Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Edit: ik weet niet of deze site hier al eens genoemd is: https://www.diysubwoofers.org ? Staan zo'n beetje alle verschillende vormen van subwoofers op, met links naar leuke projecten.
[ Voor 54% gewijzigd door j-phone op 31-01-2020 22:58 ]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
I know, daar doelde ik ook op. Maar zonder extensie is het een hele korte hoorn, dat gaat niet laag. Zie ook dit topic. De afstand is allemaal een functie van de output op 1meter. Elke sub valt met 6dB per verdubbeling afstand af.M14 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:57:
[...]
Dat doen ze dus wel. En op grote afstand.
Overigens is er een hoorn beschikbaar:
https://www.funktion-one.com/dl/files/IH-D_WebSheet2015.pdf
mooi topic in die link.Jag schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 01:03:
[...]
I know, daar doelde ik ook op. Maar zonder extensie is het een hele korte hoorn, dat gaat niet laag. Zie ook dit topic. De afstand is allemaal een functie van de output op 1meter. Elke sub valt met 6dB per verdubbeling afstand af.
vooral de reactie van deze user:
Wel spijker op zijn kop denk ik. Ik heb zelf ook een hoop gerekend aan hoorns, en deze zijn inclusief hoornsectie te kort om echt "laag" te gaan.I'm confused. You took a pro audio dance club speaker designed for electronic dance music and simmed what is essentially a short bandpass horn and ended up with whopping output centred at 50hz(essentially right in the funzone of dance music from the era this was designed in) and are disappointed? It still does 135db at 38hz to 100+hz minimum and 145+ in the middle of the peak. It will do 150s in pairs with the horn extension at 50hz which is F**KING BRUTAL if you stand in front of it!(the only way it should be run)
They will do 140+ reliably all night long at 50hz which is exactly what they were designed for. If you want 'Infrasonics' or super low stuff, build big tapped horns or scoop bins. Even without plans, a horn that short was never going to go much lower...
Waarschijnlijk wel ontzettend krachtige jongens. Maar een beetje een misleidende naam.
Ja diyaudio is mooi, veel mensen met verstand van zaken, Bateman, Ricci, Weltersys to name a few. Als ik een nieuwe HT zou mogen inrichten zou ik het vol leggen met skhorns of een ander ontwerp van Ricci.AtomicShockwave schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:24:
[...]
mooi topic in die link.
vooral de reactie van deze user:
[...]
Wel spijker op zijn kop denk ik. Ik heb zelf ook een hoop gerekend aan hoorns, en deze zijn inclusief hoornsectie te kort om echt "laag" te gaan.
Waarschijnlijk wel ontzettend krachtige jongens. Maar een beetje een misleidende naam.
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:51 ]
Owner of DBIT Consultancy
Ik ben zelf SVS SB 1000 eigenaar en heb de setup voorheen gedraaid via High Level input, in stereo. Dat werkt gewoon goed en zal geen problemen opleveren.Vettigedennis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:14:
Ik wil me binnenkort een subwoofer halen. Het moet er een zijn met high level input.
Ik overweeg op dit moment de REL T7i en de SVS SB 1000
Vraagje aan de SVS bezitters.
Ik heb een Marantz PM7005 en die heeft geen subwoofer uitgang. Ik kan de sub aansluiten via high level input. Maar kan ik bij de SVS SB 1000 ook een stereo subwoofer setup maken ? Is de sub ontworpen om ook perfect te functioneren als de linker sub dus alleen het linker speaker kanaal binnen krijgt en de rechter sub enkel het rechter speaker kanaal ? Een van de twee high level input kanalen op de sub zouden dan niet aangesloten zijn.
M’n versterker heeft slechts 1 paar speaker uitgangen. Gelukkig wel de mogelijkheid om naast de bananenpluggen ook nog spades tegelijk aan te sluiten.
Een ander ding is nog dat de sub weliswaar voor film & muziek gebruikt gaat worden maar voornamelijk voor muziek. 80-20% ongeveer.
Ik hou van diep laag met veel snelheid en controle. Kan de SVS de snelheid van de drivers van Dali Oberon 7 speakers bij houden ? Na een aantal reviews te hebben gezien op yt weet ik zo goed als zeker dat de REL dat wel lukt.
Hoe vinden jullie de SB 1000 klinken met akoestische muziek ? Dat draai ik hoofdzakelijk. Slechts af en toe eens wat elektronische muziek.
De sub zelf klonk echter voor geen meter. Geen subtiele bass maar echt gedreun. In eerste instantie hardstikke teleurgesteld. Want SVS staat bekend als een degelijk sub merk.
Teleurgesteld ben ik gaan googlen naar soortgelijke ervaringen. Maar tijdens mijn zoektocht kwam er een moment welke voor mij een echte eye-opener was mbt subs. Wat blijkt nou: Wat jij hoort in je kamer, is helemaal niet de subwoofer. Wat je (voornamelijk) hoort is de kamer zelf en de reflectie's/ resonantie's binnen de kamer.
Het maakt dus eigenlijk helemaal niet zoveel uit welke sub je koopt. Ok, driver grote, en ported/sealed wil in sommige gevallen nog wel een rolletje spelen, maar voor de rest maakt het merk sub dus niet heel veel uit.
Wat wel een uitmaakt is hoe jij de ruimte behandeld en hoe je de EQ-ing afstelt. DAT zijn de zaken die gaan bepalen hoe je sub gaat klinken.
Ik heb uiteindelijk naast de SVS ook nog een DSP gekocht. En dat was een toevoeging van 100 euro die een wereld van verschil maakt. Door mijn kamer te behandelen en te gaan EQ-en via de DSP klinkt de sub nu ontzettend goed. V
Mijn tip: lees je vooral goed in voordat je een sub koopt. Advertentie's doen net of je een sub enkel hoeft aan te sluiten en dat je vervolgens meteen goed geluid hebt. Maar dat is niet absoluut niet waar. Vooral met de wat oudere recievers zonder DIRAC/Audyssey kost soms best veel moeite, geld en tijd om een sub goed te laten klinken.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Wat ik zelf doe is met de meetmicrofoon en REW ongecalibreerd meten, de plaatsing van de speakers optimaliseren en proberen de pieken en vooral de dalen eruit te krijgen. Daarna ga ik pas calibreren met de DSP als ik al het mogelijk in de ruimte al heb gedaan.
[ Voor 101% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:51 ]
Plaatsing van de sub is zeker belangrijk en dus een goede start. Maar vaak is dat niet genoeg, ook niet na een crawl. En dan? Sub zachter zetten? Bass weg draaien?Vettigedennis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:28:
De sub komt op dezelfde locatie te staan. Als beginpunt is dat een goede start. Daarna mocht ik denken dat het beter kan kan ik de subwoofer crawl proberen.
Pieken hoor je ook makkelijker. Maar hoe weet je of je niet een dip hebt gecreerd?
[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 15-02-2020 00:03 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:50 ]
Yup! Met Multisub kan je een null oplossen.Vettigedennis schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 03:00:
Kun je met een 2e sub geen dip weg krijgen als je de 2e sub ook op de goede locatie plaatst ?
