meer moet gaan doen om nog daaronder te duiken. Een te dode ruimte is ook niet wenselijk. Maar inderdaad kijken of en waar je eventuele hinderlijke reflecties hebt zitten is een goede vervolgstap.

Mijn droom blijft toch ook wel een mooi huisje met een mooie losse luisterruimte die ik helemaal zelf kan/mag ontwerpen. Maar ach, je moet wat de dromen houden ;).

• Jag
Het was ff wennen toen ik een paneel had toegevoegd. Maar het geeft een hoop rust in de weergave. Ik ben er heel tevreden mee zoals het nu is. Bijna klaar met het ontwerpen van filter voor huidige zelfbouw project. En nu bezig met het instellen van multisub. Daarna is de center speaker aan de beurt, en dan maak ik de definitieve versie van de front speakers + extra subs. Het gaat wel heel mooi worden :).

Anoniem: 652725

Hebben samengewerkt met Akosta voor akoestische wandpanelen voor ons kantoor Bn blij met resultaat, aan te raden

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
Beste mensen het is hier veel te rustig. Of iedereen is druk met panelen en bas trapps bouwen, of we zijn al helemaal tevreden met de akoestiek??

In ieder geval wil ik het volgende delen uit een nieuwsbrief van de plaatselijke bouwmarkt:

http://pic.slims.com/w/59...6c6695648f3fe0383a387/0/0

NIEUW: Knauf Insulation MW 35

Geschikt voor plafonds, scheidings- en voorzetwanden
Lichter dan steenwol zonder verlies van prestaties
Betere isolatiewaarde t.o.v. vergelijkbare producten
Extreem flexibel maar wel stevig
Klemt zeer goed tussen de profielen
Geeft minder stof en zeer huidvriendelijk
Eenvoudig te snijden of te knippen

Afmeting: 1200x600mm
Diktes: 40 t/m 120mm
Rd waarde: tot 3,40

Ik kon het niet vinden in de webshop, navraag leerdee dat het daarvoor nog een te nieuw product is (...)

Dit spul lijkt me beter dan rockwool vanwege de gezondheid..

• bartvl

bartvl

Met welk doel? Geluidisolatie of geluidabsorptie?

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-05 08:56
Pjotr22 schreef op maandag 14 december 2015 @ 07:46:
Of iedereen is druk met panelen en bas trapps bouwen, of we zijn al helemaal tevreden met de akoestiek??
Dat eerste dus. Momenteel zijn er bij mij 5 af, ik zal eens wat foto's plaatsen als het allemaal klaar is.
Dit spul lijkt me beter dan rockwool vanwege de gezondheid..
Verzaag rockwool gewoon met een mondkapje op, zorg voor voldoende ventilatie en maak schoon als je klaar bent. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt, is er echt *niets* mis met rockwool.

De informatie van het product dat je noemt vermeldt niets over eventuele akoestische eigenschappen. Lijkt me niet zonder meer geschikt. Als je rockwool echt niet vertrouwd, neemt dan speciale akoestische polyesterwol. Dat gebruik ik ook (niet vanwege de gezondheid, maar vanwege de kleur), is alleen wel een stuk duurder. Zie ook mijn post hier: ktf in "Het grote akoestiek topic"

[Voor 25% gewijzigd door ktf op 14-12-2015 13:53]

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-05 19:27

kingfriko

100 % BULLY

Was even zoeken naar een geschikt topic , dan deze maar weer tot leven wekken ...
Na aanschaf van een echt goede set blijkt maar weer des te meer dat de akoestiek in mijn woonkamer beroerd is .
Het belangrijkste punt momenteel :
Ik heb een laminaatvloer liggen in mijn appartement met een ondervloer , en verder rondom glad gestucte wanden en aan 1 kant een groot raam met lamellen ervoor .
Op het laminaat heb ik al een vloerkleed van 2x2 meter voor de speakers momenteel wat wel wat verbeteringen bracht , maar wat ik nu vooral snel merk is dat de vloer mee gaat trillen en dat ook de hoge tonen wat schel zijn .
De speakers staan op een 4cm dikke natuursteen wat ook wel iets verbeterde maar ik zit te denken aan een rubber tegel weer onder de natuursteen te plaatsen of, nog drastischer : een gehele nieuwe vloer te plaatsen .
Tussen de speakers staat het audiomeubel waarop ook een 55 inch plasma staat (ook niet ideaal , wellicht beter ophangen)
Wat zou nu de beste vloer zijn in een appartement , en mocht dat niet voldoende zijn , wat kan ik eventueel nog meer doen zonder al teveel geld uit te geven ?
Ik denk zelf :

- Verlijmde pvc vloer met eventuele extra ondervloer (of zal hoogpolig tapijt nog beter zijn ?)
- Stoffen (sier gordijnen naast het raam .
- Eventuele extra wandbekleding ( de ruimte heeft 2 rechte wanden van 4 meter breed , plafondhoogte 2.60 .
Ene kant zit de deur naar de gang die meestal dicht zit , aan die kant zit ook de open keuken in de woonkamer .
Aan de andere kant zit het raam van 1.60 breed x 2.30 hoog met de lamellen ervoor .

Laatste punt : ik heb ook een tafel van 70x130 cm op het vloerkleed staan die ik wil vervangen door een kleinere stoffen hocker oid .

Iemand die soortgelijke problemen met de vloer had/heeft en eventuele tips heeft ?

kingfriko

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 22:58
Het enige dat geluidsenergie absorbeert is massa, maar je zult wel geen betonvloer van 2 meter dik willen laten storten. Wat dan overblijft is

1. Beperk je volume, Gewoon niet zo hard zetten. Ga in de naastliggende kamers, bij je buren, in het trappenhuis luisteren naar wat je nog hoort en zet het volume net zo lang lager dat je daar niets meer hoort. Tegen het doorlekken van geluid kun je verder niets doen.

2. Alle andere maatregelen hebben te maken met reflectie eb verspreiding van geluid binnen je kamer. Zorg dat je speakers asymetrisch staan t.o.v. de muren zodat er geen staande golven ontstaan.
Nare reflecties van lage tonen kun je niet oplossen binnenskamers omdat de lange golflengten alles passeren waarmee je het wil verspreiden. Met hogere frequenties kan dat wel: tapijten, gaas aan plafond, isolatiewol, ...
Het beste om frequenties die zich niet in de kamer weg laten filteren te verzachten is bij de bron, daar is een equalizer voor bedoeld.
Wat dan nog meetrilt is materiaal dat of loszit of dat dezelfde eigenfrequentie heeft als iets in het spectrum van je geluid uit de speakers.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Ik heb de speakers nu eens voor het tv meubel gezet , op het vloerkleed , dat verbeterd al wel iets .
Ook had ik de spikes verwijderd onder de speakers maar dat verandert niks .
Ik probeer eerst de rubber tegel en eventueel de gordijnen , dan maar verder kijken .
Ik twijfelde nog bij de aanschaf van de versterker tussen de Lyngdorf met roomcorrection en de exposure 3010S2D , die het uiteindelijk is geworden omdat dat geluid me meer aanstond , ben nu toch benieuwd hoe de lyngdorf bij me thuis had gepresteerd .
En over dat volume , ik speel echt niet op concertvolume hier , maar deze versterker staat heel snel te hard zeg maar :P
Ik kom zelden boven de 25% vermogen uit ...

[Voor 3% gewijzigd door kingfriko op 22-04-2016 18:56]

kingfriko

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 22:58
kingfriko schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:55:
En over dat volume , ik speel echt niet op concertvolume hier , maar deze versterker staat heel snel te hard zeg maar :P
Ik kom zelden boven de 25% vermogen uit ...
Eérst de volume op het door jouw gewenste maximale niveau binnenskamers zetten, daarna buitenkamers (en buitenshuis) gaan luisteren naar wat nog door de beugel kan. Dan pas heb je het echte maximale niveau waarvoor je eventueel maatregelen moet gaan nemen.

