Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:
  • 116.429 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
barriie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Vandaag met de nieuwe kabel geprobeerd en het probleem was meteen opgelost, zal nog even kijken of ik het met de andere kabel ook gefixed krijg.

Ik heb de tutorial er weer bij gepakt en deze keer helemaal geprobeerd te doorlopen

[Afbeelding]
(LFE meting voor EQ)

Het was even klooien met de EQ settings, omdat dit het LFE kanaal is dacht ik dat hem +10db harder moet EQ-en, op 85db. Met deze grafiek zou ik dan te veel moeten boosten, hierdoor heb ik op mijn receiver de subwoofer op +6db gezet om hoger uit te komen (ik denk dat ik hier fout ben gegaan)

[Afbeelding]
(LFE meting +6db op receiver)

Vervolgens wat gestoeid met de EQ settings, de house curve even gelaten voor wat het was en een flat "curve" van 85db geprobeerd te krijgen op de sub, uiteindelijk is daar dit uitgekomen:
[Afbeelding]
(LFE meting met EQ en +6db op receiver)

[Afbeelding]
(minidsp eq)

Dat zag er voor mij al heel goed uit, vervolgens heb ik metingen gedaan met alleen de sub, en alleen de front speakers.

[Afbeelding]
(L - R - L+R meting met SUB UIT in minidsp)

[Afbeelding]
(L - R - L+R meting met SUB AAN in minidsp)

[Afbeelding]
(Allleen de sub)

Vervolgens geprobeerd om de crossover in te stellen (na auddyssey nogmaals te hebben gedraaid, en in de multieq app het freqentiebereik van de subwoofer op het minimale gezet), en dit ging helaas niet heel lekker. Ik heb de allignment tool gebruikt om de delay te krijgen, echter was deze voor de subs te hoog om in de minidsp software in te vullen (max 7,5ms in miniDSP). Ik heb geprobeerd met een tooltje het om te rekenen naar mtrs zodat ik het in de receiver kon aanpassen, maar dat leek niet lekker te werken.

Dit zijn de delays:

60hz30,71msSUB
80hz12,24msSUB
90hz7,87msSUB
100hz3,69msL+R
110hz1,28msL+R
120hz10,42msL+R

Bij 60hz een delay van 30,71ms op de subs
[Afbeelding]

Bij 110hz een delay van de 1,28ms op de fronts
[Afbeelding]

Uiteindelijk na wat stoeien en proberen hierop gekomen:
[Afbeelding]
(Crossover 90hz, 6.2ms delay in miniDSP, 2.40mtr in receiver)

Dit zag er goed uit, tijd om wat muziek te luisteren en toen begon mijn subwoofer wat rare geluiden te maken, leek weer een beetje op de knetterende geluiden en wat geluiden die ik niet helemaal kon plaatsen, ik had het gevoel alsof er veel te veel output naar mijn sub ging, en de miniDSP eigenlijk niets deed.

Ik denk dat ik verkeerd ben gegaan met de +6db op de receiver, ik heb hem voor nu terug naar de audyssey setting gezet (-2) en de minidsp er weer even tussen uit gehaald.

Morgen weer even het riedeltje rustig overnieuw doen om hopelijk wat beter resultaat te krijgen. De curves zien er al aardig uit, ik denk dat ik ergens met de kalibratie / settings verkeerd ben gegaan.
Ik heb dit verhaal 3x gelezen maar je raakt me kwijt nadat je de sub gecorrigeerd hebt :)

Zoals ik het begrijp heb je
- Sub gecorrigeerd naar vlakke response met miniDSP (en geen low pass actief in de miniDSP toch?)
- vervolgens de fronts op small en crossover op 90Hz

Ik ken die phase alignement tool niet. Heb je een link? En de meting van LR+sub, prachtige response, is dat gemeten via de receiver met L+R en sub actief?

Ben ook wel benieuwd hoe het nu klinkt en of je sub het bij kan houden :)
homemix25 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Ik meet zo vaak je wilt hoor, ben al lang blij dat ik zo goed geholpen word! Hierbij de metingen. Ik ben ervan uitgegaan dat je met de extra meting de sub bedoelde en niet nr 3 (right). PS; ik heb geen miniDSP (is dat de investering waard?). Ik gebruik de parametric eq op de sub (SVS PB-1000 Pro, 3 eq's) en Auddysey op de Denon receiver.
Helemaal goed zo de metingen. Ik zal laten zien wat ik bedoel.

De front left
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJurGSElFrw7djmAzWuwG9dmz8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XT1OedALYlYwTvr1NAvCnUU7.png?f=fotoalbum_large

Deze komt het dichtst in de buurt van een 80Hz 3e orde high pass. Waarschijnlijk past de receiver een 2e orde filter toe en is de eigen afval van de luidspreker in 30-80hz bereik ongeveer 6dB/octaaf (=totaal 18dB/octaaf) (onder de 30Hz zie je het nog wat steiler worden). Voor rechts, niet weergegeven, is het ongeveer hetzelfde.

De sub
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCYkwVSnS0791U_r5FcCQClzDik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R72sC0RPDygN9d6zxf3cQBEx.png?f=fotoalbum_large

Deze komst het dichtst bij een 24 dB/octaaf afval.

Je ziet bij jou twee problemen:
- de afval van sub en front speakers is ongelijk (3e orde vs 4e orde)
- de sub heeft een brede 9dB dip tussen 45 en 70Hz

Om de afval van sub en fronts tegelijk te krijgen zou je als je DSP op alle kanalen hebt, de fronts naar een 24 dB/octaaf (akoestisch) curve corrigeren, maar dat gaat niet. Het alternatief is de sub naar een 18dB/octaaf afval toe corrigeren, dat zou kunnen met een high shelf en 2 PEQs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVS2Kz_9itasg6CKqS2CfypxxQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdf0KESWqE3jPliL3w32tzL5.png?f=fotoalbum_large

Wel een beetje een gekke EQ en ik weet niet of jij high shelves kan toevoegen. Misschien lukt het ook wel met PEQs en anders kan een miniDSP uitkomst bieden.

Om het probleem van de brede dip te tackelen, zou je kunnen proberen of de sub vanaf een andere positie een beter bruikbare response levert (bovenstaande verhaal wordt dan ook mogelijk anders). Het alternatief is een 2e sub toevoegen. Dan zou ik zeker een miniDSP erbij doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barriie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-04 09:45
Jag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Ik heb dit verhaal 3x gelezen maar je raakt me kwijt nadat je de sub gecorrigeerd hebt :)

Zoals ik het begrijp heb je
- Sub gecorrigeerd naar vlakke response met miniDSP (en geen low pass actief in de miniDSP toch?)
- vervolgens de fronts op small en crossover op 90Hz

Ik ken die phase alignement tool niet. Heb je een link? En de meting van LR+sub, prachtige response, is dat gemeten via de receiver met L+R en sub actief?

Ben ook wel benieuwd hoe het nu klinkt en of je sub het bij kan houden :)
Dat had @CPM ook die heeft me vorige week zaterdag door wat settings en de stappen geholpen, nogmaals bedankt daarvoor _/-\o_

Deze keer de sub gekalibreerd met de speakers ontkoppeld, en ook de metingen voor de EQ en het tweaken gedaan met alleen de sub.

Vervolgens de crossovers gemeten met de sub los en de speakers los, en deze keer met de hand/oog wat gespeeld tot er wat moois uit kwam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJUxIXIBF7OxmTSpSbKKjuYahTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DbzIscnMi6nHMIFkSQbvCX38.jpg?f=user_large
(rood is before, blauw is met EQ, alleen sub gemeten met speakers ontkoppeld)

Zoals je al ziet lukt het de sub niet om lekker mee te komen, nadat we de EQ erop hadden en we de sub weer naar 75db wilden kalibreren zat de sub aan zijn max, helaas kan ik niet boosten in de miniDSP software dus dit opgelost door hem wat te boosten in de receiver maar de sub draait nog steeds wel aardig "heet". Normaal is dit denk ik geen probleem maar het geknetter wordt hierdoor wel hoorbaar bij lage volumes, ik zal het proberen op te nemen zodat jullie kunnen horen waar ik het over heb.

Ook kwamen we er achter dat mijn L+R speakers op Full Range ook al een aardige response hadden, dus de crossover zetten was ook een beetje spelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFJhQuVbuYPLuBoi_pNRz7Z0QOY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xlmwBeyCyNgECzOxP4HUYOym.jpg?f=user_large
(rood is crossover op full range, geel is de huidige tussenstand)

Uiteindelijk de crossover op 90hz gezet.

Helaas niet heel veel tijd meer gehad om verder te spelen (tip: koop geen auto met een trekhaak :+ ) maar het idee is om dit weekend weer verder te gaan.

Ik wil eerst nog even soort stappenplan maken zodat ik geen stappen meer vergeet / oversla. Ook wil ik nog wat dieper in de EQ duiken en zo een mooie response maken op het midden van de bank, Als dat voor elkaar is ga ik denk de overige (2) posities erbij pakken.

Het stukje met de allignment tool had ik hier vandaan:

Maar de waardes die daar uit komen kan ik niet invoeren in de miniDSP software, vandaar met de hand gedaan.

Tot dusver aardige stappen kunnen zetten, en een aardig lekkere response kunnen krijgen, ik moet nog wel wat aan het geluid wennen, soms het gevoel dat het wel wat harder mag maar dat kan ik (hopelijk) ook met de EQ voor elkaar krijgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-04 09:30
mxmemx schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:56:
Geen idee waarom, maar ik heb dus gister helemaal een situatie schets gemaakt van bij mij thuis in het engels op Reddit en toen bedacht ik me in bed, wacht misschien heeft tweakers wel ook gewoon een akoestiek forum.

Ik weet niet of het mag, maar dit is het topic https://www.reddit.com/r/...owend_dimensions3d_model/

Lang verhaal kort:

Ik heb een vrij kleine kamer waar ik muziek in produceer, heb wat akoestics schuimrubber geplakt en daardoor is mijn high end sterk verbeterd, echter mijn lowends zijn echt beroerd nog. Ik heb met SoundId reference gekeken naar mijn ruimte en een filter op mijn KRK rokit 5 gezet om een zo Flat mogelijk geluid te krijgen maar het deed niet heel veel dus wil ik nu mijn low ends verbeteren.

Dimensies ruimte:

[Afbeelding]

Speaker plaatsing: [Afbeelding]

Huidige panelen plaatsing high ends:
[Afbeelding]

Ik kreeg o.a. te horen dat mijn kamer niet goed is voor low ends, echter kan ik geen grotere kamer toveren. Mijn voornaamste wens is om een betere representatie te krijgen, het hoeft niet 100% perfect te zijn, elke increase die ik kan behalen is voor mij mooi meegenomen.

Momenteel aan apparatuur:

PC
2 KRK rokit 5 monitors
2 hp schermen verticaal int midden tussen de boxen
keyboard

Ik ben niet helemaal thuis in akoestiek dus het voelt al gauw als rocketscience.
Dag Tweakers,

Vorig jaar maart kwam ik al met mijn "huidige" ruimte en zijn issues naar deze plek, hier kwam eigenlijk kort maar krachtig uit dat mijn ruimte nogal beroerd is voor producties.
Nu heb ik, met een goed plan, de mogelijkheid om de kamer van mijn vriendin toe te eigenen, maar dan moet ik dus wel zichtbaar/meetbaar beter resultaar boeken.

Nu heb ik bij de mannen/vrouwen van GIK accoustics mijn ruimte doorgegeven en zij hebben een opzet gemaakt maar ik heb nog een aantal dingen waar ik over twijfel.
De ruimte die zij bedacht hebben is als volgt: https://www.roomle.com/t/...wcflyv21dou7zfzto&mode=2D

Nu leveren zij alleen een idee op basis van hun eigen products. Nu twijfel ik:
-Of ik niet beter een geluidswerend gordijn over de volle breedte van de muur kan doen bij het raam ipv de staande bass traps.
-Daarnaast denk ik dat de kast misschien beter uit de ruimte kan voor beter geluid en daar dan meer panelen oid
-Ook vind ik het gek dat er achter mijn bureau geen panelen zitten, of meer op het plafond.

Ik wil eigenlijk in 1x alles "goed" of dusdanig beter hebben, dan nu dingen kopen om vervolgens weer iets anders te moeten kopen.

De muzie die ik maak is hardstyle dus de lage frequenties zijn nogal belangrijk voor het gevoel en de emotie van de muziek.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LittleMaik
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-04 23:07
Ik heb sinds een week een zelfgemaakt akoestisch paneel boven mijn bank hangen en ik ben er erg blij mee. Ik was al enige tijd dit topic in de gaten aan het houden en wil iedereen erg bedanken voor de kennis en ervaringen.

