B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op receiver Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 609491

Topicstarter
Beste allemaal,
ik heb weinig technische ervaring maar zou graag een oplossing willen om 4 aktieve b&o speakers (2x beolab 8000 en 2x beolab 6000) aan te sluiten op een receiver. Eea ivm de aanschaf van een full hd tv van een ander merk dan b&o. Op de receiver moeten ook een dvdspeler, mediastreamer e.d. kunnen worden aangesloten. Wie kan mij (graag in jip en janneke taal) adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-04 19:44
Kun je aangeven wat voor aansluiting er op de beolabs zitten? Ik ga er bijna vanuit dat ze op een pre out moeten van een receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:38
pre out,of een lijn uitgang...Ik zit er naar te kijken, word er nog niet helemaal wijs uit welke van de 2 het moet zijn.

Welke reciever heb je?

Edit: naar mijn idee moet pre out werken, ik hoop dat die op je reciever zitten, anders kan je het wel vergeten namelijk

En je phono aansluiting op de speakers moet op line worden gezet, daar sluit je dus natuurlijk ook de kabel op aan.

Hier ben je dus audio kabels voor nodig met tulp(RCA) stekkers, zijn overal; wel te koop.

[ Voor 81% gewijzigd door freaky35 op 20-07-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 609491

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik ga de receiver nog kopen, ik sta open voor aankoopadviezen die de juiste technische specificaties hebben.
Groet
Mart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je dus nodig hebt is een receiver met "pre outs" op elk kanaal (of in ieder geval 5.1).

Je onversterkte speakers zoals een center, of een rear center oid, sluit je aan op de speakeraansluitingen van de receiver. De actieve beolabs (en een eventuele subwoofer) sluit je via lange tulpkabels aan op de pre-outs.

De dvd speler en mediastreamer sluit je aan via hdmi.

Overigens zijn er ook receivers met netwerkaansluiting, die kunnen ook streamen, zij het meestal wat beperkter als dedicated apparaten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 647099

Goedemiddag,

Ik ben nieuw, maar heb wel een vraag, ook ik ben in het [gelukkige] bezit van twee Beolab Penta speakers. :)
Nu heb ik een nieuwe versterker gekocht een Onkyo TX-NR535 en de speakers aangesloten op de
"Pre-Out"aansluitingen. Echter het geluid wat uit de boxen komst is nauwelijks hoorbaar :(

Bij mijn vorige versterker een [hele oude Yamaha] werkte het allemaal wel.

Wat doe ik niet goed??? 8)7

Alvast hartelijk dank en een fijne avond gewenst

Groet

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:12
Anoniem: 647099 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:54:
Goedemiddag,

Ik ben nieuw, maar heb wel een vraag, ook ik ben in het [gelukkige] bezit van twee Beolab Penta speakers. :)
Nu heb ik een nieuwe versterker gekocht een Onkyo TX-NR535 en de speakers aangesloten op de
"Pre-Out"aansluitingen. Echter het geluid wat uit de boxen komst is nauwelijks hoorbaar :(

Bij mijn vorige versterker een [hele oude Yamaha] werkte het allemaal wel.

Wat doe ik niet goed??? 8)7

Alvast hartelijk dank en een fijne avond gewenst

Groet

Paul
toon volledige bericht
Welke Penta's heb je? De Penta's werden namelijk met of zonder eigen versterker unit geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt, die met een eigen versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

FeaR

In GoT we trust

De TX-NR535 heeft alleen Pre-Outs op de subwoofer dan wel Zone 2. Je zal de actieve speakers dan ook alleen op Zone 2 kunnen gebruiken, staat het volume op die Zone niet lager dan van de Main Zone?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Maak eens een foto van de achterkant en hoe het aangesloten is?

Edit: ^dat dus... :)

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 05-01-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goedenavond,

in de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties alleen hoe voeg ik een afbeelding toe???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je je plaatje ergens online en refereer ernaar

[img]http://domiennaam/plaatje.png[/img]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 647099 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:26:
goedenavond,

in de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties alleen hoe voeg ik een afbeelding toe???
Je moet de plaatjes op een andere site bv tinypic uploaden en hier de lik plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://www.google.nl/sea...%253DReceiver%3B800%3B266

zo ook goed??

Speakers aangesloten op de Pre-Out aansluiting

Alvast bedankt en nog een fijne avond

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 647099 op 06-01-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

niemand een antwoord ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je hebt een vraag om duidelijke fotos, en je hebt een antwoord wat waarschijnlijk de oplossing is.
Dus, post even duidelijke eigen fotos, en koppel even de zone 2 optie terug :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.onkyousa.com/imagesNew/receiver/tx-nr535/back_large.jpg

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat van die zone 2 oplossing is mij niet "echt duidelijk" alles wat ik kan vinden over het aansluiten is dat dit op de Pre-Out moet en ik dat in het verleden ook zo heb gedaan.