Besef dat al het geluid dat niet je oren bereikt in feite afval is en energieverspilling. Het heeft geen zin om je apparatuur en je huis aan te passen aan geluid wat je toch niet kunt horen omdat het weglekt.

Voor een voller geluid kun je beter het volume verlagen en het geluid spreiden, bijvoorbeeld met een extra speakers. Er kan daardoor ook minder materiaal meetrillen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

aan de set verander ik voorlopig niks , ben al tijden aan het upgraden en zit nu wel aan mijn max met audiovector en exposure ,
hooguit een keer andere luidsprekerkabels maar eerst maar eens muziek luisteren nu .
Ik ben nou een middag aan het experimenteren en aan het schuiven geweest en blijkbaar moeten de speakers ook opnieuw geplaatst worden met een nieuwe versterker .
Waar ik met de vorige versterker (rotel) de speakers licht in moest draaien voor het beste resultaat heb ik nu de speakers eens recht gezet en het resultaat is vele malen beter opeens , te hoge tonen bijna verdwenen en de bas is ook al wat strakker nu .
kijken wat de rubber tegels nog verbeteren maar de vloer laat ik mooi voorlopig zo ...
Ook nooit klachten van de buren gehad , maar dat voorkom ik dus liever .

kingfriko

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25
Tapijt zou beter zijn voor je geluid op de grond maar is wellicht heel iets anders dan dat je wilt hebben. Wellicht kun je een groot vloerkleed bij de bank/salontafel leggen. Verder schelen gordijnen zeker, liever van iets dikker materiaal.

Als je harde muren hebt dan kan het ook helpen om dit te onderbreken. Is in een schouwburg je wel eens opgevallen dat ze allemaal van die driehoeken hebben aan de muur, wat hoger in de zaal? Van hout meestal? Dat is precies wat geluid breekt. Maar je kunt ook denken aan een boekenplank met wat boeken erop, kast of muurdecoratie. Dat is iets woonvriendelijker ;)

Als je je geluid schel vindt dan kun je eens proberen om wat dempingsschuim rondom je tweeter te plakken.

En wat grappig dat mijn topic 13 jaar na de TS nog steeds leeft :+

• CH033
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

CH033

altijd watt

kingfriko schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 20:07:
aan de set verander ik voorlopig niks , ben al tijden aan het upgraden en zit nu wel aan mijn max met audiovector en exposure ,
hooguit een keer andere luidsprekerkabels maar eerst maar eens muziek luisteren nu .
Ik ben nou een middag aan het experimenteren en aan het schuiven geweest en blijkbaar moeten de speakers ook opnieuw geplaatst worden met een nieuwe versterker .
Waar ik met de vorige versterker (rotel) de speakers licht in moest draaien voor het beste resultaat heb ik nu de speakers eens recht gezet en het resultaat is vele malen beter opeens , te hoge tonen bijna verdwenen en de bas is ook al wat strakker nu .
kijken wat de rubber tegels nog verbeteren maar de vloer laat ik mooi voorlopig zo ...
Ook nooit klachten van de buren gehad , maar dat voorkom ik dus liever .
Zorg dat de speakers niet te kort op de muur staan (achterzijde). Verder licht naar je toe gedraaid is per speaker verschillend, ik heb het wel met Klipsch bookshelfs.

Of plaats je speakers l+r op de smalle kant van je woonkamer zoals je in de opstelling hierboven ziet.

music is my frame and words paint the picture

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 21:49
CH033 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:52:
[...]

Zorg dat de speakers niet te kort op de muur staan (achterzijde). Verder licht naar je toe gedraaid is per speaker verschillend, ik heb het wel met Klipsch bookshelfs.

[afbeelding]

Of plaats je speakers l+r op de smalle kant van je woonkamer zoals je in de opstelling hierboven ziet.
Lyngdorf zegt hierover dat de speakers juist zo dicht mogelijk bij de achterwand moeten om de reflecties te verminderen.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
JAHRASTAFARI schreef op zondag 24 april 2016 @ 15:21:
[...]
Lyngdorf zegt hierover dat de speakers juist zo dicht mogelijk bij de achterwand moeten om de reflecties te verminderen.
Reflecties zullen niet verminderen denk ik, maar mischien zijn de golven afkomstig van de driver + reflecties die tegen de muur terug naar voor kaatsen dan wel beter "in fase" als ze bij je oortjes aankomen.
Je wil dat ook allemaal tijds/fase coherent hebben, of toch zoveel mogelijk.

Maar met een speaker te dicht in de hoek krijg je weer boundary-gains die je niet altijd wil hebben.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik het me goed herinner heeft Lyngdorf het alleen over subwoofers. De golflengtes van lage tonen zijn zo lang dat het geluid dat via de muur kaatst in fase is met het geluid dat direct van de subwoofer komt. Vervolgens moet er nog een equalizer overheen.

Bij luidsprekers die het hele frequentiespectrum weergeven is het niet mogelijk om ze dicht genoeg bij de muur te plaatsen, tenzij ze erg plat (t.o.v. hun breedte) zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Ignorance is a bliss!!! Ik zou geen UMIK 1 gaan halen als ik jullie was. :)

A poor man's basstrap

Ik kom er net achter dat ik het verkeerde kalibratie bestand heb gebruikt. :)

[Voor 52% gewijzigd door Lip op 19-05-2016 14:44]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
Lekker bezig. Ja idd, schrik barende respons komt er tevoorschijn als je het meet. Opvallend weinig output onder de 50Hz. Dit zijn metingen met 1 fullrange speaker en een sub?

Verder zie ik zo op het eerste gezicht geen verschil met bass trap. Kan je de amplitude response met en zonder eens over elkaar heen plotten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Jammer dat het niet duidelijk over kwam. Ik meet vanaf 20Hz tot 20kHz, daarin moet mijn SUB mee doen omdat de m30i fronts pas vanaf 80Hz mee spelen.

Nou is die sub niet heel denderend, maar die heeft ook niks gekost. €25 2e hands met een hoop luidsprekers draad.

[Voor 30% gewijzigd door Lip op 17-05-2016 16:30]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
Ik dacht het wel te lezen in de beschrijving maar ik vroeg het omdat er weinig output te zien is onder de 50Hz. Wat vor sub is het? Zal waarschijnlijk ook een akoestiek ding zijn wat dit veroorzaakt.

Verder lijkt het duidelijk he, bass trap doet niet zoveel onder de 100Hz.Dat is ook lastig natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Ik kan niet door die plastiek verpakking heen blazen, niet te vroeg conclusies trekken. :)

Jamo SW 410E, heeft bij een melkpakjes set gezeten bij de vorige eigenaar.

