Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 17 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@justice strike je kan niet rechtstreeks eq filters vanuit rew importeren in hypex filter design, zoals dat met minidsps kan. Maar je kan wel meten met REW, zelf filters aanmaken in hypex filter design.

Absolute fase correcties zou ik me niet teveel mee bezig houden, heeft geen duidelijk nut. Eerst maar eens goed je subs inregelen, een mooie integratie bewerkstelligen. En dan een goede amplitude response op meerdere luisterposities. Je zal merken, dat is niet makkelijk. In principe geldt dat de amplitude response alles is in het sublaag. Allemaal zogenoemde minimum fase problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 19:47
Ikwas inderdaad gister bezit met het inmeten en de sub een beetje mooi te maken in hypex. Dat is inderdaad niet makkelijk

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

arnova

weet veel, maar niet alles

Mijn huidige setup bestaat uit: Denon x1000 receiver, Mordaunt Short MS906 fronts, Mordaunt Short MS904 surrounds, Magnat Center en Klipsch KSW10 subwoofer. Al mijn laag gaat over mijn sub die achter mijn bank staat, mede doordat mijn woonkamer dusdanig ongunstig is dat het laag van mijn fronts vrijwel volledig uitdooft op mijn zit-positie. Overigens ben ik evengoed niet geheel tevreden met de consistency van het laag, terwijl dat in mijn vorige huis prima klonk. Overigens ben ik ook al aan het schuiven geweest met mijn sub maar ik krijg het niet naar mijn zin, terwijl ik had gehoopt dat de Audessey setup van mijn Denon dit behoorlijk goed zou krijgen.

Ik luister vooral muziek (=belangrijkste, vooral rock ed.) maar ook af en toe film. Nu wil ik mijn subwoofer gaan vervangen voor een 2e hands Mordaunt Short MS309 subwoofer, wat hopelijk mijn geluid wat verbetert. Bovendien wil ik over op een class-D/digital sub om het zaakje wat efficiënter te maken. Nu bedacht ik mij opeens dat mijn Klipsch downfiring is en de MS309 frontfiring is. En dat is met een kat en een kleine wel een dingetje.

De vraag is zijn er nog betaalbare alternatieven of heeft iemand anders nog tips? Ik ben geneigd om het misschien maar gewoon te proberen voor het weinige geld wat die kost (100 euro), maar toch blijft het knagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

arnova schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:07:
maar ook af en toe film. Nu wil ik mijn subwoofer gaan vervangen voor een 2e hands Mordaunt Short MS309 subwoofer, wat hopelijk mijn geluid wat verbetert.
Geld door de plee heen spoelen, is een eeuwen oude traditie in de wereld van AUD. Wie dat exact heeft uitgevonden, is men nog niet over uit. Dat zou zomaar Albert Einstein, of Edison kunnen zijn.
Wat veranderd er niet door het vervangen van een subwoofer door een subwoofer? Het patroon van staande golven.

Om een (goed) idee te krijgen, hoe een patroon ontstaat /veranderd van de staande golven in een luisterruimte, kan je gaan room simmen in roomeq. Voeg wat speakers en evt een sub toe, en speel daarna met de positie van de weergevers of de MLP positie.

Room simmen werkt alleen, rechthoekige ruimtes. En is slechts een simulatie.
[/quote]
Overigens ben ik ook al aan het schuiven geweest met mijn sub maar ik krijg het niet naar mijn zin, terwijl ik had gehoopt dat de Audessey setup van mijn Denon dit behoorlijk goed zou krijgen.
Audyssey is dan ook een geen lapmiddel, voor foutieve plaatsing van de luidsprekers en/of zitpositie (MLP). Het kent geen wonder EQ curve, om maar alles eindeloos te compenseren. Imho zou je de EQ curves van je inmeet systeem pas moeten gebruiken nadat je zoveel mogelijk akoestisch hebt aangepast in je luisterruimte, of uit zetten. En dus niet ervoor.
Bovendien wil ik over op een class-D/digital sub om het zaakje wat efficiënter te maken.
Zoek niet verder, klipsch KSW10 subwoofer beschikt al over een class-D amp

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Lip schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:50:

[...]

Zoek niet verder, klipsch KSW10 subwoofer beschikt al over een class-D amp
Ik weet vrij zeker dat het gewoon een class AB Mosfet versterker is, bovendien staat dat ding in rust ca. 35w weg te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb niet 't nagekeken. :) Desondanks blijft de rest wel staan

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Lip schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:09:
Heb niet 't nagekeken. :) Desondanks blijft de rest wel staan
Ja, maar de efficiëntie slag is dus nog wel een belangrijk ding voor mij om naar een andere sub te gaan. Dus daarom blijft ook mijn vraag staan: wat zijn aardige downfiring 10" subwoofers met een klasse D versterker met een goede prijs/kwaliteit verhouding (=nieuw paar honderd euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Met welke meter heb je die 35w gemeten? Niet alle meters zijn even betrouwbaar. Overigens doet klasse D amp uit een oude Jamo sub 5W in rust en de hoogst genoteerde waarde 50w. Gemeten met een Voltcraft energy logger 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Lip schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:48:
Met welke meter heb je die 35w gemeten? Niet alle meters zijn even betrouwbaar. Overigens doet klasse D amp uit een oude Jamo sub 5W in rust en de hoogst genoteerde waarde 50w. Gemeten met een Voltcraft energy logger 4000.
Toevallig met dezelfde Voltcraft meter gemeten en ik weet dat dat een behoorlijk accurate meter is :) Overigens ben ik elektrotechnisch ingenieur van beroep dus het elektronische deel weet ik redelijk wat van. Veel audio ontwikkeling gedaan in het verleden. Met die kennis destijds aan mijn eerste subwoofer, ook een Jamo, redelijk wat gemodificeerd. Wat een slecht ontwerp was dat zeg! Dat merk komt er daarom bij mij niet meer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnova schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Toevallig met dezelfde Voltcraft meter gemeten en ik weet dat dat een behoorlijk accurate meter is :) Overigens ben ik elektrotechnisch ingenieur van beroep dus het elektronische deel weet ik redelijk wat van. Veel audio ontwikkeling gedaan in het verleden. Met die kennis destijds aan mijn eerste subwoofer, ook een Jamo, redelijk wat gemodificeerd. Wat een slecht ontwerp was dat zeg! Dat merk komt er daarom bij mij niet meer in
Ben wel benieuwd; wat vond je er slecht aan?

Verder helemaal eens met @Lip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Misschien heb ik er overheen gelezen. Is er een stappenplan voor het inregelen van de subwoofers?

In de eerste instantie dacht ik dat het alleen EQ is, maar ik lees her en der dat ik eigenlijk time alignment eerst moet doen voordat ik met de EQ ga spelen?

Tevens had ik het idee om eerst de gain op de subs aan te passen zodanig dat de SPL van beide gelijk is, is dit de juiste aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Jag schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:42:
[...]
Ben wel benieuwd; wat vond je er slecht aan?
Van het begin af aan heeft er een 50Hz brom ingezeten. Toen ik eens ben gaan uitzoeken bleek dat hier 2 problemen aan ten grondslag lagen: de printsporen vanaf de tulp ingangen naar de ingangstrap liepen onder de transformator door EN het (veel te dunne) aardspoor maakte een enorme omweg op de enkelzijdige printplaat. Dit heb ik toen gemodificeerd door de printsporen los te snijden en vanaf de tulp-connector naar de ingangstrap direct een afgeschermde draad te gebruiken. Daarnaast de veel te dunne overige aardsporen dikker gemaakt door extra draden aan te leggen. Dat ze dit zo ontworpen hadden bij Jamo vond ik echt behoorlijk knullig.

Dit is overigens een sub van, ik denk, bijna 20 jaar geleden. Ik woonde toen zelfs nog bij mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 16:33
LA-384 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 11:45:
[...]

[...]

Waarom stelt de onkyo de subwoofer niet in? Is dat een gebrek van accuEQ? Hoewel beperkt, zou zo'n calibrate software toch wat moeten doen met het sub signaal.

Als er daadwerkelijk niets mee gedaan wordt, vraag ik me sterk af of het wel echt beter gaat worden met een SVS PB2000. Die Klipsch is al een degelijke sub. De SVS kan dan misschien wel beter presteren op papier, maar in een gesloten ruimte neemt de akoestiek het over en is bepalend voor het geluidsbeeld. Daar verander je met een andere sub niets aan.

De onkyo heeft 2 sub uitgangen, maar als ik in de handleiding kijk, wordt er steeds over 1 sub gesproken. Dan vermoed ik dat het subkanaal intern gesplitst wordt en beide uitgangen exact hetzelfde signaal uitsturen. Dan win je weinig tot niets met een dubbele subwoofer opstelling. En zeker niet wanneer accuEQ er dus niets mee kan.

