Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 20 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
De NAD versterker is inderdaad interessant. Alles in 1 oplossing. Heeft er iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 21:12

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Scanniexxl, die van mij is na 4 uurtjes alweer uitgebouwd, de ventilatoren maakten me te veel geluid. Was een RMA, maar omdat de T777v3 nog maar net uitgekomen was, was er niet direct vervanging beschikbaar. Kreeg vervolgens van Klubben Rotterdam een goed aanbod om de x8500h uit de demo-ruimte over te nemen...

P.S. om de volledige versie van Dirac te gebruiken moest je toen der tijd nog wel een update/licentie aanschaffen...

[ Voor 18% gewijzigd door MDKlapwijk op 10-07-2020 09:26 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scanniexxl schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:29:
Dank jullie voor de info! Antimode lijkt dan wel makkelijk, maar m.i. heb je hier geen invloed meer op de meting. Bij minidsp heb je de mogelijkheid om zaken nog zelf aan te passen. Stel dat de druk op de knop niet het gewenste effect heeft, dan heb je bij Antimode pech.

De receiver heeft auddysey, jammer dat dit niet in receivers ingebouwd is.

Ik ben bekend met audio signalen en werk in die hoek. Dan zal de leercurve wel meevallen hoop ik :)
Bij de anti-mode heb je ook de mogelijkheid om bepaalde lift filters in te stellen.Voor de rest lees ik eigenlijk geen negatieve ervaringen met anti-mode. Maar als je ervaring hebt met akoestiek en metingen, dan kan je prima met een minidsp uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirac is een ruimte correctie systeem. Het is een uitgebreide en wat ingewikkeldere (en duurder) dan anderen. Audyssey MultEQ® XT32 meet bv. ook subwoofer(s) mee.

Zelf heb ik het geluk dat ik een SVS AS EQ1 kon aanschaffen voor het corrigeren van mijn subwoofer.

Zo er zijn er meer correctiesystemen.

Informeer je voor je een keuze maakt voor een receiver. Ruimtecorrectie software is maar 1 van de variabelen waarmee je rekening moet houden bij de keuze voor een receiver.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2020 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:26:
Dat is ook hét nadeel van die automatisch kalibraties die je met Audyssey enzo kan doen, daar heb je niet in alle gevallen controle over en die gaan in sommige gevallen het hele geluid corrigeren op basis van een 'in room' meting... Das niet wat je wilt.
Yup! Wizards (wat dat zijn het in feite) zijn makkelijk en snel, maar handmatige config geeft gewoon veel meer vrijheid. Daarnaast geeft het uitlezen met REW ook veel meer info. Maarja, die learningcurve is voor sommige wel een dingetje.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:38:
[....] Ruimtecorrectie software is daarbij maar 1 van de variabelen waarmee je rekening moet houden.
Noem de rest dan ook even. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:38:
[...]

Noem de rest dan ook even. ;)
Ik bedoel dus dat je de keuze voor een receiver niet alleen af moet laten hangen van de ruimte correctie. Er zijn veel meerdre systemen. De meesten nemen tegenwoordig de sub mee. Lees je in erover.

Ga met de keuze voor een receiver meer uit van wat je nodig hebt.

Hoeveel HDMI in- en output, wel of niet versie 2.1. Maar ook hoeveel vermogen, hoeveel (versterkte) kanalen; 7.1 tot 11.2 zijn bv. in receivers verkrijgbaar. En dus welke ruimtecorrectie.

Tegenwoordig ook belangrijk is welke netwerk mogelijkheden zijn er, streaming, internetradio, welke codecs (maak iig zeker dat ie zgn gapless kan afspelen).

En vergeet design niet, ik vind het design van Marantz wel wat bijvoorbeeld.

Keuzes, keuzes etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2020 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Keuzes, keuzes, keuzes.
Die was ik nog aan het maken om mijn staande golf probleem op de lossen
Minidsp? NAD receiver met Dirac? Of een andere subwoofer? Naar aanleiding van jullie tips de sub verplaatst, instellingen aangepast en nu het geluid perfect. Dat scheelt een hoop euro's. En teleurstelling als dat niet gewerkt had. Dank jullie voor de tips en de info aan het begin van dit topic!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scanniexxl schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:44:
Keuzes, keuzes, keuzes.
Minidsp? NAD receiver met Dirac? Of een andere subwoofer? Naar aanleiding van jullie tips de sub verplaatst, instellingen aangepast en nu het geluid perfect. Dat scheelt een hoop euro's. En teleurstelling als dat niet gewerkt had. Dank jullie voor de tips en de info aan het begin van dit topic!!!
Ik heb me niet in het gesprek gemengd, totdat het om receivers ging met advies voor een correctie systeem.

Maar jij hebt gedaan is wat je idd als eerste zou moeten doen. Namelijk kijken naar de plaatsing van je sub. Zelf zou ik zeggen om eerst een zgn subwoofer crawl te doen om de beste plek te vinden.

Maar nu het al goed is gekomen, is dat niet meer nodig 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
De NAD met Dirac zou wat mij betreft niet de eerste keuze zijn. Als we van deze metingen uit gaan: https://www.audiosciencer...reaming-dac-review.12090/, dan doet een MiniDSP SHD het netter: https://www.audiosciencer...ac-dsp-and-streamer.4286/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Keuzes, keuzes, keuzes.
Nice, wat was er nou anders tov eerst dan? Want je zei dat je al meerdere plekken had geprobeerd toch?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Keuzes, keuzes, keuzes.
Fijn om te horen dat het opgelost is! En als jij tevreden bent, gewoon zo lekker laten. Scheelt je een hoop geld.

Dat gezegd hebbende: Eigenlijk is je probleem niet opgelost. Wat je nu voornamelijk hebt gedaan is het verplaatsen van de staande golven. Die heb je nu op andere plekken. Maar als dat niet je luisterplek is, is dat vaak geen probleem. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Ik ben al geruime tijd in het bezit van een Boston Acoustics ASW250 die ik voornamelijk gebruik voor films (heb Jamo 608 zuilen die genoeg laag produceren voor muziek). Nu is de indeling van de woonkamer wat veranderd waardoor de sub van de ene kant naar de andere kant van de bank gaat verhuizen.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een subwoofer die wat smaller is, 25-30cm breed bijvoorbeeld. Liefst niet te duur (2e hands is ook een optie). Hebben jullie aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jamo maakt smalle subjes die prima zijn! 2e subje nog optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Valt wel mee hoor, 20 cm en 5 cm van de muur af zorgt voor dubbele effectiviteit van absorptie. Ik maak mijn eigen panelen met rockwool, hiermee zal je niet alles onder de 100Hz dempen qua reflectie, maar zorgt ervoor dat je EQ een stuk minder hoeft te EQen. Geen absorptie betekent nutteloze EQ. Daarom ook het advies, doe het allemaal.
Sowieso in één lengte is het al een hele verbetering en dat kan ik in de hoeken van de schuine wand aardig dik stuk in kwijt.
Meerdere subs helpt ook heel erg, maar elke kamer houdt bepaalde staande golven die zonder akoestische materialen nooit zijn uit te EQen, dit kan alleen met absorptie. 100% perfect is inderdaad lastig te krijgen, maar nogmaals, zonder enige akoestisch behandeling gaat het helemaal niet ook niet met EQ/DSP. Juist de combinatie van plaatsing, meerdere subs, akoestische behandeling zorgt ervoor dat je dergelijke staanda golven weg kan EQen/DSPen.

Grappig dat je aanhaalt dat het niet makkelijk is om het probleem op te lossen, maar simpelweg absorptie aan de kant gooit. Nee, absorptie toepassen is niet makkelijk. Hier moet je dus in je ontwerp rekening mee houden, want zoals ik al eerder aanhaal, bepaalde modussen zijn onmogelijk weg te EQen/DSPen zonder akoestische behandeling.
In een woonkamer/home cinema zal dit heel lastig zijn en misschien geen optie, maar dan moet je dus leven met problematische punten in het laag. Heb je een toegewijde ruimte beschikbaar, dan zou het zonde zijn dit niet toe te passen.
Even verder in dit topic :). De crux is juist dat je staande golven houdt. De staande golven kun je niet wegnemen, hun invloed wel. En EQ alleen is niet de oplossing, maar het vergroten van het aantal laag bronnen plus EQ wel.

Het toevoegen van absorptie neemt op zn best een deel weg, en van een deel wegnemen wordt het helemaal niet noodzakelijkerwijs beter. Het kan er ook slechter door worden. Het is een beetje zoals met dipool laag, het wordt anders doordat je staande golven in een voorkeursrichting krijgt. Het effect daarvan kan heel goed zijn dat de resulterende invloed op de amplitude response alleen maar groter wordt omdat de gaten niet meer opgevuld worden door modi van andere richtingen. Dan krijg je nog extremere slingeringen in de response met hele diepe gaten.

Ik zeg niet dat absorptie een theoretisch verkeerd concept is, maar het is praktisch niet haalbaar. Je hebt niet alleen een extreme dikte nodig, maar ook nog een groot oppervlakte. En dan niet 1 wand, maar ten minste 3 wanden. Tenzij je het gaat combineren met een double bass array, zoals in het voorbeeld wat ik eerder gaf. Dan schakel je 2 richtingen staande golven uit met je dba, plus 1 richting met een meter dikke absorptie. Het zijn hele extreme oplossingen waarbij het lastige is dat als je het half doet dat je het mogelijk erger maakt.

Daarom is de andere route zoveel effectiever: juist meer staande golven creeren. Als je 4 subs in een ruimte zet en je hebt per sub een dsp kanaal, dan krijg je het bijna gegarandeerd goed. Ook best wat werk om goed te krijgen, maar dan heb je geen heineken music hall (vooruit afas live heet het tegenwoordig) als luisterruimte nodig. In dit topic staan meerdere met posts van mij met resultaten van zon setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:14
Jag schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Even verder in dit topic :). De crux is juist dat je staande golven houdt. De staande golven kun je niet wegnemen, hun invloed wel. En EQ alleen is niet de oplossing, maar het vergroten van het aantal laag bronnen plus EQ wel.

Het toevoegen van absorptie neemt op zn best een deel weg, en van een deel wegnemen wordt het helemaal niet noodzakelijkerwijs beter. Het kan er ook slechter door worden. Het is een beetje zoals met dipool laag, het wordt anders doordat je staande golven in een voorkeursrichting krijgt. Het effect daarvan kan heel goed zijn dat de resulterende invloed op de amplitude response alleen maar groter wordt omdat de gaten niet meer opgevuld worden door modi van andere richtingen. Dan krijg je nog extremere slingeringen in de response met hele diepe gaten.

Ik zeg niet dat absorptie een theoretisch verkeerd concept is, maar het is praktisch niet haalbaar. Je hebt niet alleen een extreme dikte nodig, maar ook nog een groot oppervlakte. En dan niet 1 wand, maar ten minste 3 wanden. Tenzij je het gaat combineren met een double bass array, zoals in het voorbeeld wat ik eerder gaf. Dan schakel je 2 richtingen staande golven uit met je dba, plus 1 richting met een meter dikke absorptie. Het zijn hele extreme oplossingen waarbij het lastige is dat als je het half doet dat je het mogelijk erger maakt.

Daarom is de andere route zoveel effectiever: juist meer staande golven creeren. Als je 4 subs in een ruimte zet en je hebt per sub een dsp kanaal, dan krijg je het bijna gegarandeerd goed. Ook best wat werk om goed te krijgen, maar dan heb je geen heineken music hall (vooruit afas live heet het tegenwoordig) als luisterruimte nodig. In dit topic staan meerdere met posts van mij met resultaten van zon setup.
Absorptie neemt staande golven helemaal weg als het materiaal maar goed genoeg kan dempen, wat niet makkelijk is. Zonder reflectie heb je geen staande golf. Absorptie zal de problemen nooit erger maken. Alles wat geabsorbeerd wordt kan niet meer reflecteren.
Ik weet niet waarom je dergelijk onwaarheden hier uit over absorptie, maar het is een heel effectief middel, mits juist ingezet en dan nog kan het niet meer kwaad dan goed doen, want alles wat geabsorbeerd wordt kan geen nieuwe modus creëren, want her is er niet meer.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Absorptie neemt staande golven helemaal weg als het materiaal maar goed genoeg kan dempen, wat niet makkelijk is. Zonder reflectie heb je geen staande golf. Absorptie zal de problemen nooit erger maken. Alles wat geabsorbeerd wordt kan niet meer reflecteren.
Ik weet niet waarom je dergelijk onwaarheden hier uit over absorptie, maar het is een heel effectief middel, mits juist ingezet en dan nog kan het niet meer kwaad dan goed doen, want alles wat geabsorbeerd wordt kan geen nieuwe modus creëren, want her is er niet meer.
"wat niet makkelijk is" is een beetje een understatement voor het wegnemen van staande golven in het laag. Daar heb je gewoon onpraktisch veel absorbtiematerial voor nodig. (als in tientallen cm dik, misschien wel een meter, heel groot, meerdere wanden etc).

Sublaag kan je beter verbeteren met meerdere subs die je met DSP individueel een fase, timeshift, EQ, alles meegeeft. Daar heb je dan geen absorptie voor nodig.

Dat zegt niet dat je uberhaupt geen absorbtie nodig hebt, want voor hogere frequenties moet je gewoon absorbtie gebruiken om reflecties, flutter, etc te minimaliseren :). Maar voor sublaag doet het eigenlijk helemaal niets om het probleem te verhelpen.
Absorptie zal de problemen nooit erger maken.
Dat is niet waar. Laag is enorm complex en is een optelsom van staande golven. In elke ruimte. In sommige ruimtes (onvoorspelbaar) pakken de optellingen goed uit. Als je dan een deel wegabsorbeert, kan dat zeker wel een verslechtering in de lineaire respons van het laag opleveren.

Toegegeven, staande golven zijn wellicht te zien als 'slecht' en je hebt er eentje weggenomen, maar dat is zeker niet "dus beter" in alle gevallen!

[ Voor 45% gewijzigd door JvS op 25-07-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Je begrijpt het hele punt niet. Even los van de benodigde dikte om sublaag te absorberen, die giga is, bestaan staande golven in meerdere richtingen. Tussen voor- en achterwand, tussen plafond en vloer en tussen zijwanden. Dit is los van tangentiele modes (schuine). Als je absorptie tegen de achterwand plakt, van voldoende dikte en oppervlakte, blijven de andere richtingen over. Als je 2 richtingen uitschakelt door 2 wanden te voorzien, blijft er 1 richting over. De invloed daarvan wordt dan heel groot, je krijgt dan mega scherpe dalen en pieken. Daarmee kan je het probleem erger maken. Je moet dus ongeveer de hele ruimte met absorptie vullen.