Uiteindelijk heb ik een soortgelijk paneel gemaakt als @Millert. Ik heb een houten frame van 7cm diep gemaakt en hierin 5cm dik Akotherm D40 geklemd, zodat dit 2cm van de muur blijft. Hierover heb ik een bedrukt decotex doek gespannen.

De galm in de kamer is compleet verdwenen! Gesprekken voeren is nu prettiger en dialoog in films lijkt veel beter tot z'n recht te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV0GgUvkpItQRRRT77iPs18uM6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWcWuS7WXEk5Hc8O8XSG17qO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8wDJL71cR_gzXHB5hJOyqabQH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuFOBwWv7VO6zHyguCXLmP55.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiZDerIfelMUcl6pv3GJf7MtPlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/No1COcQRzSKMqkHYBaE3jdbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan Akotherm erg aanbevelen, wat een fijn materiaal om mee te werken zeg. Voor het op maat snijden heb ik een oud elektrisch broodmes ingezet. Beetje kneuterig idee, maar het werkte onwijs goed. Ik kan ook aanraden om voor het spannen van het doek een paar punaises in te zetten, dat was handig fixeren voordat de nietjes erin gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
LittleMaik schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:31:
Ik heb sinds een week een zelfgemaakt akoestisch paneel boven mijn bank hangen en ik ben er erg blij mee. Ik was al enige tijd dit topic in de gaten aan het houden en wil iedereen erg bedanken voor de kennis en ervaringen.

Uiteindelijk heb ik een soortgelijk paneel gemaakt als @Millert. Ik heb een houten frame van 7cm diep gemaakt en hierin 5cm dik Akotherm D40 geklemd, zodat dit 2cm van de muur blijft. Hierover heb ik een bedrukt decotex doek gespannen.

De galm in de kamer is compleet verdwenen! Gesprekken voeren is nu prettiger en dialoog in films lijkt veel beter tot z'n recht te komen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik kan Akotherm erg aanbevelen, wat een fijn materiaal om mee te werken zeg. Voor het op maat snijden heb ik een oud elektrisch broodmes ingezet. Beetje kneuterig idee, maar het werkte onwijs goed. Ik kan ook aanraden om voor het spannen van het doek een paar punaises in te zetten, dat was handig fixeren voordat de nietjes erin gingen.
Waar heb je het doek besteld? Ziet er goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleMaik
NicoHF schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Waar heb je het doek besteld? Ziet er goed uit.
Dank je, ik heb het besteld op Drukwerkdeal.
De kwaliteit van de druk is ook van dichtbij erg goed naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
LittleMaik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Dank je, ik heb het besteld op Drukwerkdeal.
De kwaliteit van de druk is ook van dichtbij erg goed naar mijn mening.
Ik zit op de website te kijken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk WAT je nu precies besteld hebt?

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleMaik
B_FORCE schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Ik zit op de website te kijken, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk WAT je nu precies besteld hebt?
Als je op decotex zoekt op de website zou je het moeten vinden, categorie textieldoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

LittleMaik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:51:
[...]

Als je op decotex zoekt op de website zou je het moeten vinden, categorie textieldoeken.
Kijk ik heb exact dezelfde vragen. :+ ik vind het een mooi projectje en zou zoiets ook wel willen maken. Meer detail info is dus welkom.

Afmeting frame, gebruikte materialen, type decotex (die website heeft zoveel mogelijkheden), etc.

Dus mocht je meer info willen delen _/-\o_

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LittleMaik
CPM schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:03:
[...]

Kijk ik heb exact dezelfde vragen. :+ ik vind het een mooi projectje en zou zoiets ook wel willen maken. Meer detail info is dus welkom.

Afmeting frame, gebruikte materialen, type decotex (die website heeft zoveel mogelijkheden), etc.

Dus mocht je meer info willen delen _/-\o_
Natuurlijk, ik hield het eigenlijk beknopt omdat het een beetje voelt als met de eer strijken. De Akotherm/Decotex combo is namelijk al een aantal keer in dit topic voorbij gekomen, dus ik heb slechts mijn eigen draai er aan gegeven.

Ik ben gestart met Akotherm Basic D40 van 50mm dikte aan te schaffen bij Akoestiekwinkel. Die panelen waren alleen verkrijgbaar in 1200 x 1000. Ik wilde op zijn minst overal paneel achter waar een hoofd zou kunnen zitten op mijn bank. Gezien het zitgedeelte ongeveer 140cm breed is, heb ik besloten 2 panelen te bestellen en die in te korten zodat ik een Akotherm vlak zou krijgen van 1m hoog bij 1,5m breed.

Ik overwoog eerst om hem breder te maken, maar gezien 2:3 een gangbare verhouding is voor foto's ben ik hier bij gebleven. Ik heb dit dus als binnenmaat gehanteerd om met balken een houten frame om te maken.

Dit was hiervoor mijn oorspronkelijke plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu1SK-wQS_-nXpAVum8YdFYBgvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSmhdN1twwMaMU8twMNxuXIk.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik uiteindelijk in de Gamma was en ik het hout in mijn handen had, was het direct duidelijk dat de dikte van de balken zware overkill was.

Ik heb toen uiteindelijk balken aangeschaft van 27x69mm, dus niet de 44x69mm van op de tekening.
De 69mm zorgt er dus voor dat een kier van 19mm valt tussen het Akotherm en de muur. Ik begrijp dat dit ook weer goed is voor de absorptie.

Mijn pa adviseerde mij om metalen strips over de hoeken te doen voor verband en de dwarsbalk in te bijtelen. Mij leek het in eerste instantie niet noodzakelijk, maar omdat hij mij hielp bij het in elkaar zetten was ik gemakkelijk overtuigd. Ik moet ook zeggen dat het zo een behoorlijk sterk geheel is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChFaWxFryATtKUu84B86Z1eCUrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYBryoEFXhJ5ThqWAauNS5HA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aR91RTpKJ1m-ulmI2B2_4qdGpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tn5jipd6EVjxN7inGqryzCIV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BBvEZdNu57vCohybPIiX75hxvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVk0E3F3wUYOLL6zHCjfbAmT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q58d2aUyqSFV0D8YUdRnAfZfsX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY4xX3sO3dqut7lyQ8DL3Xyp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_0zUy4y_Jcwdd55gptIc44YGhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ka1vJs6JjBPNpvnFxVZIvd0f.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceEH8atpHpU8MqW69Abj7qcXnHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ks6EDt2EAPC4DTJW2Jut7Grc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gekozen een eigen foto op Decotex af te laten drukken om over het frame te spannen. Volgens anderen in dit topic is Decotex zeer geschikt vanwege de goede geluidstransparantie. Dat is natuurlijk belangrijk, anders kan het Akotherm niet zijn werk doen. Mooi meegenomen ook is dat het op meerdere sites voor drukwerk aangeboden wordt, ik deed dit dus bij Drukwerkdeal.

In de categorie Presentatie en dan Textieldoeken kan je kiezen voor Decotex. Ik heb gekozen dit met hot knife op maat te laten snijden, omdat ik geen idee had of dit anders zou rafelen.
Meet en bereken goed de juiste maat! (dus langs de breedte en hoogte van het frame de hoek om en tot aan de achterkant van het hout)
Ik zelf heb erg dom dit niet gedaan en dus een te kleine versie besteld de eerste keer |:( .

De tweede keer was het gelukkig wel goed. Ik had in Photoshop mijn foto met generative fill en wat clone stamps vergroot. Zo beslaat de foto zelf gewoon de voorzijde van het paneel. Alles wat de hoeken/randen om zit is dus erbij geshopt. Ik zag andere mensen die gekozen hebben dit gewoon zwart te maken, wat ook fraai is.

Het opspannen en uiteindelijke resultaat kan je zien in mijn eerste post.
Ik denk dat ik zo wel het hele denkproces van mijn project heb toegelicht, maar als er nog iets aan ontbreekt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
LittleMaik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Natuurlijk, ik hield het eigenlijk beknopt omdat het een beetje voelt als met de eer strijken. De Akotherm/Decotex combo is namelijk al een aantal keer in dit topic voorbij gekomen, dus ik heb slechts mijn eigen draai er aan gegeven.

Ik ben gestart met Akotherm Basic D40 van 50mm dikte aan te schaffen bij Akoestiekwinkel. Die panelen waren alleen verkrijgbaar in 1200 x 1000. Ik wilde op zijn minst overal paneel achter waar een hoofd zou kunnen zitten op mijn bank. Gezien het zitgedeelte ongeveer 140cm breed is, heb ik besloten 2 panelen te bestellen en die in te korten zodat ik een Akotherm vlak zou krijgen van 1m hoog bij 1,5m breed.

Ik overwoog eerst om hem breder te maken, maar gezien 2:3 een gangbare verhouding is voor foto's ben ik hier bij gebleven. Ik heb dit dus als binnenmaat gehanteerd om met balken een houten frame om te maken.

Dit was hiervoor mijn oorspronkelijke plan:
[Afbeelding]

Toen ik uiteindelijk in de Gamma was en ik het hout in mijn handen had, was het direct duidelijk dat de dikte van de balken zware overkill was.

Ik heb toen uiteindelijk balken aangeschaft van 27x69mm, dus niet de 44x69mm van op de tekening.
De 69mm zorgt er dus voor dat een kier van 19mm valt tussen het Akotherm en de muur. Ik begrijp dat dit ook weer goed is voor de absorptie.

Mijn pa adviseerde mij om metalen strips over de hoeken te doen voor verband en de dwarsbalk in te bijtelen. Mij leek het in eerste instantie niet noodzakelijk, maar omdat hij mij hielp bij het in elkaar zetten was ik gemakkelijk overtuigd. Ik moet ook zeggen dat het zo een behoorlijk sterk geheel is geworden.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb gekozen een eigen foto op Decotex af te laten drukken om over het frame te spannen. Volgens anderen in dit topic is Decotex zeer geschikt vanwege de goede geluidstransparantie. Dat is natuurlijk belangrijk, anders kan het Akotherm niet zijn werk doen. Mooi meegenomen ook is dat het op meerdere sites voor drukwerk aangeboden wordt, ik deed dit dus bij Drukwerkdeal.

In de categorie Presentatie en dan Textieldoeken kan je kiezen voor Decotex. Ik heb gekozen dit met hot knife op maat te laten snijden, omdat ik geen idee had of dit anders zou rafelen.
Meet en bereken goed de juiste maat! (dus langs de breedte en hoogte van het frame de hoek om en tot aan de achterkant van het hout)
Ik zelf heb erg dom dit niet gedaan en dus een te kleine versie besteld de eerste keer |:( .

De tweede keer was het gelukkig wel goed. Ik had in Photoshop mijn foto met generative fill en wat clone stamps vergroot. Zo beslaat de foto zelf gewoon de voorzijde van het paneel. Alles wat de hoeken/randen om zit is dus erbij geshopt. Ik zag andere mensen die gekozen hebben dit gewoon zwart te maken, wat ook fraai is.

Het opspannen en uiteindelijke resultaat kan je zien in mijn eerste post.
Ik denk dat ik zo wel het hele denkproces van mijn project heb toegelicht, maar als er nog iets aan ontbreekt hoor ik het graag.
Dankjewel! Hier kunnen we wat mee.

Ik wil zelf ook zoiets maken maar dan wel wat dikker minimaal 7 a 10cm opvul middel om meer frequenties te kunnen dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
NicoHF schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:50:
[...]

Dankjewel! Hier kunnen we wat mee.

