PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ik zag deze week een (serieuze) video over iemand die op een simpele, goedkope manier hele goede geluidsabsorberende panelen zelf maakte.
Benodigdheden: Een paar vuren latten, wat schroeven, beetje houtlijm, niettacker en (en nou komt ie) badstof handdoeken/baddoeken van de kringloop.
Je maakt een frame, wat kleiner dan de handdoek en je vouwt daar een handdoek omheen en niet die vast aan de binnenkant van het frame. Dan vul je het frame op met op maat geknipte handdoeken (ongeveer 8 lagen). Een laatste handdoek eroverheen leggen en beginnen met de op maat geknipte handdoeken met een paar steken aan die handdoek vast te zetten (tegen het uitzakken). Die laatste handdoek ook vastnieten aan het frame. Het eindresultaat zag er eigenlijk goed uit en het werkte prima. Hij had een aantal van deze panelen in zijn opnamestudio hangen en liet ook het verschil horen, dat deed niet onder voor dure akoestische panelen.
Benodigdheden: Een paar vuren latten, wat schroeven, beetje houtlijm, niettacker en (en nou komt ie) badstof handdoeken/baddoeken van de kringloop.
Je maakt een frame, wat kleiner dan de handdoek en je vouwt daar een handdoek omheen en niet die vast aan de binnenkant van het frame. Dan vul je het frame op met op maat geknipte handdoeken (ongeveer 8 lagen). Een laatste handdoek eroverheen leggen en beginnen met de op maat geknipte handdoeken met een paar steken aan die handdoek vast te zetten (tegen het uitzakken). Die laatste handdoek ook vastnieten aan het frame. Het eindresultaat zag er eigenlijk goed uit en het werkte prima. Hij had een aantal van deze panelen in zijn opnamestudio hangen en liet ook het verschil horen, dat deed niet onder voor dure akoestische panelen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Heb je een linkje van de video met daarin het eind resultaat?Yaksa schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:33:
Ik zag deze week een (serieuze) video over iemand die op een simpele, goedkope manier hele goede geluidsabsorberende panelen zelf maakte.
Ik moest even zoeken in m'n browsergeschiedenis, maar hier is tie.NicoHF schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:04:
[...]Heb je een linkje van de video met daarin het eind resultaat?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Alweer ruim een jaar geleden kwam ik hier met een adviesvraag, en bovenstaand was voor mij de oplossing voor een 'staande golf'.Tommy The Cat schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:54:
Inmiddels heb ik geëxperimenteerd met het afsluiten van de baspoort. Ik heb tochtstrip van zacht en stevig epdm gehaald en dat op verschillende manieren en met verschillende mate van afsluitingen toegepast. De poort is nu voor een goede 95 procent afgesloten. Voor een gelijkmatige doorgang heb ik twaalf kort afgeknipte stukken naast elkaar geplaatst. Ipv één lange strip die geheel afsluit en twee gaten doorlaat. In dat laatste geval wordt er met grotere kracht/snelheid lucht doorgeperst. Zonder dat ergens op te baseren leek mij dat niet de beste oplossing.
Op aanraden van de fabrikant heb ik de -2db afstelling op de speakers zelf weer teruggezet op 0 voor de midrange balans. Vervolgens heb ik in bluOS de lage tonen alsnog op -4db gezet.. Zonder deze aanpassing heeft de bas alsnog teveel impact.
Wereld van verschil. De drukzettende basstonen zijn gedempt. Ik kan mij laten overweldigen door het geluid zonder dat als een belasting aan de oren te ervaren. Het lijkt er ook op dat hoge harde tonen - die heel soms ook belastend konden zijn - eveneens niet meer belasten. Maar dat kan ik niet verklaren, aan hoog heb ik niks veranderd.
Her en der lees ik dat het afstoppen van de baspoorten niet de voorkeur geniet, dat vrije baspoorten het beste geluid geeft. Dat kan natuurlijk verschillen per speakerset/ruimte/luisteraar, etc. Al zou de geluidskwaliteit in mijn geval hoe dan ook zijn aangetast, ik kan het niet constateren. En dan is het natuurlijk goed.
Kortom, erg blij met deze aanpassing. De tijd van echt muziek luisteren is aangebroken.
Inmiddels is Dirac Live beschikbaar voor mijn Bluesound Node X, en was ik toch nieuwsgierig naar waar deze software toe in staat is. Vorige week heb ik bij de stilte van de nacht verschillende metingen gedaan, met de basreflexpoorten open. Vervolgens heb ik de target curve toegepast. Ik had er eerlijk gezegd niet veel verwachtingen van - dus die waren eenvoudig te overtreffen - maar: wow. De baspiek is nu ook met de basreflexpoort open verdwenen. Als bonus klinken met name klassieke stukken met veel instrumenten ook beter; de instrumenten zijn beter gescheiden. Oftewel ik laat de basreflexpoorten open en behoud deze setting.
Waar ik dacht niet meer te kunnen verbeteren, toch weer een grote stap vooruit gezet. Met nog meer luisterplezier.
Hier de meting en de correctie:
:strip_exif()/f/image/oAE84MCbLa438ZpfMR7JXGF2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jqRZ4KIE5k3MrgCwzGelAFh1.jpg?f=fotoalbum_large)