[Voor 48% gewijzigd door Lip op 17-05-2016 16:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jag
Lip schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:35:
Ik kan niet door die plastiek verpakking heen blazen, niet te vroeg conclusies trekken. :)

[afbeelding]

Jamo SW 410E, heeft bij een melkpakjes set gezeten bij de vorige eigenaar.
Denk je dat sublaag zich laat stoppen door een dun plastic laagje :) ? De locatie van je dempingsmateriaal kan natuurlijk nog wel van grote invloed zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Daar heb je een punt. :)

[Voor 6% gewijzigd door Lip op 17-05-2016 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Hoe hebben jullie de glaswolpanelen vast gemaakt of opgehangen aan de muur? En wie van jullie heeft "Air Gap" bij het plaatsen van de panelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jag
Ik heb ze in een vuren houten frame gedaan van 80mm balken met een hardboard achterzijde. En dat overspannen met decotex met een mooie foto erop geprint. En ik heb High density rockwool gebruikt.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Numero Uno :

Glaswol isolatieplaat ISOVER 1200mm x 600mm x 80mm. Gamma artikelnummer : 424423

Balken 94mm diep (14mm air gap)

Dude, where is my rolmaat????? :)

[Voor 3% gewijzigd door Lip op 25-05-2016 23:30]

• Jag
Ah, ik weet niet of dat High density is. De rockwool platen zijn dat wel iig. Maakt veel uit voor laagmid absorptie. Kan je evt metingen laten zien van verschil.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Jawel maar die zijn niet echt representatief, gezien de afmetingen van mijn kamer (6,26m x 2,88m x 2,96m).
Sowieso wacht ik nog even totdat het 2e paneel klaar is, voordat ik ga meten. Verder nog suggesties? Ik zit te denken om mijn achterwand en de wand voor, vol te gooien met absorptie.

Ik denk dat het glaswol alleen geschikt is voor mid mid high en HF

[Voor 10% gewijzigd door Lip op 26-05-2016 14:24]

• Jag
Het punt is dat als je demping toevoegt, dat het liefst zo breedbandig mogelijk maakt. Iig het deel boven de Schröder frequentie dempen. Vaak heb je in een kamer al veel midhoog demping en ga je met nog meer midhoog demping de boel uit verhouding trekken. Met de juiste dichtheid steenwol krijg je mooie breedbandige absorptie, dat spul is er ideaal voor!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 23:36
Ik heb een nieuwbouw apartement gekocht. Het wordt op dit moment gebouwd. Nu is het een project waarbij veel al standaard wordt opgeleverd door de bouwer. Waaronder het spuitwerk.

Nu kan ik, tegen meerprijs uiteraard, een kamer laten voorzien van akoustisch pleisterwerk. Dat zou fijner zijn voor de buren (niet onbelangrijk in een apartement) en het zou het geluid ook ten goede komen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 14-05 18:29
ja, er zijn enorm veel mogelijkheden en er is maar 1 manier om de goede te kiezen

laat de ruimte vooraf! fatsoenlijk meten en pas daar je demping op aan

klinkt simpel zou je zeggen. Nou het bedrijf dat het bij mij deed heeft dus niet gemeten met als gevolg het verkeerde plafond

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter

Ik kan 2 dingen zeggen!

Bouwmaat

&

Nog meer absorptie toevoegen. :)

Klinkt wel een stuk fijner met de 6 Free Reflection Zone panelen

:F

[Voor 12% gewijzigd door Lip op 10-09-2016 13:48]

• Jag
Absorptie werkt niet tot nauwlijks voor laag frequente problemen. Zie daarvoor het boek van Toole, die overigens sowieso niet zo'n grote voorstander is van het zonder meer toepassen van veel absorptie. Maar voor onder schroeder in de modale zone, is absorptie moeizaam om meerdere redenen. Dus daar zou ik mijn aandacht niet op richten.

Wel of geen absorptie toevoegen voor het hoog frequente deel, is een ingewikkeld onderwerp wat zich ook moelijk laat meten in kleine ruimten. Nagalm tijden zijn bijvoorbeeld beperkt van waarde en bovendien niet valide. ETC curves hebben geen oog voor het spectrum van reflecties. En dat is ook meteen het risico van absorptie, dat je reflecties niet volledig wegneemt, maar er een low pass filter overheen gooit (akoestisch dus) en daardoor een veranderd spectrum krijgt van reflecties.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Ik ben van plan om in een hoek van de kamer, basstrap te maken met het glaswol dat ik nog heb. 't Plan is om de glaswol platen te verlijmen met papier en aluminium, en de aluminium kant de kamer in te laten wijzen. De basstrap frames in een vierkant te plaatsen met 2 muren tot aan het plafond. Het vierkant meet dan 67x76cm.

Ik heb nog 2 extra subwoofers staan, die ik in de ruimte kan plaatsen maar liever niet doe. 1 moet in het looppad geplaatst worden naar een andere kamer, zodat ik daar 's nachts overheen struikel als ik niet uit kijk. En de ander onder het bureau, waar mijn voeten rusten wanneer ik daar zit.

Een multisub oplossing is dus niet praktisch gezien de breedte van mijn kamer, en door symmetrische indeling staat mijn bureau nu op de beste plek (akoestisch en praktisch gezien).

Vandaar dat mijn neus de kant op staat in de richting van absorptie. Ik heb graag je input hierover. :)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:26
Ik denk dat dit de beste plek is om dit te posten. Ik heb inmiddels een Umik-1 meetmicrofoon ontvangen en heb wat testjes gedaan.

Het eerste wat me opvalt is dat de zogenaamde noise floor vrij hoog lijkt te liggen. In een "stille" woonkamer schommelt de spl-meter van REW zo tussen de 50 en 60db. Als ik op internet opzoek wat dat inhoud, kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat dat niet klopt, of dat het op een frequentie is die ik niet kan horen.

Als ik een meting doe zonder de speakers aan te zetten, krijg ik het volgende resultaat:
plaatjes zijn klikbaar voor groot formaat

De fabrikant van de microfoon pretendeert zelf een zuiverheid van +/-1db tussen 20-20.000hz, dus moet ik de luide laagfrequente tonen waarschijnlijk met een korreltje zout nemen.

Aangezien er volgens de microfoon een constant aanwezige laagefrequente ruis moet zijn, is het volgens mij niet vreemd dat een waterval grafiek van diezelfde meting, dit laat zien:

Goed, ik heb inmiddels ook een test gedaan van de twee Dali Zensor 5 speakers. De twee Dali speakers inclusief de BK XXLS400 sub en een test met enkel mijn trouwe pc-speakertjes, de Ruark Audio MR1.

Opvallend is hoe gelijkwaardig de Ruark Audio presteert.

Maar wat mij ook opvalt zijn de kenmerkende dips rond 4k, 12k en 20k. Vreemd genoeg beginnen ze bij de Ruark speakertjes iets eerder. Is hier een duidelijke verklaring voor? Het moet de ruimte zijn, maar waar is dan de bijbehorende piek?

Kunnen jullie verder nog iets uit deze grafiekjes halen?

waterfall zensor 5 + sub;

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Hallo Jij! :)

De floor noise is hier afhankelijk van het tijdstip 35 tot 40 dB.

12K, 20K heeft piek die buiten het menselijk gehoor valt. 24 en 40K

die van de 4K moet ongeveer op de 8K zitten. (denk ik)

De Ruark kan iets eerder beginnen, vanwege een andere plaatsing. Verder is het belangrijk dat de UMIK on-axis (op 1 lijn) is met de tweeter, voor een accurate meting.

Verder is het zinvol om te meten vanaf de 20Hz, niet vanaf 1Hz.

Leuk speeltje he?

[Voor 13% gewijzigd door Lip op 28-09-2016 21:59]

• LA-384
Oke, nieuwe metingen met de juiste gegevens. Tevens ook wat andere speakers getest. Het lijkt erop dat het echt de ruimte is die voor de dips zorgt. Van het weekend eens kijken wat er gebeurt als ik een dekbed op de parketvloer leg (welke een tapijt moet simuleren).

Het verbaasd me nog steeds waarom die floor noise zo hoog ligt. Het is werkelijk compleet stil in de kamer (alleen de fans van de pc zijn hoorbaar, maar het terugdraaien hiervan heeft geen invloed op het door de Umik waargenomen geluid). En ik woon in een rustig dorp, waar ongeveer 1 auto per uur door de straat rijdt.

De speakers staan nu allemaal op 1 lijn, hiermee is de positie van de dip idd gelijkgetrokken.

