Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
EDIT:
https://www.ebay.nl/itm/P...AC-STEELBOOK/383169523801
Als ik deze zo zie, lijkt er in Europa iig geen 7.1 audio track beschikbaar (ook zo suf met Bumblebee, in Amerika wel in 7.1, in Europa alleen maar 5.1).
[ Voor 21% gewijzigd door Shadow_Zero op 03-10-2019 15:22 ]
Mijn conclusie is dan dat DSD wel afgespeeld kan worden, maar gewoon als PCM. Is dat een juiste conclusie of niet?
[ Voor 0% gewijzigd door Zalmanman op 06-10-2019 13:00 . Reden: Ondergetekende is spuit11. Dank [~The Eagle]. ]
and thanks for all the fish.
Of het eerst naar PCM gezet wordt durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen though. Als ik mijn eigen DNP720AE zie, die kan ook DSD aan in multichannel. Maar is digitaal gekoppeld aan mijn receiver. Nou staat er op die receiver niet dat ie DSD aan kan (AVr2311, non networked) dus ik ga er vanuit dat de netwerkspeler het af moet handelen. Dat zou betekenen dat die het converteert naar een signaal wat de AVR aan kan, want die kan hem wel in 5.1 weergeven.
Overigens heb je geloof ik een paar typenummers verhaspeld. Toevallig ken ik de door jou gebruikte combi een beetje, mooi setje
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog één klein vraagje over de THX 789. Ik kan deze alleen via drop usa krijgen met een volgensmij niet-europese stekker. Hoe heb je dat met de stekker opgelost

Die oplossing kan ik dan ook bij de DAC gebruiken

[ Voor 25% gewijzigd door Help!!!! op 05-10-2019 18:15 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
De Monoprice 887 doet het nog beter trouwens!
https://www.audiosciencer...phone-amp-new-champ.8942/
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2019 00:00 ]
Ok thanks.Verwijderd schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:47:
Mmm... Volgens mij heb ik 'm met EU-plug kunnen krijgen gewoon.
De Monoprice 887 doet het nog beter trouwens!
https://www.audiosciencer...phone-amp-new-champ.8942/
Zit nu beetje in dubio want ben nog iets interessants tegengekomen:
Klipsch Heritage Headphone Amplifier
YouTube: Klipsch Headphone Amplifier _(Z Reviews)_
Behoorlijk wat goedkoper, maar één kastje, en functionaliteit is iets handiger (kan mijn active speakers ook aansturen incl. volume via toggle switch waarbij dan de headphone uitgangen uitgeschakeld worden) alleen op papier iets minder "goed" en mogelijk dus weer niet voor altijd klaar.
Keuzes, keuzes. First world problems maar toch.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De powersupply is van 100-240 volt en er past zo te zien op de foto een tweeling stekkertje ∞ in.Help!!!! schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:11:
@Verwijderd
Nog één klein vraagje over de THX 789. Ik kan deze alleen via drop usa krijgen met een volgensmij niet-europese stekker. Hoe heb je dat met de stekker opgelost
Apparaatsnoer C1 is de zoekterm.
[ Voor 3% gewijzigd door bouwfraude op 06-10-2019 10:21 ]
Egh, daarom moet je ook geen Tweakers-dingen doen als je een beetje haast hebt. Is fixed! Ik heb het verder vooral op het oog. Ik heb de amp inmiddels (m'n eerste eigenThe Eagle schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:13:
Ik denk dat ie iets genuanceerder is. Zie https://www.whathifi.com/...o-download-files-and-more DSD werkt ietsje anders dan PCM. In weze is het een soort van digitale sinus als ik het zo even snel lees. Je DAC kan dat kennelijk idd aan, dus das prima. Want moet alsnog van digitaal naar analoog.
Of het eerst naar PCM gezet wordt durf ik niet te zeggen. Zou best kunnen though. Als ik mijn eigen DNP720AE zie, die kan ook DSD aan in multichannel. Maar is digitaal gekoppeld aan mijn receiver. Nou staat er op die receiver niet dat ie DSD aan kan (AVr2311, non networked) dus ik ga er vanuit dat de netwerkspeler het af moet handelen. Dat zou betekenen dat die het converteert naar een signaal wat de AVR aan kan, want die kan hem wel in 5.1 weergeven.
Overigens heb je geloof ik een paar typenummers verhaspeld. Toevallig ken ik de door jou gebruikte combi een beetje, mooi setje
Bedankt voor 't antwoord verder! Ik weet ook niet of ik met m'n Q Acoustics überhaupt het verschil ga horen - misschien met m'n Beyerdynamics eraan. Het punt is voornamelijk dat ik wilde weten óf het wel af zou spelen, want een beetje experimenteren is natuurlijk altijd leuk.Het verschil tussen DSD en PCM (en dan voornamelijk de werking van DSD) is me nog niet helemaal duidelijk - maar signaalbewerking is ook nooit mijn allersterkste kant geweest.
