Versterker zoeken voor voor versterkte B&O speakers Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:
  • 5.847 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo,

Ik had een paar topics gevonden die over mijn vraag gaan, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

De topics die ik had gevonden;
B&O Beolab 8000 en 6000 aansluiten op receiver
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=144032.0

De vraag gaat o.a. over de volgende versterker;
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1289922222.jpeg

En dit zijn de aansluitingen op de speakers (staan momenteel op LINE):
Afbeeldingslocatie: http://i.tizana.net/2013/02/09/8978/8978_1360416896_3.jpg

Mijn situatie:
Ik heb een Pioneer VSX 920 Receiver/Versterker waar ik 2 voor versterkte Bang en Olufsen Beolab 6000 speakers op wil aansluiten. Als ik ze aansluit op de "normale" RCA aansluitingen dan is het volume veel te hoog, vanwege 2 versterkers die nu dus het werk doen.

Wat ik dus heb begrepen is dat de speakers moeten worden aangesloten op een Pre-Out aansluiting op de versterker. Dit zouden dus uitgangen moeten zijn die niet worden versterkt. Zoals je op de afbeelding van de versterker ziet is er maar 1 Pre-Out aansluiting voor een subwoofer. Om toch de speakers te gebruiken heb ik deze aangesloten op de hoofdtelefoon aansluiting aan de voorkant van de Pioneer, maar nu heb ik dus een dikke kabel van voren naar achteren wat er optisch niet mooi uit ziet.

Mijn vragen:
Geen idee of onderstaand allemaal mogelijk is, maar here we go;
- Is er een manier dat de speakers alsnog worden aangesloten op de normale RCA aansluitingen? Het tegenovergestelde van een versterker is een verzwakker... bestaat dat uberhaupt wel?
- De subwoofer pre-out is zeker alleen voor een... subwoofer en niet te splitsen?
- Is er een andere manier dan pre-out om de speakers aan te sluiten op deze versterker?
- Ik kan in de pricewatch niet zoeken op pre-outs, of het moet een andere naam hebben. Is er een manier dat ik deze alsnog kan terug vinden?
- Misschien bestaan er verloop

Natuurlijk is de makkelijkste oplossing om een nieuwe versterker te kopen, maar die zijn best duur.
Mijn huidige versterker kostte me 275 euro, en een vergelijkbare met pre-outs kost 550 + euro. Ik wil dus het liefste geen nieuwe versterker aanschaffen, maar als het niet ander kan dan kan het niet anders. :)

Alvast bedankt voor het lezen!
En antwoorden worden altijd op prijs gesteld, ook als het niet is wat ik wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Subwoofer krijgt alleen een signaal voor de lage tonen mee, Daar zit je niet op te wachten. maar er is hoop :)

In de auto-audio wereld zie je heel vaak dat een radio alleen high level heeft, en de sub een aparte versterker. Dan heb je dus het zelfde nodig als jij zoekt. Hier heb je een voorbeeld:
http://www.ebay.com/itm/C...tor-Pre-out-/260701842864

Kortom: je moet even langs een zaak voor car hifi :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je zou je zone 2 uitgang kunnen gebruiken als je versterker daar een volumeregeling voor heeft. Alleen zul je de speakers dan wel alleen in stereo kunnen gebruiken. Je receiver heeft verder geen pre-outs dus dan houdt het wel een beetje op.

[ Voor 18% gewijzigd door Bigs op 09-04-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik had voor ik mijn vorige post deed ff in de handleiding gezocht naar het gebruiken van zone2, maar dat zijn ook geen pre-outs. Dus dat snijdt ook geen hout. Note: er bestaan zowel een VSX 920 als een VSX 920 K. Kan verschil tusen zitten, maar de VSX 920 had iig geen pre outs :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Bedankt voor de hulp! _/-\o_

De subwoofer pre-out wordt nu ook gebruikt met een voorversterkte subwoofer. Als het niet ander kon werd het een 2.0 setje maar m'n voorkeur heeft toch 2.1.