Maar in bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat is je niet duidelijk aan de zone 2 oplossing?

Hier in de manual, pagina 13
http://www.eu.onkyo.com/d...al_TX-NR535spo_BAS_En.pdf
Press ZONE2 on the remote controller, point the
remote controller at the remote controller sensor and press RECEIVER.
"Z2" lights on the unit and the ZONE function is enabled. (ZONE 2 is now on.)
[...]
To play the same source in the main room and separate room, hold down ZONE2 for approximately 3 seconds. The volume should be adjusted with the pre-main amplifier used in the separate room.

[ Voor 139% gewijzigd door teacher op 07-01-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

om eerlijk te zijn ALLES. ik heb in de gebruiksaanwijzing gekeken van de versterker, maar daar kom ik niet uit [en ben niet blond hoor wel eigenwijs] want waarom werkt het niet als ik de boxen aansluit op de Pre_ out???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ok...

Die pre out kan je niet vergelijken met de pre-out van de yamaha, die specifiek bedoeld was om extra versterkers of actieve speakers aan te sluiten in dezelfde ruimte.

Deze pre out is bedoeld om muziek in een andere ruimte, zelfs van een andere bron af te spelen.

Om hem hetzelfde te laten werken als op je yamaha, moet je een paar handelingen verrichten.
Press ZONE2 on the remote controller, point the
remote controller at the remote controller sensor and press RECEIVER.
"Z2" lights on the unit and the ZONE function is enabled. (ZONE 2 is now on.)
[...]
To play the same source in the main room and separate room, hold down ZONE2 for approximately 3 seconds. The volume should be adjusted with the pre-main amplifier used in the separate room.

[ Voor 36% gewijzigd door teacher op 07-01-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-04 22:10
De pre Out op de onkyo is bestemd voor bijvoorbeeld een eind versterker. Of versterker in een andere ruimte.

Niet om rechtstreeks speakers op aan te sluiten. Daar Is het signaal veel te zwak voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat ik [nog steeds] niet begrijp dat in de handleiding [van de nieuwe versterker] staat dat je de pre-out aansluiting moet gebruiken om daar een speaker op te sluiten met een eigen versterker

de zone 2 zou bedoeld zijn voor het afspelen van geluid in een andere ruimte

Dus nog een keer voor de duidelijkheid:

Ik heb twee B&O boxen met een eigen / actieve versterker, Deze moeten volgens de handleiding / de raad via Internet / ervaring in het verleden aangesloten worden op de Pre-Out.

Ik hoop op begrip dat het voor mij [niet helemaal meer] duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er is geen pre out voor zone 1

Wel voor zone 2

daarom koppel je zone 2 aan zone 1.

zoals teacher zij
To play the same source in the main room and separate room, hold down ZONE2 for approximately 3

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aangezien morgen de wekker om 5:00 uur gaat zal ik mij daar nu niet meer in verdiepen.

Maar als ik het goed begrepen heb moet ik dus de Zone 2 activeren, handleiding heb ik [in het Nederlands] als het gelukt is laat ik het weten [kan ook pas in het weekend worden]

Voor nu in ieder geval hartelijk dank voor alle moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Overigens kan je alleen de "zone 2 pre out" gebruiken bij een analoge bron, net radio, usb, bluetooth of am/fm.
Verder llijkt het alsof je het volume van zone2 niet kan regelen vanaf de versterker.

Hou ons maar op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of zoeits
https://www.google.com/se...Q_AUoAQ&biw=1920&bih=1075

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1918902813_4/Car-Speaker-to-RCA-Level-Adaptor-High-to-Low-Sockets-Auto-Line-Out-Converter-Audio-transverter.jpg

maar dan een hifi variant .

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 08-01-2015 00:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 647099 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:47:

Ik hoop op begrip dat het voor mij [niet helemaal meer] duidelijk is
Om het heel zwart-wit te zeggen: de Onkyo die je hebt gekocht voldoet eigenlijk niet aan de eisen die je aan het apparaat stelt. Je had een TX-NR838 moeten hebben (puur als voorbeeld binnen hetzelfde merk en modeljaar/serie) om dezelfde Pre-Outs te hebben zoals de Yamaha had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: http://www.onkyousa.com/imagesNew/receiver/tx-nr535/back_large.jpg

Als ik idd nog eens naar het plaatje hierboven kijk.....
Dan heeft de subwoofer aansluiting een "pre out" label, en ernaast staat een "line out". Dus er is een onderscheid tussen die twee aansluitingen.