Nee lijkt me niet. Je sluit de DNP op twee manieren aan op die versterker:Zalmanman schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:35:
Klopt mijn conclusie als ik denk dat de combi Denon PMA-800NE + Denon DNP-800NE geen 'native' DSD af kan spelen? Voor de DNP geldt namelijk het volgende: 'Digital audio output stops during playback of the DSD files.' Dat zou betekenen dat de DAC van de versterker het overneemt. Daarvoor geldt dat er alleen een lineaire PCM DAC aanwezig is (zie http://manuals.denon.com/PMA800NE/EU/EN/BONDSYegqpdcts.php).
Mijn conclusie is dan dat DSD wel afgespeeld kan worden, maar gewoon als PCM. Is dat een juiste conclusie of niet?
1. DIgitaal out > digitaal in voor alle 'normale' digitale bronnen (dit hoeft overigens niet)
2. Met analoge kabel voor de DSD bronnen (want dan zet de DNP de digitale uitgang uit) (dit kan ook gewoon de enige manier zijn waarop je het aansluit, is ook prima)
Dus met DSD krijg je dit: DSD signaal (digitaal) > Network player > Muzieksignaal (gewoon analoog lijn) > versterker (analoog) > speakers (analoog).
Ik begrijp niet helemaal hoe je dan tot de conclusie komt dat de DAC van de versterker het overneemt. Hoe komt de versterker dan aan het digitale PCM geluidsignaal? Die versterker is in geval 2 gewon een analoge versterker.
[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 06-10-2019 14:41 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hoe sluit ik makkelijk uit of het de uitgang van mijn versterker is? Kan ik zomaar de preout subwoofer aansluiting omprikken? Er zitten 2 aansluitingen, ik heb maar 1 kabel naar de sub lopen. Geloof niet dat de kabel of de sub zelf stuk zijn eigenlijk.
Mijn boefje is liev!
Welke versterker is het? Als je meerdere Pre Outs hebt kan je daar inderdaad mee testen (alleen dan niet de Surround Back Pre Out gebruiken en dan testen met een stereo track.. ). Subwoofer op mobiel aansluiten via 3,5 mm jack naar RCA kan ook.JB schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:49:
Hoe sluit ik makkelijk uit of het de uitgang van mijn versterker is? Kan ik zomaar de preout subwoofer aansluiting omprikken? Er zitten 2 aansluitingen, ik heb maar 1 kabel naar de sub lopen. Geloof niet dat de kabel of de sub zelf stuk zijn eigenlijk.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Versterker is nog een oudje van Onkyo, de TX-SR608.FeaR schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:05:
[...]
Welke versterker is het? Als je meerdere Pre Outs hebt kan je daar inderdaad mee testen (alleen dan niet de Surround Back Pre Out gebruiken en dan testen met een stereo track.. ). Subwoofer op mobiel aansluiten via 3,5 mm jack naar RCA kan ook.
Ah das wel een idee inderdaad om telefoon aan te sluiten op de sub. Zo'n kabel heb ik wel, alleen geen telefoons met 3.5 mm jack maar verloop er tussen naar lightning zal geen kwaad kunnen?
Mijn boefje is liev!
Andere Pre Outs op deze receiver zijn voor Zone 2, kan je ook mee testen maar dan moet je wel Zone 2 instellen (en zien welke bronnen er door kunnen worden gestuurd, analoog lukt altijd). Bij veel receivers zijn de twee subwoofer Pre Outs intern gelinkt dus niet geheel handig om dan direct uit te sluiten of het de receiver is of niet.JB schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:15:
[...]
Versterker is nog een oudje van Onkyo, de TX-SR608.
Ah das wel een idee inderdaad om telefoon aan te sluiten op de sub. Zo'n kabel heb ik wel, alleen geen telefoons met 3.5 mm jack maar verloop er tussen naar lightning zal geen kwaad kunnen?
Aansluiten op een andere bron maakt niet uit met verloopjes. Je kan ook een mediaspeler pakken met RCA Out. Je wilt nu vooral één van beide uitsluiten: receiver of subwoofer.
RCA naar mini jack kabel gevonden maar krijg geen geluid uit de subFeaR schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:37:
[...]
Andere Pre Outs op deze receiver zijn voor Zone 2, kan je ook mee testen maar dan moet je wel Zone 2 instellen (en zien welke bronnen er door kunnen worden gestuurd, analoog lukt altijd). Bij veel receivers zijn de twee subwoofer Pre Outs intern gelinkt dus niet geheel handig om dan direct uit te sluiten of het de receiver is of niet.