Ik zag aan de achterkant VSX 920-K staan, dan weet ik nu dat dat de juiste is :)

Lever ik met zo'n car hifi converter niet teveel geluidskwaliteit in? De speakers zijn goed, maar geen top-notch kwaliteitspeakers, maar ik zou niet graag teveel aan kwaliteit willen inleveren puur om het werkend te krijgen.

Ik heb even in de handleiding gekeken en daar staat dat Zone 2 een aparte volume regeling heeft.
Dus dan zou ik in principe het master volume kunnen laten staan op de "normale stand" (bij deze versterker +50) en het volume lager kunnen zetten van Zone 2 om zo te compenseren?

Ik las op een ander forum dat iemand de speakers had aangesloten op een normale line ingang en het geluid enorm luid was. Toen diegene het volume zachter zette was veel ruis te horen. Zal datzelfde effect bij deze versterker ook hoorbaar zijn? Ik kan het testen maar ik ben er niet zo happig op om mijn speaker(-versterkers) schade toe te brengen.

Ik heb daarnaast even rond gekeken voor eventueel een vervangende versterker en heb deze van Marantz gevonden:
pricewatch: Marantz NR1504 zwart

http://www.marantz.nl/nl/...receiver&productid=nr1504

Niet heel duur en eigenlijk genoeg aansluitingen voor wat ik ermee doe, alleen dan geen uitbreidingsmogelijkheden voor 5.1 of hoger... Als ik daar op zoek kom ik uit bij € 500+.

Zou het eventueel mogelijk zijn om 2 versterkers aan elkaar te koppelen zodat je 4.1 gebruikt voor alle voorversterkte apparatuur en 1 met speakerkabel aangesloten center speaker? Puur als eventuele uitbreiding op een later tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Niet zo ingewikkeld doen. Gewoon een line level converter kopen zoals the Eagle voorstelt. Dat is gewoon een spanningsdeler, doet niks met je geluid behalve het signaal geschikt maken voor een line level ingang zoals op jouw b&o speakers. Beter dan klooien met zone 2 of een extra receiver, helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Twee versterkers aan elkaar koppelen heb je ook een pre-out voor nodig, anders kun je het volume niet regelen (ja, met twee afstandsbedieningen klooien maar dat wil je niet ;) ).

Toch eigenwijs doen en zo aansluiten is niet goed voor je receiver, EN niet goed voor je speakers. En die B&O's zijn best wat geld waard voor de liefhebber, en relatief waardevast. Die wil je dus niet slopen.

Kortom: haal gewoon zo'n line level converter en ga aan de slag. Kost je in de winkel misschien een tientje of twee en dan ben je de man. Veel geld uitgeven mag ook, maar in dat geval moet je me even DM'en dan stuur ik je het rekeningnummer waar je die 500+ euro naar over kunt maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-06 11:49
Koop een line level converter

Kies bij voorkeur 1 zonder transformatortjes, het frequentiebereik van deze dingen is belabberd eb zal zeker geen goed doen aan de beos!

De simpelsten zitten alleen een paar weerstanden en een condensator in. Deze geven het minst verlies in kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Wederom bedankt!

Een line level converter it is :)

Om het helemaal duidelijk te krijgen;
De B&O speakers aansluiten op de RCA jacks (Outputs), en de Inputs aansluiten op Speakers A van de versterker (De rode en zwarte draai connectors), correct?

Edit:
Ik heb even zoeken op een merk wat ik een beetje ken, en kwam uit op deze converters:
http://webshop.caliber.nl...-128/line-transformer-143
Nu is mijn vraag; welke moet ik hebben :?
Low impedance, standard, high power...

Ik gok op high power aangezien de Pioneer versterker meer kan leveren dan een auto versterker. Of wordt er iets anders mee bedoelt? Met Google kom ik nog niet zo ver...

[ Voor 46% gewijzigd door Qubus op 09-04-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Misschien heb ik wat gemist maar kun je ze niet gewoon aansluiten op de DVR/BDR out? Is dat niet gewoon een line-level uitgang voor opnemen? Wat vroeger tape-out was.

