Of dampening, 'kwaliteit' is term die snel verwarring veroorzaakt. Anyway, een versterking van 10dB met Q=4 op de resonantie frequentie is aanzienlijk. Kies Q verkeerd en je krijgt een penalty van 20dB. Een verschil van 30dB is aanzienlijk, en drivergrootte alleen is niet zaligmakend.
Ik denk dat je gewoon wat minder veeleisend bent qua output en diepgang.
Dit is echt de 1e keer dat ik dat verwijt krijg.

Ik ga geen wedstrijdje verplassen beginnen, maar je zou versteld staan.

Verder is het echt heel simpel: Hoeveel lucht kan een driver in beweging brengen bepaalt hoeveel decibellen bij welke frequentie die kan maken. En de twee grootste parameters zijn conusoppervlakte en x-max (beide lineair verband met output). Conusoppervlak is king en als je wens is om in room, zonder te leunen op staande golven, 25Hz op een fatsoenlijke kwaliteit te krijgen en voldoende headroom te hebben voor dynamiek, dan wil je daarvoor gewoon minimaal 10" drivers gebruiken. 8" scheelt gewoon 40% oppervlakte tov 10.
Ook de mooste Rel Strata III met waanzinnige drivers en weet ik wat allemaal gaan geen 20Hz sublaag weergeven (zonder op staande golven te leunen!) met headroom en zonder alteveel vervorming. Conusoppervlak is voor output eenmaal koning. Voor kwaliteit van sublaag is akoestiek koning (of buiten spelen, of geforceerde akoestiek met 3+ multisub/dsp)
Subdudes zijn misschien aardig om specifieke materiaalresonanties op te lossen trouwens. Maar die doen niet echt iets voor de kwaliteit van het sublaag in een ruimte. Die claim is wel mild twijfelachtig...
Nou haal je wat dingen door elkaar;
- Mijn beide REL Strata Vs, geen III, hebben 10" drivers.
- Wat ik eerder schreef was dat ik het niet eens was met Jags stelling "Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken."
Kan het beter? Vast, het kan immers altijd beter, maar een REL Stampede, of bijv. een BK Elec met 8" drivers, halen met gemak 'een noemenswaardige output'.
- De Subdudes hebben, doordat ze mijn zwevende houten vloer neutraliseren, zeker een positief effect op de kwaliteit van het sublaag in mijn kamer.
Lees bovenstaande zin rustig opnieuw. Hij is echt correct.