Aansluiten op een andere bron maakt niet uit met verloopjes. Je kan ook een mediaspeler pakken met RCA Out. Je wilt nu vooral één van beide uitsluiten: receiver of subwoofer.

Heb nu of rood of wit geprobeerd op LFE linksonder maar dan doet de sub niets.
[edit]
Met Netflix wel (zal dus aan audio liggen die wordt aangeboden) maar ook erg zacht. Getest met iPhone 7 en X en iPad Air 2 maar knallen doet ie niet. Lijkt op zelfde gedrag
Alles achterop de sub zo gelaten maar nu twijfel ik of dat nog iets (niet) doet met crossover omdat je nu via een iOS device geluid afspeelt? Gain staat op "12 uur", Low Pass is disabled en Phase staat op 0 graden.
[ Voor 23% gewijzigd door JB op 06-10-2019 19:34 ]
Mijn boefje is liev!
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Ben er ook bang voor...Lip schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:45:
@JB Dat klinkt als een defecte versterker van de subwoofer

Mijn boefje is liev!
Dit is echt instapspul.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Beeld valt weg, is onderhand een knipperbeeld. En om nou voor 1 HDMI aansluiting een nieuwe TV te kopen is ook weer zoiets. Al overweeg ik het stiekem wel, maar dat krijg ik er bij Mrs. Eagle niet doorheen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Het leven is te kort om geduld te hebben!
[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 08-10-2019 16:36 ]
[EDIT: zag net dat dit hier misschien helemaal niet thuis hoort, sorry! Maar het zou top zijn als iemand mij toch kan helpen!]
[ Voor 13% gewijzigd door ben_degr op 09-10-2019 18:08 ]
De Onkyo set is uitlopend. Geen idee wat ze er voor vragen en welk budget je aan je speákers wilt besteden. Maar open even een nieuw topic in CEA zou ik zeggen. Glad to help
(en dat doe je dan ook eigenlijk).
Luidsprekersystemen : Waarin zitten de verschillen?
@ben_degr Geen 5.1, maar een stuk aangenamer voor je huisgenoten waarschijnlijk.
Audio voor PC, actief setje of passief met versterker?
[ Voor 58% gewijzigd door Lip op 09-10-2019 22:27 ]
Hmm, zeker interessante link, ik ga erin duiken!
[ Voor 23% gewijzigd door ben_degr op 09-10-2019 22:10 ]
En we hebben weer lokale aardbevingen!Lip schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:45:
@JB Dat klinkt als een defecte versterker van de subwoofer

Mijn boefje is liev!
welke volgorde gebruiken?
Eerst sub 1 en 2 inregelen via ingebouwde dsp en dan de receiver aan de gang laten? of andersom?
De HEOS Subwoofer is nu namelijk in de aanbieding (400 euro ipv 550).
Mijns inziens voegt een subwoofer altijd wat toe mits je maar de goede subwoofer kiest. Of ik dan een HEOS Subwoofer op de short list zou zetten is een tweede. Ik kan zo geen harde specs vinden maar het formaat en grootte van de woofer doen mij toch denken dat je vooral betaalt voor design en techniek en niet voor het echte sublaag wat je van een gemiddelde subwoofer mag verwachten.Bonerhead schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:12:
Ik ben al een tijdje rond aan het kijken naar een nieuwe HiFi set. Heb al wat op het oog en zal hier nog advies over vragen in een apart topic. Voor nu zou ik graag willen weten of een aparte subwoofer echt noodzakelijk is wanneer je 2 x DALI Oberon 5 vloerstaande luidsprekers hebt staan. Bieden zij genoeg bass voor luisteren muziek/home cinema setups?
De HEOS Subwoofer is nu namelijk in de aanbieding (400 euro ipv 550).
Dat een subwoofer toegevoegde waarde heeft begrijp ik volledig. Of het echter die paar honderd euro extra waard is weet ik niet. Ik heb nu al ruzie met mijn vriendin vanwege de kosten van de gehele set dus er zal ergens op bezuinigd moeten worden.FeaR schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:43:
[...]
Mijns inziens voegt een subwoofer altijd wat toe mits je maar de goede subwoofer kiest. Of ik dan een HEOS Subwoofer op de short list zou zetten is een tweede. Ik kan zo geen harde specs vinden maar het formaat en grootte van de woofer doen mij toch denken dat je vooral betaalt voor design en techniek en niet voor het echte sublaag wat je van een gemiddelde subwoofer mag verwachten.