De REL T7I heeft een vrij kleine driver en dat is eigenlijk al rede genoeg om hem te laten staan. De T7i is eigenlijk alleen interessant in hele kleine ruimtes.Vettigedennis schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 03:00:
Ik moet zeggen dat ik echt wel tevreden ben met de weergave en ook bass weergave van de Dali’s hoe het nu is. Ik mis geen bass iig. Ik lees en hoor alleen wel regelmatig dat subs wel degelijk wat toevoegen aan een stereo setup bedoeld voor muziek. Zelfs als je al vloerstaanders hebt.
Op Tidal staan ook albums met bass hertz test tonen. Als ik die afspeel zullen dippen en pieken wel hoorbaar worden. Hoe ik dat vervolgens op moet lossen is denk ik door de subs telkens iets op te schuiven of een andere locatie proberen met 1 of beide subs ? Kan best dat het een aantal weken duurt voordat ik de ideale integratie heb ingeregeld.
Ik wil graag een sub die verdwijnt. Het moet klinken alsof alle bass uit de vloerstaanders komt. Hij moet geen akoestische muziek ruïneren en snel zijn. Van REL hoor ik overal in reviews dat ze verdwijnen , perfect integreren en ideaal zijn voor muziek weergave.
Ik heb al veel video’s over subwoofer plaatsing gezien en dat het best een tijd kan duren voordat je de perfecte setup kwa plaatsing en crossover/fase hebt bereikt. Nu is dat geen probleem. Met de Dali vloerstaanders heb ik ook wekenlang lopen veranderen met plaatsing. Ze hebben bijna iedere vierkante cm woonkamer oppervlakte wel gezienOf ze hadden te weinig bass of het was iets too much en wat boomy , toen ze op één plek in de woonkamer stonden kwam er een bak sub laag uit een hoek van de woonkamer. Maar nu heb ik wel een plek gevonden waar het top klinkt.
De REL durf ik blind te kopen. De SVS twijfel ik nog over of die ook aan de eisen voldoet. Voordeel van de SVS is dat hij dieper in laagweergave gaat en de prijs. Met de SVS kan ik eventueel nog een tweede erbij pakken mocht het nodig zijn. Met de REL T7i wordt dat te duur. Maar liever 1 die wel aan alle eisen voldoet dan 2 die het misschien niet doen.
Ik zou voor de SVS gaan. Net zoveel kwaliteit, grotere driver en je houd een paar 100 euro over. Dat geld wat je overhoud kan je dan weer steken in een DSP of een degelijke receiver (met EQ-software).
De SVS +DSP/receiver zal echt rondjes rennen om de REL. Daarnaast komt de DSP/receiver upgrade ook de Dali Oberons ten goede: Die kan je immmers ook gaan EQ-en.
:strip_exif()/f/image/mbpu6z1bjCeQEfpN34rP3S43.jpg?f=fotoalbum_medium)
De subwoofer moet natuurlijk mooie bas produceren, maar bij voorkeur ook niet te groot zijn, gezien de WAF (en ik heb zelf liever ook een kleinere subwoofer). Ik kijk veel films en luister af en toe muziek. Ik weet dat er dan vaak een ported subwoofer wordt aangeraden, maar gezien de grootte die die dingen hebben neig ik sterk naar een sealed subwoofer.
Mijn budget is variabel, maar de hieronder genoemde SVS SB-2000 van € 1.000 is wel het absolute maximum.
Zelf kwam ik in eerste instantie uit bij Elac subwoofers. De Elac Debut SUB 3030 (12 inch sub) valt echter door de grootte af (46x43x43 cm). Een mogelijk alternatief is de Elac Debut SUB 3010 (10 inch sub) van 36x34x34 cm. Bij de Elacs kan je met een app de subwoofer calibreren, hetgeen mij handig lijkt. Ik kan echter weinig reviews vinden van deze subwoofers en ik lees wel horrorverhalen over niet werkende bluetooth verbindingen met de app. Aangezien deze subwoofers geen knoppen hebben is dat wel een risico.
Verder heb ik de pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart) en de SVS SB-2000 pro gevonden, waarbij mij vooral aanspreekt dat de SB-1000 relatief klein is en erg goed geluid schijnt te produceren. De SB-2000 Pro is qua maat ook nog te doen. Hij is iets groter dan de Elac SUB 3010, maar speelt veel lager. Beide subwoofers worden zeer positief gereviewd. Het prijsverschil is € 300. Ik lees in dit topic dat de SVS SB-1000 genoeg is in redelijk grote kamers, maar in de topic start staat hij bij kleine kamers genoemd. Het voordeel van de SVS SB-2000 pro lijkt te zijn dat hij lager speelt (19 vs 24 hz) en dat hij via een app kan worden ingesteld met DSP mogelijkheden. De SB-2000 pro is wel iets groter.
Welke subwoofer is aan te raden in mijn ruimte?
Heb zelf de non pro en die klinkt geweldig.
Lastige ruimte lijkt me, is 2 subwoofers niet een beter idee?Sj44k13 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:08:
Nu ik sinds kort een Denon x2600h AVR met twee Elac Debut B 6.2 speakers heb en daarmee ben geïntroduceerd in de wereld van de goede geluidskwaliteit en ik mij aan het verdiepen in een bijpassende subwoofer. Volgens de topic start is mijn kamer "gemiddeld". Zie hieronder een schets met mijn Note 9. Mijn kamer heeft een afwijkende vorm en is aan de achterkant geopend naar de studeerkamer. Voor de opening staat een bank.
[Afbeelding]
De subwoofer moet natuurlijk mooie bas produceren, maar bij voorkeur ook niet te groot zijn, gezien de WAF (en ik heb zelf liever ook een kleinere subwoofer). Ik kijk veel films en luister af en toe muziek. Ik weet dat er dan vaak een ported subwoofer wordt aangeraden, maar gezien de grootte die die dingen hebben neig ik sterk naar een sealed subwoofer.
Mijn budget is variabel, maar de hieronder genoemde SVS SB-2000 van € 1.000 is wel het absolute maximum.
Zelf kwam ik in eerste instantie uit bij Elac subwoofers. De Elac Debut SUB 3030 (12 inch sub) valt echter door de grootte af (46x43x43 cm). Een mogelijk alternatief is de Elac Debut SUB 3010 (10 inch sub) van 36x34x34 cm. Bij de Elacs kan je met een app de subwoofer calibreren, hetgeen mij handig lijkt. Ik kan echter weinig reviews vinden van deze subwoofers en ik lees wel horrorverhalen over niet werkende bluetooth verbindingen met de app. Aangezien deze subwoofers geen knoppen hebben is dat wel een risico.