Het blijft mooi om te zien hoe strak de Ruark Audio eigenlijk presteert

Het valt me een beetje tegen hoe weinig Audyssey lijkt te doen om alles gelijk te trekken. Van het weekend nog maar eens een goede run doen en kijken hoe het presteert zonder instellingen aan te passen.

[Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 29-09-2016 20:55]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook hier even aan de slag geweest met de UMIK en REW. Zowel een EQ gemaakt voor JRiver als akoestische verbeteringen gedaan om de galm te verminderen. Subjectief is het een stuk beter en volgens mij komt dat ook terug in de meting, maar ben wel benieuwd naar jullie interpretatie.
Heb nu een 6 tal schuimplaten op het plafond gelijmd, en nog wat kleinere zachte oppervlaktes erbij.

En voor het laag een EQ gemaakt (het gaat om de XTZ 99.25 bookshelf, geen sub):

• Jag
Voor het laag zou ik iig gewoon alleen de amplitude response gebruiken. En waarom haal je het diepe sublaag eraf met een parametrisch Eq filter?

• wagenveld
  • Niet online
Hi Jag
Ik heb REW dat laten doen, als ik mijn speakers opgeef als bass limited op 40Hz dan is dit het resultaat. Zou jij de speakers als full range instellen?
Ik heb het idee dat die spike op 24Hz eerder een staande golf/reflectie is.

• Jag
Nou ligt eraan. Als ie met full range ook echt lineaire respons tot 20hz poogt te bereiken, dan zou ik dat niet doen. In het laag volstaat het te werken met een amplitude response. Als je die goed krijgt komt het in het tijdsdomein ook goed. En zo'n grafiek is wat duidelijker.

• wagenveld
  • Niet online
Deze bedoel je?

[Voor 28% gewijzigd door wagenveld op 29-10-2016 15:36]

• Jag
Beide speakers tegelijk gemeten?

• wagenveld
  • Niet online
Jep, vanaf de luisterpositie. Zal nog even een losse meting op 1m per speaker doen trouwens.

edit: Interessant, heel ander resultaat per speaker. de rechtse staat wel aan het lange stuk van de L gericht naar de keuken, wellicht is dat 1 van de oorzaken.

[Voor 59% gewijzigd door wagenveld op 29-10-2016 16:21]

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Ik heb op een website een afspraak gemaakt om thuis akoestische panelen te testen .
Volgens die website werken die panelen veel beter dan zelfbouw glas- en steenwol panelen en zijn die zelfs totaal niet geschikt voor deze doeleinden .
Lijkt mij wel dat ze misschien wat beter zullen werken maar lijkt mij ook echt meer een verkooppraatje ...
Maar goed het is uiteraard vrijblijvend dus ik ga het gewoon eens thuis proberen .

kingfriko

• Jag
wagenveld schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 16:03:
Jep, vanaf de luisterpositie. Zal nog even een losse meting op 1m per speaker doen trouwens.

edit: Interessant, heel ander resultaat per speaker. de rechtse staat wel aan het lange stuk van de L gericht naar de keuken, wellicht is dat 1 van de oorzaken.

[afbeelding]

[afbeelding]
uiteraard heel ander resultaat. Welke kant een speaker op gericht staat maakt niet uit voor het laag, het zijn rondstralers in het laag. De positie daarentegen maakt alles uit. Maar laag weergave is luisteren naar een ruimte, niet naar een speaker. Dat wil zeggen dat een ruimte een vast staande golven patroon heeft, gedicteerd door de afmetingen en een klein beetje door hoe de wand is opgebouwd (stijf of buigslap). Dit patroon is complex en lastig te voorspellen en bepaalt hoe de ruimte klinkt in het laag. De positie waar je de weergevers zet, bepaalt in welke verhouding de staande golven worden geexciteerd. Staande golven zijn een fact op life, de meest effectieve manier om de invloed ervan te verminderen, is door het aantal laagweergevers te vergroten. Hierdoor voeg je randomheid toe en worden alle gaten en pieken opgevuld/verminderd.

Maar goed, als je wil werken met wat je hebt, kan je dan eens het resultaat posten van beide speakers tegelijk na correctie? Heb je 1 vaste luisterplek, of meerdere? Meestal helpt het, voor 1 luisterplek, om de ergste pieken eruit te halen en het verder ongemoeid te laten.
kingfriko schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:09:
Ik heb op een website een afspraak gemaakt om thuis akoestische panelen te testen .
Volgens die website werken die panelen veel beter dan zelfbouw glas- en steenwol panelen en zijn die zelfs totaal niet geschikt voor deze doeleinden .
Lijkt mij wel dat ze misschien wat beter zullen werken maar lijkt mij ook echt meer een verkooppraatje ...
Maar goed het is uiteraard vrijblijvend dus ik ga het gewoon eens thuis proberen .
Sja, dat lijkt me meer een verhaal om hun eigen spul aan de man te brengen. Steenwol heeft uitstekende akoestische eigenschappen. Je moet alleen wel bedenken waarvoor je het gebruikt. Onder de pak hem beet 200Hz doet het meestal weinig, tenzij je >10cm dik gaat. Maar het gebied onder de 200Hz en erboven zijn akoestisch totaal verschillend, en vereisen ook een eigen en heel andere aanpak.

[Voor 5% gewijzigd door Jag op 30-10-2016 14:57]

• wagenveld
  • Niet online
Zo leer je elke dag weer Jag, fijn dat je meedenkt.
Het is me nog niet gelukt om via JRiver de meting te laten verlopen zodat de EQ ook meedoet. Maar na verschillende metingen van de luisterpositie icm luisteren ben ik op een correctie uitgekomen bij 24Hz en bij 59Hz, zodat er een mooie afbuigende lijn ontstaat vanaf 35Hz. Ben ieg tevreden met het resultaat, zal zo nog wat plaatjes bijposten.

edit: Even zoeken naar de optie maar gelukt om in REW de Jriver output te selecteren. Niet helemaal gelijk op volume zo te zien maar het effect is wel duidelijk in elk geval.

[Voor 27% gewijzigd door wagenveld op 30-10-2016 15:28]

• Jag
Anders kan je deze proberen:
apo equalizer met deze GUI

Als je echt meer wilt weten van akoestiek van kleine ruimtes (zoals huiskamers), dan kan ik je dit boek aanraden: Sound Reproduction: Loudspeakers and Rooms van Floyd Toole. Is het standaard werk op dit gebied. Heb je niet in 1 avond uit though :P.

• Ray
kingfriko schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 14:09:
Ik zou graag weten wie die dan aanbiedt. wil je het hier neerzetten of wellicht via DM ?

• wagenveld
  • Niet online
Voor de volledigheid, dit heb ik nu dus op het plafond zitten voor het verminderen van de galm:

Dit zijn Flamex Basic platen van 25mm dik, totaal 3,6m2 wat al voldoende was om de galm serieus terug te brengen. Op een totale oppervlakte van ~25m2. Het uiterlijk wen je op zich zo aan, valt inmiddels al niet meer op. Je moet wat in een betonnen doos he.

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Ik heb vandaag 6 testpanelen meegekregen van 90 x 120 dikte 4 cm ,
maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik veel verschil in het geluid merk , ik mag ze 2 dagen op proef hebben , misschien nog een beetje mee schuiven ...
Tegen het plafond lijkt mij ook wel wat desnoods , maar ik heb ze nu alle 6 op de vloer liggen en dat veranderd ook niet veel , misschien ligt het aan mijn gehoor :/ .

[Voor 15% gewijzigd door kingfriko op 07-11-2016 20:16]

kingfriko

• Ray
juist het plafond is meestal de beste plek. door het afhangen heb je zowel de onderkant als bovenkant (plenum) wat kan absorberen.