Kortom, onrealistisch in verruit de meeste setups. En wat mij betreft achterhaald sinds het bestaan van dsp en multisub!

Edit: komt bij dat staande golven een zogenaamd minimum fase probleem is. Dit is een wat, vind ik, abstract concept waarbij het erop neer komt dat de fase de amplitude response volgt. Kortom: als je met EQ de resulterende amplitude response goed krijgt is de fase ook goed. Dat maakt dat je de invloed van staande golven goed kan corrigeren met EQ. Je hebt wel meerdere subs nodig om de variatie door de ruimte eruit te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 25-07-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JvS schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:23:
[...]

"wat niet makkelijk is" is een beetje een understatement voor het wegnemen van staande golven in het laag. Daar heb je gewoon onpraktisch veel absorbtiematerial voor nodig. (als in tientallen cm dik, misschien wel een meter, heel groot, meerdere wanden etc).

Sublaag kan je beter verbeteren met meerdere subs die je met DSP individueel een fase, timeshift, EQ, alles meegeeft. Daar heb je dan geen absorptie voor nodig.

Dat zegt niet dat je uberhaupt geen absorbtie nodig hebt, want voor hogere frequenties moet je gewoon absorbtie gebruiken om reflecties, flutter, etc te minimaliseren :). Maar voor sublaag doet het eigenlijk helemaal niets om het probleem te verhelpen.

[...]
Dat is niet waar. Laag is enorm complex en is een optelsom van staande golven. In elke ruimte. In sommige ruimtes (onvoorspelbaar) pakken de optellingen goed uit. Als je dan een deel wegabsorbeert, kan dat zeker wel een verslechtering in de lineaire respons van het laag opleveren.

Toegegeven, staande golven zijn wellicht te zien als 'slecht' en je hebt er eentje weggenomen, maar dat is zeker niet "dus beter" in alle gevallen!
Volledige absorptie kan nooit de problemen groter maken. Gedeeltelijke absorptie wel, maar met goede planning, meting e.d. ook gedeeltelijke absorptie niet en ik ga er vanuit dat iedereen dergelijke zaken plant.

Daarbij komt het punt wat vergeten blijkt te worden wat ik zeg. Enkel akoestische behandeling is de oplossing niet, maar het is onderdeel van de oplossing. Wat aangehaald wordt, bevestig ik (meerdere subs, EQ, plaatsing), maar zonder akoestische behandeling is EQ in veel gevallen hetzelfde probleem als jullie aanhalen bij alleen wat geplaatste panelen/traps hetzelfde, dan kan het andere problemen opleveren.

Zoals je eigenlijk niet met 1 sub uit kan, zonder goede plaatsing of EQ, kan je ook niet zonder goede akoestische behandeling tot een goed geluid komen.
Akoestische behandeling is niet alleen belangrijk voor laag, maar ook het hoge. Je komt er niet onderuit als je echt goed geluid wil. Honderd procent perfect zal in onze kamers, zelfs bij een dedicated room, nooit lukken natuurlijk, maar blijkbaar zullen wij hier in meningen blijven verschillen.

Edit:
Twee subs is vaak makkelijk te plaatsen, maar vier kan nog wel eens een probleem zijn. Als het kan, is dat de ideale setup en zal je zonder EQ/DSP al een heel nette ervaring hebben qua sub.

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 25-07-2020 16:58 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Dat is logisch, want je versterkt de twee golven die elkaar opheffen. Je hebt meerdere subwoofers nodig.
Twee subs is wat mij betreft het minimale wat nodig is om problemen op te kunnen lossen, maar zoals al eerder hier besproken :P , zijn er meerdere factoren waar je naar moet kijken.

Mijn ergste problemen waren opgelost met twee subs, had nog wel een null ergens, maar die was niet weg te krijgen met plaatsing/DSP met twee subs helaas. Maar die uitkomst verschilt dus per situatie, wat bij mij zo is hoeft bij een ander niet te zijn. Wat ik wel weet, is dat ik veel eerder de tweede sub had moeten kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat ik nu toch wel onomstotelijk heb vastgesteld dat het probleem van het zoemen van m'n subwoofer, toch echt een interne oorzaak heeft.

Eerder werd gesuggereerd om eens een ferrietkern om de voedingskabel te proberen, dat gaf geen verbetering. Ik stond daarna op het punt om een dc-filter aan te schaffen, maar het leek me een goed idee om nog 1x te testen. Dit keer de subwoofer bij m'n ouders gezet; een hele andere situatie dus, en ook daar begon na een halve dag de subwoofer te zoemen. Aangezien we totaal verschillende apparatuur in huis hebben, denk ik dat ik veilig kan stellen dat er geen externe factor aanwezig kan zijn, maar dat het probleem dan toch wellicht de grote condensatoren betreft, zoals eerder ook door BK gesuggereerd.

Ik begin nu sterk te denken dat het reparatiebedrijfje waar ik de subwoofer eerder heb achtergelaten voor reparatie, maar weinig energie er in heeft willen steken en na een paar keer aan-uit schakelen het probleem als niet-reproduceerbaar heeft aangemerkt.

Nog een afbeelding van een spectrumanalyse; sterke pieken met een interval van 100hz,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1kHsaJa5fu1gOJfnrOtU-csEjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/llu1k2oqmGSeRW4SQNK38wwA.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 26-07-2020 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31
Ik heb hetzelfde gehad met een BK sub. Ook het zoemen na enige tijd. Net zoals jij echt van alles geprobeerd.
Een techneut bij een buurforum had een geluidsfragment van mijn sub beoordeeld. Met dit als antwoord:
"Ik heb het geluidsfragment beluisterd, dat geluid komt exact overeen met een 100 Hz sinus/blokgolf. Dat is rimpel van de gelijkgerichte voedingsspanning (2x 50 Hz = 100 Hz).
Er is dus een probleem in de versterker. Kan retour."

https://www.htforum.nl/ya...866.msg3168752#msg3168752

Later kreeg ik, na het opsturen van de plate amp naar BK de volgende reactie:
"De versterker die je hebt geretourneerd, had een fout met een voedingscondensator, het zijn gloednieuwe condensatoren, dus een dergelijke storing is zeldzaam."
Het bleek dus ook in dit geval de grote condensatoren te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@sonsan Bedankt voor het delen van jouw ervaring, het lijkt idd exact wat ik ook heb, zelfs je gedachtegang, testvolgorde en ongegronde verdenkingen komen overeen :+ Als ik het goed heb gelezen, had jij dit probleem al vrijwel vanaf het begin? Mijn sub viel 1,5 jaar geleden helaas al buiten garantie en nu natuurlijk helemaal, dus ik heb m'n hoop nu gevestigd op een audio reparateur uit de omgeving.

Ik heb hem vandaag een e-mail gestuurd waarin ik m'n probleem uitgebreid uitleg, met filmpje en de verdenking van BK zelf. Als hij begint met het doormeten van die condensatoren, zou het probleem snel boven water moeten komen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Bij mij kwam het probleem al direct in het begin.
Ik zou gewoon eens contact opnemen met Tom Pears van BKelec. ( sales@bkelec.com ) Ik heb begrepen dat dit bedrijf zeer servicegericht ingesteld is. Wellicht dat je tegen een gereduceerd tarief een andere plate amp kunt krijgen of je huidige daar kunt laten repareren.
Ze hebben nog vakantie tot 3 augustus maar het is het proberen waard.

Je kunt ook jossie eens benaderen bij HTforum die vaak dit soort problemen goed kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 17:46
@Jag ik heb eigenlijk een directe vraag aan jou omdat ik je gewoon zie als de GoT-sub-specialist :D

Stel ik heb een losse 15" (BK Monolotith) subwoofertje netjes op het LFE kanaal en nog vier zuilluidsprekers met ingebouwde subwoofer. Het probleem met die ingebouwde subwoofer is dat dat vooral wonderen doet op de front kanalen, maar voor de surround left/right is het eigenlijk zonde.

Wat wil nu het geval, je kan er ook gewoon een RCA-kabel in stoppen en aansturen via het LFE kanaal. Ik heb ook nog een tweede LFE uitgang op m'n receiver met XT32, etc. Denk je dat dit een kans van slagen heeft als het LFE signaal vervolgens gesplit wordt naar twee identieke subs op verschillende locaties, of denk je dat dat een zooitje gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@ConZito, ik zou een MiniDSP pakken, zodat je de 4 geïntegreerde subs individueel aan kan sturen. De MiniDSP zet je dan in 1:4 config, waarbij je de input dus op 1 van de 2 LFE kanalen van je versterker hebt staan. Het andere LFE kanaal gebruik je dan voor je Monolith.

Check wel even of je 2 LFE poorten echt 2 kanalen zijn, ze kunnen ook nog wel eens 1 kanaal met 2 poorten zijn. Als het maar 1 kanaal is, zal je waarschijnlijk eerst de Monolith zo goud mogelijk in moeten stellen (zonder de andere subs) en dan pas de MiniDPS met de andere subs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
MDKlapwijk schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:15:
@ConZito, ik zou een MiniDSP pakken, zodat je de 4 geïntegreerde subs individueel aan kan sturen. De MiniDSP zet je dan in 1:4 config, waarbij je de input dus op 1 van de 2 LFE kanalen van je versterker hebt staan. Het andere LFE kanaal gebruik je dan voor je Monolith.

Check wel even of je 2 LFE poorten echt 2 kanalen zijn, ze kunnen ook nog wel eens 1 kanaal met 2 poorten zijn. Als het maar 1 kanaal is, zal je waarschijnlijk eerst de Monolith zo goud mogelijk in moeten stellen (zonder de andere subs) en dan pas de MiniDPS met de andere subs...
Is ook een optie, worden wel lange RCA kabels :D

Dan is het wel even interessant hoe ik dat met de Audyssey moet gaan doen, want daar heb ik i.c.m. de MiniDSP geen ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door ConZito op 27-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je miniDSP gaat gebruiken voor multisub moet je audyssey helemaal negeren. Dan houd je alleen het slechte deel over (automatisch corrigeren van mid/hoog zonder dat de mic verschil tussen direct en gereflecteerd geluid goed kan inschatten). Misschien om afstanden in te stellen.

Welke speakers zijn het? Ik heb zelfbouw en heb de subs van de fronts ook als onderdeel van mijn multiesub en twee rear subs, gaat echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@JvS, ik dacht dat je Audyssey wel kon gebruiken, door eerst alles zonder de MiniDSP+subs in Audyssey doen en dan pas de MiniDSP met subs aansluiten en afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
JvS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:19:
Als je miniDSP gaat gebruiken voor multisub moet je audyssey helemaal negeren. Dan houd je alleen het slechte deel over (automatisch corrigeren van mid/hoog zonder dat de mic verschil tussen direct en gereflecteerd geluid goed kan inschatten). Misschien om afstanden in te stellen.

Welke speakers zijn het? Ik heb zelfbouw en heb de subs van de fronts ook als onderdeel van mijn multiesub en twee rear subs, gaat echt perfect.
Ja ik behaal nu redelijke resultaten met Audyssey, dus ik vind het lastig om het los te laten. Als ik het nu uitzet is het een drama eigenlijk. Afstanden kan ik goed zelf doen, opstelling is heel netjes en links/rechts gelijk.

Ik lees dat het een optie is eerst een XT32 meting te doen met de miniDSP op "flat" en dan pas te gaan kloten me de miniDSP hoe je het hebben wil.

Ik heb overigens Definitive Technology BP7000SC's op front en surround. Zijn allemaal bi-polair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah ik heb het niet zo op die auto-eq dingen. Alleen in het laag doen ze het goed kunnen ze wel goed werken. Als je laag met multi-sub gaat doen, kan je prima ook eerst Audyssee doen. Alleen dan heb je enkel het "slechte" van automatische EQ (namelijk correctie van mid/hoog op basis van een matige analyse van geluid in je kamer).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 27-07-2020 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 13:47
Is het niet zo dat je eerst je Audyssey meeting doet. Dan staan je afstanden en delays, volume en crossovers goed. De crossovers kan je eventueel nog aanpassen (omhoog niet omlaag indien je Audyssey EQ wilt gebruikten). Wil je geen gebruik maken van de Audyssey EQ en curve, dan kan je Audyssey uitzetten maar je meet resultaten van distance, delay, volume e.d. blijven dan netjes van toepassing.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:43:
Is het niet zo dat je eerst je Audyssey meeting doet. Dan staan je afstanden en delays, volume en crossovers goed. De crossovers kan je eventueel nog aanpassen (omhoog niet omlaag indien je Audyssey EQ wilt gebruikten). Wil je geen gebruik maken van de Audyssey EQ en curve, dan kan je Audyssey uitzetten maar je meet resultaten van distance, delay, volume e.d. blijven dan netjes van toepassing.
Als je correctie met de MiniDSP evt. invloed heeft op de delays en volume kan je beter eerst je subs met de MiniDSP inregelen en dan Audyssey draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ConZito schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:39:
[...]

Ja ik behaal nu redelijke resultaten met Audyssey, dus ik vind het lastig om het los te laten.
Ik ben het eens met @JvS dat een handmatige configuratie altijd beter is dan een wizard (zoals Audyssey) maar als MiniDSP eigenaar vraag ik mij wel af of je hier heel veel winst mee gaat behalen.

De resultaten die Audyssey produceert zijn (gemiddeld genomen) best ok en ik kan me niet voorstellen dat er een wereld van verschil zit tussen Audyssey en een MiniDSP.

Aan de andere kant: Als je al meer dan 2000 euro in je set hebt gestoken, kan die 100 euro er ook nog wel bij... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met minidsp kan je de drie (dan) subs aparte settings geven. Multisub :). Dat kan audyssy niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

JvS schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:
Met minidsp kan je de drie (dan) subs aparte settings geven. Multisub :). Dat kan audyssy niet
Ik moet m'n app/plugin nog bestellen, maar ik dacht dat de subs in mijn x8500h wel degelijk onafhankelijk van elkaar in Audyssy gedaan kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Inmiddels de hele avond zonder Audyssey films en series zitten kijken. Ik begin me nu heel erg af te vragen waarom ik er zo op heb vertrouwd. Ik denk dat een miniDSP wel een plan is en dat zijn de kosten ook niet.