Verder heb ik de pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart) en de SVS SB-2000 pro gevonden, waarbij mij vooral aanspreekt dat de SB-1000 relatief klein is en erg goed geluid schijnt te produceren. De SB-2000 Pro is qua maat ook nog te doen. Hij is iets groter dan de Elac SUB 3010, maar speelt veel lager. Beide subwoofers worden zeer positief gereviewd. Het prijsverschil is € 300. Ik lees in dit topic dat de SVS SB-1000 genoeg is in redelijk grote kamers, maar in de topic start staat hij bij kleine kamers genoemd. Het voordeel van de SVS SB-2000 pro lijkt te zijn dat hij lager speelt (19 vs 24 hz) en dat hij via een app kan worden ingesteld met DSP mogelijkheden. De SB-2000 pro is wel iets groter.
Welke subwoofer is aan te raden in mijn ruimte?
2 x SB1000 bijvoorbeeld.
Twee subwoofers gaat hier niet gebeuren vrees ik... De subwoofer moet niet al te veel opvallen, dus dan lijkt me 2 niet handig haha.hijskraan schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:21:
[...]
Lastige ruimte lijkt me, is 2 subwoofers niet een beter idee?
2 x SB1000 bijvoorbeeld.
Anoniem: 159816
Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...
Ik vond het zelf tegenvallen. Ik ben voor 4x een 10" zelfbouw subwoofer gegaan (peerless XLS 10, zoals bovenstaande adviseert, met minidsp en multisub van ANdyC afgericht). Twee in kastjes van 30x30x30cm (achtermuur) en twee stuks geintegreerd in mijn tweewegspeakerzuilen. Gebruik een 2ehands rotel eindversterker (RB 985) als versterker.Anoniem: 159816 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:08:
Zijn er naast de SB1000 nog andere subs die het overwegen waard zijn? Ik wil het liefst gesloten en minimaal 12". XTZ is de andere optie, die kosten ongeveer net zoveel en hebben als voordeel dat ze zelf als iets van een instelbare DSP hebben, plus je kan met de poorten spelen. Mijn gebruik is 50/50 film/muziek in een langwerpige ruimte van totaal 35m2 met een zithoek van zo'n 17m2. Het doel is om er uiteindelijk twee neer te zetten.
BK zou je trouwens nog wel kunnen overwegen.
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 25-05-2020 18:24 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik denk, met jouw streefniveau, dat je voor niet minder dan ten minste twee, maar liever 4 subs met individueel afgerichte dsp, moet gaan. Zoals reeds voorgesteld. De extra investering is een minidsp of vergelijkbaar, een meetmic en veel tijd. Het resultaat is een garantie op kwalitatief hoogstaand sublaag.Anoniem: 159816 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:08:
Zijn er naast de SB1000 nog andere subs die het overwegen waard zijn? Ik wil het liefst gesloten en minimaal 12". XTZ is de andere optie, die kosten ongeveer net zoveel en hebben als voordeel dat ze zelf als iets van een instelbare DSP hebben, plus je kan met de poorten spelen. Mijn gebruik is 50/50 film/muziek in een langwerpige ruimte van totaal 35m2 met een zithoek van zo'n 17m2. Het doel is om er uiteindelijk twee neer te zetten.
Ik heb al een UMIK, dus m.b.v. dat kan ik al wat dingen afstellen. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om een Minidsp te gebruiken voor de subs, maar dat is niet de enige reden waarom de XTZ op mijn lijstje staat. Maar aangezien het laag nu al een puinhoop is (mega grote piek op 50hz, en voor de rest vooral weinig spl en een aantal nulls), wil ik voornamelijk eerst zien wat mijn startpunt gaat zijn voor de rest van het afstellen.MDKlapwijk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:08:
@Anoniem: 159816, als je er 2 neer wil gaan zetten, kan je denk ik, beter de subwoofers met een geïntegreerde DSP's links laten liggen en het geld wat je uitspaart in een MiniDSP+Mic steken?
JvS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:13:
[...]
Ik vond het zelf tegenvallen. Ik ben voor 4x een 10" subwoofer gegaan (peerless XLS 10, zoals bovenstaande adviseert, met minidsp en multisub van ANdyC afgericht). Twee in kastjes van 30x30x30cm (achtermuur) en twee stuks geintegreerd in mijn tweewegspeakerzuilen. Gebruik een 2ehands rotel eindversterker (RB 985) als versterker.
4 subs kan ik niet kwijt, 2x 12" is het meest praktisch. Misschien dat ik 3x 10" kwijt kan, maar dat wordt wat onpraktisch. Ik woon dan wel alleen, maar ik wil niet het idee hebben dat ik in een studio woonJag schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:22:
[...]
Ik denk, met jouw streefniveau, dat je voor niet minder dan ten minste twee, maar liever 4 subs met individueel afgerichte dsp, moet gaan. Zoals reeds voorgesteld. De extra investering is een minidsp of vergelijkbaar, een meetmic en veel tijd. Het resultaat is een garantie op kwalitatief hoogstaand sublaag.
[ Voor 64% gewijzigd door JvS op 25-05-2020 18:29 ]
BK maakt mooi spul. Heb zelf een Gemini II gehad en heb momenteel nog een XLS200, XXLS400 en Monolith+. De Monolith+ is wat mij betreft echt een film-subwoofer. Genereert behoorlijk wat output bij de voelbare frequenties, maar als je goeie speakers hebt wil je 'm eigenlijk niet voor muziek gebruiken. De XLS200 is een compact gesloten subje met een Peerless XLS-10 woofer. Erg leuk voor een niet al te grote kamer, bijvoorbeeld bij een bureau setup. De XXLS400 is een prima allround subwoofer met een XXLS-12 woofer, maar haalt het voor films niet bij een Monolith+. Bij de Monolith+ voel je de luchtverplaatsing en staat je bank te klapperen, en dat ontbreekt bij een XXLS400. Toch zal het voor het gros van de mensen prima voldoen. In de huiskamer heb ik de Monolith+ vervangen door een JL Audio E112 die in een totaal andere prijsklasse zit maar ook echt heel anders klinkt. Enorme output tot het laagste laag maar tegelijk helemaal strak, dus zeer geschikt voor muziek icm m'n Pioneer S-1EX zuilen. De XXLS400 en Monolith+ gaan er samen uit voor een P12-300SB-PR, zodra die weer leverbaar is. Die heeft dezelfde woofer als de standaard Monolith (niet de plus) met een matchende passieve radiator. Output moet in de buurt komen van de Monolith maar dan met de afmetingen van de XXLS400. Als je 'm voor zowel muziek als films wil gebruiken, is dat momenteel de beste optie voor een leuke prijs.JvS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:13:
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Lang geleden heb ik ook een XLS200 gehad, maar die heeft inderdaad niet de output. De P12-300SB-PR is mogelijk ook een optie, samen met de Double Gem. Ik hoef overigens geen belachelijke SPL niveau's te halen.Exirion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:29:
[...]