Ik wil zelf ook zoiets maken maar dan wel wat dikker minimaal 7 a 10cm opvul middel om meer frequenties te kunnen dempen.
De 7cm dikte van het frame die ik zelf nu heb ik hangen is nog net mooi in verhouding met de grootte.
Met 5cm Akotherm erin is het wel een klein compromis in de demping ja.
Mogelijk als je een langer en breder frame maakt dat je wel wegkomt met 10cm zonder dat het te erg in het oog springt, maar het wordt best wel een flinke plak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik heb gisteren juist mijn decotex paneel gedemonteerd en afgevoerd naar de stort :(. Overleden in het hoge water in de kelder. Hij had ook geen functie meer dag scheelt. Mooi om te zien dat er weer nieuwe gebouwd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-04 11:34
Ik ben bezig mijn zolder te renoveren waarvan een gedeelte home cinema wordt en probeer vanwege de voorbereiding voor alle kabels in te schatten waar de (forwars firing) subwoofer het best tot zijn recht gaat komen.
Lastig te beantwoorden natuurlijk zonder meting maar wellicht kan iemand zeggen wat meer kans van slagen heeft?
Optie 1 subwoofer onder de tv naast de center speaker gericht na de luisterpositie of
Optie 2 achter de bank min of meer ter hoogte van de rear speakers. Er kan dan meer met de positie geschoven worden.
Mijn versterker heeft dirac dus er valt nog een en ander te corrigeren achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Door een verandere opstelling zit ik wat dichter bij de rechter muur en merk ik dat het volume daar wat harder is vanuit rechts en ik last heb van de reflectie ook wat galm tijdens praten.
De meeste rechtse plek zit er 50cm~ vandaan en de luisterpositie 100cm~ van de muur af.
Nou wil ik daar wat aan gaan doen maar mijn eerste vraag is hoe dik moet zo een paneel zijn om een eerste reflectie aan te pakken?
Is een paneel met 3 a 5 cm opvulling voldoende of moet dat echt dikker zijn?
Echt veel dikker heb ik liever niet maar als het echt noodzakelijk is dan is dat zo

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 06-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@Jag mag Ik vragen aan jou of je antwoord op bovenstaand voor mij heb?
Is een vulling van akoherm d20 5cm dik genoeg? Ik heb dat namelijk nog liggen en wil eigenlijk niet dikker gaan op die plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:08
NicoHF schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:24:
Door een verandere opstelling zit ik wat dichter bij de rechter muur en merk ik dat het volume daar wat harder is vanuit rechts en ik last heb van de reflectie ook wat galm tijdens praten.
De meeste rechtse plek zit er 50cm~ vandaan en de luisterpositie 100cm~ van de muur af.
Nou wil ik daar wat aan gaan doen maar mijn eerste vraag is hoe dik moet zo een paneel zijn om een eerste reflectie aan te pakken?
Is een paneel met 3 a 5 cm opvulling voldoende of moet dat echt dikker zijn?
Echt veel dikker heb ik liever niet maar als het echt noodzakelijk is dan is dat zo
Dat is afhankelijk van op welke frequenties last hebt van refelctie. Bij lage tonen heb je vooral dik materiaal nodig, bij hoge tonen heb je veel minder nodig.

Spreken varieert grofweg tussen de 300 en de 3000Hz, klappen in je handen nog hoger, en hi hats van drums zitten nog hoger. Wat het meest reflecteert moet je aanpakken.

Ook zou ik eerst kijken of het anders plaatsen van je speakers een mogelijkheid is, dat kan al veel verhelpen.

Ook kan diffusen een betere optie zijn dan absorberen (panelen die het geluid gewoon andere richtingen in refflecteert).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Dat is afhankelijk van op welke frequenties last hebt van refelctie. Bij lage tonen heb je vooral dik materiaal nodig, bij hoge tonen heb je veel minder nodig.

Spreken varieert grofweg tussen de 300 en de 3000Hz, klappen in je handen nog hoger, en hi hats van drums zitten nog hoger. Wat het meest reflecteert moet je aanpakken.

Ook zou ik eerst kijken of het anders plaatsen van je speakers een mogelijkheid is, dat kan al veel verhelpen.

Ook kan diffusen een betere optie zijn dan absorberen (panelen die het geluid gewoon andere richtingen in refflecteert).
De speakers zijn nu juist verplaats in de lengte richting van de woonkamer en de bank in het midden.
Heb nu geen muur meer achter mijn hoofd.
Het geluid is echt 10x beter geworden.
Moet alleen wat op de muur hebben omdat ik ook een galm tijdens praten aan die kant hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:09
PhoneTech schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 17:16:
Een topic uit den ouden doosch :)

Ik ben momenteel op huizenjacht en heb nu keuze uit 2 appartementen. Ze hebben allebei een woonkamer van ongeveer 4m bij 6m waarvan een een plafond heeft op 2.7 en de andere op 3m.

Een behoorlijk verschil van inhoud dus.

De keuze tussen de 2 appartementen hangt ook af van de akoestiek. Wat is nu beter. Een kamer met een hoog plafond? of maakt het eigenlijk niet zo veel uit.

Ik heb 2 Elac FS108.2 floorstand luidsprekers aangesloten op een Pioneer VSX-908. Genoeg vermogen lijkt me, maar waar komen ze het beste tot hun recht?
Goh 2.7m of 3m ... daar mag je toch geen keuze van appartement van laten afhangen....
De speakers zullen het beste tot hun recht komen in functie van hoe jij ze gaat plaatsen in de ruimte ;-)
(en uiteraard welke [kleine] aanpassingen je kan doen tijdens de aankleding van de ruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 12:34
jvanhambelgium schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Goh 2.7m of 3m ... daar mag je toch geen keuze van appartement van laten afhangen....
De speakers zullen het beste tot hun recht komen in functie van hoe jij ze gaat plaatsen in de ruimte ;-)
(en uiteraard welke [kleine] aanpassingen je kan doen tijdens de aankleding van de ruimte.
Thanks voor het reageren voor een reactie uit 2005! Inmiddels een paar huizen verder en nu weer een huis laten bouwen, waar ik vast en zeker nog op terug kom.

Ik had trouwens het appartemetn met 3.20 hoog plafonds aangeschaft en prima akoestiek met flink wat boekenkasten en zware gordijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:09
PhoneTech schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Thanks voor het reageren voor een reactie uit 2005! Inmiddels een paar huizen verder en nu weer een huis laten bouwen, waar ik vast en zeker nog op terug kom.

Ik had trouwens het appartemetn met 3.20 hoog plafonds aangeschaft en prima akoestiek met flink wat boekenkasten en zware gordijnen
Ha zalig, ik had 'm effe ni door dat het zo'n oude post was ;-) Damn. Er stond ineens iets op hier dat er in het topic terug wat activiteit was geweest 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:20:
[...]

De speakers zijn nu juist verplaats in de lengte richting van de woonkamer en de bank in het midden.
Heb nu geen muur meer achter mijn hoofd.
Het geluid is echt 10x beter geworden.
Moet alleen wat op de muur hebben omdat ik ook een galm tijdens praten aan die kant hoor.
Als je niet met meetmicrofoons aan de slag wilt, dan moet je even inschatten hoe hoog de frequentie van de spraak is. Als het erger is bij vrouwenstemmen, dan weet je bijvoorbeeld dat het aan de hogere kant zit (wat eigenlijk meestal het geval wel is).

Zou uit de losse pols denk ik niet dat je metersdik absorptiemateriaal nodig hebt, als je bijvoorbeeld nog verpakkingsfoam hebt, dat op de plek plaatst waar de speakers naar uitstralen, en dat foam helpt al, dan heb je niet veel dikker dan dat nodig.

Zonder te meten blijft het wat gissen, maar met goed giswerk kom je ook al redelijk ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
NicoHF schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:56:
@Jag mag Ik vragen aan jou of je antwoord op bovenstaand voor mij heb?
Is een vulling van akoherm d20 5cm dik genoeg? Ik heb dat namelijk nog liggen en wil eigenlijk niet dikker gaan op die plek
Met 50mm kom je een eind denk ik. Je mist dan alleen de demping van het 200 - 500Hz deel. Als je een hele ruimte gaat aanpakken met alleen 50mm absorptie resulteert dat in een scheve verhouding in nagalm tijd van hoge tonen tov lagere tonen en dan hou je hoorbare onrust. Als het alleen om een klein stuk gaat, zal dat denk ik prima werken met 50mm. Je hebt kans dat je wel iets de tonale balans beinvloedt, dat kan ik niet helemaal voorspellen. Maar je zou het misschien ook even kunnen proberen door een 50mm paneel daar tijdelijk neer te zetten, is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:53
Ik heb in de achterhoek nog een paar panelen als je wilt uitproberen voor tot aanschaf over te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jag schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Met 50mm kom je een eind denk ik. Je mist dan alleen de demping van het 200 - 500Hz deel. Als je een hele ruimte gaat aanpakken met alleen 50mm absorptie resulteert dat in een scheve verhouding in nagalm tijd van hoge tonen tov lagere tonen en dan hou je hoorbare onrust. Als het alleen om een klein stuk gaat, zal dat denk ik prima werken met 50mm. Je hebt kans dat je wel iets de tonale balans beinvloedt, dat kan ik niet helemaal voorspellen. Maar je zou het misschien ook even kunnen proberen door een 50mm paneel daar tijdelijk neer te zetten, is dat een optie?
Het is alleen bedoeld voor die ene muur om voornamelijk de galm weg te halen.
Van het weekend ben ik bij de opslag en zal ik een aantal panelen meenemen en gaan ophangen om te testen.
Maar denk dat het wel goed zal gaan helpen

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Heb het uitgetest @Jag afmetingen zullen worden 100x150 BxH.
Galm is weg op die manier.
Als ik in me vingers knippen (zo heet dat kennelijk, weer wat geleerd), dan hoor ik geen na galm meer dat had ik eerst wel.
Ook de druk in me oor is minder aan die kant als ik luister doordat de reflectie weg is.
Al met al ben ik er op gehoor wel blij mee met die aanpassing.
Of het meet technische allemaal perfect is geen idee, maar qua geluid is het nog nooit zo goed geweest als nu het geval is.
Alle bas nuances hoor ik nu ook veel duidelijker dan eerst, dat komt door de veranderde opstelling.

Eerst speelde ik in de breedte van de woonkamer nu in de lengte richting van de woonkamer

[ Voor 7% gewijzigd door NicoHF op 17-06-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Iemand hier al ervaring mee? Lees wel dat ze alleen aan de bureaus van dezelfde Mittzon serie gemonteerd kunnen worden...wat jammer is want qua design en formaat prima voor een thuiswerkplek.

https://www.ikea.com/nl/n...ische-wandpanelen-700539/

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:51
CPM schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:19:
Iemand hier al ervaring mee? Lees wel dat ze alleen aan de bureaus van dezelfde Mittzon serie gemonteerd kunnen worden...wat jammer is want qua design en formaat prima voor een thuiswerkplek.

https://www.ikea.com/nl/n...ische-wandpanelen-700539/
Als de montagebeugels goed uitkomen moet dit toch geen probleem zijn? En anders een beetje tweaken met een andere beugel.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 10:57
LittleMaik schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:31:

...
Gaaf project met een mooie uitkomst!

zou zoiets ook werken met een 'normaal' canvas doek?
neem aan iets minder dan met het doek dat jij nu hebt gebruikt, maar beter dan zonder de akotherm in het frame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dan verlies je de hoge tonen demping omdat canvas een veel dichtere structuur heeft. Ik denk dat het niet tot nauwelijks effect heeft om daar demping achter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:04:
Dan verlies je de hoge tonen demping omdat canvas een veel dichtere structuur heeft. Ik denk dat het niet tot nauwelijks effect heeft om daar demping achter te doen.
Hoe open moet zo een structuur zijn?
Als je bv een dekbed overtrek heb van katoen die heeft ook een open structuur, je kan er ligt doorheen kijken.
Zat eraan te denken om zoiets te nemen.

Is er trouwens een manier om te testen of zo een paneel voldoende dempt zonder meet microfoon?

[ Voor 9% gewijzigd door NicoHF op 03-07-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Nee, wat mij betreft niet. Ook met meet mic is het lastig om te kwantificeren. Het nut van RT tijden wordt in ieder geval door degenen die diep in de materie zitten, in twijfel getrokken voor de thuis situatie.

Wel is voldoende dikte en het juiste materiaal duidelijk bijdragend. Dikte richtgetal 100mm, dat geeft effectieve demping vanaf ongeveer 200-250Hz indien tegen de wand geplaatst (verder van wand nog wat lager). 50mm kan denk ik ook al redelijk evenwichtige absorptie geven als dat om esthetische redenen gewenst is. Maar alles met 50mm uitvoeren kan wel leiden tot onrust in het lagere midden gebied omdat je daar dan demping mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:13:
Het nut van RT tijden wordt in ieder geval door degenen die diep in de materie zitten, in twijfel getrokken voor de thuis situatie.
Hoe kom je daar bij? :?

Feit is wel dat je thuis een beetje met een compromis situatie te maken hebt.
Een (huis) kamer die voor muziek goed is afgesteld, is niet al te best voor spraak en "gezelligheid".

Maar in alle situaties wil je geen rare uitschieters hebben.

Waar ik wel in mee kan komen zijn mensen die nogal pixel peepen op de waardes, maar dat geldt ook voor bv vervorming en andere dingen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:02

ViezeVis

Sample Text

knipje, ik maak even een eigen topic.

[ Voor 86% gewijzigd door ViezeVis op 28-07-2024 21:27 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Hoe kom je daar bij? :?

Feit is wel dat je thuis een beetje met een compromis situatie te maken hebt.
Een (huis) kamer die voor muziek goed is afgesteld, is niet al te best voor spraak en "gezelligheid".

Maar in alle situaties wil je geen rare uitschieters hebben.