Technisch gezien staan er zelfs 6 subs in huis, in de center zit ook een actieve sub met LFE aansluiting. Dus multi-sub aan de slag had ik eigenlijk jaren eerder moeten doen. Eerst maar eens verdiepen in hoe ik een goede meting doe :)

[ Voor 35% gewijzigd door ConZito op 27-07-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Ahhh... ok.... nooit geweten dat Audyssey geen multisub ondersteund... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af; audyssey xt32 met sub eq kan dat wel voor 2.

Mijn SVS AS-EQ1 is in feite ook audyssey xt32, maar dan alleen voor subwoofers. Die kan het voor 1 of 2 op eigen inputs, en ook 1 input naar 2 output.

Maar goed dat is een zeldzaam apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:46:
[...]

Hangt ervan af; audyssey xt32 met sub eq kan dat wel voor 2.

Mijn SVS AS-EQ1 is in feite ook audyssey xt32, maar dan alleen voor subwoofers. Die kan het voor 1 of 2 op eigen inputs, en ook 1 input naar 2 output.

Maar goed dat is een zeldzaam apparaat.
De vraag is denk ik vooral, wat doet het dan voor de twee subs? Want wat het zou moeten doen is:

- Meten op meerdere plaatsen in de ruimte per sub (en per laagweergever als je speakers hebt die dat doen)
- Die signalen in een simulatie optellen tot een "ruimte respons" op de verschillende plekken
- Per laagweergever settings als delay, fase aanpassen tot in de simulaite de enorme plek-tot-plek verschillen eruit zijn en je 'primaire' locatie bij voorkeur het luidst is (minste overlast)
- Dan met paramtetrische EQ de zaak naar een vlakke respons tot je diepste gewenste -3db punt laten lopen (oplopend naar 20Hz mag als het mooi glad is)

Dat is best een hoop. Ik hoop dat er ooit systemen komen die het een stuk automatischer doen, want nu is het:
- REW om metingen uit te voeren
- Importeren in Andy-C multisub optimizer
- Die MSO 100 paramterers geven (welke subs zijn er, wat mag-ie er mee doen qua dsp limieten)
- Heel lang simuleren
- Soms gaat het nergens heen en moet je handmatig ingrijpen
- Als het dan goed is, de DSP settings exporteren
- DSP settings handmatig importeren in miniDSP

Als audyssey dat automatisch kan, neem ik mijn petje af, maar ik vrees ervoor :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
JvS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:29:
[...]

Dat is best een hoop. Ik hoop dat er ooit systemen komen die het een stuk automatischer doen, want nu is het:
- Die MSO 100 paramterers geven (welke subs zijn er, wat mag-ie er mee doen qua dsp limieten)
- Heel lang simuleren

Als audyssey dat automatisch kan, neem ik mijn petje af, maar ik vrees ervoor :o.
Nu weet ik in ieder geval waar ik eens moet gaan beginnen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@JvS, met XT32 is ook een hoop handmatig instellen mogelijk en via rew en radbuddyssey kan je dan je eigen curves/settings/etc weer in de receiver laden:
- https://www.avsforum.com/...sey-multeq-app-files.html
- https://www.avsforum.com/...t-best-room-response.html

Geen idee of je tussen rew en radbuddyssey de uitstap naar andy-c mo kan maken, maar als dat zou kunnen zou je een heel eind komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JvS MiniDSP heeft modellen waarin Dirac geïntegreerd is, die zouden toch wel een deel van je lijstje kunnen versimpelen? Al weet ik niet in hoeverre die geschikt zijn voor surround.
Ik heb de MiniDSP SHD op het oog voor een 2.2 opstelling, op termijn. Volgens de handleiding kan die ook iets met REW volgens mij.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 07:29:
[...]

De vraag is denk ik vooral, wat doet het dan voor de twee subs? Want wat het zou moeten doen is:

- Meten op meerdere plaatsen in de ruimte per sub (en per laagweergever als je speakers hebt die dat doen)
- Die signalen in een simulatie optellen tot een "ruimte respons" op de verschillende plekken
- Per laagweergever settings als delay, fase aanpassen tot in de simulaite de enorme plek-tot-plek verschillen eruit zijn en je 'primaire' locatie bij voorkeur het luidst is (minste overlast)
- Dan met paramtetrische EQ de zaak naar een vlakke respons tot je diepste gewenste -3db punt laten lopen (oplopend naar 20Hz mag als het mooi glad is)

- Heel lang simuleren

Als je de details wilt weten.
- De AS EQ1 (AS) bevat een voor lage tonen aangepaste versie van Audyssey XT32 pro, met een voor lage tonen en bij het apparaat gecalibreerde microfoon
- Je sluit hem aan op de receiver via de SW outs, maar ook op de center in (op de 7.1 ingang).
- voor intergratie in het systeem zit er ook een mic-in en mic-passtrough output op
- Aansturen en inmeten e.d. op laptop via een USB aansluiting

De eerste stap is het draaien van Audyssey (of een ander correctiesysteem) op je receiver. De mic van je receiver sluit je aan op de AS en de receiver zelf dan via een 3,5 jack<->3,5 jack op de mic-passthrough uitgang. Via de PC zet je de AS dan in 'passtrough mode'.

Je receiver meet dan zoals gebruikelijk alle kanalen langs, behalve de subwoofers. De AS de ontvangt de subwoofer kanalen natuurlijk via zijn ingangen, en zet die rechtstreeks door naar de mic-out/passthrough. De receiver ontvangt dan de pings van alle kanalen rechtstreeks, en 'ideale' responses voor de subs. Ik heb getest, of dit proces een vertraging oplevert. Maar of ik nu Audyssey draai op de receiver, of via de AS geft geen enkel verschil in delays.

Volgende stap is dat je de subwoofers gaat meten. Hiervoor gebruik je de mic van de AS. De mic zet je op de centrale luisterpositie. Je receiver zet je op 7.1 direct (zodat de receiver tijdens het meten van de SW's GEEN audyssey gebruikt).

De AS zend eerst pink noise naar de center, en meet het niveau via de microfoon. Volume op de receiver aanpassen naar 75 dB (als het goed is rond 0.0, na het draaien van Audyssey op de receiver). Daarna zend de AS pink noise naar de SW's. Volume op de SW's aanpassen naar 75dB gemeten. Op die manier meet je de volume in. De AS meet alles in dB(c), tot onder 20Hz overigens.

Daarna meten.

De AS pingt eerst je center, dan SW 1, dan SW2, en dan beide SW's samen. De meetgegevens gaan via USB naar de laptop. Daarna volgend meetpunt, omdat er Audyssey pro inzit, kan je max 32 posities inmeten.

Na meten klik je op berekenen. De laptop berekent.

Resultaat van de berekening is dat de AS rossoverfrequenties, delays (afstanden) en de volume-aanpassingen voorstelt voor elke subwoofer. Deze gegevens zet je zelf in je receiver. Als laatste worden de curves dan geupload in de AS en die klikt 'aan'.

Resultaat is fenomenaal. Het SW geluid is daarna helemaal transparant, net alsof je subwoofers zijn 'verdwenen', behalve dan dat je alle (hele) lage tonen perfect hoort. De Sw is in feite helemaal opgenomen in het geluidsbeeld.

Dus ja, neem je petje maar af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:58:
[...]

[....]
Volgende stap is dat je de subwoofers gaat meten. Hiervoor gebruik je de mic van de AS. De mic zet je op de centrale luisterpositie. Je receiver zet je op 7.1 direct (zodat de receiver tijdens het meten van de SW's GEEN audyssey gebruikt). [....]
Dus je zet Audyssey uit, na het wel ingemeten te hebben?
[....]
De AS zend eerst pink noise naar de center, en meet het niveau via de microfoon. Volume op de receiver aanpassen naar 75 dB (als het goed is rond 0.0, na het draaien van Audyssey op de receiver). [....]
Hoe kan het hier dan effect hebben op het geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:21:
[...]

Dus je zet Audyssey uit, na het wel ingemeten te hebben?

[...]

Hoe kan het hier dan effect hebben op het geluidsniveau?
Ja. Uitzetten van Audyssey zet de aanpassingen van de volumes van je speakers niet uit maar alleen de curves. De AS moet zelf de curves van de subwoofers meten en de crossover tov de speakers ;)

Volume is een van de onderdelen van de calibratie. Het referentie geluidsniveau van kalibreren is 75dB. Je receiver zal ook pingen/kalibreren op dat geluidsniveau. Volumeaanpassingen worden ook toegepast / berekend vanuit dat referentieniveau.

Op deze manier regel je het volume van de subs dus in op dat niveau en voer je de uiteindelijke calibratie dus ook uit op dat referentieniveau.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Dus ja, neem je petje maar af ;)
Dat zal ik doen als ik snap wat dit doet:
De laptop berekent.
:)

Het proces klinkt goed. Hoe lang is die laptop aan het rekenen? Is ergens gedocumenteerd wat dat doet?
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:40:
@JvS MiniDSP heeft modellen waarin Dirac geïntegreerd is, die zouden toch wel een deel van je lijstje kunnen versimpelen? Al weet ik niet in hoeverre die geschikt zijn voor surround.
Ik heb geen idee of Diract iets doet met multisub optimalisatie (in de zin van: Eerst het geluid op verschillende meetplekken hetzelfde maken door individuele timing, fase en parametrische EQ's, en dan de totale respons aanpassen met een 'global' eq).

Ik heb dat nog nooit gezien, behalve als mensen het handmatig doen, of met een simulatieprogramma zoals multisub optimizer van Andy C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Dat zal ik doen als ik snap wat dit doet:

[...]

Het proces klinkt goed. Hoe lang is die laptop aan het rekenen? Is ergens gedocumenteerd wat dat doet?
[...]

Ik heb geen idee of Diract iets doet met multisub optimalisatie (in de zin van: Eerst het geluid op verschillende meetplekken hetzelfde maken door individuele timing, fase en parametrische EQ's, en dan de totale respons aanpassen met een 'global' eq).

Ik heb dat nog nooit gezien, behalve als mensen het handmatig doen, of met een simulatieprogramma zoals multisub optimizer van Andy C.
De laptop doet de audyssey berekenen. Net als je receiver wanneer die klaar is met meten (er staat bij mij dan best lang calculating op het display).

En mn laptop met i7 en veel cores is een stuk sneller :p

Het resultaat van de berekening in de laptop wordt dan geupload naar de AS.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd het is natuurlijk verder ook gewoon maar EQ he wat audyssey toepast, weinig complex aan. Gewoon eq op een steady state response. En dat is prima, maar het is wel gewoon voor 1 plek. Op een andere plek is het weer anders. Misschien kan je wel op meerdere plekken meten, dat wordt vaak wel ondersteunt, maar dan worden die responses gewoon gemiddeld en daar vervolgens eq op losgelaten. De crux in het verhaal zit hem in het verminderen van de variatie in de response, beter gezegd de spatiele variatie in de amplitude response.

@ConZito heel goed idee om de subs van je fronts en surrounds plus je losse sub samen te gebruiken voor LFE. Daarmee kan je dan het sublaag doen voor alle kanalen plus het lfe. Dan heb je voor elk kanaal goed sublaag beschikbaar en niet per kanaal een hoogst variabele response in het laag.

Ik denk dat het meeste al is gezegd. 5 subs combineren gaat sowieso de variatie door de ruimte heen al verminderen. Als je er een miniDSP voorzet (moet je of 1 output gebruiken voor 2 subs of een duurdere minidsp kopen met meer outputs, ik zou het eerste doen), kan je het nog beter krijgen. Meet microfoon dan wel vereist. Nog een stuk beter krijg je het als je de dsp instellingen optimaliseert met MSO, maar zoals @JvS al aanstipte wel veel werk. Moet je zin in hebben. Alternatief zou zo'n automatische unit zijn van SVS zoals @Verwijderd voorstelt.

Mocht je dat willen, dan zou ik doen zoals @Verwijderd voorstelt: eerst optimalisatie zelf doen, dan pas audyssey draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Jag schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:11:
@Verwijderd het is natuurlijk verder ook gewoon maar EQ he wat audyssey toepast, weinig complex aan. Gewoon eq op een steady state response. En dat is prima, maar het is wel gewoon voor 1 plek. Op een andere plek is het weer anders. Misschien kan je wel op meerdere plekken meten, dat wordt vaak wel ondersteunt, maar dan worden die responses gewoon gemiddeld en daar vervolgens eq op losgelaten. De crux in het verhaal zit hem in het verminderen van de variatie in de response, beter gezegd de spatiele variatie in de amplitude response.

@ConZito heel goed idee om de subs van je fronts en surrounds plus je losse sub samen te gebruiken voor LFE. Daarmee kan je dan het sublaag doen voor alle kanalen plus het lfe. Dan heb je voor elk kanaal goed sublaag beschikbaar en niet per kanaal een hoogst variabele response in het laag.

Ik denk dat het meeste al is gezegd. 5 subs combineren gaat sowieso de variatie door de ruimte heen al verminderen. Als je er een miniDSP voorzet (moet je of 1 output gebruiken voor 2 subs of een duurdere minidsp kopen met meer outputs, ik zou het eerste doen), kan je het nog beter krijgen. Meet microfoon dan wel vereist. Nog een stuk beter krijg je het als je de dsp instellingen optimaliseert met MSO, maar zoals @JvS al aanstipte wel veel werk. Moet je zin in hebben. Alternatief zou zo'n automatische unit zijn van SVS zoals @Verwijderd voorstelt.

Mocht je dat willen, dan zou ik doen zoals @Verwijderd voorstelt: eerst optimalisatie zelf doen, dan pas audyssey draaien.
Ik heb nu niet voldoende inzicht in wat de audio-track en m'n receiver doet. De fronts en surrounds staan op large, gaat het sublaag nu ook automatisch naar m'n rears, of toch echt alleen naar de fronts en subwoofer. Ik heb ook geen idee wat de crossoverfrequentie is waar de ingebouwde subwoofer het van de normale drivers overneemt. Voor het gemak heb ik nu dus gewoon alles lekker aangesloten en alleen de BK Monolith op LFE.

Meten is weten dus, en ik denk dat de tocht daar vooral begint.

PS. Heel lomp is dit nu de opstelling: (kamer is 7.5x5.25)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PI1aeV6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Daar zit potentie in voor de beste multisub die je maar kan bedenken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 23:47
Vraagje voor het meten van pieken en dalen in het lage bereik met REW.
Er wordt aangeraden om een miniDSP UMIK-1 aan te schaffen omdat dit een gekalibreerd model is en dus de beste resultaten zal geven.

