Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 21 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen het laag eq en he? Welke calibratie file je dan gebruikt maakt dan ook niet meer uit.

Ik neem aan dat je de minidsp alleen voor je sub gebruikt? Op hoeveel posities wil je meten?

Ik zou beginnen met je mains meten. Daarna je sub, en daarna samen.

Waarschijnlijk is het slim om eerst je receiver je mains te laten corrigeren. Met je meting kan je controleren dat er geen grote pieken meer inzitten.

Vervolgens zet je de sub erbij. Vergeet niet dat je meer kan dan alleen eq. Je kan een beetje delay toevoegen (als je sub al verder staat dan je mains niet teveel). En evt een low pass (of gekke dingen als een all pass).

Door te tweaken met deze instellingen kan je optelling goed krijgen en het aantal gaten in de response pogen te verminderen.

Als laatste stap hooi je dan nog eq over de opgetelde response van sub en mains. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:17
Jag schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:22:
Alleen het laag eq en he? Welke calibratie file je dan gebruikt maakt dan ook niet meer uit.

Ik neem aan dat je de minidsp alleen voor je sub gebruikt? Op hoeveel posities wil je meten?

Ik zou beginnen met je mains meten. Daarna je sub, en daarna samen.

Waarschijnlijk is het slim om eerst je receiver je mains te laten corrigeren. Met je meting kan je controleren dat er geen grote pieken meer inzitten.

Vervolgens zet je de sub erbij. Vergeet niet dat je meer kan dan alleen eq. Je kan een beetje delay toevoegen (als je sub al verder staat dan je mains niet teveel). En evt een low pass (of gekke dingen als een all pass).

Door te tweaken met deze instellingen kan je optelling goed krijgen en het aantal gaten in de response pogen te verminderen.

Als laatste stap hooi je dan nog eq over de opgetelde response van sub en mains. Succes!
Ik ga alleen het laag meten inderdaad. Ik ga alleen op mijn luisterpositie meten en daar meerdere metingen doen, dus de UMIK wat hoger/lager, ietsje naar links/rechts, etc. en daar de average van pakken. De MiniDSP gaat inderdaad voor de sub gebruikt worden.

Mijn receiver (Pioneer VSX932 / MCACC) meet alleen de basis overigens dus afstand, gain, crossover, large/small. Dat kan ik prima zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

MCACC kan ook staande golven detecteren en killen toch? Dat kon mijn VSX 921 iig wel

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker, en je kan zelfs handmatig de filters instellen dan wel aanpassen. Erg handig. Je kan het ook gebruiken of je mains mee te corrigeren maar het voor je sub uitzetten zodat je die met je mini dsp kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Jag @JvS Klopt, die opties heb ik wel gezien, maar ik vond de sliders niet heel erg uitgebreid om het zo maar te zeggen? Als in, er zaten grote frequentiestappen tussen elke slider in.

Afijn, eerste metingen 'geprobeerd':

Dit valt best mee toch? Of ik interpreteer hem verkeerd :9
EDIT: Blijkbaar iets verkeerd staan, maar ben er nog niet achter wat. VAR smoothing gebruikt, all SPL.

[ Voor 47% gewijzigd door vinom op 11-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij smooth je veel te veel, ik geloof er helemaal niets van dat je geen nulls of pieken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:05:
Volgens mij smooth je veel te veel, ik geloof er helemaal niets van dat je geen nulls of pieken hebt.
Heb Var smoothing aangeklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is geen realistische in-room respons inderdaad, dat bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Hmm, ik ga de settings nog eens nalopen dan. Heb die van de how to over genomen die ik eerder had gepost.
Edit: ingezoomd op de Y axis, en nu is er wel wat meer te zien. Maar of het helemaal klopt...

[ Voor 31% gewijzigd door vinom op 05-08-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit ziet er al wat realistischer uit, de dip op 75hz en 90hz zie je vaker net zoals de bump rond de 50hz. Opvallend is dat je subwoofer net zo laag gaat als je mains, daar klopt er denk ik iets niet qua instellingen. Vlak tot 30hz lukt met vrijwel elke subwoofer en 20hz vaak ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat voor resultaat komt er uit als VAR Smoothing uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vinom smoothing mag uit of op max 1/12e octaaf ofzo.

Was deze meting met sub actief? Want 30hz is al ruim 20dB afgevallen tov 50hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Verwijderd @Jag Nieuwe meting gedaan met alleen de sub, VAR smoothing uit, weinig verschil te zien met de eerste die ik poste.

[ Voor 57% gewijzigd door vinom op 11-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
Misschien wel zo handig om de assen gelijk te houden als je meerdere metingen deelt, anders kun je best een vertekend beeld geven.

De mannen met verstand kunnen je daar wel het best over informeren, die zijn vast beter in het interpreteren dan ik d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door LuisjeNL op 05-08-2020 23:32 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Nou inmiddels een week verder, maar ik loop toch tegen wat zaken aan. Inmiddels ook gepost in het AVS forum om te kijken of ik wat verder kan komen.

Schijnbaar is mijn frequentie verloop/respons (?) afwijkend van zoals het zou moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOCyIzht_dnOCOCDDS-imMMKZhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjqUPXS7xmHZKpof36KHw27L.jpg?f=fotoalbum_large
Something still looks peculiar with your measurements. Shown below are my measurements for comparison. Notice that the four measurements track together up to around 80Hz, at which the sub response starts to roll of (as expected). The mains don't roll off (also as expected). In your measurements, the sub AND the mains roll off above the crossover point, and are showing down 30-40dB at 200Hz. That is not normal behavior. And the low end has a severe roll-off from a peak of 100dB at 50Hz, down 30dB at 20Hz. I can't tell whether what you are showing is how your setup is performing, or whether you still have an issue with the measurements, but it certainly doesn't look good.
Dus ik ben even het spoor bijster waarom dit er zo uit ziet. Ik ga eens mijn mains meten zonder subwoofer aan en kijken of die een goed frequentie verloop gaan geven, zonder dat de sub er doorheen zit. Voor de rest heb ik alles nagelopen qua settings wat dit mogelijk zou kunnen veroorzaken. Overigens, dit is puur de meting zoals het nu is. Nog niks met de DSP gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:53:
Nou inmiddels een week verder, maar ik loop toch tegen wat zaken aan. Inmiddels ook gepost in het AVS forum om te kijken of ik wat verder kan komen.

Schijnbaar is mijn frequentie verloop/respons (?) afwijkend van zoals het zou moeten zijn:
[Afbeelding]

[...]

Dus ik ben even het spoor bijster waarom dit er zo uit ziet. Ik ga eens mijn mains meten zonder subwoofer aan en kijken of die een goed frequentie verloop gaan geven, zonder dat de sub er doorheen zit. Voor de rest heb ik alles nagelopen qua settings wat dit mogelijk zou kunnen veroorzaken. Overigens, dit is puur de meting zoals het nu is. Nog niks met de DSP gedaan.
Als je nu eens een vers plaatje van je eigen metingen erbij post, want zonder heeft jouw bericht eigenlijk niet veel nut ;) We kunnen niet begrijpen wat je bedoeld als je het hebt over 'mijn respons wijkt af'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Verwijderd Dat is mijn plaatje :) Of is de afbeelding niet zichtbaar?

[ Voor 45% gewijzigd door vinom op 11-08-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:08:
@Verwijderd Dat is mijn plaatje :) Of is de afbeelding niet zichtbaar?
Ok. Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Het lijkt alsof de crossover voor de speakers op 50 Hz staat, maar dat diezelfde filtersetting ook voor je sub wordt toegepast. Normaal gesproken zou je verwachten dat je sub juist onder de 50 HZ naar lagere frequenties ophoog loopt (20 Hz hoog, en rond 50 Hz een slope naar beneden). Nu is het andersom.

Ergens wordt een verkeerde frequentiescheiding toegepast. De sub zit echt op een sub-uitgang en niet op een speaker-uitgang hoop ik ? (ik zeg maar iets simpels).

Welke sub had je ook alweer ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Ok. Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Het lijkt alsof de crossover voor de speakers op 50 Hz staat, maar dat diezelfde filtersetting ook voor je sub wordt toegepast. Normaal gesproken zou je verwachten dat je sub juist onder de 50 HZ naar lagere frequenties ophoog loopt (20 Hz hoog, en rond 50 Hz een slope naar beneden). Nu is het andersom.

Ergens wordt een verkeerde frequentiescheiding toegepast. De sub zit echt op een sub-uitgang en niet op een speaker-uitgang hoop ik ? (ik zeg maar iets simpels).