Waar ik wel in mee kan komen zijn mensen die nogal pixel peepen op de waardes, maar dat geldt ook voor bv vervorming en andere dingen.
Dit is wat Toole erover zegt

4.3.5 Conventional Acoustical Measures in Small
Listening Rooms
A measurement of reverberation time in a domestic-sized room yields a number. When the number is large, the room sounds live, and when the number is small, the room sounds dead. The implication is that there should be an optimum number. In spite of this, many thoughtful people believe that RT is unimportant
or irrelevant (D’Antonio and Eger, 1986; Geddes, 2002; Jones, 2003; Kuttruff, 1998). The numbers measured are small compared to those in performance spaces, and so the question arises if the late-refl ected sound fi eld in a listening room is capable of altering what is heard in the reproduction of music. Yet, RT is routinely included as one of the measures of small listening and control rooms for international standards, even to the point of specifying allowable variations with frequency.

......

In a small listening room, we are in a transitional sound field that consists of the direct sound, several strong early refl ections, and a much-diminished late-refl ected sound fi eld. What we hear is dominated by the directional characteristics of the loudspeakers and the acoustic behavior of the room boundaries at the locations of the strong early refl ections. RT reveals nothing of this. As a measure, it is not incorrect, but it is just not useful as an indicator of how reproduced music or fi lms will sound. Nevertheless, excessive refl ected sound is undesirable, and an RT measurement can tell us that we are in the ballpark, but for
that matter, so can our ears or an “acoustically aware” visual inspection.

Zijn punt is voornamelijk dat de vroeg reflecties veel bepalender zijn dat de late galm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
B_FORCE schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:15:
[...]
hm, op dat specifieke punt kan ik me niet in vinden. Voor de opnamestudio heb ik erg de voorkeur voor een bijna dode kamer*, en uiteraard zitten er de nodige diffusers en absorbers om dat te bereiken.

Dat betekent ook minder galm als je aan het praten bent, maar ikzelf en gasten merken vaak op dat het juist erg prettig is, alsof er minder 'ruis' in de gesprekken is. Het klinkt intiemer en ook gezelliger.

* In muziekproductie is er overigens geen consensus over hoeveel reflectie je in de mixruimte wilt hebben, ikzelf prefereer redelijk dood omdat ik dan sneller de effecten van een productie kan onderscheiden van wat de kamer doet. Er zijn ook compleet tegenovergestelde meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:17:
[...]

Dit is wat Toole erover zegt

4.3.5 Conventional Acoustical Measures in Small
Listening Rooms
A measurement of reverberation time in a domestic-sized room yields a number. When the number is large, the room sounds live, and when the number is small, the room sounds dead. The implication is that there should be an optimum number. In spite of this, many thoughtful people believe that RT is unimportant
or irrelevant (D’Antonio and Eger, 1986; Geddes, 2002; Jones, 2003; Kuttruff, 1998). The numbers measured are small compared to those in performance spaces, and so the question arises if the late-refl ected sound fi eld in a listening room is capable of altering what is heard in the reproduction of music. Yet, RT is routinely included as one of the measures of small listening and control rooms for international standards, even to the point of specifying allowable variations with frequency.

......

In a small listening room, we are in a transitional sound field that consists of the direct sound, several strong early refl ections, and a much-diminished late-refl ected sound fi eld. What we hear is dominated by the directional characteristics of the loudspeakers and the acoustic behavior of the room boundaries at the locations of the strong early refl ections. RT reveals nothing of this. As a measure, it is not incorrect, but it is just not useful as an indicator of how reproduced music or fi lms will sound. Nevertheless, excessive refl ected sound is undesirable, and an RT measurement can tell us that we are in the ballpark, but for

Zijn punt is voornamelijk dat de vroeg reflecties veel bepalender zijn dat de late galm.
Dat is leuk dat Toole dat zegt, maar zonder context hebben we er niet zoveel aan.

Een kamer met teveel galm klinkt nooit lekker.
Hoewel dat weer sterk afhankelijk is van de directivity hoe ernstig dat is.

Ik ken deze uitspraak, maar ben het in de absolute zin totaal niet eens met hem.
Een galmbak klinkt namelijk nooit goed.

Ik hoor mensen denken: "is dat niet overdreven?".

Punt hier is dat het er enorm vanaf hangt.
Echter zonder nuance moeten we een omschrijving nemen zoals die is, incl de extremen.

Dit is iets waar Toole et al vaak gemakshalve een sprong of twee maakt.
Men gaat er dan namelijk van uit dat de kamer al redelijk op orde is.

In dat geval ben ik het wel helemaal met ze eens en klopt het dat RT minder belangrijk is

Voor de gemiddelde onervaren lezer is dat alleen totaal niet evident.
Nevertheless, excessive refl ected sound is undesirable, and an RT measurement can tell us that we are in the ballpark, but for
In principe zegt hij dat hier ook.
De opmerking is alleen totaal niet op zijn plaats.

"our ears or an “acoustically aware” visual inspection", is natuurlijk alles behalve een goede objectieve benadering en zorgt altijd voor subjectieve discussies.

Buiten het feit dat meten niet moeilijk is en je veel beter inzicht hebt wat er nu precies aan de hand is.
Daarnaast gaat het er vanuit dat men die ervaring heeft.

Kansloos advies (dat bedoel ik letterlijk, niet cynisch) voor mensen die deze ervaring niet hebben, of denken te hebben maar in de praktijk het toch niet zo goed doen

Beetje raar om het een heel academisch te benaderen en het andere onder het tapijt te schuiven.

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 31-07-2024 19:38 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:55:
[...]

hm, op dat specifieke punt kan ik me niet in vinden. Voor de opnamestudio heb ik erg de voorkeur voor een bijna dode kamer*, en uiteraard zitten er de nodige diffusers en absorbers om dat te bereiken.

Dat betekent ook minder galm als je aan het praten bent, maar ikzelf en gasten merken vaak op dat het juist erg prettig is, alsof er minder 'ruis' in de gesprekken is. Het klinkt intiemer en ook gezelliger.

* In muziekproductie is er overigens geen consensus over hoeveel reflectie je in de mixruimte wilt hebben, ikzelf prefereer redelijk dood omdat ik dan sneller de effecten van een productie kan onderscheiden van wat de kamer doet. Er zijn ook compleet tegenovergestelde meningen over.
Dit is erg lastig.

Ik ben het zelf met je eens overigens, maar ik merk bij veel mensen (soms klanten), dat ze een te dode kamer maar niks vinden.

Meestal voornamelijk omdat ze het niet gewend zijn/klopt niet bij hun beeld.

Dus als algemeen advies is het denk ik meer op z'n plaats om er wat voorzichtig mee om te gaan.

Fascinerend overigens hoe ons brein hier ook aan went.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
B_FORCE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:29:
[...]
Meestal voornamelijk omdat ze het niet gewend zijn/klopt niet bij hun beeld.
Dat kan ik beamen, het klinkt in eerste instantie wat vreemd als je het niet gewend bent. De meeste mensen zijn ook opgegroeid met onbehandelde woonruimtes natuurlijk.

Psychoakoestisch kan het ook vervreemdend overkomen, want helemaal dood impliceert een volledig open ruimte waar niks reflecties geeft, en dat kan desolaat aanvoelen alsof je in de woestijn bent.

Helemaal dood ben ik overigens geen fan van, ik wil wel wat feedback van de/een kamer. Maar persoonlijk vind ik het erg prettig dat als je aan de knoppen draait, het door de knoppen komt en niet door de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Dat is leuk dat Toole dat zegt, maar zonder context hebben we er niet zoveel aan.

Een kamer met teveel galm klinkt nooit lekker.
Hoewel dat weer sterk afhankelijk is van de directivity hoe ernstig dat is.
Ik ken deze uitspraak, maar ben het in de absolute zin totaal niet eens met hem.
Een galmbak klinkt namelijk nooit goed.
Je hebt zijn boek wel gelezen toch? Staat vol met context :)

Een speaker met goede directivity klinkt ook in een hele levendige ruimte goed, ook al klinkt het dan levendiger. Verder zijn ruimtes met weinig absorptie / lange nagalmtijd ook niet mijn smaak en ik vind het voor HT en voor veel menselijke stemmen door elkaar ook prettiger om meer absorptie toe te voegen.
"our ears or an “acoustically aware” visual inspection", is natuurlijk alles behalve een goede objectieve benadering en zorgt altijd voor subjectieve discussies.
Nou, die ken ik eigenlijk niet zo. Het is gewoon heel anders dan de directivity van een luidspreker goed krijgen: dat gaat niet zonder meten. Of sublaag in huiskamer maat luisterruimte, daarvoor is meten ook een essentiële tool. Een RT verlagen is meer een smaak ding wat mij betreft, je hebt geen duidelijk referentie. Het is niet zo dat als deze 0.8 seconden bedraagt en het klinkt prettig dat je dan concludeert er moet absorptie bij om hem terug te brengen naar 0.5 s. En als er een onrustig lange nagalm tijd hebt, dat je per se een RT nodig hebt voordat je absorptie toevoegt.

Zonder ervaring metingen doen is ook geen goed idee. Dan krijg je van die posts met alle mogelijke REW grafieken krijg je dan.

Relevanter lijkt me hoe je omgaat met de vroeg reflecties. Best een ingewikkeld onderwerp :). Toole zegt voornamelijk laten bestaan, niet absorberen. "Conventionele danwel oldskool" benadering is alle eerste reflectie punten (breedbandig) absorberen. Zelf met plafond absorptie voor het eerst helemaal tevreden over mijn eigen fronts die horizontaal nagenoeg perfect presteren (inc transitie zone) maar compromis gemaakt voor verticaal met ronde waveguide die meer afstand tot woofer heeft dus verticaal niet perfect is qua off axis. Past op zich nog steeds binnen het idee dat zo lang de timbre van off axis geluid gelijk is, reflecties niet schadelijk zijn voor geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Je hebt zijn boek wel gelezen toch? Staat vol met context :)
Ja meerdere keren, ken het vrij goed.

Bij meerdere onderwerpen gaat meneer Toole gewoon te snel of versimpelt bepaalde dingen teveel.
Een ander voorbeeld is bv afstemming, met name dingen als bv Q factor.

Zelfs de grootste audio noob kan dat horen.
Room reflecties of niet.

Dat wordt ook allemaal gemakshalve genoemd "dat het systeem adequaat moet zijn".
Geddes (waarmee ik regelmatig discussieer), komt hier ook vaak mee.

Gewoon extreem ultra vaag

Ik ben het met je eens dat wanneer het allemaal redelijk is het een kwestie van smaak is.

Mijn ervaring is dat de gemiddelde (huis)kamer dat niet altijd is.
Flutter echo's etc komen bv al vaak voor, heel storend.

Als dat wel goed is, ben ik met je eens dat vroege reflecties belangrijk zijn en idd niet zo makkelijk.

Sterker nog, om dat praktisch in een niet dedicated luisterkamer te doen, is nog minder makkelijk.

One World Concepts

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04 04:56
in navolging van zovelen heb ook ik een akoestisch wanddoek gemaakt en dan is het ook wel zo leuk om dat hier te delen.

Het frame is 240 x 120 x 7 cm, gemaakt van 27 x 69mm latten, met daartussen latjes van 18 x 69 ter versteviging en om het isolatiemateriaal op zn plek te houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAxWsNwUAwWuAA5q_AOiYcbGhvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRf41byJCtAxkAvbgC1RljDO.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het geluid in de keuken sinds het plaatsen van de hoekbank en nieuwe stoelen al verbeterd was, heb ik gekozen voor Metisse isolatieplaten. Die zijn een stuk goedkoper en ik denk dat akotherm voor mij niet perse nodig was.

Om het isolatiemateriaal goed op zn plek te houden heb ik opvulplaatjes gebruikt en die met een lange schroef in de achterlatten geschroefd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFagAv9Pl3_ht75N7iIvH8RdkPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWliI3TZzBewCJQrNqL6sB3X.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de ophanging heb ik gekozen voor french cleat / z bar, erg fijn en degelijk. 2 beugels van 15 cm het hele frame.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rNh3-clQagTL3-xC7lfdcIBWKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRlB7yIKJ0UFYL3TlbcuyCLa.jpg?f=fotoalbum_large

Het doek is decotex. Omdat het zo groot moet zijn was er wat twijfel over de kwaliteit van de afbeelding die ik had (ook al kwam die van shutterstock).
De afbeelding moest 240 x 120 zijn maar rondom wilde ik nog een zwarte rand van 10cm om de zijkant van het frame op te vullen.
Ik was ontzettend aan het klooien met de online designer van drukwerkdeal, dus uiteindelijk bij VGDSign.nl terecht gekomen. Deze online designer werkte beter (ik kon het plaatje precies uitlijnen) en was ook nog eens 40 euro goedkoper. Er was even wat vertraging in de levering maar uiteindelijk zeer content met de kwaliteit.

Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EL30ctM3zXr66KVnNvm3z7497g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSNLh3Mvk5zDR4WlisGboUCb.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-04 13:52
louzy82 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:45:
[...]
Omdat het geluid in de keuken sinds het plaatsen van de hoekbank en nieuwe stoelen al verbeterd was, heb ik gekozen voor Metisse isolatieplaten. Die zijn een stuk goedkoper en ik denk dat akotherm voor mij niet perse nodig was.
[..]
Ziet er goed uit, dat zal je wel goed merken bij zo'n omvang. Word het met zo'n oppervlak niet ineens geluidsdood als je voor het doek zit?

Overigens is de reden dat men voor akotherm kiest omdat dit een hardere soort materiaal is, die niet zoals een zachte plaat als Métisse kan gaan uitzakken/hangen.
Absorptiewaarde is volgens mij om en nabij hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

[knip]
Ik verplaats even naar het bouwen & klussen forum

[ Voor 104% gewijzigd door ViezeVis op 21-08-2024 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04 04:56
Savagegek schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:40:
[...]

Ziet er goed uit, dat zal je wel goed merken bij zo'n omvang. Word het met zo'n oppervlak niet ineens geluidsdood als je voor het doek zit?

Overigens is de reden dat men voor akotherm kiest omdat dit een hardere soort materiaal is, die niet zoals een zachte plaat als Métisse kan gaan uitzakken/hangen.
Absorptiewaarde is volgens mij om en nabij hetzelfde :)
Dat is ons nog niet opgevallen. De afstand van de mensen die richting het doek praten is bijna 1,6 - 2 meter

Ah ok, dank voor de clarificatie.
Wellicht had ik dan niet de workarounds hoeven toepassen om de isolatieplaten te verwerken.

Ik zal trouwens nog even de kosten toevoegen:
Isolatie 60 euro
Hout 40 euro
Doek 70 euro

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
Gezien dit zeer mooie topic met veel mensen met kennis en goede ideeën het volgende probleem.

Als hifi enthousiast kan ik erg genieten van muziek. Helaas valt het mij op dat op mijn luister positie (midden bank) alles wat van links en schuin links achter zou moeten komen (idee van) volledig dood is. Wanneer ik bepaalde testtracks afspeel die een illusie scheppen van diepte en surround komt ongeacht de aansluiting van de speaker (links rechts omgedraaid dus ook) het geluid van rechts opzij/achter. Het beeld draait dus niet om. Ook bij live opnames zit de zaal in het midden en rechts. Stemmen staan wel redelijk in het midden met een afwijking naar rechts.

Muziek van Roger water wat hierom bekend staat is aan de linker zij en achterkant volledig dood. Deze geluiden worden allemaal links voor geprojecteerd. Alles wat rechts gebeurt komt wel van opzij of "rechts achter".

Erg lastig uitleggen maar ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel.
De kamer is voorzien van gordijnen en akoestische panelen waar mogelijk (de vrouw bepaald hier dus in mee)

Ik heb het idee dat bovenstaande veroorzaakt wordt door reflecties en daarmee uitdoving. Wie kan dit bevestingen en wie kan mij adviseren in verdere stappen? Een vloerkleed is voor nu helaas geen optie. Eventuele kleine diffusers of extra demping (indien het er mooi uitziet naar oordeel partner) wel.

Testtracks:
David Renada - Steam Locomotive
Roger Waters - Three wishes, Perfect sense 1
Laurie Anderson - My compensation
Yosi Horikawa - Bubbles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIMx9FxxR1xji4MFcX5-Hnxi03w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lbo5PWbW44QV3OZPY4z5KNTp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NffA00m7C1eh9l49432P_uKHnh4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNQO8883GQkFEQpiS2C8O7ti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4N1qYEjoqHCouPSkW7Q6WES1Vc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXrcX6KF4YBkvreS8Vj3Cyfb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pxXdxCKqnzKHyhgMl94kRuPDTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2bopssDMPdNSzpb3mKlUB83.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5ZbmiuUB204rCFn0go5jHSFE78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVmSGmHv40kJw9Z81XjQsy8T.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door raze88 op 28-08-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 13:18

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Wauw!
Buis én A/B?

[ Voor 97% gewijzigd door SannrHerr op 28-08-2024 14:37 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
in navolging van zovelen heb ook ik een akoestisch wanddoek gemaakt en dan is het ook wel zo leuk om dat hier te delen.

Het frame is 240 x 120 x 7 cm, gemaakt van 27 x 69mm latten, met daartussen latjes van 18 x 69 ter versteviging en om het isolatiemateriaal op zn plek te houden
[Afbeelding]

Om het isolatiemateriaal goed op zn plek te houden heb ik opvulplaatjes gebruikt en die met een lange schroef in de achterlatten geschroefd.
[Afbeelding]

Voor de ophanging heb ik gekozen voor french cleat / z bar, erg fijn en degelijk. 2 beugels van 15 cm het hele frame.
[Afbeelding]

Het doek is decotex. Omdat het zo groot moet zijn was er wat twijfel over de kwaliteit van de afbeelding die ik had (ook al kwam die van shutterstock).
De afbeelding moest 240 x 120 zijn maar rondom wilde ik nog een zwarte rand van 10cm om de zijkant van het frame op te vullen.
Ik was ontzettend aan het klooien met de online designer van drukwerkdeal, dus uiteindelijk bij VGDSign.nl terecht gekomen. Deze online designer werkte beter (ik kon het plaatje precies uitlijnen) en was ook nog eens 40 euro goedkoper. Er was even wat vertraging in de levering maar uiteindelijk zeer content met de kwaliteit.

Het eindresultaat:
[Afbeelding]
Zo mooi gemaakt! En qua kosten ook nog dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
@raze88 voor de zekerheid en zeker niet vervelend bedoeld: de luidsprekers zijn correct aangesloten? Dus rood op rood en zwart op zwart? Ik kan me iemand herinneren met klachten en die had een keertje de aansluitingen/klemmen er helemaal afgedraaid en daarna verkeerd er weer terug op gezet waardoor de rode klem eigenlijk de zwarte klem was en andersom...
Uiteraard ook controleren aan de (eind)versterker zijde.

Los van bovenstaande kan de hoek waar de linker luidspreker in staat een boosdoener kunnen zijn. Er is bij jouw opstelling immers nogal een verschil in "wandondersteuning" tussen linker en rechter luidspreker. Misschien kun je eens experimenteren met flink wat (tijdelijk) dempingsmateriaal aanbrengen tegen de zijwand waar de linker luidspreker staat?

Het systeem spiegelen om een meer symmetrische opstelling te krijgen kan misschien ook, maar gooit natuurlijk de hele inrichting op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Franciesco schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:20:
@raze88 voor de zekerheid en zeker niet vervelend bedoeld: de luidsprekers zijn correct aangesloten? Dus rood op rood en zwart op zwart? Ik kan me iemand herinneren met klachten en die had een keertje de aansluitingen/klemmen er helemaal afgedraaid en daarna verkeerd er weer terug op gezet waardoor de rode klem eigenlijk de zwarte klem was en andersom...
Uiteraard ook controleren aan de (eind)versterker zijde.

Los van bovenstaande kan de hoek waar de linker luidspreker in staat een boosdoener kunnen zijn. Er is bij jouw opstelling immers nogal een verschil in "wandondersteuning" tussen linker en rechter luidspreker. Misschien kun je eens experimenteren met flink wat (tijdelijk) dempingsmateriaal aanbrengen tegen de zijwand waar de linker luidspreker staat?

Het systeem spiegelen om een meer symmetrische opstelling te krijgen kan misschien ook, maar gooit natuurlijk de hele inrichting op de kop.
Aansluitingen zijn 100% goed. Als dit niet goed zou zijn hoor je dit direct in de plaatsing van alles in het midden gebied tussen de speakers.

Demping dan aan de zijkant van de linker speaker of erachter?

Ik heb tijdelijk wat dempingsmatten in de linker Achterhoek gezet en dit doet ook iets (maar niet voldoende)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
De michi is inmiddels weg. De buis is gebleven. Foto is van even terug om een vergelijk te doen en de meest mooie in klank te kiezen. Dat is de Cayin dus geworden. 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
raze88 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:58:
[...]

Aansluitingen zijn 100% goed. Als dit niet goed zou zijn hoor je dit direct in de plaatsing van alles in het midden gebied tussen de speakers.

Demping dan aan de zijkant van de linker speaker of erachter?

Ik heb tijdelijk wat dempingsmatten in de linker Achterhoek gezet en dit doet ook iets (maar niet voldoende)
Mooi dat de aansluitingen correct zijn.

Demping aan de zijkant van de linker luidspreker. Om zo het verschil tussen de rechter en linker luidspreker te verkleinen. Links is er immers reflectie van de zijwand die erg dichtbij de luidspreker zit terwijl er geen zijwand is bij de rechter luidspreker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Dank voor het doorhakken van mijn knoop. Ik ben bezig met concreet maken van akoestische behandeling van een kamer. Er is genoeg moois te koop, maar als je ziet wat je betaalt terwijl de basismaterialen bijna geen drol kosten, dan loont zelfbouw toch echt wel. Alle gereedschap en ruimte in huis om snel iets te bouwen; vooral tijd is de schaarse factor waardoor ik keuzes maak in wat ik nog zelf doe. Er zijn echter grenzen als het gaat om minstens 2000 euro voor wat leuk afgewerkte demping.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Franciesco schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:41:
[...]

Mooi dat de aansluitingen correct zijn.

Demping aan de zijkant van de linker luidspreker. Om zo het verschil tussen de rechter en linker luidspreker te verkleinen. Links is er immers reflectie van de zijwand die erg dichtbij de luidspreker zit terwijl er geen zijwand is bij de rechter luidspreker.
Ik ben nu aan het testen en heb 2 akoestische dempingsmatten naast de luidspreker gezet. Dit maakt helaas geen verschil. Kan het probleem in een ander deel van de kamer zitten (open stuk rechts)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
raze88 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:49:
[...]
Ik ben nu aan het testen en heb 2 akoestische dempingsmatten naast de luidspreker gezet. Dit maakt helaas geen verschil. Kan het probleem in een ander deel van de kamer zitten (open stuk rechts)?
Heb je een ruimtecorrectie systeem, bv dirac (ben zelf een fan ypao) ? Dempingsmatten zijn zinvol, maar de juiste plek te bepalen zonder te meten is een hel.

En aparte subwoofers? de front speakers lijken me veel bas te kunnen afgeven, maar ze zullen voor diepe tonen niet op de juiste positie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
canonball schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Heb je een ruimtecorrectie systeem, bv dirac (ben zelf een fan ypao) ? Dempingsmatten zijn zinvol, maar de juiste plek te bepalen zonder te meten is een hel.

En aparte subwoofers? de front speakers lijken me veel bas te kunnen afgeven, maar ze zullen voor diepe tonen niet op de juiste positie staan
Geen dirac oid. Ook geen subwoofers. Gewoon een saaie 2.0 setup. Balans tussen laag mid en hoog er is goed. Ook het laag vult de kamer netjes zonder dat er een ophoping lijkt te zijn op bepaalde plekken. Alleen de aller laagste frequenties hoor je hier niet maar pas in de keuken. Daar is de ruimte te klein voor en dat hoeft ook niet. Het enige probleem zit in effecten in de muziek die links achter en opzij niet bestaan. Op de luisterplek hoor je daar een dood stuk wat volledig stil is.

[ Voor 30% gewijzigd door raze88 op 28-08-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
raze88 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:49:
[...]

Ik had wat specifieker moeten zijn: met name demping plaatsen op de reflectiepunten.
Die kun je met 2 personen en een spiegel vinden: ga zitten op de luisterplek en laat een ander persoon de spiegel op ooghoogte langs de linker muur bewegen. Als je een luidspreker in de spiegel ziet heb je een van de reflectiepunten gevonden. Je moet zo 2 reflectiepunten kunnen vinden: een van de linker en 1 van de rechter luidspreker. Die punten dan voorzien van (tijdelijk) dempingsmateriaal (verticaal min. de volledige luidspreker hoogte. En horizontaal zou ik iets van 50cm breed doen.

Hopelijk biedt dit iets van verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Werken de alkupanels (de latten panelen met vilt) voldoende om de galm te verminderen bij spraak?
Heb namelijk last van galm, voornamelijk aan de keuken zijde en zat te denken om paar van die panelen op de muren bevestigen zonder extra demping erachter dus rechtsreeks.