Kan ik de setup die ik op het oog heb hier trouwens plaatsen? Hoewel ik al wekenlang research heb gedaan hoor ik ook graag van anderen, die wat meer HiFi kennis hebben, of hetgeen wat ik op het oog heb een solide set is.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Haha. Waarschijnlijk eerst wat vloerstaanders om na een aantal maanden uit te breiden met een sub.RichieB schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:44:
Als je goede vloerstaanders heb zonder subwoofer mis je hem niet. Totdat je een keer een subwoofer aansluit, dan wil je nooit meer zonder.
Ik zoek een stereo receiver of versterker met bijpassende cd-speler. Liefst van een merk waarvan bekend is dat de spullen het langer dan 4 jaar blijft doen, ik lees veel slechts over Denon cd-spelers.
Edit : Ik dacht gewoon even niet aan de pricewatch.
[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-10-2019 23:12 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:38 ]
Dat klopt. Ik heb er vanmiddag naar geluisterd en er werd me verteld dat je updates niet kunt tegenhouden. Wel 24 uur uitstellen. Dat wil ik niet. Updates ervaar ik niet op alle apparaten als verbeteringen. En ik wil ook niet op m’n geluidsinstallatie wachten om die een update te laten doen.Vettigedennis schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:11:
Ik geloof dat je bij de wat duurdere NAD versterkers modules kunt switchen. Zo kun je in de toekomst upgraden naar nieuwere functies.
Ik wil graag vanaf m’n MacBook of iPad muziek naar de versterker sturen. Ik doe dat ook weleens met AirPlay naar m’n Apple TV. AirPlay 2 is stabieler dan AirPlay, dus 2 heeft hierin mijn voorkeur. Spotify Connect wil ik niet. Ik wil gewone speakers met draad aansluiten op de versterker.The Eagle schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 23:36:
Zijvraag: wat is de rden dat je airplay 2 wilt gebruiken, en wat heb je nu staan dat je in die richting denkt? Ik hoor niet zo heel veel mensen over het gebruik van airplay (2), des te meer over BT en Spotify connect. Heb jij een specifieke use case voor airplay 2?
[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 01:38 ]
Een alternatief is, zolang nog leverbaar, een Chromecast Audio. Maar, naast dat deze duurder is, kan ik me voorstellen dat de support ook eerder stopt.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Noem me een zeurpiet maar ik wil eigenlijk zo min mogelijk extra kabels en apparaten hebben (cable management OCD-erJag schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:52:
En je hebt nog een Line level convertor van bijvoorbeeld teufel nodig om van speaker signaal een lijn signaal te maken.
Ik vind het geen probleem om wat extra geld neer te leggen voor het niet hoeven gebruiken van een Line level converter.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
@ChojinZ Die converter heeft namelijk niets te maken met het wel of niet hebben van een DAC, maar met het verschil in aansluiting op de versterker en de Minidsp. De Minidsp heeft enkel tulp aansluitingen. Wanneer je de pre-out van de versterker niet kan of wil gebruiken, moet je het audiosignaal van de L+R speaker aansluitingen aftappen. Dat doe je dan met zo'n converter.
Verwijderd
Uit o.a. nostalgische redenen zou ik graag de oude stereotoren van mijn familie een onderhoudsbeurt geven. Het is een betrekkelijk onbekend merk geloof ik, een Condor 2960 (ca 1986), waarover ik nauwelijks nog informatie vinden kan. Voordat ik het ding uit elkaar begin te schroeven, zou ik wel iets meer ervan willen weten.
Hebben jullie nog algemeen advies of tips voor websites/personen?
Hamvraag is denk ik in welke regio je zoekt. Er zitten vintage repairshops door heel NL. Weet ze in Dordrecht, regio Eindhoven, wellicht ook omg Den Bosch. Er zit er volgens mij ook ergens een inNijmegen.
Verwijderd
Bedankt Eagle, ik ga het in ieder geval nog eens daar proberen. Ik woon in het meest uiterste zuiden van het land, dus het is inderdaad de vraag of hier iets in de buurt is.The Eagle schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 16:58:
Vraag het even hier: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2
Hamvraag is denk ik in welke regio je zoekt. Er zitten vintage repairshops door heel NL. Weet ze in Dordrecht, regio Eindhoven, wellicht ook omg Den Bosch. Er zit er volgens mij ook ergens een inNijmegen.
Mijn excuses voor de late reactie: Om eerlijk te zijn zie ik mijn redenatie nu ook niet meer in. Ik dacht, geloof ik, dat het analoge signaal nog weer gedigitaliseerd moest worden, voordat het uit luidsprekers kon komen... Juist, ja. Misschien toch die Pan Galactic Gargle Blaster moeten laten staan. Enfin, het is me nu in ieder geval duidelijk dat het geen problemen zou mogen opleveren. Waarschijnlijk sluit ik 't dan alleen analoog aan, scheelt weer een kabel. Bedankt voor de input trouwens!JvS schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:37:
[...]