Doorgaans is de stelregel: Pre out is regelbaar, line out niet.

Kan je je versterker nog ruilen? Deze gaat waarschijnlijk niet doen wat jij wil.

[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 08-01-2015 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goedemiddag,

weer een stapje verder [waarvoor dank] zone 2 geactiveerd!!

Maar "ieder voordeel heeft zijn nadeel" je moet het geluidsniveau aanpassen op het apparaat van Zone 2, alleen op de B&O speakers zit geen volume knop.en gelukkig zijn de buren op afstand, maar ook voor ons is het geluid wat teveel van het goede en [nogmaals] niet te regelen.

Hoe nu verder??

Op voorhand bedankt

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zie nu pas de laatste reacties, wordt niet vrolijk en geeft reeds antwoord op mijn vraag

ik denk 2 opties, proberen te ruilen of nog een versterker?

De Onkyo die het allemaal wel kan ligt wat buiten budget, :( dus ik hoop op goedkopere oplossingen.
De versterker terug brengen kan nog wel [pas 1 week in bezit] maar de spaarpot is niet zo gevuld B)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 647099 op 08-01-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Terugbrengen, beetje bijleggen en een yamaha rxv775 kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Jag

Nou, je kan ook gewoon een line level converter bestellen. Zoals Fish al zei. Dan heb je een goedkope oplossing.

Zon line level converter sluit je aan op de speaker uitgangen, en die maakt er een lijn niveau signaal van (verzwakt het dus). Dan heb je een preout gecreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goedenavond,

Verval in herhalingen maar bedankt, de Yamaha zou wel kunnen qua prijs,[liever niet, huidige versterker gekocht voor 269,-- Euro maar indien enige alternatief dan weinig keus] alleen die is weer te diep voor de kast waar die in moet, maximale [totale diepte is 33 cm

Line level converter kan ik wel vinden maar niet voor Hifi variant

daarom blijven alle suggesties meer dan welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik kan me sterk vergissen, maar meende in de handleiding te zien dat je de Penta's, ook al hebben ze een eigen versterker, ook zonder gebruik te maken van die versterker aan kon sluiten. Worth a shot :)

En btw, wtf is er met die blokhaken? Leest heel irritant iig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hallo waar moet ik opletten bij de specificaties van de Onkyo TX-NR838 om te zoeken naar een goedkoper alternatief?
Of bestaat dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 647099 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:12:
hallo waar moet ik opletten bij de specificaties van de Onkyo TX-NR838 om te zoeken naar een goedkoper alternatief?
Of bestaat dat niet?
:?
Je had een TX-NR838 moeten hebben (puur als voorbeeld binnen hetzelfde merk en modeljaar/serie)
Jij moet helemaal niet naar die specificaties kijken .. maar puur naar je eigen (minimale)eisen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn [minimale] eis is dat de versterker mijn B&O boxen aanstuurt, daarom de [simpele] vraag wat is het verschil in specificatie[s] tussen de 838 en de versterker die ik nu heb.
Zodat ik kan zoeken naar een [goedkoper] alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 647099 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:27:
mijn [minimale] eis is dat de versterker mijn B&O boxen aanstuurt, daarom de [simpele] vraag wat is het verschil in specificatie[s] tussen de 838 en de versterker die ik nu heb.
Zodat ik kan zoeken naar een [goedkoper] alternatief
Wij zijn niet verantwoordlijk om jouw probleem uit te zoeken he ;).

Maar wel bereid om je te helpen. Maak het niet te ingewikkeld. Je kan bijvoorbeeld deze bestellen: link.

Dan hoef je geen nieuwe receiver te kopen. Als je niet lang wil wachten op de verzending, dan is zoiets ook wel in nederland verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ts
Als het zo simpel is .... zoek het dan zelf ff uit. Nogmaalsje moet niet uitgaan van die 838, maar van wat jij nodig hebt.

Voor jouw minimale eis is _elke_ versterker geschikt. Als je geen zin hebt om zelf moeite te doen moet je lekker naar de winkel gaan en een dozenzuiver aanspreken.

(En hou eens op met die blokhaken en gebruik eens normale haken. ze zijn ... vervelend)

Jag schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:34:
[...]

Wij zijn niet verantwoordlijk om jouw probleem uit te zoeken he ;).