Misschien noodzakelijk om te weten?
Het betreft een openwoonkamer, met de luister gedeelte aan de ene zijde en de keuken aan de andere zijde.

• raze88
NicoHF schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 01:36:
Werken de alkupanels (de latten panelen met vilt) voldoende om de galm te verminderen bij spraak?
Heb namelijk last van galm, voornamelijk aan de keuken zijde en zat te denken om paar van die panelen op de muren bevestigen zonder extra demping erachter dus rechtsreeks.

Misschien noodzakelijk om te weten?
Het betreft een openwoonkamer, met de luister gedeelte aan de ene zijde en de keuken aan de andere zijde.
De akupanels doen bij ons zeker wat. Ze dempen de reflectie behoorlijk goed maar het klinkt niet volkomen dood waardoor je er prima voor kan zitten zonder dat het erg opvalt.

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15
Na lang ernaartoe werken heb ik eindelijk een fatsoenlijke stereo configuratie operationeel! Bestaande uit twee Acoustic Energy AE1 Active speakers en een Bluesound Node X streamer. De luisterervaring is geweldig, maar inmiddels heb ik geleerd dat naast speakers ook de ruimte erg bepalend is voor de kwaliteit van het geluid. In mijn geval is de bass helaas niet in balans. Hopelijk kan iemand mij helpen met wat tips.

Mijn luisterruimte ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_mqE3hvQpE-P1Z2bNk-o8nj6Ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Mu2VkH9tEnbOFJN6FzImOnm.png?f=user_large

Ik weet niet precies wat het probleem is of hoe ik dat moet uitdrukken; resonantie of teveel drukopobuw, maar de bass komt te hard door in relatie tot mid/hoog en ik voel soms de geluidsdruk in mijn oren. Ik ben wel wat gevoeliger voor harde geluiden ivm tinnitus. Dit is niet bij alle muziek met duidelijke bass-tonen het geval, dus mogelijk is het slechts een bepaalde frequentie waar het probleem zit.

De bass-opening van de speakers is naar de achterwand gericht. Acoustic Energy adviseert om de speakers minimaal 16cm van de achtermuur te plaatsen. Ik heb de speakers op 27cm geplaatst (zie ook afbeelding voor meer info). Verder is mijn luisterpositie (en die van anderen) vrijwel gefixeerd. Dat is jammer, want als ik ongeveer een halve meter naar voren ga is het bass-probleem weg. De bank een halve meter naar voren is gezien de kleine ruimte helaas geen optie. Ik zoek dus naar andere oplossingen voor dit probleem.

Wat heb ik gedaan
1. De tweeters staan iets hoger dan oorhoogte, op massief houten zuilen van 50kg per stuk. De speakers staan met vier viltjes op het hout.
2. De speakers zo ver mogelijk van de wand en uit de hoek rechts geplaatst. Geëxperimenteerd met draaien van speakers richting luisterpositie.
3. De bass op de speakers op -2DB gezet, en in de BluOS-app nog eens op -6DB. Dit helpt, maar lost het probleem niet volledig op.
4. Gezocht naar tips van Jesco (Acoustic Insider), die in principe zegt dat als een ruimte eenmaal staat, bass-problemen niet meer oplosbaar zijn. Ook zijn bass-geluidsgolven kennelijk lastig te controleren. Zeker als je de woonkamer nog op een woonkamer wilt laten lijken :P .

Oftewel, ik kan niet zoveel meer veranderen aan de plaatsing van de speakers en de luisterpositie. En ik ben niet bereid om het plafond, de wanden etc. vol te plempen met geluidsbehandeling. Een plant of subtiel paneel is prima, maar zover ik nu denk te weten volstrekt onvoldoende.

Misschien is het probleem daarmee onoplosbaar, maar mogelijk zie ik nog iets over het hoofd? Ik denk verder nog aan:
- subwoofer lage tonen laten overnemen en die op een betere positie plaatsen, maar dat verandert niets aan de akoestiek van de ruimte;
- meer specifiek tunen van frequenties? De BluOS-app geeft echter geen andere opties dan de hoge en lage tonen instellen.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Tommy The Cat Je zou de baspoorten af kunnen sluiten om te zien of dat verbetering geeft.
Er zijn luidsprekers waar een schuimplug wordt meegeleverd om zo de basweergave wat aan te kunnen passen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tommy The Cat schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:12:
Hopelijk kan iemand mij helpen met wat tips.
Dat gaat zonder zware behandeling denk ik niet lukken, als het resonanties zijn bij de achtermuur van 3,12m, dan heb je grof geschat ergens resonanties bij 65/130Hz. Ik weet niet of je kan EQ-en, maar probeer die frequenties eens weg te draaien (kijk dan sowieso bij welke frequentie de resonantie verdwijnt).

EQ-en is niet een ideale oplossing, maar kan je wel helpen te lokaliseren waar het probleem zit.

De voor de hand liggende opties zijn:
- speakers dichter bij je oren zetten zodat je minder hard hoeft af te spelen en dus minder resoneert
- speakers en luisterpositie over de lengte van de kamer zetten

Ik vermoed dat dit niet de opties zijn waar je op zit te wachten, maar bass trappen is bijna niet te doen en zou betekenen dat je de boel echt vol zou moeten bouwen.

Verder eens met hierboven, je kan eventueel de baspoort afstoppen, dit heeft als bijkomend voordeel dat de timing onderin wat strakker is (ported speakers hebben een beetje vertraging met basklanken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy The Cat
_/-\o_ Ik zag dus nog wat over het hoofd. Heb er zonet wat theedoekstof in gedaan en Turn Your Lights Down Low van Bob Marley afgespeeld omdat het ongewenste bass-effect bij dit nummer prominent aanwezig is. Het werkt, maakt echt een fijn verschil. Ik ga de fabrikant erover benaderen en verder met deze oplossingsrichting experimenteren.

Speaker en luister positie veranderen is qua inrichting niet wenselijk, ook een oriëntatie langs de lengte van de woonkamer is verre van ideaal.

Een EQ oplossing of diagnose zou ook fijn zijn, maar de BluOS app waarmee ik de Bluesound Node X aanstuur kent maar zeer beperkte audio-instellingen. Sturen op frequentie lijkt geen mogelijkheid.

Super bedankt, ben ik echt mee geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:02
Wat vaak goed werkt qua plaatsing is 1/5 of 1/3 methode. Je plaatst dan de luidsprekers op 1/5 van de wand en je luisterpositie op 1/5 van de achterwand.

Daarnaast staat je rechter luidspreker naast een wand en de linker niet, dat maakt het sowieso lastig. Bij voorkeur de rechter luidspreker meer dan een meter, liever nog 1,5, uit de zijwand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Tommy The Cat schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:09:
_/-\o_ Ik zag dus nog wat over het hoofd. Heb er zonet wat theedoekstof in gedaan en Turn Your Lights Down Low van Bob Marley afgespeeld omdat het ongewenste bass-effect bij dit nummer prominent aanwezig is. Het werkt, maakt echt een fijn verschil. Ik ga de fabrikant erover benaderen en verder met deze oplossingsrichting experimenteren.

Speaker en luister positie veranderen is qua inrichting niet wenselijk, ook een oriëntatie langs de lengte van de woonkamer is verre van ideaal.

Een EQ oplossing of diagnose zou ook fijn zijn, maar de BluOS app waarmee ik de Bluesound Node X aanstuur kent maar zeer beperkte audio-instellingen. Sturen op frequentie lijkt geen mogelijkheid.

Super bedankt, ben ik echt mee geholpen.
Het is een staande golf die je hoort. Elke ruimte heeft deze resonanties: het zijn de golflengten die dezelfde afmeting hebben als de ruimte (in verschillende richting). Als het dichtstoppen van de poort effect heeft, dan is het waarschijnlijk de laagste die je het meest storend vindt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7mS5jToPjKBpZM3q1wiHv7GesY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/81jmb8zQBuWwtjfnOOHmnZVv.png?f=user_large

Zoals al door @vlaaing peerd toegelicht, niet met absorptie op te lossen. Ik denk, dat als je nu toch nog last hebt van andere frequenties, of je wilt wel (sub)laag horen maar geen gedreun (one note wonder bas), dan kan je een losse DSP overwegen. Daarmee kan je heel nauwkeurig (meet mic nodig) je bas response corrigeren en precies de modi temperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Dirac kondigt aan binnenkort beschikbaar te zijn voor Bluesound :). Afhankelijk van het antwoord van Acoustic Energy en bij groen licht de resultaten met het (gedeeltelijk) blokkeren van de bass poort, is dat mijn eerstvolgende alternatief.

https://www.dirac.com/liv...JC9zoHHm4kxxRxMjVgyriB3kB

edit
Acoustic Energy geeft groen licht voor afstoppen bass poort. Ik heb met name gevraagd of dat bij deze speakers schade kan opleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommy The Cat op 23-09-2024 23:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Inmiddels heb ik geëxperimenteerd met het afsluiten van de baspoort. Ik heb tochtstrip van zacht en stevig epdm gehaald en dat op verschillende manieren en met verschillende mate van afsluitingen toegepast. De poort is nu voor een goede 95 procent afgesloten. Voor een gelijkmatige doorgang heb ik twaalf kort afgeknipte stukken naast elkaar geplaatst. Ipv één lange strip die geheel afsluit en twee gaten doorlaat. In dat laatste geval wordt er met grotere kracht/snelheid lucht doorgeperst. Zonder dat ergens op te baseren leek mij dat niet de beste oplossing.

Op aanraden van de fabrikant heb ik de -2db afstelling op de speakers zelf weer teruggezet op 0 voor de midrange balans. Vervolgens heb ik in bluOS de lage tonen alsnog op -4db gezet.. Zonder deze aanpassing heeft de bas alsnog teveel impact.

Wereld van verschil. De drukzettende basstonen zijn gedempt. Ik kan mij laten overweldigen door het geluid zonder dat als een belasting aan de oren te ervaren. Het lijkt er ook op dat hoge harde tonen - die heel soms ook belastend konden zijn - eveneens niet meer belasten. Maar dat kan ik niet verklaren, aan hoog heb ik niks veranderd.

Her en der lees ik dat het afstoppen van de baspoorten niet de voorkeur geniet, dat vrije baspoorten het beste geluid geeft. Dat kan natuurlijk verschillen per speakerset/ruimte/luisteraar, etc. Al zou de geluidskwaliteit in mijn geval hoe dan ook zijn aangetast, ik kan het niet constateren. En dan is het natuurlijk goed.

Kortom, erg blij met deze aanpassing. De tijd van echt muziek luisteren is aangebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een upgrade voor mijn sony 1080. Voornamelijk om paar kleine redenen.

- lijkt aan de weinige kant van vermogen te zitten. (we hebben gebi-amped en dat deed voor onze oren al een stuk verbetering en ja ik weet dat niet iedereen hier het mee eens is.)

- App en ondersteuning begint nu toch echt wel achter te lopen.

- Room correction - We hebben een stomme indeling waarbij 1 box al meer naar voren staat dan de andere.
1 box staat tegen een gordijn, andere tegen een muur. De bank staat in een nis.. met soms een gordijn erachter of glas.... Allemaal zaken die matig zijn.

Vandaar dat ik overweeg om de Onkyo rz 50 uit te proberen. Zo'n beetje de goedkoopste receiver met dirac Live. Heb al met een leverancier gesproken dat ik de receiver 1 a 2 weken mag testen.

Echter, en nu komt de korte vraag :) Zoek ik eigenlijk een Umik microfoon om te kunnen lenen om Dirac of Rew eens goed in te stellen. Dat kan uiteraard tegen een vergoeding of een alcoholische versnapering. Vond het zelf beetje overdreven om voor het testen meteen een microfoon te kopen en hij schijnt toch stuk beter te zijn dan de versie die Onkyo zelf meegeeft. Vriendin is ook nog niet echt overtuigd voor de noodzaak van een andere receiver.... (jullie kennen het vast wel).

Omgeving: Leiden zou handig zijn ;)

ps. heb deze ook in het kleine hifi vragen topic gegooid

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

N.a.v. de post van @LittleMaik heb ik nu ook zelf een wandpaneel gemaakt met Akotherm D40 panelen en ik moet zeggen dat het echt een verademing is. Achter mij heb ik nog akoestische wandpanelen opgehangen die passen bij onze muur.