Welke sub had je ook alweer ?
De sub zit op de juiste uitgang inderdaad. Kan eigenlijk niet missen op mijn receiver. Ik heb een Jamo S810.
Het enige wat het nog kan zijn en ik ga checken is:
Note: If you are using a setup that has full 8-channel support and you are taking one of the
measurements above that involve both the main speaker(s) and the sub(s), do not select the sub
channel as well as the speaker channel(s). The bass frequencies are routed to the sub(s) by bass
management in the AVR (assuming the speakers are set to “small”, of course). If you include HDMI4
(the LFE channel), you will be doubling up the bass in the measurement, and it will not be accurate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

De sub zit op de juiste uitgang inderdaad. Kan eigenlijk niet missen op mijn receiver. Ik heb een Jamo S810.
Het enige wat het nog kan zijn en ik ga checken is:

[...]
Kan je in je receiver een LFE frequency instellen? Zet die dan op 120Hz of hoger of op LFE.

Dus de cross-over 50Hz ingesteld bij de main/center/surround, en LFE cutoff/frequency op 120Hz (LFE).

Anders weet ik het ook niet waarom er ern highpass filter op je sub wordt toegepast.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Kan je in je receiver een LFE frequency instellen? Zet die dan op 120Hz of hoger of op LFE.

Dus de cross-over 50Hz ingesteld bij de main/center/surround, en LFE cutoff/frequency op 120Hz (LFE).

Anders weet ik het ook niet waarom er ern highpass filter op je sub wordt toegepast.
Helaas kan ik alleen op mijn receiver een globale crossover instellen, die staat nu op 80Hz. Fysiek op de subwoofer heb een draaiknop van de crossover, deze staat gewoon uit laat maar zeggen. Ik zal het nog wel even checken straks. De gain en crossover knoppen zitten aan de onderkant van de subwoofer.

[ Voor 8% gewijzigd door vinom op 11-08-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:53:

[Afbeelding]

[...]

Het lijkt me niet helpen om op 2 fora simultaan te werken. Ik zou dit even systematisch aanpakken, en dit heb ik eerder gezegd geloof ik, en daarom beginnen met het meten van alleen de sub. Even analyseren wat er nou precies gebeurt. Dus ik zou even zonder tussenkomst van de receiver alleen de sub meten. Ik denk dat het zinvol is om 4 verschillende plekken te meten: luisterpositie, 2 totaal andere plekken (bijv hoek van de kamer en bij zijwand) en een nearfield meting van de sub (met mic tussen BR poort en driver zo dichtbij mogelijk). Dit met als doel om te kijken wat de response van de sub zelf is en wat ruimte/staande golven effect is (eigenlijk is nearfield + luisterposite voldoende, maar near field van een BR sub is nogal lastig/imperfect, dus vandaar de 2 extra posities). En dat dan hier posten (alles zonder smoothing graag) :). Gaan we van daaruit verder!

Je Jamo sub is echt een bescheiden subje, daar moet je niet tot 20Hz lineair mee willen halen (daar je sowieso een serieus totaal aan conus oppervlakte voor nodig om dat ook tot een werkbaar spl weer te geven). Het zal eerder vanaf 30-35Hz worden met een high pass eronder om woofer te beschermen (scheelt de wereld!). Het alternatief is sub gesloten maken en linkwitz transform erop, dan kan je zo diep als je wilt maar met belangrijk minder max output. Ik kan heel makkelijk even een minidsp file voor je maken, hele kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Helaas kan ik alleen op mijn receiver een globale crossover instellen, die staat nu op 80Hz. Fysiek op de subwoofer heb een draaiknop van de crossover, deze staat gewoon uit laat maar zeggen. Ik zal het nog wel even checken straks. De gain en crossover knoppen zitten aan de onderkant van de subwoofer.
Met de crossover op de subwoofer die uit staat hoop ik dat je voledig open bedoelt?
Zet je die op zn laagste stand pakt ie enkel tonen daaronder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Het lijkt me niet helpen om op 2 fora simultaan te werken. Ik zou dit even systematisch aanpakken, en dit heb ik eerder gezegd geloof ik, en daarom beginnen met het meten van alleen de sub. Even analyseren wat er nou precies gebeurt. Dus ik zou even zonder tussenkomst van de receiver alleen de sub meten. Ik denk dat het zinvol is om 4 verschillende plekken te meten: luisterpositie, 2 totaal andere plekken (bijv hoek van de kamer en bij zijwand) en een nearfield meting van de sub (met mic tussen BR poort en driver zo dichtbij mogelijk). Dit met als doel om te kijken wat de response van de sub zelf is en wat ruimte/staande golven effect is (eigenlijk is nearfield + luisterposite voldoende, maar near field van een BR sub is nogal lastig/imperfect, dus vandaar de 2 extra posities). En dat dan hier posten (alles zonder smoothing graag) :). Gaan we van daaruit verder!

Je Jamo sub is echt een bescheiden subje, daar moet je niet tot 20Hz lineair mee willen halen (daar je sowieso een serieus totaal aan conus oppervlakte voor nodig om dat ook tot een werkbaar spl weer te geven). Het zal eerder vanaf 30-35Hz worden met een high pass eronder om woofer te beschermen (scheelt de wereld!). Het alternatief is sub gesloten maken en linkwitz transform erop, dan kan je zo diep als je wilt maar met belangrijk minder max output. Ik kan heel makkelijk even een minidsp file voor je maken, hele kleine moeite.
Dank voor je reactie! Het is meer mijn enthousiasme dat ik er graag mee aan de gang ga. Het is niet mijn bedoeling om iemand te passeren door op 2 fora actief zijn hierover. Ik waardeer alle input en kennis enorm.

Ik zal eerdaags de metingen doen die je voorstelt. Ik ben mij ervan bewust dat het een bescheiden subwoofer is, daar zijn de prijs en specs immers ook naar. Minimale frequentie van de subwoofer is slechts 36Hz, dus ik verwacht ook niks van alles wat daaronder zit. Ik ben voor nu echter gebonden aan een slaapkamer, waarin ruimte en plaatsing beperkt is. Over een jaartje of drie (hopelijk eerder) gaat het hele spul naar beneden en kan ik hopelijk op multisub over. Voor nu roeien met de riemen die ik heb :)

Dan de domme vraag: een meting van de sub doen, zonder de receiver? Ik heb al even opgezocht hoe dan, maar die moet je mij even toelichten. Aansluiten op de MiniDSP ofzo?

Je hebt het over een MiniDSP file maken, waarin verschilt die als ik hem zou maken met REW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon de bron van het geluid (een pc?) rechtstreeks op de sub aansluiten. Lowpass van de sub ergens op 80hz zetten en meten maar op die 4 plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Goofy1978 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:05:
[...]

Met de crossover op de subwoofer die uit staat hoop ik dat je voledig open bedoelt?
Zet je die op zn laagste stand pakt ie enkel tonen daaronder mee.
Volledig open, dat bedoel ik inderdaad. Net nog gecheckt :)
JvS schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:11:
Gewoon de bron van het geluid (een pc?) rechtstreeks op de sub aansluiten. Lowpass van de sub ergens op 80hz zetten en meten maar op die 4 plekken.
Ik gebruik tot nu toe mijn laptop voor de REW software, maar die heeft alleen een 3,5mm jack. Past de subwoofer kabel niet in lijkt mij. Ik heb misschien nog wel een rood/wit naar 3,5mm jack liggen.

Edit: rood/wit naar 3.5mm jack werkt. Weliswaar alleen rood aangesloten, omdat de sub maar 1 ingang heeft.

Edit 2: @Jag @JvS
Hierbij de metingen, allemaal gedaan op 90db, receiver er tussen uit en geen smoothing gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHftWkh2ro-k6AnP5TVVo8hC1nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14CukO4zXTzl30H6b6pKAlY5.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 3: ik bedenk me zojuist dat ik niet goed heb gelezen :9 Ik heb mijn subwoofer verplaatst naar verschillende plekken, ipv de microfoon zoals je vroeg. Behalve bij BR&Driver meting, daar heb ik de microfoon wel verplaatst.
Goed, morgen weer een dag. Misschien kun je er toch wat nuttigs uithalen.

Edit 4: ditmaal de microfoon geplaatst en op dezelfde verschillende plekken gezet waar de sub stond gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cr_XTC3YPgvONTZusGsvjexT67E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLRpMFmjWojSY9Msb054Xns9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door vinom op 12-08-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:45:
[...]

Volledig open, dat bedoel ik inderdaad. Net nog gecheckt :)

[...]

Ik gebruik tot nu toe mijn laptop voor de REW software, maar die heeft alleen een 3,5mm jack. Past de subwoofer kabel niet in lijkt mij. Ik heb misschien nog wel een rood/wit naar 3,5mm jack liggen.