Nu heb ik hier een shotgun microfoon liggen met een bereik van 20hz - 21 khz.
Ik ben me er bewust van dat dit geen geweldige resultaten zal geven, maar stel;

Hij geeft een dip aan op 60hz. Terwijl dit dan in werkelijkheid misschien 50 of 70 hz is.
Ik vervolgens het e.e.a. aanpas waardoor het over het algemeen een vlakkere respons geeft.
Ongeacht waar de dip werkelijk zat, is het geheel dus wel vlakker geworden; en dus beter.
Klopt dat?

Of een andere casus:
Met de microfoon test ik luisterpositie met 1 subwoofer aan.
Daarna zet ik de 2e subwoofer aan en doe ik de test opnieuw.
Als de resultaten minder goed zijn dan de test met 1 subwoofer moet ik wat tweaken.
Als ik het daarna weer doe en de resultaten zijn beter t.o.v. 1 subwoofer aan, gaat het al beter.

Ik probeer het beste er van te maken met de tools die ik ter beschikking heb.
Budget is helaas niet toereikend om even zo'n gekalibreerde microfoon aan te schaffen.
Met google kon er niks over vinden, blijkbaar ben ik de enige idioot 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Valandin op 29-07-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je voorstelling van een slechte microfoon loopt mank vrees ik... Je moet er eerder vanuit gaan dat de microfoon ergens een dip toont die er in werkelijkheid niet is. Dan ga je dus een piek creëren om daarvoor de compenseren. Dit kan ontstaan over het gehele frequentiebereik van de meting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:25:
Je voorstelling van een slechte microfoon loopt mank vrees ik... Je moet er eerder vanuit gaan dat de microfoon ergens een dip toont die er in werkelijkheid niet is. Dan ga je dus een piek creëren om daarvoor de compenseren. Dit kan ontstaan over het gehele frequentiebereik van de meting. ;)
Hm. Da's natuurlijk een goed punt.
Kwam op internet wel dit tegen;

Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/repeat-with-new-measurements-png.5943

Shure KSM32, Shure KSM27, Audio Technica AT4033, Avantone CK1 Omni, CAD M179 omni vs UMIK1.
Zijn helaas allemaal wel mid-high end mics, ik heb een entry level mic.
Anders maar even kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden die het voor een kratje bier een paar dagen wilt lenen. Kan ik meteen de resultaten t.o.v. mijn eigen microfoon vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 29-07-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Valandin Ik weet niet in welke context ik die grafiek moet zien, maar de umik-1 wordt geadverteerd als specifiek een meetmicrofoon. Die andere microfoons zijn gewone opname-microfoons van volgens mij ofwel instrumenten ofwel algemeen/spraak. Ik kan me voorstellen dat de prestatie verwachtingen niet helemaal gelijk zijn.

Verder herinner ik me nog dat de umik-1 niet als "de heilige graal van meetmicrofoons" wordt gezien.

Je kunt het allicht proberen met je eigen microfoon als je er de tijd in wilt steken. Gewoon kijken of je de response vlak krijgt en of je het uiteindelijk beter vindt klinken. Je zou misschien wel even vantevoren kunnen checken of je microfoon consistent is in z'n metingen. Als het niet consistent is, is het idd verloren tijd. Als je niet tot een goed resultaat kunt komen, kun je het altijd nog eens met een betere microfoon proberen.

Als je puur de subwoofer wilt verbeteren, kun je je beperken tot een frequentie van 20-200hz. Of misschien iets hoger als het een kleine subwoofer betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
LA-384 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:41:
@Valandin Ik weet niet in welke context ik die grafiek moet zien, maar de umik-1 wordt geadverteerd als specifiek een meetmicrofoon. Die andere microfoons zijn gewone opname-microfoons van volgens mij ofwel instrumenten ofwel algemeen/spraak. Ik kan me voorstellen dat de prestatie verwachtingen niet helemaal gelijk zijn.

Verder herinner ik me nog dat de umik-1 niet als "de heilige graal van meetmicrofoons" wordt gezien.

Je kunt het allicht proberen met je eigen microfoon als je er de tijd in wilt steken. Gewoon kijken of je de response vlak krijgt en of je het uiteindelijk beter vindt klinken. Je zou misschien wel even vantevoren kunnen checken of je microfoon consistent is in z'n metingen. Als het niet consistent is, is het idd verloren tijd. Als je niet tot een goed resultaat kunt komen, kun je het altijd nog eens met een betere microfoon proberen.

Als je puur de subwoofer wilt verbeteren, kun je je beperken tot een frequentie van 20-200hz. Of misschien iets hoger als het een kleine subwoofer betreft.
De context van het plaatje is ""Algemene" Microfoons vs. Meetmicrofoons."
Dat het in principe wel bruikbaar is (Voor beunhaas niveau metingen).

Ik zal vanavond/morgen inderdaad even kijken, ~4-5 metingen doen met de microfoon op luisterpositie. Als de resultaten consistent zijn dan kan ik er wel wat mee uitproberen. Ik ben alleen bang dat Woutoud wel een punt heeft. Straks geeft hij consistent een dikke piek aan, terwijl hij er in werkelijkheid niet is. En dan is de eindstand dat het geluid minder wordt dan het op het begin was.

Had al gekeken of ik ergens t/m €40,- een "USB measurement microphone" op de kop kon tikken.
Maar kon niks vinden op internet helaas.

Het doel is in ieder geval om wat meer de 'flat response' te krijgen op m'n 2 subwoofers in de woonkamer.
't is geen professionele setup, het hoeft niet perfect, maar zou wel top zijn om de muziek/film ervaring wat te verbeteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 29-07-2020 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Valandin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:33:
[...]

.
Anders maar even kijken of ik iemand in mijn omgeving kan vinden die het voor een kratje bier een paar dagen wilt lenen. Kan ik meteen de resultaten t.o.v. mijn eigen microfoon vergelijken.
Mocht je in de Regio Den Haag wonen, stuur maar een DM. Dan kan je mijn UMIK lenen.

Ik gebruik die van mijn zelden meer. Als je set-up eenmaal gekalibreerd is, heb je em eigenlijk niet meer nodig en ligt hij voornamelijk stof te happen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Valandin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:59:
De context van het plaatje is ""Algemene" Microfoons vs. Meetmicrofoons."
Dat het in principe wel bruikbaar is (Voor beunhaas niveau metingen).
Ik vind meet verschillen van dik 5db toch wel aanzienlijk. Degene die ongeveer gelijk aan de umik-1 presteert, is de Avantone CK1 Omni.
Straks geeft hij consistent een dikke piek aan, terwijl hij er in werkelijkheid niet is. En dan is de eindstand dat het geluid minder wordt dan het op het begin was.
Als je de begin-instellingen even noteert, heeft het je alleen tijd gekost en ben je er niet slechter van geworden ;)

Je gaat denk ik de instellingen in de receiver aanpassen, of hoe ga je de eq doen?

Verder kun je mijn umik-1 ook wel lenen, maar ik woon volgens mij wat verder weg (afgaande op v&a advertenties). Ik woon midden tussen Eindhoven en Venlo.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2020 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandin
ChojinZ schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Mocht je in de Regio Den Haag wonen, stuur maar een DM. Dan kan je mijn UMIK lenen.

Ik gebruik die van mijn zelden meer. Als je set-up eenmaal gekalibreerd is, heb je em eigenlijk niet meer nodig en ligt hij voornamelijk stof te happen
Helaas in Wageningen. Maar waardeer het gebaar enorm!
LA-384 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Ik vind meet verschillen van dik 5db toch wel aanzienlijk. Degene die ongeveer gelijk aan de umik-1 presteert, is de Avantone CK1 Omni.

[...]

Als je de begin-instellingen even noteert, heeft het je alleen tijd gekost en ben je er niet slechter van geworden ;)

Je gaat denk ik de instellingen in de receiver aanpassen, of hoe ga je de eq doen?

Verder kun je mijn umik-1 ook wel lenen, maar ik woon volgens mij wat verder weg (afgaande op v&a advertenties). Ik woon midden tussen Eindhoven en Venlo.
Klopt, er zijn zeker aanzienlijke verschillen. Vandaar ook 'Op beunhaas niveau'
Het is meer op het niveau van "Oh daar zit een piek. Oh daar zit een dip"
Vervolgens tweaken "Oh die ene piek is nu minder. Die ene dip is nu minder"
Als het consistent is zou je in theorie de frequency curve kunnen verbeteren. Niet tot in perfectie, verre van.

In de versterker kan ik niet zo heel veel. Ik heb een Denon AVR X2200W, dus nog met Audyssey XT.
Heb dus geen SubEQ HT en een aanpasbare audyssey EQ. Ik zou de Audyssey Flat kunnen importeren in de handmatige EQ maar die heeft alleen een 63hz en 125hz stap.

Ik ga dus met de subwoofers spelen, locaties uit testen, in fase met elkaar proberen te zetten..
Jij ook bedankt voor het gebaar! Denk ik een beetje centraal te wonen, wonen jullie beide aan de andere kanten van Nederland :(

[ Voor 13% gewijzigd door Valandin op 29-07-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:16
Man man man, waarom ben ik begonnen dit topic te lezen. Ik bedoel, ik ben totaal geen pro als het om geluid gaat, maar als ik dan lees dat je met een Minidsp het onderste uit de kan kan halen van de sub dan heb je mijn aandacht te pakken.

Ik heb sinds een paar weken een Jamo S810 sub en het klinkt naar mijn mening okey. Wel hier een daar pieken en verschil in volume op lage frequenties (bron: gehoor en db meter op mijn telefoon. Je moet iets :) ) . En dan denk ik, hoe zal zo'n meting er bij mij uit zien? Hoeveel valt hier te winnen met een DSP?

Een tweede sub plaatsen zit er niet in, gaat om een slaapkamer in dit geval (3,80 x 4,20) en er is geen plek voor nog een sub (plus WAF factor) en de plek waar de sub nu staat moet hij ook blijven staan. En het moet voor mij goed klinken, vrouwlief kan het niet zoveel schelen.

Dusja, twijfel :9 Zeker ook omdat @Jag leuke resultaten heeft behaald met deze sub als ik het zo las in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 29-07-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Twee hè :P En twee JBL lsr308's die tot 45hz ook goed meekomen :).

[ Voor 71% gewijzigd door JvS op 29-07-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Valandin schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:33:
[...]

Hm. Da's natuurlijk een goed punt.
Kwam op internet wel dit tegen;

[Afbeelding]

Shure KSM32, Shure KSM27, Audio Technica AT4033, Avantone CK1 Omni, CAD M179 omni vs UMIK1.
Zijn helaas allemaal wel mid-high end mics, ik heb een entry level mic.
Je hebt een omni microfoon nodig!
vinom schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:47:
Man man man, waarom ben ik begonnen dit topic te lezen. Ik bedoel, ik ben totaal geen pro als het om geluid gaat, maar als ik dan lees dat je met een Minidsp het onderste uit de kan kan halen van de sub dan heb je mijn aandacht te pakken.

Ik heb sinds een paar weken een Jamo S810 sub en het klinkt naar mijn mening okey. Wel hier een daar pieken en verschil in volume op lage frequenties (bron: gehoor en db meter op mijn telefoon. Je moet iets :) ) . En dan denk ik, hoe zal zo'n meting er bij mij uit zien? Hoeveel valt hier te winnen met een DSP?

Een tweede sub plaatsen zit er niet in, gaat om een slaapkamer in dit geval (3,80 x 4,20) en er is geen plek voor nog een sub (plus WAF factor) en de plek waar de sub nu staat moet hij ook blijven staan. En het moet voor mij goed klinken, vrouwlief kan het niet zoveel schelen.

Dusja, twijfel :9 Zeker ook omdat @Jag leuke resultaten heeft behaald met deze sub als ik het zo las in dit topic.
Je kan de pieken eruit halen. Dat is wel het belangrijkste. Maar de dalen in de response kan je niet goed corrigeren, daar heb je een extra sub voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Jag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:29:
[...]

[...]

Je kan de pieken eruit halen. Dat is wel het belangrijkste. Maar de dalen in de response kan je niet goed corrigeren, daar heb je een extra sub voor nodig.
Ik heb het net even getest en ben inderdaad erg snel tot de conclusie gekomen dat dit geen doen is hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jag schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:29:
[...]

[...]

De vraag is hoe groot zijn de pieken en dalen. Meten is weten in dit geval, maar ik vind het een gokje om €100,- uit te geven voor de UMIK-1 als er weinig te halen valt omdat het misschien toch al wel goed klinkt of dat het niet zo goed klinkt en alleen een tweede sub kan oplossen. Misschien is van iemand lenen dan toch handiger voor een klein bedrag.
Ik woon in regio Brabant en werk in Utrecht, mocht iemand zich geroepen voelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door vinom op 31-07-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:43:
[...]

De vraag is hoe groot zijn de pieken en dalen. Meten is weten in dit geval, maar ik vind het een gokje om €100,- uit te geven voor de UMIK-1 als er weinig te halen valt omdat het misschien toch al wel goed klinkt of dat het niet zo goed klinkt en alleen een tweede sub kan oplossen. Misschien is van iemand lenen dan toch handiger voor een klein bedrag.
Ik woon in regio Brabant en werk in Utrecht, mocht iemand zich geroepen voelen :)
De pieken en dalen zijn er eigenlijk altijd. En een 2e sub inregelen is met meting al lastig zat. Dus ik zou sterk overwegen om die mic te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

vinom schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Een gokje? Minimaal zo'n UMIK-1 zouden ze verplicht moeten stellen :+ ga je echt geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
@vinom

Bij minidsp site krijg je gewoon 14 dagen bedenktijd, kun je hem gewoon uitproberen.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
@Fairy @Jag Ik ga er over nadenken. Stel dat ik hem zou kopen, zouden jullie dan meten met LFE+Main? of juist de sub alleen. Op dit moment klinkt LFE+Main te punchy vanuit de zuilen, maar maybe trekt dat zich recht met een DSP? Of juist niet omdat de DSP niks met de zuilen doet?

[ Voor 10% gewijzigd door vinom op 31-07-2020 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag m'n BK alweer opgehaald, nadat deze slechts 2 dagen bij de reparateur is geweest. Na wat doormeten bleek het voltage van de 12v rail* niet te kloppen, althans ipv -12v, werd -8v gemeten. De betrokken onderdelen zijn vervangen, waarna het voltage weer juist was.

