Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-02 18:03
Jag schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:58:
[...]

Een bandpass hoorn zou je het kunnen noemen. De naamgeving infrabass is misleidend; zonder de hoorn extensie kunnen ze niet heel laag gaan (met serieuze output).
Dat doen ze dus wel. En op grote afstand.

Overigens is er een hoorn beschikbaar:
https://www.funktion-one.com/dl/files/IH-D_WebSheet2015.pdf

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• j-phone
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:09
@M14 Het lijkt hier een beetje op: https://www.decware.com/newsite/whorn.html

Edit: ik weet niet of deze site hier al eens genoemd is: https://www.diysubwoofers.org ? Staan zo'n beetje alle verschillende vormen van subwoofers op, met links naar leuke projecten.

j-phone wijzigde deze reactie 31-01-2020 22:58 (54%)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

M14 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:57:
[...]

Dat doen ze dus wel. En op grote afstand.

Overigens is er een hoorn beschikbaar:
https://www.funktion-one.com/dl/files/IH-D_WebSheet2015.pdf
I know, daar doelde ik ook op. Maar zonder extensie is het een hele korte hoorn, dat gaat niet laag. Zie ook dit topic. De afstand is allemaal een functie van de output op 1meter. Elke sub valt met 6dB per verdubbeling afstand af.

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22-02 11:17
Jag schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 01:03:
[...]

I know, daar doelde ik ook op. Maar zonder extensie is het een hele korte hoorn, dat gaat niet laag. Zie ook dit topic. De afstand is allemaal een functie van de output op 1meter. Elke sub valt met 6dB per verdubbeling afstand af.
mooi topic in die link.
vooral de reactie van deze user:
I'm confused. You took a pro audio dance club speaker designed for electronic dance music and simmed what is essentially a short bandpass horn and ended up with whopping output centred at 50hz(essentially right in the funzone of dance music from the era this was designed in) and are disappointed? It still does 135db at 38hz to 100+hz minimum and 145+ in the middle of the peak. It will do 150s in pairs with the horn extension at 50hz which is F**KING BRUTAL if you stand in front of it!(the only way it should be run)

They will do 140+ reliably all night long at 50hz which is exactly what they were designed for. If you want 'Infrasonics' or super low stuff, build big tapped horns or scoop bins. Even without plans, a horn that short was never going to go much lower...
Wel spijker op zijn kop denk ik. Ik heb zelf ook een hoop gerekend aan hoorns, en deze zijn inclusief hoornsectie te kort om echt "laag" te gaan.
Waarschijnlijk wel ontzettend krachtige jongens. Maar een beetje een misleidende naam.
AtomicShockwave schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:24:
[...]

mooi topic in die link.
vooral de reactie van deze user:

[...]

Wel spijker op zijn kop denk ik. Ik heb zelf ook een hoop gerekend aan hoorns, en deze zijn inclusief hoornsectie te kort om echt "laag" te gaan.
Waarschijnlijk wel ontzettend krachtige jongens. Maar een beetje een misleidende naam.
Ja diyaudio is mooi, veel mensen met verstand van zaken, Bateman, Ricci, Weltersys to name a few. Als ik een nieuwe HT zou mogen inrichten zou ik het vol leggen met skhorns of een ander ontwerp van Ricci.

• Vettigedennis
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 02:10
Ik wil me binnenkort een subwoofer halen. Het moet er een zijn met high level input.

Ik overweeg op dit moment de REL T7i en de SVS SB 1000

Vraagje aan de SVS bezitters.

Ik heb een Marantz PM7005 en die heeft geen subwoofer uitgang. Ik kan de sub aansluiten via high level input. Maar kan ik bij de SVS SB 1000 ook een stereo subwoofer setup maken ? Is de sub ontworpen om ook perfect te functioneren als de linker sub dus alleen het linker speaker kanaal binnen krijgt en de rechter sub enkel het rechter speaker kanaal ? Een van de twee high level input kanalen op de sub zouden dan niet aangesloten zijn.