Edit: rood/wit naar 3.5mm jack werkt. Weliswaar alleen rood aangesloten, omdat de sub maar 1 ingang heeft.

Edit 2: @Jag @JvS
Hierbij de metingen, allemaal gedaan op 90db, receiver er tussen uit en geen smoothing gebruikt:
[Afbeelding]

Edit 3: ik bedenk me zojuist dat ik niet goed heb gelezen :9 Ik heb mijn subwoofer verplaatst naar verschillende plekken, ipv de microfoon zoals je vroeg. Behalve bij BR&Driver meting, daar heb ik de microfoon wel verplaatst.
Goed, morgen weer een dag. Misschien kun je er toch wat nuttigs uithalen.

Edit 4: ditmaal de microfoon geplaatst en op dezelfde verschillende plekken gezet waar de sub stond gisteren:
[Afbeelding]
Ah lekker bezig! Dit gaat helemaal goed komen. Aan de nearfield response is te zien dat reponse tot ongeveer 35hz de limiet is. Alternatief is gesloten maken en linkwitz tranform, maar daarvoor is enkel 10inch wel weinig (kan je nog ook nog in 2e instantie proberen, leuk om te vergelijken en niet veel werk!).

Ik zou een 4e orde high pass toevoegen @35hz met een wat hogere Q. Target spl 90 dB (in je huidige meting). En geen low pass, dat doet je receiver dan. Dit kun je allemaal in het EQ scherm doen van REW en dan exporteren naar de miniDSP software. Vervolgens kan je het daar importeren in het output EQ deel (of in het crossover deel, kan ook). Niet vergeten de crossovers te disablen, want die staan standaard aan. Als je er niet uitkomt, ik kan het evt ook voor je doen als je mij de REW file stuurt (het is 5 minuten werk).

Daarna een nieuwe meting om te controleren dat het allemaal goed is gegaan. En als laatste de bass management via de receiver laten gaan (en controle met meting of dat goed is gegaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
Update vanuit mijn kant weer. Met behulp van @Jag al een behoorlijk eind gekomen. Hij heeft het moeilijke, voor mij nog bijna onbegrijpbare werk gedaan, maar het is al sterk verbeterd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPlofBur4OIwpJFHfB38_NUmtgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgO3K0RkStv72FUKxkjt5zIh.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je de luisterpositie hoe het eerst was en de geel/oranje lijn hoe het nu is met een DSP filter er tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UzuyJgg0X-zQSWbc0YHjhoqIik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rZgQCbCw8fLKaMLnoo6Fdtg.jpg?f=fotoalbum_large
In deze graph de fronts apart gemeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4Vg3FN8LMuhVzm91D7GV60r2t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbkRfCGGPSZWmGZC9H7FGzbR.jpg?f=fotoalbum_large
En hier Fronts+Sub vs Subonly. Deze komen dicht bij elkaar, waarschijnlijk omdat de sub hier de mains overstemt, wat misschien ook logisch is aangezien de mains op small en dus sowieso weinig in het doen in het laag.

Het resultaat tot nu toe: de pieken die ik eerst duidelijk hoorde zijn weg. Het laag klinkt veel egaler/zelfde volume op verschillende frequenties. Wel moet ik de gain/volume op de sub behoorlijk harder zetten om hetzelfde volume te krijgen voordat ik een MiniDSp er tussen had. Enig idee hoe dat komt @Jag .De sub moet harder 'werken'?

Al met al bizar wat je hiermee kan bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:58:
Update vanuit mijn kant weer. Met behulp van @Jag al een behoorlijk eind gekomen. Hij heeft het moeilijke, voor mij nog bijna onbegrijpbare werk gedaan, maar het is al sterk verbeterd:
[Afbeelding]
Hier zie je de luisterpositie hoe het eerst was en de geel/oranje lijn hoe het nu is met een DSP filter er tussen.
[Afbeelding]
In deze graph de fronts apart gemeten

[Afbeelding]
En hier Fronts+Sub vs Subonly. Deze komen dicht bij elkaar, waarschijnlijk omdat de sub hier de mains overstemt, wat misschien ook logisch is aangezien de mains op small en dus sowieso weinig in het doen in het laag.

Het resultaat tot nu toe: de pieken die ik eerst duidelijk hoorde zijn weg. Het laag klinkt veel egaler/zelfde volume op verschillende frequenties. Wel moet ik de gain/volume op de sub behoorlijk harder zetten om hetzelfde volume te krijgen voordat ik een MiniDSp er tussen had. Enig idee hoe dat komt @Jag .De sub moet harder 'werken'?

Al met al bizar wat je hiermee kan bereiken.
Mooi, dit is al een eind in de richting :)

Dat het harder moet is logisch; er wordt nu alleen maar eraf ge eq ed. Het zal ongeveer 10dB schelen. Maar dat is niet erg.

Je fronts staan wel heel veel zachter dan je sub in die laatste meting. De optelling van sub en fronts is ok-ig, kan denk ik beter. Maar eerst eens pogen dat volume verschil te corrigeren. Hoe heb je de gains nu ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:25:
[...]
Mooi, dit is al een eind in de richting :)

Dat het harder moet is logisch; er wordt nu alleen maar eraf ge eq ed. Het zal ongeveer 10dB schelen. Maar dat is niet erg.

Je fronts staan wel heel veel zachter dan je sub in die laatste meting. De optelling van sub en fronts is ok-ig, kan denk ik beter. Maar eerst eens pogen dat volume verschil te corrigeren. Hoe heb je de gains nu ingesteld?
De gain knop op mijn subwoofer staat op +- 80% open, en dan heb ik nog +2db ingesteld op mijn receiver, zodat het voor mij op een acceptabel volume is. Ik kan mijn mains wel harder zetten, maar dan is alles boven de zeg 200Hz te hard vanuit de mains en alles eronder te zacht vanuit de mains.

Ik kan ook eens MCACC draaien, kijken wat die er van maakt qua volume. MCACC heb ik in de screenshots hierboven uitgelaten. Afstand, volumes, etc heb ik zelf ingesteld.

Kortom, ik ga wel weer even pielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27

TF0

Draai al een paar jaar een multi-sub opstelling met een MiniDSP op basis van UMIK metingen, maar tijdens mijn metingen in het verleden zag ik altijd dat de reproduceerbaarheid erg lastig is en dien ten gevolge waren de resultaten van de optimizer software niet zoals gewenst. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik het maar 'op gevoel' afgestemd op basis van de metingen >:). Niet perfect, maar de resultaten waren te wisselend om een goed gevoel te geven. Ben tevreden met hoe het nu klinkt, maar het knaagt nog altijd een beetje om het op de goede manier te doen.

Ter illustratie, hieronder een afbeelding van drie meetposities waarbij ik elke keer ~10 cm naar links ben gegaan. Vooral de diepte van de dips veranderen nogal, logisch, maar hoe gaan jullie hier praktisch mee om? Ik heb in het verleden een aantal keer die multisub optimizer gedraaid. Ik vermoed - niet getest - dat het voor de optimizer software uitmaakt of een dip 5 dB is of 20 dB. En als je het dan verifieert, dan is het nooit zoals verwacht.

Je kun de UMIK namelijk niet eenvoudig op een statief zetten (en de locatie op de grond markeren), ik zette hem meestal op de bank om een zo goed mogelijke benadering te krijgen, maar vervolgens moet je verschillende locaties meten, daarna terug gaan naar exact dezelfde plaats. En dat is dus heel lastig. Meerdere metingen op dezelfde locatie, vlak achter elkaar, geven acceptabel resultaat.

Ben dus op zoek naar praktische tips voor goede reproduceerbaarheid met een UMIK :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq050yPf2FTRjqS4R4EVSXnDEos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RYV8ulPUBa6h1L6ZwMO9yJp1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@TF0 Touwtje spannen als een grid :)
Met een stift de locaties aangeven op het touw en op de umik een stukje tape, dan moet je makkelijk binnen een cm zitten als je tape en stift bij elkaar brengt :)

Mooie boogjes op het begin :+

Maak je een meting voor 1 positie of meerdere?

[ Voor 19% gewijzigd door LuisjeNL op 14-08-2020 21:25 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

De gain knop op mijn subwoofer staat op +- 80% open, en dan heb ik nog +2db ingesteld op mijn receiver, zodat het voor mij op een acceptabel volume is. Ik kan mijn mains wel harder zetten, maar dan is alles boven de zeg 200Hz te hard vanuit de mains en alles eronder te zacht vanuit de mains.