BK maakt mooi spul. Heb zelf een Gemini II gehad en heb momenteel nog een XLS200, XXLS400 en Monolith+. De Monolith+ is wat mij betreft echt een film-subwoofer. Genereert behoorlijk wat output bij de voelbare frequenties, maar als je goeie speakers hebt wil je 'm eigenlijk niet voor muziek gebruiken. De XLS200 is een compact gesloten subje met een Peerless XLS-10 woofer. Erg leuk voor een niet al te grote kamer, bijvoorbeeld bij een bureau setup. De XXLS400 is een prima allround subwoofer met een XXLS-12 woofer, maar haalt het voor films niet bij een Monolith+. Bij de Monolith+ voel je de luchtverplaatsing en staat je bank te klapperen, en dat ontbreekt bij een XXLS400. Toch zal het voor het gros van de mensen prima voldoen. In de huiskamer heb ik de Monolith+ vervangen door een JL Audio E112 die in een totaal andere prijsklasse zit maar ook echt heel anders klinkt. Enorme output tot het laagste laag maar tegelijk helemaal strak, dus zeer geschikt voor muziek icm m'n Pioneer S-1EX zuilen. De XXLS400 en Monolith+ gaan er samen uit voor een P12-300SB-PR, zodra die weer leverbaar is. Die heeft dezelfde woofer als de standaard Monolith (niet de plus) met een matchende passieve radiator. Output moet in de buurt komen van de Monolith maar dan met de afmetingen van de XXLS400. Als je 'm voor zowel muziek als films wil gebruiken, is dat momenteel de beste optie voor een leuke prijs.
:strip_exif()/f/image/3Vyj1lHBVr1D75kFeWQ2vI8K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ryzen 3600 - GTX1060
Het is maar net wat je wil inderdaad. Als je compacte speakers wil aanvullen met een subwoofer voor full range muziek, dan zijn er andere eisen dan wanneer je LFE bij films op reference levels wil kunnen weergeven. Je zou naast SVS en BK ook eens bij Revel en Arendal kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee, maar erg gewild.Anoniem: 159816 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:42:
Lang geleden heb ik ook een XLS200 gehad, maar die heeft inderdaad niet de output. De P12-300SB-PR is mogelijk ook een optie, samen met de Double Gem. Ik hoef overigens geen belachelijke SPL niveau's te halen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dan ben ik wel benieuwd welke output die dan niet haalt. Zeker met een 2e (of 3e / 4e) sub erbij is output geen issue. Dan heb je eerder last van een knoop op je luisterplek gehad of een ander akoestisch issue (of je wilt pers 105db@20hz hebben, dat lukt idd ook niet)Anoniem: 159816 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:42:
[...]
Lang geleden heb ik ook een XLS200 gehad, maar die heeft inderdaad niet de output. De P12-300SB-PR is mogelijk ook een optie, samen met de Double Gem. Ik hoef overigens geen belachelijke SPL niveau's te halen.
Kom nou toch, JvS. Ik weet dat je een evangelist bent van multi-sub setups, maar blijf realistisch. Een XLS200 is een 10" woofer in een gesloten kastje van 18L. De XXLS400 is een 12" woofer van hetzelfde type in een 50L kast met Linkwitz transform. De Monolith+ is een 12" in een 95L bass-reflex.JvS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:57:
Dan ben ik wel benieuwd welke output die dan niet haalt. Zeker met een 2e (of 3e / 4e) sub erbij is output geen issue. Dan heb je eerder last van een knoop op je luisterplek gehad of een ander akoestisch issue (of je wilt pers 105db@20hz hebben, dat lukt idd ook niet)
In het allerbeste geval heb je een winst van 3dB bij 2 subwoofers. Dat compenseert nooit het verschil tussen een compact gesloten kastje en een grote gepoorte kast met een grotere woofer. Meerdere kleine subjes kunnen, met de nadruk op kunnen (want het hangt helemaal van je akoestiek af hoe het e.e.a. uitpakt), problemen oplossen. Ze zijn echter geen wondermiddel in elke situatie. Als je bij films LFE wil kunnen voelen, dan kun je toch echt beter 2 goed geplaatste flinke kasten hebben in plaats van 3 of 4 kleine gesloten kastjes met een 10" erin.
Het gebruik is 50/50, maar lever liever wat in bij films dan bij muziek. Arendal is eventueel ook een optie, maar dat is wat prijziger. Revel subs zijn te duur, en dus geen optie. De sub uit dezelfde serie als mijn M106-jes kost €3500Exirion schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:50:
[...]
Het is maar net wat je wil inderdaad. Als je compacte speakers wil aanvullen met een subwoofer voor full range muziek, dan zijn er andere eisen dan wanneer je LFE bij films op reference levels wil kunnen weergeven. Je zou naast SVS en BK ook eens bij Revel en Arendal kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee, maar erg gewild.

De ruimte waarin hij toen stond was klein en vierkant, dat helpt natuurlijk enormJvS schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:57:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd welke output die dan niet haalt. Zeker met een 2e (of 3e / 4e) sub erbij is output geen issue. Dan heb je eerder last van een knoop op je luisterplek gehad of een ander akoestisch issue (of je wilt pers 105db@20hz hebben, dat lukt idd ook niet)
Een kwestie van uitproberen dus. Je kunt tig verschillende adviezen krijgen hier, maar niemand kan bepalen wat voor jou de beste oplossing is. Mijn eerste sub was 15 jaar geleden een gesloten Canton 12" subwoofer. Daarna heb ik zo'n beetje alles van XTZ en BK in huis gehad, gesloten en gepoort. Voor films blijft de Monolith+ favoriet (beter dan bijvoorbeeld de XTZ 99W12.18ICE die ik heb gehad) en voor muziek is het de gesloten XXLS400. Ook heb ik een SVS SB12-NSD onder mijn bureau staan die iets dieper gaat dan de XXLS400, maar voor muziekweergave verschillen ze weinig van elkaar. De JL Audio laat ik even buiten beschouwing. XTZ heeft een geheel nieuwe range waar ik geen ervaring mee heb. Ze zullen nog steeds prima zijn, maar ze vragen er ook andere prijzen voor dan destijds.Anoniem: 159816 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:34:
Ik heb alleen maar gesloten subs gehad, dus ik vind het ook lastig in te schatten of gepoort ook niet al goed genoeg is.
Het hangt van je luidsprekers, plaatsing en zitpositie af waar je behoefte aan hebt. Als je fronts laag genoeg gaan en dit in je opstelling goed uit de verf komt, dan heb je vooral een sub nodig die laag flink output levert maar niet perse perfect strak hoeft te klinken. Dan zou ik absoluut voor een ruim bemeten bass reflex gaan. Als je fronts niet zo laag komen, of niet lekker klinken in je opstelling, dan moet je dat opvangen met een goed geplaatste subwoofer. Dan heb ik voorkeur voor een gesloten sub.
De kans is groot dat je de nodige subs zult verslijten voordat je je doel bereikt hebt
Ik heb de soundpath voetjes onder de subwoofer zitten en heb nagenoeg geen last van trillende meubels. Ik ben blij dat ik niet voor een ported subwoofer ben gegaan want de SB2000 pro is al groot genoeg en ik heb niet het idee dat ik nog meer bas wil.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
In principe wil je het signaal naar de subwoofer zo sterk mogelijk hebben zonder dat ergens in de keten clipping kan ontstaan. Als je het signaal 10dB verzwakt en dat in de sub compenseert, lijdt de S/N ratio daar onder en pik je bijvoorbeeld meer brom op.Sj44k13 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:51:
Ik las juist dat veel mensen richting een grote min gingen om hem later omhoog te kunnen zetten. Het klinkt in ieder geval prima nu...