Wel even de vraag of ook digitale signalen om worden gezet, maar dat lijkt me een kwestie van testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:51
Ik heb een Pioneer VSX 920 Receiver/Versterker waar ik 2 voor versterkte Bang en Olufsen Beolab 6000 speakers op wil aansluiten. Als ik ze aansluit op de "normale" RCA aansluitingen dan is het volume veel te hoog,
NIET DOEN!
Je sluit het aan op een niet gereguleerde RCA (dus zonder volume controle) daarmee maak je jouw luidsprekers alleen maar stuk. De Beolabs 6000 spelen niet graag zo hard en door op een (fixed volume) RCA aan te sluiten stuur je ze aan met volume op 100%.
vanwege 2 versterkers die nu dus het werk doen.
Fout, er zijn geen 2 versterkers aan het werk. Alleen is de RCA die jij gekozen hebt eentje zonder volume controle. Een AVreveiver zoals jouw pioneer levert enkel versterkte signalen via de luidspreker-aansluitingen (die Zwart-rode draaidoppen)
Wat ik dus heb begrepen is dat de speakers moeten worden aangesloten op een Pre-Out aansluiting op de versterker. Dit zouden dus uitgangen moeten zijn die niet worden versterkt
Klopt, een pre-out is een RCA die aangestuurd wordt door het voorversterker gedeelte van jouw receiver. Jouw receiver heeft geen surround pre-outs, dat vind je doorgaans enkel op de duurdere modellen terug. Die heeft volgens mij wel stereo pre-out. Al was het maar voor zone 2. niet dus :-(
Wat ook kan is een active-naar-powerlink- adapter van B&O.
Mijn vragen:
Geen idee of onderstaand allemaal mogelijk is, maar here we go;
- Is er een manier dat de speakers alsnog worden aangesloten op de normale RCA aansluitingen? Het tegenovergestelde van een versterker is een verzwakker... bestaat dat uberhaupt wel?
Aansluiten op de stereo-pretut (zone 2). Geen idee hoe het zit met de volume controle dan.
Wat je nog kan doen: Achter de luidspreker aansluitingen van jouw receiver Line Out converters plaatsen (die maken van het versterkte signaal een pre-out als het ware). Je moet hier echter niet teveel kwaliteit van verwachten...

[ Voor 6% gewijzigd door road rebel op 10-04-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:51
Nog even ter info: bij pioneer staat de K voor kuro (het is dus een zwarte receiver). De specs verschillen niet met de zilver. Alhoewel mensen beweren dat zwart beter klinkt :-p :-D

Persoonlijk vind ik dat je in plaats van geld uit te geven in b*** Line Out Converters je dan beter een nieuwe receiver of processor aanschaft.
Dat het niet persé duur hoeft bewijst de Nakamichi AV1 surround processor.

[ Voor 38% gewijzigd door road rebel op 10-04-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Was ie er eindelijk uit na 100posts, ga jij hem weer in de war maken :+. Line out convertors zijn niks anders dan een spanningsdeler, daar kan je niet zoveel aan fout doen. Vergelijkbaar met een koptelefoon uitgang. En een heel stuk goedkoper dan een nieuwe receiver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

road rebel schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:54:
Nog even ter info: bij pioneer staat de K voor kuro (het is dus een zwarte receiver). De spes verschillen niet met de zilver. Alhoewel mensen beweren dat zwart beter klinkt :-p :-D

Persoonlijk vind ik dat je in plaats van geld uit te geven in b*** Line Out Converters je dan beter een nieuwe receiver of processor aanschaft.
Dat het niet persé duur hoeft bewijst de Nakamichi AV1 surround processor.
In voorkomend geval zou ik eerder naar nieuwe speakers kijken. Maar gezien de insteek van de TS en de zoektocht naar de goedkoopste oplossing: line level dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
Ik heb geen budget voor een nieuwe versterker, dus vandaar dat ik voor de goedkoopste oplossing wil gaan.
In dit geval dus de line level converter, maar mocht dat kwalitatief echt ondermaats zijn dan ga ik toch kijken naar een andere versterker.