Hoewel ik het nog even twee weken moet geven, is een vroege conclusie dat het opgelost lijkt. Misschien kan/wil iemand nog in jip & janneke taal uitleggen wat voor invloed het gehad zou hebben?

* Ik ben niet thuis in Electronica, dus excuus als termen verkeerd zijn.

Ik vroeg hem verder hoe hij de bouw van deze subwoofer zou beoordelen. Hij gaf eerder aan regelmatig subwoofers te zien waarbij alles maar volgelijmd was, wat ook vaker problemen kon geven. Dat bleek gelukkig niet het geval, maar hij merkte wel op dat deze en vele andere subwoofers geen interne (aluminium) klankkast hadden. In zijn ogen gaf dat een bepaald risico, omdat de elektronica hierdoor weinig tot niet beschermd was tegen de drukverschillen die in de subwoofer ontstaan.

Het klinkt wel als een logisch verhaal, schijnbaar was dat vroeger gebruikelijker. Maar hoeveel druk bouwt zich nou daadwerkelijk op? Het is niet zo dat de conus zover beweegt, dat de interne ruimte ineens de helft of dubbel zo groot wordt. Drukverschillen lijken me dan hooguit in tienden van bar te zitten of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

vinom schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:56:
@Fairy @Jag Ik ga er over nadenken. Stel dat ik hem zou kopen, zouden jullie dan meten met LFE+Main? of juist de sub alleen. Op dit moment klinkt LFE+Main te punchy vanuit de zuilen, maar maybe trekt dat zich recht met een DSP? Of juist niet omdat de DSP niks met de zuilen doet?
Mijn installatie is puur stereo (Rotel RC1590 preamp), dus daar kan ik je niet bij helpen.

Ik heb, alvorens de Dirac calibratie te doen mijn set wel apart gemeten, elke speaker apart, ook links en rechts om te zien of er geen hele gekke dingen waren en om te zien of de crossover punten een beetje netjes zijn. Daarna de combinatie getest en met delay gaan spelen totdat de curve zo vlak mogelijk is en daarna pas automatische calibratie toepassen (tot 180hz).

[ Voor 27% gewijzigd door Fairy op 31-07-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinom schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:56:
Je meet via het subwooferkanaal, dus daar heeft die instelling geen invloed op.

Verder zou je met die instelling geen verschil mogen horen, tenzij je speakers op large staan of luistert op de direct/pure direct stand (als ik het goed begrepen heb). In alle andere gevallen horen de frequenties onder de ingestelde crossover van alle overige kanalen sowieso naar de subwoofer te gaan en niet door de overige speakers weergegeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Grote speakers kan je prima op "large" zetten (of small en dan een hele lage cutoff, zeg rond het -3db gebied). Dan heb je namelijk 3 laagweergevers en daarmee al veel meer kans op spreiding van je staande golven. Maar het zou ook slechter uit kunnen pakken. Met de MiniDSP kan je enkel de sub bijregelen, maar wel heel gestructureerd, met behulp van MSO software kan je verschillende delays, fases, EQ settings etc laten simuleren, gemeten met je front speakers die meedoen dus!

Ik begrijp dat standaardadvies van "alles moet op small" nooit zo goed. In je luisterruimte gaat het ook om de totale opgetelde weergave. Die corrigeer je als je laag < 200Hz corrigeert :).

(De rest moet je overigens eigenlijk niet willen corrigeren omdat je oren heel goed verschil tussen direct en gereflecteerd geluid horen, en je in roomcorrectie daar geen rekening mee houdt. Heb je een mooie gecorrigeerde respons ge-room-eq'ed, heb je de rechtstreekse respons van de speaker zelf zeer mogelijk verpest, en die is voor de goede weergave veel belangrijker, zie hier voor uitleg :o).

@vinom
Dus ik zou altijd LFE+Main doen als eerste optie. Beste kans op een goed resultaat. Geen garantie op het beste resultaat. Het blijft laag in een woonkamer en dat is en blijft bijna volledig onvoorspelbaar (totdat je meer kanalen hebt die laag weergeven en die allemaal onder controle hebt met een DSP :))

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 31-07-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvS schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:34:
Ik begrijp dat standaardadvies van "alles moet op small" nooit zo goed. In je luisterruimte gaat het ook om de totale opgetelde weergave. Die corrigeer je als je laag < 200Hz corrigeert :).
Hm, nu je het zegt, er begint iets te dagen dat ik idd ook de frontspeakers mee heb laten doen bij de meting. Ik ga sowieso nog eens het hele riedeltje opnieuw doen als het slecht weer is (sub is 1,5 jaar niet gebruikt en weet niet meer wat ik allemaal heb aangepast in de receiver om nog wat acceptabels te krijgen :+)

Het standaardadvies heeft mogelijk met audyssey en consorten te maken. Die meet elk kanaal apart en probeert er dan een correctie op uit te voeren. Ik gok dat dat niet goed werkt wanneer er 3 laagweergevers zijn en waarbij door de manier van meten de invloeden op elkaar niet worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:43:
[...]
Het standaardadvies heeft mogelijk met audyssey en consorten te maken. Die meet elk kanaal apart en probeert er dan een correctie op uit te voeren. Ik gok dat dat niet goed werkt wanneer er 3 laagweergevers zijn en waarbij door de manier van meten de invloeden op elkaar niet worden meegenomen.
Als Audyssey dat niet doet, dan is Audyssey nog matiger dan ik dacht. Ik ben zacht gezegd geen fan van die auto-eq dingen, echt hit-or-miss en überhaupt mid/hoog willen room eq'en kan heel makkelijk veel meer kwaad doen dan goed. Om te kunnen corrigeren, eerst de potentie moeten verslechteren is wel jammer...

Dat auto eq van Multi sub optimizer van Andy C gaat ook niet altijd goed overigens, maar daar ben je bij. Je ziet de data, je controleert of de simulatie goed werkt (met een simulatie van settings, dsp settings invoeren in je dsp, meting van het laag en kijken of meting overeenkomt met simulatie). Daarnaast kan je goed zien wat er gebeurt en kan je ingrijpen (en dat moet je ook wel doen).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 31-07-2020 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
JvS schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:34:
Grote speakers kan je prima op "large" zetten (of small en dan een hele lage cutoff, zeg rond het -3db gebied). Dan heb je namelijk 3 laagweergevers en daarmee al veel meer kans op spreiding van je staande golven. Maar het zou ook slechter uit kunnen pakken. Met de MiniDSP kan je enkel de sub bijregelen, maar wel heel gestructureerd, met behulp van MSO software kan je verschillende delays, fases, EQ settings etc laten simuleren, gemeten met je front speakers die meedoen dus!

(De rest moet je overigens eigenlijk niet willen corrigeren omdat je oren heel goed verschil tussen direct en gereflecteerd geluid horen, en je in roomcorrectie daar geen rekening mee houdt. Heb je een mooie gecorrigeerde respons ge-room-eq'ed, heb je de rechtstreekse respons van de speaker zelf zeer mogelijk verpest, en die is voor de goede weergave veel belangrijker, zie hier voor uitleg :o).

@vinom
Dus ik zou altijd LFE+Main doen als eerste optie. Beste kans op een goed resultaat. Geen garantie op het beste resultaat. Het blijft laag in een woonkamer en dat is en blijft bijna volledig onvoorspelbaar (totdat je meer kanalen hebt die laag weergeven en die allemaal onder controle hebt met een DSP :))
Juist, zo was mijn gedachte ook. De fronts hangen dan wel niet aan een DSP, maar ze worden wel meegenomen in de meting. Ik hoop stiekem dat het allemaal goed gaat uitpakken, aangezien het hier niet om een woonkamer gaat maar een redelijk vierkante slaapkamer, waar veel instaat qua kasten, bed, etc en dat dat meehelpt voor de akoestiek.

Goed, inmiddels €223,- armer....leuk zo'n hobby :9 MiniDSP 2x4 en UMIK-1 zijn onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:33
@vinom

Maak je borst maar nat, heel veel trail and error😎

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Haha ja, ik heb veel hulp gehad van @jag maar is veel werk.

Denk dat hij er al wel 10 werkweken aan uren in heeft zitten inclusief hulp bij anderen zoals bij mij :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
LA-384 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Hm, nu je het zegt, er begint iets te dagen dat ik idd ook de frontspeakers mee heb laten doen bij de meting. Ik ga sowieso nog eens het hele riedeltje opnieuw doen als het slecht weer is (sub is 1,5 jaar niet gebruikt en weet niet meer wat ik allemaal heb aangepast in de receiver om nog wat acceptabels te krijgen :+)

De reden om de fronts het niet te laten doen, is niet alleen om speakers die niet goed laag weer kunnen geven de oplossing voor te hebben, maar er ook voor te zorgen dat de versterker het aankan. Onder 100Hz wordt verreweg het meeste vermogen gevraagd en subs hebben een eigen versterker (99% van de tijd). Dit is misschien nog wel de belangrijkste reden voor veel situaties om de fronts onder de 80Hz niet mee te laten doen.

Audyssey maakt wel verschil als je de fronts op full zet. Ook kan je met de app alle metingen nakijken en aanpassen. Audyssey komt natuurlijk nooit 100% bij wat je met een miniDSP kan, maar er kan vrij veel met Audyssey. Ik vind dat je hier trouwens veel aannames doet over een systeem waar je zo te lezen niet veel van weet.
Misschien handig om eerst even onderzoek te doen of iets vragend stellen voordat je een oordeel velt. Je verspreid nu wel wat misinformatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Koldur op 31-07-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Per octaaf kost geluid van gelijk signaalniveau evenveel vermogen. Dus het stuk van 20-40Hz kost evenveel als 40-80, 80-160, etc. Sublaag is eigenlijk maar 2 of 3 octaven van de 8 dus dat klopt niet helemaal.

Soms is laag wat harder ingemixt, dan kost het wel meer vermogen, maar dat komt dan omdat het veel harder gemixt is (dancemuziek, films kunnen wat weleens doen), maar versterkers en normale speakers hebben er dan echt geen moeite mee hoor. Mijn lieve NR1509 heeft misschien 2x60watt vermogen en die doet met liefde op hoog niveau laag weergeven als je er een grote speaker op aansluit. Hard (90db) is nog altijd maar 1 watt he :). Vermogens zijn een beetje verneukeratief qua logaritmisch zijn. 100 watt is maar 4x zo hard subjectief...

Pas als je echt in diep diep laag komt, gaat gevoeligheid van speakers omlaag (het '-3 db punt'), dat kost nog steeds niet meer vermogen, maar je krijgt gewoon minder laag uit de speaker :). Pas als je dat gaat corrigeren, ga je echt meer vermogen vragen. En subs hebben notair een lage gevoeligheid, dus dan heb je wat meer vermogen nodig om ze op niveau tot diep te laten gaan.

Dat 'ontlasten' is meer een mentale opluchting dan dat je versterker nu ineens heel gelukkig wordt (op normale niveaus, dat mag ook HARD zijn, that is).
Audyssey maakt wel verschil als je de fronts op full zet. Ook kan je met de app alle metingen nakijken en aanpassen. Audyssey komt natuurlijk nooit 100% bij wat je met een miniDSP kan, maar er kan vrij veel met Audyssey. Ik vind dat je hier trouwens veel aannames doet over een systeem waar je zo te lezen niet veel van weet.
Misschien handig om eerst even onderzoek te doen of iets vragend stellen voordat je een oordeel velt.
Ik heb Audyssey op mn versterker. Ik kan het alleen aan en uitzetten per soort correctie. Ik ken niet de allerlaatste versie of uitgebreidste, maar ben wel benieuwd of het dit kan:
- Kan je zeggen "ik wil alleen corrigeren in het laag onder de 200-300Hz" (dat zou fijn zijn)
- Kan je individuele DSP ingrepen zien (de PEQ setting) en aanpassen? (dat zou ook erg goed zijn)

Want dat zou voor mij nieuwe info zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 31-07-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

JvS schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:02:

Ik heb Audyssey op mn versterker. Ik kan het alleen aan en uitzetten per soort correctie. Ik ken niet de allerlaatste versie of uitgebreidste, maar ben wel benieuwd of het dit kan:
1 - Kan je zeggen "ik wil alleen corrigeren in het laag onder de 200-300Hz" (dat zou fijn zijn)
2 - Kan je individuele DSP ingrepen zien (de PEQ setting) en aanpassen? (dat zou ook erg goed zijn)

1. Dat kan in de Audyssey App d.m.v een slider in het getoonde frequency response gebied
2. Zien en aanpassen

Die app kost 20 freaking euro :o

https://play.google.com/s...ings.AudysseyMultEq&hl=nl

[ Voor 58% gewijzigd door Lip op 31-07-2020 19:24 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Per octaaf kost geluid van gelijk signaalniveau evenveel vermogen. Dus het stuk van 20-40Hz kost evenveel als 40-80, 80-160, etc. Sublaag is eigenlijk maar 2 of 3 octaven van de 8 dus dat klopt niet helemaal.

Soms is laag wat harder ingemixt, dan kost het wel meer vermogen, maar dat komt dan omdat het veel harder gemixt is (dancemuziek, films kunnen wat weleens doen), maar versterkers en normale speakers hebben er dan echt geen moeite mee hoor. Mijn lieve NR1509 heeft misschien 2x60watt vermogen en die doet met liefde op hoog niveau laag weergeven als je er een grote speaker op aansluit. Hard (90db) is nog altijd maar 1 watt he :). Vermogens zijn een beetje verneukeratief qua logaritmisch zijn. 100 watt is maar 4x zo hard subjectief...

Pas als je echt in diep diep laag komt, gaat gevoeligheid van speakers omlaag (het '-3 db punt'), dat kost nog steeds niet meer vermogen, maar je krijgt gewoon minder laag uit de speaker :). Pas als je dat gaat corrigeren, ga je echt meer vermogen vragen. En subs hebben notair een lage gevoeligheid, dus dan heb je wat meer vermogen nodig om ze op niveau tot diep te laten gaan.

Dat 'ontlasten' is meer een mentale opluchting dan dat je versterker nu ineens heel gelukkig wordt (op normale niveaus, dat mag ook HARD zijn, that is).

[...]