M’n versterker heeft slechts 1 paar speaker uitgangen. Gelukkig wel de mogelijkheid om naast de bananenpluggen ook nog spades tegelijk aan te sluiten.

Een ander ding is nog dat de sub weliswaar voor film & muziek gebruikt gaat worden maar voornamelijk voor muziek. 80-20% ongeveer.

Ik hou van diep laag met veel snelheid en controle. Kan de SVS de snelheid van de drivers van Dali Oberon 7 speakers bij houden ? Na een aantal reviews te hebben gezien op yt weet ik zo goed als zeker dat de REL dat wel lukt.

Hoe vinden jullie de SB 1000 klinken met akoestische muziek ? Dat draai ik hoofdzakelijk. Slechts af en toe eens wat elektronische muziek.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Ik heb hier die SVS sub al 3 jaar staan en ben helemaal verkocht. Weinig subs die ik ergens anders hoor die zo strak, ontzettend laag en muzikaal tegelijk klinken! Echt enorme aanrader :)

Mijn LinkedIn!

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-02 17:38
Vettigedennis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 17:14:
Ik wil me binnenkort een subwoofer halen. Het moet er een zijn met high level input.

Ik overweeg op dit moment de REL T7i en de SVS SB 1000

Vraagje aan de SVS bezitters.

Ik heb een Marantz PM7005 en die heeft geen subwoofer uitgang. Ik kan de sub aansluiten via high level input. Maar kan ik bij de SVS SB 1000 ook een stereo subwoofer setup maken ? Is de sub ontworpen om ook perfect te functioneren als de linker sub dus alleen het linker speaker kanaal binnen krijgt en de rechter sub enkel het rechter speaker kanaal ? Een van de twee high level input kanalen op de sub zouden dan niet aangesloten zijn.

M’n versterker heeft slechts 1 paar speaker uitgangen. Gelukkig wel de mogelijkheid om naast de bananenpluggen ook nog spades tegelijk aan te sluiten.

Een ander ding is nog dat de sub weliswaar voor film & muziek gebruikt gaat worden maar voornamelijk voor muziek. 80-20% ongeveer.

Ik hou van diep laag met veel snelheid en controle. Kan de SVS de snelheid van de drivers van Dali Oberon 7 speakers bij houden ? Na een aantal reviews te hebben gezien op yt weet ik zo goed als zeker dat de REL dat wel lukt.

Hoe vinden jullie de SB 1000 klinken met akoestische muziek ? Dat draai ik hoofdzakelijk. Slechts af en toe eens wat elektronische muziek.
Ik ben zelf SVS SB 1000 eigenaar en heb de setup voorheen gedraaid via High Level input, in stereo. Dat werkt gewoon goed en zal geen problemen opleveren.

De sub zelf klonk echter voor geen meter. Geen subtiele bass maar echt gedreun. In eerste instantie hardstikke teleurgesteld. Want SVS staat bekend als een degelijk sub merk.

Teleurgesteld ben ik gaan googlen naar soortgelijke ervaringen. Maar tijdens mijn zoektocht kwam er een moment welke voor mij een echte eye-opener was mbt subs. Wat blijkt nou: Wat jij hoort in je kamer, is helemaal niet de subwoofer. Wat je (voornamelijk) hoort is de kamer zelf en de reflectie's/ resonantie's binnen de kamer.

Het maakt dus eigenlijk helemaal niet zoveel uit welke sub je koopt. Ok, driver grote, en ported/sealed wil in sommige gevallen nog wel een rolletje spelen, maar voor de rest maakt het merk sub dus niet heel veel uit.

Wat wel een uitmaakt is hoe jij de ruimte behandeld en hoe je de EQ-ing afstelt. DAT zijn de zaken die gaan bepalen hoe je sub gaat klinken.

Ik heb uiteindelijk naast de SVS ook nog een DSP gekocht. En dat was een toevoeging van 100 euro die een wereld van verschil maakt. Door mijn kamer te behandelen en te gaan EQ-en via de DSP klinkt de sub nu ontzettend goed. V

Mijn tip: lees je vooral goed in voordat je een sub koopt. Advertentie's doen net of je een sub enkel hoeft aan te sluiten en dat je vervolgens meteen goed geluid hebt. Maar dat is niet absoluut niet waar. Vooral met de wat oudere recievers zonder DIRAC/Audyssey kost soms best veel moeite, geld en tijd om een sub goed te laten klinken.

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

5220wp

@ChojinZ Alles valt en staat met goede plaatsing en afstellingen. Ik gebruik de DDRC24 dat is technisch hetzelfde als jouw 2x4HD maar dan met de Dirac software (geeft een hoop gemak).

Wat ik zelf doe is met de meetmicrofoon en REW ongecalibreerd meten, de plaatsing van de speakers optimaliseren en proberen de pieken en vooral de dalen eruit te krijgen. Daarna ga ik pas calibreren met de DSP als ik al het mogelijk in de ruimte al heb gedaan.

• Vettigedennis
Klopt , de locatie waar je de subwoofer en luidsprekers zet is heel belangrijk. Je hoort de kamer net zo zeer als de speakers zelf. Heb dat met m’n stereo set goed zelf ervaren. Ik heb m’n hele inrichting al 4-5x omgegooid en de set heeft op elke plek in de woonkamer al gestaan. De verschillen waren gigantisch.

Waar ze nu staan klinkt het echt heel goed. Op deze plek klinkt het laag super strak en gaat het heel diep. De 37 hrz die de vloerstaanders als opgegeven waarde halen kunnen ze ook echt hoorbaar reproduceren.

De sub komt op dezelfde locatie te staan. Als beginpunt is dat een goede start. Daarna mocht ik denken dat het beter kan kan ik de subwoofer crawl proberen.

• ChojinZ
Vettigedennis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:28:

De sub komt op dezelfde locatie te staan. Als beginpunt is dat een goede start. Daarna mocht ik denken dat het beter kan kan ik de subwoofer crawl proberen.
Plaatsing van de sub is zeker belangrijk en dus een goede start. Maar vaak is dat niet genoeg, ook niet na een crawl. En dan? Sub zachter zetten? Bass weg draaien?

Pieken hoor je ook makkelijker. Maar hoe weet je of je niet een dip hebt gecreerd?

ChojinZ wijzigde deze reactie 15-02-2020 00:03 (8%)

• Vettigedennis
Goeie vraag. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Heb nog nooit met een sub gespeeld :)

Kun je met een 2e sub geen dip weg krijgen als je de 2e sub ook op de goede locatie plaatst ?

Ik moet zeggen dat ik echt wel tevreden ben met de weergave en ook bass weergave van de Dali’s hoe het nu is. Ik mis geen bass iig. Ik lees en hoor alleen wel regelmatig dat subs wel degelijk wat toevoegen aan een stereo setup bedoeld voor muziek. Zelfs als je al vloerstaanders hebt.

Op Tidal staan ook albums met bass hertz test tonen. Als ik die afspeel zullen dippen en pieken wel hoorbaar worden. Hoe ik dat vervolgens op moet lossen is denk ik door de subs telkens iets op te schuiven of een andere locatie proberen met 1 of beide subs ? Kan best dat het een aantal weken duurt voordat ik de ideale integratie heb ingeregeld.

Ik wil graag een sub die verdwijnt. Het moet klinken alsof alle bass uit de vloerstaanders komt. Hij moet geen akoestische muziek ruïneren en snel zijn. Van REL hoor ik overal in reviews dat ze verdwijnen , perfect integreren en ideaal zijn voor muziek weergave.

Ik heb al veel video’s over subwoofer plaatsing gezien en dat het best een tijd kan duren voordat je de perfecte setup kwa plaatsing en crossover/fase hebt bereikt. Nu is dat geen probleem. Met de Dali vloerstaanders heb ik ook wekenlang lopen veranderen met plaatsing. Ze hebben bijna iedere vierkante cm woonkamer oppervlakte wel gezien :) Of ze hadden te weinig bass of het was iets too much en wat boomy , toen ze op één plek in de woonkamer stonden kwam er een bak sub laag uit een hoek van de woonkamer. Maar nu heb ik wel een plek gevonden waar het top klinkt.

De REL durf ik blind te kopen. De SVS twijfel ik nog over of die ook aan de eisen voldoet. Voordeel van de SVS is dat hij dieper in laagweergave gaat en de prijs. Met de SVS kan ik eventueel nog een tweede erbij pakken mocht het nodig zijn. Met de REL T7i wordt dat te duur. Maar liever 1 die wel aan alle eisen voldoet dan 2 die het misschien niet doen.

• ChojinZ
Vettigedennis schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 03:00:

Kun je met een 2e sub geen dip weg krijgen als je de 2e sub ook op de goede locatie plaatst ?
Yup! Met Multisub kan je een null oplossen.
Vettigedennis schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 03:00:

Ik moet zeggen dat ik echt wel tevreden ben met de weergave en ook bass weergave van de Dali’s hoe het nu is. Ik mis geen bass iig. Ik lees en hoor alleen wel regelmatig dat subs wel degelijk wat toevoegen aan een stereo setup bedoeld voor muziek. Zelfs als je al vloerstaanders hebt.

Op Tidal staan ook albums met bass hertz test tonen. Als ik die afspeel zullen dippen en pieken wel hoorbaar worden. Hoe ik dat vervolgens op moet lossen is denk ik door de subs telkens iets op te schuiven of een andere locatie proberen met 1 of beide subs ? Kan best dat het een aantal weken duurt voordat ik de ideale integratie heb ingeregeld.

Ik wil graag een sub die verdwijnt. Het moet klinken alsof alle bass uit de vloerstaanders komt. Hij moet geen akoestische muziek ruïneren en snel zijn. Van REL hoor ik overal in reviews dat ze verdwijnen , perfect integreren en ideaal zijn voor muziek weergave.

Ik heb al veel video’s over subwoofer plaatsing gezien en dat het best een tijd kan duren voordat je de perfecte setup kwa plaatsing en crossover/fase hebt bereikt. Nu is dat geen probleem. Met de Dali vloerstaanders heb ik ook wekenlang lopen veranderen met plaatsing. Ze hebben bijna iedere vierkante cm woonkamer oppervlakte wel gezien :) Of ze hadden te weinig bass of het was iets too much en wat boomy , toen ze op één plek in de woonkamer stonden kwam er een bak sub laag uit een hoek van de woonkamer. Maar nu heb ik wel een plek gevonden waar het top klinkt.

De REL durf ik blind te kopen. De SVS twijfel ik nog over of die ook aan de eisen voldoet. Voordeel van de SVS is dat hij dieper in laagweergave gaat en de prijs. Met de SVS kan ik eventueel nog een tweede erbij pakken mocht het nodig zijn. Met de REL T7i wordt dat te duur. Maar liever 1 die wel aan alle eisen voldoet dan 2 die het misschien niet doen.
De REL T7I heeft een vrij kleine driver en dat is eigenlijk al rede genoeg om hem te laten staan. De T7i is eigenlijk alleen interessant in hele kleine ruimtes.

Ik zou voor de SVS gaan. Net zoveel kwaliteit, grotere driver en je houd een paar 100 euro over. Dat geld wat je overhoud kan je dan weer steken in een DSP of een degelijke receiver (met EQ-software).

De SVS +DSP/receiver zal echt rondjes rennen om de REL. Daarnaast komt de DSP/receiver upgrade ook de Dali Oberons ten goede: Die kan je immmers ook gaan EQ-en. ;)

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True