Nee lijkt me niet. Je sluit de DNP op twee manieren aan op die versterker:
1. DIgitaal out > digitaal in voor alle 'normale' digitale bronnen (dit hoeft overigens niet)
2. Met analoge kabel voor de DSD bronnen (want dan zet de DNP de digitale uitgang uit) (dit kan ook gewoon de enige manier zijn waarop je het aansluit, is ook prima)
Dus met DSD krijg je dit: DSD signaal (digitaal) > Network player > Muzieksignaal (gewoon analoog lijn) > versterker (analoog) > speakers (analoog).
Ik begrijp niet helemaal hoe je dan tot de conclusie komt dat de DAC van de versterker het overneemt. Hoe komt de versterker dan aan het digitale PCM geluidsignaal? Die versterker is in geval 2 gewon een analoge versterker.
Alles werkt naar behoren. Alleen ik snap niet wat de optie "Auto Standby in HDMI Standby Through" nou precies doet. Dit kan aan of uit.
Echter, mijn logica denkt dan: de receiver staat al op standby hdmi door te voeren, dus waarom moet dit aan. Iemand een idee?
Ik twijfel nu of dit goed is of dat ik beter een lfe kabel kan gebruiken.
Aan welke kant heb je de twee stekkers zitten, aan de kant van de sub of bij de receiver?Rolla schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:50:
Ik heb een Denon AVR-X2500H waar op ik een Klipsch subwoofer heb aangesloten middels een y-subwooferkabel
Ik twijfel nu of dit goed is of dat ik beter een lfe kabel kan gebruiken.
En wat bedoel je met een LFE kabel? Bedoel je dan simpelweg een subwooferkabel?
Met lfe bedoel ik een subwoofer kabel met aan weerszijden een enkele cinch stekker.
Maar ik weet niet welk probleem je nu ervaart maar van y slit naar reguliere kabel gaan gaat het iig niet oplossen
Aangezien je een actieve sub hebt zou ik verwachten dat je de splitter niet eens nodig hebt. LFE is immers maar 1 kanaal. In je receiver kun je verder wel instellen dat ie LFE en main naar de subwoofer stuurt, dan gebruikt ie de sub niet alleen bij een LFE signaal maar bij alles.
Andersom, één RCA aan de kant van de receiver en twee aan de kant van de subwoofer zorgt voor een boost van 3 dB. Echter kan je hetzelfde bereiken door het volume op de subwoofer een tikje meer open te zetten.The Eagle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:25:
Theoretisch zou je geloof ik, als je de kan met twee aansluitingen op je receiver zou hangen, een dubbel signaal en daarmee sterkere bas naar je subwoover krijgen. Zoals je het nu aangesloten hebt maakt dat niks uit.
Verder bereik je hetzelfde de volume knop van de sub
In de handleiding van de subwoofer werd nl. twee aansluitmogelijkheden genoemd, enkele subwooferkabel op de subwooferuitgang van de Denon of een dubbele kabel via pre-outs. Daarom twijfelde ik aan de kabel, maar het was dus een instelling.
Maar het werkt. Dank voor de reacties.
[ Voor 3% gewijzigd door Rolla op 28-10-2019 19:09 ]
Ok, dit is niet echt logisch wat je opschrijftRolla schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:09:
Ik heb even in de set-up van de Denon gekeken en ik zag dat de subwoofer op LFE ingesteld stond. Ik heb dit ingesteld op LFE+main en nu hoor ik de subwoofer ook. Het probleem was namelijk dat de subwoofer alleen tijdens de audessy set-up een testsignaal gaf, maar verder het niet deed.
In de handleiding van de subwoofer werd nl. twee aansluitmogelijkheden genoemd, enkele subwooferkabel op de subwooferuitgang van de Denon of een dubbele kabel via pre-outs. Daarom twijfelde ik aan de kabel, maar het was dus een instelling.
Maar het werkt. Dank voor de reacties.
Een subwoofer stel je niet in op LFE. Je kan wel instellen dat je het LFE(+ evt andere sub) naar zowel sub als mains stuurt, dat is wat je nu hebt ingesteld (dat heet in elke receiver net een beetje anders). Je sub doet altijd het LFE kanaal maar standaard doet ie alleen het LFE kanaal weergeven. Het lfe kanaal is zoals eerder gesteld, de .1 van je surround track. Dit werkt dus ook alleen met een 5.1 surround mix! En ook alleen op de momenten dat het LFE gebruikt wordt, afhankelijk van de film kan dat best weinig zijn.
Als je wil dat je sub ook de mains / center / surrounds ondersteunt in het laag, dan moet je die op small zetten. Met de crossover instelling stel je vervolgens in onder welke frequentie je sub het overneemt.
Edit: ik werd nog getriggered over je opmerking over de preout. De subwoofer uitgang van je Denon is een preout, over welke pre outs heb jij het?
[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 28-10-2019 19:29 ]
Ah, net andersom dus, twijfelde al. I stand correctedFeaR schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:40:
[...]
Andersom, één RCA aan de kant van de receiver en twee aan de kant van de subwoofer zorgt voor een boost van 3 dB. Echter kan je hetzelfde bereiken door het volume op de subwoofer een tikje meer open te zetten.
[ Voor 37% gewijzigd door The Eagle op 28-10-2019 21:26 ]
Ik heb een woonkamer van ongeveer 40m2 en een paar breedband speakers (Alpair 7's in een diy pencil behuizing) die ik nu aanstuur met een ... 40 watt (geloof ik) cambridge audio versterker en dat gaat meer dan hard zat.
Ik zie qua buizenversterkers het een en ander voorbijkomen in de soort van 15/20 watt range. Gaat dat genoeg zijn voor deze toepassing? Er vanuit gaande dat ik wel gewoon een stevig volume in de kamer wil kunnen hebben maar de buren niet mee hoeven te genieten?
Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel. Maar ik heb nagenoeg 0 ervaring met het buizen gebeuren, op een chinees voorversterkertje van een paar 10tjes na. Dus misschien kan iemand die er meer verstand van heeft er iets zinnigs over zeggen?
[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 06-11-2019 12:24 ]
Je gebruikt meestal iets van 0,01watt continu bij "stevig spelen" met pieken naar 1watt

Alles vanaf 20watt is in een normale situatie thuis voldoende en pas vanaf 200watt of meer, zet het surplus aan vermogen zoden aan de dijk.
[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 06-11-2019 13:57 ]
Stofuigers zullen ook wel wat stiller dna 70db zijn inmiddels.
Wat is dat trouwens met dat vermogen uit een buizen versterker niet één op één vergeleken mag worden met een "gewone" versterker?JvS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:15:
Vermogen werkt logaritmisch. Het verschil tussen 20 en 40 watt is heel erg klein 3db.
In https://www.fwdmagazine.b...d-buizenversterkers/15372 wordt ook aangehaald dat je het vermogen van een buizen versterker maal vier moet doen.
Ik heb het artikel nog niet helemaal gelezen maar deze kwam in Google naar voren op de zoektocht naar bovenstaande. Ik heb het vaker gehoord van buizen en vermogen. Naar mijn weten is een Watt gewoon een Watt.
Edit:
In https://www.hififorum.nl/index.php?topic=31742.0 ook het aanhalen van vermogen maal vier (en de discussie dat het niet terecht is).
In other news:
De posts over akoestiek, panelen, DSP en dergelijke zijn naar Het grote akoestiek topic verplaatst.
[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 06-11-2019 16:55 ]
Zou het iets met vervorming te maken kunnen hebben? Dus als een 20 watt versterker 80 watt moet leveren in een piek, dat-ie dat alleen kan met enorm gekraak en zeer ernstig vervormd geluid en dat een 20 wat buizenversterker makkelijker dat soort pieken kan weergeven zonder zo enorm lelijk te vervormen ofzo?FeaR schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:45:
[...]
Wat is dat trouwens met dat vermogen uit een buizen versterker niet één op één vergeleken mag worden met een "gewone" versterker?
In https://www.fwdmagazine.b...d-buizenversterkers/15372 wordt ook aangehaald dat je het vermogen van een buizen versterker maal vier moet doen.
Maar klinkt idd een beetje als onzin
Er zijn verschillende modellen te koop, de stillere hebben wat meer isolatiemateriaal zijn wat duurder maar zijn niet al te hinderlijk als de tv aanstaat.Verwijderd schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:13:
offtopic:
Ik hoop dat vaatwasser tegenwoordig toch wat stiller zijn...
Stofzuigers maken nog steeds lawaai. Een Henry doet 72dB volgens de specs maar heeft wel een stofzak waar nog wat inpast.
Ik draai deze jamo s809 speakers op mijn Pioneer VSX 1131 Versterker. Nu wil ik in de toekomst overstappen naar Denon of Marantz, maar IS mijn huidige versterker veilig genoeg om hier deze speakers op aangesloten te houden? Wat vinden jullie of weten jullie hier van? Ik wil namelijk niet het risico lopen dat ik straks deze speakers hierop laat terwijl ik juist zo snel mogelijk een andere versterker zou moeten nemen. Ik hoop op een reacte
Dat wil alleen maar zeggen dat ze het aankunnen, niet dat ze het vragenJkbc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:54:
bedankt voor je reactie @kraats , ja het is meer puur vanwege vermogen , omdat mijn speakers veel meer vragen dan dat mn versterker kan bieden geloof ik, dus op dat gebied vraag ik me dat af en aangezien ik daar niet helemaal in thuis ben qua, watt en ohms , vroeg ik me af of jullie me hier in konden adviseren
Besides, voor normaal gebruik in de woonkamer gebruik je hooguit 5 watt, anders waren de buren al lang een keer langs geweest denk ik
Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.
Positie van de volumeknop zegt niets. Het is niet dat je op standje 5 van de 10 ook 50% van het vermogen gebruikt. Tevens is het per bron en bronbestand anders op welke stand de volumeknop moet staan. Ik speel veelal rond de 75 dB (ja, ik heb de dB-meter naast me liggen tijdens een filmJkbc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:22:
dat is zo wat je zegt, maar toch ik ben iemand die als ik film kijk of muziek luister wel behoorlijk luid wilt luisteren zodat ik geen geluidje mis! Ga toch op zn max afhankelijk vd input tot -10 a -5 Db dat is ook niet helemaal een goed meetpunt
Maar terug naar vermogen. Stel je hebt nu 100 Watt en dat gebruik je volledig. Welke stap wil je dan maken? Een receiver van 150 Watt? Dat brengt haast nul verschil. Wil je stappen maken moet je vermogen aanzienlijk meer worden. Voor 3 dB meer moet je al verdubbelen, dus al naar de 200 Watt. Zit je nog steeds op een verschil wat voor het menselijk oor niet als veel luider wordt gezien. Voor het menselijk oor komt een verdubbeling van volume pas bij 10 dB extra. 10 dB extra vanaf 100 Watt? Dan moet je naar 1000 Watt. Jup, duizend Watt. Voor 10 dB er bij heb je 10 keer zo veel vermogen nodig.
Ik wil best geloven dat je luid speelt maar niet zo luid dat je naar dat soort waardes moet. Een receiver koop je dan ook nooit op vermogen, dat is bijzaak. Heb je niet toevallig in de set-up veel speakers gedempt? Je zal niet de eerste zijn waar speakers op -6 dB of meer staan in de instellingen.
Zoals gezegd is een paar Watt al genoeg voor een aanzienlijk volume. Dat je speakers achterop "240 Watt" hebben staan betekent niet dat ze dat verwachten, speakers vragen geen vermogen. Maar terug naar je speakers, die hebben een gevoeligheid van 90 dB/m. Dat is 90 dB op één meter als je één Watt naar de speaker stuurt. 90 dB is al aanzienlijk. Als je de speakers verdubbelt dan komt er 3 dB bij. Nu gaat er ook weer wat van af aangezien je wellicht verder dan één meter van de speaker vandaan zit. Maar puur theorie en het komt niet op een paar dB. Maar met 10 Watt zit je dus zo aan de 100 dB en ik geloof om eerlijk te zijn niet dat je constant op dat niveau zit.
Edit:
Sorry voor de spelfouten maar typen vanaf een spinning fiets is niet makkelijk
[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 13-11-2019 18:17 ]
-10db is 1/10e van het maximale vermogen. Het is logaritmisch. Vermogentekort is vooral een psychologisch iets. Vanaf 20 watt is het altijd voldoende. Ongeacht de speaker (tenzij extreem exotisch ofzo)Jkbc schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:22:
dat is zo wat je zegt, maar toch ik ben iemand die als ik film kijk of muziek luister wel behoorlijk luid wilt luisteren zodat ik geen geluidje mis! Ga toch op zn max afhankelijk vd input tot -10 a -5 Db dat is ook niet helemaal een goed meetpunt
Moet ik een speciaal kabel hebben of voldoet ieder 3.5mm kabel?
Ik dacht aan: https://www.allekabels.nl...ar-35mm-verlengkabel.html
EU DNS: 86.54.11.100
dit gaat gewoon werkenc-nan schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:29:
Ik heb een koptelefoon / gaming headset. Heeft een 3.5mm aansluiting (enkelvoudig, dus niet 1 voor audio en 1 microfoon). Helaas is de kabel lengte erg kort, dit wil ik verlengen, maar wil wel dat zowel geluid als microfoon blijft werken.
Moet ik een speciaal kabel hebben of voldoet ieder 3.5mm kabel?
Ik dacht aan: https://www.allekabels.nl...ar-35mm-verlengkabel.html
Dank! Dus ik moet hebben https://www.allekabels.nl...ar-35mm-verlengkabel.htmlkraats schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:05:
@c-nan ik gok dat je een 4-polige 3,5mm plug aan je headset hebt. Dan heb je ook een 4-polige verlengkabel nodig om je microfoon te laten werken. Degene die je kijkt is dat niet
Dat klopt toch?
EU DNS: 86.54.11.100
Ik heb buren (links, rechts, en onder mij) kunnen die dan ook met hun telefoon muziek afspelen op die speakers? Hoe werkt dat en hoe gaan ze zoiets tegen. Ik heb al gegoogld op dingen als (edifier+blue tooth+ acces) etc maar ik heb het niet kunnen vinden.
Iemand hier met een blue tooth pc speaker die mij kan informeren hierover?
Je moet bluetooth eerst koppelen, knopje op de speakers indrukken en dan pas kan je muziek streamen!MetalSonic schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:49:
Ik ben enthousiast over de Edifier S880DB 2.0 dit zou hi-fi zijn (corrigeer mij als het niet zo is) enige dat ik mij afvraag is hoe het zit met het blue tooth gedeelte.
Ik heb buren (links, rechts, en onder mij) kunnen die dan ook met hun telefoon muziek afspelen op die speakers? Hoe werkt dat en hoe gaan ze zoiets tegen. Ik heb al gegoogld op dingen als (edifier+blue tooth+ acces) etc maar ik heb het niet kunnen vinden.
Iemand hier met een blue tooth pc speaker die mij kan informeren hierover?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Tsja wat is goedkoop maar deze schijnen hoe te zijn:SoundByte schreef op maandag 18 november 2019 @ 04:33:
Welke goedkope banaanstekker kabels zijn het beste\betrouwbaarst?
https://www.ruconnected.n...erlink-cinch-tulp-1m.html
Excuus het was blijkbaar nog te vroeg voor mij.
Onlangs deze gekocht en valt niet tegen voor het geld
€ 19,01 20% Off | 8Pcs Hoge Kwaliteit HIFI Verzilverd Carbon Fiber Speaker Kabel BFA Banaan Mannelijke Terminal Jack Plug Audio Connector
https://s.click.aliexpress.com/e/2Xlx9Jl23
[ Voor 33% gewijzigd door the squaler1 op 18-11-2019 08:27 ]
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Wat is een "banaanstekker kabel"? Een banaanstekker? Een kabel waar je een banaanstekker aan vast kan maken? Een kabel met standaard banaanstekker er op gemonteerd?SoundByte schreef op maandag 18 november 2019 @ 04:33:
Welke goedkope banaanstekker kabels zijn het beste\betrouwbaarst?
De eerste is het meest logisch en dan zou ik "Nakamichi" zeggen. Zie ook Op zoek naar de juiste banaanstekkers als meest recent topic. Verder is "beste" en "goedkope" natuurlijk relatief en hangen ze redelijk samen. Nakamichi is goedkoop maar zeker niet de goede keuze als je dagelijks je speakers aan- en af gaat koppelen of elke dag de banaanstekker van de kabel gast halen. De vraag is hoe vaak je dat doet...
Geen idee van types, leeftijd, etc. Iemand een idee of suggesties?
Zou een 4.1 setup met degelijke L + R luidspreker het ontbreken van een centraal kanaal goed kunnen compenseren? Ik ben nl. van plan een aantal luidsprekers te upgraden, maar in onze nieuwe woning / meubilair heb ik helaas geen plaats voor een degelijke centrale luidspreker..
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Ik weet niet naar welke HT Forum jij gekeken hebt maar ik zie één Te Koop subforum maar daarin per onderwerp weer losse kopjes zijn, "bronnen", "versterking", "speakers en subwoofers", et cetera, et cetera. Je moet wel ingelogd zijn om dat deel van het forum te zien. Ook minimaal 50 posts gedaan hebben om wat te koop aan te bieden. Mogelijk dat het daar fout gaat?The Eagle schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:15:
HT forum zie ik net dat de tekoop topics overal dwars doorheen staan.
Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies Vul daar alle vragen van het format in als je een aankoopadviestopic opent. Iemand helpen bij aankoopadvies is goed bedoeld, maar ook uitdrukkelijk niet de bedoeling.
Dit is het "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic". Een topic voor vragen die in één, misschien twee posts een antwoord vinden.
Voor vragen met meer diepgang graag een topic openen in Audio en HiFi. Altijd geldt: kijk ook in de handleiding!
Voor inhoudelijke discussie over het wel en wee van verschillende kabels, DAC's, versterkers en wat je oren kunnen horen is er Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6