- Kan je zeggen "ik wil alleen corrigeren in het laag onder de 200-300Hz" (dat zou fijn zijn)
- Kan je individuele DSP ingrepen zien (de PEQ setting) en aanpassen? (dat zou ook erg goed zijn)

Lagere geluiden kosten echt meer vermogen, je drivers moeten daarvoor een stuk meer doen (er moet meer lucht verplaatst worden). https://www.quora.com/Is-...o%20play%20equally%20loud.

https://www.crutchfield.c...nding-bass-subwoofer.html
The sound waves created by bass notes are big. Very big. And subwoofers require lots of power to generate them — the kind of power that only an external amplifier can provide.
https://www.audioholics.c...2013-settings-made-simple
As most subs are powered these days, rerouting the power-hungry low frequency information there simply frees up your speakers to use the receiver or amplifier’s power for the rest of the soundtrack, resulting in better dynamics, greater headroom and less distortion.
Ik heb al mijn apparatuur nu helaas niet aangesloten, dus kan die Audyssey app helaas niet gebruiken op het moment. Heb geen backup meer aangezien mijn hele kamer op de schop is gegaan, een backup laatst net verwijderd. Ik zal over een maandje of twee pas dit weer kunnen doen, maar ik had begrepen dat het kan, dat zal ik dan dus pas met zekerheid kunnen zeggen.

Wat ik nu zie, is dat je vaak maar dingen roept zonder onderbouwing. Je zegt hier ook genoeg dingen die waar zijn, maar ook een hoop dingen die je maar gewoon aanneemt. Dit zorgt ervoor dat de discussie zo niet te voeren is en het lastig is jouw informatie te beoordelen of het nu nuttig of niet waar is.

Iedereen maakt wel eens fouten, maar dit is gewoon niet goed. Check even wat je zegt, kom met wat bronnen, geen forum posts o.i.d. maar betrouwbare (liefst meerdere) bronnen van professionals.
Lip schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:46:
[...]

1. Dat kan in de Audyssey App d.m.v een slider in het getoonde frequency response gebied
2. Zien en aanpassen

Die app kost 20 freaking euro :o

https://play.google.com/s...ings.AudysseyMultEq&hl=nl
Ja, die €20 stond/staat mij ook wat tegen. Maar het valt uiteindelijk wel mee eigenlijk, als je bedenkt dat dergelijke software vaak veel duurder is. En deze functionaliteit was achteraf als extra'tje toegevoegd. Maar dan nog vind ik het net een tikkie veel.

Edit:
Je kan het dus gewoon aanpassen met de app, had Lip zijn reactie niet helemaal goed gelezen, excuses!:
De nieuwste Denon Marantz audio- en videoproducten maken gebruik van Audyssey MultEQ voor een eenvoudige, nauwkeurige set-up kalibratie van uw systeem afgesteld op de kamer waarin het wordt gebruikt. Maar nu kan u verder gaan met de Audyssey MultEQ Editor app, en kan u “onder de motorkap” kijken om de instellingen voor gedetailleerde afstelling te bekijken en te wijzigen - hierdoor kan u het geluid nauwkeurig aanpassen aan specifieke problemen in uw kamer, en kan u het geluid naar uw persoonlijke voorkeur aanpassen. Met deze uitgebreide app kan u de kracht van Audyssey MultEQ gebruiken om volledige controle te hebben over het geluid van uw thuisbioscoop.
Als je REW gebruikt, zou je dus simpelweg die data kunnen gebruiken om Audyssey helemaal in te richten met die data. Wat het verschil daardoor een stuk kleiner maakt vergeleken met miniDSP. miniDSP blijft uiteindelijk wel een stukje meer af te stellen en dus uiteindelijk een beter product, maar het verschil (wanneer goed gebruikt) is niet super groot.

[ Voor 18% gewijzigd door Koldur op 31-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik het heb begrepen is ons gehoor veel minder gevoelig voor de lage (en ook hoge) frequenties dan voor de midden frequenties. Het kan dus wel kloppen dat per octaaf hetzelfde vermogen nodig is voor een bepaald volume, maar de lage frequenties vereisen een hoger volume om het voor ons net zo hoorbaar te maken, dus dat er dan meer vermogen nodig is, klopt dan ook toch?

Wikipedia: Equal-loudness contour

Hoe sterk de hoge frequenties doorgaans vertegenwoordigd zijn, heb ik geen idee van, maar ik denk idd wel dat je je af kunt vragen hoeveel de midden frequenties profijt hebben van dat "extra vermogen" wat er beschikbaar komt bij gebruik van een subwoofer, omdat ze het wellicht niet eens aan zullen spreken (getuige het feit dat het opgenomen vermogen ook op hogere volumes nauwelijks boven de 1w komt).

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 31-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:59:
Iedereen maakt wel eens fouten, maar dit is gewoon niet goed. Check even wat je zegt, kom met wat bronnen, geen forum posts o.i.d. maar betrouwbare (liefst meerdere) bronnen van professionals.
Ik denk dat dat in jouw post net zo goed zo niet meer van toepassing is. Je haalt een bron aan over car audio, waarbij een externe versterker idd nodig is om de 12v limitatie te overkomen. Tevens is de hele tekst van die link van dubieus niveau, onder andere dat response grafiekje van br vs gesloten wat nooit kan kloppen.

Je argument van meer lucht verplaatsen klinkt wel aannemelijk maar klopt niet: voor hoge tonen heb je juist weer meer versnelling nodig van de massa van de driver want hij moet veel sneller heen en weer bewegen. Al met al krijg je met 1 watt akoestisch vermogen net zoveel herrie bij 100hz als bij 1000hz. Er kan wel verschil zitten in akoestische efficiëntie en hoge tonen hebben over algemeen wel de neiging meer te bundelen, waardoor je recht voor de luidspreker meer geluid hebt. Maar hoge orde subs van voldoende grootte, kunnen de tientallen procenten aan akoestische efficiëntie aantikken. Waar een gemiddelde hifi tweeter zonder waveguide eerder 1% doet.

Al met al is het wel slim om je fronts te ontlasten onder hun bas reflex tuning frequentie, want daaronder zijn ze slecht belastbaar. Maar verder kunnen ze ook bijdragen aan de gelijkmatigheid van de response door de ruimte. Tuurlijk is het beter om dat met 4 subs te doen, maar duur en groot. Dus het kan best een goede oplossing zijn, beetje afhankelijk van wat je aan max output wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Jag schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat dat in jouw post net zo goed zo niet meer van toepassing is. Je haalt een bron aan over car audio, waarbij een externe versterker idd nodig is om de 12v limitatie te overkomen. Tevens is de hele tekst van die link van dubieus niveau, onder andere dat response grafiekje van br vs gesloten wat nooit kan kloppen.

Je argument van meer lucht verplaatsen klinkt wel aannemelijk maar klopt niet: voor hoge tonen heb je juist weer meer versnelling nodig van de massa van de driver want hij moet veel sneller heen en weer bewegen. Al met al krijg je met 1 watt akoestisch vermogen net zoveel herrie bij 100hz als bij 1000hz. Er kan wel verschil zitten in akoestische efficiëntie en hoge tonen hebben over algemeen wel de neiging meer te bundelen, waardoor je recht voor de luidspreker meer geluid hebt. Maar hoge orde subs van voldoende grootte, kunnen de tientallen procenten aan akoestische efficiëntie aantikken. Waar een gemiddelde hifi tweeter zonder waveguide eerder 1% doet.

Al met al is het wel slim om je fronts te ontlasten onder hun bas reflex tuning frequentie, want daaronder zijn ze slecht belastbaar. Maar verder kunnen ze ook bijdragen aan de gelijkmatigheid van de response door de ruimte. Tuurlijk is het beter om dat met 4 subs te doen, maar duur en groot. Dus het kan best een goede oplossing zijn, beetje afhankelijk van wat je aan max output wilt.
Hoopte op een iets objectievere reactie, je haalt alleen een link aan die jij als irrelevant noemt, terwijl ook dat gewoon prima bewijst dat een sub, die specifiek voor dat bereik is gemaakt, een betere power source nodig heeft. Daarbij negeer je de twee andere links alsof het er niet staat. Duidelijk dat je op deze manier niet serieus te nemen bent.

Jammer, want je voegt soms ook echt interessante zaken toe. Maar nu niet meer te zien wat wel en niet voor mij.

Ook het hele Audyssey verhaal reageer je totaal niet op.

De manier waarop jij je zaken hebt opgelost geloof ik helemaal in, maar het lijkt alsof je wil bewijzen dat er niets in de buurt komt dan dat, om welke reden dan ook.

Waar ik ook op terug wil komen is, akoestische maatregelen blijven de tweede prio, plaatsing eerste, want EQ/DSP pakt de gevolgen van de oorzaak aan (oorzaak zijn de modussen van de kamer in combinatie met plaatsing). Daarbij is het niet makkelijk dat te doen en je onderzoek moet doen om je kamer goed te analyseren en in te richten, maar datzelfde geldt voor DSP/EQ goed inzetten zoals jij zelf al hebt aangegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, je bronnen zeggen allemaal "het is zo want het is zo". Het ligt allemaal veel genuanceerder dan "laag moet veel lucht in beweging brengen dus kost veel energie".

Laag kost echt niet meer vermogen per se. Er zit in geluid van gelijk niveau "in de lucht" echt exact evenveel energie per octaaf bij gelijk gemeten geluidsniveau. Er zijn een paar redenen waarom laag meer versterkervermogen zou kosten:
- Mensen vinden hard laag niet zo erg, zelfs lekker. Dus sublaag is vaak harder ingemixt (dance, clubs, films, bioscopen) (zie grafiekje van @LA-384 )
- Speakers (subs) die goed / gespecialiseerd zijn in diep laag weergeven zijn vaak een stuk ongevoeliger . Kost daarom meer vermogen.
- Laag verspreidt 360graden, hoog bundelt, dus alle energie die je erin stopt, dus een speaker heeft daar bafflestep correctie voor. Als je een speaker corrigeert voor gebruik in vrije lucht, is dat 6db die je (in het wisselfilter) corrigeert. In een woonkamer is die correctie overigens veel subtieler en met slim speakerdesign hoeft dat geen gevoeligheid te kosten.
- Je compenseert in je speakerdesign voor afvallend laag (boost met EQ), dat kost sloten vermogen. Gebeurt in moderne hele kleine speakers met diep laag best veel (devialet is daar koning in).
- Als laatste impedantie. Hier attendeerde Jag mij gister op. Een speaker met een vlakke frequentierespons heeft evenveel spannning nodig om tot gelijk geluidsniveau te komen op de verschillende frequenties. Een versterker is een spanningsbron, dus dat komt goed uit. Maar dat betekent niet dat overal evenveel vermogen nodig is. Hoe lager de impedantie, hoe meer stroom, hoe meer vermogen.

Ik heb even een Bass Reflex speaker gevonden met een google search met een impedantierespons en daar zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYh4rH2oYLD7Gmk0d9GJOiHxSZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxvDT3mrmspRDgpRD08Y1wru.png?f=fotoalbum_large
(hier een echte, mocht je twijfelen of dit realistisch is).

Laten we voor het gemak even stellen dat deze speaker tussen de 40Hz en 20Khz relatief een vlakke respons heeft en dat dat z'n -3 db punten zijn. Da's niet zo heel gek voor een vloerstaande speaker.

Bij deze speaker loopt boven de 1 Khz de impedantie hard op. Hiervoor is dus minder vermogen nodig. Maar je ziet ook twee pieken in impedantie in het laag. Eentje bij ~120Hz en eentje bij ~50Hz. (resonanties of BR poorten zijn dat). Deze speaker heeft beduidend minder vermogen nodig om die toon van 50Hz weer te geven dan eentje van 500Hz van een gelijk geluidsniveau. Maar om een toon van 15.000 Hz weer te geven, heb je weer veel minder vermogen nodig.

Eigenlijk hangt hoeveel vermogen je nodig hebt (binnen 1 speaker) volledig af van de lineaire respons van de speaker samen met de impedantiecurve.

Als je verschillende speakers gebruikt (een sub icm een speaker), kan het twee kanten op werken. Een consumentensub is vaak geoptimaliseerd om ver onder 50hz weer te geven met meestal een 10" woofer in niet al te grote kast. Die combi is niet zo gevoelig en dat "kost" dan veel vermogen. Als je datzelfde met een 18" PA woofer doet in een koelkast, dan kan het laag rond de 40Hz zelfs prima minder vermogen kosten dan een normale consumentenspeaker 'kost' bij 500hz ofzo...

In de praktijk ligt het dus allemaal veel genuanceerder dan "laag is veel lucht in beweging brengen en dat kost meer energie". Geluid in lucht bij gelijk geluidsvolume heeft per octaaf echt exact evenveel energie. De grootte van de bewegingen van bv een woofer wordt gecompenseerd door het aantal bewegingen (frequentie). De hoeveelheid versterkervermogen die dat zou kosten is een complexe analyse. Niet "laag = meer vermogen" als waarheid in elk geval.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 01-08-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Mijn conclusie hierin is dus wanneer je een speaker mee laat spelen met de subs, meer vermogen zal kosten. Je stelt hier dat bij speakers die dit kunnen:
Speakers (subs) die goed / gespecialiseerd zijn in diep laag weergeven zijn vaak een stuk ongevoeliger . Kost daarom meer vermogen.
Speakers die het laag niet goed kunnen weergeven, zou je sowieso niet mee willen laten doen, want je geluid wordt erdoor minder. Dus in de praktijk wordt zal laag het meeste vermogen opnemen. Uiteindelijk is vermogen het enige wat telt, voltage, amperage, ohms maken niet zoveel uit, het geheel wel en dat is het vermogen.
Als het goed is kan ik over een week of drie/vier mijn apparatuur weer aansluiten, zal eens met een Watt meter kijken wat het verschil is met speakers crossed over op 80 of vol mee te laten draaien.

https://www.quora.com/Is-...lower-tones-on-subwoofers Hier wordt duidelijk technisch ingegaan waarom het in de praktijk waar is.

Wat mij verder opvalt in dit topic, is dat JvS en Jag hier samen elkaar versterken en ook veel aannames maken wat betreft Audyssey en de Dirac bejubelen. Dirac bejubelen is tot op zekere hoogte terecht, maar niet als je er zomaar andere technieken voor wegwuift.

Dit gebeurt ook op het vlak van akoestische maatregelen treffen, bass traps met de juiste kennis toegepast, zullen in de meeste gevallen tot een nog beter resultaat leiden dan alleen plaatsing en DSP/EQ. Ook dit wuiven jullie weg, echt tamelijk bizar, want DSP/EQ heeft grenzen met oplossen, nogmaals, het pakt het gevolg aan, niet de oorzaak.
Omdat je met akoestische maatregelen nooit helemaal perfect uitkomt, heb je DSP/EQ nodig, maar het is echt nodig. Zeker voor laag. Ook meerdere subwoofers kunnen niet alle staande golven of nulls weghalen, wel verminderen. Het is gewoon de combinatie van al deze factoren, waarbij je DSP/EQ als laatste inregelt om je laatste problemen zo goed mogelijk weg te krijgen.