Dit bedoel je?Sj44k13 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:51:
Ik las juist dat veel mensen richting een grote min gingen om hem later omhoog te kunnen zetten. Het klinkt in ieder geval prima nu...
YouTube: HOW TO SET SUBWOOFER GAIN: Free Hack For More POWER!!!
Werkt voor mij goed
Zoiets ja. Ik had trouwens wel een x dat hij niet automatisch aan ging, zoals aangegeven in die video. Ik heb hem nu altijd aan staan (wat volgens de svs app default is maar bij mij niet default was).Arjantje72 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 06:22:
[...]
Dit bedoel je?
Werkt voor mij goed
Hier hetzelfde met mijn Svs, die staat overdag altijd aanSj44k13 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:50:
[...]
Zoiets ja. Ik had trouwens wel een x dat hij niet automatisch aan ging, zoals aangegeven in die video. Ik heb hem nu altijd aan staan (wat volgens de svs app default is maar bij mij niet default was).
Ik heb een kaku schakelaar, da's makkelijker voor mijMDKlapwijk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:37:
Mijn SVSen staan op een trigger-kabel op een een variabele adapter (+/-6V) waar ook een 2-tal 120mm fans in het meubel aan hangen. De adapter zit weer op een 'slave' stekker-bak, waar een Denon de 'master' over is. Op deze manier zijn ze alleen aan als ook de versterker aanstaat.
Nu is er op amazon een SB-2000 te koop voor 392, veruit de goedkoopste nu maar is dit een goede koop als je rekening houdt met nieuwere versies richting de toekomst, hiermee bedoel ik technieken zoals dsp of bouw.
De SB-1000 en PB-1000 beginnen pas bij 599 naar mijn weten en de SB-2000 pro en PB2000 pro vanaf 1000 - 1099 respectievelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door Yip op 27-05-2020 10:54 . Reden: verduidelijking vraag ]
edit: Dit lijkt me een prijsfout, want dit is echt ultra cheap, 12", DSP en lekker compact, hoog versterkervermogen zodat er wel sublaag uit kan komen met DSP correctie ondanks klein kastje.
[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 27-05-2020 11:19 ]
Wat zou het hoorbare voordeel van deze 'oplossing' moeten zijn?Arjantje72 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 06:22:
[...]
Dit bedoel je?
Werkt voor mij goed
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Dan gebruik je meer gain van je subversterker, lekker tochGrozno schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Wat zou het hoorbare voordeel van deze 'oplossing' moeten zijn?
Ziet eruit als een scam. Verkoper is pas net actief, en de gegevens van de verkoper zijn van deze toko:Yip schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:49:
ik ben de afgelopen weken op zoek geweest naar een subwoofer voor een grote kamer en met de reacties in dit forum vooral gezocht naar 2 kleinere dus de SVS SB-1000 of 2000 en soortgelijke formaten.
Nu is er op amazon een SB-2000 te koop voor 392, veruit de goedkoopste nu maar is dit een goede koop als je rekening houdt met nieuwere versies richting de toekomst, hiermee bedoel ik technieken zoals dsp of bouw.
De SB-1000 en PB-1000 beginnen pas bij 599 naar mijn weten en de SB-2000 pro en PB2000 pro vanaf 1000 - 1099 respectievelijk.
https://fritsche-roth.jimdofree.com/
Al hun producten zijn veel te goedkoop...
Ik gebruik een subwoofer met een open raam, werkt prima
Je kan je subwoofer overal wegzetten, maar niet op alle plaatsen is hij even effectief. Lees daarvoor de opening post maar eens door
[ Voor 47% gewijzigd door LuisjeNL op 07-06-2020 18:58 ]
Lichtpuntje...
[ Voor 32% gewijzigd door ann anoniem op 07-06-2020 19:21 ]
Dan gok ik dat je volume vrij hoog staat? Geef eens een wat completer beeld want dit laat vrij veel open qua interpretatie
Lichtpuntje...
Kun je niet een schets/plattegrond maken en vertellen wat voor sub het is? Misschien dat we dan tot een verklaring kunnen komen. Het verhaal zoals het nu is, klinkt in mijn oren onlogisch.
Overigens de "dreun" is de "muziek" die uit een sub komt
Kans bestaat nog dat je ongemerkt het volume van de sub erg hoog hebt staan en moet compenseren voor suboptimale plaatsing.
[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 07-06-2020 20:21 ]
Het is wel bizar dat het zover weg nog overlast geeft, heel veel LF energie kan daar toch niet terrecht komen. Maar t zal waarschijnlijk daar lokaal flink resoneren. Dan heb je maar energie nodig voor overlast. Wellicht ten overvloede, maar elke staande golf in een ruimte (en elke ruimte heeft er velen) is een resonantie. Op het moment dat er meerdere op dezelfde frequentie vallen wordt de energie opslag / resonantie nog sterker.
De oplossing zit hem in bij die frequentie de hoeveelheid energie die je de lucht inslingert te verminderen. Daarvoor is alleen wel nodig dat je weet welke frequentie overlast geeft, en dat is lastig want moet je meten. Vervolgens gebruik je EQ om dat gebied te temmen.
Het kan ook helpen om zelf niet in een dip te gaan zitten van die frequentie. Zeg dat de overlast bij 100Hz optreedt, en je hebt zelf een onwijze dip bij 100hz op je luisterpositie, wordt je sub zo ingeregeld dat hij relatief veel 100Hz produceert.
Dan lijkt het toch sterk op staande golven. @Jag dat weet jij beter, kan het zijn dat door de ligging van de huizen en "hangaars" (waarschijnlijk garage's) de reflecties eigenlijk gewoon doorgezet worden en het geheel eigenlijk als een grote klankkast gaat fungeren, of is dat wat je met resonantie bedoeld?
[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 13-06-2020 18:01 ]
1. Het kan dat je een optimalere plek hebt, waardoor-ie zachter kan (je zit nu in een zogenaamde 'knoop' van het subgeluid en zet daarom je sub flink harder)
2. Heel misschien wordt het patroon van pieken en dalen buiten anders, waardoor je de resonantie bij die verre buren niet meer 'aanspreekt'
Maar ik zet in op dat je hem vrij hard moet zetten door minder optimale plaatsing, of dat je receiver met een of andere auto EQ (audyssee oid) een frequentie flink opgekrikt heeft.
Sub verplaatsen en weer geen luisteren.
Andere oplossing is meten met een microfoon om exact te weten welke frequenties die enorme afstand afleggen. Kost natuurlijk wel de hardware of er moet iemand jou daarmee kunnen helpen.
Mijn inziens
Lichtpuntje...
Nou, het ziet er naar uit dat ik mijn probleem van een zoemende/brommende subwoofer eindelijk heb getackeld en de oplossing is om me voor te schamen.
Voor wie het niet meer weet (praktisch iedereen gok ik), iets meer dan een jaar geleden begon 1 van de twee subs ineens te brommen.