Ik kan ook eens MCACC draaien, kijken wat die er van maakt qua volume. MCACC heb ik in de screenshots hierboven uitgelaten. Afstand, volumes, etc heb ik zelf ingesteld.

Kortom, ik ga wel weer even pielen :)
Ok, dat is wel vaker een probleem dat 100-200Hz gebied. Modaal, maar minder makkelijk te managen.

Qua gain zou ik denk ik in de receiver de sub out wat harder zetten en misschien een klein beetje gain toevoegen in de minidsp, dat moet met een work around: in input eq lf shelf toevoegen op hoogst mogelijke frequentie (denk 20khz?) en dan bijv gain op 4 dB.

Vergeet met mcacc niet alles uit te zetten voor de sub, dat kan je gelukkig allemaal handmatig aanpassen.
TF0 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:05:
Draai al een paar jaar een multi-sub opstelling met een MiniDSP op basis van UMIK metingen, maar tijdens mijn metingen in het verleden zag ik altijd dat de reproduceerbaarheid erg lastig is en dien ten gevolge waren de resultaten van de optimizer software niet zoals gewenst. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik het maar 'op gevoel' afgestemd op basis van de metingen >:). Niet perfect, maar de resultaten waren te wisselend om een goed gevoel te geven. Ben tevreden met hoe het nu klinkt, maar het knaagt nog altijd een beetje om het op de goede manier te doen.

Ter illustratie, hieronder een afbeelding van drie meetposities waarbij ik elke keer ~10 cm naar links ben gegaan. Vooral de diepte van de dips veranderen nogal, logisch, maar hoe gaan jullie hier praktisch mee om? Ik heb in het verleden een aantal keer die multisub optimizer gedraaid. Ik vermoed - niet getest - dat het voor de optimizer software uitmaakt of een dip 5 dB is of 20 dB. En als je het dan verifieert, dan is het nooit zoals verwacht.

Je kun de UMIK namelijk niet eenvoudig op een statief zetten (en de locatie op de grond markeren), ik zette hem meestal op de bank om een zo goed mogelijke benadering te krijgen, maar vervolgens moet je verschillende locaties meten, daarna terug gaan naar exact dezelfde plaats. En dat is dus heel lastig. Meerdere metingen op dezelfde locatie, vlak achter elkaar, geven acceptabel resultaat.

Ben dus op zoek naar praktische tips voor goede reproduceerbaarheid met een UMIK :).

[Afbeelding]
Ja de reproduceerbaarheid is lastig omdat op elk punt in je kamer de response anders. Dat is inherent aan het probleem van staande golven, met name bij wat hogere frequenties maakt dat uit.

Een goede oplossing is een statief halen. Ik heb er zelf ook een, zonder is eigenlijk niet goed te doen. Ze kosten gelukkig de wereld niet. Wel een goeie, als het onderwerp weer ter sprake komt, zal ik een mic statief aanraden bij een umik.

Zoals ik het doe met meten. simuleren en controleren met MSO is dat ik eindig met de main listening positie. Daar zet ik mijn mic statiief goed vast, ik laat alles in in MSO, doe een snelle optimalisatie, gooi die in de dsp, meet het resultaat en importeer die terug in MSO. Dan heb je simulatie en meting over elkaar en die moeten dan exact overeen komen. Dat is een check voor dat je alles goed gedaan hebt (niet een meting verkeerd genoemd of wat dan ook). Als dat klopt, zet ik mijn mic statief weg en doe ik de rest met de simulatie (in MSO) omdat ik weet dat het perfect overeenkomt. Ik hoef daarna dus niks meer te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jag schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:03:
[...]
Wel een goeie, als het onderwerp weer ter sprake komt, zal ik een mic statief aanraden bij een umik.
Nee, dat mag je nu al doen. :) Na een camera statief of 2 gesloopt te hebben, ben ik het meten een beetje zat geworden. :N

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27

TF0

@LuisjeNL & @Jag Bedankt, voor de suggesties, ik zal eens kijken of ik ergens zo'n statief kan kopen. Ik had de stille hoop dat iemand een simpele hack had waardoor ik een camerastatief kon gebruiken, maar dat lijkt er niet op gezien @Lip zijn reactie ;).

@LuisjeNL Ja, je kunt - afhankelijk van de hoeveelheid subs - meerdere locaties optimaliseren. 1 locatie is 'simpel', die kun je wel vlak krijgen met een DSP. De moeilijkheid zit hem erin om het op meerdere locaties goed te krijgen zonder gruwelijke pieken/dalen te krijgen ten gevolge van je DSP-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TF0 Volgens mij heb ik zelf destijds een toren van boeken/dozen gemaakt. Je zou volgens mij ook prima de umik kunnen vasttapen aan een statief. Het is jammer dat de schroefdraad (wanneer je die standaard losdraait) niet dezelfde diameter heeft als die van camera's :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Daar zijn vrij makkelijk adapter stukjes voor te koop. Deze heeft een camera schroefdraad onder en een gat boven met de juiste diameter voor microfoons.
Zoek op "microphone to camera stand adapter".

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 15-08-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TF0 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:42:
@LuisjeNL & @Jag Bedankt, voor de suggesties, ik zal eens kijken of ik ergens zo'n statief kan kopen. Ik had de stille hoop dat iemand een simpele hack had waardoor ik een camerastatief kon gebruiken, maar dat lijkt er niet op gezien @Lip zijn reactie ;).
Het tweede punt van @Jag is ook belangrijk he? Je kan je workflow zo uitvoeren, dat je je je microfoon nooit voor een 2e keer op exact dezelfde plek hoeft neer te zetten voor een meting.

Je meet gewoon als laatste de individuele responses van je subs op de belangrijkste plek en gebruikt die positie om de simulatie te valideren. Dat doe je door een random DSP advies van MSO in te laden in je DSP, dan het laag (van alle laagweergevers tegelijk) te meten en te kijken of de simulatie van die positie exact overeenkomt met de meting op die positie. Tussen die laatste meting en die validatiemeting raak je je mic niet aan. Als de meting goed overeenkomt, kan je je mic opbergen en vertrouwen op de simulatie :).

Dit kan in theorie ook met een mic die is vastgetaped aan een stoel ofzo. Met een statief is een mic op exact dezelfde plek krijgen ook een crime :).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 15-08-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
LA-384 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:18:
@TF0 Volgens mij heb ik zelf destijds een toren van boeken/dozen gemaakt. Je zou volgens mij ook prima de umik kunnen vasttapen aan een statief. Het is jammer dat de schroefdraad (wanneer je die standaard losdraait) niet dezelfde diameter heeft als die van camera's :/
Ik zal als ik thuis ben even opzoeken welk statief ik heb, de umik heeft namelijk 2 schroefdraden, de gene die er in zit kun je met een schroevendraaier eruit halen zodat je een normale maat hebt :)

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@LuisjeNL je bedoeld dat je dat goudkleurige deel er uit kunt schroeven? Het "probleem" is dat de schroefdraad een grotere diameter heeft dan wat in fotografie standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@LA-384

Geen idee wat de standaard is, maar het umik schroefdraad past op een 5/8 inch schroefdraad.

Ik gebruik een Innox IVA 02 light microfoonstatief, maar om eerlijk t zijn had de boom nog wel wat langer mogen zijn, hoef ik hem minder vaak te verzetten :+

[ Voor 43% gewijzigd door LuisjeNL op 15-08-2020 16:02 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LuisjeNL :F En toen schoot het LA-384 te binnen dat de statiefkop niet vast zit op het statief en ziet dat het statief zelf idd dezelfde schroefdraad heeft... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:12:
@LuisjeNL je bedoeld dat je dat goudkleurige deel er uit kunt schroeven? Het "probleem" is dat de schroefdraad een grotere diameter heeft dan wat in fotografie standaard is.
Als je een gewoon mix statief koopt is er geen probleem :). De mic clip die meegeleverd is bij de umik schroef je dan op de hengel van het statief. Verder wat @JvS zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Naar aanleiding van dit mijn topic ben ik vandaag bezig geweest om alvast te meten voor mogelijk geschikte plekken voor de twee aankomende subwoofers. Dit is gemeten met mijn huidige subwoofer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ew-VkvZP8ZTb3DMfIm8nm5_0Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZp2m4G54E7rOPYAAnFMECM6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mF32aGLdFANoCkyQTi7xZ98YjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqkXXWzexrzn5rG6tLJe3Jhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJg-NjIgMk8d08zeKLhyNsu5AeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4VQ92RC4aSLxQcQL9EXPPid.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK_XCxIJvetE6p-5Y7pzpaNpBb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Tp9UTghiLrpphblh1gLLOhT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOiD7vhzP8vdvs8GN0I-xQNxzlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TpeDVTBsEpPs9zbWcmJqzE8.jpg?f=fotoalbum_large
Wat zouden jullie keuzes zijn qua plaatsing aan de hand van de meting? Even de metingen buiten beschouwing gelaten zouden we graag twee subwoofers naast het tv meubel willen of iedergeval 1 naast het tv meubel en 1 bij het aquarium. Tenzij de bovenstaande metingen dit heel erg tegenspreken en dit ook niet te fixen valt met een MiniDSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