(ik had hier ook al wat foto's gepost: ViezeVis in "Inrichting ter verbetering akoestiek")

Dank voor alle tips! :) Mijn zwager gaat er ws ook mee aan de slag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g06o121LUwjhidRekZvzTs0vhIk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amrA5YfrXlRFpvNfUXZOhYdd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQSotg6I0VRzBm4kugxrmPYZmg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kct35BEy7CO8cWH0tJ6ehNmy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LH9WmSJld1c_oWChDCcz1Claf0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XLGC4TAHtvwpkQe4rgjGkKi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q4dXXZvoKwQCembF9pWzpIT1Ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0eotGN1hJXR9xHoDsywwKux.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb niet gebruik gemaakt van ingebeitelde latten of hoekprofielen omdat de houten latten koud op elkaar echt al stevig genoeg waren. En met een hobby-nietmachine hebben we het doek vastgeniet. Uitlijnen is idd wat lastig, wij hebben het met gele schilderstape gedaan zodat je goed kon stellen. Als ophangsysteem heb ik schilderhijhaken gebruikt. Deze kunnen per stuk 18kg houden volgens de fabrikant: https://www.hornbach.nl/p...rijhaken-2-stuks/6088852/. Vervolgens met nylondraad en een vissersknoop het geheel vastgebonden.

[ Voor 11% gewijzigd door ViezeVis op 15-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleMaik
ViezeVis schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:28:
N.a.v. de post van @LittleMaik heb ik nu ook zelf een wandpaneel gemaakt met Akotherm D40 panelen en ik moet zeggen dat het echt een verademing is. Achter mij heb ik nog akoestische wandpanelen opgehangen die passen bij onze muur.

(ik had hier ook al wat foto's gepost: ViezeVis in "Inrichting ter verbetering akoestiek")

Dank voor alle tips! :) Mijn zwager gaat er ws ook mee aan de slag.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb niet gebruik gemaakt van ingebeitelde latten of hoekprofielen omdat de houten latten koud op elkaar echt al stevig genoeg waren. En met een hobby-nietmachine hebben we het doek vastgeniet. Uitlijnen is idd wat lastig, wij hebben het met gele schilderstape gedaan zodat je goed kon stellen. Als ophangsysteem heb ik schilderhijhaken gebruikt. Deze kunnen per stuk 18kg houden volgens de fabrikant: https://www.hornbach.nl/p...rijhaken-2-stuks/6088852/. Vervolgens met nylondraad en een vissersknoop het geheel vastgebonden.
Top hoor, fijn dat het gelukt is :) !
Merk je het verschil goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

LittleMaik schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Top hoor, fijn dat het gelukt is :) !
Merk je het verschil goed?
Zeker! Het is eigenlijk wel weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
  • Laatst online: 22:12
2 jaar geleden 3 akoestische panelen aan 2 muren opgehangen om de akoestiek te verbeteren. Dit heeft een behoorlijke verbetering tot gevolg gehad.

Met deze 3 panelen zijn dit de RT20 en RT30 waarden die ik meet.
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p34175399.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p53751550.jpg

Vandaag iemand op bezoek gehad om te kijken of het met extra panelen nog beter zou kunnen klinken. Wil dan eventueel 3 of 4 panelen aan het plafond bevestigen. Oppervlakte per paneel is 1,59m bij 1,19m.

Om te kijken wat effect van extra panelen zou zijn ze zowel horizontaal als verticaal in de kamer geplaatst. De panelen waren 1,59mx0,44m. Hiervan hebben we er 9 en 12 gebruikt om bij benadering hetzelfde effect te krijgen als met de panelen die ik eventueel uiteindelijk aan het plafond wil maken.

Met 9 panelen was dit het meetresultaat
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p477720156.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p381631470.jpg

Met 12 panelen was dit het meetresultaat
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p285971773.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p196790868.jpg

Verschil met de huidige situatie en de extra panelen was goed te horen. Vond het met 12 panelen het mooiste klinken. Zeker bij hogere volumes klonk het veel beter.

Voor de liefhebbers nog een SPL grafiekje. Dit is met 2 frontspeakers en sub en met gebruikmaking van Roomperfect van mijn Lyngdorf versterker.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p768906477-6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Faxe Mooie test. Begrijp ik het goed dat je met de extra panelen aan de wand en aan het plafond hebt getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
De 3 panelen die al aan de wand hangen heb ik uiteraard laten hangen. Om het effect van extra panelen aan het plafond te testen hebben we 9 en 12 kleinere panelen in de kamer geplaatst. Dit komt overeen met 3 of 4 panelen in de maat die het uiteindelijk gaat worden. De 9 en 12 test panelen lagen gedeeltelijk op de grond en gedeeltelijk stonden ze rechtop. Volgens mij maakt het qua effect niet zoveel uit of je panelen vlak op de grond legt of aan het plafond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Waar kan je kant en klare doeken voor een betaalbare prijs kopen voor akoestische schilderijen?

Decotex is de populairste keuze, alleen zie ik alleen dat je daar zelf een ontwerp moet aanleveren, waardoor de prijs ook hoger wordt.

Zijn er andere stofsoorten met leuke opdruk voor een betaalbaar prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:31
We hebben hier twee vitrinekasten van 125cm bij 230cm die een aantal cm van de muur af staan. Heeft het überhaupt nut om daar achter absorptiepanelen van Metisse of Akotherm op te hangen? Bijv. de D40/20 variant? Deze zou dan nog wel 1 cm van de muur en 1 cm van de achterkant van de kast vastgemaakt kunnen worden met afstandshouders. De D40/50 is helaas al te dik om het esthetisch ok nog mooi te houden.

Het gaat om galm tijdens het praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat is 'een aantal cm'? Als er 10 cm ruimte tussen de kast en de muur is, kan het geluid er nauwelijks achter komen en doen de absorptiepanelen vrijwel niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NicoHF schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:50:
Waar kan je kant en klare doeken voor een betaalbare prijs kopen voor akoestische schilderijen?

Decotex is de populairste keuze, alleen zie ik alleen dat je daar zelf een ontwerp moet aanleveren, waardoor de prijs ook hoger wordt.

Zijn er andere stofsoorten met leuke opdruk voor een betaalbaar prijsje?
`

Zolang de stof geen gladde of reflectief oppervlak hebben en je glas- of steenwol valt er niet uit, maakt het geen donder uit wat je als stof gebruikt. Ik zou even op de markt kijken of een stofeerderswinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:55:
[...]
`

Zolang de stof geen gladde of reflectief oppervlak hebben en je glas- of steenwol valt er niet uit, maakt het geen donder uit wat je als stof gebruikt. Ik zou even op de markt kijken of een stofeerderswinkel.
Thanks.
Heb je paar stofnamen waar ik online naar op kan zoeken?

Ik zoek stof met een leuk motiefje erop

Edit

Zou een dekbedovertrek bv ook werken?
Want die heb je in vele stijlen en kost haast niks.

[ Voor 10% gewijzigd door NicoHF op 30-10-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
NicoHF schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Thanks.
Heb je paar stofnamen waar ik online naar op kan zoeken?

Ik zoek stof met een leuk motiefje erop

Edit

Zou een dekbedovertrek bv ook werken?
Want die heb je in vele stijlen en kost haast niks.
Yep, kan prima.

Stofsoorten kan ook vanalles zijn katoen, linnen, tweed, canvas stof bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:47
Als de stof maar lucht door laat, eenvoudig te testen door er doorheen te ademen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
Ik wil de akoestiek in huis aanpakken. We hebben een woning met harde (PVC) vloer en wanden. Vooral spraak klinkt nu erg door, met 3 kinderen door elkaar. Lagere frequenties heb ik (denk ik) geen last van :).

Ik vind van die aluminium frames met doek eruit mooi uit zien, maar sla achterover van prijzen bij bijvoorbeeld Wallstars, bovendien weinig info wat ik precies hiervoor krijg.

De kosten van een frame zonder demping zijn nog te overzien voor een 25-27mm profiel van zeg 250*160 cm. Ik kan hierachter bijvoorbeeld Akotherm D40/25mm of Metisse PMA45/20mm (stuk goedkoper) stoppen. Blijft zoiets hangen, vastgehouden door het doek of moet dit alsnog worden vastgelijmd op de muur?

Zijn er nog andere dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faxe
Forum bericht

Gisteren zijn de 4 akoestische panelen die ik besteld had aan het plafond geïnstalleerd. Ik had al 2 panelen achter de luidsprekers en 1 op de achterwand. Die panelen die ik had zijn in totaal 6,3 m2 en de 4 die ik er bij heb gekregen 7,6 m2.

De kamer is 5,7x5,2 meter. De wanden van de kamer bestaan voor bijna 7 meter uit glas van de vloer tot aan het plafond.

Dit zijn de meetresultaten vanuit REW zonder akoestische panelen
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p116976692.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p228600674.jpg

Dit zijn de meetresultaten van een meeting die ik heb gedaan voor het plaatsen van de plafondplaten, dus met de panelen achter de speakers en achterwand.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p447945062.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p352618556.jpg

Na het plaatsen van de panelen aan het plafond zijn dit de meetresultaten.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p203635605.jpg
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p466676105.jpg

De panelen zijn volgens onderstaande tekening aan het plafond gemonteerd

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p309062117.jpg

Per saldo is het resultaat qua muziekweergave beter dan ik had verwacht. Toen de panelen er net hingen vond ik de ruimte wat “dood” overkomen maar het luisteren naar muziek pakt goed uit,

Op de versterker moet het volume nu wel wat verder open om te komen tot hetzelfde volume. Dat zal komen omdat een deel van het geluid wordt geabsorbeerd.

De panelen zijn via een frame aan het plafond gemonteerd en kunnen eenvoudig worden verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p773251112-6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p53301777-6.jpg

Het resultaat
Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p668838223-6.jpg

Mooie van deze panelen is dat ze niet heel kwetsbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://erbiemold.zenfolio.com/img/s/v-10/p20696717.jpg

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 13:18

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Wat voor platen zijn dat?

Mooie platenkast ook. /offtopic

[ Voor 5% gewijzigd door SannrHerr op 14-11-2024 14:28 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
SannrHerr schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:27:
[...]

Wat voor platen zijn dat?

Mooie platenkast ook. /offtopic
Het zijn Snowsound panelen van de firma Caimi. Verkrijgbaar in verschillende maten en kleuren. Je kunt ze met een frame direct aan het plafond bevestigen maar ook via kabels.

Dit is de website van de fabrikant: https://www.caimi.com/en/...-ceiling-acoustic-panels/

Goedkoop zijn ze niet maar naar mijn idee wel fraai en hoge afwerkingskwaliteit. Ik heb ze gekocht https://akoestiekboetiek.nl. de eigenaar daarvan is bij mij langs geweest met een aantal panelen om te beoordelen wat het deed met de akoestiek. Ze hebben ook een bedrijf wat eventueel de montage kan verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Er is in onze woning nog wat galm, wat ik probeer te dempen. Ben nu bezig met een hobby projectje, waarbij ik mijn oude piano ombouw tot meubel.

Nu heeft de piano achter het klankbord, dus gericht tegen de muur, een behoorlijke holle ruimte. Ik overweeg om hier geluidsabsorberend materiaal in te plaatsen. Echter kan dit überhaupt een geluidsabsorberend effect hebben, als dit materiaal wordt ingekapseld door hout en zelfs een ijzeren frame? Aan de achterzijde kan ik het wel afwerken met een doek dat geluidsgolven doorlaat, maar de afstand tussen de muur en de piano is slechts drie centimeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nee, dat gaat niet heel effectief zijn.
Als het helemaal ingebouwd zit doet het helemaal niks.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Oke, misschien een beetje vreemde eend in de bijt maar ik denk dat hier wel goede ideeën zitten.

Ik wil graag een Ducobox zo stil mogelijk maken/ophangen. Dit omdat deze mechanische ventilatie naast een slaapkamer komt te hangen. Hij komt niet op een stenen muur oid maar op een houten frame met rockwool en gipsplaten.
Deze box kan flink herrie maken en daarnaast ook resoneren. Ik zoek dus een goede manier om de box aan de muur te bevestigen.
De box klik je eenvoudig op een groene plaat, welke je aan de muur bevestigd met normale 40x4 schroeven en een plug.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcR_Wwyr7KOBqd-iRmdBrq13p6vat9Nb0cxLXt75_axkLLct4dMz0--G0BLhnpji91kU613yvGV5aFk1CUWd4ePody978WKyIUw5a-HyO1nxcyFd03T9sxeVSmJ4LOfrpGMAR47Lzg&usqp=CAc

Ik wil het liefste de box ontkoppelen. Ik dacht eerst om deze op een rubberen mat/tegel te bevestigen en die da aan de muur, maar dat gaat niet echt lukken.
Hebben jullie een idee hoe ik de groene plaat het beste kan ontkoppelen van de muur? Of zijn er speciale schroeven/pluggen die ontkoppelen en is een rubberen mat er tussen prima?

Qua geluid is er een Duco Silent Plus pakket van rond de €100 8)7 voor wat interne demping. Maar misschien kan dat goedkoper?
https://www.cvtotaal.nl/d...20deze%20niet%20gebruikt.