Ik heb nu 3 x rockfon eclipse 176 x 116 en 2 x 116 x 116 hangen daarnaast 6 panelen achter de gordijnen 4 naast de speakers en nog een aantal andere wandkleden en nog een paar m2 losse demping wat her en er aangebracht is.

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Ik denk niet dat ik er zoveel geld aan uit wil geven , wil ik iets merken zit ik al aan 3 testpanelen achter mijn luisterpositie , dan zit ik al rond de 500 euro voor alleen dat paneel ( en verschil vind ik echt minimaal dus )
Misschien toch zelfbouw proberen een keer .
Wat voor doek is het beste om ervoor te spannen ? ik vind alleen maar dure oplossingen als ik op akoestisch doek google , of volstaat speakerdoek misschien ook ?
Binnenkort andere speakerkabels proberen , kijken of dat nog wat uithaalt .
Als dat ook niet helpt misschien toch een keer een andere vloerbedekking , laminaat is ook niet de beste oplossing uiteraard .

kingfriko

• Jag
Je merkt geen verschil met akoestische panelen, en dan wil je andere speaker kabels proberen :+ ? Absorptie panelen hoeven echt niet duur te zijn. Je hebt als basis ofwel steenwol, ofwel iets als akotherm. Het laatste verwerkt prettiger. En dan span je er gewoon een stof omheen. Zolang de stof niet erg dicht van structuur is, zoals canvas bijv (canvas is niet geschikt), is het goed. Je kan bijvoorbeeld goedkoop voorgedrukte stoffen krijgen bij de Ikea. Of je laat er een grote afbeelding op afdrukken. Daarvoor is decotex erg geschikt. Zeer betaalbaar, goede print kwaliteit en akoestisch transparant (dus geschikt).

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

nou ik zal je vertellen waarom , ik heb pas nieuwe speakers gekocht en in de winkel klonk het uiteraard fantastisch , maar thuis vind ik dat er nog plek voor verbetering is .
Ik kan nu exact dezelfde kabels kopen die daar toen gebruikt werden met flinke korting .
aangezien het blijkbaar niet aan mijn akoestiek ligt probeer ik de bekabeling gewoon eerst eens vrijblijvend uit .
Paneeltje voor achter de luisterpositie kan ik zelf voor veel minder zelf ook eens maken .
Bedankt voor de tips alvast .

kingfriko

• Jag
Ik ga je nu al zeggen dat het beter gaat klinken met die andere kabels! Maar of dat dan aan die kabels ligt.... :P

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

als je een versterker en speakers van een bepaald kaliber hebt staan moet de bekabeling niet de zwakste schakel zijn denk ik maar zo :)
Trouwens net gekeken bij merford , die is stukken goedkoper , scheelt me een paar honderd euro voor zwarte panelen die gelijk in het zicht geplaatst kunnen worden .
Misschien doe ik dat wel , ik heb nu 4 testpanelen achter de luisterpositie en het verbeterd de akoestiek redelijk nu .

[Voor 12% gewijzigd door kingfriko op 07-11-2016 21:19]

kingfriko

• Ray
akotherm is inderdaad een prima oplossing. voordat ik de rockfon panelen gehangen heb had ik er akotherm hangen. deze zijn vrij simpel met een paar touwtjes aan het plafond te hangen om te testen.

Ik heb overwogen ze met spiraalankers af te hangen net als de rockfon eilanden maar toch de eilanden gekozen. Wel een factor 3 duurder.

als je overigens dit zou doen neem dan easypol, vrijwel hetzelfde maar de platen zijn net iets stugger en buigen minder door als ze vrij hangen. Ik ga die panelen nu versnijden en onder tafels etc aanbrengen. beetje duur voor die plek maar goed....

Gisteren Dirac weer opnieuw ingemeten met mijn nieuwe umik-1 mic. Het is weer even wennen maar de soundstage is enorm verbeterd

[Voor 10% gewijzigd door Ray op 07-11-2016 21:20]

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Valt het bij mij nog mee met de galm als ik zo lees wat jij al hebt hangen ;)

kingfriko

• Ray
kingfriko schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:20:
Valt het bij mij nog mee met de galm als ik zo lees wat jij al hebt hangen ;)
Galm is een ding maar flutter is veel erger imho. Dan is het nog puur persoonlijk. Ik heb geen recente nagalm meting maar ik denk dat ik nu rond de 0,4 sec gemiddeld zit wat eigenlijk al vrij laag is voor stereo. Vooral voor muziek is juist iets galm wel lekker luisteren. Echter ik wil mezelf niet terug horen in de ruimte als ik met anderen praat.

volgende week inderdaad arta weer eens aan het werk zetten

edit. ik heb ook een harde vloer. veel wanden die ongunstig op elkaar staan. 13 m2 glas. leren bank (dus geen absorptie) dus dan moet je redelijk wat weghangen. vuistregel is 30% en daar zit ik nog ruim onder (55 m2 ruimte)

[Voor 34% gewijzigd door Ray op 07-11-2016 21:33]

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

ik heb 2 stoffen banken staan , een hoogpolig kleed van 2x2 meter en dat op een ruimte van ongeveer 20 vierkante meter , misschien is mijn ruimte wel gewoon te klein voor mijn installatie :9

kingfriko

• Ray
haha dat is weer een andere vraag :) maar dat staat los van nagalm.

dat je speakers wellicht minder mooi uitkomen doordat ze dicht bij een wand staan of jezelf tegen een muur zit bijvoorbeeld is feitelijk ook weer een akoestisch 'probleem'

veel dingen zijn overigens tegenwoordig ook prima op te lossen met software als dirac

nagalm valt daar niet onder en die moet je toch echt aanpakken in je ruimte zelf. het ophangen van panelen aan het plafond is vaak een goede test

• Jag
kingfriko schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:17:
als je een versterker en speakers van een bepaald kaliber hebt staan moet de bekabeling niet de zwakste schakel zijn denk ik maar zo :)
Trouwens net gekeken bij merford , die is stukken goedkoper , scheelt me een paar honderd euro voor zwarte panelen die gelijk in het zicht geplaatst kunnen worden .
Misschien doe ik dat wel , ik heb nu 4 testpanelen achter de luisterpositie en het verbeterd de akoestiek redelijk nu .
Sja, persoonlijk geloof ik niet in paranormale zaken :P. Verder wat betreft de kosten: ik zou wegblijven van prefab panelen van dat soort dure merken. Tenzij je gewoon liever er geen tijd aan kwijt bent en je niet zit net de prijs. Maar zelf maken is wel vele malen goedkoper en niet minder goed.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter

Niet slecht voor een paar stukjes glaswol v.d gamma.

een paar = 8

[Voor 3% gewijzigd door Lip op 17-11-2016 15:55]

• Pjotr22
kingfriko schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:52:
ik heb 2 stoffen banken staan , een hoogpolig kleed van 2x2 meter en dat op een ruimte van ongeveer 20 vierkante meter , misschien is mijn ruimte wel gewoon te klein voor mijn installatie :9
Heb je de panelen al gekocht? Ik zou je aanraden zelf panelen te maken, kosthaastniks is leuk en makkelijk en kun je op elke manier die je wilt afwerken. Ik heb 3 panelen gemaakt met een of ander ikea stofje, flutterecho is gevoelsmatig met 80% afgenomen

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Nee , misschien ga ik van de zomer zelf wat knutselen . lijkt me inderdaad een beter idee.
Hoe groot heb je je panelen gemaakt en waar hangen ze nu ?

kingfriko

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Ray schreef op maandag 07 november 2016 @ 21:22:
[...]
vuistregel is 30% en daar zit ik nog ruim onder (55 m2 ruimte)
Welke vuistregel? Heb je een URL met meer informatie?

en wat versta je onder flutter echo? Comb-filtering?