vinom schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:56:
Naar aanleiding van dit mijn topic ben ik vandaag bezig geweest om alvast te meten voor mogelijk geschikte plekken voor de twee aankomende subwoofers. Dit is gemeten met mijn huidige subwoofer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zouden jullie keuzes zijn qua plaatsing aan de hand van de meting? Even de metingen buiten beschouwing gelaten zouden we graag twee subwoofers naast het tv meubel willen of iedergeval 1 naast het tv meubel en 1 bij het aquarium. Tenzij de bovenstaande metingen dit heel erg tegenspreken en dit ook niet te fixen valt met een MiniDSP.
Ik denk dat je weinig conclusies kunt trekken uit alleen deze data. Verzet je mic 20cm en de meting voor een bepaalde subwoofer positie is behoorlijk / totaal anders.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@M14 Het belangrijkste is mijn luisterpositie. Wat moet er nog aan data bij om wel conclusies te kunnen trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

vinom schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zouden jullie keuzes zijn qua plaatsing aan de hand van de meting?
Ik neem effe aan dat je de mic op dezelfde plek hebt laten staan ("de luisterplek") en de sub hebt verplaatst? Dan die eerste uiteraard. En dan die 35hz dreun eruit filteren.
Even de metingen buiten beschouwing gelaten zouden we graag twee subwoofers naast het tv meubel willen of iedergeval 1 naast het tv meubel en 1 bij het aquarium. Tenzij de bovenstaande metingen dit heel erg tegenspreken en dit ook niet te fixen valt met een MiniDSP.
Dit is echt niet te zeggen. Je zou eens twee metingen moeten kiezen die in multisub optimizer laten optimaliseren. Dan kan je wat beter voorspellen of MSO er iets mee kan voor die ene positie. Dat lijkt me overigens wel.

Om er echt wat over te kunnen zeggen, moet je deze meting nog eens voor 2 of 3 andere (belangrijke) plekken doen (dus de mic op die plekken zetten en dan de sub weer op 4 plekken neergezet meten :P), en dan kijken of MSO de seat-to-seat variatie er fatsoenlijk uit kan krijgen met je meest ideale opstelling. Wel veel gesleep met subs. Ik zou ff wachten tot ik ze heb :P.

Op 1 plek kan je het wel goed krijgen uiteraard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
JvS schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:11:
[...]
Ik neem effe aan dat je de mic op dezelfde plek hebt laten staan ("de luisterplek") en de sub hebt verplaatst? Dan die eerste uiteraard. En dan die 35hz dreun eruit filteren.

[...]

Dit is echt niet te zeggen. Je zou eens twee metingen moeten kiezen die in multisub optimizer laten optimaliseren. Dan kan je wat beter voorspellen of MSO er iets mee kan voor die ene positie. Dat lijkt me overigens wel.

Om er echt wat over te kunnen zeggen, moet je deze meting nog eens voor 2 of 3 andere (belangrijke) plekken doen (dus de mic op die plekken zetten en dan de sub weer op 4 plekken neergezet meten :P), en dan kijken of MSO de seat-to-seat variatie er fatsoenlijk uit kan krijgen met je meest ideale opstelling. Wel veel gesleep met subs. Ik zou ff wachten tot ik ze heb :P.

Op 1 plek kan je het wel goed krijgen uiteraard :).
Ja, ik heb de mic op de luisterpositie gezet en de subwoofer verplaatst. De eerste plek is inderdaad een goede kanshebber. MSO heb ik nog niet eerder mee gewerkt, ik kom net kijken met REW :9

Ik zal nagenoeg altijd op dezelfde plek zitten, en mijn wederhelft naast mij dus die posities moet ik op een gegeven moment ook meenemen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rew is ook nodig met MSO, REW voor het meten, MSO voor het simuleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JvS en @vinom, met 2 subs kan je natuurlijk wel nog zonder MSO beginnen, met name als je ook maar 1 luisterpositie hoeft goed te krijgen. MSO krijg je het waarschijnlijk wel beter mee, en met 4 subs en 4 luisterposities is er weinig alternatief, maar het is ook we hardcore software om onder de knie te krijgen.

@vinom heb je de mic dit keer wel echt op oorhoogte gehad? Dus echt waar je hoofd zich bevindt :)? Want 20cm afwijking kan nog wel, dat geeft wel een andere response, maar <100hz zal dat ws weinig uitmaken. Maar 1m afwijking is ws teveel.

Qua posities zou ik voor meubel rechts en aquarium gaan. Exacte wetenschap is het niet, maar je wilt iig geen dips overhouden. Leuke namen trouwens die metingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:50:
@JvS en @vinom, met 2 subs kan je natuurlijk wel nog zonder MSO beginnen, met name als je ook maar 1 luisterpositie hoeft goed te krijgen. MSO krijg je het waarschijnlijk wel beter mee, en met 4 subs en 4 luisterposities is er weinig alternatief, maar het is ook we hardcore software om onder de knie te krijgen.

@vinom heb je de mic dit keer wel echt op oorhoogte gehad? Dus echt waar je hoofd zich bevindt :)? Want 20cm afwijking kan nog wel, dat geeft wel een andere response, maar <100hz zal dat ws weinig uitmaken. Maar 1m afwijking is ws teveel.

Qua posities zou ik voor meubel rechts en aquarium gaan. Exacte wetenschap is het niet, maar je wilt iig geen dips overhouden. Leuke namen trouwens die metingen :)
Yep, ik heb hem op luisterhoogte gezet inderdaad, dus minimale afwijking. Dips hoop ik inderdaad niet te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die eerste curve ziet er goed beheersbaar uit in elk geval. Loopt een tikkie hard op van 100 naar 30Hz en piekt nogal bij 35Hz, maar dat is wel vrij goed strak te krijgen. Hopelijk met 2 subs kan je die twee dips ook wel corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikketikketik
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-08 16:33
Vraagje:

Ik heb zelf een receiver zonder enige sub out. Ik bezit ook een oude actieve sub met alleen een rca ingang. Nu vroeg ik mij af of ik een jack signaal van bijv. een telefoon of computer kan splitten naar de versterker en de sub. Je zou zeggen dat het niveau van een jack net zo laat is als de low level output van een versterker, of kom je dan in de problemen omdat je een volledig signaal zonder crossover naar je sub stuurt?

Ik hoor wel.

Groeten Rik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan wel maar dan heb je twee parallelle volumeknoppen, da's niet werkbaar. Wat je wel kan doen is een low-level convertor kopen van teufel link. Dat werkt perfect.

Exit: @vinom hoe staat het de aanschaf van de nieuwe subs :)?

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 25-08-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:14:
Dat kan wel maar dan heb je twee parallelle volumeknoppen, da's niet werkbaar. Wat je wel kan doen is een low-level convertor kopen van teufel link. Dat werkt perfect.

Exit: @vinom hoe staat het de aanschaf van de nieuwe subs :)?
Ik zit al elke dag the F5-en tot ik 2x de BK P12-300SB-PR kan bestellen bij ze :9 Het laatste contact wat ik met ze heb gehad is:
The P12-300SB-PR should be back in production the second week of September as long as the speaker dock on time. Keep an eye out on the website and when the PayPal button re-appear then it will be about 2 weeks before we start production. Its worth ordering a little early as we make everything to order so it will give us time to have the cabinet ready to load once the speakers arrive.
Als ze de productie zijn gestart duurt het ook nog wel een week of twee voordat ik ze in huis heb, dus enig geduld is vereist :) Maar het komt er!

[ Voor 7% gewijzigd door vinom op 25-08-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pfoeh je moet het geduld er maar voor hebben zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:49:
Pfoeh je moet het geduld er maar voor hebben zeg!
Ach, waiting is half the fun zullen we maar zeggen. Wat is nou een maandje wachten op het jaren plezier wat mij te wachten staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Ach, waiting is half the fun zullen we maar zeggen. Wat is nou een maandje wachten op het jaren plezier wat mij te wachten staat!
Jij bent er duidelijk beter in dan ik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vinom schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

Ik zit al elke dag the F5-en tot ik 2x de BK P12-300SB-PR kan bestellen bij ze :9 Het laatste contact wat ik met ze heb gehad is:

[...]

Als ze de productie zijn gestart duurt het ook nog wel een week of twee voordat ik ze in huis heb, dus enig geduld is vereist :) Maar het komt er!
Dat is een prima sub. Ik heb er 1 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41
Ik heb een xtz 12.17 edge aangesloten op een Denon 4700, de sub power optie heb ik op auto gezet.
Nu valt de sub bij rustige films en series in stand-by.
Wat ik zo lees komt dit doordat er dan te weinig signaal binnen komt op de sub.

Ik heb alles ingesteld met audyssey, hiermee werd de sub op -10,5 ingesteld (gain rond 11 uur ingesteld op 12 uur trainde deze in op -12) en de overige speakers tussen -4 en -5.5.
Hierna was de sub niet zo goed hoorbaar en heb ik deze uiteindelijk op -2.5 gezet.
Alleen met deze waarde valt de sub dus met rustige films en series in stand-by.

Nu heb ik de gain nog wat teruggedraaid naar 10 uur en binnen de receiver op +2.5 gezet, nu gaat het al iets beter maar probleem is nog niet opgelost.
Zouden jullie gain nog wat terug zetten en receiver nog wat omhoog?
Of is dit niet voor 100% op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheMystery schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:46:

Als dat het mogelijk minder vaak voor laat komen, vraag ik me af wat je tegenhoudt om dat niet gewoon te proberen :P

Die XTZ zou weleens wat langer mogen wachten voor-ie zich in standby zet. Maar daar verander je denk ik niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
JvS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Als dat het mogelijk minder vaak voor laat komen, vraag ik me af wat je tegenhoudt om dat niet gewoon te proberen :P

Die XTZ zou weleens wat langer mogen wachten voor-ie zich in standby zet. Maar daar verander je denk ik niet veel aan.
Ga ik dat nog proberen, had ergens gelezen namelijk dat je de db’s niet te hoog moest gaan zetten.

De sub zou volgens de handleiding rond de 13 min in stand-by moeten vallen maar heb het idee dat het soms sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheMystery schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:09:
[...]

Ga ik dat nog proberen, had ergens gelezen namelijk dat je de db’s niet te hoog moest gaan zetten.
Ok, ik zou niet weten waarom, behalve dat misschien een audyssey het dan niet meer snapt of je sub het te 'hard' vindt en de input gaat kraken. Maar je gebruikt denk ik geen audyssey, want dan stel je geen db's in op de versterker volgens mij.

De audiowereld zit vol met halve waarheden en 'wijsheden', maar meer dan 75% slaat nergens op. Altijd afvragen waarom iets zo is (als je een beetje technisch bent) en of er een redelijke en technisch logische uitleg voor is.

Enige dat ik me kan bedenken is dat je zo'n hard signaal uitstuurt, dat het te hard is voor de input van de sub. Maar dat kan je snel genoeg testen met een luide passage en dat zou ook wel HEEEEL stom zijn. Het is gewoon line-out en line-in signaal en dat zou moeten werken en niet te hoog mogen pieken, ook op +12db of wat dan ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 29-08-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@TheMystery so uitgeprobeerd toch? Even 13 minuten koffie drinken met het lampje van je subwoofer in zicht;) of je telefoon 13 minuten laten filmen.

De tijd gaat natuurlijk veel sneller als je wat leuks aan het kijken bent :+

[ Voor 21% gewijzigd door LuisjeNL op 29-08-2020 12:13 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LuisjeNL schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:13:
@TheMystery so uitgeprobeerd toch? Even 13 minuten koffie drinken met het lampje van je subwoofer in zicht;) of je telefoon 13 minuten laten filmen.
13 minuten zou kunnen hoor, als je sub signaal heel zacht is, dat de sub het niet 'ziet' als signaal kan weleens voorkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@JvS mijn comment was ook bedoeld als tip om het uit te proberen, geloven doe ik het zeker.

Als ik een bepaalde game speel dan gaan ze bij mij ook wel eens uit als ik te tactisch en stil speel.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een xtz 12.17 edge aangesloten op een Denon 4700, de sub power optie heb ik op auto gezet.

Ik heb alles ingesteld met audyssey, hiermee werd de sub op -10,5 ingesteld (gain rond 11 uur ingesteld op 12 uur trainde deze in op -12) en de overige speakers tussen -4 en -5.5.
Hierna was de sub niet zo goed hoorbaar en heb ik deze uiteindelijk op -2.5 gezet.

Nu heb ik de gain nog wat teruggedraaid naar 10 uur en binnen de receiver op +2.5 gezet, nu gaat het al iets beter maar probleem is nog niet opgelost.
De gain nog hoger helpt een beetje, maar een lange scene met alleen dialoog zal ie nog steeds van uitvallen. Een 100% oplossing is een master slave stekkerblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21

Bekijk deze video eens:
YouTube: BASS HACKS: THE GAIN HACK! More Punch! (Subwoofer Optimization Series)
Daarin word gesteld dat het beter is om de gain van de sub hoger te houden en de receiver op -10 tot -12.
Dat zou een betere puch geven dan andersom. Ben benieuwd wat jullie mening hierover is....

Bij bovenstaand probleem zou ik zelf de receiver hoger houden en de gain op de sub wat lager. Volgens mij heb je dan minder kans dat de sub in de standby stand komt omdat het inkomend signaal sterker is.
(De auteur van het genoemde filmpje noemt dat overigens een instelling voor flatbewoners omdat deze stand minder punch zou geven....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sonsan schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Bekijk deze video eens:
Daarin word gesteld dat het beter is om de gain van de sub hoger te houden en de receiver op -10 tot -12.
Dat zou een betere puch geven dan andersom. Ben benieuwd wat jullie mening hierover is....
Valt zeer duidelijk onder die 75%
JvS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

De audiowereld zit vol met halve waarheden en 'wijsheden', maar meer dan 75% slaat nergens op. Altijd afvragen waarom iets zo is (als je een beetje technisch bent) en of er een redelijke en technisch logische uitleg voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sonsan Ik denk dat het geen verschil maakt, maar -12 heeft nog een extra nadeel, dat is namelijk vaak de negatieve correctie limiet. Het uitkomende signaal uit de subwoofer kan niet meer dan 12db gedempt worden, waardoor je zonder nameten of veel trial&error nooit zeker weet of de subwoofer niet wat te hard staat. Het kan namelijk prima dat het signaal eigenlijk met 20db gedempt moet worden. Dat geeft dan een luider bass (dan wat audyssey en consorten voor ogen hebben), wat overigens wel meer punch geeft. Dus misschien klopt het dan toch, maar dat kun je dan ook bereiken door na de audyssey run zelf de gain wat hoger te zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

[...]

Bekijk deze video eens:
JvS schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:56:
[...]
Valt zeer duidelijk onder die 75%
Dat is inderdaad een journalistiek hoogtepuntje voor alle lezers van de Fabeltjeskrant, of het wekelijkse huis-aan-huisblad "De Flierenfluiter". Die uiteraard niemand leest . :)
[...]

Bij bovenstaand probleem zou ik zelf de receiver hoger houden en de gain op de sub wat lager. Volgens mij heb je dan minder kans dat de sub in de standby stand komt omdat het inkomend signaal sterker is.
Met een goede gain structure kan dat inderdaad voorkomen worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLH5Q2bB0FvLF04gv1DTbXpHWHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvULyZXZXttrBNd5dRBbicpR.png?f=user_large

Bij het merendeel van de meeste versterkers in subwoofers, kan de auto-off stanby functie langer uitgesteld worden of in z'n geheel uitgeschakeld voor evt. service doeleinden. Meestal is een draadbrug of een jumper voldoende. Hier een mooi voorbeeld daarvan. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Lip op 29-08-2020 18:58 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 15:33
Ik had/heb ook het probleem met een in slaap sukkelende Sub.
Ik heb ten eerste een betere kabel gekocht die minder weerstand had waardoor er een beter signaal in de sub aan kwam. (was ook een meetbaar verschil met een voltmeter).
En vervolgens de gain op de sub naar beneden gedraaid en in de receiver op +4 gezet.

Het is nog steeds niet opgelost bij lage volumes (rustige muziek) maar bij gewoon films en series kijken is het probleem wel opgelost.

De les die ik hiervan geleerd heb is dat mijn volgende sub niet meer alleen een auto off / on functie heeft.

Waardeloos is het gewoon. Het internet staat overigens vol met deze klachten en is alleen volledig op te lossen voor mensen die de auto standby uit kunnen zetten.
Een betere oplossing is gewoon altijd aan voor de sub en een stroom schakelaar die de sub inschakelt bij een belasting van over de 25 watt (aanzetten receiver).