Alle input is welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-04 08:54
CPM schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:31:
Oke, misschien een beetje vreemde eend in de bijt maar ik denk dat hier wel goede ideeën zitten.

Ik wil graag een Ducobox zo stil mogelijk maken/ophangen. Dit omdat deze mechanische ventilatie naast een slaapkamer komt te hangen. Hij komt niet op een stenen muur oid maar op een houten frame met rockwool en gipsplaten.
Deze box kan flink herrie maken en daarnaast ook resoneren. Ik zoek dus een goede manier om de box aan de muur te bevestigen.
De box klik je eenvoudig op een groene plaat, welke je aan de muur bevestigd met normale 40x4 schroeven en een plug.

[Afbeelding]

Ik wil het liefste de box ontkoppelen. Ik dacht eerst om deze op een rubberen mat/tegel te bevestigen en die da aan de muur, maar dat gaat niet echt lukken.
Hebben jullie een idee hoe ik de groene plaat het beste kan ontkoppelen van de muur? Of zijn er speciale schroeven/pluggen die ontkoppelen en is een rubberen mat er tussen prima?

Qua geluid is er een Duco Silent Plus pakket van rond de €100 8)7 voor wat interne demping. Maar misschien kan dat goedkoper?
https://www.cvtotaal.nl/d...20deze%20niet%20gebruikt.

Alle input is welkom. :)
Heel toevallig ben ik net met een verbouwing bezig waar ik ook een mechanische ventilatie naast een open slaapkamer heb gemaakt. Deze hangt onder een zelfgemaakte trap. Uit voorzorg voor resoneren heb ik de constructie (hout) aan de trap vastgezet met gyproc akoestisch tape ertussen.

Daarna afgewerkt met gipsplaten en heb helemaal geen last van resoneren. Uiteindelijk komt er nog een geïsoleerde deur voor om het geluid helemaal te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wookson
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-04 23:28
Goedemiddag

Is het nuttig om de holle wand (nog te plaatsen in gyproc) waartegen de tv komt te voorzien van akoestische isolatie?

Gaat dit in mijn woonkamer een betere akoustiek geven? Het is dus niet om het geluid te isoleren naar de buren toe of zo, enkel om de geluidskwaliteit in mijn eigen woonkamer te verbeteren..
(7.2 Marantz cinema 60 met Dali Zensor speakers)

Zoja welke isolatie gebruik ik dan best?

Cross posten is niet de bedoeling. Je hebt nu de goede plek gevonden voor je vraag gelukkig :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 03-12-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 10:21
Wookson schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:15:
Goedemiddag

Is het nuttig om de holle wand (nog te plaatsen in gyproc) waartegen de tv komt te voorzien van akoestische isolatie?

Gaat dit in mijn woonkamer een betere akoustiek geven? Het is dus niet om het geluid te isoleren naar de buren toe of zo, enkel om de geluidskwaliteit in mijn eigen woonkamer te verbeteren..
(7.2 Marantz cinema 60 met Dali Zensor speakers)

Zoja welke isolatie gebruik ik dan best?
Valt ongeveer in deze categorie aan verbetering: Tommy The Cat in "Het grote akoestiek topic"

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Wheelchairguy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-12-2024
Misschien weet iemand hier dit wel:
Ik ben opzoek naar een soort box-in-box systeem wat bestaat uit een metalen frame waar je wand en plafond panelen op kan hangen en waar ik geluidskabels overheen kan trekken voor surround speakers.
Iemand een idee of dit bestaat en waar ik dan het best terecht kan? Ik woon vlak onder Den Haag.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 14:44
Een systeemplafond bedoel je? Dat bestaat wel ja :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
We waren op zoek naar iets voor aan de muur in de woonkamer om de akoestiek te verbeteren wat ook esthetisch in de smaak viel. We hebben uiteindelijk 2 akoestische panelen gemaakt geïnspireerd op 3D kunst wat we online tegenkwamen. We hebben geen voor/na meting gedaan maar merken een goed verschil qua galm!

Gebruikte materialen:
  • 2x baklijst 80x100
  • 1x MDF plaat (4mm) in de baklijst gemonteerd om Akotherm tegenaan te plakken
  • 4x Akotherm D40/20 120x100 en patronen uitgeknipt met schaar. Materiaal is niet ideaal om te knippen maar het is heel behoorlijk gelukt, als je het niet van al te dichtbij bekijkt 😉.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL11IIhzJ-5NI29D2PfDSz1R6A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRPCZpIYLg8IBp7minv55k8z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wySJLZltdcufIZfsW05gejg02N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNN3Jddl0oRopPQUoY4HQawp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:40
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het maken van een PEQ profiel met behulp van apps zoals REW of House Curve en een Dayton iMM-6 microfoon? Ik denk er over om hiermee aan de slag te gaan met mijn Wiim Mini en Qudelix 5k om het maximale uit mijn huiskamer stereo te halen, maar ben (voordat ik een microfoon aanschaf) benieuwd of dit een zinvolle onderneming is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Aziraphale schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:48:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het maken van een PEQ profiel met behulp van apps zoals REW of House Curve en een Dayton iMM-6 microfoon? Ik denk er over om hiermee aan de slag te gaan met mijn Wiim Mini en Qudelix 5k om het maximale uit mijn huiskamer stereo te halen, maar ben (voordat ik een microfoon aanschaf) benieuwd of dit een zinvolle onderneming is.
Je wilt meten met REW en de Qudelix 5K als EQ gebruiken? Ik heb even gegoogled, maar je kan niet rechtstreeks EQ filters importeren vanuit REW naar het lijkt. Je kan wel de analoge filter implementatie overnemen, dus in REW meten, EQ filters aanmaken binnen REW (makkelijk). En die waarden overnemen in Qudelix (frequentie, gain, Q). Het enige nadeel is dat er geen universele definitie van Q bestaat, dus dat maakt dat het een kleine beetje trial en error is.

De Dayton imm 6 heb ik zelf nooit gebruikt, maar het lijkt me niet ideaal met REW. Zo te zien heb je geen variabele gain. Ik weet niet zeker of het gaat werken als je deze aansluit op de mic input van een laptop.

Wat wel zeker weten werkt, is de Umik-1 van MiniDSP.

Verder is van toepassing wat ik het andere topic zei, dat het belangrijk is te realiseren dat lage tonen en hoge tonen akoestiek wezenlijk verschillen en dat eq voor lage tonen heel goed werkt maar dat je dit voor hoge tonen anders moet aanpakken. Ik zou beginnen met de lage tonen (=<200Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Jag schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Je wilt meten met REW en de Qudelix 5K als EQ gebruiken? Ik heb even gegoogled, maar je kan niet rechtstreeks EQ filters importeren vanuit REW naar het lijkt. Je kan wel de analoge filter implementatie overnemen, dus in REW meten, EQ filters aanmaken binnen REW (makkelijk). En die waarden overnemen in Qudelix (frequentie, gain, Q). Het enige nadeel is dat er geen universele definitie van Q bestaat, dus dat maakt dat het een kleine beetje trial en error is.

De Dayton imm 6 heb ik zelf nooit gebruikt, maar het lijkt me niet ideaal met REW. Zo te zien heb je geen variabele gain. Ik weet niet zeker of het gaat werken als je deze aansluit op de mic input van een laptop.

Wat wel zeker weten werkt, is de Umik-1 van MiniDSP.

Verder is van toepassing wat ik het andere topic zei, dat het belangrijk is te realiseren dat lage tonen en hoge tonen akoestiek wezenlijk verschillen en dat eq voor lage tonen heel goed werkt maar dat je dit voor hoge tonen anders moet aanpakken. Ik zou beginnen met de lage tonen (=<200Hz).
Ik wil ergens mee meten (kan REW zijn, maar ook iets anders) en dan de EQ filters gebruiken voor de PEQ van de Qudelix 5K en de Wiim Mini. Die gewoon overtypen is geen punt, dat heb ik met de filters van Oratory1990 voor mijn koptelefoon ook gedaan.

Die MiniDSP heb ik ook gezien, maar vind ik nog vrij prijzig om eens te proberen. Dan vind ik die iMM-6 beter te doen. :) Maar ik kwam ook nog HouseCurve tegen en dat schijnt gewoon met de microfoon van mijn iPad te werken. Misschien dat ik dat eerst eens test en als dat merkbaar verbetering geeft kan ik nog verder kijken.

Stuur je trouwens bij het eq-en van speakers ook op een bepaalde curve, zoals de Harman bij koptelefoons? Of wil je juist een vlakke respons krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Aziraphale schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Ik wil ergens mee meten (kan REW zijn, maar ook iets anders) en dan de EQ filters gebruiken voor de PEQ van de Qudelix 5K en de Wiim Mini. Die gewoon overtypen is geen punt, dat heb ik met de filters van Oratory1990 voor mijn koptelefoon ook gedaan.

Die MiniDSP heb ik ook gezien, maar vind ik nog vrij prijzig om eens te proberen. Dan vind ik die iMM-6 beter te doen. :) Maar ik kwam ook nog HouseCurve tegen en dat schijnt gewoon met de microfoon van mijn iPad te werken. Misschien dat ik dat eerst eens test en als dat merkbaar verbetering geeft kan ik nog verder kijken.

Stuur je trouwens bij het eq-en van speakers ook op een bepaalde curve, zoals de Harman bij koptelefoons? Of wil je juist een vlakke respons krijgen?
Het toepassen van full range house curves bij inroom metingen vind ik geen zinnige bezigheid. Het probleem is dat direct en gereflecteerd geluid in de metingen gecombineerd zitten en je het niet uit elkaar kan trekken. Het directe en indirecte geluid uit een luidspreker hebben een verschillende spectrale inhoud, met name bij niet zo goede luidspreker ontwerpen. Je gehoor onderscheidt wel direct en indirect en het is belangrijk dat het directe geluid vlak is. Als je de optel som gaat corrigeren doe je het directe geluid geweld aan op een onvoorspelbare wijze. Dat maakt alle auto EQ systemen hit or miss en je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Geen aanrader dus.

Voor de lage tonen werkt het anders, daar maakt je gehoor geen onderscheid tussen directe en indirect en hoor je alleen de optelsom. Daar heb je grote variaties in de response door de ruimte modi / staande golven. Het is heel nuttig om daar te pieken te temmen met EQ, niet zelden gaat het dan van one note wonder bass naar een heel pallet aan verschillende tonen.

Daarom is mijn advies om alleen onder de 200Hz te EQ-en. Als je meer achtergrond informatie wilt, kan je dit artikel lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jag Dankjewel, ik ga lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Het toepassen van full range house curves bij inroom metingen vind ik geen zinnige bezigheid. Het probleem is dat direct en gereflecteerd geluid in de metingen gecombineerd zitten en je het niet uit elkaar kan trekken. Het directe en indirecte geluid uit een luidspreker hebben een verschillende spectrale inhoud, met name bij niet zo goede luidspreker ontwerpen. Je gehoor onderscheidt wel direct en indirect en het is belangrijk dat het directe geluid vlak is. Als je de optel som gaat corrigeren doe je het directe geluid geweld aan op een onvoorspelbare wijze. Dat maakt alle auto EQ systemen hit or miss en je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Geen aanrader dus.

Voor de lage tonen werkt het anders, daar maakt je gehoor geen onderscheid tussen directe en indirect en hoor je alleen de optelsom. Daar heb je grote variaties in de response door de ruimte modi / staande golven. Het is heel nuttig om daar te pieken te temmen met EQ, niet zelden gaat het dan van one note wonder bass naar een heel pallet aan verschillende tonen.

Daarom is mijn advies om alleen onder de 200Hz te EQ-en. Als je meer achtergrond informatie wilt, kan je dit artikel lezen.
Dit is ook een reden waarom naar mijn mening de DIRAC aanpak nooit lekker klinkt. :X

Overigens is dit nog ietwat op te rekken wanneer er twee subs (van tenminste 4) symmetrische staan opgesteld bij de mains.
Dan kun je soms nog wel naar 250-300Hz, maar dat is het dan wel.
Overigens zit je dan ook wel gauw in het gebied dat de subwoofer zelf allerlei problemen kan gaan krijgen in de freq resp (en eventueel IMD)

Er zijn er ook die vinden dat multisub EQ helemaal niet lekker meer klinkt bij hoger dan 2x de eerste mode.
Echter ben ik dat nooit echt tegengekomen in de literatuur.

Ik denk persoonlijk dat het sterk afhangt van hoe het allemaal gepositioneerd is.
Het principe blijft altijd hetzelfde, hoe meer (random) subs je in een ruimte neerzet, hoe meer gemiddeld en vlak de distributie wordt.

One World Concepts

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste