Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Hoelang staat die svs bij jou nu te spelen? Ik was in het begin ook niet direct onder de indruk van mijn pb1000 maar naar een paar dagen tweaken/bijstellen en inspelen was dat een wereld van verschil. Tot op de dag van vandaag zeer tevreden!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 11:24
Eerste 20/30 seconden van Edge of Tomorrow zijn ook "leuk". Heb zelden zo snel een verhoogde hartslag gehad en naar de volumeknop gegrepen. Net een PB-3000 binnen en wilde deze even testen na het spelen met de Bluetooth app. Vergeten dat het volume way te hoog stond.

Oh well, hij doet het nog :) Daarna op een aantal plekken in de huiskamer getest en uiteraard op de plekken waar het ding "kan" staan niet de optimale bass. Om er nu een tweede bij te plaatsen gaat wat ver dus so be it.

Erg blij met de mogelijkheid de sub via de telefoon aan te sturen en custom presets te kunnen instellen (y)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-06 14:01

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Banaan86, zelf pak ik meestal de openingsscène van Star War 2 om te testen, maar SVS heeft zelf ook wat suggesties:
- https://www.svsound.com/b...r-subwoofer-movie-moments

Verder vind ik de tune van de intro van Elementary ook een aardige, maar dat is omdat de speakers dan ook echt meedoen...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Goede tip! Gaan we van de week eens kijken.
Ben absoluut geen Star Wars fan maar toch haha.

Net de hele Avengers film gekeken en ga nu Edge of Tomorrow kijken.
My God, het leek wel alsof de Hulk dwars door de kamer stampte en mijn eigen huis vernielde. Wat klinkt die SB2000 ongelooflijk lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
Wat zou vier van deze subs in een woonkamer doen?

https://www.aia-cinema.com/active-speakers/smsg50.html

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brad Pitt schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:49:
Eerste 20/30 seconden van Edge of Tomorrow zijn ook "leuk". Heb zelden zo snel een verhoogde hartslag gehad en naar de volumeknop gegrepen. Net een PB-3000 binnen en wilde deze even testen na het spelen met de Bluetooth app. Vergeten dat het volume way te hoog stond.

Oh well, hij doet het nog :) Daarna op een aantal plekken in de huiskamer getest en uiteraard op de plekken waar het ding "kan" staan niet de optimale bass. Om er nu een tweede bij te plaatsen gaat wat ver dus so be it.

Erg blij met de mogelijkheid de sub via de telefoon aan te sturen en custom presets te kunnen instellen (y)
Ja de opening van EoT zoals je wordt genoemd, is berucht. Daar zijn al heel wat drivers op gesneuveld :)

Anoniem: 100386

Als je zoveel vloeroppervlakte kan besteden aan een subwoofer, kan je efficiëntere oplossingen vinden. Een rotary subwoofer bijvoorbeeld. Die zijn efficiënt onder 20 Hz, en kunnen vrijwel tot 0 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7kDDYKf.png
Zijn mensen hier ook bekend met Ratbuddyssey
https://github.com/ratbuddy/ratbuddyssey

Ik vind zelf een geweldige tool. Zelf gebruik ik hier mee Audyssey op hele andere manier.
Bij elke meting verplaats ik de subwoofer. Wanneer klaar ben met de metingen stuur ik de resultaten van af mobiele telefoon met de MultEQ app naar mijn gmail.

Op mijn computer open ik het meet bestand met Ratbuddyssey waarmee ik de verschillende metingen kan bekijken :D Op deze manier heb ik laag weergave super kunnen verbeteren en ook de plaatsing van mijn zuil luidsprekers en wel of geen bassreflex. In mijn geval heb ik een rechter curf wanneer ik de bassporten demp van mijn zuil luidsprekers.

Vervolgens draai ik nog keer Audssey om puntjes op de i te zetten. Als ik de multiEQ app moet geloven heb ik nu hele rechte curf in het laag van 20 tot 80 hz. Wel jammer dat geen apparatuur heb om dit na te kunnen meten maar klinkt in ieder geval erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Leuk man. Kan je nu ook alleen het laag corrigeren zonder aan frequenties boven de 200hz te komen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeker. in MultiEQ app kan je dat zelf instellen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r0x1weL.jpg

BTW, zo ziet grafiek van mijn subwoofer uit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ufyaRjW.jpg

Ik heb een zelfbouw subwoofer zonder filters, enz. Vandaar dat die ook tot zo hoog doorloopt in grafriek. In de praktijk gebruik ik de crossover van mijn receiver.
Ook heb ik i curve editor van multiEQ app alles boven de 90hz extra 12db gedempt.

Met Ratbuddyssey zou dit ook mogelijk moeten zijn en om andere leuke tweaks uit te voeren, maar dat is mij nog niet gelukt.
De ruimte moet ik nog wel aanpakken.

Wel begrijp ik dat je met een losse DSP, versterker en meet apparatuur beter resultaten kunt bereiken. Maar dat is nooit zo goedkoop als een receiver van 300 euro waar dit al allemaal op zit. Leuk instap of budget setups.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 25-08-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 91634 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:52:
[Afbeelding]
Zijn mensen hier ook bekend met Ratbuddyssey
https://github.com/ratbuddy/ratbuddyssey

Ik vind zelf een geweldige tool. Zelf gebruik ik hier mee Audyssey op hele andere manier.
Bij elke meting verplaats ik de subwoofer. Wanneer klaar ben met de metingen stuur ik de resultaten van af mobiele telefoon met de MultEQ app naar mijn gmail.

Op mijn computer open ik het meet bestand met Ratbuddyssey waarmee ik de verschillende metingen kan bekijken :D Op deze manier heb ik laag weergave super kunnen verbeteren en ook de plaatsing van mijn zuil luidsprekers en wel of geen bassreflex. In mijn geval heb ik een rechter curf wanneer ik de bassporten demp van mijn zuil luidsprekers.

Vervolgens draai ik nog keer Audssey om puntjes op de i te zetten. Als ik de multiEQ app moet geloven heb ik nu hele rechte curf in het laag van 20 tot 80 hz. Wel jammer dat geen apparatuur heb om dit na te kunnen meten maar klinkt in ieder geval erg goed.
Leuke app

Zit in de geposte response de sub erbij?
Anoniem: 91634 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:05:
Zeker. in MultiEQ app kan je dat zelf instellen.
[Afbeelding]

BTW, zo ziet grafiek van mijn subwoofer uit.
[Afbeelding]

Ik heb een zelfbouw subwoofer zonder filters, enz. Vandaar dat die ook tot zo hoog doorloopt in grafriek. In de praktijk gebruik ik de crossover van mijn receiver.
Ook heb ik i curve editor van multiEQ app alles boven de 90hz extra 12db gedempt.

Met Ratbuddyssey zou dit ook mogelijk moeten zijn en om andere leuke tweaks uit te voeren, maar dat is mij nog niet gelukt.
De ruimte moet ik nog wel aanpakken.

Wel begrijp ik dat je met een losse DSP, versterker en meet apparatuur beter resultaten kunt bereiken. Maar dat is nooit zo goedkoop als een receiver van 300 euro waar dit al allemaal op zit. Leuk instap of budget setups.
Meerdere subs helpt ook erg. Daar kan je die enorme gaten mee vullen. Danwel voorkomen dat de gaten ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De laatste grafriek is van de subwoofer. Echter ziet audyssey als 1 sub. Dat komt doordat xt versie maar 1 sub ondersteund. audyssey 32 versie is wel mogelijk om 2 afzonderlijke subs onafhankelijk van elkaar in te regelen. Ik weet niet hoe dit in audyssey werkt.

De subs staan aan de binnenkant van mijn voor luidspreker. Daar klinken ze het beste. Wanneer ik ze in de hoek plaatste werd de respons zo slecht dat audyssey er ook niks meer mee kon.

Dit plaatje zocht ik nog.
Afbeeldingslocatie: https://i713.photobucket.com/albums/ww133/Fmarvast/AudysseyComparison.jpg
Voor sub is best interessant gezien op 128 punten het corigeert in de respons.
Echter doet die het bij de andere luidsprekers maar op 16 punten bij de xt versie. Dit is eigenlijk meer te vergelijken met een 16 bands equalizer. Die is daar door te grof om respons goed recht te trekken waardoor je die beter niet kunt gebruiken of beperken tot bepaald bereik. Maar blíjft wel dat die maar 16 bands eq is waarbij frequenties vast staan. Dit lijkt niet te veranderen wanneer audyssey beperkt tot bijv 300hz.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 25-08-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja nu zie ik het.
Ja het is wel echt een verbetering tov alleen de interface van de receiver. Gaaf ook dat je ervoor kan kiezen alleen het laag te doen. Mooi wat je tegenwoordig met een receiver kan :).

En toch kan het zoveel beter. En duur hoeft het niet te zijn. Vandaag bij een vriend zijn sublaag geconfigureerd. Twee Jamo S810 subs, 10inch met klasse d amp erin. Zien er uitstekend uit en niet groot. MiniDSP erbij (en umik als je die niet hebt).

Toegegeven, het werken met multisub optimizer is veel werk en alleen geschikt voor nerds. Maar het bleek maar weer dat de kwaliteit van het sublaag niet bepaald wordt door hoe duur de subs zijn, maar hoe je omgaat met het beheersen van de staande golven. Na een sessie van 5uur (een keer opnieuw omdat de metingen te ruizig waren door te zacht gemeten en derhalve niet nauwkeurig genoeg) was het af en nu is er op alle luisterposities diep vet lekker sublaag zonder lelijke pieken of gaten.

Ik denk dat mso voor best wel wat users hier geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jag schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 21:49:
Ah ja nu zie ik het.
Ja het is wel echt een verbetering tov alleen de interface van de receiver. Gaaf ook dat je ervoor kan kiezen alleen het laag te doen. Mooi wat je tegenwoordig met een receiver kan :).

En toch kan het zoveel beter. En duur hoeft het niet te zijn. Vandaag bij een vriend zijn sublaag geconfigureerd. Twee Jamo S810 subs, 10inch met klasse d amp erin. Zien er uitstekend uit en niet groot. MiniDSP erbij (en umik als je die niet hebt).

Toegegeven, het werken met multisub optimizer is veel werk en alleen geschikt voor nerds. Maar het bleek maar weer dat de kwaliteit van het sublaag niet bepaald wordt door hoe duur de subs zijn, maar hoe je omgaat met het beheersen van de staande golven. Na een sessie van 5uur (een keer opnieuw omdat de metingen te ruizig waren door te zacht gemeten en derhalve niet nauwkeurig genoeg) was het af en nu is er op alle luisterposities diep vet lekker sublaag zonder lelijke pieken of gaten.

Ik denk dat mso voor best wel wat users hier geschikt is.
Dat zal deels waar zijn, maar deels natuurlijk onzin. Ik heb ooit zo'n Jamo 210 sub gehad, en hoe lang ik ook bezig was met afstellen, bonkend bleef het altijd. Nu een SVS SB-1000 staan en dat is echt de heerlijkheid zelf, goed diep laag, zonder gebonk. Dus ja, deels heb je gelijk dat het gaat om de settings, maar niet elke sub gaat gecontroleerd echt laag (lees onder de 25Hz).

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag,
Zou je ook de resultaten hier kunnen delen van opstelling met jamo sub.
Ik ben wel benieuwd tot wat voor resultaat je bent gekomen.
In eerste instantie is het een budget sub die op papier niet zo laag gaat, terwijl aan de andere kant een 2x 10 inch woofer wel genoeg geluidsdruk moet kunnen leveren. De basreflex kunnen misschien ook wat te hoog getund zijn. Heb je hier ook nog wat aan verandert?

DennusB,
Met zou dsp kan je natuurlijk nooit de problemen oplossen van een subwoofer die veel vervorming geeft of andere problemen heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 26-08-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 91634 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:24:

DennusB,
Met zou dsp kan je natuurlijk nooit de problemen oplossen van een subwoofer die veel vervorming geeft of andere problemen heeft.
Ja gek genoeg kan dat dus wel. een vlakke in room respons is ongeveer 100% bepalend voor de kwaliteit van het laag.

Verder is het totaal niet moeilijk een een vrij vlakke respons te genereren door een subwoofer (in het vrije veld). Een basreflex kan weleens een piekje hebben rond de tuningsfrequentie. Een sub die bonkt, heeft waarschijnlijk gewoon de basreflex tuningfrequentie op een kamerresonantie liggen (meer toeval) en dat gaat mogelijk bonken.

Subwoofers zijn eigenlijk hele simpele dingen. Het enige dat ze duur maakt, is dat je veel vermogen
/ wooferoppervlak nodig hebt om een beetje stevige output te halen op frequenties < 30Hz. Kamerakoestiek is juist complex en niet simpel, maar daar liggen wel de grootste verbeterkansen.

[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 26-08-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 91634 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:24:
Jag,
Zou je ook de resultaten hier kunnen delen van opstelling met jamo sub.
Ik ben wel benieuwd tot wat voor resultaat je bent gekomen.
In eerste instantie is het een budget sub die op papier niet zo laag gaat, terwijl aan de andere kant een 2x 10 inch woofer wel genoeg geluidsdruk moet kunnen leveren. De basreflex kunnen misschien ook wat te hoog getund zijn. Heb je hier ook nog wat aan verandert?

DennusB,
Nee, hele terrechte vragen. Ik had derhalve ook als optie in mijn hoofd de poorten evt dicht te stoppen en voor extra diepgang met gesloten te gaan. Bleek niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BXb5E6V4wb8JWuxm69ZJq8at/medium.png
Dit is voor en na correctie.

De "correctie bestaat uit meer dan alleen global EQ toe passen. Global EQ is altijd alleen behulpzaam voor 1 positie, en "gaten"opvullen is dan ook een moeizaam verhaal. Ik had nu 2 subs, dus niet super veel variabelen. Maar je kan wel alles met MSO. Dus uiteraard indivuele EQ, delay, evt klein beetje onderling de gain varieren. Maar ook zoiets als een all pass filter (wat ik meestal alleen gebruik in crossover ontwerp). Of iets simpeler, een polarity inversion.

Ik heb het nu redelijk quick & dirty gedaan (ik had al redelijk wat werk gehad aan metingen goed krijgen en zeker weten dat simulatie en werkelijkheid overeenkomen). Ik ga deze week "offline" in simulatie het nog iets beter proberen te krijgen, met name de 80-90hz regio is wat lastig.

Dit is de response nu op 3 luister posities
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZyPsO3ZzENNYcj4Pw1BKz50u/medium.png
Je ziet de diepgang is heel goed. We hebben vrij hard geluisterd met muziek, en de woofer maakten nog weinig uitslag. Met LFE zal dat meer zijn, want dan kom je ook in het gebied waarin de kamer minder "helpt"met de kamer resonanties (= de reden dat ik denk dat je geen te kleine woofers moet gebruiken; je moet het ook zonder de kamer resonanties kunnen).

@DennusB tuurlijk is de sub wel een factor van belang. Met een te hoge tuning hang je sowieso. En subs verschillen zeker onderling flink in hoeveel cleane output ze kunnen genereren. Maar de "kwaliteit" bepaal je toch echt vooral met hoe je het probleem van de staande golven tackelt. En dat vereist kennis, meerdere subs, dsp en heel veel inzet :+. Geen hele dure subs en dan heel lang klooien, dat werkt niet. Dan wordt het wellicht redelijk, maar nooit echt goed. En ik wil echt goed sublaag 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
Vraagje: hoe kan het dat zeer grote bioscoop subwoofers van bijv. JBL maar vanaf 35-40 hz hun output leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JAHRASTAFARI schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:39:
Vraagje: hoe kan het dat zeer grote bioscoop subwoofers van bijv. JBL maar vanaf 35-40 hz hun output leveren?
Moderne? Dan hebben ze er misschien maar 1 voor een hele zaal ofzo en dan lukt het zo'n ding ook niet om tot 25Hz 110db pieken te kunnen halen (in de bioscoop staat alles altijd HARD). Het is buiten of in enorme zalen een stukje moeilijker om diep laag op hoge volumes te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 26-08-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
JvS schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:46:
[...]

Moderne? Dan hebben ze er misschien maar 1 voor een hele zaal ofzo en dan lukt het zo'n ding ook niet om tot 25Hz 110db pieken te kunnen halen (in de bioscoop staat alles altijd HARD). Het is buiten of in enorme zalen een stukje moeilijker om diep laag op hoge volumes te halen.
Dus begrijp ik het dan goed dat vanuit de gedachte dat dit toch niet of nauwelijks zoveel sublaag te genereren in een hele grote ruimte, ze dan kiezen voor optimalisatie van de output op >35-40 hz?

https://www.jblpro.com/ww...t/subwoofers#.XWTXkugzYuU

[ Voor 6% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-08-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

Dus begrijp ik het dan goed dat vanuit de gedachte dat dit toch niet of nauwelijks zoveel sublaag te genereren in een hele grote ruimte, ze dan kiezen voor optimalisatie van de output op >35-40 hz?
Je kan ook buiten prima 25Hz @ 110db op 10 meter afstand creeeren hoor. Gewoon kwestie van goeie spullen gebruiken. In een grote bioscoopzaal lukt het dan helemaal
Dit ding bedoel je?

https://www.jblpro.com/ww...woofers/3635#.XWTcvzgzZhE

Ik kan me niet voorstellen dat je die gebriukt in een serieuse bioscoop. Ziet er cheap uit. 0,3KW is niet echt serieus voor sublaag in een grote 15x15m ruimte. Dus om nog een beetje output te halen, tunen ze hem hoog zodat -ie 100db/watt gevoelig wordt.

Dit is wat ik eerder in een bioscoop verwacht:
https://www.jblpro.com/ww...woofers/5628#.XWTcrzgzZhE

Als je vraag is: Waarom verkoopt JBL ook prutspullen? Die kan ik niet beantwoorden :P.

[ Voor 33% gewijzigd door JvS op 27-08-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

https://www.jblpro.com/ww...t/subwoofers#.XWTXkugzYuU
Gewoon een economische afweging. Een octaaf lager zijn veel meer subs voor nodig voor zelfde output. Persoonlijk zou ik nooit op sublaag bezuinigen, maar ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:35:
[...]
Je kan ook buiten prima 25Hz @ 110db op 10 meter afstand creeeren hoor. Gewoon kwestie van goeie spullen gebruiken. In een grote bioscoopzaal lukt het dan helemaal

[...]

Dit ding bedoel je?

https://www.jblpro.com/ww...woofers/3635#.XWTcvzgzZhE

Ik kan me niet voorstellen dat je die gebruikt in een serieuze bioscoop. Ziet er cheap uit. 0,3KW is niet echt serieus voor sublaag in een grote 15x15m ruimte. Dus om nog een beetje output te halen, tunen ze hem hoog zodat -ie 100db/watt gevoelig wordt.

Dit is wat ik eerder in een bioscoop verwacht:
https://www.jblpro.com/ww...woofers/5628#.XWTcrzgzZhE

Als je vraag is: Waarom verkoopt JBL ook prutspullen? Die kan ik niet beantwoorden :P.
Die JBL zou ik daar nu juist niet verwachten. Ik zou juist gevouwen hoornsystemen, of 'basglijbanen' verwachten die je in het 'podium' onder het filmscherm inbouwt. Of dus een rotary woofer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:50:
[...]

Die JBL zou ik daar nu juist niet verwachten. Ik zou juist gevouwen hoornsystemen, of 'basglijbanen' verwachten die je in het 'podium' onder het filmscherm inbouwt. Of dus een rotary woofer >:)
Grote bas hoorn systemen komen niet zo gek veel meer voor. Sinds amp vermogen in overmatige hoeveelheden aanwezig is (klasse D, smps voedingen), wordt voor de meeste toepassingen BR gekozen. Er zijn nog wel een aantal merken die front loaded hoorns gebruiken (Funktion one bijv) en tapped horns (danley sound labs). Maar da's allemaal niet voor in de bios. Ik verwacht dat je lang kan zoeken eer dat je wat anders vindt dan bass reflex subs in een bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:00:
[...]

Grote bas hoorn systemen komen niet zo gek veel meer voor. Sinds amp vermogen in overmatige hoeveelheden aanwezig is (klasse D, smps voedingen), wordt voor de meeste toepassingen BR gekozen. Er zijn nog wel een aantal merken die front loaded hoorns gebruiken (Funktion one bijv) en tapped horns (danley sound labs). Maar da's allemaal niet voor in de bios. Ik verwacht dat je lang kan zoeken eer dat je wat anders vindt dan bass reflex subs in een bios.
Toch geven dergelijke ontwerpen veel betere geluidsdruk dan modernere systemen. Die kracht voel je echt in de buik, en zelfs de bastonen krjgen dan diepte. Fantastisch is dat.

Een goede Klipsch la scala in de hoek van een flinke kamer ... top.

Een rotary sub wil ik ergens nog wel eens meemaken. Die gaan tot 0 Hz tegen flinke geluidsdruk > 120dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:33
Anoniem: 100386 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 06:33:
[...]

Als je zoveel vloeroppervlakte kan besteden aan een subwoofer, kan je efficiëntere oplossingen vinden. Een rotary subwoofer bijvoorbeeld. Die zijn efficiënt onder 20 Hz, en kunnen vrijwel tot 0 Hz.
Had er nog nooit van gehoord.. net even wat youtube filmpjes zitten kijken over wat een Rotary Subwoofer is.
Best interessant.
YouTube: Why aren't rotary subs more popular?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 100386 tis allemaal geen magie. De akoestische impedantie die de driver ziet is hoger in hoorngeladen en hybride systemen zoals tapped horns. Daardoor wordt de efficientie hoger. Nadeel is dat je daar een heel groot systeem voor nodig hebt. In die ruimte kan je meerdere BR subs kwijt waarmee je evenveel akoestische energie kan genereren (met lagere efficientie omzetting electrische naar akoestische energie). Qua truck loading space maakt het niet zo gek veel uit tot misschien wel niks uit. En sja, dat soort ervaringen, ik kan er ook wat ervaringen tegenover zetten. Ik vond de 46 19inch subjes bij dtrh op de main ook wel impressive klinken :).

De ontwikkeling zit hem meer in het maken van cardioide arrays, dat is tegenwoordig heel gangbaar. En nuttig om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demtermination
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-12-2024
Beste kenners,

Ik ben aan het oriënteren naar een subwoofer, ik kijk nu naar Dali en Bowers & Wilkins. Wat is het verschil tussen hun subwoofers als je twee uit dezelfde prijsklasse pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

demtermination schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:28:
Beste kenners,

Ik ben aan het oriënteren naar een subwoofer, ik kijk nu naar Dali en Bowers & Wilkins. Wat is het verschil tussen hun subwoofers als je twee uit dezelfde prijsklasse pakt?
Dat kan zijn de :
Vorm, luidspreker techniek, (gesloten, bass reflex of met een passieve radiator ) front of downfiring.

Het frequentiebereik zegt niet zo gek veel, beide subs krijgen te maken met dezelfde natuurkundige wetten, die gedicteerd worden door de luisterruimte.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
demtermination schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:28:
Beste kenners,

Ik zou zeggen hetzelfde verschil als tussen twee broeken van een ander merk in dezelfde prijsklasse.
Het label en plaatje zullen weinig zeggen over de kwaliteit en of het lekker zit.

Waarom specifiek deze merken als ik vragen mag?

• Exirion
  • Laatst online: 14-06 20:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Hier is na ruim 5 jaar met een BK Monolith Plus ook weer eens een upgrade te melden. De Monolith komt laag, genereert behoorlijke output en is voor de prijs gewoon een erg goeie subwoofer, zeker voor films. Muziek heb ik bij voorkeur altijd zonder sub gespeeld, al kan het afhankelijk van de akoestiek en plaatsing soms beter uitpakken om toch een sub het laag (deels te laten overnemen). De Monolith vond ik het in algemeen voor muziek niet strak genoeg.

Kort geleden heb ik een paar Pioneer/TAD S-1EX speakers gekocht en toen sloegen ook de kriebels toe om de subwoofer een upgrade te geven. Ondanks dat we een stuk ruimer wonen dan voorheen, wilde ik toch iets subtielers in de woonkamer hebben dan de Monolith. Uiteindelijk ben ik op de JL Audio E112 uitgekomen, al vreesde ik wat output in te leveren bij het diepe laag in filmeffecten.

Die vrees blijkt ongegrond. Vanmiddag opgehaald, neergezet, fase omgekeerd, een halve minuut met de gain gespeeld en klaar. Eerste indruk: What... The... Fuck... oOo

Perfect in balans met m'n fronts voor muziek, blend helemaal mooi. Bepaalde percussie klinkt echt als een mokerslag zonder een spoor van dreunen. Daarna wat scenes uit films gespeeld en scenes uit Stranger Things die we afgelopen week gekeken hebben. Mijn vrees dat het wat magerder zou klinken dan de Monolith was onnodig. Sterker nog, er komt een enorme druk uit. Bij een actiescene uit Stranger Things stond de hele kamer (woonkamer en open keuken ruim 70m2) te klapperen en voelde ik de druk op m'n lijf. En daarbij blijft alles gewoon onvervormd klinken.

Zeer indrukwekkend uit zo'n compact kastje. Geen spoor van (merkbare) vervorming of resonantie, en uiteraard geen port chuffing zoals bij de Monolith soms hoorbaar was. De conus beweegt zichtbaar, maar blijft ruim binnen de maximale lineaire excursion van zo'n 2.5 a 3". Het is een hoop centen, maar ik vind 't het absoluut waard. Gaan we nog veel lol aan hebben ;) Dit laat de front speakers ook helemaal tot hun recht komen.

De echte bass junkies gaan misschien voor een gepoorte SVS of iets dergelijks, maar ik weet inmiddels dat een goeie gesloten subwoofer ook voor films voor mij het beste klinkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Exirion of all people zou jij eigenlijk de volgende moeten zijn die voor multi-sub zou moeten gaan ingeregeld met Andy C's multi sub optimizer en een dsp. Dat geeft echt waanzinnige resultaten. Omdat je bij sublaag feitelijk naar de staande golven van je woonkamer aan het luisteren bent, is het resultaat van 4 Jamo subs (ja echt, sorry :P) met een miniDSP die goed zijn gemeten en ingesteld bijna altijd beter en altijd beter voorspelbaar dan één hele mooie high end sub.

Ik heb 4 hele kleine 10" subjes staan. Twee L26's van Seas geintegreerd in de fronts en twee peerless XLS10'en in 30x30x30 kubusjes tegen de achtermuur. Dat is in mijn (30m2) woonkamer riant qua output bij 25Hz en het klinkt echt heel erg strak.

Als zelfbouwer, liefhebber van goed geluid, begrijper van hoe geluid en akoestiek werkt (toch?) en technicus moet jou dit toch heel erg aanspreken (je moet alleen de interne subjectieve audiofiel los kunnen laten :P)

@Exirion Wat @JvS zegt, multisub is the way to go. Dat wordt sparen :+

Maar wel verhelderend om te horen dat er toch wel rek zit in de subwoofer weergave en dat je niet vooral voor de laklaag betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JvS schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:03:
@Exirion of all people zou jij eigenlijk de volgende moeten zijn die voor multi-sub zou moeten gaan ingeregeld met Andy C's multi sub optimizer en een dsp. Dat geeft echt waanzinnige resultaten. Omdat je bij sublaag feitelijk naar de staande golven van je woonkamer aan het luisteren bent, is het resultaat van 4 Jamo subs (ja echt, sorry :P) met een miniDSP die goed zijn gemeten en ingesteld bijna altijd beter en altijd beter voorspelbaar dan één hele mooie high end sub.

Ik heb 4 hele kleine 10" subjes staan. Twee L26's van Seas geintegreerd in de fronts en twee peerless XLS10'en in 30x30x30 kubusjes tegen de achtermuur. Dat is in mijn (30m2) woonkamer riant qua output bij 25Hz en het klinkt echt heel erg strak.

Als zelfbouwer, liefhebber van goed geluid, begrijper van hoe geluid en akoestiek werkt (toch?) en technicus moet jou dit toch heel erg aanspreken (je moet alleen de interne subjectieve audiofiel los kunnen laten :P)
Toch jammer dat je weer zo belerend van wal moet steken zonder iemand's overwegingen te kennen. Geld is geen issue; ik kan zo m'n huiskamer vol met F113's of SB16-Ultra's zetten als ik wil. Ruimte is ook geen issue. Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan om de huiskamer vol te zetten met audiospul.

We hebben twee kamers 'over' van 23 a 25 m2, dus misschien komt er nog eens een bioscoopkamer. Het huis is helemaal onderkelderd (geisoleerd en vloerverwarmd) en een van de kelderkamers is dus een mooie kandidaat. Ik denk alleen dat we in de praktijk liefst gewoon in de woonkamer zitten om een serie of film te kijken. Het plan was om in de woonkamer een compacte stereo-opstelling te gebruiken en de rest elders op te stellen. De stereo opstelling werd al iets minder compact met die S-1EX zuilen :+ En uiteindelijk toch ook maar weer de sub neergezet, maar wel besloten die vervangen door een bescheidenere kast. De JL Audio is voor mij het ultieme compromis tussen output, kwaliteit en afmetingen. Het is zeker in pianolak een mooi ding en perfect afgewerkt.

En dat is het enige dat ik hier wilde bespreken: de performance van de sub opzich. De rest is voor mijn wensen even niet relevant.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Exirion Geld én ruimte over. Volgens mij moet ik even met jou praten. :+ Hoe doe je dat? ;)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 17:00
@Exirion Erg gave sub die e112 de tegenhanger van svs zijn de sb13 ultra en sb4000, de 13 ultra heeft bij 20hz zelfs iets minder output dan de e112 met zn kleinere driver.
Op audioholics staan metingen van die subs.
In de auto heb ik een JL 10w3v3-2 in gesloten box erg mooi spul 14mm xmax, das meer dan de peerless driver die in de svs sb2000 zit al klinkt die ook super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Goofy1978 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:45:
@Exirion Erg gave sub die e112 de tegenhanger van svs zijn de sb13 ultra en sb4000, de 13 ultra heeft bij 20hz zelfs iets minder output dan de e112 met zn kleinere driver.
Op audioholics staan metingen van die subs.
In de auto heb ik een JL 10w3v3-2 in gesloten box erg mooi spul 14mm xmax, das meer dan de peerless driver die in de svs sb2000 zit al klinkt die ook super.
Ik heb al jaren een SB12-NSD onder het bureau staan en kan SVS erg waarderen. De keuze was na veel uitzoekwerk JL E112 vs SVS SB16-Ultra. Uiteindelijk won de JL het op looks en de output in verhouding tot afmetingen. Veel mensen zeggen JL ook strakker te vinden klinken dan SVS, maar ik heb ze niet naast elkaar gehoord dus kan daar niks over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exirion schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:54:
[...]

Toch jammer dat je weer zo belerend van wal moet steken zonder iemand's overwegingen te kennen. Geld is geen issue; ik kan zo m'n huiskamer vol met F113's of SB16-Ultra's zetten als ik wil. Ruimte is ook geen issue. Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan om de huiskamer vol te zetten met audiospul.
Eh, het is niet mijn bedoeling om belerend te zijn. Ik ben gewoon erg enthousiast over het eindelijk echt snappen wat goed sublaag maakt en dat je dit zowaar systematisch kan aanpakken, dat metingen kloppen met simulatie en beleving. Ik vind het oprecht ook iets voor jou om je in te verdiepen.
En dat is het enige dat ik hier wilde bespreken: de performance van de sub opzich. De rest is voor mijn wensen even niet relevant.
Helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 17:00
Rel carbon limited suwoofer 12 inch driver met 100mm xmax peak to peak met maar 550watt amp.
-6 db @20 hz in room is ook niet echt laag.
50mm xmax is extreem dat haalt vrijwel geen enkele sub, als de driver dat haalt heeft ie veel meer vermogen nodig lijkt me.
Het zijn mooie subs maar de specs begrijpen doe ik niet.
Svs mikt op 20hz en lager met behoorlijk vermogen, jl audio haalt ook makkelijk onder 20 hz in kleine behuizing met enorm vermogende amps.
Rel valt hier compleet naast, dat viel me zomaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
50mm xmax? Dat lijkt me niet kloppen.

Hoe laag een gesloten sub speelt is een keuze en geen verdienste. Hoe laag een br sub speelt in zekere zin ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08-2023
Ik heb nu een Jamo s210 thuis staan. Daar zit zo’n irritant fel blauw lampje op. Kan die ook uit? Heb er niks over in de manual kunnen lezen en niks op internet kunnen vinden. Met een zwarte stift lukt het ook niet. Iemand?

Verder ben ik ook in de war over de “auto” mode op de sub. Wat doet deze modus precies? Als ik mijn receiver uitzet blijft mijn subs lampje gewoon branden dus er lijkt niks te veranderen. Hoort de sub niet gewoon uit en aan te gaan met de receiver als de sub op “auto” staat?

Ik heb een 2.1 setup (jamo s803 x2 en de s210), crossover staat op 80, lfe 120hz, op de sub zelf staat de crossover op 200hz, phase op 0, level zo’n 60.

[ Voor 13% gewijzigd door John Dude op 18-10-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-06 20:31
de auto modus is om de sub in de slaapstand te zetten als hij een tijdje geen laagsignaal van de reciever krijgt.
of het lampje dan uit gaat is in de manual niet te zien.
Op mijn BK sub veranderd het lampje van groen naar oranje.
Stukje tape over het lampje plakken?

[ Voor 41% gewijzigd door hijskraan op 18-10-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08-2023
hijskraan schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 20:37:
de auto modus is om de sub in de slaapstand te zetten als hij een tijdje geen laagsignaal van de reciever krijgt.
of het lampje dan uit gaat is in de manual niet te zien.
Op mijn BK sub veranderd het lampje van groen naar oranje.
Stukje tape over het lampje plakken?
Mijn lampje schijnt niet uit te gaan. Om eroverheen te tapen zie ik niet zo zitten. Misschien is een klein rubber dopje wat netter. Hmm. Stom dat je zo’n lampje niet kan uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herian10
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 17:50
John Dude schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Mijn lampje schijnt niet uit te gaan. Om eroverheen te tapen zie ik niet zo zitten. Misschien is een klein rubber dopje wat netter. Hmm. Stom dat je zo’n lampje niet kan uitschakelen.
je hebt glas stiften voor lampen neem je een donkere kleur ander kleurtje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopeyspawn
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-11-2020
Hey Tweakers

Ik wou hier even raad vragen. Ik heb momenteel 2 subs beschikbaar en vroeg me af welke ik best gebruik in mijn setup :

Speakers : B&W DM630i
Versterker : Marantz pm15s1

beschikbare subs :
- B&W AS6 ( 12 inch - 100w )
- MJ Acoustics Pro 50 MKII ( 10 inch - 120w)

De setup wordt meest gebruikt voor muziek te luisteren maar ook af en toe voor film.
De kamer is ongeveer 30 m2

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dopeyspawn Dus kort samengevat, je hebt beide subs fysiek thuis staan en vraagt ons op een forum welke het beste klinkt?

Het antwoord is simpel; multisub :p

Als dat geen optie is, even luisteren wat het beste klinkt. Zorg er wel voor dat je kalibratie software even opnieuw draait wanneer je van sub wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopeyspawn
@LA-384 Ik heb deze momenteel nog niet hier. Maar ik kan deze wel halen voor een test moment.
Enige tips waar ik op kan letten ? Want ik vind een sub beoordelen moeilijker dan gewone speakers. En over welke calibratie software heb je het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van je receiver. Bedenk ook dat het geluid van de sub enorm gevormd wordt door de ruimte, de positie van de sub en de luisteraar daarin. En in principe heeft @LA-384 gelijk dat beide subs in potentie het beste resultaat geeft. Het afstellen ervan is wel meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dopeyspawn
@Jag Mijn versterker is een analoge stereo versterker en er is geen calibratie software beschikbaar daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dopeyspawn M'n gevoel zegt dat je met die MJ Acoustics meer sub in huis haalt, puur omdat het een dedicated sub merk is. Kijk ook eens online wat er her en der geschreven wordt.

Waar op te letten bij een sub? Dat is moeilijk te zeggen. Zoals @Jag terecht opmerkt luister je vooral naar de ruimte. Daarmee bedoelen we dat de akoestiek in de ruimte er voor zorgt dat feitelijk de prestaties van een sub veranderen. Dat kan positief uitpakken, maar vaak (ook door beperkte plaatsingsmogelijkheden) pakt dat negatief uit. Je hoort bijvoorbeeld de laagste frequenties niet goed en andere frequenties overstemmen de rest van de audio weergave. Meer daarover staat in de topicstart onder het kopje staande golven.

Plaatsing is dus erg belangrijk en dat is niet perse voor elke sub gelijk. Deze akoestische invloeden kunnen deels opgevangen worden door kalibratie zoals Audyssey, maar verwacht daar geen wonderen van. Met de juiste plaatsing van de sub en de juiste luisterpositie kun je ook inspelen op de akoestische invloeden en alles zo positioneren dat het op de luisterpositie het beste klinkt.

Het beste klinkt een sub wanneer er bij een frequentiesweep geen duidelijke volume verschillen hoorbaar zijn op de luisterpositie.

Wil je het voor de hele bank en die sofa in de hoek goed laten klinken, dan moet je consessies doen, of voor multisub gaan, maar dat is zeker geen plug&play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-06 13:49
Ik heb een b&w asw600 sub die het ineens niet meer doet. Het power lampje brand nog gewoon maar er komt geen geluid uit. Nu zou ik graag willen testen wat het probleem is (receiver, sub amp, sub speaker). Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Ik heb helaas geen andere receiver liggen, is er een andere mogelijkheid om de test uit te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:22
Telefoon, laptop of welk ander device met een Audio Out (eventueel via een 3,5 mm jack naar RCA) aansluiten op de subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Oke top, wist niet dat dit gewoon kon, ga ik dat eerst testen. Stel dit werkt niet, en het ligt dus niet aan de receiver. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan om erachter te komen of het de sub amp, of speaker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:21

M14

clonedonkey schreef op maandag 4 november 2019 @ 11:36:
Oke top, wist niet dat dit gewoon kon, ga ik dat eerst testen. Stel dit werkt niet, en het ligt dus niet aan de receiver. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan om erachter te komen of het de sub amp, of speaker is?
Open schroeven en gaan meten:
- Zijn de juiste voedingsspanningen aanwezig op de voorversterker/eindtrap?
- Is het audio signaal aanwezig op de ingang, na de voorversterker, na de eindtrap?

En zo langzaam toe werken naar de boosdoener. Oscilloscoop is wel handig om te hebben.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clonedonkey
Thanks! Ga er mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 13:12
Ik werk al een tijdje met een jamo sub210 prima subje voor het simpele werk maar ik merk toch nu met atmos films zeker met de intro van Godzilla king of monsters dat de er teveel oemph in de woofer zit de muren / ramen trillen mijn receiver staat prima ingesteld ... tijd voor een upgrade dus :D zojuist de Klipsch R120SW besteld frontfiring i.p.v. downfiring :) zal al een hoop minder grond getril opleveren.

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

Njay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:36:
Ik werk al een tijdje met een jamo sub210 prima subje voor het simpele werk maar ik merk toch nu met atmos films zeker met de intro van Godzilla king of monsters dat de er teveel oemph in de woofer zit de muren / ramen trillen mijn receiver staat prima ingesteld ... tijd voor een upgrade dus :D zojuist de Klipsch R120SW besteld frontfiring i.p.v. downfiring :) zal al een hoop minder grond getril opleveren.
Een upgrade voor minder 'oemph'? Daar hebben ze een gain-knop voor uitgevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
M14 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:29:
[...]

Een upgrade voor minder 'oemph'? Daar hebben ze een gain-knop voor uitgevonden ;)
I tried that maar ik krijg geen lekkere setting via de gain knop of te zacht of de muren trillen , tip gehad om eens front firing te gaan testen en de klipsch komt dan goed uit de test. betere interne versterker ook volgens de reviews. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Njay op 19-11-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Njay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:43:
[...]

I tried that maar ik krijg geen lekkere setting via de gain knop of te zacht of de muren trillen , tip gehad om eens front firing te gaan testen en de klipsch komt dan goed uit de test. betere interne versterker ook volgens de reviews. _/-\o_
Dan (P)EQ er tussen, kijken wat de resonantiefrequentie van je muur is en die er iets uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
M14 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:01:
[...]

Dan (P)EQ er tussen, kijken wat de resonantiefrequentie van je muur is en die er iets uit halen.
you lost me there skippy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:33
John Dude schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Een priem op het ledje zetten.. ram met de hamer. Klaar!
Anders zou je ook de kast nog kunnen openen en de led aansluiting desolderen. (dat is iets minder destructief)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-06 14:01

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Njay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:43:
[...]

Misschien op zachte rubber pootjes zetten een optie? Bij mijn DB4S zaten ze er standaard bij en bij de vervangende SB2000's heb ik ze er dus gelijk bijbesteld:
- https://www.svsound.com/p...ubwoofer-isolation-system

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
MDKlapwijk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:20:
[...]

Misschien op zachte rubber pootjes zetten een optie? Bij mijn DB4S zaten ze er standaard bij en bij de vervangende SB2000's heb ik ze er dus gelijk bijbesteld:
- https://www.svsound.com/p...ubwoofer-isolation-system
Ik zal deze tip zeker meenemen , morgen even de klipsch testen als die ook zoveel boomed zit er ergens anders iets niet goed en kan ik de Jamo houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Njay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:16:
[...]

Ik zal deze tip zeker meenemen , morgen even de klipsch testen als die ook zoveel boomed zit er ergens anders iets niet goed en kan ik de Jamo houden
Boom / resonantie heeft bijna altijd met staande golven te maken. Je luistert naar de ruimte, niet de sub. De oplossing zit hem vaak ook niet in een andere sub maar andere plek of eq bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Njay schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:16:
[...]

Als de jamo naar behoren werkt verwacht ik niet heel veel verschil in vergelijking met de Klipsch. Zoals Jag al zegt: Je luistert naar de ruimte, niet zozeer de sub. Een andere subwoofer haalt dus vaak weinig uit. De ruimte blijft immers hetzelfde.

Een mooie oplossing (weet ik sinds kort zelf ook) is een DSP. Daarmee krijg je die irritante oempf wel weggefilterd. De moderne AV receivers hebben vaak ook wel wat software om je daar mee te helpen maar een DSP is wat dat betreft wat accurater en geeft je wat meer mogelijkheden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
ChojinZ schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:27:
[...]

Als de jamo naar behoren werkt verwacht ik niet heel veel verschil in vergelijking met de Klipsch. Zoals Jag al zegt: Je luistert naar de ruimte, niet zozeer de sub. Een andere subwoofer haalt dus vaak weinig uit. De ruimte blijft immers hetzelfde.

Een mooie oplossing (weet ik sinds kort zelf ook) is een DSP. Daarmee krijg je die irritante oempf wel weggefilterd. De moderne AV receivers hebben vaak ook wel wat software om je daar mee te helpen maar een DSP is wat dat betreft wat accurater en geeft je wat meer mogelijkheden.
Net de klipsch getest en hetzelfde gedreun op lage settings wellicht dat iemand mij hier tips kan geven?

Versterker Onkyo 686
Crossover bookshelfs voor en achter op 80hz (dali oberons)
Crossover atmos speakers op 180hz (dali altecco)
Crossover center op 80hz (jamo cen)
Subwoofer crossover op 80hz (jamo s210)

Achterop de woofer:

Volume/Gain op 25 %
Phase op 0
Crossover op 200hz (receiver handeld alles af)

Extra receiver settings:

Loudness op off
Subwoofer level 0 DB

ik snap er niks van op dit moment subwoofer staat in de hoek met daarnaast het tv meuebel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Njay schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:30:
[...]

Net de klipsch getest en hetzelfde gedreun op lage settings wellicht dat iemand mij hier tips kan geven?

Versterker Onkyo 686

Achterop de woofer:

Volume/Gain op 25 %
Phase op 0

Extra receiver settings:

Loudness op off
Subwoofer level 0 DB

ik snap er niks van op dit moment subwoofer staat in de hoek met daarnaast het tv meuebel
M14 in "Het Grote Subwoofer Topic"

Poging tot uitleg: Door aan de gain te draaien verandert de amplitude over het hele frequentie-bereik van de luidspreker (subwoofer in dit geval). Het gevolg: Of het volume is te laag (maar er trilt niks mee), of het volume is goed maar er rammelt van alles mee.

Materiaal gaat meetrillen op een bepaalde frequentie. Dat noemen ze de resonantie frequentie. Wat je wil is het volume van die specifieke frequentie iets minder zetten zonder de rest aan te passen. Daar is een EQ voor bedoelt, je kunt het volume van een specifieke frequentie(band) iets lager zetten.

De snelle aanpak is met een toongenerator (zijn leuke telefoon apps voor te vinden) een toon afspelen en de frequentie aanpassen totdat je muren/huis gaat mee trillen. Dan die frequentie iets minder zetten met een EQ (tussen je receiver en subwoofer). Leesvoer EQ: Wikipedia: Equalization (audio)

Een andere subwoofer gaat je probleem dus niet oplossen.

Een andere methode is kijken wat er precies trilt en dat iets zwaarder of lichter maken. Daarmee pas je de resonantie frequentie ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
M14 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:41:
[...]

M14 in "Het Grote Subwoofer Topic"

Poging tot uitleg: Door aan de gain te draaien verandert de amplitude over het hele frequentie-bereik van de luidspreker (subwoofer in dit geval). Het gevolg: Of het volume is te laag (maar er trilt niks mee), of het volume is goed maar er rammelt van alles mee.

Materiaal gaat meetrillen op een bepaalde frequentie. Dat noemen ze de resonantie frequentie. Wat je wil is het volume van die specifieke frequentie iets minder zetten zonder de rest aan te passen. Daar is een EQ voor bedoelt, je kunt het volume van een specifieke frequentie(band) iets lager zetten.

De snelle aanpak is met een toongenerator (zijn leuke telefoon apps voor te vinden) een toon afspelen en de frequentie aanpassen totdat je muren/huis gaat mee trillen. Dan die frequentie iets minder zetten met een EQ (tussen je receiver en subwoofer). Leesvoer EQ: Wikipedia: Equalization (audio)

Een andere subwoofer gaat je probleem dus niet oplossen.

Een andere methode is kijken wat er precies trilt en dat iets zwaarder of lichter maken. Daarmee pas je de resonantie frequentie ook aan.
Thanks voor de tips ik ga het eens lezen als er tweakers in de buurt van 030 wonen en een lekker biertje lusten en mij eens willen helpen met correcte apparatuur let me know 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Versterker Onkyo 686

Achterop de woofer:

Volume/Gain op 25 %
Phase op 0

Extra receiver settings:

Loudness op off
Subwoofer level 0 DB

Dat is precies zoals voorspeld dus. Het antwoord wordt je al twee keer aangereikt. Misschien eens beginnen met de start post doorlezen van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Versterker Onkyo 686

Achterop de woofer:

Volume/Gain op 25 %
Phase op 0

Extra receiver settings:

Loudness op off
Subwoofer level 0 DB

Ik zeg doe de subwoofer crawl *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

En dan? Dan moet hij zijn subwoofer in zijn muur gooien en gaan luisteren waar het minste laag is?

Oh ja: -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M14 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:43:
[...]

En dan? Dan moet hij zijn subwoofer in zijn muur gooien en gaan luisteren waar het minste laag is?

Oh ja: -O-
Nee hoor, zet de subwoofer op de plek waar je normaal gesproken zit, en doe de crawl. En bepaal een paar plaatsen waar de sub optimaal kan staan. En dan verder kijken welke van de posities het beste is, is de zin van redelijk geluid en het minst of geen ongewenste resonanties.

hij heeft nu wel de sub gewijzigd maar niet de plaats. Kan best zijn dat de hoek waar de sub staat precies een hotspot is (bij een bepaalde frequentie).

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 22-11-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:55:
[...]

Nee hoor, zet de subwoofer op de plek waar je normaal gesproken zit, en doe de crawl. En bepaal een paar plaatsen waar de sub optimaal kan staan. En dan verder kijken welke van de posities het beste is, is de zin van redelijk geluid en het minst of geen ongewenste resonanties.

hij heeft nu wel de sub gewijzigd maar niet de plaats. Kan best zijn dat de hoek waar de sub staat precies een hotspot is (bij een bepaalde frequentie).
Ik ga herhalen wat ik al aangaf: Dan moet hij zijn subwoofer in de muur duwen en luisteren waar het minste laag is om het effect te bereiken wat hij wenst: Geen meetrillende muur.

Want dat is het enige wat je met die 'crawl' bereikt. 1 punt soort van optimaal krijgen. Alleen is de wens juist dat andersom te doen: 1 punt soort van stil krijgen.

Verder: Het kan goed zijn dat die resonantie via de vloer komt. Dan heeft opschuiven weinig zin, tenzij het ding in de garage staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
Conclusie: De enige optie die echt zoden aan de dijk zet is EQ-ing. Hetzij via de reciever, hetzij via externe hardware.
Alle andere optie's zijn lapmiddelen die vaak maar half of helemaal niet werken of gewoon niet praktisch zijn.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 07:49

arnova

weet veel, maar niet alles

ChojinZ schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:57:
Conclusie: De enige optie die echt zoden aan de dijk zet is EQ-ing. Hetzij via de reciever, hetzij via externe hardware.
Alle andere optie's zijn lapmiddelen die vaak maar half of helemaal niet werken of gewoon niet praktisch zijn.
Even hierop inhaken. Ik vind het raar dat de meeste calibratie systemen die op surround receivers zitten dus geen EQ-ing van de subwoofer doen om resonanties te onderdrukken. Dat kan toch nog nooit moeilijk zijn cq. extra geld kosten om te implementeren? Ik had destijds echt verwacht dat de Audyssey XT die op mijn Denon receiver zit dat zou doen, maar niets bleek minder waar. Na lange tijd was ik helemaal klaar met dat bonkerige geluid, met name bij het afspelen van muziek. Uiteindelijk heb ik mijn Klipsch (downfiring) sub maar vervangen voor een Mordaunt Short MS-309W (frontfiring) omdat daar een notch-filter op zit, waarmee ik de resonantie kan onderdrukken. Ben nu dik tevreden met het geluid voor muziek. Uiteraard is het "nadeel" dat sommige filmeffecten zonder "bonk" ook minder indrukwekkend klinken, maar dat zij dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnova schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:40:
[...]

Even hierop inhaken. Ik vind het raar dat de meeste calibratie systemen die op surround receivers zitten dus geen EQ-ing van de subwoofer doen om resonanties te onderdrukken. Dat kan toch nog nooit moeilijk zijn cq. extra geld kosten om te implementeren? Ik had destijds echt verwacht dat de Audyssey XT die op mijn Denon receiver zit dat zou doen, maar niets bleek minder waar. Na lange tijd was ik helemaal klaar met dat bonkerige geluid, met name bij het afspelen van muziek. Uiteindelijk heb ik mijn Klipsch (downfiring) sub maar vervangen voor een Mordaunt Short MS-309W (frontfiring) omdat daar een notch-filter op zit, waarmee ik de resonantie kan onderdrukken. Ben nu dik tevreden met het geluid voor muziek. Uiteraard is het "nadeel" dat sommige filmeffecten zonder "bonk" ook minder indrukwekkend klinken, maar dat zij dan maar zo.
Mijn Pioneer kan dat wel. Je kan ook handmatig de 3 parametrische eq filters instellen zelfs. Voor elke output heeft hij 3 peqs beschikbaar naast een (wat grove) grafische eq.

Als je netjes eq et naar een vlakke response, dan klinkt zowel je muziek als films goed. Dit vereist wel dat je het nauwkeurig doet; de pieken zijn vaak heel smal en hebben dus filters nodig met dito hoge q :). Dat lukt alleen als je het meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:20
Beste allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe subwoofer. Vooral omdat mijn huidige teufel mono-subwoofer us 2106 simpelweg niet het geluid produceert dat ik wil.
Ik vind het vooral belangrijk dat de sub goed presteert met muziek. We luisteren thuis voornamelijk Metal/rock, hierin moet de sub uitblinken.
De woonkamer is ~40m groot en de front speakers zijn de Teufel ultima 40MK2 torens.

Mijn budget is €300-€400, maar als iets meer uitgegeven moet worden en de kwaliteit scheelt aanzienlijk, kan dit.
Voor nu is mijn oog gevallen op de volgende.
Klipsch R-100SW (Zwart)

Hebben jullie hier ervaring mee of kunnen jullie iets anders aanraden?

PSN: Deltoidius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Thomderanged schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:17:
Beste allen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe subwoofer. Vooral omdat mijn huidige teufel mono-subwoofer us 2106 simpelweg niet het geluid produceert dat ik wil.
Ik vind het vooral belangrijk dat de sub goed presteert met muziek. We luisteren thuis voornamelijk Metal/rock, hierin moet de sub uitblinken.
De woonkamer is ~40m groot en de front speakers zijn de Teufel ultima 40MK2 torens.

Mijn budget is €300-€400, maar als iets meer uitgegeven moet worden en de kwaliteit scheelt aanzienlijk, kan dit.
Klipsch R-100SW (Zwart)

Lees even de laatste pagina van dit topic door. De uiteindelijke conclusie van de laatste pagina is dat je eigenlijk niet zozeer naar je sub luistert maar naar de ruimte waarin de sub staat. Je kan dus allerlei merken subs proberen, uiteindelijk is je woonkamer bepalend voor je geluid.

Hou er dus rekening mee dat met alleen een goede subwoofer je er nog niet bent. Je zal ook moeten in room EQ-ing. Sommige versterkers hebben daar wat software voor. Sommige niet, en dan zal je moeten upgraden of investeren in nieuwe hardware.

Kijk bv even naar de reacties van Njay. ook een Klipsch R120SW gekocht, maar door zijn ruimte viel de geluidskwaliteit ontzettend tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomderanged
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:20
ChojinZ schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:47:
[...]

Lees even de laatste pagina van dit topic door. De uiteindelijke conclusie van de laatste pagina is dat je eigenlijk niet zozeer naar je sub luistert maar naar de ruimte waarin de sub staat. Je kan dus allerlei merken subs proberen, uiteindelijk is je woonkamer bepalend voor je geluid.

Hou er dus rekening mee dat met alleen een goede subwoofer je er nog niet bent. Je zal ook moeten in room EQ-ing. Sommige versterkers hebben daar wat software voor. Sommige niet, en dan zal je moeten upgraden of investeren in nieuwe hardware.

Kijk bv even naar de reacties van Njay. ook een Klipsch R120SW gekocht, maar door zijn ruimte viel de geluidskwaliteit ontzettend tegen...
Volgens mij calibreert mijn Denon met Audyssey32 de subwoofer ook mee, maar ik ben geen specialist dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Ik heb wel eerder een REL stampede op dit systeem gehad voor een dagje, dit klonk zeker een stuk beter, maar nog niet helemaal perfect. Nou is dit wel een "kleine" sub voor de ruimte waar het in moest spelen.

PSN: Deltoidius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Thomderanged schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:56:
[...]

Volgens mij calibreert mijn Denon met Audyssey32 de subwoofer ook mee, maar ik ben geen specialist dus kan het niet met zekerheid zeggen.
Zie de reactie's hierboven. Niet elke Audyssey software doet dat. Of die van jou het wel doet zou je even moeten uitzoeken (handleiding?)
Thomderanged schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:56:
[...]

Ik heb wel eerder een REL stampede op dit systeem gehad voor een dagje, dit klonk zeker een stuk beter, maar nog niet helemaal perfect. Nou is dit wel een "kleine" sub voor de ruimte waar het in moest spelen.
Er zijn een aantal zaken, naast EQ-ing, van belang:
  • Hoe groot is de ruimte
  • Luisterpositie
Kleine subs werken niet in grote ruimtes (multi sub even buiten beschouwing gelaten). Grote ruimte = grote driver. Er zijn wat tabellen te googlen die laten zien welke driver maat je moet nemen bij welk oppervlak.

Bij een enkele sub zal de bass overal anders klinken. De ideale plek is niet per definitie de plek waar jij zit. De ideale luisterplek zal je moeten creeren. En dat kost best veel inspanning. Soms zal je de kamer moeten aanpassen. Is dat niet mogelijk, dan blijf je dus met een matige bas zitten. Enige manier om dat goed op te lossen is EQ-ing.

Een subwoofer kan echt een hele mooie aanvulling zijn op je geluid maar het goed inregelen van dat geluid kost veel inspanning. Er komt veel meer bij kijken dan alleen even aansluiten en aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 07:49

arnova

weet veel, maar niet alles

Jag schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:10:
[...]

Mijn Pioneer kan dat wel. Je kan ook handmatig de 3 parametrische eq filters instellen zelfs. Voor elke output heeft hij 3 peqs beschikbaar naast een (wat grove) grafische eq.

Als je netjes eq et naar een vlakke response, dan klinkt zowel je muziek als films goed. Dit vereist wel dat je het nauwkeurig doet; de pieken zijn vaak heel smal en hebben dus filters nodig met dito hoge q :). Dat lukt alleen als je het meet.
Dat heb ik uiteindelijk gedaan met een SPL-meter en een "sweep" te doen met een functiegenerator. Vooral een SPL-meter is onmisbaar, voor een functiegenerator zijn alternatieven als losse samples al is dat minder praktisch. Overigens inderdaad wel een klusje waar je de tijd voor moet nemen, dat doe je niet in 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnova schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:30:
[...]

Dat heb ik uiteindelijk gedaan met een SPL-meter en een "sweep" te doen met een functiegenerator. Vooral een SPL-meter is onmisbaar, voor een functiegenerator zijn alternatieven als losse samples al is dat minder praktisch. Overigens inderdaad wel een klusje waar je de tijd voor moet nemen, dat doe je niet in 5 minuten.
Dat is een leuke workaround

Hoe linieair een spl meter in het sublaag durf ik niet te zeggen, maar sowieso op die manier de Q van een filter instellen is niet maximaal nauwkeurig.

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-06 09:09
Ik heb een vraag ik heb net een klipsch sw112 subwoofer gekocht, ik had een HARMAN KARDON SUBWOOFER HKTS 210SUB/230 dus dat is een hele vooruitgang nu ben ik aan het kijken of ik onder de klipsch, svs isolatie soundpath voetjes kan plaatsen maar er zitten bij mij weten geen schroefdraad in deze klipsch heeft er iemand ervaring mee?

[ Voor 9% gewijzigd door guyver3636 op 26-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gaatje boren en een houtschroef gebruiken. Om het helemaal netjes te doen plaats je een inslagmoer aan de binnenzijde van de kast en gebruik je een bout. Als je niet wilt boren zou je dubbelzijdige tape kunnen proberen. Om te isoleren hoeven de pootjes niet per se vast te zitten, dat is vooral praktisch wanneer je de subwoofer verplaatst.

[ Voor 105% gewijzigd door TBTL op 26-12-2019 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja dubbelzijdige tape lijkt me wel subtiele oplossing. Het hoeft er alleen maar op te staan, niet aan te hangen. Betekent wel dat je er niet heel hard mee moet schuiven :)

• guyver3636
TBTL schreef op donderdag 26 december 2019 @ 14:16:
Gaatje boren en een houtschroef gebruiken. Om het helemaal netjes te doen plaats je een inslagmoer aan de binnenzijde van de kast en gebruik je een bout. Als je niet wilt boren zou je dubbelzijdige tape kunnen proberen. Om te isoleren hoeven de pootjes niet per se vast te zitten, dat is vooral praktisch wanneer je de subwoofer verplaatst.
aha ik heb ze besteld en ga dit proberen als het eventueel niet lukt lijm ik ze wel vast, ik vind het zonde om er in te boren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Thomderanged schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:17:
Beste allen,

Klipsch R-100SW (Zwart)

Dat is een lastige vraag. Vaak speelt er namelijk veel meer mee. Met een dergelijke grote ruimte ga je niet met 1 subwoofer het beste geluid produceren. Daar heb je minimaal 2 subs voor nodig.

Daarnaast is het de vraag of je woonkamer volledig gesloten is. Als je een open keuken hebt die grenst aan de woonkamer (of een open trap naar boven) moet je die ruimte(s) ook meerekenen. Voor een woonkamer van 40m2 is een enkele Klipsch R-100SW te mager.

Dan heb je ook nog te maken met de akoestiek van de ruimte. Heb je hier al iets mee gedaan? Heb je de subwoofer al op de perfecte plek gezet? Heb je de crossover en andere settings in je reiceiver ook goed staan?

Als je echt voor het beste geluid wilt gaan moet je twee subs hebben. Dan zijn twee subs nog beter dan 1 betere sub. Je kunt ook een betere sub kopen en er later als nog twee van maken. Het is natuurlijk altijd lastig om met een beperkt budget de perfecte opstelling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
Het ligt ook aan het doel die je wilt bereiken. Indien je op iedere mogelijke luisterplek een goede laagweergave wilt hebben is multisub echt wel de way-to-go. Wil je een goede laagweergave op jouw luisterplek dan kan volstaan worden met een enkele sub.

In beide gevallen is finetunen doormiddel van DSP wel een aanrader. Maar goed, daar staan al heel wat posts over in dit topic van (onder andere) @JvS en @Jag :)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guyver3636
guyver3636 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:26:
Ik heb een vraag ik heb net een klipsch sw112 subwoofer gekocht, ik had een HARMAN KARDON SUBWOOFER HKTS 210SUB/230 dus dat is een hele vooruitgang nu ben ik aan het kijken of ik onder de klipsch, svs isolatie soundpath voetjes kan plaatsen maar er zitten bij mij weten geen schroefdraad in deze klipsch heeft er iemand ervaring mee?
update ze zijn eronder geschroefd en de bass klinkt droger met minder na trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-06 19:10
Ik wil een sub aan gaan schaffen voor in de woonkamer. Nu vroeg ik me af of ik met een andere sub de subwoofer crawl uit kan voeren.

Ik heb namelijk een "simpele" Teufel sub op de studeerkamer staan. Kan het ook daarmee of is het geluid van een andere sub dermate anders dat het dan geen goed vergelijk meer is.

Afhankelijk van de positie komt deze in of uit het zicht te staan en afhankelijk daarvan wil ik een sub die er wel of niet mooi uit ziet ivm de WAF :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als de subs dezelfde respons hebben en beide gesloten zijn, dan zou het wel moeten kunnen. Met een gepoorte sub is de respons niet altijd mooi 'glooiend aflopend" en de plek waar de poort meedoet, kan er een piekje zitten wat bij de ene sub anders is dan bij de andere.

Maar subs schelen niet vele db's van elkaar onderling meestal, Globaal zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Afgelopen woensdag was ik op CUE2020, voornamelijk vanwege interesse in licht en sturingen overigens. Anyway, daar stond een bedrijf met spul van Function One. Jaren terug heb ik met zo'n geluidsset gewerkt en wat me destijds al opviel is de Infrabass 218. Pas vanaf een meter of 20 tot 30 afstand begon deze subwoofer te werken en deed dat enorm goed.

Dit is het ontwerp:

Heeft iemand een idee wat het concept van deze basskast is? Het lijkt op een 'triple chamber 4th order bandpass', maar dat is het volgens mij niet. Volgens de man van dat bedrijf op CUE2020 is het een soort hornloaded kast, waarvan de grond/omgeving als hoorn werkt. Alleen zie ik niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 663309

Vraagje over een Paradigm sp 1000 sub.

Ik heb hem gekregen van iemand die er niks mee doet. Heb als fronts 2 Dali Oberons staan , Vokal en Zensor 1 als surround. Nu wilde ik toch wel even de sub aansluiten en kieken wat hij allemaal kan.

Op de versterker zitten 2 lfe aansluitingen, dus kan 2 subs kwijt.

Helaas heeft de Paradigm Sub geen lfe ingang maar had ik nog een tulip stekker liggen.

Alleen heeft mijn versterker, pioneer vsx 930 geen pre out. Uitsluitend die lfe aansluitingen.

De sub is stil als ik hem inplug in het stopcontact maar zodra ik de stekkers in de low level aansluiting doe begint hij te brommen. Als ik de stekkers vervolgens in de lfe van de versterker doe komt er ook geen signaal door.

Betekend dit is voor de low level aansluiting? Of moet er gewoon maar 1 kabel tussen? Want ook dan gebeurd er niks.

Ik heb ook de boel aangesloten in high/speaker level en dan werkt het prima. Maar ik ben niet helemaal zeker of hij dan totaal geen bass geluiden meer doorstuurd naar de oberons?

Alvast bedankt. Thnx Noob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De aansluiting is correct. LFE out en sub out is hetzelfde. Low level in en LFE is ook hetzelfde soort signaal. Dit is correct. Allemaal 'line niveau' signaal (de andere optie is speaker signaal, of high level).

Je moet je pioneer wel vertellen dat er een sub is, anders doet-ie er niets mee.

Brommen als je de kabel erin prikt, klinkt alsof de kabel storing oppikt. Wat gebert er als je een andere kabel gebruikt (een korte om eens te testen bijvoorbeeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:01:
De aansluiting is correct. LFE out en sub out is hetzelfde. Low level in en LFE is ook hetzelfde soort signaal. Dit is correct. Allemaal 'line niveau' signaal (de andere optie is speaker signaal, of high level).

Je moet je pioneer wel vertellen dat er een sub is, anders doet-ie er niets mee.

Brommen als je de kabel erin prikt, klinkt alsof de kabel storing oppikt. Wat gebert er als je een andere kabel gebruikt (een korte om eens te testen bijvoorbeeld?)
Thnx voor je antwoord.

Ik heb wat andere kabels geprobeerd maar resultaat is hetzelfde.

Heb geprobeerd de kabel wat te wiebelen en te duwen. In juiste houding houd de brom op en hoor ik in de verte heel zachies de bassgeluiden doorkomen..
Dus mijn conclusie is dat de tulp aansluiting gewoon niet helemaal lekker meer is. Heb hem even open geschroeft en alles ziet er wel netjes uit. Voor zover ik kan zien.

Uiteraard heb ik mijn pioneer verteld dat er een sub is :)

Dus mijn enige optie is aansluiten met High Level.. Denk ik. Had het gister even geprobeerd al en de sub functioneerd goed als ik de boel aansluit met de speaker draden etc. Mijn vraag is daar alleen komt er dan nog wel bass geluid naar de speakers of word dat totaal afgekapt door de sub? Want ik heb geen oberons staan om als gekke satalietjes gebruikt te worden natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee gaat prima naar de speakers. Die merken er niets van :). Het is letterlijk alsof je een weerstand van 10.000ohm (subwoofer high level input) parallel zet aan eentje van 4 of 8ohm (je speakers). Je sub maakt er eerst line signaal van met een step down en dan gaat-ie pas filteren. Je speakers (en je versterker) merken er helemaal geen moer van :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:31:
Nee gaat prima naar de speakers. Die merken er niets van :). Het is letterlijk alsof je een weerstand van 10.000ohm (subwoofer high level input) parallel zet aan eentje van 4 of 8ohm (je speakers). Je sub maakt er eerst line signaal van met een step down en dan gaat-ie pas filteren. Je speakers (en je versterker) merken er helemaal geen moer van :).
Oke dus als ik iets van rust wil kan ik de sub op 0 draaien en dan blijven de speakers gewoon meedraaien?

laatste vraag wat kan ik met de high pass tulip sub uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ken de sub niet, maar ik gok dat je je sub dan tussen een voor- en een eindversterker kan stoppen en dat je dan alleen signaal van boven je ingestelde cut-off naar de eindversterker stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M14 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:46:
Afgelopen woensdag was ik op CUE2020, voornamelijk vanwege interesse in licht en sturingen overigens. Anyway, daar stond een bedrijf met spul van Function One. Jaren terug heb ik met zo'n geluidsset gewerkt en wat me destijds al opviel is de Infrabass 218. Pas vanaf een meter of 20 tot 30 afstand begon deze subwoofer te werken en deed dat enorm goed.

Dit is het ontwerp:
[YouTube: [PLAN w/ MEASUREMENT] DUAL 18INCH INFRABASS Subwoofer NO CLICK BAIT!!!]

Heeft iemand een idee wat het concept van deze basskast is? Het lijkt op een 'triple chamber 4th order bandpass', maar dat is het volgens mij niet. Volgens de man van dat bedrijf op CUE2020 is het een soort hornloaded kast, waarvan de grond/omgeving als hoorn werkt. Alleen zie ik niet hoe.
Een bandpass hoorn zou je het kunnen noemen. De naamgeving infrabass is misleidend; zonder de hoorn extensie kunnen ze niet heel laag gaan (met serieuze output).
Pagina: 1 ... 18 ... 39 Laatste