Voor mij lijkt het dat jullie niet op een goede manier in ieder geval bass traps kunnen toepassen in jullie situatie en het om een gevoel van er niet aan willen het afwijzen.

Wat nog een ding is wat meetelt, iedereen met een Denon receiver heeft een vorm van Audyssey en ik zie een hoop mensen het verkeerd meten wat tot een slecht resultaat leidt. Ook is het corrigeren van de hogere regionen niet handig (wat uit aan te passen is met de Audyssey app), dat vind ik niet goed van Audyssey, vooral omdat zij er geen uitleg bij geven.

Mensen met een Dirac of andere specifiekere DSP/EQ apparatuur zijn in de meeste gevallen mensen die weten wat zij doen en dus ook een beter resultaat krijgen. Maar deze mensen zouden met Audyssey dus ook een veel beter resultaat krijgen dan die mensen die het verkeerd aanpakken.
Daar komt naar mijn ervaring ook een groot verschil vandaan in de perceptie van Audyssey vs de rest. Laat mij hier nog een keer duidelijk zijn, de mogelijkheden van die duurdere DSP/EQ mogelijkheden zorgen voor een nog beter resultaat dan Audyssey in de meeste gevallen, maar maakt Audyssey niet meteen slecht. Ook hier krijg ik soms het gevoel (misschien ten onrechte) dat er een stukje verantwoording naar het kopen van jullie eigen apparatuur meespeelt in jullie conclusies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Koldur schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:55:
Speakers die het laag niet goed kunnen weergeven, zou je sowieso niet mee willen laten doen, want je geluid wordt erdoor minder
Eh, niet zo goed? Subs zijn er wel beter in hoor. Ze hebben alleen meer vermogen nodig (vandaar dat ze actief zijn en individueel voor een octaaf 100-400watt versterkers hebben). "Beter" is een beetje een ruim statement. Elke consumentensub is ongeveer ongevoeliger dan een consumentenspeaker. Dat komt gewoon door de driverkeuze (die vooral veel vermogen kan handlen, en diep gaat in een acceptabel formaat behuizing, ten koste van gevoeligheid). Maar toch zijn ze als systeem beter in het ultralaag weergeven :).
Wat mij verder opvalt in dit topic, is dat JvS en Jag hier samen elkaar versterken en ook veel aannames maken wat betreft Audyssey en de Dirac bejubelen. Dirac bejubelen is tot op zekere hoogte terecht, maar niet als je er zomaar andere technieken voor wegwuift.
Ik ken Dirac niet eens, heb er denk ik weinig over bejubeld :P. Enige dat ik zeg is dat de automatiche EQ's die ik ken, niet zo voortreffelijk zijn :). Boven het gebied van staande golven moet je sowieso niet willen room EQ'en, en als je dit kan instellen (wat met een app blijkbaar kan bij Audyssy), dan is dat al een stuk beter :). Voor laag kan het wel goed werken, maar niet met heel veel zekerheid zodanig goed dat het op verschillende luisterplekken allemaal goed is (seat to seat variatie). Dat lukt die systemen voor zover ik weet niet.
Dit gebeurt ook op het vlak van akoestische maatregelen treffen, bass traps met de juiste kennis toegepast, zullen in de meeste gevallen tot een nog beter resultaat leiden dan alleen plaatsing en DSP/EQ. Ook dit wuiven jullie weg, echt tamelijk bizar, want DSP/EQ heeft grenzen met oplossen, nogmaals, het pakt het gevolg aan, niet de oorzaak.
We hebben het dan enkel over laag/sublaag correctie he. Dit klopt ook bijna, maar je mist het aspect: Met meerdere subwoofers/laagweergevers, individueel en systematisch gecorrigeerd. Dat is feitelijk gewoon een akoestische maatregel, maar dan eentje waarbij de maatregelen actief zijn en je effecten volledig onder controle hebt. In die situatie zijn bass traps enzo inderdaad niet nodig (voor het (sub)laag). Met één laagweergever lukt je dat niet zo goed (zou toevallig op de luisterplek toevallig kunnen uitpakken, maar niet in de mate van gegarandeerd resultaat zoals met multisub en individueel aanpassen met DSP behaald kan worden).

Basstraps alleen zouden kunnen werken (maar effect is totaal onvoorspelbaar, omdat staande golven in een normale woonkamer al totaal onvoorspelbaar zijn). Onwaarschijnlijk dikke lagen akoestisch materiaal aan meerdere muren werken ook. Alleen zijn dat naar mijn mening echt onhaalbare opties in een woonkamer. 4 kleine subjes zijn dat niet. ik moet wel erkennen dat het instellen van die subjes wel een enorme klus is, als je het eerst allemaal moet leren. Dat is zeker niet voor iedereen weggelegd. Dit proces van 6 plekken meten, dsp aanpassen, respons op de 6 plekken simuleren, verbeteren om de variatie eruit te helen (en dat iteratief 100x, 1 setting per keer aanpassen, 4 subs, 5-10 parameters per sub met per parameter nogal veel mogelijke waarden, is nogal veel), als de variatie eruit is equalizen om een vlakke (of welke gewenste dan ook) respons te maken en af en toe een keer meten om de simulatie te valideren, zou te automatiseren moeten zijn (het is allemaal vrij systematisch, protocollair vast te leggen). Als dat zou gebeuren, met een DIRAC of een Audyssey extreem multi-sub, dan zou dat perfect zijn :).

We stellen alletwee niet dat demping uberhaupt qua principe niet werkt. Ik snap niet zo goed waarom je zo extreem tegen ons ageert. (of nog erger, teleurgesteld raakt :'().
https://www.quora.com/Is-...lower-tones-on-subwoofers Hier wordt duidelijk technisch ingegaan waarom het in de praktijk waar is.
Dit staat er:
Most of the answers alread given are correct, to a degree. Yes, because of the size of the cone in a sub-woofer or bass speaker, more air has to be moved, and yes, the human ear is non-linear in its frequency response.
However, a major factor is the impedance at a given frequency for any loudspeaker.
Impedance is a function of the inductive reactance of the voice coil and the frequency that is applied to it. At low frequencies the impedance of a loudspeaker is much higher than at high frequencies, therefore requiring more voltage to produce the same power at low frequencies compared to high frequencies. While a speaker may be rated at 4, 8, or 16 Ohms, that is a nominal value applied across the entire audio spectrum, not for a specific frequency.
Dit is incompleet (want het stelt niet dat de lineaire respons van de speaker ook meedoet) en daarnaast ook nog eens verkeerd om. Bij een gelijk geluidsniveau, is het spanningsniveau van een versterker gelijk (in laag, hoog, maakt niet uit). Als de speaker lineair is, zie je juist dat er minder vermogen door een speaker gaat bij een hoge impedantie (simpele wet vat ohm, gelijke spanning, hoge weerstant = minder stroom, minder stroom en gelijke spanning = minder vermogen). Dat is ook logisch, want je ziet impedantiepieken bij de eigenresonantie van een speaker (dat geeft "gratis" gelui) en bij de frequentie van de basreflexpoort (ook "gratis" extra output). Het zijn juist impedantiedippen die het een versterker moeilijk kunnen maken (dan gaat er meer stroom lopen, dan de voeding kan leveren of de versterker thermisch aankan).
Ook hier krijg ik soms het gevoel (misschien ten onrechte) dat er een stukje verantwoording naar het kopen van jullie eigen apparatuur meespeelt in jullie conclusies.
Dit klopt wel, maar de volgorde van verantwoording is andersom. We zijn alletwee al heel lang bezig met goed geluid krijgen. Het is niet dat we dit toevallig hebben neergezet en nu zoiets hebben van "dit gaan we hard en duidelijk verkondigen als een evangelie". De keuze voor multisub is systematisch geweest, op basis van een hoop onderzoek (FLoyd Toole met name), metingen, blinde luistertests. We erkennen allebei dat bij niet blind testen of waarbij je resultaten niet kunt staven aan metingen, je jezelf altijd voor de gek houdt (observers biass).

Op weg naar mijn huidige situatie (multisub) heb ik een enkele sub gehad, een sub met een auto - eq systeem en nu dus multisub (nadat ik bij Jag hoorde hoe dat klinkt en ik de mogelijkheid van 4 kleine subs verstoppen ideaal vond). Jag heeft met enkele subs gespeeld, met dipool laag aangevuld met een sub, met dsp gecorrigeerd laag en nu dus multisub.

En ik durf wel te stellen dat als je het summum van goed sublaag geluid wilt, en geen meters sound proofing wilt, multisub de enige way to go is. (of geluk hebben, of een heeele grote ruimte, dat kan ook :)).

Wat daar bijvoorbeeld uitkomt, strijkt veel mensen tegen de haren in. Maar je kan beter 4 Jamo S810 subjes neertzetten van 200 piek en met multisub en een dsp de ruimterespons goed maken, dan een mooie SVS kopen en hopen dat het dan goed komt met Audyssey (ok en een werkweek aan tijd moet er wel bij :P). Dat levert nog weleens weerstand op. Mag best, is in de audiowereld altijd zo. Dat hangt van conservatisme en "mooie spulletjes" aan elkaar, wel jammer.

[ Voor 58% gewijzigd door JvS op 01-08-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koldur schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:55:
Mijn conclusie hierin is dus wanneer je een speaker mee laat spelen met de subs, meer vermogen zal kosten. Je stelt hier dat bij speakers die dit kunnen:
[...]

Speakers die het laag niet goed kunnen weergeven, zou je sowieso niet mee willen laten doen, want je geluid wordt erdoor minder.
Klopt, er zijn eigenlijk geen luidsprekers te koop waarbij het niet de moeite waard is om een high pass filter te gebruiken en subs het laag over te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JvS schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Eh, niet zo goed? Subs zijn er wel beter in hoor. Ze hebben alleen meer vermogen nodig (vandaar dat ze actief zijn en individueel voor een octaaf 100-400watt versterkers hebben). "Beter" is een beetje een ruim statement. Elke consumentensub is ongeveer ongevoeliger dan een consumentenspeaker. Dat komt gewoon door de driverkeuze (die vooral veel vermogen kan handlen, en diep gaat in een acceptabel formaat behuizing, ten koste van gevoeligheid). Maar toch zijn ze als systeem beter in het ultralaag weergeven :).
Dat bedoel ik ook, denk dat we even langs elkaar heen hebben gepraat op dit vlak. Ik bedoelde dat de speakers zelf mee laten draaien geen zin heeft als ze slecht zijn, dan wil je dat je sub dit overneemt.
Heb je speakers die dit laag wel goed aan kunnen, dan zijn het speakers die wel veel vermogen vragen. Speakers die niet meer vermogen opnemen op laag wil je dus niet mee laten doen (want geluid wordt slechter) en speakers die dit wel kunnen nemen veel meer vermogen op wat niet fijn is voor je versterker.

De reden dat ik dit aankaart is, er gesteld werd dat het advies om je speakers niet te low passen omdat dit staande golven en nulls tegen gaat. Maar dit is in de praktijk dus helemaal geen optie in 99% van de gevallen.
[...]
Ik ken Dirac niet eens, heb er denk ik weinig over bejubeld :P. Enige dat ik zeg is dat de automaticshe EQ's die ik ken, niet zo voortreffelijk zijn :). Boven het gebied van staande golven moet je sowieso niet willen room EQ'en, en als je dit kan instellen (wat met een app blijkbaar kan bij Audyssey), dan is dat al een stuk beter :). Voor laag kan het wel goed werken, maar niet met heel veel zekerheid zodanig goed dat het op verschillende luisterplekken allemaal goed is (seat to seat variatie). Dat lukt die systemen voor zover ik weet niet.
Mijn excuses, heb ik dit keer niet goed gelezen.
Ik ben het hier dus voor een gedeelte met je eens, de EQ is alleen voor de laatste zaken die niet aan te pakken zijn met plaatsing, multisub of akoestische maatregelen. Voor meerdere plekken dit inregelen is bij XT32 wel mogelijk, alleen zijn de instellingen minder vergaand dan de duurdere versies. Als er teveel andere problemen zijn (plaatsing, single sub, etc.) dan brengt het vaak meer ellende dan goeds. Maar dat geldt voor alles, je moet wel de basis goed hebben.
[...]

We hebben het dan enkel over laag/sublaag correctie he. Dit klopt ook bijna, maar je mist het aspect: Met meerdere subwoofers/laagweergevers, individueel en systematisch gecorrigeerd. Dat is feitelijk gewoon een akoestische maatregel, maar dan eentje waarbij de maatregelen actief zijn en je effecten volledig onder controle hebt. In die situatie zijn bass traps enzo inderdaad niet nodig (voor het (sub)laag). Met één laagweergever lukt je dat niet zo goed (zou toevallig op de luisterplek toevallig kunnen uitpakken, maar niet in de mate van gegarandeerd resultaat zoals met multisub en individueel aanpassen met DSP behaald kan worden).

Basstraps alleen zouden kunnen werken (maar effect is totaal onvoorspelbaar, omdat staande golven in een normale woonkamer al totaal onvoorspelbaar zijn). Onwaarschijnlijk dikke lagen akoestisch materiaal aan meerdere muren werken ook. Alleen zijn dat naar mijn mening echt onhaalbare opties in een woonkamer. 4 kleine subjes zijn dat niet. ik moet wel erkennen dat het instellen van die subjes wel een enorme klus is, als je het eerst allemaal moet leren. Dat is zeker niet voor iedereen weggelegd. Dit proces van 6 plekken meten, dsp aanpassen, respons op de 6 plekken simuleren, verbeteren om de variatie eruit te helen (en dat iteratief 100x, 1 setting per keer aanpassen, 4 subs, 5-10 parameters per sub met per parameter nogal veel mogelijke waarden, is nogal veel), als de variatie eruit is equalizen om een vlakke (of welke gewenste dan ook) respons te maken en af en toe een keer meten om de simulatie te valideren, zou te automatiseren moeten zijn (het is allemaal vrij systematisch, protocollair vast te leggen). Als dat zou gebeuren, met een DIRAC of een Audyssey extreem multi-sub, dan zou dat perfect zijn :).