Maar wel bereid om je te helpen. Maak het niet te ingewikkeld. Je kan bijvoorbeeld deze bestellen: link.
Dan hoef je geen nieuwe receiver te kopen. Als je niet lang wil wachten op de verzending, dan is zoiets ook wel in nederland verkrijgbaar.
Uh .... Fish in "B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op receiver"

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 08-01-2015 19:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja en Fish laatste reacties een [beetje] jammer, zou zeggen neem een [goed] glas wijn en geen Azijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja ik weet het, had zelfs al naar je verwezen :P

Jag in "B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op re..."

Ik weet niet waar je op doelt met de HiFi variant, maar het is gewoon een simpel netwerk van weerstanden die een verzwakking geeft die ook instelbaar is. Dus het maakt waarschijnlijk niet zoveel uit welke je haalt.
Anoniem: 647099 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:45:
Ja en Fish laatste reacties een [beetje] jammer, zou zeggen neem een [goed] glas wijn en geen Azijn
Ik denk dat alles wel gezegd is in dit topic. Iedereen probeert je hier te helpen, dan moet je zelf ook een beetje meewerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Jag,

we gaan off topic, dus laten we het houden op inhoudelijke reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jag schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:49:
[...]

Ja ik weet het, had zelfs al naar je verwezen :P

Jag in "B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op re..."

Ik weet niet waar je op doelt met de HiFi variant, maar het is gewoon een simpel netwerk van weerstanden die een verzwakking geeft die ook instelbaar is. Dus het maakt waarschijnlijk niet zoveel uit welke je haalt.

[...]

Ik denk dat alles wel gezegd is in dit topic. Iedereen probeert je hier te helpen, dan moet je zelf ook een beetje meewerken!
Oh sorry :P

Het is meet dan een netwerk van weerstanden hoor.

Aangezien door h-bruggen (die je in veel versterkers vind) geen gedeelde massa hebt. moet er een ontkoppeling plaatvinden om weer tot een gedeelde massa te komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
@teacher en @Fish ik rakel een oud topic op maar om een beetje in de structuur van Tweakers te blijven...

Ik heb een bestaande 5.1 surround set (met speakerbekabeling netjes bij bouw in de muur laten wegwerken enzo) en wil eigenlijk een nieuwe versterker kopen met Dolby Atmos en 2 Beolab speakers als hoofdspeaker voor de 7.2 opstelling.

Ik heb de Sony Sony STRDN1080 op het oog, vooral ook omdat ie 33cm diep is (kastje is 40cm diep, dus wil een minder diepe receiver). ik heb een hele oude Yamaha RV-xserie receiver nu.

Gaat dit werken als ik de boxen zo mix en de Beolab aansluit op de pe-out en andere zone? Of verschilt dit per receiver? Denon en Marantz hebben een hele handige kalibratie/setup tool dus dar zat ik eerst naar te kijken.
Eigenlijk maakt het merk me niet zoveel uit, als ik maar Dolby Atmos heb, netwerk en liefst Google Assistant ondersteuning...
teacher schreef op woensdag 7 januari 2015 @ 19:33:
Ok...

Die pre out kan je niet vergelijken met de pre-out van de yamaha, die specifiek bedoeld was om extra versterkers of actieve speakers aan te sluiten in dezelfde ruimte.

Deze pre out is bedoeld om muziek in een andere ruimte, zelfs van een andere bron af te spelen.

Om hem hetzelfde te laten werken als op je yamaha, moet je een paar handelingen verrichten.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

OmeRobbie schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:54:
Gaat dit werken als ik de boxen zo mix en de Beolab aansluit op de pe-out en andere zone? Of verschilt dit per receiver? Denon en Marantz hebben een hele handige kalibratie/setup tool dus dar zat ik eerst naar te kijken.
Topic uit 2015 dus ik weet mijn God niet meer wat er aan bod is gekomen maar iets met een receiver en Pre-Out voor actieve speakers als ik snel door het topic scroll.

Doe jezelf een plezier en koop een receiver met Pre Out voor de Main Zone. Zone 2 kent veelal beperkingen. Denk aan het niet doorzetten van alle inputs. Zo hebben de lagere series veelal alleen de mogelijkheid om analoge ingangen en netwerk door te zetten. Iets hoger en ook S/PDIF kan door worden gezet en de hoogste series kunnen dan ook HDMI doorgeven. Niet altijd (meer) trouwens, volgens mij doet de nieuwe mid-range Denon alles doorzetten. Let er wel goed op als je toch die keuze maakt en zo wilt gaan aansluiten. Handleiding lezen is de enige optie aangezien het veelal niet in de spec sheet wordt vermeldt (en ook de handleiding is niet altijd heel duidelijk). Andere optie zou nog een High naar Low Level Converter zijn. Kan je de actieve speakers gewoon op de Main Zone aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik vroeg me al af wie dit topic ineens een schop had gegeven :D
Eigemlijk is het een beetje een topickaap zo, maar vooruit.

@OmeRobbie Vraag 1 is welke Beolabs dat dan zou moeten zijn en welke ingangen die hebben. Niet alle beolabs zijn actief namelijk. Vraag is uberhaupt of het een goed idee is beolabs te mixen en aan een home cinema receiver te hangen. B&O stemt hun speakers, zeker de actieve, op een bepaalde manier af. Ga jij met een home cinema receiver werken die dingen met audissey oid in wilt regelen, dan krijg je mismatches. Een passieve beolab wordt dan ingeregeld adhv wat de receiverbouwer heeft bedacht, en een actieve gaat via de preout dus doet niet mee bij het inregelen. Kan potentieel een kriem zijn om af te stellen / in te regelen.
Sure, het kan. Wil je het? Is de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
The Eagle schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:54:

@OmeRobbie Vraag 1 is welke Beolabs dat dan zou moeten zijn en welke ingangen die hebben. Niet alle beolabs zijn actief namelijk. Vraag is uberhaupt of het een goed idee is beolabs te mixen en aan een home cinema receiver te hangen. B&O stemt hun speakers, zeker de actieve, op een bepaalde manier af. Ga jij met een home cinema receiver werken die dingen met audissey oid in wilt regelen, dan krijg je mismatches. Een passieve beolab wordt dan ingeregeld adhv wat de receiverbouwer heeft bedacht, en een actieve gaat via de preout dus doet niet mee bij het inregelen. Kan potentieel een kriem zijn om af te stellen / in te regelen.
Volgens mij is een Beolab altijd actief. Anders heet het een Beovox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
The Eagle schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:54:

Het gaat om de Beolab 8000 aka de potlood. De mooiste speaker die er ooit is gemaakt imho.
Maar ik heb dus ook al boxjes (Tannoy) hangen hoog ad muur en een subwoofer, waar ik voor homecinema op zich best tevreden over ben. en ja ik ben overtuigd dat Dolby Atmos (Netflix en Disney+ straks) echt iets gaat toegevoegen.
Maar precies jouw twijfels heb ik dus ook. Maar het hoeft alleen met cinema/surround aardig te werken, voor stereo/hifi kan ik gewoon terugschakelen op de kwaliteit van B&O toch?
Ik sta overigens open voor andere suggesties...

Op Internet bijna alle draadjes gelezen maar die gaan net over iets anders.
Qua topickaap... dit is toch veel netter, blijft alle kennis bij elkaar?
Dat was in elk geval mijn overweging....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Dank je voor je advies. Ik moet dus een receiver met pre-out op de main-zone zoeken...
ik zal de Denon midrange onderzoeken (bijv. de AVR-X3500H?. Mocht iemand anders suggestie hebben, graag!
FeaR schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:03:
[...]

Topic uit 2015 dus ik weet mijn God niet meer wat er aan bod is gekomen maar iets met een receiver en Pre-Out voor actieve speakers als ik snel door het topic scroll.

Doe jezelf een plezier en koop een receiver met Pre Out voor de Main Zone. Zone 2 kent veelal beperkingen. Denk aan het niet doorzetten van alle inputs. Zo hebben de lagere series veelal alleen de mogelijkheid om analoge ingangen en netwerk door te zetten. Iets hoger en ook S/PDIF kan door worden gezet en de hoogste series kunnen dan ook HDMI doorgeven. Niet altijd (meer) trouwens, volgens mij doet de nieuwe mid-range Denon alles doorzetten. Let er wel goed op als je toch die keuze maakt en zo wilt gaan aansluiten. Handleiding lezen is de enige optie aangezien het veelal niet in de spec sheet wordt vermeldt (en ook de handleiding is niet altijd heel duidelijk). Andere optie zou nog een High naar Low Level Converter zijn. Kan je de actieve speakers gewoon op de Main Zone aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nadeel van de 8000's: je kunt ze op twee manieren aansluiten. Met tulp en met de B&O kabels. Met de B&O bekabeling schakel je ze automatisch aan en uit, maar met tulp heb je dat niet en staan ze dus altijd aan. Daarnaast zou je tulppluggen op je bestaande speakerkabels aan moeten sluiten. Ik heb het ooit geprobeerd, het kan, maar de kans op een brom wegens slechte isolatie tussen plus en min, of slechte aansluitingen, is groot. Er bestaan iirc verloopjes naar tulp plus een kabel om de boel te schakelen, maar aangezien jij al kabels in de muur hebt zitten heb je aan die verloopjes niks, want daar missen dan aders.

Beste kans om ze aan te sluiten is imho nog steeds een receiver die een stereo of meerkanaals pre-out heeft op de hoofdzone (duur) en dan met goed geisoleerde (coaxiale) kabels werken. Zit je nog steeds met altijd aan, das op te lossen met een master slave stekkerdoos. Heb je per speaker alsnog twee kabels weg te werken.

Ergo: het is te doen. Maar je moet wel erg fan van het design zijn. Want zo goed zijn ze nou ook weer niet, en B&O op non-B&O aansluiten is nog prijziger dan op wel B&O spul.
Oh ja, en die dingen hebben in het laag serieus een subwoofer nodig. Ook voor muziek, scheelt echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Dank Eagle voor je uitgebreide reactie en gedachtegang! wordt gewaardeerd.

Ik dacht om dit kabeltje op de pre-out aan te sluiten.
Bedoelde je dit als B&O kabel of is dit de door genoemde gewone Tulp (RCA)?

En waarom zou ik deze tulp op "bestaande speakerkabels" moeten aansluiten? Ik kan dit kabeltje toch gewoon in de pre-out van de verkerker doen?

De stroomkabels wegwerkende ik rekening mee heb gehouden en is no-problemo.

Qua design: ik zou graag een mooie passieve luidspreker set willen die lijkt op de Beolab8000 maar kan ech geen alternatief vinden!!!
Of ze zijn €2000 en dat heb ik er niet voor over... of ze zijn qua afmetingen te fors >20cm...
De Potlood heeft een slanke 17cmx17xm uiterlijk en dat staat gewoon het mooist.
Of zien jullie alternatieven!? Mooi slanke kwalitatief goede zuipluidspreker (mag ook boekenplank-model zijn)

Eigenlijk heb ik nog steeds het antwoord die helder (sorry ben blond... >:) ).
Als ik deze 2 speakers aansluit op een geschikte receiver met een pre-out op de mainzone, dan kan ik hifi stereo luisteren via de actieve versterker van deze Beolab boxen en in cinema-modus, de boxen in de surround laten samenwerken en een functie geven als 1 vd 7 boxen in de 7.1 Atmos opstelling!?
The Eagle schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:04:
Nadeel van de 8000's: je kunt ze op twee manieren aansluiten. Met tulp en met de B&O kabels. Met de B&O bekabeling schakel je ze automatisch aan en uit, maar met tulp heb je dat niet en staan ze dus altijd aan. Daarnaast zou je tulppluggen op je bestaande speakerkabels aan moeten sluiten. Ik heb het ooit geprobeerd, het kan, maar de kans op een brom wegens slechte isolatie tussen plus en min, of slechte aansluitingen, is groot. Er bestaan iirc verloopjes naar tulp plus een kabel om de boel te schakelen, maar aangezien jij al kabels in de muur hebt zitten heb je aan die verloopjes niks, want daar missen dan aders.

Beste kans om ze aan te sluiten is imho nog steeds een receiver die een stereo of meerkanaals pre-out heeft op de hoofdzone (duur) en dan met goed geisoleerde (coaxiale) kabels werken. Zit je nog steeds met altijd aan, das op te lossen met een master slave stekkerdoos. Heb je per speaker alsnog twee kabels weg te werken.

Ergo: het is te doen. Maar je moet wel erg fan van het design zijn. Want zo goed zijn ze nou ook weer niet, en B&O op non-B&O aansluiten is nog prijziger dan op wel B&O spul.
Oh ja, en die dingen hebben in het laag serieus een subwoofer nodig. Ook voor muziek, scheelt echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Audyssey werkt prima op beolabs. Ik begrijp niet waar @The Eagle het vandaan haalt dat dat met actieve speakers niet werkt of tegenwerkt. Dat is onzin. Elke speaker ,actief of passief is precies zo afgestemd dat-ie goed klinkt.

Audyssey is er om de negatieve effecten van een ruimte te corrigeren. Dit werkt prima op actieve speakers en werkt ook prima via de pre-outs.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Eens met @JvS . En ik begrijp dat je voor de beolabs niet in de muur weggewerkte speakers wilt gebruiken? Dat zou net een trucje evt wel kunnen. Rechtstreeks met tulp op preout is wel handiger. Zon tulp oftewel RCA kabel kan overigens een stuk goedkoper dan wat je linkte, maar die ziet er wel mooi uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JvS schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:58:
Audyssey werkt prima op beolabs. Ik begrijp niet waar @The Eagle het vandaan haalt dat dat met actieve speakers niet werkt of tegenwerkt. Dat is onzin. Elke speaker ,actief of passief is precies zo afgestemd dat-ie goed klinkt.