Heb verder nog wel een random pop geluid uit de sub. Ik dacht eerst dat dit kwam door dit schakelen aangezien hij dit 2 a 3x doet voordat hij in standby gaat (lijkt wel in stappen te gaan) maar dit bleek niet zo.
Vervolgens dacht ik na een hoop lezen dat het de audio bron was (iets met square waves in de bron audio) maar het lijkt mij dat het dan te reproduceren is en dat is het totaal niet.
Het lijkt echt volkomen random en soms ook gewoon een hele dag niet.
Ik ben nu aan het kijken hoe ik het stroomnet kan uitsluiten maar zonder peperdure hardware of off grid alles aansluiten zie ik hier geen optie voor.
Als het werkt werkt het perfect (al is de sub soms wat aan de krachtige kant) maar dat gepop en uit gaan is gewoon waardeloos.

Als er mensen zijn die daar nog ideeën over hebben ik ben bereid alles te proberen wat geen fortuin kost. Helaas is een power conditioner of ups aanschaffen voor een test me te gortig.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 29-08-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
LA-384 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:46:
@sonsan Ik denk dat het geen verschil maakt, maar -12 heeft nog een extra nadeel, dat is namelijk vaak de negatieve correctie limiet. Het uitkomende signaal uit de subwoofer kan niet meer dan 12db gedempt worden, waardoor je zonder nameten of veel trial&error nooit zeker weet of de subwoofer niet wat te hard staat. Het kan namelijk prima dat het signaal eigenlijk met 20db gedempt moet worden. Dat geeft dan een luider bass (dan wat audyssey en consorten voor ogen hebben), wat overigens wel meer punch geeft. Dus misschien klopt het dan toch, maar dat kun je dan ook bereiken door na de audyssey run zelf de gain wat hoger te zetten ;)
Daarom zorgen dat je (ruim) onder die 12db blijft met instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Ik heb de sub gain nu op 9 uur gezet en de receiver op +6 dit gaat al weer een stuk beter maar nog niet 100%.
Maar ga het zo eens een tijdje testen, ik kan de sub overigens ook op always on zetten maar dan staat deze weer 24/7 aan.
Ik gebruik een audioquest black lab kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door TheMystery op 29-08-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
TheMystery schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:25:
Ik heb de sub gain nu op 9 uur gezet en de receiver op +6 dit gaat al weer een stuk beter maar nog niet 100%.
Maar ga het zo eens een tijdje testen, ik kan de sub overigens ook op always on zetten maar dan staat deze weer 24/7 aan.
Ik gebruik een audioquest black lab kabel.
Een master-slave zou dit kunnen oplossen. Dar is een stekkerdoos waarbij je 1 master apparaat heb een draaiknopje en een reeks slave apparaten. De sub gaat dan alleen aan als je bijvoorbeeld de receiver aan ze en die minimaal x watt gebruikt.
Maar ik weet niet of dit schadelijk is voor de subwoofer. Ik ben hier nu zelf onderzoek naar aan het doen.
Niet ideaal maar je moet wat.. Ik zou liever een stekker op de reciever zien waar je de sub in kan pluggen zodat het standaard samen shakeld of een nieuw systeem waardoor ze beter communiceren en bij een actieve audio bron de sub gewoon altijd aan is en niet uit gaat ongeacht of er in de bron een bass range is <120hz). Maar het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
M'n Klipsch R-112SW is na slechts 3 jaar gesneuveld zonder enige aanleiding (voeding). Op internet gelezen dat dit nogal veel voorkomt, dus niet zo veel trek in weer een klipsch (hoewel ik heel tevreden was over het geluid). Ik wou sowieso een wat grotere sub, maar de klipsch SPL-150 of R-115SW (oud model) zijn wel extreem groot.

Ik zit sterk te denken om een SVS SB-3000 te kopen ter vervanging van m'n defecte Klipsch R-112SW, maar het grote prijsschil van 450!!!! euro in Europa ten opzichte van de US geeft me nog het idee dat ik veel te veel betaal.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@FireFoz 560 euro zelfs, het is zelfs goedkoper om die kant op te vliegen en die subwoofer mee terug te nemen :+

Maar zeker een leuke upgrade van zo'n redelijk simpele 12 inch

Lichtpuntje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
FireFoz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:03:
M'n Klipsch R-112SW is na slechts 3 jaar gesneuveld zonder enige aanleiding (voeding). Op internet gelezen dat dit nogal veel voorkomt, dus niet zo veel trek in weer een klipsch (hoewel ik heel tevreden was over het geluid). Ik wou sowieso een wat grotere sub, maar de klipsch SPL-150 of R-115SW (oud model) zijn wel extreem groot.

Ik zit sterk te denken om een SVS SB-3000 te kopen ter vervanging van m'n defecte Klipsch R-112SW, maar het grote prijsschil van 450!!!! euro in Europa ten opzichte van de US geeft me nog het idee dat ik veel te veel betaal.
Al eens naar de subs van BK gekeken?
https://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Of gewoon de SB-1000 nemen, das een prima sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

computerjunky schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Een master-slave zou dit kunnen oplossen. Dar is een stekkerdoos waarbij je 1 master apparaat heb een draaiknopje en een reeks slave apparaten. De sub gaat dan alleen aan als je bijvoorbeeld de receiver aan ze en die minimaal x watt gebruikt.
Maar ik weet niet of dit schadelijk is voor de subwoofer. Ik ben hier nu zelf onderzoek naar aan het doen.
Niet ideaal maar je moet wat.. Ik zou liever een stekker op de reciever zien waar je de sub in kan pluggen zodat het standaard samen shakeld of een nieuw systeem waardoor ze beter communiceren en bij een actieve audio bron de sub gewoon altijd aan is en niet uit gaat ongeacht of er in de bron een bass range is <120hz). Maar het is niet anders.
M/S +1 :)
Inde auto stand wacht de sub gewoon tot ie een signaal krijgt, en dat krijgt ie niet, dus gaat ie uit. Tegen de tijd dat er dan weer een signaal komt ie is soms te laat. M/S er tussen en gewoon schakelen met je receiver. Is niet schadelijker of onschadelijker dan aan/uitzetten met het powerknopje. Fwiw: ik heb zo'n ding al zeker 7 jaar in gebruik, werkt prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
computerjunky schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Hier een uitleg waarom het niet schadelijk is als je een master/slave wilt gebruiken voor je sub:
https://www.electronicare...-2-stekker-eruit-of-niet/

Ik heb zelf jaren zo'n master/slave gebruikt voor de sub zonder problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door sonsan op 31-08-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Net even naar gekeken, maar kan daar niet echt wat tussen vinden wat past in mijn kamer qua design en afmetingen. Overigens wel goede prijzen.
JvS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:20:
Of gewoon de SB-1000 nemen, das een prima sub
Daarvoor is m'n ruimte helaas te groot.

Ik zit nog in dubio of ik hem ga laten repareren of niet. Ik vermoed dat de amp unit stuk is en dat dat zo'n 200 euro kost... dus dat is misschien wel zonde om niet te doen aangezien de sub pas 3 jaar oud is. Tegelijkertijd vind ik het wel een goed excuus om nu te upgraden naar een SVS :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
The Eagle schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

M/S +1 :)
Inde auto stand wacht de sub gewoon tot ie een signaal krijgt, en dat krijgt ie niet, dus gaat ie uit. Tegen de tijd dat er dan weer een signaal komt ie is soms te laat. M/S er tussen en gewoon schakelen met je receiver. Is niet schadelijker of onschadelijker dan aan/uitzetten met het powerknopje. Fwiw: ik heb zo'n ding al zeker 7 jaar in gebruik, werkt prima.
sonsan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Hier een uitleg waarom het niet schadelijk is als je een master/slave wilt gebruiken voor je sub:
https://www.electronicare...-2-stekker-eruit-of-niet/

Ik heb zelf jaren zo'n master/slave gebruikt voor de sub zonder problemen.
Fijn om te horen dat het niet schadelijk is. Mijn sub maakt altijd een flinke pop als ik hem aan zet via de schakelaar.
Helaas voorlopig nog te veel andere projecten die voorrang hebben (nieuwe tv , mediaplayer, nieuwe gpu) dus geen geld voor een nieuwe sub voorlopig dus zal ik het met de auto off moeten doen aangezien deze geen switch heeft voor altijd aan ;( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dit lijkt me voor jou een prima oplossing:
https://www.toolmax.nl/br...jgxKoTLUteBEaAmd1EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
Aangezien ik de auto stand niet werkend krijg heb ik vandaag mijn denon receiver in home assistant gehangen en een automation hieraan gekoppeld met een on/off plug die ik nog had liggen.

Als de denon receiver aangaat gaat nu naar 5 sec de subwoofer aan, en als de denon uit gaat gaat na 5 sec de subwoofer uit. Heb maar een delay van 5 sec erin gezet zodat de sub niet te snel aangaat.
scheelt weer een master slave stekkerdoos aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:16
Scheelt het dan zoveel aan stroom. Als hij aan staat maar niet gebruikt wordt of in standby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Arjantje72 Verschil tussen standby en aan is bij mijn subwoofer 0,5 vs 3 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
vinom schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:19:
@Arjantje72 Verschil tussen standby en aan is bij mijn subwoofer 0,5 vs 3 watt.
Dat valt wel mee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37
FireFoz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:03:
Wat is de meeneem prijs in de USA?

[ Voor 19% gewijzigd door Paprika op 31-08-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FireFoz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Daarvoor is m'n ruimte helaas te groot.
En de klipsch 12" was wel groot genoeg? Of ben je een watts-helderziende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Paprika schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:55:
[...]

Wat is de meeneem prijs in de USA?
Wat bedoel je precies? Op Amazon.com is ie omgerekend 836 euro, hier 1399. 563 euro verschil 8)7
JvS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

En de klipsch 12" was wel groot genoeg? Of ben je een watts-helderziende?
Deze was qua power wel genoeg, echter ik ga eind dit jaar verhuizen en heb dan een woonkamer van 6x4 meter, met een open ruimte er aan vast (op het stuk van 6 meter) van ongeveer 4x8 meter, en dan nog een woonkeuken van 6x4 meter. Dus denk ik dat er wel wat power bij mag daar.

Daarnaast mag het altijd meer zijn natuurlijk 😜 zit ook nog te dubben over de ported versie. Ik vind muziek denk ik belangrijker dan film, maar ik lees dat ported subs ook steeds strakker worden maar wel meer power hebben en dus beter geschikt voor grote ruimtes...

[ Voor 14% gewijzigd door FireFoz op 31-08-2020 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, wat jij wil. Klinkt allemaal niet helemaal volledig geinformeerd, maar het is jouw geld. En uiteraard moet je kopen wat jij wilt.
maar ik lees dat ported subs ook steeds strakker worden maar wel meer power hebben en dus beter geschikt voor grote ruimtes...
Dat is klinklare onzin.

Verschil tussen 300 en 600 watt lijkt heel veel, maar komt neer op 3db volumeverschil (elke verdubbeling van vermogen levert 3db extra geluidsdruk, als je een db meter hebt, luister maar eens hoeveel dat scheelt). Ik heb het idee dat je je teveel laat leiden door watt/audiofabeltjes...

Als je echt strak laag wilt, doe dan multisub met een DSP. 4x een compacte 10" sub (BK bijvoorbeeld), gaat VEEL beter resultaat opleveren dan 1 enorme sub op 1 plek.

[ Voor 53% gewijzigd door JvS op 31-08-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:37
FireFoz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Wat bedoel je precies? Op Amazon.com is ie omgerekend 836 euro, hier 1399. 563 euro verschil 8)7
Audio apparatuur bestel je toch zeker nooit voor de listprijs van de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jkbc
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 16:52
Ik heb momenteel een Jamo s809hts staan, maar ik heb nog een oude Harman Kardon subwoofer TS11 als sub staan, deze geeft veel bas, maar ik weet niet of het de beste bas is voor de rest van mijn speakers, ik wil een strakkere bas en die kwaliteit meer voldoet aan de rest van mijn set. Nu lijkt me de harman kardon daar wat te rommelig voor, nu ben ik op zoek voor rond de 250,- naar een strakke Subwoofer, zat te denken aan de jamo c910 ( indien deze te zwak is c 912 maar is stuk duurder weer ) Ik hoor graag jullie mening hierover. Ik woon in een appartement maar de krachtige rommelige subwoofer van harman kardon daar nog geen klachten over gehad, maar ik wil t liefst iets strakkers qua bas voor zowel muziek als film / gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Arjantje72 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:05:
Scheelt het dan zoveel aan stroom. Als hij aan staat maar niet gebruikt wordt of in standby?
Stand-by 0.17 en 22 watt als ie aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvS schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:16:
Ok, wat jij wil. Klinkt allemaal niet helemaal volledig geinformeerd, maar het is jouw geld. En uiteraard moet je kopen wat jij wilt.

[...]
Dat is klinklare onzin.

Verschil tussen 300 en 600 watt lijkt heel veel, maar komt neer op 3db volumeverschil (elke verdubbeling van vermogen levert 3db extra geluidsdruk, als je een db meter hebt, luister maar eens hoeveel dat scheelt). Ik heb het idee dat je je teveel laat leiden door watt/audiofabeltjes...

Als je echt strak laag wilt, doe dan multisub met een DSP. 4x een compacte 10" sub (BK bijvoorbeeld), gaat VEEL beter resultaat opleveren dan 1 enorme sub op 1 plek.
Na ja, het is wel sealed vs br. Bass reflex geeft met dezelfde driver grootte wel meer output, ook wel meer dan 3 dB verschil zo net boven de poort tuning frequentie. Staat tegenover dat de behuizing van de BR sub groter moet zijn wel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Arjantje72 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:05:
Lijkt me voor de levensduur van de plate amp niet goed om deze altijd "aan" te laten staan, buiten de extra kosten van het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Jkbc schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:09:
Ik heb momenteel een Jamo s809hts staan, maar ik heb nog een oude Harman Kardon subwoofer TS11 als sub staan, deze geeft veel bas, maar ik weet niet of het de beste bas is voor de rest van mijn speakers, ik wil een strakkere bas en die kwaliteit meer voldoet aan de rest van mijn set. Nu lijkt me de harman kardon daar wat te rommelig voor, nu ben ik op zoek voor rond de 250,- naar een strakke Subwoofer, zat te denken aan de jamo c910 ( indien deze te zwak is c 912 maar is stuk duurder weer ) Ik hoor graag jullie mening hierover. Ik woon in een appartement maar de krachtige rommelige subwoofer van harman kardon daar nog geen klachten over gehad, maar ik wil t liefst iets strakkers qua bas voor zowel muziek als film / gaming
Heb je de mogelijkheid om de subwoofer vlakbij de luisterplaats te zetten? Daarmee bedoel ik echt pal achter de bank, op een verhoging? Dat geeft de strakste bas, omdat je daarmee kamerinvloeden grotendeels buitenspel zet. Het is ook nog een gratis en je buren zullen je dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
sonsan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Lijkt me voor de levensduur van de plate amp niet goed om deze altijd "aan" te laten staan, buiten de extra kosten van het stroomverbruik.
'savonds gaat alles uit smiddags pas weer aan. De rest van de uren blijft mijn subwoofer gewoon aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Paprika schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:20:
[...]

Audio apparatuur bestel je toch zeker nooit voor de listprijs van de winkel.
m.a.w. er kan dus altijd wel wat af van de prijzen?
sonsan schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Dit kan ik beamen. Mijn Klipsch subwoofer werkte niet goed met de stand automatisch aan/uit. Toen maar gewoon op altijd aan gezet uit gemak. Nu na 3 jaar de AMP doorgebrand... is schijnbaar een bekend probleem maar was waarschijnlijk toch niet gebeurd als ik hem op automatisch had laten staan of handmatig aan/uit had gedaan. Ik vermoed dat ie onlangs met die warmte te warm is geworden.
Ik wil niks :) Ik heb er niet zo veel verstand van, ik zeg alleen wat ik gelezen heb. Als dat niet klopt dan hoor ik het graag! Ik begrijp dat 4 kleinere subs beter is dan 1 grote, echter 4 subs krijg ik er thuis niet in :o Maar 2x 12" is dan dus een beter idee dan 1x 15".

[...]
Dat is klinklare onzin.

Ok dat bevestigt wel mijn keuze om toch voor de SVS SB-3000 (of misschien dan SB-2000) te gaan. Die heeft ook DSP namelijk. Ik kom er trouwens net pas achter dat mijn Klipsch R-112SW ported is _O- Omdat die port aan de voorkant horizontaal zit, is dat me nooit opgevallen :D Geeft maar weer aan wat voor verstand ik er van heb. In welke situaties zou jij wel een ported sub aanraden dan?

BK heb ik wel naar gekeken maar kan me niet echt bekoren.... ook lijken ze me lastiger te repareren als ie stuk gaat dan een SVS en nu m'n Klipsch na 3 jaar stuk is gegaan hecht ik daar wel waarde aan.

Pagina: 1 ... 21 ... 39 Laatste