• Pjotr22
kingfriko schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:54:
Nee , misschien ga ik van de zomer zelf wat knutselen . lijkt me inderdaad een beter idee.
Hoe groot heb je je panelen gemaakt en waar hangen ze nu ?
Ik heb er drie gemaakt van 1 x 0,6 m. hangen in mijn home theatre. Geloof me, als zelf ík dit kan maken kan iedereen het :)

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
kingfriko schreef op maandag 7 november 2016 @ 19:44:
Ik heb vandaag 6 testpanelen meegekregen van 90 x 120 dikte 4 cm ,
maar ik kan nou niet echt zeggen dat ik veel verschil in het geluid merk , ik mag ze 2 dagen op proef hebben , misschien nog een beetje mee schuiven ...
Tegen het plafond lijkt mij ook wel wat desnoods , maar ik heb ze nu alle 6 op de vloer liggen en dat veranderd ook niet veel , misschien ligt het aan mijn gehoor :/ .
Tsja, je hebt ze "zomaar" ergens neergezet ...
Als het over absorptie panelen gaat:
Hang deze (indien mogelijk zwevend) op de mirror points, zorg dat je beide speakers (stereo) in één paneel behandeld.

• kingfriko

kingfriko

100 % BULLY

Finesse schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:44:
[...]

Tsja, je hebt ze "zomaar" ergens neergezet ...
Als het over absorptie panelen gaat:
Hang deze (indien mogelijk zwevend) op de mirror points, zorg dat je beide speakers (stereo) in één paneel behandeld.
Waar zeg ik dat ik ze zomaar ergens neer had gezet ?
Mij was aangeraden om ze achter de luisterpositie te zetten daar had ik er dus 2 geplaatst en met de rest wat geschoven maar erg veel plek heb ik ook niet , ene kant is een open keuken en de andere kant zit een raam in mijn woonkamer dus weinig keuze , ophangen kon dus niet omdat ze maar te leen waren , vandaar dat ik ze uiteindelijk maar op de vloer probeerde .

kingfriko

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Met "zomaar" neergezet bedoel ik dat je ze hebt gezet/ gelegd waar je ze kwijt kon, panelen zullen pas optimaal renderen indien ze zo correct mogelijk zijn geplaatst.
Anders heeft testen maar weinig zin, krijg je geen goed realistisch beeld .... mijn bescheiden mening.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
nummer : 9!

t.b.v plafond reflecties, 80mm enkellaags

• Jag
Heb je wel gelet op de dichtheid? Je hebt namelijk wel de hoge dichtheid nodig. Ik heb wel eens vergelijkende metingen gedaan en dat verschil is merk en meetbaar.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Dichtheid is prima, volgens "het grote groene boek." ;)

Ik heb het dan over de 80mm platen.

[Voor 26% gewijzigd door Lip op 21-01-2017 10:44]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Even een domme vraag tussendoor. Ik heb een groot canvasdoek in de kamer precies boven het gedeelte waar ik zit om te luisteren. Doek is 150x100 cm. Doet dit qua akoestiek ook nog wat aan demping. Het is namelijk niet gevuld, dus puur een houten frame waarop een grote foto is gespannen.

Als dit geen effect heeft, zou het dat wel hebben als ik de holle ruimte achter de foto zou opvullen met een 150x100 dempend materiaal (foam)? Of is dit een beetje zoeken in de marge.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, ja en ja :P. Het doet nu heen heel klein beetje in het allerhoogste hoog en ja als je het vult, wordt het iets beter en ja, het is een beetje marginaal en inflexibel (je wilt hem waarschijnlijk niet verhangen).

Maar ik heb het ook. Ik heb het zelfs speciaal 5cm dik gemaakt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag
Lip schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:22:
Dichtheid is prima, volgens "het grote groene boek." ;)

Ik heb het dan over de 80mm platen.
Het groene boek, quesque c'est?
Fairy schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:51:
Even een domme vraag tussendoor. Ik heb een groot canvasdoek in de kamer precies boven het gedeelte waar ik zit om te luisteren. Doek is 150x100 cm. Doet dit qua akoestiek ook nog wat aan demping. Het is namelijk niet gevuld, dus puur een houten frame waarop een grote foto is gespannen.

Als dit geen effect heeft, zou het dat wel hebben als ik de holle ruimte achter de foto zou opvullen met een 150x100 dempend materiaal (foam)? Of is dit een beetje zoeken in de marge.
Ik verwacht zoeken in de marge. Canvas is erg dicht en reflecteert midden/hoog vrij effectief. Als je rockwool platen achter doet, heb je kans dat je wel wat midlaag demping krijgt. Maar dan moet het wel tenminste 80mm zijn of wat van de muur af hangen.

Als je echt effectieve panelen wil maken die bespannen zijn met beprint doek, dan is decotex daar erg geschikt voor. Dat is wel open en heeft bovendien ook een mooie print kwaliteit (en betaalbaar).

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter

• Jag
Ah, dat noem jij het groene boek :). Ja die mag je wel als bijbel zien idd. Heb je dichtheid zelf berekend?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter
Ja met hulp, van meneer Google. Dat spul van de gamma (isover glaswolplaten van 80mm) is naar Amerikaanse maatstaven 3 (iets minder dan) pounds per cubic feet. Maar is wel goed gekeurd door die meneer van het grote(!) groene boek. Die platen van 68mm of 40mm niet.

En mijn gemiddeld gewogen metingen ondersteunen dat verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door Lip op 21-01-2017 12:53]

• Jag
Ok, ik weet even niet meer wat de dichtheid van de rockwool platen is, jij? Dat spul is natuurlijk allemaal nagenoeg gratis.

edit: hier mijn metingen trouwens

[Voor 31% gewijzigd door Jag op 21-01-2017 13:13]

• LA-384
https://www.karwei.nl/ass...0-cm-dikte-8-cm/p/B424423

Als dat hele pakket 5.2kg weegt, is de dichtheid niet zo hoog.
0,6*0,4*1,2=0,288m3

Dat zou ongeveer 18kg/m3 zijn
Als het gewicht per plaat is, is de dichtheid 90kg/m3

Ik weet niet wat het zou moeten zijn, maar als ik hier kijk;
http://www.rockwool.nl/services/veelgestelde+vragen

Staat er:
Voor akoestische- en brandprestaties kan de densiteit van het product relevant zijn. Hiervoor zijn de volgende richtwaarden te hanteren:

BouwPlaat 211 ca. 45 kg/m³, BouwPlaat 221 ca. 55 kg/m³, BouwPlaat 231 ca. 70 kg/m³ en dakplaten minimaal ca. 150 kg/m³.

[Voor 51% gewijzigd door LA-384 op 21-01-2017 13:23]

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 16:35
Een andere benadering door Linn.

Linn heeft in 2015 Space Optimization (SO) toegevoegd aan hun DS streamers. Zelfs op de oudere streamers is dit van toepassing als je een firmware update van het apparaat uitvoert. In een configuratie programma voer je je luidsprekers in (ze meten ook luidsprekers van de concurrenten in), de afmetingen van je kamer, het materiaal van je muren, plafond en vloer etc etc. En hun streamer voert een optimalisatie door voor het signaal dat naar je versterker gaat. Hoewel het programma een optimale locatie voor de speaker kan berekenen, kun je zelf ook een lokatie opgeven, in het meest idiote geval zet je je speakers gewoon tegen de achterwant aan en wordt dat redelijk gecorrigeerd.