Audyssey is er om de negatieve effecten van een ruimte te corrigeren. Dit werkt prima op actieve speakers en werkt ook prima via de pre-outs.
Klopt, alleen hebben die Beolabs een schakelaar achterop zitten die nog iets met het geluid doet. Dwz, je stelt op de speaker zelf in of ie ver bij een muur weg of juist dichtbij staat. Ergo: de speaker past zichzelf ook aan. Weet alleen even niet in hoeverre dat dynamisch is. Maar dan krijg je dus twee punten van aanpassing en das niet handig. Met "normale" actieve speakers heb je idd gelijk, maar dit is B&O ;)

Detail: er zijn van de 8000 twee versies in omloop: de Mk1 en de Mk2 (vanaf 2003). De MK2 is een enigszins andere speaker als de Mk1; andere drivers, iets ander elektronisch filter (mk1 is drieweg, mk2 meer tweeweg), en iets wat B&O ABL - Adaptive Bass linearization noemt. Eigenlijk een soort elektronische loudness, wat het laag sterker maakt bij lage volumes. En dus niet uit kan. Zie ook https://beocentral.com/beolab8000speaker voor wat uitleg.
Vandaar ook mijn opmerking dat dat niet zonder meer goed werkt icm Audissey. Nogmaals: ik zeg niet dat het niet kan werken, maar ik vraag me wel zeker af of beiden (B&O resp Audissey en consorten) elkaar potentieel kunnen bijten.

Qua kabels: de gelinkte kabel van soundsheavenly is gewoon een coaxiale kabel met twee tulpaansluitingen. Niets meer of minder. Daar kun je idd een Beolab mee op een preout van een versterker hangen; voor B&O is dat de alternatieve manier van aansluiten. De primaire manier is via de powerlink kabels. Dat zijn DIN pluggen met een speciale pinout. Verschil is dat de powerlink kabels ook de speakers mee in en uitschakelen. Bij een aansluiting via tulp mis je dat. En moet je ze dus constant aan laten staan, of bijvoorbeeld met een master/ slave stekker met je versterker cq receiver meeschakelen.

Overigens was ik even uitgegaan van hergebruik van de in de muur weggewerkte speakerkabels, dus gewoon tweeaderige signaalkabel, verder niet echt afgeschermd. Mijn ervaring daarmee is als je er tulpjes op zet dat je best wel eens brom krijgt. Maar als ik het nu zo lees was je dat niet van plan ;)

Last: op pre-outs in de main zone aansluiten zou gewoon goed moeten werken voor zowel stereo als meerkanaals, mits je op de versterker in de main zone zowel de passieve speakers als de preouts tegelijk kunt gebruiken. Of dat standaard tegelijkertijd werkt, danwel dat daar instellingen voor zijn per merk of type weet ik helaas niet. Nooit bij de hand gehad. Zou echter verwachten dat het geen probleem zou zijn.

[ Voor 58% gewijzigd door The Eagle op 21-10-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je zou er evt voor kunnen kiezen om je receiver niet de fronts te laten eq-en. Pioneers hebben die optie iig, dan zijn je fronts de referentie. Dat gebruik ik voor het inregelen van mijn surrounds door mijn receiver (de rest doe ik zelf).

Maar toch, dat is een vorm van compenseren voor boundary effect. Niet heel veel meer dan 1 shelving filter. B&O vind ik overigens een fantastisch merk hoor, zeer vooruitstrevend en technisch goed. Maar ook die hebben last van de saus van staande golven die eroverheen gaan en daar kan je je receiver wel voor inzetten. Idealiter laat je hem alleen dat doen en verder niet eq-en. Maar dat vind ik voor "normale" speakers eigenlijk ook gelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

OMD

The Eagle schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:28:
[...]

Klopt, alleen hebben die Beolabs een schakelaar achterop zitten die nog iets met het geluid doet. Dwz, je stelt op de speaker zelf in of ie ver bij een muur weg of juist dichtbij staat. Ergo: de speaker past zichzelf ook aan. Weet alleen even niet in hoeverre dat dynamisch is. Maar dan krijg je dus twee punten van aanpassing en das niet handig. Met "normale" actieve speakers heb je idd gelijk, maar dit is B&O ;)

Detail: er zijn van de 8000 twee versies in omloop: de Mk1 en de Mk2 (vanaf 2003). De MK2 is een enigszins andere speaker als de Mk1; andere drivers, iets ander elektronisch filter (mk1 is drieweg, mk2 meer tweeweg), en iets wat B&O ABL - Adaptive Bass linearization noemt. Eigenlijk een soort elektronische loudness, wat het laag sterker maakt bij lage volumes. En dus niet uit kan. Zie ook https://beocentral.com/beolab8000speaker voor wat uitleg.
Vandaar ook mijn opmerking dat dat niet zonder meer goed werkt icm Audissey. Nogmaals: ik zeg niet dat het niet kan werken, maar ik vraag me wel zeker af of beiden (B&O resp Audissey en consorten) elkaar potentieel kunnen bijten.

Qua kabels: de gelinkte kabel van soundsheavenly is gewoon een coaxiale kabel met twee tulpaansluitingen. Niets meer of minder. Daar kun je idd een Beolab mee op een preout van een versterker hangen; voor B&O is dat de alternatieve manier van aansluiten. De primaire manier is via de powerlink kabels. Dat zijn DIN pluggen met een speciale pinout. Verschil is dat de powerlink kabels ook de speakers mee in en uitschakelen. Bij een aansluiting via tulp mis je dat. En moet je ze dus constant aan laten staan, of bijvoorbeeld met een master/ slave stekker met je versterker cq receiver meeschakelen.

Overigens was ik even uitgegaan van hergebruik van de in de muur weggewerkte speakerkabels, dus gewoon tweeaderige signaalkabel, verder niet echt afgeschermd. Mijn ervaring daarmee is als je er tulpjes op zet dat je best wel eens brom krijgt. Maar als ik het nu zo lees was je dat niet van plan ;)

Last: op pre-outs in de main zone aansluiten zou gewoon goed moeten werken voor zowel stereo als meerkanaals, mits je op de versterker in de main zone zowel de passieve speakers als de preouts tegelijk kunt gebruiken. Of dat standaard tegelijkertijd werkt, danwel dat daar instellingen voor zijn per merk of type weet ik helaas niet. Nooit bij de hand gehad. Zou echter verwachten dat het geen probleem zou zijn.
toon volledige bericht
beolab 8000's hebben toch geen kamer positieswitch? Althans, zover ik weet. Er zit alleen een schakelaar op voor keuze tussen powerline en line.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Moet mezelf even corrigeren, en eigenlijk toch ook weer niet.
De 8000 heeft alleen een switch voor L/R/Line, de 8002 heeft daarnaast een kamer positieswitch. Zie http://docplayer.nl/18587338-Beolab-8002-handleiding.html En iirc is die 8002 eigenlijk gewoon de 8000 mk3. Reengineerd opvolger van de 8000. Zie https://beocentral.com/beolab8002

* The Eagle moet toch eens gaan kijken wat zijn schoonvader exact heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:20

OMD

Dat klopt inderdaad maar dat is de 8002 ;) Ik dacht al dat je die bedoelde.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Toch nog even samenvatten of ik alles goed begrijp: :

1) Ik heb een receiver nodig met pre-out op de mainzone. Deze receiver moet ik wel kunnen instellen hoe de aansluiting op de pre-out samenwerkt in de surroundopstelling. Het is niet zeker of de Audessy setup tool (van Marantz) zou kunnen helpen hierin.... maar dat is bonus/gemak, als ik handmatig kan instellen zou ook prima zijn (doe je toch maar 1x)

2) Aansluiten:
* Ik kan de Beolab8000 speakers aansluiten via RCA/Tulp-connector maar mis dan de auto power-switch...
* Met een B&O powerconnector zoal deze, kan ik de Beolab8000 aansluiten, waarbij ook de power-on/off van B&O werkt zodat ie niet altijd aanstaat of uitgaat bij stille passages (zie laatste videofilmpje in link)

Concluderend: in theorie zou de Beolab8000 speakers dus prima werken als losse stereo hifi speakers, voor als ik muziek wil luisteren en ze als woonkamer aanstuur in waarschijnlijk een Heos setting (met Google Assistant als leukigheid er nog bovenop maar dat is weer een ander vraagstuk)

Als ik Cinema-modus ga, dan fungeren de Beolab8000 als frontspeakers in een surround setup met mijn oude 5.1. speakers. Ik wil uitbreiden naar een Dolby Atmos 5.2.2. opstelling.

Check: iemand die dit kan bevestigen of kan aangeven waar het spaak gaat lopen?

Ik denk dat de Marantz1609 (nu in de aanbieding aangezien de opvolger er nu is) prima als receiver voldoet... Maar er zijn er (gelukkig) meerdere oa van Denon, Yamaha en Sony..

Offtopic: er zijn echt weinig andere passieve slanke design zuilspeakers... ik heb gekeken naar Kef, Peiga, B&W, Revox, Celestion... het blijven net iets te groot/massief voor mijn liking... of te duur, of net niet die WAUW-factor die B&O wel heeft. Als er suggesties zijn op dit vlak verneem ik dat graag (mag ook pb om dit topic niet te vervuilen...
Pagina: 1