Door drukte had ik niet goed tijd om eens fatsoenlijk te testen. De zoem was er ook niet constant en soms op te lossen door de sub even uit en aan te zetten. Contact met BK gehad en deze verdachte de grote condensators, waarover hier nogal wat twijfel was. Aangezien er niet gerept werd over garantie en het op eigen kosten naar Engeland sturen waarschijnlijk wel in de papieren ging lopen, had ik besloten het probleem even naar de achtergrond te verplaatsen. Tijdelijke oplossing was de sub niet gebruiken en enkel de tweede sub aangesloten te laten.
Afgelopen mei kreeg ik door corona wat meer tijd en heb de sub afgegeven bij een lokale reparateur. Deze kon het probleem helaas niet reproduceren, waardoor ik em zonder verder onderzoek weer terug in ontvangst heb genomen. Thuis aangekomen was het probleem direct weer terug. Aangezien ik nu wel tijd had, besloten er eens goed voor te gaan zitten en alles wat ik maar kon verzinnen te testen.
Ander stopcontact, andere groep, andere fase, geaard vs niet geaard, wel en geen signaalkabel, andere signaalkabel, signaal rechtstreeks vanuit de avr ipv via de Minidsp, stekker rechtstreeks vanuit stopcontact ipv via master/slave doos. Niets leek te helpen.
Uiteindelijk enkele andere voedingskabels geprobeerd, waarvan er 1 geen brom meer veroorzaakte...

Het is nog even afwachten om er echt zeker van te zijn, maar ik heb nu zeker een week geen brom meer gehad, de sub heeft 90% van de tijd aan gestaan.
Voedingskabel heeft de volgende aanduiding:
GFC-3R <VDE> KEMA-KEUR <SEMKO> <DEMKO> <NEMKO> <FIMKO> <CEBEC> <ÖVE> +S+S+S NF-USE-1181-HO5VV-F3G0.75MM² LONGWELL
*zucht* en toen was de zoem ineens weer terug...
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 04-07-2020 15:11 ]
Ik heb de zoem uit mijn sub kunnen halen door een DC-filter te plaatsen.LA-384 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:32:
Zoem is er weer, nog iemand ideeën? Ik kan zelf niets doormeten door gebrek aan kennis en meetapparatuur.
Nou, het ziet er naar uit dat ik mijn probleem van een zoemende/brommende subwoofer eindelijk heb getackeld en de oplossing is om me voor te schamen.
Voor wie het niet meer weet (praktisch iedereen gok ik), iets meer dan een jaar geleden begon 1 van de twee subs ineens te brommen.
Door drukte had ik niet goed tijd om eens fatsoenlijk te testen. De zoem was er ook niet constant en soms op te lossen door de sub even uit en aan te zetten. Contact met BK gehad en deze verdachte de grote condensators, waarover hier nogal wat twijfel was. Aangezien er niet gerept werd over garantie en het op eigen kosten naar Engeland sturen waarschijnlijk wel in de papieren ging lopen, had ik besloten het probleem even naar de achtergrond te verplaatsen. Tijdelijke oplossing was de sub niet gebruiken en enkel de tweede sub aangesloten te laten.
Afgelopen mei kreeg ik door corona wat meer tijd en heb de sub afgegeven bij een lokale reparateur. Deze kon het probleem helaas niet reproduceren, waardoor ik em zonder verder onderzoek weer terug in ontvangst heb genomen. Thuis aangekomen was het probleem direct weer terug. Aangezien ik nu wel tijd had, besloten er eens goed voor te gaan zitten en alles wat ik maar kon verzinnen te testen.
Ander stopcontact, andere groep, andere fase, geaard vs niet geaard, wel en geen signaalkabel, andere signaalkabel, signaal rechtstreeks vanuit de avr ipv via de Minidsp, stekker rechtstreeks vanuit stopcontact ipv via master/slave doos. Niets leek te helpen.
Uiteindelijk enkele andere voedingskabels geprobeerd, waarvan er 1 geen brom meer veroorzaakte...Bij nadere inspectie bleek dat de originele voedingskabel te zijn (want gelijk aan die van m'n andere bk sub). Kennelijk heb ik ooit eens een andere voedingskabel aangesloten.
Het is nog even afwachten om er echt zeker van te zijn, maar ik heb nu zeker een week geen brom meer gehad, de sub heeft 90% van de tijd aan gestaan.
Voedingskabel heeft de volgende aanduiding:
GFC-3R <VDE> KEMA-KEUR <SEMKO> <DEMKO> <NEMKO> <FIMKO> <CEBEC> <ÖVE> +S+S+S NF-USE-1181-HO5VV-F3G0.75MM² LONGWELL
This title is for sale, please send me a PM
Krijg een vermoeden dat een ander apparaat de zoem veroorzaakt en de voeding hiervoor gevoelig is, Niet dat je apparatuur stuk is maar reageert op een ander apparaat via het contact. Heb het soort gelijk gehad met mijn cnc-freesmachine(shapeoko clone), de spindel motor stoort met de controller ook als hij op een hele andere groep is aangesloten. Een ferriet ringkern om een aantal voedingskabels heeft dit toen opgelost voor mij.LA-384 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:32:
Vraag mij af of in jou geval een ferriet ringkern niet gewoon de oplossing is?
https://www.allekabels.nl...0Zkg2REAQYAiABEgLS6PD_BwE
Brother printers zijn beruchte vervuilers van je stroomnet.wally1987 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:48:
[...]
Krijg een vermoeden dat een ander apparaat de zoem veroorzaakt en de voeding hiervoor gevoelig is, Niet dat je apparatuur stuk is maar reageert op een ander apparaat via het contact. Heb het soort gelijk gehad met mijn cnc-freesmachine(shapeoko clone), de spindel motor stoort met de controller ook als hij op een hele andere groep is aangesloten. Een ferriet ringkern om een aantal voedingskabels heeft dit toen opgelost voor mij.
Vraag mij af of in jou geval een ferriet ringkern niet gewoon de oplossing is?
https://www.allekabels.nl...0Zkg2REAQYAiABEgLS6PD_BwE
This title is for sale, please send me a PM
@wally1987 Dat ga ik het eerst proberen denk ik (ivm prijs). Volgens mij heb ik er zelfs nog een liggen. Ik zal eerst nog eens de sub bij m'n ouders zetten, om te zien of er idd sprake is van netvervuiling. Er is echter geen apparaat wat gelijktijdig aan staat met de zoem. Ik verdacht eerst de omvormer, maar het probleem doet zich ook voor wanneer deze uit staat. Apparaten die altijd aan staan (zoals router) zijn ook onwaarschijnlijk, omdat het probleem zich niet altijd voordoet.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 05-07-2020 18:08 ]
Vanwaar meteen een andere subwoofer? Hoe heb je de REL aangesloten op de Denon? Wat zijn de instellingen van beide apparaten? Als het daar al mis gaat dan gaat een ander merk subwoofer niet veel anders brengen.Scanniexxl schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:56:
Ik heb een REL quake II sub, aangesloten op een Denon AVR-X1300 maar ben er niet tevreden over. Het geluid is teveel boem boem. Ik mis diepgang. Sommige nummers van de bekende Dire Straits zorgen voor hele lage bassen, echt luchtverplaatsing. Dit geluid mis ik totaal. Vermogen is dus niet het belangrijke. Is een SVS-SB-1000 een verbetering? Of een XTZ edge ? Budget ligt rond 500 euro maar maar iets meer zijn als het moet. Iemand ervaring of advies?