Het geluid en de looks van de Beolab 6000 liggen precies in mijn straatje en smaak, dus ik zou niet zo snel voor andere speakers gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zou ze ook niet zomaar wegdoen. Als ik op MP kijk doet een setje tussen de 400 en 900 euro, beetje afhankelijk van de staat. Dat die prijs voor >75% aan het design ligt moge duidelijk zijn ;)
Als ik je nog een tip mag geven: die speakers gaan niet heel laag. Test eens een keer met een subwoofer erbij, je zult versteld staan van het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Versterker er uit
En koop een mengpaneel
Kan je alles aansluiten via mengpaneel
En de volume of bas triple instellingen doe je op de mengpaneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubus
The Eagle schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:20:
Ik zou ze ook niet zomaar wegdoen. Als ik op MP kijk doet een setje tussen de 400 en 900 euro, beetje afhankelijk van de staat. Dat die prijs voor >75% aan het design ligt moge duidelijk zijn ;)
Als ik je nog een tip mag geven: die speakers gaan niet heel laag. Test eens een keer met een subwoofer erbij, je zult versteld staan van het resultaat :)
B&O vind ik de Apple van HiFi, erg mooi design maar toch wel een beetje overpriced voor wat het bied in vergelijking met de concurrentie.

De lage tonen vallen niet tegen, maar ik heb er een subje bij gezet zodat je toch iets meer punch hebt :)
Dat is trouwens een Philips FB201, simpel subje maar het hoeft alleen maar wat extra lage tonen ten gehoor te brengen. M'n stucwerk hoeft niet van de muren :P

Een mengpaneel erop aansluiten is me weer iets teveel van het goede. En kost me ook weer een stroom aansluiting en laat nou alles al vol zitten. Ik ga morgen op zoek naar een line level converter en zal laten weten hoe het bevalt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-06 08:02
De beolab 6000s bij m'n ouders hebben een tijd gespeeld op een Arcam Solo Mini. Het kleinste apparaat wat ik destijds kon vinden met pre-amp out. Tegenwoordig aangesloten op een Marantz 1604. Prima installatie met nog betere looks. Met fatsoenlijke kabels (niet bij maanlicht gesmeed) doet het totaal niet af aan gebruiksgemak tov passive speakers. Alleen een kleine delay tussen het moment dat er audio aangeboden wordt en de eindversterkers in de beolabs aan gaan.

De Arcam Solo Mini moet nog op marktplaats, maar het lijkt er op dat de eindtrappen weinig meer doen. Zijn nooit belast geweest, altijd alleen via pre-amp out gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979355

Ongetwijfeld ben ik niet de eerste, maar ook niet de laatste.
Ook ik heb ooit van alles gekocht van B&O. Maar vooral de tv begint oud te worden en de nieuwe generatie tv’s zien er zoveel beter uit. Maar de speakers zijn nog steeds geweldig, dus die wil ik houden.
De speakers die ik heb zijn:
- beolab 5; 2x piramide vorm
- beolab 3; 2x kubus vorm op standaard
- beolab 7; 1x midden speaker
Ik wil een OLED tv kopen van Lg.
Hoe krijg ik dit aangesloten. Een versterker ertussen?
Ik ben niet al te technisch.
Mvrgr Simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 23:41
Als de speakers zelf geen versterker ingebouwd hebben gewoon met een receiver idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:31
Een nieuw topic lijkt me op zijn plaats ipv een oud topic tot leven te wekken/te kapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-06 11:46

FeaR

In GoT we trust

Marcel schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:10:
Een nieuw topic lijkt me op zijn plaats ipv een oud topic tot leven te wekken/te kapen
Inderdaad, een topic kapen is niet netjes. Open inderdaad een nieuw topic en maak dan ook vooral gebruik van de template aangezien een TS in de vorm van de post nu direct zal leiden tot een slotje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.