We stellen alletwee niet dat demping uberhaupt qua principe niet werkt. Ik snap niet zo goed waarom je zo extreem tegen ons ageert. (of nog erger, teleurgesteld raakt :'().
Voor een normale woonkamer ben ik het met je eens, maar niet voor de dedicated kamers. In mijn geval kan ik beter voor maatregelen gaan dan nog twee extra subs, dat lukt i.v.m. stroom en andere zaken niet. Akoestisch aanpakken lukt wel heel goed in de schuine hoeken van mijn zolder. Dit doe ik m.b.v. tooltjes die het heel goed kunnen berekenen. Maar iedere situatie is anders. Ik werk zelf met dual sub.
[...]
Dit staat er:

[...]

Dit is incompleet (want het stelt niet dat de lineaire respons van de speaker ook meedoet) en daarnaast ook nog eens verkeerd om. Bij een gelijk geluidsniveau, is het spanningsniveau van een versterker gelijk (in laag, hoog, maakt niet uit). Als de speaker lineair is, zie je juist dat er minder vermogen door een speaker gaat bij een hoge impedantie (simpele wet vat ohm, gelijke spanning, hoge weerstant = minder stroom, minder stroom en gelijke spanning = minder vermogen). Dat is ook logisch, want je ziet impedantiepieken bij de eigenresonantie van een speaker (dat geeft "gratis" gelui) en bij de frequentie van de basreflexpoort (ook "gratis" extra output). Het zijn juist impedantiedippen die het een versterker moeilijk kunnen maken (dan gaat er meer stroom lopen, dan de voeding kan leveren of de versterker thermisch aankan).

[...]
Dit klopt wel, maar de volgorde van verantwoording is andersom. We zijn alletwee al heel lang bezig met goed geluid krijgen. Het is niet dat we dit toevallig hebben neergezet en nu zoiets hebben van "dit gaan we hard en duidelijk verkondigen als een evangelie". De keuze voor multisub is systematisch geweest, op basis van een hoop onderzoek (FLoyd Toole met name), metingen, blinde luistertests. We erkennen allebei dat bij niet blind testen of waarbij je resultaten niet kunt staven aan metingen, je jezelf altijd voor de gek houdt (observers biass).

Op weg naar mijn huidige situatie (multisub) heb ik een enkele sub gehad, een sub met een auto - eq systeem en nu dus multisub (nadat ik bij Jag hoorde hoe dat klinkt en ik de mogelijkheid van 4 kleine subs verstoppen ideaal vond). Jag heeft met enkele subs gespeeld, met dipool laag aangevuld met een sub, met dsp gecorrigeerd laag en nu dus multisub.

En ik durf wel te stellen dat als je het summum van goed sublaag geluid wilt, en geen meters sound proofing wilt, multisub de enige way to go is. (of geluk hebben, of een heeele grote ruimte, dat kan ook :)).

Wat daar bijvoorbeeld uitkomt, strijkt veel mensen tegen de haren in. Maar je kan beter 4 Jamo S810 subjes neertzetten van 200 piek en met multisub en een dsp de ruimterespons goed maken, dan een mooie SVS kopen en hopen dat het dan goed komt met Audyssey (ok en een werkweek aan tijd moet er wel bij :P). Dat levert nog weleens weerstand op. Mag best, is in de audiowereld altijd zo. Dat hangt van conservatisme en "mooie spulletjes" aan elkaar, wel jammer.
Ik heb boven eigenlijk al gereageerd op dit verhaal (speakers die niet meer vermogen opnemen klinken niet goed in laag en speakers die dit wel doen nemen relatief veel vermogen op, wat jij zelf al bevestigd).

Ik ben het ermee eens dat multisub heel veel doet.
Jammer dat in mijn geval vier subs niet lukt, twee wel. Dat ik die weg was gegaan was het al een wereld van verschil, dus daar ben ik echt aan verkocht. Voordat ik er twee had was de bas nooit goed te krijgen.

Waar ik nu geen bronnen van ga opzoeken, echt teveel van te vinden, is dat bass traps echt een verschil maken, met vier subs misschien heel weinig, maar er zijn maar echt weinig gevallen waar mensen met vier subs kunnen werken, net als met volledig absorberen vaak geen optie is. Dan zijn bass traps, mits goed ingezet met ruimte calculators e.d., een heel machtig middel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik deze vraag op de juiste locatie plaats.

Mijn vraag is of ik op onderstaande receiver een subwoofer kan koppelen en zo welke?
Moet ik hiervoor dan de high end ingangen gebruiken en de overige speakers op de high end output aansluiten?

SONY STR-DH190 2.1 Reciever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Veenrot schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:10:
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en weet niet of ik deze vraag op de juiste locatie plaats.

Mijn vraag is of ik op onderstaande receiver een subwoofer kan koppelen en zo welke?
Moet ik hiervoor dan de high end ingangen gebruiken en de overige speakers op de high end output aansluiten?

Hij heeft zo te zien geen dedicated subwoofer uitgang. Dus dan zou je inderdaad de high ingang moeten gebruiken.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Veenrot schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:10:
Hallo Allemaal,

Je moet inderdaad een high level (niet high end :P) input gebruiken. Je sub kan ook prima samen met de speakers op de luidsprekeruitgangen gezet worden (Sub op luidsprekers B dus). Een high level input van een sub heeft een hele hoge ingangsimpedantie, als je die parallel zet aan een speaker (wat je doet, met luidspreker B gebruiken) en die speaker is nominaal 4 of 8ohm, dan "voelt" de versterker daar bijna helemaal niets van door die extra sub.

Doorlussen via de sub zou kunnen, maar niet elke sub heeft daar aansluitingen voor. Je weet ook niet wat de sub met dat signaal gaat doen. Soms wordt het laag eraf gefilterd, maar bij welke frequentie kan je nooit instellen (dat gaat met een analoog wisselfilter met grote componenten, niet instelbaar). Dat doorlussen zie je vooral bij speakers/sub combinaties die bij elkaar horen. Het ontlast theoretisch je fronts een beetje, maar als je geen "last" ondervindt van je versterker/speakercombi, dan is het vooral veel gedoe (minder subs hebben het, en bekabeling wordt klote / inflexibel).

Ik zou dat zelf niet willen en het maakt je keuze ook beperkt. Enige eis is dus: "high level input".

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 03-08-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenrot
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-04-2024
JvS schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Je moet inderdaad een high level (niet high end :P) input gebruiken. Je sub kan ook prima samen met de speakers op de luidsprekeruitgangen gezet worden (Sub op luidsprekers B dus). Een high level input van een sub heeft een hele hoge ingangsimpedantie, als je die parallel zet aan een speaker (wat je doet, met luidspreker B gebruiken) en die speaker is nominaal 4 of 8ohm, dan "voelt" de versterker daar bijna helemaal niets van door die extra sub.

Doorlussen via de sub zou kunnen, maar niet elke sub heeft daar aansluitingen voor. Je weet ook niet wat de sub met dat signaal gaat doen. Soms wordt het laag eraf gefilterd, maar bij welke frequentie kan je nooit instellen (dat gaat met een analoog wisselfilter met grote componenten, niet instelbaar). Dat doorlussen zie je vooral bij speakers/sub combinaties die bij elkaar horen. Het ontlast theoretisch je fronts een beetje, maar als je geen "last" ondervindt van je versterker/speakercombi, dan is het vooral veel gedoe (minder subs hebben het, en bekabeling wordt klote / inflexibel).

Ik zou dat zelf niet willen en het maakt je keuze ook beperkt. Enige eis is dus: "high level input".
Super bedankt voor de snelle/uitgebreide/duidelijke uitleg! top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
LA-384 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:01:
Vandaag m'n BK alweer opgehaald, nadat deze slechts 2 dagen bij de reparateur is geweest.
Ik vroeg hem verder hoe hij de bouw van deze subwoofer zou beoordelen. Hij gaf eerder aan regelmatig subwoofers te zien waarbij alles maar volgelijmd was, wat ook vaker problemen kon geven. Dat bleek gelukkig niet het geval, maar hij merkte wel op dat deze en vele andere subwoofers geen interne (aluminium) klankkast hadden. In zijn ogen gaf dat een bepaald risico, omdat de elektronica hierdoor weinig tot niet beschermd was tegen de drukverschillen die in de subwoofer ontstaan.

Het klinkt wel als een logisch verhaal, schijnbaar was dat vroeger gebruikelijker. Maar hoeveel druk bouwt zich nou daadwerkelijk op? Het is niet zo dat de conus zover beweegt, dat de interne ruimte ineens de helft of dubbel zo groot wordt. Drukverschillen lijken me dan hooguit in tienden van bar te zitten of niet?
De plate amps van BK worden in Engeland met de hand in elkaar gezet. Dat verklaard misschien ook dat deze niet helemaal volgegoten zijn. Ik verwacht dat eerder met machinaal gefrabriceerde plate amps.
(BK: Truly hand built in Great Britain, when we claim hand built we mean hand built, as there are no SMD components or other automatic placement devices.)

Ik denk dat het juist gunstig is dat de electronica niet afgeschermd word i.v.m. de koeling. Ik heb eerder drie subwoofers gehad waarbij de electronica wel afgeschermd was met als gevolg het voortijdig overlijden van de plate amps i.v.m. (over)verhitting.
Ik kan me niet voorstellen dat de druk in een subwooferkast de electronica zou kunnen schaden.

[ Voor 4% gewijzigd door sonsan op 04-08-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een SVS SB13 Ultra in gebruik en als reserve nog een al wat oudere BK XXLS400.

Helaas merk ik in mijn woonkamer ook dat de bastonen niet overal even goed klinken. Dat kan ik met REW ook meten.

In het kader van meerdere subs in dezelfde kamer zetten, is er een bezwaar tegen om twee verschillende types subs bij elkaar te gebruiken? Of zou de minder goede sub het geluid kunnen verpesten?

De SVS gaat dieper en wellicht ook iets strakker (om maar eens zo'n ongrijpbare term te gebruiken.) Ik heb een NAD T778 in bestelling staan en zou daarmee Dirac gebruiken. De subs worden op die versterker niet onafhankelijk aangesloten, maar ik denk (aanname) dat Dirac de laagste tonen die de BK wellicht niet kan weergeven, dan wel wat versterkt in het signaal zodat de SVS in de laagste frequenties dan wat harder moet werken.

Ik ga het sowieso wel een keer proberen, maar de BK staat bij mijn ouders op zolder in de opslag, aan de andere kant van het land. Als ik hier nu hoor dat het een heel slecht idee is, dan ga ik liever van de zon genieten dan met dat ding slepen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou hooguit kunnen zeggen dat het niet slim is om 2 verschillende subs direct naast elkaar te zetten, omdat je dan door andere amplitude en dus fase response, suboptimale optelling krijgt. Maar 2 (identieke) subs die je op verschillende plekken in de ruimte zet, hebben totaal verschillende resulterende amplitude/fase response. Juist deze randomness gaat de variatie door de ruimte verlagen. Dus er zijn er ook die zeggen dat je voor multisub juist verschillende subs moet gebruiken. Dus een slecht idee is het niet.

Als je trouwens een beetje technisch aangelegd bent, en doorzettingsvermogen hebt, is MSO wel superieur aan DIRAC. Die systemen zijn "dom" in de zin van dat ze niks individueels per sub kunnen optimaliseren en alleen maar global EQ toepassen. Dat kan je kleine neefje ook nog bij wijze van spreken, een steady state response rechttrekken. De grootste uitdaging zit hem in de variatie verlagen, en dat kan met MSO. Heb je wel ook per sub een dsp kanaal nodig (een miniDSP bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds mei heb ik een Jamo c910 . Nu is het geluid in de woonkamer wat de sub maakt een beetje treurig, terwijl er in de gang, op de wc en zelfs op de 1e etage een enorme "oemf" te horen is.
Zojuist dus de startpost doorgelezen en vermoedelijk is het de plaatsing van de sub dus als ik het zo gelezen heb. Deze staat nu rechts naast de tv in het midden van de muur.
Voor dat ik alles overhoop ga halen en ga testen, klopt de aanname van de plaatsing?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sublaag in een ruimte wordt voornamelijk bepaald door de ruimte en zijn staande golven. Een andere ruimte heeft andere afmetingen en dus een ander staande golven patroon en klinkt dus totaal anders.

In welke verhouding de staande golven van een ruimte aangesproken worden (het zin er heel veel. Als je een sub sub in de knoop van de staande golf plaatst, spreekt hij deze niet aan, maar anderen die hun buik daar hebben, juist weer wel. Hiermee kan je dus tot op zekere hoogte het resulterende geluid bepalen. Tot op zekere hoogte, want je kan alleen de verhouding van het aanspreken van de staande golven beinvloeden, welke staande golven er zijn ligt vast (in die ruimte).

Dus andere plaatsing maakt zeker uit en is zeker het proberen waard. Als je de beste plek gevonden hebt, kan je proberen de overblijvende pieken nog te dempen met EQ (door je receiver). Welke plek het beste werkt is op voorhand maar beperkt te bepalen (je kan helemaal los gaan met simulatie software, maar het kost veel tijd en werkt niet eens heel goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Gisteren de UMIK-1 en de MIniDSP binnen gekregen, mooi solide spul :) Ik ben nog vooral aan het inlezen via deze guide: Klik en deze video:

Wat ik mij nog afvraag is welke calibration file ik moet gebruiken. 90 degrees raden ze aan als je surround test en de normale als je 1 luidspreker test. Maar ik test straks als eerst met LFE+Main, dus dan maar de 90 degree calibration file doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

vinom schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:15:
Gisteren de UMIK-1 en de MIniDSP binnen gekregen, mooi solide spul :) Ik ben nog vooral aan het inlezen via deze guide: Klik en deze video: [YouTube: Correct your speakers with REW, UMIK-1 and Equalizer APO (Room Correction Tutorial)]
Wat ik mij nog afvraag is welke calibration file ik moet gebruiken. 90 degrees raden ze aan als je surround test en de normale als je 1 luidspreker test. Maar ik test straks als eerst met LFE+Main, dus dan maar de 90 degree calibration file doen?
Ik heb een stereo setup maar mijn sub staat achter de luisterpositie, ik gebruik gewoon de 0 degrees met de microfoon tussen de front speakers gericht.

Als je eindresultaat uiteindelijk een surround gaat worden kan je in principe gewoon met 90 degrees beginnen lijkt me. Dan is dat alvast consistent.

Mocht ik het fout doen hoor ik het graag, maar gezien de sub onder de 80hz is meen ik dat het niet uitmaakt qua richting.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 05-08-2020 13:01 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 39 Laatste