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Missen wel wat belangrijke info:
Hoe is alles aangesloten,
welke speakers erbij,
hoe staan de instellingen in de AVR,
hoe is de sub aangesloten,
sub instellingen,
subwoofer op een andere plaats al geprobeerd?, Hiervoor geen probleem?
@FeaR
[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 08-07-2020 19:11 ]
Lichtpuntje...
Boem boem interpreteer ik vaak als: staande golven. En daar gaat een andere sub weinig aan doen.Scanniexxl schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:56:
Ik heb een REL quake II sub, aangesloten op een Denon AVR-X1300 maar ben er niet tevreden over. Het geluid is teveel boem boem. Ik mis diepgang. Sommige nummers van de bekende Dire Straits zorgen voor hele lage bassen, echt luchtverplaatsing. Dit geluid mis ik totaal. Vermogen is dus niet het belangrijke. Is een SVS-SB-1000 een verbetering? Of een XTZ edge ? Budget ligt rond 500 euro maar maar iets meer zijn als het moet. Iemand ervaring of advies?
Ik zou de topicstart even doornemen, en dan specifiek het stuk over staande golven.
Mits het staande golven zijn en je dat kan oplossen, dan is de SVS als nog een goede upgrade.
Een is aangesloten via de sub uitgang (clinch) van de receiver.
Audyssey ingeregeld en de front speakers staan op small.
Cross over frequentie op receiver en sub zo laag mogelijk ingesteld.
Wat me opvalt is dat de luidspreker dit 'oe' geluid ook maakt op zeer laag volume als ik mijn oor bijna tegen de speaker aanhoud. Het lijkt dus vanuit de sub te komen.
De sub kantelen met de speaker naar een zij- of bovenkant heeft geen effect.
Of de sub heeft dit qua vorm en materiaal in zich, of de aansturing vanuit de receiver zorgt hiervoor. Audyssey uitgeschakeld lost het probleem niet op.
Als leek denk ik dan dat de sub de oorzaak is. Het 'oe' geluid is echt storend, Erger dan het gemis van echt laag.
Dat klopt, de bron blijft dan nagenoeg op dezelfde plaats. Laag gaat 360graden rondom, maakt niet uit welke kant de woofer op staat.Scanniexxl schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:56:
De sub kantelen met de speaker naar een zij- of bovenkant heeft geen effect.
Heb je weleens een totaal andere plek geprobeerd? Kan in een hoek, langs een muur. Dan krijg je wel een boost in het laag, maar de staande golven (en mogelijkheid tot correctie door je receiver) zullen erg anders zijn en dat kan prima goed uitpakken.
Het is maar een 8" subwoofer met niet een extreme excursie en extreme versterking om dat te corrigeren, dus weinig sublaag zou kunnen, maar "dire straits laag" is volgens mij een basgitaar en loopt tot 40Hz, dat zou-ie wel op een redelijk fijn geluid moeten kunnen weergeven.
Een constnat Oeeeee geluid klinkt als een staande golf die verkeerd gecorrigeerd is ofzo... (of echt stuk)
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 08-07-2020 21:13 ]
Private investigations van Dire Straits is echt niet fijn om te horen. Als je de sub terugdraait om de 'oe' de verminderen is de rest ook weg.
Eigenlijk zou je dit met een equaliser willen filteren.
Een sub met die mogelijkheden zal niet binnen het budget passen.
Overweeg een SVS SB-1000 als vervanging.
Tenzij iemand een beter idee heeft.
Klipsch, XTZ?
De meting kan ik begrijpen, maar dan?
Hoe integreer je de metingen in de receiver?
De theorie lijkt interessant, maar werkt het ook echt?
Ik zie geen gebruikers reviews. Is anders een serieuze optie.
De umik is makkelijk te gebruiken met REW, software om mee te meten. Vanuit REW maak je eq filters aan en die importeer je in de minidsp software. Het zal een kleine leercurve en trial en error zijn om het goed te krijgen, maar een verbetering zal het sowieso zijn. Een nieuwe sub is dan wellicht niet nodig.
Fun fact, mijn vrouw stoorde zich ook snel aan de bassen in films, nu hoor ik haar er nooit meer over en kan ik op een voor mij acceptabel niveau afspelen.
Lichtpuntje...
Voordeel van MiniDSP: Je kan hem ook uitstekend gebruiken voor multisub
Anti-mode is ook geschikt voor mutli-subs. Mono en stereo.JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:14:
Dan wordt de DSP al wel snel duurder dan de sub. Maar toch, het is het waard.
Voordeel van MiniDSP: Je kan hem ook uitstekend gebruiken voor multisub.
Vergeet niet dat je voor een Minidsp HD (andere zijn geen optie door lage output) + UMIK al praktisch net zoveel kwijt bent als voor de Anti-mode oplossingen
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2020 15:18 ]
Maar dan kijk ik even naar een completere oplossing.
[ Voor 26% gewijzigd door Grozno op 09-07-2020 16:09 ]
Ik zie dat de RevB van de normale MiniDSP wel 2V op de outputs heeft, dat is voldoende voor een goed lijnsignaal toch?Anoniem: 159816 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:17:
[...]
Anti-mode is ook geschikt voor mutli-subs. Mono en stereo.
Vergeet niet dat je voor een Minidsp HD (andere zijn geen optie door lage output) + UMIK al praktisch net zoveel kwijt bent als voor de Anti-mode oplossingen.
Ik zie alleen dat de input switchable is, maar de output nog steeds 0.9v is.JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:31:
[...]
Ik zie dat de RevB van de normale MiniDSP wel 2V op de outputs heeft, dat is voldoende voor een goed lijnsignaal toch?
https://www.minidsp.com/p...idsp-in-a-box/minidsp-2x4
Anti-mode specificeert het niet, maar ik heb ze gemaild:
The maximum output voltage is around 2.8Vrms. This can be achieved in the lift modes for the respective frequency ranges.
Normally the maximum output is around 2.1Vrms (max input 1.75Vrms, and +3dB gain from input to output). This can change a bit on a case-to-case basis depending on the Anti-Mode correction created.
MiniDSP is sowieso een complete oplossing voor de gehele range, maar ik heb het specifiek over de Anti-modes bedoelt voor subwoofer gebruikt. Bij mij in de ruimte heb ik weinig correctie in het hoog nodig (voordeel van luidsprekers die zich netjes gedragen), dus ik hoef zelf geen complete oplossing te hebben.Grozno schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:06:
Nou, tussen de Anti-Mode X4 en de MiniDSP SHD zit nog wel een gaatje...
Maar dan kijk ik even naar een completere oplossing.
[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2020 16:42 ]
Room correction met dsp is IMO vooral iets voor lage tonen. De rest gewoon met goed speakerdesign of betere akoestiek doen, daar pak je iig enkel reflecties mee aan.
Ja, als het moet dan hang ik liever een aantal mooie akoestische paneeltjes op (hoewel een shelf filter denk ik wel nuttig kan zijn). Mijn voorlopige plan is er een tweede SB2000 bijzetten en een Anti-mode. Ik heb niet zoveel zin om met m'n UMIK zelf te gaan rommelen als het ook gemakkelijk kan. De €100,- meer voor een Anti-mode vind ik wel de moeite waard als het mij veel werk bespaart en van wat ik online lees zijn de ervaringen daarmee echt super.JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:50:
Sowieso is ruimtecorrectie van niet-laag waanzinnig lastig, omdat je niet goed kunt meten wat je hoort (je gehoor maakt enorm veel onderscheid tussen direct en gereflecteerd geluid en als je dan je ruimte gaat 'corrigeren', verpest je zeer mogelijk het (als het goed is) goede directe geluid.
Room correction met dsp is IMO vooral iets voor lage tonen. De rest gewoon met goed speakerdesign of betere akoestiek doen, daar pak je iig enkel reflecties mee aan.
YouTube: Ep. 7 - REW Multiple Sub placement and setup with Minidsp for the Ul...
Ik weet van mijzelf dat als ik tijd ga vrijmaken om dit handmatig allemaal te doen ik nooit tevreden ga zijn, daarom ga ik nu liever voor wat automatisch. Anders blijf ik echt eindeloos pielen aan de instellingen.JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:57:
Ja kan ik begrijpen. Ik vond de "multisub" met 4 of meer subs leuk en ben echt verbaasd hoe je met meerdere subs, en dsp settings als delay, fase, niveau en paramtrische equalizing de variatie uit de ruimte kan halen. Ik vind het ook leuk om samen met @Jag (ok, ik kijk toe en denk mee, terwijl hij het doet) te rommelen en settings te proberen, maar er is nog niet echt een goed werkend automatisch systseem voor helaas en een vrij steile leercurve, zelfs met hulptools zoals andyC MultiSUbOptimize algoritme... Deze dude doet het trouwens helemaal met de hand, nog tijdsrovender. Wel mooi om te zien:
YouTube: Ep. 7 - REW Multiple Sub placement and setup with Minidsp for the Ul...
Yup, 100%Scanniexxl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:22:
Minidsp met umik-1 kende ik niet.
De theorie lijkt interessant, maar werkt het ook echt?
De problemen die jij beschrijft had ik een tijdje terug ook. Net een mooie SVS1000 gekocht. Zo blij als een kind uitgepakt en geplaatst en vervolgens tegen een hele harde teleurstelling aan gelopen.

Niks geen mooi diep geluid. Het enige wat ik hoorde was boem boem.
Op aanraden van wat forumleden een Mini DSP gehaald, en tada! Probleem opgelost! Weg was de boem en ik had ineens schitterend laag geluid. Dus ja, die MiniDSP werkt dus echt en is zeker de moeite waard.
Hou er rekening dat er wel een learning curve is. Maar met inlezen, wat youtube filmpjes kijken en de hulp van de forumleden hier kom je een heel eind.
Bij het maken (spelen) van roomcurves liep ik daar hard tegen aan. Laag uiteraard geen probleem, maar midden/hoog was niet te doen. En toen het op papier (lees REW) er goed uitzag, vond ik het zelf ook voor geen meter klinken.JvS schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:50:
Sowieso is ruimtecorrectie van niet-laag waanzinnig lastig, omdat je niet goed kunt meten wat je hoort (je gehoor maakt enorm veel onderscheid tussen direct en gereflecteerd geluid en als je dan je ruimte gaat 'corrigeren', verpest je zeer mogelijk het (als het goed is) goede directe geluid.
Ben er uiteindelijk maar mee gestopt. Teveel frustratie. Hou nu maar bij het laag. Dat is relatief makkelijk te 'sturen'.
[ Voor 30% gewijzigd door ChojinZ op 09-07-2020 23:55 ]
Ik zag op een ander forum iemand dit posten:
/f/image/Qj7fSIJSRHRy9WwHBYWubRIH.png?f=fotoalbum_large)
Lichtblauw = gemeten
Oranje = target curve
Groen = curve na correctie
Ik denk niet dat dat er voor het mid en hoog beter op geworden is... Het laag uiteraard wel.
Kan deze minidsp tussen de cinchkabel van receiver sub-out naar de subwoofer aangesloten worden?
Ik zou je aanraden eerst in te lezen in wat er nodig om het te gebruiken. Vergeet ook niet de UMIK erbij te kopen, anders kan je niets. Als je schrikt van wat er moet gebeuren dan doet een Antimode ook wat jij wilt. Dat is letterlijk een druk op de knop en de rest doet het apparaat. Resultaat zal praktisch gelijk zijn aan wat een miniDSP doet, en mogelijk zelfs beter.Scanniexxl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:29:
Ik ben overtuigdDe minidsp ga ik aanschaffen en daarmee proberen de lage tonen beter af te regelen.
Kan deze minidsp tussen de cinchkabel van receiver sub-out naar de subwoofer aangesloten worden?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 10-07-2020 00:34 ]
Benodigdheden zijn;Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:32:
[...]
Ik zou je aanraden eerst in te lezen in wat er nodig om het te gebruiken. Vergeet ook niet de UMIK erbij te kopen, anders kan je niets. Als je schrikt van wat er moet gebeuren dan doet een Antimode ook wat jij wilt. Dat is letterlijk een druk op de knop en de rest doet het apparaat. Resultaat zal praktisch gelijk zijn aan wat een miniDSP doet, en mogelijk zelfs beter.
- een Minidsp,
- umik-1,
- pc/laptop,
- USB kabel tussen Minidsp en pc/laptop
- een hdmi kabel tussen pc/laptop en receiver.
- een extra tulp-kabel tussen Minidsp en subwoofer
Op www.minidsp.com staan handleidingen voor diverse gebruiksdoeleinden.
De basis is dat je de umik-1 op je pc aansluit en op de luisterpositie plaatst. De receiver verbind je met de pc via hdmi (je hebt dacht ik wel nog een progje nodig dat audio via hdmi kan uitsturen, anders wordt standaard de geluidskaart gebruikt). Vervolgens meet je via REW wat de frequency response van de sub in-room is. Ik geloof dat REW een auto-correctie functie heeft die best goed werkt. De correctie sla je op in een bestandje en dat bestandje laad je vervolgens naar de Minidsp via USB.
Ik heb zelf multi sub optimizer gebruikt (want 2 subs) en dat is een stukje minder gebruiksvriendelijk.
De receiver heeft auddysey, jammer dat dit niet in receivers ingebouwd is.
Ik ben bekend met audio signalen en werk in die hoek. Dan zal de leercurve wel meevallen hoop ik
Ik had om deze reden ook een T777 aangeschaft, maar ben er nooit aan toegekomen; de unit is RMA gegaan en omgeruild voor een x8500h.