Het is natuurlijk gewoon even afwachten wat het gaat doen, maar ik ben bang dat het je probleem niet oplost. Daar is equalizing voor nodig.

[...]

Je zit al snel goed in die prijsklasse. Je kunt Klipsch, BK en SVS ook nog toevoegen aan je shortlist. Voor mijn gevoel zal je bij dali meer voor de naam betalen. Het zal geen slechte sub zijn, maar relatief duurder dan de anderen.
Eindelijk ben ik erachter na aanschaf van de nieuwe subwoofer wat het probleem van het instellen nu eigenlijk was, laatste tijd als ik de accuEq probeerde was vaak links(linker speaker en linker upfiring)raar met de afstanden ipv ong 3m was het ineens 0.70m en of upfiring links soms niet werkend(in AccuEq), daarnaast met een DB meter ging het testsiganaal van de Onkyo van ong. 70 DB naar 90 DB.....en steeds harder.
Na een volledige reset werkt alles heel goed: de afstanden kloppen weer, zelfs de Sub heb ik naar 0DB kunnen brengen met AccuEq
Ik ben weer helemaal blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik zit weer een beetje te klussen aan de sub. Eentje is al klaar. De andere moe tik nog fineren (zal hopelijk veel mooier worden omdat ik wat meer ervaring heb).

Voor nu laat ik het even zoals het is. Met name omdat er een klein op weg is.

Nu had ik we een vraagje. De Hypex amp doet het aardig. Een ding wat ik echter mis is een auto off of trigger. Nu moet ik elke keer handmatig dat ding aan en uit zetten.

Weet iemand of er iets van een 220v schakelaar bestaat die reageerd op een 12v trigger? Alternatief is een 12v sensor die ik op de wifi kan zetten (en zo aan mijn home automation kan hangen).

iemand iedeeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ik vraag me af hoe veilig dat zal zijn.

Zit zelf nu meer aan Sonoff schakelaar te denken een een 12v sensor die aan de Wifi hangt. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Waarom WiFi, dat is toch niet handig? Ik zou trigger van de receiver dan gebruiken, en vastknoppen aan de velleman kit, daar omheen kan je evt nog een kunststof kastje fabriceren. De 12V trigger anzich, is gewoon veilig en een gangbaar ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ja misschien wel een goed idee. Even kijken waar ik dat vandaan kan halen.

Wel suf dat ik een 12v power supply moet gebruiken voor de relay. is dat strikt noodzakelijk of kan ik ook alleen de 220v en trigger aansluiten

[ Voor 49% gewijzigd door justice strike op 03-07-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik denk 220V en de trigger aansluiten, dat weet ik niet 100% zeker. Als je dat zeker wilt weten moet je kijken of er spanning op de remote aansluiting van je receiver staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn ook kant en klare oplossingen. Mijns inziens veiliger dan zelf met 230volt in custom behuizing werken. Bovendien veeeel minder werk.

Master slaven stekkerblok is meest voor de hand liggende oplossing. Receiver aan = subs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
justice strike schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:06:
[...]

Ik vraag me af hoe veilig dat zal zijn.
In een lasdoosje kan het weinig kwaad er zitten nog warteltjes aan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zolang er geen kleine vingers bij kunnen, moet het goed zijn.

dat zal je dan net zien, gewoon heel veel ducktape er omheen wikkelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Jag schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:36:
Er zijn ook kant en klare oplossingen. Mijns inziens veiliger dan zelf met 230volt in custom behuizing werken. Bovendien veeeel minder werk.

Master slaven stekkerblok is meest voor de hand liggende oplossing. Receiver aan = subs aan.
master slave stekkerblok lijkt me idd de makkelijkste oplossing voor de sub.

Ben wel nog benieuwd of er iets van een draadloze 12v trigger is. Kan misschien wel handig zijn als ik de projector automatisch wil laten aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:19

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@justice strike, als daar aan een afstandsbediening bij zit, is misschien een Logitech Harmony een makkelijkere oplossing?

Ik zelf gebruik dus ook de Brennenstuhl master/slave, echter gebruik ik ook nog de trigger poorten op de subs, omdat die om andere stekkerbakken zitten; Ik heb een 7V (variabele) adapter in een slave uitgang zitten, waar de fans van de kast en de sub triggers opzitten. Heeft ook nog eens het voordeel dat je noiit de triggerpoort op de Versterker kan overbelasten.

Voor de rest heb ik dus alle CEC-meuk uitgeschakeld en gebruik ik een Harmony. Deze doen zelfs Bluetooth voor de Kodi-NUC...

[ Voor 66% gewijzigd door MDKlapwijk op 05-07-2019 10:55 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
mijn setup is niet zo moeilijk. Heb een sub, een receiver, WIDI transmitter, chromecast en pc.

Pc kan ik de receiver aanzetten (als ik ooit het juiste kabeltje krijg).

en als de receiver aanstaat moet de rest ook aan.

Dus ik denk een master slave kastje is niet een slechte oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Ik heb nu twee subwoofers: 1 is goed met films en 1 is goed met muziek.
Ik heb een versterker die 1 signaal stuurt naar de 2 subwoofers.
Mijn probleem is het plaatsen van de 2de subwoofer. ik kan mijn stroomkabel niet kwijt, waar ik de 2de sub wil plaatsen.

[ Voor 64% gewijzigd door Arjantje72 op 06-07-2019 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Arjantje72 los solderen en een langere aan vastmaken, of 2 kabels aan elkaar vast solderen met krimpkousjes erom omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
aha dat is een goed idee, maar dan moet ik mijn kabel eerst kapot maken (ik heb nog garantie op de subwoofer :) )
Is er niks radiografisch of zo?

[ Voor 35% gewijzigd door Arjantje72 op 06-07-2019 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien in 2050 (kan ook 2060 zijn).
MIJN glazen bol is niet heel accuraat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Dus niet helaas, heeft niemand dat probleem gehad? Goede plaats maar geen stroom?
:)
Mijn Onkyo(TX-NR686) heeft (geleerd van een Tweaker hier :) ) 2 uitgangen voor de subwoofer maar wordt met 1 signaal bestuurd.
Er zijn echter ook versterkers die 2 subs apart kunnen aansturen, daar ga ik voor zoeken als ik maar mijn tweede subwoofer kwijt kan én de powerkabel kan verlengen... :)

[ Voor 63% gewijzigd door Arjantje72 op 06-07-2019 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan ook evt een mini dat 2x4 halen, dan kan je zelfs 4 subs aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Arjantje72 Je kan er toch een normale verleng kabel tussen steken? Gewoon een shucko, hoef je niks voor kapot te knippen. Zo te koop bij bouwmarkt, ook zelf op exacte lengte te maken. Voor signaal idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuss!
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 10:29
Voor de keuken+woonkamer (1 ruimte, best groot) ben ik op zoek naar een subwoofer. Mijn receiver/amp is een Denon Ceol RCD-N10 en (plafond)speakers zijn 4x B&W CCM362 (1 paar boven de tv-hoek en 1 paar in de keuken).
Ik ben geen audiofreak, maar qua bass valt het nogal tegen momenteel, dus ben op zoek naar een subwoofer met een goede WAF (niet té groot), voornamelijk voor (ondersteuning bij) muziek. Verdere eisen: budget ~300 EUR, zuinig in gebruik, automatisch aan/af.
Ik lees van de Klipsch R-10SW goede zaken. De R-12SW ook, maar deze is wat aan de grote kant.
Lijkt de Klipsch R-10SW een goed keuze of zijn er alternatieven aan te raden?
Als alternatief volg ik al even de B&W ASW610, maar deze wil maar niet in prijs zakken (stonden vorig jaar €450, nu €600). En €450 is sowieso wat over budget (wel goede WAF).

Ik vind nergens terug welke amp er in die Klipsch R-10SW zit. Zijn subwoofers van deze prijsklasse sowieso klasse D?

Wat met de auto aan/af-functie: werkt dat naar behoren (ook bij laag volume)?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Lip schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 00:59:
Je kan ook evt een mini dat 2x4 halen, dan kan je zelfs 4 subs aansluiten.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Jag schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:18:
@Arjantje72 Je kan er toch een normale verleng kabel tussen steken? Gewoon een shucko, hoef je niks voor kapot te knippen. Zo te koop bij bouwmarkt, ook zelf op exacte lengte te maken. Voor signaal idem dito.
Hier had ik nog nooit van gehoord..Goed idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:26
Recent een nieuwe Dali Sub E-12 F aangeschaft, deze is verbonden met mijn Denon X2500H.

Met het verstellen van de gain hoor ik geplof en gekraak vanaf 0 tot 25%. Maar als ik de sub loskoppel van de versterker is dit niet.

Nu zit er een doodgewone redelijk dunne RCA kabel aan, voordat ik de sub omruil zouden de door elfen bij het maanlicht gesmede "subwoofer" kabels hier nog wat aan uitmaken? Specifieke RCA kabels die jullie als tip kunnen geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ljsvv schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:39:
Recent een nieuwe Dali Sub E-12 F aangeschaft, deze is verbonden met mijn Denon X2500H.

Met het verstellen van de gain hoor ik geplof en gekraak vanaf 0 tot 25%. Maar als ik de sub loskoppel van de versterker is dit niet.

Nu zit er een doodgewone redelijk dunne RCA kabel aan, voordat ik de sub omruil zouden de door elfen bij het maanlicht gesmede "subwoofer" kabels hier nog wat aan uitmaken? Specifieke RCA kabels die jullie als tip kunnen geven?
Ervan uitgaande dat er geen draadbreuk oid in je kabel zit, gaat een andere kabel je niet helpen. Klinkt eerder als een defecte potmeter in je subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
Ljsvv schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:39:

Sub openhalen en de volume potmeter even sprayen met wat perslucht of (minder goed, helpt maar tijdelijk) contactspray. Zit waarschijnlijk stof in.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Dank voor de reacties , inmiddels getest zonder bekabeling en andere kabel en zelfde euvel dus inderdaad potmeter niet goed.

Afgelopen zaterdag aangeschaft dus hij gaat mooi retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21
De subwoofer van mijn Teufel Concept 300E is overleden. Deze is het:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/67p4d3.jpg

Deze zat aangesloten op een Onkyo TX-SR309

Nu twijfel ik even tussen de hele handel vervangen door een soundbar met subwoofer of gewoon een nieuwe sub kopen. Welke sub zou ik het beste kunnen kopen als vervanger? Ik zat te kijken naar de Jamo Sub 210. Deze is qua formaat veel kleiner dan de Teufel dus ik heb geen idee of het een beetje gelijkwaardig spul is. Iemand die mij kan adviseren? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou nooit een 8inch sub kopen, dat is gewoon te weinig. Het lijkt soms of zoiets nog redelijk output maakt, maar dat is alleen door te pieken van de staande golven. Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21
Jag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:52:
Ik zou nooit een 8inch sub kopen, dat is gewoon te weinig. Het lijkt soms of zoiets nog redelijk output maakt, maar dat is alleen door te pieken van de staande golven. Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken.
Ik gebruik hem voor een beetje TV kijken, af en toe een Netflix filmpje en zo nu en dan wat muziek.
Tevens heb ik ook nog buren dus heel erg hard hoeft hij toch niet.
De huidige Teufel beschikt ook over een 8 inch speaker.

Ik vraag me dus af of het een beetje vergelijkbaar is. Als ik een categorie hoger kijk zijn de subs ook direct een heel stuk duurder. De Jamo Sub 210 heeft wat dat betreft wel een leuk prijskaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Flappie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Ik gebruik hem voor een beetje TV kijken, af en toe een Netflix filmpje en zo nu en dan wat muziek.
Tevens heb ik ook nog buren dus heel erg hard hoeft hij toch niet.
De huidige Teufel beschikt ook over een 8 inch speaker.

Ik vraag me dus af of het een beetje vergelijkbaar is. Als ik een categorie hoger kijk zijn de subs ook direct een heel stuk duurder. De Jamo Sub 210 heeft wat dat betreft wel een leuk prijskaartje :)
Het gaat er niet perse om dat >8inch hard kan, maar het heeft wel veel meer controle over t laag. Ik heb die Jamo sub zelf gehad, nu een SVS. Wereld van verschil. Die Jamo was echt heel crap op sommige frequenties

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Jag schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:18:
Waar mijn 2de subwoofer komt te staan is geen stroom in de buurt, die kan ik wel doortrekken net als de sub-kabel naar de versterker. maar dat past niet in mijn kabelgoot en gaat er dus niet uitzien, vandaar mijn vraag of er iets anders was...Nee dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:45
@Arjantje72

Dunnere stroomkabel gebruiken? Ik heb gewoon stroomdraad bij de bouwmarkt gehaald en daar een verlengsnoer van gemaakt, lekker dun draadje in vergelijking met normale verlengsnoeren.

Ik gebruik gewoon een dunne kabelgoot van de Hornbach om een idee te geven.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
LuisjeNL schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:58:
@Arjantje72

Dunnere stroomkabel gebruiken? Ik heb gewoon stroomdraad bij de bouwmarkt gehaald en daar een verlengsnoer van gemaakt, lekker dun draadje in vergelijking met normale verlengsnoeren.

Ik gebruik gewoon een dunne kabelgoot van de Hornbach om een idee te geven.
Dat is denk ik wel het beste om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1210402

Jag schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:52:
Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken.
Dit ben ik niet met je eens; ik ken iemand met een high end stereo set waarin een oude REL Stampede, met 8" driver, echt serieus laag komt. Natuurlijk zal een grotere sub lager komen, en meer lucht verplaatsen, maar je generalisatie is incorrect.
Ik was erbij toen de kamer resonanties gemeten werden, en die vielen erg mee; de kamer in kwestie is behoorlijk groot en erg onregelmatig van vorm.

De set bestaat verder uit een Linn Klimax DS, Lejonklou mono pre- en mono eind versterkers en een stel Klangedang T1 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1210402 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:49:
[...]

Dit ben ik niet met je eens; ik ken iemand met een high end stereo set waarin een oude REL Stampede, met 8" driver, echt serieus laag komt. Natuurlijk zal een grotere sub lager komen, en meer lucht verplaatsen, maar je generalisatie is incorrect.
Ik was erbij toen de kamer resonanties gemeten werden, en die vielen erg mee; de kamer in kwestie is behoorlijk groot en erg onregelmatig van vorm.

De set bestaat verder uit een Linn Klimax DS, Lejonklou mono pre- en mono eind versterkers en een stel Klangedang T1 speakers.
Je kan wel laag komen, maar je hebt geen output van betekenis bij 20hz. Zelfs 30hz niet veel. Al helemaal als je cleane ouput zonder 10-20% vervorming. Reken maar eens uit :).

Blijft over leunen op de staande golven. Elke ruimte heeft ze, het is onzinnig om te denken dat die er niet zijn. Mooi sublaag maken in huiskamers is omgaan met staande golven. Maar ze zijn smalbandig, dus het is niet erg hifi om genoegen te nemen met de smalle pieken die ze geven. Dat is de audiofiele aanpak: kleine speakers zonder diepgang om de pieken van de staande golven te verminderen. Maar dat is erg lo fi sublaag wat je dan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:49:
[...]
Je kan wel laag komen, maar je hebt geen output van betekenis bij 20hz. Zelfs 30hz niet veel. Al helemaal als je cleane ouput zonder 10-20% vervorming. Reken maar eens uit :).

Blijft over leunen op de staande golven. Elke ruimte heeft ze, het is onzinnig om te denken dat die er niet zijn. Mooi sublaag maken in huiskamers is omgaan met staande golven. Maar ze zijn smalbandig, dus het is niet erg hifi om genoegen te nemen met de smalle pieken die ze geven. Dat is de audiofiele aanpak: kleine speakers zonder diepgang om de pieken van de staande golven te verminderen. Maar dat is erg lo fi sublaag wat je dan krijgt.
Wederom ben ik het oneens met je eerste statement. De REL Stampede doe zeker genoeg bij 30Hz, en is zelfs bij 20Hz nog behoorlijk aanwezig, zonder noemenswaardige vervorming. Ik ben erg nieuwsgierig naar je 'reken maar uit' waarmee je het tegendeel kunt bewijzen. Er zijn behoorlijk wat variabelen die bepalen hoe bepalen hoe laag een speaker of sub effectief kan komen. De driver grootte is daar maar eentje van.

Wat de staande golven betreft, ik schreef niet dat ze er niet zijn. Bij een kamer met sterk onregelmatige vormen, en daar had ik het -wel- over, zal de versterking echter zelden meer dan 6dB zijn. Daarnaast hebben staande golven normaal gesproken een erg smalle bandbreedte. Enkel wanneer een instrument precies die frequentie raakt zal het niveau significant versterkt worden. Zit het instrument er iets verder naast, dan is de versterking al snel verwaarloosbaar.

In mijn eigen kamer heb ik een mode rond de 23Hz die zo'n 20dB versterking oplevert. Als een noot daar op, of vlak naast, zit dan is de versterking enorm. Daarnaast heb ik een stevige golf die griezelig dicht bij een g1 noot zit. Die was echt behoorlijk irritant voor ik die kon wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1210402 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:05:
[...]

Wederom ben ik het oneens met je eerste statement. De REL Stampede doe zeker genoeg bij 30Hz, en is zelfs bij 20Hz nog behoorlijk aanwezig, zonder noemenswaardige vervorming. Ik ben erg nieuwsgierig naar je 'reken maar uit' waarmee je het tegendeel kunt bewijzen. Er zijn behoorlijk wat variabelen die bepalen hoe bepalen hoe laag een speaker of sub effectief kan komen. De driver grootte is daar maar eentje van.
Ja, de belangrijkste :). Xmax uiteraard de andere, maar die is sowieso eindig. Een 8 inch met 10mm xmax geeft 87dB max. Bass reflex zal dat wat meer zijn maar 20hz tuning vereist grote behuizing dan of passieve radiators. Is gewoon weinig :). Waarom zou je in GoTsnaam pogen met een soort tweeter pogen sublaag van betekenis te maken :P ? Het moet dan op z'n allerhardst werken voor net aan hoorbare output.
Wat de staande golven betreft, ik schreef niet dat ze er niet zijn. Bij een kamer met sterk onregelmatige vormen, en daar had ik het -wel- over, zal de versterking echter zelden meer dan 6dB zijn.
Dat soort algemene statements over de amplitude van staande golven kan je niet maken, daar is het te onvoorspelbaar voor. In de regel heb je 10dB + pieken, ook met niet vierkante ruimtes.
Daarnaast hebben staande golven normaal gesproken een erg smalle bandbreedte. Enkel wanneer een instrument precies die frequentie raakt zal het niveau significant versterkt worden. Zit het instrument er iets verder naast, dan is de versterking al snel verwaarloosbaar.
Hier zijn we het helemaal eens; staande golven zijn er om te dempen niet om op te leunen :). Daarom heb je potente drivers nodig die voldoende lucht kunnen verplaatsen om daaromheen mooi diep sublaag te kunnen maken 8). Het liefst met meerdere subs en keurig geDSPed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op maandag 29 juli 2019 @ 18:47:
[...]

Ja, de belangrijkste :). Xmax uiteraard de andere, maar die is sowieso eindig. Een 8 inch met 10mm xmax geeft 87dB max. Bass reflex zal dat wat meer zijn maar 20hz tuning vereist grote behuizing dan of passieve radiators. Is gewoon weinig :). Waarom zou je in GoTsnaam pogen met een soort tweeter pogen sublaag van betekenis te maken :P ? Het moet dan op z'n allerhardst werken voor net aan hoorbare output.
Ik ben geen expert op het gebied van subwoofer design, maar dampening van zowel de driver als de kast zijn ook factoren die meewegen. Er zijn er vast meer.

Ik vind het echt bijzonder dat je zo'n sterke mening hebt over een sub die je nog nooit gehoord hebt, of waarvan je de specs niet eens kent. Maar goed, dat moet je zelf weten. Om in te gaan op je punten;

Ten eerste hoeft een sub niet idioot hard te spelen. De sub ondersteunt het signaal van de main speakers. Als een (gesloten) speaker met 12dB/octaaf afvalt, valt de benodigde bijdrage van de sub, zelfs in het sublaag, nog steeds erg mee.
Ten tweede had ik het over een REL Stampede die volstrekt niet voldoet aan het beeld wat jij schetst: https://relsupport.zendes...ata_V-Stempede-Manual.pdf
Dat soort algemene statements over de amplitude van staande golven kan je niet maken, daar is het te onvoorspelbaar voor. In de regel heb je 10dB + pieken, ook met niet vierkante ruimtes.
Dat deed ik ook niet. Ik had het over een zeer specifieke sterk onregelmatige kamer. Dat is wat anders dan een 'niet vierkante ruimte'.

[...]
Hier zijn we het helemaal eens; staande golven zijn er om te dempen niet om op te leunen :). Daarom heb je potente drivers nodig die voldoende lucht kunnen verplaatsen om daaromheen mooi diep sublaag te kunnen maken 8). Het liefst met meerdere subs en keurig geDSPed!
Mijn kamer is geDSPed door iemand uit Canada die meer dan 100 setups getuned heeft. Dat zit dus wel goed.

Daarnaast heb ik zelf 2 REL Strata V subs, en natuurlijk geeft dat meer luchtverplaatsing dan een enkele Stampede. Maar ik zou prima met een enkele Stampede kunnen leven. Qua frequentieresponse is het verschil vrij klein, qua impact, door de beleving van de luchtdruk, is het verschil groter.

Nogmaals, je generalisatie over subs met 8" drivers is te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Florizon nee hoor helemaal niet :). Je kan het gewoon uitrekenen wat de max ouput is. Inroom wordt dat wel iets anders, afhankelijk van het type loading (hoek is 1/8 space = erg gunstig). Het heeft iig niks met dampening te maken, ook niet met dat er REL op staat of een ander merk. 8inch blijft gewoon heel weinig. Na ja, je kan natuurlijk delibereren over wat genoeg is, dat is natuurlijk ook wel gewoon subjectief, daar moet ik je gelijk in geven. Naar het is niet heel mystiek hoeveel ouput een driver kan genereren, sterker nog, dat is heel goed te begrijpen :).

Als je echt op reference niveau en vanaf 20hz lfe sub wil kunnen afspelen, dan heb je daar echt wel wat conus oppervlakte voor nodig. Dat red ik ook niet met m'n 8 xls10-en. Nou heb ik gelukkig ook absoluut de behoefte niet om op reference niveau af te spelen, ik zit er tenminste 20 dB onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:51:
Als je echt op reference niveau en vanaf 20hz lfe sub wil kunnen afspelen, dan heb je daar echt wel wat conus oppervlakte voor nodig. Dat red ik ook niet met m'n 8 xls10-en. Nou heb ik gelukkig ook absoluut de behoefte niet om op reference niveau af te spelen, ik zit er tenminste 20 dB onder.
Dit is wel de crux, ik kan er niet mee rekenen, maar mijn logica (db = luchtverplaatsing per seconde) zegt dat 87db @ 20hz al 97db@40Hz is. Dat kan ook indrukwekkend en voldoende zijn als maximale druk.

Veel meer kan je er niet uit halen en naar mijn (en zeker naar jouw) norm is dat te weinig. Maar 30-50Hz @ 90 - 100db kan je op zich wel voldoende vinden. Maar ik ben het met je eens. De 10" die hier het meest in de vrije ruimte staat, zie je soms al enorm wapperen en dan heb ik nog geen politie aan de deur staan...

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 30-07-2019 19:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:51:
@Florizon nee hoor helemaal niet :). Je kan het gewoon uitrekenen wat de max ouput is. Inroom wordt dat wel iets anders, afhankelijk van het type loading (hoek is 1/8 space = erg gunstig). Het heeft iig niks met dampening te maken, ook niet met dat er REL op staat of een ander merk. 8inch blijft gewoon heel weinig. Na ja, je kan natuurlijk delibereren over wat genoeg is, dat is natuurlijk ook wel gewoon subjectief, daar moet ik je gelijk in geven. Naar het is niet heel mystiek hoeveel ouput een driver kan genereren, sterker nog, dat is heel goed te begrijpen :).

http://audiojudgement.com/thiele-small-parameters-explained/
Als een driver een voldoende lage resonantiefrequentie heeft, kan de Q een enorme invloed hebben, mits de bijgeleverde versterker met de benodigde impedantie om kan gaan. Conus oppervlakte is een parameter, maar zoals gezegd, niet de enige.

In mijn kamer komt mijn setup met gemak (ver) beneden de 20Hz op volume 'ruim voldoende'. Of dat 'reference niveau' is weet ik niet, maar het is hard, laag en griezelig strak sinds ik de subs op Subdudes heb staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1210402 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:34:
[...]

http://audiojudgement.com/thiele-small-parameters-explained/
Als een driver een voldoende lage resonantiefrequentie heeft, kan de Q een enorme invloed hebben, mits de bijgeleverde versterker met de benodigde impedantie om kan gaan. Conus oppervlakte is een parameter, maar zoals gezegd, niet de enige.

In mijn kamer komt mijn setup met gemak (ver) beneden de 20Hz op volume 'ruim voldoende'. Of dat 'reference niveau' is weet ik niet, maar het is hard, laag en griezelig strak sinds ik de subs op Subdudes heb staan.
"De Q", kwaliteit :P.

Ik denk dat je gewoon wat minder veeleisend bent qua output en diepgang. Conusoppervlak en x-max (en een versterker die dat aankan) zijn de enige twee bepalende factoren voor maximale output. De rest zijn speakerdesignparameters en die zijn voor het bepalen van de maximale output niet zo relevant. Een minder optimaal speakerdesign kan hooguit voor nog minder output zorgen dat theoretisch maximaal mogelijk is.

Verder is het echt heel simpel: Hoeveel lucht kan een driver in beweging brengen bepaalt hoeveel decibellen bij welke frequentie die kan maken. En de twee grootste parameters zijn conusoppervlakte en x-max (beide lineair verband met output). Conusoppervlak is king en als je wens is om in room, zonder te leunen op staande golven, 25Hz op een fatsoenlijke kwaliteit te krijgen en voldoende headroom te hebben voor dynamiek, dan wil je daarvoor gewoon minimaal 10" drivers gebruiken. 8" scheelt gewoon 40% oppervlakte tov 10.

Ook de mooste Rel Strata III met waanzinnige drivers en weet ik wat allemaal gaan geen 20Hz sublaag weergeven (zonder op staande golven te leunen!) met headroom en zonder alteveel vervorming. Conusoppervlak is voor output eenmaal koning. Voor kwaliteit van sublaag is akoestiek koning (of buiten spelen, of geforceerde akoestiek met 3+ multisub/dsp)

Subdudes zijn misschien aardig om specifieke materiaalresonanties op te lossen trouwens. Maar die doen niet echt iets voor de kwaliteit van het sublaag in een ruimte. Die claim is wel mild twijfelachtig...

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 30-07-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of dampening, 'kwaliteit' is term die snel verwarring veroorzaakt. Anyway, een versterking van 10dB met Q=4 op de resonantie frequentie is aanzienlijk. Kies Q verkeerd en je krijgt een penalty van 20dB. Een verschil van 30dB is aanzienlijk, en drivergrootte alleen is niet zaligmakend.
Ik denk dat je gewoon wat minder veeleisend bent qua output en diepgang.
Dit is echt de 1e keer dat ik dat verwijt krijg. ;)
Ik ga geen wedstrijdje verplassen beginnen, maar je zou versteld staan. :P
Verder is het echt heel simpel: Hoeveel lucht kan een driver in beweging brengen bepaalt hoeveel decibellen bij welke frequentie die kan maken. En de twee grootste parameters zijn conusoppervlakte en x-max (beide lineair verband met output). Conusoppervlak is king en als je wens is om in room, zonder te leunen op staande golven, 25Hz op een fatsoenlijke kwaliteit te krijgen en voldoende headroom te hebben voor dynamiek, dan wil je daarvoor gewoon minimaal 10" drivers gebruiken. 8" scheelt gewoon 40% oppervlakte tov 10.

Ook de mooste Rel Strata III met waanzinnige drivers en weet ik wat allemaal gaan geen 20Hz sublaag weergeven (zonder op staande golven te leunen!) met headroom en zonder alteveel vervorming. Conusoppervlak is voor output eenmaal koning. Voor kwaliteit van sublaag is akoestiek koning (of buiten spelen, of geforceerde akoestiek met 3+ multisub/dsp)

Subdudes zijn misschien aardig om specifieke materiaalresonanties op te lossen trouwens. Maar die doen niet echt iets voor de kwaliteit van het sublaag in een ruimte. Die claim is wel mild twijfelachtig...
Nou haal je wat dingen door elkaar;

- Mijn beide REL Strata Vs, geen III, hebben 10" drivers.

- Wat ik eerder schreef was dat ik het niet eens was met Jags stelling "Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken."
Kan het beter? Vast, het kan immers altijd beter, maar een REL Stampede, of bijv. een BK Elec met 8" drivers, halen met gemak 'een noemenswaardige output'.

- De Subdudes hebben, doordat ze mijn zwevende houten vloer neutraliseren, zeker een positief effect op de kwaliteit van het sublaag in mijn kamer.
Lees bovenstaande zin rustig opnieuw. Hij is echt correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 1210402 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Iemand moet je een keer de waarheid vertellen he ;)
- Wat ik eerder schreef was dat ik het niet eens was met Jags stelling "Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken."
Kan het beter? Vast, het kan immers altijd beter, maar een REL Stampede, of bijv. een BK Elec met 8" drivers, halen met gemak 'een noemenswaardige output'.
Zoals gezegd, het is gewoon een defintiekwestie.
Of dampening, 'kwaliteit' is term die snel verwarring veroorzaakt. Anyway, een versterking van 10dB met Q=4 op de resonantie frequentie is aanzienlijk. Kies Q verkeerd en je krijgt een penalty van 20dB. Een verschil van 30dB is aanzienlijk, en drivergrootte alleen is niet zaligmakend.
Ik begrijp niet waar je het over hebt. Je hebt het over paramtrische equalizer settings of pieken door kamerresonanties ofzo? Uiteraard doet dat heel veel. Maar dat vertroebelt de discussie. Kamerresonanties doen niet mee (zover waren we al gekomen :P) en equalizing doet niet aan toename van maximale output.

Een behuizing heeft ook een "Q", maar ook die zal nooit ook maar iets bijdragen aan meer output (tenzij je hem zo achterlijk klein maakt dat je een enorme piek krijgt (niet bij < 40Hz overigens))

Over welke "te kiezen" Q heb je het?
- De Subdudes hebben, doordat ze mijn zwevende houten vloer neutraliseren, zeker een positief effect op de kwaliteit van het sublaag in mijn kamer.
Ik geloof dat je dit ervaart. Ik heb er nooit een goeie verklaring voor gelezen, behalve dat je "ontkoppelt" (waarbij dit nooit met structurele en voorspelbare meetresultaten gepaard gaat én waarbij de andere helft juist zegt dat je moet "koppelen" met spikes voor het juiste resultaat, want dan staat de sub steviger 8)7)

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 30-07-2019 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07 10:49
@JvS Spikes zijn uitgevonden om te zorgen dat je speakers niet gaan glijden op vloerbedekking. Wat de audiofiele industrie er later aan elven eigenschappen heeft gegeven is klinklare onzin.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 1210402 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Waar haal je die getallen nou vandaan :P ? Je begrijpt de kern van het verhaal niet; de driver diameter x slag dicteert de ouput. De behuizing is alleen faciliterend in het behalen van de slag. Een poort voegt daar nog resonantie aan toe, maar het effect daarvan is ook eindig en berekenbaar. Je krijgt niet op magische wijze extra ouput.
Ik ga geen wedstrijdje verplassen beginnen, maar je zou versteld staan. :P
Je zou je setup met enkel 8inch eens op avsforums moeten posten; daar zou je de vraag krijgen of je sublaag in een schoenendoos probeert te maken :+
Wat ik eerder schreef was dat ik het niet eens was met Jags stelling "Op de frequenties waar hij het zelf moet doen zonder behulp van kamer resonanties, kan een 8inch sub geen noemenswaardige output maken."
Komt ie weer met z'n merken. Ja bij 40hz, niet nog een octaaf lager. Met gemak veel 20hz bestaat niet van een 8inch, daar is een onrealistische slag voor nodig. Je kan niet voorbij gaan aan de natuurkunde.
De Subdudes hebben, doordat ze mijn zwevende houten vloer neutraliseren, zeker een positief effect op de kwaliteit van het sublaag in mijn kamer.
Zodadelijk ga je nog over het positieve effect van kabels of inspelen beginnen, daar geloof je zeker ook in :+ ?

Nou transmissie via behuizing is zeker niet de bedoeling van een sub maar kan wel een rol spelen zou ik denken. Ik heb er zelf wel eens wat metingen mee gedaan aan zag enig effect, kan het niet kwantificeren. Verder ook nooit betrouwbare metingen van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Jag @JvS @Florizon Jullie verheven "het langs elkaar heen ouwehoeren." tot grote hoogte. @Flappie wilt zijn Teufel Concept 300E vervangen door 1 subwoofer, en heeft zo te lezen geen behoefte aan multi sub setup van vijfduizend subwoofers. Voor die toepassing is 1 subwoofer van 8" hoogstwaarschijnlijk niet toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Is bekend hoe groot de ruimte is die @Flappie met bas wil vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lip schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:22:
@Jag @JvS @Florizon Jullie verheven "het langs elkaar heen ouwehoeren." tot grote hoogte. @Flappie wilt zijn Teufel Concept 300E vervangen door 1 subwoofer, en heeft zo te lezen geen behoefte aan multi sub setup van vijfduizend subwoofers. Voor die toepassing is 1 subwoofer van 8" hoogstwaarschijnlijk niet toereikend.
Ik ben het eens dat ieder zo zijn eisen heeft. Ik vind de "welke moet flappie hebben" discussie ook niet zo interessant en beaam dat een 8" sub prima tot zijn/haar tevredenheid kan werken. Een logitech sub van een high end PC subwooferset heeft meestal ook een 8" sub en dat geeft voor veel mensen voldoende output. Niet iedereen vindt het belangrijk om snaarstrak tot 25Hz te komen zonder te leunen op resonanties.

Ik reageer alleen op de stelling dat er "meer is dan x-max en conusoppervlakte" dat output kan geven. Dat is simpelweg niet waar (tenzij je op kamerresonanties gaat leunen, wat je in elke normale kamer doet overigens).

Overigens is een multisub opstelling voor veel minder euro al prima realiseerbaar. 4 10" gesloten subs , een miniDSP en een eenvoudige meetmicrofoon zijn alle materialen die je nodig hebt. Bijvoorbeeld

4x de wharfadale WH-D10, 1100 euro
1x de miniDSP in a box 100 euro
Een meetmicrofoon 100 euro
En mogelijk nog een standaard om beter metingen te kunnen doen

Dat is 1300 euro.
Je kan het ook 4x met de SB-1000 doen. Dan wordt het 2400 euro.
Je kan ook (zoals ik) met 4x zelfbouw met een 4 kanaals eindversterker ( ~ 400 euro) en 4 x de Peerless XLS-10 (750euro) doen en dan nog 150 euro aan materiaal voor 4 kastjes van 33x33x33cm. Dan is het 1500 euro, meer werk, een los apparaat erbij, maar wel 4 hele compacte subjes (dat vind ik lekker :))

[ Voor 46% gewijzigd door JvS op 31-07-2019 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flappie schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:58:
De subwoofer van mijn Teufel Concept 300E is overleden. Deze is het:
[Afbeelding]

Deze zat aangesloten op een Onkyo TX-SR309

Nu twijfel ik even tussen de hele handel vervangen door een soundbar met subwoofer of gewoon een nieuwe sub kopen. Welke sub zou ik het beste kunnen kopen als vervanger? Ik zat te kijken naar de Jamo Sub 210. Deze is qua formaat veel kleiner dan de Teufel dus ik heb geen idee of het een beetje gelijkwaardig spul is. Iemand die mij kan adviseren? :)
Mijn post gaat verloren tussen de discussie over drivers van formaat ;)

Dan maar terug naar de bron, de originele vraag.

Ik denk dat het punt is dat je op zoek bent naar een subwoofer die niet al te groot is, en dat de ruimte die je met bas wil vullen niet al te groot is. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-07 15:16
M'n JAMO subwoofer lijkt er mee opgehouden te zijn. Is een jaar of 8 oud schat ik.
Nog geen zin in een nieuwe, kan ik dit zelf ergens brengen of zelf beetje gaan zitten kijken of ik de zekering kan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-07 14:53
SemperFidelis schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 14:57:
M'n JAMO subwoofer lijkt er mee opgehouden te zijn. Is een jaar of 8 oud schat ik.
Nog geen zin in een nieuwe, kan ik dit zelf ergens brengen of zelf beetje gaan zitten kijken of ik de zekering kan vervangen?
Welk model JAMO is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Laatst online: 01-07 15:16
Uit dit setje
pricewatch: Jamo A 101 HCS 5 (Zwart)

A 101 HCS 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
Als je zelf kan solderen/schroeven, is het een idee om dit topic te lezen.
Jamo A101 sub lijkt defect, nog te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lip schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 01:22:
Als je de bijgevoegde linkjes in mijn eerdere reacties had gelezen was je reactie wellicht anders geweest. Misschien ook niet, maar je zou het allicht kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:28:
[...]
Waar haal je die getallen nou vandaan :P ? Je begrijpt de kern van het verhaal niet; de driver diameter x slag dicteert de ouput. De behuizing is alleen faciliterend in het behalen van de slag. Een poort voegt daar nog resonantie aan toe, maar het effect daarvan is ook eindig en berekenbaar. Je krijgt niet op magische wijze extra ouput.

[...]
Je zou je setup met enkel 8inch eens op avsforums moeten posten; daar zou je de vraag krijgen of je sublaag in een schoenendoos probeert te maken :+

[...]
Komt ie weer met z'n merken. Ja bij 40hz, niet nog een octaaf lager. Met gemak veel 20hz bestaat niet van een 8inch, daar is een onrealistische slag voor nodig. Je kan niet voorbij gaan aan de natuurkunde.

[...]
Zodadelijk ga je nog over het positieve effect van kabels of inspelen beginnen, daar geloof je zeker ook in :+ ?

Nou transmissie via behuizing is zeker niet de bedoeling van een sub maar kan wel een rol spelen zou ik denken. Ik heb er zelf wel eens wat metingen mee gedaan aan zag enig effect, kan het niet kwantificeren. Verder ook nooit betrouwbare metingen van gezien.
Als je nou eens stopt met vanuit je onderbuik te reageren, en mijn eerdere posts -en- de bijgevoegde linkjes eens zorgvuldig doorleest, dan wordt deze discussie nog eens wat.

Hints:
- Jouw drivers hebben een Fs (of F0) van 22Hz; je versterkers moeten daar maar net 16 Ohm willen leveren.
- Mijn subs, met 10" drivers, zijn longthrow, en het is niet onwaarschijnlijk dat de versterkers zijn uitgezocht om die goed te kunnen bedienen bij hun resonantiefrequentie.
- Volgens de specificaties van REL, zie eerdere link, leveren zowel de Stampede als de Strata V, een in room response van 18Hz @ -3dB. Dit kan ik bevestigen met zowel REW metingen als m'n eigen ervaring.

Ik weet niet direct waarom je er kabels of inspelen bij wilt halen, zullen we het gewoon bij natuurkunde houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

Anoniem: 1210402 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:36:
[...]

Als je nou eens stopt met vanuit je onderbuik te reageren, en mijn eerdere posts -en- de bijgevoegde linkjes eens zorgvuldig doorleest, dan wordt deze discussie nog eens wat.

Hints:
- Jouw drivers hebben een Fs (of F0) van 22Hz; je versterkers moeten daar maar net 16 Ohm willen leveren.
- Mijn subs, met 10" drivers, zijn longthrow, en het is niet onwaarschijnlijk dat de versterkers zijn uitgezocht om die goed te kunnen bedienen bij hun resonantiefrequentie.
- Volgens de specificaties van REL, zie eerdere link, leveren zowel de Stampede als de Strata V, een in room response van 18Hz @ -3dB. Dit kan ik bevestigen met zowel REW metingen als m'n eigen ervaring.

Ik weet niet direct waarom je er kabels of inspelen bij wilt halen, zullen we het gewoon bij natuurkunde houden?
Misschien moet jij het even bij natuurkunde houden 8)7. En sarcasme gaan begrijpen :+.

Maar als je beweerd dat die 8" sub's van je 18Hz @ -3dB halen dan wil ik wel wat bewijs zien :).

Mijn versterkers leveren trouwens helemaal geen Ohms :'(. Die stomme dingen doen alleen maar stroom leveren bij een bepaalde spanning ... Zijn ze nu stuk?

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 31-07-2019 19:49 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M14 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:47:
[...]

Misschien moet jij het even bij natuurkunde houden 8)7. En sarcasme gaan begrijpen :+.

Maar als je beweerd dat die 8" sub's van je 18Hz @ -3dB halen dan wil ik wel wat bewijs zien :).

Mijn versterkers leveren trouwens helemaal geen Ohms :'(. Die stomme dingen doen alleen maar stroom leveren bij een bepaalde spanning ... Zijn ze nu stuk?
Ik heb geen idee of je versterker stuk is, maar ik neem aan dat je best wel begreep wat ik bedoelde.
Ik heb overigens geen enkel probleem met sarcasme, maar ik vind het wel triest dat sarcasme en geveinsd onbegrip nog steeds de standaard reacties zijn in 2019 op het moment dat iemand met wat nieuwe informatie komt. Dat Galileo een paar eeuwen terug tegen een muur van onbegrip aanliep, sois, snap ik, dat was nogal wat, maar dat hier elke keer direct de elfjes van stal gehaald worden zodra de hersentjes ook maar een klein beetje aangesproken worden, das toch wel erg jammer.

En over hersentjes aanspreken gesproken; het staat je vrij om mijn eerdere linkjes over de Thiele/Small parameters en/of de manual van REL door te spitten om te begrijpen waarom een 8" sub 18Hz op -3dB kan halen. Als je wilt ben je ook van harte welkom om mijn setup te komen beluisteren, ook al zul je het dan met 2 10" drivers moeten doen, die in mijn kamer een c0 prima kunnen weergeven.
Ik voel me echter op geen enkele wijze verplicht om bewijs te laten zien wat mijn door elfjes gebreide subs aan performance leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

-------------------------------------------------

^ Streep onder de verplaswedstrijd, nu weer praten over subwoofers :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Heeft er iemand een goede oplossing tegen een aardlus via de 12v triggerkabel?

Onlangs een SVS SB2000 gekocht een aangesloten op mijn marantz SR6013. Op het moment dat ik ook de triggerkabel aansluit hoor ik zo'n 50hz bromtoon. Die bromtoon hoor ik pas wanneer de versterker na het aanzetten een klik geef en dus audio uit gaat sturen.

Zonder triggerkabel hoor ik geen brom, maar dan merkt de sub niet altijd dat 'ie aan moet springen.

Ik heb de sub al aan een hetzelfde stopcontact aangesloten als de rest van mijn audioapparatuur maar dat maakt niets uit. Kabelaansluiting van TV/Radio ook al losgetrokken maar ook dat heeft geen effect.

Het schijnt dat het is op te lossen door van de triggerkabel (3.5 mm mono-jack) de ground door te snijden. Voor €10 zijn er ook wel "ground loop isolators" te koop, zoals deze op Amazon:

Zou zo'n groundloop filter op de triggerkabel het probleem kunnen oplossen en/of is het doorschijden van de ground op die triggerkabel een goed idee?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je zou inderdaad kunnen proberen om de massa van de triggerkabel niet aan te sluiten. Een ground loop isolator voor het triggersignaal werkt daarentegen niet, want zo'n isolator is een transformator en kan dus geen gelijkspanning doorlaten. Wat wél kan, is om de ground loop isolator in het signaalpad naar de subwoofer te gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 13-08-2019 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Allard, je zou ook nog eens kunnen proberen het 'trigger'-signaal ergens anders vandaan te halen; zo heb ik de ventilatie van het meubel en de triggers van 2 SB2000s samen op een instelbare adapter zitten (op 6V of 7V), welke weer in de slave stekkerbak zit.

Verder altijd even de kabels van andere kabels weghalen, om die storing uit te sluiten; dus sub midden in kamer, kabels zonder dat deze andere kabels kruisen aangesloten kijken of het dan blijft storen. Maar ik ga er van uit dat je dat al gedaan hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
@MDKlapwijk Goede suggestie om alle apparatuur eens langs te lopen. Ik heb wel de antennekabels (Ziggo) afgekoppeld maar nog niet alle andere signaalbronnen afgekoppeld. Misschien dat ik daarmee de brom bron kan vinden.
Een 7V adapter gebruiken is misschien een alternatief, of anders de massa isoleren.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, zo'n trigerkabel is leuk, maar je bent vaak ook nog afhankelijk van het LFE signaal enzo dat die trigger moet geven. Wat dat betreft werkt een Master/slave stekkerdoos gewoon altijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allard schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:26:

Ik heb de sub al aan een hetzelfde stopcontact aangesloten als de rest van mijn audioapparatuur maar dat maakt niets uit. Kabelaansluiting van TV/Radio ook al losgetrokken maar ook dat heeft geen effect.
[...]
Zijn alle apparaten aangesloten op geaarde contacten? En zijn ze voorzien van aarding (dus ook een geaarde stekker ed). Als er maar 1 van de 2 werkelijk is geaard krijg je die lus.

Overigens zou ook de trigger gescheiden moeten zijn dmv Y condensator en/of X condensator. SVS heeft die schijnbaar niet voorzien op de ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:20:
[...]
Zijn alle apparaten aangesloten op geaarde contacten? En zijn ze voorzien van aarding (dus ook een geaarde stekker ed). Als er maar 1 van de 2 werkelijk is geaard krijg je die lus.
Alle apparatuur behalve de subwoofer hangt aan een hetzelfde geaarde stopcontact. Als test de sub ook aan datzelfde stopcontact gehangen maar dat maakte niets uit. (TV)kabelaansluiting is het ook al niet, dus binnenkort alles maar lostrekken en een voor een proberen om de oorzaak te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Anoniem: 100386, ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat de trigger-circuits met het volgende zijn uitgerust:
- Wikipedia: Opto-isolator
Dat is tenminste wat ik zou doen, als ik het had moeten tekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MDKlapwijk schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:43:
@Anoniem: 100386, ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat de trigger-circuits met het volgende zijn uitgerust:
- Wikipedia: Opto-isolator
Dat is tenminste wat ik zou doen, als ik het had moeten tekenen...
Dat is helemaal mooi om de 2 te scheiden. Maar dat heeft svs zeker niet gebruikt. Dan had er nl. nooit een aardlus kunnen ontstaan.

Overigens slordig dat zowel de receiver als de sub, deze electrische (schakel) circuits niet gescheiden hebben van de audio circuits.

Maar goed. De directe oplossing is er 1 zonder gebruik van de trigger. Master/slave stekkerblok of toch de auto instelling van de svs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dubbel, excuses.

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 13-08-2019 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Master slave is perfect. Hele makkelijke en goedkope oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:44:
Mja, zo'n trigerkabel is leuk, maar je bent vaak ook nog afhankelijk van het LFE signaal enzo dat die trigger moet geven. Wat dat betreft werkt een Master/slave stekkerdoos gewoon altijd :)
Nee. Trigger stuurt een signaal van "ga aan" of "ga uit") bij in- en uitschakelen van de receiver, niet pas bij het aanwezig zijn van LFE signaal. Device aan de andere kant van de trigger zal dan ook direct aan (of uit) gaan zonder dat er verder signaal nodig is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Jag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:29:
Master slave is perfect. Hele makkelijke en goedkope oplossing.
Niet altijd... Ik had die oplossing ook maar dan met een actieve sub en 3 actieve frontspeakers er op aangesloten met mijn receiver als master. Elke keer klapte de stop er uit! Klaarblijkelijk dus te veel opstartstroom bij mij.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Allard schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:26:
Heeft er iemand een goede oplossing tegen een aardlus via de 12v triggerkabel?

Onlangs een SVS SB2000 gekocht een aangesloten op mijn marantz SR6013. Op het moment dat ik ook de triggerkabel aansluit hoor ik zo'n 50hz bromtoon. Die bromtoon hoor ik pas wanneer de versterker na het aanzetten een klik geef en dus audio uit gaat sturen.

Zonder triggerkabel hoor ik geen brom, maar dan merkt de sub niet altijd dat 'ie aan moet springen.

Het schijnt dat het is op te lossen door van de triggerkabel (3.5 mm mono-jack) de ground door te snijden. Voor €10 zijn er ook wel "ground loop isolators" te koop, zoals deze op Amazon:

Zou zo'n groundloop filter op de triggerkabel het probleem kunnen oplossen en/of is het doorschijden van de ground op die triggerkabel een goed idee?
Maar als je hem gewoon aan laat staan i.p.v. op automatisch dan heb je de brom toch niet, want geen triggerkabel nodig?(ik zelf zet als ik ga slapen alles uit met een klikuit/klikaan schakelaar werkt perfect) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the-body schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:30:
[...]

Niet altijd... Ik had die oplossing ook maar dan met een actieve sub en 3 actieve frontspeakers er op aangesloten met mijn receiver als master. Elke keer klapte de stop er uit! Klaarblijkelijk dus te veel opstartstroom bij mij.
Ja maar dat ligt niet aan dat stekkerblok maar aan het voedingsontwerp. Dat kan je ook zo maken dat de opstartstroom minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:50:
[...]

Ja maar dat ligt niet aan dat stekkerblok maar aan het voedingsontwerp. Dat kan je ook zo maken dat de opstartstroom minder is.
Dan is in die situatie een master-slave stekkerblok niet ideaal toch? Het is uiteraard niet de schuld van het stekkerblok, maar hij is ook niet de perfecte oplossing in die situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:15:
[...]
Overigens slordig dat zowel de receiver als de sub, deze electrische (schakel) circuits niet gescheiden hebben van de audio circuits.

Maar goed. De directe oplossing is er 1 zonder gebruik van de trigger. Master/slave stekkerblok of toch de auto instelling van de svs.
Slecht inderdaad, op niet eens zo goedkope apparatuur. Master/slave is een optie maar misschien maak ik zelf een nieuwe triggerkabel zonder massa.

Komend weekend eerst maar eens een experimenteren of ik een apparaat als schuldige kan aanwijzen, maar omdat alles aan dezelfde stekkerdoos hangt is het wel vreemd. Zelfs de netwerkaansluitingen zitten aan een switch die via dezelfde stekkerdoos is gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

@Allard
Aanname: de trigger output komt van hetzelfde apparaat als het subwoofer signaal. Ik denk niet dat ze voor die trigger output een geïsoleerde voeding hebben gemaakt, maar dat de ground dezelfde is als van je subwoofer signaal. Dit zou je eens kunnen meten.

Aan de kant van de subwoofer zit waarschijnlijk geen isolatie circuit, anders zou je dit probleem niet hebben.

Ik denk dat de trigger kabel ergens wat oppikt, anders zou dit niet moeten kunnen wanneer signaal en trigger van hetzelfde apparaat komt. Over wat voor lengte en wat voor kabel gaat het?

Iets anders: Weet je trouwens zeker dat de voeding van de subwoofer wordt geschakeld? Er zijn subwoofers (H&K TS7/11) waarbij de trigger de mute van de versterker schakelt ipv de voeding. Kortom: het ding blijft gewoon aan staan. Super köt. Dan kun je beter een master-slave stekkerdoos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Of iets zelf knutselen met een relais/solid state en dan dat zo kort als mogelijk monteren bij de SUB . Weet niet of die SVS een NO of NC trigger uitgang heeft of dat er iets van spanning aangeboden moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
M14 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:51:
@Allard
Ik denk dat de trigger kabel ergens wat oppikt, anders zou dit niet moeten kunnen wanneer signaal en trigger van hetzelfde apparaat komt. Over wat voor lengte en wat voor kabel gaat het?
@M14 Het is een ~8mtr lange mono audio/trigger kabel: Amazon linkje
Deze loopt ca 1 meter achter audioapparatuur/stekkerdoos/stroomadapters en daarna langs de subwoofer kabel (Audioquest Greyhound). Ook als ik de triggerkabel een andere route laat nemen (vrij van andere kabels) blijft de brom aanwezig. Zonder triggerkabel is er geen brom, dus die audiokabel pikt niets op, of is beter afgeschermd.
Iets anders: Weet je trouwens zeker dat de voeding van de subwoofer wordt geschakeld? Er zijn subwoofers (H&K TS7/11) waarbij de trigger de mute van de versterker schakelt ipv de voeding. Kortom: het ding blijft gewoon aan staan. Super köt. Dan kun je beter een master-slave stekkerdoos gebruiken.
Volgens de handleiding schakelt de trigger de standby stand, en in standby verbruikt de sub 0.5W. Best veel voor een ledje maar lijkt me dat 'ie dan wel uit is.
Ik kan eens meten of 'always on' qua stroomverbruik een optie is, maar persoonlijk heb ik graag uit wat niet wordt gebruikt. Dan is een master/slave stekkerdoos ook een optie, maar dan loopt er wel zo'n 5 meter lange 230V kabel langs de audiokabel.

@Ljsvv Zelf knutselen, dan zit ik te denken aan een 3.5mm jack kabel worden zonder ground. Relais/solid staat gaat waarschijnlijk boven mijn pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

@Allard Het voorstel van @Ljsvv om een solid state relais te gebruiken is nog niet zo verkeerd.

Korte uitleg: zie het als een schakelaar die 230V kan schakelen. Alleen bedien je deze door er een (dc) spanning op te zetten. Laat je trigger output nou 12v DC zijn en er solid state relais bestaan voor die spanning.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/Solid-state-relays.jpg/800px-Solid-state-relays.jpg

Trigger aansluiten op de input, primaire kant in de voedingskabel van je subwoofer, mooi doosje er omheen en klaar :). Dan is het optisch gescheiden, geen brom en het apparaat is echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Wees heel voorzichtig met het aantal amps je van de trigger-port op je receiver gaat vragen!

Heb je al met een externe bron, bijv. een adapter of zelfs een 9V batterij, getest? Ik kan me namelijk toch niet voorstellen dat het relais niet optisch ontkoppeld is. Dat is namelijk redelijk standaard om te doen, zelfs de el-cheapo relais op ebay zijn hier al mee uitgerust:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61voh-Z5EbL._SX425_.jpg

Misschien is het relais wel ontkoppelt, maar is er iets met de voeding van het relais? Je hebt waarschijnlijk nl. 3 inputs, 1 voor de aansturing en 1 voor de daadwerkelijke schakeling, een relais heeft zelf ook stroom nodig en 1 voor de daadwerkelijke output:
- trigger: 1.5V - 12V
- relais: 12V???
- input/output: 230V 10A

Afbeeldingslocatie: https://www.abcelectronique.com/forum/attachment.php?attachmentid=49184

Dus misschien is het niet de trigger kabel, maar de stroomvoorziening van het relais zelf? Deze zit nl. ook in de sub en wordt misschien zonder trigger kabel niet gerbuikt?

@M14, 25A?! Je bent nogal wat van plan.... :+

[ Voor 6% gewijzigd door MDKlapwijk op 16-08-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haruhi
Zojuist een Rel T5 sub weten op de kop te tikken voor maar 125 Euro.
Ik zal zo nog even foto's uploaden. Klinkt geweldig voor de game kamer :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MDKlapwijk schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:26:
Wees heel voorzichtig met het aantal amps je van de trigger-port op je receiver gaat vragen!

Heb je al met een externe bron, bijv. een adapter of zelfs een 9V batterij, getest? Ik kan me namelijk toch niet voorstellen dat het relais niet optisch ontkoppeld is. Dat is namelijk redelijk standaard om te doen, zelfs de el-cheapo relais op ebay zijn hier al mee uitgerust:

[Afbeelding]

Misschien is het relais wel ontkoppelt, maar is er iets met de voeding van het relais? Je hebt waarschijnlijk nl. 3 inputs, 1 voor de aansturing en 1 voor de daadwerkelijke schakeling, een relais heeft zelf ook stroom nodig en 1 voor de daadwerkelijke output:
- trigger: 1.5V - 12V
- relais: 12V???
- input/output: 230V 10A

[Afbeelding]

Dus misschien is het niet de trigger kabel, maar de stroomvoorziening van het relais zelf? Deze zit nl. ook in de sub en wordt misschien zonder trigger kabel niet gerbuikt?

@M14, 25A?! Je bent nogal wat van plan.... :+
Waarom denk je dat er een relais wordt gebruikt? Dit kan prima met een triac. Je vergeet overigens dat de subwoofer normaal aan gaat wanneer de trigger input niet wordt gebruikt. Overigens is dat prima te maken, maar er is wat extra elektronica nodig om dat te bewerkstelligen. Maar dat heeft ieder apparaat met trigger input al. Daar hoeft @Allard zich geen zorgen over te maken.

Betreft het solid state relais, er zijn lichtere uitvoering te krijgen, maar de schroefklemmen van deze uitvoering zijn ideaal. Stekker op een kabel knijpen, vast schroeven en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@M14, ook die kunnen voor hun eigen problemen zorgen:
Be aware that some SSRs may be completely unsuitable for this application, because not all load circuitry provides an adequate holding current and you may end up with a very unfriendly mains current waveform that might damage some equipment. If you have any doubts whatsoever, use an electro-mechanical (conventional) relay, as they are unaffected by the type of load and perform just like a 'proper' switch. Before committing to using any SSR, I suggest that you run some tests first with the type you are considering. Any noise from the transformer or power supply that doesn't happen without the SSR in circuit indicates that there is a problem. If that's the case, use a normal relay instead.
bron: https://sound-au.com/project156.htm

De hierboven genoemde pagina is zoiezo wel interessant om eens door te lezen; de tekening 2B is tevens hoe ik verwacht/hoop dat het is geïmplementeerd.

Tevens zal er waarschijnlijk een mechanische schakeling (plug detectie) in de socket van de trigger zitten, welke er voor zorgt dat als er geen plug in zit, de unit aanblijft. Zo'n schakeling kom je bijvoorbeeld ook op 5.5/2.1 DC power sockets tegen; NC als er geen plug in zit.

Maar nogmaals, kan me haast niet voorstellen dat de trigger in niet optisch ontkoppelt is (en als er al een ssr gerbuikt is, dan zorgt deze daar dus al voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Hey guys,

Vraagje. Ik heb mijn Dali E12F verkocht en een SVS SB2000 er voor in de plaats genomen.
Voor muziek geweldig maar voor films valt hij toch een beetje tegen.
Had ik kunnen weten aangezien hij gesloten is, maar kon hem krijgen voor een mooie prijs dus het proberen waard.

Nu heb ik een winkel om advies gevraagd om eventueel in te ruilen op een PB2000, maar zij kwamen met een alternatief. Namelijk de Klipsch SPL 150.

Heeft iemand daar ervaring mee of een mening over? En over de PB2000 versus de SB2000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Laatst online: 21:29
blijft natuurlijk het verschil tussen gepoort en gesloten houden.
gepoort is ideaal voor films, maar voor muziek minder.
Ik had een Klipsch R-112-SW, top voor films, maar voor muziek matig.
Nu een BK P12-300SB-PR aangeschaft, en deze speelt, bij mij tenminste beter bij muziek, en door de passieve radiator aan de onderkant ,bij films ook een zeer goede geluidservaring.

Je hebt van XTZ de edge serie, die kun je ook tunen met instellingen en proppen die je in de poorten doet, afhankelijk van of je muziek luistert, of een film kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hijskraan schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 14:07:

[...]

Nu een BK P12-300SB-PR aangeschaft, en deze speelt, bij mij tenminste beter bij muziek, en door de passieve radiator aan de onderkant ,bij films ook een zeer goede geluidservaring.

[...]
:Y

Wij hebben die hier ook staan. Zeer tevreden mee. Muzikale subwoofer met meer dan voldoende diepgang en power om ook bv. Interstellar een indrukwekkende geluidsbelevenis te geven })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-02-2024
Ik kom toch even terug op mijn blijkbaar voorbarige conclusie. Net een stuk Avengers gekeken en holy moly, wat een geweld. En echt heel strak laag.
Pagina: 1 ... 17 ... 39 Laatste