In een meer geavanceerde versie kun je ook opgeven waar je meubels staan en waar ze van gemaakt zijn, en kan rekening gehouden worden met afwijkende vormen van je luisterruimte cq. woonkamer.

https://www.linn.co.uk/technology/space-optimisation

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Topicstarter

DYN EQ : OFF
HAND EQ : NO
Audyssey FRQ Curve ; Off
:)

[Voor 5% gewijzigd door Lip op 08-02-2017 17:17]

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Blijf altijd verbaasd van de opname studio van queen in de platenhoes van het album 'Jazz'

[Voor 6% gewijzigd door sugarlee89 op 07-02-2017 11:18]

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-05 15:27
Na het aanschaffen van een Dayton IMM-6 ook maar eens wat geprobeerd met REW en EqualizerAPO.

Mijn setup is als volgt:
Kamer +- 4m bij 5m plafond 3,10 meter hoog met houten bielzen
DAC: Audioquest DragonFly Black v1.5
Front: Jamo S606 + Yamaha AX-497 Amp
Sub: Table Tuba

Een beetje bass vind ik wel fijn maar het is nu wel erg veel zonder EQ.

Zwart is zonder EQ
Blauw is met EQ (pre-amp was iets hoger, vandaar dat hij over de gehele breedte wat hoger ligt)

EQ settings

Preamp: -7.4 dB
Filter: ON PK Fc 57 Hz Gain -11 dB Q 0.7
Filter: ON PK Fc 66 Hz Gain 14 dB Q 10
Filter: ON PK Fc 107 Hz Gain 5 dB Q 5
Filter: ON PK Fc 150 Hz Gain -3 dB Q 4
Filter: ON PK Fc 350 Hz Gain 4 dB Q 0.5
Filter: ON PK Fc 755 Hz Gain -7 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 900 Hz Gain -3 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 1250 Hz Gain 6 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 1700 Hz Gain -5 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 8200 Hz Gain -5 dB Q 2

Zit ik een beetje op de goede weg? En hebben jullie nog tips?

Vind persoonlijk dat het al een stuk beter klinkt...

• Pjotr22
Hi all

Iemand ervaring met kurk als (geluids)isolatiemateriaal?

Zoek iets om delen van muren mee te bekleden. Voorkeur gaat nu uit naar combi van akotherm met foto op decotex in de woonkamer, maar kurk is misschien in de HT ruimte wat voordeliger

zie bijvorbeeld
https://www.kurk24.nl/a-4...-30-x-10-cm-prijs-per-m2/

• Jag
A.M.H schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:48:
Na het aanschaffen van een Dayton IMM-6 ook maar eens wat geprobeerd met REW en EqualizerAPO.

Mijn setup is als volgt:
Kamer +- 4m bij 5m plafond 3,10 meter hoog met houten bielzen
DAC: Audioquest DragonFly Black v1.5
Front: Jamo S606 + Yamaha AX-497 Amp
Sub: Table Tuba

Een beetje bass vind ik wel fijn maar het is nu wel erg veel zonder EQ.
[afbeelding]

Zwart is zonder EQ
Blauw is met EQ (pre-amp was iets hoger, vandaar dat hij over de gehele breedte wat hoger ligt)

EQ settings
[afbeelding]
Preamp: -7.4 dB
Filter: ON PK Fc 57 Hz Gain -11 dB Q 0.7
Filter: ON PK Fc 66 Hz Gain 14 dB Q 10
Filter: ON PK Fc 107 Hz Gain 5 dB Q 5
Filter: ON PK Fc 150 Hz Gain -3 dB Q 4
Filter: ON PK Fc 350 Hz Gain 4 dB Q 0.5
Filter: ON PK Fc 755 Hz Gain -7 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 900 Hz Gain -3 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 1250 Hz Gain 6 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 1700 Hz Gain -5 dB Q 2
Filter: ON PK Fc 8200 Hz Gain -5 dB Q 2

Zit ik een beetje op de goede weg? En hebben jullie nog tips?

Vind persoonlijk dat het al een stuk beter klinkt...
Hoe heb je de meting gedaan, mic op luister positie? Zo ja, dan is dit nog niet helemaal de juiste strategie. Allereerst moet je onderscheid maken tussen het deel boven en onder de zogenaamde schroder frequentie. Daarboven bestaat het geluid uit afzonderlijke reflecties. En wat je meet is een combinatie van direct geluid en gereflecteerd. Echter kan je gehoor goed onderscheid maken tussen de twee, maar de EQ niet. Dus door eraan te EQ-en, maak je het directe geluid mogelijk minder lineair. Waar je beter voor kan zorgen, is dat het directe geluid wat on axis uit de speakers komt (op 0 graden), lineair is. Daarvoor maak je een gegate meting in de farfield (80cm afstand, recht tussen midrange en tweeter). Dat corrigeer je dan naar een lineaire response.

Onder de schroder frequentie zijn het staande golven die de weergave bepalen. Hiervan is het wel nuttig de amplitude response zoals gemeten op de luisterpositie te corrigeren. Alleen dan zonder te boosten in principe, zeker geen 14 dB. Dat levert elders in de ruimte namelijk een torenhoge piek op en kost enorm veel power (25 keer meer).

Voor meer inzicht in dit toch wat complexe onderwerp, kan ik je dit filmpje aanraden. Is hier al een aantal keer voorbij gekomen in het topic. Het is een lezing van een goed uur over de basics van luidspreker ruimte interactie.

• Jag
Pjotr22 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:18:
Hi all

Iemand ervaring met kurk als (geluids)isolatiemateriaal?

Zoek iets om delen van muren mee te bekleden. Voorkeur gaat nu uit naar combi van akotherm met foto op decotex in de woonkamer, maar kurk is misschien in de HT ruimte wat voordeliger

zie bijvorbeeld
https://www.kurk24.nl/a-4...-30-x-10-cm-prijs-per-m2/
Ik zou eerder kiezen voor de decotex / (dik) akotherm combi. Kurk zal veel minder breedbandig dempen en dan ga je waarschijnlijk toch wat teveel de klank van je ruimte bevinvloeden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25
Ik heb dat filmpje aan de TS toegevoegd.

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:10
Beste Medetweakers,

Ik ben al jaren bezig met geluid, echter door financiële redenen nooit de mogelijkheid gehad om serieuzere setjes aan te schaffen. In mijn vorige huis heb ik ook nooit te maken gehad met akoestiek van de ruimtes, dit was allemaal prima in orde (kleine ruimte, veel oude meubels die goed geluid absorberen).

Ongeveer een half jaar geleden ben ik verhuist naar mijn huidige woning, een voor mij geweldige, moderne woning, waar wij tevens allemaal nieuwe modernere meubels hebben geplaatst. Echter heb ik bij de aanschaf van de meubels en de inrichting van de kamer me absoluut niet bezig gehouden met de akoestiek van de ruimte, ik had hier ook nog nooit problemen mee gehad dus waarom zou ik. Ik ging er vanuit dat de galm die in de ruimte zat wel weg zou trekken nadat we de ruimte hadden aangekleed.

Toen eenmaal alle meubels er stonden viel het me op dat er nog steeds een vervelende galm aanwezig was, een galm waar ik ondertussen aangewend ben en dus eigenlijk niet meer hoor. Helaas is deze galm achteraf funest voor mijn geluidsset. Deze klonk in de hifi-winkel geweldig (met exact de zelfde apparatuur die ik nu thuis heb staan) en bij mij thuis klinkt de set wel oké.

Mijn geluidsset is langs gebracht door de hifi winkel zelf, toen zij bij mij in de kamer waren gaven ze ook al aan dat de galm erg belemmerend zou zijn voor de geluidskwaliteit. Echter de oplossingen die zij aandroegen waren allemaal niet de mooiste en dus ook geen oplossingen waar mijn vriendin achter staat.

Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met het zoeken naar een goede oplossing voor galm in mijn kamer, die er overigens genoeg zijn. Echter heb ik al veel concessies moeten doen qua boxen i.v.m. mijn vriendin en kom we er qua geluidsdemping samen al helemaal niet uit. Het probleem is dat de woonkamer eigenlijk al 'af' is en alles is nieuw. Als het aan mij zou liggen dan zou ik 1 muur helemaal bekleden met vloerbedekking, maar dit vind mijn vriendin weer niet mooi.

Waar loop ik tegen aan:
- Meubels zijn nieuw en dempen niet tot nauwelijks (alleen de bank)
- Vriendin vind alle dempende oplossingen lelijk
- Ik heb een hond, tapijt/vloerbedekking is geen optie i.v.m. de haren
- gordijnen zijn te dun, bewust voor gekozen i.v.m. doorkijk maar akoestisch doen die dingen niks
- Vloer is erg hard (PVC)
- Veel houten meubels
- schilderij aan de muur van aluminium (achteraf had ik een canvas moeten nemen)

Mijn oplossingen
- tapijt tegen de muur waar de TV hangt (in mijn ogen de mooiste en meest functionele oplossing)
- Dempend materiaal achter de bank (moet er dan wel mooi uit zien)
- Akotherm D40 tegen het plafond (wordt ook niet mooi)
- Rolgordijnen aan beide ramen (werkt helaas niet altijd en weet niet of dit genoeg gaat zijn)
- Dempend materiaal achter de gordijnen (zie je niet maar ben bang dat het effect minimaal gaat zijn)

Wat ik zoek:
- Een mooie, niet te dure oplossing voor mijn probleem. (budget +- 400 euro)

Hieronder een situatieschets van mijn kamer en een foto van de TV muur

TLDR:
Mijn woonkamer heeft de akoestische eigenschappen van een leeg aquarium en de kamer staat al vol met meubels die er niet meer uit gaan. Mijn vriendin vind alle oplossingen waar ik mee kom niet mooi en ben op zoek naar een oplossing waar we beiden tevreden mee ben.

alvast bedankt!

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• Ray
op alie express kan je veel demping vinden met iets mindere waardes dan akotherm (erg fijn spul) maar wat visueel wellicht wel past bij je woonkamer

bijvoorbeeld > https://www.aliexpress.co...=2114.13010308.0.0.p2mhMH

letwel dat dit natuurlijk de omgekeerde methode is. Normaal meet je op welke plekken je demping nodig hebt en niet waar het mooi uitkomt :)

eventueel plafond eilanden met indirecte verlichting kan ook best mooi zijn (heb er 6 hangen)

[Voor 16% gewijzigd door Ray op 07-06-2017 10:57]

• Intruder
Ray schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:56:
op alie express kan je veel demping vinden met iets mindere waardes dan akotherm (erg fijn spul) maar wat visueel wellicht wel past bij je woonkamer

bijvoorbeeld > https://www.aliexpress.co...=2114.13010308.0.0.p2mhMH
Hiervoor hebben je een groot vrij vlak nodig op de muur, die ik helaas in de zithoek niet vrij heb, anders zou dit een prima oplossing zijn. Wellicht dat ik zo'n paneel wel verticaal achter de gordijnen krijg, dan zou ik er twee aan kunnen schaffen, zeker een interessante optie in dat opzicht, waarvoor dank!
letwel dat dit natuurlijk de omgekeerde methode is. Normaal meet je op welke plekken je demping nodig hebt en niet waar het mooi uitkomt :)
Ja klopt, zo zou het in de meest ideale situatie ook moeten gaan, echter heb ik ook een vriendin waar ik rekening mee moet houden. We hebben beiden al concessies gedaan (zij wou geen nieuwe boxen en ik wou grote vloerstaanders). Nu wil zij geen enorme poespas en ik vind de speakers beter laten klinken... Lastige situatie haha, maar ben er van overtuigd dat er een goede oplossing gaat komen.
eventueel plafond eilanden met indirecte verlichting kan ook best mooi zijn (heb er 6 hangen)
Heb je daar een voorbeeld van? Denk namelijk dat bij ons het plafond de beste optie is.

• Ray
@Intruder die panelen zijn allemaal modulair. je kan bestellen en maken wat je wilt aangepast aan de ruimte die je er voor hebt.

ik heb zelf de rockfon eclipse

https://www.google.nl/sea..._AUICigB&biw=1920&bih=950

easy heeft daar een model van met hard kader

https://www.easy-akoestie...sche-plafondeilanden.html

dat is wel duurder dan de alie schuim pakketjes

kleine impressie

[Voor 8% gewijzigd door Ray op 07-06-2017 11:25]

• satya
Intruder schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:16:
Beste Medetweakers,

TLDR:
Mijn woonkamer heeft de akoestische eigenschappen van een leeg aquarium en de kamer staat al vol met meubels die er niet meer uit gaan. Mijn vriendin vind alle oplossingen waar ik mee kom niet mooi en ben op zoek naar een oplossing waar we beiden tevreden mee ben.

alvast bedankt!
Ja kan beginnen pet de positie van je luidsprekers zelf. Recht vooruit is bij veel systemen vragen om ellende, wanneer je ze iets naar binnen of naar buiten kantelt veranderd het reflectie patroon enorm, experimenteer daarbij ook met de afstand van de speakers tot de achterwand.

Mede om deze reden heb ik zelf een tapijt in de kamer onder de tafel liggen, wat ook de leefbaarheid van de woonkamer prettiger maakt voor het gehoor omdat alles anders hard en met een echo binnen komt.

Daarnaast kan een flink schilderij je ook helpen, kun je allebei blij van worden :-)

sc6

• Intruder
satya schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:05:
[...]

Ja kan beginnen pet de positie van je luidsprekers zelf. Recht vooruit is bij veel systemen vragen om ellende, wanneer je ze iets naar binnen of naar buiten kantelt veranderd het reflectie patroon enorm, experimenteer daarbij ook met de afstand van de speakers tot de achterwand.

Mede om deze reden heb ik zelf een tapijt in de kamer onder de tafel liggen, wat ook de leefbaarheid van de woonkamer prettiger maakt voor het gehoor omdat alles anders hard en met een echo binnen komt.

Daarnaast kan een flink schilderij je ook helpen, kun je allebei blij van worden :-)

sc6
Schilderij is helaas geen optie aangezien we net een nieuw grote aluminium afdruk hebben gekocht. Ik zal ook nog even experimenteren met de plaatsin van de speakers, goede tip!

Subwoofer weet ik dat de plaatsing niet optimaal is, aan de rechterkant van de TV kast klonk deze een stuk beter, maar helaas een no-go in de ogen van mijn vriendin... Ben bang dat de plaatsing veranderen ook een no-go gaat zijn, mocht ze al niet verder naar voren plaatsen want dat kon blijkbaar ook echt niet haha... Heb geen verstand van inrichtingen blijkbaar :+ .

• satya
Intruder schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:15:
[...]

Schilderij is helaas geen optie aangezien we net een nieuw grote aluminium afdruk hebben gekocht. Ik zal ook nog even experimenteren met de plaatsin van de speakers, goede tip!

Subwoofer weet ik dat de plaatsing niet optimaal is, aan de rechterkant van de TV kast klonk deze een stuk beter, maar helaas een no-go in de ogen van mijn vriendin... Ben bang dat de plaatsing veranderen ook een no-go gaat zijn, mocht ze al niet verder naar voren plaatsen want dat kon blijkbaar ook echt niet haha... Heb geen verstand van inrichtingen blijkbaar :+ .
jeetje,, ben ik wel een bofkont. Die van mij houd wel van goede/mooie muziek, en en mogen een paar flinke jongens in de woonkamer staan.

Die aluminium afdruk gaat je ook niet helpen, of je kan hem wat schuin naar voren laten hangen, al is het maar 2 of 3 mm.
Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee